O‘zbekiston tashqi savdo siyosatini erkinlashtirish va samaradorligini oshirish yo‘llari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT KAFEDRASI
 “ MAKROIQTISODIYOT ” FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   O‘zbekiston tashqi savdo siyosatini
erkinlashtirish va samaradorligini oshirish yo‘llari MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………….3
I-BOB.   TASHQI   SAVDO   SIYOSATI,   UNING   MAQSADI,
INSTRUMENTLARI.
1.1. Tashqi savdo siyosati mazmuni va turlari…………………………...5
1.2. Tashqi savdo siyosatining maqsadi va makroiqtisodiy ahamiyati …..8
1.3. Tashqi savdo siyosati instrumentlari va xarakteri …………………..10
II-BOB.   O’ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   TASHQI   SAVDO
SIYOSATINI   ERKINLASHTIRISH   VA   RIVOJLANTIRISH
YO’NALISHLARI
2.1. Tashqi   savdo   siyosatining   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirishdagi
o‘rni va uni tashkil qilishning huquqiy asoslari ..............................................12
2.2. O‘zbekiston   Respublikasida   tashqi   savdo   siyosati   holati   tahlili   va
uning  
natijalari ...........................................................................................................15
2.3. Harakatlar strategiyasidan – Taraqqiyot strategiyasi sari: tashqi siyosat
sohasini liberallashtirish hamda uning ustuvor maqsad va vazifalari……….26
XULOSA……………………………………………………………………...32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………………………35
2 KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi.  Samarali tashqi  iqtisodiy siyosatni ishlab chiqib
uni hayotga tadbiq qilish mamlakatimiz oldida turgan, hal qilinishi lozim bo‘lgan
eng   ustuvor   vazifalar   hisoblanadi.   Mavjud   savdo   siyosatini   har   tomonlama   tahlil
qilish,   uning   iqtisodiyotimiz   uchun   qay   darajada   mosligini   tekshirish,   tashqi
faoliyatimizga to‘siq bo‘layotgan muammo va kamchiliklarni topish hamda ularni
bartaraf   qilish   usullarini   o‘ylab   topish   zarurati   tug‘ilmoqda.   Mamlakatimizning
tashqi   savdo   siyosatini   o‘rganish,   uni   takomillashtirish   yo‘llarini   qidirish,
mamlakatimizning   globallashuv   jarayonida   o‘z   iqtisodiy   manfaatlarimizdan   kelib
chiqqan   holda   samarali   siyosat   yuritishga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu   masala
iqtisodiy   rivojlanishimizni   belgilab   beradigan,   unga   asos   bo‘lib   xizmat   qiladigan
omil bo‘lganligi sababli ham o‘rganishga arzigulik hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   va   O‘zbekiston
Respublikasida   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash   hamda   aholi   turmush
darjasini   oshirish   maqsadida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   rivojlantirishdan
ko‘zlangan maqsadlar quyidagilar hisoblanadi:
- eksportga   yo‘naltirilgan   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   uni   qo‘llab-
quvvatlash;
- davlat   tomonidan   respublikada   ilg‘or   texnologiyalar,   tajribalar   va
innovatsiyalarni joriy qilish;
- ishlab chiqarish jarayonida qatnashuvchi, xorijdan keltirilgan xom-ashyo
va materiallar, asbob-uskunalar hamda jihozlar ulushini kamaytirish;
- faol investitsiya siyosatini takomillashtirish. 1
Kurs ishining vazifalari.  Qo‘yilgan maqsadlardan kelib chiqqan holda kurs
ishida quyidagi vazifalar belgilab olingan:
- eks port   mah	s ulotlari   i	s hlab   chiqari	s h   zo n alari   va   e rkin   iqti	s od i y
hududlarni   rivojlantiri	
s h;
- i l miy   loy i hala r g a ,   xu
s u	s an,   amaliy   f a n   va   texnologiyalar   tran	s ferti	
s
oha	s idagi   i l m iy lo y ihalar	g a boz o	r  yo‘nali	s hini   beri	sh   uch u n  	s haroitlar
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi   “2022-2026-yillarga   mo‘ljallangan   Yangi
O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni.
3 ya r atish   maq	s adida   innovat	s iyala r ni   qo‘lla b -quvvatla	s hning  	s amar a li
tizimini i	
s h l ab chiqi	s h;
- xo	
r ijiy   kapitalni   avv a lo   modd i y   ek	s portga   yo‘na l tirilgan   va   i m port
o‘ r nini   bo	
s uvchi   i	s h l ab   chiqa	r ishga   jalb qili	s h;
- yuqo	
r i   dar a j ali   mark e ti n g   tadqiqot l ari   o‘tkazi	s h,   tijoratla	s htiri	s h   va
tex n olog i yalar   menejmenti  	
s ohasidagi   yutuqlarni   o‘rg a	n i	s h,   x o rijiy
bozorl a rning   kon’yunktur a	
s i  	s ig‘i m i,   talabning   mavjudligi   hamda	
r
a qob a tchil a rning   narx  	s i yo	s at i ,   kooper a t	s iya,   q o‘	s hma   korxon a lar
ta	
s hkil   eti	s h   bo‘yicha   h amkorla	r   qid i	r ish   yuz a	s idan   tahliliy
ma’lumot l arni o‘rg a ni	
s h z a	r ur   bo‘ladi. 2
Kurs   ishining   ob’yekti.   O‘zbekiston   Respublikasining   tashqi   iqtisodiy
faoliyatini   rivojlantirish   bilan   bog‘liq   munosabatlar   tadqiqotning   ob’yekti
hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti.   O‘zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdo
siyosatini erkinlashtirish va samaradorligini oshirish tamoyillari.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi.   Kurs ishi tarkiban kirish, asosiy qismda
6   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat.   Mavzuning
mazmunini   yoritishda   4   ta   rasm,   4   ta   jadval,   2   ta   diagramma   va   statistik
ma’lumotlar o‘rin olgan bo‘lib kurs ishining umumiy hajmi 36 betdan iborat.
Kurs   ishini   yozishda   turli   xil   adabiyotlar,   darsliklar,   jahon   banki   va   moliya
tashkilotlarining   statistikalari,   internet   resurslar,   mamlakatimizda   faoliyat   olib
borayotgan tadqiqot markazlari izlanishlaridan foydalanildi.
I.  Tashqi savdo siyosati, uning maqsadi, instrumentlari
1.1. Tashqi savdo siyosati mazmuni va turlari
Tashqi savdo siyosati hukumatning mustaqil byudjet soliq siyosatlaridan biri
bo‘lib, tashqi savdo hajmini soliqlar, subsidiyalar yordamida, eksport va importni
2
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi 
O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni.
4 to‘g‘ridan to‘g‘ri boshqarishidan iboratdir. 3
 Tashqi savdo siyosati davlatning tashqi
savdoni   boshqarishda   ishlatadigan   barcha   usullari   yig‘indisidan   iboratdir.   Tashqi
savdo siyosatini olib borishdan asosiy maqsad davlat tomonidan qabul qilingan eng
ustuvor   vazifalarga   hamda   tashqi   savdo   barqarorligiga   erishishdan   iborat.
Davlatning joylashgan o‘rniga, iqtisodiy rivojlanganlik darajasiga, undagi mavjud
tizimga   qarab   uning   tashqi   savdo   siyosati   ishlab   chiqiladi.   Tashqi   savdo   siyosati
orqali bevosita va bilvosita usullar import yoki eksport boshqariladi. Bu maqsadga
erishish   qonun   hujjatlari,   Prezident   qarorlari   va   farmonlari   va   boshqa   huquqiy
normalardan foydalaniladi.
Davlatning   tashqi   savdo   siyosati   bir   tomonlama,   ikki   tomonlama   hamda
ko‘p   tomonlama   bo‘lishi   mumkin.   Bir   tomonlama   tashqi   siyosat   davlat   boshqa
davlat manfaatlarini hisobga olmagan holda o‘z tashqi siyosatini ishlab chiqishidan
iborat   bo‘lib,   keyinchalik   boshqa   davlatlar   ham   bu   davlatga   xuddi   shunday
siyosatni   qo‘llashlariga   olib   keladi.   Shu   sababli   uzoq   muddatli   davrda   bir
tomonlama   tashqi   savdo   siyosati   effektiv   bo‘lmaydi.   Tashqi   savdoni   ikki
tomonlama   boshqarish   ikkkita   davlatning   bir-biri   bilan   kelishib   savdo   siyosatini
ishlab chiqishlaridan iboratdir. Bunday holatda bu ikki davlat bir-birlariga ko‘proq
imtiyozlar beradilar, boshqa davlatlar bilan savdo siyosatiga qaraganda erkinliklar
ko‘proq   bo‘ladi.   Ko‘p   tomonlama   savdo   siyosati   esa   ma’lum   bir   davlatlar
guruhining biror tashkilot doirasiga birlashib shu davlatlar uchun umumiy bo‘lgan
savdo siyosatini ishlab chiqishlaridir. Bunga misol qilib Jahon Savdo Tashkilotini
hamda   barcha   hududiy   integratsiyalar   doirasidagi   savdo   siyosatlarini   olishimiz
mumkin.
  Umuman   tashqi   savdoni   boshqarish   juda   uzoq   vaqtlar   davomida   olimlar
diqqat   e’tiborida   bo‘lib   kelgan.   Tashqi   savdoni   qanday   boshqarish   samaraliroq
degan   savol   ustida   juda   ko‘p   munozaralar,   bahslar   bo‘lgan   va   bo‘lib   kelmoqda.
Ba’zi   olimlar   tashqi   savdoda   erkinlik   nazariyasini   qo‘llab   quvvatlasalar,   ba’zilari
himoyalangan tashqi savdo siyosatini olib borishni afzal biladilar. 
3
 Т.А.Агапова, С.Ф.Серегина Макроэкономика 293-б
5 Davlatning   tashqi   savdo   siyosati   uning   qanchalik   tarzda   ochiq   yoki
yopiqligini   belgilab   beradi,   shu   sababli   davlatning   tashqi   savdo   siyosati   davlatga
kirib   kelayotgan   tovar   va   xizmatlar,   shuningdek   kapital   qo‘yilmalari   hamda
investitsiya   oqimiga   ta’sir   qiladi.   Tashqi   savdo   siyosatini   quyidagi   ikkita   asosiy
turga bo‘lishimiz mumkin
1. erkin tashqi savdo siyosati
2. proteksionizm siyosati
Erkin tashqi siyosati olib borilganda davlat tashqi savdoga minimal darajada
aralashadi,   eksport,   import   va   boshqa   operatsiyalar   faqatgina   bozor
mexanizmlariga   asoslangan   holda   bo‘ladi   tashqi   savdoning   asosiy   omili
davlatlarning resurslar bilan ta’minlanganligidagi farq va bu resurslardan qanchalik
unumli foydalanish darajasiga bog‘liq bo‘ladi. Bunda har bir davlat biror mahsulot
ishlab   chiqarishga   moslashadi,   xalqaro   mehnat   taqsimoti   yuzaga   keladi.
Ixtisoslashuv, masshtab samarasi, resurslardan foydalanish effektivligi oshadi.
Proteksionizm   ichki   ishlab   chiqaruvchilarga   tashqi   raqobat   ta’sirini
kamaytirishga yo‘naltrrilgan chora tadbirlari bo‘lib, tashqi savdoga turli xil usullar
bilan to‘siqlar qo‘yiladi. Proteksionizm siyosati mamlakatga kirib kelayotgan tovar
va xizmatlar narxining qimmat bo‘lib kirib kelishiga sabab bo‘ladi, bu bilan uning
ichki   bozordagi   raqobatbardoshligi   kamayadi.   Amaliyotda   proteksionizm
siyosatining quyidagi turlari uchraydi:
 tanlangan proteksionizm (faqatgina ma’lum davlatlarga qo‘llaniladi)
 sohaviy proteksionizm (ma’lum sohalar himoya qilinadi)
 kollektiv   proteksionizm   (bir   nechta   davlat   birlashib   bu   siyosatni
amalga oshiradi)
 yashirin proteksionizm (ichki iqtisodiy siyosat orqali yuzaga keladi)
Bu siyosatdan asosiy maqsad yangi yoki  davlat uchun strategik ahamiyatga
ega   bo‘lgan   sohalarni   himoya   qilishdan   iborat.   Shuningdek   bu   siyosat   natijasida
davlat byudjetiga katta mablag‘ tushadi, davlat byudjetining asosiy daromadlaridan
biri yaratiladi. 
6 Proteksionizm   siyosati   uzoq   vaqt   davomida   saqlanib   turishi   jamiyat   uchun
katta yo‘qotishlarga olib kelishi mumkin. Birinchidan, narxlarning qimmatlashuvi
iste’mol   hajmining   kamayishiga   sabab   bo‘ladi.   Ikkinchidan,   yuqori   narxlarning
mavjud bo‘lishi resurslardan samarasiz foydalanilishiga olib kelishi mumkin.
Amaliyotda sof liberallashgan yoki to‘liq himoyalovchi tashqi savdo siyosati
uchramaydi.   Har   bir   davlatning   tashqi   savdo   siyosati,   uning   yopiqlik   darajasi
boshqasidan   farq   qiladi.   Davlatlarning   tashqi   savdo   siyosatlarini   bir-biriga
yaqinlashtirib,   ularni   bir   qolipga   keltirish   maqsadida   davlatlar   orasida   ikki
tomonlama hamda ko‘p tomonlama shartnomalar imzolanadi. Hozirgi  kunda juda
ko‘p   davlatlar   Jahon   Savdo   Tashkilotiga   a’zo   bo‘lganlar   va   tashkilot   doirasida
tashqi   savdo   siyosatlarini   bir-biriga   yaqinlashtirmoqdalar.   Bundan   tashqari
ko‘pgina   davlatlar   bu   savdo   tashkilotiga   a’zo   bo‘lish   maqsadida   o‘z   tashqi
siyosatlarini belgilangan normalarga keltirmoqdalar.
  
1.2.  Tashqi savdo siyosatining maqsadi va makroiqtisodiy ahamiyati
Tashqi   savdo   siyosatining   qay   darajada   olib   borilishi   davlatning
iqtisodiyotiga katta ta’sir o‘tkazadi. Davlat tanlab olgan tashqi savdo siyosatining
maqsadi va undan kelib chiquvchi makroiqtisodiy samaralari bo‘ladi. 
7 Aytaylik davlar  tashqi  savdo  siyosatini  erkinlashtirdi  deylik, bundan asosiy
maqsad nima? Bu qanday oqibatlarga olib kelishi mumkin?
1. Tashqi   savdo   siyosatining   liberallashtirilishi   birinchi   o‘rinda
davlatning   tashqi   savdo   aylanmasini   ko‘paytiradi,   davlatning   globallashuv
jarayonlarida   qatnashuvini   tezlashtiradi.   Uning   jahon   bozoriga   bog‘liqlik   darajasi
ortadi
2. Bu   davlatdagi   samarasiz   ishlayotgan,   rentabelligi   past   bo‘lgan
sohalarning   raqobat   natijasida   o‘zgarishiga   sabab   bo‘ladi:,   ular   ishlab   chiqarishni
effektiv yo‘llarini qidiradilar yoki sohadan chiqib ketadilar. Shuningdek bu siyosat
bilan   milliy   tovarlarning   jahon   bozorida   qay   darajada   raqobatbardosh   ekanligini
bilib olishimiz mumkin
3. Mamlakatga   investitsiyalar   oqimini   kuchaytiradi,   chunki   investorlar
o‘z   mahsulotlarini   eksport   qilganda   yoki   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   xom-
ashyoni import qilganda muammolarga kam duch keladilar
Agar   davlat   proteksionizm   siyosatini   olib   borsa   uning   quyidagi   maqsad   va
samaralarini ko‘rishimiz mumkin:
1. Bu   siyosatdan   asosiy   maqsad   yangi   sohalarni   himoya   qilish,   jahon
bozoriga   qaram   bo‘lib   qolmaslik,   davlat   uchun   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
stategik   sohalarni   asrashdir.   Bundan   tashqari   milliy   mentalitetni,   madaniyatni   va
boshqa   tartib   qoidalarni   qo‘pol   tarzda   buzuvchi   mahsulotlar   importi   qat’iy   tarzda
cheklanadi
2. Proteksionizm   siyosati   yuqoridagiga   teskari   tarzda   investitsiyalar
hamda   import   hajmini   kamayishiga,   shuningdek   bu   davlatga   boshqa   davlatlar
tomonidan   ham   xuddi   shunday   tadbirlar   qo‘llanilishi   natijasida   eksport   va   ishlab
chiqarish hajmiga ta’sir qiladi
3. Tariflardan   tushadigan   daromad   davlat   byudjetining   bir   qismi   bo‘lib
aynan   himoyalanayotgan   sohalarning   rivoji   uchun   yoki   boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy
maqsadlarga   sarflanishi   mumkin.   Bu   keyinchalik   davlatda   yangi   sohalarning   tez
sur’atlar   bilan   o‘sishiga   hamda   sekinlik   bilan   proteksionizm   siyosati   olib
tashlanishiga zamin yaratishi mumkin
8 4. Proteksionizm siyosati dunyo miqiyosida ishlab chiqarish va iste’mol
hajmini kamayishiga, resurslardan samarasiz foydalanishga olib kelishi mumkin
5. Proteksionizm siyosati nafaqat import uchun balki eksport uchun ham
ishlatiladi.   Agar   mamlakat   ichkarisidagi   mahsulotlarning   narxlar   darajasi   uning
jahon   narxidan   past   bo‘lsa,   u   holda   mamlakatdan   tovar   va   xizmatlarning   chiqib
ketishi   kuzatilishi   mumkin,   buni   oldini   olish   maqsadida   eksportni   turli   vositalar
orqali   cheklanadi.   Shuningdek   davlat   uchun   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
tovarlar,   kashfiyotlar,   patentlarni   tashqi   bozorlarga   chiqib   ketishiga   yo‘l
qo‘yilmaydi
Tashqi   savdo   siyosati   natijasida   to‘lov   balansi   shakllanadi,   shu   sababli   bu
siyosatning   asosiy   makroiqtisodiy   ahamiyatidan   biri   mamlakat   oltin-valyuta
zahiralarining shakllantirishi, mamlakat tashqi qarzining o‘zgarishidan iboratdir.
Agar mamlakatda manfiy to‘lov balansi  kuzatilayotgan bo‘lsa bunda davlat
eksportga   yo‘naltirilgan,   shuningdek   importni   o‘rnini   bosishga   qaratilgan   tashqi
savdo siyosatini olib borishi mumkin. 
1.3.  Tashqi savdo siyosati instrumentlari va xarakteri
Aytaylik   davlat   o‘zi   uchun   kerakli   bo‘lgan   tashqi   savdo   siyosatini   belgilab
oldi, endi unga qanday erishish mumkin, bu uchun nima qilish kerak degan savolga
javob   topishimiz   kerak.   Bu   albatta   tashqi   savdo   instrumentlari   bilan   amalga
9 oshiriladi.   Davlatning   tashqi   savdo   instrumentlari   deganda   uning   tashqi   savdoni
boshqarishda   qanday   usul   va   vositalardan   foydalanishi   mumkinligini
tushunishimiz kerak. Aytishimiz kerakki agar davlat qanchalik ochiq tashqi savdo
siyosatini   tanlasa,   unda   shunchalik   instrumentlar   soni   va   ta’sir   darajasi   kam
bo‘ladi. Quyidagi 1.3.1-jadval bizga bu vositalar bilan to‘liq tanishib chiqishimizga
yordam beradi.
Tashqi   savdo   instrumentlarini   tahlil   qilib   shuni   aytishimz   mumkinki,   bu
instrumentlar ob’yekti eksport yoki import bo‘ladi. Davlat ekspostga yo‘naltirilgan
tashqi savdo siyosatini olib borayotgan bo‘lsa, bevosita eksportni rag‘batlantiradi,
bundan tashqari eksport tovarlari ishlab chiqarish uchun zarur bo‘lgan xom-ashyo
importiga   to‘siqlarni   olib   tashlaydi.   Import   o‘rnini   bosuvchi   tashqi   siyosat   olib
borilganda   esa   kirib   kelayotgan   tovarlar   hajmini   boshqarish   uchun   import
cheklanishi,   unga   to‘siqlar   qo‘yilishi   mumkin.   Bundan   tashqari   mamlakat   ichida
bu sohada ishlovchi korxonalar himoya qilinadi, ularga turli xil imtiyozlar beriladi.
1.3.1-jadval
Tashqi savdoni boshqarish instrumentlari 4
Usullari Savdo siyosati vositalari Bevosita boshqaradi
T arifli Bojxona bojlari
Tarif kvotalari Import
importTarifsiz
miqdoriy Kvotalash
Litsenziyalash
Ko‘ngilli cheklash eksport
eksport Import
import
yashirin Davlat xaridlari
Mahsulot tarkibini talab qilish
Texnik to‘siqlar
Soliq va yig‘imlar Import
Import
Import
Import
moliyaviy Subsidiyalar
Kreditlash
Demping Eksport
Eksport
Eksport
Tashqi   savdo   xarakteri   davlat   tashqi   savdoni   boshqarishda   qaysi
instrumentlardan   foydalanishiga   va   ularning   ta ’ sir   darajasiga   bog ‘ liq   bo ‘ ladi .  Unga
ko ‘ ra   tashqi   savdo   siyosati   xarakteri   quyidagicha   bo ‘ lishi   mumkin :
1.3.2-jadval
Tashqi savdo xarakteri 5
4
  А. Киреев “ M еждународная экономика” 200-стр
5
 А. Киреев “ M еждународная экономика” 202-стр
10 Miqdoriy
tarifli Ochiq Sezilarli
himoyalangan cheklangan
Ochiq Ochiq Sezilarli
himoyalangan proteksionizm
Sezilarli
himoyalangan Sezilarli
himoyalangan Sezilarli
himoyalangan proteksionizm
cheklangan Proteksioniz
m Proteksionizm proteksionizm
Tashqi   savdo   xarakteri   mamlakatda   biznesni   boshlashga   ta’sir   qiluvchi
omillardan   biridir,   shuningdek   agar   davlat   qulay   investitsion   muhitni   yaratishga
harakat qilsa, u holda tashqi savdo siyosatini yengillashtirishi kerak. Jahon Moliya
Tashkiloti har yili davlatlardagi iqtisodiy faoliyat olib borish imkoniyatlarini tahlil
qiladi, bunda alohida o‘rinda davlatning tashqi savdo siyosatidagi erkinlik darajasi
tahlil   qilinadi.   Tashqi   savdo   siyosatidagi   erkinlik   darajasi   rivojlangan   davlatlarda
rivojlanayotgan davlatlarga qaraganda yuqoriroq bo‘lib, bu darajaga yetib kelishda
rivojlangan   davlatlar   rivojlanayotgan   mamlakatlar   tutayotgan   yo‘lni   allaqachon
bosib o‘tgan. 
Kurs   ishimizning   ikkinchi   qismida   aynan   O‘zbekiston   Respublikasi     tashqi
savdo   siyosatining   tashkil   qilinishini,   uning   hozirgi   holatini   va   iqtisodiy
islohotlarni chuqurlashtirishdagi rolini tahlil qilamiz. 
11 II. O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo siyosati va uning iqtisodiy
islohotlardagi o‘rni
2. 1. Tashqi savdo siyosatining iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirishdagi o‘rni
va uni tashkil qilishning huquqiy asoslari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   keyin   o‘z   tashqi
faoliyatini   olib   bora   boshladi.   Respublikamiz   o‘zi   uchun   tashqi   savdo   siyosatini
tanlab oldi va uni faol amalga oshirish maqsadida tashqi faoliyatni boshqarishning
huquqiy   asoslarini   yaratdi.   Bu   huquqiy   asoslar   haqida   to‘xtalishdan   oldin
O‘zbekiston   tanlab   olgan   tashqi   savdo   siyosatining   qisqacha   mazmuni   va   uni
iqtisodiy islohotlarni rivojlantirishdagi o‘rni haqida to‘xtalib o‘tamiz.
Mustaqillikning   dastlabki   yillaridan   boshlab   mamlakatimiz   tashqi   savdo
siyosatida quyidagi ustuvor yo‘nalishlarni o‘zi uchun belgilab oldi
 Eksportga   yo‘naltirilgan   tashqi   savdo   siyosatini   olib   borish,   eksport
sohasida faoliyat olib borayotgan korxonalarga keng imkoniyatlar yaratib berish
 Import   o‘rnini   bosuvchi   tovarlar   ishlab   chiqarish,   bu   bilan   ichki   ishlab
chiqarishni kengaytirish
 Mahsulot   turini   diversifikatsiya   qilish,   eksport   qilinayotgan   mahsulotlar
turini   ko‘paytirish,   sifatini   oshirish,   shuningdek   eksport   tarkibida   xom   ashyo
o‘rnini kamaytirish
 Shuningdek   mamlakat   eksport   salohiyatini   butun   dunyoga   namoyish
qilish,   bu   bilan   mamlakatga   investitsiyalar   oqimini   kuchaytirish,   mamlakatdan
eksport qilish imkoniyatlarini sekinlik bilan osonlashtirish
Albatta   bu   islohotlarning   iqtisodiyotimizni   rivojlantirishdagi   o‘rni   beqiyos,
eksport   salohiyatini   rivojlantirish   mamlakatimiz   uchun   quyidagi   keng
imkoniyatlarni taqdim etadi:
Birinchidan,   eksportni   rivojlantirish   va   eksport   tovarlari   turini
diversifikatsiya   qilish   savdo   balansini   mustahkamlashga,   bu   bilan   esa   milliy
valyuta hamda makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlashga xizmat qiladi;
12 Ikkinchidan,   ichki   ishlab   chiqaruvchilarning   jahon   bozorlarida
raqobatlashuvi   ularni   o‘z   mahsulotlari   tannarxini   tushirishga   hamda   sifatini
oshirishga   rag‘batlantiradi,   bu   o‘z   navbatida   ichki   bozorda   ham   o‘z   aksini   topib
iste’molchilarning forovonligi oshadi;
Uchinchidan,   eksport   orqali   mamlakatimizga   valyuta   kirib   keladi,   bu   o‘z
navbatida   yangi   texnollogiyalarni   sotib   olish,   iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilish
va iqtisodiy o‘sish sur’atlarini oshirishga imkon yaratadi;
To‘rtinchidan,   eksport   qilish   ichki   ishlab   chiqarishni   rag‘batlantiradi,   bu
o‘z   navbatida   yangi   ish   o‘rinlarini   yaratishga,   shuningdek   eksport   sohasiga
ko‘maklashuvchi   yangi   sohalar   paydo   bo‘lishiga,   bir   so‘z   bilan   aytganda   aholi
bandligi va forovonligi oshishiga olib keladi
Mamlakatimizda eksportni rag‘batlantirish bilan bir qatorda importni o‘rnini
bosuvchi   sohalarni   rivojlantirish  siyosati   olib borilmoqda. Bundan  asosiy   maqsad
birinchi   o‘rinda   jahon   bozoriga   qaram   bo‘lib   qolmaslik,   mamlakatdan   katta
miqdorda   valyuta   chiqib   ketishini   oldini   olish,   bu   sohalarda   aholi   bandligini
oshirish   bu   bilan   esa   barqaror   iqtisodiy   o‘sishga   erishishdan   iboratdir.   Importni
o‘rnini   bosuvchi   sohalar   rivoji   mamlakatda   tashqi   faktorlarga   bog‘liqlilik
darajasini kamaytiradi, ayniqsa mustaqilliknig dastlabki yillarida O‘zbekistonning
ochiq tashqi siyosat olib borishi hattoki oziq-ovqat mahsulotlari (g‘alla, guruch va
hokazo) importini oshishiga olib keldi, bu bilan esa milliy iqtisodiyotimizga katta
xavf   tug‘ildi,   shu   sababli   keyinchalik   bu   mahsulotlarni   o‘zimizda   yetishtirishni
rag‘batlantirish   siyosati   olib   borildi.   1996-yilda   don   mustaqilligiga   erishilgani
so‘zimizning isbotidir. 
Tashqi   siyosatimizning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   yana   biri   eksport
qilinayotgan   mahsulot   turlarini   diversifikatsiya   qilish,   unda   xom-ashyo   o‘rnini
kamaytirishga qaratilgan. Hozirki kunda bu siyosatning naqadar to‘g‘ri bo‘lganligi
o‘zini   oqlamoqda,   chunki   ayni   paytda   davom   etayotgan   jahon   moliyaviy   inqirozi
davomida   xom-ashyo   narxining   pasayishi,   bu   bilan   esa   eksporti   xom-   ashyodan
iborat   bo‘lgan   mamlakatlar   savdo   balansiga   salbiy   ta’sir   qilib,   ularning   tashqi
qarzlari oshishiga olib kelmoqda. 
13 Mamlakatimizda   so‘ngi   yillarda   qulay   investitsion   muhitning   yaratilishi,
infrastrukturaning   yaxshilanishi,   shuningdek   tashqi   faoliyatni   olib   borishga
to‘sqinlik   qiluvchi   to‘siqlarning   olib   tashlanishi   yoki   yumshatilishi
O‘zbekistonning   eksport   salohiyatini   oshishiga   sabab   bo‘layotgan     asosiy
omillardir.   Buni   hisobga   olgan   holda   so‘ngi   yillarda   mamlakatimizda   erkin
iqtisodiy   zona   tashkil   qilish   ishlari   boshlab   yuborildi,   bevosita   ekport   bilan
shugu’llanuvchi   sohalar   rivoji   uchun   turli   qulayliklar   yaratildi,     eksportga
ko‘maklashuvchi   institutlar,   uyushlamar   tuzildi,   tijorat   bakllarining   bu   siyosatda
faol   qatnashishlari   uchun   zaruriy   huquqiy   asoslar   yaratildi.   Bu   siyosatning   eng
asosiy   ahamiyati   makroiqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlash,   aholi   daromadlari   va
turmush tarzini yaxshilashga qaratilgan.
O‘zbekiston   Respublikasida   eksport   va   import   operatsiyalarini   tashkil
qilishning   huquqiy   asoslari   sifatida   bu   operatsiyalarni   tartibga   solib   turuvchi
barcha   qonunlar,   president   qarorlari,   Vazirlar   Mahkamasi   qarorlari,
Davlatimizning   boshqa   davlatlar   bilan   ikki   tomonlama   hamda   ko‘p   tomonlama
shartnomalarini tushinishimiz mumkin.
O‘zbekiston   Respublikasida   tashqi   iqtisodiy   faoliyatida   ishtirok   eruvchi   va
uni tartibga solib turuvchi asosiy tashkilotlarga quyidagilar kiradi:
 O‘zbekiston   Respublikasi   Tashqi   Iqtisodiy   Aloqalar,   Investitsiyalar
va Savdo Vazirligi
 Moliya Vazirligi
 Tashqi Iqtisodiy Aloqalar Vazirligi
 Bojxona Qo‘mitasi
 Soliq organlari
 Eksportga ko‘maklashuvchi uyushmalar
 Banklar va h-k.
Mahsulotlarning   yurtimizga   kirib   kelishi   va   yurtimizdan   chiqib   ketishi
tartibi, ularni boshqarish, litsenziyalash hamda boshqa barcha ishlar qonunlar bilan
o‘rnatilgan   tartibda   tashkil   qilinadi   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi
iqtisodiy faoilyatini belgilab beradi.
14 2.2.  O‘zbekiston Respublikasida tashqi savdo siyosati holati tahlili va uning
natijalari
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishganidan   buyon   faol   tarzda
tashqi   savdo   siyosatini   olib   boradi.   Tashqi   savdo   siyosatini   olib   borishning
huquqiy   asoslarini   ko‘rib   o‘tdik,   bu   bo‘limda   esa   tashqi   savdo   siyosati   holati   va
undan kelib chiquvchi natijalarga alohida to‘xtalamiz.
Mustaqillikning dastlabki yillarida biz O‘zbekiston Respublikasi  tomonidan
liberallashgan   tashqi   savdo   siyosati   olib   borilganini   guvohi   bo‘lamiz,   bu   o‘z
navbatida   hattoki   istemol   tovarlari   importini   kuchayishiga   va   bu   bilan   esa
mamlakatning   boshqa   davlatlar   oldida   qaram   bo‘lib   qolish   muammosini   yuzaga
keltirdi. Shu sababli  keyinchalik import  tovarlari ustidan qattiq nazorat o‘rnatildi.
Dastlab   bu   nazorat   valyuta   kursi   hamda   uning   konvertatsiyasi   ustidan   qattiq
nazorat ko‘rinishida amalga oshirildi, keyinchalik esa import turli xil tariflar bilan
cheklana boshlandi. 
Jahon   tajribasi   bilan   hamohang   ravishda   mamlakatimizda   ham   import
qilinayotgan mahsulotlar uchun quyidagi tarif turlari qo‘llaniladi:
a. Advalor   tariflar   mahsulotning   bojxona   qiymatidan   ma’lum   bir   foiz
miqdorida undiriladi
b. Mahsus tariflar, mahsulot birligiga ma’lum o‘zgarmas miqdor sifatida
to‘lanadi
c. Aralash tariflar, yuqoridagi ikki tarif yig‘indisi ko‘rinishidan iborat
Tariflar mahsulotning qaysi mamlakatda ishlab chiqarilganligiga qarab ham
o‘zgarishi mumkin. Agar mahsulot O‘zbekiston Respublikasi bilan ikki tomonlama
eng ko‘p qulaylik haqida shartnoma tuzgan davlatlarda ishlab chiqarilgan bo‘lsa, u
holda   tariflar   qonunda   ko‘rsatilganidek   ushlab   qolinadi.   Agarda   mamlakatimiz
bunday shartnoma  tuzmagan  davlatlarda  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlar  yurtimiga
kirib   kelayotgan   bo‘lsa   tariflar   qonundagidan  ikki   marotaba   yurori   tarzda   undirib
olinadi.
Shuningdek   erkin   savdo   zonasini   tashkil   qilish   borasida   davlatimizning
boshqa   davlatlar   bilan   shartnomalari   bo‘lsa,   bu   davlatlardan   kirib   kelayotgan
15 mahsulotlarga   tariflar   qo‘yilmaydi,   yoki   minimal   darajagacha   qisqartiriladi.
Bunday   davlatlar   qatoriga   Belorus   Respublikasi,   Gruziya,   Qozog‘iston,
Qirg‘iziston,   Moldova   Respublikasi,   Rossiya   Federatsiyasi,   Turkmaniston,
Ukraina, Tojikiston hamda Ozarbayjon kiradi. Shuningdek davlatimiz 44 ta davlat
bilan ikki tomonlama eng ko‘p qulaylik rejimida savdo aloqalarini olib boradi.
Mahsulotning   tayyorlik   darajasiga   qarab   tariflar   farqlanadi,   masalan   tayyor
mahsulotlarga   tariflar   xom-ashyolarga   qaraganda   kattaroq   olinadi.   Xom-ahyoga
tariflar   darajasining   pastligi   yoki   umuman   yo‘qligiga   asosiy   sabab,   xom-ashyo
ichki ishlab chiqarishni rag‘batlantiradigan asosiy omillardan biridir.
Mamlakatimizga kirib kelayotgan bir qancha mahsulotlar, texnik vositalarga
import   bojlari   qo‘yilmaydi.   Bu   tovarlarga   umumiy   tarzda   quyidagicha
xarakteristika   berishimiz   mumkin:   birinchi   navbatta   ichki   ishlab   chiqarishni
rag‘batlantirishga   qaratilgan,   O‘zbekiston   Respublikasi   erkin   savdo   shartnomasi
tuzgan   davlatlardan   kirib   kelayotgan,   davlat   maqsadlarida   ishlatiladigan,   boshqa
mamlakatlarning   diplomatik   vakillari,   elchilari   o‘zlari   bilan   olib   kelayotgan
mahsulotlarga shuningdek to‘g‘ri maqsadlarda foydalanish uchun olib kirilayotgan
har qanday valyutaga tariflar qo‘yilmaydi.
Shuningdek   bunday   mahsulotlar   tarkibiga   to‘g‘ridan   to‘g‘ri   investitsiyalar,
ijtimoiy yordam sifatida kirib kelayotgan pul va har qanday mahsulotlar, sog‘liqni
saqlash, ta’lim sistemasiga ajratilayotgan buyum va jihozlar bojxona bojidan ozod
qilinadi. 
Shuningdek   kichik   biznesni   qo‘llab   quvvatlash   maqsadida   ishlab
chiqaruvhilar tomonidan import qilinayotgan xom-ashyo tariflardan ozod qilinadi.
Mamlakatimizda   importni   nazorat   qilish   tariflardan   tashqari   quyidagi
usullarda amalga oshiriladi:
2.2.1-jadval
Importni nazorat qilish usullari 6
Nomi Huquqiy Asosi Mohiyati Qo‘llanilishi
6
  O ‘ zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “ O ‘zbekiston   R espublikasi bojxona hududiga olib kiriladigan
tovarning   bojxona   qiymatini   aniqlash   tartibi   to‘g‘risidagi   nizomni   tasdiqlash   haqida ”gi   qarori ,   06.04.2022   yildagi
160- son
16 Bojxona
yig‘imlari
ko‘rinishida Bojxona
kodeksiga asosan Bojxona
xizmatlarini tashkil
qilinishi uchun
olinadi Bojxonada mahsulotlarni oformleniya
qilish, uni bojxona omborlarida saqlash
va boshqa xizmatlar uchun olinadi
Qo‘shilgan
qiymat solig‘i
yordamida Soliq kodeksiga
asosan Kirib kelayotgan
mahsulot narxiga
qonunda o‘rnatilgan
miqdorda soliq
qo‘yiladi Mahsulot bojxona narxining 20%
miqdorida o‘rnatiladi. Qonunda
ko‘rdatilgan mahsulot va boshqa
vositalar qo‘shilgan qiymat solig‘idan
ozod qilinishi mumkin
Aksiz soliqlari
yordamida Soliq kodeksiga
asosan Ayrim tovarlarga
nisbatan
qo‘shimcha soliq
turidir (spirtli
ichimliklar, tamaki
mahsulotlari, va
hokazo) Mahsulotlarning bojxona
oformleniyasidan oldin olib qolinadi.
Soliq solinadigan ba’za sifatida
mahsulotlarning bojxona narxi qabul
qilinadi. Hozirgi kunda mahsulotlarga
o‘rtacha aksiz solig‘i mahsulot narxining
39% ni tashkil qilmoqda. Aksiz solig‘i
daromadlar qayta taqsimlanishida muhim
ro‘l o‘ynaydi
Antidemping
siyosati
yordamida Antidemping va
kompensatsion
bojlarga qarshi
qonunga
muvofiq Nomukammal
raqobat
shakllanishiga yo‘l
qo‘ymaslik
maqsadida,
mahsulot
narxlarining ataylab
tushirilishiga qarshi
chora tadbirlar Mahsulot narlarining eksport qilayotgan
davlat ichki bozordagi narxlardan past
bo‘lgan taqdirda qo‘llaniladi. Bundan
asosiy maqsad ichki ishlab
chiqaruvchilarni hamda davlat
manfaatlarini himoya qilishdir
Kompensatsio
n bojlar
yordamida Antidemping va
kompensatsion
bojlarga qarshi
qonunga
muvofiq Nomukammal
raqobat
shakllanishiga yo‘l
qo‘ymaslik
maqsadida
qo‘llaniladi. Mahsulot ishlab chiqarishda yoki uni
tashishda eksport qilayotgan davlatning
subsidiyalari bo‘lsa va bunday
mahsulotning to‘g‘ridan-to‘g‘ri importi
ichki iqtisodiyotga katta zarar keltirsa,
kompensatsion bojlar qo‘llaniladi.
Mahsulot
kirib
kelishidan
oldin nazorat Vazirlar
mahkamasining
1997-yil 3
dekabrdagi
№534 qaroriga
asosan Sifatsiz hamda
milliy
manfaatlarimizga
mos kelmaydigan
mahsulotlar
importini cheklaydi. Kirib kelayotgan mahsulotlarning
sifatini, ichki manfaatlarga mos kelishini
aniqlash maqsadida qo‘llaniladi
Mamlakatimizga   kirib   kelayotgan   mahsulot   va   xizmatlar   xajmi   faqatgina
tariflarga   bog‘liq   emas   ekan,   bundan   tashqari   yuqoridagi   jadvaldagi   omillar   ham
import   qilinayotgan   mahsulotlar   narxi   oshishiga   shuningdek   ularni   kirib   kelishi
qiyinlashishiga   ta’sir   qiladi.   Mamlakatimiz   byudjeti   tarkibida   importdan
tushadigan   mab’lag‘larning   importga   nisbati   ancha   katta.   Bu   esa   importga
17 cheklovlar   darajasi   ancha   baland   ekanini   bildiradi.   Bu   o‘z   navbatida   eksportni
sekinlashishiga ham olib kelishi mumkin.
Eksportni boshqarish
Mamlakatimizda   eksportni   qo‘llab   quvvatlashga   qaratilgan   siyosat   olib
borilmoqda,   bu   siyosat   haqida   to‘xtalishdan   avval   esa   eksport   operatsiyalarini
tashkil qilish asoslari haqida to‘xtalib o‘tamiz:
Birinchi   navbatda   eksport   qilinayotgan   mahsulotlar   uchun   litsenziya   berish
tartibi   bilan   to‘xtalib   o‘tamiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   prezidentining   1997-yil
10-oktabrdagi №UP-1871 sonli qaroriga asosan eksport operatsiyalariga litsenziya
berish   bekor   qilingan.   Ayrim   davlat   uchun   strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lgan
mahsulotlar bundan mustasno  bo‘lib ularga alohida litsenziya  olish talab qilinadi.
Bunday   mahsulotlar   tarkibiga   harbiy   qurollar,   ularning   ehtiyot   qismlari,
qimmatbaho toshlar, ulardan ishlangan buyumlar, uran va boshqalarni  misol qilib
keltirishimiz mumkin.
Shuningdek   ushbu   qarorda   mamlakatimiz   hududidan   eksport   qilish
cheklangan   mahsulotlar   ro‘yhati   ham   joy   olgan.   Bunday   mahsulotlar   tarkibiga
asosan   quyidagilar   kiradi:   bug‘doy,   makkajo‘xori,   guruch   mahsulotlari   hamda
ulardan   tayyorlangan   mahsulotlar,   un,   yirik   va   mayda   shoxli   mollar   va   ularning
go‘sht   mahsulotlari,   charmli   terilar   va   hokazo.   Bundan   asosiy   maqsad   shundan
iboratki   bu   mahsulotlar   birinchi   navbatda   mamlakatning   oziq-ovqat   mahsulotlari
bo‘yicha   mustaqilligini   ta’minlasa   yana   ayrimlari   ishlab   chiqarishda   bevosita
ishlatilishi mumkin bo‘lgan mahsulotlardir.
Shuningdek olib chiqib ketilayotgan tovarlarning minimal hajmi va summasi
o‘rnatilmagan.   Olib   chiqib   ketilayotgan   mahsulotlarga   qo‘shilgan   qiymat   solig‘i,
aksiz   soliqlarini   solish   hamda   mahsulotlarning   bojxona   narxini   aniqlash   qonun
bilan asoslab qo‘yilgan. 
Tashqi   savdo   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishlaridan   yana   biri   shundan
iboratki,   ekportga   tayyor   mahsulotlarni   olib   chiqish,   ular   turini   diversifikatsiya
qilish, bu borada ichki ishlab chiqaruvchilarni rag‘batlantirish, ularga berilayotgan
ssuda   foizlarini   kamaytirish,   soliq   imtiyozlari   berishdan   iboratdir.   Bu   bilan   esa
18 ichki   mahsulotlar   tannarxini   kamaytirish,   ularning   sifatini   oshirish   bir   so‘z   bilan
aytganda   esa   jahon   bozoriga   raqobatbardosh   mahsulotlar   bilan   chiqishdan
iboratdir.   Mahsulot   turini   diversifikatsiya   qilish   o‘z   navbatida   ma’lum   bir
mahsulotlarga qaram bo‘lib qolmaslikni, shuningdek ichki iqtisodiyotda juda ko‘p
tarmoqlar rivojiga xizmat qiladi.
Mamlakatimiz   tashqi   savdoni   rag‘batlantirish,   jahon   bozoriga
integratsiyalashuv   jarayonlarini   kuchaytirish   maqsadida   ikki   tomonlama   hamda
ko‘p   tomonlama   shartnomalar   imzolash,   eksport   hamda   tashqi   savdo
geografiyasini o‘zgartirish bo‘yicha ham faol tashqi siyosat olib bormoqda.
Mustaqillik   yillarida   davlatimiz   tomonidan   olib   borilayotgan   tashqi   savdo
siyosati natijalari haqida to‘xtalamiz va uning tashqi siyosatimiz bilan aloqadorligi
to‘g‘risida mantiqiy xulosalar berishga harakat qilamiz.
Tashqi savdo siyosatining natijalari
Ushbu ishimiz mobaynida tashqi savdo siyosati natijalarini uch xil yo‘nalish
bo‘yicha tahlil qilishga urinib ko‘ramiz:
i. tashqi savdo hajmi va uning tarkibi o‘zgarishi
ii. eksport qilinayotgan mahsulotlar tarkibining o‘zgarishi
iii. tashqi savdo geografiyasining o‘zgarishi
Tashqi   savdo   dinamikasi   mamlakatda   olib   borilayotgan   tashqi   savdo
siyosatining   natijasi   hisoblanadi.   Ishimiz   davomida   2022-yil   yanvar-avgust
oylarida qayd etilgan eksport hamda import hajmining o‘sishi, tashqi savdo balansi
qoldig‘ini tahlil qilamiz.
Ushbu   rasmda   2022-   yilning   yanvar-avgust   oylari   3-chorak   yakuni   bilan
respublikaning   tashqi   savdo   aylanmasi   (matnda   TSA)   32   126,6   mln.   AQSH
dollarini tashkil etib, 2021- yilga nisbatan 6 975,0 mln. AQSH dollariga yoki 27,7
% ga  ko paydi. TSAda eksport  hajmi  12 697,8 mln. AQSH dollariga (36,5 %  gaʻ
ko‘paydi)   va   import   hajmi   19   428,7   mln.   AQSH   dollariga   (22,6   %   ga   ko paydi)	
ʻ
yetdi. Hisobot davrida - 6 730,9 mln. AQSH dollari qiymatida passiv tashqi savdo
balansi qayd etildi.
19 2.2.1-rasm. Respublikaning tashqi savdo aylanmasi (2022-yil yanvar-avgust) 7
O zbekiston Respublikasida tovarlar tashqi savdosi statistik ko rsatkichlariniʻ ʻ
shakllantirishda, Tashqi iqtisodiy faoliyat tovar nomenklaturasi (keyingi o rinlarda	
ʻ
TIF   TN)   bilan   birgalikda,   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   Xalqaro
standartlashgan savdo tasniflagichi (keyingi o rinlarda – XSST) ishlatiladi. Bu o z	
ʻ ʻ
navbatida tahliliy maqsadlarda eksport va import qilinadigan tovarlarni 10 ta katta
qismga   guruhlash   uchun   imkon   beradi.   Tovarlarni   XSST   bo yicha   kodlashtirish,	
ʻ
TIF TN va XSST o rtasida o tish kalitlari yordamida amalga oshiriladi.	
ʻ ʻ
7
  O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
20 2.2.2-rasm. O zbekiston Respublikasi bilan tashqi savdo aylanmasi eng yuqoriʻ
ulushga ega bo lgan davlatlar (2022- yil yanvar-avgust, mln. AQSH dollari)	
ʻ 8
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   bo yicha   20   ta   yirik   hamkor-davlatlar   orasidan	
ʻ
uchta davlatda faol tashqi savdo balansi kuzatilgan, xususan, Qirg iz Respublikasi,	
ʻ
Afg oniston,   Tojikiston   va   Turkiya   shular   jumlasidandir.   Qolgan   16   ta   davlatlar	
ʻ
bilan passiv tashqi savdo balansi saqlanib qolmoqda.
2.2.1-diagramma
Faol tashqi savdo balansi kuzatilgan hamkor davlatlar 9
Afg‘oniston Qirg‘iziston Tojikiston Turkiya0100200300400500
459.8
438.7
206.3
13.7
mln. AQSh dollari
8
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
9
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
21 2022-   yilning   yanvar-avgust   oylarida,   O zbekiston   Respublikasi   tashqiʻ
savdo   aylanmasining   uchdan   bir   qismi   yoki   37,9   %   i   MDH   davlatlariga   to g ri	
ʻ ʻ
kelib, tashqi savdo aylanmasidagi 2021- yilning mos davriga nisbatan ulushi 0,2 %
ga   kamaygan.   Boshqa   xorijiy   davlatlarning   TSA   2022-   yilning   yanvar-avgust
oylarida 2021- yilning mos davriga nisbatan 0,2 % ga ko‘paydi va jami TSAdagi
ulushi 62,1 % ni tashkil etdi.
2.2.2-diagramma
O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo aylanmasida MDH va boshqa xorijiy
davlatlarlarning hajmlari dinamikasi 10
Joriy yilning yanvar-avgust oylarida mamlakatning eksportyorlari soni 5 969
tani   tashkil   etib,   ular   tomonidan   9   726,9   mln.   AQSH   dollari   (oltindan   tashqari)
qiymatidagi   (2021-   yilning   mos   davriga   nisbatan   67,6   %   ga   ko paydi)   tovar   va	
ʻ
xizmatlar eksport qilinishi ta minlandi.	
ʼ
Eksport tarkibida tovarlar ulushi 81,0 % ni tashkil etib, ular sanoat tovarlari
(24,4 %), oziq-ovqat mahsulotlari va tirik hayvonlar (7,3 %) va kimyoviy vositalar
va shunga o‘xshash mahsulotlar (6,7 %) hissasiga to g ri kelmoqda.	
ʻ ʻ
10
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
22 2.2.3-rasm. XSST bo yicha eksport tarkibi ʻ
(2022- yil yanvar-avgust, ulushi, % da) 11
2022-   yilning   yanvar-avgust   oylarida   import   hajmi   19   428,7   mln.   AQSH
dollarini va 2021- yilga nisbatan 122,6 % ni tashkil etdi. Import tarkibida eng katta
ulush, mashinalar va transport asbob-uskunalari (32,5 %), sanoat tovarlari (19,1 %)
hamda   kimyoviy   vositalar   va   shunga   o xshash   mahsulotlar   (13,7   %)   hisobiga
ʻ
to g ri keldi.	
ʻ ʻ
Tovarlar   importi   dinamikasi   tahliliga   ko ra,   2022-   yilning   yanvar-avgust	
ʻ
oylarida   import   qilingan   tovarlar   hajmi,   o tgan   yilning   mos   davriga   nisbatan   2	
ʻ
948,8   mln.   AQSH   dollariga   ko paydi   va   17   775,7   mln.   AQSH   dollarini   tashkil	
ʻ
etdi. Xizmatlar importi esa 1 653,0 mln.  AQSH dollariga yetdi.
11
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
23 2.2.4-rasm. XSST bo yicha import tarkibiʻ
(2022- yil yanvar-avgust, ulushi, % da) 12
O zbekiston   Respublikasi   jahonning 188  mamlakati  bilan  savdo  aloqalarini	
ʻ
amalga   oshirib   kelmoqda.   TSAning   nisbatan   salmoqli   hissasi   XXRda   (18,8   %),
Rossiya   Federatsiyasida   (17,7   %),   Qozog istonda   (8,9   %),   Turkiyada   (7,0   %),	
ʻ
Koreya Respublikasida (5,2 %), Qirg iz Respublikasi (2,4 %) va Germaniyada (2,2	
ʻ
%) qayd etilgan.
O zbekiston Respublikasining Yevroosiyo iqtisodiy ittifoqiga a’zo davlatlar	
ʻ
bilan   tashqi   savdo   aylanmasi   9   627,7   mln.   AQSH   dollarini   tashkil   etdi.   Shundan
eksport  hajmi  3 414,8 mln. AQSH dollari, import  hajmi  esa 6 212,9 mln. AQSH
dollariga yetdi.
2.2.2-jadval
12
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
24 O‘zbekiston Respublikasining yirik hamkor davlatlar bilan tashqi savdo
aylanmasi dinamikasi (yanvar-avgust, mln. AQSh dollari) 13
Shuningdek   so‘ngi   yillarda   eksport   geagrafiyasi   o‘zgarmoqda.   Avval
Yevropa   mamlakatlari   va   MDH   davlatlari   eksportimizning   asosiy   tashkil
qiluvchilari   bo‘lgan   bo‘lsalar,   hozirgi   kunga   kelib   uning   tarkibida   Sharqiy   Osiyo
mamlakatlari ulushi oshib bormoqda.
13
 O‘zbekiston Respublikasi tashqi iqtisodiy faoliyat bo‘yicha tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
25 2.3 .   Harakatlar strategiyasidan – Taraqqiyot strategiyasi sari: tashqi siyosat
sohasini liberallashtirish hamda uning ustuvor maqsad va vazifalari
2017–2021   yillar   davomida   O'zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning
beshta   ustuvor   yo'nalishi   bo'yicha   «Harakatlar   strategiyasi»   doirasida
mamlakatimizda   izchil   amalga   oshirilgan   islohotlar   o'z   samarasini   ko'rsatib,
erishilgan   natijalar   «Yangi   O'zbekistonning   2022–2026   yillarga   mo'ljallangan
taraqqiyot   strategiyasi»ga   mustahkam   poydevor   bo'ldi.   Qolaversa,   amalga
oshirilayotgan   ichki   va   tashqi   siyosatdagi   ijobiy   o'zgarishlar   O'zbekistonning
xalqaro maydondagi nufuzini ham ortishiga xizmat qilmoqda. 14
Bugungi   kunda   jahonda,   xususan   mintaqamizda   kechayotgan   murakkab
geosiyosiy   jarayonlar,   koronavirus   pandemiyasi   va   global   iqtisodiy   inqirozga
qaramasdan,   O zbekiston   mamlakatda   ijtimoiy-iqtisodiy   barqarorlikni   ta minlab,ʻ ʼ
xalqaro   munosabatlarning   teng   huquqli   subyekti   sifatida   tashqi   siyosiy   faoliyat
sohasida   o zining   asosiy   prinsiplari,   strategik   maqsad   va   vazifalariga   sobit   qolib	
ʻ
kelmoqda.
Ma lumki,   yaqinda   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Yangi
ʼ ʻ
O zbekistonning   2022–2026-yillarga   mo ljallangan   taraqqiyot   strategiyasi	
ʻ ʻ
to g risida”gi   farmoni   loyihasi   “Taraqqiyot   strategiyasi”   markazining   2022–
ʻ ʻ
2026.strategy.uz   hamda   Hukumatning   regulation.gov.uz   portallarida   keng
jamoatchilik muhokamasiga qo yildi.	
ʻ
Yettita   ustuvor   yo nalishdan   iborat   “Taraqqiyot   strategiyasi”   va   uni   2022-	
ʻ
yilda amalga oshirish bo yicha “yo l xaritasi” loyihasida “ochiq, pragmatik va faol
ʻ ʻ
tashqi   siyosat   olib   borish”ga   oid   bir   qator   strategik   maqsadlar   va   vazifalar
belgilangan.
Xususan, Taraqqiyot strategiyasida:
 O zbekistonning   xalqaro   munosabatlardagi   teng   huquqli   subyekt   sifatidagi	
ʻ
rolini oshirish;
14
 https://yuz.uz/uz/news/harakatlar-strategiyasidan--taraqqiyot-strategiyasi-saritashqi-siyosat-sohasidagi-ustuvor-
maqsadlar-va-vazifalar
26  Markaziy  Osiyoda   xavfsizlik,  savdo-iqtisodiy,   suv,  energetika,  transport   va
madaniy-gumanitar   sohalardagi   yaqin   hamkorlikni   sifat   jihatidan   yuqori
bosqichga olib chiqish;
 An anaviy   hamkorlar   bilan   munosabatlarni   yanada   rivojlantirish,   tashqiʼ
aloqalar   geografiyasini   kengaytirishga   ustuvor   ahamiyat   qaratib,   iqtisodiy
diplomatiyani kuchaytirish;
 BMT organlari va institutlari, global va mintaqaviy iqtisodiy, moliyaviy va
gumanitar tashkilotlardagi faoliyatni kuchaytirish;
 Jahon   savdo   tashkilotiga   a zo   bo lish   va   Yevrosiyo   iqtisodiy   ittifoqi   bilan	
ʼ ʻ
integratsiya jarayonlarini chuqurlashtirish;
 Jahon   hamjamiyati   auditoriyasida   mamlakatimiz   imijini   oshirishga
qaratilgan axborotlar yetkazish samaradorligini oshirish;
 Tashqi   siyosiy   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatning   normativ-huquqiy   bazasini
hamda   xalqaro   hamkorlikning   shartnomaviy-huquqiy   asoslarini
takomillashtirish;
 O zbekiston   Respublikasining   xorijdagi   diplomatik   vakolatxonalari   va	
ʻ
konsullik   muassasalari   tomonidan   O zbekistonning   chet   ellardagi	
ʻ
fuqarolariga xizmat ko rsatish tizimini takomillashtirish kabi aniq va muhim	
ʻ
strategik maqsadlar o z aksini topgan.
ʻ 15
Shuningdek,   “Taraqqiyot   strategiyasi”ni   joriy   “Inson   qadrini   ulug lash   va	
ʻ
faol   mahalla   yili”da   amalga   oshirishga   oid   “yo l   xaritasi”   loyihasining   ochiq,	
ʻ
pragmatik va faol tashqi siyosat olib borish yo nalishi bo yicha ham qator dolzarb	
ʻ ʻ
vazifalar belgilangan.
Jumladan, “yo l xaritasi”da Markaziy Osiyo davlatlari, an anaviy hamkor va	
ʻ ʼ
yetakchi mamlakatlar, shuningdek nufuzli xalqaro va mintaqaviy tashkilotlar bilan
aloqalarni   yanada   rivojlantirish,   ular   bilan   muvozanatli   va   doimiy   muloqot   olib
borish orqali mamlakat milliy manfaatlarini faol ilgari surish nazarda tutilgan.
Qolaversa, O zbekiston tashqi siyosatining bosh ustuvor yo nalishi bo lmish
ʻ ʻ ʻ
Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   do stona,   ahil   qo shnichilik   va   o zaro   manfaatli	
ʻ ʻ ʻ
15
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi 
O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni
27 hamkorlikni   yanada   jadallashtirish   maqsadida   oliy   darajadagi   muloqot   va   ikki
tomonlama   hamkorlikning   barcha   formatdagi   mexanizmlaridan   samarali
foydalanish   ko zda   tutilmoqda.   Bu   borada   Markaziy   Osiyo   davlatlariʻ
rahbarlarining   Maslahat   uchrashuvlarini   har   yili   muntazam   tashkil   qilishni
ta minlash   va   ularda   faol   ishtirok   etish   hamda   Markaziy   Osiyo   bo yicha	
ʼ ʻ
mintaqaviy   hamkorlik   strategiyasini   ishlab   chiqish   bo yicha   vazifalar   muhim	
ʻ
ahamiyatga ega.
Bundan tashqari, aniq chora-tadbirlar qatorida Qozog iston va Turkmaniston
ʻ
bilan   chegaraoldi   erkin   savdo   hududlarini   tashkil   etish   bo yicha   takliflar   ishlab
ʻ
chiqish   hamda   “Xitoy   –   Qirg iziston   –   O zbekiston”   temir   yo llari   loyihalarini	
ʻ ʻ ʻ
jadallashtirish,   qo shni   davlatlarda   O zbekiston   Milliy   teleradiokompaniyasi	
ʻ ʻ
muxbirlik punktlarini ochish rejalashtirilmoqda.
Shu   bilan   birga,   O zbekistonning   Afg oniston   bilan   ko p   qirrali	
ʻ ʻ ʻ
munosabatlarini   rivojlantirish   va   uning   ijtimoiy-iqtisodiy   tiklanishiga
ko maklashish,   MDH   mamlakatlari   bilan   an anaviy   strategik   hamkorlikni	
ʻ ʼ
jadallashtirish,   shuningdek   Osiyo,   Yevropa,   Amerika,   Afrika   va   Osiyo-Tinch
okeani   mintaqasidagi   strategik   sheriklar   va   hamkorlar   bilan   har   tomonlama
hamkorlik   aloqalarini   kengaytirish,   BMT   va   uning   muassasalari   bilan   turli
sohalarda   hamkorlikni   rivojlantirish,   O zbekiston   tashqi   siyosatda   iqtisodiy	
ʻ
diplomatiya   samaradorligini   oshirish,   jumladan,   Jahon   savdo   tashkilotiga   a zo	
ʼ
bo lish hamda Yevrosiyo iqtisodiy ittifoqi bozoriga samarali kirish singari ustuvor	
ʻ
vazifalar belgilangan.
Bundan   tashqari,   O zbekistonning   chet   ellardagi   fuqarolariga   xizmat	
ʻ
ko rsatish   tizimini   takomillashtirish   maqsadida   xorijdagi   diplomatik	
ʻ
vakolatxonalar   va   konsullik   muassasalarining   qamrovini   kengaytirish,   yangi
diplomatik   vakolatxonalarni   ochish,   jahon   sahnasida   O zbekiston   imijini   ilgari	
ʻ
surish hamda mamlakatdagi islohotlar va demokratik yangilash jarayonlari haqida
xolis   axborot   tarqatishni   samarali   davom   ettirish,   xorijiy   davlatlarda   o zbek   tili,	
ʻ
madaniyati va milliy an analarimizni keng ommalashtirish, Alisher Navoiy xalqaro	
ʼ
28 institutini   tashkil   etish   hamda   “O zbekiston   madaniyat   kunlari”   kabi   tadbirlarniʻ
o tkazish rejalashtirilmoqda.	
ʻ
Ta kidlash   joizki,   “Harakatlar   strategiyasi”   doirasida   tashqi   siyosat	
ʼ
yo nalishida amalga oshirilgan islohotlar, ayniqsa O zbekiston Prezidenti Shavkat	
ʻ ʻ
Mirziyoyevning   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan   ahil   qo shnichilik   va   o zaro	
ʻ ʻ
manfaatli   hamkorlikni   mustahkamlash   hamda   yetakchi   xorijiy   davlatlar   bilan
aloqalarni   yangi   bosqichga   olib   chiqish   bo yicha   sa y-harakatlari,   shuningdek	
ʻ ʼ
mintaqaviy   va   xalqaro   tashkilotlar   doirasida   milliy   manfaatlarga   asoslangan
tashabbuslarni   ilgari   surilishi   va   ularning   xalqaro   hamjamiyat   tomonidan   qo llab-	
ʻ
quvvatlanishi   natijasida   O zbekistonning   xalqaro   maydonda   obro si   ortishi   bilan	
ʻ ʻ
birga, mintaqamiz ulkan imkoniyatlarga ega hamkorlik makoniga aylandi.
E tiborlisi,   joriy   yilda   O zbekistonning   uchta   nufuzli   xalqaro   tashkilot   –	
ʼ ʻ
Shanxay   hamkorlik   tashkiloti,   Turkiy   davlatlar   tashkiloti   va   Iqtisodiy   hamkorlik
tashkilotlarida raislik qilishi, shuningdek mamlakatimizda mazkur tashkilotga a zo	
ʼ
davlatlar   rahbarlari   ishtirokida   sammitlarning   rejalashtirilayotganligi   O zbekiston	
ʻ
tashqi   siyosiy   faoliyati   va   ko p   tomonlama   diplomatiyasida   yangi   sahifa   ochishi	
ʻ
kutilmoqda.
Shu bilan birga, hozirda jahon miqyosida kechayotgan murakkab geosiyosiy
jarayonlar,   koronavirus   pandemiyasi,   global   iqtisodiy   inqiroz,   ta sir   doirasi   va	
ʼ
tabiiy   resurslar   uchun   tobora   avj   olayotgan   mintaqalardagi   geosiyosiy   raqobat   va
mafkuraviy kurash sharoitida O zbekistonda xavfsizlik va barqarorlikni ta minlash	
ʻ ʼ
hamda   xalqaro   maydonda   o zaro   manfaatli,   ochiq   va   pragmatik   tashqi   siyosatni	
ʻ
izchil   olib   borish,   milliy   manfaatlarni   faol   ilgari   surish   dolzarb   ahamiyat   kasb
etadi. 
O z   navbatida,   “Yangi   O zbekistonning   2022–2026-yillarga   mo ljallangan	
ʻ ʻ ʻ
taraqqiyot   strategiyasi”da   belgilangan   ochiq,   pragmatik   va   faol   tashqi   siyosat
yo nalishidagi ustuvor vazifalarni samarali amalga oshirish va strategik maqsadlar	
ʻ
erishish alohida e tiborga molikdir.	
ʼ
29 O‘zbekiston Respublikasi tashqi savdo siyosatini yanada takomillashtirish,
uni liberallashtirish bo‘yicha takliflar:
Qisqa muddatli davrda:
1. Avvalo   eksport   operatsiyalarini   yanada   rivojlantirishimiz,   ularga
ko‘proq imtiyozlar, imtiyozli ssudalar berishimiz qisqa muddatli davr uchun asosiy
vazifalardan biridir .  Bu haqda prezidentimizning yangi “Jahon moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi va uni O‘zbekiston sharoitida bartaraf etish yo‘llari” nomli asarlarida ham
aytib   o‘tilgan.   Bu   bilan   yaqin   yillar   ichida   iqtisodiyotimizga   katta   miqdordagi
investitsiyalarni   jalb   qilish,   mahsulot   tannarxini   tushirish   vazifalari   ustuvor   qilib
belgilangan
2. Eksport   jarayonlaridagi   har   xil   moliyaviy   hamda   adminstrativ
to‘siqlarni   olib   tashlash,   eksport   jarayonidagi   praseduralar   soni   va   davomiyligini
qisqartirish eksport salohiyatimiz rivojiga katta hissa qo‘shadi.
Uzoq muddatli davrda
1. ichki   ishlab   chiqarishga   yangi   va   zamonaviy   texnologiyalarni   jalb
qilib   bo‘lganimizdan   keyin,   milliy   iqtisodiyotimiz   real   sektori   rivojlanganidan
keyin   sekin-astalik   bilan   importga   ham   keng   yo‘l   ochib   berish,   mavjud   to‘siqlar
darajasini   kamaytirish   tashqi   savdo   siyosatimizning   ustuvor   yo‘nalishlaridan   biri
bo‘lishi   kerak.   Bu   albatta   iqtisodiy   rivojlanganlik   darajasi   ma’lum   darajaga
yetganidan keyin qilinishi kerak bo‘lgan masaladir
2. infrastruktura   va   transport   tizimini   yaxshilash,   bunga   erishish
maqsadida   davlat   byudjeti   daromadlaridan   foydalanish.   Bevosita   importdan
tushayotgan   mablag‘larni   aynan   shu   maqsadlarda   sarflash   keyinchalik   eksport
operatsiyalariga   ketadigan   xarajatlarni   bir   necha   barobarga   kamayishiga   sabab
bo‘ladi
3. banklarning     tashqi   savdo   siyosatida   faol   qatnashishini
rag‘batlantirish.   Bunga   asosiy   zaruriyat   shundan   iboratki   deyarli   barcha   tashqi
savdo   operatsiyalari   banklar   ishtirokida   bo‘ladi,   shunday   ekan   bank   tizimi   tashqi
savdo operatsiyalarining qay darajada tez va samarali bo‘lishiga ta’sir qiladi
30 4. eksport va import operatsiyalariga ko‘maklashuvchi yangi tuzilmalar,
logistika   markazlari,   maslahatxonalar,   marketing   izlanishlarini   olib   boruvchi
tashkilotlar   tashkil   qilish   tashqi   savdo   rivojiga   va   undagi   noaniqliklar
bo‘lmasligining asosiy omilidir. So‘ngi tahlillar shuni ko‘rsatdiki mamlakatimizda
faoliyat   olib   borayotgan   va   eksport   bilan   shug‘ullanishi   istagi   bo‘lgan   ko‘pchilik
iqtisodiy   sub’yektlar   asosan   quyidagi   savollarga   javob   topishga   qiynalishadi:
eksport   operatsiyalarini   tashkil   qilishning   huquqiy   asoslari   qandayligi,   chet   el
bozoridagi   vaziyat,   mahsulot   narxi   hamda   raqobatchilar   shuningdek   chet
mamlakatdagi ta’minotchilar vaziyati haqida aniq ma’lumotlarga ega emas. Bu esa
eksport holatin ma’lum darajada cheklaydi.
5. sanoatning qo‘shilgan qiymat ko‘p bo‘lgan sohalarini rivojlantirishga,
mahsulotlar   turini   diversifikatsiya   qilishga,   ularning   tayyotrlik   darajasini   yanada
oshirishga qaratilgan chora tadbirlar ko‘rish, loyihalar ishlab chiqish
6. bojxona   siyosati,   bojxona   nazorati   hamda   tariflar   hqida   qo‘shni
mamlakatlar   bilan   shartnomalar   imzolab   ular   ijrosini   ta’minlash,   hududiy
integratsiyalar tashkil qilish
7. erkin   savdo-iqtisodiy   zonalarini   tashkil   qilish,   bunday   hududlarga
investitsiyalar   kirishiga   qulay   sharoitlar   yaratib   berish,   bu   bilan   aholi   bandligi
ta’minlash hamda mamlakatimizning eksport salohiyatini yanada rivojlantirish. Bu
borada amaliy ishlar olib borilmoqda, Navoiydagi Erkin Iqtisodiy Savdo Zonasini
tashkil qilish ishlari boshlab yuborilgani so‘zimiz isbotidir.
Yuqorida   ko‘rsatib   o‘tilgan   ustuvor   vazifalar   bajarilsa,   mamlakatimiz
iqtisodi   hamda   tashqi   savdosi   rivojlangan   mamlakatlar   darajasiga   sekin-astalik
bilan   yetib   oladi.   Keyinchalik   mamlakatimiz   XST   larga   a’zo   bo‘lish   masalalari,
integratsiya   masalalari   bilan   aktiv   shug‘ullana   oladi.   Faol   tashqi   savdo   siyosati
mamlakatimizdagi   yuqori   sur’atli   o‘sishni   ta’minlab   turishga,   aholi   bankligini
oshirishga,   tashqi   savdo   musbat   balansiga   bu   bilan   xalqaro   rezervlar   oshishiga,
investitsiya oqimlari o‘sishiga xizmat qiladi.
31 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   qisqa   vaqt   ichida   mamlakatimiz   tashqi   savdo
siyosatini   ishlab   chiqa   oldi   ammo   hozirgi   kunda   uni   yanada   takomillashtirish
masalasi   ko‘ndalang   bo‘lib   turibdi.   Mamlakatimiz   tashqi   savdo   siyosatida   ancha
uzoqni   ko‘zlab,   qisqa   muddatli   manfaatlardan   qochgan   holda   siyosat   olib
bormoqda   deyishimiz   munkin.   Chunki   hozirgi   integratsiya   jarayonlarning
kuchayib   borishi   sharoitida   O‘zbekiston   ikkita   bir-biriga   qarama-qarshi   bo‘lgan
faktorlar   ta’siri   ostida   qolmoqda:   bir   tomonlama   o‘ylanganda   qisqa   muddatli
davrda tezda xom-ashyo resurslarini va yarim tayyor mahsulotlarni  eksport qilgan
holda   osongina   valyuta   ishlash   mumkin,   ammo   boshqa   tomonlama   o‘ylanganda
uzoq   muddatli   davrda   tayyor   mahsulot   ishlab   chiqaradigan,   uning   sifatini
oshiradigan,   xalqaro   standartlarga   to‘liq   javob   beradigan   mahsulotlar   ishlab
chiqaradigan,   bu   bilan   uning   jahon   bozorida   raqobatbardosh   qiladigan   sohalar
rivojiga alohida e’tibor qaratilishi lozim.
Bir inchi   navb a tda   r aqo b atbardo	s h   a fzallik l arga   e ga   bo’lgan   tarmoql a rda
bir   qator   t i zimli   muammo l a	
r   va kamchiliklarning  	s aqlanib   qolayotga n l i gi   tashqi
iqtisodiy   faoliyatning  	
s al m oqli   o’	s is hini   ta’minla	s hga   t o	’ sqinl i k   qilmoqda.	
J
um l ad a n:
bi	
r inchidan,   i	s h l ab   chiq a ri	s h   quvvatlaridan   va   keng   turdagi   xoma	s hy o ,	
s
hun i ngdek,   mehnat  	r esu	r sla	r i   mavjud   bo’lgan   hamda   ta	s hqi   bozorlarda
r a q obatbardo	
s h   bo’lgan   y uqo r i   qo’	s hilgan   qiym a tga   ega mah	s ulo t larni i	s hla	b
chiqa r i	
s hni   ta’minlovchi afz a lliklard a n to’liq hajmda  f oydalanil m ay a pt i ;
ikkinchidan,   ek	
s po	r t   qi l uvchi   korxon a lar   f a ol i yat i ni   mo l iyaviy   qo’lla b -
qu v v a t l a	
s h   vo	s italari   rivojla	n mayapti,   ek	s portoldi   va   ek	sp ortni   m oliyala	s htiri	s h
m exanizmlari mavjud ema	
s ;
uchinchidan,  c huqur   m a rketing   tadqiqot l arini   o’tka z i	
s h,   uzoq   muddatli
barq a ror   ta	
s hqi   b ozo	r l a	r ni 	s hakllantiri	s h va x	o rijda ta	s hqi 	s avdo infr a tuzil m a	s ini
yar a t i	
s hga  e tarli d a ra j ada  e ’tibor  q aratilmayap t i; 
32 to’r tinchidan, h a r   xil   xi z mat   turlari   ek	s porti	n i   ta	s hkil   qili	s h   va   ilga r i  	s uri	s h
bo’yicha   t i zimli   i	
s h l a	r   mavj u d   ema	s ,   ularni   ko ’ r	s ati	s h   uchun   z a r u r   inf r atuzil m a
r ivo j lanmagan.
Yuqo r idagi   muammo   va   kamchiliklardan   kelib   chiqib   xulosa   sifatida
quyidagi takliflarni beraman:
-	
r e	s publikamizdagi   ek	s p ortchilarning   mah	s ulotini  	s ot i	s h   bozorini	
s
hakl l antiri	s hda   muh i m   rol  	o’ ynovchi xo	r ijiy   mamlakatlardagi   korxon a lar   bilan	
O
’ z b eki	s tondagi   ek	s portchi   korxonalar   o ’ r ta	s ida   k o ope	r a ts i ya   aloqalarining	
s
hakllani	s h iga ko’makla	s hi	s h;
- yuqo	
r i   il m iy  	s i g’imli   m ah	s ulot l ar   i	s hlab   chiqa r i	s hga   mo’ljallangan
loyihal a rni amaliyo t ga k e ng joriy   et i sh; 
- ek	
s portning   intellektual   mu l k   ob’ektlari   l i t	s enziyalarini   hamda   no u -
x au  	
s haklida   texnika   va   t i jor a t   si	r la	r ini  	s ot i	s h,   injiniring   va   l izing  	s ohalarida
xizmatlar   ko’ r	
s ati	s h   kabi   turini   rivoj l antiri	s h   y o	’ li   bi l an  	r e	s publikamizda
eri	
s hi l gan   f a n -texnika   yutu q larining   jahon   xo’jali g i   aylanma	s iga   kirib
bo	
r ishini tezla	s htiri	s h.
- i l miy   loy i hala r g a ,   xu	
s u	s an,   amaliy   f a n   va   texnologiyalar   tran	s ferti	
s
oha	s idagi   i l m iy lo y ihalar	g a boz o	r  yo	’ nali	s hini   beri	sh   uch u n  	s haroitlar   ya r ati	sh
maq	
s adida   innovat	s iyala r ni   qo’lla b -quvvatla	s hning  	s amar a li   tizimini   i	s h l ab
chiqi	
s h;
- innovat	
s i ya   jarayo	n ini   d a vlat   to m onidan   va   tijoriy   qo’lla b -
quvvatla	
s hning   opt i mal   uyg’unla	s huvin i ng   asosiy   yo	’ lla	r ini   belg i lab   ol i	s h
hamda   i l m i y -texnikav i y   loy i halarni   tijorat   a ha miyatiga   ega   bo’lgan   natijala
r
da	
r a ja	s igacha yetkazi	s h;
- o	
’ z b e k   ol i m l ari   va   mu t axa	ss i	s larining   ch e t   eldagi   etak c hi   in	s t i t utlar,
ta	
s hkilot   va   firmalar   bilan   hamko	r ligini kengaytiri	s h va chuqu r la	s ht iri	s h;
- yuqo	
r i   dar a j ali   mark e ti n g   tadqiqot l ari   o’tkazi	s h,   tijoratla	s htiri	s h   va
tex n olog i yalar   menejmenti  	
s ohasidagi   yutuqlarni   o’rg a	n i	s h,   x o rijiy
bozorl a rning   kon’yunktur a	
s i  	s ig’i m i,   talabning   mavjudligi   hamda
33 ra qob a tchil a rning   narx  	s i yo	s at i ,   kooper a t	s iya,   q o ’	s hma   korxon a lar   ta	s hkil   eti	s h
bo’yicha   h amkorla	
r   qid i	r ish   yuz a	s idan   tahliliy   ma’lumot l arni   o’rg a ni	s h   z a	r ur
bo’ladi.
O‘zbekiston katta eksport salohiyatiga ega, buni mamlakatimizda joylashgan
foydali   qazilmalar,   tabiiy   boyliklar   va   ilmiy-texnikaviy   potensialdan   kelib   chiqib
aytish   mumkin.   Bunday   katta   salohiyatdan   qay   tarzda   foydalanish,   uni   yanada
kengaytirish   biz   hozirgi   kunda   tanlab   olgan   tashqi   savdo   siyosatimizga   uzviy
ravishda   bog‘liqdir.   Shu   sababli   tashqi   savdo   siyosatini   takomillashtirish,   eksport
salohiyatimizni   oshirish   yaqin   davr   ichida   asosiy   vazifalardan   biri   bo‘lib
qolaveradi. Bu borada davlatimiz tanlab olgan yo‘l hozirgi qiyin sharoitda naqadar
to‘g‘ri va aniq ekani hammaga birdek ravshan bo‘lmoqda.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi .-  T .:  O’zbekiston , 2020.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7   fevraldagi
“O’zbekiston Respublikasini  yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi
to‘g‘risida” gi PF-4947-sonli Farmoni.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   28-yanvardagi
“2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning Taraqqiyot strategiyasi
to‘g‘risida”gi PF-60-sonli Farmoni.
4. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Xalqaro   Reyting   va
indekslarda   O’zbekiston   Respublikasining   o‘rnini   yaxshilashga   oid   chora-
tadbirlarni tizimlashtirish to‘g‘risida”gi 2019 yil 7 mart, PF-5687-son Farmoni.
5. Vaxabov A.V., Tadjibayeva D.A., Xajibakiev Sh.X. Jahon iqtisodiyoti
va xalqaro iqtisodiy munosabatlar. -Toshkent.: Baktria press, 2015. -584 b.
6. Ataniyazov   J.,   Alimardonov   E.   “Xalqaro   moliya   munosabatlari”.
Darslik. T.: O zbekiston faylasuflari milliy jamiyati. 2019 y. – 432 b.ʻ
7. O.X.Shoev.   Global   iqtisodiy   rivojlanish.   O‘quv-uslubiy   majmua.
Guliston. 2020.
8. R.A.Yusupov,   S.R.Topildiyev,   B.Z.Ganiyev.   Global   iqtisodiy
rivojlanish. O‘quv qo‘llanma. Toshkent-2019.
9. N.S.Ismailova,   U.U.Shagazatov.   Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro
iqtisodiy munosabatlar. Darslik. TDIU. Toshkent-2019.
10. Vaxabov   A.V.,   Xajibakiev   Sh.X.,   Raxmanov   Sh.I.,   Usmanova   X.A.
Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar.   O‘quv   qo‘llanma.   –T.:
Iqtisod-Moliya, 2014. 372 bet
11. Isadjanov   A.A.   «Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi»   fanidan
talabalarning   mustaqil   ishi   bo‘yicha   o‘quv-uslubiy   qo‘llanma.   Toshkent.   JIDU.
2013.
12.   Т.А.Агапова, С.Ф.Серегина Макроэкономика 293-б
13.   А. Киреев “ M еждународная экономика” 200-стр
35 14.   O‘zbekiston   Respublikasi   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   bo‘yicha
tayyorlangan press-reliz ( www.stat.uz  saytidan)
15.   https://yuz.uz/uz/news/harakatlar-strategiyasidan--taraqqiyot-
strategiyasi-saritashqi-siyosat-sohasidagi-ustuvor-maqsadlar-va-vazifalar
Internet   saytlari
1.www. strategy.uz
2.www.stat.uz
3.www.m ineconomy.uz
4.www. finlit.uz
5.www. nbu.uz
6.www. davlatdasturi .uz
36