O‘zbekiston Respublikasining tashqi savdo munosabatlari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
KURS ISHI UCHUN TAQRIZ 
Fakultet:   Tadbirkorlik va boshqaruv
Kafedra:   Raqamli iqtisodiyot
1 Fan:   Global iqtisodiy rivojlanish
Guruh:   8I-S-20
Talabaning familiyasi va ismi-sharifi:  Abduvohidov Abror
Kurs ishi mavzusi:  O‘zbekiston Respublikasining tashqi savdo munosabatlari  
Kurs   ishining   tarkibi:   kirish,   2   ta   bob,   5   ta     reja,   xulosa   hamda   foydalanilgan
adabiyotlar ro ‘ yxatidan iborat
Kurs ishi himoyasida talabaga berilgan savollar ro’yxati: 
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Jadval va grafik matriallarning miqdori (muhim chizmalarning ko‘rsatkichi)
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining ijobiy tomonlari:_________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishining kamchilliklari:___________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Kurs ishiga qo‘yilgan baho: ___________________________________________
Kurs ishi rahbari  ismi va familyasi______________________________________
Kurs ishi taqrizchisi ismi va familyasi: ___________________________________
O‘zbekiston Respublikasining tashqi savdo munosabatlari
2 MUNDARIJA :
KIRISH……………………………………………………………………… 4
I   BOB .   TASHQI   SAVDO   SIYOSATINING   MOHIYATI   VA
VOSITALARI
1.1-§.   Importga   ta’riflar.   Importga   ta’riflar   kiritilishining   iqtisodiy
oqibatlari ……………………………………………………………………… 6
1.2-§.   Eksport   subsidiyalari.   Eksport   bojlari   va   eksportni   ixtiyoriy
cheklash ... 10
1.3-§.  O‘zbekiston Respublikasining bojxona shakllari, bojxona hamda soliq
organlarining   eksport   import   jarayoniga   tasiri
………………………………………………………………………. 12
II   BOB   O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASINING   TASHQI   SAVDO
SIYOSATI
2. 1 -§.   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdosi
tahlili ……………………….. 18
2.2-§.   Tashqi   savdoni   rivojlantirish   bo ‘ yicha   rivojlangan   mamlakatlar
tajribas i……………………………………………………………………….. 25
XULOSA VA TAKLIFLAR………………………………………………..... 39
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR
RO‘YXATI………………………... 39
INTERNET SAYTLARI……………………………………………………... 30
3 KIRISH
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi:   O‘zbekiston   iqtisodiyotining   jahon   xo‘ja
ligi   tizimiga integratsiyalashuvi sharoitida tashqi iqtisodiy aloqalar ko‘lami va sifat
ini   muttasil   oshirib borish,   jahon bozorida raqobatdosh, eksportga yo‘naltirilgan   iqt
isodiyotni shakllantirish, va tashqi iqtisodiy aloqalarni davlat tomonidan qo‘llab   qu
vvatlash   tizimini   takomillashtirish muhim   ahamiyat   kasb etadi.   Tashqi   savdoni,   xu
susan   eksport   hajmining   o‘sib   borishimamlakatimizda   iqtisodiy   o‘sishni   ta'minlas
h,   valyuta   zahiralarini   ko‘paytirish,   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta'minlash,
xorijdan   zamonaviy   texnika   va   texnologiyalarni   sotib   olish   uchun   moliyaviy-iqti
sodiy   asos   yaratadi.   Shu   sababli   ham   respublikamizda   tashqi   savdoni   rivojlantiris
h   masalasiga   alohida   e'tibor   berib   kelinmoqda.   Natijada   mamlakatimizning   tashqi
savdosi,   xususan   eksporti   hajmi   muttasil   oshib   bormoqda.   Erishilgan   yutuqlarga q
aramasdan   tashqi   iqtisodiy faoliyatni   erkinlashtirish   orqali   mamlakat   eksport   sa
lohiyatini   yuksaltirish,   tashqi   savdoning   sifati   va     samaradorligini   yanada   oshirish
iqtisodiy   islohotlarning   muvaffaqiyatini   ta'minlovchi   omillardandir.   Ayniqsa jahon
bozorida raqobat kuchayayotgan sharoitida, tashqi savdoda   yuzaga   kelgan   muamm
olar   eksport   hajmini   ko‘paytirish,   import   hajmini   maqbullashtirish   borasida   qo‘shi
mcha   chora   tadbirlar   ko‘rishni   talab etadi.   “Birinchi navbatda, jahon bozorida teng
raqobatlasha oladigan va keyingi   bosqichda   iqtisodiy   o‘sishning,   iqtisodiyotni   yana
da   modernizasiya   va   diversifikatsiya   qilishning   lokomotiviga   aylanishi   mumkin   bo
‘lgan   tarmoq   va   korxonalarni   jadal   rivojlantirish   hamda   aniq   yo‘naltirilgan   holda   q
o‘llab-   quvvatlashni ta'minlash   zarur” .
  Tashqi iqtisodiy faoliyat hamda tashqi savd
o siyosati samarasini oshirish   mamlakatimiz oldida turgan, hal qilinishi lozim bo‘l
gan eng ustuvor vazifalardan   biri   hisoblanadi.  
4 Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari:   O`zbekiston   tashqi   savdosini   rivojlani
sh tendensiyasini hamda tashqi savdo siyosatini yo'nalishlarini o'rganib   chiqqan ho
lda, mamlakat tashqi savdo aloqalarining hozirgi holatini tahlil qilib   o'rganib chiqis
h va samarali tashqi savdo siyosati bo'yicha tafsiya va xulosalar   berish.
Kurs   ishining   vazifalari   sifatida   quyidagilar   belgilab   olindi:
1. Birinchi   navbatda   tashqi   savdo   tushunchasiga   ta’rif   berish   va   uning
mohiyatini   ochib   berish;
2. O‘zbekistonning mustaqillik yillarida tashqi savdo siyosatida olib borgan
islohlarini o‘rganish;
3. O‘zbekiston Respublikasining so’nggi yillardagi tashqi savdosining holati
va   uning   o‘sish   sur’atlarini   tahlil qilish;
4. O‘zbekistonning   tashqi   savdo   siyosatidagi   muammo   va   kamchiliklarni
o’rganish   va   tashqi   savdo   siyosatini   takomillashtirish   va   rivojlantirish   yo’llari
haqida   ma’lumot   berish;
Kurs ishi obyekti va predmeti:  O’zbekiston va xorij mamlakatlar bilan   tash
qi   iqtisodiy   faoliyati,   kurs   ishining   predmeti   esa,   O’zbekiston   va   xorij   mamlakatlar
i   savdo   iqtisodiy   faoliyatining   tahlili va   yo’nalishlari.
Kurs ishining manbalari:  O’zbekistonning dunyo malakatlari bilan yo’lga   q
o’ygan tashqi iqtisodiy faoliyati bo’yicha chop etilgan ilmiy-uslubiy adabiyotlar,   R
espublikamiz   qonunlari   va   nashr   etilgan   ilmiy   maqolalarga   tayanildi.   Shu   mavzuda
keying yillarda ilmiy   tahliliy   tadqiqotlar,   internet   ma’lumotlari,   statistika   ma’lum
otlari   o’rganildi   va   mavjud   ma’lumotlarga   tayanilgan   holda   tahliliy   natijalar   ishlab
chiqildi.
Kurs   ishining   manbalari:   kurs   ishi   bir   qator   xorijiy   va   mahalliy   iqtisodchi
olimlar   hamda   mutaxassislarning   jaxon   xo’jaligi,   xalqaro   iqtisodiyotga
bag‘ishlangan   asarlari   va   ilmiy   ishlari ,   davlat   statistika   qo‘mitasi   ma’lumotlari,
so‘nggi yillarda nashr etilgan kitoblar dan foydalanildi.
Kurs ishining tarkibi:  Kurs ishining tarkibi kirish, 2 ta bob, 5 ta  reja, xulosa
va takliflar, foydalanilgan adabiyotlar ro ‘ yxati hamda internet saytlaridan iborat.
5 I  BOB .  TASHQI SAVDO SIYOSATINING MOHIYATI VA VOSITALARI
1.1-§.  Importga ta’riflar. Importga ta’riflar kiritilishining iqtisodiy oqibatlari
Tashqi   savdo   -   bu   xalqaro   chegaralar   yoki   hududlar   orqali   kapital,   tovar   va
xizmatlarni   almashtirishdir.Ko'pgina   mamlakatlarda   bu   yalpi   ichki   mahsulotning
(YaIM)   muhim   ulushini   tashkil   etadi.   Sanoatlashtirish,   rivojlangan   transport,
globallashuv   ,   transmilliy   korporatsiyalar   va   autsorsing   xalqaro   savdo   tizimiga
katta   ta'sir   ko'rsatmoqda.Xalqaro   savdoning   ko'payishi   globallashuvning   davom
etishi uchun juda muhimdir. Xalqaro savdo jahon qudrati hisoblangan har qanday
xalq uchun asosiy iqtisodiy daromad manbai hisoblanadi.
Xalqaro savdo-sotiqsiz mamlakatlar o'z chegaralarida ishlab chiqarilgan tovar
va   xizmatlar   bilan   cheklanib   qoladilar.Tashqi   savdo   -   bu   milliy   chegaralar   orqali
tovar   almashinuvi.   Professor   JL   Xanson   shunday   dedi:   "Tegishli   mamlakatlar
o'rtasida   turli   xil   ixtisoslashgan   tovar   va   xizmatlar   almashinuvi   tashqi   savdo   deb
nomlanadi".Tashqi   savdo,   asosan,   ichki   savdo-sotiqdan   farq   qilmaydi,   chunki
savdo-sotiq   bilan   shug'ullanuvchi   tomonlarning   motivatsiyasi   va   xulq-atvori,
savdo-sotiq chegaradan o'tib ketishiga qarab tubdan o'zgarmaydi.
Asosiy   farq   shundaki,   xalqaro   savdo   odatda   ichki   savdoga   qaraganda   ancha
qimmatga   tushadi.   Buning   sababi   shundaki,   chegara   odatda   tariflar,   chegara
kechikishi sababli vaqt xarajatlari va til, huquqiy tizim yoki boshqa madaniyat kabi
mamlakat   farqlari   bilan   bog'liq   xarajatlar   kabi   qo'shimcha   xarajatlarni   keltirib
chiqaradi   .Tashqi   savdo   -   bu   faqat   import   va   eksport   bilan   bog'liq.   Xalqlar
o'rtasidagi   har   qanday   tashqi   savdoning   asosini   ma'lum   bir   mamlakat
chegaralaridan   tashqarida   joylashgan   boshqa   joyda   sotiladigan   mahsulotlar   va
xizmatlar tashkil etadi.
Ba'zi davlatlar ma'lum mahsulotlarni iqtisodiy jihatdan arzon narxlarda ishlab
chiqarishga usta.Ehtimol, ular zarur xom ashyoni tashkil etadigan ishchi kuchi yoki
6 mo'l-ko'l   tabiiy   resurslarga   ega.   Qanday   sabab   bo'lishidan   qat'i   nazar,   ba'zi
davlatlarning   boshqa   xalqlar   xohlagan   narsani   ishlab   chiqarish   qobiliyati   tashqi
savdoni samarali qiladi.Tashqi yoki xalqaro savdoni bir nechta savdo turlari haqida
gapirish   mumkin   bo'lgan   savdo   turiga   qarab   ko'rib   chiqish   mumkin.   Umuman
aytganda,   bu   o'zlarining   kelib   chiqish   mamlakatlaridan   boshqa   mamlakatga
mo'ljallangan   tovar   va   xizmatlar   savdosi   .   Tashqi   savdo,   shuningdek,   chet   el
qimmatli   qog'ozlariga   sarmoya   kiritishi   mumkin,   ammo   bu   atamaning   kamroq
qo'llanilishi.
Tashqi savdo - bu faqat import va eksport bilan bog'liq. Xalqlar o'rtasidagi har
qanday   savdo-sotiqning   asosini   ma'lum   bir   mamlakat   chegaralaridan   tashqarida
boshqa joyga olib boriladigan mahsulot  va xizmatlar  tashkil  etadi. Ba'zi  davlatlar
ma'lum   mahsulotlarni   iqtisodiy   jihatdan   arzon   narxlarda   ishlab   chiqarishga   usta.
Ehtimol, ular zarur xom ashyoni tashkil etadigan ishchi kuchi yoki mo'l-ko'l tabiiy
resurslarga   ega.   Qanday   sabab   bo'lishidan   qat'i   nazar,   ba'zi   davlatlarning   boshqa
davlatlar   xohlagan   narsani   ishlab   chiqarish   qobiliyati   xalqaro   savdo-sotiqni
samarali qiladi.
Ba'zi   hollarda   tashqi   savdo   sharoitida   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   dunyo
bo'ylab ishlab chiqarilgan boshqa mahsulotlarga juda o'xshash,  hech bo'lmaganda
ularning   xom   shaklida.   Shu   sababli,   tovar   deb   nomlanuvchi   ushbu   mahsulotlar
ko'pincha   bitta   ommaviy   bozorda   to'planadi   va   sotiladi.   Bunga   savdo   tovarlari
deyiladi. Ko'pincha tashqi savdoda sotiladigan eng keng tarqalgan tovarlar neft va
g'alla hisoblanadi.
Import   va   eksport   bilan   bog'liq   qator   masalalar   mavjud   bo'lib,   ular   tashqi
savdoni amalga oshirishda e'tiborga olinishi kerak. Masalan, ayrim mamlakatlarda
himoya   qilishni   istashi   mumkin   bo'lgan   sanoat   sohalari   mavjud.   Mahalliy
mahsulotlarni sotish imkoniyati uchun ushbu tarmoqlar xorijiy kompaniyalar bilan
raqobatlashishi   mumkin.   Ichki   savdoni   himoya   qilish   uchun   mamlakatlar   ayrim
xorijiy   tovarlarga   soliq   bo'lgan   ta’riflarni   o'rnatishi   mumkin   .   Bu   daromad
olishning   bir   usuli   bo'lsa-da,   uning   haqiqiy   qiymati   ushbu   mahalliy
kompaniyalarga yordam berishda.
7 Masalan,   Qo'shma   Shtatlarda   etanolni   mahalliy   ishlab   chiqarishni
rag'batlantirish   uchun   Braziliya   etanoliga   ta’rif   joriy   qilingan.   Bu   Qo'shma
Shtatlardagi   etanol   bozorini   himoya   qiladi,   aks   holda   Braziliya   etanoliga   narxiga
qarab raqobatlasha  olmaydi. Braziliyada etanol shakardan tayyorlanadi, bu gektar
maydonda   etanol   galonini   Qo'shma   Shtatlarda   etanol   uchun   ishlatiladigan   asosiy
hosil bo'lgan makkajo'xori bilan solishtirganda ancha ko'p.
Tashqi   savdoda   tariflardan   tashqari   valyuta   masalalari   yana   bir   omil
hisoblanadi. Chet elda mahsulot sotadigan ba'zi kompaniyalar maoshni ma'lum bir
valyuta   turida   to'lashni   afzal   ko'rishadi,   masalan,   AQSh   dollari   yoki   evro.   Bu
savdo-sotiq   bilan   shug'ullanadigan   mamlakat   valyutaning   tez   devalvatsiyasini
boshdan   kechirgan   taqdirda   kompaniyani   himoya   qiladi.   Ko'pgina   tashqi   savdo
shartnomalari har doim nisbatan barqaror valyutani o'z ichiga oladi.   Tashqi savdo
siyosati   eksport   va   import   hajmi   hamda   tarkibiga   ta'sir   ko'rsatish   orqali
makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash, iqtisodiy o'sishga erishish, to'lov balansini
yaxshilash   hamda   valyuta   kursini   tartibga   solish   maqsadlarini   ko'zda
tutadi.Mamlakatlar erkin yoki cheklovchi  (proteksionistik)  tashqi  savdo siyosatini
olib   borishi   mumkin.   Ko'pgina   mutaxassis-iqtisodchilar   marnlakat   iqtisodiyoti   va
aholisi   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   erkin   savdo   siyosatini   qo'llash
iqtisodiy   resurslardan   samaraliroq   foydalanísh   imkonini   beradi   deb   hisoblaydilar.
Biroq   erkin   savdo   jahon   íqtisodiyotí   nuqtayi   nazaridan   foydali   bo'lishi   mumkin
bo'lsada, ammo alohída olingan mamlakat iqtisodiyoti manfaati nuqtayi nazaridan
erkin saydo hamma vaqt harn foydali bo'lavermaydi.
Tashqi savdo siyosati mamlakatning boshqa mamlakatlar bilan olib boradigan
savdo   munosabatlarini   muvofiqlashtirishga   qaratilgan   choratadbirlar   majmuasi
bo'lib,   milliy   iqtisodiyot   ehtiyojlari   uchun   zarur   bo'lgan   mahsulotlami   oqilona
import   siyosati   hisobiga   to'ldirish   hamda   milliy   iqtisodiyotda   ortiqcha   bo'lgan
mahsulotlarni   eksport   qilish   hisobiga   mamlakatning   jahon   bozoridagi   o'rnini
mustahkamlash   vazifasini   hal   etadi.Ushbu   siyosatni   yuritish   orqali   tashqi   savdo
hajmlari   soliqlar,   subsidiyalar,   import   yoki   ekspoftni   to'g'ridan-to'g'ri   cheklashlar
8 kabi   vositalar   yordamida   tartibga   solinadi.   Tartibga   solish   vositalari   bevosita   va
bilvosita xarakterga ega bo'lishi mumkin.
Tashqi savdo siyosati eksport va import hajmi hamda tarkibiga ta'sir ko'rsatish
orqali   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta'minlash,   iqtisodiy   o'sishga   erishish,   to'lov
balansini   yaxshilash   hamda   valyuta   kursini   tartibga   solish   maqsadlarini   ko'zda
tutadi.Mamlakatlar erkin yoki cheklovchi  (proteksionistik)  tashqi  savdo siyosatini
olib   borishi   mumkin.   Ko'pgina   mutaxassis-iqtisodchilar   marnlakat   iqtisodiyoti   va
aholisi   turmush   darajasini   yaxshilash   uchun   erkin   savdo   siyosatini   qo'llash
iqtisodiy   resurslardan   samaraliroq   foydalanísh   imkonini   beradi   deb   hisoblaydilar.
Biroq   erkin   savdo   jahon   íqtisodiyotí   nuqtayi   nazaridan   foydali   bo'lishi   mumkin
bo'lsada, ammo alohída olingan mamlakat iqtisodiyoti manfaati nuqtayi nazaridan
erkin saydo hamma vaqt harn foydali bo'lavermaydi.
Tashqi savdoni cheklash bilan bog'liq bolgan proteksionistik siyosat borasida
olib   borĺladigan   har   qanday   chora-tadbirlar   qisqa   muddatli   samara   berad.   Uznq
muddatli   davrda   esa,   faqatgina   erkin   savdo   siyosati   iqtísodiy   resurslarni   samara
joylashíirish imkonini beradi.
Tashqi   savdo   siyosati   chora-tadbirlarining   ayrimlari   davlat   g'aznasini
to'ldirishga   yo'naltirilgan   bo'lsa,   ba'zilari   import   va   eksportni   cheklashga,   yoki
ularni   rag'batlantirishga   yo'naltirilgan.   Amaliyotda   tashqi   savdoni   tartibga
solishning   tarif   va   notarif   usullaridan   foydalaniladi.Tarif   usullariga   import   va
eksport   bojlarini   joriy   qilish   kirsa,   notarif   usullariga   eksportyorlar   va   ishlab
chiqaruvchilarga   subsidiyalar   berish,   kvotalash,   litsenziyalash   kabilar
kiradi.Bojxona   bojlari   import   va   eksport   bojlariga   ajratiladi.Import   bojlari   davlat
g'aznasini to'ldirish maqsadida va ichki bozorlarga tushadigan chet el mahsulotlari
oqimini   tartibga   solish   uchun   belgilanadi.   Import   bojlari   eng   kam   va   eng   ko'p
miqdordagi   import   bojlariga   bo'linadi.   Eng   kam   miqdordagi   import   bojlari   qulay
savdo sharoitlarni yaratib berishni ko'zda tutuvchi savdo shartnomalari va bitimlari
bo'lgan mamlakatlar mahsulotlariga nisbatan o'rnatiladi.
Eng ko'p miqdordagi import bojlari esa qulay savdo sharoitlarni yaratib berish
bo'yicha   shartnoma   va   bitimlar   tuzilmagan   mamlakatlar   mahsulotlariga   nisbatan
9 o'rnatiladi.Eksport   bojlari   mamlakat   ichida   talab   ko'p   bo'lgan   mahsulotlar
taqchilligining   oldini   olish   maqsadida   belgilanadi.Litsenziyalash   tashqi   iqtisodiy
operatsiyalarni   amalga   oshirishga   davlat   tashkilotlaridan   ruxsat   olishning   ma'lum
tartibi   hisoblanadi   va   bunday   ruxsat   berish   huquqini   qaysi   davlat   tashkilotlariga
berish   amalga   oshiriladigan   operatsiyalarning   mamlakat   iqtisodiyoti   uchun
ahamiyatiga   bog'liqdir.Kvotalash   mahsulotlar,   xizmatlar   bo'yicha   ma'lum   davrga
eksport va importga miqdoriy yoki qiymat chegaralarini belgilashdir.
1.2- § .   Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy
cheklash
Ko’pchilik   hollarda   eksportni   davlat   tomonidan   rag’batlantirish   tadbiri
sifatida ko’pgina mamlakatlarda eksport subsidiyalari qo’llaniladi. Bunda tajriba -
konstruktorlik   ishlari   va   eksportga   mo’ljallangan   ishlab   chiqarishni   bevosita
moliyalashtirish yoki bu maqsadlarga davlat byudjetidan imtiyozli kreditlar berish
ko’zda tutiladi.
Eksport subsidiyalari turli shakllarda qo’llaniladi. Bularga:
- eksportyor firmalarga yoki xorijiy sheriklarga past foizli kreditlar berish;
-   reklama   xarajatlarini   davlat   hisobidan   qoplash,   bozor   konyukturasi   haqida
tekin axborot yetkazib berish;
-   firmalarga   ishlab   chiqarish   hajmidagi   eksport   ulushiga   muvofiq   soliq
imtiyozlarini berish;
- bevosita subsidiyalash kiradi.
Eksport   subsidiyalarining   berilishi   milliy   ishlab   chiqaruvchilarining   tashqi
bozorda   raqobatbardoshligini   oshiradi.   Ammo   importyor   davlatlar   tomonidan
kiritiladigan   kompensatsion   import   bojlari   bu   yutuqni   yo’qqa  chiqarishi   mumkin.
Oqibatda   eksportyor   davlat   byudjeti   yo’qotishga   uchraydi,   importyor   davlat
byudjeti   esa   qo’shimcha   daromad   ko’radi.   Bu   tadbir   dempingga   qarshi   kurash
ko’rinishlaridan biridir.Dempinga qarshi  qaratilgan bojlar jahon amaliyotida keng
qo’llanilib,   o’zida   qo’shimcha   import   bojlarini   aks   ettiradi.   Ular   odatda,   jahon
narxlaridan   yoki   import   qilayotgan   mamlakat   ichki   narxlaridan   past   narxlar
10 bo’yicha,   eksport   qilinayotgan   mahsulotlarga   o’rnatiladi.Bu   bojlarni   belgilash
haqidagi   qarorni   xalqaro   sud   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   va   sotuvchilar
murojaatidan   so’ng   chiqaradi   hamda   uning   miqdorini   va   to’lash   tartibini
belgilaydi.   Masalan,   dempingga   qarshi   bojlar   o’z   valyuta   resurslarini   to’ldirish
maqsadida   jahon   bozoriga   xom   ashyo   resurslarini   eksport   qilishni   ko’paytirgan
sobiq ittifoqdosh respublikalarga nisbatan faol qo’llanilmoqda.
Eksportga   tariflar   yoki   eksport   bojlari   kiritilishining   oqibati   import   bojlari
kiritilishi   oqibatining   aynan   aksidir.   Eksport   bojlari   kiritishishi   sharoitida
mahsulotlar ichki bahosi ularning tashqi bahosidan pasayadi. Bunday vaziyatlarda
ichki   iste’mol   o’sadi,   ishlab   chiqarish   va   eksport   kamayadi.   Eksportga   bojlarni
joriy   qilish   natijasida   milliy   ishlab   chiqaruvchilarda   yo’qotishga   duch   bo’ladilar.
Tanqi   bozordagi   baholarga   nisbatan   ichki   bahoning   kamayishidan   iste’molchilar
yutuqqa erishsa, davlat esa daromadga ega bo’ladi.
Ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   eksport   kvotalarining   bir   turi   bo’lib,
xorij   mamlakatlarining   ayrim   mamlakatlarga   “ixtiyoriy”   eksport   miqdorlarini
cheklashdan   iborat.Bu   yerda   «ixtiyoriy   so’zi»   shartli   xarakterga   ega.   Chunki,
eksport   qilayotgan   mamlakat   savdo   siyosatida   o’z   hamkorlari   tomonidan   birorta
noxushlikka duch kelmasligi uchun eksport miqdorini cheklaydi.
Ixtiyoriy ravishda eksportni cheklash ikki xil xususiyatga ega:
1.   Ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   milliy   iste’molchilar   uchun   tarif   va
kvotalarni   belgilashga   nisbatan   ancha   sezilarsiz.   Shuning   uchun   iste’molchilar
ularni e’tiborsiz qabul qiladilar va hukumatga norozilik bildirmaydilar.
2.   Ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   sharoitida   xorij   iste’molchilari   ular
sotib olayotgan eksport mahsulotiga yuqoriroq narx belgilashlari mumkin.
Shunday   qilib,   xorijliklar   ixtiyoriy   ravishda   eksportni   cheklash   sharoitida
eksportyor ko’rgan yo’qotishlarni narxlarni oshirish hisobiga qoplashadi.
Savdo   siyosatini   amalga   oshirishning   ko’rib   o’tilgan   usullarining   har   biri
ijobiy  jihatlari   bilan   birga   salbiy   oqibatlarga   ham   ega.  Mamlakat   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligi   darajasi   kuchayib   borgani   sari   tashqi   savdo   liberallashtirib
boriladi. Mamlakatning xalqaro savdo tashkilotlariga a’zo bo’lishi bu jarayonining
11 qonuniy  natijalaridan   biridir.  Tashqi   savdoni  erkinlashtirilishi   iqtisodiyotda  bozor
munosabatlarini   yanada  rivojlantirishga   olib  keladi.   Ko`pchilik  xollarda  eksportni
davlat   tomonidan   ragbatlantirish   tadbiri   sifatida   ko`pgina   mamlakatlarda   eksport
subsidiyalari   ko`llaniladi.   Bunda   tajriba   -   konstruktorlik   ishlari   va   eksportga
mo`ljallangan   ishlab   chikarishni   bevosita   moliyalashtirish   yoki   bu   maksadlarga
davlat   byudjetidan   imtiyozli   kreditlar   berish   ko`zda   tutiladi.Eksport   subsidiyalari
turli shakllarda ko`llaniladi. Bularga:
- eksportyor firmalarga yoki xorijiy sheriklarga past foizli kreditlar berish;
- reklama xarajatlarini  davlat  xisobidan koplash,  bozor  kon’yukturasi  xakida
tekin axborot etkazib berish;
-   firmalarga   ishlab   chikarish   xajmidagi   eksport   ulushiga   muvofik   solik
imtiyozlarini berish;
- bevosita subsidiyalash kiradi.
Eksport   subsidiyalarining   berilishi   milliy   ishlab   chikaruvchilarining   tashki
bozorda   rakobatbardoshligini   oshiradi.   Ammo   importyor   davlatlar   tomonidan
kiritiladigan   kompensatsion   import   bojlari   bu   yutukni   yo`kka  chikarishi   mumkin.
Okibatda   eksportyor   davlat   byudjeti   yo`kotishga   uchraydi,   importyor   davlat
byudjeti   esa   ko`shimcha   daromad   ko`radi.   Bu   tadbir   dempingga   karshi   kurash
ko`rinishlaridan biridir.
1.3- §.  O'zbekiston Respublikasinng bojxona shakllari va uning
shakllanish omillari
Zamonaviy   jaxon   xujaligi   intensiv   integratsion   jarayonlarni   kamrab   olgan
yagona jaxon bozorini vujudga keltirishga karatilgan, tovarlar va xizmatlar, moliya
soxasida   erkinlikni   vujudga   keltirishga   yunaltirilganligi   bilan   ajralib   turadi.   Bu
an’ana tashki iktisodiy alokalarda tovar moddiy boyliklarini moliyaviy vositalarni
erkin aylanishini talab kiladi. Xalkaro mexnat taksimoti, jaxon bozoridagi rakobat
mamlakatlrning   ichki   bozorlarini   tashki   iktisodiy   faoliyat   bilan   shugullanishiga
sharoit va imkoniyatlar yaratmokda.
12 UzR   Makroiktisodiyot   va   statistika   vazirligining   belgilashiga   kura,   eksport
kilinadigan   xizmatlarga   xorijiy   yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   tuzilgan
shartnomalarga   muvofik   belgilangan   tartibda   Respublikaning   xujalik   yurituvchi
sub’ektlari   tomonidan   kursatiladigan   xizmatlar   kiradi.   Tashki   savdoda   xizmatlar
savdosi katta urin tutadi. Xizmatlar xam tovardir, birok kupincha ashyolashtirilgan
shaklga ega emas va tovarlardan bir kator mezonlari bilan fark kiladi. Xizmatlar -
boshka shaxslar extiyojlarini kondirishga yunaltirilgan tadbirkorlik faoliyati bulib,
mexnat   xukukiga   oid   munosabatlar   asosida   amalga   oshiriladigan   faoliyat   bilan
mustasno. 
Xizmatlar   oldi-sotdisi   buyicha   asosiy   tashki   savdo   bitimlariga   transport
xizmatlari,   injiniring,   ijara   munosabatlari,   turistik   xizmatlari   eksport   -   importiga
doir   operatsiyalar,   informatika   va   boshkarishni   takomillashtirish   soxasidagi
konsultatsiya   xizmatlari,   sugurtalash   va   bir   kator   boshka   xizmatlar   kiradi.
Xizmatlarning   tashki   savdosi   «kuzga   kurinmaydigan   eksport»   deb   xam   ataladi.
Eksport - import operatsiyalari bevosita yoki bilvosita bulishi, ya’ni tovar soxiblari
yoki   vositachilar   tomonidan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Vositachilar   sifatida
brokerlar,   dilerlar,   komissionerlar,   konsignatorlar,   ulgurji   xaridorlar,   sanoat
agentlari,   faoliyat   kursatishi   mumkin.   Eksport-import   operatsiyalaridan   tashkari
tashki   iktisodiy   faoliyat   amaliyotida   tovarlarni   sotish   uchun   tashki   savdoning
savdo, auksion va birja singari maxsus shakllaridan xam foydalaniladi. 
Xar   biri   eksport   yoki   import   uchun   pul   summasini   olish   yoki   tulash   bilan
yakunlanadigan tovarlarni sotishga doir odatdagi eksport-import bitimlari bilan bir
katorda   tashki  iktisodiy  faoliyatda  tovar   ayirboshlash   operatsiyalari   yoki  mukobil
kompensatsion savdo xam keng kullaniladi. Mukobil savdo tovarlarni sotishga doir
operatsiyalarni uz ichiga olib, bunda eksportchilarning import kiluvchilar maxsulot
bir   kismini   yoki   eksport   kilinayotgan   tovarlar   bir   kismini   xarid   kilishga   mukobil
majburiyatlari   kuzda   tutiladi.   Xilma-xil   bulgan   mukobil   bitimlarni   tashkiliy   -
xukukiy   asos   yoki   kompensatsiya   koidasiga   boglik   xolda   uch   guruxga   ajratish
mumkin: valyutasiz asosda tovar ayirboshlash bitimlari (barter), pul asosida savdo
kompensatsiya   bitimlari   va   sanoat   kompensatsiya   bitimlari.   Xalkaro   kreditlash,
13 xalkaro   sugurtalash,   xalkaro   bank   xizmatini   kursatish   moliyaviy   tashki   iktisodiy
alokalar shakllari xisoblanadi. Ishlab chikaruvchi kuchlarning rivojlanishi va jaxon
iktisodiyotida   fan-texnika   tarakkiyoti   ishla   chikarishga   oid   va   investitsion   tashki
iktisodiy alokalarning paydo bulishi va chukurlashishiga olib keldi.
Tashki savdo alokalari moliyaviy alokalar bilan boglanadi, zero moliya savdo
paydo bulishi bilan va savdo xosilasi sifatida paydo buladi. Moliya - pul okimida,
pullarning uzluksiz boradigan oborotida yuzaga keladigan munosabatlar tizimidir.
Boshkacha   kilib   aytganda,   moliya-pul   fondlari   shakllanishi   va   ulardan
foydalanishda   xamda   pul   mablaglari   oboroti   paytida   yuzaga   keladigan   pul
munosabatlari tizimidir. Moliya uchta funksiyani bajaradi:
-fondlarni shakllantirish va nakd pul mablaglarini olish;
-pul fondlari va nakd pul mablaglaridan foydalanish;
-pul   fondlari   va   nakd   pul   mablaglarini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish
ustidan nazorat kilish.
Tashki iktisodiy alokalarda ilmiy, texnik, iktisodiy xamkorlik, ilmiy, madaniy
ayirboshlash va sport tadbirlari borgan sari keng tarkalmokda.
Eksportga   maxsulot   ishlab   chikaradigan   va   sotadigan,   shuningdek,   import
tovarlarini   xarid   kiladigan   va   kayta   ishlaydigan   xamda   tashki   iktisodiy
alokalarning   boshka   shakllarini   amalga   oshiradigan   tarmoklar,   birlashmalar,
korxonalar,   firmalarning   jamuljami   mamlakatning   tashki   iktisodiy   majmuasini
tashkil etadi.
Tashki iqtisodiy majmua uchta asosiy kismdan tashkil topadi:
-tovarlarni   xorijdagi   iste’molchilarga   etkazib   berish,   shuningdek   xorijda
ishlab chikarilgan maxsulotning kelib tushishi bilan band bulgan xujalik yurituvchi
sub’ektlar;
-ishlab   chikarish   faoliyati   eksportga   maxsulot   va   xizmatlarni   ishlab
chikarishga yunaltirilgan xujalik yurituvchisub’ektlar, shuningdek import tovarlari
va xizmatlarining iste’molchilari xisoblangan korxonalar;
14 -boshkaruv   karorlarini   kabul   kilish,   kadrlarni   tayyorlash,   ilmiy   tadkikotlar,
axborot   bilan   ta’minlash   va   xokazolar   vositasida   tashki   iktisodiy   alokalarni
ruyobga chikarishni ta’minlaydigan tashkilot va muassasalar.
Tashki   iktisodiy   majmuani   rivojlantirishning   xozirgi   boskichi   faoliyatning
ishlab   chikarish   va   savdo   turlarini   bevosita,   barkaror   va   uzok   muddatga
birlashtirish   xamda   majmuani   dinamik   va   muvozanatlashtirilgan   ilmiy   ishlab
chikarish tijorat tizimigaaylantirishni nazarda tutadi. Eksport saloxiyatini oshirish,
kushma   tadbirkorlikning   turli   shakllariga   kiritish,   rakobat   kiluvchi   ishlab
chikarishlarning   mavjudligi,   tashki   iktisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishda
mintakalar,   korxonalar,   barcha   xujalik   yurituvchi   sub’ektlarning   mustakilligini
oshirish   Uzbekiston   tashki   iktisodiy   majmuasini   muvaffakiyatli   rivojlantirish
shartlari   xisoblanadi.   Xar   kanday   davlatning   tashki   iktisodiy   faoliyati   jaxon
xujaligining   faoliyat   kursatishi   bilan   boglangan   va   mukarrar   ravishda   nafakat
milliy   xukukiy   me’yorlar,   balki   xalkaro   xukuk   standartlari   bilan   xam   tartibga
solinadi. Tabiiyki, milliy xukuk reglamentatsiyalari  bilan xalkaro iktisodiy xukuk
urtasida muayyan ziddiyatlar mavjud.
Tashki   iqtisodiy   alokalar   nafakat   tovarlar,   xizmatlarni   ayirboshlash,   balki
kushma tadbirkorlikni tashkil etish uchun sarmoyalarni olib chikish va olib kirish,
ishchi   kuchini   olib   utish   yuli   bilan   xam   ruyobga   chikariladi.   Sarmoyani   olib
chikish   -   muntazam   ravishda   daromad   olish   yoki   boshka   iktisodiy   va   siyosiy
foydalarga   erishish   maksadida   pul   yoki   tovar   shaklidagi   kiymatni   xorijga   olib
utishdir. Sarmoyani olib chikishning moxiyati moliyaviy yoki moddiy resurslar bir
kismini bir mamlakatdagi  milliy iktisodiy oborot jarayonidan olish va uni boshka
mamlakatlardagi ishlab chikarish jarayoniga kiritishdan iborat. 
Sarmoyani   bir   mamlakatdan   boshka   mamlakatga   olib   utish   avvalo   olib
chikayotgan mamlakat  ichki  iktisodiy rivojlanishining uning tashki  savdosi  usishi
bilan   takkoslaganda   ildam   borishi   bilan   boglangan.   Lekin   shu   bilan   birga   tashki
iktisodiy   faoliyat   shakli   sifatida   sarmoyani   olib   kirish   va   olib   chikish   uzaro
boglangan   va   kuyidagi   xolatlar   tufayli   bir-birini   shartlaydi:   sarmoyani   tovar
shaklida   olib   chikish   mashinalar,   uskunalar,   ishlab   chikarish   uchun   butlovchi
15 buyumlarni   etkazib   berishnianglatadi;   sarmoyani   olib   chiqish-   asosan   kreditor
mamlakatda   tovar   xaridi   uchun   takdim   etiladigan   kreditlardir.   Agar   tashki   savdo
xajmlari   kupaysa,   demak,   sarmoyani   olib   utish   usgan,   ya’ni   sarmoya   eksporti
tovarlarni xorijga olib chikishni ragbatlantirish vositasiga aylangan.
Milliy xukuk xujjatlarni davlatlararo shartnomalarga muvofik tarzda muayyan
darajada birxillashtirish xozirgi boskichda ushbu muammoning eng makbul echimi
xisoblanadi.   YA’ni   xalkaro   xukukning   koida   va   me’yorlari   amaliyotda   milliy
konun   xujjatlari   orkali   ruyobga   chikariladi.   Uzgartirish   jarayonlarining   keskinligi
Uzbekiston   milliy   konun   xujjatlarini   xalkaro   standartlarga   keltirish   jarayonida
muayyan murakkabliklarni yuzaga keltirdi. Ushbu vazifa izchillik bilan, bir necha
boskichlarda   xal   etib   borildi.   Tashki   iktisodiy   faoliyat   soxasiga   taalukli   konun
xujjatlari va me’yoriy xujjatlarning kupligini e’tiborga olib, Uzbekistonning jaxon
iktisodiy tizimiga kirishi xususiyatlarini kurib chikamiz.
Mamlakatimizda   iktisodiy   isloxotlarni   erkinlashtirish   va   chukurlashtirish
jarayoni   tashki   iktisodiy   faoliyatni   xukukiy   boshkarish   strategiyasining   uziga
xosliklarini xamda xam mintakaviy mikyosda, xam aloxida mamlakatlar darajasida
savdo-iktisodiy xamkorligining tegishli ustuvorliklarini belgilab berdi.
2000   yil   boshida   mamlakatimiz   dunyoning   38   davlati   bilan   savdo-iktisodiy
xamkorlik tugrisidagi kelishuvlarni, 35 davlat bilan esa sarmoya kiritishni
Eksportning oshishi iqtisodiy o'sishga qanday ta'sir qiladi?
Tadqiqot   Izmir   shartnomasi   mamlakatlari   doirasida   amalga   oshirildi.
Jumladan,   Eron,   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,   Ozarbayjon,   Pokiston,   Tojikiston,
Turkiya,   Turkmaniston   va   O‘zbekiston   birlamchi   eksport   tovarlarining   (neft   va
tabiiy gazdan tashqari) bu davlatlar iqtisodiy o‘sishiga ta’siri tahlil qilindi.
16 Ma’lumot   uchun:   Izmir   shartnomasi   Iqtisodiy   hamkorlik   tashkilotiga   a’zo
mamlakatlar   tomonidan,   xalqlar   o‘rtasidagi   chuqur   tarixiy   va   madaniy   aloqalarni
yanada yaxshilash, hayot darajasi va sifatini oshirish hamda mamlakatlararo savdo
hajmini yanada kengaytirish maqsadida tuzilgan.
ELG yondashuviga muvofiq, YaIMning real o‘sishi nafaqat mehnat va kapital
miqdorining   o‘sishiga,   balki   multiplikator   effekti   orqali   eksportning   o‘sishiga
tayanadi.
Eksportga   yo‘naltirilgan   siyosat   tufayli   eksportning   o‘sishi   resurslarni
samarali   taqsimlash,   potensialdan   unumli   foydalanish   orqali   bilvosita   iqtisodiy
o‘sishni   rag‘batlantirishi   mumkin   (Awokuse,   2003;   Pillay,   2011).   Natijalarga
ko‘ra,   eksport   hajmi   iqtisodiy   o‘sishga   sezilarli   va   ijobiy   ta’sir   qiluvchi   omil
ekanligi   va   eksport   hajmining   1   foizga   ortishi   qo‘shimcha   0.4   foiz   iqtisodiy
o‘sishga   olib   kelishi   aniqlandi.   Bunday   holat   ichki   investitsiyalar,   iqtisodiy
erkinlik,   ishchi   kuchi   va   tashqi   qarz   ko‘rsatkichlari   ta’sirini   olib   tashlagan   holda
ham saqlanib qoldi.
17 Eksportni   rag ‘ batlantirishning   turli   strategiyalari   orqali   tayyor   mahsulot   va
xizmatlar   eksportini   kengaytirish   iqtisodiy   o ‘ sishga   erishishning   ajralmas   qismi
sifatida qaralishi lozim.
Tadqiqotda   Izmir   shartnomasi   mamlakatlarining   2002-2020   yillardagi   panel
ma’lumotlaridan   foydalanildi   va   Prais-Winsten   va   Random   effektlar   regressiya
metodlari qo‘llanildi
II  BOB O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TASHQI SAVDO
SIYOSATI
2.1-§  O’zbekiston Respublikasi tashqi savdosi tahlili
O’zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdo   siyosati   iqtisodiy   o’sishning   yuqori
sur’atlariga   erishish,   inflyatsiya   sur’ati   va   ishsizlik   darajasilarining   me’yor
darajasida   bo’lishini   ta’minlash,   valyuta   zahiralarini   ko’paytirish,   milliy   valyuta
almashinuv   kursining   mo’tadil   devalvatsiyasi   va   to’lov   balansining   barqarorligini
ta’minlash maqsadlariga qaratilgan.
Tayyor raqobatbardosh mahsulotlar eksportini faol oshirish va bu mahsulotlar
yetkazib   beriladigan   mamlakatlar   geografiyasini   yanada   kengaytirish   vazifasini
amalga   oshirish   eksport   hajmini   barqaror   o’stirish,   tashqi   bozordagi   o’zgarishlar
ta’sirida uning hajmi keskin kamayishi xavfini bartaraf etish imkonini beradi.
O’tgan   yillar   mobaynida   eksport   qiluvchi   korxonalarni   qo’llab-quvvatlash
borasida amalga oshirilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotimizning eksport salohiyatini
18 yuksaltirish,   tashqi   savdo   tarkibida   ijobiy   siljishlarga   erishish,   uning   hajmini
barqaror o’stirish imkonini bermoqda.
Mustakillikka erishgandan sung Uzbekiston uz manfaatlaridan kelib chikkan
xolda   uzining   tashki   iktisodiy   va   jumladan,   tashki   savdo   alokalarini   belgilab
beruvchi xukukiy bazani shakllantira boshlab, uni doimiy takomillashtirib bordi.
Tashki   savdoni   tarif   orkali   tartibga   solishga   kilingan   ilk   axamiyatli   kadam
Uzbekiston   Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   1992   yilning   24   iyulida   «Tashki
iktisodiy   faoliyatni   ragbatlantirish,   Uzbekiston   Respublikasiga   chet   el
investitsiyalarini jalb kilish va ularni ximoya etish tugrisida» gi Farmonining kabul
kilinishi   buldi.   Ichki   bozorni   kundalik   extiyoj   mollari   bilan   tuldirish   maksadida
mazkur farmon bilan 1994 yilning 1 yanvarigacha olib kiritilayotgan xalk iste’mol
mollari,   ozik-ovkat,   dori-darmon,   tibbiy   texnika   va   uskunalar,   ularni   ishlab
chikarish   uchun   butlovchi   kismlar   va   xom   ashyo   boj   tulashdan   ozod   etilishi
belgilandi.   Farmon   bilan   Bojxona   kumitasiga   Moliya   vazirligi   bilan   birga   boj
tariflarining   differensiatsiyalangan   yangi   stavkalarini   va   ularni   undirish   tartibini
ishlab chikish yuklatildi. Farmon bilan boj tulashdan ozod kilingan tovarlar ruyxati
xam tasdiklandi.
Mazkur   Farmon   yuzasidan   Vazirlar   Maxkamasi   1992   yilning   21   oktyabrida
«Tashki   iktisodiy   faoliyatni   ragbatlantirish,   chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish   va
ularni   ximoya   kilish   chora-tadbirlari   tugrisida»   gi   485-sonli   karorini   kabul   kildi.
Mazkur karor bilan materiallar va xom-ashyoni eksport, import kilish vaktinchalik
boj   stavkalari   tasdiklandi.   Jumladan,   eksport   boji   stavkalari   jami   bulib   70   tovar
guruxiga nisbatan joriy etilib, ruyxatga kirmagan tovarlar uchun boj stavkasi  1%,
eng   past   stavka   meva-sabzavot,   notukima   matolar,   zarduz   matolar,   keramika   va
chinni   buyumlar   xamda   kiyim-kechakka   nisbatan   2%,   eng   yukori   stavka   usimlik
yogi uchun 30% va rangli metall bulaklari uchun 40%, tekstil tovarlarga nisbatan
3%   va   5%,   boshka   tovarlarga   7%,   10%,   15%,   20%   mikdorida   belgilandi.
Kupchilik tovar turlariga nisbatan belgilangan eksport boji stavkalari nisbatan past
– 3-5% atrofida bulib urtacha stavka taxminan 5-10%ni tashkil etdi.
19 Import uchun boj stavkalarining aloxida minimal va maksimal kursatkichlari
joriy   eildi.   Minimal   stavkalar   Uzbekiston   savdo-iktisodiy   alokalarda   eng   kup
kulaylik   berish   tartibini   kullayotgan   mamlakatlarda   ishlab   chikarilgan   tovarlar
importiga   nisbatan,   maksimal   stavkalar   esa   bunday   tartibni   kullamayotgan
davlatlarda   ishlab   chikarilgan   tovarlar   importiga   nisbatan   kullanilishi   belgilandi.
Karorga   kura,   ruyxatga   kiritilmagan   tovar   turlariga   nisbatan   import   boji   minimal
stavkasining   kursatkichi   1%   maksimal   stavkasining   kursatkichi   3%   mikdorida
belgilandi.
Import   bojining   eng   past,   minimal   2%   va   maksimal   5%   stavkasi   ovoz
kuchaytirgichlar   va   magnitofonlarga   nisbatan,   eng   yukori,   minimal   25%   va
maksimal 35% va 40% stavkalari esa alkogolli ichimliklarga nisbatan belgilangan.
Boj   stavkalarining   urtacha   minimal   va   maksimal   kursatkichlari   5%   va   10%   ni
tashkil   etdi.   Minimal   stavkalar   kursatkichlari   2%,   3%,   5%,   10%,   15%   va   25%,
maksimal bojlar stavkasi esa 5%, 7%, 10%, 35% va 40% dan iborat buldi.
1994   yilning   21   yanvarida   Uzbekiston   Respublikasi   Prezidenti   «Iktisodiy
isloxotlarni   chukurlashtirish,   xususiy   mulkni   ximoya   kilish   va   tadbirkorlikni
kullab-kuvvatlash   tugrisida»   gi   Farmonni   kabul   kilib,   unda   1995   yilning   1
iyuligacha   Uzbekiston   Respublkasiga   olib   kiritilayotgan   barcha   turdagi   tovarlar
uchun   import   bojlari   bekor   kilindi.Farmon   bilan   tovarlarning   eksportiga
vaktinchalik   boj   stavkalari   ruyxati   tasdiklandi.   Unga   kura,   eksport   boji
stavkasining eng baland 100% kursatkichi san’at asarlari, kolleksiya buyumlari va
antikvariant   uchun,   50%   stavka   kimmatbaxo   metall   va   toshlar   xamda   ulardan
yasalgan buyumlar, kogoz maxsulotlari, gugurt, duradgorlik buyumlari va boshka
kupchilik tovarlar uchun belgilandi. Eng past 5% stavka esa paxta tolasi va uning
chikindilari,   ipak   kurti,   shoyi   xom   ashyosi   va   chikindilariga   nisbatan   belgilandi.
Kolgan   tovarlarga   nisbatan   boj   stavkasining   10%,   15%,   20%,   30%   va   40%
kursatkichlari   belgilanib,   uning   urtacha   kursatkichi   nisbatan   yukori   bulib,   urta
mikdorda 30% tashkil etdi.
Tashki   savdoni   tariflar   orkali   boshkarishga   utishdagi   muxim   boskich   1995
yilning   19   iyulida   «Uzbekiston   Respublikasida   tashki   iktisodiy   faoliyatni   yanada
20 erkinlashtirish   tugrisida»   gi   Farmonning   kabul   kilinishi   buldi.   Tashki   iktisodiy
faoliyatni   erkinlashtirish   jarayonini   jonlashtirish   maksadida   tashki   iktisodiy
alokalarni   erkinlashtirishning   bundan   keyingi   yunalishi   tashki   savdoni   notarif
usullar   bilan   boshkarishdan   boskichma-boskich   tarif   usullari   orkali   boshkarishga
utishdan iboratligi belgilandi.
Farmon   bilan   Vazirlar   Maxkamasiga   tegishli   muddat   ichida   tashki   savdoni
tarif   va   notarif   usullar   orkali   boshkarish   tartibini   belgilovchi   tegishli   karor   kabul
kilib,   unda   kvotalashtirilgan   va   litsenziyalashtirilgan   tovarlarning   ruyxatini
kiskartirishni   kuzda   tutish   topshirildi.   SHuningdek,   tashki   savdoni   tariflar   orkali
boshkarish masalalarini tezkorlik bilan xal etish maksadida boj tariflari stavkalarini
kurib chikadigan idoralararo komissiya tuzish belgilanib, unga zarurati tugilganda
Vazirlar   Maxkamasiga   boj   tarifi   stavkalarini   uzgartirish   buyicha   takliflar   kiritish
vazifasi yuklatildi.
Farmon   bilan   shuningdek,   1994   yil   21   yanvar   Farmoni   bilan   belgilangan
tovarlar   importining   boj   tulashdan   ozod   kilinganligini   1995   yilning   1
oktyabrigacha uzaytirildi.
Mazkur   Farmonning   ijrosi   yuzasidan   1995   yilning   25   iyulida   Vazirlar
Maxkamasi «Tashki iktisodiy faoliyatni yanada erkinlashtirish va takomillashtirish
chora-tadbirlari   tugrisida»   287-sonli   karorni   kabul   kildi.   Tashki   savdoni   notarif
usullar bilan boshkarishdan tariflar orkali boshkarishga utish uchun shart-sharoitni
ta’minlash maksadida karor bilan 1995 yilning 1 oktyabridan boshlab yangi import
va eksport boji stavkalari joriy etilishi belgilandi. SHuningdek, mazkur karor bilan
belgilangan   import   boji   stavkalari,   Uzbekisto   savdo-iktisodiy   faoliyatida   eng
kulaylik berish tartibini  kullayotgan mamlakatlarda ishlab chikarilgan tovarlardan
undirilishi,   bunday   tartibni   kullamayotgan   mamlakatlarda   ishlab   chikarilgan
tovarlardan   esa   boj   stavkalarini   ikki   marta   kupaytirilgan   mikdorda   undirilishi
belgilandi.
Karorga  kura,  jami   bulib  97 tovar   guruxiga  nisbatan  eksport   boji   belgilanib,
bojning eng past 5% stavkasi gullar, korakul terisi, kandilar, paxta tolasi va uning
chikindilari, tabiiy gaz, neft moylari chikindilari va viskoza tolalariga nisbatan, eng
21 baland   100%   stavkasi   tabiiy   asal,   kartoshka,   shisha   idishlar,   gugurt   va   san’at
asarlariga   nisbatan   belgilandi.   Kolgan   tovarlarga   nisbatan   boj   stavkasining
10%,15%,   20%,25%,30%,   40%   va   50%   kursatkichlari   belgilanib,   uning   urtacha
kursatkichi nisbatan yukori bulib, urta mikdorda 40-50%ni tashkil etdi.
Import boji  50dan ortik tovar guruxiga nisbatan  belgilanib, bojning eng past
5%   stavkasi   meva   sharbatlari,   kiyim-kechak,   takinchoklar,   telefon   apparatlari   va
boshka   tovarlarga   nisbatan,   eng   baland   50%   stavkasi   tomat   maxsulotlari   va
gilamlarga   nisbatan,   kolgan   tovarlarga   nisbatan   10%,   20%   va   15%   mikdorida
belgilandi. Belgilangan import boji stavkalari kursatkichi nisbatan past bulib, urta
mikdorda 15% ni tashkil etdi.
Karor bilan boj tulashdan ozod etilgan yoki boj tulanmaydigan tovarlar turlari
ruyxati   belgilandi.   1995   yilning   7   oktyabrida   Vazirlar   Maxkamasining   «Import
bojlarini   kullash   tartibi   tugrisida»   389   –   sonli   karorni   kabul   kildi.Unda   import
bojlarini   kullanilishini   Uzbekiston   Respublikasining   xalkaro   shartnomalariga
muvofik   xolda   tartibga   solish   maksadida   Uzbekistonning   bojxona   xududiga
Uzbekiston   bilan   erkin   savdo   tugrisida   kelishuvlar   tuzib,   erkin   savdo   tartibini
kullayotgan   Belorus,   Gruziya,   Kozogiston,   Kirgiziston,   Turkmaniston,   Rossiya,
Moldova,   va   Ukraina   davlatlaridan   tovarlardan   import   boji   undirilmasligi
belgilandi.
Ko‘rsatkichlar 2019 2020 2021 2022
mln.AQSH doll.: 
Tashqi savdo aylanmasi 41 751,0 36 256,1 42 170,5 50 061,5
eksport 17 458,7 15 102,3 16 662,8 19 293,7
import 24 292,3 21 153,8 25 507,7 30 767,8
savdo balansi saldosi -6 833,6 -6 051,5 -8 844,9 -11 474,0
shu jumladan:
MDH davlatlari bilan 14 461,8 11 826,4 15 920,4 19 954,8
eksport 6 234,0 4 106,4 5 433,8 7 867,0
import 8 227,8 7 720,0 10 486,6 12 087,7
savdo balansi saldosi -1 993,8 -3 613,6 -5 052,8 -4 220,7
Boshqa davlatlar bilan 27 289,2 24 429,6 26 250,1 30 106,7
eksport 11 224,7 10 995,8 11 229,0 11 426,7
import 16 064,5 13 433,8 15 021,1 18 680,0
savdo balansi saldosi -4 839,9 -2 437,9 -3 792,1 -7 253,4
O‘tgan yilga nisbatan,% da:
Tashqi savdo aylanmasi 124,9 86,8 116,3 118,7
eksport 124,8 86,5 110,3 115,8
import 125,0 87,1 120,6 120,6
22 shu jumladan:
MDH davlatlari bilan 119,1 81,8 134,6 125,3
eksport 124,6 65,9 132,3 144,8
import 115,2 93,8 135,8 115,3
Boshqa davlatlar bilan 128,2 89,5 107,5 114,7
eksport 124,9 98,0 102,1 101,8
import 130,6 83,6 111,8 124,4
O‘zbekiston tashqi savdo aylanmasi 40,1 mlrd dollarni tashkil etdi. Jumladan,
eksport hajmi qariyb $15,5 mlrdga (+23,8%), import esa $24,6 mlrdga (+21,2% g
a) yetdi. Hisobot davrida   — $9,1 mlrd qiymatida passiv saldo qayd etildi.
TSAda  eksport   hajmi   qariyb   15,5 mlrd   AQSh dollariga (23,8%  ga  ko‘paydi)
va   import   hajmi   24,6   mlrd   AQSh   dollariga   (21,2%   ga   ko‘paydi)   yetdi.   Hisobot
davrida   —   9,1   mlrd   AQSh   dollari   qiymatida   passiv   tashqi   savdo   balansi   qayd
etildi.
Eksport   hajmining   eng   yuqori   ko‘rsatkichlari   Xitoy   ($2,2   mlrd),   Rossiya
($2,5 mlrd), Qozog‘iston ($1,1 mlrd), Turkiya ($1,3 mlrd)   davlatlarida qayd etildi.
Eng   kam   eksport   hajmi   esa   Janubiy   Koreya   Respublikasi   ($41,6   mln)   va
Hindiston ($29,3 mln)   bilan amalga oshirilgan.
Mahsulot   ham   xizmatlarning   eng   ko‘pi   XXR   ($5,2   mlrd),   Rossiya
Federatsiyasi   ($4,9   mlrd),   Qozog‘iston   ($2,6   mlrd),   Janubiy   Koreya   ($1,9
mlrd)   dan   olib   kelingan.   Eng   kam   import   Afg‘oniston   ($7,3   mln)   bilan   amalga
oshirildi.
23 Tashqi   savdo   aylanmasining   eng   katta   hajmi   2021   yil   fevral   oyida   qayd
etilib,   5,2   mln   AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   2,8
mln   AQSh dollariga ko‘paydi. 2022 yil oktabr oyida tashqi savdo aylanmasi hajmi
4,1   mlrd   AQSh   dollarini   tashkil   etdi   va   2021   yilning   shu   davriga   nisbatan   9,4
foizga   kamaydi.
Tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha 20 ta   yirik hamkor-davlatlar orasidan uchta
davlatda   faol   tashqi   savdo   balansi   kuzatilgan,   xususan,   Afg‘oniston,   Qirg‘iz
Respublikasi   va   Tojikiston   shular   jumlasidandir.   Qolgan   17   ta   davlatlar   bilan
passiv tashqi savdo balansi saqlanib qolmoqda, deyiladi qo‘mita sharhida.
Yanvar-   oktabr   oylarida   ijobiy   saldo   Afg‘oniston   (572   mln   dollar),
Qirg‘iziston   (555,7   mln   dollar)   va   Tojikiston   (271,4   mln   dollar)   davlatlari   bilan
kuzatildi.
195   ta   mamlakat   orasida   tashqi   savdo   ayoanmasining   nisbatan   salmoqli
hissasi  XXRda  (18,7%), Rossiya  Federatsiyasida  (18,6%), Qozog‘istonda (9,3%),
Turkiyada   (6,7%),   Koreya   Respublikasida   (4,9%),   Qirg‘iz   Respublikasi   (2,5%)
va   Germaniyada (2,2%) qayd etilgan.
2022   yilning   yanvar-oktabr   oylarida,   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdo
aylanmasining   uchdan   bir   qismi   yoki   39,6   foizi   MDH   davlatlariga   to‘g‘ri   kelib,
24 tashqi   savdo   aylanmasidagi   2021   yilning   mos   davriga   nisbatan   ulushi   1,5%   ga
ko‘paygan.
Respublika   tashqi   savdo   aylanmasi   tarkibida   eng   yuqori   ulushni   Toshkent
shahri   39,1%   ulush   bilan   15,7   mlrd   AQSh   dollarini,   eng   quyi   ulushni   esa
Surxondaryo viloyati   0,8%   ulush bilan   319,7 mln   dollarni tashkil etdi.
Eksport
Yanvar-oktabr   oylarida   mamlakatning   eksportyorlari   soni   6   586   tani   tashkil
etib, ular tomonidan 12,5 mlrd AQSh dollari (oltindan tashqari) qiymatidagi (2021
yilning   mos   davriga   nisbatan   123,3%   ga   ko‘paydi)   tovar   va   xizmatlar   eksport
qilinishi ta’minlandi.
Eksport   tarkibida   tovarlar   ulushi   78,8%   н и   tashkil   etib,   ular   sanoat   tovarlari
(23,9%),   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   tirik   hayvonlar   (8,2%)   va   kimyoviy   vositalar
va   shunga o‘xshash mahsulotlar (7,1%) hissasiga to‘g‘ri kelmoqda.
O‘tgan   10   oy   davomida   xizmatlar   sohasi,   sanoat   tovarlari   va   oltin   eng   ko‘p
eksport qilingan.
Eksportning eng katta hajmi 2022 yil fevral oyida qayd etilib, 2,7 mlrd AQSh
dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   1,9   mlrd   AQSh   dollariga
ko‘paydi. 2022 yil oktabr oyida eksport hajmi 1,4 mlrd AQSh dollarini tashkil etdi
va   2021 yilning shu   davriga nisbatan 33,4 foizga kamaydi.
Respublika   eksporti   tarkibida   eng   yuqori   ulushni   Toshkent   shahri   24,5%
ulush bilan   3,8 mlrd   AQSh dollarini, eng quyi ulushni esa Jizzax viloyati 1% ulush
bilan   161,1 mln   AQSh dollarini tashkil etdi.
Import
O‘tgan   10   oy   davomida   import   hajmi   24,6   mlrd   AQSh   dollarini   va   2021
yilning   mos   davriga   nisbatan   121,2%   ni   tashkil   etdi.   Import   tarkibida   eng   katta
ulush,  м ашиналар  va   transport asbob-uskunalari (31,6%), sanoat tovarlari (19,3%)
hamda   kimyoviy   vositalar   va   shunga   o‘xshash   mahsulotlar   (13,9%)   hisobiga
to‘g‘ri keldi.
Importning   eng   katta   hajmi   2022   yilning   mart   oyida   qayd   etilib,   2,7   mlrd
AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   2021   yilning   shu   oyiga   nisbatan   8,6   mlrd   AQSh
25 dollariga   kamaydi.   2022   yil   oktabr   oyida   import   hajmi   2,6   mlrd   AQSh   dollarini
tashkil etdi va   2021 yilning shu   davriga nisbatan 12,6 foizga ko‘paydi.
Respublika importi tarkibida eng yuqori ulushni Toshkent shahri 48,4% ulush
bilan  11,9   mlrd   AQSh  dollarini,  eng   quyi   ulushni   esa   Surxondaryo  viloyati   0,5%
ulush bilan 130 mln AQSh dollarini   tashkil etdi.
2. 2 -§.  Jahon xo‘jaligini  rivojlantirish bo ‘ yicha rivojlangan mamlakatlar
tajribas i
YAPONIYA
Statistics   Time   xalqaro   reyting   kompaniyasi   2018   yil   ikkinchi   choragi
hisobotiga   ko‘ra   Yaponiya   nominal   YaIM   hajmi   5,167,051   trln.   AQSh   dollari,
2017 yil yakunlari bo‘yicha XVF ma‘lumotiga ko‘ra aholi jon boshiga tushadigan
milliy   daromad   bo‘yicha   esa   40,850   AQSh   dollarini   tashkil   etib,   hozirda   dunyo
iqtisodiyotining   3   orinida   turadigan   mamlakat.   Ushbu   reyting   kompaniya
tomonidan  mamlakatning   2023  yilga   borib   YaIM   hajmi   5,962   trln.  AQSh   dollari
bashorat   qilinmoqda.   Yaponiya   1992   yil   26   yanvarda   Butunjahon   Savdo
Tashkilotiga   a’zo   bo‘lgan.   Yaponiya   iqtisosdiyotining   qudratining   uning   yapon
millatidan   tashkil   topganligi   bilan   tavsiflanadi.   Etnik   tarkibi   99   foiz   bo‘lgan   bu
millat dunya mamlakatlarining barchasini ortda qoldirdi, hatto Germaniyani ham. 
Yaponiyaning   5   ta   orollardan   tashkil   topishi,   ammo,   huddudda   hech   qanday
tabiiy resurslarning mavjud emas.
Mamlakat  tog'li   hududi   tufayli   qishloq  xo'jaligi  ekin  yerlari   bilan ta‘minlash
cheklangan.   Yaponiyadagi   samarasiz   va   yetishmaydigan   yerlar   chorvachilik   va
urug'lantirishni   talab   qiladi.   Ammo,   Yaponiyaning   nisbatan   yaxshi   iqlimi
mamlakatni   chuchuk   suv   ta'minoti   bilan   ta'minlaydi.   Yomg'irlar   Yaponiyaning
sug'orish  uchun ishlatilishi  mumkin bo'lgan keng  daryo tarmog'i  bilan birgalikda,
keng miqdordagi nam guruchni yetishtirish imkonini beradi.
26 Yaponiya agrar sektori mamlakat YaIMning 1,4% ini tashkil etadi. Yaponiya
yerlarning faqat 12 foizi dehqonchilik uchun mosdir. Bu esa, jahonning eng yuqori
darajadagi hosildorlik darajasining birligiga, natijada 56000 km² dan kam (14 mln.
Gektar)   yerlarda   taxminan   50%   gacha   qishloq   xo'jaligi   o'z-o'zini   ta'minlash
qobiliyatiga   ega   bo'ladi.   Guruch   Yaponiyaning   deyarli   barcha   don   mahsulotlarini
o'z ichiga oladi.
Yaponiyada   qishloq   xo'jaligidan   Yalpi   Ichki   Mahsulot   2016   yilda   4272.10
milliard   JPYga   kamaydi.   2015   yilda   esa,   4700.10   milliard   JPYga   oshdi.
Yaponiyadagi qishloq xo'jaligi yalpi mahsuloti 1994 yildan 2016 yilgacha o'rtacha
6530.29 milliard JPYga yetdi va 2000 yilda 7549.80 milliard JPYdan yuqori bo'ldi.
Eng past record daraja esa, 2016 yilda 4272.10 milliard JPYni tashkil etgan.
Yaponiyada sanoat  ishlab chiqarish 2018 yil fevral oyida o'tgan yilning ayni
mavsumiga   nisbatan   1,40   foizga   oshdi.   Yaponiyada   sanoat   ishlab   chiqarish   1954
yildan   2018   yil   vaqt   oralig‘ida   o'rtacha   5.11   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa.   1960   yil
fevral   oyida   esa   30   foizdan   yuqori   bo'ldi.   2009   yil   fevral   oyida   bu   ko‘rsatkich   -
37,18 foizga tushib ketdi.
Yaponiya   "Forbes   Global   2000"   ning   251   kompaniyasi   yoki   12,55   foizni
tashkil   qiladi.   Yaponiya   YaIM   xizmatlaridan   2016   yilda   22,201,40   mlrd.JPY
daromad   ko‘rgan.   2018   yil   boshida   bu   ko‘rsatkich   21,864,70   mlrd.   JPYni   qayd
etdi.   Yaponiyadagi   xizmatlarning   umumiy   hajmi   1994   yildan   2016   yil   vaqt
oralig‘ida   o'rtacha   80,534,22   mlrd.   JPYni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2008   yilda   bu
27 ko‘rsatkich   96,295,10   mlrd.   JPYni   tashkil   qildi.   2016   yilda   past   rekord   daraja
21,864,70 mlrd. JPYni tashkil etgan.
Yaponiyada ish bilan bandlik darajasi yanvar oyida 59,10 foizni tashkil qildi.
2017   yil   dekabrda   bu   raqam   58,90   foizni   tashkil   etgan   bo‘lsa,   1980   yildan   2018
yilgacha   bo'lgan   davrda   59,72   foizni   tashkil   etdi.   1991   yil   iyun   oyida   bu
ko‘rastkich 63,50 foizni tashkil etgan bo‘lsa, 2012 yil yanvar oyida rekord darajada
past   bo'lgan   55,90   foizni   tashkil   etdi.   2018   yil   yanvar   oyida   ish   bilan   band
bo'lganlar soni 65,950 mln. kishini qayd etgan bo‘lsa, 2018 yil fevral oyida esa bu
ko‘rsatkich   66,460   mln.   kishiga   yetdi.   1953   yildan   2018   yilgacha   bo'lgan   davrda
Yaponiyada   ish   bilan   band   bo'lganlarning   soni   o‘rtacha   56,325.46   mln.   kishini
tashkil qilgan.
Yaponiya   San-Fransisko   tinchlik   shartnomasi   imzolanganidan   so'ng,   Jahon
Bankiga   1952   yil   avgust   oyida   qo'shildi.   1953   yildan   boshlab   Yaponiyada   elektr
energiyasi   ishlab   chiqarish,   sanoatning   asosiy   tarmoqlari,   transport,   suv   va
infratuzilmani rivojlantirish kabi iqtisodiy asosni rivojlantirish uchun Jahon Banki
kreditlari bilan bir qator loyihalar amalga oshirildi.
Yaponiyadagi   turizm   daromadlari   dekabr   oyida   20775000   JPY   dan   2017
yilning   noyabr   oyida   esa,   20575000   JPYni   tashkil   etdi.   O‘tgan   yil   dekabr   oyida
18713000   JPYga   paaygan   bolsa,   1985   yildan   2017   yilgacha   o'rtacha   4693498,73
JPYga   teng   bo'lgan.   2017   yil   aprelida   23192000   JPYdan   yuqori   va   rekord   past
daraja 1987 yil yanvar oyidaqatd etilib, 821000 JPYni tashkil etdi.
Yaponiyadagi   sayyohlar   kelishi   2018   yilning   yanvarida   2501500   kishidan
2509300   kishigacha   ko'tarildi.   Yaponiyalik   sayyohlar   1991   yildan   2018   yilgacha
681129,97   kishigacha   ortib,   2017-yil   iyulda   2681500   kishigacha   va   1991   yil
fevralida  esa  225806  kishi  bo‘lib, rekord ko'rsatkichga  erishdi.Yaponiya  1992  yil
30   iyunda   YuNESKOning   Umumjahon   merosi   to'g'risidagi   Konventsiyani   qabul
qildi.   2017   yil   iyulidan   boshlab   Jahon   madaniy   merosi   ro'yxatiga   yigirma   bitta
mulk kiritilgan: 17 madaniy ob'ekt va to'rtta tabiiy hudud.
O‘zbekiston Respublikasi bilan Yaponiya o‘rtasida diplomatik aloqalar 1992-
yil   26   yanvar   kuni   o`rnatilgan118.   Yaponiya   O‘zbekiston   mustaqilligini   1991   yil
28 28   dekabrda   e'tirof   etdi   va   1992   yil   26   yanvardan   boshlab   mamlakatlarimiz
o‘rtaisda   diplomatik   munosabatlar   o‘rnatildi.   Mustaqillik   e'lon   qilingandan   so‘ng
O‘zbekiston-Yaponiya   munosabatlari   sifat   jihatdan   yangi   pog‘onaga   ko‘tarildi.
1994   yilning   may   oyida   O‘zbekiston   Prezidenti   Islom   Karimovning   Yaponiyaga
uyushtirgan dastlabki rasmiy tashrifi o‘zaro ishonch va ikki mamlakat xalqlarining
ma'naviy   qadriyatlariga   nisbatan   hurmatga   asoslangan   do‘stona   aloqalarni
rivojlantirish   uchun   mustahkam   poydevor   yaratdi.Mamlakatimiz   Prezidentining
2002 yil iyul oyida Yaponiyaga uyushtirgan ikkinchi tashrifi chog‘ida O‘zbekiston
Respublikasi   va   Yaponiya   o‘rtasida   do‘stlik,   Strategik   sheriklik   va   hamkorlik
to‘g‘risida   qo‘shma   bayonot   imzolandi.   Hujjatda   tomonlarning   do‘stona
munosabatlar   va   strategik   sheriklikni   tenglik,   o‘zaro   hamjihatlik   tamoyillariga
muvofiq   va   xalqaro   huquqning   umume'tirof   etilgan   me'yorlari   asosida
rivojlantirishga tayyorligi o‘z ifodasini  topgan. Savdo-sotiq, sarmoyalar, ta'lim  va
boshqa sohalardagi aloqalarni kengaytirish ustvor vazifa sifatida belgilagan.
29 XULOSA VA TAKLIFLAR
Savdo  siyosati   –  byudjet   soliq  siyosatining,   tashqi  savdo  hajmlarini   soliqlar,
subsidiyalar,   valyuta   nazorati   va   import   yoki   eksportni   to’g’ridan-to’g’ri
cheklashlar orqali tartibga solishni o’z ichiga olgan, nisbatan mustaqil yo’nalishdir.
Tashqi savdoni tartibga solishda eng ko’p qo’llaniladigan usul importga tarif
belgilash   bo’lib,   buning   natijasida   ichki   baholarning   o’sishi   kuzatiladi.   Importga
tariflarni   joriy   qilishdan   iste’molchilar   ko’rgan   zarar   ishlab   chiqaruvchilar   va
davlat ko’rgan foydadan katta bo’ladi.
Importga   tariflarni   joriy   qilishdan   ko’riladigan   foyda   va   zararlar   nisbati
munozarali masaladir.Ammo import tariflari ichki ishlab chiqaruvchilarni himoya
qilish,   to’lov   balansini   tartibga   solish   mahsadlarida   keng   qo’llaniladi.Ichki   ishlab
chiqaruvchilarni   himoya   qilish   maqsadida   ishlab   chiqaruvchilarga   subsidiyalar
berish usuli ham qo’llaniladi.
Eksportga subsidiyalar  valyuta tushumini ko’paytirish, ortiqcha mahsulotdan
qutulish,   tashqi   bozorni   egallash   uchun   qo’llaniladi.   Eksport   subsidiyalarini
qo’llash   dempingga   olib   kelmasligi   kerak,   chunki   demping   xalqaro   savdo
qoidalariga ko’ra ta’qiqlangan.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   litsenziyalash   va   kvotalar   o’rnatish   xalqaro
savdoni   tartibga   solishning   bevosita   usullaridir.   Xalqaro   savdo   siyosati   vositalari
va tadbirlari mamlakat iqtisodiyoti holatidan kelib chiqib echilayotgan vazifalarga
muvofiq tanlanadi.
Jahon   banki   ekspertlarining   fikricha,   iqtisodiy   o‘sish   2021   yilda   tiklanadi.
Bunga jahon bozorida xom ashyo tovarlari narxlarining hamda global savdo-sotiq
zanjirlarining   bosqichma-bosqich   tiklanishi,   mamlakatlar   iqtisodiyotida   tovar   va
xizmatlarga bo‘lgan ichki talabning oshishi yordam beradi. Biroq bu prognozning
amalga   oshishida   bir   qator   omillaring   salbiy   ta’siri   yuqori   darajada   bo‘lib
qolmoqda. Bular koronavirus infeksiyasining ikkinchi to‘lqini, moliyalashtirish va
investitsiyalarda tushkunlik kayfiyatining kutilganidan ko‘ra uzoqroq davom etishi,
30 shuningdek,   pul   o‘tkazmalari   hajmini   keskin   qisqarishi   tufayli   iqtisodiy
retsessiyaning kutilmagan darajada kuchayishi kabi omillarni qamrab oladi.
FOYDАLАNILGАN АDАBIYOTLАR RO‘YXАTI
1. Sh. Shodmonov. Iqtisodiyot nazariyasi: Darslik nashriyoti, 2020. 788 bet.
2. Glоbаl   iqtisоdiy   rivоjlаnish.   O„quv   qo„llanma.   –   Samarqand:   SamDU
nashriyoti, 2021. – 256 bet.
3. Iqtisodiy   ta’limotlar   tarixi   L.N.Xaliqova.   Darslik.   –  Samarqand:   SamDU
nashriyoti, 2023. – 310 bet.
4. Iqtisodiyot nazariyasi. (Ko‘rgazma va tarqatma materiallar). –T.: “Fan va
texnologiya”, 2015. – 396 bet.
5. “Iqtisodiyot nazariyasi” – O‘quv uslubiy  majmua TerDU –2020
6. B.Yu. Xodiyev Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti.
INTERNET SAYTLARI
1.  www.siat.stat.uz
2.  www.Stat.uz
3.  www.soliq.uz
4.  www.Lex.uz
5.  www.cbu.uz
6.  www.IMRS.uz
7.  www.IMV.uz
8.  www.bank.uz
31

O‘zbekiston Respublikasining tashqi savdo munosabatlari
 

MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………4
I BOB. TASHQI SAVDO SIYOSATINING MOHIYATI VA VOSITALARI 
1.1-§. Importga ta’riflar. Importga ta’riflar kiritilishining iqtisodiy oqibatlari………………………………………………………………………6
1.2-§. Eksport subsidiyalari. Eksport bojlari va eksportni ixtiyoriy cheklash...10
1.3-§. O‘zbekiston Respublikasining bojxona shakllari, bojxona hamda soliq organlarining eksport import jarayoniga tasiri ……………………………………………………………………….12
II BOB O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASINING TASHQI SAVDO SIYOSATI  
2.1-§. O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdosi tahlili………………………..18
2.2-§. Tashqi savdoni rivojlantirish bo‘yicha rivojlangan mamlakatlar tajribasi………………………………………………………………………..25
XULOSA VA TAKLIFLAR……………………………………………….....39
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………...39
INTERNET SAYTLARI……………………………………………………...30