O‘qish darslarida ertak o‘tish uslubiyoti 3-sinf

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
URGANCH INNOVATSION  UNIVERSITETI
Ijtimoiy-gumanitar fanlar va pedagogika fakulteti
Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi _____-guruh talabasi
________________________
“O‘QISH DARSLARIDA ERTAK O‘TISH USLUBIYOTI (3-SINF)”
mavzusida  yozgan
KURS  ISHI
Topshirdi :           ________________________
Qabul qildi:        ________________________
Urganch- 2025
1 MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................... 3
I BOB. O‘QISH DARSLARIDA ERTAK MAVZULARINING MAQSAD, 
VAZIFALARI VA TA’LIMIY-TARBIYAVIY AHAMIYATI. ....................... 6
1.1.Kichik yoshdagi o‘quvchilaming ertakni idrok etishdagi psixologik 
xususiyatlari. ....................................................................................................... 6
 1.2. Boshlang‘ich sinflarda ertakni tahlil qilishning metodik shartlari. .......... 14
1.3.Ertak ustida ishlash. .................................................................................... 16
II BOB. ERTAKLARNI JANRIY XUSUSIYATLARIGA KO‘RA 
O‘RGANISH. 2.1. Ertakni o‘qish metodikasi. ................................................. 20
2.2.Ertaklarning ta’lim jarayonida qo‘llanilishi ................................................ 22
Ertaklarning ta’limiy ahamiyati ........................................................................ 22
Ertaklardan foydalanish metodikasi ................................................................. 22
2.3. Ertaklarni zamonaviy ta’lim tizimida o‘rganish muammolari va yechimlari
.......................................................................................................................... 24
III XULOSA ..................................................................................................... 26
IV FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ..................................................... 28
2 KIRISH
Ertaklar bilan o‘qitish bolajonlar uchun juda juda qiziq bo‘ladi.Bolaning til
tizimini egallash borasidagi barcha yutuqlarini muloqotni ta’minlovchi mazmunli,
keng   yoyilgan   fikr   sifatida   qaraladigan   ravon   nutq   o‘z   ichiga   oladi.   U
mazmunliligi,   mantiqliligi   va   izchilligi   bilan   ajralib   turadi.   Ravon   nutq   bola   til
boyligini   qanchalik   o‘zlashtirganligining   ko‘rsatkichi   hisoblanadi,   u   bolaning
aqlan, estetik, emotsional jihatdan rivojlanish darajasini aks ettiradi. 
Monologik   nutqni   rivojlantirish   nazariyasi   va   metodikasining   yanada
rivojlanishi   bolalar   ravon   nutq   turlari   va   fikr   bildirishning   turli   xillarini
o‘zlashtirish xususiyatlarining chuqur tadqiq etilishi bilan tavsiflanadi. Izohlovchi
nutqlar,   mulohaza   shaklidagi   jumlalarning   xususiyatlari   o‘rganiladi   va   uning
negizida   bolalarga   monologlarning   turli   xillarini   o‘rgatish   metodikasi
yaratiladi.F.A.Soxin,   O.S.Ushakova   va   ularning   shogirdlari   tomonidan   ravon
nutqni   shakllantirishninig   turli   jihatlari   bo‘yicha   olib   borilgan   tadqiqotlar   ravon
nutqni   baholashning   shunchaki   mantiqlilik,   izchillikdan   ko‘ra   yanada   aniqroq
mezonlarini   qidirishni   galdagi   vazifalardan  biri   qilib  qo‘ydi.  Ravonlikning   asosiy
ko‘rsatkichi   sifatida   so‘zlar,   gaplar   va   fikrlarning   qismlari   o‘rtasida   zarur   aloqa
vositalaridan   foydalangan   holda,   matnni   tarkibiy   jihatdan   to‘g‘ri   tqobiliyatini
shakllantirish   qabul   qilingan.Olimlar   bolalarni   o‘qitishni   ularning   yuqori
darajadagi   aqliy   va   nutqiy   rivojlanish   darajasini   ta’minlash,   til   qobiliyatlarini
shakllantirish   imkonini   beradigan   darajada   optimal   tashkil   etish   yo‘llarini   topish
borasida faol ish olib bormoqdalar. 
Muammoning o‘rganilganlik darajasi. 
Nutqni o‘qitishning nazariy va empirik muammolarini tadqiq etish quyidagi
nazariy qoidalardan kelib chiquvchi umumiy boshlang‘ich pozitsiyalarga ega: 
- ta’lim maktab yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirishda, ayniqsa zamonaviy
noqulay nutqiy muhit sharoitida hal qiluvchi ahamiyatga ega; 
3 -   nutqni   o‘rgatish   –   “…dan   to   …gacha”     kabi   qattiq   qoliplar   to‘g‘ri
kelmaydigan   hamda   nutqni   rivojlantirishning   yosh   qonuniyatlari   va   bolaning
individual xususiyatlari bilan belgilanadigan ijodiy jarayondir; 
- nutqni  rivojlantirishning asosida  kommunikativ yondashuv  bo‘lishi kerak,
xususan:   ona   tilini   o‘zlashtirish   nutqiy   muloqot   faoliyatiga   qo‘shilishi,   o‘quv
sharoiti tabiiy muloqot sharoitlariga yaqinlashtirilishi lozim; 
- o‘qitish vaziyatida katta yoshli odamning bola bilan o‘zaro hamkorligining
xususiyati   ushbu   bola   uchun   yetakchi   bo‘lgan   muloqot   shakli   bilan   belgilanishi
lozim; 
-   til   ustida   nutqiy   faoliyat   tuzilmasi   doirasida   hamda   uning   barcha
komponentlarini:   undov-motivatsiya,   yo‘naltirish-tadqiqot,   ijro   komponentlarini
hisobga olgan holda ish olib borish zarur; 
-nutqni   o‘qitish   bolalarning   tilni   o‘rganish   bo‘yicha   mustaqil   faoliyatiga
asoslanishi   va   bolalar   faolligining   boshqa   turlari   bilan   bog‘liq   bo‘lishi
kerak.Hozirgi paytda maktabgacha yoshdagi bolalarga nutqni o‘qitish muammosini
ishlab   chiqish   mazkur   metodologik   xolatlardan   kelib   chiqqan   holda   olib
borilmoqda.  1
Mavzuning dolzarbligi:  Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish
sohasidagi   psixologik,   pedagogik   tadqiqotlarni   tahlil   qilish   quyidagi   xulosalarga
kelish imkonini beradi: 
-nutqni   rivojlantirish   –   bolaning   individual   psixik   rivojlanishida   markaziy
o‘rin   tutuvchi   ijtimoiy-tarixiy   tajribani   o‘zlashtirishining   murakkab,   ko‘p   omilli
jarayonidir; 
-nutqni   rivojlantirish   –   bu   malakali   pedagogik   rahbarlikni   nazarda   tutuvchi
ijodiy jarayon, lekin u stixiyali jarayon emas; 
-bola  nutqni  rivojlantirish   jarayonini  boshqaruvchi   pedagog  bu  jarayonning
turli   yosh   bosqichlaridagi   qonuniyatlari,   mexanizmlari,   o‘ziga   xosliklarini   bilishi,
nutqiy   rivojlantirishning   o‘ziga   xosliklarini   ko‘ra   olishi   va   bolaning
1
4 individualligini   hisobga   olgan   holda,   uning   nutqiga   ta’sir   ko‘rsatishning   eng
samarali yo‘llarini tanlashi lozim. 
Kurs   ishi   maqsadi:   o‘qish   darslarida   ertak   o‘qishni   tashkil   etishning
amaliy-nazariy asoslari. 
Kurs ishi vazifalari:  
—mavzuga   oid   adabiyotlarni   o‘rganish,   uning   o‘rganilganlik   darajasini
aniqlash; 
—kurs ishning nazariy va amaliy asoslarini belgilash; 
—o‘quvchilarining real bilish imkoniyatlarini tahlil qilish; 
—darslarda   mustaqil   fikrlash   kontseptsiyasini   asoslash   va   o‘qish   ta limiʼ
mazmuniga mos biluv topshiriqlari tizimini ishlab chiqish; 
—biluv topshiriqlari tizimini ta limga tatbiq qilish va uning samaradorligini	
ʼ
o‘rganish.   2-sinf   o‘qish   darslarida   ertak   o‘qitishda   biluv   topshiriqlari   va   ijodiy
mashqlarni   amaliyotga   tatbiq   qilish   tamoyillari,   vositalari   asoslandi.   kurs   ishida
o’quvchilarning   o‘qish   darslarida   ertak   o‘qishni   hamda   mustaqil   ishlarini   tashkil
etish   muammosi   alohida   mavzu   sifatida   ajratilib,   uning   vositalari,   samaradorligi,
o‘quvchilar   o‘zlashtirishining   sifatini   yaxshilashdagi   o‘rni   ilk   bor   o‘rganildi.  
Kurs   ishining   hajmi:   Kirish,   2   bob,   4   fasl,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan tuzilgan. 
5 I BOB. O‘QISH DARSLARIDA ERTAK MAVZULARINING
MAQSAD, VAZIFALARI VA TA’LIMIY-TARBIYAVIY
AHAMIYATI.
1.1.Kichik yoshdagi o‘quvchilaming ertakni idrok etishdagi psixologik
xususiyatlari.
Boshlang‘ich   sinflarda   badiiy   asarni   tahlil   qilish   metodikasida
kichikyoshdagi   o‘quvchilaming   badiiy   asarni   idrok   qilishidagi   psixologik
xususiyatlar   hisobga   olinadi.   Ruhshunos   olimlaming   tekshirishlaridan   ma’lum
bo‘lishicha,   asarni   idrok   qilishga,   bilim   olishga   xizmat   qiladigan   komponentlar
bilan birga, uni emotsional-estetik his etish ham kiradi.Badiiy asami  yaxshi  idrok
etish uchun uni tushunishning o‘zigina yetarli emas. Asarni  idrok etish murakkab
jarayon   bo‘lib,   asarga   unda   tasvirlangan   voqelikka   qandaydir   munosabatning
yuzaga   kelishini   o‘z   ichiga   oladi.   Psixologik   tekshirishlar   natijasida   kichik
yoshdagi   o‘quvchilaming   adabiy   qahramonlarni   idrok   etishi   va   baholashidagi
psixologik   xusisiyatlari   o‘rganilgan   va   ular   adabiy   qahramonga   ikki   xil
munosabatda bo‘lishlari aniqlangan: 
1. Adabiy qahramonga emotsional munosabat. 
2. Elementar tahlil qilish. 
Asarda   qatnashuvchi   shaxslarga   baho   berishda   o‘quvchilar   o‘z   shaxsiy   va
axloqiy   tushunchalaridan   foydalanadilar.   Bunday   axloqiy   tushunchalar   kichik
yoshdagi   o‘quvchilarda   chegaralangan   bo‘ladi,   albatta.Ular   axloqiy   sifatlardan
botirlik,   to‘g‘rilik,   mehnatsevarlik,   yaxshilik   tushunchalarini   ko‘p   ishlatadilar.
Qahramonlaming   boshqa   sifatlarini   tasvirlash   uchun   ulaming   so‘z   boyliklari
yetishmaydi.   O‘qituvchining   vazifasi   o‘quvchilar   bilan   asarni   tahlil   qilib,   ular
6 nutqiga   personajlarning   axloqiy,   intellektual,   emotsional   sifatlarini   tasvirlovchi
so‘zlarni   kirita   borishdan   iborat.   Bu   adabiy   qahramonlaming   xarakterini   yaxshi
yoritish shartlaridan biri hisoblanadi. Asardagi qahramonlaming xarakteri ulaming
axloqiy   sifatlarini   anglash   asosida   tushuniladi.   Bunda   qahramonning   nima   qilishi
emas, nima uchun shunday qilishi kerakligini bilish muhimdir. 
Ushbu   jarayonda   asar   qahramonlarining   axloqiy   sifatlari   ustida   ko‘proq
ishlash   lozim.O‘qish   darslarida   o‘qilayotgan   asarning   ongli   o‘zlashtirilishini
ta’minlashda o‘quvchilaming psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn
mazmunini   tushunish   o‘rtasida   puxta   sintez   yo‘q   bo‘lgani   uchun   ular   o‘qishda
xatoga yo‘l qo‘yadilar. Bu esa matn mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.To‘g‘ri
o‘qish   so‘zning   uzun-qisqaligiga,   o‘quvchining   so‘z   boyligiga,   ya’ni   so‘zning
leksik   ma’nosini   qanchalik   bilishiga   hamda   so‘zning   bo‘g‘in   va   morfemik
tarkibiga   bog‘liq.   O‘quvchilar   ko‘pincha   quyidagi   sabablarga   ko‘ra   xatoga   yo‘l
qo‘yadilar:  
1.   So‘zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma’nosini   tushunish   o‘rta   sida   puxta   sintez
bo‘lmagani   uchun   bola   so‘zning   oldin   tovush   tomonini   ko‘radi,   uni   talaffuz
qilishga oshiqadi. So‘zning ma’nosini esa e’tibordan chetda qoldiradi. 
2.   So‘z   ko‘p   bo‘g‘inli   bo‘lib,   bola   uni   oldin   eshitmagan   bo‘lsa,   xatoga   yo‘l
qo‘yadi.
3. So‘zning ma’nosini bilmaslik tufayli xatoga yo‘l qo‘yadi. 
4. Tez o‘qiyman deb xatoga yo‘l qo‘yadi.
5. To‘g‘ri o‘qish yorug‘likka va yorug‘likning tushishiga ham bog‘liq. 
6.   Undosh   tovush   so‘zning   o‘rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq   bo‘g‘inli   so‘zlarni
o‘qishda qiynaladilar. 
Xato   o‘qishning   oldini   olish   uchun   quyidagilar   e’tiborga   olinadi:  
1.   Matnni   o‘qitishdan   oldin   undagi   o‘qilishi   qiyin   so‘z,   birikma   va   gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so‘zlarni bo‘g‘inlab o‘qilishini mashq qildirish. 
7 2.   Matnni   o‘qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so‘zlaming   lug‘aviy   ma’nosini   tushuntirish.   So‘z   ma’nosini   izohlash   usullarini
aniqlash.
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish. 
4. Matnni diqqat-e’tibor bilan o‘qishlari uchun sharoit yaratish. 
5. Oldin ichda o‘qitish, so‘ng ovoz chiqarib o‘qitish. 
6. O‘qitishda o‘quvchilaming individual xususiyatlarini hisobga olish, ya’ni matnni
oson, o‘rtacha qiyinlikda va qiyin o‘qiladigan o‘rinlarini belgilab olib, unga kuchi
yetadigan o‘quvchilarga oldindan taqsimlab berish. 
7. O‘quvchilarning o‘qishini muntazam tekshirib turish. 
8.   Xatoning   xarakteriga   qarab,   uni   metodik   tomondan   to‘g‘ri   tuzatish   yo‘lini
aniqlash. 
9. O‘quvchilarni xato qilish mumkin bo‘lgan o‘rindan ogohlantirib turish. 
10. Xatcho‘pdan foydalanish. 
11.   Xato   o‘qish   o‘quvchining   shaxsiy   ko‘ruv   sezgisiga   bog‘liq   bo‘lsa,   bu   jihatni
ham   hisobga   olish.   O‘qituvchining   tuzilishi   murakkab   so‘zlarni   oldindan
xattaxtaga   yoki   kartonga   bo‘g‘inlarga   bo‘lib   yozib   qo‘yib,   o‘quvchilarga   ovoz
chiqarib birgalikda o‘qitishi yaxshi natija beradi. 
O‘quvchilar yo‘l qo‘ygan xato ikki xil yo‘l bilan tuzatiladi: 
1.   O‘quvchi   so‘z   oxiridagi   qo‘shimchani   noto‘g‘ri   o‘qisa,   uni   o‘qishdan
to‘xtatmasdan xatoni to‘g‘rilash mumkin. 
2.   Xato   o‘qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o‘qitish   usulidan
foydalaniladi.   Bunda  o‘quvchiga  o‘qigan   matni   yuzasidan  savol  berilsa,  o‘quvchi
e’tiborli   bo‘lib   qayta   o‘qiydi.   Tez   o‘qish.   Tez   o‘qish   me’yoriy   tezlikda   o‘qish
bo‘lib,   bunda   o‘qish   sur’ati   matnning   mazmunini   tushunishdan   ajralib   qolmasligi
kerak. O‘qish tezligi matnni tushunish tezligi bilan muvofiq ravishda o‘sib borishi
lozim.  O‘qilayotgan  asar   mazmunini   o‘zlashtirishni,   matn  mazmunini   ongli   idrok
etishni   ta’minlaydigan   o‘qish   tez   o‘qish   deyiladi. 2
O‘qish   sifatlarini   yaxshi
o‘zlashtirgan holda o‘quvchilaming o‘qish sur`ati bir-biridan farq qiladi. Bu dastur
2
8 talablarini   bajarmadi,   degan   gap   emas.   Og‘zaki   nutq   tempiga   to‘g‘ri   keladigan
o‘qish   sur`ati   normal   tezlik   hisoblanadi.   Chunki   o‘ta   tez   ham,   o‘ta   sekin   o‘qish
ham   matn   mazmunini   o‘zlashtirishni   qiyinlashtiradi.   O‘qish   tezligi   bir   daqiqada
o‘qiladigan   so‘zlar   soni   bilan   belgilanadi.   2005-yilda   e’lon   qilingan   o‘qish
dasturida 1-sinfning 2-yarim yilligida o‘qish sur’ati 20—25 so‘z (notanish matnni
o‘qish tezligi ham 20—25so‘z); o‘quv yili oxirida 25—30 so‘z; 2-sinfning 1-yarim
yilligida   matnni   o‘qish   tezligi   30—35   so‘z;   2-yarim   yilligida   40—50   so‘z;   3-
sinfning 1-yarim  yilligida 60—70 so‘z; 2-yarim  yilligida 70—80 so‘z; 4-sinfning
1-yarim yilligida ichda ovozsiz 110—130 so‘z, ovozli o‘qishda 90—100 so‘z deb
belgilangan.   Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   bir   daqiqada   bola   250   so‘zli   matnni
o‘qisa,   undagi   200   ta   so‘zni   eslab   qolar   ekan.   Agar   harflab,   bo‘g‘inlab   o‘qisa,
uning diqqat markazida so‘z emas, bo‘g‘in bo‘ladi. Natijada u so‘zlarni eslab qola
olmaydi9. Bu 4-sinf o‘quvchilarining o‘qish tezligiga tatbiq etilsa, 125 so‘zdan 100
so‘zni   eslab   qoladi.   Bu   esa   yuqori   ko‘rsatkichlarga   erishish   imkonini   beradi.   4-
sinfda   bir   daqiqada   170—180   ta   so‘z   o‘qiydigan   o‘quvchilar   ham   bor.   O‘qish
tezligi   to‘rt   yil   davomida   to‘g‘ri   va   ongli   o‘qish   bilan   bog‘liq   holda   asta   ortib
boradi.O‘qish   tezligini   tekshirganda   o‘qituvchi   o‘qiladigan   materialning
xarakterini,   ya’ni   g‘oyaviy-mavzuviy   murakkabligini,   so‘z   va   gaplaming
tuzilishini, ularning  bolalar   nutqida qay  darajada  ishlatilishini,  o‘qishning  to‘g `ri
va   ongli   bo‘lishini   hisobga   oladi.   O‘quvchilaming   o‘qish   tezligi   har   xil   bo‘ladi,
albatta.   O‘qituvchining   vazifasi   barcha   o‘quvchilaming   o‘qish   tezligini,   iloji
boricha bir xillikka keltirishdan iborat. O‘qish sur`atini  oshirishda tez aytishlarni,
maqollarni   yod   oldirish   va   matnni   ovoz   chiqarib   o‘qishni   mashq   qilish   kabilar
samarali   usullardan   hisoblanadi.Ongli   o‘qish.   Ongli   o‘qish   yaxshi   o‘qishning
asosiy sifati hisoblanadi. Ongli o‘qish o‘qilgan matnning aniq mazmunini, asarning
g‘oyaviy   yo‘nalishini,   obrazlarini   va   badiiy   vositalarining   rolini   tushunib
o‘qish,shuningdek,   asarda   tasvirlangan   voqea-hodisalarga   o‘z   munosabatini
ifodalay   olishdir.   Ongli   o‘qish   o‘z   navbatida,   o‘quvchilaming   zarur   hayotiy
tajribasiga, so‘zning leksik ma `nosini, gapda so‘zlaming bog‘lanishini tushunishga
va bir qator metodik shartlarga bog‘liq. Hozirda ongli o‘qish atamasi adabiyotlarda
9 va   maktab   tajribasida   ikki   ma’noda:   birinchidan,   o‘qish   jarayonini   egallashga
nisbatan   o‘qish   texnikasi   ma’nosida,   ikkinchidan,   keng   ma’nodagi   o‘qishga
nisbatan   o‘qish   sifatlaridan   biri   ma’nosida   qo‘llanadi.   Matnni   ongli   o‘qish   uchun
o‘quvchilar   to‘g‘ri,   me’yorida   o‘qishni   egallagan   bo‘lishlari   va   o‘qish   jarayonida
qiynalmasligi   talab   etiladi.   O‘quvchilar   matnni   ongli   o‘qishlari   uchun   matn
mazmuni   va   badiiy   vositalari   jihatidan   tahlil   qilinadi.   Ongli   o‘qishning   muhim
sharti asar qurilishi va mazmunini tushunish hisoblanadi. O‘qituvchi ongli o‘qishni
matnni   ifodali   o‘qishga   (agar   ovoz   chiqarib   o‘qilsa)   va   asar   mazmuni   yuzasidan
berilgan   savollarga   javobning   to‘g‘riligiga,   asar   voqealari   va   qahramonlaming
xatti-harakatiga   bildirgan   munosabatiga   qarab   baholaydi.   Ongli   o‘qish   va   ifodali
o‘qish   bir-birini   taqozo   qiladi,   ammo   bir-biriga   aynan   o‘xshamaydigan   o‘qish
sifatlaridir. Ifodali o‘qish. Ifodali o‘qish intonatsiya — ohang yordamida asarning
g‘oyasi   va   jozibasini   to‘g‘ri,   aniq,   yozuvchi   niyatiga   mos   ravishda   ifodalay
bilishdir. “Ifodali o‘qish adabiyotni aniq va ko‘rgazmali  o‘qitishning dastlabki  va
asosiy   shaklidir”   ,   deb   ta   `kidlaydi   metodist   olima   M.A.Ribnikova10.   Demak,
“Ifodali   o‘qishning   asosiy   vazifasi   asarning   mazmunini   va   emotsionalligini
intonatsiya orqali o‘quvchilarga ko‘rgazmali qilib ko‘rsatishdir. Ifodali o‘qishning
asosiy   tamoyili   o‘qiladigan   asar   g‘oyasi   va   badiiy   qimmatini   chuqur
tushuntirishdir”.   “Intonatsiya   (ohang).   Intonatsiya   og‘zaki   nutqning   birgalikda
harakat   qiluvchi   elementlari:   urg‘u,   nutq   tempi   va   ritmi,   pauza,   ovozning   past-
balandligining   yig‘indisi”dir.   Bu   elementlar   bir-biriga   ta’sir   etadi   va   hammasi
birgalikda asarning mazmunini, g‘oyasini, qahramonlaming turli kayfiyatini, ichki
kechinmalarini   ifodalaydi.   O‘quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun
muhim shartlar quyidagilardan iborat: 
1. Nutq jarayonida nafasni to‘g‘ri olish va to‘g‘ri taqsimlay bilish.
2. Har bir tovushning to‘g‘ri artikulatsiyasi va aniq diksiya (burro gapirish)
malakasini egallash. 
3. Adabiy talaffuz me’yorlarini egallash. 
Bu shartlar faqat ifodali o‘qishgagina emas, balki ifodali nutqqa,ya’ni ertak
qilishga ham taalluqlidir. O‘quvchining har qanday og‘zaki ertaksi ifodali bo‘lishi
10 zarur. Ifodali o‘qishning asosiy vositalaridan biri ovozdir. Ovoz nafas bilan uzviy
bog‘lanadi.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   bolalaming   ifodali   nutqi   ustida   ishlashni
talaffuz qilayotganda o‘z nafasini boshqara olish va ovozdan to‘g‘ri foydalanishga
o‘rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland-pastlik,   uzun-qisqalik,   tezlik   (temp),
yoqimli-yoqimsizlik   xususiyatlari   bilan   xarakterlanadi.   O‘quvchilar   matn
mazmuniga   qarab,   baland   yoki   past   ovozda   o‘qish   (gapirish)ga,   nutqda   tez,
o‘rtacha   yoki   sekin   tempni   tanlashga,   biror   tuyg‘uni   ifodalashga   o‘rganadilar.
Ifodalio‘qishga   o‘rgatishda   o‘quvchilar   pauza   va   logik   urg‘u   bilan   ham
tanishtiriladi.Ifodali o‘qishga tayyorlanish shartli ravishda uch bosqichga bo‘linadi:
1. Asarning aniq mazmunini tushunish, unda qatnashgan shaxslarning xatti-
harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g‘oyasini   belgilash,   ya’ni   asarning   g‘oyaviy-
mavzuviy asosini, uning obrazlarini badiiy vositalari bilan yaxlit holda tushunish. 
2.   Matnning   qaysi   joyida   to‘xtam   (pauza)   qilishni,   mantiqiy   urg‘uning
o‘rnini, o‘qish tempini belgilab olish. 
3.   O‘qishni   mashq   qilish,   muallif   fikrini,   uning   tasvirlangan   voqea-
hodisalarga   va   qatnashuvchi   shaxslarga   munosabatini   ovoz   bilan   ifodalay   olish
uchun matnni qayta o‘qish.Asarning mazmuni va g‘oyaviy yo‘nalishini tahlil qilish
ifodali  o‘qishga  o‘rgatish  bilan  bog‘lab  olib  boriladi.  Ifodali  o‘qishga  o‘rgatishda
matn   mazmunini   tushunish,   muallif   ertak   qilgan   voqealarga   o‘z   munosabatini
bildirish   asosiy   vazifa   hisoblanadi.   O‘quvchilarda   ifodali   o‘qish   malakasini
shakllantirish uchun asarni o‘qituvchining ifodali o‘qishi muhim ahamiyatga ega. 
O‘qish turlari  
Boshlang‘ich ta `limda o‘qishning uch turidan foydalaniladi: 
1. Ovozli o‘qish. 
2. Ichda o‘qish. 
3. Shivirlab o‘qish. 
Ovozli o‘qish ovozga asoslangan o‘qish bo‘lib, undan ta `lim jarayonida 
keng foydalaniladi. Ovozli o‘qishning yakka, jo‘r va rollarga bo‘lib o‘qish usullari 
mavjud. Yod aytish ham ovozli o‘qishning bir shaklidir.Ichda o‘qish ham tovushga
asoslangan, lekin unda ovozsiz o‘qiladi. Shivirlab o‘qish yarim ovoz bilan 
11 o‘qishdir. Malakali kitobxon o‘qishning har uch turini bilish zarur.Ovozli 
o‘qishning ham, ovozsiz ichda o‘qishning ham, shivirlab o‘qishning ham o‘z 
qo‘llanish o‘rni va afzalliklari hamda kamchiliklari bor. Masalan, 2-sinf 
o‘quvchilari ichda o‘qiganda kam so‘z o‘qiydi,so‘zning ma’nolarini tushunmay 
qoladi, o‘qiganlarining mazmunini to‘liq o‘zlashtira olmaydilar. Psixologik 
izlanishlar shuni ko‘rsatadiki, o‘qishni endi o‘rganayotgan o‘quvchilar 
o‘qilayotgan matnni tushunib borishlari nchun eshitish sezgisiga ham e `tibor 
qaratganlar. Ikkinchidan, 4-sinf o‘quvchilarida o‘qish ko‘nikmalari yaxshi 
shakllanmagani uchun ichda o‘qish jarayonida ayrim so‘zlarni noto‘g‘ri o‘qish 
natijasida uning ma’nosini tushunmaganlar. Shularni nazarda tutgan holda, 
4-sinflarda ovozli va shivirlab o‘qishdan foydalaniladi.3-4-sinflarda ovozli o‘qish 
bilan birga ichda o‘qishdan ham foydalaniladi. Bu sinflarda ichda o‘qish ancha 
samarali bo‘ladi, lekin bunda ichda o‘qish mexanik o‘qishga aylanmasligi kerak. 
Ichda o‘qish biror maqsadga yo‘naltirilishi, ya’ni quyidagicha turli topshiriqlar 
asosida ichda o‘qitilishi lozim: 
— She’rni ichingizda o‘qib, ifodali o‘qishga tayyorlaning. 
— Ichda o‘qing, ma’nosi tushunarsiz so‘zlarni aniqlab, lug‘at daftaringizga yozing.
Lug‘atdan foydalanib, ularning ma’nosini izohlashga harakat qiling. 
— Ertakni ichingizda o‘qib, uni qismlarga bo‘ling. 
— Ichingizda o‘qib, ovoz chiqarib to‘g‘ri o‘qishga tayyorlaning. 
— Ichingizda o‘qing. Tabiatning ko‘rinishi tasvirlangan o‘rinni toping. 
Bu kabi topshiriqlar sinfdan sinfga o‘tgan sari murakkablashib boradi. Bunda 
o‘quvchilaming asarni qanchalik idrok etganliklari tekshirilib borilishi zarur.Ichda 
o‘qishda o‘qituvchi o‘quvchilar o‘qishidagi kamchiliklami aniqlay olmaydi. Bu 
undan foydalanishni cheklab qo‘yadi. 
—Ichda o‘qishning afzalliklari quyidagilar: 
1. Bir vaqtning o‘zida butun sinf o‘quvchilari o‘qiydi. 
2. O‘quvchilarda asar matni ustida mustaqil ishlash ko‘nikmalari takomillashadi. 
3. O‘qituvchi har bir o‘quvchining mustaqil ishlash jarayonida o‘zlashtirish 
darajasini aniqlaydi. 
12 4. Ichda o‘qishda ongli o‘qishga talab va e’tibor kuchayadi. 
—Ovozli o‘qishning afzalliklari quyidagilar: 
1.O‘qituvchi o‘quvchilaming xato va kamchiliklarini, o‘qish ko‘- nikmalarini 
aniqlay oladi 
2. Kichik yoshdagi o‘quvchilar ovoz chiqarib o‘qisalar, matn mazmunini tez 
tushunib oladilar. 
3. Ovozli o‘qishdan kitobxon estetik zavq oladi. 
4. Ovozli o‘qishda ifodalilikka katta e `tibor beriladi. 
5. Ovozli o‘qish o‘quvchilar lug‘atini boyitish va nutqini o‘stirishda katta 
ahamiyatga ega. 
Shivirlab (yarim ovozli) o‘qish darsning tashkiliy qismlarida, 0`qituvchi sinf
jurnali   bilan   mashg‘ul   paytda   yoki   o‘quvchilami   darsga   tayyorlash   bosqichlarida
o‘tkaziladi.   Maktabda   o‘qishning   bu   uch   turi   almashtirib   turiladi.   1-   2-sinflarda
ovozli va shivirlab (pichirlab) o‘qishdan ichda o‘qishga o‘tilsa, 3-4-sinflarda ichda
o‘qishdan   ovozli   o‘qishga   o‘tiladi.   3-4-sinflarda   o‘qish   turlaridan   foydalanishda
chegara qo‘yilmaydi. Boshlang‘ich sinflarda o‘qishning hamma turiga bir xil talab
qo‘yiladi, ya’ni o‘qish to‘g `ri bo‘lishi, tez, ongli va ifodali bo‘lishi zarur.
13 1.2. Boshlang‘ich sinflarda ertakni tahlil qilishning metodik shartlari.
Bu shartlarsiz biz o‘z maqsadimizga aslo erisha olmaymiz.Shu sababdan biz
bu   qism   qo‘shishni   xoladik.Zamonaviy   maktab   oldiga   qo‘yilgan   vazifalar,   kichik
maktab yoshidagi  o‘quvchilar umumiy rivojlanishining o‘sganligi, psixologiya va
xususiy   metodika   sohasidagi   yutuqlar   sinfda   o‘qish   mazmuni   va   o‘qitish
metodlariga   o‘zgartirish   kiritishni   talab   etmoqda.   Shularga   bog‘liq   holda   badiiy
asarni   tahlil   qilish   metodikasi   takomillashtira   borildi:   takroriy   bayon   qilish
mashqlari kamaytirildi, ijodiy va o‘qilgan matn yuzasidan o‘z fikrini bayon qilish
ko‘nikmasini   o‘stiradigan  mashqlar   ko‘paytirildi,  asar  qismlari   ustida  emas,  balki
yaxlit   asar   ustida   ishlanadigan   bo‘ldi,   asar   g‘oyasi   va   obrazlarini   tushuntirishda
o‘quvchilaming   mustaqilligi   ortdi,   matn   ustida   ishlashda   xilma-xil   topshiriq
turlaridan,   ta   `limda   texnika   vositalaridan   va   ilg‘or   pedagogik   texnologiya
usullaridan   ko‘proq   foydalanila   boshlandi   va   hokazo.   XX   asrning   60-yillarida
yaratilgan   maktab   dasturida   kichik   maktab   yoshidagi   o‘quvchilarda
shakllantiriladigan   matn   ustida   ishlash   ko‘nikmalari   belgilab   berildi,   shuningdek,
1-4-sinflarda o‘qish malakasiga qo‘yilgan talablar ancha aniq ajratildi. XX asming
70-yillari   boshlarida   mazmuni   va   metodik   apparati   jihatidan   hayotga
yaqinlashtirilgan o‘qish kitoblari yaratildi. Mustaqillik tufayli ta `lim sohasida ham
katta islohotlar amalga oshirildi. 1999-yil boshlang‘ich ta `limning ham “Davlat ta
`lim   standart” i   yaratildi,   o‘quv   dasturlari   yangilandi.   2005-yil   tajriba-sinov
natijalari hisobga olinib, davlat ta `lim standartlari va o‘quv dasturlari qayta ko‘rib
chiqildi,   “O‘qish   kitobi”   darsliklari   ham   yangilandi.   O‘zbek   maktablarida   taniqli
rus   metodist-olimlari   T.   G.   Ramzayeva,M.   S.   Vasileva,   V.   G.   Goreskiy,   К .   T.
14 Golenkina,   L.   A.   Gorbushina,M.   I.Omorokova,   E.   A.Nikitina,   N.   S.
Rojdestvenskiy, o‘zbek olimlaridan A. Zunnunov, K. Qosimova, Q. Abdullayeva,
S.Matchonov,   M.Yusupov,   M.Umarova,   X.   G   `ulomova   kabilar   ishlab   chiqqan
takomillashgan sinfda o‘qish  metodikasidan ijodiy foydalanilmoqda. 
Eng muhim joylari shu bo‘lsa kerak. 
Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoidalar asosida
tahlil qilinadi: 
1.   Asar   mazmunini   tahlil   qilish   va   to‘g‘ri,   tez,   ongli,   ifodali   o‘qish
malakalarini   shakllantirish   bir   jarayonda   boradi   (asarning   mazmunini
tushuntirishga   oid   topshiriq   o‘qish   malakalarini   takomillashtirish   topshirig‘i   ham
hisoblanadi). 
2.   Asarning   g‘oyaviy   asoslari   va   mavzusini,   uning   obrazlari,   sujet   chizig‘i,
kompozitsiyasi   va   tasviriy   vositalarini   tushuntirish   o‘quvchilaming   shaxs   sifatida
umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog‘lanishli nutqining
o‘sishi (lug‘atining boyishi va faollashishi) ni ta `minlaydi. 
3. O‘quvchilaming hayotiy tajribasiga  tayanish asar  mazmunini  ongli  idrok
etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi. 
4.   Sinfda   o‘qishga   o‘quvchilaming   bilish   faoliyatini   faollashtirish,   atrof-
muhit   haqidagi   bilimlarini   kengaytirish   va   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirishning samarali vositasi sifatida qaraladi. Asarni tahlil qilishda hisobga
olish   zarur   bo‘lgan   muhim   omillardan   biri   uning   o‘quvchilarga   hissiy   ta’siridir.
O‘quvchilar muallifning asosiy fikrini tushunibgina qolmay, muallif hayajonlangan
voqeadan  ham  hayajonlansinlar.   Matnni  tahlil  qilish  o‘quvchida  fikr  qo‘zg‘atishi,
hayotiy   tajribasining   muallif   qayd   etgan   dalillarga   to‘g‘ri   kelish-kelmasligini
aniqlashi   zarur.   Tahlil   davomida   asarning   estetik   qimmati,   badiiy   go‘zalligi   ham
alohida   qayd   qilib   o‘tiladi.   O‘qish   metodikasi   adabiyotshunoslik,   psixologiya,
pedagogika   ishlab   bergan   nazariy   qoidalarga   asoslanadi.   Sinfda   o‘qishni   to‘g‘ri
uyushtirish uchun o‘qituvchi badiiy asarning o‘ziga xos xususiyatlarini, ta `limning
turli   bosqichlarida   o‘qish   jarayonining   psixologik   asoslarini,   kichik   maktab
15 yoshidagi   o‘quvchilaming   matnni   idrok   etish   va   o‘zlashtirish   xususiyatlarini
hisobga olishi zarur. 
1.3.Ertak ustida ishlash.
Kitob o‘qish dunyodagi eng kuchli insonlardan biri bo‘lish uchun juda zo‘r
imkon manbaiidir.Ayniqsa tanlab ularni mutolaa qilish yanayam muhimdir. Badiiy
asar   ustida   ishlash   va   uning   asosiy   bosqichlarini   belgilashda   o‘qituvchi   badiiy
asarning san`at asari sifatida o‘ziga xos xususiyatlari va o‘quvchilamintayyorgarlik
darajasini   nazarda   tutadi.Badiiy   asarda   barcha   qismlar   (g‘oyaviy   asos,
kompozitsiya,   sujet,tasviriy   vositalar)   o‘zaro   bog‘liq   bo‘ladi.   Sujet   rivoji   asosida
asar   qahramonlarining   yangi-yangi   qirralari   ochila   boradi.   Bu   xususiyatlar   asar
ustida ishlashda uni yaxlit o‘qish va idrok etishni talab etadi.O‘quvchilarni badiiy
asar ustida ishlashga o‘rgatish ularda adabiyestetik tahlil malakasini shakllantirish
va o‘stirish orqali ta’lim-tarbiya berishni nazarda tutadi. Asar matnini tahlil qilish
muallif   fikrini,   hissiyoti   va   xulosalarini   tushunishga   yordam   beradi,   asarda   ifoda
etilgan   voqealarga   munosabat   uyg‘otadi.   Asar   tahlili   o‘qituvchidan   o‘quvchilar
faoliyatini   ma’lum   maqsadiga   yo‘naltirishni   taqozo   qiladi.   “Maktabda   badiiy
asarni   tahlil   qilishdan   asosiy   maqsad   asarda   ifodalangan   hayotiy   voqeani   yoritish
orqali   o‘quvchilarni   badiiy   adabiyot   olamiga   olib   kirish,   tasvirlanayotgan
voqealarga   nisbatan   muallifning   munosabati   va   niyatlarini   payqab   olishga
imkoniyat   yaratishdan   iboratdir.   O‘quvchilaming   yozuvchi   oldinga   surgan   g‘oya,
muammolarni   to‘liq   tushunishlariga   erishmay   turib,   adabiyotning   yoshlami
tarbiyalashdagi vazifasini amalga oshirib bo‘lmaydi” . O‘quvchi asarning mazmuni
bilan  uni   mutolaa   qilish   paytida   tanishsa,   tahlil   qilishda   uning  poetik   vositalariga
murojaat   qiladi.   Mutolaa   hissiyotni   boyitib,   aqlni   peshlasa,   tahlil   asar   zamiridagi
16 ma’noni   chuqur   o‘rganishga   yordam   beradi.   O‘qituvchi   badiiy   asar   ustida
ishlashda quyidagi masalalarni hal qilishi lozim: 
1. Asar ustida ishlashning maqsad va mazmunini aniqlab olishi.
2. Asami qanday metodlar asosida o‘rganishni aniqlashi.
3. O‘quvchilar   egallaydigan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   doirasini   belgilab
olishi.
  Boshlang‘ich sinflarda badiiy asar ustida ishlash uch asosiy bosqichga bo‘linadi:  
Birinchi bosqich     (birinchi sintez).     
Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   matnni   yaxlit   idrok   etish   asosida   asarning
aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan tanishtirishdan iborat.  
Ikkinchi bosqich  (analiz).
Bu   bosqichning   vazifasi   va   ish   mazmuni   voqealar   rivojining   bog‘lanishini
belgilash,   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   xulq-atvori   va   ularning   asosiy
xususiyatlarini   aniqlash   (nega   shunday   qildi   va   bu   uning   qanday   xususiyatini
ochadi),   asar   kompozitsiyasini   ochish   (tugun,   kulminatsion   nuqta,   yechim),
asarning aniq mazmunini tasviriy vositalar bilan birga tahlil qilish va qahramonlar
xulq-atvorini   baholash   (muallif   nimani   tasvirlagani,   qanday   tasvirlagani,   nima
uchun u yoki bu dalilni tanlagani)dan iborat.
Uchinchi bosqich  (ikkinchi sintez).
Bu   bosqichning   ish   mazmuni   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   muhim
xususiyatlarini   umumlashtirish,   qahramonlami   taqqoslash   va   baholash,   asarning
g‘oyasini   aniqlash,   badiiy   asarni   hayotni   bilish   manbai   va   san`at   asari   sifatida
baholash(qanday   ma’lumotlarga   ega   bo‘ldik,   asar   nimaga   o‘rgatadi,   muallif   o‘z
fikri   va   taassurotlarini   qanday   qilib   aniq-ravshan   va   ta   `sirli   tarzda   yetkazadi   va
hokazo)dan iboratdir. Ikkinchi sintezdan so‘ng o‘qilgan asarga bog‘liq holda ijodiy
xarakterdagi  ishlar  o‘tkaziladi. Asar  maqsadga  muvofiq tahlil  qilinsa, o‘quvchilar
faolligi ortadi, chunki asarni tahlil qilish ular uchun ijodiy jarayondir.Badiiy asarni
o‘qishga   tayyorgarlik   Asarni   o‘qishga   kirishishdan   oldin   o‘quvchilarni   badiiy
asarni o‘qishga tayyorlash lozim bo‘ladi. Chunki o‘quvchilar asar mazmunini to‘g
`ri   idrok   etishlari   uchun   hayot   haqida   ma’lum   tasawurga   ega   bo‘lishlari   zarur.
17 Buning   uchun   tayyorgarlik   ishlari   o‘tkaziladi.Ma’lumki,   sinfda   o‘qish   asosida
badiiy   va   ilmiy-ommabop   matnlar   turadi.   O‘quvchilarni   matn   bilan   tanishtirish
o‘qishga   tayyorgarlik   bosqichidan   boshlanadi.   Tayyorgarlik   bosqichi   yozuvchilar
haqida   ma’lumot   berish,   o‘quvchilarni   asarda   tasvirlanadigan   voqea-hodisalami
idrok qilish, asar pafosini his etish, notanish va ko‘p ma’noli so‘zlar, murakkabroq
tarzdagi obrazli ifodalami izohlash kabi masalalarni o‘z ichiga oladi. Agar asar yil
fasllari   haqida   bo‘lsa,   tabiat   qo‘yniga   sayohat   uyushtirish   ham   sinfda   o‘qish
muvaffaqiyat   ini   ta   `minlashga   xizmat   qiladi.Matn   bilan   dastlabki   tanishuvdan
so‘ng quyidagicha savollar  bilan murojaat  qilish darsda o‘quvchilaming faolligini
oshiradi: 
1. Ertakdagi qaysi epizodni qiziqarli deb o‘ylaysiz ? 
2.   Ertak   qahramontaridan   qaysi   birining   xatti-harakaUni   ma’qullaysiz?  
Qaysi birining fe’l-atvori, o‘zini tutishi sizga yoqmadi? 
3. Hayotda shunday kishilami uchratganmisiz? 
Tayyorgarlik ishlarining vazifalari quyidagilar: 
1.   O‘quvchilaming   asarda   aks   ettirilgan   voqea-hodisalar   haqidagi   tasawurlarini
boyitish,   matnni   ongli   idrok   qilishga   ta   `sir   etadigan   yangi   ma’lumotlar   berish,
badiiy   asarda   tasvirlangan   dalillarni   o‘quvchilaming   o‘z   hayotida   kuzatganlari
bilan bog‘lay olishlariga sharoit yaratish. 
2.   Yozuvchining   hayoti   va   ijodiga   qiziqish   uyg‘otish.   Masalan,   4-sinfda   Zafar
Diyorning   hayoti   va   ijodi   haqida   quyidagicha   ma’lumotlar   berish   mumkin:   Zafar
Diyor   Namangan   viloyatining   Chust   tumanida   tug‘ilgan.   Ota-onasi   dehqon
bo‘lgan. Ular kambag‘allikda kun kechirishgan. Zafar Diyor to‘rt yoshga to‘lganda
uning   oilasi   Toshkentga   ko‘chib   keladi.   Onasi   bosmaxonada   ishlaydi.   Shoirning
o‘zi   esa   eski   maktabda   o‘qiydi.   Keyinchalik   Toshkentdagi   7-bolalar   uyida
tarbiyalanadi. Shoirning birinchi she’rlar to‘plami 21 yoshida bosilib chiqadi. 
3. O‘quvchilarni asarni hissiy idrok etishga tayyorlash. 
4.   Asar   mazmunini   tushunishga   xalal   beradigan   so‘zlaming   lug‘aviy   ma’nolarini
tushuntirish. 
18            Tayyorgarlik ishlarini bunday uyushtirish o‘quvchilaming o‘qishga bo‘lgan
qiziqishlarini   ham   oshiradi.O‘qituvchi   ertaksi.   Bu   metod   asar   muallifi   haqida
ma’lumot   berishda   eng   samarali   hisoblanadi.   Asar   muallifi   shoir   va   yozuvchilar
haqida   so‘zlab   berilayotganda   ulaming   portretlari,   bolalar   uchun   yozgan   asarlari
namoyish   etilsa,   o‘quvchilaming   muallif   ijodiga   qiziqishlari   ortadi.   Boshlang‘ich
sinfda shoir, yozuvchilarning o‘z tilidan o‘qigan asarlari yoki ular haqida boshqalar
aytgan   fikrlami   magnit   tasmasidan   eshittirilsa   yoki   video   tasmadan   ko‘rsatilib,
unga o‘qituvchi ertaksi qo‘shilsa, darsning samaradorligi yanada oshadi. 
19 II BOB. ERTAKLARNI JANRIY XUSUSIYATLARIGA KO‘RA
O‘RGANISH.  
2.1. Ertakni o‘qish metodikasi.
Biz   bilamiz,ertaklar   bolajonlar   uchun   juda   qiziq   bo‘ladi.Shu   sabab   biz   bu
bo‘limizda,bunga   alohida   to‘xtalishni   xohladik.   Ertak   kichik   hajmli   badiiy   asar
bo‘lib,   unda   kishi   hayotidagi   ma’lum   bir   voqea,   hayotning   muhim   tomonlari
umumlashtirib   tasvirlanadi.   “Ertak   ko‘pincha   kishi   hayotida   bo‘lgan   bir   epizodni
tasvir etadi. 
Uning   mazmuni   ertakdagidan   ortiqroq   hayotiydir”   Ertak   mazmunan
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   mos   janr   hisoblanadi.   Kichik   yoshdagi
o‘quvchilarni   qahramonlaming   xatti   harakati,   tashqi   ko‘rinishi,   portret   tasviri,
voqea-hodisalar   haqidagi   ertaklar   ko‘proq   qiziqtiradi.   Shuning   uchun   bolalami
ertak   bilan   tanishtirish   uning   sujetini   tushuntirishga   bog‘lab   olib
boriladi.Boshlang‘ich   sinflarda   ertakni   o‘qishga   bag‘ishlangan   izohli   o‘qish
darslarida o‘qilgan ertak mazmunini ochish, lug‘at ustida ishlash, o‘qilgan matnni
qayta   ertaklash   kabilar   asosiy   ish   turlaridan   hisoblanadi.   Ertak   mazmuni   odatda
savollar asosida tahlil qilinadi. So‘roqlardan ikki maqsadda: ertak mazmunini tahlil
qilish   hamda   dalillar,   mulohazalar,   xulosalarni   taqqoslash,   voqea-hodisalar,
xattiharakat   o‘rtasidagi   bog‘lanishlami   aniqlash   va   umumlashtirish   uchun
foydalaniladi. Ertakni o‘qish darsida o‘quvchilar tushunmaydigan so‘z va iboralar
ma’nosini   tushuntirish   ham   muhim,   aks   holda   ular   ertak   mazmunini   tushuna
olmaydilar.   Ertakni   o‘qishda   uning   mazmunini   tahlil   qilish   va   shu   asosda
o‘quvchilar   nutqini   o‘stirish   markaziy   o‘rin   egallaydi.   Ertak   o‘qib   bo‘lingach,
o‘quvchilar   o‘ylashi,   o‘z  mulohazalarini   aytishi   uchun  tayyorlanishga   vaqt   berish
kerak.   O‘qilgan   asar   yuzasidan   beriladigan   dastlabki   savollardan   maqsad   ertak
bolalarga   yoqqan-yoqmaganligi,   undagi   qaysi   qahramonning   xarakteri   bolaga   ta
‘sir etganini bilishdan iborat. 
Shundan keyingina ertak sujeti, voqeaning yo‘nalishini ochishga, personajlar
xarakterini   tushunishga,   nihoyat,   asarning   asosiy   g‘oyasini   bilib   olishga   yordam
20 beradigan   savollardan   foydalaniladi.   Badiiy   asarni   tahlil   qilishda   sujetni   to‘liq
tushuntirishga   berilib   ketib,   qahramonlarga   tavsif   berish,   asar   qurilishi   va   tilini
tahlil qilish kabi ish turlari e `tibordan chetda qolmasligi lozim. Ertak janriga xos
matnlar jozibadorligi bilan bolani o‘ziga tortadi. Lekin ertak janri ham hayotiyligi
bilan o‘ziga xos. Ertakda voqealar tez rivojlanib boradi. Unda inson hayoti, u bilan
bog‘liq   hayotiy   lavhalar   bayon   etiladi.   O‘quvchilar   qahramonlaming   xarakteri,
ulardagi xususiyatlar bilan qiziqadilar. 
21 2.2.Ertaklarning ta’lim jarayonida qo‘llanilishi
      Ertaklar   bolalar   uchun   eng   sevimli   janrlardan   biri   bo‘lib,   ular   nafaqat
ko‘ngilochar,   balki   ta’limiy   ahamiyatga   ham   ega.   Ta’lim   jarayonida   ertaklardan
foydalanish   bolalarning  tasavvurini  rivojlantirish,  axloqiy  tarbiya  berish  va o‘quv
motivatsiyasini oshirishga yordam beradi.
Ertaklarning ta’limiy ahamiyati
1. Axloqiy   tarbiya   –   Ertaklar   orqali   bolalar   ezgulik   va   yovuzlik,   halollik   va
insofsizlik   kabi   tushunchalarni   tushunib   yetadilar.   Masalan,   “Zumrad   va
Qimmat” ertagida halollik va mehnatsevarlikning ahamiyati ko‘rsatiladi.
2. Tasavvurni   rivojlantirish   –   Ertaklar   orqali   bolalar   fantaziya   va   ijodiy
tafakkurni shakllantiradilar.
3. Nutq   va   lug‘at   boyligini   oshirish   –   Ertaklar   bola   nutqining   rivojlanishiga
yordam   beradi,   ularni   tinglash   va   qayta   so‘zlash   orqali   lug‘at   boyligi
kengayadi.
4. Dunyoqarashni shakllantirish  – Bolalar ertak orqali milliy qadriyatlar, urf-
odatlar va an’analar bilan tanishadilar.
5. O‘quv jarayoniga qiziqishni oshirish  – Ertaklarni dars jarayonida qo‘llash
bolalar diqqatini jalb qiladi va darsni qiziqarli qiladi.
Ertaklardan foydalanish metodikasi
1. Dars   oldidan   motivatsiya   sifatida   –   Yangi   mavzuga   kirish   qismida   ertak
keltirish bolalarni mavzuga tayyorlaydi.
2. Dars   davomida   muhokama   qilish   –   Ertakdagi   qahramonlar   va   voqealar
bo‘yicha   savollar   berish   orqali   bolalar   mantiqiy   fikrlash   va   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
3. Rolli   o‘yinlar   –   Ertak   qahramonlarini   gavdalantirish   orqali   bolalar
dramatizatsiya ko‘nikmalarini o‘zlashtiradilar.
4. Rasmlar chizish va ijodiy topshiriqlar  – Ertak bo‘yicha rasm chizish yoki
hikoya yozish bolalarning ijodkorligini rivojlantiradi.
22 5. Qiyosiy tahlil   – Turli ertaklarni taqqoslash orqali bolalar umumiy va farqli
jihatlarni ajrata bilishga o‘rganadilar.
Ertaklar   nafaqat   dars   jarayonida,   balki   uy   vazifalarini   mustahkamlash   va
bolalarning mustaqil o‘qish odatini shakllantirishda ham muhim rol o‘ynaydi. Shu
sababli,   o‘qituvchilar   va   ota-onalar   ertaklarning   ta’lim   jarayonidagi   ahamiyatini
inobatga olib, ulardan samarali foydalanishlari lozim.
23 2.3. Ertaklarni zamonaviy ta’lim tizimida o‘rganish muammolari va
yechimlari
                Ertaklar insoniyat madaniyatining ajralmas qismi bo‘lib, ularda milliy tarix,
axloqiy   qadriyatlar   va   hayotiy   tajribalar   aks   etadi.   Ular   nafaqat   yosh   avlodga
estetik   zavq   bag‘ishlaydi,   balki   tanqidiy   fikrlash,   ijodkorlik   va   madaniy   ongni
shakllantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shunga   qaramay,   zamonaviy   ta’lim
tizimida   ertaklarni   o‘rganishda   bir   qator   dolzarb   muammolar   kuzatilmoqda.
Birinchidan,   ertaklarni   o‘rgatish   uchun   ajratilgan   vaqt   va   dasturiy   imkoniyatlar
yetarli   emasligi   asosiy   muammo   hisoblanadi.   Ko‘plab   maktab   va   o‘quv
muassasalarida ertaklar o‘zining to‘laqonli ifodalanishiga imkon beradigan maxsus
darslar   shaklida   emas,   balki   boshqa   fanlar   doirasida   cheklangan   mavzu   sifatida
ko‘riladi. Natijada, o‘quvchilar ertaklarning chuqur ma’nosi, yaratilish sharoiti va
axloqiy saboqlarini yetarlicha o‘zlashtira olmay qolmoqda.
            Shuningdek,   zamonaviy   raqamli   davrning   ta’siri   ham   ertaklarni   o‘rgatish
jarayoniga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatmoqda.   O‘quvchilar   interaktiv   va   multimedia
kontentga ko‘proq e’tibor qaratayotgani sababli, an’anaviy matn asosidagi ertaklar
ba’zida ularga zerikarli yoki tushunarsiz bo‘lishi mumkin. Bu esa o‘quvchilarning
madaniy merosimizga nisbatan munosabatini susaytiradi va ularni ertaklarning asl
mazmunidan   mahrum   qiladi.   Bundan   tashqari,   o‘qituvchilarning   metodik
tayyorgarligi   ham   muhim   omil   hisoblanadi.   Ertaklarni   samarali   tarzda   o‘rgatish
uchun   o‘qituvchilar   interaktiv   metodlar,   dramatizatsiya,   rolli   o‘yinlar   kabi
zamonaviy   pedagogik   yondashuvlardan   foydalanishi   lozim.   Afsuski,   ko‘plab
o‘qituvchilar   ushbu   uslublarni   qo‘llashda   yetarlicha   tajribaga   ega   emas,   bu   esa
o‘quvchilarda   ertaklarning   mazmuni   va   madaniy   ahamiyatini   to‘liq   aks   ettira
olmaslikka olib keladi.
            Ushbu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   bir   necha   samarali   yechimlarni
ko‘rib chiqish lozim. Avvalo, o‘quv dasturlariga ertaklarni  chuqur tahlil qilish va
o‘rganishga   alohida   modul   yoki   dars   birliklarini   kiritish   zarur.   Bu   orqali
ertaklarning   yaratilish   sharoiti,   madaniy   konteksti   va   axloqiy   saboqlari   batafsil
o‘rganiladi hamda ularning dolzarbligi o‘quvchilarga yetkaziladi.
24 Yana   bir   muhim   yechim   –   interaktiv   metodlarni   keng   qo‘llashdir.   Animatsiyalar,
virtual   haqiqat   (VR)   texnologiyasi,   dramatizatsiya   va   rolli   o‘yinlar   yordamida
ertaklar   yanada   jonli   va   tushunarli   bo‘lib,   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi.
Shuningdek,   o‘qituvchilar   uchun   maxsus   seminarlar   va   treninglar   tashkil   etish
orqali   ularning   metodik   tayyorgarligini   oshirish,   zamonaviy   pedagogik   uslublarni
o‘zlashtirishga ko‘maklashish ham muhim ahamiyatga ega.
Natijada,   ertaklarni   zamonaviy   ta’lim   tizimida   o‘rganishning   mavjud   cheklovlari
interaktiv   va   zamonaviy   yondashuvlar,   darsliklar   va   o‘qituvchilarning   malakasini
oshirish orqali bartaraf etilishi mumkin. Bu esa nafaqat milliy madaniyat merosini
saqlash, balki yosh avlodning axloqiy va ijodiy salohiyatini rivojlantirishga xizmat
qiladi.
25 III XULOSA
Albatta   biz   so‘zimiz   so‘ngida   shunga   iqror   bo‘ldik,ertak   bilan   dars   o‘tish
juda   muhimdir,bolajonlar   qiziqib   o‘rganishiga   imkon   beradi.Ertak   kichik   hajmli
badiiy   asar   bo‘lib,   unda   kishi   hayotidagi   ma’lum   bir   voqea,   hayotning   muhim
tomonlari   umumlashtirib   tasvirlanadi.   Ertak   ko‘pincha   kishi   hayotida   bo‘lgan   bir
epizodni   tasvir   etadi.   Uning   mazmuni   ertakdagidan   ortiqroq   hayotiydir.   Ertak
mazmunan   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   mos   janr   hisoblanadi.   Kichik
yoshdagi   o‘quvchilarni   qahramonlam   ing   xatti-harakati,   tashqi   ko‘rinishi,   portret
tasviri,   voqea-hodisalar   haqidagi   ertaklar   ko‘proq   qiziqtiradi.   Shuning   uchun
bolalami ertak bilan tanishtirish uning sujetini tushuntirishga bog‘lab olib boriladi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ertakni   o‘qishga   bag‘ishlangan   izohli   o‘qish   darslarida
o‘qilgan   ertak   mazmunini   ochish,   lug‘at   ustida   ishlash,   o‘qilgan   matnni   qayta
ertaklash kabilar asosiy ish turlaridan hisoblanadi. Ertak mazmuni odatda savollar
asosida   tahlil   qilinadi.  So‘roqlardan   ikki   maqsadda:   ertak   mazmunini   tahlil   qilish
hamda dalillar, mulohazalar, xulosalarni taqqoslash, voqea-hodisalar, xatti-harakat
o‘rtasidagi   bog‘lanishlarni   aniqlash   va   umumlashtirish   uchun   foydalaniladi.
Ertakni   o‘qish   darsida   o‘quvchilar   tushunmaydigan   so‘z   va   iboralar   m   a’nosini
tushuntirish   ham   muhim,   aks   holda   ular   ertak   mazmunini   tushuna   olmaydilar.
Ertakni  o‘qishda  uning mazmunini  tahlil  qilish va shu  asosda  o‘quvchilar  nutqini
o‘stirish markaziy o‘rin egallaydi. Ertak o‘qib bo‘lingach, o‘quvchilar o‘ylashi, o‘z
mulohazalarini   ay.   tishi   uchun   tayyorlanishga   vaqt   berish   kerak.   O‘qilgan   asar
yuzasidan   beriladigan   dastlabki   savollardan   maqsad   ertak   bolalarga   yoqqan-
yoqmaganligi,   undagi   qaysi   qahram   onning   xarakteri   bolaga   ta’sir   etganini
bilishdan iborat. Shundan keyingina ertak sujeti, voqeaning yo‘nalishini ochishga,
personajlar xarakterini tushunishga, nihoyat, asarning asosiy g‘oyasini bilib olishga
yordam   beradigan   savollardan   foydalaniladi.   ―Yoshlikda   olingan   bilim   toshga
o‘yilgan   naqsh   kabidir   –   degan   edi   buyuk   allomalarimizdan   biri.   Shunga   ko‘ra,‖
boshlang‘ich   sinfda   egallangan   bilimni   kelgusidagi   bilimlar   uchun   poydevor   deb
atasak,   noto‘g‘ri   bo‘lmaydi.   Poydevor   qanchalik   mustahkam   bo‘lsa,   qurilajak
26 imorat   ham   shunchalik   ko‘p   yil,   balki   asrlarga   ham   asqotadi.Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilariga   ta‘lim-   tarbiya   beruvchi   o‘qituvchiga   juda   ko‘p   narsa   bog‘liq
bo‘ladi.Hozirgi   zamon   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisi   erkin   fikrli   keng
dunyoqarashli,   izlanuvchan,   intiluvchan,   yangiliklarni   tezda   ilg‘ab   oluvchi   va
innovatsion   texnologiyalardan   boxabar   bo‘lishi   lozim.Shundagina   u   ko‘zlagan
maqsadiga   yetishadi.Ona   tili   darslarida   imloviy   bilimlarni   takomillashtirishning
samarali   metod   va   usullarini   tanlay   bilish   hozirgi   kun   tilshunoslik   ta‘lim   tizimi
oldida turgan eng muhim vazifadir. Umuman olganda, o‘zbek tilining asosiy imlo
qoidalariga   rioya   qilish,   nafaqat   o‘quvchilarning,   balki   shu   yurt   tuprog‘ida
yashayotgan,   jozibali   tilimizda   biyron-biyron   so‘zlayotgan   har   bir   fuqaroning
burchidir. Imlo qoidalari biz uchun xuddi yo‘l belgilaridek bo‘lishi lozim. Buning
uchun o‘quvchilarni bolalikdanoq bilimli, salohiyatli va aqli raso qilib tarbiyalash
lozim.   Shundagina,   har   qadamda,   bot   –bot   duch   keladiganimiz   –imloviy
xatoliklarning birmuncha oldi olinardi, deb o‘ylayman.
27 IV FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O‘zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik
–   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3. Sh.M. Mirziyoyev “Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M.   Mirziyoyev   “Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6. Abdullayeva   Q.   Va   b.   O‘qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog‘i)   2-sinf.   –   T.:
O‘qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
8. Boshlanqich ta'lim Kontsеpsiyasi //Boshlanqich ta'lim, 1998, №6, 15-18 bеt. 
9. Umumiy   o‘rta   ta'limning   Davlat   ta'lim   standartlari   va   o‘quv   dasturi.
Boshlang‘ich   ta'lim.   //   O‘zb е kiston   R е spublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligining
Axborotnomasi.  7-maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.
10. Rafiyev. Lotin yozuviga asoslangan o‘zbek alifbosi va imlosi. —  Т .: 2003. 
11. G‘ulomov. Ona tili o‘qitish prinsiplari va metodlari. -  Т .: O‘qituvchi, 1992. 
12. Ma’qulova,  T.  Adashboyev.   Kitobim  -   oftobim  (1  -sinf  uchun   sinfdan  tashqari
o‘qish kitobi). —  Т .: O‘qituvchi, 1999. 
13. Ma’qulova,   S.   Sa’diyeva.   Sinfdan   tashqari   o‘qish   mashg‘ulotlari   (1-sinf
o‘qituvchilari uchun metodik qo‘llanma). —  Т .: O‘qituvchi, 1997. 
14. Ma’qulova, S. Matchon. Kitobim-oftobim (2-sinf uchun sinfdan tashqari o‘qish
kitobi). —  Т .: O‘qituvchi, 2000. 
28 15. В . Ma’qulova, D. Nasriddinova. Kitobim — oftobim (1-sinfdan tashqari o‘qish
kitobi). —  Т .: O‘qituvchi NMIU , 2008. 
16. Boshlang‘ich maktab darsliklarini yaratish mezonlari / Tuzuvchilar: Q. 
17. Abdullayeva, M. Ochilov, K. Nazarov, S. Fuzailov, N .  Bikboyeva. — Т.: 1994. 
18. J.   G   ‘.   Yo‘ldoshev,   S.   A.   Usmonov.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.   —   Т .:
O‘qituvchi", 2004. 
19. К . Qosimova, S. Fuzailov, A. Ne’matova. Ona tili (2-sinf uchun darslik). —  Т .:
Cho‘lpon, 2005. 
20. K. Qosimova, A. Ne’matova. 2-sinfda ona tili darslari. —  Т .: Cho‘lpon, 2004.
Internet saytlari
1. www.natlib.uz     
2. www.ziyonet.uz     
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
29

O‘qish darslarida ertak o‘tish uslubiyoti