Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 373.3KB
Покупки 4
Дата загрузки 11 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Naqd Pul (Valyuta) o’tkazmalari va ularni amalga oshirish tartibi

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI ʻ OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  TOSHKENT  MOLIYA INSTITUTI
SIRTQI FAKULTET
“XALQARO MOLIYA-KREDIT”  KAFEDRASI
“ XALQARO VALYUTA KREDIT MUNOSABATLARI ” fanidan
        
KURS ISHI
МАVZU:   Naqd Pul (Valyuta) o’tkazmalari va ularni amalga oshirish tartibi
Bajardi : _________________________________________
                  Qabul qildi: o’q. __________________________________
RO’YXATGA OLINDI
“ ____ ”  _______20 23  y.
№_________
Imzo _________ Kurs ishi himoya ga tavsiya
qilingan sana
“____” _______20 23  y.
Ilmiy rahbar __ ________
Imzo _______________
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 «____» _______202 3   y .
Baho  « _____ »  _________ ___________
  ( imzo )
     _ _ _________
        ( imzo )
___________
        ( imzo ) Komissiya a’zolari :
__________________
_________________ _
_________________ Reja:
Kirish
1. Valyuta  va  valyuta   munosabatlari  tushunchasi,  ularning   asosiy   ishtirokchilari.
O’zbekistonda naqd pul (valyuta) muomalasi holati tahlili
2. Valyuta kursiga ta’sir etuvchi omillar.
3. А lmashuv kursi dinamikasi
Xulosa va takriflar
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
      O zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyotini   zamonaviy   modernizatsiyalashʼ
bosqichida mamlakatning  xalqaro valyuta-kredit  munosabatlarini  tashkil  qilish  va
tartibga   solish   borasida   katta   yutuqlarga   erishildi.   Xususan,   tashqi   savdo
aylanmasining ijobiy saldosi ta minlandi, xalqaro moliya institutlari bilan samarali	
ʼ
hamkorlik   yo lga   qo yildi.   Eng   muhimi   -   davlat   tashqi   qarzining   me yoriy	
ʼ ʼ ʼ
darajadan oshib ketishiga yo l qo yilmadi.	
ʼ ʼ
Bozor   iqtisodiyotini   asoslarini   yaratish   va   rivojlantirish   borasida   amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlar   tobora   rivojlanish   va   byudjet   munosabatlariga
ta’sir   etishining   muhim   omili   bo`lgan   byudjet   va   moliya   tizimi   ham   shu   tarzda
isloh etishni, uning barqarorligi va samaradorligini oshirishni talab qiladi.
Dunyo   miqyosida   xalqaro   valyuta-kredit   munosabatlari   sohasida   jiddiy,
olamshumul   o zgarishlar   yuz   bermoqdaki,   mazkur   holat   halqaro   valyuta-kredit	
ʼ
munosabatlariga   bag ishlangan   yangi   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borish,   darsliklar   va	
ʼ
o quv   qo llanmalar   yozish   zaruriyatini   yuzaga   keltirmoqda.So nggi   yillarda	
ʼ ʼ ʼ
xalqaro   valyuta   munosabatlarida   sezilarli   o zgarishlar   kuzatildi:   jumladan,   tashqi	
ʼ
bozorlardagi   valyutalar   va   ularning   tovar   ta minoti   o rtasidagi   aloqadorlik	
ʼ ʼ
yo qoldi;   bozor   ishtirokchilari   uchun   valyutalarning   likvidliligi,   ularning   tovarga	
ʼ
ayirboshlash   qobiliyatidan   ko ra   muhimroq   ahamiyat   kasb   eta   boshladi;	
ʼ
mamlakatlarning   to lov   balansidagi   kapitallar   va   kreditlar   harakati   joriy	
ʼ
operatsiyalar   harakatidan   hajm   bo yicha   ko payib,   o rnini   almashtirdi;   rezerv	
ʼ ʼ ʼ
valyuta   maqomi   uchun   rivojlangan   mamlakatlar   o rtasida   raqobat   kuchaygani	
ʼ
kuzatildi. Har bir davlat o z valyuta kursi rejimini barqarorligini ta minlash uchun	
ʼ ʼ
yuqori   likvidlilikka   ega   bo lgan   xorijiy   valyutalarni   zaxira   sifatida   yig ishlariga,
ʼ ʼ
zarurat   tug ilganda   esa,   ular   hisobidan   kurs   shakllannishi   jarayoniga	
ʼ
aralashishlariga to g ri keldi.	
ʼ ʼ 1
Shu kabi holatlar xalqaro valyuta tizimida keskin islohotlarni taqozo etadi. Hozirgi
kunda, jahon moliya tizimiga kriptovalyutalarni ta sirini, ularni tebranuvchanligini	
ʼ
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Konctitutsiyasi.   T.:   O‘zbekistan,   2018   y. prognoz   qilish   va   kelajakdagi   istiqbolini   o rganish   maqsadida   o nlab,   yuzlabʼ ʼ
tadqiqotlar amalga oshirilmoqda.
1. Valyuta va valyuta munosabatlari tushunchasi, ularning asosiy
ishtirokchilari.  O’zbekistonda naqd pul (valyuta) muomalasi holati
tahlili
  Har   qanday   davlat   iqtisodiyotida   pul   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Pul
munosabatlari jamiyatning ishlab chiqarish, taqsimot, muomala va iste'mol singari
jarayonlarini   qamrab   oladi,   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarish   uchun   sharoit
yaratib   beradi.   Pul   va   iqtisod   o’zaro   uzviy   bog’liq   bo’lgan   elementlardir.   Agar
jamiyat   iqtisodiyotida   muammolar   paydo   bo’lsa,   albatta   bunday   muammolar
jamiyatning   pul   muomalasida   o’zining   salbiy   aks   ta'sirini   topadi.   Shuning   uchun
pulni jamiyat iqtisodiy hayotining barometri deb bejiz aytishmagan.
Iqtisodiy   nazariyada   haqiqiy   pul   tovar   ekvivalenti   sifatida   mavjud   bo’lib,
iste'molchilarni   muomalaga   bo’lgan   ehtiyojlarini   qondiradi.   qog’oz   pullar   esa
haqiqiy pullar qiymatining muomaladagi ifodachisi yoki vakilidir.
Har qanday mustaqil davlat o’z puliga ega va bunday pul shu davlat uchun milliy
pul   birligi   hisoblanadi.   Milliy   pul   birligi   o’zining   nomi   va   ma'lum   bir   muomala
tarixiga ega.
Ushbu   kursimizni   o’rganishda   doim   pul   va   valyuta   atamalariga   murojaat   etishga
to’g’ri   keladi.   Shu   sababli   boshidanoq   pul   va   valyuta   qanday   kategoriyalar,
ikkalasi ham bir narsami yoki har xil narsa ekanligini aniqlab olish zarur. Iqtisodiy
nazariyadan   biz   "pul"   nima   ekanligini   yaxshi   bilamiz.   Valyuta   ham   pul,   ammo
hamma   vaqt   ham   pul   valyuta   bo’lavermaydi.   Agarda   muayyan   bir   davlatning
milliy   pul   birligi   jahon   bozorida   davlatlar   o’rtasida   pul   (muomala,   to’lov   va
jamg’arish   vositasi)   sifatida   ishlatilsa,   ya'ni   pulning   funksiyalarini   bajarsa,   u
valyutaga aylanadi.
Valyuta   -   jahon   bozorida,   davlatlar   o’rtasida   pul   vazifalarini   bajaruvchi
davlatlarning   milliy   pul   birliklaridir.   Masalan,   Amerika   Qo’shma   Shtatlari
"dollari",   Buyuk   Britaniya   "funt   sterlingi",   Kanada   "dollari",   Yapon   "ienasi"   va
boshqa shu kabilar. Muayyan   bir   davlatning   milliy   puli   -   uning   milliy   valyutasi   bo’ladi.   Shu   davlat
uchun   boshqa   davlatlarning   milliy   pul   birliklari   esa   -   xorijiy   valyutalardir.
Masalan,   AQSh   "dollari",   Buyuk   Britaniya   "funt   sterlingi",   Kanada   "dollari",
Fransiya   "yevro",   Yapon   "ienasi",   Turkiya   "lira"si   va   shu   kabi   erkin   muomalada
yuradigan   valyutalar   O’zbekiston   Respublikasida   xorijiy   valyuta   bo’ladi,   o’z
navbatida   O’zbekiston   "so’m"i   bu   davlatlar   uchun   xorijiy   valyuta   bo’lib
hisoblanadi.
Har  bir  suveren  davlat   o’z  pul  birligiga ega  bo’lib, faqat  shu  mamlakatdagina  bu
pul   birligiga   muayyan   ne matlarni   sotib   olish   mumkin.   Boshqa   mamlakatlarning‟
ham   o’z   pul   birliklari   mavjud   va   faqat   shu   davlatlarda   ular   qonuniy   harakatda
bo’ladi.   Qolgan   barcha   boshqa   valyuta   deb   nomlanuvchi   pullar   maxsus   nazorat
ostida amal qiladilar.
Rus   iqtisodchi   olimi   V.S.   Safonovning   ta rifiga   ko’ra,   «	
‟ currency»   atamasi
banknotalar va tangalar ko’rinishidagi pullar ma nosini anglatadi
‟ 1
. Xorijiy valyuta
uchun   foreign   currency   atamasi   ishlatiladi.   Jahon   valyuta   bozori   –   bu   foreign
currency exchange market   dir, yoki oddiy qilib aytganda,   FOREX.
Valyutalarning   turli   klassifikastiyasi   mavjud   bo’lib,   asosan   ularni   uch   guruhga
ajratishadi.   Bular   jahon   valyuta   bozorining   barcha   segmentlarida   hech   qanday
cheklovlarsiz   amal   qiladigan   valyutalardir.   Ular   cheklanmagan   miqdorda   va   turli
joriy   va   muddatli   bitimlar   bo’yicha   to’liq   konvertirlana   oladilar.   Bunday   turdagi
valyutalar   ichida   katta   beshlik ni   ajratib   ko’rsatish   lozim.   Ularga   AQSh   dollari
(USD),   Yevro   (EUR),   Shveysariya   franki   (CHF),   Yaponiya   ienasi   (JPY)   va
Angliya funti (GBP) kiradi.
Asosiy   valyutalarga   shuningdek ,   Kanada   dollari   (CAN)   va   boshqa   bir   nechta
valyutalar (masalan, Avstraliya dollari AUD) ham kiritiladi. Ikkilamchi valyutalar
odatda erkin muomalada bo’ladi, biroq vaqti-vaqti bilan ba’zi muammolar yuzaga
kelishi   mumkin.   Masalan,   bularga   likvidlikning   yetarli   darajada   emasligi   (ya ni,	
‟
xarid   qilish   va   sotish   bilan   bog’liq   qiyinchiliklar),   hosilaviy   moliyaviy
instrumentlarning   (xususan,   fyucherslarning)   qo’llanilishi   bilan   bog’liq   boshqa
to’siqlarni kiritish mumkin. Valyutalarning   mazkur   sirasiga   Irlandiya,   Singapur,   Grestiya,   Shvestiya,   Daniya,
Oman, Quvayt, Hindiston kabi davlatlar valyutalari kiritiladi.
Ekzotik   valyutalar   bo’yicha   doimo   kotirovkalar   mavjud,   biroq   ba’zida
operatsiyalar miqyosi, muddatli bitimlar bozori bo’yicha (agar u umuman mavjud
bo’lsa) katta cheklovlarning bo’lishi ehtimoli bor; shuningdek, muayyan davlatlar
tomonidan   ularning   keng   savdosiga   qarshi   qonuniy   cheklovlar   ham   o’rnatiladi.
Mazkur   guruhga   Indoneziya,   Tailand,   Gonkong,   Malayziya,   Vetnam,   Fillipinalar
kabi mamlakatlar valyutalarini kiritish mumkin.
Hozirgi   kunda   yangi   paydo   bo’luvchi   bozorlar   valyutalari   ham   yuzaga   keldi.
Bular Chexiya, Slovakiya, Polsha, Rossiya, Janubiy Amerika va JAR mamlakatlari
pul birliklaridir.
Qavslar   ichidagi   valyutalarning   belgilanishi   SWIFT   tizimi   foydalanuvchilari
tomonidan   qabul   qilingan   kodirovka   bo’yicha   amalga   oshiriladi.   Qisqacha
aytganda,   banklar   tomonidan   foydalaniladigan   mazkur   axborot   tizimi   xizmat
xabarlarining xavfsiz yetkazilishini ta’minlaydi.
Jahon   amaliyotida   moliyaviy   bozorlar   faoliyatida   standartlashtirish   xalqaro
tashkiloti   tomonidan   ishlab   chiqilgan,   lotin   tilidagi   uchta   harfdan   iborat
valyutalarning   quyidagi   belgilanishlari   qabul   qilingan   bo’lib,   ular   xalqaro   va
mahalliy   amaliyotda   keng   qo’llaniladi   (ISO   4217   standarti   –   International
Organization for Standartization): 1-jadval
Valyutalarning   xalqaro
amaliyotda belgilanishi
AUD Avstraliya dollari
BRL Braziliya reali
BYR Belorussiya rubli
CAD Kanada dollari
CHF (SFR) Shveysariya franki
CNY Xitoy yuani (renminbi)
EUR Yevro
GBP (STG) Angliya funt sterlingi
ILS Isroil shekeli
INR Hindiston rupiyasi
JPY Yaponiya ienasi
KZT Qozog’iston tengesi
MXP Meksika pesosi NZD Yangi Zelandiya dollari
RUB Rossiya rubli
SGD Singapur dollari
TRL Turkiya lirasi
UAH Ukraina grivnasi
USD AQSh dollari
UZS O’zbekiston so’mi
ZAR Janubiy   Afrika rendi
        
Valyuta kursiga ta’sir etuvchi omillar.
  Har   qanday   baho   kabi   valyuta   kursi   valyutaga   talab   va   taklif   ta’sirida   asosiy
qiymatidan (ya’ni valyutaning xarid qilish qobiliyatidan) nari-beri siljiydi.   Bunday
talab   va   taklifning   o’zaro   mosligi   bir   qator   omillarga   bog’liq.   Valyuta   kursining
ko’p omilliligi uning boshqa iqtisodiy kategoriyalar  bilan bog’liqligini, jumladan,
qiymat, narx, pul, foiz, to’lov balansi va boshqalar bilan bog’liqligini aks ettiradi.
SHuningdek   ularing   murakkab   biri   kuvi   va   ba’zi   omillarning   eng   muhim   omil
sifatida   yuzaga   chiqishiga   olib   keladi.   Bu   omillar   ichida   quyidagilarni   ko’rsatish
mumkin.
1.   Inflyasiya   sur’atlari .   Valyutalarning   xarid   qobiliyatlari   bo’yicha   ularning
o’zaro   nisbati   o’zida   qiymat   qonunini   aks   ettirib,   valyuta   kursini   aniqlash
vositasidir.   SHu   sababli   valyuta   kursiga   inflyasiya   sur’atlari   ta’sir   ko’rsatadi. Mamlakatda   inflyasiya   darajasi   qanchalik   yuqori   bo’lsa,   milliy   valyuta   kursi
shunchalik past bo’ladi, (agar boshka omillar qarshi tasir ko’rsatmasa).
Inflyasiya   oqibatida   pul   qadrsizlanishi   mamlakatda   pulning   xarid   qobiliyatining
pasayishiga   va   inflyasiya   suratlari   nisbatan   past   mamlakatlarning   valyutalari
kursidan   tushib   ketishiga     sabab   bo’ladi.   Bunday   moyillik,   odatda,   o’rta   va   uzoq
muddatli   rejada   kuzatiladi.   Valyuta   kursining   tenglashtirilishi,   uni   sotib   olish
qobiliyatining   paritetiga   moslashtirish   o’rtacha   ikki   yil   davomida   amalga
oshiriladi.   Bu   shu   bilan   izohlanadiki,   valyuta   kursining   kundalik   kotirovkasi
faqatgina uni sotib olish kobiliyatiga asosan amalga oshirilmay, unga shuningdek,
boshqa omillar ham tasir etadi.  80- yillarda ko’pincha valyuta kursining paritetidan
30%dan   ortiq   miqdorda   siljishi   yuz   berib   turar   edi.   Lekin   spekulyativ   va
konyukturaviy   omillar   tasiridan   ozod   bo’lgan   valyuta   kurslarining   o’zaro   nisbati
qiymati qonuniga muvofiq tarzda pul birliklarining xarid qobiliyati o’zgarishi bilan
o’zgaradi.
Valyuta   kursining   inflyasiya   sur’atlariga   bog’liqligi,   ayniqsa,   tovar-xizmatlar   va
kapitallarni xalqaro ayirboshlash hajmi katta bo’lgan mamlakatlarda kuchliroqdir.
Sababi   shundaki,   valyuta   dinamikasi   va   inflyasiya   sur’ati   o’rtasidagi   kuchli
bog’liqlik, valyuta kursining eksport baholarda hisob-kitob qilishda yuzaga keladi.
Jahon   bozori   narxlari   internatsional   qiymatning   puldagi   ifodasini   aks   ettiradi.
Import   narxlariga   kelsak,   tegishli   valyuta   paritetida   hisob-kitob   qilish   unchalik
qulay   kelmaydi,   chunki,   uning   o’zi   valyuta   kursi   dinamikasiga   bog’liq.   Sanoati
rivojlangan   mamlakatlar   bunday   hisob-kitob   uchun   ulgurji   baholar   indeksidan
foydalangani ma’qulroq. CHunki bu mamlakatlarda ulgurji ichki savdo va eksport
ma’lum   darajada   mos   keladi.   Boshqa   mamlakatlarda   ushbu   indeksga   ko’pgina
eksport   qilinadigan   tovarlar   kirmaydi.   CHakana   narxlar   asosidagi   bunday   hisob-
kitob   noto’g’ri   talqin   qilinishi   mumkin,   chunki   u   jahon   savdo   ob’ekti   bo’lmagan
bir   qator   xizmatlarni   o’z   ichiga   oladi.   Oxirgi   navbatda   jahon   bozorida   real   xarid
qobiliyatiga   mos   ravishda   stixiyali   tarzda   milliy   valyuta   kurslarining   tenglashishi
yuz   bermoqda.   Real   valyuta   kursi   ikki   mamlakat   narxlari   darajasi   nisbatiga
ko’paytirilgan nominal kurs sifatida aniqlanadi. 2.   To’lov   balansi   holati .   Aktiv   to’lov   balansi   milliy   valyuta   kursining
ko’tarilishiga  olib  keladi,  chunki  unga   chet   el   qarzdorlari  tomonidan  talab  ortadi.
Passiv to’lov balansi  milliy valyuta kursining pasayishiga  moyillik yaratadi, unda
qazdorlar   milliy   valyutani   chet   el   valyutasiga   o’z   tashqi   majburiyatlarini   qoplash
maqsadida sotadilar. To’lov balansining nobarqarorligi tegishli valyutaga talab va
taklifning sakrash tarzida o’zgarishiga olib keladi. Zamonaviy sharoitlarda xalqaro
kapital harakatining to’lov balansiga va natijada valyuta kursiga ta’siri ko’paydi.
3.   Turli   mamlakatlarda   foiz   stavkalarining   har   xilligi .   Bu   omilning   valyuta
kursiga ta’siri 2 ta asosiy holat bilan tushuntiriladi. Birinchidan, mamlakatda foiz
stavkalarni   o’zgarishi   xalqaro   kapital   harakatining   boshqa   shartlarida   ham   ta’sir
qiladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   foiz   stavkasining   ko’paytirilishi   chet   el
kapitalining oqib kelishini, uning pasayishi  esa kapitalning (milliy kapitalni  ham)
chet elga oqib chiqib ketishini rag’batlantiradi.
Kapitallar   harakati,   ayniqsa,   spekulyativ   «qaynoq»   pullar   harakati   to’lov
balanslarining   nobarqarorligini   kuchaytiradi.   Operatsiyalarni   amalga   oshirganda
banklar milliy va jahon bozorlaridagi foiz stavkalaridagi farqni e’tiborga oladilar.
Ular   foyda   olish   maqsadida   chet   el   bozorida   arzonroq   kredit   olib   (pastroq
stavkada) hamda milliy kredit bozoriga, agar foiz stavkalari yuqori bo’lsa, chet el
valyutasini joylashtirishni afzal ko’radilar.
4.   Valyuta   bozori   faoliyati   va   spekulyativ   valyuta   operatsiyalari.   Agar
qandaydir   bir   valyuta   kursi   pasayishga   moyil   bo’lsa,   firma   va   banklar   vaqtdan
unumli   foydalanib,   uni   yaxshiroq   valyutaga   sotadilar.   Bunda   kuchsizlashgan
valyuta pozitsiyasi yanada yomonlashadi. Valyuta bozorlari iqtisod va siyosatdagi
o’zgarishlardan,   kurs   nisbatlari   siljishidan   tez   ta’sirlanadi.   SHu   bilan   birga,   ular
valyuta   spekulyasiyasi   imkoniyatlarini   va   stixiyali   tarzdagi   «qaynoq»   pullar
harakatini kengaytiradi.
5.     Ma’lum   bir   valyutani   evrobozorda   va   xalqaro   hisob-kitoblarda   ishlatish
darajasi.
Masalan,   bank   operatsiyalarining   60-70%ni   dollarda,   Evroda   amalga   oshirilishi
shu valyutalarga bo’lgan talab va taklif masshtablarini belgilaydi. Valyuta kursiga valyutaning xalqaro hisob-kitoblarda ishlatilish darajasi  ham  ta’sir  ko’rsatadi. 90-
yillar   boshida   xalqaro   to’lovlarning   55%ni   neft,   uchun   hisob-kitoblarning   86-
90%ni,   tashqi   qarzdorlikning   70%   i   dollarda   amalga   oshirilgan.   SHu   sababli,
davriy   neftga   narxning   o’sishi,   hattoki   dollarning   xarid   qilish   qobiliyati   tushgan
sharoitlarda   ham   davlat   qarzlari   bo’yicha   to’lovlarning   o’sishi   dollar   kursining
ko’tarilishiga imkon beradi.
6.   Valyuta kursi nisbatiga xalqaro to’lovlarning tezlashishi yoki sekinlashishi
ham   ta’sir   qiladi.   Milliy   valyuta   kursining   pasayishiga   umid   bog’lab,
importyorlar   kurs   ko’tarilishi   oqibatida   zarar   ko’rmaslik   maqsadida,
kontragentlariga   chet   el   valyutasida   to’lovlarni   tezroq   amalga   oshirishga   harakat
qiladilar.   Milliy   valyutani   mustahkamlashda   esa   ular   chet   el   valyutasidagi
to’lovlarni sekinlashtirishga harakat qiladilar. «Lidz end legz» nomli bunday usul
to’lov balansi va valyuta kursiga ta’sir ko’rsatadi. 2
7.   Milliy   va   jahon   bozorlarida   valyutaga   ishonch   darajasi.   U   mamlakatdagi
iqtisodiy   va   siyosiy   holat   bilan,   shuningdek,   valyuta   kursiga   ta’sir   qiluvchi
yuqorida   ko’rsatilgan   omillar   bilan   aniqlanadi.   SHuningdek,   dilerlar   nafaqat
hozirgi vaqtdagi iqtisodiy o’sish sur’atlari, inflyasiya, valyutaning xarid qobiliyati
darajasi,   valyutaga   bo’lgan   talab   va   taklif   nisbatini,   balki   ularning   dinamikasi
istiqbollarini   ham   hisobga   oladilar.   Ba’zida   hattoki   savdo   va   to’lov   balansi
xaqidagi   ma’lumotlar   yoki   saylov   natijalari   qanday   bo’lishi   talab   va   taklif
nisbatiga, valyuta kursiga bog’liq.
8.           Valyuta   siyosati.   Valyuta   kursining   davlat   boshqaruvi   va   bozor   boshqaruv
o’rtasidagi   nisbat   valyuta   kursi   dinamikasiga   ta’sir   qiladi.   Valyuta   bozorlarida
valyutaga talab va taklif mexanizmi orqali valyuta kursining shakllanishi oqibatida
kurs nisbatlarining kuchli o’zgarishi ro’y beradi. Bozorda real valyuta kursi yuzaga
keladi   (Iqtisodiy   holatni,   pul   aylanishi,   moliya,   kredit   va   muayyan   valyutaning
ishonchliligining   ifodalovchi   ko’rsatkich).   Valyuta   kursini   davlat   boqaruvi
2
  O‘zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga solish   to‘g‘risida”gi   (yangi   tahriri)   qonuni.  
22.10.2019,   №O‘RQ-573. valyuta–iqtisodiy siyosatdan kelib chiqqan holda, uning ko’tarilishi yoki tushishiga
yo’naltirilgan.   SHu maqsadda ma’lum bir valyuta siyosati o’tkaziladi.
SHunday   qilib,   valyuta   kursining   shakllanishi-murakkab   ko’p   omilli   jarayon
bo’lib,   milliy   va   jahon   iqtisodiyoti   va   siyosatining   o’zaro   aloqasiga   asoslanadi.
SHu   sababli,   valyuta   kursini   prognoz   qilishda   yuqorida   aytib   o’tilgan   kursni
shakllantiruvchi   omillar,  hamda   ma’lum  shart-sharoitga  bog’liq  ravishda   ularning
valyutalar nisbatiga ko’p tomonlama ta’siri hisobga olinadi. 3
Valyuta   kursi   takror   ishlab   chikarishda   ham   faol   rol   o’ynaydi.   Tadbirkor   valyuta
kursi   yordamida   o’z   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   jahon   bozori   narxlari   bilan
solishtiradi. Bu alohida korxona va mamlakatlarning tashqi iqtisodiy operatsiyalari
natijalarini   ko’rishga   imkon   beradi.   Valyuta   kursi   eksport   va   import   baholari
nisbatiga, firmalar raqobatbardoshligiga korxonalar foydasiga ta’sir qiladi.
Valyuta kursi yoki milliy valyuta bahosi har qanday boshqa tovar bahosi kabi erkin
boshqariladigan,   o’rnatiladigan   bo’lishi   mumkin.   SHuning   uchun   uni   erkin   suzib
yuruvchi,   cheklangan   darajada   suzib   yuruvchi   va   qayd   etilgan   valyuta   kurslariga
ajratiladi.
Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi ma’lum bo’lgan bozor talabi va taklifi ta’sirida
o’zgarib turishi mumkin. Masalan, AQSH dollari, Evro, YAponiya ienasi, Angliya
funt sterlingi kurslari. SHu bois bu valyutalar jahon valyuta ayriboshlashida keng
ishtirok etadi.
CHeklangan   darajada   suzib   yuruvchi   valyuta   kurslarining   o’zgarishi   ayrim
valyutalar   yoki   valyuta   savati   kursi   o’zgarishiga   bog’liq.   Misol   uchun,   «uchinchi
dunyoning   ko’pchilik   mamlakatlari   o’z   valyutalarini   AQSH   dollariga,   fransuz
franki»ga va boshqa xorijiy valyutalarga bog’laydilar. CHeklangan darajada suzib
yuruvchi   valyuta   kurslari   kiritilgan   mamlakatlar   o’z   valyutalarining   tebranish
chegarasini hamkorlik qilayotgan sheriklari bilan kelishib oladilar.
3
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,   monopoliyaga qarshi kurashishni 
tartibga solish   tizimini   va   kapital   bozorini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   2019   yil   14 
yanvardagi   PF-5630-sonli   farmoni Qayd etilgan valyuta kursi-bu xorijiy valyutada ifodalangan milliy pul birligining
davlat   tomonidan   rasmiy   o’rnatilgan   bahosi   bo’lib,   unga   valyuta   bozori   talab   va
taklifning   o’zgarishi   ta’siri   qilmaydi.   Hozirgi   vaqtda   qayd   etilgan   valyuta   kursi
ham   rivojlangan   malamlakatlarda   yoki   iqtisodiyoti   tashqi   bozorga   etarli   darajada
kirib   bormagan   mamalakatlarda   ularning   moliya   tizimini   va   milliy   ishlab
chiqarishni kuchli xorijiy raqobatchilardan himoya kilish va quvvatlash maqsadida
qo’llaniladi.  
Naqd pul (valyuta) muomalasi amalga oshirish yo’llari
2021 yilda chakana savdo hajmi o`sishining 2020 yildagi   5,7   foiz dan   12   foiz gacha,
pullik   xizmatlar   ko`rsatish   hajmining   3   foiz dan   19,2   foiz gacha   tezlashishi,
shuningdek,   ish   haqi,   pensiya,   nafaqa   va   boshqa   ijtimoiy   to`lovlar   miqdorining
oshib borishi naqd pulga bo`lgan talab va taklifni shakllanishida asosiy omillardan
bo`ldi.
Natijada,   2021   yilda   banklar   orqali   naqd   pul   aylanmasi   hajmi   2020   yilga
nisbatan   40,8   foiz ga   oshib,   507,2   trln.   so`mga   yetdi   va   uning   tarkibiy
shakllanishida o`tgan yillarga nisbatan deyarli o`zgarish kuzatilmadi.
  1-rasm:   Naqd pul	 tushumlari	 hajmi	 va	 tarkibi	 dinamikasi
  mlrd.so`mda Naqd   pul   aylanmasida   bank   kassalariga   naqd   pul   tushumlari
hajmi   251,7   trln.   so`mni, bank kassalari  va bankomatlardan chiqim qilingan naqd
pullar   255,5   trln.   so`mni tashkil etdi.
Naqd pul tushumlarining yalpi ichki mahsulotga nisbati 2019 yildagi   26,9   foiz dan
2021   yilda   34,3   foiz gacha   oshishi   kuzatildi.   Mazkur   ko`rsatkichning   oshib
borayotganligi,   o`z   navbatida   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlarining   bank
xizmatlaridan foydalanish darajasi ortib borayotganligi bilan izohlanishi mumkin.
Shu   bilan   birga,   2021   yilda,   o`rtacha   nominal   ish   haqining   20   foiz ga   o`sishi,
nafaqa   va   boshqa   ijtimoiy   to`lovlar   miqdorining   2   marta   10   foiz dan   oshirilishi
hamda   to`lov   tizimlari   infratuzilmasiga   inovatsion   texnologiyalarning   joriy   etib
borilayotganligi   bank   kartalariga   mablag`lar   kelib   tushish   hajmini   1,7   barobar ga
oshib, qariyb   300   trln. so`mga yetishiga ta’sir etuvchi omillardan bo`ldi.
Ushbu   davrda   aholi   tomonidan   bank   kartalaridan   naqdlashtirib   olingan
mablag`lar   95   trln.   so`mni (31,7 foiz) tashkil etdi.
 
2-rasm:   Bank 	kartalariga	 	kelib	 	tushgan	 	mablag`lar	 	va	 	ularni
naqdlashtirish   hajmlari   dinamikasi	
  mlrd.so`mda 2021 yilda bank kassalaridan (shu jumladan, bankomatlardan) berilgan naqd pullar
hajmining   2020   yilga   nisbatan   75,3   trln.   so`mga   oshishi   kuzatilgan   bo`lsa,   ushbu
o`sishning   asosiy   qismi   bank   kartalaridan   naqd   pul   yechish   ( 32,9   trln. so`mga)
hamda   banklar   tomonidan   aholidan   naqd   chet   el   valyutasini   sotib   olish
hajmlarining ( 22,2   trln.   so`mga) oshishi hisobiga yuzaga keldi.
3-rasm:   Banklardan 	naqd	 	puldagi	 	chiqimlar	 	hajmi	 	va	 	ularning
maqsadlari	
 bo`yicha	 tarkibiy	 dinamikasi	  mlrd.so`mda
Banklar kassalaridan naqd pulga bo`lgan talabdan kelib chiqqan holda muomalaga
qo`shimcha   naqd   pullar   chiqarib   borildi   hamda   ayrim   davrlarda   muomaladagi
ortiqcha naqd pullarning qaytishi kuzatildi.
  4-rasm:   Muomaladagi	
 naqd	 pullarning   pul	 massasidagi	 ulushi	 dinamikasi  
2022 yil 1 yanvar holatiga muomaladagi naqd pullarning umumiy pul massasidagi
ulushi   20   foiz ni   tashkil   qilib,   o`tgan   yilning   mos   davriga
nisbatan   3   foiz   bandga   pasaydi.   YIMga   nisbatan   ulushi
esa   4,1   foiz dan   3,9   foiz gacha pasaydi.
  Muomaladagi   naqd   pullarning   nominal   qiymati   bo`yicha
tarkibi to`g`risida
  Muomaladagi   naqd   pullar   tarkibida   asosan   yirik   nominaldagi   banknotlar
salmog`ining oshishi hisobiga banknotlar umumiy soni sezilarli darajada kamaydi.
Jumladan,   2021   yil   davomida   muomalaga   chiqarilgan   naqd   pullar   tarkibida
ularning   so`mdagi   miqdori   bo`yicha   100   000   so`mlik   banknotlar   ulushi
–   27,3   foiz dan   34,8   foiz ga   yetgan   bo`lsa,   50   000   so`mlikning   ulushi
–   38,8   foiz dan   34,2   foiz ga,   10   000   so`mlikning   ulushi   –   15,7   foiz dan   14,5   foiz ga,
5   000 so`mlik –   16,1   foiz dan   12,7   foiz ga, 1   000 so`mgacha –   2,1   foiz dan   1,4   foiz ga
tushdi.   Shuningdek,   2   000   so`mlik   (0,3   foiz)   va   20   000   so`mlik   (2,1   foiz)
namunadagi banknotlar muomalaga kiritildi.
5-rasm: Muomalaga	 chiqarilgan	 banknotlarning	 nominal	 qiymatlari	 bo`yicha
ulushi  
Buning   natijasida,   muomalaga   chiqarilgan   banknotlar   soni   492,4   mln.   donaga
yoki   18   foiz ga kamaydi.
Muomalada   banknotlar   sonining   kamayishi   aholi   uchun   naqd   puldagi   to`lovlarda
qulayliklar   yaratishga,   banklar   uchun   esa   naqd   pullar   bilan   ishlashni,   jumladan
ularni   sanash,   saralash   va   o`rab-bog`lash   jarayonlarini   yengillashtirishga   xizmat
qiladi.
Shu   bilan   birga,   chakana   savdo   va   aholiga   pullik   xizmatlar   sohasidagi   hisob-
kitoblarda   qaytim   pullari   (mayda   pullar)   sifatida   foydalanish   uchun   2021   yil
davomida   qo`shimcha   14,6   mlrd.   so`mlik   yangi   tangalar   muomalaga   chiqarilib,
ularning jami muomaladagi naqd pullar tarkibidagi miqdoriy salmog`i   0,16   foiz ga
yetdi.
Ichki valyuta bozorining 2021-yil holati bo yicha qisqacha sharhiʼ
  Ichki   valyuta   bozori   2021-yilda   chet   el   valyutasiga   bo lgan   talabning   ortishi	
ʼ
hamda   qulay   tashqi   bozor   konyunkturasi   va   iqtisodiy   o sishning   yuqori	
ʼ
ko rsatkichlari fonida taklifning ham o sishi bilan xarakterlandi.	
ʼ ʼ
2021-yil   davomida   tashqi   savdo   aylanmasining   jadallashishi   kuzatildi.   Xususan,
eksport   tushumlari   hajmi   (oltin   eksportini   hisobga   olmaganda)   o tgan   yilga	
ʼ
nisbatan   34   foiz ga   o sib,	
ʼ   11,6   mlrd .   А QSh   dollariga   yetdi.   Shuningdek,   import to lovlari o tgan yilga nisbatanʼ ʼ   25 foiz ga oshib,   25,7 mlrd.   А QSh dollarini tashkil
etdi.
Ichki valyuta bozorida chet el valyutasiga bo lgan talabning umumiy hajmi 2021-	
ʼ
yilda   26,1   mlrd.   А QSh   dollarini   tashkil   etib,   2019   va   2020-yillarning   tegishli
davrlariga nisbatan mos ravishda   1,7   va   1,3 barobar ga oshdi.
2019-2021-yillarda   ichki   valyuta   bozori   segmentlari   kesimida   chet   el
valyutasiga bo lgan talab dinamikasi	
ʼ
2-jadval
mln.АQSh doll.
Ichki  valyuta bozorida chet  el valyutasidagi  umumiy taklif  hajmi 2021-yilda   22,9
mlrd.   А QSh   dollarini   tashkil   etib,   o tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan	
ʼ   1,6
barobar ga   o sdi   (2020-yilda   –	
ʼ   14,3   mlrd.   А QSh   doll.,   2019   yilda   –   11,7
mlrd.   А QSh doll.).
  Xususan, mazkur davrda:
xo jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan	
ʼ   11,0   mlrd.   А QSh   dollari   miqdoridagi
chet   el   valyutalari   sotilgan   bo lib,   ushbu   ko rsatkich   o tgan   yilga   nisbatan	
ʼ ʼ ʼ   1,7
barobar ga oshdi (2020-yilda – 6,7 mlrd.  А QSh doll.);
banklar   va   jismoniy   shaxslar   tomonidan   sotilgan   chet   el   valyutalari   miqdori   7,4
mlrd .  А QSh dollarini yoki o tgan yilga nisbatan	
ʼ   44 foiz ga ko p bo ldi (2020-yilda	ʼ ʼ
– 5,1 mlrd.  А QSh doll.).
  2019 - 2021-yillarda ichki valyuta bozoridagi taklif manbalari
3-jadval
mln. А QSh doll.
I.   Yuridik shaxslar bilan amalga oshirilgan valyuta operatsiyalari  
Yuridik   shaxslar   tomonidan   chet   el   valyutasiga   bo lgan   talab   2021-yilda   2020-ʼ
yilga (15,4 mlrd.  А QSh doll.) nisbatan   40 foiz ga o sib,	
ʼ   21,5 mlrd.   А QSh dollarini
tashkil etdi.
2021-yilning 15-fevralida valyuta oldi-sotdi operatsiyalariga kiritilgan o zgarishlar	
ʼ
birjadan   tashqari   valyuta   bozorida   mijozlar   bilan   mustaqil   ravishda   to g ridan-	
ʼ ʼ
to g ri valyuta operatsiyalarini amalga oshirish imkonini berdi.	
ʼ ʼ
Natijada, tijorat banklarining xo jalik yurituvchi subyektlar bilan to g ridan-to g ri	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
amalga   oshirilgan   bitimlar   hajmi   sezilarli   darajada   o sib   (jami   operatsiyalarning	
ʼ
94%),   mazkur   davrda   20,3   mlrd.   dollarni   tashkil   etdi   (2020-yilda   –   3,7   mlrd.
doll. ). 2019-2021-yillarda   yuridik   shaxslarning   birja   va   birjadan   tashqari   valyuta
bozorlarida chet el valyutasi xaridi  mln. А QSh doll.
4-jadval
 
2021-yilda   importni   moliyalashtirish   manbalari   tarkibida   ichki   valyuta   bozorida
sotib   olingan   mablag lar   (konvertatsiya)   ulushiʼ   60   foiz ni,   xorijiy   valyutadagi   o z	ʼ
mablag lari   hisobiga   importni   moliyalashtirish	
ʼ   25   foiz ni,   chet   el   valyutasidagi
kreditlar   hisobiga   moliyalashtirish   esa   16   foiz ni   tashkil   etdi.   O tgan   yilda   ushbu	
ʼ
ko rsatkichlar mos ravishda	
ʼ   57, 24   va   18   foizga teng bo lgan.	ʼ
2020-2021-yillarda importni moliyalashtirish manbalari  foizda
6-rasm Ichki   valyuta   bozorida   chet   el   valyutasining   asosiy   qismi   yoki   57   foizi   ishlab
chiqarish   uchun   asbob-uskunalar,   tovarlar   va   xomashyo   importi,   20   foizi
valyutadagi kreditlarni so ndirish,ʼ   20 foizi   xalq iste moli tovarlari va dori-darmon	ʼ
mahsulotlari   importi,   1   foizi   xorijiy   investorlar   daromadlarining   repatriatsiyasi   va
qolgan   2 foizi   boshqa maqsadlar uchun xarid qilingan.
2021-yilda   ichki   valyuta   bozorida   chet   el   valyutasini   xarid   qilgan   xo jalik	
ʼ
yurituvchi subyektlarning oylik o rtacha soni 9 887 tani tashkil etib, 2019 va 2020-	
ʼ
yillarning   mos   davriga   nisbatan   48   va   39  foiz ga  oshgan   (2019   yilda  –       6  686   ta,
2020-yilda – 7 137 ta).
2020-2021-yillarda chet el valyutasini sotib olish maqsadlari tarkibi
7-rasm
foizda
II.   Jismoniy shaxslar bilan amalga oshirilgan operatsiyalar
2021-yil mobaynida jismoniy shaxslar tomonidan tijorat banklariga sotilgan chet el
valyutasi miqdori   7,1 mlrd.   А QSh dollarini tashkil etib, avvalgi yilga nisbatan   1,5
barobar ga oshdi (2020-yilda - 4,6 mlrd.  А QSh doll .) .
Shu bilan birga, jismoniy shaxslarga   4,6 mlrd.   А QSh dollari sotildi hamda ushbu
ko rsatkich   o tgan   yilga   nisbatan	
ʼ ʼ   12   foiz ga   o sdi   (2020-yilda   -   4,1   mlrd.  	ʼ А QSh
doll.). 2021-yilda   jismoniy   shaxslar   tomonidan   amalga   oshirilgan   operatsiyalar
hajmi  mln. А QSh doll.
8-rasm
2021-yilda   jismoniy   shaxslar   tomonidan   chet   el   valyutasiga   bo lgan   taklif   hajmiʼ
unga   bo lgan   talab   hajmidan	
ʼ   2,5   mlrd.   А QSh   dollariga   ortiq   bo ldi   (2020-yil   5	ʼ
barobar ko p). Bu o z navbatida, ichki valyuta bozorida qo shimcha taklif manbai	
ʼ ʼ ʼ
bo lib xizmat qildi.	
ʼ
2021-yilda   xalqaro   pul   o tkazmalari   orqali   respublikaga	
ʼ   8,1   mlrd .   А QSh   dollari
miqdorida   valyuta   mablag lari   kelib   tushgan   bo lib,   ushbu   ko rsatkich   2019   -
ʼ ʼ ʼ
2020-yillarga nisbatan   34 foiz ga oshdi (6,0 mlrd.  А QSh dollar).
Xalqaro   pul   o tkazmalari   orqali   respublikadan	
ʼ   1,6   mlrd.   А QSh   dollari   miqdorida
valyuta mablag lari chetga jo natilgan.
ʼ ʼ
  2019   -   2021-yillarda   xalqaro   pul   o tkazmalari   orqali   respublikaga   kelibʼ
tushgan valyuta mablag lari hajmi	
ʼ
9-rasm
mln. А QSh doll.
III.   А lmashuv kursi dinamikasi
2021-yilda milliy valyutaning almashuv kursi dinamikasi ichki valyuta bozoridagi
talab va taklif faktorlari hamda tashqi omillar ta sirida shakllandi.	
ʼ
Xususan,   respublikada   iqtisodiy   va   investitsion   faollikning   tezlashishi   natijasida
valyutaga   bo lgan   talabning   o sishi   o z   navbatida   qulay   tashqi   sharoitlar   va	
ʼ ʼ ʼ
jahonda asosiy  eksport  tovarlarimizga  bo lgan narxlarning oshishi  fonida xo jalik	
ʼ ʼ
yurituvchi   subyektlar   va   aholi   tomonidan   valyuta   taklifining   ko payishi   bilan	
ʼ
muvozanatlandi. 4
Natijada,   hisobot   yilida   milliy   valyutaning   А QSh   dollariga   nisbatan   kursi   3,4
foiz ga   qadrsizlandi.   Milliy   valyutaning   А QSh   dollariga   nisbatan   qadrsizlanishi
2020-yilda   10,1 foiz ni hamda 2019-yilda   13,9 foiz ni tashkil etgan.
4
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 24   yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo‘llagan  
Murojaatnomasi. 2021-yilda   real   samarali   almashuv   kursi   indeksi   savdo-hamkor   davlatlar   valyuta
kurslarining   qadrsizlanishi   hamda   ichki   inflyatsiyaning   hamkor   davlatlar
inflyatsiya   darajasiga   nisbatan   yuqoriroroq   bo lishi   hisobigaʼ   5,2   foiz ga
mustahkamlandi.
Valyuta almashuv kursi dinamikasi to’g’risida
Yangilangan sana:  26 May 2019, 15:55
18 Sen 2018
Oxirgi	
 uch	 oyda	 tashqi	 iqtisodiy	 sharoitlarining	 o’zgarishi	 ichki	 valyuta	 bozorida
milliy	
 valyuta	 almashuv	 kursining	 shakllanishiga	 o’z	 ta’sirini	 ko’rsatdi.
O’tgan   yilning   sentabr   oyidan   boshlab   valyuta   almashuv   kursi   bozordagi   xorijiy
valyutaga bo’lgan joriy talab va taklif holatidan kelib chiqib shakllanib kelmoqda.
Valyuta   kursining   o’zgarishi   oldingi   yillarda   kuzatilgan   doimiy   devalvatsiya
tendensiyasidan farqli ravishda, joriy yilda ichki va asosan tashqi omillar ta’sirida
shakllanib, turli yo’nalishdagi dinamikaga ega bo’lmoqda.
2018   yilning   yanvar-iyul   oylarida   valyuta   kursi   dinamikasi   asosan   mavsumiy
omillar ta’sirida shakllandi.
Xususan,   yanvar   oyida   eksport   va   xalqaro   pul   o’tkazmalari   hajmining   nisbatan
kam   bo’lganligi   sharoitida   milliy   valyuta   almashuv   kursi   8139   so’m/dollardan
8189 so’m/dollargacha pasaydi.
Shu   bilan   birga,   mart-iyul   oylarida   eksport   va   boshqa   manbalardan   valyuta
tushumlarining oshishi natijasida so’mning almashuv kursi teskari dinamikaga ega
bo’lib, birinchi avgust holatiga 7782 so’m/dollargacha qadri oshdi.
Bundan tashqari, chet el valyutasidagi kreditlar hajmining tez sur’atlarda o’sishi va
depozitlar   dollarizatsiya   darajasining   pasayishi   ichki   valyuta   bozoridagi   xorijiy
valyutaga   bo’lgan   talabni   qisman   qondirilishiga   xizmat   qildi.   Shuningdek,   milliy
valyutadagi   muddatli   va   jamg’arma   depozitlar   hajmining   oshishi   ham   so’m
almashuv kursining shakllanishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Joriy   yilning   avgust   oyidan   boshlab   almashuv   kursi   dinamikasiga   tashqi   omillar,
ayniqsa   asosiy   savdo   hamkorlarimiz   bo’lgan   davlatlar   milliy   valyutalarining
qadrsizlanishi (Rossiya – 19 foiz, Qozog’iston – 17 foiz, Xitoy – 9 foiz, Turkiya – 56   foiz)   ta’siri   kuchaydi.   Hisob-kitoblarga   ko’ra,   ushbu   davlatlar   valyutalari
kurslarining   keskin   o’zgarishi   so’m   almashuv   kursiga   bir   oydan   uch   oygacha
bo’lgan muddatdan keyin o’z ta’sirini ko’rsatadi.
Natijada so’mning real almashuv kursi ushbu davlatlar valyutalariga nisbatan qadri
sezilarli darajada oshdi (Rossiya rubliga nisbatan 29 foizga, Qozog’iston tangasiga
nisbatan 22 foizga, Turkiya lirasiga nisbatan 67 foizga, Xitoy yuaniga nisbatan 14
foizga). 5
Ushbu   holat   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning   ichki   va   tashqi   bozorlardagi
raqobatbardoshligini pasaytirib, ichki valyuta bozoridagi talab va taklif darajasiga
ta’sir etmoqda.
Birinchidan ,   yuqorida   qayd   etilgan   valyutalarning   keskin   devalvatsiyasi   tashqi
bozorlarda   mahalliy   eksportchilar   mahsulotlarini   qimmatlashuviga   olib   kelib,
ularning valyuta tushumlarini qisqartirdi.
Ikkinchidan ,   ichki   bozorda   mahalliy   mahsulotlar   narxlarining   chet   elda   ishlab
chiqarilgan   mahsulotlar   narxlariga   nisbatan   raqobatbardoshligiga   salbiy   ta’sir
ko’rsatmoqda.   Bu,   o’z   navbatida,   chetdan   import   qilishni   rag’batlantirgan   holda,
xorijiy valyutaga qo’shimcha talabni keltirib chiqarmoqda.
Uchinchidan ,   jismoniy   shaxslar   tomonidan   amalga   oshiriladigan   xalqaro   pul
o’tkazmalarining   asosiy   qismi   to’g’ri   keladigan   davlatlar   valyutalarining
qadrsizlanishi, ushbu davlatlardan mamlakatimizga yuboriladigan pul o’tkazmalari
hajmining kamayishiga olib keldi.
Yuqorida   keltirilgan   omillar   ta’sirida   2018   yilning   avgust   oyidan   boshlab   so’m
almashuv   kursining   ichki   valyuta   bozoridagi   sharoitlarga   javoban   o’zgarishi
kuzatilib,   joriy   yilning   18   sentabr   kuni   8062   so’m/dollarni*   tashkil   etdi   (yil
boshida – 8139 so’m/dollar).
Valyuta   birjasi   savdolaridagi   so’mning   AQSh   dollariga   nisbatan   almashuv   kursi
o’zgarishi dinamikasi
10-rasm
5
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari   ommabopligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar   to‘g‘risida”gi   PF-3620   sonli   farmoni.   2018   yil   23   mart. Shu   bilan   birga , 2018  yilning   qolgan   oylari   so ’ m   almashuv   kursining   yil   boshidagi
darajasiga   nisbatan   keskin   o ’ zgarishi   kutilmayapti .
Valyuta   kursining   joriy   dinamikasi   tashqi   omillar   ta ’ sirini   yumshatib ,
iqtisodiyotimizni   o ’ zgaruvchan   tashqi   sharoitlarga   moslashishiga   yordam   beradi .
Xususan ,   Xalqaro   pul   o ’ tkazmalari   va   eksportdan   tushadigan   tushumlarning
kamayishi   sababli   yuzaga   keladigan   yo ’ qotishlar ,   almashuv   kursi   pasayishi
natijasida   uning   so ’ mdagi   ekvivalentining   oshishi   hisobiga   ma ’ lum   darajada
qoplanadi .
Markaziy   bank   tomonidan   kelgusida   ham,   almashuv   kursining   fundamental
trendiga ta’sir etmagan holda, uning keskin tebranishlarini oldini olish maqsadida,
ichki valyuta bozorida intervensiyalar amalga oshirib boriladi.
Markaziy   bankning   ichki   valyuta   bozoridagi   ishtiroki   oltin-valyuta   rezervlari
hajmini   oshirish   yoki   ulardan   valyuta   almashuv   kursini   ma’lum   darajada   ushlab
turish   uchun   foydalanish   maqsadlarini   ko’zlamaydi.   Avval   ta’kidlanganidek,
Markaziy bank “oltin-valyuta rezervlar neytralligi” tamoyiliga amal qilishni davom
ettiradi. Bunda, Markaziy bank tomonidan ichki valyuta bozorida xorijiy valyutani sotish,
ishlab   chiqaruvchilardan   sotib   olingan   oltin   hajmi   doirasida   likvidlikni
sterilizatsiya   qilish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Intervensiyalar   hajmi   ichki
valyuta   bozoriga   kelib   tushadigan   xorijiy   valyuta   tushumlarining   mavsumiyligi
ta’sirida oylar orasida o’zgarishi mumkin.
Milliy   valyutaning   qadrsizlanishi   ichki   narxlar   shakllanishiga   ma’lum   darajada
ta’sir ko’rsatadi. Markaziy bank hisob-kitoblariga ko’ra, so’m almashuv kursining
bir   foizga   qadrsizlanishi   yillik   inflyatsiya   sur’atini   o’rtacha   0,2   foiz   bandga
tezlashishiga olib keladi.
Tashqi   omillar   o’zgarishi   va   so’m   almashuv   kursi   dinamikasining   inflyatsiya
darajasi hamda inflyatsion kutilmalarga ta’sirini kamaytirish maqsadida pul-kredit
siyosati   yo’nalishlariga   tegishli   o’zgartirish   kiritish   masalasi   Markaziy   bank
Boshqaruvining joriy yil 22 sentabridagi yig’ilishida muhokama qilinadi. Xulosa
Xulosa   o’rnida   shularni   aytib   o’tmoqchiman,   naqd   pul   (valyuta)   o’tkazmalarini
tartibga   solishda   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   asosiy   o’rinlardan
birini egallamoqda. Chunki, pul muomalasini tartibga solish, kredit-bank sohasini
nazorat   qilish,   qat’iy   pul-kredit   va   valyuta   siyosatini   amalga   oshirish   uning
funktsiyalariga   kiradi.   Valyuta   tartibotlari,   xalqaro   valyuta   bozorlari,
rivojlanayotgan   va   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarda   qabul   qilingan   valyuta
kurslarini   qo’llash   uslublari   masalalariga   bag’ishlangan   bir   qator   tadqiqotlar
mavjud.   Bu   esa,   ma'muriy-buyrukbozlik   tizimidan   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish
jarayoni   kabi   o’ziga   xos   bir   hodisani   boshidan   kechirayotgan   O’zbekiston
Respublikasi   uchun   katta   kizikish   uygotadi.   O’zbekiston   Respublikasida   amalga
oshirilayotgan   valyuta   siyosati,   bevosita   hukumat   tomonidan   ishlab   chiqilgan
islohotlar   strategiyasiga   muvofiq   holda   olib   borilmoqda.   Davlat   tomonidan
valyutaviy huquqlarni himoyalashga doir mustahkam qonunchilik va institutsional
asosni   yaratish   bo’yicha   chora-tadbirlarni   ko’rgan   holda   -   davlat   bosh   islohotchi
sifatida   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Bu   shuningdek,   valyuta   bozori   infratuzilmasini
yaratishga doir aniq maqsadga yo’naltirilgan siyosatning amalga oshirilishida ham
namoyon   bo’lmoqda.   Shu   tarzda,   davlat   islohotlarning   murakkab   bosqichlarida
islohotlarni   amalga   oshirishga   kodir   bo’lgan   yetakchi   kuch   ekanligini
ko’rsatmoqda. Davlat shuningdek, bir qator maxsus davlat organlarini tashkil etish
yo’li   bilan   islohotlarni   tartibga   solishni   amalga   oshirmoqda.   Albatta,   Markaziy
bank davlat banki sifatida bu borada muhim o’rin tutadi.
O’zbekiston   Respublikasining   «Valyutani   tartibga   solish   to’g’risida»gi   qonuniga
muvofiq, quyidagilar   valyuta nazorati organlari   hisoblanadi: jumladan, Markaziy
bank, Moliya vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar vazirligi (hozirda Tashqi iqtisodiy
aloqalar   Agentligi   (TIAA)),   Davlat   soliq   qo’mitasi   va   Davlat   bojxona
qo’mitalaridir.   Ularning   har   biri   o’z   vazifa   va   funktsiyalariga   egadir.   Vakolatli
banklar esa,   valyuta nazorati agentlari   hisoblanadi.
Valyuta   siyosati   makroiqtisodiy   siyosatning   tarkibiy   qismidir.   Lekin,   ularning
nisbatini   belgilash   juda   murakkabdir.   Klassik   iqtisodiyotning   zamonaviy iqtisodiyotdan   farqlaridan   biri,   zamonaviy   iqtisodiyotda   valyuta   siyosati   iqtisodiy
islohotlarning   markaziy   masalalaridan   biri   hisoblanadi.   Shu   tufayli,   respublika
hukumati ushbu masalaga juda katta e'tibor qaratmoqda.
Valyuta siyosati O’zbekiston Respublikasi  Markaziy bankining pul-kredit siyosati
bilan uzviy bog’liqdir. Ularning ikkalasi ham davlat iqtisodiy siyosatning ajralmas
qismidir.
Bugungi   kunda,   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   davlatning
makroiqtisodiy   maqsadlarining   ustuvor   yo’nalishlaridan   kelib   chiqqan   holda,
valyuta   siyosatini   tartibga   solish   va   valyuta   siyosatini   muvaffakiyatli   amalga
oshirish uchun barcha tegishli huquqiy asoslar va shart-sharoitlarga egadir.
Shu   tarzda,   O’zbekiston   Respublikasi   hukumati,   Markaziy   bank   va   valyuta
nazoratining   boshqa   organlari   tomonidan   iqtisodiy   islohotlar   mobaynida   kurilgan
chora-tadbirlar quyidagi natijalarga erishish imkonini berdi:
 valyuta siyosatining huquqiy asosini vujudga keltirish;
 samarali valyuta nazorati va tartibga solish tizimini tashkil etish;
 iqtisodiy   agentlar   o’rtasida   chet   el   valyutasini   samarali   qayta   taqsimlash
mexanizmlarini tashkil etish;
 to’lov balansini tartibga solishning zamonaviy uslublarini qo’llash;
 birja   va   birjadan   tashqari   valyuta   bozorlari   faoliyatini   yanada
takomillashtirish;
 naqd   va   naqd   pulsiz   tarzda   valyuta   operatsiyalarini   amalga   oshirish
qoidalarini,   valyuta   risklari   oldini   olishning   savdo   va   nosavdo   operatsiyalari
mexanizmini belgilash;
 xorijdan mablag’ jalb qilishning taktika va strategiyasini belgilash;
 davlatning oltin-valyuta zahiralarini samarali boshqarish;
 xalqaro   moliya   tashkilotlari   bilan   o’zaro   foydali   hamkorlikni   amalga
oshirish;
 valyuta kursini samarali tartibga solish;
 milliy valyutaning ichki konvertirlanishini ta'minlash; Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konctitutsiyasi.   T.:   O’zbekistan,   2018   y.
2. O’zbekiston   Respublikasining   «Markaziy   bank   to’g’risida»gi   qonuni.
15.11.2019,   №O’RQ-582.
3. O’zbekiston Respublikasining “Valyutani tartibga solish   to’g’risida”gi
(yangi   tahriri)   qonuni.   22.10.2019,   №O’RQ-573.
4. O’zbekiston Respublikasining “Banklar va bank faoliyati
to’g’risida”gi   qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O’RQ-580.
5. O’zbekiston   Respublikasining   “To’lovlar   va   to’lov tizimlari
to’g’risida”gi   Qonuni.   2019   yil   07   noyabr,   №O’RQ-578
6. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 24
yanvardagi   Oliy   Majlisga   yo’llagan   Murojaatnomasi.
7. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Davlat   aktivlarini   boshqarish,
monopoliyaga   qarshi   kurashishni   tartibga   solish   tizimini   va   kapital   bozorini
tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   2019   yil   14 yanvardagi   PF-
5630-sonli   farmoni
8. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   17   yanvardagi   PF-5635-
son,   “2017-2021   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   “Faol   investisiyalar   va
ijtimoiy   rivojlanish   yili”   da   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturi   to’g’risida”
farmoni.
9. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Bank   xizmatlari   ommabopligini
oshirish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   PF-3620   sonli   farmoni.
2018   yil   23   mart.

Naqd Pul (Valyuta) o’tkazmalari va ularni amalga oshirish tartibi

Купить
  • Похожие документы

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha