Oʻzbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari va uning tashkil topishi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ O zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlariʻ  va uning tashkil topishi
Reja
Kirish 
1. O zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari	
ʻ  va uning tashkil topishi.
2. Huquqiy asoslari va tarkibiy qismlari.
3. O zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari
ʻ  tuzilmasi va harbiy texnikalar
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar 1. O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   va   uning   tashkilʻ
topishi.
O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari	
ʻ   —   O zbekiston   Respublikasi	ʻ
milliy   manfaatlarini,   suvereniteti ,   hududiy   yaxlitligini   hamda   aholining   tinch
hayotini   himoya   qilish,   urushlar   va   qurolli   mojarolarni   qaytarish   va   oldini   olish
uchun   davlat   tomonidan   tashkil   etilgan   va   saqlab   turilgan   harbiy   birlashmalar,
qo shilmalar va qismlarni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasida   Mudofaa   vazirligi   tizimidagi   qism   va	
ʻ
bo linmalar, ppIchki ishlar vazirligining ichki  va qorovul qo shinlari, Favqulodda	
ʻ ʻ
vaziyatlar   vazirligi,   Milliy   xavfsizlik   xizmatining   harbiylashtirilgan   qismlari,
Chegara qo shinlaridan tashkil topgan.	
ʻ
O zbekiston Qurolli Kuchlari	
ʻ
Asos solingan 1991
Qismlari Quruqlik   qo shinlari	
ʻ
Harbiy-havo kuchlari
Qo mondonlar	
ʻ
O zbekiston Prezidenti
ʻ Shavkat Mirziyoyev
Mudofaa vaziri Bahodir Qurbonov
Harbiy kuchlar
Chaqiruv yoshi 18 yosh
Xizmat muddati 12 oy
Xizmatdan ozod qilinganlar 7 887 292   [1]
  kishi
Xizmatga layoqatlilar 6 566 118   [1]
  kishi
Chaqiruv yoshiga yetganlar 306 404   [1]
  kishi
Harbiy kasb bilan mashg ul	
ʻ
bo lganlar	
ʻ 65 000   [2] Moliyaviy holati
Byudjeti $ 1,703 mlrd   [3]
YaMMdagi   hissasi 3,5% (2010)   [1]
O zbekiston armiyasiʻ . 2015-yilga kelib O zbekiston armiyasi jahonning 106	ʻ
mamlakati   qurolli   kuchlari   o rin   olgan   jahon   armiyalari   reytingida   48-o rinni	
ʻ ʻ
egallaydi.   Bu haqda yangilangan Global Firepower reytingida axborot berilgan.
Global  Fire Power   (GFP)   ma lumotlariga  ko ra (ular  2014  yil  martiga doir),	
ʼ ʻ
O zbekiston   ixtiyorida   hozirgi   vaqtda   420ta	
ʻ   tank ,   715ta   BTR   ( zirhli   transport
vositasi ),   109ta   raketa   tizimlari,   70ta   qiruvchi   samolyot,   65ta   vertolyot ,   xususan,
25ta   hujumkor   vertolyot   va   boshqa   ko plab   qurol-aslahaga   ega,   qurol   ko tarib,	
ʻ ʻ
armiyada xizmat qilishi mumkin bo lgan aholisi soni esa 15,7 milliondan oshadi.	
ʻ [6]
GFP   O zbekiston   haqidagi   ma lumotlarni   Markaziy   razvedka   boshqarmasi	
ʻ ʼ
sayti,   MRBning   World   Factbook   to plami   ma lumotlari,   „Vikipediya“   va   ochiq	
ʻ ʼ
manbalardagi boshqa ma lumotlarga asoslanib tuzib chiqqan.	
ʼ
Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   orasida   O zbekistondan	
ʻ
tashqari   Qozog iston	
ʻ   ham   reytingdan   o rin   olgan   bo lib,   GFP   uni   80-o ringa	ʻ ʻ ʻ
joylashtirgan.   O zbekistonga   hududiy   jihatdan   yaqin   mamlakatlar   orasida	
ʻ
Afg oniston   76-o rinni	
ʻ ʻ
egallagan,   Tojikiston ,   Qirg iziston	
ʻ   va   Turkmaniston   reytingga kiritilmagan.
MDH ,  Boltiqbo yi  mamlakatlari  va  Gruziya  orasida   O zbekiston	
ʻ ʻ   Rossiya   (2-
o rin)   va	
ʻ   Ukraina   (21-o rin)dan   keyingi   3-o rinni   band   etgan.	ʻ ʻ   Ozarbayjon   (50-
o rin),	
ʻ   Belarus   (52),   Gruziya   (64),   Qozog iston	ʻ   (80),   Estoniya   (96),   Litva   (103)
o rin   olgan.   Armaniston,   Moldova,   Latviya   kabi   mamlakatlar   reytingga	
ʻ
kiritilmagan.
Reytingga   ko ra,	
ʻ   AQSh   armiyasi   eng   qudratli   deb   topilgan
bo lsa,	
ʻ   Rossiya   va   Xitoy   armiyasi   kuchli   uchlikdan   o rin  olgan.   Hindiston,   Buyuk	ʻ Britaniya,   Fransiya,   Germaniya,   Turkiya,   Janubiy   Koreya   va   Yaponiya   armiyasi
esa kuchli o nlikka kirgan.ʻ
Qayd etish joiz, GFP’ning 2014 yilgi reytingida ham O zbekiston 48-o rinda	
ʻ ʻ
borayotgan edi. 
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Kengashining   1991-yil   31-avgustdagi	
ʻ
„O zbekiston   Respublikasining   davlat   mustaqilligi   to g risida“gi   Bayonotida	
ʻ ʻ ʻ
„Davlat mustaqilligini, hududiy yaxlitligini, fuqarolarning Konstitutsiyaviy huquqi
va   erkinligini   himoya   qilish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasida	
ʻ   Mudofaa
ishlari vazirligi   va Milliy gvardiya tuziladi. Respublika hududida joylashgan sobiq
SSSR   Ichki   ishlar   vazirligi,   SSSR   Davlat   xavfsizlik   qo‘mitasi   hamda   Ichki
qo shinlari   O zR   yurisdiksiyasiga   olinadi“,   deb   ko rsatilgan   edi.   Bu   1991   yil   31	
ʻ ʻ ʻ
avgustda qabul qilingan „O zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligining asoslari	
ʻ
to g risida“gi   qonunda   „O zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   ishlari   vazirligini	
ʻ ʻ ʻ
tuzish,   Milliy   gvardiya   va   muqobil   xizmatni   tashkil   etish   huquqiga   ega“   deb
huquqiy  jihatdan   mustahkamlandi.   Bu   amalda   yosh   respublikaga   harbiy   siyosatni
amalga oshirish huquqini berdi.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining	
ʻ   1991 -yil   6-sentyabrdagi   farmoniga
asosan,   Mudofaa   ishlari   vazirligi   tashkil   etildi,   uning   shtat   tizimi   va   vakolatlari
belgilandi. 1991-yil 10 sentyabrdagi farmonga binoan, Mudofaa Vaziri ayni vaqtda
Milliy   gvardiya   qo mondoni   etib   tayinlandi.   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ   Vazirlar
Mahkamasining   1991-yil   25-oktyabrdagi   qaroriga   binoan,   Mudofaa   ishlari
vazirligining   huquqiy maqomi, tuzilishi va nizomlari tasdiqlandi. Turkiston harbiy
okrugi   boshqaruv   organlari   negizida   Mudofaa   ishlari   vazirligi   Bosh   shtabi   va
boshqarmalari tuzildi. 2. Huquqiy asoslari va tarkibiy qismlari.
O zbekiston   Respublikasining   „O zbekiston   Respublikasi   davlatʻ ʻ
mustaqilligining   asoslari   to g risida“gi   Qonuni   hamda   1991-yil   30	
ʻ ʻ
dekabrdagi   Mustaqil   Davlatlar   Hamdo stligi	
ʻ   Kengashining   Qurolli   Kuchlari   va
Chegara   qo shinlari   haqidagi	
ʻ   Minsk   qarori   asosida   1992-yil   1-fevraldan   sobiq
Ittifoq   tizimidagi   qo shinlarni   mablag   bilan   ta minlanishi   to xtatilishini   inobatga	
ʻ ʻ ʼ ʻ
olgan holda O zR Oliy Kengashi 1992-yil 10-yanvarda „O zbekiston Respublikasi	
ʻ ʻ
hududida   joylashgan   SSSR   Ichki   ishlar   vazirligining   harbiy   qismlari   va   o quv	
ʻ
muassasalarini   O zbekiston   Respublikasi   tasarrufiga   olish   to g risida“,   14-	
ʻ ʻ ʻ
yanvarda „O zbekiston Respublikasi hududida joylashgan harbiy qismlar va harbiy	
ʻ
o quv   muassasalari   to g risida“   qarorlar   qabul   qildi.   Unda   O zR   hududida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
joylashgan sobiq Ittifoqqa qarashli Ichki ishlar va Mudofaa vazirligining qismlari,
birlashmalari,   qo shilmalari,   oliy   o quv   yurtlari,   harbiy   tuzilmalari   mamlakatning	
ʻ ʻ
qonuniy   tasarrufiga   olinadi,   deb   belgilandi.   Qaror   asosida   harbiy   xizmatchilar,
ularning oila a zolari, harbiy muassasalardagi ishchi va xizmatchilar, sobiq Ittifoq	
ʼ
armiyasida xizmat qilgan pensionerlarga ijtimoiy va huquqiy himoyalandi. Harbiy
qismlar   va   o quv   yurtlari,   muassasalar,   tashkilotlar   davlat   tomonidan   moddiy
ʻ
texnika va mablag  bilan ta minlandi.	
ʻ ʼ
 1992   yil   24   martda   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   „O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   hududida   joylashgan   Chegara   qo shinlari   bo linmalari   haqida“gi	
ʻ ʻ
farmoni   bilan   Respublika   Milliy   Xavfsizlik   Xizmati   qoshida   Chegara   qo shinlari	
ʻ
boshqarmasi   tashkil   etildi   va   O rta   Osiyo   Chegara   qo shinlari   bo linmalari   uning	
ʻ ʻ ʻ
tasarrufiga o tkazildi.	
ʻ
 1992   yil   18   mayda   „O zbekiston   Respublika   hududida   joylashgan   havo	
ʻ
desanti   qo shinlari,   harbiy   transport   aviatsiyasi,   razvedka   qo shinlari,   ta minot	
ʻ ʻ ʼ
qismlari   haqida“gi   farmon   bilan   bu   qo shinlar   respublika   tasarrufiga   o tkazildi.	
ʻ ʻ
O zR Prezidentining 1992 yil 12 noyabrdagi „O zbekiston Respublikasi  hududida	
ʻ ʻ
joylashgan   havo   hujumiga   qarshi   harbiy   qismlar   haqida“gi,   13   noyabrda „O zbekiston   Respublikasi   hududida   joylashgan   kimyoviy   harbiy   qismlarʻ
haqida“gi   farmonlari   bilan   mamlakatimiz   hududida   joylashgan   mazkur   turlardagi
qo shinlar   respublika   tasarrufiga   olindi   va   sifat   jihatidan   takomillashtirildi.   Shu
ʻ
tarzda   mustaqil   mamlakat   Qurolli   Kuchlarini   barpo   etishning   tashkiliy   davri
yakunlandi.
O zbekiston   Respublikasi   o z   Qurolli   Kuchlarini   tuzishda   Birlashgan	
ʻ ʻ
Millatlar   Tashkiloti   ( BMT )ning   huquqiy   me yorlari,   Yevropada   xavfsizlik   va	
ʼ
hamkorlik   bo yicha	
ʻ   Xelsinki   yakunlovchi   akti,   MDH   kollektiv   xavfsizlik
Shartnomasi kabi xalqaro hujjatlarning barcha talablariga rioya qildi.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining	
ʻ   1992 -yil   3-iyuldagi   farmoniga
muvofiq,   Mudofaa   ishlari   vazirligi   Mudofaa   vazirligiga   aylantirildi.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   „Mudofaa   to g risida“,   „Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy	
ʻ ʻ
xizmat to g risida“ hamda „Muqobil xizmat to g risida“gi qonunlari qabul qilindi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
 1993 -yilning   22-noyabrda   „O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari	
ʻ
harbiy   qismining   Jangovar   bayrog i   to g risida“gi   Prezident   farmoni   imzolanib,	
ʻ ʻ ʻ
Qurolli   Kuchlar   Jangovar   bayrog ining   yagona   namunasi   belgilandi.   O zR   Oliy
ʻ ʻ
Kengashining   1993   yil   29   dekabrdagi   O zbekiston   Respublikasining   „Vatan	
ʻ
himoyachilari kunini belgilash to g risida“gi qonuniga binoan, 14 yanvar	
ʻ ʻ   —   Vatan
himoyachilari kuni , deb e lon qilindi.	
ʼ
 1995 -yil   avgustida   qabul   qilingan   O zR   Harbiy   doktrinasi   mamlakatning	
ʻ
harbiy   sohadagi   siyosatini   belgilab   berdi.   Mintaqadagi   harbiy   siyosiy   vaziyatdan
kelib chiqqan hodda   2000 -yil 3 fevral kuni O zbekiston Respublikasining Mudofaa
ʻ
doktrinasi qabul qilindi.
Tarkibiy qismlari:
O zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari tarkibiga Quruqlikdagi Qo shinlar,	
ʻ ʻ
Havo   Hujumidan   Mudofaa   Qo shinlari   va   Harbiy   Havo   Kuchlari,   Maxsus	
ʻ
Qo shinlar, Chegara va Ichki Qo shinlar, Milliy Xavfsizlik, Favqulodda Vaziyatlar	
ʻ ʻ
Vazirligi   va   boshqa   vazirliklar   va   muassasalarga   qarashli   harbiy   bo limlar	
ʻ kiradi.   O zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining MXX, Chegara Qo shinlariʻ ʻ
va Ichki Ishlar Vazirligi Qo shilarining vazifalari.	
ʻ
1. Quruqlikdagi Qo’shinlar Qurolli Kuchlarning eng ko’p sonli xillaridan
biri  bo’lib, boshqa qo’shin xillari  va turlari  bilan o’zaro harakatda  O’zbekistonga
nisbatan   qilingan,   qayerdan   bo’lishidan   qat’iy   nazar,   tajovuzni   qaytarishga   oid
vazifalarni   bajarishga   mo’ljallangan.Quruqlikdagi   Qo’shinlar   tarkibiga   Moto-
o’qchi,   Tank   va   Artilleriya   Qismlari,   Havo   Hujumidan   Mudofaa   bo’linmalari,
Tezkor Harakat Qiluvchi Kuchlar qismlari, Ta’minot Qism va Bo’linmalari kiradi.
Moto-o’qchi   qismlar   Quruqlikdagi   qo’shinlarning   asosi,   ular   jangovar
tarkibning negizi hisoblanadi. Ular yerdagi va havodagi nishonlarni  yakson qilish
uchun   qudratli   qurol-aslahalar,   tanklar,   to’plar   va   minomyotlar,   tankka   qarshi
boshqariluvchi   raketalar,   zenit   komplekslari   va   qurilmalari,   razvedka   va
boshqaruvning samarali vositalari bilan ta’minlangan.
Tank   qismlari   quriqlikdagi   qo’shinlarning   zamonaviy   jang   olib   borish
sharoitlarida muhim vazifalarni bajarishga qaratilgan bosh zarba beruvchi kuchi va
qurolli   jangning   qudratli   vositasidir.   Tanklar   yuksak   jangovarlik   xususiyatlarga,
ishonchli   zirhli   himoyaga   ega   bo’lib,   tog’-adirlik,   notekis,   yo’lsiz   hudud
sharoitlarida ham olis masofalarni bosib o’tishga qodirdir. Ular hatto, yadro quroli
qo’llanilgan sharoitlarda ham jang olib borishga moslashgan.
Artilleriya qismlari jangovar vazifalarni bajarishda bosh (o’t purkovchi) kuch
hamda   muhim   tezkor-taktik   vositadir.   Ular   arsenalida   mavjud   zamonaviy   to’plar,
reaktiv   qurilmalar,   gaubitsalar,   minomyotlar   artilleriya   qismlarining   o’t   ochish
imkoniyatlari, jangovar harakatlar samaradorligini yanada oshiradi.
Tezkor harakat qiluvchi (mobil) kuchlar qismlarining ahamiyati hozirgi kunda
sezilarli   darajada   ortgan.   Desantchilar   jangovar   mashinalari,   o’ziyurar   artilleriya
qurilmalari,   tanklar,   zirhli   transportlar,   yuksak   samarali   tankka   qarshi   va   zenit
vositalari,   stvolli   va   reaktiv   artilleriya,   kuchli   avtomatik   qurollar,   aloqa   va
boshqaruvning   zamonaviy   uskunalari   bilan   ta’minlangan   o’zbekistonliok desantchilar  armiyaning yuqori  darajada tayyorlangan va tezkor (mobil) qismidir.
Havo   Hujumidan   Mudofaa   Qo’shinlari   va   Harbiy   Havo   Kuchlari   oldilariga
qo’yilgan vazifalarni mos ravishda o’zaro hamkorlikda amalga oshiradilar va eng
yuqori   manyovrli   qo’shin   xillaridan   biri   hisoblanadi.   Havo   Hujumidan   Mudofaa
Qo’shinlari   O’zbekiston   Respublikasiga   havodan   turib   qilingan   har   qanday
hujumni bartaraf etish borasida zudlik bilan harakat  qilishga doimo shay turuvchi
va   mamlakatimiz   havo   sarhadlarini   radiolokatsion   razvedkasini   ta’minlovchi
qo’shin turidir.
Havo   Hujumidan   Mudofaa   Qo’shinlari   respublikaning   ma’muriy-siyosiy,
sanoat-iqtisodiy markazlari va tumanlarini, qo’shinlar guruhlari, harbiy va boshqa
muhim obyektlarni dushmanning havo hujumidan himoya qilishga mo’ljallangan.
Harbiy   havo   kuchlari   havodan   turib   dushmanning   aviasiya,   quriqlikdagi
qo shinlari guruhlariga, davlat va harbiy boshqaruv tizimi ob’ektlariga, frontlari vaʻ
harbiy-iqtisodiy salohiyatiga, transport kommunikasiyalariga talofat etkazish, havo
razvedkasini   amalga   oshirish,   shuningdek,   Quruqlik   qo shinlarini   aviasiya	
ʻ
yordamida   qo llab-quvvatlash,   havo   desntchilarini   tashlash,   qo shin   va   moddiy	
ʻ ʻ
vositalarni havo orqali tashish va boshqa vazifalarni bajarishga mo ljallangan.	
ʻ
1. Maxsus   qo shinlar   o ta   muhim   yo nalishlarda   tashkil   qilinadigan	
ʻ ʻ ʻ
qo shinlar   guruhlarini   kuchaytirish   hamda   jangovar   harakatlarni   har   tomonlama	
ʻ
ta minlashga   mo ljallangan   bo lib,   uning   tarkibiga   Razvedka   Qilish   Qo shinlari,
ʼ ʻ ʻ ʻ
Texnikaviy   Ta minot   Qismlari,   Qadioelektron   Kurash   Qismlari,   Avtomobil,   Yo l	
ʼ ʻ
va   Truboprovod   Qo shinlari,   Qo riqlash,   Frontorti   Ta minot   Bo linmalari,	
ʻ ʻ ʼ ʻ
Muhandislik   Aerodrom   va   Aviation-texnikaviy,   Topogeofizikaviy   va
Gidrometeorologiya Qismlari kiradi.
Muhandislik-quruvchilik   qo shinlari   tinchlik   davrida   Qurolli   Kuchlar	
ʻ
infrastrukturasi taraqqiyotini ta minlash va davlatning strategik iqtisodiy dasturini	
ʼ
bajarishga,   urush   paytida   mudofaa   binolarini,   kommunikatsiya   qurilishlari   va
qutqaruv-avariya  ishlarini   bajarishga  mo ljallangan.  Harbiy  shaharchalar  va  askar	
ʻ
kazarmalari, ofitserlar tarkibi, muddatdan tashqari harbiy xizmatchilar va ularning oila   a zolari   uchun   turar   joylar,   askar   klublari,   oshxona   va   choyxonalar;   harbiyʼ
xizmatchilarning   bolalari   uchun   maktab,   bog chalar   binolari,   gospital   va   tibbiy	
ʻ
punktlar, jangovar texnika va qurol-yarog lar uchun park, ombor va garajlar qurish	
ʻ
— bularning barchasi qurilish qismlari va bo linmalarining vazifalaridir.	
ʻ
1. Chegara   Qo shinlari   1999   yilgacha   Milliy   Xavfsizlik   Xizmati	
ʻ
tarkibida   bo lishgan.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1999   yil   13	
ʻ ʻ
yanvardagi   Farmoniga   binoan   Davlat   chegaralarini   himoya   qiluvchi   qo mita	
ʻ
tuzildi.   Qo mita   davlat   boshqaruvining   markaziy   organlaridan   biri   bo lib,	
ʻ ʻ
chegaraga   doir   siyosatni   amalga   oshiradi,   davlat   chegaralarini   himoya   qilish   va
qo riqlashni tashkil etishni ta minlaydi;	
ʻ ʼ
chegara qo shinlari faoliyatini boshqarishni amalga oshiradi; joylardagi davlat	
ʻ
boshqaruv   organlari,   mahalliy   davlat   hokimiyat   organlari,   nodavlat,   notijorat
tashkilotlarning   davlat   chegarasini   himoya   qilish   va   qo riqlash   sohasidagi	
ʻ
faoliyatini   muvofiqlashtirib   turadi.   Chegara   Qo shinlari   bugungi   kunda	
ʻ
qo shinning   mustaqil   turi   bo lib,   davlat   chegaralari   himoyasining   birinchi	
ʻ ʻ
eshelonini   tashkil   etadi.   Davlat   chegarasi   chizig ining   joylarda   g ayriqonuniy	
ʻ ʻ
tarzda   o zgartirilishiga   yo l   qo ymaslik,   davlat   chegarasida   harbiy   va   boshqa	
ʻ ʻ ʻ
fitnalarning   oldini   olish,   davlat   chegarasini   noqonuniy   ravishda   kesib   o tilishiga	
ʻ
yo l   qo ymaslik,   davlat   chegarasini   buzuvchilarni   aniqlash   va   ushlash,   davlat	
ʻ ʻ
chegarasi   rejimiga,   chegara   oldi   rejimiga   va   davlat   chegarasi   orqali   o tkazish	
ʻ
punktlaridagi   rejimiga   rioya   qilinishi   ustidan   nazoratni   amalga   oshirish;   shaxslar,
transport  vositalari,  tovarlar, boshqa  mol-mulk va hayvonlarning davlat  chegarasi
orqali   belgilangan   tartibda   o tkazilishini   amalga   oshirish;   davlat   chegarasi   orqali	
ʻ
olib   o tilayotgan   kontrabanda   narsalarini   hamda   boshqa   noqonuniy   ravishda   olib	
ʻ
o tilayotgan   tovarlar,   boshqa   mol-mulk   va   hayvonlarni,   shuningdek   transport	
ʻ
vositalarini   aniqlash   va   belgilangan   tartibda   ushlab   qolish;   davlat   chegarasi
rejimini   buzish   bilan   bog liq   huquqbuzarliklarning   oldini   olish,   chegara   oldi	
ʻ
qidiruvlari va operatsiyalarini o tkazish - Chegara Qo shinlarining majburiyatlariga	
ʻ ʻ
kiradi. Ichki Qo shinlar Ichki Ishlar Vazirligi tarkibida tashkil qilingan bo’lib, uningʻ
asosiy vazifalari Militsiya Organlari bilan hamkorlikda aholi yashaydigan joylarda,
toifalangan xalq xo’jaligi korxonalarida va boshqa jamoat joylarida jamoat tartibini
saqlash, fuqarolarni huquqiy va qonuniy manfaatlarini himoya qilish, tashkilotlar,
idoralar, muassasalarni  jinoyatchilikdan va boshqa jamiyatga qarshi harakatlardan
muhofaza   qilishdan   iboratdir.   Milliy   Xavfsizlik   Xizmati,   Favqulodda   Vaziyatlar
Vazirligi   va   boshqa   vazirliklar   va   tashkilotlar   harbiy   tuzilmalarining   asosiy
vazifasi   milliy   xavfsizlikni   ta minlashning   o ziga   xos   vazifalarini   bajarish,   tabiiy	
ʼ ʻ
va   texnogen   tusdagi   favqulodda   vaziyatlarni   oldini   olish,   ularning   oqibatlarini
tugatish   va   inson   hayotini   ta minlovchi   xalq   xo jaligi,   korxona   va   muassasalarni
ʼ ʻ
qo riqlash hisoblanadi.	
ʻ 3. O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlari   tuzilmasi   va   harbiyʻ
texnikalar
O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarini   barpo   etishning   tashkiliy   davri	
ʻ
yakunlangach,   oldindagi   vazifa   uni   zamon   talablari   asosida   isloh   qilishdan   iborat
bo ldi.   Bunda   avvalo   qo shinlar   qo llanishning   strategik   va   taktik   jihatidan   kelib	
ʻ ʻ ʻ
chiqib,   Qurolli   Kuchlar   tuzilishi   asosi   O zbekiston   Respublikasini   himoya   qila	
ʻ
oladigan qo shinlar va maxsus qo shinlarni tuzishga qaratildi. Bular:	
ʻ ʻ
1. quruqlikdagi   qo shinlar;   harbiy   havo   kuchlari   va   harbiy   havo	
ʻ
hujumidan mudofaa qo shinlari;	
ʻ
2. maxsus   va   muhandislikquruvchilik   qo shinlari;   Ichki   ishlar	
ʻ
vazirligining ichki va qorovul qo shinlari;	
ʻ
3. Milliy   xavfsizlik   xizmatining   harbiylashtirilgan   qismlari   va   chegara
qo shinlari.	
ʻ
 Quruqlikdagi   qo shinlar   tarkibiga   motoo qchi,   tankchi   va   artilleriya	
ʻ ʻ
qo shilmalar   va   qismlaridan,   havo   desanti,   hujumchi   desant,   havo   hujumidan	
ʻ
mudofaa  bo linmalari,  tez harakat   qiluvchi  kuchlar   qismlari, ta minot  qismlari  va	
ʻ ʼ
bo linmalari kiradi.	
ʻ
 Harbiy   havo   kuchlari   Qurolli   Kuchlarning   eng   yuqori   manyovrlangan
qo shin turlaridan biri hisoblanadi.
ʻ
 Maxsus qo shinlar jangovar harakatlarni operativ ta minlash masalalarini hal	
ʻ ʼ
etish uchun mo ljallangan.	
ʻ
 Qo shinlarning   harakati   va   manyovri   uchun   yo llarni   tayyorlashda	
ʻ ʻ
muhandislik   bo linmalarining   tutgan   o rni   alohida.   Bu   bo linmalar   g ildirakli   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
zanjirlik   asoslardagi   yo lyotqizgich,   minalardan   tozalovchi   muhandislik	
ʻ
mashinalari, ko prik quruvchilar hamda o ziyurar mexanizatsiyalashgan ko priklar	
ʻ ʻ ʻ
kabi maxsus texnika turlari bilan ta minlangan.	
ʼ  Qo shinlarning   muvaffaqiyati   ko p   jihatdan   harbiy   aloqa   qo shinlarigaʻ ʻ ʻ
bog liq. Ular qo shinlar va qurollarni boshqarish tizimida axborotlarni almashtirish	
ʻ ʻ
xizmatini bajaradilar. Aloqa qo shinlari simli aloqa, radioaloqa, maxfiylashtirilgan	
ʻ
aloqa   vositalaridan   foydalangan   holda   harbiy   harakatlarning   borishiga   ta sir	
ʼ
o tkazadilar.	
ʻ
 Muhandislik   quruvchilik   qo shinlari   Qurolli   Kuchlar   infratuzilmasi	
ʻ
taraqqiyotini   ta minlash   va   davlat   strategik   iqtisodiy   dasturini   bajarishga   hissa	
ʼ
qo shib   kelmoqda.   Urush   sharoitida   mazkur   qo shinlarga   mudofaa   binolarini,	
ʻ ʻ
kommunikatsiya qurilishlari va qutqaruvavariya ishlarini bajarish yuklatilgan.
O zbekiston   Respublikasi	
ʻ   Chegara   qo shinlari	ʻ   O zbekiston   Respublikasi	ʻ
Prezidentining   1992-yil   24-martidagi   farmoniga   ko ra   tuzildi.   Chegara
ʻ
qo shinlariga   O zR   davlat   chegaralarini,   uning   suverenitetini   himoya   qilish	
ʻ ʻ
vazifasi qo yilgan. Ichki ishlar qo shinlarining maxsus bo linmalari muhim davlat	
ʻ ʻ ʻ
ob yektlarini   qo riqlash,   maxsus   harbiy   operatsiyalarda   qatnashish,   terrorchilarga	
ʼ ʻ
qarshi kurash kabi vazifalarni bajaradi.
Urush   holatida   O zbekiston   Qurolli   Kuchlari   o z   vazifalarini   O zR   Milliy	
ʻ ʻ ʻ
xavfsizlik   xizmati   qo mitasi   va   Ichki   ishlar   vazirligi   bilan   birgalikda   amalga
ʻ
oshiradi.   Ularning   birgalikdagi   harakatini   muvofiqpashtirish   uchun   2000   yilda
Mudofaa   Vazirligida   O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlarining   Birlashgan
ʻ
Shtabi tuzildi.
Qurolli   Kuchlarga   Oliy   boshqaruvni   Prezident   amalga   oshiradi.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   Konstitutsiyasining   93-moddasiga   muvofiq,   Prezident   Respublika
Qurolli Kuchlarining Oliy Bosh qo mondoni hisoblanadi.	
ʻ
Qurolli Kuchlarning tashkiliy davrida Qurolli Kuchlar tashkiliyshtat tuzilishi
takomillashtirildi   va   unga   muvofiq   harbiy   qismlar,   muassasalar   va   harbiy   o quv	
ʻ
yurtlari   isloh   qilindi;   harbiy   bilim   yurtlari   tarmoqlarini   kengaytirish   va   Qurolli
Kuchlar   akademiyasini   barpo   etish   hisobiga   milliy   kadrlar   tayyorlashning
mukammal   tizimi   yaratildi;   Qurolli   Kuchlar   vazifalariga   binoan,   harbiy xizmatchilar   barcha   toifasining   ta lim   jarayoni   yaxshilandi;   mintaqadagiʼ
geostrategik   vaziyat   va   harbiy-siyosiy   holat   hisobga   olinib,   qo shinlarni	
ʻ
joylashtirish   tizimi   takomillashtirildi.   Bu   —   davlat   chegaralarini   hamda   xalqimiz
manfaatlarini ishonchli himoya qilish imkonini yaratdi; zamon talabiga javob bera
oladigan   qo shinlarni   barqaror   boshqarish   tizimi   barpo   etildi;   harbiy   xizmatni	
ʻ
tashkil   etishning   infratuzilmasi   yaratildi;   O zbekiston   Respublikasining	
ʻ
Konstitutsiyasi,   „Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to g risida“,	
ʻ ʻ
„Mudofaa to g risida“ qonunlari, 1996 yilda Umumharbiy Nizomlar qabul qilinishi	
ʻ ʻ
bilan Qurolli Kuchlarimiz huquqiy bazasi yaratildi.
Oliy   Majlisning   1-chaqiriq   14-sessiyasida   Qurolli   Kuchlarni,   Chegara   va
Ichki   qo shinlarni   yagona   davlat   siyosati   asosida   bosqichmabosqich   chuqur   isloh	
ʻ
etish   masalalariga   qaratildi.   Qurolli   Kuchlarni   isloh   qilishda   jahon   va   davlatimiz
harbiy   yutuqlari,   harbiy   qurilishning   ilg or   tajribalari   va   fanidan   foydalanildi.	
ʻ
Jangovar vazifalarni hal qilishning yanada samarali imkoniyatlarini izlash borasida
faol ish olib borildi. Bunda, albatta, ekstremizm va xalqaro terrorizm faoliyatining
faollashuvi kabi yangi omillarga qarshi kurash ham nazarda tutildi. Islohot shaxsiy
tarkibni   ma naviyaxloqiy   tarbiyalashni,   ularning   professional   tayyorgarligini   va	
ʼ
qayta   tayyorlashni   tashkil   etishning   butun   tizimini   qaytadan   ko rib   chiqishni	
ʻ
ko zda   tutadi.   U   jangchilarda   Vatanga   muhabbat   va   sadoqatni,   yuksak   ma naviy	
ʻ ʼ
fazilatlar   va   mustahkam   irodani   tarbiyalashga,   professionalizmni,   a lo   jangovar	
ʼ
tayyorgarlikni ta minlashga yo naltirilgan.	
ʼ ʻ
O zbekiston   Qurolli   Kuchlari   tizimida   olib   borilgan   islohotlar,   davlat	
ʻ
mudofaasini   tashkil   etish   borasida   to plangan   tajribalar   asosida   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasining   „Mudofaa   to g risida“gi   qonuni	
ʻ ʻ   Oliy   Majlisning   2chaqiriq
5sessiyasida   2001 -yil 11-mayda yangi tahrirda tasdiqlandi.
Qonun   davlat   mudofaasining   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiyhuquqiy   tadbirlar
majmuidan iboratligini nazarga olgan holda mudofaa masalasida O zR Prezidenti,	
ʻ
Vazirlar Mahkamasi, Mudofaa vazirligi, Qurolli Kuchlar Birlashgan shtabi, harbiy
okruglar,   vazirliklar,   davlat   qo mitalari,   idoralar,   mahalliy   davlat   hokimiyati	
ʻ organlarining   fuqarolarning   o z-o zini   boshqarish   organlari,   korxonalar,ʻ ʻ
muassasalar   va   tashkilotlar   hamda   mamlakat   fuqarolarining   davlat   mudofaasini
ta minlashdagi vakolatlarini belgilab berdi.	
ʼ
Mudofaa   va   Qurolli   Kuchlarga   rahbarlikni   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ
Prezidenti   —   Respublika   Qurolli   Kuchlarining   Oliy   Bosh   qo mondoni   amalga	
ʻ
oshiradi.   Urush   sharoitida   O zR   Mudofaa   vaziri   bir   paytning   o zida   Qurolli	
ʻ ʻ
Kuchlar Oliy Bosh qo mondonining o rinbosari hisoblanadi.	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasining   Konstitupiyasida	
ʻ   belgilangan   tartibga   ko ra,	ʻ
Respublika   Qurolli   Kuchlari   Oliy   Bosh   qo mondoni   O zRga   hujum   qilinganda	
ʻ ʻ
yoki   tajovuzdan   birbirini   mudofaa   qilish   yuzasidan   tuzilgan   shartnoma
majburiyatlarini bajarish zaruriyati tug ilganda urush holati, umumiy yoki qisman	
ʻ
safarbarlik e lon qiladi hamda O zbekiston Respublikasining butun hududida yoki	
ʼ ʻ
uning   ayrim   joylarida   favqulodda   holat   joriy   etadi;   Qurolli   Kuchlarning   oliy
qo mondonlarini   tayinlaydi   va   vazifasidan   ozod   qiladi,   oliy   harbiy   unvonlarni	
ʻ
beradi.
O zbekiston   Respublikasi   Mudofaa   vazirligi   o z   tasarrufidagi   qo shinlarga	
ʻ ʻ ʻ
boshqaruvni amalga oshiradi, mudofaa va harbiy qurilish sohasidagi davlat siyosati
yuritilishini,   O zR   Mudofaa   vazirligi   qo shinlarining   zamonaviy   qurolyarog lar,	
ʻ ʻ ʻ
harbiy   texnika   va  moddiytexnika   vositalari   bilan   jihozlanishini,   harbiy   hamkorlik
kengaytirilishini,   chaqiruvning   va   Qurolli   Kuchlar   kadrlari   tayyorlashning   tashkil
etilishini ta minlaydi.	
ʼ
Qo shinlarni   operativ   boshqaruvini   tashkil   etish   maqsadida   Harbiy   okruglar	
ʻ
tashkil   etildi.   Harbiy   okrug   bu   —   operatsion   yo nalishlarda   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasining   xavfsizligini   ta minlovchi   asosiy   harbiyma muriy   birlik   hamda	
ʼ ʼ
umumqo shin   tezkorstrategik   hududiy   birlashmasidir.   Harbiy   okruglar   tashkil	
ʻ
etilishi bilan qo shinlar va qismlarni qayta joylashtirish amalga oshirildi. Bu ularni	
ʻ
eng   muhim   strategik   yo nalishlarda   jamlashga,   hududiy   mudofaaning   haqiqiy	
ʻ
tizimini   shakllantirishga   imkon   berdi.   Bugungi   kunda   har   bir   harbiy   okrug,   yirik
qismlar   o z   o quv   poligonlariga   ega   va   ularda   harbiy   texnikani   boshqarish	
ʻ ʻ ko nikmalarini   hosil   qilish,   jangovar   qurollardan   otish,   artilleriya,   havo   janggiʻ
tayyorgarligi,   vzvod,   batalon,   qism   tarkibida   taktik   o quv   mashg ulotlarini	
ʻ ʻ
o tkazish uchun barcha sharoitlar yaratildi.	
ʻ
Harbiy texnikalar
Texni
ka surat Ishlab
chiqarilgan tayinlash soni
T72 SSSR Asosiy
jangovor tank 70
T64 SSSR Asosiy
jangovor tank 100
T62 SSSR Asosiy
jangovor tank 170
BMP-
2 SSSR Harbiy
quruqlik mashinasi 270
BMD-
1 SSSR Jangovor
desant mashinasi 120 BMD-
2 Rossiya Jangovor
desant mashinasi 9
BRM-
1K SSSR Jangovor
razvedka mashinasi 6
BRD
M-2 SSSR Zirhli  razvedka
va   nazorat
mashinasi 13
M-
ATV AQSH Zirhli mashina 308
BTR-
D SSSR Zirhli mashina 50
BTR-
60 SSSR Zirhli mashina 24
BTR-
70 SSSR Zirhli mashina 25 BTR-
80 SSSR Zirhli mashina 210
MT-
12 SSSR Tankdan qarshi
qurol 36
FAG
OT SSSR Tankdan qarshi
qurol nomalum
BM-
21 Grad SSSR O`t   ochuvchi
reaktiv tizim 36
BM-
21 Grad-1 SSSR O`t   ochuvchi
reaktiv tizim 24
BM-
27 Uragan SSSR O`t   ochuvchi
reaktiv tizim 48
Tochk
a SSSR Raketa
kompleksi 5 2S9
Nona-S SSSR Artilleriya 54
2S1
Gvozdika SSSR Artilleriya 18
2S3
Akatsiya SSSR Artilleriya 17
2S7
Pion SSSR Artilleriya 48
D-30 SSSR Artilleriya 60
2A36 SSSR Artilleriya 140
2B11 SSSR Minomyot 5 Xulosa 
O zbekiston   Respublikasi   Qurolli   Kuchlariʻ   —   O zbekiston   Respublikasi	ʻ
milliy   manfaatlarini,   suvereniteti ,   hududiy   yaxlitligini   hamda   aholining   tinch
hayotini   himoya   qilish,   urushlar   va   qurolli   mojarolarni   qaytarish   va   oldini   olish
uchun   davlat   tomonidan   tashkil   etilgan   va   saqlab   turilgan   harbiy   birlashmalar,
qo shilmalar va qismlarni o z ichiga oladi.	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasida   Mudofaa   vazirligi   tizimidagi   qism   va	
ʻ
bo linmalar, ppIchki ishlar vazirligining ichki  va qorovul qo shinlari, Favqulodda	
ʻ ʻ
vaziyatlar   vazirligi,   Milliy   xavfsizlik   xizmatining   harbiylashtirilgan   qismlari,
Chegara qo shinlaridan tashkil topgan.	
ʻ
Harbiy   islohotlar   strategiyasi   asosida   son   jihatidan   uncha   katta   bo lmagan,	
ʻ
zamonaviy qurolyarog  va texnika bilan qurollangan armiyani, jangovar harakatlar	
ʻ
olib   borishning   eng   samarali   usullarini   egallagan   va   har   qanday   bosqinchi
kuchlarga   qarshi   turishga   hamda   zarba   berishga   qodir   bo lgan   tezkor,   har	
ʻ
tomonlama o ziga suyangan va ta minlangan qismlarni tuzish asoslari yaratildi.	
ʻ ʼ
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   Mudofaa   vazirligining   Toshkent
umumqo shin   komandirlari,   Samarqand   avtomobilchi   komandirmuhandislar,	
ʻ
Chirchiq tankchi komandirmuhandislar, Jizzax aviatsiya oliy harbiy bilim yurtlari,
Toshkent   axborot   texnologiyalar   universitetining   maxsus   aloqa   fakulteti,   Ichki
ishlar   vazirligining   Toshkent   oliy   harbiy   texnika   bilim   yurti,   Yong in   xavfsizligi	
ʻ
oliy   texnika   maktabida   Qurolli   Kuchlar   saflariga   turli   mutaxassisliklar   bo yicha	
ʻ
malakali kadrlar tayyorlanmoqda. 1995 yil 2 sentyabrda O zbekiston Respublikasi	
ʻ
Qurolli   Kuchlari   akademiyasi   ochildi.   Harbiy   kasbni   tanlovchi   yoshlar   uchun
Toshkent, Samarqand, Urganch va Farg ona shahrilarida harbiy mutaxassisliklarga	
ʻ
yo naltirilgan   litseylar   faoliyat   ko rsatmoqda.   Harbiy   litsey   tinglovchilari   2   yil	
ʻ ʻ
mobaynida harbiy ko nikma to plab, o zlari tanlagan qo shin turlari bo yicha oliy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
harbiy bilim yurtiga yo l oladilar.
ʻ Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov   I.,   Milliy   armiyamiz   —   mustaqilligimizning,   tinch   va   osoyishta
hayotimizning mustahkam kafolatidir, T., 2003;
2. Vatan himoyasi   — muqaddas burch. T., 2001;
3. Armiya   — davlat tayanchi va tinchlik kafolati, T., 2005.
4.   MilitaryBalance2010
5.   Countries Ranked by Military Strength (2015)
6.   Uzbekistan Military Strength  (2018)

Oʻzbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari va uning tashkil topishi

Kirish 

  1. Oʻzbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari va uning tashkil topishi.
  2. Huquqiy asoslari va tarkibiy qismlari.
  3. Oʻzbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlari tuzilmasi va harbiy texnikalar

Xulosa 

Foydalanilgan adabiyotlar