Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 14500UZS
Hajmi 144.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

21 Sotish

Mustaqil O’zbekiston davlatining rivojlanishi

Sotib olish
MUSTAQIL O'ZBEKISTON DAVLATINING RIVOJLANISHI
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………..…………………...2
I BOB O’ZBEK DAVLATCHILIGINING SHAKLLANISHI VA 
DASTLABKI TARAQQIYOT BOSQICHLARI
1.1  Mustaqil O’zbekiston davlatining rivojlanishi istiqbollari ………………….4
1.2 O’zbek davlatchiligining tarixiy bosqichlari…………………………………11
II BOB   MUSTAQIL O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TASHKIL 
TOPISHI VA UNING TARIXIY AHAMIYATI
2.1 Mustaqillik arafasida respublikadagi ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy ahvol  
O‘zlikni anglashga intilishning kuchayishi tarixiy shart sharoitlar ………………15
2.2  Mustaqil O‘zbekiston davlatining yuzaga kelishi va mustahkamlanishida Islom
Karimovning tarixiy xizmatlari… ………………………………………………...22
XULOSA…………………………………………………………...…………….29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..30
1 Kirish
Kurs ishining dolzarbligi :    Davlat boshqaruvining paydo bo'lishi insoniyat
tarixida   muhim   uvaffaqiyat   va   sifatiy   yangi   bosqich   bo'ldi.   Davlat   —   insoniyat
sivilizasiyasi   rivojlanishining   mahsuli,   elatlar,   xalqlar   va   millatlar   hayotining
ma’lum   huquq   va   qonunga   asoslanib   tashkil   etishning   siyosiy   shaklidir.   U   o’z
mohiyatiga ko’ra kishilarning talablari va ehtiyojlarini amalga oshirish huquqlarini
himoya   qilish,   amaliyotda   barqarorlikni   o’rnatish   va   saqlashga   mo’ljallangan,
muayyan   aholi   jamoalari   tomonidan   tashkil   etilgan   maxsus   vakolatli   va   qonun-
qoida asosida faoliyat ko’rsatadigan vakillar guruhlari majmuasidir.
Davlat siyosiy va ma’muriy tashkilot sifatida xalqni uyg’unlashtiradi. Davlat
tufayli   jamiyatning   butun   tuzilishi   (iqtisodiy,   huquqiy   normalari,   turmushi,   urf-
odati,   texnikasi   va   bilim   darajasi,   etikasi,   dini,   falsafasi,   ijtimoiy   qarashlari   va
boshqalar)   to’la   kuch   bilan   namoyon   bo’ladi.   Boshqacharoq,   aytilganda,   davlat
boshqaruvida quyidagi ikkita muhim jihatlar hal etilganligini sezish mumkin.
Dunyo   tarixidagi   qadimgi   davlatlarning   paydo   bo'lishi   va   takomillashuvida
O'rta   Osiyo   va   unga   qo'shni   hududlarda   yashagan   xalqlarning   ham   hissasi   katta
bo'ldi.   Dunyo   tarixida   shaharlar,   siyosiy   birlashmalar,   uyushmalar,   keyinroq   esa
davlatlarning   paydo   bo'lishi   uzoq   davom   etgan   jarayondir.   E.V.Rtveladzening
fikricha,   bu   jarayon   turli   xalqlarda   turli   yo'llar   bilan   bo'lib   o'tgan.   Birinchidan,
davlatlar   paydo   bo'lishining   osiyocha   ishlab   chiqarish   usuliga   asoslangan   «Sharq
yo'li»   bo'lib,   unda   iqtisodiyotning   asosini   sug'orma   dehqonchilik   tashkil   etgan;
dehqonchilik   jamoasi   jamiyatning   birlamchi   yacheykasi   edi;   aholining   katta
qismini safarbar etish zarauriyati printsipial boshqaruvchilarni taqazo etgan. Ishlab
chiqarishning   osiyocha   usuli   mil.avv.   IV   ming   yillikdan   milodiy   I   srgacha   yirik
daryolar   vodiylarida   joylashgan   Misr,   Bobil,   Xitoy,   Hindiston,   O'rta   Osiyo   kabi
hududlarda   yoyilgan.   Davlat   tuzilmasining  ikkinchi,  «Yevropacha  yo'li»   Yevropa
hududida   mil.avv.   V   asrdan   boshlab   milodiy   III   asrgacha   qadimgi   yunon
polislarida   mavjud   bo'lgan.   Ularda   xususiy   mulkchilik   shakllanishi   tufayli   kelib
chiqqan   jamiyatning   ijtimoiy   mulkiy   tabaqalanish   jarayoni   (tabaqalar   shakllanish
jarayoni) asosiy omil bo'ldi. Ma'lum bir qabila, elat va xalqqa xos hamda muayyan
2 rivojlanish bosqichlari boshqa xalq va hududlardagi davlatchilik jarayonlariga aslo
mos   tushmaydi.   Shunga   qaramay,   qadimgi   Sharqdagi   ilk   davlatlarning   paydo
bo'lishi va rivojlanishi ko'pgina umumiy jihatlarga ega ekanligini ta'kidlash joizdir.
Aynan   mana   shuning   uchun   ham   O'rta   Osiyoda   ilk   davlatlarning   paydo   bo'lishi
qadimgi   Sharq   davlatchiligi   tarixi   bilan   uzviy   bog'liqdir.   O'rta   Osiyo,   umuman
O'zbekiston   hududlarida   dastlabki   davlatchilikning   paydo   bo'lishi   masalalari
tadqiqotchilar   orasida   hamon   bahslar   sabab   bo'lib   kelmoqda.   Bu   o'rinda   ushbu
jarayonga   asosiy   turtki   bo'lib  yanada   jadallashtirgan   omillarni   aniqlash   nihoyatda
muhimdir.
Kurs ishining maqsadi : O`zbekiston tarixida yangi davr milliy istiqlol davri
boshlandi. O`zbekiston uchun mustaqil  ichki va tashqi siyosat yurgizish, xalqimiz
uchun taqdirini o`zi belgilash, o`zlari uchun munosib turmush yaratish imkoniyati
vujudga keldi.
Kurs   ishining   vazifasi :   O zbekistonning     mustaqillikka     erishishi     osonʻ
kechmagan,  balki  bu  jarayon  yillar davomida  shakllangan  tarixiy,  siyosiy  va
ijtimoiy  omillarning  natijasi  bo ldi.  XX  asrning oxiri   dunyo   xaritasida   ulkan
ʻ
o zgarishlar     davri     bo lib,     ayniqsa,     Sovet     Ittifoqining parchalangan   yillari	
ʻ ʻ
millatlar   uchun   o z   taqdirini   belgilash   imkonini   yaratdi.   Shu   davrda o zbek	
ʻ ʻ
xalqining milliy uyg‘onish ruhiyati kuchayib, istiqlol sari intilish kuchaydi.
3 I BOB O’ZBEK DAVLATCHILIGINING SHAKLLANISHI VA
DASTLABKI TARAQQIYOT BOSQICHLARI
1.1  Mustaqil O’zbekiston davlatining rivojlanishi istiqbollari 
O’zbek   xalqi   davlatchiligi   tarixini   o’rganishning   o’ta   muhimligini   I.
Karimovning   quyidagi   so’zlaridan   bilish   mumkin:   «O’zbekiston   –kelajagi   buyuk
davlatdir.   Bu   mustaqil,   demokratik   huquqiy   davlatdir.   Bu   insonparvarlik
qoidalariga   asoslangan,   millati,   dini,   ijtimoiy   ahvoli,   siyosiy   e’tiqodlaridan   qat’iy
nazar
fuqarolarning huquqlari va erkinliklarini ta’minlab beradigan davlatdir».
Ushbu   masalani   yoritishdan   oldin   davlatchilik   tushunchasiga,   jahon
tarixidagi eng kadimgi davlatlar yuzaga kelishi tajribasiga qisqa bo’lsa ham e’tibor
qilish o’ta o’rinlidir.
Davlat — insoniyat sivilizasiyasi rivojlanishining mahsuli, elatlar, xalqlar va
millatlar hayotining ma’lum huquq va qonunga asoslanib tashkil etishning siyosiy
shaklidir.   U   o’z   mohiyatiga   ko’ra   kishilarning   talablari   va   ehtiyojlarini   amalga
oshirish huquqlarini himoya qilish, amaliyotda barqarorlikni o’rnatish va saqlashga
mo’ljallangan,   muayyan   aholi   jamoalari   tomonidan   tashkil   etilgan   maxsus
vakolatli   va   qonun-qoida   asosida   faoliyat   ko’rsatadigan   vakillar   guruhlari
majmuasidir.
Davlat siyosiy va ma’muriy tashkilot sifatida xalqni uyg’unlashtiradi. Davlat
tufayli   jamiyatning   butun   tuzilishi   (iqtisodiy,   huquqiy   normalari,   turmushi,   urf-
odati,   texnikasi   va   bilim   darajasi,   etikasi,   dini,   falsafasi,   ijtimoiy   qarashlari   va
boshqalar)   to’la   kuch   bilan   namoyon   bo’ladi.   Boshqacharoq,   aytilganda,   davlat
boshqaruvida quyidagi ikkita muhim jihatlar hal etilganligini sezish mumkin.
Birinchidan,   davlat   paydo   bo’lishi   bilan   amaliyot   hayotini   tashkil   etish   va
uni   boshqarishning   tarixan   dolzarb   bo’lgan   yangi   shakllari   qaror   topdi.
Hokimiyatning   vakolatli   shakli   yuzaga   kelib,   katta-katta   ijtimoiy   vazifalarni
bajarish   uchun   keng   xalq   ommasini   safarbar   etishning   tashkiliy   usullari   va
vositalari   ishlab   chiqilib,   doimo   takomillashtirilib   borildi.   Davlat   doirasida
4 aholining   ijtimoiy   jihatdan   farqlanadigan   tarkibiy   tuzilishi   yuz   berdiki,   natijada
urug’,   qabilachilik   aloqalaridan   etnik   va   sinfiy   umumiylikka   o’tish   ta’minlandi.
Shuningdek,   davlat   mavjudligi   tufayli   ijtimoiy   manfaatni   shaxsiy   manfaatdan
ajratib,   uning   ahamiyatliligi   ta’minlandi.   Ijtimoiy   intizom   qaror   topib,   insonning
shaxs   sifatida   ijtimoiy   qiyofasi   birinchi   o’ringa   chiqdi.   Demak,   davlatning   kelib
chiqishi nafaqat tarixiy zaruriyat, balki ijtimoiy taraqqiyot omili ham bo’ldi;
Ikkinchidan,   davlat   ibtidoiy   jamiyatda   mavjud   bo’lgan   boshqaruvdagi
tamoyillarga  barham  berdi.  Oqibatda,  butun  jamoaning  jamiyat  hayotida  bevosita
ishtiroki,   boshqaruvda   jismoniy   zo’ravonligi   emas,   balki   jamoa   fikri   va   obro’si
kuchining   tan   olinishi,   iqtisodiy   majburlashning   yo’qligi   va   boshqa   ko’pgina
tomoyillar yo’qolib ketdi. 1
Jahonda eng qadimgi davlatlar miloddan avvalgi 4-ming yillik oxiri 3-ming
yillik   boshida   Mesopotamiya   va   Misrda,   birmuncha   keyinroq   Gang   daryosi
vodiysida   va   Old   Osiyoda,   Egey   dengizi   havzasida   va   Xuanxe   daryo   vohasida
vujudga kelgan va rivoj topgan.
Qadimgi   Sharqda   davlatlarning   yuzaga   kelishi   jarayoni   juda   murakkab
kechdi va bir necha yuz yilliklarni o’z ichiga olgan uzoq davrga cho’zildi. Chunki,
bu yerda  urug’chilik tuzumi   qoldiqlari   va uning  organlari   tezda o’z  o’rnini  yangi
jamiyatga bo’shatib bermadi.
O’rta   Yer   dengizi   havzasidagi   qadimgi   Gretsiya   va   Rimda   shahar
davlatlaripolislarning   yuzaga   kelishi   va   rivojlanishlari   uchun   butunlay   boshqacha
qulay   sharoit   bo’lgan.   Bu   yerda   polislar   demokratik   (qadimgi   Afinada)   yoki
aristokratik   (qadimgi   Rimda)   xarakterga   ega   bo’lishganlar   va   o’zlarida   mulkning
shaklini   aks   ettirganlar.   Lekin,   antik   dunyodagi   xo’jalikni   rivojlantirish   ehtiyoji,
iqtisodiy   aloqalar   takomillashuvi   asta-sekinlik   bilan   davlatlarning   yiriklashuvini
taqozo   etgan.   Bu   hududda   Etoliy,   Axey   va   boshqa   shahar   —   davlatlari   ittifoqi
bilan   birga   yirik   Ptolemeylar   Misri   va   Salavkiy   davlatlarining   yuzaga   kelishi,
nihoyat   O’rta   Yer   dengizi   havzasida   yagona   Rim   imperiyasining   paydo   bo’lishi
yuqoridagi   fikrimizning   isbotidir.   Ellin   davlatlarida   sharqiy   harbiy-ma’muriy
1
  Karimov I.A. Y u ksak ma’naviyat – engilmas kuch. T.: “Ma’naviyat”, 2008.
5 despotik   imperiyalar   belgilari   o’z-o’zini   boshqaruvchi   shahar-davlatlari   sistemasi
bilan qo’shilib ketgan deyish mumkin.
Davlatchilik   munosabatlari   rivojlanishi   va   shakllarining   ortishi   natijasida
davlat  apparati   ham  murakkablashib  bordi. Soliq tizimi   yuzaga  keldi, kemasozlik
barpo   bo’ldi,   doimiy   armiya   tashkil   etildi   va   b.   Endi   ilgarigi   shahar-davlatlari
apparatiga   xos   senat,   magistratura,   komisiya   va   boshqalar   o’rnida   Rim
respublikadan imperiya tartibotiga o’tdi.
Oliy hukmdor monarx bo’lib qoldi va uning atrofiga asta-sekinlik bilan yirik
yer   egalari,   shaharning   boy   kishilari   to’plana   bordi.   Demak,   jamiyat
takomilllashmoqda   edi.   Davlatning   yiriklashib,   hayotda   muammolar   ko’payib
borishi   bilan   boshqaruvni   takomillashtirish   ehtiyoji   kelib   chiqqan.   Mukammal,
doimo   harakatda   bo’lgan   hujjatlar   ishlab   chiqish   davr   talabi   bo’lib   qolgan.   Bu
hujjatlar   davlat   qonunlari   darajasiga   ko’tarilgan.   qonun   esa   huquq   ma’nosida
davlat hokimiyati oliy organining tartibga solingan qarorlari bo’lib, bularni barcha
fuqarolar, tashkilotlar, uyushmalar va idoralar bajarishga majbur bo’lganlar.
Bobilda   miloddan   avvalgi   1760   yilda   podshoh   Xammurapi   qonunlar
majmuasini qabul qilgan edi. U tarixda Xammurapi qonunlari deb ataladi. Qadimgi
Rimda XP qonunlar  kodeksi, Arab xalifaligida islom  dini  shariat  qonunlari  qabul
qilingan.   Hattoki,   Chingizxon   tomonidan   tuzilgan   deyarlik   ko’chmanchilar
davlatida ham «Yaso» nomi bilan qonunlar majmuasi bo’lgan. «Temur tuzuklari»
dagi «qonun hukmron bo’lgan joyda erkinlik bo’ladi», «Kuch adolatdadir» degan
qoidalarni alohida eslashimiz zarur.
Shimoliy   Amerika   mustaqilikka   erishgach   1776   yilda   «Mustaqillik
deklarasiyasini»ni,   Fransiya   esa   1789   yilda   «Inson   va   fuqoro   huquqlari
Deklarasiyasi»ni   qabul   qilgan   edi.   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashning
1990   yil   20   iyunida   bo’lgan   ikkinchi   sessiyasida   qabul   qilingan   «Mustaqillik
Deklarasiyasi»,   1991   yil   28-31   avgustdagi   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy
Kengashining   navbatdan   tashqari   sessiyasida   qabul   qilingan   «O’zbekiston
Respublikasining   Davlat   mustaqilligi   asoslari»   to’g’risidagi   qonun,   1992   yil   8
6 dekabrdan hayotimizga  joriy  etilgan  O’zbekiston  Respublikasining  Konstitusiyasi
(Asosiy qonuni) davlatimizning asosiy poydevori bo’lib qoldi.
Ishonchli tadqiqotlarda bizning qadimgi davlatlarimizning Xitoy, Hindiston,
Eron   davlatlari   bilan   tengdosh   bo’lganligi   e’tirof   etilmoqda.   Bu   fikrimizni
olimlarimizning   o’sha   davr   ijtimoiy-iqtisodiy   ahvolini,   ya’ni   yirik   sug’orish
inshootlari   qurilishini,   o’troq   joylashuvi   o’lkalari   bo’lgan   viloyatlarning   yuzaga
kelishini, Markaziy Osiyoning janubida mustahkam devorlar bilan o’ralgan, ichida
hokimlarning   qarorgohlari,   mudofaa   burjalari   mavjud   bo’lgan   qal’alar,   ko’hna
shaharlar va uy-qo’rg’onlar barpo etilishini, chorvachilik va hunarmandchilikning
dehqonchilikdan   ajralib   chiqishidan   iborat   bo’lgan   mehnatning   dastlabki
taqsimotlarini, pul muomalasining yuzaga kela boshlanganligini tahlil qilishliklari,
rimlik,   yunonlik,   xitoylik,   eronlik   va   boshqa   mualliflar   qoldirgan   ma’naviy
ma’lumotlar,   mahalliy   yozma   manbalar   («Avesto»   kitobi,   Beruniyning   «qadimgi
xalqlardan qolgan yodgorliklar» asari va b.) to’laligicha tasdiqlaydi.
Shaharlarning   paydo   bo’lishi   dastlabi   davlatchilik   shakllanishida   asosiy
omil, bu ikkala jarayon uzviy bog’liq holda kechgan. Shaharlarning paydo bo’lishi
dastlabki   davlatchilik   shakllanishida   asosiy   omil   bo’lib,   bu   ikkala   jarayon   uzviy
bog’liq holda kechgan. Ilk shaharlar O’zbekistonda bronza davrida, ya’ni millodan
avvalgi   2-ming   yillik   boshidan   paydo   bo’lgan   bo’lib,   buni   Sherobod   tumanidagi
Jarqo’ton yodgorligidan bilish mumkin. Bu yodgorlikda qal’a ark, shahar qismi va
qabristondan   iborat   bo’lib,   unda   shohlar   saroyi,   olov   ibodatxona,   kulollar
mahallasi,   turar   joy   manzilgohlari,   qal’a   devolari   va   ikki   mingdan   ortiq   qabrlar
mavjud   edi.   Jarqo’tonda   yashagan   aholini   quyidagi   ijtimoiy   guruhlarga   bo’lish
mumkin:   shahar-davlat   amaldorlari,   dindorlar   va   oqsoqollar,   harbiylar,
savdogarlar,   chorvadorlar   va   dehqonlar.   Ularning   barchasi   saroyda   yashagan
amaldorlar   va   dindorlar   tomonidan   boshqarilgan.   Jarqo’ton   aholisi   o’rtasida
antagonistik   qarama-qarshiliklar   bo’lmagan,   ko’proq   urug’chilik   an’anasi
saqlangan.   Ushbu   shahar-davlatning   hududi   shahar   qismdan,   dehqonchilik
qilinadigan   Sherobod   daryosi   uzanidan   va   chorvachilik   uchun   zarur   bo’lgan
Ko’hitong   tog’   yonbag’ri   yaylovlaridan   iborat   bo’lgan.   Bu   yodgorlikni
7 davlatchilikning   birinchi   bosqichi   bo’lgan   qadimgi   Sharq   shahar   –   davlatlarining
nusxasi deyish mumkin. Demak, Jarqo’ton yodgorligi O’zbekiston hududidagi eng
qadimgi shahar-davlatdir yoki “Avesto” tilidagi “noma” davlatdir. Milodgacha IX-
VII asrlar jamiyatining ijtimoiy tarkibi to’g’risida ma’lumot beruvchi zardushtiylik
dinining muqaddas kitobi «Avesto»da ko’rsatilishicha, Markaziy Osiyo va Sharkiy
Erondagi   jamiyatning   asosini   katta   patriarxal   oila   tashkil   etgan.   Bu   “imana”   deb
atalgan.  Shunday  oilalarning  bir  nechtasi  urug’  jamoasini   –  “vis”ni  tashkil   etgan.
Hududiy qo’shnichilik jamoasi «varzana» deb atalgan. Bunday jamoalar birlashib
qabilani   —   «zantu»   ni   tashkil   qilgan.   qabilalar   o’rtasida   turli   sabablarga   ko’ra
kelishmovchiliklar   ham   bo’lgan.   O’z   hududlarini   himoya   qilish   maqsadida   bir
necha   qabilalar   yagona   ittifoqqa   «dax’yu»ga   birlashganlar.   Ularning   boshqaruv
tizimi   ham   bo’lgan:   Oqsoqollar   kengashi-xalq   yig’ini   qabilalar   boshliqlari.
Vujudga   kelayotgan   davlat   tuzilishiga   aholining   urug’-qabilaviy   emas,   hududiy
belgilar   bo’yicha   bo’linishi   asos   bo’lgan.   Bu   uyushma   dastavval   harbiy-siyosiy
birlashma sifatida paydo bo’lgan, o’zi yashagan hududni mudofaa qilgan, xo’jalik
sohasida   esa   yerni   ishlash,   ekinlarni   sug’orish   ishlarini   uyushtirgan.   Miloddan
avvalgi   1-ming   yillik   boshlarida   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlarning   jadal
rivojlanishi   natijasida   jamiyatda   dehqonchilik,   xonaki   chorvachilik,
hunarmandchilik va sug’orish ishlarida mashg’ul ishlab chiqaruchilar hamda ishlab
chiqarish   bilan   shug’ulanmaydigan   oqsoqollar   va   harbiy   boshliqlar   ajralib   chiqa
boshlaydi. O’zbekiston hududida milodgacha 1-ming yillikning X-VIII asrlaridagi
jamiyatning   bunday   tuzilishi   davlatchilikning   ikkinchi   bosqichida   shohlik
boshqaruviga   asoslangan   hududiy   va   milliy   kichik   davlat   birlashmalari
mavjudligidan dalolat beradi. 1
«Baqtriya podsholigi» haqidagi ma’lumotlarni Yunonistonlik tabib Ktesiy va
solnomachi   Diodordan   ham   olish   mumkin.   Diodor   Ossuriya   hukmdori   Ninning
1910 ming (ma’lumot bo’rtirilgan) piyoda va otliq harbiy qo’shin bilan Baqtriyaga
qarshi   hujum   uyushtirganligini,   mahalliy   podshoh   Oksiartning   esa   400   ming
1
  O‘zbekiston tarixining muhim sanalari (eng qadimgi davrlardan bugungi kungacha) / Q. Rajabov va boshq.  mas’ul
muharrir:   R. Abdullaev.- To‘ldirilgan va qayta ishlangan beshinchi nashri. –T.: “ O‘zbekiston”,  2012.  
8 kishilik   armiya   bilan   uning   hujumini   qaytarishga   harakat   qilganligini,   natijada
baribir Baqtriya poytaxti Balx egallanib, uning boyligi talanganligini yozadi. Biroz
vaqt   o’tgach   Ossursiya   va   Midiya   davlatlari   o’rtasida   urush   kelib   chiqadi.   Unda
Baqtriya   dastlab   Ossursiya   tomonida,   keyinchalik   Midiya   aslzodalari   Baqtriya
qo’shinlari   boshlig’ini   o’z   tomoniga   ag’darib   olganidan   keyin   Midiya   bilan
birgalikda   Ossursiyaga   qarshi   harbiy   harakatlarni   olib   borgan.   Tarixchi   Gerodot
ham podshoh Kirning Midiya davlati ustidan harbiy g’alabaga erishganidan keyin
navbatdagi   urushning   Vaviloniya   va   Baqtriya   xalqlariga,   saklar   va   misrliklarga
qarshi   davom   etishligi   to’g’risida   xabarni   bergan.   «Baqtriya   podsholigi»   harbiy-
demokratik   tipdagi   konfederasiyadan   iborat   bo’lgan.   Baqtriya   davlati   hozirgi
Surxondaryo,   qisman   Qashqadaryo   viloyatlari,   Janubiy   Tojikiston   va   Shimoliy
Afg’oniston   hududlarida   joylashgan.   Sug’diyona   va   Marg’iyona   ham   uning
tarkibida   bo’lgan.   Baqtriya   Misr   va   Bobil   davlatlari   qatorida   edi.   U   qudrati
jihatidan   ham   qo’shni   davlatlardan   qolishmagan.   Uning   tabiiy   boyliklari   Old
Osiyoga   mashhur   bo’lgan.   Xususan,   Badaxshon   Lojuvardi   (lazuriti)   juda
qadrlangan.
Shu   davrda   yana   bir   qadimiy   davlat   «Katta   Xorazm»   tashkil   topgan.   U
Amudaryo   quyi   oqimidagi   shimoliy   yerlarda   Marv   va   Xirot   atrofida   joylashgan
ulkan davlat bo’lgan. Uning markazlaridan biri Ko’zaliqir shahri edi. Shahar qalin
va   mustahkam   mudofaa   devorlari   bilan   o’ralgan.   Uning   dehqonchilik   bilan
shug’ullangan aholisi turli xil o’y-qo’rg’onlarga va qishloqlarda yashagan. «Katta
Xorazm»   da   hunarmandchilik,   binokorlik   va   savdo   sotiq   sezilarli   darajada
rivojlangan.   Uning   inqirozga   uchragan   vaqti   to’g’risida   aniq   ma’lumotlar
bo’lmasa-da,   lekin   milodgacha   IX-VII   asrlardagi   Midiya   davlati   hukmronligi
davrida «Katta Xorazm»ning Janubiy qismi ajralib ketgan, uning yana bir qismini
esa   Eron   ahmoniylari   bosib   olganligi   ma’lum.   Natijada   «Katta   Xorazm»ning
Amudaryo   quyi   qismida   milodgacha   IV   asrda   «qadimgi   Xorazm»   davlati   paydo
bo’lgan.   Uning   podshosi   Farasman   makedoniyaliklar   Baqtriya   va   Sug’diyonani
zabt   etgan   paytda   katta   qo’shin   va   sovg’a-salomlar   bilan   Iskandar   Zulqarnayn
huzuriga   tashrif   buyurib,   unga   agar   sohibqiron   Markaziy   Osiyoning   shimol
9 qismiga   harbiy   yurish   qilsa,   unga   yordam   berajagini   izhor   etgan.   Shu   bois
makedoniyalik   hukmdor   Xorazmga   harbiy   yurish   qilmadi   va   u   o’zining   davlat
mustaqilligini saqlab qoldi.
Qisqasi,   milodgacha  IX-VII   asrlarda  O’zbekiston  hududida  ilk  temir  asriga
o’tish   boshlangan.   Milodgacha   VII-VI   asrlarda   bu   yerda   qadimgi   yirik   davlatlar
faoliyat   ko’rsatgan.   Bu   davlatlar   harbiy-demokratik   tipdagi   qabilalar   ittifoqidan
o’sib   chiqqan,   bu   davrdagi   davlatchilik   taraqqiyoti   mahalliy   aholining   yuqori
darajada rivojlangan ziroatchiligiga asoslangan edi.
Biroq,   keyingi   davrdagi   arxeologik   ma’lumotlar   Markaziy   Osiyodagi
Murg’ob   vohasi   va   qadimgi   Baqtriya   yodgorliklari   orasida   milodgacha   2-ming
yillikning   o’rtalariga   oid   yozuvlar   borligidan   dalolat   bermoqda.   Ammo,   hali   ular
mutaxassislar tomonidan o’qilmagan. Demak, hududimizda 3,5 ming yil ilgari ham
davlat bo’lgan degan mantiqiy xulosani e’tibordan chetda qoldirmasligimiz zarur.
Milodgacha 545- 540 yillarda Eron ahmoniylari shohi Kir II harbiy qismlari
Markaziy Osiyoga kirib keladi. Natijada Xorazm, Parfiya, Baqtriya, Marg’iyona va
Sug’diyona   xalqlari   200   yildan   ko’proq   Ahmoniylar   imperiyasi   tarkibida
mustamlakachilik zulmini o’z boshidan o’tkazdi.
Bu davrda Markaziy Osiyo uchta satrapliklarga bo’lindi, ularning boshliqlari
(satraplari)   etib   fors   amaldorlari   tayinlandi.   Satraplar   harbiy-ma’muriy
viloyatlarning hukmdorlari sifatida o’z hududida qo’shinlar lashkarboshisi bo’lgan,
mahalliy   aholini   turli   soliqlar   to’lashga   majbur   etganlar.   Soliqlar   sifatida
qimmatbaho   toshlar,   chorvachilik   va   dehqonchilik   mahsulotlari   berib   turilgan.
Lekin, ular bosib olingan hududlarda mahalliy xalqning urf-odatlarini, dini, qonun-
qoidalari,   og’irlik   va   uzunlik   o’lchovlari,   yozuvi   va   tilini   saqlab   qolganlar.   Eron
ahamoniylarining   zulmiga   qarshi   O’rta   Osiyoda   juda   ko’plab   qo’zg’olonlar
ko’tarilgan.   Masalan   Kir   II   ning   bosqinchilik   siyosatiga   qarshi   massagetlar
malikasi To’maris va uning o’g’li Sparangiz kurash olib borgan bo’lsa, Doro I ga
qarshi   sak   cho’pon   yigiti   Shiroq   va   mil.avv.   522   yilda   Marg’iyonada   Frada
boshchiligida qo’zg’olonlar ko’tarildi. Ular shavqatsizlik bilan bostirildi.
10 1.2 O’zbek davlatchiligining tarixiy bosqichlari
Bu   davrda   ko’plab   yangi   shaharlar   qurilganligini,   hunarmandchilikning
kengayishini,»shoh   yo’li»   nomi   bilan   xalqaro   aloqa   yo’li   barpo   etilganligini,
savdo-sotiq,   san’at   va   musiqa   ishlarining   ancha   jonlantirilganligini,   Markaziy
Osiyo   xalqlarining   birinchi   marta   zarb   etilgan   tanga   pullar   bilan   muomala
qilinganliklarini  ham qayd etish o’rinlidir. Umuman ahmoniylar davri  madaniyati
va san’atini tahlil qilar ekanmiz, unda Yunoniston, Ossuriya, Misr va boshqa chet
el   xalqlari   o’zaro   ta’sirini   sezish   qiyin   emas.   Bu   o’zgarishlar,   shubhasiz,   mavjud
davlatchilikka ta’sir o’tkazmasdan qolmasdi.
Milodgacha   IV   asrga   kelib   ahmoniylarning   markaziy   hokimiyati   o’zining
ilgarigi mavqeini yo’qota boshlagach ayrim o’lkalar o’z mustaqilligini qo’lga kirita
boshladilar. Jumladan, Xorazm  milodgacha IV asrdayoq ahmoniylar tassarrufidan
chiqqan   edi.   Baqtriya   satrapligi   boshqaruvi   ham   mahalliy   aristrokratiya   vakillari
qo’liga   berilgandi.   Lekin,  bu   yerda   ahmoniylarga  tobelik   yunon  –   makedoniyalik
bosqinchilar kirib kelguncha saqlanib qolgandi.
Milodgacha 329 yilning bahoridan boshlangan Yunon-Makedon istilochilari
zulmidan   qutulish   uchun   Sug’diyona   xalqlariga   150   yil,   Baqtriya   xalqlariga   esa
180   yil   kerak   bo’ldi.   Iskandarning   Markaziy   Osiyoni   boshqaruv   siyosati   haqida
yunon   olimlari   Gerodot,   Kvint   Kursiy   Ruf,   Arrian,   Plutarx,   Diodor,   Strabon
kabilar ko’plab ma’lumot berganlar. Ularning ko’rsatishicha, Iskandar mamlakatni
boshqarishda ahmoniylar joriy qilgan satrapliklar tizimini qoldirsada, ularning pul
zarb   etish   va   o’z   ixtiyorlarida   yollanma   qo’shin   saqlash   huquqini   bekor   qildi.
Satrapliklarda makedoniyaliklar nazorati episkoplar roli kuchaytirildi. Satrapliklar
devonidagi episkop ayni vaqtda lashkarboshi ham hisoblanardi. Moliya boshqaruvi
uchun esa alohida lavozim tayin qilindi. Eroniy satraplar o’rniga makedoniyaliklar
quyildi. Ko’rinadiki,  mamlakatni  boshqarishda   Iskandar  deyarli  katta  o’zgarishlar
kiritmadi.
Yevtidemning   o’g’li   Demetriy   davrida   (milodgacha   199-167   y.)   Yunon-
Baqtriya   davlati   Hindistonning   bir   qismni   bosib   olish   hisobiga   kengayadi,
hukmdor nomi bilan tanga pullar zarb qilinadi, davlatni boshqa
11 Lekin,   milodgacha   174   yildan   Yunon-Baqtriyada   separatistik   harakatlar
kuchayadi.   Bundan   foydalangan   Parfiya   hukmdori   Mitradat   I   Margiyonani   bosib
oladi.   Sug’diyona   ham   Yunon-Baqtriya   tarkibidan   chiqadi.   Ana   shunday   og’ir
damlarda   Yunon-Baqtriya   davlati   uchun   shimoli-sharqiy   tomondan
ko’chmanchilar   xavfi   ham   kuchaydi.   U   paytda   shak   qavmlarining   bir   qismi
bo’lgan   yuechjilar   sharqiy   Turkistonda   yashaganlar.   Ular   o’zlarining   shimoli-
sharqdagi   qo’shnisi   bo’lgan   xunnlar   siquvida   O’rta   Osiyoga   quvilishga   majbur
bo’lgan   edilar.   Ular   dastlab   Farg’ona   vodiysidagi   shak   qavmlarini   mag’lubiyatga
uchratdilar,   keyinchalik   milodgacha   140-130   yillar   orasida   Yunon-Baqtriya
davlatini bosib oladilar. U yerda yashagan toxar qabilalari Yunon-Baqtriya davlati
tugatilgandan keyin Tohariston deb atashgan. Unga Amudaryo chap qirg’og’idagi
yerlardan   Hisor   tog’   tizmalarigacha   bo’lgan   joylar,   ya’ni   hozirgi   Surxondaryo
viloyati va Janubiy Tojikiston kirgan. Toharlar qisman ko’chmanchi bo’lib, yagona
davlatga ega bo’lishmaganlar, har bir shahar o’z hukmdoriga ega bo’lishgan.
Yunon-Baqtriya   davlati   120   yil   yashagan.   U   markazlashgan   davlat   bo’lib,
hokimiyatni   podsho   boshqargan.   Davlat   bir   necha   viloyatlarga   bo’lingan   bo’lib,
viloyat   hokimlari   podshoga   bo’ysinishgan.   Bu   davrda   Markaziy   Osiyoda   qishloq
xo’jaligi,   madaniy   hayot,   hunarmandchilik   va   shaharlar   rivojlanishini   ko’rish
mumkin.   Bu   davrga   oid   mis   tangalar   tovar-pul   munosabatlari   mavjudligidan
dalolat beradi. Dalila daryosi bo’yi – Salavkiyadan Baqtriyagacha karvon yo’lining
ishga   tushirilishi   bilan   xalqaro   savdo   va   madaniy   aloqa   jonlandi.   Baqtriya   orqali
Xitoydan   Hindistonga   boradigan   karvon   yo’li   va   Buyuk   Ipak   yo’li   tarmoqlarga
bo’lingan.
Taxminan miloddan avvalgi III asrdan milodning II asrlarigacha o’lkamizda
Dovon-Farg’ona   deb   nomlangan   davlat   ham   bo’lgan.   Xitoy   tarixchilarining
milodning   I-II   asrlariga   doir   ma’lumotlarida   qayd   etilishicha,   Dovon   davlati
hududlari Toshkentgacha borgan. Uning poytaxti Ershi shahri edi (hozirgi Andijon
viloyatining   Marhamat   tumani   yonida).   U   bug’doyi,   bedasi,   arpasi,   uzumlari,
anorlari   va   armug’oni,   kulolchiligi   bilan   mashhur   bo’lib,   hunarmandchilik   ham
12 rivoj topgan edi. Aholisi 300 ming kishidan iborat bo’lib, shaharlari soni 70 gacha
yetgan.
Xitoy   hukmdorlari   milodgacha   104-101   yillarda   2   marta   bu   davlatni   bosib
olmoqchi   bo’lganlar-da,   lekin   mahalliy   aholining   tazyiqi   ostida   tovon   evaziga
uning   hududini   tashlab   chiqishga   majbur   bo’lganlar.   Dovon   podsholigi   tepasida
mahalliy aholining aslzodalaridan chiqqan hukmdor  turgan. Hukmdor  yonida eng
yaqin   qarindoshlaridan   2   ta   yordamchi   bo’lgan.   Hukmdor   davlat   ishlarini   olib
borishda   oqsoqollar   kengashiga   tayangan.   Kengash   davlat   ahamiyatiga   molik
ijtimoiy,   siyosiy   va   diniy   masalalarni   hal   qilishdan   tashqari   hukmdor   faoliyatini
ham nazorat qilgan. Demak, hukmdor huquqi kengash oldida cheklangan edi. Oliy
kengash   hukmdorni   hokimiyatga   qo’yishi   yoki   undan   chetlatishi   mumkin   edi.
Dovon   davlatini   asragan   bir   sulola   vakillari   uzluksiz   boshqarib   kelgan.   O’zbek
xalqi   davlatchiligi   jarayonini   Kushon   podsholigisiz   tasavvur   etish   qiyin.   U
davlatchiligimiz poydevorlaridan biri sifatida o’rganishga va faxrlanishga arzigulik
meros   qoldirgan.   Uning   katta   hududida   turli   tildagi   va   dindagi   xalqlarni
birlashtirishga,   Sharq   va   G’arbning   barcha   shaharlari   bilan   keng   miqyosdagi
siyosiy, iqtisodiy va madaniy aloqalar olib borishga qaratilgan faoliyatini o’rganish
katta ahamiyatga ega. 1
Markaziy   Osiyodagi   turli   xalqlarning   qadimgi   davrlardagi   diniy   qarashlari
va   e’tiqodlari,   payg’ambarlari   va   ular   ta’limotlarining   yoyilishi   ko’pgina   olimlar
orasida   ilmiy   munozalarga   sabab   bo’layotgan   masaladir.   Ahmoniylar   davri
Markaziy Osiyo xalqlari orasida keng yoyilgan va asosiy din zardushtiylik edi. Bu
ta’limotning asoschisi  Zaratushtra va uning faoliyati, bu dinning muqaddas kitobi
«Avesto»   va   u   paydo   bo’lgan   hudud   haqidagi   masalalar   ham   hozirgi   kunda
ko’pchilik tadqiqotchilarning diqqat markazida turibdi.
Juda   ko’pchilik   tadqiqotchilarning   fikricha   Zaratushtra   afsonaviy
bo’lmasdan  tarixiy  shaxs   hisoblanadi.  U  Yunon  manbalarida  Zoroastr   nomi   bilan
eslatiladi.   Zaratushtra   nomi   qadimgi   Eron   «Zara-ushtra»   so’zidan   kelib   chiqqan.
«Zar»   —   oltin,   «ushtra»   —   tuya,   yoki   uch   xil   ma’noda   –   «Oltin   tuyali»,   «Oltin
1
  Karimov I.A. Y u ksak ma’naviyat – engilmas kuch. T.: “Ma’naviyat”, 2008.
13 tuya   egasi»,   «Oltin   tuya   yetaklagan   odam»   deb   tarjima   qilinadi.   U   Spitama
avlodidan   (so’g’diycha   Spitaman   degan   ism   ham   shundan   kelib   chiqqan)   bo’lib,
otasini  Porrushasp,  onasini  Dugdova deb atashgan.  Zaratushtraning otasi  kohinlar
tabaqasiga   mansub   bo’lib,   u   tug’ilgan   mamlakat   bizga   noma’lum.   Bularning
barchasi   Zaratushtra   hayoti   tarixi,   ayniqsa   uning   tug’ilgan   joyi   va   sanasi   haqida
to’la   ma’lumot   berolmaydi.   Bunga   yanada   aniqliklar   kiritish   maqsadida
zaradushtiylarning   muqaddas   diniy   kitobi   hisoblangan   va   eng   eski   qismlari
Zaratushtra   tomonidan   bitilgan   «Avesto»   kitobiga   murojaat   etishimiz   lozim.
Avestoning maxsus boblari Zaratushtrani tarixiy shaxs sifatida yoritiladi.
Al-Beruniy Zaratushtraning tug’ilgan yilini makedoniyalik Iskandardan 258
yil   oldin   edi,   deb   belgilaydi.   Ba’zi   tadqiqotlar   bu   sanani   to’g’ri   desa,   ba’zilari
noto’g’ri   deb   hisoblaydilar.   Mil.   Avv.   330   yilda   Ahmoniylarning   so’nggi   vakili
bo’lgan   Doro   III   vafot   etadi.   Hokimiyat   makedoniyalik   Iskandarning   qo’liga
o’tadi.   Agar   Beruniy   ma’lumotlaridan   xulosa   chiqaradigan   bo’lsak
(330+258=588),   Zaratushtra   mil.   Avv.588   yilda   tug’ilgan.   V.I.   Abayev   va   I.M.
Dyakonov xulosalariga ko’ra Zarashtura yashab o’tgan vaqt – bu mil. Avv. VII-VI
asrlardir.   Olimlar   fikriga   ko’ra,   Zaratushtra   mil.   Avv.   553-541   yillar   atrofida   77
yoshida vafot etgan. Bu sana hisobidan Zaratushtra 630-553 y. yoki 618-541 yillar
davomida yashagan bo’lishi mumkin. 1
Zaratushtraning   tug’ilgan   joyi   haqida   hozirgacha   ham   bahslar   davom
etayotgan bo’lishiga qaramasdan, bu muammoga aniqliklar kiritilmagan. U haqda
turli   fikrlar   mavjud.   Bir   guruh   olimlar   Zarashtrani   hozirgi   Ozarbayjon   hududida
tug’ilgan   deb   hisoblaydilar.   Bu   guruh   olimlar   «Avestoda»   keltirilgan   Ar’yonam
Vayjo (forscha «Eron yoj» — aynan tarjimasi, «eron tekisligi» degani, bu viloyat –
Zaratushtra   ta’limoti   dastlabki   tarqalgan   viloyat   hisoblanadi)   viloyatini   o’zlariga
asos qilib oladilar. 
1
  O‘zbekiston tarixining muhim sanalari (eng qadimgi davrlardan bugungi kungacha) / Q. Rajabov va boshq.  mas’ul
muharrir:   R. Abdullaev.- To‘ldirilgan va qayta ishlangan beshinchi nashri. –T.: “ O‘zbekiston”,  2012.  
14 II BOB   MUSTAQIL O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING
TASHKIL TOPISHI VA UNING TARIXIY AHAMIYATI
2.1 Mustaqillik arafasida respublikadagi ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy
ahvol. O‘zlikni anglashga intilishning kuchayishi tarixiy shart sharoitlar
O‘zlikni   anglashga   intilishning   kuchaydi.   80-yillarning   boshlarida   sovet
siyosiy tizimi, xo‘jalik yuritish usuli o‘zining rivojlanish imkoniyatlarini batamom
tugatdi.   Ma'muriy-siyosiy   biqiqlik   kuchaydi,   jamiyat   a'zolari   mehnat   intizomi
pasaydi,   loqaydlik,   befarqlik   kuchaydi.   80-yillar   o‘rtalarida   sovet   jamiyatida
«qayta qurish» boshlandi.   Qayta qurish haqida M. S. Gorbachev KPSS MK ning
aprel (1985 yil) plenumida taklif kiritdi. Unda Mahsulot  ishlab chiqarish uchun 2
marta   ko‘p   tabiiy   resurslar,   energiya,   inson   mehnati   sarf   etilishi,   temir,   po‘lat,
stanoklar   ishlab   chiqarish   bo‘yicha   dunyoda   1-o‘rinni   egallashiga   qaramasdan
mamlakatda   raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarishning   yo‘lga
qo‘yilmaganligi qayd etildi. 1
80-yillarning   o‘rtalarida   SSSRning   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,   ma'naviy
hayotida   inqirozli   vaziyatning   yanada   keskinlashuvi   ro‘y   bera   boshladi.   Qayta
qurish konsepsiyasi cheklangan bo‘lib, u SSSRni taraqqiyotini ta'minlay olmas edi.
Qayta   qurish   yillarida   O‘zbekistonda   ijtimoiy-siyosiy   hayot   yomonlashdi.
Respublikada   milliy   urf-odatlar,   an'analar,   qadriyatlar   toptaldi,   buning   oqibatida
xalq orasida loqaydlik, ishonchsizlik va norozilik kuchaydi.   Farg‘ona fojeasi yuz
berdi.   Milliy   o‘zlikni   anglash   boshlandi.     O‘zbek   tiliga   davlat   tili   maqomini
berilishi,   paxta   yakkahokimligini   tugatilishi,   ekologik   holatni   sog‘lomlashtirilishi
O‘zbekistonda dolzarb masala sifatida ko‘tarildi.
Jamiyating   barcha   jabhalarini   kompleks   tarzda   isloh   qilishga   xarakatlar
buldi.   Asosiy   maksad   sovet   jamiyatini   to‘liq   demokratlashtirish   deb   aytildi.
SSSRda  saylov  tizimini   o‘zgartirshi  to‘g‘risidagi  Qonun  (1988  yil  dekabri)   qabul
qilindi. Markaz o‘z ta'sirini kuchaytirish maqsadida O‘zbekistonda "O‘zbek ishi»,
«Paxta   ishi»   kabi   uydirmalarni   o‘ylab   topdi.   1984-1990   yillarda   30-50-yillarida
1
  Mustaqillik:  Izohli   ilmiy-ommabop  lug‘at  //  R.Ro‘ziev  va  Q.Xonazarov   umumiy tahririda.   To‘ldirilgan  uchinchi
nashri. –T.: “S h arq”, 2006.
15 sodir  bo‘lgan qatag‘onlardan kam  bo‘lmagan bedodliklar  yuz berdi. Qayta  qurish
siyosati  ham  SSSR  davlatini  muqarrar  inqirozdan qutqarib qola olmadi. Davlatda
inqiroz   boshlandi.   Ittifoqdosh   respublikalarda   milliy   o‘zlikni   anglash   va
mustaqillik sari dadil qadamlar qo‘yildi.
XX   asrning   80-yillari   oxirida   “O`zbekistonning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida
o`zgarish boshlandi. Odamlar xilma xil fikrlar bildirish, dillaridagini oshkora ayta
olish imkoniga ega bo`la   boshladilar. o`zbek xalqining dilidagi g’oya-mustaqillik
g’oyasi   edi,   xalq   mana   shu   g’oyani   ko`tarib   chiqdi   Mustaqillik   uchun   harakatda
yangi to`lqin boshlandi. Tarix taqozosi  bilan elim, yurtim  deb yonib yashayotgan
Islom Karimovdek fidoyi insonning O`zbekistonning birinchi    rahbari  lavozimiga
1989   yilda   saylanishi   bu   sohadagi   adolatsizliklarga   barham   berishiga   olib   keldi,
adolat tiklandi. 1
I.Karimov   xalq   xoxish-irodasini   bajarib,   o`zbek   tiliga   davlat   tili   maqomini
berish   ishiga   boshchilik   qildi.   1989   yil   21   oktabrda   Respublika   Oliy   Kengashi
O`zbekistonning   davlat  tili  haqida     qonun qabul   qildi.  Siyosiy,  iqtisodiy,  ijtimoiy
va   madaniy   xayotning   barcha   sohalarida   o`zbek   tili   to`la     amal   qilishi
qonunlashtirildi. Bu qonunning qabul  qilinishi  mamlakatimizning mustaqillik sari
tashlagan birinchi qadami bo`ldi.
90-yillarning   boshlariga   kelib   O`zbekistonda   xalqning   mustaqillika
erishishidan     iborat   azaliy   orzusini   amalga   oshirish   kun   tartibidagi   bosh   masala
bo`lib   qoldi   Mamlakatda   shunday   vaziyat   vujudga   keldiki,   bir   tomondan,
“Zo`rovonlikka   asoslangan,   ma‘muriy-buyruq     bozlikka   xos   bo`lgan
markazlashgan   davlat   saqlanib   qoladi   mi   yoki   demokratik   jarayonlar
chuqurlashishi evaziga ittifoqdagi respublikalar suvereniteti ta‘minlanadimi  degan
masala   dolzarb   bo`lib   qoldi   Ikkinchi   tomondan,   o`shadavrdagi   markaziy   davlat
rahbariyati   mamlakat   ichkarisidagi   vaziyatni   to`g’ri   baholay   olmadi,   milliy
respublikalarda   mustaqillikka   erishish   tabora   kuchayib   borayotganining   oldini
ololmay qoldi.
1
  Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. –T.: “O‘zbekiston”, 2011. .
16 1990 yil boshida O`zbekistonda boshqaruvning Prezidentlik shakli masalasi
ko`tarildi.   Respublikada   boshqaruvning   shunday   shaklining   joriy   etilishi,   avvalo,
siyosiy,  ijtimoiy-iqtisodiy,  millatlar   aro va  boshqa  sohalardagi    muammolarni  hal
qilish   jarayonini   tezlashtirishga   ko`maklashish   vositasi   sifatida   joriy   qilindi.   Eng
muhimi,   Prezident   muassasining   joriy   etilishi   respublika   uchun   suverenitet   va
davlatchilikda mohiyat jihatidan yangi bosqichga o`tishni  bildirar edi.
Alohida   shuni   ta‘kidlash   kerakki,   o`sha   kezlari   keng   miqyosda   tartib   va
intizomni,   eng   avvalo,   boshqaruvning   barcha   darajalarida   va   jabhalarda   ijro
mexanizmini   qayta     qurishni   tezlashtirish   vazifalarini   vaqtida   hal   etish,   fuqarolar
huquqlarini   ximoya   qiluvchi   barcha   muassasalarini   nazorat   qilish   masalalari   ham
katta   ahamiyat   kasb   etmoqda   edi.   Shu   ob‘ektiv   holatni   xisobga   olib,   1990   yil   24
martda   O`zbekiston   Oliy   Sovetining   birinchi   sessiyasi   O`zbekiston   tarixida
birinchi   marta  Prezidentlik lavozimini   ta‘sis   etish  to`g’risida  qaror     qabul  qilindi.
Sessiya   yakdillik   bilan   Islom   Abdug’anievich   Karimovni   O`zbekistonning
Prezidenti     etib   saylash   to`g’risida   qaror     qabul   qildi   O`zbekistonda   Prezident
lavozimining ta‘sis  etilishi  respublikaning  siyosiy  va  iqtisodiy  mustaqilligi   uchun
kurash borasida qo`yilgan dadil kadamlaridan ikkinchisi edi.
O`zbekistonning   mustaqillika   erishishda   qo`yilgan   navbatdagi   muhim
qadam   1990   yil   20   iyunda   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Sovetining   ikkinchi
sessiyasida   qo`yildi.   Sessiyada   O`zbekistonning   “Mustaqillik   Deklaratsiyasi”
qabul qilindi va uning kirish qismida qo`yidagicha yozib qo`yildi:
“O`zbekiston   Sovet   Sotsialistik   Respublikasi   Oliy   Kengashi   o`zbek
xalqining davlat qurilishidagi tarixiy tajribasi va tarkib topgan  boy an‘analari, har
bir   millatning   taqdirini   o`zi   belgilash   huquqini   ta‘minlashdan   iborat   oliy   maqsad
haqi,   O`zbekistonning kelajagi uchun tarixiy mas‘uliyatni chuqur xis etgan holda
xalqaro   huquq     qoidalariga,   umumbashariy   qadriyatlarga   va   demokratiya
printsiplariga   asoslanib,   O`zbekiston   Sovet   Sotsialistik   Respublikasining   davlat
mustaqilligini e‘lon qiladi,”. Sessiya qabul qilgan bu “Mustaqillik Deklaratsiyasi”
xalqimiz tomonidan katta mamnuniyat bilan kutib olindi.
17 Shu   kundan   boshlab   respublikada   O`zbekistonning   iqtisodiy   va   siyosiy
hayotiga doir masalalar mustaqil  tarzda hal  qilina bordi. O`zbekiston  rahbariyati
va xalqi mustaqillik sari dadil qadam quyaverdi.
1991     yil   17   martda   umumxalq   referendumi   o`tkazildi.   Referendumda
O`zbekiston   xalqining   mutloq   ko`pchiligi   O`zbekistonni   mustaqil     respublika
sifatida   qo`rish   xoxishi   borligi   namoyon   bo`ldi.   O`zbekistonda   respublikaning
davlat mustaqilligiga doir mutlaqo yangi davlat ramzlari tayyorlash va qabul qilish
ishlari   ham   dadil   boshlab   yuborildi.   Xususan,   1991   yil   15   fevralida   O`zbekiston
Oliy Kengashi  “O`zbekistonning davlat ramzlari to`g’risida” maxsus qaror   qabul
qildi.
O`zbekistonning   suvereniteti   uchun   kurash,   avvalo,   respublikada   qabul
qilingan   har   bir   qonunning   mazmuni   va   mohiyati   jihatidan   sobiq   Ittifoq
qonunlaridan   tubdan   farq   qilinishida,   bundan   tashqari,   har   bir   qonun   avvalgidek
Ittifoq   qonuniga   moslashtirib   emas,   balki   respublika   manfaatini   ifoda   etishi   bilan
ajralib   tura   boshladi.   Jumladan,   1991   yil   22   iyulida   O`zbekiston   Oliy   Kengashi
Prezidiumining   “O`zbekiston   hududida   joylashgan   Ittifoqqa   buysunuvchi   davlat
korxonalari,   muassasalari   va   tashkilotlarni   O`zbekistonning   huquqiy   tobeligiga
o`tkazish”   to`g’risidagi   qarori,   O`zbekistonning   milliy   suvurenititeti   uchun
tashlangan qadamlar dalilidir.
80-yillarning   ikkinchi   yarmiga   kelib   sobiq   SSSR   ning   ijtimoiy-siyosiy
holatida     inqirozli   holat   tobora   kuchaydi.   Bu   holat   ayniqsa,
ko`pchilikrespublikalarning   ittifoq   tarkibidan   chiqish,   o`z-o`zini   belgilash,
huquqini berish, Markazning siyosiy-iqtisodiy, harbiy va tashqi siyosiy sohalardagi
rolini   qayta     ko`rish   kabi   talablarning   xaqli   ravishda   qo`yilishida   aksini   topdi.
lekin,   markaziy     rahbariyat   xalqlar   va   ittifoqchi   respublikalar   siyosiy
rahbariyatining   chinakam   mustaqillikka   intilishi   bilan   hisoblashmadi.   Bu
munosabatni   Markazning   Boltiqbo`yi   respublikalarning   ittifoq   tarkibidan   chiqib
ketish,   O`zbekistonda,   keyinchalik   esa   boshqa   respublikalarda   ham   prezidentlik
boshqaruvining   joriy   etilishi   va   bu   respublikalar   tomonidan   suverenitet
18 to`g’risidagi   Deklaratsiyalarning   qabul   qiliniishiga   tish-tirnog’i   bilan   qarshilik
ko`rsatganligida ham ko`rish mumkin.
Lekin, ba‘ribir harakatga kelgan  inqiroziy holatni endi to`xtatib bo`lmas edi.
Shu  sababdan   ham,  davlat   yemirilishidan   jiddiy   xavotirga   tushgan   partiya-davlati
rahbariyati   1990   yilning   kuzida     ittifoq   markazi   va   respublikalar   o`rtasidagi
munosabatlarni   yangi   holatga   o`tkazish   maqsadida   mo`zokara   jarayonini
boshlashga   majbur   bo`ldi.   Chunki,   SSSR   Oliy   Soveti   ham,   SSSR   Prezidenti   va
hukumati   ham     inqiroziy   holatdan   chiqishning   yo`lini   topa   olmay   qolgan   edi.
o`shayillar   ittifoq   bo`yicha   prezidentlik   lavozimini   egallab   turgan   M.Gorbachev
mamlakatni tanazuldan olib chiqish yo`lidaboshini  qaysi    eshiklarga urmadi. Ghx
jadallashtirish kontseptsiyasini  uylab topdi, goh fan-texnika taraqqiyoti deb butun
mamlakatni   alg’ov-dalg’ob   qildi   Undan   natija   chiqmagach,     agrosanoat
kompleksining   qayta     qurish   rejalarini   ishlab   chiqdi.   Shundan   so`ng     kadrlar
siyosati   masalasini   ko`tardi.   U   o`zini   qayokka   urmasin,   harakatlari   samarasiz
bo`laverdi.   Bora-bora,   eng   muhimi-inson   omili   ekanligini   tushundi,   Biroq   endi
kech bo`lib qolgan, g’isht qolipdan ko`chgan  edi.
1990   yil   oxirlariga   kelib   Boltiqbo`yi   mamlakatlari   mustaqillik   to`g’risidagi
talabalrni   SSSR   Oliy   Kengashi   majlisi   va   xalq   deputatlari   quriltoyiga   kundalang
qilib   qo`yganlaridan   so`ng     Prezident   M.   Gorbachev   bir   guruhi   deputatlar   va
rahbarlar   bilan   vaziyatni   urganish,   aniqrog’i,   tazyiq   qilish,   ta‘sirini   o`tkazish
maqsadida   Boltiqbo`yiga   bordi.   Guruhi   tarkibida   O`zbekiston   Prezidenti
I.Karimov   ham   bor   edi.   U   yerda   I.Karimov   xaqiqatni   bilan   yuzma-yuz   keldi   va
shunda   juda   katta   qat‘iyat   va   favqulodda   jur‘at   bilan   munosabatini   bildirdi:
Komissiya ishini yakunlamasdanoq Gorbachevni ham, uning manfaatlarini qo`llab-
quvvatlovchi   guruhni   ham   tashlab,   tezda   orqaga   qaytdi.   Bu   bilan   u   Boltiqbo`yi
xalqlarinining   talablari   qonuniy   ekanligi,   mustaqillik   SSSR   tarkibidan   chiqish-
tarixiy   xaqiqat,   inson   haq-huquqlarinining   tanttanasi   ekanligini   oshkora   namoyon
qildi Xaqiqatdan ham, ittifoq tarkibida turib hech qanday milliy ravnaq,  ma‘naviy
taraqqiyot to`g’risida  gap bo`lishi  ham mumkin emas edi.
19 1991   yil   avgust   oyiga   kelib   butun   mamlakatda   voqealar   shu   darajada
chuvalashib   ketdiki,   uning   yechimini   topish   o`ta   mushkul   bo`lib   qoldi   Shu
vaziyatdan   foydalanib   19-21   avgust   kunlari   Moskvada   davlat   tuntarishi   qilishga
o`rinib   ko`rildi.   Favqullodda   holat   davlat   qo`mitasi   tuzilib,   SSSR   Prezidenti   M.
Gorbachev zo`ravonlik bilan vazifasidan chetlashtirildi.
Ana   shunday   og’ir,   sarosimali   tahdid   va   taxminlar   paytida   O`zbekiston
rahbariyati   korxona   va   xo`jaliklarning     rahbarlari,   xalq   noiblari,   barcha   sofdil
kishilar, xalqni matonat va osoyishtalikka da‘vat qildilar. Ayniqsa, Prezident Islom
Karimovning   bo`layotgan   voqealarga   munosabati   barchani   qanoatlantirdi,   uning
halqqa suyanganligi u bilan dardlashganligi, xalq bilan hukumat o`rtasida sog’lom
munosabatning vujudga kelishiga olib keldi.
Hindiston   safaridan   qaytgan   O`zbekiston   Prezidenti   I.Karimov,   19   avgust
kuni   kechqurun  Toshket   shahrining  faollari  bilan  bo`lgan  uchrashuvda  qat‘iyatlik
bilan O`zbekiston nuqtai nazarini ma‘lum qildi va Markazdan bildirilgan qonunga
xilof   bo`lgan   har   qanday   ko`rsatmalarni     respublika     rahbariyati   tomonidan
bajarilishni   man   etdi.   20   avgustda   O`zbekiston   SSSR   Oliy   Kengashi   Rayosati   va
O`zbekiston   SSR   Prezidenti   xo`zuridagi   Vazirlar   Mahkamasining   respublika
rahbarlari ishtirokida qo`shma majlisi bo`ldi Unda fitna munosabati bilan vujudga
kelgan   vaziyat   muxokama   qilinib,   O`zbekistonning   mustaqillikka   erishish   yo`li
o`zgarmasligi   haqida     Bayonot   qabul   qilindi.   Unda   O`zbekiston   Mustaqillik
Deklaratsiyasi   qoidalarini   amalga   oshirish   yo`lidaboraveradi,   deb   ko`rsatildi.
o`shakuni   O`zbekiston   Prezidenti   I.Karimov   respublika   aholisiga   murojaat   bilan
chiqib,   O`zbekistonning   mustaqilligiga   erishish   yo`li   qat‘iy     ekaniligini   yana   bir
bor alohida o`qtirdi.
Shunday og’ir sharoitda, tarixiy vaziyatni to`g’ri baholay bilish qobiliyatiga
ega   bo`lgan   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.Karimov   Oliy   Kengash
sessiyasini   chaqirish   va   unda   O`zbekiston   Mustaqilligi   haqida     Qonun   qabul
qilishni talab qildi Respublika Oliy Kengashi 1991 yil 26 avgust kuni O`zbekiston
davlat mustaqilligi to`g’risida qonun loyixasini tayyorlash hamda 31 avgustda Oliy
Kengash sessiyasini chaqirishga qoror qildi .
20 1991   yilning   31   avgustida   O`zbekiston   zamonaviy   tarixining   yangi   davri
boshlandi.   Shu   kuni   Oliy   Kengashning   navbatdagi   tashqari   oltinchi   sessiyasi
“O`zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligini e‘lon qilish to`g’risida” qaror
qabul   qildi,   tegishli   Bayonot   bilan   chiqdi   va   “O`zbekiston   Respublikasi   davlat
mustaqilligining   asoslari   to`g’risida”gi   Qonunni   tasdiqladi.   Mamlakat   taqdiri   hal
bo`lgan     bu   xujjatlarda   xalqning   asriy   orzulari   mujassamlandi:u   o`ztakdirini   o`zi
hal qiladigan bo`ldi;
o`zeridagi barcha tabiiy boyliklarning, ota-bobolari mehnati bilan yaratilgan
butun   ishlab   chiqarish     va   ilmiy-texnik   kuch   qudratning   to`la   huquqli   egasiga
aylandi;
buyuk   tarixi   va   madaniyatining   munosib   vorisi,   buyuk   ajdodlarning   urf-
odatlari   va   insonparvar   an‘analarning   davomchisi,   porloq     kelajagining   mustaqil
ijodkori bo`ldi;
“   O`zbekiston   Respublikasining   Davlat     Mustaqilligini   e‘lon   qilish
to`g’risida”gi   qarorda   “1   sentabr‘   O`zbekiston   Respublikasining   Mustaqillik   kuni
deb belgilansin va 1991 yildan boshlab bu kun bayram va dam olish kuni deb e‘lon
qilinsin”, -  deb qat‘iy  belgilab qo`yildi.
Shunday qilib, xalqimizning asriy orzusi, umidlari  o`shaldi, ruyobga chiqdi
uzoq   yillar   davom   etgan   kurash   natijasida   mamlakatimiz,   xalqimiz   siyosiy
mutelikdan,   asoratdan   qutildi.   Dunyo   haritasida   yana   bitta   mustaqil     davlat   -
O`zbekiston   Respublikasi   paydo   bo`ldi   O`zbekiston   tarixida   yangi   davr   milliy
istiqlol   davri   boshlandi.   O`zbekiston   uchun   mustaqil     ichki   va   tashqi   siyosat
yurgizish, xalqimiz uchun taqdirini o`zi belgilash, o`zlari uchun munosib turmush
yaratish imkoniyati vujudga keldi.
O`zbekiston   musttaqilligi   mamlakat   xalqi   tomonidan   zo`r   quvonch   va
mamnuniyat   bilan   kutib   olindi.   Bu   holatni   1991   yil   29   dekabrda   o`tkazilgan
O`zbekiston   Respublikasining   referendumi   yakunlaridan   ham   yaqqol   ko`rib   olish
mumkin.     Umumxalq   referendumida   9   million   898   ming   707   kishi   yoki   saylov
ro`yxatiga kiritilganlarning 94,1 foizi qatnashdi. 
21 2.2   Mustaqil O‘zbekiston davlatining yuzaga kelishi va
mustahkamlanishida Islom Karimovning tarixiy xizmatlari.
O`zbekiston Prezidenti saylovi O`zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining
VIII   sesiyasida   qabul   qilingang   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   saylovi
to`g’risida”gi   qonun   asosida   o`tkazildi.   Bu   saylovning   muhimtomoni   shuki,   u
birinchi   marta   muqobillik   asosida   o`tdi,   ya‘ni   Oliy   lavozimga   ikki   nomzod-
O`zbekiston   XDP   va   O`zbekiston   kasaba   uyushmalari   federatsiya   nomzodi
I.A.Karimov   va   “   Erk   “   Demokratik   partiyasi   vakili   Saloy   Madaminov
( Muhammad Solix ) nomzodi qo`yildi.
Saylovlar  yakuniga ko`ra 8 million 514 ming 136 kishi  yoki ovoz berishda
qatnashganlarning   86   foizi   I.Karimov   nomzodini   1million   220   ming   saylovchi
(   12,3   %)   Saloy   Madaminov   nomzodini   yoqlab   ovoz   berdi.   Markaziy   saylov
komissiyasi   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   saylovi   to`g’risidagi   qonunning
35-moddasiga  asoslanib  Islom  Abdug’anievich Karimovni 1991 yil 29 dekabrdan
O`zbekiston Respublikasi  Preziidenti lavozimiga saylangan deb hisoblashga qaror
qildi   vazifasini   bajarishga   kirishar   ekan,     I.Karimov   O`zbekiston   Kengashining
1992   yil   4   yanvarda   bo`lgan   navbatdan   tashqari   IX     sessiyasida   qasamyod   qildi
1995   yil   26   martda   umumxalq   ovozi   (referendumi)   bilan   I.Karimovning
Prezidentlik   vakolati   1997   yildan   2000   yilgacha   o`zaytirildi.   O`zbekiston
Respublikasining   oliy   Majlisi   tarixan   qisqa   vaqt   ichida   jamiyatda   tubdan
o`zgarishlar, huquqiy demokratik davlatni vujudga keltirish, turmushda demokratik
jarayonlarni chuqurlashtirish borasida katta ishlar amalga oshirilganligi va ana shu
keng   miqyosli   islohotlarni   o`zluksiz   davom   ettirish   maqsadida   Prezident
I.A.Karimov   vakolatini   o`zaytirish   yuzasidan   umumxalq   referendumini
o`tkazishga   qaror     qilgan   edi.   o`tkazilgan   referendum   mamlakat   hayotida   katta
siyosiy - ijtimoiy ahamiyat kasb etdi.
2000   yil   9   yanvarda   mamlakatimiz   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   yana   bir
unitilmas   tarixiy   voqea   bo`lib   o`tdi.   11   yanvarda   O`zbekiston   Respublikasi
Markaziy saylov komissiyasining navbatdagi majlisi 2000 yil 9 yanvar kuni bo`lib
o`tgan O`zbekiston Prezidenti saylovi natijalariga bagishlandi.
22 Majlisda   qayd   etilgandek   2000   yil   9   yanvari   mustaqil     O`zbekistonimiz
tarixida   asrlar   tutashgan   paytda   sodir   bo`lgan,   davlatimizning   XXI     asrdagi
hayotiga va taraqqiyotiga jiddiy ta‘sir ko`rsatadigan muhim siyosiy voqea sifatida
muhrlanib   qoladi   O`zbekiston   fuqarolarining   aksariyati   xozirga   davlat
boshlig’ining     rahbarligi   ostida   va   tashabbusiga   ko`ra   amalga   oshirilayotgan
siyosiy   va   ijtimoy-iqtisodiy   o`zgarishlar   qo`llab-quvvatlangan   holda   Islom
Karimov   nomzodi   uchun     ovoz   berdi.   Bo`lib   o`tgan   saylovning   ahamiyati   uning
muqobillik   va   demokratik   tamoyillar   asosida   o`tganligidadir.   Saylovchilarga
tanlash   imkoniyati   berildi   va   ular   xoxish-irodasiga   binoan,   o`zi   tanlagan   nomzod
uchun   ovoz   berdi.   Shak-shubhasiz   bu   hol   jamiyatimizda   siyosiy   fikrlar   xilma-
xilligi   va   qarashlarining   turlicha   bo`lishi     uchun   katta   turtki   berdi,   davlatning
ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   hayotining   yanada   erkinlashtirliishiga   zamin
hozirladi. 1
O`zbekiston   Respublikasi   Markaziy   saylov   Komissiyasi   okrug   saylov
komiissiyalaridan kelgan bayonnomalar asosida 9 yanvarda bo`lib o`tgan saylovda
ro`yxatga olingan 12 million 746 ming 903 saylovchidan, 12 million 123 ming 199
saylovchi   ishtirok  etganligini,   bu  esa   ro`yxatga  olingan   saylovchilarning   umumiy
miqdorining 95,1 foizini tashkil etishini ma‘lum qildi Fidokorlar milliy demokratik
partiyasidan   nomzodi   ko`rsatilgan   I.Karimov   uchun   11   million   147   ming   621
saylovchi   yoki   saylovchilarning   91,9   foizi   ovoz   berdi.   O`zbekiston   Xalq
demokratik partiyasidan nomzodi ko`rsatilgan Abdulhafiz Jalolov uchun 505 ming
161 saylovchi yoki 4,17 foiz saylochi ovoz berdi.
O`zbekiston Respublikasining “O`zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi
to`g’risida”gi   Qonunining   35-moddasiga   muvofiq,   O`zbekiston   Respublikasi
Markaziy   saylov   komissiyasi   Islom   Abdug’anievich   Karimovning   O`zbekiston
Respublikasi Prezidenti lavozimiga saylanganligi to`g’risida  qaror  qabul qildi.  
O`zbekiston o`zmustaqilligini qo`lga kiritishidan ancha oldin respublikaning
davlat mustaqilligiga doir mutlaqo yangi davlat ramzlarini tayerlash va qabul qilish
1
  Karimov I.A. O‘zbekiston mustaqillikka erishish ostonasida. –T.: “O‘zbekiston”, 2011. 
23 ishlari   boshlab   yuborilgan   edi.   Xususan,   1991   yil   15   fevralda   O`zbekiston   Oliy
Kengashi “O`zbekistonning davlat ramzlari to`g’risida” maxsus qaror  qabul qildi
O`zbekiston   davlat   mustaqilligiga   erishgach   jahon   xalqaro   talablar   va
me‘yorlar   doirasida   qiyofasini   ko`rsatmog’i,   buning   uchun   esa   jahon   butun
imkoniyatlarini,   o`zigaxos   jihatlarini   ifodalovchi   davlat   ramzlariga   ega   bo`lmog’i
lozim edi.
O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining   1991   yil   18   noyabrda   bo`lib
o`tgan   VIII   sessiyasi   ”O`zbekiston   Respublikasining   davlat   bayrog’i   to`g’risida”
qonun   qabul   qildi   O`zbekiston   Respublikasining   davlat   bayrg’gi   va   uning   ramzi
bizning   mamlakatimiz   hududida   ilgari   mavjud   bo`lgan   g’oyat   qudratli   saltanatlar
bayrog’iga   xos   bo`lgan   eng   yaxshi   an‘analarni   davom   ettirgan   holda
respublikaning   tabiatiga   xos   bo`lgan   xususiyatlarni,   xalqimiz   milliy   va   madaniy
sohalardagi   o`zligini   aks   ettiradi.   Mamlakatimiz   Davlat   bayrog’i   yurtimizning
o`tmishi, bugungi kuni va kelajagining yorqin ramzidir.
1992 yil 2 iyulda O`zbekiston Respublikasi Oliy Kengashining X sessiyasida
“O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   gerbi   to`g’risida”     Qonun   qabul   qilindi.
Davlat gerbidagi har bir belgi chuqur ma‘noga ega.
O`zbekiston   Respublikasining   Oliy   Kengashining   1992   yil   dekabrda   bo`lib
o`tgan     XI   sessiyasi   tomonidan   O`zbekiston   birinchi   Konstitutsiyasining   qabul
qilinishi mamlakat tarixida olamshumul voqea bo`ldi
Shu   sessiyada   “O`zbekiston   Respublikasining   Davlat   madhiyasi
to`g’risida”gi   Qonun ham   qabul  qilindi. Shoir  Abdulla  Oripov  va  bastakor  Mutal
Burxonov tomonidan tayyorlangan madhiya varianti tasdiqlandi.
O`zbekiston Prezidentining 1994 yil 16 iyunidagi Farmoniga muvofiq 1994
yilning   1   iyulidan   boshlab   O`zbekiston   Respublikasining   milliy   valyutasi   -   so`m
muomalaga kiritildi.
O`zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligining   ramzlari   to`g’risida
Prezident I.Karimov: - “Milliy valyuta, bayroq, gerb, madhiya, Konstitutsiya kabi
davlat va xalqning ramzi, mustaqillikning muqaddas belgisidir!” - dedi.
24 Har qanday mustaqil  davlatlarning huquqiy asosi - bu uning asosiy Qonuni -
Konstitutsiyasidir.   Har   qanday   jamiyat   kelajakni   ko`zlab   yashaydi   va   uning
poydevorini   imkon   qadar   mustahkamroq   ko`rishga   harakat   qiladi.     Shu   nuqtai
nazardan qaraganda, davlatimiz, jamiyatimiz erishgan buyuk yuto`q - O`zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi bo`ldi.
Konstitutsiya   har   qanday   davlatning   yuzi,   obru-e‘tibori   ham   hisoblanadi.
Chunki   Konstitutsiya   davlatni   davlat,   millatni   millat   sifatida   dunyoga   tanitadigan
qomusnomadir. Shu ma‘noda asosiy Qonunimiz xalqimizning irodasini, ruhiyatini,
ijtimoiy ongini va madaniyatini aks ettiradi. Vaholanki, uning ishlab chiqilishi  va
muhokama etilishida butun xalq ishtirok etdi.
Asosiy   Qonunimizni   baholashda   AQSh,   Buyuk   Britaniya,   Frantsiya,   BMT,
Yevropa   Xavfsizlik   va   hamkorlik   kengashi   kabi   nufuzli   davlat   va   xalqaro
tashkilotlarning   olimlari   faol   qatnashdilar.   Natijada   O`zbekiston   Konstitutsiyasi
eng  taraqqiy   etgan  mamlaktlar   -   AQSh,  Frantsiya,   Germaniya,  Italiya  kabi   G’arb
davlatlari,   Misr,   Turkiya,   Hindiston   va   boshqa   Sharq   davlatlarining   boy
tajribasidan   eng   demokratik   jihatlarini,   insonparvarlik   g’oyalarini   tarannum
etuvchi xalqaro xujjatlarning talablarini o`zida  mujassamlashtirdi.
Shu   bilan   birga   Konstitutsiyada   o`zbek   xalqining   tarixiy   milliy   va   islomiy
qadriyatlari  mumkin qadar  to`laroq aks  ettirishga  harakat  qilingan.  Buyuk alloma
Abu   Nasr   al-Forobiy   davlatni   boshqaruvchi   kishilarning   xalq   o`rtasida   obru-
e‘tiborga ega bo`lishi, xalq tomonidan saylab qo`yilishini talab qilgan bo`lsa, ulug’
bobomiz Sohibqiron Amir Temur to`zuklarida davlatni boshqarishda oliy tabaqaga
oid sayidlardan tortib, xunar axligacha bo`lgan ja‘mi 12 tabaqa kishilariga suyanib
ish   ko`rishni     davrlarida   alohida   ta‘kidlab   o`tganlar,   “Qaerda   qonun   hukmronlik
qilsa, shu yerda erkinlik bo`ladi” - degan so`zlarni zarhal harflar bilan bittirganlar.
O`zbekistonning yangi Konstitutsiyasini yaratish g’oyasi 1990 yil 20 iyunida
Mustaqillik  Dekloratsiyasining  qabul  qilinishi  munosabati  bilan o`rtaga qo`yilgan
edi. Oliy Kengashning ikkinchi sessiyasida Mustaqillik Deklaratsiyasining muhim
tamoyillari  asosida  davlatning   yangi   Konstitutsiyasi   ishlab  chiqilishi   lozim   degan
25 xulosaga  kelindi. Sessiya  birinchi  Prezident  I.Karimov raisligida Konstitutsiyaviy
Komissiya to`zish to`g’risida  qaror  qabul qildi.
Konstitutsiyaviy   komissiya   ma‘qullagan   Konstitutsiya   loyihasining   birinchi
varianti   1991   yil   noyabrida   tayyorlab   bo`lindi.   Ushbu   variant   muqaddima,   olti
bo`lim, 158 moddadan iborat edi. Konstitutsiya loyihasining ikkinchi varianti 1992
yil   bahoriga   kelib   ishlab   chiqildi   Bu   variant   149   moddadan   iborat   edi.   Puxta
ishlovlardan so`ng  O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining loyihasi 1992 yil
26   sentabrda   Konstitutsiyaviy   komissiya   qarori   bilan   umumxalq   muxokamasi
uchun matbuotda e‘lon qilindi.
Un   ikkinchi   chaqiriq   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining     XI
sessiyasi   1998   yil   8   dekabrda   “O`zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasini   qabul
qilish   haqida   ”gi   masalani   ko`rdi   va   shu   masala   yuzasidan   Konstitutsiyaviy
komissiya   raisi,   Prezident     ma‘ro`za   qildi   ma‘ro`zasida   birinchi   Prezident
I.Karimov shunday dedi:
“Hur   O`zbekistonning   tarixida   birinchi   Konstitutsiyani   qabul   qilish-
jumhuriyatimizning yangidan tug’ilishidir, huquqiy mustaqilligimizga mustahkam
poydevor   qurishdir...   Konstitutsiyamiz   asosiy   qonunimiz   sifatida   davlatni   davlat
qiladigan,   millatni   millat   qiladigan   qonunlarga   asos   bo`lishi     muqarrardir”
( I.Karimov. O`zbekiston kelajagi buyuk davlat. T., “ O`zbekiston”, 1992  44-bet)
Sessiya ishtirokchilari yakdillik   bilan Konstitutsiyani  qabul  qildilar. Qabul
qilingan   O`zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi   6   bo`lim,   26   bob,   128
moddadan iborat.
Konstitutsiyaning   eng   muhim   mohiyati   shundan   iboratki,   unda   “davlat
organlari   va   mansabdor   shaxslar   jamiyat   hamda   fuqarolar   oldida   mas‘uldirlar”
deyilgan,   ya‘ni   fuqarolar   manfaatining   ustunligi   qonuniy   ravishda
mustahkamlangan va kafolatlangan. Sobiq totalitar to`zum sharoitida bunday fikrni
hech kim xayoliga ham keltira olmas edi.
Bir so`zbilan aytganda, O`zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasining qabul
qilinishi asosiy, huquqiy va xalqaro ahamiyatga ega bo`lgan buyuk voqea bo`ldi.
26 Markaz   jilovni   qo‘ldan   bermaslik   uchun   butun   imkrniyatlarni   ishga
solayotgan   bir   sharoitda,   1989   yil   23   iyunda   bo‘lib   o‘tgan   O‘zbekiston
Kompartiyasi   XIV   plenumida,   Qashqadaryo   oblasti   partiya   komiteti   birinchi
sekretari   Islom   Abdug‘anievich   Karimov   O‘zbekiston   Kompartiyasi   Markaziy
Komiteti birinchi sekretari qilib saylandi.
Respublika partiya tashkiloti rahbari, ya'ni O‘zbekistonning birinchi siyosiy
rahbari   qilib   Islom   Karimov   ishga   kirishgan   kunning   ertasigayoq,   ya'ni   24   iyun
kuni O‘zbekiston SSR Ministrlar Sovetida Farg‘ona vodiysi oblastlarini ijtimoiy –
iqtisodiy   rivojantirishni   jadallashtirish   masalalariga   bag‘ishlangan   kengash
o‘tkazdi. Va unda nutq so‘zladi. I.A.Karimov Toshkent va Moskvada bo‘lib o‘tgan
katta anjumanlarda, shuningdek, respublika va markaziy matbuotdagi chiqishlarida
Farg‘ona   fojiasi   masalasida   qat'iy   pozisiyada   turib,   o‘z   fikrlarini   davom   ettiradi.
Masalan,   u   O‘zbekiston   Kompartiyasi   Markaziy   Komitetining   1989   yil   19
avgustda   bo‘lgan   XVI   plenumida   so‘zlagan   nutqida   o‘uyidagi   fikrlarni   alohida
ta'kidlaydi:
“Farg‘ona     voqealari   to‘g‘risida   gapirar   ekanman,   shu   narsani   yana   bir   bor
ta'kidlashni   istardimki,   ayrim   ommaviy   axborot   vositalari   va   ba'zi   mansabdor
mas'ul   rahbarlarning   ana   shu   voqealarga   bergan   baholari   ular   fojeaning   chuqur
sabablarini bilmasliklaridan dalolat beradi....”
1990 24 mart kuni O‘zbekistonning eng yangi tarixadagi muhim sanalardan
biri hisoblanadi. Aynan o‘sha 24 martda O‘zbekiston SSRning “O‘zbekiston SSR
Prezidenti   lavozimini   ta'sis   hamda   O‘zbekiston   SSR   Konstitusiyasi   (Asosiy
Qonuni)ga o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida” Qonun qabul qilindi.
Xullas,   O‘zbekistonda   joriy   qilingan   prezidentlik   boshqaruvi   o‘zbek   xalqining
mustaqillikka erishishi yo‘lida muhim qadam bo‘ldi.
1990   yil   iyun   sanasi   ham   mustaqillikka   erishishda   yo‘lida   muhim   o‘rin
tutadi.   Aynan   20   iyunda   bo‘lgan   O‘zbekiston   SSR   Oliy   Soveti   o‘n   ikkinchi
chaqiriq 2-sessiyasida “Mustaqillik Dekloratsiyasi” qabul qilindi.
1991   yil   17-19   avgust   kunlari   O‘zbekiston   SSR   Prezidenti   Islom
Karimovning   Hindiston   Respublikasiga   respublika   rahbari   sifatida   ilk   mustaqil
27 rasmiy tashrifi bo‘ldi. Tashrif doirasida iqtisodiy, savdo va ilmiy-texnikaviy hamda
madaniy, san'at, ta'lim, fan, turizm, sport va ommaviy axborot vositalari sohasida
hamkorlik   qilish   to‘g‘risidagi   bitimlar   imzolandi.   Natijada,   mamlakatimiz   tashqi
siyosatining tamal toshi qo‘yildi. 
1991   yil   18   avgustda   Moskvada   yuz   bergan   siyosiy   to‘ntarish   alangasi
co‘nmagan   bir   sharoitda   1991   yil   31   avgustda   XII   chaqiriq   O‘zbekiston   Oliy
Kengashining   navbatdan   tashqari   oltinchi   sessiyasi   o‘z   ishini   boshladi.   Ana   shu
sessiyada   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   O‘zbekiston   Respublikasining
Davlat   mustaqilligini   e'lon   qildi.   Sessiyada   qabul   qilingan   hujjatda   shunday
deyiladi: «O‘zbekiston saboq chiqarib va SSR Ittifoqining siyosiy hamda  ijtimoiy
hayotidagi o‘zgarishlarni e'tiborga olib, halqaro huquqiy xujjatlarda qayd etilgan –
o‘z   taqdirini   o‘zi   belgilash   huquqiga   asoslanib,   O‘zbekiston   xalqlarining   taqdiri
uchun   butun   mas'uliyatni   anglab,   shaxsning   huquq   va   erkinliklari   mustaqil
davlatlar   o‘rtasidagi   chegaralarning   buzilmasligi   to‘g‘risidagi   Xel'sinki
shartnomalariga   qat'iy   sadoqatini   bayon   etib,   millati,   diniy   e'tiqodi   va   ijtimoiy
mansubligidan   qat'i   nazar,   respublika   xududida   yashovchi   har   bir   kishining
munosib   hayot   kechirishi,   sha'ni   va   qadr-qimmatini   ta'minlaydigan   insonparvar
demokratik   huquqiy   davlat   barpo   etishga   intilib,   “Mustaqillik   Deklaratsiyasi”ni
amalga   oshira   borib   O‘zbekiston   SSR   Oliy   Kengashi   O‘zbekistonning   Davlat
mustaqilligini va ozod suveren davlat – O‘zbekiston Respublikasi tashkil etilishini
tantanali ravishda e'lon qiladi». 
Tarixan   qisqa   davr   bo‘lsada   Mustaqil   O‘zbekistonimizda   asrlarga   tatugilik
tub o‘zgarishlar amalga oshirildi. Xususan:
- Istiqlol   yillarida   O‘zbekiston   mustaqil   suveren   davlat   sifatida   jahon
hamjamiyatida   o‘ziga   xos   nufuzga   ega   bo‘ldi.   U   o‘zining   katta   ishlab   chiqarish
imkoniyatlari,   tengsiz   tabiiy   boyliklari   bilan   dunyoning   eng   rivojlangan
mamlakatlari   diqqatini   tortdi   va   ular   bilan   tengma   teng   turib   hamkorlik   qilish
qudratiga ega ekanligini ko‘rsata oldi.
28 Xulosa
Asosiy     maqsad-sovet   davlati   hali   o’zining   hukumronlik   kuchini
yo’qotmagan,uning reoressiv siyosati davom etayotgan,”paxta ishi “ degan tuxmat
bilan   qanchadan-qancha   odamlar   noxaq   qamalgan,tazyiq   va   taqiblarga
uchragan,xalq o’rtasida tushkunlik,ertangi kunga  ishonsizlik  kayfiyati,qo’rquv  va
vahima   keng   tarqalganbir   paytda   O’zbekiston   rahbari   sifatida   ish   boshlagan
Islom    Karimovning  mustaqillikka  erishish  masalasini  kun tartibga  qatiy nqilib
qo’yganini   aniq   tarixiy   xujjatlar   orqali   ko’rsatish,bu   yo’lda   qanday   ulkan   ishlar
amalga oshirgani haqida o’quvchilarga ma’lumot yetqazishdan iborat edi.
O’zbekistoning   mustaqillikka   erishish   jarayoni   haqida   ma’lumotlarni
o’rganish uchun turli     manbalardan     foydalanish     muhim     Mustaqillik     davriga
oid       qonunlar,       prezident   farmonlari     va     deklaratsiyalar     tarixiy     jarayonning
huquqiy  asoslarini  o‘rganishda  muhimahamiyatga  ega.  Jumladan,  1991-yil  31-
avgustdagi     “O‘zbekiston     Respublikasining     davlat   mustaqilligi     to‘g‘risida”gi
qonun     O‘zbekiston     mustaqillik     huquqining     rasmiy     hujjati   hisoblanadi.     Bu
hujjatlar  orqali  siyosiy  va  iqtisodiy  islohotlarning  asoslari  oydinlashadi. O shaʻ
davrda     gazeta     va     jurnallarda     chop     etilgan     maqolalar,     xususan,     "Pravda
Vostoka", "Xalq  so‘zi",  "Yosh  leninchi"  kabi  nashrlar  mustaqillik  ostonasidagi
real     voqealarni     aks   ettiradi.     Ushbu     materiallar     orqali     jamiyatning     siyosiy
faolligi     va     ijtimoiy     kayfiyatini     bilib   olish     mumkin.     Bu     manbalar     orqali
mustaqillik   uchun     kurashning     asosiy     ishtirokchilari     va     voqealari     haqida
batafsil     tasavvur     hosil     qilish   mumkin.Taklif   va   muhokamalarShu     davr
mobaynida     o‘lkamizda     ro‘y     bergan     Farg‘ona,     Guliston,     Bo‘ka,     O‘sh,
Namangan voqealari paytida, tarixda “GKCHP” deb nom olgan, SSSR davlatining
so‘nggi   kunlarida   bir   guruh   imperiyaparast   kuchlar   tomonidan   amalga   oshirilgan
siyosiy   to‘ntarish   chog‘ida   va   boshqa   shu   kabi   o‘ta   keskin   vaziyatlarda   Islom
Karimovning yakkayu yagona to‘g‘ri yo‘lni topa olgani, xalqimizning tinchligi va
xavfsizligini   ta’minlash   uchun   kechayu   kunduz     tinimsiz     mashaqqatli     faoliyat
olib   borganini    tasdiqlaydigan    tarixiy   manbalar     ham  ushbu kitobda o‘z aksini
topgan.
29 Adabiyotlar ro‘yxati:
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. –T.:  “ O‘zbekiston ” , 201 9 .
2. "O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar
strategiyasi to‘g‘risida"gi Prezident Farmoni. PF-4797-son. 07.02.2017 yil.
3. “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun. O‘RQ-637-son. 23.09.2020 yil.
4. Mirziyoev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom
ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. 1-jild . T.: “O‘zbekiston”, 2017.
5. Mirziyoev   Sh.M.   Buyuk   kelajakni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz.  T.: “O‘zbekiston”, 2017.
6. Mirziyoev S h .M.   Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz .  T.: “O‘zbekiston”, 2016.
7. Mirziyoev Sh.M.   Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash
–  yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.  T.: “O‘zbekiston”, 2017.
8. Mirziyoev   Sh.M.   tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak.   T.:
“O‘zbekiston”, 2017.
9. Karimov I.A. Y u ksak ma’naviyat – engilmas kuch. T.: “Ma’naviyat”,
2008.
10. Karimov   I.A.   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –T.:
“O‘zbekiston”, 2011. 
11. Karimov   I.A.   Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida
xizmat qilish – eng oliy saodatdir. –T., “O‘zbekiston”, 2015.
12. Mustaqillik:   Izohli   ilmiy-ommabop   lug‘at   //   R.Ro‘ziev   va
Q.Xonazarov umumiy tahririda. To‘ldirilgan uchinchi nashri. –T.: “S h arq”, 2006.
13. Shamsutdinov   R.,   Maxmudov   X.   O‘zbekiston   tarixi   /   Oliy   o‘quv
yurtlarining notarix fakultetlari uchun o‘quv qo‘llanma. –T., “Sharq”, 2013.
14. O‘zbekistonning   yangi   tarixi.   Uchinchi   kitob.   Mustaqil   O‘zbekiston
tarixi. –T.: “S h arq”, 2000.
15. O‘zbekiston   tarixining   muhim   sanalari   (eng   qadimgi   davrlardan
bugungi   kungacha)   /   Q.   Rajabov   va   boshq.   mas’ul   muharrir:   R.   Abdullaev.-
30 To‘ldirilgan va qayta ishlangan beshinchi nashri. –T.: “ O‘zbekiston”,  2012.  
16. http    ://www.    gov    .   uz       
17. http://www.lex.uz       
18. http://www.nrm.uz   
19. http://www.press-servise.uz       
20. https://president.uz     
31

Mustaqil O’zbekiston davlatining rivojlanishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский