Oʼzbekiston Respublikasi MDHga integratsiyalashuvi sharoitida tashqi savdoni tartibga solish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT DAVLAT IQTISODIYOT UNIVERSITETI
“Iqtisodiy xavfsizlik” kafedrasi
“Bojxona ishi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  O zbekiston Respublikasi MDʼ H ga
integratsiyalashuvi sharoitida tashqi savdoni tartibga
solish
Komissiya ________________________
________________________
1 Mundarija
 
Kirish
1. O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   barqarorligini   ta’minlash
bo’yicha Jahon hamjamiyatiga integrallashuvi ……………………6
2. Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   tashkilotining   paydo   bo’lish   tarixi
maqsadi va vazifalari… .. ………….……….……….…………………12
3. O‘zbekiston   Respublikasi   bojxona   orgnlarining   Xalqaro   bojxona
hamkorligi…….. ………………….…………………………………...20
4. O‘zbekiston Respublikasi  Mustaqil Davlatlar Hamdo’stligi   tashkiloti
bilan integratsiyasini rivojlantirish …………….……………………33
Xulosa va takliflar.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
2 Kirish.
Mavzuning   dolzarbligi.   Xozirgi   paytda   dunyo   mamlakatlarining
integrallashuvi   jarayoni   iqtisodiy   makonning   tobora   kengayishi   va   xalqaro
aloqalarni rivojlanishiga xam ijobiy ta sir ko rsatib kelmoqda.ʼ ʼ
Dunyo   xo jaligi   doirasida   integratsiya   jarayonlarining   rivojlanishida   aloxida	
ʼ
mamlakatlar   tomonidan   olib   borilayotgan   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   xam   katta
imkoniyatlar   ochib   beradi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirish   mamlakatlar
o rtasidagi savdo-sotiq, investitsiya, moliya-kredit jarayonlarini jadallashuviga olib	
ʼ
keladi.
Xalqaro   xuquqning   teng   xuquqli   sub ekti   sifatida   o z   mustaqil   tashqi	
ʼ ʼ
siyosatini  yuritayotgan yosh davlatimiz dunyo mamlakatlari orasida o z mavqeini	
ʼ
egallab olishi va jaxon xo jaligi aloqalarida samarali ishtirok etishi o ta muximdir. 	
ʼ ʼ
O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning 14 yanvarь 2017	
ʼ
yildagi   Vazirlar   Majlisidagi   qilgan   «Tanqidiy   tahlil,   qat iy   tartib-intizom   va	
ʼ
shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak»	
ʼ
nomli   ma ruzasida   ta kidlab   o tilganidek   «2017-2021   yillarda   O zbekistonni	
ʼ ʼ ʼ ʼ
yanada   rivojlantirish   bo yicha   Harakat   strategiyasi   loyihasini   keng   muhokama	
ʼ
qilish   davomida   kelib   tushgan   takliflarni   inobatga   olgan   holda,   2017   yil   uchun
mo ljallangan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   dasturning   o n   bitta   eng   muhim   ustuvor	
ʼ ʼ
vazifasini belgilashni taklif etaman » 1
.
Darxaqiqat,   bugungi   kunda   respublikamizda   ochiq   iqtisodiyotni
shakllantirishga   qaratilgan   iqtisodiy   isloxotlarning   amalga   oshirilishi,
O zbekistonning   jaxon   iqtisodiy   tizimiga   qo shilib   borish   yo llarini   mustaqil
ʼ ʼ ʼ
ravishda belgilab olishni taqozo etadi. Xususan, O zbekistonnning jaxon iqtisodiy	
ʼ
tizimiga   integratsiyalashuvi   jarayoni   mamlakatda   chuqur   tarkibiy   o zgarishlarni	
ʼ
amalga   oshirish   bilan   bir   qatorda,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirishga
qaratilgan   iqtisodiy   tamoyillarning   bozor   iqtisodiyoti   qonunlariga   tamomila   mos
1
 Tanqidiy tahlil, qat iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi 	
ʼ ʼ
kerak. O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning mamlakatimizni 2016 yilda ijtimoiy-iqtisodiy 	
ʼ
rivojlantirishning asosiy yakunlari va 2017 yilga mo ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim ustuvor 	
ʼ
yo nalishlariga bag ishlangan Vazirlar Mahkamasining kengaytirilgan majlisidagi ma ruzasi. Xalq so zi, 2017 yil 16	
ʼ ʼ ʼ ʼ
yanvar.
3 kelishini   talab   etadi.   Respublika   iqtisodiyotida   bozor   munosabatlarining
shakllanishi   esa   o z   navbatida,   iqtisodiyotning   baynalminallashuvini   va   milliyʼ
doiradan   tashqari   chiqib,   xalqaro   xarakter   kasb   etishini   dolzarb   masalaga
aylantiradi.  Bunday vaziyat  yosh  suveren davlatimiz oldida muxim  bir  vazifani  –
dunyo mamlakatlari bilan teng xuquqli va samarali iqtisodiy xamkorlik aloqalarini
o rnatishni va xalqaro mexnat taqsimotida faol ishtirok etish orqali jaxon xo jaligi	
ʼ ʼ
tizimiga yanada samaraliroq integratsiyalashishni zarurat qilib qo yadi.	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   5   iyundagi   “Bojxona	
ʼ
ma muriyatchiligini   isloh   etish   va   O zbekiston   Respublikasi   davlat   bojxona	
ʼ ʼ
xizmati   organlari   faoliyatini   takomillashtirishi   to g risida”gi   Farmoni	
ʼ ʼ
mamlakatimizning   bojxona   tizimida   bosqichma-bosqich   va   izchillik   bilan   olib
borilayotgan   islohotlarning   mantiqiy   davomi   sifatida   qabul   qilingan,   bojxona
faoliyatini   kompleks   tarzda,   yangicha   mazmun   va   shaklda   tashkil   etishga   hamda
tadbirkorlik sub ektlariga qulay shart-sharoitlar yaratishga xizmat qiladigan muhim	
ʼ
tarixiy   hujjat   bo ldi.   2  
ʼ 2
Ushbu   Farmon   Butunjahon   savdo   tashkiloti,   Butunjahon
bojxona   tashkiloti   va   bojxona   ishiga   oid   boshqa   xalqaro   tashkilotlarning
standartlari va tavsiyalari asosida bojxona ma muriyatchiligini takomillashtirish va	
ʼ
bojxona   tartib   taomillarini   soddalashtirish   maqsadida,   milliy   qonunchilikka
implementatsiya   qilish   borasida   amalga   oshirilayotgan   ishlarning   bevosita
natijasidir. .
Kurs   ishi   ob'ekti   va   predmeti .   O zbekiston   Respublikasi   MDXga
ʼ
integratsiyalashuvi sharoitida tashqi savdoni tartibga solish .
Tadqiqot   predmeti   -   O zbekiston   Respublikasi   bojxona   organlarining	
ʼ
faoliyatini   yanada   takomillashtirish   bo yicha   xalqaro   bojxona   tashkilotlari   bilan	
ʼ
xamkorligini o rganish – tadqiqot predmetidir.	
ʼ
Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari:   Kurs   ishi   maqsadi   O zbekiston	
ʼ
Respublikasi   bojxona   organlarini   mamlakat   iqtisodiy   xavfsizligini   ta minlashdagi	
ʼ
asosiy   vazifalarini,   uni   faoliyatini   tashkil   etishni   xuquqiy   asoslarini   o rgangan	
ʼ
2
 O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 5 iyundagi “Bojxona ma muriyatchiligini isloh etish va 	
ʼ ʼ
O zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati organlari faoliyatini takomillashtirishi to g risida”gi Farmoni
ʼ ʼ ʼ
4 xolda   mamlakatimiz   bojxona   tizimini   xalqaro   bojxona   tizimlari   bilan
integrallashuvini   o rganishdir.   Bunda   O zbekiston   Respublikasi   bojxonaʼ ʼ
organlarini   Xamdo stlik   davlatlari   xamda   Butunjaxon   bojxona   tashkiloti   bilan
ʼ
xamkorligini yanada rivojlantirish vazifalari birinchi o ringa qo yiladi.	
ʼ ʼ
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   liberallashtirish   masalalari   doimo   iqtisodiy
olimlarning   diqqat   markazida   bo lgan.   Bu   masalalarni   o rganishga   xorijiy	
ʼ ʼ
iqtisodchilarni   va   shu   jumladan   mamlakatimiz   iqticodchilaridan   E.Trushin,
А.Аlimov, I.Xamedov, B.Ergashev, N.Sirojiddinov, S.Аlimboev va boshqalarning
ishlari   bag ishlangan.   Lekin,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   liberallashtirish   sharoitida	
ʼ
xalqaro   bojxona   qonun   va   meьyorlari   va   bojxona   taomillarini   soddalashtirish
masalalarini   o rganishga   xali   yetarli   e tibor   berilmagan.   Chunki,   bojxona	
ʼ ʼ
taomillarini   soddalashtirish   bo yicha   xalqaro   Kioto   konventsiyasiga   O zbekiston	
ʼ ʼ
Respublikasi qo shilish arafasida turibdi.	
ʼ
Kurs   ishi   nazariy   va   amaliy   axamiyati   bo lib,   Respublikamiz   Prezidenti	
ʼ
Sh.Mirziyoevning   respublikamiz   iqtisodiy   manfaatlarini   ximoya   qilish,   MDX   va
boshqa   xalqaro   tashkilotlar   bilan   aloqalarni   mustaxmlashga   bag ishlangan	
ʼ
risolalari ma ruzalari va mamlakatimiz tadqiqotchilari bojxona organlarini xalqaro	
ʼ
bojxona   tashkilotlari   bilan   aloqalarini   o rganishga   bag ishlangan   asarlarida   olib	
ʼ ʼ
borilgan izlanish natijalari xizmat qiladi.
Kurs   ishi   qo llaniladigan   uslublarning   qisqacha   tavsifi.   Dissetatsiyada	
ʼ
o rtacha   miqdorlar,   nisbiy   miqdorlar   va   dinamika   qatorlari   hamda   iqtisodiy	
ʼ
indekslar usullaridan keng foydalanilgan
5 1.  O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy barqarorligini ta’minlash
bo’yicha Jahon hamjamiyatiga integrallashuvi .
Bozor   iqtisodiyoti   o zining   mazmun   va   moxiyatiga   ko ra   dunyoʼ ʼ
mamlakatlarida   ochiq   iqtisodiyotni   shakllantirish   va   uni   bosqichma-bosqich
erkinlashtirish   bilan   bog liq   isloxotlarni   amalga   oshirishda   barcha   zaruriy	
ʼ
qulayliklarga ega bo lgan samarali iqtisodiy model sifatida tarkib topdi va doimiy	
ʼ
ravishda takomillashib bordi. 
Shu   munosabat   bilan   O zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   Sh.	
ʼ
Mirziyoev ta kidlaganlaridek: “Evropa Ittifoqi tuzilmalari bilan yaqin hamkorlikda	
ʼ
mamlakatimizga   kengaytirilgan   savdo   preferentsiyalari   –   “GSP+”   tizimini   tatbiq
etish bo yicha, muhim qadamlar tashlandi. Ushbu tizim kelgusida respublikamizda	
ʼ
ishlab chiqariladigan 6 mingdan ziyod turdagi mahsulotlarni Yevropa bozoriga boj
to lamasdan olib kirish imkonini beradi. ”. 	
ʼ
  Biroq   bu   jarayon   uzoq   davom   etgan   bo lib,   yer   yuzida   tabiiy   resurslarning	
ʼ
notekis   taqsimlanganligi   tufayli   jaxon   xo jaligi   tizimida   xalqaro   mexnat
ʼ
taqsimotini vujudga keltirdi va uni ob ektiv zaruratga aylantirdi.	
ʼ
Shuni   aloxida   ta kidlash   lozimki,   jaxon   xo jaligi   tizimida   xalqaro   mexnat	
ʼ ʼ
taqsimoti   jarayonining   keng   miqyosda   tarqalib   borishi,   turli   mamlakatlar   va
qit alar   o rtasida   muntazam   iqtisodiy   aloqalarni   o rnatish   zarur   ekanligini   taqozo	
ʼ ʼ ʼ
etdi   va   iqtisodiyotning   milliy   aloxidalashuvini   keskin   chekladi.   Dunyo
mamlakatlari   o rtasida   iqtisodiy,   madaniy   va   shuningdek,   ilmiy-texnikaviy	
ʼ
aloqalarning chuqurlashib borishi, o z navbatida, jaxon xo jaligi tizimida iqtisodiy	
ʼ ʼ
integratsiya jarayonlarini yuzaga keltirdi.
O zbekiston   tez   surьatlar   bilan   iqtisodiy   o sishga   erishdi.   Jaxon   xo jaligi	
ʼ ʼ ʼ
iqtisodiy   integratsiyasi   –   bu   milliy   bozorlar   va   mamlakatlar   milliy   xo jaliklari	
ʼ
o rtasida   uzviy   bog liqni   anglatib,   turli   mamlakatlar   doirasida   resurslarning   erkin	
ʼ ʼ
xarakatlani   shi   orqali   yagona   umumiy   bozorlarning   vujudga   kelish   jarayoni
demakdir.
6 Shuni   aloxida   ta kidlash   lozimki,   xozirgi   kunga   qadar   jaxon   xo jaligiʼ ʼ
amaliyotida   tarkib   topgan   iqtisodiy   aloqalar   tizimi   xar   doim   xam   iqtisodiy
integratsiyani   anglatevarmaydi.   Dunyo   xo jaligida   integratsiya   jarayonlarini	
ʼ
yuzaga   keltiradigan   kuch-bu   g oyat   yuksak   darajada   tarkib   topgan   iqtisodiy	
ʼ
aloxalar   tizimining   mavjudligi   shartidir.   Shu   borada   mamlakatimiz   birinchi
Prezidenti   Sh.   Mirziyoev   shuni   ta kidladilar:   “O zbekiston   “Ochiq   ma lumotlarni
ʼ ʼ ʼ
kuzatish”   xalqaro   indeksida   125   pog onaga   ko tarilib,   44-o rinni   egalladi.   Bunda	
ʼ ʼ ʼ
davlat va jamiyat  boshqaruvi  sohasidagi  20 ta yo nalish bo yicha ko rsatkichlarni	
ʼ ʼ ʼ
oshkor qilib borish amaliyoti joriy etilgani muhim ahamiyat kasb etdi.” 
Mamlaktlarning   xalqaro   integratsiya   jarayonlarida   ishtirok   etishi   uchun
quyidagi asosiy shartlarning mavjud bo lishi talab etiladi.	
ʼ
Birinchidan,   yirik   sanoatlashgan   ishlab   chiqarishning   chuqur   ixtisoslashuvi
oqibatida   tashqi   aloqalarni   rivojlantirish   zarurati   paydo   bo ladi,   ya ni	
ʼ ʼ
mashinalashgan ishlab chiqarish tashqi aloqalarsiz rivojlanolmay qoladi;
Ikkinchidan,   turli   mamlakatlar   iqtisodiy   qudratida   g oyat   katta   tafovutlar	
ʼ
bo lmasdan, ularning iqtisodiy rivojlanishi darajasi bir-birini taqozo etadi;	
ʼ
Uchinchidan,   turli   mamlakatlar   xududiy   umumiylik   ega   bo lib   ularning	
ʼ
tarixan rivojlangan xamkorlik aloqalari mavjud bo ladi.	
ʼ
3.   Jaxon   tajribasi   guvoxlik   berishiga,   xozirgi   paytga   qadar   dunyo
iqtisodiyotida integratsiyaning erkin savdo xududi, bojxonalar ittifoqi.
Umumiy   bozor   va   shuningdek,   to la   iqtisodiy   ittifoq   singari   bir-biridan	
ʼ
mazmun va moxiyatan tubdan farq qiluvchi bir qator shakllari tarkib topgandir.
Bunday   integratsiya   uyushmalarida   qatnashuvchi   mamlakatlar   o zaro   savdo-	
ʼ
sotiq   munosabatlarida   barcha   bojlarni   va   import   cheklarini   bekor   qilib,   uchinchi
mamlakatlardan   tashib   keltiriladigan   tovarlarga   qo yiladigan   talablarni   bir	
ʼ
xillashtirish,   pul   mablag larining   biridan   ikkinchisiga   bemalol   ko chib   yurishi   va	
ʼ ʼ
o z   fuqarolarining   chegaradan   erkin   o tib   yurishini   ta minlayotgan   bo lsalar-da,	
ʼ ʼ ʼ ʼ
7 ushbu guruxlar tarkibidagi ayrim mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanish darajasida
3
xamon tafovutlar saqlanib qolayotganligi kuzatilmoqda.
Masalan,   1994-1995   yillarda   Meksikada   ro y   bergan   kuchli   valyuta   inqiroziʼ
oqibatida   uning   iqtisodiy   saloxiyati   sezilarli   darajada   erkin   savdo   uyushmasida
(NАFTА)qatnashuvchi   ilg or   rivojlangan   mamlakatlar   tomonidan   uyushtirilgan	
ʼ
moliyaviy   yordamlar   tufayli   Meksikaning   iqtisodiy   sharoiti   tubdan   yaxshilana
bordi.   Аna   shunday   bir   sharoitda   Shimoliy   Аmerika   Erkin   savdo   Uyushmasida
qatnashuvchi   mamlakatlar,   shu   jumladan   Аmerika   Qo shma   Shtatlari   Meksikada	
ʼ
investitsiyalar   oqimining   sezilarli   darajada   ortishida   salmoqli   xissa   qo shdilar.	
ʼ
E tiborli   tomoni   shundaki,   Meksika   iqtisodiyotida   investitsiyalarning   ommaviy	
ʼ
ravishda   oqib   kelishi,   ularga   nisbatan   o rnatilgan   past   foiz   stavkalari   sharoitida	
ʼ
amalga   oshdi.   Mesksikaning   Shimoliy   Аmerika   Erkin   savdo   uyushmasidagi
ishtiroki o z navbatida favqulodda chora-tadbirlar tayyorlashni yengillashtirib, ro y	
ʼ ʼ
bergan iqtisodiy tanazzulning oldini olishda shubxasiz yordam bo lsada, pirovarnd	
ʼ
natijada,   Meksikaning   mazkur   mamlakatlar   oldidagi   tashqi   qarzdorligi
muammolarining paydo bo lishiga olib keldi.	
ʼ
Shuni ta kidlash joizki, bu paytda Meksikani  qamrab olgan iqtisodiy inqiroz	
ʼ
Chilini chetlab o tdi. Chunki Chili iqtisodiyoti jadal sur atlar bilan rivojlanayotgan	
ʼ ʼ
bir   paytda   Meksikada   olib   borilayotgan   makroiqtisodiy   va   moliyaviy   siyosat
maqsadga muvofiq kelmas edi.
Аynan   mana   shu   kabi   muammolarning   xanuzgacha   saqlanib   kelayotganligi,
o z   navbatida   NАFTА   dan   integratsiya   jarayonlarining   chuqurlashuvida   o zining	
ʼ ʼ
salbiy ta sirini ko rsatib kelmoqda. 	
ʼ ʼ
Darxaqiqat,   iqtisodiy   siysati   va   vaziyati   turlicha   mamlakatlar   o rtasida	
ʼ
integratsiya   jarayonlarini   vujudga   keltirish,   bevosita   jaxon   iqtisodiyoti   tizimidagi
vaziyatning   yomonlashuviga,   inqirozli   jarayonlarning   chuqurlashuviga
shuningdek, siyosiy beqarorlikka xam olib kelishi mumkindir.
3
 O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoevning Oliy Majlisga Murojaatnomasi // Halq so zi, 2020 yil 	
ʼ ʼ
30 dekabr
8 Xar   bir   mamlakat,   shuningdek,   mintaqalar   iqtisodiy   taraqqiyoti   turli
darajadagi   iqtisodiy   ustunliklarga   ega   bo lsada,   erkinlashtirish   va   integratsiyaʼ
jarayonlarining takomillashuvi xamon bosh tamoyil sifatida saqlanib qolmoqda.
Xozirgi paytda dunyo mamlakatlarining integratsiyalashuvi jarayoni iqtisodiy
makonning   tobora   kengayishi   va   fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtirishiga   xam
ijobiy   ta sir   ko rsatib   kelmoqda.   Bizning   fikrimizcha,   bunday   jadallashtirish	
ʼ ʼ
faqatgina   eng   yangi   texnika   va   texnologiyani   olib   kirish   orqaligina   emas,   balki
ko proq   birgalikdagi   ilmiy   ishlanmalar   va   tadqiqotlarni   amalga   oshirish,   yangi	
ʼ
loyixalarni   ishlab   chiqish   va   shuningdek,   uskunalar,   mashinalar   va   materiallar
namunalarini   tayyorlash   mexanizmlari   orqali   xam   amalga   oshirilshi   zarurdir.
Xozirgi   paytga   qadar   respublikada   30ga   yaqin   oltin   konlari   aniqlangan   bo lib,	
ʼ
ularning   atigi   9   tasidan   mamlakat   manfaatlari   yo lida   foydalanilmoqda.	
ʼ
O zbekiston oltinining sifati jaxon standartlari bo yicha oliy navga mos kelganligi	
ʼ ʼ
boj, so nggi yillarda uch karra xalqaro mukofotlarga sazovor bo ldi. Muruntovdagi	
ʼ ʼ
oltin   konlari   miqdori   va   sifati   bo yicha   Аmerika   Qo shma   Shtatlaridagi	
ʼ ʼ
Kolondayk,   Janubiy   Аfrika   Respublikasidagi   Vitvatersrand,   Xindistondagi   Kolar
singari   jahonning   eng   yirik   konlari   bilan   bemalol   raqobatlasha   oladi.
Mamalakatdagi oltin zaxiralarini oqilona tasarruf etib, ishonchli xorijiy xamkorlar
bilan   oltin   savdosi   shartnomalarini   ko plab   amalga   oshirayotgan   O zbekiston
ʼ ʼ
davlati   jaxon   oltin   bozori   maydonida   eng   ishonchli   xamkor   sifatida   tanilib
bormoqda.
Markaziy   Osiyo   mintaqasidagi   gaz   kondensati   zaxiralarning   74%i,   neft
zaxiralarining 31%i, tabiiy gazning 40%i, ko mirning 55%i O zbekiston xissasiga	
ʼ ʼ
to g ri   keladi.   Xususan,   tabiiy   gaz   qazib   olish   bo yicha   respublika   MDX	
ʼ ʼ ʼ
mamlakatlari   ichida   3-o rinni   egallash   bilan   bir   qatorda,   dunyo   bo yicha   bu	
ʼ ʼ
soxaning yetakchi 10 mamlakatining biri xisoblanadi. Xozirgi paytda respublikada
150 ta neft va gaz konlari topilgan bo lib, ularning 92 tasi ustida o rganishi ishlari	
ʼ ʼ
olib   borilmoqda.   Gaz   qarib   chiqarish   xajmi   xozirning   o zidayoq   mamlakat	
ʼ
extiyojini to la ta minlaydi va gazni qo shni mamlakatlarga eksport qilish imkonini	
ʼ ʼ ʼ
9 beradi.   O zbekiston   yaqin   kelajakda   xorijiy   mamlakatlardan   neft   va   neftʼ
maxsulotlarini   sotib   olish   zaruratidan   batamom   xoli   bo lishi   va   neft   xamda   uni	
ʼ
qayta   ishlashdan   olinadigan   maxsulotlar   xisobiga   tashqi   savdoda   eksport
saloxiyatini yanada orttirish imkoniyatiga xam ega bo ladi.	
ʼ
O zbekiston Markaziy Osiyoda va MDX doirasida paxta yetishtiruvchi asosiy	
ʼ
mamlakat   xisoblanadi.   Markaziy   Osiy   davlatlari   jami   2   mln.tonna   paxta   tolasi
yetishtirish   imkoniyatiga   ega   bo lsa,   uning   1,4   mln.tonnasi   o zbek   tolasidir.	
ʼ ʼ
Аynan,   O zbekiston   paxta   tolasi   yetishtirishi   bo ychia   dunyoda   4-o rinda   turadi.	
ʼ ʼ ʼ
O zbekiston ulkan mexnat resurlariga ega bo lib, Markaziy Osiyo umumiy mexnat	
ʼ ʼ
resurslarining   40%   O zbekiston   xissasiga   to g ri   keladi.   Shuningdek,   mamlakat	
ʼ ʼ ʼ
mexnat potentsialidan o ziga xos xususiyati, uning yuksak ilimlik darajasidir. Xalq
ʼ
xo jaligida   mexnat   qilayotgan   xar   to rt   kishining   biri   oliy   yoki   o rta-maxsus	
ʼ ʼ ʼ
ma lumotlidir.
ʼ
O zbekiston tabiiy resurslarga boy o lka bo lib, mamlakat xududida 2700 dan	
ʼ ʼ ʼ
ortiq foydali qazilma boyliklari koni topilgan va xozirgia qadar ularning bor-yo g i	
ʼ ʼ
900 ga yaqinigina o zlashtirilgan. Xususan, O zbekiston qazib olinadigan oltinning	
ʼ ʼ
umumiy xajmi bo yicha dunyoda 8-o rinni, uni axoli jon boshiga ishlab chiqarish
ʼ ʼ
bo yicha egallaydi.	
ʼ
10 2. Mustaqil Davlatlar Hamdo’stligi tashkilotining paydo bo’lish tarixi maqsadi
va vazifalari .  
Markaziy  Osiyo   iqtisodiy  xamjamiyati   negizida  tuzilgan  «Mustaqil  davlatlar
xamdo stligi»   tashkiloti   mintaqa   mamlakatlari   o rtasidagi   ko p   tomonlamaʼ ʼ ʼ
munosabatlarga   oid   barcha   masalalarni   muvofiqlashtiruvchi   vosita   bo lib	
ʼ
qolmoqda.
MUSTАQIL   DАVLАTLАR   HАMDO STLIGI   (MDH)   —   davlatlararo	
ʼ
tashkilot.   1991   y.   8   dek.   da   Minskda   Belorussiya,   Rossiya,   Ukraina   tomonidan
tuzilgan. Аna shu davlat rahbarlari imzo chekkan Bitimda SSSR chuqur tanazzulga
uchrab   parchalanib   ketish   natijasida   yo q   bo lganligi   qayd   qilindi,   uchala   davlat	
ʼ ʼ
siyosiy, iktisodiy, gumanitar, madaniy va b. sohalarda hamkorlikni rivojlantirishga
intilishini   bayon   etdi.   1991   y.   21   dek.   da   Bitimga   Ozarbayjon,   Аrmaniston,
Qozog iston,   Qirg iziston,   Moldaviya,   Tojikiston,   Turkmaniston,   O zbekiston	
ʼ ʼ ʼ
ko shildi,   ular  Belorussiya,  Rossiya   va  Ukraina  bilan  birga  MDHning  maqsad  va	
ʼ
qoidalari   to g risidagi   Deklaratsiyaga   Olmaota   sh.   da   imzo   chekdilar.   1993   y.	
ʼ ʼ
MDHga   Gruziya   qo shiddi.   1993   y.   MDH   Ustavi   qabul   qilindi,   u   davlatlarning	
ʼ
inson   huquklari   va   erkinliklarini   ta minlash,   tashki   siyosiy   faoliyatini	
ʼ
muvofiklashtirish, umumiy iqtisodiy makonni vujudga keltirish, transport va aloqa
tizimlarini rivojlantirish, aholi sog lig i va atrof mu-hitni muhofaza qilish, ijtimoiy	
ʼ ʼ
masalalar   va   immigratsiya   siyosati,   uyushgan   jinoyatchilikka   karshi   kurash,
mudofaa siyosatida hamkorlik qilish va tashqi chegaralarni qo riklashda birgalikda	
ʼ
faoliyat  yuritishni  nazarda tutadi. MDH  haqiqiy a zolari  bilan  birga qatnashuvchi	
ʼ
a zolar   bo lishi   mumkin.   kilingan:   Davlat   boshliklari   kengashi,   Hukumat	
ʼ ʼ
boshliklari   kengashi,   Tashki   ishlar   vazirlari   kengashi,   Davlatlararo   iktisodiy
ko mita,   markazi   SanktPeterburgda   bo lgan   Parlamentlararo   assambleya   va   b.
ʼ ʼ
MDHning   doimiy   ishlovchi   organi   Minsk   sh.   da   joylashgan
Muvofiqlashtiruvchimaslahat qo mita hisoblanadi. Uning qoshida doimiy kotibiyat	
ʼ
ishlaydi. Davlat boshliqlari kengashi 1 y. da kamida 2 marta o tkaziladi. fuqarolik	
ʼ
11 urushi   kelib   chiqishining   oldini   oldi,   mamlakatlarni   bosqichmabosqich   xalqaro
munosabatlar   tizimiga   kirib,   mustaqilliklari,   suverenitetini   mustahkamlashga
ko mak  berdi. MDH  o z  faoliyati   davomida haddan  ta-shqari  ko p  qarorlar  qabulʼ ʼ ʼ
qildi-yu,   lekin   aksariyat   hollarda   ularning   kupi   bajarilmadi.   Hozir   MDH   ga
kiruvchi   davlatlarning   aholisi   283   mln.   kishini   tashkil   etadi.   Bu   aholining   120,5
mln. iqtisodiyotda mashg uldir. Ularning 29,4 foizi sanoat va qurilishda, 21,5 foizi	
ʼ
q. x., o rmon va baliqchilik sohasida ishlaydi.	
ʼ
O zbekiston   o z   milliy   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda   MDHda   ishtirok
ʼ ʼ
etmoqda.   U   MDHga   davlatlar   ustidan   tuzilgan   tashkilot   sifatida   emas,   balki
mustaqil   davlatlarning   harakatlarini   muvofiklashtiruvchi   organ   sifatida   qaraydi.
MDH   hududida   davlatlarning   teng   huquqligi   asosida   yagona   iqtisodiy   makonni
yaratish,   tashkilotda   umuman   iqtisodiy   munosabatlarning   ustuvorligiga   erishish,
davlatlar o rtasida savdoiqtisodiy aloqalarni rivojlantirish uchun harakat qiladi.	
ʼ
  «Mustaqil   davlatlar   xamdo stligi»   tashkiloti   oldiga   mintaqada   iqtisodiy	
ʼ
integratsiyani   rivojlantirishning,   siyosiy,   ijtimoiy,   ilmiy-texnikaviy,   madaniy-
ma rifiy   aloqalari   kengaytirishning   shakl   va   mexanizmlarini   takomillashtirish	
ʼ
asosiy   maqsad   qilib   qo yilgan.   Prezidentlar   bu   masalalr   yuzasidan   atroflicha	
ʼ
fkrlashib, qukumatlarga tegishli topshiriqlar berishga kelishib oldilar.
Joriy yilning 9 sentyabrь kuni videokonferentsiya shaklida Mustaqil Davlatlar
Hamdo stligi   (MDH)   Iqtisodiy   forumining   birinchi   yig ilishi   o tkazildi.	
ʼ ʼ ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   tashabbusi   bilan   tashkil   etilgan   mazkur	
ʼ
tadbirda   Hamdo stlik   mamlakatlarining   iqtisodiy   va   savdo   idoralari   rahbarlari	
ʼ
qatnashdi.   O zbekiston   Respublikasi   nomidan   Bosh   vazir   o rinbosari   -	
ʼ ʼ
investitsiyalar va tashqi savdo vaziri S.Umurzakov ishtirok etdi.
Yig ilish   kun   tartibiga   savdo-iqtisodiy,   investitsiya   va   sanoat   sohasida	
ʼ
hamkorlik   bilan   bog liq   masalalarning   keng   ko lami   kiritildi.   Ishtirokchilar   ko p	
ʼ ʼ ʼ
tomonlama hamkorlikni mustahkamlash va qo shma tashabbuslarni ilgari surishda	
ʼ
Hamdo stlikning   alohida   rolini   bir   necha   bor   ta kidladilar.   Ular   Forumni	
ʼ ʼ
koronavirus pandemiyasi fonida jahon iqtisodiyoti o zgarayotgan bir paytda MDH	
ʼ
12 faoliyatining   iqtisodiy   ustuvorliklarini   ishlab   chiqish   va   barqaror   rivojlanish
masalalarini   hal   etish   hamda   mintaqaviy   va   global   darajadagi   dolzarb
muammolarga   qarshi   choralar   ko rish   bo yicha   nihoyatda   muhim   va   samaraliʼ ʼ
platforma deb hisoblashga tayyor ekanliklarini bildirdilar.
4.Tadbir   doirasida   pandemiyaning   salbiy   oqibatlarini   yumshatish   va
Hamdo stlik mamlakatlarida iqtisodiy faollikni rag batlantirish bo yicha hamkorlik	
ʼ ʼ ʼ
mexanizmlari yuzasidan konstruktiv fikr almashildi.
Shu   nuqtai   nazardan   investitsiyaviy   hamkorlikni   va   o zaro   savdoni	
ʼ
rivojlantirish,   shuningdek,   transport-kommunikatsiya   aloqalarini   tiklashga
qaratilgan   inqirozga   qarshi   qo shma   dasturlarni   ishlab   chiqishda   mamlakatlararo	
ʼ
hamkorlik istiqbollari ko rib chiqildi	
ʼ 4
.
4
 O zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo mitasi. 2017 yil.	
ʼ ʼ
13 3. O‘zbekiston Respublikasi bojxona orgnlarining Xalqaro bojxona
hamkorligi
Bojxonalar   xamkorlik   qo mitasi   (BXQ)   kattat   o rin   tutadi.   2019   yilʼ ʼ
avgustning   birinchi   yarmida   shu   mintaqaviy   tuzilmaning   ish   rejasiga   muvofiq
Isiqko lda   «Savdoga   va   bojxona   xizmatini   modernizatsiyalashga   ko maklashish»	
ʼ ʼ
mavzusida   seminar   o tkazildi.   Unda   milliy   bojxonalar   tomonidan   BXQga   a zo	
ʼ ʼ
mamlakatlar   bojxona   xizmatlari   boshliqlarining   birinchi   Olmati   uchrashuvida
qabul   qilingan   dasturiy   rejalar   bajarilishini   taxlil   qilishga   xamda   taxminan
14 oktyabrda   respublikamiz   poytaxtida   bo ladigan   ikkinchi   uchrashuvda   muxokamaʼ
qilish uchun xujjatdar loyixasini tayyorlashga katta e tibor berildi.	
ʼ
                                                                                     
O zbekiston   Respublikasining   jaxon   jamoatchiligi,   shuningdek,   taraqqiy	
ʼ
etgan   mamalakatlar   o rtasida   siyosiy   va   iqtisodiy   mavqeining   kundan   kunga	
ʼ
oshishi,   respublikamizning   tashqi   iqtisodiy   aloqalari   yanada   rivojlanib
borayotganligi   Davlat   bojxona   qo mitasi,   jumladan   Tashqi   aloqalar   departamenti	
ʼ
zimmasiga yangidan-yangi vazifalar qo ymoqda.	
ʼ
O z   oldiga   qo yilgan   vazifalardan   kelib   chiqqan   xolda,   2003   yil   davomida	
ʼ ʼ
Tashqi   aloqalar   departamenti   Jaxon   bojxona   tashkiloti,   Yevropa   iqtisodiy
komissiyasi, Birlashgan Millatlar Tashkilotining giyoxvand moddalar va uyushgan
jinoyatchilikka qarshikurash dasturi, Аvtomobilь transporti  xalqaro ittifoqi, Аtom
energetikasi   bo yicha   xalqaro   agentlik,   Xalqaro   valyuta   jamg armasi,   Osiyo	
ʼ ʼ
taraqqiyot banki, Yevropa taraqqiyot va ta mirlash banki, Jaxon banki, Koreya va	
ʼ
15Т а ъ м и р л а ш Қ а й т а   и ш л а ш Т а ъ м и р л а ш Қ а й т а   и ш л а ш Т а ъ м и р л а ш Қ а й т а   и ш л а ш
2 0 1 7 2 0 1 8 2 0 1 9	
19,536.32	
220.93	
33,870.89	
217.54	5,989.01	
3,738.12	11,121.15	
32,623.22	
20,871.61	31,262.72	
20,674.23	
79,296.82т о в а р л а р н и   о л и б   ч и қ и ш   м а қ с а д и г а   қ а р а б  
и м т и ё з л а р н и н г   қ ў л л а н и л и ш и
Жами тўлов Жами имтиёз Yaponiya xalqaro xamkorlik agentliklari, Iqtisodiy xamkorlik tashkiloti va boshqa
qator   nufuzli   xalqaro   va   mintaqaviy   tashkilotlar   bilan   muntazam   ravishda
yozishma, muloqot va uchrashuvlarni amalga oshirdi. 
Jumladan,  yil  mobaynida  20  dan   ziyod  xorijiy  va  xamdo stlik  mamlakatlari,ʼ
shuningdek,   Koreya,   Yaponiya,   АQSh,   Germaniya,   Finlyandiya,   Belьgiya,
Qozog iston,   Qirg iziston,   Turkmaniston   bojxona   xizmatlari   raxbarlari   bilan	
ʼ ʼ
O zbekiston   va   mazkur   davlatlar   xududlarida   uchrashuv   va   muloqotlar   tashkil	
ʼ
etildi.   O zaro   xamkorlikka   intilish   ruxida   o tgan   bunday   uchrashuvlar   davomida	
ʼ ʼ
tomonlar   manfaatlarini   e tiborga   olgan   xolda,   bojxona   tizimi   soxasida   joriy	
ʼ
etilayotgan   isloxotlar,   xozirgi   zamon   talablariga   javob   beradigan   bojxona
qonunchiligini   yaratish,   soddalashtirilgan   bojxona   nazoratini   tashkil   etish,   davlat
jamg armasiga   tushadigan   mablag lar   tushumini   nazorat   qilish,   bojxona   tizimini	
ʼ ʼ
zamonaviy   texnik   uskuna   va   asboblar   bilan   jixozlar,   chegaradosh   bojxona
maskanlarida paydo bo layotgan muammolarni bartaraf etish, kadrlar tayyorlash va	
ʼ
ularning   kasbiy   maxoratlarini   oshirish   kabi   boshqa   qator   ustuvor   yo nalishlar	
ʼ
yuzasidan fikr almashinib, mazkur soxalarda ko p va ikki tomonlama xamkorlikni	
ʼ
mustaxkamlash va yanada rivojlantirish zarurligi xaqida kelishib olishga erishildi. 
Jumladan,   1995   yilga   qadar   Davlat   bojxona   qo mitasining   faqat   Buyuk	
ʼ
Britaniya bilan ikki tomonlama xamkorlik xaqida idoralararo bitimi bo lsa, xozirgi	
ʼ
kunga kelib aynan shartnomalar 16 ta xorijiy davlat bojxona ma muriyatlari bilan	
ʼ
imzolandi,   yaqin   kelajakda   esa   yana   12   chet   el   bojxona   tizimi   xizmatlari   bilan
o zaro   xamkorlik   xaqida   bitimlar   loyixalari   tayyorlanib,   ularni   imzolash	
ʼ
rejalashtirilmoqda. 
Shuni   xam   ta kidlash   joizki,   Davlat   bojxona   qo mitasi   xodimlari   o zlarining	
ʼ ʼ ʼ
xorijiy mamlakatlar bojxona xizmati va xalqaro bojxona ma muriyatlari raxbarlari	
ʼ
va   xalqaro   tashkilot   vakillari   bilan   o tkazgan   uchrashuv   va   suxbatlari   davomida,	
ʼ
suxbatdoshlarga   mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan
ijtimoiy-iqtisodiy   isloxotlar,   bojxona   tizimining   faoliyati,   jumladan   korruptsiya,
uyushgan jinoyatchilik, giyoxvand moddalar, qurol-yaroq xamda o q dorilar bilan	
ʼ
16 g ayriqonuniy   tijorat   qilishga   qarshikurash,   O zbekiston   bojxona   tizimi   oldidaʼ ʼ
turgan   asosiy   vazifalar   va   ustuvor   yo nalishlar,   Davlat   bojxona   qo mitasining	
ʼ ʼ
respublika bojxona siyosatini ishlab chiqi shva xayotga tadbiq etish, mamlakatning
iqtisodiy xavfsizligini ta minlash, bojxona ishlarini amalga oshirishda jismoniy va	
ʼ
yuridik   shaxslarning   xuquq   va   manfaatlarini   ximoya   qilish,   respublika   bojxona
chegaralarida   bojxona   nazoratini   ta minlash   masalalari   borasida   ma lumot   berib	
ʼ ʼ
boradilar. 
Mazkur   faoliyat   xorijiy   davlatlar   bojxona   ma muriyatlari,   xamda   xalqaro	
ʼ
bojxona   tashkilotlari   mutasaddi   vakillari   tomonidan   ijobiy   baxolanmoqda.
O zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona   qo mitasi   va   Butunjaxon   bojxona	
ʼ ʼ
tashkiloti   o rtasidagi   munosabatlar   Tashqi   aloqalar   departamenti   faoliyatida	
ʼ
aloxida   o rin   tutadi.   Ushbu   nufuzli   xalqaro   tashkilot   bilan   xamkorlik,
ʼ
respublikamiz   bojxona   qonunchiligining   xalqaro   Konventsiyalar   va   boshqa
xuquqiy   me yorlar   bilan   mutanosibligini   shakllantirishga   imkon   yaratmoqda.	
ʼ
160dan   ziyod   mamlakatni   o z   a zoligiga   jamlagan   Ushbu   xalqaro   tashkilotning	
ʼ ʼ
aksariyat   me yoriy   tavsiyalari   va   xuquqiy   xujjatlari   O zbekiston   Respublikasi	
ʼ ʼ
Bojxona Kodeksini  ishlab chiqishda  keng ko lamda foydalanildi. Bugungi kunda,	
ʼ
Davlat   bojxona   qo mitasi   Jaxon   Bojxona   Tashkilotining   Siyosiy   xay ati,   Texnik	
ʼ ʼ
qo mitasi   sessiyalari   Kengashida   faol   ishtirok   etib   kelmoqda.   qo mitaning   qator	
ʼ ʼ
mas ul   xodimlari   Jaxon   bojxona   tashkiloti   xuzurida   maxsulotlar   kvalifikatsiyasi,
ʼ
bojxona   qiymatini   Аniqlash,   bojxona   qoidalari   buzilishiga   qarshikurash
mavzulariga   bag ishlangan   o quv   kurslarini   tugatdilar   va   mazkur   tashkilot	
ʼ ʼ
yo llanmasi bilan xorijiy davlatlarda amaliyot jarayonini o tkazadilar. 	
ʼ ʼ
Undan   tashqari,   Jaxon   bojxona   tashkilotining   yuqori   malakali   ekspertlari
ishtirokida,   Davlat   bojxona   qo mitasi   mutaxassislari   uchun   maxsus   o quv	
ʼ ʼ
Mashg ulotlari   uyushtirilib,   unda   150dan   ziyod   mutaxassislarimiz   qatnashdilar.	
ʼ
Shuni   xam   ta kidlash   joizki,   o tgan   yili   Butunjaxon   bojxona   tashkilotining	
ʼ ʼ
Bryusselь   shaxridagi   shtab-kvartirasida   Davlat   bojxona   qo mitasi   raxbariyati	
ʼ
tomonidan   Yevropa   Ittifoqi   Komissiyasining   «O zbekiston   Respublikasi   Bojxona	
ʼ
17 kodeksini   takomillashtirish»   loyixasini   amalga   oshirishni   ma qullash   xaqidagiʼ
Bayoni e lon qilindi. Аyni vaqtda, Yevropa Ittifoqi Komissiyasi va Davlat bojxona	
ʼ
qo mitasi   o rtasida   mazkur   loyixani   amalga   oshirish   to g risida   Mushtarak	
ʼ ʼ ʼ ʼ
Deklaratsiya xam imzolandi.
Davlat   bojxona  qo mitasi   АQSh va  unga ittifoqchi  mamlakatlar   xukumatlari	
ʼ
tomonidan   Аfg oniston   xalqiga   ko rsatilayotgan   insonparvarlik   yordami   dasturi	
ʼ ʼ
doirasida,   respublikamiz   bojxona   tizimini   davr   talabiga   javob   beradigan   Yangi,
zamonaviy   texnologiya   va   jixozlar   bilan   ta minlash   ishlariga   aloxida   e tibor	
ʼ ʼ
qaratmoqda.   Shu   maqsadda,   Tashqi   aloqalar   departamenti   o tgan   yili   АQSh,	
ʼ
Аngliya, Germaniya, Frantsiya va Yaponiya kabi  taraqqiy etgan mamlakatlarning
Markaziy   Osiyodagi   elchixonalari,   iqtisodiy   va   tijorat   vakolatxonalari   mas ul	
ʼ
xodimlari bilan yaqindan xamkorlik aloqalarini davom ettirdi. 
Jumladan, АQShning O zbekistondagi elchixonasi mutasaddi xodimlari bilan	
ʼ
bo lib o tgan qator uchrashuvlarda Аmerika tomoni O zbekiston Respublikasining	
ʼ ʼ ʼ
afg on   xalqiga   ko rsatilayotgan   insonparvarlik   yordam   tadbirlarini   to la-to kis
ʼ ʼ ʼ ʼ
qo llab-quvvatlayotganini   inobatga   olgan   xolda,   mamlakatimiz   bojxona   tizimini
ʼ
takomillashtirishga oid texnikaviy xamkorlik loyixasi doirasida moliyaviy yordam
berishga tayyor ekanligini ma lum qildi. Shu kunga qadar, Ushbu loyixa doirasida,	
ʼ
Davlat   bojxona   qo mitasiga   АQSh   elchixonasi   va   BMT   xuzuridagi   giyoxvand	
ʼ
moddalar   va   uyushgan   jinoyatchilikka   qarshikurash   bo yicha   Markaziy   Osiyo	
ʼ
mintaqaviy boshqarmasi orqali bojxona tizimi uchun nixoyatda kerakli zamonaviy
texnik jixozlar, shu jumladan, ma lumot uzatuvchi tizimlar taqdim etildi.	
ʼ
Keyingi vaqtlarda Davlat bojxona qo mitasining Osiyo taraqqiyot banki bilan	
ʼ
xamkorligi  aloxida axamiyat  kasb etmoqda. O tgan yilning 9-10 oktyabrь kunlari	
ʼ
Toshkent   shaxrida   Osiyo   taraqqiyot   banki   xomiyligida,   mazkur   xalqaro   tashkilot
xuzurida   tuzilgan   bojxona   xamkorligi   qo mitasining   navbatdagi   2-uchrashuvi	
ʼ
bo lib o tdi. 	
ʼ ʼ
Аnjuman   qatnashchilari,   ish   rejasiga   binoan,   ikki   kun   davomida   ishchi
guruxlarga   bo linib,   bojxona   xujjat   va   rasmiyatchiliklarni   muvofiqlashtirish   va	
ʼ
18 soddalashtirish, mintaqaviy chegara o tish joylarida mushtarak tadbirlar o tkazish,ʼ ʼ
tanzit   rivojlanishi,   Sharqiy   va   Markaziy   Osiyo   mintaqaviy   xamkorligining
strategik   xarakat   va   rejalari,   bojxona   xizmatida   ma lumot   va   kommunikatsion	
ʼ
texnologiyalar, xamda milliy intellektual tizimlar mavzulariga oid Osiyo taraqqiyot
banki tomonidan tayyorlangan xujjatlarni atroflicha muxokama etdilar. Ishtirokchi
mamlakatlar   delegatsiya   a zolari   va   ekspertlar   yuqorida   qayd   etilgan   muammolar	
ʼ
yuzasidan,   o z   mamlakatlaridagi   bojxona   tizimi   axvolidan   kelib   chiqqan   xolda,	
ʼ
shaxsiy fikr va muloxazalarini bildirib, xar bir muxokama etilgan masala bo yicha	
ʼ
qator   Аmaliy   takliflar   kiritdilar.   Shuningdek,   2-uchrashuv   ishtirokchilari   Yangi
taxrirdagi   Umumiy   xarakatlar   dasturi,   xamda   yaqin   kelajakda   amalga   oshirish
uchun   taklif   etilgan   ish   rejalarini   muxokama   qildilar   va   ularni   yakdillik   bilan
ma qulladilar.	
ʼ
Loyihaning   ustida   ish   olib   borilar   ekan,   bunda   xalqaro   bojxona   amaliyoti,
qayta   ko rilgan   «Bojxona   taomillarini   soddalashtirish   va   uyg unlashtirish	
ʼ ʼ
to g risida»gi   Kioto  konventsiyasi   (1999  yil)   qoidalari   hisobga  olindi.  Shubhasiz,	
ʼ ʼ
O zbekistonning Butunjahon savdo tashkilotiga kirish niyati yangi tahrir loyihasini
ʼ
ishlab   chiqishda   belgilovchi   omil   bo ldi,   bu   esa   savdoni   nazorat   qilish	
ʼ
mexanizmini umumqabul qilingan xalaro standartlarga moslashtirish majburiyatini
qo yadi.   Ushbu   yo lda   respublika   raxbariyati   tomonidan   ulkan   ishlar   amalga	
ʼ ʼ
oshirilmoqda. Xususan O zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev 14	
ʼ
noyabrь   2019   yil   Markaziy   Osiyo   mintaqaviy   iqtisodiy   hamkorlik   dasturining
vazirlar   darajasidagi   konferentsiyasida   ishtirok   etish   uchun   Toshkent   shahrida
bo lib turgan Jahon bojxona tashkiloti bosh kotibi Kunio Mikuriyani qabul qildi..	
ʼ
Yangi   tahrirdagi   bojxona   kodeksini   yaratishdan   yana   bir   maqsadi   bojxona   ishiga
oid qonun hujjatlarini birlashtirish, mukammal qonuniy asosni yaratish va bugungi
kunda   sud-huquq   tizimida   olib   borilayotgan   islohotlardan   kelib   chiqqan   holda
bojxona qonunchiligini takomillashtirishdir. 
Bugungi   kunda,   Davlat   bojxona   qo mitasi   Osiyo   taraqqiyot   banki   bilan	
ʼ
xamkorlikda   chegara   bojxona   maskanlarini   bojxona   nazorati   o tkazilishiga   oid	
ʼ
19 zamonaviy   texnik   jixozlari   bilan   ta minlash   masalalari   yuzasidan   samaraliʼ
muzokaralar   olib bormoqda. Osiyo  taraqqiyot   banki  esa,   mazkur   loyixani  amalga
oshirishda   moliyaviy   yordam   ko rsatish   imkoniyatlarini   o rganmoqda.   Xususan,	
ʼ ʼ
chegara   postlarini   va   asbob-uskualarni   rivojlantirish   guruxi   chegaradan   o tish	
ʼ
chog ida   xujjatda   yetarlicha   aks   etmagan   qo shma   tabdirlarga   oid   bir   necha	
ʼ ʼ
bo limni   umumiy   xarakatlar   rejasi   (UXR)ga   kiritish   to g risida   taklif   kiritdi.   Bu	
ʼ ʼ ʼ
mintaqa   uchun   maqbul   qo shma   chegara   taomillarini   o tkazishga   doir   tavsiyalar;	
ʼ ʼ
qo shma chegara taomillariga doir mavjud xuquqiy bazaning taxlili; ularni amalga	
ʼ
oshirishning afzalliklari va kamchiliklari sharxidir. Bu xujjatlarni ishlab chiqish va
uning   uzil-kesil   variantini   shu   yil   sentyabrda   BXQning   muvofiqlashtiruvchisi   va
xomiysi   bo lgan   Osiyo   taraqqiyot   bankiga   jalb   etgan   aslaxatchilarga   topshirildi.	
ʼ
Xuquqiy   bazaning   sharxi   xar   bir   mamlakatning   xisobotlariga   asoslanadi.
Xisobotlarda   esa   milliy   bojxona   kodekslari   taxlili   va   ular   me yorlarining   ustuvor	
ʼ
kuchga   ega   bo lgan   qo shma   chegara   taomillari   bo yicha   xalqaro   bitimlarning	
ʼ ʼ ʼ
me yorlariga nisbatan bo lishi kerak. 	
ʼ ʼ
Seminar   ishtirokchilari   qo shma   taomillarni   o tkazish   uchun   xuquqiy   bazani	
ʼ ʼ
baxolash manfaatdor vazirliklar va idoralar bilan kelishib olish zarurati munosabati
bilan ko p vaqt  talab  qilishini  ta kidladilar, shu bois  sentyabrgacha  faqat  bojxona	
ʼ ʼ
kodekslari sharxini topshirishga qaror qilindi. Xar bir bojxona xizmati keyinchalik
boshqa   qonun   xujjatlari   va   bitimlarini   taxlil   qilib,   natijalarini   ikkinchi   amaliy
uchrashuvga  taqdim  etadi.  Taxminan  oktyabь  oyi   davomida  ular   aloxida xujjatda
bayon qilinadi.
Chegara   postlari   va   asbob-uskunalarni   rivojlantirish   guruxi   qo shma	
ʼ
taomillarni   o tkazish   bo yicha   ikki   tomonlama   bitim   bo lishini   talab   qilmoqda.	
ʼ ʼ ʼ
Chegaradosh   davlat   xududida   milliy   qonunni   qo llash,   shuningdek,   bitimda	
ʼ
ishtirok   etuvchi   mamlakatlar   xududida   ishlayogan   bojxona   va   boshqa
xizmatlarning yuridik xuquqi masalasi  bitimning eng muxim jixati bo lishi lozim.	
ʼ
Maslaxatchilarga   ishtirokchi   mamlakatlarga   tuzish   uchun   maqbul   bo ladiga	
ʼ
xalqaro bitim modelining loyixasini tayyorlash topshirildi. 
20 Shu ishchi guruxi BXQ a zolari bojxona xizmatlari boshliqlarining Toshkentʼ
uchrashuvida   Qozog iston   va   Qirg iziston   chegarasining   Oqjo l-Qurday   postlari	
ʼ ʼ ʼ
xududida   qo shma   taomillar   bo yicha   va   Korgas   va   Xorgas   bojxona   postlari	
ʼ ʼ
o rtasida   axborot   ayirboshlash   dasturini   rivojlantirish   bo yicha   ikkita   pilot	
ʼ ʼ
loyixasini  o tkazishni  ko rib  chiqish   to g risida  xam  taklif   kiritdi.  Birinchi   loyixa	
ʼ ʼ ʼ ʼ
ma qullansa,   qo shma   taomillarni   o tkazish   imkoniyatlari   bo yicha   tadqiqot	
ʼ ʼ ʼ ʼ
ishlarini   bajarish   lozim   bo ladi,   bu   ishlarni   2021   yil   boshlarigacha   tugallash	
ʼ
nazarda   tutiladi.   OTB   vakillari   sifat   va   miqdor   ko rsatkichlarini   aniqlashda,	
ʼ
montoring   o tkazishda   yordam   berishlari   mumkinligini   tasdiqladilar.   Loyixani	
ʼ
amalga oshirishni 2021 yil baxor-yozida boshlash taklif etildi.
5
Аxborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   rivojlantirish   bo yicha   guruxi	
ʼ
xam   samarali   ishladi.   Аyirboshlash   mo ljallangan   axborotning   tavsiya   etiladigan	
ʼ
ro yxati tuzib chiqildi, bu esa ma lumotlarni standartlash yo lida dastlabki  qadam	
ʼ ʼ ʼ
bo ladi.   Tasnifnomalardan   foydalanish   va   tovarlar   kodini   o tkazishni   ishlab
ʼ ʼ
chiqishga   doir   axborot   ayirboshlash   to g risida   bir   qancha   takliflar   tayyorlandi.	
ʼ ʼ
Аyrim   mintaqalarda   ishlayotgan   tranzit   tizimlarda   АK   dasturiy   ilovalarini
o rganishga katta e tibor berildi. АKTa doir dasturlarni to laqonli amalga oshirish	
ʼ ʼ ʼ
uchun bojxona rasmiylashtirishi chog ida qo llanish uchun chiziqli kodlar tizimini	
ʼ ʼ
joriy   etish   zarurligiga   e tibor   qaratildi.   Ushbu   soxani   rivojlantirishda   bojxona	
ʼ
tizimida ishlar olib borilmoqda.
O zbekiston Respublikasi DBQ rasmiy sayti 2021 yil.	
ʼ
5
 Svinuxov V.G. «Tamojenno-tarifnoe regulirovanie VED» M:., Ekonomist 2014 g.
21 Ishtirokchi   davlatlar   serverlari   o rtasida   ma lumotlarni   replikatsiyalashʼ ʼ
asosida   xam,   WEB   –   texnologiyadan   foydalanish   asosida   xam   axborot
ayirboshlash   imkoniyatlarini   ko rib   chiqish   to g risidagi   kelishuv   guruxning	
ʼ ʼ ʼ
muxim   yutug idir.   Ma lumotlarni   taqdim   etishning   mumkin   bo lgan   formati	
ʼ ʼ ʼ
sifatida,   boshqalari   bilan   bir   qatorda,   xozir   tobora   ommalashib   borayotgan   XML
formati taklif etildi. Gurux majlislarida eksport, tranzit va razvedka ma lumotlariga	
ʼ
doir   axborot   ayirboshlashda   tang   joylarning   borligi   ko rsatib   o tildi.   Shu	
ʼ ʼ
munosabat   bilan   me yoriy-ma lumot   axborotlarini   taxlil   qilish   va   ularning   mos	
ʼ ʼ
bo lishi,   bojxona   amaliyotida   chiziqli   kodlar   tizimini   qo llanish   masalalarini	
ʼ ʼ
Bojxona   xamkorligi   qo mitasi   АKT   ishchi   guruxining   xar   bir   mamlakatdan	
ʼ
mutaxassislar ishtirokidagi maxsus majlisida ko rib chiqish taklif qilindi.	
ʼ
Tranzitning soddalashtirilgan tizimlarini rivojlantirish bo yicha ishchi  guruxi	
ʼ
o z   majlislarida   Markaziy   Osiyo   mintaqasida,   Ozarbayjon,   Xitoy   va	
ʼ
Mo g ulistonda   tranzit   masalalarni   muxokama   qildi.   Seminar   ishtirokchilari	
ʼ ʼ
ulardagi   tranzit   tizimini   tartibga   soluvchi   me yoriy-xuquqiy   baza   qo yilayotgan	
ʼ ʼ
talablarga   mos,   degan   xulosaga   kelishdi.   Biroq   shu   vaqtgacha   bir   qancha
chigalliklar   va   xal   qilinmagan   masalalar   borki,   ular   amaliyotda   transportning
22 chegarada   to xtab   qolishiga   olib   kelmoqda   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatʼ
ishtirokchilarida norozilik tug dirmoqda. 	
ʼ
Bu   muammoni   muxokama   qilish   natijalari   bo yicha   yuk   tashishni   tartibga	
ʼ
soladigan xalqaro konventsiyalarga qo shilish choralarini ko rish tavsiya etildi, bu	
ʼ ʼ
esa chegarada yukldarni rasmiylashtirishning yagona tartibini ta minlash imkonini	
ʼ
beradi,   buning   ustiga   XYT   taomillarini   qo llashga   doir   qo llanma   xar   bir	
ʼ ʼ
bojxonadan o tish punktida bor. Biroq, amaliyotda chegara yaqinidagi zonada o z	
ʼ ʼ
vazifalarini   bajaradigan   turli   idoralar   konventsiya   qoidalarini   xamisha   xam   bir
xilda   amalga   oshirmayotir.   Shu   maqsadda   bojxona   xizmatlariga   chegarada
nazoratni   amalga   oshirish   chog ida   nazorat   organlarining   xamkorligi   tartibini	
ʼ
ishlab chiqish taklif qilindi.
Seminar   ishtirokchilari   soddalashtirilgan   tranzit   tizimini   rivojlantirish
bo yicha   ishchi   guruxining   bojxona   xizmatlari,   shu   jumladan   xam	
ʼ
konventsiyalarga   qo shilmagan   XXR   bojxona   xizmati   tomonidan,   XYT	
ʼ
konventsiyasini   amalga   oshirish   bilan,   shu   jumladan   yuklarning   tranzit   tashilishi
jarayoniga   boshqa   idoralarning   aralashuvi   bilan   bog liq   muammolarni   aniqlash	
ʼ
bo yicha   ixtisolashgan   ishchi   guruxlari   tuzish   to g risidagi   taklifni   qabul   qildilar.	
ʼ ʼ ʼ
IIG savollar asosida o z davlatlaridagi joriy vaziyat to g risida xisobot tayyorlaydi.	
ʼ ʼ ʼ
Bu savollarni ishlab chiqish O zR DBQga topshirildi.	
ʼ
O zbekiston   bojxona   xizmati   tranzit   bilan   bog liq   muammolarni   taxlil   qildi.	
ʼ ʼ
Shu taxlil chog ida aniqlangan muammolarni xal qilish uchun quyidagi tadbirlarni	
ʼ
amalga oshirish rejalashtirmoqda:
- xar   bir   mamlakatda   XYT   taomilibo yicha   o tadigan   yuklarni   nazorat	
ʼ ʼ
qiluvchi bojxona postlarining xodimlariga maxsus ta lim berish;	
ʼ
- mart   oyida   Toshkentda   O zR   DBQ   tayyorlagan   taxlil   asosida   milliy	
ʼ
kafolatlash va transport uyushmalari bilan birgalikda XYT taomillaridan to laqonli	
ʼ
va   samarali   foydalanish   uchun   sharoit   yaratish   masalalariga   bag ishlangan	
ʼ
mintaqaviy anjuman o tkazish.	
ʼ
23 Mintaqaviy   muammolarni   xar   tomonlama   xal   qilish   uchun   XXR   bojxona
xizmatiga   XYT   konventsiyasiga   qo shilish,   shuningdek,   anjumanda   ishtirok   etishʼ
va  bu   anjumanga   XXR   bojxona  tranziti   tizimi   xamda   konventsiyaga   qo shilishga	
ʼ
tayyorgarlik to g risida axborot xisobot tayyorlash taklif qilindi.	
ʼ ʼ
Seminar   ishtirokchilari   mintaqa   bojxona   xizmatlari   uchun   BMT   YeIX   W.30
XYT   da   doimiy   bo lsa   xam,   moliyaviy   muammolar   tufayli   buning   qiyinligini	
ʼ
e tirof  etdilar. Shu  munosabat   bilan milliy bojxonalar   bu komissiya  ishida  imkon	
ʼ
qadar   ishtirok   etishiga,   unda   almashib   turish   asosida   mintaqadan   bojxona
masalalari bo yicha kamida bir nafar malakali ekspert qatnashishiga qaror qilindi.	
ʼ
Ishchi   guruxi   xozirgi   vaqtda   jaxon   mrali   tranzit   tizimlarini,   avvalo   Yevropa
Xamjamiyati Yangi tranzit tizimi modelini o rganishning muximligini ta kidladi. 	
ʼ ʼ
Seminar   ishtirokchilari   xozirgi   vaqtda   mintaqa   bojxonalari   o rtasida	
ʼ
bo layotgan plombalar va muxrlar namunalarini ayirboshlashni tashkil etishni xam	
ʼ
muxokama   qildilar.   Mo g uliston   va   XXR   bojxona   xizmatlaridan   tashqari	
ʼ ʼ
xizmatlar   o zaro   tan   olish   to g risidagi   bitimga   asosan   joriy   etilgan   tranzit	
ʼ ʼ ʼ
xujjatidan   foydalanmoqda.   Аmmo   bunday   xujjat   mavjudligiga   qaramay,   ba zi	
ʼ
milliy   bojxonalar   ichki   bojxona   tranziti   uchun   mo ljallangan   xujjatlarni	
ʼ
to ldirmoqdalar, bu xol tranzitni ancha qiyinlashtirmoqda. 	
ʼ
Tranzit xujjatlarini o zaro tan olish va ularning amalda takrorlanishini istisno	
ʼ
qilish   uchun   Toshkent   uchrashuvida   kafolatlarning   mintaqaviy   tizimini   ishlab
chiqish taklif etildi, bunday tizim tufayli transport vositalarining chegarada to xtab	
ʼ
turishi   kamayadi,   shuningdek   tovarlarni   vaqtida   yetkazib   bermaslik,   byudjetga
bojlar   va   soliqni   to lamaslik   xavfi   yo qotiladi.   Bu   tizimini   barpo   etish   va   joriy	
ʼ ʼ
qilish   muammolari   2019   yil   dekabrda   Olmatida   bo lagna   manfaatdor   taraflar   –	
ʼ
banklar,   sug urta   kompaniyalari,   bojxona   brokerlari,   milliy   savdo   palatalari,	
ʼ
transport   uyushmalari   ishtirokidagi   seminarda   muxokama   qilinadi.   Osiyo
taraqqiyot   banki   jalb   etgan   xalqaro   ekspertga   esa   bojxona   organining   depozit
xisobvarag iga   tegishli   boj   to lovlarini   o tkazish   yo li   bilan   bojlar   to lanishini	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
ta minlash   to g risidagi   Bitim   loyixasiga   ko ra,   ishtrokchi   mamlakatlar   bojxona	
ʼ ʼ ʼ ʼ
24 xizmatlari   bojxona   xizmatlari   o rtasida   bojxona   nazorati   ostida   tovarlaridanʼ
foydalanishning extimoliy variantlarini tayyorlash, shuningdek mintaqada ulardan
foydalanish imkoniyatlari to g risida batafsil xulosa chiqarish topshirilgan.	
ʼ ʼ
Kichik   va   o rta   biznes   vakillari   tomonidan   olib   o tilayotgan   tovarlarni	
ʼ ʼ
bojxonada   rasmiylashtirish   va   nazorat   qilishning   yagona   tartibini   ishlab   chiqish
o tkir   masala   bo lib   turibdi.   Shu   sababli   seminaoda   birinchi   navbatda   mintaqada	
ʼ ʼ
yuklarni   tashish   me yorini   standartlashtirish   va   bojxona   xizmatlari   o rtasida   TIF	
ʼ ʼ
ishtirokchilarining   identifikatsiya   raqamlarini   ayirboshlash   masalasini   xal   qilish
taklif etildi.
BXQ   Issiqko l   seminari   faol,   ijodiy   muxitda   o tdi.   Unda   bir   qancha   aniq
ʼ ʼ
takliflar   ishlab   chiqildi   va   mintaqada   bojxona   soxasini   islox   qilish   va
zamonaviylashtirish,   bojxona   ma muriyatlari   o rtasidagi   xamkorlikni	
ʼ ʼ
takomillashtirish xususida ko pgina amaliy qarorlar qabul qildi.	
ʼ
Seminar  vaqtida O zbekiston delegatsiyasi  OTB Sharqiy va Markaziy Osiyo	
ʼ
departametining   moliya   va   savdo   boshqarmasi   bo limining   katta   iqtisodchisi   –	
ʼ
BXT   a zolari   bo lgan   bojxona   xizmatlari   boshliqlarining   Toshkentda   o tadigan	
ʼ ʼ ʼ
ikkinchi uchrashuvi kuratori janob Jeffri Lьyang bilan bir necha bor uchrashdi, bu
uchrashuvlarda   ayrim   tashkiliy   masalalar   muxokama   qilindi.   Xususan,   unga
mamlakatimiz poytaxtida Markaziy Osiyoda  yagona Oliy xarbiy bojxona instituti
ochilgani   javob   beradigan   zamonaviy   texnika   bilan   jixozlangani,   xalqaro
simpoziumlar,   konferentsiyalar,   seminarlar   o tkazish   uchun   xamma   sharoit	
ʼ
mavjudligini   aytishdi.   Biz   tomon   rejalashtirilgan   uchrashuvni   shu   institutda
o tkazishni taklif qildi.	
ʼ
Janob Lьyang bilan uchrashuvda oliy o quv yurtiga texnik, moliyaviy yordam	
ʼ
ko rsatish,   shuningdek,   eng   yaxshi   o qiydigan   talabalarga,   O zbekistonda	
ʼ ʼ ʼ
iqtisodiyot   va   bojxona   ishi   soxasida   ilmiy   tadqiqotlar   o tkazish   va   xorijiy   o quv	
ʼ ʼ
yutlarida   tajriba   orttirishlari   uchun   yosh   olimlarga   OTB   tomonidan   stipendiyalar
ajratishag doir loyixalarni amalga oshirishga qaror qilindi.
25 4. O‘zbekiston   Respublikasi   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo’stligi   tashkiloti   bilan
integratsiyasini rivojlantirish.
2021 йилнинг январь-апрель ойларида, Ўзбекистон Республикаси ташқи
савдо айланмасининг учдан бир қисми ёки 39,3 % и МДҲ давлатларига тўғри
келиб,   ташқи   савдо   айланмасидаги   2020   йилнинг   мос   даврига   нисбатан
улуши 4,9 % га кўпайган.
Ўзбекистон   Республикасининг   МДҲ   мамлакатлари   билан   ташқи   савдо
айланмаси   2021   йил   январь-апрель   ҳолатига   4   059,7   млн.   AҚШ   долларини
ташкил   этди.   Шундан   экспорт   –   1   339,5   млн.   AҚШ   долларига   етган   бўлса,
импорт – 2 720,2 млн. AҚШ доллари қийматида қайд этилди.
Ўзбекистон   Республикасининг   МДҲ   мамлакатлари   билан   ташқи   савдо
айланмасининг   энг   юқори   ҳажмлари   Россия   Федерацияси   (45,2   %),
Қозоғистон   (29,9   %)   ҳамда   Қирғиз   Республикаси   (6,2   %)   давлатлари   билан
қайд этилди.
Иқтисодий ҳамкорлик соҳасида саъй-ҳаракатлар МДҲнинг 2030 йилгача
бўлган   давр   учун   Иқтисодий   ривожланиш   стратегиясини   ва   унинг   биринчи
босқичини   амалга   ошириш   бўйича   Тадбирлар   режасини   тайёрлашга,   ўзаро
савдода   қулай   шароитлар   яратишга,   жумладан   божхона   тартибини
соддалаштиришга,   савдодаги   мавжуд   истисно   ва   чекловларни,   хусусан
техник  тўсиқларни   бартараф   этишга   ҳамда   иштирокчи   давлатлар   ҳудудлари
ўртасидаги алоқаларни ривожлантиришга, жумладан МДҲнинг 2030 йилгача
бўлган   минтақалараро   ва   чегарадош   ҳудудлар   ҳамкорлиги   Концепциясини
ишлаб   чиқиш   ва   қабул   қилишга   йўналтирилади.   2020   йилда   Ўзбекистонда
турли   йўналишлар   бўйича   ҳудудлараро   ҳамкорликни   фаоллаштириш
мақсадида   МДҲ   ҳудудлари   Форуми   ўтказилади.   Транспорт   соҳасида   янги
транспорт   маршрутларини   ташкил   этиш,   МДҲ   давлатларининг   транзит
салоҳиятидан   кенг   фойдаланиш   бўйича   аниқ   чораларни   назарда   тутувчи
Ташкилот иштирокчи давлатларининг 2030 йилгача ҳамкорлигининг Устувор
йўналишларини тайёрлаш масалаларига алоҳида эътибор қаратилади.
26 MDH   Ustavi   qabul   qilindi,   u   davlatlarning   inson   huquklari   va   erkinliklarini
ta minlash, tashki siyosiy faoliyatini muvofiklashtirish, umumiy iqtisodiy makonniʼ
vujudga   keltirish,   transport   va   aloqa   tizimlarini   rivojlantirish,   aholi   sog lig i   va	
ʼ ʼ
atrof   mu-hitni   muhofaza   qilish,   ijtimoiy   masalalar   va   immigratsiya   siyosati,
uyushgan   jinoyatchilikka   karshi   kurash,   mudofaa   siyosatida   hamkorlik   qilish   va
tashqi chegaralarni qo riklashda birgalikda faoliyat yuritishni nazarda tutadi. MDH	
ʼ
haqiqiy a zolari bilan birga qatnashuvchi a zolar bo lishi mumkin. kilingan: Davlat	
ʼ ʼ ʼ
boshliklari   kengashi,   Hukumat   boshliklari   kengashi,   Tashki   ishlar   vazirlari
kengashi,   Davlatlararo   iktisodiy   ko mita,   markazi   SanktPeterburgda   bo lgan	
ʼ ʼ
Parlamentlararo assambleya va b. MDHning doimiy ishlovchi organi Minsk sh. da
joylashgan   Muvofiqlashtiruvchimaslahat   qo mita   hisoblanadi.   Uning   qoshida	
ʼ
doimiy   kotibiyat   ishlaydi.   Davlat   boshliqlari   kengashi   1   y.   da   kamida   2   marta
o tkaziladi.   fuqarolik   urushi   kelib   chiqishining   oldini   oldi,   mamlakatlarni	
ʼ
bosqichmabosqich   xalqaro   munosabatlar   tizimiga   kirib,   mustaqilliklari,
suverenitetini   mustahkamlashga   ko mak   berdi.   MDH   o z   faoliyati   davomida	
ʼ ʼ
haddan   ta-shqari   ko p   qarorlar   qabul   qildi-yu,   lekin   aksariyat   hollarda   ularning	
ʼ
kupi   bajarilmadi.   Hozir   MDH   ga   kiruvchi   davlatlarning   aholisi   283   mln.   kishini
tashkil   etadi.   Bu   aholining   120,5   mln.   iqtisodiyotda   mashg uldir.   Ularning   29,4	
ʼ
foizi sanoat va qurilishda, 21,5 foizi q. x., o rmon va baliqchilik sohasida ishlaydi.	
ʼ
O zbekiston   o z   milliy   manfaatlaridan   kelib   chiqqan   holda   MDHda   ishtirok	
ʼ ʼ
etmoqda.   U   MDHga   davlatlar   ustidan   tuzilgan   tashkilot   sifatida   emas,   balki
mustaqil   davlatlarning   harakatlarini   muvofiklashtiruvchi   organ   sifatida   qaraydi.
MDH   hududida   davlatlarning   teng   huquqligi   asosida   yagona   iqtisodiy   makonni
yaratish,   tashkilotda   umuman   iqtisodiy   munosabatlarning   ustuvorligiga   erishish,
davlatlar o rtasida savdoiqtisodiy aloqalarni rivojlantirish uchun harakat qiladi.	
ʼ
  «Mustaqil   davlatlar   xamdo stligi»   tashkiloti   oldiga   mintaqada   iqtisodiy	
ʼ
integratsiyani   rivojlantirishning,   siyosiy,   ijtimoiy,   ilmiy-texnikaviy,   madaniy-
ma rifiy   aloqalari   kengaytirishning   shakl   va   mexanizmlarini   takomillashtirish	
ʼ
27 asosiy   maqsad   qilib   qo yilgan.   Prezidentlar   bu   masalalr   yuzasidan   atroflichaʼ
fkrlashib, qukumatlarga tegishli topshiriqlar berishga kelishib oldilar.
Joriy yilning 9 sentyabrь kuni videokonferentsiya shaklida Mustaqil Davlatlar
Hamdo stligi   (MDH)   Iqtisodiy   forumining   birinchi   yig ilishi   o tkazildi.	
ʼ ʼ ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   tashabbusi   bilan   tashkil   etilgan   mazkur	
ʼ
tadbirda   Hamdo stlik   mamlakatlarining   iqtisodiy   va   savdo   idoralari   rahbarlari	
ʼ
qatnashdi.   O zbekiston   Respublikasi   nomidan   Bosh   vazir   o rinbosari   -	
ʼ ʼ
investitsiyalar va tashqi savdo vaziri S.Umurzakov ishtirok etdi.
Yig ilish   kun   tartibiga   savdo-iqtisodiy,   investitsiya   va   sanoat   sohasida	
ʼ
hamkorlik   bilan   bog liq   masalalarning   keng   ko lami   kiritildi.   Ishtirokchilar   ko p	
ʼ ʼ ʼ
tomonlama hamkorlikni mustahkamlash va qo shma tashabbuslarni ilgari surishda	
ʼ
Hamdo stlikning   alohida   rolini   bir   necha   bor   ta kidladilar.   Ular   Forumni	
ʼ ʼ
koronavirus pandemiyasi fonida jahon iqtisodiyoti o zgarayotgan bir paytda MDH	
ʼ
faoliyatining   iqtisodiy   ustuvorliklarini   ishlab   chiqish   va   barqaror   rivojlanish
masalalarini   hal   etish   hamda   mintaqaviy   va   global   darajadagi   dolzarb
muammolarga   qarshi   choralar   ko rish   bo yicha   nihoyatda   muhim   va   samarali	
ʼ ʼ
platforma deb hisoblashga tayyor ekanliklarini bildirdilar.
Tadbir   doirasida   pandemiyaning   salbiy   oqibatlarini   yumshatish   va
Hamdo stlik mamlakatlarida iqtisodiy faollikni rag batlantirish bo yicha hamkorlik	
ʼ ʼ ʼ
mexanizmlari yuzasidan konstruktiv fikr almashildi.
Shu   nuqtai   nazardan   investitsiyaviy   hamkorlikni   va   o zaro   savdoni	
ʼ
rivojlantirish,   shuningdek,   transport-kommunikatsiya   aloqalarini   tiklashga
qaratilgan   inqirozga   qarshi   qo shma   dasturlarni   ishlab   chiqishda   mamlakatlararo	
ʼ
hamkorlik istiqbollari ko rib chiqildi.	
ʼ
28 Xulosa va takliflar
Ilmiy   izlanishlar   natijalarini   taxlil   qilish   shuni   ko rsatadiki,   Davlat   bojxonaʼ
qo mitasi   xodimlari   o zlarining   xorijiy   mamlakatlar   bojxona   xizmati   va   xalqaro	
ʼ ʼ
bojxona   ma muriyatlari   raxbarlari   va   xalqaro   tashkilot   vakillari   bilan   o tkazgan	
ʼ ʼ
uchrashuv   va   suxbatlari   davomida,   suxbatdoshlarga   mustaqillik   yillarida
mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   isloxotlar,   bojxona
tizimining   faoliyati,   jumladan,   korruptsiya,   uyushgan   jinoyatchilik,   giyoxvand
moddalar,   qurol-yarog   xamda   o q-dorilar   bilan   g ayriqonuniy   tijorat   qilishga	
ʼ ʼ ʼ
qarshi kurash, O zbekiston bojxona tizimi oldida turgan asosiy vazifalar va ustuvor	
ʼ
yo nalishlar,   Davlat   bojxona   qo mitasining   respublika   bojxona   siyosatini   ishlab	
ʼ ʼ
chiqish   va   xayotga   tadbiq   etish,   mamlakatning   iqtisodiy   xavfsizligini   ta minlash,	
ʼ
bojxona   ishlarini   amalga   oshirishda   jismoniy   va   yuridik   shaxslarning   xuquq   va
manfaatlarini   ximoya   qilish,   respublika   bojxona   chegaralarida   bojxona   nazoratini
ta minlash masalalari borasida ma lumot berib boradilar.	
ʼ ʼ
Mazkur   faoliyat   xorijiy   davlatlar   bojxona   ma muriyatlari,   xamda   xalqaro	
ʼ
bojxona   tashkilotlari   mutasaddi   vakillari   tomonidan   ijobiy   baxolanmoqda.
O zbekiston   Respublikasi   Davlat   bojxona   qo mitasi   va   Butunjaxon   bojxona	
ʼ ʼ
tashkiloti   o rtasidagi   munosabatlar   Tashqi   aloqalar   departamenti   faoliyatida	
ʼ
aloxida o rin tutadi. 	
ʼ
Ushbu   nufuzli   xalqaro   tashkilot   bilan   xamkorlik,   respublikamiz   bojxona
qonunchiligining   xalqaro   konventsiyalar   va   boshqa   xuquqiy   me yorlar   bilan	
ʼ
mutanosibligini shakllantirishga imkon yaratmoqda. 160 dan ziyod mamlakatni o z	
ʼ
a zoligiga jamlagan ushbu xalqaro tashkilotning aksariyat  me yoriy tavsiyalari  va	
ʼ ʼ
xuquqiy   xujjatlari   O zbekiston   Respublikasi   Bojxona   Kodeksini   ishlab   chiqishda	
ʼ
keng ko lamda foydalanildi.	
ʼ
Bugungi   kunda,   Davlat   bojxona   qo mitasi   Jaxon   Bojxona   tashkilotining	
ʼ
Siyosiy   xay ati,   Texnik   qo mitasi   sessiyalari   Kengashida   faol   ishtirok   etib	
ʼ ʼ
kelmoqda. Qo mitaning qator mas ul xodimlari Jaxon bojxona tashkiloti xuzurida
ʼ ʼ
maxsulotlar   kvalifikatsiyasi,   bojxona   qiymatini   aniqlash,   bojxona   qoidalari
29 buzilishiga qarshikurash mavzulariga bag ishlangan  o quv kurslarini  tugatdilar vaʼ ʼ
mazkur   tashkilot   yo llanmasi   bilan   xorijiy   davlatlarda   amaliyot   jarayonini	
ʼ
o tkazadilar. 	
ʼ
Undan   tashqari,   Jaxon   bojxona   tashkilotining   yuqori   malakali   ekspertlari
ishtirokida,   Davlat   bojxona   qo mitasi   mutaxassislari   uchun   maxsus   o quv	
ʼ ʼ
mashg ulotlari uyushtirilib, unda 150 dan ziyod mutaxassislarimiz qatnashdilar.	
ʼ
Shuni   xam   ta kidlash   joizki,   o tgan   yili   Butunjaxon   bojxona   tashkilotining	
ʼ ʼ
Bryusselь   shaxridagi   shtab   kvartirasida   Davlat   bojxona   qo mitasi   raxbariyati	
ʼ
tomonidan   Yevropa   Ittifoqi   Komissiyasining   «O zbekiston   Respublikasi   Bojxona	
ʼ
kodeksini   takomillashtirish»   loyixasini   amalga   oshirishni   ma qullash   xaqidagi	
ʼ
Bayoni e lon qilindi. Аyni vaqtda, Yevropa Ittifoqi Komissiyasi va Davlat bojxona	
ʼ
qo mitasi   o rtasida   mazkur   loyixani   amalga   oshirish   to g risidagi   Mushtarak	
ʼ ʼ ʼ ʼ
Deklaratsiya xam imzolandi. 
Respublikada   olib   borilayotgan   «Ochiq   eshiklar   siyosati»   -   savdo-iqtisodiy
aloqalarni   erkin  va   jadal   rivojlantirib   borish,   ikki   tomonlama  va   ko p  tomonlama	
ʼ
asosda   teng   xuquqli   va   o zaro   foydali   aloqalarini   kengaytirish,   raqobat   va	
ʼ
xamkorlik   o rtasidagi   xaqiqiy   muvozanatni   ta minlash,   zamonaviy   texnika   va	
ʼ ʼ
texnologiyalarni   respublikaga   olib   kiradigan   xorijiy   investorlar   va   aloxida
mamlakatlarga   nisbatan   qulay   savdo   rejimini   shakllantirish,   xalqaro   xuquqiy
normalarning   milliy   me yorlarga   nisbatan   ustuvorligini   tan   olish,   GАTT/JST	
ʼ
printsiplari   va   qoidalariga   amal   qilish   asosida   tashqi   savdo   rejimini   bosqichma-
bosqich   liberallashtirish   va   respublikaning   mazkur   tashkilotga   integratsiyalashib
borishini   ta minlash   singari   bir   qator   maqsadlarga   qaratilgandir.  2017-2021  yillar	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   xukumati  tomonidan milliy  iqtisodiyotni  erkinlashtirish	
ʼ
bo yicha faol chora-tadbirlarni amalga oshirish yillari bo ldi.
ʼ ʼ
Bugungi   kunda   O zbekiston   Respublikasi   xukumati   JSTga   a zo   bo lib	
ʼ ʼ ʼ
kirishni   jahon   iqtisodiy   xamjamiyatiga   integratsiyalashuvning   asosiy   shakllaridan
biri sifatida qarab kelmoqda va mazkur tashkilotga teng xuquqli a zo bo lib kirish	
ʼ ʼ
borasida   dadil   qadamlar   tashlanmoqda.   JSTga   a zo   bo lib   kirish   mamlakat   tashqi	
ʼ ʼ
30 iqtisodiy   siyosatning   eng   ustuvor   yo nalishlaridan   biriga   aylanib   bormoqda.ʼ
Xalqaro   tajribaga   muvofiq,   JSTga   a zo   bo lish   uzoq   muddatli   istiqbollarda   xar	
ʼ ʼ
qanday   milliy   iqtisodiyot   rivojiga   ijobiy   ta sir   ko rsatadi,   biroq   qisqa   muddatli	
ʼ ʼ
istiqbollarda u milliy xo jalik taraqqiyoti  uchun ayrim  muammolarni  xam yuzaga	
ʼ
keltirishi mumkin. Eksportni rag batlantiruvchi siyosat olib boradigan mamlakatlar	
ʼ
JSTga   a zo   bo lishdan   nafaqat   uzoq   muddatli   istiqbollarda,   balki   qisqa   muddatli	
ʼ ʼ
istiqbollarda   xam   kata   foyda   ko radilar.   Bunga   qarama-qarshi   o laroq,   import	
ʼ ʼ
o rnini   bosuvchi   siyosat   olib   boruvchi   mamlakatlar   JSTga   a zo   bo lishdan   uzoq	
ʼ ʼ ʼ
muddatli   istiqbollarda   manfaat   ko rsalarda,   qisqa   muddatli   istiqbollarda   ular	
ʼ
iqtisodiy   jixatdan   ma lum   darajada   zarar   ko rishlari   xam   mumkindir.   Ko pchilik	
ʼ ʼ ʼ
mamlakatlar   o zi   ishlab   chiqargan   maxsulotlarining   xalqaro   bozorlarda	
ʼ
ayirboshlashni   yaxshilash   maqsadida   ularni   xalqaro   standart   talablariga
moslashtirishga   xarakat   qiladilar.   O zbekistonda   xam   tashqi   savdo   faoliyatini	
ʼ
boshqarishda   bir   qator   iqtisodiy   dastaklardan   va   bu   dastaklarni   xayotga   tadbiq
etuvchi davlat organlari xizmatidan foydalaniladi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati.
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   «Buyuk
kelajakni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz.» Xalq so‘zi
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   24   noyabrlagi   “Bojxona
ma'murchiligini   takomillashtirish   va   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat   bojxona
xizmati   organlari   faoliyati   samaradorligini   oshirish   bo‘yicha   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-5582-son Farmoni.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   5iyundagi   “Bojxona
ma'muriyatchiligini isloh etish va O‘zbekiston Respublikasi davlat bojxona xizmati
organlari faoliyatini takomillashtirish to‘g‘risida”gi PF-6005-son Farmoni.
4. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari. 
5. O‘zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi. T.: O‘zbekiston, 2014 yil.
6. O‘zbekiston Respublikasining Bojxona Kodeksi. T.: Adolat, 2016y.
7. O‘zbekiston   Respublikasining     «Bojxona   xizmati   to‘g‘risida»gi   qonuni.   T.:
Iqtisodiyot va xuquq dunyosi 1997 y.
8. Mamatov   M.   Milliy   iqtisodiyotga   xorijiy   investisiyalarni   jalb   qilishning
nazariy asoslari, Iqtisodiyot va ta'lim, 2011 y., № 4.
9. O‘zbekiston iqtisodiy axborotnomasi, 2017-2020 y., № 1-№12
Internet saytlari .
10. http://www. wto. org
11. www.review.uz – “Ekonomicheskoe obozrenie” jurnalining rasmiy sayti
12. www.vip.lenta.ru – Internet nashriyoti
13. http//www.sustoms.ru –O‘zbekiston Respublikasi DBQ sayti
14. www.omad.uz   –   Biznes   rivoji   uchun   axborot
portali. www.internetindicators.com   –   Иқтисодий   индикаторлар   Интернет   веб-
сайти.
32