Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 134.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Muhazmmad Hakimxon To’raning «Muntahab at-tavorix» asari

Sotib olish
MUHAMAD HAKIMXON TO‘RANING «MUNTAHAB AT-TAVORIX»
ASARI
MUN DA RIJ A
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I.BOB. MUHAMMAD HAKIMXON TO‘RA VA UNING ILMIY FAOLIYATI ......................................................... 7
II.BOB. «MUNTAHAB AT-TAVORIX» NING O‘RTA OSIYO TARIXINI O‘RGANISHDAGI O‘RNI ........................ 14
XULOSA ...................................................................................................................................................... 27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ROʻYXATI ................................................................................................ 28
1 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi .   Muhamad   Hakimxon   To‘raning
«Muntahab   at-tavorix»   asari,   o‘zining   tarixiy,   ilmiy   va   madaniy   ahamiyati   bilan
diqqatga sazovor. Asar, umuman olganda, o‘z davrining tarixiy jarayonlarini tahlil
qilishda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   To‘raning   ushbu   asari   turli   tarixiy   voqealar,
shaxslar va urushlar haqida muhim ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan.
«Muntahab   at-tavorix»   asari   tarixchi   uchun   beqiyos   manba   bo‘lib,   O‘rta
Osiyo,   Xorazm   va   boshqa   mintaqalarning   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   tarixini
tushunishga yordam beradi. To‘ra, o‘z asarida, o‘z zamonasi uchun muhim bo‘lgan
ijtimoiy   va   siyosiy   masalalarni   o‘rgangan   holda,   tarixiy   voqealarning   asliyatiga
yondashadi.   Bu   asar,   o‘z   vaqtida   sodir   bo‘lgan   voqealarning   keng   tasviriga   ega
bo‘lib, bugungi kunda ham o‘zining dolzarbligini saqlab qoladi.
Tarixiy   asar   sifatida   «Muntahab   at-tavorix»   tarixni   o‘rganuvchi   va
shuningdek,   o‘z   vaqtidagi   siyosiy   hayotni   anglashda   yordam   beradi.   Asarda
ko‘plab tarixiy shaxslarning nomlari, ularning yutuqlari va ular o‘z davrida qanday
ta’sir   o‘zgartirishlar   yaratganligi   haqida   ma’lumotlar   keltiriladi.   Bu   esa,   tarixni
nafaqat ilmiy, balki siyosiy va madaniy nuqtai nazardan ham tahlil qilishga imkon
beradi.
Shu   nuqtai   nazardan,   «Muntahab   at-tavorix»   asarining   mavzusi   hozirgi
kunda   ham   dolzarb   bo‘lib,   tarixni   o‘rganishga   qiziqqanlar   uchun   muhim
ahamiyatga ega. Tarixiy asarlar bugungi kunda nafaqat o‘tgan davrni, balki hozirgi
zamonning qiyinchiliklari va imkoniyatlarini tushunish uchun ham foydalidir.
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Muhamad   Hakimxon   To‘raning
«Muntahab   at-tavorix»   asari   o‘zining   ilmiy   va   tarixiy   ahamiyati   bilan   ajralib
turadi.   Asarning   maqsad   va   vazifalari,   tarixni   to‘g‘ri   yoritish,   o‘z   davrining
siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   jarayonlarini   aniq   va   chuqur   tahlil   qilishda   muhim
o‘rin tutadi.
2 To‘ra, asarda, o‘z davrining siyosiy va ijtimoiy jarayonlarini yoritib, tarixiy
voqealarni   keng   qamrovli   tasvirlashni   maqsad   qilgan.   Ushbu   voqealar   nafaqat
O‘rta Osiyo, balki undan tashqaridagi hududlarda ham yuzaga kelgan.
Asar,   o‘z   zamonasidagi   mashhur   shaxslar   va   ularning   faoliyatini   ta’riflash
orqali,   o‘z   davrining   siyosiy   hayoti   va   ijtimoiy   muhitini   tushunishga   yordam
beradi. To‘ra, tarixiy shaxslar va ularning ta’sirini o‘rganish orqali, o‘sha davrning
muhim omillarini aniqlashga harakat qiladi.
To‘ra, asar orqali tarixiy ma’lumotlarni jamlab, kelajak avlodlarga yetkazish,
tarixiy   tafakkurni   rivojlantirishni   maqsad   qilgan.   Bu   asar,   tarixiy   bilimlarni
birlashtirish va saqlashning bir vositasi sifatida ham xizmat qiladi.
To‘ra,   asarda   tarixiy   voqealarni   tahlil   qilish   orqali   o‘z   davrining   siyosiy
tuzilishini va ijtimoiy muhitini chuqurroq anglashga xizmat qiladi. U o‘z zamonasi
voqealarini   o‘z   vaqtida   sodir   bo‘lgan   shaxslar,   janglar,   ijtimoiy   kurashlar   va
siyosiy inqirozlar orqali ko‘rsatadi.
Asar   tarixni   faqat   bitta   nuqtai   nazardan   emas,   balki   turli   manbalardan
yoritishga   harakat   qiladi.   Bu,   o‘z   davrining   tarixiy   haqiqatini   aniq   va   ishonchli
tarzda taqdim etishga yordam beradi.
To‘ra,   «Muntahab   at-tavorix»   asari   orqali   o‘quvchini   tarixiy   tafakkurga,
ilmiy   izlanishga   va   mustahkam   dalillarga   asoslangan   tahlilga   undaydi.   Bu   asar,
o‘quvchiga   tarixni   faqat   voqealar   yig‘indisi   sifatida   emas,   balki   ular   orasidagi
o‘zaro bog‘liqlikni tushunishga yordam beradi.
Kurs   ishining   nazariy-metodologik   asoslari .   Muhamad   Hakimxon
To‘raning   «Muntahab   at-tavorix»   asari,   tarixiy   manba   sifatida,   nazariy   va
metodologik   jihatdan   katta   ahamiyatga   ega.   Asar,   tarixiy   voqealarni   yoritishda
To‘raning   o‘ziga   xos   yondashuvini   va   tarixni   tadqiq   etishdagi   metodologik
uslublarini ko‘rsatadi. Asarning nazariy-metodologik asoslari asosan tarixiy tahlil,
manbalarni   sinchiklab   o‘rganish   va   tarixiy   haqiqatni   izlash   tamoyillariga
asoslanadi.
To‘ra, «Muntahab at-tavorix» asarida tarixiy voqealarni xronologik tartibda,
ya’ni   ketma-ketlikda   taqdim   etadi.   Bu   usul   voqealarni   chuqurroq   tushunishga   va
3 ularning   o‘zaro   bog‘liqligini   aniqlashga   yordam   beradi.   To‘ra   voqealarni   faqat
sodir   bo‘lgan   hodisalar   sifatida   emas,   balki   ularning   sabab   va   oqibatlarini,
shuningdek, har bir voqeaning jamiyat va davlat uchun qanday ta’sir ko‘rsatganini
tahlil qiladi.
To‘ra,   tarixiy   ma’lumotlarni   yig‘ish   va   tahlil   qilishda   an’anaviy   tarixiy
manbalarga   tayangan.   Asar,   avvalo   tarixiy   manbalarni   tanqidiy   tahlil   qilishga
asoslangan.   To‘ra,   tarixiy   voqealar   va   shaxslar   haqida   mavjud   ma’lumotlarni
solishtirish,   ularning   ishonchliligi   va   aniq   ekanligini   tekshirishga   katta   e’tibor
beradi. Bu metodologiya orqali, To‘ra tarixni soxta ma’lumotlardan ajratib, haqiqiy
voqealar va faktlarni yoritishga harakat qiladi.
To‘ra, tarixni nafaqat voqealar yig‘indisi sifatida, balki ular ortidagi ijtimoiy
va siyosiy jarayonlarni tahlil qilish orqali ko‘rsatadi. U o‘z asarida, har bir tarixiy
voqeani   ijtimoiy,   siyosiy   va   madaniy   kontekstda   baholaydi.   Bunday   yondashuv,
To‘rani   nafaqat   tarixiy   faktlarni,   balki   ular   yuzasidan   yaratilgan   ijtimoiy-siyosiy
tafakkurni ham chuqurroq tushunishga olib keladi.
To‘ra,   «Muntahab   at-tavorix»   asarida   tarixiy   voqealarni   holistik   (yakuniy)
yondashuv   asosida   tahlil   qiladi.   Bu   degani,   tarixiy   voqealar   bir-biri   bilan   bog‘liq
va   bir   vaqtning   o‘zida   bir   nechta   omillarning   ta’siri   ostida   sodir   bo‘ladi.   U   turli
voqealar   va   jarayonlarni   o‘zaro   bog‘lab,   tarixiy   murakkablikni   yanada   aniqroq
tushunishga yordam beradi.
To‘ra,   o‘z   asarida   tarixiy   haqiqatni   topish   uchun   ob’ektivlikni   saqlashga
harakat   qiladi.   U   tarixiy   voqealarni   tasvirlashda   o‘zining   sub’ektiv   fikrini,   hissiy
qarashlarini   kamaytirishga   intiladi.   Bu   esa   asarni   ishonchli   manba   sifatida   qabul
qilishni   osonlashtiradi,   chunki   u   tarixiy   faktlarni   nisbatan   ob’ektiv   tarzda   taqdim
etadi.
To‘ra,   asarida,   tarixiy   jarayonlarni   faqat   siyosiy   va   ijtimoiy   jihatdan   emas,
balki madaniy va axloqiy nuqtai nazardan ham tahlil qiladi. Bu yondashuv tarixiy
voqealarni   to‘liq   anglash   va   ularni   jamiyat   va   insoniyat   nuqtai   nazaridan   ko‘rish
imkonini beradi.
4 «Muntahab at-tavorix» asarining nazariy-metodologik asoslari tarixiy tahlil,
manba tanqidi, ijtimoiy-siyosiy tahlil va holistik yondashuvlarga asoslangan. To‘ra
o‘z asarida tarixni ob’ektiv va keng qamrovli tarzda tahlil qilishni maqsad qilgan,
bu   esa   uning   asarini   nafaqat   tarixchi,   balki   keng   auditoriya   uchun   ham   qimmatli
manbaga aylantiradi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati.   Muhamad   Hakimxon   To‘raning
«Muntahab   at-tavorix»   asari   tarixshunoslikda   nafaqat   ilmiy,   balki   amaliy
ahamiyatga ham ega. Ushbu asar o‘zining tarixiy voqealar va jarayonlarni chuqur
tahlil   qilishi,   shuningdek,   ularning   zamonaviy   jamiyat   va   davlat   hayotiga   ta’siri
orqali   amaliy   jihatdan   ham   qimmatli   manba   hisoblanadi.   To‘ra   asarida   taqdim
etilgan   tarixiy   tafakkur   va   tahlil   usullari   hozirgi   kunda   ham   turli   sohalarda
qo‘llanilishi mumkin. Quyida «Muntahab at-tavorix» asarining amaliy ahamiyatini
ko‘rib chiqamiz:
«Muntahab   at-tavorix»   asari   o‘z   davrining   voqealarini   aniq   va   ishonchli
tarzda  tasvirlab  beradi. Bu  tarixiy asar,  o‘zining boy  manba bazasi   va  to‘plangan
ma’lumotlari bilan kelajak avlodlar uchun muhim ilmiy resurs hisoblanadi. O‘tgan
zamonning   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   hayotiga   oid   qimmatli   ma’lumotlar
saqlanib qolgan bo‘lib, ular bugungi kunda ham tarixiy tadqiqotlarda, ta’limda va
boshqa sohalarda foydalaniladi.
Asarda   keltirilgan   tarixiy   voqealar   va   ularning   oqibatlarini   tahlil   qilish,
zamonaviy siyosatchilar, davlat arboblari va hukumatlar uchun muhim ahamiyatga
ega.   To‘ra   o‘z   asarida   o‘z   davrining   siyosiy   tizimi,   siyosiy   kurashlar   va   davlat
boshqaruvi   haqidagi   fikrlarini   yoritgan.   Bunday   tahlillarni   o‘rganish,   siyosiy
strategiyalarni   ishlab   chiqishda,   davlat   boshqaruvi   va   diplomatik   munosabatlarni
tartibga   solishda   yordam   beradi.   Tarixiy   xatolardan   o‘rganib,   hozirgi   siyosiy
qarorlar va harakatlar samaradorligini oshirish mumkin.
To‘ra o‘z asarida o‘z davrining madaniy va axloqiy qadriyatlarini yoritgan.
Bu   orqali   jamiyatdagi   ijtimoiy   jarayonlar,   urf-odatlar,   axloqiy   me’yorlar   va
madaniy   an’analar   haqida   muhim   ma’lumotlar   olish   mumkin.   Hozirgi   kunda   bu
5 tafakkurlarni   jamiyatdagi   madaniy   va   ijtimoiy   munosabatlarni   yaxshilashda,   turli
madaniyatlar o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda qo‘llash mumkin.
«Muntahab   at-tavorix»   asari   nafaqat   tarixiy   faktlarni,   balki   ularning
tafakkuriy,   metodologik   va   ijtimoiy   tomonlarini   ham   yoritadi.   Bu   tarixchilar   va
ilmiy tadqiqotchilar uchun qimmatli manba hisoblanadi. Asar o‘quvchilarga tarixni
tahlil qilish va tafakkur qilishda yordam beradi, shuningdek, tarixiy jarayonlarning
o‘zaro bog‘liqligini tushunishda amaliy yordam beradi.
Tarixiy   asarlar,   shu   jumladan,   «Muntahab   at-tavorix»,   milliy   kimlik   va
tarixiy   ongni   shakllantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   To‘ra   asarida   O‘rta   Osiyo   va
uning   xalqlarining   tarixiy   tajribalari   tasvirlanadi,   bu   esa   milliy   xotira   va   tarixni
qadrlashga   undaydi.   Ushbu   asar,   o‘z   tarixini   bilgan   va   unga   e’tibor   beradigan
jamiyatlar uchun muhim ahamiyatga ega.
To‘ra o‘z asarida siyosiy va ijtimoiy jarayonlarning qanday rivojlanishini va
qaysi   xatolarni   takrorlashdan   saqlanishni   ko‘rsatadi.   Tarixiy   voqealarni   tahlil
qilish, bugungi kunda davlatlar va jamiyatlar uchun qimmatli saboqlar beradi. Har
bir xatoni tahlil qilish orqali ularni kelajakda takrorlamaslik, o‘zgarishlar qilish va
rivojlanishga erishish mumkin.
Muhamad Hakimxon To‘raning «Muntahab at-tavorix» asari nafaqat tarixiy
ilm-fan uchun, balki siyosat, madaniyat, ijtimoiy hayot va ta’lim uchun ham katta
amaliy   ahamiyatga   ega.   Asar   orqali   tarixiy   tahlil,   madaniy   qadriyatlar,   siyosiy
qarorlar   va   milliy   ongni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   ko‘plab   amaliy
yondashuvlar   va   saboqlarni   olish   mumkin.   Bu   asar   zamonaviy   jamiyatlar   uchun
tarixiy   jarayonlarni   to‘g‘ri   tushunish   va   kelajakda   yanada   samarali   siyosat
yuritishda muhim yo‘l-yo‘riq bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs ishining tarkibi.  Kirish, ikki bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro yxatidan iborat.ʻ
6 I.BOB. MUHAMMAD HAKIMXON TO‘RA VA UNING ILMIY
FAOLIYATI
Muhammad Hakimxon To‘ra (yoki Muhammad Hakimxon ibn Muhammad
Shayboniy)   —   O‘rta   Osiyo   tarixida   muhim   shaxs   bo‘lib,   nafaqat   siyosiy   arbob,
balki   ilm-fan   va   madaniyat   sohasida   ham   katta   hissa   qo‘shgan   tarixchi   va   olim
sifatida tanilgan. Uning ilmiy faoliyati O‘rta Osiyo tarixining rivojlanishida muhim
o‘rin   tutadi,   ayniqsa   uning   eng   mashhur   asari   «Muntahab   at-tavorix»   orqali.
Quyida Muhammad Hakimxon To‘raning ilmiy faoliyati haqida batafsil ma’lumot
keltiriladi.
Muhammad Hakimxon To‘ra, Shayboniylar sulolasiga mansub bo‘lib, O‘rta
Osiyo hududidagi  eng yirik siyosiy va tarixiy shaxslaridan  biridir. U, o‘z davrida
davlatni   boshqarish   va   ilmiy   faoliyatni   rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega
bo‘lgan   hukmdor   edi.   Hakimxon   To‘ra   o‘z   ilmiy   faoliyatida   tarixshunoslikka
alohida   e’tibor   qaratgan   va   o‘zining   «Muntahab   at-tavorix»   asari   orqali   O‘rta
Osiyo tarixini yoritishda muhim ishlarni amalga oshirgan.
Muhammad   Hakimxon   To‘ra   ilm-fanga   qiziqishi   va   tarixni   o‘rganishga
bo‘lgan   ehtirosi   yoshligidan   boshlangan.   U  o‘z  davrining   bilimdon   olimlari   bilan
yaqindan   aloqada   bo‘lib,   ilmiy   bilimlarni   to‘plash   va   tarixiy   materiallarni   tizimli
ravishda yozish ishlarini amalga oshirgan. Uning ilmiy faoliyati ko‘pincha tarixiy
voqealarni   tahlil   qilish   va   o‘rganish,   mavjud   tarixiy   materiallarni   saralashga
qaratilgan   edi.   Hakimxon   To‘ra   tarixni   yozishda   metodologik   yondashuvni
o‘zlashtirgan holda, turli manbalar va faktlarga asoslanib, o‘z asarlarini yaratdi.
Muhammad   Hakimxon   To‘ra   tomonidan   yozilgan   «Muntahab   at-tavorix»
asari uning ilmiy faoliyatining eng muhim natijasi sifatida qabul qilinadi. Bu asar
O‘rta   Osiyo   tarixining   turli   davrlarini,   xususan,   Shayboniylar   va   Temuriylar
sulolalarining tarixini  yoritadi. Asarda, o‘sha davrning siyosiy  va ijtimoiy hayoti,
urushlar, diplomatik aloqalar va madaniy rivojlanish haqidagi tafsilotlar keltirilgan.
«Muntahab   at-tavorix»   asari   tarixiy   faktlarni   aniq   va   tizimli   tarzda   taqdim
etganligi   bilan   ahamiyatlidir.   Asar   o‘zida   o‘sha   davrning   siyosiy   tuzilmalarini,
7 hukmdorlar o‘rtasidagi  munosabatlarni, urushlar  va tinchlik davrlaridagi  iqtisodiy
va   madaniy   faoliyatlarni   yoritadi.   Bu   asar   nafaqat   tarixshunoslik,   balki   boshqa
ilmiy   sohalarda   ham,   xususan,   madaniyatshunoslik   va   siyosatshunoslikda   asosiy
manba sifatida qo‘llaniladi. 1
Hakimxon   To‘ra   o‘zining   tarixiy   tadqiqotlarida   zamonaviy   tarixshunoslik
metodlarini   qo‘llagan.   U   tarixni   faqat   voqealar   ketma-ketligi   sifatida   emas,   balki
ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy jarayonlar nuqtai nazaridan tahlil qilgan. Hakimxon
To‘ra   tarixiy   voqealarni   o‘z   davrining   ijtimoiy   va   siyosiy   sharoitlariga   bog‘lab
ko‘rsatgan   va   ular   orasidagi   o‘zaro   aloqalarni   ajratib   ko‘rsatgan.   Uning   ilmiy
yondashuvi aniq faktlarga asoslanib, tarixni tahlil qilishning yangi usullarini ishlab
chiqishga yordam berdi.
Muhammad   Hakimxon   To‘ra   o‘z   asarida   tarixni   yozishda   faqat   siyosiy
voqealarni   emas,   balki   o‘sha   davrda   yashagan   insonlar,   ularning   faoliyati   va
hayotini   ham   tasvirlashga   intildi.   Uning   ilmiy   faoliyatidagi   asosiy   maqsadlaridan
biri  – xalqning tarixini, madaniyatini va urf-odatlarini  tushunishga  yordam berish
edi.   Shuningdek,   o‘z   davrining   siyosiy   jarayonlarini   tahlil   qilib,   o‘sha   davrda
yuzaga kelgan muammolarni tushuntirishga harakat qilgan.
Muhammad   Hakimxon   To‘raning   ilmiy   merosi   O‘rta   Osiyo   tarixini
o‘rganish uchun katta ahamiyatga ega. Uning  «Muntahab at-tavorix»  asari bugungi
kunda ham tarixiy tadqiqotlar uchun qimmatli manba bo‘lib xizmat qiladi. Bu asar
nafaqat   o‘rta   asrlar   tarixini,   balki   O‘rta   Osiyo   xalqlari   va   ularning   madaniyatini
tushunishga   yordam   beradi.   Asar,   shuningdek,   O‘rta   Osiyo   va   uning   atrofidagi
hududlardagi siyosiy va madaniy o‘zgarishlarni tahlil qilishda ham dolzarbdir.
Muhammad Hakimxon To‘ra, o‘zining ilmiy faoliyati va tarixshunoslikdagi
o‘rni   bilan   O‘rta   Osiyo   tarixining   rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shgan.   Uning
«Muntahab at-tavorix»  asari O‘rta Osiyo tarixini o‘rganishda muhim manba bo‘lib
qoladi   va   ularning   siyosiy,   madaniy,   ijtimoiy   jihatlarini   chuqurroq   tushunishga
yordam   beradi.   Hakimxon   To‘ra   o‘z   asari   orqali   tarixshunoslikka   zamonaviy
1
  Muhammadhakimxon   To’ra.   Muntaxab   at-   tavorix.-   Fors-   tojik   tilidan   tarjima,   muqaddima,   izohlar   muallifi   Sh.
Vohidov. Toshkent: Yangi asr avlodi, 2010. 716 bet.
8 yondashuvni   olib   kirgan   va   uning   ilmiy   merosi   bugungi   kunda   ham   davom
etmoqda. 2
Muhammad   Hakimxonning   “Muntaxab   at-tavorix”   nomli   asari   Qo‘qon
xonligi va Buxoro amirligi tarixiga oid nodir manba hisoblanadi. Mazkur asar besh
bob, o‘n ikki toifadan (fasldan) iborat bo‘lib, uning xronologik hududi “olamning
yaratilishidan” to XIX asrning 40-chi yillarigacha bo‘lgan davrni o‘z ichiga oladi.
Asarning   beshinchi   bobi   o‘n   birinchi   toifasi   Buxoroda   hukmronlik   qilgan
Mang‘itlar sulolasi tarixiga bag‘ishlanib, amirlikning XVIII – XIX asrning birinchi
yarmida   vujudga   kelgan   muhim   siyosiy,   harbiy,   iqtisodiy   vaz’iyati   o‘z   aksini
topgan. Muhammad Hakimxon o‘z asarini yaratishda turli tarixiy,
adabiy   xarakterga   ega   bo‘lgan   adabiyotlardan   foydalangan.   “Muntaxab   at-
tavorix”da   X-   XIX   yashagan   30   ga   yaqin   manbalar   muallifi   va   taqriban   20   ta
shoirlar   nomlari   zikr   qilingan.“Muntaxab   at-   tavorix”da   memuar   xarakterga   ega
bo‘lgan   ma’lumotlardan   ham   keng   foydalanilgan.   Muhammad   Hakimxon
tomonidan zikr qilingan Qo‘qon xonligi va Buxoro amirligiga oid bir qator dalillar
otasi Ma’sumxon, Sultonxon eshon va asarda nomi qayd etilgan , tarixiy voqealar
shohidi   bo‘lgan   kishilar   nomidan   keltirilgan.Buxoro   amirligi   tarixini   tasvirlash
jarayonida   Muhammad   Hakimxon   turli   rasmiy   mansabdorlar,   jumladan   amir
Nasrullo  saroyida   nufuzli   mansabdor   shaxslardan   biri   bo‘lgan   naqib  Eshon   To‘ra
Hoji   ma’lumotlaridan   foydalangan.   Bundan   tashqari   “Muntaxab   at-   tavorix”da
Buxoro amirligining XVIII  asrning oxiri  va XIX boshlariga  oid voqealar  tafsiloti
Tehronda   yashovchi,   Eron   shohi   Fathalishohning   nabirasiga   uylangan,   amirlikda
kechayotgan   voqealardan   doim   xabardor   bo‘lgan,   amir   Shohmurodning   (1785-
1800)  o‘g‘li  Dinnosir  xabari  asosida  bayon etilgan .Shohmurod hukmronlik davri
keng   o‘rganilgan.   Aqilli   va   farosatli   bo‘lganShohmurod   davrida   hokimiyat   ancha
mustahkamlanadi. Otasi hukmronligi davrida davlat idorasi tepasida turgan yuqori
lavozimdagi   amaldorlarini   o‘z   qullari   bilan   qatl   ettiradi.   P.P.   Ivanovning
ta’kidlashicha  Amir   Shohmurod  fa’oliyatining  ilk  yillarida   Eron  shohi  Nodirshoh
2
  https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/12/24/NamDU-ARM-14887   QOQON_XONLIGI_TARIXI.pdf?
ysclid=m6gwsxindj612698297  
9 afshorning   harbiy   yurishlari   natijasida   bosib   olingan   Amudaryoning   chap
sohilidagi   mulklarni   qayta   qo‘lga   kiritib,   amirlikka   bo‘ysindiriladi.   Buxoro
amirligiga   markazi   Marv   bo‘lgan   hozirgi   Turkmanistonning   yirik   hududlari   ham
kiritildi.   Markaziy   hokimiyatni   mustahkamlagan   Amir   Shohmurod   ichki   va
tashqisiyosatida muhim o‘zgarishlarni amalga oshiradi. Uning hukmronligi davrida
moliyaviy,   ma’muriy,   qozi   hakamlar   va   harbiy   sohalarida   islohotlar
tadbiqetildi.o‘rta Osiyo davlatlariga tahdid qiluvchi va o‘sha vaqtd siyosiyjihatdan
birmuncha zaiflashgan Eron davlatiga harbiy yurishlarni amalga oshirdi. 1789-
1790 yillarda Marvda hukronlik qilayotgan   eronlikBayramaliga   qarshi
kurashib, o‘ziga   bo‘ysindirdi   va   30   mingdan   (ayrim   manbalarda   yuz   ming)
oshiq   marvlik   shia   mazhabidagilarni   Buxorova   Samarqandga   ko‘chirdi.   Bundan
tashqari amir Shohmurod Ahmadshoh Durroniy (1747-1773) davrida bosib olingan
Balx, Maymana, Andxud mulklari uchun afg‘on hukrdori Temurshoh (1773-1793)
bilan   kurash   olib   bordi   va   natijada   sulh   shartnomasi   imzolandi.Muhammad
Hakimxon   asarida   Mang‘itlar   sulolasining   mashhur   vakili   amir   Shohmurodning
shaxsiyati,   insoniy   fazilatlari,   amalga   oshirgan   islohotlari   haqida   boshqa   tarixiy
manbalarda uchramaydigan nodir ma’lumotlarni keltiradi.
Amir Shohmurod hukmdor bo‘lishiga qaramay oddiy turmush tarzini ma’qul
bilar,   oddiy   bo‘lgan,     o‘zi   uchun   kundalik   xarajati   bir   tangadan   oshmagan,   eb
ichishi   o‘z   sharafiga   turli   dabdabali   tadbirlar   uyushtirishga   yul   qo‘ymagan.
Shuning   uchun   ham   oddiy   xalq   uni   “amiri   ma’sum”   ya’ni   “begunoh   amir”   deb
atashgan. Muhammad Hakimxon amir Shohmurodning shaxsiy hayoti va fazilatlari
haqida   quydagi   ma’lumotlarni   keltiradi:   “Alqissa,   Shohmurodbiy   valna’mi
Buxoroga etgach, bir necha kun yo‘l xordig‘ini yozib dam olib, davlat yumishlari
va xalqning arzu dodini so‘rash ishlari bilan mashg‘ul bo‘ldi. Aytishlaricha, bayt-
ul-mol,   ya’ni   davlat   xizinasidan   o‘zining   shaxsiy   ehtiyojlari   uchun   birfulus   ham
xarj   qilmas   ekan.   Kiyim-kechak,   eb-ichish   bo‘yicha   qanday   chiqim   bo‘lsa,
barchasi mamlakatdagi  g‘ayridin aholichidan undiriladigan jizya solig‘i qisobidan
amalga osharkan. Aytibdilarki, bir gal Samarqandga kelganida bir necha kun o‘sha
viloyatda   qolib   ketibdi,   sarflaydigan   xarajat   puli   tugabdi   vabisotida   bitta
10 po‘stinidan   bo‘lak   biron   narsasi   qolmabdi.   Noiloj,   o‘shapo‘stinini   sotish   uchun
bozorga   berib   yuboribdi.   Po‘stinning   xaridori   topilmabdi.   Nihoyat,   deyarli   tekin
bahoda, aniqrog‘i, yarim dirhamga sotib qaytishga majbur bo‘lishibdi. Sotib olgan
xaridor kambag‘al bir mullo kishi  bo‘lib, ertasi kuni po‘stinni qaytarib olib kelib,
“po‘stinning   aybi   bor   ekan,   savdoni   bekor   qilaman,   olmayman”,   debdi.
Shohmurodbiy valna’mi “nima aybi bor ekan?” deb so‘rabdi. Haligi odam “butun
dunyoning biti shu po‘stin ichiga yig‘ilgan ekan. Kechasi tanimda bir misqol ham
et   qolmasligiga   sal   qoldi”   debdi.   Mullo   bu   po‘stinning   Shohmurodbiyga   tegishli
ekanidan   xabari   yo‘q   ekan.   tushirib,po‘stinni   mulloga   sotish   bo‘yicha   qaror
chiqarmoqchi   bo‘libdi.   Ammo,   mullo   bunga   ko‘nmabdi   va   “bu   po‘stindan   bezor
bo‘lganman, bir fususga ham olmayman, pulimni qaytaring”deya oyoq tirab olibdi.
Valna’mi esa olishini so‘rayveribdi. Chunki po‘stindan qo‘lga kiritgan kechagi ikki
tangani   ishlatib   bo‘lgan,   yonida   mulloga   qaytarib   berish   uchun   boshqa   puli   yo‘q
ekan.   Xullas,   ancha   tortishuvlardan   so‘ng   mullo   rozi   bo‘libdi   va   valna’mi
mojarodan   qutilibdi.   Aytishlaricha,   Eron   yurishidan   qaytayotgan   mahal   bisotida
biron   tanga   pul   qolmagan   bo‘lib,   Buxoroga   yaqin   erda   qorni   ochiqibdi   va
doimgidek, so‘fiylar ravishi bo‘yicha, haloldan luqma eyishga odatlangan valna’mi
oyog‘idagi   juft   kovushni   echib,   baqqolga   beribdi   va   evazigi   biror   egulik   olib,
tanovul    qilibdi.    Buxoroga    esa    oyog‘ida    kovushsiz    kirib    boribdi. 3
Shohmurodbiyning eydigan taomlari ham  kishi  eydigan darajada bo‘lmay -
o‘lan va  sut-qatiq, suzma va  dukkaklilarning hammasini  birga aralashtirib,atalaga
o‘xshash   bir   nima   pishirtirib   er   ekan.   Boshqa   ovqatlarga   qiyo   hamboqmas   ekan.
Amir   Shohmurodning   amalga   oshirgan   islohotlari   va   qo‘lga   kiritgan
muvaffaqiyatlari   aka-ukalar   o‘rtasida   dushmanlik   munosibatlarini
vujudgakelishiga   olib   keldi.   S.   Ayniyning   ta’kidlashicha   Amir   Shohmurod   ibn
Doniyol   atoliq   mang‘itlarning   uchinchi   amiri   hisoblanadi.   Doniyolbiy   atoliqning
Ma’sum,   Mahmud,   Umar,   Fazl,   Sultonmurod,   Rustam,   Kenjaali,Yoqub,
Tuqtamish, Darvesh va Rajabali nom o‘n bir o‘g‘li bo‘lishiga qaramay
3
  https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/12/24/NamDU-ARM-14887-QOQON_XONLIGI_TARIXI.pdf?
ysclid=m6gwsxindj612698297  
11   Doniyolbiyning   vasiyatiga   ko‘ra   Shohmurod   hokimiyat   teppasiga   keldi.
Muhammad   Hakimxon   amir   Shohmurodga   nisbatan   muvaffaqiyatsiz   amalga
oshirilgan suiqasd haqida quydagi ma’lumotni keltiradi: “Aytishlaricha,inilari unga
nisbatan xoinlik yo‘lidni tutibdilar va akasini o‘ldirishmaqsadida ikki nafar battol
nomusulmonga   ko‘p   narsalar   va’da   qilib,   ularni   ayollar   qiyofasida   Arkka
yuboribdilar. Ul tarror (firibgar, kazzob, aldoqchi)  haromilar bir  yo‘l bilan haram
ichkarisiga   kirib   olishibdi   va   saroy   ahli   yurish-turushdan   tinchigach,   ul   ikki   it
siyrat   Shohmurod   valna’mi   uxbal   yotgan   joyiga   kelib,   duch   kelgan   eriga   pichoq
ura   boshlabdi   va   shu   zayl   tani-badanini   ilma-teshik   qilib,   yaralashibdi.   Ammo,
hazrati   vojibi   taoloning   o‘zi   qarovchi-   yu,   saqlovchi   bo‘lsa   va   qazo   etmagan   esa
qioich   ham   ish   bermaydi,   deganlaridek,   valna’mi   tirik   qolibdi.   Qonxo‘rlar   ishni
bitkizgan   hisoblab,   topshiriq   bergan   mirlar   yoniga   qaytib   kelishibdi   va   Buxoro
saltanati qo‘lga kirgani bilan tabriklashibdi. Mirlar esa “valna’mining boshi qani?”
deya   so‘rashibdi.   Jallodlar   “ming   jonidan   bittasi   ham   qutulmadi,   boshini   so‘rab
nima   qilasiz”,   deyishibdi.   Mirlar   orasidanSultonmurod   qushbegi   esa   “bularning
ishi   xom   bo‘lib   chiqmasa   go‘rga   edi”   deya   tashvish   bildiribdi.   Biror   fursatdan
so‘ng valna’mi qo‘zini ochibdi va “dushmanlar mening ishimni bir yoqlik qilishda
sizlar  esa bir  balo qilib, meni paxtaga g‘rang va tashqariga olib chiqing, odamlar
mening   tirikligimni   krishsin,   bo‘lmasa   ish   qo‘ldan   chiqadi”,   debdi.   Saroy   ahli
buyruqni   u   aytgandek   qilib   bajarishdi   va   tong   otgach,   bu   xabar   butun   shahar
bo‘ylab yoyildi. Bu qabih ishni qilgan inilar esa valna’mining   sog‘   omonligini
bilib, chuqur   o‘ygirdobigabotishdi.Shohmurodbiy   ukalari   oldiga   dam   yuborib,
shunday   deb   ayttirdi:   “Sizlar   pastkash   bir   dunyo   uchun   undan   ham   pastkashroq
ishga   qo‘l   urdingiz.   Ammo,   biz   bunday   razillikni   qilmaymiz,   balki   shavqat   va
marhamatni afzal bilamiz.Ko‘nglingizga biron yomon fikr va gumon
kelib o‘tirmasin”.Ukalarivalna’mining   bu   so‘zlarini   eshitgach,   o‘zlarining
Buxoroda qolishini or-nomus yuzasidan ep ko‘rmay, har biri bir tarafga bosh olib
ketishdi.   Chunonchi,   Sultonmurod   qushbegi   haj   irodasini   qilib,   yo‘lda   olamdan
o‘tdi.   Mahmudbiy   Xo‘qand   sari   yo‘l   oldi”.   Muntaxab   at-tavorix”   asari   muallifi
Muhammad   Hakimxon   amir   Shohmurodning   vafoti   sababini   uning   Xujandga
12 amalga   oshirgan   navbatdagi   harbiy   yurishi   bilan   bog‘lab   shunday   ma’lumotni
keltiradi:   “Shohmurodbiy   boshiga   yana   Xo‘jandni   bosib   olish   hoyu   –   havasi
tushib, katta qo‘shin bilan viloyat kelinchagi tomon yo‘naldi. Bir necha masofani
bosib   o‘tgach,   ul   shaharni   uzukning   qoshidek   o‘rtaga   oldi.   Xudoyorbiyning
to‘ng‘ich   o‘g‘li   Bekmurodbiy   o‘qu   tufang   otishga   mashg‘ul   bo‘ldi.   Uch   kundan
so‘ng   Shohmurodbiy   Xo‘qand   tomondan   vahimaga   tushib,   qaytib   ketdi.   Ammo,
Xo‘jandning  xosu  omi  va  qishloqlarini  talon  – toroj  qilib, aholisini  Samarqandga
ko‘chirib   ketdi.   Tun   yarmidan   oqqanda   esa   Shohmurodbiy   u   erdan   ham   ko‘chib,
Jizzaxga keldi. 4
 
Uning   oldida   mash’allar   yoqib   borishardi.   Shohmurodbiy   Xo‘janddan
ko‘chirib   keltirgan   odamlarini   Samarqandda   joylashtirdi   va   ularni   Samarqandni
obod   qilish   ishlariga   buyurdi.   o‘zi   esa   Buxoro   tomonga   qaytdi.   Bu   so‘fi   sifat
amirning   karomatli va odatdan tashqari ishlaridan biri shu bo‘ldiki, o‘sha Xo‘jand
safaridan qaytishda kasalga chalingach, ko‘rgan odamiga qarab “bizning ishimizni
valiylar   sultoni   Muslihiddin   Xo‘jandiy   (Muslihiddin   Xujandiy-   XIII   asrda
yashagan shayx va olim. Maqbarasi Xujand shahrida joylashgan. Uning qabri xalq
va   hukmdorlar   tomonidan   juda   qadrlangan.   Amir   Temur   1390-1391   yillari
To‘xtamishga   qarshi   qo‘shin   tortganda,   qish   faslida   Xujandga   borib,   shayx
maqbarasini   ziyorat   qilib,   10   ming   dinor   narzu   niyoz   bergan)   bir   yoqlik   qildi.
Tag‘in xudo biladi-yu, bu kasaldan tuzalmasam  kerak”, degan ekan. Ittifoqan, bir
necha   kundan   so‘ng   borliq   etagini   bu   nopoydor   xokdondan   yig‘ishtirib,   yuzini
oxirat   tomon   qaratdi   vao‘sha   bir   ming   ikki   yuz   o‘n   ikkinchi   yili   (1800)   haqning
chaqiruv   xitobiga“labbayka”   deya   javob   berdi”. 5
    Xulosa,   Muhammad
Hakimxonning   “Muntaxab   at-   tavorix”   asari   Buxoro   amirligida   hukmronli   qilgan
mang‘itlar sulolasi tarixini birlamchi nodir ta’rixiy asar hisoblanadi. 
4
  https://www.researchgate.net/publication/369977912_Temur_Va_Temuriylar_davri_manbalaridan_-
Temurnoma_asari_haqida  
5
  https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/12/24/NamDU-ARM-14887-QOQON_XONLIGI_TARIXI.pdf?
ysclid=m6gwsxindj612698297  
13 II.BOB. «MUNTAHAB AT-TAVORIX» NING O‘RTA OSIYO TARIXINI
O‘RGANISHDAGI O‘RNI  
«Muntaxab   at-tavorix»(Saylangan   tarixlar   kitobi)   asari   muallifi
Muhammadhakimxon   ibn   Ma’sumxon   to‘ra   Qo‘qon   tarixnavislik   maktabining
yirik   namoyandasi   hisoblanib,   muallif   haqidagi   ma’lumotlar   asosan   shu   yozma
yodgorlikning   o‘zida   keltirilgan,   shuningdek,   bu   tarixiy   manba   va   uning
yaratuvchisi   borasida   Abdulla   Qodiriy,   Aleksandr   Aleksandrovich   Semyonov,
Aziz   Qayumov,   Ahror   Muxtorov,   Bo‘riboy   Ahmedov,   Enver   Xurshut,   Shodmon
Vohidov kabi olimlar qimmatli fikrlar bildirishgan.
Akademik   Aziz   Qayumov   esa   ushbu   satrlar   muallifi   bilan   bo‘lib   o‘tgan
suhbatlarda   Muhammadhakimxon   qalamiga   mansub   «Muntaxab   at-tavorix»ning
ko‘p   jihatlari   bilan   Bobur   podshohning   mashhur   memuar   asari   «Boburnoma»ga
o‘xshashligi xaqidagi nuqtai nazarni o‘rtaga tashlagan edilar. Eslatib o‘tish joizki,
ushbu   qo‘lingizdagi   o‘zbekchaga   tarjima   xam   ana   shu   qarashlarga   ko‘ra   aynan
Aziz   Qayumovning   maslahati   va   qo‘llovi   bilan   amalga   oshdi.   O‘zbekistonda
manbashunos   olim   Enver   Xurshut   tamonidan   «Muntaxab   at-tavorix»   maxsus
o‘rganilgan.   E.Xurshut   o‘z   tadqiqotlarida   asarning   nusxalari,   uning   manbalari,
tarixiy   va   adabiy   manba   sifatidagi   ahamiyati,   memuar   janridagi   ushbu
muqaddimani   yozishda   E.Xurshutning   mazkur   tadqiqotlaridan   xam   keng
foydalanildi.
«Muntaxab   at-tavorix»   asarini   Muhammadhakimxon   fors-tojik   tilida   Kitob
va  Shahrisabz  shahrida   1259/1843  yilning  yozlarida  yozib  tugatgan.  Mazkur   asar
Qo‘qon   tarixnavislik   maktabining   g‘ayrirasmiy   tarixiy   asarlari   sirasiga   kiradi.
Uning ilova qismi esa 1844 yilning oxiri yoki 1845 yilda yozilgani borasida ham
ishonch   bilan   fikr   bildirishimiz   mumkin.   Muallif   nusxasidan   shu   1843   yili   yana
o‘nta   nusxa   ko‘chirilgani   xam   ma’lum.   Muhammadhakimxon   asari   xonlik
hududlarida   keng   tarqalishidan   o‘zi   xam   manfaatdor   bo‘lgani   uchun   undan
nusxalar   ko‘chirishga   ancha   sa’y-xarakat   qilgan.   Yuqorida   ta’kidlanganidek,
14 «Muntaxab   at-tavorix»ning   o‘zbek   tilidagi   qisqartirilgan   tarjimasi   xam   mavjud.
Biroq,  mazkur   nusxani   E.   Xurshut   P.P.Ivanovga   o‘xshab   asarning   o‘zbek   tilidagi
talqini   deb   qabul   qilishni   tavsiya   qiladi.   Izlanishlar   natijasidan   ma’lum   bo‘ldiki,
o‘zbek tilidagi  «Muntaxab  at-tavorix»ning nusxasi  asl  fors-tojik tilidagi matnidan
ancha yiroqlashib ketgan. Unda ko‘plab xatolar, voqea va sanalarning chalkashligi,
tarjimon(lar) tomonidan muallif uslubini soddalashtirish yoki matnga o‘zgartishlar
kiritish hollari ko‘zga tashlanadi. 6
Bugungi   kunda   «Muntaxab   at-tavorix»ning   O‘zbekiston,   Tojikiston   va
Rossiya qo‘lyozma xazinalarida 12 ta nusxasi mavjud. Ulardan №S 470 (Rossiya),
№63   (Tojikiston)   va   №592   (O‘zbekiston)dagi   nusxalar   matnlarning   to‘laligi   va
yaxshi   saqlanganligi   bilan   o‘z   qiymatiga   ega   qo‘lyozmalar   hisoblanadi.   Asarning
Shahrisabzda   Muhammadamin   kotib   tomonidan   ko‘chirilgan   bir   nusxasining
faksimilesi   ikki   jildda   1984   yili   Dushanbeda   chop   etildi.   2006   yili
Muhammadhakimxon  asarining   ikkinchi   jildi  arab  yozuvida  Tokioda  xam  bosilib
chiqdi.
Asarning tuzilishi:
I bob. Payg‘ambarlar.
II bob. Qadimiy Eron sulolalari.
III bob. Chin va Farang shohlari.
IV bob. Chahoryorlar, umaviylar va abbosiylar xalifalari haqida.
V bob. 1) Safforiylar, 2) Somoniylar sulolasi. 3) Ol Bo‘ya hukmronligi. 4) 
G‘aznaviylar. 5) Saljuqiylar. 6) Xorazmshohlar saltanati. 7) Chingiz va 
chingiziylar xonadoni. 8/ Temuriylar. 9) Shayboniylar. 10) Ashtarxoniylar. 11) 
Mang‘itiya saltanati. 12) Mingiya toifasi.
«Muntaxab at-tavorix» nusxalaridan Sankt-Peterburg nusxasida (S 470) yana
ilova ham bor. Bu ilova xam Muhammadhakimxon qalamiga mansub bo‘lib, unda
Sheralixon davri (1842-1845 y.) hamda Xudoyorxonning taxt ustiga chiqishi bayon
etilgani   (689-707   betlar).   «Muntaxab   at-tavorix»ning   manbalari   juda   xam   ko‘p
6
  https://www.researchgate.net/publication/369977912_Temur_Va_Temuriylar_davri_manbalaridan_-
Temurnoma_asari_haqida  
15 bo‘lgan.   Qo‘qon   tarixchilarining   asarlari   fors-islomiy   tarixnavisligi   asosida
shakllangan   bo‘lib,   ularda   umumjahon   va   lokal   (mahalliy)   tarixga   bag‘ishlab
yozilgan   asarlar   uchraydi.   «Muntaxab   at-tavorix»   asari   umumjahon   tarixiga
bag‘ishlangani   bois   muallif   tarixni   olam   va   odam   yaratilishidan   boshlab,   XIX
asrning   o‘rtalarigacha   bayon   qilgan.   Shuning   uchun   taqdim   etilayotgan
ma’lumotlarning   dastlabki   qismi   boshqa   ko‘plab   tarixiy   va   adabiy   manbalar
asosida   bitilgan.   Shu   sababli   ular   originallik   kasb   etmay,   asarning   qolgan   qismi
uchta   mavzuga,   ya’ni   Buxoro   mang‘itlari   tarixi,   Qo‘qonda   hukm   surgan   minglar
sulolasi xamda muallifning chet ellarga sayohati bayoni bo‘yicha taqsimlanar ekan,
bu   ma’lumotlarning   barchasi   Muhammadhakimxonning   o‘z   qalamiga   mansub
qimmatli   manba   hisoblanadi.   To‘g‘ri,   muallif   aniq   qilib   ko‘rsatgani   kabi,
Muhammadhakimxon   o‘z   asarining   mang‘itlar   qismini   yozishda   Muhammadvafo
Karminagiy va Olimbek ibn Niyozqulibek qalamlariga mansub «Tuhfat al-xoniy»,
Muxammadsharif   ibn   Muhammadnaqiyning   «Toj   at-tavorix»   va   boshqa
mualliflarning asarlaridan foydalangan. Bunga asarni tadqiq qilgan olim E.Xurshut
o‘z   vaqtida   aniqlik   kiritgan   edi.   Shuningdek,   Muhammadhakimxon   o‘sha   davr
voqealarining bevosita ishtirokchilaridan ham talaygina ma’lumotlarni eshitgan va
muallif bu faktlarni «Muntaxab at-tavorix»da maxsus qayd etib o‘tadi. Minglar va
mang‘itlarning hukmronligi, ya’ni Qo‘qon xonligi va Buxoro amirligi tarixiga oid
ma’lumotlar   o‘ta   muhim   va   birlamchi   manba   sifatida   biz   uchun   qimmatlidir.
Shuning   uchun   ham   mazkur   manba   Qo‘qon   tarixnavislik   maktabida   (Buxoro
tarixnavisligida   xam)   o‘zining   originalligi   va   rasmiy   tarixchi   tomonidan
yozilmagani bilan ajralib turadi. Asar  muallifining sayohat  va esdaliklari tafsiloti,
shubhasiz,   yana   ham   qimmatli   manba   bo‘lishi   bilan   birga   ularning   adib
Muhammadhakimxon   tilidan   jonli   va   ta’sirchan   uslubda   bayon   qilinishi   asarga
badiiylik   ham   bag‘ishlagan,   ya’ni   aytish   mumkinki,   muallif   qismatining   mahorat
bilan   badiiy   bo‘yoqlarda   ifoda   etilishi   «Muntaxab   at-tavorix»ni   qahramon-
yozuvchining   ichki   kechinmalariga   ham   boy   bir   sarguzasht-roman   darajasiga
ko‘targan.   Kitobda,   shuningdek,   inglizlardan   yengilib   Buxoroga   amir   Nasrulloh
oldiga   kelgan   afg‘onlar   hukmdori   Do‘stmuhammadxon   va   uning   o‘g‘illari
16 Akbarxon, Sultonxon hamda akasi Muhammadalixondan so‘ng ozgina vaqt xonlik
taxtiga o‘tirgan, ammo ungacha quvg‘inlikda Shahrisabzda hayot kechirgan Sulton
Mahmudxon   va   boshqa   ayrim   nufuzli   ruhoniy,   amaldor,   shoirlar   qismati   ular
hikoyalari   va   muallifning   shaxsiy   kuzatishlari   orqasida   vujudga   kelgan   fikrlar
asnosida tilga olinadi.
«Muntaxab   at-tavorix»da   muallif   uchun   manba   vazifasini   bajargan
maktublar   (Do‘stmuhammadxonning   Hindiston   general-gubernatori
V.Maknotenning kotibi Lotga maktubi; Sulton Mahmudxonning amir Nasrullohga
xati; amir Nasrullohning Qo‘qon xoni Muhammadalixonga xati va boshqalar)ning
hujjat   sifatida   havola   etilishi   esa   asarning   tarixiy   qiymatini   yana   ham   oshirishga
xizmat qilgan. Hatto ular afg‘on, hind tarixchilarining ma’lumotlarini to‘ldirishga
ham   yaroqlidir.   Bundan   tashqari   asarda   muallif   sharq   shoir   va   adiblaridan   Ibn
Sino,   Firdavsiy,   Umar   Xayom,   Sa’diy,   Pahlavon   Maxmud,   Nizomiy,   Alisher
Navoiy, Bedil, Xusrav Dehlaviy, Inoyatulloh Kanbu, Ahmad ibn Yusuf, qo‘qonlik
shoirlar   Fazliy,   Akmal   Sher   Ho‘qandiy,   Nusrat,   Behjat,   Amiriy   (amir   Umarxon),
Xorazm   xoni   Muxammadrahimxon   I   she’rlaridan   namunalar   keltiradi.   Asarning
badiiy bezaklari sifatida fors-tojik, o‘zbek, arab xalqlarining maqol va masallaridan
unumli foydalanilgan. E.Xurshutning aniqlashicha, muallif, hatto bitta xitoy xalqi
maqolini ham keltirgan. 7
Hakimxon taniqli sayyidlar va xonlar avlodiga mansub oilada 1217/1802-03
yili tavallud topgan. U ona tomonidan Qo‘qon hokimi Norbo‘tabiyga (1770-1798)
nabira va uning vorisi Olimxonga (1798-1810) jiyan edi. U yoshligida Qo‘qonning
bo‘lg‘usi   hokimi   Muhammadalixon   (tav.1806   y.   hukmronligi   1822-1842)   bilan
birga   tarbiyalanadi.   Muhammadhakimxonning   bobosi   Hakimxonto‘ra   o‘sha
davrning taniqli shaxslaridan hisoblanardi. Unga eng obro‘li odamlar, hatto davlat
boshliqlari ham maslahat va yordam so‘rab murojaat etishardi. Hakimxonto‘raning
aralashuvi   bilan   bir   necha   janjallar,   ayniqsa   O‘ratepa   bilan   Buxoro   amirligi
o‘rtasidagi   qonli   nizolarning   oldi   olingan.   Hakimxonning   otasi   Ma’sumxon   to‘ra
Olimxonning singlisi Oftoboyimga uylangan edi. Olimxon uni Isfaraga hokim etib
7
  https://zenodo.org/records/5896132  
17 tayinlaganda   u   bu   lavozimdan   o‘z   ixtiyori   bilan   voz   kechgan.   Ma’sumxon   o‘ta
yumshoq ko‘ngilli bo‘lib, uning iltimosi bilan bir necha ming kishi o‘lim jazosidan
qutulib qolganlar.
Hakimxon   yashayotgan   oila   sayyid   va   xo‘jalar   avlodiga   mansub   bo‘lishi
tufayli   xonlikda   alohida   hurmat   va   mavqega   ega   bo‘lgan.   Umarxon   davrida   oila
boshlig‘i Ma’sumxon to‘ra davlat ishlariga ham faol aralashgan.
Lekin   bu   oilaning   tinchligi,   orttirgan   mavqei   uzoqqa   bormadi.   1822   yil
oxirida   Muhammadalixonning   hokimiyat   tepasiga   kelishi   bilan   hammasi   ostin-
ustun   bo‘lib   ketdi.   Hakimxonlar   oilasi   ham   boshqa   ko‘plab   kishilar   kabi   yangi
hukmdorning   g‘azabiga   uchradi.   Bu   davrlarda   Qo‘qon   xonligi   eng   kuchli
davlatlardan   biriga   aylangandi.   Uning   qo‘shnilari   ham   bu   davlat   bilan
hisoblashmasdan   ilojlari   yo‘q   edi.   Qo‘qon   xonligiga   asosan   1709   yildan   boshlab
asos   solingan.   Bu   paytda   mazkur   xonlik   Buxoro   amirligidan   alohida   mustaqil
ravishda   shakllanib,   Norbo‘tabiy   hukmronligi   yillarida   Farg‘ona   vodiysi   va
Xo‘jand   (xozir   Tojikistondagi   So‘g‘d   viloyati)   hududlarini   o‘z   ichiga   olgan.
Olimxon   hukmronligi   yillarida   bu   xonlik   chegaralari   yanada   kengayib,   Toshkent
va   Chimkent   shaharlarini   ham   o‘z   ichiga   oldi.   Umarxon   xonligi   davrida   esa
Turkiston   shahri,   Yettisuvdan   Ili   vodiysigacha   Qo‘qon   xonligi   tarkibida   edi.
Muhammadalixon   hukmronligi   davrida   Qo‘qon   xonligiga   qozoq   va   qirg‘izlar
yashaydigan katta hududlar ham bo‘ysundirildi. Uning davlat chegaralari janubdan
Jizzaxgacha,   g‘arbdan   Turkiston   shahri   atroflarigacha,   shimoldan   qirg‘izlarning
butun hududi bo‘ylab, Balxash ko‘li va Ili daryosidan to Sharqdagi Qoshg‘argacha
cho‘zilgan   edi.   Muhammadalining   davlat   tepasiga   kelishi   kuchli   tazyiq   va
quvg‘inlar bilan ajralib turadi. U ko‘pgina kishilar, birinchi navbatda Ma’sumxon
va   Hakimxonning   ham   o‘z   yurtidan   bosh   olib   chiqib   ketishiga   sababchi   bo‘ldi.
Buning   zamirida   aslida   yangi   xonning   yakkahokimlikka   intilishi,   ilgari   nufuzga
ega   bo‘lgan   xo‘jalarni   hokimiyatdan   chetlatish   maqsadi   tursa-da,
Muhammadhakimxon   to‘ra   mazkur   kitobida   ko‘pincha   bunda   adovatchi,
hasadgo‘y amaldorlarning ichi qoraligini sababchi qilib ko‘rsatishga mayl bildirib,
18 ularning   qutqusi   orqasida   Ma’sumxon   va   uning   o‘g‘li,   ya’ni   o‘zi   kabi   ziyoli
kishilarning badarg‘a etilganiga urg‘u beradi.
Rus   olimi   V.Nalivkinning   ta’riflashicha,   «o‘z   davrining   yorqin   fikr   egasi
bo‘lgan,   o‘sha   mash’um   tuzumda   insonparvarligi   bilan   ajralib   turuvchi»,   yuksak
bilim egasi, yuqori tabaqaga mansub bo‘lishidan qat’i nazar, o‘z umrini quvg‘inlik
va darbadarlikda o‘tkazgan Ma’sumxon hayoti fojiali yakunlanadi. 8
Xonlikdan   Ma’sumxonni   chiqarib   yuborishga   erishgan   Muhammadalixon
ko‘p   o‘tmay   Hakimxon   to‘raning   tadbiriga   tushgandi.   Biroq,   xon   el   orasida
Hakimxon   to‘ra   kabi   e’tibor   topib   ulgurgan   xo‘jazoda   to‘rani   o‘ldirishga   botina
olmaydi va nihoyat uning yolg‘iz o‘zini, go‘yo hajga ruxsat bergan bo‘lib, ammo,
uyidan   bir   tanga   ham   olishiga   yo‘l   qo‘ymagan   holda   yarim   kechasi   Qo‘qondan,
undan   o‘tib   esa   xonlik   sarhadidan   posbonlar   hamrohligida   chiqarib   yuboradi.
Hakimxonning   mashaqqatli   sarguzashtlari   boshlanadi.   U   odam   yurmas   cho‘l-
biyobonlardan o‘tib, Rusiyaga  qarashli  Shamay shaxriga yetib keladi. Uning chet
el   davlat   tuzumi   va   siyosiy-ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   hayoti   bilan   tanishishi
ana   shu   Shamaydan   boshlanadi.   «O‘tkan   kunlar»   qahramoni   Otabekka   o‘xshab   u
ham rus davlat tizimidagi ko‘p tartib-qoidalarni maqtab tilga oladi. Hakimxonto‘ra
Sibirning   bir   necha   guberniyalarida   bo‘ladi.   Lekin   ziyrak   Hakimxon   qaysi
guberniyaga   borsa   ham   u   yerning   gubernatori   yoki   mansabdor   shaxslari   bilan
uchrashmaslikka harakat qiladi. Uchrashuvga rozi bo‘lmasligining sababi ularning
Peterburgga   borish   haqidagi   yoqimsiz   suhbatini   eshitmaslik   edi.   Biroq,   taqdirdan
qochib qutilib bo‘lmaydi. Hakimxonning Orenburgda turishi o‘sha vaqtlarda Sibir
bo‘ylab sayohat qilib yurgan Aleksandr I ning bu shaharga tashrifi vaqtiga to‘g‘ri
kelgan bo‘lib, podshohning buyrug‘iga muvofiq, Hakimxonni uning huzuriga olib
boradilar. Rus hukmdori Hakimxonni katta izzat-ikrom bilan qarshi oladi. Mazkur
uchrashuvda podshoh Hakimxondan O‘rta Osiyodagi  siyosiy-ijtimoiy va iqtisodiy
vaziyat haqida ham ma’lumot oladi va bu haqda muallif shunday yozadi: «…Men
bilan   podshoh   o‘rtamizdagi   suhbat   esa   juda   ham   qizib,   avjiga   minganidan   o‘sha
kechasi   boshqa   xech   kimsani   huzuriga   taklif   qilmadi.   Men   bilan   har   to‘g‘rida
8
  https://zenodo.org/records/5896132  
19 so‘zlashdi.   Ayniqsa,   Movarounnahr   ahvoli   borasida   ko‘p   so‘rab-surishtirdi.
Saharga   yaqingina   kaminaga   ketish   uchun   ijozat   berdi…»
Shu   yerda   biroz   rus   podshohning   Hakimxon   shaxsiga   qiziqishi   va   muallifning
nimadandir cho‘chib, suhbatlar mazmunini bir satr orqali bo‘lsa xam yoritmagani,
hatto,   boshqa   yo‘llar   bilan   ishora   qilmagani   ustida   fikr   yuritsak.   Albatta,
muallifning o‘z siri sifatida buni aytmaslikka haq-huquqi bor.
Ammo,   bizni   qiziqtirgani   shuki,   Hakimxon   to‘raning   o‘quvchini   bu
mavzudan   chalg‘itish   uchun   hadeb   o‘zini   gubernatorlar   va   rus   podshox   bilan
uchrashishga noloyiq «bir sayyoh» sifatida ko‘rsatishi yoki «Movarounnahr ahvoli
borasida   ko‘p   so‘rab-surishtirgan»   Aleksandr   I   bilan   amalga   oshgan   suhbat
mazmunini   sira   xam   eslatmaslik   yo‘lidan   borib,   bu   xas-po‘shlash   orqali   bizdan
nimani   yashirmoqda?   Birinchidan,   Hakimxon   to‘ra   aynan   ana   shunday
uchrashuvlarga o‘ta loyiq kishi bo‘lib, u ham xon avlodidan ekani, ham ruhoniylar
xonadonidan chiqqani bilan davlatga da’vogarlik huquqiga ega shaxs-ku! Shundan
kelib chiqib, ayta olamizki, bu kabi shaxslar Hakimxondan ilgari ham, keyin ham
(masalan, akasi tazyiqidan qochgan Buxoro shahzodasi Din Nosirning Peterburgga
borishi)   O‘rta   Osiyo   yerlariga   ko‘pdan   beri   ko‘z   tikkan   rus   davlatini   qiziqtirib
kelib,   ulardan   foydalanishdan   hech   qachon   voz   kechishmagan.   Chunki,   buning
O‘rta Osiyo davlatlarini o‘z ta’siri doirasiga olishda juda ham qo‘l kelishi aniq edi.
Ko‘rganimizdek,   Aleksandr   I   mazkur   o‘tirishga   chingiziy   avloddan   qozoq
aslzodalarini   xam   taklif   etgan.   Rus   hukmdori   garchi   ulardan   ijirg‘ansa-da,
mensimay   ustlaridan   kulsa   ham   ular   bilan   uchrashishdan   tortinmagan.
Hakimxondek   o‘qimishli   va   zukko,   dono   aslzoda   bilan   uchrashish   esa   nur   ustiga
nur   bo‘lib,   bunda   u   faqat   Movarounnahr   haqida   shunchaki   ma’lumot   olishnigina
ko‘zda tutmagan. 9
Tarixdan   bilamizki,   Rus   podshohi   Pavelga   suiqasd   uyushtirilib,   o‘ldirilishi
oqibatida   uning   Napoleon   Bonapart   bilan   hamkorlikda   Angliya   vassali   Hindiston
ustiga   harbiy   yurishi   rejasi   amalga   oshmay   qoldi.   Bu   yurish   Eron   usti   orqali
uyushtirilishi lozim edi. Ayni paytga kelib esa Aleksandr I ham ana shunday yurish
9
  http://portal.guldu.uz/download-edfiles-15040.pdf  
20 payiga   tushib,   Hindistonga   O‘rta   Osiyo   va   Afg‘oniston   orqali   o‘tishni
rejalashtirgan, afg‘onlar sarzamini esa inglizlar tomonidan ishg‘ol qilinib, har ikki
davlat   O‘rta   Osiyoga   ham   ko‘z   tikayotgan   edi.   Qolaversa,   ikkala   Rus-Eron
urushidan  (1814, 1824)  so‘ng Qafqozni  o‘z ta’sir  doirasiga  olgan Rossiya  davlati
Eronning   shimoli-g‘arbiy   hududlarida   ham   nazorat   o‘rnatishni   ko‘zlayotgandi.
Shuning uchun ruslar O‘rta Osiyo davlatlari bilan yaxshi ittifoqchi, yoki bo‘lmasa
Xiva,   Buxoro   yerlarini   bosib   olishga   qasd   qilgan   edilar.   Albatta,   bunday   holda
biror siyosiy fitna uyushtirib, bu singari  mojarodan ham  foydalanishlari hech gap
emasdi.   Ana   shu   maqsadda   esa   ularga   Hakimxon   to‘raga   o‘xshash   siyosiy
siymoning asqotishi turgan gap edi.
Rossiya hukmdori shuning uchun xam Orenburgdagi uchrashuvga qaramay,
Qo‘qon   davlatining   norasmiy   vakilini   Peterburgga   taklif   etib,   o‘z   rejasini   harbiy
boshliqlar   orqali   unga   yetkazish,   ya’ni   o‘z   davlatidan   norozi   va   alamzada
Hakimxondan   yangi   hukmdor   «yasamoqchi»   bo‘lgan   esalar   ajabmas.   Balki,
boshqa   kishi   bo‘lganda   bunga   ko‘nar   yoki   biroz   vaqt   bo‘lsa-da,   shu   maqsadda
harakat   qilishi   mumkin   edi.   Biroq,   yuqorida   ko‘rganimiz   kabi   vatanparvar   va
dinparvar Hakimxon garchi Movarounnahrning siyosiy va iqtisodiy ahvoli haqida
gapirib   bergan   bo‘lsa-da,   asl   maqsad   va   uning   oqibatlarini   yaxshi   anglagach,
Peterburgga   borish,   aniqrog‘i,   u  yerda   voqealar   girdobiga  tushib   qolishdan   o‘zini
qutqargancha,   hajga   borish   xaqidagi   qasamini   yaxshigina   ro‘kach   qilgan   ko‘yi
tezroq Rossiya hududidan chiqib ketishga oshiqadi. Shundan so‘ng Rossiya davlati
uning ko‘ziga yomon ko‘rinaveradi, hatto, Astraxanda tutqunlikda turgan cherkas
shohzodasini   noqonuniy   hujjat   bilan   ta’minlab,   asirlikdan   qutqaradi   va   asarining
ayrim   o‘rinlarida   rus   davlati   mansabdorlarini   yomonlab   tilga   oladi.   Orenburgda
payti   Aleksandr   I   Hakimxonni   tomosha   qildirish   uchun   turmaga   olib   kiradi.   Bu
yerdagi   o‘ta   og‘ir   sharoit   va   mahbuslarga   qilinayotgan   g‘ayriinsoniy   munosabat
Hakimxonda   yomon   taassurot   qoldiradi.   U   Rossiyadagi   turma   tizimini   rus
podshohi   huzuridayoq   ochiqdan-ochiq   qoralaydi.   Shuningdek,   bu   mamlakatda
noqonuniy   tug‘ish   hollari   ko‘p   ekanini   «haromzodaxonalar»   misolida   ko‘rsatib,
21 bunday bolalarni davlat o‘z himoyasida tarbiyalab voyaga yetkazgach, davlatning
buning evaziga ulardan erksiz jamiyat a’zolari vujudga keltirishidan nafratlanadi.
Yana   aytish   lozimki,   Hakimxonning   vatanparvarligi   boshqa   o‘rinda   ham
namoyon bo‘ladi. U turklar imperiyasiga qarashli ajoyib, so‘lim va farovon sharq
o‘lkalariga   yetgach,   dastlab   o‘zini   qaytib   borsa,   tahdid-tazyiqlar   bilan   qarshi
oluvchi   O‘rta   Osiyoga   qaytmaslikka   ahd   qiladi.   Ammo,   bu   yerlarni   ham   obdon
ko‘rgach   va   ota   vatanida   sodir   bo‘layotgan   siyosiy   mojarolar   kuchayayotgani
haqida   xabar   topgach,   vatan   obodligi   va   xalqi   tinchligini   o‘ylab,   tezda
Movarounnahrga   qaytish   ko‘yiga   tushadi.   O‘zga   yurtlarda   o‘zi   uchun   yaratilgan
barcha   qulay   sharoitlardan   (masalan,   Misr   general-gubernatori   Muhammadali
posho   uni   yonida   qolishga   chaqiradi   va   barcha   sharoitlarni   muhayyo   qilishini
bildiradi)   va   har   qanday   yuqori   mansablardan,   hatto,   imkoni   tug‘ilib   Yevropaga
borib   kelishdan   ham   voz   kechadi.   Dindor   sifatida   Ka’ba   havasi   uni   qanchalik
o‘ziga   tortgan   bo‘lsa,   o‘z   vatanining   chin   farzandi   sifatida   yurt-el   sevgisi   ham
Hakimxonni   shunchalik   ohanrabodek   o‘z   bag‘ri   sari   chorlaydi.   U   bu   yo‘lda
o‘limiga   ham   rozi   bo‘lib,   shia   mazhabli   eronliklar   xuruji   va   qaroqchi   turkman
sahroyilari   hujumiga   hxam   qaramay,   ming   azob-uqubatda   Movarounnahrga   yetib
oladi.   Shu   o‘rinda   sal   oldin   o‘tib   bo‘lsa-da,   Hakimxonning   boshqa   ana   shu   kabi
sharafli xislatlariga to‘xtashga to‘g‘ri keladi. 
Hakimxon   xalqqa   jabr-zulm   yetkazuvchi   har   qanday   tuzumdan   o‘ta
nafratlanar   edi.   U   hajdan   qaytgach,   Buxoroda   turarkan,   noilojlikdan   amir
Nasrullohning   qayta-qayta   iltimos-o‘tinchlariga   ko‘ra   davlat   xizmatiga   kiradi.
Biroq, uning xalqqa zulmi haddan ziyod ekani va odamlar qonini behuda to‘kishini
ko‘rgach,   ko‘p   o‘tmay   mansabdan   voz   kechadi.   Buni   sezgan   amir   ham
Hakimxonni o‘z holiga qo‘yadi. Hakimxonning yana bir yaxshi xislati u qasoskor
inson   emas.   Astraxanda   o‘zining   yurtdan   chiqib   ketishiga   sababchi   bo‘lgan
kishilardan   birini   uchratadi.   U   ham   xon   tomonidan   darbadar   qilingan   ekan.
Ko‘nglida  kek  saqlamaydigan  Hakimxon  uning aybini   yuziga solmaydi,  aksincha
22 achinish   bildiradi   va   g‘urbatdagi   bu   vatandoshidan   qo‘lidan   kelgan   yaxshiligini
ayamaydi. 10
Hakimxon   vafodor   do‘st   ham   bo‘lib,   Astraxanda   tanishgan   Malik   Qosim
ismli   cherkas   yigiti   va   Misr,   Suriya,   Eronda   orttirgan   do‘stlari   g‘amiga   sherik
bo‘ladi   va   og‘ir   kunlarida   qo‘ldan   kelgancha   ularga   yordam   beradi.   Hakimxon
qarashicha, do‘stlarga og‘ir kunda ko‘maklashish, dardiga malham bo‘lish xar bir
kishining insoniylik burchi hisoblanadi. Hakimxon chin sevgi egasi, or-nomusli va
xayoli insondir. U bir rus general-gubernatorining nihoyatda go‘zal, shu bilan birga
o‘ta hayosiz qizi qutqusiga uchmay, o‘z nafsini tiygancha turmaga tushishga xam
rozi   bo‘ladi   va   shuning   oqibatida   ancha   azob   chekib,   zo‘rg‘a   o‘limdan   qutuladi.
Uning   o‘z   nafsini   tiymagan   arab   va   eronlik   do‘stlari   esa   ayollar   hiylasiga   uchib,
jonlarini   barbod   qilishiga   sal   qoladi.   Hakimxonni   esa   bu   ayollar   o‘z   tuzoqlariga
ilintira   olmay   dog‘da   qolishadi.   Muallif   otasining   bevasi,   ya’ni   «o‘gay   onasi»ga
uylangan   va   shu   sababli   xonlik   xayotida   mash’um   hodisalar   qo‘ptirgan
Muxammadalixon   va   mazkur   ayol,   aniqrog‘i,   Xonposhshoni   qattiq   qoralaydi.
Hakimxon   Xonposhshoni   Umarxonga   tegishidan   oldin   tanigan   va   tog‘asining
saroyida   u   bilan   ko‘p   marta   muloqotda   bo‘lgan.   Asar   oxirida,   Xonposhshoning
Buxoroda   amir   Nasrullox   tomonidan   o‘ldirilgani   hikoyasi   asnosida   bilinadiki,
Hakimxon   xam   bu   go‘zal   ayolga   oshiq   bo‘lgan,   biroq   or-nomus,   hayo   uning
Xonposhshoga   nisbatan   Muhammadalixon   qilgan   uyatsiz   munosabati
darajasigacha yetishga yo‘l qo‘ymagan.
Hakimxon   xurofot   va   ilmsizlik   dushmani   hamdir.   U   tog‘asi   amir
Olimxonning   ko‘plab   ishlarini   qoralab   yozsa-da,   uning   xurofotga   qarshi
tadbirlarini   maqtaydi   va   xalq   ongini   din   va   shariat   hukmlaridan   chalg‘ituvchi
zaharli xurofot mohiyatini ochib berishga intiladi. Amir Olimxon yasama xo‘ja va
savodsiz   ruhoniy   mansabdorlar   sirini   ham   ulardan   hujjat-dalil   so‘rab   fosh   etgan,
mansabdor   ruhoniylarni   imtihon   qilgach,   noloyiqlarini   ishdan   chetlashtirib,
o‘rinlariga   savodli   kishilarni   qo‘ygan.   Bular   muallif   tahsiniga   sazovor   ishlar
qatorida   tilga   olinadi.   U   Muhammadalixon   davrida   shu   xon   kasofati   sababli   ro‘y
10
  https://t-science.org/arxivDOI/2021/12-104/PDF/12-104-41.pdf  
23 bergan   illatli   ishlar   qatorida   qalbaki   qadamjolarning   ham   vujudga   kelib   qolgani,
xalq   yana   xurofotga   mukkasidan   ketayotganini   bir   necha   misollarda   ko‘rsatib
o‘tadi. Kimlardir xonga bir necha o‘t tolalarini keltirib, bularni islom payg‘ambari
sochlari o‘rnida taqdim etgach, hukmdor ularning gapiga laqqa ishonib, bu o‘tlarni
katta pul evaziga sotib oladi va amaldorlaridan birining uyida bu «muqaddas» soch
tolalarini   xalq   namoyishi   uchun   qo‘ydiradi.   Natijada   minglab   soddadil   kishilar
o‘sha   muborak   soch   tolasi   (mo‘yi   muborak)ni   tavof   etish   uchun   shaharu
qishloqlardan   oqib   kela   boshlaydilar.   So‘ng   bu   sochlar   boshqa   joyga   ko‘chirilib,
o‘sha mavze nomi o‘zgarishiga sabab bo‘ladi va u joy bir umrga «Muyi muborak»
nomini   oladi.   Muammadxakimxon   to‘ra   yozishicha,   u   arab   mamlakatlarining
hammasida bo‘lib, hech bir  o‘lkada bunday holni ko‘rmagan, lekin hajdan qaytib
kelguncha   Farg‘ona   vodiysining   bir   necha   yerida   «Mo‘yi   muborak»   nomidagi
qadamjo   va   tumanlar   vujudga   kelgan.   Muallif   o‘zbek   xalqini   hushyor   bo‘lishga,
har qanday bid’at va xurofiy gaplarga ishonavermaslikka, chin islom ahkomlariga
rioya qilishga chaqiradi.
Hakimxon   orzu   qilgan   ayrim   sharq   mamlakatlariga   yetgach,   bu   yerlarda
islomga   rioya   qilmay,  bachchabozlik   va   fohishabozlik   kabi   illatlarning  ochiqdan-
ochiq   avj   olgani,   hatto   Turkiya   sultonligi   bergan   ruxsatga   ko‘ra,   Misrdagi
fohishalarning rasmiy ravishda faoliyat ko‘rsatayotgani guvohi bo‘ladi va hayratga
tushgancha   bunday   holdan   nihoyatda   nafratlanadi.   Misr,   Suriya   va   Erondagi
hukmdorlar   saroylarida   ro‘y   berayotgan   nosog‘lom,   axloqsiz   hayotni   o‘z   ko‘zi
bilan   ko‘rib,   o‘quvchiga   bu   manzarani   yozib   ko‘rsatish   orqali,   o‘sha   yerdagi
hokimlarning tuban hayot sari yuz tutganliklarini qoralaydi. Hakimxon o‘z yurtida
islom   ahkomidan   tashqari   adabiyot   va   falsafa,   tarix,   mantiq   kabi   ilmlarni   ham
yaxshi o‘zlashtirgan bo‘lib, uning bilimdonligini ko‘rgan arab, eron podshohlari va
malikalari hayratda qolishadi.
«Muntahab   at-tavorix»   asari,   Muhammad   Hakimxon   To‘ra   tomonidan
yozilgan   va   O‘rta   Osiyo   tarixini   o‘rganishda   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
qimmatli   manba   hisoblanadi.   Bu   asar   nafaqat   o‘z   davri,   balki   undan   keyingi
zamonlarda   ham   tarixiy   tadqiqotlar   uchun   muhim   yo‘naltiruvchi   manba   bo‘lib
24 qolgan.   Quyida   asarning   O‘rta   Osiyo   tarixini   o‘rganishdagi   o‘rni   haqida   batafsil
ma’lumot beriladi.
Asar   O‘rta   Osiyo   tarixini   o‘rganishda   asosiy   manbalardan   biri   sifatida
xizmat   qiladi.   Muhammad   Hakimxon   To‘ra   o‘z   asarida   O‘rta   Osiyo   hududida
yashagan   xalqlar,   ularning   hukmdorlarining   siyosiy   faoliyati   va   davlat   qurilishi
haqida   keng   qamrovli   ma’lumotlar   taqdim   etgan.   Asar,   ayniqsa,   Shayboniylar   va
Temuriylar   sulolalari   orasidagi   munosabatlar,   davlatlarning   shakllanishi,   urushlar
va diplomatik aloqalar kabi tarixiy voqealar bilan to‘ldirilgan.
Asar   orqali   O‘rta   Osiyo   hududining   tarixini   yanada   aniqroq   va   to‘liqroq
tushunish   mumkin.   Masalan,   Temuriylar   davrida   tashkil   topgan   yirik   siyosiy   va
ijtimoiy tuzilmalar, Shayboniylar sulolasining hokimiyatga kelishi va mintaqadagi
boshqa muhim voqealar haqidagi tafsilotlar bu asar orqali keltirilgan.
«Muntahab at-tavorix» asarida O‘rta Osiyo davlatlarining siyosiy va ijtimoiy
tuzilmalari   batafsil   tasvirlangan.   Asarda,   o‘z   davrida   hukmdorlarning   o‘zaro
munosabatlari,   urushlar,   diplomatiya   va   ijtimoiy   tartibni   o‘rganish   orqali
mamlakatlarning   rivojlanish   jarayonlari   aks   ettiriladi.   Shuningdek,   asar   O‘rta
Osiyo   xalqlarining   madaniyati,   turmush   tarzi   va   ijtimoiy   hayoti   haqida   muhim
ma’lumotlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu,   o‘rta   asrlar   tarixini   o‘rganish   uchun   nafaqat
siyosiy, balki madaniy aspektdan ham muhim bo‘lgan ma’lumotlarni beradi.
Asarda   O‘rta   Osiyo   davlatlari   va   uning   qo‘shni   hududlari   o‘rtasidagi
diplomatik   aloqalar,   savdo   yo‘llari   va   madaniy   aloqalar   haqida   batafsil
ma’lumotlar   mavjud.   Bu   jihat,   o‘z   navbatida,   O‘rta   Osiyo   tarixini   nafaqat   ichki
siyosat,   balki   xalqaro   aloqalar   nuqtai   nazaridan   ham   o‘rganish   imkonini   beradi.
Asar   orqali   O‘rta   Osiyo   va   uning   atrofidagi   hududlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   aloqalar,
ta’sirlar va o‘zgarishlar yaxshi ko‘rsatilgan. 11
  “Muntahab   at-tavorix”   asari,   zamonaviy   tarixiy   tadqiqotlarda   keng
qo‘llanilmoqda. O‘rta Osiyo tarixi, siyosiy tizimlari va madaniy merosini o‘rganish
uchun asar, bir qator ilmiy ishlar, monografiyalar va maqolalar uchun muhim asos
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Tarixchilar   va   ilmiy   tadqiqotchilar   asardan   foydalanib,  o‘rta
11
  https://www.tadqiqot.uz/index.php/geography/article/download/6322/5981/12579  
25 asrlar   tarixini   tahlil   qilishda,   tarixiy   voqealarni   yanada   chuqurroq   va   to‘liqroq
tushunishda   yordam   olishmoqda.   Asar,   o‘sha   davrning   siyosiy   va   ijtimoiy
tizimlarini chuqurroq o‘rganish imkonini beradi.
Asar, O‘rta Osiyo xalqlarining madaniy merosini o‘rganishda muhim manba
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Asarda   madaniy   yutuqlar,   ilm-fan,   adabiyot   va   san’atning
rivoji   haqida   ma’lumotlar   mavjud.   Ushbu   jihatlar,   o‘rta   asrlarning   madaniy
landshaftini yaxshiroq tushunishga yordam beradi. 12
Muhammad Hakimxon To‘raning   «Muntahab at-tavorix»   asari, O‘rta Osiyo
tarixini o‘rganishdagi o‘rni beqiyosdir. Bu asar orqali nafaqat siyosiy jarayonlar va
davlatlarning tarixini, balki madaniy, ijtimoiy va iqtisodiy tizimlarni ham to‘liqroq
tushunish   mumkin.   Asar,   o‘zining   tarixiy   ahamiyati   bilan   zamonaviy   ilmiy
tadqiqotlarda keng qo‘llanilayotgan muhim manba sifatida xizmat qiladi.
12
  https://cyberleninka.ru/article/n/qo-qon-tarixining-o-rganilishi?ysclid=m6gwvb6fac735786564  
26 XULOSA
Muhamad   Hakimxon   To‘raning   «Muntahab   at-tavorix»   asari
tarixshunoslikda   o‘zining   muhim   o‘rni   bilan   ajralib   turadi.   Ushbu   asar,   o‘z
davrining   siyosiy,   ijtimoiy   va   madaniy   jarayonlarini   chuqur   tahlil   qilgan   bo‘lib,
tarixni ilmiy va metodologik jihatdan yoritishda beqiyos manba hisoblanadi. To‘ra,
asarida   tarixiy   voqealarni   xronologik   tartibda   va   ob’ektiv   yondashuv   asosida
taqdim etgan. Bu esa, tarixiy faktlar va ularning oqibatlarini tushunishga, siyosiy,
ijtimoiy va madaniy kontekstda ularni to‘g‘ri baholashga imkon beradi.
Asar,   tarixiy   manbalarni   tanqidiy   tahlil   qilish   va   tarixiy   voqealarni   o‘zaro
bog‘liq   tarzda   ko‘rsatish   orqali   zamonaviy   tarixshunoslarga,   siyosatchilarga   va
ilmiy   tadqiqotchilarga   foydali   vosita   bo‘lib   xizmat   qiladi.   To‘raning   yondashuvi,
tarixni   faqat   faktlar   yig‘indisi   sifatida   emas,   balki   voqealar   orasidagi   sabab-
o‘zgartirishlar va ta’sirlarni o‘rganish orqali chuqurroq tushunishga yordam beradi.
«Muntahab at-tavorix» asari nafaqat tarixiy ilm-fan uchun, balki ijtimoiy va
siyosiy tadqiqotlar uchun ham qimmatli ahamiyatga ega. Tarixni o‘rganish, xalq va
millatning   tarixiy   xotirasini   shakllantirishda,   shuningdek,   hozirgi   va   kelajakdagi
siyosiy   qarorlarni   qabul   qilishda   amaliy   yondashuvlarni   ishlab   chiqishda   katta
yordam beradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   To‘raning   «Muntahab   at-tavorix»   asari
tarixshunoslik, siyosat, madaniyat va jamiyatni anglashda o‘zining muhim o‘rnini
saqlab   qoladi.   U   nafaqat   tarixni   o‘rganish   uchun,   balki   zamonaviy   jamiyatni
rivojlantirishda ham muhim vosita bo‘lib xizmat qiladi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
I. Rasmiy adabiyotlar:
1. Каримов И. А. Ўзбекистон  ХХI аср бўсағасида:  хавфсизликка таҳдид,
барқарорлик шартлари ва тараққиёт кафолатлари. –Тошкент: 
Ўзбекистон, 1997. — 326 б. 
2. Каримов И. А. Тарихий хотирасиз келажак йўқ. –Тошкент: 
Ўзбекистон, 1998. — 32 б. 
3. Каримов   И.   А.   Ўзбек   халқи   ҳеч   қачон,   ҳеч   кимга   қарам   бўлмайди.   –
Тошкент: Ўзбекистон, 2005. — 445 б. 
II. Umumiy adabiyotlar:
4. Muhammadhakimxon   To‘ra.   Muntaxab   at-   tavorix.-   Fors-   tojik   tilidan
tarjima,   muqaddima,   izohlar   muallifi   Sh.   Vohidov.   Toshkent:   Yangi   asr   avlodi,
2010. 716 bet.
5. https://namdu.uz/media/Books/pdf/2024/12/24/NamDU-ARM-14887-   
QOQON_XONLIGI_TARIXI.pdf?ysclid=m6gwsxindj612698297  
6. https://www.researchgate.net/publication/   
369977912_Temur_Va_Temuriylar_davri_manbalaridan_-
Temurnoma_asari_haqida  
7. https://zenodo.org/records/5896132     
8. http://portal.guldu.uz/download-edfiles-15040.pdf     
9. https://t-science.org/arxivDOI/2021/12-104/PDF/12-104-41.pdf     
10. https://www.tadqiqot.uz/index.php/geography/article/download/   
6322/5981/12579  
11. https://cyberleninka.ru/article/n/qo-qon-tarixining-o-rganilishi?   
ysclid=m6gwvb6fac735786564  
28

MUHAMMAD HAKIMXON TO‘RANING «MUNTAHAB AT-TAVORIX» ASARI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский