Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 163.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Narx va daromadlar o‘zgarishining iste’molchi tanloviga ta'siri

Купить
Narx va daromadlar o‘zgarishining iste’molchi
tanloviga ta'siri
MUNDARIJA
 
Kirish…………………………………………………………………………….3 
1. Narx tushunchasi, uning shakllanishi va turlari. Narx siyosati…………….....6
2  Xalqaro bozorga chiqishda narx diskriminasiyasi ………………………...... 11
3 O‘zbekistonda narx siyosatining amalga oshirish bosqichlari…………….….14
4 Daromadlar o‘zgarishining iste’molchi tanloviga ta’siri……………………..17
5 Iste’molchining iqtisodiy xulqi. Naflilik nazariyasi…………………………..21
Xulosa va takliflar…………………………………………………………..…..32 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………………. 33 Kirish
Shavkat   Mirziyoyev   jahon   bozorida   oziq-ovqat   narxi   kun   sayin   ortib
borayotgani,   jumladan,   bug‘doy   narxi   yil   boshidan   beri   30   foizga
qimmatlashganini   aytdi.   «Narx-navo   barqarorligini   ta’minlashning   yagona   to‘g‘ri
yo‘li   bu—   bozorda   taklifni   ko‘paytirish   hisoblanadi»,—   dedi   u.   Qolaversa,
«O‘zdonmahsulot»   tarkibidagi   43   ta   don   korxonasi   xarajatlari   yuqoriligi,   biroq
rentabelligi 2 baravar pastligi tanqid qilindi. 
Davlat   rahbari   jahon   bozorlarida   oziq-ovqat   narxlari   kun   sayin   yuqori
sur’atlar bilan o‘sib borayotganini ta’kidladi.
«Bugungi kunda xalqaro birjalarda 1 tonna bug‘doy 400 dollardan sotilmoqda
va yil boshiga nisbatan 30 foizga oshdi. Bunday vaziyatda narx-navo barqarorligini
ta’minlashning   yagona   to‘g‘ri   yo‘li   bu   —   fermerlar   manfaatdorligini   ta’minlash,
hosildorlikni oshirish orqali bozorda taklifni ko‘paytirish hisoblanadi», — dedi u.
Buning uchun g‘allachilikda bozor mexanizmlarini to‘liq joriy etish zarurligi 
aytildi.
 «Biz bu islohotlarga uzoq tayyorgarlik ko‘rdik. Barcha masalalarni puxta 
hisob-kitob qilib, bu ishlarni bosqichma-bosqich amalga oshirib kelayapmiz», — 
dedi u.
Sohada xususiy sektorga keng yo‘l ochilgani tufayli uning ulushi tobora ortib 
borayotgani ta’kidlandi.
Xususan, so‘nggi uch   yilda hududlarda quvvati qariyb 3 million tonna bo‘lgan
160 dan ortiq yirik xususiy don korxonalari ish boshladi.
Yig‘ilishda o‘tgan yilda respublika bo‘yicha qariyb 3,5 million tonna un 
ishlab chiqarilgani, shundan 54 foizi xususiy don korxonalari hissasiga to‘g‘ri 
kelgani ko‘rsatib o‘tildi.
«Lekin, bugungi kunda „O‘zdonmahsulot“ kompaniyasi tarkibidagi 43 ta don 
korxonalari yangi bozor sharoitlarida samarali ishlashga tayyormi? Afsuski, bu 
savolga javob ijobiy emas», 
«Shu   paytgacha   kompaniya   tarkibidagi   don   korxonalari   fermerlardan   tayyor
bug‘doyni   qabul   qilib,   uni   qayta   ishlash   bilan   shug‘ullanib   kelgan.   Oqibatda,
2 ularning un ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanish darajasi o‘rtacha 60 foizdan
oshmaydi.   Davlat   don   korxonalarining   tegirmon   xarajatlari   xususiy   sektorga
nisbatan 20−25 foizga yuqori, rentabellik esa 2 baravar kam», — deya tanqid qildi
Shavkat Mirziyoyev.
3 1.Narx tushunchasi va uning mohiyati
Narx   bozor   kategoriyasi   bo‘lib,   tovarlar   ayirboshlanganda   yuz   beradigan
munosabatlarni anglatadi. Narx nazariy jihatdan olganda tovar qiymatining puldagi
ifodasi, qiymatining bozordagi ko‘rinishidir. 
Narx   nimaga   tegishli   bo‘lishidan   kat’iy   nazar   (tovar,   xizmat)   beshta   asosiy
funksiyani bajaradi: 
1. Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi 
2. hisob-kitob, ulchov funksiyasi 
3. iqtisodiy regulyator funksiyasi 
4. raqobat vositasi funksiyasi 
5. ijtimoiy ximoya funksiyasi 
Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavjud: 
1. demping narx 
2. nufo‘zli narx 
3. milliy narx 
4. arzonlashtirilgan narx 
5. jahon narxi 
6. yashirin narx 
7. erkin narx 
8. standart narx 
9. kontrakt (ulgurji) narx 
10. chakana narx 
11. o‘zgaruvchan narx 
12. limit narx 
13. muvozanat narx 
Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o‘zgarishlardan
ham  darak beradi. Narxlarning boshqa  muhim  vazifasi  – ishlab chiqaruvchilar  va
iste’molchilarni   rag‘batlantirishdir.   Narxlar   mexanizmi   ishlab   chiqarilayotgan
mahsulot  miqdorini  ko‘paytirishgina  emas,   balki   ishlab  chiqarishning   eng  tejamli
usullarini ishlashni ham rag‘batlantiradi. 
4 Narxlarning   uchinchi   vazifasi   ikkinchisi   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Bu
daromadlarnig   taqsimlanishiir.   Tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   xo‘jalik   faoliyati
ishtirokchilari   oladigan   daromadlar   ular   o‘z   shaxsiy   yoki   ishlab   chiqarish
iste’mollarini   ko‘plab   sotadigan   yoki   sotib   oladigan   tovarlar   va   xizmatlarning
narxlariga bevosita bog‘liq bo‘ladi. 
Narxlarning   to‘rtinchi   vazifasi   alohida   korxonalarga   va   xo‘jalik   sohalariga
ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir. 
Narx bilan iste’molchilar o‘rtasida juda chambarchas aloqadorlik mavjudki, 
uni iqtisodiy tamoyillar: talab qonuni, talabning narx ravonligi, bozor 
segmentatsiyasi bilan izohlash mumkin. Talab qonuni iste’molchilar odatda 
qimmat narxlarga qaraganda arzon narxlarda ko‘proq tovarlar sotib olishini 
ifodalaydi. Ammo har qanday tovar ham «narx-miqdor» aloqadorligiga to‘g‘ri 
kelavermaydi. Ayrim mahsulotlarga talab shundayki, muayyan sharoitlarda 
yuqoriroq narxlar ko‘proq tovar aylanmasi hajmini ta’minlaydi. Bunday tovarlar 
bozorning ayrim segmentlariga mo‘ljalalngan – bular qimmatbaho avtomobillar, 
kemalar, zeb-ziynat buyumlari, muyna va boshqalar. 
1.1-rasm
Raqobat   narx   siyosatida   muhim   barometr   bo‘lib   xizmat   qiladi.
Korxonalarning   narx   siyosati   narx   belgilash   maqsadlari   va   uslublariga   bog‘liq
5 bo‘lgan   to‘rt   bozor   tipini   ajratish   mumkin:   sof   raqobat,   monopolistik   raqobat,
oligopolistik raqobat sof monopoliya. 
Asosan   narxni   o‘zgartirish   yo‘li   bilan   talabga   ta’sir   ko‘rsatish   raqobatning
narx   bilan   bog‘liq   usullarini   yaratadi.   Narx   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan   raqobat
usullarida firmalar o‘z mahsulotining o‘ziga xos hislatlariga zo‘r beradi, mahsulot
sotish,   tovarlar   harkati,   reklama,   mahsulotni   joylash,   servis   kabi   marketing
qismlariga katta e’tibor beradi. 
Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi: 
1.Talab   omillari   (bozorda   o‘xshash   tovarlar   mavjudligi   va   ularga   bo‘lgan
narxlar,   bozorga   kirish,   xaridorlar   daromadlari,   xaridorni   talablari,   talabga
yo‘naltirilgan narx) 
2.Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda). 
3.Raqobat   omillari   (tarmoqdagi   firmalar   soni,   aynan   o‘xshash   import
tovarlari,raqobatchilar tovarlariga bo‘lgan narxni bilish. 
Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat: 
- narxlashtirish masalasi qo‘yiladi,  
- talabi aniqlanadi, 
- xarajatlari baholanadi, 
- raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi,  
- narxni shakllantirish uslubi tanlanadi, 
- oxirgi natijaviy narx o‘rnatiladi. 
«O‘rtacha xarajatlar plyus foyda» tamoyili bo‘yicha narx belgilash tovarning
tannarxiga muayyan ustama qo‘yishdan iborat bo‘lib, narx belgilashning eng oddiy
usuli hisoblanadi. Ustama narx miqdori tovar turiga qarab, juda keng chegaralarda
tebranib   turadi.   SHuningdek,   tovarning   ishlab   chiqaruvchidan   pirovard   natijada
iste’molchiga etib borishga qarab oxirgi narx ulgurji va chakana savdo qo‘yadigan
ustama narxlar yakunini ifodalaydi. 
«Ko‘zlangan   foyda   normasi»   olishni   ta’minlaydigan   narx   belgilash   usulini
qo‘llaydigan   ishlab   chiqaruvchilar   oldindan   sarf   etilgan   kapital   uchun   muayyan
6 qaytim   foiz   olishga   intmiladilar.   Bu   usul   o‘rtacha   solishtirma   xarajatlarni
hisoblashga asoslanadi. 
Narxni   chegaraviy   xarajatlar   bo‘yicha   belgilash   usulini   qo‘llash   bilan   firma
mahsulotning   qo‘shimcha   hajmi   birligini   bu   mahsulotni   ishlab   chiqarishning
alohida qiymatiga sotadi, bu holda xarajatlarning faqat bir qismi koplanadi, foyda
amalga   oshmaydi.   Narx   belgilashning   bu   strategiyasi   agar   firma   ishni   to‘xtatish
xavfi   ostida   qolgan   va   foydalanadigan   ishchi   kuchini   saqlab   qolishni   xohlagan
sharoitlarda naf keltirishi mumkin. 
Savdoda   do‘konlarga   xaridorlarning   kelishini   ko‘paytirish   uchun   sotuvchilar
ayrim   tovarlarni   to‘liq   xarajatlaridan   pastroq   baholab,   «jalb   etuvchi»   narxlar
yaratadilar.   Xaridorlar   ko‘payadi,   ular   arzon   narxdagi   tovarlar   bilan   birga   bunga
qo‘shimcha ravishda narxi me’yorda bo‘lgan tovarlarni ham xarid qiladilar. 
Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o‘zgaruvchanligi 
Bozor tez o‘zgarib boradi va shunga ko‘ra har bir mahsulot ham o‘z yashash
davrini   ham   o‘taydi.   Shu   vaqt   davomida   firmalar   doimo   narxlarga   o‘zgartirishlar
kiritadi.  
Yangi   mahsulotga   narx   belgilash   eng   jiddiy   bosqichlardan   biridir.   Yangi
mahsulotni   ishlab   chiqarish   bilan   bog‘liq   xarajatlar   bozordagi   talab   darajasi,
raqiblar harakati hali etarli darajada ma’lum emas.  
Narx   belgilashning   qiyinligi,   muayyan   darajada   mahsulotning   yangiligi
darajasiga ham bog‘liq.  Bu daraja esa uchga bo‘linadi: 
- eng yangi mahsulot  
- texnikaviy ilg‘or mahsulot 
- original bo‘lmagan (yangi taqlidiy) va o‘rinbosar mahsulotlar. 
Bozor   talabi  hali  noma’lum,  shu  sababli   noyob  mahsulotga  narx  belgilashda
asosiy   masala   «Qaymog‘ini   olish»   yoki   «Kirib   olish»   siyosatini   qabul   qilishdan
iboratdir. 
Bunda   mutaxassislar   narxga   nisbatan   asosiy   iste’molchilarning   munosabati
darajasini   belgilaydilar,   shuningdek,   raqiblar   bozorga   qay   darajada   tezlik   bilan
kirib   kelishi   mumkinligini   o‘rganadilar.   O‘ziga   o‘xshash   o‘rinbosarlari   bo‘lgan
7 yangi   mahsulot   taqlidiy   yoki   moslashtirilgan   mahsulot   tarzida   tasnif   etiladi.
Bunday   hollarda   narx   siyosati   ilgarigi   taktikasini   davom   ettiradi   va   narx   darajasi
muqobil tovarlar o‘rtasida mavjud bo‘lgan sifat va miqdorga qarab o‘zgaradi. 
Mahsulotning   bozorga   kirib   kelishi   va   o‘sishi   bosqichidan   to‘yinish
bosqichiga harakati darajasiga qarab, narxlarni puxta boshqarish narx marketingni
strategiyasini amalga oshirishning kaliti hisoblanadi. 
To‘yinish   bosqichida   narxlarni   ko‘tarish   odatda   talabning   ko‘payishi   emas,
balki   ishlab   chiqarish   xarajatlarining   qiymatini   ortishi   oqibatidir.   SHu   sababli
mahsulotning   turiga   qarab   yo   erkin   narxlar   qo‘yiladi   yoki   tovarlar   sotish   hajmini
ko‘paytirish uchun narxlar pasaytiriladi.  
Yo‘qolib ketayotgan mahsulotlarga narx belgilash. 
Narx  marketingida  keyingi   rejalarga   qarab  ikki   muqobil   narx  belgilash   yo‘li
qo‘llaniladi.   Ishlab   chiqarishni   qisqartirish   uchun   narxlarni   bosqichma-bosqich
pasaytirish   strategiyasi   jami   g‘amlamalar   sotib   tugatilgunga   qadar   amalga
oshiriladi. Unga muqobil holda foydani  quvvatlash  yo‘lida qo‘shimcha xarajatlar,
xususan   mahsulot   sotishni   rag‘batlantirish   xarajatlarini   qisqartiriladi,   narxlar   esa
ilgarigi   darajada   saqlab   qolinadi.   Raqiblarning   bozorni   tashlab   chiqib   ketishiga
qarab,   bozor   ta’minoti   manbalari   qisqaradi   va   aksariyat   bunday   vaziyatda   shu
mahsulotga hali muhtoj bo‘lgan muayyan bozor segmenti saqlanib qoladi. Bu esa
mahsulot yashash  davrining so‘nggi bosqichi  davrida bozorda qolgan firmaga o‘z
narxini oshirish imkonini yaratishi mumkin. 
Savdo-sotiq   faoliyatida   marketing   mutaxassisari   uchun   narx   belgilashning
ikkita asosiy siyosati mavjud, bu «qaymog‘ini olish» va «kirib olish» siyosatidir. 
«Qaymog‘ini   olish»   siyosati   avvalo,   tovar   narxi   ishlab   chiqarish   narxidan
ancha   yuqori   o‘rnatib   asta-sekin   uni   tushirib   boradi.   «Qaymog‘ini   olish»
siyosatidan aksariyat bozorga yangi mahsulotni joriy etishda foydalaniladi. Bunda
narx   qandaydir   bir   yuqori   darajada   belgilanadi,   mahsulot   esa   segmentatsiya
natijasida asosiy deb e’tirof etilgan bozorda sotiladi. Bozorning to‘yinishidan so‘ng
iste’molchilarni jalb qilish maqsadida narx pasaytiriladi. SHunday yo‘l bilan to‘liq
daromad eng ko‘p miqdorga etkaziladi. 
8 Shu   sababli   yagona   yo‘l   –   tovar   sotish   bozorlarini   kengaytirish,   yangi
segmentlar izlashdir. 
«Qaymog‘ini   olish»   va   «Kirib   olish»   siyosatlari   narx   belgilashning
favqulodda   namoyon   bo‘lishi   hisoblanadi.   Uning   birinchisi   –   qimmat   naxlar,
ikkinchisi – arzon narxlar strategiyasidir. 
Marketingning   eng   muhim   va   ajralmas   tarkibiy   qismi   mahsulotni   sotish   va
taqsimlash   hisoblanadi.   Bu   jarayonda   tashkiliy   nuqtai   nazardan   eng   murakkab
vazifa 
- ishlab chiqarilgan mahsulotni iste’molchiga etkazish hal etiladi. 
Taqsimot   yo‘li   aniq   bir   tovar   yoki   xizmatning   ishlab   chiqaruvchidan
iste’molchi   sari   harakatida   ularga   bo‘lgan   mulk   egasi   huquqini   o‘ziga   oladigan
yoki   boshqaga   berishga   yordam   ko‘rsatadigan   firmalar   yoxud   ayrim   shaxslar
majmuidan iboratdir. 
2.Xalqaro bozorga chiqishda narx diskriminatsiyasi
Boshqacha   qilib   aytganda,   taqsimot   yo‘li   tovarning   ishlab   chiqaruvchidan
iste’molchiga   qarab   harakat   qiladigan   yo‘lidir.   Taqsimot   yo‘lining   tarkibiy
qismlari  bir  qator  vazifalarni  bajaradi. Tovar  (xizmati)ni  bir  joydan boshqa  joyga
ko‘chishi;      tovar (xizmati)ga yoki undan foydalanish uchun mulk egasi  huquqini
berish   undovchi   faoliyat;   tovarlar   buyurtmasi;   xavf-xatarni   bo‘yniga   olish;
muzoqaralar olib borish; bozor ma’lumoti tahlili. 
Taqsimot   kanalining   asosiy   funksiyalariga   quyidagilar   kiradi:   axborot   –   bu
marketing   tadqiqotlari   natijasida   olingan   ma’lumotlar   va   marketing   muhiti
to‘g‘risidagi   axborotlarni   o‘z   ichiga   oladi   siljitish   –   mahsulot   taklifiga   oid
ishontiruvchi   axborotlarni   reklama   va   boshqa   vositalar   orqali   tarqatish   aloqa   –
kerakli xaridorlarni topish va ular bilan aloqa o‘rnatish muvofiqlashtirish – talab va
taklifni   bir-biriga   moslashtirish     muloqotlar   –   mahsulotni   narxi,   etkazib   berish
sharti   va   taklifning   boshqa   punktlari   bo‘yicha   muloqotlar   o‘tkazish     jismoniy
taqsimlash   –   tovarni   transportirovka   qilish   va   saqlash   moliyalashtirish   –   kanal
faoliyatini   ta’minldashga   bog‘liq   xarajatlarn   qoplash   tavakkalchilik   –   mahsulotni
sotib olib keyinchalik zarar bilan sotish.
9   Narx   –   real   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   tovar   va   xizmatlarning   ijtimoiy
qiymati va ijtimoiy nafliligining puldagi ifodasidir.
2.1-jadval
Birinchi besh funksiya shartnoma tuzish uchun xizmat qiladi, qolgan uchtasi
esa shartnomani bajarish uchun xizmat qiladi. 
Taqsimot   kanalining   bosqichi   -   bu   tovar   va   unga   egalik   huquqini   pirovard
xaridorga   yaqinlashtirish   yo‘lida   u   yoki   bu   ishni   bajaradigan   har   qanday
vositachidan iboratdir.  Taqsimot kanalining quyidagi bosqichlari bor: 
1. Nol   bosqichli   kanal   yoki   bevosita   marketing   kanali   ishlab   chiqaruvchi   va
iste’molchidan   iborat.   Ishlab   chiqaruvchi   iste’molchildarga   o‘z   tovarlarini
joymajoy   tashib   yurib   (ko‘chma   savdo),   junatish   yo‘li   bilan   yoki   o‘z   firma
do‘konlari orqali sotadi. 
2. Bir   bosqichli   kanal   o‘ziga   ishlab   chiqaruvchi,   vositachi   va   iste’molchini
qamrab   oladi.   Iste’mol   bozorida,   odatda,   bu   vositachi   chakana   savdogar
(do‘kondor), sanoat mahsulotiga oid tovarlar bozorida esa savdo agenti yoki broker
hisoblanadi. 
3. Ikki  bosqichli   kanal   o‘ziga  ishlab  chiqaruvchi,  ikki  vositachi,   iste’molchini
qamrab oladi. Iste’mol tovarlari bozorida ulgurji va chakana savdogarlar  shunday
vositachilar   hisoblanadi.   Sanoat   mahsulotlari   bozorida   ular   sanoat   distibyuteri   va
dilerlar deb ataladi. 
10Nafliligi
(iste'mol qiymati) Ijtimoiy
nafliligi Ijtimoiy
naflilikning
puldagi ifodasi
Ijtimoiy zaruriy
sarflar (mehnat va
moddiy) Tovar Narxi
Qiumati Ijtimoiy
qiymati Ijtimoiy
qiymatning
puldagi ifodasi 4. Uch   bosqichli   kanali   o‘ziga   ishlab   chiqaruvchi,   uchta   vositachi   va
iste’molchini   qamrab,   ko‘p   hollarda   ulgurji   va   chakana   savdogarlar   o‘rtasida
mayda   ulgurji   (ko‘tarafurushlar)   faoliyat   ko‘rsatadi.   U   yirik   ulgurji   savdogar
xizmat ko‘rsatmaydigan kichik savdo korxonalariga sotadi. 
Bosqichlari   ko‘p   bo‘lgan   kanallar   juda   kam.   Ishlab   chiqaruvchi   ko‘zi   bilan
qaraganda, taqsimot kanalida bokachlar qanchalik ko‘p bo‘lsa, ularni nazorat qilish
imkoniyati shu qadar torayadi. 
Tovarlarning   to‘g‘ridan   -   to‘g‘ri   ishlab   chiqaruvchi   tomonidan   sotishining
yaxshi   tomonlari   va   kamchiliklari   ham   bor.   Firma   o‘z   mahsuloti   savdosini   to‘la
nazorat   qiladi.   Bunday   usul   bilan   oddiy   assortimentli   tovarlardan   ko‘mir,   o‘tin,
neft   mahsulotlari,   tez   buziluvchi   non,   sut,   go‘sht   va   hokazolar   sotilishi   afzalroq
hisoblanadi.  Ammo  qolgan  tovarlarni   sotishda   mustaqil   ulgurji  va  chakana  savdo
firmalarining qatnashishi jahon tajribasida sinalgan samarali yo‘ldir. 
Firma   tovar   harakatini   «Marketing   miks»   jarayonida   rejalashtirishda
quyidagilarga ahamiyat beradi: 
- sotish siyosatini tovar harakatiga bog‘langan holda aniqlash;  
- tovar harakati usullaridan va turlaridan barcha tovarlar va bozor 
- segmentlariga mosini tanlash;  
- tovar harakati bo‘g‘inlari va umumiy masofani topish;  tovar harakati zanjirida 
qatnashuvchilar - mustaqil vositachilarni aniqlash;  tovar harakati rahbarlik 
tizimini yaratish; 
- tovar harakatini tashkil etuvchi bosh bo‘g‘inni topish;  
- tovar harakati turlaridan eng samaralisini tanlashda turli xilini bog‘lab, bir - 
- birini to‘ldirishni ko‘zda tutish. 
Mahsulotning   yuk   sifatida   ishlab   chiqarish   jarayonida   iste’molchiga   etib
kelishigacha - tashish, saqlash va qo‘shimcha (qadoqlash, o‘rash, tamg‘alash kabi)
ishlarini bajarish bilan bog‘liqbo‘lgan jarayon tovar harakati  deyiladi. Uni tashkil
etishda   firmaning   asosiy   maqsadi,   birinchidan,   mahsulotni   tezda,   yaqin   masofa
orqali   va   samarali   usul   bilan   o‘z   xaridoriga   etkazish;   ikkinchidan,   tovarning
xaridori   bilan»   uchrashishga   eng   qulay   sharoit   yaratishdan   iborat   bo‘lishi   shart».
11 Tovar   harakatini   rejalashtirishda,   korxona   tanlagan   tovar   sotish   uslublariga
asoslaniladi. Ular quyidagi uch uslubdan biri bo‘lishi mumkin:
tovar   ishlab   chiqaruvchi   vositachilarsiz,   to‘g‘ridan   -   to‘g‘ri   o‘zining
iste’molchisi bilan bog‘lanishi;  
tovarlarni mustaqil vositachi(firmalar) orqali sotish;  
aralash usul, ishlab chiqaruvchi firma va vositachi savdo tashkiloti 
sarmoyalari qatnashishi orqali. 
Tovar   harakatini   qatnashuvchilari   quyidagi   vazifalarni   bajaradi.   Ishlab
chiqarilgan mahsulotni taqsimlash va sotish; ishlab chiqarishga kerakli xom ashyo
va materiallar tayyorlash; marketing tadqiqotlari o‘tkazish; tovarlar iste’molchilari
bilan   to‘g‘ridan   -   to‘g‘ri   aloqa   o‘rnatish;   oldi   -   sotdi   qilish   uchun   shartnomalar
tuzish   jarayonini   tayyorlash;   tovarning   iste’molchiga   etib   borishini
rag‘batlantiruvchi   siyosat     yurg‘izish;     tovar     assortimentini     rejalashtirishda
qatnashish     va   yordamlashish,   tovar   harakatini   moliyaviy   ta’minlash;   sotilgan
tovarlarga qo‘shimcha xizmat uyushtirish; tovarlarni tashish; tovarlarni omborlarga
joylash va saqlash; tovarlarni sortlarga ajratish, kichik o‘ramalarga qadoqlash, o‘z
savdo   bitimini   tuzatishga   tavakkal   qilish,   sotilgan   tovar   bahosini   aniqlashda
qatnashish va boshqalar. Ana shu kun qirrali vazifalari maxsus savdo firmalarining
bajarishi,
3.O‘zbekistonda narx siyosatining amalga oshirish bosqichlari
Chakana savdo firmalarining turlari 4 ta mezon bilan farq qiladi: 
1. do‘konning jixozlari 
2. mijozga xizmat ko‘rsatish darajasi 
3. tovar assortimenti 
4. savdoda xizmat ko‘rsatish xarakteriga ko‘ra farqlanadi. 
Iste’mol   kooperativi   –   bu   chakana   savdo   do‘konlari   bo‘lib,   iste’molchilarni
o‘zi boshqaradi (ko‘proq oziq-ovqat bozorida). 
Savdo   kooperativlari   –   bu   bog‘liq   bo‘lmagan   do‘konlar   tarmog‘i   bo‘lib,
odatda   bitta   ta’minotchidan   bitta   va   o‘shandan   xarid   qilinadi.   Uning   afzalligi   –
12 xaridorlar   ko‘z   o‘ngida   yirik   savdo   tarmog‘i   imijini   yaratish   (past   narxlari   bilan
jalb etuvchi). 
Ulgurji   savdo   umumlashgan   vositachi   hisoblanadi   va   ko‘pchilik   vazifalarni
bajaradi.   Ulgurji   savdodan   sanoat   korxonalari,   tijorat   firmalari   va   davlat
muassasalari   ulgurjisiga   tovar   sotib   olishlari   mumkin.   Ulgurji   savdo   ahamiyati
quyidagichadir:   chakana savdoga  ishlab chiqarish firmalarning tor  assortimentini
kengaytirib   taklif   etadi;     katta   hajmda   tovar   sotib   olib,   muomala   xarajatlarini
kamaytiradi; yuqori malakali tovarshunos va marketologlar bilan tovarlar bozorini
chuqur   o‘rganadi;     tovarlarni   saqlaydi   va   kerakli   tovar   zahiralarini   shakllantiradi;
ishlab   chiqaruvchilar   va   chakana   savdo   o‘rtasida   mustahkam   aloqa   bog‘laydi,
ularga moliyaviy yordamlashadi va boshqalar.
  3.1-jadval
Ulgurjisiga faoliyat ko‘rsatish tovar ishlab chiqaruvchilar, tijoratchi firmalar,
agent va brokerlar orqali amalga oshirilishi mumkin. 
Vositachi   hamkorlarni   tanlash   hamma   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   uchun
muhim   davr   hisoblanadi.   Eng   avvalo   shunga   ahamiyat   berish   kerakki,   tanlab
olinayotgan   vositachi   bir   vaqtning   o‘zida   sizning   firmangizning   bozoridagi
raqobatchisi bo‘lmasligi kerak. Umumiy holatda vositachi firmalar ichidan sizning
tovaringizni   sotish   bo‘yicha   maxsuslashganini   tanlash   zarur.   Yana   vositachi
firmaning   bozordagi   obru   -   e’tibori,   mavqei,   moliyaviy   ahvoli   qanday   va   qaysi
bank   bilan   ishlaydi   kabi   savollarga   javob   olishi   kerak.   Uning   asosiy   belgilaridan
13Ijtimoiy
nafliligi Ўзгармас ёки
қ иёсий нархларда Real mahsulot,
yaratilgan tovar va
xizmatlar summasi
Yaratilgan
tovar va xizmatlar Yaratilgan
tovar va
xizmatlarni
hisoblash Tovar va
xizmatlarning puldagi
ifodasi
Ijtimoiy
qiymati Joriy, ya'ni
o‘zgaruvchi
narxlarda Nominal mahsulot,
ya'ni tovar va
xizmatlarning joriy
narxdagi qiymati savdo   shaxobchalarining   moddiy   texnikasi,   joylashishi,   sotuvchi   xodimlarning
malakasi   va   boshqalar.   Oldin   sinash   uchun   biror   yilga   shartnoma   tuziladi   va
vositachi   savdo   firma   vaqili,   rahbari   -   menejeri   vositachini   shaxsan   o‘rganadi   va
uning   shaxobchalariga   boradi.   Vositachilar   iloji   boricha   ko‘proq   tanlanadi   va
ularning marketing - bozor dasturlariga ahamiyat beriladi. 
Hozirgi   sharoitda   vositachilar   bajaradigan   vazifalar   va   ko‘rsatadigan   xizmat
turlari g‘oyat ko‘p. Ular quyidagilardan iborat: 
  sotishni   tashkil   etish   ishlarini   bajarish   -   kontragentlarni   izlash,   sotuvchi
nomidan   xaridni   rasmiylashtirish,   tovar   haqi   uchun   pul   to‘lanishini   xaridor
nomidan kafolatlash,  reklama  kompaniyalarini   o‘tkazish  va  bozorni  tadqiq  qilish;
transport - tashish ishlari, yukni sug‘urtalashni amalga oshirish, savdo 
harakatlarini moliyalash;  texnikaviy xizmat, sotishdan keyingi texnikaviy xizmat 
ko‘rsatish;  bozor to‘g‘risidagi axborot to‘plash va uni taqdim etish. 
Olib - sotish harakatlari mazmuniga qarab, bu ish bilan savdo uylari, eksport,
import, ulgurji, chakana firmalar, distribyuterlar, stokistlar shug‘ullanadilar. Savdo
uylari bunday ishlarni asosan o‘z hisobiga amalga oshiradi. 
Savdo   -   vositachilik   ishlarining   navbatdagi   turi   -   komission   faoliyat
komissioner deb ataladigan, bir tomonning komitent deb ataladigan ikkinchi tomon
topshirig‘i   bilan   ikkinchi   tomon   hisobidan,   ammo   o‘z   nomidan   bitishuvlarni
amalga   oshirishdan   iborat.   Komitent   bilan   komissioner   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlar komissiya shartnomasi bilan tartibga solinadi. 
Komission   ishlarining   yana   bir   ko‘rinishi   -   konsignatsiya   xarakteridir.
Konsignator   -   eksporter   (konsitrat)dan   o‘z   omboriga   tovar   konsignatsiya
shartnomasi belgilangan muayyan shartlarda sotadi. SHartnomada junatilgan tovar
nomi, narxi, sotish  muddati  va boshqalar  ko‘rsatilgan bo‘ladi. Konsignator  tashqi
savdo   ishlaridagi   komissionerlarning   ko‘rinishlaridan   biri,   lekin   u   tovarlar
savdosini konsignat belgilagan narxlarda, uning hisobiga, ammo o‘z nomidan olib
boradi. 
Agentlik   harakat   (ish)lari   -   prinsipial   deb   ataladigan   bir   tomonning   agenti
(savdo va tijorat) deb topshirigidan iborat. 
14 Sanoat   agenti   muayyan   joylarda   o‘zaro   raqobatda   bo‘lmagan   bir   qancha
sanoatchilar   tovarlarni   sotish   bilan   shug‘ullanadilar.   Aksariyat   hollarda   savdo
agentlari kommivoyajerlar deb yuritiladi. 
Kommivoyajer - savdo firmasining tayyor agenti namunalari, 
Brokerlik   savdo   -   vositachilik   ishlari   vositachi   -   broker   orqali   sotuvchi   va
xaridor   (sug‘urtachi   bilan   sug‘urta   qildiruvchi,   kema   egasi   bilan   kemani   ijaraga
oluvchi) o‘rtasida aloqa o‘rnatishdan iborat. Brokerning qaysi yo‘nalishida faoliyat
olib borishidan va u kimning nomidan ish qo‘rishdan kat’i nazar, u hamisha faqat
tor   yuridik   ma’nodagi   vositachi   tarzida   ish   olib   boradi.   Broker   xech   qachon
shartnomadagi   tomonlardan   biri   bo‘la   olmaydi,   faqat   tomonlarni   o‘zaro
uchrashtirish, shartnoma tuzishga yordamlashish vazifasini bajaradi. 
4.Daromadlar o‘zgarishining iste’molchi tanloviga ta’siri
Savdo   qilishning   yangi   turlariga   internet,   elektron   pochta,   to‘g‘ri   marketing,
franchayzing va boshqalarni kiritish mumkin. 
Internet   orqali   savdo   qilish   hozirgi   paytda   zamonaviy   savdo   qilish   to‘g‘ri
hisoblanadi. Juda ko‘p firmalar internetda mahsulotlarini taklif qiladilar. 
Iste’molchilar   o‘zlariga   kerakli   mahsulotni   o‘zlarining   komp ь yuteri   orqali
buyurtma   berib   sotib   olishlari   mumkin.   Internet   orqali   savdoning   ustunlik
tomonlari   bu   birinchidan,   vaqt   tejaladi,   ikkinchidan   vositachilarsiz   to‘g‘ridan-
to‘g‘ri ilg‘ab chiqaruvchidan olish imkoniyati paydo bo‘ladi. 
To‘g‘ri   marketing   –   bu   xaridor   bilan   turli   vositalar   bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
muloqot bo‘lib, xaridorni mahsulotni sotib olishga ishontirishdan iboratdir. 
Franchayzing  – bu savdo qilish  usulining zamonaviy shakllaridan  biri  bo‘lib
hisoblanadi.   Bunda   franchayzing   firmasi   franchayzer   firmasining   tovar   markasi,
nomalanishi,   va   reklamasidan   foydalanib,   tovarni   ishlab   chiqarish,   taqsimlanishi,
sotish   va   taklif   etilishida   bevosita   qatnashadi.   AQShda   chakana   savdoning   50   %
qismi franchayzing tizimi orqali amalga oshiriladi. 
Hozirgi   vaqtda   chakana   savdoda   tovar   sotishning   quyidagi   usulari
qo‘llaniladi:     tovarni   peshtaxta   orqali   sotish     tovarni   xaridor   o‘ziga-o‘zi   xizmat
15 qiladigan   usulda   sotish     tovarni   ochiq   yoyib   qo‘yib   sotish     tovar   na’munalarini
ko‘rsatib sotish  tovarni aholining buyurtmasiga muvofiq sotish. 
Tovarni peshtaxta orqali sotish – tovar sotishning odatdagi usuli bo‘lib, unda
xaridorlarga   xizmat   qilish   jarayonining   deyarli   hamma   asosiy   elementlari,
chunonchi:   tovarlarni   ko‘rsatish   va   uning   assortimenti   bilan   tanishtirish,   hisob-
kitob qilish va haqi to‘langan tovarni topshirish ishlarini peshtaxta yonida to‘rgan
sotuvchi bajaradi. 
Xorijiy   mamlakatlarda   tovarlarni   sotishda   qo‘llanilayotgan   quyidagi   ilg‘or
usullardan   mamlakatimiz   savdo   korxonalari   va   tashkilotlarida   foydalanish
mumkin:  chakana savdo korxonalarining namoyish zalida tushirilgan narxlarda
kataloglari bo‘yicha nooziq-ovqat tovarlarini sotish;   shahar markazida joylashgan
va kichik  savdo  maydoniga  kat’iy  interer,  uncha  ko‘p  bo‘lmagan  xodimlarga  ega
bo‘lgan chakana savdo korxonalarida narxi tushirilgan cheklangan assortimentdagi
tovarlar bilan savdo qilish; «qulay do‘konlar», cheklangan assortimentdagi tovarlar
asosan   yangi   oziqovqat   mahsulotlari   bilan   savdo   qiluvchi   hamda   xaridorlarga
butun kun mobaynida xizmat ko‘rsatadigan savdo korxonalarida sotish. 
Xorijiy mamlakatlar savdo korxonalarida tovarlarni sotishda qo‘llanilayotgan
ilg‘or   usullarning   muvaffaqiyatini   ta’minlovchi   yo‘llar   xaridorga   yanada   ko‘proq
turli   xil   xizmatlarni   ko‘rsatish   va   tovarlarga   bo‘lgan   narxni   tushirish   bo‘lib
hisoblanadi. Bulardan savdo korxonalarida foydalanish maqsadga muvofiqdir. 
Tovarni   sotib   olishda   insonlar   ma’lum   ehtiyojlarini   qondirishni   nazarda
to‘tadi.   Shu   sababli   tovarning   sifat   ko‘rsatkichlari   to‘g‘risida   axborot   zarur.
Bozorga   kirish   firma   uchun   mas’uliyatli   davr,   uning   tovarlari   haqida   hali
ma’lumotlar berilmagan. 
Bo‘lajak iste’molchi quyidagi axborotlarni olishi shart: tovarning borligi va sotilish
joyi;
- qaysi ehtiyojlarni qondirishga qaratilganligi;
- iste’mol qiymatining asosiy ko‘rsatkichlari; 
- xaridorlarni ko‘niktirmay qolgan holda ularning ximoya qilish kafolatlari. 
Bulgusi xaridorlarga axborotlar etkazish uslublari quyidagilar: 
16 1. Reklamalar (radio, televidenie, yozma). 
2. Ko‘rgazmalar o‘tkazish, 
3. Yig‘ilishlar, anjumanlar va filmlar orqali etkazish va boshqalar. 
Talabni   shakllantirish   va   sotishni   rag‘batlantirishda   to‘g‘ri   marketingning
ahamiyati kattadir. 
To‘g‘ri   marketing   –   bu   marketingning   dialogik   tizimidir,   ya’ni   sotuvchi
xaridor  bilan  suhbatlashib,  oxiri   xaridorni   buyurtma  borligiga  ishontiradi.  To‘g‘ri
marketingning   afzallik   tomoni   shundaki,   siz   o‘z   xizmatingiz   natijasini   o‘z
ko‘zingiz bilan qurishingiz mumkin. 
Telemarketing – bu to‘g‘ri maretingning bir shakli bo‘lib, bunda mijoz bilan
telefon orqali muloqot qilish tushuniladi. Telemarketingdan foydalanganda telefon
qilish   vaqtini   to‘g‘ri   tanlash   kerak.   Mutaxassislarning   fikricha   eng   optimal   vaqt
kunduzi soat 10 dan keyin va tushdan keyin soat 14-17 hisoblanadi. 
Sotishni   rag‘batlantirish   –   bu   ma’lum   bir   muddatda   sotish   hajmini   oshirish
maqsadida   turli   rag‘batlantirish   vositalaridan   foydalanish   hisoblanadi.   Bu
rag‘batlantirish   vositalariga:   mukofotlar,   chegirmalar,   ketma-ket   tovarni   sotib
olgani   uchun   sovg‘alar,   lotereya   va   uyinlar   o‘tkazish,   tovar   bilan   qo‘shimcha
narsalar   qo‘shib   berish,   bepul   etkazib   berish   va   o‘rnatish,   ma’lum   muddatda
sotilgan tovarga bepul xizmat ko‘rsatish va boshqalar kiradi. 
Sotishni   rag‘batlantirishda   tovar   to‘g‘risida   ma’lum   darajada   axborotga   ega
bo‘lmagan   iste’molchilarga   murojat   qilinadi.   Shuning   uchun   rag‘batlantirish
siyosatining vazifasi - ularda firma tovarlarini keyingi vaqtda sotib olishga ishtiyoq
tug‘dirish   hamda   doimo   aloqada   bo‘lishga   chiqarishdan   iborat.   Odatda   talabni
shakllantirish   tadbirlari   iste’molchilarga   va   sotuvchilarga   qaratilgan   bo‘ladi.
Iste’molchilarni   rag‘batlantirish   ularga   sezilarli   tijorat   imtiyozlari   berishni   ko‘zda
to‘tadi: tovarni sotib olish hajmiga va doimiy aloqada bo‘lib turishga beriladigan 
imtiyoz;   har   xil   shakldagi   qarzlarga   tovar   sotish;   tovarning   ko‘p   hajmda   xarid
qilinishini ko‘zlab namunalarni bepul 
tarqatish; tovarlarni vaqtincha ishlatish uchun bepul berish; ishlatilgan tovarni 
ma’lum shartlar bilan qabul qilish; yangi tovarlarni bo‘lajak xaridorlarga 
17 ko‘rsatish; tovar ishlab chiqaruvchi korxonalarda sayoxat uyushtirish; yangi 
tovarlarning bozorga kiritilishiga bag‘ishlangan matbuot konferensiyalari 
o‘tkazish;
Tovar narxini keskin tushirish to‘g‘risidagi radio, televidenie va matbuot
orqali e’lonlar. 
Bozorga kirish davrida agar firma birinchi marotaba bozorga kirib borayotgan
bo‘lsa,  unda  alohida  strategiya  ishlab  chiqiladi.   Odatda,  quyidagi  4  xil   marketing
strategiyasidan foydalaniladi: 
1. Jadal (shiddatli) marketing. 
Buni ko‘pchilik xaridorlar - tovar to‘g‘risida ma’lumotga ega bo‘lmagan yoki
bo‘lgani   ham   uning   yuqori   narxidan   ta’sirlanmagan   holda   ishlatadi.   Xaridorlarni
jalb   qilish,   ularning   talabini   shakllantirish   tadbirlari   o‘tkazishga   katta   mablag‘
ajratish   orqali   uyushtiriladi.   Tovarning   ham   narxi   yuqori   o‘rnatilib   ko‘p   foyda
olish nazarda tutiladi. 
2. Bozorga tanlov asosida kirish uslubi.  
Uning  hajmi   katta  bo‘lmagan   holatda  ishlatiladi.  Tovar  ko‘pchilikka  noaniq,
unga   yuqori   narx   qo‘yilsa   ham   xaridorlar   sotib   olish   mumkin.   Raqobatchilar
bozorda   juda   oz   va   shuning   uchun   talabni   rag‘batlantirishga   kam   xarajat   qilib
ko‘proq foydaga erishish mumkin. 
3. Bozorga keng ko‘lamli kirib borish uslubi.  
Bozorning hajmi katta, tovar haqida xaridorlar kam taassurotga ega va uning
narxi   balandligiga   rozi   bo‘lmagan   davrda   ishlatiladigan   uslub.   Undan   tashqari
raqobat   kuchli,   tovar   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   natijasida   uning   tannarxi
pasayadi va «narxlar jag‘i»ga imkon yaratadi.   Rag‘batlantirishga ko‘proq mablag‘
ajratishga imkoniyat yaratiladi. 
4. Sust   marketing   uslubi   bilan   bozorning   hajmi   katta   bo‘lganda,
xaridorlar   tovarni   yaxshi   bilsada,   kamroq   xarajatlar   qilib,   pastroq   narx   orqali,
raqobat kam sharoitda muvaffaqiyatga erishiladi. 
18 Tovar   bozorining   tushkunlik   davrida   talabni   va   sotishni   rag‘batlantirish
tadbirlari   shu   tovar   uchun   to‘xtatiladi.   Sotuvchilarga   qaratilgan   rag‘batlantirish
tadbirlari, asosan tovar sotilishi hajmini ko‘paytirish maqsadida olib boriladi: 
Pul mukofoti berish; qo‘shimcha dam olish kunlari, firma hisobidan 
sayoxatlarga borish; qimmatbaho sovg‘alar; ma’naviy rag‘batlantirish; korxona 
faoliyati reklamasi; xayriya ishlarida faol qatnashish va boshqalar. 
Talabni   shakllantirish   va   sotishni   rag‘batlantirishda   «pablik   rileyshnz»
tadbirlari   katta   yordam   beradi.   Bu   atama   «jamoatchilik   bilan   murosa»   ma’nosini
beradi,   «pablik   rileyshnz»ning   turli   ta’riflari   bor,   ulardan   eng   muvaffaqiyatli
chiqqani - bu atamani jamiyatda tovar va firma haqida yaxshi taassurotlar yaratish
maqsadlarida   o‘tkaziladigan   tadbirlar   majmui   deb   ta’kidlaydilar.   «Pablik
rileyshnz» va marketing bir birini to‘ldiradi. «Pablik rileyshnz» yashirin shakldagi
reklamaning   bir   turi   bo‘lib,   maqsadga   muvofiqligi   va   tadrijiyligi   bilan   ajralib
turadi. Agar pasayib borayotgan talab sharoitida reklama faroliyati to‘xtatiladigan
bo‘lsa,   «Pablik   rileyshnz»   ni   firmaning   bozorga   o‘rnashgan   kunidan   boshlab   to
uning bozorda bo‘ladigan oxirgi kuniga qadar o‘tkazish zarur. 
Shuningdek,   ko‘rgazma   va   yarmarkalar   marketing   va   reklamaning   samarali
vositalari sanaladi. 
Ko‘rgazma   va   yarmarkalarning   eng   yaxshi   tomoni   -   xaridorlarga   tovarni
uning   haqiqiy   kiyofasida   taqdim   etish   imkoniyati   borligidadir.   Ko‘rgazma   ham,
yarmarka   ham   tijorat-tomosha   tadbirlari   hisoblanadi.   Ularning   o‘rtasidagi   farq
shundan iboratki, ko‘rgazma istalgan shaharda har xil sabablar bilan, hatto tovarsiz
tashkil   etish   mumkin.   Yarmarka   esa   kat’iy   sur’atda   va   muntazam   ravishda   bir
joyda o‘tkaziladi. Bundan tashqari, ko‘rgazma garchi unda bitishuvlar o‘tkazilgan
bo‘lsa   ham   o‘z   ruxiga   ko‘ra   asosan   ma’rifiy-targ‘ibot   yo‘nalishiga   ega,   ko‘p
hollarda   unda   «kelajak   tovarlari»   ham   namoyish   qilinadi.   Yarmarka   esa   birinchi
navbatda tijorat yo‘nalishi bilan ajralib turadi, unda hali talabdan qolmagan «eski»
tovarlar ham bo‘lishi mumkin. 
5.Iste’molchining iqtisodiy xulqi. Naflilik nazariyasi
19 Sotuvchi uchun ko‘rgazma va yarmarkaning ahamiyati birinchi navbatda o‘z
raqiblari   tovarlarini   o‘rganish   imkoniyatiga   ega   bo‘lishi   va   turli   reklama
vositalaridan foydalanib, o‘z tovarlarini keng reklama vositalaridan foydalanib, o‘z
tovarlarini keng reklama qilishi bilan belgilanadi. 
Reklama va tovar sotishni rag‘batlantirish tadbirlarini belgilash, rejalashtirish
va   uni   amalga   oshirish,   katta   xarajatlar   sarflashni   talab   qilish   bilan   bir   qatorda
yuqori   malakali   mutaxassislarni   ishga   jalb   etishni   taqazo   qiladi.   Odatda   sanoat
firmalari bunday mutaxassislarga ega emas. Shu sababli, qoida tarzida, bu ishlarni
amalga oshirish ixtisoslashgan tashkilotlarga buyuriladi. Ularning uch turi-reklama
agentligi, umummilliy reklama beruvchilar, chakana reklama beruvchilar mavjud. 
Reklama agentliklarini quyidagi prinsiplariga ko‘ra tavsiflash mumkin: 
-ko‘rsatadigan xizmatlari hajmiga ko‘ra-universal; 
-muayyan tovar va reklama vositalariga ko‘ra ixtisoslashgan; 
-faoliyati   sohasiga   ko‘ra-ichki   bozorda   ish   ko‘radigan   va   ichki   hamda   tashqi
bozorda ish ko‘radigan turlari. 
Hozirgi   sharoitda   «to‘liq   xizmat   ko‘rsatish»   agentliklari   tobora   keng
tarqalmoqda.   Ular   savdo   reklama   siyosatining   umumiy   va   ayrim   masalalari
bo‘yicha   o‘z   mijozlariga   maslahatlar   beradi,   u   yoki   bu   tovarni   chiqarishning
maqsadga   muvofiqligi   haqida   sanoat   firmalariga   tavsiyalar   tayyorlaydi,   reklama
kompaniyasining   rejasi   va   smetasini   tuzadi,   uni   o‘tkazishning   muddatlari   va
davriyligini   belgilaydi,   reklama   kompaniyasi   rejasiga   muvofiq   holda   o‘rinlar   va
xizmatlarni sotib oladi, tadbir o‘tkazish vaqtini belgilaydi, reklamani tayyorlashni
amalga   oshiradi.   Shunday   qilib,   «to‘liq   xizmat   ko‘rsatish»   agentligi   reklama
kompaniyasini   ishlab   chiqish   bilan   birga   marketing   bilan   bog‘liq   ko‘pgina
xizmatlarni bajaradi. 
AQShda besh mingdan ortiq firma reklama agentligi tarzida ish olib boradi.
Ammo asosiy ish bir necha yirik tashkilot hissasiga to‘g‘ri keladi. Yirik agentliklar
yirik   reklama   beruvchilarga   xizmat   ko‘rsatadi.   Yirik   reklama   beruvchilar   esa
nisbatan katta bo‘lmagan tovarlar guruhi: oziq-ovqat mahsulotlari, dori-darmonlar,
kasmetika   vositalari,   avtomobillar,   tamaki   mahsulotlari   va   shunga   o‘xshashlar
20 doirasida ish olib boradi. Ishlab chiqaruvchilar keng ko‘lamli umummilliy reklama
yordamida   iste’molchiga   tovarni   ilgariroq   sotishga   va   xaridorlarda   o‘z   markasiga
mansub tovarlar ixlos uyg‘otishga harakat qiladilar. 
Bunday   hollarda   reklama   marketing   kompleksida   etakchi   tarkibiy   qismga
ayldanadi. 
Reklama beruvchi bilan agentlik o‘rtasidagi munosabatlar o‘zaro tuziladigan
shartnoma   bilan   tartibga   solinadi   Bu   shartnomada   agentlik   ko‘rsatadigan   jami
xizmatlar   ko‘rsatiladi.   Reklamani   tarqatish   vositalariga   xaqni   reklama   agentligi
mijoz hisobidan to‘laydi. SHu sababli ham mijoz agentlikka to‘lovlarni o‘z vaqtida
o‘tkazib   qo‘yishi   kerak.   Reklama   agentligi   xizmatlari   uchun   xaq   beruvchi
tomonidan   emas,   balki   agentlikning   reklamasidan   foydalangan   reklama-axborot
vositalari   tomonidan   to‘lanadi.   Komission   mukofot   (vositachilik   haqi)ning   oddiy
miqdori reklama qiymatining 15%ini tashkil etadi. Bundan tashqari, «to‘liq xizmat
ko‘rsatish» agentliklari tomon haqi ham oladi. Tovon haqiga xarajatlarning haqiqiy
qiymati bilan birga bozorni tadqiq etish, iste’molchilar talabi holatini tahlil qilish,
iste’molchi   ruxiyatiga   ta’sir   ko‘rsatish   usullarini   ishlab   chiqish   kabi   xizmatlarga
kafolatli   daromadlar   ham   kiradi.   Juda   ko‘p   hollarda   xizmat   ko‘rsatishda   agentlik
mijozning   reklamasi   bilan   bog‘liq   ishlarning   bir   yillik   umumiy   qiymatini
baholaydi   va   oylik   teng   badallar   ko‘rinishida   gonarar   oladi.   Gonarar   summasini
belgilash   uchun   buyurtmani   bajarish   uchun   turli   bo‘limlar   sarf   etadigan   umumiy
ish   soatlari   miqdori   hisoblanadi   va   soatlar   soni   bir   soatlik   ish   haqi   stavkasiga
ko‘paytiriladi,   so‘ngra   bu   miqdorga   qo‘shimcha   xarajatlar   va   foyda   uchun   yana
25%   qo‘shiladi.   Agentlik   reklama   vositalaridan   vaqt   va   o‘rin   sotib   olgani   uchun
mijozga   rasmiy   e’lon   qilingan   tariflar   bo‘yicha   komission   tashlamalar   bilan   15%
chegirib,   to‘lov   varaqasi   yuboradi.   Chetdan   material   bergan   va   xizmat
ko‘rsatganlarga   to‘lanadigan   xaq   varaqasida   amaldagi   xarajatlar   keltiriladi.   Yil
davomida   yoki   oxirida   xarajatlarning   baholangan   va   amaldagi   miqdorlari
o‘rtasidagi   har   qanday   farqni   tugatish   uchun   ganarar   summasiga   tuzatishlar
kiritiladi. Marketingda kommunikatsiya deb biz har xil auditoriyalar adresiga, shu
21 jumladan,   xaridorlar,   sotuvchilar,   ta’minotchilar,   aksionerlar,   boshqaruv
organlariga firmadan yuboriladigan signallar majmuini tushunamiz.  
Kommunikatsiya   siyosati   (promotion   mix)   –   bu   tovarni   bozorga   siljitish
usullari yig‘indisidir. Kommunikatsiyaning asosiy vositalari bo‘lib pablik rileyshnz
–   jamoat   bilan   aloqa;   reklama;   sotishni   rag‘batlantirish;   maxsus
ko‘rgazmalar; shaxsiy sotuv hisoblanadi. 
Reklama- bir tomonlama ommaviy kommunikatsiyaning to‘lovli turi bo‘lib,
u   aniq   bir   xzomiydan   chiqib,   firma   faoliyatini   bevosita   yoki   bilvosita
qo‘llabquvvatlashga xizmat qiladi. 
Shaxsiy sotuv- bu «ulchalik» kommunikatsiya yakka ikki tomonlama bo‘lib
(dialog)   maqsadi   mizojni   to‘xtovsiz   tarzda   harakatga   keltirishga   undash.   Bir
vaqtning o‘zida firma uchun axborot manbai hamdir. 
Savdoni avj oldirish-shaxsiy reklama va shaxsiy savdoni to‘ldiruvchi hamma
tovarni   sotishni   tezlashtirish   va   ma’lum   kengaytirishga   qaratilgan   vaqtincha
choralarni o‘z ichiga oladi. 
Jamoatchilik   bilan   aloqa-aniq   maqsadga   qaratilgan   xarajatlar   yaramida
tashkilot   va   uning   turli   auditoriyalari   orasida,   o‘zaro   bir-birini   tushinish   va
ishonchli   ruxiy   holat   yaratishga   xizmat   qiladi.   Bu   erdagi   kommunikatsiyaning
maqsadi  faqat  sotishgina  emas,   balki   firma  faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash  hamdir.
Bu   an’anaviy   muloqot   vositalaridan   tashqari   quyidagi   bevosita   kommunikatsiya
turlari: salonlar, yarmarkalar, ko‘rgazmalar, pochta orqali tarqatish, telemarketing,
kataloglar orqali savdo ham mavjud. 
22 5.1-jadval
Kommunikatsiya quyidagicha tasniflanadi: kontakt turi bo‘yicha shaxsiy va
shaxsiy bo‘lmagan;  jadalligi  bo‘yicha jadal  va takror; qo‘llash chastotasi  bo‘ycha
yagona va ko‘p marotabalik; ta’sir natijasiga ko‘ra samarali va samarasiz. 
Kommunikatsiya   tashuvchilari   sifatida   menejment(firma   boshqaruvi);
xodimlar; mijozlar; jamoat; biznes bo‘yicha sheriklar. 
Kommunikatsiya   maqsadi:   Uzatuvchi   qanday   auditoriyaga   etib   bormoqda
ekan va qanday javob olmoqchi ekanini aniq bilishi lozim. 
Ma’lumot   tayyorlash.   Pivbar,   xaridorlarning   tajribasini   va   ko‘zda   tutilgan
auditoriyaning ma’lumotlarini dekodlash usulini hisobga olmoq kerak. 
Kanallarni   rejalashtirish.   Uzatuvchi   o‘z   ma’lumotlarini   ko‘zlagan
auditoriyaga eng yaxshi etkazib bera oladigan kanallar orqali o‘zatish kerak. 
Ma’lumot   samaradorligi-kuzatuvchining   aks   aloqa   signallari   bo‘yicha
ko‘zlangan auditoriyaning o‘zatilgan ma’lumotlarga javobini baholay olishi kerak. 
Yuqorida   sanab   o‘tilgan   samaradorlik   shartlari   har   qanday   marketing
kommunikatsiya dasturiga kiruvchi qarorlar to‘plamini belgilaydi. 
Marketing   kommunikatsiyasining   ikki   asosiy   vosita-bu   savdo   xodimlari
orqali shaxsli muloqotlar va reklama kanallari orqali shaxssiz muloqotlardir. 
Shaxsiy   savdo   samaradorligi   reklamadan   ancha   ko‘pdir.   Reklamaning
yutug‘i uning narxida: reklama yordamida bitta muloqot savdo agentining vizitidan
ancha arzon. 
23Tovar ishlab
chiqarishdagi ijtimoiy
zaruriy sarflar (qiymat)
Raqobat kurashlari
Talab va taklif
nisbatlariTurli xil to‘g‘ri
soliqlar Davlat iqtisodiy siyosati Tovar yoki xizmatning
nafliligi
NARX
Pulning qadr-qimmati Reklama   qisqa   vaqt   oralig‘ida   qayta   auditoriyalar   bilan   muloqot   qilishga
imkon bersa, agent esa oz sondagi klient (mijoz)larga bera oladi. 
Tor   doiradagi   xaridorga   kerak   bo‘lgan   murakkab   holi   keyin   ishlatiladigan
tovarga   nisbatan   umumiy   tarzdagi   soddalashtirilgan   reklamadan   ko‘ra   savdo
agentining tasviri kuchliroq. 
Agent bevosita ta’sir etib xaridordan darhol buyurtma olishi mumkin holda,
reklamalarning  taniqliligi   va  imiji   orqali  tavsir  etish   natijasi  ancha   vaqtdan  so‘ng
olinadi. 
Shuning uchun kommunikatsiyaning shaxsiy ta’siri ikkinchi darajali bo‘lgan
hollarda   iqtisod   va   ishlab   chiqarishi   nuqtai   nazaridan   reklamadan   foydalanish
maqsadga muvofiq. 
Kommunikatsiyaning asosiy shakli bu reklamadir. 
Reklama   agentligi-bu   reklama   beruvchilar   uchun   ixtisoslashtirilgan   xizmat
turlarini taklif etuvchi vositadir.  
      
Marketingning   kommunikatori   quyidagi   masalalarni   hal   etishi   lozim:
maqsadli   auditoriyani   aniqlash;   maqsadli   auditoriyani   aniqlash   bu
kommunikatorning   eng   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Siz   kim   uchun   tovar   ishlab
chiqargan bo‘lsangiz, o‘sha sizning maqsadli auditoriyangiz hisoblanadi. Masalan,
aholining ma’lum bir qatlami, ayollar, yoshlar, biznesmenlar va boshqalar. reklama
qilishdan   asosiy   maqsadni   aniqlash.   Siz   turli   maqsadlarda   tovaringizni   reklama
qilishingiz mumkin. Bu maqsadlarni quyidagi turlarga bo‘lish mumkin:  
a) tovar   haqida   ma’lumot   berish   –   bunda   xaridorlar   shunday   tovarlar   borligi,
tovarning nomi, markasi haqida ma’lumotlarga ega bo‘ladilar.  
b) xaridorlarning   tovar   haqidagi   bilimlarini   oshirish   –   bunda   xaridor   tovar
haqida   ma’lumotga   ega   bo‘lishi   mumkin,   lekin   bu   ma’lumotlar   etarli   bo‘lmasligi
mumkin.  O‘shanda tovar haqida to‘liq ma’lumot beriladi.  
v)   xaridorni   tovarga   bo‘lgan   munosabatini   ijobiy   tomonga   o‘zgartirish   –
bunda   asosan   xaridorning   tovar   haqidagi   fikri   va   tovarga   bo‘lgan   munosabati
yaxshi   bo‘lmagan   holda   foydalaniladi.   Ya’ni   kommunikator   xaridorlar   tovarni
24 yoqtirmasliklari   sababini   aniqlab,   reklama   orqali   o‘sha   kamchiliklarni   bartaraf
etilganligini ko‘rsatib berishi kerak. 
g)   xaridorlarni   ishontirish.   Buning   uchun   ishontiruvchi   reklamadan
foydalaniladi. Bunda sizning tovaringizning raqobatchilar tovarlaridan ustunliklari
va uning foydaliligi ko‘rsatiladi. Ishontirishning asosiy vositalaridan biri bu omma
bilan aloqa hisoblanadi. 
d) sotish hajmini oshirish maqsadida qilinadigan reklama. Bunda tovar haqida
hamma etarli ma’lumotga ega, lekin xaridorlarga tovarni eslatib turadi. 
Axborotni   tanlash.   Siz,   qanday   maqsadda   reklama   qilishingizni   aniqlab
olganingizdan keyin shunday reklama tekstini tayyorlashingiz kerakki, u maqsadli
auditoriyaga o‘z ta’sirini o‘tkazsin. 
  Axborotlashtirish   vositalarini   tanlash.   Kommunikator   ma’lumotni
tayyorlagandan   keyin   uni   qaysi   kanal   orqali   etkazishni   aniqlash   kerak.
Ma’lumotlarni   etkazishning   ikki   asosiy   turi   farqlanadi:   shaxsiy   (individual)   va
umumiy. 
- shaxsiy   (individual)   kanalga   xaridor   bilan   alohida   suhbat   o‘tkazish,   telefon
orqali aloqa qilish, pochta orqali murojaat qilish va boshqalar kiradi; 
- umumiy kanalga ommaviy axborot vositalari, turli chora-tadbirlar, 
konferensiyalar va boshqalar kiradi. 
Marketing kommunikatsiyasida asosiy o‘rinni reklama egallaydi. Bu bozor 
faoliyatining ko‘p qirrali ko‘rinishi bo‘lib, u ba’zan mustaqil yo‘nalishga ajratiladi.
Marketing va reklama bir yirik jarayonning ikki tomonnini tashkil etadi. Shu bilan 
bir vaqtda reklama marketing tizimida o‘ziga xos o‘rinni egallaydi. 
Reklamaning faoliyat doirasi o‘z ichiga: 
1) Iste’molchining   reklama   qilinayotgan   tovar   va   xizmatga   hamda   bozorga
bo‘lgan extiyojini o‘rganish; 
2) Maqsadga   erishishni   strategik   rejalashtirish,   bozor   chegarasini   aniqlash,
reklama   vositalaridan   foydalanish   rejalarini   ishlab   chiqarish   va   uni
mohiyatlashtirish yuzasidan zarur tadbirlar ishlab chiqish; 
25 3) Reklama   vositalarini   tanlash   bo‘yicha   xarajatlar   tizimini   belgilashda   taktik
qarorlar   qabul   qilish,   matbuotda   e’lonlarning   yoritilishi   va   namoyish   qilinishi
yuzasidan tadbirlar ishlab chiqish; 
4) Matn   yozishni   hisobga   olgan   holda   e’lon   tuzish,   maket   tayyorlash,   uni
badiiy bezash va ularni ishlab chiqarishni o‘z ichiga oladi. 
Chakana savdodagi reklamani qo‘llash joyiga, vazifasiga texnikaviy 
vositalarni qo‘llash va ulardan foydalanish uslublariga qarab bir-biridan farq qiladi.
Qo‘llanish joyiga ko‘ra reklamalar do‘konga kiruvchi xaridorlarga 
mo‘ljallangan do‘kon ichidagi va butun aholiga qaratilgan do‘kon to‘g‘risidagi 
turlarga bo‘linadi. 
Vazifasiga   ko‘ra   reklama   vositalari   aholining   muayyan   kategoriyalari   va
guruhlariga (maktab o‘quvchilari  va ularning ota-onalariga, paxtakorlarga, parxez
taomga muhtoj bo‘lgan kishilarga va shu kabilarga) mo‘ljallangan bo‘ladi. 
Texnikaviy   vositalarni   qo‘llash   va   ulardan   foydalanish   uslublariga   ko‘ra
reklama quyidagi turlarga bo‘linadi: 
a) Vitrina-ko‘rgazma reklamasi (deraza va do‘kon ichkarisiga o‘rnatilgan
vitrinalar, do‘konlardagi va boshqa jamoat joylaridagi tovar ko‘rgazmalari); 
b) Tasviriy, fotografik yoritilgan reklamalar (do‘konlarning tamg‘alari, reklama
yozuvlari, plakatlar, preyskurantlar, ko‘rsatkichlar, transparantlar, e’lonlar); 
v) Bosma reklama (varaqalar, kataloglar, prospektlar, gazeta va jurnallardagi 
e’lonlar); 
g) Namoyish reklamasi (mahsulotlarni tatib qurish, kiyim-kechakning yangi 
modellarini namoyish qilish va shu kabilar); 
d) Kino- televizion va diapozitiv reklamasi; 
e) Ovozli   reklama.   Kishilarning   ehtiyoji   ilmiy   va   hayotiy   tushuncha
bo‘lib, iqtisodiy taraqqiyotning barcha bosqichlarida amal  qilib kelmoqda, chunki
bu tushuncha kishilarning hayotiy vositalarga bo‘lgan zaruriyatini bildiradi. 
Ehtiyojning   bozor   iqtisodiyoti   sharoitidagi   ko‘rinishi   va   amal   qilishi   talabdir.
Lekin   talab   ehtiyojdan   farq   qiladi   va   mustaqil   iqtisodiy   kategoriya   (ilmiy
tushuncha) sifatida amal qiladi. Uning farqi shundan iboratki, kishilarning ehtiyoji
26 o‘sib   boraveradi,   cheksizdir.   U   pul   bilan   ta‘minlansa   va   sotib   olish   kurbiga   ega
bo‘lgan taqdirda talabga aylanadi. 
Demak, aytish mumkinki, talab – bu pul bilan ta‘minlangan ehtiyojdir. 
Ehtiyoj   sotib   olish   uchun   zarur   bo‘lgan   pul   bilan   ta‘minlanmasa,   u   “xoxish”,
“istak” bo‘lib qolaveradi. 
Bozordagi   narxlarni   o‘zgarib   turish   darajasida   iste‘molchilarning   tovar   va
xizmatlarning   ma‘lum   turlarini   va   ma‘lum   miqdorlarini   sotib   olishga   layoqati
bo‘lgan ehtiyoj talab deyiladi. 
Talablar   turlicha   bo‘ladi.   Bir   xil   tovar   va   xizmatga   bo‘lgan   talabning   ikki
turi bor va ular bir-biridan farq qilinadi. Shu boisdan, yakka talab va bozor talabi
bo‘ladi. 
Har   bir   iste‘molchining,   ya‘ni   alohida   shaxs,   oila,   korxona,   firmaning
moddiy   va   nomoddiy   ne‘matlarga   bo‘lgan   talabi   –   bu   yakka   talab   deyiladi.   Bir
qancha iste‘molchilarning tovarlar va xizmatlarga bo‘lgan talablari yig’indisi bozor
talabi deyiladi. 
Misol keltiramiz. Bir kg kartoshkani narxi 600 so‘m bo‘lsa, talab 5 kg bo‘ladi 
(bir   oy   davomida).   500   so‘m   bo‘lsa,   7   kg   bo‘ladi,   300   so‘m   bo‘lsa,   talab   10   kg
chiqadi. Bozor talabi esa, 1 tonna, 2 tonna, 4 tonna va xaqozo bo‘lishi mumkin. 
Mahsulot   narxi   va   sotib   olinadigan   tovar   miqdori   o‘zgarishi   o‘rtasida
bo‘ladigan teskari yoki qarama-qarshi bog’liqlik talab qonuni deyiladi. 
Talab   miqdori   va   hajmi   faqat   narxga   bog’liq   bo‘lib   qolmasdan,   bir   qator
omillar ham ta‘sir qiladi: 
1. Iste‘molchilarning   didi,   ya‘ni   tovarlar   va   xizmatlarni   sotib   olishga
yoki olmaslikka moyilligi yoki moyil emasligidir. 
2. Bozor iste‘molchilarning soni. 
3. Iste‘molchilarning daromadlari 
4. Bir-biriga bog’liq tovarlarning narxi 
5. Kelajakda narx va daromadlarning o‘zgarishi ehtimoli. 
Ana   shu   omillar   o‘zgarishi   talab   hajmining   o‘zgarishiga   qanday   ta‘sir
ko‘rsatishga harakat qilamiz: 
27 1. Biron-bir   tovarga   iste‘molchining   didida   ijobiy   o‘zgarish   ro‘y   bersa,
narxning tegishli darajasida unga bo‘lgan talab ortadi va aksincha bo‘ladi. 
2. Bozorda iste‘molchilar soni ko‘paysa, talab ortadi, iste‘molchilarning
soni kamaysa talab qisqaradi. 
Masalan,   aloqa   vositalarining   takomillashuvi   xalqaro   moliyaviy   bozor
doirasini,   undagi   qimmatli   qog’ozlarning   oldi-sotdi   jarayonlarida   ishtirok
etuvchilar sonini mislsiz kamaytiradi hamda aktsiya va obligatsiya kabi moliyaviy
aktivlarga bo‘lgan talabning o‘sishiga olib keladi. Tug’ilish darajasining pasayishi
bolalar bog’chasi va maktabga bo‘lgan talabni kamaytiradi. 
3. Pul   daromadi   o‘zgarishining   talab   hajmiga   ta‘siri   boshqa   omillarga
qaraganda   ancha   murakkab.   Daromad   yuqori   bo‘lsa,   iste‘molchilar   yuqori   sifatli
tovarlarni xarid qiladilar va aksincha. Masalan, non, kartoshka o‘rnida go‘sht, asal
va sut maxsulotlari xarid qilinadi. 
Daromadning   o‘zgarishi   bilan   talab   miqdori   to‘g’ri   bog’liqlikda
o‘zgaradigan   tovarlar   oliy   toifali   tovarlar   deyiladi.   Daromadlar   o‘zgarishi   bilan
talab   miqdori   teskari   bog’liqlikda   o‘zgaradigan   tovarlar   past   toifali   tovarlar
deyiladi. 
Iste‘molchilar daromadi va ular tomonidan sotib olinadigan tovarlar miqdori
o‘rtasidagi   bog’liqlik   nemis   iqtisodchisi   va   statisti   Ernst   Engel   (1821-1896)
tomonidan   chuqur   tadqiq   etilgan.   Shunga   ko‘ra,   iste‘molchi   daromadi   bilan   u
tomonidan   sotib   olinishi   mumkin   bo‘lgan   tovarlar   miqdori   o‘rtasidagi   o‘zaro
bog’liqlik  Engel   qonuni  deyiladi.  Haqiqatan  ham, aholi   daromadlari   o‘sib  borishi
bilan   tovarlar   ko‘proq   xarid   qilinadi,   daromadlar   pasaysa   (kamaysa)   xarid   qilish
ham pasayadi. 
Past toifali tovarlar uchun Engel egri chizig’i pasayuvchi ko‘rinishda bo‘lib,
daromadlar   oshib   borishi   bilan   iste‘molchilar   ularni   kamroq   miqdorda   sotib
oladilar.   Agar   tovarning   iste‘moli   daromad   darajasiga   bog’liq   bo‘lmasa,   u   xolda
Engel egri chizig’i tik holda bo‘ladi. 
4. O‘zaro   bog’liq   tovarlar   narxi   o‘zgarishining   talabga   ta‘sirini
o‘rganishda ularning 2 guruhga ajratish maqsadida muvofiq bo‘ladi: 
28 1)   o‘zaro   bir-birini   almashtiruvchi   yoki   o‘rinbosar   tovarlar;   2)   o‘zaro   bir-birini
to‘ldiruvchi tovarlar. 
Masalan,  sariyog’  narxining oshishi  margaringa bo‘lgan talabning ortishiga
olib keladi. Agar avtomobilning narxi oshsa benzindan bo‘lgan talab qisqaradi va
aksincha bo‘ladi. 
5. Kelgusida iste‘molchi daromadlari, tovar narxi o‘zgarishining kutilishi va
tovarlar miqdorining yetarli bo‘lishi yoki bo‘lmasligi kabi omillar talab hajmining
o‘zgartirishi   mumkin.   Kelgusida   narxning   nisbatan   oshishining   kutilishi,
iste‘molchi 
29 Xulosa
Aksincha,   davlat   qandaydir   tovar   ishlab   chiqarish   yoki   biror   sohaga
subsidiya bersa, bu amalda xarajatlarni kamaytiradi va uning taklifini oshiradi. 
- boshqa   tovarlar   narxlarining   o‘zgarishi   ham   mazkur   tovar   taklifini
o‘zgartiradi.   Masalan,   qo‘y   go‘shti   narxining   pasayishi   mol   go‘shti   taklifini
oshiradi. Aksincha, mol go‘shti narxining tushishi qo‘y go‘shti taklifini oshiradi. 
- kelgusida   mahsulot   narxining   o‘zgarishining   kutilishi   ham   ishlab
chiqaruvchining   bugungi   kundagi   bozorga   mahsulot   yetkazib   berish   xohishiga   ta
‘sir   ko‘rsatishi   mumkin.   Masalan,   kelajakda   neft   narxining   keskin   pasayishining
kutilishi neftning taklifini pasaytiradi. 
- tovar   ishlab   chiqaruvchilar   qanchalik   ko‘p   bo‘lsa,   taklif   qilinadigan
mahsulot   miqdori   shunchalik   ko‘p   bo‘ladi,   chunki   tovar   ishlab   chiqarish
ko‘payadi. 
Taklif   hajmining   o‘zgarishiga   tovarning   saqlanish   xususiyati,   saqlash
xarajatlari va tansport-tashish imkoniyatlari ham ta ‘sir ko‘rsatadi. Masalan,  uzoq
vaqt saqlab bo‘lmaydigan qishloq xo‘jalik va oziq-ovqat mahsulotlari uchun taklif
kamdan-kam o‘zgaruvchan bo‘ladi. 
Qishloq   xo‘jaligiga   yaroqli   bo‘lgan   yerlar   cheklangan   bo‘lsa,   uning   narxi
(renta) qanchalik oshmasin, yer taklifini oshirib bo‘lmaydi. 
Ijodiy   kasb   soha   xodimlarining   (masaln,   olimlar,   shoirdar,   yozuvchilar,
musavvirlar   va   boshqalar)   mehnat   mahsuli   va   noyob   san   ‘at   asarlarining   taklifi
ham noo‘zgaruvchan bo‘ladi.  
 
 
30 Foydalanilgan  adabiyotlar 
1. Karimov   I.A.   Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbеkiston
sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo‘llari   va   choralari   /   I.A.Karimov.   –   T:
O‘zbеkiston, 2009. – 56 b. 
2.   „Шавкат Мирзиёев назван «Человеком года в 
Азии»“   (ru).   « Газета .uz»   (2018-yil 21-dekabr). Qaraldi:   2019-yil 7-fevral .
3. Razzoqov A. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi. Oliy ta’lim muassasalarining
talabalari   uchun   darslik   /   A.A.Razzoqov,   Sh.H.Tashmatov,   N.T.O‘rmonov.   –   T.:
Iqtisod-moliya, 2007. – 320 b. 
4. O‘lmasov   A.,   Vahobov   A.   Iqtisodiyot   nazariyasi:   Darslik.   –   T.:
«Sharq» nashriyot-matbaa aktsiyadorlik kompaniyasi Bosh tahririyati, 2006. – 480
b.   
5. Shodmonov   Sh.Sh.,   G’afurov   U.V.   Iqtisodiyot   nazariyasi   (darslik).   –   T.,
«Fan va texnologiya» nashriyoti, 2005. – 784 b. 
6. Simkina L.G. Ekonomich е skaya t е oriya. 2- е  izd. – SPb.: Pit е r, 2008. –
384 s. 
7. Stankovskaya I.K., Str е l е ts I.A. Ekonomich е skaya t е oriya: uch е bnik / 
I.A.Str е l е ts. – 3- е  izd., ispr. – M.: Eksmo, 2008. – 448 s. 
9.   Ekonomich е skaya   t е oriya   /   Pod   r е d.   A.I.Dobrinina,   L.S.Taras е vicha,   3- е
izd. – SPb.: Izd.  SPbGUEF; Pitеr, 2008. – 544 s.  
 
 
31

Narx va daromadlar o‘zgarishining iste’molchi tanloviga ta'siri

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha