Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 172.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

Naqt pul aylanishini tashkil etish

Sotib olish
Naqt pul aylanishini tashkil etish
Mundarija:
Kirish…………………………………………………………………………..3
I Bob Naqt pul aylanishini tashkil etish……………………………………...5
1.1 Pul aylanishi, uning mohiyati va to‘zilishi………………………………….5
1.2 Naqd pul aylanishi va uning xususiyatlari………………………………… 10
1.3 Naqd pulsiz hisob – kitoblarning zaruriyati va ahamiyati ………………….14
II Bob Naqd pulsiz hisob – kitoblarning tashkil etilishi va tamoyillari
2.1 Naqd pulsiz hisob – kitoblarning tashkil etilishi va tamoyillari………….....19
2.2 Xujalik yuritish subyektlari tomonidan tijorat banklarida depozit xisob varaklarini
ochish va ulardan foydalanish tartibi…………………………………………...26
2.3 Naqd pulsiz hisob – kitoblar shakli xakida tushuncha va uning to‘lov topshiriqnoma
shakli …………………………………………………………………………..28
Xulosa……………………………………………………………………….…34
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………35
1 Kirish
Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblar   deganda   korxona   va   tashkilotlar   tomonidan   tovar
ayirboshlash,   xizmatlar   ko‘rsatish   va   tovarsiz   operatsiyalar   bo‘yicha   bir   –   biriga
bo‘lgan talab va majburiyatlarini naqd pul ishlatmasdan pul mablag‘larini schyotdan –
schyotga o‘tkazish orqali amalga oshirilishi tushuniladi.
Mamlakat   iqtisodi   rivojlanib   borgan   sari   pul   oborotida   naqd   pulsiz   hisob   –
kitoblarning ulushi ortib boradi.
Shu   asosda   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   boshqaruvi   tomonidan
1998 yil 27 – iyunda №60 son bilan tasdiklangan «O‘zbekiston Respublikasida naqd
pulsiz   hisob   –   kitoblar   to‘g‘risida»   Nizom   qabul   qilingan   va   unga   2002   yilni   12
yanvarida,   2007 yil 24-aprelda («Bank-mijoz»Dasturi buyicha)   ayrim o‘zgartirishlar
kiritilgan.
  Ushbu   Nizom   O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksi,   O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy     banki,   Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risidagi,   O‘zbekiston
Respublikasi   korxonalari   to‘g‘risidagi   Qonunlari   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy   bankining   O‘zbekiston   xududida   naqd   pulsiz     hisob   –   kitoblarni   tartibga
soluvchi   boshqa   meyoriy   xujjatlariga   muvofiq   ishlab   chiqilgan   va   Respublika
makonida hisob – kitoblarni o‘zluksiz bajarilishini ta’minlashga muljallangan.
Naqd pulsiz hisob – kitoblarning zaruriyati quyidagilar bilan belgilanadi:
Pul aylanishi holatini tartibga solish bo‘yicha xukumat organlari tegishli tartibda
monetar va fiskal siyosatini olib boradi.
Monetar siyosat – mamlakatda pul massasi va pul bozorini tartibga solishdir. Monetar 
siyosatning bosh g‘oyasi – iqtisodiy o‘sishni bozor mexanizmi ta’minlaydi. Bu 
mexanizmning asosiy vositasi pul. Davlat yalpi talabga muomiladagi pul miqdorini 
tartibga solish bilan ta’sir etishi kerak.
Pulning naqd aylanishi  – bu naqd pul  yordamida amalga oshiriladigan to‘lovlar
yig‘indisidir.   Bu   aylanish   pul   o‘zining   to‘lov   va   muomila   vositasi   funksiyalarini
bajarishi bilan bog‘liq.
2 Naqd pullar muomila vositasi sifatida aholi bilan korxona, tashkilotlar o‘rtasida
hamda  aholi  o‘rtasidagi tovarlar sotib olinganda va sotishda qullaniladi.
Pul   to‘lov   vositasi   sifatida   ish   xaqi,   nafaqalar,   mukofotlar,   yakka   tartibdagi
kurilish va boshqa maqsadlarga beriladigan kreditlar, sug‘urta to‘lov va qoplamalarini
amalga oshirishda namoyon bo‘ladi.
3 I Bob Naqt pul aylanishini tashkil etish
1.1 Pul aylanishi, uning mohiyati va to‘zilishi
Tovar   ishlab  chiqarish  va  sotish  jarayonidagi   pul  aylanishiga  ishlab  chiqarishga
tegishli ishlab chiqarish vositalarini sotib olish, mahsulotni sotish, tegishli tashkilotlar
bilan   hisob   –   kitoblar   olib   borish   kiradi,   ikkinchisiga   kapital   qurilish   va   ta’minlash
sohasidagi    hisob – kitoblar kiradi. Tovar va ularni  xarakati  bilan bog‘liq bo‘lmagan
aylanishga milliy daromadni taqsimlash va kayta taqsimlash bilan bog‘liq to‘lovlar va
boshqa tovar xarakati bilan bog‘liq bo‘lmagan to‘lovlar kiradi.
Pul funksiyalariga va to‘lov turiga ko‘ra pul aylanishi naqd pullik va naqd pulsiz
aylanishga bo‘linadi.
Umuman pul aylanishi quyidagi belgilari bo‘yicha guruhlanadi:
Pullik munosabatlarning turiga ko‘ra:
a)  Tovar – moddiy qiymatlarni ayriboshlash jarayonidagi pul ayla-nishi
b) Tovar xarakteriga ega bo‘lmagan hisob – kitoblardagi pul aylanishi
2. To‘lov usuliga ko‘ra:
a) Naqd pullik 
b) Naqd pulsiz 
3. Pul munosabatlari ishtirokchilarining xududiy joylashishiga ko‘ra:
a) Bir xudud miqyosidagi pul aylanishi 
b) Xududlararo pul aylanishi 
4. Pulni to‘lov jarayonidagi ishtirokiga ko‘ra:
a) Aktiv pul aylanishi – to‘lov jarayonida bevosita ishtirok etayotgan pul massasi 
b)   Passiv   pul   aylanishi   –   ma’lum   davr   ichida,   vaqtincha   muomilada   ishtirok
etmayotgan pul massasi (jamg‘armadagi, hisob – varaqlardagi bo‘sh pul mablag‘lari).
Pul aylanishi holatini tartibga solish bo‘yicha xukumat organlari tegishli tartibda
monetar va fiskal siyosatini olib boradi.
Monetar   siyosat   –   mamlakatda   pul   massasi   va   pul   bozorini   tartibga   solishdir.
Monetar   siyosatning   bosh   g‘oyasi   –   iqtisodiy   o‘sishni   bozor   mexanizmi   ta’minlaydi.
Bu mexanizmning asosiy vositasi pul. Davlat yalpi talabga muomiladagi pul miqdorini
4 tartibga   solish   bilan   ta’sir   etishi   kerak.   Bunga   ko‘ra   Pul   aylanishi   soni     xolida
aniqlanadi. 
Monetar   siyosat:   xarakatdagi   pul   miqdorini   belgilash,   uni   qat’iy   nazorat   qilish;
tijorat   banklari   faoliyatini   ko‘zatib   borish:   kredit   emissiyasini   bajarib   borish;   davlat
oltin – valyuta zaxirasini  yaratish va foydalanishni ko‘zda tutadi. 
Davlat   xarajatlari   va   soliqqa   tortish   bo‘yicha   chora   –   tadbirlar   ko‘rish   orqali
mamlakatdagi   ijtimoiy   –   iqtisodiy   muammolarni   yechishga   qaratilgan   siyosat   fiskal
siyosat deyiladi.
Fiskal siyosatning asosiy vazifasi iqtisodiy siyosatni amalga oshirish uchun davlat
pul   fondlarini   markazlashgan   tarzda   tashkil   etish   va   ishlatish   orqali   iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash.
Fiskal   siyosat   avtomatik   va   diskretsion   siyosatga   bo‘linadi.   Avtomatik   deganda
xukumat   tomonidan   qo‘shimcha   chora   –   tabirlar   belgilamay   mavjud   iqtisodiy
mexanizm   orqali   iqtisodiy   o‘zgarishlarga   moslashuvchan   siyosat   tushuniladi.   Soliq
to‘zilmalarini iqtisodiy konyuktura o‘zgarishiga bog‘liqligi va boshqalar.
Diskretsion (lotincha dissrecio – o‘z qaroriga qarab amal qiluvchi) siyosat davlat
tomonidan   yalpi   milliy   mahsulotning   real   xajmiga,   bandlik,   iflyatsiya   va   iqtisodiy
o‘sishga ta’sir ko‘rsatish maqsadida davlat tomonidan aniq chora – tadbirlarni belgilash
tushuniladi. Doimiy amal qiluvchi qonunlar, qoidalar,  meyorlarga kushimcha ravishda
yoki   ularni   o‘zgartirish   bo‘yicha   tezkor   tarzda   majburiy   chora   –   tadbirlar   ko‘riladi
(soliq reformasi va boshqalar).
Umuman olganda fiskal siyosat ijtimoiy ximoya usullarini, budjet daromadlari va
xarajatlarini   rejalashtirish,   iqtisodiy   rivojlanish   sur’atlarini   oshirish   siyosati,   narx   –
navoni pasaytirishga ta’sir ko‘rsatish kabi chora – tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
 Naqd pul aylanishi va uning xususiyatlari 
Ma’lumki, kengaytirilgan takror ishlab chiqarish bosqichlari pullik munosabatlar
orqali   amalga   oshadi.   Ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan   resurslarni   sotib   olish,
ularni   ishlab   chiqarish   jarayonida   foydalanish   va   yetishtirilgan   mahsulotlarni   sotish
5 jarayoni   odatda   korxona   va   tashkilotlar   o‘rtasida   olib   boriladigan   pullik
munosabatlarga bog‘liq.
Korxonalar,   tashkilotlar,   muassasalar   o‘rtasidagi   va   xo‘jaliklarni   o‘z   xodimlari
bilan bo‘ladigan hisob – kitob munosabatlari naqd pullik va naqd pulsiz shaklda olib
boriladi.
Naqd   pullik   hisob   –   kitoblarga   kelganda   naqd   pulning   xarakati   bankdan
boshlanadi.   Naqd   pul   bankdan   chikkach   korxona   va   tashkilotlar   kassasi   orqali   axoli
kuliga utadi. Oldi – sotdi va to‘lov xarakatlari bajarilgach u yana bankga  kaytadi.
Mamlakatimizda   naqd   pul   qullaniladigan   pul   aylanishi   asosan   quyidagi
subyektlar o‘rtasida bo‘ladi.
1.   Davlat   va   korxona,   tashkilotlar,   muassasalar   o‘rtasida   (ish   xaqi,   tovar   sotib
olish, xizmat ko‘rsatish bo‘yicha to‘lovlar va boshqalar) 
2.   Davlat   va   axoli   o‘rtasida   (pensiya,   nafaqa,   budjetga   soliq   to‘lovlari     va
boshqalar)
3. Kredit tizimi va aholi o‘rtasida (qarz olish, uni qaytarish, pulni jamg‘armaga
qo‘yish va olish, yutuqlarni olish va boshqalar)
4.   Korxona,   tashkilot   va   muassasalar   o‘rtasida   cheklangan   holdagi   naqd   pul
bo‘yicha hisob – kitoblar, chunki ular o‘rtasidagi hisob – kitoblar asosan naqd pulsiz
amalga oshiriladi.
Pulning naqd aylanishi – bu naqd pul yordamida amalga oshiriladigan to‘lovlar
yig‘indisidir.   Bu   aylanish   pul   o‘zining   to‘lov   va   muomila   vositasi   funksiyalarini
bajarishi bilan bog‘liq.
Naqd pullar muomila vositasi sifatida aholi bilan korxona, tashkilotlar o‘rtasida
hamda  aholi  o‘rtasidagi tovarlar sotib olinganda va sotishda qullaniladi.
Pul   to‘lov   vositasi   sifatida   ish   xaqi,   nafaqalar,   mukofotlar,   yakka   tartibdagi
kurilish va boshqa maqsadlarga beriladigan kreditlar, sug‘urta to‘lov va qoplamalarini
amalga oshirishda namoyon bo‘ladi.
Undan tashqari naqd pulning aylanishi:
- kommunal va maishiy xizmatlar uchun to‘lovlarda 
- soliq va boshqa yig‘imlar to‘lovida 
6 - «O‘zbekiston  pochtasi» xizmatlari bo‘yicha to‘lovlarda 
- Temir yul, xavo yuli va mahalliy transportga to‘lovlarda
- savdoda tovarlarni sotishda 
- quyilmalarni quyish va olishda 
-   mehnat   xaqi,   pensiya   va   nafakalar   to‘lovini   amalga   oshirishda   va   boshqa
xolatlarda amalga oshiriladi.
Shuni   ta’kidlash   lozimki,    pulni  naqd   va  naqd  pulsiz  aylanishi   bir  –  biri   bilan
o‘zviy bog‘liq, chunki pul naqd pul aylanishidan naqd pulsiz aylanishga va aksincha
aylanib doimiy xarakatda bo‘lib, umumiy pul aylanishini ta’minlaydi.
Korxona,   tashkilot   va   muassasalarning   banklardagi   hisob   raqamlaridagi   pul
mablag‘lari quyidagi xollarda naqd pulga aylanadi:
- Ishchi, xizmatchilarga ish xaqi berishda 
- Ko‘rsatilgan xizmat va ishlar uchun naqd pul to‘lovida 
- Pensiya, nafaqa, har xil mukofotlar, sug‘urta qoplamasi to‘lovida 
- Aholidan qishloq xo‘jalik mahsulotlari sotib olinganda 
- Davlat zayomlari va lotoreya biletlari bo‘yicha to‘lovlarda 
- Aholi banklardan o‘z jamg‘armalarini talab qilganda va boshqa  hollarda 
O‘z navbatida naqd pullar quyidagi hollarda naqd pulsiz aylanishga tushadi:
- Uy– joy va kommunal xizmatlar uchun to‘lovlarda 
- Xar xil soliq va yigimlar, boj va jarimalar to‘lovlarida 
- Aloqa tashkilotlariga to‘lovlarda 
- Davlat zayomlari, lotoreya va boshqa uyinlardan tushumlar orqali 
- Aholini yakka tartibdagi banklar bilan qurilish va boshqa kredit munosabatlari
bo‘yicha to‘lovlarda 
- Bolalar muassasalaridan foydalanish bo‘yicha to‘lovlarda 
-   Dam   olish   uylari   va   boshqa   sog‘lomlashtirish   muassasalaridan   foydalanish
bo‘yicha to‘lovlarda va boshqa hollarda 
Pulning   naqd   pullik   aylanishga   o‘tish   jarayoni   pul   muomilasi   uchun   xatarliroq
ekanligi tufayli Markaziy bank  tomonidan u qattiq nazorat qilinadi.
7 Markaziy bank tomonidan nazoratni oshirilishi tufayli 1996 – 2002 yillarda naqd
pullarni bank kassalariga qaytishi 80 – 93 foiz oralig‘ida bo‘lgan bo‘lsa,  2005 yilda u
96,3 foizga yetdi.
Naqd   pullik   munosabatlarning   xususiyatlari   yana   shundaki,   bir   pul   belgisi   bir
necha marta to‘lovlarni amalga oshirishda ishtirok etadi. Muomilada bo‘lgan naqd pul
massasi  ma’lum  bir  davrda (oy, chorak, yillarda o‘zgarmas  bo‘lib turgan holda naqd
pul   aylanishi   pulni   aylanish   tezligiga   ko‘ra   muomiladagi   naqd   pul   miqdoridan   bir
necha marta ko‘p bo‘lishi mumkin va aksincha.
Pul   aylanishida   to‘lov   aylanishi   bilan   naqd   pulsiz   aylanishlar   o‘rtasidagi   farqni
bilish   lozim.   To‘lov   aylanishi   deb   pulning   to‘lov   vositasi   sifatida   xarakati   tufayli
vujudga   kelgan   pul   aylanishiga   aytiladi.   Naqd   pulsiz   aylanish   to‘lov   aylanishining
tarkibiy   qismi   bo‘lib   naqd   pulsiz   aylanish   va   naqd   pul   aylanishining   pulning   to‘lov
vositasi funksiyasi tufayli yuzaga keluvchi qismi hisoblanadi.
8 1.2 Naqd pul aylanishi va uning xususiyatlari
Mamlakatimizda   pul   aylanishining   asosiy   qismi   naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblarga
to‘g‘ri keladi.
Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblar   deganda   korxona   va   tashkilotlar   tomonidan   tovar
ayirboshlash,   xizmatlar   ko‘rsatish   va   tovarsiz   operatsiyalar   bo‘yicha   bir   –   biriga
bo‘lgan talab va majburiyatlarini naqd pul ishlatmasdan pul mablag‘larini schyotdan –
schyotga o‘tkazish orqali amalga oshirilishi tushuniladi.
Mamlakat   iqtisodi   rivojlanib   borgan   sari   pul   oborotida   naqd   pulsiz   hisob   –
kitoblarning ulushi ortib boradi.
Shu   asosda   O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   boshqaruvi   tomonidan
1998 yil 27 – iyunda №60 son bilan tasdiklangan «O‘zbekiston Respublikasida naqd
pulsiz   hisob   –   kitoblar   to‘g‘risida»   Nizom   qabul   qilingan   va   unga   2002   yilni   12
yanvarida,   2007 yil 24-aprelda («Bank-mijoz»Dasturi buyicha)   ayrim o‘zgartirishlar
kiritilgan.
  Ushbu   Nizom   O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   Kodeksi,   O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy     banki,   Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risidagi,   O‘zbekiston
Respublikasi   korxonalari   to‘g‘risidagi   Qonunlari   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy   bankining   O‘zbekiston   xududida   naqd   pulsiz     hisob   –   kitoblarni   tartibga
soluvchi   boshqa   meyoriy   xujjatlariga   muvofiq   ishlab   chiqilgan   va   Respublika
makonida hisob – kitoblarni o‘zluksiz bajarilishini ta’minlashga muljallangan.
Naqd pulsiz hisob – kitoblarning zaruriyati quyidagilar bilan belgilanadi:
Yalpi ichki mahsulot va milliy daromad xajmining ortib borishi;
Tovar aylanishi hajmini o‘sishi; 
Xo‘jalik subyektlari o‘rtasida hisob – kitob munosabatlarining oshishi;
Bank kreditining ayirboshlash jarayonidagi rolini o‘sishi;
Iqtisodiy   alokalarni   rivojlantirishda   va   hisob   –   kitoblarda   elektron   hisoblash
texnikasidan, kompyuterlardan keng ko‘lamda samarali foydalanishni oshishi;
Naqd pulning kuprok miqdorda oldi – sotdi bilan shug‘ullanuvchi ishbilarmonlar
qo‘liga o‘tib ketganligi;
9 Pulning davlat gaznasidan chiqib yana qaytib kelishi jarayonlarida uzilishlarning
paydo bo‘lishi;
Davlatning naqd pul yetishmasligi muammosiga duch kelishi va boshqalar 
Naqd     bo‘lmagan   pul   xarakati   xajmining   doimiy   o‘sib   borishi   xalq   xo‘jaligida
muhim ahamiyatga ega va u quyidagilar bilan belgilanadi:
1. Xo‘jalik  subyektlarining naqd pulga bo‘lgan ehtiyoji keskin qisqaradi;
2.   O‘zaro   hisob   –   kitoblarni   amalga   oshirish   jarayonidagi   muomila   xarajatlari
tejaladi;
3. Muomiladagi pul mablag‘larining xavfsizligi kamayadi;
4. Hisob – kitoblarni banklar orqali amalga oshirilishi ularning xuquqiy jihatdan
qonuniyligini ta’minlaydi.
5.   Xo‘jalik   hisob   varag‘iga   pul   mablag‘larining   kelib   tushishi,   ular   yaratgan
mahsulot yoki kursatgan xizmatlarnig ijtimoiy tan olinishi ta’minlanadi;
6.   Xo‘jaliklar   o‘rtasidagi   aloqalarni   mustaxkamlaydi,   tovar   –   pul     mablag‘lari
xarakatini tezlashtiradi;
7.   Naqd   pulga   bo‘lgan   talabni   va   shu   bilan   birga   qog‘oz   pullar   emissiyasi   va
ularni saqlash bilan bog‘liq xarajatlarni kamaytiradi;
8. Hisob – kitoblarni banklar orqali o‘tishi lozim bo‘lgan soliqlar miqdorini to‘g‘ri
aniqlash bo‘yicha nazoratni ta’minlaydi;
9.   Muomilada   naqd   pul   miqdorini   kamayishi   uning   inflyatsiya   darajasini
pasaytiradi va boshqalar.
 Naqd pulsiz hisob – kitoblarni tashkil 
etilishi va tamoyillari
Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblarni   tashkil   etish   va   amalga   oshirishni   banklar   olib
boradi. Maxsus banklar xalk xujaligi tarmoklari korxonalariga hisob – kitob xizmatini
kursatadi. Markaziy bank bu hisob – kitoblarni yuritish bo‘yicha tartib qoidalarni ishlab
chiqadi.
Naqd pulsiz hisob – kitoblar quyidagi unsurlarni o‘z ichiga oladi:
10 1.   Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblarni   olib   borish   va   amalga   oshirishning   asosiy
tamoyillari;
2. Hisob – kitob shakllari;
3. Hisob – kitob xujjatlari;
4. To‘lov turi;
5. To‘lov navbati va manbalari;
6. Hisob – kitob qatnashchilari;
7. Hisob – kitob qatnashchilarining xuquq va majburiyatlari va boshqalar 
Naqd pulsiz hisob – kitoblar quyidagi asosiy tamoyillarga asoslanadi:
1.   Korxona   va   tashkilotlar   o‘z   pul   mablag‘larini   (qarzga   olganlarini   ham)
banklarda saqlashini zarurligi;
2. Barcha naqd pulsiz hisob – kitoblarni bank orqali o‘tishi;
3.   Xo‘jalik   subyektlari   hisob   –   kitoblar   shakllarini   erkin   tanlashlari   va   uni
shartnoma orqali mustahkamlab qo‘yishlari.
4.   Xo‘jalik   subyektlarining     hisob   –   kitoblar   bo‘yicha   shartnomaviy
munosabatlariga bankni  aralashmasligi;
5.   Tovarlar   va   xizmatlar   uchun   to‘lovlar   to‘lovchining   roziligi   bilan   amalga
oshirilishi;
6. To‘lovlar xo‘jalik subyektlarining   hisob varaqasidagi mablag‘lari hisobidan,
ba’zida   (agar   korxona   kredit   olishi   mumkin   bo‘lsa)   bank   krediti   hisobidan   amalga
oshirilishi.
7.   Mol   yetkazib   beruvchining   hisob   varag‘iga   pul   mablag‘larini   o‘tkazish
mazkur   mablag‘larning   mol   sotib   oluvchining   hisob   varagidan   chiqarilgandan   keyin
amalga oshiriladi;
8. To‘lovchi tegishli xuquqga ega bo‘lsa to‘lovni qisman va tulik rad etishi.
Xo‘jalik   subyektlari   pul   mablag‘larini   saqlash   va   hisob   –   kitoblar   olib   borish,
kassa   operatsiyalarini  amalga  oshirish  uchun tegishli  bank  bo‘linmalarida  o‘zlarining
hisob varaqlarini ochadi.
Budjet   hisob   varaqlari   budjet   kassasini   ijro   etish   operatsiyalarini   bajarish,
to‘lovlarning tushumi va xarajatlarni aks etirish uchun ochiladi.
11 Ssuda hisob varaqlari ma’lum tartibda rasmiylashtiriladigan ssudalar (kreditlar)
bo‘yicha  ochiladi.
1997 yildan hisob – kitob va joriy hisob varaqlari urniga depozit hisobvaraqlari,
ya’ni   talab   kilib   olinadigan   depozit   hisob   varaqlari   joriy   etilgan.   Depozit   –   lotincha
depositum suzidan olingan bulib omonat, asrab kuyilgan ma’noni bildiradi.
12 1.3 Naqd pulsiz hisob – kitoblarning zaruriyati va ahamiyati
Xujalik yuritish subyektlari pul mablaglarini saklash va xisob-kitoblar olib borish,
kassa operatsiyalarini amalga oshirish uchun tijorat banklarining tegishli bulinmalarida
uzlarining   depozit   xisob   varaklarini   ochadi.   Depozit   xisob   varaklarini   ochish   uchun
bankkga kuyidagi xujjatlarni takdim etidi:
1. Xisob varakni ochish tugrisida ariza.
2. Xujalik yuritish subyekti tuzilib ruyxatga olinganligini tasdiklovchi xujjat.
3. Xujalik yurituvchi subyektning Ustavi (Nizomi) ning nusxasi.
4.   Xujalik   yurituvchi   subyektning   muxri   va   raxbarlari   imzolarining   natarial
tasdiklangan nusxasi (kartochka).
5.   Boshka   kushimcha   xujjatlar.   Jumladan,   xissadorlik   jamiyatlarida   jamiyat
a’zolari yigilishining karori va boshkalar.
Bundan tashkari xujalik yuritish subyekti tegishli solik inspeksiyasidan ruyxatdan
utganligi,   budjetdan   tashkari   pensiya   jamgarmasidan   xamda   statistika   organlarida
xisobga olinganligi tugrisidagi malumotnomalarga ega bulishi lozim.
Takdim   etilgan   xujjatlarni   tulikligi   va   tugriligini   tekshirgan   bankning   bosh
xisobchisi   bank   raxbarining   xujalikga   depozit   xisob   varagini   ochish   tugrisidagi
ruxsatini (imzosini ) oladi.
Shundan sung bankning bosh xisobchisi  xujalik subyekti uchun maxsus depozit
xisob   varak   rakamini   belgilaydi   va   uni   xisobvaraklarni   ruyxatga   olish   kitobida   kayd
etadi. Xozirgi vaktda ushbu xisob-varaklarni kodi 20 rakamdan iborat bulib, unda bank
bulimining kodi, xujalik subyekti balans xisobvaragining kodi va boshka kursatkichlar
uz ifodasini topgan.
Xujalik   subyektiga   ochilgan   depozit   xisobvaragining   kodi   xujalik   tomonidan
xujalik bilan uzaro xisob-kitob munosabatlarida bulgan subyektlarga yetkazilishi yoki
ular   uni   ushbu   xujalikka   xizmat   kursatuvchi   bank   bulimidan,   ular   urtasida   tuzilgan
shartnomalardan olishi mumkin.
Xujalik   subyektlari   uz   depozit   xisobvaraklaridagi   pul   mablaglari   xarakati
nazoratini   undan   foydalanish   buyicha   tuzilgan   topshiriknoma,   talabnoma   va   boshka
13 xujjatlar   xamda   bank   bulimi   bilan   kelishilgan   muddatlarda   olinadigan   ushbu   xisob
varakdan kuchirma asosida amalga oshiradi.
Xujalik   subyekti   bank   bulimidan   olingan   kuchirmadagi   yozuvlar   tugriligi   va
yozuvlarni   tasdiklovchi   xujjatlar   mavjudligi   nuktai   nazaridan   tekshiradi.   Xujalik
subyekti bank tomonidan ushbu xisobvarak buyicha chikarilgan koldikning tugriligini
bank belgilagan muddatda yozma ravishda tasdiklashi lozim.
Xujalik   subyekti   bosh   xisobchisi   yoki   ushbu   xisob   varakni   yurituvchi   xisobchi
bank   kuchirmasidagi   ma’lumotlarni   tugriligiga   ishonch   xosil   kilgach   ular   buyicha
buxgalteriya pravodkalari tuzib xisob-varakdagi pul xarakatini xujalik buxgalteriyasida
yuritiladigan tegishli xisob-varaklarga utkazadi.
Xujalik   subyektlarining   pul   mablaglari   tijorat   banklaridagi   depozit   xisob
varaklarida saklanishi asosiy faoliyatga tegishli nakd pulsiz xisob-kitoblarni barchasini
shu xisob varaklardan utkazilishini ta’minlaydi, bu esa xujalik subyektlarining kunlik
faoliyatini bank tomonidan nazorat kilib turishga sharoit yaratadi. Shuning bilan birga
xujaliklar va yukori tashkilotlar urtasida xam uzaro nazoratni yuzaga keltiradi.
Xujalik subyektlarini depozit xisob varaklaridagi pul mablaglari xarakatini  bank
nakd pulsiz xisob-kitob shakllari buyicha operatsiyalarni amalga oshirish davrida olib
boradi. Bunda bank xisob-kitob xujjatlarini kabul kilishda, ularni shartnoma shartlariga
tugri   kelishi,   tugri   va   tulik   rasmiylashtirilganligini,   uz   vaktida   takdim   etilganligini
nazorat kiladi.
  Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblar   shakli   haqida   tushuncha   va   uning   to‘lov
topshiriqnoma shakli 
Hisob   –   kitoblar     shakli   deganda   xuquqiy   meyorlarda   ko‘zda   tutilgan
hisoblashuv   xujjatlarining   turi   va   xujjat   aylanishi   tartibi   bilan   farq   qiladigan
mablag‘larni naqd pulsiz utkazish shartlari tushuniladi.
Hisob -   kitob operatsiyalari banklar tomonidan korxona uchun ochilgan hisob-
varaqlaridan   mijoz   bilan   hisob   –   kitob   xizmati   kursatish   yuzasidan   to‘zilgan
shartnomaga asosan amalga oshiriladi.
14 O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki boshqaruvining 1998 yil 27 iyundagi
(2002   yil   12-yanvardagi   uzgarishlar   bilan)   60   –   sonli   «O‘zbekiston   Respublikasida
naqd pulsiz hisob – kitoblar to‘g‘risida Nizom»ga asosan xo‘jalik yurituvchi subyektlar
o‘rtasidagi naqd pulsiz hisob – kitoblar quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
- to‘lov topshiriqnoma   - №0505411002;
- to‘lov talabnoma         - №0505411001;
- akkreditivga ariza   - №0505411009;
- inkasso topshiriqnoma  - №0505411013;
- hisob – kitob cheki  - №0505411005;
- memorial order   - №0505411008;
- plastik kartochkalar bilan   hisoblashish
Korxonalar o‘ziga qo‘lay bo‘lgan hisob – kitob shaklini erkin tanlashi mumkin.
Hisob   –   kitoblarning   qaysi   shaklini   qo‘llash   mumkinligini,   to‘lovning   to‘lash   tartibi,
to‘lovchi bilan mablag‘ oluvchi o‘rtasida to‘ziladigan shartnomada kursatiladi.
Yukoridagi   shakllar   bo‘yicha   qullaniladigan   xujjatlar   Markaziy   bankning
quyidagi talablari va andozalariga mos kelishi lozim:
- hisob-kitob xujjatining raqami;
- xujjat to‘ldirilgan sana, oy, yil;
- to‘lovchining nomi;
- to‘lovchining hisob varaq raqami;
-   soliq   to‘lovchisining   identifikatsiya   raqami   (chek   va   akkreditivlarda
kursatilmaydi);
- to‘lovchi bank nomi;
- to‘lovchi bank kodi;
- oluvchining nomi;
- oluvchining hisob raqami;
- oluvchi bank nomi;
- oluvchi bank kodi;
- to‘lov so‘mmasi miqdori (yozuvda ham ko‘rsatiladi);
- to‘lovning maksadi (cheklarda ko‘rsatilmaydi);
15 Bulardan   tashqari   hisob-kitob   cheklarida   qo‘shimcha   ravishda   quyidagilar
kursatiladi;
- chekning seriyasi va raqami;
- jismoniy shaxs pasportining seriyasi va raqami;
- chekning  oxirgi amal qilish sanasi
Shu kabi akkreditiv bo‘yicha arizada quyidagilar kushimcha ravishda kursatiladi;
-amal qilish muddati;
- akkreditiv ochilayotgan shartnoma raqami va sanasi;
- buyurtma raqami;
- buyurtma sanasi;
- tovar yoki xizmatning nomi;
- akkreditiv bo‘yicha to‘lovni amalga oshirishda asos bo‘lgan xujjatning turi;
-qo‘shimcha shartlar 
Xujjatlar   imzo quyish  xuquqiga  ega  bo‘lgan  mansabdor   shaxslarning  o‘z qo‘li
bilan qo‘ygan imzosi va korxona muxri mavjud bo‘lganda qabul qilinadi.
Xujjatlarni buyash, chizish va tozalashga yul quyilmaydi. 
Naqd   pulsiz   hisob   –   kitob   shakllarining   muhim   turlaridan   biri   to‘lov
topshiriqnoma  hisoblanadi.
To‘lov   topshiriqnoma   mijoz   o‘z   hisobvarag‘idan   unga   xizmat   kursatuvchi
bankka ma’lum bir so‘mmani boshqa mijozning hisobvarag‘iga o‘tkazish to‘g‘risidagi
topshirig‘idir.
Topshiriqnomalar   bilan   tovarlar,   ish,   xizmatlar   va   boshqa   to‘lovlar   bo‘yicha
hisob – kitoblar amalga oshiriladi.
O‘zbekiston   Pochta   va   telekommunikatsiya   agentligi   orqali   (pensiyalar,
alimentlar   va   boshqalar)     mablag‘larni   oluvchilarga   to‘lov   topshiriqnomalari   bilan
junatishda   ilova   qilinishi   lozim   bo‘lgan   barcha   xujjatlar   (junatmalar   ro‘yxati,
ma’lumotnomalar   va   boshqalar)   mijozlar   tomonidan   bevosita   O‘zbekiston   Pochta   va
telekommunikatsiya agentligi korxonalariga taqdim etiladi. 
16 Topshiriqnomalar   bank   tomonidan   to‘lovchi   hisob   varag‘ida   mablag‘lar
bo‘lgandagina   (agar   shartnoma   va   boshqa   meyoriy   xujjatlarda   boshqalar     ko‘zda
tutilgan bo‘lmasa) qabul qilinadi.
To‘lov topshiriqnomalari bankga to‘lovchi va oluvchiga bitta bank xizmat qilsa
3   nusxada   (bank   uchun,   to‘lovni   oluvchi   va   to‘lovchiga)   taqdim   etiladi,   agar   har   xil
banklar xizmat qilsa 4 nusxada to‘ziladi. 
Elektron   to‘lovlar   tizimi   orqali   olingan   elektron   to‘lov   topshiriqnoma
mablag‘larni oluvchi bankda 2  nusxada qabul qilinadi: 
 
17 II Bob Naqd pulsiz hisob – kitoblarning tashkil etilishi va tamoyillari
2.1 Naqd pulsiz hisob – kitoblarning tashkil etilishi va tamoyillari
To‘lov   topshiriqnomaning   sanasi   uni   bankka   takdim   etilgan   sana   bilan   bir   xil
bo‘lishi   kerak,   ular   mos   kelmagan   xolda   to‘lov   topshiriqnoma   ijro   uchun   qabul
qilinmaydi   (budjetga   va   budjetdan   tashqari     fondlar   bo‘yicha   to‘lovlar   bundan
mustasno).
 Naqd pulsiz hisob – kitoblarning to‘lov talabnoma va akkreditiv shakllari
To‘lov   talabnoma   –   bu   mablag   oluvchining   begilangan   so‘mmani   to‘lovchi
tomonidan   bank   orqali   to‘lashi   to‘g‘risidagi   talabini   o‘z   ichiga   olgan   hisob   –   kitob
xujjatidir. 
Talabnomalar yuklab junatilgan tovarlar, bajarilgan ishlar, kursatilgan xizmatlar,
shuningdek  tomonlar   shartnomasida  ko‘zda  tutilgan  boshqa  to‘lovlar   uchun quyilishi
mumkin. 
Talabnomalar   tomonlar   o‘rtasida   to‘zilgan   shartnomaga   asosan   akseptli   va
akseptsiz bo‘lishi mumkin. 
Bank   tomonidan   to‘lovchilarga   talabnomalarni   quyidagi   akseptlash   tartibi   va
muddati belgilangan:
-   Bir   xudud   ichida   joylashgan   mijozlar   uchun   –   talabnomalarni   banka   kelib
tushgan kunidan tashqari 3 ish kunida 
-   Boshqa   xududlarda   joylashgan   mijozlar   uchun   talabnomalar   bankka   kelib
tushgan kunidan tashqari 5 ish kunida 
- To‘lovchining asosli iltimosiga ko‘ra 10 ish kunigacha 
Belgilangan   muddatda   korxona   yozma   ravishda   akseptlashni   rad   etmasa
talabnoma akseptlangan hisoblanadi. 
To‘lovchining   hisobvarag‘ida   mablag‘lar   yetarli   bo‘lmaganda   talabnoma
to‘lovini bank qisman amalga oshiradi. Qolgan so‘mmadagi talabnoma 2 – kartotekaga
joylashtiriladi,   bunda   talabnomaning   orqa   tomonida   to‘langan   so‘mma   yozib
ko‘rsatiladi.
18 Talabnoma   akseptlashdan   qisman   bosh   tortganda     to‘lovchi   tomonidan
akseptlangan so‘mma bo‘yicha to‘lovlar amalga oshriladi, mablaglar bo‘lmaganda esa
2–kartotekaga   joylashtiriladi. Talabnomaning dastlabki so‘mmasi aylanaga olinadi va
yoniga   to‘lovchi   akseptlagan   talabnoma   so‘mmasi   quyiladi.   Bunda   bank   to‘lovchi
tomonidan   akseptlashni   qisman   rad   qilganligi   to‘g‘risida   mablag‘lar   oluvchining
bankiga yozma ravishda xabar berishi shart.
Akseptsiz tulanadigan to‘lov talabnomalari to‘lovchilarning   hisob varaqlaridan
mablaglarni akseptsiz hisobdan chiqarishda quyidagi xollarda amalga oshiriladi. 
a)   Elektr   va   issiklik   energiyasi   uchun   hisob   –   kitoblarda.   Bu   xolda   talabnoma
ajratilgan   elektr   va   issiqlik   energiyasi   uchun   mahsulot   yetkazib   beruvchi   tomonidan
bevosita iste’molchiga xizmat kursatuvchi bankka quyiladi. 
b)   Qarzdor   tomonidan   talabnoma   da’vo   so‘mmasi   tan   olinganligi   xakida   javob
xatining asl nusxasi ilova qilinganda 
v) Qonunchilikda to‘g‘ridan – to‘g‘ri ko‘zda tutilgan boshqa xollarda 
Ulchov   asboblari   kursatkichlari   va   amaldagi   tariflar   asosida   yozilgan   elektr   va
issiqlik   energiyasi   uchun   hisob   –   kitoblarda   «To‘lov   maqsadi»   grafasida   «Ulchov
asboblari ko‘rsatkichlari» yoki «tarif asosida» degan yozuv kursatiladi. 
Talabnomaning yukori burchagiga «Akseptsiz» degan so‘z yoziladi   yoki   yozuv
yozilgan   muxr   qo‘yiladi.   Bank   ilova   qilingan   xujjatlarning   talabnomada   ko‘rsatilgan
rekvizitlariga mosligini tekshiradi. 
To‘lovchining   bankida   amaliyot   (operatsion)   kuni   davomida   kelib   tushgan
akseptsiz   to‘lanadigan   talabnomalar   shu   kunning   o‘zidayoq   to‘lanadi.   Yuqorida
ta’kidlanganidek,   agar   to‘lovchining   hisob   varag‘ida   mablag‘lar   mavjud   yoki   yetarli
bo‘lmasa   talabnomaning     to‘lanmagan   so‘mmasi   ikkinchi   kartotekadagi
hisobvaraqlarga joylashtiriladi.
Akkreditiv – mijozning topshirigiga ko‘ra shartnoma bo‘yicha uning kontragenti
foydasiga berilayotgan bankning shartli pul majburiyatidir.
Unga   ko‘ra   akkreditiv   ochgan   bank   (bank   emitent)     uning   kontragenti   -
mablaglarni oluvchi foydasiga to‘lovni amalga oshirish yoki boshqa bankka bu turdagi
to‘lovni   bajarish   uchun   vakolat   berish   majburiyatini   mablag‘lar   oluvchi   tomonidan
19 xujjatlarni   taqdim   etgan   va   akkreditivda   nazarda   tutilgan   boshqa   shartlarni   bajargan
taqdirda oladi.
Akkreditivlarning quyidagi turlari ochilishi mumkin:
- qoplangan (deponentlangan);
- qoplanmagan (kafolatlangan).
Akkreditivlar   bank   tomonidan   ko‘zda   tutilmagan   xolatlarning   alohida   hisob
varaqlarida   va   22602   –   «Mijozlarning   akkredtivlar   bo‘yicha   depozitlar»   hisob
varag‘ida hisobga olinadi. Xar bir mablag‘larni oluvchi uchun unga xizmat kursatuvchi
bankda akkreditivlar bo‘yicha alohida depozit hisob varaqlari ochiladi. 
Qoplangan   (deponentlangan)   akkreditiv   ochilgan   taqdirda,   bank   emitent   uni
ochish   vaqtida   mijozning   o‘z   mablag‘larini   yoki   unga   berilgan   kreditni   bank   –
emitentning     majburiyatlari   amal   qilib   turadigan   butun   muddatga   ijrochi   bank
ixtiyoriga utkazishi shart. 
Qoplanmagan   akkreditiv   ochilgan   taqdirda       bank   –   emitent   ijrochi   bankka
akkreditivning   butun   so‘mmasini     bank   –   emitentning   ijrochi   bankida   yuritilayotgan
hisob varagidan kuchirish xuquqini beradi. 
Qoplangan   va   qoplanmagan   akkreditivlar   chaqirib   olinadigan   va   chaqirib
olinmaydigan bo‘lishi mumkin.
Chaqirib   olinuvchi   akkreditiv   bank   –   emitent   tomonidan   mablag‘larni   oluvchi
bilan   oldindan   xabardor   qilmagan   holda   o‘zgartirilishi   yoki   bekor   qilinishi   mumkin.
Akkreditivlarni   chaqirib   olish   bank   emitent   zimmasiga   mablag‘larni   oluvchi   oldida
biron   –   bir   majburiyat   yuklamaydi.   To‘lovchi   chaqirib   olinadigan   akkreditivning
shartlarini o‘zgartirishi va bekor qilinishi to‘g‘risidagi barcha kursatmalarni mablag‘lar
oluvchiga   faqat   bank   –   emitent   orqali   berishi   mumkin,   ushbu   bank   mablag‘larni
oluvchini banki (ijrochi bank) ni, u esa mablag‘ oluvchini xabardor qiladi. 
Agar   ijrochi   bank   operatsiyalarni   bajarish   paytigacha   akkretivning
o‘zgartirilganligi   yoki   u   bekor   qilinganligi   haqida   bildirishnoma   olmagan   bo‘lsa   u
chaqirib   olinadigan   akkreditiv   bo‘yicha   to‘lovni   yoki   boshqa   operatsiyalarni   amalga
oshirishi shart. 
20 Mablag‘lar   oluvchining   roziligisiz,   uni   foydasiga   ochilgan   chaqirib
olinmaydigan akkreditiv o‘zgartirilishi yoki bekor qilinishi mumkin emas. 
Ijrochi   bank   –   emitent   bilan   shartnoma   asosida   chaqirib   olinmaydigan
akkreditivni   tasdiqlashi   mumkin.   Bunday   holda   chaqirib   olinmaydigan   akkretiv
tasdiqlangan akkreditiv bo‘ladi. 
Tasdiklangan   akkreditiv   bo‘lganda   ijrochi   bank   bank   –   emitentni   akkreditiv
shartlariga   muvofiq   to‘lovni   amalga   oshirish   majburiyatlari   bo‘yicha   o‘z   zimmasiga
qo‘shimcha ravishda majburiyatlar oladi. 
Tasdiqlangan   akkreditiv   ijrochi   bankning   roziligisiz   o‘zgartirilish   yoki   bekor
qilinishi mumkin emas. 
To‘lovchi   akkreditiv   shakldagi   hisob   –   kitoblarda   bankka   akkreditivga   ariza
taqdim etadi. 
Akkreditivga arizada akkreditlar bo‘yicha mablag‘larni olish uchun mablag‘larni
oluvchi   taqdim   etishi   lozim   bo‘lgan   akkreditiv   shartlari   ruyxati   to‘liq   bo‘lmasa
tasdiqlovchi xujjatlarning aniq tasnifi va ularni rasmiylashtirishga doir talablar mavjud
bo‘lmasa,   banklar   akkreditiv   uchun   arizani   to‘lovchiga   qaytarib   berish   va   akkreditiv
hisob varaqlarini ochmasligi kerak. 
Akkreditivga ariza bank – emitentga ikki nusxada taqdim etiladi: 
-   birinchi   nusxasi   to‘lovlar   amalga   oshirilgandan   keyin   bankning   kunlik
xujjatlariga tikiladi.
-   ikkinchi   nusxasi   mablag‘lar   to‘lovchining   shaxsiy   hisob   varag‘idan   olingan
ko‘chirmaga ilova qilinadi.
Mablag‘lar oluvchining bankida akkreditiv quyidagi xollarda yopiladi:
a) Akkreditiv muddati tamom bo‘lgach
b)   Mablag‘lar   oluvchining   akkreditivning   amal   qilish   muddati   tamom
bo‘lgunicha     undan     foydalanishdan   voz   kechishi   haqidagi   yozma   arizasiga   ko‘ra,
agarda bu akkreditiv shartlarida kursatilgan bo‘lsa
v) To‘lovchining akkreditivni to‘liq yoki qisman chaqirib olish haqidagi yozma
talabiga ko‘ra, agar bu akkreditiv shartlarida ko‘zda tutilgan bo‘lsa, akkreditiv bank –
emitentdan   xabar   yetib   kelgan   kuni   yopiladi   yoki   kamayadi,   lekin   22602   –
21 «Mijozlarning   akkreditivlar   bo‘yicha   depozitlari»   balans   hisob   varag‘idagi   qoldiq
so‘mmadan ko‘p bo‘lmagan xolda.
Ijrochi   bank   akkreditiv   yopilganligi   to‘g‘risida   bank   emitentga   xabar   beradi.
Foydalanilmagan   so‘mma   to‘lovchining   bankiga   mablag‘lar   qaysi   hisob   varaqdan
deponent qilingan bo‘lsa shu hisob varaqga utkaziladi. 
Hisoblashuvlarning   akkreditiv   shaklini   ustunligi   mablag   oluvchi   uchun
ishonchli, uning shartlari oddiy;
Kamchiligi   –   to‘lovchining   puli   shu   davrga   muomiladan   chiqadi,   mahsulot
junatuvchi bankida kutadi. 
  Naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblarning   inkasso   topshiriqnoma   va   xisob-kitob   cheki
shakllari 
Inkasso topshiriqnomasi – mablag‘lar oluvchining hisob varag‘iga to‘lovchining
hisob varag‘idan so‘zsiz tartibda mablag‘larni hisobdan chiqarish to‘g‘risidagi bankka
topshirigini anglatadi. 
Inkasso topshiriqnomalarini quyidagilar taqdim qilishi mumkin:
-   Soliq   idoralari   –   soliqlar   va   davlat   budjetiga   boshqa   majburiy   to‘lovlar,
shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasi   budjetidan   tashqari   pensiya   jamgarmasiga
majburiy to‘lovlarga oid to‘lovlar va boqimandalarni undirib olishda
- O‘zavtodor konserni organlari – Respublika  yo‘l fondiga muddati o‘tib ketgan
to‘lovlar bo‘yicha mablag‘lar undirishda
-   Bojxona   organlari   –   o‘z   muddatida   to‘lanmagan   bojxona   to‘lovlari   va
jarimalarni undirishda 
-   Sud   ijrochilari   va   undiruvchilar   -   ijro   xujjatlari   bo‘yicha   pul   mablag‘larini
undirishda 
- Qonunchilikka muvofiq boshqa organlar
Ijro xujjatlari deb quyidagilar tan olinadi. 
a) Sudlar tamonidan berilgan ijro varaqalari 
b)  Sud buyruqlari 
22 v)  Alimentlar to‘lash to‘g‘risidagi notarial tarzda tasdiqlangan kelishuvlar.
g)  Natariuslarning ijro  ustxatlari.
d)     Mehnat   nizolari   bo‘yicha   komissiya   qarorlari   asosida   beriladigan
guvoxnomalar 
ye) Ma’muriy buyruqbozlik to‘g‘risidagi  ishlarni ko‘rib chiqish vakolatiga ega
organlar. (mansabdor shaxslar) chiqargan qarorlar 
j) Sud ijrochilarining qarorlari 
z) Qonunchilikda ko‘zda tutilgan xollarda boshqa organlarning xujjatlari 
Bank   tomonidan   ijro   xujjatlari   asosan   quyilgan   hisob   varaqlaridan   pul
mablag‘larini   undirish   uchun   inkasso   topshiriqnomalarini   faqat   ijro   xujjatining   asl
nusxasi yoki uni dublikati ilova qilingan holda qabul qilinadi. Xujjatlarning nusxalari
bo‘yicha   to‘lovchilarning   hisob   varaqlaridan   mablag‘larni   hisobdan   chiqarish
taqiqlanadi. 
Inkasso topshiriqnomasi banka quyidagi tartibda taqdim etiladi:
1.   Agar   to‘lovchi   va   mablag‘lar   oluvchiga   bitta   bank   xizmat   ko‘rsatsa   –   turt
nusxada.   Bunda   topshiriqnomaning   dastlabki   uch   nusxalari   bankda   ijro   uchun
koldiriladi,   turtinchi   nusxa   xujjatlarni   qabul   qilish   sanasi   kursatilgan   xolda   buxgalter
tomonidan   imzolanib   va   bankni   unga   biriktirilgan   shtampi   bilan   tasdiqlanib
mablag‘larni oluvchiga qaytariladi.  
2. Bir xudud ichida hisob – kitoblar yuritishda inkasso topshiriqnomasi bevosita
to‘lovchining bankiga uch nusxada taqdim qilinadi. 
3. Bir xudud ichida,   xududlararo hisob – kitoblarda to‘langan hamda elektron
tizimi orqali olingan elektron inkasso topshiriqnomasi mablag‘lar oluvchining bankida
ikki nusxada chiqariladi. 
To‘lovchining hisob varag‘ida mablag‘lar bo‘lmaganda inkasso topshiriqnomasi 2
– kartotekada  joylashtiriladi va qonunchilikda o‘rnatilgan tartib navbatida to‘lanadi.
Bank   aybi   bilan     inkasso   topshiriqnomalari   ijro   qilinmagan   yoki   noto‘g‘ri   ijro
qilingan xollarda amaldagi qonunchilik asosida va hajmda bank javobgar hisoblanadi.
Hisob – kitob cheki – bu mijozning xizmat kursatuvchi bankka chek beruvchining
hisob   varag‘idan   chek   qabul   qiluvchining   hisob   varag‘iga   ma’lum   miqdordagi
23 mablag‘larni   utkazib   berish   uchun   bankning   maxsus   blankasida   bankka   bergan
topshirig‘idir.
Chek   blankalari   tijorat   banklari   buyurtmasiga   ko‘ra   ularning   faoliyati   uchun
yetarli   bo‘lgan   miqdorda   Markaziy   bank   qoshidagi   «Davlat   belgisi»   (Gosznak)
korxonasida belgilangan shaklda tayyorlanadi. Bunda chek raqami va seriyasi, bank –
emitentning nomi va firma belgisi tipografiya usulida yoziladi.
Hisob – kitob cheklari fakat tovarlar, ish  va xizmatlar uchun xo‘jalik subyektlari
va   jismoniy   shaxslar,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   o‘rtasidagi     naqd   pulsiz   hisob   –
kitoblarda qullaniladi.
Hisob-kitob   chekining   maksimal   so‘mmasini   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy banki o‘rnatadi, minimal so‘mmani esa tijorat banklari tamonidan mustaqil
ravishda belgilanadi.
Bank   chek   berganda   jismoniy   shaxsning   arizasiga   asosan   chek   so‘mmasiga
200206   -   «Jismoniy   shaxslarning   talab   kilib   olinguncha   saklanadigan   depozitlari»
balans hisobvaragiga   aloxida ikkilamchi hisobvaragi ochadi  va to‘lovlarni shu hisob
varaqdan amalga oshiradi. 
Chek   omonat   kuyuvchi   jismoniy   shaxsning   depozit   hisob   varaqlarida
saklanayotgan mablaglar hisobiga yoki topshirilgan naqd pul hisobiga beriladi. 
Chek ikki qismdan: hisob-kitob cheki va milk (koreshok) dan iborat. Milk hisob
–   kitob   chekida   kursatilgan   so‘mmalarni   tasdiqlash   uchun   belgilangan   nazorat
raqamlarini o‘z ichiga oladi. Chekning amal qilish muddati tijorat banklari tomonidan
mustaqil ravishda belgilanadi. 
Agar   chek   amal   qilish   muddatida   bankka   taqdim   qilinmagan   bo‘lsa,   chek
so‘mmasi 29842 – «Xarakatsiz depozit majburiyatlari» balans hisob varag‘ida hisobga
olinadi.   Chek   egasi   amal   qilish   muddati   tugagan   chek   bilan   bankka   murojoat   qilgan
taqdirda   bank   qarshiliksiz   chek   egasining   pasporti   yoki   unga   tenglashtirilgan   xujjat
asosida chekni qabul qiladi  va to‘lab beradi.
Chekni   berishda   tegishli   rekvizitlar   to‘ldirilgach   bankni   mas’ul   xodimi   hisob-
kitob chekiga imzo quyadi va hisob-kitob cheki milkini nazorat raqamlari joylashgan
qismi bo‘yicha qirqib ajratadi va muxr bilan tasdiqlaydi.
24 2.2 Xujalik yuritish subyektlari tomonidan tijorat banklarida depozit xisob
varaklarini ochish va ulardan foydalanish tartibi.
Hisob-kitob   chekini   olganligi   haqida   milkga   imzo   quyiladi.   Alohida   daftarga
hisob-kitob   chekining   seriyasi   va   raqamini,   chek   nomiga   yozilgan   shaxsning
familiyasi, ismi va otasining ismi va chek so‘mmasi yozib quyiladi.
Kassir bankning mas’ul bajaruvchisidan barcha zururiy xujjatlarni olgach ularni
tekshiradi   va   imzolaydi,   hisob-kitob   chekini   oluvchidan   chek   beriladigan   so‘mmada
naqd   pullarni   va   chek   omonat   daftarchasini   topshiradi,   chek   milkini   amaliyot   kuni
oxirida bank kassiri chek milkining ma’sul bajaruvchiga topshiradi. 
Agar   hisob-kitob   cheki   varag‘ini   to‘ldirishda   xatoga   yo‘l   qo‘yilsa   unda   ushbu
varaq bo‘zilgan deb hisoblanadi va uning o‘rniga yangi chek varag‘i to‘ldiriladi.
Hisob-kitob   chekini   qabul   qilish   vakolotiga   ega   bo‘lgan     tashkilot   xodimi
mahsulot   to‘lovi   uchun   hisob-kitob   chekini   qabul   kilaniyotgan   hisob-kitob   cheki
belgilangan namunadagi balankada tuldirilganligi, uchirib to‘zatishlari yo‘qligi, nazorat
raqamlari   chekda   yozilgan   so‘mmaga   muvofiqligi,   chek   muddati   o‘tmaganligi,   unda
bank   bo‘limi   muxrining   aniq   izi   va   imzolar   mavjudligini   tekshiradi.   Shundan   so‘ng
shaxsiyatini tasdiqlovchi pasportini kursatadi.
         Tekshiruvdan sung chek mahsulot uchun to‘lovga qabul qilinadi va tashkilot
xodimi hisob – kitob chekining teskari tomoniga tashkilotning shtampini va mansabdor
shaxsning imzosini kuyadi.
             Agar sotilayotgan tovar, ish yoki ko‘rsatilgan xizmatning   qiymati hisob –
kitob   cheki   so‘mmasidan   past   bo‘lsa,   u   xolda   chekni   qabul   qiluvchi   tashkilot   ushbu
chek   so‘mmasining   25   foizidan   oshmagan   miqdorda   qiymat   kaytimini   naqd   pulda
beradi. 
Tovar,   ish   va   xizmatlar   to‘lovi   uchun   qabul   qilingan   cheklar,   cheklarni   qabul
qiluvchi   tashkilotlar   tomonidan   ularga   xizmat   kursatuvchi   bank   muassasalariga   pul
tushumi bilan birga inkassator orqali belgilangan tartibda topshiriladi. 
Bank tomonidan qabul kilingan cheklar quyidagi tartibda tulanadi:
25 a)   chek   beruvchi   va   chek   qabul   qiluvchiga   bitta   bankda   xizmat   kursatilganda
chek so‘mmasi chekni qabul qiluvchi tashkilotning hisob varagi kreditiga va «inkasso
kilingan pul tushumlari va cheklar» hisobvaragi orqali chek beruvchining hisob varagi
debetiga utkaziladi. Chekni asl nusxasi bankning kunlik xujjatlariga tikiladi. 
b)   chek beruvchi va chek qabul qiluvchiga turli banklar xizmat kursatsa: 
-   chek   qabul   qiluvchining   banki   chekda   kursatilgan   so‘mma   miqdoridagi
mablag‘larni   qabul   qilgan   va   chekga   asosan   chek   qabul   qiluvchini   hisob   varagiga
kiritadi. 
- tijorat banklarning elektron hisob – kitob cheklari elektron tizimi orqali chek
beruvchining   bankiga   junatiladi.   Chekning   asl   nusxasi   bankning   kunlik   xujjatlariga
tikiladi. 
- chek beruvchining bankida chek so‘mmasi olingan elektron hisob varaq chek
asosida   dasturiy   yul   bilan   avtomatlashtirilgan   tarzda   chek   beruvchining   ikkilamchi
hisobvarag‘idan hisobdan chiqariladi. 
Foydalanilmagan chek bankka taqdim qilinganda bank xodimi: 
- taqdim etilayotgan chekning xaqiqiyligini va uning egasini chekni olishda asos
bo‘lgan xujjat bo‘yicha tekshirib ishonch xosil qiladi. 
- chekni yuz tomonida quyidagi mazmunda ustxat yoziladi. 
«…..» sonli   hisobvaraqga …. so‘mmani utkazing.
-   chekni   bankning     bosh   buxgalteriga   beradi,   tasdiqlovchi   xujjat   esa   egasiga
qaytariladi. 
               Chek yo‘qotilgan taqdirda bank yo‘qotilgan chek bo‘yicha   mablag‘larni
hisobdan  chiqarishga  javob bermaydi. 
        Chek shaklidan foydalanishni  ustunliklari quyidagilar:
hisoblashuvni tez bo‘lishi;
hisob -  kitobni  kafolatlanganligi;
debitorlik qarzlarni kamayishi; 
mablag‘lar aylanishi tezlashuvi.
         Chek shaklning kamchiliklari quyidagilar:
         -    cheklarni yirik hisob – kitoblarga rasmiylashtirilmasligi;
26         -    ularni rasmiylashtirishdagi murakkabliklar;
chek orqali tovarlarni nominal qiymatida sotib olib                                   bo‘lmasligi.
                    Hisob   –   kitoblarning   memorial-   order   shakli   bank   to‘lovchi   sifatida
qatnashganda qullanilib memorial orderlar bank raxbari va bosh baxgalteri imzosi bilan
tasdiqlanadi,     qolgan   hollarda   esa   memorial   order   bosh   buxgalter   va   ushbu   bank
hisobvarag‘ini yurituvchi buxgalterning imzosi bilan tasdiqlanadi.
         Memorial – orderlar bilan bajariladigan operatsiyalarning qonuniy bajarilishi
bank raxbari va bosh buxgalterga yuklatiladi.
Fuqarolarning   yozma   topshiriqlari   bo‘yicha   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga
oshirishlari bilan bog‘liq bo‘lmagan pul mablag‘larini naqd pulsiz o‘tkazishni amalga
oshirish uchun banklar memorial orderlardan foydalanishlari mumkin. Bu xolda to‘lov
amalga oshirilgandan keyin topshiriqnoma memorial order bilan birga bankning kunlik
xujjatlariga tikiladi. 
2.3 Naqd pulsiz hisob – kitoblar shakli xakida tushuncha va uning to‘lov
topshiriqnoma shakli
Plastik   kartochkalar   tegishli   bankda   kartochka   egasining   hisob   varagi
mavjudligini   tasdiklovchi   va   naqd   pulsiz   tovarlar,   ishlar   yoki   xizmatlarni   sotib   olish
xuquqini   beruvchi,   shaxsi   belgilangan,   bank   tomonidan   chiqarilgan   to‘lov   vositasini
o‘zida ifoda etadi.
Plastik   kartochkalar   jismoniy   shaxslar,   yuridik   shaxslar   va   yakka   tartibdagi
tadbirkorlar bir tomondan, mahsulotni sotuvchi, ish bajaruvchi yoki xizmat kursatuvchi
yuridik   shaxslar   yoki   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   ikkinchi   tomondan,   o‘rtasida
bo‘ladigan   naqd   pulsiz   hisob   –   kitoblarda,   shuningdek   naqd   pul   berish   punktlari
(terminal) va bankomatlardan naqd pul olishda qullaniladi.
Plastik   kartochkalar   bo‘yicha   xizmat   ko‘rsatish   shartnoma   asosida   amalga
oshirilib, shartnoma quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
- tomonlarning nomlari 
- shartnoma mavzusi
27 - tomonlarning xuquq va majburiyatlari 
- tomonlarning javobgarligi
- hisob – kitoblarni utkazish shartlari 
- shartnomaning amal qilish muddati va uni bekor qilish shartlari 
- nizolarni hal qilish tartibi
- tomonlarning yuridik manzili
Plastik kartochkalar quyidagi belgilari bo‘yicha guruhlanadi:
Aloqadorligi bo‘yicha
a) shaxsiy – bu jismoniy shaxsga beriladigan plastik kartochkalar
b)   oilaviy   –   bu   shaxsiy   kartochka   egasining   ishonchnomasi   asosida   oilada
foydalanuvchiga beriladigan plastik kartochka
v)   korparativ   –   bu   yuridik   shaxslarga   xizmat   kursatish   uchun   mo‘ljallangan
plastik  kartochka  bo‘lib ulardan ish  xaqi   va  ijtimoiy  ahamiyatga  ega bo‘lgan  boshqa
to‘lovlarni, shuningdek naqd pullarni  to‘lashda foydalanish takiklanadi.
2. Bajaradigan vazifalariga ko‘ra:
a).   Debet   –   kartochkasidan   foydalanish   uning   egasiga   emitent   bilan   mijoz
o‘rtasida   to‘zilgan   shartnoma   shartlariga   muvofiq   o‘zining   kartochkasidagi   pul
mablaglaridan   tovarlar,   ishlar,   xizmatlar   haqini   to‘lash   yoki   naqd   pul   mablaglarini
olishda (korparativ kartochkalardan tashqari) foydalanish imkonini beradi.
b).   Kredit   –   kartochkasidan   foydalanish   uning   egasiga,   emitent   bilan   to‘zilgan
shatnoma   shartlariga   muvofik   emitent   tomonidan   tovarlar,   ishlar,     xizmatlar   xakini
tulash   yoki   pul   mablag‘larini   olish   uchun   (korporativ   kartochkalardan   tashqari)
berilgan kredit liniyasi miqdorida operatsiyalarni amalga oshirish imkonini beradi.
v).   Elektron   xamyon   –   jismoniy   shaxslarning   kartochkasi   bo‘lib   undan
foydalanish   uning   egasiga   plastik   kartochkadagi   koldik   mablaglar   doirasida   tovarlar,
ishlar va xizmatlarga xaq to‘lash yoki pul mablag‘larini olishga imkon beradi.
Plastik kartochkalarni tegishli shaxslarga biriktirishda quyidagi rekvizitlar bo‘lishi
shart:
- identifikatsiya belgilari (kartani raqami, seriyasi va boshqalar)
- bank – emitentning kodi 
28 -   hisobvaraq   raqami   va   kartochka   egasining   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi
(tashkilotning nomi)
- kartochkaning amal qilish muddati 
Plastik   kartochkalardan   foydalanib   operatsiyalarni   amalga   oshirishda   to‘zilgan
xujjatlar  rekvizitlari  plastik kartochkalar  rekvizitlari bilan kartochka egalarining bank
hisob   varaqlari,   shuningdek   korxona   identifikatorlari,   naqd   pul   berish   punklari,
bankomatlar   va   tashkilotlarning   bank   hisob   varaqlari   kartasidagi   muvofiqlikni
belgilashga   imkon   beruvchi   tomonlar   o‘rtasida   kelishib   olingan   belgilarni   o‘z   ichiga
olishi kerak.
Kartochkalar   bo‘yicha   banklararo   hisob   –   kitoblar   texnologiyasi   quyidagi
variantlari ko‘zda tutadi:
a). Hisob – kitoblarni amaldagi elektron to‘lovlar tizimi orqali yalpi hisob – kitob
asosida utkazish
b).   Hisob     -   kitoblarni   hisob   –   kitob   qatnashchilari   tomonidan   tashkil   etilgan
jarayon   markazlaridan   kun   davomida   utkazilib   yakuniy   majburiyatlar   hisoblangan
holda   tijorat   banklarining   vakillik   hisobvaraqlaridan   yakuniy   hisob   –   kitoblar
so‘mmasini o‘tkazish.
Jarayon   markazlari   orqali   hisob   –   kitoblarni   utkazish   quyidagi   tartibda   amalga
oshiriladi:
a)   kun   davomida   kartochkalar   bo‘yicha   barcha   tranzaksiyalar,   hisob   –   kitoblar
qatnashchilari   tomonidan   tasdiklangan   tartibda   jarayon   markazi   orqali   utkaziladi   va
hisob   –   kitoblarda   qatnashuvchi   xar   bir   bank   uchun   alohida   ochilgan   shaxsiy   hisob
varaqlarda aks ettiriladi.
b)   hisob   –   kitoblar   qatnashchilari   kelishuviga   asosan   hisob   –   kitoblar   bo‘yicha
yakuniy   so‘mmalar   (majburiyatlar)   tijorat   banklarining   Markaziy   bankning   hisob   –
kitoblar  markazida  ochilgan   vakillik  hisob   varaqlari  orqali   shartnomada  kayd  etilgan
davriylikda utkaziladi
v)   banklar   jarayon   markazida   olingan   ma’lumotlarga   asosan   kartochkalardan
foydalanilgan   xolda   amalga   oshirilgan   operatsiyalar   bo‘yicha   mablag‘larni
mijozlarning hisob varaqlariga kiritadilar yoki chiqaradilar.
29 2006   yil   yakuniga   kura   tijorat   banklari   tomonidan   chiqarilgan   plastik
kartochkalarning   umumiy   soni   3,2   milliontani   va   plastik   kartochkalar   orqali   hisob   –
kitoblarni amalga oshiruvchi terminallar soni 14 mingtani tashkil etadi. 
                       Hisob – kitob va to‘lov intizomi yuzasidan nazorat 
O‘zbekiston Respublikasi xududida faoliyat kursatayotgan banklar hisob – kitob
va   kredit   operatsiyalarini   bajarish   bo‘yicha   amaldagi   qonunchilik   va   Markaziy   bank
tomonidan   belgilangan   bank   operatsiyalarini   amalga   oshirish   qoidalariga   asosan
javobgardirlar.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki to‘lovlarni o‘z vaqtida o‘tkazilishi va
tijorat banklarini vakillik hisob varaqlari (tijorat banklarini Markaziy bankni xududiy
bo‘linmalarida   ochilgan   schyotlari)   holatini   nazorat   qiladi.   Bank   vakillik   hisob
varag‘ida   mablag‘   yo‘qligi   sababli   korxonalarning   hisob   varaqlaridan   to‘lovlarini
o‘tkazilishini   doimiy   ravishda   ushlanib   qolishiga   yul   qo‘yuvchi   tijorat   banklarining
bo‘linmalariga nisbatan qonunchilikda belgilangan tartibda chora ko‘radi.
Shartnoma   shartlari   bo‘zilgan   yoki   talab   darajasida   bajarilmagan   hollarda
tomonlar qonunchilikda belgilangan tartibda javob beradilar.
Nizomda belgilangan qoidalarga amal kilmaslik yoki sifatsiz bajarilgan xollarda
bank   va   ularning   mijozlari   amaldagi   qonunchilik   va   O‘zbekiston   Respublikasi
Markaziy bankning meyoriy xujjatlarida belgilangan tartibda javob beradilar.
Jumladan, Markaziy bank to‘g‘risidagi qonunning   «Markaziy bank tomonidan
qullaniladigan   chora   va         «…..   (sanksiya)   lar»   moddasida   –   Agar   bank   tomonidan
amalga oshirilgan operatsiya va yo‘l quyilgan kamchiliklar omonatchiga va kreditorlar
manfaatiga putur yetkazadigan bo‘lsa:
- banklar ustav fondi minimal miqdorining bir foizi miqdorida jarima undirish
- banklarga ayrim operatsiyalarni bajarishdan 1 yilga marxum etish
- bank operatsiyalarini amalga oshirish bo‘yicha litsenziyani chiqarib olish
-   bank   filiallari   tomonidan   to‘lovlarni   o‘z   vaktida   amalga   oshirmaganda   va
vakillik   hisobvaraqlari   xolatini   qoniqarsizligi   uchun   markaziy   bank   filialni     shu
faoliyatdan olgan foydasini olib quyish va shuncha miqdorda jarima solish.
30   O‘zbekiston   Respublikasining   «Banklar   va   banklar   faoliyati»   to‘g‘risidagi
qonunning   39   –   «Banklarning   o‘z   mijozlari   oldidagi   javobgarligi»   moddasida   –
«Banklar o‘z mijozlari oldida mablaglarni saqlanishi va boshqa olgan majburiyatlarini
bajarilishi, shu jumladan to‘lovlarni bir bankdan ikkinchi bankka o‘z vaqtida o‘tishi va
ularni   korxona   va   tashkilotlarni   schyotlariga   o‘z   vaqtida   yozilishiga   erishish   uchun
javobgar» -  deyilgan.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1996   yil   24   yanvardagi   «To‘lov
intizomini va o‘zaro hisob – kitoblar tizimini mustahkamlash to‘g‘risida»gi farmonida
–   «tijorat   banklarining   raxbarlari   korxona   va   tashkilotlar   bilan   bir   qatorda   xo‘jalik
subyektlarining   muddati   o‘tgan   debetorlik   va   kreditorlik   qarzlari   paydo   bo‘lishiga
shaxsiy jivobgardirlar» - deyilgan.
Agar to‘lovlar kreditlar hisobiga amalga oshirilgan bo‘lsa u bo‘yicha shartnoma
shartlarini   bajarilmasligi   jarima   solinishiga,   foizlarni   oshirilishiga,   kredit   muddatini
qisqartirish   kabi   choralarga   sabab   bo‘ladi.   Bu   choralar   yordam   bermaganda   qarz
beruvchi moliyaviy talablarni xo‘jalik sudi orqali amalga oshiradi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005   yil   5   avgustdagi   «Banklardagi
depozit   hisob   varaqlaridan   naqd   pul   to‘lovlarini   uzluksiz   ta’minlash   kafolatlari
to‘g‘risida»   gi   qarorida-   «Aholi   va   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   depozit   hisob
varaqlaridan naqd pullar uzluksiz berilishi tijorat banklarining chorak, yarim yillik va
yillik   ish   yakunlarini   sarhisob   qilishda   ular   faoliyati   samaradorligi   va   ishonchliligini
baholashning eng muhim mezonlaridan biri deb hisoblansin»  - deyilgan.
O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki va tijorat banklarining ish yakunlarini
ko‘rib   chiqish   vaqtida   aholi   va   xo‘jalik   yurituvchi   subyektlarga   banklarning   depozit
hisob   varaqlaridan   naqd   pullarni   kechiktirmay   tulash   borasida   urnatilgan   tartib   bir
necha marta (oyiga uch martadan ko‘prok) buzilgan takdirda tijorat banklari xududiy
bo‘limlari   va   filiallarining   raxbarlari   egallab   turgan   lavozimidan   ozod   qilinishi
lozimligi ta’kidlangan.
  Shu   kabi   qarorda     «Markaziy   bank   naqd   pul   mablag‘lari   berishni   muntazam
kechiktirish   xollari   mavjud   bo‘lganida   tijorat   banklariga   nisbatan   qattiq   javobgarlik
31 choralari, xatto bank operatsiyalarini  amalga oshirish xuquqini beradigan litsenziyani
kaytarib olish choralarini qullasin» - deyilgan. 
32 Xulosa
Agar   hisob-kitob   cheki   varag‘ini   to‘ldirishda   xatoga   yo‘l   qo‘yilsa   unda   ushbu
varaq bo‘zilgan deb hisoblanadi va uning o‘rniga yangi chek varag‘i to‘ldiriladi.
Hisob-kitob   chekini   qabul   qilish   vakolotiga   ega   bo‘lgan     tashkilot   xodimi
mahsulot   to‘lovi   uchun   hisob-kitob   chekini   qabul   kilaniyotgan   hisob-kitob   cheki
belgilangan namunadagi balankada tuldirilganligi, uchirib to‘zatishlari yo‘qligi, nazorat
raqamlari   chekda   yozilgan   so‘mmaga   muvofiqligi,   chek   muddati   o‘tmaganligi,   unda
bank   bo‘limi   muxrining   aniq   izi   va   imzolar   mavjudligini   tekshiradi.   Shundan   so‘ng
shaxsiyatini tasdiqlovchi pasportini kursatadi.
         Tekshiruvdan sung chek mahsulot uchun to‘lovga qabul qilinadi va tashkilot
xodimi hisob – kitob chekining teskari tomoniga tashkilotning shtampini va mansabdor
shaxsning imzosini kuyadi.
             Agar sotilayotgan tovar, ish yoki ko‘rsatilgan xizmatning   qiymati hisob –
kitob   cheki   so‘mmasidan   past   bo‘lsa,   u   xolda   chekni   qabul   qiluvchi   tashkilot   ushbu
chek   so‘mmasining   25   foizidan   oshmagan   miqdorda   qiymat   kaytimini   naqd   pulda
beradi. 
Tovar,   ish   va   xizmatlar   to‘lovi   uchun   qabul   qilingan   cheklar,   cheklarni   qabul
qiluvchi   tashkilotlar   tomonidan   ularga   xizmat   kursatuvchi   bank   muassasalariga   pul
tushumi bilan birga inkassator orqali belgilangan tartibda topshiriladi. 
Bank tomonidan qabul kilingan cheklar quyidagi tartibda tulanadi:
33 Foydalanilgan adabiyotlar:
1.O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, Toshkent, 2015y.
2.Banklar va bank faoliyati to‘g‘risidagi qonun , Toshkent,2016y.
3.Markaziy bank  to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2018y.
4.Fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2019y.
5.Bank siri to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2020y.
6.Valyutani tartibga solish to‘g‘risidagi qonun, Toshkent, 2021y.
7.Davlat budjetining g‘azna ijrosi to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2018y.
8.Fuqarolarni jamg‘arib boriladigan pensiya ta’minoti to‘g‘risidagi qonun, Toshkent,  
9.Kredit uyushmalari to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2016y.
10.Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2019y.
11.Budjet tizimi to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2017y.
12.O‘zbekiston Respublikasining Mexnat Kodeksi, Toshkent, 2020y.
13.Fermer xo‘jaligi to‘g‘risidagi qonun , Toshkent, 2018y.
 14.www.ziyonet.uz 
34

Naqt pul aylanishini tashkil etish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский