Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 90.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Lola Mamurova

Ro'yxatga olish sanasi 25 Sentyabr 2024

12 Sotish

Nishotiy Husn va Dil

Sotib olish
Reja:
Kirish
Asosiy qism:
1.”Husn-u Dil” dostoni kompozitsion qurilishining o‘ziga xosligi
2.“Husn-u Dil” dostonida g‘oya va badiiyat uyg‘unligi
3.Poetik ifodada ijodkor mahorati
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Bugungi   kunda  mustaqillik   sharofati   bilan   ko‘pgina   ijodkorlar   asarlari   xolisona
tadqiq   etilmoqda.   Bu   masalaning   ahamiyatli   ekanligiga   yurtboshimiz   “Behbudiy,
Usmon   Nosir,   Cho‘lpon,   Fitrat   va   boshqalarning   ijodi   va   dunyoqarashini   teran   va
xolis   tadqiq   etish   lozim   bo‘ladi”,   deb   istiqlolning   ilk   yillaridayoq   urg‘u   bergan
edilar1.   Adabiyotshunosligimiz   yozuvchilar   merosini   obyektiv   tadqiq   etish   borasida
so‘nggi yigirma yildan ortiq vaqt mobaynida ko‘pgina yutuqlarga erishdi. Biroq hanuz
asl   bahosini   olmagan,   tahlil-u   tahqiqqa   arzigulik   asarlar   mavjud.   Ularni   o‘rganish,
mazmunini   ochib   berish   bugungi   kunda   adabiyot   ilmi   bilan   shug‘ullanayotgan
olimlarimiz zimmasidagi hal etilishi lozim bo‘lgan dolzarb masalalardan biridir. Ana
shulardan   biri   Mavlono   Muhammadniyoz   Nishotiyning   “Husn-u   Dil”   dostoni
hisoblanadi. 
Muhammadniyoz   Nishotiy   Sharqda   an’ana   bo‘lgan   Husn   va   Dil   haqidagi
afsonani   dostonida   qayta   ishlab,   unga   ijodiy   sayqal   berdi.   Buni   o‘zi   aytganidek,
Dilning   nomini   Fuod   qilb   o‘zgartirganidan   ham   bilish   mumkin.   Shoir   dostonini
butunlay tasavvufiy mazmunda bitgan. Nishotiyning “Husn-u Dil”ini an’anviy sujetda
yaratilgan   orginal   asar,   deyish   mumkin.   Nishotiy   “Xamsa”   yozganmi,   yo‘qmi   –   bu
bizga noma’lum, biroq “Husn-u Dil”ni  xamsanavislar  Ganjaviy,  Dehlaviy, Jomiy va
Navoiylar   “Xamsasi”ilk   dostoniga   javob   tariqasida   bitilgani   aniq.   Nishotiyning
qolgan   dostonlarga   javob   yozgan   yozmagani   haqida   dostonda   uning   o‘zi   hech   narsa
degan   emas.   Balki   yillar   o‘tib   topilib   qolar.   Ammo   Nishotiyning   salaflari   yoniga
xomis   –   beshinchi   bo‘lib   qo‘shilishga   ahd   qilishining   o‘ziyoq   iste’dodidan,   shoirlik
mahoratidan, iqtidori-yu salohiyatida darak beradi. Chunki “Xamsa” yozishdek ulkan
ishga, ulug‘lar panjasiga panja urishga jur’at etish har qanday shoirning ham qo‘lidan
kela   bermaydi.   “Husn-u   Dil”   xamsanavislikning   barcha   talablariag   javob   beradi.
Asarning   kompozitsion   tuzilishi   ham   e’tiborli.   Har   bir   bob   sajda   bitilgan   nasriy
parchaga,   she’riy   muqaddima   o‘rnidagi   tong   tasvirlariga,   voqealarning   batafsil
bayoniga,   tugallanma   o‘rnidagi   Ollohga   iltijo   va   soqiyga   murojaat   qismlariga
bo‘linadi. Shuningdek, dostondan “Chang”, “Daf”, “Nay”, “Nag‘ma” kabi hikoyatlar
hamda   “Boz   va   Bulbul”,   “Daf   va   Gul”,   “Nay   va   Naxl”,   “Kosayi   Chin   va   Nargis”,
“Binafsha   va   Chang”   singari   munozaralar   o‘rin   olganki,   ular   asar   tuzilishini
murakkablashtirsa-da,   fikr   tushinilishini   osonlashtiradi.   Nasriy   parcha,   nazmiy
muqaddima,   she’riy   tugallanma   hamda   hikoyat   va   munozaralar   kabi   fikor   ifodalash
shakllarini bir maqsadga izchil biriktira olish – ijodkordan ulkan mahorat talab qiladi.
Muahmmadniyoz   Nishotiy   “Husn-u   Dil”da   shunday   mushkul   ishni   mahorat   bilan
udda qila olgan. 1.”Husn-u Dil” dostoni kompozitsion qurilishining o‘ziga xosligi
Mavlono   Muhammadniyoz   Nishotiy   mumtoz   o‘zbek   adabiyotining   XVII   asr
oxiri,   XVIII   asrning   birinchi   yarmida   yashab   ijod   etgan   atoqli   namoyondalaridan
biridir. Shoir  mavzu jihatidan rang-barang va turfa janrlarga boy ijodiy merosi  bilan
adabiyotimiz   tarixida   o‘ziga   xos   o‘ringa   ega.   Nishotiy   o‘z   ijodida   buyuk   Navoiy   va
Fuzuliy singari ustozlariga ergashib, ularning hayotbaxsh g‘oyalarini, o‘lmas fikrlarini
davom   ettirdi,   g‘azallariga   muxammaslar   bog‘ladi.   Ayniqsa,   shoir   ijodida   “Husn-u
Dil”   dostoni   g‘oyaviy   –   badiiy   fazilatlari   bilan   alohidalanib   turadi.   Unda   ijodkor
adabiyotning   bosh   mezonlariga   rioya   qilgan   holda   qalam   tebratib,   unutilmas   va
ehtiromga   loyiq   badiiy   asar   yaratadi.   Obrazli   fikrlashning   kamdan   kam   uchrashi
mumkin bo‘lgan namunasini ko’rsatib berdi. Sharq xalqlari adabiyoti tarixida 10 dan
ortiq Nishotiy taxallusli shoirlar ijod etgan 1
. XVIII asr birinchi yarmida yashab o‘tgan
xorazmlik   o‘zbek   shoiri   Muhammadniyoz   ham   Nishotiy   –   “suyunish,   shodlik”
taxallusi bilan ijod qilgan. U o‘z asarlarini o‘zbek tilida yaratib, adabiyotimiz rivojiga
munosib   hissasini   qo‘shadi.   Nishotiyning   hayotiga,   ijodiga   doir   ma’lumotlar
manbalarda   juda   kam   uchraydi.   Ammo   ularda   shoir   yashagan   davrga   oid   aniq
ishoralarning   uchrashi   xarakterlidir.   Jumladan,   Bayoniy   Pahlovonquli   Ravnaq   va
Muhammadniyoz Nishotiyning bir davrda (Temurg‘ozixon zamonida) yashaganligi va
bu   ikki   shoirning   “sho‘x   yo‘sinda”   mushoira   qilganligi   haqida   ma’lumot   beradi5.
Shoirning   turli   bayozlar,   adabiy   to‘plamlar   orqali   yetib   kelgan   asarlari   uning   ijod
yo‘lini   o‘rganishda   qimmatli   manba   sifatida   xizmat   qiladi.   Ta’kidlaganimizdek,
Nishotiy   hayoti   va   ijodi   haqida   bizgacha   to‘liq   ma’lumot   yetib   kelgan   emas.
Shoirning   shaxsiy   hayoti   haqida   aytish   mumkin   bo‘lgan   eng   to‘g‘ri   va   ba’zi   bir
ma’lumotlarni o‘z asarlari orqali bilib olish mumkin, xolos.
Kirish   boblarda   aytilishicha,   Nishotiy   Xorazmda   tug‘ilib,   umrining   asosiy
qismini   shu   vohada   o‘tkazgan.   Ona   vatani   haqida   shunday   yozadi:   Bor   edi   Xorazm
diyori   yerim,   Ondin   edi   yaxshi-yomon   gavharim.   Dema   oni   bor   edi   jannat   misol,
Yetmaguvsi vasfiga vahm-u xayol. Xalqi aning barchasi ishratfizo, Xulqi xush-u nutqi
dog‘i   dilkusho.   Ilm   eilining   vasfi   jahondin   fuzun,   Har   ne   gumon   aylasang,   andin
fuzun.   Kim   bo‘la   olg‘ay   alarga   mustaviy,   Desa   xudo,   andaki   hal   yastaviy6.   Shoir
ijodiga   bag‘ishlangan   ishlarda   hayoti   borasidagi   shunday   taxminlarga   duch   kelamiz:
“Nishotiy dostonning yozilishini aniq ko‘rsatib, Muddati tarixini etsam bayon, Xatmi
Dil-u   Husndur,   ey   nuktadon,   -   deydi.   Bu   tarixlar   doston   milodiy   1778   –   yilda
yozilgani   ma’lum   bo‘ladi.   Ayyomiy   “O‘t   chaqnagan   satrlar”   kitobida   Nishotiy
dostonni 77 yoshida yozgan deydi. U bu ma’lumotning manbasini ko‘rsatmaydi. Agar
1
 Qosimova M. Muhammadniyoz Nishotiy.-T.: Fan, 1975. 4 – 5-betlar. shu   dalil   to‘g‘ri   bo‘lsa,   Nishotiyni   1701-yilda   tug‘ilgan,   deyish   mumkin   bo‘ladi 2
”.
Muhammadniyoz   Xivadagi   maktab   madrasalarida   o‘qib   bilim   olgan,   ko‘pgina
ilmlarga,   jumladan,   she’riyatga   alohida   qiziqish   bilan   qaragan.   Zamonasining
madaniyatli,   ma’rifatli   kishisi   bo‘lib   yetishgan   va   “Nishotiy”   taxallusi   bilan   she’rlar
yozib,   xalq   orasida   tanilgan.   Bizgacha   yetib   kelgan   yirik   dostoni   “Husn-u   Dil”dan
ma’lum   bo‘lishicha,   u   o‘zbek,   arab,   fors-tojik   tili   va   adabiyotini   chuqur   o‘rgangan.
Shoirlik   mahoratini   yuksak   darajaga   ko‘tarishda   yunon   adabiyoti   va   Navoiy,
Ganjaviy,   Dehlaviy,   Fuzuliy   kabi   ustozlardan   saboq   oldi,   o‘z   asarlarida   ular
an’analarini   davom   ettirdi,   ularga   ergashdi,   shu   bilan   bir   qatorda   u   Yunon,   Eron   va
O‘rta   Osiya   xalqlarining   qadim   madaniyati,   ko‘hna   tarixi   bilan   yaqindan   tanishdi.
Ma’lumki,   XVIII   asrning   40-60   –   yillarida   Xorazm   xonligining   siyosiy   ahvoli   va
xo‘jalik hayoti g‘oyatda og‘ir edi. Bunga bosh sabab xonliklar o‘rtasidagi turli nizolar,
urushlar   bo‘lgan.   Xalq   tomonida   turgan   shoirlar,   olimlar   bu   holdan   qattiq   iztirob
chekkan,   taqibga   uchragan.   Shu   yillarda   Nishotiyning   ham   ahvoli   yomonlashadi.
Shoirning   aytishicha,   Xorazm   taxtiga   kelgan   yangi   hukmdorlar   uning   mol-mulki   va
uy-joyini   tartibga   olib,   ko‘pgina   adolatsizliklar   qilishgan.   Natijada   ona   vatanini
tashlab,   musofirlik   mashaqqatlarini   tortishga   majbur   bo‘lgan   va   do‘sti   bilan   yo‘lga
chiqib, Buxoro xududiga kelishgan. 
Charxi duniy nogoh o‘lub badmizoj, 
Dun eliga berdi kamoli rivoj. 
Moliki amlok o‘lub ul boj o‘lub, 
Bizga iloji aning ixroj o‘lub. 
Chiqmoqi fikr aylabon ikki rafiq, 
Ul dedi: G‘urbat sari boshla tariq. 
Xullas o‘lub mulk-u vatandin judo, 
Soldim o‘zim g‘urbati shiddat aro. 
Toki Buxoro sari qo‘ydim qadam, 
Ohi buxoriy aro bo‘ldim adam. 
Ammo   bu   vaqtdagi   Buxoro   xonligining   ahvoli   tanglik   borasida   Xorazm
hayotidan qolishmas edi. O‘sha yillari o‘lkada ashtarxoniylar, so‘ng mang‘itlar taxtni
egallab,   xalqqa   nisbatan   adolatsizliklar,   jabr-zulm   avj   olgandi.   Ahvol   shunday
bo‘lgach   Nishotiyning   Buxoroga   kelib   biror-bir   ro‘shnolik   ko‘rishi   dargumon   edi.
Dostonda bot-bot takrorlashiga qaraganda shoir ko‘p bora musofirchilik uqubatlariga
yo‘liqqan. Tanish-bilish va turar joyining yo‘qligi iztirobga solgan: 
G‘urbat erur barcha qotog‘din-qotig‘, 
2
 Adizova I. O’zbek mumtoz adabiyoti tarixi.-T, 2006. 179 – 180-betlar Lek netay baxtga bo‘lmas sotig‘… 
To‘ma uchun shom-u sahar nolishim, 
Tifl kibi barmog‘-u so‘rmoq ishim … 
Ming hunari etsa g‘arib o‘lg‘ay ayb, 
Oxirida bahrasidur chunki rayb … 
Qay bir balo vasfini tahrir etay, 
Yoki qay-u dardni taqrir etay? 
Bahrda suv o‘rniga bo‘lsa madod, 
Safhai aflok uza yozsang savod, 
Bu quribion qolmag‘ay aning yeri, 
Lek yozilmay yana mingdan biri. 
Nishotiy   shunday   sharoitda   ham   ijodini   davom   ettira   oldi.   Butun   iste’dodini
ko‘rsatib beruvchi “Husn-u Dil”ni yaratdi. Chekkan dardlarini, kechirgan og‘ir kunlari
asarning   jonli,   ta’sirchan,   ko‘ngildagidek   chiqishiga   zamin   bo‘lgani   aniq.   Har   holda
inson   qiyin   damlarda   hayot,   umr   haqida   ancha   chuqurroq   fikrlaydi.   Voqeliklarni
teranroq   mushohada   qiladi,   past-u   balandi   borasida   tafakkur   qiladi.
Muhammadniyozning Buxoroda nechayil yashagani, qachon va qayerda vafot etgani
ma’lum   emas.   Nishotiy   o‘zbek   epik   poeziyasining   go‘zal   badiiy   yodgorligi   bo‘lgan
“Husn   u   Dil”ni   sharq   xalqlari   adabiyotida   ko‘p   aslar   mobaynida   qayta   ishlanib
mashhur   bo‘lib   qolgan   Husn   va   Dil   haqidagi   afsonaga   asoslanib   yaratgan.   Mazkur
afsonaning   dastlab   qaysi   xalq   ijodiyotida,   qachon   vujudga   kelgani   ma’lum   emas.
Biroq u barcha mashhur, qadimiy sayyor sujetlar singari Sharqda, turli xalqlar yozma
adabiyotida ishlanib, ularning ma’daniy-adabiy boyligi xazinasiga qo‘shilgan. Bunday
an’anaviy   sujetlar   Yaqin   Sharq   va   O‘rta   Osiyo   xalqalari   yozma   adabiyotida   ko‘p
uchraydi.   Chunonchi,   Layli   va   Majnun,   Bahramgor,   Iskandar,   Yusuf   va   Zulayho,
Xusrav va Shirin, Gul va Navro‘z, Vomiq va Uzro, Tohir va Zuhro afsonasi sujetlari
aslar   mobaynida   ko‘plab   shoirlarni   ilhomlantirib   kelgan.   Turli   davrlarning   ulkan
iste’dodlari bunday ko‘chmanchi  sujetlar asosida asarlar  yaratib, bu jarayonda ijodiy
individuallikka intilganlar 3
. Barchamizga ma’lum va manzur bo‘lgan “Xamsa”lar ham
sayyor   sujetlar   asosida   yaratilgandir.   Zero,   xamsa   yaratishning   o‘zi   bir   an’ana.   Shu
jumladan, Nishotiy ham o‘ziga qadar mashhur bo‘lgan sujetni  qayta ishlagan, undan
ijodiy foydalangan.
“Husn-u   Dil”   klassik   epik   poeziyaning   masnaviy   shaklida,   aruzning   sa’ri
baharida   yozilgan   bo‘lib,   62   bob,   7092   bayt   –   14184   misradan   iborat.   Har   bir   bob
avvalidagi   nasriy   parchalar   Sharq   nasri   uslubi   bo‘lgan   sajda   bitligan.   Shoir   I   –   V
3
 Qosimova M. Muhammadniyoz Nishotiy.-T.: Fan, 1987. 17-b. boblarda olam, inson, tabiat, umr haqidagi  fikrlarini  badiiy tarzda ifodalagan. Kirish
qismida   latofatli   mahbub   suratidagi   bo‘ston   maqtaladi.   Arabiy   harfalar   orqali
go‘zallikni   betakror   tashbehlarda   ifodalaydi   va   “o‘n   to‘qqiz   harf   bo‘ldi   bu   aytur
chog‘i   ”,   deydi.   Kimki   o‘n   to‘qqiz   harf   orqali   sanalgan   fazilatlarga   ega   bo‘lsa,   o‘n
to‘qqiz   o‘tdan   najot   topadi,   demoqchi   shoir.   Bular   orqali   insonlarni   ezgulikka,
yaxshilikka   da’vat   etadi.   II   bobda   hayot   go‘zalligi,   ishqning   har   narsadan   ustunligi
kuylanadi.   III,   IV,   V   boblarda   hamd,   shuningdek   elchilar   sarvari   payg‘ambarimizga
na’t   aytiladi.   VI   bob   esa   hasbi   hol   tarzida   bitligan.   VII   bobda   asarning   yozilish
sabablari,   VIII   bobda   esa   ahli   kalom   va   so‘z   qudrati   haqida   mulohazalarnji   bayon
qiladi.  IX  bobni  Muhammadniyoz  Nizomiy,  Dehlaviy,  Jomiy   va  Navoiylar   madhiga
bag‘ishlagan.   Ayni   bobda   ulug‘   maqsadlari,   xususan,   “Xamsa”   yaratish   haqidagi
istaklarini bayon etadi. X bobda qalamga murojaat qiladi va uch kishidan : pir , ma’no
va   so‘fiydan   asarining   muvaffaqqiyatli   chiqmog‘iga   ko‘mak   tilaydi.   Bobda,   asosan,
qalam to‘g‘risida so‘z yuritiladi. Shoirning mazkur mulohazalari Navoiyning “Hayrat
ul-abror”dagi   “Qalam   vasida…”   bobini   mazmunan   takrorlaydi.   Bu   hol   Nishotiyning
ustozi   Navoiyga  ergashgani,   so‘ngra  “Xamsa”   yaratishga   ahd qilganin  dalillaydi.  XI
bobdan   LXII   bobgacha   asosiy   voqealar   bayoni   berilgan.   Muallif   aytmoqchi   bo‘lgan
fikrlarini o‘quvchiga yanada tushinarli va yodda qolarli bo‘lishini, voqealar rivojining
batafsil   yoritilishini  istab   doston  tarkibiga  nisbiy  mustaqil   bo‘lgan  to‘rtta  hikoyat  va
beshta munozara kiritgan. 
Hikoyatlar : 
1. “Chang”; 2. “Daf”; 3. “Nay”; 4. “Nag‘ma”. Munozaralar : 1. “Boz va Bulbul”;
2.   “Gul   va   Daf”;   3.   “Nay   va   Naxl’;   4.   “Kosai   Chin   va   Nargis”;   5.   “Binafsha   va
Chang”. 
Hikoyatlar va munozaralar alohida tadqiqqa loyiq.
Nishotiy   dostonning   tarkibiy   qismlarini   ustamonlik   bilan   joylashtirgan.   Ularda
sunniylik   sezilmaydi.   Har   bir   bob   maxsus   boshlanma,   voqealar   rivoji   va
tugallanmasiga   ega.   Shu   ma’noda   boblar   quyidagi   besh   qismdan   tarkib   topgan   :   a)
peshso‘z – saj uslubidagi nasriy parcha; b) tong tasviri; c) voqealar bayoni; d) Ollohga
murojaat; e) soqiyga murojaat.
2.“Husn-u Dil” dostonida g‘oya va badiiyat uyg‘unligi
Har   qanday   badiiya   asarning   qimmati,   avvalo,   mazmuniga   qarab   belgilanadi.
Ma’no   hal   qiluvchi   kuchga   ega   bo‘lsa-da,   quruq   g‘oyaning   o‘zi   biror-bir   asarni
o‘quvchiga   maqbul   qila   olmaydi. 4
  Ko‘zda   tutilgan   mazmun   timsolli   qilib
ifodalansagina, ta’sir kuchi ortadi, yuqumli bo‘ladi. Asar badiiyligini belgilovchi eng
4
  Qosimova M. Muhammadniyoz Nishotiy. – T. Fan, 1975.  muhim narsalardan bir – timsol. Badiiy fikrlash – timsolli fikrlash. Barcha zamonlarda
o‘qiladiga   chinakam   badiiyat   namunalarini   yaratish   ijoidkordan   katta   iste’dod   va
ijodiy   mehnat   talab   qiladi.   Mazkur   talablarga   javob   bermagan   asarlar   vaqt   atalmish
beshavqat   hukmfarmo  tuyoqlari  ostida   yanchilib,  unitishga  hukm  qilinadi.  Mavlomo
Muhammadniyoz   Nishotiy   adabiyot   xazinasidan   hech   kimnikiga   o‘xshamagan,
betakror   timsollar   topa   olgan,   chinakam   badiiy   asar   yaratgan   siymolardan.   Shoir
ijodkor   uchun   eng   zarur   bo‘lgan   makon   va   zamon   sinovlariga   bardoshli,   baquvvat
g‘oyalarni   asarlarida   ifodalay   olgan.   Shundan   ular   yashovchan,   o‘qishli.   Dastlabki
boblarda ko‘proq asar haqida, uning tuzilishi haqida to‘xtalgan edik. Endi mazmun va
uning   ifodasiga   e’tibor   qaratsak.   Hozirgacha   adabiyotshunosligimizda   doston
mazmunini to‘g‘ri va to‘liq aks ettiruvchi tadqiqot yo‘q.
 Nishotiy hayoti va ijodi borasidagi tahliliy ishlarning barchasida asl mazmundan
ko‘ra   ko‘proq   zohiriy   ma’nolari   haqida   so‘zlangan. 5
  Shunday   bo‘lsa   da,   ushbu
tadqiqotlar qilinajak ilmiy ishlarga asos va qimmatli manbadir. “Husn-u Dil” chuqur
falsafiy   qarashlarni   aks   ettiruvchi,   inson   ruhiyatini,   hayoti   mazmunini   nozik   tadqiq
etuvchi   dostondir.   Uni   o‘rganishga   bag‘ishlangan   ishlarda,   nazarimizda,   noziktab’
shoir   ko‘zlagan   asl   maqsad   hali   ochilgan   emas.   Darhaqiqat,   Fuod   nega   boshqa
tengqurlariga o‘xshamaydi, tug‘ilganidan boshlab ilmga, hunarga tashna ? Obi hayot,
uni   qidirib   Diydor   shahriga   safar,   sayohat   mobaynidagi   tilsimotlar,   dev,   maxluqlar,
zangilar, har bir borgan shaharlar, u yerda istiqomat qiluvchilar kimlar ? Nima uchun
Nishotiy   asar   voqealarini   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   Fuodning   Husnni   ko‘rishidan
boshlamagan, asarning teng yarmi afsonaviy- fantastik sarguzashtlar haqida bitilgan ?
Bu va bunga o‘xshash savollarga mavjud tadqiqotlarda javob yo‘q. Holbuki, Nishotiy
ertaknamo,   shunchaki   ermak   uchun   asar   yozadigan   shoir   emas.   “Husn-u   Dil”dagi
obrazlarning   barchasi   muayyan   umumfalsafiy,   irfoniy-ma’rifiy   mohiyat   ifodalashga
qaratilgan.   Buni   asarning   kirish   bobida   ijodkor   piri   tilidan   aytilgan   so‘zlar   ham
tasdiqlaydi : 
Husn ila Dildan qilib guftugo‘, 
Bergin anga toza-u tar rang-u bo‘. 
Ya’ni majoz ila haqiqat qarin, 
O‘yla so‘zing bo‘lgisudur dilnishin. 
Ahli haqiqat topib andin navo, 
Hayli majoz ani ko‘rib xushnavo. 
Ya’ni, maqsad – ishq dardini kuylash. Biroq bu oddiy, zaminiy ishq emas, ilohiy
ishq.   Fuod   esa   ilohiy   ishqqa   mubtalo   oshiq.   Biz   mazkur   tadqiqotimizda   mana   shu
5
 O’zbek adabiyoti.III tom. – T., 1959. 444 – 487-betlar. nuqtayi   nazarga   tayandik.   Qadim   zamonda   Burmon   shahrida   Aql   degan   ulug‘
hukmdor   bo‘lib,   u   farzandsizligidan   behad   oh   chekardi.   Farzand   ko‘rishning   har
qancha tadorigin ko‘rmasin, ilojin topolmasdi. Yillar o‘tib, “tangrining inoyati bilan”
suyukli yori Nafsbonudan bir o‘g‘il ko‘ribdi. Ziynati piroyayi shohiy edi, Lijjai anvori
ilohoy edi. Demak, Fuodda A. Navoiyning “Farhod va Shirin” dostonidagi Farhodda
bo‘lgani   kabi   ilohiy   nurlar   jamuljam.Tug‘ilganidanoq   bu   uning   yuzidan,   butun
savlatidan barq urib turadi. So‘ng Fuod “yetti qiroatni yetti yoshida” yod olib, “har na
ilohi   yu   riyoziy”   bo‘lsa,   uni   to‘la   o‘zlashtirib,   “gulshani   ma’no   aro   go‘zal   sarvdek”
bo‘ldi.   Ilmda   mahorat   kasb   etdi,   barcha   mushkullar   qarshisida   hal   edi.   Jabhasida
savlati   shohiy   ayon,   Tab’ida   asrori   ilohiy   ayon.   Fuod   zohiran,   avom   xalq   nigohida
shohdek,   biroq   botinida   ilohiy   sirlar   nihon.   U   iloh   ishqiga   tashna.   Bu   dardga   biror
qizni   ko‘rib   mubtalo   bo‘lmadi,   unga   bu   hukmi   azaldan!   Xullas,   Fuod   ilm-u   hunar
o‘rganib, barkamol yigit bo‘lib yetishdi. Otasi Aql nuri diydasiga tilsimlar majmuasi
bo‘lgan ulug‘ bino – Badan qal’asini, onasi esa ishqi majoz yo‘sinidagi Iskandarning
obi hayot qidirishi haqida bitilgan Doniyolning asarini hadya etadi. 6
 Kitobda obi hayot
haqida “kimki uning qatrasidan ichsa, o‘lgan bo‘lsa, toza jon topadi, u buloqning suvi
jon suvidek pok bo‘lib, ajal zahrini daf qilgani taryok - davo”, deb yozilgan edi. Bu
so‘zlar   Fuod   botinidagi   pinhoniy   sirlarini   alangalatib   yuboradi   va   hushi   uchib,
“ko‘ngli aro ishq o‘ti chekti xurush”: Ikki qanot anga yo‘q-u par dog‘i, Toshda o‘t-u
ichida   axgar   dog‘i.   Shahzodaning   ahvolini   ko‘rib   barchaning   oromi   iztirob
bo‘ldi.Uning   dardiga   turli   davolar,   choralar   ko‘rishdi.   Pariyxonga   ham,
g‘aroyimxonga   ham,   tib   ahliga   ham   ko‘rsatishdi,   biroq   biror   kishi   dardini   anglay
olmadi,   Nega   ?   Chunki   pariyxon   u   duoxon,   tabiblarning   muolajalari,   dunyoviy,
mahdud aqllari ilohiy ishqqa chora bo‘lolmaydi. 
Bilmadi bir kimsaki bu mojaro, 
Ermas avoriz, erur o‘zga balo. 
Ta’kidlanayotgan o‘zga balo bu – ishq! 
Fuod ishqqa mubtalo dardmand. 
Endi  u o‘zi mushtoq manzilga yetmaguncha halovat  topmaydi. Endi  maqsadiga
qadar   yo‘l   bosib,   sabot   bilan   talabiga   yetishishi   kerak.   Fuod   kitobni   qo‘lidan
qo‘ymaydi, biroq unda chashmaning makoni aniq ko‘rsatilmagan, faqat unga ishoralar
bor, xolos. Unga ko‘ra obi hayot – qaynab chiquvchi chashma zulmat aro. Bu zulmat
qandaydir   qorong‘ulik,   mavhumlik   bo‘lmay,   tasavvufiy   ma’noda,   oshiq   chekishi
kerak bo‘lgan qaro qayg‘u, mashaqqatli mehnat, degani. Kimda ana shunday zulmatga
bardosh   bo‘lsa,   u   obi   hayotga   erishadi.Shahzoda   bu   ramzdan   ogoh   bo‘lgach,   dard-u
6
  Xorazmda o’zbek adabiyoti. Abdullaev V. Nishotiy lirikasi//O’zbekiston va adabiyoti.1960. 6-son.  g‘amning ham voqifi bo‘lib qoldi. Nishotiy mazkur bobning Ollohga munojat qismida
shunday deydi : 
Yo rab, etib ishq ila holim xarob, 
Shavq ila sol jonima yuz iztirob. 
Ishqingaro jonim etib andalib, 
Shavq guli bo‘yidin etgil nasib. 
Bu   satrlar   Fuod   botinida   kechayotgan   ruhiy   kechinmalarni   ancha   tiniq   aks
ettiradi. U endi  qaro qayg‘uga sabot  qilgani taslim, balki  unga mushtoq. Shahzodasi
ahvolida   boxabar   Nazar   huzuriga   kiradi   va   dil   rozini   tinglab,   yordam   bergani   ahd
qiladi. Obraz maqomida tasvirlanayotgan Nazar – inson nazari, ruhi, hissining badiiy
ifodasidir.   Bundan   buyog‘iga   Fuod   nazaran   sayr-u   sayohat   qilib,   manan   to‘lishib,
dunyo  qaydlarodan   qutilib,   poklanadi,   o‘zini   nafsoniy   istaklaridan   xalos   qilib  borish
barobarida   ma’rifat   manzillarini   bosib   otadi.   Nazar   shahzodaga   orzusini
ushaltirmoqqa so‘z berib, yo‘lga otlanadi.U dastlab Ofiyat mamlakatidagi salomatlik
shahriga   boradi.U   yerda   Nomusshoh   bilan   uchrashadi.   Shohdan   obi   hayot   haqida
so‘raganda   shoh   hikoyati   tamsiliy   aytib,   obi   hayot   haqidagi   gaplar   rivoyat,   aslida
kinoyat ekanligini aytadi : 
Balki erur elga bu so‘zdin murod, 
Obi hayo-u adab, ey xushnihod. 
Obi hayo yozdi chu ahli qalam, 
Sahv ila “to” oxiriga bo‘ldi zam. 
Agar   kishi   hayo   no‘shidan   boqiylik   suvini   ichsa,   unga   foniylik   yetishmaydi,
elning   obi   hayo   haqidagi   so‘zlari,   asli,   obi   hayo   to‘g‘risidadir.   Kimki   hayoli   bo‘lsa,
matlabi unga ro‘baro‘ bo‘ladi. Nazar bu so‘zlardan tasalliy topmagach, suv tilab o‘tga
hamnishin holda yo‘lida davom etadi. 
Demak,   haqiqiy   oshiq   ofiyatni   –   hayoli,   odobli,   o‘zini   malomatlardan   salomat
tutishni odat qilmaydi. Aksincha, yori uchun yalinib-yolvorishga, tuproq bo‘lishga da
tayyor   bo‘ladi. 7
  Haq   yo‘liga   kirgan   solik,   avvalo,   nomus-u   orni   tark   etishi,   o‘zini
taslim qilishi, yoridan kelajak barcha sinovlarga bo‘yin sunmog‘i lozim :
Tark etibon or ila nomusini, 
Istagay ishq eli zamin bo‘sini. 
Nomus huzuridan chiqqan 
Nazar yo‘l yurib bir diyori orastaga – 
Shuhrat   shahri   podshosi   Faxr   dargohiga   boradi.   Undan   ham   obi   hayot   haqida
so‘raydi. Faxr “sen so‘rayotgan narsa siym-u zardur, qalam ahli “mol-u joh” yozaman
7
  Haqqulov I. G’azal gulshani. – T. : Fan, 1991.  deb,   “mo   vu   choh”   (suv-u   buloq)   yozib   qo‘yishgan,   yozuvchilar   “mol”   so‘zidagi
“lom”ni   tushirib   xatoga   yo‘l   qo‘ygan,   shu   sabab   odamlar   boylik   ma’nosidagi   “mol”
so‘zini “mo”, ya’ni suv deb o‘qishadi. Kimdaki zar yo‘q bo‘lsa, uning joni ham yo‘q,
agar kishida siym-u zar bo‘lsa, barcha maqsadlari ushaladi”, deb nasihat qiladi. Nazar
uning   ham   so‘zlarini   bekor   bilib,   tashna   dil-u   hasta   jon   bilan   yana   talab   vodiysiga
qadam qo‘ydi. 
Demak, haqiqiy oshiq maqsadi yodida butun dunyoviy lazzatlarni unitishi kerak.
Na   mol-u   joh,   na   shuhrat,   na   faxr,   na   siym-u   zar   zarracha   qiziqtirmasligi   lozim.
Bularga   bo‘lagan   har   qanday   intilishlardan   solik   ko‘nglini   supirib   tozalamog‘i,   pok
tutmog‘i   kerak.   Boylik,   mansab   havasi   dunyoga   bandilik   belgisi   ham   suratga   bandi,
mohiyatdan   bexabar   avom   xalqqa   xos   bo‘lgan   xislatlardir.   So‘ng   Nazarning   yo‘li
purshukuh   bir   tog‘dagi   savmaa   –   xristianlar   ibodatxonasiga   tushadi.   Purviqor   tog‘
ustiga   amallab,   tirmashib   chiqqach,   nihoyatda   muhtasham   ibodatxonani   ko‘radi   va
uning ichida shayx Zarqni uchratadi. Savmaa tarxi Nazarni nihoyatda hayratga soladi,
ammo   “bo‘riyosi”dan   “bo‘yi   riyo”   anqib   turardi.   Zarqning   shom-u   sahar   peshasi
bid’at   –   noma’qulchilik   bo‘lsa-da,   tilidan   sunnat   tushmaydi.   Umrini   go‘shanishin
bo‘lib ibodatxonada o‘tkazgan o‘zi g‘ul-u shaytonlarga rahbar, na ilmi, na amali bor.
Nazar   Zarqdan   ham   obi   hayot   haqida   so‘raydi.   Shayx   “ko‘zlaring   obi   hayot
chashmasidir,   ikki   ko‘zing   uchgani   ikki   qanot,   ahli   qalam   “chashm”   so‘zini   yozgan
mahal   xatoga   yo‘l   qo‘yib,   bu   so‘z   oxiriga   “a”   qo‘shib   yozib   yuborgan,   nodon
bo‘lmasang   “sahv   -   xato”   so‘ziga   boq,   unda   ham   “a”   harfi   bor,   chashmayi   hayvon
kinoyat   bo‘lib,   u   nadomat   ashkidir,   bilgil,   ashki   riyo   –   bu   kimyo,   chunki   kishi   ko‘z
yoshi orqasidan mol-u joh topadi”, deb javob beradi. Nazar shayxning oldidan sangdil
holda   chiqib   ketadi.   Ya’ni,   oshiq   riyo   –   ikkiyuzlamachilikdan   yiroq   bo‘lmog‘i,
o‘zidagi   riyo   bilan   bog‘liq   qusurlardan   qutilmog‘i   shart.   “Zarq”   so‘zining   ma’nosi
ham   hiyla,   nayrang   degani.So‘zi   boshqa,   amali   boshqa,   yanayam   aniqrog‘i,   faqat
suratga   bandi,   ma’nidan   xabarsiz   kishi   hech   qachon   ulug‘   maqsadga   yeta   olmaydi.
Chin   oshiqning   so‘zi-yu   atvori,   ilmi-yu   amali   bir   bo‘ladi.   Haq   jamoliga   talabgor
uchun eng katta to‘siqlardan biri tamadir. Solik yolg‘iz yorining jamoliga niyozmand
bo‘lsagina   maqsadi   yuz   ochadi.   Bundan   boshqa   har   qanday   niyozmandlik   –   o‘zi
uchun   to‘siq.   Bordi-yu,   dunyo   ne’matlaridan   zarracha   bo‘lsin,   ilinji   bo‘lsa,   orzusi
ushalmaydi. 8
  Nazarning   u   yerdan   sangdil   holda   chiqib   ketishi   –   oshiqning   (Fuod)
riyodan,   tamadan   xalos   topib,   suratga   bandilikdan   bir   qadar   qutilib,   ma’ni   sari   yana
bir   qadam   tashlaganini   bildiradi.   Zarq   savmaasidan   chiqqan   Nazar   tushkin   bir
kayfiyatda yo‘lida davom etadi. Holi behad aftoda, manzil esa yiroq. Yiroqligi mayli,
8
  Valixo’jayev B. O’zbek epik poeziyasi tarixidan. – T. : Fan, 1974.  qaydaligi   ham   noma’lum.   Shundan   jonida   o‘t,   diydasida   suv;   tog‘-u   vodiy,   dasht-u
sahro   kezadi.   Rohat   harom-u   mehnat   halol   edi.   Nogoh   yo‘lidan   besha   –   o‘rmon
chiqdi,   vaxshatini   ta’riflashga   til   ojiz.   Barglaridagi   shabnam   ilon   zahri,turli-tuman
vaxshiy hayvonlar behisob, xorining nishi palang tirnog‘i; nara sher mo‘r-u malahdek,
har   birining   savlatidan   ins-u   jins   titraydi.   Keksa   chinorlari   chiriganidan   kavaklari
g‘ordek,   shoxlari   o‘rni   tuynukdek   bo‘lib,   firoq   shomidek   qorong‘u.U   yerga   ilon-u
chayonlar   in   qurgan   bo‘lib,   pashshasidan   fil,   tulkisidan   sher   hurkib   ketadi.   Xor-u
xasning ko‘pligidan na yurib, na uchib o‘tib bo‘ladi. Nahrlari yilondek, undagi suv –
ilon zahri. Moboda shamol adashib kirib qolsa, qaytib chiqmog‘i mahol !Lekin Nazar
behad hayiqqan bo‘lsa-da, tavakkul qilib, bulbul gulistonga kirgandek beshaga kirdi.
Nazar   u   yerdagi   mashaqqatlarni   ko‘rgach,   umidsizlikka   tushdi   va   tinmay   Allohga
iltijolar qilardi. Bu tunni shunday qiyinchiliklar, uqubatlar tahlikasida o‘tkazdi. 9
  Kun
yorishdi,   iltijolari   qabul   bo‘lib,   g‘oyibdan   qulog‘iga   shunday   so‘zlar   chalindi   :
Dediki   :   -   Ey   ushshoq   elida   benavo,   Kimki   fano   bahrida   g‘avvos   emas,   Durri   baqo
topmog‘iga   xos   emas.   Shomi   firoq   ichra   kim   ermas   najand,   Subhi   visol   o‘lmog‘usi
sarbaland.   Mujdani   eshitib   behad   suyungach,   hotifadan   bu   qanday   vodiy   ekanini
so‘radi.   Hotif   :   Dediki   :   -   Bu   dashti   aloyiq   erur,   Changali   purxori   avoyiq   erur.
Shundan   so‘ng   Nazar   shodmonlik   bilan   yo‘lida   davom   etdi.   Dostondagi   ushbu
dahshatli   changalzor   –   insonni   dunyoga   bog‘lab   turuvchi,   uni   ruhi   mutlaqqa   tomon
harakat   qilishiga  to‘sqinlik  qiluvchi   qaydlar   ramzidir.Tunning  qoraligi   hajrga,   ilon-u
chayon, qo‘rqinchli maxluqlar – insondagi nafs qutqulari ramzi. Ularning changalidan
omon  qolish  g‘oyatda  mushkul.Ulardan  bo‘lgan  qo‘rquvni,  bandilik  zanjirlarini  uzib
tashlash   mardligi   har   qanday   kishida   bo‘lavermaydi.   Buning   uchun   buyuk   himmat
kerak.   Bu   dunyoga   bo‘lgan   bo‘glanishlarni,   aloqalarni   uza   olish   fazilatiga   ega
bo‘lishgina   yuksak   muddao   garovi   bo‘lishi   mumkin.   Nazarning   (Fuod)   qo‘rqinchli
beshadan   o‘tishi   –   dunyoga   bo‘lgan   har   qanday   rag‘batini,   hoy-u   havasini
yengganidan   dalolat.   Demak,   uning   yanada   poklandi,   idroki   kengayib,   ruhiyati
yengilashdi. Changalzor g‘oyat mushkul bo‘lgan sinovlarning majoziy ramzi hamdir.
Bunday   mushkul   vaziyatda   birdan-bir   suyanch   –   sabr.   Sinovlardan   sal   hayiqqan
tolibga g‘oyibdan ovoz kelib, madad berdi. Bu – yor har qachon oshiqlarga madadkor
ekanligiga   va   mahbubiga   ishoralar   qilib,   uni   o‘ziga   chorlovchi   ekanligiga,   ozgina
mehribonlik   ko‘rsatib,   mashaqqatlarga   toblovchi   ekanligiga   ishoradir.   Oshiq   bunday
mujdadan boxabar bo‘lgach, o‘zida har qanday sinovga bardosh sezadi. Chunki oshiq
shunday   paytlarda   bo‘ston   shamol   shiddatini   tortmaguncha,   etagi   to‘la   gul
9
  Rasulov X. O’zbek epik she’riyatida xalqchillik. – T. : 1973. bo‘lmasligini, la’l qattiq tosh ichra qolmaguncha quyshdek tovlanuvchi bo‘lmasligini
chuqurroq anglab yetadi. Ruhiyatida salobat, tamkinlik paydo bo‘ladi.
3.Poetik ifodada ijodkor mahorati
Adabiy   asar   barkamolligini   belgilovchi   asosiy   mezonlardan   biri   uning   badiiy
jihatdan qay darajda yetuk ekanligidir. Adab ilmida badiiyatni tekshirish har  qachon
muhim   sanalgan   va   bu   ish   maxsus   fan   sifatida   o‘rganilgan   ham.   “Husn-u   Dil”
Nishotiyning ijodkorlik mahoratiga xolisona baho berish, shuningdek, XVIII asr epik
she’riyati   xususida   ba’zi   xulosalarni   aytishga   imkon   beruvchi   boy   adabiy   manbadir.
Mavjud   tadqiqotlarda   dostonning   poetik   xususiyatlari   borasida   qisman   bo‘lsada,
mulohazalar, tahlillar bor.
 Ammo, birgina, asarning sal kam 15 ming misra ekanligini yodga olsak, hali bu
ishlar   yetarli   emasligi   ma’lum   bo‘ladi.   “Husn-u   Dil”   badiiyati   ancha   mukammal.
Dostonnavis   mazmun  ifodasi  mobaynida  o‘quvchini   rom  etuvchi   poetik  kashfiyotlar
qilgan.   Shoir   har   bobda   ifodalanajak   mazmunga   mos   ma’naviy,   lafziy   san’atlarni
qo‘llaydi.   Ularni   qo‘llash   jarayonida   mantiqiy   dalillashga   katta   e’tibor   qaratadi.
Masalan, dastlabki, kirish boblarga sinchiklab qaralsa, asosiy she’riy san’at  tazod va
tanosib   ekani   ma’lum   bo‘ladi.   Chunki   muallif   aytmoqchi   bo‘lgan   fikrini   o‘xshash
narsaga zid qo‘yib taqqoslash,  yoki qator sifatlarini keltirish orqali tezroq, kuchliroq
yetkazish imkoniga ega bo‘ladi. 10
 
Hamd, nat, madh bitilgan boblarda qo‘llangan tazod, boshqa boblardagi tazotdan
taqqoslashga   asos   bo‘layotgan   narsaning   rad   etilmasligini,   pastga   urilmasligi,   bilaks
undan   fikr   qaratilgan   narsaning   yorqinroq   ifodalash   uchun   vosita   sifatida
foydalanilishi bilan farqlanadi. 
Hotami tayki erur dilpazir, Bordur aning matbahidin bir asir.(19-b) 
Kirish boblarida shoh sahovati borasida so‘zlab Nishotiy mazkur baytni keltiradi:
Elga   mashhur   sahovatpesha   Hotamtoyni   tariflayotgan   shohining   oshxonasidagi   bir
xizmatkor ekanligini aytish bilan shohning naqadar sahovat sohibi ekanini ifodalashga
urinadi.   Madhlar   bitilgan   qismlarda   tanosub   ko‘p   uchrashiga   sabab,   bu   san’at
so‘zlovchiga   mulohazalarini   keng,   atroflicha   va   banafsil   sharhlashga   imkon   beradi:
Tanosubda   ko‘pincha   uyadosh   so‘zlar   qo‘llangani   bois   madh   bitish   uchun   eng
munosib   san’at   turi   hisoblanadi.   Chungi   hamd,   nat,   shohlar   va   alohida   olingan
shaxslar   ta’rif-u   tavsifiga   bag‘ishlangan   boblarda   qahramon   vasf   etiladi,   sifatlari
sanaladi. Shundan tanosub madhbob san’at deyiladi. Har bob o‘zgasini takrorlamaydi.
Nasriy boshlanmadan she’riy tugallanmagacha bo‘lakcha sifatlarga ega. 
10
  Hojiahmedov A. Husni ta’lil san’ati. – T. : Yangi asr avlodi, 2008.  Tong   vat   un   manzaralari   tasviriga   bag‘ishlangan   peysajlarini   jamlab,   alohida
tadqiq manbai sifatida o‘rganish lozim. Chunki bir asarda bir narsaning salkam 30 xil
ifodasi   kamdan   kam   uchraydigan   badiiy   hodisadir.   Dostonning   bu   jihatini   o‘rganish
Nishotiy mahorati sirlarini ochishda, yosh qalamkashlarga saboq berishda qo‘l kelishi
mumkin. Xulosa
Muhammadniyoz   Nishotiy   adabiyotimiz   hayotiy   lirik   asarlar,   “Husn-u   Dil”   va
“Qushlar   munozarasi”   kabi   asarlar   muallifi   sifatida   tanilgan   xassos   ijodkordir.
Shoirning serqirra ijodi o’zigacha bo’lgan o’zbek adabiyoti , umuman sharq adabiyoti
ilg’or ananalari bilan uzviy xolda kamolga yetadi. Sharqda “Xush va Ishq” , “Qissai
Xush va Ishq” nomlari bilan ko’pgina asarlar mavjud bo’lib, ular qadimiy Xush-u Dil
afsonasi   asosida   yaratilgan   XVIII   asr   shoiri   Nishotiy   xam   bu   ananaviy   syujetga
murojat   qilib,   “Xush-u   Dil”   dostonini   yozdi.   Bu   asarni   yaratishda   u   o’zigacha
yaratilgan   shu   sujetdagi   asarlardan,   ayniqsa,   Fattohi   va   Mushfiqiylarning   fors-tojik
tilida   yozgan   qissalaridan   ilxomlangan.   Olima   M.Qosimovaning   takidlashicha,
Nishotiy   dostonini   shu   xildagi   boshqa   dostonlardan   ko’p   jixatlari   bilan   farqlanadi.
Jumladan, Fattohiy dostonida Nishotiy “Husn-u Dil”lidan uchrovchi Murshidi Ilxom ,
qayiqchi,   Faxr,Bulbul   va   Boz   kabi   obrizlar   uchramaydi.   Shuningdek   ,   Fattohiy
dostonlarida   Gul   va   Daf,   Nahl   va   Nay,   Binafsha   va   Chang   ,   Kosai   ohin   va   Nargis
munozalari   bo’lib  o’tganligi  haqidagi   ma’lumot  berilgan  bo’lsa   ,  Nishotiy  dostonida
munozaralarning   to’lig’   bayoni   berilgan.   Nishotiy   “Xamsa”   yozganmi   yo’qmi-bu
hozircha bizga noma’lum. Biroq unda shunday niyat bo’lgani aniq. Va “Husn-u Dil”ni
xamsanavistlar Ganjaviy, Dehlaviy, Jomiy va Navoiylar “Xamsa”sining ilk dostoniga
javob tariqasida bitgani xam xaqiqat. Balki yillar o’tib qolgan dostonlari xam topilib
qolar.   Ammo   Nishotiyning   saloflari   yoniga   xomis   -   beshinchi   bo’lib   qo’shilmoqqa
ahd   qilganining   o’ziyoq,   istedodidan,   shoirlik   maxoratidan,   saloxiyatidan   darak
beradi.   “Husn-u   Dil”   xamsa   yozish   ananasi   talablariga   to’la   mos   keladi.   Shu   bois
“Husn-u Dil”ni “Xamsa”-langanga javoban yozilgan doston, deb atadik.
Dostonning   kompazitsion   tuzilishi   ham   diqqatga   molik.   Har   bir   bop   sajda
bitilgan   nasriy   parchalarga,   sheriy   muqddima   o’rnidagi   tong   ta’siriga,   voqealarning
batafsil   bayoniga,   tugallanma   o’rnidagi   (tong)   Olloga   iltijo   va   haqiyga   murojat
qisimlariga   bo’linadi.   Shuningdek,   dostonda   “Chang”,   “Daf”,   “Nay”,   “Nag’ma”
xikoyatlari   Hamda   “Boz   va   Bulbul”,   “Daf   vaGul”,   “Nay   va   Nahl”,   “Kosai   Chin   va
Nargis”, “Binafsha va Chang” singari masallar kabi turli fikr ifodalash shakllarini bir
maqsadga izchil ifodalash shakillari bir maqsadga izchil biriktirish –ulkan mahoratni
talab qiladi. Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Xorazmda   o’zbek   adabiyoti.   Abdullaev   V.   Nishotiy   lirikasi//O’zbekiston
va adabiyoti.1960. 6-son. 
2. Adizova  I.  O’zbekiston   mumtoz  adabiyoti   tarixi.  –T,2006.  Ayyomiy.  O’t
chaqnagan satrlar.-T1983 
3. Bayoniy.Tavorixi Xorazm.O’z SSR .T.A Sharqshunoslik instituti. 
4. Valixo’jayev B. O’zbek epik poeziyasi tarixidan. – T. : Fan, 1974. 
5. Hayitmetov A. Alisher Navoiyning ijodiy metodi masalalari. –T., 1963. 
6. Haqqulov I. G’azal gulshani. – T. : Fan, 1991. 
7. Hojiahmedov A. Husni ta’lil san’ati. – T. : Yangi asr avlodi, 2008. 
8. Homidov H. Qirq besh alloma hikoyati. – T.: Fan, 1995. 
9. Jo’rayev Y. Komyob hayoti va ijodiy merosi manbalari tadqiqi. Fil., fan.,
nom., dis… _ T. : 2012. 
10. Komilov N. Tasavvuf. – T. : Movaraunnahr-O’zbekiston, 2009. 
11. Karimov B. Adabiyotshunoslik metodologiyasi. – T. : Muharir, 2011.
12. Qayumov A. Qo’qon adabiy muhiti. – T. : 1961. 
13. Qosimova M. Muhammadniyoz Nishotiy. – T. Fan, 1975. 
14. Qosimov B. va boshqalar. Adabiyot. 10-sinf uchun darslik. – T., 2004. 
15. Quronov D., Mamajonov Z., Sheraliyeva M. Adabiyotshunoslik lug’ati. –
T. : Akademnashr, 2010. 
16. Rasulov X. O’zbek epik she’riyatida xalqchillik. – T. : 1973.
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Didaktik o’yinlar texnologiyasi va uning adabiy ta’limdagi o’rni
  • Ona tili o‘qitishda fanlararo integratsiyani amalga oshirish metodikasi kurs ishi
  • Аbdullа Оripоv she’riyаtidа vаtаnpаrvаrlik vа millаtpаrvаrlik g‘оyаsining bаdiiy tаlqini
  • Ulug’bek Hamdam asarlari tahlili
  • A.Navoiyning Layli va Majnun dostonining gʻoyaviy - badiiy xususiyatlari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский