O’quvchilarga uzunlik olchov birliklari bilan tanishtirish

Mavzu:  O’quvchilarga uzunlik olchov birliklari
bilan tanishtirish
M u n d a r i j a
Kirish
I BOB Maktabda o’lchovlarni o’rganishning
nazariy asoslari
§ 1.1. Skalyar miqdor tushunchasi
§ 1.2. Miqdorlarni o’lchash tushunchasi va uning xossalari
§ 1.3. 4-sinfda o’tiladigan miqdorlar, ularni o’lchash usullari va 
o’lchov birliklari
Maktabda o’lchovlarni organish
metodikasi
§ 2.1. О’lchovlarni о’rganishning didaktik printsplari
§ 2.2. Uzunlik o’lchovlarini o’rganish metodikasi
Dars ishlanmasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
  Kirish
Mamlakatimizda mustaqillik qaror topishi bilan xalq ta’limi tizimiga alohida
e’tibor   berilib,   uni   isloh   qilish   davlat   siyosati   darajasiga   ko’tarildi.   Ma’lumki,
boshlang’ich   ta’lim   uzluksiz   ta’lim   tizimining   birmuncha   murakkab   muhim
ahamiyat   kasb   etuvchi,   barcha   ta’lim   bo’g’inlari   uchun   mustahkam   poydevor
bo’luvchi mustaqil va majburiy tarkibiy qismi hisoblanadi. 
Kurs   ishning   dolzarbligi   -   Mustaqil   respublikamizning   ravnaqi   uchun,
kelajagi   buyuk   davlatni   barpo   etish   uchun   har   tomonlama   kamolotga   yetgan,
chuqur   bilimli   mutaxassislar   yetishtirish   zarur.   Ta’lim   jarayoni   ko’p   bosqichli
yaxlit   tizimga   ega   bo’lib,   uning   har   bir   bosqichi   ta’lim   oluvchilarning   yoshi   va
o’ziga xos xususiyati  ta’lim–tarbya jarayonida intellektual qobiliyatiga bog’liqdir.
O’quvchi   o’quvchilikka   qabul   qilingandan   boshlab   har   bir   fanning   ilmiy–nazariy
asoslarini   chuqur   o’rganish   bilan   birga   kasb   tayyorgarligiga   alohida   e’tibor
qaratildi.   Jamiyatning   intellektual   salohiyotiga   mos   kelajak   avlodni   tarbyalash
bugungi ta’lim tizimi oldida turgan dolzarb vazifa bo’lib, bu o’z navbatida ta’lim
jarayonida muntazam ravishda innovatsion yondashuvlarni amalga oshirishni talab
etadi.
Innovatsion   yondashuvlar   -   ta’lim   jarayonida   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni   qo’llash   demakdir.   Mazkur   Kurs   ishning   dolzarbligi   ham   mana
shunda. 
Jumladan,   «Ta’lim   to’g’risida»gi   Qonun   va   «Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi» qabul qilindi va ularga mos Davlat ta’lim standartlari ishlab chiqildi.
Ushbu standartda boshlang’ich sinflarda o’quv yuklamasining zarur hajmini
belgilab   beruvchi   shu   jumladan,   umumiy   o’rta   ta’lim   muassasasi   boshlang’ich
ta’lim   bo’g’ini   bo’lgan   bitiruvchilarining   bilim,   ko’nikma   va   malakalariga
qo’yiladigan   talablarni   mujassamlashtiruvchi   davlat   me’yoriy   hujjati,   sifatida
boshlang’ich ta’lim Davlat ta’lim standartiga amal qila boshladi.
 Davlat Ta’lim Standartlarida miqdorlar va ularni о’lchash bo’yicha quyidagi
mavzular va amaliy ishlar ko’rsatiladi: 4-sinf Matematika darsligi: Uzunlik   o’lchovi   birliklari   -   millimetr,   santimetr,   detsimetr,   metr,   kilometr
va ular orasidagi o’zaro munosabatlarni o’rganish;
Vaqt o’lchov birliklari - minut, soat, sekund, kun, hafta, oy, yil, asr va ular
orasidagi munosabatlar;
Massa   birliklari   -   kilogramm,   gramm,   sentner,   tonna   va   ular   orasidagi
munosabatlar.
Kesma   chizish   va   uzunligini   millimetr,   santimetr   va   detsimetr,   metrlarda
ifodalash. Kesmalarning uzunliklarini taqqoslash.
O’lchov   lentasi   yoki   ruletka   yordamida   yo’lak,   devor,   bino   va   shu
kabilarning uzunligini o’Ichash; shartli ravishda qog’ozda 1, 2, 5 m ni 1 sm ga teng
deb   olib,   to’g’ri   chizish   va   uning   uzunligini   o’Ichash;   20-30   metrgacha   bo’lgan
masofani   ko’z   bilan   chamalab   о’Ichash;   vaqtni   minutgacha   bo’lgan   aniqlikda
topish.
4-sinfda o’quvchilar:
kattaliklar   (uzunlik,   massa,   vaqt)   o’lchovi   birliklari   jadvalini   bilishi   va
masalalar yechishda bu bilimlarni amalda qo’llashni;
narxi,   miqdori,   qiymati,   umumiy   massasi   kabi   miqdorlar   orasidagi   o’zaro
munosabatlarni   bilish   va   bilimlarni   matnli   masalalarni   yechishda   qo’llashni
uddalay olishlari kerak.
- chizg’ich yordamida kesma uzunligini о’Ichash va berilgan
uzunlikdagi kesmani chiza olishlari kerak.
Miqdorlarni   o’ganishni   ahamiyati   -   boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni
o’rganishning   ahamiyati   juda   katta,   chunki   miqdor   tushunchasi   matematikaning
muhim tushunchalaridandir. Har  bir  o’rganilayotgan miqdor  atrof- muhitdagi real
ob’ektlarning   biror   umurnlashgan   xossasidir.   O’lchashga   doir   mashqlar   fazoviy
tasavvurlarni   rivojlantiradi,   o’quvchilarni   hayotda   keng   qo’llaniladigan   zarur
amaliy malakalar bilan qurollantiradi. Demak, miqdorlarni o’rganish ta’limni hayot
bilan bog’lovchi vositalardan biridir. Mavzuning   mazmun-mohiyati   shundaki,   o’quvchilar   ongida   miqdorlar
tushunchasini   tarkib   toptirish   va   miqdorlarni   o’lchash   ko’nikma   va   malakalarini
hosil qilish yo’llarini tahlil qilishdir.
Kurs   ishning   predmeti   –   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   darslarida
о’rganiladigan   miqdorlar,   ularning   turlari   hamda   ularni   o’lchash   haqidagi   bilim,
ko’nikma   va   malakalarni   shakllantirishning   pedagogik   asoslari   va   ularni
amaliyotga joriy qilish yo’llari.
Kurs   ishining   maqsadi   –   IV   sinf   o’quvchilarining   o’lchovlarni   o’rganishga
doir  bilimlarini  shakillantirishning nazariy va uslubiy asoslarini  ishlab chiqishdan
iboratdir.
Kurs ishining vazifalari:
1) Boshlang’ich sinflarda matematika darslarining tashkil etilishini kuzatish
va tahlil qilish;
2)   O’quvchilarning   o’lchovlar   va   ularni   o’lchash   yuzasidan   olgan   bilim,
ko’nikma, malakalarini aniqlash.
3)   Maktabda   o’lchovlarni   o’rganish   va   o’lchov   malakalarini
shakllantirishning   yangi   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   usullarini   joriy
qilish.
Kurs ishining metodlari: 
Tadqiqot   muammosiga   oid   pedagogik-   psixologik   va   metodik   adabiyotlar
mazmunini   o’rganish,   nazariy   jihatdan   tahlil   qilish,   boshlang’ich   sinflarda
matematika   o’qitishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo’llash   holatini   o’rganish,
pedagogik kuzatuv, suhbat, pedagogik tajriba va h.k. 
Kurs   ishning   gipotezasi   -   Agar   boshlang’ich   ta’limning   4-sinf   matematika
kursidagi   miqdorlar   va   ularni   o’lchash   davr   talabi,   fan   texnika   rivojlanish,
ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan   holda   uslubiy   -   pedagogik   va   ilg’or   pedagogik
texnologiyalarga   tayanib   boyitiladi,   bundan   hosil   bo’ladigan   o’quv   metodik
majmualar   o’quvchi   shaxsiga   nisbatan   rivojlantiruvchi   xarakter   kasb   etadi,
ta’limning  samaradorlik  darajasi  ortadi  hamda  ta’lim   jarayonini  muntazam   tarzda
rivojlantiruvchi omil bo’lib xizmat qiladi.  Matematika   bolalarda   tafakkur,   diqqat,   xotira,   ijodiy   tasavvur   etish,
kuzatuvchanlikni   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Shuningdek,   matematika
o’quvchilarning mantiqiy fikrlash malakalarini oshirish, ularning og’zaki fikrlarini
aniq   va   to’g’ri,   tushunarli   bayon   etish   uchun   zamin   hozirlaydi.   O’qituvchining
vazifasi   –   bolalarga   matematikani   o’qitishda   bu   imkoniyatlardan   samarali
foydalana olishdan iborat.
Boshlang’ich   sinflarda   matematikani   o’qitishga   haftasiga   5   soatdan   vaqt
ajratiladi. O’quv materialini sinflarga taqsimlashda o’rganilayotgan sonlar va ular
bilan   arifmetik   amallarni   bajarish   doirasi   asta-sekin   kengaytirib   borilishi   nazarda
tutiladi.
  I BOB Maktabda o’lchovlarni o’rganishning nazariy asoslari
§ 1.1. Skalyar miqdor tushunchasi
Bizni   orab   turgan   tabiatdagi   barcha   narsalar   (predmet,   hodisalar)   ni
organayotganimizda,   bu   narsalarning   ba’zi   bir   umuniiy   xossaga,   ya’ni   uzunlik,
ogirlik   va   hokazolarga   ega   ekanligini   korishimiz   va   tasdiqlashimiz   mumkin.   Bu
sifatlar   turli   predmetlarda   turli   holatlarda   paydo   bo’ladi.   Boshlangich   sinflarning
dasturida   matematik   material   bilan   uzviy   bog’liqlikda   turli   miqdorlarni   ham
o’ganish   nazarda  tutilgan.  Miqdorlarsiz  tabiatni,  borliq  olamni   o’rganish  mumkin
emas. Miqdorlarda turli ob’ektlarning, borliq dunyoning xossalari aks etgan.
Matematikada   o’rganiladigan   asosiy   tushunchalardan   biri   miqdor
tushunchasidir.  Miqdor  —  bu narsa  yoki   hodisaning  shu  xossasi   bilan taqqoslash
va   ulardan   qaysi   biri   shu   xossaga   ko’proq   darajada   ega   ekanligini   aniqlash
mumkin.
Miqdor   tushunchasi   murakkab   tushuncha   bo’lib,   o’quvchilarning   maktabda
butun   o’tish   davrida   shakllantiriladi.   Shuning   uchun   boshlang’lch   sinflarda
uzunlik,   jismning   massasi   va   hajmi,   vaqt,   figuralarning   yuzi   kabi   miqdorlar
o’rganiladi.   Boshlang’lch   sinflarda   qaraladigan   bu   miqdorlarni   asosiy   miqdorlar
deyiladi.   Bundan   tashqari   boshlang’lch   sinf   o’quvchilari   ba’zi   hosilaviy
miqdorlarni   o’ganishda   ularga   nisbatan   boshlanglch   sinfda   olchash   masalasi
qo’yilmaydi.
Boshlang’ich   sinflarda   asosiy   miqdorlarni   o’rganish   arifmetik   materialni
o’rganish bilan uzviy bog’liqlikda amalga oshirilishini yaxshi bilamiz.
Наг   bir   miqdorni   o’ganish   uslubiyotining   o’ziga   xos   xusiisiyatlari   mavjud
bo’lsa-da,   biroq   narsaning   yoki   hodisaning   xossalarini   o’rganishga   umumiy
yondashish miqdorlarni o’rganishning umumiy ushibiyoti haqida gapirish imkonini
beradi.   Bu   uslibiyot   asosida   amaliy   usul   yotadi.   Narsalar   bilan   ishlash   asosida,
hissiy   qabul   qilish   qobiliyatiga   tayanib,   kichik   yoshdagi   maktab   o’quvchilarini
miqdorlar uchim umumiy bo’lgan xossalari bilan tanishtirish mumkin.
Boshlang’lch   maktabning   vazifasi   shundaki,   u   bolalarda   miqdorlarni
o’rganishning intuitiv tushunarli usulini hosil qilishdir, buning natijasida bolalarda miqdorlar,   narsalar   va   hodisalarning   o’lchash   bilan   bogliq   bo’   lgan   xossalari
ekanligi haqida tasavvurlar hosil bo’lishi kerak.
Yangi   olchov   birliklari   tegishli   sanoq   birliklari   kiritilganligidan   so’ng
kiritiladi. Ismli sonlar hosil qilinishi, yozilishi va o’qilishi abstrakt sonlar ustida va
ismli sonlar ustida bajariladi.
Matematika,   fizika   va   mexanikada   bir-biridan   muhim   farq   qiluvchi   ikki   xil
miqdorlar   uchraydi:   bir   xili   miqdorlar,   o’zlarini   birlik   uchun   qabul   qilingan   bir
jinsli   miqdor   bilan   olchash   natijasida   topilgan   bitta   son   bilan   to’la   aniqlanadi.
Bunday miqdorlar a va b miqdorlar uchun a + b miqdor bir qiymatli aniqlanadi va
n a va b niiqdorlarniiig yig’ndisi deyiladi.
Masalan,   agar   a   —   AB   kesmaning   uzunligini   ifodalasa,   b-   BS   kesmaning
uzunligini   ifodalasa,   u   holda   AS   kesmaning   uzunligi   AB   va   BS   kesma
uzunliklarining yig’indisiga teng bo’ladi.
l. Har qanday bir jinsli ikki kattalik taqqoslanishi mumkin. Ular yo teng, yoki
biri   ikkiiichisidaii   kichik   bo’ladi.   Masalan,   olmaning   massasi,   tarvuz   massasidan
kichik, to’g’ri to’rtburchakning qarama-qarshi tomonlari teng.
2. Bir   jinsli   miqdorlarni   qo’shish   mumkin,   qo’shish   natijasida   o’sha
jinsli   miqdor   hosil   bo’ladi.   Buni   boshqacha   qilib   tushuntiradigan   bo’lsak,   har
qanday a + b о’rinli bo’ladi. Ob’ektning bir xil xossasini bildiruvchi miqdorlar bir
jinsli miqdorlar deyiladi:
3. Miqdor haqiqiy songa ko’paytirilsa, natijada o’sha jinsli miqdor
hosil bo’ladi. Masalan, AB kesmaning a uzimligi x = 2 ga ko’paytirilsa, ya’ni
AG kesmaning 2 a uzunligini hosil qilamiz.
4. Bir jinsli miqdorlar ayriladi, bunda miqdorlar ayirmasi deb shunday s
miqdorga   aytiladiki,   uning   uchun   a=b+c   skalyar   miqdorlar   yoki   faqat   skalyar
deyiladi. Masalan, temperatura, jismning hajmi, jism massasi va hokazolar skalyar
miqdorlarga misol bo’la oladi.
5. Bir   jinsli   miqdorlar   bo’linadi,   bunda   bo’linma   miqdorlarni   songa
ko’paytmasi   orqali   aniqlanadi:   a   va   b   miqdorlarning   bo’linmasi   deb   shunday   x
nomanfiy haqiqiy songa aytiladiki, uning uchun a=x*b o’rinli bo’ladi. Bu x son a va b miqdorlarning nisbati  deyiladi  va  ko’rinishida yoziladi. Masalan,  AC kesma
uzunligining AB kesma uzunligiga nisbati 2 ga teng.
A В С
§ 1.2. Miqdorlarni olchash tushunchasi va uning xossalari
Miqdorlar  haqidagi  tasavvurlarni  shakllantirishda asosan  amaliy metodlar  va
labaratoriya ishlaridan foydalaniladi. Bunday ishlarni
bajarishda   sezgi   organlaridan   va   ayniqsa,   qo’lning   harakatlantirish
apparatidan   foydalanish   o’quvchilarning   predmetga   qiziqishini   uyg’otadi,   ish
kayfiyatini   yaratadi,   faollikka   undaydi.   Bu   esa   pedagogika   nuqtai   nazaridan
qimmatlidir. Amaliy ishlar o’tkazishda muammoli vaziyatlar yaratish uchun yaxshi
sharoitlar yaratiladi.
Atrof   -   borliqni   o’z   «Kashfiyotlari»   orqali   bilib   olish   bolalar   uchun
qiziqarlidir. O’quvchilarni kichik tadqiqotchi o’rniga qo’ya olgan, o’quvchilarning
shaxsiy   fikrini   uyg’ota   olgan   o’qituvchi   keyin   ishda   samarali   natijalarga   erisha
oladi. Muammoli o’qishning maqsadi ham, mazmuni ham shundan iborat.
Miqdorlar   haqidagi   tasavvurlarni   to’g’ri   va   puxta   shakllantirishda
ko’rgazmalilikning turli vositalari asl nusxalar, modellar, chizmachilik va o’lchash
asboblari, plakatlar, rasmlardan keng foydalanish kerak.
Turli   hisoblashlar   va   yasashlarni   bajarishda   aniqlik   va   batartiblikka   amal
qilish   o’quv   ahamiyatidan   tashqari   tarbiyaviy   ahamiyatga   ham   ega.   Batartib
bajarilgan o’Ichash va grafik ishlar bolalarning estetik tarbiyalash imkonini beradi,
ularning charchashlarini kamaytiradi, e’tiborini orttiradi.
Miqdorlarni   bevosita   taqqoslash   bilan   ularning   tengligini   aniqlashimiz
mumkin.   Tekshirishda   aniqroq   natijaga   ega   bo’lish   uchun,   masalan   bir   jism
massasi   ikkinchi   jism   massasidan   qancha   kattaligini   bilish   uchun   miqdorlarni
o’lchash zarur.
O’lchash berilgan miqdorni birlik sifatida olingan shu turdagi boshqa miqdor
bilan laqqoslashdan iborat. Miqdorlarni o’lchash sonlarni laqqoslashga, miqdorlar
ustida bajariladigan mos amallar bilan taqqoslashga keltirishga inikon beradi. 1.Agar a va b miqdorlar e miqdor birligida bo’lsa, a va b orasidagi munosabat
ularning sonli qiyniatlari orasidgi munosabat kabi bo’ladi va aksincha
a = b < = > me (a) = me (b), a < b < = > me (a) < me (b), a > b < = > me (a) >
me (b).
Masalan, agar ikki jism massasi a=5 kg, b=3 kg bo’lsa, u holda a ning massasi
b ning massasidan katta deyish mumkin.
2. Agar  a va b miqdorlar  e miqdor  birligida o’lchangan bo"lsa,  u holda
a+b   yig’indining   sonli   qiymatini   topish   uchun   a   va   b   miqdorlarning   sonli
qiymatlarini qo’shish kifoya. a + b = c< = >me (a+b) = me (a) +me (b)
Masalan, a =15 kg, b =12 kg bo’lsa, a + b = 15 kg+12kg = (15+12) kg =27
kg.
3. Agar a va b miqdorlar shunday bo’lsaki, unda b = x*a bo’lsa, u holda
b   miqdorning   sonli   qiymatini   e   birligida   topish   uchun   x   sonini   me(a)   soniga
ko’paytirishi etarli:
Masalan, agar b ning massasi a ning massasidan 3 marta katta, ya’ni b =3 a va
a = 2 kg bo’lsa, u holda b = 3a = 3*(2 kg) = (3*2) kg = 6 kg bo’ladi.
Kesmalar   uzunliklarini   o’lchash   jarayonini   qaraymiz.   Kesmalar   to’plamidan
birorta e kesma tanlab olinadi va uzunlik birligi uchun qabul qilinadi. a kesmadan
uning oxirlaridan  biridan  birin-ketin  e ga  teng kesmalar  n  marta  qo’yilgan bo’lsa
va   oxirgisining   uchi   a   kesma   uchi   bilan   ustma-ust   tushgan   bolsa,   a   kesma
uzunligining   qiymatini   n   natural   son   deyiiadi   va   bunday   yoziladi:   a=ne.   Agar
roppa-rosa   n   marta   qo’yilgan   bo’lsa,   bu   kesmaga   e   =   e1   ga   teng   kesmalar
qo’yiladi.   Agar   ular   roppa-rosa   n   marta   qo’yilgan   bolsa,   a=n,   n=e1   bo’ladi   va   a
kesma   uzunligining   qiymati   chekli   о’nli   kasr   bo’ladi.   Agar   e1   kesma   n1   marta
qo’yilib,   yana   e1   dan   kichik   kesma   ortib   qolsa,   unga   12=   (lg’100)1   ga   teng
kesmalar   qo’yiladi.   Agar   bu   jarayonni   cheksiz   marta   davom   ettirsak,   a   kesma
uzunligining qiymati son bilan ifodalanadi.
Tanlab   olingan   uzunlik   birligida   har   qanday   kesmaning   uzunligi   musbat
haqiqiy   soni   bilan   ifodalanadi   va   har   bir   musbat   haqiqiy   son   uchun   uzunligi   shu son   bilan   ifodalanadigan   kesma   niavjud.   Kesmalar   nzunliklarining   quyidagi
xossalari mavjnd. Bunda uzunliklar bir xil uzunlik birligi bilaii o’lchanadi.
Agar  ikkita  kesma teng bo’lsa,  ular  uzunliklarining son qiymatlari  ham  teng
bo’ladi   va   aksincha,   agar   ikkita   kesma   uzunligining   son   qiymatlari   teng   bo’lsa,
kesmalarning o’zlari ham teng bo’ladi.
a = b < = > me (a) = me (b).
3. Agar berilgan kesma bir nechta kesmaning yig’indisi bo’lsa, uning
uznligining son qiymati bu kesmalar uzunliklari son qiymatlarining
yig’indisiga teng bo’ladi.
Uzunlik birligini almashtirganda yangi uzunlik birligi eski uzunlik birligidan
necha   marta   kichik   (katta)   bo’lsa   uzunlikning   son   qiymati   shuncha   marta   ortadi
(kamayadi)   va   aksincha:   agar   kesma   uzunligining   son   qiymati   bir   nachta   kesma
uzunliklari   son   qiymatlari   yig’indisiga   teng   bo’lsa,   kesmaning   o’zi   bu   kesmalar
yig’indisiga teng
с = a + b < = > me (c) = me (a) + me (b)
4. Agar a va b kesmalar uzunliklari b=x*a munosabatni qanoatlantirsa, bunda
x   -   musbat   haqiqiy   son   va   a   kesma   e   birlik   o’lcham,   b   kesma   uzunligining   son
qiymatini e birlikdan o’lchangan a kesmaning son qiymatiga ko’paytirish etarli.
b =x a < = > me (b) = x me (a) b =x a va a = (p\n)l bo’lsin.
 U holda
b=x*(p\n)l=((x*(p\n)l1ya’ni me (b) = x* me (a)
((x*(p\n) ko’paytma 1 kesmani x*marta qo’yish kerakligini bildiradi, ya’ni
((x*(p\n)l=x*((p\n)l)=x*a=b   5.   Uzunlik   birligini   almashtirganda   yangi
uzunlik   birligi   eski   uzunlik   birligidan   necha   marta   kichik   (katta)   bo’lsa,
uzunlikning son qiymati shuncha marta ortadi (kamayadi).
Kesmalar   uzunliklarining   isbotlangan   xossalaridan   yana   quyidagilar   kelib
chiqadi.
a > b < = > me (a) > me (b)
с = a-b < = > me (c) = me (a) - me (b)
x = a:b < = > х = me (a): me (b). § 1.3. 4-sinfda o’tiladigan miqdorlar, ularni o’lchash usullari va
o’lchov birliklari
Uzunlik olchov birliklari tarixidan.
Inson   hayotini   olchamlarsiz   tasawur   etib   bolniaydi.   Ibtidoiy   davrda   ham
odamlar   turar   joy   qurish   uchun   turli   xil   olchainlardan   foydalanishgan.   Joyiiing
balaiidligi, hajmi va hokazolar olchov birliklaridir.
Qadimgi   Misrda   asosiy   uzunlik   olchovi   sifatida   tirsak   xizmat   qilgan.   Bir
tirsak   olovi   etti   kaft   olchamiga   barobar   bolgan,   bir   kaft   esa   toYt   barmoq
qaliiiligiga togri keladi.
Turli   odamlar   tirsak   uzunligini   turlicha   bolgani   uchim   ham   qadimgi   Misrda
tirsak   uchim   ham,   kaft   va   barmoq   olchamlari   uchim   yagona   e   talon   —   nam   una
olchami joriy qilingan.
Angliyada   odam   tanasining   qismlari   bilan   bogliq   uzunlik   birliklari   mavjnd
bolgan. Masalan:  Dynym arpa boshoglning oYta qismidan olingan uch dona arpa
uzunligiga teng bolgan.
O’zbekistonda quyidagi qadimiy uzunlik olchamlari mavjud bo’lgan.
Gaz — turli  joylarda turli  uzunlik birligini  bildirgan. Ko’pincha oYta bo yli
kishining barmogl uchidan burnigacha yoki bir qolining uchidan ikkinchi qolining
qoltigigacha   bolgan   masofa   bir   gaz   hisoblangan.   Gaz   ko’p   joylarda   1   metrdan
uzun, aniqrog l m = 106 sm ga teng bolgan.
Bulardan   tashqari,   alchin,   farsak,   qari,   ango’sht,   qadam,   quloch,   suyak,   jav-
arpa kabi uzunlik olchovlari ishlatilgan.
Endi   boshlangich   sinflarda   uzunlik   olchov   birliklarini   olchash   usullari
togYisida to’xtalib olsak.
Ustiga qo’yish usuli. Bu usulning mohiyati shundan iboratki, oMchanayotgan
yoki   ajratib   olinayotgan   kesma   santimetr   modellari   bilan   qoplanadi   va   ularning
soni   sanab   chiladi,   necha   model   bo’lsa   shuncha   sm   boladi   deb   tushuntiriladi.
Bunday   amaliy   ish   bolalarning   har   bir   santimetrni   «payqashiga»,   «sezishiga»
yordam   beradi.   Bu   metodni   kiritishdan   oldin   o’quvchilarga   quyidagicha
koYinishdagi mashqlarni bajarish kerak:   -   sm   modellarini   ketma   -   ket   qo’ying.   Qanday   uzunlikdagi   poloska   hosil
bcTldi?
Qo’yib   borish   usuli.   CTqituvchi   o’quvchilarga   berilgan   kesmani   o’lchashni
o’rgatishda,   ularning   har   biri   sm   modeli   oxirini   o"Ichanayotgan   kesmaga   qalam
bilan   modelning   ikkinchi   uchini   belgilashlarini;   hosil   boMgan   nuqtaga   model
oxirini   yana   bir   marta   qo’yishlarini   va   kesmaga   yana   bitta   belgi   qo’yishlarini
kuzatib boradi. Ikkinchi belgi 2 sm  ajratib sanalganini  bildiradi. Shunga o’xshash
ish qo’yilayotgan belgilardan oxirgisi o’rganayotgan kesmaning keyingi uchi bilan
ustma   -   ust   tushganicha   davom   etilaveradi.   Natijada   o’quvchi   kesmaga   qo’yilgan
smlar   sonini   sanab,   santimetrlarning   butun   sonini   topadi.   Agar   belgilar   oxirgisi
ustma -  ust  tushmasa,  o’lchash  natijasi  taqriban ifodalanadi:  6 sm  -  ga, 6 sm  dan
biroz ortiq, kam.
Berilgan   uzunlikdagi   kesmani   santimetr   modeli   yordamida   yasashda   ish
bunday amalga oshiriladi:  - o’quvchi  oldin to’g’ri chiziq chizadi;  to’g’ri  chiziqda
nuqta (kesma  uchlaridan  biri   belgilansin);  shu  nuqadan  boshlab  biror   yo’nalishda
santimetrlarni keragicha sonda qo’yib chiqsin (har gal belgi qo’yiladi); kesmaning
ikkinchi uchi belgilanadi.
Shuni e’tiborga olish kerakki, berilgan kesmani o’lchashda ko’pincha ozmi -
ko’pmi sezilarli qoldiqlar chiqishi mumkin. Natijada bajarilayotgan ish mohiyatini
tushunish   qiyinlashadi.   Shu   sababli   kesmani   o’lchashni   ko’rsatilgan   ikkala   usul
bilan bajarish maqsadga muvofiq.
Kesmalarni   o’lchashning   puxta   ko’nikmalarini   shakllantirish   maqsadida
o’quvchilarni   faqat   qog’ozda   chizilgan   kesmalarni   o’lchash   bo’yicha   mashq   qilib
qolmasdan, balki bu maqsadga uncha katta bolmagan boshqa narsalarni qalamdon,
daftar   kabilarni   ham   o’lchashga   o’rgatish   foydali.   KcTpburchak   tomonlari   ham
cTlchash ob’ekti bo’lishi muhimdir.
Metrik o’lchov sistemasining kelib chiqishi
XVIII-asr oxirida Frantsuz olimlari tabiat asosida uzunlikning yagona doimiy
o’lchamini   topishga   harakat   qilganlar.   Tuzilgan   maxsus   qo’mita   yer   kurrasi
meredianining   qismini   olchashga   kirishdi.   Bu   ish   olti   yil   davom   etdi.   Nihoyat, uzunlik   o’lchamining   yagona   birligi   topilgan.   Bu   yer   kurrasi   merediani   chorak
qismining o’n milliondan bir bo’lagi deb qabul qilingan. Uni yunoncha «metron»-
«o’lcham» so’zidan olib «metr» deb atadilar.
  Boshlang’ich   sinflarda   «Vaqt   o’lchovlari   temasini   o’rganishda   bolalar   vaqt
o’lchovining asosiy birliklari» haqida konkret fikrlarga ega bo’lishlari kerak. Bular
yil,   oy,   hafta,   sutka,   soat,   minut.   O’qituvchining   vazifasi   o’quvchilarni   vaqtini
aniqlashlarida soatdan amalda foydalanishga, shuningdek, hodisaning qancha vaqt
davom   etganligini,   boshlanishi   va   oxirini   aniqlash   bilan   bog’liq   bo’lgan   har   xil
masalalarni yechishda tabel -kalindardan foydalanishga o’rgatishdan iborat.
Ma’lumki vaqt o’lchovlari, o’lchovlarning metrik sistemasidan  farqli o’laroq
bevosita oMchash imkoniyatini bermaydi. Bu hoi turli ko’rsatma va ko’nikmalrdan
keng foydalanish kerakligini  korsatadi.  Bu temani  o’rganishda quyidagi  eng  ko’p
tarqalgan ko’rsatma qollanmalardan foydalaniladi:
l.Tabel   -   kalendar.   Bu   har   bir   o’quvchida   bo’lish   kerak.   Joriy   yil   uchun
bunday   tabel   -   kaiendarni   o’quvchilarning   o’ziari   oqituvchilar   rahbarligida
tayyorlaydilar.
2.   Soatning   demontstratsion   modelu   Darslikda   berilgan   mashqlarning
ko’pchiligi bilan ishlashni talab qilganligi uchun har bir o’quvchi soat modellarini
tayyorlangan bo’lishlari kerak.
3.«Maktab   o^quvchisining   kundalik   rejimi»   jadvalarl   «Vaqt   oMchovlari»
temasini o’rganish vaqtiga qadar o’quvchilar hafta bilan tanish bo’ladilar. Yildagi
oylarning   nomlarini   va   ularning   kelish   tartibini   bilib   olgan   bo’ladilar.   Bolalarda
yig’ilgan bunday tasavvurlar boshlang’ich sinfda vaqt o’lchovlarini bilishga zamin
boladi.
  II- BOB IV - Sinfda о ‘lcho vlabni о rganish metodikasi
§ 2.1. Miqdorlami o’rgatishning didaktik printsiplari
Ta’lim   printsiplari   —   o’qituvchining   faoliyatini   va   o’quvchilar   tomonidan
ilmiy bilimlarning o’zlashtirilishi, tegishli ko’nikma va malakalar hosil  qilishning
asosiy   qonun   va   yol-yo’riqlarini   o’z   ichiga   oladi.   Shu   bilan   bir   vaqtda   ta’lim
qoidalari   har   ikkala   faoliyatni,   ya’ni   о’qituvchi   va   oquvchi   tomonidan   o’z   oldiga
qo’yilgan   vazifalarni   muvoffaqiyatli   amalga   oshirish   imkonini   beradigan   bir
qancha   talablarni   ham   umumlashtirib   beradi.   Shunga   ko>a   ta’lim   qoidalari
o^qitishning   eng   muhini   masalalarini   nazariy   va   anialiy   jihatdan   togri   hal
qilishniiig   asosiy   negizi   hisoblanadi.   Miqdorlami   orgatishda   quyidagilarga   amal
qilinadi:
1. Ta’linming ilniiy bolish printsipi.
a) Kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilarga   ilniiy   jihatdan   ishonarli   aniq
va sinab koYilgan miqdorlar haqidagi ma’lumotlar berilishni talab etadi.
Ilniiy bilimlarni egallash jarayonida o^quvchilarda ilniiy dimyoqarash e’tiqod
tarkib   topadi.   Tafakkur   rivojlanadi.   Ta’iimning   ilniiy   bolish   printsipi   miqdorlami
o’qitish jarayonida oxquvchilarni hozirgi zamon fan-texnika taraqqiyoti darajasiga
muvofiq   keladigan   ilniiy   bilimlar   bilan   qurollantirish   bolalarni   ilniiy   tadqiqot
iisullari bilan tanishtirib borishga qaratiladi.
b) miqdorlar   mavzusini   otish   o\ntishdagi   didaktikaning   tizimlilik
printsipini   hisobga   olishni   talab   qiladi.   Miqdorlar   va   ularning   olchovlarini
izchillikka   rioya   qilib   о   qitish   lozim,   toki   bugun   o’rganilgan   bilimlar   kecha
o’rganilganlarni mustahkamlasin.
v)   ta’limning   tarbiyaviylik   printsipi   miqdorlarni   oYgatishda   tejamkorlik,
vaqtdan   iiiiunili   foydalanish,   oqilona   ishlash,   tarixiy   ma’lumotlar   bilan   tanishish
kabilarni tarbiyalaydi.
g) ta’limda nazariyaning amaliyot bilan boglab o4ish qoidasi iliniylik printsipi
bilan uzviy bog liq. Bolalarga miqdorlar haqidagi bilim, koiiikmalar berilar ekan,
bn   tiz   navbatida   amaliyotda   mustahkamlanadi.   CTquvchilar   toliq   miqdorga   oid
nazariy bilim, koYiikmalari, tajriba, er maydonlarida, zamonaviy texnika vositalari jarayonida   qollanadi.   Anialiy   ishlar   natijasida   oYjiivchilarning   olgan   nazariy
bilimlarini   mustahkamlanadi.   Masalan,   Vaqtni   olishda   soat   modeli   kalendar
yordamida  vaqt  oraliqlarini  olchash, aniqlash.  Uzunlik mavzusida  anialiy olchash
ishlarini   bajarish,   figuralar,   er   maydonlarining   yuzini   olchaganlarini   bajarish   va
hokazo.
d) OYptishning optimik printsipi oYnivchilar miqdor haqidagi materialni
idrok   qilishda   ta’riflar,   terminlarning   ifodalanishigina   emas,   ularning   hayot   bilan
bogliqligini ham tushunishlarini talab etadi.
Miqdorlar  mavzusidagi  bilimlarni  ongli  ravishda  o’zlashtirgan  o’quvchilarda
bilimlrga   nisbatan   malum   imotsional   kechinmalar   uyg’otadi   talimni   ongli
o’zlashtirish   rpintsipi   o’quvchilarning   miqdor   haqidagi   bilimlarini   ozlashtirishda
mustaqillik, faolliklarni hanida mantiqiy fikrlashlarini tarbiyalashni nazarda tutadi.
e) Ta’limning   koYsatmalilik   printsipi.   OYptish   jarayonining   sifatini
orttiradi,   oYnivchilarning   bilim   olishlariiii   osonlashtiradi.   Miqdorlar   mavzushii
oqitishda   koYsatmalilik   printsipiga   ainal   qilinsa,   bolalar   mavzuni   ongli   ravishda
o^zlashtiradi.   Darsda   foydalaniladigan   koYsatmali   qoYollar   miqdorining
mazmunini   ochib   beradi.   Bolar   mavzuni   о   zlashtirishda   bolalarga   qulaylik
yaratadi.
§ 2 .2. Uzunlik ulcho’vlarini o’tish metodikasi
Avvalo kesma uzunlik tushunchasi haqida tasawurlar tarkib toptiriladi. Kesma
uzunligi   tushunchasi   narsalarni   uzunligi   bo’yicha   taqqoslash   asoasida   kiritiladi.
Masalan,   o’qituvchi   bolalarga   ikki   bo’lak   tasmani   yoki   qog’oz   poloskalar   va
boshqalarni   ustma   -   ust   qo’shish   уолН   bilan   taqqoslashni   (qisqa,   uzun)   taklif
qiladi.   Amaliy   ishlar   taqqoslashlarni   so’zlar   yordamida   ifodalash   bilan
mustahkamlanadi.   «Uzunliklar   bo’yicha   teng»,   «Uzunliklar   bcTyicha   teng   emas»
so’zlarining   mazmunlari   «bir   xil»,   «uzun»,   «qisqa»   kabi   so’zlar   bilan
almashtiriladi.
Shundan keyin, yana amaliy ishlar asosida, tasma yoki poloskalar yordamida
taqqoslash,   ya’ni   kesmalardan   birini   ikkichisining   ustiga   bevosita   qo’yib
bo’lmaydigan   holatlar   o’rgatiladi.   Shu   maqsadda   o’quvchilar   qog’oz   poloska chetiga qalam bilan bir kesmaning boshi va oxirini belgilaydilar, so’ngra poloskani
boshqa kesma yoniga qo’yadilar. Ko’pburchak tomonlarini taqqoslashni ko’pincha
shunday usul bilan amalga oshiriladi.
Shunday   mashqlarni   bajarish   natijasida   bolalarda   kesmalarni   taqqoslashning
amaliy   tajribasi   to’planadi.   Shunga   asoslanib   o’qituvchi   konkret   hayotiy   misollar
asosida   masalan,   ma’lum   uzunlikda   tasma   sotib   olish   kerak   bolganda   va   shunga
o’xshash   xolatlarda   kesmalarni   taqqoslash   uchun   uzunlik   o’lchov   birligidan
foydalanish   zaruriyatiga   o’quvchilar   fikrini   olib   keladi.   Bu   erda   amaliy   ishni
quyidagicha   o’tkazish   foydali:   har   bir   o’quvchiga   sanoq   cho’pi   uzunligini
o’lchashni taklif qilinadi.
Bunining   uchun   oldin   oMchov   (birlik   kesma)   -   qog’oz   poloskani   (tasma...)
tanlab   olish   kerak.   Har   qaysi   o’quvchi   o’zida   bor   poloskalaridan   o’z   o’lchovini
tanlaydi.   Natijada   har   xil   sonlar   hosil   bo’ladi,   chunki   o’quvchilar   bir   miqdor
qiymatini   topish   uchun   turli   xil   o’lchov   tanlab   oldilar.   Bunday   amaliy   ishlar
natijasida   bolalarda   o’lchash   jarayoni   haqida   dastlabki   tasavvurlar   hosil   bo’ladi,
hamda   ularni   uzunlik   birligi   sifatida   har   qanday   kesma   uzunligini   olish   mumkin,
degan xulosaga olib keladi. Shu sababli, kesmalarni taqqoslash uchun aniq o’lchov
yordamida o’lchashlardan foydalaniladi.
OMchashlar   oldin   uncha   katta   bo’lmagan   narsalar   masalan,   qalam,   ruchka,
choplar   va   boshqalarning   uzunliklarini   topishni   organib   olamiz.   Buning   uchun
aniq,   umumiyat   tomonidan   qabul   qilingan   uzunlik   birligi   santimetrdan
foydalaniladi.
CTquvchilar   santimetr   haqida   ayoniy   tasavvurlarni   olish   uchun   o’qituvchi
rahbarligida   santimetr   modellarini   tayyorlashlari   lozim.   Buning   uchun   katakli
qog’oz varag’idan bir nechta 1 smli poloskalar qirqib olinadi. Poloskalarni ustma -
ust   qo’yib   ularning   o’zaro   teng   ekanligi   aniqlanadi.   Qirqilgan   poloskalarning   har
biri santimetr modeli hisoblanadi.
Santimetr modeli yordamida o’quvchilar:
berilgan kesmalarni o’lchash.
berilgan uzunlikdagi kesmani yasash va chizish malakasini egallb olishadi. Bundan   tashqari,   ismli   sonlami   almashtirish,   taqqoslashga   doir   ish   davom
ettiriladi, ular ustida yoznia hisoblash usullari oYganiladi.
Darslikdagi ushbu-niasalani koYib chiqaylik.
Bu masalani echish uchun uni tahlil qilamiz va unga doir chizma chizamiz.
400 m 400 m ?
4 Ф ф »
1 000 m - masalada nima ma’lum?
 sport chining bosib olishi kerak bo lgan masofa (1 000 m).
sportchi   necha   metr   yugurishi   kerakligini   toping.   Chizmadan   koYinib
turibdiki, masala 2 amal bilan echiladi:
400*2 = 800 m
1 000 - 800 = 200 m.
Masalaning echimini ifoda shaklida ham yozishimiz mumkin. 1000-(400*2) =
200 m Javob: 200 m yugurishi kerak.
Yana   darslikdagi   719-masalani   og’zaki   echamiz.   Bir   o’quvchi   masalani
o^qiydi.
Masalada nima ma’lum?
Sinfning bo4yi ma’lum.
Nimani topishimiz kerak?
Yolakning bo^yini topishimiz kerak.
Yolakning bo^yini topishimiz uchun nima qilamiz?
Yolakning   boxyini   berilgan   qiymatlar   yordamida   topamiz.   Sinfning   boxyi   8
in, bu yolakning 1\6 qismiga teng. Demak,
yolakning   bo’yini   topishimiz   uchun   8*6=48bolishini   aniqlaymiz.   Javob:
yolakning   bo’yi   48   metr.   811-masalani   ко"   rib   chiqamiz.   To’g’ri   to’rtburchak
tomonlari asosida chiziladi.
3 m
5 m Bu masalani echish uchun perimetrni topish qoidasi eslatiladi. «Tomonlar
uzunliklari yig’indisi perimetr deyiladi».   P   =   3+5+3+5=16   sm   yoki   P   =   3*2+5*2   =16   sm   Javob:   To   g’ri
tortburchakning perimetri 16 sm.
DARS ISHLANMASI
Mavzu:   Uzunlik o’lchov birliklari
Maqsad:   O’quvchilarga   DTS   talablari   asosida   sonlarni   ko’paytirish   va
bo’lishni o’rgatish.
Ta’limiy:  O’quvchilarga  Uzunlik o’lchov birliklari  ko’rinishidagi misollarni
bajarishni o’rgatish. 
Tarbiyaviy:   Sport   bilan   shug’ullanishni   targ’ib   qilish,   ish   bajarishda
tozalikka, ozodalikka, tartibga rioya qilishga o’rgatish.  
Kommunikativ  kompetensiya:
matematikaga   oid   atamalarning   ma’nosini   tushunib,   to’g’ri   o’qiy   olish;   so’z
va   gaplarni   bog’lagan   holda   o’z   fikrini   aniq   va   ravshan   ifodala y   olish;   fikrni
mantiqiy izchillikda ifodalay olish;  matematik matn ma’nosini  qayta so’zlab bera
olish;   matematik   qoidalarni   yoddan   ayta   olish.   matematikaga   oid   audiomatn,
videotasvirlarni tinglab tushuna olish, tegishli munosabat bildira olish.
O’zini o’zi rivojlantirish  kompetensiyasi:
o’quv masalasini (maqsadini) topa olish va ifodalay olish, qismlarga ajratish;
masala   yechimiga   yaqinlashish   darajasini   baholay   olish   va   zarur   hollarda   o’z
faoliyatini   to’g’rilay   olish;   sodda   kundalik   vaziyatlarda   mavjud   bilim   va
ko’nikmalarni qo’llay olish;
Dars turi:  Yangi tushuncha berish.
Metodi:  aqliy hujum, mustaqil ish .
Jihozi:  Mavzuga oid ko’rgazma, tarqatmalar, test savollari.
Darsning borishi.
T/R Bo’limlar Vaqti
1 Tashkiliy qism 3 daqiqa
2 O’tgan mavzuni mustahkamlash 5 daqiqa 3 Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa
4 Yangi mavzuni mustahkamlash 10 daqiqa
5 O’quvchilarni rag’batlantirish. Darsni yakunlash. 10 daqiqa
6 Uyga vazifa 2 daqiqa
3Jami 45 daqiqa
I.Tashkiliy qism. 
Salomlashish, 
davomatni aniqlash, 
o’quvchilarni o’quv qurollarini nazoratdan o’tkazish, 
aylanma daftarlarni almashtirish .
II.   O’tgan   mavzuni   mustahkamlash .   O’tilgan   mavzu   yuzasidan   savol-javob
o’tkazish, uy vazifasini bajarilishini tahlili o’tkazilib no’to’g’ri bajarilgan misollar
yuzasidan ko’rsatma beraman.
III Yangi mavzu bayoni 
Tenglik hosil qilamiz
3 m = 30 dm
5 m 6 dm = 560 cm
800 dm = 80 m
6 m = 60 dm
2 m 5 dm = 250 cm
900 dm = 90 m Xazina izlovchiga xazinani topishda yordam  beramiz. Xaritada xazina minoradan
6sm   uzoqlikda,   daraxtdan   5sm   uzoqlikdagi   qoya   ostida   joylashgan.   Xazinaga
boorish yo’liga teng bo’lgan kesmalarni chizamiz
O quvchilar  barcha   qoyalardan  minora   va   daraxtgacha   bo lgan  masofalarniʻ ʻ
chizg ich   yordamida   o lchaydi.   Masofasi   mos   ravishda   6   va   5   cm   bo lgani	
ʻ ʻ ʻ
tanlanadi
60 m arqonni 5 m dan bo’laklash uchun necha marta qirqish kerak? 12 marta 
Shokir   o’zining   o ’ y i n c h o q l a r i   uchun   kichik   hayvonot   bog’i   yasadi.   Hayvonot
bog’i to’sig’ini qistirgich bilan olchadi. Agar bitta qistirgich 2 cm uzunlikda bo’lsa,
har bir tomon uzunligi necha santimetrga teng? To’siqning perimetrini detsimetr va
santimetrlarda ifodalaymiz.
Qistirgich – 2 cm
Har bir tomoni –? cm dan
Perimetri –? dm
1) 2 × 5 = 10 cm – to siqning bo yi;	
ʻ ʻ
2) 2 × 4 = 8 cm – to siqning eni;
ʻ
3) 10 + 8 + 10 + 8 = 36 cm
36 cm – to siqning perimetri.	
ʻ
Javob: to siqning perimetri 3 dm 6 cm ga teng.
ʻ
IV. Yangi mavzuni mustahkamlash.   Mavzu yuzasidan bilimlarni mustahkamlash
dars   davomidagi   misol   va   masalalarni   ishlash   savol   javob   orqli   bilimlarni
mustahkamlash   V. O’quvchilarni rag’batlantirish. Darsni yakunlash.:   Darsda faol qatnashgan,
doskada   misol   masala   bajargan   va   birinch   bo’lib   bajargan   o’quvchilarni
baholayman. Uyga vazifani e’lon qilaman.
VI. Uyga vazifa:
Oila a’zolarimizning bo’yini aniqlaymiz. Ma’lumotlami jadvalda ifodalaymiz
Ayting-chi,   kimning   bo’yi   eng   past   bo’yli   oila   a’zosiga   nisbatan   balandroq?   Eng
baland va eng past  bo’ylar  orasidagi farq qancha? Xulosa
Matematika   o’qitishni   takomillashtirishdan   kutilgan   maqsad   o’quvchilarda
miqdoriy   munosabatlar   va   o’lchov   tushunchalarni   shakllantirish   hamda
rivojlantirishdan   iborat.   Boshlang’ich   sinf   o’qituvchisi   asosiy   miqdorlar,   ularni
o’lchash   malakalarni   shakllantirishga   doir   nazarish   va   amaliy   bilimlarni   puxta
o’zlashtirib olmog’i lozim.
Boshlang’ich   sinflarda   miqdorlarni   o’rganish   arifmetik   materialni   o’rganish
bilan   uzviy   bog’liqlikda   amalga   oshiriladi.   O’lchovlar   haqidagi   tasavvurlarni
shakllantirishga   asosan   amaliy   ishlardan   foydalanish   asosida   erishiladi.   Bunday
amaliy   ishlarni   bajarishda   qo’lning   harakatlantirivchi   kuchidan   foydalanish
o’quvchialar   aktivligini   oshiradi,   atrof-borliqni   o’z   “kashfiyot”   lari   orqali   bilib
olish   bolalar   uchun   juda   qiziqarlidir.   Miqdorlarni   o’rgatishda   ko’rgazmalilikdan
foydalanish yaxshi samalalar beradi. 
Ushbu   Kurs   ishi   orqali   biz   boshlang’ich   sinf   matematika   kursida   alohida
ahamiyatga   ega   bo’lgan   miqdorlar,   ya’ni   massa,   hajm,   yuza,   uzunlik,   vaqt
qatnashgan   masalalarni   o’rganish   uslublari   haqida   fikrlarimizni   mavjud
adabiyotlar, tahlil va tajribalar asosida bayon qilishga harakat qildik. Bunda asosiy
e’tiborni   miqdorlar   o’rtasidagi   bog’liqlikka,   ular   qatnashgan   misol-masalalarga
qaratdik. 
Mavzu yuzasidan fikrlarimizni umumlashtirib quyidagi xulosalarga keldik:
  *  ta’limning  ilmiylik  tamoyili   miqdorlarni  o’qitish  jarayonida  o’quvchilarni
hozitgi zamon fan-texnika taraqqiyoti darajasiga muvofiq keladigan ilmiy bilimlar
bilan qurollantirishni nazarda tutadi;
  miqdorlar   va   ularning   o’lchovlarini   izchillikka   rioya   qilgan   holda   o’qitish
lozim, toki bugun o’rganilgan bilimlar kecha o’rganilganlarini mustahkamlasin;
o’quvchilarga   miqdorlar   haqidagi   bilim   va   ko’nikmalar   berilar   ekan,   bu   o’z
navbatida   amaliyotda   mustahkamlanib   boradi.   Masalan,   vaqtni   o’lchashda   soat
modelidan,   vaqt   oraliqlarini   o’lchashda   kalendardan   foydalanadilar.   Uzunlik
o’lchovlarini   o’rganishda   amaliy   o’lchash   ishlarini,   geometrik   figuralar   va   yer
maydonlarining yuzini o’lchash ishlarini bajaradilar. o’quvchilardan   o’lchovlar   haqidagi   materialni   idrok   qilishda   ta’riflar,
terminlarning ifodalanishini o’rganish bilan birga ularning hayot bilan bog’liqligini
ham tushunishlari talab etiladi;
  o’lchovlar   mavzusini   o’qitishda   ko’rsatmalilik   tamoyiliga   amal   qilib,
zamonaviy   texnik   vositalardan   va   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanilsa,
o’quvchilar   mavzuni   ongli   ravishda   o’zlashtiradilar.   Darsda   foydalanilgan
ko’rsatmali qurollar o’lchovlar mazmunini ochib beradi;
O’lchovlarni   o’rgatish   jarayonida   o’quvchilarga   o’lchov   birliklari   jadvalini
yod   oldirish   va   uni   o;   lchash   ishlarida   hamda   masalalar   yechishda   qo’llashga
o’rgatib boorish lozim;
  vaqt,   miqdor,   tezlik   va   masofa   kabi   o’lchovlar   orasidagi   o’zaro
bog’lanishlarni   bilish   va   bu   bilimlarni   matnli   masalalar   yechishga   tadbiq   qilish
malakasini shakllantirish g’oyat muhimdir;
  to’rtinchi sinf o’quvchilarida miqdorlarni o’lchash va hisoblash malakalarini
shakllantirishda testli masalalarni yechilishini o’rgatish asosiy o’rinni yegallaydi.
to’rtinchi   sinf   o’quvchilarida   matematika   darslarida   miqdorlarni
shakllantirishda yangi pedagogik texnologiyalardan foydalanish, o’quvchilarni shu
mavzular bo’yicha bilim, malaka va ko’nikmalarni yegallashlarini kafolatlaydi: 
 o’quvchilarda miqdorlarni o’lchash malakalarini shakllantirishga doir har bir
darsda   yangi   pedagogik   texnologiyalarni   qo’llashda   o’quvchilarning   yosh
xususiyatlari va bilim darajalarini hisobga olish zarur. 
   Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.   -T.,   2014.
2. “Umumiy o’rta va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim  
standartlarini   tasdiqlash   to’g’risida”gi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-   yil   6-  
apreldagi   187-son   qarori.
3. O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonuni.   O’zbekiston 
Respublikasi Oliy Majlisining Axborotnomasi, 1997- yil. 9-son, 225-   modda.
4. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. O’zbekiston Respublikasi Oliy  
Majlisining   Axborotnomasi,   1997-   yil.   11-12-son,   295-modda.
5.“Oliy ta’lim   tizimini   yanada   rivojlantirish chora-tadbirlari   to’g’risida”   dagi   PQ  
–   2909   –   sonli   qarori   2017-   yil   20-   aprel