Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 52.4KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 10 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

O'lkamiz tarixi to'g'risidagi dastlabki ma'lumotlar

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH  ....................................................................................................................2
I   BOB.   O'LKAMIZ   TARIXI   TO'G'RISIDAGI   DASTLABKI
MA'LUMOTLAR....................................................................................................5
1.1   O’lkamiz tarixi to’g’risidagi dastlabki ma’lumotlar ......................................5
1.2   O’rta   asrlar   davri   arab   va   mahalliy   mualliflarining   asarlari,   ularda
o’lkamizga oid ma’lumotlar ......................................................................... ........9
II BOB. TURKIY O'ZBEK TILIDAGI TARIXIY MANBAALAR VA ARXIV
MANBAALARNING   O'LKAMIZ   TARIXINI   O'RGANISHDAGI
AHAMIYATI.........................................................................................................18
2.1  Turkiy o’zbek tilidagi tarixiy manbaalar. XIV–XVII asrlarda yaratilgan 
manbalar va ularning tahlillari .................................................................................18
2.2  Arxiv manbaalarining o’lkamiz tarixini o’rganishdagi ahamiyati ...............22
XULOSA ...............................................................................................................28
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................29
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
,
- deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Arxeologlar   qazishma   usuli   bilan   ish   ko`radilar.   Ayniqsa   yozuvlar   paydo
bo`lmasdan   burungi   davr   tarixini   arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   buyumlar
to`ldiradi,   arxeologiya   qazishmasining   natijalari   matbuotda   keng   yoritib   boriladi.
Katta   qurilishlardao`tkaziladigan   er   qazish   ishlarida   arxeologiya   buyumlariga
ehtiyot   bo`lish   yuzasidan   ilmiy   tushuntirishlar   o`tkaziladi.   Arxeologiya   fani   hali
boshqa   fanlarga   qaraganda   yosh   bo`lishiga   karamasdan,   dunyoda   katta   e`tibor
qozongan   va   hammani   qiziqtirgan   fandir.   Tarixchilikning   katta   yutuqlaridan   biri
arxeologiyaga   katta   e`tibor   berganligi   bilan   belgilanadi.   Jamiyat   tarixi   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivoji   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish   munosabatlarining
turli   davrda   o`zgarib   borishidan   iborat   ekanligi   fanda   e`tirof   etilgach,   tarixni
ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarga   ajratib   davrlash   masalasi   kun   tartibiga   qo`yildi.
Tarixchilikda   butun   insonyyat   tarixi   quyidagi   davrlarga   bo`lib   o`rganiladi:   1.
Ibtidoiy jamoa tuzumi davri. 2. quldorlik davri. 3. Feodalizm davri. 4. Kapitalizm
davri.  Hozirgi  fanning aniqlashiga   ko`ra, kishilik  jamiya-ti  tarixi  bir  million yilga
yaqinlasha   boradi.   SHu   uzoq   davrning   oxirg`i   ming   yillaridangina   sinfiy   jamiyat,
ya`ni quldorlik jamiyati vujudga kelgan bo`lib, unga qadar o`tgan davrlar ibtidoiy
jamoa   davrini,   ya`ni   sinf   paydo   bo`lgunga   qadar   o`tgan   davrni   o`z   ichiga   oladi.
O`zbekistonda tarix fani rivoj topgunga qadar, birinchidan, tarixni ishlab chiqarish
usullariga   qarab   davrlashtirish   yo`q   edi.   O`zbekistonda,   umuman   O`rta   Osiyoda
ibtidoiy   jamoa   davri   bo`lganligiga   shubha   bilan   qaralgan   edi.   Ikkinchidan,   O`rta
Osiyoga   aholi   eron   va   Shimoliy   Hindiston   tomondan   ko`chib   kelgan,   deb   taxmin
qilinar edi. quldorlik davri ham go`yo bo`lmagan, eng qadimgi zamonlardan tortib,
so`nggi Buxoro amirlari yamonigacha O`rta Osiyo xalqlarining hayotida o`zgarish
bo`lmagan,   deb   uqtirilar   edi.   Bundan   tashqari   jamoat   o`lkashunosligiga   mustaqil
ravishda   tanga   pullarni   o`rganuvchi   mutaxassislar   —   numizmatlar,   muhrlarni
o`rganuvchilar   sfragistlar,   tamg`a   (gerb)larni   o`rganuvchilar   —   geraldistlar,   tosh,
metall,   sopol   va   yog`ochdagi   yozuvlarni   o`rganadigan   olimlar-epigrafistlar,   eski
asbob-uskunalar   va   qurol-aslaha   hamda   shu   kabi   narsalarni   to`plovchilar   ham
uyushadi.   Maktab   o`lkashunosligi   esa   maktablarda   tarih   inson   va   jamiyat   fani
o`qituvchilarining   bevosita   rahbarligida   tashkil   qilinadi.   Maktab
3 o`lkashunosligining   a`zolari   V-X   (XI)   sinflarning   eng   intizomli   va   a`lochi
o`quvchilaridan   tuzilib,   ular   o`lka   materiallarini   to`rt   guruhga   bo`lingan   holda
to`playdilar.   To`plangan   arxeologik,   etnografik,   toponimik   va   arxiv   hujjatlari
maktab   o`lkashunoslik   va   tarix   muzeylarida   namoyish   qilinadi.   Maktab
o`lkashunosligi   ta`lim-tarbiyani   turmush,   ishlab   chiqarish,   yangi   jamiyat   qurish
tajribasi   bilan   uzviy   bog`liq   holda   o`rganadi.   O`qitish   jarayonida   o`lka
materiallaridan o`rinli foydalanish o`quvchilarning o`z o`lkasi tarixini bilib olishga,
chuqur bilim olishga, mustaqil ijod qilishga bo`lgan qiziqishini orttiradi va kelgusi
hayot yo`lini tanlab olishga yordam beradi.
Kurs   ishi   maqsadi:   Avesto   va   qadimgi   manbalarda   o'lkamizning   nomlari
o’rgatishda   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   pedagogik   asoslarini   ishlab
chiqish.
Kurs ishi obyekti:  Avesto va qadimgi manbalarda o'lkamizning nomlari
Kurs   ishi   predmeti:   Avesto   va   qadimgi   manbalarda   o'lkamizning   nomlari
o’rgatishda pedagogik texnologiyalardan foydalanish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
4 I BOB. O'LKAMIZ TARIXI TO'G'RISIDAGI DASTLABKI
MA'LUMOTLAR  
1.1   O’lkamiz tarixi to’g’risidagi dastlabki ma’lumotlar
Ilk   yozma   manbalar.   Markaziy   Osiyoning   eng   qadimgi   xalqlari   o’z
tarixini   yozma   ravishda   yoritmaganlar   (shu   davrlarga   oid   mahalliy   yozma
manbalar   topilmagan   yoki   ular   zamonamizgacha   saqlanib   qolmagan).
Hududimizga   tegishli   ilk   yozma   manbalar   -   «Avesto»,   ahamoniylar   davri
mixsimon   yozuvlari   va   qadimgi   dunyo   (Yunon-Rim)   davriga   taalluqli   manbalar
yurtimizdan tashqarida tuzilgandir. Ular Qadimgi Sharq va dunyo tarixida birinchi
bo’lib,   o’lkamizdagi   xalqlarning   nomlarini,   alohida   joylar,   tog’lar,   daryolar   va
ko’llarning   nomlarini,   afsonaviy   qahramonlar   va   podsholarning   nomlarini,
yurtimiz   xalqlarining   turmushi,   dini,   madaniyati,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
tuzumi to’g’risidagi ma’lumotlarni o’z ichiga oladi.
Ahamoniylar   davri   mixsimon   yozuvlari.   Miloddan   avvalgi   559   yilda   Erondagi
ahamoniylar sulolasining yirik davlatga podsho Kir II asos soladi. Kir II, Kambiz,
Doro   I,   Kserks   kabi   fors   podsholari   Qadimgi   Sharqdagi   juda   ko’p   mamlakatlar
ustidan   o’z   hokimiyatini   o’rnatishni   rejalashtirganlar.   Miloddan   avvalgi   545-540
yillarda   ahamoniylar   markaziy   Osiyoning   Parfiya,   Marg’iyona,   Baqtriya   va
Sug’diyona   viloyatlarini   bo’ysundirganlar.   Sak-massagetlarga   qarshi   Kir   IIning
yurishlari miloddan avvalgi 530 yilda muvaffaqiyatsiz yakunlangan. Saklarni Doro
I davrida (miloddan avvalgi 522-486 yillar) ahamoniylar sulolasi Hind vodiysidan
O’rta   Yer   dengiziga   qadar   bo’lgan   keng   hududda   o’z   hukmronligini   o’rnatgan.
Ahamoniylar   davlati   tarixda   birinchi   yirik   dunyo   davlati   deb   hisoblangan.   Bu
davlat ko’p sonli viloyatlar, shaharlar  va xalqlarni  birlashtirdi. Markaziy Osiyoda
ahamoniylar   ikki   yuz   yil   davomida   hukmronlik   qilganlar   (miloddan   avvalgi   330
yilgacha).   Ahamoniylar   davri   mixsimon   yozuvlarida   Markaziy   Osiyo   xalqlari   va
viloyatlari to’g’risida turli xil ma’lumotlar bor. Bu yozuvlar miloddan avvalgi VI-
IV asrlarga oid bo’lib, Behistun va Naqshi Rustam qoyatoshlarida, Suza, Persepon
5 va   Hamadon   shaharlarida   topib   tekshirilgan.   Shular   jumlasidan   eng   muhimi
Behistun   yozuvlari   bo’lib,   Doro   I   davrida   Karmanshoh   va   Hamadon   shahri
o’rtasidagi   yo’lda   baland   qoyatoshlarda   yozilgan   (Midiya   o’lkasi).   Behistun
yozuvlari   qadimgi   fors,   elam   va   akkad   tillarida   bitilgan.   Doro   I   bunday   xabar
qiladi:   «Axuramazda   irodasi   bilan   quyidagi   davlatlarni   qo’limga   kiritib,   ularning
podshosi bo’ldim: Fors, Elam, Bobil, Ossuriya, Arabiston, Misr, Midiya, Moniya,
Lidiya, Armaniston, Kappadokiya, Parfiya, Drang’iyona, Ar’yo, Xorazm, Baqtriya,
So’g’diyona, Gandaraxa, Saka, Sattagadiya, Araxoziya, Maka hammasi bo’lib 23ta
davlat.
...Men   Bobilda   bo’lganimda   quyidagi   davlatlar   mendan   ajralib   chiqib   ketganlar:
Fors, Elam, Midiya, Ossuriya, Misr, Parfiya, Marg’iyona, Sattagadiya, Saka».
Shoh   Doro   ayturki:   «Marg’iyona   nomli   davlat   mendan   ajralib   chiqib   ketdi.
Marg’iyonalik   Frada   ismli   bir   odam   o’zini   viloyatning   hokimi   deb   e’lon   qildi.
Keyin   men,   Baqtriya   Satrapi,   bo’ysunuvchi   odamim   fors   dadarshishni   chaqirib,
unga   gapirdim:   «menga   bo’ysunmaganlarni,   top-mor   qilish   kerak».   Dadarshish
qo’shinlari   bilan   otlanib,   marg’iyonaliklar   bilan   jang   qildi.   Axuramazda   menga
yordam   ko’rsatdi.   Axumarazda   irodasi   bilan   mening   qo’shinlarim
qo’zg’olonchilarni   butunlay   mag’lubiyatga   uchratdi.   Bu   jang   asiyadiy   oyning   23
kunida   sodir   bo’ldi.   Shundan   so’ng   davlat   mening   qo’limga   kirdi.   Mana   men
Baqtriyada nimalarni qildim».
...Podsho   Doro   xabar   qiladi:   «Bundan   so’ng   men   saklarga   qarshi   sak   yurtiga
bostirib kirdim, ularning o’zlari cho’qqi qalpoq kiyib yuradilar. Men daryoga yetib
keldim,   daryoda   kemalardan   ko’prik   qilib,   saklarni   tor-mor   qildim.   Ularning
sardori   Skunxa   ismli   odamni   tutib,   mening   huzurimga   keltirdilar.   Men   o’z
xohishim bilan saklar yurtiga yangi boshliq tayin qildim. Shundan so’ng mamlakat
mening   qo’l   ostimga   o’tdi».   Shoh   Doro   ayturki:   «Bu   saklar   Axuramazdani
qadrlaganlar,   men   Axuramazdani   ulug’layman.   Axuramazda   irodasi   va   xohishim
bilan men ularni tinchitib qo’ydim».
6 Hamadon   yozuvlarida   Doro   I   bunday   xabar   qiladi:   «Men   Doro,   ulug’   shoh,
shahanshoh,  davlatlar  podshosi, Vishtasp  o’g’li, «Ahamoniy» Shoh Doro ayturki:
«Mana   huzurimda   bo’lgan   podsholik,   Sug’diyonaning   narigi   yog’idagi   saklar
yurtidan   Efiopiyagacha,   Hindistondan   Midiyagacha   -   bu   podsholikni   menga
Axuramazda   xudolar   o’rtasidagi   ulug’   xudo,   tortiq   qilgan».   Behistun   yozuvlarida
Doro birinchi bo’lib Ahamoniylar davlatining g’arbiy viloyatlarini ko’rsatib bergan
bo’lsa, naqshi Rustam yozuvlarida mamlakatlar ro’yxati Midiya va Elamdan so’ng
sharqiy   viloyatlardan   boshlanadi:   «Men   Doro,   ulug’   podsho,   shahanshoh,   ko’p
qabilali   mamlakatlarning   podshosi,   keng   sayxon   yerlarning   podshosi,   Vishtasp
o’g’li, Ahamoniy, fors, forsning o’g’li, ariylar urug’idan kelib chiqqan ariy».
Shoh   Doro   ayturki:   «Fors   viloyatlardan   tashqari   quyidagi   mamlakatlarni   men
bo’ysundirganman,   menga   hiroj   to’lovchi   bo’lgan,   mening   so’zimni   ijro   etgan,
mening   qonunimga   asoslanib   rivojlanayotgan   Midiya,   Elam,   Parfiya,   Ar’yo,
Baqtriya, So’g’diyona Xorazm... Saka Naumavarka, Saka Tigraxauda... dengizidan
narigi yerdagi saklar».
Qadimgi   yunon   tarixshunoslari.   Yunon-fors   urushlari   boshlanishi   bilan   miloddan
avvalgi   VI-IV   asrlar   siyosiy   voqealarida   ishtirok   etgan   Markaziy   Osiyo
xalqlarining   tarixi   qadimgi   yunon   tarixshunoslarining   asarlarida   yoritilgan.   Bu
borada Markaziy Osiyo xalqlari to’g’risida qisqa bo’lsa-da, juda aniq ma’lumotlar
beruvchi   Gerodotning   «tarix»   kitobi   qismlari,   ayniqsa,   qimmatlidir.   Qadimgi
davrlardan   boshlab   bu   kitob   dunyoda   eng   mashhur   tarixiy   asarlardan   biri   bo’lib
hisoblangan.   Uning   muallifi   Gerodot   «tarixning   otasi»   deb   nom   olgan.   Gerodot
miloddan   avvalgi   484-yilda   Kichik   Osiyodagi   Gelikarnas   shahrida   tug’ilgan
(miloddan   avvalgi   431-425   yillar   o’rtasida   vafot   etgan).   U   10   yil   davomida
ko’pgina   joylarni   bosib   olgan.   Gerodotni   Old   Osiyo,   Bobil,   Eron   va   «dunyo
chegaralarida»   joylashgan   xalqlar   va   davlatlar   tarixi   ham   ancha   qiziqtirgan.
Qadimgi   yunonlarning   fikrlariga   ko’ra,   Markaziy   Osiyo   va   Hindiston   o’lkalari
inson yashagan dunyoning sharqiy chegaralari bo’lgan Gerodot markaziy Osiyoda
hech   qachon   bo’lmagan   va   bu   hudud   haqida   o’z   eshitgan   hikoyalari,   surishtirib
7 bilganlari asosida yozgan gerodot «tarix» kitobini miloddan avvalgi 455-445 yillar,
davomida yozgan. Bu muhim asarida Gerodot Baqtriya, Baqtra, baqtriyaliklarni 13
marta,   so’g’dlarni   2   marta,   xorazmliklarni   3   marta,   saklarni   11   marta,
massagetlarni   19   marta   tilga   olib,   ularning   moddiy   madaniyati,   urf-odatlari,
turmush   tarzi   va   diniy   e’tiqodi,   Markaziy   Osiyodagi   Aks   daryosining   suvlaridan
foydalanishi   haqida   va   boshqa   ayrim   ma’lumotlaridan   iborat.   Gerodot   markaziy
Osiyoda   xalqlar   joylashuvidagi   nafaqat   aniq,   balki   umumiy   chegaralardan   ham
bexabar   bo’lgan.   tarixchi   massagetlarning   xududiy   joylashuvi   haqida   bunday
yozadi:   «Ular   Sharqda,   quyosh   chiqish   yo’nalishida,   Araks   daryosining   narigi
yog’ida joylashganlar Araks daryosi Matiyona tog’laridan boshlab oqadi».Gerodot
ma’lumotlarida   berilgan   «Baqtriya   xalqi»   tushunchasi   ma’lum   bir   etnik   birlikni
birlashtirgan   bo’lishi   mumkin.   «Xalq»   ma’nosining   beruvchi   «etnos»   so’zi
Gerodot «tarix»ida juda ko’p uchraydi va faqat ikki joydagina bu so’z Baqtriyaga
nisbatan   ishlatiladi.   Ushbu   kitobda   keltirilgan   quyidagi   ma’lumotlar
G.A.Stranovskiy tomonidan rus tiliga tarjima qilingan va 1972 yilda chop etilgan
Gerodotning «tarix» asaridan olingan.
Fors va o’zbek tilidagi manbalar. Narshaxiy (899-959 yy.). Narshaxiy (to’liq ismi
Abubakr Muhammad ibn Ja’far ibn Zakariy ibn Hattob ibn Sharik) X asrda o’tgan
buxorolik yirik tarixchilardan biri. Hayoti va ilmiy faoliyatiga oid ma’lumot yo’q.
Yuqorida zikr etib o’tilgan Samoniyning ma’lumotlariga qaraganda, Narshaxiy asli
Buxoroning Narshax (hozirgi Vobkent yonida) qishlog’idan.
Narshaxiy Buxoro va quyi Zarafshon vohasida joylashgan shahar va qishloqlarning
geografik   holati,   aholisining   VII-X   asrlaridagi   ijtimoiy-siyosiy   hayotini   aks
ettirgan   qimmatli   tarixiy   asar   muallifidir.   Asar   «Tarixi   Buxoro»   (Buxoro   tarixi),
«Tarixi   Narshaxiy»   (Narshaxiy   tarixi),   «Tahqiq   ul-viloyat»   (Buxoro)   viloyatini
tahqiq etish) nomlari bilan mashhur bo’lib, 944 yilda yozib tamomlangan.
8 Nizomulmulk   davlatini   idora   qilish   masalalariga   bag’ishlangan   «Siyosatnoma»
(boshqa  nomi «Siyar  al  muluk» - Podsholarning turmushi)  nomli asari  bilan nom
qoldirgan. Asar 1092 yilda yozib tamomlangan.
«Siyosatnoma»   51   bobdan   iborat   bo’lib,   unda   markaziy   davlat   apparatining
tuzilishi va uning moliyaviy hisob-kitob ishlari, qo’shinning tuzilishi, yuqori davlat
mansablari   va   ularga   tayinlash   tartibi,   qabul   marosimlari   va   ularni   tayyorlash
hamda   o’tkazish   tartibi,   mansabdor   faoliyati   ustidan   nazorat   qilish   kabi
umumdavlat masalalari o’rtaga qo’yilgan.
O’rta   Osiyo   tarixi   haqida   ham   muhim   va   qimmatli   ma’lumotlar   bor.   Somoniylar
zamonida   turk   g’ulomlarining   davlatning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   tutgan   o’rni,
Turkiston   xonlari   (Qoraxoniylar)   saroyida   xizmat   qiluvchi   xodimlarning   maishiy
ahvoli, Somoniylar xizmatida bo’lgan amirlarning unvonlari, Xorazmshoh Oltintoj
(1017-1032   yy.)   bilan   Sulton   Mahmud   Faznaviyning   vaziri   Ahmad   ibn   Xasan
o’rtasidagi   yozishmalar   shular   jumlasidandir.   Agarda   bundan   tashqari   karmatlar,
botiniylar   harakati,   Muqanna   qo’zg’oloni   haqida   ham   ayrim   diqqatga   sazovor
ma’lumotlar bor. Alovuddin Otamalik Juvayning Mo’g’uliston, O’rta Osiyo hamda
Eronning   XII   asrdagi   ijtimoiy-siyosiy   tarixidan   hikoya   qiluvchi   «tarixi
jahonkushoy»   nomli   shoh   asari   bilan   shuhrat   topdi.   Asar   1260   yilda   yozib
tamomlangan.
1.2  O’rta asrlar davri arab va mahalliy mualliflarining asarlari, ularda
o’lkamizga oid ma’lumotlar
Milodiy  6-8  asrlarda  O‘rta  Osiyoda   nechta  shaxar   bo’lganligini   aniq  aytish
mushkuldir.   Bu   davr   mualliflarining   asarlarida   O‘rta   Osiyo   ko’plab   shaxarlarga
ega   o’lka   deb   eslatiladi.   1950   yilda   chikgan   V.A.   Lavrov   monografiyasida
arxeologik ma'lumotlarga tayangan xolda 6-8 asrlarda O‘rta Osiyoda 20 taga yakin
yirik  shaxar   mavjudligi  aytib  utiladi.  1961  yilda  V.L.  Voronina   bu  ruyxatni  yana
bir nechta shaxarga kengaytiradi. Ammo, shuni xam  aloxida ta'kidlab utish joizki
bu   mualliflar   tomonidan   arxeologik   nashrlarda   chop   etilgan   barcha   shaxarlar
tugrisida   ma'lumotlar   keltirilmagan.   Masalan,   1954   yilda   G.I   Patsevich   janubiy
9 Qozogistonning o’zida 20 dan ortik shaxarlar mavjudligi ta'kidlab utadi. U 7 asrga
oid   35   shaxar   va   7-9   asrlarga   oid   65   shaxarlar   ruyxatini   keltiradi.
Buxoro   vohasi   Buxoro   amirligining   markaziy   mintaqasi   bo’lib,   o’zok;   vaqtgacha
bu  joyda  arxeologik  tekshirishlar   o’tkazish  mumkin  bo’lmagan.   Ayniqsa,  Buxoro
hukmdorlari,   islom   dini   vakillari   o’lkadagi   yodgorliklarni   qazib   o’rganishni   man
qilganlar.   Dunyo   miqyosida   XVII   —XVIII   asrlardan   boshlab   qadimiy   madaniyat
obidalarini   arxeologik   nuqtai—nazardan   tadqiq   qilish   boshlangan   bo’lsa,   bizning
o’lkamizda bu ishlar faqatgina XX —asrning boshlaridan boshlangan. Shungacha
vohadagi   moddiy   —   ashyoviy   ma’lumotlar   ko’proq   rus   sayyohlari   tomonidan
to’planib,   ilmiy   doiraga   ma’lum   qilingan.   1820   yilda   rus   elchisi   bo’lib   kelgan
Negri   bir   qator   ma’lumotlarni   to’plab,   ularni   tadqiqotchilar   Eversman   va
Meyendorfga bergan. Ularning ishlarida bu ma’lumotlar keltirilgan. Buxoro vohasi
to’g’risidagi   maxsus   dastlabki   arxeologik   ma’lumotni   ingliz   hukumati   agenti
A.Borns   bergan   edi.   Uning   «Xodja   Obon   degan   joy»   nomli   ma’lumoti,   bu   joy
atrofidan   topilgan   tangalar   tasnifi   Uilson   va   Prinseplarning   1839   yilda   Londonda
e’lon   qilingan   ishlarida   keltirilgan.   Bu   ishlar   1831   —   33   yillardagi   «Osiyo
sayoxatlari»   (Buxoro,   Qobul,   Eron,   Hindiston)   ma’lumotlariga   bag’ishlangan   (II
tom,   455   —   473   b).   Buxoro   to’g’risidagi   bir   qator   ma’lumotlarni   naturamest
Leman   va   sharqshunos   Nikolay   Xannikovlar   1840   yilni   tog’   injeneri   Butenev   va
Bogaslavskiylarning   ekspedistiyasida   ishtirok   etib,   ma’lumot   to’plagan   edilar.
Nikolay   Xannikov   1843   yilda   Sankt   —Peterburgda   «Buxoro   xonligining   tavsifi»
nomli   asarini   chiqardi.   1868   yilda   Buxoro   amirligi   Rossiya   tomonidan   istilo
qilingach, bu o’lkani o’rganuvchi, tadqiq qiluvchilar ko’paydi. XIX asrning 90 —
yillari   o’rtalarigacha   arxeologik   nuqtai   nazardan   tadqiqotlar   salmog’i   unchalik
katta   emasdi.   Arxeologik   tadqiqotlarga   biror   joyga   bevosita   qazish   ishlaridan
tashqari ,   kollekstiyachilik,   ashyolarni   yig’ish,   yodgorliklarni   ko’zdan   kechirib
o’rganish,   o’lchov   ishlarini   bajarish   va   ta’mirlash   ishlari   ham   kiradi.   Faqatgina
Uilson   va   Prinstep   hamda   Buxorxudotlar   tangalarini   birinchi   marta   ajrata   olgan
numizmat   olim   Frend   ishlarini   alohida   ko’rsatish   mumkin.   Bu   olim   1840   yilda
buxoroxudotlarning   bir   necha   tangalarini   ilmiy   tahlil   qilib,   matbuotga   chiqish
10 qilgan.  1822  yilda  akademik  Keller   buxorxudotlar  tangalarni   o’rganib,  «Sibirskiy
vestnik»   to’plamida   «Buxorodan   keltirilgan   qadimgi   medallar»   nomli   maqolasini
e’lon   qildi   (Sibirskiy   vestnik   I   kiem   1824   yil   9—18   b.).   Buxorxudotlar   tangasini
o’rganishda   P.   I.Lerx   xam   o’zining   qimmatli   ishini   bag’ishlagan.   Lerxning   «Rus
arxeologiyasi jamiyati» Sharq bo’limining to’plamida e’lon qilgan «Buxorxudotlar
tangalari»   nomli   maqolasi   ilmiy   mulohazalarga   boyligi   bilan   ajralib   turdi   (Rus
arxeologiya   jamiyati   Sharq   bo’limi   ishlari   Sankt-Peterburg   1875   y).
Rus   va   chet   el   olimlari   ishlarida   Buxoro   tangalari   arab   afsonalari   va   rivoyatlari
bilan qo’shib tasvir — langan. V.Tizengao’zenning ishida shunday ma’lumotlarni
ko’rish   mumkin   (V.Tizingao’zen   «Sharqiy   xalifa   tanga lari».   S   —Peterburg,
1873).Bu   muallif   Buxorxudotlarning   tangalarini   arab   xalifaligining   tangalari   deb
sharhlab   xato   qiladi.   Yoki   Ermitajdagi   numizmatika   bo’limida   Fren   tomonidan
«Afrosiyob urug’idan bo’lgan turk hoqonlari tangalari» deb guruxlashtiriladi. Turk
hoqonlarining   hech   qachon   Afrosiyob   urug’idan   bo’lmaganligi   tushunilmagan.
XIX   asrning   oxirlarida   xarbiy   topograf   N.F.Sitnyakovskiy   Buxoroga   kelib,   bir
qator   suratga   olish   ishlarini   bajardi.   U   Buxoro   vohasida   bevosita   arxeologik
ko’zatuvlar   olib   borgan   birinchi   tadqiqotchi   edi.   Bu   tadqiqotchi   arxeolog   va
tarixchi   bo’lmay,   harbiy   injener   bo’lgan.   U   joylarni   xaritalash   jarayonida   butun
voha bo’ylab  uchraydigan  obidalarga  xam  qiziqqan.  Vohadagi   qishloqlar, ariqlar,
tepaliklar   tarixiy   arxitektura   yodgorliklari   —   masjid,   Madrasa,   xonakoh,
namozgoh,   sardobalarning   xaritaga   tushirib   borgan.   Kampirak   devori   xaritaga
to’g’ri   kiritilgan.   Buxoro   voxasini   ilk   o’rta   asrlarda   o’rab   turgan,   uni   atrofdagi
ko’chmanchilardan   himoya   qilgan   devorni   birinchi   marta   topografik   kartalarga
tushirgan. Sitnyakovskiy ko’rgan va tekshirishlar olib borgan vaqtda devor albatta
dastlabki   ko’rinishda   emasdi.   Ayrim   joylarda   80   sm   dan   1   m   va   1,20   sm   cha
bo’lgan   o’zun   tepalik   holida   edi.   Buni   xaritaga   to’g’ri   belgilash   olimdan   katta
bilim   va   mahorat   talab   qilardi.   Kampir   devorning   xaritaga   tushirilishi   katta
axamiyatga   ega.bo’lib,   devor   Buxoro   vohasining   ilk   o’rta   asrdagi   chegarasini
belgilashda   muxim   o’rin   tutgan.   Devor   Hazora   qishlog’idan   boshlanib,   butun
Buxoro   vohasini   Gijduvon   cho’l   qismidan   Vobkent ,   Shofirkon,   Romitan,
11 Jondor,   Buxoro   rayoni ,   Kogon   va   Qiziltepagacha   borgan.   Devor   milodiy   IV   —V
asrlarda   barpo   qilingan.   Bu   davrda   butun   Evroosiyo   hududida   xalklarning   buyuk
ko’chish   davri   bo’lgan.   Yakkatut   qishlog’i   Kampirakning   eng   chekka   chegarasi
hisoblangan.   Kampirak   devorining   shaklini   ot   taqasiga   qiyoslaydilar.   Yaxyo
G’ulomov,   Xalilullo   Muxammadov,   A.Muxammadjonovlar   bu   devorni
o’rganganlar.   Bu   devor   Buxoroning   22   ta   rustakidan   15   tasini   o’z   ichiga   olgan
(Rustak — tuman).Ayniqsa, devor qurilgan devordagi sug’orilgan erlar chegarasini
aniqlash   nihoyat   qimmatli   edi.   Sitnyakovskiy   bir   qator   shaharchalar,   qadimgi
mudofaa   inshootlarini   ko’rib   chikdi.   Uning   alohida   xizmati   voha   irrigastiya
tizimining   to’la   tasvirlanishida   bo’lgan.   Hisobot   1896   yilda   Rossiya   Fanlar
Akademiyasiga   yuborilgan   edi.Buxoro   tarixi   va   arxeologiyasini   o’rganishda   B.
V.Bartold taxriri ostida N.S.Likoshin tomonidan tarjima qilingan M.Narshaxiyning
«Buxoro   tarixi»   asari   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   kitobdagi   izoxlardan   birida
V.V.Bartold   ilmiy   adabiyotlarda   birinchi   marta   Varaxshani   tilga   olib,   uning
joylashgan o’rnini ko’rsatishga harakat qilgan. Bartoldning «Turkiston mo’g’ullar
istylosi   davrida»   asarida   Buxoro   va   uning   atrofini   ta’riflashga   katta   e’tibor
bergan.XX   asr   boshlarida   N.N.Veselovskiy,   V.L.Vyatkin,   V.V.Bartold   va
boshqalar   tomonidan   Samarqandda   o’tkazilgan   arxeologik   qazishlar   jarayonida
ancha   ashyoviy   dalillar,   eng   muximi   O’rta   Osiyo   sharoiti   uchun   arxeologik
tekshirishlar   uslubiyotining   o’ziga   xos   tomonlari   ao’g’risida   dastlabki   tajribalar
to’plana   boshlandi.   V.L.Vyatkingacha   arxeologiya   sohasida   unchalik   Katta   ishlar
qilinmagan.   1911   —   12   yillarda   Vyatkin   Afrosiyobni   o’rgangan.   Biroq   hali
arxeologik   tekshirishlar   uslubiyoti   ishlab   chiqilmagan   edi.   Rasmiy   jihatdan
arxeologik davrlashtirish qilinmagan edi. Shunday bo’lsada, Afrosiyob va Ko’xna
Marvdagi   qazishmalar   arxeologiyaning   xususan ,   O’rta   Osiyosting   arxeologiyasini
fan   bo’lib   ravnaq   topishida   shart   —sharoitlar   yaratdi.XX   asrning   boshlarida
Buxoro vohasida xam dastlabki arxeologik qazishmalar amalga oshirilgan. 1913—
15   yillarda   tarixchi   sharqshunos   ma’lumotiga   ega   bo’lgan   L.A.Zimin   tomonidan
o’tkazilgan   tekshirishlar   ilmiy   —   uslubiy   jihatdan   ancha   tayyorgarlik   asosida
yuqori   ilmiy   mulohazalarga   boyligi   bilan   ajralib   turdi   (Rus   arxeologiya   jamiyati
12 Shark   bo’limi   ishlari   Sankt-Peterburg   1875   y).   Rus   va   chet   el   olimlari   ishlarida
Buxoro   tangalari   arab   afsonalari   va   rivoyatlari   bilan   qo’shib   tasvir   —   langan.
V.Tizengao’zenning   ishida   shunday   ma’lumotlarni   ko’rish   mumkin
(V.Tizingao’zen   «Sharqiy   xalifa   tanga lari».   S   —Peterburg,   1873).Bu   muallif
Buxorxudotlarning   tangalarini   arab   xalifaligining   tangalari   deb   sharhlab   xato
qiladi.   Yoki   Ermitajdagi   numizmatika   bo’limida   Fren   tomonidan   «Afrosiyob
urug’idan   bo’lgan   turk   hoqonlari   tangalari»   deb   guruxlashtiriladi.   Turk
hoqonlarining   hech   qachon   Afrosiyob   urug’idan   bo’lmaganligi   tushunilmagan.
XIX   asrning   oxirlarida   xarbiy   topograf   N.F.Sitnyakovskiy   Buxoroga   kelib,   bir
qator   suratga   olish   ishlarini   bajardi.   U   Buxoro   vohasida   bevosita   arxeologik
ko’zatuvlar   olib   borgan   birinchi   tadqiqotchi   edi.   Bu   tadqiqotchi   arxeolog   va
tarixchi   bo’lmay,   xarbiy   injener   bo’lgan.   U   joylarni   xaritalash   jarayonida   butun
voha bo’ylab  uchraydigan  obidalarga  ham  qiziqqan.  Vohadagi   qishloqlar, ariqlar,
tepaliklar   tarixiy   arxitektura   yodgorliklari   —   masjid,   Madrasa,   xonakoh,
namozgoh,   sardobalarning   xaritaga   tushirib   borgan.   Kampirak   devori   xaritaga
to’g’ri   kiritilgai.   Buxoro   vohasini   ilk   o’rta   asrlarda   o’rab   turgap,   uii   atrofdagi
ko’chmanchilardan   himoya   qilgan   devorni   birinchi   marta   topografik   kartalarga
tushirgan. Sitnyakovskiy ko’rgan va tekshirishlar olib borgan vaqtda devor albatta
dastlabki   ko’rinishda   emasdi.   Ayrim   joylarda   80   sm   dan   1   m   va   1,20   sm   cha
bo’lgan   o’zun   tepalik   holida   edi.   Buni   xaritaga   to’g’ri   belgilash   olimdan   katta
bilim   va   mahorat   talab   qilardi.   Kampir   devorning   xaritaga   tushirilishi   katta
ahamiyatga   ega.   bo’lib,   devor   Buxoro   vohasining   ilk   o’rta   asrdagi   chegarasini
belgilashda   muxim   o’rin   tutgan.   Devor   Hazora   qishlog’idan   boshlanib,   butun
Buxoro   vohasini   Gijduvon   cho’l   qismidan   Vobkent,   Shofirkon,   Romitan,   Jondor,
Buxoro rayoni, Kogon va Qiziltepagacha borgan. Devor milodiy IV — V asrlarda
barpo qilingan. Bu davrda butun Evroosiyo hududida xalklarning buyuk ko’chish
davri   bo’lgan.   Yakkatut   qishlog’i   Kampirakning   eng   chekka   chegarasi
hisoblangan.   Kampirak   devorining   shaklini   ot   taqasiga   qiyoslaydilar.   Yaxyo
G’ulomov,   Xalilullo   Muxammadov,   A.   Muxammadjonovlar   bu   devorni
o’rganganlar.   Bu   devor   Buxoroning   22   ta   rustakidan   15   tasini   o’z   ichiga   olgan
13 (Rustak   —   tuman).   Ayniqsa,   devor   qurilgan   devordagi   sug’orilgan   erlar
chegarasini   aniqlash   nihoyat   qimmatli   edi.   Sitnyakovskiy   bir   qator   shaharchalar,
qadimgi   mudofaa   inshootlarini   ko’rib   chiqdi.   Uning   alohida   xizmati   voha
irrigastiya   tizimining   to’la   tasvirlanishida   bo’lgan.   Hisobot   1896   yilda   Rossiya
Fanlar Akademiyasiga yuborilgan edi.Buxoro tarixi va arxeologiyasini o’rganishda
B.   V.Bartold   tahriri   ostida   N.S.Likoshin   tomonidan   tarjima   qilingan
M.Narshaxiyning   «Buxoro   tarixi»   asari   katta   ahamiyatga   ega.   Bu   kitobdagi
izohlardan birida V.V.Bartold ilmiy adabiyotlarda birinchi marta Varaxshani tilga
olib, uning joylashgan o’rnini ko’rsatishga harakat qilgan. Bartoldning «Turkiston
mo’g’ullar   istilosi   davrida»   asarida   Buxoro   va   uning   atrofini   ta’riflashga   katta
e’tibor bergan. XX asr boshlarida N.N.Veselovskiy, V.L.Vyatkin, V.V.Bartold va
boshqalar   tomonidan   Samarqandda   o’tkazilgan   arxeologik   qazishlar   jarayonida
ancha   ashyoviy   dalillar,   eng   muximi   O’rta   Osiyo   sharoiti   uchun   arxeologik
tekshirishlar   uslubiyotining   o’ziga   xos   tomonlari   ao’g’risida   dastlabki   tajribalar
to’plana   boshlandi.   V.L.Vyatkingacha   arxeologiya   sohasida   unchalik   katta   ishlar
qilinmagan.   1911   —   12   yillarda   Vyatkin   Afrosiyobni   o’rgangan.   Biroq   hali
arxeologik   tekshirishlar   uslubiyoti   ishlab   chiqilmagan   edi.   Rasmiy   jihatdan
arxeologik davrlashtirish qilinmagan edi. Shunday bo’lsada, Afrosiyob va Ko’xna
Marvdagi   qazishmalar   arxeologiyaning   xususan,   O’rta   Osiyoning   arxeologiyasini
fan   bo’lib   ravnaq   topishida   shart   —sharoitlar   yaratdi.XX   asrning   boshlarida
Buxoro vohasida xam dastlabki arxeologik qazishmalar amalga oshirilgan. 1913—
15   yillarda   tarixchi   sharqshunos   ma’lumotiga   ega   bo’lgan   L.A.Zimin   tomonidan
o’tkazilgan   tekshirishlar   ilmiy   —   uslubiy   jixatdan   ancha   tayyorgarlik   asosida
yuqori saviyada amalga oshirilgan. Birok uning ishlarida xam taxminchilik pala —
partishlik, ishning aniq maqsad   va vazifalarini belgilamasdan , dala ishlari texnikasi
bilan notanish holdagi faoliyat ko’rinib turardi. Tarixiy o‘lkashunoslik fanining fan
sifatida  shakllanishi   va   rivojlanishi.   Avesto   va   qadimgi   manbalarda   o‘lkamizning
nomlari. Arab manbalarida o‘lkamiz haqidagi ma’lumotlar va ularning ahamityai.
IX-XII   asrlarda   o‘lkadagi   siyosiy   va   iqtisodiy   hayot.   Amir   Temur   va   temuriylar
davrida   o‘lkamiz.   SHayboniylar   davrida   o‘lkadagi   ijtimoiyiqtisodiy   jarayonlar.
14 Xonliklar   davri   o‘lkashunosligi.Tarixiy   o‘lkashunoslikning   tarix   fani   tizimida
tutgan   o‘rni.   Tarixiy   o‘lkashunoslik   fanining   tadqiqot   ob’ektlari,   Turkistonda
dastlabki   ilmiy   jamiyatlarning   tashkil   etilishi,   Tarixiy   o‘lkashunoslik   fanining
rivojlanishida ilmiy jamiyatlarning o‘rni. Rossiyasiya imperiyasining o‘lkamizdagi
mustamlakachilik   siyosati   va   o‘lkani   o‘rganish   masalasi.   Evropa   tadqiqotchilari
tomonidan   o‘lkamizning   o‘rganilishi.   O‘zbekiston   Respublikasining   mustaqillik
yillarida   Vatanimiz   tarixini   o‘rganishga   bo‘lgan   e’tibor.   O‘zbekistonning   tarixiy
geografik o‘rni va tabiiy iqlim sharoitlari O‘lkamizning tarixiy-madaniy viloyatlari
Baqtriya,   Maarg‘iyona,   Sug‘diyona,   Xorazm,   Ustrushona,   CHoch,   Farg‘onaning
geografik o‘rni. Antik davrida o‘lkamizning qadimgi davr  tarixiy geografik o‘rni.
Kushonlar   davri   tarixiy   geografiyasi.   Ilk   o‘rta   asrlar   davrida   o‘lkamiz   tarixiy
geografiyasi.   IX-XIII   asrlar   tarixiy   geografiyasi.   Amir   Temur,   temuriylar   va
shayboniylar   davri   tarixiy   geografiyasi.   Xiva,   Qo‘qon   xonliklari   va   Buxoro
amirligining   geografik   o‘rni.   O‘zbekiston   Respublikasining   ma’muriy-hududiy
bo‘linishi va relefi. Iqlim sharoitlari. Suv resurslari. Tabiiy o‘simliklar qatlami va
hayvonot   olamining   o‘ziga   xosligi.   Tabiiy   iqlim   sharoitlari   va   landshaftlar   tipi.
Arxeologik va me’moriy yodgorliklarning o‘lkashunoslikda tutgan o‘rni O‘lkamiz
tarixini   o‘rganishda   arxeologiya   fanining   tutgan   o‘rni   va   ahamiyati.   Modidiy
manbalar   va   tabiiy   manbalar.   Tosh   davri   xususiyatlari.   Tosh   xo‘jaligi   va   moddiy
madaniyati.   Tarixiy-madaniy   jarayonlar.   Ishlab   chiqaruvchi   xo‘jalik   shakllariga
(dehkonchilik,   chorvachilik,   hunarmandchilik)   o‘tish   va   ularning   keyingi
taraqqiyoti.   Bronza   va   temir   davrlari   xususiyatlari.   O‘troq   dehkonchilik   va
ko‘chmanchi   qabilalarning   tarqalishi.   Ularning   xo‘jaligi   va   moddiy   madaniyati.
O‘lkamizda   Antik   davri   me’morchiligi   va   san’ati,   ilk  o‘rta   asrlar   davri   shaharlari
va   me’moriy   obidalari.   O‘zbekistonning   XI-XIII   asr   boshlarime’moriy
yodgorliklari   va   me’morchiligi.   O‘zbekistonning   Amir   Temur,   Temuriylar   va
SHayboniylar   davri   memorchiligi   asrlar   davri   me’morchiligi.   Buxoro,   Xiva   va
Qo‘qon   xonligi   me’morchiligi.   Mustaqillik   davrida   O‘zbekistonda   olib   borilgan
arxeologik tadqiqot ishlari va ularning asosiy natijalari. O‘zbekiston Respublikasi
Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   2009   yilda   qabul   qilingan
15 "Arxeologiya   merosi   ob’ektlarini   muhofaza   qilish   va   ulardan   foydalanish
to‘g‘risida"gi   qonunining   o‘lka   tarixini   o‘rganishdagi   o‘rni.   Paleontropologik   va
etnografik   ma’lumotlarning   o‘lka   tarixini   o‘rganishdagi   ahamiyati
O‘lkashunoslikni   o‘rganishda   paleontropologik   ma’lumotlarning   o‘rni.
Antropologiya   va   etnologiya   fanining   tadqiqot   obe’ktlari.   O‘zbekistonning
qadimgi   odam   tarqalgan   hudud   ekanligi   (Teshiktosh,   Samarqand   topilmalari).
O‘zbekiston   hududida   zamonaviy   odamlarning   paydo   bo‘lishi   va   voha   bo‘ylab
tarqalishi.   Qadimda   o‘lkamizda   majud   bo‘lgan   irqlar,   mongoloid   irqining
o‘lkamizga   kirib   kelishi.   O‘lkamiz   qadimgi   aholisining   antropologik   shakllari   va
tipi.   Toshkent   vohasining   qadimgi   aholisi.   Kushon   Baqtriya   aholisi ,   Zarafshon
vohasi aholisi, Farg‘ona vodiysining qadimgi aholisi. O‘lkamizdagi etnik guruhlar.
(So‘g‘dlar,   baqtriyaliklar,   xorazmliklar,   sak   va   massagetlar)   Antik   davri
migratsiyalari   va   etnik   jarayonlari.   O‘rta   asrlarda   turkiy   tilli   xalqlarning   kirib
kelishi   masalalari   va   uning   bosqichlari.   Buxoro,   Xiva   va   Qo‘qon   xonliklarining
etnik   tarkibi.   O‘lkamiz   etnografiyasining   o‘rganilishi.   Dastlabki   etnografik
ma’lumotlar.   Qadimgi   va   o‘rta   asrlarda   yaratilgan   manbalarda   etnografik
ma’lumotlar.   Rossiya   va   Evropa   tadqiqodchilari   tomonidan   o‘lkamiz
etnografiyasining   o‘rganilishi.   Qadimgi   diniy   tasavvurlar,   urf-odat   va   irimlar.
Tarixiy   o‘lkashunoslikni   o‘rganishda   yozma   va   arxiv   manbalarning   tutgan   o‘rni
YOzma   manbalarning   ahamiyati   va   ularning   turlari.   O‘lkamiz   tarixi   to‘g‘risidagi
dastlabki   ma’lumotlar:   «Avesto»,   qadimgi   fors   manbalari,   yunon-rim
mualliflarining   asarlari.   Xitoy   manbalari.   Qadimgi   yozuv   yodgorliklari   so‘g‘d,
baqtriya   va   xorazm   yozuvlari.  O‘rta   asrlar   davri   arab   va   mahalliy  mualliflarining
asarlari,   ularda   o‘lkashunoslikga   oid   ma’lumotlar.   Turkiy   o‘zbek   tilidagi   tarixiy
manbalar.   XIV-XVII   asrlarda   yaratilgan   manbalar   va   ularning   tahlillari.   Arxiv
manbalarining   o‘lka   tarixini   o‘rganishdagi   ahamiyati.   Arxivshunoslik   to‘g‘risida
umumiy   ma’lumotlar.   Qadimgi   va   o‘rta   asrlar   davri   arxivlari.   Arxiv   hujjatlarini
hisobga   olish ,   saqlash   va   ulardan   foydalanish   to‘g‘risida   umumiy   ma’lumotlar.
Tarixiy jarayonlarni yoritishda va o‘lkashunoslikni o‘rganishda arxiv hujjatlarining
o‘rni.   Mustaqillik   davrida   arxiv   hujjatlarining   o‘rganilishi.   O‘zbekistonning
16 mustaqilligi   davrida   arxiv   ishlari   tizimi.   2010   yil   “O‘zbekiston   Respublikasi
arxivlar   ishi   to‘g‘risidagi”   qonunning   o‘lka   tarixini   o‘rganishdagi   ahamiyati.
Toponimik   manbalarning   o‘lka   tarixini   o‘rganishdagi   ahamiyati   Toponimika
tushunchasi   va   uning   maqsadi.   Geografik   joy   nomlarini   o‘rganishda
toponimikaning o‘rni. Toponimikaning fan sifatida shakllanishi. Toponimikaga oid
asosiy   ilmiy   terminlar   mazmuni.   Toponimikaning   2   qismga:   mikro   va   makro
toponimlarga bo‘linishi. Ularning farqli xususiyatlari. O‘zbekiston toponimikasiga
oid   atamalarning   yozma   manbalarda   qayd   etilishi.   O‘zbekistonda   toponimik
tadqiqotlar   tarixi.   Toponimik   ma’lumotlar   to‘plash   uslublari.   Toponimikada
antrotoponimlarning   o‘rni.   Respublika   viloyatlari   joylarining   toponimikasi.
Toponimikaning   xronologik   davrlarga   bo‘lib   o‘rganilishi.   Toponimikaning
bo‘limlari:   gidronimika,   oykonimika,   oronimika,   urbanomika,   etnonimlar,
patronimlar,   xronimlar ,   zoonimlar,   religonimlar,   teonimlar   va   boshqalar.
Muzeylarning   o‘quv-tarbiyaviy   ishlarda   tutgan   o‘rni   Muzeylarning   o‘lkamiz
tarixini   o‘rganishdagi   ahamiyati.   Fan   tizimida   muzeyshunoslik.   O‘zbekiston
Respublikasidagi  muzeylar va ularning o‘lkamiz tarixini o‘rganishdagi  ahamiyati.
Moddiy   va   ma’naviy   merosni   asrash   hamda   targ‘ib   etishda   muzeylarning   o‘rni.
Muzey turlari, ilmiy tadqiqot, madaniy – ma’rifiy ishlar olib boriladigan muzeylar,
faqat   bir   soha   bo‘yicha   ilmiy   –   tadqiqot   ishlarni   olib   boriladigan   muzeylar.
Muzeylarning   o‘quv-tarbiyaviy   ishlarda   tutgan   o‘rni.   Turkistonda   tashkil   etilgan
dastlabki   muzeylar.   Turkistonda   tashkil   etilgan   ilk   muzeylar   faoliyati.
O‘zbekistonda   1917-90   yillarda   tashkil   etilgan   muzeylar   faoliyati.   Mustaqillik
yillarida   O‘zbekistonda   yangi   tashkil   etilgan   muzeylar   va   ularning   faoliyati.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1998   yil   12   yanvarda   qabul   qilingan
«Muzeylar   faoliyatini   tubdan   yaxshilash   va   takomillashtirish   to‘g‘risida»gi
Farmoni. «Muzeylar to‘g‘risida»gi Qonun va qarorlarning qabul qilinishi va uning
ahamiyati.
Bu   tadqiqotchi   qazish   ishlarini   boshlaguncha,   yodgorliklar   to’g’risidagi   tarixiy
yozma   manbalarni   atroflicha   o’rgangan   va   anik   ilmiy   tushunchalar   va
17 tasavvurlarga   ega   bo’lgan.   Shundan   keyingina   u   Buxoro   vohasida   dastlabki
tadqiqotlarni boshlagan. 
II BOB. TURKIY O'ZBEK TILIDAGI TARIXIY MANBAALAR VA ARXIV
MANBAALARNING O'LKAMIZ TARIXINI O'RGANISHDAGI
AHAMIYATI  
2.1  Turkiy o’zbek tilidagi tarixiy manbalar. XIV–XVII asrlarda yaratilgan
manbalar va ularning tahlillari
Yusuf Xos Xojib Bolasog‘uniyning ”Qutadg‘u bilik” (“Saodatga yo‘llovchi
bilim”)   nomli   asari   1069-1079   yillarda   Yozilgan   bu   asar   doston   xarakteridagi
badiiy   asar   bo‘lsa   ham,   unda   davlatni   boshqarishga   oid   qimmatli   fikrlar   bayon
qilingan va Qoraxoniylar davri madaniyatini o‘rganishda muhim manbadir. Undagi
“Idora   odobi”,   “Qudratli   davlat   qonunlari”,   “Podshohlarga   maslahatlar”   kabi
boblar   katta   tarixiy   ahamiyatga   ega.   “Temur   tuzuklari”,   “Tuzukoti   Temuriy”,
“Malfuzoti   Temuriy”   yoki   “Voqeoti   Temuriy”   nomlari   bilan   atalgan   asar   Amir
Temurning   etti   yoshligidan   boshlab   hayot   yo‘li   haqida   hikoya   qiladi.   “Temur
tuzuklari”- muhim tarixiy manba bo‘lib, unda Amir Temur davlatining tuzilishi va
boshqarish   xususiyatlari   bayon   etilgan.   Asar   dastlab   turkiy-o‘zbek   tilida   bitilgan.
Uning   bir   qo‘lYozmasi   YAman   mamlakati   oliy   hukmdori   Ja’far   podshoh
kutubxonasida saqlangan.  “Tavorixi guzida, Nusratnoma” (“Saylanma solnomalar,
G‘alabalar kitobi”) nomli tarixiy asar XVI asrda yaratilgan Yozma obidadir. Ushbu
asar   muallifining   nomi   ishonarli   va   qat’iy   aniqlanmagan.   “Tavorixi   guzida,
Nusratnoma” asari muqaddimasida muallif o‘zini “Ojiz”, “G‘arib”, “Hokisor” deb
ataydi. U Munke qoon nomiga Yozilgan “Tavorixi jahonkushoy”, G‘ozonxonning
qizi   nomiga   bitilgan   “Tavorixi   guzida”   va   Mirzo   Ulug‘bek   nomidan   Yozilgan
“Muntahab ut-tavorixi shohiy” nomli kitoblardan saylab tartib qilish haqida buyruq
olganligi va unda SHayboniyxon tarixini ham qo‘shib bir asar yaratganligi va unga
“Tavorixi   guzida,   Nusratnoma”   deb   nom   qo‘yganligini   ochiq   aytadi.   Ushbu   asar
1502-1505   yillar   orasida   Yozilgan   bo‘lib,   ikki   mustaqil   qismdan   -   “Tavorixi
18 guzida”   va   “Nusratnoma”dan   iborat.   Birinchi   qismda   O‘g‘izxon   va   qadimgi
turklar, CHingizxon hamda uning Mo‘g‘uliston, Dashti qipchoq, Movarounnahr va
Eronda   hukmronlik   qilgan   avlodi   tarixi,   ikkinchi   qismda   esa   SHayboniyxon
tavalludidan   (1451   y.)   to   uning   Movarounnahrni   istilo   qilishigacha   (1500-1505
yy.)   Dashti   qipchoq   hamda   Movarounnahrning   ijtimoiy-siyosiy   ahvoli   bayon
qilingan. “Tavorixi guzida, Nusratnoma”ning ikkinchi qismi zo‘r ilmiy ahamiyatga
ega.   Unda   SHayboniylar   qo‘shinining   tuzilishi ,   uning   etnik   tarkibi,   shuningdek,
ko‘chmanchilarning   Qorako‘l,   Hisor,   CHag‘oniyon,   O‘ratepa   hamda   Xo‘jand
viloyatlarida   qilgan   talon-tarojlari   haqida   muhim   va   qimmatli   ma’lumotlar   bor.
Asarning   yana   bir   qimmatli   tomoni   shundaki,   unda   sodir   bo‘lgan   voqealarning
vaqti   aniq   ko‘rsatilgan.   Bundan   tashqari,   SHayboniyxon   qo‘shinlari   tarafidan
Farg‘ona  viloyatining  bosib  olinishi  faqat   “Tavorixi   guzida, Nusratnoma”  asarida
to‘g‘ri   va   to‘liq   yoritilgan.   “SHayboniynoma”   tarixiy   dostonining   muallifi
Muhammad   Solih   (taxm.   1455-1535   yy.)   bo‘lib,   turkiyzabon   bilkut   qabilasidan
chiqqan.   SHohruh   va   Mirzo   Ulug‘bek   davrida   zo‘r   nufuzga   ega   bo‘lgan   amir
SHohmalikning   nabirasi.   Otasi   amir   Nur   Saidbek   ham   yirik   amirlardan   bo‘lib,
avval Mirzo Ulug‘bek, so‘ngra Sulton Abu Sa’id Mirzo xizmatida bo‘lgan, 1464-
1467 yillari  Xorazmda  hokim  bo‘lgan va  1467 yili   Sulton  Abu Saidning  farmoni
bilan   qatl   etilgan.   Muhammad   Solihning   yoshligi   Hirotda   kechgan   va   o‘sha   erda
o‘qib nash’u   namo topgan , so‘ngra Sulton Husayn, 1494 yildan Samarqandda katta
nufuzgu   ega   bo‘lgan   Temuriy   amirlardan   Darvish   Muhammad   tarxon   va   xoja
Ubaydulla   Ahrorning   o‘g‘li   Muhammad   YAxyo,   1500-1504   yillari   Buxoro   va
CHorjo‘ydagi   noib   bo‘lib,   shundan   keyin   to   vafotiga   qadar,   SHayboniylardan
Muhammad   Sulton   (vaf.   1505   y.)   va   Ubaydullaxonning   kotibi   bo‘lib   xizmat
qilgan.   Muhammad   Solihning   yaratgan   tarixiy   dostoni   “SHayboniynoma”da
Muhammad   SHayboniyxonning   hayoti   va   olib   borgan   urushlari   haqida   she’riy
uslubda   hikoya   qilinadi.   Asar   qahramonning   tug‘ilganidan   boshlab,   to   1505
yilgacha   Dashti   qipchoq,   Movarounnahr   hamda   Xorazmning   ijtimoiy-siyosiy
tarixidan   baxs   yuritadi.   Dostonda   qo‘shinlarning   yovuzliklari,   mehnatkash
xalqning   og‘ir   ahvoli,   Qorako‘l,   Qarshi   va   Huzorda   SHayboniylarga   qarshi
19 ko‘tarilgan   qo‘zg‘olonlar   haqida   ham   qimmatli   ma’lumotlar   uchraydi.   Asar
geografik   va   etnografik   ma’lumotlarga   ham   boydir.   “SHajarayi   tarokima”   va
“SHajarayi turk va mo‘g‘ul” asarlarini yaratgan Abulg‘ozi   Bahodirxon , ham Xiva
xoni (1643-1663 yy.) va tarixchi olim sifatida mashhurdir. U 1603 yil 23 avgustda
Urganchda tug‘ilgan va 1619 yilgacha ana shu shaharda istiqomat qilgan. So‘ngra
inilari   Habash   va   Ilbors   bilan   toju   taxt   uchun   bo‘lgan   kurashda   mag‘lubiyatga
uchrab, Buxoroga  qochib bordi  va  Imomqulixon  (1611-1642  yy.)   saroyida panoh
topdi.   Akasi   Isfandiyor   1623   yili   xon   bo‘lgach,   yana   Xorazmga   qaytib   bordi   va
Urganchga   hokim   etib   tayinlandi.   Lekin   1627   yili   Isfandiyorxonning   o‘zi   bilan
bo‘lgan   kurashda   mag‘lubiyatga   uchradi.   Bu   safar   Abulg‘ozixon   Turkistonga
qochib bordi va qozoq xonlaridan Ishimxon (1598-1628 yy.) huzurida panoh topdi.
Oradan bir yil chamasi vaqt o‘tgach, 1628 yili, yana bir qozoq xoni – Tursunxon
uni   Toshkentga   olib   keldi   va   Abulg‘ozixon   Toshkentda   1630   yilning   oxirigacha
istiqomat   qildi.   Oradan   ko‘p   vaqt   o‘tmay,   Abulg‘ozixon   Xiva   turkmanlarining
taklifi   bilan   yana   Xorazmga   qaytib   bordi,   lekin   oradan   olti   oy   o‘tar   o‘tmas,
Isfandiyorxon   uni   Niso   va   Darunga   bosqinchilik   yurishi   uyushtirganlikda   ayblab
hibsga   oldi   va   Eronga,   shoh   Safi’   I   (1629-1642   yy.)   huzuriga   omonat   tariqasida
berib   yubordi.   Abulg‘ozixon   o‘shanda   Isfahondagi   Taborak   qal’asiga   qamab
qo‘yildi   va   shu   tarzda   Eronda   10   yil   atrofida   kun   kechirdi.   1639   yili   Abulg‘ozi
qamoqdan qochdi va ko‘p mashaqqatlar chekib, 1642 yili ona yurtiga qaytib keldi.
1643   yili,   Isfandiyorxon   vafotidan   bir   yil   o‘tgach,   Orol   o‘zbeklari   uni   xon   qilib
ko‘tardilar.   O‘sha   yili   Abulg‘ozixon   Xivadagi   raqiblari   ustidan   ham   g‘alaba
qozondi   va   Xiva   taxtiga   o‘tirdi.   Abulg‘ozixon   keng   ma’lumotli   bo‘lishi   bilan   bir
qatorda,   feodal   hukmdor   ham   edi.   U   o‘z   faoliyati   bilan   ana   shu   doiralar
manfaatlarini himoya qildi.Abulg‘ozixon 1663 yili toju taxtni o‘g‘li Anusha (1663-
1687  yy.)ga   qoldirib ,  umrining  oxirini   butunlay  ilmiy   ishga   bag‘ishlaydi.   U   1664
yili   vafot   etgan.“SHajarayi   tarokima”   turkman   xalqi   va   Turkmanistonning   o‘rta
asrlardagi tarixini o‘rganishda bosh manba bo‘lib xizmat qiladi. “SHajarayi turk va
mo‘g‘ul”  1664  yili   Yozilgan,  lekin  Abulozixonning  og‘ir  dardga  chalanib  qolishi
va tez orada vafot etishi sababli tamomlanmay qolgan. Asar IX bobining davomi,
20 ya’ni   1644-1663   yillar   voqealari   Anushaxonning   topshirig‘i   bilan   Mahmud   ibn
mulla   Muhammad   Urganjiy   degan   olim   tomonidan   Yozilgan.   Asarning   I-IV
boblari   ham   o‘sha   Mahmud   ibn   Muhammad   Urganjiyning   qalamiga   mansubdir.
“SHajarayi   turk   va   mo‘g‘ul”   asari   qisqacha   muqaddima   va   9   bobdan   iborat.
Muqaddimada   asosan   asarning   Yozilishi   sabablari   haqida   gap   boradi.   I   bobda
Odam   Atodan   to   Mo‘g‘ulxongacha,   II   bobda   Mo‘g‘ulxondan   CHingizxongacha,
III   bobda   CHingizxonning   tug‘ulishidan   to   vafotigacha,   IV   bobda   O‘gaday   qoon
va   uning   Mo‘g‘ulistonda   hukmronlik   qilgan   avlodi ,   V   bobda   CHig‘atoyxon   va
uning   Movarounnahrda   podshohlik   qilgan   vorislari,   VI   bobda   Elxoniylar,   ya’ni
Eronda   hukmronlik   qilgan   CHingiz   avlodi,   VII   bobda   Jo‘jixon   va   uning   Dashti
qipchoqda   podshohlik   qilgan   avlodi,   VIII   bobda   SHayboniyxon   va   uning
Movarounnahr ,   Qozog‘iston,   Sibir   va   Qrimda   hukmronlik   qilgan   farzandlari   va,
nihoyat,   IX   bobda   SHayboniyxonning   1511   yildan   Xorazmda   podshohlik   qilgan
avlodi   bilan   bog‘liq   voqealar   bayon   etilgan.   Asarning   I-VIII   boblarida
umumlashtiruvchi   xarakterga   ega   bo‘lib,   Rashiduddinning   “Jome   ut-tavorix”,
SHarafuddin   Ali   YAzdiyning   “Zafarnoma”   va   shuningdek   yana   o‘n   sakkizta
tarixiy asarlar asosida yaratilgandir. Kitobning IX bobi yangi hisoblanadi va unda
Xorazmning   1512-1663   yillar   orasidagi   ijtimoiy-siyosiy   tarixi   keng   va   atroflicha
bayon   etiladi.   Bundan   tashqari,   asarda   Abulg‘oziy   Bahodirxon   zamonida   obod
bo‘lgan Xorazmdagi Urganch, Vazir, Tirsak, YAngi shahar, Buldumsoz, Bag‘dod,
Kot,   Durun,   Qumkent,   Mizdahkan,   Dorug‘an   ota,   Boqirg‘on,   Xos   minora ,   Ism
Mahmud   Ota,   CHilik   kabi   shaharlar,   Amudaryo   va   daryo   o‘zanining   o‘zgarishi,
xivalik turkmanlarning og‘ir ahvoli, XVI-XVII asrlarda Xiva xonligi bilan Buxoro
o‘rtasidagi   siyosiy   munosabatlar   haqida   ham   qimmatli   ma’lumotlar   uchraydi.
“SHajarayi   Xorazmshohiy”   va   “Xorazm   tarixi”(1910-1918   yy.)   asarlari   muallifi
serqirra   iste’dod   sohibi   Muhammad   YUsuf   ibn   Bobojonbek   Bayoniy   (1858-1923
yy.)dir.   Bayoniyning   naslu   nasabi   Xiva   xonligini   ko‘p   yillar   idora   qilgan
Qo‘ng‘irotlar   sulolasiga   borib   ulanadi.   Otasi   Bobojonbek   Xiva   xoni   Eltuzarxon
(1804-1806 yy.)ga nabira bo‘ladi. Muhammad YUsuf Bayoniy yoshligidan yaxshi
tarbiya topdi, keng ma’lumot oldi. Arab va fors tillarini yaxshi o‘rgandi, adabiyot,
21 tarix, tibb va musiqa ilmlarini egalladi. SHu bilan birga xattotlik ilmini ham yaxshi
o‘rgandi. 
2.2  Arxiv manbalarining o’lkamiz tarixini o’rganishdagi ahamiyati
Markaziy   Osiyoda   arxiv   yozuv   bilan   bir   vaqtda   paydo   bo’lgan.
Arxeologlar  qadimgi Tuproqqal’a harobalaridan Xorazm  shohlarga tegishli  III-IV
asr boshlariga oid qadimgi hujjatlardan iborat arxiv qoldiqlarini topishdi. 1930 yil
boshlarida qadimgi Sug’diyona davlatining mug’ tog’lari harobalaridan Divashtich
arxivi   topildi.   Qazishmalar   natijasida   VIII   asrga   oid   80dan   ortiq   qo’lyozma
hujjatlari   topildi.   Bizga   tarixdan   ma’lumki,   Buxoroda   IX-X   asrlarda   Abu   Ali   ibn
Sino foydalangan arxiv kutubxona bo’lgan. O’rta Osiyoda arxivlar XI-XII asrlarda
Xorazm   davlatida   keyinchalik   Oltin   O’rdada,   temuriylar   ashtarxoniylar   davrida
ham   mavjud   edi.   O’zbekiston   Respublikasi   markaziy   davlat   arxivi   millatimiz,
o’zbek   xalqining   hujjatli   madaniy   yodgorliklari   saqlanadigan   eng  katta   boy  arxiv
xazinasidir. Bu yerda saqlanayotgan eng qadimgi hujjatlar vaqfnomalar bo’lib, ular
XIII-XX asrlarga oiddir.
Kadimgi   davlatlarning   xonliklarining   XIX   asrgacha   bo’lgan   hujjatlar   manbalari
baxtga   qarshi   bizgacha   saqlanmagan.   O’zaro   feodal   urushlari   vayrongarchiliklar
natijasida   yo’q   bo’lib   ketgan.   Qo’qon   va   Xiva   xonlari   arxivlari,   Buxoro
amirligining Qushbegi arxivi saqlanib qolgan. Ularda XIX asrga oid hujjatlarning
bir   qismi   saqlangan   xolos.   Markaziy   Osiyoning   chor   Rossiyasi   bosib   olgandan
keyingi davr arxivlari, ya’ni XIX asrning ikkinchi yarmi va XX asr hujjatlari to’la
saqlangan.
Qo’qon   va   Xiva   xonliklari   tarixi   o’ziga   xosdir.   Chorizm   bu   xonliklarni   bosib
olganidan   keyin   ushbu   arxiv   materiallari   1876   yil   Peterburgga   -   imperator
kutubxonasi olib ketiladi. Bu hujjatlar 30-yilning oxirigacha e’tiboran chetda qolib,
umumiy   ishda   foydalanilmay   keldi.   Keyin   bu   arxivlar   topilib   ularning   Qo’qon,
Xiva   arxivlari   ekanligi   aniqlandi.   Shundan   so’ng   ulardan   keng   foydalanila
boshlandi.
22 Qo’qon   xonlari   arxivi   haqida   tarixchi   Troitskaya   1968   yilda   «Katalog   arxivi
Kokandskix xanov XIX veka» nomli ma’lumotnomasini e’lon qildi. 1982 yilda bu
hujjatlar Leningraddan Toshkentdagi Markaziy davlat arxiviga olib kelingan.
Xiva xonlari arxivini birinchi  bo’lib 1939 yilda tarixchi olim P.P.Ivanov o’rganib
chiqib, bu arxiv to’g’risida xabar beradi.
O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   davlat   arxivida   Qo’qon,   Xiva   xonlari
arxivlari,   Buxoro   amirligining   Qushbegi   arxivi,   Turkiston   general-gubernatorligi,
uning   barcha   tashkilotlari   arxivlari   shuningdek,   O’zbekistonning   oktyabr
to’ntarishidan   keyingi   davr.   Sovet   davri   tashkilotlarining   arxiv   materiallari
saqlangan. Bu arxivda bir milliondan ortiq yig’ma nildlar bor. Bu O’rta Osiyodagi
eng katta boy arxivdir.
Arxiv   hujjatlari   yozma   va   og’zaki   shaklda   bo’lishi   mumkin.   Og’zaki   tarixiy
hujjatlar   har   xil   texnika   vositalari   bilan   yozib   yoki   tasvirlab   olinadi.   Hujjatlar
maxsus   joylari,   ya’ni   arxivlarda   sohalarga   ajratilgan   xronologik   sanalarga
ajratilgan.   Toshkent   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   davlat   arxivi   (O’zR.
MDA)   saqlanayotgan   qimmatbaho   hujjatlarning   soni   va   mohiyati   jihatidan   O’rta
Osiyo   respublikalari   markaziy   davlat   arxivlari   ichida   eng   kattasidir.   Unda   XIX
asrning ikkinchi yarmidan boshlab to hozirgi kunimizgacha bo’lgan juda ko’p sonli
hujjatlar   saqlanmoqda.   Turkiston   general-gubernatorligiga   qarashli.   Hozirgi
O’zbekiston,   Turkmaniston,   Tojikiston,   Qirg’iziston   va   qisman   Qozog’iston
respublikalari   hududidagi   viloyatlar,   uyezdlar,   volostlar,   muassasa   va   korxona
hamda tashkilotlarning tarixiy faoliyatiga doir barcha hujjatlar mana shu markaziy
arxivda mujassamlashtirilgan.
Bu   hujjatlardagi   Turkiston   chor   hukumatining   olib   borgan   mustamlakamachilik
siyosati,   rus   xalqi   bilan   O’rta   Osiyo   shu   jumladan   o’zbek   xalqining   madaniy
aloqalari,   chor   burjua   apparati   va   tashkilotlarning   bekor   qilinishi   haqidagi   xilma-
xil   va   boy   materiallar   O’rta   Osiyo   xalqlari   tarixini   har   tomonlama   chuqur
o’rganishda   bebaho   durdona   bo’lib   xizmat   qiladi.   O’rta   Osiyo   xonliklari,
23 bekliklari, diniy boshqarmalari faoliyatiga doir hujjatlar deyarli yo’q bo’lib ketgan.
Ayrim mavjud materiallar esa o’lkani Rossiyaning bosib olish jarayonidagi harbiy
to’qnashuvlar davrida yo’q qilib yuborilgan.
1917 yilgi oktyabr vohalariga qadar hujjatlar har bir idora va tashkilotning o’zida
saqlangan.   Arxivlar   tarqoq   holda   bo’lib   hujjatlar   bir   joyda   yig’ilmagan,
markazlashmagan   edi.   Oktyabr   to’ntarishidan   keyin   Turkiston   RSFSR   tarkibida
avtonom   respublika   sifatida   faoliyat   ko’rsata   boshladi.   Rossiya   hukumati
chiqargan qonunlar Turkiston uchun ham tegishli edi.
Shuni aytish kerakki, RSFSR hukumati 1918 1 iyunda «Arxiv ishini qayta qurish
va   markazlashtirish   to’g’risida»   dekret   qabul   qilindi.   Bu   dekretga   asosan   barcha
tarqoq arxivlar markazlashdi.
1919   yil   15   noyabrda   Turkiston   Respublikasi   maorif   xalq   komissarligi   qaroriga
binoan   Arxiv   ishlari   Markaziy   Bosh   boshqarmasi   tuzildi   va   V.N.Kucherboyev
boshqarma boshlig’i etib tayinlandi.
Davlat   arxiv   bo’limi   8ta   seksiya   va   4   bo’limdan   iborat   edi.   Bo’limlar
quyidagilardan iborat bo’lgan.
1-bo’lim - ma’muriy-diplomatik (yuridik seksiyalarini birlashtiradi).
2-bo’lim - harbiy seksiya.
3-bo’lim - maorif va iqtisodiyot.
4-bo’lim - tarixiy-inqilobiy, sharq va matbuot seksiyalari.
Davlat   arxiv   jamg’armasiga   faqat   1917   yildan   oldingi   tashkilotlar   arxiv
hujjatlarigagina emas, balki sovet tashkilotlari arxiv hujjatlari ham aytila boshladi.
Tashkilotlarda   hujjatlar   5   yil   saqlanishi   va   keyin   Davlat   arxiviga   topshirishi
belgilari. Bu  qoida 1921 yil  30 sentyabrdan kuchga  kiradi. Joylarda viloyat  arxiv
jamg’armalari   tashkil   qilindi.   Masalan,   1920   yil   martda   Farg’onada,   1920   yil
iyunda   -   Samarqandda,   shu   yil   noyabrida   -   Yettisuvda,   1921   yil   martda   -
24 Zakaspiyda   ana   shunday   arxiv   jamg’armalari   tashkil   etildi.   Ma’lumki   1924   yilda
O’rta   Osiyo   respublikalari   (Turkiston,   Buxoro,   Xorazm   respublikalari)da   milliy
davlati  chegaralanishi   o’tkaziladi.  Natijada  RSFSR tarkibida  O’zbekiston  SSR  va
Turkmaniston   SSR.   Tojikiston   ASSR   (UzSSR   tarkibida),   Qozog’iston   ASSR   va
Qirg’iziston   avtonom   viloyati   tashkil   qilindi.   Buning   natijasida   O’zSSRning   o’z
arxiv tashkilotlari vujudga keldi.
Arxiy   hujjatlari   yangi   tuzilgan   respublikalar   o’rtasida   quyidagi   tartibda
bo’linadigan   bo’ldi.   O’rta   Osiyo   va   ittifoq   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   arxiv
jamg’armalari   O’rta   Osiyo   Markaziy   arxivida   -   Toshkentda   saqlanadigan   bo’ldi.
Har   bir   respublikalarga   oid   arxiv   jamg’armalari   shu   respublikalarga   beriladigan
bo’ldi.   Turkiston   Respublikasining   yagona   davlat   arxivi   jamg’armasi   shu   tarzda
bo’lindi.
1924 yilda 28 dekabrda maxsus qaror bilan O’zSSR M.I.K. huzurida arxiv ishlari
markaziy   boshqarmasi   tashkil   qilindi.   O’zbekiston   hududida   tashkil   qilingan
barcha   arxivlar,   masalan,   Farg’ona,   Toshkent,   Samarqand,   Buxoro,   Xorazm   va
boshqa   viloyatlarida   vujudga   kelgan   arxiv   jamg’armalari   O’zSSR   arxivi   ishlari
markaziy boshqarmasiga topshirildi.
Shuningdek  O’rta   Osiyo   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   arxiv  jamg’armalari   ham   O’rta
Osiyo   markaziy   arxivi   tuzilmaganligi   uchun   O’zbekiston   arxiv   boshqarmasiga
topshirlid. Chunki bu O’rta Osiyo arxiv jamg’armalari Toshkentda vujudga kelgan
edi.   Shunday   qilib,   O’zSSR   arxivida   faqat   respublika   tarixiga   oid   hujjatlargina
emas, balki butun O’rta Osiyo tarixiga doir materiallar saqlana boshladi.
Viloyatlarda   ham   viloyat   arxiv   byurolari   tashkil   etildi.   1925   yilda   Farg’ona,
Samarqand, Toshkent, Zarafshon viloyat arxiv byurolari, 1926 yilda esa Xorazm,
Qashqadaryo, Surxondaryo viloyatlari arxiv byurolari ochildi.
Arxiv   hujjatlarini   Markaziy   arxivga   yig’ish   ishlari   keyingi   yillarda   ham   davom
etdi. 1925-1929 yillarda 134 arxiv jamg’armasi qabul qilindi. 1929 yilda Markaziy
arxivda   873ta   arxiv   jamg’armasi   va   764   ming   hujjat   jamlangan   edi.   Viloyatlar
25 arxivlarida   924   arxiv   jamg’armasi   va   994   ming   hujjat   saqlanardi.   Ta’kidlash
kerakki,   arxiv   xodimlari   kam   bo’lganligi   uchun   davlat   arxivlardagi   hujjatlarning
yarmidan   ko’pi   tartibga   solinmagan,   bayon   qilinmagan   edi.   Tabiiyki,   bunday
hollarda   ulardan   foydalanishning   ham   imkoni   bo’lmagan.   Shuning   uchun   davlat
tashkilotlarining   o’z   arxivlarini   tartibga   solib,   ro’yxat   tuzib   ularni   davlat
arxivlariga (Markaziy va viloyat arxivlariga) topshirishi talabi qo’yildi.
O’zbekiston   tarkibida   Qoraqalpog’iston   ASSRning   tashkil   bo’linishi   munosabati
bilan  1934  yil   11  martda  QQASSR   markaziy   arxiv  boshqarmasi  tuzildi.  1935  yil
mahalliy   arxivlar   tarixida   katta   voqea   sodir   bo’ldi.   Shu   yilda   barcha   tumanlarda
davlat   arxivlarini   tuzish   tavsiya   qilindi.   O’zSSR   AMIKning   1935   yil   21   dekabr
qaroriga   binoan   respublikaning   barcha   shahar   va   tumanlarida   davlat   arxivlari
tashkil qilindi. 1936 yilda respublikada 31ta tuman shahar davlat arxivlari tuzildi.
Hozirgi davrda O’zbekiston Respublika Vazirlar mahkamasi huzurida Bosh Arxiv
boshqarmasi,   Qoraqalpog’iston   Vazirlar   Kengashi   huzurida   arxiv   bo’limi,
shuningdek viloyat hokimligi huzurlarida 11ta arxiv bo’limi bor.
Respublika   ahamiyatiga   3ta   markaziy   davlat   arxivi,   Qoraqalpog’iston
Respublikasida   MAD,   11ta   viloyat   arxivi   va   ularning   40dan   filliallari   mavjud.
Shunday qilib, Respublikada arxiv tashkilotlarining tartibli tizimi amal qilinmoqda.
Bu tizim ilmiy va tarixiy ahamiyatga ega barcha hujjatlarni ehtiyoj qilib saqlash va
ulardan foydalanishni tashkil qilish imkoniyatiga ega.
2. Hujjatlar qimmatini ekspertiza qilish va davlat arxivlariga hujjatlar qabul qilish
va hisobga olish.
Hujjatlar qimmatli ekspertiza qilishning umumiy qoidalari.
Hujjatlarni   ekspertiza   qilishdan   maqsad   ularni   saqlash   muddatini   aniqlash   va
davlat   arxivida   saqlash   uchun   tanlab   olishdir.   Davlat   arxivlarida   saqlash   uchun
ilmiy,   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   va   kelajakda   tarixchilar   tomonidan   tarixiy
asarlar yozish uchun foydalanadigan hujjatlar tanlab olinadi. Xo’jalik idoralarning
26 amaliy kundalik ishi uchun vaqtincha, masalan, 1-15 yil kerak bo’ladigan hujjatlar
muddati bitganidan keyin yo’q qilinadi.
Hujjatlar,   ekspertizasi   o’tkazilishning,   ya’ni   hujjatlarni   ilm   va   fan   uchun   kerak
yoki kerak emas hujjatlarga ajratishning qoidalari bor. Ular quyidagilardir:
1. Ekspertiza o’tkazishda hujjatlar mazmunining ahamiyati hisobga olinadi.
2.   Arxiv   jamg’armasini   tashkil   qilgan   idoraning   ahamiyati   ham   ekspertiza
o’tkazishda muhimdir. Masalan,  Madaniyat  ishlari vazirligi yoki posta bo’limi va
ularning   faoliyati   natijasida   vujudga   keladigan   hujjatlar   ahamiyati,   o’z-o’zidan
ma’lumki har xil emas.
3.   Hujjatlarning   paydo   bo’lish   vaqti,   joyi   va   voqeaning   ahamiyati.   Masalan,
Buxoro,   Xiva,   Qo’qon   xonliklari   tarixiga   oid   xo’jalik   hujjatlari   va   ularning
vujudga   kelish   vaqti,   o’rta   asrlarga   oidligi   hisobga   olinib,   arxivda   saqlashga
qoldiriladi.   Keyingi   davrda   vujudga   kelgan   xuddi   shunday   hujjatlar   ikki   darajali
sifatini yo’q qilinadi.
4.   Hujjatning   qaysi   mualifga   tegishli   ekanligi   Buyuk   shaxslarga   tegishli
xususiyatlar,   masalan,   A.Temur,   Ulug’bek,   Navoiy   yoki   sovet   davri
yozuvchilaridan Fitrat, A.Qodiriy va boshqalarga tegishli har qanday hujjatlarning
2 darajalari ham arxiv saqlash uchun ajratiladi.
5.   Ma’lumotning   takrorlanishi.   Qaror   buyuruq,   hisobot,   ko’rsatma   va   boshqa
hujjatlar   bir   necha   idoralarda   takrorlanadi.   Bunday   holda   shu   hujjat   tayyorlangan
idora   hujjati   qoldirilib,   boshqa   idoralardagi   xuddi   shunday   hujjat
takrorlanayotganligi uchun yo’q qilinishi mumkin. Qaror, buyruq va boshqa hujjat
bir arxiv jamg’armasida - ayol nusxa va bir necha ko’chirma holida takrorlansa, asl
nusxa tanlab olinadi, qolganlari yo’q qilinadi.
27 XULOSA
Dunyoning   zamonaviy,   yagona   va   izchil   manzarasini,   shu   jumladan
insonning   ilmiy   nuqtai   nazarini   shakllantirish   uchun   tabiiy   va   gumanitar   fanlar
tomonidan taqdim etilgan ma'lumotlarni sintez qilish ayniqsa muhimdir. Ma’lumki,
inson bir vaqtning o‘zida ham biologik, ham ijtimoiy mavjudotdir. Shu bilan birga,
ijtimoiy   jarayonda   shakllana   boshlagan   kishilarning   ijtimoiy
munosabatlari   biologik   evolyutsiya   guruhlarga   moslashish   shakli   sifatida
sub'ektlararo   munosabatlarga   asoslanadi   va   og'zaki   muloqot   yordamida   amalga
oshiriladi.   Alohida   inson   shaxsiyati   tashqi   dunyo   bilan   moslashuvchan   o'zaro
ta'sirga kirishib, uni o'zgartirib, boshqa odamlar tomonidan tan olinishni istaydigan
faol   sub'ekt   sifatida   ishlaydi.   Inson   til   va   madaniyat   bilan   tanishligi   tufayli   aqlli
bo‘ladi.   Odamlarning   ijtimoiy-madaniy   munosabatlari   sohasini   nutq   faoliyatisiz
tasavvur   qilib   bo'lmaydi.   Shuning   uchun   ushbu   qo'llanmada   inson   jinsining
biologik   evolyutsiyasi   masalalari   bilan   bir   qatorda   biologik   shartlar   va   tabiiy
tilning kelib chiqishi muammolariga katta ahamiyat beriladi.
Hozirgi   vaqtda   tabiatshunoslikning   insonni   har   tomonlama   o'rganishga   qo'shgan
hissasini   ortiqcha   baholab   bo'lmaydi.   Insonni   gumanitar   o'rganishga   kelsak,   bu
erda   yaqin   vaqtgacha   gumanitar   fanlar   usullarining   o'ziga   xos   xususiyatlarini
asoslab   beruvchi   keng   e'tirof   etilgan   nuqtai   nazar   hukmronlik   qilgan.   Ushbu
pozitsiyaga ko'ra, "ruh fanlari", ya'ni gumanitar fanlarda tadqiqotchining individual
pozitsiyasidan   imkon   qadar   ozod   bo'lgan   "ob'ektiv"   bilimlar   ustuvor   emas   (bu
tabiiy   fanlarning   usuli   va   maqsadidir.   fan),   lekin   "tushunish".   Nemis   faylasufi,
psixologi   va   madaniyat   tarixchisi   Vilgelm   Dilthey:   “Biz   tabiatni   tushuntiramiz,
aqliy hayotni tushunamiz”.
28 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2. Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980.
3. Istoricheskoe   kraevedenie:   vopros   periodizatsii   i   izucheniya.   –     Tver,
1992. 
4. Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya
antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990.
5. Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari etnografiyasi. - T., 1985. 
8. Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
29

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский