Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 218.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Психология

Продавец

Sevara

Дата регистрации 07 Апрель 2025

0 Продаж

Motivatsiyanng keng tarqalgan modellari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
 URGANCH DAVLAT UNIVERSITETI
Pedagogika fakulteti  “Psixologiya (Amaliy psixologiya)” yo‘nalishi  233 -
guruh talabasi Bozorova Bonuning 
“Umumiy psixologiya” fanidan tayyorlagan
KURS ISHI
Mavzu:  “Mativatsiyaning keng tarqalgan modellari”
Topshirdi:   Bozorova Bonu
Qabul qildi:  Qo‘shnazarova O‘g‘iljon
Urganch-2025 Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………………3
I Bob: Motivatsiya tushunchasi va uning ta’limdagi o‘rni ……………………5
1.1. Motivatsiya tushunchasi va uning ta’rifi …………………………………….5
1.2. Motivatsiyaning ta’lim jarayonidagi roli………………………………………7
1.3. Motivatsiyani oshirish usullari va metodlari………………………………..11
II Bob: Motivatsiyaning keng tarqalgan modellari …………………………..16
2.1. Xelsing va Deci motivatsiya modeli ……………………………………..….16
2.2. Maslowning ehtiyojlar piramidasiga asoslangan motivatsiya modeli ……….21
2.3. Herzbergning ikki faktorli motivatsiya nazariyasi …………………..………27
Xulosa…………………………………………………………………………….33
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ……………………………………………34 Kirish
Hozirgi   kunda   ta’lim   tizimi   jamiyatning   rivojlanishida   muhim   o‘rin   tutadi.
Prezidentimizning   ta’lim   sohasidagi   islohotlarga   oid   asarlarida   ta’limni
takomillashtirish,   o‘quvchilarni   rivojlantirish,   motivatsiyaning   ahamiyati   haqida
ko‘plab   fikrlar   mavjud.   Masalan,   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   o‘zining
«Yuksalishning   asosiy   omili   —   bu   ta’lim   va   ilm-fan»   nomli   asarida   ta’limni
rivojlantirish   va   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish   zarurligini   ta’kidlaydi:
"Ta’limni   takomillashtirish   orqali   biz   kelajak   avlodning   salohiyatini   oshiramiz."
Bu fikr kurs ishi mavzusining tanlanishida asos bo‘ldi. Motivatsiya – bu shaxsning
harakatga   bo‘lgan   ichki   rag‘batidir.   Bu   psixologik   holat   inson   faoliyatining
yo‘nalishini, kuchini va davomiyligini belgilaydi 1
.
Mazkur   kurs   ishining   maqsadi   —   motivatsiyaning   ta’lim   jarayonidagi   o‘rni   va
uning   keng   tarqalgan   modellari   haqida   to‘liq   ma’lumot   berish,   ta’lim   jarayonida
motivatsiyani oshirish uchun samarali usullarni aniqlashdir.
Kurs ishining maqsad:
Motivatsiyaning keng tarqalgan modellari, ularning ta’lim tizimidagi ahamiyati va
o‘quvchilarda motivatsiyani oshirishning samarali usullarini tahlil qilish.
Kurs ishining vazifalar:
1. Motivatsiya tushunchasini va uning ta’lim jarayonidagi o‘rnini o‘rganish.
2.   Motivatsiyaning   asosiy   modellari   va   ularning   ta’limda   qo‘llanilishini   tahlil
qilish.
3. Ta’limda motivatsiyani oshirish uchun samarali metodlar va usullarni aniqlash.
4.   Prezidentimizning   ta’lim   sohasidagi   fikrlaridan   kelib   chiqqan   holda,   ta’lim
tizimini takomillashtirishda motivatsiyaning rolini o‘rganish.
1
 1. Mirziyoyev Sh.M. Yangi O‘zbekiston – inson qadri ulug‘langan jamiyat. – Toshkent, 2021. Kurs ishining obyekt:
Ta’lim jarayoni va uning samaradorligini oshirishdagi motivatsiyaning roli.
Kurs ishining predmet:
Motivatsiyaning   keng   tarqalgan   modellari   va   ta’lim   jarayonida   motivatsiyani
oshirish uchun qo‘llaniladigan metodlar.
Metodologik Asoslar
Kurs   ishida   foydalaniladigan   metodologik   asoslar   quyidagi   ilmiy   yondashuvlarga
asoslanadi:
1.   Psixologik-pedagogik   yondashuv   —   o‘quvchilarning   ichki   va   tashqi
motivatsiyasi, ularni rivojlantirish usullari.
2.   Sotsiologik   yondashuv   —   ta’lim   tizimidagi   motivatsiyaning   o‘zgarishlarini   va
jamiyatdagi ta’sirini o‘rganish.
3. Tadqiqot metodlari — mavjud motivatsiya modellari va ularning ta’lim tizimida
qo‘llanilishini tahlil qilishda statistik va analitik usullar.
Prezidentimizning   «O‘zbekiston   kelajagi   ta’limdan   boshlanadi»   degan   fikriga
asoslanib,   ta’lim   tizimini   rivojlantirishda   motivatsiyaning   roli   beqiyosdir.   Ta’lim
jarayonida   motivatsiyaning   o‘rganilishi   va   qo‘llanilishi   —   jamiyatni
rivojlantirishdagi muhim omil sifatida qaraladi.
Kurs ishining tuzilishi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. I Bob: Motivatsiya tushunchasi va uning ta’limdagi o‘rni
1.1. Motivatsiya tushunchasi va uning ta’rifi
Motivatsiya   —   bu   insonni   maqsadga   erishishga   undovchi,   faoliyatni
boshlash,   davom   ettirish   va   tugatish   jarayonida   unga   kuch   va   harakat
bag‘ishlaydigan   ichki   va   tashqi   omillarning   majmuasidir.     Psixologiyada
motivatsiya, odatda, shaxsning  xulq-atvori va faoliyatini belgilovchi kuch sifatida
tavsiflanadi.   Bu   tushuncha   insonning   maqsadga   erishish   istagi,   uning   niyatlari,
ehtiyojlari va qadriyatlaridan kelib chiqadi.
Motivatsiya   ikki   asosiy   turga   bo‘linadi:   ichki   (intrinsik)   va   tashqi
(ekstrinsik) motivatsiya. Ichki motivatsiya — bu faoliyatni faqat o‘zining qiziqarli
yoki   qoniqarli   natijalari   uchun   bajarish   istagi.   Tashqi   motivatsiya   esa,   faoliyatni
tashqi  mukofot yoki jazolar orqali  amalga oshirishga  qaratilgan bo‘ladi. Masalan,
o‘quvchi   darsni   faqatgina   yaxshi   baho   olish   yoki   o‘qituvchidan   maqtov   olish
uchun   o‘rgansa,   bu   tashqi   motivatsiya   hisoblanadi.   Agar   o‘quvchi   darsni   faqat
o‘zining   bilimini   oshirish   va   shaxsiy   rivojlanish   uchun   o‘rgansa,   bu   ichki
motivatsiyadir.
Motivatsiyaning   ta’rifini   kengroq   tushunish   uchun,   o‘quvchilarning   o‘z-
o‘zini   anglash,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchi,   ichki   ehtiyojlari   va   o‘zgalar   bilan
munosabatlarining   o‘zaro   ta’siri   ham   inobatga   olinadi.   Shuningdek,   motivatsiya,
insonning   ehtiyojlaridan   kelib   chiqib,   ularni   qondirishga   qaratilgan   faoliyatni
boshqaradi.   Abraham   Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   ko‘ra,   motivatsiya
insonning   asosiy   ehtiyojlarini   qondirishdan   boshlanadi   va   yuqori   ehtiyojlar   sari
yo‘l  olishni   davom   ettiradi.  Shunga  ko‘ra,   motivatsiya   inson  faoliyatining  har   bir
bosqichida muhim rol o‘ynaydi va har bir insonning faoliyatga bo‘lgan yondashuvi
unga xosdir.
Motivatsiyaning   turli   modellari   va   nazariyalari   mavjud   bo‘lib,   ular   insonlarning
harakatlarining motivlarini tushunishga yordam beradi. Shunday qilib, motivatsiya nafaqat psixologik, balki pedagogik nuqtai nazardan ham muhimdir, chunki ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarning   faoliyatini   boshqarish   va   ularni   muvaffaqiyatli
natijalarga olib borish uchun motivatsiyaning ta’siri katta. Motivatsiya tushunchasi
inson   faoliyatining   turli   sohalarida,   jumladan   ta’limda,   psixologiyada   va   ijtimoiy
fanlarda   keng   qo‘llaniladi.   Ta’lim   jarayonida   motivatsiyaning   o‘rni   juda   katta,
chunki   o‘quvchilarning   faol   ishtiroki   va   muvaffaqiyati   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ularning
motivatsiyasiga   bog‘liq.   O‘quvchilar   faqat   o‘zlarini   qiziqtirgan   va   ularga   foyda
keltiradigan   mashg‘ulotlarda   faol   qatnashadilar.   Shuningdek,   ular   o‘qish   va   ilm
olishning   foydaliligini   sezgan   taqdirdagina,   bu   jarayonga   ko‘proq   sadoqat
ko‘rsatadilar.
Motivatsiya jarayonida o‘quvchilarning o‘ziga bo‘lgan ishonchi, qiziqishlari
va   ehtiyojlari   bilan   ham   bog‘liq.   Shunday   qilib,   motivatsiyani   oshirish   uchun
o‘quvchilarning o‘zlariga qiziqish uyg‘otish, ularning ichki ehtiyojlarini qondirish
va   ta’limning   natijalarini   tushuntirish   muhimdir.   Tashqi   rag‘batlar,   masalan,
mukofotlar   va   baholar,   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   vaqtincha   oshirishi
mumkin,   ammo   ichki   motivatsiya,   ya’ni   o‘z-o‘zini   rivojlantirishga   bo‘lgan   istak,
uzoq muddatda samarali bo‘ladi.
Motivatsiyaning ikki asosiy turi — ichki va tashqi motivatsiya — bir-birini
to‘ldiradi   va   ba’zida   bir-biriga   ta’sir   o‘tkazadi.   Ichki   motivatsiya   o‘quvchini   o‘z-
o‘zini rivojlantirishga va yangi bilimlarni olishga undaydi. Tashqi motivatsiya esa,
odatda,   tashqi   omillar   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   o‘quvchiga   o‘z   faoliyatini   tashqi
mukofotlar yoki jazolar orqali boshqarishga yordam beradi. Masalan, o‘quvchining
yaxshi baholar olish uchun o‘qishi yoki o‘qituvchidan maqtov olish uchun ishlashi
tashqi   motivatsiya   hisoblanadi.   Biroq,   motivatsiyaning   samarali   bo‘lishi   uchun,
o‘quvchining   ichki   motivatsiyasi   ham   rivojlanishi   kerak,   chunki   bu   uning   o‘z
maqsadlariga erishishdagi faoliyatini mustahkamlashga yordam beradi.
O‘quvchilarning   motivatsiyasi   haqida   fikr   yuritishda,   ayniqsa,   psixologik
nazariyalar   katta   ahamiyatga   ega.   Masalan,   Xelsing   va   Deci   tomonidan   ishlab
chiqilgan   o‘z-o‘zini   boshqarish   nazariyasi   (self-determination   theory) motivatsiyaning ichki va tashqi turlarini o‘rganishga qaratilgan. Ushbu nazariyaga
ko‘ra,   o‘quvchilarning   ichki   motivatsiyasi   faqatgina   o‘ziga   ishonch   va
mustaqillikka asoslangan holda rivojlanadi. Tashqi omillar esa ularning o‘z-o‘zini
boshqarishiga   yordam   berishi   mumkin,   lekin   bu   faqat   cheklangan   sharoitda.
Pedagogik   nuqtayi   nazardan   qaralganda,   motivatsiya   o‘quvchining   bilim   olishga
bo‘lgan ehtiyoji, qiziqishi va intilishini rag‘batlantiruvchi kuchdir 2
.
Shunday   qilib,   motivatsiya   nafaqat   o‘quvchining   faoliyatiga   ta’sir   qiluvchi   omil
bo‘lib, balki ta’lim jarayonining muvaffaqiyatini belgilovchi asosiy faktor sifatida
ham   qaraladi.   O‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish   uchun   o‘qituvchilar,   o‘z
navbatida, har bir o‘quvchining ichki va tashqi ehtiyojlarini inobatga olgan holda,
ta’lim   jarayonini   shunday   tashkil   etishlari   lozimki,   ularning   bilimga   bo‘lgan
ishtiyoqi oshsin va ularni yanada yuqori maqsadlarga erishishga undasin.
1.2. Motivatsiyaning ta’lim jarayonidagi roli
Motivatsiya   ta’lim   jarayonining   asosiy   komponentlaridan   biridir,   chunki   u
o‘quvchilarning faoliyatini boshqaradi, ularga ta’limga nisbatan qiziqish uyg‘otadi
va   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun   zarur   bo‘lgan   kuchni   ta’minlaydi.   Ta’lim
jarayonida   motivatsiya   o‘quvchilarning   harakatlarini,   ularning   o‘qishdagi
yondashuvini,   muvaffaqiyatga   erishish   darajasini   va   bilimni   olish   istagini
belgilovchi   omil   sifatida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Motivatsiyaning   ta’limdagi   roli
quyidagi jihatlarda aks etadi:
1. O‘quvchilarning faol ishtirokini ta’minlash
Motivatsiya   o‘quvchilarni   darslarga   faollik   bilan   qatnashishga   undaydi.   Ichki
motivatsiyasi   yuqori   bo‘lgan   o‘quvchilar   darsda   o‘zlarini   ko‘proq   namoyon
etadilar, ular yangi bilimlarni o‘rganishga va tajriba orttirishga ko‘proq qiziqadilar.
Agar o‘quvchi o‘z faoliyatini qiziqarli va foydali deb bilsa, u darsga ishtiyoq bilan
yondashadi   va   bu   orqali   uning   ta’limdagi   muvaffaqiyatlari   ham   oshadi.
O‘qituvchilar   o‘quvchilarni   rag‘batlantirishda   motivatsiyani   oshirish   uchun   turli
2
 Karimov Sh.M. Ta’lim-tarbiya jarayonida psixologik yondashuvlar. – Toshkent, 2020. metodlardan   foydalanishlari   zarur.   Misol   uchun,   savol-javoblar,   guruh   ishlari,
interfaol   metodlar   va   boshqa   usullar   orqali   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini
ta’minlash mumkin.
2. O‘quvchilarning muvaffaqiyatga erishish istagini oshirish
Motivatsiya   o‘quvchilarda   muvaffaqiyatga   erishish   istagini   kuchaytiradi.
O‘quvchilar o‘zlarining bilim olish jarayonini muvaffaqiyatli deb hisoblaganlarida,
bu   ularda   qo‘shimcha   energiya   va   ijobiy   kayfiyatni   uyg‘otadi.   Tashqi   rag‘batlar,
masalan, maqtov yoki mukofotlar, o‘quvchilarni yana-da ko‘proq harakat qilishga
undaydi.   Biroq,   ichki   motivatsiya,   ya’ni   o‘quvchilarning   o‘z   maqsadlariga
erishishga  bo‘lgan ishtiyoqi, uzoq muddatli  muvaffaqiyatga olib keladi. O‘quvchi
o‘zini   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   tayyor   deb   his   qilganda,   u   yanada   yuqori
natijalar ko‘rsatadi.
3. O‘quvchilarning o‘z-o‘zini rivojlantirishga bo‘lgan intilishlarini oshirish
Motivatsiya   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   rivojlantirishga   bo‘lgan
istaklarini   oshiradi.   Ichki   motivatsiya   bilan   rivojlanadigan   o‘quvchilar   faqatgina
darsda yaxshi natijalar olishni maqsad qilib qo‘ymaydilar, balki bilimni amaliyotda
qo‘llashga   va   hayotda   qo‘llaniladigan   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga   intiladilar.
Shuningdek, o‘quvchilarning shaxsiy rivojlanishi, o‘z-o‘zini anglash, kreativlik va
yangi   g‘oyalarni   ishlab   chiqish   qobiliyatlari   motivatsiyaning   samarali   ishlashiga
bog‘liq. Bunda o‘quvchilarga ta’lim jarayonida o‘zlarini erkin ifoda etishga, yangi
fikrlar va tushunchalar bilan ishlashga imkon berilishi lozim.
4.Ta’lim samaradorligini oshirish
Motivatsiya   ta’lim   samaradorligini   oshiradi,   chunki   yuqori   motivatsiyaga   ega
o‘quvchilar   darslarga   ko‘proq   vaqt   ajratadilar   va   o‘rganishga   bo‘lgan   istaklari
kuchliroq   bo‘ladi.   Motivatsiya   o‘quvchiga   o‘z   maqsadlariga   erishishda   doimiy
ravishda   harakat   qilishni,   qiyinchiliklarga   bardosh   berishni   va   natijalarga
erishishda davom etishni ta’minlaydi. Ta’lim tizimi va o‘qituvchilar o‘quvchilarga
ijobiy muhit yaratgan holda, ularning ichki motivatsiyasini kuchaytirishlari kerak. Bu   o‘z   navbatida   ta’lim   jarayonining   samarali   bo‘lishini   ta’minlaydi   va
o‘quvchilarning o‘rganish samaradorligini oshiradi.
Motivatsiyaning   ta’lim   jarayonidagi   roli   juda   katta.   U   o‘quvchilarning   faoliyatini
boshqaradi,   ular   uchun   ta’limni   qiziqarli   va   foydali   qiladi,   shuningdek,
o‘quvchilarning   o‘z-o‘zini   rivojlantirishga   bo‘lgan   intilishlarini   oshiradi.
O‘qituvchilar   motivatsiyani   oshirishda   turli   metod   va   usullardan   foydalanishlari
zarur,   chunki   bu   nafaqat   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatini,   balki   ta’lim
jarayonining umumiy samaradorligini ham oshiradi.
Motivatsiya   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   harakatlarini,   ta’limga
bo‘lgan   munosabatlarini   va   ularning   o‘z   maqsadlariga   erishish   istagini
shakllantirishga  ta’sir  qiladi.  Ularning  ta’limga  bo‘lgan  ishtiyoqi   va qiziqishlarini
oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilar   faqat   o‘zlariga   qiziqarli   va   foydali
bo‘lgan   faoliyatlarga,   darslarga   qiziqadilar.   Bu   jarayonda   motivatsiya   yordamida
o‘quvchilarning   bilim   olishga   bo‘lgan   ehtiyoji   va   qiziqishi   rivojlanadi.
Motivatsiyaning   ta’lim   jarayonidagi   rolini   chuqurroq   ko‘rib   chiqish   uchun
quyidagi jihatlarni keltirish mumkin:
5. O‘quvchilarda muvaffaqiyatni boshqaris
Motivatsiya   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatga   erishish   istagini   va   ularning
qiyinchiliklarga   bardosh   berish   qobiliyatini   shakllantiradi.   Yaxshi   motivatsiyaga
ega bo‘lgan o‘quvchilar  ko‘proq harakat  qilishga, yangi bilimlarni o‘zlashtirishga
intiladilar,   hatto   muvaffaqiyatsizlikka   uchragan   taqdirdanoq   ular   yanglishuvdan
o‘rgangan   holda   davom   etadilar.   Tashqi   rag‘batlar   (baholar,   mukofotlar)
o‘quvchini   rag‘batlantirishi   mumkin   bo‘lsa-da,   ichki   motivatsiya   —   o‘z
maqsadlariga   erishish   istagi,   xatolarni   tuzatishga,   kuchliroq   ishlashga   va   o‘z
bilimlarini   takomillashtirishga   undaydi.   O‘quvchi   muvaffaqiyatga   erishish
jarayonini ichki motivatsiya yordamida boshqarishi, o‘ziga ishonchi va mustahkam
iroda bilan amalga oshirishi mumkin.
6. Ta’limning ijtimoiy jihatlari Motivatsiya ta’lim jarayonida o‘quvchilarning o‘zaro munosabatlariga va ijtimoiy
rivojlanishiga   ham   ta’sir   qiladi.   O‘quvchilar   o‘zlarining   bilim   olish   jarayoniga
nisbatan faollik ko‘rsatganlarida, o‘zaro o‘rganish, fikr almashish va guruh ishlari
orqali bir-birlaridan o‘rganadilar. Bu esa ta’lim jarayonini yanada samarali qiladi.
Motivatsiya   ikki   asosiy   turga   –   ichki   va   tashqi   motivatsiyaga   bo‘linadi.   Ichki
motivatsiya   –   bu   insonning   o‘zini   rivojlantirishga,   bilishga   bo‘lgan   tabiiy
intilishidir 3
.     Motivatsiya   o‘quvchilarga   guruh   ishlari   va   hamkorlikda   ishlashni
o‘rgatadi, shuningdek, ular bir-birini qo‘llab-quvvatlash va birgalikda maqsad sari
intilish   orqali   o‘z   bilimlarini   mustahkamlashadi.   O‘quvchilarning   bir-biriga
motivatsiya   berishi,   ta’lim   jarayonida   hamjamiyat   hissini   yaratadi   va   ijtimoiy
o‘sishlarini qo‘llab-quvvatlaydi.
7.Kognitiv rivojlanishga ta’siri
Motivatsiya   o‘quvchilarning   kognitiv   rivojlanishiga   ham   ta’sir   qiladi.
O‘quvchilar o‘zlarini qiziqtirgan va ularga foydali bo‘lgan mavzularni o‘rganishga
ko‘proq   tayyor   bo‘ladilar.   Motivatsiya   tufayli   o‘quvchilar   murakkab   masalalarni
hal   qilishga,   yangiliklarni   o‘rganishga   va   murakkab   bilimlarni   o‘zlashtirishga
intilishadi.   Yaxshi   motivatsiya   bilan   o‘quvchilar   yangi   tushunchalarni
o‘zlashtirishi   va   o‘zining   aqliy   salohiyatini   maksimal   darajada   namoyon   etishi
mumkin.   Motivatsiyaning   yuqori   darajasi,   o‘quvchilarga   yanada   murakkab
ma’lumotlarni o‘zlashtirish va kritik fikrlashni rivojlantirish imkonini beradi.
8. O‘qituvchining ta’lim jarayonidagi roli
O‘qituvchining   motivatsiyaga   ta’siri   ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatiga
bevosita bog‘liq. O‘qituvchi o‘quvchilarni rag‘batlantirganida, ularga maqsadlarini
aniq   belgilash   va   erishish   uchun   kerakli   yondashuvni   taqdim   etganida,   ular
o‘zlarini   yanada   samarali   ishlashga   undaydilar.   O‘qituvchining   ilmiy   faoliyati,
o‘quvchilarga   bo‘lgan   yondashuvi,   ularga   taqdim   etilgan   vazifalar   va   darslarni
tashkil   etish   usuli   ham   o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   O‘qituvchining   samarali   motivatsiya   yaratish   qobiliyati,   o‘quvchilarni
3
  Raxmonov T.T. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. – Toshkent: TDPU, 2021. qiziqtirish   va   ularga   ilhom   berish,   ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyatli   bo‘lishiga
yordam beradi.
9. Motivatsiya va o‘quvchilarning psixologik holati
Motivatsiya   o‘quvchilarning   psixologik   holatiga   ham   ta’sir   qiladi.   Yaxshi
motivatsiya   o‘quvchilarda   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi,   ular   o‘z
salohiyatlariga ishonadilar va yangi bilimlarni o‘rganishga tayyor bo‘ladilar. Agar
motivatsiya   etarli   bo‘lmasa,   o‘quvchilar   darslarga   qiziqish   yo‘qotishlari,   o‘quv
jarayonida passiv bo‘lishlari va ularning psixologik holati yomonlashishi mumkin.
Ta’limda   muvaffaqiyatga   erishish   uchun   o‘quvchining   psixologik   holati   va
motivatsiyasini moslashtirish juda muhimdir. Bu orqali o‘quvchi nafaqat o‘qishga
qiziqish,   balki   o‘z-o‘zini   rivojlantirish,   o‘z   fikrlarini   ifoda   etish   va   jamiyatda
muvaffaqiyatli bo‘lish istagini ham rivojlantiradi.
10. Motivatsiya va o‘quvchilarning o‘zlashtirish darajasi
Motivatsiya   o‘quvchilarning  o‘zlashtirish  darajasiga   bevosita  ta’sir  qiladi.  Yaxshi
motivatsiyaga   ega   bo‘lgan   o‘quvchilar   darslarni   chuqur   o‘zlashtiradilar,   ular
bilimni   faqat   passiv   ravishda   qabul   qilmay,   balki   faol   tarzda   o‘rganadilar.
Motivatsiyaning   yuqori   darajasi   o‘quvchilarda   mustaqil   ishlar   va   o‘rganish
jarayoniga   qiziqish   uyg‘otadi.   Boshqa   tomondan,   past   motivatsiyaga   ega   bo‘lgan
o‘quvchilar o‘z faoliyatlarini qisqa muddatli maqsadlarga yo‘naltiradilar va ularda
bilimni   mustahkamlashda   kamroq   rag‘bat   bo‘ladi.   Bu,   o‘z   navbatida,   ularning
ta’lim jarayonidagi samaradorligini pasaytiradi.
Motivatsiyaning   ta’lim   jarayonidagi   roli   beqiyosdir.   U   o‘quvchilarning
faolligini   oshiradi,   ularning   o‘z   maqsadlariga   erishish   istagini   kuchaytiradi,   bilim
olish   jarayonida   samaradorlikni   oshiradi   va   psixologik   holatlarini   yaxshilaydi.
Motivatsiya   ta’lim   jarayonining   har   bir   bosqichida,   o‘quvchilarning   o‘zini
anglashidan   tortib,   ularning   ijtimoiy   va   psixologik   rivojlanishigacha   bo‘lgan
barcha   sohalarda   muhim   ta’sirga   ega.   O‘quvchilarning   muvaffaqiyatli rivojlanishiga   yordam   berish   uchun   motivatsiyani   to‘g‘ri   yo‘naltirish   va   uni
oshirish o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri bo‘lishi kerak.
1.3. Motivatsiyani oshirish usullari va metodlari
Motivatsiyani oshirish ta’lim jarayonida o‘quvchilarning faoliyatini samarali
tashkil   etish   va   ularning   o‘z   bilimlarini   yanada   chuqurroq   o‘zlashtirishga
undashning   muhim   omilidir.   Motivatsiyaning   oshirilishi,   o‘quvchilarda   o‘qishga
bo‘lgan   qiziqishni   kuchaytirish   va   o‘quv   jarayonining   samaradorligini   oshirishga
yordam   beradi.   Ta’lim   jarayonida   motivatsiyani   oshirish   uchun   turli   usul   va
metodlar   qo‘llaniladi.   Ushbu   usullar   o‘quvchilarni   o‘qishga   undash,   ularning
ishlariga   qiziqishini   oshirish,   har   bir   o‘quvchining   imkoniyatlarini   maksimal
darajada amalga oshirishga yordam beradi.   Tashqi motivatsiya esa mukofot, tanbeh
yoki baho kabi tashqi omillar ta’sirida yuzaga keladi 4
.
1. Ichki va tashqi motivatsiyani uyg‘unlashtirish
Motivatsiyani   oshirishning   eng   samarali   usuli   ichki   va   tashqi   motivatsiyaning
uyg‘unlashtirilgan   yondashuvini   qo‘llashdir.   Ichki   motivatsiya   o‘quvchining   o‘z
o‘qishiga   bo‘lgan   qiziqishidan,   bilimlarni   o‘rganishdan   zavq   olishdan   kelib
chiqadi. Tashqi motivatsiya esa rag‘batlar va mukofotlar orqali amalga oshadi. Bu
ikki   turdagi   motivatsiya   o‘zaro   uyg‘unlashgan   holda,   o‘quvchilarda   yanada
samarali ta’lim faoliyatini yaratishga yordam beradi.
Ichki   motivatsiyaning   kuchaytirilishi:   O‘quvchilarni   qiziqtiradigan   mavzularni
tanlash,   ular   bilan   muammo   yechishga   va   yangi   bilimlarni   amalda   qo‘llashga
imkon   yaratish.   O‘quvchilarga   o‘z   salohiyatlarini   ko‘rsatish   imkoniyati   berish   va
shaxsiy maqsadlar belgilash.
Tashqi   rag‘batlar:   Baholar,   maqtovlar,   mukofotlar,   tanlovlar   va   boshqa   tashqi
rag‘batlar orqali o‘quvchilarni yuqori natijalarga erishishga undash.
2. Aktiv o‘qish va interfaol metodlar
4
 Nurmatov O. Pedagogik psixologiya asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. Aktiv   o‘qish   va   interfaol   metodlar   o‘quvchilarni   faollikka   undaydi   va   o‘qishga
bo‘lgan qiziqishni oshiradi. Bu metodlar o‘quvchilarga faqat ma’lumotlarni qabul
qilishni   emas,   balki   o‘zlari   faol   ishtirok   etishni   ta’minlaydi.   Bunday   metodlar
orqali   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   ifodalashadi,   muhokama   qilishadi,   guruhlarda
ishlashadi va yangi bilimlarni mustahkamlashadi.
Guruh   ishlari:   O‘quvchilarni   kichik   guruhlarga   ajratib,   har   bir   guruhga
o‘ziga   xos   vazifa   berish   orqali   ular   o‘zaro   hamkorlikda   ishlashga   undaydi.   Bu
metod   o‘quvchilarga   muammo   yechish,   ijodiy   fikrlash   va   o‘rgangan   bilimlarini
amalda qo‘llash imkoniyatini beradi.
Rasmiy   va   norasmiy   baholash:   O‘quvchilarning   faoliyatini   baholash
jarayonida   faqat   yakuniy   baholar   emas,   balki   ularning   har   bir   qadamdagi
yutuqlarini   tan   olish,   rag‘batlantirish   orqali   o‘quvchilarning   o‘ziga   bo‘lgan
ishonchini oshirish mumkin.
Debatlar va rolikli o‘yinlar: Debatlar orqali o‘quvchilar o‘z fikrlarini ifodalashga,
turli   nuqtai   nazarlarni   tahlil   qilishga   o‘rganadilar.   Rolikli   o‘yinlar   esa
o‘quvchilarga   turli   vaziyatlarda   harakat   qilishni   o‘rgatadi   va   qiziqarli   tarzda
o‘qishni davom ettiradi.
3. O‘z-o‘zini baholash va refleksiya
O‘quvchilarni   o‘z   ishini   baholashga   va   refleksiya   qilishga   rag‘batlantirish
motivatsiyani   oshirishga   yordam   beradi.   O‘z-o‘zini   baholash   o‘quvchiga   o‘z
yutuqlarini va kamchiliklarini anglash imkonini beradi. Refleksiya orqali o‘quvchi
o‘z   o‘qish   jarayonini   tahlil   qilib,   kelajakda   qanday   yaxshilanishlarni   amalga
oshirishi kerakligini belgilaydi.
O‘z-o‘zini   baholash   tizimi:   O‘quvchilarga   o‘z   natijalarini   tahlil   qilish,   o‘zining
muvaffaqiyatlarini   va   kamchiliklarini   aniqlash   imkoniyatini   yaratish.   Bu   ularni
yanada kuchliroq harakat qilishga undaydi. Reflektiv   mashg‘ulotlar:   O‘quvchilarga   dars   davomida   o‘z   o‘rganishlarini   tahlil
qilish   va   o‘zaro   fikr   almashish   imkoniyatini   yaratish,   bu   esa   o‘quvchilarning   o‘z
bilimlarini chuqurroq o‘zlashtirishga yordam beradi.
4. O‘qituvchining motivatsiyaviy roli
O‘qituvchining   motivatsiya   jarayonidagi   roli   katta   ahamiyatga   ega.
O‘qituvchi   o‘quvchilarning   ruhiyatini,   qiziqishlarini   va   ehtiyojlarini   tushunishi
kerak.   Motivatsiyani   oshirishda   o‘qituvchi   o‘zining   psixologik   yondashuvlari,
o‘zaro munosabatlar va darsni tashkil etish usullarini to‘g‘ri tanlashi zarur.
Ilhomlantiruvchi   o‘qituvchilar:   O‘qituvchi   o‘zining   bilimlarini   va   hissiyotlarini
o‘quvchilarga   etkazib,   ularda   o‘qishga   bo‘lgan   ishtiyoqni   kuchaytiradi.
O‘quvchilarga   doimiy   ravishda   ilhom   berish,   yangi   maqsadlar   qo‘yishga   yordam
berish o‘quvchilarni o‘zining yuqori natijalarga erishishga undaydi.
Maqsadga   yo‘naltirilgan   darslar:   O‘qituvchilar   darslarning   maqsadini   aniq
va   ravshan   belgilab,   o‘quvchilarga   o‘rganish   jarayonida   qanday   yutuqlarga
erishishlarini tushuntiradilar. Bu o‘quvchilarga o‘z maqsadlarini anglashda yordam
beradi va ularni yanada faolroq bo‘lishga undaydi.
5. Innovatsion texnologiyalarni qo‘llash
Zamonaviy   texnologiyalar   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshirish   va   motivatsiyasini
kuchaytirishda   samarali   vosita   bo‘lishi   mumkin.   Interaktiv   va   raqamli
texnologiyalar   yordamida   o‘quvchilar   o‘quv   jarayoniga   yanada   qiziqarli   va
samarali tarzda jalb etiladi.
Onlayn platformalar va ilovalar: Onlayn ta’lim  resurslari, o‘quvchilarni  o‘z
vaqtida,   qiziqarli   tarzda   va   o‘z   maqsadlariga   mos   ravishda   o‘qitish   imkoniyatini
beradi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   testlar,   o‘yinlar   va   baholash
vositalari orqali baholashlari mumkin.
Simulyatsiyalar   va   virtual   laboratoriyalar:   O‘quvchilarni   virtual   dunyoga   olib
kirish,   ularni   real   hayotdagi   vaziyatlarni   o‘rganishga   imkon   yaratish,   yangi bilimlarni   o‘rganishni   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Masalan,   virtual
eksperimentlar   o‘quvchilarga   ilm-fan   va   texnologiyalarga   bo‘lgan   qiziqishni
oshiradi.
6. Shaxsiylashtirilgan o‘quv jarayonlari
O‘quv   jarayonini   shaxsiylashtirish   orqali   motivatsiyani   oshirish   mumkin.
O‘quvchilarning individual ehtiyojlari va qiziqishlarini inobatga olgan holda darsni
tashkil etish, ularning o‘qishga bo‘lgan qiziqishini yanada kuchaytiradi.
Shaxsiy   maqsadlar   qo‘yish:   Har   bir   o‘quvchiga   o‘z   maqsadlariga   erishish   uchun
yo‘l-yo‘riq   ko‘rsatish,   o‘quvchini   o‘z   o‘rganish   jarayonida   mustaqil   bo‘lishga
undaydi.
O‘quvchilarning individual o‘rganish uslublari: O‘quvchilarni o‘zlariga mos o‘qish
uslublari va metodlariga asoslanib, ularni o‘qish jarayoniga qiziqtirish va samarali
o‘rganishga erishish.
Motivatsiyani   oshirish   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   faoliyatini   samarali
tashkil   etish   va   ularga   o‘qishdan   zavq   olishni   ta’minlash   uchun   juda   muhimdir.
Ichki   va   tashqi   motivatsiyani   uyg‘unlashtirish,   aktiv   o‘qish   metodlari,   o‘z-o‘zini
baholash,   innovatsion   texnologiyalarni   qo‘llash   va   shaxsiylashtirilgan   o‘quv
jarayonlari   orqali   motivatsiyani   oshirish   mumkin.   O‘qituvchining   motivatsiyaviy
roli hamda o‘quvchilarga rag‘bat berish
I.Bob yuzasidan xulosa
Ushbu   bobda   motivatsiya   tushunchasining   mazmun-mohiyati,   uning
psixologik   va   pedagogik   asoslari   hamda   ta’lim   jarayonidagi   roli   keng   yoritildi.
Motivatsiya   shaxsning   faoliyatga   nisbatan   ichki   yoki   tashqi   rag‘batlantiruvchi
kuchi   sifatida   ta’limda   asosiy   harakatlantiruvchi   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.
O‘quvchilarni o‘qishga qiziqtirish, faollashtirish va ularning bilim olishga bo‘lgan
ehtiyojini shakllantirishda motivatsiyaning o‘rni beqiyosdir. Bob   davomida   motivatsiyani   oshirishning   turli   usul   va   metodlari   tahlil   qilindi.
Jumladan,   dars   jarayonida   interfaol   yondashuvlar,   didaktik   o‘yinlar,
rag‘batlantirish   usullari,   shaxsiylashtirilgan   yondashuvlar   motivatsiyani
kuchaytirishda samarali vosita sifatida taqdim etildi.
Xulosa   qilib   aytganda,   samarali   ta’lim   jarayoni   o‘quvchilarda   yuqori   darajadagi
ichki   motivatsiya   shakllantirilgan   taqdirdagina   yuzaga   chiqadi.   O‘qituvchining
didaktik   mahorati,   pedagogik   yondashuvi,   muloqot   madaniyati   va   motivatsiyaga
yo‘naltirilgan   metodikasi   –   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   munosabatini
belgilovchi   asosiy   omillardandir.   Shu   bois,   har   bir   pedagog   o‘z   faoliyatida
motivatsiyani uyg‘otuvchi yondashuvlarni to‘g‘ri tanlashi muhim hisoblanadi.
II Bob: Motivatsiyaning keng tarqalgan modellari
2.1. Xelsing va Deci motivatsiya modeli
Xelsing va Deci motivatsiya modeli, asosan, ichki va tashqi motivatsiyaning
o‘zaro   ta’sirini   tushuntiradi.   Bu   model   o‘quvchi   yoki   xodimlarning   o‘z
faoliyatlariga   qanday   motivatsiya   bilan   yondashishini   va   ularning   yuqori
natijalarga   erishishiga   qanday   yordam   berishini   izohlaydi.   Xelsing   va   Deci,
o‘zining   “O‘z-o‘zini   belgilash   nazariyasi”da   motivatsiyaning   ikki   asosiy   turini
ajratadi: ichki motivatsiya va tashqi motivatsiya.
1. Ichki motivatsiya
Ichki motivatsiya — bu o‘quvchining o‘ziga xos qiziqishidan, zavq olishidan yoki
o‘rganishga   bo‘lgan   tabiiy   ishtiyoqidan   kelib   chiqadigan   motivatsiyadir.   Bu
turdagi   motivatsiya,   o‘quvchi   yoki   xodim   o‘z   ishini   o‘z-o‘zidan   amalga   oshirishi
va   bu   jarayondan   qoniqishi   asosida   shakllanadi.   Xelsing   va   Deci   ushbu
motivatsiyaning   kuchli   ekanligini   ta’kidlashadi,   chunki   ichki   motivatsiya
o‘quvchining o‘z o‘rganish jarayoniga bo‘lgan ijobiy munosabatini yaratadi va bu
jarayonni davom ettirishga yordam beradi. Ichki motivatsiyaning asosiy jihatlari quyidagilar:
Qiziqish:   O‘quvchilar   o‘quv   faoliyatiga   qiziqishlari   sababli   o‘rganishga
ishtiyoqlidirlar.
O‘rganishdan   zavq   olish:   O‘quvchilar   bilim   olishni   o‘z   maqsadlari   sifatida
belgilashadi va bu jarayondan zavq olishadi.
Muammolarni   yechish:   O‘quvchilar   yangi   bilimlarni   o‘rganish   va   muammolarni
yechish jarayonida qoniqish hissini his qilishadi.
2. Tashqi motivatsiya
Tashqi   motivatsiya   esa   o‘quvchilarning   o‘z   faoliyatlarini   tashqi   omillar
(mukofotlar,   tan   olinish,   rag‘batlar   va   boshqa   tashqi   faktlar)   orqali   bajarishlariga
asoslanadi.   Bu   turdagi   motivatsiya   o‘quvchini   biror   maqsadga   erishish   uchun,
masalan,   mukofot   olish   yoki   ma’lum   bir   bahoni   qo‘lga   kiritish   uchun
rag‘batlantiradi. Tashqi motivatsiya ichki motivatsiyaga qaraganda qisqa muddatda
samarali   bo‘lishi   mumkin,   lekin   o‘z-o‘zini   rag‘batlantirish   va   o‘rganishdan   zavq
olish kabi ichki motivatsiyaning muhimligini kamaytirishi mumkin.
Tashqi motivatsiyaning asosiy jihatlari quyidagilar:
Mukofotlar:   O‘quvchilar   o‘z   faoliyatlari   uchun   rag‘bat   sifatida   mukofot   olishni
kutishadi (pul, baho, sertifikat).
Tan   olish:   O‘quvchilar   o‘z   faoliyatlari   uchun   ma’lum   bir   tan   olinishni   kutishadi
(o‘qituvchidan yoki rahbardan).
Bosim:   Ba’zida   tashqi   motivatsiya   o‘quvchilarga   bosim   orqali   ta’sir   qiladi,
masalan, ma’lum bir natijaga erishish zarurati.
3. Motivatsiyaning o‘z-o‘zini belgilash nazariyasi
Xelsing   va   Deci,   motivatsiyani   tushuntiruvchi   o‘z-o‘zini   belgilash   nazariyasida,
shaxsning ichki va tashqi motivatsiyalarni qanday qilib birlashtirishi mumkinligini ko‘rsatadilar. Ularning nazariyasiga ko‘ra, odamlar o‘z faoliyatlarini boshqarishga
qanchalik erkinlikka ega bo‘lsa, ularning motivatsiyasi  shunchalik yuqori bo‘ladi.
Agar   o‘quvchi   yoki   xodim   o‘z   faoliyatini   o‘zi   tanlasa   va   unga   nisbatan   qarorlar
qabul   qilish   imkoniyatiga   ega   bo‘lsa,   bu   ularni   yanada   motivatsiya   qiladi   va
ularning yuqori natijalarga erishishiga yordam beradi.
Xelsing   va   Deci,   o‘z-o‘zini   belgilash   nazariyasini   ikki   asosiy   tamoyilga
asoslaydilar:
Autonomiya:   Odamlar   o‘z   faoliyatlarini   boshqarish   va   o‘zlariga   mos   ravishda
tanlov qilish imkoniyatiga ega bo‘lishi kerak.
Kompetensiya:   Odamlar   o‘z   salohiyatlarini   amalga   oshirish   va   muvaffaqiyatga
erishish imkoniyatiga ega bo‘lishlari kerak.
Aloqa:   Odamlar   o‘z   faoliyatlari   bilan   boshqalar   bilan   ijobiy   aloqalar   o‘rnatishga
intilishlari kerak.
4. Modelning ta’lim jarayonidagi qo‘llanilishi
Xelsing   va   Deci   motivatsiya   modeli   ta’lim   jarayonida   samarali   qo‘llanilishi
mumkin.   O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   ichki   motivatsiyani   oshirishga   yordam
beradigan   muhit   yaratishga   harakat   qilishlari   kerak.   Bu   jarayonda   o‘quvchilarga
tanlov   erkinligi,   muvaffaqiyatni   boshqarish   imkoniyatlari   va   o‘z   bilimlarini
amaliyotda qo‘llash imkoniyatlari taqdim etiladi.
Ta’lim jarayonida ushbu modelni qo‘llash:
O‘quvchilarga o‘z o‘rganishlarini mustaqil ravishda tashkil etishga imkon yaratish.
O‘quvchilarga natijalarni o‘zlari boshqarishi va o‘z ishlari uchun javobgar bo‘lishi
kerakligini   ko‘rsatish.   O‘quvchilarni   muvaffaqiyatlarga   erishish   uchun
rag‘batlantirish, ularga o‘z yutuqlarini his qilish imkoniyatini berish. 
Xelsing   va   Deci   motivatsiya   modeli   ta’lim   jarayonida   ichki   va   tashqi
motivatsiyaning   o‘zaro   ta’sirini   tushuntirib,   o‘quvchilarning   o‘z   faoliyatlariga bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   va   o‘qishga   bo‘lgan   ishtiyoqini   kuchaytirish   uchun
samarali   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ichki   motivatsiya   va   tashqi   motivatsiyaning
uyg‘unlashuvi   o‘quvchilarda   yuqori   darajada   motivatsiyani   shakllantirishga
yordam   beradi.   Xelsing   va   Deci   motivatsiya   modeli   ta’lim   jarayonida   nafaqat
o‘quvchilarning   ichki   va   tashqi   motivatsiyasini   tushuntiradi,   balki   bu
motivatsiyalarni   qanday   oshirish   va   qo‘llab-quvvatlash   mumkinligini   ham
ko‘rsatadi. Ularning “O‘z-o‘zini belgilash nazariyasi”ga ko‘ra, o‘quvchilarga ichki
motivatsiyaga   asoslangan   motivatsiya   berish,   ta’lim   jarayonining   samaradorligini
oshirishda  eng  muhim   omillardan  biri   bo‘ladi.  Bu,  o‘quvchining  o‘z  o‘rganishiga
nisbatan bo‘lgan ishtiyoqini va harakatlarini kuchaytiradi.
5. Ichki va tashqi motivatsiyaning o‘zaro ta’siri
Xelsing   va   Deci   tomonidan   ilgari   surilgan   modelga   ko‘ra,   ichki   va   tashqi
motivatsiyaning   birgalikda   ishlashi   o‘quvchining   muvaffaqiyatiga   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Garchi   ichki   motivatsiya   o‘quvchilarning   o‘qishga   bo‘lgan   tabiiy
ishtiyoqini   oshirsa-da,   tashqi   rag‘batlar   (masalan,   mukofotlar   va   tan   olish)   ham
motivatsiyani   kuchaytirishi   mumkin.   Biroq,   tashqi   rag‘batlar   faqat   o‘quvchining
ichki   motivatsiyasi   bilan   uyg‘un   bo‘lsa,   samarali   bo‘ladi.   Agar   tashqi   rag‘batlar
o‘quvchini   faqat   mukofot   olishga   undasa   va   ichki   ishtiyoqni   kamaytirsa,   u   holda
bu motivatsiya uzoq muddatda samarali bo‘lmasligi mumkin.
Ichki   motivatsiyaning   kuchayishi:   O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   o‘rganish   va   yangi
narsalarni bilishdan zavq olishadi. O‘qishdan olingan zavq ularga yanada ko‘proq
o‘rganish   uchun   turtki   beradi.   O‘quvchilarga   o‘rganishdan   qoniqish,   ichki
motivatsiyaning asosiy unsuridir.
Tashqi   motivatsiyaning   samarasizligi:   Agar   tashqi   rag‘batlar   faqat   mukofotga
asoslangan   bo‘lsa,   o‘quvchilar   o‘zlarini   faqat   mukofot   olish   uchun   o‘qishga
undaydilar va bu ularning ichki motivatsiyasiga ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Shuning
uchun, tashqi motivatsiya ichki motivatsiya bilan uyg‘un bo‘lishi zarur.
6. Modelni ta’limda qo‘llash Xelsing   va   Deci   motivatsiya   modelining   ta’limda   qo‘llanishi   o‘quvchilarga   o‘z
o‘rganishlari uchun erkinlik va mustaqillik berish, ularni o‘z salohiyatlarini yanada
yaxshilashga   undashga   yordam   beradi.   O‘quvchilarga   o‘z   maqsadlarini   belgilash
va ularga erishish uchun sharoit yaratish, ularning ichki motivatsiyasini oshirishga
yordam beradi. O‘qituvchi o‘quvchilarni yangi bilimlarni o‘rganishga jalb qilishda
nafaqat   tashqi   rag‘batlar,   balki   ularning   o‘z-o‘zini   boshqarishga   bo‘lgan
qobiliyatlarini ham rag‘batlantirishi kerak.
Erkinlik   va   tanlov   imkoniyatlari   yaratish:   O‘quvchilarni   o‘z   o‘rganish
jarayonlarida   tanlov   qilishga   undash,   ularga   o‘z   faoliyatlarini   boshqarishga
imkoniyat yaratish. Bu ularning ichki motivatsiyasini  kuchaytiradi va o‘rganishga
bo‘lgan qiziqishlarini oshiradi.
Mustahkamlash va muvaffaqiyatni nishonlash: O‘quvchilarning muvaffaqiyatlarini
tan   olish   va   mustahkamlash,   ularda   yuqori   ishonchni   shakllantirishga   yordam
beradi.   Bu   esa   o‘quvchilarning   kelajakdagi   o‘qishlari   uchun   rag‘bat   bo‘lishi
mumkin.
Muammolarni   hal   etishga   yo‘naltirish:   O‘quvchilarni   yangi   va   qiyin   vazifalar
orqali   o‘rganishga   jalb   qilish.   Bunda   ularning   o‘z   kuchlariga   bo‘lgan   ishonchi
oshadi   va   ular   muvaffaqiyatli   bo‘lishga   harakat   qilishadi.   Shuningdek,   qiyin
muammolarni yechishda o‘quvchilar o‘zlarini yanada yaxshi his qilishadi.
7. Ta’lim tizimida o‘qituvchilarning roli
Xelsing   va   Deci   modelining   ta’lim   tizimida   muvaffaqiyatli   ishlashi   uchun
o‘qituvchilarning roli katta. O‘qituvchilar o‘quvchilarga o‘z o‘rganish jarayonlarini
boshqarishga imkoniyat yaratib, ularning ichki motivatsiyasini  oshirishga  yordam
beradi.   O‘qituvchilar,   shuningdek,   tashqi   rag‘batlar   orqali   ham   o‘quvchilarni
rag‘batlantirishi   mumkin,   ammo   bu   rag‘batlarning   ichki   motivatsiyaga   zarar
yetkazmasligini ta’minlashlari zarur. O‘quvchilarga tanlov erkinligini berish: O‘qituvchilar o‘quvchilarga o‘z o‘rganish
jarayonida   qanday   yo‘lni   tanlash   imkoniyatini   berish   orqali   ularning
motivatsiyasini oshirishadi.
O‘quvchilarning   yutuqlarini   tan   olish:   O‘quvchilarning   yutuqlarini   tan   olish,   ular
o‘z   bilimlariga   bo‘lgan   ishonchni   oshiradi   va   yangi   maqsadlarga   erishish   uchun
rag‘batlantiradi. 
O‘quvchilarga   yordam   berish:   O‘qituvchi   o‘quvchilarga   kerakli   yordamni   berish,
ularning muvaffaqiyatlarini mustahkamlash va o‘zlarini o‘rganish jarayonida erkin
his qilishlariga yordam beradi.
Xelsing   va   Deci   motivatsiya   modeli   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   ichki
motivatsiyasini   kuchaytirish   va   tashqi   motivatsiyani   muvofiqlashtirishga
asoslanadi. Ularning modelida ichki motivatsiya o‘quvchining o‘rganishga bo‘lgan
tabiiy   ishtiyoqidan   kelib   chiqsa,   tashqi   motivatsiya   mukofotlar,   tan   olish   va
rag‘batlar   orqali   amalga   oshiriladi.   Ta’lim   jarayonida   bu   ikkala   motivatsiyaning
uyg‘unlashuvi   o‘quvchilarning   yuqori   natijalarga   erishishiga   yordam   beradi.
O‘qituvchilar   o‘quvchilarga   o‘z   o‘rganishlarini   boshqarishga   imkoniyat   yaratib,
ularning motivatsiyasini oshirishga yordam beradi.
2.2. Maslowning ehtiyojlar piramidasiga asoslangan motivatsiya modeli
Abraham   Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya
modeli insonning ehtiyojlarini tartiblangan va ierarxik tizimda ta’riflaydi. Maslow,
o‘zining mashhur "ehtiyojlar piramidasini" yaratgan va insonlarning motivatsiyasi,
asosan,   ularga   qarab   rivojlanadi   deb   ta’kidladi.   Ushbu   modelga   ko‘ra,   insonning
asosiy ehtiyojlari eng oddiydan murakkabgacha bo‘lgan tartibda ifodalangan va har
bir yuqori bosqichdagi ehtiyojni qondirishdan oldin pastdagi ehtiyojlar qondirilishi
kerak. Maslow ehtiyojlar piramidasini besh asosiy bosqichga bo‘lishni taklif qildi:
1. Maslowning ehtiyojlar piramidasining besh bosqichi
1. Fiziologik ehtiyojlar Maslowning   piramidasining   asosiy,   birinchi   bosqichida   insonning   hayotiy
ehtiyojlari,   ya’ni   oziq-ovqat,   suv,   uyqu,   nafas   olish   kabi   fiziologik   ehtiyojlar
joylashgan.   Ushbu   ehtiyojlar   insonning   hayotini   saqlash   uchun   zarurdir   va   ular
qondirilmasdan   yuqoridagi   ehtiyojlarga   o‘tish   imkonsizdir.   Ta’lim   jarayonida   bu
ehtiyojlarning   qondirilishi   o‘quvchining   muvaffaqiyatli   o‘rganishi   uchun
muhimdir.
2. Xavfsizlik ehtiyojlari
Ikkinchi   bosqichda   insonning   xavfsizlik   va   barqarorlikka   bo‘lgan   ehtiyoji   yotadi.
Bu   ehtiyojlar,   o‘zini   himoya   qilish,   moliyaviy   xavfsizlik,   sog‘liqni   saqlash   va
yashash   muhitining   xavfsizligi   kabi   elementlarni   o‘z   ichiga   oladi.   O‘quvchilarda
xavfsizlik   hissi   bo‘lishi,   ularning   ta’lim   jarayoniga   bo‘lgan   ishtiyoqini   oshiradi,
chunki   xavfsiz   muhitda   o‘qish   o‘quvchilarga   qulaylik   yaratadi   va   ularning
diqqatini yaxshilaydi.
3. Ijtimoiy ehtiyojlar (Sevgi va ijtimoiy munosabatlar)
Uchinchi   bosqichda   ijtimoiy   ehtiyojlar,   ya’ni   insonlar   o‘rtasida   ijtimoiy
munosabatlar,   do‘stlik,   sevgi   va   qabul   qilinish   ehtiyoji   joylashadi.   Maslow   bu
bosqichni insonning o‘zini jamoaga qabul qilish, jamiyatda o‘z o‘rnini topish istagi
bilan bog‘laydi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilar o‘rtasida sog‘lom munosabatlar va
jamoa hissi yaratish, o‘rganish motivatsiyasini kuchaytirishi mumkin.
4. Hurmat va e'tirof ehtiyojlari
To‘rtinchi   bosqichda   hurmat   va   o‘ziga   bo‘lgan   e'tirof   ehtiyoji   joylashadi.   Bu
insonning o‘zini hurmat qilish, boshqalardan tan olinish va muvaffaqiyatli bo‘lish
istagi   bilan   bog‘liqdir.   O‘quvchilar   o‘z   mehnatlarining   e'tirofini   va
muvaffaqiyatlarini   ko‘rish,   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   yuqori
motivatsiyani ta’minlaydi.
5. O‘zi o‘zini amalga oshirish ehtiyoji Maslowning   ehtiyojlar   piramidasining   eng   yuqori   bosqichi   o‘zini   o‘zi   amalga
oshirish   ehtiyojlariga   bag‘ishlangan.   Bu   ehtiyoj   insonning   o‘z   salohiyatini   to‘liq
amalga   oshirish,   ijodkorlik,   bilim   va   qobiliyatlaridan   maksimal   darajada
foydalanish istagini bildiradi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilarga o‘z imkoniyatlarini
amalga   oshirishga   imkoniyat   yaratish,   ularning   haqiqiy   potensialini   ochishga
yordam beradi va ularning motivatsiyasini kuchaytiradi.
2. Maslowning modelining ta’lim jarayoniga tatbiqi
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’lim
jarayonida o‘quvchilarni rag‘batlantirishda va ularning muvaffaqiyatli o‘rganishiga
yordam   berishda   samarali   vosita   bo‘lishi   mumkin.   Modelni   ta’limda   qo‘llashda
quyidagi jihatlar muhim hisoblanadi:
Fiziologik ehtiyojlarni qondirish
O‘quvchilar o‘zlarining eng asosiy ehtiyojlarini qondirgan holda ta’limga diqqatini
qaratishlari   mumkin.   O‘qish   jarayonida   o‘quvchilarning   to‘liq   ovqatlanishi,   dam
olish   va   sog‘lom   muhitda   bo‘lishi   ularning   ta’limdagi   muvaffaqiyatini   oshiradi.
O‘qituvchilar,   shuningdek,   o‘quvchilarning   stress   va   charchoqlarini   kamaytirish
uchun mos muhit yaratishga harakat qilishlari kerak.
Xavfsizlik muhitini yaratish
O‘quvchilarning   ta’lim   jarayonida   o‘zini   xavfsiz   his   qilishi   muhimdir.
O‘quvchilarga ta’lim muhitida xavfsizlikni ta’minlash, jismoniy va ruhiy jihatdan
himoya   qilish,   ta’limda   muvaffaqiyatga   erishishga   yordam   beradi.   Bu
o‘quvchilarga   o‘zlarini   erkin   va   o‘z   ishtiyoqiga   qarab   o‘rganishga   imkon   beradi.
Ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish
O‘quvchilarning   ijtimoiy   ehtiyojlarini   qondirish,   ularni   o‘z   sinfi   va   jamiyat   bilan
muvofiqlashtirishda yordam beradi. O‘quvchilar bir-birlarini tushunish va qo‘llab-
quvvatlashlari   kerak.   Bunday   ijtimoiy   munosabatlar   o‘quvchilarning   o‘rganishga
bo‘lgan ishtiyoqini oshiradi va motivatsiyalarini kuchaytiradi. Hurmat va e'tirofni ta’minlash
O‘quvchilarga   o‘z   yutuqlari   uchun   tan   olinish   va   e'tirof   olish   imkoniyatlarini
yaratish,   ularning   o‘z   salohiyatini   amalga   oshirishiga   yordam   beradi.
O‘quvchilarning muvaffaqiyatlarini e'tirof etish, ularni yanada ko‘proq o‘rganishga
undaydi.
O‘zini o‘zi amalga oshirishga yo‘naltirish
Ta’limda o‘quvchilarga o‘zlarining haqiqiy potentsiallarini amalga oshirish uchun
imkoniyatlar   yaratish,   ularning   ichki   motivatsiyasini   kuchaytiradi.   O‘quvchilarga
ijodiy   va   intellektual   imkoniyatlarni   rivojlantirishga   yordam   berish,   ularda
o‘rganishning yuqori darajasini rag‘batlantiradi.
3. Maslowning modelining ta’limda samaradorligi
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarni   yuqori   darajadagi   motivatsiyaga   erishtirishda   muhim
vosita   hisoblanadi.   O‘quvchilarning   ehtiyojlari   qondirilganida,   ular   o‘z
salohiyatlarini   to‘liq   amalga   oshirishga,   yangi   bilimlarni   o‘rganishga,   va   yangi
yutuqlarga   erishishga   ko‘proq   ishtiyoq   bilan   kirishadilar.   O‘quvchilarni
rag‘batlantirishda   ushbu   modelni   qo‘llash,   ularning   o‘rganish   jarayonini   yanada
samarali va motivatsiyali qiladi.
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarning   ehtiyojlari   va   motivatsiyasini   tushunishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Har   bir   ehtiyojning   qondirilishi,   o‘quvchining   ta’lim   jarayonida
samarali   ishtirok   etishini   ta’minlaydi   va   motivatsiyani   oshiradi.   Maslowning
modeli   ta’limda   o‘quvchilarning   rivojlanishi   va   muvaffaqiyatga   erishishi   uchun
zarur bo‘lgan ijtimoiy, psixologik va hissiy sharoitlarni yaratishda samarali vosita
bo‘lishi   mumkin.   Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya
modeli ta’lim jarayonida o‘quvchilarning barcha ehtiyojlarini qondirish va ularning
rivojlanishiga   yordam   berish   uchun   muhim   bir   asoslardir.   Ushbu   model   ta’limni shunday   tashkil   etishni   nazarda   tutadi,   unda   o‘quvchilar   nafaqat   bilim   olishadi,
balki o‘zlarining psixologik va ijtimoiy ehtiyojlarini ham qondiradilar.
4. Maslowning ehtiyojlar piramidasining ta’lim tizimidagi ahamiyati
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’lim
jarayonining   samarali   tashkil   etilishida   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilarning
ehtiyojlarini   piramida   bo‘yicha   to‘g‘ri   tartibda   qondirish,   ularning   akademik
muvaffaqiyatlarini   oshiradi   va   motivatsiyalarini   kuchaytiradi.   Modelni   ta’limda
qo‘llash quyidagi jihatlarni o‘z ichiga oladi:
Fiziologik   ehtiyojlar   va   ta’limda   samaradorlik:   Fiziologik   ehtiyojlarning
qondirilishi   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   diqqatini   jamlashga   va   o‘qishdan
maksimal darajada foyda olishga yordam beradi. Masalan, o‘quvchilar o‘zlarining
o‘ziga   xos   jismoniy   ehtiyojlarini   qondirishlari   kerak,   ya’ni   ular   ovqatlanish,   dam
olish   va   sog‘lom   muhitda   o‘qishlari   zarur.   Bu   bilan   o‘quvchilar   o‘rganishga
ko‘proq qiziqish va e'tibor qaratadilar.
Xavfsizlik   va   barqarorlik:   O‘quvchilarning   xavfsizligini   ta’minlash   ta’lim
jarayonining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Xavfsiz   va   barqaror   muhitda   o‘qish
o‘quvchilarga   o‘zlarini   erkin   his   qilish   imkonini   beradi.   Xavfsizlik   nafaqat
jismoniy,   balki   psixologik   xavfsizlikni   ham   o‘z   ichiga   oladi,   chunki   o‘quvchilar
o‘zlarini   qo‘llab-quvvatlanayotgan   va   qadrlangan   his   qilganlarida   yanada   yaxshi
o‘rganadilar.
Ijtimoiy   ehtiyojlarni   qondirish:   O‘quvchilarning   o‘zaro   aloqalari,   hamkorlikda
ishlashlari   va   ijtimoiy   faoliyatlarga   qo‘shilishlari   o‘rganishga   bo‘lgan
motivatsiyani   oshiradi.   Jamoada   ishlash,   o‘quvchilarga   bir-biridan   o‘rganish   va
yangi   g‘oyalar   bilan   tanishish   imkoniyatini   beradi.   O‘quvchilarning   ijtimoiy
ehtiyojlarini   qondirish   uchun,   o‘qituvchi   o‘quvchilar   o‘rtasida   hamkorlikni
rag‘batlantirishi, guruh ishlari va muhokamalarni tashkil etishi kerak.
Hurmat va e'tirof ehtiyojlarini qondirish: O‘quvchilar o‘z mehnatlarining e'tirofini
va tan olinishi  uchun ta’limda rag‘batlantirilishlari kerak. Bu ularga o‘z yutuqlari bilan   faxrlanish   va   kelajakda   yanada   muvaffaqiyatli   bo‘lish   uchun   motivatsiya
beradi. O‘quvchilarga muvaffaqiyatlari uchun tan olish va rag‘batlar, o‘quvchilarni
o‘rganishga   bo‘lgan   ishtiyoqini   oshiradi   va   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini
mustahkamlaydi.
O‘zini   o‘zi   amalga   oshirish   ehtiyojini   qondirish:   Maslowning   ehtiyojlar
piramidasining eng yuqori bosqichi o‘quvchilarning o‘z salohiyatini to‘liq amalga
oshirishlariga yordam beradi. Ta’lim jarayonida o‘quvchilarga o‘z imkoniyatlarini
amalga   oshirish   uchun   kerakli   sharoitlar   yaratish,   ularning   o‘zini   ifodalash,
ijodkorlik   va   yuqori   darajadagi   intellektual   faoliyatga   rag‘batlantirish   muhimdir.
O‘quvchilarga   o‘z   qobiliyatlarini   ko‘rsatish   imkoniyatini   yaratish,   ularning
motivatsiyasini oshiradi.
5. Maslowning modelini ta’lim jarayoniga integratsiya qilish
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasini   ta’lim   jarayonida   samarali   qo‘llash   uchun
o‘qituvchilar quyidagi metodlarni va usullarni qo‘llashlari mumkin:
Har   bir   o‘quvchining   ehtiyojlarini   aniqlash:   O‘qituvchilar,   o‘quvchilarning
ehtiyojlarini   tushunish   va   ularga   mos   ravishda   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishlari
kerak.   Bunga   o‘quvchilarning   psixologik,   jismoniy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarini
qondirish kiradi.
Qonuniy   muhit   yaratish:   O‘quvchilarga   xavfsiz,   hurmatga   sazovor   va
qo‘llab-quvvatlovchi muhit yaratish, ta’limda muvaffaqiyatga erishish uchun zarur
shart-sharoitlar   yaratadi.   O‘quvchilar   o‘zlarini   jamoaning   bir   qismi   sifatida   his
qilishlari   kerak.   Motivatsion   rag‘batlantirish:   O‘quvchilarning   muvaffaqiyatlarini
tan   olish,   mukofotlash   va   ularni   rag‘batlantirish   ta’limda   yuqori   motivatsiyani
yaratishning   samarali   vositasidir.   O‘quvchilar   muvaffaqiyatga   erishgach,   ularga
yanada   qiyin   vazifalar   berish,   ularning   o‘zini   amalga   oshirish   ehtiyojlarini
qondirishga yordam beradi. Ijodiy va tanlov imkoniyatlarini yaratish: O‘quvchilarga o‘zlarini ifodalash, ijodiy
faoliyatlarda   ishtirok   etish   va   o‘zlarining   bilim   va   qobiliyatlarini   ko‘rsatish
imkoniyatlarini yaratish, ular uchun motivatsiyani oshiradi.
6. Modelning ta’lim tizimidagi cheklovlari
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’limda
samarali qo‘llanishiga qaramay, ba’zi cheklovlarga ega bo‘lishi mumkin. Masalan:
Barcha   o‘quvchilarda   ehtiyojlarning   turlicha   bo‘lishi:   Har   bir   o‘quvchining
ehtiyojlari   turlicha   bo‘lishi   mumkin.   Ba’zi   o‘quvchilar   yuqori   ehtiyojlarni
qondirishga   intilishsa,   boshqalari   uchun   asosiy   ehtiyojlar   boshqacha   bo‘lishi
mumkin. Bu ta’lim jarayonini individga mos ravishda tashkil etishni talab qiladi.
Resurslarning  cheklanganligi:  Maslowning  modelini  to‘liq amalga oshirish  uchun
kerakli   resurslar   mavjud   bo‘lmasligi   mumkin.   Masalan,   ba’zi   ta’lim
muassasalarida   o‘quvchilarning   asosiy   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   yetarli
mablag‘ yoki sharoit bo‘lmasligi mumkin.
O‘qituvchilarning   yondashuvi:   O‘qituvchilarning   mas'uliyati   o‘quvchilarning
ehtiyojlarini   tushunish   va   ularga   mos   ta’lim   muhitini   yaratishdir.   Bu   esa
o‘qituvchidan nafaqat bilim, balki psixologik qobiliyat va diqqatni talab qiladi.
Maslowning   ehtiyojlar   piramidasiga   asoslangan   motivatsiya   modeli   ta’lim
jarayonining   samarali   bo‘lishi   uchun   zarur   sharoitlarni   yaratadi.   Modelda
o‘quvchilarning har bir ehtiyojiga alohida e'tibor qaratish va ularni qondirish orqali
ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirish   mumkin.   O‘quvchilarning
ehtiyojlarini   to‘g‘ri   tartibda   qondirish,   ularning   motivatsiyasini   oshiradi,   bu   esa
o‘qishdagi   muvaffaqiyatlarni   kuchaytiradi.   Shuningdek,   o‘qituvchilar   va   ta’lim
muassasalari,   bu   modelni   qo‘llashda   o‘zaro   hamkorlikni   va   mavjud   resurslarni
to‘g‘ri taqsimlashni ta’minlashi zarur.   Xelsing va Deci tomonidan ishlab chiqilgan
motivatsiya   modeli   o‘quvchilarning   o‘quv   faoliyatidagi   ichki   va   tashqi
rag‘batlantiruvchilarni   tahlil   qilishga   qaratilgan.   Ularning   fikricha,   har   qanday o‘quv faoliyatining muvaffaqiyatli bo‘lishi uchun o‘quvchi ichki motivatsiyaga ega
bo‘lishi lozim 5
. 
2.3. Herzbergning ikki faktorli motivatsiya nazariyasi
Motivatsiyaning   samarali   nazariyalaridan   biri   bu   Frederik   Herzberg
tomonidan ishlab chiqilgan ikki faktorli motivatsiya nazariyasidir. Ushbu nazariya
insonning ish faoliyati va o‘rganishga bo‘lgan munosabati, undan kelib chiqadigan
ichki   va   tashqi   omillar   orqali   tushuntiriladi.   Herzberg   tomonidan   ilgari   surilgan
ikki   faktorli   nazariya   inson   faoliyatini   rag‘batlantiruvchi   omillarni   ikki   guruhga
ajratadi:   gigiyenik   (tashqi)   va   motivatsion   (ichki)   omillar 6
.   Herzberg   1959-yilda
o‘zining   “Motivatsiya   va   gigiyena   nazariyasi”da   ishchilarning   qoniqish   va
norozilik sabablarini  tahlil qilib, ularni ikki asosiy toifaga ajratdi: motivatorlar va
gigiyena omillari. 
1. Herzbergning nazariyasining mohiyati
Herzbergga   ko‘ra,   ishchi   yoki   o‘quvchi   faqatgina   bitta   sabab   tufayli   emas,   balki
ikki turdagi omillar asosida harakatga keladi. Ushbu omillar:
1. Gigiyena omillari (tashqi omillar):
Ish muhitining xavfsizligi
Maosh va moddiy ta’minot
Rahbariyat bilan munosabatlar
Ish sharoiti
Tashkiliy siyosat
Ishonch va barqarorlik
5
 Deci E., Ryan R. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. – New York: Plenum, 2015.
6
 Herzberg F. The Motivation to Work. – New York: Wiley, 1959. Bu  omillar   yo‘qligida  insonda   norozilik  yuzaga   keladi,  lekin  mavjud  bo‘lsa  ham,
ular o‘z-o‘zicha motivatsiyani kuchaytirmaydi. Ya’ni, bu omillar faqat norozilikni
bartaraf etadi.
2. Motivatorlar (ichki omillar):
Muvaffaqiyat
Tan olish va e'tirof
Qiziqarli va mazmunli ish
Mas'uliyat
O‘sish va rivojlanish imkoniyatlari
Ushbu   omillar   insonni   haqiqiy   motivatsiyaga   olib   keladi.   Ya’ni,   agar   bu   omillar
mavjud bo‘lsa, inson o‘z ishidan yoki ta’limdan qoniqish oladi va faoliyatga kuchli
intilish bilan yondashadi.
2. Herzberg nazariyasining ta’limdagi qo‘llanilishi
Herzbergning   ikki   faktorli   modeli   ta’lim   tizimida   o‘qituvchilarning   va
o‘quvchilarning motivatsiyasini boshqarishda qo‘llanilishi mumkin. Xususan:
O‘quvchilar   uchun   gigiyena   omillar:   Maktabdagi   jismoniy   sharoitlar,   xavfsizlik,
sinfdagi   tartib-intizom,   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   hurmatli   munosabatlar
— bularning barchasi gigiyena omillaridir. Ular ta’limdan norozilikni kamaytiradi.
O‘quvchilar   uchun   motivatorlar:   Darsdagi   muvaffaqiyatlar,   rag‘batlantirish,
individual   yondashuv,   qiziqarli   topshiriqlar   va   shaxsiy   rivojlanishga   imkon
beruvchi   faoliyatlar   —   o‘quvchining   ichki   motivatsiyasini   kuchaytiruvchi
omillardir.   Gigiyenik   omillar   ish   muhiti,   rahbariyat,   ish   haqi,   kompaniya   siyosati
va   sharoitlar   kabi   tashqi   omillar   bo‘lib,   ular   mavjud   bo‘lsa,   inson   norozi
bo‘lmaydi,   ammo   bu   omillar   motivatsiyani   oshirmaydi.   Motivatsion   omillar   esa muvaffaqiyat, tan olinishi, mas’uliyat, rivojlanish kabi ichki omillar bo‘lib, aynan
ular motivatsiyani oshiradi 7
. 
O‘qituvchilar   uchun   qo‘llanilishi:   O‘qituvchining   o‘z   ishidan   qoniqishini
ta’minlashda ham mazkur model muhim. Agar o‘qituvchining sharoitlari, ish haqi,
mehnat sharoiti gigiyenik talabga javob bersa, u norozilikdan holi bo‘ladi. Ammo
uni   chinakam   motivatsiya   qiluvchi   narsa   bu   —   e’tirof,   kasbiy   rivojlanish,
mustaqillik va mas’uliyatdir.
3. Modelning afzalliklari va cheklovlari
Afzalliklari:
O‘quvchilarning   motivatsiyasi   faqat   tashqi   mukofotlarga   emas,   balki   ichki
ehtiyojlariga asoslangan holda tashkil etilishi mumkin.
O‘qituvchilarga o‘z faoliyatlarini tahlil qilish va rivojlantirish uchun aniq yo‘nalish
beradi.
Ta’limda samarali boshqaruv tizimi shakllanishiga yordam beradi.
Cheklovlari:
Har bir o‘quvchining ehtiyojlari va individual xususiyatlari turlicha bo‘lgani uchun
umumiy omillar har doim ham bir xil natija bermasligi mumkin.
Gigiyena omillarni ta’minlash qimmatga tushishi  mumkin (maktab infratuzilmasi,
texnik jihozlar va h.k.).
Herzbergning   ikki   faktorli   motivatsiya   nazariyasi   nafaqat   ish   jarayonida,   balki
ta’limda ham samarali qo‘llanilishi mumkin. O‘quvchilarning va o‘qituvchilarning
motivatsiyasini   oshirishda   ichki   va   tashqi   omillarni   farqlash,   ularning   har   birini
inobatga  olish   orqali   ta’lim   jarayonini   samarali   tashkil   etish   mumkin.  Shu   tariqa,
mazkur   model   o‘quv   muassasalarida   ijobiy   o‘quv   muhiti   yaratishda   va   barqaror
ta’lim samaradorligini ta’minlashda muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
7
 Nurmatov O. Pedagogik psixologiya asoslari. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2018. 4. Ikki faktorli model asosida o‘quvchilarda motivatsiyani oshirish yo‘llari
Herzbergning   nazariyasi   asosida   o‘quvchilarni   o‘qishga   rag‘batlantirish   uchun
quyidagi amaliy yondashuvlarni tatbiq etish mumkin:
1. Gigiyena omillarni ta’minlash:
Fizik   sharoitlar:   Sinfxonada   havo   aylanishi,   yorug‘lik,   qulaylik,   harorat   kabi
omillar   ta’lim   muhitiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Bu   omillar   yetarli   bo‘lmasa,
o‘quvchilar diqqatini jamlay olmaydi.
Adolatli   baholash:   O‘quvchining   mehnati   munosib   baholanishi,   e’tirof   etilishi
lozim. Adolatsizlik hissi – demotivatsiyaning asosiy sababi bo‘lishi mumkin.
Ijtimoiy   muhit:   Do‘stona   sinf   muhiti,   o‘qituvchining   qo‘llab-quvvatlovchi   roli
o‘quvchilarda ishonch va xotirjamlik uyg‘otadi.
2. Motivatorlar orqali ichki rag‘batni oshirish:
Yutuq tuyg‘usini shakllantirish: O‘quvchining muvaffaqiyatga erishish hissi uning
keyingi   o‘rganish   faoliyatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Har   bir   kichik   yutuq
rag‘batlantirilishi lozim.
Ijodiy topshiriqlar: Mustaqil fikrlash, loyihaviy ishlarda ishtirok etish o‘quvchining
darsga bo‘lgan qiziqishini kuchaytiradi.
Mas’uliyat   berish:   O‘quvchiga   muhim   vazifalar   yuklatilishi,   unga   ishonch
bildirilishi,   o‘zini   muhim   his   qilish   imkonini   beradi.   Bu   esa   motivatsiyani
kuchaytiradi.
5. Herzberg modelini ta’limda amaliy qo‘llash misollari
Quyidagi   misollar   orqali   Herzberg  nazariyasining   ta’limdagi   qo‘llanilishi   aniqroq
ko‘rinadi: Misol 1: Agar sinfda mebel qulay, xona yorug‘ va toza, ammo darslar zerikarli, bir
xil shaklda o‘tsa — bu gigiyena omillar bor, motivatorlar yo‘q degani. Natijada —
o‘quvchilar sust motivatsiyaga ega bo‘ladi.
Misol   2:   Boshqa   tomondan,   agar   sinfxona   uncha   qulay   bo‘lmasa   ham,   darslar
interfaol  metodlar orqali  o‘tilsa, o‘quvchilar o‘zlarini ko‘rsata olsa, topshiriqlarda
ijodkorlik talab qilinsa — motivatsiya yuqori bo‘ladi.
Misol 3: O‘qituvchi har bir o‘quvchining yutuqlarini e’tirof etib, rag‘batlantirsa, bu
o‘quvchining ichki motivatsiyasini kuchaytiradi.
6. Xulosa
Herzbergning ikki faktorli motivatsiya nazariyasi ta’lim tizimida o‘quvchi shaxsini
chuqur   tushunishga   va   ularning   o‘rganishga   bo‘lgan   munosabatini   samarali
boshqarishga   xizmat   qiladi.   O‘quvchilarni   faollashtirish   uchun   nafaqat   tashqi
sharoitlarni   yaxshilash,   balki   ularning   ichki   motivatorlarini   ham   shakllantirish
kerak.   O‘qituvchilar   ushbu   model   asosida   o‘z   pedagogik   yondashuvlarini
yo‘naltirgan   holda,   darslar   mazmunini   qiziqarli   qilish,   rag‘batlantirishni   tizimli
yo‘lga   qo‘yish,   shuningdek,   o‘quvchilarga   mas’uliyat   yuklash   orqali   ta’lim
samaradorligini   oshirishlari   mumkin.   Herzbergning   fikricha,   insonning   ishga
(o‘quv   faoliyatiga)   munosabati,   aynan   ushbu   ichki   omillar   bilan   bog‘liq.   Ta’lim
tizimida   bu   nazariya   asosida   o‘quvchilarni   rag‘batlantirishda   faqat   baho,   tartib-
intizom   yoki   tanbeh   emas,   balki   ularning   shaxsiy   rivoji,   mustaqil   fikrlashi   va
muvaffaqiyatga erishish ehtiyojlarini ham inobatga olish muhimdir 8
.
Shunday qilib, Herzberg nazariyasi ta’lim sohasida nafaqat o‘quvchilarning, balki
o‘qituvchilarning   ham   ishga   bo‘lgan   munosabatini   yaxshilash   va   motivatsiyasini
kuchaytirish uchun foydali vosita hisoblanadi.
8
 Raxmonov T.T. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. – Toshkent: TDPU, 2021. II Bob yuzasidan xulosa
Mazkur   bobda   motivatsiya   nazariyalari   va   ularning   asoschilari   tomonidan   ilgari
surilgan ilmiy qarashlar tahlil qilindi. Xususan, Xelsing va Deci tomonidan ishlab
chiqilgan   ichki   va   tashqi   motivatsiya   modeli,   Maslowning   ehtiyojlar   ierarxiyasi
hamda   Herzbergning   ikki   faktorli   motivatsiya   nazariyasi   asosida   shaxs
faoliyatining rag‘batlantiruvchi omillari chuqur o‘rganildi.
Ushbu nazariyalar  ta’lim tizimida o‘quvchilarni o‘qishga undash, rag‘batlantirish,
o‘zini anglash va ijtimoiy muhitga moslashish jarayonlarini chuqurroq tushunishga
yordam beradi. Har bir model o‘ziga xos yondashuvga ega bo‘lib, o‘quvchilarning
individual   ehtiyojlari,   qiziqishlari   va   faoliyatga   bo‘lgan   munosabatini   aniqlashga
xizmat qiladi.
Shuningdek,   mazkur   motivatsiya   nazariyalari   o‘qituvchilarga   dars   jarayonini
tashkil   etishda   metodik   jihatdan   to‘g‘ri   yo‘l   tutish,   har   bir   o‘quvchiga   mos
pedagogik yondashuvni tanlash imkonini beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   motivatsiya   modellari   nafaqat   nazariy   ahamiyatga   ega,
balki   ta’lim   amaliyotida   o‘quvchilarni   faol,   ijobiy,   ijodkorlikka   asoslangan   shaxs
sifatida shakllantirishda muhim vositadir.
Xulosa
Mazkur kurs ishida motivatsiya tushunchasi, uning ta’lim jarayonidagi  ahamiyati,
o‘quvchilarda   o‘quv   faoliyatiga   nisbatan   qiziqish   uyg‘otish   yo‘llari   va   keng
tarqalgan   motivatsiya  modellari   tahlil   qilindi.  Jumladan,   Xelsing  va   Deci   modeli,
Maslowning ehtiyojlar ierarxiyasi va Herzbergning ikki faktorli nazariyasi asosida
motivatsiya manbalari va ularning ta’lim jarayoniga ta’siri o‘rganildi.
Tadqiqot   natijalari   shuni   ko‘rsatadiki,   motivatsiya   —   o‘quvchilarning   ta’limga
bo‘lgan   munosabatini   belgilovchi   asosiy   omillardandir.   Rivojlangan   ichki
motivatsiyaga ega o‘quvchi mustaqil fikrlaydi, bilim olishga faol yondashadi, dars jarayonida   yuqori   faollik   ko‘rsatadi.   Tashqi   omillar   esa   bu   jarayonni
rag‘batlantiruvchi yoki to‘xtatuvchi vosita bo‘lib xizmat qiladi.
Shuningdek,   motivatsiyaning   individual,   psixologik   va   sotsial   jihatlari   o‘qituvchi
tomonidan   inobatga   olinganida,   ta’lim   sifati   va   samaradorligi   ortadi.   Ushbu
nazariyalar   asosida   o‘qituvchilar   dars   jarayonini   rejalashtirishda,   o‘quvchilarga
yondashishda samarali strategiyalarni qo‘llash imkoniga ega bo‘ladilar.
Takliflar
1.   O‘qituvchilar   uchun   motivatsiya   nazariyalariga   oid   treninglar   tashkil   etish:
Ta’lim   tizimida   faoliyat   yuritayotgan   pedagoglar   zamonaviy   motivatsiya
nazariyalari va ularni amalda qo‘llash usullari bilan tanishtirilishi zarur.
2.   Ta’lim   jarayonida   shaxsiylashtirilgan   yondashuvni   kuchaytirish:   Har   bir
o‘quvchining   individual   qiziqishlari,   ehtiyojlari   va   imkoniyatlarini   hisobga   olgan
holda darslarni tashkil etish ularning ichki motivatsiyasini kuchaytiradi.
3.   Dars   jarayonini   interfaol   metodlar   bilan   boyitish:   Loyihaviy   ishlar,   guruhli
ishlash,  muammoli  vaziyatlar, o‘yinli  metodlar  kabi  interfaol  yondashuvlar  orqali
o‘quvchilarda o‘rganishga nisbatan qiziqish va faollik ortadi.
4.   Rag‘batlantirish   tizimini   takomillashtirish:   O‘quvchilar   tomonidan   erishilgan
yutuqlarni   muntazam   e’tirof   etish   va   rag‘batlantirish,   ularda   o‘zini   qadrlash   va
rivojlanish istagini uyg‘otadi.
5.   Ota-onalar   bilan   hamkorlikni   kuchaytirish:   O‘quvchilarning   motivatsiyasini
oshirishda ota-onalar bilan doimiy muloqot va hamkorlik muhim ahamiyatga ega.
6.   O‘quv   muhitini   optimallashtirish:   Maktablarda   gigiyena   omillar   –   xavfsizlik,
qulay   sinf   jihozlari,   psixologik   iqlimni   yaxshilash   orqali   o‘quvchilarning   o‘zini
erkin tutishiga va samarali o‘rganishiga sharoit yaratish kerak. Shunday   qilib,   ta’limda   motivatsiyani   to‘g‘ri   tashkil   etish   orqali   o‘quvchilarning
nafaqat   bilim   darajasi,   balki   mustaqil   fikrlashi,   o‘z   ustida   ishlashi   va   ijtimoiy
faolligi ham yuksaladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   Yangi   O‘zbekiston   –   inson   qadri   ulug‘langan   jamiyat.   –
Toshkent: “O‘zbekiston”, 2021.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taraylik. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2017.
3.   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2016.
4.   Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   Toshkent:   Ma’naviyat,
2008.
5. Karimov Sh.M. Ta’lim-tarbiya jarayonida psixologik yondashuvlar. – Toshkent:
O‘qituvchi, 2020.
6.   Raxmonov   T.T.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.   –   Toshkent:
TDPU, 2021.
7.   Mavlonova   R.X.   Ta’lim   jarayonida   innovatsion   metodlar.   –   Toshkent:
O‘zbekiston, 2020.
8. Nurmatov O.  Pedagogik psixologiya asoslari.  – Toshkent:  Fan va texnologiya,
2018.
9. Xodjayev N.X. Pedagogik mahorat asoslari. – Toshkent: Iqtisodiyot, 2017.
10. Maslow A.H. Motivation and Personality. – New York: Harper & Row, 1970.
11. Herzberg F. The Motivation to Work. – New York: Wiley, 1959. 12.   Deci   E.,   Ryan   R.   Intrinsic   Motivation   and   Self-Determination   in   Human
Behavior. – New York: Plenum, 1985.
13.   Axmedova   N.,   Jo‘rayevna   G.   Motivatsiya   va   uning   psixologik   asoslari.   –
Samarqand: Ilm ziyo, 2019.
14. Tursunov B. Ta’lim jarayonida shaxs motivatsiyasi. – Buxoro: Ma’rifat, 2021.
15.   G‘ulomov   X.   Zamonaviy   pedagogika   nazariyalari.   –   Toshkent:   Innovatsiya,
2022.
Купить
  • Похожие документы

  • Idrok patalogiyasi
  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyaga kirish
  • Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha