Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 16000UZS
Hajmi 92.3KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 09 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

O'zbekistonda dastlabki etnografik tadqiqotlar va ularning natijalari

Sotib olish
MUNDARIJA:
KIRISH  ....................................................................................................................2
I BOB. O'ZBEK XALQINING ETNIK TARIXI ................................................4
1.1 O'zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi ..................................................4
1.2 O’zbek xalqining etnik tarixidagi mavjud muammolar ..............................12
II   BOB.   O'ZBEKISTONDA   ETNOGRAFIYA   VA   ETNOGRAFIK
TADQIQOTLAR...................................................................................................16
2.1 O’zbekistondada Etnografiya tarixi..............................................................16
2.2  O'zbekistonda etnografik tadqiqotlar............................................................22
XULOSA ...............................................................................................................31
ADABIYOTLAR RO'YXATI .............................................................................32
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni   shakllantirishda   ta’lim-tarbiya   tizimining   o‘rni   yuksakligiga   alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining asosiy maqsadi va vazifasi bo‘lishi lozim, deb qabul qilishimiz kerak” 1
,
- deb ta’kidlab o‘tadi.
Ma’lumki, axborot va bilimlar doirasi tez sur’atlar bilan kengayib borayotgan
hozirgi   sharoitda   barcha   ma’lumotlarni   faqat   dars   mashg‘ulotlari   paytida
talabalarga   etkazish   vaqt   nuqtai   nazaridan   amalga   oshirish   mushkul   vazifa
hisoblanadi.
Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   talaba   mustaqil   ravishda   shug‘ullansa   va   o‘z
ustida tinimsiz ishlasagina bilimlarni chuqur o‘zlashtirishi mumkin. Talabalarning
asosiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari   mustaqil   ta’lim   jarayonidagina   shakllanadi,
mustaqil   faoliyat   ko‘rsatish   qobiliyati   rivojlanadi   va   ularda   ijodiy   ishlashga
qiziqish paydo bo‘ladi.
Shuning uchun talabalarning mustaqil ta’lim  olishlarini  rejalashtirish, tashkil
qilish   va   buning   uchun   barcha   zaruriy   shart-sharoitlarni   yaratish,   dars
mashg‘ulotlarida   talabalarni   o‘qitish   bilan   bir   qatorda   ularni   ko‘proq   o‘z   ustida
mustaqil   ta’lim   olish   uchun   yo‘llanma   berish   oliy   ta’lim   tizimida   faoliyat   olib
borayotgan professor-o‘qituvchilarning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi.
Talabaning   mustaqil   ishi   –   muayyan   fandan   o‘quv   dasturida   belgilangan
bilim,   ko‘nikma   va   malakaning   ma’lum   bir   qismini   talaba   tomonidan   fan
o‘qituvchisi maslahati va tavsiyalari asosida auditoriya va auditoriyadan tashqarida
o‘zlashtirilishiga   yo‘naltirilgan   tizimli   faoliyatdir.   Tarixchilikning   katta
yutuqlaridan  biri   arxeologiyaga katta  e`tibor   berganligi   bilan belgilanadi.  Jamiyat
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 tarixi   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivoji   va   shu   asosda   ishlab   chiqarish
munosabatlarining   turli   davrda   o`zgarib   borishidan   iborat   ekanligi   fanda   e`tirof
etilgach,   tarixni   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzumlarga   ajratib   davrlash   masalasi   kun
tartibiga   qo`yildi.   Tarixchilikda   butun   insonyyat   tarixi   quyidagi   davrlarga   bo`lib
o`rganiladi: 1. Ibtidoiy jamoa tuzumi davri. 2. quldorlik davri. 3. Feodalizm davri.
4. Kapitalizm davri. Hozirgi fanning aniqlashiga ko`ra, kishilik jamiya-ti tarixi bir
million   yilga   yaqinlasha   boradi.   SHu   uzoq   davrning   oxirg`i   ming   yillaridangina
sinfiy  jamiyat,   ya`ni   quldorlik   jamiyati   vujudga   kelgan  bo`lib,  unga   qadar   o`tgan
davrlar ibtidoiy jamoa davrini, ya`ni sinf paydo bo`lgunga qadar o`tgan davrni o`z
ichiga   oladi.   O`zbekistonda   tarix   fani   rivoj   topgunga   qadar,   birinchidan,   tarixni
ishlab  chiqarish   usullariga  qarab   davrlashtirish   yo`q  edi.  O`zbekistonda,   umuman
O`rta Osiyoda ibtidoiy jamoa davri bo`lganligiga shubha bilan qaralgan edi
Kurs   ishi   obyekti:   O'zbek   etnik   nomi   kelib   chiqishi   tarixi   xususida
imkoniyatlarini tahlil qilish.
Kurs ishi predmeti:  O'zbek etnik nomi kelib chiqishi tarixi xususida   tadqiq
qilish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
3 I BOB. O'ZBEK XALQINING ETNIK TARIXI
1.1 O'zbek xalqining etnogenezi va etnik tarixi
O’zbek   xalqining   alohida   etnik   jamoa   (elat)   bo’lib   shakllanish   (etnogenez)
jarayonini   o’rganish   tarix   fani   oldida   turgan   muxim   va   dolzarb   masalalardan   biri
hisoblanadi.   Bu   masala   anchadan   buyon   tarixchi     olimlarning   diqqat   markazida
bo’lib   kelgan.   O’zbek   xalqi   o’z   mustaqilligiga   erishgach   bu   muammoga   qiziqish
yana xam kuchaydi. Keyingi yillarda chiqqan ilmiy monografiyalarda, maqolalarda
va risolalarda o’zbek xalqining kelib chiqishi (etnogenezi) xaqida bir qancha teran
fikrlar   aytilgan.   Lekin,   ayrim   e’lon   qilingan   ishlarda   ba’zi   xatoliklarga,
noaniqliklarga   ham   yo’l   qo’yilgan.   Bu   xatoliklar   ko’pincha   mualliflarning   etnos
nazariyasiga   e’tibor   bermasliklari   tufayli   sodir   bo’lgan,   albatta.   Xalqning
(Etnosning)   kelib   chiqishini,   uning   ilk   ajdodlarini   aniq   bir   jamoa     (elat)   bo’lib
shakllanish  jarayonini   ilmiy  asosda   o’rganish  uchun avvalo  «etnogenez»  va  etnik
tarix   iboralarini   to’g’ri   tushunib,   ular   xaqida   aniq   tasavvurga   ega   bo’lish   kerak.
Etnik   tarix—ma’lum   bir   xalqning   ilk   ajdodlaridan   boshlanib,   elat   shakllanishini,
uni   taraqqiy   etish   bosqichlarini   va   elatning   yemirilish   yoki   rivojlanib,   millat
darajasiga yetishish davrini o’z ichiga oladi.
                Etnogenez   (etnos-yunon   tilida   xalq,   genez-hosil   bo’lish,   kelib   chiqish)   bu
yangidan tashkil  topgan etnik jamoaning kelib chiqish jarayoni. Ilgaridan mavjud
bo’lgan   bir   necha   etnik   komponentlarni   o’zaro   yaqinlashuvi,   ularning   bir-biriga
qushilib,   birgalikda   taraqqiy   etib   borishi   hamda   shakllanib   borayotgan   etnosga
boshqa   yerdan   ko’chib   kelib   qo’shilgan   komponentlarning   mahalliy   aholiga
qo’shilishi,   unga   aralashib   borishi   natijasida   vujudga   keladi.   Demak,
shakllanadigan   yangi   etnosga   ma’lum   hududda   yashagan   xalqlar   yoki   etnik
guruhlardan   tashqari,   boshqa   hududlardan   kelgan   etnik,   antropologik   va   madaniy
jihatdan   bir   xilda   bo’lmagan   etnoslarning   yoki   etnik   guruhlarning   aralashib,
qorishib ketishidan ham elat vujudga kelishi mumkin.
4                 Yangi   etnosning   vujudga   kelishi   bir   necha   etnik   guruhlar   yetakchi   etnos
atrofiga   jipslashishidan   boshlanadi.   Yetakchi   etnos   mahalliy   xalqlar   uyushmasi
yoki   boshqa   yerdan   kelib   o’rnashib   qolgan   etnik   guruh   xam   bo’lishi   mumkin.
Yetakchi   etnos   boshqarayotgan   uyushmaga   kirgan   etnik   guruhlar   ma’lum   vaqt
ichida   tili,   moddiy   madaniyati,   turmush   tarzi,   ma’naviyati   bilan   bir-birlariga
yaqinlashib borishi  ijobiy natija bersa,  yangi  etnos o’zagi  tashkil  topadi.Shu davr
ichida   birlashishga   moyilliklari   bo’lgan   guruhlar   siyosiy,   iqtisodiy   va   boshqa
sabablar   tufayli   bir-birlariga   yaqinlasha   olmasalar   etnik   birlik   elat   darajasiga
yetmasdan   tarqalib   ketishi   xam   mumkin.   Dunyoda   mavjud   bo’lgan   xalqlarning
barchasi   etnik   guruhlarning   qo’shilishidan   vujudga   kelgan.   Boshqacha   qilib
aytganda   dunyoda   tarkibiga   o’zga   etnik   guruhlar   qo’shimagan   bironta   xalq
bo’lmasa   kerak.   Yuqorida   tilga   olingan   etnik   nazariyaga   asoslanib,   biz   o’zbek
xalqini   elat   bo’lib,   ma’lum   tarixiy   davrda,   ma’lum   hududda,   mahalliy   etnoslar
asosida,   turli  davrlarda kelib  qo’shilgan  etnik komponentlarning aralashib  borishi
natijasida shakllangan, deb qaraymiz.
                    Etnos   nazariyasiga   rioya   qilmagan   yoki   tushunmagan   ayrim   mualliflar
o’zbek   xalqining   etnogenezini   qadimlashtirishga   intilib,   uning   kelib   kelib
chiqishini milodiy asrning boshlaridan, qadimgi xunlardan yoki VI-VIII asrlardagi
turk   etnosi   va   turkiy   qabilalardan   boshlaydi.   Qalam   sohiblarining   ichida   shunday
fikrdagilari   ham   borki,   ular   o’zbek   xalqining   shakllanishini   Nuh   payg’ambarning
o’g’li Yofasdan, Yofasning o’g’li Turdan (Turkdan), keyingisining o’g’li Tutaqdan
boshlaydilar.   Keyingi   fikr   tarafdorlari   o’zbek   xalqining   kelib   chiqishini
afsonalashtirib   yuborgan.   Ma’lumki,   uzoq   o’tmishda   Xun   va   xun   tarkibidagi
barcha   qabilalar   Shimoliy   Xitoyda,   Sibirda   milodiy   I-II   asrlarda   esa   Qozog’iston
cho’llarida,   Qirg’izistonda,   Sharqiy   Turkistonda   yashaganlar.   Bularning   ayrim
guruhlari   shu   asrlarda   Movarounnaxr   va   Xorazm   hududlariga   ham   kelib
joylashganlar.   Turk   xoqonligi   Mug’uliston   va   Yettisuv   hududida   (   VI   asr
o’rtalarida   )   tashkil   topgan.   VI   asr   oxiri   –   VII   asr   boshlarida   Turk   xoqonliklari
5 Movarounnaxrda,   Xorazmda   va   G’arbda   –Orol-Kaspiy   dengizi   atroflaridagi
mintaqalarda o’z hukmronliklarini o’rnatgan edilar.
                  Turk   xoqonliklari   davrlarida   ham   ikki   azim   daryo   (Amu   va   Sirdaryo)
oralig’iga, Xorazm o’lkasiga va ularga tutash mintaqalarga turkiy xalqlar, qabilalar
kelib   o’rnashgan   edi.   Demak,   Movarounnaxr   va   Xorazm   uchun   xunlar,   turk
xoqonliklari   davrida   kelgan   etnoslar   bo’lib,   bulardan   o’zbek   xalqi   kelib   chiqqan,
degan   fikr   tug’iladi.   Shunday   bo’lishi   mumkin   edi,   qachonki   xunlar   yoki   turk
xoqonliklari   Movarounnaxrni   va   Xorazmni   egallaganda,   bu   hududlarda,   ular
kelmasdan   oldin,   aholi   yashamagan   bo’lsa,   yoki   ularning   zarbasidan   bu   yerlarda
yashab   kelgan   xalqlar   batamom   qirib   yuborilgan   bo’lsa.   Tarixda   ma’lumki   unisi
ham,   bunisi   ham   bo’lmagan.   Xun   qabilalari   kirib   kelgan   kezlarda   Movarounnaxr
va Xorazm  hududida xorazmliklar, so’g’diylar, kushonlar, qang’lar  va bir qancha
boshqa xalqlar yashaganlar. Bu xududlarni Turk xoqonligi egallaganda (VI asrning
ikkinchi  yarmi)  xorazmliklar  va so’g’diylar  qatorida kidaritlar, xionitlar, eftalitlar
va boshqa xalqlar xam bo’lgan.
                     Turk xoqonligi  xukmronliklarini  o’rnatganda Movarounnaxr  va Xorazm
hududidan,   xoqonlikka   itoat   etmagan   etnik   guruxlargina   chiqib   ketgan   xolos.
Aholining ko’pchiligi o’z o’rinlarida qolib bu yerlarga yangidan joylashgan turkiy
xalqlar   bilan   birga   bo’lgan.   Demak,   ikki   daryo   (Amu   va   Sirdaryo)   oralig’i   va
Xorazm   o’lkasi   qadimdan   nufuzli   o’lkalar   bo’lib,   bu   hududlar   hech   vaqt   aholisiz
qolmagan.
                    Ayrim  qalamkashlarning   aytganlariga  rioya  qilib,  o’zbek  xalqining  kelib
chiqishini faqat xunlardan yoki VI-VII asrlarda kelib o’rnashgan turkiy xalqlardan
boshlasak,   unda   o’zbek   xalqi   tub   yerli   aholi   asosida   emas,   kelgindi   etnik
guruxlardan   shakllangan   bo’lib   chiqadi.   Masalaga   bu   yo’sinda   qaralsa
xalqimizning   tarixi   va   madaniyat   izlari   ancha   sayozlashib   qoladi.   Hozirgi
O’zbekiston   hududida   qadim-qadimdan   yashab   kelgan,   boy   tarix   va   madaniyat
yaratgan   bizning   ajdodlarimiz   bo’lmay,   ular   yaratgan   moddiy   madaniyat   va
6 ma’naviyatdan chetlanib qolgan bo’lamiz. Bu esa ayrim munofiqlarga qo’l kelishi
turgan gap.
                      Biz   bu   yerda   xun   yoki   boshqa   turk   etnoslarining   kelib   chiqishini
o’rganishdan   chetlashib   o’tish   kerak   demoqchi   emasmiz.   Aksincha,   ularga
ahamiyat   berish   kerak,   chunki   ularning   o’zbek   va   boshqa   Markaziy   Osiyo
xalqlarning   etnik   tarixida,   umumturkiy   dunyosining   vujudga   kelishida   roli
benihoyat katta.
         Agar biz o’zbek ajdodlarining alohida xalq ( elat) bo’lib shakllanish sanasini
IX-X   deb   olsak,   unda   qadimgi   elatlarni   (   xun,   turk   va   boshqalar)   o’zi   emas
ularning   eng   keyingi   avlodlari   o’zbek   elatining   tashkil   topishida   qatnashgan
komponentlar   deb   qarash   to’g’ri     bo’ladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   qadimgi
elatlar   tarqalib,   uning   qoldiqlari   alohida   komponentlar   bo’lib,   o’zbek   xalqining
shakllanish   jarayonida   qatnashgan.   Demak,   o’zbek   elati   kelib   qo’shilgan   etnik
elementlardan emas, mahalliy etnoslar asosida vujudga keladi.
                   Tarix guvohlik berishicha, o’zbek ajdodlari Movarounnaxr va unga tutash
bo’lgan   viloyatlarda   juda   qadim   davrlardan   buyon   yashab   kelganlar,   ular   o’zbek
elatining   asosini,   ramziy   ma’noda,   o’q   ildizini   tashkil   etgan.   Yon   ildizlari   o’q
ildiziga   biriktirib   borishi   jarayonida   o’zbek   elati   vujudga   kelgan.   Mazkur   elat
mahalliy   aholi   ajdodlari   qoldirgan   boy   tarixiy   merosni,   ma’naviyatni   avaylab
saqlaydilar,   uni   to’ldiradilar   va   barcha   an’analari   bilan   birga   keyingi   avlodga
meros qoldiradilar. Antik va feodalizm bosqichlarida Markaziy Osiyoda bir qancha
elatlar  tashkil  topgan:  baqtriyaliklar, so’g’diylar, xorazmiylar, qang’lar, xunlar  va
boshqa elatlar.                  
Elat   alohida   jamoa   bo’lib   shakllanishida   taraqqiy   etadi   va   oxiri   tanazzulga
uchrab   tarqalib,   yo’qolib   ketishi   xam   tabiiy   holat 2
.   Masalan,   yuqorida   eslatilgan
baqtriyalik,   xorazmiylar,   so’g’diylar,   qang’lar,   xun   elati   va   boshqalar.   Bu
elatlarning   birontasi   rivojlanib   millat   darajasigacha   yetib   kelgan   emas.   Faqat   ilk
2
  Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996
7 o’rta   asrlarda   vujudga   kelgan   ayrim   yangi   elatlar,   jumladan   o’zbek   elati   o’rta
asrlarning  keyingi   bosqichlarida  yuz   bergan   barcha   siyosiy   o’zgarishlarni   kechib,
millat darajasigacha yetib keldi.
         Tarixchi, sharqshunos va tilshunos mutaxassis  olimlar (S.P. Tolstov, A.Yu.
Yakubovskiy, K.V. Trever, A.A. Freyman, V.A. Livshid va boshqalar ) tilga olgan
xalqlar   sharqiy   eron   tiliga   mansub   etnoslar   bo’lganligini   ta’kidlab   o’tgan   edilar.
Antik   davrlarda,   uning   birinchi   yarimlarida   Markaziy   Osiyo   mintaqalarida
turkiyzabon   etnoslar   ham   bo’lganligi   ehtimoldan   xoli   bo’lmasa   kerak.   Qadimgi
yunon   va   eron   manbalarida   bularni   ham   eron   tilli   qabilalar   qatoriga   qo’shib   sak-
massagetlar deb qayd qilingan bo’lishi mumkin.                 
Movarounnaxr   va   Xorazm   mintaqalarida   turkiy   qabilalar   miloddan   oldingi   II-I
milodiy   I   asrlarda   kelib   o’rnashganligi   xaqida   aniq   ma’lumot     Xitoy
voqeanavislarining axborotlarida uchraydi.
         Miloddan   oldingi   I-II   milodiy   I-II   asrlarda   Sirdaryoning   o’rta   oqimida,
Zarafshon   voxasida   dexqonchilik,   xunarmandchilik   va   savdo-sotiq   bilan
shug’ullanib   kelgan   axoli   (so’g’diylar,   o’troqlashib   qolgan   saklar   va   boshqalar)
madaniyati   (Ya’ni   tub   yerli   axoli   madaniyati)   shu   xududlarga   kelib   o’rnashgan
ko’chmanchi   chorvador   turkiy   etnoslar   madaniyati   (   ko’chmanchi   xalqlar
madaniyati)   aralashib   boradi.   Natijada   bir-birlari   bilan   aralashgan   qo’shma
madaniyat   xosil   bo’ladi.   Tub   yerli   aholi   bilan   ko’chmanchi   qabilalarning
madaniyatining   qo’shilishi   arxeologik   ashyolar   bilan   xam   tasdiqlangan;
arxeologlar  bu madaniyatni  qang’uylar madaniyati  yoki qovunchi  madaniyati  deb
nomlaganlar.
         Milodiy   III-V   asrlarda   O’rta   Osiyoning   markaziy   viloyatlarida   janubiy
Sibirdan,   Jung’oriyadan,   Sharqiy   Turkistondan   ayrim   qabilalar   kelib   joylashgan.
Xionlar (Xioniylar), kidariylar, va eftaliy ( abdal) etnoslari shular jumlasidandir.Bu
etnik   guruhlarning   kelib   chiqishi   haligacha   to’liq   oydinlashmagan.   Kidariylar
ko’pchilik   tadqiqotchilarning   fikricha   eron   tilli   xalqlar   bo’lgan.   Ammo   bizda
8 mavjud   tarixiy   manbalar   asosida   ishonch   bilan   aytish   mumkinki,   Xioniylar   va
eftaliylar turk tilli xalqlar bo’lganlar.
          Ma’lumki, VI asr o’rtalarida Oltoyda,  janubiy Sibirda, Yettisuvda, Sharqiy
Turkistonda   joylashgan   bir   necha   qabilalar   birlashishi   natijasida   Turk   xoqonligi
tashkil   topadi.   Qisqa   vaqt   ichida   Turk   xoqonligi   kuchayib   Markaziy   Osiyoning
katta qismini, jumladan Movarounnaxrni egallaydilar. VI asrning 80-yillarida Eron
Sosoniylari   ustidan   g’alaba   qozonib   turk   xoqonligi   Xuroson   viloyatlarining   bir
qancha hududlarini zabt etadilar. 
          Turk xoqonliklari davrida (VI-VII) O’rta Osiyoning markaziy mintaqalariga
(Toshkent   vohasi,   Zarafshon,   Qashqadaryo   vohalari,   Surxondaryo,   Farg’ona
vodiylari ) va Xorazm zaminiga turkiy qabilalar ko’plab kelishadi; ularning aksariy
ko’pchiligi shu xududlarga turg’unlashib qolgandi.
                     VI-VII asrlarda Movarounnaxr va Xorazm aholisini quyidagicha tassavur
etish   mumkin:     a)   qadimdan   dexqonchilik,   xunarmandchilik   va   tijorat   bilan
shug’ullanib kelayotgan fors  –eron tilli  so’g’diylar, Xorazmiylar  va boshqalar;  b)
dexqonchilik,   xunarmmandchilik   va   tijorat   bilan   shug’ullanib   kelayotgan
turkiyzabon   aholi.   Bu   aholi   yuqorida   qayd   etganimizdek,   o’troqlashib   qolgan
qang’arlar,   xioniylar,   eftaliylar   va   Turk   xoqonliklari   davrida   kelib   turg’unlashib
qolgan, bir qancha boshqa qabilalar; v) yarim o’troq va yarim ko’chmanchi bo’lib
yashayotgan turkiy tilli va fors-eron tilli etnik guruxlar. Bu guruxlar asosan  voha
atroflarida,   tog’   oldi   qirlarda   yashab   dexqonchilik   bilan   bir   vaqtda   chorvachilik
bilan xam shug’ullanganlar; g) ko’chmanchi turkiy tilli qabilalar. Bular cho’llarda
va tog’ oldi rayonlarida yashab asosan chorvachilik bilan shug’ullanib kelgan.
                   Yuqorida keltirilgan Movarounnaxr va Xorazm axolisi tarkibidan ko’rinib
turibdiki, bu xududlarda qadim-qadimdan buyon ikki til turkumidagi fors-eron va
turkiy   xalqlar   yonma-yon   aralashib   yashab   kelganlar.   Bular,   asrlar   davomida
birgalikda shaharlar  barpo etganlar, kanallar qazib suv chiqarganlar, dexqonchilik
qilganlar,   boy   madaniyat   yaratib   avlodlarga   qoldirganlar.Shuni   xam   ta’kidlab
9 o’tish joizki, bu ikki til vakillari asrlar davomida birga yashab kelishlari natijasida
fors-eron   tilli   axolining   ayrim   guruxlari   fors-eron   tilini   qabul   qilib   so’g’diylarga,
xorazmiylarga   va   boshqalarga   aralishib   ketganlar.   Demak,   etnoslarning   o’zaro
yaqinlashishi,   aralashishi   va   qorishib   borish   jarayoni   xar   ikki   til   vakillari   orasida
kechgan.
                     840y. Qarluq davlati tashkil topadi. Yettisuv, Isfojob ( hozirgi Chimkent)
viloyati,   Shosh   (   Toshkent   viloyati),   Sharqiy   Turkistonning   g’arbiy   qismi,
Farg’onaning   shimoliy   (tog’li)   mintaqalari   Qarluq   davlati   doirasida   bo’lgan 3
.   IX
asrning ikkinchi yarmi – X asr davomida Movarounnaxrda Somoniylar xukmronlik
qilar  edilar. Ana shu ikki davlat (Qarluq va Somoniylar davlati)  xududida o’zbek
va tojik avlodlari alohida jamoa-elat bo’lib shakllanadilar.
            O’zbek elatining shakllanishida Qarluq davlatining roli benixoyat katta. X
asr   o’rtalaridan   boshlab   bu   davlat   tarixiy   manbalarda   Qoraxoniylar   davlati   nomi
bilan   tilga   olinadi.   Qarluq   xoqonlarining   unvonlarida   Qora   (ulug’,   buyuk
ma’nosida   )   atamasi   mavjud   b°lganidan,   sharqshunos   olim   V.V.   Grigor ь yev
qarluqlar   tomonidan   tashkil   etilgan   davlatni   Qoraxoniylar   davlati   deb   ilmiy
adabiyotlarga kirgizgan. Haqiqatda esa Qoraxoniylar davlati Qarluq davlatining °zi
uning davomi b°lgan.
                     Qarluqlarning IX-X  asrlarda  egallab turgan  xududda 20  dan oshiq  katta
shaxar,   juda   ko’p   qishloqlar   bo’lgan.Qarluqlar,   «Hudud   al-olam»   qo’lyozma
asarida   (X   asrda)   qayd   etilishicha,   ko’p   sonli,   nufuzli   xalq   bo’lib   bir   qismi
chorvachilik,   bir   qismi   ovchilik   va   yana   bir   boshqa   qismi   esa
o’troqlashib,dexqonchilik   bilan   shug’ullanganlar.   Katta   xududda   qarluqlarning
o’zlarigina   yashamay,   ular   bilan   birga   bir   qancha   turkiy   qabilalar   xam   aralash
xolda yashab kelgan. Etnoslarning ichida eng yirigi chigil, xalach va laban bo’lib,
bular   VIII   asrlarda   Teles   qabila   ittifoqidan   ajralib   chiqib   qarluqlarga   qo’shilgan.
Qarluqlar   egallab   turgan   xududda   yana   turk   va   turkesh   xoqonliklari   tanazzulidan
3
  Istoricheskoe kraevedenie. - M., 1980
10 keyin   shu   yerlarda   qolib   yashagan   noshubi,   dilu,   arg’u,   tug’si,   az,   uz,   sariq   va
boshqa guruhlar xam mavjud bo’lgan.
               Etnosni shakllanish jarayoni ma’lum bir davlat hududida o’tishi etnogenetik
shartlardan   biri   hisoblanadi.     Ammo   ilk   o’rta   asrlarda   Markaziy   Osiyo   shaharlari
sharoitida   qatishgan   etnik   elementlar   qo’shni   davlatlar   hududida   xam   yashab,
ma’lum jarajada etnoginetik jarayonda ishtirok etganlar. Masalan, shakllanayotgan
tojik   etnosi   nafaqat   Somoniylar   hukmronlik   qilayotgan   yerlarda,   balki   qarluq   va
uyg’ur   davlatlari   xududida   xam   yashar   edilar;   bularning   ma’lum   qismi   tojik
xalqining etnoginezida qatnashganlar, ayrim qismlari esa qarluq vag uyg’ur davlati
ichida qolib, bu yerdagi axoliga  qushilib ketgan edilar.
                IX-X   asrlarda   mavjud   bo’lgan   Somoniylar   davlati,   garchi   tojik   davlati
hisoblansa   hamki,   uning   hududida   turg’un   yashovchi   turkiy   tilli   aholi,
Movarounnaxrda   qadim   davrlardanoq   hosil   bo’lgan   turkiy   qatlam   mavjud   edi.
VIII-X   asrlar   davomida   bu   xududda   Sirdaryo   sohillaridan   va   uning   shimolida
yashovchi   qabilalar   vaqti-   vaqti   bilan   kelib   o’rnashishi,   ularning   o’rtoqlashishi
hisobiga turg’un aholi son jihatidan yana xam ko’payib borgan. Voha atroflarida,
tog’   oldi   qirlarda   yarim   o’troq   va   yarim   ko’chmanchi   turkiy   qabilalar   xam
joylashgan edi.
         Tojiklarning ayrim guruhlari, yuqorida qayd etganimizdek, qarluqlar yerida
ham   yashar   edilar.   X   asrda   bularning   Taroz,   Chu   havzalaridagi   shahar   va
qishloqlarga,   Sharqiy   Turkistonga   ko’chib   borishlari   yana   ham   jadallashgan   edi.
Chunki   bu   davrda   qarluq   hududida   yashovchi   aholining   aksariy   qismi   musulmon
dinini   qabul   qilib   bo’lgan   edi.   din   peshvolariga,   Ma’lumotli   kishilarga   keng   yo’l
ochilgan.   Talas,   Chu   va   Ili   vodiylariga   borib   o’rnashgan   tojiklarning   ko’pchiligi
esa   hunarmandchilik,   savdo-sotiq   va   ayrim   guruhlar   dexqonchilik   bilan   xam
shug’ullanib kelganlar.
11 1.2 O’zbek xalqining etnik tarixidagi mavjud muammolar
Keltirilgan   ma’lumotlarga   asoslanib   aytish   mumkinki,   tojik   va   o’zbek
ajdodlari   qadimda,   ilk   o’rta   asrlarda   va   keyin   xam   doimo   bir   hududda   birga
aralishib,   yonma-yon   yashab   kelganlar.   Bularni   bir-birisiz   tasavvur   qilib
bo’lmagan.   Shuning   uchun   xam   Maxmud   Qoshg’ariy,   «Totsiz   turk   bo’lmas,
boshsiz   bo’rk  bo’lmas»,   Ya’ni   tojiksiz   turk   bo’lmaganidek,   bosh   qalpoqsiz   (bosh
kiyimsiz)   bo’lmas   degan   maqolni   keltirgan   edi.   Tot   atamasi   bu   yerda   Mahmud
Qoshg’ariy fors-tojik tilli aholiga nisbatan qo’llagan.
                 Tojik va o’zbek ajdodlarining ilk o’rta asrlarda elat bo’lib shakllanishi ikki
davlat - Qarluq va Somoniylar hududida o’tganligi tabiiy holat edi albatta. Bu ikki
xalqning   bu   hududda   shakllanishi   tufayli   ularning   etnogenetik   tarixining   ko’p
qirralarida umumiylik hosil bo’lgan.
                   Ma’lumki, o’zbek va tojik elatlari qadimgi etnoslardan (sak, massagetlar,
baqtriyaliklar,   yuyechji   ,toxarlar,   so’g’diylar,   qang’arlar   va   boshq.   xalqlardan)
tomir olganlar. Shuning uchun xam ularning madaniyat va turmush tarzlarida, urf-
odatlarida   o’xshashliklari   ko’p   bo’lgan.   Shu   bilan   birga,   ularning   har   biriga   xos
(bir elatni ikkinchisidan farqini bildiruvchi) xususiyatlari – tili , o’zligini anglashi,
ruhiyati   va   boshqalar   ham   mavjud   edi 4
.   Bu   xususiyatlari   bilan   bir   elat   ikkinchi
elatdan ajralib turgan.
           Xorazm IX asrning ikkinchi yarmi – X asrda Somoniylar davlati tasarrufida
bo’lgan. Lekin Xorazmshoxlar davlatida xorazmliklarning o’zidan chiqqan shohlar
(xorazmshoxlar) hukmronlik qilib kelganlar.
                      Xorazm   yarim   mustaqil   davlat   bo’lsa   ham   o’sha   davrda   iqtisodiy   va
madaniy jihatdan taraqqiy etgan o’lka hisoblangan. Xorazmning turg’un aholisini
o’z etnik nomiga (Xorazm – nafaqat siyosiy, geografik nom, aholisining nomi ham
edi)   va   tiliga   ega   edi.   Ularning   qadimgi   tili   Eron   til   guruhi   bo’lsa   ham,   lekin   u
4
  Istoricheskoe kraevedenie: vopros periodizatsii i izucheniya. –  Tver, 1992
12 tildan katta farq qilgan. Qo’shni eron va turkiyzabon aholidan xorazmliklar moddiy
madaniyatlari (uy-joylari, kiyim boshlari) san’atlari bilan farq qilganlar.
                        IX-X   asrlarda   Xorazm   o’lkasida   turg’un   yashovchi   turkiyzabon   aholi
(qang’li,   bijanak,   o’g’uz)   ham   mavjud   bo’lgan.   Ammo   bular   son   jihatidan   tub
yerli,   Xorazm   aholisidan   kam   edi.   So’zsiz   turkiyzabon     etnoslarning   ta’sirida
Xorazm   aholisining   talay   qismi   (shaxsan   alanlar)   turkiylashib   qolgan   edi.   Lekin
Xorazm   hududida   yashovchi   ko’chmanchi   va   yarim   ko’chmanchi   turkiyzabon
axoli   Xorazmning   turg’un   axolisiga   iqtisodiy   hamda   madaniy   jihatdan   ta’sir
etishga   ojizlik   qilar   edi 5
.   Xorazmliklarning   iqtisodiy   va   madaniy   darajasi,   ong
sezimi ularga nisbatan yuqori bo’lgan. Bu o’lkani tarixiga oid barcha tomonlarini
hisobga   olib,   Xorazm   aholisi   XII   asrlar   boshlarigacha   (mo’g’illar   istilosigacha)
alohida elat ( xorazm elati) bo’lgan desak xato bo’lmas.
            X asr o’rtalarida Farg’onaning shimolidagi hududlarda, Qoshg’ar yaqinida
yashovchi   qarluqlar   kuchayib,   hokimiyatni   o’z   qo’llariga   oladilar.   Bularning
davrida   Qoraxoniylar   (ulug’   xonlar)   va   fuqarolar   islom   dinini   qabul   qiladilar.  Bu
islom dini tez vaqt ichida Yettisuv va Sharqiy Turkistonning g’arbiy mintaqalariga
tarqaladi.   Islom   dini   bu   hududlarga   kirib   borishi   Qoraxoniylar   boshqarayotgan
hudud   bilan   Movarounnaxr   musulmonlari   o’rtasida   aloqalar   kuchayadi,   ilmu   fan
Qarluq-Qoraxoniylar davlati hududida ham keng rivojlana boradi.
                      X   asrning   oxirida   ichki   ziddiyatlar   kuchayib   Somoniylar   davlati
kuchsizlanadi.   Bundan   Qoraxoniylar   foydalanadilar;   harbiy   yurishlar   qilib,   ular
998-1011   yillar   davrmida   Movarounnahrni   katta   qismini   egallab   o’z
hukmronliklarini o’rnatadilar.
                      XI   asr   boshlarida   Qoraxoniylar   davlati   Amudaryodan   to   Torim
daryosigacha bo’lgan katta hududga egalik qiladilar. Amudaryo Qoraxoniylar bilan
G’aznaviylar o’rtasidagi chegara bo’lib qoladi. Shu vaqtdan, o’zbek ajdodlarining
etnogenetik jarayoni taraqqiyoti ikkinchi bosqichga o’tadi.
5
  Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bolshakov O.G. Srednevekovy gorod   Sredney Azii. - L., 1973
13                      Qoraxoniylar Movarounnaxrni egallagandan keyin bu hududda Yettisuv,
Sharqiy   Turkistonning   g’arbiy   mintaqalaridan,   Sirdaryo   bo’ylaridan   qabilalar,
ayrim   etnik   guruxlarning   ko’chib   kelishi   jadallashadi.   XI   asr   boshlaridan   to   shu
asrning   40-yillarigacha   Movarounnaxr   hududida   qarluq,   chigil,   halach,   arg’u,
tug’si,   turkesh   va   boshqa   qabilalarning   salmog’li   qismi   ko’chib  o’tadi.  Bularning
ma’lum   qismi   o’z   yurtlarida   qolib   Yettisuvda   va   Sharqiy   Turkistonda   mavjud
bo’lgan   siyosiy   va   etnik   uyushmalar   tarkibida   bo’ladilar.   Sirdaryo   sohillarida
yashovchi   qang’li   va   qipchoq   qabilalarining   qismlari   xam   Movarounnaxrga   va
Xorazm   voxasiga   kelib   o’rnashadilar.   Shunday   qilib,   XI   asrning   birinchi
yarmidayoq bu o’lkalarning etnik tarkibi  bir  muncha o’zgardi: tub yerli  turkiy va
fors-tojik, xorazmiy tilida so’zlashadigan aholi tarkibiga turkiyzabon qabilalarining
yangi guruhlari kirib keladi.
        XI   asrning   birinchi   yarmilarida   Qoraxoniylar   davlatida   ichki   kurashlar
kuchaya boradi. Hokimiyat uchun kurash oxir oqibat davlatni inqirozga olib keladi.
XI   asrning   ikkinchi   yarmida  Qoraxoniylar   davlati   ikki   mustaqil   davlatga   bo’linib
ketadi.   Sharqiy   qismining   markazi   Bolasog’un   bo’lib   qoladi,   g’arbiy   qismining
markazi Samarqand bo’ladi. Shu sanadan Qoraxoniylar davlati tarixining uchinchi
bosqichi boshlanadi.
           G’arbiy Qoraxoniylar davlati XI-XII asrlar davomida iqtisodiy va madaniy
jihatdan   taraqqiy   etgan,   markazlashagan   davlat   darajasiga   ko’tarilgan   edi.   Bu
davlat XI  asr oxirlarida Saljuqlarga; XII  asr  o’rtalarida esa  Qoraxitoylarga qaram
bo’lgan bo’lsalar xamki o’z davlat tuzumining butunligini saqlab qolgan edilar.
                    G’arbiy   Qoraxoniylar   davlati   ichida   o’zbek   ajdodlarining   etnogenetik
jarayoni   davom   etadi.   Movarounnaxrga   kelib   o’rnashgan   etnik   guruhlar   asrlar
davomida   bu   hududda   yashovchi   qardoshlari   bilan   birlashib,   ular   bilan   aralashib
boradilar. Tub yerli axoli ta’sirida yarim ko’chmanchi va yarim o’troqlikda yashab
kelgan   etnik   guruxlar   o’troqlashib   dexqonchilik,   xunarmandchilik   va   savdo-sotiq
bilan   shug’ullanadilar.   Ularning   faqat   oz   qismi   dexqonchilik   bilan   bir   vaqtda
an’anaviy chorvachiliklarini davom qilib kelganlar.
14                      Movarounnaxr hududidagi turkiy xalqlarning o’zaro yaqinlashib, qorishib
borishi   natijasida   hudud   axolisi   o’rtasida   iqtisodiy   va   madaniy   umumiylik
qat’iylashadi.   Umumelat   tili   va   adabiy   til   shakllanadi.   Movarounnaxr   va   unga
tutashgan   mintaqalarda   yashovchi   barcha   turkiyzabon   aholi   bir   xalq   (elat)
bo’lganligi   ong   sezimida   butkul   o’rnashib   qoladi.   Elat   shakllanishidagi   barcha
etnik   alomatlar   o’z   maromiga   yetib,   o’zbek   ajdodlarining   elat   bo’lib   shakllanish
jarayoni   oxirlashadi.   Ammo   bu   bilan   etnogenetik   jarayon   to’xtab   qolmaydi.
Keyingi bosqichlarda u yana xam takomillashib boradi. 
                   Yuqorida aytganlarimizda xulosa qilib aytmoqchimizki, o’zbeklarning ilk
ajdodlari   Movarounnaxr   va   unga   tutash   mintaqalarda   madaniyatlari   bir-birlariga
yaqin,   ikki   tilda   so’zlaashuvchi   qardosh   o’zbek   va   tojik   xalqlari   elat   bo’lib
shakllangan.   Ularning   ilk   ajdodlari   Movarounnaxrda   va   unga   chegaradosh
hududlarda   qadim   zamonlarda   yashagan   so’g’diylar,   xorazmiylar,   baqtriylar,
saklar,   toxarlarlar,   qang’lar   va   boshqa   xalqlar   bo’lgan.   Shimoliy   Xitoyda,   Sibir ь ,
Yettisuv,   Sharqiy   Turkiston,   Sirdaryo   soxillarida   antik   davrlarda   va   ilk   o’rta
asrlarda mavjud bo’lgan turkiy qabilalar (xun, usun, nushibi, dulu, turkash, qarluq,
chigil, xalach, yag’mo va boshq.) xam o’zbek ajdodlarining etnogenetik jarayonida
muxim   o’rin   egallagan.   Tilga   olingan   xalqlar   va   qabilalarning   ko’pchiligi   o’rta
asrlar   davomida   elat   bo’lib   shakllangan   turkman,   qozoq,   qirg’iz   va   qoraqalpoq
xalqlarining   xam   etnik   tarixida   juda   katta   rol ь   o’ynagan.   Demak,   Markaziy
Osiyoda   yashovchi   barcha   xalqlar   asrlar   davomida   etnik   jihatdan   bir-biri   bilan
yaqin aloqada, qavm-qarindosh bo’lib kelganlar.
                   Shunday qilib, IX-X asrlar davomida shakllangan o’zbek elatining o’zagi
turkiy   elatlarning   fors-tojik   tilli   aholi   bilan   asrlar   davomida   aralashib,   qorishib
ketishidan   hosil   bo’lgan.   XI-XII   asrlarda   o’zbek   elatining   tarkibida   turkiy
komponentlar ko’payadi va uning rivojlanishi asosan turkiy komponentlar asosida
o’tadi.   Shu   asrlar   davomida   barcha   etnik   ko’rsatkichlar   majassamlashadi,   o’zbek
ajdodlarining   alohida   jamoa   (elat)   bo’lib   shakllanishi   nihoyasiga   yetadi.
Shakllangan o’zbek elatining taraqqiyoti keyingi asrlarda ham davom etadi. 
15 II BOB. O'ZBEKISTONDA ETNOGRAFIYA VA ETNOGRAFIK
TADQIQOTLAR
2.1 O’zbekda Etnografiya tarixi
Etnografiya   (etno...   va   ...   grafiya),   etnologiya,   xalqshunoslik   —   jahondagi
barcha   xalqlarning   ,   etnik   birlikning   turli   tiplari,   ularning   kelib   chiqishi
(etnogenezi),   turmush   tarzi,   urf-odatlari,   moddiy   va   ma naviy   taraqqiyotʼ
darajasidan   qat i   nazar,   teng   holda   o zaro   tafovuti   yoki   umumiyligi   va	
ʼ ʻ
o xshashligini, ularning o ziga xos xususiyatlarini o rganuvchi maxsus fan sohasi.	
ʻ ʻ ʻ
Etnografiya   hozirgi   etyaoslarning   kelib   chiqishi   va   shakllanishi,   joylashishi   va
etnik   tuzilishi,   urf-odatlari,   ma naviy   madaniyati   va   milliy   xususiyatlarini   tarixiy	
ʼ
jarayon bilan bogliq holda o rganadi. Tarixiy etnografiya yo qolib ketgan xalq va	
ʻ ʻ
elatlar,   o tmishdagi   etnik   jarayon,   maishiy   turmush   va   ma naviy   madaniyat	
ʻ ʼ
xususiyatlarini   tadqiq   qiladi.   Etnografiya   bilimlar   qadim   zamonlardan   paydo
bo lgan   bo lsada,   lekin   mustaqil   fan   sifatida   19-asrning   o rtalarida   shakllanib	
ʻ ʻ ʻ
bo ldi.   Dastlab,   bu   atamani   16-asrning   oxirida   nemis   yozuvchisi   I.Zummer
ʻ
ishlatgan,   keyin   esa   18-asrning   oxirlarida   va   1808-yilda   maxsus   jur.lar   shu   nom
bilan   chiqa   boshlagan.   Etnografiya   so zi   mashhur   fransuz   tabiatshunosi   va   fizigi	
ʻ
Jan   Jak   Amper   taklifi   bilan   Parij   antropologlari   kongressida   alohida   fan   sifatida
qabul qilingan (1839). Etnografiya dastlab faktik bilimlarni to playdi, keyin ularni	
ʻ
tahlil   etish   orqali   mohiyatini   tushunib   olib,   nazariy   xulosalar   chiqaradi.
Etnografiya   fani,   boshqa   fanlar   singari   o ziga   xos   maxsus   tadqiqot   usullari   va	
ʻ
maxsus   atamalarga   ega 6
.   Uning   uslubi   muayyan   dunyoqarash   va   nazariyalar
(metodologiya)   bilan   bog liq   bo lib,   o z   tadqiqotlarini   ayrim   fan   sohalari	
ʻ ʻ ʻ
antropologiya,   arxeologiya,   lingvistika,   sotsiologiya,   san atshunoslik   bilan	
ʼ
aloqador   holda   amalga   oshiradi.   Mazkur   fanlarning   o zaro   bog liqligi   tufayli	
ʻ ʻ
keyingi   yillarda   qo shaloq   ilmiy   sohalar   ham   yuzaga   keldi,   mas,   etnik	
ʻ
antropologiya,   paleoEtnografiya,   etnolingvistika   va   boshqalar   Hozirgi   davrdagi
etnik   jarayonlarni   teran   va   keng   miqyosda   tadqiq   qilishda   keyingi   yillarda
6
  Jabborov I. M. O`zbek xalqi Etnografiyasi. — T., 1994
16 o tkazilayotgan   sotsiologik   tadqiqotlar   yaxshi   samara   bermoqda.   Natijada   —ʻ
etnosotsiologiya,   etnopsixologiya   kabi   yangi   ilmiy   sohalar   yuzaga   kelishi   muhim
ahamiyatga   ega.   Bundan   tashqari,   tabiiygeografik   sharoitga   qarab   yovvoyi
o simliklarni   ekib   o stirish   yoki   yovvoyi   hayvonlarni   xonakilashtirish,   urchitish
ʻ ʻ
kabi   o ziga   xos   turmush   xususiyatlariga   ega   elatlarning   xo jalik   xususiyatlarini	
ʻ ʻ
anikdashda   etnografiya   bilan   hamkorlikda   etnobotanika   va   etnozoologiya   kabi
yangi   sohalar   faoliyat   ko rsatmoqda.   Xalqlarni   o rganishda   etnografiya   fani	
ʻ ʻ
nihoyatda keng va xilmaxil manbalardan va usullardan foydalanadi. Bir joyda uzoq
yashab,   kuzatish   yo li   bilan   o tkazilgan   tadqiqotlar   eng   samarali   ekanligini	
ʻ ʻ
mashhur   etnograflar   (L.Morgan,   N.N.MikluxoMaklay,   V.G.   Bogoraz)   alohida
qayd   qilganlar.   Qisqa   muddatda,   ayrim   mavsumlarda   o tkaziladigan   tadqiqot	
ʻ
ishlari ekspeditsiya usuli bo lib, hozir keng tarqalgan va u mavsumiy usul deyiladi.	
ʻ
Dala   ishlarida,   asosan,   axborotchidan   suhbat   yo li   bilan   yozma   yoki   magnitofon	
ʻ
orqali   ma lumotlar   to plash,   muayyan   maishiymadaniy   turmush   hodisalari,	
ʼ ʻ
oilanikoh   munosabatlari   va   marosimlari,   xalq   sayillari   va   o yinlarini   kuzatish,	
ʻ
ularda   bevosita   ishtirok   qilish   va   ularni   jiddiy   o rganish   (yozish,   chizish,   rasmga	
ʻ
olish)   kabi   usullar   qo llaniladi	
ʻ 7
.   Ma naviy   madaniyatni   tadqiq   qilishda   (ayniqsa,	ʼ
ayrim   urf-odat   va   marosimlar,   xalq   o yinlari,   ibodat,   milliy   raqslar)   zamonaviy	
ʻ
texnika   (foto,   video   va   kinoapparaturalar)   vositalaridan   keng   foydalaniladi.
O zbekistonda   etnografiya   fani.   O zbekiston   hududida   istiqomat   qilgan   qabila   va	
ʻ ʻ
elatlar   to g risidagi   eng   qadimiy   Etnografiya   ma lumotlar   ilk   yozma   manbalarda,	
ʻ ʻ ʼ
yunon va rim  mualliflari  Gekatey, Strabon, Gerodot, Arrian, Ptolemey va Ktesiy,
sitsiliyalik   Diodor,   Pompey   Trog,   Tatsit   asarlarida   uchraydi.   O rta   Osiyo	
ʻ
xalqlarining qadimiy ajdodlari  va ularning turmush  tarzi, urf-odat  va marosimlari
to g risida   qimmatli   ma lumotlarni   zardushtiylik   dinining   muqaddas   kitobi	
ʻ ʻ ʼ
"Avesto"da   ham   ko rish   mumkin.   Miloddan   avvalgi   6—1-asrlardan   arab	
ʻ
istilosigacha   O rta   Osiyo   xalqlariga   tegishli   ma lumotlarni   qadimiy   axomaniylar	
ʻ ʼ
davriga   oid   qoya   tosh   bitiklarida,   parfiyoniy,   sug diy,   xorazmiy,   baxtariy   yozma	
ʻ
yodgorliklarida,   xitoy   sayohatnomalarida,   sosoniylar   Eronining   o rta	
ʻ
7
  Jabborov I. M. Jahon xalqlari Etnografiyasi. - T., 1985
17 forsiypahlaviy   tildagi   yodgorliklarida,   arman   tilidagi   manbalarda,   qadimiy   turkiy
yozma yodgorliklarda uchratamiz.
Ilk o rta asr (912-asrlar) mualliflari geograf va sayyohlar Ibn Xurdodbeh, alBalxiy,ʻ
Istaxriy,   Ibn   Havqal,   Mas udiy,   Yoqut   Hamaviylar   o z   sayohatnomalarida   Sharq	
ʼ ʻ
xalqlari   etnografiyasi   bo yicha   qimmatli   ma lumotlar   yozib   qoldirganlar.   Xalq
ʻ ʼ
og zaki   ijodi   namunalari   bo lgan   "DadaQo rqut",   "Alpomish",   "Manas",	
ʻ ʻ ʻ
"Go ro g li"   dostonlari   tarixiy   va   Etnografiya   jihatdan   nihoyatda   muhim
ʻ ʻ ʻ
manbalardir. Muhammad Xorazmiyning "Surat alAarz", Abu Rayhon Beruniyning
"Qonuni   Mas udiy",   "Amudaryo   tarixi";   Mahmud   Koshg ariyning   "Devonu	
ʼ ʻ
lug otit   turk",   Narshaxiyning   "Buxoro   tarixi"   asarlari   O rta   Osiyo,   shu   jumladan,	
ʻ ʻ
O zbekiston  shaharlari, ularning tarixi, tabiiygeografik sharoiti, etnotoponimiyasi,
ʻ
ayrim shahar va qishloqlar aholisining lingvistik va etnik tarkibi, ijgimoiy-siyosiy
hayoti, maishiy turmushi va madaniyatining ba zi jihatlari, diniy e tiqodlariga oid	
ʼ ʼ
noyob ma lumotlar mujassamlashganligi bilan muhim ilmiy ahamiyatga ega. Amir	
ʼ
Temur va uning vorislari hukmronlik qilgan davrda yashagan saroy tarixchilari va
solnomachilari,   jumladan,   Hofizi   Abruning   "Zubdat   uttavorix"   ("Tarixlar
qaymog i"),   Nizomiddin   Shomiy,   Abdurazzoq   Samarqandiy,   Husayn   Kubraviy,	
ʻ
Ali Kushchi va boshqalarning asarlarida shu davrga oid Etnografiya ma lumotlarni	
ʼ
uchratish   mumkin.   Shuningdek,   ispan   elchisi   Ryui   Gonzales   de   Klavixoning
asarida, rus solnomalarida, mashhur sayyoh Marko Poloning sayohatnomasida ham
muhim   ma lumotlar   jamlangan.   Boburnshtt   "Boburnoma"   asarida   Movarounnahr	
ʼ
va qo shni mamlakatlarda yashagan elatlarning etnik tarkibi va tarixi, urf-odati va	
ʻ
marosimlari   madaniyati   va   maishiy   turmushi   haqida,   Gulbadanbegimshsht
"Humoyunnoma"   nomli   tarixiybiografik   asarida   Toshkent   va   Andijondan   to
Qashqar   va   Hind   okeani   bo ylarigacha   qanday   shaharlar,   viloyatlar   borligi,	
ʻ
ularning  aholisi   haqida  ma lumotlar  keltirilgan.   O rta  asrlar   ilmiy  merosi   bo lgan	
ʼ ʻ ʻ
Hofiz Tanish al-Buxoriyning "Abdullanoma" ("Sharafnomai shohiy"), Ma sud ibn	
ʼ
Ko histoniyning   "Tarixi   Abulxayrxoniy",   Kamoliddin   Binoiyning	
ʻ
" Shayboniynoma ",   Fazlulloh   Ro zbehonning   "Mehmonnomai   Buxoro",	
ʻ
18 Abulg oziy   Bahodirxonning   "Shajarayi   turk"   Kabi   asarlarida   qimmatliʻ
tarixiyEtnografiya ma lumotlar bor.	
ʼ
16—17-asrlarda   Buxoro,   Xiva   va   Qo qon   xonliklarining   vujudga   kelishi   va	
ʻ
Rossiya   davlati   bilan   muntazam   savdo   va   diplomatik   munosabatlar   o rnatilishi	
ʻ
natijasida   rus   elchilarining   o zbek   xonliklariga   qilgan   safarlari   jarayonida	
ʻ
to plagan materiallarida ham Etnografiya ma lumotlar mavjud bo lib, ular ma lum	
ʻ ʼ ʻ ʼ
ilmiy   qimmatga   egadir.   Turkiston   o lkasini   jadal   Etnografiya   o rganish   o lkani	
ʻ ʻ ʻ
mustamlaka   qilish   maqsadi   bilan   bog liq   bo lib,   o zbek   xalqi   etnografiyasiga   oid
ʻ ʻ ʻ
ilmiy   ahamiyatga   ega   materiallar   to plash   davri   19-asrdan   boshlandi.   Markaziy
ʻ
Osiyo   xalqlari,   shu   jumladan,   o zbeklarni   Etnografiya   jihatdan   o rganish   yo lida	
ʻ ʻ ʻ
1872-yil   Moskvada   ochilgan   politexnika   ko rgazmasi   munosabati   bilan	
ʻ
tayyorlangan   "Turkiston   albomi",   shuningdek,   Rus   geografiya   jamiyatining
Turkiston   bo limi,   Tibbiyot,   antropologiya   va   Etnografiya   havaskorlari	
ʻ
jamiyatining   Turkiston   bo limi,   Turkiston   arxeologiya   havaskorlari   to garagi,	
ʻ ʻ
Turkiston   qishloq   xo jalik   jamiyati,   Xomutov   to garagi,   O rta   Osiyo   olimlari	
ʻ ʻ ʻ
jamiyati, Rus texnika jamiyatining Turkiston bo limi, Sharqshunoslik jamiyatining	
ʻ
Toshkent   bo limining   roli   katta   bo ldi.   19-asr   oxiri   —   20-asr   boshlarida	
ʻ ʻ
Etnografiya   bilimlarning   rivoji   o lkada   faoliyat   ko rsatgan   rus   sharqshunos,	
ʻ ʻ
tarixchi,   etnograf   olimlari,   sayyohlari   va   davlat   arboblari   V.V.Radlov,
V.V.Bartold,   M.S.Andreyev,   A.A.Divayev,   .L.Vyatkin,   N.P.Ostroumov,	
ʼ
N.S.Likoshin, N.G.Mallitskiy, erxotin Nalivkinlar, I.I.Umnyakov, A.A. Semyonov,
YEtnografiya}\.Polivanovlar   nomi   bilan   bog liqdir.   Ular   amalga   oshirgan   ishlar	
ʻ
mustamlakachilikka   xizmat   qilgan   bo lsada,   to plangan   katta   Etnografiya	
ʻ ʻ
materiallar 19-asr oxiri — 20-asr boshlaridagi Turkiston hayot tarzini tavsiflashda
muhim ilmiy ahamiyatga ega. 1918-yilda Turkiston xalq universitetiyaa o zbeklar	
ʻ
etnografiyasi bo yicha maxsus kurs kiritilib, bu mavzu bo yicha ma ruzalar o qitila	
ʻ ʻ ʼ ʻ
boshlandi.   1920—30   yillar   O zbekistonda   etnografiya   ilmining   vujudga   kelish,	
ʻ
tashkiliy   va   tarkibiy   shakllanish   davri   bo ldi.   1930-   yillar   oxirida   mahalliy   aholi	
ʻ
orasidan   yetishib   chiqqan   mutaxassislar   G.Alimov,   M.Bikjanova,   A.Boltayev,
Ya.G ulomov,   Sh.Inog omov,   T.Mirtyosov,   M.Saidjonov,   X.Husanboyev,	
ʻ ʻ
19 K.Yusupov   va   boshqalar   O zbekistonda   muzey   ishini   yo lga   qo yish   vaʻ ʻ ʻ
rivojlantirishga,   muzeylarda   Etnografiya   kolleksiyalarni   ko rgazmaga   qo yishga	
ʻ ʻ
tayyorlash bo yicha muhim ishlarni amalga oshirishdi. 1943-yil 4-noyabrda O zFA	
ʻ ʻ
Til,  adabiyot  va  tarix instituti   asosida  Tarix  va  arxeologiya  instituti   tashkil  etilib,
uning   tarkibida   6   bo lim,   shu   jumladan,   akad.   M.Andreyev   rahbarligidagi	
ʻ
etnografiya bo limi ham bor edi. Bo lim respublikada Etnografiya tadqiqotlarning	
ʻ ʻ
yetakchi  markazi  bo lib qoldi. Xorazm  arxeologiyaEtnografiya ekspeditsiyasining	
ʻ
tashkil   etilishi   va   faoliyat   olib   borishi   (rahbarlari   S.   Tolstov,   T.Jdanko)
O zbekistonda etnografiya fanining rivojlanishida muhim bosqich bo ldi	
ʻ ʻ 8
. Xorazm
ekspeditsiyasi mobaynida qoraqalpoqlar etnografiyasining maxsus o rganilganligi,	
ʻ
Qoraqalpog istonda Etnografiya fikrlarning shakllanishi uchun asos bo ldi. 1960—	
ʻ ʻ
80   yillarda   o zbek   hamda   qoraqalpoq   xalqlarining   etnogenezi   va   etnik   tarixi	
ʻ
bo yicha   faol   tadqiqotlar   olib   borildi   (V.P.Alekseyev,   A.A.Asqarov,   O.Suxareva,	
ʻ
T.K.Xojayov   va   boshqalar).   O zbeklar   etnik   tarixini   o rganish   bevosita   akad.	
ʻ ʻ
K.Shoniyozov   nomi   bilan   bog liq.   O zbekiston   xalqlari   folklori,   O zbekiston
ʻ ʻ ʻ
dekorativ   va   amaliy   san atining   turli   sohalari,   xalq   musiqasi,   teatri,   raqs   san ati,	
ʼ ʼ
kiyimlari,   an anaviy   xalq   taomlari,   kishilarning   ma naviy   va   moddiy   hayotini	
ʼ ʼ
o rganish   Etnografiya   manbalardan   biri   sifatida   etnograflarning   diqqat   markazida	
ʻ
bo ddi.   1960,   ayniqsa,   1980-   yillar   O zbekiston   etnografiya   fani   uchun   avvalgi
ʻ ʻ
tarixshunoslik   davriga   nisbatan   g oyat   sermahsul,   ayni   vaqtda,   ziddiyatli   kechdi.	
ʻ
Bu ziddiyatlar etnografiyaning dolzarb masalalarini  belgilash va ishlab chiqishda,
siyosiy   sharoitga   og ishmay   va   so zsiz   amal   qilishda;   monografik   va	
ʻ ʻ
umumlashtiruvchi tadqiqotlarda ularning tahliliytanqidiy nuqtai nazardan o rganib	
ʻ
chiqilmaganligida;   katta   ko lamdagi   ilmiy   tekshirish   ishlarining   etnos   xo jalik	
ʻ ʻ
amaliyoti   va   madaniy   hayoti   vazifalariga   mos   kelmaganida   namoyon   bo ldi.	
ʻ
O zbekiston  mustaqillikka erishishi  bilan Respublikamizda  etnografiya fani  yangi	
ʻ
sifat bosqichiga o tdi. O zbekiston etnografiya fanining ilmiy tekshirish uslublari,	
ʻ ʻ
nazariy   asoslari,   rivojlanish   ustuvorliklari   va   istiqbollarini   aniqlovchi   tadqiqotlar
vujudga   keldi.   Mustaqillik   yillarida   o zbek   xalqi   an anaviy   madaniyatini	
ʻ ʼ
8
  Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990
20 o rganishda   "evropatsentrizm"   nuqtai   nazaridan   yondoshishga,   qator   ijtimoiyʻ
institut   va   hodisalarga   "o tmish   sarqiti"   deb   qarashga   chek   qo yildi.   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   "O zbekiston   FA   Tarix   instituti   faoliyatini	
ʻ
takomillashtirish"   haqidagi   qarori   (1998-yil   27-iyul)   tarix   fani   va   uning   qismi
etnografiyaning   vazifalarini   mazmunmohiyat   jihatdan   tubdan   o zgartirdi.   O zbek	
ʻ ʻ
xalqining etnogenezi, etnik tarix muammolarini, o zbek etnomadaniy jarayonlarini	
ʻ
yangicha   mushohada   qilish,   xolisona   yoritish   imkoni   paydo   bo lib,   ushbu   mavzu	
ʻ
Etnografiya   tadqiqotlarning   yetakchi   yo nalishlaridan   biriga   aylandi.   Bu	
ʻ
yo nalishni   tadqiq   etishda   akad.   K.Shoniyozovning   asarlari   ("Qarluq   davlati   va	
ʻ
qarluqlar",   1999;   "O zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni",   2001)   muhim   hissa	
ʻ
bo lib qo shiladi. 1990- yillarda K. Shoniyozovning ilmiy rahbarligi ostida tarixiy	
ʻ ʻ
etnografiya   muammolarini   (A.Ashirov,   U.Abdullayev),   O zbekiston   aholisining	
ʻ
maishiy   turmo sh   an analarini   (S.   Soatova,   M.O roqov,   V.Haqliyev,   S.Sharipov)	
ʻ ʼ ʻ
tadqiq   qiluvchi   olimlar   guruhi   shakllandi.   Etnografiya   Farg ona   (Sh.Abdullayev,	
ʻ
S.Gubayeva),   Buxoro   (A.Jumayev,   M.Qurbonova),   Surxondaryo,   Qashqadaryo
viloyatlari(S.Tursunov,   A.Qayumov,   O.Bo riyev,   Q.Nasriddinov)   hamda	
ʻ
Qoraqalpog iston   Respublikasining   (T.Yesbergenova,   R.Kamolov,	
ʻ
N.Tleubergenov)   mintaqaviy   o ziga   xosliklarining   turli   jihatlarini   yorituvchi	
ʻ
tarixiyEtnografiya   va   Etnografiyasotsiologik   maxsus   tadqiqotlari   vujudga   keddi.
Z.Orifxonova,   G.Zunnunova,   M.Qamaritdinova   kabi   olimlarning   mahallaning
o tmishi   va   bugunini,   hozirda   o z-o zini   boshqarish   organi   sifatida   amaliyotdagi	
ʻ ʻ ʻ
ahamiyatini   o rganishga   bag ishlangan   Etnografiya   ekspeditsiyalari,	
ʻ ʻ
etnosotsiologik   tadqiqotlari   natijalari   asosida   maxsus   asarlar   nashr   etildi.   Oliy
o quv yurtlari uchun etnografiya fanidan maxsus darslik (I.Jabborov "O zbek xalqi	
ʻ ʻ
Etnografiyasi",   T.,   1994),   o qitish   uslubi   qo llanmalari   (O.Bo riyev,   B.Ishoqov),	
ʻ ʻ ʻ
etnologiya   atamalari   lug ati   (O.Bo riyev)   chop   etildi.   O zbekistonda   etnografiya	
ʻ ʻ ʻ
fanining   shakllanishi,   rivoji   dinamikasi,   tarixshunosligi   muammolari   maxsus
tadqiqot mavzusi bo ldi (A.Doniyorov va D.Hoshimova). 	
ʻ
21 2.2  O'zbekistonda etnografik tadqiqotlar
Mustaqillik yillarida mafkuraviy tazyiqlardan holi  bo’lgan boshqa ijtimoiy-
gumanitar fanlar kabi Etnografiya fani sohasida ham garchi ma’lum qiyinchiliklar
bilan bo’lsa-da, bir  qator ilmiy-nazariy va metodolik tadqiqotlar amalga oshirildi.
Tadqiqotlar nafaqat mazmun va mohiyati  bilan balki, ularga nazariy metodologik
jihatdan   yondashuvlar   ham   o’zgarganligini   ko’rsatmoqda.   Tarixan   qisqa   davr
mobaynida   erishilgan   eng   muhim   natijalar   sifatida   tadqiqot   mavzularining
kengaygashi   va   ilmiy   izlanish   samaradorligi   oshganligini   kuzatamiz.   Tadqiqot
obyekti va predmetiga, balki uning metod va nazariyalariga ham yangicha qarash
natijasi   o’laroq   «etnomada niy   jarayonlar»,   «etnoslararo   jarayonlar»,   «zamonaviy
jamiyatda   milliy-etnik   jarayonlar»,   «etnopsixologiya»,   «etnoslararo
kommunikasiya»,   «gender   muammolari»   va   Etnografiyaning   boshqa   zamonaviy
yo’nalishlarida ko’plab tadqiqotlar amalga oshirildi. O’tgan qisqa davr mobaynida
etnolog   tadqiqotchilar   «bir   xillik»   andozasidan   ozod   bo’ldilar   va   «madaniyat»,
«madaniy   meros»,   «mentalitet»,   «milliy   ruh»   kabi   tushunchalarning   sof   milliy
shakliga   va   mazmuniga   qaytdilar 9
.   Qolaversa ,   fanning   asosiy   tadqiqot   ob’ekti
bo’lgan   etnos   nazariyasi   jihatlari,   etnogenez   va   etnik   tarixga   oid   yangi   nazariy-
metodologik konsepsiyalar va qarashlar yaratildi. Shuningdek, mustaqillik yillarida
xalqimiz   moddiy   va   ma’naviy   madaniyati,   oilaviy   va   jamoaviy   hayoti,   diniy
e’tiqodlari   va   marosimlarini   tadqiq   etish   borasida   jiddiy   tadqiqotlar   bilan   birga
fanda   qo’ni   -   qo’shnichilik   an’analari,   etnoslararo   jarayonlarni   tadqiq   qilishga
qaratilgan   yangi   yo’nalishlarga   asos   solindi.   Bajarilgan   tadqiqotlarning   samarasi
o’laroq qator monografiyalar va risolalar e’lon qilindi. Bu o’rinda o’zbek elshunos
olimlari   I.Jabborov,   H.   Ismoilov ,   O.Bo’riyev,   A.Ashirovlarning   o’zbeklarning
oilaviy   turmush   an’analari,   to’y   tantanalari,   dafn   marosimlari   hamda   milliy
qadriyatlariga   oid   tadqiqotlari   (Jabborov   I.   «O’zbeklar   an’anaviy   turmushi   va
madaniyati» -T.; 2004.   Ismoilov H. «O’zbek to’ylari» - T.; 1994.: Bo’riyev O. va
boshqalar   «O’zbek   oilasi   tarixi».   T.,   1995.:   Nasriddinov   Q.   «O’zbek   dafn   va
ta’ziya   marosimlari».   -   T.;   1996.:   Ashirov   A.   «Avesto»dan   meros   marosimlar»   -
9
  Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970
22 T.; 2001.) nashr etildi. 1991-2004 yillar mobaynida Respublikamizda Etnografiya
yo’nalishi   bo’yicha   30   dan   oshiq   nomzodlik   va   doktorlik   dissertasiyalari   himoya
qilingani   ham   fan   salohiyati   oshib   borayotganligidan   dalolat   beradi.   Himoya
qilingan dissertasiyalar dolzarb mavzularda hamda respublikamizning turli tarixiy-
etnografik   mintaqalari   misolida   bajarilgan.   Jumladan,   Farg’ona   vodiysi,   Xorazm,
Zarafshon,   Nurota,   Buxoro,   Surxondaryo,   Qashqadaryo   vohalarining   oila   va
oilaviy   turmush   marosimlariga,   maishiy   turmush,   jamoaviy   munosabatlar,   xonaki
hunarmandchilik,   shuningdek,   qoraqalpoqlar   tarixining   etnografik   jihatlari
yoritilgan   ilmiy   tadqiqotlar   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   dissertasiyalar
milliy   qadriyatlar   va   an’analarni   tiklash   g’oyasiga   asoslanganligi ,   o’zbek   xalqi
Etnografiyasining   muammolariga   yangicha   ruhda   yondashganligi   bilan   ajralib
turadi.   Shuningdek,   Respublikamizning   qator   universitetlarida   Etnografiya
bo’yicha ilmiy markaz va kafedralarning ochilishi ham ushbu fanga bo’lgan e’tibor
oshganligidan   dalolat   beradi.   Etnografiyaning   boshqa   fanlar   bilan   aloqasining
samarasi   tarzida   etnoarxeologiya,   etnopsixologiya,   etnolingvistika,
etnodemografiya,   etnofolkloristika   kabi   yangi   yo’nalishlar   paydo   bo’ldi   va   eng
muhimi fanning nomi ham  Etnografiya deb o’zgartirildi. Bu borada birgina O’zR
FA   Tarix   instituti   «Etnografiya»   bo’limida   O’zbekiston   Vazirlar   Mahkamasi
huzuridagi Fan va texnologiyalar markazining amaliy tadqiqotlar dasturi bo’yicha
“O’zbeklarning   etnik   idenfikasiyasi:   shakllanishi,   o’ziga   xosligi   va
transformasiyasi”,   “Zamonaviy   O’zbekistonda   milliy   diasporalar   marosimiy
hayotidagi   an’analar   va   innovasiyalar”   loyihalarini   bajarilganligi   ham
bajarilayotgan   ishlarning   yorqin   ko’zgusi   deb   aytishimiz   mumkin.   Mamlakatimiz
etnologlari   2011   yilda   Rossiya   Fanlar   akademiyasi   Mikluxa   Maklay   nomidagi
Etnografiya va antropologiya instituti bilan hamkorlikda “Xalqlar va madaniyatlar”
turkumida   “O’zbeklar”   nomli   yirik   fundamental   monografiya   (70   bosma   taboq
hajmda)ni   Moskva   shahrida   chop   qildilar.   Aynan   mazkur   kitob   so’zboshida
yozilganidek   mazkur   nashr   O’zbekistonlik   va   rossiyalik   olimlarning   istiqlol
yillarida   olib   borgan   tadqiqotlarining   o’ziga   xos   sarhisobi   natijasi   bo’lib,   unda
o’zbek xalqining etnik tarixi, xo’jalik an’analari, moddiy va ma’naviy madaniyati,
23 oilaviy va jamoaviy hayot tarzi, bir so’z bilan aytganda o’zbek xalqining o’zligini
ko’rsatuvchi   o’ziga   xos   milliy   qirralari   kompleks   tarzda   yoritib   berilgan.   Eng
muhimi bu kitobning nashr etilishi dunyo hamjamiyatiga xalqimizning kecha yoki
bugun paydo bo’lgan   xalq emas , balki ko’p ming yillik tarixiy an’analari va milliy
qadriyatlariga ega xalq ekanligini yana bir isbotlab berdi. Qolaversa, bu yurtimizda
Etnografiya fani jahon fani bilan o’zaro uyg’un tarzda rivojlanayotganidan dalolat
beradi 10
.   Umuman,   Respublikada   etnologik   yo’nalishda   olib   borilayotgan
tadqiqotlarning asosiy yutuqlari quyidagilarda mujassamlashgan:
o Avvalo   keyingi   o’n   yillikda   Etnografiyaning   nazariy   metodologik
muammolari   borasida   dastlabki   ilmiy   tadqiqotlar   amalga   oshirildi.   Bunda
tadqiqotchilar   tomonidan   fanning   nafaqat   nazariy   muammolari,   balki   zamonaviy
Etnografiya   maktablari   va   atamalariga   oid   yangi   materiallarning   e’lon   qilinishi
o’zbek   etnologlarining  zamon   bilan  hamnafas   tadqiqotlar   olib   borayotganliklarini
ko’rsatadi.
o Etnogenetik   jarayonlar   doirasida   akademiklar   K.Shoniyozov   va
A.Asqarov   tomonidan   o’zbek   xalqining   shakllanish   jarayoni   va   uning   nazariy-
metodologik   muammolariga   oid   qator   fundamental   tadqiqotlar   e’lon   qilindi.
Mazkur   mavzu   doirasida   O’zRFA   Tarix   institutida   doimiy   ilmiy   seminar   tashkil
etilganligi   va   bu   sohada   Respublikamizning   ko’zga   ko’ringan   bir   qator
olimlarining   ilmiy   tadqiqotlari   e’lon   qilinayotganligi   ham   ushbu   yo’nalishning
rivojlanayotganligidan dalolat beradi.
o Mutaxassis olimlar nafaqat tarixiy-etnografik tadqiqotlar mavzularini,
balki   dastlabki   professional   etnograflar   kabi   «an’anaviy   zamonaviylik»ni   va
bugungi   kunda   muhim   deb   e’tirof   etilayotgan   ijtimoiy   madaniy   innovasiyalar,
an’anaviy jamiyatning zamonaviy hayotini ham tadqiq qilmoqdalar.
o Hozir   etnologik   yo’nalishda   bajarilayotgan   tadqiqotlarda   an’anaviy
madaniyatni   tadqiq   qilishgagina   emas,   balki   zamonaviy   polietnik   jamiyatni
o’rganish, ayniqsa an’anaviy mahalla institutini zamonaviy jamiyatda tutgan o’rni,
10
  Asanova    G.,    Nabixanov    M.,    Safarov    I.    O`zbekistonning 
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994
24 mahalla   tizimida   zamonaviy   etnomadaniy   jarayonlarning   roliga   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   Mazkur   yo’nalishda   Toshkent   mahallalari   bo’yicha   olib   borilgan
tadqiqotlar natijalarini dastlabki yutuqlar sifatida qayd etish mumkin.
o Zamonaviy   Etnografiyaning   tadqiqot   mavzusi   va   o’rganish   maydoni
ancha   keng   bo’lib,   unga   yaqin   bo’lgan   sosiologiya,   madaniyatshunoslik,
psixologiya,   antropologiya,   folklorshunoslik   kabi   fanlar   bilan   o’zaro
tutashishi   natijasida   etnopsixologiya ,   etnomadaniyat,   etnofolkloristika,
etnososiologiya   kabi   yangi   sohalar   paydo   bo’ldi   va   ushbu   yo’nalishlar
Respublikamizning   bir   qator   Oliy   o’quv   yurtlarida   maxsus   fan   tarzida
o’qitilmoqda.   Ularning   ayrimlari   bo’yicha   o’quv   qo’llanmalari   ham   yaratildi.
Masalan,  Etnomadaniyat 11
. O’quv qo’llanma. T., Adolat, 2003. Jabborov I. Jahon
xalqlari   Etnografiyasi   O’quv   qo’llanma.   T.,2005.;   Ashirov   A.,   Atadjanov   Sh.
Etnografiya.  O’quv qo’llanma – T., Alisher  Navoiy nomidagi  O’zbekiston  Milliy
Davlat kutubxonasi, 2007., A.Doniyorov, A.Ashirov, O.Bo’riyev Markaziy Osiyo
xalqlari Etnografiyasi, etnogenezi va etnik tarixi. Toshkent, “Yangi nashr”, 2011.
o Keyingi   vaqtlarda   yetakchi   olimlar   yosh   tadqiqotchilar   bilan   birga
xorijiy   mutaxassislar   ishtirokida   Respublikamizda   Etnografiyaning   dolzarb
mavzulariga  bag’ishlangan   ilmiy  anjumanlar   hamda  festivallarni   o’tkazish   yaxshi
bir an’anaga aylanib ulgurdi. Bu borada «Akademik Karim Shoniyozov o’qishlari»
turkumida   doimiy   faoliyat   ko’rsatuvchi   ilmiy   anjumanning   tashkil   etilganligi   va
mazkur   konferensiya   materiallarini   muntazam   nashr   etib   borilayotganligi   ham
amalga oshirilayotgan ijobiy ishlarning natijasi deb aytish mumkin 1
. Lekin sohada
qator   yutuqlarga   erishilganiga   qaramay   hali   hanuz   yechilishi   lozim   bo’lgan
muammolar   mavjudki,   ularni   chetlab   o’tib   ma’lum   bir   ijobiy   natijalarga   erishish
mumkin emas.
o Zamonaviy o’zbek Etnografiyasi oldidagi muammolar to’g’risida fikr
yuritadigan   bo’lsak,   avvalo   shuni   ta’kidlash   kerakki,   hanuz   ayrim   tadqiqotlar
tavsifiy   xarakter   kasb   etmoqda.   Etnologik   yo’nalishda   bajarilgan   har   qanday
11
  Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
25 tadqiqot ma’lum bir amaliy ahamiyatga ega bo’lishi va uning natijalaridan bugungi
va   ertangi   kun   amaliyotida   foydalanish   lozim.Yuqoridagi   fikr   mulohazalarga
xulosa   tarzda   aytish   mumkinki ,   bugungi   kunda   o’zbek   Etnografiyasi   dolzarb   va
ijtimoiy jihatdan ahamiyatli bo’lgan quyidagi muammolarni yechishi lozim:
o Etnografiya sohasida tadqiqotlar olib borayotgan mutaxassislar o’zaro
hamkorlikda  fanning  kelgusidagi   istiqbolli   yo’nalishlarini  belgilab  olishlari  zarur.
Bunda   o’zbek   Etnografiyasi   rivojlangan   mamlakatlar   fani   bilan   hamohang
rivojlanishi va o’z navbatida o’zining maktablari va konsepsiyasiga ega bo’lmog’i
kerak.   Metodologik   muammolarga   sifat   jihatdan   yangicha   yondashuvni   tashkil
etish   barobarida   an’anaviy   usullar   bilan   birga   noan’anaviy   usullardan   ham
foydalanish   zarur.   Nazariy-metodologik   tadqiqotlarga   jiddiy   e’tibor   qaratilmas
ekan, bajarilgan har qanday tadqiqot ham amaliy ahamiyat kasb etmaydi va ilmiy
qimmatga   ega   bo’lmagan   tavsifiy   tadqiqotdan   nariga   o’tmaydi.   Qolaversa,
bugunning   zamonaviy   muammolarini   etnolog   tadqiqotchi   nigohi   bilan   tadqiq
qilish, olib borilgan har bir tadqiqot jamiyatning ma’lum bir sohasi  uchun amaliy
natija   bermog’i   lozim.   Shundagina   etnologik   tadqiqotlarga   jamiyatda   qiziqish
ortadi va uning amaliy qimmati oshadi.
o Respublikamizda   mazkur   yo’nalishda   ilmiy   tadqiqotlar   olib
borayotgan   mutaxassislar   tomonidan   etnos   nazariyasi,   etnogenez   va   etnik   tarixga
bag’ishlangan   sifat   jihatidan   yuqori   ilmiy   xulosalarga   asoslangan   tadqiqotlarni
yaratish   zarur.   «O’zbek   xalqi   etnogenezi   va   etnik   tarixi»ning   majmuaviy
muammosi   mamlakatimiz   ilmiy   muammolarining   markazida   tur ganligiga   hamda
xalqimiz   etnogenezi   va   etnik   tarixining   turli   jihatlari   jiddiy   o’rganilayotganiga
qaramay,   murakkabligi   bois   uni   tugal lan gan   deb   bo’lmaydi   va   u   arxeolog,
antropolog, etnograf, tarixchi, tilshunos va boshqa soha olimlarining jamoaviy fikr-
mulohazalarini   kutmoqda.   Bu   borada   birinchi   qadam   sifatida   mamlakatimizda   va
chet ellarda etnogenez bo’yicha mavjud barcha adabiyotlarni imkon qadar o’rganib
chiqish,   maxsus   tahlil   etish   va   bu   tahlilga   eng   yangi   arxeologik,   antropologik,
tilshunoslik,   etnografik   va   boshqa   ma’lumotlarni   qo’shish   lozim.   Tadqiqotchilar
26 tomonidan   o’zbek   xalqi   geneseologiyasi ,   etnodemografiyasi,   etnopsixologiyasi,
milliy   mentalitetiga   va   umuman   olganda   etnos   muammosi   bilan   chambarchas
bog’liq   tadqiqotlarga   shuningdek,   etnik   jarayonlarning   nazariy-metodologik
konsepsiyalarini   shakllantirish,   madaniy   antropologiya,   etnoekologiya   kabi
yo’nalishlarga   jiddiy   e’tiborni   qaratish,   hamda   etnologik   terminlar   hamda
atamalarga oid lug’atlarni nashr etish maqsadga muvofiqdir.
o Etnografiyada   asosiy   tadqiqot   obyektlaridan   biri   bo’lgan   moddiy   va
ma’naviy   madaniyat   ko’rinishlari,  xalqning   an’anaviy  turmush   tarzi   bilan   bog’liq
marosimlar va urf-odatlarni tavsifiy etnografik tarzda yoritishdan chekingan holda
ma’lum bir nazariy-metodologik konsepsiyaga asoslangan holda ularning genezisi,
o’ziga   xos   xususiyatlari,   tub   mohiyatiga   e’tibor   bergan   holda   etnologik   nuqtai
nazardan tadqiq etish zarur 12
.
o Dunyo   miqyosida   ulkan   globalizasiya   jarayoni   va   yangi   texnologik
davr bo’lgan bugungi kunda etnosning o’rni va ahamiyati, zamonaviy   etnomadaniy
jarayonlarni ,   etnoslararo   kommunikasiya   va   globalizasion   jarayonlarda   milliy
xususiyatlarni saqlanib qolish omillarini o’rganish muhim ahamiyat kasb etadi.
o XX   asrda   ijtimoiy-siyosiy   hayotda   bo’lgan   o’zgarishlar   turli   etnik
guruhlar   va   etnoslarni   hamda   turli-tuman   madaniyatlarni   o’zaro   qorishishiga   olib
keldi.   Natijada   etnomadaniy   aloqalarning   kuchayishi   Respublikamiz   hududida
yashovchi   mahalliy   subetnoslar   va   turli   tuman   diasporalar   moddiy   va   ma’naviy
turmush   tarzida   ulkan   o’zarishlarga   sabab   bo’ldi,   deb   aytish   mumkin.   Shu   bois
bugungi   kunda   millatlararo,   etnosiyosiy,   etnoijtimoiy,   etnomadaniy   munosabatlar
jiddiy   tadqiqotlar   bajarishini   talab   qilmoqda.   Hozirda,   avvalo,   turli   etnoslar   va
diasporalar   zich   yashayotgan   etnoslararo   aloqalar,   etnomadaniy   o’zaro   ta’sir   va
madaniyatlarning   bir-biriga   kirib   borishi;   milliy   xususiyat   va   mentalitet;
etnoslararo   ziddiyatlar   va   nizolar   sabablari   va   ularning   ehtimoli;   millatchilik   va
milliy separatizm; milliy siyosat va hokazo kabi dolzarb masalalarni ishlab chiqish
muhim amaliy ahamiyat kasb etadi.
12
  Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997
27 o Oliy   o’quv   yurtlarida   Etnografiya   fanini   o’qitilishini   sifat   jihatdan
takomillashtirish va bu sohada tadqiqot olib borayotgan nazariyotchi olimlar bilan
amaliyotchi   pedagoglar   o’zaro   hamkorlikda   yangicha   ruhdagi   darsliklar
yaratishlari   lozim.   Bu   sohada   ayniqsa   g’arbda   keng   rasm   bo’lgan   madaniy
antropologiya   yoki   ijtimoiy   antropologiyaga   oid   darsliklar   va   o’quv
qo’llanmalaridan ham bevosita foydalanish kerak. Eng muhim ishlardan yana biri
mazkur  soha uchun universitetlar  o’quv dasturlaridagi  dars  soatlarini  ko’paytirish
va   ijtimoiy   fanlarga   ixtisoslashtirilgan   «Etnografiya»   kafedralari   yoki   ilmiy
markazlarini   tashkil   etish   va   etnik   antropologiya,   etnik   sosiologiya ,
etnodemografiya,   etnoiqtisodiyot,   etnogeografiya,   etnopedagogika,
etnopsixologiya, etnolingvistika kabi yo’nalishlarda kurslar tashkil etish zarur.
o Zamonaviy   jamiyatda   millatlararo   munosabatlar   eng   muhim
muammolardan   biriga   aylanayotgan   bir   paytda   polietnik   jamiyatni,   milliy-etnik
munosabatlarni,   uning   tarixiy   asoslari-yu   bugungi   holati   hamda   istiqbollarini
etnologik   yo’nalishda   tadqiq   qilish   ham   muhim   ahamiyatga   egadir.   Qolaversa,
O’zbekiston hududidagi nafaqat turli etnik yoki etnografik guruhlarni tadqiq qilish,
balki   ijtimoiy   guruhlarni   va   turli   madaniy   muhitlar   muloqotining   jamiyat   hamda
xalqlar   turmushiga   ta’sirini   ham   tadqiq   qilish   kerak.   Umuman   olganda,   aytish
mumkinki,   Etnografiya   insoniyat   va   uning   faoliyatining   turli   jihatlarini   tadqiq
qiluvchi   fan   bo’lishi   bilan   birga   mazkur   fan   jamiyat   hayotida   hyech   qanday
me’yoriy   o’lchovlar   bilan   o’lchab   bo’lmaydigan   qator   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega   ekanligini   ta’kidlab   o’tish   joiz.   Birinchidan,   Etnografiya   fani   insonlarning
dunyoda   madaniyatlar   xilma-xilligini   anglashga   bo’lgan   doimiy   ehtiyojini
qondirish missiyasini bajaradi. 
28 29 30 XULOSA
O`zbekistonning   mustaqil   rivojlanish   yo`liga   kirishi   uning   xalqlari   tarixida
muhim   inqilobiy   ahamiyatga   ega   bo`ldi   va   ijtimoiy   taraqqiyotda   katta   burilish
yasadi.   Shu   munosabat   bilan   respublikamizning   nafaqat   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
siyosiy   hayotida,   ma`naviy   hayotida   ham   keskin   yangilanish   jarayoni   ro`y
bermoqda.   Bu   yangilanishda   ilmiylikka,   tariximizga,   boy   madaniy   merosimizga
qiziqish,   uni   keng,   har   tomonlama   ilmiy   va   haqqoniy   o`rganishga   intilishning
kuchaya   borishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   jumladan   tarixiy
o`lkashunoslikni   o`rganishning   ahamiyati   va   unga   bo`lgan   talab   kun   sayin   o`sib
bormoqda.   Birinchi   prezidentimiz   I.Karimov   aytganlaridek,   xalqimiz
dunyoqarashini   milliy   istiqlol   ruhida   isloh   qilishni   talab   qilmoqda.   Har   bir   inson
tug`ilib o`sgan o`lkasi tarixini mukammal o`rganmog`i shart. “Tarix va madaniyat
yodgorliklarini muhofaza qilish va ulardan foydalanish to`g`risida”gi fikrlar yangi
qomusimizda o`z aksini topdi. 
Tarixiy   o`lkashunoslikning   maxsus   kurs   sifatida   oliy   o'quv   yurtlari   tarix
fakultetlariga   maxsus   kurs   sifatida   kiritilishi   bu   fanga   e`tiborining   kuchayib
borayotganidan dalolat beradi.
Jamiyat   kurilishining   xozirgi   boskichida   tarixiy   o`lkashunoslikning   roli   va
axamiyati bekiyos oshib bormokda. O`zbekiston fuqarolarining axloqiy va estetik
tarbiyalash,   ularning   madaniy   saviyasini   oshirish   uchun   ma`naviy   boyliklarini
kupaytirish va ulardan keng foydalanish xakida gamxurlik kilish burchiligiga o`lka
tarixi va unga munosabatidan iboratdir.
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida xam O`zbekiston fuqarolarining
O`zbekiston   xududida   joylashgan   madaniy   yodgorliklarga   extiyotkorlik   bilan
munosabatda   bulish,   asrab   avaylashlari   ta`kidlab   o`tilgan.   O`lkashunoslik   kursi
ko'p   millatli   O`zbekiston   tarixini,   uning   madaniyat   yodgorliklarini   o`rganishning
eng muhim vositalaridan biridir.
31 ADABIYOTLAR RO'YXATI
1. Nabiev A. Tarixiy o`lkashunoslik. — T., 1996.
2. Istoricheskoe kraevedeniEtnografiya - M., 1980.
3. Istoricheskoe   kraevedenie:   vopros   periodizatsii   i   izucheniya.   –     Tver,
1992. 
4. Alekseev   V.P.,   Askarov   A.A.,   Xodjayov   T.K.   Istoricheskaya
antropologiya.
Sredney Azii. - T.: 1990.
5. Belenitskiy   A.M.,   Bentovich   I.B.,   Bolshakov   O.G.   Srednevekovy   gorod
Sredney Azii. - L., 1973.
6. Jabborov I. M. O`zbek xalqi Etnografiyasi. — T., 1994.
7. Jabborov I. M. Jahon xalqlari Etnografiyasi. - T., 1985. 
8. Kabirov A., Sagdullaev A.S. O`rta Osiyo arxeologiyasi. - T., 1990.
9. Artsixovskiy A. V. Arxeologik asoslar. — T., 1970.
10. Asanova         G.,         Nabixanov         M.,         Safarov         I.         O`zbekistonning  
iqtisodiy va ijtimoiy jug`rofiyasi. — T., 1994.
11. Nafasov T. O`zbekiston toponimlarining izohli lug`ati. T.,1988.
12. Alimov I.,   Ergashev F., Butaev A.   Arxivshunoslik. - T1997.
INTERNET RESURSLAR
1.  www.natlib.uz  
2.  www.ziyonet.uz   
3.  www.kitob.uz
4.  www.tdpu.uz
5.  www.referat.arxiv.uz
32

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский