Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 61.5KB
Xaridlar 13
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

742 Sotish

Oʻzbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining faoliyati

Sotib olish
O zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining faoliyatiʻ
Mudanrija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Oʻzbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining faoliyati ............................................... 4
1.1.O'zbekiston respublikasida ommaviy axborot vositalari faoliyati, o'zgarish va muammolar ................. 4
1.2.Yangi o’zbekiston respublikasida ommaviy axborot vositalari erkinligi ............................................... 16
II.Bob.Ommaviy axborot vositalarining inson va jamiyat hayotidagi ta’siri hamda axborot xurujlari ........ 19
2.1.Ommaviy axborot vositalarining jamiyat taraqqiyotidagi o`rni va ahamiyati ...................................... 19
2.2.Ommaviy axborot vositalarining inson va jamiyat hayotidagi ta’siri hamda axborot xurujlari ............ 24
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 34
1 Kirish
Mavzuning dozarbligi:   Bugungi kunda OAV jamiyat hayotida asosiy
rolni   o‘ynamoqda.   Shu   jumladan,   OAV   ning   O‘zbekiston   ijtimoiy-siyosiy
hayotidagi   o‘rni   ham   tezlik   bilan   mustahkamlanib   bormoqda.   Ommaviy
axborot   vositalarining   mamlakatimizdagi   faoliyatining   tarixiga   nazar
tashlaydigan   bo‘lsak,   1991-yili   mamlakatimizda   bor   yo‘gi   395   ta   OAV
faoliyat   yuritgan.   2016-   yilga   kelib   ularning   soni   1437   taga   yetgan   bo‘lsa,
bugun ularning soni 2 mingga yaqinlashdi va ularning aksariyati xususiydir.
O’zbekistondagi   ommaviy   axborot   vositalari   uchun   zamonaviy
mutaxassislarni   tayyorlash   tizimini   takomillashtirish   maqsadida   Jurnalistika
va ommaviy kommunikatsiyalar universiteti tashkil etildi. 
O’zbekiston   Jurnalistlari   ijodiy   uyushmasi,   Milliy   matbuot   markazi,
Elektron   ommaviy   axborot   vositalari   milliy   assotsiatsiyasi,   Mustaqil   bosma
ommaviy   axborot   vositalari   va   axborot   agentliklarini   qo’llab-quvvatlash   va
rivojlantirish   jamoat   fondi   va   Xalqaro   press   klub   kabi   tashkilotlar
muvaffaqiyatli   faoliyat   yuritmoqda.   O’zbekistonda   yetakchi   xorijiy   OAV
vakillari,   jumladan   Reuters,   France   Press,   BBC,   The   Economist,   Xinhua,
«Amerika Ovozi», «Fergana.Ru», Eurasianet muxbirlari erkin ishlamoqdalar.
O’zbekistonda   jamoatchilik   bilan   aloqalar,   xalq   bilan   muloqot   muhim
ijtimoiy   institutga   aylanmoqda.   Jamoatchilik   fikri   –   fuqarolik   jamiyatini
o’zida   aks   ettiradigan   bamisoli   bir   ko’zgu   ekanligi   hayotda   o’z   isbotini
topmoqda. 
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   2017   yil   27   iyun   –   Matbuot   va
ommaviy   axborot   vositalari   xodimlari   kuni   munosabati   bilan   soha
xodimlariga   yo’llagan   tabrigida   ta‘kidlanganidek,   ―Xalq   bilan   muloqot,
odamlarning orzu-intilishlari, dardu tashvishlari bilan yashash davlat siyosati
darajasiga   ko’tarilayotgan   bugungi   kunda   har   bir   ommaviy   axborot   vositasi
2 chinakam   muloqot   maydonchasiga,   erkin   fikr   minbariga   aylangan
taqdirdagina biz o’z oldimizga qo’ygan maqsadlarga erisha olamiz
Kurs   ishining   maqsadi :   O’quvchilarga   O zbekiston   Respublikasidaʻ
ommaviy axborot vositalarining faoliyati haqida tushuncha berish
Kurs   ishining   vazifasi :   O'zbekiston   respublikasida   ommaviy   axborot
vositalari faoliyati, o'zgarish va muammolarini yoritish
Kurs   ishining   ob'ekti :   Ommaviy   axborot   vositalarining     jamiyat
taraqqiyotidagi  o`rni va ahamiyati.
Kurs   ishining   predmeti :   Ommaviy   axborot   vositalarining   inson   va
jamiyat hayotidagi ta’siri
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.O zbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining faoliyatiʻ
1.1.O'zbekiston respublikasida ommaviy axborot vositalari faoliyati,
o'zgarish va muammolar
  O’zbekiston   Respublikasining   2014   yil   5   mayda   qabul   qilingan
―Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   faoliyatining   ochiqligi
to’g’risida gi   qonunida   (1-ilova)   Axborot   xizmatlarining   huquqiy   asosi
‖
mustahkamlandi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018
yil 17 fevralda qabul qilingan ―O’zbekiston Respublikasi davlat va xo’jalik
boshqaruvi   organlarining   axborot   xizmatlari   faoliyatini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi   125-qarorida   (2-ilova)   davlat	
‖
va xo’jalik boshqaruvi sohasida ochiqlik va shaffoflikka asoslangan samarali
qarorlar   qabul   qilish   tizimini   joriy   etish,   axborot   olishda   mansabdor
shaxslarning   jamiyat   oldidagi   hisobdorligi,   ochiqligi   va   mas‘uliyatini
ta‘minlash   vazifalari   belgilab   berildi.   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2019   yil   27   iyundagi   ―Ommaviy   axborot   vositalari
mustaqilligini   ta‘minlash   hamda   davlat   organlari   va   tashkilotlari   axborot
xizmatlari   faoliyatini   rivojlantirish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida gi   qarori   (3-ilova)   mazkur   sohani   yanada   rivojlantirishda   g’oyat	
‖
muhim qadam bo’ldi.
 Mazkur qonun va qaror ijrosini ta‘minlash maqsadida Mirzo Ulug’bek
nomidagi   O’zbekiston   Milliy   universiteti   Jurnalistika   fakultetida,
O’zbekiston   Jurnalistika   va   ommaviy   kommunikatsiya   universitetida,
O’zbekiston   davlat   jahon   tillari   universiteti   Xalqaro   jurnalistika   fakultetida,
Qoraqalpog’iston   davlat   universiteti   Jurnalistika   bo’limida   ―Axborot
xizmatlari  fani o’qitilmoqda. Mazkur oliy ta‘lim muassasalariga 2019-2020
‖
o’quv   yilidan   e‘tiboran   Axborot   xizmatlari   yo’nalishida   ham   abituriyentlar
4 qabul   qilina   boshlagani,   shu   sohada   kadrlar   tayyorlashga   ixtisoslashtirilgan
fakultetlar tashkil etilayotgani muhim voqelikdir.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   2   fevral   kuni   qabul
qilingan   ―Axborot   sohasi   va   ommaviy   kommunikatsiyalarni   yanada
rivojlantirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida gi   farmonida‖
―Davlat   organlari,   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,   davlat   korxonalari   va
tashkilotlari   matbuot   xizmatlarining   jamoatchilik   va   ommaviy   axborot
vositalari bilan o’zaro hamkorligi yetarli darajada yo’lga qo’yilmagan i qayd	
‖
etilib,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Administratsiyasi   huzuridagi
Axborot   va   ommaviy   kommunikatsiyalar   agentligi   zimmasiga   davlat
organlari va boshqa tashkilotlarga ular faoliyatining ochiqligini ta‘minlashda,
davlat   xizmatchilariga   ommaviy   axborot   vositalari   bilan   ochiq,   ommaviy
o’zaro   hamkorlik   qilish   madaniyatini   singdirishda,   shu   jumladan,   ularning
Axborot   xizmatlari   (jamoatchilik   bilan   ishlash   bo’yicha   bo’linmalari)
faoliyatini   muvofiqlashtirish   va   uslubiy   jihatdan   ta‘minlash   orqali
ko’maklashish   vazifasi   ham   yuklatildi.   Bu   vazifalar   to’la-to’kis   bajarilishi
uchun   avvalo   har   bir   vazirlik,   idora,   muassasa   va   tashkilotning   Axborot
xizmatlari ham mas‘uldirlar.
Hayot   ko’zgusi   hisoblanmish   matbuot   ―to’rtinchi   hokimiyat	
‖
darajasiga   ko’tarilmog’i   lozimligi   ko’p   bora   ta‘kidlangan.   Bu   borada   hali
oldimizda   turgan   vazifalar   juda   ko’p.   Mamlakatimiz   ommaviy   axborot
vositalari uzoq vaqt mafkuraviy va ma‘muriy nazorat ostida ishlagani tufayli
ularning   hali-beri   bu   holatdan   chiqishi,   avvalo   psixologik   jihatdan   o’zini
erkin his etishi qiyin kechmoqda. Shu sababli ular o’zi uchun yangi bo’lgan
hozirgi   vaziyatda   ba‘zan   hali   ham   nima   qilish   yoki   nima   qilmaslik   haqida
yuqoridan   ko’rsatma   kutib   o’tirgandek   ko’rinishi   to’g’ri   tanqid   qilinmoqda.
Shu   o‘rinda   ba‘zi   tanqidiy-tahliliy   fikrlarga   e‘tibor   qaratsak.   www.kun.uz
saytida berilgan xabarda quyidagilar bayon etilgan:
5 ―O’zbekiston   Respublikasi   bosh   vaziri   Abdulla   Aripov   OAV   bo’yicha
selektor   o’tkazmoqda.   Hukumat   rahbari   vazirlik,   hokimlik   idoralari   va
boshqa tashkilotlarda OAV bilan ishlash talab darajasida emasligini tanqidga
oldi.   «Bugungi   kunda   OAV   mamlakatda   sodir   bo’layotgan   dolzarb
voqealarga   tezkor   munosabat   bildirmoqda.   Matbuotda   ham   turli
mavzulardagi   tanqidiy   va   tahliliy   materiallar   keskin   ko’paydi.   Bu   esa
jamoatchilik   fikri   shakllanishida   muhim   rol   o’ynamoqda.   Tan   olish   kerak,
bundan   2-3   yil   avval   OAVdagi   bunday   ochiqlikni   ko’pchilik   tasavvur   ham
qila olmasdi. 1
Ammo   davlat   organlari   va   OAV   o’rtasida   hamkorlik   qanday   yo’lga
qo’yilgani   haqidagi   savolga   javob   yo’q.   To’g’risini   aytish   kerak,   ba‘zi
rahbarlar matbuot bilan ishlashni ikkinchi va hatto beshinchi darajali ish deb
qaramoqda.   Ba‘zi   tashkilotlar   Axborot   xizmati   vakillariga   yetarli   sharoit
yaratib   bermagan.   Shu   kungacha   20   ga   yaqin   davlat   va   xo’jalik   boshqaruv
organlarida,   150   dan   ortiq   tuman,   shahar   va   viloyat   hokimliklarida   Axborot
xizmatlari   tashkil   qilinmagan.   Boriga   ham   yana   boshqa   ishlar   topshirib
qo’yilganki,   u   o’z   ishi   bilan   shug’ullanishga   ulgurmaydi   ham…   deya
Aripovning so‘zlarini keltirmoqda Kun.uz muxbiri.
Bunday   tanqidiy-tahliliy   fikrlarga   yana   bir   misol   tariqasida
www.uza.uz   saytida   berilgan   ―Saida   Mirziyoyeva:   ―Axborot   xizmatlari
tizimini   tubdan   takomillashtirish   lozim!   sarlavhali   xabarda   yanada   teranroq‖
va   tahliliy   fikrlar   bayon   etilgan.   Berilgan   xabarga   ko‘ra   ―Hyatt   Regency
Tashkent   mehmonxonasida   ―OAV   sohasida   milliy   qonunchilikni   yanada	
‖
takomillashtirishning   dolzarb   masalalari   mavzusida   respublika	
‖
konferensiyasi   o‘tkazilgan.   Konferensiyada   agentlik   direktor   o‘rinbosari
Saida   Mirziyoyeva   ham   o‘z   ma‘ruzasi   bilan   ishtirok   etgan.   Ma‘ruzada
ta‘kidlanishicha,   o‘tkazilgan   tahlillar   va   o‘rganishlar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,
1
  O’zbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.Mirziyoyevning Matbuot va ommaviy axborot vositalari xodimlari 
kuni munosabati bilan yo’llagan tabrigidan
6 sohada   eng   asosiy   muammo,   bugungi   kunda   yagona   davlat   axborot   siyosati
to‘g‘risidagi   konseptual   hujjatning   mavjud   emasligidir.   Hozirda   esa   ushbu
hujjat tayyorlanmoqda. Shuningdek, Saida Mirziyoyeva o’z nutqida davlat va
xo’jalik   tashkilotlari   Axborot   xizmatlari   faoliyatidagi   mavjud   kamchiliklar
xususida alohida to’xtaldi. Sohada ish hajmining ko’p, zamonaviy talablarga
javob bera olmayapti. Mavjud sharoitlarning yetarli darajada emasligi sabab
axborot xizmatlari faoliyati qoniqarsiz ahvolda qolib ketmoqda. O’ndan ortiq
respublika darajasidagi tashkilotlar, ko’pgina tuman va shahar hokimliklarida
haligacha axborot xizmati faoliyati tashkilotlari etilmagan. Ko’plab davlat va
xo’jalik   tashkilotlari   veb-saytlari,   ijtimoiy   tarmoqlardagi   rasmiy   sahifalarida
axborotlar yetarli darajada emasligini ham tanqid qilindi. 2
– Ularning veb-saytlariga kiruvchilarning umumiy soni 400 ming, Facebook
ijtimoiy tarmog’idagi rasmiy sahifalariga murojaat qiluvchilar soni 150 ming,
Telegram   tarmog’ida   a‘zolar   300   ming   nafardan   oshmaydi,–   dedi   Saida
Mirziyoyeva.–   O’zbekistonda   internetdan   foydalanuvchilar   soni   20
milliondan ortiq ekanini hisobga olsak, yuqoridagi ko’rsatkichlardan o’zingiz
xulosa olishingiz mumkin.
          Saida Mirziyoyeva  shu va boshqa bir qator kamchiliklarni sanab o’tar 
ekan,     «Axborot xizmatlari tizimini tubdan takomillashtirish lozim», deya 
qat‘iy ta‘kidladi .‖
Mamlakatimizda   Axborot   xizmatlari   tizimini   takomillashtirish   borasida
muhim   qadamlar   qo’yildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2018   yil   15   fevral   kuni   e‘lon   qilingan   ―O’zbekiston
Respublikasi   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlarining   axborot   xizmatlari
faoliyatini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida gi   125-sonli	
‖
2
  M.M.Inagamova.   Konstitutsiyaviy   islohotlarda   inson–jamiyat–   davlat   masalalarining   rivojlanish   bosqichlari   /
«O‘zbekiston   Respublikasi   konstitutsiyasi   -inson   qadrini   ulug'lash,   erkin   va   farovon   hayotimiz   kafolati»
mavzusidagi ilmiy amaliy konfirensiya. – Toshkent.   Republican Scientific and Practical Conference. December 1.
Т .: 2023.  Б . 59-64.
7 qarori sohani yanada rivojlantirish uchun huquqiy asos bo’lib xizmat qiladi.
Qarorda   qayd   etilganidek,   hozirgi   shiddat   bilan   rivojlanayotgan   dunyoda
axborot va bilim eng muhim milliy resurslarga, ularni yaratish va tarqatishni
ta‘minlovchi   tizimlar   esa   –   barqaror   rivojlanishning   strategik   omillariga
aylanmoqda. Ushbu sharoitlarda O’zbekistonda demokratik huquqiy davlatni
va ochiq adolatli fuqarolik jamiyatini qurish, shuningdek, insonning huquq va
erkinliklari   himoya   qilinishini   ta‘minlashdek   strategik   maqsadga   erishish,
davlat   boshqaruvining   sifati   davlatning   axborot,   bilim   va   innovatsiyalarga
asoslangan   modeliga   o’tishini   ta‘minlaydigan   axborotni   va   bilimni   yaratish,
qabul qilish va tarqatish imkoniyatlari bilan belgilanadi. Shu munosabat bilan
davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   sohasida   ochiqlik   va   shaffoflikka   asoslangan
samarali qarorlar qabul qilish tizimini joriy etish, axborot olishda mansabdor
shaxslarning   jamiyat   oldidagi   hisobdorligi,   ochiqligi   va   mas‘uliyatini
ta‘minlash   zarur.   Bu   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   apparatining   samarali
faoliyat yuritishi hamda jamiyatda adolatni qaror toptirishning muhim sharti
hisoblanadi.   Bunda   jamiyatni   davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlarining
faoliyatidan   keng   xabardor   qilish,   ularning   aholi   oldidagi   hisobdorligini
ta‘minlash   «Xalq   davlat   hokimiyatining   birdan-bir   manbaidir»   degan
konstitutsiyaviy normani amalga oshirishning, «Xalq davlat idoralariga emas,
balki   davlat   idoralari   xalqimizga   xizmat   qilishi   kerak»   degan   ezgu   g’oyani
ro’yobga chiqarishning muhim sharti hisoblanadi.
  Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik jamiyatini rivojlantirishda OAV alohida o’rin tutadi. Chunki aynan
OAV   globallashuv   sharoitida   yurtimizda   kechayotgan   eng   muhim   voqealar,
amalga   oshirilayotgan   yangilanishlar,   qabul   qilinayotgan   normativ-huquqiy
hujjatlarni keng yoritish orqali davlat va jamiyat o’rtasida o’ziga xos ko’prik
vazifasini   bajarmoqda.   Mazkur   qonun   axborotdan   foydalanish   erkinligini,
davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   mansabdor   shaxslarining
8 jurnalistga   zarur   axborotni,   qonunda   belgilanganidek,   7   kunlik   muddatda
taqdim   etish   majburiyatini   ta‘minlash   orqali   ushbu   kafolatlarni   yanada
mustahkamlaydi.   Bu   axborot   olishdagi   ba‘zi   paysalga   solish   holatlarini
bartaraf   qiladi,   shuningdek,   jurnalist   materialining   tezkorligini,
ishonchliligini hamda sifatli bo’lishini ta‘minlaydi. 3
Jamiyatda   oshkoralikni   ta‘minlash   oson   kechmaydi.   Unga   to’sqinlik
qiladiganlar uchrab turishi sir emas. Biroq, qandaydir to’sqinlik bor ekan, deb
qo’l qovushtirib o’tirish ham yaramaydi. Burgaga achchiq qilib, ko’rpaga o’t
qo’yish   –   oshkoralikni   ta‘minlash   yo’lidagi   sa‘y-harakatlarni   chippakka
chiqarib   qo’yish   bilan   barobar.   U   holda   nima   qilmoq   kerak,   degan   savolga
qonuniy,   ilmiy   nuqtai   nazardan   javob   topish   yagona   to’g’ri   yo’ldir!   Ana
shundagina   amalda   haqiqiy   oshkoralikka   erishish   mumkin.   Oshkoralik
mohiyati – jamoatchilik fikri bilan hisoblashgan holda ish yuritish demak.
―El-yurtimizning   ezgu   orzu-istaklarini   ro’yobga   chiqarish,   bu   yo’lda   g’ov
bo’lib   turgan   turli   to’siqlarni,   byurokratizm,   loqaydlik,   ta‘magirlik,
korrupsiya   kabi   salbiy   illatlarni   dadillik   bilan   ko’tarib   chiqib,   ularga   qarshi
murosasiz   jamoatchilik   fikrini   shakllantirishni   o’z   kasbi,   o’z   hayotining
ma‘no-mazmuni   deb   biladigan   jurnalistlarni   men   haqiqiy   jurnalist   deb
hisoblayman,–   deb   ta‘kidladi   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev.–   Albatta,
barchamiz   yaxshi   tushunamiz,   buning   uchun   ommaviy   axborot   vositalari
vakillaridan   nafaqat   professional   bilim   va   malaka,   hayotiy   tajriba,   o’z   so’zi
uchun   mas‘uliyat  hissi,  ayni  vaqtda   yuksak   grajdanlik   pozitsiyasi,  ma‘naviy
jasorat ham talab etiladi. Bunday maqsadga erishish uchun ommaviy axborot
vositalariga   qonunchilik   nuqtai   nazaridan,   moddiy-texnik,   o’quv-uslubiy
ta‘minot nuqtai nazaridan yanada keng imkoniyatlar yaratib berishimiz kerak‖
.   Darhaqiqat,   jamiyatda,   uning   zamonaviy   boshqaruv   tizimida   oshkoralikni
3
  Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   02.02.2019-y.,   07/19/4151/2569-son;   28.06.2019-y.,
07/19/4366/3343-son; 11.12.2019-y., 06/19/5892/4134-son; Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi, 08.10.2021-y.,
06/21/6320/0940-son; 26.04.2022-y., 07/22/221/0357-son)
9 ta‘minlash,   jamoatchilik   bilan   aloqalarni   takomillashtirishda   jurnalistlarning
ana   shu   sa‘y-harakatlari   jamiyat   boshqaruvi   tizimida   o’z   samarasini
ko’rsatishi shubhasiz. Oshkoralik asosan matbuot erkinligi bilan chambarchas
bog’liq   ekan,   mamlakatimizda   bu   borada   ham   qonun   ustuvorligi   ko’zga
yaqqol   tashlanadi.   Ya‘ni,   O’zbekiston   Respublikasining   «Ommaviy   axborot
vositalari to’g’risida»gi qonuni (yangi tahriri) 5-moddasi «Ommaviy axborot
vositalari erkinligi» deb nomlangan bo’lib, uning ikkinchi bandi quyidagicha:
«Har   kim,   agar   qonunda   boshqacha   qoida   nazarda   tutilmagan   bo’lsa,
ommaviy axborot vositalarida chiqish, o’z fikri va e‘tiqodini oshkora bayon
etish huquqiga egadir».
Qonun   ijrosi   bilan   kuchli.   Biroq,   o’sha   ijroni   kim   ta‘minlashi   kerak,
degan   haqli   savol   tug’iladi.   Aytish   mumkinki,   har   bir   sohada   faoliyat
ko’rsatayotgan   mutasaddilargina   tegishli   qonunlarda   belgilangan   vazifalarni
bajarishlari   taqozo   etiladi.   Yuqorida   zikr   etilgan   matbuot   erkinligini
ta‘minlash   asosan   jurnalistlar,   OAV   xodimlari   zimmasiga   tushishini
izohlashga hojat yo’q. Haqiqiy demokratik matbuot ko’rsatma asosida yashay
olmasligi   haqida   aytilgan   fikrlar   amalda   o’z   ifodasini   topishi   zarur.   Bu   o’z
navbatida   jamiyatda   zamonaviy   boshqaruvni   yanada   takomillashtirishga
xizmat qilishi shubhasiz. 
Ko‘plab   davlatlarda   milliy   konstitutsiyalarning   qabul   qilinishi
fuqarolar¬ning huquq va erkinliklari tizimida axborotga bo‘lgan huquqining
vujudga   kelishiga   va   mazkur   institutning   konstitutsiya   qoi-dalari   asosida
mustahkamlanishiga   sabab   bo‘ldi.   Jumladan,   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasining   29-moddasida   axborotga   ega   bo‘lish   hu¬qu-qini
kafolatlovchi   norma   mavjud   bo‘lib,   unga   ko‘ra   «Har   kim   fikrlash,   so‘z   va
e’tiqod erkinligi huquqiga ega. Har kim o‘zi istagan axborotni izlash, olish va
uni   tarqatish   huquqiga   ega,   amaldagi   konstitutsiyaviy   tuzumga   qarshi
qaratilgan   axborot   va   qonun   bilan   belgilangan   boshqa   cheklashlar   bundan
10 mustasnodir».
Mazkur   konstitutsiyaviy   tamoyilga   muvofiq,   jamiyatning   zarur
axborotlardan xabardorligini ta’minlashga qaratilgan qator qo¬nun hujjatlari
va   dasturlar   qabul   qilindi.   «Axborotlashtirish   to‘g‘risida»gi,   «Axborot
erkinligi   prinsiplari   va   kafolatlari   to‘g‘risida»gi,   «Ommaviy   ax¬borot
vositalari to‘g‘risida»  gi qonunlar shular jumlasidan.
Dunyodagi   barcha   mamlakatlarda   ommaviy   axborot   vositalari   jamiyat
ijtimoiy-siyosiy   hayotida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Jahon   tajribasida   OAV
faoliyatini   tashkil   etish,   yuritish,   tugatish,   umuman   tizimdagi   barcha   hatti-
harakatlarni   tartibga   soluvchi   qonun   hujjatlari   mavjud.   Jumladan,
O‘zbekistonda   ham   ommaviy   axborot   vositalarini   boshqaruv   siyosatida
mazkur qonun hujjatlari asosiy o‘rin tutadi.
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   ommaviy   axborot   vositalari,   noshirlik
va   matbaa   faoliyatini   rivojlantirish,   so‘z   va   axborot   erkinligini   ta’minlash
borasida   10   dan   ziyod   qonun   va   150   dan   ortiq   qonunosti   hujjatlari   qabul
qilinib, sohada mustahkam huquqiy baza yaratildi. 4
Bugungi   kunda   yurtimizda   1991   yilga   nisbatan   ommaviy   axborot   vositalari
qariyb 4 martaga, nashriyotlar 13 karra va matbaa korxonalari 12 barobarga
ko‘payib, ularning moddiy-texnik bazasi, kadrlar salohiyati sezilarli darajada
yaxshilandi.
Ayni vaqtda ommaviy axborot vositalari va nashriyotlar faoliyatini
muvofiqlashtirish,   bu   tarmoqda   miqdor   ko‘rsatkichlarini   sifat
ko‘rsatkichlariga aylantirish, mamlakatimiz milliy media maydonida sog‘lom
raqobat   muhiti,   zamonaviy   axborot   xizmatlari   bozorini   shakllantirish,
joylarda   faoliyat   ko‘rsatayotgan   ommaviy   axborot   vositalarining   moddiy-
texnika   bazasi   va   kadrlar   salohiyatini   mustahkamlash   masalalari
4
  M.M.   Inagamova.   R.I.Rahmatullayev.   Konstitutsiya   kelajagimizning   huquqiy   kafolatidir   /   «O‘zbekiston
Respublikasi   konstitutsiyasi   -   inson   qadrini   ulug'lash,   erkin   va   farovon   hayotimiz   kafolati»   mavzusidagi   ilmiy
amaliy konfirensiya. – Toshkent. Republican Scientific and Practical Conference. December 1
11 dolzarbligicha   qolmoqda.   Bu   haqda   Davlatimiz   rahbarining   2019   yil   6
avgustdagi   “Matbuot   va   axborot   sohasida   boshqaruvni   yanada
takomillashtirish to‘g‘risida”gi Farmonida so‘z yuritiladi 1
.
Tahlillar shuni ko‘rsatmoqdaki, matbuot va axborot sohasida davlat siyosatini
amalga oshirish va sohaga oid masalalarni hal etish vakolati berilgan  
           O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi o‘ziga yuklatilgan vazifalarni
to‘liq va samarali amalga oshirmayotgani bois bozor munosabatlari sharoitida
ommaviy   axborot   vositalariga   uslubiy   yordam   ko‘rsatish,   ularning   ishini
prinsipial   jihatdan   kuzatish,   baholash,   tahlil   qilib   borish,   zarur   hollarda
qo‘llab-quvvatlash   yoki   iqtisodiy,   huquqiy   choralarni   qo‘llash   kabi   amaliy
mexanizmlarning ta’siri deyarli sezilmadi.
Natijada   ommaviy   axborot   vositalari   va   nashriyotlar   tomonidan   o‘zining
nizom talablariga to‘g‘ri kelmaydigan, milliy qadriyatlarimizga zid, g‘oyaviy
hamda matbaa sifati past mahsulotlar ishlab chiqarildi. Shuningdek, ommaviy
axborot   vositalari   va   matbaa   korxonalarini   ro‘yxatga   olish,   noshirlik
faoliyatini   lisenziyalash   hamda   ularning   faoliyatini   monitoring   qilish
bo‘yicha tegishli talabga amal qilinmayotganlik holati kuzatildi.
Shuning   uchun   so‘nggi   yillarda   ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatiga   doir
qonunchilik   ijrosini   ta’minlash,   ommaviy   axborot   vositalari,   noshirlik,
matbaachilik   va   axborot-kutubxona   faoliyatini   rivojlantirish   masalalariga
alohida e’tibor qaratildi. Ommaviy axborot vositalari, noshirlik, matbaachilik
va   axborot-kutubxona   faoliyatida   qonun   hujjatlari,   davlat   va   tarmoq
standartlariga   rioya   etilishi,   so‘z   va   axborot   erkinligi   kafolatlariga   rioya
etilishi   borasida   monitoring   va   nazoratni   amalga   oshirish   choralari   ko‘rila
boshladi.   Mulkchilik   shaklidan   qat’iy   nazar,   ommaviy   axborot   vositalari
uchun media bozorda teng sharoitlar yaratish  bo‘yicha zarur tadbirlar ishlab
chiqish lozimligi oydinlashdi.
Birgina   2007   yil   15   yanvarda   qayta   tahrirdan   chiqqan     jami   40   moddadan
12 iborat “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida”gi qonunda ommaviy axborot
vositalari   faoliyatini   tartibga   solish,   tahririyatni   tashkil   etish,   unda   iqtisodiy
menejment qonuniyatlari asosida boshqaruv siyosatini yuritish bo‘ycha qator
moddalar keltirilgan.
Qonun   normalarida   OAVning   boshqaruv   siyosati   qat’iy   qilib   belgilab
qo‘yilgan.   Jumladan,   8-   moddada   ommaviy   axborot   vositalarini   ta’sis   etish
huquqi   yuridik   va   jismoniy     shaxslarga   berilgani   aytiladi.   9-10-11-
moddalarida   muassis   va   tahririyat   o‘rtasida   bajariladigan   Ta’sis   hujjati   va
ta’sis shartnomasi, tahririyat ustavi qanday bo‘lishiga umumiy ta’rif beriladi.
12-13-14-moddalarda   esa   muassis   va   tahririyat   o‘rtasidagi   shartnoma,
muassisning   huquq   va   majburiyatlari   keltiriladi.   Masalan,   15-moddada
tahririyat   faoliyatiga   shunday   ta’rif   beriladi:   “Tahririyat   ommaviy   axborot
vositasining   chiqarilishini   amalga   oshiruvchi   yuridik   shaxs   yoki   jismoniy
shaxsning   tarkibiy   bo‘lminmasidir.   Tahririyat   qonun   hujjatlarida   nazarda
tutilgan   har   qanday   shaklda   tashkil   etilishi   mumkin.   Tahririyat   o‘z   kasb
faoliyatida   mustaqildir.   U   bosh   muharrir   va   tahririyat   xodimlaridan   iborat.
Tahririyat   ommaviy   axborot   vositalari   ro‘yhatidan   o‘tganidan   keyin   o‘z
faoliyatini boshlashi mumkin”
Ommaviy   axborot   vositasini   tarqatish   bevosita   tahririyat,   jismoniy   va
yuridik   shaxslar   tomonidan   shartnoma   asosida   amalga   oshirilishi   mumkin.
Bosma   ommaviy   axborot   vositalari   mahsulotini   tarqatish   ularga   obunani
tashkil   etish,   shuningdek   chakana   savdo   tarmog‘i   orqali   amalga   oshiriladi.
Ro‘yhatdan   o‘tkazilgan   davriy   nashrlar   adadini   chakana   savdo   tarmog‘i
orqali   shu   jumladan   qo‘lda   sotish   nashrlar   tahrirityalarning   shtatdagi
tarqatuvchilari   tomonidan   yoki   savdo   tarmog‘iga   ega   bo‘lgan   yuridik
shaxslar,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   tomonidan   qonun   hujjatlariga
belgilangan tartibda amalga oshiriladi.
"Jurnalistlik   faoliyatini     himoya   qilish   to‘g‘risida",   "Reklama   to‘g‘risida",
13 "Axborot   erkinligi   prinsiplari   va   kafolatlari   to‘g‘risida",   "Axborotlashtirish
to‘g‘risida"   gi   qonunlar   va   boshqa   bir   qator   qonunosti   hujjatlari   sohadagi
hatti-harakatlarni tartibga soladi.
Ushbu huquqiy hujjatlar tahririyatlar faoliyatini tashkil etish va olib borishda
amal   qilinishi   kerak   bo‘lgan   huquq   chegaralarini   belgilab   beradi.   Tahririyat
rahbaridan   tortib   eng   kichik   xodimgacha   bo‘lgan   jamoa   ularga   amal   qilishi
shart.   Normalarga   rioya   qilmaslik   esa   qonun   oldida   javobgarlikni   yuzaga
keltiradi.
Quyidagilar ommaviy axborot vositalarining muassisi bo‘lishi mumkin 
emas:
• o‘n sakkiz yoshga to‘lmagan shaxs;
• qasddan sodir etgani uchun sudlanganlik holati tugallanmagan yoki
sudlanganligi olib tashlanmagan yoxud sud tomonidan muomalaga layoqatsiz
deb topilgan shaxs;
• faoliyati qonun bilan taqiqlangan nodavlat notijorat tashkiloti 2
.
Shuningdek, ustav fondida chet el investisiyalarining ulushi o‘ttiz va undan 
ortiq
foizni tashkil etgan yuridik shaxslar tomonidan ommaviy axborot vositalarini
ta’sis qilishga yo‘l qo‘yilmaydi.
"Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida"gi qonunda OAVlarning moliyaviy
ta’minoti,   uni   yuritish   tartibini   belgilovchi   norma   ham   nazarda   tutilgan.
Chunonchi,   15-modda   ikkinchi   qismiga   muvofiq   OAV   tahririyati
qonunchilikda   belgilangan   istalgan   tashkiliy-huquqiy   shaklda   tuzilishi
mumkin.   Tahririyatning   tashkiliy-huquqiy   shaklini   tanlash   haqidagi   qarorni
yuridik   shaxs   sifatida   mulk   egasi   qabul   qiladi.   Bosma   OAV   tahririyati
yuridik   shaxs   maqomi   bilan,   xususiy   korxona,   mas’uliyati   cheklangan   yoki
qo‘shimcha   mas’uliyatli   jamiyat,   unitar   korxona,   ochiq   yoki   yopiq   turdagi
aksiyadorlik   jamiyati,   shuningdek,   boshqa   tashkiliy-huquqiy   shakllarda
14 tuzilishi va ro‘yxatdan o‘tkazilishi mumkin.
Xususiy   korxona.   Mulkdor   yagona   jismoniy   shaxs   tomonidan   tuzilgan   va
boshqariladigan   tijoratchi   tashkilot   xususiy   korxona,   deb   e’tirof   etiladi.
Xususiy korxona tadbirkorlik sub’ektlarining tashkiliy-huquqiy shaklidir 3
.
Mas’uliyati cheklangan jamiyat (MChJ). Bir yoki bir necha shaxs tomonidan
ta’sis   etilgan,   ustav   fondi   (ustav   kapitali)   ta’sis   hujjatlari   bilan   belgilangan
miqdorlarda   ulushlarga   bo‘lingan   xo‘jalik   jamiyati   mas’uliyati   cheklangan
jamiyat   hisoblanadi.   Mas’uliyati   cheklangan   jamiyatning   ishtirokchilari
jamiyat   faoliyati   bilan   bog‘liq   zararlar   uchun   o‘zlari   qo‘shgan   hissalar
qiymati doirasida javobgar bo‘ladi 4
.
Aksiyadorlik   jamiyati   (AJ)   .   Ustav   fondi   (ustav   kapitali)   aksiyadorlarning
aksiyadorlik   jamiyatiga   nisbatan   huquqlarini   tasdiqlovchi   muayyan
miqdordagi   aksiyalarga   taqsimlangan   tijorat   tashkiloti   aksiyadorlik   jamiyati
deb e’tirof etiladi 5
.
Unitar   korxona.   Mulk   egasi   tomonidan   unga   mulkdorlik   huquqi   berilmagan
tijorat   tashkiloti   unitar   korxona   hisoblanadi.   Unitar   korxona   mol-mulki
bo‘linmasdir   va   u   ulushlarga   (hissa,   pay)   qarab   taqsimlanishi   (jumladan
korxona xodimlari o‘rtasida) mumkin emas.
Tahririyatning tashkiliy-huquqiy shaklini tanlash quyidagilarga bog‘liq:
- biznesning turi va uning miqyosiga;
- bo‘lg‘usi ishbilarmon sheriklarning soniga, ular har birining ishtiroki va
mas’uliyati darajasiga;
- tasarrufda mavjud mablag‘lar va qonun bilan belgilangan ustav jamg‘armasi
miqdoriga;
- sheriklardan har birining ustav jamg‘armasidagi ulushi miqdoriga;
- sanalgan yuridik shakllardan har birining xususiyatlariga.
O‘zbekistonda   bosma   OAVlari   tashkil   qilish   amaliyotida   xususiy   korxona,
mas’uliyati cheklangan jamiyat va yopiq aksiyadorlik jamiyati kabi tashkiliy-
15 huquqiy shakllar eng ko‘p qo‘llaniladi.
1.2.Yangi o’zbekiston respublikasida ommaviy axborot vositalari
erkinligi
Axborotlashgan   jamiyatda   bugungi   kunda   dunyo   shiddat   bilan
rivojlanmoqda.   Insonlar   axborot   olishining   asosiy   manbai   bu   internet   bo’lib
qolmoqda.   Mafkura   olamining   eng   kuchli   quroliga   aylangan   axborot   tizimi
dolzarb   muammolarni   muhokama   qilishning   eng   ta’sirchan   tizimiga   aylanib
ulgurdi.   Hozirda   internetdan   nafaqat   kompyuter   tarmog’i,   kosmik   aloqa
yo’ldoshlari, radiosignal, kabel televideniyasi, telefon, uyali aloqa orqali ham
foydalanish   mumkin.   Internet   kishilar   hayotining   ajralmas   qismiga   aylanib
bormoqda.   Bugungi   kunda   2   milliarddan   ortiqroq   kishi   u   yoki   bu   darajada
undan foydalanishi ham mazkur fikrlarning to’g’riligini tasdiqlaydi. 
  O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   aynan   ommaviy   axborot
vositalarining   huquqiy asoslari (81-82-moddalar)   belgilab qo’yilgan . Unga
ko’ra   ommaviy   axborot   vositalari   erkindir   va   qonunga   muvofiq   ish   olib
boradilar.   Shuningdek,   davlat   ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatining
erkinligini,   ularning   axborotni   izlash,   olish,   undan   foydalanish   va   uni
tarqatishga   bo’lgan   huquqlari   amalga   oshirilishini   kafolatlaganligi   hamda
ommaviy   axborot   vositalari   o’zi   taqdim   etadigan   axborotning   ishonchliligi
uchun   javobgar   ekanligi   belgilab   qo’yilgan.   Ommaviy   axborot   vositalari
mustaqilligini   ta’minlash   hamda   davlat   organlari   va   tashkilotlari   axborot
xizmatlari   faoliyatini   rivojlantirish   bo’yicha   chora-tadbirlar   to’g’risidagi
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining PQ-4151-son qaroriga asosan 2019-
yil   1-oktabrdan   e’tiboran   shunday   tartib   o‘rnatilsinki,   unga   muvofiq   bolalar
adabiyotlari,   shuningdek,   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   mo‘ljallangan
mahsulotlar   chop   etishga   ixtisoslashgan   nashriyotlar   noshirlik   faoliyatini
16 amalga   oshirishga   litsenziya   berganlik   uchun   davlat   boji   to‘lashdan   ozod
qilinadi   kabi   imkoniyatlar   belgilab   qo’yilgan.     O’zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   2019-yil     27-iyun   matbuot   va   ommaviy
axborot   vositalari   xodimlari   kunida   “So‘z   va   matbuot   erkinligini,   axborot
olish va uni tarqatish huquqini ta minlash masalasini inson qadriniʼ
ulug‘lash,   demokratik   jamiyat   va   xalqparvar   davlat   qurishga   qaratilgan
taraqqiyot   strategiyasining   muhim   va   ajralmas   qismi”     deb   bilishini
ta’kidladi.   Birinchi   marta   o‘tgan   yil   yakunlariga   ko‘ra   davlat   organlari   va
tashkilotlarida amalga oshirilgan ishlarni baholash bo‘yicha ochiqlik indeksi
natijalari e’lon qilingani so‘z erkinligi yo‘lidagi “muhim qadam” deb ataldi. 
Ma’lum   qilinishicha,   hozirgi   kunda   O‘zbekistonda   2140   ta   yoki   2016-yilga
nisbatan   626   taga   ko‘p   ommaviy   axborot   vositasi   faoliyat   yuritmoqda,
ularning 65 foizi nodavlat media vositalaridir. An anaviy nashrlar bilan birga	
ʼ
internet nashrlar  ham  jadal  rivojlanib,  ularning soni  745 taga yetdi. So‘nggi
yillarda respublika nashriyotlari tomonidan 132 million nusxa badiiy kitob va
boshqa adabiyotlar chop etildi.  5
“Hozirgi vaqtda yer yuzining turli burchaklarida yuz berayotgan, barchamizni
tashvish va xavotirga solayotgan voqealarni hisobga oladigan bo‘lsak, global
dunyoda   axborotlashuv   jarayonlarining   tahdidli   jihatlari   ham   borligi   va   ular
tobora kuchayib borayotganidan ko‘z yumolmaymiz.
              Dunyoning ayrim mintaqa va hududlarida ommaviy axborot vositalari
muayyan   siyosiy   kuchlar   qo‘lida   informatsion   urushni   avj   oldirishga,
jamoatchilik  fikrini  chalg‘itishga,  oqni  –   qora,  qorani   –  oq   deb   ko‘rsatishga
xizmat qilayotganini afsus bilan qayd etishga to‘g‘ri keladi.
                  Axborot   makonidagi   ustunlik   ko‘p   narsani   hal   etadigan   bugungi
murakkab   vaziyatda   xalqimiz   siz,   azizlarni   demokratik   matbuotning   asosiy
5
  M.Nurmetova.O’zDJTU magistri. Ommaviy Axborot Vositalari-jamiyat ma’naviy taraqqiyotining muhim elementi
sifatida.
17 sharti   va   talabi   bo‘lgan   xolislik,   haqqoniylik,   milliy   manfaatlarimizga
sodiqlik kabi prinsiplarga amal qilib, o‘z bilim va salohiyati, o‘tkir qalami va
haroratli   so‘zi   bilan   jamoatchilikka   ijtimoiy   jarayonlar   mohiyatini   anglab
yetishga   ko‘maklashadigan,   ularni   buzg‘unchi   axborot   xurujlaridan   himoya
qiladigan fidoyi insonlar deb biladi.
          Biz jamiyat hayotida uchrayotgan kamchilik va muammolarni bartaraf
etish,   byurokratiya   va   korrupsiya   kabi   illatlarga   qarshi   kurashishda,   avvalo,
siz hurmatli jurnalist va blogerlar, ayniqsa, milliy media makonimizga yangi
g‘oya   va   tashabbuslar   bilan   kirib   kelayotgan   iste dodli   yoshlarimizgaʼ
tayanamiz”,  — dedi Shavkat Mirziyoyev o’z nutqida.
             O’zbekistonda  jamoatchilik   bilan  aloqalar,  xalq   bilan  muloqot   muhim
ijtimoiy institutga aylanmoqda. Jamoatchilik fikri- fuqarolik jamiyatini o’zida
aks ettiradigan bamisli bir ko’zgu ekanligi hayotda o’z isbotini topmoqda.
       Xulosa o’rnida shuni aytish joizki, hayot ko’zgusi hisoblanmish matbuot
“to’rtinchi   hokimiyat”   darajasiga   ko’tarilmog’i   lozimligi   ko’p   bor
ta’kidlangan. Bu borada hali
oldimizda   turgan   vazifalar   juda   ko’p.   Shunday   ekan   mamlakatimizda
demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini
rivojlantirishda ommaviy axborot vositalari beqiyos o’ringa ega.
Ma'lumki,   fuqarolarimizning   axborot   sohasidagi   huquq   va   manfaatlarini
ta'minlash,   davlat   va   jamoatchilik   o'rtasida   ochiq   va   samarali   muloqot   olib
borish   bo'yicha   ommaviy   axborot   vositalarining   roli   va   ta'sirini   oshirish
maqsadida   2014   yil   5   mayda   «Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari
faoliyatining ochiqligi to'g'risida»gi qonun qabul qilingan.
Mazkur Qonun ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatining yanada shaffof,
ochiq   bo'lishini,   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   islohotlardan,
respublikamizda   va   undan   tashqarida   yuz   berayotgan   voqea-hodisalar
haqidagi   fikrlar   xilma-xilligi   va   siyosiy   plyuralizmni   hisobga   olgan   holda
18 amalga oshirilayotgan davlatning ichki va tashqi siyosatidan aholining to'liq
xabardorligini ta'minlash yo'lida muhim huquqiy asos vazifasini bajarmoqda.
II.Bob.Ommaviy axborot vositalarining inson va jamiyat hayotidagi
ta’siri hamda axborot xurujlari
2.1.Ommaviy axborot vositalarining  jamiyat taraqqiyotidagi  o`rni va
ahamiyati
Bugungi kunda jamiat va davlat taraqqiyotini ommaviy axborot vositalarisiz
tasavvur eta olmaymiz. Yurtimizda mustaqil ommaviy axborot vositalarining
faoliyat   olib   borishlari   uchun   barcha   shart-sharoitlar   yetarli   darajada
yaratilgan.   O‘zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasining   67-moddasida
ommaviy   axborot   vositalarining   erkinligi   va   qonunga   muvofiq   ish   olib
borishi   hamda   ular   axborotning   to‘g'riligi   uchun   belgilangan     tartibda
javobgarligi, senzuraga yo‘l qo‘yilmasligi takidlangan.
So‘nggi   paytda   yangi   elektron   ommaviy   axborot   vositalarining   paydo
bo‘layotganligi   axborot   sohasi   g‘oyat   jadal   rivojlanayotganidan   dalolatdir.
Fuqarolarning   ishonchli   axborotga   ega   bo‘lish   huquqini   ta’minlash   –   bu
ommaviy   axborot   vositalarining   burchi,   demokratik   hukumatning   asosiy
prinsipidir.   O‘zbekistonda   ommaviy   axborot   vositalari   bunday   axborotni
yetkazib   berishda   platforma   vazifasini   o‘tamoqda   va   hukumat   hamda
jamoatchilikning samarali hamkorlik qilishida muhim rol o‘ynamoqda.
Hozirgi   kunda   ommaviy   axborot   vositalariga   berilayotgan   erkinlik   hamda
demokratiyaning   yanada   mustahkamlanishi   jamiyat   taraqqiyotining   muhim
omili hisoblanadi. Mening fikrimcha   ommaviy axborot vositalari qanchalik
erkin   bo‘lsa   demokratiya   ham   shunchalik   yorqin   bo‘ladi.   О mmaviy   axborot
vositalarini   demokratyaning   yoqilg'isiga   qiyoslash   mumkin.   O‘zbekistonda
ommaviy   axborot   vositalari   fuqarolik   jamiyati   institutlari   tizimi   va   uni
19 shakllantirishda,   davlat   va   jamiyat   qurilishi   sohasida   keng   ko‘lamli
demokratik   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   jarayonida   oshkoralikni
ta’minlashda muhim o‘rin tutadi. 6
Mamlakatimizda   ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatini   tartibga
soladigan   va   xalqaro   normalarga   javob   beradigan   mustahkam   qonunchilik
bazasi   yaratilgan.   Buni   biz   O‘zbekiston   Respublikasining   1997   yilda   qabul
qilingan “Ommaviy axborot vositalari to‘g‘risida”gi, “Jurnalistlik faoliyatini
himoya   qilish   to‘g‘risida”gi   kabi   qonunlar   misolida   ko`rishimiz   mumkin.
So`nggi   yillarda   O‘zbekiston   ommaviy   axborot   vositalari   davlat   hokimiyati
va   boshqaruvi   organlari   faoliyati   ustidan   jamoat   nazoratini   amalga   oshirish
bo‘yicha   o‘z   vazifalarini   faol   bajarmoqda.   Ular   mamlakatimizda   haqiqiy
“to‘rtinchi hokimiyat“ga aylanmoqda. Bugungi kunda O‘zbekiston Markaziy
Osiyoda,   shu   jumladan,   mintaqaviy   axborot   makonidagi   yetakchi
mamlakatlardan   biri   hisoblanadi.   Mamlakatda   ommaviy   axborot   vositalarini
izchil rivojlantirish ijtimoiy-siyosiy hayotni demokratlashtirishga
ijobiy ta’sir ko‘rsatmoqda.
Ta’kidlash   joizki,   bugun   gazeta,   radio,   televideniye   kabi   an’anaviy
ommaviy   axborot   vositalari   bilan   bir   qatorda   davlat   hamda   fuqarolar   uchun
katta   imkoniyat   yaratayotgan   axborot   almashish   va   uni   yetkazib   berishning
yangidan-yangi   shakllari   paydo   bo‘lmoqda.   Masalan,   ommaviy   axborot
vositalarining hukumat bilan o‘zaro hamkorligini jadal rivojlanib borayotgan
jarayon   deyish   mumkin.   Demokratik   muloqot   orqali   murosaga   kelish   va
o‘zaro anglashishga erishish mumkin.
Tanganing   ikki   tomoni   bo‘lganidek   ommaviy   axborot   vositalarining   ham
salbiy   tomoni   bor   yani,   berilayotgan   axborotning   qanchalik   to‘g'ri   va
ishonchli   ekanligi   juda   ham   muhim   hisoblanadi.   Barchamizga   malumki,
6
  Dadasheva A.A.. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro institutlar (2023) Innovatsionn ы e issledovaniya v 
sovremennom mire: teoriya i praktika 2 (17), 87-90
20 rivojlangan davlatlarda ommaviy axborot vositalarining asosiy mavzusi ya’ni
nishoni   bu   siyosat   hisoblanadi   va   hukumatni   keskin   tanqid   ostiga   olgan
taqdirda   ham   xalq     emotsiyalarga   berilmaydi.     Axborotdan   foydalanish
erkinligi, ayniqsa, u jamiyat xavfsizligi, odamlarning sha'ni va qadr-qimmati
singari   tushunchalarga   daxl   qilsa,   mutlaq   bo‘lishi   mumkin   emas.   Bunda
cheklovlarsiz   biror   maqsadga   erishib   bo‘lmaydi.   Inson   huquqlari   va   asosiy
erkinliklarini   himoya   qilish   to‘g‘risidagi   1953   yilda   qabul   qlingan   Yevropa
konvensiyasiga   binoan,   milliy   xavfsizlik,   hududiy   yaxlitlik   yoki   jamoat
tartibi   maqsadida,   sog‘liq   va   axloqni   muhofaza   qilish,   shaxsning   obro‘sini
yoki   boshqa   huquqlarini   himoya   qilish,   maxfiy   yo‘l   bilan   olingan   axborot
tarqatilishining   oldini   olish   hamda   odil   sudlovning   xolisligi   va   nufuzini
ta'minlash uchun so‘z erkinligi cheklanishi mumkin.
Axborot bugun taraqqiyotga eltuvchi muhim omillardan biriga aylandi. Ayni
paytda shu  narsa  qayd  etilganki,  bu huquq  insonning  boshqa huquqlari  kabi
muayyan   hollarda   cheklanishi   mumkin.     Ish   bor   joyda   xohlaysizmi
xohlamaysizmi kamchiliklar bo`lgani kabi, ommaviy axborot vositalari ham
bundan mustasno emas.
Hozirgi   paytda   ommaviy   axborot   vositalari   tizimida   og‘ir   vaziyat
vujudga   kelgan.   Masalan,   ertaga   davlatimiz   rahbari   «bo‘ldi,   bas,   endi   hech
kim   tashqaridan   jurnalistlar   ishiga   aralashmasin,   ularga   mustaqil   ishlashga
imkon beraylik» desa, nima, vaziyat birdaniga yaxshi tomonga o‘zgaradimi?
Yo‘q,   albatta!   Yillar   davomida   o‘zini   o‘zi   senzura   qilib   kelganlardan,
vahima-hadiksirash   bilan   yashaganlardan   yangicha,   zamonaviy   ish   tartibiga
o‘tishni kutish juda og‘ir. Bizga yangicha fikrlaydigan, jurnalistika vazifasini
jahon   standartlariga   mos   tushunadigan   yoshlar   kerak.   Bundaylar   hozir   ham
bor.   Faqat   ularga   yo‘l   berish   lozim.   Yangilarini   tayyorlash   uchun   xalqaro
ekspertlar yordamida seminar va treninglar tashkil etish zarur.
Xulosa   qilib   aytganda,   ishni   ko‘p   yillar   davomida   o‘tirib   qolgan   va   o‘zini
21 OAVga   mutasaddi   deb   tushunadigan   amaldorlardan   hamda   gazeta,   jurnal,
radio   va   TVda   bosh   yuqori   lavozimda   bo‘lib,   haqiqiy   ijoddan   uzoqlashgan,
o‘zini   to‘ralarcha   tutadiganlar   xizmatidan   voz   kechishdan   boshlash   kerak.
Shuning uchun ham biz fikrni erkin bayon qila oladigan jamiyat qurmoqchi
ekanmiz, birinchi o‘rinda ommaviy axborot vositalarning harakat
doiralarini  kengaytirish hamda  bazi cheklovlarni  bekor qilishimiz kerak deb
hisoblayman. 7
Ommaviy   axborot   vositalari   vazifalaridan   biri   jamiyatni   demokratlashtirish
va fuqarolar erkinligini ta’minlashdir . Demokratik islohotlarni hayotga tatbiq
etish,   yangicha   dunyoqarashni   shakllantirishda   ommaviy   axborot
vositalarining o’rni va ahamiyati juda katta. O’zbekistonda ommaviy axborot
vositalari siyosiy hokimiyat va fuqarolar o’rtasidagi ijtimoiy munosabatlarni
tartibga solib, bog’lab turuvchi, ular orasidagi shaffoflikni ta’minlab beruvchi
birdan   bir   vosita   .   Shunday   ekan   ommaviy   axborot   vositalari     to’rtinchi
hokimiyat   deb   bejizga   takidlanmagan.   Hozirgi   kunda   ommaviy   axborot
vositalari nafaqat jamiyatni axborotdan xabardor qilish vositasi sifatida, balki
jamiyat   manfaatlari   nuqtai   nazaridan   davlat     faoliyatini   nazorat   qilish
vositasida   bir   qator   vazifalarni     amalga   oshirmoqda.   O’zbekiston
Respublikasida Konstitutsiyasi va amaldagi barcha qonunlarda axborot olish,
tarqatish   borasidagi   demokratik   huquqlar   aniq-ravshan   bayon   etib   berilgan.
Xususan,   O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 29-moddasida “Har
kim   o’zi   istagan   axborotni   izlash,   olish   va   uni   tarqatish   huquqiga     ega”
deyilgan.   Shuningdek   O’zbekiston   Respublikasi   “Axborot   olish     kafolatlari
va erkinligi to’g’risida”gi Qonunning 3-moddasida ham “Har bir fuqaroning
axborot olish huquqi kafolatlanadi.  Har kimning axborot izlash, olish, tadqiq
etish,   uzatish   va     tarqatish   huquqi   davlat   tomonidan   himoya   qilinadi”
7
  Kasimova A.A  Роль   женщины   в   современной   науке  Society and innovations/in Science LLC 8 (08/2023), 226-
234
22 deyiladi.   Hozirda   mamlakatimizda   jurnalist   kadrlarni   tayyorlash   va   qayta
tayyorlash ishlariga katta e’tibor qaratilmoqda. O’zbekiston aholisining ko’p
millatli     ekanligi   inobatga   olinib,   10   dan   ortiq   tillarda   gazetalar   chop
etilmoqda,   bir     necha   tilda   teleko’rsatuv   va   radioeshittirishlar   efirga
uzatilayapti.   Buning   sababi   jamiyat   har   qancha   rivojlanmasin   jamoatchilik
bilan aloqa qilishning   eng ta’sirchan vositasi – matbuot, radio, televideniye
va   Internet   bo’lib   qolaveradi.   Shu   bilan   birgalikda   demokratiya   ustuvor
bo’lgan   davlatda   OAV   jamoatchilik   nazoratining   asosiy   sub’yektlaridan
biriga aylanadi. Mamlakatimizda ham qabul qilingan “Jamoatchilik nazorati
to’g’risida”gi   Qonunida   OAV   jamoatchilik   nazoratining   sub’yekti   sifatida
e’tirof   etilgan.   Zamonaviy   nazariy   manbalarda   qayd   etilishi   bo’yicha
ommaviy axborot  vositalari tipologiyasiga ko’ra 5 ta asosiy turga ega. Bular:
matbuot   (gazeta,   jurnal,   axborotnomalar   va   boshqalar),   radio,   televideniye,
axborot   agentliklari,   shuningdek,   Internet   saytlari.     Bugun   ko’pchilikning
diqqat-e’tiborini   o’ziga   jalb   etib   kelayotgan,     to’g’rirog’i,   ommaviy
axborotning   o’ziga   xos   vositasi   sifatida   namoyon   bo’layotgan   Internet   veb-
saytlari   qolgan  turlarga  qaraganda  tezkorligi  va  imkoniyatlari   kengligi  bilan
ajralib   turipdi.   Ijtimoiy   fikrni   shakllantirish   va   rivojlantirish,   davlat   hamda
fuqarolik institutlarining o’zaro ijtimoiy muloqotida ham OAV muhim vosita
sifatida   yetakchi     o’rin   egallaydi.   Shu   nuqtai   nazardan   qaraganda   fuqarolar
ham   OAVda   sog’lom   dunyoqarash   bilan   uning   foydalanuvchilariga
aylanishlari   lozim.   Sababi   OAV   jamiyat   hayotining   turli-tuman
yo’nalishlarida   qabul   qilinayotgan     huquqiy-me’yoriy   hujjatlar,   istiqbolli
dasturlar,   loyihalarni   amalga   oshirishda,   fuqarolarni   davlat   hokimiyati   va
boshqaruvi   organlarining   faoliyati   to’g’risida   xolis,   tezkor   va   to’la-to’kis
xabardor   qiladi, fuqarolarning davlat va jamiyat qurilishi jarayonlarida faol
ishtirokini   ta’minlashga   xizmat   qilib,   bu   organlar   ustidan   jamoatchilik
nazoratini amalga  oshirish hizmat qiladigan vositadir.
23 Davlatimiz   rahbari   tomonidan   axborot   sohasini   isloh   etish   bo‘yicha   vazifa
etib   belgilangan   bu   chora-tadbirlarning   asl   mohiyati   fuqarolik   jamiyatini
barpo   etishda   ommaviy   axborot   vositalarining   mustaqil   institut   sifatida
shakllanishini,   siyosiy   hokimiyat   va   fuqarolar   o‘rtasidagi   munosabatlarni
tartibga   solishda   ochiqlikni   hamda   fuqarorlarning   axborot   sohasidagi
konstitutsiyaviy huquqlarini to‘liq ta’minlashdan iboratdir. Ommaviy axborot
vositalari   albatta   shaffof   va   adolatli   tarzda   omma   e'tiboriga   havola   etilishi
maqsadga muvofiq. Ommaviy axborot vositalari O‘zbekistonda  7 ta tilda va
siyosiy-ijtimoiy,   iqtisodiy,   ma’naviy-ma’rifiy,   sport   kabi   20   dan   ortiq
ixtisosliklarda   òz   faoliyatini.     olib   bormoqda.   Bu   kabi   jiddiy   o‘zgarishlar
ommaviy   axborot   sohasida   qonunchilik   tizimini   yanada   rivojlantirish,
ularning   erkin   faoliyat   yuritishlari   uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratish
lozimligini taqozo etmoqda.  8
2.2.Ommaviy axborot vositalarining inson va jamiyat hayotidagi ta’siri
hamda axborot xurujlari
Bugungi kunda dunyo shiddat bilan o zgarmoqda. Barcha sohalarda axborotʻ
olish va uni yetkazish, ta sirchan jamoatchilik fikrini shakllantirish zaruratga	
ʼ
aylangan.   Bunday   murakkab   sharoitda   hayot   yangidan-yangi   talab   va
vazifalarni oldimizga qo ymoqda .
ʻ
Ommaviy   axborot   vositalari   eng   asosiy,   qudratli   va   ta sirchan   mafkura	
‟
vositasidir.   Chunki   ommaviy   axborot   vositalari   ommaning   o„ziga   xos
tarbiyachisi,   muhim   tadbirlarning   tashkilotchisi,   dolzarb   muammolarni   hal
qilishning   ta sirchan   quroli   bo„lib   xizmat   qiladi.   Aynan   ommaviy   axborot	
‟
vositalari   orqali   milliy   qadriyatlarimiz   va   umuminsoniy   qadriyatlar,   milliy
g„oya   va   demokratik   tamoyillar   targ„ib-tashviq   qilinadi.   Ommaviy   axborot
vositalari   doimo   demokratiya   va   so„z   erkinligining   o„ziga   xos   o„lchovi,
8
  Egamberdieva N.X.. Delikt majburiyatlarning xuquqiy tabiyati O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasining 
Oliy o‘quv kurslari 
24 ko„rsatkichi   bo„lib   kelgan.   Erkin   va   mustaqil   ommaviy   axborot   vositalari
demokratik taraqqiyotni rag„batlantiradi va mustahkamlaydi.
Ommaviy   axborot   vositalari   orqali   milliy   istiqlol   g„oyasini   singdirishning
yana   bir   muhim   jihati   mavjud.   Bu   jihat   -   axborot   terroriga,   mafkuraviy
tahdidlarga munosib javob berish, ma naviy-mafkuraviy jihatdan xalqimizni‟
tobe   etishga   intilishlarning   payini   kesish   va   O„zbekiston   fuqarolarida
mafkuraviy immunitetni shakllantirish bilan bog„liq.
Ommaviy axborot vositalarining ta sir kuchini kursatadigan shunday bir gap	
‟
bor   "har   qanday   puch   g„oya,   uydirma   haftasiga   uch   martadan   to rt   yil	
‟
davomida   takrorlansa   -   "haqiqat"   tayyor   bo ladi,   odamlar   unga   chippachin	
‟
ishonadilar".   Oxirgi   paytlarda   informatsion   hurujlarning   tez-tez
uyushtirilayotgani aslida urushga munosabatning o zgarganligidan, qurolning	
‟
yangi   turi   kashf   qilinganidan   darak   beradi.   Bu   qurol   -   axborotdir.   Bunday
qurol yordamida olib boriladigan informatsion urushlarda insonning ongi va
qalbi nishonga olinadi. Garchi u daydi o„q singari insonni jismonan yo„q qila
olmasada,   uning   qo„poruvchilik   kuchi,   keltiradigan   talofotlari   har   qanday
ommaviy qirg„in qurolinikidan kam emas. Chunki bu qurol yordamida onga
berilgan   zarbalar   kishini   adashtiradi,   uni   o z   manfaatlariga   zid   harakat	
‟
qilishga undaydi va demak insonni boshqarish, uning ustidan hukmronlik
qilish imkonini beradi. Aslida, axborot maqsadga erishishning eng arzon 
vositasi ham sanaladi.
Haqiqatan   ham,   informatsion   hurujlar   uyushtirish   uchun   u   qadap   ko„p
mehnat, u qadap ko„p harakat, u qadap ko„p harajat talab etilmaydi. Garchi
bunday   mafkuraviy   ekspansiya   otishmalar   va   qon   tukishlarni   keltirib
chiqarmasada, milliy o zlikni anglashni zaiflashtirish evaziga tanazzulga olib	
‟
keladi.
Zamonaviy OAV, televideniye, kompyuter, Internet, uyali telefon va boshqa
vositalar,   insonlar,   ayniqsa,   yoshlarning   milliyligi,   tafakkuri   va
25 dunyoqarashini   o„zgartirib   yubormoqda.   Taraqqiy   etgan   mamlakatlarning
mazkur   vositalar   yordamida   jahon   xalqlari   ongi,   dunyoqarashi   va   turmush
tarzini   bir   qolipga   solish   hamda   unga   o„zlari   shakllantirayotgan   «ommaviy
madaniyat»ni   singdirishi   bosh   strategik   siyosatga   aylantirayotganligida
yaqqol namoyon bo„lmoqda.
Internet bugungi axborot makonining muhim bo„g„iniga aylandi. Hozirda
internetdan   nafaqat   kompyuter   tarmog„i,   balki   kosmik   aloqa   yo„ldoshlari,
radiosignal, kabel televideniyesi, telefon, uyali aloqa orqali ham foydalanish
mumkin.   Internet   kishilar   hayotining   ajralmas   qismiga   aylanib   bormoqda.
Bugungi   kunda   2   milliard   ortiqroq   kishi   u   yoki   bu   darajada   undan
foydalanishi ham mazkur fikrlarning to„g„riligini tasdiqlaydi.
50   millionlik   auditoriyaga   erishib,   ommalashish   uchun   radioga   38   yil,
televideniyega   13   yil,   kabel   televideniyega   10   yil   kerak   bo„lgani   holda,   bu
bosqichni internet 5 yilda bosib o„tdi. Internet odamlar ongi va hissiyotlariga,
tafakkur   tarziga,   xulq-atvorlariga   ta sir   ko„rsatishda   katta   imkoniyatlarga‟
ega.   Internetning   bugungi   kundagi   rivoji   g„oyaviy   ta sir   o„tkazishning	
‟
miqyosi va ko„lamining keskin darajada o„sishiga olib keldi.Internet bugungi
axborot makonining muhim bo„g„iniga aylandi.
Internet kishilar hayotining ajralmas qismiga aylanib borayotganini quyidagi 
raqamlardan bilib olish mumkin: 2000 yildan 2012 yil oxiriga qadar dunyoda
internetdan foydalanuvchilar soni 9,6 barobarga oshib, 2,4 milliard kishiga 
etdi, mobil aloqa abonentlari soni esa 13,4 barobarga oshib, 6,7 milliardni 
tashkil etdi. Internetdan foydalanuvchilarning 44,8 % (1,1 mlrd. kishi) Osiyo,
21,6 % (519 mln. kishi) Yevropa, 11,4 % (274 mln. kishi) Shimoliy Amerika 
qit alariga to„g„ri keladi. Jahon veb-auditoriyasining 45 %ini 25 yoshgacha 	
‟
bo„lgan shaxslar tashkil etadi. Mazkur o„smirlarning 68 % har kuni kimgadir
SMS-xabar jo„natadi, 51 % ijtimoiy tarmoqlarga kiradi, 30 % elektron 
pochtadan foydalanadi. Ayni vaqtda virtual olamda 600 mln.ga yaqin internet
26 saytlar mavjud bo„lib, har oyda o„rtacha 201,4 trln. videorolik ko„rib 
chiqiladi, har kuni 144 mlrd. elektron maktub jo„natiladi.
Ko'pgina   Internet   foydalanuvchilari   mobil   qurilmalar   yordamida   Internetga
kirishni   afzal   ko'rishadi   -  2018   yilda   keng   polosali   ulanishning   ulanish   soni
5,3   milliardga   yetdi,   2007   yildagi   268   millionga   nisbatan.   Dunyoda   100
kishiga to'g'ri keladigan ushbu turdagi aloqa ulushi 2007 yildagi 4% dan 2018
yilda   69,3%   gacha   o'sdi.   2018   yil   oxiriga   kelib   1,1   milliard   simli   internet
aloqasi   qayd   etildi.   4   milliard   Internet   foydalanuvchisi   2018   yil   yanvar
oyining   oxirida   biz   "We   Are   Social"   global   media-agentligi   va   "HootSuite"
ijtimoiy   media   boshqaruv   platformasini   ishlab   chiquvchisi   hisobot   chiqardi,
unga   ko'ra   dunyo   bo'ylab   to'rt   milliarddan   ortiq   odam   Internetdan
foydalanadi.   Internetdan   foydalanuvchilar   soni   2018   yil   oxiriga   kelib   4,021
milliardni   (dunyo   aholisining   53   foizini)   tashkil   etdi,   bu   2017   yilning   shu
davriga nisbatan 7 foizga ko'pdir.
Aholining keng qatlamlari foydalanishi mumkin bo'lgan smartfonlar va mobil
aloqaning   tarif   rejalari   narxlarining   pasayishi   tufayli   yangi
foydalanuvchilarning   aksariyati   tarmoqda   paydo   bo'ldi.   2017   yilda   200
milliondan   ortiq   kishi   birinchi   marta   mobil   qurilmani   sotib   oldi.   Shunday
qilib,   dunyo   aholisining   uchdan   ikki   qismidan   ko'prog'i   mobil   telefonlarni
(asosan,  smartfon) sotib olgan. Foydalanuvchilar  soni mobil  telefonlar  2018
yilda   bu   5,175   milliard   kishini   (68%)   tashkil   etadi,   bu   2017   yilning   shu
davriga nisbatan 4 foizga ko'pdir.
Xalqaro   elektraloqa   ittifoqi   (XEI)   tomonidan   taqdim   etilgan   ma lumotga‟
ko ra 2020 yilga kelib Internet 60 foizga ega bo'ldi. Bu degani dunyoda 4,1	
‟
milliard kishi Internet bilan ta'minlandi.
O„zbekistonda   internet   xizmatidan   foydalanuvchilar   soni   -22,1   milliondan
oshdi.   Shundan   mobil   internet   foydalanuvchilari   soni   -19   millionni   tashkil
etmoqda.   Mamlakat   bo„yicha   aholi   punktlarining   mobil   aloqa   bilan   qamrab
27 olinishi darajasi 97 foizni, mobil internet qamrovi esa 87 foizni tashkil etdi.
26   mingga   yaqin   “uz”   domenidagi   veb-saytlar   faoliyat   olib   bormoqda.   200
dan   ortiq   vebsayt   ommaviy   axborot   vositasi   sifatida   ro„yxatga   olingan.
Internetning   ta sir   kuchi   beriladigan   materiallarning   tezkorligi,‟
ko„tarilayotgan   masalalarning   dolzarbligi   hamda   tahliliylik   darajasi   va
mavjud   muammolarning   samarali   echimlarini   taklif   etishiga   ko„p   darajada
bog„liq.
Birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   ta kidlaganlaridek,   shuni   unutmaslik	
‟
kerakki,   “bugungi   kunda   inson   ma naviyatiga   qarshi   yo„naltirilgan,   bir	
‟
qarashda  arzimas  bo„lib   tuyuladigan  kichkina  xabar   ham   axborot  olamidagi
globallashuv   shiddatidan   kuch   olib,   ko„zga   ko„rinmaydigan,   lekin   zararini
hech narsa bilan qoplab bo„lmaydigan ulkan ziyon yetkazishi mumkin”.
Unda   o„z-o„zini   o„ldirishning   oson   yo„llarini   targ„ib   qiluvchi   9   mingdan,
erotik   mazmunga   ega   4   mingdan   ziyod   saytlarning   mavjudligi   ham   buning
isboti   bo„la   oladi.   Mutaxassislar   o„tkazgan   maxsus   tadqiqotlar   mavjud
saytlarning   taxminan   12   foizi   pornografik   xarakterga   egaligini   ko„rsatadi.
Mavjud   maxsus   dasturlar   internet   tarmog„idagi   pornografiyaning   faqat   90
foizinigina   filtrlaydi,   ya ni   komyuterdan   foydalanuvchining   ixtiyoridan	
‟
tashqarida   ekranda   paydo   bo„lishi   yo„liga   to„siq   qo„ya   oladi.   Demak,
qanchalik  harakat  qilinmasin  pornografik  mazmunga  ega  saytlar  internetdan
foydalanuvchilarning   xohish-istagidan   qat i   nazar,   ularning   diqqatini   torta	
‟
oladi.   Jumladan,   tadqiqotlarda   42   foiz   bolalar   va   o„smirlar   onlayn
pornografiya ta siriga tushishi qayd qilinadi.	
‟
Shuningdek,   mutaxassislar   ma lumotlariga   ko„ra,   internet   orqali	
‟
tarqatiladigan komyuter o„yinlarining 49 foizi sezilarli darajada zo„ravonlik
va   yovuzlik   ko„rinishiga   ega,   41   foiz   jangari   (turli   otishmalar   va
portlashlarga   asoslangan)   o„yinlarda   esa   o„yin   qahramoni   o„z   maqsadiga
etishish   uchun   shunday   zo„ravonlik   va   yovuzlik   sodir   etadi.   17   foiz
28 o„yinlarda   ana   shu   zo„ravonlik   va   yovuzlikning   o„zi   bosh   maqsad
hisoblanadi.
Internet rivoji, u berayotgan imkoniyatlar o„ziga xos qaramlikni ham keltirib
chiqarmoqda.   Ma lumotlarga   ko„ra,   dunyo   bo„yicha   internetdan‟
foydalanuvchilarning taxminan 10 foizi unga mustahkam bog„lanib qolgan.
BMT   Bosh   assambleyasi   2006   yil   8   sentabrda   qabul   qilingan   “BMTning
global aksilterror strategiyasi”da yangi uslublar qatorida bioterrorizm hamda
internetdan   terror   maqsadida   foydalanishning   oldini   olish   choralarini
kuchaytirish   alohida   qayd   etilgan.   2007   yil   noyabrda   AQSH   Davlat
departamenti   “Tashqi   raqamli   aloqalar   guruhi”   nomli   maxsus   axborot
dasturini joriy qilgan. Dastur maqsadi – arab, fors, urdu va boshqa tillardagi
internet   saytlari,   chat   va   bloglarda   AQSH   siyosati   haqidagi   dezinformatsiya
(noto„g„ri   ma lumotlar)ga   qarshi   kurash   hisoblanadi.   Dasturga   ko„ra,   zarur	
‟
hollarda, departament xodimlari internet orqali rasman muloqotga kirishi va
savollarga   javob   berishi,   aniq   hujjatlar   asosida   ma lumot   keltirishi   ko„zda	
‟
tutilgan.   So„nggi   yillarda   terroristik   tashkilotlar   g„oyalarini   targ„ibtashviq
qilishga qaratilgan vebsaytlarning soni bir necha barobarga oshgan. Xususan,
10   yil   avval   bunday   saytlar   soni   20   ta   bo„lsa,   bugungi   kunda   dunyoda
terroristlar   foydalanigan   7000   dan   ortiq   internet   saytlari   mavjud   bo„lib,
ularga   xizmat   ko„rsatuvchi   portallar   soni   ortib   bormoqda.   Bunday   internet
saytlar   to„satdan   paydo   bo„ladi,   vaqt   o„tgach   yo„qoladi,   mazmunini
o„zgartirmagan holda, tez-tez nomlanishi va domenini o„zgartirib turadi.
   Internet quyidagilar bilan terroristlar uchun qulay hisoblanadi: 
   Internetga kirishning osonligi;
   Foydalanuvchilar sonining ko„pligi;
   Aloqaning anonimligi;
   Tashqaridan boshqarish va tahrir qilish cheklangani;
   Axborotlar qisqa muddatda keng makonda tez tarqalishi;
29    Faoliyat sarf-xarajatlarining bir necha barobar kamligi.
Terroristlar internetdan quyidagi maqsadlarda foydalanadilar: 
Targ„ibot va tashviqot maqsadida ma lumot tarqatish;‟
   Yangi a zolarni yollash (verbovka);	
‟
   A zolik va xayriya badallarini yig„ish hamda ulardan foydalanish; 	
‟
   Tarmoq va shahobchalar tashkil etish;
   Terroristlarni o„qitish, ko„rsatmalar berish;
   Razvedka va ma lumot qidirish;	
‟
   Yangi terroristik harakatlarni rejalashtirish va boshqarish
Yirik   siyosatchilardan   biri   Buyuk   Britaniya   sobiq   Bosh   vaziri   Margaret
Tetcher   "Ommaviy   axborot   vositalari   terrorchilar   uchun   kislorod   vazifasini
utaydi",   degan.   Bu   gapning   mag„zini   chaqan   odam   "ommaviy   axborot
vositalari terrorchilar uchun havodek zarur ekan", degan xulosaga keladi. Bir
qarashda bu fikr mantiqsizday tuyuladi. Chuqurroq uylab kursak-chi? Aslida,
terrorchilar   bir   qancha   insonlarni   shafqatsizlik   bilan   uldirish   orqali
millionlarda   qo„rquv   va   daqshat   uyg„otishga   intiladilar.   Demaq   ularning
maqsadlari - uldirish emas, jamoatchilikka kuchli ta sir qilishdir. Taassufki,	
‟
ba zi   ommaviy   axborot   vositalari   uzlari   bilmagan   holda   terrorizmning	
‟
buzg„unchiliq   qo„poruvchilik   ta sirini   yanada   oshirishga   "xizmat"   qilib	
‟
qo„yadilar.   Ularning   terror   oqibatlari   haqidagi   vahimali   axborotlari
insonlardagi   qurquvni,   daqshatni,   himoyasizlik   hissini   yanada   kuchaytirib
yuboradi.   Vaziyatni   beqarorlashtirish   yoki   davlat   organlari   tomonidan   qaror
qabul   qilinishiga   ta sir   ko rsatish   yohud   siyosiy   yoki   boshqa   ijtimoiy	
‟ ‟
faoliyatga   to sqinlik   qilish   maqsadida   davlat   yoki   jamoat   arbobi   yohud	
‟
hokimiyat   vakilining   davlat   yoki   jamoatchilik   faoliyati   munosabati   bilan
uning   hayotiga   suiqasd   qilish   yoki   uning   badaniga   shikast   yetkazish,   mol-
mulk   musodara   qilinib,   o n   yildan   o n   besh   yilgacha   ozodlikdan   mahrum	
‟ ‟
qilish   bilan   jazolanadi   .   O zbekiston   Respublikasining   “Vijdon   erkinligi   va
‟
30 diniy   tashkilotlar   to g risida”gi   qonunining   5   –   moddasi.   “Din   davlatdan‟ ‟
ajratilganligi”   Terrorizm,   narkobiznes   va   uyushgan   jinoyatchilikka
ko maklashadigan, shuningdek boshqa g arazli maqsadlarni ko zlovchi diniy	
‟ ‟ ‟
tashkilotlar, oqimlar, sektalar va boshqalarning faoliyati man etiladi. Davlat
hokimiyati   va   boshqaruv   organlariga,   mansabdor   shaxslarga   tazyiq
o tkazishga qaratilgan har qanday urunish, shuningdek yashirin diniy faoliyat
‟
qonun   bilan   ta qiqlanadi   .   Bu   kabi   axborotlarga   qarshi   aksiltarg„ibotni	
‟
uyushtirish zarurati tug„iladi.
31 Xulosa
Bugungi   kunda   OAV   ni   davlatimiz   rahbari   shaxsan   o‘zi   qo‘llab-
quvvatlamoqda. 2020-yil 27-iyun kuni nishonlanadigan Matbuot va ommaviy
axborot   vositalari   xodimlari   kuni   munosabati   bilan   tabrigi   davlat   rahbari
matbuot xizmati tomonidan e‘lon qilindi.
―Eng   asosiysi,   ommaviy   axborot   vositalari   mamlakatimizda   amalga
oshirilayotgan   keng   ko’lamli   o’zgarish   va   yangilanish   jarayonlarini   har
tomonlama   tahlil   qilib,   joylardagi   ijtimoiy   muammolar,   xato   va
kamchiliklarga   davlat   idoralari   va   jamoatchilik   e‘tiborini   qaratmoqda ,   —‖
deya   qayd   etildi   tabriknomada.   Shavkat   Mirziyeyov   bo’lg’usi   jurnalistlar
chuqur   bilim   va   kasb   mahoratini,   ona   tili   bilan   birga   chet   tillarni,   faol
fuqarolik   pozitsiyasini,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari,   notiqlik
malakasini puxta egallashlariga alohida e‘tibor qaratishi kerakligini bildirdi.
Xabarda   aytilishicha,   agar   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlashda
―xalqimizning boy ma‘naviy merosiga tayansak , bu ish yanada samaraliroq	
‖
bo’ladi. Jadidlar merosi, shu jumladan bu yil 145 yillik tavallud sanasi keng
nishonlanayotgan   ulug’   alloma   va   publitsist   Mahmudxo’ja   Behbudiyning
milliy jurnalistika maktabi ayniqsa muhim ahamiyatga ega.
Hozirgi   kunga   kelib   O’zbekistonda   ko’pchilikning   e'tiborini   o’ziga   jalb
qiluvchi   muammoning   yoki   voqeaning   xabari   matbuotda   chiqqanidan   so’ng
omma   ichida   qanday   ijtimoiy   rezonans   yaratganini   talqin   qilish   jarayoni
jurnalistlarimizdan   ulkan   kasbiy   mahorat   talab   qiladigan   eng   muhim
ishlardan biri bo’la boshladi. O’zbekistonlik jurnalistlar tomonidan mustaqil
jurnalistik   tadqiqotlar   olib   borilib,   jamiyatimizdagi   mavjud   muammolarning
tafsiloti   mutasaddilar   oldiga   ko’ndalang   qo’yish   ishlari   qanday   amalga
oshirilishini   ommaga   yoritish   evaziga   aholi   orasida   huquqiy   savodxonlik
rivojlanishi turgan gap. Natijada jamiyatimizdagi vaziyat hozirgidan mutlaqo
32 boshqacha ijobiy tus olishi aniq.
Ommaviy axborot vositalari, Internet tarmog„i, jumladan, ijtimoiy 
tarmoqlar va mobil messenjerlarda e lon qilinayotgan aholining keng ‟
qatlamlari fikriga salbiy ta sir ko„rsatuvchi ma lumotlarning doimiy 	
‟ ‟
monitoringini amalga oshirsin hamda tegishli davlat organlari va tashkilotlari
axborot xizmatlari munosabat bildirishi uchun ularga yuborilishi .
Hayotimizdagi bugungi ulkan o zgarishlar, islohotlarimiz mantig i barchadan	
ʻ ʻ
yangicha   ishlashni,   yangi   g oya   va   tashabbuslar   bilan   maydonga   chiqishni	
ʻ
talab etmoqda. Shu ma noda, ommaviy axborot vositalarining moddiy-texnik	
ʼ
bazasini,   kadrlar   salohiyatni   mustahkamlash,   milliy   matbuotimiz   xalqaro
maydonda   munosib   o rin   egallashiga   erishish,   internet   jurnalistikasini
ʻ
rivojlantirish,   noshirlik   ishi,   kitob   savdosi,   obuna   masalalarida   bozor
mexanizmlarini   keng   joriy   etish,   ochiqlik   va   sog lom   raqobat   muhitida	
ʻ
ishlashni yo lga qo yish bo yicha ko p ishlashimiz kerak.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Bugun O‘zbekiston OAV ham zamonga moslashmoqda. Bir formatdan
ikkinchisiga o‘tyapti. Bu o‘zgarishlar o‘z-o‘zidan uning huquqiy asoslarini 
ham qaytadan ko‘rib chiqish lozimligini ko‘rsatadi.
«Ommaviy   axborot   vositalari   faoliyatining   iqtisodiy   asoslari   to‘g‘risida»gi
qonun loyihasi ana shunday islohotlarning boshlanishi bo‘ldi. Unda ommaviy
axborot   vositalari   mol-mulki,   uning   faoliyatini   moliyalashtirish   manbalari,
tadbirkorlik   faoliyati,   tahririyat   xodimini   rag‘batlantirish   kabi   huquqiy
me’yorlar   belgilanishi   ko‘zda   tutilmoqda.   Shuningdek,   ommaviy   axborot
vositasining ustav fondi, ustav faoliyatini amalga oshirish jarayonida olingan
moddiy   va   nomoddiy   aktivlar,   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshirishdan
olingan   daromad   va   foyda,   ommaviy   axborot   vositasining   mol-mulkini
shakllantirish   manbalarining   turlari   ko‘rsatilishi   mo‘ljallangan.   Qolaversa,
ommaviy   axborot   vositasining   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   bog‘liq   huquq   va
majburiyatlari   belgilanishi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   uning   ish
33 samaradorligini oshirishda muhim asos bo‘ladi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1.   O’zbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.Mirziyoyevning Matbuot va 
ommaviy
axborot vositalari xodimlari kuni munosabati bilan yo’llagan tabrigidan
2.   M.M.Inagamova.   Konstitutsiyaviy   islohotlarda   inson–jamiyat–   davlat
masalalarining   rivojlanish   bosqichlari   /   «O‘zbekiston   Respublikasi
konstitutsiyasi -inson qadrini ulug'lash, erkin va farovon hayotimiz kafolati»
mavzusidagi   ilmiy   amaliy   konfirensiya.   –   Toshkent.     Republican   Scientific
and Practical Conference. December 1.  Т .: 2023.  Б . 59-64.
3.     Qonun   hujjatlari   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   02.02.2019-y.,
07/19/4151/2569-son;   28.06.2019-y.,   07/19/4366/3343-son;   11.12.2019-y.,
06/19/5892/4134-son;   Qonunchilik   ma’lumotlari   milliy   bazasi,   08.10.2021-
y., 06/21/6320/0940-son; 26.04.2022-y., 07/22/221/0357-son)
4.   M.M.   Inagamova.   R.I.Rahmatullayev.   Konstitutsiya   kelajagimizning
huquqiy   kafolatidir   /   «O‘zbekiston   Respublikasi   konstitutsiyasi   -   inson
qadrini   ulug'lash,   erkin   va   farovon   hayotimiz   kafolati»   mavzusidagi   ilmiy
amaliy   konfirensiya.   –   Toshkent.   Republican   Scientific   and   Practical
Conference. December 1
5.   M.Nurmetova.O’zDJTU magistri. Ommaviy Axborot Vositalari-jamiyat 
ma’naviy taraqqiyotining muhim elementi sifatida.
6.   Dadasheva A.A.. Inson huquqlari bo‘yicha xalqaro institutlar
(2023) Innovatsionn ы e issledovaniya v sovremennom mire:
teoriya i praktika 2 (17), 87-90
7.   Kasimova A.A  Роль   женщины   в   современной   науке  Society and 
innovations/in Science LLC 8 (08/2023), 226-234
34 8.   Egamberdieva N.X.. Delikt majburiyatlarning xuquqiy tabiyati 
O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasining Oliy o‘quv kurslari 
35

Oʻzbekiston Respublikasida ommaviy axborot vositalarining faoliyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский