Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 60.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

742 Sotish

Muhammad Solih Shayboniyxon hayoti va ijodi

Sotib olish
MUHAMMAD SOLIH SHAYBONIYXON HAYOTI VA IJODI
Reja:
1. XVI asr boshlarida ijtimoiy vaziyat va adabiy muhit xususiyatlari.
2. Muhammad Shayboniyxon shaxsiyati va adabiy merosi.
3. “Shayboniynoma” – ilk tarixiy doston. 
4. Ubaydulloxon – Ubaydiy she’riyatining o’ziga xos xususiyatlari. XVI   asr   boshida   Temuriylar   o‘rniga   hokimiyatga   kelgan   Shayboniylar
sulolasi haqida ilmiy adabiyotlarda biryoqlama va bir-biriga zid fikrlar hukm surib
keldi.   Istiqloldan   keyingi   yillarda   o‘tmishga   munosabat   ijobiy   tomonga   o‘zgara
borib, bu davrga doir asarlarning nashr qilinishi  qator masalalarga oydinlik kiritdi.
Jumladan,   madaniy-adabiy   hayotning   ahvolini   tahlil   qilishda   ham
biryoqlamalikdan voz kechildi. Buning natijasida Shayboniylarning madaniyat  va
adabiyotning   taraqqiyotiga   to‘sqinlik   qilmaganliklari,   balki   Temuriylarning   bu
sohadagi   an’anasini   davom   etdirganliklari   tobora   ko‘proq   oydinlashib   bormoqda.
Bu   xonadondan   chiqqan   hukmdorlardan   Muhammad   Shayboniyxon,
Ubaydulloxon,   Ko‘chkinchixon,   Abdulazizxon,   Abdullatifxonlar   haqida
manba’larda   iliq   gaplar   aytilib,   ularning   madaniy   hayot   ravnaqiga   munosib   hissa
qo‘shganligi   qayd   etilgan.   Ular   badiiy   ijod   bilan   shug‘ullanib,   devonlar   tartib
berganlar, shoiru fozillarga e’tibor berib, o‘nlab asarlarning yaratilishiga homiylik
qilganlar. Bu davrda ijod qilgan Shayboniy, Ubaydiy, Aziziy, Baqoiy, Muhammad
Soleh,   Binoiy   va   boshqalar   o‘zbek   va   tojik   adabiyotining   taraqqiyotiga   munosib
hissa qo‘shdilar.
Hasanxoja   Nisoriyning   «Muzakkir   ul   ahbob»   asarida   bu   haqda   ancha
mufassal ma’lumotlar keltirilgan. Bunday ma’lumotlar Muhammad Soleh, Binoiy,
Mulla Shodiy asarlarida ham uchraydi. Ana shu adabiy muhit boshida turganlardan
biri Muhammad Shayboniyxondir. 
Muhammad     Shayboniyxon     Dashti   Qipchoqda   turli     turkiy   qabilalarni
birlashtirib   xonlik   barpo   qilgan   Chingiziy   Abulxayrxonning   nevarasi   bo‘lib   otasi
Shoh Budog‘ edi. U 1451 yilda dunyoga kelgan. Uni yoshligidan Shohbaxtxon deb
ataganlar.   Manbalarda   Shayboqxon,   Shohibekxon,   Shaybonxon   singari   nomlar
bilan   atalgan.   O‘zbek   ulusining   Shabon   urug‘idan   bo‘lganligi   uchun   Shayboniy,
Shaboniy, taxallusini olgan. She’rlarida ko‘pincha vazn talabi bilan goh Shaboniy,
goh   Shayboniy     shaklida   ishlatadi.   Muhammad   Shayboniyxon   Buxoro
madrasalarida   o‘qigan.   O‘sha   davrning   taniqli   hofizlaridan   bo‘lgan   Mavlono
Muhammad   Xitoyi   unga   dars   bergan.   Uning   talaba   va   taxt   da’vogari   sifatida
madaniyat  markazlari – Buxoro, Samarqand va boshqa shaharlarda olimu fozillar
davrasida   bo‘lishi   hayotiga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   Hasanxoja   Nisoriyning
yozishicha, «Amir Abul Ali Tarxon zamonida Buxoro mulkida sokin bo‘lgan»da,
ba’zilar   unga   qarshi   bo‘lib,   Buxorodan   chiqib   ketishini   talab   qilishgan.   U   Xoja
Bahouddin   Naqshband   qabriga   borib   ziyorat   qilgan.   Xojaning   nabiralaridan
bo‘lgan   Nizomiddinxoja   Mirmuhammad   Naqshband   nazariga   tushib,   bir   muddat
uning huzurida yashagan, tarbiyasini olgan. Xoja unga kelajakda Turkistonda xon
bo‘lishini   bashorat   qilgan   ekan.   Shundan   keyin,   u   Turkistonga   borib   u   erdan
Movarounnahrni   egallash   uchun   kurash   boshlaydi.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur
bilan 1498 – 1501 yillar orasida bir necha bor urush qilib Samarqand va Buxoroni egallaydi.   1506-1507   yillarda   Balxni,   keyin   Hirotni   egallaydi,   temuriylarning
Movarounnahr   va   Xurosondagi   hukmronliklariga   barham   beradi.   Shayboniyxon
1510   yilda   Marv   yaqinida   Eron   podshosi   Ismoil   Safaviy   bilan   jang   qiladi.
Safaviylar   g‘olib   kelib,   Ismoil   Safaviy   uning   boshini   kesib,   unda   may   ichadi.
Shayboniyxonning   hayot   yo‘li   ham   uning   raqibi   Zahiriddin   Boburdek   doimo
urushlarda o‘tgan. U ham toju taxt deb yoshlik yillarini mashaqqat va quvg‘inlarda
kechirgan.   Biroq,   shunga   qaramay,   u   o‘z   davrining     o‘qimishli,   donishmand
kishilaridan   bo‘lib   yetishgan.   Talantli   shoir,   musavvir,   musiqashunos   bo‘lgan,
Qur’oni   Karimni   yoqimli   ovoz   bilan   qiroat   qilgan.   Shayboniyxondan   uch   o‘g‘il
qolgan.  Kattasi   Temur   Sulton,  uning   o‘g‘li   Fo‘lod  Sulton  Samarqandda   hokimlik
qilgan   va   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   unga   o‘z   devonini   yuborgan.   Ikkinchi
o‘g‘li   Xurramshoh   Boburning   Xonzoda   begim   ismli   singlisidan   tug‘ilgan,
yoshligida   vafot   etgan.   Uchinchi   o‘g‘li     Sevinch     Muhammad   Ubaydulloxon
tomonidan tarbiyalangan, Kesh hokimi bo‘lgan.
Muhammad   Shayboniyxon   jasadi   Samarqandga   olib   kelib   dafn   etilgan.
Hozir   uning qabri    boshqa Shayboniylar  bilan ko‘chirilib Registonda  Sherdor va
Tillokori   madrasalari   orasiga   qo‘yilgan.   Shayboniyxonning   she’rlar   devoni
mavjud.   U   Turkiyada   saqlanadi.   Bu   devonga   asoslanib   chet   ellik   o‘zbek   olimi
Temur   Xo‘ja   o‘g‘li   Shayboniyxon   haqida   o‘tgan   asr   70-yillari   boshida
dissertatsiya   yozgan.   200   sahifalik   bu   ishda   Shayboniyxon   hayot   yo‘li   yoritilib,
g‘azallari   va   «Bahrul   hudo»   nomli   masnaviysi   tahlil   etilgan.   Bundan   tashqari,
Shayboniyxonning o‘g‘li   Temur  Sultonga  atab yozgan  pand-nasihat  xarakteridagi
asari   ham   mavjud.   Bir   qator   olimlar,   jumladan,   professor   R.G.Mukminova
mashhur   tarixiy   asar   «Tavorixi   guzidai   nusratnoma» ning   yaratilishida
Shayboniyxonning   ham   xizmati   bor,   deb   bilishadi.   Muallifi   noma’lum   bu   asar
hozir   Shayboniyxonga   nisbat   berilmoqda.   Shayboniyxon   shoir,   olim   va
mutasavvuflarga   g‘amxo‘rlik   qilgan,   o‘ziga   yaqinlashtirib,   katta-katta   mansablar
bergan. Jumladan, Muhammad Soleh, Binoiy, Abdurahim Sadr va boshqalar bunga
misol   bo‘la   oladi.   Shayboniyxon   qator   asarlarning   fors   va   mo‘g‘ul   tillaridan
turkiyga   tarjima   qilinishiga   ham   sabab   bo‘lgan.   Shayboniyxonning     devoni
hozircha   yagona   nusxada   bo‘lib   u   ham,   aytilganidek   Turkiyadadir.   U   haqdagi
ma’lumotlarda devon asosan g‘azal, ruboiy, tuyuq, fard, masnaviy kabi janrlardagi
she’rlardan   iboratligi   qayd   qilinadi.   Shuningdek,   Shayboniyxon   she’rlaridan
namunalar   Hasan   Xoja   Nisoriyning   «Muzakkir-ul   ahbob»   asarida   ham   mavjud.
Jumladan,  mashhur   shayx  Najmiddin Kubro vafotiga  doir   tarixini   keltirib, yaxshi
aytgan, deydi:
Oning tarixidur «shahi shuhado»,
Yana bir alif birla bo‘lur ado. Baytdagi   «shahi   shuhado»ning   abjaddagi   yig‘indisi   1221-yilni   hosil   etadi.
Agar   uni   «shohi   shuhado»   desa   yana   bir   alifga   zarurat   qolmasdi.   Biroq,
Shayboniyxon  uni   bayt   holiga   keltirish   uchun   «shoh»dan   alifni   olib,  uni   ikkinchi
misra maqsadiga aylantirgan, ya’ni «soqolidan olib mo‘ylov qilgan» va bayt-she’r
hosil   bo‘lgan.   Nisoriy  keltirgan  she’rlardan   yana  biri   quyidagi   mashhur   tuyuqdir.
Bu she’r Ubaydiyga ham nisbat beriladi:
Sug‘d ichinda o‘ltururlar yobular,
Yobularning mingan oti yobular.
Yobularning ilgidin el tinmadi ,
Yo bular qolsin  bu erda, yo bular.
Tuyuqdagi   birinchi   misrada   kelgan   yobular   o‘zbek   urug‘laridan     birining
nomi,   ikkinchi     misradagi   yobular   esa     hashaki     ot   nomi,   to‘rtinchi   misradagi
yobular   ko‘rsatish   olmoshi   sifatida   ishlatilgan.   Bu   tajnis   (omonim)   san’ati
namunasidir. Nisoriy Shayboniyxonning Hirot shayxulislomi va qozisiga yuborgan
g‘azalidan ham ikki bayt keltirgan.
 Shayboniyxon she’riyati diniy-ilohiy, tasavvufiy, ishqiy, harbiy mavzularda
yozilgan bo‘lib, ular uning shoir sifatida an’anaviy mavzularni davom  ettirganidan
dalolat   beradi.   Ayrim   she’rlari   o‘zi   bo‘lgan   joylarning   madhi   va   tasviriga
bag‘ishlanganligini   ham     ko‘rsatadi.   Bu   jihatdan     uning   Samarqand   ta’rifiga   doir
g‘azalini qayd etish mumkin:
Har kishi ketsa Samarqand shahridin nochor, kelar,
Jannatul-ma’voda ham bo‘lsa  Samarqandni tilar.
Men Hirining shahrida turmoqqa bir er topmadim,
Vah Samarqandu Buxoro qayda bo‘lg‘aymu ular.
Kormonu Shodmonu, Kohliku  Darg‘om suyi,
Na qilayman, ketmadi hargiz ko‘nguldin ushbular.
Kim Samarqanddek jahonda bo‘lmag‘ay  xush marg‘zor,
Do‘stlar, men naylayin,  ketmas ko‘nguldin sabzalar.
Bu Hirining donish ahli har necha ayb etsangiz, 
Qaydakim bo‘lsa Shaboniy ul Samarqand orzular.
G‘azalning   Hirot   shahrida   yozilganligi   o‘zidan   bilinib   turibdi.   U   1507   yil
may oyida Hirotni egallagan edi. She’rda yashil bog‘lar va maysazor qirlar (xush-
marg‘zor   va   sabzalar)   haqida   gap   ketgani   uchun,   g‘azal   o‘sha   yili   may   oylarida
yozilganligini   sezish   mumkin.   Shayboniyxon   dong‘i   ketgan,   Sulton   Husayn
Boyqaro   va   Mir   Alisher   Navoiylar   obod   qilgan   Hirotni   Samarqand   bilan   go‘yo
taqqoslab,   Samarqandni   ulug‘laydi.   Shoir   Samarqandni   xuddi   Mir   Alisher
Navoiydek   jannatga   o‘xshatadi.   Hozir   asl   ma’nosiga   yetarli   e’tibor   bermay,   bir
og‘izdan   «jannatmakon»   deb   yuritilayotgan   bu   shaharni   Alisher   Navoiy
firdavsmonand   (firdavs-sakkiz   jannatning   biri),   ya’ni   Firdavsga   o‘xshagan   desa, Shayboniy uni «Jannatul-ma’vo», ya’ni   jannatga o‘xshagan manzil, yashash joyi,
deb   ta’riflagan.   Shayboniyxon   o‘xshatish   bilan   birga   mubolag‘a   san’atini   ham
qo‘llab, jannatda yashayotgan odam ham Samarqandni orzu qiladi, degan chiroyli
mazmun-ma’noni ifodalagan. She’rdagi   «Kormonu Shodmonu Kohliku Darg‘om
suyi» misrasidagi nomlardan ayrimlari yoki noto‘g‘ri o‘qilgan, yoki  xato yozilgan.
Jumladan»,   Kohlik   emas,   Ko‘hak   (Zarafshon)   suvi   nazarda   tutilgan   bo‘lsa   ajab
emas.   Shoir   oxirgi   baytda   iltifot   qilib,  Hirot   donishmandlariga   murojaat   etgan   va
qaerda bo‘lmasin, Samarqandni orzu qilajagini bildirib, vatanparvarlik tuyg‘ularini
bayon etgan.
Shayboniyxon she’rlari xalq tiliga ancha yaqin turkona tilda aytilgan. Lekin
ularning   hammasi   ham   yuqori   badiiy   san’atkorlik   bilan   yaratilmagan.   Jumladan,
ushbu   g‘azalda   ham   ma’no     durust   bo‘lgani   bilan   qofiya   tanlashda,     vaznda
qusurlar   bor.   Uning   kelar,   tilar,   ushbular,   sabzalar,   orzular   kabi   so‘zlarni     qofiya
uchun tanlagani muvaffaqiyatli chiqmagan, ya’ni  o‘zak  so‘zlar qofiya qilinmagan
(masalan,   kel,   tila,     u   ,   sabza,   orzu   kabilar   qofiyadosh   so‘zlar   emas,   qo‘shimcha
yoki ko‘plik belgisi «ular» qofiya bo‘la olmaydi). G‘azal ramal bahrida yozilganga
o‘xshaydi, ammo misralar  ramalning biron bir tarmog‘iga to‘g‘ri kelmaydi. Shartli
ravishda uning vazni ramali musammani mahzuf (foilotun foilotun foilotun foilun)
deb  belgilash   mumkin.   Shayboniyxonning  husn   ta’rifiga  bag‘ishlangan     oshiqona
g‘azallari ham anchagina. Ularda shoir go‘zallarning qaddu qomati, yuzidagi husn
alomatlarini o‘ziga xos tashbih, mubolag‘a va istioralar bilan ifodalashga muvaffaq
bo‘lgan. Jumladan, quyidagi baytlar bunga misol bo‘la oladi:
Yuzingni ko‘rdum ul chortoq  ichinda
Ochilmish toza gul yaproq ichinda.
Tabassum qilsang ul g‘uncha labingdin
Degaysan bol tomar qaymoq ichinda
Necha kizlading, ey ra’no g‘izolim, 
Meni yondurmag‘il ovloq ichinda.
Bu   baytlarda   chortoq   ichida   ko‘ringan   yorning   yuzi   yaproq   ichida   yangi
ochilgan   gulga   o‘xshatilgan,   demak   yor   yuzi   yangi   ochilgan   gulga,   chortoq
yaproqqa qiyos qilingan. Yorning tabassumi bolga, labi g‘unchaga, tishi qaymoqqa
tashbeh qilingan, g‘uncha labdan taralayotgan tabassum tishlar orasiga tomayotgan
bolga   o‘xshatilib,   badiiy   tasvirning   o‘ziga   xos   go‘zal   manzarasi   hosil   etilgan.
Keyingi baytda esa lutf bilan istiorani qo‘llab, ey qomati ra’noga o‘xshagan g‘izol
(kiyik)   im,   qachongacha   mendan   yashirinasan   (kizlading),   meni   bu   ovloq   ichida
buncha   yondirma,   deydi.   Bunda   ey   deb   yorga   murojaat   qilish   iltifot,   «ra’no(tik
o‘sadigan   gul)   g‘izolim»   birikmasi   esa   ham   o‘xshatish,   ham   istiora   san’atini
yuzaga   keltirgan,   «yondirmag‘il»   so‘zi   kuydirma   va   umidsizlantirma,   orqaga
qaytarma ma’nolarida kelib tajnis sana’ti hosil bo‘lgan. Shu g‘azaldagi:  Muxolif Vaxshni qishlab tururda,
Turush bermay turur turmoq ichinda.
Cherikning gardini ko‘rmay qochibtur,
Masaldur:   «Qul   qochar   urmoq   ichinda»,   -   baytlarida   muxolif
(raqiblar) Vaxshda (Tojikistondagi daryo va joy nomi) qishlayotganda urushga tob
bera   olmadi,   cherik   (lashkar)ning   gardini   ko‘rmayoq   «ursang   qul   qochadi»
masalida   aytilganidek   qochishga   tushdi,   deydi   shoir.   Bu   baytlarda  Vaxsh   talmeh,
qishlab   (qishni   o‘tkazish   va   yashash   ma’nolarida),   turmoq   -   toqat   va   «turmoq»
so‘zidagi   «o»ni   «u»ga   aylantirib   o‘qiganda   hosil   bo‘ladigan   ma’no)   tajnis,
Cherikning   gardin-istiora,   «qul   qochar   urmoq   ichinda»-irsoli   masal   (masal
qo‘llash) «tururda, turur, turmoq» kabi o‘zakdosh so‘zlar ishtiqoq sana’ti mahsuli
bo‘lib,   she’rning   ko‘p   ma’noli   va   go‘zal   chiqishiga   munosib   hissa   qo‘shgan.   Bu
g‘azalning oxirgi bayti (maqtai) faxriya bo‘lib, unda Shaboniyga xudo g‘alaba ato
qildi. Xusravni qipchoqlar ichiga quvdim, deb g‘alabasidan faxrlangan.
Shaboniyga beribtur nusratin haq,
Qovubmen Xusravi qipchoq ichinda.
Bu   baytda   iyhom   san’ati   asosida   «Xusrav»   so‘zi   ikki-shoh   va   Xusravshoh
ma’nosida qo‘llangan. Xusravshoh Hisor, Chag‘oniyon, Qunduz tomonlarda hukm
surgan temuriylardan, Shayboniyxon unga qarshi  kurashgan. «Qipchoq» so‘zi esa
uch   ma’noda   –   xalq,   qiy-pichoq,   ur-sur   hamda   daraxtning   kovagi   ma’nolarida
kelgan.   Asosan   bunda   Shayboniyxon   Xusravshohni   quvib   daraxtning   kavagiga
kiritdim,   ya’ni   qochib   yashirinishga   majbur   qildim,   demoqchi   ham.   G‘azalning
vazni   hazaji   musaddasi   mahzuf   (mafoiylun,   mafoiylun   fauvlun)   bo‘lib   Shaboniy
taxallusi   bilan   aytilgan.   Agar   bunda   «Shayboni»   tarzida   keltirsa,   unda   aruzning
qoidasiga   to‘g‘ri   kelmay,   vazn   buzilardi.   Quyidagi   baytlarda   esa   shoir   o‘z
taxallusini 
«Shayboniy» tarzida qo‘llagan.
Qad-qomating, ey muqriy, Shaybonig‘a hech yoqmas,
Ey soqiyi gulchehra, ko‘rsat qadu qomatni.
Haq berdi  sarafrozi Shaybonig‘akim tun-kun,
Bosh uzra quyubdur ul bu toji ibodatni.
Baytlarning   mazmuni,   «ey   qari   chol,   sening   qadu   qomating   Shayboniyga
hech   yoqmaydi,   sen,   ey   gulchehra   soqiy,   o‘z   qaddu   qomatingni   ko‘rsat,   ya’ni   ey
keksalik, sen ket, ey yoshlik,   sen kel,   yoki ey pandu nasihat, sen nariroq tur, ey
kayfu safo, sen beriroq kel» kabilardan iborat.
Birinchi   baytda   qo‘sh   iltifot   (ey   muqriy-   qari,   ey   gulchehra-   yosh),   tazod
(muqriy-gulchehra),   o‘xshatish   (soqiyi   gulchehra),   tajnis   (muqriy,   qarilik,   pand-
nasihat;   Soqiyi   gulchehra-yoshlik,   xursandchilik),   raddul   ajuz   alas   sadr   (qad- qomating-qadu   qomatni)   san’atlari   mavjud.   Ikkinchi   baytda   Shayboniyga   xudo
boshi   balandlik,   yuksak   martaba   va   g‘alabalar   ato   etdi,   shuning   uchun   u   bu
martabalar   shukronasi   sifatida   Ollohga   ibodat   qilishni   boshi   uzra   toj   qilib   olgan,
degan   ma’no   bor.   Bunda   tajnis   (Sarafrozi-boshibalandlik,   martaba,   obro‘y,
g‘alabalar),   iyhom   (toji   ibodat,   aslida   shukrona   aytish,   sajda   qilish;   bosh   uzra
qo‘yubdur,   ya’ni,   o‘ta   e’tiqod   bilan   sig‘inish),   tazod   (ul-bul)   san’atlarini   hosil
qilgan.   Shayboniyxonning   Hirot   ahliga   g‘alabadan   keyin   qilgan   murojaatida
aytilgan baytni ko‘raylik: 
Qozu she’r bu Qaziyu Qo‘ziyu Qiz, Qimiz kerak, 
Ey mardumoni shahri Hiri, barchamiz kerak. 
Bunda   «Q»   va   «Z»   harflarini   qatorasiga   keltirish   bilan   alliteratsiya   yuzaga
kelgan. Ma’nosi bir-biriga yaqin «Qoz (g‘oz), Qazi, Qo‘zi, Qiz, Qimiz, Miz» kabi
so‘zlarni qatorlash orqali ta’dil san’atini yaratgan. Bundan tashqari, baytda talmeh
(Hiri-shahar  nomi), iltifot   (ey mardumoni),  tajnis  (barcha  miz-hammamiz,  barcha
miz-har   xil   dasturxon)   kabi   san’atlar   ham   baytni   bezagan.   Shayboniyxonning
g‘azallarida hayotdan, bevafolardan shikoyat, pand-nasihatga doir mazmunlar ham
mavjud.
Shayboniyxonning   hamma   she’rlari   ham   so‘z   aytish   san’atining   talablariga
javob  beravermaydi.   Aytilganidek,   mazmuni   bo‘sh,   aruz,   qofiya,   radif   talablariga
javob   bermaydiganlari   ham   bor.   Buni   o‘sha   davrlarrning   boshqa   shoirlari,
jumladan,   Alisher   Navoiy,   Lutfiy,   Husayn   Boyqaro,   Zahiriddin   Muhamamad
Bobur, Bayramxon kabilarning she’rlari bilan taqqoslab bilish mumkin. Hasanxoja
Nisoriy  o‘z   tazkirasida   «Yaxshi   she’rlari   bor»   deyish   bilan  bunga   sal   ishora   ham
qilgan [ 8. 20].                                          
Shunga qaramay, Muhammad Shayboniyxon - Shayboniy O‘zbek adabiyoti
tarixida o‘ziga munosib o‘rin egallashi lozim bo‘lgan shoirdir. Bu esa uning shoh,
sarkarda, olim sifatidagi faoliyatiga qo‘shiladigan yana bir fazilat asosidir.  Muhammad     Soleh.   O‘zbek adabiyoti tarixida voqeiy dostonnavislikning
boshlovchisi va yirik namoyandasi XV asrning ikkinchi yarmi va XVI asr birinchi
yarmida   yashab   ijod   etgan   shoir   Muhammad   Solehdir.   Ungacha   bizning
adabiyotimizda   tarixiy   mavzuda   yaratilgan   voqeiy   dostonlar   deyarlik   yo‘q   edi.
Sayfi   Saroyining   «Suhayl   va   Guldursun»   asari   va   Alisher   Navoiyning   «Saddi
Iskandariy»   dostonida   tarixiy   –   voqeiy   tasvir   mavjud   bo‘lsa   ham,   ular   ko‘proq
to‘qimalardan   va   mashhur   an’anaviy   syujetlardan   tashkil   topgan.   Muhammad
Soleh esa birinchilardan bo‘lib o‘zbek tilida o‘zi ko‘rgan, ishtirokchisi va shohidi
bo‘lgan   voqealarni   nazm   uslubida   bayon   qilgan   muallifdir.   Bu   jihatdan   uning
«Shayboniynoma» atalgan tarixiy dostoni  muhim  ahamiyatga egadir. Muhammad
Soleh   o‘z   davrida   ijtimoiy-siyosiy   va   madaniy-adabiy   hayotda   faol   qatnashgan,
zamonasining   ulug‘   shoirlari   va   davlat   arboblarining   diqqatini   o‘ziga   jalb   eta
olgan. Muhammad   Solehning  hayot  yo‘li, siyosiy   faoliyati   va adabiy  ijodiga  doir
ma’lumotlar   Alisher   Navoiyning   «Majolis   un-nafois»,   Zahiriddin   Muhammad
Boburning   «Boburnoma»,     Xondamirning   «Habib   ul-siyar»,   Hasanxoja
Nisoriyning   «Muzakkirul-ahbob»,   Vosifiyning   «Badoe’   ul-vaqoe’»,   Lutfalibek
Ozarning   «Otashkada»,   Mirzo   Haydar   Dug‘latning   «Tarixi   Rashidy»,   Som
Mirzoning   «Tuhfayi   Somiy»,   Mullo   Shodiyning   «Fathnomayi   Xoniy»,
Rizoqulixon   Hidoyatning   «Majma   ul-fusaho»   singari   asarlarida   uchraydi.   Uning
«Shayboniynoma»   dostoni   mashhur   Venger   olimi   va   sayyohi   Herman   Vamberi
tomonidan   nemis   tiliga   tarjima   qilinib,   so‘z   boshi   bilan   1885-yili   Venada   nashr
etilgan. Rus sharqshunosi P.M. Melioranskiy esa shu nashrdan   foydalanib, 1908-
yilda doston matnini Sank-Peterburgda bosib chiqardi. 
O‘zbekistonda   Muhammad   Soleh   hayoti   va   ijodini   o‘rganish   bo‘yicha
ma’lum muvaffaqiyatlarga erishilgan. O‘zbek adabiyoti tarixidan tuzilgan deyarlik
hamma to‘plam va majmualarda «Shayboniynoma» dostonidan parchalar berilgan.
1950 yilda A. Ibrohimov Muhammad Solehning hayoti va adabiy faoliyatiga doir
nomzodlik   dissertatsiyasini   yoqladi.   Uning   1976   yilda   nashr   etilgan   «XVI   asr
o‘zbek   adabiyotining   asosiy   xususiyatlari»   nomli   monografiyasining   bir   bobi
Muhammad Soleh va uning «Shayboniynoma» asarini tadqiqiga bag‘ishlangan.
«Shayboniynoma» O‘zbekistonda  birinchi marotaba 1961-yilda to’liq nashr
bo‘ldi.   Uni   Nasrulla   Davron   tayyorlagan   va   so‘z   boshi   bilan   ta’minlagan.
1989-yilda   esa   bu   asar   Ergashali   Shodiev   so‘z   boshisi   bilan   ikkinchi   marta   chop
etildi.   Muhammad   Solehning   hayoti   va   ijodiga   doir   ma’lumotlar   N.   M.
Mallaevning   «O‘zbek   adabiyoti   tarixi»   darsligi,   besh   tomlik   «O‘zbek   adabiyoti
tarixi»   tadqiqotining   III   tomida   ham   bor.   Adabiyotshunos   A.Akramov   1996-yili
Muhammad   Solehga   bag‘ishlangan   risolasini   e’lon   qildi.   Shunga   qaramay,
Muhammad   Solehning   «Shayboniynoma»   asari   hali   to‘liq   tadqiq   etilgan   emas. Shoirning   ayrim   forsiy   g‘azallari   topilganiga   qaramay,   turkiy   va   forsiy   she’rlari
to‘planmagan, devoni hozirgacha ma’lum emas. 
Muhammad Soleh 1455 yili Xorazmda dunyoga kelgan. Uning bobosi Amir
Shohmalik   sohibqiron   Amir   Temurning   nomdor   amirlaridan   bo‘lgan.   Otasi
Nursaidbek   Ulug‘bek,   Jo‘gi   mirzo,   Abusaid   mirzolar   saroyida   turli   mansablarda
xizmat   qilgan.   Shoir   tug‘ilgan   yilda   u   Xorazm   hokimi   bo‘lgan.   Onasi   aftidan
buxorolik bo‘lgan. Bu haqda o‘zi «Shayboniynoma»da:
Men bu so‘z birla Buxoro keldim,
O‘z onam uyini manzil qildim,-
deb   yozgan.   Taxt   da’vogari   (qazoqlik   davri)   bo‘lib   yurgan   Husayn   Boyqaro
1467-yili   Xorazmga   hujum   qiladi.   Nursaidbek   mudofaani   yaxshi   tashkil
qilmaganligi (yoki ataylab Husayn Boyqaroga yon bosgani) uchun Sulton Abusaid
Mirzo   uni   o‘limga   buyuradi.   Bu   paytlarda   Muhammad   Soleh   Abdurahmon
Jomiydan ilm tahsil qilayotgan edi. Abdurahmon Jomiy oraga tushib Nursaidbekni
o‘limdan   asrab   qoladi.   Ko‘p   o‘tmay,   u   yana   Marvga   hokim   etib   tayinlanadi.
1469-yili   Husayn   Boyqaro   taxtni   egallagach,   Abu   Said   Mirzoning   bir   necha
amirlari qatori Nursaidbek ham qatl qilinadi. Bu vaqtda Muhammad Soleh Husayn
Boyqaro   saroyida   xizmatda   bo‘lgan.   Otasining   o‘limi   va   Husayn   Boyqaroning
unga   yetarli   e’tibor   bermagani,   moddiy   jihatdan   qiynalganligi   asta-sekin   unda
temuriylarga   nisbatan   adovatni   kuchaytirgan.   U   temuriylarning   tobora   inqirozga
yuz   tutayotganini   ko‘rib,   tarix   maydoniga   kirib   kelayotgan   Shayboniyxon
xizmatiga   o‘tish   fikriga   kelgan.   Buning   ustiga   boshqa   temuriylar   ham   unga
beparvo   munosabatda   bo‘lishgan.   Shayboniyxonga   tarafdor   bo‘lgan   kishilar
(jumladan,   Mullo   Abdurahim   degan   shaxs)   hamda   Shayboniyxonning     yaqin
amirlaridan   bo‘lgan   Jonvafobiyning   ko‘magi   bilan   Muhammad   Shayboniyxon
qabulida   bo‘lib,   uning     iltifotiga   sazovor   bo‘lgan.   Bu   haqda   o‘z   dostonida
ma’lumot  beradi.  Bu  voqea   1496-97  yillarda  yuz  bergan.  Chunki  Alisher   Navoiy
o‘z «Majolis un-nafois» asarida bunga to‘xtalib: «Anga ham g‘arib sahv tushtikim,
Sulton   Sohibqiron   (Husayn   Boyqaro)   qullug‘idin   g‘aybat   ixtiyor   qildi.   Ba’zi
derlarkim,   bexudlig‘   olamida   yomon   musohiblar   ani   bu   yomon   yo‘lg‘a
tutubturlar»,-   deb   yozgan.   Demak,   «Majolis   un-nafois»     qayta   tartib   berilgan
yillarda   (1496-98)   u   Shayboniyxon   xizmatida   bo‘lgan.   Zahiriddin   Muhammad
Bobur   esa   Muhammad   Solehni   1496-yili   Samarqandda   temuriylardan   Sulton   Ali
Mirzo   huzurida   ko‘rganligini   yozgan.   Temuriylardan   yuz   o‘girishni   maslahat
bergan «yomon musohiblardan» biri Muhammad Solehga:
Bul jamoatni ko‘rarsen holo, 
Tana-tirno bila boshlab g‘avg‘o.
Ichadurlar kecha-kunduz boda,
Dinu imon soridin ozoda. Bir-biri birla muxolif borcha,
Bir-biridin taqi xoyif borcha
Atodin bordir o‘g‘ul noxushnud,
Atoni o‘g‘ul etay der nobud.
Ato ham bordur o‘g‘uldin bezor,-
O‘lturur o‘g‘lini yig‘latib zor,-  degan va:
«Aql agar bor sango, ish qila ko‘r,
Bu salotin yo‘lidin ayrila ko‘r.
O‘zin ul xon qadamiga yetkur,
Boshni sulton qadamiga yetkur », - deb maslahat bergan. 
Shundan   keyin   Muhammad   Soleh   Samarqandga   kelib,   bu   erda   o‘zini
Shayboniyxon   bilan   uchratgan   Jonvafobiyga   yo‘liqqan.   Jonvafobiy   Muhammad
Solehga avvaldan tanish bo‘lgan. Shayboniyxon Muhammad Solehga:
Ey yetim, emdi sango ham g‘amu ranj,
Tugonibon yo‘luqur bo‘lg‘oy ganj,-
deb o‘z xizmatiga olgan. Asta-sekin uni Amir ul-umaro (amirlar amiri) mansabiga
ko‘tarib, «Malik ush-shuaro» (shoirlar sardori) unvonini bergan. Muhammad Soleh
Buxoro   hokimi   qilib   tayinlanadi,   keyin   Chorjo‘yda   hokim   bo‘ladi.
Shayboniylarning   deyarlik   hamma   yurishlarida   qatnashib,   ular   hokimiyatini
mustahkamlashga   harakat   qiladi.   Bir   muncha   vaqt   Xorazm   hamda   Niso
shaharlarining hokimi bo‘ladi. Muhammad Soleh Shayboniyxon xizmatiga kirgan
kunidan boshlab, uning to‘g‘risida doston yozishni niyat qilganligini o‘zi aytgan. 
Muhammad   Solehning   Shayboniyxon   o‘ldirilgan   (1510)dan   keyingi
davrlardagi   faoliyatiga   doir   ma’lumotlar   uchramaydi.   Lutfalibek   Ozar   uning
1534-yili   Buxoroda   vafot   etganini   yozgan.   Shundan   uning   hayotining   keyingi
davrlari Buxoroda o‘tgan, deb taxmin qilinadi.
Muhammad   Soleh   o‘z   davrining   taniqli   shoiri   bo‘lgan.   U   fors-tojik   va
o‘zbek   tilida   ijod   etgan.   Uning   adabiy   faoliyati   haqida   Alisher   Navoiy   va
Zahiriddin Muhammad Bobur iliq gaplar  yozishgan. Alisher Navoiy  «Majolis un-
nafois»da:   «…ismi   munosabati   bila   «Soleh»   taxallus   qilur…   o‘zi     muloyim
yigitdur… tab’ida xele diqqat birla choshni bor. Xatqa ham qobiliyati ko‘pdur. Bu
matla’ aningdurkim:
Nayam oshufta gar po‘shid kokul mohi tobonash,
Chi g‘am az tiyragiyi shab, chu boshad subh poyonash». 
Tarjimasi:   Parishon bo‘lmagum gar yopsa oydek yuzini kokul,
Ne g‘am tun zulmatidin, gar uning poyoni tong bo‘lsa.
Navoiy keltirgan bu baytda Muhammad Soleh, agar baxt mendan yuz o‘girib
turgan   bo‘lsa   g‘am   chekmayman,   chunki   tun   oxiri   tong   bilan   tugaydi,   deb
kelajakdagi   rejasiga   ishora   qilgan.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   Muhammad Solehni   Husayn   Boyqaro   huzurida   bo‘lgan   shoirlar   guruhida   eslagan.   «Yana
Muhammad   Soleh   edi,   choshniliq   g‘azallari   bor,   agarchi   hamvorlig‘i   (badiiyati)
choshnisicha   (mazmunicha)   yo‘qdur.   Turkiy   she’ri   ham   bor,   yomon   aytmaydur.
So‘ngralar   Shayboniyxon   qoshig‘a   kelib   edi,   filjumla   rioyat   qilib   edi.
Shayboniyxonning otig‘a bir turkiy masnaviy («Shayboniynoma»)bitibdur, ramali
musaddasi   maxbun   vaznidakim,   «Sabha»   (Jomiyning   «Sabhat   ul-abror»   asari)
vazni   bo‘lg‘ay,   bisyor   sust   va   furudtur,   ani   o‘qug‘an   kishi   Muhammad   Soleh
she’ridin bee’tiqod bo‘lur. Bir yaxshi bayti budur: 
Bo‘ldi Tanbalg‘a vatan Farg‘ona,
Qildi Farg‘onani tanbalxona.
…   Ul   masnaviyda   muncha   bayt   ma’lum   emaskim,   bo‘lg‘ay.   Sharir   (zararli)   va
zolim tab’ va berahm kishi edi». 
Bu   har   ikkala   ulug‘   shaxsning   Muhammad   Solehga   bergan   tavsifida
o‘xshashlik,   hamfikrlik   ham   bor,   farq   ham   bor.   Navoiy   bilan   Bobur   Muhammad
Soleh   g‘azallarini   tan   olishgan.   Navoiy   «tab’ida   xele   diqqat   birla   choshni»
(she’rlarida   ancha   badiiyat   va   mazmun)   borligini   qayd   qilsa,   Zahiriddin   Bobur
«choshniliq   (mazmundor)   g‘azallari   bor;   yomon   aytmaydur»,   deydi.   Boburning
Muhammad   Solehdan   ranjiganligi   «yomon   aytmaydur»   degan   bahosidan   sezilib
turadi.   Navoiy   Muhammad   Solehni   «muloyim   yigitdur»   degan   bo‘lsa,   Bobur
Navoiyning   Muhammad   Solehning   otasi   Nursaidbekka   bergan   bahosini
Muhammad Solehning o‘ziga nisbat berib, «Sharir va Zolim tab’ va berahm» deb
tanqid qiladi. Shuningdek, Bobur «Shayboniynoma» dostonidan  faqat bir baytini –
Tanbalga bag‘ishlangan baytini maqtab, dostonni boshidan oyoq yo‘qqa chiqaradi.
Bundan Boburning «Shayboniynoma»ni o‘qiganligi va unda o‘ziga qarata aytilgan
hajviy- tanqidiy baytlardan g‘azablanganligi sezilib turadi.
Muhammad Solehning:
Joeki tu boshi digarero chi kunad kas,
Mahbubii har ishvagarero chi kunad kas.
(Mazmuni: Sen hozir ekansan boshqa bir yor na kerakdur
Har ishvayu noz qilguvchi makkor ne kerakdur), -
matlaini o‘qib, unga masxara- tahqir ma’nosidagi javob  aytganligi ham Boburning
Muhammad Solehga munosabati  uncha samimiy bo‘lmaganligidan dalolat  beradi.
Manbalarda   Muhammad   Solehning   devon   tartib   berganligi   qayd   etilgan   bo‘lsa
ham,   she’riyati   haqida   asosan     «Majolis   un-nafois»,   «Boburnoma»,   o‘z   dostoni
«Shayboniynoma»   da   mavjud   baytlar   hamda   keyingi   yillarda   topilgan   fors-tojik
tilidagi   she’rlariga   tayanib   fikr   yuritish   mumkin.   Solehning   «Tuhfai   Somiy»da
keltirilgan quyidagi bayti fors- tojik tilidagi she’rlarini tasavvur qilish imkoniyatini
beradi: Har zamonam qomatash dar nolaizor ovarad,
Rasmi in naxli balo devonagi bor ovarad.
Tarjimasi:
Har zamon yor qaddi menga nolai zor keltirur,
Bu daraxtning mevasi devonalik bor keltirur.
Baytda   tashbeh   (qomat-naxl),   istiora   (naxli   balo)   iyhom   (devonagi   bor
ovarad-mevasi devonalik), tajnis (bor-yuk, bor-meva), tazod (qomat-naxli balo) va
boshqa   san’atlardan   foydalanib,   har   zamon   uning   qomatiga   qarab   nola-fig‘on
qilaman, bu balo daraxtining mevasi  devonalikdir, ya’ni bu nolayu zorliklar  oxiri
meni devonaga aylantiradi, degan ma’noni ifodalagan. 
Muhammad   Solehning   o‘zbek   tilida   aytgan   g‘azallaridan   bir   bayti   (matla’)
«Shayboniynoma» dostonida keltirilgan bo‘lib, unda Shayboniyxonga munosabati
bayon qilingan:
Qil fido jonimni gar jismi latifing xastadur,
Sen salomat bo‘lki, yuz ming jon senga vobastadur.
Bu   bayt   Shayboniyxon   kasal   bo‘lgan   paytda   aytilgan   va   Shayboniyxonga
juda manzur bo‘lgan.
Muhammad   Solehning   quyidagi   ruboiysi   Zayniddin   Mahmud   Vosifiyning
«Badoe’ ul-vaqoe’» asarida keltirilgan:
Miskin chig‘atoyi kunduzi tundur ang‘a,
Ahvoli parishon qaro kundur ang‘a.
Mag‘rur bo‘lub er yuzig’a sig‘mas edi,
Sichqon tushugi endi ming oltundur ong‘a.
Muhammad   Solehning   bu   ruboiysida   ham   temuriylar   bilan   shayboniylar
o‘rtasidagi   ziddiyat   va   Solehning   shayboniylar   tomonida   ekanligi   o‘z   ifodasini
topgan. 
Muhammad   Solehning   o‘zbek   adabiyotidagi   xizmatini   belgilaydigan   asari,
shubhasiz uning «Shayboniynoma» dostonidir. 1
  
«Shayboniynoma»da   Muhammad   Shayboniyxonning   Buxoroda
Ubaydulloxon   to‘yini   o‘tkazgandan   keyin   Xorazmga   otlanishi,   undagi   qamal   va
urushlar,   Xorazmning   fath   etilishi,   Shayboniyxonning   Buxoroga   qaytishi   va
Muhammad Solehning xonni duo qilib madhiya aytishi bilan voqealar bayonining
tugashidan shunday xulosaga kelish mumkinki, asar 1510-yil, ya’ni Shayboniyxon
o‘ldirilgan yilgacha yozilgan. Asardagi voqealar esa 1498-1506 yillarni o‘z ichiga
oladi. Dostonning bizgacha yetib kelgan nusxasi 1510-yilda   ko‘chirilganligi ham
uning shu sanadan avval yozib tugatilganligi yoki Shayboniyxon voqeasidan keyin
uni   davom   ettirmaganligini   ko‘rsatadi.   Manbalarda   doston   1506-yilda   yozilgan
1
  Муҳаммад   Солеҳнинг   «Лайли   ва   Мажнун»,   «Ноз   ва   ниёз»   сингари   маснавийлари   ҳам   борлиги
ҳақида айрим маълумотлар бор, аммо улар тасдиқланмаган . degan   fikrlar   bor.   Ammo   bu   fikrni   uzil-kesil   qabul   qilish   qiyin.   Doston   8902
misradan   iborat   bo‘lib,   76   sarlavhaga   bo‘lingan.   Zahiriddin   Muhammad   Bobur
yozganidek, doston masnaviy janrida, aruzning ramali musaddasi maxbun vaznida
yozilgan.   Ko‘p   baytlar   maqsurda   ham   aytilgan,   o‘lchovi:   foilotun,   failotun   failun
(yoki failon):
Hamd ango kim manga  ishq  et ti nasib.
-   v -    -      v  v -  -     v  v  -      -
Muhammad Solehning «Shayboniynoma» dostoni  an’anaviy hamd, munojot
va   na’t   bilan     boshlanadi.   Bunda   shoir   asosan   ishq,   oshiq,   ma’shuq,   may   poetik
timsollari orqali borliq olamning vujudga kelishi   asosi  ishq ekanligini   ta’kidlab,
ishqni   so‘fiyona   uslub   va   ohangda   ancha   batafsil   tavsiflaydi   hamda   mohiyatini
ochib   beradi.   Muhammad   Solehning   bu   masalalarni   sharhlashi   o‘zining   ancha
soddabayonligi   va   tushunarli   ekanligi   bilan   boshqa   mualliflardan   farq   qiladi.
Muhammad   Soleh   Alisher   Navoiyning,   ayniqsa,   «Saddi   Iskandariy»   dostonidagi
hamdu na’tlarni bir muncha soddaroq til va uslubda qayta ishlaganga o‘xshaydi.
Shoirning   asosiy   xulosasi   shuki,   parvardigor   azaliy,   uning   Muhammad
alayhissalomga   oshiqligi   ham   azaliy,   Muhammad   nuri   ham   azaliy.   Parvardigor
dastlab   Muhammad   nurini   yaratdiyu   shu   nurni   o‘zi   aks   etadigan   ko‘zguga
aylantirdi. Ko‘zguda o‘z aksini  (ya’ni Muhammad  nuri- ta’limotida)  ko‘rdiyu, bu
ko‘zgu-nurni butun olamga taratib, borliqni o‘zi aks etadigan ko‘zguga aylantirdi.
Shoir payg‘ambarga murojaat qilib:
Hosili mabdai olam sen-sen,
Hosili olamu odam sen-sen.
Manshai xalqu xaloyiq zoting,
Mazhari qudrati xoliq zoting.
Tengrining barcha sifoti senda,
Barcha xosiyyati, oti senda,-
deydi va xudoning habibini tangrining qudrati, sifat –xosiyatlari jilvalangan, zohir,
namoyon   bo‘lgan   zot   deb   biladi.   Shundan   keyin   dostonda   so‘z   ta’rifi   va
Shayboniyxon   madhi   beriladi.   Muhammad   Solehning   so‘z   ta’rifiga   doir
mulohazalari ham  Alisher Navoiyga hamohang. Shayboniyxonni esa  «Tangrining
soyasi»   bilib,   ixchamgina   tarzda   umumiy   faoliyatini   tavsiflab,   keyin   har   bir
xislatiga   alohida   to‘xtaladi.   Jumladan,   aqlining   ta’rifi,   ilmining   tavsifi,   faqr   va
suluki   (dindorligi),   vazminligi,   qiroati,   shoirligi,   qilichbozligi,   boshiga   qo‘ygan
jibasi   (temir   qalpog‘i),   karam-saxovati,   hunarlari   haqida   alohida-alohida
sarlavhalar bilan ta’rifu tavsif berib, so‘ng dostonning yozilish sababiga o‘tadi.
Shoir o‘zini:                
Laqabi Solehu o‘zi toleh,
Nur Said o‘g‘li Muhammad Soleh,- deb   tanitib,   otasining   fojiasi,   boshiga   tushgan   xorlik-mashaqqatlar,   Mirzolar
(temuriylar)ga   xizmat   qilib   yaxshilik   ko‘rmagani,   oxiri   donolardan   maslahat
so‘raganini bayon qiladi.
Meni gardun sitami qildi yatim,
Ayladi kishvari g‘am ichra muqim.
Xorliklar bila ustum bisyor,
                  Zorliqlar bila ko‘rdum ozor…
Gah Xuroson aro qildim manzil,
Gah Samarqandg‘a bo‘ldum moyil…
Xidmat ettim bori mirzolarg‘a,
Bandalik andag‘i donolarg‘a
Ko‘rmadim xayr mirzolardin,
Tiladim roe’ donolardin.
«Donolar» unga,  temuriylar  xonadonining  davlati  yo‘q  bo‘lib, navbat  hozir
Turkistonda bo‘lgan Shayboniyxonga o‘tadi: 
“ O‘zni ul xon qadamiga yetkur,
Boshni   Sulton   qadamiga   yetkur”,-   deydilar   va   shoir   qanday   qilib
Shayboniyxon   xizmatiga   kelganini   bayon   qiladi.   Keyingi   boblarda
Shayboniyxonning   Buxoroga   yurishi,   Boqi   Tarxonni   engib   Buxoroni   egallashi,
undan keyin birin-ketin Samarqand, Qaroko‘l, Karmana, Xuzor, Qarshi, Dabbusiya
qal’asini egallashi, Boburning chekinishi voqealarini hikoya qilib, Shayboniyxonni
madh   etish   bilan   bu   qismni   yakunlaydi.   Dostonning   keyingi   15   bobi   Shayboniy
bilan Bobur o‘rtasidagi  Samarqand uchun kurash tarixiga bag‘ishlangan. Bundagi
voqealarning   anchasi   «Boburnoma»   asarida   ham   mavjud.   Ammo   tasvir   va
voqealarga   baho   berishda   keskin   farq   ko‘zga   tashlanib   turadi.   Agar   Bobur
Samarqand   qamali,   dahshatli   ochlik   haqida   yengilgina   ma’lumot   berib,   ko‘proq
o‘zini oqlashga harakat qilgan bo‘lsa, Muhammad Soleh yuz bergan balo-ofatlarga
bosh   sababchi   Bobur,   temuriyzodalar   va   ularga   yon   bosgan   shayxulislom
Abulmakorim   hamda   uning   tarafdorlari,   deb   hisoblaydi.   Muhammad   Soleh
«Samarqand   eli»,   «ul   el»   deganda   Samarqand   xalqini   emas,   balki   ana   shularni
nazarda   tutgan.   Chunki   ular   Bobur   murojaatidan   keyin   shaharni   Shayboniyxonga
bermaslikka   ahd   qilishib,   qirg‘inlarga   sabab   bo‘lgan   edilar.   Shuning   uchun
Muhammad Solehning «Samarqand eli» haqidagi:
Ushbu so‘zlar bilsa ul nodon el,
Qaysi nodonki, bo‘lak hayvon el,
Shartlar ayladilar mustahkam,
Qildilar qal’alarini mahkam
baytlarini   Samarqand   xalqiga   emas,   balki   ayrim   mirzolar   va   ularga   tarafdorlik
qilgan   shahar   oqsoqollari   hamda   qo‘shin   ahliga   qarata   aytilgan   deb   tushunish kerak.   Xalq   naqllarida   hozirgacha   «Shaybon   keldi,   Bobur   qoch!»   deb   aytiladi.
Go‘yo   Shayboniyxon   hujum   qilganida   yeru   ko‘kdan   shunday   ovozlar   chiqqan
ekan.   Muhammad   Solehning   bu   voqealarni     juda   batafsil   tasvirlashi,   tamsillar
keltirib, bu ochlik, qahat, dahshatli  sovuq o‘liklarning ko‘cha to‘la bo‘lib yotishi,
qor yog‘ib, qor ostiga qolib ketishi sababini Mirzolarning axloqsizligi, zulmi bilan
izohlaydi. Shuning uchun bu qismni bir aziz kishining hikoyati vositasida tangriga
munojot qilib, undan oddiy xalq g‘amini  eyish, lutf qilishni so‘ragani bilan davom
ettiradi.
Bu qismdagi  qiziqarli sahnalar  Shayboniyxonning ishqi haqidagi hikoyadir.
U go‘yo asar ichidagi   alohida ishqiy mavzudagi manzumaga o‘xshab qolgan. Bu
bobni   Muhammad   Soleh   «Imom   uz-zamon   g‘oyibona   oshiq   bo‘lub,   ishq   bila
ma’shuqini qo‘lig‘a olg‘oni va Bobur Mirzoni qochurub taxt qo‘lig‘a solg‘oni» deb
nomlagan va «emdi xondin eshiting bir doston» deb boshlagan.
Xon xuddi Vomiq kabi oshiq bo‘lib qoladi. Uning Uzrosi shaharda:
Bor edi ul sanami zebog‘a,
Nisbati shahardagi Mirzog‘a.
Etayin nisbatini fosh sango,
Hosilan erdi qarindosh ango.
G‘oyibona bo‘lub erdi oshiq,
Ani Uzro  deb, o‘zini Vomiq.
Shayboniyxonning asl maqsadi ana shu «Sanami zebo» edi. U kecha-kunduz
uning   ishqida   azob   chekadi.   Hatto,   ko‘z   yoshi   to‘kadi,   dardmandona   g‘azallar
aytadi. Ishq zo‘rlik qilgan paytlarda:
Der edikim: «Cherikim otlansun,
Qal’aga chiqmoq uchun qotlansun».
Xon   kechalari   bilan   qal’a   atrofini   aylanar,   yoriga   yaqinroq   joyda   bo‘lishni
istar, hatto dod-voy qilib dilbarini ham bedor qilar edi. Hamma unga hayron edi:
Kecha tong otquncha bedor edi,
Ishqdin ko‘zlari xunbor edi.
Oshiqona g‘azale aytur edi,
Subh bo‘lg‘och yeriga qaytur edi.
Xonning ishqi  butun shaharga mashhur bo‘ladi. U go‘zalga bu gaplar yetib
boradi. Xon qizga g‘azal bilan maktub yuboradi:
« K-ey manga orzuyi jon vasling,
Bedavo dardima darmon vasling.
Sifatingni eshitib zor o‘ldum,
Ishqing ilkiga giriftor o‘ldum…
To‘kayin ashk Surayyo yanglig‘,
Chiqayin ko‘kka Masiho yanglig‘… Aylayin shart sening boshing uchun,
Bo‘lma g‘amnok qarindoshing uchun.
Hech yomonlik anga yovutmag‘ali,
Seni telmurtub ani tutmag‘ali.
Har qayon xotiri istar, borsun,
Borsun, onchaki yururdin horsun».
Qiz bu xatni o‘qigach:
Jon bila xon sari moyil bo‘ldi,
Xon g‘amidin ichu-toshi to‘ldi.
Dedi: «Shoyad bu sabab birla xudo,
Bir yorug‘luq mango qilg‘ay paydo »,- deb quvonadi. 
Shayxulislom ham , Bobur ham bundan quvonishadi va maslahat qilishib bir
darveshni   xon   qoshig‘a   yuboradilar.   Xon   darveshga   Bobur,   Shayxulislom   va
tarafdorlari   shahardan   chiqib   ketsinlar,   hech   kimga   azob   bermayman,   deb   va’da
beradi:
Bilki men barchaga mushfiqdurmen,                 
Barcha el birla muvofiqdurmen.
Chig‘atoy el meni o‘zbek demasin,
Behuda fikr qilib g‘am yemasin.
Shayboniyxonning bu so‘zlaridan hamma xursand bo‘ladi.
Qiz dag‘i bo‘ldi farahnok base,
Tushti oning boshiga ham havase.
Anosi ham farah etti bisyor,
Jon aro shodliq etti izhor.
Shundan keyin shaharda to‘y bo‘lib, qizni xonga nikoh qilib beradilar. Qizni
xonga yuborgandan keyin Bobur shaharni tashlab chiqib ketadi.
Yor chun xon qoshig‘a yovushti,
Qo‘ydi Boburni, ango yopushti.
Bo‘ldi xon vasl ila shodu xurram
Bo‘ldi xushhol qochib Bobur ham.
Qissani shoir ishq ta’rifi bilan yakunlaydi
Ishq ila shaharni fath ayladi xon,
Ishqdur vositai fathi jahon…
Ishqdur olg‘uvchi kishvarlarni,
Ishqdur buzg‘uvchi lashkarlarni.
Ishqdur xonni jahongir etgan,
Ishqdur aql ila tadbir etgan.
Aftidan,   Muhammad   Soleh   bu   qissani   Boburning   o‘z   singlisi   Xonzoda   begimni
Shayboniyxonga   qoldirib   Samarqanddan   chiqib   ketgani   voqeasi   bilan   Zuhrabegi og‘a   voqealarini qo‘shib bitta syujet qilgan. Asarda Sulton Ali Mirzo bilan onasi
Zuhrabegi og‘a voqeasini Muhammad Soleh hech eslamaydi.  Ehtimol, birmuncha
vaqt Sulton Ali Mirzo huzurida yashaganining andishasi uchun shunday qilgandir.
Har   holda   bu   qissa   butun   mazmuni   va   tasvir   uslubi   bilan   Mirzolarga   istehzo,
kinoya bilan  sug‘orilgan.
«Boburnoma»da   bu   voqea   ikki   joyda   eslatilgan.   Bir   o‘rinda   «ul   fatarotta
Xonzodabegim   Shayboniyxonga   tushib   edi»   desa,   boshqa   bir   o‘rinda   «mening
egagim   Xonzoda   begim   ushbu   chiqqonda   Shayboniyxonning   iligiga   tushdi»,   deb
yozadi.   Bobur   o‘rtada   tuzilgan   sulhni   ham   eslatgan,   shahardan   saharga   yaqin
chiqqanlarini   ham   tan   olgan.   Ammo   singlisini   o‘zi   va   onasining   roziligi   bilan
Shayboniyxonga   nikoh   qildirib,   keyin   chiqib   ketganini   tan   olmagan.
Gulbadanbegimning   bu   boradagi   so‘zlari   ham   Muhammad   Solehning   hikoyasini
tasdiqlaydi.   Albatta,   Muhammad   Solehning   faqat   mana   shu   qissadagi   Boburga
munosabatining   o‘zi   unga   qanchalik   ta’sir   qilganini   tasavvur   etish   qiyin   emas.
Boburning   bu   dostonga   bergan   juda   keskin   bahosi,   uni   yo‘qqa   chiqarganining
bosh   sababi   mana   shu   qissa   deb   aytish   mumkin.   «Boburnoma»
«Shayboniynoma»dan deyarlik 20 yillar keyin, Bobur dostonni o‘qiganidan so‘ng
yozilganini   nazarda   tutsak,   uning   bu   asarga   bergan   bahosi   sababi   yana   ham
oydinlashadi.
«Shayboniynoma»da   Muhammad   Soleh   bu   voqealardan   keyin
Shayboniyxonning Sulton Mahmudxon bilan Toshkent va Turkistonga, Shohruhiya
va O‘ratepaga yurish qilib, u yerlarni bo‘ysundirishi, Buxoroga qaytishi, Xorazmga
lashkar   yuborishi,   Hisorda   Xusravshohga   qarshi   kurashi   va   g‘alabasini   hikoya
qiladi.   Shayboniyxonning   bir   g‘azalini   («oqildi   yana»),   uning   xastalanishi
munosabati   bilan     aytgan   baytini   keltiradi.   Shayboniyxonning   yana   bir   g‘azalini
(Yuzingni   ko‘rdum   ul   chortoq   ichinda)   beradi.   Shayboniyxonning   Xo‘jandga
yurishi,   egallashi,   keyin   mo‘g‘ul   xonlariga   g‘azal   tarzida   yozgan   xati,  ular   ustiga
yurishi, u erlardagi qirg‘inlar, Ahmad Tanbalga yuborgan xati, Toshkandga yurish,
Xonika   Xonning   qochishi,   Balxga   hujum,   Hisorga   yurish,   Xusravshohning
qochishi,   Sulton   Mahmudxon   (Ubaydulloxonning   otasi)ning   vafoti,   ta’ziya,
Muhammad   Solehning   Shayboniyxon   oldiga   kelishi,   Xonning   tushi   va   aytgan
g‘azali,   Buxoroda   Ubaydullaxon   to‘yi,   Xorazmga   lashkar   tortish,   qamal,   ochlik,
Chinso‘fining Xurosonga Husayn Boyqarodan yordam so‘rab borishi, shahzodalar
maslahati,   Xusravshohning   Qunduzda   o‘lishi,   Chinso‘fi   bilan   urush,   Xorazmning
fath etilishi, Buxoroga qaytgan Shayboniyxonni Muhammad Solehning duo qilishi
bilan asar yakunlanadi.
«Shayboniynoma» tarixiy shaxslar va tarixiy voqealarni hikoya qiluvchi asar
sifatida   faqat   badiiy   emas,   balki   XV   asrning   ikkinchi   yarmi   va   XVI   asrning boshlari   O‘zbekiston   xalqlari   tarixini   yoritishda   asosiy   manbalardan   biri   bo‘lib
ham hisoblanadi.
Dostonda keltirilgan Shayboniyxon, Sulton Mahmudxon, Xusravshoh, Boqi
Tarxon,   Xonikaxon,   Chinso‘fi,   Abulmakorim,   Jonvafobiy,   Bobur,   Sulton   Husayn
Mirzo singari kata-kichik obrazlarning har biri ularning qiyofasini ochib beradigan
badiiy   vositalar   yordamida   tasvirlangan.   Shuningdek,   asarda   Movarounnahr
Turkiston, Xuroson, Balx, Xorazm viloyatlaridagi  yuzlab shahar, qishloq, tog‘ va
daryolarning nomlari o‘sha davrlardagi atamalari bilan keltirilganki, ularning tarix,
adabiyot,  tilshunoslik,   etnografiya   nuqtai   nazaridan   ahamiyati   kattadir.   Jumladan,
Shayboniyxon   amirlaridan   bo‘lgan   Jonvafobiyning   Qunduz   va   Badaxshon
tomonlarga soliq yig‘ish uchun borganini  hikoya qilar ekan, Farxor o‘lkasi haqida
quyidagilarni yozgan:
 Jonvafo bordi Farxor sari,
 Dema Farxorki gulzor sari.
 «Gulu Navro‘z» da degani Farxor,
 Ushbu Farxorduru bu gulzor.
 Guli bisyorduru Lolasi ko‘p,
 Bulbulining shag‘abu nolasi ko‘p.
Bu baytlarda «Gul va Navro‘z» dostonida keltirilgan Gulning vatani Farxor o‘lkasi
haqida   gap   boradi.   Ayrim   manbalarda   Farxor   mifik   shahar   deb   aytilgan.
Muhammad Solehning bu dostonidan esa biz Farxorning mavjud ekanligini, gullari
ko‘pligi   uchun   majoziy   tarzda   uni   Navro‘zning   sevgilisi   Gulning   vatani
deyilganligini bilib olamiz. Boshqa o‘rinda shoir
Dedi: Sultoni muazzam Mahmud,
Bilga Qooni mukarram Mahmud, 
baytida Sulton Mahmudxonni Bilgaqoonga o‘xshatadi. Qadimiy turkiy obidalarda
tilga   olinadigan   bu   qahramon   nomining   asarda   keltirilishi   uning   Shayboniyxon
o‘zbeklari orasida XVI asrda ham mashhur bo‘lganligidan dalolat beradi.
Muhammad   Soleh   badiiy   tasvirning   xilma-xil   vositalaridan,   jumladan,
badiiy timsol va badiiy  san’atlardan  muvaffaqiyat bilan foydalangan, tashbehning
xilma-xil turlari, istiora, tajnis, ishtiqoq , irsoli masal, tazmin, tarse’, talmeh ta’dil,
tashxis,  tamsil, muqobala , mubolag‘a , kinoya, iltifot singari poetik san’atlar; oy,
quyosh,   Bahrom,   gul,   bulbul,   xol,   may,   sarv   va   hokazo   poetik     timsollar
dostonning hamvorligini (shakl go‘zalligini) ta’minlagan.
Dostonda Fir’avn, Iso, Sulaymon, Jamshid, Iskandar, Bilgaqoon kabi tarixiy
shaxslar,   payg‘ambar   va   podsholar,   Vomiq,   Uzro,   Layli,   Majnun,   Farhod,   Shirin
singari   mashhur   oshiqu   ma’shuqlar   nomlaridan   Shayboniyxon   va   uning   yaqinlari
qiyofasini ochishda, voqea- hodisalarni badiiylashtirishda tez-tez foydalanib turadi,
ayniqsa,   Sulaymon   timsoliga   ko‘p   murojaat   qiladi,   Shayboniyxonning   turli jihatlarini   shu   timsol   shonu   shavkati,   imkoniyat   va   xislatlari   yordamida  bo‘rttirib
tasvirlaydi.
Masalan:
Xon emas, hazrati Musodur bu,
Qo‘l ne bo‘lsun, yadi bayzodur bu.
Bu baytda talmeh  (Muso), o‘xshatish  va istiora (Musodur  bu), istiora (yadi
bayzo-tuxumdek   oppoq   qo‘l-Musoning   qo‘li-baytda   Shayboniyxon   qo‘li   nazarda
tutilgan), san’atlaridan foydalanib, xonning mubolag‘ali obrazini yaratgan.
          Xulosa   qilib   aytganda,   Muhammad   Solehning   ijodi,   ayniqsa,
«Shayboniynoma» asari  hayotiy-  tarixiy voqealarni  aks  ettiruvchi  realistik doston
sifatida o‘zbek adabiyoti tarixida muhim hodisa bo‘lib yuzaga keldi. Asarda ayrim
tarafkashlik,   biryoqlamalik   xususiyatlari   mavjud   bo‘lsa-da,   ular   o‘z   davri
an’analari bilan bog‘liq bo‘lib, shoir ijodini aslo kamsitmaydi.
Ubaydulloxon-   Ubaydiy.   XVI   asrning   birinchi   yarmi   o‘zbek   madaniyati
va   adabiyotining   o‘ziga   xos   namoyandalaridan   yana   biri   Ubaydiydir.   Ubaydiy
Muhammad   Shayboniyxondan   keyin   hokimiyat   tepasiga   kelgan   eng   yirik
xonlardan   biri.   U   hukmdorlik   qilgan   davrlarda   unga   poytaxt   bo‘lgan   Buxoroda,
Samarqandda   madaniy   hayot   ancha   rivojlandi.   Hatto,   ayrim   tarixchilar   bu   davr
madaniy   hayotini   Husayn     Boyqaro   va   Alisher   Navoiylar   davridagi   Hirotga
tenglashtirganlar. Ubaydulloxon o‘zi sermahsul shoir, olim, hadisshunos, Qur’onni
chiroyli   tilovat   qiladigan   hofiz,   madaniyat   va   san’at   ahliga   homiy   shaxs   bo‘lishi
bilan     obodonchilikka   e’tibor   bergan,   madrasalar   qurdirgan   xonlardan   edi.   Uning
to‘g‘risida Mas’ud ibn Usmon Ko‘histoniy, Fazlulloh ibn Ro‘zbehon, Hofiz Tanish
Buxoriy, Muhammad  Haydar Dug‘lat, Hasanxoja Nisoriy, Mutribiy Samarqandiy,
Mahmud   ibn   Vali,   Vosifiy,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   kabilarning   asarlarida
ma’lumotlar   mavjud.   Ubaydulloxon   1487   yili   dunyoga   kelgan.   Uning   otasi
Mahmud Sulton Muhammad Shayboniyxonning inisi edi. U ko‘p yillar Buxoroda
xonlik qilgan. Ubaydiy tug‘ilganda otasi mashhur pir Xoja Ahrori Valiga murojaat
qilib,   chaqaloqqa   nom   qo‘yib   berishni   iltimos   qilgan.   Xoja   iltifot   qilib   unga   o‘z
ismini bergan. Shu ism keyinchalik unga taxallus bo‘lgan  va tariqatda Xoja Ahrori
Valiga mansubligiga ishora xizmatini bajargan. 
Ubaydulloxonning   yoshligi   ko‘proq   Buxoroda   o‘tgan,     ilmga,   she’riyatga,
ayniqsa, naqshbandiya tariqatiga qattiq qiziqadi. Unga o‘z davrining yetuk olimlari
dars   berganlar.   Jumladan,   Hasanxoja   Nisoriy   Mir   arab   laqabli   Amir   Abdulla
Yamaniy   Ubaydiyga   naqshbandiya   tariqati   bo‘yicha   pirlik   qilganini,   Xoja
Mavlono   Isfahoniy   hadisdan   ta’lim   berganligini   qayd   etgan.   Amir   Abdulla
Yamaniy   Xoja Ahror  muridlaridan bo‘lgan. Madrasada  u Xoja Muhammad Sadr
degan allomadan ham dars olgan. Ubaydiy arab, fors tillarini mukammal o‘rgangan, turkiy adabiyotni ayniqsa,
Xoja   Ahmad   Yassaviy   hikmatlarini   ancha   chuqur   mutolaa   qilgan.   Buning
natijasida   u   har   uchala   tilda   ham   bemalol   ijod   eta   oladigan   shoir   va   hikmatgo‘y
bo‘lib etishgan. Ubaydulloxonning otasi Mahmud Sulton 1504 yili Qunduzda vafot
etadi.   Samarqandga   olib   kelib   ko‘mishadi.   Bu   vaqtda   18   yoshda   bo‘lgan
Ubaydulloxon   Buxoro   hokimi   etib   tayinlanadi.   U   ko‘plab   harbiy   yurishlarda
qatnashgan.   Urushlarda   amakisi   Shayboniyxonning   o‘ng   qo‘li   bo‘lgan.
Nisoriyning     yozishicha,   Shayboniyxon   g‘alabalarining   deyarlik   hammasi
Ubaydulloxon tadbirkorligi va shijoatining natijasi edi. Ubaydulloxon 1529 yildan
to   umrining   oxirigacha   shayboniylar   egallagan   o‘lkalarning   bosh   hukmdori
bo‘lgan.   U   xonlik   qilgan   davr   siyosiy   jihatdan   nisbatan   tinchlik   hukm   surgan,
madaniy  hayotda   ancha   jonlanish   yuz   bergan,  qator   shoirlar,   madaniyat   arboblari
o‘zlarini namoyon etgan bir davr edi.
Ubaydiydan   bizga   ancha   salmoqli   meros   qolgan.   Uning   mukammal
kulliyotidan   tashqari   devonining   bir   necha   qo‘lyozma   nusxalari   mavjud.
Shuningdek,   turli   davrlarda   tuzilgan   bayozlar   va   har   xil   to‘plamlarda   ham
g‘azallari,  hikmatlari   uchraydi. Uning  1583 yilda  Mir  Husayn  al-Husayniy  degan
kotib tomonidan tartib berilgan kulliyoti O‘zbekiston Fanlar Akademiyasining Abu
Rayhon   Beruniy   nomidagi   Sharqshunoslik   instituti   Qo‘lyozmalar     markazida
saqlanadi.   Bu   qo‘lyozmada   shoirning   avval   forsiy   devoni,   keyin   arab   tilidagi
she’rlari va oxirida turkiy devoni ko‘chirilgan. Devon va turli  hajmdagi bir necha
to‘plamlari Turkiyada turli fondlarda va ayrim shaxslar kutubxonalarida saqlanadi.
Kulliyotining turkiy   qismida 310 dan ortiq g‘azal, 25 qit’a 11 tuyuq, 445 ruboiy,
18 masnaviy, 7 muammo, 2 yor-yor; forsiy qismida 163 g‘azal, 419 ruboiy, 7 qit’a,
1 fard, 1 masnaviy, tarjeband, 3 muammo mavjud. Bulardan tashqari, shoirning har
xil   asarlari   ham   bor.   Jumladan,   axloqiy-didaktik   ruhdagi   «Omonatnoma»,
«Shavqnoma»,   «G‘ayratnoma»,   «Sabrnoma»   singari   masnaviylari   ham   forsiy
devondan   joy olgan. Ubaydiy ijodi  uning yashagan  davridayoq ilm-ijod ahlining
diqqatini o‘ziga jalb etgan. Shulardan biri Ubaydiyga zamondosh bo‘lgan mashhur
pir Xoja Ahmad bin Mavlono Jaloliddin Kosoniy-Maxdumi A’zamdir. Bu shaxsni
shayboniylardan bo‘lgan Jonibek   Sulton   Axsidan Karmanaga olib kelgan. Uning
vafotidan keyin maxdumi A’zam  Buxoroga ko‘chib borgan. Bu vaqtda Buxoroda
bo‘lgan   Ubaydulloxon   bir   suhbatdan   keyin   Maxdumi   A’zamga   baland   e’tiqod
qo‘ygan.   Manbalarda qayd qilinishiga ko‘ra, Maxdumi  A’zam  Ubayduloxonning
ayrim   ruboiy   va   g‘azallariga   sharhlar   yozgan.   Jumladan,   Mahdumi   A’zamning
«Risolai   adabiyoti   Ubaydulloxon»,   «Sharhi   ruboiyoti   Ubayduloxon»,   «Sharhi
g‘azaliyoti   Ubayduloxon»   nomli   risolalarining   borligi   xaqida   adabiyotshunos
Muhammad   Abdullaev   o‘z   dissertatsiyasida   xabar   bergan.   Ubaydiy   ijodi   bilan
M.F.Ko‘pruluzoda,   J.Ekman,   A.Shimmel   singari   chet   el   olimlari   ham shug‘ullanishgan.   Ubaydiy   she’rlaridan   namunalar   o‘zbek   adabiyoti   tarixidan
tuzilgan   majmualarda   ham   uchraydi.   Taniqli   adabiyotshunos   olim   professor
A.   Hayitmetov   1994-yili   Ubaydiyning   turkiy   devonidan   namunalarni   «Vafo
qilsang»  nomi  bilan  nashr  etdirdi. Undan  ixchamgina  kirish  so‘zi   ham   joy  olgan.
2000-yilda   Muhammad   Abdullaev   «Ubaydiy   hayoti   va   adabiy   faoliyati»
mavzusida   nomzodlik   dissertatsiyasi   yoqladi.   Ubaydiy   ijodi   nihoyatda   xilma-xil
janrlarda   yozilgan   asarlardan   tarkib   topgan.   Hamd,   na’t,   hikmat,   g‘azal,   ruboiy,
tuyuq,   fard,   masnaviy,   muammo,   noma,   yor-yor,   muxammas,   tarjiband,   munojot
va boshqa janrlardagi asarlari fikrimizni  tasdiqlaydi.
Ubaydiy   she’riyati   ko‘proq   diniy   masalalarni   nazm   orqali   ifodalashga
qaratilgan.   Qur’oni   Karim,   Hadisi   Sharif   g‘oyalari   turkiy   va   fors-tojik   tillarida
yangicha   bir   libosda   bayon   qilinib,   o‘quvchilarning   qalbiga   tezroq     etadigan   va
esdan chiqmaydigan bo‘lishiga   harakat qilingan. Bunday hol  uning diniy farz va
sunnatlarni   bayon   qilishga   qaratilgan   masnaviy   va   boshqa   janrlardagi   she’rlarida
ham   ko‘zga   tashlanadi.   Shuningdek,   uning   xudo,   payg‘ambar,   tariqat   pirlari,
ayniqsa,   Xoja   Ahrori   Vali,   Maxdumi   A’zam   kabilarga   bag‘ishlangan   majoziy
g‘azallarida ham buni ko‘rish mumkin.
Ubaydulloxon   Boburdan   yengilib   shayboniy   xon   va   sultonlar   bilan
Turkistonga qochib borganda, 1512 yil 7 aprelda Xoja Ahmad Yassaviy maqbarasi
yonida yig‘in chaqirib, unda Movarounnahrni egallashga muvaffaq bo‘lsa bir umr
din   ravnaqiga   xizmat   qilishga   qasamyod   qilgan   ekan.   Aftidin,   u   umrining
oxirigacha ana shu qasamyodiga amal qilgan, hayotda ko‘proq din arboblari bilan
bo‘lib,   ijodda   asosan   diniy   mavzularni   qalamga   olgan   va   dinga   xizmat   qilishni
hayotining mazmuniga aylantirgan. Har bir asarida, hatto hayotiy bo‘lib ko‘ringan
orifona, oshiqona g‘azallarida ham diniy pand-nasihatlarni ilgari surish, darvishona
yashashga chaqirish bo‘rtib turadi. 
Masalan, quyidagi baytlarga nazar tashlaymiz:
Hosili kavnu makon ko‘yungda bir xasdur manga, 
Ushbu himmat ikki olam ichida basdur manga.
Mazmuni:bu  dunyo va  uning ichidagi  narsalarning  hammasi   mening uchun
bir   xaschalik   ko‘rinadi.   Shu   xislat   –   himmatning   menda   borligi   bu   olamda   ham,
narigi olamda ham men uchun yetarli.
Berurda   nomai   a’molini   mahsharda   har   kimga,
Ubaydiyni, xudoyo , qilmag‘aysan sharmsor anda.
Mazmuni: Ey xudoyo, mahshar (qiyomat) kuni har kimga uning bu dunyoda
qilgan   ishlari   ro‘yxatini   berishda   Ubaydiyni   sharmsor   etma,   ya’ni   gunohlarini
kechirib, ozaytirib ko‘rsat.
Ubaydiy, ista hidoyat xudodin sen, yo‘q esa,
Yetushsa bo‘lmas aning vaslig‘a hidoyatsiz. Mazmuni:   Ey   Ubaydiy,   xudodan   o‘ziga   yo‘l   ko‘rsatishni   tila,   bo‘lmasa
uning vasliga yo‘l ko‘rsatuvchi pirsiz yetishib bo‘lmaydi.
Ey Ubaydiy, faqr mulkin tengrikim, berdi sanga,
Har zamon andishai mulki Sulaymon qilmag‘il.
Mazmuni:   Ey   Ubaydiy,   senga   tangri   faqr   mulkini   (ko‘ngli,   ko‘zi   to‘qlikni,
xokisorlikni) berdi. Har zamon Sulaymon mulkini (er yuzasi podshohligini) orzu-
havas qilma.
Ubaydiy   hikmatlari   Xoja   Ahmad   Yassaviy,   Sulaymon   Boqirg‘oniy,
Xudoydod   Vali   hikmatlariga   yaqin.   Unda   insonni   ham   zohiran,   ham   botinan
takmilga da’vat etish, uning yo‘llarini ko‘rsatish yetakchi o‘rin egallaydi:
Ey do‘stlar, jondan kechib, ishq etagin tuttum mano,
Vahdat mayin ichkuncha ne xunobalar yuttum mano.
Uch yuz oltmish daryo o‘sha, yurmay kishi sud aylamas
To‘rt yuz qirq to‘rt tog‘din oshib, borisidin o‘ttum mano.
Vosil meni vaslig‘a ul qildi murodim vasl edi,
Yuz ming shukr har dam anga, maqsudima yettum mano…
Solik topa olmas nishon mendin talab vodisida,
Ey qul Ubaydiy, jon kibi istay ani, yittum mano.
Hikmatda   shoir   qator   san’atlarni   ham   qo‘llab,   uning   ko‘p   ma’noli
o‘ylantiradigan     va   go‘zal   shaklli   bo‘lishiga   ham   erishgan.   Jumladan,   iltifot   (ey
do‘stlar),   ta’dil   (solik-   talab,   ichkuncha-   yutdim),   iyhom   (vahdat   mayi),   istiora
(xunobalar yuttim, uch yuz oltmish daryo, to‘rt yuz qirq to‘rt tog‘), ishtiqoq (vosil,
vaslig‘a, vasl), tazod (istay- yittum) kabilar bunga misol bo‘la oladi.
Ubaydiy xalq qo‘shiqlari uslubida ham she’rlar aytgan. Uning:
Sarvqadlar sarvari gulchehradur yor-yor,
Dilrabolar dilbari gulchehradur, yor-yor.
singari   masnaviy   tarzida   aytgan   she’rlari   shaklan   aruzning   sarei   musammani
maqsur (muftailun foilun, muftailun foilon) vaznidadir.
Ubaydiyning   Mir   Alisher   Navoiy,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   g‘azallari
uslubini eslatadigan she’rlari ham bor. Buni uning o‘zi:
She’rlar aytib Ubaydiy ham Navoiy she’ridan,
Ko‘rki shoirlar aro ul dog‘i shoir bo‘lgusi,  -baytida tasdiqlagan.
Ubaydiyning:
Navbahor ayyomi bo‘ldi, guluzore ko‘zloli,
Bodai gulgun icharga lolazore ko‘zloli,-  matla’li g‘azali Navoiyning
«ko‘zloli» radifli g‘azaliga o‘xshatma –nazira tarzida yozilgan.         
Ubaydiyning   quyidagi   g‘azali   Navoiyning   shu   mavzudagi   fikrlarinigina
emas, balki aytish, tasvirlash uslubini ham eslatadi:
Oshiq o‘lg‘on kishilarning nazari pok kerak, Oni bilmakka dog‘i fahm ila idrok kerak.
Ishqdin g‘uncha kibi ko‘ngli to‘la qon kerak,
Yuzi ham soriqu guldek yaqasi chok kerak.
Ishq jon bermaku bosh o‘ynamaku kuymakdur,
Oshiq ul ishlarida chobuku cholok kerak.
Ishq oshuftasi oshiq kishining ohicha,
So‘zlari dardliku ko‘zlari namnok kerak.
So‘z Ubaydig‘a dema, o‘zga habibidinkim,
Anga ahbob aro Xojai Lavlok kerak.
Bundagi «nazari pok,  ko‘ngli qon, yuzi soriq, yoqasi chok, so‘zlari dardnok,
ko‘zlari   namnok»   kabi   tashbeh   va   istioralar   Navoiyning   oshiqqa   bergan   tavsifiga
juda   o‘xshash.   Oxirgi   baytda   o‘z   uslubiga   qaytib:   Sen   Ubaydiyg‘a   o‘zgalar
mahbubidan gapirma,  unga ahboblar   (ko‘ngil  muhabbat   qo‘ygan  kishilar)  orasida
o‘z habibi-Olam sarvari   (Muhammad alayhiss-salom) kerak, deb oyatga murojaat
etgan.   Ubaydiyning   «yor   istamaki,   olam   aro   yor   topilmas»,   «sabr   etsa   kishi,
murodig‘a   etkusidur»   singari     misralar   bilan   boshlanuvchi     she’rlari   Zahiriddin
Muhammad Bobur g‘azal va ruboiylarini eslatadi.
Ubaydiyning 
Oshnoliq qilib yomon kishiga,
Sen yomon so‘z necha eshitkaysan.
Tura olmay aning so‘ziga,  yana,
Bosh olib bir sorig‘a ketgaysan,
Qit’asi   go‘yo   Zahiriddin   Muhammad   Boburga   kinoya,   piching   tarzida
yozilganga   o‘xshaydi.   Ubaydiyning   qator   she’rlarida,   xuddi   Shayboniyxon
she’rlarida   bo‘lganidek,   vaznda,   qofiyada   ayrim   nuqsonlarga     yo‘l   qo‘yilgan.   Bu
oddiyroq   yozishga,   yoki   aytishga   harakat   qilgani   sababli   bo‘lishi   ham   mumkin.
Biroq,   uning   ko‘p   umri     yurishlar   va   boshqa   har   xil   ishlar   bilan   band   bo‘lishiga
qaramay,  ulkan  meros  qoldirgani     ulug‘ligining  nishonasidir.  Zayniddin  Mahmud
Vosifiyning   quyidagi   so‘zlari   bilan   Ubaydiy   haqidagi   mulohazalarimizni
yakunlaymiz: 
«Ul   Hazratning   (Ubaydiyning)   odati   shul   erdikim,   har   kuni   bir   she’rni
o‘rtag‘a   tashlab,   unga     tatabbu’   va   javob   yozishga     shoirlarni     undar   edilar.
Derdilarki,   tab’ni   bekorga   o‘tkazmanglar,   uni   mashg‘ul   qilmoq   lozim.   Sustlik
tab’ning bo‘shashiga sabab bo‘ladi va zehnni  o‘tmaslashtiradi». Adabiyotlar:
1. Valixo‘jayev B., Toxirov Q. O‘zbek adabiyoti tarixi (O‘quv qo‘llanma).  XVI asr.
– Sam.: SamDU nashri, 2002.
2. Vohidov R., Eshonqulov H. O’zbek mumtoz adabiyoti tarixi. (O’quv qo’llanma) 
–T.: Yangi asr, 2006.
3. Valixo‘jayev B. O‘zbek adabiyotshunosligi tarixi.    – T.: O‘zbekiston, 1993.
4. Ibrohimov I. XVI asr o‘zbek adabiyotining asosiy xususiyatlari. –T.: Fan, 1976.
5. Bobur Zahiriddin Muhammad. Boburnoma. –T., Sharq, 2002.
6. Zayniddin Vosifiy. Badoyye’ ul-vaqoye’. T. 1979.
7. Muhammad Solih. Shayboniynoma. –T., G‘.G‘ulom nomidagi ASN, 1989.
8. Muhammad Haydar. Tarixi Rashidiy. – T.: Sharq, 2010.
9. Nisoriy Hasanxoja. Muzakkiri ahbob. –T.: A.Qodiriy nomidagi XMN, 1993.
10. Ubaydiy. Diydor orzusi: Ruboiylar.  –T.: Sharq, 2007. -240 b.
11.  Qul  Ubaydiy. Vafo qilsang. –Toshkent:

MUHAMMAD SOLIH SHAYBONIYXON HAYOTI VA IJODI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский