Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 40.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari

Sotib olish
“IQTISODIYOT” FАKULTETI
“FUNDАMENTАL IQTISODIYOT” KАFEDRАSI
“GLOBАL IQTISODIY RIVOJLАNISH” fanidan
KURS ISHI
O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari
1Kurs ishi taqrizga
topshirilgan sana
“____” _______2023 y . Kurs ishi taqrizdan
qaytarilgan sana
 “____” _______2023 y.
Kurs ishi himoya qilingan
sana
 “____” _______2021 y.
Baho “_____” _________ ___________
( imzo )
___________
(  imzo )
 ___________
          (  imzo ) Komissiya a zolari:ʼ
__________________
__________________
__________________ Mundarija:
Kirish………………………………………………………………………...3
1. O`zbekiston tashqi iqtisodiy faoliyati asoslari ………...................................5
2. Tashqi iqtisodiyotini rivojlantirishda MDH tashkilotining o`rni…………..13
3. Tashqi   savdo   -   iqtisodiy   tashkilotlarning   ahamiyati   va
mohiyati..................17
4. O’zbekiston   Respublikasi   Jaxon   savdo   tashkilotlari   bilan
hamkorligi. .. ........20
Xulosa………………………………………………………………………25
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………….26
2 Kirish
O'zbekiston   Respublikasida   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy
barqarorlashtirish   va   tarkibiy   islohotlar   bilan   keyingi   vaqtda   katta   taraqqiyotga
erishilmoqda,   bu   borada   tashqi   iqtisodiy   omil   muhim   rol   o'ynamoqda.   Ma'lumki,
jahonhamjamiyatiga   faol   integratsiyalashuv   O'zbekiston   Respublikasida
o'tkazilayotgan iqtisodiy islohotlarning bosh maqsadlaridan biridir. Hozirgi davrda
dunyo   mamlakatlari   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyoti   o`zining   ma'no-mazmuni
jihatidan   oldingi   bosqichlardan   kеskin   farq   qiladi.   Bunda   eng   asosiy   va   muhim
jihat   –   milliy   iqtisodiyotlarning   tobora   intеgratsiyalashuvi   va   globallashuvining
kuchayib   borishidir.   Ayni   paytda   bu   jarayonlar   xalqaro   maydondagi   raqobatning
ham   kеskinlashuviga,   har   bir   mamlakatning   xalqaro   mеhnat   taqsimotidagi   o`z
mavqеini   mustahkamlash   uchun   kurashining   kuchayishiga   ham   ta'sir   ko`rsatadi.
Milliy iqtisodiyotning jahon xo’jaligi tizimiga integratsiyalashuvi sharoitida dunyo
mamlakatlari   bilan   teng   huquqli   munosabatlarni   o’rnatish,   tashqi   iqtisodiy
aloqalarni   shakllantirish   va   rivojlantirish   eng   muhim   vazifalardan   biri   bo’lib
hisoblanadi.    O‘zbekiston Respublikasi Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki
huzuridagi   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarining   eksportini
qo‘llab-quvvatlash   jamg‘armasida   O‘zbekiston-Shveytsariya   Savdo   -sanoat
palatasi delegatsiyasi bilan uchrashuv bo‘lib o‘tdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki   huzuridagi
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarining   eksportini   qo‘llab-
quvvatlash   jamg‘armasi   direktori   vazifasini   bajaruvchi   J.Mustafoyev   bugun
mamlakatimizda   xususiy   sektor   mahsulotlari   va   xizmatlarini   ichki   va   tashqi
bozorga   chiqarish   har   tomonlama   qo‘llab-quvvatlanayotgani,   sohaga   chet   el
investitsiyalari   hamda   yangi   texnologiyalarni   jalb   etish   uchun   qulay   sharoitlar
yaratilayotganini ta’kidladi.
Joriy   yilning   birinchi   choragida   jamg‘arma   tomonidan   920   tadbirkorlik
subyektiga mahsulot va xizmatlar eksport qilishda tashkiliy, huquqiy va moliyaviy
3 yordam ko‘rsatildi. Buning samarasida qiymati 220 million AQSh dollari bo‘lgan
shartnomalar   imzolandi.   Mamlakatimizning   90   korxonasi   jamg‘arma   ko‘magida
xorijiy   davlatlarda   o‘tkazilgan   nufuzli   xalqaro   ko‘rgazma-savdolar,   biznes-forum
va kooperatsiya birjalarida ishtirok etdi.
Jamg‘arma   dunyo   bozoridagi   talablarni   o‘rganish   va   ishlab   chiqarilayotgan
milliy   mahsulotlarimiz   sifatini   oshirish   maqsadida   Yevropa,   MDH   mamlakatlari,
Janubiy   Koreya,   Xitoy,   Yaponiya,   Singapur   va   boshqa   davlatlar   bilan   hamkorlik
qilmoqda.
O‘zbekiston  Shveytsariyaga  paxta tolasi, yog‘och massasi,  dori  preparatlari
va   xizmatlar   eksport   qilmoqda.   Mamlakatimizga   Shveytsariyadan   to‘qimachilik
tovarlari,   presslash   va   yanchish   asbob-uskunalari,   farmatsevtika   va   kimyoviy
preparatlar keltirilmoqda.
O‘zbekistonda   shveytsariyalik   investorlar   ishtirokida   tashkil   etilgan   77
kompaniya   faoliyat   yuritayotir.   Ulardan   55   tasi   qo‘shma   va   22   tasi   to‘liq   chet   el
kapitali   ishtirokida   tashkil   qilingan   korxonalardir.   O‘zbekiston   Respublikasi
Tashqi   iqtisodiy   aloqalar,   investitsiyalar   va   savdo   vazirligida   Shveytsariyaning
farmatsevtika,   kimyo,   oziq-ovqat   va   mashinasozlik   tarmoqlari,   savdo   va   xizmat
ko‘rsatish   sohalarida   faoliyat   yuritayotgan   kompaniyalarining   29   vakolatxonasi
akkreditatsiyadan o‘tkazilgan.
O‘zbekiston-Shveytsariya   Savdo-sanoat   palatasi   vitse-prezidenti   Xayns
Vissling palataning asosiy vazifasi ikki mamlakat ishbilarmon doiralari o‘rtasidagi
iqtisodiy,   texnologik,   sanoat   va   investitsiyaviy   aloqalarni   har   tomonlama
rivojlantirishdan iborat ekanini ta’kidladi.
O‘zbekistonda kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish borasida
yaratilayotgan   imkoniyatlar   delegatsiyamiz   a’zolarida   katta   taassurot   qoldirdi,   –
deydi   X.Vissling.   –   Mamlakatlarimiz   o‘rtasidagi   hamkorlikni   rivojlantirish
borasida ulkan imkoniyatlar mavjud.
4 O`zbekiston tashqi iqtisodiy faoliyati asoslari
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tushunchasi:   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   yo`lga
qo`yilishi   va   keng   rivojlantirilishi   O`zbekistonning   tashqi   dunyoga   chiqishining
asosiy   usullaridan   biri   bo`lib   qoldi.   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to`g`risida»gi
Qonunning   3-   moddasiga   muvofiq   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   deganda,   O`zbekiston
Respublikasi   yuridik   va   jismoniy   shaxslarining   xalqaro   tashkilotlar   bilan   o`zaro
foydali   iqtisodiy   aloqalarni   o`rnatish   va   rivojlantirishga   qaratilgan   faoliyati
tushuniladi,   ya`ni   O`zbekiston   qonunchiligiga   ko`ra   tashqi   iqtisodiy   faoliyat,   bu
O`zbekiston   Respublikasi   jismoniy   shaxslari   bilan   xorijiy   davlatlarga   mansub
yuridik   va   jismoniy   shaxslar   orasidagi   savdo-iqtisodiy   va   boshqa   xo`jalik
aloqalaridan   iborat.   Davlat   bu   faoliyatni   huquqiy   jihatdan   tartibga   solib   borishi
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   olib   borilishi   uchun   zarur,   qulay,   tashkiliy,   iqtisodiy   va
boshqacha shart-sharoitlarni yaratib berishi mumkin. Davlatning o`zi ham subyekt
sifatida tashqi iqtisodiy faoliyatda bevosita yoki o`zining alohida vakolat berilgan
tashkilotlari orqali ishtirok etishi mumkin.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   yo`lga   qo`yilishida   va   uning   ishtirokchilari
tomonidan   bu   faoliyatning   amalga   oshirilishi   uchun   zarur   sharoitlar   yaratilishida
O`zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdo   iqtisodiy   faoliyatiga   oid   milliy
qonunchiligi  tizimlari  bilan  bir   qatorda  xalqaro shartnomalar,  shu  jumladan,  ko`p
tomonlama   va   ikki   tomonlama   bitimlar   hamda   turli   ahdlashuvlar   muhim
ahamiyatga   ega.   1992-yil   15-maydagi   «Mustaqil   Davlatlar   Hamdo`stligiga   a`zo
davlatlarning   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   yo`nalishida   hamkorlik   qilish   haqidagi
kelishuv»ni shunday ko`p tomonlama shartnoma qatorida ko`rsatish mumkin. 
Xalqaro   tashkilotlar   deb   butun   insoniyat   uchun   umumiy   bo‘lgan
maqsadlarga   erishish   yo‘lida   davlatlar,   milliy   jamiyat   uyushmalarining   ijtimoiy-
iqtisodiy, siyosiy, madaniy va ilmiy-texnik asoslarda birlashuvidan tashkil topgan
tashkilotlarga   aytiladi.   Xalqaro   tashkilotlarning   umumiy   xususiyati   shundan
iboratki,   ularning   faoliyati   aniq   bir   milliy   davlat   chegarasidan   chetga   chiqib,
5 davlatlararo   vazifalar   va   muammolarni   hal   etishga   qaratilganна   bo‘ladi.   Bunday
tuzilmalar bugungi kunda davlatlar o‘rtasidagi  ko‘p tomonlama munosabatlarning
eng muhim va samarali shakllaridan biri bo‘lib qolmoqda.
Xalqaro   tashkilotlarni   tashkil   etish   borasidagi   harakatlar   nisbatan   qadimiy
davrlardan   ma’lum   bo‘lsa-da,   zamonaviy   tushunchamizdagi   hozirgi   xalqaro
tashkilotlar asosan XIX asrning 2-yarmidan e’tiboran tashkil topa boshlagan.
Xalqaro tashkilotlar odatda davlatlararo va jamoat birlashmalariga bo‘linadi.
Davlatlararo   birlashmalar   bevosita   xalqaro   munosabat   va   faoliyat   me’yorlarini
yaratish   funksiyasiga   ega.   Chunki   ular   davlatlar   –   xalqaro   huquqning   asosiy
subyektlari   tomonidan   tashkil   etiladi.   Ular   o‘z   o‘rnida   turli   tashkilot   va
harakatlarga   bo‘linishi   mumkin   (masalan,   “Qo‘shilmaslik”   harakati   yoki   “77   lar”
guruhi).
Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   faoliyatida   qo‘llanadigan   atamalarda   davlatlararo
tashkilotlar   “Xalqaro   hukumatlararo   tashkilotlar”   deb   yuritiladi.   Xalqaro
hukumatlararo tashkilotlarning davlatlararo tashkilotlardan farqi shundan iboratki,
ular   doimiy   qarorgohiga,   xalqaro   fuqaroviy   xizmatiga,   o‘z   byudjetiga   ega   bo‘lib,
unga   a’zo   davlatlar   xalqaro   huquq   subyektlari   hisoblanadi.   Shuningdek,   ushbu
tashkilotlar   o‘z   vakolatlari   doirasida   xalqaro   shartnomalar   tuzishi,   turli
majburiyatlarni o‘z zimmasiga olishi mumkin.
Hozirgi   kunda   dunyoda   har   xil   mazmun   va   maqsadga   bo‘ysundirilgan   2,5
mingdan   ortiq   xalqaro   tashkilot   mavjud.   Jahonda   350   dan   ortiq   hukumatlararo
tashkilot   faoliyat   ko‘rsatmoqda.   Xalqaro   tashkilotlar   davlatlar   o‘rtasidagi
munosabatlarda   maqsad   va   manfaatlari,   harakat   yo‘nalishlariga,   jahon   siyosatida
tutgan   o‘rni   va   roliga   qarab   turlicha   ahamiyat   kasb   etadi.   Ular   turli   tarixiy
sharoitlarda vujudga kelgan bo‘lib, siyosiy faoliyat subyektlari sifatida bir-biridan
farq qiladi va xalqaro siyosatda turlicha mavqeni egallaydi.
Xalqaro   Iqtisodiy   tashkilotlar   maqsad   va   vazifalariga,   ularning   xalqaro
munosabatlarda   va   jahon   siyosatidagi   tutgan   o‘rniga   qarab   bir   necha   guruhlarga
bo‘linadi.   O‘zbekiston   mustaqillikning   dastlabki   kunlaridanoq   o‘z   xalqi
6 manfaatlarini   ko‘zlab,   dunyodagi   deyarlik   barcha   tashkilotlar   bilan   hamkorlik
qilishga kirishdi. 
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   aniq   olingan   sohalar   bo`yicha   ikki   tomonlama
xalqaro   shatrnomalar   asosida   chuqur   rivojlanadi.   Chunki,   bunday   shartnomalar
iqtisodiy   rivojlanishda   muhim   ahamiyat   kasb   etib,   taraflarga   nafaqat   huquq   va
majburiyatlar   o`rnatish,   balki   o`zaro   hamkorlik   qilishning   aniq   yo`nalishlarini
belgilash,   hamkorlik   qilishda   yuzaga   keladigan   muammolarni   hal   etishda   muhim
rol o`ynaydi. Chunki, savdo-iqtisodiy aloqalarda o`zaro qulay rejim (bojxona, soliq
va   boshqa   sohalarda),   asosan,   ikki   tomonlama   bitimlarga   ko`ra   belgilanadi.
Davlatning  tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   tashkil   etish,   o`z  milliy  xo`jalik  yurituvchi
subyektlari   uchun   tashqi   iqtisodiy   aloqalarda   qulay   iqtisodiy   va   huquqiy   rejimni
yaratish   sohasida   o.zga   davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar   bilan   tuzadigan   ko.p
tomonlama va ikki  tomonlama shartnoma munosabatlari  xalqaro ommaviy huquq
predmeti   hisoblansa,   O`zbekiston   Respublikasi   milliy   xo.jalik   subyektlari
tomonidan   o.zga   davlatlarning   yuridik   hamda   jismoniy   shaxslari   bilan
o.rnatiladigan   shartnoma   aloqalari   xalqaro   xususiy   huquqning   predmeti   bo.lib
sanaladi.   Xo`jalik   huquqi   esa,   xo`jalik   yurituvchi   subyektlarning   tadbirkorlik
faoliyatini amalga oshirish jarayonida, mamlakatning bojxona hududidan mahsulot
va   tovarlarni,   moliya   mablag`larini,   olib   o`tish   yoki   boshqa   mamlakat   hududida
xizmat ko`rsatish, ish bajarish bilan yuzaga keladigan munosabatlarni o`rganadi.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   huquqiy   tartibga   solishning   obyekti   bo`lib,
xo`jalik   yurituvchi   subyektlar   o`rtasida   mahsulotlarni   eksport   va   import   qilish
bo`yicha yuzaga keladigan hamda boshqa mamlakat hududida xizmatlar ko`rsatish
va   ish   bajarish   jarayonida   yuzaga   keladigan   munosabatlar   hisoblansa,   tashqi
iqtisodiy faoliyat obyektlari deganda, oldi-sotdi yoki ayirboshlash mumkin bo`lgan
tovarlar   (ishlar,   xizmatlar),   har   qanday   mol-mulk,   shu   jumladan,   qimmatbaho
qog`ozlar,   valutalar   va   valuta   qimmatliklari,   elektr,   issiqlik   energiyasi   va
energiyaning   boshqa   turlari,   transport   vositalari,   intellektual   mulk   obyektlari
tushuniladi.
7 Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   va   ularning   turlari   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni amalga oshirayotgan O`zbekiston Respublikasining  yuridik va jismoniy
shaxslari tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlari hisoblanadi. Tashqi iqtisodiy faoliyat
subyektlarining   huquqlari   va   majburiyatlari   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat
to`g`risida»gi Qonunda belgilangan. Ushbu qonunning 7-moddasiga ko`ra : qonun
hujjatlari   doirasida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   qatnashish   shakllarini   mustaqil
belgilash,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   o`z   xohishiga   ko`ra
boshqa yuridik va jismoniy shaxslarni shartnoma asosida belgilangan tartibda jalb
qilish;   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   natijalariga,   shu   jumladan,   milliy   va   chet   el
valutasidagi   daromadga   qonun   hujjatlariga   muvofiq   mustaqil   ravishda   egalik
qilish, undan foydalanish va tasarruf etish va boshqa qonuniy huquqlarga ega. 
O`zbekiston   Respublikasining   «Tadbirkorlik   faoliyati   erkinligining
kafolatlari  to`g`risida»gi  Qonunining 22- moddasida belgilanganidek, tadbirkorlik
faoliyati subyektlari qonun hujjatlariga muvofiq tashqi iqtisodiy faoliyatni mustaqil
tarzda amalga oshiradilar. Tadbirkorlik faoliyati subyektlarining davlat ro`yxatidan
o`tkazilganligi   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   qatnashchisi   tariqasida   qo`shimcha
ro`yxatdan   o`tmagan   holda   valuta   hisobvaraqlari   ochishi   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   amalga   oshirishi   uchun   asos   bo`ladi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   yuridik
shaxs   shaklidagi   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   ham,   shuningdek,   yuridik
shaxs   tashkil   etmagan   holdagi   tadbirkor   jismoniy   shaxslar   tomonidan   ham
belgilangan tartibda amalga oshirilishi mumkin. 
O`zbekiston   Respublikasining   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to`g`risida»gi
Qonuniga   ko`ra   mamlakatimizda   jismoniy   shaxslar   ham   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
subyektlari bo`la olishi belgilangan bo`lib, ular tomonidan xorijiy mamlakatlarning
yuridik   va   jismoniy   shaxslari   hamda   xalqaro   tashkilotlar   bilan   o`zaro   foydali
iqtisodiy munosabatlar o`rnatilib, mamlakatimiz iste`mol bozorining to`ldirilishiga
sezilarli ta`sir ko`rsatmoqda. Aynan jismoniy shaxslarning tashqi iqtisodiy faoliyat
subyektlari   sifatida   faoliyat   ko`rsatishi   uchun   yakka   tartibdagi   tadbirkor   sifatida
davlat ro`yxatidan o`tishi lozimligi qonun hujjatlarida belgilangan. 
8 Davlat   ro`yxatidan   o`tmagan   holda   bunday   faoliyat   bilan   shug`ullanish
taqiqlanadi. Tashqi bozorlarga mustaqil chiqish huquqi mulkchilik shaklidan qat`i
nazar,   barcha   xo`jalik   yurituvchi   subyektlar   uchun   bir   xil   qilib   belgilanishi   bilan
birga, milliy manfaatlar himoyasi maqsadida, strategik muhim resurslar eksporti va
importi   markazlashtirilgan   tartibda   amalga   oshirilishi   belgilangan.   Ayni   paytda,
respublikamizda   paxta,   ipak,   oltin   va   umumdavlat   eksport   resurslarini   tashkil
etadigan boshqa tovarlar eksportiga doir mutlaq huquq saqlanib qolindi. 
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Tashqi   iqtisodiy   aloqalar
vazirligining xo`jalik hisobidagi bo`linmalarini davlat hissadorlik kompaniyalariga
aylantirish Farmoniga ko`ra, markazlashtirilgan eksport va davlat ehtiyojlari uchun
importlar   qilish,   tashqi   savdo   operatsiyalarini   bajarishga   oid   xizmatlar   ko.rsatish
«O`zmarkazimpeks   »,   «O`zsanoatmashimpeks»,   «Innovatsiya»,
«Markazsanoateksport » davlat hissadorlik tashqi savdo kompaniyalari tomonidan
amalga   oshirilishi   belgilangan.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   ushbu
faoliyatni   bevosita   o`zlari   yoki   vositachilari   orqali,   yoxud   har   ikkala   shaklda
amalga oshirishlari mumkin. O`z navbatida, tashqi iqtisodiy faoliyatda vositachilik
ishlari   bilan   shug`ullanuvchi   korxonalarning   o`zlari   ham   tashqi   iqtisodiy
munosabatlarning mustaqil subyektlari sanaladi. 
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga
oshirishlari   chog`ida   quyidagi   majburiyatlarga   amal   qilishlari   lozim:   tashqi
iqtisodiy faoliyat to.g.risidagi hisobotni qonun hujjatlarida belgilanganidek taqdim
etish;   O`zbekiston   Respublikasi   hududiga   olib   kirilayotgan   tovarlarning
O.zbekistonda   belgilab   qo.yilgan   texnikaviy,   farmakologiya,   sanitariya,
veterinariya,   fitosanitariya,   ekologiya   standartlari   va   talablariga   muvofiqligini
tasdiqlovchi   belgilangan   tartibda   taqdim   etishi   va   boshqa   qonun   talab   etadigan
majburiyatlarga   ega   bo.ladi.   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to`g`risida»gi   Qonunning
15-moddasiga   ko`ra,   O`zbekiston   Respublikasi   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
subyektlarining huquqlari va qonuniy manfaatlari ta`minlanishini kafolatlaydi.
Davlat   organlari   va   ularning   mansabdor   shaxslari   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
subyektlarining   qonun   hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshirayotgan   faoliyatiga
9 aralashishga   haqli   emas.   O`zbekiston   Respublikasining   davlat   organlari   tashqi
iqtisodiy faoliyat subyektlarining ushbu qonunda belgilangan huquqlarini buzuvchi
hujjatlar   qabul   qilgan   taqdirda,   ularga   yetkazilgan   zararning   o`rni   qonun
hujjatlariga   muvofiq   qoplanadi.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   tashqi
iqtisodiy   faoliyat   sohasidagi   o`z   huquqlari   va   manfaatlariga   daxldor   bo`lgan   va
maxfiy tusda bo`lmagan axborotlarni qonun hujjatlarida belgilangan tartibda davlat
organlaridan olishga haqlidir.
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   tartibga   soluvchi   va   umummajburiy   tusdagi
qonun   hujjatlari   ommaviy   axborot   vositalarida   e`lon   qilinishi   va   tashqi   iqtisodiy
faoliyat subyektlari ulardan erkin foydalana olishlari shart. 
Tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   davlat   tomonidan   tartibga   solinishi   Tashqi   iqtisodiy
faoliyat   ham   davlat   tashqi   siyosatining   bir   yo`nalishi   sifatida,   iqtisodiy,   siyosiy,
huquqiy   va   boshqa   vositalar   bilan   tartibga   solinib   boriladi.   Davlat   o`z   milliy,
umumjamiyat manfaatlari himoyasini ta`minlash, mamlakat iqtisodiy xavfsizligini
ta.minlash,   milliy   iqtisodiyot   rivojini   rag`batlantirish   maqsadida   tashqi   iqtisodiy
faoliyatni   tartibga   solib   turadi   va   u   yoki   bu   usullar   bilan   tashqi   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   subyektlarining   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlarini   davlat   tomonidan
himoyalash   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   tamoyillari   tashqi   iqtisodiy   faoliyat
subyektlarining   erkinligi   va   iqtisodiy   mustaqilligi   savdo-iqtisodiy   munosabatlarni
amalga   oshirishda   kamsitishlarga   yo’l   qo’yilmasligi   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni
amalga   oshirishdan   o`zaro   manfaatdorlik   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlarining
tengligi  iqtisodiy  faoliyat  subyektlarini  qo`llab-quvvatlash mumkin yoki  aksincha
salbiy ta`sir qilishi mumkin. 
Tashqi iqtisodiy faoliyat subyektlariga davlatning ta`sir etishi «bevosita» va
«bilvosita» turlarda bo`lish mumkin, bevosita ta`sir etishga misol qilib davlatning
aniq   bir   eksportyorga   nisbatan   boj   to.lovlarini   to`lashda   imtiyozlar   berish   yoki
ozod   qilishini   olsak,   biron-bir   mahsulot   importi   uchun   yuqori   bojlarni   belgilash,
cheklovlar joriy etishi bilan tashqi iqtisodiy faoliyat qatnashchilarini bu mahsulotni
emas,   boshqalarini   olib   kirish   uchun   yo.naltirishga   qaratilgan   ta.sir   choralarini
bilvosita ta`sir etish deb atash mumkin. 
10 «Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to`g`risida»gi   O`zbekiston   Respublikasi
Qonunining   17-moddasiga   muvofiq   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   davlat   tomonidan
tartibga   solish   quyidagi   yo`llar   bilan   amalga   oshiriladi:   tashqi   iqtisodiy
faoliyatning   qonunchilik   negizini   shakllantirish   va   takomillashtirish;   valuta   bilan
tartibga solish; soliq bilan tartibga solish; tarif va notarif tartibga solish;
O`zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   manfaatlariga   rioya   etilishi   uchun
himoya,   kompensatsiya   va   dempingga   qarshi   choralarni   qo`llash;   tashqi   savdo
faoliyatini amalga oshirish tartibini belgilash, shu jumladan, miqdoriy cheklashlar
o`rnatish   hamda   tovarlarning   ayrim   turlari   eksport   va   import   qilinishi   ustidan
davlat monopoliyasini o.rnatish; qurol-yarog.lar, harbiy texnika, ikki xil maqsadda
ishlatilishi   mumkin   bo`lgan   tovarlar   va   texnologiyalarga   nisbatan   eksport
nazoratini   o`rnatish;   olib   kiriladigan   va   olib   chiqiladigan   tovarlarni   sertifikatlash;
texnikaviy,   farmakologiya,   sanitariya,   veterinariya,   fitosanitariya,   ekologiya
standartlari   va   talablarini   belgilash;   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   subyektlari   uchun
preferensiya   va   imtiyozlar   berish.   Tashqi   iqtisodiy   faoliyatga   davlat   ta`siri
quyidagi   yo`nalishlarda   amalga   oshiriladi:   iqtisodiy   taraqqiyotga,   barqarorlikka
erishish   maqsadida   eksport-import   operatsiyalarini   tartibga   solish,   bojxona   va
valuta   nazoratini   amalga   oshirish   yo`li   bilan;   fuqarolar   sog`lig`ini   himoyalash   va
ekologik   xavfsizlikni   ta`minlash   yo`nalishida,   bunda   muayyan   tovarlarni
O’zbekistonga   olib  kirilishi   paytida   ularning  sifat   va  kelib   chiqish   sertifikatlariga
veterinariya, sanitariya guvohnomalariga ega bo.lish talab etiladi.
O`zbekiston   Respublikasining   bojxona   hududidan   o.tkazmasligiga   sabab
bo`ladi;   o`zbekistonlik   ishlab   chiqaruvchilar   uchun   xorijiy   bozorlarga   keng   yo`l
ochilishini   ta`minlash   yo`nalishi   bo`yicha,   bunda   O`zbekistonning   xalqaro   ko`p
tomonlama   va   ikki   tomonlama   shartnoma   va   bitimlari,   ayniqsa,   savdo-iqtisodiy
masalalarda   hamkorlikni   yo`lga   qo`yish   hamda   rivojlantirishga   oid   shartnomalar
tuzilishi,   ratifikatsiya   qilinishi,   O`zbekistonning   xalqaro   tashkilotlarga   a`zo
bo`lishi,   ular   faoliyatida   ishtirok   etishi   ushbu   maqsadlarga   xizmat   qiladi;   davlat
ehtiyojlarini   ta`minlash   yo`nalishi   bo`yicha,   bunda   imtiyozli   shartlarda   kreditlar
berish,   bojxona   boji   va   boshqa   to`lovlardan   ozod   qilish,   valutaning   bir   qismini
11 majburiy   sotish   majburiyatidan   ozod   qilish,   kvotalar   belgilab   berish   kabi   qulay
iqtisodiy shart-sharoitlar yaratiladi va shu yol bilan davlat ehtiyoji uchun mahsulot
keltirilishi qo’llab-quvvatlanadi; 
O`zbekistonlik   tadbirkorlarning   tashqi   bozorda   raqobatbardoshligini
ta`minlash   va   oshirib   borish.   Ana   shu   maqsadda   O`zbekiston     Respublikasining
«Boj tarifi to`g`risida»gi Qonunida kompensatsiya hamda dempingga qarshi bojlar
qo`llash,   boshqa   shakllarda   qulay   shart-sharoitlar   yaratib   berish   nazarda   tutilgan;
ayrim   tarmoqlar   taraqqiyotini   rag`batlantirish   yo`nalishi   bo`yicha,   bunda   ko`proq
O`zbekiston   agrar-industrial   mamlakat   bo`lganligi   tufayli   qishloq   xo`jaligi   tovar
ishlab chiqaruvchilari, fermer va dehqon xo`jaliklari, kichik va xususiy tadbirkorlik
subyektlari har tomonlama qo`llab-quvvatlanmoqda hamda ularga tashqi iqtisodiy
faoliyatning amalga oshirilishi sohasida qulay sharoitlar yaratib berilmoqda
12 Tashqi iqtisodiyotini rivojlantirishda MDH tashkilotining o`rni
Mustaqil Davlatlar Hamdo‘stligi (MDH) 1991-yil 8-dekabrdagi MDH tuzish
to‘g‘risida bitim va 1991-yil 21-dekabrdagi mazkur Bitim Protokoli asosida tashkil
qilingan.   Ozarbayjon   Respublikasi,   Armaniston   Respublikasi,   Belarus
Respublikasi,   Qozog‘iston   Respublikasi,   Qirg‘iz   Respublikasi,   Moldova
Respublikasi,   Rossiya   Federatsiyasi,   Tojikiston   Respublikasi,   Turkmaniston,
O‘zbekiston Respublikasi va Ukraina MDH ishtirokchi davlatlari hisoblanadi. 
MDH   Ijroiya   Qo‘mitasi   Hamdo‘stlikning   ijro   etuvchi,   ma’muriy   va
muvofiqlashtiruvchi   idorasidir.   Uning   shtab-kvartirasi   Minskda   va   bo‘linmasi
Moskvada   joylashgan.   O‘tgan   yillar   mobaynida   MDH   doirasida   ishtirokchi
davlatlar   uchun   savdo-iqtisodiy   munosabatlar,   kommunikatsiya   va   transport
tarmoqlarini   yanada   rivojlantirish,   xavfsizlikni   ta’minlash   hamda   gumanitar
aloqalarni   mustahkamlash   kabi   ustuvor   yo‘nalishlarni   o‘z   ichiga   oluvchi   qator
hayotiy   muhim   yo‘nalishlar   bo‘yicha   keng   ko‘lamli   huquqiy   asos   yaratildi   va
hamkorlikning vosita va mexanizmlari ishlab chiqildi.
Hamdo‘stlik ishtirokchi davlatlarning barqaror ruvojlanishi  va xavfsizligiga
to‘sqinlik qiluvchi har qanday tahdid va xavf-xatarlarga o‘z vaqtida munosib javob
qaytarish   borasida   o‘zaro   maqbul   yondoshuvlar   va   kelishilgan   amaliy   chora-
tadbirlarni   ishlab   chiqish,   muammo   va   kelishmovchiliklarni   hal   qilish,   MDH
hududidagi   fuqarolarning   o‘zaro   muloqot   yuritishlari   uchun   keng   imkoniyat
yaratdi.   O‘zbekistonda   MDHga   ko‘p   rejali   munosabatlarni   muvofiqlashtiruvchi
mexanizm   va   bevosita   muloqotlar   olib   borish,   davlatlararo   muzokaralarni   tashkil
qilish,   jumladan   MDH   formatida   davlat   rahbarlari   va   tegishli   idoralar   boshliqlari
darajasida   tomonlama   uchrashuvlar   o‘tkazish   maydoni,   shuningdek,   ko‘p
13 tomonlama   hamkorlik   shart-sharoitlarini   yaratishda   manfaatdor   bo‘lgan   suveren
davlatlarning birlashmasi sifatida qarashadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   MDHning   asosiy   nizomiy   va   tarmoq   organlari
faoliyatida   ishtirok   etadi.   O‘zbekiston   Hamdo‘stlik   tashkil   etilgandan   bоshlab
uning   dоirasida   iqtisоdiy   intеgratsiyani   chuqurlashtirish   va   yangicha   asоsda
хo‘jalik   alоqalarini   jarayonlarga   siyosiy   tus   bеrmagan   hоlda   amalga   оshirish
tarafdоri bo‘lgan davlatlar qatoriga kirgan.
O‘zbekiston   MDH   doirasida   amaldagi   o‘zaro   savdo   tartibini
yomonlashtirmaydigan   tamoyillarga   asoslangan,   to‘laqonli   erkin   savdo   hududini
tashkil   etish   tarafdoridir.   Bu   MDH   hududida   barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishni ta’minlashda muhim omil bo‘lmoqda. O‘zbekiston tomoni jahondagi
jadal o‘zgarishlar sharoitida MDHni davlatlararo hamkorlik tizimi sifatida doimiy
muzokaralar, oliy darajada siyosiy muloqotlar, vujudga kelayotgan yangi tahdid va
xavf-xatarlarga   qarshi   kelishilgan   yondoshuvlar   ishlab   chiqish,   xalqaro
xavfsizlikka oid ko‘plab dolzarb masalalarni hal etishning muhim mexanizmi deb
hisoblaydi.
Hamdo‘stlik   ko‘p   rejali   hamkorlikni   muvofiqlashtiruvchisi   bo‘lishi   va   barcha
ishtirokchi   davlatlarning   maksimal   ijtimoiy-iqtisodiy   yutuqlarga   erishishishlari
maqsadida   xo‘jalik   jarayonlarini   tartibga   soluvchi   rolini   o‘ynaydi   va   uning
faoliyati shunga yo‘naltirilgan.
O‘zbekiston-Qozog‘iston   munosabatlari   izchil   rivojlanmoqda.   Qozog‘iston
O‘zbekistonning muhim savdo sheriklaridan biri bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi
bilan O‘rta Osiyo davlatlari o‘rtasida ayirbosh qilinadigan mahsulotlarning sezilarli
qismi   uning   hissasiga   to‘g‘ri   keladi.   O‘zaro   tovar   aylanmasi   hajmi   2022-yil
yakunlari   bo‘yicha   qariyb   2   032,5   million   AQSh   dollarini   tashkil   etdi.   Shunga
qaramasdan,   ikki   davlat   o‘rtasida   savdo-iqtisodiy   munosabatlarni   yanada
rivojlantirish uchun ishga solinmagan ko‘pgina imkoniyatlar mavjud. Qozog‘iston
bilan ikki tomonlama hamkorlik, shubhasiz, mintaqada barqarorlikni ta’minlash va
dolzarb   masalalarni   birgalikda   va   samarali   hal   etishga   xizmat   qiladi.   1991-yildan
buyon   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Qozog‘istonga   10   marotaba   tashrifi
14 amalga   oshirilgan   va   Qozog‘iston   Prezidenti   O‘zbekistonga   11   marotaba   tashrif
buyurgan.   O‘zbekiston-Qirg‘iziston   munosabatlari   ikki   tomonlama   hamkorlik
doirasida   erishilgan   kelishuvlarning   o‘zaro   tenglik   va   manfaatdorlik   tamoyillari
asosida izchil amalga oshirilishi bilan izohlanadi.
O‘zbekiston bilan Qirg‘iziston o‘rtasidagi munosabatlar o‘zaro anglashuv va
hurmatga asoslangan barqaror aloqalarga tayanadi. Bu munosabatlar ikki mamlakat
xalqlari manfaatlariga xizmat qiladi. 
O‘zbekiston   Respublikasi   va   Turkmaniston   o‘rtasidagi   yaqin   qo‘shnichilik
va   do‘stona   aloqalar   qaror   topgan   bo‘lib,   davlatlararo   munosabatlarining   barcha
jabhalarida   hamkorlik   darajasi   yuksalmoqda.   O‘zbekiston-Turkmaniston
munosabatlari   yuqori   darajadagi   ikkitomonlama   hamkorlik   bilan   izohlanadi.   Oliy
darajada   qabul   qilingan   bitimlar,   siyosiy,   savdo-iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy,
madaniy   va   gumanitar   hamkorlikка   oid   hujjatlar   turli   sohalarda   ikki   tomonlama
o‘zaro   manfaatli   aloqalarni   kengaytirish   uchun   mustahkam   asos   bo‘lib   xizmat
qilmoqda. 1991-yildan hozirgi paytga qadar ikki mamlakat rahbarlarining 21 marta
oliy   darajadagi   tashriflari   amalga   oshirildi.   O‘zbekiston   Prezidenti   10   marotaba
Turkmanistonga   tashrif   buyurgan   bo‘lsa,   Turkmaniston   Prezidenti   O‘zbekistonga
11marta kelgan. 
O‘zaro   tovar   aylanmasi   hajmi   izchil   o‘sib   bormoqda   va   2022-yil   yakunlari
bo‘yicha qariyb 213 million AQSh dollarini tashkil etdi. Ikki mamlakatning neft va
gaz   sohasida   yaqindan   hamkorlik   qilishi   g‘oyat   muhim   ahamiyatga   ega.   Muhim
strategik xomashyoni eksport qilish yo‘nalishlarini diversifikatsiya qilish imkonini
bergan   «Turkmaniston-O‘zbekiston-Qozog‘iston-Xitoy»   transmilliy   gaz
quvurining   qurilishi   bo‘yicha   yirik   loyihaning   amalga   oshirilishi   ikki
mamlakatning   ushbu   sohadagi   samarali   hamkorligiga   yaqqol   misol   bo‘la   oladi.
Transport   kommunikatsiyalari   iqtisodiy   hamkorlik   borasidagi   yana   bir   muhim
yo‘nalishdir.   «O‘zbekiston-Turkmaniston-Eron-Ummon»   yangi   xalqaro   transport-
kommunikatsiya   yo‘lagini   tashkil   etish   bo‘yicha   imzolangan   ko‘p   tomonlama
shartnomaning   hayotga   tadbiq   etilishi   savdo-iqtisodiy   aloqalarni   yanada
mustahkamlash uchun qulay sharoit yaratadi, tranzit yuklar oqimini ko‘paytirishga
15 ijobiy   ta‘sir   ko‘rsatadi.   Madaniy-gumanitar   hamkorlik   ikki   tomonlama
munosabatlarni   rivojlantirishning   muhim   omilidir.   O‘zbekiston   va
Turkmanistonning   madaniyat   va   san‘at   namoyandalari   ikki   mamlakatda   tashkil
etiladigan festival, ko‘rgazma va forumlarda muntazam ishtirok etib kelmoqda. 
O‘zbekiston   bilan   Tojikiston   o‘rtasidagi   konsruktiv   va   ochiq   muloqot
mintaqaviy   xavfsizlikni   ta’minlashda   hamda   mintaqaning   barqaror   rivojlanishida
muhim  shartlardan  biri  hisoblanadi.  O‘zbekiston  Tojikiston  bilan  savdo-iqtisodiy,
gumanitar   sohalarda,   mintaqa   barqarorliginini   ta’minlashda   hamda   mintaqa
xavfsizligiga   tahdid   soluvchi   omillar   bilan   birgalikda   kurashishda   keng   ko‘lamli
hamkorlikni   rivojlantirishdan   manfaatdordir.   Ikki   mamlakat   o‘rtasida   Savdo-
iqtisodiy   hamkorlik   bo‘yicha   hukumatlararo   qo‘shma   komissiya   tashkil   qilingan.
Shu kungacha qo‘shma komissiyaning to‘rtta majlisi bo’lib o‘tgan. 
Mazkur   idoralararo   ekeltron   tizimi   va   my.gov.uz   veb   portali   orqali   butun
mamlakat   bo‘ylab   berilgan   arizalarning   ko‘rib   chiqilishi   va   ular   yuzasidan   javob
taqdim etilishi nazorat qili¬nadi. Tadbirkorlar uchun muhim bo‘lgan bir masala –
elektr   quvvatiga   ulanish   –   hozirda   89   kunda   bitadi.   Endilikda   bu   masalaning
yechimiga   69   kun   talab   qilinishi   kutilmoqda.   BMTTD   “yagona   darcha”   tizimi
orqali   ko‘rsatiladigan   ilk   16   turdagi   davlat   xizmatlarini   belgilab   oldi.   Mazkur
xizmatlar   soni   keyinchalikda   o‘sishi   ko‘zda   tutilgan.   BMTTD   “yagona   darcha”
markazlarining   huquqiy   va     moliyaviy   barqarorligi   va   mustahkamligini
ta’minlovchi   xalqaro   tajribalar   asosida   mazkur   markazlarni   tartibga   soluvchi
qonunchilik   hujjatla¬rini   ishlab   chiqishda   yordam   berib   kelmoqda.   Shuningdek,
BMTTD   bunday   markazlarning   tashkiliy   tuzilmasini   ishlab   chiqib,   markaz
xodimlarining   soni,   ularga   qo‘yiladigan   ta¬lablarni   hamda   bu   markazlarga   o‘z
xizmatini   ko‘rsatadigan   tashkilotlarni   belgilab   oldi.   “Yagona   darcha”   markazlari
to¬monidan   tadbirkorlarga   ko‘rsatiladigan   xizmatlar   biznes   ja¬rayonlarini
reinjenering qilish konsepsiyasi asosida takomillashtiriladi.
16 Tashqi savdo - iqtisodiy tashkilotlarning ahamiyati va mohiyati .
Xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlar   19-asrda   vujudga   keldi   va   2-jahon
urushidan   keyin   ko plab   tuzila   boshladi.   Hozirgi   kunda   Xalqaro   savdoʻ
tashkilotlarning   soni   4   mingdan   ortiq   bo lib,   300   tasi   hukumatlararo   tashkilotdir.	
ʻ
Bugungi   kunda   xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlarning   faoliyati   bir   qancha
iqtisodiy sohalarni qamrab olgan. Xalqaro savdo-iqtisodiy munosabatlar jahondagi
turli   mamlakatlar   o’rtasidagi   xo’jalik   aloqalarining   majmuidir.   Xalqaro   iqtisodiy,
savdo munosabatlarning  rivojlanishi  shakllanishini  hamda  ularni  tartibga solishda
xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlar   asosiy   rol   o’ynaydi,   xalqaro   savdo-iqtisodiy
tashkilotlarning asosiy vazifalari:
-xalqaro savdo aloqalar rivojlanishida valyuta- kredit munosabatlari, valyuta
va moliya bozorlarining ahamiyati va rolini aniqlash
-ishchi   kuchlari   xalqaro   migratsiyasining   qonuniyatlari   hamda   respublika
ishchi kuchlarining xalqaro ayirboshlashuvida qatnashishini ko’rib chiqish
tovar   va   xizmatlarning   xalqaro   savdosi   eng   avvalo   milliy   xo‘jaliklarning   xalqaro
mehnat   taqsimotidagi   ishtirokiga   bog‘liq.   Xalqaro   mehnat   taqsimoti   rivojlanishi
natijasida jahon bozori tarkib topadi.
Xalqaro   savdo   -iqtisodiy   munosabatlar   masalalarida   ko'p   qirrali   tartibga
solish   hukumat   qarorlariga   uning   ishtirokchilarining   milliy   suverenitetiga   ta'sir
ko'rsatmasdan   ta'sir   qiladi.   Bu   borada   tartibga   solish   nafaqat   davlat   siyosati
sohasiga   aralashadi,   balki   tashqi   savdo-iqtisodiy   sohadagi   ishtirokchilarga
hukumatlararo darajada va xalqaro tashkilotlar sohalarida ham ko'mak beradi.
Xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlar   -   bu   maqsadlar,   vakolat   va   boshqa
"o'ziga   xos"   siyosiy   va   tashkiliy   me'yorlarga   ega   bo'lgan   ko'p   tomonlama
davlatlararo   munosabatlar   instituti.   Bunday   normalar   (muassasalar)   qarorlarni
17 qabul   qilish   tartibi,   ustav,   a'zolik,   tartib,   shuningdek   konferensiyalar,   yig'ilishlar,
kongresslar bo'lib, o'z faoliyatini amalga oshiradilar.
Xalqaro tartibga solishda o'zaro ta'sir qilish usullari quyidagilardan iborat.
-xalqaro tashkilotlar tomonidan qabul qilingan va ishlab chiqilgan ko'rsatmalar va
qarorlar. Ular o'z a'zolari uchun majburiydir;
-hukumatlararo darajada tuzilgan ko'p tomonlama shartnomalar;
-kelishuvlar
-mintaqaviy darajadagi maslahat va hamkorlik.
Davlatlarning   iqtisodiy   siyosatini   tartibga   solish   mintaqaviy   va   xalqaro
miqyosda   amalga   oshiriladi   va   xalqaro   xususiy   va   ommaviy   huquq   normalariga
asoslanadi.   Ushbu   huquqlarga   davlatlar,   yuridik   va   jismoniy   shaxslar,   iqtisodiy
birlashmalar   o'rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlar   ta'sir   qiladi.   Belgilangan   normalar
odatiy   va   an'anaviyga   bo'linadi.   Standartlarga   muvofiqlikni   davlatlar   tomonidan
ham,   xalqaro   huquq   normalariga   rioya   etilishini   birgalikda   nazorat   qiladigan
xalqaro mintaqaviy tashkilotlar ham ta'minlaydi. Shunga qaramay, savdo-iqtisodiy
munosabatlar yanada murakkablashmoqda, shuning uchun ba'zi davlatlar o'rtasida
tegishli xalqaro savdo qoidalar va normalar o'zgarib bormoqda.
Bugungi   kunda   xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlar   ahamiyati   oshib
bormoqda   va   ularning   soni   o'sib   bormoqda   va   ular   butun   qit'alarni   qamrab
olmoqda.   Xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlar   tarkibiga   nafaqat   iqtisodiyot,   balki
ijtimoiy   rivojlanish,   siyosiy   manfaatlar,   mafkura,   xavfsizlik   va   madaniyat
masalalari kiradi.
Nodavlat   tashkilotlari   jahon   savdo-iqtisodiy   munosabatlarini   tartibga   solishda   va
ularning rivojlanishida muhim rol o'ynaydi. Bular asosan biznes birlashmalari:
-Xalqaro savdo palatasi;
-eksport qiluvchilar va tovar ishlab chiqaruvchilar uyushmasi;
-nodavlat tashkilotlari tomonidan tashkil etilgan rivojlanish fondlari;
Xalqaro   savdo-iqtisodiy   tashkilotlarning   maqsad   va   vazifalari   quyidagilardan
iborat:
18 -xalqaro   savdo-iqtisodiy   munosabatlarning   eng   muhim   muammolari   bo'yicha
tadqiqotlar va choralar ko'rish;
-valyutani barqarorlashtirish ta'minoti;
-savdo   to'siqlarini   bartaraf   etishga   va   davlatlar   o'rtasidagi   keng   tovar
ayirboshlashini ta'minlashga ko'maklashish;
-texnologik va savdo-iqtisodiy taraqqiyotga yordam berish uchun xususiy kapitalga
qo'shimcha mablag'lar ajratish;
-mehnat munosabatlari va mehnat sharoitlarini yaxshilashni rag'batlantirish;
-jahon   savdo-iqtisodiy   munosabatlarini   tartibga   solish   doirasidagi   qarorlar   va
tavsiyalarni tasdiqlash. 
Hozrgi   rivojlanib   borayotgan   zamonda   yashar   ekanmiz,   atrofimizdagi
iqtisodiy   o’sishi   yuqori   bo’layotgan   va   rivojlanish   darajasi   tez   fursatlarda
yuksalayotgan   davlatlar   juda   ko’p.   Bunday   rivojlanishga   asosan   boshqa   davlatlar
bilan   ham   siyosiy   ham   iqtisodiy   hamkorlikni   to’g’ri   tashkil   qilgan   davlatlar
erishmoqdalar.   Iqtisodiyotni   o’sishida   sezilarli   darajada   o’z   o’rniga   ega   bo’lgan
sohalardan   biri   bu   savdo   sohasidir.   Xalqaro   tashkilotlar   o ziga   xos   bir   qanchaʻ
xususiyatlari   bilan   ajralib   turadi.   Jumladan,   Xalqaro   tashkilotlarning   tuzilmasi,
asosiy   maqsad   va   tashkilot   faoliyatining   yo nalishlarini   belgilab   beruvchi   ta sis	
ʻ ʼ
hujjati   (ustavi)   bo ladi;   bunday   tashkilotlar   doimiy   yoki   vaqti	
ʻ   vaqti   bilan   faoliyat
yuritadi ;   ko p   tomonlama   muzokaralar   va   muammolarni   muhokama   qilish   ular	
ʻ
faoliyatining   asosiy   usuli   hisoblanadi;   qarorlar   ovoz   berish   yoki   konsensus   yo li	
ʻ
bilan   qabul   qilinadi;   qarorlar,   odatda,   tavsiyaviy   kuchga   ega   bo ladi.	
ʻ
Hukumatlararo   Xalqaro   tashkilotlar   va   nohukumat   Xalqaro   tashkilotlar,
shuningdek, umumjahon va mintaqaviy tashkilotlar farqlanadi. Xalqaro tashkilotlar
tashkilot,   ittifoq,  jamg arma,  bank,   agentlik,   markaz   va   h.k.  nomlar   bilan   ataladi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   50   dan   ortiq   nufuzli   Xalqaro   tashkilotlarning   teng	
ʻ
huquqli   a zosidir.	
ʼ   Shundan   kelib   chiqqan   holda   xalqaro   savdoni   ham   davlatlar
o’rtasidagi ayrboshlash deb tushinishimiz mumkin.  
19 O’zbekiston Respublikasi Jaxon savdo tashkilotlari bilan hamkorligi
O’zbekiston   Respublikasi   bir   necha   yil   avval   Jahon   savdo   tashkilotida
kuzatuvchi   maqomini   olganligi   ammo   to’laqonli   a’zo   bo’lmaganligiga   qator
sabablar   mavjud   edi.   Endilikda   shu   sabablarni   bartaraf   etishga   va   a’zo   bo’lishga
harakat   olib   borishga   prezidentimiz   SH.M.Miromonich   shahsan   o’zlari   ahamiyat
qaratdilar   va   sezilarli   o’zgarishlar   sodir   bo’ldi.   Masalan   O‘zbekistonning   Jahon
savdo tashkilotiga a’zo bo‘lishi uchun idoralararo komissiya tuzildi
Har   bir   davlatning   bu   tashkilotga   a zo   bo lish   jarayoni   o rtacha   8   —   10,ʼ ʻ ʻ
ba zi davlatlar uchun esa 10 — 15 yilni tashkil etadi. O zbekiston ariza topshirgan	
ʼ ʻ
bo lishiga   qaramasdan,   ijobiy   siljish   kuzatilyapti.   Lekin   ustuvor   sohalarning
ʻ
boshqaruvi   30   yildirki,   monopolistlarning   qo lida   turibdi.   Masalan,   transport	
ʻ
sohasida   yagona   aviakompaniya,   temir   yo l   kompaniyasi   xohlagan   narxini
ʻ
o rnatadi,   jamiyat,   -davlatchilik   ular   bilan   samarali   kurasha   olmaydi.   Bundan	
ʻ
O zbekiston iqtisodiyoti ko p yildirki, aziyat chekmoqda.Vazirlar Mahkamasining
ʻ ʻ
2020-yil   28-maydagi   “Jahon   savdo   tashkiloti   bilan   ishlash   bo‘yicha   idoralararo
komissiya to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qaroriga asosan Jahon savdo
tashkiloti bilan ishlash bo‘yicha idoralararo komissiya tuzildi. Ma’lum qilinishicha,
Jahon   savdo   tashkiloti   bilan   ishlash   bo‘yicha   idoralararo   komissiya
O‘zbekistonning   Jahon   savdo   tashkilotiga   (JST)   a’zo   bo‘lishi   bo‘yicha   ishlarni
muvofiqlashtiruvchi   va   yo‘nalishlarni   belgilaydigan   kollegial   organ   hisoblanadi.
Nizom   bilan   idoralararo   komissiyaning   vazifalari   va   funksiyalari,   tarkibi,
faoliyatini tashkil etish va ishlash tartibi belgilangan.
Quyidagilar idoralararo komissiyaning asosiy vazifalari hisoblanadi:
20 - JST  kotibiyatiga  yoki   JSTga a’zo  mamlakatlarga kelgusida   yuborish  uchun
idoralararo   komissiyaga   ko‘rib   chiqish   uchun   taqdim   etilgan   hujjatlarni   kelishish
va tasdiqlash;
- JST   qoidalari   va   tamoyillariga   muvofiqlashtirish   va   uyg‘unlashtirish
maqsadida   idoralararo   komissiya   a’zolari   va   sohaga   oid   ishchi   guruhlarning  
O‘zbekiston   Respublikasi   qonun   hujjatlariga   zarur   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risidagi takliflarini kelishish;
- JST   bilan   ishlash   bo‘yicha   muzokaralar   guruhi   bilan   birgalikda   strategik
masalalar   bo‘yicha,   shu   jumladan,   O‘zbekistonning   JSTga   kirishi   shartlari,
shuningdek,   JST   a’zosi   bo‘lgan   mamlakatlar   bilan   ikki   tomonlama,   ko‘p
tomonlama   va   har   taraflama   savdo   muzokaralari   jarayonidagi   kelishuvlar   va
shartnomalar bo‘yicha O‘zbekistonning umumiy pozitsiyasini ishlab chiqish.
Idoralararo   komissiya   o‘z   faoliyatini   yig‘ilishlar   shaklida   amalga   oshiradi,
ular   bir   yilda   kamida   ikki   marta   o‘tkaziladi.   Idoralararo   komissiya   yig‘ilishlariga
materiallarni   tayyorlash   uning   kotibiyati   —   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo
vazirligining   JST   bilan   hamkorlikni   muvofiqlashtirish   boshqarmasi   tomonidan
amalga oshiriladi. 
Shu   o rinda   mamlakatimiz   uchun   bu   borada   qanday   muammolar   yuzagaʻ
keladi, degan haqli savol tug iladi:	
ʻ
Birinchidan, O zbekistonning JSTga a zoligi bojxona soliqlarini 8 — 10 foizgacha	
ʻ ʼ
qisqartirishga   olib   keladi.   Bundan   esa   Davlat   byudjeti   zarar   ko radi.   Biroq,   o z	
ʻ ʻ
navbatida,   bojxona   tariflarining   keskin   qisqarishi   O zbekiston   bozorlarida	
ʻ
mahsulotlarning arzonlashuviga xizmat qiladi.
Ikkinchidan, iqtisodiyotni  liberallashtirish, sanoatni  xususiylashtirish,  bozor
erkinligiga davlat aralashuvini cheklash borasida tugallanmagan ishlar turibdi.
Uchinchidan, respublika ichkarisida zamon talabiga mos bozorbop mahsulot ishlab
chiqaruvchilar, xususan,  paxta ishlab chiqarishga ixtisoslashgan o zbek fermerlari	
ʻ
arzon   va   sifatli   mahsulotlarni   ishlab   chiqaruvchi   Xitoy,   Hindiston,   BAA   savdo
shirkatlariga   raqobat   qila   olmasligi   xavfi   tug iladi.   Oqibatda   qishloq   xo jaligi	
ʻ ʻ
daromadsiz sohaga aylanib qolishi, bu esa 49,5 %i qishloqlarda yashaydigan aholi
21 uchun yangi infratuzilmani yaratish zaruratini keltirib chiqaradi. Qishloqqa sanoat
tarmoqlari   kirib   kelishi   G arb   mamlakatlarida   bo lganidek,   fuqaroning   tafakkurʻ ʻ
dunyosi   jiddiy   o zgarishiga   va   ijtimoiy   faolligiga   olib   keladi.   Jahon   savdo	
ʻ
tashkiloti hajmining uchdan bir qismi MDH davlatlariga to’g’ri keladi O’zbekiston
Respublikasining   MDH   davlatlari   bilan   tashqi   savdo   aylanmasi   11,83   milliard
dollarni tashkil etdi, shundan eksport hajmi 4,1 milliard dollarni, import hajmi esa
7,73 milliard dollarni tashkil etdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   YeOII
sammitidagi   nutqida   ta’kidlaganidek,   bugungi   kunga   kelib   Ittifoqning   xalqaro
nufuzi   tobora   ortib,   tashkilotning   xorijiy   mamlakatlar   bilan   amaliy   hamkorlik
geografiyasi  kengayib bormoqda. Shu o‘rinda o‘tgan sammitda O‘zbekiston bilan
bir   qatorda   Kuba   davlatiga   ham   tashkilot   huzuridagi   kuzatuvchi   davlat   maqomi
berilganligi   YeOII   rivojlanib   borayotgan   salohiyatli   va   keng   qamrovli   iqtisodiy
hamkorlikni izchillik bilan olib borayotgan tashkilot ekanligi namoyon bo‘lmoqda.
Yevroosiyo iqtisodiy komissiyasi  (YeOIK) Kengashining shu yil 29 yanvar
kuni   videokonferensiya   shaklida   o‘tkazilgan   navbatdagi   yig‘ilishida   Yevroosiyo
iqtisodiy ittifoqi (YeOII) da kuzatuvchi maqomini olgan mamlakat sifatida birinchi
marta   O‘zbekiston   vakili   ishtirok   etdi.   Tegishli   qaror   2022-yilning   11-dekabrida
Oliy Yevroosiyo iqtisodiy kengashi yig‘ilishida qabul qilingan. YeOIK yig‘ilishida
Qozog‘iston   Respublikasi   Bosh   vazirining   birinchi   o‘rinbosari,   Yevroosiyo
iqtisodiy   kengashi   raisi   A.Smailov,   Rossiya   Federatsiyasi   Bosh   vazirining
o‘rinbosari   A.Overchuk,   Qirg‘iziston   Respublikasi   Bosh   vaziri   vazifasini
bajaruvchisi   A.Novikov,   Belarus   Respublikasi   Bosh   vazirining   o‘rinbosari
S.Petrishenko, Armaniston Respublikasi  Bosh vazirining o‘rinbosari M.Grigoryan
va YeOIK Kengashi raisi M.Myasnikovich qatnashdi. 
O‘zbekiston   delegatsiyasi   rahbari   o‘z   nutqida   kuzatuvchi   mamlakat
maqomidagi   O‘zbekiston   va   YeOII   o‘rtasidagi   hamkorlikning   asosiy
yo‘nalishlarini   belgilab   berdi.   Teng   huquqlilik,   o‘zaro   manfaatdorlik   va   bir-
birining   manfaatlarini   hisobga   olish   tamoyillari   asosida   konstruktiv   hamkorlik
qurishning   ahamiyati   qayd   etildi.   Yig‘ilish   kun   tartibiga   savdo-iqtisodiy,
22 investitsiyaviy   va   sanoat   kooperatsiyasining   keng   ko‘lamli   masalalari   kiritildi.
Mashinasozlik,   energetika,   elektrotexnika,   to‘qimachilik   va   farmatsevtika
tarmoqlari,   qishloq   xo‘jaligi   kabi   ustuvor   yo‘nalishlarda   sanoat   kooperatsiyasini
mustahkamlash muhimligiga alohida e’tibor qaratildi.
2022-yilning   11-dekabrida   Oliy   Yevroosiyo   Iqtisodiy   Kengashining   qarori
bilan   O‘zbekiston   YOIIda   kuzatuvchilik   maqomini   oldi.   Iqtisodiy   tadqiqotlar   va
islohotlar   markazi   eksperti   bu   borada   o’z   tahlillari   bilan   bo’lishdi.   O’zbekiston
uchun nimalar o’zgaradi:
Birinchidan,   O‘zbekiston   YOIIdagi   kuzatuvchi   maqomida   Yevroosiyo
iqtisodiy komissiyasi va uning ishchi organlari bilan yaqinroq hamkorlik qilish va
hamkorlik   kun   tartibini   keng   ko‘lamda   amalga   oshirish   imkoniga   ega   bo‘ladi.
Shuningdek,   ittifoq   mamlakatlari   bilan   savdo-iqtisodiy   hamkorlikning
afzalliklaridan   to‘liq   foydalanish   hamda   mamlakatimizga   kuzatuvchi   maqomini
beradigan hamkorlikni chuqurlashtirish uchun sharoit yaratiladi.
Ikkinchidan,   YOIIga   a’zo   davlatlar   O‘zbekistonning   asosiy   savdo   sheriklari   va
yaqin   qo‘shnilaridir.   Shundan   kelib   chiqib   aytish   mumkinki,   kuzatuvchi   maqomi
har xil mavzulardagi munozaralarda o‘z vaqtida ishtirok etish, asosli qarorlar qabul
qilish   va   iqtisodiy   siyosatda   zarur   o‘zgarishlarni   amalga   oshirish   imkoniyatini
beradi.
Uchinchidan,   barcha   a’zo   davlatlar   bilan   mavjud   muammolarni   muhokama
qilish bo‘yicha muloqotni osonlashtiradigan doimiy kanal yaratiladi.
To‘rtinchidan,   savdo,   investitsiya   va   texnologik   hamkorlikni   kengaytirish
maqsadida   YOIIga   a’zo   davlatlar   bilan   yanada   konstruktiv   muloqot   o‘rnatish
imkoniyati yaratiladi.
O‘zbekistonning   YeOII   bilan   hamkorlik   qilishining   sezilarli   faollashishi,
jumladan,   tashkilot   huzuridagi   kuzatuvchi   maqomini   olishi   har   tomonlama
mamlakatimizning   milliy   manfaatlariga   javob   beradi   hamda   ijtimoiy-iqtisodiy
sohadagi   ustuvor   va   dolzarb   vazifalarni   amalga   oshirishda   xizmat   qiladi.   Buni
qo‘yidagi omillar orqali ko‘rsatib o‘tish mumkin. YeOII mintaqada katta iqtisodiy
salohiyatga ega va rivojlanib borayotgan tuzilmalar safiga kiradi. Xususan, ittifoq
23 aholisi   soni   185   million   nafar,   a’zo-mamlakatlar   hududi   dunyo   yer   maydonining
14   %   ini   egallaydi.   Butun   dunyo   tabiiy   gaz   zaxiralarining   20   %i,   uning
eksportining   50   %i,   neft   zaxiralarining   8   %i   va   eksportining   –   18   %i,   ko‘mir
zaxiralarning   22   %i,   jahonda   ishlab   chiqariladigan   elektr   energiyasining   5,1   %i
Ittifoqga a’zo davlatlar hissasiga to‘g‘ri keladi. 
Yevroosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   savdo-iqtisodiy   hamkorlik   o‘rnatish   bo‘yicha
Erkin   savdo   hududi   (ESH)   to‘g‘risidagi   shartnomalar   imzolash   orqali   uchinchi
mamlakatlar   bilan   ham   hamkorlik   qiladi.YeOII   bilan   erkin   savdo   hududi   va
hamkorlik  to‘g‘risida  memorandumlar   imzolagan  uchinchi  mamlakatlarning  yalpi
ichki mahsuloti 29,6 trillion dollarni (xarid qobiliyati pariteti bo‘yicha) yoki jahon
yalpi   ichki   mahsulotining   23,2   %   ini   tashkil   etadi.   Ittifoqning   tashqi   sheriklari
yalpi  ichki   mahsuloti   hajmi  43,9  trillion dollardan iborat   (xarid qobiliyati   pariteti
bo‘yicha),   bu   o‘z   navbatida   jahon   yalpi   ichki   mahsulotining   34,3   %iga   to‘g‘ri
keladi.   Ushbu   salohiyat   o‘z   navbatida   ittifoqni   iqtisodiy-ijtimoiy   rivojlanishiga
zamin yaratmoqda. 
Xususan,  2022-yil yakunlariga ko‘ra YeOII  yalpi ichki  mahsuloti, tashkilot
tuzilgan 2015-yilga nisbatan 21 %ga oshib, 1,9 trillion dollarni tashkil etdi. Misol
uchun Armaniston  YaIM  2018 yilda  10,5 milliard dollar  bo‘lsa,  2022 yilga  kelib
13,6 milliard dollarga yetdi (22% o‘sgan). Qirg‘izistonda esa ushbu davr oralig‘ida
YaIM 6,6 mlrd. dollardan 8,4 milliard dollarga ko‘paygan (21% ga ortgan). Butun
Ittifoqda aholi jon boshiga YaIM 2018-2022 yillarda 16% o‘sgan (8913 dollardan
10683   dollarga),   asosiy   kapitalga   kiritilgan   investitsiyalar   hajmi   19%   oshgan,
ishsizlik darajasi esa 12% kamaygan.
Xususan, O‘zbekiston Jahon savdo tashkilotiga kirishi bo‘yicha harakatlarni
jadallashtirdi, o‘zaro savdo uchun yanada qulay sharoitlar yaratish va tashqi savdo
rejimini   maqbullashtirish   maqsadida   Yevropa   Ittifoqi   bilan   bilan   Kengaytirilgan
sheriklik   va   hamkorlik   to‘g‘risidagi   bitim   bo‘yicha   muzokaralar,   shuningdek,
Preferensiyalarining   bosh   tizimiga   (“PBT+”)   qo‘shilishi   doirasida   yakuniy   ishlar
olib borilyapti.
24 O‘z   o‘rnida,   bugungi   kunda   O‘zbekiston   Respublikasida   amalga
oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar   samaradorligi,   ko‘p   jihatdan,   jahon
xo‘jaligi   tizimiga   integratsiyalashishga,   ayniqsa,   hududiy   jihatdan   yaqin
mamlakatlar bilan savdo-iqtisodiy munosabatlarning rivojlanishiga bog‘liqdir.
Xulosa
Iqtisodiy   o’sishning   yuqori   sur’atlarda   borishini   ta’minlashda   mamlakat
iqtisodiyotida   jahonning   yirik   davlatlarini   tanlagan   strategiyalarini   o’rganib
chiqqan xolda shuni aytib o’tish muhumki, JST va YoII ga a’zo bo’lish va shu kabi
rivojlangan   savdo   tashkilotlariga   a’zo   bo’lish   Respublikamiz   uchun   savdo
faoliyatini yaxshilash jarayoniga foydasi yuksak bo’ladi.. Bu orqali arzon va sifatli
tovar   mahsulotlari   olib   kirish   va   chetga   ham   tovar   hom   ashyolarni   hech   qanday
to’siqlarsiz chiqarish imkoniyati ochiladi.
Bojxona   bojlarini   stafkalari   kamayadi   va   shu   orqali   erkin   harakat   ochiladi
a’zo   davlatlar   orasida.   Yuqorida     shu   haqida   toxtalib   o’tdik.   Bunday   jarayon   esa
o’z   o’zidan   yirik   monopolistic   tashkilotlarning   faoliyatiga   barham   berib,
raqobatlashish jarayonini kuchaytiradi. Kichik biznes, ishlab chiqarish, aholini ish
bilan band qilish yuqori darajada bo’ladi va pul aylanish tezligi oshadi. 
Kurs   ishini   yozish   jarayonida   shuni   xulosa   qildimki   bunday   tashkilotlarga
a’zo   bo’lish   aholimizning   turmush   darajasini   yaxshilanishiga   va   shu   orqali
iqtisodiyotimizni yuksalishiga katta hissasini qo’shadi.
Shuni   ham   ta kidlash   lozimki,   dunyoning   eng   katta   iqtisodiyot   egalari   —ʼ
AQSH,   G arbiy	
ʻ   Yevropa   davlatlari,   -Xitoy,   Yaponiya   kabi   mamlakatlar   JSTdan
unumli   foydalana   oladi.   Kichik   davlatlar,   jumladan,   O zbekiston   ham   bu	
ʻ
imkoniyatlardan   to liq   foydalana   olmasligi   ularning   umumiy   resurslariga   borib	
ʻ
taqaladi.   Mamlakatimizning   JSTga   a zoligi   YEOIIning   tartib-qoidalari   va	
ʼ
monopoliyasiga   tushib   qolmaslikning   oldini   oladi,   deb   hisoblayman.   Ichki
monopolistlardan   qutulish   muammosi   hal   bo ladi.   Xalqaro   darajada   erkin   raqobat	
ʻ
tizimi o z-o zidan yaratiladi.	
ʻ ʻ
25 Albatta   dastlab   davlat   faqatga   yutuq   tarafiga   qaramay   zarar   tarafini   ham
ko’rib   chiqishimiz   kerak   bo’ladi.   Shunday   ekan   mamlakat   ichida   faoliyat
yuritayotgan   tadbirkotlar   kata   zarar   ko’rishi   mumkin.   Faqatgina   ziyonni   o’ylab
ishni   orqaga   surib   yursak   rivojlanish   bo’lmaydi.   Shunday   ekan   xulosam   shundan
iboratki,   hech   narsadan   qo’rqmay   xalqaro   savdo   tashkilotlariga   a’zo   bo’lishimiz
kerak. 
Foydalanilgan adabiyotlar
1. O’zbekiston    Respublikasining    Konstitutsiyasi.    –   Toshkent:  O’zbekiston,
2022.
2. O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksi: Rasmiy-O’zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi - T.: “Adolat”, yangi tahriri 2022 y.
3. O’zbekiston  Respublikasining   Byudjet   kodeksi   //  O’zbekiston   Respublikasi
qonun hujjatlari to’plami, 2018-yil., 52-I-son.
4. O’zbekiston   Respublikasi     Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   2018   yil   22
avgustdagi     “Byudjet   ma’lumotlarining   ochiqligini   va   byudjet   jarayonida
fuqarolarning faol ishtirokini ta’minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 3917-sonli 
5.  N.M. Mahmudov  “Makroiqtisodiy  tahlil va prognozlashtirish”,  2022
6. Mamadjonov  I, Haydarov M, Ergashev A. O’zbekiston Respublikasi Budjet
kodeksining   qabul   qilinishi   va   qonunchilikning   takomillashuvi.   //   “Iqtisod   va
Moliya”. 2021.
7. Usmonov  Q.A,  Byudjet  daromadlarini  rejalashtirish  jarayoni,  usullari  va
ularni takomillashtirish yo’nalishlari. // “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar”
ilmiy elektron jurnali. 2020. 
8. http://www.gov.uz-O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi  rasmiy
sayti
9. http://www.soliq.uz-O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi rasmiy
sayti
10. http://www.lex.uz (O’zbekiston Respublikasi  Qonun hujjatlari ma’lumotlari
milliy bazasi)
26 11. http://www.press-service.uz-O’zbekiston     Respublikasi     Prezidenti     axborot
markazi sayti
12. http://www.stat.uz   (O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasi
rasmiy sayti)
13. http://www.mf.uz (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi Rasmiy sayti)
27

O’zbekiston tashqi savdo munosabatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский