Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 58.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Moliyaviy tahlil metodi va usullari

Sotib olish
                             Moliyaviy tahlil va uni tashkil   etish .
Reja:
Kirish
I.Bob Moliyaviy tahlil metodi va usullari.
1. 1   Moliyaviy tahlil metodi va usullari.
1 . 2  Moliyaviy menejmentda boshqarish obyekti va obyekti
II.Bob  Moliyaviy maqsad va vazifalari
2 . 1  Moliyaviy maqsad va vazifalari
2.2  Moliyaviy tushunchaning iqtisodiy mohiyati
III.Bob  Moliyaviy menejmentning kontseptsiyalari
3.1 Moliyaviy menejmentning kontseptsiyalari
3.2 Moliyaviy menejmentning funktsiyalari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
1 Kirish
Moliyaviy menejmentda arbitraj (arbitrage) deganda bir xil aktivlarga turli 
baholardan foydalanish yo li bilan tavakkalchiliksiz daromad olish tushuniladi. ʻ
Arbitraj keng tarqalgan investitsion taktika bo lib hisoblanadi va bir davrning o zida	
ʻ ʻ
bir xil aktivlarni (yoki uning funktsional ekvivalentini) nisbatan yuqori baholarda 
sotish va nisbatan past narxlarda sotib olishdan iborat.
Korxonani   moliyalashtirish   manbalari   qiymatini   aniqlash   uchun   o z   va   qarz	
ʻ
mablag i   o rtasidagi   nisbatga   bog liq   bo lgan   va   uning   o zgarishi   bilan   o zgarib	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
boruvchi, jalb qilingan kapitalning o rtacha qiymati hisoblanadi. Bunda o z va qarz	
ʻ ʻ
mablag lar   qiymatini   o zgarish   sur’atlari   turlicha   bo lishi   mumkin.   Shu   tariqa,	
ʻ ʻ ʻ
aksiyadorlar qarz mablag lari qiymatini oshishiga tezkor munosabat bildira olmaydi	
ʻ
va   o z   qo yilmalari   bo yicha   o sib   boruvchi   tavakkalchilik   uchun   tovon   sifatida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
dividendlarni ko paytirishni talab qilishi mumkin. 	
ʻ
Mazkur   nazariya   mualliflari,   aksariyat   hollarda   kapital   strukturasi   deb
nomlanuvchi,   moliyalashtirish   manbalari   strukturasini   samarali   boshqarish
muammosini hal qilish bo yicha ikki yondashuvni taklif etadi. Shu vaqtning o zida,	
ʻ ʻ
boshqa   mualliflar   moliyalashtirish   strukturasi   deganda   barcha   moliyalashtirish
manbalarini,   kapital   strukturasi   deganda   esa   faqatgina   uzoq   muddatli   manbalarni
(o z va uzoq muddatli qarz kapitalini) nazarda tutadi.   	
ʻ
Birinchi   yondashuv   tarafdorlarining   fikricha,   moliyalashtirish   manbalarining
qiymati ularning strukturasiga bog liq. Bunda kapitalning o rtacha qiymati minimal	
ʻ ʻ
va mos ravishda korxonaning bozor qiymati maksimal bo lgan moliyalashtirishning	
ʻ
maqbul strukturasi mavjud.
Moliyaviy menejmentda arbitraj (arbitrage) deganda bir xil aktivlarga turli 
baholardan foydalanish yo li bilan tavakkalchiliksiz daromad olish tushuniladi. 	
ʻ
Arbitraj keng tarqalgan investitsion taktika bo lib hisoblanadi va bir davrning o zida	
ʻ ʻ
bir xil aktivlarni (yoki uning funktsional ekvivalentini) nisbatan yuqori baholarda 
sotish va nisbatan past narxlarda sotib olishdan iborat.
2 I.Bob Moliyaviy tahlil metodi va usullari.
1. 1   Moliyaviy tahlil metodi va usullari.
Moliyaviy menejmentning mustaqil fan sifatida shakllanishi yaqin o tmishga ʻ
borib taqaladi. XX asrning ikkinchi yarmiga kelib bozor iqtisodiyoti rivojlangan 
davlatlarda turli mulkchilik shakllarining paydo bo lishi, iqtisodiyotni bozor 	
ʻ
qonuniyatlariga asoslangan holda boshqarish tizimining takomillashuvi, biznesning 
turlari va zamonaviy yo nalishlarini vujudga kelishi hamda ular faoliyatlarini 	
ʻ
samarali amalga oshirishda oqilona boshqaruv qarorlarini qabul qilish, ishlab 
chiqarish, xizmat ko rsatish sohalarida moliyaviy resurslarning ahamiyati va ularni 	
ʻ
optimal boshqarishni tashkil qilish va shu kabilar, moliyaviy menejmentni mustaqil 
fan sifatida shakllanishiga muhim turtki bo ldi. 	
ʻ
Fanning dastlabki nazariy elementlari XX-asrning 30-yillarida paydo bo la 	
ʻ
boshlagan. Xususan, Dj. Vilyams tomonidan 1938 yilda, «moliyaviy aktivlarning 
qiymatini baxolash» modelini yaratilishi moliyaviy menejment fanining nazariyasini
shakllanishiga muhim turtki bo lgan. 60-yillarga kelib G.Markovitsa, U.Sharpa, 	
ʻ
Dj.Mossina kabi olimlar tomonidan, moliyaviy aktivlarning daromadliligini 
baxolash modelining (Capital Asset Pricing Model, CAPM) ishlab chiqilishi 
yuqoridagi nazariyaning keyingi rivojlanish bosqichi bo ldi. Bundan tashqari ushbu 	
ʻ
yo nalishda ko plab iqtisodchi olimlar tomonidan ilmiy izlanishlar amalga 	
ʻ ʻ
oshirilgan, jumladan: “Optsion baho shakllanish nazariyasi” (“Option Pricing 
Theory”). Optsionlardan foydalanishni o z ichiga olgan investitsion strategiyalar, 	
ʻ
ko plab mashxur olimlar, shu jumladan V.Sharp, R.Merton, F.Blek, M.Shoulz 	
ʻ
ishlarida ko rib chiqilgan. Optsion baho shakllanishga bag ishlangan nazariyalarda, 	
ʻ ʻ
qimmatli qog ozlar bozorining turli ishtirokchilarini optsionlar bilan savdo qilish 
ʻ
tizimlari yoritilgan va taqqoslangan. V.Sharp tomonidan 0 vaqtdagi optsionning 
ichki (haqiqiy) qiymatini aniqlash imkonini beruvchi, optsion qiymatini 
baholashning binominal modeli ishlab chiqilgan.
Lekin, optsionni amal qilishining butun davri mobaynida asosiy aktivni doimiy
o zgaruvchanligi va tavakkalchiliksiz o zgarmas stavkani ko zda tutuvchi asosiy 	
ʻ ʻ ʻ
3 aktiv va optsionning ayrim kombinatsiyasini o z ichiga olgan, tavakkachiliksiz ʻ
portfelni tuzish yo li bilan xedjirlash g oyasiga asoslangan Blek Shoulz modeli 	
ʻ ʻ
optsion baho shakllanish nazariyasida asosiy o rinni egallaydi. 	
ʻ
Stiven Ross tomonidan ishlab chiqilgan “Arbitraj baho shakllanish nazariyasi” 
(“Arbitrage Pricing Theory”) (ART) tavakkalchilikni oshirmasdan o z portfeli 	
ʻ
daromadliligini orttirish imkoniyatidan, har bir sarmoyador foydalanishga intilishi 
g oyasiga asoslanadi. Arbitraj portfel yordamida bunday imkoniyat amalga 	
ʻ
oshirilishi mumkin.
Moliyaviy menejmentda arbitraj (arbitrage) deganda bir xil aktivlarga turli 
baholardan foydalanish yo li bilan tavakkalchiliksiz daromad olish tushuniladi. 	
ʻ
Arbitraj keng tarqalgan investitsion taktika bo lib hisoblanadi va bir davrning o zida	
ʻ ʻ
bir xil aktivlarni (yoki uning funktsional ekvivalentini) nisbatan yuqori baholarda 
sotish va nisbatan past narxlarda sotib olishdan iborat.
Arbitraj qimmatli qog ozlarning zamonaviy samarali bozorlarini (bozor oldi 	
ʻ
sotdi bitimlarining majmui) muhim tarkibiy qismi bo lib hisoblanadi. Tariflar 	
ʻ
bo yicha arbitraj amaliyotlardan olingan daromadlar tavakkalchiliksiz bo lganligi 	
ʻ ʻ
bois, barcha sarmoyadorlar bu kabi daromadlarni olishga intiladi va buning uchun 
barcha imkoniyatlardan foydalanadi. Qimmatli qog oz o zining investitsion 	
ʻ ʻ
tavsiflariga ko ra arbitrajga qay darajada muvofiqligini aniqlash talab etiladi xolos. 	
ʻ
Arbitraj amaliyotlar uchun qimmatli qog ozlar yoki portfel tanlovi 	
ʻ
qo yidagilarga asoslanadi:	
ʻ
1) qimmatli qog ozning haqiqiy daromadliligi ikki elementni o z ichiga oladi: 	
ʻ ʻ
kutilayotgan (normal) va noaniq (tavakkalli) daromad;
2) qimmatli qog ozning daromadliligiga ayrim noma’lum omillar ta’sir 
ʻ
ko rsatadi. 	
ʻ
Shu bois, qimmatli qog ozlar daromadliligiga ta’sir etuvchi omillar tahlili, 	
ʻ
tanlovning asosiy usullaridan biri bo lib hisoblanadi. Bunda o xshash omillarga 	
ʻ ʻ
sezgirligi bir xil bo lgan qimmatli qog ozlar yoki portfel birdek kutilayotgan 	
ʻ ʻ
daromadga ega bo lishi nazarda tutilgan. 
ʻ
4 Arbitraj portfel o zining joriy portfelini kutilayotgan daromadliligini oshirish ʻ
uchun sarmoyador tomonidan shaklantirilib, qo shimcha mablag lar talab etmaydi 	
ʻ ʻ
va unga hech qanday tavakkalchilik ta’sir ko rsatmaydi. Boshqacha aytganda, 	
ʻ
arbitraj portfel nolga teng bo lgan omilsiz tavakkalchilikka (omillar ta’siri nolga 	
ʻ
teng) ega bo lishi lozim. Haqiqatda tavakkalchilik doimo mavjud, biroq arbitraj 	
ʻ
portfel holatida u sezilarsiz bo lib, unga e’tibor bermasa ham bo ladi. 	
ʻ ʻ
Arbitraj baho shakllanish nazariyasining asosiy g oyasini matematik 	
ʻ
formallashtirish omilli deb nomlangan bir nechta modellarda namoyon bo ladi. 	
ʻ
Umuman olganda amaliyotda, bir omilli, ikki omilli va ko p omilli modellar 	
ʻ
mavjud. 
50-yillarning ikkinchi yarmiga D.Dyuran, F.Modilyani va M.Miller kabi 
olimlar tomonidan moliyaviy menejmentning muhim nazariy elementlaridan 
hisoblangan kapitalning tarkibi va moliyalashtirish manbalari yo nalishlarida 	
ʻ
muntazam ravishda ilmiy tadqiqotlar olib borish natijasida “kapital strukturasi 
nazariyasi” ishlab chiqilgan.   “Kapital strukturasi nazariyasi”ni ishlab chiqish bilan 
ko plab mualliflar shug ullangan, bular orasida “Kapital qiymati, korporativ moliya 	
ʻ ʻ
va investitsiyalar nazariyasi” nomli asarni 1958 yilda chop etgan F.Modilyani va 
M.Miller birinchilardan sanaladi. Kapital strukturasi nazariyasi moliyaviy 
menejmentning quyidagi birinchi darajali savollariga javob beradi: tabirkorlik 
faoliyatini boshlash va yuritish uchun zarur va etarli bo lgan kapitalni shakllantirish 	
ʻ
hamda jalb qilingan mablag larni samarali (foydali) joylashtirish.	
ʻ
Korxona passivlari ikki asosiy guruhdan tashkil topgan moliyalashtirish 
manbalaridan iborat: o z (ichki) va chetdan jalb qilingan (qarz) mablag lar. Bunda u 	
ʻ ʻ
yoki bu manbani shakllantirish korxona uchun birdek kechmaydi. Jalb qilingan 
kapital qiymati har bir manbani saqlab turish va faoliyatni zarar bilan yakunlamaslik
bo yicha jarajatlarni qoplash uchun zarur bo lgan daromadning minimal darajasini 	
ʻ ʻ
ifodalaydi. Kapital qiymatini miqdor jihatdan baholash korxonani moliyalashtirish 
manbalarining muqobil variantlarini tanlab olishda muhim ahamiyatga ega. 
Korxonani moliyalashtirish manbalari qiymatini aniqlash uchun o z va qarz 	
ʻ
mablag i o rtasidagi nisbatga bog liq bo lgan va uning o zgarishi bilan o zgarib 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
5 boruvchi, jalb qilingan kapitalning o rtacha qiymati hisoblanadi. Bunda o z va qarz ʻ ʻ
mablag lar qiymatini o zgarish sur’atlari turlicha bo lishi mumkin. Shu tariqa, 	
ʻ ʻ ʻ
aksiyadorlar qarz mablag lari qiymatini oshishiga tezkor munosabat bildira olmaydi 	
ʻ
va o z qo yilmalari bo yicha o sib boruvchi tavakkalchilik uchun tovon sifatida 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
dividendlarni ko paytirishni talab qilishi mumkin. 	
ʻ
Mazkur nazariya mualliflari, aksariyat hollarda kapital strukturasi deb 
nomlanuvchi, moliyalashtirish manbalari strukturasini samarali boshqarish 
muammosini hal qilish bo yicha ikki yondashuvni taklif etadi. Shu vaqtning o zida, 	
ʻ ʻ
boshqa mualliflar moliyalashtirish strukturasi deganda barcha moliyalashtirish 
manbalarini, kapital strukturasi deganda esa faqatgina uzoq muddatli manbalarni 
(o z va uzoq muddatli qarz kapitalini) nazarda tutadi.   	
ʻ
Birinchi yondashuv tarafdorlarining fikricha, moliyalashtirish manbalarining 
qiymati ularning strukturasiga bog liq. Bunda kapitalning o rtacha qiymati minimal 	
ʻ ʻ
va mos ravishda korxonaning bozor qiymati maksimal bo lgan moliyalashtirishning 	
ʻ
maqbul strukturasi mavjud. Ikkinchi yondashuv tarafdorlari, shu jumladan 
F.Modilyani va M.Miller aksincha, qarz kapital qiymati va korxonaning bozor 
qiymatining o zaro aloqadorligini rad etib, moliyalashtirish manbalari qiymatini 	
ʻ
pasaytirish hisobiga korxona bozor qiymatini oshirish mumkin emasligi haqidagi 
fikrni ilgari suradi. 
F.Modilyani va M.Miller yondashuviga ko ra korxona aksiyalari aylanmasi 	
ʻ
amaliyotlar hajmi, aksiyalar bozor bahosi ularning ichki qiymatiga qanchalik 
mosligiga bog liq bo lgan qimmatli qog ozlarning samarali bozorida amalga 	
ʻ ʻ ʻ
oshiriladi. 
Bozor bahosi ko plab omillarga, shu jumladan asosiy omil sifatida ko rib 	
ʻ ʻ
chiqiluvchi axborotga bog liq. Shu tariqa, bozorning samaradorlik darajasi 	
ʻ
axborotni baholarga ta’sir etish tezligiga bog liq xolda o zgaradi. Bunda iqtisodiy 	
ʻ ʻ
samaradorlik emas, axborotning samarasi tushuniladi. Bozordagi axborotni olishda 
uning barcha ishtirokchilari birdek imkoniyata ega emas. Halqaro amaliyotda 
simmetrik va assimmetrik axborotlar mavjud. Birinchi xolatda axborotdan barcha 
foydalanishi mumkin va bu hech qanday afzalliklarni bermaydi; ikkinchi holatda 
6 axborotdan faqatgina bozorning muayayn ishtirokchilari foydalanishi mumkin va bu
ularga ma’lum afzalliklarni beradi.    
Bozor samaradorligining uch darajasi mavjud: past, o rta va yuqori. ʻ
Samaradorlikning past darajasi aksiyalarning joriy bozor baholari o tgan davrlardagi	
ʻ
baholar dinamikasini to liq aks ettirilishini bildiradi. Samaradorlikning o rtacha 	
ʻ ʻ
darajasi aksiyalarning joriy bozor baholari nafaqat o tgan davrlardagi baholar 	
ʻ
dinamikasini, balki barcha foydalanish imkoniyatiga ega bo lgan axborotlarni to liq 	
ʻ ʻ
aks ettirilishini bildiradi.  Samaradorlikning yuqori darajasi aksiyalarning joriy 
bozor baholari o tgan davrlardagi baholar dinamikasini, shuningdek barchaga 	
ʻ
ma’lum va cheklangan axborotlarni aks ettirilishini bildiradi. Shunday qilib, 
axborotlardan  barcha ishtirokchilar foydalanish imkoniyatiga ega bo lsada, xech 	
ʻ
biri ortiqcha daromad olish imkoniyatiga ega bo lmaydi.  	
ʻ
F.Modilyani va M.Miller amal qilinishi natijasida bozor samarali bo lishi 	
ʻ
mumkin bo lgan qo yidagi shartlarni belgilaydi:	
ʻ ʻ
1) transaksion xarajatlarning yo qligi;	
ʻ
2) axborotdan bozor ishtirokchilarining barchasi foydalanish imkoniyatiga 
egaligi;
3) sarmoyadorlar xatti xarakatlarining oqilonaligi.
Bozor samaradorligining qayd qilingan shartlariga muvofiq F.Modilyani va 
M.Miller quyidagi fikrlarni ilgari suradi: 
1) korxonaning bozor qiymati kapital strukturasiga bog liq emas va mazkur 	
ʻ
korxonaning tavakkalchilik yo nalishiga mos bo lgan stavka bo yicha uni joriy 	
ʻ ʻ ʻ
(operatsion) foydasining kapitallashuvi yordamida aniqlanadi; 
2) moliyaviy jihatdan bog liq bo lgan korxona o z kapitalining qiymati 
ʻ ʻ ʻ
moliyaviy jihatdan bog liq bo lmagan korxona o z kapitalining qiymati va 	
ʻ ʻ ʻ
tavakkalchilik uchun mukofotlar yig idisiga teng; bunda tavakkalchilik uchun 	
ʻ
mukofot o z va qarz mablag lar ayrimasini moliyaviy dastak miqdoriga 	
ʻ ʻ
ko paytmasiga teng. 	
ʻ
Mazkur yondashuvlarga asoslangan holda mualliflar, nisbatan arzon 
moliyalashtirish manbalarini jalb qilish yordamida kapital strukturasining 
7 o zgarishi, korxona qiymatining oshishiga xizmat qilmaydi degan g oyalarni ilgari ʻ ʻ
suradilar. Yuqoridagi sanab o tilgan va boshqa moliyaning zamonaviy nazariyalarini	
ʻ
rivojlanishi va takomillashuvi bilan bir qatorda moliyaviy menejment fani mustaqil 
fan sifatida vujudga keldi. Moliyaviy menejment fani bo yicha dastlabki darslik va 	
ʻ
adabiyotlar 60-yillarning boshlarida nashr qilindi. Moliyaviy menejment fanining 
mustaqil fan sifatida paydo bo lishi va shakllanishida, uzoq yillik tarixga ega 	
ʻ
bo lgan “Moliya” va “Buxgalteriya hisobi” kabi fanlar asos bo lgan. 	
ʻ ʻ
1 . 2  Moliyaviy menejmentda boshqarish obyekti va obyekti
Hozirgi kunda moliyaviy resurslarni boshqarish har bir korxona oldida turgan 
eng asosiy va strategik vazifalardan biri hisoblanadi. Bu yo nalishning korxonani 	
ʻ
boshqarish tizimida strategik ahamiyatga egaligi moliyaviy resurslar va boshqa 
resurslar (moddiy resurslar, mehnat resurslari va boshqalar)ni jalb qilishning o zaro 	
ʻ
bog liqligi bilan izohlanadi. Bunday o zaro bog liqlikning ratsional, maqsadga 	
ʻ ʻ ʻ
muvofiq va samarali tashkil etilishi ko p jihatdan korxona iqtisodiy barqarorligini 	
ʻ
belgilab beradi, shuningdek iqtisodiy obyekt faoliyatidan manfaatdor bo lgan 	
ʻ
mulkdorlar, xodimlar, kontragentlar, davlat va jamiyat moddiy farovonligi o sishiga 	
ʻ
xizmat qiladi.  
Bozor iqtisodiyotida moliyaviy resurslarning (muhim) ahamiyatga egaligi 
ularni boshqarishning funktsiyalarini belgilab beruvchi mustaqil faoliyat sifatida 
moliyaviy menejmentni tashkil etish zaruriyatini shart qilib qo yadi.	
ʻ
Moliyaviy menejment – bu korxonaning strategik va joriy maqsadlarini amalga
oshirishga yo naltirilgan moliyaviy resurslarni va moliyaviy faoliyatni 	
ʻ
boshqarishdir.
“Moliyaviy menejment tizimi iqtisodchilar tomonidan kompaniyalarda 
istiqboldagi va faoiyat yuritishidagi strategik va joriy moliyaviy maqsadlarni 
rejalashtirish, amaliyotga tatbiq etish, nazorat va taxlil qilish, o z vaqtida to g`rilash 	
ʻ ʻ
8 hamda tartibga keltirishdagi ilmiy jihatdan asoslangan o zaro bog`liqlikdagi ʻ
metodlar va instrumentlar kompleksi sifatida tushuniladi” 1
.
Har qanday boshqarish tizimi kabi moliyaviy menejment ham ob’ekt va 
obyektga, ya’ni boshqariluvchi va boshqaruvchi tizimostlariga ega. 
Bunda korxonalarning pul mablag lari va ularning manbalari, shuningdek 	
ʻ
korxonalar, xo jalik faoliyatining boshqa ishtirokchilari, moliya tizimining turli 	
ʻ
bo g inlari o rtasida yuzaga keladigan moliyaviy munosabatlar boshqarish obyekti 	
ʻ ʻ ʻ
hisoblanadi.
Mulkdorlar, moliyaviy menejerlar, mos tashkiliy tuzilmalar va xizmatlar 
moliyaviy menejment tizimida boshqarish obyektlari sifatida qatnashadi, 
bo limlarning tarkibiy qismlari esa boshqariluvchi tizimostlari sifatida yuzaga 
ʻ
chiqadi. Bunda eng asosiy boshqaruv obyekti korxonaning mulkdorlari hisoblanadi. 
Hozirgi sharoitda moliyaviy direktor boshqaruv a’zolarining yoki direktorlar 
kengashining a’zosi hisoblanadi va boshqaruv ierarxiyasida etakchi o rinlardan biri 	
ʻ
hisoblanadi. Moliyaviy direktor bosh direktor bilan birgalikda aksiyadorlar oldida 
to g ridan-to g ri javobgarlikni o z zimmasiga oladi, moliyaviy natijalar bo yicha 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
investorlar va biznes egalariga hisobot beradi. Moliyaviy direktorga nomzodlar 
direktorlar kengashi tomonidan shaxsan tasdiqlanadi. Bu jihat moliyaviy 
direktorning mustaqilligi va o z faoliyati bo yicha aksiyadorlarga hisobot berishini 	
ʻ ʻ
anglatadi. 
Operatsion strategiyalar korxona umumiy strategiyasiga asoslanuvchi, 
moliyaviy xizmat orqali rejalashtirish jarayonida majburiy tartibda o tish talab 	
ʻ
qilinadigan tegishli xizmatlar doirasida rivojlangan biznes-tuzilmalarda boshqaruv 
funktsional tarzda bo linadi. Bu tabiiy ravishda umumiy strategiyani ishlabi chiqish 	
ʻ
va kuchlarni birlashtirishda moliyani yadroga aylantirmoqda. Shunday ekan 
moliyaviy direktorning bosh vazifasi biznesni boshqarishning izchil va samarali 
ishlash tizimini ta’minlash orqali korxonaning barcha bo linmalari operatsion 	
ʻ
1  Svetlana Savina, Irina Kuzmina-Merlino, Improving financial management system for Multi-
business companies, Procedia – Social and behavioral sciences, 2015.p. 137. URL: 
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815056992/pdf.
9 strategiyalarini va aksiyadorlar uzoq muddatli maqsadlarini integratsiyalash bilan 
ifodalanadi.
Shunday qilib, moliyaviy direktor va u boshqaradigan moliya xizmati har 
qanday o rta va yirik korxonada muhim rol o ynaydi. Moliyaviy direktor faoliyati ʻ ʻ
bir vaqtning o zida uch xil doirada: funktsional, korporativ va boshqaruv 	
ʻ
ko rinishida amalga oshirilishini ta’kidlash lozim. Shuning uchun ham moliya 	
ʻ
xizmatining zamonaviy rahbari ilmli, keng dunyoqarashga ega ijodiy fikrlaydigan 
mutaxassis, amaliy muammolar (pul oqimlarini boshqarish, korxona faoliyati 
haqidagi tezkor ma’lumotlar bilan ichki va tashqi foydalanuvchilarni ta’minlash, 
investitsion loyihalarni baholash, moliyaviy resurslarni qidirib topish va jalb qilish 
hamda boshqalar)ni hal qilish qobiliyatiga ega, shuningdek strategik vazifalar 
(birlashish va qo shib olishlar, investorlar bilan o zaro hamkorlik samaradorligi 	
ʻ ʻ
tahlili va boshqalar)ni hal qila oladigan bo lishi lozim.   	
ʻ
Bozor iqtisodiyoti sharoitida moliyaviy menejmentning maqsadlari turli-tuman 
bo lishi mumkin. Uzoq muddatli istiqbolda ular korxonani rivojlantirishning 	
ʻ
umumiy strategiyasiga mos kelishi, uni amalga oshirishni ta’minlashi lozim.
Amaliyotda keng tarqalgan va an’anaviy boshqaruv maqsadlariga quyidagilarni 
kiritish mumkin:
- foydani maksimallashtirish;
- moliyaviy barqarorlikni ta’minlash;
- tovar realizatsiyasi miqdorini maksimallashtirish va boshqalar.   
Korxona faoliyatining u yoki bu maqsadining afzalligini asoslash firmalar 
faoliyatining turli xil nazariyalari doirasida amalga oshiriladi. Firma nazariyalaridan
kelib chiqqan holda quyida asosiy tan olingan korxonalar faoliyati maqsadlari 
xususida to xtalib o tamiz.	
ʻ ʻ
Firmalalarning klassik nazariyasida tadbirkorlikning bosh maqsadi olingan 
tushumlarning sarflangan xarajatlardan yuqori bo lishini erishish nazarda tutiladi. 	
ʻ
Tushumlar va xarajatlar o rtasidagi farq foyda sifatida aks ettiriladi. Shunday qilib, 	
ʻ
tadbirkorlik faoliyati bilan shug ullanuvchi har qanday tashkilotning eng asosiy 	
ʻ
maqsadi o z faoliyati bo yicha foyda miqdorini maksimallashtirib borish 	
ʻ ʻ
10 hisoblanadi. Bunda foyda miqdorini buxgalteriya hisobi ko rsatkichlari asosida ʻ
aniqlashning osonligi va har qanday boshqaruvchi yoki mulkdor uchun tushunarli 
ekanligi mazkur yondashuvning ommaviyligida muhim rol o ynaydi.
ʻ
Shubhasiz, korxonalar o z faoliyatida foydani oshirishga intilishi lozim. Lekin 	
ʻ
mazkur jarayonda bu maqsadga erishish uchun kuchlarni markazlashtirish kelajakda
salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. Boshqa tomondan ilmiy-tadqiqot 
ishlanmalariga xarajatlarni qisqartirish, yangi mahsulotlar ishlab chiqish va 
bozordagi nufuzini oshirib borish, zamonaviy texnologiyalar va uskunalarni joriy 
etish, yuqori malakali xodimlar ish haqlarini oshirib borish va boshqa shu kabilar 
yaqin kelajakda foyda miqdorini mos ravishda oshirish imkonini berishi mumkin. 
Yuqorida ta’kidlanganidek, yuqori foyda intilishga qaratilgan ayrim qarorlar 
istiqbolda tovar sifatining pasayishi, asosiy fondlarning haddan tashqari yoki 
ma’naviy eskirishi, raqobatbardoshlik darajasining va sotish hajmining pasayib 
ketishi, bozordagi ulushning (korxona nufuzining) yo qotilishi, asosiy xodimlarning 	
ʻ
ketib qolishi kabi salbiy oqibatlarga olib kelishi, natijada esa foydaning keskin 
kamayishi, zararlarning yuzaga kelishi yoki hatto bankrotlikkacha sabab bo lishi 	
ʻ
mumkin. Bundan xulosa chiqarish mumkinki, korxonalarning asosiy maqsadi 
foydani oshirish bo lganda har doim ham risklilik darajasi baholanavermaydi.	
ʻ
Foydani maksimallashtirish biznesni boshqarishning maqsadi sifatida quyidagi 
kamchiliklarga ega:
- foydaning turli xil ko rsatkichlari amal qilishi (asosiy faoliyat foydasi, yalpi 	
ʻ
foyda, operatsion foyda, umumxo jalik faoliyati foydasi, moliyaviy faoliyatdan 	
ʻ
foyda, soliq to langunga qadar foyda, soliqqa tortiladigan foyda, sof foyda, 	
ʻ
taqsimlanmagan foyda va boshqalar) va ularni aniqlashdagi obyektivlik 
(buxgalteriya hisobi ma’lumotlari va qoidalari asosida aniqlanishi), boshqaruv 
qarorlari samaradorligini baholashning bir tomonlama talqin qilinishidagi 
murakkabliklar;
- qisqa muddatli istiqbolga yo naltirilganligi;	
ʻ
- muqobil variantlar bilan taqqoslash mumkin emasligi, prognoz qilingan 
daromadlar va ularning yuzaga kelish vaqti bo yicha tafovutlar;	
ʻ
11 - kutilayotgan daromadlarning vaqt bilan va ularni olish bilan bog liq risklar ʻ
o rtasidagi o zaro bog liqlikning hisobga olinmasligi hamda boshqalar.	
ʻ ʻ ʻ
12 II.Bob  Moliyaviy maqsad va vazifalari
2 . 1  Moliyaviy maqsad va vazifalari
Biznesni boshqarishda nisbatan oddiy va keng tarqalgan maqsadlardan biri 
sifatida tovar ishlab chiqarish va savdo hajmini oshirib borish ko rsatiladi. Bu ʻ
maqsadning keng tarqalishi ko plab boshqaruvchilarning o z mavqeini (ish haqi, 	
ʻ ʻ
diplomatik statusi, jamiyatdagi o rni) ko riladigan foydada emas, balki firmaning 	
ʻ ʻ
yuqori darajasida ko rishida mujassamlanganligi bilan izohlanadi. Aksariyat 	
ʻ
korxona rahbarlari uchun  tovar ishlab chiqarish va savdo hajmini oshirib borish va 
bu bo yicha keng imkoniyatlar muvaffaqiyat o lchovi va tahlilchilar hamda 	
ʻ ʻ
investorlar uchun o rganish obyekti bo lib xizmat qiladi.	
ʻ ʻ
Tovar ishlab chiqarish va savdo hajmini oshirib borish foydalaniladigan 
resurslar (xom ashyo, materiallar, ishchi kuchi va boshqalar) miqdorini oshirish, 
shuningdek ularni moliyalashtirish uchun qo shimcha moliyaviy resurslarni jalb 	
ʻ
qilishni taqozo etadi. Boshqa shart-sharoitlarning o zaro tengligi sharoitida 	
ʻ
korxonadagi o sish reinvestitsiya qilingan foyda miqdori bilan aniqlanadi. Shunday 	
ʻ
qilib, tovar ishlab chiqarish va savdo hajmini oshirib borish mohiyatiga ko ra 	
ʻ
foydani maksimallashtirishga tenglashtiriladi va uning o ziga xos kamchiliklari ham	
ʻ
foydani maksimallashtirish maqsadi bilan bir xil hisoblanadi.
Biznesni boshqarishda moliyaviy barqarorlikni ta’minlash maqsadi 
rivojlanishda konservativ siyosat yuritishni taqozo etadi. O z navbatida konservativ 	
ʻ
siyosat yuqori daromadli operatsiyalar bo lishidan qat’iy nazar risklardan qochish, 	
ʻ
yangi loyihalarni amalga oshirishda qatnashishni doimiy rad etish, natijasi yuqori 
darajada noaniqlikka ega bo lgan innovatsiyalarni joriy etishdan voz kechish 	
ʻ
kabilarni nazarda tutadi. Keskin raqobat, ilmiy-texnik taraqqiyotning jadallashuvi, 
yangi mahsulot va xizmatlarning doimiy ravishda paydo bo lishi sharoitida bunday 	
ʻ
siyosat faqatgina qisqa muddatli istiqboldagina korxonaning yashab qolishiga imkon
beradi.
Qayd etib o tish kerakki, yuqorida ko rib chiqilgan moliyaviy boshqaruv 	
ʻ ʻ
maqsadlari qo llanilishi bo yicha alohida-alohida maqsadlar bo lib, amaliyotda 	
ʻ ʻ ʻ
13 ularning kombinatsiyasi (masalan foydani maksimallashtirish va moliyaviy 
barqarorlikni ta’minlash) qarama-qarshilikka olib keladi. Shu bilan birgalikda bozor 
iqtisodiyoti sharoitida korxonalar faoliyati murakkab va ko p qirrali, shuning uchun ʻ
ham asosiy maqsad va boshqaruv samaradorligining tegishli mezonlari o zaro mos 	
ʻ
kelishi lozim. Bunda quyidagilarga e’tibor qaratish maqsadga muvofiq:
- moliyaviy-xo jalik faoliyatining turli xil jihatlarini o zida aks ettirishi;	
ʻ ʻ
- uzoq muddatli istibolgan yo naltirilgan bo lishi;	
ʻ ʻ
- vaqt, risk va noaniqlik omillarini hisobga olish;
- ilmiy asoslangan va obyektiv baholangan bo lishi.	
ʻ
Hozirgi vaqtda korxona mulkdorlari moddiy farovonligini maksimallashtirib 
borish maqsadi yuqorida keltirilgan shartlarga yuqori darajada javob beradi.
Mulkdorlar korxona foydasiga oxirgi talabgor hisoblanishi sababli ularning 
daromadlarini maksimallashtirish korxona faoliyatidan manfaatdor bo lgan barcha 	
ʻ
tomonlar, masalan iste’molchilar (tovarlar sotishning kengayishi hisobiga), mol 
yetkazib beruvchilar (etkazib beriladigan moddiy resurslar miqdorining o sishi va 	
ʻ
o z vaqtida to lovning amalga oshirilishi hisobiga), xodimlar (ish haqlarining o sishi	
ʻ ʻ ʻ
va o z vaqtida to lanishi hisobiga), kreditorlar (foizlarning o z vaqtida to lanishi va 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qarzlarning belgilangan tartibda qoplanishi hisobiga), davlat (soliqlarning o z 	
ʻ
vaqtida va belgilangan tartibda to lanishi hisobiga) va nihoyat butun jamiyat moddiy	
ʻ
farovonligi o sishiga va talablari qanoatlantirilishiga olib keladi. 	
ʻ
Shu o rinda qayd etib o tish lozimki, mulkdorlar o z moddiy farovonligini 	
ʻ ʻ ʻ
nafaqat joriy davrda, balki uzoq muddatli davrlar mobaynida ham oshirib borishdan 
manfaatdordirlar. Bu ularni o z daromadlarining bir qismini biznesni kengaytirish 	
ʻ
uchun yo naltirishga, yangi investitsion loyihalarni amalga oshirishga, 	
ʻ
boshqaruvning samarali tizimini yaratishga, qo shimcha moliyaviy resurslar va 	
ʻ
yuqori malakali kadrlarni jalb qilishga va boshqa shu kabilarga undaydi. Korxona 
bozor qiymatini oshirib borish jarayoni iste’molchilar talablarini qanoatlantirish 
darajasini oshirish, mavjud mahsulotlar va xizmatlarni doimiy takomillashtirib 
borish hamda yangi mahsulot va xizmatlarni ishlab chiqish, xodimlar mehnat 
14 sharoitlarini yaxshilash, kapital yetkazib beruvchilarga mos qaytimni ta’minlash va 
boshqalar bilan chambarchas va bevosita bog liq.ʻ
Amaliyotda mazkur maqsad alohida maqsad sifatida shakllangan va unga 
bozor qiymatini maksimallashtirish yo li bilan erishiladi.	
ʻ
Iqtisodiy nuqtai nazardan korxonaning bozor qiymati – bu korxona mulkdorlari
(aksiyadorlari) egalik qiladigan yoki sotish natijasida pul shaklida olishi mumkin 
bo lgan real boylikdir.	
ʻ
Amaliyotda korxonaning qiymati kapital qo yilmalar umumiy miqdori bilan 	
ʻ
aniqlanmaydi, balki ularning bozordagi mos tovar va xizmatlar bilan qanday holatda
ta’minlanganligi asosida aniqlanadi. O z navbatida bu holat amalga oshirilgan 	
ʻ
qo yilmalarning natijalariga va yo nalishlariga bog liq bog liq bo lib, agarda bu 	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
qo yilmalar korxonaning raqobatbardoshligini oshirsa va kapitalning o sishini 
ʻ ʻ
ta’minlasa unda korxona bozor qiymati oshadi va uning egalari kapitali yanada 
oshadi. Aksincha holatda korxona aktivlari xususiy kapitalga qo shimcha 	
ʻ
qo yilmalar yoki yangi qarzlar jalb qilish hisobiga rasman oshirish korxona 	
ʻ
rentabelligining yomonlashuviga, raqobatbardoshligi pasayishiga olib kelsa mos 
ravishda korxona qiymati ham pasayadi.
Bundan quyidagicha muhim xulosa chiqarish kerak: har qanday boshqaruv 
qarori birinchi navbatda korxona qiymatiga qanday ta’sir ko rsatishi nuqtai 	
ʻ
nazaridan ko rib chiqilishi kerak. Boshqacha aytganda moliyaviy menejer faqat 	
ʻ
shunday qarorlar qabul qilishi kerakki, ular kelajakda korxona bozor qiymati va mos
ravishda uning mulkdorlari moddiy boyligi o sishini ta’minlashi lozim.	
ʻ
Qarorlar qabul qilishning keltirilgan mezoni birmuncha umumiy va asos bo lib 	
ʻ
xizmat qiluvchi mezon hisoblanadi, lekin amaliyotda uni har doim ham qat’iy 
ravishda qo llash tavsiya etilmaydi.	
ʻ
Korxonalar uchun birjalarda kotirovkalanuvchi aksiyalari orqali moliya 
bozorlarida ularning qiymatini baholash amalga oshiriladi. Buning natijasida ko rib 	
ʻ
chiqilgan maqsad korxona mulkdorligining moddiy farovonligini 
maksimallashtirishning mohiyati bo yicha ekvivalenti bo lgan aksiyalar bozor 	
ʻ ʻ
bahosini maksimallashtirishga o zgaradi. 	
ʻ
15 Umuman ko rib chiqilgan yondashuvning quyidagi afzalliklarini ko rsatish ʻ ʻ
mumkin:
- uzoq muddatli istiqbolga yo naltirilganligi;	
ʻ
- vaqt, risk va noaniqlik kabi omillarning hisobga olinishi;
- mulkdorlar va ularning biznes bo yicha hamkorlari (kreditorlar, invstorlar, 	
ʻ
xodimlar, kontragentlar) manfaatlarining o zaro muvofiqlashtirish imkoniyati;	
ʻ
- joriy va strategik vazifalar o rtasida qarama-qarshilikning mavjud emasligi;	
ʻ
- mulkdorlarning korxona ustidan nazoratni ta’minlashi va boshqalar.
Qayd etib o tish kerakki, amaliyotda mazkur yondashuvni amalga oshirish har 	
ʻ
doim ham oson kechmaydi. Birinchidan, u kelgusi daromad va xarajatlarni 
ehtimoliy baholashga, pul tushumlari va ularning risklar bilan bog liqligiga 	
ʻ
asoslanadi. Ikkinchidan, hamma korxonalar ham umumtanolingan bozor qiymatiga 
ega emas. Xususan, agar korxonaning aksiyalari birjada muomalada bo lmasa, 	
ʻ
uning haqiqiy bozor bahosini bevosita aniqlash murakkablashadi.
Lekin korxona bozor qiymatini maksimallashtirish maqsadi rivojlangan va 
samarali ishlovchi bozor kapitali amal qilish vaqtida yuqori darajada asoslangan va 
muhim xususiyatga ega hisoblanadi.
Asosiy maqsad – mulkdorlar moddiy farovonligini maksimallashtirish va 
bevosita korxona bozor qiymatini maksimallashtirishga erishish uchun moliyaviy 
menejerdan quyidagi asosiy yo nalishlar bo yicha samarali boshqaruv qarorlari 	
ʻ ʻ
qabul qilish talab etiladi:
- operatsion faoliyat (korxonaning moliyaviy holatini tahlil qilish, rejalashtirish, 
prognozlash va nazorat qilish);
- moliyalashtirish – o z va jalb qilingan mablag lar manbalarini boshqarish 	
ʻ ʻ
(moliyaviy qarorlar qabul qilish);
- investitsiyalar – investitsion siyosat va avtivlarni boshqarish (investitsion qarorlar 
qabul qilish).
Keltirilgan yo nalishlardan har biri moliyaviy menejment tizimida amalga 	
ʻ
oshiriladigan aniq kompleks vazifalar bilan tavsiflanadi. Namunaviy kompleks 
vazifalar quyidagi rasmda keltirilgan (1-rasm).
16 KORXONALARNI MOLIYAV IY 
BOSHQARISH
Operatsion qarorlar 
qabul qilish Investitsion qarorlar 
qabul qilish Moliyaviy qarorlar 
qabul qilish
Aylanma kapitalni 
boshqarish Uzoq muddatli 
aktivlarni boshqarish Kapital tarkibini va 
bahosini aniqlash
Foyda va xarajatlarni 
boshqarish Investitsion 
imkoniyatlarni 
qidirish va baholash Moliyalashtirish 
manbalarini jalb qilish
Joriy rejalashtirish va 
byudjetlashtirish Kapital qo yilmalar ʻ
byudjetini ishlab 
chiqish Qimmatli qog ozlar 	ʻ
emissiyasi
Moliyaviy 
bashoratlash va 
nazorat Investitsion portfelni 
boshqarish Dividend siyosati
Operatsion risklarni 
boshqarish Investitsion risklarni 
boshqarish Moliyaviy risklarni 
boshqarish
1-rasm. Moliyaviy menejmentning kompleks vazifalari
Keltirilgan kompleks vazifalar moliyaviy boshqaruv jarayonining faqatgina 
umumiy mazmunini ifodalaydi va uni yanada detalli va tizimaks ettirish ham 
mumkin. 
Masalan, kapital tarkibi, bahosi va manbalarini aniqlash bo yicha vazifalar 	
ʻ
quyidagi omillarni detalli baholash taqozo etadi:
- talab qilinadigan moliyaviy resurslar miqdori va ularni jalb qilish (qo lga 	
ʻ
kiritish) imkoniyati;
- ularning taqdim etish shakllari (uzoq yoki qisqa muddatli kredit, naqd pul, 
qimmatli qog ozlar emissiyasi orqali va boshqalar);	
ʻ
17 - moliyaviy resurslarga egalik qilish bahosi (foiz stavkalari, moliyaviy resurslarni 
taqdim etish bo yicha boshqa rasmiy va norasmiy shartlar);ʻ
-  mablag lar manbalari ma’lumotlari bilan bog liq risklar va boshqalar.	
ʻ ʻ
Keltirib o tilgan ro yxatdan kelib chiqqan holda qayd etib o tish kerakki, 	
ʻ ʻ ʻ
moliyaviy menejmentning kompleks vazifalari yetarli darajada keng va turli-tuman. 
Ulardan aksariyati bo yicha qarorlar qabul qilish murakkab va ko p miqdordagi 	
ʻ ʻ
axborotlarni qayta ishlash, turli xil matematik modellarni va hisoblash texnikalarini 
qo llash talab etiladigan sermehnatli jarayonni o zida aks ettiradi. Buning natijasida 	
ʻ ʻ
qarorlar qabul qilish jarayoni qat’iy vaqt bo yicha chegaralar, risk va noaniqlik 	
ʻ
sharoitida tezda o tib ketadi, oqibatlar bo yicha javobgarlik darajasi esa nihoyatda 	
ʻ ʻ
yuqori bo ladi.	
ʻ
Moliyaviy menejment vazifalarining xususiyati buxgalteriya hisobining 
vazifalaridan farqli ravishda alohida standartlarga bo ysunmaydi. Ulardan ayrimlari 	
ʻ
bo yicha qarorlar qabul qilish tartibga solinmaydigan xususiyatga ega. Ayrim 	
ʻ
shartnomalarni tuzish va amalga oshirish jarayonida hal qilinishi talab etiladigan 
“bir marta”lik vazifalar amal qiladi.
Shuningdek yana bir o ziga xos xususiyat sifatida bugugi kunda xalqaro 	
ʻ
amaliyotda moliyaviy menejerlar tayyorlashda matematik modellashtirish va 
zamonaviy axborot texnologiyalari sohalarini chuqur bilishlarini ta’minlashga 
alohida e’tibor qaratilayotganligini ham alohida ta’kidlash lozim. 
2.2 Moliyaviy tushunchaning iqtisodiy mohiyati
Bozor iqtisodiyoti sharoitida moliyaviy oqimlar har qanday korxonada 
boshqaruv obyekti hisoblanadi, shu sababli har bir moliyaviy qaror pul oqimlari 
harakati bilan bilvosita yoki bevosita bog liq. Shuning uchun ham aksariyat 	
ʻ
boshqaruvchilar o z funksional vazifalarini amalga oshirish jarayonida moliya 	
ʻ
xizmati bilan o zaro bog liqlikda faoliyatni tashkil etadi. 	
ʻ ʻ
Bu bog liqlik bugungi kunda har bir boshqaruvchidan moliyaviy menejment 	
ʻ
asoslari haqida bilimga ega bo lishi, korxona oldida turgan muammolarni to g ri 	
ʻ ʻ ʻ
18 talqin qilishi va o z faoliyatini yuqoridagilardan kelib chiqqan holda tashkil etishi ʻ
talab etiladi.
Bizga ma’lumki, moliya – pul fondlarini tashkil etish, taqsimlash (qayta 
taqsimlash) va foydalanish bilan bog liq iqtisodiy munosabatlarning o ziga xos 	
ʻ ʻ
sohasidir.
Pul moliyaviy munosabatlarning moddiy asosi sifatida bozor iqtisodiyotida 
tomonlarning manfaatlarini ifodalashda va o zaro muvofiqlashtirishda, shuningdek 	
ʻ
umumiy qiymat ekvivalenti sifatida muhim rol o ynaydi.	
ʻ
Pul fondlari tushunchasi aniq belgilab qo yilgan maqsad asosida tashkil etilgan 	
ʻ
fond ekanligi bilan tavsiflanadi. Bunday fondlardagi pul mablag lari moliyaviy 	
ʻ
resurslar deb ataladi.
Yuqorida qayd etib o tilganidek, hozirgi kunda moliyaviy resurslarni 	
ʻ
boshqarish har bir korxona oldida turgan eng asosiy va strategik vazifalardan biri 
hisoblanadi. Bu yo nalishning korxonani boshqarish tizimida strategik ahamiyatga 	
ʻ
egaligi moliyaviy resurslar va boshqa resurslar (moddiy resurslar, mehnat resurslari 
va boshqalar)ni jalb qilishning o zaro bog liqligi bilan izohlanadi. Bunday o zaro 	
ʻ ʻ ʻ
bog liqlikning ratsional, maqsadga muvofiq va samarali tashkil etilishi ko p jihatdan	
ʻ ʻ
korxona iqtisodiy barqarorligini belgilab beradi, shuningdek iqtisodiy obyekt 
faoliyatidan manfaatdor bo lgan mulkdorlar, xodimlar, kontragentlar, davlat va 	
ʻ
jamiyat moddiy farovonligi o sishiga xizmat qiladi.  	
ʻ
Bozor iqtisodiyotida moliyaviy resurslarning (muhim) ahamiyatga egaligi 
ularni boshqarishning funksiyalarini belgilab beruvchi mustaqil faoliyat sifatida 
moliyaviy menejmentni tashkil etish zaruriyatini shart qilib qo yadi.	
ʻ
E.F.Brighаm fikriga ko ra, moliyaviy menejment aktivlarni qancha miqdorda 	
ʻ
va qanday tartibda jalb qilish, aktivlarni sotib olish uchun zarur kapitalni oshirish 
hamda firma qiymatini maksimallashtirish uchun firma faoliyatini tashkil etish bilan
bog liq qarorlar qabul qilishga qaratilgan boshqaruv faoliyatidir	
ʻ 2
. J.Deepika esa 
moliyaviy menejment kompaniyalarda moliyaviy resurslar resurslarni rejalashtirish, 
2  Brigham Eugene F. Fundamentals of Financial Management. Concise 8th edition. — Cengage 
Learning, 2013. — 619 p. 
19 ularni jalb qilish va foydalanish ustidan nazorat qilishga qaratilgan boshqaruv 
faoliyatidir 3
, deya fikr bildiradi. I.A. Blank tomonidan moliyaviy menejment 
korxonalarda moliyaviy resurslarni shakllantirish, taqsimlash va foydalanish hamda 
pul mablag lari oboroti bilan bog liq boshqaruv qarorlarini qabul qilish va amalga ʻ ʻ
oshirish prinsiplari va metodlari tizimi 4
 sifatida izohlanadi.  
Umuman, moliyaviy menejment – bu korxonaning strategik va joriy 
maqsadlarini amalga oshirishga yo naltirilgan moliyaviy resurslarni va moliyaviy 	
ʻ
faoliyatni boshqarishdir.
Moliyaviy menejment o z xususiyatiga ko ra keng va ko p qirrali tushuncha 	
ʻ ʻ ʻ
sifatida quyidagi kontekstlarda ko rib chiqilishi mumkin:	
ʻ
- ilmiy fan (soha) sifatida;
- korporativ moliyani boshqarish tizimi sifatida;
- tadbirkorlik faoliyati turi sifatida.
Moliyaviy menejment ilmiy fan (soha) sifatida nazariy bilimlar, konsepsiyalar, 
modellar va ular asosida ishlab chiqilgan amaliy metodlar, boshqaruv qarorlarini 
qabul qilish jarayonida qo llaniladigan usullar, instrumentlar tizimini o zida aks 	
ʻ ʻ
ettiradi.
Moliyaviy menejment nazariyasi va amaliyoti iqtisodiy muhitda yuz bergan 
turli xil o zgarishlardan kelib chiqqan holda doimiy ravishda rivojlanib kelmoqda.	
ʻ
3  Deepika J.  "Managing Business Finance" . International Research Journal of Management 
Science & Technology. 2014.
4  Бланк И.А. Финансовый менеджмент. Учебный курс. – Киев. Ник-Центр, 2014. – С. 11
20 III.Bob Moliyaviy menejmentning kontseptsiyalari
3.1 Moliyaviy menejmentning kontseptsiyalari
Hozirgi kunga kelib moliyaviy menejmentning muhim nazariy asoslari sifatida 
quyidagilarni keltirish mumkin:
- pul oqimlari konsepsiyasi;
- pul mablag larining vaqt bo yicha qiymati konsepsiyasi;ʻ ʻ
- risk va daromadlilik konsepsiyasi;
- bozor samaradorligi haqida gipoteza;
- portfel nazariyasi va aktivlar narx shakllanishi modeli;
- kapital tarkibi va dividend siyosati nazariyasi;
- agentlik munosabatlari  nazariyalari va boshqalar.
Yuqorida sanab o tilgan moliyaviy menejmentning nazariy asoslari xususida 	
ʻ
qisqacha to xtalib o tamiz.	
ʻ ʻ
Pul oqimlari konsepsiyasi
Har qanday korxona (MChJ, AJ va boshqalar) faoliyat ko lami va turidan 	
ʻ
qat’iy nazar o z moliyaviy munosabatlarini aniq tizim asosida tashkil etadi va bu 	
ʻ
tizim pul mablag lari harakati asosida ishlaydi. 	
ʻ
Pul oqimlarini tashkil etishda e’tibor qaratiladigan asosiy jihat bu pul 
mablag larining kirib kelishi va chiqib ketishidagi o zaro mutanosiblikka erishish 	
ʻ ʻ
hisoblanadi. Bunda vaqt va miqdor omili birlamchi e’tibor talab qiladi. Ya’ni 
moliyaviy-xo jalik faoliyati natijasi korxona ixtiyoriga kelib tushayotgan pul 	
ʻ
mablag lari miqdori korxonadan chiqib ketayotgan pul miqdoridan ortiqni tashkil 	
ʻ
etishi lozim. Boshqa tomondan esa korxona tomonidan olinadigan pul 
mablag larining kelib tushish vaqti pul mablag larining chiqib ketish vaqtidan 
ʻ ʻ
qisqaroq bo lishi talab etiladi. Keltirilayotgan bu ikki jihat har qanday korxona 	
ʻ
uchun moliyaviy barqarorlik va to lovga layoqatlilikni ta’minlashdan tashqari 	
ʻ
faoliyat samaradorligiga erishishga ham xizmat qiladi. Shu o rinda aforizmga 	
ʻ
aylangan bir iborani keltirish maqsadga muvofiq: “Pul hech qachon ko p 	
ʻ
bo lmaydi!”	
ʻ
21 Shuningdek, xorijiy adabiyotlarda “Erkin pul oqimlari konsepsiyasi (concept of
free cash flow) – firma faoliyat yuritishiga ziyon etkazmaydigan va kelgusi pul 
oqimlarini ijobiyligini ta’minlaydigan naqd pul oqimlarini ta’minlashni nazarda 
tutadigan konsepsiya ham keltiriladi” 5
.
Pul mablag larining vaqt bo yicha qiymati konsepsiyasiʻ ʻ
“Vaqt – puldir!” degan iborani ko p eshitganmiz va ko p ibora uni 	
ʻ ʻ
ishlatganmiz. Lekin bu iboraning asl moliyati haqida ko p ham o ylab 	
ʻ ʻ
ko rmaganmiz. Pul mablag larining vaqt bo yicha qiymati (time-value of money) 	
ʻ ʻ ʻ
konsepsiyasi korporativ moliyaning fundamental asoslaridan biri hisoblanadi. 
Mazkur konsepsiyaga muvofiq biz turli vaqtlarda egalik qiladigan pul mablag lari 	
ʻ
bir xil bo lmagan qimmatga egalik qiladi. Ustiga-ustak biznesda va kundalik 	
ʻ
hayotimizda pulga egalik qilish vaqti pul mablag larining miqdoriga nisbatan katta 	
ʻ
amamiyatga ega. Masalan, milliy pul birligining bugungi qimmati bir qancha vaqt 
o tgandagiga nisbatan qadrliroq. Ya’ni u ayni paytda joriy iste’molni 	
ʻ
qanoatlantirishga sarflanishi yoki kelajakda qo shimcha daromad olish uchun 	
ʻ
investitsiya sifatida qo yilishi mumkin.	
ʻ
Ma’lum vaqtdan so ng zarur miqdordagi pul mablag lariga egalik qilish uchun 	
ʻ ʻ
korxona ma’muriyati mavjud pul mablag ini hozirning o zida yo naltirish lozim 	
ʻ ʻ ʻ
bo ladi. Bunda qaror qabul qilishda kelgusidagi pul oqimlari pul mablag larining 	
ʻ ʻ
joriy vaqtdagi qiymati (present value – PV)dan kelib chiqqan holda baholashni 
amalga oshirish lozim. Pul mablag larining joriy qiymati va kelgusi qiymatini 	
ʻ
baholash uchun moliyachilar pul oqimlarini diskontlash bo yicha maxsus 	
ʻ
metodikadan foydalanadilar.
Risk va daromadlilik konsepsiyasi
Bozor iqtisodiyoti sharoitida tadbirkorlik faoliyati risk bilan chambarchas 
bog liq. Shu o rinda yana bir iborani ham keltirish lozim: “Kim risk qilmasa u hech 	
ʻ ʻ
qachon yutmaydi!”. Biror bir operatsiya bo yicha yuqori riskning mavjudligi yuqori 	
ʻ
foyda olish imkoniyati bo lsada nafaqat ijobiy balki salbiy natijaga ham sabab 	
ʻ
bo lishi mumkin. 	
ʻ
5  Brigham, Houston/Fundamentals of Financial Management/Concise 8-th edition/2015-75 p.
22 Risk va daromadlilik konsepsiyasi moliyaviy menejerdan nafaqat moliyaviy-
xo jalik operatsiyalaridan olinishi mumkin bo lgan natijalarni baholash, shu bilan ʻ ʻ
bir vaqtda natijaga erishish bilan bog liq risklarga ham diqqatini qaratishi 	
ʻ
lozimligiga urg u beradi. Mazkur konsepsiyaga muvofiq agar riskning yuzaga 	
ʻ
kelishi natijasida kutilgan daromadning pasayishi biznes uchun salbay oqibatlarga 
olib kelmasa risklarni qabul qilish mumkin. Shunday qilib, ma’lum bir natijaga 
erishish, biznesning kelgusi taraqqiyotini ta’minlash uchun risklarni to g ri 	
ʻ ʻ
baholash, ularni kamaytirish bo yicha o z vaqtida va mos chora-tadbirlarni qo llash 	
ʻ ʻ ʻ
talab etiladi.  
Bozor samaradorligi haqida gipoteza
Bozordagi holat haqida doimiy axborotga ega bo lish va ularni tahlil qilish 	
ʻ
doimiy ravishda e’tibor talab qiladigan masala hisoblanadi. Chunki bozordagi 
holatdan kelib chiqqan holda samarali moliviy qarorlar qabul qilish bevosita 
korxona moliyaviy barqarorligi o sishiga xizmat qiladi.	
ʻ
Portfel nazariyasi va moliyaviy aktivklar daromadliligini baholash modeli
Investitsion portfel nazariyasining mohiyati mashhur kundalik prinsipda 
yetarlicha aniq aks ettirilgan: “Barcha tuxumni bitta savatga solma!” Bu prinsipning 
biznes sohasida yuzaga kelishi mablag larni turli xil aktivlar, korxonalar va faoliyat 	
ʻ
turlari bo yicha taqsimlash lozimligi bilan ifodalanadi, ya’ni investitsion portfelni 	
ʻ
ulardan shakllantirish qoidaga ko ra qandaydir bitta yo nalishdagi risklarni 	
ʻ ʻ
taqqoslaganda jamlangan risklarning pastligi bilan bog liq. Masalan, pul 	
ʻ
mablag larini bir vaqtning o zida bir nechta sohaga joylashtirish natijasidagi risklar 	
ʻ ʻ
pul mablag larini faqat bitta sohaga joylashtirishdagi risklarga qaraganda kamroq.	
ʻ
O z navbatida aktivlar narx shakllanishining turli modellari (CAPM, APT va 	
ʻ
boshq.) investitsion portfel risklarining asosiy omillarini aniqlash va ularning 
daromadlilik darajasiga va biznes qiymatiga ta’sirini baholash imkonini beradi. 
Kapital tarkibi va dividend siyosati nazariyasi
“Qayerdan mablag  olish kerak va uni qanday taqsimlash lozim?” – bu doimiy 	
ʻ
savol barcha vaqtlarda va davrlarda insoniyatni tashvishga solgan. Moliyaviy 
menejer ham muhim muammolar tarkibida mazkur muammodan holi tarzda faoliyat
23 ko rsata olmaydi. Ya’ni “faoliyatni tashkil etish yoki davom ettirish uchun zarur ʻ
kapitalni qaysi manbalardan jalb qilish zarur?”, degan savol moliyaviy menejer 
oldidagi doimiy muammolardan biri hisoblanadi. Bunda qarz mablag lari jalb qilish 	
ʻ
yoki o z moliyaviy resurslari bilan cheklanish lozimligiga aniqlik kiritiladi. Mazkur 	
ʻ
oddiy bo lmagan savollarga har tomonlama asoslangan javob topish kapital tarkibi 	
ʻ
nazariyasining tadqiqot predmetini tashkil etadi. Kapital tarkibi nazariyasining 
fundamental asoslarini o rganish korxona faoliyatini moliyalashtirish bo yicha 	
ʻ ʻ
qarorlar qabul qilish jarayonida hisobga olinishi lozim bo lgan omillarni a’lo 	
ʻ
darajada tushunish imkonini beradi.
Dividend siyosati doirasida ko rib chiqiladigan, olingan foydani taqsimlash 	
ʻ
yuqoridagi muammo bilan bevosita bog liq va muhimligi bo yicha kam bo lmagan 	
ʻ ʻ ʻ
muammo hisoblanadi. Dividend siyosatidagi asosiy muammo olingan foydaning 
ta’sischilarga dividendlar ko rinishida to lanadigan qismi va foydaning biznesni 	
ʻ ʻ
yanada rivojlantirish uchun yo naltiriladigan qismi o rtasidagi optimal nisbatni 	
ʻ ʻ
belgilashni nazarda tutadi.
Agentlik munosabatlari nazariyasi
Iqtisodiy munosabatlarda har bir obyekt doimo o z manfaatlarini 	
ʻ
qanoatlantirish uchun intiladi va bu manfaatlar biznes yuritish jarayonida har doim 
ham mos kelavermaydi. Agentlik tushunchasi ikki ishtirokchi o rtasidagi 	
ʻ
munosabatda ulardan birining (buyurtmachi, prinsipal) o z funksiyalarini boshqa 	
ʻ
shaxsga, ya’ni agentga o tkazishini anglatadi. Korporativ moliyani boshqarish 	
ʻ
nuqtai nazaridan eng muhim agentlik munosabatlari sifatida mulkdorlar va 
menejerlar o rtasidagi munosabatlar, shuningdek kreditorlar va aksiyadorlar 	
ʻ
o rtasidagi munosabatlarni keltirish mumkin. Masalan, biznesda kapital egalari 	
ʻ
moliyaviy boshqaruv qarorlarini qabul qilish uchun yollanma menejerlar 
(agentlar)ni jalb qilish holatlari tez-tez yuzaga kelib turadi. Lekin menejerlar o z ish 	
ʻ
joyini saqlash, karerasini rivojlantirish, ish haqini oshirish va boshqa maqsadlarda 
shaxsan o zi uchun foydali, biznes egasi uchun esa zararli qarorlar qabul qilishi 	
ʻ
mumkin. “Prinsipal – agent” munosabatlarida yuzaga keladigan nizolarni 
iqtisodchilar agentlik muammolari, agentlik nizolari yoki manfaatlar to qnashuvi 	
ʻ
24 natijasidagi muammolar, deya ataydilar. Agentlik munosabatlari nazariyasi agentlik 
munosabatlarida yuzaga keladigan muammolarning mohiyati va yuzaga kelish 
sabablarini o rganadi, shuningdek ularning oldini olish yoki salbiy oqibatlarini ʻ
kamaytirish imkonini beruvchi metodlar va instrumentlarni ishlab chiqadi.
3.2 Moliyaviy menejmentning funktsiyalari
Moliyaviy menejmentning mohiyati uning bajaradigan funksiyalarida namoyon
bo ladi. Moliyaviy menejmentning kompleks mazmunidan kelib chiqqan holda 	
ʻ
uning bajaradigan funksiyalarini ikkita asosiy guruhga bo lish mumkin:	
ʻ
- boshqaruv obyektining funksiyalari;
- maxsus funksiyalar.
Birinchi guruh funksiyalar tarkibi har qanday boshqariluvchi tizimosti uchun 
bir xil tavsifga ega. Ular tarkibiga tashkil etish, tahlil, rejalashtirish, motivatsiya va 
nazorat kiritiladi.
Tashkil etish boshqaruv ob’ektlarini tarkiblashtirish, tegishli bo linmalarning 	
ʻ
huquq va majburiyatlarini belgilash kabilarni nazarda tutadi. Qoidaga ko ra tarkibiy 	
ʻ
birliklar ierarxik yoki javobgarlik va nazorat markazlarini belgilash orqali 
funksional belgilari bo yicha bo linadi. Moliyaviy menejmentning tashkil etish 	
ʻ ʻ
funksiyasini amalga oshirish jarayonida korxonalarda boshqarish tizimining 
amaldagi tuzilmasi tomonidan mazmunan va funksional jihatlar o zaro mosligi va 	
ʻ
integratsiyasiga erishiladi. Bu jarayonda tashkiliy tuzilmalarni tashqi muhitning 
o zgaruvchan shart-sharoitlariga doimiy ravishda moslashtirib borish talab etiladi. 	
ʻ
Samarali moliyaviy boshqaruvni amalga oshirish ko p jihatdan korxonaning 	
ʻ
moliyaviy-iqtisodiy holatini, uning likvidliligi va moliyaviy barqarorligini, 
shuningdek yaxlit moliyaviy-xo jalik faoliyati va alohida operatsiyalar o tkazish 	
ʻ ʻ
natijalarini davriy baholashni nazarda tutuvchi tahlil funksiyasini amalga oshirishga 
bog liq. Tahlil jarayonida korxona faoliyatidagi o ziga xos kamchiliklar aniqlanadi 	
ʻ ʻ
va ularni bartaraf etish yo nalishlari belgilanadi.	
ʻ
25 Rejalashtirish maqsadlarni qo yish va ularga erishish yo llarini tanlash mavjud ʻ ʻ
va egalik qilish mumkin bo lgan resurslarning cheklanganligini hisobga olgan holda	
ʻ
maqsadlarni qo yish va ularga erishish yo llarini tanlashni nazarda tutadi. Bu 	
ʻ ʻ
funksiya moliyaviy menejmentda eng asosiy funksiyalardan biri hisoblanadi. 
Strategik yo nalishlarni va rivojlanish maqsadlarini ishlab chiqish, resurslar va 	
ʻ
kapitalning barcha turlaridan yuqori darajada samarali foydalanish yo nalishlarini, 	
ʻ
qo shimcha moliyaviy resurslarni jalb qilish usullarini belgilab olish, risklarni 	
ʻ
neytrallashtirish yo nalishlarini belgilash va boshqa shu kabi masalalar rejalashtirish	
ʻ
funksiyasi doirasida amalga oshiriladigan vazifalar ro yxati hisoblanadi. Uning 	
ʻ
bozor iqtisodiyoti sharoitidagi eng muhim va farqli xususiyati korxona moliyaviy-
xo jalik faoliyatining asosiy ko rsatkichlarini rejalashtirish bozor kon’yukturasi, 	
ʻ ʻ
yetkazib berilayotgan tovarga talab va taklif darajasi, raqobat darajasi va 
boshqalarni aniq belgilashning murakkabligini hisobga olgan holda amalga 
oshirilishi bilan ifodalanadi. Rejalashtirish faoliyat natijalari tahliliga, ichki va 
tashqi muhitda kutilayotgan o zgarishlarga asoslangan holda amalga oshiriladi.	
ʻ
Motivatsiya qo yilgan maqsadlarni amalga oshirishga yo naltirilgan faoliyatni 	
ʻ ʻ
o zida aks ettiradi. Bu funksiya yordamida xodimlarning xulqiga ta’sir etish va 	
ʻ
ularning talablarini hisobga olgan holda turli omillar orqali ta’sir o tkazishga 	
ʻ
harakat qilinadi. Uni amalga oshirish jarayonida belgilangan moliyaviy 
ko rsatkichlarni, normativlarni va reja topshiriqlari bajarganlik yoki bajarmaganlik, 	
ʻ
resurslar tejamkorligiga va ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga erishganligi 
va boshqa holatlarda korxonaning alohida tarkibiy bo linmalari xodimlari uchun 	
ʻ
rag batlantirish yoki jarimalar qo llash tizimi shakllantiriladi. Mazkur funksiyaning 	
ʻ ʻ
samarali ishlashi ish faolligining, tovar sifatining, xodimlar malaka darajasining 
o sib borishiga va eng asosiysi korxona moliyaviy-xo jalik faoliyati natijalariga 	
ʻ ʻ
bevosita ijobiy ta’sir ko rsatadi.	
ʻ
Nazoratning mohiyati  korxona moliyaviy-xo jalik faoliyatida yuzaga kelishi 	
ʻ
mumkin bo lgan real holatlarni o z vaqtida aniqlash, belgilangan maqsadlarga 	
ʻ ʻ
erishishga to sqinlik qilayotgan omillarni bartaraf etishga xizmat qilishdan iborat. 
ʻ
Moliyaviy menejmentning bu funksiyasi ishlashi korxonada ichki nazorat tizimini 
26 tashkil etish, nazorat qilinadigan ko rsatkichlar tarkibini, davriyligini va boshqalarniʻ
belgilab qo yish bilan bevosita bog liq hisoblanadi.	
ʻ ʻ
Moliyaviy menejmentning maxsus funksiyalari guruhi boshqaruv faoliyatining 
alohida turi sifatida moliyaviy menejmentning o ziga xos xususiyatlari bilan 	
ʻ
tavsiflanadi. Ularga quyidagilar kiradi;
- aktivlarni boshqarish;
- kapitalni boshqarish;
- investitsiyalarni boshqarish;
- pul oqimlarini boshqarish;
- moliyaviy risklarni boshqarish.
Aktivlarni boshqarish funksiyasi mohiyati korxona moliyaviy-xo jalik faoliyati	
ʻ
bo yicha belgilab qo yilgan ko rsatkichlardan kelib chiqqan holda turli xil aktivlarga	
ʻ ʻ ʻ
real talabni belgilash bilan ifodalanadi. Bunda yuqori darajada samarali foydalanish 
nuqtai nazaridan aktivlar tarkibini optimallashtirish, likvidlilikni ta’minlash, 
samarali amortizatsiya siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirish, aktivlarni 
moliyalashtirishning korxona uchun qulay bo lgan shakllari va manbalarini tanlash 	
ʻ
kabilarga jiddiy e’tibor qaratish talab etiladi.
Kapitalni boshqarish rivojlanish strategiyasiga mos ravishda korxonaning 
strategik va joriy faoliyat turlarini moliyaviy resurslar bilan ta’minlashga 
yo naltirilgan. U kapitalga umumiy talabni aniqlash, korxona uchun eng ma’qul 	
ʻ
kapital manbalarini va moliyalashtirish shakllarini qidirib topish, kapital bahosini 
minimallashtirish va ulardan yuqori darajada samarali foydalanish, qayta 
moliyalashtirish bo yicha kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish maqsadida 	
ʻ
ular o rtasidagi optimal nisbatni ta’minlash kabilarni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ
Investitsiyalarni boshqarish korxonaning strategik va joriy maqsadlarini 
amalga oshirishga yo naltirilgan investitsion siyosatni shakllantirishdan iborat. 	
ʻ
Mazkur funksiya doirasida alohida loyihalarning va moliyaviy instrumentlarning 
investitsion jozibadorligini baholash, kapital qo yilmalar byudjetini ishlab chiqish, 	
ʻ
qimmatli qog ozlar portfelini shakllantirish va boshqarish hamda boshqa shu kabilar	
ʻ
amalga oshiriladi.
27 Pul oqimlarini boshqarish korxonaning joriy, kundalik faoliyatida shak-
shubhasiz muhim rol o ynaydi. Bu funksiyaning samarali amalga oshiriligi ko p ʻ ʻ
jihatdan korxonaning to lovga layoqatliligi, likvidliligi va moliyaviy barqarorligiga 
ʻ
xizmat qiladi. Funksiyaning mohiyati korxona pul mablag lari oqimining kirimi va 	
ʻ
chiqib ketishini to g ri shakllantir, miqdor, vaqt va alohida operatsiyalar bo yicha 	
ʻ ʻ ʻ
pul oqimlarini sinxronlashtirish, vaqtinchalik bo sh pul mablag laridan to g ri 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
foydalanish kabilarni o z ichiga oladi.	
ʻ
Bozor iqtisodiyotida risk korxona moliyaviy-xo jalik faoliyatining ajralmas 	
ʻ
omili hisoblanadi. Moliyaviy risklarni boshqarish funksiyasini amalga oshirish 
jarayonida ularning asosiy turlari aniqlanadi, bunday risklar darajasi va ular bilan 
bog liq yuzaga kelishi mumkin bo lgan yo qotishlar darajasini baholash o tkaziladi. 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Olingan axborotlar va tahlil natijalari asosida risklarni kompleks boshqarish, 
risklarning alohida turlari profilaktikasi va ularni minimallashtirish, shuningdek 
diversifikatsiyalash, sug urtalash va xedjerlash bo yicha chora-tadbirlar tizimi 	
ʻ ʻ
shakllantiriladi.
Yuqorida keltirilgan moliyaviy menejmentning asosiy funksiyalari umumiy 
tavsifga ega. Aniq bir korxona va uning faoliyat yo nalishlari o ziga xos 	
ʻ ʻ
xususiyatlaridan kelib chiqqan holda yuqorida keltirilgan funksiyalar har biri yanada
aniqlashtirilishi mumkin.
28 Xulosa
Moliya ning   maqsadlari turli-tuman bo lishi mumkin. Uzoq muddatli istiqboldaʻ
ular   korxonani   rivojlantirishning   umumiy   strategiyasiga   mos   kelishi,   uni   amalga
oshirishni ta’minlashi lozim.
Korxona   faoliyatining   u   yoki   bu   maqsadining   afzalligini   asoslash   firmalar
faoliyatining turli xil nazariyalari doirasida amalga oshiriladi. Firma nazariyalaridan
kelib   chiqqan   holda   quyida   asosiy   tan   olingan   korxonalar   faoliyati   maqsadlari
xususida to xtalib o tamiz.	
ʻ ʻ
Firmalalarning   klassik   nazariyasida   tadbirkorlikning   bosh   maqsadi   olingan
tushumlarning   sarflangan   xarajatlardan   yuqori   bo lishini   erishish   nazarda   tutiladi.	
ʻ
Tushumlar va xarajatlar o rtasidagi farq foyda sifatida aks ettiriladi. Shunday qilib,	
ʻ
tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug ullanuvchi   har   qanday   tashkilotning   eng   asosiy	
ʻ
maqsadi   o z   faoliyati   bo yicha   foyda   miqdorini   maksimallashtirib   borish	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Bunda   foyda   miqdorini   buxgalteriya   hisobi   ko rsatkichlari   asosida	
ʻ
aniqlashning   osonligi   va   har   qanday   boshqaruvchi   yoki   mulkdor   uchun   tushunarli
ekanligi mazkur yondashuvning ommaviyligida muhim rol o ynaydi.	
ʻ
Shubhasiz, korxonalar o z faoliyatida foydani oshirishga intilishi lozim. Lekin	
ʻ
mazkur jarayonda bu maqsadga erishish uchun kuchlarni markazlashtirish kelajakda
salbiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Boshqa   tomondan   ilmiy-tadqiqot
ishlanmalariga   xarajatlarni   qisqartirish,   yangi   mahsulotlar   ishlab   chiqish   va
bozordagi   nufuzini   oshirib   borish,   zamonaviy   texnologiyalar   va   uskunalarni   joriy
etish,   yuqori   malakali   xodimlar   ish   haqlarini   oshirib   borish   va   boshqa   shu   kabilar
yaqin   kelajakda   foyda   miqdorini   mos   ravishda   oshirish   imkonini   berishi   mumkin.
Bundan xulosa chiqarish mumkinki, korxonalarning asosiy maqsadi foydani oshirish
bo lganda har doim ham risklilik darajasi baholanavermaydi.	
ʻ
Foydani maksimallashtirish biznesni boshqarishning maqsadi sifatida quyidagi
kamchiliklarga ega:
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Брусов П.Н. Финансовый менеджмент. Финансовое планирование: Учебное 
пособие / П.Н.Бурусов, Т.В.Фиоатова.–2-е изд.,–М.: КНОРУС, 201 7 .–232с.– 
(Бакалавриат).
2. Elmirzaev S. Korporativ moliya. O quv qo llanma / O zRO va O MTV TMI. –T: 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
“Iqtisod-moliya”, 2018. 272 bet. 
3. Филатова Т.В. Финансовый менеджмент: Учеб. Пособие.-М.:ИНФРА-М, 
201 6 .-236с.(Высшее образование: Бакалавриат).
4. Под ред. проф.Е.И.Шохина.Финансовый менеджмент: учебник / коллектив 
авторов; - 4-е изд., стер.– М.:КНОРУС, 201 9 –480с . – (Для бакалавров).
5. R. I. Bob Tricker. Corporate Governance: Principles, Policies, and Practices 3rd 
Edition. Oxford University Press, 20 17 . 
6. Jonathan Berk, Peter De Marzo. Corporate finance - 3rd ed. p.cm. Includes index.
Pearson Education, Inc. 201 9 .
7. Брейли Р., Майерс С. Принципы корпоративных финансов / Пер. С англ. 
Н.Барышниковой. – М.:ЗАО “Олимп-Бизнес”, 20 20 . – 1008 с. 
8. Гладышева Е.В. Финансовый менеджмент: конспект лекций /ва. – Ростов 
н /Д: Феникс, 201 7 .- 158 
9. Ковалев В.В., Ковалев Вит. В. Финансовый менеджмент в вопросах и 
ответах: учебное пособие. – Москва : Проспект, 20 21 , –304 с.
10. Brigham E.F., Houston J.F. Fundamentals of Financial Management/Concise 8-
th edition/20 19 . – 692 p.
11. Deepika J.  "Managing Business Finance" . International Research Journal of 
Management Science & Technology. 201 7 .
30

Moliyaviy tahlil metodi va usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский