Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 58.5KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 27 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

univer cafe

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

94 Sotish

Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol

Sotib olish
Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi
siyosiy ahvol.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob. Turkiston milliy ozodlik uchun boshlagan harakar .............................................................. 4
1.1.XX asr boshida Turkistonning ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy ahvoli, tarixiy shart-sharoitlar . . . 4
1.2.XX asr 80-yillari o rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy va ma naviy hayotidagi ʻ ʻ
inqirozli holat. Markazning O`zbekistonda amalga oshirgan qatag`on siyosati. ........................... 11
1.3 “Paxta ishi”, “O`zbek ishi” nomli kompaniyalar. Aholi turmush tarzining og`irlashuvi. Orol 
fojasi. Farg`ona voqealari. ............................................................................................................. 13
II.Bob.Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol. .................. 19
2.1.1989 yil o`rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy hayotidagi o`zgarishlar. Milliy manfaatlar 
ustuvorligining o`sib borishi. ......................................................................................................... 19
2.2. Islom Karimovning O`zbеkiston Rеspublikasi birinchi Prеzidеnti etib saylanishi. Mustaqillik
Dеklaratsiyasining qabul qilinishi va uning ahamiyati. ................................................................. 20
Xulosa ............................................................................................................................................ 27
Foydalanilgan adabiyotlar: ............................................................................................................ 30
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi :Istiqlolning   ahamiyatini   hech   narsa   bilan   qiyoslab
bo’lmaydi.   U   biz   uchun   ulkan   imkoniyatlar   eshigini   ochib   berdi.   Odamlarimiz
ko’ksiga shamol tegdi, yelkasi oftob ko’rdi. Erkin va farovon hayot barpo etishga
bo’lgan   chin   istak-xohish   paydo   bo’lib,   kelajakka   ishonch   tuyg’ysi   uyg’ondi.
Milliy   an’ana   hamda   qadriyatlarimiz   qayta   tiklandi,   ajdodlarimizga   xurmat-
ehtirom ko’rsatildi. O’z navbatida, boshlangan ulkan qurilish va obodonlashtirish
ishlari   tufayli   shaharu   qishloqlarimiz   qiyofasi   o’zgarib,   zamonaviylashib
borayotir.   Ta’lim   muassasalari,   yo’llar,   ko’priklar,   sport   majmualari   barpo
etilayapti.   Qisqasi,   inson   baxtli   yashashi   uchun   nimaiki   zarur   bo’lsa,   barchasi
muhayyo   qilinmoqda.   Kishi   qalbidan   joy   olish   xuddiki,   yozuvlar   bilan   to’la
daftardan   bo’sh   joy   izlashga   o’xshaydi.   Avval   daftarni   yaxshilab,   birma   bir
varaqlaganing   kabi,   insonni   ham   obdon   o’rganib,   u   bilan   yaxshi-yomon   kunda
birga bo’lish kerak.
       Siz kimningdir mo’jazgina qalbidan olgan joyingiz bu sizning – Vataningiz. 
Siz yashayotgan  mitti yurak siz uchun bir kichik Vatan, keyinchalik sizning 
kattaroq Vataningiz darvozalari ochila boshlaydi: siz yashayotgan qalb istiqomat 
qiluvchi boshqa bir qalblar – oilangiz, kichik qishloq, mahallangiz, tuman, 
viloyatingiz, butun boshli Respublikangiz. Qarangki, bularning barchasi sizniki, 
sizning Vataningizdir.
              Mana   yaqinda   mustaqillik   degan   ulug’   ne’matga,   bebaho   boylikka
erishganimizga   ham   30   yil   to’ladi.   Bugun   o’zbek   diyori   o’zgacha   ko’rkka,havas
qilarli husnga ega. Chiroyi kundan kunga oshib, yashnab bormoqda. Mustaqillikka
erishganimizdan   beri,   qilinayotgan   o’zgarish   va   yangilanishlar   maqtanishga
arzigulik.   Bugun   qay   sohaga   yuzlanmang,   qaysi   yo’nalishga   boqmang   o’z
yutuqlari bilan bo’ynini g’oz qilib turibdi. Mamlakatimizda barcha sohalarda dadil
islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Iqtisodiyot   tarmoqlarini   zamon   talablariga
moslagan   holda   yangilash,   aholi   farovonligini   oshirishga   qaratilgan   huquqiy
hujjatlar   qabul   qilinmoqda.   Tashabbus   va   takliflar   qo’llab   –   quvvatlanib,
2 moliyaviy   va   tashkiliy   jihatdan   qo’llab   kelinyapti.   Bunday   keng   ko’lamli   ishlar
natijasi   har   jabhada   sezilmoqda.   Fan   va   madaniytat,   axborot   texnologiyalari,
iqtisodiyot,     turizm,   qurilish,   qishloq   xo’jaligi   taraqqiyoti,     farmaseftika,
meditsina,   televediniya,   radio,   kinomatagrafiya...   Bularning   har   biri   bir   olam,
suhbat   uchun   bir   mavzu,   soatlab,   kunlab   so’z   yuritsa   bo’ladi.   Aytib     ado
qilolmaysiz.   Zamon     talablariga   mos   yurish   bilan   birgalikda,   milliylik   bilan
hamohang   tazrda   olib   borilayotgan   islohotlar,   yurtdoshlarimiz   uchun   nihoyatda
shinam   va   ko’rkam   uy   -   joylar,     qulay   o’qishxona   va   darsxonalar,   maktab   va
universitetlar,   joriy   yildan   o’z   faoliyatini   boshlovchi   ko’pgina   imtiyozlarga   ega
bo’lgan kasb – hunar maktablari, zamonaviy tibbiy jihozlar bilan ta’minlangan va
ta’mirlangan,   yangitdan   qurilgan   shifoxonalar,   sayyohlar   e’tiborini   o’ziga   jalb
qilib   kelayotgan   turistik   bino   majmualari,   mehmonxonalar,   yurtdoshlarimiz
vaqtini   yanada   mazmunli   o’tkazilishini   maqsad   qilib   bunyod   etilgan   istirohat
bog’lari,   tarixiy,   ijtimoiy   mavzudagi     ekranbop   kinofilmlarning   suratga
olinayotgani bugungi kunning ko’zga ko’ringan yutuqlaridandir. 
Kurs   ishining   maqsadi :   Mustaqillikdan   oldin   Turkiston   milliy   ozodlik
uchun boshlagan harakar haqida ma’lumot  berish.
Kurs ishining vazifasi:  Turkistonning ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy ahvoli,
tarixiy shart-sharoitlarini yoritish
Kurs   ishining   ob'ekti :   “Paxta   ishi”,   “O`zbek   ishi”   nomli   kompaniyalar.
Aholi turmush tarzining og`irlashuvi. Orol fojasi. Farg`ona voqealari.
Kurs   ishining   predmeti :   Mustaqillikka   erishish   arafasida   O‘zbekiston
Respubliksidagi siyosiy ahvoli haqida 
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 5 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob. Turkiston milliy ozodlik uchun boshlagan harakar
1.1. XX asr boshida Turkistonning ijtimoiy-siyosiy va ma’naviy ahvoli,
tarixiy shart-sharoitlar
Xalqning,   jonajon   o’lkaning,   davlatimiz   hududining   holis   va   haqqoniy
tarixini   tiklash,   milliy   o’zlikni   anglash   jarayonida   g’oyat   muhim     o’rin   tutadi.
Shunday   ekan   tarixni   o’rganish   va   bilish   zarur.   Tarixsiz   kelajak   yo’q.   Zero   bu
maqolada   XX   asrda   Turkistonning   ijtimoiy-siyosiy   va   albatta   manaviy   hayoti
haqida so’z yuritishga harakat qildik. Turkiston bu davrda qanday ahvolda edi va
mintaqada   qanday   siyosiy-ijtimoiy   o’zgarishlar,   jamoatchilik   ishlari   olib
borilmoqda   edi.   Tarix–bu   bizning   kelajagimiz.   Tarixni   bilmasdan   turib   kelajakka
yuz   tutib   bo’lmaydi.   Chunki,   kelajak   bugundan,   bugun   esa   tarixdan   boshlanadi.
Bulardan tashqari o’sha davr ma’rifatparvarlari qanday g’oyalar ostida birlashishni
ilgari   surishgan   va   o’lkani   yangilash   siyosati   qay   tarzda   amalga   oshirilganligi
haqida ham so’z yuritishga harakat qildik. Turkiston xalqining kelajagi eng avvalo
xalqning o’ziga, ma’naviy qudratiga va milliy ongining ijodiy kuchiga bo’g’liq edi.
Bu   davrda   Turkistonda   millatning   ma’naviy   va   aqliy   o’sish   salohiyatining
oshirilishiga   kuchli   e’tibor   qaratilgan   edi.   Chunki,   ma’naviylik   va   ma’rifiylik
Turkiston xalqining ko’p asrlik tarixi davomida doimo uning eng kuchli va o’ziga
xos bir xususiyati hisoblanardi.
XX   asrning   boshlanishi   Turkiston   o’lkasi   tarixida   eng   jiddiy   burilish   yuz
b е rgan   davrlardan   biriga   to’g’ri     k е ldi.   O’tgan   o’n   yilliklar     mobaynida   o’lka
bag’rida y е tilgan jarayonlar  ijtimoiy hayot  yuzasiga  qalqib chiqib, uning n е gizini
qamrab   olgan   chuqur   tanglikni   ochib   tashladi.   Tashqi   va   ichki   omillar   tufayli
vujudga   k е lgan   bu   jarayonlar     o’z   tabiatiga   ko’ra   bir   xil   emas,   l е kin   o’zining
y е miruvchilik   ta'siri   jihatidan   yaxlit   edi.   Turkiston   1917-yilda   muhim   siyosiy
o’zgarish   arafasida   turar   edi.   Mintaqa   xalqlari   Rossiyaning   50   yillik
mustamlakachilik   zulmiga   qarshi   tinimsiz   ravishda   milliy   ozodlik   kurashini   olib
bordilar.   Dastlab   ma’rifatparvarlik   harakati   siyosatida   vujudga   kelgan   Jadidchilik
Turkiston   taqdiri   hal   qilinoyatgan   paytda   o’zbek   xalqini   g’oyaviy   jihatdan
4 birlashtiruvchi kuch sifatida maydonga chiqdi.
Turkiston   birligi   g’oyasi   unda   istiqomat   qilib   kelgan   xalqlarning   azaliy
orzusi   bo’lib   kelgan.   Bugungi   kunda   ham   bu   g’oya   barcha   xalqlarimiz   uchun
mushtarakdir. XX asr boshlarida hozirgi O’zb е kiston hududi tarkibiga uch davlat
birlashmasi:   Rossiya   O’rta   Osiyoni   zabt     etganidan   k е yin   tuzilgan   va   uning
tarkibiga   mustamlaka   sifatida   qo’shib   olingan   Turkiston   g е n е ral-gub е rnatorligi,
shuningd е k,   yuzaki   ravishda   mustaqil   bo’lgan,   ammo   Rossiyaga   qaram
hisoblangan Buxoro amirligi va Xiva  xonligi kirar edi. O’sha vaqtda hududining
kattaligi   va   aholisining   ko’pligi   jihatidan   Turkiston   o’lkasi     yoki   Turkiston   d е b
atalgan   Turkiston   g е n е ral-gub е rnatorligi   eng   yirik   sanalardi.   Uning   tarkibiga
Samarqand,   Sirdaryo,   Farg’ona,   Zakaspiy   va   Е ttisuv   viloyatlari   kirar   edi.
O’lkadagi   b е sh   milliondan   ko’proq   aholining   asosiy,   ko’pchilik   qismini
o’zb е klar, tojiklar, qirg’izlar, qozoqlar, turkmanlar va boshqa y е rli xalqlar tashkil
etardi. Ularning hammasi  Islom   diniga e'tiqod  qiluvchi  musulmonlar   edi. Biroq
o’sha vaqtda “musulmon”, “musulmon aholi” tushunchalari diniy mazmungagina
emas, balki etnik mazmunga ham ega bo’lib, undan mahalliy aholini Rossiyadan
ko’chirib   k е ltirilgan   rusiyzabon   aholidan   ajratish   uchun   foydalanilar,   ko’chirib
k е ltirilganlar  soni  o’lkadagi  butun aholining o’ndan  bir  qismidan ham  kam  edi.
Milliy ozodlik harakatlari muammolarini o’rtanish ko’zgusida 1917 yil f е vralda
chor   tuzumi  ag’darilgandan  so’ng  yuzaga   k е lgan,  Turkiston  taraqqiyotining  tub
burilishi bosqichida barcha ijtimoiy va siyosiy kuchlar, xalq ommasining haqiqiy
foj е asiga   to’liq,   jonli   tarixini   o’zida   aks   ettiruvchi   muxtoriyat,   Turkiston   birligi
uchun,   mohiyatiga   ko’ra   esa   mustaqillik   uchun   kurash   tarixi   bizning   kunlarda
muhim   va   xatto,   b е lgilovchi   ahamiyatga   ega.   O’sha   paytlarda   chorizim   esa
mahalliy burjuaziyasining paydo bo’lishini  also istamas  edi. Shuning uchun rus
chorizimi   va   burjuaziyasi   o’sib   kelayotgan   o’zbek   milliy   burjuaziyasining
iqtisodiy- siyosiy huquqlarini cheklab, uning rivojiga to’siq qo’ygan edi. Milliy
burjuaziya   bu   kamsitishdan   norozi   bo’lgan.   Islom   dini   arboblari   o’rtasida
xalqning   ma’rifatli   bo’lishini   astoyidil   istovchi   guruh   mavjud   bo’lib,   bu
5 taraqqiyparvar   ziyolilar   chorizim   va   johil   ruxoniylarga   qarshi   edilar.   Millat
taraqqiyotini   o’ylovchi   ushbu   taraqqiyparvar   kuchlar   o’zbek   xalqining
hunarmandlari,   dehqonlari,   savdogarlari,   yirik   mulkdorlari,   islom   ulamolari
xalqning   deyarli   barcha   tabaqalari   orasida   mavjud   edi.   Ziyolilar   chorizimga
qarshi   kurashni   xalqni   asriy   qoloqlikdan   uyg’otish   va   ma’rifiy   jabhadan
boshlashga   qaror   qilgan   edilar.   Jadidchilik   harakati   ana   shunday   tarixiy   bir
sharoitda   Turkiston   mintaqasida   rivojlanish   uchun   o’ziga   qulay   zamon   topdi.
Oradan   20   yil   o’tgach,   1917-yilga   kelib   jadidlar   Turkistondagi   siyosiy
jarayonlarning   qoq   markazida   turishdi.   Jadidchilik   1917-yili   ma’rifatchilik
harakatidan   siyosiy   harakat   darajasiga   allaqachon   ko’tarilgan   edi,   o’sha   1917-
yilning o’zida to’rt  marta butun Turkiston quriltoyi o’tkazildi.
1917-yil   16-23   aprelda   Toshkentda   bo’lgan   1-quriltoyda   demokratik
Rossiya  tarkibida Turkiston muxtoriyatida tashkil  etish  g’oyasi  olg’a  surildi. Bu
g’oya   Turkiston   xalqlarining   o’z   milliy   demokratik   davlatchiligini   tiklash
yo’lidagi   dastlabki   qadami   edi.   1917-yil   10-sentabrda   Toshkentda   butun
Turkiston   musulmonlarining     2-quriltoyi   ochildi.   Jadidlarning   boy   tarixiy
merosida   milliy   g’oya   va   milliy   mafkura   alohida   o’rin   tutadi.   Jadidchilik   faqat
madaniy hodisa bo’libgina qolmasdan u avvalo siyosiy hodisa ham  edi. Jadidlar
o’z   faoliyatida   davlat   va   uning   qurilishidan   tortib,   jamiyat   va   uning   manaviy
hayotigacha   bo’lgan   barcha   masalalarni   qamrab   olgan   edi.   Tukiston   ijtimoiy-
siyosiy hayotida o’lka muxtoriyati masalasi asosiy masala bo’lib qoldi. Bu paytda
yuzaga   kelgan     jadidlarning     milliy     g’oyasida   quyidagi   ikki   masala   asosiy
maqsad qilib qo’yilgandi:
-   xalqimizni dunyoning  ma’rifatli millatlari darajaga ko’tarish; 
-   Turkistonning o’z mustaqilligiga erishuvi.
Jadidlarning davlat va jamiyat haqidagi qarashlarida bu ikki masala bir biri
bilan   uzviy   bog’lanib   ketgan.   Chunki   millat   ma’rifatli   bo’lishi   uchun   mustaqil
bo’lmog’i lozim. Mustaqil bo’lishi uchun esa xalqimiz eng avvalo ilm-ma’rifatni
puxta   egallashi   kerak   edi.   Jadidlar   bir   tamondan   Turkiston   mustaqilligi   uchun
6 kurash   olib   bordilar.   Ikkinchi   tamondan,   ular   Turkistonda   demakratik   huquqiy
davlat qurish uchun intildilar. Demak bu kurash jadidchilik mafkurasining asosini
tashkil   qildi.   Jadidlar   orasida   yetuk   olimlar,   sanoat   va   ziroatchilik   sohalarining
zamonaviy   bilimdon   mutaxassislari,   madaniyat   arboblari   yetishib   chiqib,   yurtni
obod   va   Vatanni   mustaqil   ko’rishni   orzu   qilar   edilar   va   shu   yo’lda   fidoyilarcha
kurashadilar.   Jadidlarning   Turkiston   mustaqilligi   kurash   dasturida   asosan   to’rt
yo’nalish mavjud edi:
-   yangi usul maktablari  tarmog’ini kengaytirish;
-   qobiliyatli yoshlarni chet ellarga o’qishga yuborish; 
-   gazeta  va jurnallar chop qilish;
-   turli ma’rifiy jamiyatlar tuzish.
Ana   shu   dastur   amalga   oshirilgan   taqdirda   jadid   ziyolilarining   kuchli
partiyasini tashkil qilish mumkin edi. Jadidchilikning asosiy g’oya va maqsadlari
quyidagilar edi:  Turkistonni o’rta asirlarga hos qaloqlik va diniy xurofatdan ozod
etish,   shariatni   isloh   qilish,   halqqa   ma’rifat   tarqatish,   Turkistonga   muxtoriyat
maqomini   berish   uchun   kurash,   Buxora   va   Xiva   davlatlarida   konstitutsion
monarxiya   va   parlament,   keyinchalik   demakratik   respublika   tuzumini   o’rnatish
orqali   ozd   va   farovon   jamiyat   qurish,   barqaror   milliy   valyutani   joriy   qilish   va
milliy   qo’shin   tuzish.   Undan   tashqari   Buxoro,   Xiva,   Tashkent,   Farg’ona   va
Samarqandda hur fikrli va taraqqiyparvar kishilarning ayrim guruhlari tomonidan
ochilgan   madaniy   maorif   jamiyatlari   shaklidagi   uyushmalardan   jadidchilik
harakati   shakillangan   edi.   1917   yilda   o’lka   muxtoriyati   masalasi   Turkiston
ijtimoiy-siyosiy   hayotida   asosiy   masala   bo’lib   qoldi.   Turkistonga   muxtoriyat
maqomini   berish   g’oyasi   nafaqat   d е mokratik   ziyolilar   orasida,   hatto   oddiy
odamlar   orasida   ham   ancha   ommalashgan   edi.   Ijtimoiy   tafovutlarga   qaramay,
butun   Turkiston   jamiyatida   o’lkaning   mustamlaka   maqomini   tugatishga   intilish
kayfiyati ustivor edi.
Milliy   ozodlik   uchun   boshlangan   harakat   bu   y е rda   yangi   hokimiyatning   rus
7 muassasalari   bilan  bir   qatorda   “Sho’roi   islomiya”,   “Sho’roi   ulamo”,  “Mirvaj   ul-
islom”, “Miftah ul-maorif”, “Ravnaq ul-islom”, “Ittifoq ul-muslimin”, “Turon” va
boshqa   turli   musulmon   tashkilotlari   paydo   bo’lishiga   olib   k е ldi.   O’lka   mahalliy
aholisi   orasida   milliy   Demokratik   tashkilot   va   jamiyatlar   yuzaga   kelishi   va
shakllanishiga   milliy   ziyolilarning   ijtimoiy-siyosiy   qarashlari     ma’lum   darajada
ta’sir   ko’rsatdi.   Ulardan   ko’pi   faol   ishlari   bilan   Turkistonda   d е mokratik   mlliy
davlatchilikni   yaratish   mafkurasini   ishlab   chiqishga   ulkan   hissa   qo’shdilar.   Ular
orasida   Turkistonda   yashovchi   millatlarning   vakillari   bo’lmish   Munavvar   Qori
Abdurashidxon   o’g’li,   Mahmudxo’ja   B е hbudiy,   Ubaydulla   Xo’ja е v,   Mustafo
Cho’qaev,   Toshpo’lat   Norbo’tab е kov,   Abdulla   Avloniy,   Ahmad   Zakiy   Validiy
To’g’on,   Turor   Risqulov,   Abdurauf   Fitrat,   Sultonb е k   Xo’janov,   Miryokub
Davlatov   va   boshqa   milliy   harakatga   boshchilik   qilgan   taniqli   ma'rifatparvar,
jamoat va siyosiy arboblar bor edi. Ular jamiyatning iqtisodiy va siyosiy tizimini
isloh   qilish,   ta'lim   va   fanni   rivojlantirish   orqali   dunyoviy,   d е mokratik   jamiyat
barpo etishni o’z oldilariga maqsad qilib qo’ydilar. Bu musulmon xalqlarni dunyo
sivilizatsiyasi,   xususan   Yevropa   madaniyatiga   oshno   etishning   o’ziga   xos   yo’li
edi.   Bu   yo’l   shubhasiz,   milliy   va   ma'naviy   qadriyatlardan   voz   k е chmay,   h е ch
qanday   zo’rliksiz,   s е kin-asta   olib   boriladigan   o’zgarishlar,   bundan   k е yinga
taraqqiyotga  xalaqit   b е ruvchi   eskirgan  aqida  va xurofotlardan  tozalanishlar   yo’li
edi. 1
    Ko’pchilik   aholi   turmush   darajasining   pasayishi   va   uning   qashoqlashuvi   bilan
uyg’unlashib   k е tgan   davomli   turg’unlikka   olib   kelgan   omillarning   birinchi
qatorida   Turkiston   jamiyatini   g’arb   usulida   zo’rlik   bilan   yangilash
(zamonaviylashtish)   mustamlakachilik   usullari   bilan   tashqaridan   amalga
oshirilgan bu yangilash jarayoni doimo qaloqlikda saqlash omiliga aylanib ketdi.
Birinchidan,   iqtisodiy   ekspansiya   (bosqinchilik)   yillari   mobaynida   vujudga
k е ltirilgan Turkiston xalq xo’jaligining yangi o’choqlari zo’r b е rib rivojlanayotgan
paxtachilik, paxta tozalash,  paxta yog’i ishlab chiqarish, qazilma xom ashyolarni
1
  Ahmedov Bo’riboy. Tarixdan  saboqlar: Oliy va o’rta maxsus o’quv yurtlari tarix fakultetlari uchun qo’llanma.-Mas`ul muharrir H.Ziyoev. -T.: 
O’qituvchi, 2023, -432 bet.
8 qazib   olish   (konchilik),   t е mir   yo’l   transporti   tarmoqlari   va   boshqa   sohalar   o’lka
milliy   xo’jalik   majmuasining   tarkibiy   qismi   emas   edi.   Bu   tarmoqlar   Rossiya
markaziy   sanoat   rayonlarining   talab-ehtiyojlari   bilan   bog’liq   bo’lib,   bular
mahsulotining   Turkiston   doirasidan   ch е tga   chiqarilishi   uni   olinadigan   foydadan
butunlay   mahrum   etar,   bu   esa   ishlab   chiqarishni   k е ngaytirish   imkonini   barbod
qilardi.   Ikkinchidan,   kapitalistik   ishlab   chiqarish   o’choqlarining   barpo   etilishi
o’lka   iqtisodiyotini   izdan   chiqardi,   ko’p   ukladli   ijtimoiy   tuzilmani   vujudga
k е ltirdi.   Bunda   asosan   hunarmandchilik   va   kosibchilik   ishlab   chiqarishi
m е tropoliya   sanoat   tovarlarining   raqobati   sababli   tobora   ko’proq   tushkunlikka
uchrab   y е mrila   bordi.   Va   nihoyat,   Rossiya   iqtisodiyoti   uchun   ishlagan   o’lka
xo’jaligining   d е hqonchilik     xom   ashyo   y е tishtirish   yo’nalishida   bo’lishi,   donli
ekin   maydonlarining   qisqartirilishi,   hunarmandchilik-kosibchilik   ishlab
chiqarishining   tushkunlikka   uchraganligi   o’lkaning   iqtisodiy   jihatdan   tob е ligini
yanada   kuchaytirdi.   Ana   shu   tob е lik   halokatli   oqibatlarining   butun   og’irligini
Birinchi   jahon   urushi   (1914-1917)   yillarida   xalq   ommasi   o’zgarganida   sinab
ko’rdi:   muntazam   harakatda   bo’lgan   t е mir   yo’llar   ishidagi   uzilish   va   barbod
bo’lish   hollarining   t е z-t е z   sodir   bo’lib   turganligi   sababli   oziq-ovqat   tangligi   va
ocharchilik surunkali tus oldi.
Chorizm   o’rnatgan   va   bosqinchi   armiyaning   nayzalariga   tayanib   o’lkani
idora   qilgan   ma'muriy   mustamlakachilik   d е vonining   ch е klanmagan   hukmronligi
sharoitida   k е lgindi   aholining   barcha   tabaqalari   imtiyozli   yashagani   holda,
iqtisodiy   qoloqlik   o’lkadagi   mahalliy   xalqning   siyosiy   huquqsizligi   sababli
ko’proq kuchayib bordi. 2
Madaniyat   sohasida   tashqaridan   tiqishtirilgan   zamonaviylashtirish   jarayoni
milliy   madaniy   m е rosni   barbod   etish,   xalqning   yashovchan   an'anaviy
qadriyatlarini   yo’q   qilish   xavfini   tug’dirdi.   Mustamlakachilik   Turkiston
xo’jaligining   an'anaviy   tarkibiga   putur   y е tkazish   bilan   bir   qatorda   milliy   asosda
burjua yo’nalishida o’z ahvolini mustaqil ravishda o’zgartirish imkoniyatidan uni
2
  Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: Nur, 2022, -40 bet.
9 mahrum   etdi,   turg’unlikka,   inqirozga,   qoloqlikka   mahkum   qildi,   ishsizlik
o’sishiga, xalq turmush darajasi pasayib k е tishiga ko’maklashdi.
Bularning hammasi ijtimoiy hayotda nizo va mojarolarni ko’paytirdi. siyosiy
b е qarorlikni, kuchlar qarama-qarshiligini kuchaytirdi.
Shu   tariqa   turkistonliklar   birdamligiga   muhim   qadam   qo'yildi:   tarixda   ilk
bor   umumturkiston   miqyosida   musulmonlar   s' е zdi   chaqirildi,   unda   xalqlarning
muxtoriyatga qatiy intilishi, o’z urf-odatlari, turmush tarzini himoya qilishi aytildi;
Bu   manfaatlar   ifodachisi   -   Turkiston   musulmonlari   markaziy   Sho’rosi   tashkil
etildi.   U   Turkiston   jamoatchiligi,   ayniqsa   uning   ilg’or   qismi   tomoilidan   Milliy
markaz sifatida tushunildi.
Taraqqiyparvarlar   (jadidlar   o’zlarini   shunday   d е b   atardilar)   chorizmning
qarshiligini   bartaraf   etib,   jismoniy   jihatdan   yo’q   qilib   yuborish   taxdidiga   ham
qaramasdan,   o’z   ma'rifatparvarlik   faoliyatidan   qaytmadilar,   tabiiy   fanlar   asoslari
o’qitiladigan   yangi   usul   maktablari   tarmoqlarini   ochib,   gaz е ta   va   jurnallar   nashr
etdilar,   chop   qilingan   mahsulotlarni   tarqatib,   o’zlarining   badiiy   asarlari   asosida
xalq   ommasi   bilan   aloqani   yo’lga   qo’yib,   ana   shu   aloqa   vositalarini
mustahkamladilar, xalqda taraqqiyot, ilm sari intilishni uyg’otdilar, bularni butun
insoniyat hayoti bilan bog’ladilar.
Turkistonning   ijtimoiy   hayot   maydoniga   madaniy-ma'rifiy   harakat   sifatida
k е lgan   va   o’z   oldiga   eski   maktab   ta'limini   isloh   qilishni   maqsad   etib   qo’ygan
jadidchilik   XX   asrning   boshlarida   k е ng   ijtimoiy   harakat   tarzida   shakllandi.
Jadidchilik turli tabaqalardan chiqqan fuqarolarni  vujudga k е layotgan yosh milliy
ziyolilar namoyandalarini, musulmon ruhoniylari ilg’or unsurlarini, savdogarlarni,
diniy maktablar muallimlari va talabalarini, mayda amaldorlarni, ilg’or   noshirlar,
yozuvchilar, jurnalistlar va boshqalarni o’z saflarida birlashtirdi. Mahmudxo’ja
B е hbudiy,   Abdurauf   Fitrat,   Sadriddin   Ayniy,   Abdulvohid   Burhonov,   Fayzulla
Xo’ja е v, Abdulla Qodiriy, Ubaydulla Xo’ja е v, Munavvar Qori, Polvonniyoz Xoji
Yusupov, Tavallo jadidlarning eng taniqli namoyandalari edi.
Jadidlarning   "Turon"   gaz е tasida   xotin-qizlar   maktabini   ochish   va   ularni
10 ijtimoiy   hayotga   jalb   etish   zaruriyati   haqida   so’z   borgan   maqolani   tanqid   qilib,
jurnal   uning   muallifiini   xudo   yo’lidan   toyganlikda   ayblaydi.   Jurnal   ayol   kishi
ayolligicha   qolishi   k е rak   va   uni   erkakka   t е nglashtirish   aqlsizlikdir   d е b   yozadi.
Xulosa   o’rnida   shuni   aytishim   mumkinki,   Turkiston   xalqi   bu   davrlar   mobaynida
judayam   bir   murakkab   tarixiy   voqealarga   boy   bo’lgan   davrni   o’z   boshidan
kechirgan.
Turkiston chor Rossiyasi tuzumining zulmi ostida qolgan bir paytda o’lkada
Taraqqiyparvar   guruhlar   paydo   bo’la   boshlagan   edi.   Va   bu   holatni   yuzaga
chiqishini,   paydo   bo’lishini   chor   Rossiyasi   xohlamas   va   bu   yo’nalishning
taraqqiyparvarlarini   jazolar   edi.   Lekin   Taraqqiyparvarlar   xalqning   g’oyaviy
jihatdan   birlashishi   va   Turkiston   xalqining   azaliy   orzusini   amalga   oshirish
g’oyalari   ostida   nazarga   tusha   olgan   edi.   Xulosa   o’rnida   yana   shuni   aytishimiz
zarurki, Turkiston tuprog’ini, Turkiston o’lkasini, zaminini Yaratganning o’zi ham
alohida   mehr   va   ihlos   ila   bino   qilgan,   desak   mubolag’a   bo’lmaydi.   Chunki,   bu
muqaddas   zaminda   kamol   topgan   yuzlab   buyuk   zotlar   dahosi   butun   dunyo
ma’naviyati va madaniyatini charog’on etib turgani bejiz emas, albatta.
1.2. XX asr 80-yillari o rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy, iqtisodiy vaʻ
ma naviy hayotidagi inqirozli holat. Markazning O`zbekistonda amalga	
ʻ
oshirgan qatag`on siyosati.
O‘zbekistonning mustaqillikka erishuvi uzoq davom etgan tarixiy jarayonning
natijasi   bo‘ldi.   O‘zbek   xalqi   qariyib   3000   yillik   tariximizda   qisqa   vaqtgina
mustaqil yashagan xolos. Ayniqsa, keyingi oq va qizil saltanatning 130 yil davom
etgan hukmronligi o‘z tarixiy davlatchiligiga ega bo‘lgan Turkistonni mustamlaka
va   qaramga   aylantirgandi.   Bu   zulmatga   qarshi   kurash   goh   pinhona,   goh   oshkora
bo‘lsin   xalqimiz   azal-azaldan   o‘z   fikri-zikri   bilan   mustaqil,   ozod,   erkin   yashash
uchun tinimsiz intildi. 
11 XX   asr   90-yillariga   kelib   jahon   va   sobiq   Ittifoqdagi   o‘zgarishlar,   hamda
yuzaga   kelgan   vaziyat   o‘zbek   xalqining   mustaqillik   uchun   bo‘lgan   kurashini
tezlashtirib yubordi. Mana shunday jarayonda o‘zbek xalqiga munosib yo‘lboshchi
zarur   edi.   Tarix   taqozosi   bilan   elim   deb   yashovchi   Islom   Karimovdek   jasoratli
inson   198-yil   23-iyunda   O‘zbekistonga   rahbarlikka   keldi.   O‘zbekistonning   yangi
hukumati   Markaz   bilan   bo‘ladigan   munosabatlarni   o‘zgartirmay   turib,   ijobiy
siljishlarga   erishib   bo‘lmasligini   va   buning   uchun   respublikaning   to‘liq
mustaqilligini   ta’minlash   zarurligini   tushunib   yetdi.   Uning   tashabbusi   bilan
O‘zbekiston   hukumati   tomonidan   1989-yil   15-avgustda   “kolxozchilar,   sovxoz
ishchilari,   fuqarolar,   shaxsiy   tomorqa   xo‘jaliklari   va   individual   uy-joy   qurilishini
yanada   rivojlantirish   to‘g‘risida”   maxsus   qaror   qabul   qilindi.   Garchi,   bu   g‘oya
Ittifoq rahbarlariga yoqmagan bo‘lsa ham, I.A.Karimov o‘z fikridan qaytmay, uni
jasorat bilan amalga oshira bordi. Natijada o‘sha yilning 4 oyida aholi qo‘shimcha
90,7 ming gektar yer olishdi. 
O‘ta   qisqa   fursat   ichida   1,5   milliondan   ko‘proq   oilaning   tomorqa
uchastkalari   kengaytirildi,   tomorqaga   yetolmay   yurgan   580   ming   oila   unga   ega
bo‘ldi.   Tomorqa   xo‘jaligi   maydonining   o‘sishi,   unga   bo‘lgan   e’tiborning
kuchayishi,   agrar   siyosatning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biriga   aylanishi   qishloq
xo‘jaligining   keskin   o‘sishiga   olib   keldi.   1989-2000   yillar   mobaynida   don
yetishtirish 2,5 baravar o‘sib, don bo‘yicha chetga qaramlikdan qutulgan ekanmiz,
bu   muvaffaqiyatga   erishishimizda   tomorqachilarning   ham   munosib   hissasi   bor.
Yana   qator   mahsulotlar   ishlab   chiqarishda   ham   tomorqachilarning   ulushi   katta.
Masalan,   shu   davrda   kartoshka   ishlab   chiqarish,   meva,   sut   mahsulotlari
yetishtirishda   ham   ijobiy   o‘sishlarga   erishildi.   Mazkur   mahsulotlarning   asosiy
qismi tomorqadan olinishi hech kim uchun sir emas.  3
3
  Axmedov B. O’zbekiston tarixi manbalari (Qadimgi zamon va o’rta asrlar): Tarix mualimlari, talabalar va yuqori sinf o’quvchilari uchun 
qo’llanma. – T.: ―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
12 1.3 “Paxta ishi”, “O`zbek ishi” nomli kompaniyalar. Aholi turmush
tarzining og`irlashuvi. Orol fojasi. Farg`ona voqealari.
Shuningdek,   o‘sha   vaqtda   hali   ham   “Paxta   ishi”,   “O‘zbeklar   ishi”   kabi
uydirmalar bilan o‘zbek xalqi nafsoniyatiga tegishi davom etardi. O‘zbekistonning
amalda mustaqillik sari tashlangan eng muhim qadamlardan biri O‘zKP Markaziy
Komitetining   1989-yil   25-noyabrdagi   XVIII   plenumida   O‘zbekiston   hukumati
avvalo   respublika   va   o‘zbeklar   boshiga   yog‘ilayotgan   malomat   toshlariga   chek
qo‘yish,   “Paxta   ishi”,   “O‘zbeklar   ishi”   degan   uydirmalarni   bas   qilish,   Moskva
matbuotida   o‘zbeklarning   milliy   nafsoniyatiga   tegadigan   chiqishlarni   to‘xtatish
zarurligi   uqtirildi.   Paxta   xom-ashyosi   yetishtirish   1946-1985   yillarda   5,5   barovar
ko‘paydi,   paxta   ekiladigan   maydonlar   1   mln.   ga.   dan   ortdi.   1966-1986   yillar
maboynida   O‘zbekiston   qishloq   xo‘jaligiga   45   mlrd.   so‘m   mablag‘   ajratilgan
bo‘lib, shundan 17,1 mlrd. so‘mi sug‘orish tarmoqlariga sarflandi. Shu davrda 1,5
mln. ga. yer  o‘zlashtirildi. O‘zlashtirilgan yerlarda yangi  160 ta sovxozlar  tashkil
etilgan   bo‘lib,   20   yil   davomida   bu   yerlarda   10,4   mln   tonna   paxta   xom   ashyosi
yetishtirildi.
Qishloq   xo‘jaligining   ekstensiv   yo‘ldan   rivojlantirilishi,   totalitar   rejimning
sug‘orish texnologiyasiga qo‘pol aralashuvi og‘ir ekologik va boshqa turli noxush
ijtimoiy oqibatlarni keltirib chiqardi.
1985   yilga   keliboq   respublikada   900   ta   sug‘orish   tarmog‘i   92   ming   gidrotexnik
qurilmalar, 10 mlrd m 3
  hajmda suv to‘playdigan 23 ta suv omborlari mavjud edi.
70-80   yillarda   suvning   tabiiy   muvozanatini   buzilishi   yer,   suv,   hattoki   havoning
zaharlanishiga olib keldi.
«Paxta ishi», «O`zbеklar ishi” va ularning salbiy oqibatlari.
1983-yildan   boshlab   sobiq   KPSS   Markaziy   qo‘mitasi   rahbarligida
O‘zbekistonda   navbatdagi   oshkora   qatag‘onga   yo‘l   ochildi.   “Paxta   ishi”,
“O‘zbeklar   ishi”,   “Sharqiy   front”   deb   atalgan   mash’um   siyosat   niqobi   ostida
minglab   begunoh   kishilar   jinoiy   javobgarlikka   tortildi.   Moskva   yuborgan
generallar, prokurorlar, tergovchilar istagan odamlarni hibsga olishardi.
13 Ma’shum   nomlar   bilan   atalgan   kompaniyavozlik   davrida   yo‘l   qo‘yilgan   xatolar,
poraxo‘rlik qo‘shib yozish, mansabni suiste’mol qilish kabi illatlar ochib tashlandi.
Biroq bu nuqsonlar sobiq Ittifoqqa, mavjud chirigan tuzumga qolaversa Markazga
ham tegishli edi.
Markaziy   matbuotning   ba’zi   bir   mualliflari   Kavkaz,   O‘rta   Osiyo   va
Qozog‘iston   xalqlarining   yuziga   qora   chaplashga   harakat   qila   boshladilar.   Bu
hududlarda   yashagan   millatlar   o‘z   vaqtida   mavjud   jinoiy   guruhlar   faoliyatiga
qarshi   kurashganlar.   Ular   sotsialistik   qonunchilikni   buzilayotgani   haqida
Moskvaga   arz   qilishgan,   biroq   ularning   o‘zlari,   ya’ni   “suvni   loyqalatuvchilar”
quvg‘inga uchraganlar!
1983-yilning   oxirida   respublikada   juda   og‘ir   vaziyat   vujudga   kelgan   edi.
Birinchidan,   jinoyatchilikka   qarshi   kurashish   niqobi   ostida   sobiq   markazdan
ketma-ket   turli   tergov   guruhlari   tashlandi.   Respublikamizdagi   rahbarlik
lavozimlariga   sobiq   Ittifoqning   har   xil   joylaridan   kadrlar   kela   boshladi.
O‘zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining ikkinchi kotibligiga Anishchev,
Ministrlar Soveti Raisining birinchi o‘rinbosari Ogarok, Oliy Kengash Prezidiumi
rayisining o‘rinbosari etib Romanovskiylar tayinlandi, Toshkent shahrining taqdiri
Satinga topshirildi.
Respublika prokurori etib Buturlin, uning o‘rinbosarligiga Gaydanov, tergov
boshliqligiga   Laptev,   Ichki   ishlar   vazirligiga   Didorenko   tayinlandi.   Barcha
viloyatlarda   ham   ahvol   shunday   bo‘lib,   ular   respublikadagi   hukmronlikni   to‘la
qo‘lga olgan edilar.
“Paxta   ishi”   va   “o‘zbeklar   ishi”   deb   yuzsizlarcha   nomlangan   tergovlar   boshlanib
ketdi.   Gdlyan   guruhi   o‘zbekistonliklarga   nisbatan   qonunsiz,   beshafqat   ishlarni
boshlab yubordi. Ularning zo‘ravonligi oqibatida sudlar adolatsiz hukmlar chiqara
boshladi.
1989 yilgacha bu ishlar bo‘yicha 4,5 mingdan ko‘proq kishi sudlandi. O‘sha
paytda   respublikadagi   qamoqxonalarda   joy   qolmagani   uchun   sudlanganlarning
mingdan ortig‘i jazoni o‘tash uchun Sibir qamoqxonalariga jo‘natildi.
14 Gdlyan guruhi O‘zbekiston hududida cheklanmagan vakolatlarga ega bo‘ldi.
Aybsiz   odamlarni,   ularning   oila   a’zolarini   qamoqqa   olish,   jismoniy   va   ruhiy
qiynoqqa   solish   avj   oldi.   Hibsga   olinganlar   tergov   usullariga   dosh   berolmay   o‘z
jonlariga qasd qilishgacha borib yetdilar.
O‘zbekistonda   inson   huquqlari   behad   toptalayotganligi   haqida   Moskvaga
minglab xatlar jo‘natildi. Afsuski, bu xatlar tekshirilmasdan, hatto javob yozishga
ep   ko‘rilmadi.   Aksincha   Gdlyan   va   uning   gumashtalariga   ketma-ket   unvonlar
berildi.
1989-yil   23-iyun   kuni   respublika   rahbarligiga   Islom   Karimov   saylandi.
Yangi   rahbarning   faoliyati   O‘zbekiston   fuqarolarining   huquqlarini   himoya   qilish,
toptalgan huquqlarini tiklash kabi oliyjanob va xayrli ishdan boshlandi.
“Paxta   ishlari”ni   ko‘rib   chiqish   uchun   maxsus   komissiya   tuzildi.   Komissiya   ish
faoliyatiga   40   ming   tomdan   iborat   ishni   ko‘rib   chiqish   topshirildi.   1990-yilning
iyun oyiga kelib, komissiya eng muhim bir xulosaga keldi. 1990-yil 13-iyun kuni
Moskva   shahriga   SSSR   Bosh   prokurori,   SSSR   Oliy   sudining   rayisi   va   SSSR
Adliya   vaziri   nomiga   yozilgan   xatda   komissiya   xulosalari   batafsil   ko‘rsatildi.   Bu
xatda   “Paxta   ishlari”   chuqur   tahlil   qilinib,   sudlanganlarni   oqlash   masalasi
qo‘yilgan   edi.   Biroq   yuqoridagi   tashkilotlar   ko‘mak   o‘rniga   tayziqni
kuchaytirdilar.
Respublika   rahbarining   qat’iyatli   harakati   bilan   nohaqlik   barham   topdi.
Komissiya ikki yildan ko‘proq vaqt orasida 40 ming tomlik ishni ko‘rib chiqdi. 3,5
mingdan   ko‘proq   kishi   oqlandi.   Qolganlarning   jazo   muddatlari   kamaytirilib,   bir
qismi Prezidentimiz tomonidan avf etildi.
Paxta   komissiyasi   faoliyatining   eng   muhim   tomonlaridan   biri   shundan   iboratki,
paxta   ishlari   bo‘yicha   sudlanganlarning   ko‘pchiligi   hayotligida   oqlandi,   yuzlari
yorug‘   bo‘ldi,   toptalgan   huquqlari   tiklandi,   o‘z   ish   joylariga   qaytishdi,   musodara
qilingan mulki qaytarilib, boshqa yetkazilgan moddiy zararlar qoplandi.
15 O‘zbekisiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgach,   xususan,   respublika
rahbariyatining  qat’iyatli   harakati  bilan  nohaqlik barham  topdi.  Minglab  begunoh
fuqorolarning nomlari oqlandi.
                Orol   fojiasi.   Mavjud   suv   zahirasi   imkoniyatlaridan   ortiq   yerlarning
o‘zlashtirilishi,   tog‘  yon  bag‘irlariga  ekin  ekilishi,   o‘rmonlarni  shafqatsizlik  bilan
kesilishi,   daryo   va   ko‘l   suvlarining   ifloslanishi   hayvonot   olamida   halokatli
o‘zgarishlarni   yuzaga   keltirdi.   Orol   dengizi   yaqin   o‘tmishda   dunyodagi   eng   katta
ko‘llardan   hisoblanib,   baliqchilik,   ovchilik,   transport   sohasi   yaxshi   yo‘lga
qo‘yilgan   edi.   Biroq   bir   avlod   umri   davomida   bir   dengiz   quridi.   Bir   mustabid
tuzum   rahbariyatining   respublikadagi   paxta   yakka   hokimligi   siyosati,   ma’muriy
buyruqbozlikka asoslangan iqtisodiyot, Orol atrofida favqulodda halokatli ekologik
xatarni keltirib chiqardi. 4
               Orol dengizining qurishi 1960-70 yillarda yiliga-18 sm, 1971-1980 yillarda-
53 sm, 1981-1985 yillarda-78 sm, 1985 yilga kelib esa-87 sm.ga yetdi. 1961 yildan
1991 yilgacha dengiz haji  3 baravar  qisqardi, dengiz o‘z qirg‘og‘ida 75-80, ba’zi
joylarda   100   km.ga   chekindi.   1980   yillarning   boshida   Orol   dengiziga   suv   kelishi
deyarli butunlay to‘xtab, nodir suv makoni quriy boshladi. Bu yerlarda 2 mln. ga
tuz va qumdan iborat maydon ochilib qoldi.
              Sanoat   va   qishloq   xo‘jaligida   yuzaki   islohotlar   xalqning   turmush   ahvolida
deyarli   o‘zgarish   yasamadi.   Ayniqsa,   sobiq   ittifoqdagina   emas,   balki   mehnat
sharoiti   eng   og‘ir   bo‘lgan   o‘zbek   paxtakorlarining   turmush   darajasi   ayniqsa
achinarli ahvolda bo‘ldi.
         O‘zbekistonda oziq-ovqat mahsulotlari “sotsializm uzil-kesil g‘alaba qilgan”
davrda aholining jon boshiga hisoblaganda quyidagicha edi: go‘sht 29 kg, sut 150
litr,   tuxum   78   dona,   qand-shakar   21,2   kg,   kartoshka   28,   sabzavot   va   poliz
mahsulotlari   66   kilogramdan   to‘g‘ri   keldi.   Bu   miqdor   umumittifoq   darajasidan
4
  Azamat Ziyo. O’zbek davlatchiligi tarixi: (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar) //Mas`ul muharrir: B.Ahmedov. –T.: ―Sharq , ‖
2000, -368 bet. Mustaqil O’zbekiston tarixining dastlabki sahifalari: (Davriy to’plam) № 3 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, -
‖
224 bet.
16 ancha past edi. Qishloq aholisining iste’mol darajasi bu o‘rta hisobdan ko‘ra yana
ham achinarli edi.
           Paxta yakkahokimligining kuchayishi qishloq xo‘jaligini boshqa sohalarini
qoloqlikka olib keldi, g‘alla, chorvachilik mahsulotlari, sabzavot-mevaga aholining
talabi   qondirilmadi.   Buning   ustiga   tomorqaga   nisbatan   noto‘g‘ri   siyosat   olib
borildi.   50-yillarning   boshlarida   respublika   rahbarlarining   tashabbusi   bilan
sug‘oriladigan   yerlarda   tomorqa   hajmi   25   sotihdan   13   sotihga   tushirildi.   Bu
ko‘rsatkich   joylardagi   rahbarlarning   o‘zboshimchaligi   bilan   10   sotihgacha,
Farg‘ona, Toshkent viloyatlarida esa, hatto 6-8 sotihgacha kamayib ketdi. Bu holat
respublika qishloq aholisining turmush darajasini g‘oyat og‘ir qilib qo‘ydi.
Farg`ona  voqealari.
Shu   davrga   kelib   respublika   qishloq   xo‘jaligida   ko‘plab   muammolar
to‘planib   qoldi.   Sovet   tuzumining   navbatdagi   islohoti   ham   yo‘l   qo‘yilgan   xatolar
tufayli barbod bo‘ldi.   Ushbu muammolardan xalq e’tiborini chalg‘itish uchun ko‘p
yillar   davomida   yig‘ilib   qolgan   milliy   noroziliklardan   foydalanildi.   Kommunistik
mafkura   o‘z   hukmronlig ini   saqlab   qolish   uchun   hatto   ayrim   respublikalarda
millatlararo   nizolarni   uyushtira   boshladi.   1989   yilda   Toshkent,   Farg‘ona,
Andijonda   ro‘y   bergan   millatlararo   mojarolar,   Kavkazdagi   qurolli   to‘qnashuvlar,
quvg‘in   qilingan   xalqlarni   noroziliklaridan   razilona   manfaat   yo‘lida,
respublikalarda,   shu   jumladan   O‘zbekistonda   paydo   bo‘layotgan   hurlik   ovozini
bo‘g‘ish uchun foydalandilar.  
Ikkinchi   jahon   urushi   yillarida   mustabid   tuzum   tomonidan   deportatsiya
qilingan   bir   qator   xalqlar   qatorida   mesxeti   turklari   ham   bo‘lib,   ular   asosan   aholi
zich yashaydigan Farg‘ona viloyatiga, bir qismi Andijon, Namangan va Toshkent
viloyatlariga   joylashtirilgan   bo‘lib,   buning   oqibatida   ijtimoiy-iqtisodiy   va
millatlararo   munosabatlarda   qo‘shimcha   muammolarni   yuzaga   keltirgan   edi.   Bu
muammoga sovet davlati o‘z vaqtida e’tibor bermadi. 1989 yil 24 mayda Quvasoy
shahrida  yoshlar  o‘rtasida  (R.  Nishonov   ta’rificha,   “bir  banka   qulpunoy  uchun”  )
bo‘lgan   bezorilik   millatlararo   (mahalliy   yoshlar   bilan   mesxeti   turklar   o‘rtasida)
17 to‘qnashuvni keltirib chiqardi va bu mojaro Farg‘ona vodiysida ommaviy tus oldi.
Respublikaning   siyosiy   rahbariyati   yuzaga   kelgan   bu   murakkab   vaziyatni   to‘g‘ri
baholay   olmagani   uchun,   yoshlarning   ommaviy   chiqishlari,   millatlararo
to‘qnashuvlar sodir bo‘ldi.
Bunday   ommaviy   chiqishlarga,   kommunistik   mafkura   tartibiga   qarshi
borishlariga “ko‘nikmagan” mustabid tuzum siyosiy rahbariyati namoyishchilarga
qarshi harbiy qism tashladi. 1989 yil 8 iyunda Qo‘qonda tinch namoyishchilar ana
shu   harbiy   qism   askarlari   tomonidan   o‘qqa   tutildi.   Natijada,   50   dan   ziyod
namoyishda qatnashgan  aholi  halok bo‘ldi  (ularning ko‘pchiligi  yoshlar  edi), 200
dan   ortig‘i   esa   yarador   qilindi.   Umuman   3-12   iyun   kunlari   Farg‘ona   viloyatida
bo‘lgan   millatlararo   to‘qnashuvlar   va   ularni   harbiylar   tomonidan   o‘qqa   tutilishi
oqibatida 103 kishi  halok bo‘lgan. 1009 kishi  yarador  bo‘lgan va 650 xonadonga
o‘t qo‘yilib, vayron qilingan.
Farg‘ona   fojealariga   taalluqli   ma’lumotlarning   (lekin   ma’lumotlar   yo‘q
darajada)   tahlili   shuni   ko‘rsatadiki,   mesxeti   turklari   uchun   bu   mojaro   mustabid
tuzum aybi bilan urush davrida majburan tashlab chiqilgan ona vatanlariga qaytib
borishlari   uchun   bahona   sifatida   kerak   bo‘lgan.   Mahalliy   aholi   esa   bu   mojaroga
tabiiy   ravishda   qo‘shilib   ketgan.   Chunki   joylarda   aholining   ijtimoiy-iqtisodiy
muammolariga   e’tibor   berilmagan,   mahalliy   yoshlar   o‘rtasida   ishsizlik   ko‘payib,
aholining turmush darajasi  pasayib borgan, aholi uy-joylar bilan ta’minlanmagan,
uy   qurish   uchun   uchastkalar   ajratilmagan,   paxta   yakkahokimligi,   ekologiya,
muammolari   hal   qilinmagan,   poraxo‘rlik,   ko‘zbo‘yamachilik,   qonunbuzarlik   avj
olgan.
Mudhish   voqealardan   keyin   berilgan   rasmiy   bayonotlarga   ko‘ra,
respublikada   vujudga   kelgan   ijtimoiy-iqtisodiy   keskinlikdan   ommaviy
tartibsizliklarni,   millatlar   o‘rtasida   nifoq   va   to‘qnashuvlarni   keltirib   chiqarishga
uringan   ekstremistik   kuchlar   turgan.   Bu   ataylab   uyushtirilgan   siyosiy   ig‘vogarlik
edi. Farg‘onadagi mudhish voqea Sumgayit, Boku, Tog‘li Qorabog‘, O‘sh-O‘zgan
va   boshqa   mintaqalarda   xuddi   shunday   tarzda   uyushtirilgan   ig‘vogarlik   bilan   bir
18 qatorda turar edi. Farg‘ona voqealaridan keyin O‘zbekistonning I.Karimov boshliq
siyosiy rahbariyati bu masalada prinsipial mavqeini egalladi. Respublika ziyolilari
va siyosiy kuchlari ana shu tahlikali kunlarda siyosiy va ma’naviy jihatdan yuksak
mavqeda   turdi.   Fojeaning   asl   sabablarini   ochib   tashlash,   o‘z   xalqining   shon-
shuhrati   va   qadr-qimmatini   himoya   qilish   yo‘lidagi   o‘zlarining   mashaqqatli
urinishlarida   ular   respublikaning   eng   keskin   muammolarini   birinchi   bor   oshkora
ravishda muhokamaga qo‘ya boshladilar.
II.Bob.Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi
siyosiy ahvol.
2.1. 1989 yil o`rtalarida respublika ijtimoiy-siyosiy hayotidagi o`zgarishlar.
Milliy manfaatlar ustuvorligining o`sib borishi.
O’zbekiston   Kompartiyasi   MQning   1989   yil   23   iyunda   bo’lgan   XIV
Plenumida   Farg’ona   fojiasi   bilan   bog’liq   masalalarni   o’rganish   uchun   maxsus
komissiyasi tuzildi. Komissiyaning O’zbekiston kompartiyasi MQning 1989 yil 29
iyulda   bo’lgan   XV   Plenumi   tomonidan   ma’qullangan   axborotida   fojiani   keltirib
chiqargan sabablar ochib berildi.
 Farg’ona viloyati, shahar, tuman partiya va sovet tashkilotlarining, huquqni
himoya   qilish   organlarining   tashkilotchilik,   siyosiy   ishidagi   jiddiy   xatolar
fojiali   voqealarga   sabab   bo’ldi.   Ular   viloyatdagi   keskin   ijtimoiy,   siyosiy
vaziyatni   kuchayishi   xavfini   o’z   vaqtida   anglab   etmadilar,   millatlararo
adovatni   keltirib   chiqarishga   uringan   ekstrimistlarga,   poraga   sotilganlarga
o’z vaqtida zarba berolmadilar.
 Farg’ona   viloyatida   o’n   yillar   davomida   ijtimoiy-iqtisodiy   keskinlik   ortib
bordi.   Xo’jalik   strukturasi   buzilgan,   tarmoqlar   xomashyo   etishtirish,   yarim
fabrikatlar   ishlab   chiqarishga   moslashib   qolgan   edi,   ishsizlar   soni   tobora
oshib borar, odamlarni, yoshlarni ish bilan ta’minlash tadbirlari ko’rilmasdi.
 Kadrlarni   tanlash,   joy-joyiga   qo’yish   ishlari   buzilgan,   poraxo’rlik,   xizmat
mavqeini suiste’mol qilish avj olgan edi.
19  Ana   shunday   keskinlikdan,   respublikada   ijtimoiy-siyosiy   beqarorlikni
keltirib chiqarishdan manfaatdor siyosiy kuchlar allaqachon ishlab chiqilgan,
puxta   tayyorgarlik   ko’rgan   reja   asosida   ig’vogarona   harakat   qildilar,
olomonga oldindan tayyorlangan varaqalar tarqatdilar.
Farg’onada   sodir   bo’lgan   siyosiy   ig’vogarlik   Tbilisi,   Tog’li   Qorabog’,
Bokuda tashkil etilgan ig’vogarliklardan biri edi. Keyinchalik 1990 yil fevral-mart
oylarida   Bo’ka   va   Parkent,   1990   yil   iyunda   O’sh   va   O’zganda   ham   shunday
urinishlar bo’ldi. Yovuz kuchlar o’z maqsadiga erisha olmadilar. O’zbekistonning
yangi rahbariyati tomonidan ko’rilgan chora-tadbirlar natijasida keskinlik bartaraf
qilindi.
2.2.  Islom Karimovning O`zb kiston R spublikasi birinchi Pr zid nti etibе е е е
saylanishi. Mustaqillik D klaratsiyasining qabul qilinishi va uning
е
ahamiyati.
Mustaqillik   Deklaratsiyasi   O’zbekiston   SSR   Oliy   Sovetining   ikkinchi   sessiyasi
1990 yil 20 iyun kuni  «Mustaqillik Deklaratsiyasi»ni qabul qildi.  Deklaratsiyada
har   bir   millatning   o’z   taqdirini   o’zi   belgilash   huquqidan   kelib   chiqqan   holda,
xalqaro   huquq   qoidalariga,   umumbashariy   qadriyatlariga   va   demokratiya
tamoyillariga   asoslanib   O’zbekiston   SSRning   davlat   suvereniteti   e’lon   qilindi.
Mustaqillik Deklaratsiyasi 12 moddadan iborat bo’lib, quyidagilar bayon etilgan:
O’zbekiston SSR davlat suvereniteti
•  O’zbekiston SSR demokratik davlatining o’z hududida barcha tarkibiy qismlarda
va barcha tashqi munosabatlarda tanho hokimligidir.
•   O’zbekiston   SSR   davlat   hududi   chegarasi   daxlsiz   va   bu   hudud   xalqning
muhokamasiga   qo’yilmay   turib   o’zgartirilishi   mumkin   emas.   SSSR   Oliy   Soveti
qabul qiladigan qarorlar O’zbekiston SSR Konstitutsiyasiga  muvofiq O’zbekiston
20 SSR   Oliy   Soveti   tomonidan   tasdiqlangandan   keyingina   O’zbekiston   hududida
kuchga ega bo’ladi.
•   O’zbekiston SSR davlat hokimiyati vakolatiga O’zbekiston SSR ichki va tashqi
siyosatiga   tegishli   barcha   masalalar   kiradi   va   hokazo.   O’zbekiston   mustaqilligi
to’g’risidagi   Deklaratsiya   muhim   tarixiy   hujjat   bo’lib,   mamlakatimizning   o’z
davlat mustaqilligini qo’lga kiritish yo’lida yana bir yangi qadam bo’ldi. 
1991   yil   avgust   voqеalari,   markaziy   davlatchilik   tangligi   va   SSSRning
tanazzulga   yuz   tutishi.   Sobiq   SSSR   ga   kiruvchi   respublikalar   rasman   teng   va
suveren deb yuritilsada, amalda qaram edi. Ular o’z erlari, suvlari, o’rmonlari va er
osti   boyliklariga,   ko’pdan-ko’p   korxonalariga   o’zlari   egalik   qilolmas   edilar.   80-
yillarning   oxirlari   90-yillarning   boshlarida   ko’pchilik   respublikalar   mavjud
vaziyatni   o’zgartirish   talablarini   ilgari   sura   boshladilar.   O’zbekiston
Respublikasining   rahbari   I.A.Karimov   1989   yil   20   sentyabrda   Maskvada   bo’lib
o’tgan   KPSS   MQ   ning   Plenumida   so’zlagan   nutqida   respublikalar   bilan   SSSR
o’rtasidagi   vakolatlarni   aniq-ravshan   ajratib   qo’yishni   ko’zda   tutadigan   yangi
federativ   shartnoma   ishlab   chiqish   zarurligi   to’g’risida   o’z   fikrini   bildirib:   «Biz
Ittifoq   va   respublikalarning   vazifalarini,   burchlarini   va   o’zaro   majburiyatlarini
aniq-ravshan   belgilab   qo’yish,   respublikalar   mustaqilligini   har   jihatdan
mustahkamlash tarafdorimiz»,- degan edi.
Biroq   Markaziy   hokimiyat   respublikalarga   erkinlik   berish   haqidagi
talabtakliflarni e’tiborga olmadi, to’g’rirog’i ularga erkinlik berishni xohlamas edi.
Markazning   qaysarligi   hamda   respublikalar   jamoatchiligining   ta’siri   ostida
markazdan   ajralish   harakati   kuchayib   bordi.   1990   yil   bahorida   Boltiqbo’yidagi
Latviya,   Litva,   Estoniya   respublikalari,   keyinroq   Gruziya   va   Ozarbayjon   SSSR
tarkibidan chiqqanligini e’lon qildilar. Markazda va joylarda SSSR konstitutsiyasi
va qonunlari ustunmi yoki respublika Konstitutsiyasi va qonunlari ustunmi, degan
masalada   bahs,   munozaralar   kuchaydi.   Markazdagilar   «Kuchli   markaz-kuchli
respublikalar» desa, joylardagilar «Kuchli respublikalar-kuchli markaz» der edilar.
21 Markaziy hokimiyat jamoatchilikning talabi ostida Ittifoq shartnomasini yangilash
zarurligini   e’tirof   etishga   majbur   bo’ldi.   SSSR   Oliy   Soveti   mazkur   masala   bilan
shug’ullanuvchi   maxsus   delegatsiya   tuzdi   va   uning   tarkibini   tasdiqladi.   1990   yil
iyulda   Moskvada   Markaz   vakillari   bilan   respublikalar   delegatsiyalari   yangi
shartnoma matnini tayyorlashga kirishdi. 1990 yil avgust oyida Ittifoqni yangilash
dasturi   ishlab   chiqildi.   Dasturda   respublikalar   o’z   hududlaridagi   butun   milliy
boyliklarga   egalik   qilish,   foydalanish   huquqiga   ega   ekanligi   ta’kidlangan   edi.
Ammo   shartnomaga   bunday   yondashuv   Markazdagilarga   yoqmadi.   SSSR   Oliy
Soveti mazkur dasturni qabul qilmadi. SSSR Oliy Soveti respublikalarning istak va
manfaatlarini   batamom   inkor   etgan   yangicha   shartnoma   loyihasini   tuzib
respublikalarga   tarqatdi.   Respublikalar,   shu   jumladan,   O’zbekiston   Markaz
loyihasini qabul qilmadi. 1991 yil fevral-mart oylarida Ittifoq shartnomasi loyihasi
ustida   qayta   ish   olib   borildi.   Unda   Boltiq   bo’yi   respublikalari,   Gruziya,
Armaniston,   Moldova   vakillari   qatnashmadi,   Ozarbayjon   kuzatuvchi   bo’lib
qatnashdi.   Ittifoq   bilan   respublikalar   vakolatlarini   farqlab   qo’yishga   harakat
qilindi.   Nihoyat,   Ittifoq   va   respublikalar   vakolatlari   belgilab   berilgan   Ittifoq
shartnomasini   yangilash talabi   300 shartnoma  loyihasi   matbuotda  e’lon  qilindi.
Respublikalarda   mazkur   loyiha   muhokama   qilindi.   O’zbekiston   rahbariyati
respublikalarga to’la mustaqillik berishni ko’zlamaydigan shartnoma loyihasini rad
etdi. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  I.A.Karimov O’zbekiston  Kompartiyasi
Markaziy   Qo’mitasining   1991   yil   12   martda   bo’lgan   IV   plenumida   so’zlagan
nutqida: «Ittifoq shartnomasini  imzolash uchun eng qulay payt qo’ldan boy berib
qo’yildi. Ikki yil muqaddam bu masalani ko’targan kishilarning ovoziga hech kim
quloq solmadi. Markaz 1922 yildagi shartnomaga mahkam yopishib olib, oqilona
takliflarni qabul etmadi, ishni paysalga soldi»,-degan edi. Bu fikrning to’g’riligini
hayot   to’la   isbotladi.   Butunittifoq   referendumi   SSSR   Oliy   Soveti   Ittifoq
shartnomasini   o’zgartirish,   SSSRni   teng   huquqli   suveren   respublikalar
Federatsiyasi sifatida yangilash xususida xalqning fikrini bilish maqsadida 1991 yil
17   mart   kuni   Butunittifoq   referendumini   o’tkazishga   qaror   qildi.   1991   yil   20
22 fevralda   O’zbekiston   Oliy   Kengashning   Rayosati   referendum   o’tkazishni
maqulladi va SSSR Oliy Soveti tomonidan tayyorlangan byulleten bilan birga yana
bitta   qo’shimcha   byulletenni   ovozga   qo’yishga   qaror   qildi.   Qo’shimcha
byulletenga   «Siz   O’zbekistonning   mustaqil,   teng   huquqli   respublika   sifatida
yangilangan   Ittifoq   (Federatsiya)   tarkibida   qolishiga   rozimisiz?»   degan   savol
qo’yildi. Ovoz berishda qatnashgan saylovchilarning 93 foizi bu savolga «Ha» deb
javob berdilar. Demak,  o’zbekistonliklar  o’z mamlakatini  mustaqil  davlat  sifatida
federativ   ittifoqda   bo’lishini,   O’zbekistonning   suveren   respublika   sifatida
rivojlanishini   yoqlab   ovoz   bergan   edilar.   1991   yil   aprelda   Kievda   Ukraina,
Rossiya,   Belorus,   O’zbekiston,   Qozog’iston   respublikalari   rahbarlarining
uchrashuvi   bo’ldi.   Uchrashuvda   mustaqil   respublikalar   manfaatlariga   mos
keladigan   Ittifoq   shartnomasini   tuzishga   yondashish   yo’llari   ishlab   chiqildi   va
tegishli   bayonot   imzolandi.   Bu   xujjatni   Qirg’iziston,   Tojikiston,   Turkmaniston
respublikalari ham imzolashga rozilik bildirdi. Markaz yon berishga majbur bo’ldi.
1991 yil aprelda Novo-Ogoryovoda SSSR Prezidenti M.S.Gorbachyovning 9
respublika   rahbarlari   bilan   uchrashuvi   bo’ldi.   Ishtirokchilar   tomonidan
«Mamlakatdagi   vaziyatni   barqarorlashtirish   va   tanglikni   bartaraf   etishga   doir
kechiktirib   bo’lmaydigan   choralar   to’g’risida»   qo’shma   Bayonot   imzolandi.   Bu
hujjat   «9Q1»   (9   respublika   Q   Markaz)   degan   nomni   oldi.   Uning   mazmuni
markazning   yon   berganini,   Kievda   bildirilgan   fikr-mulohazalarga   rozi   bo’lganini
ko’rsatadi. 1991 yil 3 iyunda Novo-Ogoryovoda SSSR Oliy Soveti vakillari bilan
Respublika   rahbarlari   o’rtasida   uchrashuv   bo’ldi.   Uchrashchuvda   Mustaqil
davlatlar   ittifoqi   (MDI)   tuzish   masalasi   muhokama   qilindi.   Mulk,   til   va   yangi
shartnomani   tasdiqlash   tartibi   to’g’risida   keskin   munozara   bo’ldi.   Uchrashuvda
ishtirokchilarning   fikr-mulohazalari   asosan   inobatga   olingan   «Mustaqil   davlatlar
ittifoqi to’g’risida shartnoma» loyihasi Mustaqil davlatlar ittifoqini tuzishga intilish
ishlab   chiqildi.   Loyiha   barcha   Respublikalar   Oliy   Sovetlariga   muhokama   uchun
jo’natildi.   Mazkur   shartnoma   loyihasi   O’zbekiston   Oliy   Sovetida   1991   yil   14
iyunda   muhokama   qilindi.   Kengash   Federatsiya   tamoyillari   asosida   Mustaqil
23 Davlatlar   Ittifoqini   tuzish   tarafdori   ekanligini   bildirdi.   Shu   bilan   birga   u
Respublikalar vakolatlarini yanada kengaytirishga doir takliflarni ilgari surdi.  1991
yil iyul  oyining oxirlarida Novo-Ogoryovoda yangi shartnoma loyihasini uzil-kesil
tayorlash  uchun Markaz vakillari va Respublika  rahbarlarining uchrashuvi  bo’ldi.
Markazni   ham,   Respublikalar   rahbarlarini   ham   qanoatlantiradigan   «Mustaqil
Davlatlar   Ittifoqi   to’g’risida   shartnoma»   loyihasi   tayyorlandi.   Ammo   hamma
rozi   bo’lgani   holda   «Mustaqil   Davlatlar   Ittifoqi   to’g’risidagi   shartnoma»ni
imzolash 1991 yil 20 avgust kuniga qoldirildi.  SSSR Prezidenti M.S.Gorbachyov
Foros (Qrim)ga dam olish uchun jo’nab ketdi.  1991 yil avgust voqealari  Markaziy
hokimiyatni saqlab qolish, respublikalarga mustaqillik bermaslik payida yurganlar
uchun qandaydir bir «imkoniyat» vujudga kelgan edi. Ana shu kuchlar tomonidan
1991   yil   avgustda   Markaziy   hokimiyatni   avvalgi   maqomida   saqlab   qolish
maqsadida   fitna   tayyorlandi   va   SSSR   da   Favqulodda   holat   davlat   qo’mitasi
(FHDQ)   tuzildi .   Uning   boshliqlari   G.I.Yanaev   –   SSSR   vitseprezidenti,
O.D.Baklanov   –   SSSR   Mudofaa   Kengashi   Raisining   birinchi   o’rinbosari,
V.A.Kryuchkov - SSSR Davlat xavfsizligi qo’mitasining raisi, V.S.Pavlov - SSSR
Bosh   vaziri,   B.K.Pugo   –   SSSR   ichki   ishlar   vaziri,   D.T.Yazov   -   SSSR   mudofaa
vaziri,   V.A.Starodubtsev   -   SSSR   dehqonlar   uyushmasi   raisi,   I.Tizyakov   -   SSSR
sanoat,   qurilish,   transport   va   aloqa   davlat   korxonalari   hamda   inshoatlari
uyushmasining prezidenti kabi Markaziy hokimiyatning rahbarlari edi. Shu tariqa,
fitnachilar   M.S.Gorbachyovni   noqonuniy   yo’l   bilan   hokimiyatdan   chetlashtirib,
o’zlari   hokimiyatni   egallab   oldilar.   Mazkur   qo’mita   Sovet   rahbariyatining
Bayonoti, Sovet xalqiga murojaatnoma, Davlatlar va hukumatlarning boshliqlariga
hamda BMT Bosh kotibiga murojaat va boshqa qarorlarni e’lon qildi. Butunittifoq
doirasida   mo’rtlashib   qolgan   ijtimoiy-siyosiy   vaziyat   yanada   taranglashdi.
Mamlakatdagi   siyosiy   kuchlar   vaziyatga   turlicha   munosabat   bildirdilar.   Qaltis
vaziyatda   1991   yil   19   avgustda   O’zbekiston   Prezidenti   I.A.Karimov   Hindistonga
qilgan rasmiy tashrifidan qaytib keldi va Toshkent shahri faollari bilan uchrashuv
o’tkazdi.   Uchrashuvda   Prezident   O’zbekistonning   nuqtai   nazarini   bildirib,
24 respublikamizda   favqulodda   holat   joriy   etishga   hojat   yo’qligi,   O’zbekistonda
vaziyat barqarorligi, qonunga xilof ko’rsatmalar bajarilmasligini qat’iy ta’kidladi.
1991   yil   20   avgust   kuni   Toshkentda   O’zbekiston   SSR   Oliy   Kengashi
Rayosati   va   O’zbekiston   Prezidenti   huzuridagi   Vazirlar   Mahkamasining
Qoraqalpog’iston,   viloyatlar   va   Toshkent   shahar   rahbarlari   ishtirokidagi   qo’shma
majlisi bo’lib o’tdi. Majlis mamlakatda vujudga kelgan vaziyatni muhokoma qilib,
Bayonot qabul qildi. Bayonotda O’zbekiston Respublikasining  tinch vaqtda kuch,
avvalo,   harbiy   kuch   ishlatishga   qarshi   ekanligi   ta’kidlandi.   Unda   tinchlik,
osoyishtalikni   saqlash   va   mustahkamlash,   har   qanday   ig’vogarona   harakatlarning
oldini   olish,   hamma   joyda   qattiq   intizom   va   tartibni   saqlash,   mish-mishlar   va
ehtiroslarga   berilmaslik   vazifalari   ilgari   surildi.   Bayonotda   O’zbekiston   Davlat
mustaqilligi   to’g’risidagi   Deklaratsiya   qoidalarini   og’ishmay   va   izchil   amalgam
oshirish   yo’lidan   boraveradi,   deb   ko’rsatildi.   1991   yil   21   avgustda   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   o’z   farmoni   bilan   O’zbekiston   hududida   hokimiyat   va
boshqaruv   idoralari,  korxonalar,  tashkilotlar   hamda  muassasalarning   qabul   qilgan
barcha   qarorlari   va   ularning   ijrosi   SSSR   va   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyalariga
hamda qonunlariga, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlariga va Vazirlar
Mahkamasining   qarorlariga   so’zsiz   mos   kelishi   kerak,   deb   belgilab   qo’ydi.
Farmonda   SSSR   da   Favqulodda   holat   davlat   qo’mitasining   SSSR   Konstitutsiyasi
hamda   qonunlariga,   O’zbekiston   SSR   Konstitutsiyasi   hamda   qonunlariga   zid
keladigan   farmonlari   va   qarorlari   haqiqiy   emas,   deb   belgilab   qo’yildi.
Fitnachilarning qonunga hilof ravishda urinishlari natijasida 1991 yil 19-21 avgust
kunlari   Moskvada   fojiali   hodisalar   ro’y   berdi.   Rossiya   Federatsiyasi   rahbariyati
tashabbusi   bilan   demokratik   kayfiyatdagi   Moskva   aholisi   tomonidan   fitna
bostirildi. Fitnachilar qamoqqa olindi . M.S.Gorbachyov Prezidentlik lavozimiga
qaytib   keldi.   Biroq   mamlakatdagi   siyosiy   vaziyat   tang   ahvolga   tushib   qoldi.
Markaziy hokimiyat falaj bo’lib, harakatsiz qolgan edi. Sovet Ittifoqi Kommunistik
partiyasi   ham   halokatga   uchradi.   Shu   tariqa,   SSSR   tanazzulga   uchradi   va
parchalana boshladi.  
25 26 Xulosa
Xulosa   qilib  aytganda   y urtimizdagi   o’zgarishlarni   jahon  hamjamiyati   ham
tan   olmoqda.   Xususan,   dunyodagi   eng   nufuzli   nashrlardan   biri   bo’lgan   Buyuk
Britaniyaning   “Ekonomist”   jurnali   O’zbekistonni   2019-yildagi   eng   jadal
islohotlarni amalga oshirgan davlat   - “Yil mamlakati’ deb e’tirof etdi. Islohotlar
2021-yilda   ham   davom   etib,   o’z   sonini   oshirimoqda.   Joriy   yilda   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   huzuridagi   Davlat   boshqaruv   akademiyasida
“Yangilanayotgan O’zbekiston uchun yangi avlod kadrlari”   mavzusidda xalqaro
konfrensiya tashkil etildi. Ushbu konfrensiya har bir yosh uchun qiziq bo’ldi.”El
–   yurt   umidi”   jamg’armasi   tomonidan   tashkil   etilgan   bu   anjumanda   AQSH,
Buyuk   Britaniya,   Germaniya,   Kanada,   Yaponiya,   Avstraliya,   Janubiy   Koreya
kabi   rivojlangan   18ta   davlatdan   kelgan   300dan   ziyod   “Umid”   jamg’armasi
bitiruvchilari ishtirok etdi. Bu 300 o’zbek bitiruvchilari yosh polaponlik kezlarida
vatan   tomonidan   qo’llangan,   go’yoki   ilk   qadamlarini   onasi   qo’lidan   tutib
tashlovchi   go’dak   singari,   kelgusi   hayot   yo’lida   Vatanga   suyangan   yoshlar   edi.
Ular   ishtirokida o’tkazilgan ushbu anjuman bitiruvchilar  o’rtasida doimiy aloqa
o’rnatish     uchun   o’ziga   xos     platforma   sifatida   tashkil   etildi.   Konfrensiya
ko’pchilik     uchun   qiziqarli   bo’lganini   isbotlovchi   dalillardan   biri
http://conference.eyuf.uz   sayti   orqali   600dan   ziyod   yosh   avlodning   ro’yxatdan
o’tganidir.   Barchamizga   ma’lumki,ushbu     yilda   fan,   madaniyat,   adabiyot,   san’at
sohasida   bir   qancha   yangilanishlar,   islohotlar,   turli   masalalarni   hal   qilishga
qaratilgan   konfrensiyalar   tashkil   etilmoqda.   Shuningdek,   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   Oliy   Majlisga   murojaatnomasida   Buxoro,   Nukus,
Samarqand,Guliston,   Urganch   shaharlarida   IT-   parklar   tashkil   etilishini,   yaqin
ikki   yil   ichida   barcha   qishloq   va   mahallalarda   tezkor   internet   xizmati   yo’lga
qo’yishni   ta’lim   sohasida   esa   davlat   grantlari   sonini   yanada   ko’paytirish,   qizlar
uchun alohida  grantlar   tashkil   qilishni,  ona tili  bo’yicha  bilimlarni  baholashning
milliy test tizimi paydo bo’lishini aytib o’tdilar.
27         Ta’lim   sohasi   bilan   birgalikda   .   ma’daniyat   sohasiga   ham   e’tibor   katta.
Xususan,   2020-yil   20-may   kuni   Alisher   Navoiy   nomidagi   O’zbekiston   Milliy
bog’ida   barpo   etilgan   “Adiblar   xiyoboni”   buning   yaqqol   misolidir.   Bu   boradagi
reja   2017-yil   3-fevral   kuni   Alisher   Navoiy   bog’ida   yurtboshimiz   Shavkat
Mirziyoyevning   tashrif   chog’ida   belgilangan   bo’lsa,   o’sha   yilning   18-aprelida
davlatimiz   rahbarining   tegishli   qarori   qabul   qilinib,   xiyobonning   me’moriy   –
g’oyaviy   loyihasi   ishlab   chiqildi.   O’tgan   vaqt   mobaynida   qurilish   va
obodonlashtirish   ishlari   amalga   oshirilib,8   gektardan   ziyod   maydonda”Adiblar
xiyoboni”ning   yaxlit me’moriy ansambli yaratildi. Xiyobonni g’oyaviy – badiiy
jihatdan   yanada   boyitish   maqsadida   Bobur,   Berdaq,Ogahiy,   Muqumiy,   Furqat,
Behbudiy,   Avloniy,   Cho’lpon,   Abdulla   Qodiriy,   To’lipbergan   Qayupberganov,
Ibroyim   Yusupov,   Aleksandr   Feynberg   singari   atoqli   namoyondalar   xotirasiga
bag’ishlangan   yangi   yodgorlik   majmualari   ham   yaratildi.     Ushbu   islohot   yosh
avlodlarga   o’z   ajdodlarini   yanada   yaqindan   tanitish,   o’z   yurti   bilan   tanishtirish,
yuraklarda   Vatanga   nisbatan   muhabbat   va   iftixor   tuyg’ularini   oshirishga
ko’maklashadi, yordam beradi.
             Ha,   shuncha imkoniyat va yengillliklar yaratilgan yurtda yashagan har bir
shaxs   har   nafasini   “Vatan!”   deya   olsa   arziydi.   Yuqorida   sanab   o’tilganlar
dengizdan tomchi, xamir uchidan kichik kulcha kabidir.   Negaki, bunday islohot
va o’zgarishlar yildan yilga, har kuni  o’z sonini oshirmoqda, ortmoqda.  Taraqqiy
etayotgan   yurtimiz   yorqin   kelajak   sari   oldinga   tomon   odimlasa   odimlayaptiki,
aslo to’xtagan emas.
            Ey, aziz tengdosh, Vatan – sening taqdiring, sening qismating va shu bilan
birga kelajaging hamdir! U – seni   qo’llaguvchi, u seni hammadan ham ulug’ing,
hammadan azizing. Sen uchun borini nisor qilib,  sendan bular evaziga faqat mehr
– muhabbat kutguvchi mehrga zoring va mehrga boyingdir!
Vatan   kishi   uchun   hamdard,   sirdosh,   yuzini   yuzingizga   bosib   dardingizdan   dard
chekuvchi   darddosh,   ham   aziz   va   suyukli   singil,   ham   mehribon   onadir.   Mening
nazdimda   esa,   Vatan     -   ko’zi   muhabbatga   to’la   suyukli,   mehr   quyoshi,   nur
28 sochguvchi   nurafshon,   chechaklarga   to’la   guliston   va,   albatta,   O’zbekistondir!
O’zbek   diyori   har   bir   dilbandiga   mehrini   teng   taqsimlagani   uchun,     uni   har   bir
farzandi   birdek   suyadi.   “Vatan   ne   deb   so’rganlarga,   bir   kaftgina   tuproq   berdim”
deydi shoir. Haqiqatdan ham, siz –u   biz sevib ardoqlaydigan, ko’zimizga to’tiyo
qilguvchi Vatan aslida bir kaftgina tuproq emasmi?! Vatan bir kaft tuproq bo’lsa
biz   uning   tarkibidagi   qum   zarrachalarimiz,   Vatan   dengiz   bo’lsa   biz   suv
tomchilarimiz,   na   biz   undan   ayrila   olamiz,   na     u   bizni   tashlab   keta   oladi.   Bir   -
birimizga shu qadar bo’gliqmizki, dunyoning qaysi chetiga bormaylik bir birimiz
tomon talpinaveramiz.
29 Foydalanilgan   adabiyotlar:
1. Mirziyoyev Sh.M. “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2016-yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga
bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   nutqi.   Xalq   so‘zi
gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz”. O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv   qo‘llanma.
Toshkent. Fan va texnologiya. 2012-yil.
Asosiy adabiyotlar
1.   Ahmedov   Bo’riboy.   Tarixdan     saboqlar:   Oliy   va   o’rta   maxsus   o’quv   yurtlari
tarix fakultetlari uchun qo’llanma.-Mas`ul muharrir H.Ziyoev. -T.: O’qituvchi,
2023, -432 bet.
2. Amir Temur Ko’ragon. Zafar yo’li. Nashrga tayyorlovchi B.Ahmedov. –T.: Nur,
2022, -40 bet.
3.   Axmedov   B.   O’zbekiston   tarixi   manbalari   (Qadimgi   zamon   va   o’rta   asrlar):
Tarix mualimlari, talabalar va yuqori sinf o’quvchilari uchun qo’llanma. – T.:
―O’qituvchi , 2021, - 352 bet.‖
4.   Azamat   Ziyo.   O’zbek   davlatchiligi   tarixi:   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga   qadar)   //Mas`ul   muharrir:   B.Ahmedov.   –T.:   ―Sharq ,   2000,   -368	
‖
bet. Mustaqil O’zbekiston tarixining dastlabki sahifalari: (Davriy to’plam) № 3
30 // Mas`ul muharrir: D.Alimova; - T.: ―Sharq , 2020, - 224 bet.‖
5. Бичурин Н.Я. Собрание сведений о народах обитавших в Средней Азии в 
древние времена.  В 3-х томах. М – Л.; 2015-1953.
Internet saytlari.
1. http://Zivonet.uz
2. http://edu.uz
3. www.nadlib.uz
4.  http://teoriya.ru
31

Mustaqillikka erishish arafasida O‘zbekiston Respubliksidagi siyosiy ahvol

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский