O’zbekiston me'morchiligi (Toshkent shahridagi tarixiy obidalar haqida umumiy ma’lumot)

O’zbekiston me’morchiligi (Toshkent shahridagi
tarixiy obidalar haqida umumiy ma’lumot)
Reja:
1. Markaziy   osiyo   muttafakirlarining   yoshlarga   hunar   o’rgatish   haqidagi
falsafiy qarashlari 
2. O’zbekiston me’morchilik san’ati
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Markaziy osiyo muttafakirlarining yoshlarga hunar o’rgatish haqidagi
falsafiy qarashlari.
    O’zbekiston   xalqlarining   tarixi,   qadriyatlari,   ilm-fan,   madaniyat   durdonalarini,
har   tomonlama   ilmiy   o’rganish   va   tahlil   etish   g’oyat   muhimdir.   ”Bugun   bizning
oldimizga   shunday   tarixiy   imkoniyat   paydo   bo’ldiki,   -   degan   edi   prezidentimiz
I.A.Karimov,   -   biz   bosib   o’tgan   yo’limizni   tanqidiy   baholab,   ilmiy   davlatchiligimiz
negizlarini aniqlab, buyuk madaniyatimiz tomirlariga, qadimiy merosimiz tomirlariga
qaytib,   o’tmishdagi   boy   an’analarni   yangi   jamiyat   qurilishiga   tatbiq   etmog’imiz
kerak.” 1
 Shu maqsadda respublikamiz hukumatining qator hujjatlari Vatanimizning har
tomonlama   jahon   andozalari   asosida   rivojlantirishga   qaratilmoqda.   Jumladan,
yoshlarga   ta’lim-tarbiya   berishda   madaniyatimiz,   qadriyatlarimiz,   milliy   san’atimiz
namunalaridan,   ota-bobolarimiz   tomonidan   yaratilgan   va   butun   jahonga   mashhur
bo’lgan   ajoyib   san’at   namunalaridan   keng   foydalanishga   katta   ahamiyat   berilmoqda.
Shu ma’noda Respublika hukumati tomonidan xalq ta’limi tizimini tubdan isloh qilish
maqsadida   1997   yili   “Ta’lim   to’g’risida”gi   qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   bo’yicha
milliy   dastur”   qabul   qilindi.   Unda   “O’zbekiston   Respublikasining   ta’lim   sohasidagi
siyosatini,   umuminsoniy   qadriyatlar,   xalqning   tarixiy   tajribasi,   madaniyat   va   fan
bobidagi   ko’p   asrlik   an’analar,   jamiyatning   istiqbolidagi   rivojlanishini   hisobga   olgan
holda yurgiziladi” deyilgan. 2
 
Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida   “Yosh   avlodni   ma’naviy-   ahloqiy
tarbiyalashda   xalqning  boy   milliy   madaniy   –  tarixiy  an’analariga,  urf-odatlari   hamda
umumbashariy   qadriyatlarga   asoslangan   samarali   tashkiliy,   pedagogik   shakl   va
vositalari ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etiladi” deyilgan. 3
 
Shuning   uchun   ajdodlarimiz   boy   tajribalarini   hozirda   hunar   o’rgatilayotgan
joylarda   chunonchi:   oliy   o’quv   yurtlari,   o’rta   maµsus   kasb-hunar   ta’limi
muassasalarida,   malakali   ustalarning   shaxsiy   ustaxonalarida,   qo’shimcha   kasbhunar
kollejlarida   usta   –   shogird   odobi   to’liq   o’rgatilmasligi   o’quvchiyoshlarimizni   aµloq
1  “Халк таълими” журнали 1992 йил, 10-12сон 1-бет. 
2  “Халк таълими” журнали 1992 йил, 10-12сон 1-бет. 
3  Баркамол авлод Узбекистон тараккиётининг пойдевори. -Т.: Шарі-1997. -55б. 
2  
  odobiga  va  bilim   darajasiga,  umuman  ularning  ma’naviyatining  shakllanishiga   salbiy
ta’sir etayotganligining guvohi bo’lamiz. 
Bu   masalalarni   amalga   oshirishda   ajdodlarimizni   bizga   qoldirgan   ma’naviy
xazinalaridan   o’rinli   foydalanib   yoshlarimizga   kasb-hunar   o’rganish   muhim
ahamiyatga egadir. 
Asrdan–asrga, avloddan-avlodga o’tib kelayotgan ulug’ ajdodlarimizning milliy–
ma’naviy   merosi,   jahon   stivilizastiyasi   durdonalarini   tashkil   etar   ekan,   uning   shaxs
kamolotidagi ahamiyati cheksizdir. 
Ilm–fanlarning   rivojlantirish   va   ta’lim   hamda   tarbiyaning   falsafiy–pedagogik
konstepstiyani   yaratishda   Sharq   mutafakkirlarning,   shu   jumladan   al-Xorazmiy   (787-
850), al-Kindiy (800-870), Abu Nasr Farobiy (870-950), Ahmad al-Farg’oniy 
Abdulabbos   Muhammad   ibn-Kasirning   (861   yil   vafot   etgan),   Abu   Rayhon
Beruniy 
(973-1050), Abu Ali ibn Sino (980-1037), Ibn Rushd (XII asr), Umar Xayyom 
(1048-1123), Tusi (1201-1274), Ibn Xoldun (XII asr), qozizoda Rumiy, 
Muhammad Tarag’ay Mirzo Ulug’bek (1447– 1449), Sharqning buyuk musavviri
va naqqoshi Kamoliddin Behzod (1455–1535), XIV asrning buyuk mutaffakiri, jamoat
arbobi va ma’rifatparvar Alisher Navoiy (1441-1501), buyuk Sohibqiron Amir Temur
(1336-1405) kabilarning xizmati juda kattadir. 
Ushbu   buyuk   mutaffakirlarning   falsafiy–pedagogik   merosida   umumpedagogik
g’oyalarni,   didaktik   nazariyalarning   bir   butun   tizimini,   shaxs   ta’lim–tarbiyasi   va
shakllanishining insonparvarlik konstepstiyasini o’z asarlarida aks ettirganlar. 
Allomalarimizning   bizgacha   etib   kelgan   manba’lari   asrlar   davomida   ta’lim–
tarbiyaning bir butun falsafiy pedagogik konstepstiyasini ishlab chiqqanlar. 
Avliyolar–jahonning   nuri   insonlar   ko’zining   gavharlaridurlar.   So’fiylarni   xalq
“ahliullohi”,   “avliyo”,   “ahli   µol”,   “ahli   botin”,   “arbobi   tariqat”,   “aziz   avliyo”,
“anbiyolar”,   “shayxashoyixlar”   “darvesh”,   “qalandar”   faqir   degan   nomlar   bilan   tilga
olganlar.   Xalq   ulardan   tashqari,   shayx   eshonlar,   sayidlar,   devonalar,   darveshlar,   va
qalandarlarni ham hurmat qilgan. 
3  
  So’fiylarni   ko’pchiligi   birovlarga   qaram   bo’lmaslik   birovlar   hisobiga
tekinxo’r   bo’lib   yashamaslik,   o’zi   halol   mehnatlari   hisobiga   hayot   kechirishini
targ’ib   qilganlar.   Ular   biror   hunar   bilan   shug’ullanganlar.   Shayx   unnun   Misriy–
kimyogar,   Abu   Said   Xarroz–etikdo’z,   Xoja   Ali   Romitaniy   to’quvchi,   Xoja
Mahmud   Anjir   Fag’naviy   –   paxsa   devor   uruvchi,   Shayx   Muxiydin   Sakkokiy   –
pichoqchi, Shayx Abu Hofiz Xaddod – temirchi, Shayx Abulabbos - qassob, Shayx
Abul   –   Xasan   –pardozchi,   -   Xammol,   Xoja   Baxouddin   -   kimxob   matoga   naqsh
bosuvchi, uning piri Said Amir Kulol – kulol va paxsa uruvchi bo’lgan, Salmon, 
Forsiy Iroqda hokim bo’lib turganda bo’yra to’qib sotib, tirikchilik qilgan. 4
 
Asrlar   davomida   hunarmandchilik   ustoz   va   shogird   an’analari   asosida
rivojlanib taraqqiyot etib kelgan. Hunar qadimdan muqaddas sanalgan bo’lib 
O’zbekiston   qadimdan   hunarmandlar   markazi   bo’lgan.   Har   bir   xalq   kelajak
avlodlariga o’zidan qoldirgan takrorlanmas hunarlari bilan qadrlangan. 
O’zbekiston   qadimda   hunarmandlar   markazi   bo’lgan   desak   xato   qilmagan
bo’lamiz.   Masalan,   Andijon   viloyatda   Marg’ilon,   Namangan   viloyatida   Chustda
xalq   hunarmandchiligi   gullab   chunonchi   zargarlik   mahallasi,   pichoqchilik
mahallasi   deb   yuritilgan.   O’sha   davrlarda   yana   misgarlik,   bo’yrachilik,
sandiqchilik, pichoqchilik, aravasozlik  va kulolchilik mahallalari  mavjud bo’lgan.
Masalan, XIX asr boshlarida Buxoroda bo’yrachi mahallasi bo’lib u erda umuman 
Buxorodagi bo’yra to’qiydigan ustalar yashagan. Bo’yrachi mahallasida 120 ta oila
yashagan. 
Ushbu   davrda   hunarmandlarning   taqsimlanishi,   ularning   aniq   bir
hunarmandchilik   uyushmalariga   tashkiliy   tarkibiy   shakllantirish   yuzaga   kelgan.
Hunarmandchilik   turlari   bo’yicha   hunarmandchilik   tashkiloti,   kasb-hunarga   oid
faoliyatini  va  ta’lim–tarbiyasini   belgilab  beruvchi,  o’zining  xususiy  nizomiga  ega
bo’lgan   maxsus   risolalari   bo’lgan,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   kasbiy   maqomiga   ega
bo’lgan. 
Hunarmand   ajdodlarimiz   me’mor   Ali   ibn   Muhammad   Saraxsiy   tomonidan
qurilgan   Oqsaroy,   ustoz   Muhammad   Yusuf,   Muhammad   ibn   Maxmud   Isfaxoniy
4  А.Абдурахманов А.Соадатга элитувчи билим. Тошкент: Моварауинахр, 2001,371 –бет. 
4  
  Go’ri Amir Majmuini (maqbara, madrasa, xonaqox), me’mor Mimxoqon ibn Xo’ja
Muhammadamin   Abulazizxon   madrasani,   Sherdor   madrasasining   bosh   me’mori
Abduljabbor,   Shohizinda   ansambli   ota   va   o’g’li   Shamsiddin   va   Zayniddin
Buxoriylar, xalq ustalari  Shayx Muhammad ibn Hoji  bandgir, Ali Nasafiy, Yusuf
Sheroziy   kabilarni   bajargan   ustalarimiz   asarlari   hanuzgacha   saqlanib   qolib
kishilarni ta’lim–tarbiya berishda asosiy manbalardan bo’lib kelmoqda. 
Qadimiy   xalq   ustalarini   ishlarini   davom   ettirib,   ularning   bebaho   meroslari,
ijod mahsullari avlodlarimizda hattoki jahon san’atining durdonalariga aylanadi. 
Bobokolonimiz   Alisher   Navoiy   “Farhod   va   Shirin”   dostonida   naqqosh
hunarmandni ta’riflar ekan ustani mahoratiga alohida e’tibor berib shunday deydi:
“Hunarvarlarki qilg’aylar hunar fosh, Agar xorotaroshu xoh naqqosh. 
Biri hardam yo’nib yuz nav’ xora, Ki
qilg’ay havz forshu izora. 
Biri hardam chekib yuz naqsh dilkash, Ki
har bir qasrni qilg’ay munaqqash... 
Ko’rinib har zamoni ko’zga bir shakl. 
Ko’z olg’och bo’lg’usidir o’zga bir shakl. 
Chu bo’ldi jilvagar ashkol yuz nav’, 
Anga ham bo’lg’usi timsol yuz nav’. 5
 
Alisher   Navoiy   yaratgan   adabiyot   va   san’at   durdonalari   O’rta   asr
me’morchilik   va   hunarmandchilikni   umuman   15–asr   estetik   dunyosini   chuqur
o’rganish uchun bebaho manba bo’lib qoldi. 
Abu Nasr Muhammad ibn O’zlug’ ibn Tarxon al-Farobiy at-Turkiy (873950)
qomusiy   bilimi,   fan   va   san’at   sohasidagi   nodir   asarlari   bilan   ulkan   jasorat
ko’rsatgan   ulkan   mutafakkir   va   faylasuf   olim   insonlarni   ilm-ma’rifatli   bo’lishga
halol   mehnat   qilishga,   kasb-hunar   egallashga   hamda   inson-shaxsining   ijodiy   va
bunyodkorlik   kuchini,   tafakkurini   va   uni   kamolotini,   qadr   -   qimmatini   g’oyat
ulug’lashga chorlaydi. 
5  Алишер Навоий. Фарход ва Ширин, Асарлар 7 –жилд. Т.: 1964 – 47 бет. 
5  
  U “Fozil odamlar shahri” asarida shunday deydi: Har bir kishi o’zi yoqtirgan
kasbni egallab, o’z kasb-hunarini mukammal bilmog’i va yaxshi tarbiya olmog’i va
yaxshi xulq-atvor, shaxsiy fazilatlariga ega bo’lmog’i kerak”, deb ta’kidlaydi. 
Farobiyning   me’morlar   va   hunarmandlar   ta’sirini   tarixiy   fa і at   yaqqol   isbot
etadi. Abul  Vafo Buzjoniy (940-998)  o’z davrining etuk matematik olimi  sifatida
mashhur   bo’lgan.   Ayniqsa   uning   hunarmand   ustalar   uchun   mo’ljallangan   yozgan
geometrik yasash usullari haqidagi kitobi 2
 qo’llanma sifatida foydalanilgan. 
Atoqli   ma’rifatparvar   shoir   va   mutafakkir   Yusuf   Xos   Xojibning   asarlarida
yoshlarga   hunar   o’rgatish,   hunarmandchilik   odob   ahloq   haqida   fikrlarini   ilgari
suradi. 
Mutafakkir   “Qutadg’u   bilig”   (“Saodatga   yo’llovchi   bilim”)   nomli   asarida
“...har   bir   ota-ona   o’z   farzandiga   yoshligidan   hunar   o’rgatish   kerakligini
qaytaqayta uqtiradi.  
Kaykovus   tomonidan   yozilgan   “Qobusnoma”   asarida   hunar   va   hunarni
o’rganish zarurligi haqida g’oyalarni ilgari suradi. 
“Ey   farzand,   ogoh   bo’lki,   hunarsiz   kishi   hamisha   foydasiz   bo’lur   va   hech
kishiga   naf’   etkurmas.   Bilursanki,   xori   mug’ilonning   tani   bordur,   ammo   soyasi
yo’qdir.   Hunarsiz   kishi   ham   xori   mug’ilon   yanglig’   na   o’ziga   na   o’zgaga   foyda
berur”   yana   u   “Ey   farzand,   sen   ham   hunarni   donodan   o’rganmasang,   nodondan
o’rgang’il. Barcha katta, kichikka hunar o’rgatmak vojibdur, nedinkim kishi hunar
o’rganmoq bilan hamrohlaridan baland martabada bo’lur”. 
Xalq   donishmandlaridan   biri   bunday   degan   edi:   “Ey   farzand,   agar   oqil   va
dono bo’lay desang, hunarmand bo’lishni o’yla. Hunarmandchilik sababidan izzat
va   hurmatga   erishasan,   agar   hunardan   bebahra   bo’lsang,   quruq,   soyasiz   daraxtga
o’xshab qolasan. 
Ey farzand, aqlli, farosatli va ilmu hunarni kishilar bilan do’st bo’l hunarsiz
kishida   xosiyat   bo’lmaydi.   Mehnatdan,   ilm-hunar   o’rganishdan   uzoqlashma”
Axloqshunos   olim   majid   Havofiy   hunarmandchilik   to’g’risida   bunday   degan   edi.
Kasb   va   hunarmandlarni   e’zozla.   Hunarmandchilikka   ruju   qo’ygan   xalqning
hurmat va e’tibori oshadi”. 
6  
  Payg’ambar   Dovud   alayhissalom   –   temirchilik,   Arastudan   keyingi   ikkinchi
muallim, deya shuhrat topgan qomusiy olim Farobi – bog’bonlik, shoir Sakkokiy 
– pichoqchilik, shoir Zavqiy esa maxsido’zlik bilan tirikchilik o’tkazishgan. 
Bobomiz Hoja Bahovuddin Naqshband ham hunarmandchilik bilan shug’ullanib, 
Turkistonda   birinchilardan   bo’lib,   odamlarni   hunar   bilan   shug’ullanishga
chorlaganlar. 
U   qalin   ipakli   mato   –   kimxob   bilan   tirikchilik   qilar,   shogirdlariga   ham   hunar
o’rgatar edi. Shayx Bahovuddin darveshlar, so’fiylarni o’zlarining osoyishta, bexavotir
yashashlari,   birovlarning   qo’liga   qarab   qolmasliklari   uchun   halol   mehnat   va
hunarmandchilik   bilan   shug’ullanishga   chaqiradi.   Bu   sohada   o’zi   ibrat   ko’rsatadi.
Dastgohda to’quvchilik qilib, matoni naqsh bilan bezab, shogirdlariga hunar o’rgatadi.
Sa’diy   Sheroziy   hunarni   hamma   narsadan   yuqori   qo’yadi.   “Guliston”   asarida   bolalar
tabiatini juda yaxshi bilgan va chuqur his qilgan holda, ularni yoshlikdan mehnat qilib,
ilmu hunar orttirishga chaqiradi. 
Shoir   ilmu   hunarni   o’rganish   yo’lida   har   qanday   mashaqqat,   og’irliklardan
qaytmaslik lozimligini qayta-qayta ta’kidlaydi. 
“Hunar   lozim,   naqshni   chizsa   bo’lg’ay”,   Devorlarga   bo’yoqlar   po’shti,   zangor:
Agar bo’lmas ekan fazlu hunar ham qilib bo’lmas odamga naqsh devor”. 
Qadimdan xalqimizni har bir fuqarosi qaysi kasbda ishlamasin, albatta biror hunar
egasi bo’lgan. Chunki dono xalqimizda shunday naql borki:” Hunarsiz kishi bilan do’st
bo’lmagin, chunki u na do’stga, na dushmanlikka yaraydi”, - deb bejiz aytmaganlar. 
Rivoyatlarda   aytishlaricha:   “Dovud   alayhissalom   podshoh   bo’lgandan   so’ng,   bir
kuni   dehqon   kiyimida   ko’chaga   chiqib   bir   kampirdan   so’rabdilar:   “Dovud   qanaqqa
odam? Yaxshimi yo yomon? Kampir:” Dovud yaxshilikka yaxshi-yu, lekin u fuqarolar
haqini emoqda. Chunki uning hunari yo’q”, deb javob beribdi. 
Aslida   bu   kampir   farishta   ekan.   Shu   kundan   e’tiboran   Dovud   alayhissalom
temirchilik kasbini o’rganib, o’z kasblari orqali rizq topa boshladilar. 
Qadimdan   ota   uchun   uch   narsa   musulmonchilikda   qarz   sanalgan,   ulardan
birinchisi bolaning qo’lini halollab, xatna qilishdir. 
7  
  Ikkinchisi,   unga   ilm   berib,   hunarli   qilish,   dunyoni   tanitish.   Uchinchidan,
uylantirib, hovli–joy qurib, mustaqil hayotga yo’llanma berishdir. 
Ota-bobolarimizning   ming   asrlar   davomida   tajribalariga   asoslanadigan   bo’lsak,
farzandlarimizga avval hunar o’rgatishni, keyin ta’lim o’rgatish lozimligini aytganlar.
Rivoyatlarda aytishlaricha bir kishi farzandining madrasaga olib boribdi. Ota domlaga
qarab:  “Mening farzandimga ta’lim  bersangiz”,  -  debdi. Shunda domla bolaga qarab:
“Uni hunari bormi”? - degan ekan. “U hali yosh-ku, hunari yo’q”, deb javob beribdi.
Shunda domla: “Avval o’g’lingiz hunar o’rgansin, keyin ilm o’rgataman”, degan ekan.
Qadimdan   har   bir   hunar   muqaddas   hisoblangan   bo’lib,   uni   hurmatlab,   e’zozlab
kelingan.   Har   bir   hunarni   o’z   ustalari   va   uning   shogirdlari   bo’lgan.   Otabobolarimiz
ustoz va shogirdlar uchun o’ziga xos odob–axloq maxsus qonun qoidalari, urf-odatlari,
madaniyatlari, irmlari, duolari milliy an’analarini ishlab chiqilgan bo’lib, bu qoidalarga
qat’iy   rioya   qilganlar.   Ustozning   ham,   shogirdlarning   ham   oldiga   qo’yilgan   o’ziga
yarasha vazifalari, burchi bo’lgan. 
Har bir hunarni qadimdan uyushmalari bo’lib, o’z a’zolarining ma’naviy hayotini,
kasb-hunarga oid faoliyatini  va ta’lim–tarbiyasini  belgilab beruvchi, o’zining xususiy
nizomiga   ya’ni   “Risolasiga   ega   bo’lgan.   Risola   16-18   sahifadan   iborat   bo’lib,
“udumlar   nizomi”   usta-hunarmandlar   va   ularning   shogirdlarining   ma’naviy   hayotlari
va   mehnat   faoliyatlarini   belgilab   beruvchi   me’yoriy   hujjat   sifatida   foydalanishlari
uchun mo’ljallangandir. 6
 
Usta   hunarmandlar   oilalari   kasb-hunarga   oid   bilim   va   mahoratni   saqlab
qolganlardan   va   hunarlarini   nasldan-naslga   o’z   shogirdlari   va   izdoshlariga   meros
qoldirganlar.   Bundan   kelib   chiqadiki,   hunarmand   oilasi   o’zining   ijtimoiy-iqtisodiy
o’rniga ega bo’lganlar. 
XV   asrda   yashab   ijod   qilgan   Husayn   Voiz   Koshifiy   Sharqning   mashhur
allomalaridan   biri   bo’lib,   u   Alisher   Navoiyning   muxlisi   va   do’sti   bo’lgan.   Alloma
axloq,   tarix,   tasavvuf,   astronomiya,   riyoziyot,   fikh   sohalariga   doir   qirqdan   ortiq   asar
yaratgan.   Uning   ayniqsa   Futuvvatnomai   Sultoniy   yohud   javonmardlik   tariqati  
asari
besh yuz yil davomida axloq va odob qo’llanma qo’ldan-qo’lga o’qib kelinmoqda. 
6   Зоҳидова   Д.А.Ҳунармандчиликка   кириш.(Махсус   курси   бўйича   дастур   ва   услубий
тавсиянома.Т.:ЎМКҲТРИ, 2001. 16 б. 
8  
  Alloma   ayniqsa   usta   va   shogird   odobi,   shogird   tushish   odobi,   hunarmand   bilan
xaridor   o’rtasidagi   munosabatlar   mezoni,   Usta   degan   nomni   olish,   qoidalaridan   va
boshqalar haqida chuqur falsafiy fikr yuritadi. 
U   aytadiki:”   Insonning   ruhini   tarbiyalash,   parvarish   etish   orqali   uni   go’dak   va
hamda xulq atvorli, fazilatli qilib etishtirish mumkin” 7
 –deydi. 
Ushbu   asarning   o’n   to’rtinchi   faslida   hunarmandlarni   savdo   sotiq   qilishining
odobi juda qiziqarli ma’lumot beradi. 
“Agar   barcha   kasolar   uchun   zaruriy   odoblar   xulosasi   nechta,   deb   so’rasalar,
sakkizta deb aytgil: birinchidan, o’z kasbini haromdan, shubhali mol mablag’dan pok
saqlasin. Ikkinchidan rizq-ro’zi zaruriyati uchungina kerakli kasb bilan shug’ullansin,
kasbni   mol-dunyo   to’plashga   sarflamasin.   Uchinchidan,   kasbni   obro’   olish,   yaxshi
nom chiqarishning sababi, deb bilsin. To’rtinchidan, moli harom odamlar (amaldorlar,
poraxo’rlar,   qaroqchilar,   o’g’rilar,   qimorbozlar,   kazzob   do’kondorlar)   bilan   muomala
qilmasin.   Beshinchidan,   o’z   hunarida   bee’tiborlilik,   xato-nuqsonlarga,   ayb   ishlarga
yo’l   qo’ymasin,   har   xil   iflosliklar,   bulg’anishlardan   saqlansin.   Oltinchidan,   insof
chizig’idan  tashqari  chiqmasin, molmatoni  tanimaydigan odamlar  muomala qilmasin.
Ettinchidan, agar tarozi ahlidan (narsa tortuvchi) bo’lsa, toshdan urib qolmasin va ortiq
ham   bermasin.   Sakkizinchi,   gazlama   o’lchab   sotuvchilar   ahlidan   bo’lsa,   o’ziga   ko’p
olib qolib, boshqalarga kam bermasin, chunki baraka to’g’rilikda va jamiyatning insof
yuzasidan baham kun kechirishidadir. 
Agar   narsa   sotib   olishning   odobi   nechta,   deb   so’rasalar,   sakkizta   deb   aytgil.
Birinchidan   shuki,   xaridorga   muloyim   gaplar   gapirsin,   ikkinchidan,   xaridor   qaerdan
topilsa   ham   qizg’anmasin   va   dag’allik   qilmasin,   uchinchidan,   sotadigan   narsasini
hadeb   maqtamasin,   to’rtinchidan,   dag’al   va   qalbaki   molni   sotmasin,   agar   sotadigan
bo’lsa,   aybini   xaridorga   aytsin.   Beshinchidan,   tarozidan,   o’lchovidan   urib   qolmasin.
Oltinchidan, agar   xaridor   olgan  narsasini  qaytarib  olib  kelsa  va  molga zarar   etmagan
bo’lsa,   savdo   ba’yini   buzib,   jarima   undirib   olsin.   Ettinchidan,   agar   biror   mo’’tabar
odamning   naqd   puli   etmay,   narsa   unga   zarur   bo’lib   qolsa,   nasyaga   molini   bersin   va
7  Ўша асар 7 –бет. 
9  
  qo’pollik   qilmasin.   Sakkizinchidan,   bozor   talabidan   oshirib   sotmasin,   xaridorni
aldamasin. 
Agar   narsa   sotib   olishning   odobi   nechta,   deb   so’rasalar,   o’n   ikkita   deb   aytgil:
birinchidan, molni halol pulga sotib olsin. Ikkinchidan, qalbaki va soxta pul bermasin.
Uchinchidan,   bozor   narxidan   kamga   olmasin...   To’rtinchidan,   sotuvchiga   qo’pol
muomala   qilmasin.   Beshinchidan,   sotuvchidan   molni   qaerdan   keltirding,   qanchaga,
nimaga   sotib   olding   deb   so’rab,   ovora   qilmasin.   Oltinchidan,   sotib   olgan   narsasi
yuzidan   hadyalar   bersin.   Ettinchidan,   sotib   olgan   narsasini   qaytarib   sotuvchiga
bermasin.   Sakkizinchidan,   sotib   olgan   narsasini   etagiga   solmasin.   To’qqizinchidan,
sotib olgan narsani engiga joylamasin. O’ninchidan, sotuvchidan muzkosa (kosa puli)
talab   qilmasin.   O’n   birinchidan,   sotib   olgan   narsani   toza   idishga   solib   olsin.   O’n
ikkinchidan, xarid qilingan narsani ochiq holda emas, o’rab, berkitib olib yursin” 8
. 
Biz bilamizki, kadrlar tayyorlashning Milliy dasturida mutaxassislar tayyorlash va
ta’lim   va   tarbiya   tizimida   islohatlar   o’tkazishning   taktika   va   strategiyasi   bayon   qilib
berilgan.   Ta’lim   va   tarbiya   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   rivojlangan   mamlakatlar
miqyosida yuqori malakali kadrlar tayyorlashning yuqori ruhiy va ma’naviy talablarga
javob   bera   oladigan   milliy   tizimini   tashkil   qilish,   ushbu   dasturning   asosiy   maqsadi
qilib olingan bo’lib unda I. A. Karimov takidlaydiki “Sir emaski, har qaysi davlat, har
qaysi   millat   nafaqat   erosti   va   erusti   tabiiy   boyliklari   bilan,   harbiy   qudratli   va   ishlab
chiqarish   salohiyatiga   bilan,   balki   birinchi   navbatda   o’zining   yuksak   madaniyati   va
ma’naviyati bilan kuchlidir” 9
. 
Shunday   ekan   milliy   o’zlikni   anglash   xalqning   ruhiy   -   ma’naviy   va   aqliy
qadriyatlari   umumiy   tiklash   jarayonida,   ajdodlarimizning   buyuk   olimmutaffakirlari
tarixiy ma’naviy merosini va ular tomonidan ishlab chiqilgan ustoz va shogird odobini
qayta tiklash muhim ahamiyatga ega. 
Tasviriy   san’atda   kompozitsiya   qonun   va   qoidalari   insoniyatning   ibtidoiy
taraqqiyot davridan boshlab shakllana boshlangan. 
8  Ўша асар 69-70 бетлар 
9  Баркамол авлод – Ўзбекистон тараққитининг пойдевори. Т: Шарқ 1997, 5 – бет.  
10  
    Qadimgi   sharq   san’atidagi   kompozitsiya   ibtidoiy   davrdan   aloxida   farq   qiladi.
Qadimgi   sharqda   kompozitsiya   mavzusi   tekislikda   ma’lum   tartibda   tasvirlanib,
quldorlik jamiyatining (marosimlari) qonunlarida bo’ysindirilgan. 
  Qadimgi   misr   san’atida   kompozitsiyani   dastlabki   yangi   usullari   paydo   bo’la
boshlagan. Bu esa jamiyatda ijtimoiy xayotni ongli rivojlanishni natijasidir. 
Tasvirga chizgi, o’lcham, rang va tus munosabatlari yuqori darajaga qo’tarildi. 
Qadimgi   dunyo   rassomlari   tabiat   yaratgan   o’simlik,   barg  va   gullarni   tuzilishiga,
yil faslini ketma – ket kelishida simmetriya va ritm tushunchaligini anglab, o’z ijodiy
asarlarida,   kompozitsiyada   qo’llay   boshladilar.   Shuning   uchun   qadimgi   greklar   relef,
fronton kompozitsiyalarida  ritm   va  simmetriyadan  unumli   foydalanganlar.  O’ygonish
davrigacha   kompozitsiya   faniga   bagishlangan   biror   bir   nazariy   qo’llanma
yaratilmagan. 
O’ygonish   davri   renessans   insoniyatga   ulug   san’at   allomatlarini   etqazib   berdi.
O’sha   davr   rassomlari   esdalik,   kundalik,   ilmiy   maqolalarida   kompozitsiya   haqida
qimmatli fikr, xulosalalarni yozib qoldirdilar. 
Erta   o’ygonish   davrining   vakillari   Djotto   va   Mazachcho   o’z   ijodlarida
perspektiva,   plastik   anatomiya,   geometriya   qonunlarini   amalda   qo’llab,   kompozitsiya
fanining   bilimdoni   ekanliklarini   misolda   qo’rsatdilar.   Yuqori   o’ygonish   davri
rassomlar san’atning xar – xil turlarini bir – biri bilan boglab, uning nazariyasini ilmiy
asoslagan xolda rivojlantirdilar. 
  Ular   perspektiva   yordamida   kartinada   chuqurlik,   masofani   tasvirini   haqqoniy
namoyyon etishga erishishdi. Qo’p yillik kuzatuv va analiz natijasida qo’zga qo’ringan
rassomlarning asarlarini goyya tuzilishi, rang echimidagi uslub, amaliy umumlashtirib
Albrext “Rang tasvir xaqida uch kitob” ilmiy nazariy meros yozib qoldirdi. 
  Leonardo   da   Vinchi   va   Albrext   o’z   maqolalarida   va   badiiy   asarlarida   statik
(xarakatsiz) va dinamikaga (xarakat)aloxida axamiyat bergan edi. 
  Fransuz   rassomi   E.   Delakrua   o’z   kundalik   va   ilmiy   maqolalarida   Leonardo   da
Vinchi, A. Dyurer, R. Rubenslarni kompozitsiyada oid qonunlarini kengaytirib chuqur
ma’nolar bagishlab davom ettirdi. 
11  
    Inson   qalbiga   olloxdan   inom   etilgan   go’zallik   va   qobiliyatni   o’ziga   mujassam
etgan allomalarni yer yuziga kelishini insoniyat biz necha bor gubori bo’lgan Leonardo
da   Vinchining   har   qanday   mushkul   ishlarni   osonlik   bilan   uddasidan   chiqadigan   odil
inson shaklida qo’ramiz. 
  Xudo   bergan   betakror   aql   –   zaqovatli,   xotirasi   kuchli   buyuk   alloma   chizgan
tasvirlari   bilan   insonni   xayratga   solar,   fikr   –   muloxaza   kuchi   bilan   lol   qoldirardi.   U
Milan   shaxriga   Dominikanlik   aka   –   ukalar   uchun   “Maxfiy   kecha”   nomli   go’zal   asar
yaratdi.   Unda   avliyolar   chexrasiga   ulugvor   qilib   tasvirlanadi.   Faqat   Isusni   yuz
qiyofasini   tasvirlashda   iloxiy   qudrati   etmaydi   chala   qoldirgan   va   umrini   oxirigacha
bitira olmagan edi. Leonardo odam anatomiyasini Salena ta’limotiga asoslangan xolda
chuqur   o’rgandi,   murdalarning   suyak   muskullarini   qizil   qalamda   sinchiklab   chiza
boshladi va odam  anatomiyasi tasvirlari kitobini yaratdi. U otlar anatomiyasi  kitobini
xam yaratgan. Bu anatomiyaga oid chiziklarining qo’p qismi 
Leonardoning avtoportretlari bilan bir qatorda bizlargacha etib kelgan. 
  Leonardo   Franchesko   del   Djokondo   uchun   uning   xotini   Liza   portretini   4   yil
mobaynida ishladi, ammo shunday bo’lsada portretni oxiriga etkaza olmadi. Portretda
ayyolning   xamma   go’zal   xislat,   fazilatlari,   yarqiragan   xam   qo’zlari   kipriklarigacha
jonli odam nigoxi qo’rinishida asosli qilib tasvirlagan. 
  Tasviriy   san’atda   bunday   toj   asarning   mavjudligini   dunyoda   eng   qobiliyatli,
zexnli olim, alloma musavvir qalamiga insonlarni beixtiyor xayratga soladi. 
 
XVI – oxirida kompozitsiya o’quv fani sifatida shakllana boshladi. Buni V. 
Neleng, S. Vasilyov qabi metodistlarning Franstiya safaridan so’ng o’qitish tizimi
xaqidagi xisobotlari orqali bilish mumkin. 1882 – yili taniqli pedagog – rassom Violil
le Dyukani “Tarixchining tarixi” kitobi rus tiliga tarjima qilgan edi. Bu kitob shaxsiy
ish   tajribasidan   kelib   chiqib,   tasviriy   san’at   o’qitish   metodikasidan   suhbat   tarzida
berilgan.   “Sochinenie”   qismida,   xavo   perspektivasi   ma’lum   qonunlarga   tayanishini
o’qtirib  o’tilgan.  Tasviriy  san’atga   kompozitsiya   masalalari   xaqida   dastlabki   metodik
bayyonnoma muallifi, amerikalik pedagog – rassom A. Donddir. 
12  
  Bu   o’quv   qo’llanmada   tasvirda   xar   xil   shakl,   tuslarni   qogoz   va   matoga   to’gri
joylashtirish,   qogoz   xajmi   va   formatiga   aloxida   axamiyat   bergan.   Tasviriy   san’atda
yangi   impressionizm   oqimining   paydo   bo’lishi   –   rang   tasvirda   yangilanishga   vosita
bo’ldi, san’atning oldinga rivojlanishiga turtki vazifasini o’tadi. 
XX   asr   boshlarida   Garbiy   Evropa   davlatlarida   va   Rossiyada   xar   –   xil   badiiy
oqimlar   paydo   bo’la   boshladi:   futurizm,   kubizm,   ekspressionizm,   dadaizm,
syurealistlar shular jumlasidandir. 
  Tartibsiz   muloxaza,   qarama   –   qarshi   fikrlar   kurashi   tasviriy   san’at   va
kompozitsiyani o’qitish metodikasida chalkashlik va tartibsizlik olib keldi. XX asrning
birinchi   choragida   tasviriy   san’at   Garbiy   Evropa   va   Amerikada   berk   ko’chada   kirib
qolgan edi. 
  Shu   bilan   birga   ko’p   san’at   maktablarida   rassomlar   realistik   san’at   yo’lida
kompozitsiya   nazariyasini   o’rganishni   davom   ettirdilar.   Rossiya   tasviriy   san’atida
XVIII   asrgacha   ikona   rangtasviri   taraqqiy   etgan.   Eng   qobiliyatli   rus   ikonachi
rassomlardan   bir   Andrey   Rublyov   edi.   Uning   mashxur   “Troista”si   ikona   janridagi
qadimgi   klassik   kompozitsiya   namunalaridan   biri   xisoblanadi.   Kompozitsiyada   bu
rassom gavda xolatining aniq tasviri, rang garmoniyasi va yaxlitligiga erishdi. 
  XVIII asr rus tasviriy san’atida, realistik badiiy maktabning asoschilari A.R. 
Losenko, G. Ugryumovlar xisoblanadilar. 
  Rossiyada Peterburg badiiy akademiyasini bitirgan A. Ivanov, A. Egorov, 
V.   Shebuev,   A.   Venestianov,   K.   Bryullovlar   o’z   ijodiy   va   pedagogik
faoliyatlarida   kompozitsiya   muammolariga   ko’proq   axamiyat   berib,   tasviriy   san’atni
yangi pogonaga qo’tardilar. 
  1757   –   yili   tashqil   topgan   Peterburg   Badiiy   akademiyasida   mutaxassislik
fanlarini   o’qitishni   muntazam   tarzda   yo’lga   qo’yilishi,   Rossiya   tasviriy   san’atini
rivojlanishiga o’z ta’sirini qo’rsatdi. 
  Mashxur   rassom   va   pedagog   A.R.   Losenko   o’z   faoliyatida   ijodiy   yondashib
kompozitsiya   masalalari   ustida   ishladi.   U   xamma   tasviriy   vositalar   asar   goyasiga,
mazmuniga qaratilgan bo’lishini ta’qidladi. 
13  
    Losenko   o’z   vaqtida   akademik   ta’lim   metodini   yangilashni   angladi   va   yangi
uslub – metodikasini ishlab chiqdi. Uning yaratgan Akademiya o’qitish nazariyasi XIX
asr   o’rtalarigacha   davom   etdi.   Losenko   davridayoq   Rossiya   badiiy   Akademiyasi
dovrugi   va   obro’yi   dunyoda   tarqaldi.   A.R.   Losenko   yuqori   saviyali   kompozitsiya
ustasi   edi.   Buni   “Vladimir   pered   Rognedoy”   kartinasi   misolida   qo’rish   mumkin.
Losenko   dars   bergan   tarixiy   janr   klassika   kartina   tuzilishni   masalalariga   qo’p   e’tibor
berilar edi. 
  P.S.   Sokolov,   G.L.   Ugryumov,   O.A.   Kiprenskiy,   K.   R.   Bryullov   qabi   ulug
rassom pedagoglar A.R. Losenkoda o’qib ta’lim oldilar. 
 Losenko boshlagan ishni va Akademiyadagi pedagogik faoliniyatni S.L. Kozlov,
R. I. Sokolov (1782 y) davom ettirdilar. 
  Ayniqsa   Ugryumov,   Losenko   boshlagan   tarixiy   janr   klassika   kompozitsiyani
davom ettirdi, uning kompozitsiya nazariyasini mukammallashtirdi. 
  Uning   o’quvchilaridan   A.   Ivanov,   A.   Egorov,   V.   Shebuevlar   xam   ustozning
uslublarini davom ettirdilar. 
  Shunday qilib rassom  – pedagog va metodistlar XVIII asrning oxiri va XIX asr
boshlarida   tasviriy   san’at   va   kompozitsiyani   o’quv   predmet   sifatida   rus   badiiy
maktabda o’qitilishi mumkinligini isbotladilar. Bu yo’nalish rangtasvir kompozitsiyasi
ustasi K. Bryullov tomonidan qo’llab quvvatlandi. 
  K.   Bryulov   o’zining   pedagogik   va   ijodiy   faoliyatida   gavdaning   plastik
tuzilishiga, asarda kompozitsiya muvozanatini haqqoniy tasvirlashga axamiyat berdi. 
  “Pompeyaning   so’nggi   kuni”   asari   bunga   yorqin   misol   bo’la   oladi.   Asarda
insonning   xayyotda   sodir   bo’ladigan   xavfli,   fojiali   dramatik   daqiqalardagi   xolati,
tabiatda chaqmoq natijasidagi kuchi yorug nurlari ostida bo’layotgan ta’sirchan voqea
kontrast ranglarda tasvirlangan. 
  Odamlar   qo’zidagi   qo’rkinch,   ularning   go’zal   nigoxi,   xatti   xarakatlari,   shijoatli
onalar badiiy yuksak maxorat bilan, yuqor darajada jozibali tasvirlangan. Bryullov bu
asarida badiiy Akademiyaning yuksak an’analarini davom ettirdi. XIX asrning kkinchi
yarmida ilgor ma’rifatli rus rassomlari tashqi dunyoni xayyotga to’gri tasvirlash uchun
kurash olib bordilar. Realistik san’atning rivojlanishida xissa qo’shdilar. 
14  
    I.N. Kramskoy boshlik sayyor rassomlar katta tasvir qo’rsatdilar. 
  Asosan   halq   manfaatini   qo’zlab,   xayotdagi   muxim   voqealarni   kuzatib,   ijod
qildilar,   asar   goyasga   katta   axamiyat   berdilar.   Qo’plab   rus   rassomlarining   ustozi.
R.R. Chistyakov mutaxassislik fanlarni o’qitishning yangi tizimi yaratdi. Realistik
san’atning   buyuk   namoyondasi   I.E.   Repin   kompozitsiyani   nazariy   va   amaliy
rivojlanishiga   muxim   xissa   qo’shdi.   Shuningdek   tarixiy   janrda   xar   tomonlama
yangi   novatorlik   vositalari   bilan   V.   Shukurov   rus   rassomlariga   o’z   ta’sirini
o’tqazdi. 
  Tasviriy   san’atda   kompozitsiyani   riojlantirish   tarixi   bilan   tanishib,   imkoniyat
darajasiga   mavjud   fanga   tegishli   ma’lumotlarni   tartibli   ravshda   o’rganib,
kompozitsiya nazariyasi haqida xulosaga ega bogliq. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15  
  O’zbekiston me’morlik san’ati 
 Me’morlik - kishilik jamiyatining eng qadimiy ilmiy, amaliy va mada-niy faoliyati 
bo’lib, u inson kamolotining yorqin yo’lini ifoda etadi. Me’morlik - asosan uy-joy 
qurilishi bilan bog’liq bo’lib, uning qonun-qoidalarini va tarixiytaraqqiyotini 
o’rganuvchi fandir. Ma’morlik kishilik jamiyatini ijtimoiy-maishiy, g’oyaviy-badiiy 
ehtiyojlariga xizmat qiladigan, turar-joy va mehnat faoliyati uchun bino-inshootlari 
qurilishidan iboratdir. Me’morlik kishilik jamiyati shakllanishi bilan paydo bo’lib, u 
bilai birga rivojlandi, takomillashdi, jamiyat o’zgarishi bilan o’zgardi, u shakl-mazmun
va xarakter jihatidan takomillashdi, asrlar osha o’z mazmuni bilan jamiyat talabiga 
javob berib keldi (rasmlar ………). 
Insoniyat endi shakllanganda oddiy g’or va chaylalardan boshlagan me’morlik ilmi
o’z   boshidan   ibtidoiy,   quldorlik,   feodalizm,   kapitalizm,   sotsializm   jamiyatlarini
kechirib, o’ziga xos tartibda rivojlanib keldi. Bu davrlar me’morlik san’ati taraqqiyogi
natijasida   Misr   ehromlari,   Missopotamiya   piramidalari,   YUnon   akropollari,
amfiteatrlari,   ibodatxonalari,   Rim   gumbazlari,   ravoqlari,   Samoniy,   Amir   Temur
maqbaralari,   Samarqand   registonlari,   Frantsuzlarning   Reymee   sobarlari,   Hind
Tojmahali   va   Moskva   kremli   ansambllari   dunyoga   keldi.   Bu   obidalar   o’rtz   asrning
roman, gotika, doriy, ioniy, korinf orderlarini, karniz, friz, kapiteli, kolonna, baza kabi
me’morlik   kategoriyalarini   yaratib,   bular   jahonning   buyuk,   me’morlik   obidalarini
yaratishning asosiy elementlari bo’lib xizmat qildi. 
O’rta asr me’morchiligi o’ziga haykaltaroshlikni va devoriy rangtasvirni olib kirdi.
Oddiy   loy   va   xom   g’ishtlar   bilan   boshlangan   me’morlik   materiallari   pishiq   g’ishtlar,
koshinlar,   tosh   va   marmar   plitalargacha   ko’tarilib   bordi.   Jahon   me’morlik   san’atida
yaratilgan bino va inshootlarni o’z hajmini  kengaytirish bilan birga, u balandlikka va
er   tubiga   ham   o’sib   bordi.   Osmono’par   binolar   bilan   birga   yuz   metrgacha   bo’lgan
chuqurlikdagi er osti qasrlari (metropolitenlar) XIX-XX asr me’morchiligining buyuk
taraqqiyot yillari bo’ldi. 
16  
  O’rta Osiyo me’morchiligi qariyb, 3000 yillik tarixiy-taraqkiyot yoshiga ega bo’lib,
u ham oddiy loy, paxsa, xom g’isht, yog’ochlar bilan boshlanib, jahonning eng go’zal
obidalarini,   shaxarlarini   (Oltintepa,   Namoztepa,   Jonbosqal’a,   Qo’yqirilganqal’a,
Tuproqqal’a,   Teshikqal’alari,   Ko’xna   Urgench,   Afrosiyob,   O’tror,   Buxoro,
Samarqand,   Xeva,  Varaxsha   kabi   shaharlari)  dunyoga   keldi.  Ularda  me’morlikni  eng
nodir   uslub   va   qoidalari   ishlatildi.   Geometrik   tushunchalar,   ritm,   ohang,   proportsiya,
kompozitsiya   kabilarni   Abu   Nasr   Forobiy   (873-950)   me’morchilikda   qo’llanishi
haqida   bundan   kariyb   1000   yil   avval   o’zining   qonun-qoidalarini   yaratib   berdi.
Me’morchilikning   geometrial   qonunlari   haqida   Forobiy   10   ta   kitobdan   iborat   asari
uzoq   yillar   Evropada   me’morlar   uchun   qo’llanma   bo’lib   keldi.   Me’morlik   ilmi   O’rta
Osiyoda ancha yillar muqaddam fan sifatida boshlangan. Ammo qurilgan obidalarning
me’morlarining   nomi   va   familiyasini   yozdirishmagan.   Lekin   bechora   me’morlar   o’z
nomlarini   o’z   asarlari   mazmuniga   singdira   olganlar.   Ular   mutaxassis   nazariyotchi-
me’morlar ilmi bilan asta aniqlanmokda. 
Buxorodagi Kalon minorasini Usto Baqo tomonidan 1127 yilda qurildi. 
Jarqo’rg’on minoraoini 1108 yili me’mor Ali Seraxoiy tomonidan qurilgan. 
SHaxrisabz Oqsaroyini Muxammad YUsuf 1400 yilda, Gur Amirni Muhammad 
Isfaxoniy   kabilar   va   umuman   o’rta   asr   o’zbek   me’morchiligida   SHamsiddin,
Zaynidlin   Buxoriy,   Badiriddin   Samarqandiy,   Ali   Nafasiy,   Ustod   Faxrali,   YUsuf
SHeroziy, Usta Siddiq kabi me’morlar katta ijod qildilar. 
SHo’rolar   davrida   O’zbekiston   me’morchiligini   asosan   Rus   me’morlari   olib
bordilar.   Toshkent,   Samarqand,   Farg’ona,   Namangan,   Buxoro   kabi   shaharlar
me’morchiligida hozirgi zamon me’morchiligi yutuqlari qo’llanildi. Bu davrda Evropa
me’morchiligi   ta’siri   ancha   kuchli   bo’ldi.   So’nggi   yillardagina   milliy   uslublar
qo’llanila boshlandi (rasmlar………). 
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   milliy   me’morchiligimiz   qayta   tiklana
boshladi.   Mamlakatimizning   shahar   va   qishloqlarida   bunyod   etilayotgan   ko’p   qavatli
binolar   o’z   chiroyini   o’zbek   milliy   me’morchilik   an’analari   bilan   namoyish   eta
boshladi. Mustaqillik yillarida R. SHokirov, YU. Xoldaev, A. Turdiev, R. YOqubov,
17  
  F.   Tursunov,   V.   Akopdjanyan,   N.   Valieva,   N.   Bandeladze   kabi   me’morlar   ijod
qilmoqdalar. 
O’zbekistonda san’at va madaniyatning rivojlanishi o’zining qadimiy tarixiga ega. U
bir   necha   asr   davomida   va   turli   bosqichda   san’at,   madaniy   merosimizni   boyitdi.
Bizgacha   etib   kelib,   xozirga   Parijdagi   milliy   kutubxonada   saklanayetgan,   XIX   asrda
mansub Rashid-d-Dinning “Maqolalar to’plamiga” ishlangan miniatyura 
(mo’jiz san’at) portretlari O’rta Osieda qadimgi tasviriy san’at asarlari xisoblanadi. 
XIV asrda   kelib   Samarkandda   Amir   Temurning   “Bogi   Shamol”,   “Bogi   -
Dilkusho” saroylari devorlariga, xarbiy yurish, jang va ov marosimlarida Temurni o’z
kanizaxlari,   Amir,   shaxzodalari   bilan   o’z   davrining   miniatyurachi   rassomi   Axmad-
Bogi-Shamol tomonidan tasvirlangan. 
  O’rta Osie miniatyura san’atini qo’llab rivojlanishi XV asrda boshlanadi. 
XV asrni   ikkinchi   yarmida   Xirot   Xusayn   Boyqaro   saltanatida   ulug   o’zbek   shoiri
Alisher   Navoiy   raxnamoligida   taraqqiy   etgan   madaniyat   o’chogida   aylanadi.   Xirot
adabiet va san’at namoendalari ichida K. Bexzod erqin yulduz bo’lib erqiradi. 
Ulug   miniatyurachi   musavvir   o’z   zamondoshlari:   Sulton   Xusayn   Boyqaro,
Shayboniyxon,   shoirlar   Jomiy,   Xatefi,   Qabi   larn   ajoyib   portretlarini   chizib   bizlarga
meros qilib qoldirgan. 
Portretlar chuqur ruxiy xolatlari bilan ajralib turadi. Sulton Xusayn Boyqaro portreti
tashqi qiyofasi xarakterli xaqida Bobur o’z xotiralarida shunday tariflaydi: U ma’noli
qarab turgan, maxobatli, gavdasi  kelishgan  ba misoli  sher, berilgan pasti  ingichka.  U
sergap,   xushchakchak   Xurosonda   40   yil   davomida   davlatpanox   bo’lgan,   Bexzod
O’zbek xoni Shayboniyxon portretini 1507 yil Xirot olingandan keyin yaratdi. U ulug
sarkarda davlat  arbobi, ilmli olim, adabiyot va san’atni nixoyatda uluglaydigan shaxs
edi. 
Xon kalta engil oddiy oddiy Xirot xalat boshida salla, chordona qilib o’tiribdi. Ogir
vaznli,   to’gri   tizzasida   yuz   qiyofasida   matonatli   kalta   galb   egasi   siymosida
tasvirlangan. 
18  
  Bexzod   portretlari   yaxlit   ranglar   bilan   tasvirlangan,   Chiziqlarni   aniq   va
plastik   tuzilish   xususiyatlari   tasvirlangan.   Chiziqlarni   aniq   va   plastik   tuzilish
xususiyatlari Shayboniyxonni qudratli elka va gavda qiyofasini ifodalab beradi. 
Shayboniyxonni   portretida   intererdagi   siyoxdon,   kitob,   kamchin,   katta   ong
barmogidagi   uzun   qabi   predmetlar   tomoshabinga   ulug   sarkarda   qiyofasini   ochib
berishga, boyitadi. 
Kamoliddin   Bexzod   o’z   asarlarida   o’sha   davrda   portret   miniatyura   san’ati
cho’qqizga   erishdi.   Xusayn   Boyqaro   karorgoxida   miniatyura   san’atida   boshqa
rassomlar   xam   ijod   qilgan.   Tarixchi   Xondamiz   1498   yil   Qosim   –   Alini   asrimizning
qaymoqlari, nozr asar mualliflarining sardori deb baxolagan edi. 
U san’at sir-asrorining Xusayn Boyqaro kutubxonasida egalagan edi. 
Shaybonyxon   saroyida   bexzodning   qobiliyati   shogirdlaridan   biri   Maxmud
Muzaxxib   (Muzaxxib   Oltin   bilan   bezovchini   anglatadi)   o’z   ustozidan   eng   yaxshi
fazilatlarini tasviriy vositalarda yaxlit ifoda etishn o’rganadi. Uning dastlab xammaga
ma’lum A. Navoiy portret (XVI) misol bo’lishi mumkin. 
Mo’ysafed yoshlardagi shoir, xassoga tayanib turgan xolda tasvirlangan. 
“Men   keksaysam   xam   tanam   tetik   mening   so’zlarim   xanuz   kilich   qabi   o’tqir”
degan edi Alisher Navoiy. 
XVII-asrda   bir   xil   o’rta   Osiyo   rassomlari   o’zi   vatanidan   uzoqqa   miniatyura
san’atida an’analarini davom ettirdilar. 
Rassom   Davlat   Muxammad   Xindistonga   boburiylar   saroyida   sulton   va   ularni
bilalarini, saroy amirlarini, shoirlarining portretlarini yaratdi. 
Shu   davrda   Xindistonda   Muxamad   Murod   Samarkandiy   Bobur   saroyida   ijod
qilib, portret ustasi nomini oldi. 
Miniatyurachi rassom tashqi dunyodagi xaqiqatni – kuzatib xayyotni tasavvurlari
asosida kompozitsiyaning ma’lum qonun qoidalariga amal qilgan xolda asar yaratadi. 
Shuni   ta’qidlab   o’tish   kerakki,   O’rta   Osiyo   va   O’zbekiston   xalqlarini   o’tmishda
qoldirgan boy madaniy va estetik merosiga qaramay, tarixiy ob’ektiv sharoitlar sababli
realistik tasvir san’at o’z shaklini topmadi. 
19  
  XIX – asr 60 – yillari o’rta Osiyoda, rus ilgor realistik san’ati o’z ta’srini qo’rsata 
boshladi. Tashrif buyurgan rassomlar o’z asarlarida erli halq va tabiatni tasvirladilar. 
Turkistonda   birinchi   bo’lib   ijod   qilgan   rassomlar   ichida   “Turkiston   turkumi”
suratlarini yaratgan ijodkor V. Vere щ agin xayetni kuzatuvchi sifatidir etnografik xayet
tarzini   chuqur   o’rganib   etyud   va   eskizlar   bajarib   natijasida   xar   xil   mavzusida   asarlar
yaratadi. Uning “Balogatda etmagan bola savdosi”, “Zindon”, “Naqshbandlar” shular
jumlasidandir. 
Uning   tarixiy   janrdagi   yaratgan   eng   katta   asari   “Tantana   qilmoqdalar”,   deb
nomlanadi “Registon maydonida bo’lib o’tayotgan bu marosimda mustaqillikka karshi
yurish qilgan kuchlar ustidan qozonilgan galaba tantanasi o’z ifodasini topgan”. 
Kompozitsiya   jixatidan   ko’p   figuralari   qo’p   planli   bu   asarda   oddiy   fukaro
darveshlar, oddiy yurboshi    
  sarbozlar,   ularni   bo’lib   o’taetgan   tantanada   psixologik   munosabatlari,   milliy
liboslari aks etgan queshning erug shu’lada samarkand tabiati iliq gammaga tasvirlab
berilgan. 
 
O’zbekiston zamonaviy realistik tasviriy san’atida asosan XX asr boshlarida 
O’zbekistonda kelgan rus rassomlari tomonidan asos solindi. Birinchilar qatorida
M.   Kursin,   P.   Bure,   I.   Kazakov,   A.   Yusupov,   N.   Rozanov   qabi   rassomlarni   aytish
mumkin. 
  1981   –   yili   Samarkandda,   1919   yilda   Toshkentda   Turkiston   o’lka   rassomchilik
maktabi   tashkil   topdi,   boshqa   rassomlar   qatorida   A.   Volkov   eshlarga   dars   berdi.
Samarkandda esa O. Tatevosyan raxbarlik qiladi. 
  O.   Tatevosyan   rassom   sifatida   20-yillarda   tanildi.   U   o’zini   manzarani,
natyurmort,   portret,   maishiy   janrlarda   sinab   qo’radi,   va   asarlarida   sharqni   o’zicha
talqin qildi. 
 Rassom shaxar tor qo’chalarini qo’rib, masjid-madrasalarga, xonadonlarga kirdi,
bozordagi shovqin – suron, savdo – sotiq bilan band, ranglarga boy libosdagi odamlar
xaetini kuzatdi. Ularni kuesh nurida tovlangan sherlarini mashaqqatli  mexnat evaziga
20  
  etishtirilgan meva, noz – ne’matlarning rang – barangligi uning qo’zini qamashtiradi,
yangi ijodga ilxom bagishlaydi. 
U  ilk   bor   “Xivali   qiz”   suratini   yaratdi.   Peshin   payti,  charogon   kush   nuriga   gard
chumilgan   Xiva   xovlilarining   birida   o’smir   qiz   charx   o’tiribdi.   Unig   engida   quldor
kuylak, boshida chiroyli do’ppisi. 
  Qo’zlarini   diqqat   bilan   boqishi,   boshini   sal   egilganligi,   qo’llarning   xarakati,
uning   berilib   ishlatganidan   dalolat   berib   turibdi,   surat   bo’eklarining   erqinligini,   uni
erkin uslubda ishlaganligi tufayli, asardagi milliy koloritni yanada chuqur xis etamiz.
Uning egnida quldor qo’ylak, boshida chiroyli do’ppisi qo’zlarini diqqat bilan boqishi,
boshini   sal   egilganligi,   qo’llarning   xarakati,   uning   berilib   ishlatganidan   dalolat   berib
turibdi. Surat bo’eklarining erqinligi, uni  erkin uslubda ishlanganligi  tufayli, asardagi
milliy koloritni yanada chuqur xis etamiz. Bu asarni 
O’zbek   tasviriy   san’atida   birinchi   realistik   ijod   namunasi   olish   mumkin.   O’z
paytida   u   Tretyakov   davlat   galereyasining   doimiy   ekspozistiyasining   o’rin   olgan
edi. 
 Rassom 30 yillarda katta tematik suratlar ishlash uchun etyudlar, xomaki chiziqlar
sifatida materiallar to’pladi. 
  Uning   “Xujum”   nomli   pillakashlik   fabrikasi   “Registonda   8-   mart”   polotnalari
shular jumlasidandir. U o’z ustozlari D. Kardovskiy, I. Repindan o’rgangan xaetni
chuqur   aks  ettirish,  badiiy  obrazlar   yaratish   an’analarini   davom   ettirib  o’ziga  xos
ranglar   “Politra”   sini   yaratadi.   “Uzum   uzish”   eki   “Dugonalar”   kartinasida   qo’p
millatlik   vatanimizda   xalklar   do’stligi   goyasi   obrazi   ochib   berilgan.   Janubning
saxiy kueshi, guzal farovon turmushi asar kompozitsiyasida moxirona xal etilgan. 
  Qalin   novda   va   barglarni   orasidan   tushgan   kuesh   nurlarida   pishib   etilgan   uzum
boglari manzarasi fonida ikki qiz tasvirlangan. Biri o’zbek, ikkinchisi rus qizi, ular
kompozitsiya ma’naviy markazini tashqil etadi. 
  Asarning   personajlari,   zavq   bilan   tomosha   qilaetgan,   qizlar   xam,   bolalar   xam
keksa bogbon xam bir oila a’zolaridek qo’rinadi. 
  Tasvir erqin bueklarda ishlangan. Unda xavo qo’p bo’lib, serkuesh
O’zbekistonningguzal tabiati juda nafis ranglashga aks ettirilgan. 
21  
  O.   Benkov,   xayetni   ko’p   ko’rgan,   eshi   ulug   odamlar   suratinin   chizishni
ektiradi. Uning eng yaxshi yaratgan asarlaridan biri “Ilgor kolxozchi portreti” edi.
Unda sochlariga ok o’ralgan, mexnatdan chinikkan insonning obrazi aks ettirilgan.
1945   yili   P.   Benkov   safdoshi   –   shogirdi   Z.   Kovalevskaya   bilan   bir   –   birlarini
portretlarini chizishdi. 
  Portret   ulug   gammada   ishlangan   bo’lib,   ayni   ijod   pallasini   aks   ettirgan.
Samarkandda o’tgan xaetni tematik kompozitsiyalar maishiy kartina va portretlarga
boy bo’ldi. Lekin manzara ishlashni xam kancha qilmasdiki. 
  U   uzining   20   yillik   ijodida   “Bibixonim”   da   baxor,   “Shaftoli   gulladi”,   “Tokzorli
xovli” qabi ajoyib manzaralarni yaratdi. Biz yukorida qo’rib chikkan asarlardan P.
Benkovning   nakadar   zabarbast   rassom   bo’lganligida   ikror   bo’lamiz.   Uning   ijodi
pedagogik faoliyat bilan chambarchas boglangan. U Samarkand rassomchilik bilim
yurtida umrini oxirigacha eshlarida saboq berdi, tasviriy san’at sirlarini o’rgatdi. U
ajoyib ijodkor eshlarni tarbiyaladi. 
  Shular orasida O’zbekiston xalk rassomlari Lutfulla Abdullaev, malik 
Nabiev,   Abdulxaq   Abdullaev,   z   Kovalevskaya   O’zbekistonda   xizmat   qo’rsatilgan
san’at arboblari Yu. Elizarov, R. Temurov, V. Fadeev rassomlar A. Rozikov, R. 
Chernishev va boshqalarni misol keltirish mumkin. 
  Uning   pedagoglik   maxoratining   siri,   yuqori   darajali   qobiliyati,   chuqur   bilimida,
eshlarga   bo’lgan   mexrida   edi.   U   o’z   o’quvchilarda   kundalik   xaetni   sezish   uni
go’zalligini   ko’ra   bilish   va   bu   guzallikni   o’z   asarlarida   aks   ettirishni   o’ktiradi.
Naturani to’gri anglab chizishni, fikr yurgazishni, xotiradan chizish, kuchaytirishni
talab qildi. Muntazam ravishda soya – erug ranglarni o’rganishini chizib qo’rsatadi.
  Shogirdlar xatolarini qo’rsatib, bilan professional maxoratiniortirishga undardi. 
  Benkov   Eshlarda   san’atda   bo’lgan   ijodiy   qabi   muxim   kimmatli   fazilatlarga   ega
edi.   Samarkandda   rassomchilik   bilim   yurti   shakllanishidaBenkov   o’z   tajriba
bilimini ayamadi. 
1936   yili   Leningraddagi   sobiq   ittifoq   qo’rgazmasida   Benkov   uni
o’quvchilarning ijodi namunalari yuqori baxolar oldi. 
22  
    Bu   ajoyib   inson,   o’z   asarlari   qabi   erug,   saxovatli   edi.   Shu   yillar   Respublika
rassomchilik   maktabini   B.   Xamdamiy   bilim   yurtlarini   A.   Toshkenboev,   I.
Abdullaev, A. Rozikovalar, Moskva, Leningrad, Penzabilim yurtlarini I. Ikromov, 
A. Sa’diy, O’. Tansiqboevlar tamomlab ijodga yo’llanma oldilar. 
  Ularning  ijodiy  maxorati  “To’y  (1932)”,  B.  Xamdamovning,  I. 
Abdullaevning  “Paxta   terimi   (1931)”,   Roziqovning   “Maktabga   (1932)”  asarlarida
namoen bo’ldi. 
  Akram   siddiqiyning   “To’y”   kartinasi   katta   gulli   so’zana   kontrast   ranglarda,
kompozitsiya   tuzilishi   amaliy   san’at   elida   tasvirlangan.   U   uzbek   xalk   amaliy
san’atini yaxshi o’rgangan edi. Realistik san’at yo’lidagi bu asarlarning yaratilishi
Respublika badiiy xayetda muxim voqea bo’ldi. 
  Ijodiy   izlanishni   A.   Siddiqiyda   yaqin   bo’lgan   O’.   Tansiqboevning   erqin   ranglar
tizimida   “Choyxona”   (1934)   kartinasini   yaratdi.   B.   Xamdamiyning   tingdoshi   rassom
A. Toshkentboev mexnat, kundalik xaetni voqealari mavzusidagi asarlar yaratdi. 1934
yili bularni yaratgan kompozitsiya asarlari qo’rgazmasida yaxshi baxolandi. P. Benkov
bilan   Samarqand   rassomchilik   maktabdida   eshlarda   dars   bergan   Z.   Kovalevskaya
“Teatr   lojasida”   nomli   ajoyib   asar   yaratdi.   Teatr   lojasida   o’tirgan   o’zbek   qizlarni
nigoxlarida xayajon, go’zallik xis tuygularini qo’ramiz. 
  Orqada   e’tibor   bilan   binoklda   kuzataetgan   keksa   erkak   va   aelni   xotirjam
qarashlari, qo’l xarakatlari lirik xolatini qo’rish mumkin. 
  Rangtasvir   kompozitsiya   jixatidan   o’ziga   xos   milliy   koloritda   ifoda   etilgan.   P.
Benkov,   A.   Volkov   qo’lida   o’qigan   B.   Xamdamiy,   I.   Abdullaev,   R.   Temurov,   R.
Nasritdinov,   A.   Raximov,   A.   Toshkentboev,   A.   Roziqovlar,   o’z   ustozlarini   yaxshi
an’analarini   davom   ettirdilar,   mazmun,   goyalarni   kengaytirdilar.   Ayniqsa   Samarkand
rassomchilik   bilim   yurtini   bitirgan   I.   Abdullaev   dastlabki   “Paxta   terimi”   (1931   yil)
kartinasi  bilan tomoshabin va san’tshunoslar  fikrini  qaratgan bo’lsa, keyinchalik etuk
rassom sifatida murakkab kompozitsiyasi asoslarini yaratdi. 
  Ayniqsa   “Esh   shoir   xuzurida”   kartinasida   kompozitsiya   ustasi   ekanligini
tasdiqladi. 
23  
    Yigit   va   qizlar   esh   shoirning   sherlarini   eshitmoqda.   Zamonaviy   xonada   shoir
gavdasi aniq tasviri kompozitsiya markazini tashqil etadi. 
  Qo’lini qo’tarib tantanali xayajon bilan sher misralarini o’qimoqda. 
  Eshlarning bilimga chanqokligi, mexnatga mexr bilan intilishi ifodalangan. 
  Uning   “Mulla   To’ychi   Toshmuxammedov”   portreti,   “Frontdan   qaytish”,   “Quruq
er   ovchilari”,   M.   Nabiev,   S.   Muxammedov,   X.   Raxmonovlar   bilan   xamkorlikda
yaratilgan   poyafzalchi   “Ubay   Raxmatullaev   brigadasi”   asari   eng   yaxshi   san’at   asari
sifatida O’zbekiston Davlat san’at muzeyida saqlanmoqda. Yuqorida qayd etib o’tilgan
rassomlar 50-yillarda Toshkentdagi Benkov nomli rassomchilik bilim yurtida eshlarga
dars berdilar, rasm chizish va kompozitsiya asari yaratishni o’rgatdilar. 
 40 – 50 yillarda shular bilan bir qatorda rassomlar eshlarga tasviriy san’at sirlarini
o’rgatdilar.   Maishiy   janrda   qo’plab   asarlar   yaratgan   rassom   N.   Kashinadir.   Uning
“Doira   cholaetgan   qiz”   (1945   yil)   “Tushki   tanaffuz”   asarida   insonni   mexnat   bilan
barxaetligi, uni toza xavo, oftob nurlaridan tabiatdan zavqlanaetgani o’z aksini topgan. 
  Asar   kompozitsiyasi,   rang   koloriti,   milliy   ruxda,   insonni   zamonaviy   xislatlari,
kompozitsiyani   tuzib   vositalari   namoen   bo’lgan.   Eshlarga   metodik   tavsiya   vazifasini
bajaradi. 
 1947 – yili Ch. Axmarov, Toshkentdagi Navoiy nomli opera va balet teatri binosi
foyesi   devorida   A.   Navoiyning   “Farxod   va   Shirin”,   “Layli   va   Majnun”   asariga
bagishlangan   maxobatli   rangtasvir   asarini   ishladi.   Asosiy   mavzu   afsona   eki   bo’lib
o’tgan   voqealar   bo’lishiga   qaramay,   tipajlar,   ularni   aniq   o’xshashligi,   murakkab
kompozitsiya echimida topilgan. 
  Tasvirdagi   odamlar   xajmsiz   aniq   chiziqlarda   va   engil   nozik   ranglar   tusida
tasvirlangan. 
  “Monumental”   panno  mavzusida   A.  Navoiyining  “Farxod  va  Shirin”,  Etti  guzal,
Etti   sayera,   Iskandarnoma,   Layli   va   Majnun,   asosida   “Farxod   va   Shirin”,   Etti   guzal,
Etti   sayera,   Iskandarnoma,   Layli   va   Majnun,”   Iskandarning   kurilishini   kelib   qo’rib
kompozitsiyaning asosiy negizini tashkil etadi. Shirin kanizaxlari bilan Farxodga nigox
tashlab   uni   qilgan   jasoratiga   ta’zim   qilayotgan   vaqti   ifodalangan.   Asarning
24  
  muvaffaqiyatli   chiqishida   rassomning   A.   Navoiy   dostonlarini   yaxshi   sinchiklab
o’rganganligi   kata   yordam   bergan.   Bu   asar   uchun   Ch.   Axmarov   1948   yili   “Davlat
mukofoti”ga sazovor bo’lgan edi. 
  50   yilarda   rassom   Moskva,   Kazan,   Dnepropetrovsk,   Kemerovo   shaxarlarida
asosan maxobatli – devoriy asarlar ustida ishladi. 
  1961 – yildan boshlab Ch. Axmarov ya’na O’zbekistonda ijod qila boshladi. 
“A’lochi   qiz”,   “Raxima”,   “Balerina”,   Rassom   “Temurov   portreti”,   “Mukarrama
Turgunboeva”, “Zulfiya” qabi portretlarni yaratdi. 
  Ayniqsa  shoira  “Zulfiya”  portretlarida nozir   chizgilar   bilan gavda  va  qo’l   xolati,
liboslar o’ziga xos go’zal xolatda ifodalangan. 
Shoirning samimiyligi, yoqimtoy nigoxi chuqur poetik ijod soxibu ekanligi sezilib
turadi. Ch. Axmarov zamonaviy o’zbek ayolini ziyyo tarkatuvchi ma’naviy boyligini,
ichki go’zalligi ochib bergan. Chingiz Axmarov qo’a yillar davomida K. Bexzod nomli
Toshkent   milliy   rassomchilik   va   dizayn   institutida   kafedra   mudiri,   professor   bo’lib
ishladi. 
Qo’plab   o’zbek   “Monumental”   chi   rassomlarni   etishtirib   chiqardi   va   o’ziga   xos
maxobatli   kompozitsiya   san’ati   maktabini   yaradi,   1953   –   yili   repin   nomdagi
Leningrad, badiiy akademiyasi institutini R. Axmedov, N. Qo’ziboev, T. Oganesov, m.
Saidov,   V.   Zelikov,   muxina   nomidagi   oliy   san’at   bilim   yurtini   V.   Smakin,   V.
Sosedovlar (1954-1955) yillar V. Shukurov nomidagi Moskva rassomchilik institutini
Yu.  Elizarovlar   tamomlab  yang   kuch   va  ishtiyoq   bilim   san’at   olamiga   kirib   kelishdi.
Ijod   bilan   bir   qatorda   P.   Benkov   nomli   rassomchilik   bilim   yurtida   yoshlarga   saboq
berishdi. 
Shu   sababli   o’sha   yilari   bilim   yurtini   bitirib   o’quvchilarning   turli   nufuzli   oliy
badiiy o’quv yurtlariga kirib o’qishlariga zamin yaratildi. 
Ular   orasida   yosh   va   iqtidorlisi   N.   Qo’ziboevdir.   Uning   Qoraqum   xavzasiga
bagishlangan   “Qidiruvchilar”   (1953)   yil   diplom   ishi   a’lo   darajada   ximoya   qilinib,
DAK a’zolari va raisi oganson maktoviga sazovor bo’ldi va institut muzeyidan doimiy
o’rin oldi. 
25  
  O’zbek xalkning orzusi quruk erni ochishga otlangan xalqning shijoatli, gayrati N.
Qo’ziboevning “Qidiruvchilar”, “O’zboy o’zanida”, kartinasida o’z aksini topgan. 
Mazmun   va   kompozitsiya   jixatidan   o’ta   antiqa,   zamonaviy   bu   asarda   maxorat
bilan, jazirama issiqda ishlayotgan matonatli kishilar obrazini tasvirlab berilgan. 
Asar   kompozitsiyasida   chodir   yonidagi   shijoatli   odamlar,   yuk   ortilgan   tuyalar,
maxsus qidiruv ishlari jixozlari tasvirlangan. Inson kuch – kudrati bilan tabiiy ofatlarni
engib, cho’lni – bogu – bo’stonga aylantirayotgan tasviri manzarasini guvoxi bo’lamiz.
Rassom xaqikatni jozibali tasvirlangan. 
Kompozitsiya   jixatidan   mavzu   va   ma’no   bir   –   biriga   juda   mos   boglangan.   Cho’l
oftobida toblangan yaratuvchi inson obrazi asarda eng muxim vositasidir. 
1954 – yili Toshkent san’ati institutida rassomchilik fakulteti, 1955 – yilda nizomiy
nomli   Toshkent   davlat   pedagogika   universitetida   “Badiiy   grafika”   fakulteti   tashkil
topdi. 
Bu   erda   dastlab   O.   Tatevosyan,   V.   Podgurskiy,   R.   Axmedov,   A.   Krivonos,   N.
Qo’ziboev pedagogika institutida Yu. Elizarov, G. Oganesov, V. Yurovskiylar tasviriy
san’at asoslaridan yoshlarga dars berishdi. 
Ayniqsa R. Axmedov tashabus qo’rsatib, qo’p mexnat qildi. Shijoatli, olov qalbi bu
inson   keyinchalik   butun   umrini   O’zbekiston   tasviriy   san’at   maktabini   tashqil   topib,
rivojlanishiga   bagishlanadi,   samarali   mexnati   va   ijodi   uchun   nufuzli   davlat
mukofotlari, oren medallariga sazovor bo’ldi. 
Rossiya   badiiy   akademiyasi   muxbir   a’zosi,   O’zbekiston   Badiiy   Akademiyasini
akademigi professor Raxim Axmedov institutda ijod 
laboratoriyasini,   tasviriy   san’at   bo’limlarini   ochdi,   keyinchalik   aspirantura   tashqil
qildi. 
Uning   maqsadi   yosh   iqidorli   rassomlarni   tarbiyalab,   o’qitish   va   O’zbekiston
tasviriy san’atini rivojlantirishdan iborat edi. 
Musavvirning   “Ona   o’ylari”,   “Tong”,   “Sora   Axmedova”   portreti,   “Lola”   portreti
“Oqtoshga baxor”, “Surxandaryolik ayol” asarlarida jozibali ranglar vositasida o’zbek
xalqining o’tmishi, ichki dunyosini, xis tuygu, orzulari o’z ifodasini topgan. 
26  
  Raxim   Axmedov   dastlab   portret   soxasida   juda   berilib   ijod   qildi.   Zamondoshlarni
betakror   obrazini,   mazmun   goyalarni   ifodalashda   o’ziga   xos   badiiy   til   topdi.   Portret
yaratganda nafaqat uni tashqi qiyofasiga, ranglarni uygunligiga, balki uni chexrasidagi
insoniy fazilatlarni ochib berishga intilardi. 
Shuning   uchun   mexnatsevar   xalqning   milliy   xususiyatlarini,   o’zida
mujassamlashtirgan ayollar, o’spirin – yoshlarni obrazini yaratishga qaratilgan edi. 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Azimov   I.   O’zbekiston   naqshu-nigorlari.   -Toshkent:   Adabiyot   va   san’at   nashri,
1987. 
2. Alisher Navoiy. Tarixi anbiyo va hukamo. -Toshkent, 1992-yil. 
3. Asotirlar   va   rivoyatlar.   -Toshkent:   Yozuvchi,   1993-yil.   15.   Anuxtin   O.K.   Badiiy
naqsh maktabi. -Toshkent: O’qituvchi, 1969. 
4. Abu Rayhon Beruniy. Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar. -T.: 
5. 1968. 
6. Avloniy A. Turkiy guliston yohud axloq. -T.: O’zbekiston, 1992. 
7. Amanullayev   A.A.   Oliy   o’quv   yurtlarida   talabalarni   ganch   o’ymakorligi   to’garak
ishlarini   boshqarishga   tayyorlashning   ilmiy   metodik   asoslari.   (Badiiy   grafika
fakultetlari   misolida).   Ped.   fan.   nomzodi   ilmiy   darajasini   olish   uchun   yozilgan
dissertatsiya. -T.: TDPU, 2001. 
8. Amir Temur o’gitlari: (to’plam) tuzuvchilar B. Ahmedov, A. Aminov-T.: Navro’z,
1992. 
9. Alexin   A.D.   «O   yazike   izobrazitelnogo   iskusstva»,   -   M.,   1973.   21   1
  A.
Abduraxmanov A. Soadatga elituvchi bilim. Toshkent: 
10. Movarauinaxr, 2001,371 –bet. 
27