Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 45000UZS
Размер 368.8KB
Покупки 2
Дата загрузки 31 Июль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Arabov Amirbek

Дата регистрации 31 Июль 2024

7 Продаж

O‘zbekistonda "Elektron hukumat" tizimi faoliyatini yanada rivojlantirish yo‘nalishlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIYʻ ʻ
UNIVERSITETINING JIZZ А X FILI А LI
 “SIRTQI” F А KULTETI
 “IQTISODIYOT” YO N	
ʻ А LISHI 
2-BOSQICH 551-22-GURUH TALABASI 
NOSIROV SIROJNING
“Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish” F А NID А N
KURS ISHI
Mavzu:  O‘zbekistonda "Elektron hukumat" tizimi faoliyatini yanada
rivojlantirish yo‘nalishlari.
Bajardi:                     Sharifov S.
Ilmiy rahbar:           Nizamitdinov A
Jizzax-2024
1 MUNDARIJA
Kirish........................................................................................................................ 3
I BOB.  ELEKTRON HUKUMAT
1.1  O‘zbekistonda elektron hukumat, uning asosiy vazifalari va faoliyat 
yo‘nalishlari……………………………………………………..…………….......16
1.2   Elektron   hukumatni   joriy   etishning   jahon
tajribasi..............................................5
II BOB. ELEKTRON HUKUMAT TIZIMINI TAKOMILLASHTIRISH
2.1 Elektron hukumat infratuzilmasi………...........................................................21
2.2 Elektron hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari ko‘rsatishning
samarasi, sifati………………………….................................................................26
Xulosa.....................................................................................................................41
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati......................................................................... 43
Kirish
2 Bugungi kunda axborot-kommunikatsiya texnologiyalari jadal sur atlar bilanʼ
rivojlanib,   jamiyat   hayotining   turli   jabhalariga   joriy   etilmoqda.   Zamonaviy
jamiyatda   davlat   boshqaruvi   ijtimoiy   jarayonlar   va   sub ektlar   o rtasidagi	
ʻ ʻ
munosabatlar   bilan   uzviy   bog liqdir.   U   odamlarning   birgalikdagi   faoliyatini	
ʻ
birlashtirishga, muvofiqlashtirishga qaratilgan va tashkilotchilik xarakteriga ega. 
Davlat   va   jamiyatning   samarali   hamkorligi   uchun   davlat   boshqaruvi
sohasida   innovatsiyalar   zarur,   eng   zamonaviy   axborot   va   boshqaruv
texnologiyalaridan   foydalanish   zarur.   Jahon   siyosatining   nufuzli   subyekti   sifatida
qolishga   intilayotgan   har   qanday   davlat   XXI   asrda   jamiyat   shakllanishidagi   eng
muhim   tendentsiyalarni   e tibordan   chetda   qoldira   olmaydi.   Axborot-	
ʼ
kommunikatsiya   texnologiyalaridan,   birinchi   navbatda,   internetdan   samarali
foydalanish   shu   nuqtai   nazardan   jamiyat   taraqqiyotining   eng   muhim   omili
hisoblanadi . 
Davlat   boshqaruvi   sohasidagi   ana   shunday   kompleks   yangiliklardan   biri
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini,   jumladan,   “elektron   hukumat”   deb
ataladigan texnologiyalarni keng joriy etish va ulardan samarali foydalanishdir.
“Elektron   hukumat”—   davlat   organlarining   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   qo llash   yo li   bilan   davlat   xizmatlari	
ʻ ʻ
ko rsatishga   doir   faoliyatini,   shuningdek   idoralararo   elektron   hamkorlik   qilishni	
ʻ
ta minlashga   qaratilgan   tashkiliy-huquqiy   chora-tadbirlar   va   texnik   vositalar
ʼ
tizimi” dir.1
    Elektron hukumat – bu davlat boshqaruvi organlarida ichki va tashqi 
aloqalarning butun jamini    tegishli axborot-kommunikasiya texnologiyalari 
bilan qo`llab-quvvatlash va ta'minlash tizimidir. U    jumladan quyidagilarni 
o`z ichiga oladi:
3         kommunikasiya tarmoqlari orqali axborotni qayta ishlash, uzatish va 
yoyishning elektron    vositalari (shu jumladan Internet) asosida davlat 
boshqaruvining axborot-kommunikasiya ta'minoti;
       davlat hokimiyati barcha tarmoqlari organlarining fuqarolarning barcha 
toifalariga elektron vositalar orqali xizmat ko`rsatishi;
         davlat organlarining faoliyati to`g`risida fuqarolarga elektron vositalar orqali 
xabar berish.
Kurs   ishining   maqsadi:   Elektron   hukumat   –   davlat   boshqaruv
faoliyatini   o‘rganish,   ularning   jahon   davlatlarida   tutgan   o‘rnini   aniqlash   va
kelgusida rivojlanish istiqbollarini ko‘rib chiqish.
Kurs ishining vazifalari:
- Elektron hukumatning rivojlanishida moliyaviy – iqtisodiy tashkilotlarning
rolini aniqlash;
-   Elektron   hukumatning   jahon   davlatlari   boshqaruvida     tutgan   o‘rnini
aniqlash;
- Elektron hukumatning  Jahon taraqqiyotida  tutgan o‘rnini aniqlash;
Kurs   ishining   obyekti:   Jahon   davlatlari   va     O‘zbekistonda   elektron
hukumatning o‘rni. Elektron hukumat kurs ishining obekti bo‘lib hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti:   Jahon   davlatlari   tashkilotlar,   ular   tarkibiga
kiruvchi   moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlar   va   O‘zbekistonning   hukumat
elektronlashtirish   bosqichlari   va   unga   bolgan   etibor   mazkur   kurs   ishining
predmetidir.
                               Kurs ishining tuzilish tarkibi:   Mazkur kurs ishi kirish,ikkita bob va
uning   tarkibiga   kiruvchi   to‘rtta   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan tarkib topgan.
4 I BOB. ELEKTRON HUKUMAT
O‘zbekistonda elektron hukumat, uning asosiy vazifalari va faoliyat
yo‘nalishlari
Elektron   hukumat   -   davlat   organlarining   jismoniy   va   yuridik   shaxslariga
axborot-   kommunikatsiya   texnologiyalarini   qo‘llash   yo‘li   bilan   davlat   xizmatlari
ko‘rsatishga   doir   faoliyatini   hamda   idoralararo   elektron   hamkorlik   qilishni
ta’minlashga   qaratilgan   tashkiliy-   huquqiy   chora-tadbirlar   va   texnik   vositalar
tizimidir. Elektron hukumat barcha ichki va tashqi aloqalami, jarayonlami tegishli
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   bilan   ta‘minlanib   turadigan   hukumat
hisoblanib,   Intemet   tarmog‗i   orqali   axborotga   ishlov   berish,   uni   uzatish   va
tarqatishni   elektron   vositalari   asosida   davlat   boshqamvini   tashkil   qilishni,   davlat
hokimiyati organlarini barcha bo‘g‗inlari tomonidan fuqarolarga elektron vositalar
bilan   xizmatlar   ko‘rsatish   va   fuqarolarga   davlat   organlarining   faoliyati   haqida
axborot berishdan iborat.
Elektron hukumatning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
• davlat organlari faoliyatining samaradorligini, tezkorligini va shaffofligini
ta‘minlash,   ulaming   mas‘uliyatini   va   ijro   intizomini   kuchaytirish,   aholi   va
tadbirkorlik   subyektlari   bilan   axborot   almashishni   ta‘minlashning   qo‘shimcha
mexanizmlarini yaratish;
•   ariza   beruvchilar   uchun   mamlakatning   butun   hududida   davlat   organlari
bilan o‘zaro munosabatlarni elektron hukumat doirasida amalga oshirish bo‘yicha
imkoniyatlar yaratish;
5 •   o‘z   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   doirasida   davlat   organlarining
ma‘lumotlar   bazalarini,  Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portalini   va   elektron
davlat xizmatlarining yagona reestrini shakllantirish;
•   aholi   va   tadbirkorlik   subyektlari   bilan   o‘zaro   munosabatlami   amalga
oshirishda   elektron   hujjat   aylanishi,   davlat   organlarining   o‘zaro   hamkorligi   va
ulaming   ma‘lumotlar   bazalari   o‘rtasida   axborot   almashinuvi   mexanizmlarini
shakllantirish   hisobiga   davlat   boshqaruvi   tizimida   ―Yagona   darcha   tamoyilini‖
joriy etish;
•   tadbirkorlik   subyektlarini   elektron   hujjat   aylanishidan   foydalanishga,   shu
jumladan statistika hisobotini taqdim etish, bojxona rasmiylashtiruvi, litsenziyalar,
ruxsatnomalar, sertifikatlar berish jarayonlarida hamda davlat organlaridan axborot
olish jarayonlarida elektron hujjat aylanishidan foydalanishga o‘tkazish;
•   tadbirkorlik   subyektlarining   elektron   tijorat,   Intemet   jahon   axborot
tarmog‘i   orqali   mahsulotni   sotish   va   xaridlami   amalga   oshirish   tizimlaridan
foydalanishini   hamda   kommunal   xizmatlami   hisobga   olishni,   nazorat   qilishni   va
ular   uchun   haq   to‘lashning   avtomatlashtirilgan   tizimlarini   joriy   etishni
kengaytirish;
•   naqd   bo‘lmagan   elektron   to‘lovlar,   davlat   xaridlarini   amalga   oshirish,
masofadan foydalanish tizimlarini va bank-moliya sohasidagi  faoliyatning boshqa
elektron   shakllarini   rivojlantirish.   Mazkur   vazifalarini   bajarish   maqsadida
respublikamizda Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali (my.gov.uz) yaratilgan.
Elektron hukumatni joriy etishning jahon tajribasi.
Elektron   hukumat   tizimini   shakllantirish   va   rivojlantirish   bo yicha	
ʻ
jahontajribasini tahlil qilar ekanmiz, elektron hukumatni shakllantirish siyosiy
strategiyasining   ikkita   asosiy   modelini   ajratish   mumkin:   “g arbiy”   va   “sharqiy”.	
ʻ
Osiyo   mamlakatlarida   “Elektron   hukumat”   tizimining   shakllanishi   va
rivojlanishining   o ziga   xos   xususiyatlarini   aks   ettiruvchi   sharqiy   model   yangi	
ʻ
6 davlat boshqaruvi tamoyillariga asoslangan davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish
va   davlat   organlari   faoliyatining   ochiqligi   va   oshkoraligini   ta minlash   bilanʼ
tavsiflanadi.
Ushbu   model   Koreya   Respublikasi,   Singapur   va   Yaponiyada   katta
muvaffaqiyat   bilan   amalga   oshirilmoqda.   G arb   modeli   Amerika   va   Yevropa	
ʻ
mamlakatlarida   elektron   hukumatni   shakllantirish   strategiyasini   o z   ichiga   oladi.	
ʻ
G arbiy,   Markaziy   va   Sharqiy   Yevropaning   aksariyat   mamlakatlarida   ma muriy	
ʻ ʻ
islohotlar   va   fuqarolarga   xizmat   ko rsatishda  AKTni   joriy   etishga   alohida   e tibor	
ʻ ʼ
beriladi,  AQShda   esa   siyosiy   tizimni   takomillashtirishga   katta   ahamiyat   beriladi.
Koreya   Respublikasi.   2020-yilda   BMT   elektron   hukumatining   rivojlanishi
bo yicha   dunyo   davlatlari   reytingida   birinchi   o rinni   egallagan   Koreya	
ʻ ʻ
Respublikasining   elektron   hukumati   butun   dunyoda   tan   olingan.2   Koreyaning
nafaqat   Osiyo   davlatlari   orasida,   balki   jahon   miqyosida   yetakchilik   sabablaridan
biri   AKTni   rivojlantirish   uchun   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   xususan,
mamlakatning   yaxlit   portalida   bitta   dasturga   yuklab   olish   mumkin   bo lgan	
ʻ
dasturlarni   har   tomonlama   takomillashtirish   imkoniyatlarini
yaratishganidir.3Koreyaning   elektron   hukumati   rivojlanishi   shartli   ravishda   to rt	
ʻ
bosqichga ajratiladi.
 Birinchi bosqich – hukumat 1.0 – elektron boshqaruvni joriy etish uchun
sharoit   yaratishning   eng   dastlabki   bosqichi   bo lib,   davlat   boshqaruvida   AKTni	
ʻ
joriy
etishga,   ish   jarayonlarini   raqamli   texnologiyalarga   o tkazishga   va   elektron	
ʻ
hukumat
infratuzilmasini yaratishga qaratilgan. Keyingi 2001-yildan 2007-yilgacha amalga
oshirilgan fuqarolarga yo naltirilgan Hukumat 2.0 bosqichi, ular bilan onlayn va	
ʻ
interaktiv ravishda muomala qilish. Elektron hukumatni amalga oshirish bo yicha	
ʻ
loyihalar an anaviylik (konfutsiylik) va “oqilona byurokratiya” tamoyillari asosida	
ʼ
7 amalga oshirildi.
Bir necha yil davomida davlat boshqaruvi va xizmat ko rsatishni tartibgaʻ
soluvchi   normativ-huquqiy   hujjatlarning   40   foizigachasi   o zgargan.   Elektron	
ʻ
hukumat   rivojlanishining   uchinchi   bosqichida   Hukumat   3.0   fuqarolarga   elektron
xizmatlarni   uzluksiz   taqdim   etish   maqsadida   elektron   hukumatning   axborot
tizimlari   birlashtirildi   va   davlat   bilan   o zaro   aloqalar   uchun   zarur   bo lgan	
ʻ ʻ
ma lumotlarga ochiq kirish ta minlandi.	
ʼ ʼ
2013-yilda “aqlli” hukumat – Elektron hukumat 4.0 strategiyasini amalga
oshirish   bo yicha   ishlar   boshlandi,   uning   yordamida   kirish   kanallaridan   qat iy	
ʻ ʼ
nazar,
fuqarolar   davlat   xizmatlaridan   oddiy   va   bepul   foydalanish   imkoniyatidan
foydalanishlari mumkin. Hozirda 409 dan ortiq loyihalar amalga oshirildi, ularning
yarmidan   ko pi   kichik   va   o rta   korxonalar   tomonidan   bajarildi,   ochiq   dasturiy
ʻ ʻ
ta minot   arxitekturasiga   (eGovFrame)   asoslangan   yagona   standartlashtirilgan	
ʼ
elektron hukumat platformasining manba kodini 300 ming marta yangidan yuklab
olish  amalga  oshirildi.  Yangi  ishlab   chiqilishi   lozim   va  mavjud  elektron  hukumat
tizimlarini   qo llab   –   quvvatlash   uchun   byudjetni   sezilarli   darajada   qisqartirishga	
ʻ
yordam bergan yagona eGovFrame platformasi Bolgariya, Meksika, Mo g uliston,	
ʻ ʻ
Vetnamda yanada keng tarqaldi.
Singapur. 1999-yilda Singapur elektron hukumatining shakllanishiga muhim
ta’sir   ko rsatgan   asosiy   omil,   bu   –   mamlakat   bo yicha   konsalting,   nazorat   va	
ʻ ʻ
monitoringni amalga oshirish hukumat jarayonlari, shuningdek, bu borada byudjet
xarajatlarini   taqsimlash   uchun   keng   vakolatlarga   ega   bo lgan   Axborot   va	
ʻ
kommunikatsiyalarni   rivojlantirish   agentligini   tashkil   etilishidir.   Agentlik,
shuningdek,   Bosh   vazir   boshchiligidagi   “Elektron   hukumat”   strategiyasini   ishlab
chiqish   qo mitasining   “Elektron   hukumat”   tizimini   rivojlantirishning   strategik	
ʻ
rejasida ko rsatilgan loyihalarning bajarilishini nazorat qiladi va tartibga soladi. Bir
ʻ
8 nechta tarmoq vazirliklari ishtirok etadigan loyihalar bo lgan “shaharlar” (TOWN)ʻ
ning yaratilishi boshqaruv sohasida tub prinsipial qarorga aylandi.
Keyingi yillarda Singapurda idoralar tomonidan soliq deklaratsiyalarini
to ldirish,   ruxsatnomalar   berish   kabi   o zlarining   xizmatlarini   ko rsatishni   ishlab	
ʻ ʻ ʻ
chiqishga alohida e tibor berildi va uch yil o tgach, 2006-yilda, turli xil davlat	
ʼ ʻ
tashkilotlarining   turli   xil   xizmatlarini   birlashtirilgan   yagona   portalni   yaratish
tugallandi.   Hayotning   barcha   sohalarini   birlashtirgan   Singapurning   rasmiy   veb-
portalida   (www.gov.sg)   to rtta   o zaro   bog liq   bo limlar   mavjud:   hukumat,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
fuqarolar,   biznes   va   norezidentlar.   Davlat   har   yili   “Elektron   hukumat”   tizimini
takomillashtirish,   xususan,   rasmiy   veb-portalni   yanada   rivojlantirish   dasturlari
uchun 0,5 milliard dollar  ajratadi. Shuningdek, Singapur  loyihalarining shubhasiz
ustunligi   shundaki,   davlat   va   xususiy   sheriklik   asosida  AKT   loyihalarini   amalga
oshirishni rag batlantirishdir.	
ʻ
Buning   yorqin   misoli   –   Singapurdagi   barcha   uy   xo jaliklarida   yuqori	
ʻ
tezlikdagi   optic   tolali   liniyalarni   Internetga   ulash   loyihasi   bo lib,   uni   amalga
ʻ
oshirish uchun 4 milliard dollar kerak bo ldi. Shtat atigi 1 milliard dollar sarmoya	
ʻ
kiritdi,   qolgan   qismini   amalga   oshirish   uchun   tenderda   g olib   bo lgan	
ʻ ʻ
konsortsiumga qoldirdi.
Yaponiya.   Elektron   Yaponiya   Strategiyasi   va   Yaponiyada   “Elektron
hukumat”
tizimini   shakllantirish   va   rivojlantirish   dasturi   2001-yilda   qabul   qilingan   “317
qadam”   dasturiga   asoslangan   bo lib,   uning   asosiy   maqsadi   2055-yilgacha   AKT	
ʻ
sohasida   dunyo   da   o z   yetakchiligini   ta minlashdir.   Zamonaviy   axborot	
ʻ ʼ
tarmoqlarini   joriy   etish,   ta lim   sohasida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish,	
ʻ
elektron   tijoratni   rivojlantirish,   ijtimoiy   xizmatlarni   boshqarish   va   boshqarish
jarayonida   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   va   axborot   tarmoqlari
xavfsizligini   ta minlash   ushbu   dasturni   amalga   oshirishda   beshta   ustuvor	
ʼ
yo nalishdir.   Ushbu   islohotlar   Yaponiyaning  AKTni   rivojlantirish   va   tarqatishda	
ʻ
9 davlat   siyosatini,   shu   jumladan,   mamlakat   elektron   hukumatini   rivojlantirishning
bunday   yuqori   darajasida   shakllantirish   va   amalga   oshirishning   asosiy   shartiga
aylandi.
Istiqbolli axborot texnologiyalarini rivojlantirish uchun “Elektron Yaponiya”
milliy   dasturi   (e-Japan),   mamlakatda   ma lumotlarni   uzatishning   yuqori   tezlikdagiʼ
tarmoqlari infratuzilmasini yaratishga, Internetdan foydalanishga, elektron tijoratni
(e-commerce) rivojlantirishga qaratilgan va natijada mamlakat iqtisodiyotiga turtki
bo lib, AKT sohasida tizimdan foydalanish arzonlashtiradi.	
ʻ
Bundan tashqari, 2001 yilda qabul qilingan “elektron Yaponiya strategiyasi”,
2003-yilda “elektron Yaponiya strategiyasi II”, 2006-yilda “AKTni isloh qilishning
yangi   strategiyasi”,   2009-yilda   “Yaponiya   strategiyasi   2015”   (e-Yaponiya
strategiyasi   2015)   va   “Yangi   AKT   strategiyasi”   2010-yilda   eng   rivojlangan
elektron   hukumat   tizimlaridan   birini   shakllantirish   uchun   asos   bo ldi.   Yaponiya	
ʻ
hukumati   tomonidan   qabul   qilingan   loyihalardan   so ng,   2014-yil   dunyodagi   eng	
ʻ
ilg or AT- millat deklaratsiyasi Yaponiya xalqi uchun yetarlicha ochiq, oshkora va	
ʻ
qulay   tizimni   shakllantirishning   navbatdagi   bosqichi   bo ldi.   Ushbu   islohotlar	
ʻ
jamiyatning   ma’muriy   sohadagi   muammolari   yechimiga   aylangan   innovatsion
loyihalarni birlashtirishga sharoit yaratdi. 
Buyumlar   Interneti(Internet   of   things),   Big   Data,   asosiy   rezidentlarni
ro yxatga   olish   kartalari   (Basic   resident   register)   –   bu   ularning   bir   nechtasi.	
ʻ
“Nowcast”   seysmik   diagnostika   va   bashorat   qilish   bo yicha   axborot   tizimi   BMT	
ʻ
tomonidan   2016-yilda   dunyo   davlatlari   elektron   hukumatining   rivojlanish
darajasini o rganishda yuqori baholandi.	
ʻ
Buyuk Britaniya. Elektron hukumatni shakllantirishning g arbiy siyosiy	
ʻ
strategiyasining vakili bo lgan Buyuk Britaniya elektron ishtirok etish indeksida,	
ʻ
shuningdek, BMT tomonidan tayyorlangan EH rivojlanish darajasi bo yicha dunyo	
ʻ
mamlakatlarining reytingida birinchi o rinlarni egalladi. (2016-yil holatiga ko ra).	
ʻ ʻ
10 1999-yilda   qabul   qilingan   va   mamlakatdagi   besh   million   davlat
xizmatchisini
qamrab olgan Buyuk Britaniya hukumatini modernizatsiya qilish strategik dasturi
Axborot davri elektron boshqaruv tizimini joriy etishning muhim elementiga
aylandi.
Ushbu   Strategiya   asosida   UK   Online   hukumat   portali   (www.open.gov.uk)
yaratildi,   bu   to g ridan-to g ri   kirish   loyihasi”   bo lib,   u   davlat   idoralarigaʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
fuqarolarga barcha
hujjatlar   shakllarini   ularga   qulay   vaqtda   elektron   shaklda   taqdim   etish,   elektron
davlat   xizmatlarini   olish   uchun   zarur   bo lgan   shakllarni   to ldirish   uchun   elektron	
ʻ ʻ
raqamli imzodan foydalanish imkonini beradi.
Fuqarolarning ma lumot olishdagi konstitutsiyaviy huquqlarini ta minlashga	
ʼ ʼ
vakolatli   elektron   vakili   (e-envoy)   lavozimining   paydo   bo lishi   mamlakatning	
ʻ
Elektron hukumat” tizimini har tomonlama rivojlantirish, davlat boshqaruvining
ochiqligini   ta minlash,   korruptsiyani   qisqartirish   va   moliyaviy   boshqaruvni	
ʼ
takomillashtirish   yo lidagi   yana   bir   qadam   bo ldi.   Bundan   tashqari,   hukumat	
ʻ ʻ
tomonidan   AKT   tizimlarining   xarajatlarini   kamaytirish   va   samaradorligini
oshirishga   qaratilgan   2011-yilda   hukumat   tomonidan   tasdiqlangan   AKT
strategiyasi   AKT   ustidan   nazoratni   markazlashtirish,   ochiq   manbali   dasturiy
ta minot   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish,   butun   mamlakat   bo ylab   “dasturlar	
ʼ ʻ
do koni”   ni   yaratish,   vazirlar   va   hukumatning   yuqori   lavozimli   mulozimlari
ʻ
tomonidan   AKT   loyihalari   va   dasturlarining   rivojlanishi   to g risida   muntazam	
ʻ ʻ
ravishda   hisobot   berishni   rag batlantirish   orqali   mamlakatdagi   bir   qator   AKT	
ʻ
muammolarini hal qilishning bir usuli bo ldi.	
ʻ
  Amerika   Qo shma   Shtatlari.   Davlat   xizmatlarini   ko rsatish,   AKT   orqali	
ʻ ʻ
fuqarolarning   ehtiyojlarini   tezkor   qondirish   va   hukumatning   ortiqcha
funksiyalarini
11 yo q   qilish   tamoyillari   asosida   qurilgan  Amerika   Qo shma   Shtatlarining   elektronʻ ʻ
hukumati eng samarali tizimlardan biri hisoblanadi.
Rivojlanishning   tizimli   yondashuvi   90-yillarda   federal   hukumat
samaradorligini   oshirishga   qaratilgan   “Elektron   hukumat”   strategiyasida   belgilab
qo yilgan.   Muvaffaqiyatning   muhim   omili   davlat   boshqaruvi   organlari
ʻ
faoliyatining
samaradorligini   baholashning   umumiy   tizimiga   davlat   boshqaruvini
axborotlashtirish   va   interaktiv   davlat   xizmatlari   sifati   bilan   bog liq   pozitsiyalar	
ʻ
qo shilishi bo ldi, bu davlat byudjet va maxsus fondlar tomonidan moliyalashtirish	
ʻ ʻ
hajmida aks etdi.
Rasmiy hukumat portali federal, shtat va mahalliy hukumat saytlarini
birlashtiradi,   27   million   veb-sahifani   o z   ichiga   oladi   va   mingdan   ortiq   elektron	
ʻ
shakl   va   real   xizmatlarni   taqdim   etadi.   Xizmat   ko rsatish   bo limlari   ko lamiga	
ʻ ʻ ʻ
qarab   litsenziyalarni   olish,   ijtimoiy   ta minot   masalalari,   pasportlarni   olish   va	
ʼ
boshqalar kabi
tasniflanadi.   Bundan   tashqari,   ma muriy   faoliyatni   takomillashtirish   bilan   bir	
ʻ
qatorda,  AKT   doirasida   siyosiy   tizim   faoliyatini   takomillashtirishga   katta   e tibor	
ʼ
qaratilmoqda.   Bunga   hukumat   axborot   tizimlari,   shu   jumladan   ma lumotlar	
ʼ
standartlari,   idoralararo   axborot   almashinuvi   standartlari,   metama lumotlar   (va	
ʼ
ma lumot   olish)   standartlari   va   xavfsizlik   standartlari   kabi   yagona   standartlarni	
ʼ
yaratishni   nazarda   tutadigan  AQSh   hukumat   tashkilotlarining   Federal   korporativ
axborot texnologiyalari arxitekturasi misoldir.
Turli   toifadagi   foydalanuvchilarning   faol   ishtiroki   uchun   o‘z   axborot
resurslarining ochiqligiga e'tiborni kuchaytirish, Amerika elektron hukumat
modelining o‘ziga xos xususiyatidir. 
Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarining   makroiqtisodiy   siyosatining   asosiy
tamoyillariga   asoslangan   “Elektron   Yevropa”   dasturi   Yevropa   mamlakatlarining
12 axborot   jamiyatini   shakllantirish   sohasidagi   yondashuvidir.   Yevropa
Ittifoqimamlakatlari   elektron   hukumati   doirasidagi   loyihalarni   amalga   oshirish
to g risidagi standart hisobotlar rasmiy veb-saytida (epractice.eu) e’lon qilinadi vaʻ ʻ
AT-infratuzilmasining   asosiy   elementlari,   masalan,   davlat   xizmatlari   portallari
tarmoq   infratuzilmasi   va   ma lumotlar   markazlari,   integratsiya   infratuzilmasi   va	
ʼ
elektron   pochta   xabarlarini   yuborish,   identifikatsiya   qilish   va   avtorizatsiya   qilish
infratuzilmasi   va   boshqalar   ro yxatiga   asoslanadi.   Yevropa   Komissiyasining	
ʻ
Direktivalari  ko rinishidagi  elektron hukumatni rivojlantirish bo yicha kelishilgan	
ʻ ʻ
minimal   qonunchilik   bazasi   elektron   hukumat   rivojlantirish   uchun   zarur
poydevorni   shakllantirish   uchun   sharoit   yaratadi.Shunga   ko ra,   Yevropa	
ʻ
Ittifoqining barcha mamlakatlarida elektron hukumatning texnik jihatlari, etikaviy
va   siyosiy   masalalarini   qamrab   olgan   qonunlar   qabul   qilinan,   masalan,   raqamli
imzolar,   elektron   tijorat,   ma lumotlarni   himoya   qilish,   hukumat   buyurtmalarini	
ʼ
tarqatish, ma lumotlarga kirish va boshqalar.	
ʼ
Elektron davlat xizmatlarini ko rsatish bo yicha milliy portallarga alohida	
ʻ ʻ
 e tibor qaratilmoqda. Shunday qilib, bir qator Yevropa mamlakatlarida qo shimcha	
ʼ ʻ
elektron   hukumat   portallari   maxsus   masalalar   bo yicha   yoki   ayrim   toifadagi	
ʻ
fuqarolar uchun ishlaydi. Masalan, Fransiyada - davlat xizmatchilari uchun portal,
Niderlandiyada   -   fuqarolarning   davlat   faoliyatidan   qoniqish   darajasini
o lchash   orqali   fuqarolarning   jamoat   hayotida   va   davlat   hayotida   ishtirokini	
ʻ
rag batlantirishga  qaratilgan  Citizenlink  portali.  Bir   qator   mamlakatlarda   elektron	
ʻ
davlat xizmatlari va qo shimcha xizmatlarni taqdim etish uchun milliy portallarga	
ʻ
kirish   nafaqat   Internet   va   kompyuter   orqali   amalga   oshiriladi,   balki,   masalan,
Buyuk Britaniyada bo lgani kabi, raqamli television kanallar, uyali aloqa vositalari
ʻ
- telefonlar yordamida ham foydalanish mumkin. Shuningdek, davlatning jismoniy
va   yuridik   shaxslar   bilan   o zaro   aloqalarida   foydalaniladigan   barcha   elektron	
ʻ
shakllarni   boshqarish   bo yicha   ixtisoslashgan   yechimlarni   amalga   oshirishni	
ʻ
ta kidlash   lozim,   bu   elektron   o zaro   aloqalarni   o rnatish   orqali   Yevropa	
ʼ ʻ ʻ
13 mamlakatlarida   elektron   hukumat   rivojiga   va   elektron   hujjat   aylanishi   uchun
imkoniyatlar   yaratishga   katta   hissa   qo shadi.   Masalan,   Gollandiyadagi   elektronʻ
shakllar   (eForms)   yoki   Germaniyadagi   Onlayn   shakllar   markazi(Online   Form
Center).
Jahon   tajribasi   ko rsatib   turibdiki,   elektron   hukumat   faoliyatining   yuqori	
ʻ
bosqichlari,   elektron   hukumatning   o zaro   munosabatlari   va   ma muriy	
ʻ ʻ
islohotlarning
mohiyati,   fuqarolarning   davlat   elektron   xizmatlari   iste molchilari   sifatida	
ʻ
ehtiyojlariga   ko proq   e tibor   qaratishi,   ochiqlik   va   shaffoflikni   ta minlash   davlat	
ʻ ʼ ʼ
organlari faoliyati elektron hukumatni shakllantirish va rivojlantirishning strategik
vazifalari sifatida tan olingan.
Elektron hukumatni shakllantirish siyosiy strategiyasining sharqiy va g arbiy	
ʻ
modellari   o xshashligiga   qaramay,   har   bir   davlat   o zining   iqtisodiy,   ijtimoiy   va	
ʻ ʻ
siyosiy   manfaatlariga   asoslanib,   elektron   hukumatni   joriy   etish   mexanizmlarini
ishlab   chiqadi   va   doimiy   ravishda   takomillashtirib   boradi.   Elektron   hukumatni
amalga   oshirish   kontsepsiyalari   onlayn   xizmatlardan   foydalanish   va   davlat
xizmatlarini   ko rsatish   uchun   AKTdan   keng   foydalanishdan   -   fuqarolarning	
ʻ
boshqaruv sohasiga oid qarorlarini qabul qilish va amalga oshirishdagi ishtirokini
takomillashtirishni ko zda tutuvchi siyosiy institutlarni, tamoyillar va meхanizmni	
ʻ
o zgartirishga o tadi. 	
ʻ ʻ
O zbekistonda   elektron   hukumat   tizimini   takomillashtirish   masalalari.	
ʻ
Mamlakatimizda   elektron   hukumat   tizimi   O zbekiston   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasining   “Axborotlashtirish   to g risida”   va   “Elektron   hukumat	
ʻ ʻ
to g risida”gi   qonunlari,   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2013-yil   27-	
ʻ ʻ ʻ
iyundagi   “O zbekiston   Respublikasining   Milliy   axborot-kommunikatsiya   tizimini	
ʻ
yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to g risida”gi   qarori   va   boshqa   qonunchilik	
ʻ ʻ
hujjatlari asosida amalga oshirib kelinmoqda.11
Bu borada amalga oshirilgan yirik loyihalar:
14 − yagona interaktiv davlat xizmatlari portali (my.gov.uz).
− ochiq ma lumotlar portali (data.gov.uz).ʼ
− me yoriy-huquqiy hujjatlar loyihalarini muhokama qilish portal.	
ʻ
− (regulation.gov.uz).
− “litsenziya” axborot tizimlari kompleksi (license.gov.uz).
− “Yagona darcha” markazlari faoliyatini avtomatlashtirish bo yicha axborot	
ʻ
tizim (birdarcha.uz).
Axborot   tizimlari   komplekslari:“Kliring”,   “Xarid”,   “Byudjet”,   “Bojxona”,
“Adliya”,   “Sog liqni   saqlash”,   “Ta lim”,   “Kommunal”,   “Adliya-2”,   “Nafaqa”,	
ʻ ʻ
“Davlat boshqaruvi”.
Raqamli   texnologiyalar   vazirligi   –   elektron   hukumat   sohasidagi   vakolatli
organ bo lib, elektron hukumat sohasida yagona davlat siyosatini amalga oshiradi.	
ʻ
“Raqamli hukumat loyihalarini boshqarish markazi — Elektron hukumat” tizimi
loyihalarini amalga oshirishning me’yoriy-metodik ta minlanishini tashkil qilish,	
ʼ
davlat   organlarida   foydalanilayotgan   axborot   tizimlari,   axborot   resurslari   va
ma lumotlar   bazalarini   ishlab   chiqish   va   integrasiyalashni   ta minlaydi.Davlat	
ʼ ʼ
organlari   elektron   hukumat   sohasida   yagona   davlat   siyosatini   amalga   oshirishda
ishtirok etadi. Turli xil onlayn xizmatlar orqali fuqarolar va tadbirkorlar davlat veb-
saytlariga   kirishlari   va   ko plab   shakllarni   to ldirishlari,   uchrashuvga   yozilishlari,	
ʻ ʻ
ish   qidirishlari   mumkin   va   hokazo.   Ma lumotlarni   qayta   ishlovchi   boshqa   davlat	
ʼ
xizmatlari   litsenziyalar   va   ruxsatnomalarni   olish   imkoniyati,   soliq
deklaratsiyalarini   topshirish   vaijtimoiy   nafaqalar   olish   uchun   ariza   berish
imkoniyatini beradi
Elektron   hukumatni   tadbiq   qilish   darajasi   har   bir   mamlakat   taraqqiyoti
darajasining muhim ko rsatkichi hisoblanadi va vaqti-vaqti bilan maxsus reyting	
ʻ
15 Elektron   hukumat   tayyorligi   indeksi   (E-government   Readiness   Index)ni
tuzadigan   BMT   ekspertlari   tomonidan   o lchanadi.   Ushbu   global   tendentsiyaʻ
doirasida,   bizning   mamlakatimiz   hukumati   tomonidan   bir   qator   hujjatlar   qabul
qilingan. Jumladan:  O zbеkiston rеspublikasi  Prezidentining 2019-yil 21-maydagi	
ʻ
“Elеktron   hukumat”   tizimi   doirasida   axborot   —   kommunikatsiya   tеxnologiyalari
sohasidagi loyihalarni ishlab chiqish va amalga oshirish sifatini yaxshilash chora-
tadbirlari to g risida PQ-4328-son qarori;	
ʻ ʻ
O zbеkiston   rеspublikasi   Vazirlar   mahkamasining   “Elеktron   hukumat	
ʻ
tizimini
yanada rivojlantirish, shuningdеk, davlat organlari va tashkilotlarining o z faoliyati	
ʻ
bo yicha   jamoatchilik   oldida   elеktron   hisobot   bеrishi   tartibini   joriy   etish   chora-	
ʻ
tadbirlari to g risida” 2020-yil 16-iyuldagi 444-son qarori. “Raqamli O zbekiston –	
ʻ ʻ ʻ
2030”   strategiyasi   doirasida   2022   -yil   27-avgust   kuni  Toshkent   viloyati   Zangiota
tumanida   “Elektron   hukumat”   tizimi   ma lumotlarini   saqlash   va   qayta   ishlash	
ʼ
yagona   markazi   ishga   tushdi.   Markazda   Xitoyning   Huawei   kompaniyasi   bilan
hamkorlikda 20 peta bayt xotiraga ega tizim tashkil etilgan. 580 ta server, umumiy
elektr   quvvati   5   megavattli   dizel   generatorlar   tizimning   uzluksiz   ishlashini
ta minlaydi.Interaktivlik   orqali   foydalanuvchi   moddiy,   ma naviy,   ijtimoiy,	
ʼ ʻ
iqtisodiy, axboriy va ishlab chiqarishning turli manbalaridan ko riladigan manfaat	
ʻ
mavjud bo lsa, unga interaktiv xizmat qilingan deb tushuniladi. Ya ni, kompyuter	
ʻ ʻ
dasturlari orqali foydalanuvchiga interaktiv xizmat tashkil etilgan deb tushuniladi.
Hozirgi   vaqtda,   hukumatimiz   tomonidan   interaktiv   xizmatlarni   shakllantirish,
tashkil etish va ularni boshqarishga katta e tibor berilmoqda. Interaktiv xizmatlarni	
ʼ
tashkil   etishning   eng   tez   va   yaxshi   yo li,   bu,   ularni   internet   tarmoqlari   orqali
ʻ
amalga oshirish hisoblanadi.
O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil,   29-	
ʻ
dekabrda   Oliy   Majlisga   yo llagan   murojaatnomasida   2021-yilning   oxiriga   qadar	
ʻ
16 elektron   davlat   xizmatlarini   60   taga   ko paytirib,   ularni   300   taga,   masofaviyʻ
xizmatlar ulushini esa kamida 60 foizga yetkazish zarurligi ta kidlangandi.	
ʼ
Shundan   kelib   chiqib   hamda   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining	
ʻ
“Raqamli   O zbekiston   –   2030”   strategiyasini   tasdiqlash   va   uni   samarali   amalga	
ʻ
oshirish   chora-tadbirlari   to g risidagi   Farmonining   24   hamda   25-ilovasiga	
ʻ ʻ
muvofiq,   “2021-yilda   davlat   xizmatlarini   ustuvor   ravishda   elektron   shaklga
o tkazish bo yicha chora-tadbirlar dasturi” taqdim etildi.	
ʻ ʻ
II BOB. ELEKTRON HUKUMAT TIZIMINI TAKOMILLASHTIRISH
Elektron hukumat infratuzilmasi
Elektron hukumat infratuzilmasi quyidagilardan iborat:
 markazlashgan ma lumotlar bazalari;	
ʼ
 idoralararo elektron o zaro hamkorlik tizimi;	
ʼ
17  davlat   organlari   va   ularning   komplekslarining   axborot   tizimlari   va   axborot
resurslari;
 davlat   organlarining   rasmiy   veb-saytlari   va   Yagona   interaktiv   davlat
xizmatlari portali;
 Ma lumotlarni   qayta   ishlash   markazi   va   idoralararo   ma lumotlarni   uzatishʼ ʼ
tarmog i.	
ʼ
 Elektron hukumat markazlashgan ma lumotlar bazalari	
ʼ
Elektron   hukumatning   markazlashgan   ma lumotlar   bazalari   -   bu   davlat	
ʼ
xizmatlarini   ko rsatish   va   idoralararo   elektron   o zaro   aloqalar   uchun   davlat	
ʼ ʼ
organlarining   asosiy   ma lumotlarini   umumlashtiruvchi   va   saqlaydigan   yagona	
ʼ
markazlashtirilgan   axborot   manbalarini   aks   ettiruvchi   davlat   axborot   resurslari
hisoblanadi.
Idoralararo   elektron   o zaro   hamkorlik   tizimi,   davlat   organlarining   axborot	
ʼ
tizimlari va axborot resurslari va ularning komplekslari
Idoralararo   elektron   o zaro   hamkorlik   tizimi   davlat   organlarining   elektron
ʼ
davlat   xizmatlarini   ko rsatishda   ularning   funktsiyalari   va   vazifalarini   amalga	
ʼ
oshirish maqsadida o zaro ta sirini ta minlaydi.	
ʼ ʼ ʼ
Аxborot   tizimlari   va   axborot   resurslarini   yaratishda   davlat   organlari
idoralararo   elektron   o zaro   hamkorligini   ta minlash   uchun   ularni   elektron	
ʼ ʼ
hukumatning   markazlashgan   ma lumotlar   bazalari   bilan   integratsiya   qilish	
ʼ
imkoniyatini   ta minlashi   kerak.Idoralararo   elektron   o zaro   hamkorlik   tizimi	
ʼ ʼ
axborot   to plash,   saqlash,   qayta   ishlash,   uzatish   va   almashish   talablari   asosida	
ʼ
ishlaydi.
Davlat   idoralarida   ishlatiladigan   hujjatlar   asosan   elektron   hujjat   aylanishi
to g risidagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   elektron   hujjatlar   shaklida   yaratilishi,	
ʼ ʼ
yuborilishi va saqlanishi kerak.
Idoralararo elektron o zaro hamkorlik tizimi orqali uzatiladigan hujjatlar va	
ʼ
ma lumotlar ro yxati elektron davlat xizmatlari reglamentida belgilanadi.	
ʼ ʼ
18 Idoralararo elektron o zaro hamkorlik tizimining ishlash tartibi O zbekistonʼ ʼ
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
Elektron   hukumatdagi   davlat   organlarining   axborot   tizimlari   va   axborot
resurslari ushbu organlarning vakolatlari doirasida ma lumotlarni to plash, saqlash,	
ʼ ʼ
qidirish, qayta ishlash va foydalanishni ta minlaydi.	
ʼ
Elektron   hukumat   tizimidagi   davlat   organlarining   axborot   tizimlari   va
axborot   resurslarini   yig ish,   saqlash,   qidirish,   qayta   ishlashni,   shuningdek   ushbu	
ʼ
organlarning   bir-biri   bilan   elektron   o zaro   hamkorligi   jarayonlarini	
ʼ
avtomatlashtirishni ta minlaydigan komplekslarga birlashtirish mumkin.	
ʼ
Davlat   organlarining   rasmiy   veb-saytlari   va   Yagona   interaktiv   davlat
xizmatlari   portal.   Elektron   davlat   xizmatlari   murojaat   etuvchilarga   davlat
idoralarining   rasmiy   veb-saytlari   va   davlat   organlari   tomonidan   ko rsatiladigan	
ʼ
interaktiv   davlat   xizmatlaridan   foydalanishning   yagona   nuqtasi   bo lgan   Yagona
ʼ
interaktiv   davlat   xizmatlari   portali   orqali   taqdim   etiladi.   Elektron   xizmatlar
ko rsatadigan   davlat   idoralari   elektron   davlat   xizmatlarini   ko rsatish   tartibi	
ʼ ʼ
to g risida ma lumotlarni o zlarining rasmiy veb-saytlarida joylashtiradilar.
ʼ ʼ ʼ ʼ
Elektron   hukumat   ma lumotlarni   qayta   ishlash   markazi   va   idoralararo	
ʼ
ma lumotlarni   uzatish   tarmog i.Elektron   hukumat   ma lumotlarini   qayta   ishlash	
ʼ ʼ ʼ
markazi   elektron   hukumat   xizmatlari,   elektron   hukumatning   markazlashtirilgan
ma lumotlar bazalarini taqdim etuvchi davlat organlarining idoraviy va idoralararo
ʼ
axborot   tizimlari   va   axborot   resurslarini   saqlash   va   integratsiyasini   ta minlaydi.	
ʼ
Elektron   hukumat   xizmatlarini   ko rsatadigan   davlat   organlarining   idoraviy   va	
ʼ
idoralararo axborot tizimlari va axborot resurslari, elektron hukumatning markaziy
ma lumotlar bazalari o rtasidagi o zaro bog liqlik elektron hukumat ma lumotlarini	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
uzatishning idoralararo tarmog i orqali amalga oshiriladi.	
ʼ
"Elektron   hukumat"   tizimini   rivojlantirish   dasturining   asosiy   loyihalari
milliy   ma lumotlar   bazalari   va   registrlarini   shakllantirishdir:   jismoniy   va   yuridik	
ʼ
shaxslar   to g risidagi   ma lumotlar,   transport   to g risidagi   ma lumotlar,   kadastr
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
19 ma lumotlari, ko chmas mulk, birlashtirilgan ma lumotnomalar va klassifikatorlarʼ ʼ ʼ
va boshqalar.
Elektron   hukumat   fao liyati   uch   yo‘nalishda   belgilangan.  Ya'ni   “davlat   —   -
davlat”, “davlat — biznes” va  “davlat — fuqaro” yo‘nalishlarini qamrab oladi. Bu
tizim   idoralararo   darajada   davlat   muassasalari   o‘rtasida   axborot   almashish
samaradorligini   hamda   joy larda   rejalashtirish   va   boshqaruvning   sifatini
yuksaltirishga xizmat qiladi. Jamoatchilik fikrini muntazam monitoring etib borish
hamda unga ta'sir  ko‘r satish imkonini beradi. Davlat va biznes munosabatlarida esa
ma'muriy   tartib-taomillar   av tomat lashti riladi.   Natijada   biznesni   ro‘yxatga   olish,
soliq   hamda   statistika   hisobotlarini,   bojxona   deklaratsiyalarini   topshirishda
tadbirkorlarning  vaqti   va  mablag‘i  tejaladi.   Elektron  hukumat   xalq  bilan  muloqot
uchun   qo‘ shimcha   mexanizm larni   yaratish,   davlat   organlari   faoliyatining
samaradorligi,  tezkorligi  hamda  shaffofligini  ta'minlashga  qaratilgan  bo‘lib,  ijro   -
intizomini yanada mustahkamlaydi.
Aytish kerakki, davlat boshqaruvi tizimiga “yagona darcha” tamoyilini joriy
qilish   ham   ustuvor   vazifalardan   sanaladi.   2013   yili   mamlakatimizda   Yagona
interaktiv   davlat   xizmatlari   portali   ishga   tushirildi.   Joriy  yilning   mart   oyiga  kelib
esa   ushbu   portalda   308   ta   elektron   xizmat   joriy   etildi.   Bunda   xizmatlar   axborot
(oflayn),   yarimavtomat,   avtomatlashtirilgan   va   interaktiv   ko‘rinishlarda   taqdim
qilinayapti.   Portal   Davlat   soliq   qo‘mitasi,   Davlat   bojxona   qo‘mitasi,   ID.UZ
identifikatsiya   tizimi,   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   banki   axborot   tizimlari
hamda   resurslariga,   normativ-huquqiy   hujjatlar   ta'sirini   baholash   tizimi   portali
(https://regulation.gov.uz)   ga   hamda   “Tadbirkorlik”   tizimiga   ulangan.   Hozirgi
kunda “yagona darcha” axborot tizimi, yagona identifikatsiyalash axborot tizimiga
integratsiyalash bo‘yicha ishlar olib borilayapti.
Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portaliga   kelib   tushgan   murojaatlar
to‘g‘risida   to‘xtaladigan   bo‘lsak,   ular   soni   milliondan   oshdi.   Yana   bir   jihati,
keyingi   paytda   portalda   interaktiv   davlat   xizmatlari   soni   ort gani   ham   murojaatlar
ko‘payishiga   turtki   bo‘ldi.   Bugungi   kunda   2400   dan   ziyod   davlat   va   xo‘jalik
20 boshqaruvi   organlari,   shu   jumladan,   idoralar   huzuridagi   tuzilmalar   ham   Yagona
interaktiv davlat xizmatlari portali orqali elektron xizmat taqdim qilib kelayapti.
Bugungi   kunda   elektron   hukumat   tizimi   Janubiy   Koreya,   Buyuk   Britaniya,
AQSh,  Avstraliya,  Yangi   Zelandiya,   Singapur,   Norvegiya,   Kanada,   Niderlandiya,
Daniya   hamda   Germaniya   singari   mamlakatlarda   samaradorligini   ko‘rsatmoqda.
Ushbu  mamlakatlarda juda  ko‘plab  davlat   xizmatlaridan  uydan  chiqmagan  holda,
onlayn rejimida foydalanish mumkin. Davlat organlariga so‘rovlarga javoblar, turli
to‘lovlar,   rasmiy   hujjatlarning   namunasini   olish,   ularni   to‘ldirish,   elektron   imzo
bilan   yuborish,   oliy   o‘quv   yurtlarida   masofadan   turib   tahsil   olish,   ichki   ishlar
idoralariga ariza bilan murojaat etish va boshqalar shular  jumlasidandir. Masalan,
Janubiy Koreyada shaxslar  rasmiy sayt  orqali  o‘zining murojaati  ko‘rib chiqilishi
qaysi  bosqichda ekanligini kuzatib borishi mumkin.
Har qanday mamlakatda milliy ma'lumotlar bazasi hamda elektron reyestrlar
elektron   hukumat   faoliyatining   asosiy   jihatlari   hisoblanadi.   Bu   mexanizmlar
jismoniy   va   yuridik   shaxslar,   avtomobil   transporti,   ko‘chmas   mulk,   davlat
xizmatlari   to‘g‘risidagi   ma'lumotlarni   tizimlashtirish   imkonini   beradi.   Shuni
bildirib   o‘tish   kerakki,   yurtimizda   mazkur   ma'lumotlarning   markazlashgan   holda
saqlanishini ta'minlash “O‘zinfokom” zimmasiga yuklatilgan.
Mamlakatimizda   milliy   axborot   tizimlarini   rivojlantirish   doirasida   oltita
ma'lumot   bazasi   hamda   12   ta   axborot   tizimlari   majmui   yaratilmoqda.   Deylik,
“Soliq” axborot tizimlari majmui 10 ta dasturiy mahsulot va 31 avtomatlashtirilgan
tizimdan   iborat.   Uning   ishga   tushirilishi   natijasida   Davlat   soliq   qo‘mitasining   31
xizmatini elektronlashtirish mumkin bo‘ladi. Bundan tashqari, “Kliring”, “Xarid”,
“Byudjyet”,   “Bojxona”,   “Lisenziya”   hamda   “Adliya”   singari   axborot   tizimlari
majmui ham mavjud bo‘lib, ular muayyan sohada ma'lumotlarni to‘plash va qayta
ishlash   hamda   xizmatlarning   bir   qismini   elektronlashtirishga   sharoit   yaratmoqda.
Qolaversa,   “Sog‘liqni   saqlash”,   “Ta'lim”,   “Kommunal”   tizimlarini   hayotga   tatbiq
etish   arafasida   turilibdi.   Yaqin   yillarda   esa   “Adliya-2”,   “Nafaqa”   va   “Davlat   -
boshqaruvi”   tizimlarini   ishlab   chiqish   rejalashtirilayapti.   2016   yilda   tegishli
21 ma'lumotlar   bazasini   shakllantirish   bo‘yicha   ishlar   yakuniga   yetkazildi.   “Kadastr
va ko‘chmas mulkni  ro‘yxatga olish” hamda Milliy geoaxborot  tizimlari borasida
hali nuqta qo‘yilmadi.
Bugun   O‘zbekistonda   xo‘jalik   sub'yekt larining   barcha   turdagi   soliq   va
statistika   hisobotlari   elektron   shaklda   topshirilmoqda,   tovarlarni   deklaratsiyalash
hamda   eksport-import   shartnomalarini   ro‘yxatga   olish   ham   elektron   shaklga
o‘tkazilgan.
Sohadagi   yana   bir   muhim   yangilik.   2015   yilda   Ochiq   ma'lumotlar   portali
ishga   tushirildi.   Dastlabki   bosqichda   unda   8   ta   tashkilotdan   80   turdagi   ma'lumot
joylashtirilgan   bo‘lsa,   bugungi   kunda   mazkur   portalda   120   ta   tashkilotning   2216
xildagi   axboroti   o‘rin   olgan.   Bu   axborotlar   iqtisodiyot,   sog‘liqni   saqlash,   ta'lim,
transport va bosh qa dolzarb sohalarga taalluqlidir.
Qolaversa, 2013 — 2020 yillarda O‘zbekiston Respublikasi Milliy axborot-
kommunikatsiya   tizimini   rivojlantirish   kompleks   dasturiga   muvofiq,   elektron
hukumatning   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   yuqori   tezlikdagi
telekommunikatsiya   infratuzilmasini   bosqichma-bosqich   rivojlantirish   ko‘zda
tutilgan.   Xususan,   2020   yilga   qadar   internet   kanallarining   o‘tkazuvchanlik
qobiliyatini   yanada   kengaytirish,   keng   polosali   tarmoqlarni,   ayniqsa,   olis
tumanlarda   rivojlantirish   bo‘yicha   17   ta   yirik   loyihaning   amalga   oshirilishi
rejalashtirilmoqda.  Bundan  tashqari,  2020 yilgacha   fuqarolarning davlat   organlari
bilan   elektron   muloqotini   ta'minlash   hamda   rivojlantirish   bo‘yicha   22   ta   loyiha
ro‘yobga chiqariladi.
Biznes uchun qulay
Elektron   hukumatni   taraqqiy   toptirishga   qaratilayotgan   e'tibor   yurtimizda
ishbilarmonlik muhitining sifat  jihatidan yangi  bosqichga chiqishida  o‘z ifodasini
topmoqda.   Misol   uchun,   Jahon   bankining   “Doing   business”   reytingida   so‘nggi
besh yilda O‘zbekistonning umumiy reytingi biznes yuritish bo‘yicha 150-o‘rindan
87-o‘ringa ko‘tarildi.
22 Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portalida,   jumladan,   belgilangan   tartib-
taomillarni   buzganlik   uchun   shikoyat   bildirish,   tadbirkorni   murojaat   qiluvchining
mobil   telefon   raqami   orqali   identifikatsiya   qilish   maqsadida   ro‘yxatga   olish,
muhandislik-kommunikatsiya   texnologiyalariga   ulanish   uchun   ariza   berish,
tadbirkorlik   sub'yektlariga   o‘zimizda   ishlab   chiqarilgan   avtomobil   transporti
vositalarini   xarid   etish   uchun   ariza   berish,   ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan   huquqni
ro‘yxatga olish maqsadida arizani rasmiylashtirish singari xizmatlar joriy qilingan.
2014 yildan boshlab eksport va import kontraktlari Yagona interaktiv davlat
xizmatlari portalida bepul ro‘yxatdan o‘tkazilmoqda. Banklar, soliq hamda bojxona
organlari   Tashqi   savdo   operatsiyalarining   yagona   elektron   axborot   tizimi   orqali
xo‘jalik sub'yektlarining tashqi savdo faoliyati monitoringini olib borayapti. Davlat
bojxona   qo‘mitasi   saytida   (   www.customs.uz   )   elektron   yuk   bojxona
deklaratsiyalari   qabul   qilinmoqda.   2015   yilda   davlat   xaridlari   bo‘yicha   maxsus
axborot   portali   ishga   tushirildi   va   elektron   savdo   shakli   amaliyotga   tatbiq   etildi.
Masofaviy   bank   xizmatlari   joriy   qilinishi   bilan   2016   yilda   bir   million   847   ming
569 nafar foydalanuvchi  kredit olish uchun elektron ariza  bilan murojaat etdi.
Reyting mas'uliyatga undaydi
BMT   ekspertlarining   fikricha,   2016   yilda   O‘zbekistonda   elektron
hukumatning rivojlanish indeksi 0,5434 yoki eng yuqori ko‘rsatkichga nisbatan 54
foizni   tashkil   qildi.   Bu   yurtimizning   elektron   hukumat   ravnaqi   yuqori   bo‘lgan
davlatlar qatoriga kirishiga zamin yaratdi (50 foizdan yuqori).
BMTning   iqtisodiy   hamda   ijtimoiy   masalalar   bo‘yicha   departamenti   2016
yilda   dunyoning   turli   davlatlarida   elektron   hukumatning   rivojlanishi   haqida
navbatdagi hisobotini e'lon qildi. BMT uslubiyotiga binoan Elektron hukumatning
rivojlanishi bo‘yicha indeksi asosida mamlakatlarning reytingi shakllantiriladi. Bu
indeks   uchta   omil,   ya'ni   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   infratuzilmasi,
inson   kapitali   va   elektron   xizmatlar   rivojidan   iborat.   Yana   boshqa   juda   muhim
ko‘rsatkich — elektron ishtirok etish indeksidagi o‘sish ham katta ahamiyatga ega
23 hisoblanadi.   Mazkur   indeksga   binoan,   hukumatning   fuqarolar,   biznes   sub'yektlari
hamda   davlat   organlari   o‘rtasida   muloqotni   rivojlantirish   maqsadida   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   samarali   foydalanishiga   baho   beriladi,
erishilgan natijalar o‘rganiladi.
Yana   bir   diqqatga   sazovor   jihati,   O‘zbekiston   elektron   ishtirok   etish
reytingida 24 pog‘ona — 2014 yilgi 71-o‘rindan 2016 yilda 47-o‘ringa ko‘tarildi.
Ushbu   indeksning   o‘sish   sur'atlari   bo‘yicha   respublikamiz   Markaziy   Osiyo
mamlakatlari orasida birinchi o‘rinni, Hamdo‘stlik davlatlari o‘rtasida esa uchinchi
pog‘onani egalladi. BMT ekspertlari O‘zbekistonda uy-joy mulkdorlari shirkatlari
portali   (e-kommunal.uz),   ochiq   ma'lumotlar   portali   (data.gov.uz)   va   normativ-
huquqiy   hujjatlar   loyihalarini   muhokama   qilish   portali   (regulation.gov.uz)   ishga
tushirilganiga   e'tibor   qaratishgan.   Ularning   fikricha,   bu   sa'y-harakatlar   davlat
organlari   faoliyati   ochiqligini   ta'minlash   hamda   xalq   bilan   muloqot   amaliy
mexanizmlarini joriy etish borasida ijobiy qadam hisoblanadi.
Elektron   hukumat   rivojlanishi   bo‘yicha   O‘zbekiston   indeksining   o‘sishida
elektron   xizmatlar   ko‘rsatish   darajasi   (56   foiz   o‘sish   bo‘lgan)   muhim   o‘rin   tutdi.
Lekin   bunda  AKT   infratuzilmasi   rivojlanishi   bo‘yicha   o‘sish   u   darajada   yuqori
bo‘lmadi (6 foiz). Ushbu indeks muqim va mobil telefon aloqasi abonentlari soni,
aralash   hamda   simsiz   keng   polosali   aloqa   tarmog‘i,   shuningdek,   internetdan
foydalanuvchi   aholi   soni   asosida   shakllantiriladi.   2016   yilda   O‘zbekistonda
internetdan   muntazam   foydalanadigan   aholi   ulushi   46,4   foizni   tashkil   qildi,   keng
polosali   internetdan   foydalanadiganlar   soni   esa,   bor-yo‘g‘i,   1   million   900   ming
kishiga yaqinni tashkil etdi. Inson kapitalining rivojlangan darajasi bo‘yicha indeks
esa 3,5 foiz tushgan. Bunda yoshi katta kishilarning savodxonligi, aholining ta'lim
tizimi bilan qamrab olinganlik darajasiga alohida e'tibor qaratilgan.
Elektron hukumat» tizimini takomillashtirish, davlat xizmatlari
ko‘rsatishning samarasi, sifati
24 «Elektron   hukumat»   tizimini   takomillashtirish,   davlat   xizmatlari
ko‘rsatishning samarasi, sifati va aholi hamda tadbirkorlik sub’ektlarining ulardan
foydalanish   imkoniyatini   oshirish.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
20172021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harakatlar   strategiyasining   maqsadi   olib   borilayotgan   islohotlar   samaradorligini
tubdan   oshirish,   davlat   va   jamiyatning   har   tomonlama   va   jadal   rivojlanishini
ta’minlash uchun shart-sharoitlar yaratishdan, mamlakatni modernizatsiya qilish va
barcha   sohalarni   erkinlashtirishdan   iborat   ekani   haqidagi   fikrlari   o‘ta   muhim
ahamiyatga ega.
Harakatlar   strategiyasi   davlat   hokimiyatini   izchil   demokratlashtirish   va
davlat boshqaruvi tizimining yanada samarali ishlaydigan mexanizmlarini yaratish
borasida   yangi   vazifalarni   ilgari   surmoqda.   Harakatlar   strategiyasi   doirasida
ma’qullangan.Davlat   dasturida   davlat   boshqaruvini   takomillashtirish,   eng   avvalo,
davlat xizmatini isloh qilish, iqtisodiyotda davlat boshqaruvini kamaytirish, davlat
va xususiy sektor o‘zaro foydali hamkorligining zamonaviy shakllarini, «Elektron
hukumat»   tizimini   rivojlantirish   bo‘yicha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish
rejalashtirilgan.
Davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   faoliyatini   ratsional   tashkil
etishda   zamonaviy   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng   joriy   qilish
muhim ahamiyat kasb etadi.
Ma’lumki,   fuqarolarning   axborot   sohasidagi   huquq   va   erkinliklarini
ta’minlash   masalasi   insonning   axborot   olish,   axborotni   va   o‘z   shaxsiy   fikrini
tarqatish   huquqi   va   erkinligini   o‘zida   mujassam   etgan   bo‘lib,   bu   O‘zbekistonda
demokratik   jamiyat   asoslarini   barpo   etishning   muhim   sharti,   ta’bir   joiz   bo‘lsa,
tamal toshi hisoblanadi»1.
Mamlakatimizda   mustaqillik   yillari   mobaynida   jamiyatni   axborotlashtirish,
fuqarolarning   axborot   olish   (undan   foydalanish,   tarqatish)   erkinligini   ta’minlash,
ommaviy   axborot   vositalarining   rivojini   ta’minlaydigan,   demokratik   talab   va
25 mezonlarga   to‘la   mos   keladigan   mustahkam   qonunchilik   bazasi   yaratildi.   Bu
davrda   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   faoliyatiga   oid   axborotni
fuqarolarga   etkazishga,   ommaviy   axborot   vositalarini   erkin   va   jadal
rivojlantirishga,   axborot   sohasining   maqsadli   va   natijali   faoliyat   ko‘rsatishini
ta’minlashga qaratilgan o‘ndan ziyod qonunlar qabul qilindi.
Davlat   boshqaruviga   elektron   hukumat   tizimini   yanada   kengroq   joriy   etish
lozim.   Bu   tizim   vositasida   davlat   mitsyosida   idoralararo   va   boshsaruv   jarayonida
ishtirok   etuvchi   sub’ektlar   o‘rtasida   elektron   hujjat   aylanishi,   avtomatlashtirilgan
axborot-ma’lumot   tizimi,   Interaktiv   davlat   xizmatlari   ko‘rsatish   servisi   hamda
axborot resurs bazalaridan samarali foydalanish amalga oshiriladi. Natijada davlat
boshsaruvi   tizimida   ma’muriy   tartib-tamoyillar   va   davlat   xizmatlarini   ko‘rsatish
elektron   shaklda   amalga   oshirilishi   yo‘lga   so‘yiladi.   Elektron   hukumat   suyidagi
prinsiplar asosida faoliyat yuritadi: davlat organlari faoliyatining ochitsligi, davlat
xizmatlarining   hammabopligi,   axborotning   muhofazalanganligi,   ma’muriy
axborotning   elektron   tahlil   etilishi,   davlat   organlarining   o‘zaro   kelishilgan   tarzda
harakatlanishi,   davlat   organlari   faoliyatining   sifat   jihatidan   muttasil   yaxshilanishi
va h.k.
Davlat organlari faoliyatidagi ochiqlikni ta’minlashning, shu bilan birgalikda
«axborotlashgan   jamiyat»   shakllantirish   va   rivojlantirishning   samarali   usullari
sifatida «Elektron hukumat» bilan bir qatorda «Elektron parlament» tizimini ham
joriy etish muhim.
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   2013   yil   18   yanvardagi   Vazirlar
Mahkamasining yig‘ilishida «Elektron hukumat» tizimi, shu jumladan, boshqaruv
jarayonlari,   shuningdek,   biznes   sohasiga   va   fuqarolarga   davlat   xizmatlari
ko‘rsatish   tizimini   shakllantirish   konsepsiyasi   va   kompleks   dasturini   ishlab
chiqishni   jadallashtirishga,   axborot   tizimlarining   idoralararo   va   idoraviy
komplekslarni   integratsiya   qiladigan   milliy   tizimini   yaratishga   alohida   e’tibor
qaratish lozim» deb ta’kidlagan edilar.
26 Mamlakatimizda inson, jamiyat va davlat o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlarni
yangi   bosqichga   ko‘tarish   va   ushbu   munosabatlarni   samarali   tashkil   etish,
boshqarish   va   tahlil     etish   maqsadida   Parlament   tomonidan   2015   yilning   9
dekabrida «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasining Qonuni
qabul   qilindi.   Ushbu   Qonunning   maqsadi   «Elektron   hukumat»   sohasidagi
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir.
Qonunning   3   moddasiga   asosan   «Elektron   hukumat»   davlat   organlarining
jismoniy va yuridik shaxslarga axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini qo‘llash
yo‘li   bilan   davlat   xizmatlari   ko‘rsatishga   doir   faoliyatini,   shuningdek,   idoralararo
elektron   hamkorlik   qilishni   ta’minlashga   qaratilgan   tashkiliy-huquqiy   chora-
tadbirlar   va   texnik   vositalar   tizimi   hisoblanadi.   Shu   bilan   birga,   bu   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalangan   holda,   davlat   hokimiyati   va
boshqaruvi   organlari   faoliyatida   ochiqlik   va   oshkoralikni   ta’minlash,   fuqarolar
ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda   davlat   xizmatlari   ko‘rsatishga   qaratilgan   davlat
boshqaruvining tashkiliy shakli hamdir.
Mazkur   qonun   bilan   birga   davlat   boshqaruvida   zamonaviy   axborot
tizimlarini   joriy   etish   va   «Elektron   hukumat»   tizimini   shakllantirishga   oid
masalalar milliy konunchiligimizda ZOdan ortiq normativ-huquqiy hujjatlarda o‘z
aksini   topgan   bo‘lib,   «Elektron   hujjat   aylanishi   to‘g‘risida»,   «Axborotlashtirish
to‘g‘risida»,   «Elekgron   raqamli   imzo   to‘g‘risida»,   «Elektron   tijorat   to‘g‘risida»,
«Elektron to‘lovlar to‘trisida»gi qonunlar shular jumlasidandir.
E’tiborlisi   shundaki,   Harakatlar   strategiyasi   tarkibidagi   davlat   dasturida
«Elektron parlament» tizimini joriy qilish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar ishlab
chikish   nazarda   tutilgan.   Shuningdek,   davlat   boshqaruvini   axborotlashtirish   bilan
bog‘liq masalalar O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Kompyuterlashtirishni
yanada   rivojlantirish   va   axborotkommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish
to‘g‘risida»gi   Farmoni,   «Axborotkommunikatsiya   texnologiyalarini
rivojlantirishning   qo‘shimcha   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi   Qarori,   Vazirlar
Mahkamasining   «Davlat   va   xo‘jalik   boshqaruvi,   mahalliy   davlat   hokimiyati
27 organlarining   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalangan   holda
yuridik   va   jismoniy   shaxslar   bilan   o‘zaro   hamkorligini   yanada   takomillashtirish
chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi,   «Interaktiv   davlat   xizmatlari   ko‘rsatishni   hisobga
olgan   holda   Internet   tarmog‘ida   O‘zbekiston   Respublikasining   Hukumat   portali
faoliyatini   yanada   takomillashtirish   choratadbirlari   to‘g‘risida»gi   qarorlari   orqali
ham bevosita tartibga solinadi.
«Elektron   hukumat»   tizimini   tashkil   etishdan   ko‘zlangan   asosiy   maqsad
shaxs,   jamiyat   va   davlat   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlarni   soddalashtirish   va   bir
vaqtning o‘zida rivojlantirishdir.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.   Mirziyoev   o‘zining   O‘zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag‘ishlangan
tantanali marosimdagi ma’ruzasida «Xalq davlat idoralariga emas, davlat idoralari
xalqimizga   xizmat   qilishi   kerak   va   bu   haqiqatni,   avvalo,   barcha   bo‘gindagi
rahbarlar yaxshi tushunib olishi zarur», deb ta’kidlagan edi.
«Elektron   hukumat»   tizimi   Prezidentimizning   yuqoridagi   fikrlarini
amaliyotga   samarali   tatbiq   etishda   muhim   o‘rin   egallamokda.   Xususan,   u   davlat
boshqaruv   organlari   tomonidan   ko‘rsatilayotgan   davlat   xizmatlarini   fuqarolik
jamiyati sub’ektlariga tez va samarali, asosiysi qulay etkazishga xizmat qiladi. 
Elektron   hukumatning   yaratilishi:   hukumatning   qaror   qabul   qilishda   ochiq-
oydinligi   va   hisobdorligini   ta’minlaydi   hamda   shu   orqali   korrupsiya   xavfini
pasaytiradi;   axborot   olish   erkinligini   oshiradi   (qonunlar   va   boshqa   me’yoriy-
huquqiy hujjatlar, statistik
va boshqa axborotlar);
 fuqarolik   jamiyati   institutlarining   davlat   hayotidagi   keng   ishtirokini
ta’minlaydi; kichik va o‘rta biznesning turli chiqimlari (vaqt, yo‘l va boshqa
xarajatlar)ni kamaytiradi; 
28  xalqning   davlat   boshqaruv   organlariga   murojaatlarini   osonlashtiradi   hamda
ushbu   murojaatlarning   ko‘rib   chiqilishini   avtomatik   ravishda   nazorat   qilish
imkoniyatini yaratadi;
 murojaat   jarayonida   taqdim   etiladigan   hujjatlarning   maksimal   qisqarishi
orqali turli byurokratik to‘siqlarga barham beriladi;
 davlat xizmatlaridan foydalanishda eskirgan ko‘pbosqichlilik tizimidan emas
samarali va tezkorlikka asoslangan mexanizmdan foydalaniladi;
 elektron ko‘rinishda murojaat qiluvchi shaxsga o‘ziga qulay bo‘lgan joydan
murojaat qilishdek qulayliklar yaratadi.
Elektron   hukumat   —   davlat   organlarining   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   qo‘llash   yo‘li   bilan   davlat   xizmatlari
ko‘rsatishga   doir   faoliyatini,   shuningdek   idoralararo   elektron   hamkorlik   qilishni
ta’minlashga qaratilgan tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlar va texnik vositalar tizimi.
Me’yoriy-huquqiy   asos   —   Mamlakatimizda   elektron   hukumat   tizimi
O‘zbekiston   O‘zbekiston   Respublikasining   «Axborotlashtirish   to‘g‘risida»   va
29 «Elektron   hukumat   to‘g‘risida»gi   qonunlari,   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2013-yil   27-iyundagi   “O‘zbekiston   Respublikasining   Milliy
axborot-kommunikatsiya   tizimini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi   qarori   va   boshqa   qonunchilik   hujjatlari   asosida   amalga   oshirib
kelinmoqda.
Amalga oshirilgan yirik loyihalar:
Yagona interaktiv davlat xizmatlari portali (my.gov.uz)
Ochiq ma’lumotlar portali (data.gov.uz)
Me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   loyihalarini   muhokama   qilish   portali
(regulation.gov.uz)
“Litsenziya” axborot tizimlari kompleksi (license.gov.uz)
“Yagona   darcha”   markazlari   faoliyatini   avtomatlashtirish   bo‘yicha   axborot   tizim
(birdarcha.uz)
Elektron   hukumat   tizimini   joriy   etishga   mas’ul   organ   va   muassasalar:
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi - elektron hukumat sohasida yagona
davlat siyosati amalga oshirilishini ta’minlaydi.
Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini   rivojlantirish   vazirligi   -
elektron   hukumat   sohasidagi   vakolatli   organ   bo‘lib,   elektron   hukumat   sohasida
yagona davlat siyosatini amalga oshiradi.
“Elektron   hukumat”   tizimini   rivojlantirish   markazi   -   Elektron   hukumat”
tizimi   loyihalarini   amalga   oshirishning   me’yoriy-metodik   ta’minlanishini   tashkil
qilish, davlat organlarida foydalanilayotgan axborot tizimlari, axborot resurslari va
ma’lumotlar bazalarini ishlab chiqish va integrasiyalashni ta’minlaydi.
Davlat organlari elektron hukumat sohasida yagona davlat siyosatini amalga
oshirishda ishtirok etadi.
2020 yil bo‘yicha hududlarning raqamli rivojlanish darajasi baholanishi
30 “Raqamli   O‘zbekiston   –   2030”   strategiyasiga   muvofiq   hududlarda   raqamli
transformatsiya   holatini   baholash   maqsadida   hududlarni   raqamli   rivojlantirish
darajasini   reytingli   baholash   metodikasi   ishlab   chiqildi   va   bu   bilan   hududlarda
raqamlashtirish holatini diagnostika qilish imkoni yaratildi.
Reytingli   baholash   metodikasida   Birlashgan   Millatlar   tashkiloti   (BMT)
tomonidan   dunyo   davlatlarida   axborot   texnologiyalari   rivojlanish   va   elektron
hukumatni joriy etishni baholashda qo‘llaniladigan ko‘rsatkichlar qabul qilindi.
Reytingli baholash tartibi 4 ta ustuvor yo‘nalishlardan iborat:
       “Raqamli   infratuzilma”   (35   ball)   –   aholi   punktlarining   Internet,   mobil
aloqa, “Wi-Fi” nuqtalari va boshqalar bilan qamrab olinganligi baholanadi;
      “Raqamli   iqtisodiyot”   (25   ball)   –   elektron   schet-fakturadan   va   onlayn
nazorat-kassa   mashinalaridan   samarali   foydalanish,   mahalliy   IT-xizmatlar   bozori
holati,   elektr   va   tabiiy   gaz   iste’molini   hisobga   olish   va   nazorat   qilishning
avtomatlashtirilgan tizimini joriy etish va boshqalar baholanadi.
     “Ijtimoiy   sohani   raqamlashtirish”   (20   ball)   –   ijtimoiy   muassasalar   (bolalar
bog‘chasi,   maktablar,   poliklinikalar)da   Internetdan   foydalanish   holatini,   hamda
ta’lim va boshqa tizim hamda dasturiy mahsulotlarni joriy etish holatini baholash.
      “Raqamli ta’lim” (20 ball) – maktablarni yo‘nalish bo‘yicha diplomga ega
informatika   o‘qituvchilari   bilan   hamda   o‘quvchilarning   “Bir   million   dasturchi”
dasturi   bo‘yicha   qamrab   olinganligi,   aholining   IT-sektorida   bandligi,   IT-o‘quv
markazlarining va boshqalar.
Hududlarni   yakuniy   bahosi   “yashil”   -   yaxshi   baho   (71   dan   100  ballgacha),
“sariq”   -   qoniqarli   baho   (55   dan   71   ballgacha)   va   “qizil”   –   qoniqarsiz   baholash
natijasi bilan (55 balldan past) baholanadi.
2020   yil   yakunlari   bo‘yicha   respublikaning   203   ta   tuman   (shahar)   larini
baholash   amalga   oshirildi,   uning   natijalari   aniqlandi.   Raqamlashtirish   holatini
yaxshi   baho   olgan   (“yashil”   ro‘yxat)   respublikaning   28   (14%)ta   tuman   va
31 shaharlari   joy   oldi,   ulardan   eng   yaxshi   o‘ntalikka   kirganlari:   Navoiy,   Jizzax,
Namangan,   Samarqand,   Andijon   va   Farg‘ona   shaharlari,   shuningdek   Toshkent
shahrining Olmazor, Yunusobod, Yakkasaroy va Yashnobod tumanlaridir.
Raqamlashtirish   holati   qoniqarli   baho   olgan   (“sariq”   ro‘yxat)   umumiy   59
(29%)ta   tuman   va   shaharlar   71   balldan   kam   baho   oldi,   ular   Kogon,   Norin,
Qo‘shko‘pir,   Mirzacho‘l   tumanlari   va   Olmaliq,   Kattaqo‘rg‘on,   Yangiyer,   Shirin,
Zarafshon, Chirchiq, Xonobod va Qo‘qon shaharlari.
Shu   bilan   birga   “sariq”   ro‘yxatdagi   ba’zi   tuman   (shahar)lar   ma’lum
yo‘nalishlar   bo‘yicha   yaxshi   baho   olishgan,   masalan,   “Ijtimoyi   sohani
raqamlashtirish” yo‘nalishida Yangiyer, Chirchiq shaharlari va Mirzaobod, Xovast
tumanlari   hamda   “Raqamli   infratuzilma”   yo‘nalishida   Olmaliq,   Bekobod
shaharlari   va   Norin,   Mirzachul,   Qorovulbozor   tumanlari   91   balldan   yuqori   ball
to‘plagan.
Raqamlashtirish   holati   qoniqarsiz  baho  olgan  (“qizil”  ro‘yxat)   116   (57%)ta
tuman va shaharlar 55 balldan kam baholangan.
Eng   past   ball   to‘plagan   14   tuman   40   balldan   kam   baholangan,   xususan,
Dehqonobod,   Qo‘shrabot,   Chiroqchi,   Forish,   Qamash,   Quva,  Yakkabog‘,   G‘uzor,
G‘allaorol, Bandixon, Amudaryo, Muzrabot, O‘zbekiston va Qo‘shtepa tumanlari.
Shu   bilan   birga,   “qizil”   ro‘yxatdan   ayrim   tuman   (shahar)lar   ma’lum
ko‘rsatkichlar   bo‘yicha   yaxshi   baho   oldilar,   masalan,   Buloqboshi,   Jalaquduq,
Baliqchi, Urganch, Marxamat tumanlari “Raqamli infratuzilma” ko‘rsatkichida 82
va undan ortiq ball to‘pladi.
Hududlarni raqamli rivojlanish holatini alohida ko‘rsatkichlar bo‘yicha tahlil
qilishda quyidagi natijalarni ko‘rsatdi.
“Raqamli   infratuzilma”   yo‘nalishini   baholash   bo‘yicha   86   (42%)ta   tuman
(shahar)lar   “yashil”   ro‘yxatdan   joy   olib   71   balldan   ziyod   bahoni   qo‘lgan   kiritdi,
32 ulardan   birinchi   o‘ntaligi   Xiva,   Farg‘ona,   Zarafshon,   Bekobod,   va   Mirzacho‘l,
Uchtepa, Olmazor, Zarbdor, Norin va Shayxontoxur tumanlaridir.
Shu bilan birga 73 (36%)ta tuman (shahar)lar “sariq” ro‘yxatga, 44 (22%)ta
tuman (shahar)lar esa “qizil” ro‘yxatga kiritildi (Forish, Dehqonobod, Qo‘shrabot,
Qorao‘zak,  Yakkabog‘,   Chirchiq,   Qamashi,   Qo‘shtepa,   Shumanay,  Amudaryo   va
boshqa tumanlar).
“Raqamli   iqtisodiyot”   yo‘nalishini   baholash   bo‘yicha   22   (11%)ta   tuman
(shahar)lar 71 balldan ortiq ballni qo‘lga kiritib “yashil” ro‘yxatga kiritildi, ulardan
yetakchi o‘ntalikka Navoiy, Termiz, Jizzax, Nukus, Namangan, Guliston shaharlari
va   Toshkent   shahrining   Chilonzor,   Yakkasaroy,   Uchtepa   tumanlari   hamda
G‘ijduvon tumanidir.
Shu bilan birga 26 (13%)ta tuman (shahar)lar “sariq” ro‘yxatga kirdi va 155
(76%)ta   tuman   (shahar)lar   “qizil”   ro‘yxatga   kirdi   (Chinoz,   Parkent,   Oqqo‘rg‘on,
Yangiyo‘l, Izbosgan, Ulug‘nor, Uchquduq, Buka, Oqdaryo, Zafarobod, Bulung‘ur,
Quyichirchiq va boshqa tumanlar).
“Ijtimoiy sohani raqamlashtirish” yo‘nalishini baholash bo‘yicha 61 (30%)ta
tuman   (shahar)lar   71   balldan   ko‘p   to‘plagan   holda   “yashil”   ro‘yxatga   kirdi,
shulardan   yetakchi   o‘ntalikka   Xiva   va   Qarshi   shaharlari   hamda   Toshkentning
Shayxontohur, Sergeli, Olmazor, Uchtepa, Bektemir, Yakkasaroy, Chilonzor, 
Xulosa
Elektron   hukumat   —   davlat   organlarining   jismoniy   va   yuridik   shaxslarga
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini   qo‘llash   yo‘li   bilan   davlat   xizmatlari
33 ko‘rsatishga   doir   faoliyatini,   shuningdek   idoralararo   elektron   hamkorlik   qilishni
ta’minlashga qaratilgan tashkiliy-huquqiy chora-tadbirlar va texnik vositalar tizimi.
Elektron hukumatning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- davlat  organlari  faoliyatining samaradorligini, tezkorligini  va shaffofligini
ta’minlash,   ularning   mas’uliyatini   va   ijro   intizomini   kuchaytirish,   aholi   va
tadbirkorlik   sub’ektlari   bilan   axborot   almashishni   ta’minlashning   qo‘shimcha
mexanizmlarini yaratish;
-   ariza   beruvchilar   uchun   mamlakatning   butun   hududida   davlat   organlari
bilan o‘zaro munosabatlarni elektron hukumat doirasida amalga oshirish bo‘yicha
imkoniyatlar yaratish;
  -   o‘z   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   doirasida   davlat   organlarining
ma’lumotlar   bazalarini,  Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portalini   va   Elektron
davlat xizmatlarining yagona reestrini shakllantirish;
-   aholi   va   tadbirkorlik   sub’ektlari   bilan   o‘zaro   munosabatlarni   amalga
oshirishda   elektron   hujjat   aylanishi,   davlat   organlarining   o‘zaro   hamkorligi   va
ularning   ma’lumotlar   bazalari   o‘rtasida   axborot   almashinuvi   mexanizmlarini
shakllantirish   hisobiga   davlat   boshqaruvi   tizimida   «bir   darcha»   prinsipini   joriy
etish;
-   tadbirkorlik   sub’ektlarini   elektron   hujjat   aylanishidan   foydalanishga,   shu
jumladan statistika hisobotini taqdim etish, bojxona rasmiylashtiruvi, litsenziyalar,
ruxsatnomalar,   sertifikatlar   berish   jarayonlarida,   shuningdek   davlat   organlaridan
axborot olish jarayonlarida elektron hujjat aylanishidan foydalanishga o‘tkazish;
- tadbirkorlik sub’ektlarining elektron tijorat, Internet jahon axborot tarmog‘i
orqali mahsulotni sotish va xaridlarni amalga oshirish tizimlaridan foydalanishini,
shuningdek   kommunal   xizmatlarni   hisobga   olishning,   nazorat   qilishning   va   ular
uchun haq to‘lashning avtomatlashtirilgan tizimlarini joriy etishni kengaytirish;
34 -   naqd   bo‘lmagan   elektron   to‘lovlar,   davlat   xaridlarini   amalga   oshirish,
masofadan foydalanish tizimlarini va bank-moliya sohasidagi  faoliyatning boshqa
elektron shakllarini rivojlantirish.
Elektron hukumatning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
- davlat organlari faoliyatining ochiqligi va shaffofligi;
-   elektron   davlat   xizmatlaridan   ariza   beruvchilarning   teng   ravishda
foydalanishi;
- «bir darcha» prinsipi bo‘yicha elektron davlat xizmatlari ko‘rsatish;
- davlat organlarining hujjatlarini birxillashtirish;
- elektron hukumatning yagona identifikatorlaridan foydalanish;
-   elektron   davlat   xizmatlari   ko‘rsatish   tartibini   muntazam   takomillashtirib
borish;
- axborot xavfsizligini ta’minlash.
Davlat   organlarining   elektron   hukumat   sohasidagi   faoliyati   qonun
hujjatlariga muvofiq ochiq va shaffof tarzda amalga oshiriladi. 
Ariza beruvchilarga elektron davlat xizmatlari ko‘rsatish tartibi to‘g‘risidagi
axborot   ommabop   va   ochiqdir   hamda   u   elektron   davlat   xizmatlari   ko‘rsatuvchi
davlat organlarining rasmiy veb-saytlarida e’lon qilinadi.
Elektron   davlat   xizmatlari   ko‘rsatuvchi   davlat   organlari   ariza   beruvchi
so‘rovining ko‘rib chiqilishi holati va xizmatlar ko‘rsatilishi natijalari to‘g‘risidagi
axborotni   tegishli   xabarlarni   elektron   shaklda   yuborish   yo‘li   bilan   uning   talabiga
ko‘ra taqdim etadi.
Foydalanilgan adabiyorlar
35 1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   7   fevraldagi   PF-
4947sonli   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar
strategiyasi to‘g’risida” gi Farmoni. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   22   yanvardagi
"2020- 2022 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g’oyalar   va   texnologiyalarni   ko‘llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to‘g’risida"gi Farmoni. 
3. Mirziyoev SH.M.     Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz
bilan   quramiz.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.   Mirziyoevning
Qoraqalpog’iston Respublikasi viloyatlar va Toshkent shahri saylovchilari vakillari
bilan   o‘tkazilgan   saylov   oldi   uchrashuvlarida   so‘zlagan   nutqlari   /   Toshkent:
“O‘zbekiston”, 2022. - 488 b.
Internet manzillar
 https://mitc.uz/uz/pages/egovernment/2074   
 https://www.gazeta.uz/oz/2019/05/21/raqamli/   
 https://kun.uz/89302078?q=%2Fuz   
%2F89302078&ysclid=lv51t266r7533627805
 https://e-gov.uz/activity/elektron-hukumat-infratuzilmasi-4   
 https://lex.uz/docs/-2833860   
36

904955703

Купить
  • Похожие документы

  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash
  • 2016-2023 yillarda O'zbekistonda asosiy makroiqtisodiy ko'rsatkichlar dinamikasi
  • Assotsiatsiya koeffitsienti
  • XXI asrdagi jahon iqtisodiy inqirozlari - sabablari va oqibatlarini tahlil qilish
  • Xizmat sohasida yetakchi bo’lishning zamonaviy tamoyillari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha