Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 684.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

O‘zbekiston tashqi iqtisodiy faoliyatining asosiy yo‘nalishlari

Sotib olish
O‘zbekiston tashqi iqtisodiy faoliyatining asosiy yo‘nalishlari .
Mundarija :
Kirish………………………………………………………………………………3
1.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   va   uning   turlari   .
……………………………………….. 6
2 .  Tashqi iqtisodiy faoliyatining asosiy yo‘nalishlari …………………………….. 9
3   .   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solish
………………….. 17
4 .  O‘zbekiston Respublikasida tashqi iqtisodiy faoliyatini rivojlantirish uchun olib
borilayotgan   ishlar   ……………………..
…………………………………………. 22
5   .   O zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdo   aylanmasiʻ
……………………….. 30   
Xulosa…………………………………………………….……………………....36
Foydalanilgan     adabiyotlar     …………………………….
…………………….....38 Kirish
Hozirgi   kunda   davlatlar   o‘rtasidagi   xalqaro   savdoning   rivojlanishi,   ishlab
chiqarish   integratsiyalashuvining   kengayishi   va   takomillashuvi   tashqi   iqtisodiy
faoliyatning   yanada   erkinlashuviga   sabab   bo‘lmoqda.   Bugungi   bozor   islohotlari
munosabatlarining yangi strategiyasi asosiy yo‘nalishlaridan biri - tashqi iqtisodiy
faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solishni   muvofiqlashtirish   hisoblanadi.   Bu
munosabatlar   bozor   munosabatlari   shakllanishi   sharoitida   siyosiy,   ijtimoiy-
iqtisodiy   islohotlar   samarasi,   mamlakat   ichki   va   tashqi   iqtisodiy   manfaatlarini
himoya qiIishga qaratilgan jihatlarni, shu   jumladan, tashqi iqtisodiy muvozanatni
ta‘minlash,   eksport   va   import   munosabatIarda   ilg‘or   siljishlami   rag‘batlantirish,
xorijiy   kapital   oqimini   kuchaytirishga   yo‘naltirilgan   vakolatIi   davlat   tashkilotlari
tomonidan   amalga   oshiriladigan   qonunchilik,   ijroiya   va   nazorat   qilish
yo‘nalishidagi chora-tadbirlar tizimini yaratishni o‘z ichiga oladi. Tashqi iqtisodiy
faoliyatni   oqilona   tartibga   solish   davlat   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasining
muhim   tarkibiy   qismi   sanaladi.   Bu   esa   o‘z   navbatida,   mamlakatning   o'ziga   xos
ichki   va   tashqi   sharoitlarini   inobatga   olgan   holda,   jahon   bozorining   salbiy
o‘zgarishlaridan   himoya   qiluvchi,   unda   egallangan   mavqeni   saqlab   qolish   va
kengaytirishni   ta’minlovchi   maqbul   darajadagi   protektsionizm   va   erkin   savdo
siyosati   qo‘llanilishini   taqozo   etadi.   O‘tish   davri   iqtisodiyotini   boshidan
kechirayotgan   mamlakat   tashqi   iqtisodiy   aloqalarini   kengaytirish   uchun   o‘zini
erkin bozor girdobiga tashlab qo‘ya olmaydi.
Bunday sharoitda davlatning rivojlantirish kafolati sifatida faol qatnashuviga
zaruriyat   tug‘iladi.   Bozor   munosabatIariga   o‘tishning   ilk   bosqichlarida   tashqi
iqtisodiy  aloqalaming  davlat  tomonidan  tartibga  solinishi,   ayniqsa,  muhimdir.  Bu
esa,   birinchi   navbatda,   tashqi   savdo   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   boshqa
2 shakllarini   3   tartibga   solish   mexanizmlarini   o‘zgaruvchan   ichki   va   tashqi
sharoitlarga muntazam moslashtirib borishni, ya’ni oqilona tashqi iqtisodiy siyosat
yurgizishni   talab   etadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida,   bozor   munosabatlarining
asosiy   tamoyillari   amalda   bo‘lishi   davlat   tomonidan,   mamlakat   iqtisodiy
xavfsizligini   ta’minlash   va   umummilliy   manfaatlarni   himoya   qilish,   tashqi
iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   maqsadida   amalga   oshiriladi.   Tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   tartibga   solish   bo‘yicha   davlat   organlarining   faoliyati   deyarli   barcha
mamlakatlarda   amalga   oshiriladi.   Lekin   bu   faoliyatning   ko‘lami,   shakllari   va
usullari,   aniq   maqsad   va   vazifalari   har   bir   mamlakatning   hududiy   jihatdan   katta-
kichikligidan,   jahon   xo‘jaligida   tutgan   o‘rni,   tashqi   va   ichki   siyosatidan   kelib
chiqqan holda belgilanadi.
Respublika   hukumati   tomonidan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirishga
qaratilgan   bir   qator   chora-tadbirlarning   amalga   oshirilishi   va   zaruriy   huquqiy
asoslarning yaratilishi O‘zbekiston Respublikasi yuridik va jismoniy shaxslarining
xorijiy mamlakatlar jismoniy va yuridik shaxslari, shuningdek xalqaro tashkilotlar
bilan o‘zaro foydali hamkorlik aloqalarni o‘rnatish va rivojlantirishga imkon berdi.
Xususan,   O‘zbekiston   Respublikasi   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to‘g‘risidagi
Qonunining qabul qilinishi bu ishlarni davlat tomonidan tartibga solishning asosiy
ta’moyillarini   belgilab   berdi.   Mazkur   qonunning   17   -moddasiga   ko‘ra
ular .quyidagi yo‘llar bilan amalga oshiriladi: 
 tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   qonunchilik   negizini   shakllantirish   va
takomillashtirish; 
 valyuta siyosati orqali amaiga oshirish; 
 soliq siyosati orqali tartibga solish; 
 ta’rif va nota’rif yo‘l-yo‘riqlar orqali tartibga solish; 
 O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   manfaatlariga   rioya   etilishi   uchun
himoya, kompensatsiya va dempingga qarshi choralarni qo‘lIash; 
 tashqi   savdo   faoliyatini   amalga   oshirish   tartibini   belgilash,   shu   jumladan
miqdoriy cheklovlar o‘rnatish hamda tovarlarning  ayrim turlarini eksport va
import qilinishi ustidan davlat monopoliyasini o‘rnatish; 
3  texnikaviy, fannakologiya, sanitariya, veterinariya, fitosanitariya, ekologiya
standartlari va talablarini belgilash; 
 tashqi iqtisodiy faoliyat subyektari uchun preferentsiya va imtiyozIar berish.
O‘zbekistonda   ko‘plab   korxona   va   birlashmalar,   korporatsiya   va
kompaniyalar,   firma   va   boshqa   tashkilotlar   xorijlik   sheriklar   bilan   tashqi   savdo
aloqalarini   muvaffaqiyatli   rivojlantirmoqda,   xorijlik   investorlar   ishtirokida   yirik
investitsiya loyihalarini amalga oshirmoqda, xalqaro ishlab chiqarish hamkorligini
kengaytinmoqda   va   chuqurlashtirmoqda.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalaming   ushbu
shakllari   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirishga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Ana   shu   ta’sir
natijalarining tahlili va xalqaro mehnat taqsimotida ishtirok etishini hisobga olgan
holda iqtisodiyotni rivojlantirish istiqbollarini belgilash tashqi iqtisodiy aloqalar va
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tushunchalarining   mazmuni   to‘g‘risida   aniq   tasavvurga
asoslanishi kerak . 
4 1. Tashqi iqtisodiy   faoliyat va uning turlari  .
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   deganda   O‘zbekiston   Respublikasi   yuridik   va
jismoniy   shaxslarining   xorijiy   davlatlarning   yuridik   va   jismoniy   shaxslari,
shuningdek  xalqaro  tashkilotlar  bilan  o‘zaro  foydali  iqtisodiy  aloqalarni  o‘rnatish
va   rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyati   tushuniladi   .   O‘zbekiston   Respublikasida
ro‘yxatga   olingan   yuridik   shaxslar,   shuningdek,   O‘zbekiston   Respublikasining
hududida doimiy yashash joyiga ega bo‘lgan va yakka tartibdagi tadbirkor sifatida
ro‘yxatga olingan jismoniy shaxslar tashqi iqtisodiy faoliyat bilan shug‘ullanishga
haqlidir.   O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   organlari,   agar   qonunchilikda
boshqacha   qoida   belgilanmagan   bo‘lsa,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga
oshirishlari mumkin.
Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
 tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlarining erkinligi va iqtisodiy mustaqilligi;
 tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlarining tengligi;
 savdo-iqtisodiy   munosabatlarni   amalga   oshirishda   kamsitishlarga   yo‘l
qo‘yilmasligi;
 tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirishdan o‘zaro manfaatdorlik;
 tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlarining   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlari
davlat tomonidan himoya qilinishi.
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirayotgan   O‘zbekiston
Respublikasining yuridik va jismoniy shaxslari tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari
hisoblanadilar.
Tashqi iqtisodiy faoliyat obyektlari
5 Oldi-sotdi   yoki   ayirboshlash   obyekti   bo‘lgan  tovarlar,  ishlar   (xizmatlar),  har
qanday   mol-mulkka,   shu   jumladan,   qimmatli   qog‘ozlar,   valyuta   qimmatliklariga,
elektr,   issiqlik   energiyasi   va   boshqa   turdagi   energiyaga,   transport   vositalariga,
intellektual   mulk   obyektlariga   nisbatan,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   foydalanilishi
qonunchilik bilan taqiqlanganlarini istisno etganda, tashqi iqtisodiy faoliyat amalga
oshirilishi mumkin.
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlarining huquqlari
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari bunday faoliyatni amalga oshirishda teng
huquqlarga egadir.
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari quyidagi huquqlarga ega:
 qonunchilik   doirasida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   qatnashish   shakllarini
mustaqil   belgilash,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   o‘z
xohishiga   ko‘ra   boshqa   yuridik   va   jismoniy   shaxslarni   shartnoma   asosida
belgilangan tartibda jalb qilish;
 tashqi   iqtisodiy   faoliyat   natijalariga,   shu   jumladan   milliy   va   chet   el
valyutasidagi   daromadga   qonunchilikka   muvofiq   mustaqil   ravishda   egalik
qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   qonunchilikka   muvofiq   boshqa
huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlarining majburiyatlari
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari:
 tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to‘g‘risidagi   hisobotni   qonunchilikda   belgilangan
tartibda taqdim etishi;
 O‘zbekiston   Respublikasi   hududiga   olib   kirilayotgan   tovarlarning
O‘zbekistonda   belgilab   qo‘yilgan   texnikaviy,   farmakologiya,   sanitariya,
veterinariya,   veterinariya-sanitariya,   fitosanitariya,   ekologiya   standartlari,
talablari,   qoidalari   va   normalariga   muvofiqligini   tasdiqlovchi   hujjatlarni
belgilangan tartibda taqdim etishi shart.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   zimmasida   qonunchilikka   muvofiq
boshqa majburiyatlar ham bo‘lishi mumkin.
6 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solishning   iqtisodiy   usullari   savdo
siyosatining vositalari.- bojxona bojlari, soliqlar (QQS, aksiz solig'i va boshqalar)
va   bojxona   yig‘imlariga   asoslanadi.   Bu   vositalarini   qo‘lIash   orqali   davlatning
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   manfaatlariga   ta’sir   ko'rsatadi.   Ular   ko'proq
bozor   munosabatlari   tabiatiga   mos   keladi   va   shu   sabab   hozirda   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   tartibga  solishda   asosiy  rol  o'ynaydi.  Ma’muriy usullar   tarkibiga  davlat
qoidalari,   me’yorlari,  taqiqlashlari   kiradi.   Bular   yordarnida   davlat   bevosita   tashqi
iqtisodiy faoliyat subyektlariga ta’sir ko'rsatib, ular faoliyatlarining turli jihatlarini
jamiyat manfaatlari yo‘lida chegaralaydi. Ma’muriy usullar hamma hollarda ham,
o‘z   tabiatiga   ko‘ra,   bozor   munosabatlariga   muvofiq   kelmaydi   va   shuning   uchun
ham ularni qo‘lIash kundan-kunga kamayib borayapti.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   -   iqtisodiyotni   barcha   tarmoqlari     va   faoliyatning
boshqa   sohalarida   davlat   va   uning   subyektlari   xalqaro   hamkorligining   xilma-xil
shakllari   tizimidir.   Davlat   subyektlariga   o‘z   zimmasiga   davlat   tomonidan
yuklangan   huquq   va   majburiyatlaming   tasarrufchilari   kiradi.   Bular   o'zini   o'zi
boshqaradigan   hududlar,   mulkchilik   shaklidan   qat’iy   nazar,   xo‘jalik   yurituvchi
subyektlar   ,   aksiyadorlik   jamiyatlari,   davlat   korxonalari,   kichik   va   o‘rta
korxonalar, xorijiy investitsiyalar ishtirokidagi korxonalar, xususiy tadbirkorlar va
hokazolardir. Binobarin, tashqi  iqtisodiy aloqalar - aniq bir mamlakatning boshqa
mamlakatlar   bilan   xalqaro   mehnat   taqsimotiga,   fan   va   ishlab   chiqarishni
ixtisoslashtirishga   hamda   boshqa   omillarga   asoslangan   ishlab   chiqarish,   savdo,
siyosiy   va   boshqa   xil   munosabatlaridir.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tashqi   iqtisodiy
aloqalarni   ro‘yobga   chiqarish   jarayoni.   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   xalqaro   mehnat
taqsimoti,   ishlab   chiqarish   va   fanni   ixtisoslashtirish,   xo‘jaIik   hayotini
baynalminallashtirish jarayonidan obyektiv ravishda kelib chiqadi. Tashqi iqtisodiy
aloqalaming   shakllanishi   va   rivojlanishi   alohida   oIingan   mamlakatlarning   o‘zaro
aloqalari   va   bir-biriga   bog‘liqligining   kuchayishi   bilan   belgilanadi.   Xalqaro
mehnat   taqsimotining   iqtisodiy   mazmuni   birgalikdagi   ishlab   chiqarishni   tashkil
etish   usullarida   ifodalanadi.   Bunda   turli   mamlakatlarning   korxonalari   muayyan
tovar yoki xizmatlami tayyorlashga ixtisoslashadi, so‘ngra ulami ayirboshlaydilar.
7 Tovar ayirboshlash pulli yoki pulsiz asosda amalga oshiriIishi mumkin. Ko‘pchilik
hollarda   ayirboshlash   asosan   birinchi   variant   bo‘yicha   yuz   beradi,   ya‘ni   xorijdan
mahsulot   oladigan   taraf   uning   egasiga   barcha   xarajatlami   to‘laydi.   Turli   tufhalar,
insonparvarlik   yordamlari,   ishlarni   muvofiqlashtirish,   umumiy   qarorlami
muhokama   va   qabul   qilish,   tajriba   almashish,   standartlarning   xalqaro   miqyosda
birxiIlashtirilishi,   atrof   muhitni   muhofaza   qilishga   doir   chora-tadbirlar   va
hokazolar ayirboshlashning pulsiz turlariga kiradi.
Shunday qilib, davlatni tashqi iqtisodiy aloqalari turli sohalarda: tashqi savdo,
fan-texnika,   ishlab   chiqarish.   investitsiya,   valyuta-moliya   va   kredit   ,   axborot   ,
madaniyat   va   sport   turlari,   mehnat   resurslarini   olib   o‘tishda   o‘rnatiladi.   Tashqi
iqtisodiy   aloqalaming   ana   shu   turlarini   quyidagi   shakllarga   birlashtirish   mumkin:
savdo   (tovarlami   ayirboshlash   ,   xizmatlar   ko‘rsatish),   qo‘shma   tadbirkorlik   ,
hamkorlikning   boshqa   turlari.   Ular   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   amaliyotida
ayniqsa keng tarqalgan. Tashqi iqtisodiy faoliyat tashqi savdoga asoslanadi, chunki
bunday faoliyat  tufayli  mamlakatlar  o'z ishlab chiqarish rcsurslaridan foydalanish
samaradorligini oshirish imkoniyatiga ega bo'ladi.
2 . Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo‘nalishlari .
Tashqi iqtisodiy faoliyatning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardir:
 xalqaro iqtisodiy va moliyaviy hamkorlik;
 tashqi savdo faoliyati;
 chet el investitsiyalarini jalb qilish;
 O‘zbekiston Respublikasidan tashqaridagi investitsiya faoliyati.
Xalqaro iqtisodiy va moliyaviy hamkorlik
Xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy   hamkorlik   ishlab   chiqarish,   moliya,   bank   va
sug‘urta faoliyati, ta’lim va kadrlarni  tayyorlash, turizm, sog‘liqni  saqlash, ilmiy-
texnikaviy,   madaniy,   ekologiya,   gumanitar   va   boshqa   sohalarda   qonunchilikda
belgilangan   tartibda   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
subyektlarining   xorijiy   davlatlarning   yuridik   va   jismoniy   shaxslari,   shuningdek
xalqaro   tashkilotlar   bilan   o‘zaro   foydali   aloqalarni   o‘rnatishi   va   kengaytirishga
qaratilgan tashqi iqtisodiy faoliyatni amalga oshirishdir.
8 Xalqaro iqtisodiy hamkorlik   — xalqaro iqtisodiy munosabatlarning muhim
ko rinishlaridan   biri.   Jahon   xo‘jaligining   rivojlanib,   globallashuv   jarayoniningʻ
chuqurlashib   borishi   bilan   Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikning   milliy   iqtisodiyot
taraqqiyotidagi   ahamiyati   ortib   boradi.   Uning   asosiy   sub yektlari   —   davlatlar,	
ʼ
transmilliy kompaniyalar, mintaqaviy va xalqaro iqtisodiy tashkilotlar hisoblanadi.
20-asrning   80-yillaridan   e tiboran,   Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlik   doirasi   kengayib,	
ʼ
iqtisodiy   munosabatlarni   keng   ko lamda   qamrab   oldi,   tashki   va   xalqaro   savdo,	
ʻ
kredit munosabatlari, valyuta va to lov — hisob kitob sohasi, migratsiya va kapital
ʻ
chiqarish,   mintaqaviy   integratsiya,   transmilliy   kompaniyalarni   tashkil   etish   va
kredit-moliya   intlarini   shakllantirish,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarni   tartibga
solib,   ilmiytexnika   va   ishlab   chiqarish   sohalarida   muvaffaqiyatli   amalga
oshirilmoqda.   Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlik   uning   sub yektlari   iqtisodiy	
ʼ
manfaatlarini   milliy  chegaralardan tashqarida  ro yobga  chiqarishning  eng maqbul	
ʻ
yo li   hisoblanadi.   Jahon   davlatlari   o zlarining   tub   ichki   manfaatlarini   amalga	
ʻ ʻ
oshirish maqsadida, ijtimoiy - iqtisodiy taraqqiyot darajasidan kelib chiqqan holda
Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikning   muayyan   yo nalishlarida   faollik   ko rsatadilar.	
ʻ ʻ
Mas,   sanoati   rivojlangan   mamlakatlarning   axborot   texnologiyalari   savdosida,
xalqaro valyuta - kredit va moliyaviy intlar faoliyatida yuqori mavqe bilan ishtiroki
kuzatiladi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlar   Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikning   ishchi
migratsiyasi, kapital kiritish, investitsiya tovarlar importi yo nalishlariga ustuvorlik	
ʻ
beradilar.
O zbekistonda   mustaqillik     yillarida     jahon   xo jaligiga   chuqurroq	
ʻ ʻ
integratsiyalashish     maqsadida   Xalqaro   iqtisodiy   hamkorlik   bir   necha
yo nalishlarida     rivojlantirilmoqda.   Tashqi     savdo     tarkibini     takomillashtirish,	
ʻ
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish,   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   faoliyatida
qatnashish,   mintaqaviy   iqtisodiy   birlashmalar   bilan   hamkorlik     qilish     shular
jumlasidandir. Keyingi  yillarda  O zbekiston ishchi kuchini eksport qilish borasida	
ʻ
ham  xorij mamlakatlari bilan yaqindan hamkorlik qilmoqda .
Tashqi savdo faoliyati
9 Tashqi  savdo faoliyati  xalqaro tovarlar, ishlar  (xizmatlar)  savdosi  sohasidagi
tadbirkorlik   faoliyatidir.   Tashqi   savdo   faoliyati   tovarlarni,   ishlarni   (xizmatlarni)
eksport   va   import   qilish   yo‘li   bilan   amalga   oshiriladi.   Tovarlarning   O‘zbekiston
Respublikasi bojxona hududidan ularni qayta olib kirish to‘g‘risidagi majburiyatni
olmasdan olib chiqib ketilishi, agar qonunchilikda boshqacha qoida belgilanmagan
bo‘lsa,   tovarlar   eksportidir.   Tovarlarning   O‘zbekiston   Respublikasi   bojxona
hududiga   ularni   qayta   olib   chiqib   ketish   to‘g‘risidagi   majburiyatni   olmasdan   olib
kirilishi tovarlar importidir.
O‘zbekiston Respublikasining yuridik yoki jismoniy shaxsi tomonidan xorijiy
davlatning   yuridik   yoki   jismoniy   shaxsi   uchun   ishlar   bajarish   (xizmatlar
ko‘rsatish), ularning bajarilish (ko‘rsatilish)  joyidan qat’i nazar, ishlar  (xizmatlar)
eksportidir.
Xorijiy   davlatning   yuridik   yoki   jismoniy   shaxsi   tomonidan   O‘zbekiston
Respublikasining   yuridik   yoki   jismoniy   shaxsi   uchun   ishlar   bajarish   (xizmatlar
ko‘rsatish), ularning bajarilish (ko‘rsatilish)  joyidan qat’i nazar, ishlar  (xizmatlar)
importidir.
Tashqi savdo faoliyati tovarlar, ishlar, xizmatlar, axborot, intellektual faoliyat
natijalari   ,   shu   jumladan,   ularga   doir   mutlaq   huquqlar   (intellektual   mulk   bilan
xalqaro   ayirboshlash   sohasida)   tadbirkorlik   faoliyatining   alohida   turidir.   Bunda
tovar deganda har qanday harakatlanuvchi mol-mulk (shu jumladan, energiyaning
barcha turlari) va ko‘chmas mulkka kiritilgan, tashqi savdo faoliyatining predmeti
bo‘lgan   havo,   dengiz  kemalari   va  ichki   suzish   kemalari   hamda   fazoviy   obyektlar
tushuniladi.   Xalqaro   tashishlar   to‘g‘risidagi   shartnoma   chog‘ida   foydalaniladigan
transport vositalari tovar hisoblanmaydi.
Eksport  - tovar, xizmatlar, intellektual mulk natijalari, shu jumladan , ularga
doir   mutlaq   huquqlarni   bojxona   hududidan   xorijga   qaytarib   olib   kelish
majburiyatisiz   olib   chiqishdir.   Eksport   fakti   tovar   bojxona   chegarasini   kesib
o‘tgan, xizmatlar  va inteIlektual  faoliyat natijalariga doir  huquqlar taqdim etilgan
paytda qayd etiladi. Bojxona hududidan xorijga tovarlar olib chiqilmaydigan ayrim
tijorat operatsiyalari tovarlar eksportiga tenglashtiriladi. 
10 Import   –   tovarlar,   ishlar,   xizmatlar , inteIlektual    faoliyat natijajarini, shu
jumladan   ,ularga   doir   favqulodda   huquqlarni   bojxona   hududiga   qaytarib   olib
chiqish majburiyatisiz olib kelishdir. Import fakti tovar bojxona chegarasini kesib
o'tgan. xizmatlar va inteIlektual faoliyat  natijalariga doir huquqlar  olingan paytda
qayd   etiladi.   O‘zbekiston   bojxona   hududining   maqomi   O‘zbekiston
Respublikasining   Bojxona   kodeksi   bilan   belgilangan.   Uning   hududiga   erkin
bojxona zonalari va erkin omborlar bo‘lishi mumkin, ularning hududi O‘zbekiston
Respublikasi   bojxona   hududidan   tashqarida   joylashgan   deb   qaraladi.   O‘zbekiston
Respublikasi   bojxona   hududining   chegaralan,   erkin   bojxona   zonalari   va   erkin
omborlar tegralari O‘zbekiston Respublikasi bojxona chegarasi hisoblanadi.
Chet el investitsiyalarini jalb qilish
Chet   ellik   investorlar   tomonidan   tadbirkorlik   faoliyati   obyektlariga   hamda
qonunchilikda   taqiqlanmagan   faoliyatning   boshqa   turlariga   kiritilayotgan   moddiy
va   nomoddiy   ne’matlarning   barcha   turlari   hamda   ularga   bo‘lgan   huquqlar,   shu
jumladan   intellektual   mulkka   bo‘lgan   huquqlar,   shuningdek   chet   el
investitsiyalaridan   olinadigan   har   qanday   daromad   O‘zbekiston   Respublikasi
hududidagi chet el investitsiyalari deb e’tirof etiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   hududida chet   el   investitsiyalarini  amalga  oshirish
shakllari va tartibi qonunchilik bilan belgilanadi.
Chet   ellik   investorlar   tomonidan   O‘zbekiston   Respublikasida   chet   el
investitsiyalaridan olingan hamda O‘zbekiston Respublikasi hududida tadbirkorlik
faoliyati va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa turdagi faoliyat obyektlariga
qo‘shiladigan   har   qanday   daromad,   shu   jumladan   foyda,   foizlar,   dividendlar,
royalti,   litsenziya   va   vositachilik   haqlari,   texnikaviy   yordam,   texnik   xizmat
ko‘rsatish   uchun   to‘lovlar   hamda   boshqa   shakldagi   mukofotlar   chet   el
investitsiyalar deb e’tirof etiladi.
O‘zbekiston   Respublikasida   chet   ellik   investorlar   quyidagilar   bo‘lishi
mumkin:
 chet el davlatlari, chet el davlatlarining ma’muriy yoki hududiy organlari;
11  davlatlararo   bitimlar   yoki   boshqa   shartnomalarga   muvofiq   tashkil   topgan
yoki xalqaro ommaviy huquq subyektlari bo‘lgan xalqaro tashkilotlar;
 chet el davlatlarining qonun hujjatlariga muvofiq tashkil topgan va faoliyat
ko‘rsatib   kelayotgan   yuridik   shaxslar,   boshqa   har   qanday   shirkatlar,
tashkilotlar yoki uyushmalar;
 chet   davlat   fuqarolari   va   O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   doimiy
ravishda yashovchi fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar.
Chet   ellik   investorlar   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   investitsiyalarni
quyidagi yo‘llar bilan amalga oshirishlari mumkin:
 O‘zbekiston   Respublikasining   yuridik   va   (yoki)   jismoniy   shaxslari   bilan
birgalikda   tashkil   etilgan   xo‘jalik   jamiyatlari   va   shirkatlarining,   banklar,
sug‘urta   tashkilotlari   va   boshqa   korxonalarning   ustav   jamg‘armalarida   va
boshqa mol-mulkida ulush qo‘shib qatnashish;
 chet   ellik   investorlarga   to‘liq   qarashli   bo‘lgan   xo‘jalik   jamiyatlari   va
shirkatlarini,   banklar,   sug‘urta   tashkilotlari   va   boshqa   korxonalarni   barpo
etish va rivojlantirish;
 mol-mulk, aksiyalar va boshqa qimmatli qog‘ozlarni sotib olish;
 intellektual   mulkka,   shu   jumladan   mualliflik   huquqlari,   patentlar,   tovar
belgilari, foydali modellar, sanoat namunalari, firma nomlari va nou-xauga,
shuningdek ishchanlik nufuziga (gudvillga) huquqlar kiritish;
 konsessiyalar, shu jumladan tabiiy resurslarni qidirish, ishlab chiqish, qazib
olish yoki ulardan foydalanishga bo‘lgan konsessiyalar olish;
 savdo   va   xizmat   ko‘rsatish   sohalari   obyektlariga,   turar   joy   binolariga   ular
joylashgan   yer   uchastkalari   bilan   birgalikda   mulk   huquqini,   shuningdek
yerga   egalik   qilish   va   undan   foydalanish   (shu   jumladan   ijara   asosida
foydalanish)   hamda   tabiiy   resurslarga   egalik   qilish   va   ulardan   foydalanish
huquqlarini sotib olish;
 mahsulot   taqsimotiga   oid   bitimlarga   muvofiq   yer   qa’ri   uchastkalarida
konlarni aniqlash, qidirish hamda foydali qazilmalarni kavlab olish huquqini
olish orqali.
12 Chet   ellik   investorlar   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   investitsiyalarni
amaldagi   qonun   hujjatlariga   zid   bo‘lmagan   boshqa   shakllarda   ham   amalga
oshirishlari   mumkin.Chet   el   investitsiyalari   birlamchi   yoki   takroran   amalga
oshirilayotgan shakllarining o‘zgartirilishi ularning investitsiya sifatidagi mohiyati
o‘zgarishiga olib kelmaydi.
Chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish,   ro‘yobga   chiqarish   va   himoya   qilish
maqsadida   hukumat   tomonidan   vakolat   berilgan   organ,   davlat   boshqaruvining
boshqa  organlari   va mahalliy  davlat   hokimiyati   organlari,  shuningdek  hukumatga
qarashli bo‘lmagan manfaatdor tashkilotlar:
 O‘zbekiston Respublikasida investitsiya faoliyatining imkoniyatlari va shart-
sharoitlari to‘g‘risida axborot tayyorlaydilar hamda tarqatadilar;
 potensial   investorlarga   faoliyatning   yuridik,   iqtisodiy   va   boshqa   jihatlari
bo‘yicha   maslahatlar   beradilar   hamda   yuzaga   keluvchi   masalalarni   hal
etishda zarur yordam ko‘rsatadilar;
 chet   ellik   investorlar   faoliyatining   huquqiy   bazasini   takomillashtirish
yuzasidan takliflar ishlab chiqadilar;
 chet   el   investitsiyalari   masalalari   bo‘yicha   xalqaro   munosabatlarda   o‘z
vakolatlari doirasida O‘zbekiston Respublikasi nomidan ish ko‘radilar;
 chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish,   ro‘yobga   chiqarish   va   himoya   qilishga
qaratilgan boshqa vazifalarni bajaradilar.
O‘zbekiston Respublikasidan tashqaridagi investitsiya faoliyati
O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqaridagi   tadbirkorlik   va   boshqa   faoliyat
obyektlariga   moddiy   va   nomoddiy   ne’matlarni   hamda   ularga   bo‘lgan   huquqlarni
qo‘yish bilan bog‘liq tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari harakatlarining yig‘indisi
O‘zbekiston Respublikasidan tashqaridagi investitsiya faoliyati deb e’tirof etiladi.
O‘zbekiston Respublikasidan tashqaridagi investitsiya faoliyati qonunchilikda
belgilangan tartibda quyidagi yo‘llar bilan amalga oshirilishi mumkin:
 yuridik  shaxslar  tashkil   etish  yoki  ustav  fondlarida (kapitallarida)   ulushbay
asosda,   shu   jumladan   mol-mulk   va   aksiyalar   sotib   olish   yo‘li   bilan
qatnashish;
13  O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   vakolatxonalar,   filiallar   va   boshqa
alohida bo‘linmalar ta’sis etish;
 qimmatli   qog‘ozlarni,   shu   jumladan   xorijiy   davlatlarning   rezidentlari
tomonidan tasdiqlangan qarz majburiyatlarini sotib olish;
 konsessiyalarni, shu jumladan tabiiy resurslarni  qidirish, izlab topish, qazib
olish   yoxud   ulardan   foydalanishga   mo‘ljallangan   konsessiyalarni   qo‘lga
kiritish;
 mulk   huquqini,   shuningdek,   erga   hamda   boshqa   tabiiy   resurslarga   egalik
qilish va ulardan foydalanish huquqini qo‘lga kiritish.
O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqaridagi   investitsiya   faoliyati   xorijiy
davlatning   qonunchiligida   va   O‘zbekiston   Respublikasining   qonunchiligida
nazarda tutilgan boshqa shakllarda ham amalga oshirilishi mumkin.
Ijtimoiy soha, tadbirkorlik, ilmiy va qonunchilik bilan taqiqlanmagan boshqa
faoliyat turlarining obyektlari investitsiya faoliyati obyektlaridir.
Barpo   etilishi   va   foydalanilishi   qonunchilikda   belgilangan   sanitariya-
gigiyena,   radiatsiya,   ekologiya,   arxitektura-shaharsozlik   talablariga   va   boshqa
talablarga   javob   bermaydigan,   yuridik   va   jismoniy   shaxslarning   huquqlarini,
erkinliklarini   hamda   qonun   bilan   qo‘riqlanadigan   manfaatlarini   buzadigan
obyektlarga investitsiya qilish taqiqlanadi.
O‘zbekiston   Respublikasining   fuqarolari,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlari   va
yuridik   shaxslari   —   rezidentlari,   davlat   boshqaruvi   organlari   va   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlari,   chet   davlatlar,   chet   davlatlarning   ma’muriy   yoki   hududiy
organlari,   xalqaro   tashkilotlar   hamda   chet   ellik   yuridik   shaxslar   va   fuqarolar,
shuningdek fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar investitsiya faoliyatining subyektlaridir.
Investitsiya faoliyatining ishtirokchisi:
 birja,   tanlov   va   tender   savdolarining,   elektron   do‘konlarning   va   kim   oshdi
savdolarining ishtirokchisi bo‘lishga;
 investorlar   bilan   ularning   buyurtmalarini   bajarish   yuzasidan   shartnomalar
tuzishga;
14  agar   shartnomada   boshqacha   tartib   belgilanmagan  bo‘lsa,   o‘zining  investor
oldidagi majburiyatlarini bajarishga boshqa shaxslarni jalb qilishga haqli.
Investitsiya faoliyatining ishtirokchisi:
 qonunchilikda belgilangan normalar, qoidalar va standartlarga, shu jumladan
raqobat   to‘g‘risidagi,   korrupsiyaga   qarshi   kurashish   to‘g‘risidagi,
investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati   to‘g‘risidagi,   mehnat   to‘g‘risidagi,
shaharsozlik   to‘g‘risidagi   va   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   to‘g‘risidagi
qonunchilik talablariga rioya qilishi;
 shartnoma shartlarini o‘z vaqtida va lozim darajada bajarishi;
 shartnoma   shartlarini   bajarmaganligi   yoki   lozim   darajada   bajarmaganligi
sababli investorga yetkazilgan zararlarning o‘rnini qoplashi;
 davlat boshqaruvi organlari va mahalliy davlat hokimiyati organlarining o‘z
vakolatlari doirasida qo‘yiladigan talablarini bajarishi shart.
O‘zbekiston   Respublikasi   rezidentlari   bo‘lgan   jismoniy   va   yuridik   shaxslar
O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqarida   investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish
huquqiga ega.Chet davlatlarning hududiga investitsiyalar yuborishni tartibga solish
ushbu   Qonunga,   hududida   investitsiya   faoliyati   amalga   oshirilayotgan   davlatning
qonunchiligiga, shuningdek O‘zbekiston Respublikasining xalqaro shartnomalariga
muvofiq amalga oshiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasining   davlat   boshqaruvi   organlari   O‘zbekiston
Respublikasidan   tashqarida   investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish   huquqiga   ega.
O‘zbekiston   Respublikasining   mol-mulkini   chet   davlatlar   hududidagi   yuridik
shaxslarning   ustav   fondlariga   (ustav   kapitallariga)   kiritish   mulkdorning   yoki   u
vakolat bergan davlat boshqaruvi organlarining roziligi bilan amalga oshiriladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   rezidentlari   bo‘lgan   jismoniy   va   yuridik
shaxslarning   O‘zbekiston   Respublikasidan   tashqaridagi   investitsiya   faoliyati
quyidagi shakllarda amalga oshirilishi mumkin:
 O‘zbekiston   Respublikasi   rezidentlari   bo‘lgan   jismoniy   va   yuridik
shaxslarning   investitsiyalari   ishtirokidagi   yuridik   shaxslarni,   shuningdek
ularning   shu’ba   korxonalarini,   filiallarini,   vakolatxonalarini   va   boshqa
15 alohida   bo‘linmalarini   chet   davlatning   qonunchiligi   talablariga   rioya   etgan
holda tashkil etish;
 mol-mulkni yoki mulkiy huquqlarni olish;
 chet   davlatlarning   qonunchiligiga   zid   bo‘lmagan   hamda   O‘zbekiston
Respublikasining   xalqaro   shartnomalariga   muvofiq   bo‘lgan   boshqa   har
qanday shakllar.
3 . Tashqi iqtisodiy faoliyatni davlat tomonidan tartibga solish .
Bozor     islohotlari     yangi   strategiyasining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri,   tashqi
iqtisodiy     faoIiyatni   davlat   tomonidun   tartibga   solishni   optimallashtirish
hisoblanadi.   Mamlakatning     iqtisodiy   mustahkamlanishi,   barqaror   rivojlanishi,
uning   jahon   xo‘jaligi   tizimiga   muvaffaqiyatli   integratsiyalashuvi   ko‘p   jihatdan
davlatning     barcha   ko‘rinishidagi   tashqi   iqtisodiy   siyosatni     erkinlashtirishga
bog‘liq. Tashqi iqtisodiy faoliyatni oqilona tartibga solish iqtisodiy rivojlanishdagi
davlat   strategiyasining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblanadi.   Bu   esa   o‘z   navbatida
mamlakatning o‘ziga xos ichki va tashqi sharoitlarini inobatga olgan holda, jahon
bozorining   salbiy   o‘zgarishlaridan   himoya   qiluvchi,   unda   egallangan   mavqelami
saqlab   qolish   va   kengaytirishni   ta’minlovchi   optimal   darajada   protektsionizm   va
erkin   savdo   siyosati   qo‘llanilishini   taqazo   etadi.   O‘tish   davri     iqtisodiyotini
boshidan   kechirayotgan   mamlakat   iqtisodiy   aloqalarini   kengaytirish   uchun
davlatning     rivojlantirish   kafolati   sifatida   faol   qatnashuviga   zaruriyat   tug‘iladi.
Bozor   munosabatlariga   o‘tishning   ilk   bosqichlarida   tashqi   iqtisodiy   aloqalaming
(TlA) davlat tomonidan tartibga solinishi ayniqsa muhim. Bu esa birinchi navbatda
tashqi   savdoni   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   boshqa   shakllarini   tartibga   solish
mexanizmlarini   o'zgaruvchan   ichki   va   tashqi   sharoitlarga   muntazam   moslashtirib
borishni, ya’ni oqilona tashqi iqtisodiy siyosat yurgazishni talab etadi.
Tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   -   bozor
munosabatlari   shakllanishi   sharoitida   siyosiy   va   ijtimoiy   iqtisodiy   islohatlar
samarasi   va   dinamikasini   oshirish   maqsadida,   mamlakat   ichki   va   tashqi   iqtisodiy
16 manfaatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan,   jumladan   tashqi   iqtisodiy   muvozanatni
ta’minlash,   eksport   va   import     tarkibida     progressiv     siljishlami     rag‘batlantirish,
xorijiy kapitallar oqimini kuchaytirishga yo'natirilgan vakolatli davlat tashkilotlari
tomonidan   amalga   oshiriladigan   qonunchilik,   ijroiya   va   nazorat   qilish
yo'nalishidagi chora tadbirlar tizimidir.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   quyidagi   yo‘llar
bilan amalga oshiriladi:
 tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   qonunchilik   negizini   shakllantirish   va
takomillashtirish;
 valyuta bilan tartibga solish;
 soliq bilan tartibga solish;
 tarif va notarif tartibga solish;
 O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   manfaatlariga   rioya   etilishi   uchun
himoya, kompensatsiya va dempingga qarshi choralarni qo‘llash;
 tashqi   savdo   faoliyatini   amalga   oshirish   tartibini   belgilash,   shu   jumladan,
miqdoriy   cheklovlar   o‘rnatish   hamda   tovarlarning   ayrim   turlari   eksport   va
import qilinishi ustidan davlat monopoliyasini o‘rnatish;
 eksport-import   operatsiyalarini   amalga   oshirishda   talab   qilinadigan
hujjatlarning to‘liq ro‘yxatini belgilash;
 o‘z   xossa   hamda   xususiyatlariga   ko‘ra   yalpi   qirg‘in   qurolini   (yadroviy,
kimyoviy, bakteriologik (biologik) va zaharlovchi qurol) hamda uni yetkazib
berish vositalarini (raketalar va yalpi qirg‘in qurolini yetkazib berishga qodir
boshqa   texnika   vositalarini),   boshqa   turdagi   qurol-yarog‘   hamda   harbiy
texnikani   yaratishda   muhim   hissa   qo‘shishi   mumkin   bo‘lgan,   eksport
nazorati   obyektlari   ro‘yxatlarida   ko‘rsatilgan   tovarlar,   asbob-uskunalar,
ilmiy-texnika   axboroti,   ishlar   va   xizmatlar,   intellektual   faoliyat   natijalariga
nisbatan eksport nazoratini o‘rnatish;
 olib kiriladigan va olib chiqiladigan tovarlarni sertifikatlash;
17  texnikaviy,   farmakologiya,   sanitariya,   veterinariya,   veterinariya-sanitariya,
fitosanitariya,   ekologiya   standartlari,   talablari,   qoidalari   va   normalarini
belgilash;
 tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari uchun preferensiya va imtiyozlar berish.
 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartibga   solish   qonunchilikka
muvofiq boshqacha usullarda ham amalga oshirilishi mumkin.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   sohasida   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining vakolatlari
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:
 tashqi iqtisodiy faoliyatni rivojlantirish strategiyasini ishlab chiqadi;
 O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   xavfsizligini,   iqtisodiy   mustaqilligi
va iqtisodiy manfaatlari himoya qilinishini ta’minlaydi;
 tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasida   O‘zbekiston   Respublikasining   xalqaro
shartnomalarini tuzadi;
 O‘zbekiston Respublikasining to‘lov balansini ishlab chiqadi;
 chet   eldan   olinadigan   kreditlar   uchun   O‘zbekiston   Respublikasi
Hukumatining kafolatlarini beradi;
 O‘zbekiston   Respublikasining   chet   ellardagi   mulkiga   egalik   qiladi,   undan
foydalanadi va uni tasarruf etadi;
 qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish   sohasidagi   vakolatli   davlat
organlari
O‘zbekiston Respublikasi Tashqi savdo vazirligi va O‘zbekiston Respublikasi
Investitsiyalar   bo‘yicha   davlat   qo‘mitasi   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   solish
sohasidagi vakolatli davlat organlari hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Tashqi savdo vazirligi:
 tashqi   savdo   faoliyati   sohasida   yagona   davlat   siyosatini   ishlab   chiqadi   va
uning amalga oshirilishini ta’minlaydi;
18  tashqi   savdo   faoliyatini   tartibga   solish   sohasidagi   davlat   boshqaruvi
organlari ishini muvofiqlashtiradi;
 qonunchilikda   belgilangan   vakolatlari   doirasida   tashqi   savdo   faoliyati
subyektlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va tartibga solib turadi;
 tashqi   savdo   faoliyati   sohasiga   oid   qonunchilik   bazasini   takomillashtirish
yuzasidan takliflar ishlab chiqadi;
 qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar bo‘yicha davlat qo‘mitasi:
 investitsiyalar   bo‘yicha   yagona   davlat   siyosatini   shakllantiradi   va   uning
amalga   oshirilishini   hamda   chet   el   investitsiyalari   jalb   qilinishini
ta’minlaydi;
 davlat   va   xo‘jalik   boshqaruvi   organlarining,   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlarining   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilish   bo‘yicha   asosiy
yo‘nalishlarni   belgilash   va   uni   amalga   oshirishga,   shuningdek   xalqaro
moliya   institutlari   va   chet   ellik   investorlar   bilan   investitsiya   sohasidagi
hamkorlikni amalga oshirishga doir faoliyatini muvofiqlashtiradi;
 investitsiya faoliyatiga oid qonunchilik bazasini takomillashtirish yuzasidan
takliflar ishlab chiqadi;
 qonunchilikka muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
Eksport, importni taqiqlash hamda cheklash
O‘zbekiston   Respublikasida   qonunchilik   bilan   tovarlar   eksporti,   importini
taqiqlash   hamda   cheklash   belgilanishi   mumkin   va   ular   quyidagi   maqsadlarni
ko‘zlaydi:
 milliy xavfsizlikni ta’minlash;
 fuqarolar   hayoti   va   sog‘lig‘ini   muhofaza   qilish,   hayvonot   va   o‘simlik
dunyosini hamda atrof-muhitni muhofaza qilish;
 ijtimoiy axloq-odobga va huquq-tartibotga rioya etish;
 O‘zbekiston Respublikasi xalqining madaniy merosini saqlash;
 madaniy   boyliklarni   noqonuniy   olib   chiqish,   olib   kirish   va   ularga   bo‘lgan
mulk huquqlarini boshqaga o‘tkazishdan himoya qilish;
19  O‘zbekiston Respublikasining to‘lov balansini saqlab turish;
 O‘zbekiston Respublikasining xalqaro majburiyatlarini bajarish;
 tiklab bo‘lmaydigan tabiiy resurslar tugatilishining oldini olish;
 O‘zbekiston Respublikasining boshqa manfaatlarini himoya qilish.
Tovarlar   ayrim   turlarining   eksport   va   importini   litsenziyalash   hamda
kvotalash
Tovarlarning   ayrim   turlarini   eksport   va   import   qilish   faqat   ularni   olib   kirish
yoki olib chiqish uchun tegishli ruxsatnoma (litsenziya) olinganidan keyin amalga
oshiriladi. Tovarlar ayrim turlarining eksporti va importini amalga oshirish uchun
litsenziyalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   vakolat   bergan
organlar tomonidan beriladi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ayrim tovarlar turlarini eksport
va import qilishga nisbatan miqdoriy cheklovlar (kvotalar) belgilashi mumkin.
Kvotalarni taqsimlash, qoida tariqasida, tanlov yoki kim oshdi savdosi asosida
amalga oshiriladi.
Eksport   va   import   qilinishi,   litsenziyalanishi   hamda   kvotalanishi   zarur
bo‘lgan   tovarlar   ayrim   turlarining   ro‘yxati,   shuningdek,   litsenziyalarni   berish   va
kvotalarni   taqsimlash   tartibi   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi
tomonidan belgilanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   hududiga   olib   kirilayotgan   tovarlar   O‘zbekiston
Respublikasida   belgilangan   texnikaviy,   farmakologiya,   sanitariya,   veterinariya,
veterinariya-sanitariya,   fitosanitariya   va   ekologiya  standartlari,   talablari,   qoidalari
va normalariga muvofiq bo‘lishi lozim.
O‘zbekiston Respublikasi hududiga:
 standartlar, talablar, qoidalar va normalarga mos kelmaydigan tovarlarni;
 qonunchilikda   nazarda   tutilgan   hollarda   sertifikatga,   markirovkaga   yoki
muvofiqlik belgisiga ega bo‘lmagan tovarlarni olib kirish taqiqlanadi.
Erkin iqtisodiy zonalar
20 O‘zbekiston   Respublikasining   hududida  erkin iqtisodiy  zonalar  uchun  tashqi
iqtisodiy   faoliyatning   alohida   tartibi   (bojxona,   valyuta,   soliq   va   boshqalar)
o‘rnatilishi mumkin bo‘lib, u erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risidagi   qonunchilik   bilan
tartibga solib turiladi.
Erkin savdo
O‘zbekiston Respublikasi bojxona bojlari, soliqlar va ularga teng kuchga ega
bo‘lgan   yig‘imlarni   bekor   qilishga,   tovarlarni   eksport   va   import   qilishning
miqdoriy   cheklovlariga,   tovarlarning   erkin   harakat   qilishi   yo‘lidagi   boshqa
to‘siqlarni  bekor qilishga qaratilgan erkin savdo  to‘g‘risida xorijiy davlatlar bilan
xalqaro shartnomalar tuzishi mumkin.
Nizolarni hal qilish
Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risidagi shartnomani amalga oshirish natijasida
yuzaga   keladigan   nizolar   shartnomada   nazarda   tutilgan   tartibda   hal   qilinadi.
Shartnomada  nizolarni  hal   qilishni  tartibga  soluvchi   qoidalar   bo‘lmagan  taqdirda,
qo‘llaniladigan   huquq   va   hal   qilinadigan   joy   xalqaro   xususiy   huquqning   umum
e’tirof etilgan normalariga muvofiq belgilanadi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlarining   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv
organlari bilan nizolari O‘zbekiston Respublikasining qonunchiligiga muvofiq hal
qilinadi.
4 . O‘zbekiston Respublikasida tashqi iqtisodiy faoliyatini rivojlantirish
uchun olib borilayotgan ishlar .
“Iqtisodiyotimizning   barqaror   sur’atlar   bilan   o‘sishini   ta’minlashdek   muhim
tamoyil   va   ustuvor   vazifani   amalga   oshirish,   davlat   rahbari   sifatida   men   uchun
strategik   vazifa   bo‘lib   qoladi.   Biz,   avvalo,   iqtisodiyotni   isloh   qilish   va
erkinlashtirish   borasidagi   ishlarimizni   yanada   chuqurlashtirish,   uning   soha   va
tarmoqlarini   tarkibiy   jihatdan   o‘zgartirish   bo‘yicha   boshlangan   ishlarni
jadallashtirishimiz kerak”. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev
Mamlakatimizda   keyingi   yillarda   tashqi   siyosat   sohasida   amalga
oshirilayotgan   islohotlar   mintaqamizda   tinchlik   va   barqarorlikni   mustahkamlash,
21 mamlakatimizning   xalqaro   maydondagi   salohiyatini   kengaytirish   va   xorijiy
davlatlar   bilan   keng   qamrovli   hamda   o zaro   manfaatli   aloqalarini   rivojlantirishgaʻ
xizmat   qilib   kelmoqda.   So nggi   yillarda   Prezidentimiz   Shavkat   Miromonovich	
ʻ
Mirziyoyev   tashabbusi   bilan   O zbekiston   hayotining   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,	
ʻ
madaniy-ma rifiy   va   boshqa   sohalarida   muhim   va   dolzarb   ulkan   islohot   hamda	
ʼ
o zgarishlar   izchil   amalga   oshirilmoqda.   2020-yilda   pandemiya   oqibatida   yuzaga	
ʻ
kelgan   xalqaro   miqyosdagi   iqtisodiy   va   ijtimoiy   qiyinchiliklar,   ayrim
mintaqalardagi   umumiy   ahvol   va   davlatlararo   munosabatlarning   keskinlashishi
tashqi siyosatimizdan yangi maqsad va yondashuvlarni talab etmoqda. O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   davlat   mustaqilligining   30   yilligini   izchil   ichki   islohotlar   va
yangilangan   tashqi   siyosat   bilan   kutib   olmoqda.   Mamlakat   ichki   hayotida
kuzatilayotgan   ochiqlik,   innovatsiya   va   yangilanishlar,   shuningdek,   iqtisodiy
liberallashtirish,   bozorni   rivojlantirish,   tadbirkorlik   muhitini   yaxshilash,
raqamlashtirish,   yangi   texnologiyalarni   joriy   qilish,   ta lim   va   ma rifat,   fuqarolar	
ʼ ʼ
faolligi   va   inson   huquqlari   himoyasiga   e tibor   –   bularning   barchasi,   shubhasiz,	
ʼ
mamlakatimizning   tashqi   siyosatiga   ta sir   o tkazmoqda.   Aksariyat   xalqaro
ʼ ʻ
ekspertlar   va   xorijiy   siyosatchilar   fikricha,   bugun   O zbekiston   o zining   misli	
ʻ ʻ
ko rilmagan   ochiqligi   va   jadalligi   bilan   ajralib   turgan   izchil,   aniq   va   konstruktiv	
ʻ
siyosat yuritmoqda. Mamlakatimizning iqtisodiy ochiqligi hamda investitsiyalar va
biznes uchun jozibadorligi, barcha muammoli masalalarni yakdillik, o zaro hurmat	
ʻ
va hamjihatlik asosida hal etishga intilish, dunyoning yetakchi davlatlari va boshqa
mamlakatlari   bilan   muvozanatli   va   o zaro   manfaatli   aloqalar   yuritish,   siyosiy	
ʻ
ishonch va  xalqaro huquqqa  rioya etilishi  asosidagi  o zaro hamkorlikka intilish  –	
ʻ
bizning   xorijiy   sheriklarimiz   O zbekiston   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   olib	
ʻ
borayotgan   tashqi   siyosiy   kursni   aynan   ana   shunday   tavsiflamoqda   .   Bugungi
kunda   tashqi   savdo   respublikamiz   iqtisodiy   faoliyatining   asosiy   qismi   bo‘lib
xizmat   qilmoqda.   Ushbu   sohada   davom   ettirilayotgan   islohotlar   mahalliy   va
xalqaro   bozorlarni   mahsulot   va   xizmatlar   bilan   ta’minlash   imkonini   bermoqda.
Yurtimizda tashqi iqtisodiy faoliyatni rivojlantirish borasida amalga oshirilayotgan
keng   qamrovli   islohotlar   va   dunyo   mamlakatlari   bilan   olib   borilayotgan
22 mustahkam   aloqalar   natijasida   mamlakatimizning   eksport   salohiyati   oshib
bormoqda.   Shuningdek,   hukumatimiz   tomonidan   bir   qator   soliq,   bojxona
imtiyozlarining   yaratilishi,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish   va
raqobatbardosh   mahsulotlarning   ishlab   chiqarilishi   milliy   mahsulotlarimizning
tashqi bozorlarda mustahkam o‘rin egallashlari uchun zamin yaratmoqda
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   Farmoni   loyihasi
ishlab chiqilgan edi . Bu strategiya  2017-2021-yillarda O‘zbekiston Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi   edi .  
Harakatlar   strategiyasiga   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   tomonidan   saylovoldi   jarayoni,   jamoatchilik,   ishbilarmon   doiralar
vakillari   hamda   cdavlat   organlari   bilan   uchrashuvlar   chog‘ida   bildirilgan
mamlakatni   ijtimoiy-siyosiy,   sotsial-iqtisodiy,   madaniy-gumanitar
rivojlantirishning   konseptual   masalalari   kiritildi.  
Harakatlar   strategiyasining   maqsadi   olib   borilayotgan   islohotlar   samaradorligini
tubdan   oshirishdan,   davlat   va   jamiyatning   har   tomonlama   va   jadal   rivojlanishini
ta’minlash   uchun   shart-sharoitlar   yaratishdan,   mamlakatni   modernizatsiyalash   va
hayotning   barcha   sohalarini   erkinlashtirishdan   iboratdir.  
Xususan,   mamlakatni   rivojlantirishning   quyidagi   5   ta   ustuvor   yo‘nalishi
belgilangan:  
1.   Davlat   va   jamiyat   qurilishini   takomillashtirish;  
2.   Qonun   ustuvorligini   ta’minlash   va   sud-huquq   tizimini   yanada   isloh   qilish;  
3.   Iqtisodiyotni   yanada   rivojlantirish   va   liberallashtirish;  
4.   Ijtimoiy   sohani   rivojlantirish;  
5.   Xavfsizlik,   millatlararo   totuvlik   va   diniy   bag‘rikenglikni   ta’minlash,   chuqur
o‘ylangan, o‘zaro manfaatli va amaliy ruhdagi tashqi siyosat yuritish.  
“Iqtisodiyotni yanada rivojlantirish va liberallashtirish” deb nomlangan
uchinchi   yo‘nalishda   ko‘rsatilgan   chora-tadbirlarni   ro‘yobga   chiqarish   uchun
milliy   valyuta   va   narxlarning   barqarorligini   ta’minlash,   valyutani   tartibga
solishning   zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,
23 mahalliy byudjetlarning daromad bazasini kengaytirish, tashqi iqtisodiy aloqalarni
kengaytirish,   eksportga   mo‘ljallangan   mahsulot   va   materiallar   ishlab   chiqarish
uchun zamonaviy texnologiyalarni joriy etish, transport-logistika infratuzilmasini,
tadbirkorlikni   rivojlantirish   hamda   xorijiy   investorlar   uchun   investitsiyaviy
jozibadorlikni oshirish, soliq ma’murchiligini yaxshilash, bank faoliyatini tartibga
solishning   zamonaviy   prinsiplari   va   mexanizmlarini   joriy   etish,   ko‘p   tarmoqli
fermer   xo‘jaliklarini   rivojlantirish,   shuningdek   turizm   industriyasini   jadal
rivojlantirish   nazarda   tutilgan.  
Shuningdek   ushbu   yo‘nalish   xususiy   mulkni,   moliya   bozorini   himoya   qilish,
qishloq   xo‘jaligini   modernizatsiyalash,   zargarlik   sohasini   rivojlantirish,   ayrim
milliy   korxonalarning   aksiyalarini   (IPO)   nufuzli   xorijiy   fond   birjalariga   dastlabki
tarzda joylashtirishga tayyorgarlik ko‘rish chora-tadbirlarini ham o‘z ichiga oladi.  
2017-2021-yillarda umumiy qiymati 40 milliard AQSh dollari miqdoridagi 649 ta
investitsiya   loyihasini   nazarda   tutuvchi   tarmoq   dasturlarini   ro‘yobga   chiqarish
rejalashtirilgan   edi   .   Natijada   keyingi   5-yilda   sanoat   mahsulotini   ishlab   chiqarish
1,5   baravar,   uning   yalpi   ichki   mahsulotdagi   ulushi   33,6   foizdan   36   foizgacha,
qayta ishlash tarmog‘i ulushi 80 foizdan 85 foizgacha oshadi.  
Makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash   va   yuqori
iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish:
 makroiqtisodiy   mutanosiblikni   saqlash,   qabul   qilingan   o‘rta   muddatli
dasturlar   asosida   tarkibiy   va   institutsional   o‘zgarishlarni   chuqurlashtirish
hisobiga yalpi ichki mahsulotning yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash;
 harajatlarning   ijtimoiy   yo‘naltirilganinini   saqlab   qolgan   holda,   Davlat
budjetining   barcha   darajalarida   mutanosibligini   muvozanatni   saqlash,
mahalliy   budjetlarning   daromad   qismini   mustahkamlashga   yo‘naltirilgan
budjetlararo munosabatlarni takomillashtirish;
 ilg‘or  xalqaro  tajribada  qo‘llaniladigan  instrumentlardan foydalangan  holda
pul-kredit siyosatini yanada takomillashtirish, shuningdek valyutani tartibga
solishda   zamonaviy   bozor   mexanizmlarini   bosqichma-bosqich   joriy   etish,
milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash;
24  soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini   soddalashtirish   yo‘lini
davom   ettirish,   soliq   ma’muriyatchiligini   takomillashtirish   va
rag‘batlantirishning tegishli choralarini kengaytirish;
 bank   tizimini   isloh   qilish,   banklar   depozit   bazasining   kapitalizatsiyasini
chuqurlashtirish va barqarorligini oshirish, ularning moliyaviy barqarorligini
va   ishonchligini   mustahkamlash,   istiqbolli   investitsiyaviy   loyihalar   hamda
kichik   biznes   va   tadbirkorlik   subyektlarini   kreditlashtirishni   yanada
kengaytirish;
 sug‘urta,   lizing   va   boshqa   moliyaviy   xizmatlarning   xajmini   ularning   yangi
turlarini   joriy   qilish   va   sifatini   oshirish   hisobiga   kengaytirish,   shuningdek
fond   bozorini   kapitalni   jalb   qilish   hamda   korxona,   moliyaviy   institutlar   va
aholining   erkin   resurslarini   joylashtirishdagi   muqobil   manba   sifatida
rivojlantirish;
 xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish,   jumladan,   yetakchi
xalqaro   va   xorijiy   moliyaviy   institutlar   bilan   aloqalarni   kengaytirish,   puxta
o‘ylangan   tashqi   qarzlar   siyosatini   amalga   oshirishni   davom   ettirish,   jalb
qilingan xorijiy investitsiya va kreditlardan samarali foydalanish.
2017 va 2021 yillar  oralig‘ida tashqi  iqtisodiyot  bo‘yicha shunday  islohotlar
olib borilgan edi .
Tashqi   bozorlarga   chiqishni   rag‘batlantirish.   Eksportyor
kompaniyalarga qanday imkoniyatlar taqdim etildi?
Eksportni   rivojlantirish   uchun   bojxona   stavkalari   ikki   baravar   kamaytirildi,
3500   dan   ortiq   mahsulot   turlariga   import   stavkasi   va   1000   dan   ortiq   turdagi
mahsulotlar   uchun   aksiz   solig‘i   nolga   tenglashtirildi.   To‘lanadigan   soliqlar   13
turdan 9 turga qisqartirildi.
So‘nggi   yillarda   savdoni   rivojlantirish   O‘zbekistonda   olib   borilayotgan
iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   yo‘nalishi   sifatida   qaralmoqda.   Hukumat   ushbu
sohani   isloh   qilish,   undagi   tartib-qoidalarni   soddalashtirish   va   optimallashtirish,
tarif va tarifsiz to‘siqlarni  olib tashlash,  eksport  nomenklaturasi  va geografiyasini
25 kengaytirish bo‘yicha bir qator chora-tadbirlarni amalga oshirib kelmoqda. Xo‘sh,
oxirgi yillarda bu borada nimalar qilindi?
Soliqlar 13 turdan 9 turga qisqartirildi . 
Bojxona   ma’muriyati   sohasida   bojxona   to‘lovlari   stavkalari   ikki   baravar
kamaytirildi, 3500 dan ortiq mahsulot turlariga import stavkasi  va 1000 dan ortiq
turdagi mahsulotlar uchun aksiz solig‘i nolga tenglashtirildi.
Shu bilan birga, boshqaruvning avtomatlashtirilgan tizimi joriy etildi, eksport-
import operatsiyalari davomida keraksiz hujjatlarni talab qilish tartibi bekor etildi
va "yagona oyna" bojxona axborot tizimi joriy qilindi.
Bu kabi ishlar soliq ma’muriyati sohasida ham amalga oshirildi.  Xususan:
 to‘lanadigan soliqlar 13 turdan 9 turga qisqartirildi;
 soliq organlarining soliq to‘lovchining debitorlari hisobidan soliq qarzlarini
undirish huquqi bekor qilindi;
 soliq   imtiyozlari   va   preferensiyalari   faqatgina   Soliq   kodeksiga   binoan
berilish amaliyoti joriy etildi;
 tadbirkorlar   uchun   qulay   soliq   tizimi   yaratilib,   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i
stavkasi   15   foizdan   12   foizga   tushirildi   va   QQSni   qaytarishning   tezlashtirilgan
tartibi joriy etildi;
 soliq nizolarini sudgacha hal qilish tartibi belgilandi va soliq huquqbuzarligi
turiga qarab javobgarlik choralari belgilandi;
 aylanmadan olinadigan soliqning 4 foizdan 25 foizgacha bo‘lgan stavkalari
o‘rniga yagona 4 foizlik soliq stavkasi joriy etildi;
 eksportni   realizatsiya   qilishdan   olingan   foyda   to‘liq   soliqdan   ozod   qilindi
(2022 yil 1 noyabrdan);
Shuningdek,   soliqlarning   kamaytirilishi,   soliq   imtiyozlari   natijasida
mablag‘lar   tadbirkorlik   sub’yektlari   hisobida   qolib,   ularning   aylanma   mablag‘lari
oshdi (tadbirkorlar ixtiyorida 14 trln so‘m mablag‘ qolishi kutilmoqda).
Bulardan tashqari so‘nggi yillarda:
 eksportidan   tushgan   valuta   tushumini   majburiy   sotish   tartibi   barcha
eksportchi korxonalar uchun butunlay bekor qilindi;
26  tovar   va   xizmatlar   eksportini   kafolatlangan   to‘lov   (oldindan   to‘lov,
akkreditiv, bank kafolati va sug‘urta) mavjud bo‘lmasdan xorijiy valutaga eksport
qilish huquqi berildi;
 umumiy   qiymati   5   ming   AQSh   dollaridan   ko‘p   bo‘lmagan   tovarlarni
bojxona deklaratsiyasi taqdim etmasdan olib chiqishga ruxsat etildi;
 mahsulotlarni   eksportga   realizatsiya   qilish   hajmiga   to‘g‘ri   keladigan   qismi
yuzasidan   yuridik   shaxslardan   olinadigan   foyda   solig‘i   va   yagona   soliq   to‘lovi
bo‘yicha imtiyozlar taqdim etildi;
Shu   bilan   birgalikda   Savdo   sanoat   palatasi   tomonidan   so‘nggi   davrda   jami
600   dan   ortiq   tadbirkorlik   sub’yektlariga   umumiy   qiymati   548,7   mln   dollar
miqdoridagi mahsulotlarni xorijiy mamlakatlarga eksport qilishda ko‘maklashildi.  
Eksport qiluvchilarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha kompleks chora-
tadbirlar   ishlab   chiqildi   va   amalga   oshirildi,   xususan,   "Tashqi   savdo   faoliyati
ishtirokchilarini   qo‘llab-quvvatlashning   qo‘shimcha   chora-tadbirlar   to‘g‘risida"gi
prezident   farmoni   bilan   mahsulotlarni   eksport   qilishda   transport   xarajatlarini
qoplash   uchun   mahalliy   korxonalarga   subsidiyalar   berilmoqda,   akkreditatsiya   va
sertifikatlash bilan bog‘liq xarajatlar Eksportni rag‘batlantirish agentligi tomonidan
qoplanmoqda.
Bularning   natijasidan   O‘zbekistonning   eksport   geografiyasi   ham   ortib
bormoqda.   Jumladan,   ushbu   ko‘rsatkich   52   ta   yangi   davlatlar   bozorlari   hisobiga
kengaytirilib,   Italiya   va   Latviyaga   ipakdan   ayollar   ko‘ylagi,   Kamerunga   mis   sim
mahsulotlari, Turkiya va Eronga tikuv mashinasi, Moldovaga kir yuvish mashinasi,
Isroilga milliy cholg‘u asboblari, Koreyaga mosh uni hamda Angolaga avtomobil
ehtiyot qismlari ilk marta yetkazib berildi.
2022   —   2026   yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   Taraqqiyot
Strategiyasida ham tashqi iqtisodiyotga doir maqsadlar aytib o‘tilgan . 
26-maqsad:   Mamlakatda   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash   va
uning   jozibadorligini   oshirish,   kelgusi   besh   yilda   120   milliard   AQSh   dollari,
jumladan   70   milliard   dollar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish   choralarini
ko‘rish.
27 Investitsiyalardan   samarali   foydalanish   hamda   eksport   hajmlarini   oshirish
bo‘yicha, “pastdan-yuqoriga” tamoyili asosida, yangi tizimni yo‘lga qo‘yish.
2026-yilgacha   Xorijiy   va   mahalliy   investitsiyalarni   jalb   etish   strategiyasini
amalga oshirish.
Davlat-xususiy   sheriklik   asosida   energetika,   transport,   sog‘liqni   saqlash,
ta’lim,   ekologiya,   kommunal   xizmatlar,   suv   xo‘jaligi   va   boshqa   sohalarga   14
milliard AQSh dollarga teng investitsiya jalb etish.
Respublika hududlari va xorijiy mamlakatlar biznes vakillari o‘rtasida tashqi
iqtisodiy   aloqalarni   o‘rnatish,   jumladan   Sirdaryo   viloyatining   Xitoy   Xalq
Respublikasi,   Surxondaryo   viloyatining   Rossiya   Federatsiyasi   hamda   Jizzax
viloyatining   Hindiston   biznes   doiralari   bilan   investitsiya   va   tashqi   savdo
aloqalarini rivojlantirish.
Surxondaryo   viloyatida   “Investorlarga   ko‘mak   markazi”,   Navoiy   viloyatida
Navoiy kon-metallurgiya kombinati tomonidan “Biznesga ko‘maklashish markazi”
va  Toshkent   shahrida   “Ilg‘or   loyihalar   va   injiniring   markazi”   va   har   bir   tumanda
“Innovatsiya   va   texnologiya   markazlari”   tashkil   qilib,   tadbirkorlarga   amaliy
yordam ko‘rsatish.
Toshkent  shahrida har yili “Toshkent  xalqaro investitsiya forumi”ni o‘tkazib
borish.
27-maqsad:   Iqtisodiyotda  moliyaviy  resurslarni   ko‘paytirish  maqsadida,
kelgusi   5   yilda   fond   bozori   aylanmasini   200   million   AQSh   dollaridan   7
milliard AQSh dollariga yetkazish.
Mamlakatimizda kapital harakatini  bosqichma-bosqich erkinlashtirish hamda
yirik   korxonalarni   va   ulardagi   ulushlarni   (aksiyalarni),   shu   jumladan   fond   birjasi
orqali xususiylashtirish.
Davlat ulushiga ega tijorat banklarida transformatsiya jarayonlarini yakunlab,
2026-yil   yakuniga   qadar   bank   aktivlarida   xususiy   sektor   ulushini   60   foizgacha
yetkazish.
28-maqsad:   Respublikaning   eksport   salohiyatini   oshirish   orqali   2026-
yilda respublika eksport hajmlarini 30 milliard AQSh dollariga yetkazish.
28 Eksportchi   korxonalar   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash   tizimini   faol   davom
ettirish orqali respublika eksport salohiyatini oshirish.
Mavjud   imkoniyatlarni   to‘liq   ishga   solgan   holda   mahalliy   sanoat   tarmoqlari
eksport salohiyatini yanada rivojlantirish.
Tashqi bozor va xalqaro talablarga javob beradigan standartlarni joriy etish va
mashhur brendlarni jalb qilish.
Xususiy sektorning eksportdagi ulushini 60 foizga yetkazish.
Avtotransport   vositalari   eksportini   3   baravarga   oshirish   va   1   milliard   AQSh
dollariga yetkazish.
Turizm, transport, axborot-kommunikatsiya, jumladan dasturiy ta’minotlar va
boshqa   xizmatlar   eksportini   1,7   baravarga   oshirish   yoki   4,3   milliard   AQSh
dollariga yetkazish.
Eksportchi   korxonalarga   ko‘rsatilayotgan   tashkiliy   va   moliyaviy   yordam
berish tizimini takomillashtirish.
Eksport   tarkibida   tayyor   va   yarim   tayyor   mahsulotlar   hajmini   3,3   baravar
ko‘paytirib,   Yevropa   davlatlariga   GSP+   tizimi   doirasida   tayyor   mahsulotlar
eksportini kengaytirish.
Mahalliy   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   tomonidan   ishlab   chiqarilgan
mahsulotlarni   xorijiy   davlatlarga   chiqarishda   ko‘maklashish   tizimini
takomillashtirish hisobiga eksportchi korxonalar sonini hozirgi 6 500 tadan 15 000
taga, tovarlarning eksport geografiyasini 115 tadan 150 taga yetkazish.
“Yangi   O‘zbekiston   —   raqobatbardosh   mahsulotlar   yurti”   g‘oyasi   asosida
200   ta   eksportchini   ochiq   tanlov   asosida   saralab,   ularni   yetakchi   eksportyorlarga
aylantirish va har tomonlama qo‘llab-quvvatlash.
Qo‘shni   davlatlar   bilan   chegara   hududlarda   erkin   savdo   zonalari   faoliyatini
yo‘lga qo‘yish.
5 . O zbekiston Respublikasining tashqi savdo aylanmasi .ʻ
2022- yilning yanvar-mart oylari yakuni bilan respublikaning tashqi savdo 
aylanmasi (matnda TSA) 13,2 mlrd. AQSH dollarini tashkil etib, 2021- yilga 
nisbatan 5,6 mlrd. AQSH dollariga yoki 74,8 % ga ko paydi.	
ʻ
29 TSAda eksport hajmi 5 772,7 mln. AQSH dollariga (238,7 % ga ko‘paydi) va
import   hajmi   7   383,1   mln.   AQSH   dollariga   (44,6   %   ga   ko paydi)   yetdi.   Hisobotʻ
davrida – 1 610,4 mln. AQSH dollari qiymatida passiv tashqi savdo balansi qayd
etildi.
30 O zbekiston   Respublikasi   jahonning   160   mamlakati   bilan   savdo   aloqalariniʻ
amalga   oshirib   kelmoqda.   TSAning   nisbatan   salmoqli   hissasi   Xitoy   Xalq
Respublikasida   (16,6   %),   Rossiya   Federatsiyasida   (14,2   %),   Qozog istonda   (7,5	
ʻ
%),   Turkiyada   (5,9   %),   Koreya   Respublikasida   (4,8   %),   Germaniya   (2,9   %)   va
Qirg iz Respublikasida (1,7 %) qayd etilgan.	
ʻ
Tashqi iqtisodiy faoliyat bo yicha 20 ta yirik hamkor-davlatlar orasidan to‘rtta	
ʻ
davlatda   faol   tashqi   savdo   balansi   kuzatilgan,   xususan,   Afg oniston,   Qirg iz	
ʻ ʻ
Respublikasi   va   Tojikiston   shular   jumlasidandir.   Qolgan   17   ta   davlatlar   bilan
passiv tashqi savdo balansi saqlanib qolmoqda.
2022-   yilning   yanvar-mart   oylarida,   O zbekiston   Respublikasi   tashqi   savdo	
ʻ
aylanmasining   uchdan   bir   qismi   yoki   30,0   %   i   MDH   davlatlariga   to g ri   kelib,	
ʻ ʻ
tashqi  savdo aylanmasidagi  2021-  yilning mos davriga nisbatan  ulushi  10,2 % ga
kamaygan.
Respublika   tashqi   savdo   aylanmasi   tarkibida   eng   yuqori   ulushni   Toshkent
shahri   34,4   %   ulush   bilan   4   528,5   mln.   AQSH   dollarini,   eng   quyi   ulushni   esa
Surxondaryo viloyati 0,8 % ulush bilan 108,2 mln. AQSH dollarini tashkil etdi.
31 O zbekiston Respublikasining MDH mamlakatlari bilan tashqi savdo aylanmasi ʻ
2022- yil yanvar-mart holatiga ko ra 3 948,6 mln. AQSH dollarini tashkil etdi. 	
ʻ
Shundan eksport – 1 210,6 mln. AQSH dollariga yetgan bo lsa, import – 2 738,0 	
ʻ
mln. AQSH dollari qiymatida qayd etildi. 
O zbekiston Respublikasining MDH mamlakatlari bilan tashqi savdo 	
ʻ
aylanmasining eng yuqori hajmlari Rossiya Federatsiyasi (47,2 %), Qozog iston 	
ʻ
(25,1 %) hamda Qirg iz Respublikasi (5,7 %) davlatlari bilan qayd etildi.	
ʻ
32 33 O zbekiston   Respublikasining   Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqiga   a’zo   davlatlarʻ
bilan   tashqi   savdo   aylanmasi   3   180,2   mln.   AQSH   dollarini   tashkil   etdi.   Shundan
eksport   hajmi   923,3   mln.   AQSH   dollari,   import   hajmi   esa   2256,9   mln.   AQSH
dollariga yetdi.
34 Xulosa
O‘zbekistonda tarixiy jihatdan qisqa bir davrda xalqaro munosabatlarni yo‘lga
qo‘yish   va   rivojlantirish   bobida   asrlarga   arziydigan   ishlar   amalga   oshirildi.
O‘zbekiston   o‘zining   tinchliksevar,   yaxshi   qo‘shnichilik,   o‘zaro   foydali
hamkorlikka   qaratilgan   siyosati   va   faoliyati   bilan   butun   dunyoga   tanildi,   jahon
hamjamiyatida   o‘zining   munosib   o‘rnini   egalladi,   uning   mavqeyi   yildan   yilga
mustahkamlanib   bormoqda.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   respublikamiz   iqtisodiy
faoliyatining   asosiy   qismi   sifatida   xizmat   qilmoqda.   Ushbu   sohada   davom
ettirilayotgan islohotlar mahalliy va xalqaro bozorlarni mahsulot va xizmatlar bilan
ta’minlash imkonini bermoqda.
Bugungi   kunda   O‘zbekiston   xalqaro   hamjamiyatda   o‘z   ovoziga   ega   bo‘lib,
nufuzli   xalqaro   tashkilotlar   a’zosi   hisoblanadi.   Dunyoning   yetakchi   sanoati
rivojlangan davlatlar bilan siyosiy-diplomatik, savdo-iqtisodiy va madaniy aloqalar
o‘rnatilmoqda.   Boshqa   davlatlar   bilan   erishilgan   savdo   munosabatlari
respublikamizda   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulot   eksportining   oshishiga,   o‘z
navbatida, uning dunyoning rivojlangan davlatlar qatoriga qo‘shilish imkoniyatini
bermoqda.   Yurtimizda   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirish   borasida   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlar   va   dunyo   mamlakatlari   bilan   olib
borilayotgan   mustahkam   aloqalar   natijasida   mamlakatimizning   eksport   salohiyati
oshib   bormoqda.   Shuningdek,   hukumatimiz   tomonidan   bir   qator   soliq,   bojxona
imtiyozlarining   yaratilishi,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish   va
raqobatbardosh   mahsulotlarning   ishlab   chiqarilishi   milliy   mahsulotlarimizning
tashqi bozorlarda mustahkam o‘rin egallashi uchun zamin yaratmoqda.
Mamlakatimizda   mustaqillik   yillarida   amalga   oshirilgan   keng   ko‘lamli
islohotlar milliy davlatchilik va suverenitetni mustahkamlash, xavfsizlik va huquq-
tartibotni,   davlatimiz   chegaralari   daxlsizligini,   jamiyatda   qonun   ustuvorligini,
inson huquq va erkinliklarini, millatlararo totuvlik va diniy bag‘rikenglik muhitini
ta’minlash uchun muhim poydevor bo‘ldi, xalqimizning munosib hayot kechirishi,
fuqarolarimizning bunyodkorlik salohiyatini ro‘yobga chiqarish uchun zarur shart-
sharoitlar   yaratdi.  
35 Iqtisodiyotda   ma’muriy-buyruqbozlikka   asoslangan   boshqaruv   tizimidan   mutlaqo
voz kechilib, bozor islohotlari bosqichma-bosqich amalga oshirilgani va pul-kredit
siyosati   puxta   o‘ylab   olib   borilgani   makroiqtisodiy   barqarorlikni,   iqtisodiyotning
yuqori   sur’atlar   bilan   o‘sishini,   inflatsiyani   prognoz   ko‘rsatkichlari   darajasida
saqlab qolishni  ta’minladi  hamda kichik biznes  va xususiy  tadbirkorlik, fermerlik
harakatini   rivojlantirish   uchun  keng  imkoniyatlar   va  qulay  sharoitlar   yaratilishiga
xizmat qildi.  
O‘zbekiston   uchun  tashqi   savdoni   isloh   qilish   va   eksportni   rag‘batlantirish   -
erkin   ayirboshlanadigan   valutada   daromadlar   o‘sishiga   olib   keladi.   U   jahon
iqtisodiyotiga integratsiyalashuv kuchayishida muhim omil sanaladi. Eng muhimi,
u   iqtisodiy   o‘sish   barqarorligini   ta’minlaydigan   milliy   valyutani   mustahkamlash,
iqtisodiyotda   chuqur   tarkibiy   o'zgarishlarni   amalga   oshirish   kabi   eng   dolzarb
muammolarni hal qilish .
36 Foydalanilgan  adabiyotlar :
1.Sh.Sh.   Shodmonov.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.-T.:   “Fan   va   texnologiya”,
2005, 784 bet. 
2.A.O‘lmasov, A.V. Vahobov. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik. – Т.: “Sharq”, 2006.
– 480 бет.
3.A.O‘lmasov, A.V. Vahobov. Iqtisodiyot nazariyasi. Darslik (to‘ldirilgan va qayta
ishlangan nashri). – Т.: “Iqtisod-moliya”, 2014. – 424 бет. 
4.B.Y.Xodiyev,   Sh.Sh.   Shodmonov   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:
“Barkamol fayz media”, 2017, 784 bet. 
5.Экономическая   теория:   учебник   для   студ.   Вузов   /   Науч.   ред.   и   рук.   авт.
коллектива В.Д.Камаева. – 4-е изд., перераб. и доп. – М.:Гуманит. изд. центр
ВЛАДОС, 1999. – 640 с.: ил. 
6.Шишкин А.Ф. Экономическая теория: учебное пособие для вузов. 2-е изд.:
В 2 кн. Кн.1. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1996. – 656 с.: илл.
7.Шишкин А.Ф. Экономическая теория: учебное пособие для вузов. 2-е изд.:
В 2 кн. Кн.1. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 1996. – 352 с.: илл.
8.Фишер С., Дорнбуш Р., Шмалензи Р. Экономикс. Пер. с англ. со 2-го изд. –
М.: Дело, 1997. – 864 с. 
9.Дж.   Майкл   Морган.   Руководство   по   изучению   учебника   С.Фишера,
Р.Дорнбуша, Р.Шмалензи “Экономика”. – М.: Дело, 1997.
10.Economics / Slavin, Stephen L. – 4th ed. 1996
11.Economics / David C. Colander. 1993
12.   Gregory   Mankiw.   Principles   of   Economics,   Boston,   MA,   USA   :   Cengage
Learning 2018. – 360 p. 
13   .   1   .   “   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan   tartIbga   solish   “   :   O‘quv
qo‘llanma A.A.Aliyev .
Qо‘shimchа аdаbiyotlаr
1.О‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: О‘zbekiston, 2023. 
37 2.О‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2022-2026-yillarga   mo‘ljallangan
yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot   strategiyasi   to‘g‘risida"gi   60-sonli   Farmoni.
https://lex.uz/docs/-5841063, 2022 yil 28-yanvar. 
3.О‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.Mirziyoyevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi. Xalq sо‘zi, 20.12.2022.
Axborot manbalari :
1 .  https://lex.uz    O‘zbekiston Respublikasining Qonuni   Tashqi Iqtisodiy Faoliyat 
to‘g‘risida ;
2 .  https://stat.uz  O‘zbekiston Respublikasi Statistika agentligi ;
3 .  https://el-academy.uz  Eksport va Logistika akademiyasi ;
38

O‘zbekiston tashqi iqtisodiy faoliyatining asosiy yo‘nalishlari 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский