Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 21000UZS
Размер 127.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Husenov Jahongir

Дата регистрации 03 Май 2024

11 Продаж

O’zbekiston iqtisodiyoti

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________ UNVERSITITETI
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“EKALOGIYA VA GEOGRAFIYA KAFEDRASI”
“ Himoyaga ruxsat etilsin ”
Tabiiy fanlar fakulteti dekani
___________________
“___”_____________2024
“5110500 – Geografiya va iqtisodiy bilim asoslari’’ ta’lim yo‘nalishi
______ guruh talabasi  _____________ning
“______________________________________________”
mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:
_________o’qit. ______________
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekalogiya va geografiya”
Kafedra mudiri.__________________
__________________
“____”__________________2024
GULISTON-2024
1 MUNDARIJA:
KIRISH ......................................................................................................................... 3
I BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTI ................................................................ 4
1.1. Mamlakatning iqtisodiy salohiyati tushunchasi ................................................ 4
1.2. Iqtisodiy rayonlarning O’zbekiston iqtisodiyotida tutgan o’rni va roli .......... 6
1.3. Milliy iqtisodiyotda sanoatning o’rni ................................................................ 13
II BOB. MILLIY IQTISODIYOT RIVOJLANISHINING ASOSIY
KO’RSATKICHLARI .............................................................................................. 16
2.1. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar .......................................................................... 16
2.2. O’zbekistonning ochiq iqtisodiyotga o’tishi ..................................................... 20
2.3. O’zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyati ........................................................ 22
XULOSA ..................................................................................................................... 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .................................................................. 26
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Milliy   iqtisodiyot   miqyosida   alohida   iqtisodiy
subyektlar   faoliyatining   natijasiga   milliy   hisoblar   tizimining   turli   ko’rsatkichlari
asosida   baho   beriladi.   Milliy   hisoblar   tizimi   yordamida   muhim   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar aniqlanadi. MHT ning eng asosiy ko’rsatkichlari - yalpi ichki mahsulot
(YalM),   yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM),   sof   milliy   mahsulot   (SMM)   va   milliy
daromad (MD) hisoblanadi. Yalpi ichki mahsulot - MHTning eng asosiy ko’rsatkichi
bo Tib, mamlakat iqtisodiy birliklari - rezidentlaming m a’lum davr ichida (ko’pincha
bir   yilda)gi   ish   faoliyatining   natijalarini   ifodalaydi.   U   pirovard   iste’molning   bozor
baholarida, ya’ni xaridor tomonidan toTanadigan (tovarlarga solinadigan  soliqlar va
barcha savdo-transport ustamalarini ham o’z ichiga oladigan) baholarda hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi:  O’zbekiston milliy iqtisodiyotini har tomonlama 
o’rganish va tahlil qilish.
Kurs ishining vazifalari:
- Mamlakatning iqtisodiy salohiyati tushunchasini ochib berish;
- Iqtisodiy   rayonlarning   O’zbekiston   iqtisodiyotida   tutgan   o’rni   va   rolini
tahlil qilish ;
- Milliy iqtisodiyotda sanoatning o’rnini  o’rganish;
- Milliy iqtisodiyotni rivojlanish ko’rsatgichlarini tahlil qilish.
Kurs ishining tuzilishi va hajmi:  Kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa, 
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat. Birinchi bobda ikkita reja va ikkinch 
bobda uchta reja mavjud.
3 I BOB. O’ZBEKISTON IQTISODIYOTI
1.1. Mamlakatning iqtisodiy salohiyati tushunchasi
Iqtisodiy   salohiyat   tushunchasi   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishga   erishish
maqsadida foydalanish mumkin bo’lgan barcha   manbalar, imkoniyatlar, vositalar va
zaxiralami   anglatadi.   Makro   darajada   yalpi   iqtisodiy   salohiyat   deganda   ichki   va
tashqi   bozorlar talabiga muvofiq milliy iqtisodiyotning maksimal   mumkin darajadagi
tovar va xizmatlar ishlab chiqarish qobiliyati tushuniladi.  
Ijtimoiy ishlab chiqarish va iste’molning texnik darajasi,   hajmi va tarkibi, milliy
iqtisodiyotning barcha soha va tarmoqlarida ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlaming
sifati, shuningdek, mamlakat hududi va chet ellarda jam g’arilgan qiymatlar,   mehnat
va   tabiat   resurslari   mamlakat   yalpi   iqtisodiy   salohiyatining   rivojlanish   darajasini
belgilaydi.   Sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   qurilish,   transport   va   aloqa   sohalarining   ishlab
chiqarish   quwatlari,   ishlab   chiqarish,   ijtimoiy   va   ekologik   infratuzilma,   mehnat
resurslari,   shu   jumladan   malakali   kadrlar   iqtisodiy   salohiyatni   belgilovchi   omillar
bo’lib hisoblanadi.  
Shunday   qilib,   O’zbekistonning   yalpi   iqtisodiy   salohiyatini   tashkil   etuvchi
muhim omillar quyidagilardir:  
- aholi va mehnat resurslari;  
- tabiiy resurslar;  
- ilmiy, ilmiy-texnika va innovatsion resurslar;  
- ishlab chiqarish resurslari;  
- investitsiya resurslari;  
- tashqi iqtisodiy resurslar;  
- ekologik resurslar.  
Mamlakatning yalpi iqtisodiy salohiyatini baholash uchun   quyidagi ko’rsatkich -
indikatorlardan foydalaniladi:  
- aholi soni, uning yosh tarkibi, aholining tabiiy va   mexanik harakati;  
- mehnat resurslari, ulaming tarkibi, bozor iqtisodiyoti va   fan-texnika taraqqiyoti
talablariga muvofiq ishchi kuchi va   malakali kadrlar bilan ta’minlanganlik;  
4 - inson salohiyatining rivojlanish indeksi;  
-   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarining   qiymati,   tarkibi,   ularni   takror   ishlab
chiqarish ko’rsatkichlari;  
-   yalpi   milliy   mahsulot,   yalpi   ichki   mahsulot,   ulami   aholi   jon   boshiga   ishlab
chiqarish (rivojlangan mamlakatlar bilan   taqqoslash);  
-   sanoat,   qishloq   xo’jaligi,   qurilish   mahsulotlari   ishlab   chiqarish,   yuk   va
yo’lovchilar tashish hajmlarining o’sish imkoniyatlari;  
-   ilmiy   asoslangan   me’yorlar   hamda   rivojlangan   mamlakatlar   taqqoslanganda
aholi jon boshiga moddiy ne’matlar va xizmatlami iste’mol qilish darajasi;  
- mineral xomashyo, yoqilg’i-energetika, suv va yer resurslarining zaxiralari va
ulardan foydalanish darajasi;  
- ekotizimning ekologik sig’imi, atrof-muhitning ifloslanish darajasi.  
Iqtisodiy   salohiyat   nafaqat   resurs   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarining   mutlaq
miqdoriga,   balki   ulardan   foydalanish   darajasiga   ham   bog’liq.   Yalpi   iqtisodiy
salohiyatning   yuqori   darajasiga   rivojlangan   ishlab   chiqarish   kuchlari   va   bozor
iqtisodiyotiga   erishgan   mamlakatlargina   ega.   Yalpi   iqtisodiy   salohiyat
rivojlanishining asosiy qonuniyati uning barcha qismlarini maqsadga muvofiq va har
tomonlama   qo’shib   olib   borishdir,   bu   holat   aholi   turmush   darajasini   oshirishga   olib
keladi.   Yalpi   iqtisodiy   salohiyat   tarkibida   tabiiy   resurs   imkoniyatlari   alohida   o   ‘rin
tutadi. 
Tabiiy shart-sharoitlar va resurslar iqtisodiy   rivojlanishning muhim omillaridan
hisoblanadi.   Yeming   tabiiy   holatidan,   tuproq   unumdorligi,   iqlim   xususiyatlari,
o’simlik va   hayvonot dunyosi, daryolar, ko’llar, yer osti boyliklari, havoning tozaligi
ko’p   jihatlardan   har   qanday   mamlakatning   rivojlanishini,   kishilaming   turmush
farovonligini belgilaydi.   Tabiat  yoki tabiiy resurslar tabiat  olamining komponentlari
bo’lib,   ishlab   chiqarish   kuchlari   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   ulardan   ishlab
chiqarish   vositalari   va   iste’mol   predmetlari   sifatida   foydalaniladi   yoki   foydalanish
mumkin. 
Tabiiy   resurs   imkoniyatlari   -   mamlakat   milliy   boyligining   muhim   qismidir.
MDH davlatlari bilan taqqoslaganda   O’zbekiston tabiiy resurslarga ancha boy.
5 1.2. Iqtisodiy rayonlarning O’zbekiston iqtisodiyotida tutgan o’rni va roli
Bugungi   kunda   O’zbekiston   hududini   iqtisodiy   rayonlarga   ajratish   bo’yicha
yagona yondashuv mavjud emas. Ayrim iqtisodchi-olimlar fikricha, respublikani 6 ta
iqtisodiy rayonga   ajratish maqsadga muvofiq:  
1. Toshkent (Toshkent shahri va Toshkent viloyati).  
2. Farg’ona (Farg’ona, Andijon va Namangan viloyatlari).  
3. Zarafshon (Buxoro, Navoiy va Samarqand viloyatlari).  
4. MirzachoT (Sirdaryo va Jizzax viloyatlari).  
5. Janubiy (Qashqadaryo va Surxondaryo viloyatlari).  
6. Quyi Amudaryo (Qoraqalpog’iston Respublikasi va   Xorazm viloyati).  
Ba’zi   manbalarda   Zarafshon   iqtisodiy   rayoni   Markaziy,   Quyi   Amudaryo
iqtisodiy rayoni Orolbo’yi nomi bilan ataladi.   Shu bilan birga O’zbekistonda iqtisodiy
rayonlashtirishning   quyidagi tasnifi ko’proq qo’llanilmoqda:  
1. Toshkent iqtisodiy rayoni.  
2. Jizzax - Sirdaryo iqtisodiy rayoni.  
3. Farg’ona iqtisodiy rayoni.  
4. Samarqand - Qashqadaryo iqtisodiy rayoni.  
5. Buxoro - Navoiy iqtisodiy rayoni.  
6. Quyi Amudaryo iqtisodiy rayoni.  
7. Surxondaryo iqtisodiy rayoni.  
O’zbekiston   iqtisodiyotida   respublika   mintaqalarining   tutgan   o’mi   va   roliga
baho   berish   uchun   ulaming   jami   aholi   soni   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning
asosiy   ko’rsatkichlaridagi   salmog’ini   tahlil   qilish   lozim.   Bu   iqtisodiy   rayonlarning
iqtisodiy rivojlanishi darajalarining qiyosiy tavsifi jadvalda keltirilgan.
6 1-jadval
O’zbekiston iqtisodiy rayonlari rivojlanish   darajasining qiyosiy tavsifi (2021-yil)
Toshkent iqtisodiy rayoni   o’z ichiga Toshkent  shahri va   Toshkent  viloyatini
olib,   iqtisodiy   rivojlanish   darajasining   nisbatan   yuqoriligi,   mineral-xomashyo
resurslariga   boyligi,   aholining   zich   joylashganligi,   qulay   iqtisodiy-geografik   holati
(Markaziy   Osiyoga   va   undan   Rossiyaga   chiqadigan   transport   yo’lagi),   poytaxt
mintaqasi maqomi bilan ajralib turadi. 
Toshkent   mintaqasining   maydoni   15,6   ming   kv.m   bo’lib,   respublika
hududining   3,5   foizini   tashkil   etadi.   Qishloq   xo’jaligi   sertarmoq   (paxtachilik,
donchilik,   kanopchilik,   pillachilik,   shahar   atrofi   bog’dorchiligi,   sabzavotchilik,
go’sht-sut   chorvachiligi   va   boshqalar)   va   rivojlangan.   Toshkent   iqtisodiy   rayoni
mamlakatdagi   sanoati   rivojlangan   mintaqa   hisoblanadi.   Sanoatning   rivojlanish
darajasi   mamlakat   bo’yicha   o’rtacha   ko’rsatkichdan   ikki   marta   yuqori   turadi.   2021-
yilda   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   YalMning   26,1   foizi,   sanoat   mahsuloti
hajmining   36,1   foizi,   yalpi   qishloq   xo’jaligi   mahsulotining   12,6   foizi,   asosiy
vositalarga   kiritilgan   investitsiyalaming   31,4   foizi,   qurilish   ishlarining   21,2   foizi,
iqtisodiyotda   band   bo’lganlarning   19,2   foizi   Toshkent   iqtisodiy   rayoni   hissasiga
to’g’ri keldi. 
7 Bundan   tashqari,   respublika   tashqi   savdo   aylanmasining   48,9   foizi,
mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   iste’mol   mollarining   37,2   foizi,   chakana   savdo
aylanma   hajmining   32,4   foizi   ushbu   iqtisodiy   rayon   hissasiga   to’g’ri   keladi.
O’zbekistonda   mashina   va   uskuna-jihozlaming   katta   qismini   ishlab   chiqaradigan
mashinasozlik majmuasi mazkur iqtisodiy rayonda joylashgan. 
U   mamlakatda   qora   va   rangli   metallurgiya   mahsulotlari   ishlab   chiqarishda
asosiy o’rinni egallaydi.   O’zbekiston metallurgiya kombinatida qora metallar prokati
100   foiz,   Olmaliq   metallurgiya   kombinatida   mis   va   ruxning   asosiy   qismi,   ko’mir
qazib   chiqarish   (96,6   foiz),   asosiy   kimyo   va   organik   sintez   kimyoviy   mahsulotlari
(mineral   o’g’itlaming   39,4   foizi,   etil   spirtining   36,2   foizi),   ko’pgina   qurilish
materiallari   va   konstruksiyalar   (sementning   40   foizi,   shifeming   58.6   foizi,
linoleumning   100   foizi,   deraza   oynasining   23,8   foizi)   ishlab   chiqariladi.   Rayon
qudratli qurilish bazasi, zich transport tarmog’iga   ega, mamlakatning ilmiy-loyiha va
konstruktorlik   salohiyati,   kadrlar   tayyorlash   bo’yicha   muassasalaming   asosiy   qismi
shu   rayonda joylashgan.  
Farg’ona   iqtisodiy   rayoni   ma’muriy   jihatdan   Farg’ona,   Andijon   va
Namangan viloyatlarini o’z ichiga oladi. Maydoni 19,2 ming kv. km ga teng bo’lib,
bu   respublika   hududining   4,3   foizini   tashkil   etadi.   Farg’ona   iqtisodiy   rayonida   yer-
suv   va   mineral   xomashyo   resurslari   g’oyat   cheklangan,   ammo   mintaqa   mehnat
resurslariga boy va mamlakat aholisining eng zich joylashgan hududi hisoblanadi. 
Rayonni rivojlantirishning asosiy yo’nalishi mavjud   qishloq xo’jaligi resurslari
xomashyosi   (paxta,   meva,   sabzavot,   pilla)ga   mo’ljallangan   mehnattalab   ishlab
chiqarish   tuzilmasini   barpo   etishdan   iborat.   Qishloq   xo’jaligi,   asosan,   paxtachilikka
ixtisoslashgan   (yalpi   paxta   hosilining   26   foizi).   Rayonda   ipakchilik,   kimyo   sanoati
(mineral   o’g’itlar   ishlab   chiqarish),   neftni   qayta   ishlash   (Farg’ona,   Oltiariq),   butun
Markaziy   Osiyoda   yagona   bo’lgan   yengil   avtomobil   ishlab   chiqaradigan
«GMUzbekistan» qo’shma korxonasi muhim ahamiyatga egadir.  
2021-yilda Farg’ona iqtisodiy rayonida O’zbekistonda ishlab chiqarilgan YalM
hajmining  17,1   foizi,   sanoat   mahsuloti   hajmining  17,4   foizini   ishlab   chiqardi   va   bu
ko’rsatkichlar   bo’yicha   Toshkent   iqtisodiy   rayonidan   keyin   ikkinchi   o’rinda   turadi.
8 Yalpi   qishloq   xo’jaligi   mahsulotidagi   salmog’i   26,6   foizga   teng.   Bu   ko’rsatkich
bo’yicha esa iqtisodiy rayonlar orasida   birinchi o’rinni egallaydi. 
Jizzax   -   Sirdaryo   iqtisodiy   rayoni   respublikaning   markaziy   qismida
joylashgan   bo’lib,   u   ma’muriy   jihatdan   Jizzax   va   Sirdaryo   viloyatlarini   o’z   ichiga
oladi.  Maydoni   25,6   ming   kv.  km   ga  teng   bo’lib,   respublika   hududining   5,7  foizini
tashkil etadi. 
Mirzacho’l va Jizzax cho’llarini o’zlashtirish munosabati   bilan bu rayon jadal
rivojlandi   va   muayyan   xo’jalik   mustaqilligiga   ega   bo’ldi.   Mamlakatda   paxta
yetishtiruvchi   yirik   rayon   hisoblanadi   (yalpi   hosilning   25   foizi).   Rayon   sanoati
shakllanish   bosqichida,   uning   tuzilmasida   paxta   tozalash   sanoati   va   issiqlik
energetikasining   hissasi   katta.   Jizzax   cho’lini   yanada   o’zlashtirish   rayon   rivojining
asosiy   omillaridan   biri   hisoblanadi.   Sanoat-fuqarolik   qurilishi   uchun   yer
resurslarining   ko’pligi,   qulay   iqtisodiy-geografik   va   transport   sharoitlari,   Toshkent,
Farg’ona, Samarqand - Qashqadaryo iqtisodiy rayonlariga   qo’shniligi bu yerda ishlov
beruvchi   sanoat   korxonalarini   joylashtirish,   aholini   zich   joylashgan   hududlaridan
ko’chirib   keltirish,   istiqbolda   erkin   iqtisodiy   zonani   rivojlantirish   imkoniyatlarini
beradi.
2021-yil   mintaqa   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   YalMning   4,6   foizini,
sanoat   mahsuloti   hajmining   4,9   foizini,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotining   8,9   foizini,
asosiy   vositalarga   kiritilgan   investitsiyalaming   5,0   foizini,   qurilish   ishlarining   4,8
foizini   berdi.   Shuningdek,   mamlakatda   ishlab   chiqarilgan   iste’mol   mollarining   5,1
foizi,   chakana   tovar   aylanma   hajmining   5,1   foizi   hamda   respublika   tashqi   savdo
aylanmasining 1,8 foizi ushbu   mintaqa hissasiga to’g’ri keladi.  
Samarqand   -   Qashqadaryo   iqtisodiy   rayoni   ma’muriy   jihatdan   Samarqand
va   Qashqadaryo   viloyatlarini   o’z   ichiga   olib,   mamlakatning   markaziy   qismida
joylashgan.   Mintaqa   52,9   ming   kv.   km   ga   teng   bo’lib,   mamlakat   hududining   11,8
foizini   tashkil   qiladi.   Uning   hududidagi   tog’li   va   tog’oldi   adirliklarida   qadimiy
lalmikor dehqonchilik, bog’dorchilik rivojlangan (jami lalmikor   yerlaming 1/3 qismi
shu   rayonga   to’g’ri   keladi),   ilgari   qorako’l   qo’ylari   boqilgan   cho’l   zonasida
paxtachilik jadal rivojlanmoqda. 
9 Rayon qattiq bug’doy navlari, zig’ir, beda kabi ekinlar,   uzum, mayiz, mevalar,
ertangi   sabzavotlar   yetishtiruvchi   asosiy   hududlardan   biriga   aylanadi.   Rayon
tarkibida   Qarshi   cho’lini   o’zlashtirish   negizida   paxtachilik,   g’allachilik   va
chorvachilikka   yo’naltirilgan   Qashqadaryo   hududiy-ishlab   chiqarish   majmuasi
shakllangan.   Rayonda   gaz   (Sho’rtangaz   majmuasi,   Muborak   gazni   qayta   ishlash
zavodi), kimyo sanoati, mashinasozlik,   metallga ishlov berish kabi sanoat tarmoqlari
jadal rivojlanmoqda. 
O’zbekistonda qazib olinadigan neftning 95 foizi, tabiiy   gazning 95,8 foizi shu
rayon   hissasiga   to’g’ri   keladi.   2021-yilda   mintaqa   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilgan
YalM   hajmining 13,6 foizini, sanoat mahsuloti hajmining 14,2 foizini,   yalpi qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarining 20,2  foizini,  asosiy   kapitalga  kiritilgan investitsiyalaming
18,3   foizini,   qurilish   ishlarining   16,5   foizini   yaratdi.   Shuningdek,   mintaqaga
respublika   tashqi   savdo   aylanmasining   7,1   foizi,   iqtisodiyotda   band   bo’lganlaming
19,4 foizi, chakana savdo aylanmasi hajmining   15.6 foizi to’g’ri keldi.  
Buxoro   -   Navoiy   iqtisodiy   rayoni   ma’muriy   jihatdan   Buxoro   va   Navoiy
viloyatlarini   o’z   ichiga   olib,   Qizilqum   cho’lida   joylashgan.   Mintaqaning   umumiy
maydoni 142,1 ming kv. km ga   yoki respublika hududining 31,8 foiziga teng va bu
ko’rsatkich   bo’yicha Quyi Amudaryo mintaqasidan so’ng ikkinchi o’rinni   egallaydi. 
Rayon,  asosan,   gaz,  neft,  rangli   va qimmatbaho  metallar,   qurilish  materiallari
uchun xomashyo va boshqa mineral zaxiralarini qazib olish negizida rivojlanmoqda.
Navoiy   kon-metallurgiya   kombinati,   Navoiy,   Zarafshon   (Muruntov),   Uchquduq,
Tasqazg’an, Gazli sanoat bog’lamlarida oltin qazib olish sanoati, rangli metallurgiya,
kimyo   (mineral   o’g’itlaming   44   foizi),   gaz,   qurilish   materiallari   (sementning   40,3
foizi) sanoati korxonalari respublika iqtisodiyotida salmoqli o’ringa ega. 
Qishloq   xo’jaligida   paxtachilik,   qorako’lchilik   va   rayon   ichki   ehtiyojlarini
qondiradigan   meva-sabzavotchilik   asosiy   tarmoqlar   hisoblanadi.   Amu   -   Buxoro
mashina   kanali   bilan   sug’orish   imkoniyatlari   bu   rayonda   sug’orma   dehqonchilikni
rivojlantirish   imkoniyatlarini   cheklaydi.   2016-yilda   mintaqa   O’zbekistonda   ishlab
chiqarilgan   YalM   hajmining   10,8   foizini,   sanoat   mahsuloti   hajmining   14,5   foizini,
yalpi   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining   13,9   foizini,   asosiy   kapitalga   kiritilgan
10 investitsiyalaming 17,3 foizini, qurilish ishlarining 11,2 foizini yaratdi. Shuningdek,
mintaqaga   respublika   tashqi   savdo   aylanmasining   7,2   foizi,   iqtisodiyotda   band
bo’lganlaming 9,9 foizi, chakana savdo aylanma hajmining   10.6 foizi to’g’ri keldi.  
Quyi   Amudaryo   iqtisodiy   rayoni   O’zbekistonning   shimoli   g’arbida,
Amudaryoning   quyi   qismida   joylashgan   bo’lib,   u   o’z   tarkibiga   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   va   Xorazm   viloyatini   oladi.   Mintaqa   hududi   respublika   maydonining
38,3 foizini   egallab, u 171,2 ming kv. km ni tashkil etadi. Quyi Amudaryo iqtisodiy
rayoni   qadimiy   sug’orma   dehqonchilik   mintaqasida   joylashgan.   Rayonda,   ayniqsa,
Ustyurtda   200 dan ortiq foydali qazilma konlari (tabiiy gaz, temir rudasi, fosforitlar,
osh tuzi va boshqalar) topilgan. Bu hududda   paxtachilik bilan bir qatorda sholichilik,
polizchilik,   urug’lik   beda,   sabzavotchilik   rivojlandi.   Boy   mineral-xomashyo
resurslaridan kompleks foydalanish asosida yaqin istiqbolda ikki   sanoat rayoni va bir
qator sanoat bog’lamlari paydo bo’ladi.  
Orol dengizining qurib borishi va Orolbo’yining sahroga aylanishi  jarayonlari
bilan   bog’liq   holda   vujudga   kelgan   murakkab   ijtimoiy-iqtisodiy   vaziyat   hududni
rivojlantirish   istiqbollarini   qo’shni   Turkmanistonning   Toshhovuz   viloyati   bilan
muvofiqlashtirilgan   holda  hal   etishni   talab  etadi.   2021-yilda   mintaqa  O’zbekistonda
ishlab   chiqarilgan   YalM   hajmining   6,9   foizini,   sanoat   mahsuloti   hajmining   6,3
foizini,   yalpi qishloq xo’jaligi mahsulotlarining 8,8 foizini, asosiy   kapitalga kiritilgan
investitsiyalaming 10,4 foizini, qurilish   ishlarining 8,1 foizini yaratdi. 
Shuningdek,   mintaqaga   respublika   tashqi   savdo   aylanmasining   2,2   foizi,
iqtisodiyotda band   bo’lganlaming 10,1 foizi, chakana savdo aylanmasi hajmining   7,1
foizi to’g’ri keldi.  
Surxondaryo   iqtisodiy   rayoni   O’zbekistonning   eng   janubiy   qismida
joylashgan   bo’lib,   ma’muriy   jihatdan   Surxondaryo   viloyatini   o’z   ichiga   oladi.
Rayonning o’ziga xos geografik holati (deyarli hamma tomoni tog’lar bilan o’ralgan)
uning   iqtisodiyotiga   o’z   ta’sirini   ko’rsatgan.   Iqlimi   subtropiklarga   yaqin   bo’lganligi
sababli rayon paxta, subtropik mevalar, ertangi sabzavot yetishtirishga   ixtisoslashgan.
Sanoati ko’mir (Sharg’un toshko’mir koni), neft   va gaz qazib olish (mahalliy iste’mol
uchun) asosida rivojlangan. 
11 Surxon - Sherobod cho’lida yangi  yerlami o’zlashtirish   asosida  bu hududlami
paxtachilik,   eksport   yo’nalishidagi   subtropik   mevachilik   va   ertagi   sabzavotchilik
rivoj   topgan.   Aniqlangan   foydali   qazilma   konlarini   o’zlashtirish   bu   hududda   kon
sanoatini   va   rangli   metallurgiyani   rivoj   lantirish   imkoniyatlarini   yaratdi.   Xondiza,
Sharg’un   -   Sariosiyo   (rangli   metallar,   ko’mir,   qurilish   materiallar),   Boysun
(toshko’mir,   tabiiy   gaz,   qurilish   materiallari)   sanoat   bog’lamlari   shakllandi.   Termiz
shahrida   va   tuman   markazlarida,   asosan,   yengil   va   oziq-ovqat   sanoati   korxonalari
rivojlandi.  
2021-yilda   mintaqa   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   YalM   hajmining   6,0
foizini,   sanoat   mahsuloti   hajmining   2,0   foizini,   yalpi   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlarining 8,8 foizini, asosiy   kapitalga kiritilgan investitsiyalaming 4,0 foizini,
qurilish ishlarining 4,0 foizini yaratdi. 
12 1.3. Milliy iqtisodiyotda sanoatning o’rni
Sanoat   milliy  iqtisodiyotda   kengaytirilgan  takror   ishlab   chiqarish   va  iqtisodiy
o’sishning   asosiy   omillari   mujassamlashgan   soha   hisoblanadi.   Bu   tarmoqda
iqtisodiyotning boshqa   tarmoqlari - qishloq xo’jaligi, qurilish, transport, aloqa, savdo
va umumiy ovqatlanish kabilar uchun ishlab chiqarish vositalari yaratiladi, texnika va
texnologiyalar   takomillashtiriladi.   Shuningdek,   innovatsion   resurslar   shakllanadi,
ilmiy tadqiqot   va tajriba konstruktorlik ishlanmalari amalga oshiriladi. Mamlakatning
ilmiy-texnika salohiyatidan samarali foydalanishda   sanoat moddiy asos bo’lib xizmat
qiladi.   Iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlariga   qiyoslanganda,   sanoatning   mamlakat
raqobatbardoshligini ta’minlashdagi roli va   ahamiyati yuqori baholanadi. 
Chunki eksport hajmida, valuta tushumlarida, investitsiyalar hajmida, budjet va
budjetdan   tashqari   mablag’laming   shakllanishida,   asosiy   fondlami   yangilashda,
innovatsion faoliyatni jadallashtirishda tarmoq salmoqli   hissaga ega.   Ishlab chiqarish
kuchlarini   joylashtirish,   uning   miqyoslari   va   tuzilishini   belgilashda,   birinchi
navbatda,   sanoat   ishlab   chiqarishi   imkoniyatlari   hisobga   olinadi.   Shu   sababli,
iqtisodiyotni   modemizatsiyalash, diversifikatsiyalash, texnik va texnologik   yangilash
siyosatining markazida sanoat tarmoqlari turadi.  
Bozor   islohotlarini   amalga   oshirish   bosqichida   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish, ko’p ukladli iqtisodiyotni barpo etish, kichik biznes va
xususiy   tadbirkorlikni   rivoj   lantirish   bo’yicha   amalga   oshirilayotgan   yirik   loyihalar
va   dasturlar   ham   sanoat   sohasiga   tegishlidir.   Masalan,   2016-yilda   umumiy   qiymati
5,2   mlrd.   dollarga   teng   164   ta   sanoat   obyekti   foydalanishga   topshirildi.   2016-yilda
kapital   qo’yilmalar   hajmi   qariyb   16782,3   mln.   AQSH   dollarini   tashkil   etsa,   shu
mablag’laming   74,5   foizga   yaqini   sanoat   ishlab   chiqarish   obyektlarini   qurishga,
shundan 43,1 foizi esa asbob-uskunalar   sotib olishga yo’naltirildi. 
2021-yilda   yalpi   sanoat   mahsuloti   hajmi   1990-yilga   nisbatan   5   marta   o’sdi.
Sanoatning   O’zbekiston   iqtisodiyoti   rivojlanishidagi   ahamiyati   ortib   bormoqda.
Sanoatning   YalMdagi hissasi 2000-2021-yillarda 28,8 foizdan 33,9 foizga   ko’tarildi.
13 2021-yili   iqtisodiyotda   band   bo’lganlarda   sanoatning   ulushi   12,7   foizni,   asosiy
kapitalga   kiritilgan   investitsiyalar   hajmida   esa   sanoatning   ulushi   39,3   foizni   tashkil
etdi.  
Milliy sanoat ishlab chiqarish hajmi dinamik o’sish tendensiyasiga ega bo’lib,
oxirgi   10   yillikda   yillik   qo’shimcha   o’sish   sur’ati   o’rtacha   7   -8   foizni   tashkil   etdi.
Sanoatning   mutlaqo   yangi,   zamonaviy   sohalari   barpo   etildi   va   rivojlantirilmoqda.
Avtomobilsozlik,   neft   va   gaz   kimyosi,   zamonaviy   qurilish   materiallari   sanoati,
temiryo’l   mashinasozligi,   maishiy   texnika,   farmasevtika,   zamonaviy   oziq-ovqat   va
to’qimachilik sanoati   shular jumlasidandir.  
O’zbekistonda   sanoat   tarmoqlari   ishlab   chiqarish   hajmi   o’sish   sur’atlari
tezlashmoqda. Jumladan, 2000-yilga nisbatan   hisoblaganda, 2021-yilda sanoat ishlab
chiqarish   hajmi   4,4   martadan   ziyodroqqa   oshgan   bo’lsa,   bu   ko’rsatkich   yoqilg’i
sanoatida   2,6   martaga,   qora   metallurgiyada   2,7   martaga,   rangli   metallurgiyada   1,1
martaga,   kimyo   va   neft   kimyosi   sanoatida   4.6   martaga,   mashinasozlik   va   metallni
qayta   ishlash   sanoatida   13.6   martaga,   yog’och,   yog’ochni   qayta   ishlash   va
sellulozaqog’oz   sanoatida   20,8   martaga,   qurilish   materiallari   sanoatida   2,5   martaga,
yengil sanoatda 7,3 martaga hamda oziq-ovqat   sanoatida 9,6 martaga teng bo’ldi.  
Elektr   energiyasi   ishlab   chiqarish   hajmi   mamlakatimiz   energetika   balansida
gazning   ulushi   ortib   borganligi   sababli   qisman   o’zgardi.   Sanoat   taraqqiyotidagi
bunday   o’zgarishlar   sanoat   ishlab   chiqarishida   texnik   va   texnologik   yangilash,
diversifikatsiya   va   modemizatsiya   chora-tadbirlarining   samarasi   hisoblanadi.   Bu
sanoat ishlab chiqarishi tarmoq tuzilishining takomillashuviga   olib kelmoqda.   Sanoat
tarmoqlari   faoliyatiga   baho   berganda,   sohalardagi   iqtisodiy   o’sish   ko’rsatkichlari
bilan   birga,   ulardagi   rentabellik   ko’rsatkichlari   ham   tahlil   qilinadi.   Rentabellik
sotilgan   mahsulot   tannarxiga   nisbatan   olingan   yalpi   foyda   miqdori   bo’lib,   korxona
faoliyatining   samaradorligini   ifodalovchi   asosiy   ko’rsatkichlardan   biri   dir.   Ayrim
tarmoqlar   davlat   tomonidan   hayotiy   muhim   investitsion   va   iste’mol   tovarlari   ishlab
chiqarishdagi ahamiyatidan kelib   chiqib qo’llab-quwatlandi. 
Boshqalari   yuqori   rentabellik   darajasini   ta’minlab   taraqqiy   topmoqda.   Bozor
mexanizmi esa qaysi tarmoqlar tezroq rivojlanishi  mumkinligini belgilab bermoqda.
14 Sanoat   tarmog’ining   rentabelligi   2021-yilda   15,1   foizga   teng   bo’ldi.   Umumiy
sanoatdagi   rentabellik   ko’rsatkichidan   yuqori   rentabellik   darajasi   ta’minlanayotgan
tarmoqlar yuqori   rentabelli sanoat tarmoqlari hisoblanadi. 
Ayni   vaqtda   qayta   ishlash   sanoatidagi   rentabellik   darajasining   umumiy
sanoatdagi   rentabellik   ko’rsatkichidan   past   bo’lishi   kuzatildi   -   14,8   foiz.   Aytish
o’rinliki,   rentabellik   ko’rsatkichlari   2000-2021-yillarda   turli   sanoat   tarmoqlarida
o’zgarib   turgan.   Bu   natijalar   tarmoqlarda   amalga   oshirilgan   investitsiya   loyihalari,
bozorlarga   kirish strategiyasi, zamonaviy menejmentni tashkil etish darajasi, ichki va
tashqi bozordagi konyunkturaviy o’zgarishlarga   bog’liq bo’ldi.   Sanoat tarmoqlaridagi
ishlab   chiqarish   samaradorligi   rentabellikdan   tashqari   miqyos   samarasiga   erishish
imkoniyatlari   yuqori bo’lgan tarmoqlarda ham namoyon bo’ladi. 
Shu   sababli   tarmoqlarga   kapital   kiritishda,   investitsiyalaming   ustuvor
yo’nalishlarini tanlashda, jahon bozorida nisbiy va mutlaq ustunliklarga ega bo’lishda
boshqa   omillar   singari   miqyos   samarasi   mezoni   ham   hisobga   olinadi.   Miqyos
samarasi   mashinasozlik   va   metallni   qayta   ishlash,   yoqilg’i,   qurilish   materiallari   va
oziq-ovqat sanoatida yuqori bo’ldi. Shuning uchun bu tarmoqlaming umumiy sanoat
ishlab chiqarishidagi hissasi ortib   bordi.
15 II BOB. MILLIY IQTISODIYOT RIVOJLANISHINING ASOSIY
KO’RSATKICHLARI
2.1. Makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
Milliy   iqtisodiyot   miqyosida   alohida   iqtisodiy   subyektlar   faoliyatining
natijasiga milliy hisoblar tizimining turli   ko’rsatkichlari asosida baho beriladi. Milliy
hisoblar   tizimi   yordamida   muhim   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   aniqlanadi.   MHT
ning eng asosiy ko’rsatkichlari - yalpi ichki mahsulot (YalM),   yalpi milliy mahsulot
(YaMM), sof milliy mahsulot (SMM) va   milliy daromad (MD) hisoblanadi.  
Yalpi   ichki   mahsulot   -   MHTning   eng   asosiy   ko’rsatkichi   bo’lib,   mamlakat
iqtisodiy   birliklari   -   rezidentlaming   m   a’lum   davr   ichida   (ko’pincha   bir   yilda)gi   ish
faoliyatining natijalarini ifodalaydi. U pirovard iste’molning bozor baholarida, ya’ni
xaridor   tomonidan   to’lanadigan   (tovarlarga   solinadigan   soliqlar   va   barcha   savdo-
transport ustamalarini ham o’z ichiga oladigan) baholarda hisoblanadi.   YalM, odatda,
mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasi   va   sur’atlarini   ifodalovchi   umumiy
indikator   vazifasini   bajaradi.   Ayni   vaqtda   iqtisodiy   tahlilda   YalM   barcha   aholi,
iqtisodiy   faol   va   band   aholi   soni   bilan   solishtiriladi.   Bu   esa   aholi   turmush
farovonligiga baho berish imkonini beradi. 
Shuningdek,   iste’mol qilingan resurslar, asosiy  fondlar, investitsiyalar,  har   xil
yo’nalishdagi   davlat   xarajatlari   birligiga   to’g’ri   keladigan   YalM   hajmi   ham
aniqlanadi.   Bunday   hisob-kitoblar   resurslar,   asosiy   fondlar   va   sarflangan
xarajatlaming samaradorligini   tahlil qilishda muhim rol o’ynaydi.   Aholi jon boshiga
to’g’ri   keladigan   YalM   hajmi   asosida   mamlakatning   xalqaro   tashkilotlar   budjetiga
to’lovi   miqdori   aniqlanadi,   ular   tomonidan   beriladigan   kreditlaming   shartlari   va
miqdoriga   oydinlik   kiritiladi,   turli   mamlakatlarga   beriladigan   moliyaviy   va   boshqa
yordamlar   amalga   oshiriladi,   investitsiya   muhitiga   baho   beriladi.   YalM   pul
o’lchovida   aniqlanadi.   Ammo   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   pul   birliklari   kursining
tebranishi   yuz   beradi,   shuningdek,   tovar   va   xizmatlarga   bo’lgan   narxlar   o’zgarib
turadi.  
16 Natijada YalMning jismoniy hajmi bir xil bo’lgan sharoitda   ham uning puldagi
ifodasi   turli   qiymatga   ega   boiadi.   Shu   sababli   YalM   joriy   yoki   haqiqiy   baholarda
ham, narx darajalari   va pul birligi kursining o’zgarishini hisobga oladigan narxlarda
ham   hisoblanadi.   Shu   munosabat   bilan   YalM   nominal   va   real   turlarga   ajratiladi.
Nominal YalM amaldagi yoki joriy narxlarda hisoblansa,   real YalM inflatsiya va pul
birligi   kursini   hisobga  olib aniqlanadi.  Nominal   va real   YalM  o’rtasidagi  nisbat  esa
yalpi ichki   mahsulot deflatori deb yuritiladi.  
Yalpi   ichki   mahsulot   bilan   birga   yalpi   milliy   mahsulot   (YaMM)   ko’rsatkichi
ham   qo’llaniladi.   YaMM   -   keng   tarqalgan   umumlashtiruvchi   makroiqtisodiy
ko’rsatkichlardan   biri   bo’lib,   mamlakat   tomonidan   muayyan   davr   (odatda,   bir   yil)
ichida   ishlab   chiqarilgan   pirovard   mahsulotlar   va   xizmatlaming   bozor   bahosidagi
qiymatlari   yig’indisini   ifodalaydi.   YaMM   tarkibiga   mamlakatda   va   ushbu
mamlakatga   tegishli   ishlab   chiqarish   omillaridan   foydalanib   ishlab   chiqarilgan
xorijdagi mahsulot   va xizmatlar qiymati ham kiritiladi. 
1993-yildan boshlab yangi   Milliy hisoblar tizimiga ko’ra yalpi milliy mahsulot
yalpi   milliy   daromad   (YaMD)   deb   yuritila   boshlandi.   YalM   va   YaMD   o’rtasidagi
farq quyidagilardan iborat:  
1.   YalM   mamlakat   hududida   joylashgan   korxonalarning   qaysi   mamlakatga
tegishli  ekanligidan qat’i nazar, ular tomonidan ishlab chiqarilgan pirovard tovar va
xizmatlaming   bozor   qiymatlari   yig’indisini   o   ‘zida   aks   ettiradi.   Boshqacha   qilib
aytganda, YalMni hisoblash asosiga hududiy tamoyil   qo’yilgan.  
2.   YaMD   milliy   korxonalar   qayerda   joylashganligidan   qat’i   nazar,   ular
tomonidan   ishlab   chiqarilgan   pirovard   tovar   va   xizmatlaming   bozor   qiymati
yig’indisini   ifodalaydi.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   YaMD   hajmi   YalM   hajmidan
xorijda ushbu   mamlakat resurslaridan foydalanish evaziga olingan omilli daromadlar
(yollanma   ishchilar   daromadlari,   renta   daromadlari,   ssuda   foizi,   firmalar
foydalari)dan   xorijliklar   tomonidan   olib   chiqib   ketilgan   xuddi   shunday   daromadlar
qiymatini chegirib   tashlangandan keyingi qolgan qiymatga farq qiladi. 
Shu   sababli   YaMDni   hisoblash   uchun   YalM   qiymatiga   xorijda   mamlakat
korxonalari   va   jismoniy   shaxslari   tomonidan   olingan   foyda   va   daromadlar   bilan
17 ushbu mamlakatda xorijiy investorlar   va xorijiy ishlovchilar tomonidan olingan foyda
va   daromadlar   o’rtasidagi   farq   qo’shiladi.   Agar   farq   ijobiy   bo’Isa,   YaMD   hajmi
YalMdan   ko’p   bo’ladi   va   aksincha.   Bunday   farq   bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan
mamlakatlar   uchun   1   foiz   atrofida   kuzatiladi.   Shuni   alohida   ta’kidlash   lozimki,
MHTda yalpi ichki mahsulot birlamchi iqtisodiy ko’rsatkich sifatida qabul qilingan.
Yalpi   ichki   mahsulotni   ishlab   chiqarish   jarayonida,   daromadlaming   hosil   bo’lishi
jarayonida va daromadlardan foydalanish   jarayonida kuzatish mumkin. 
Ishlab chiqarish jarayonida yalpi   ichki mahsulot rezidentlar tomonidan tovar va
xizmatlami   ishlab   chiqarish   jarayonida   qaratilgan   qo’shilgan   qiymatni   tavsiflaydi.
Daromadlar   hosil   bo’lish   jarayonida   yalpi   ichki   mahsulot   ishlab   chiqaruvchilaming
ishlab   chiqarish   jarayonida   olgan   va   ishlab   chiqarish   qatnashchilari   orasida
taqsimlanadigan birlamchi daromadlarini ifodalaydi.  
Daromadlardan   foydalanish   jarayonida   YalM   milliy   iqtisodiyot   sektorlari
tomonidan   pirovard   iste’mol   va   jam   g’arish   miqdorlari   sof   eksportini   ifodalaydi.
Shulardan kelib chiqqan   holda yalpi ichki mahsulot uch xil usulda aniqlanadi:   - ishlab
chiqarish usuli;   - taqsimlash  usuli;   - pirovard foydalanish usuli.   YalM ni  qo’shilgan
qiymatlar yig’indisi sifatida aniqlash -   ishlab chiqarish usuli deb yuritiladi. Bu usulda
YalM ni hisoblashning umumiy ko’rinishi quyidagicha:  
YalM = yalpi qo’shilgan qiymat + tovarlar va importga   soliqlar - tovarlar va
importga subsidiyalar  
Ko’rinib turibdiki, yalpi qo’shilgan qiymat YalM ning asosiy   tashkil etuvchisi
hisoblanadi.   Yalpi   qo’shilgan   qiymat   yalpi   ishlab   chiqarish   bilan   oraliq   mahsulot
o’rtasidagi   farq   sifatida   aniqlanadi.   Oraliq   mahsulot   deganda   joriy   ishlab   chiqarish
maqsadlarida   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   tomonidan   material   resurslari   va
xizmatlar   sotib   olishga   sarflangan   xarajatlar   tushuniladi.   Agar   yalpi   ichki
mahsulotdan amortizatsiya xarajatlarini   chegirib, unga xorijdan birlamchi daromadlar
tushumi saldosini   qo’shsak, milliy daromad hosil bo’ladi.  
MD   =   YalM   -   amortizatsiya   +   xorijdan   birlamchi   daromadlar   tushumi
qoldig’i.  
18 Taqsimlash   usulida   hisoblashda   YalM   tarkibiga   ishlab   chiqarish   birliklari   -
rezidentlar tomonidan taqsimlangan birlamchi   daromadlaming quyidagi turlari kiradi:
yollanib   ishlovchilarning   ish   haqlari,   ishlab   chiqarish   va   importga   sof   soliq   (ishlab
chiqarish   hamda   importga   soliq   minus   ishlab   chiqarish   va   importga   subsidiyalar),
yalpi foyda.  
YalM  =   yollanib  ishlovchilarning  ish   haqlari  +   ishlab   chiqarish   va  importga
sof soliq + yalpi foyda.  
Yollanib ishlovchilaming ish haqlari joriy davrda bajarilgan   ish uchun yollanib
ishlayotgan   ishlovchiga   ish   beruvchi   tomonidan   to’lanadigan   pul   va   natura
ko’rinishidagi   mukofot.   U   ikkita   qismdan   iborat   bo’ladi:   -   ish   haqi;   -   ish
beruvchilaming   ijtimoiy   sug’urtaga   o’tkazmalari.   Bu   usulda   milliy   daromadni
aniqlash   uchun   YalM   dan   boshqa   mamlakatlarga   berilgan   birlamchi   daromadlar
ayrilishi va boshqa mamlakatlardan olingan daromadlar qo’shilishi   lozim.   Yalpi ichki
mahsulotni   pirovard   foydalanish   usulida   hisoblash   uchun   quyidagi   elementlar
yig’indisi topiladi: tovar va xizmatlaming oxirgi iste’moli, yalpi jam g’arish, tovar va
xizmatlaming eksporti va importi qoldig’i.  
YalM = tovar va xizmatlarning oxirgi iste’moli + yalpi   jamg’arish + tovar va
xizmatlarning eksporti va importi qoldig’i.  
Tovar   va   xizmatlarning   pirovard   iste’moli   deganda   ulardan   aholining   shaxsiy
ehtiyojlari   va   jamiyatning   jamoa   ehtiyojlarini   butunligicha   qondirishi   tushuniladi.
Ularni   qondirish   uchun   qilingan   xarajatlami   iqtisodiyotning   quyidagi   uchta   sektori
institutsional   birliklari   qoplaydilar:   uy   xo’jaliklari,   davlat   muassasalari   va   uy
xo’jaligiga xizmat ko’rsatuvchi notijorat tashkilotlari.
19 2.2. O’zbekistonning ochiq iqtisodiyotga o’tishi
Iqtisodiyotning   ochiqligi,   odatda,   tashqi   savdoning   YalMga   nisbati,   ya’ni
YalMning   tashqi   savdoga   bog‘liqlik   koeffitsiyenti   deb   ataladigan   ko‘rsatkich   bilan
belgilanadi. Bu haqida Nobel mukofoti laureati J. Stiglits shunday yozadi: “Aholi jon
boshiga   to‘g‘ri   keladigan   daromadlaming   o‘sishi   iqtisodiyotning   bir   qator   ochiqlik
ko‘rsatkichlari   -   tashqi   savdoning   YalMga   nisbati,   import   tariflarining   o‘rtacha
darajasiga   bog‘liq”.   Osiyodagi   yirik   va   yangi   industrial   mamlakatlar   o‘z   milliy
xo‘jaliklarining   ochiqlik   darajasini   oshirgandan   keyingina   jiddiy   iqtisodiy   o‘sishga
erisha boshladilar. 
Islohotdan oldin, misol uchun, Xitoyning tashqi  savdo  hajmi  mamlakat  YalM
ning   9,5   foizini   tashkil   etar   edi.   Mamlakatning   keyingi   30   yillik   rivojlanishi
davomida   YalMning   o‘rtacha   yillik   o‘sish   sur’ati   9,9   foiz   bo‘lsa,   xalqaro   savdosi
yiliga 16,3 foizga o‘sdi. O’zbekistonda YalM (xarid qobiliyati pariteti bo‘yicha) 1990
—2020-yillar   mobaynida   4,1   marotabaga   o‘sgan   bo‘lsa,   tashqi   savdo   aylanmasi   bu
yillar   ichida   28,5   martaga   o‘sdi.   Shundan   eksportning   o‘sishi   29,5,   importniki   24,2
martani   tashkil   etdi.   Tashqi   savdo   ijobiy   saldosining   o‘sishi   53   martaga   oshib,
mamlakat   oltin-valuta   zaxiralarining   ishonchli   o‘sishini,   milliy   valutaning
barqarorligini ta’minladi. 
Endi   taraqqiyot   yoiiga   kirgan   у   osh   suveren   rivojlanayotgan   mamlakatlar
dastlab   import   o‘mini   bosishga   qaratilgan   strategiyani   tanlaydilar.   Bu   siyosatning
asosiy   xususiyati   shundaki,   bunda   milliy   iqtisodiyotni   industrlashtirish   importni
cheklash vositasida amalga oshiriladi. Importga turli tarif va notarif usullar vositasida
to‘siqlar   qo‘yiladi.   Bunda   ko‘zda   tutiladigan   asosiy   maqsad   milliy   korxonalami
xorijiy korxonalar tomonidan ko‘rsatiladigan turli raqobatdan himoya qilish va jahon
bozorida raqobatbardosh tovarlar ishlab chiqarishni yoiga qo‘ygunicha “oyoqqa turib
olishi”ga yordam ko‘rsatishdan iborat. 
Milliy   iqtisodiyotni   barpo   etishning   ilk   bosqichida   sanoat   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   yuqoriligi   tufayli   katta   tajribaga   ega   xorij   mamlakatlari   korxonalari
bilan   raqobatlashishi   qiyin.   Shu   sababli   milliy   ishlab   chiqamvchilar   yangi   sanoat
20 tarmoqlariga   o‘z   kapitalini   sarflamaydi.   Shuni   hisobga   olib,   davlat   ulami   qoilab-
quvvatlashi va turli savdo cheklovlarini joriy etish orqali milliy sanoatchilarga qulay
shart-sharoit yaratib berishi lozim. 
Milliy   ishlab   chiqamvchilar   “oyoqqa   turib   olganidan”   so‘ng,   tashqi   bozorda
raqobatbardosh   tovarlar   ishlab   chiqara   boshlaydi.   Shundan   keyingina   bunday
cheklovlami olib tashlash mumkin bo‘ladi. Importni cheklashning eng keng tarqalgan
usullari   jumlasiga   valuta   nazorati,   importni   litsenziyalash,   yuqori   bojxona   tariflari
o‘matish   va   boshqalami   kiritish   mumkin.   Aslida   sof   import   o‘mini   bosish   siyosati
bo‘lmaganidek,   sof   eksportga   yo‘naltirilganlik   siyosati   ham   uchramaydi.   Ular
hamisha   bir-birini   to‘ldiradi,   chunki   eksportga   yo‘naltirilgan   tashqi   savdo
siyosatining   ham   maqsadi   mamlakat   iqtisodiyotini   industrlashtirish,
modemizatsiyalashdan iborat. 
Biroq   bunga   tashqi   savdo   cheklovlari   va   importni   diskriminatsiyalash
yordamida importni milliy ishlab chiqarish bilan almashtirish vositasida emas, balki
iqtisodiyotning   ochiqlik   darajasini   oshirish,   tashqi   savdoni   erkinlashtirish   va
mamlakat   eksport   salohiyatini   oshirish   yo‘li   bilan  erishiladi.   O’zbekistonning   huddi
ana   shu   yo‘ldan   borayotganligi   xarakterlidir.   Eksportga   yo‘naltirilgan   savdo
strategiyasining import   о ‘mini  bosuvchi  savdo strategiyasidan  prinsipial  farqli  jihati
uning ochiq iqtisodiyot tamoyillariga amal qilishidir. 
Eksportni   rag‘batlantirish   siyosati   ishlab   chiqarish   va   eksport   tarkibini
diversifikatsiyalash   va   shundan   kelib   chiqqan   holda   aholi   turmush   farovonligini
oshirishning   muhim   omili   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Eksportni   rag‘batlantirish   siyosati
orqali   xomashyoni   eksport   qiluvchilardan   tayyor   mahsulotlami   eksport   qiluvchiga
aylanish va jahon xo‘jalik tizimida o‘zining munosib o ‘mini egallashi mumkin. 
Bugungi   kunda   O’zbekiston   eksportida   tayyor   mahsulotlaming   hissasi   tobora
ortib   bormoqda.   Agar   import   o‘mini   bosuvchi   savdo   siyosatini   tanlagan
mamlakatlarda uzoq istiqbolda 1,6 foiz iqtisodiy o‘sishga erishilgan boisa, eksportga
yo‘naltirilgan savdo siyosatini qo‘lIagan davlatlarda bu ko‘rsatkich 6-7 foizni tashkil
etdi.. 
21 2.3. O’zbekistonning tashqi iqtisodiy faoliyati
Davrimizning muhim xususiyatlaridan biri jahon xo‘jalik tizimida globallashuv
va   xo'jalik   faoliyati   baynalmilallashuvining   kuchayib   borishidir.   Bu   sharoitda
iqtisodiy   faoliyat   milliy   xo‘jalikning   tarkibiy   qismiga   aylanmoqda.   O’zbekistonda
barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   ko‘p   jihatdan   uning   jahon   xo‘jaligiga
integratsiyalashuviga,   mamlakat   eksport   salohiyatini   oshirishga   bogiiq   bo   iib
qolmoqda.   Tashqi   savdoni   erkinlashtirish   milliy   iqtisodiyot   ochiqlik   darajasining
o‘sishiga,   ishlab   chiqarish   samaradorligining   oshishiga   va   raqobatbardoshlikning
kuchayishiga,   mamlakat   eksport   salohiyatini   oshirishning   ichki   imkoniyatlarini
kuchaytirishga yordam beradi. Shu munosabat bilan O’zbekiston Respublikasi jahon
xo‘jalik tizimiga integratsiyalashish bilan bogiiq masalalami hal etishga katta e’tibor
qaratmoqda. 
Mamlakatimiz   bugun   deyarli   barcha   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   faoliyatida
keng   ishtirok   etmoqda.   O’zbekiston   BMTning   iqtisodiy   muassasalari,   Jahon   banki,
Xalqaro valuta fondi, Xalqaro moliya Korporatsiyasi, Xalqaro mehnat tashkiloti kabi
xalqaro   moliyaviy-iqtisodiy   tashkilotlaming   faol   a’zosi.   Mustaqillik   yillarida   tashqi
iqtisodiy   faoliyatning   barcha   unsurlari   yangidan   tashkil   etildi.   Tashqi   iqtisodiy
aloqalar, investitsiyalar va savdo vazirligi, Tashqi iqtisodiy aloqalar Milliy banki ana
shular jumlasidan. Tashqi iqtisodiy faoliyatning huquqiy asoslarini yaratish bo‘yicha
qator tadbirlar amalga oshirildi. 
Xususan,   “Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to‘g‘risida”,   “Xorijiy   investitsiyalar
to‘g‘risida”, “Xorijiy investorlaming huquqlarini kafolatlash va himoya qilish chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”   O’zbekiston   Respublikasi   qonunlari   va   boshqa   me’yoriy-
huquqiy hujjatlar qabul qilindi. 
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning  ko‘lami   faqat   tashqi   savdo,   tovar   va  xizmatlami
ayirboshlash,   ya’ni   eksport   va   import   operatsiyalari   bilan   cheklanmaydi.   Keyingi
paytlarda   mamlakatlar   o‘rtasida   kapital   harakati,   valuta   munosabatlari,   ishchi   kuchi
migratsiyasi,   ilmiy-texnika   ayirboshlashi   katta   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ko‘plab
qo‘shma   korxonalar,  erkin  iqtisodiy  zonalar,  transmilliy  korporatsiyalar  tuzilmoqda.
22 Ingliz   klassik   siyosiy   iqtisod   asoschilaridan   biri   David   Rikardo   asoslab   bergan
qiyosiy ustunlik qoidasiga binoan, alohida sharoitlaming mavjudligi, xususan, qulay
geografik joylashuv, noyob tabiiy va mehnat resurslari ayrim mamlakatlarga tovar va
xizmatlaming alohida turlarini ishlab chiqarishda muayyan ustunliklar beradi. 
Mamlakatlar   o‘z   qiyosiy   ustunliklaridan   foydalanib   ayrim   tovar   va   xizmat
turlarini ishlab chiqarishga ixtisoslashadi. O’zbekiston Respublikasi ham o‘z qiyosiy
ustunligi   va   afzalliklaridan   foydalanib   tashqi   savdo   aylanmasini   yildan   yilga
yuksaltirib bormoqda.  
Qator   yillardan   buyon   O’zbekistonda   faol   tashqi   savdo   balansi   shakllanib
keladi:   eksport   hajmi   import   hajmidan   ko‘proqni   tashkil   etadi.   Keyingi   yillardan
eksport va import operatsiyalari tarkibi ham takomillashib bormoqda.  
Mustaqillikkacha mamlakatdan xomashyo chiqarilib, tayyor mahsulot, asosan,
iste’mol   tovarlari   olib   kelinar   edi.   O’zbekiston   bugun   yuqori   qo‘shimcha   qiymatga
ega   boTgan   tayyor   mahsulot   eksport   qilish   yoTidan   borib,   ustun   darajada   yuqori
texnologiyali   milliy   ishlab   chiqarishni   texnik   va   texnologik   modemizatsiyalashga
moTjallangan   asbobuskunalar   import   qiladigan   mamlakatga   aylanmoqda.   Ammo
eksportda energiya tashuvchilar va neft mahsulotlarining ulushi keyingi 14 yil ichida
2,5   martaga   o‘sib,   hozir   uning   to‘rtdan   bir   qismidan   ko‘prog‘ini   tashkil   etmoqdaki,
bu   holat   hali   butunlay   xomashyoga   asoslangan   eksportdan   qutula   olmaganimizni
bildiradi.   Paxta   tolasining   eksportdagi   ulushi   muttasil   kamayib   bormoqdaki,   bu
yaxshi tendensiya hisoblanadi. 
Yengil  avtomobillar, mineral  o‘g‘itlar, paxta ip kalavasi,  trikotaj, sabzavot  va
poliz   mahsulotlari   eksporti   o‘smoqda.   Kichik   biznesning   eksportdagi   о ‘mi   sezilarli
o‘zgarmoqda.   Import   tarkibida   oziq-ovqat   tovarlari   ulushi   borgan   sari   kamayib
bormoqda.   Mamlakat   importida   mashina   va   asbob-uskunalaming   ulushi   45   foizdan
oshib   ketdi.   Bu   holat   ishlab   chiqarishni   modernizatsiyalash   va   yuqori   texnologiyali
innovatsion   iqtisodiyotga   o‘tishda   zamrat   boiib   hisoblanadi.   Don,   go‘sht,   sut   va
boshqa   oziq-ovqat   mahsulotlarini,   qayta   ishlangan   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini,
alkogolli va alkogolsiz ichimliklami, gilam va poyandozlar, trikotaj, tayyor kiyim va
poyabzal import qilish sezilarli darajada pasayib bormoqda. 
23 Eksport   tarkibini   diversifikatsiyalash,   eksport   tarkibida   qo‘shilgan   qiymat
darajasi   yuqori   boigan   tovarlar   ulushini   oshirish   mamlakat   oldida   turgan   asosiy
vazifalardan   biridir.   Gap   shundaki,   eksport   qilinadigan   xomashyoning   ko‘pchilik
turlari,   masalan,   oltin,   mis,   neft,   ko‘mir   va   gaz   tiklanmaydigan   va   cheklangan
resurslar guruhiga kiradi. 
Qishloq   xo‘jaligi   xomashyosi,   jumladan,   paxta   tolasi   eksportiga   keladigan
bo’lsak,   uning   ob-havo   sharoitiga   bog‘liqligi   va   tashqi   bozorda   narxlar   tebranish
darajasining yuqoriligi natijasida undan keladigan daromadlaming beqarorligini ham
aytib   o‘tish   joiz.   Buning   ustiga   O’zbekistonda   dehqonchilik   yer   va   suv   resurslariga
bog‘liq.   Ulaming   zaxiralari   esa   cheklangan.   Tashqi   savdo   geografiyasi   ham
diversifikatsiyalashib bormoqda. 
2021-yilda   mamlakatimiz   tashqi   savdo   aylanmasida   boshqa   xorij
mamlakatlarining   ulushi   65,2   foizni,   MDH   mamlakatlarining   ulushi   esa   34,8   foizni
tashkil etdi. Bu ko‘rsatkich 2000-yilda mos ravishda 63 foiz va 37 foizni tashkil etgan
edi.   2021-yilda   O’zbekiston   eksportining   36,7   foizi   MDH   mamlakatlariga   to‘g‘ri
keldi.   MDH   doirasida   asosiy   savdo   hamkorlarimiz   Rossiya   va   Qozog‘iston
hisoblanadi.   O’zbekistonda   ishlab   chiqarilgan   tovar   va   xizmatlar,   MDH
mamlakatlaridan   tashqari,   ko‘proq   Xitoy,   Turkiya,   Eron,   Janubiy   Koreya   kabi
davlatlarga eksport qilinadi. Boshqa xorij davlatlaridan import qilinayotgan tovar va
xizmatlar,   asosan,   Xitoy,   Janubiy   Koreya,   Turkiya,   Germaniya,   AQSH   va   Italiya
hissasiga to‘g‘ri keladi. 
.  
24 XULOSA
Xulosa o’rnida aytadigan bo’lsak bugunki kunda O’zbekiston iqtisodiyoti jadal
ravishda o’sib, shakllanib bormoqda. O zbekistonda o ziga xos demokratik, bozorgaʻ ʻ
asoslangan   umumdemokratik   Milliy   iqtisodiyot   shakllantirilmoqda.   O zbekiston	
ʻ
mustaqilligining   dastlabki   o n   yilida   mamlakatda   umummilliy   va   xususiy	
ʻ
mulkchilikka   asoslangan   ko p   ukladli   Milliy   iqtisodiyot   —   xilma-xil   xususiy   va	
ʻ
davlat  xo jaliklari  sistemasi  shakllandi.  Unda  xususiy  sektor   ustuvor  o ringa, asosiy	
ʻ ʻ
mavqega ega bo ldi. Xo jalik yurituvchi sub yektlarning mutlaq ko pchiligini yakka	
ʻ ʻ ʼ ʻ
shaxsiy,   guruhiy,   shirkat,   jamoa,   aksiyali   korxonalar,   fermer   va   dehqon   xo jaliklari	
ʻ
tashkil   etadi;   ularning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi   uchdan   ikki   qismdan   oshib
ketdi va tobora o smoqda	
ʻ .
Shuningdek,   “Yangi   O’zbekiston”   taraqqiyot   strategiyasida   kelgusi   besh
yillikda   mamlakat   iqtisodiyotini   yanada   rivojlantirish   borasida   bir   qator   strategik
vazifalar   belgilangan.   Xususan,   tadbirkorlik   faoliyatini   yanada   qo’llab-quvvatlash,
biznes muhiti va zarur infratuzilmalarni yaratish bo’yicha islohotlarni davom ettirish,
kambag’allikni   ikki   barobar   qisqartirish,   hududlarni   rivojlantirish   va   agrar   sohani
rivojlantirishga oid vazifalarga alohida ahamiyat berilgan.
Mazkur   vazifalar   Harakatlar   strategiyasi   doirasida   samarali   amalga   oshirilgan
islohotlarning   uzviy   davomi   yoki   boshqacha   aytganda,   yangi   muvaffaqiyatning
boshlanishi   bo’lib,   u   mamlakatning   iqtisodiy   farovonligini   va   boshlangan   islohotlar
samarasini yanada oshirishga xizmat qiladi.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasining budjet kodeksi. 2013-yil 26-dekabr.  
2. O’zbekiston Respublikasining bojxona kodeksi. 2016-yil 20-yanvar.  
3.   Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   to’g   ‘risida   O’zbekiston   Respublikasining
Qonuni. 2016-yil 14-sentyabr  
4.   Soliq   va   budjet   siyosatining   2017-yilga   mo’ljallangan   asosiy   yo   ‘nalishlari
qabul   qilinganligi   munosabati   bilan   O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun
hujjatlariga   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida.   O’zbekiston
Respublikasining Qonuni. 2016-yil 27-dekabr.  
5.   “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasi to’g’risida” gi O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmoni. 2017-   yil 7-
fevral.  
6. “Ilmiy tadqiqot muassasalarining infratuzilmasini yanada mustahkamlash   va
innovatsion   faoliyatini   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”   O’zbekiston
Respublikasi Prezidenti Qarori. 2017-yil 1-noyabr  
7.   “O’zbekiston   Respublikasi   innovatsion   rivojlanish   vazirligi   faoliyatini
tashkil   etish  to ‘g ‘risida”   O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti   Qarori. 2017-yil   30-
noyabr.  
8.   “2018-2022   yillarda   yuklar   tashishning   tashqi   savdo   yo’nalishlarini
diversifikatsiya   qilish   va   transport   infratuzilmasini   takomillashtirish   choratadbirlari
to’g’risida” O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Qarori. 2017-yil 2-   dekabr.  
9.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   -
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi”. - Т.: “O’zbekiston”, 2017.  
10.   Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   -   Т.:
“O’zbekiston”,   2017.   11.   Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob
xalqimiz   bilan quramiz. - Т.: “O’zbekiston”, 2017. - 488 b.  
12.  Karimov  I.A.   “Bizning   maqsadimiz   -   erkin  va   farovon,   demokratik   hayot
qurish”. - Т.: “O’zbekiston’, 2015.  
26 13. To’xliyev N., Haqberdiyev Q., Ermamatov Sh., Xolmatov N. O’zbekiston
iqtisodiyoti asoslari. - Т.: “O’zME”, 2006. - 280 b.  
14.   To’xliyev   N.   O’zbek   modeli:   taraqqiyot   tamoyillari.   -Т.:   “O’zbekiston
milliy ensiklopediyasi”, 2014,  
15. To’xliyev N. “Osiyo taraqqiyot modeli”. - Т.: “O’zbekiston”, 2015. -   176 b.
482 c / 1 )  
16.   Vaxabov   A.V.,   Tadjibayeva   D.A.,   Xajibakiyev   Sh.X.   “Jahon   iqtisodiyoti
va xalqaro iqtisodiy munosabatlar”. - Т.: Baktria-press, 2015. - 548 b.  
17.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasining   statistik
to’plamlari.
Foydalanilgan internet saytlari 
1. www.zivonet.uz  
2. www.nuu.uz  
3. www.connect.uz  
4. www.gov.uz
5. www.stat.uz   
27
Купить
  • Похожие документы

  • Kreditning mohiyati va moliya tizimidagi roli kurs ishi
  • Makroiqtisodiyot, uning maqsadlari va vazifalari
  • Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar va ularni tahlili qilish xususiyatlari
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati
  • Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning tarkibi va mohiyati kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha