O’zbekiston Respublikasida ijtimoiy ta’minot xarajatlarining tarkibi, tuzilishi, ularni moliyalshtirishda byudjetning o’rni va ahamiyati

O’zbekiston Respublikasida ijtimoiy ta’minot
xarajatlarining tarkibi, tuzilishi, ularni
moliyalshtirishda byudjetning o’rni va ahamiyati
Mundarija:
Kirish
I - bob. Ijtimoiy soha va aholini qo’llab-quvvatlash xarajatlari.
1. Aholiga ijtimoiy yordam ko’rsatishni tashkil etish.
2. Ijtimoiy himoya tushunchasi va uning mazmuni.
3. O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoyalashning huquqiy kafolati.
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
   
1 Kirish
  Mavzuning   dolzarbligi.   Mustaqillik   yillarida   O’zbekiston   davlati
tomonidan kuchli  ijtimoiy siyosatning  mamlakatimiz aholisiga  ijtimoiy yordam
ko’rsatish   sohasida   amalga   oshirilgan   islohatlar,   imtiyoz   va   yangiliklarning
tobora   demokratlashib,   insonparvarlik   tamoyillariga   asoslanib   barqaror   rivoj
topayotgani bilan izohlash mumkin.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   ijtimoiy   sohaning   rivojlanish   darajasi
iqtisodiyotning   eng   muhum   ko’rsatkichlaridan   biri   hisoblanadi.Davlat   byudjeti
mablag’larining   40   foizdan   ortig’i   2001-   yilda   ijtimoiy   dasturlarni   amalga
oshirish   uchun   yo’naltirilgan   bo’lsa,2013-yilga   kelib   qariyib   60   foizi,   yoki   1,5
marta   ko’p   ushbu   sohaga   sarflanishi   rejalashtirilgan.Shunday   ekan,bozor
munosabatlari   avj   olib   borgani   sari   aholini   ijtimoiy   ta’minlashga   oid
munosabatlarni   huquqiy   tartibga   solish   samaradorligini   oshirish   zarurati   oshib
borishi tabiiy.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasida   ham   fuqarolarning   ijtimoiy
ta’minot   olishga   bo’lgan   huquqlari   mustahkamlab   va   kafolatlab   qo’yilgan.
Jumladan,   Konstitutsiyamizning   39-moddasida   shunday   deyiladi:   «Har   kim
qariganda, mehnat layoqatini yo’qotganda va boquvchisidan mahrum bo’lganda
va   qonunda   nazarda   tutilgan   boshqa   hollarda   ijtimoiy   ta’minot   olish   huquqiga
ega.   Pensiyalar,   nafaqalar,   ijtimoiy   yordam   turlarining   boshqa   turlari   rasman
belgilab   qo’yilgan   tirikchilik   uchun   zarur   eng   kam   miqdordan   oz   bo’lishi
mumkin emas».
Hozirgi   davrdagi   asosiy   maqsad   bo’lib   hisoblangan   davlatning   asosiy
vazifasi kishilar boshiga ochlik va muhtojlik tushishiga yo’l qo’ymaslikdir. Har
qanday davlat ham o’z aholisini himoya qila olsagina, u insonparvar davlat bo’la
oladi.   Kishilarning   ijtimoiy   himoyalashning   va   huquqiy   kafolotlashning   kuchli
va   ta’sirchan   mexanizmi   mavjud   bo’lgandagina,   ijtimoiy-siyosiy   barqarorlikni
saqlab   qolish   mumkin.   O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimovning   «O’zbekiston—   bozor   munosabatlarga   o’tishning   o’ziga   xos
2 yo’li»   asarida   kuchli   ijtimoiy   siyosat   iqtisodiy   o’zgartirishlarning   ishonchli
kafolati   ekanligi   va   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   barcha   bosqichlarida
oldindan kuchli ijtimoiy siyosat o’tkazish kerakligi ta’kidlangan.
Bu shuni anglatadiki, bozor munosabatlariga o’tish davridagi iqtisodiy tizim
islohoti   aholining,   ayniqsa   uning   kambag’al   qismini   ijtimoiy   himoyalash
masalasi  birinchi  o’ringa qo’yildi. Mustaqillikka  erishgan vaqtimizdan boshlab,
erishilgan   ulkan   yutuqlarimizdan   biri   bu   bozor   munosabatlarining   qaror
topayotganligi,   umuminsoniy   qadriyatlarga   asoslangan   yangicha   demokratik
tuzum,   fuqarolik   jamiyati   rivojlanib   borayotganligidir.   Birinchi   Prezidentimiz
I.A.Karimov   o’zining   bir   qancha   asarlarida   ijtimoiy   himoya   tizimini   yanada
yaxshilash   va   mustahkamlash   to’grisida   o’z   yo’nalishlarini   belgilab   berdi.
O’tgan   davr   mobaynida   ijtimoiy   ta’minot   sohasida   ulkan   o’zgarishlar   va
islohotlar   amalga   oshirildi.   Hukumat   qarorlari   va   Prezidentimiz   tomonidan
chiqarilgan   «Ish   haqi,   pensiyalar,   stipendiyalarlarning   miqdorlarini   oshirib
borish   to’g’risida»gi   farmonlari   kuchli   ijtimoiy   himoya   mexanizmining
o’zgaruvchan   sharoitga   mos   bo’lishi   uchun   kuchaytirib   borish   tadbirlarini   o’z
ichiga olgan.
Ayni   paytda   qayd   etilgan   va   boshqalarning   o’z   yechimini   yetarli   darajada
ta’minlash   borasida   ilmiy   izlanish   ishlarini   olib   borish   dolzarb   va   maqsadlidir,
shu   sababli   ushbu   mavzuda   Bitiruv   malakaviy   ishini   tayyorlash   maqsad   qilib
qo’yilgan.
Bitiruv   malakaviy   ishining   asosiy   maqsadi -bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
kuchli fuqarolik jamiyati qurish hamda davlat tomonidan aholini ijtimoiy qo’llab
quvvatlash   hajmi   va   miqdorini   ko’paytirish   bilan   bir   qatorda   haqiqatda
yordamga muhtoj bo’lgan qatlamini ijtimoiy himoyalshning kuchli va tasirchan
mexanizmini   yaratish   va   samaradorligini   oshirish   borasida   Bitiruv   malakaviy
ishida ilmiy asoslanga aniq amaliy takliflarni ishlab chiqishdan iborat.
Maqsadga erishish uchun quydagi asosiy vazifalar belgilandi:
3 - mavzuga   oid   qonunlar,   Prezdent   qaror,farmonlari   va   asarlari,Vazirlar
mahkamasi   qarorlari   va   boshqa   meyoriy   hujjatlar,Respublikamiz   va
xorijiy   davlatlarning   iqtisodchi   olimlari   adabiyotlarini   chuqur
o’zlashtirish, ular asosida fikr-mulohazalarni bayon etish;
- mamlakatimizning   muhum   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   hayotiga   oid
prezdentimizning qator dasturiy chiqishlarini o’rganish;
- ijtimoiy   xarajatlarni   davlat   byudjetidagi   ulushini   o’sish   tendensiyasini
amaliy jihatdan o’rganib tahlil qilish;
- aholining   turmush   darajasini   yaxshilash,   ijtimoiy   qo’llab   quvvatlash
borasidagi materiallardan foydalangan holda atroflicha tahlil qilish hamda
uning natijalari bo’yicha tegishli xulosalar berish.
- o’rganilgan   nazariy   bilim   va   materiallar   tahlili   natijalarini
umumlashtirilgan     holda   ijtimoiy   xarajatlar,   aholini   ijtimoiy   jihatdan
taminlashni   takomillashtirish   borasida   asosiy   xulosa   va   takliflarni   bayon
etish.
Bitiruv   malakaviy   ishining   predmeti   bo’lib   O’zbekiston   Respublikasidagi
ijtimoiy-madaniy   sohalar   moliyaviy   ta’minoti,   ularning   xarajatlarini
rejalashtirish hamda mazkur sohani moliyalashtirish mexanizmi hisoblanadi.
Bitiruv  malakaviy  ishining  asosiy obeyktiga –O’zbekiston
Respublikasidagi   ijtimoiy-madaniy   soha   masalalariga   byudjetdan   yo’naltirilgan
mablag’larni sarflanishini rejalashtirish masalasi hisoblanadi.
Bitiruv   malakaviy   ishini   tayyorlashning   asosiy   uslubiy   bazasi   bo’lib
respublikamiz   prezdenti   asarlari,   mavzuga   oid   qonunlar,   qarorlar   va   farmonlar,
byudjet tizimi  to’g’risidagi  qonun, Respublika Vazirlar mahkamasi  qarorlari  va
boshqa meyoriy hujjatlar hisoblanadi.
Bitiruv   malakaviy   ishining   tuzulishi   va   hajmi.Bitiruv   malakaviy   ishi
kirish,uchta bob, xulosa va takliflar,foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat
4 bo’lib   ...betda   yoritilgan   va   unda   ....ta   chizma,   ...ta   sxema,m   diogramma,   ....ta
jadval va ilovalar mujassamlashgan.
5 I - bob. Ijtimoiy soha va aholini qo’llab-quvvatlash xarajatlari.
1.1. Aholiga ijtimoiy yordam ko’rsatishni tashkil etish.
Mustaqillik munosabati  bilan respublikamizda ijtimoiy himoya va ijtimoiy
ta’minotning   mazmun   va   mohiyati   tubdan   o’zgardi.   Ijtimoiy   himoya
davlatimizning   ichki   siyosatining   asosiy   tamoyillaridan   biri   qilib   belgilandi,
chunki   bozor   munosabatlariga   bosqichma-bosqich   o’tib   borar   ekanmiz,   aholini
kam   ta’minlangan,   muhtoj   qatlamini   ijtimoiy   larzalardan   ishonchli   tarzda
himoyalash   va   kafolatlash   zarur.   Aholini   davlat   himoyasiga   muhtoj   bo’lgan
qatlami   ko’p   bolali   oilalarni,   qariyalar,   nogironlar,   boquvchisidan   mahrum
bo’lganlarning   ahvoli,   bozor   munosabatlarga   o’tish   davrida   narx-navoning
oshishi,   pulning   qadrsizlanishi   bilan   tirikchiligi   qiyinlashib   qoladi.   Shu
mubosabat bilan davlat o’z oldiga ijtimoiy adolat qoidalarini ro’yobga chiqargan
holda,   aholining   eng   nochor   qatlamlari   —   keksalar,   nogironlar,   yetim-yesirlar,
ko’p   bolali   oilalar,   o’quvchi   yoshlarning   davlat   tomonidan   ijtimoiy   muhofazag
bo’lgan   kafolotli   huquqlarini   ta’minlashdan   iboratdir.   Hozirgi   davrdagi   asosiy
maqsad bo’lib hisoblangan davlatning asosiy vazifasi kishilar boshiga ochlik va
muhtojlik   tushishiga   yo’l   qo’ymaslikdir.   Har   qanday   davlat   ham   o’z   aholisini
himoya   qila   olsagina,   u   insonparvar   davlat   bo’la   oladi.   Kishilarning   ijtimoiy
himoyalashning   va   huquqiy   kafolotlashnin   kuchli   va   ta’sirchan   mexanizmi
mavjud   bo’lgandagina,   ijtimoiy-siyosiy   barqarorlikni   saqlab   qolish   mumkin.
Pensiyalar,   nafaqalar,   ijtimoiy   yordam   boshqa   turlarining   miqdori   rasman
belgilab   qo’yilgan   tirikchilik   uchun   zarur   eng   kam   miqdordan   oz   bo’lishi
mumkin   emas”   –deyilgan.   Kuchli   ijtimoiy   siyosat   Respublikamizning   Birinchi
Prezidentimiz Prezidenti I A Karimov  tomonidan  bozor  
iqtisodiyotiga  utishning tamoyillaridan biri bo’lib hisoblanadi.
«Kuchli   ijtimoiy   siyosatni   amalga   oshirish,   davlatning   aholini   ijtimoiy
nochor qatlam va guruhlarini qo’llab-quvvatlash borasida mas’ul bo’lishi »degan
edi   yurtboshimiz   Birinchi   Prezidentimiz   I   A   Karimov.   Davlatning   ijtimoiy
sohani   rivojlantirishga   yo’naltirilgan   xarajatlari   faqat   ijtimoiy   emas,   balki
6 iqtisodiy   ahamiyatga   ega   bo’ladi,   jamiyatning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirishga
yordam beradi, chunki davlat amalga oshirayotgan, aholining hamma qatlamlari
manfaatlariga   daxldor   bo’lgan   iqtisodiy   faoliyat   natijalari   ijtimoiy   soha   orqali
ro’yobga   chiqadi.   Inson   munosib   turmush   va   faoliyat   sharoitlarini   vujudga
keltirish   vazifalarining   ijobiy   hal   etilishi   aynan   ijtimoiy-madaniy   sohalar
taraqqiyotiga   bog’liq.   Yuqoridagilardan   kelib   chiqib   kuchli   ijtimoiy   siyosat
bevosita   aholini   turmush   darajasini,   uning   faravonligini   oshirishning   asosiy
omili bo’lib hisoblanadi va u quyidagi yo’nalishlarni o’z ichiga oladi:
1. Daromad siyosati
2. Ijtimoiy ta’minot va ijtimoiy kafolatlar
3. Aholini ish bilan ta’minlash va mehnat bozorini shakllantirish
4. Aholiga ijtimoiy xizmatlar ko’rsatish va ular sifatini yaxshilash.
  Aholi   turmush   darajasini   oshishida   ish   haqi   miqdorini   uzluksiz   oshirib
borishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Respublikamizni   o’tgan   davrlarda   qo’lga
kiritgan   salmoqli   yutuq   va   natijalari   xalqimizning   daromadlari   va   faravonligini
izchil   ravishda   oshirib   borishga,   keng   ko’lamli   ijtimoiy   dasturlarni
muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   imkonini   berdi.   2013-yilda   byudjet   tashkilotlari
xodimlarining ish haqi, pensiyalar, nafaqa va stipendiyalar miqdorini o’rtacha 23
foizdan kam bo’lmagan darajada oshirish, 2013-yilda va keyingi ikki yilda aholi
real   daromadlarini   kamida   bir   yarim   barobar   ko’paytirish   vazifasi
qo’yilmoqda..Respublikamiz   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimovni   Vazirlar
Mahkamasining   yig’ilishidagi   ma’ruzasida   ta’kidlaganidek   2012-   yilda
mamlakatimizda   o’rtacha   ish   haqini   kamida   uchdan   bir   miqdorda,   2013-   yilga
borib   esa   2.5   barobarga   oshirish   vazifasi   qo’yilmoqda.Ijtimoiy   ta’minot   va
kafolatlar  deganda   aholining  nafaqaxo’r,  bolalikdan  nogiron,  urush   nogironlari,
ishsizlar, ko’p bolali kabi qatlamlari borki ularni ijtimoiy ximoyalash davlatning
vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Ijtimoiy  ta’minot  va  kafolatlar   ichida  pensiya   va
ijtimoiy nafaqalar asosiy o’rinni egallaydi. Ish bilan ta’minlash mehnat bozorini
shakllantirish aholi ijtimoiy ta’minotida ma’lum salmoqga ega. Keyingi yillarda
7 ko’rilgan   chora   tadbirlar   asosida,   yurtimizda   zamonaviy   mehnat   bozori
shakllandi.   Mustaqillik   yillarida   5   milliondan   ortiq   yangi   ish   o’rinlari   tashkil
etildi. Ularning 70 foizidan ziyodi sanoat va xizmat ko’rsatish sohalariga to’g’ri
keldi.   Shahar   va   qishloqlarda   birinchi   navbatda   xotin-   qizlarni   ish   bilan
ta’minlash   imkonini   beradigan,   yirik   sanoat   korxonalari   bilan   kooperatsiya
asosida   tashkil   etiladigan   kasanachilik   jadal   rivojlanmoqda.   Aholiga   ijtimoiy
xizmatlar   ko’rsatish   (aholining   ayrim   qatlamlariga   bepul   yoki   imtiyozli)   ham
ularni   ijtimoiy   ximoyalashning   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   bo’yicha
keyingi yillarda aholiga tibbiyot, ta’lim, kommunal va boshqa xizmatlarning turi
ko’payganligi   va   sifati   yaxshilanganligini   alohida   qayd   etish   lozim.   Umuman
aholini   ijtimoiy   himoyalash   va   ijtimoiy   ta’minot   mamlakatimizda   dolzarb
sohalardan   hisoblanadi.   Bu   to’g’risida   Respublikamiz   Birinchi   Prezidenti
Prezidenti   I.A.   Karimov   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   20
yilligiga   bag’ishlangan   tantanali   marosimda   –   «Mustaqillikning   birinchi
kunlaridan boshlab amalga oshirilayotgan bu siyosatning amaliy tasdig’i sifatida
shuni   ta’kidlash   kerakki,   ijtimoiy   soxaga   yo’naltirilayotgan   mablag’lar
davlatimiz   budjetining   umumiy   xarajatlariga   nisbatan   2000-yilda   51   foizni
tashkil   etgan   bo’lsa   bu   ko’rsatkich   2013-yilga   kelib   60   foizdan   yuqori   bo’lishi
belgilab   qo’yilgan.   Bunday   ko’rsatkichlar   boshqa   davlatlar   tajribasida   kamdan-
kam uchraydigan hol, desak, bu ayni haqiqatdir» - degan edi. Prezidentimizning
«xalqimiz   salomatligini   saqlashda   fidoyilik   ko’rsatib   kelayotgan   shifokorlarga
o’z   minnatdorchiligimni   bildiraman»,   degan   so’zlaridan   har   bir   shifokorning
qalbi   g’ururga   to’ldi,   desam   yurtimizdagi   barcha   hamkasblarimning   fikrini
aytgan   bo’laman.   Shunday   yuksak   ishonchga   javoban,   biz   ham   ezgu   maqsad
yo’lida   faol   harakat   qilishimiz,   xalqi-miz   salomatligini   asrash   va   yanada
mustahkamlash   yo’lida   tinmay   izlanishimiz,   fidoyi   bo’lib   mehnat   qilishimiz
zarur. Xususan, dasturiga muvofiq, onalar va bolalarga tibbiy xizmat ko’rsatish
darajasini   oshirishga   doir   chora-tadbirlar   hayotga   izchil   tatbiq   etilishida   faol
ishtirok   etishimiz   talab   etiladi.   Bu   sog’lom   va   barkamol   avlod   ulg’ayishi,
8 farzandlarimiz   hayotga   katta   kuch,   keng   dunyoqarash   bilan   kirib   kelishi,
pirovardida, turmushimiz yanada farovon bo’lishida alohida o’rin tutadi.
Keyingi   yillarda   o’zini   o’zi   boshqarish   organlarining   jamiyatdagi   o’rni   va
nufuzi ortib borayapti. Mahalliy ijro hokimiyati organlarining ayrim vakolatlari
ushbu   tizimga   o’tkazildi.   Natijada   mahallaning   ijtimoiyiqtisodiy,   ma’naviy
hayotiga oid muhim masalalar fuqarolar yig’inlarining o’zida hal etilmoqda. Bu
bejiz   emas,   albatta.   Darhaqiqat,   xalqimiz   turmushiga   oid   urf-odat   va   ezgu
an’analarning   shakllanishi,   yashab   kelishi,   ayni   paytda   rivojlanishida
mahallaning   tarixiy   o’rni   va   ahamiyati   beqiyos.   Mahalla   kishilarning   mehr-
oqibatli   bo’lib,   hamjihatlikda   yashashini   ta’minlashga   xizmat   qiluvchi   institut
hisoblanadi.   Shu   bois   har   bir   oila   va   jamiyatning   farovonlashuvida   uning
ta’sirchanligi,   hayotimizdagi   qadr-qimmatini   oshirish   muhim   ahamiyatga   ega.
Ayniqsa,   odamlarning   qalbi   va   intilishlarida   yurt   obodligi,   tinch   va   farovon
hayot barpo etish g’oyalari mujassam bo’lishi, barcha bir yoqadan bosh chiqarib,
ezgu ishlarni amalga oshirishida mahallaning xizmati katta.
Davlatning   iqtisodiy-ijtimoiy   rivojlanish   dasturiga   binoan   mablag’lar
ajratiladi.   Ijtimoiy   xarajatlar   asosan,   ijtimoiy   madaniy   tadbir   xarajatlariga   va
aholini ijtimoiy himoya qilish xarajatlariga bo’linadi. Bu yo’nalishdagi xarajatlar
nomoddiy sohaga mo’ljallangan mablag’lar hisoblanadi. Bu xarajatlarga: maorif,
sog’liqni   saqlash,   madaniyat   va   fan   hamda   boshqa   xarajatlarni   sanab   o’tish
mumkin.   Budjet   korxonalari   tarkibida   yana   bir   guruh   xarajatlar   boshqaruv
organlarini   saqlash   xarajatlari   ham   rejalashtiriladi.   Bu   guruh   xarajatlariga
mudofaa,   ichki   ishlar   vazirligi,   milliy   havfsizlik   xizmati,   Vazirlar
Mahkamasining rezerv fondi ko’zda tutiladi.
So’ngi   yillarda   aholining   daromadlarining   oshishi   mamlakatimiz   turmush
darajasini   yaxshilanayotganligi   va   kam   taminlangan   oilalar   sonini   sezilarli
pasayotganligiga sabab bo’layotganligini ko’rishimiz mumkin.
Aholi   daromadlari   barcha   aholiga   tegishli   pul   va   natural   (mahsulot
shaklida)   tushumlar   hamda   ko’rsatilgan   bepul   xizmatlar   summasi,   aholining
9 milliy daromaddagi hissasi. Aholining jami turdagi daromadlari manbai ish haqi,
pensiya,   stipendiya,   nafaqalar,   mukofot,   fonda,   dividend,   zayom   va   lotereya
yutug’i, bank to’lagan foiz puli, ko’chmas mulkdan kelgan renta to’lovi va ijara
puli, sug’urta qoplamalari va boshqalardan iborat. Aholi jon boshiga hisoblangan
real   daromad   aholi   turmush   darajasining   umumlashgan   va   yaxlit   ko’rsatkichi
hisoblanadi.   Iqtisodiyotda   aholi   yalpi   pul   daromadlaridan   barcha   majburiy   va
ixtiyoriy   to’lovlar   (soliqlar,   qarz   puli,   badallar)   chegirib   tashlangandan   so’ng
uning   qo’liga   tegadigan   daromad   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Aholi   qo’liga
tegadigan   daromad   miqdoriga   soliqlar   kuchli   ta’sir   etadi.   Rivojlangan
mamlakatlarda ish haqi daromadning 2/3 qismini tashkil etadi. Agar mamlakatda
xususiy mulk ustivor, renta, aholi pul jamg’armasi ko’p bo’lsa, bank to’laydigan
foiz puli salmoqli bo’ladi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida aholi daromadlari tarkib
jihatidan   mehnatdan,   tadbirkorlikdan,   mulkdan   olingan   daromadlar   va   transfert
(nochorlarga budjetdan beriladigan nafaqa va yordam puli) kabi daromadlardan
shakllanadi.   Transfertlar   nobozor   daromadi,   qolganlari   bozor   daromadi
hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   O’zbekistondagi   aholi
daromadlarida   bozor   tizimiga   xos   yangi   daromad   turlari   (tadbirkorlik,   mulk
daromadi kabilar)ning ko’payib borishi kuzatiladi.
  1.2 Ijtimoiy himoya tushunchasi va uning mazmuni.
Ijtimoiy   muhofaza   tizimi   -   aholining   hayotiy   muhim   manfaatlari   sohasi
bo’lib,   uning   sifat   va   miqdor   ko’rsatkichlari   davlat   va   jamiyatning   iqtisodiy,
huquqiy   va   madaniy   rivojlanish   darajasidan   darak   beradi.   Ijtimoiy
muhofazalanish   huquqi   odamning   munosib   turmush   kechirishi   uchun   zarur
bo’lgan   hajmdagi   fiziologik,   ijtimoiy   va   ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish
imkoniyati   hisoblanadi.   Ijtimoiy   muhofaza   tizimini   tashkil   etish   masalasi   ko’p
jihatdan   mamlakatdagi   milliy   tartibni,   jamiyatdagi   totuvlik   darajasini,   iqtisodiy
va ijtimoiy rivojlanish barqarorligini va dinamikasini belgilab beradi. 2013-yilda
byudjet  tashkilotlari  xodimlarining ish haqi,  pensiyalar, nafaqa va stipendiyalar
miqdorini  o’rtacha   23  foizdan  kam   bo’lmagan  darajada  oshirish,   2013-yilda  va
10 keyingi ikki yilda aholi real daromadlarini kamida bir yarim barobar ko’paytirish
vazifasi qo’yilmoqda.
Aholini ijtimoiy muhofaza qilish deganda, biz aholiga davlat tomonidan
yashash   uchun   barcha   shart-sharoitlarni   yaratishga   maqsadli   yo’naltirilgan
kafolatlar tizimini tushunishimiz lozim. Ijtimoiy muhofaza qilish bir tomondan,
funksional tizim, ya’ni yo’nalishlar tizimi bo’lib, u ana shu yo’nalishlar asosida
amalga   oshiriladi,   ikkinchi   tomondan,   u   ijtimoiy   muhofazani   ta’minlaydigan
institutlar   tizimidan   iborat   bo’lib,   unga   davlat,   sud,   kasaba   uyushmalari   va
boshqa   ijtimoiy   tashkilotlar   kiradi.   Bozor   munosabatlariga   o’tish   sharoitida
davlatning   ijtimoiy   siyosati   ijtimoiy   muhofazalash   mexanizmlarini,   davlatning,
korxonalar   va   ijtimoiy   siyosatning   boshqa   sub’ektlarining   roli   va   vazifalarini
o’zgartiradi.   Amalda   bu   ijtimoiy   muhofazaga   ajratiladigan   byudjet   mablag’lari
salmog’ining   qisqarishi,   davlat   tomonidan   beriladigan   bepul   kafolatlarning
kamayishini   bildiradi.   Ko’proq   og’irlik   nodavlat   moliya   manbalariga,   shu
jumladan, korxonalar zimmasiga yuklatiladi. Bu ayrim korxonalar uchun jiddiy
muammolar   tug’dirib,   ularning   ijtimoiy   muhofaza   bo’yicha   tadbirlari   hajmi   va
darajasini   mehnat   sharoitlari   va   uni   muhofazalashga   bog’lab   qo’yadi.   Amalga
oshirilish   usuliga   qarab   ijtimoiy   siyosatni   aktiv   va   passiv   turlarga   ajratish
mumkin.   Passiv   ijtimoiy   siyosat   narxlarni   sun’iy   ravishda   tutib   turish,   shuning
hisobiga  turmush  darajasini  oshirish  yoki  barqarorlashtirish,  ijtimoiy muhofaza
qilishning  barcha   yo’nalishlari   bo’yicha   dotatsiyalarni   oshirishni   ko’zda  tutadi.
Aktiv   siyosat   maqsadga   muvofiqroqdir.   Unda   tashabbus   ko’rsatish   va
tadbirkorlik   uchun   sharoit   yaratib   berish,   pensionerlar,   veteranlar,   bolalar,
byudjet   sohasida   xizmat   qiluvchilarni   qo’llab-quvvatlashda   davlatning   rolini
oshirish ustivor maqsadlar hisoblanadi.
Ijtimoiy siyosatda ikki asosiy yo’nalishni ajratib ko’rsatish mumkin, aholini
ijtimoiy   ta’minlash   va   davlat   ijtimoiy   kafolatlari.   Ijtimoiy   ta’minot   pensiya
ta’minoti,   nafaqalar   bilan   ta’minlash,   aholining   ayrim   tabaqalari   uchun
belgilangan   imtiyozlar   va   kompensatsiyalar   tizimi   va   ijtimoiy   xizmat
11 ko’rsatishni   o’z   ichiga   oladi.   Ikkinchi   yo’nalish   esa   jamiyatning   bir   me’yorda
rivojlanishini,   ya’ni   sog’liqni   saqlash,   ta’lim,   madaniyat   va   sog’lomlashtirish,
shuningdek, turarjoyga ega bo’lish huquqini ta’minlash bilan bog’liq.
  Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   kuchli   ijtimoiy   siyosiy   dasturi   asosida
pensiyalar   miqdorini   va   pensionerlar   sonini   oshib   borishi   asosida   pensiya
ta’minotiga   sarflanadigan   mablag’larning   miqdori   yanada   oshishi   kuzatiladi.
Mamlakatimizda   davlat   pensiyalari   va   kafolatlar   minimal   miqdorini   keyingi
yillarda oshib borishi 1- jadvalda berilgan.   
            
1-jadval.
Davlat pensiyalari va nafaqalarining minimal miqdori, so’m.    
Pensiya va nafaqalar..(oyiga) 2011-yil
1-dekabr 
holati 2012-yil
1-avgust 
holati 2012-yil
1-dekabr 
holati
Ish haqi. 62920 72355 79590
Yoshga doir pensiyalar.
123060 14152
0 155670
Bolalikdan nogironlarga
beriladigan nafaqa. 123060 14152
0 155670
Zarur ish stajiga ega 
bo’lmagan keksa yoshdagi va 
mexnatga layoqatsiz fuqorolarga 75510 86883
5 95520
12 nafaqa.
Jadval ma’lumotlaridan shuni ko’rishimiz mumkinki oxirgi ikki yil mobaynida
yoshga doir pensiya, bolalikdan nogironlarga zarur ish stajiga ega bo’lmagan
keksa yoshdagi hamda mehnatga layoqatsiz fuqarolarga beriladigan
nafaqalarning minimal miqdorlari o’sish tendensiyasiga ega.
Hozirgi   sharoitda   aholining   ijtimoiy   himoya   turlari   kengayib,   uning
qo’llanish   asoslarini   tubdan   o’zgartirish   talab   qilinayotgan   bir   paytda   xizmat
ko’rsatilayotgan aholi soni va sarflanayotgan mablag’ miqdori jihatidan pensiya
ta’minoti   aholini   ijtimoiy   himoyalashda   asosiy   o’rinni   egallaydi.   1993- yil   3-
sentabrda   Oliy   Majlis   tomonidan   O ’ zbekiston   Respublikasi   « Fuqarolarning
davlat   pensiya   ta ’ minoti   to ’ g ’ risida » gi   qonuni   qabul   qilingan .  Ushbu   Qonun  9  ta
bob ,   67   ta   moddadan   iborat .   Undagi   moddalar   davlat   pensiyalarini   3   xil   turiga
bag ’ ishlangan   va   Qonun   faqat   ish   staji   bo ’ lgan   shaxslargagina   va   ularning   oila
a ’ zolariga   pensiya   tayinlash   mumkinligini   ko ’ zda   tutadi .  Qonunni   qabul   qilishda
O ’ zbekiston   Respublikasining   demografik ,  geografik   va   iqlim   sharoitlari   va   urf -
odatlari   hisobga   olingan .   Bu   xususiyatlar   Qonunning   ish   stajini   hisoblashga ,
imtiyozli   pensiyalar   tayinlashga   doir   boblarda   o ’ z   ifodasini   topgan .   Qonun
respublika   qishloq   xo ’ jalik   mahsulotlari   ishlab   chiqarishga   moslashganini
hisobga   olib ,   qishloq   xo ’ jalik   xodimlarining   ayrim   toifalari   paxtakor ,   sholikor ,
tamakikor   ayollarga ,   cho ’ ponlarga ,   paxta   suvchilariga   umumiy   pensiya   yoshini
besh   yilga   qisqartirilgan   holda   imtiyozli   pensiya   tayinlash   mumkinligini
belgilagan . Davlat pensiyalarining quyidagi turlari belgilangan:
I. Yoshga doir pensiya;
II. Nogironlik pensiyasi;
III.Boquvchini yo’qotganlik pensiyasi.
Yoshga   doir   pensiya -shunday   pensiyaki,   u   fuqaroning   ma’lum   yoshga
yetganida, tegishli ish stajiga ega bo’lganida tayinlanadi.  Shunday qilib, yosh va
staj,   ya’ni   ikkita   shart   bu   tur   pensiya   ta’minotiga   bo’lgan   huquqni   belgilab
13 beradi.   Bunda   boshqa   holatlar   muhim   ahamiyatga   ega   emas.   Yoshga   doir
pensiya   —   bu   ko’p   yillik   mehnatning   mantiqiy   samarasi   hisoblanadi.   Bunday
pensiya   olish   huquqiga   ega   bo’lish   uchun   ishlash,   xizmat   qilish   kerak   albatta.
Yoshga   doir  pensiya   umumiy  asoslarda   —  erkaklar  60  yoshga   to’lganlarida  va
kamida 25 yillik ish stajiga ega bo’lganlarida, ayollar 55 yoshga to’lganlarida va
kamida 20 yillik ish stajiga ega bo’lganlarida tayinlanadi.
Nogironlik   pensiyasi -   mehnat   qilish   qobiliyati   yo’qotilishi   munosabati
bilan   belgilanadi,   uning   miqdori   kasallikning   sababi,   nogironlik   guruhiga   va
mehnat   faoliyatining   davomiyligi   hamda   o’rtacha   bir   oylik   ish   haqiga   bog’liq
bo’ladi. Nogironlik pensiyasi nogironlik qachon boshlanganligidan qat’iy nazar:
ish   davridami,   ishga   kirgunga   qadarmi,   uni   tugatganidan   keyinmi   qat’iy   nazar
tayinlanadi.   Agar   nogironlik   mehnatda   mayiblanish   yoki   kasb   kasalligi   sababli
boshlangan   bo’lsa,   u   holda   pensiya   ishning   davomiyligidan   qat’iy   nazar
tayinlanadi.   Nogironlik   insonning   mehnat   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lmagan
hollarda   pensiya   tayinlash   uchun   ish   staji   talab   qilinadi,   bunda   ishning
davomiyligi yoshga bog’liq bo’ladi. 
Boquvchisini   yo’qotganlik   pensiyasi p-   vafot   etgan   boquvchining
qaramog’ida   bo’lgan   mehnatga   qobiliyatsiz   oila   a’zolariga   tayinlanadi.   Uning
miqdori   boquvchi   o’limining   sababi,   mehnat   faoliyatining   davomiyligi   va   ish
haqiga bog’liq bo’ladi.
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   39-moddasiga   asosan
fuqarolarga   boquvchisidan   mahrum   bo’lganlarida   ijtimoiy   ta’minotdan
foydalanish   huquqi   kafolatlangan bo’lib, turli  sabablar  tufayli  otaonasidan   yoki
boquvchisidan mahrum bo’lgan ishga yaroqsiz, qaramoqda bo’lgan oila a’zolari
ijtimoiy   jihatdan   qo’llab-quvvatlanishi,   boquvchilari   vafot   etishi   munosabati
bilan   to’xtab   qolgan   daromad   manbayi   yashash   uchun   zarur   bo’lgan   tirikchilik
vositalarinining   o’rnini   qisman   bo’lsada   qoplanishi   zarur.   Marhumning
qaramog’ida bo’lgan ishga yaroqsiz oila a’zolarini daromadini qoplash yo’li esa
davlat   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasi   «Fuqarolarning   davlat   pensiya
14 ta’minoti   to’g’risida»gi   Qonunda   belgilab   qo’yilganidek,   boquvchisini
yo’qotganlik   pensiyalari   tayinlash   yo’li   bilan   amalga   oshiriladi.   Boquvchisini
yo’qotganlik   pensiyasi   -   bu   vafot   etgan   marhumning   birinchidan,   qaramog’ida
bo’lgan, ya’ni vafot etgan shaxsdan kun kechirishi uchun zarur bo’lgan daromad
manbayini   olib   turgan,   ikkinchidan,   ishga   yaroqsiz   bo’lgan,   ya’ni   voyaga
yetmagan   yoki   nogiron   hisoblangan   yohud   pensiya   ta’minoti   to’g’risidagi
Qonunning 7- moddasida ko’rsatilgan yoshga doir pensiya olish yoshiga yetgan
(erkaklar   60   yoshga;   ayollar   55   yoshga   yetgan,   lekin   zarur   mehnat   stajiga   ega
bo’lmagan) shaxslarga marhumning ish staji va o’rtacha oyli ish haqini hisobga
olib,   beriladigan   oylik   to’lovlardir.   O’zbekiston   Respublikasida   olib
borilayotgan   kuchli   ijtimoiy   himoya   siyosati   xususiyatlaridan   biri   yordamga
muhtoj   bo’lgan   fuqarolarni   turli   moddiy   ta’minlash   yo’llari   bilan   yashash
sharoitlarini yaxshilash va turli ijtimoiy larzalardan muhofaza qilishdir. Shunday
muhofaza   choralaridan   biri   boquvchisini   yo’qotganlik   pensiyasini   belgilash
hisoblanadi.   Boquvchisini   yo’qotganlarni   moddiy   jihatdan   taminlash   ularga
yordam ko’rsatish qonuiy belgilab qo’yolgan.
Vaqtincha   mexnatga   qobilyatsizlik   qo’yidagi   davrlarga   to’g’ri   kelganda
nafaqa to’lanmaydi:
- Ish xaqi saqlanmagan ta’til:
- bolani parvarishlash bo’yicha ta’til;
- ish vaqtincha tuxtatilganda;
- xodim   ishdan   ( lavozimidan )   chetlashtirilib ,   ish   xaqi   to ’ lashto ’ xtatilib
qo ’ yilganligi   sababli   ishlamagan ;
- xarbiy   o ’ quv   yoki   tekshiruv   yig ’ ini ;
- ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   xolda   o ’ quv   yurtlarida   tahsil
olishmunosabati   bilan   berilgan   qo ’ shimcha   ta ’ til . 
O ’ zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   qoshidagi   byudjetdan   tashqari
Pensiya   jamg ’ armasi   pensiya   ta ’ minot   tizimidagi   boshqaruv   tuzilmasini
takomillashtirish   davlat   ijtimoiy   sug ’ urtasi   bo ’ yicha   majburiy   badallar ,
15 ajratmalar   va   to ’ lovlarning   to ’ liq   yig ’ ilishini   ta ’ minlash ,   aholini   davlat
tomonidan   kafolatlangan   ijtimoiy   himoya   qilish   choratadbirlarini   o ’ z   vaqtida
mablag ’   bilan   ta ’ minlash   uchun   tashkil   qilingan .   Bu   jamg ’ armaning   asosiy
vazifasi   pensiya   va   nafaqalarni   to ’ lash   uchun   mo ’ ljallangan   mablag ’ larni   yig ’ ish ,
to ’ plashdan   hamda   o ’ z   vaqtida   to ’ lov   uchun   mablag ’   ajratish   va   to ’ g ’ ri
sarflashdan   iborat .  Byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg ’ armasining   asosiy   vazifasi
bo ’ lib   fuqarolarning   davlat   tomonidan   kafolatlangan   ijtimoiy   ta ’ minotga ,
ijtimoiy   sug ’ urtaga   bo ’ lgan   huquqlarini   jamg ’ armaga   o ’ tkazilayotgan   majburiy
ajratmalar ,  badallar   hisobiga   amalga   oshirish   hamda   pensiya   va   nafaqalar   uchun
sarflanadigan   mablag ’ laridan   maqsadli   foydalanilayotganligini   nazorat   qilishdir .
O ’ z   huquqlari ,   erkinliklarini   hamda   siyosat ,   iqtisod ,   ijtimoiy   rivojlanish ,   fan ,
madaniyat   va   boshqa   sohalardagi   fuqarolarning   qonuniy   manfaatlarini   birgalikda
ro ’ yobga   chiqarish   uchun   birlashgan   fuqarolarning   xohish - istaklarini   erkin
bildirishlari   natijasida   vujudga   kelgan   ixtiyoriy   tuzilmalar   jamoat   organlari
hisoblanadi .
Kasaba   uyushmalari   O ’ zbekiston   Respublikasi   fuqarolarining   ijtimoiy -
iqtisodiy   huquqlarini   va   manfaatlarini   himoya   qilish   maqsadida   tuzilgan   jamoat
tashkiloti   bo ’ lib ,  fuqarolarning   mehnat   qilish   huquqlari ,  sog ’ liqni   saqlash ,  uy - joy
va   turmush   darajalarini   yaxshilash   va   himoya   qilish   tadbirlari   bilan
shug ’ ullanadi .   O ’ zbekiston   Respublikasi   Kasaba   uyushmalari   Federatsiyasi   va
uning   joylardagi   quyi   organlari   ijtimoiy   ta ’ minot   va   ijtimoiy   himoya   sohasida
asosiy   o ’ rinni   egallaydi .   Kasaba   uyushmalar   ijtimoiy   ta ’ minot   huquqi   sohasini
boshqarishda   fuqarolarning   o ’ zlari   qatnashuvi   tamoyiliga   asoslangan   holda   keng
xalq   ommasi   nomidan   pensiya   va   nafaqalarni   tayinlash ,   fuqarolarni   mehnat
qilishga   doir   huquqlarini   himoyalash ,  ijtimoiy   xizmat   ko ’ rsatish   sohasida   mehnat
va   ijtimoiy   muhofaza   organlari   bilan   birgalikda   ish   olib   boradilar .   O ’ zbekiston
Respublikasida   kasaba   uyushmalar   faoliyatiga   jiddiy   e ’ tibor   beriladi ,   kasaba
uyushmalari   sanatoriya   va   kurortlar   tizimiga   ega   bo ’ lib ,   mehnatkashlarning
16 salomatliklarini   tiklash   uchun   yo ’ llanmalarni   taqsimlaydi ,   mehnat   qonunlarini
bajarilishini   nazorat   qiladi .
1.3. O’zbekistonda aholini ijtimoiy himoyalashning huquqiy kafolati.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   1999-yil   13-yanvardagi   «Aholini
aniq   yo’naltirilgan   ijtimoiy   madad   bilan   ta’minlashda   fuqarolarning   o’zini-o’zi
boshqarish   organlari   rolini   oshirish   to’g’risida»gi   farmoni   hamda   Vazirlar
Mahkamasining   1999   -yil   7-dekabrdagi   «2000-   2005-yillarda   yolg’iz
keksalarning,   pensionerlar   va   nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilishni
kuchaytirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   Dasturi   to’g’risida»gi   qarori   va
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2006-   yil   7-sentabrdagi   459-sonli
qarori  bilan tasdiqlangan  «2007-2010-  yillarda  yolg’iz keksalar  va nogironlarni
aniq   ijtimoiy   muhofaza   qilish   va   ularga   ijtimoiy   xizmat   ko’rsatishni   yanada
kuchaytirish   choratadbirlari»   Dasturi,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
«Fuqarolarning   pensiya   ta’minoti   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora
tadbirlari to’g’risida», 2009-yil 30-dekabrda PF-4161-son Farmoni, O’zbekiston
Respublikasi   Perizentining   2009-yil   30-dekabirdagi   «O’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligi   huzuridagi   byudjetdan   tashqari   Pensiya   jamg’armasining
tashkiliy   tuzilmasini   shakllantirish   chora-tadbirlari   to’g’risidagi   qarori,
O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish Vazirining
2010-yil   12-fevralidagi   22-   sonli   buyrug’i   bilan   tasdiqlangan   «Bandlikka
ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   markazlarining   namunaviy
Nizomi» yuqoridagi so’zlarning yorqin dalilidir.
Ushbu   farmon   va   qarorlar   aholini   ijtimoiy   himoya   qilishda   fuqarolarning
o’zini-o’zi   boshqarish   organlarini   rolini   oshirish,   ijtimoiy   muhofazaning
muayyan shaxsga yo’naltirilganligini ta’minlashda ularning ma’suliyatini yanada
kuchaytirish   maqsadida   qabul   qilingan.   Aholini   muhofaza   qilishning   aniq
shaxsga   qaratilishini   yaxshilash   uchun   turar   joy   muassasalari   bolali   oilalarga
nafaqalar   hamda   yolg’iz   o’zgalar   parvarishiga   muhtoj   pensionerlarni   asosiy
oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan   ta’minlash   masalalarini   o’z   zimmasiga   olgan
17 bo’lsa, yolg’iz keksalarni, pensioner va nogironlarni ijtimoiy ta’minot va uy joy
maishiy sharoitlarni yaxshilash yuzasidan ehtiyojlarni qondirish masalalarini hal
qilish   uchun   homiylar   mabla’larini   jalb   qilish   zarurligi   belgilandi.   O’zbekiston
Respublikasi   prezdentining   2007-yil   19-martdagi   PF-3864   sonli   farmoni”
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini   yanadatakomillashtirish   va
mustahkamlashga   oid   chora   tadbirlar   to’grisida.   O’zbekiston   Respublikasi
Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   davlatimizning   kuchli
ijtimoiy   himoya   siyosatiga   amal   qilgan   holda,   «O’zbekiston   Respublikasi
aholisining   2010-yilgacha   davrga   mo’ljallangan   ijtimoiy   himoyasi   yagona
tizimini   yaratish   konsepsiyasi»ni   ishlab   chiqdi.   Bu   konsepsiyada   davlatning
ijtimoiy   siyosatini   amalg   oshirish   uchun   yagona   yo’l   ishlab   chiqish   va   turli
davlat   idoralari   va   jamoat   tashkilotlarini   kuchlarini   birlashtirish   lozimligi
ta’kidlab o’tilgan. Unda ijtimoiy himoyaning mavjud usullarini, ularni moliyaviy
ta’minlash   manbalarini   tubdan   o’zgartirish,   bu   muammolarni   faqat   davlat
mablag’lari hisobiga hal qilmay, balki xayriya va jamoat mablag’larini ham jalb
qilish   zarurligi   kabi   qoidalar   asosiy   o’rin   olgan.   Aholini   ijtimoiy   himoyalash
masalalari   ijtimoiy   ta’minot   organlari   bilan   birga   Mehnat,   Moliya,   Sog’liqni
saqlash,   Aloqa   vazirliklari,   Pensiya   Jamg’armasiga   hamda   jamoat   tashkilotlari
bo’lgan Ko’zi ojizlar,
Kar-soqovlar, Nogironlar, Qizil Yarimoy jamiyatlari, «Mehribonlik», «Bolalar»,
«Navro’z»,   «Sog’lom   avlod   uchun»   kabi   xayriya   jamg’armalariga   ham
yuklatilgandir.   Hozirgi   sharoitda   aholining   ijtimoiy   himoya   turlari   kengayib,
uning   qo’llanish   asoslarini   tubdan   o’zgartirish   talab   qilinayotgan   bir   paytda
xizmat   ko’rsatilayotgan   aholi   soni  va  sarflanayotgan  mablag’  miqdori   jihatidan
pensiya  ta’minoti   aholini  ijtimoiy himoyalashda   asosiy  o’rinni   egallaydi. 1993-
yil   3-sentabrda   Oliy   Majlis   tomonidan   O’zbekiston   Respublikasining
«Fuqarolarning davlat pensiya ta’minoti to’g’risida»gi
Qonuni   qabul   qilinib,   1994-yil   1-iyuldan   respublika   hududida   kuchga   kirdi.
Qonunga   asosan,   faqat   ish   staji   mavjud   bo’lgan   shaxslargagina   pensiyalar
18 tayinlanishi belgilangan. Bu pensiyalar yoshga doir, nogironlik va boquvchisini
yo’qotganlik   pensiyalaridir.   O’zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidentimiz
Prezidenti   I.A.Karimov   o’zining   Oliy   Majlisda   so’zlagan   nutqida   kelgusida
ijtimoiy   himoyani   aniq   toifa   kishilariga   qaratilishini   kuchaytirish   kerakligi
haqida   gapirib   o’tdi.   Bundan   shu   xulosa   kelib   chiqadiki,   ijtimoiy   ta’minot
tizimida   qo’llanilayotgan   hozirgi   qonunlarimizni   ham   qaytadan   ishlab   chiqish
zaruriyati   tug’ildi.   O’zbekiston   Respublikasi   «Fuqarolarning   davlat   pensiya
ta’minoti   to’g’risida»gi   Qonunda   belgilangan   pensiya   yoshi   Xalqaro   Mehnat
Tashkilotining   «Nogironlik,   qarilik   va   boquvchisini   yo’qotganlik   bo’yicha
nafaqalar   to’g’risida»gi   Konvensiyada   ko’zda   tutilganidan   5   va   10   yil   kamdir.
Bundan   tashqari   ish   sharoiti   zararli   va   og’ir   bo’lgan   xodimlar,   teatr,   sirk   va
boshqa tomosha muassasalarining artistlari, aviatsiya, maorif, sog’liqni saqlash,
qishloq xo’jaligi, urush  nogironlari, ko’p bolali  onalar  va boshqa  ayrim  toifaga
tegishli   fuqarolar   yoshga   doir   pensiyani   bundan   ham   ilgariroq   olish   huquqiga
ega bo’ladilar.
Ijtimoiy soha xarajatlari ichi yuqori ko’rsatkichni ta’lim sohasi tashkil etib,
bu   borada   amalga   oshirilgan   ishlarga   to’xtaladigan   bo’lsak   kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi   doirasida   O’zbekistonda   rejali   asosda   umumiy   va   o’rta-maxsus
ta’limini   rivojlantirish   bo’yicha   keng   qamrovli   ishlar   amalga   oshirilmoqda.
Bugungi   kunda   o’quvchi   va   talabalarning   asosiy   o’quv   dasturlarini   sifatli   va
to’laqonli   o’zlashtirishlari   uchun   umummilliy   miqyosda   umumiy   o’rta   ta’limni
to’la hajmda o’quvchilarga berilishini ta’minlash lozim.
Xalq   xo’jaligi   tarmoqlarining   jadal   rivojlanishi   va   yangi   ishlab-chiqarish
texnologiyalarini   tadbiq   etish,   yuqori   darajada   malakali   mutaxassislarni
tayyorlashni   talab   etadi   va   buni   ta’lim   tizimining   barcha   darajalarida,   ayniqsa
boshlang’ich,   fundamental   tayyorgarlik   darajasida   yangi   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalarni tadbiq etmasdan turib amalga oshirish mumkin emas. Shu bilan
birga,   muhim   ahamiyatga   molik   bo’lgan   omillardan   yana   biri,   bu   maktablarni
Davlat   ta’lim   standartlariga   javob   beruvchi   zamonaviy   o’quv   va   laboratoriya
19 jihozlari,   kompyuter   texnikalari   va   o’quv-metodik   qo’llanmalari   bilan
ta’minlanishidir.
Davlatimiz   rahbari   o’z   ma’ruzalarida   aynan   mavjud   umumta’lim
maktablarining   moddiy-texnika   bazasini   mustahkamlash   va   uni   rivojlantirish
zarurligi   to’g’risida   ko’satmalar   berdi.   Shu   bilan   birga   shuni   ta’kidlab   o’tish
lozimki,   ayrim   maktablar   rekonstruksiya   va   kapital   ta’mirlashga   o’ta   muhtoj,
ba’zi birlari esa umuman yaroqsiz holatga kelib qolgan, undan tashqari bir qism
maktablarning   moddiy   texnika   bazasi   o’ta   past   darajada.   Agar   bu   yo’nalishda
qisqa   muddatlar   ichida   davlat   va   jamoatchilik   tomonidan   paysalga   solinmay
keskin   choralar   ko’rilmasa,   kutilgan   ijobiy   natijalarni   olish   shubhali   bo’lib
qoladi.
Qo’yilgan vazifalarni amalga oshirish maqsadida Respublikamiz Hukumati
tomonidan   mavjud   maktablarning   binolarini   sifat   nuqtai-nazardan   qayta   ko’rib
chiqish,   ularning   moddiy   texnik   bazasini   mustahkamlash   va   zamonaviy   o’quv-
laboratoriya jihozlari bilan ta’minlash, o’quv va o’quv-uslubiy adabiyotlar bilan
to’ldirish   bilan   bog’liq   masalalarni   moliyalashtirishning   aniq   manbalarini
belgilagan holda bir qator tadbirlarni amalga oshirdi. Jamg’arma mablag’laridan
qat’iy maqsadli (yo’nalishlar bo’yicha) va samarali foydalanilishini ta’minlash. 
Hukumat   qarori   bilan   Jamg’armaning   ijro   etuvchi   direksiyasiga   rahbarlik
qilish   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   Vazirining   ijtimoiy   masalalarga
mutasaddi o’rinbosari zimmasiga yuklatilgan.
Hukumat   qabul   qilgan   qarorlarning   muhim   tomonlaridan   biri   shundan
iboratki,   korxona   va   tashkilotlarning   dasturni   moliyalashtirishga   yo’naltirgan
mablag’lari daromad (foyda) solig’idan ozod etiladilar. Jamg’armaga tushirilgan
mablag’lar maqsadli yo’nalishda u yoki bu maktabning moddiy-texnika bazasini
mustahkamlash   yoki   mukammal   rekonstruksiya   qilish   va   ta’mirlashga
yo’naltiriladi.   Shuni   qayd   etish   lozimki,   umumta’lim   maktablari   tomonidan
Vazirlar   Mahkamasining   "budjet   tashkilotlarini   mablag’   bilan   ta’minlash
tartibini   takomillashtirish   to’g’risida"   1999   yil   3   sentabrdagi   414-son   qaroriga
20 muvofiq   tashkil   etilgan   budjet   tashkilotlarini   rivojlantirish   jamg’armalari
mablag’laridan   Maktab   ta’limini   rivojlantirish   dasturini   amalga   oshirish   uchun
foydalanishga   ruxsat   etilgan.   Mustaqillik   yillarida   ta’lim   tizimini   tubdan
modernizatsiya   qilish   imkonini   bergan   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturini
hayotga tatbiq etish mamlakatimizni iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirishning eng
muhim   yo’nalishiga   aylandi.   12   yillik   majburiy   ta’limga   o’tish,   1,5   mingdan
ortiq   kasb-hunar   kollejlari   va   akademik   litseylarni   barpo   etish   iqtisodiyot
tarmoqlari   uchun   zarur   bo’lgan   mutaxassisliklar   bo’yicha   yuqori   malakali
kadrlar tayyorlanishini ta’minlamoqda.
Har qanday ijtimoiy muhofaza ijtimoiy kafolatlar asosiga quruladi. Ular
ham   muayyan   tizimdan   iboratdir.   Kafolatlar   quyidagilarni   amalga   oshirishi
lozim:
• ish   kuchi   bozorini   uning   talab   va   taklif   o’rtasida   vujudga
keladiganziddiyatlarni yumshatish orqali tartibga solishi;
• mehnatga   qobiliyatli   barcha   jamiyat   a’zolarining   ish   bilan   band
bo’lishigako’maklashmog’i   (hech   kim   o’z   xohishiga   zid   o’laroq   ishsiz
qolishi mumkin emas);
• mehnatga   qobiliyatli   barcha   aholi   qatlamlariga   tayanishi,   ayniqsa
ishgamuhtojlarga e’tiborni qaratishi lozim.
·   Ijtimoiy   nafaqalarning   turli   ko’rinishlari   aholini   ijtimoiy   himoyalashda
muhim   o’rinni   egalaydi.   Ijtimoiy   nafaqalar   homiladorlik   va   tug’ish,
farzand   tug’ilganda,   bola   parvarishida   va   boshqa   holatlar   bo’yicha
vaqtinchalik   mehnat   qobilyatini   yo’qotganlik   uchun   nafaqalardan   iborat
bo’lishi mumkin.
·   Bu   nafaqaning   minimal   darajasi   barcha   holatlarda   minimal   ish   haqining
90% miqdorida belgilanishi mumkin
21 ·   Vaqtinchalik   mehnat   qobilyatini   yo’qotish,   ish   vaqtida   shikaslanish   kabi
holatlada   ish   stajiga   etibor   berilmay,   ish   haqining   100%   miqdorida
to’lanadi.
·   Ijtimoiy   sug’urta   qilinuvchi   ayollarga,   korxonalari   tugaganligi   munosabati
bilan   ishsiz   deb   topilgandan   so’ng   12   oy   davomida   o’rtacha   oylik
miqdorida
·   Boshlang’ich,   o’rta   oliy   o’quv   yurtlaridan   so’ng   kasbiy   bilim   beruvchi
ta’lim   muassasalarida   ishlab   chiqarishdan   ajralgan   holda   o’qiyotgan
ayollarga stipendiya miqdorida
·   Bundan   tashqari   bola   parvarishi   bo’yicha   har   bir   oylik   nafaqalar   ish
haqining   minimal   darajasi   miqdorida   bolalar   soniga   bog’liq   bo’lmagan
holda beriladi va bolaning voyaga yetgunga qadar beriladi.
So’ngi   yillarda   ish   haqi,   pensiya,   stipendiya   va   nafaqalar   miqdorini
oshirish,   jismoniy   shaxslar   daromadlaridan   olinadigan   soliq   stavkalarini
kamaytirish,inflatsiya   darajasini   pasaytirish   bo’yicha   ko’rilgan   chora-tadbirlar
natijasida aholining yalpi va real daromadlari sezilarli darajada oshdi,uning xarid
qobilyati barqaror sur’atda o’sib bormoqda.
Ijtimoiy   ta’minot   quyidagi   tashkiliy-huquqiy   shakllarda   amalga   oshiriladi:
davlat   ijtimoiy   sug’urtasi,   respublika   byudjeti   mablag’lari,   mahalliy   byudjetlar
mablag’lari.   Iqtisodiyotni   isloh   qilish   davrida   ijtimoiy   ta’minotning   jamoat
tashkilotlari   va   xususiy   shaxslar   faoliyati   bilan   bog’liq   shakllari   rivoj   topadi.
Aholini ijtimoiy muhofazalashni bir vaqtning o’zida amal qiladigan va bir-birini
to’ldiruvchi quyidagi  to’rtta tizimga ajratish mumkin:  davlat ijtimoiy ta’minoti,
davlat ijtimoiy sug’urtasi; jamoa ijtimoiy sug’urtasi va shaxsiy sug’urta.
Davlat   ijtimoiy   ta’minoti   –   aholining   ijtimoiy   zaif   qatlamlariga   pulli
nafaqalar   vositasida   ko’rsatiladigan   yordamdir.   Soliqlar   va   boshqa   byudjet
tushumlari   hisobiga   moliyalanadigan   bu   yordam   ularga   belgilangan   minimal
turmush darajasini  kafolatlaydi. Nafaqa huquqiy kategoriya sifatida fuqarolarga
22 yoki oilaga davlat  ijtimoiy sug’urtasi  manbalari, davlat Byudjeti  hamda boshqa
maxsus   manbalardan   pul   shaklida,   muntazam   ravishda   yoki   bir   marta
ko’rsatadigan   ijtimoiy   yordamdan   iborat   bo’lib,   pensiyalardan   farq   qiladi   va
odatda,   yordam   xususiyatiga   ega   bo’ladi   hamda   fuqaro   turmush   kechirisining
asosiy   manbayi   bo’lib   hisoblanmaydi.   Pensiyalarga   xos   bo’lgan   asosiy
xususiyatlar   pul   shaklida   berilishi,   qaytarib   olinmaslik   sharti   bilan   tekinga
berilishi  kabilar nafaqalarga ham xosdir. Pensiyalardan farqli o’laroq, nafaqalar
vaqtinchalik   xususiyatga   ega.   Ular   turmush   darajasini   ta’minlashning
qo’shimcha   manbayi   bo’lib   sanaladi   va   nafaqalar   tayinlanishida   nafaqa
oluvchining   avvalgi   faoliyati   va   mehnat   staji   unchalik   katta   ahamiyatga   ega
bo’lmaydi. Nafaqalar manbalariga ko’ra:
—   byudjetdan   tashqari   pensiya   Jamg’armasi   hisobidan   to’lanadigan
nafaqalar;
— davlat va mahalliy byudjet mablag’laridan to’lanadigan nafaqalar;
—   aholini   ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   Jamg’arma   hisobidan
to’lanadigan nafaqa;
— boshqa manbalardan to’lanadigan nafaqalarga bo’linadi.
Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   tayinlanishi   nafaqa   olishga
talabgor   fuqaroning   (yoki   uni   oila   a’zosini)   mehnat   faoliyati   bilan,   unig   uchun
ish   beruvchilar   tomonidan   yoki   bevosita   o’zi   tomonidan   byudjetdan   tashqari
Pensiya   jamg’armasiga   ijtimoiy   sug’urtasi   o’z   vaqtida,   to’liq   va   muntazam
ravishda to’lab berilganligi bilan bog’liq qilib qo’yilgan. Ya’ni, ijtimoiy sug’urta
badallari   to’lanmaydigan   ish   faoliyati   bilan   shug’ullanish   yoki   sug’urta
badallarini   muntazam   to’lanmaganligi   odatda   ijtimoiy   sug’urta   bo’yicha
nafaqalar   olish   huquqi   paydo   bo’lmasligiga   sabab   bo’ladi.   «Sug’urta   badallari
to’lanmagan bo’lsa nafaqa ham tayinlanmaydi» degan tamoyil amal qiladi. 
Davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   ijtimoiy   sug’urta   qilingan
xodimlarga,   O’zbekiston   Respublikasi   qonunchiligida   ko’zda   tutilgan   hollarda
boshqa   fuqarolarga   ham   beriladi.   Umumiy   qoidaga   ko’ra   xodim   ish   beruvchi
23 bilan mehnat munosabatlarida (sinov davrida ham) bo’lgan davrda unga nafaqa
olish huquqi paydo bo’lsa beriladi. Ayrim hollarda ishdan bo’shagan xodimlarga
ham nafaqa tayinlanishi mumkin. «Davlat ijtimoiy sug’urtasi bo’yicha nafaqalar
tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida»gi Nizomning 1-bandiga ko’ra, byudjetdan
tashqari   Pensiya   jamg’armasi   mablag’lari   hisobidan   ijtimoiy   sug’urta   bo’yicha
quyidagi nafaqalar beriladi:
a) vaqtincha mehnatga qobiliyatsizlik uchun;
b) homiladorlik va tug’ish uchun;
d) bola tug’ilgani uchun;
e) qo’shimcha dam olish kuni uchun;
f) dafn etish marosimi uchun nafaqalar .
Davlat ijtimoiy sug’urtasi zarur turmush darajasini kafolatlaydi. U majburiy
bo’lib,   ish   beruvchilar   va   mehnatkashlarning   sug’urta   badallari,   davlat
tomonidan ajratiladigan dotatsiyalar hisobiga moliyalalashtiriladi.
Ishlaydigan onalarga bola ikki yoshga to’lgunga qadar unga qarab turganlik
uchun oylik nafaqa to’lash va tayinlash tartibi. Bola ikki yoshga to’lgunga qadar
unga qarab turganlik uchun oylik nafaqa to’lash va tayinlashning huquqiy asosi
bo’lib, 2002-yil 14-martda O’zbekiston Respublikasi Adliya vazirligi tomonidan
ro’yhatga   olingan   «Ishlaydigan   onalarga   bola   ikki   yoshga   yetgunga   qadar   uni
parvarish qilganligi uchun oylik nafaqa tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida»gi
va   «Ishlamaydigan   onalarga   bola   ikki   yoshga   yetgunga   qadar   uni   parvarish
qilganligi uchun oylik nafaqa tayinlash va to’lash tartibi to’g’risida»gi Nizomlar
hisoblanadi.     Ushbu   Nizomlarga   muvofiq,   bolaga   qarab   turganlik   nafaqasi
qoidaga   ko’ra   onaga,   ona   bo’lmagan   hollarda   otaga,   farzandlikka   olganga,
homiyga   yoki   farzandlikka   olgan   boshqa   qarindoshlarga   (ona   o’rniga   o’tuvchi)
bola   2   yoshga   to’lgunga   qadar   tayinlanadi   va   to’lanadi.   «Ishlaydigan   onalarga
bola  ikki   yoshga  yetgunga   qadar   uni  parvarish  qilganligi  uchun  oylik  nafaqaqa
tayinlash   va   to’lash   tartibi   to’g’risida»gi   Nizomga   muvofiq,   bolaga   qarab
turganlik nafaqasi ikki yoshga yetmagan bolalar sonidan qat’iy nazar, faqat 1 ta
24 bola   uchun   oy   sayin   to’lanadi.   Bunday   nafaqa   O’zbekiston   Respublikasida
belgilangan   eng   kam   oylik   ish   haqining   200   foizi   miqdorida   to’lanadi.   Bunda
nafaqa   eng   kichik   bola   ikki   yoshga   yetguncha   beriladi.   Bolaga   qarab   turganlik
nafaqasi bola tug’ilgan oyning keyingi oyidan bola ikki yoshga to’lgan oygacha
to’lanadi.   Ishlaydigan   (byudjet   hisobidan   ishlab   chiqarishdan   ajralmagan   holda
o’qiyotgan)   onalarga   bolaga   qarab   turganlik   nafaqasi   ish   (o’qiyotgan)   joyidagi
korxona,   muassasa,   tashkilot   tomonidan   tayinlanadi.   Byudjet   hisobidagi
korxona,   muassasa,   tashkilotlarda   ishlovchi   ayollarga,   shu   jumladan,   davlat
granti asosida ishlab chiqarishdan ajralgan holda o’qiyotgan onalarga bu nafaqa
davlat   byudjeti   hisobidan   to’lanadi.   Nodavlat   korxona,   tashkilotlarda
ishlovchilarga   ushbu   korxona   mablag’laridan   bolaga   qarab   turganlik   nafaqasi
to’lanadi. 
Jamoa   sug’urtasi   yetarli   turmush   darajasini   kafolatlaydi.   U   majburiy   yoki
ixtiyoriy   ravishda   amalga   oshirilishi   mumkin.   Bunda   ish   beruvchilar   va
yollanganning sug’urta  badallari   to’lov  manbalari  bo’lib xizmat   qiladi. Shaxsiy
sug’urta   farovonlikning   yuqori   darajasini   kafolatlaydi.   U   ixtiyoriy   ravishda,
fuqarolarning sug’urta badallari hisobiga amalga oshiriladi.
  Birinchi   ikki   quyi   tizimning   asosiy   tamoyili   –   birdamlik,   uchinchisiniki
subsidiyalash, turtinchi, ya’ni shaxsiy sug’urtaniki esa, mutanosiblik tamoyilidir.
Birdamlik   tamoyili   yordamning   muhtojlik   darajasiga   qarab,   fuqaro   to’lagan
soliqlar va sug’urta badallari miqdorini hisobga olmasdan taqsimlanishini ko’zda
tutadi. Subsidiyalash tamoyilida esa, muhtojlik darajasiga qarab, ammo badallar
miqdori   va   mos   ravishda   to’lovlar   miqdorini   hisobga   olgan   holda   yordam
ko’rsatiladi.   Mutanosiblik   tamoyili   to’langan   sug’urta   badallariga   mutanosib
miqdorda   yordam   ko’rsatishni   ko’zda   tutadi.   Yuqorida   qayd   etilganlardan
tashqari ijtimoiy himoyaning yana bir necha tamoyillari qo’llanadi:
• umumiylik;
• ochiqlik;
• ko’ptomonlamalik;
25 • ta’minot turlarining turfa xilligi;
• muvofiqlik   (ya’ni   ijtimoiy   yordam   miqdorining   iqtisodiy
taraqqiyotdarajasiga mosligi).
Birinchi   ikki   tizim   o’zaro   bog’liq   va   bir-birini   to’ldiradi.   Davlat   ijtimoiy
ta’minoti va sug’urtasining quyidagi turlari mavjud:
• davlat   ijtimoiy   sug’urtasi   bo’yicha   nafaqalar   va   boshqa   ijtimoiy
nafaqalar;
• davlat pensiya ta’minoti;
• uy-internatlarda   keksa   va   mehnatga   layoqatsiz   fuqarolarga   qarash
vaxizmat ko’rsatish;
• nogironlarni   protez-ortopedik   buyumlar   va   harakatlanish   vositalari
bilanta’minlash;
• bolalar uylari, internatlar va boshqa muassasalarda bolalarga qarash
vaularni tarbiyalash;
• nogironlarni ishlab chiqarish va kasbiy reabilitatsiya qilish;
• aholini sanatoriya-kurortlar va dori-darmonlar bilan ta’minlash;
• uylarda ijtimoiy xizmat ko’rsatish va boshqalar.
To’la ma’noda olganda, ijtimoiy muhofaza quyidagi yo’nalishlarni qamrab
oladi:
• jamiyat   a’zolariga   kun   kechirish   uchun   zarur   narsalarning   eng
kammiqdorini   ta’minlash   va   muhtojlarga   moddiy   yordam   ko’rsatish,
turmush darajasini pasaytirish omillaridan muhofaza qilish;
• fuqarolarning   o’zlari   uchun   qonunga   zid   kelmaydigan   har   qanday
yo’llarbilan tirikchilik vositalarini hech bir to’siqsiz ishlab topishlari uchun
imkon beradigan shart-sharoitlar yaratish;
• fuqarolarning   ta’lim,   tibbiy   yordam   va   shu   kabilarga   bo’lgan
ehtiyojlariniqondirishni   ta’minlaydigan   shart-sharoitlar   yaratish,   bunda
jamiyat   imkoniyatlari   va   o’ziga   xos   milliy-tarixiy   xususiyatlarni   hisobga
olish;
26 • yollanib   ishlayotganlarga   qulay   sharoitlarni   ta’minlash,   ularni
sanoatishlab chiqarishining salbiy ta’sir ko’rsatishidan muhofaza qilish;
• jamiyat a’zolarining ekologik xavsizligini ta’minlash;
• fuqarolarni jinoiy hamlalardan himoya qilish;
• huquqiy,   demokratik   davlat   tamoyillariga   mos   keluvchi   fuqarolik
vasiyosiy huquqlar hamda erkinliklarni muhofaza qilish;
• ijtimoiy   va   millatlararo   nizolarga   barham   beruvchi   shart-
sharoitlaryaratish;
• siyosiy ta’qib va ma’muriy zo’ravonlikdan muhofaza qilish;
• ma’naviy   hayot   erkinligini   ta’minlash,   mafkuraviy   tazyiqlardan
muhofazaqilish;
• umuman,   jamiyatda,   ayrim   yacheykalar   va   tarkibiy   bo’linmalarda
qulaypsixologik   iqlim   yaratish,   psixologik   tazyiq   o’tkazishdan   muhofaza
qilish.
XX asrda an’anaviy kapitalistik jamiyat haqiqatda o’zgarib, yangi ijtimoiy-
iqtisodiy tizimga ijtimoiy yo’naltirilgan bozor xo’jaligiga aylandi, ham umuman
jamiyatni,   ham   xo’jalik   organizmining   tarkibiy   tuzilmalarini   qamrab   oladigan
qudratli   ijtimoiy   muhofaza   tizimlari   qaror   topmoqda,   ular   korxonalar   va
firmalar,   aksionerlar   jamiyatlari,   kooperativlar,   mehnat   tashkilotlari   va
hokazolardir.   Hozirgi   vaqtda   g’arbda   fuqarolarni   ijtimoiy   muhofaza   qilishning
amerikacha,   yevropacha,   yaponcha   va   hokazo   andozalari   mavjud   bo’lib,   ular
doirasida   yana   o’ziga   xos   ko’rinishlari   ham   faoliyat   ko’rsatmoqda.   Bu
andozalarning   umumiy   xususiyatlari   bilan   bir   qatorda   o’ziga   xos   umumiy
belgilari va milliy jihatlari ham mavjuddir.
O’zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki   yilaridan   boshlab   iqtisodiy
islohotlarning   o’ziga   mos   yo’li   tanlandi.   O’tish   davri   jarayonlari   Birinchi
Prezidentimiz I.A. Karimov olg’a surgan beshta asosiy tamoyillaridan biri: «xalq
turmush   darajasining   izchil   va   barqaror   o’sishi,   aholini   yanada   kuchli   ijtimoiy
muhofaza qilishni ifoda etadi".
27 Ijtimoiy   muhofazaning   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabat   sifatidagi   mohiyati
jamiyat   va   aholi   o’rtasidagi   muhtojlik   hollarida   yordam,   qariyalarga
ko’maklashish,  sog’liqni saqlash,  ijtimoiy ahvol, hayotiy zaruriy vositalar  bilan
ta’minlash bilan bog’liq munosabatlardan iborat.
Ijtimoiy   muhofazaning   iqtisodiy   negizini   moddiy   ishlab   chiqarish   tashkil
etadi. Taqsimotchilik munosabatlari natijasida jamiyatning oldiga qo’yilgan bosh
maqsadga   muvofiq   yalpi   milliy   mahsulotning   muayyan   qismi   aholi   ijtimoiy
muhofazasiga   sarflanadi.   Ijtimoiy   muhofaza   fondining   aksariyat   qismi
taqsimotchilik   jarayonida   davlat   byudjetida   shakllanadi.   Uning   to’planish
mexanizmi   soliqlar   va   maqsadli   jamg’armalardir.   Mamlakatimizda   davom
etayotgan   va   bozor   iqtisodiyotini   qaror   toptirishga   qaratilgan   chuqur   ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlar umuman, fuqarolarning samarali ijtimoiy muhofaza qilishni,
xususan,   korxonalar   xodimlarini   muhofaza   qilishni   nihoyatda   muhim
vazifalardan   biriga   aylantirdi.   Bir   tomondan,   bu   o’zgarishlar   fuqarolarning
ijtimoiy   muhofazalanishini   kuchaytiradi,   ikkinchi   tomondan   esa,   inson
faoliyatining   ayrim   muhim   tomonlarida   ijtimoiy   muhofaza   qilish   bo’yicha
ko’proq   kuch-g’ayrat   sarflanishini:   ishsizlikdan,   pulning   qadrsizlanishidan,
fuqarolarning   birmuncha   qismi   moddiy   tomondan   ta’min   etilmaganidan   va   shu
kabilardan muhofaza qilishni talab etadi.
28 Xulosa va takliflar
Ushbu   bitiruv   malakviy   ishini   o’rganib   tahlil   qilish   jarayonida   davlat
byudjetining   ijtimoiy-madaniy   soha   xarajatlarini   moliyalashtirish   tartibi   va
unining   byudjet   mablag’larida   tutgan   o’rni   atroflicha   o’rganib   yillar   davomida
mamlakatimizda   kuchli   ijtimoiy   himoya   davlat   dasturi   asosida   ish   olib
borilayotganligini   guvohi   bo’ldim.   Xorijiy   mamlaktlar   misolida   bu   ko’rsatkich
juda ham past. Ijtimoiy soha xarajatlari yillar davomida o’sib aholi farovonligini
oshirmoqda.
Davlatning   ijtimoiy   sohani   rivojlantirishga   yo’naltirilgan   xarajatlari
jamiyatning   iqtisodiy   salohiyatini   oshirishga   yordam   beradi,   chunki   davlat
amalga oshirayotgan, aholining hamma qatlamlari manfaatlariga dahldor bo’lgan
iqtisodiy   faoliyat   natijalari   ijtimoiy   soha   orqali   ro’yobga   chiqadi.   Ayniqsa,
aholining   kam   ta’minlangan   va   kam   himoyalangan   qismi   -qariyalarga,
nogironlar, bolalarga, ayollarga ijtimoiy yordam berish va ularga yaxshi turmush
sharoitni   yaratish   bir   tizimidan   ikkinchi   tizimga   og’riqsiz   o’tishga,   fuqarolarda
o’tkazilayotgan   iqtisodiy   islohotlarga   bo’lgan   ishonchni   kuchaytirishga   imkon
beradi.Ijtimoiy soha xarajatlari ichida ta’lim yuqori ulushni tashki etib 2012-yil
bu ko’rsatkich jami xarajatlarga nisbatan 34 foizni tashkil qilgan.
Bizning   fikrimizcha,   kasallik   darajasini   etiborga   olgan   holda,   kunduzgi
statsionarlarni   kengaytirish   bilan   shifoxonalarda   o’rin   kunlarini   qisqartirishga
erishish va iqtisod qilingan mablag’larni tibbiy xizmat sifatini oshirishga sarflash
maqsadga   muvofiq   bo’ladi.Kelgusi   moliya   yiliga   byudjetdan   ajratiladigan
mablag’lar olishga buyurtmalarni berishda sog’liqni saqlash xarajatlari tarkibida
ushbu muassasalarning salmog’ini oshirish kerak bo’ladi, bunda davlat byudjeti
mablag’larini ishlatish samaradorligi oshadi.
29 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T., «O’zbekiston»,
2008- y.
2. Birinchi   Prezidentimiz  Karimov I.A. O’zbekiston iqtisodiy islohotlarni 
chuqurlashrish yo’lida.T., «O’zbekiston», 2005- y.
3. Birinchi Prezidentimiz Karimov I.A. Inson, uning huquq va erkinliklari hamda 
manfaatlari eng oliy qadriyat.  T., «O’zbekiston», 2005- y.
4. Birinchi   Prezidentimiz  Karimov I.A. Bizning bosh maqsadimiz — jamiyatni 
demokratlashtirishva yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh etishdir. T., 
«Xalq so’zi», 2005- yil 29- yanvar.
5. Birinchi   Prezidentimiz  Karimov I.A. Asosiy maqsadimiz - yurtimizda erkin va 
obod, farovonhayot barpo etish yo’lini qat’iyat bilan davom ettirishdir. T., 
O’zbekiston, 2007- yil.
6. Birinchi   Prezidentimiz   Karimov   I . A .  Inson   manfaatlari   ustuvorligini  
ta ’ minlash   barcha   islohot   va   o ’ zgarishlarimizning   bosh   maqsadidir . Xalq so’zi. 
2008 yil 8fevral.
7. Birinchi   Prezidentimiz  Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, 
O’zbekiston
sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari.  T., O’zbekiston, 2009.
8. O’zbekiston Konstituciyasi - biz uchun demokratik taraqqiyot yo’lida va 
fuqarolik jamiyatini barpo etishda mustaxkam poydevordir.  Birinchi  
Prezidentimiz  Islom Karimovning O’zbekiston Respublikasi Konstituciyasi qabul 
qilinganining 17 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimdagi ma’ruzasi // 
Xalq so’zi, 2009 yil 6 dekabr.
9. “O’zbekiston Respublikasining 2010 yilgi asosiy makroiqtisodiy 
ko’rsatkichlari prognozi va davlat byudjeti parametrlari to’g’risida”gi 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2009 yil 22 dekabr PF-1245 sonli 
Qarori.
30 10. “O’zbekiston Respublikasining 2011- yilgi asosiy makroiqtisodiy 
ko’rsatkichlari prognozi va davlat byudjeti parametrlari to’g’risida”gi 
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2010- yil PF-1449- sonli Qarori.
11. “O’zbekiston Respublikasining 2012- yilgi asosiy 
makroiqtisodiyko’rsatkichlari prognozi va davlat byudjeti parametrlari 
to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011- yil 31- dekabr PF-
1675 - sonli Qarori.
12. “O’zbekiston Respublikasining 2013- yilgi asosiy 
makroiqtisodiyko’rsatkichlari prognozi va davlat byudjeti parametrlari 
to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2009 -yil 25- dekabr PF-
1887- sonli Qarori.
13. Usmonova M.A. O’zbekistonda ijtimoiy himoya: fuqarolik huquqiyjihatlari.
Monografiya. T, 2005, 198 b.
1. www.mf.uz
2. www.budget.ru
3. www.gov.uz
4. www.mfa.uz
31