Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 55.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 11 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

180 Sotish

Mustafo Abdulloh (Katip Chelebi)

Sotib olish
«MARKAZIY OSIYO ALLOMALARI ILMIY MEROSINI O‘RGANISHDA
MUSTAFO ABDULLOH (1609–1657)NING «KASHF AZ-ZUNUN ‘AN
ASOMI ‘AL KUTUB VA-L-FUNUN» ASARINI AHAMIYATI»
MUNDARIJA :
Kirish ...........................................................................................................…………..…………..……………. 2-4
I   Bob.   Mustafo   Abdulloh   ( Katip   Chelebiy)ning   hayoti   va   ijodi ,   uning
asarlarini   o‘rganishning   ahamiyati …………..…………..…………..…………..…………..
……………….... 5-15
1.1.  Mustafo Abdulloh ( Katip Chelebiy)ning  hayoti va ijodi , uning asarlari ……… 5-9
1.2.   Mustafo   Abdulloh   (Katip   Chelebiy)   fanda   Sharq   va   G‘arbni   birlashtirgan
daho …………..…………..…………..…………..…………..…………..…………..………….………….... 10-15
II   Bob.   Mustafo   Abdulloh   (Katip   Chelebiy)ning   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi
‘al   kutub   va-l-funun»   bibliografik   asarini   ahamiyati …………..…………..
……………. 15-24
2.1. Mustafo Abdulloh (Katip Chelebiy)ning geografik tadqiqotlari ……………... 15-17
2.2. Mustafo Abdulloh (Katip Chelebiy)ning  bibliografik   asarining tarixi ….…. 18-24
Xulosa ...................................................................................................................….………..…………..……… 25
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………..…………..…………..…………..………………. 26
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   Tariximiz   bizning   milliy   g uruʻ rimiz,   shonli
sharafimizdir.   O zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov	
ʻ
о zining   «Yuksak   ma’naviyat   -   y	
ʻ е ngilmas   kuch   kitobida»   «o z   tarixini	ʻ
bilmaydigan,   kechagi   kunini   unitgan   millatning   kelajagi   yo q»	
ʻ 1
,   -   deb   ta’kidlashi
bilan   birga   har   qanday   inson   jahon   tarixini,   umumbashariy   taraqqiyot   yo lini	
ʻ
chuqur   idrok   etishi   zararligini   ham   uqtirganlar.   Darhaqiqat,   mustaqillik   sharofati
bilan biz jahon tarixini haqqoniy  о rganish imkoniyatiga ega bo ldik. 	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev ta’kidlaganlaridek:	
ʻ
«Milliy  tarixni  milliy  ruh  bilan   yaratish   kerak.  Biz  yoshlarimizni  tarixdan  saboq
olish,   xulosa   chiqarishga   o rgatishimiz,   ularni   tarixiy   tafakkur   bilan	
ʻ
qurollantirishimiz zarur. Tarix insititutini bu fanni rivojlantirish bo yicha tayanch	
ʻ
muassasa etib belgilash kerak». O zbekistonning eng yangi tarixi va biz erishgan	
ʻ
olamshumul yutuqlar mard va matonatli xalqimiz, har qanday to siq va sinovlarni	
ʻ
o z   kuchi   va   irodasi   bilan   еngib   o tishga   qodir   deb   baralla   aytishga   to la   asos	
ʻ ʻ ʻ
beradi 2
.
Mustaqillik   sharoitida   jamiyatdagi   yangi   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish
jarayonida erkin demokratik tafakkurga ega bo‘lgan va mustahkam milliy g‘oya kuchi
bilan   birlashgan   jamiyat   a’zolarini   tarbiyalash   vazifalarini   bajarishda   tarix   fanining
o‘rni   jiddiy   ravishda   ortmoqda.   Ushbu   mavzuning   dolzarbligi   esa   quyidagilardan
iboratdir:
Katip  Chalabiyning  bu  asarini   tanlash  sabablari:   Asar,  ayniqsa,   bibliografik
tadqiq   va   aniqlash   bosqichida   Usmonlilar   imperiyasi   chegaralaridagi   yozma
adabiyot bo yicha tadqiqotlarning asosiy manbalaridan biri bo lib, o sha davrdagi	
ʻ ʻ ʻ
Usmonli   kutubxonalaridagi   kitoblar   soni   ko pi   bilan   uch-yilda   besh   mingga	
ʻ
yetgan.   Ulardan,   Katip   Chalabiyning   «Kashf   az-zunun   ‘an  asomi   ‘al   kutub   va-l-
funun»   muqaddimasi   14.500   kitobni   o‘z   ichiga   oladi.   Tadqiqot,   Katip
Chalabiyning «Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-l-funun»dagi tasnifida o‘z
ichiga olgan Islom va Usmonli imperiyasi madaniyatiga qaratilgan.
1
 Karimov I.A.Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. –Toshkent: Ma’naviyat, 2008. – b. 176 .
2
 Sh.M.Mirziyoyevning “Erkin va farovon demokratik O zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz”- T.:2016,-B.5	
ʻ
2 Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Ushbu   ishning   maqsadi   Katip
Chelebiyning   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   bibliografik
asarini   o‘rganish   bo‘yicha   hozirgacha   amalga   oshirilgan   tadqiqotlarda   bildirlgan
ilmiy-nazariy   mulohazalar,   tarixiy   faktlarni   o‘rganish   va   umumlashtirish   asosida
Mustafo   Abdulloh   ( Katip   Chelebiy) ning   hayoti   va   ijodi   shuningdek,   yaratgan
asarlarini   tarixiy   manba   sifatidagi   talqini   xususidagi   nazariy   ma’lumotlarni
jamlash hamda ularni tarixiy jarayonlar bilan solishtirib o‘rganish belgilandi. 
Mazkur   maqsadlarni   amalga   oshirish   uchun   quyidagilar   bo‘yicha     tahlil
qilish vazifasi belgilandi:  
 Mustafo   Abdullohning   hayot   va   ijod     yo‘lini   haqqoniy   tarix   tamoyillari
asosida yaratilgan asar va manbalar orqali tadqiq etish; 
 mavjud   manbalarda   aks   ettirilgan   ijtimoy   va   siyosiy   hayotdagi
o‘zgarishlarga   nisbatan   Mustafo   Abdulloh   ijodidagi   o‘zgarishlarni   tarixiyligi
xususida mulohaza bildirish;  
 «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   asarining   eng   muhim
belgilari,   tushunchalari   va   ularning   ilmiy   talqini,   maqomiga   doir   nazariy
ma’lumotlarni jamlash va tahlil qilish; 
Kurs   ishi ning   obekti   va   predmeti.   Kurs   ishining   asosiy   materiali   sifatida
XVII   asr     Usmonli   davlatida   ro‘y   bergan   ijtimoiy   va   siyosiy   jarayonlarni   aks
ettirgan   Mustafo   Abdullohning   ijodida   o‘z   aksini   topgan   tarixiy   va   nazariy
ma’lumotlar tashkil qiladi.
Davriy   (xronologik)   chegaralanishi.   Kurs   ishining   xronologik
chegaralanishi   XVII   asr     Usmonli   davlatida   ro‘y   bergan   ijtimoiy   va   siyosiy
jarayonlardir.
Kurs   ishining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati .   Kurs   ishining   ilmiy   ahamiyati
ishda   janrlar   xususida   mavjud   manbalarda   bildirilgan   fikr   va   mulohazalarni
umumlashtirgan   holda,   ularning   mazkur   tizimda   tutgan   o‘rni,   ahamiyati   bilan
bog‘liq   masalalar   haqida   mulohazalar   yuritildi.   Mavzuni   o‘rganish   va   yoritish
jarayonida   to‘plangan   ushbu   nazariy   va   amaliy   qiymatga   ega   bo‘lgan   dalillardan
3 manbashunoslik   Turkiya   tarixi,   turk   adabiyoti   tarixi   kabi   nazariy   fanlarni   chuqur
o‘zlashtirishda nomoyon bo‘ladi. 
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzulishi.     Kirish,   ikki   bob,   to‘rt   bo‘lim,   xulosa
hamda  foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
4 I BOB.  MUSTAFO ABDULLOH ( KATIP CHELEBIY)NING  HAYOTI VA
IJODI , UNING ASARLARINI O‘RGANISHNING  AHAMIYATI
1.1.  Mustafo Abdulloh ( Katip Chelebiy)ning  hayoti va ijodi , uning asarlari.
Katip Chelebiy yoki Hoji Halife 3
 1609-yil fevral oyida Istanbulda tug‘ilgan va
1657-yil 6-oktyabrda vafot etgan. 
Tarix, geografiya, bibliografiya va biografiya bo‘yicha tadqiqotlar olib borgan
turk-usmonli   olim   va   ziyoli.   Jahon   ilmiy   adabiyotidagi   eng   mashhur   va   mashhur
asar;   15   mingga   yaqin   kitob   va   10   000   ga   yaqin   mualliflar,   jumladan   Islom
olamining eng qimmatli asarlari, alifbo indeksi tizimiga ko ra, mashhur geografiyaʻ
ensiklopediyasi   «Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-l-funun» asari ni tanitgan.
Katip Chelebiy XVII asrdagi sanoqli Usmonli nasriy yozuvchilardan biridir.
Hayoti haqida
U 1609-yilda Istanbulda tug‘ilgan. Otasining ismi Abdulloh edi. Uning otasi
Usmonli   davlat   va   siyosat   arboblari   tarbiyalangan   Enderun   muassasasida   tahsil
olgan askardir. Katip Chelebiy ning asl ismi Mustafo bin Abdulloh. U lashkarboshi
sifatida xizmat qilgani uchun ulamolar va xalq orasida Katip Chelebiy nomi bilan
mashhur   edi.   Uning   boshqa   taxallusi   Xoji   Halife.   U   haj   ziyoratiga   borgani   va
davlat   xizmatchisi   (xalifa)   bo‘lganligi   uchun   ham   shu   taxallus   bilan   mashhur
bo‘lgan 4
.
Ta’limi
Olti   yoshida   otasi   tomonidan   tayinlangan   Imom   Iso   xalifa   al-Kirimiydan
tajvid   qoidalaridan   biri   bo‘lgan   Muqaddime-i   Cezeriyya   va   namoz   shartlarini
o‘qishni  o‘rgangan.  Demak,  u  boshlang‘ich ta’limni  shu  yerda  oladi 5
. O‘sha  davr
odatiga ko‘ra, Masih Posho Dar ul-kurrasida o‘rganganlarini yoddan aytib bergan.
Zekeriyya   Ali   Ibrohim   afandi   va   Nefes-zodadan   saboq   olib,   xuddi   shu   Dar   ul-
kurrada   Qur onning   yarmini   yod   olgan   holda   tahsil   oldi.   Tasrif   (bir   tushunchani	
ʼ
3
 Britannica Ansiklopedisi,  Katip Çelebi maddesi  13 Kasım 2012 tarihinde  Wayback Machine  sitesinde  arşivlendi
4
    Bayatlı,   Altay   (1   Ocak   2022).   "Osmanlı   ve   Kutup   Stratejisinin   Haritacılık   Tarihi   ve   Coğrafi   Keşifler
Perspektifinden İncelenmesi / Examining of The Ottoman and Polar Strategy from The Perspective of The History
of   Cartopital   and   Geographical   Discoveries" .   Kalite   ve   Strateji   Yönetimi   Dergisi:   39-91.   3   Şubat   2022   tarihinde
kaynağından  arşivlendi . Erişim tarihi: 3 Şubat 2022 .
5
  "Orhan   Şaik   Gökyay;   Kâtip   Çelebi,   Hayatı-Şahsiyeti-Eserleri" ,   Katip   Çelebi   -   Hayatı   ve   Eserleri   Hakkında
İncelemeler", Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1991
5 turli yo‘llar bilan qayta izohlash) va avomil (arabcha so‘z oxirlari va shu nomdagi
kitobni o‘qishni o‘rgatuvchi fan sohasi)ni Ilyos Xo‘jadan o‘rgangan.
U   xattot   Bog‘ru   Ahmet   Chalabiydan   yozuv   saboq   olgan.   O n   to rt   yoshgaʻ ʻ
to lganda,   otasining   maoshidan   14   dirham   cho ntak   puli   berilgan   va   otasi   (1622-	
ʻ ʻ
1623)   bilan   birga   Anadolu   hisob   idorasida   shogird   sifatida   davlat   xizmatini
boshlagan.   U   hisob-kitob   tizimini,   «Erkam»   nomli   yozishmalar   qoidalarini,
davrning   davlat   hujjatlarida   qo‘llanilgan   siyakat   yozuvini   qalamdagi   xaliflardan
(mutaxassis davlat xizmatchilari) biridan o‘rgangan.
Davlat xizmati yillarida
1624-yilda   u   otasi   bilan   birga   Tercan   ekspeditsiyasida   qatnashib,   Abaza
Mehmed   Posho   qo zg olonini   bostirish   uchun   tayyorlangan   qo shin   kitoblarini	
ʻ ʻ ʻ
saqlaydigan   bo linmada   (qo shin   polki)   qatnashadi.   Qaysar   yaqinida   Abaza	
ʻ ʻ
Mehmed Posho qo shinlari bilan bo lgan jangni ko rgan (1624-yil 7-sentyabr). Bu	
ʻ ʻ ʻ
ekspeditsiya  tafsilotlari   va  xotiralarini   u  o zining  «Fezleke»   asarida  bayon  qiladi.	
ʻ
Ular   qo‘shin   bilan   Mosulga   kelganlarida   (1626   yil   avgust-sentyabr)   otasi   vafot
etib,   Camii   Kebir   qabristoniga   dafn   etilgan.   Otasining   o‘limidan   bir   oy   o‘tgach,
ular bilan bir xil ekspeditsiya safida xizmat qilgan amakisi ham Nusaybin-Cerahlu
hududida   vafot   etdi.   Shundan   so‘ng,   Katip   Chelebiy   armiyada   xizmat   qilgan
boshqa   qarindoshi   bilan   Diyarbakirga   keldi.   U   Diyarbakirda   qolayotganida
otasining   do stlaridan   Mehmed   Halife   ismli   oliy   mansabdor   shaxs   tomonidan	
ʻ
Otliqlar javobiga tayinlanadi va Istanbulga qaytib keladi (1627-1628). Bu yerda u
Qodizodaning   darslarini   kuzatishni   boshladi.   Shu   yili   Erzurum   qamalida
qatnashgan. Erzurumdan Tokatga qaytayotganda qo‘shin bilan qish faslining kirib
kelishi sababli katta qiyinchiliklarga duch keldi.
Katip   Chelebiy   Husrov   Poshoning   safida   bo lib,   1630-yilda   Hamedon   va	
ʻ
Bag dod   ekspeditsiyalarida   qatnashgan.   Bu   ekspeditsiya   haqida   o‘zi   tashrif	
ʻ
buyurgan shahar va viloyatlar, Cihannuma va Fezlekeda qo‘shin tomonidan bosib
olingan   shaharlar,   qal'alar   va   poligonlar   haqida   ma’lumot   beradi.   U   Bag‘dod
qamalida qo‘shinning daftarini saqlagan. Ekspeditsiyadan so‘ng Istanbulga qaytib,
Kadizodaning ma’ruzalarida qatnashdi. Bu davrda Qodizodadan «Tafsir», «Ihyo-i
6 Ulum»,   «Sherh-i   Mevakif»,   «Durer»   va   «Tarikat»ni   (Tarikat-i   Muhammediyye)
o qidi.   1633-1635   yillarda   Halab   ekspeditsiyasi   chog‘ida   hajga   borish   imkonigaʻ
ega bo‘ldi.
Hech   qanday   to‘qnashuv   yoki   kampaniya   bo‘lmaganida,   u   o‘zining   bo‘lajak
buyuk   asari   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘alkutub   va-l-funun»ni   o‘rganish   uchun
Halabdagi   kitob   do‘konlari   va   kutubxonalariga   tashrif   buyurdi   biografik   va
bibliografik asosni tashkil etadigan eslatmalar boshlandi. Halab yurishi yillarida u
ikkinchi qo l kitob sotuvchilarida kitob yig ish va qo lga kiritgan xazinani  o qish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali   o zini   takomillashtirdi.   Qaytgandan   keyin   bir   qish   Diyarbakirda   qolib,   u	
ʻ
yerda   olimlar   va   ziyolilar   bilan   uchrashdi.   1635-yilda   Murod   IV   bilan   Revan
ekspeditsiyasida qatnashgan. O‘n yilga yaqin turli urushlarda qatnashib, Istanbulga
qaytib keladi va turli sohalardagi ilm-fanga qiziqadi.
Mustafo   Afandi,   Ayasofya   o‘qituvchisi   (ma’ruzachi)   Abdulla   Afandi   va
Sulaymoniya   o‘qituvchisi   Mehmed   Afandidan   saboq   oldi.   Mustafo   afandini
xo‘jayin qilib oldi. O‘zi o‘rganar ekan, ko‘plab shogirdlarga ham saboq berdi.
1645-yilda   Krit   ekspeditsiyasidagi   ishtiroki   tufayli   u   xaritalar   qanday
yaratilganligini   tekshirish   va   ushbu   mavzudagi   ishlarda   chizilgan   xaritalarni
ko‘rish   imkoniyatiga   ega   bo‘ldi.   Bu   orada   u   ishni   tashlab,   uch   yil   davlatda
ishlamadi.   Shu   uch   yil   davomida   u   bir   qancha   shogirdlariga   turli   fanlardan
ma’ruzalar   o‘qidi.   Bu   vaqt   ichida   u   tez-tez   kasal   bo‘lganligi   sababli,   u   turli   xil
tibbiy kitoblarni o‘qidi. U o‘zining ko‘plab asarlarini shu yillarda yozgan.
O‘limi haqida
Katip   Chelebiy   1657-yilda   vafot   etdi.   Uning   qabri   Vefadan   Unkapanidagi
Unkapani ko‘prigiga olib boruvchi katta ko‘chaning o‘ng tomonida joylashgan.
Katip Chelebiy mehnatkash, yaxshi  xulqli, kam gapiradigan, ko‘p yozadigan
obro‘li shaxs sifatida tanilgan. U arab va fors tillarini, lotin tillarini ham bilardi. U
Usmonlilar imperiyasida G‘arb ilmlariga juda qiziqqan va bu ilmlarni Sharq ilmlari
bilan qiyoslagan va sintez qilgan birinchi turk olimlaridandir. 2009-yil YuNESKO
7 tomonidan   uning   tavalludining   400   yilligi   munosabati   bilan   Katip   Chelebiy   yili
deb e’lon qilindi 6
.
Geografiyaga oid asarlari:
- Levamiu’n-Nur fi Zulmeti Atlas Minur
- Müntehab-i Bahriye (Kitob-i Bahriye)
- Cihannuma
Tarix bo‘yicha yaratgan asarlari
1. Fezleket Akval'l-Ahyar fi ilmi't-tariyh ve’l-ahbar: muqaddima, uch usul va
keyingi so‘zdan iborat arabcha fezleke. Bu asar  bizda mavjud bo‘lmagan 1300 ta
qo‘lyozma   manbalardan   foydalangan   holda   yozilgan;   U   borliqlarning   ibtidosi,
payg‘ambarlar va hukmdorlar tarixi sifatida umumlashtirish mumkin bo‘lgan tarix
kitobidir.
2. Turkcha Fezleke
3. Tuhfet al-Kibar fi Esfari al-Bihor (Tuhfetu'l-Kibar fi Esfari'l-Bihor)
4.   «Takvîmü’t-tevarih»:   1648   yilgacha   bo‘lgan   voqealarning   xronologik
izohini o‘z ichiga oladi. Asar arab va fors tillarida nashr etilgan; U italyan, lotin va
frantsuz tillariga tarjima qilingan.
5. «Tarih-i Frengi» tarjimasi
6. «Revnaku’s-Saltana» (Târih-i Kostantiniyye va Kayâsire) tarjimasi.
7. Dusturü'l-Amel li Islohi'l-halil
8.   «Irshadü’l-Hiyafa   ilo   Tarihi’l-Yunon   ve’r-Rum   ve’n   Nasaro»   (Yunon,
Yunon va Xristian tarixi haqidagi haqiqatni ko‘rsatish) risolasi.
Bibliografiya bo‘yicha yaratgan asarlari
1. Keshf el-Zunun an Asami el-Kutub ve el-Fununun: Bu arab tilida yozilgan
15   000   ga   yaqin   kitob   va   10   000   ga   yaqin   mualliflarni   tanishtirgan   yirik
bibliografiya ensiklopediyasi.  Misr, Germaniya va Istanbulda nashr  etilgan. Lotin
va   frantsuz   tillariga   tarjima   qilingan.   Bu   kitoblar   (kutub)   va   ilmiy   fanlarni
(fununun) o‘z ichiga olgan, fanlarni sanash va taqsimlashni o‘z ichiga olgan keng
6
  Katip Çelebi Kimdir? Hayatı, Eserleri" . www.turkedebiyati.org. 17 Mayıs 2021 tarihinde   kaynağından   arşivlendi.
Erişim tarihi: 14 Nisan 2022.
8 mazmunli   asardir.   Keyinchalik   muallif   tomonidan   «Keshfü'z-Zunun   an   Esamu'l-
Kütübi ve’l-Fununun» deb nomlangan 7
.
2. Sullemü'l-Vusul ilo Tabakati'l-Fuhul.
3. Câmi el-Mütun Min Cüll el-Fununun
Din bo‘yicha yaratgan asarlari
1. Mizanu'l-Hak fi İhtiyâri'l-Ehakk
2.  Ilhom  al-Mukaddes  Min   al-Feyz  al-Akdes   (el-Ilhamu'l-Mukaddes   Mine’l-
Feyzi'l-Akdes) risolasi.
Ijtimoiy, madaniy va folklor
1. Tuhfetü el-Ahyâr fi el-Hikem ve el-Esh'âr (Tuhfetü'l-Ahyâr fi'l-Hikem ve’l-
Emsal ve’l-Esh'âr)
2. Dürer-i Müntesire ve’l Gurer-i Müntesire (Sochilgan marvaridlar va tarqoq
yulduzlar)
3. Recmü'r-Racim Bi's-Sîn ve’l-Cim
4. Bayzoviy tafsirining sharhi
5. Muhammadiyya sharhi
6. Qonunlar kodeksi
7. Tamaki risolasi
7
  "Kâtip Çelebi, Ke f-el-Zunun (Osmanlica .doc formatli)"ș . 23 Şubat 2006 tarihinde  kaynağından  arşivlendi.
9 1.2. Mustafo Abdulloh (Katip Chelebiy) fanda Sharq va G‘arbni
birlashtirgan daho
Turk-Islom tafakkurining muhim namoyandalaridan Katip Chelebiy (1609-
1657) haqidagi akademik tadqiqotlar soni keyingi yillarda ortib bormoqda. Ulardan
biri prof. Dr. Nurettin Gemiji tomonidan yozilgan   «Katip Kelebi: Ilm-fanda Sharq
va G‘arbni birlashtirgan daho» nomli asar  1609-yilda Istanbulda tug‘ilgan va qisqa
umriga   ko‘plab   asarlarni   sig‘dirgan   Katip   Chelebiyning   asl   ismi   Mustafodir.
Otasining ismi Abdulloh, XVII asrda iz qoldirgan muhim nomlardan biri, ayniqsa
tarix, tarjimai hol, geografiya, astronomiya va matematika bo yicha ko plab asarlarʻ ʻ
yozgan   nodir   Usmonli   yozuvchilardandir.   Tafakkurining   eng   muhim   xususiyati
o zi yashagan jamiyat va davlatning ahamiyati bo lib, o z davrida yoki undan oldin	
ʻ ʻ ʻ
Usmonli   davlati   va   ijtimoiy   tuzumini   bezovta   qilgan   muammolar   bilan
shug ullangan va bu muammolarga yechim topishga harakat qilgan. .Shu sababli u	
ʻ
yozgan   deyarli   har   bir   mavzu   o‘sha   davrda   yuz   berayotgan   bir   masalaga   javob
berish   maqsadida   yozilgan   va   bu   ma’noda   Katip   Chelebiy   ham   o‘zi   yashagan
davrning   guvohi   bo‘lgan   mulohazali   mutafakkir.   Ushbu   mavzu   bo‘yicha   asosiy
manbalardan   foydalangan   holda   boy   akademik   adabiyotlar   bilan   tayyorlangan
tadqiqot;   Mavzular   ixcham   tarzda   muhokama   qilinib,   Katip   Chelebiyning   hayoti,
ilmiy shaxsiyati, tafakkur olami va ijodi turli jihatlardan akademik nuqtai nazardan
ko‘rib chiqildi.
Usmonlilar   imperiyasi   tarixidagi   muhim   shaxslardan   biri   bo‘lgan   Katip
Chelebiyning  hayoti  haqida   ko‘p  narsa   aytish  mumkin.  U  nafaqat   islom  olamida,
balki   G‘arb   olamida   ham   o‘z   asarlari   bilan   tanilgan.   Unga   G‘arbda   bunday
e’tirofga   sazovor   bo‘lgan   narsa   uning   nafaqat   Sharqqa   asoslangan,   balki   G‘arb
uchun ham ufq ochuvchi biografik va bibliografik asarlaridir. Katip Chelebiy faqat
diniy ilmlar sohasida yozilgan asarlar va mualliflar haqida emas, balki ilmning turli
sohalarida yozilgan kitoblar haqida ham bibliografik ma’lumotlar bilan tanishtirdi.
Shuningdek,   islom   ilmlari   bilan   bir   qatorda   aqliy   ilmlarni   ham   o‘rganish
kerakligini   ta’kidlab,   islom   ilmlarini   to‘g‘ri   tushunish   va   bu   ilmlarga   amal   qilish
uchun aqliy ilmlar vojib ekanligini ta’kidladi.
10 Katip   Chelebiy   ruhoniylar   tabaqasiga   mansub   mansabdor   shaxs   bo lsa-da,ʻ
Usmonli ilm-fan va madaniy hayotida iz qoldirgan; U tarix, geografiya, biografiya,
astronomiya,   matematika,   bibliografiya,   falsafa   va   hokazo   sohalarda   turli   asarlar
yaratdi.   Katip   Chelebiy   islom   madaniyatini   olib   yurgan   buyuk   shaxsdir.   O z	
ʻ
davrida   yozilgan   asarlarni   yetarli   emas   deb   topgan   va   Yevropa   asarlaridan
bahramand bo lib, Sharq va G arb madaniyati o rtasida ko prik vazifasini o tagan	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
holda ko plab yangiliklar kiritgan Katip Elebi Usmonli ilm-fan hayotida uyg onish	
ʻ ʻ
davrini olib keldi.
Katip Chelebiyni alohida ajratib turadigan narsa; Ilm o‘rganish, o‘rgatish va
bu   bilimlarni   keyingi   avlodlarga   yetkazishda   ko‘rsatgan   mehnatsevarligi,   o‘zi
boshlagan  ishini  oxirigacha  olib borishga  intilishidir, buni  biz g‘ayrat  va g‘oyaga
amal qilish deb ataymiz. Ular Katip Chelebiydek mashhur bo‘lmasalar ham, davr
olimlari  orasida mashhur  bo‘lgan ko‘plab olimlar  hech  bir  yozma asar  qoldirmay
hayotlarini   yakunladilar.   Afsuski,   tadqiqot   sohalariga   o‘z   hissasini   qo‘shadigan
olimlar, san'atkorlar, shoirlar, yozuvchilar va ma’murlar ko‘p; Ilm, fikr va ilmlarini
o‘zlari bilan qabrga olib ketishdi. Katip Chelebiy 49 yillik hayoti davomida nafaqat
ko plab   shogirdlar   tayyorlab,   bilimlarini   ularga   o tkazdi,   balki   o zidan   keyin	
ʻ ʻ ʻ
kelgan mahalliy va xorijiy olimlar uchun ham ilhom manbai bo ldi.	
ʻ
O‘z davrining umumiy ta’lim yondashuvidan farqli o‘laroq, jiddiy madrasa
ta’limi   olmadi;   Keyingi   yillarda   u   o‘zini   autodidaktik   usul   bilan   tarbiyaladi.   Bu
davrda u keksa yoshiga qadar xususiy muallimlardan shaxsiy saboq olib, ta’limini
davom   ettirdi.   O‘qib   yurgan   kezlarida   dars   berib,   ko‘plab   shogirdlarni
tarbiyalagan.
Biz ko‘rib chiqadigan ish; U kirish, besh bob, xulosa va ilovadan iborat.
Kirish   qismida   (13-14-betlar);   Asar   mavzusi,   maqsadi,   yozilish   maqsadi
kabi masalalar aytiladi.
Birinchi   bobda   (15-61-betlar);   Katip   Chelebiyning   hayotligi   davridagi
Usmonli   imperiyasining   ahvoli,   «Katip   Chelebiy,   Chalabilar   davrining   quyoshi»
unvoni bilan; Katip Chelebiyning hayoti, ta’limi, ilmiy shaxsi va shaxsiyati haqida
ma’lumotlar berilgan.
11 Shu   o‘rinda   uning   ilmiy   shaxsiga   o‘zining   ahamiyati   tufayli   to‘xtalib
o‘tmoqchimiz:
Oldin   Usmonli   qo shinida   askar   bo lib   xizmat   qilgan   Katip   Chelebiy,   IV.ʻ ʻ
Murodning   Revan   ekspeditsiyasidan   (1634)   so ng   u   o zini   butunlay   ilm-fanga	
ʻ ʻ
bag ishladi. Bu qaror bilan, kampaniyadan Istanbulga qaytganidan so‘ng Halabda	
ʻ
bo‘lganida,   u   yerdagi   ikkinchi   qo‘l   kitob   sotuvchilardagi   kitoblarni   ko‘zdan
kechira boshladi va bu kitoblar haqida qaydlar tuta boshladi. Istanbulga qaytgach,
qarindoshi   vafotidan   keyin   meros   qolgan   merosning   salmoqli   qismi   bilan
kutubxona   tashkil   qildi   va   bu   kitoblarni   o‘qib   chiqdi.   Uning   qiziqishi   tarix,
geografiya,   o‘lim   va   qatlam   sohalarida   yozilgan   kitoblarga   ko‘proq   bo‘lib,   bu
mavzularda   yozgan   ko‘plab   muhim   asarlar   ham   buning   tabiiy   natijasidir.
Atrofidagi   ustozlardan   ilm   o‘rgangan   Katip   Chalebi   bu   davrda   juda   ko‘p   kitob
o‘qigan va endi o‘zi ham ma’ruza qila olgan.
Ikkinchi bob (62-68-betlar); U «Katip Chelebiy va uning atrofidagi dunyo»
deb nomlangan. Katip Chelebiy o z davrida davlat idoralari faoliyatining, xususan	
ʻ
Usmonli   imperiyasining   ma muriy   tuzilmasidagi   pasayish   va   kadrlar   sifatining	
ʼ
pastligini davlat xizmatida shaxsan o zi boshdan kechirgan holda kuzatgan. Katip	
ʻ
Chelebiy   Usmonlilar   saltanatining   ulug‘vor   kunlari   ortda   qolganini   ko‘rib,
davlatning avvalgi  kuch va qudratiga qaytishi  uchun nima qilish  kerakligi  haqida
o‘yladi va bu yo‘nalishda asarlar yaratdi.
Ufuncu bobida (69-80-betlar); «Katip Chelebiyning ustozlari» unvoni ostida
A’rec   Mustafo   Afandi,   Kadizade   Mehmed   Afandi,   Vaiz   Veli   Afandi,   Kefi
Mehmed   Afandi,   Abdulloh   Afandi,   Ermenek   Molla   Veliyuddin   muftiysi,   Katip
Chelebiy   ta’lim   hayoti   davomida   ulardan   saboq   olgan   Mehmed   Ixlasiy   kabi
ustozlari haqida ma’lumot berilgan. Ustozlaridan Kadizoda Mehmed afandi Katip
Chelebiyning   yaxshi   ta’lim   olishini   ta’minlab,   ilm-fanda   ma’lum   darajaga
yetishiga yordam bergan 8
.
Mehmed   Ixlasi   afandi   ismli   ustozi   Katip   Chelebiyga   G arbdagi   asarlarni	
ʻ
ko rib   chiqishda   yordam   bergan.   Ayniqsa,   geografik   asarlarni   tayyorlashda   Katip	
ʻ
8
  Gemici, Nurettin. Kâtip Çelebi: Doğu’yu ve Batı’yı İlimde Birleştiren Bir Dehâ, İlke Yayınları,   İstanbul, 2021, 120
sayfa, ISBN: 9786257286060
12 Chelebiyning xizmatlari katta bo‘lgan.
To‘rtinchi   bobda   (81-102-betlar);   Tarix,   tarjimai   hol,   astronomiya,
bibliografiya, falsafa, geografiya kabi sohalarda «Katip Chelebiyning g‘oyalari va
asarlari»   nomi   ostida   o‘nlab   asarlar   yozgan   Katip   Chelebiyning   asosiy   asarlari,
ularni yozish sabablari, qaysi mavzularda ushbu asarlar ko‘rib chiqilgan.
Shu o‘rinda uning «Jihannuma» va  «Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-
l-funun»  asarlari ahamiyatidan kelib chiqib ma’lumot bermoqchimiz.
Cihannuma: Katip Elebining geografiyaga oid asari. Usmonli davlatlarining
birinchi   sistematik   geografiya   kitobi   bo‘lgan   Cihannuma   turli   fan   sohalari   bilan
qiziqqan  Katip   Chelebiyning   eng   muhim   asarlaridan   biridir.  Cihannuma   Usmonli
geografiyasida yangi iz ochdi. Katip Chelebiy tomonidan ko‘plab G‘arb geografiya
kitoblaridan foydalangan holda tayyorlangan va Usmonlilarning klassik geografiya
tushunchasini   o‘zgartirgan   «Jihannuma»   Usmonlilarning   dunyoga   qarashlariga
ta’sir qildi 9
.
«Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun» :   Bu   Katip   Chelebiyning
eng mashhur asaridir. Asar arab tilida yozilgan bo‘lib, keng qamrovli bibliografiya
va   fanlar   ensiklopediyasi   xarakteridadir.   Asarda   15   mingga   yaqin   kitob   va
risolalarning   nomlari   va   mualliflik   ma lumotlari   keltirilgan.  ʼ «Kashf   az-zunun   ‘an
asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   G‘arbdagi   islom   manbalari   bo‘yicha   tadqiqot   olib
boradiganlar   uchun   asosiy   ma’lumotnoma   bo‘lib,   islom   ensiklopediyasi
g‘oyasining   paydo   bo‘lishida   ham   ta’sir   ko‘rsatdi.   Usmonli   ilm   tarixida   birinchi
marta   Katip   Chelebiy   bir   kitobda   15   mingga   yaqin   asarni   taqdim   eta   oldi.   Arab
tilida   yozilgan   juda   keng   qamrovli   tarjimai   hol   kitobi   bo‘lgan   bu   asarda   avval
asarning   nomi,   so‘ngra   muallifning   ismi   va   vafot   etgan   sanasi,   so‘ngra   asarning
mualliflik   huquqi   sanasi   haqida   ma’lumot   beriladi.   asar   qaysi   tilda   yozilgan   va
uning   mavzusi   ko‘rsatilgan.   Ish   prof.   Dr.   Sharafeddin   Yaltkaya   va   Kilisli   Rifat
Bilge tomonidan tayyorlangan Arapfa matni turli sanalarda nashr etilgan (1-2-jild,
MEB   nashrlari,   Istanbul   1941-1943;   jild   1-2,   MEB   nashrlari,   Istanbul   1971-72;
jild.   1-2   ,   TTK   nashrlari,   Anqara   2014).   Yana   bu   asar   Rüştu   Balji   tomonidan   5
9
  Gemici, Nurettin. Kâtip Çelebi: Doğu’yu ve Batı’yı İlimde Birleştiren Bir Dehâ, İlke Yayınları,   İstanbul, 2021, 120
sayfa, ISBN: 9786257286060
13 jildga   tarjima   qilingan   va   Tarix   fondi   Yurt   nashrlari   tomonidan   nashr   etilgan   (1-
nashr, Istanbul 2007; 2-nashr, Istanbul 2017).
Beshinchi   bobda   (103-107-betlar);   «Katip   Chelebiy   va   Evliya   Chelebiy»
sarlavhasi   bilan   Evliya   Chelebiy   va   Katip   Chelebiy   turli   nuqtai   nazardan
solishtiriladi.   Ularning   ikkalasi   ham   katta   hajmli   deb   hisoblash   mumkin   bo‘lgan
asarlar   yaratgan.   Biroq,   ikkalasi   ham   turli   sohalarda   bo‘lganligi   sababli,   ular   bir-
biridan juda ko‘p afzalliklarga ega. Evliya Chelebiyning afzalligi shundaki, uning
«Sayohatnomasi» erta nashr etilgan.
Xulosa   (108-110-betlar)   qismida   tadqiqotga   umumiy   baho   berildi   va
tadqiqot yakunlandi.
Ilovada   (111-114-betlar)   «Katip   Chelebiy   asarlaridan   saylanmalar»
bo‘limida «Kefuz-zunun» da zikr qilingan ikki kitob kiritilgan. 
Xulosa   qilib   aytganda,   ushbu   tadqiqot:   Mavzular   tizimli   va   yaxlit
muhokama   qilingani,   juda   boy   ilmiy   adabiyotlardan   foydalangan   holda
tayyorlanganligi,   muallifning   mavzuni   o‘zlashtirishi,   o‘ziga   xos   mulohazalari   va
o‘ziga xosligi kabi sabablarga ko‘ra mavzuga qiziqish uyg‘otadigan kitobdir. uning
baholashlari va bu sohadagi ilmiy tadqiqotlarga jiddiy hissa qo‘shishi akademik va
tadqiqotchilar uchun muhim ma’lumotdir 10
.
10
  Gemici, Nurettin. Kâtip Çelebi: Doğu’yu ve Batı’yı İlimde Birleştiren Bir Dehâ, İlke Yayınları,   İstanbul, 2021, 
120 sayfa, ISBN: 9786257286060
14 II BOB. MUSTAFO ABDULLOH (KATIP CHELEBIY)NING  «KASHF
AZ-ZUNUN ‘AN ASOMI ‘AL KUTUB VA-L-FUNUN»  BIBLIOGRAFIK
ASARINI AHAMIYATI
2.1. Mustafo Abdulloh (Katip Chelebiy)ning geografik tadqiqotlari
Usmonlilar   davrida   geografiya   fani   va   uning   ta’lim   va   ta’limiga   oid
o‘zgarishlar   asosan   XVII   asr   boshidan   boshlangan.   Ayniqsa,   bu   ishlanmalarning
bosh   me’mori   Katip   Chelebiy,   o‘z   yoshini   ortda   qoldirgan   va   1608-1658   yillar
oralig‘ida   yashagan   olimlardan   biri,   o‘z   davrining   eng   buyuk   geograflaridan   biri
bo‘lgan Cihannuma. Usmonli geografiyasida yangi davrni ochdi.
Katip Chelebiyning ko‘plab g‘arb geografiya kitoblaridan foydalangan holda
tayyorlangan va Usmonli klassik geografiya maktabini Islom geografiyasi an'anasi
asosida   o‘zgartirgan   «Cihannüma»   asari   Usmonlilarning   dunyoga   bo‘lgan
qarashlarini o‘zgartirdi.
Katip   Chelebiy   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   asarida
Cihannümaning   ikki   qismi   borligini,   birinchi   qismi   faqat   dengizlar,   daryolar,
orollar,   ikkinchi   qismi   esa   alifbo   tartibida   yerlar,   shaharlar   va   ettinchi   bo‘limdan
iborat   ekanligini   ta’kidlaydi.   U   eramizning   XV   asrdan   keyin   kashf   etilgan
mamlakatlar haqida gapirayotganini yozadi.
Qotib   Chalabiy   «Jihannuma»ni   ikki   marta   yozgan.   U   1648-yilda   yozishni
boshlagan birinchi asari mumtoz islom geografiyasiga asoslangan edi. U bu asarini
hali tugatmagan bo lsa-da, Gerardus Merkatorning «Atlasi»ni fransuz dinini qabulʻ
qilgan   Mehmed   İxlasiy   yordamida   lotinchadan   turkchaga   o girib,   yangi	
ʻ
ma lumotlarga   ega   bo ldi   va   1654-yilda   «Jihannuma»ni   ikkinchi   marta   yozishga	
ʼ ʻ
harakat qildi.
Yozilishi   1648-yilda  boshlangan  «Cihannuma»ning  muqaddimasida  umumiy
geografiya   kitobi   bo lishi   ta kidlangan   bo lsa-da,   ishning   Osiyo   qit asidagi	
ʻ ʼ ʻ ʼ
Turkiyaning   sharqiy   chegaralarigacha   bo lgan   hududlar   bilan   chegaralanganligi	
ʻ
ko rinib   turibdi   (Shimolda   Erzurum   viloyati,   janubda   Iroq-Mesopotamiya),	
ʻ
qisqacha kirish bilan.
15 Sharq   va   G‘arbning   har   bir   tomonini   o‘z   ichiga   olgan   geografiya   kitobini
tayyorlashni  maqsad   qilgan Katip  Chelebiy,  qo‘lidagi   mablag‘  yetarli  bo‘lmagani
uchun   dastlab   umidini   yo‘qotdi.   Shuning   uchun   Cihannümaning   bu   birinchi
versiyasi cheklangan hududga tegishli bo‘lib qoldi 11
.
Katip   Chelebiy   1654-yilda   Lotin   tilini   biladigan   fransuz   geografi   Shayh
Mehmed Afandi Ixlasiy yordamida boshqa bir geografiya kitobi Levamiü'n-nur fi
Zulmeti Atlas Minorni tayyorladi. Levamiun-nur fi zulmeti Atlasi Minor - Mehmet
Ihlosiy   bilan   birga   qilingan   Mercator   va   Hondios'   At   minorning   izohli   va   izohli
tarjimasi. Nuruosmaniye kutubxonasi Nu. Bu muallifning 2998-yildagi nusxasi.
Ayni   paytda   u   G arb   geograflaridan   biri   bo lgan   Abraham   Orteliusningʻ ʻ
Theatrum   orbis   terrarum   va   Mercator   Atlas   asarlarini   o rganish   imkoniga   ega	
ʻ
bo lgach,   ushbu   asar   va   xaritalardan   foydalanib,   «Cihannüma»ni   qayta   yozishga	
ʻ
kirishdi.   Ushbu   yangi   Cihannümani   tayyorlayotganda,   Ph.   Shuningdek,   u
Kluveriusning   «Introductio   geographica   vetera   quam   nova»   va   G.   Lorenzoning
«L'univesale  fabrica del  mondo overo cosmografia» (Venetsiya  1582)  asarlaridan
foydalanadi.
Tabiiyki,   Katip   Chelebiy   qadimgi   arab,   eron   va   usmonli   geograflarning
asarlaridan   ham   foydalangan.   «Ikkinchi   dunyo»   dunyoning   dumaloq   ekanligini
isbotlashga   harakat   qiladigan   fizik   geografiyaga   bag‘ishlangan   kirishdan   so‘ng,
Kristofer   Kolumb   va   Magellanning   ekspeditsiyalari   haqida   hikoya   qiladi.   Keyin
Yaponiyadan   boshlab   Osiyo   mamlakatlari   bilan   tanishtiradi.   Bu   ularning   tarixi,
boshqaruv uslublari, iqtisodiyoti va e’tiqodlari haqida ma’lumot beradi. Shu bilan
birga,   u   islom   geograflarining   noto‘g‘ri   ma’lumotlarini   ko‘rsatadi   va   bu
xaritalardan   foydalanmaslikdan   kelib   chiqadi   deb   tushuntiradi.   Bu   ikkinchi
Cihannümada tasvirlangan oxirgi joy Vandir. Birinchi dunyoda Usmonli Yevropa
va   Anadolu,   Ispaniya   va   Shimoliy   Afrikani   qamrab   oladi.   Ikkala   formatda   ham
ko‘plab qo‘shimcha xaritalar mavjud.
«Cihannüma»   mohiyatan   butun   islom   va   nasroniy   geografiyasining   asosi
bo lgan   Ptolemey   (Ptolemey)   nazariyasiga   asoslangan   bo lsa-da,   o sha   paytgacha
ʻ ʻ ʻ
11
  https://yakegm.ktb.gov.tr/TR-12572/katip-celebinin-cografya-calismalari-ve-cihannuma.html  
16 deyarli   qo llanilmagan   G arb   manbalarini   Usmonli   geografiyasiga   joriy   etishʻ ʻ
nuqtai   nazaridan   katta   ahamiyatga   ega,   uning   ko‘plab   nusxalari   dunyoning   turli
kutubxonalarida   keyinchalik   geografiyaga   ishtiyoqmand   bo‘lgan   ko‘chiruvchilar
tomonidan   nashr   etilgan.   Ba’zan   to‘liq   bo‘lmagan   nusxalar   bo‘lsa-da,   ortiqcha
qo‘shimchali   nusxalar   ham   mavjud.   Shu   darajaga   yetdiki,   bu   asarlar   endi   Katip
Chelebiyning   «Cihannüma»sidan   ko‘ra   xuddi   shu   uslubda   tayyorlangan   yangi
«Cihannüma»ga aylandi. Bu an ana XIX asrgacha, zamonaviy G arb geografiyasi	
ʼ ʻ
kirib kelguniga qadar davom etdi va u ta lim muassasalarida o qitila boshlandi.	
ʼ ʻ
17 2.2. Mustafo Abdulloh (Katip Chelebiy)ning  bibliografik   asarining tarixi
Katip   Chelebiyning   bibliografiyaga   oid   asarining   to liq   nomi  ʻ «Kashf   az-
zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun» dir.   Asarda   uch   yuzdan   ortiq   ilm   (ilm)
sohalari o‘z predmeti va foydalari bo‘yicha joriy etilgan bo‘lib, mualliflar, ismlar,
mavzular, boblar, bo‘limlar, bosh gaplar, yozilgan sana, sharh va izohlar berilgan.
bu   sohalarda   yozilgan   kitoblar   bayon   etilgan.   Shunday   qilib,   kitobxonlar   ko‘rib
chiqilayotgan   kitoblar   haqida   ma’lumotga   ega   bo‘ladilar.   Tadqiqotda   o n   to rt	
ʻ ʻ
ming   besh   yuzga   yaqin   kitob   va   risolalar   hamda   o n   mingga   yaqin   muallif   va	
ʻ
sharhlovchilarning   nomlari   tilga   olinadi;   Bu   raqamlar   bajarilgan   ishning   qiyinligi
va   hajmini   ko‘rsatadi.   Shu   sababli,   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-
funun»   bir   ma’noda   XVII   asrga   to‘g‘ri   keladi.   Uni   XI   asrgacha   bo lgan   Islom	
ʻ
olami   va   demak   Usmonli   dunyosining   «Madaniy   atlasi»   deb   ham   ta riflash	
ʼ
mumkin 12
. Shu nuqtai nazardan, asar  Karl Brokkelmanga tegishliligi (1868-1956)
bilan   birgalikda   GAL   deb   qisqartirilgan   Geschichte   der   Arabischen   Literatur   va
nemis tilida yozilgan va Fuat Sezginning (1924-2018) Geschichte des Arabischen
Schriftums   (1924-2018)   arab   tilida   yozilgan   adabiyotlar   bo‘yicha   tadqiqotlarda
yetakchi ma’lumot manbalaridandir 13
.
Ko‘plab   kitob   va   risolalar   (risale)   mualliflarining   hayoti   haqida   ma’lumot
berishi   bilan   nafaqat   bibliografik,   balki   biografik   deb   ham   ta’riflash   mumkin
bo‘lgan  asar   arab tilida  yozilgan. «Mizanu’l  Hakk»dagi   izohiga  qaraganda,  Katip
Chelebiy taxminan yigirma yillik mehnati natijasida  «Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al
kutub va-l-funun» ni yarata olgan.
U   ekspeditsiyadan   Istanbulga   qaytayotganda,   Halabdagi   ikkinchi   qo‘l   kitob
do‘konlaridagi   kitoblarni   ko‘zdan   kechirib,   xarajat   qilish   niyatida   kitoblarning
nomlarini   «ilhom-i   ilahiy» 14
  bilan   yoza   boshladi.   1653-yilga   kelib,   «Ilohiy   ilhom
bilan» to‘plashni boshlagan kitoblari, shu paytgacha ko‘rgan va o‘rgangan tarjimai
holi (tabakat) va tarix kitoblari, shuningdek, barcha kitoblarning nomlarini to‘play
boshladi.   u   shaxsan   yigirma   yil   davomida   ikkinchi   qo‘l   kitob   sotuvchilari   va
12
 Demir, 2005, - b. 42.
13
 Demirayak va Çöğenli, 1995, - b. 230-231, 234-235.
14
 Katip Chelebi, 2001, - s. 143.
18 kutubxonalarda   ko‘rib   chiqdi   va   zarur   tushuntirishlar   bilan   alifbo   tartibida   uch
yuzdan   ortiq   fanlar   (fenn)   nomlari.   Shunday   qilib,   ilmning   barcha   sohalari   va
kitoblar   haqida  umumiy  ma’lumot   berish  maqsadida   ilgari   surgan asariga   «Kashf
az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   deb   nom   berdi.   Asarning
eskizlarini/dastlabki   tadqiqotlarini   ko‘rgan   olimlar   kitobni   oqartirishni   ya’ni
tozalashni   so‘rashgan,   shundan   so‘ng   asarning   «hâ»   harfigacha   bo‘lgan   birinchi
jildi   oqlanib,   o‘sha   davr   olimlariga   taqdim   etilgan.   asarni   chiroyli   deb   topdi   va
yoqdi 15
.
«Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-l-funun» ga Katip Chelebiydan keyin
yashagan   olimlar   tomonidan   ko‘plab   to‘ldiruvchi   qo‘shimchalar   (qo‘shimchalar)
yozilgan   bo‘lib,   ular   orasida   Islom   olamida   yozilgan   bo‘lsa-da,   asarda   tilga
olinmagan   yoki   kiritilmagan   boshqa   kitoblar   ham   bor 16
.   Kitob   Leyptsig,   Misr   va
Istanbulda   anshr   etildi.   Leyptsig   nashri   1835-1858   yillarda   Gustav   Flügel   (1802-
1870)   tomonidan   nashr   etilgan   bo‘lib,   u   asarni   «musulmonlarning   birinchi
ensiklopedik   va   biografik   lug‘ati»   va   «Sharq   (islom)   manbalaridan   bevosita
foydalanishning   eng   muhim   yo‘li»   deb   ta’riflagan.   U   yetti   jildda   nashr   etilgan,
uning yuqori yarmi arabcha matn, pastki yarmi esa xuddi shu sahifaning lotin tiliga
tarjimasi.   Misrcha   nashri   1857-yilda   Buloqda   qilingan.   Buloq   nusxasi   asosidagi
birinchi   Istanbul   nashri   1895-yil,   ikkinchisi   esa   1902-yilga   tegishli.   Asar
Respublika davrida Sherefettin Yaltkaya va Kilisli Rifat Bilge tomonidan, Bagdatli
Ismoil   Poshoning   eslatib   o tilgan   qo shimchasi   bilan   birga   1941-1943   yillardaʻ ʻ
Istanbulda Milliy Maorif Vazirligi tomonidan qayta nashr etilgan.
«Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-l-funun»ning ichki tuzulishi
«Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   «Muqaddima»
(Mukaddime)   va   asarning   bosma   shaklida   bir   necha   jildni   sig‘diradigan   darajada
katta   bo‘lgan   alifbo   tartibida   joylashtirilgan   asosiy   bo‘limdan   iborat.   «Kirish»
«boblar»   deb   nomlangan   beshta   asosiy   bo‘limga   bo‘lingan.   Har   bir   «bob»   turli
sonli bob va boblarni o‘z ichiga oladi.
15
 Kâtip Chelebi, 2001, - b. 148.
16
 Yurtog lu, 2009, - b. 230-231.	
ʻ
19 Har   bir   bobda   beyon   (izoh),   taksim   (bo‘lish),   ilom   (e’lon   qilish),   qism
(bo‘lim), ifhom (hikoya), ifsoh (izoh), telvih (hikoya), alomat (ko‘rsatish), tershih
(tarbiya),   manzara   (hikoya),   feth   (ochilish)   va   matlab   (so‘rov)   kabi   kichik
sarlavhalarni   o‘z   ichiga   oladi.   «Kirish»ning   ahamiyati   bu   yerda   arab   tilida
yaratilganligidir.
U fan va falsafaning (ya’ni Islom olamida) qisqa, ammo foydali tarixidir. Bu
jihatdan  Katip  Chelebiy   turklar   orasida  ilm-fan  tarixini   umumlashtirishga   harakat
qilgan birinchi yozuvchidir 17
. Darhaqiqat, «Muqaddima»ning turli bo‘limlarida ilm
va   fan   (ilm)   ta’rifi,   uning   tug‘ilishi,   tamoyillari,   muammolari,   bilim   va   fandagi
uslub,   yetti   buyuk   va   qadimgi   sivilizatsiyalarda   ilmiy   qarash   kabi   juda   muhim
mavzular   o‘rin   olgan.  Islom   dini,  islomda   ilm-fanning   paydo  bo‘lishi,   fan   ta’limi
va o‘rgatish haqida ma’lumot beriladi, fikrlar bildiriladi.
Bulardan   tashqari   shuni   aytish   kerakki,   «Muqaddima»ning   eng   diqqatga
sazovor   jihatlaridan   biri   Katip   Chelebiyning   Islom   olamida   barcha   ilm   va   ilmlar
yuzasidan   ilgari   surilgan   beshta   tasnifni   muhokama   qilgan   qismidir.   Bu   yerda
fanlarni   turli   nuqtai   nazardan   turlicha   tasniflash   mumkinligi   aytilgandan   so‘ng,
ularning   predmetlariga   ko‘ra   qilingan   beshta   tasnif   zikr   qilinadi.   Bu   tasniflar
bo‘lib,   ulardan   biri   al-Allama   al-Hofidga   tegishli   bo‘lib,   ulardan   ikkitasi   «el-
Fevaidü’l-Hakoniyya»da,   oxirgi   ikkitasi   esa   «Sifâul-Müte’ellim»   va   «Miftohu»
nomli asarlarda keltirilgan.
Inson   ongi   koinotdagi   son-sanoqsiz   shaxslarni   osonlik   bilan   idrok   eta
olmagani uchun, u kishilar orasida topadigan umumiy xususiyatlardan kelib chiqib,
sinflar   yaratadi   va   ularni   shu   sinflar   orqali   cheklab,   anglay   oladi.   Tasniflash
klassifikatsiya   qilingan   jamiyatning   intellektual   tuzilishi   va   xususiyatlarini   o‘z
ichiga oladi. Tasniflash turli  yondashuvlar  orqali  tasniflangan  narsalarni  bilish va
tushunishni   talab   qiladi.   Savodsiz   jamiyatlarda   boshlangan   bu   yondashuv   falsafa
va fan sohalarining ajralmas qismiga aylandi; U bugungi arxivlardagi institutsional
tuzilmalarni   va   kutubxonalardagi   universal   ma’lumotlarni   tasniflash   bo‘yicha
tadqiqotlarga aylandi.
17
 Adivar, 2000, - b. 148-149.
20 Katip Chelebiy asarini tanlash sabablari: Asar, ayniqsa, bibliografik tadqiq va
aniqlash   bosqichida   Usmonlilar   imperiyasi   chegaralaridagi   yozma   adabiyot
bo yicha tadqiqotlarning asosiy manbalaridan biri bo lib, o sha davrdagi Usmonliʻ ʻ ʻ
kutubxonalaridagi   kitoblar   soni   ko pi   bilan   uch-yilda   besh   mingga   yetgan.	
ʻ
Ulardan,   Katip   Chelebiyning   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»
muqaddimasi   14.500   kitobni   o‘z   ichiga   oladi.   Tadqiqot,   Katip   Chelebiyning
«Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»dagi   tasnifida   o‘z   ichiga   olgan
Islom va Usmonli imperiyasi madaniyatiga qaratilgan.
Ta’sir   qilganligi   haqidagi   gipotezani   hujjatli   skanerlash   va   tavsiflash   usuli
bilan   tasdiqlashga   harakat   qilindi.   Aslini   olganda,   bu   ta’sirni   Katip   Chelebiyning
bibliografik   asarida   ham   bilim/ilm   tasnifi   haqidagi   qarashlarida,   ham   asarning
alifbo asosiy tartibida ko‘rish mumkin.
Koinotdagi   son-sanoqsiz   mavjudotlarni   birma-bir   idrok   eta   olish   inson
aqlining   kuchi   va   imkoniyatidan   tashqaridadir.   Shu   sababli,   inson   ongi   son-
sanoqsiz   shaxslar   orasida   topishi   mumkin   bo‘lgan   ba’zi   umumiy   xususiyatlar
asosida   sinflarni   yaratadi   va   ularni   shu   sinflar   orqali   cheklab,   anglay   oladi.   Shu
tariqa,   ko‘p   sonli   shaxslarni   ular   orasida   uchraydigan   umumiy   belgilarga   qarab
sinflarga bo‘lish va tartibga solish «tasniflash» deyiladi. Tasniflash inson ongining
eng   yuqori   darajadagi   operatsiyalari   va   qobiliyatlaridan   biridir;   U   kuzatish,
o‘xshatish,   taqqoslash   va   mavhumlashtirish,   hatto   umumlashtirish   kabi   boshqa
yuqori   darajadagi   aqliy   jarayonlar   bilan   birga   sodir   bo‘ladi.   Chunki   tasniflash
tasniflanayotgan   shaxslarga   xos   xususiyatlar   yoki   sifatlarni   aniqlashdan,   ya’ni
kuzatishdan   boshlanadi.   So‘ngra   bu   xususiyatlarning   o‘xshash   va   o‘ziga   xos
xususiyatlari ochib beriladi, ya’ni o‘xshashlarini birlashtirib, qiyoslaydi.
O‘xshashlikni   ko‘rsatadigan   umumiy   holatlar   va   xususiyatlar   aniqlanadi   va
qayd   etiladi   va   ko‘plab   shaxslar   uchun   umumlashtiriladi.   J.   D.   Bernal   (2007   yil,
51-bet)   tasniflash   va   o lchash   texnikasi   sof   kuzatishdan   kelib   chiqqanligini,	
ʻ
tasniflash   «yangi   hodisalar   to plamini   tushunish   yo lidagi   birinchi   qadam»	
ʻ ʻ
ekanligini   va   «biror   narsa   qilishdan   oldin   ularni   tartibga   solish   zarurligini»
ta kidlaydi.   yangi   hodisalar   bilan».   Darhaqiqat,   bu   barcha   aqliy   operatsiyalarni	
ʼ
21 bajarishda induksiya jarayoni ham qo‘llaniladi. Darhaqiqat, induksiyaning ma’nosi
birlik   holatlarni   tasniflash   va   tartiblash   orqali   umuminsoniy   tamoyilga   yoki
umumiy qonunga erishishdir.
Ushbu Kurs ishining maqsadi Katip Chelebiyning  «Kashf az-zunun ‘an asomi
‘al   kutub   va-l-funun»   bibliografik   asaridagi   tasnif   hodisasini   tushuntirishdir.   Bu
maqsadni  amalga oshirish uchun avvalo tasniflash tarixi tarixdan oldingi  davrdan
boshlab,   falsafa,   ilm-fan,   kutubxona   va   arxiv   sohalari,   keyin   esa   Islom   olami   va
Usmonli   tadqiqlari   nuqtai   nazaridan   juda   umumiy   ma noda   aniqlanadi.   Imperiyaʼ
aniqlanadi.
Katip   Chelebiyning   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»
bibliografik   asaridagi   tasnif   hodisasi   tasniflash   ishlari   asosida   tushuntiriladi.
Aristotel   islom   ulamolarining   tasnifshunoslik   ilmining   ilg‘orlaridan   biri   bo‘lib,
islom faylasufi va ulamolari undan o‘rnak olganini aytadi. Islom olamidagi tasnif
hodisasini asoslash va tushunish va bu tadqiqot maqsadini aniq va tushunarli qilish
uchun   Aristoteldan   oldingi   va   keyingi   faylasuf   va   olimlarning   tasnifga   oid
qarashlarini tushuntirish zarur edi. Islom olamidagi tasnifni asoslash  va tushunish
uchun shu yo‘ldan borish zarur edi. Tadqiqot gipotezasi shundan iboratki, har bir
tasnif   tayyorlanayotgan   davrning   ta lim,   ilm-fan,   madaniyat   va   ijtimoiy	
ʼ
tuzilmasiga   bog liq   bo lganligi   sababli,   Katip   Chelebiyning  	
ʻ ʻ «Kashf   az-zunun   ‘an
asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   nomli   asaridagi   tasniflash   yondashuvi   islom   va   ilm-
fandagi tasnif tadqiqlarini aks ettiradi. Asar namuna bo‘lgan Usmonli madaniyati.
Katip   Chelebiy   1624-1635   yillar   oralig‘ida   Usmonli   imperiyasining   Terjan,
Bag‘dod,   Erzurum,   Hemedan-Bag‘dod   va   Revan   ekspeditsiyalarida   taxminan   o‘n
yil   davomida   kengash   idoralarida   kotib   sifatida   qatnashgan.   Urushlar   paytida   u
1626-yilda   Mosulda   bir   oy   ichida   otasi   va   amakisini   yo‘qotdi.   Umrining   bu
davrining eng muhim voqealaridan biri, har safar urushlardan qaytgan Istanbuldagi
Fotih   masjidida   va’zlarini   tinglay   boshlagan   davrning   mashhur   voizi   Qodizoda
ta’sirida ilmga yuz tutganligidir. 1628-yildan boshlab u imkoniyatga ega bo‘ldi.
Murat   IVning  1635-yildagi  Revan   yurishi,   Katip  Chelebiyning  zobit  sifatida
qatnashgan   oxirgi   urushi   edi.   Shundan   so‘ng,   o‘z   ta’biri   bilan   aytganda,   «kichik
22 jihoddan katta jihodga qaytish», ya’ni qolgan umrini ilm va ilmga sarflashga qaror
qiladi.   Shu   tariqa   uning   hayotining   uchinchi   bosqichi,   ya’ni   olimlik   davri
boshlanadi.   Ammo   Katip   Chelebiy   bu   davrda   davlat   xizmatchisi   bo lib   xizmatʻ
qilishda   davom   etdi   va   hatto   o zi   ishlagan   safda   ko tarilish   (bosh   xalifa   bo lish)	
ʻ ʻ ʻ
uchun, keyin esa o zini butunlay bag ishlash niyatida kurash va to qnashuvga ham	
ʻ ʻ ʻ
chiqdi. Faqat maosh uchun yozganini unutmaslik kerak.
Katip   Chelebiyning   olimlik   davrini   ikki   bosqichda   tahlil   qilish   mumkin.
Birinchi   bosqich   1635-1645   yillar   oralig‘ida   bo‘lib,   bu   davrda,   o‘z   ta’biri   bilan
aytganda, o‘n yil davomida kechayu kunduz son-sanoqsiz kitoblarni o‘qib, deyarli
barcha   ilmlarni   o‘rgangan   va   o‘rgangan.   Shu   darajadaki,   o‘qiyotgan   kitobini
tugatmoqchi bo‘lib zerikdi.
U quyosh botishidan to tong chiqquncha sham yorug‘ida tinim bilmay mehnat
qildi.   Bu   davrda   u   davrning   bir   qancha   muhim   ustozlaridan   saboq   olsa,   ikkinchi
tomondan,   bir   qancha   shogirdlarga   saboq   bergan.   Tarix,   hadis   va   tafsirga   oid   bir
qancha kitoblar yozishga ham kirishdi.
Ayni paytda bir marta onasidan, bir marta savdogar qarindoshidan ikki marta
meros qolganligi uning olim bo‘lib yetishishini  osonlashtiribgina qolmay, shaxsiy
hayotini tartibga solishga ham yordam berdi.
Chunki   merosning   katta   qismiga   kitob   sotib,   qolgani   bilan   uyini   ta’mirlab,
turmushga chiqdi.
Katip   Chelebiyning   olimlik   davrining   ikkinchi   bosqichi   1646-yilda
boshlanishi   mumkin.   Umrining   oxirigacha   davom   etgan   bu   davrning   xususiyati
shundan   iboratki,   zikr   etilgan-yilda   boshlangan   Krit   urushi   tufayli   matematika,
astronomiya, mantiq, matematika, astronomiya, geografiya, kartografiya va h.k.
Uning diqqat markazida falsafa, tibbiyot, hatto ruhiy tabobat va sehr (ulum-i
garibe)   kabi   sohalarga   qaratilgan,   ya ni   islom   terminologiyasidagi   «aqliy   ilmlar»	
ʼ
bilan   bir   qatorda   «din   ilmlari»ni   ham   qamrab   olgan   holda   bilimini   kengaytiradi.
Shu darajadaki, ratsional fanlar ruhida ularning yagona mashg‘ulotiga aylangan.
O‘zining   so‘nggi   asari   «Mizanu’l-Hakk»da   1656-yil   13-noyabrga   o‘tar
kechasi   tushida   ko‘rgan   Payg‘ambarimiz   haqida   afsuslanish   hissi   bilan   yozadi.
23 Payg‘ambarimiz   unga   «Yo   Payg‘ambar»   nomi   bilan   ishlashni   buyurganlarini
yozgan. Xuddi shu o‘rinda u bu tushni fiqh, tafsir va hadis kabi diniy ilmlar bilan
shug‘ullanar   ekan,   diniy   ilmlarga   e’tibor   bermay,   faqat   aql-idrok   va   riyoziy
ilmlarga   e’tibor   qaratib,   noto‘g‘ri   ekanligiga   ishora   deb   ta’bir   qilgan   va   bu
voqeadan   keyin:   «Uchish   uchun   ikki   qanot   kerak» 18
  deya   yana   diniy   ilm   bilan
shug‘ullanishga   qaror   qildi.   U   o zining   ilmiy   davrining   ikkinchi   bosqichidaʻ
ba zilarini   «o lmas»   deb   ta riflash   mumkin   bo lgan   ko plab   asarlarini   yozgan   va	
ʼ ʻ ʼ ʻ ʻ
ko plab   asarlarini   tahrir   qila   boshlagan,   shuningdek,   ba zi   geografiya   va   tarix
ʻ ʼ
kitoblarini   lotin   tilidan   Usmonli   turk   tiliga   tarjima   qilgan.   shu   davrda   yozgan
asarlarida   foydalanish.   1657-yil   6-oktabr   kuni   tongda   to‘satdan   vafot   etdi 19
.   O‘z
tarjimai   holida   «uzoq   aql   muhlikdir»   deya   haddan   tashqari   aql   tufayli   erta   vafot
etgan o‘g‘lini tilga oladi.
18
 Kâtip Chelebi, 2001, - s. 150-151.
19
 Gökyay, 1991, - b. 9.
24 XULOSA
Xulosa qilib aytganda, adib tarix yozar ekan, his-tuyg‘ularini bir chetga surib,
betaraflikni   qo‘llab-quvvatlagan   Katip   Chelebiy,   Usmonli   imperiyasida   G‘arb
manbalariga murojaat qilganlarning birinchisi edi. U o‘zi qo‘llagan asarlarni tanqid
qilishdan   tortinmadi.   Ham   hayotiy   hikoyasidan,   ham   o‘z   davrining   manbalaridan
kitoblarni   juda   yaxshi   ko‘rganligi   tushunilgan   Katip   Chelebiy   asosan   tarixiy   va
biografik   asarlar   bilan   mashg‘ul   bo‘lgan   va   tarixiy   bir   voqeani   tasvirlash   uchun
ko‘plab kitoblarni aralashtirib yuborgan.
Katip   Chelebiyning   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»
bibliografik   asaridagi   tasnif   hodisasi   tasniflash   ishlari   asosida   tushuntiriladi.
Aristotel   islom   ulamolarining   tasnifshunoslik   ilmining   ilg‘orlaridan   biri   bo‘lib,
islom faylasufi va ulamolari undan o‘rnak olganini aytadi. Islom olamidagi tasnif
hodisasini asoslash va tushunish va bu tadqiqot maqsadini aniq va tushunarli qilish
uchun   Aristoteldan   oldingi   va   keyingi   faylasuf   va   olimlarning   tasnifga   oid
qarashlarini tushuntirish zarur edi. Islom olamidagi tasnifni asoslash  va tushunish
uchun shu yo‘ldan borish zarur edi. Tadqiqot gipotezasi shundan iboratki, har bir
tasnif   tayyorlanayotgan   davrning   ta lim,   ilm-fan,   madaniyat   va   ijtimoiyʼ
tuzilmasiga   bog liq   bo lganligi   sababli,   Katip   Chelebiyning  	
ʻ ʻ «Kashf   az-zunun   ‘an
asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   nomli   asaridagi   tasniflash   yondashuvi   islom   va   ilm-
fandagi tasnif tadqiqlarini aks ettiradi. Asar namuna bo‘lgan Usmonli madaniyati.
«Kashf az-zunun ‘an asomi ‘al kutub va-l-funun» ga Katip Chelebiydan keyin
yashagan   olimlar   tomonidan   ko‘plab   to‘ldiruvchi   qo‘shimchalar   (qo‘shimchalar)
yozilgan   bo‘lib,   ular   orasida   Islom   olamida   yozilgan   bo‘lsa-da,   asarda   tilga
olinmagan yoki kiritilmagan boshqa kitoblar ham bor.
Katip   Chelebiy   «Kashf   az-zunun   ‘an   asomi   ‘al   kutub   va-l-funun»   asarida
Cihannümaning   ikki   qismi   borligini,   birinchi   qismi   faqat   dengizlar,   daryolar,
orollar,   ikkinchi   qismi   esa   alifbo   tartibida   yerlar,   shaharlar   va   ettinchi   bo‘limdan
iborat   ekanligini   ta’kidlaydi.   U   eramizning   XV   asrdan   keyin   kashf   etilgan
mamlakatlar haqida gapirayotganini yozadi.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Rahbariy adabiyotlar:
1. Karimov I.A.Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. -T.:  Ma’naviyat, 2008. -  B.
176.
2. Sh.M.Mirziyoyevning   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   davlatiniʻ
birgalikda barpo etamiz”- T.: Ma’naviyat, 2016,-B. 5. 
Chet el adabiyotlari:
1. “Kâtip   Çelebi,   Ke f-el-Zunun   (Osmanlica   .doc   formatli)	
ș    ” .   23   Şubat   2006
tarihinde  kaynağından  arşivlendi.
2. “Orhan Şaik Gökyay; Kâtip Çelebi, Hayatı-Şahsiyeti-Eserleri” , “Katip Çelebi -
Hayatı ve Eserleri Hakkında İncelemeler”, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1991
3. Adivar, 2000, - b. 148-149.
4. Bayatlı,   Altay   (1   Ocak   2022). ”Osmanlı   ve   Kutup   Stratejisinin   Haritacılık
Tarihi   ve   Coğrafi   Keşifler   Perspektifinden   İncelenmesi   /   Examining   of   The
Ottoman and Polar Strategy from The Perspective of The History of Cartopital
and   Geographical   Discoveries ” .   Kalite   ve   Strateji   Yönetimi   Dergisi:   39-91.   3
Şubat 2022 tarihinde kaynağından  arşivlendi . Erişim tarihi: 3 Şubat 2022 .
5. Britannica   Ansiklopedisi,   Katip   Çelebi   maddesi   13   Kasım   2012   tarihinde
Wayback Machine  sitesinde  arşivlendi
6. Demirayak va Çöğenli, 1995, - b. 230-231, 234-235.
7. Gemici, Nurettin. Kâtip Çelebi: Doğu’yu ve Batı’yı İlimde Birleştiren Bir 
Dehâ, İlke Yayınları,   İstanbul, 2021, 120 sayfa, ISBN: 9786257286060
8. Gökyay, 1991, - b. 9.
9. Kâtip Chelebi, 2001, - s. 143-151.
10. Yurtog lu, 2009, - b. 230-231.	
ʻ
Internet sahifalari:
https://yakegm.ktb.gov.tr/TR-12572/katip-celebinin-cografya-calismalari-ve-
cihannuma.html
26

Mustafo Abdulloh (Katip Chelebi)

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский