Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 526.5KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 30 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Rustamov Orifjon

Ro'yxatga olish sanasi 25 Aprel 2024

52 Sotish

Oʻzbekistonda bandlik siyosati va uni amalga oshirish xususiyatlari

Sotib olish
O zbekistonda bandlik siyosati va uni amalgaʻ
oshirish xususiyatlari
Reja:
Kirish
I-BOB
1.1  Aholining ish bilan bandligi va uning tasniflanishi
1.2  Ijtimoiy muhofazaga muhtoj va ish topishda qiynalayotgan 
shaxslarni  ishga joylashtirish
1.3  Norasmiy ish bilan bandlik va uni tartibga solish
II-BOB
2.1  Ish bilan ta’minlashga ko’maklashuvchi davlat jamg’armasi 
mablag’larining shakllanish manbalari va xarajatlari tarkibi
2.2  Vaqtinchalik bir martalik ish bilan ta’minlash markazlari faoliyati
2.3  Davlat ish bilan bandlik siyosati doirasida bandlikka ko’maklashish 
yo’nalishlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Bugungi   kunda aholining  ish  bilan  bandligini  ta’minlash  muammosi   jamiyat
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning eng muhim  makroiqtisodiy xususiyatlaridan biri
bo’lib iqtisodiyotda alohida ahamiyatga ega. Shuningdek, mamlakatimiz Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev tashabbusi  bilan qabul qilingan 2017-2021 yillarda O’zbekiston
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar
strategiyasida “aholi bandligini oshirish maqsadida aholining real pul daromadlari
va   xarid   qobiliyatini   oshirish,   kam   ta’minlangan   oilalar   sonini   va   daromadlar
bo’yicha   farqlanish   darajasini   yanada   kamaytirish,   yangi   ish   o’rinlarini   yaratish,
mehnat bozori mutanosibligini va infratuzilmasi rivojlanishini ta’minlash, ishsizlik
darajasini kamaytirish” asosiy vazifa sifatida belgilangan [3]. Iqtisodiyotda tarkibiy
o’zgarishlar jarayonida aholi bandligini ta’minlash muammolarini tadqiq etishning
dolzarbligi   birinchi   navbatda,   mazkur   tushunchaning   evolyutsion   qarashlari   va
konseptual   yondashuvlarini   tadqiq   qilishni   taqozo   qiladi.   Mazkur   tushunchaning
ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlari   mazmuni   turlituman   shakllar   vositasida
ifodalanadi.
Tadqiqotchilar   iqtisodiy   o’sish   sur’ati,   bandlik   va   mehnat   unumdorligi
o’rtasidagi   o’zaro   aloqadorlikka   asoslangan   holda   sanoati   rivojlangan
mamlakatlarda   aholi   bandligini   rag’batlantirish   siyosatida   bir   qancha   modellarini
ajratishadi.   Jumladan,   tadqiqotchilar   bandlik   va   mehnat   bozorini   tartibga
solishning   beshta:   amerika   modeli   (AQSH),   skandinaviya   modeli   (Shvetsiya,
Finlyandiya,   Daniya,   Norvegiya),   anglosaksoniya   modeli   (Buyuk   Britaniya,
Kanada, Irlandiya), kontinental yoki nemis modeli
(Germaniya, Avstriya, Belgiya, Niderlandiya, Shveytsariya, qisman Fransiya)
va   yapon   modellarini   ajratishadi.   Ammo   ayrim   tadqiqotchilar   mamlakatlarni
boshqacha guruhlashadi, masalan, amerika modelini bo’lak qilib ajratmasdan, uni
anglo-saksoniya   modeliga   qo’shib   yuborishadi   [9].   Ayrim   tadqiqotchilar   esa
mamlakatlarni   uchta   modelga   (amerika,   skandinaviya,   yevropa)   ajratib
o’rganishadi.
Quyida biz ushbu modellar bilan tanishib chiqamiz. 1.   Amerika   modeli   asosini   ijtimoiy-mehnat   munosabatlarining   subsidiya
ko’rinishi, xodimning shaxsiy  yutuqqa erishishi  va o’zini  namoyon qilishi  tashkil
etadi. Ushbu model mehnat bozori markazlashmaganligi hamda bandlik va ijtimoiy
ta’minotning qonuniyligi;
1.   ish   beruvchi   tomonidan   yollanma   ishchiga   nisbatan   nazorat   yuqori
darajadaligi;
2.  ishchilarning yuqori darajadagi jug’rofiy va kasbiy mobilligi;
3.  nisbatan yuqori darajadagi ishsizlik bilan xarakterlanadi.
Kasbiy   karyera   eng   avvalo   ish   joyi   o’zgarishi   bilan   bog’liq,   shunga   mos
ravishda ushbu model qolganlariga nisbatan yuqori darajadagi mobilligi bilan farq
qiladi.   Ish   haqi   miqdori   ish   ixtisosligi   va   murakkabligiga   asosan   belgilanadi,
xizmat   pog’onalarida   siljish,   odatda,   kasbiy-malakaviy   profilini   kengaytirishga
bog’liq emas.
Kasbiy yo’nalish masalalariga katta e’tibor qaratiladi. Universitet va kollejlar
qoshida   kasbga   yo’naltirish   bo’yicha   maxsus   markazlar   va   xususiy   agentliklar
tashkil   etilgan.   AQSH   mehnat   vazirligi   qoshida   1200   dan   ortiq   davlat   hisobidan
faoliyat   yurituvchi   kasbga   yo’naltirish   va   kasb   tanlash   markazlari   ish   olib   borib,
har yili ular orqali 1 milliondan ortiq yoshlar o’tishadi.
Ma’lumki,   AQSH   an’anaviy   ravishda   haddan   tashqari   yuqori   darajadagi
ishsizlikka   ega   mamlakat   hisoblanadi.   Uning   darajasiga   friksion   ishsizlik
yaxshigina ta’sir  etmoqda. Buni  keng va dinamik mehnat  bozorida, ishchilar  faol
ravishda   nafaqat   ish   joyini,   balki   ixtisosligini   ham   o’zgartirishi   bilan   tushuntirish
mumkin.
Modomiki,   AQShda   ko’pincha   malakasiz   yoki   malakasi   kam   ishchilar
ishsizlikka tushishadi, ular uchun yaratiladigan ish joylari ham shunga yarasha past
darajadagi   sifatga   egadir.   AQShning   zamonaviy   bandlik   siyosatidagi   asosiy
yo’nalishlarga:   ish   haqi   darajasini   oshirish   jihatidan   ish   joylari   sifatini   oshirish,
kelajakda   kasbiy   ulg’ayishni   ta’minlash,   ish   joylarini   saqlash   va   ularni
ko’paytirishdir.  I-BOB
1.1Aholining ish bilan bandligi va uning tasniflanishi
Ish bilаn bаndlik kоmplеks ijtimоiy siyosаtning аjrаlmаs qismi bo’lib, mеhnаt
sоhаsidаgi   insоnlаrning   ehtiyojlаrigа   qаrаtilgаnligi   bilаn   bеlgilаnаdi   vа   аhоli
dаrоmаdlаrini оshirishning аsоsiy elеmеnti hisоblаnаdi.
Ish   bilаn   bаndlik   -   bu   iqtisоdiy   f ао l   аhоlining   qоnun   hujjаtlаrigа   muvоfiq,
dаrоmаd   kеltirаdigаn   f ао liyatgа   egа   bo’lishidir.   O’zbеkistоn   Rеspublikаsining
― А hоlini   ish   bilаn   tа’minlаsh   to’g’risidаgi   Qоnunning   2-mоdd   а sigа   аsоsаn   ish
bilаn tа’minlаsh   - fuqаrоlаrning qоnun hujjаtlаrigа zid kеlmаydigаn, o’z   sh ах siy
vа   ijtimоiy   ehtiyojlаrini   qоndirish   bilаn   bоg’liq   bo’lgаn,   ulаrgа   ish   hаqi   (mеhnаt
dаrоmаdi)   kеltirаdigаn   f ао liyatidir.   Dеmаk,   ish   bilаn   bаnd   bo’lgаn   хо dim   uch
shаrtgа   jаvоb   bеrа   оlаdigаn   f ао liyat   bilаn   shug’ullаnishi   lоzim:   birinchisi,   qоnun
hujjаtlаrigа zid kеlmаydigаn,  ikkinchidаn,  jаmiyat а’zоlаrining sh ах siy vа ijtimоiy
ehtiyojlаrini   qоndirishgа   qаrаtilgаn,   uchinchidаn,   bu   f ао liyat   хо dimgа   ish   hаqi
(mеhnаt dаrоmаdi) kеltirаdigаn bo’lishi zаrur.
Unumli vа ijоdiy mеhnаt qilishgа bo’lgаn o’z qоbiliyatlаrini tаsаrruf etish vа
qоnun   hujjаtlаri   bilаn   tаqiqlаnmаgаn   hаr   qаndаy   f ао liyat,   shu   jumlаdаn,   hаq
to’lаnаdigаn ishni bаjаrishgа аlоqаsi  bo’lmаgаn f ао liyat bilаn shug’ullаnish mutlаq
huquqi fuqаrоlаrgа tеgishlidir.
Mаjburiy mеhnаt, ya’ni birоn-bir jаzоni qo’llаsh bilаn tаhdid qilish оrqаli ish
bаjаrishgа   mаjburlаsh   tаqiqlаnаdi,   qоnundа   bеlgilаngаn   hоllаr   bundаn   mustаsnо.
Kishilаrning   iхtiyoriy   rаvishdа   ish   bilаn   bаnd   bo’lmаsligi   ulаrni   jаvоbgаrlikkа
tоrtish uchun аsоs bo’lа оlmаydi.
Mеhnаt   bоzоridаgi   tаlаb   vа   tаklif   miqdоri,   аhоli   turmush   dаrаjаsi,
mаmlаkаtdаgi   bir   qаtоr   mаkrоiqtisоdiy   ko’rsаtkichlаrning   hоlаti   ish   bilаn
bаndlikdаgi   vаziyatgа   chаmbаrchаs   bоg’liq.   Birginа   ish   hаqi   dаrаjаsining   o’zi
mеhnаt  bоzоridаgi   tаlаb vа  tаklif, аhоli   dаrоmаdlаri, mаmlаkаt  iqtisоdiy  hоlаtigа
bеvоsitа tа’sir ko’rsаtаdi. Mаmlаkаtlаrdа mеhnаtdа bаndlik vа ishsizlikni ko’p yillik o’rgаnish   tаjribаsi
shuni  ko’rsаtаdiki,   mеhnаtgа   yarоqli  аhоlining  94-95  fоizi  mеhnаtdа  bаnd   bo’lsа,
iqtisоdiyot mе’yoridа rivоjlаnаyotgаn hisоblаnаdi.
Mаmlаkаt   jаmi   аhоlisini   ishchi   kuchigа   (iqtisоdiy   f ао l   аhоligа)   vа   ishchi
kuchidаn   tаshqаridаgilаrgа   (iqtisоdiy   nоf ао l   аhоligа)   аjrаtish,   ishchi   kuchini   ish
bilаn   bаndlаr   vа   f ао l   ish   ах tаrib   yurgаn   ishsizlаrgа   bo’lish   mumkin.   Bu   guruhlаr
o’rtаsidа   dоimiy   hаrаkаt   bo’lib,   bu   hаrаkаt   аhоlining   mеhnаt   bоzоrigа   kirishi   vа
undаn uzоqlаshishi kаbilаrni hаm аnglаtаdi.
Mаmlаkаtimiz   mеhnаt   qоnunchiligidа   ish   bilаn   bаnd   dеb   hisоblаngаn
fuqаrоlаr quyidаgi guruhlаrgа аjrаtib ko’rsаtilgаn:
- yollаnib ishlаyotgаn, shu jumlаdаn, ishni to’liqsiz ish vаqtidа hаq evаzigа
bаjаrаyotgаn,   shuningdеk   hаq   to’lаnаdigаn   bоshqа   ishgа,   shu   jumlаdаn
vаqtinchаlik ishgа egа bo’lgаn fuqаrоlаr;
- bеtоbligi,   mеhnаt   tа’tilidа,   kаsbgа   qаytа   tаyyorlаshdа,   mаlаkа   оshirishdа
ekаnligi;   ishlаb   chiqаrishning   to’хtаtib   qo’yilgаnligi   munоsаbаti   bilаn,  shuningdеk
qоnun hujjаtlаrigа muvоfiq vаqtinchа ish jоyidа bo’lmаgаndа   хо dimning ish jоyi
sаqlаnib turаdigаn bоshqа hоllаrdа vаqtinchа ish jоyidа bo’lmаgаn fuqаrоlаr;
- o’zini   ish   bilаn   mustаqil   tа’minlаyotgаn   fuqаrоlаr,   shu   jumlаdаn,   yuridik
sh ах s   tаshkil   qilmаgаn   hоldа   tаdbirkоrlik   f ао liyati   bilаn   shug’ullаnаyotgаn
fuqаrоlаr,   kооpеrаtivlаrning   а’zоlаri,   fеrmеrlаr   vа   ulаrning   ishlаb   chiqаrishdа
qаtnаshаyotgаn оilа  а ’zоlаri;
- Qurоlli   Kuchlаrdа,   Milliy   ха vfsizlik   хizmаti   vа   ichki   ishlаr   оrgаnlаri   vа
qo’shinlаridа   хizmаtni   o’tаyotgаn,   shuningdеk   muqоbil   хizmаtni   o’tаyotgаn
fuqаrоlаr;
- Tа’lim   to’g’risidаgi   qоnun   hujjаtlаrigа   muvоfiq   ishlаb   chiqаrishdаn
аjrаlgаn hоldа tа’lim оlаyotgаn fuqаrоlаr;
- qоnun hujjаtlаrigа muvоfiq f ао liyat оlib bоrаyotgаn jаmоаt birlаshmаlаri
vа diniy muаssаsаlаrdа ishlаyotgаn fuqаrоlаr. Аhоli   ish   bilаn   bаndligining   tаsniflаnishi   quyidаgi   rаsmdа   kеltirilgаn   (1-
rаsm).
1-r а sm.  I sh bil а n b а ndlikning turli m е ’z о nl а r bo’yich а  t а snifl а nishi.
Ish bil а n b а ndlik ijtim о iy m е hn а tg а  q а tn а shish sh а kli (yoll а nm а , o’z-o’zini  ish
bil а n t а ’minl а ydig а nl а r), mulkchilik sh а kli bo’yich а   (hukum а t,   х ususiy v а   а r а l а sh
k о r хо n а l а rd а   ish bil а n b а ndl а r), iqtis о diyot v а   ins о n ehtiyojl а rig а   to’g’ri   k е lishig а
ko’r а  ( о qil о n а , s а m а r а li v а  eng m а qbul), ishg а  j о yl а shish ist а gi bo’yich а   (ko’ngilli,
m а jburiy),   huquqiy   sh а klig а   ko’r а   (r а smiy,   n о r а smiy),   t а shkil   qilinish   (st а nd а rt,
n о st а nd а rt) m е z о nl а ri bo’yich а  ko’rinishl а rig а  eg а .
Iqtis о diyot f а nid а   ish bil а n b а ndlikning quyid а gi turl а rini f а rql а ydil а r: 1.   Ish
bil а n to’ liq b а ndlik -  m е hn а tg а  q о biliyatli  а h о lining ijtim о iy f о yd а li m е hn а tg а  eng
ko’p   j а lb   etilishi.   А m а ld а   bu   ish   bil а n   yalpi   b а ndlik   bo’lib,   bund а   m е hn а tg а
q о biliyatli   а h о lining   90,0-92,0   %   to’liq   b а ndlikd а   m е hn а t   qilishg а   muht о jl а r   v а
m е hn а t   qilishni   x о hl о vchil а r   ish   bil а n   t а ’minl а n а di,   bu   ishchi   kuchig а   t а l а b   v а
t а klifning mut а n о sibligini  а ngl а t а di.
2. Ish   bil а n   to’liq   bo’lm а g а n   b а ndlik   -   bu   iqtis о diy   f ао l   а h о lining   bir qismigin а   ijtim о iy   f о yd а li   m е hn а t   bil а n   t а ’minl а ng а nligini   ko’rs а t а di.   Ish   bil а n
m а vsumiy   b а ndlik   -   bu   m е hn а tg а   q о biliyatli   а h о lini   t а biiy-iqlim   х ususiyatl а rini
his о bg а   о lg а n   h о ld а   v а qti-v а qti   bilan   ( о d а td а   mu а yyan   m а vsuml а rd а )   ijtim о iy
f о yd а li m е hn а tg а  j а lb etishdir.
3. Ish   bil а n   yashirin   b а ndlik   -   bu   h о ld а   pul   to’l а m а ydig а n   uz о q   mudd а tli
t а ’tild а   bo’lg а nl а r   n о r а smiy   r а vishd а   (ish   bil а n   b а nd   sif а tid а   r а sm а n   ro’y ха tg а
о linm а sd а n)   turli   s а vd о -s о tiq,   а h о lig а   х izm а t   ko’rs а tish   bil а n   m а shg’ul
bo’lishl а rini  а ngl а t а di.
4. Ish bil а n d а vriy b а ndlik -   bu mu а yyan mudd а td а   m е hn а t f ао liyati bil а n
m а shg’ul  bo’lish, mu а yyan mudd а td а   d а m   о lishni  bildir а di. Ish bil а n b а ndlikning
bu   turi   а s о s а n   n е ft,   g а z   s а n оа ti,   b а liqchilik   t а rm о ql а rid а   v ах t а   usulid а
ishl о vchil а rni n а z а rd а  tut а di.
5. Ish   bil а n   s а m а r а li   b а ndlik   -   bu   а h о lining   ish   bil а n   b а ndlikk а
ehtiyojining   m а vjud   ish   o’rinl а rig а   muv о fiq   k е lishining   sif а t   х ususiyati   bo’lib,
iqtis о diy   nuqt а yi   n а z а rd а n   m е hn а t   r е sursl а rid а n   eng   о qil о n а   f о yd а l а nishni,
ijtim о iy   jih а td а n   m е hn а t   f ао liyatining   ins о n   m а nf аа tl а rig а   eng   muv о fiq   k е lishini
bildir а di.
1.2   Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslarni
ishga joylashtirish
O’zbekiston   Respublikasining   ―O’zbekiston   Respublikasida   nogironlarni
ijtimoiy   himoya   qilish   to’g’risidagi   Qonunining   25-moddasiga,   O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2007 yil 6 apreldagi ―Aholi bandligini oshirish hamda
mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   organlari   faoliyatini   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to’g’risida   616-son   qaroriga   muvofiq   Vazirlar   Mahkamasining
2008   yil   20   avgustdagi   “Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda
qiynalayotgan   shaxslarni   ishga   joylashtirish   uchun   ish   o’rinlarini   band   qilib
qo’yish  tartibi  to’g’risida   nizomni   tasdiqlash  haqida”gi   186-sonli  qarori   ishlab
chiqilgan   hamda   u   ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan shaxslarni   ishga   joylashtirish   uchun   ish   o’rinlarini   band   qilib   qo’yish   tartibini
belgilaydi.
O’zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda
qiynalayotgan shaxslar toifalari quyidagilar kiitiladi (2-rasm).
Mehnat   bozorida   vujudga   kelgan   vaziyatni   hisobga   olgan   holda   mahalliy
davlat   hokimiyati   organi   tomonidan   Bandlikka   ko ’ maklashish   va   aholini   ijtimoiy
muhofaza   qilish   tuman   ( shahar )   markazi   tavsiyasiga   ko ’ ra   ish   o ’ rinlari   ijtimoiy
muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   fuqarolarning   boshqa   toifalari
uchun   ham ,   shu   jumladan ,   safarbarlik   chaqiruvi   zaxirasiga   kiritilgan   shaxslar ,
kichik   yoshli   bolalari   bo ’ lgan   ishlamayotgan   ayollar ,   atrofdagilar   uchun   xavfli
bo ’ lmagan   ijtimoiy   ahamiyatli   kasalliklar   bilan   og ’ riyotgan   shaxslar   uchun   ham
band   qilib   qo ’ yilishi   mumkin .
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun   ish
o ’ rinlarini   band   qilib   qo ’ yish   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   tomonidan
amalga   oshiriladi .
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslarni   ishga
joylashtirish   uchun   ish   o ’ rinlarini   band   qilib   qo ’ yish   tartibi   xodimlarining   ro ’ yxat
bo ’ yicha   o ’ rtacha   soni   yigirma   nafardan   ko ’ pni   tashkil   etadigan   tashkilotlar   uchun
belgilanadi . Bunda   nogironlarni   ishga   joylashtirish   uchun   xodimlar   sonining   kamida   3
foizi   miqdorida   ish   o ’ rinlarining   eng   kam   soni   belgilanadi   va   band   qilib   qo ’ yiladi .
Band   qilib   qo ’ yilayotgan   ish   o ’ rinlarining   jami   miqdori   mahalliy   davlat   hokimiyati
organi   qaroriga   muvofiq   tashkilot   xodimlari   ro ’ yxat   bo ’ yicha   o ’ rtacha   sonining   7
foizidan   ortiq   miqdorda   belgilanishi   mumkin   emas .
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun   ish
o ’ rinlarini   band   qilib   qo ’ yish   to ’ g ’ risidagi   takliflar   tuman   ( shahar )   bandlikka
ko ’ maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   markazi   tomonidan
shakllantiriladi   va   tuman   ( shahar )   hududida   joylashgan   tashkilotlar   bo ’ yicha
alohida   tegishli   qaror   qabul   qilish   uchun   mahalliy   davlat   hokimiyati   organiga
kiritiladi .
Aniq   tashkilot   uchun   ish   o ’ rinlarini   band   qilish   bo ’ yicha   takliflar   kiritishda
bandlikka   ko ’ maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   tuman   ( shahar )
markazlari   tomonidan   tashkilotdagi   ishlarning   kasb   bo ’ yicha   tarkibi   va   tashkilot
faoliyatining   o ’ ziga   xos   xususiyatlari   majburiy   tartibda   hisobga   olinishi   kerak .
Nogironlar   uchun   ish   o ’ rinlarini   band   qilish   miqdorini   belgilash   to ’ g ’ risida
takliflar   kiritishda   nogironlarni   reabilitastiya   qilish   dasturlari   parametrlari   hisobga
olinadi .
Band   qilinishi   kerak   bo ’ lgan   ish   o ’ rinlari   sonini   va   ularga   qo ’ yiladigan
talablarni   belgilash   uchun   mahalliy   davlat   hokimiyati   organi   tomonidan   tuman
( shahar )  hokimining   o ’ rinbosari   boshchilik   qiladigan   maxsus   komissiya   tuziladi .
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslarning
mazkur   toifalariga ,   shu   jumladan ,   quyidagilar   uchun   qo ’ yiladigan   xarakterli
talablarga   muvofiq   bo ’ lgan   mehnat   sharoitlarini   ta ’ minlaydigan   ish   o ’ rni   tashkil
etilgan   ish   o ’ rni   hisoblanadi  (3- rasm ). Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun
band   qilib   qo’yilgan   ish   o’rinlariga   ishga   joylashtirish   tashkilot   tomonidan
Bandlikka   ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   tuman   (shahar)
markazi yo’llanmasi bo’yicha yoki mustaqil ravishda amalga oshiriladi.
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   topishda   qiynalayotgan   shaxslarni   ishga
joylashtirishga nogironlar jamoatchilik birlashmalari, jazoni o’tash   muassasalaridan
ozod   qilingan   shaxslarni   ijtimoiy   moslashtirish   markazlari,   ko’rsatib   o’tilgan
shaxslar   manfaatlarini   ifodalovchi   boshqa   tashkilotlar   ham   ularni   qonun
hujjatlarida   belgilangan   tartibda   ishga   joylashtirishni   ta’minlaydigan   Bandlikka
ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   tuman   (shahar)   markazlariga
yuborish yo’li bilan ko’maklashishi mumkin. Mahalliy davlat organi tomonidan belgilangan ijtimoiy muhofazaga muhtoj va
ish   qidirishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun   ish   o’rinlarining   eng   kam   soniga
muvofiq tashkil etilgan (band qilib qo’yilgan yoki ajratilgan) eng kam ish o’rinlari
sonini   qisqartirishga   yoki   tugatishga   faqat   kasaba   uyushmalari   qo’mitalari   yoki
xodimlarning   boshqa   vakillik   organlari,   bandlikka   ko’maklashish   va   aholini
ijtimoiy   muhofaza   qilish   tuman   (shahar)   markazlari   bilan   kelishgan   holda   yo’l
qo’yiladi   hamda   mahalliy   davlat   hokimiyati   organi   qarori   asosida   amalga
oshiriladi.
Texnologiyani,   ishlab   chiqarish   va   mehnatni   tashkil   etishdagi   o’zgarishlar,
xodimlar   sonining   o’zgarishiga   olib   kelgan   ish   hajmlarining   qisqarishi   bilan
bog’liq tadbirlarni amalga oshirishda ijtimoiy muhofazaga muhtoj va ish qidirishda
qiynalayotgan   shaxslar   uchun   band   qilib   qo’yilgan   ish   o’rinlarining   belgilangan
soni   hisobiga   ishga   joylashtirilgan   shaxslarda   ish   o’rinlari,   agar   ushbu   shaxslar
soni   mahalliy   davlat   hokimiyati   organi   tomonidan   belgilangan   miqdordan
oshmasa, ustuvor tartibda saqlanib qoladi.
Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   qidirishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun
band   qilib   qo’yilgan   ish   o’rni   ilgari   ushbu   ish   o’rnini   egallab   kelgan   shaxs   bilan
tuzilgan   mehnat   shartnomasining   to’xtatilishi   munosabati   bilan   bo’shab   qolgan
taqdirda tashkilot o’n kun muddatda Bandlikka ko’maklashish va aholini ijtimoiy
muhofaza   qilish   tuman   (shahar)   markazini   yangidan   ochilgan   bo’sh   ish   o’rni
to’g’risida ma’lum qilishi shart.
Nogironlar   uchun   band   qilib   qo’yiladigan   ish   o’rinlarining   belgilangan
sonidan   ortiqcha   nogironlar   uchun   ish   o’rinlari   tashkil   etgan   tashkilotlar   qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda imtiyoz olish huquqiga egadirlar.
Mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari   o’z   vakolatlari   doirasida   ijtimoiy
muhofazaga   muhtoj   va   ish   qidirishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun   belgilangan
ko’rsatkichdan ortiqcha, shu jumladan, ish uchastkalari (stexlar) tashkil etish  uchun
turarjoy   bo’lmagan   binolarni   birinchi   navbatda   ajratish   yo’li   bilan   band   qilib
qo’yiladigan   ish   o’rinlari   tashkil   etgan   tashkilotlar   uchun   imtiyozlar   belgilashi
mumkin. Ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   qidirishda   qiynalayotgan   shaxslar   uchun
band   qilib   qo’yiladigan   ish   o’rinlarini   tuman   (shahar)   hokimi   tomonidan
belgilangan   miqdordan   ortiqcha   tashkil   etgan   tashkilotlar   ushbu   ish   o’rinlarini
tashkil etishga sarflangan mablag’larning bir qismini Bandlikka ko’maklashish va
aholini ijtimoiy muhofaza qilish tuman (shahar) markazi bilan tuzilgan shartnoma
asosida   Bandlikka   ko’maklashish   jamg’armasi   mablag’lari   hisobidan   qoplash
huquqiga egadir.
Bandlikka   ko’maklashish   jamg’armasidan   tashkilot   (ish   beruvchi)   ning
ijtimoiy   muhofazaga   muhtoj   va   ish   qidirishda   qiynalayotgan   shaxslarni   ishga
joylashtirish   uchun   band   qilib   qo’yiladigan   ish   o’rinlarini   belgilanganidan   ko’p
miqdorda tashkil etishga xarajatlarining bir qismini qoplashga yo’naltiriladigan pul
mablag’lari O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish
vazirligi tomonidan belgilangan tartibda ajratiladi.
1.3Norasmiy ish bilan bandlik va uni tartibga solish
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2007 yil 24 maydagi ishga
joylashtirishga   muhtoj   mehnat   bilan   band   bo’lmagan   aholini   hisobga   olish
metodikasini   takomillashtirish   to’g’risida   106-sonli   qarori   ilovasiga   muvofiq   ish
bilan bandlik uch turga ajratiladi:
-  iqtisodiyotning rasmiy sektorida ish bilan bandlar;
- iqtisodiyotning rasmiy sektorida ish bilan bandlar;
- mehnat faoliyatini chet elda amalga oshirayotgan shaxslar.
Norasmiy   ish   bilan   bandlik   deb   fuqarolarning   hech   qanday   rasmiy   ro’yhat,
ruxsatnoma   va   huquqiy   asosga   ega   bo’lmagan   mehnat   faoliyati   bilan
shug’ullanishga   aytiladi.   Shuningdek,   ushbu   bandlik   huquqiy-iqtisodiy
kafolatlanmagan va ijtimoiy himoyalanmagan hisoblanadi. Norasmiy ish bilan bandlikni quyidagi ko’rinishlarga ajratish mumkin: 
1.   Faoliyat   turi   bo’yicha .   Malaka   talab   qiladigan   va   etarli   darajada   yaxshi
haq to’lanadigan ishlar (alohida dars berish, tibbiy xizmat ko’rsatish, kiyim-kechak
tikish, avtomobillarni  ta’mirlash,  qurilish ishlarini bajarish va b.) va malaka talab
qilmaydigan ishlar (mayda savdo-sotiq, turg’un bo’lmagan savdo shahobchalarida
savdo-sotiq bilan shug’ullanish va b.) ga bo’linadi.
2. Norasmiy  faoliyat ko’rsatish va daromad olish usuli bo’yicha .
Yakka   tartibda   ish   bilan   bandlar,   ro’yxatga   olinmagan   ishlab   chiqarish
birliklarining   egalari   va   ishchilari,   ro’yxatga   olingan   korxonalarda   norasmiy
ishlovchilar,   o’z   ish   o’rnida   hisobga   olinmagan   faoliyat   olib   boruvchi   rasmiy
sektorda   band   bo’lganlar   va   o’z   korxonalarining   hisobga   olinmagan,   soliq
to’lashdan   yashirilgan   faoliyatidan   daromad   oluvchi   rasmiy   sektorda   band
bo’lganlarga bo’linadi.
3. Ish   bilan   bandlik   maqomi   bo’yicha .   Faqat   norasmiy   sektorda   ish   bilan
band   bo’lganlar   va   ishni   rasmiy   hamda   norasmiy   sektorda   birgalikda   olib
boruvchilarga bo’linadi. Xalqaro   mehnat   tashkiloti   normalaridan   kelib   chiqib   hamda   Davlat   statistika
qo’mitasining   hisobga   olish   va   tasniflash   amaliyotiga   muvofiq   iqtisodiyotning
norasmiy   sektorida   band   bo’lganlar   jumlasiga   ijtimoiy   sug’urta   va   soliq
organlarida hisobga turmagan shaxslar kiradi (5-rasm).
Norasmiy   sektorning   ham   ijobiy,   ham   salbiy   jihatlari   mavjud.   Xususan,   uning
ijobiy tomonlariga quyidagilar kiradi:
- ish   bilan   bandlik   va   aholi   daromadlari   muammolarini   yechishda   yordam
beradi;
- tovar va xizmat ko’rsatish bozorini kengaytiradi;
- yetarli   darajada   ishsizlikning   o’sishi   va   aholi   turmush   darajasini   keskin
pasayib ketishi oldini oladi;
- ko’pchilikka qulay ish rejimini tanlashga imkon beradi.
Shuningdek, norasmiy sektor muayyan dolzarb ijtimoiy muammolarni keltirib
chiqaradi. Jumladan:
- u jinoiy muhitning rivojlanishi uchun qo’shimcha sharoitlar yaratadi;
- bu sektorda ish bilan band bo’lganlar ijtimoiy kafolatlarga ega bo’lmaydilar
va mehnat sharoitlari ustidan nazorat o’rnatilmaydi; - norasmiy   sektorning,   asosan   mayda   savdo-sotiq,   turli   xil   xizmatlar
ko’rsatish   sohasidagi   bandlik   xususiy   shaxslarni   qisman   malaka   va   professional
tajribalarini yuqotishlariga olib keladi;
- ish   bilan   bandlikning   muntazam   bo’lmagan   xarakteri   muntazam   ishdan
uzoqlashtiradi.
Yuqoridagi   holatlar   pirovard   natijada   bu   sektorda   ish   bilan   band
bo’lganlarning asosiy qismini, asosan yoshlarni malaka va tajribasidan ajralishiga
hamda lyumpenlashuviga olib boradi.
Shuningdek, norasmiy sektor:
- taklif   etilayotgan   tovar   va   xizmatlarning   sifati   ustidan   nazoratni
qiyinlashtiradi.   Bu   hol   iste’mol   chilar   uchun   salbiy   oqibatlarni   keltirib   chiqarishi
mumkin;
- davlat   esa   soliqqa   tortiladigan   daromadlarning   yashirilishi   natijasida
byudjetga tushishi mumkin bo’lgan mablag’larning ma’lum qismini ola olmaydi.
Norasmiy   ish   bilan   bandlik   mavjud   bo’lgan   mamlakatlar   tajribasi   shuni
ko’rsatadiki,   bunday   ish   bilan   bandlik   rasmiy   sektorda   ishchi   o’rinlari   yaratilishi
bilan   o’z-o’zidan   yo’qotilmaydi.   Shuningdek,   norasmiy   sektorga   nisbatan
ta’qiqlovchi choralar qo’llash ham o’zini oqlamaydi. Norasmiy ish bilan bandlikka
nisbatan   davlatning   qattiq   siyosati   natijasida   norasmiy   sektorning   qisqarishi
ishsizlikni   birdaniga  o’sib   ketishiga   olib  keladi.   Chunki,   norasmiy   ish   bilan   band
bo’lganlarning   aksariyat   qismi   rasmiy   sektorda   ishga   joylasha   olmaydilar.
Shuningdek,   davlat   tomonidan   bunday   siyosatning   yuritilishi   norasmiy   sektorda
ikkilamchi   ish   bilan   band   bo’lganlarning   turmush   darajasini   birdaniga   pasaytirib
yuboradi.
Bundan tashqari, norasmiy sektorni ta’qiqlash uni jinoiy shaklga o’tishiga olib
keladi.   Norasmiy   sektorni   ta’qiqlash   choralari   faqatgina   norasmiy   ish   bilan
bandlikning   salbiy   tomonlariga   nisbatan   asosli   hisoblanadi.   Norasmiy   sektorning
rivojlanishi   ko’proq   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   vaziyatga   bog’liq   bo’ladi.
Ishsizlikning   o’sishi,   ish   haqining   va   aholi   turmush   darajasining   pastligi,   rasmiy sektorda   ishchi   kuchiga   etarli   talabning   yo’qligi,   rasmiy   ish   bilan   bandlikning
beqarorligi norasmiy sektorning o’sishiga olib keladi.
Bugungi   kunda   yashirin   iqtisodiyotda   ish   bilan   band   bo’lgan   xodimlarni
rasmiy ish bilan bandlikka o’tkazish tadbirlari ishlab chiqilmoqda. Ya’ni, norasmiy
qonunan taqiqlanmagan mahsulot  ishlab chiqarayotgan yoki  xizmat  ko’rsatadigan
yakka   tadbirkorlarni   o’zlari   to’laydigan   soliq   hisobidan   pensiya   jamg’armasiga
to’lov   amalga   oshirib,   ular   faoliyatlari   mehnat   daftarchalarida   qayd   qilinmoqda.
Norasmiy   tarzda,   og’zaki   kelishuv   asosida   ishlaydigan   yollanma   ishchilar
faoliyatini   rasmiy   ish   bilan   bandlikka   o’tkazish   uchun   ish   beruvchi   va   yollanma
ishchi o’rtasida tuziladigan kelishuv yozma shaklda mehnat muassasalari xodimlari
ishtirokida tuzilmoqda.
II-BOB
2.1   Ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   davlat   jamg’armasi
mablag’larining shakllanish manbalari va xarajatlari tarkibi
O’zbekiston   Respublikasi   ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   davlat
jamg’armasi   aholini   ish   bilan   ta’minlash   sohasidagi   davlat   siyosatini   amalga
oshirish   hamda   mehnat,   aholini   ish   bilan   ta’minlash   va   ijtimoiy   muhofaza   qilish
tuman   (shahar)   bo’limlarining   samarali   faoliyat   ko’rsatishi   tadbirlarini   mablag’
bilan   ta’minlash   uchun   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy
muhofaza qilish vazirligi tarkibida tashkil etilgan.
Ish bilan ta’minlashga ko’maklashuvchi davlat jamg’armasi faoliyatini, uning
me’yoriy-huquqiy   asosini   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
2003   yil   2   apreldagi   “O’zbekiston   Respublikasi   Ish   bilan   ta’minlashga
ko’maklashuvchi  davlat  jamg’armasi  mablag’larini   shakllantirish va ulardan
foydalanish   tartibi   to’g’risida”gi   173-son   qarori  
tashkil   etadi.   Mazkur   qarorga
muvofiq   jamg’armasi   byudjetdan   tashqari   maqsadli   davlat   jamg’armasi
hisoblanadi,   mahalliy   va   respublika   darajalarida   tashkil   etiladi   va   uning
mablag’larini shakllantirish va ulardan foydalanishning maqsadli yo’naltirilganligi saqlab  qolingan  holda  Davlat  byudjeti  tarkibida jamlanadi  hamda Jamg’armaning
mustaqil balansida aks ettiriladi.
Ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   davlat   jamg’armasi   mablag’lari
O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi,
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish
vazirligi, viloyatlar hamda Toshkent  shahar  Mehnat  va aholini ijtimoiy muhofaza
qilish   bosh   boshqarmalarining   byudjetdan   tashqari   maqsadli   maxsus   hisob
raqamlarida   jamlanadi.   Bunda   korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlarning
ajratmalari   hisobiga   tashkil   topadigan   Ish   bilan   ta’minlash   jamg’armasi
mablag’larining   etmish   foizi   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Mehnat   va   aholini
ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, viloyatlar va Toshkent shahar Mehnat va  aholini
ijtimoiy   muhofaza   qilish   bosh   boshqarmalari   ixtiyorida   qoladi,   keyinchalik
tumanlar   va   shaharlar   o’rtasida   taqsimlanadi,   o’ttiz   foizi   Qoraqalpog’iston
Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish vazirligi, tegishli hududiy
mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   boshqarmalarining   to’lov
topshiriqnomalari   bilan   pul   o’tkazish   yo’li   bilan   respublika   darajasida
markazlashtiriladi.
Ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   jamg’armaning   asosiy   vazifalari
quyidagilar hisoblanadi:
- ishsizlarni   moddiy   qo’llab-quvvatlash   yuzasidan   davlat   kafolatlarini
amalga oshirish;
- mehnat bo’limlari ta’minotini moliyalashtirish;
- tijorat   banklarida   kredit   liniyalari   ochish   yo’li   bilan   ish   o’rinlarini   saqlab
qolish va yangi ish o’rinlari tashkil etish uchun kreditlar berish;
- fuqarolarni   ishga   joylashtirish,   mehnat,   aholini   ish   bilan   ta’minlash   va
ijtimoiy   muxofaza   hilish   masalalari   bo’yicha   me’yoriy   hujjatlarni   ishlab   chiqish,
sostiologik   kuzatuvlar   o’tkazish   bilan   bog’liq   xarajatlarni   mablag’   bilan
ta’minlash.
Quyidagi   jadvalda   ish   bilan   ta’minlash   jamg’armasi   mablag’larining
shakllanish manbalari va xarajatlari tarkibi keltirilgan (1-jadval). Quyidagilar ish bilan ta’minlashga  ko’maklashuvchi  jamg’armaga ajratmalar
to’lashdan ozod etiladilar:
- nogironlar   jamoat   tashkilotlariga   qarashli   o’quv-ishlab   chiqarish   va   ishlab
chiqarish korxonalari;
- protez-ortopediya   buyumlari   ishlab   chiqarishga,   nogironlarga   protez
qo’yish bo’yicha xizmatlar ko’rsatishga ixtisoslashtirilgan korxonalar;
- tarbiya   va   ta’lim   muassasalari   huzuridagi   o’quv-ishlab   chiqarish
ustaxonalari va o’quv-ishlab chiqarish korxonalari;
- byudjet ta’minotidagi teatr-tomosha tashkilotlari.
Ish   bilan   ta’minlash   jamg’armasi   mablag’lari   hisobidan   quyidagilar   amalga
oshiriladi:
- mehnat   organlarida   ishsizlik   maqomi   olgan   va   ish   qidiruvchi   sifatida
ro’yxatda   turgan   shaxslarni   kasbga   tayyorlash,   ularning   malakasini   oshirish   va
qayta tayyorlash ishlarini mablag’ bilan ta’minlash;
- ishsizlik bo’yicha nafaqalar, mehnat  organlarining taklifiga binoan ishlash uchun   boshqa   joyga   ixtiyoriy   ravishda   ko’chib   o’tish   uchun   kompensastiyalar
to’lash va qonun hujjatlariga muvofiq ishsizlarga moddiy yordam berish;
- ishsizlarga   muddatidan   oldin   pensiya   tayinlanganligi   sababli   byutjetdan
tashqari Pensiya jamg’armasi xarajatlarini qoplash;
- haq   to’lanadigan   jamoat   ishlarini   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda
mablag’ bilan ta’minlash;
- nogironlar   va   fuqarolarning   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj   bo’lgan   boshqa
toifalari   mehnatidan   foydalanish   uchun   ixtisoslashtirilgan   ish   o’rinlari   (ishlab
chiqarishlar) tashkil etish tadbirlarini mablag’ bilan qisman ta’minlash;
- mehnat organlari ta’minoti, barcha darajalardagi mehnat va aholini ijtimoiy
muhofaza   qilish   organlarini   (tuman   va   shahar   ijtimoiy   ta’minot   bo’limlaridan
tashqari) joylashtirish uchun binolar qurish va ularni rekonstrukstiya qilish, ularni
moddiy-texnikaviy   ta’minlash,   kompyuterlar,   nusxa   ko’chirish   va   boshha   zarur
texnika bilan jihozlash;
- axborot-ma’lumotlar va reklama-noshirlik ishlarini amalga oshirish;
- belgilangan   tartibda   respublika   darajasida   va   hududiy   darajada   ijtimoiy
kuzatuvlarni   tashkil   etish   va   o’tkazish,   ish   bilan   ta’minlash   masalalari   bo’yicha
aholining ayrim guruhlari o’rtasida anketa so’rovlari o’tkazish;
- respublika   va   hududiy   mehnat   bozori   axborot   tizimlarini   yaratish   va
ularning dasturiy ta’minotini  ishlab chiqish,  shu jumladan texnika vositalari  sotib
olish;
- ish   bilan   band   bo’lmagan   aholiga   yordam   ko’rsatish,   shu   jumladan   ishga
joylashtirishga   ko’maklashish   va   maslahat   xizmatlari   ko’rsatish   bilan   bog’liq
xarajatlarni mablag’ bilan ta’minlash;
- aholini   ish   bilan   ta’minlashga   doir   muammolar   bo’yicha   xalqaro
hamkorlikni mablag’ bilan ta’minlash;
- ishchi   kuchi   eksport   qilish   masalalari   bo’yicha   xalqaro   loyiha   va
shartnomalarni   amalga   oshirish,   O’zbekiston   Respublikasining   chet   ellarga   ishga
yuborilgan   fuqarolarini   ishga   joylashtirishni   tashkil   etish,   ularning   ijtimoiy
himoyasini ta’minlash bilan bog’liq xarajatlarni mablag’ bilan ta’minlash; - ish   bilan   ta’minlash   jamg’armasi   mablag’larini   ko’paytirishga
yo’naltirilgan,   aholini   ish   bilan   ta’minlashga   bevosita   ko’maklashuvchi   tijorat   va
xo’jalik hisobidagi faoliyatni amalga oshirish, mulkchilik va
- xo’jalik yuritishning turli shakllaridagi korxonalar tashkil etish;
- tijorat   banklari   tomonidan   ochiladigan   kredit   liniyalari   orqali   xo’jalik
yurituvchi sub’ektlarga, shu jumladan kichik va o’rta biznes sub’ektlariga, deqhon
va fermer xo’jaliklariga, oilaviy tadbirkorlik sub’ektlariga hamda yakka tartibdagi
tadbirkorlarga   qonun   hujjatlarida   belgilangan   tartibda   to’lov,   ta’minlash   va
qaytarish   shartlarida   yangi   ish   o’rinlari   yaratish   uchun   qisqa   muddatli   va   o’rta
muddatli kreditlar berish.
Shunday   qilib,   ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   jamg’armasi
daromadlari   va   uning   mablag’laridan   foydalanishning   ko’rib   chiqilgan   va
kelishilgan   prognozi   kelgusi   yil   uchun   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat
byudjeti parametrlari tarkibida Vazirlar Mahkamasiga kiritiladi.
2.2 Vaqtinchalik bir martalik ish bilan ta’minlash markazlari faoliyati
Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan   ta’minlash   markazi   O’zbekiston
Respublikasi   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligi   tuzilmasida
shahar   (tuman)   Bandlikka   ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish
markazida   fuqarolarning   vaqtinchalik   bir   martalik   mehnat   faoliyatini   tartibga
solish maqsadida tashkil etiladi.
Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan   ta’minlash   markazining   asosiy   vazifalari
va faoliyati yo’nalishlari 6-rasmda keltirilgan. Markazning   ish   vaqti   va   tartibi   shahar   ( tuman )   hokimligi   tomonidan   mazkur
joyda   fuqarolar   tomonidan   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarning   bajarilishi   borasida
yuzaga   kelgan   xususiyatlarni   e ’ tiborga   olgan   holda   belgilanadi .   Qoidaga   ko’ra,
Markazning   ish   vaqti   soat   6.00   da   boshlanadi,   ishni   tugatish   vaqti   soat   16.00.
Markaz   dam   olish   kunlarisiz   ishlaydi.   Zaruratga   qarab   hokimlik   markazning
boshqacha ish tartibi va vaqtini belgilashi mumkin.
Huzurida   Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan   ta’minlash   markazi   tashkil
etiladigan   shahar   (tuman)   Bandlikka   ko’maklashish   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza
qilish   markazi   direktorining   o’rinbosari   Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan
ta’minlash markazi direktori hisoblanadi (7-rasm). Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan   ta’minlash   markazi   direktori   mehnatiga
haq to’lash shahar (tuman) Bandlikka ko’maklashish va aholini ijtimoiy muhofaza
qilish markazi tomonidan amalga oshiriladi.
Markazda   bitta  shtatdagi  xodim   va  ichki  ishlar  organlarining  xodimi  doimiy
ravishda ishlaydi. Markazning shtatdagi xodimlariga sarflanadigan xarajatlar Ish  bilan
ta’minlashga   ko’maklashish   davlat   jamg’armasining   mablag’lari   hisobiga   amalga
oshiriladi.
Markazda   doimiy   bo’luvchi   shahar   (tuman)   ichki   ishlar   bo’limi   xodimining
mehnatiga tegishli shahar (tuman) ichki ishlar bo’limi tomonidan haq to’lanadi.
Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   bilan   ta’minlash   markazining   shtatdagi
xodimlari:
- fuqarolarga xususiy ish beruvchilar va yuridik shaxslarning vaqtinchalik bir
martalik   ishlarning   muayyan   turlarini   bajarishga   doir   mavjud   buyurtmanomalari
to’g’risida ma’lumotlar berishga;
- xususiy   ish   beruvchilar   va   yuridik   shaxslarning   vaqtinchalik   bir   martalik
ishlarni   bajarishga   doir   buyurtmanomalarini   qabul   qilish   va   ro’yxatdan
o’tkazishga;
- vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarning   aniq   turlariga   bo’lgan   ehtiyoj to’g’risida   ma’lumotlar   bankini   shakllantirish   va   muntazam   ravishda   yangilab
turishga;
- vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarni   bajarishga   yollanishda,   shuningdek
yangidan tashkil etilayotgan va bo’sh ish o’rinlariga doimiy asosda ishga kirishda
fuqarolarga ko’maklashishga;
- mehnat to’g’risidagi qonunlar, kasb-hunarga o’qitish va qayta o’qitish, o’z
ishini   yo’lga   qo’yishni   tashkil   etish   masalalari   bo’yicha   fuqarolarga   maslahat
xizmatlari ko’rsatishga;
- zarurat   bo’lganda   aniq   masalalarni   hal   etish   uchun   mehnat   va   aholini
ijtimoiy   muhofaza   qilish   organlarining   boshqa   mutaxassislarini   jalb   etishga   yoki
yuzaga kelayotgan masalalarni hal etishda yordam olish uchun fuqarolarni tegishli
mahalliy organlarga yo’llashga;
- fuqarolarni   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarni   bajarishning   asosiy   qoidalari
bilan tanishtirishga;
- markaz tomonidan bo’sh ish o’rinlari yarmarkasi  muntazam  o’tkazilishida
bevosita ishtirok etishga;
- yuridik   shaxslar   fuqarolarni   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarga   yollash
masalalari   yuzasidan   Markazga   murojaat   qilgan   hollarda   qonun   hujjatlarida
belgilangan   tartibda   mehnat   shartnomalari   rasmiylashtirilishida   ko’maklashishga
majburdirlar.
Markazda doimiy ravishda bo’luvchi ichki ishlar organlarining xodimi:
- vaqtinchalik bir martalik ishlarni bajarayotgan fuqarolar tomonidan jamoat
tartibiga, pasport rejimiga rioya etilishini ta’minlashga;
- vaqtinchalik   bir   martalik   ish   qidirayotgan   fuqarolar   tomonidan   huquqni
buzishlarning   oldini   olish   yuzasidan   profilaktika   chora-tadbirlarini   o’tkazishga
majburdir.
Vaqtinchalik bir martalik ish bilan ta’minlash markaz orqali vaqtinchalik bir
martalik ishlarga yollanayotgan fuqarolar Markazda:
- vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarga   doir   takliflar   va   tuman   (shahar)
korxonalaridagi mavjud bo’sh ish o’rinlari to’g’risidagi ma’lumotlarni; - Markaz xodimlarining mehnat va ish bilan ta’minlash to’g’risida amaldagi
qonun   normalari,   shuningdek   ayrim   ish   turlari   bo’yicha   xavfsiz   ish   usullari
to’g’risidagi maslahatni;
- yuridik   shaxslar   fuqarolarni   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarga   yollash
masalalari   yuzasidan   Markazga   murojaat   qilgan   hollarda   mehnat   shartnomalarini
rasmiylashtirishda ko’makni tekin olish huquqiga egadirlar.
Fuqarolar   vaqtinchalik   yoki   doimiy   ro’yxatdan   o’tgan   bo’lishlari,   qonun
hujjatlarida belgilangan pasport rejimiga va jamoat tartibiga rioya etishlari shart.
Fuqarolarni   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarni   bajarishga   yollayotgan   ish
beruvchilar:
- yollangan fuqarolarga xavfsiz mehnat sharoitini yaratib berishga;
- fuqarolar tomonidan bajarilgan ishlar uchun ish haqini og’zaki kelishuvga
muvofiq to’liq hajmda va o’z vaqtida to’lashga;
- fuqarolar vaqtinchalik bir martalik ishni bajarayotgan vaqtida ularga zarur
ijtimoiy-maishiy shart-sharoitlarni ta’minlashga;
- yollangan xodim tomonidan amaldagi qonun hujjatlari talablari buzilishi va
xodim   vaqtinchalik   bir   martalik   ishlarni   bajarayotgan   vaqtida   u   bilan   yuz   bergan
baxtsiz hodisalar to’g’risida Markazga yoki vakolatli organlarga zudlik bilan xabar
berishga majburdir.
Vaqtinchalik bir martalik ish bilan ta’minlash markazi ko’rgazmali axborotlar
o’rin olgan stendlar bilan jihozlanadi, ularda vaqtinchalik bir martalik ishlarga oid
takliflar   to’g’risidagi   ma’lumotlar,   tuman   (shahar)   korxonalaridagi   mavjud   bo’sh
ish   o’rinlari   to’g’risidagi   ma’lumotlar,   amaldagi   mehnat   va   ish   bilan   ta’minlash
to’g’risidagi amaldagi qonun hujjatlaridan ko’chirmalar hamda mehnat xavfsizligi
qoidalariga doir yo’riqnomalar, boshqa zarur ma’lumotlar joylashtiriladi.
Vaqtinchalik bir martalik ish qidirayotgan fuqarolarni ijtimoiy-maishiy shart-
sharoitlar bilan ta’minlash maqsadida Markaz ovqatlanish shoxobchasi, sanitariya
uzellari, shuningdek o’tiradigan joylar bilan jihozlanadi.
Markazni barpo etish va uni joriy ta’minlash xarajatlari Ish bilan ta’minlashga
ko’maklashish davlat jamg’armasining mablag’lari hisobiga amalga oshiriladi. Vaqtinchalik   bir   martalik   ish   qidirayotgan   fuqarolarga,   shuningdek   ish
beruvchi xususiy shaxslarga Markaz bepul xizmat ko’rsatadi.
2.3   Davlat   ish   bilan   bandlik   siyosati   doirasida   bandlikka   ko’maklashish
yo’nalishlari
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   aholini   ish   bilan   ta’minlash,   ishsizlikni
bartaraf   etish   va   mehnat   bozorini   tartibga   solish   bo’yicha   faol   ijtimoiy-iqtisodiy
siyosat   olib   boradi.   Chunki,   mehnat   salohiyatidan   foydalanish   samaradorligini
oshirish   milliy   iqtisodiyotni   rivojlantirish,   aholi   turmush   darajasini   oshirish   va
yuksak  taraqqiy etgan mamlakatlar  qatoriga  qo’shilishning muhim  manbasi  bo’lib
hisoblanadi.
Mehnat bozoriga ta’sir qiluvchi omillarning turli-tumanligi va uning samarali
amal   qilishi   ijtimoiy   jihatdan   ahamiyatga   ega   ekanligi   tufayli   unda   davlatning
optimal boshqaruvi hamda tartibga solishi talab etiladi. Ish bilan bandlik sohasida
tartibga   solishning   bunday   tizimini   yaratish   O’zbekistonda   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning asosiy ijtimoiy vazifalaridan biridir.
Davlatning   faol   ta’sir   ko’rsatish   siyosati   hududiy   mehnat   bozorlari   holatidan
kelib   chiqadi.   Agar   hududda   ishchi   kuchi   ortiqchaligi   ro’y   berib,   taklif   talabdan
yuqori   bo’lsa,   u   holda   davlat   ishchi   kuchi   taklifini   kamaytirish   va   unga   bo’lgan
talabni   ko’paytirishni   rag’batlantirish   siyosatini   yuritadi.   Aksincha,   agar   hududda
ishchi  kuchi  tanqisligi  kuzatilsa, u holda davlat  ishchi  kuchi  taklifini  ko’paytirish
va unga bo’lgan talabni kamaytirish yuzasidan aniq chora-tadbirlarni belgilaydi.
Davlat  ish bilan bandlik siyosati  doirasida ish bilan bandlikka ko’maklashish
ikki   yo’nalishda,   passiv   va   faol   ish   bilan   bandlik   siyosati   ko’rinishlarida   amalga
oshiriladi (8-rasm). 5.8-rasmdan ko’rinib turibdiki, ish bilan bandlikning nofaol siyosati davlat ish
bilan   bandlik   xizmati   orqali   ishsizlarga   nafaqalar   to’lash,   ishsizlarni   kasblarga
qayta o’qitish va jamoat ishlarini tashkil etish kabi faoliyatlarni o’z ichiga oladi.
Ish bilan bandlik siyosatining bu varianti davlatning amalga oshiradigan joriy
xarajatlari   nuqtai-nazaridan   bir   muncha   tejamlidir.   Biroq,   ish   bilan   bandlikning
passiv   siyosati   iqtisodiyotning   yuksalishi   davrida   mehnat   bozorining   yuqori
egiluvchanligi   va   ishchi   kuchining   kasbiy   harakatchanligi,   iqtisodiyotning
istiqbolli   mustaqil   ish   izlash   uchun   bir   muncha   keng   shart-sharoitlari   mavjud
bo’lgandagina o’zini oqlashi mumkin.
Davlat ish bilan bandlik siyosatini ancha samarali va maqbul yo’nalishi - faol
ish bilan bandlik siyosati bo’lib, u ishchi kuchiga talabni oshirish maqsadida davlat
ish   bilan   bandlik   jamg’armasi   mablag’lari   hisobiga   ish   joylarini   yaratish,
korxonalarga   qo’shimcha   ish   joylarini   yaratish   maqsadida   kreditlar   berish   yo’li
bilan iqtisodiy barqarorlikni ta’minlashdan iborat (9-rasm). Аhоlini ish bilаn tа’minlаsh sоhаsidаgi  dаvlаt siyosаti  quyidаgi tаmоyillаrgа
аsоslаnаdi:
-   mеhnаt   qilish   vа   ishni   erkin   tаnlаsh   huquqini   аmаlgа   оshirishdа   bаrchа
fuqаrоlаrgа jinsi, yoshi, irqi, millаti, tili, ijtimоiy kеlib chiqishi, mulkiy аhvоli vа
mаnsаb   mаvqеidаn,   dingа   munоsаbаti,   e’tiqоdidаn,   jаmоаt   birlаshmаlаrigа
mаnsubligidаn,   shuningdеk   хоdimlаrning   ishchаnlik   jihаtlаrigа   hаmdа   ulаr
mеhnаtining   nаtijаlаrigа   bоg’liq   bo’lmаgаn   bоshqа   hоlаtlаrdаn   qаt’i   nаzаr,   tеng
imkоniyatlаrni tа’minlаsh;
- kishilаrning   mеhnаt   vа   tаdbirkоrlik   tаshаbbuslаrini   qo’llаb-quvvаtlаsh   vа
rаg’bаtlаntirish,   ulаrdа   mеhnаt   qilish   vа   hаyot   kеchirishdа   munоsib   shаrоitlаrni
tа’minlаydigаn   unumli   vа   ijоdiy   mеhnаt   qоbiliyatini   rivоjlаntirishgа
ko’mаklаshish;
- mеhnаt qilishning iхtiyoriyligi;
- ish   bil а n   t а’ minl а nish   s о h а sid а   ijtim о iy   k а f о l а tl а r   b е rish   v а   а h о lini
ishsizlikd а n   him о ya   qilishni   t а’ minl а sh ;
- ijtim о iy   him о yag а   o ’ t а   muht о j   v а   ish   t о pishd а   qiyn а l а yotg а n   fuq а r о l а r
uchun   m а vjud   ish   j о yl а rini   s а ql а b   q о l а yotg а n   v а   yangi   ish   j о yl а rini   yar а t а yotg а n
ish   b е ruvchil а rni   r а g ’ b а tl а ntirish ; - ish   bil а n   t а’ minl а sh   s о h а sid а gi   t а dbirl а rni   iqtis о diy   v а   ijtim о iy   siyos а tning
b о shq а  yo ’ n а lishl а ri   bil а n   muv о fiql а shtirish ;
- а h о lini   ish   bil а n   t а’ minl а sh   ch о r а- t а dbirl а rini   ishl а b   chiqish ,   а m а lg а
о shirish   v а   ul а rning   b а j а rilishini   n а z о r а t   qilishd а   d а vl а t   о rg а nl а ri ,   k а s а b а
uyushm а l а ri ,   хо diml а rning   v а killik   о rg а nl а ri   v а   ish   b е ruvchil а rning   o ’ z а r о
h а mk о rligi ;
- а h о lini   ish   bil а n   t а’ minl а sh   mu а mm о l а rini   h а l   qilishd а   d а vl а tl а r а r о
h а mk о rlik .
Bugungi   kund а   O ’ zb е kist о nning   d е yarli   b а rch а   hududl а rid а   ishchi   kuchining
о rtiqch а ligi   m а vjud   v а   m е hn а t   b о z о rid а   t а klif   t а l а bd а n   yuq о ri .   Shu   b о is   ishl а shni
хо hl о vchil а rning   m е hn а t   b о z о rid а   erkin   h а r а k а t   qilishl а ri   v а   must а qil   ish   bil а n
t а’ minl а nishl а ri   uchun   d а vl а t   fuq а r о l а rg а   bir   q а nch а   k а f о l а tl а rni   n а z а rd а   tut а di .
Ya ’ ni ,  d а vl а t :
- ish   bil а n   t а’ minl а sh   turini ,   shu   juml а d а n ,   turli   m е hn а t   r е jimid а gi   ishni
t а nl а sh   erkinligini ;
- ishg а   q а bul   qilishni   q о nung а   х il о f   r а vishd а   r а d   etishd а n   v а   m е hn а t
sh а rtn о m а sini   g ’а yriq о nuniy   r а vishd а  b е k о r   qilishd а n   him о yal а nishni ;
- m а qbul   ishni   t а nl а sh   v а  ishg а  j о yl а shishg а  b е pul   yord а m   b е rishni ;
- h а r   kim   k а sb   v а  ishg а  eg а  bo ’ lishd а,  m е hn а t   qilish   v а  ish   bil а n   t а’ minl а nish
sh а rt - sh а r о itl а rid а,   m е hn а tg а   h а q   to ’ l а shd а,   х izm а t   p о g ’о n а sid а n   yuq о ril а b
b о rishd а  t е ng   imk о niyatl а r   yar а tishni ;
- yangi   k а sbg а   ( mut аха ssislikk а)   b е pul   o ’ qitishni ,   m а h а lliy   m е hn а t
о rg а nl а rid а   yoki   ul а rning   yo ’ ll а nm а si   bil а n   b о shq а   o ’ quv   yurtl а rid а   stip е ndiya
to ’ l а b   m а l а k а sini  о shirishni ;
- b о shq а   j о yd а gi   ishg а   q а bul   qiling а nd а   s а rf   qiling а n   m о ddiy   ха r а j а tl а r
uchun   q о nun   hujj а tl а rig а  muv о fiq   k о mp е ns а tsiya   to ’ l а shni ;
- h а q   to ’ l а n а dig а n   j а m оа t   ishl а rid а   q а tn а shish   uchun   mudd а tli   m е hn а t
sh а rtn о m а l а ri   tuzish   imk о niyatini   k а f о l а tl а ydi . Xulosa   va   takliflar
Fikrimizcha,   mamlakatimizda   ish   o’rinlarini   tashkil   etish   sohasidagi   davlat
siyosati
ishsizlikni   qisqartirish   va   aholining   ijtimoiy   zarur   mehnat   bilan   bandligini
ko ’ paytirish   bo ’ yicha   xorijiy   davlatlar   singari   aniq   usullar   asosida   ishlab   chiqilishi
kerak .
Buning uchun quyidagi tadbirlarni e’tiborga olish zarur deb o’ylaymiz:
- davlat tomonidan iqtisodiyotga kiritilayotgan investitsiyalarni rag’batlantirish, bu
esa yangi ish joylarini yaratishning asosiy sharti hisoblanadi;
- yangi ish joylari tashkil etilganda tadbirkorlarga va kichik biznes korxonalariga
soliq imtiyozlari berish;
- o’z-o’zini ijtimoiy zarur mehnat bilan band qilishni rag’batlantirish;
-   kichik   biznes   va   oilaviy   tadbirkorlikda   investitsion   faollikni   rag’batlantirish
asosida   shart-sharoitlar   yaratish,   bu   ko’plab   mamlakatlarda   aholi   bandligini
ta’minlashning muhim uslubi sifatida o’rganilmoqda;
- tarkibiy o’zgarishlar bilan bog’liq ishsiz qolgan yoki ishidan ajralib qolish xavf
solayotgan   shaxslarning   ish   izlashlarini   faollashtirish   maqsadida   kasbga   o’qitish,
qayta tayyorlash va ularga axborot-konsalting xizmatlarini ko’rsatish;
- mehnat bozorida vositachilik qilayotgan mehnat birjalari va bandlik xizmatlarini
rivojlantirish,   friksion   ishsizlik   va   tarkibiy   o’zgarishlar   bilan   bog’liq   ishsizlikni
pasaytirish   maqsadida   vakant   ish   joylari   to’g’risida   ma’lumotlar   yig’ish,   tahlil
qilish va ularga tezkor murojaatini ta’minlash axborot-maslahat markazlari;
- aholining alohida guruhlari - yoshlar, nogironlar, ishlash qobiliyati chegaralangan
insonlar uchun ish joyi sharoitlarini yaratish bilan bog’liq xarajatlarni  qoplashlari
uchun ish beruvchilarga kompensatsiyalar ajratish;
-   kompetentlik   va   mehnatga   ijodiy   munosabat   uchun   moddiy   rag’batlantiradigan
ijtimoiy-iqtisodiy muhitni yaratish;
- zarurat tug’ilganda oilalarga ishchi kuchi zich bo’lgan hududlardan vakant joylar
bo’lgan   xududlarga   ko’chib   o’tishida   subsidiya   va   kreditlar   berish   yo’li   bilan
ko’maklashish; -   bandlik   muammolarini   hal   qilishda   xalqaro   hamkorlik,   xalqaro   mehnat
migratsiyasi bilan bog’liq masalalarni hal qilish;
- davlat sektorida – ta’lim, tibbiy xizmatlar, kommunal xo’jaligi, jamoatchilik
binolari   va   inshootlarini   qurish   sohalarida   ishchi   o’rinlarini   yaratish;   -   maqsadli
jamoat ishlarini tashkil qilish va hokazo.
Iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish   sharoitida   aholi   ish   bilan   bandligini
oshirishning   ijtimoiy-iqtisodiy   mexanizmlari   bo’yicha   xorijiy   amaliyotlar
tajribasini   ilmiy   tadqiq   va   tahlil   etish   mazkur   davlatlar   tajribasining   ilg’or,
respublikamiz uchun qulay bo’lgan jihatlaridan foydalangan holda, aholi ish bilan
bandlik   darajasini   oshirishning   samarali,   istiqbolli   yo’nalishlarini   aniqlash   va
amaliyotda qo’llash
imkonini beradi. Foydalanilgan adabiyotlar :
1. Каримов   И.А.   Мамлакатимизда   демократик   ислоҳотларни   янада
чуқурлаштириш   ва   фуқаролик   жамиятини   ривожлантириш
концепцияси. -Т.: Ўзбекистон, 2010. - 56 б.
2. Abdurahmonov   Q . X ,   Zokirova   N . Q .   Mehnat   iqtisodiyoti   va   sotsiologiyasi .
O’quv qo’llanma.  - T.:  «Fan va texnologiya»,  2013. - 536  b.
3. Абдурахманов   К.Х.,   Зокирова   Н.К.,   Шоюсупова   Н.Т.,   Габзалилова   В.Т.,
Абдурахманова   Г.К.   Формирование   и   совершенствование   политики
занятости населения в малом бизнесе и частном предпринимательстве.
Монография. - Т.:  IQTISODIYOT,  2013. - 272 с.
4. Абдураҳмонов Қ.Х. Меҳнат иқтисодиеcти ва социологияси. Дарслик. - Т.:
Фан ва технология, 2012. - 388 б.
5. Abdurahmonov   Q . X ,   Shoyusupova   N . T .   Mehnat   iqtisodiyoti :   ijtimoiy - mehnat
munosabatlari .  Darslik.  - Т.:  TDIU,  2011. - 692  b.
6. Абдураҳмонов   Q .Х.,   Холмўминов   Ш.Р.,   Зокирова   Н.Қ.   Персонални
бошқариш. Дарслик. - Т.: Шарқ, 2008.
7. Абдураҳмонов  Қ.Х.,  Имомов  В.А.  Ўзбекистонда   меҳнат   потенциалидан
самарали фойдаланиш ва уни бошқариш. - Т.: Академия, 2008. - 212 б.
8. Абулқосимов   Х.П.   Иқтисоди	
еcтда   инсон   омили:   шаклланиши,   амал
қилиши ва фаоллашуви. Монография. - Т.: Академия, 2006. - 346 б.

Oʻzbekistonda bandlik siyosati va uni amalga oshirish xususiyatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский