Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 45.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

O'lkamizda antik davr memorchiligi va san'ati

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH ....................................................................................................................2
I BOB. O'LKAMIZDA ANTIK DAVR ................................................................4
1.1 Antik davr madaniyati haqida tushuncha .................................................4
1.2  O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davri madaniyati haqida tushuncha .........10
II BOB.   O'LKAMIZDA ANTIK DAVI MEMORCHILIGI VA SAN'ATI ...18
2.1 Arxeologik va me’moriy yodgorliklarning o’lkashunoslikda tutgan    
o’rni ..............................................................................................................18
2.2 Antik san'at tarixi ....................................................................................27
XULOSA ...............................................................................................................30
ADABIYOTLAR  RO'YXATI ............................................................................31
1 KIRISH
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining   “Yuksak   ma’naviyat   –
engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak   ma’naviyatni   shakllantirishda
ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida   e’tibor   qaratib   “...
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan,   ongli
yashaydigan komil insonlar etib voyaga etkazish – ta’lim-tarbiya sohasining asosiy
maqsadi   va   vazifasi   bo‘lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak” 1
,   -   deb   ta’kidlab
o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga yo‘naltirilgan tizimli faoliyatdir.
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Tadqiqotning   obyekti .   O'lkamizda   antik   davri   memorchiligi   va   san'atini
tahlil qilish.
Tadqiqotning   predmeti.   O'lkamizda   antik   davri   memorchiligi   va   san'atini
tadqiq qilish.
3 I BOB. O'LKAMIZDA ANTIK DAVR
1.1 Antik davr madaniyati haqida tushuncha
Antika   iborasi   lotincha   «antigus»   so’zidan   olingan   bo’lib,   u   qadimgi   degan
ma’noni   anglatadi.   Bu   ibora   XV   asrda   Italiya   gumanistlari   tomonidan   dastlab
ishlatilgan   bo’lib,   u   asosan   qadimgi   Yunon   va   Rim   madaniyati   va   san’atini
ta’riflash uchun qo’llanilgan. U quldorlik davlatlarining paydo bo’lishi, rivojlanishi
va   inqirozga   yuz   tutishini   ta’riflaydi.   Aynan   Yunoniston   va   Rimning   qadimgi
madaniyat o’chog’i, deb qabul qilinishida ramziy ma’no bor. Chunki bu hududda
qadimdan buyuk davlatlar hukm surgan bo’lib, ularning har biri qaysidir ma’noda
jahon madaniyatiga ulkan hissa qo’shgan.
Markaziy   Osiyo   hududida   qadimgi   davrda   shakllangan   davlatlar   ham   o’z
navbatida   jahon   tsivilizatsiya   tarixida   katta   o’ringa   ega.   Sharq   tsivilizatsiyasini,
shahar   madaniyatini   Baqtriya,   Qadimgi   Xorazm,   Farg’ona   moddiy   madaniyatisiz
tasavvur etib bo’lmaydi.
Markaziy   Osiyoning   dastlabki   davlatlari   taraqqiyotining   yangi   ijtimoiy   va
iqtisodiy   bosqichi   mil.av.   VI-IV   asrlardagi   ahmoniylar   siyosati   bilan   bog’liqdir.
Miloddan   avvalgi   330   yilda   Makedoniyalik   Iskandar   Eron   podshosi   Doro   III
qo’shinlarini   tor-mor   qiladi.   Miloddan   avvalgi   329-327   yillarda   Parfiya   va
Marg’iyona, Xorazm, Farg’ona va Sirdaryoning shimoliy rayonlari mustaqil bo’lib
qoladi.   Makedoniyalik   Iskandar   Salavka   davlatini,   Markaziy   Osiyo   tarixida
qadimgi   dunyo-antik   davrni   vujudga   keltiradi.   Mil.av.   III   asrning   o’rtalarida
Baqtriya   va   Parfiya   Selavka   davlatidan   ajralib   chiqadi.   Baqtriya   erlarida   Yunon-
Baqtriya davlati tashkil topadi.
Markaziy   Osiyo   hududlarining   Ahmoniylar   imperiyasiga   qo’shib   olinishi,
garchi   uning   Yaqin   Sharq   dunyosi   bilan   madaniy   aloqalari   kengayishiga   sezilarli
darajada   ta’sir   etgan   bo’lsada,   ammo   mintaqada   asrlar   osha   davom   etib   kelgan
moddiy madaniyatning hech bir jabhasida tub o’zgarishlarga olib kelmadi. Ammo,
miloddan   avvalgi   330-327   yillarda   Iskandarning   O’rta   Osiyoga   qilgan   harbiy
4 yurishlari, oqibatida Parfiya, Marg’iyona, Baqtriya, So’g’diyona xalqlari madaniy
hayotida   iz   qoldi.   Lekin,   ko’zga   tashlanarli   o’zgarishlar   Amudaryodan   shimoliy
viloyatlarda   faqat   selavkiylar   davridan   boshlanadi.   Miloddan   avvalgi   III   asr
o’rtalariga   kelib   Baqtriyada   Yunon-Baqtriya   davlatining   qaror   topishi   bilan
mahalliy   madaniyatga   ellinizm   elementlarining   kirib   kelishi   jadallashdi.   Bu
jarayon ayniqsa moddiy madaniyatda, uning me’moriy qurilish jabhalarida yaqqol
ko’zga   tashlanadi.   O’rta   Osiyoning   janubiy   rayonlarini   keng   xalqaro
munosabatlarga   tortilishi,   o’lka   viloyatlarining   qadimgi   Sharq   va   Yunoniston,
Makedoniya   davlatlari   bilan   keng   madaniy   va   savdo   aloqalarda   bo’lishi   o’z
navbatida   uning   markaziy   va   shimoliy   viloyatlari   –So’g’d,   Xorazm,   Shosh   va
Qadimgi   Farg’onani   ham   chetlab   o’tmadi.   O’sha   davr   madaniy   hayotidagi
yuksalishlar   Baqtriyada   Dalvarzintepada,   Eski   Termiz,   Jondavlattepa:   So’g’dda
Afrosiyob, Erqo’rg’on, Poykent;  Xorazmda Jonbasqal’a,  Ayozqal’a, Tuproqqal’a;
Chochda Qanqa, Shoshtepa, Qovunchitepa; Qadimgi Farg’onada Asxikent, Koson,
Marhamat   kaba   yodgorliklar   va   yuzlab   kichik   shaharlar   va   qishloqlar   shaklidagi
arxeologik yodgorliklar misolida ko’zga tashlanadi.
Miloddan   avvalgi   II   asrning   2-yarmida   O’rta   Osiyoning   shim.   sharqidan
ko’chmanchi   yuechji   (tohar)   qabilalari   Qadimgi   Farg’ona,   Usrushona,   So’g’d
orqali   Qadimgi   Baqtriya   erlariga   kirib   keladi.   Milodiy   eraning   boshlarida
yuechjilarning   guyshan   qabilasi   boshchiligida   Kushonlar   davlati   tashkil   topadi.
Uning hududiy chegarasi Hindistonda Hind va Ganga daryolarining havzalarigacha
borib etadi. qadimgi Farg’onada Davon davlati, O’rta Osiyoning qolgan hududlari
(Xorazm   va   So’g’d)   esa   Sirdaryoning   o’rta   havzasida   qadimgi   davrda   qad
ko’targan   Qang’   davlati   tarkibida   rivojlanishda   davom   etadi.   Miloddan   av.   III
asridan   boshlab   Kushonlar   salatanati   inqirozga   uchraydi.   Shu   tariqa   O’rta
Osiyoning   davlatlari   quldorlik   munosabatlari   tushkunligi   bilan   bog’liq   holda
tanazzulga yuz tutadi.
Yunon-Baqtriya Sharqning yirik davlati sifatida 120 yildan ortiq (mil.av.250-
128   yillar)   vaqt   yashadi.   Yunon-Baqtriya   davlatining   asosini   Baqtriya,
5 So’g’diyona,   Marg’iyona   erlari   tashkil   etgan   bo’lib,   ular   iqtisodiy   jihatdan   to’q,
shaharlari   ko’p,   tabiiy   boyliklari   mo’l   hududlar   edi.   Yunon-Baqtriyaning   ko’plab
yodgorliklari   qadimgi   davrga   mansub   bo’lib,   ularning   asosiy   qismi   arxeologlar
tomonidan   o’rganilgan.   Baqtriyada   –(Afg’oniston   qismida)   Bagram,   Baqtra,
Oyxonum,   Dalvarzin   kabi;   (Tojikiston   qismida)   Qabadshoh,   Qayqabod,
Ko’hnaqal’a,   (O’zbekiston   qismida)   Dalvarzintepa,   Dunyotepa,   Jondavlattepa   va
boshqa   ko’plab   qadimgi   shahar   xarobalari   ochib   o’rganilgan.   So’g’diyonada
Erqo’rg’on,   Afrosiyob,   Tali   Barzu   yodgorliklarining   shu   davrga   oid   madaniy
qatlamlari, Marg’iyonada Govurqal’a kabi shahar qoldiqlari tadqiq etilgan.
Antik   davrda   Yunon-Baqtriyada   dehqonchilik   va   chorvachilikdan   tashqari
kulolchilik   sohasi   yuksak   darajada   taraqqiy   qilgan   bo’lib,   bu   davrda   yasalgan
kulolchilik buyumlarining olamda tengi yo’q edi.
Uy-joylarshohona   saroylar,   ibodatxonalar   hamda   mudofaa   inshoatlari
qurilishda   bu   o’lkalar   xalqi   antik   davr   olamida   yuksalishning   yuqori   nuqtasiga
ko’tarilgan.   Bu   davrda   Baqtriya   va   So’g’d   yozuvlari   shakllanadi   va   rivojlanadi.
Tasviriy san’at, me’morchilik, zargarlik san’atida katta yutuqlarga erishiladi.
Antik davr mualliflari Baqtriyani 1000 shaharli mamlakat, deb ta’riflaganlar.
Yunon-Baqtriya   aholisi   zardo’shtiylik   diniy   e’tiqodida   bo’lib,   mahalliy   diniy
tasavvurlar   yunon   mifologiyasi   obrazlari   bilan   chatishib   ketgan.   Suvga,   erga,
quyoshga   bo’lgan   hurmat   va   e’tiqod,   xudolarga   bo’lgan   (Mitra,   Naxid...)   e’tiqod
bilan uyg’unlashib ketgan.
Ko’chmanchi   qabilalarning   Yunon-Baqtriya   erlariga   kirib   kelishi   uni
inqirozga   uchratadi.   110   yilda   yuechji   qabilalari   Yunon-Baqtriya   erlariga   kirib
kelib,   o’z   hukmronligini   o’rnatdi.   Guyshan   qabilasi   yabg’usi   Kudzula   Kadfiz
boshqa   qabila   yabg’ularini   tobe   etib,   o’zini   hukmdor   deb   e’lon   qiladi.   Tarix
sahnasiga   shu   tariqa   Kushonlar   davlati   kelib,   u   uzoq   muddat,   milodning   IV
asrigacha   hokimiyatga   egalik   qildi.   Uning   hududiy   chegarasi   Amudaryo
qirg’oqlaridan   janubda   Hindistonning   janubiy   rayonlarigacha   tarqaldi.   Kushonlar
6 podsholigida   shahar   qurilishi,   me’moriy-monumental,   amaliy   va   tasviriy   san’at,
haykaltaroshlik   rivojlandi.buddaviylik   diniy   e’tiqodi   davlat   dini   darajasiga
ko’tarildi. Budda va uning sanamlari (badisatva) ni haykallari bilan ibldatxonalarni
bezash   ruhiy   va   ma’naviy   zaruratga   aylandi.   Dehqonchilik,   uning   asosi
hisoblangan   irrigatsiya   inshoatlari   barpo   etish   taraqqiy   etdi.   Bu   ishlarning   davlat
tasarrufiga olinishi ko’plab moddiy boyliklar yaratilishiga imkon berdi. Kushonlar
davrida   ichki   va   tashqi   savdo   kuchaydi.   Buyuk   Ipak   yo’li   g’arb   va   sharq
xalqlarining hayotida katta rol o’ynadi.
Kushonlar   davrining   katta   ahamiyatga   ega   bo’lgan   yodgorliklaridan   biri
milodiy   I   asr   boshlariga   mansub   bo’lgan   «Holchayon   hokimining   saroyi»dir.
Holchayon   saroyining   kutish   zalini   qadimgi   haykallar   kompazitsiyasi   egallagan
bo’lib, ularda turli etnoslarning qiyofalari o’z aksini topgan. Shuningdek, saroyda
ayonlar,   kurash   sahnasi,   og’ir   gulchambarlarni   ko’tarib   turgan   bolalar   haykallari,
muzika asboblari tutgan ayol haykallari topilgan.
Buddaviylik   bilan   bog’liq   bo’lgan   yodgorliklardan   biri   Ayritom   bo’lib,   u
Termiz   yaqinida   Amudaryo   bo’yida   joylashgan.   Bu   erdan   topilgan   me’moriy
san’at asarlarida turli xil musiqa asbobi chalayotgan musiqachilar tasvirlangan.
Termiz   yaqinida   arxeloglar   Qoratepa   yodgorligini   topib   o’rganganlar.
Qoratepa   buddaviylik   dinining   ibodatxonasi   bo’lgan.   Qoratepa   tabiiy   tepalik
bo’lib,   uning   atrofidan   ko’plab   haykallar   topilgan.   Fayoztepa   esa   Qoratepa
yaqinida joylashgan  yodgorlik bo’lib, u buddaviylarning ibodatxonasi  va maktabi
vazifasini o’tagan.
Kushonlar   davriga   oid   yodgorliklarning   yana   biri   Dalvarzintepa   bo’lib,   u
Surhondaryo viloyatida joylashgan. 1972 yilda Dalvarzintepani  qazish vaqtida 34
kg og’irlikda tilladan ishlangan 115 dona buyum topilgan. Ular bilaguzuklar, uzuk,
to’g’nag’ich...   lar   bo’lib,   yuksak   mahorat   bilan   yasalgan.   Dalvarzintepani   qazish
vaqtida   60   ta   turli   xil   metal   buyumlar   topilgan.   Metall   bilan   bog’liq
hunarmandchilikning   rivoji   haqida   gap   ketganda   Dalvarzintepadan   topilgan   tosh
7 qoliplarni   ham   ko’rsatish   mumkin.   bu   qoliplarda   oyna,   o’roq,   pichoq,   bigiz   va
boshqa  shunga  o’xshash   ho’jalik  buyumlari   quyilgan.  Metall  esa  sopol   idishlarda
tigellarda   eritilganligi   olimlar   tomonidan   aniqlanib,   o’rganilgan.   Dalvarzintepani
qazish vaqtida ot uzangilari va suvlig’i, oyna, bilaguzuk, halqa va qarmoqlar, ikki
parrakli bronza paykonlari topildi.
Chust   madaniyati   yodgorliklarida   toshdan   mehnat   qurollari   yasash   davom
etadi. Masalan, birgina Dalvarzintepani qazish vaqtida 1500 ga yaqin tosh qurollar
topilgan. Tosh qurollar orasida qum-toshdan yasalgan o’roqsimon pichoqlar yasash
alohida   diqqatga   sazovordir.   Bu   erdan   400   yaqin   ana   shunday   tosh   pichoqlar
topilgan.   Topilmalarga   qaraganda   o’sha   davrda   suyakdan   qurol   yasash   ham   keng
yo’l qo’yilgan. Suyakdan yasalgan-taroq, moki, bigiz, urchuq va boshqa buyumlar
ham Davlvarzintepada ko’plab uchraydi.
Antik   davr   yodgorliklari   Xorazm   hududlaridan   ham   topib   o’rganilgan.
Qadimgi Xorazm  tarixi  va madaniyati  haqida ma’lumot  beruvchi  yodgorliklardan
biri -Quyqirilgan qal’adir.
Quyqirilgan qal’ada 1951-57 yillarda arxeologik qazish va qidiruv ishlari olib
borilgan.   Bu   yodgorlik   qadimgi   Xorazmning   miloddan   avvalgi   IV   –milodning   I
asriga mansub bo’lgan shaharlaridan biri bo’lgan. Shahar doira shaklidagi qal’adan
iborat   bo’lib,   u   tashqi   va   ichki   devorlar   bilan   o’rab   olingan.   Arxeologlar   3
qavatdan   iborat   bo’lgan   mudofaa   devori   bo’lganligini,   tashqi   devorning   yuqori
qismida   kamonchilar   uchun   qilingan   tuynuklar,   aylana   shaklida   burjlar   o’rnini
aniqlaganlar.   Qal’ada   kulolchilik   rivojlangan   idishlar   sirtiga   afsonaviy   qushlar
rasmi   chizilgan.   Ko’plab   idishlarda   chopar   ot   ustidagi   sipohiylar   surati   solingan.
Tulpor ot tasviri esa ko’plab uchraydi. Urug’ totemlari bilan bog’liq xususiyatlarni
aks   ettiruvchi   arslon,   jayron,   tuya   singari   hayvonlarning   suratlari   solingan
buyumlar keng tarqalgan.
Devorning muhim madaniy yodgorliklaridan biri Tuproqqal’adir. Tuproqqal’a
Xorazmshohlar   podsholarining   markaziy   shahri   bo’lgan.   Yodgorlikda   keng
8 ko’lamdagi   ishlar   1945   yildan   (S.P.Tolstov)   olib   borilgan.   Tuproqqal’aning
maydoni   17,5   ga   bo’lib,   u   III-IV   asrlarga   mansub   noyob   yodgorlik.   Yodgorlik
markazida   80õ80   m   hududni   podsho   saroyi   egallagan.   Saroyning   devorlari
haykallar   bilan   bezatilgan.   Saroy   xonalari   esa   har   xil   maqsadlar   uchun
mo’ljallangan. Arxeologlar ularni «podsho zali», «raqqoslar  zali» ... degan shartli
nomlar bilan atashgan.
Podsho   zalida   ko’plab   haykallar   bo’lib,   ularning   barchasi   loydan   ishlangan.
Ular qimmatbaho va turli rangdagi liboslarda tasvirlangan. (yaxtak, sholvor kiygan
erkaklar,   burmalangan   ko’lakdagi   ayollarning   haykallari).   “Qizil   tanli   harbiylar
zali”da podsho haykali qo’yilgan, uning ikki tomonida o’ziga xos bosh kiyimdagi
qurolli   harbiylar   haykali   o’rnatilgan.   Podshoh   saroyining   yana   bir   zalida
mayho’rlik bazmi ko’rsatilgan. Tuproqqal’a yodgorligidan podsho arxivi topilgan,
u   100   ga   yaqin   hujjat   bo’lib,   shundan   18   tasi   yog’ochga,   ko’pchiligi   teriga
yozilgan,   hozirgi   kungacha   ularning   8   tasi   yaxshi   saqlangan.   100   ga   yaqin
hujjatdan 26 tasi o’qishga yaroqli. Tuproqqal’a Xorazm davlatining III-IVasrlarda
poytaxti   bilan   bu   shahar   antik   davr   shahar   madaniyatining   yorqin   timsolidir.
Toshkent   viloyatida,   Sirdaryo   va   Janubiy   Qozog’iston   erlarida   miloddan   avvalgi
III   asrda   yarim   o’troq   Qang’   davlati   tashkil   topgan.   Qang’   davlatining   hayoti,
turmush   tarzi   va   madaniyati   haqida   Xitoy   manbalarida   ma’lumotlar   uchraydi.
Qang’da   yashagan   qang’uylarning   madaniyati   va   ho’jaligi   haqida   Qovunchi
yodgorligi   ma’lumot   beradi,   Qang’   davlatining   poytaxti   qang’diz-qanqa   (hozirgi
Oqqo’rg’on markazida) shahar xarobasi hisoblanadi. Uning umumiy maydoni 150
ga  bo’lib,  atrofi   qalin  mudofaa  devorlari   bilan  o’rab  olingan.  Shahar   xarobasidan
arki a’lo, (o’rda), ibodatxona, savdo va hunarmandchilik mavzelari, shahar yo’llari,
maydonlar, hovuzlarning o’rni topib o’rganilgan.
Ma’lumki,   O’rta   Osiyoda   miloddan   avvalgi   III-II   asrlarda   Farg’ona   davlati-
Davon   shakllangan   davlat   sifatida   mavjud   edi.   U   qadimda   Parkana,   Xitoy
manbalarida esa Davan deb atalgan.
9 Xitoy   manbalarida   mil.av.   I   asrda   Davon   ko’p   aholisi   bor,   dehqonchilik   va
hunarmandchilik ho’jaliklari yuksak rivojlangan, shaharlar
Davanda   70   ga   yaqin   obod   shahar   bo’lgan.   Bu   hududda   bog’dorchilik,
ziroatchilik, to’qimachilik rivojlangan. Farg’onaning samoviy duldurlari-afsonaviy
otlari mashhur bo’lgan; Ershi, Axsi, Quva singari shaharlar taraqqiy etgan.
Xulosa   sifatida   shuni   qayd   etish   kerakki,   O’rta   Osiyo   antik
davrda shahar  madaniyatining uzluksiz rivojlanishi  jarayoniga tortilgan bo’lib, bu
erda   Qadimgi   Sharq   tsivilizatsiyasiga   xos   mahalliy   shahar   qurilishi   an’analari
shakllanadi. Me’morchiligida mudofaa inshoatlari, diniy va dunyoviy monumental
inshoatlarning paydo bo’lishi shahar-madaniyati taraqqiyotini belgilab beradi.
Moddiy   madaniyatning   barcha   jabhalarida   originallik,   amaliy   va   tasviriy
asarlarida   yuksak   did   va   mahorat   ruhi   antik   madaniyatni   mazmun   va   mohiyatini
belgilab beradi.
1.2  O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davri madaniyati haqida tushuncha.
O’rta   Osiyoda   o’rta   asrlar   davrining   dastlabki   bosqichi   yirik   davlatlar–
Kushonlar   saltanati   va   Qang’   davlat   konfederatsiyasining   inqirozi   va   ular   ustiga
xionitlar, kidaritlar va eftalitlar kabi ko’chmanchi qabilalarning ommaviy ravishda
bostirib   kirishi   bilan   boshlandi.   Bu   ikki   davlatning   tanazzuli   O’rta   Osiyo
xududlariga   Eron   sosoniylarining   istilochilik   xarakatini   faollashtirdi.   Ammo
ko’chmanchi qabilalar, ayniqsa eftalitlar bunga yo’l qo’ymadi. VI asrning ikkinchi
yarmida sosoniylar O’rta Osiyoda Turk xoqonligi bilan to’qnashishga to’g’ri keldi.
Hokimiyatni o’z qo’liga olgan /arbiy Turk xoqonligi 100 yil davomida butun O’rta
Osiyo ustidan nazoratini o’rnata oldi.
VII   asrda O’rta Osiyo  ijtimoiy va  siyosiy  hayotida  yuz  bergan  feodallashish
jarayonining   rivojlanishi   hoqonlikda   ichki   qarama-qarshiliklarning
chuqurlashishiga   olib   keldi.   Natijada,   nomigagina   hoqonlik   xukmronligini   tan
olgan mahalliy sulolalar boshchiligidagi katta va kichik er egaligi jadal rivojlandi.
10 Jamiyatning   ijtimoiy   tarkibida   o’zgarishlar,   katta   er   egalari   bo’lgan   dehqonlar,
badavlat   savdogar   va   hunarmandlar   tabaqasi   paydo   bo’ldi.   Ular   o’z   navbatida
shaharlarning   vujudga   kelishiga,   ko’p   tarmoqli   hunarmandchilik   va   savdo-
sotiqning rivojlanishiga ta’sir o’tkazdi.
Ma’lumki,   /arb   bilan,   Sharqni   bog’lovchi   muhim   savdo   yo’li   bilan   Buyuk
Ipak   yo’li   («/arbiy   meridianal   yo’l»)ning   qadimgi   Farg’onadan   o’tgan   yo’nalishi
ilk o’rta asrlarga kelib, O’rta Osiyo shimoliy hududlarining ichki rayonlariga kirib
bordi.   Natijada   O’rta   Osiyoning   chorvador   qabilalari   va   o’troq   aholisi   o’rtasida
iqtisodiy va madaniy aloqalar kuchaydi.
Savdo-sotiqni  pul  asosida  rivojlanishiga  keng imkoniyatlar  yaratildi, tanga –
pul zarb qilishga bo’lgan ehtiyoj kuchayib, pul zarbxonalarining yangi markazlari
paydo   bo’ldi.   O’rta   Osiyo   bozorlarida   Tohariston,   So’g’d,   Ustrushona   va   Shosh
tangalari keng muomalada bo’ldi.
Ilk   o’rta   asrlarda   O’rta   Osiyoda   shahar   hunarmandchiligi   keng   tarmoq   otib
rivojlanishda davom etdi.   Samarqand, Buxoro, Poykent  va boshqa shaharlar  yirik
savdo-sotiq markazlari sifatidagi o’rnini saqlab qoldi. Hatto Shosh-Iloq vohasidagi
shaharlar   juda   jadal   rivojlanish   yo’liga   tushib   oldi.   Bu   shaharlarda
hunarmandchilikning kulolchilik, shishasozlik, metallurgiya, to’qimachilik sohalari
yuksak   professional   darajada   rivojlanib   ular   ko’p   hollarda   tashqi   savdo   uchun
mahsulot chiqarar edilar.
Ilk   o’rta   asrlarda   to’qimachilik   O’rta   Osiyo   hunarmandchiligining   ustivor
yo’nalishiga   aylandi.   Ayniqsa   ipak   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   keng   yo’lga
qo’yilgan.   Arxeologik   materiallarning   guvohlik   berishicha   ipak   qurtini   boqish
Qadimgi   Baqtriyada   bronza   davridan   ma’lum   bo’lgan.   Antik   davri   va   ilk   o’rta
asrlarga   kelib,   ipakchilik   bilan   shug’ullanish   So’g’diyona   va   Farg’ona   vodiysiga
ham   keng   yoyildi.   Ipakchilikning   jahonga   mashhur   markazlari   paydo   bo’ldi.
Masalan,   VI-VII   asrlarda   shakllangan   Buxoroning   «zandanachi»   ipak
mahsulotlariga bo’lgan talab hatto ipakchilikning ilk vatani Xitoyda ham katta edi.
11 Zandanachi ipak mahsulotlarining namunalari hatto Afrosiyob devoriy su’ratlarida
yaxshi saqlangan.
Ilk   o’rta   asrlar   badiiy   san’atida   asosiy   e’tibor   tasviriy   san’at   va
haykaltaroshlik   bezaklaridan   iborat   edi.   Shuningdek   memorchilikda   shohona
saroylar,   qasrlar,   zardo’shtiylik   va   buddaviylik   ibodatxonalarining   intervallarini
bezashda ham tasviriy san’at keng qo’llanilgan.
Arxelogik qazishmalar davomida ochilgan Bolaliktepa, Varaxsha, Afrasiyob,
Panjikent   devoriy   sur’atlari   monumental   tasviriy   san’at   olamining   nodir
namunalaridir.   Bu   asarlarda   ilk   o’rta   asrlar   davrining   professional   musavvirlari
mifologik   ijodiyat   obrazlar   va   adabiy   epik   an’analar   dunyosini   tasviriy   san’atda
ifoda   etganlar.   Shuningdek   ular   orqali   aniq   tarixiy   voqealar   va   uzoq   o’tmishda
o’tgan   ajdodlarimizning   diniy   urf-odatlari,   ularning   ahloq   normalaridan   tortib   to
xulq-atvorlarigacha,   o’sha   davr   ideal   obrazlarida   bizgacha   etkazilgan.   Tasviriy
san’at   orqali   feodal   jamiyati   aristokratiyasining   ichki   hayoti   va   kundalik  turmush
tarzi   rang   barang   suratlarda   ochib   berilgan.   Masalan,   Termiz   yaqinidan   topilgan,
Tohariston   musavvirlari   maktabiga   mansub   Bolaliktepa   (V-VI   asrlar)   devoriy
sur’atlarida moviy osmon fonida tasvirlangan bazm  syujetida, shohona kiyimdagi
erkak   va   ayollarning   qo’llarida   oltin   va   kumush   qadahlarni   ko’tarib   turgan
holatlarii aks ettirilgan.
Bolaliktepada   uy   anjomlari,   ov   va   jang   qurollari,   shuningdek,   turli   shoyi   va
oddiy   chit   materiallar   badiiy   bezatilgan.   Amaliy   buyumlar   yuzasiga   bo’yoqda
tasvirlar   ishlangan,   kumushdan   yasalgan   buyum   va   qurollar   esa   bo’rtma   tasvirlar
bilan bezatilgan. Bu tasvirlarda devoriy suratlarda aks ettirilgan obraz va voqealar
o’z   ifodasini   topgan.   Podsholar   tasviri,   bazm   va   ov   manzaralari   bu   buyumlar
yuzasiga go’zallik baxsh etgan.
So’g’d   musavvirlari   maktabiga   mansub   Varaxsha   devoriy   sur’atlarida   (VII-
VIII   asrlar)   esa   saroy   hayoti,   ibodat   va   ov   manzarasi   tasvirlangan.   Saroyning
sharqiy zali janubiy devorining o’ng tomonida qanotli tuya shaklida ishlangan taxti
12 ravonda   podshoh   tasviri,   devorning   chap   tomonida   saroy   ahlining   mehrob
qarshisidagi ziyorati, saroyning qizil zal devoriy sur’atlarida esa fil mingan ovchi
paxlavonning   unga   tashlanayotgan   yo’lbars   bilan   olishuv   manzarasi   tasvirlangan.
1965   yilda   arxeologlar   tomonidan   Samarqand   yaqinida   ilk   feodalizm   davriga   oid
Afrosiyob yodgorligi o’rganiladi. Bu yodgorlik ilk o’rta asrlarga mansub bo’lgan.
Markaziy   Osiyoda   ilk   o’rta   asrlar   yodgorliklaridan   yana   biri   Panjikent
xarobalari   hisoblanadi.   Panjikent   shahar   xarobasining   maydoni   19   ga   ni   tashkil
etgan   bo’lib,   atrofi   baland   devorlar   bilan   o’ralgan.   Shaharda   ibodatxonalar,
zadagonlar   qasrlari,   omborxona   va   turar   joylar   bo’lgan.   Shahar   maydonining
g’arbiy   tomonidagi   ichki   ibodatxona   sun’iy   tepalik   ustida   joylashgan   bo’lib,   old
tomoni   sharqqa   qaratib   qurilgan.   Ibodatxonaning   old   qismi   kattagina   olti   ustunli
ayvon bilan boshlanib, undan so’ng to’rt ustunli ayvon tomoni ochiq to’rtburchak
zal bo’lgan. Undan esa ichki muqaddas xonaga kirilgan. Ayvonga zina orqali yoki
maxsus   tepaga   ko’tarilib   boruvchi   yo’lak   orqali   chiqilgan.   Panjikentda
zadagonlarning   uylari,   mehmonxona   va   uyga   olib   boradigan   yo’lakchalar   juda
bezakdor   bo’lgan.   Devoriy   suratlar   mavzusi   turli-tuman   bo’lib,   unda   afsonaviy
voqealar, diniy marosimlar, so’g’d feodallarining bazmlari aks ettirilgan.
Ilk   o’rta   asrlarda   haykaltaroshlik   san’ati   keng   qo’llanilgan.   U   dumaloq   va
bo’rtma   tasvir   shaklida   me’morlik   komplekslarida   ishlatilgan.   Bu   haykallarda
diniy   va   afsonaviy   obrazlar   bilan   bir   qatorda   real   hayotni   aks   ettiruvchi   obrazlar
ham   uchraydiy.   Haykallar   maxsus   tayyorlangan   loydan,   yog’och,   albaster   va
toshdan ishlangan.
Amaliy   xaykaltaroshlik   san’atining   yorqin   namunalari   IV-V   asrlarga   oid
Toharistonning   Kuyavqurg’on   qalaqo’rg’onidan   topiladi.   Kuyavqo’rg’on
haykallari ziynatli bezaklarga boy engil kiyimlardagi erkak va ayol personajlaridan
iborat bo’lgan.
13 Ma’lumki,   ilk   o’rta   asrlarda   ijtimoiy   munosabatlarning   o’zgarishi   ya’ni
feodallashish  jarayonining rivojlanishi   me’morchilikning xarakteri  va  mazmuniga
ta’sir   etadi.   Bu   hol   dastlab   qo’rg’on-qasrlar,   ko’shklar   qurilishida   ko’zga
tashlanadi.   Keyinchalik   podsholarning   saroylari,   shaharlardan   tashqaridagi
hashamatli   va   ulug’vor   qarorgohlari   keng   tarqaladi.   Bu   binolar   ko’p   hollarda
sun’iy tepaliklar  ustiga qurilib, ularning me’moriy echimlari mahobatli  bo’lishiga
katta e’tibor beradi. Binolar ham g’ishtdan va paxsadan qurilgan. Devorlari ganch
bilan pardozlangan, xona devorlari devoriy surat va naqshlar bilan bezatilgan.
Ilk o’rta asrlar davri monumental memorchiligida noyob ganch naqshinkorligi
keng qo’llanilgan.  Darhaqiqat, ilk o’rta asrlarda ganch o’ymakorlik san’ati o’zining
yuqori   darajasiga   ko’tarilgan   edi.   Uning   hatto   dastlabki   namunalarida   o’z
zamonasiga   xos   yangi   uslubiy   yo’nalish   shakllangan   edi.   Buni   Afrasiyob,
Varaxsha va Dumaloqtepa qasr bezaklarida uchratish mumkin.
Ilk   o’rta   asrlarda   amaliy   san’atning   barcha   yo’nalishlari   rivojlanadi.   Ular
shaharlarning   o’sishi   va   shahar   hunarmandchiligining   taraqqiyoti   bilan   uzviy
bog’langan   edi.   Oltin   va   kumushdan   har   xil   idishlar   yasash   ko’lami   kengayadi.
Ayniqsa, bu masalada Xorazm va So’g’dda katta yutuqlarga erishiladi.
O’rta Osiyoda ilk o’rta asrlar davrida yagona din bo’lmagan. Arablar istilosi
bilan   bog’liq   holda   islom   dini   keng   tarqalgani   ma’lum.   Farg’ona   vodiysida   ya’ni
Quvadan   topilgan   ibodatxona   xarobasi   buddaviylik   dini   bilan   bog’liq   bo’lib,   u   2
xonali,   old   xonasi   ayvon   shaklida   qurilgan.   Xorazmda   ham   ko’mish   marosimlari
bilan   bog’liq   bo’lgan   ossuariylar   yoki   ostadon   deb   nomlangan   to’rtburchak
shaklidagi   tobutchalar   otashparastlik   e’tiqodi   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Ostadonlar
So’g’d, Shosh hududlaridan ham topilgan. Zardushtiylik dini bilan bog’liq bo’lgan
ibodatxonalar tepalikka qurilib, old tomoni esa quyosh chiqish tomonga qaratilgan.
Ilk   o’rta   asrlar   madaniyatida   etnik   va   ilohiy   ma’no   kasb   etgan   sanamlar
yasash   va   ularga   oilaviy   sig’inish   ob’ektlari   sifatida   e’tiqod   qilish   keng   yoyiladi.
Bunday jarayonlar Baqtriya, So’g’d, Shosh, Farg’ona ko’zga tashlanadi.
14 VII   asrning   ikkinchi   yarmi   va   VIII   asrning   boshlarida   O’rta   Osiyo
xududlariga islom dini kirib kelishi bilan So’g’diyona, Baqtriya, Xorazm, Shosh va
boshqa   hududlarda   yuksaklikda   davom   etayotgan   mahalliy   madaniyati
rivojlanishdan to’xtadi. Islom dini mahalliy aholiga majburan singdirildi, mahalliy
an’anaviy badiiy madaniyat va san’at sekin asta islomiylasha boshladi.
O’rta   Osiyoda   rivojlangan   o’rta   asrlar   davri   mahalliy   feodal   hokimliklari
o’rnida   yagona   markazlashgan   feodal   davlati   tashkil   topishi   bilan   boshlanib,   to
temuriylar   davlati   inqiroziga   qadar   bo’lgan   davrni   o’z   ichiga   oladi.   Bu   davrni
ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   munosabatlari   xususiyatlaridan   kelib   chiqib,
taraqqiyot   va   bitta   inqiroz   bosqichiga   bo’lish   mumkin.   Davrning   birinchi
taraqqiyot bosqichi IX-XIII asr boshlarini o’z ichiga oladi. Dastlab markazlashgan
davlat   tepasiga   somoniylar   (IX-X)   sulolasi   keladi,   so’ngra   uning   iqtisodiy   va
madaniy   jihatdan   rivojlangan   hududlarini   uchta   turkiy   davlatlar-qoraxoniylar,
g’aznaviylar va saljuqiylar(XI asrda) egallaydi. Shu bilan birga XII asr o’rtalarida
bu   erda   Buyuk   Xorazmshohlar   davlati   vujudga   keldi.   Ilk   o’rta   asrlarda   uch   qism
(kuxandiz,   shahriston   va   rabod)dan   iborat   bo’lib   shakllangan   shahar   hayotida
rivojlangan o’rta asrlar davriga kelib tub ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy o’zgarishlar
yuz   beradi.   O’rta   Osiyo   shaharlari   Eski   Termiz,   Afrasiyob,   Marv,   Axsikent,
Buxoro, Urganch, Qanqa, Shohruxiya va boshqalarda olib borilgan keng ko’lamli
arxeologik   izlanishlar   va   ularni   yozma   manba   materiallari   bilan   qiyosiy
solishtirishlar   tufayli   bu   davr   shahar   madaniyati,   shaharlarning   tarkibi,   ularning
tevarak   –   atrof   aholi   punktlari   bilan   o’zaro   iqtisodiy   va   madaniy   aloqalari,
shaharlarning   hunarmandchilik   va   savdo-sotiq   salohiyati,   karvon   yo’llarining
yo’nalishi, ichki va tashqi bozor, har bir shahar hayotida ustivor hisoblangan ishlab
chiqarish tarmoqlari o’rganiladi.
O’rta   Osiyo   shaharlari   o’rta   asrlarning   rivojlangan   davrida   juda   jo’shqin
taraqqiy   etadi.   Manbalarga   ko’ra,   IX-X   asrlarda   shahar   aholisi   Movaraunnahr
umum   aholi   sonining   25-30%ni   tashkil   etgan.   XI   asrdan   shaharlarning   ijtimoiy-
iqtisodiy   qiyofasi   o’zgaradi.   Ular   to’la-to’kis   xunarmandchilik   va   savdo-sotiq
15 qiyofasini olgan. Shuningdek, shaharlarning u yoki bu hunarmandchilik tarmoqlari
bo’yicha   ixtisoslashuvi   jadallashadi.   Masalan,   Qadimgi   Farg’onaning   poytaxt
bo’lgan   Axsikent,   Toshkent   vohasining   Ohangaron   daryosi   havzalarida   qad
ko’targan   qator   shaharlarda   Tunkent,   Namudlig’,   Dahketda   metallurgiya   sanoati
jadal   rivojlanadi.   Shaharlar   maydoni   kengayadi,   shahriston   va   uning   atrofida
joylashgan rabodlarda iqtisodiy hayot taraqqiy etdi.
Somoniylarning   mamlakatni   boshqaruv   tizimidagi   markazlashtirish   siyosati
uning   iqtisodiy   jihatdan   yuksak   darajada   rivojlanishiga   xizmat   qildi.   Shaharlar
o’sdi va ularning iqtisodiy-savdo aloqalari mustahkamlandi. Masalan, arab tarixchi
va geograflarining ta’kidlashicha  birgina Shosh va Iloqda bu davrda 50 dan ortiq
shaharlar   bo’lgan.   Arxeologik   materiallar   va   yozma   manba’larga   ko’ra,   Shosh   –
Iloq vohasi IX-X asrlarda Movaraunnahrning irik metallurgiya xom ashyosi bazasi
bo’lgan.   Arab   tarixchisi   Makdisining   xabariga   qaraganda,   bu   zaminda   oltin   va
kumush   konlari   ko’p   bo’lib,   naqshiga   tillo   suvi   berilgan   Shoshning   keramika
mahsulotlari Sharq olamida mashhur bo’lgan. Arxeologik materiallarning guvohlik
berishicha   Shosh–Iloq   vohasida   metallurgiya   sanoati   bilan   bir   qatorda
hunarmandchilikning   kulolchilik   va   shishasozlik,   to’qimachilik   yo’nalishlari   ham
yuksak darajada rivojlangan edi.
X   asr   oxirlaridan   Movaraunnahrda   Qoraxoniylar   davlati   shakllandi.
Qoraxoniylar   mamlakatni   boshqarishda   somoniylar   davlat   boshqaruv   tizimidan
foydalanadi. Shuningdek, pul zarb etish an’analarini ham qabul qilganlar. Buxoro,
Iloq   shaharlarida   kumush   pul   zarbxonalari   bo’lgan.   Bu   haqda   arab   tarixchisi   Ibn
Xavkal   «Iloqda   oltin   va   kumush   pullar   zarbxonalari   faoliyat   ko’rsatishda   davom
etardi» deb yozgan edi.
Bu   davrning   madaniy   hayotida   yuz   bergan   yuksakliklar   tarixda   tengsiz   edi.
Ilm-Fan, din va tasavvuf, me’morchilik va san’at, musiqa san’ati gullab yashnadi.
Umuman,   IX-XIII   asrning   boshlari   Movaraunnahr   shaharlari   uchun,   ilm-fan   va
madaniyat   sohalarida   gullash   davri   bo’ldi.   XII   asrning   o’rtalaridan   qoraxoniylar
davlatining   inqirozi   boshlanadi.   Bu   davrda   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar
16 tushkunlikka   uchradi.   Movaraunnahrning   barcha   viloyatlarda,   shu   bilan   birga
Iloqda ham tog’-kon sanoati qisqarib, metallurgiya markazlari batamom inqirozga
yuz tutdi.
Movarounnahr   tarixida   shaharlar   hayotidagi   iqtisodiy   va   siyosiy   tangliklar
XIII   asrning   20-yillaridagi   inqiroz   davri   bilan   bog’liq.   XIII   asrning   2-yarmida
Movarounnahr   shaharlari   hayotida   va   qishloq   xo’jaligida   biroz   jonlanish   bo’lgan
bo’lsada,  ammo  XIV  asrning  20-30  yillarida  ham  mo’ng’ullar   tomonidan  amalga
oshirilgan   vayronagarchilik   hali   tugatilmagan,   hunarmandchilik,   dehqonchilik   va
savdo-sotiq o’zining XIII  asr  boshlaridagi  darajasiga  ko’tarila olmagan edi. Amir
Temur   ko’tarilgach,   XIV   asrning   70-yillarida   Movaraunnahrning   iqtisodiy   va
siyosiy hamda madaniy hayotida jadal rivojlanish boshlandi. Temur istilolari bilan
bog’liq   holda   Movaraunnahr   shahar   hayotida,   markazlashgan   davlat   sharoitida
iqtisodiy xo’jalikning barcha tarmoqlarida, madaniy hayotning barcha jabhalarida
gullash   davri   boshlandi.   Yangidan-yangi   shaharlar   qad   ko’tardi,   ichki   va   tashqi
savdo,   bozor   munosabatlari   izga   tushdi.   Madaniy   hayotda   somoniylar,
qoraxoniylar   va   xorazmshohlar   davridagidek,   buyuk   o’zgarishlar   yuz   berdi.
Natijada umumbashariyat tsivilizatsiyasi yuksak cho’qqilarga ko’tarildi.
17 II BOB.   O'LKAMIZDA ANTIK DAVI MEMORCHILIGI VA SAN'ATI
2.1 Arxeologik va me’moriy yodgorliklarning o’lkashunoslikda tutgan    
o’rni.
Arxeologiya   tarixining   tarkibiy   qismi   bo’lib   ijtimoiy   fanlar   orasida   alohida
o’rin   tutadi.   «Arxeologiya»   termini   «arxayos»   -   qadimgi,   «logos»   -   fan   degan
ikkita   grekcha   so’zning   birikishidan   tashkil   topgan.   Demak   arxeologiya   qadimgi
bilimlar haqidagi fan degan ma’noni bildiradi. Lekin ilgargi vaqtda arxeologiyani
fanning   qaysi   sohasiga   qo’shish   to’g’risida   bahslar   bo’lib,   ba’zilar   uni   qadimgi
san’at haqidagi fan, yana boshqa birovlari singan sopol idishlarni o’rganuvchi fan
degan   fikrlarni   bildirganlar.   Ba’zilar   esa   uni   tarix   fanining   xizmatkori   bo’lgan
ikkinchi   darajali   fan   deb   tushunganlar.   Tarix   va   arxeologiya   aslida   o’zaro
chambarchas bog’liq, bir-birini to’ldiruvchi yagona fanning ikkita sohasidir.
Insoniyat   o’tmish   davrlarini   arxeologiyasiz   o’rganib   bo’lmas   ekan.
Arxeologiya insoniyatning o’tmish tarixini o’rganishda arxeologik ekspeditsiyalar
natijasida   ibtidoiy   makonlar,   qishloqlar,   shaharlar,   mudofaa   va   suv   inshootlari,
qoyatosh   rasmlari   hamda   boshqa   buramlarga   suyanib   ish   ko’radi.   Hozir   O’rta
Osiyoning barcha joylarida shahar, rayon, qishloqlarda arxeologik tadqiqotlar olib
borilmoqda.
Topilgan   arxeologik   manbalarni   shartli   ravishda   quyidagi   ikki   turga   bo’lish
mumkin:
1.   Tabiiy   manbalar   (paleozoologiya,   paleobotanika)   -   inson   va   hayvon
suyaklari ,   o’simliklar   qoldiqlari   va   geologik   qatlamlar   bo’lib   ularni   asosan
zoologlar, botaniklar va geologlar o’rganadilar.
2. Inson tomonidan yaratilgan manbalar bo’lib, ular mehnat qurollari, yarog’-
aslahalar,   sopol   idishlar,   san’at   va   zeb-ziynat   uyamlari,   qoyatosh   rasmlar,   yozuv
hamda   yozma   manbalar   va   hokazolar.   shuni   aytish   kerakki,   yozma   manbalarni
18 tarixchilar,   moddiy   manbalarni   o’rganish   bilan   arxeologlar   moddiy   buyumlar   va
yozma manbalarga tayanib ish ko’radilar.
O’rta Osiyo qadimgi Sharq tarixining ajralmas qismini tashkil etadi. Kishilik
madaniyatining   ilk   markazlaridan   biri   hisoblanadi.   O’rta   Osiyo   tabiiy   iqlim
sharoiti ,   xilma-xil   hsimlik   va   hayvonot   dunyosiga   boy   iqlim   sharoiti   asosan
mo’tadil   bo’lganligidan   inosnning   yashashi   uchun   juda   qulaydir.   Bu   hol   esa
ibtidoiy   va   qadimgi   kishilar   diqqat   e’tiborini   tortmasdan   mumkin   emas   edi.   Shu
tufayli odamlar bu o’lkada juda qadim zamonlardan boshlab yashagan. O’lkaning
hamma yerida ibtidoiy va qadimgi davr kishilari qoldirgan xilma-xil obidalar - tosh
asri makonlari, g’orlari, bronza davri qishloqlari va mozorlari, temir davri qal’alari
va   shaharlarning   xarobalari,   qoyatoshga   ishlangan   rasmlar,   sug’orish
inshootlarining   qoldiqlari,   qadimiy   mudofaa   devorlarining   qoldiqlari   juda   keng
tarqalgan.
Arxeologiya   qazishmalarida   topilgan   moddiy   manbalarni   o’rganish   bilan
birga   har   xil   yer   qazish   ishlarida   tasodifan   topilgan   narsalarni,   shu   jumladan
xazinalarni   ham   o’rganadi.   Yer   tagida   yotmagan   moddiy   manbalar   ham   bor.
Masalan   o’rta   asr   xazinalaridan   qolgan   buyumlar   va   naqshinkor   eski   binolar   va
hokazolar ana shunday manbalardir. Arxeologlar bularni ham o’rganadilar.
Tosh,   metall,   sopol   va   yog’ochdan   yozuvlarni   o’rganadigan   epigrafika   fani,
tanga   pullarni   o’rganadigan   numizmatika   fani ,   muhrlarni   o’rganadigan   sfragistika
fani, gerblarni o’rganadigan geraldika fani kabi arxeologiyaning bir qancha alohida
tarmoqlari   bor.   Arxeologiya   tarixga   oid   fan   bo’lib   qolish   bilan   birga
qazishmalardagi   kuzatmalarni   izohlab   bermoq   uchun   geologiya,   botanika,
zoologiya va antropologiya ma’lumotlaridan foydalaniladi va shu bilan birga o’zi
ham o’sha tabiat fanlariga qimmatli materiallar beradi.
O’rtas Osiyo xalqlarining moddiy va ma’naviy yodgorliklarini o’rganish XIX
asrning   ikkinchi   yarmidan   boshlanadi.   Bu   o’lka   Rossiyaga   qo’shib   olingach,   bu
19 yerga turli kasbdagi  kishilar ko’plab kela boshladi. Ular orasida mahalliy moddiy
yodgorliklarga qiziquvchi kishilar ham bor edi.
V.   V.   Bartold,   V.   A.   Jukovskiy,   N.   I.   Veselovskiy   kabi   mashhur
sharqshunoslar   A.   P.   Kun,   V.   L.   Lyatkin,   I.   T.   Poslovskiy,   N.   P.   Ostroumov   va
boshqa   havaskorlar   O’rta   Osiyoning   arxeologiyasi   va   tarixini   o’rganishda
o’zlarining   xizmatlarini   qo’shdilar.   Mahalliy   havaskorlarda   Akrom   Asqarov,   M.
Mirmuhammedovlarning ishlari ham diqqatga sazovor. 1895- yilda V. Bartoldning
bevosita   rahbarligida   va   taklifi   bilan   «Turkiston   arxeologiyasi   havaskorlari
to’garagi»   tuzilib,   uning   ustavi   tasdiqlanadi.   O’rta   Osiyo   arxeologiyasining
rivojlanishida S. P. Tolstov, M. Ye. Masson, M. M.   Dyakonov , A. P. Okladnikov,
M. M. Gerasimov, Ya. Yu. Yakubovskiy, Ya. F. G’ulomov, V. A. Shishkin, B. A.
Litvinskiy   va   G.   A.   Pugachenkova   singari   mashhur   arxeologlar   o’lkamiz   tarixini
o’rganishda o’zlarining juda katta hissasini qo’shdilar.
Shuni ham ta’kidlab o’tish kerakki, so’nggi yillar ichida ham arxeologlarning
katta   gruppasi   yetishib   chiqdi.   A.   Asqarov,   A.   Muhammadjonov,   O’.   Islomov,   I.
Albaum, Yu. F. Buryakov, R. H. Sulaymonov, A. S.   Sagdullayev , N. Ne’matov, A.
Ranov,   V.   Vinogradov,   E.   V.   Rtveladze,   M.Jo’raqulov   va   boshqalarni   aytish
mumkin.   Hozirgi   kunda   ham   O’rta   Osiyo   arxeologiyasining   o’rganilishi   ancha
yaxshi yo’lga qo’yilgan. Bu ish bilan maxsus institutlar, universitet va pedogogika
institutlari,   ruspublika   va   viloyat   muzeylari   qoshidagi   kafedralar   va   bo’limlar
shug’ullanmoqda.
1908   yilda   Samarqandda   V.L.Lyatkin   tomonidan   Ulug’bek   rasadxonasining
qoldig’i   topilib   tekshirildi.   1925-30   yillarda   ham   ish   olib   bordi.   1926-28   yillarda
Termizda   B.P.Deneke,   1929-1930   yillarda   Potapovlar   Farg’ona   vodiysida   ham
arxeologik   qazishma   ishlari   olib   borilgan.   S.P.Tolstov   boshchiligidagi   guruh
Xorazmda,   V.A.Shishkin   boshchiligidagi   guruh   Buxoro   viloyatining   Farbiy
qismida tekshirishlar o’tkazdilar.
20 1938   yilda   A.P.okladnikov   tomonidan   Boysun   tog’ining   Teshiktosh   deb
atalgan   g’oridan   topilgan   yodgorliklarni   alohida   ta’kidlab   o’tish   kerak.   Bu   yerda
o’tkazilgan   arxeologiyaga   oid   izlanishlar   natijasida   ko’pgina   ashyoviy   dalillar
bilan bir qatorda For devorining ostidan 9 yashar bolaning qabri ham topilgan.
1946   yilda   urgutmanining   Omonqo’ton   degan   joydan   o’rta   paleolit   davriga
oid   mehnat   qurollari   topildi.   1980   yildan   boshlab   U.Islomov   Farg’ona   viloyatida
Selung’ur g’orida arxeologik tadqiqotlar olib bordi va yangi kashfiyotlar qildi.
Shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   bizning   universitetimiz   tarix   fakulteti
professor-o’qituvchilari   va   talabalari   asosan   Qashqadaryo   vohasida   arxeologik
amaliyotni   olib   boradilar.   Amaliyot   natijasida   bir   qancha   yangiliklarni   izlab
topdilar.   Qashqadaryo   vohasida   miloddan   avvalgi   VII-IV   asrlarga   oid   30ta
yodgorlik   ma’lum.   Ular   alohida   daryolar   bo’ylab   joylashgan   bo’lib   umumiy   suv
manbaidan   foydalanilganligi,   ularda   qadimgi   sug’orish   yoki   dehqonchilik
vohalarini qurish imkonini beradi. Hozirgi davrda oltita shunday vohalarni ajratib
ko’rsatishimiz mumkin: Yerqo’rg’on - Yerqo’rg’on va Qorovultepa yodgorliklari;
Qizildaryo   vohasi   -   Chiroqtepa   va   Jartepa ;   Guldaryo   -   Qo’rg’oncha   va
Beshqo’rg’ontepa;   Qayrag’ov   -   Daratepa,   Qayrag’ochtepa,   To’rtburchaktepa,
Somontepa   va   Ko’zatepa   yodgorliklari;   Tanxozdaryo   vohasi   -   Nomsiztepa,
Saratepa   1,2,3   va   Sho’rabsoy   vohasi   -   Sangirtepa,   Podayotoq,   Uzunqir   va
boshqalar.
ToshDU   O’rta   Osiyo   arxeologiyasi   kafedrasining   1976-1979   yillarda
A.S.Sagdullayev   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   natijasida   Qashqadaryo
vohasining   sharqiy   qismidan   ham   bir   qator   ilk   temir   davriga   oid   yodgorliklari
ochildi.   Daratepada   o’tkazilgan   ko’p   yillik   tadqiqotlar   natijasida   bu   xudud   uchun
xos bo’lgan miloddan avvalgi  VII-IV asrlarga oid turli turar joylar tuzilishi qazib
o’rganildi.   1986   yildan   boshlab   ToshDU   arxeologlari   tomonidan   Sangirtepa   va
Uzunqir   yodgorliklarini   o’rganish   borasidagi   ishlar   davom   ettirildi.   O’rganilgan
ma’lumotlar   asosida   yodgorliklarning   ilk   bor   o’zlashtirilishi   davri   miloddan
avvalgi VIII-IX asrlarga oid ekanligi aniqlandi. Yurtimizning qadimgi davriga oid
21 arxeologik   ma’lumotlar   juda   ko’p   asarlarda   bayon   qilingan.   S.P.Tolstovning
«Qadimgi   Xorazm»,   «Qadimgi   Xorazm   madaniyatini   izlab»,   Ya.F.Fulomovning
«Qadimgi   O’zbekiston   ilk   yozma   manbalarda»,   «Baqtriya   haqida   afsona»,
A.Muhammadjonovning   «Qadimgi   Buxoro»,   Yu.F.Buryakovning   «Toshkent
vohasining   qadimgi   karvon   yo’llari»   va   boshqa   mualliflarning   asarlarini   sanab
o’tishimiz mumkin.
Ibtidoiy   jamoa   tuzumining   dastlabki   enguzoq   davom   etgan   bosqichi   paleolit
deb   ataladi.   Arxeologik   nuqtai   nazardan   qadimgi   tosh   asri   uch   davrga   bo’linadi:
paleolit (qadimgi tosh davri - «palayos» - qadimgi «litos» - tosh); odam mil.avval
3-3,5 million yil ilgari paydo bo’lgan. Engqadimgi topilmalar Sharqiy Afrikaning
Olduvay darasidan topilgan bo’lib, Olduvay madaniyati deb yuritiladi. Ilk paleolit
Ashel   davri   mil.avval   700-100   yilliklarni   o’z   ichiga   oladi.   O’rta   Osiyoda   ilk
paleolit   davri   yodgorliklari   700-500-100   ming   yilliklar   davriga   oid   bo’lib   ashel
davri deb ataladi.
O’rta   paleolit.   Bu   davr   Mustye   davri   madaniyati   deb   nomlanadi   (mil.avval
100-40   ming   yilliklar).   So’nggi   paleolit.   40-30-12   ming   yilliklar   ilk   paleolit
davriga   oid   makonlar   Selung’ur,   Uchtut   (Buxoro),   O’narcha   (Qirg’iziston),
Qoratog’ (Tojikiston) va boshqa makonlarni keltirish mumkin.
Mazkur davr kishilarining qurollari o’zining soddaligi, qo’polligi, turlarining
kamligi   jihatidan   keyingi   davrlardan   farq   qiladi.   Odamlari   aqliy   va   jismoniy
tomonlardan ham farq qiladi.
O’rta   paleolit   (Mustye   madaniyati)   -   qadimgi   tosh   davrining   bir   qismi
Markaziy   Osiyoda.   Bu   davrning   eng   mashhur   yodgorliklariga
Teshiktosh,   Obirahmat , Xo’jakent, Ko’lbuloq, Qo’tirbuloq, Uchtut  va boshqalarni
kiritish  mumkin. O’rta  tosh  davriga kelib  ibtidoiy kishilar   O’rta Osiyoning  butun
maydonlariga   keng   tarqaladi.   Mehnat   qurollari   takomillasha   boradi.   Eng   muhimi
ibtidoiy   to’dadan   urug’chilik   jamoasiga   o’tila   boshlanadi.   Sovuq   iqlim   tufayli
22 sun’iy   olov   chiqarish   va   uni   saqlashni   o’zlashtiradi,   diniy   tasavvurlar   paydo
bo’ladi.
So’nggi   paleolit   -   bu   davrga   oid   yodgorliklari   nisbatan   kam   o’rganilgan.
Ohangarondan   so’nggi   paleolit   davriga   oid   Ko’lbuloq   makoni   ochilgan.
Toshkentning g’arbida Bo’zsuv I makoni va 1939 yilda Samarqand shahrida ham
shu davrga oid makon ochilgan.
So’nggi   paleolitdan   boshlab   ibtidoiy   odamlar   g’ordan   chiqib   yengil   turar
joylar   qura   boshlaganlar.   Natijada   ular   faqat   tog’li   xududlarda   yashab   qolmay,
vohalar   bo’ylab   tarqalib,   tekisliklarda   daryo   va   ko’llar   sohillarida   joylasha
boshlaydilar.   So’nggi   paleolitga   kelib   antropogenez   jarayoni   tugallanadi,
zamonaviy   odamlar   paydo   bo’ladi   (kramanon).   Yana   bu   davrning   o’zimga   xos
xususiyati   ibtidoiy   to’dadan   urug’chilik   tuzumiga   (matriarxat)   o’tiladi.   Xo’jalik
yuritishning   eng   oddiy   yo’llaridan   (terib-termachilik)   murakkabroq   ko’rinishlari
(ovchilik,   baliqchilik)ka   o’tdilar.   Mehnat   qurollari   takomillashib   uning   turlari
ko’paya boradi.
Mezolit davri. Bu davrning katta yutuqlaridan biri - kamon va o’qning kashf
etilishidir.   Shuningdek   bu   davrda   ibtidoiy   san’at   paydo   bo’ldi.   Hayvonot   va
o’simliklar   dunyosi   o’zgaradi.   Bu   davrga   oid   makonlar   Machay   g’or   makoni
(Boysun),   Farg’ona   vodiysida   Obisher   g’or   makoni   topilgan.   Markaziy
Farg’onadan   80ga   yaqin   mezolit   davri   yodgorliklari   topilgan   mehnat   qurollarida
ham   o’zgarishlar   bo’ldi.   Trapetsiya   va   uchburchak   shakldan   mayda   qurolchalar   -
mikropitlar   paydo   bo’ladi.   Suyakdan   igna   va   bigiz   qurollarining   topilishi   ham
muhim ahamiyat kasb etadi.
Neolit   uzoq   davom   etgan   tosh   asrining   so’nggi   va   yakunlovchi   bosqichidir.
Neolit so’zi ham grekcha so’zdan olingan bo’lib, ya’ni tosh asri degan tushunchani
bildiradi.   Arxeologiya   faniga   neolit   tushunchasini   ingliz   arxeologi   Lebbok   olib
kirgan.
23 Neolit   davri   kishilarning   eng   katta   yutuqlaridan   biri   kulolchilik   bo’lib,   ular
loydan har xil idishlar yasashni  va ularni olovda pishirishni o’rgandilar. Bu o’sha
zamon uchun katta kashfiyot edi.
Neolit davrida odamlar rangli va oddiy metallar bilan tanishganlar. Bu davrda
to’qimachilikning   kashf   etilishi   ham   dastlabki   suvda   suzuvchi   qayiqsozlikning
ixtiro   etilishi   neolit   davrining   yutuqlaridan   biri.   Bu   davrga   kelib   o’zaro   buyum
almashinuvi   rivojlanadi.   O’rta   Osiyoning   janubiy   yerlarida   xususan   Kopetdog’
etaklarida sug’orma dehqonchilik va ilk chorvachilik qaror topib dashtlarda katta-
kichik daryo va ko’llarning sohilida ovchilik va baliqchilik rivoj topa boshlaydi.
O’rta   Osiyoda   yashagan   neolit   qabilalari   xo’jalik   shakllariga   ko’ra   Joytun,
Kaltaminor   va   Hisor   madaniyatiga   bo’lib   o’rganiladi.   Ular   sanasining   yuqori
sanasi   mil.avval   VI   ming   yillik,   quyi   chegarasi   esa   VI-III   ming   yilliklar   bilan
belgilanadi. Bu paytda guvaladan turar joylar barpo etila boshlaydi.
Eneolit   O’rta  Osiyoda  ham  neolitdan  farq  qiladi. Eneolit  lotincha  -  mis  tosh
davri. O’rta Osiyoda quyidagi yangi madaniy-tarixiy jarayonlar eneolit davri bilan
bog’liq:
1.   Xo’jalikning   boshqa   hamma   turlariga   qaraganda   haydama
dehqonchilikning ustunlik qilishi;
2.   Toshdan   ishlangan   qurollar   ko’p   bo’lgan   holda   mis   qurollarning   paydo
bo’lishi;
3.   Katta-kichik   ibtidoiy   jamoalarning   paxsadan   va   xom   g’ishtdan   tiklangan
katta-katta uylari;
4. Kulolchilikda muhim texnika yutug’i - xumdonlarning ishlatilishi;
5. O’troqlik xo’jaligining   rivojlanishi , ibtidoiy jamoa birlashmalarining uylari
va qurilishida xom g’ishtning paydo bo’lishi;
24 6.   Turli   hayvonlarning   loydan   yasalgan   va   ona   urug’i   tuzumi   (matriarxat)ga
xos haykalchalar;
7.   Rangdor   sopol   buyumlari,   ya’ni   turli   tasvirlar   ishlangan   sopol
buyumlarning mavjudligi.
Bronza   davrining   xo’jalik   sohasida   erishgan   eng   katta   yutuqlaridan   biri
qadimgi dehqonchilikning keng yoyildashi va mil.avval 2 ming yillikning ikkinchi
yarmida   chorvachilikning  dehqonchilikdan   ajralib  chiqishidir.  Bu   tarixiy  jarayon-
kishilik   jamiyati   taraqqiyotidagi   chiqarishda   hukmronlik   qilimsh   erkaklar   qo’liga
o’tadi va ona urug’ tuzumi o’rnini ota urug’i (patriarxat) tuzumi egallaydi. Bronza
davriga   oid   yodgorliklar   Tozabog’yob   madaniyati   (Xorazm),   Zamonbobo
(Zarafshon vohasi), Sopollitepa (Surxondaryo)  va boshqa  ko’pgina bu davrga oid
yodgorliklar topib o’rganilgan.
Temir   davri.   Ilk   temir   davri   (mil.avval   VII-V   asrlar).   Qadimgi   Baqtriya,
So’g’diyona,  Xorazm,   Marg’iyona  ilk   davlat   uyushmalarining   paydo  bo’lishi.   Bu
davrni   o’ziga   xos   xususiyatlaridan   biri   bu   davrga   oid   yodgorliklar   juda   ko’p
tpilgan.   Foshchimullo,   Qizilcha   (Surxondaryo),   Daratepa   Afrosiyob   lolazor
(Qashqadaryo   va   Samarqand),   Ko’zaliqir,   Quyisoy   (Xorazm),   Dalvarzin,   Oqtom,
Dasti asht (Farg’ona) va boshqa manzilgohlar topib o’rganilgan.
Kushon   davri   O’rta   Osiyo   halqlarining   moddiy   va   ma’naviy   madaniyatida
jiddiy   o’zgarishlar   bo’lganligibilan   izohlanadi.   O’rta   Osiyoning   janubiy   va
shimoliy   Afg’onistondagi   arxeologik   tadqiqotlar   Yunon-Baqtriya   va   Kushon-
Baqtriya   madaniyati   gullab   yashnaganidan   dalolat   beradi.   Dastlabki   yodgorliklar
Ayritom   va   ko’xna   Termizda   30-yillarda   ochilib,   60-yillarda   davom   ettiriladi.
Keyinchalik ko’xna Termiz yaqinidagi Qoratepa budiylik ibodatxonasi, fayoztepa,
Xolchayon   va   Dalvarzin   ko’hna   shaharlari   ochilib   nihoyat   yuksak   darajada
rivojlanganligidan   dalolat   beradi.   Ayritom   ko’hna   shahridan   topilgan   uylarning
peshtoqlarida   gullarga   burkangan ,   musiqa   asboblari   chalib   turgan   qizlar   va
do’mbira   chalib   turgan   bolalarning   tasviri   tushirilgan.   Denov   nihoyasida
25 Xolchayon yodgorligining qoldiqlari  saqlanib qolingan shaharning  paydo bo’lishi
mil.av.1 ming yillikning o’rtalalriga to’g’ri keladi. Rivojlanish jarayoni Kushonlar
darviga to’g’ri keladi.
Dalvarzin   yodgorligi   u   ko’xna   shahar   bo’lib,   Kushon   Davlatining   dastlabki
poytaxti bo’lgan degan fikrlar  mavjud. 1972 yilgi  qizishmalarda bu yerdan 30 kg
ortiq tilla buyumlar xazinasi topilgan. 115ta har xil taqinchoqlardan iborat bo’lgan.
Kushon   davri   madaniyati   namunalaridan   yana   biri   qadimgi   Xorazm
hududidan   Tuproqqal’a   shahri   bo’lib,   milodning   3-4   asrlariga   oid   bu   shaharning
kushonlardan   alohida   bo’la   boshlagan   dastlabki   Xorazm   hokimlaridan   biri
qurdirgan. Qazilmalar natijasida turli devoriy suratlar va haykallar bilan bezatilgan
zallar   va   boy   xonadon   uylari   ochildi.   Tuproqqal’a   topilmalari,   O’rta   Osiyoning
chekka   viloyatlari   hunarmandlari   ham   Kushon   san’ati   va   madaniyatini   saroylar,
ibodatxonalar, uylar qurishda keng foydalanilganliklarin, o’rsatadi.
Eftalitlar  davridan ham  O’rta Osiyoda me’morchilik yaxshi  rivojlangan. Shu
davr qasrlar qurilishi ayniqsa ahamiyatli bo’lgan. Qasrlar odatda ikki qavatli, shipi
tekis   gulbazsimon   va   rovonsimon   yopilgan   bir   nechta   xonadon   iborat   bo’lgan.   5
asrdan   boshlab   saroy   qasrlar   qurilishida   paxsa   va   xom   g’isht   bilan   bir   qatorda
kirpich (pishiq g’ishtlar) ham ishlatina boshlagan. Saroy va ibodatxonalar devorlari
odatda   rangdor   tasvirlar   bilan   bezatilgan.   Bunday   tasviriy   san’at   namunalaridan
biri   Bolaliktepa   (Surxondaryo)   qasri   devorlarida   qayd   etilgan.   Eftalitlar
me’morchiligining   ajoyib   namunalaridan   biri   Buxoro   yaqinidagi   Varaxsha   saroyi
bo’lgan. Bu qo’rg’on ulkan to’rtburchak shakldagi tepa ustiga qurilgan. Devorlari
ganch qilinib suratlar bilan bezatilgan.
IX–X asrlarda me’morchilik san’ati va qurilishi uslubi o’z taraqqiyotida yana
bir   bosqich   yuqoriga   ko’tariladi.   Bu   davr   qurilishida   avvlgi   asrlardagi   kabi   xom
g’isht   va   paxsa   asosiy   qurilish   materiali   hisoblangan.   Somoniylar   davrida
Movarounnahr   hamda   Xuroson   me’morchilik   san’atining   yuqori   taraqqiyotidan
yorqin dalolat beruvchi yodgorlik bu - Buxorodagi Ismoil Somoniy maqbarasidir.
26 Bu   maqbara   hozirgacha   borganni   hayratga   solib   turibdi.   Somoniylar   davri
me’morchilikning   nodir   namunalarini   Karki   (Turkmaniston)   yaqinidagi
Alambardor, Uzun (Surxondaryo) yaqinidagi Ho’ja Naxshron, Qaramanadagi Mir
Said   Baxrom   maqbaralarida   ham   uchratish   mumkin.   Bu   yodgorliklar   ham   IX–X
asr me’morchiligi yuksak darajada bo’lganligidan dalolat beradi.
2.2 Antik san'at tarixi
Antik   iborasi   lotincha   "antikbus"   so`zidan   olingan   bo`lib,   ”Qadimiy”   dеgan
ma`noni   bildiradi.   Bu   ibora   XV   asrda   Italiya   gumanistlari   tomonidan   kiritilgan
bo`lib,   asosan   Qadimgi   Grеk-Rim   madaniyati   va   san`atini   ifodalash   uchun
ishlatilgan.     Еvropa, Osiyoning bir qismi hamda Shimoliy Afrikada yashagan xalq
va qabilalar san`ati ham qisman antik san`atga aloqdordir.Grеklar o`zlarini Ellinlar
dеb   o`z   mamlakatlarini   esa   Ellada   dеb   ataganlar.   Ellada   senate
kеyinchalik     Iskandar     Zulqarnayn       bosib     olgan     juda     katta   impyeriya   san`atining
rivojlanishiga   ta`sir   o`tkazdi.Elladaliklar   san`ati   Qadimgi   Rim   san`atiga   ta`sir
etdi.Rimliklar Grеk san`atini e`zozladilar, o`rgandilar va uni yangi pog`onaga olib
chiqdilar. Antik     madaniyat     va     san`at tarixi 476 yili Rim impyeriyasining qulashi
bilan tugallanishini ham shu bilan izohlash mumkin. Antik san`at asrlar mobaynida
insoniyatni maftun etib, uni o`ziga jalb etib kеlmoqda.   Еvropa xalqlari shu
san`at va madaniyatga, grеk va rimliklar yaratgan ma`naviy
boyliklarga   murojaat   qilib   kеldilar.   Bugungi   Еvropa   san`ati   va   tеatri,
adabiyoti va falsafasi antik dunyoga suyanadi. o`yg`onish davri, XVII asrda paydo
bo`lgan   klassitsizm   badiiy   oqimi   namoyandalari   ijodi   ham   antik   dunyo   san`atiga
taqlid   qilish   asosida   rivojlanadi.   O`rta   Osiyo   xalqlari,   jumladan   O`zbеkiston
xalqlari   ham   ellinlar   madaniyati   va   san`atildan   baxhramand   bo`ldilar.Buni
O`zbеkiston tuprog`idan topilgan va topilayotgan grеk madaniyati va san`atiga oid
juda   ko`p   namunalar   yoki   ular   ta`sirida   yaratilgan   madaniyat   yodgorliklari   ham
isbotladi.
Egеy yoki Krit-Mikеn san`ati.
27 Antik madaniyati  uzoq vaqt  davomida rivojlanib bordi. Uning rivojlanishida
Pеloponnеs yarim oroli va Egеy dеngizidagi ko`pgina orollarda, Kichik Osiyoning
g`arbiy   sohillarida   eramizdan   avalgi   III-II   minginchi   yillarda   yashagan   qabilalar
madaniyati   muhim   rol   o`ynadi.   Antik   dunyoning   eng   qadimgi   tarixi   "egеy"   yoki
"krit-mikеn"   madaniyati   bilan   boshlanadi.   Bu   madaniyat   yodgorliklarining
dastlabki arxеologik kashfiyotlari Mikеna va Kritda topilganligi va mulligi tufayli
bu   san`at   Adabiyotlarida   ba`zan   krit-mikеn   san`ati,   dеb   ham   yuritiladi.   Egеyo
madaniyatining eng gullagan davri eramizdan avvalgi 2000 yillarga to`g`ri kеladi.
Bu davrda hashamatli mе`morchilik kompozitsiyalari, podsho saroylari, tasviriy va
amaliy-dekorativ   san`at   namunalari   yaratilgan.   Shunday   nodir   yodgorliklardan`
biri   ingliz   arxеologi   A.Evans   tomonidanKritdan   topilgan   Knoss   saroyining
qoldiqlaridir.
Knoss   saroyida   ustunlardan   kеng   foydalanilgan.   Tosh   tag   kursiga   urnatilgan
yog`ochdan   ishlangan   ustunlar   Knoss   saroyining   tеpa   tomonini   ko`tarib   turish
uchun   ishlatilgan.   Bu   ustunlar   o`ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo`lib,   ular   pastga
tomon   torayib   borgan.   Saroy   dеvorlariga   suratlar   ishlangan,   pollari   esa   bеjirim
naqshlar bilan bеzatilgan.
Knoss saroyida ayol tasviri yaxshi saqlangan. Arxеologlar uni "Parijlik ayol”
dеb nomlaganlar. U shaffof matеriallardan tuqilgan libos kiyib olgan. Ayol boshi
yon   tomonidan   ishlangan,   kuzi   esa   old   tomondan   tasvirlangan,   Monumеntal
haykaltaroshlik   bеlgisi   bu   еrda   uchramaydi.   Lеkin   amaliy-dekorativ
haykaltaroshlik   va   zargarlik   san`ati   borasida   kritliklar   nodir   yodgorliklar
qoldirganlar.   Ular   toshtaroshlikda   juda   mohir   bo`lib,   toshdan   vazalar   ishlaganlar,
nafis   burtma   tasvirlar   yaratganlar.   Ayniqsa,   turli   dеngiz   hayvonlarining   burtma
tasviri diqqatni tortadi.
Eramizdan   avvalgi   XIV   asrga   kеlib,   Krit   madaniyati   inqirozga   yuz   tutdi.
Endilikda   Egеy   madaniyatining   markazi   grеk   matеrigiga   -   Pеloponnеs   yarim
oroliga   va   undagi   Mikеna,   Tirinf   manzillariga   kuchdi.   Bolkrn   yarim   orolining
janubida,   Egеy   dеngizi   orolarida   va   Kichik   Osiyoning   G`arbiy   soxutlarida
28 yashagan   axеyaliklar   bu   yangi   madaniyat   taraqqiyotini   bеlgiladilar.   Bizgacha
Mikеna   va   Tirinfdagi   baland   tеpaliklar   ustiga   qurilgan   qal`alar,   qurg`onlar   yеtib
kеlgan.   Ular   eramizdan   avvalgi   XIV-XIII   asrlarda   qurilgan.   Bu   qurg`onlarning
dеvorlari   og`irligi   5-6   tonna   kеladigan   toshlardan   qurilgan   bo`lib,   dеvorning
qalinligi   6-10   m.   xatto   undan   ham   ortiq   bo`lgan.   Masalan,   Tirinf   qurg`oni
dеvorining   qalinligi   17,5   m.   bo`lgan.   Dеvor   ichi   bo`shliq   bo`lib,   u   yеrda   xazina,
oziq-ovqat, qurol-aslaha saqlangan.
          Tirinfdagi   akropol   sodda,   atrofi   qalin   dеvor   bilan   o`ralgan   bo`lib,   uning
uch darvozasi bo`lgan.
            Mikеna   mе`morchiligida   darvoza   qurilishiga   katta   e`tibor   bеrilgan.
Mikеna   qurg`onining   markaziy   darvozasi   “Shyerlar   darvozasi"   dеb   nomlangan.
Darvoza atrofi  yaxlit  katta toshlardan qurilgan. Tеpasiga ustunlarni  ushlab  turgan
ikki   shyerning   bo`rtma   tasviri   ishlangan.   Bu   ustun   Mikеna   podsholari   qudrati   va
birligining   ramzi   bo`lgan,   Tirinf   va   Mikеna   saroylarining   dеvorlari   ganch   bilan
ishlanib,   dеvoriy   suratlar   bilan   bеzatilgan.   Mikеna   rassomlari   ov   manzaralari,
ayniqsa, jang manzaralarini tasvirlashni sеvishgan. Tirinf, Mikеna dеvoriy suratlari
Krit   san`atkorlarining   asarlaridan   badiiy   jihatdan   bushligi,   figuralarining   bir
muncha   statikligi,   chizilgan   suratlarning   birmuncha   quruqligi   bilan   ajralib   turadi.
Eramizdan   avvalgi   XII   asr   o`rtalarida   Bolkon   yarim   orollarining   shimolidan
janubga   tomon   siljiy   boshlagan   doriy   qabilalarining   Egеy   orollaridagi   davlatlarni
bosib olishi Pеloponеsdagi egеy madaniyatini tugashiga sabab bo`ldi. Lеkin uning
kеyingi ellin madaniyatiga ta`siri ko`p bo`ldi.
Elladaliklar Egеy madaniyatining eng yaxshi yutuqlarini o`zlashtirdilar. Ular
Krit-Mikеn   diniy-mifologik   tushunchalarini   qabul   qildilar.   Kulolchilik   mayda
plastik san`ati an`analari Ellada san`ati taraqqiyotida davot ettirildi.
29 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
30 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Mirziyoyev  Sh.M.  Miliy   taraqqiyot  yo‘limizni   qat’iyat  bilan  davom  ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. Asarlar 1-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2018.
2. Mirziyoyev Sh.M. Xalqimizning roziligi bizning faoliyatimizga berilgan eng
oliy bahodir. Asarlar 2-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2018.
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Niyati   ulug’   xalqning   ishi   ham   ulug’,   hayoti   yorug’   va
kelajagi farovon bo’ladi. Asarlar 3-jild. –T.: “O‘zbekiston”. 2019.
4. Mirziyoyev Sh.M. Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari. Asarlar 4-jild.
–T.: “O’zbekiston”. 2020.
5. Karimov I.A. Tarixiy xotirisiz kelajak y o’q. –T.: “Sharq”, 1998.
6. Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –T.:   “Ma’naviyat”,
2008.
7. Asqarov A. O‘zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi. (o‘quv qo‘llanma).
– T., 2007.
8. SHoniyozov K. O‘zbek xalqining shakllanish jarayoni. Toshkent-2001.
9. Asqarov A. O‘zbeklar qanday kelib chiqqan. «Fan vaTurmush», 3-4 sonlari,
1985.
10. Asqarov   A.,   Axmedov   B.A.   O‘zbek   xalqining   kelib   chiqish   tarixi.
«O‘zbekiston ovozi» gazetasi, 20.01, 1994.
31

kurs ishi talabalar uchun

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский