O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash amaliyotining rivojlanish tarixi

O’ZBЕKISTON RЕSPUBLIKASI
ORЕNTAL UNIVЕRSITЕTI
                                                                                             
Pedagogika fakulteti
60110100-Pedagogika va psixologiya yo’nalishi
PP(s) ______ guruh talabasi
__________________________________________
O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasida oila va bolalarni ijtimoiy
qo’llab-quvvatlash amaliyotining rivojlanish tarixi
mavzusidagi
KURS ISHI
                   
1 MUNDARIJA
I.KIRISH.........................................................................................……………...3
1. O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasining shakllanishi…………………………7
1.1 Ijtimoiy ish tushunchasi va uning rivojlanish bosqichlari…………………….7
1.2 Mustaqillikdan keyingi ijtimoiy islohotlar……………………………………..9
1.3 Davlat siyosati va qonunchilik asoslari……………………………………..11
2.Oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashning tarixiy taraqqiyoti………14
2.1 An’anaviy ijtimoiy yordam shakllari……………………………………….14
2.2 Sovet davrida oila va bolalarni qo’llab-quvvatlash tizimi………………….16
2.3 Mustaqillik yillarida amalga oshirilgan islohotlar…………………………19
3.Hozirgi kundagi ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimi………………………..22
3.1 Davlat dasturlari va loyihalar………………………………………………22
3.2 Nogironligi bo’lgan bolalar va kam ta’minlangan oilalarni qo’llab-
quvvatlash……………………………………………………………………..25
3.3 Nodavlat tashkilotlarning o’rni………………………………………………27
XULOLSA .............................................................................................… ……...30
FOYDALANILAGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI. .......................… ……31
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   O’zbekistonda   ijtimoiy   ish   sohasida   oila   va
bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Chunki
oila   jamiyatning   asosiy   bo’g’ini   bo’lib,   uning   farovonligi   mamlakat   taraqqiyoti   va
barqarorligiga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Ayniqsa, ijtimoiy himoyaga muhtoj oilalar,
nogironligi   bo’lgan   bolalar,   yetim   va   boquvchisini   yo’qotgan   bolalar   uchun   davlat
va   jamiyat   tomonidan   samarali   qo’llab-quvvatlash   tizimini   yo’lga   qo’yish   muhim
ahamiyat kasb etadi.
Mustaqillikdan   so’ng   O’zbekistonda   ijtimoiy   sohada   keng   ko’lamli
islohotlar   amalga   oshirildi.   Xususan,   oila   institutini   mustahkamlash,   kam
ta’minlangan   va   ehtiyojmand   oilalarga   yordam   ko’rsatish,   bolalarni   ijtimoiy
himoyalash   bo’yicha   davlat   dasturlari   ishlab   chiqildi.   Bugungi   kunda   ushbu
jarayonni yanada takomillashtirish, zamonaviy yondashuvlarni joriy etish, nodavlat
tashkilotlarning rolini oshirish dolzarb vazifalardan biri bo’lib qolmoqda.
Shuningdek,   globallashuv   sharoitida   iqtisodiy,   ijtimoiy   va   madaniy
o’zgarishlar   natijasida   oilalar   turli   muammolarga   duch   kelmoqda.   Migratsiya,
ishsizlik, oilaviy ajralishlar kabi omillar ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimini yanada
takomillashtirish   zaruratini   tug’diradi.   Shunday   ekan,   ushbu   mavzuni   o’rganish   va
uning asosida amaliy tavsiyalar ishlab chiqish O’zbekistonda ijtimoiy barqarorlikni
ta’minlashga xizmat qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishi   O’zbekistonda   ijtimoiy   ish
sohasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimining rivojlanish tarixini
tahlil   qilish,   uning   asosiy   bosqichlari   va   hozirgi   holatini   o’rganish,   shuningdek,
mavjud   muammolar   va   ularni   hal   etish   bo’yicha   takliflar   ishlab   chiqish   maqsadini
ko’zlaydi.
Shuningdek, tadqiqot orqali quyidagi maqsadlarga erishish ko’zda tutilgan:
Oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tushunchasini va uning nazariy
asoslarini o’rganish;
3 O’zbekistonda   ijtimoiy   ish   sohasi   va   ijtimoiy   himoya   tizimining   tarixiy
rivojlanish bosqichlarini tahlil qilish;
Mustaqillik yillarida amalga oshirilgan islohotlar va dasturlarni o’rganish;
Hozirgi   kunda   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari   tomonidan  olib   borilayotgan
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash mexanizmlarini o’rganish;
Oila   va   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimini   yanada
takomillashtirish bo’yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Ushbu   maqsadlar   orqali   mavzuning   dolzarbligi   ochib   beriladi   va   uning
ijtimoiy ahamiyati asoslanadi.
Kurs ishining vazifalari
Ushbu kurs ishining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
Nazariy   asoslarni   o’rganish   –   ijtimoiy   ish,   oila   va   bolalarni   ijtimoiy
qo’llab-quvvatlash   tushunchalarining   mohiyatini   yoritish   va   ularning   asosiy
tamoyillarini aniqlash.
Tarixiy rivojlanish bosqichlarini tahlil qilish  – O’zbekistonda ijtimoiy ish
sohasi   va   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimining   shakllanishi   va   rivojlanish
jarayonlarini o’rganish.
Mustaqillikdan   keyingi   islohotlarni   tahlil   qilish   –   oila   va   bolalarni
ijtimoiy  himoya qilish  bo’yicha amalga  oshirilgan  davlat  dasturlari   va qonunchilik
hujjatlarini o’rganish.
Amaliy   holatni   tahlil   qilish   –   bugungi   kunda   davlat   va   nodavlat   tashkilotlari
tomonidan   oila   va   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   amalga
oshirilayotgan chora-tadbirlarni o’rganish.
Mavjud   muammolarni   aniqlash   –   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimidagi
kamchilik va muammolarni aniqlash va ularning sabablarini tahlil qilish.
Taqdim  etilgan ma’lumotlarni tahlil qilish va takliflar ishlab chiqish   – oila va
bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimini   yanada   takomillashtirish   bo’yicha
tavsiyalar ishlab chiqish.
4 Ushbu vazifalarni amalga oshirish orqali mavzu bo’yicha chuqur ilmiy tahlil
olib borilib, amaliy takliflar shakllantiriladi.
Kurs ishining obyekti.  Ushbu kurs ishining obyekti  O’zbekistonda 
ijtimoiy ish sohasi doirasida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimi  
hisoblanadi.
Ya’ni, tadqiqot jarayonida O’zbekistondagi ijtimoiy himoya tizimi, davlat va
nodavlat tashkilotlarining oila va bolalar bilan ishlash tajribasi, shuningdek, bu 
yo’nalishda amalga oshirilayotgan dasturlar va qonunchilik hujjatlari o’rganiladi.
Shuningdek, kam ta’minlangan oilalar, nogironligi bo’lgan bolalar, 
boquvchisini yo’qotgan bolalar va boshqa ijtimoiy himoyaga muhtoj guruhlarni 
qo’llab-quvvatlash jarayonlari kurs ishining tadqiqot obyekti sifatida tahlil qilinadi.
Kurs ishining predmeti.  Ushbu kurs ishining predmeti  O’zbekistonda oila 
va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimining shakllanishi, rivojlanishi va 
amaliyotini o’rganish  hisoblanadi.
Tadqiqot jarayonida quyidagi jihatlar o’rganiladi:
Oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashning nazariy va huquqiy 
asoslari;
O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasi doirasida amalga oshirilgan islohotlar va 
dasturlar;
Davlat va nodavlat tashkilotlarining ijtimoiy yordam ko’rsatishdagi roli;
Oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashning samaradorligi va 
muammolari;
Ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish yo’llari.
Shunday qilib, kurs ishi  ijtimoiy qo’llab-quvvatlash amaliyoti va uning 
rivojlanish tendensiyalarini tahlil qilish ga qaratilgan.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:
Kurs  ishi  tarkiban  kirish,  asosiy   qismda   3 ta  reja,   xulosa   va foydalanilgan
adabiyiotlar ro’yxatidan iborat.  Mavzuning mazmunini yoritishda ma’lumotlar o’rin
olgan bo’lib kurs ishining umumiy hajmi 31 betdan iborat.
5 1. O’zbekistonda ijtimoiy ish sohasining shakllanishi
1.1 Ijtimoiy ish tushunchasi va uning rivojlanish bosqichlari
Ijtimoiy ish – bu ijtimoiy himoyaga muhtoj shaxslar va guruhlarga yordam berish,
ularning   huquqlarini   himoya   qilish   va   jamiyatga   integratsiyasini   ta’minlashga
qaratilgan   kasbiy   faoliyatdir.   U   insonlarning   hayot   sifatini   yaxshilashga,   ijtimoiy
adolat va tenglikni ta’minlashga xizmat qiladi. Ijtimoiy ish jarayonida insonlarning
ehtiyojlari   aniqlanadi,   ularga   maslahat   beriladi,   zarur   hollarda   moddiy   yoki
psixologik   yordam   ko’rsatiladi.   Bu   soha   nafaqat   iqtisodiy   jihatdan   muhtoj
qatlamlarga   yordam   berishga   qaratilgan,   balki   nogironligi   bo’lgan   shaxslar,   yetim
bolalar,   boquvchisini   yo’qotgan   oilalar,   yolg’iz   qariyalar   va   boshqa   ehtiyojmand
guruhlarning jamiyatda o’z o’rnini topishiga ham ko’maklashadi.
Ijtimoiy  ish   inson   huquqlari   va   ijtimoiy  adolat   tamoyillariga   asoslanadi.   Har   bir
inson teng huquqli bo’lib, ijtimoiy himoya tizimidan foydalanish imkoniyatiga ega
bo’lishi kerak. Ijtimoiy ishchilarning faoliyati kasbiy yondashuvga asoslanadi, ya’ni
ular   maxsus   bilim   va   ko’nikmalarga   ega   bo’lib,   ilmiy   asoslangan   usullardan
foydalanadilar.   Ushbu   sohada   ish   olib   borishda   mijozga   yo’naltirilganlik   tamoyili
muhim o’rin tutadi, chunki har bir insonning muammosi individual bo’lib, unga mos
yondashuv   zarur.   Bundan   tashqari,   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   jarayonida   davlat,
nodavlat tashkilotlari va mahalliy hamjamiyatlar o’zaro hamkorlikda ishlashi lozim.
Ijtimoiy ish jamiyat taraqqiyoti bilan bog’liq holda turli bosqichlarni bosib o’tgan.
Dastlab an’anaviy yordam shakllari asosida rivojlangan bo’lib, odatda, oila, mahalla
va   diniy   jamoalar   tomonidan   amalga   oshirilgan.   O’zaro   yordam,   muruvvat,   mehr-
oqibat   kabi   qadriyatlar   jamiyatda   yetim   bolalar,   qariyalar   va   nogironligi   bor
shaxslarga   yordam   berishning   asosiy   tamoyillaridan   bo’lgan.             Ushbu   davrda
6 ijtimoiy   himoya   tizimi   rasmiy   tashkil   etilmagan   bo’lsa-da,   jamoaviy   qo’llab-
quvvatlash tizimi kuchli bo’lgan.
Keyinchalik   ijtimoiy   ish   davlat   tomonidan   boshqariladigan   tizimga   aylana
boshladi. XIX asr  va XX asrning birinchi  yarmida ko’plab mamlakatlarda ijtimoiy
yordam   jamg’armalari   tashkil   etildi.   Sovet   davrida   esa   ijtimoiy   himoya   tizimi
markazlashgan   holda   rivojlandi,   bu   esa   nafaqat   yetim   bolalar,   nogironligi   bo’lgan
shaxslar   va   yolg’iz   qariyalarga,   balki   ishchilarga   ham   davlat   tomonidan   turli
imtiyozlar   va   yordam   paketlari   berilishiga   sabab   bo’ldi.   Ushbu   davrda   davlat
ijtimoiy   himoyaning   asosiy   kafolatchisi   bo’lib,   fuqarolarga   bepul   tibbiy   xizmat,
ta’lim va turar joy bilan bog’liq yordam ko’rsatgan.
O’zbekistonda   mustaqillikdan   so’ng   ijtimoiy   ish   sohasi   mustaqil   ravishda
shakllanib,   davlat   siyosatining   muhim   yo’nalishiga   aylandi.   Ijtimoiy   xizmat
ko’rsatishning  institutsional  rivojlanishi, qonuniy asoslarning  yaratilishi  va xalqaro
tajribani   o’rganish   jarayonlari   amalga   oshirildi.   Davlat   tomonidan   qabul   qilingan
dasturlar   va   qonunlar   orqali   aholining   himoyaga   muhtoj   qatlamlari   uchun   turli   xil
yordam   shakllari   ishlab   chiqildi.   Bu   jarayonda   nodavlat   tashkilotlarning   roli   ham
ortib   bordi,   ular   nogironligi   bo’lgan   bolalar,   kam   ta’minlangan   oilalar   va
zo’ravonlikdan   jabrlangan   shaxslar   bilan   ishlashda   muhim   vazifalarni   bajara
boshladi.
Bugungi kunda ijtimoiy ish sohasi jamiyatning turli qatlamlari bilan ishlashni o’z
ichiga oladi va zamonaviy texnologiyalar hamda innovatsion yondashuvlar asosida
rivojlanmoqda.   Ijtimoiy   ishchilarning   tajribasi,   ularning   professional   malakasi   va
turli   xizmat   turlarini   ko’rsatish   imkoniyatlari   kengayib   bormoqda.   Davlat   va
jamoatchilik   hamkorligi   tobora   mustahkamlanib,   aholiga   yanada   sifatli   ijtimoiy
xizmat ko’rsatish tizimi shakllanmoqda.
1.2 Mustaqillikdan keyingi ijtimoiy islohotlar
O’zbekiston mustaqillikka erishgach, mamlakatning barcha sohalarida tub 
o’zgarishlar amalga oshirildi. Shu jumladan, ijtimoiy himoya tizimi va ijtimoiy ish 
sohasi ham yangi sharoitlarga mos ravishda shakllana boshladi. Sovet davrida 
ijtimoiy himoya davlat tomonidan qat’iy nazorat qilingan va markazlashgan holda 
7 amalga oshirilgan bo’lsa, mustaqillikdan so’ng yangi tizim yaratish zarurati paydo 
bo’ldi. Bu davrda jamiyatning turli qatlamlari, ayniqsa, aholining ijtimoiy himoyaga
muhtoj guruhlari – nogironligi bo’lgan shaxslar, kam ta’minlangan oilalar, yolg’iz 
qariyalar, boquvchisini yo’qotgan bolalar va mehnat bozorida o’z o’rnini topa 
olmagan fuqarolarni qo’llab-quvvatlashga katta e’tibor qaratildi.
O’zbekiston o’zining ijtimoiy siyosatini shakllantirar ekan, eng avvalo, aholining 
turmush darajasini oshirish, kambag’allikni kamaytirish va ijtimoiy tenglikni 
ta’minlashga qaratilgan islohotlarni amalga oshirdi. Ijtimoiy ish sohasi 
rivojlanishining dastlabki bosqichlarida davlat tomonidan ijtimoiy himoya tizimini 
mustahkamlashga qaratilgan qator qonunlar qabul qilindi. Xususan, mehnatga 
layoqatsiz aholini moddiy qo’llab-quvvatlash, yosh avlodni himoya qilish, 
nogironligi bo’lgan shaxslarning huquqlarini ta’minlash hamda aholining zaif 
qatlamlarini qo’llab-quvvatlash bo’yicha chora-tadbirlar ishlab chiqildi. Shu bilan 
birga, ijtimoiy himoya sohasida davlat va fuqarolik jamiyati institutlari o’rtasidagi 
hamkorlikni mustahkamlashga alohida urg’u berildi.
Mustaqillikning dastlabki yillarida iqtisodiy qiyinchiliklar tufayli davlatning 
ijtimoiy sohadagi ishtiroki biroz cheklangan bo’lsa-da, bosqichma-bosqich amalga 
oshirilgan islohotlar natijasida ijtimoiy himoya tizimi takomillashtirildi. Aholining 
ijtimoiy himoyaga ehtiyojmand qatlamlari uchun maxsus jamg’armalar va davlat 
dasturlari ishlab chiqildi. Shu jumladan, “Mahalla” instituti va fuqarolik jamiyati 
tashkilotlari orqali aholining ehtiyojmand guruhlariga yordam ko’rsatish tizimi 
rivojlantirildi. Mahalla tizimi ijtimoiy yordam ko’rsatishda samarali vositalardan 
biriga aylandi, chunki u har bir oilaning hayot tarzi va ehtiyojlarini chuqur o’rganish
imkonini beradigan an’anaviy tuzilma sifatida ishlay boshladi.
Ayniqsa, bolalar huquqlarini himoya qilish va ularni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash 
masalalariga katta e’tibor qaratildi. Boquvchisini yo’qotgan yoki ota-onasiz qolgan 
bolalar uchun maxsus internatlar, mehribonlik uylari va oilaviy bolalar uylari tashkil
etildi. Keyinchalik bolalarni davlat muassasalarida tarbiyalashdan ko’ra, ularni 
oilaviy muhitda o’stirish samaraliroq ekanligi tushunilib, homiylik va vasiylik 
institutlari rivojlantirildi. Bolalar huquqlarini himoya qilish borasida xalqaro 
8 tajribaga asoslangan qonunlar qabul qilinib, O’zbekiston Bolalar huquqlari 
to’g’risidagi xalqaro konvensiyaga qo’shildi.
Nogironligi bo’lgan shaxslarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashga ham katta e’tibor 
qaratildi. Ularning huquqlarini himoya qilish, jamiyatga integratsiyasini ta’minlash 
va mehnat bozorida o’z o’rnini topishiga yordam berish maqsadida maxsus davlat 
dasturlari ishlab chiqildi. Nogironligi bo’lgan bolalar uchun reabilitatsiya markazlari
tashkil qilindi, ularning ta’lim olish imkoniyatlarini kengaytirish maqsadida 
inklyuziv ta’lim tizimi rivojlantirildi. Bundan tashqari, nogironligi bo’lgan 
shaxslarning jamiyat hayotida faol ishtirok etishlari uchun turli tadbirlar va dasturlar
yo’lga qo’yildi.
Kam ta’minlangan oilalarni qo’llab-quvvatlash davlat siyosatining muhim 
yo’nalishlaridan biriga aylandi. Aholining ijtimoiy himoyaga ehtiyojmand 
qatlamlariga davlat tomonidan subsidiyalar, nafaqalar va imtiyozlar berildi. Yangi 
ish o’rinlarini yaratish, kichik va o’rta biznesni rivojlantirish orqali bandlikni 
oshirishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshirildi. Xususan, xotin-qizlarning 
iqtisodiy faolligini oshirish maqsadida kasb-hunar o’rgatish kurslari tashkil etildi, 
kreditlar va grantlar berish tizimi rivojlantirildi.
Ijtimoiy ish sohasi rivojlanishining muhim bosqichlaridan biri – davlat bilan 
nodavlat sektor o’rtasidagi hamkorlikning mustahkamlanishi bo’ldi. Mustaqillikning
dastlabki yillarida ijtimoiy muammolarni faqat davlat hal qilishi kerak degan 
tushuncha mavjud edi. Biroq vaqt o’tishi bilan nodavlat notijorat tashkilotlari, 
xayriya jamg’armalari va xalqaro tashkilotlarning ijtimoiy himoya jarayonida 
ishtirok etishining ahamiyati ortib bordi. Bu esa jamiyatning eng zaif qatlamlariga 
yanada samarali yordam ko’rsatish imkonini berdi.
Bugungi kunga kelib, ijtimoiy ish sohasi mamlakatda tizimli ravishda rivojlanib, 
zamonaviy talablar asosida shakllanmoqda. O’zbekistonda qabul qilinayotgan davlat
dasturlari, qonunlar va xalqaro hamkorlik loyihalari orqali ijtimoiy himoyaga 
ehtiyojmand aholi qatlamlariga yordam ko’rsatish tizimi yanada 
takomillashtirilmoqda. Mahalliy va xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlikda aholining
ijtimoiy muammolarini hal qilishga qaratilgan turli loyihalar amalga oshirilmoqda. 
9 Davlat tomonidan ajratilayotgan mablag’lar, imtiyozlar va ijtimoiy yordam 
dasturlari natijasida mamlakatda ijtimoiy barqarorlik va farovonlikni ta’minlashga 
qaratilgan sa’y-harakatlar davom etmoqda.
Shunday qilib, mustaqillikdan keyingi ijtimoiy islohotlar aholining ehtiyojmand 
qatlamlarini har tomonlama qo’llab-quvvatlashga qaratilgan bo’lib, davlat va 
jamiyatning barcha qatlamlari bu jarayonda faol ishtirok etmoqda. Ushbu islohotlar 
natijasida ijtimoiy himoya tizimi rivojlanib, O’zbekiston aholisi uchun yanada qulay
va barqaror hayot sharoitlari yaratilmoqda.
1.3 Davlat siyosati va qonunchilik asoslari
O’zbekistonda   mustaqillikdan   so’ng   amalga   oshirilgan   ijtimoiy   islohotlar
doirasida davlat siyosati va qonunchilik bazasini shakllantirish jarayoni muhim o’rin
tutdi.   Chunki   jamiyatdagi   ehtiyojmand   qatlamlarni   qo’llab-quvvatlash,   inson
huquqlarini   himoya   qilish,   aholining   turmush   darajasini   yaxshilash   va   barqaror
ijtimoiy   taraqqiyotni   ta’minlash   uchun   mustahkam   huquqiy   asoslar   yaratish   zarur
edi.   Shu   sababli   davlat   tomonidan   aholining   zaif   guruhlarini   qo’llab-quvvatlash
bo’yicha   keng   qamrovli   qonunlar   qabul   qilindi   va   ijtimoiy   himoya   tizimi
mustahkamlandi.
Mustaqillik yillarida O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinib, unda
ijtimoiy   himoya   huquqi   muhim   qoidalar   sifatida   belgilandi.       Konstitutsiyaning
tegishli moddalari aholining turmush darajasini oshirish, kam ta’minlangan oilalarni
qo’llab-quvvatlash,   bolalar   va   nogironligi   bo’lgan   shaxslarning   huquqlarini
ta’minlashga   qaratilgan   davlat   majburiyatlarini   o’z   ichiga   oldi.   Konstitutsiyaga
asoslangan   holda   turli   qonunlar,   farmonlar   va   qarorlar   ishlab   chiqilib,   ijtimoiy
himoya sohasidagi davlat siyosati huquqiy jihatdan mustahkamlandi.
Davlat   tomonidan   qabul   qilingan   dastlabki   huquqiy   hujjatlar   aholini   ijtimoiy
qo’llab-quvvatlashning   asosiy   yo’nalishlarini   belgilab   berdi.   Xususan,   “Mehnat
to’g’risida”gi,   “Nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   to’g’risida”gi,   “Keksalar   va
nogironlarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   to’g’risida”gi,   “Oila   kodeksi”
kabi qonunlar qabul qilindi. Ushbu hujjatlar aholining ehtiyojmand qatlamlari uchun
turli imtiyoz va yordam dasturlarini joriy etish imkonini berdi. Ayniqsa, nogironligi
10 bo’lgan   shaxslarning   huquqlarini   himoya   qilish   va   ularni   jamiyatga   integratsiya
qilish masalalariga alohida e’tibor qaratildi.
O’zbekiston   Respublikasida   ijtimoiy   himoya   tizimini   takomillashtirishga
qaratilgan   davlat   dasturlari   ishlab   chiqilib,   amalga   oshirilmoqda.   “Keksalarni
qo’llab-quvvatlash   yili”   kabi   turli   yillik   dasturlar   orqali   ijtimoiy   himoyaga   muhtoj
shaxslar   uchun   qo’shimcha   yordam   mexanizmlari   yaratildi.   Davlat   tomonidan
qariyalar,   nogironligi   bo’lgan   shaxslar   va   yetim   bolalar   uchun   maxsus   yordam
jamg’armalari tashkil etilib, ularga moddiy va ma’naviy yordam ko’rsatish choralari
belgilandi.
Mahalla tizimi ijtimoiy qo’llab-quvvatlashning muhim bo’g’iniga aylandi. Davlat
mahalla institutlarini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratib, ular orqali aholiga turli
ijtimoiy   yordam   turlarini   ko’rsatish   tizimini   shakllantirdi.   Mahallalar   orqali   kam
ta’minlangan   oilalarga   moddiy   yordam   berish,   bolalarni   himoya   qilish,   ijtimoiy
xizmatlar   ko’rsatish   va   aholining   turli   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash   kabi
masalalar hal qilinmoqda. Bu esa ijtimoiy muammolarni bevosita mahalliy darajada
aniqlash va tezkorlik bilan hal qilish imkonini bermoqda.
Davlat siyosatining yana bir muhim yo’nalishi bolalar huquqlarini himoya qilish
bilan   bog’liq.   Mustaqillikdan   so’ng   O’zbekiston   bolalar   huquqlarini   ta’minlashga
qaratilgan   qator  xalqaro  konvensiyalarga   qo’shildi   va  milliy  qonunchilikni  xalqaro
standartlarga   moslashtirish   jarayonini   boshladi.   “Bolalar   huquqlari   to’g’risida”gi
qonun qabul qilinib, unda har bir bolaning sog’lom muhitda yashashi, ta’lim olishi,
tibbiy   xizmatlardan   foydalanishi   va   zo’ravonlikdan   himoyalanish   huquqlari
mustahkamlab qo’yildi. O’zbekistonda  mehribonlik uylari  va oilaviy bolalar uylari
tizimi   joriy   etilib,   bolalarga   oilaviy   muhit   yaratish   tamoyili   asosida   tarbiya   berish
yo’lga qo’yildi.
Nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   ham   davlat   siyosati
izchil   davom   ettirilmoqda.   Ularning   huquqlarini   ta’minlash,   reabilitatsiya   qilish,
ta’lim olish va ish bilan ta’minlash imkoniyatlarini kengaytirish maqsadida maxsus
dasturlar   ishlab   chiqildi.   Nogironligi   bo’lgan   bolalar   uchun   maxsus   ta’lim
muassasalari   tashkil   etilib,   inklyuziv   ta’lim   tizimi   rivojlantirilmoqda.   Davlat
11 tomonidan nogironligi bo’lgan shaxslarga beriladigan pensiya va ijtimoiy nafaqalar
tizimi takomillashtirildi, ularga turli imtiyozlar taqdim etildi.
Kambag’allikni   qisqartirish   va   aholining   ijtimoiy   himoyaga   ehtiyojmand
qatlamlarini qo’llab-quvvatlash maqsadida davlat tomonidan ijtimoiy yordam tizimi
kengaytirildi.   Ijtimoiy   nafaqalar,   subsidiyalar   va   imtiyozli   kreditlar   orqali   kam
ta’minlangan oilalarga moliyaviy yordam berish tizimi shakllantirildi. Shuningdek,
ayollar   va   yoshlar   uchun   kasb-hunar   o’rgatish   kurslari   tashkil   etilib,   ularning
bandligini   ta’minlashga   qaratilgan   loyihalar   amalga   oshirildi.   Xotin-qizlar   va
yoshlarning   tadbirkorlik   bilan   shug’ullanishi   uchun   maxsus   moliyaviy   qo’llab-
quvvatlash mexanizmlari yaratildi.
Ijtimoiy   ish   sohasida   nodavlat   notijorat   tashkilotlarining   o’rni   tobora   ortib
bormoqda. Davlat siyosatining muhim yo’nalishlaridan biri – nodavlat sektor bilan
hamkorlikni rivojlantirish va ijtimoiy muammolarni hal qilishda fuqarolik jamiyatini
jalb   qilishdir.   Xalqaro   tashkilotlar   va   mahalliy   nodavlat   notijorat   tashkilotlari
ijtimoiy   himoya   sohasida   faol   ishtirok   etib,   aholining   ehtiyojmand   qatlamlariga
ko’mak   berish,   xayriya   loyihalarini   amalga   oshirish   va   ijtimoiy   xizmatlarni
kengaytirish bo’yicha faoliyat olib bormoqda.
Bugungi   kunga   kelib,   O’zbekistonda   davlat   siyosati   va   qonunchilik   asoslari
ijtimoiy ish sohasining barqaror rivojlanishini ta’minlashga xizmat qilmoqda. Davlat
tomonidan ishlab chiqilgan huquqiy asoslar va ijtimoiy dasturlar natijasida aholining
ijtimoiy   himoyaga   ehtiyojmand   qatlamlari   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratilmoqda. Ijtimoiy himoya tizimi zamonaviy talablar asosida takomillashtirilib,
fuqarolarning huquqlari va manfaatlarini himoya qilish bo’yicha izchil ishlar amalga
oshirilmoqda.
2.Oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashning tarixiy
taraqqiyoti
2.1 An’anaviy ijtimoiy yordam shakllari
O’zbek xalqi azaldan mehr-oqibat, saxovat va muruvvat tamoyillariga asoslangan
jamiyat   sifatida   shakllangan.   Tarixiy   jihatdan   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimi
12 davlat   tomonidan   emas,   balki   asosan   jamoatchilik,   mahalla,   urug’-aymoq   va   diniy
tashkilotlar   orqali   amalga   oshirilgan.   Odamlar   bir-biriga   yordam   berish,   yetim-
esirlarni qo’llab-quvvatlash, qariyalar va nogironligi bo’lgan shaxslarga g’amxo’rlik
qilishni o’zining insoniy burchi deb bilgan.
O’zbekistonda   an’anaviy   ijtimoiy   yordamning   eng   qadimgi   shakllaridan   biri
"hashar"   bo’lib,   u   mehnat   jamoalarining   o’zaro   yordamiga   asoslangan.   Hashar
orqali kambag’al yoki nogiron insonlarning uyi qurib berilgan, dehqonchilik ishlari
bajarilgan   yoki   ularning   og’ir   yumushlariga   ko’mak   berilgan.   Bu   yordam   shakli
bugungi   kungacha   saqlanib   kelmoqda   va   ayniqsa   qishloq   hududlarida   keng
tarqalgan.
Mahalla   instituti   ham   an’anaviy   ijtimoiy   yordamning   asosiy   tayanchlaridan   biri
bo’lib   kelgan.   Mahalla   fuqarolarning   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarini   hal   etishda,
kam   ta’minlangan   oilalarga   yordam   ko’rsatishda,   qariyalar   va   yolg’iz   ayollarni
qo’llab-quvvatlashda   muhim   rol   o’ynagan.   Mahallada   tashkil   etilgan   “oqsoqollar
kengashi”   va   boshqa   ijtimoiy   tuzilmalar   orqali   jamoatchilik   nazorati   o’rnatilib,
yordamga   muhtojlarga   saxovatli   kishilar   tomonidan   moddiy   va   ma’naviy   ko’mak
berilgan.
O’zbek xalqi tarixida   "vaqf"   instituti ham katta ahamiyatga ega bo’lgan. Vaqf –
bu   jismoniy   yoki   yuridik   shaxslarning   o’z   mulkini   jamiyat   foydasi   uchun   hadya
qilishiga   asoslangan   xayriya   shaklidir.   Ko’p   hollarda   yer,   bino   yoki   mol-mulk
jamiyat   ehtiyojlari   uchun   ajratilgan   va   undan   tushgan   daromad   kambag’allarga,
yetimlarga,   qariyalarga   va   bemor   insonlarga   sarflangan.   Masalan,   eski   davrlarda
qurilgan   madrasa   va   masjidlarning   aksariyati   vaqf   mablag’lari   asosida   faoliyat
yuritgan   va   shu   orqali   ehtiyojmand   shaxslarga   ta’lim,   turar   joy   va   oziq-ovqat
yetkazib berilgan.
Sharqona   an’analar   asosida   "sadaqa"   va   "ehson"   qilish   odati   ham   keng
tarqalgan.   Saxovatli   kishilar   tomonidan   muhtojlarga   oziq-ovqat,   kiyim-kechak   va
boshqa zaruriy buyumlar taqdim etilgan. Ayniqsa, Ramazon va Qurbon hayiti kabi
diniy   bayramlarda   kambag’allar,   yetimlar   va   nogironlar   uchun   maxsus   xayriya
tadbirlari o’tkazilgan.
13 Shuningdek, oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlashda  "ota-ona homiyligi"
va "qarindosh-urug’ yordam tizimi"   ham muhim o’rin tutgan. O’zbek oilalarida
yetim qolgan bolalarni boqish va tarbiyalash mas’uliyati qarindoshlarga yuklangan.
Yetim   qolgan   bola   uzoq   qarindosh   yoki   qavm-urug’   tomonidan   o’z   farzandidek
qabul   qilingan   va   unga   to’liq   ta’minot   taqdim   etilgan.   Bu   tizim   asosan   oilaviy
qadriyatlarga asoslangan bo’lib, bolalarni mehribonlik uylariga topshirishning oldini
olgan.
Ayollar   va   bolalarga   yordam   ko’rsatishda   "ayollar   jamiyatlari"   va   "qizlar
yig’inlari"   ham   faol   rol   o’ynagan.   Bu   tuzilmalar   orqali   qizlarni   erta   turmushga
uzatishdan   himoya   qilish,   ularning   hunar   o’rganishiga   ko’maklashish   va   ijtimoiy
muammolarini hal etish choralari ko’rilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   an’anaviy   ijtimoiy   yordam   shakllari
jamoaviy   birdamlik,   saxovat   va   insonparvarlik   qadriyatlariga   asoslangan   bo’lib,
asrlar   davomida   rivojlanib   kelgan.   Bugungi   kunda   ham   ushbu   qadriyatlar   o’z
dolzarbligini   yo’qotmagan   bo’lib,   davlat   va   jamiyat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanmoqda.   An’anaviy   ijtimoiy   yordam   shakllari   zamonaviy   institutlar   bilan
uyg’unlashib, yanada mukammal tizim sifatida rivojlanmoqda.
2.2 Sovet davrida oila va bolalarni qo’llab-quvvatlash tizimi
Sovet   Ittifoqi   tarkibida   bo’lgan   yillarda   O’zbekistonda   ijtimoiy   himoya   tizimi
markazlashgan davlat boshqaruvi asosida shakllandi. Bu davrda ijtimoiy yordam va
qo’llab-quvvatlash   tizimi   sotsialistik   tamoyillarga   asoslangan   bo’lib,   davlat
tomonidan   bevosita   nazorat   qilindi.   Sovet   siyosati   ijtimoiy   tenglik,   ishchilar   va
dehqonlarning   manfaatlarini   himoya   qilish,   kam   ta’minlangan   aholiga   davlat
tomonidan yordam ko’rsatish kabi masalalarni o’z ichiga oldi.
Oila   va   bolalarni   ijtimoiy   himoya   qilishda   eng   muhim   qadam   —   majburiy
bandlik tizimining joriy etilishi  bo’ldi. Sovet hukumati barcha fuqarolarni mehnat
bilan   ta’minlashni   o’z   zimmasiga   oldi.   Barcha   shaxslar,   jumladan,   ayollar   ham
ishlab   chiqarish   jarayoniga   jalb   qilindi   va   natijada   har   bir   fuqaroning   doimiy
daromad manbaiga ega bo’lishi  ta’minlandi. Ayollar  uchun ish o’rinlarini  yaratish,
14 ularga   qulay   mehnat   sharoitlarini   ta’minlash,   maxsus   kasb-hunar   o’quv   yurtlarini
tashkil etish orqali oila budjetiga ijobiy ta’sir ko’rsatildi.
Bepul   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   tizimi   Sovet   davrida   ijtimoiy   himoya
tizimining asosiy yo’nalishlaridan biri bo’ldi. Bolalar bog’chalari, maktablar va oliy
ta’lim   muassasalarining   keng   tarmog’i   yaratilib,   barcha   qatlam   vakillari   uchun
ta’lim   olish   imkoniyati   yaratildi.   Bepul   sog’liqni   saqlash   tizimi   orqali   ayollar   va
bolalar   uchun   maxsus   klinikalar,   tug’ruqxona   va   sanatoriylar   tashkil   etildi.   Bu
tizimning   asosiy   maqsadi   aholining   sog’lom   turmush   tarzini   ta’minlash,   bolalar
o’limini kamaytirish va umumiy demografik o’sishni rag’batlantirishdan iborat edi.
Sovet davrida  onalar va bolalarni davlat tomonidan qo’llab-quvvatlash tizimi
joriy etilib, homilador ayollar va yosh bolalar uchun turli  nafaqalar  berildi. Onalik
nafaqasi, bolalar uchun yordam pullari va ijtimoiy imtiyozlar ayollarning mehnatga
bo’lgan   qiziqishini   oshirish   bilan   birga,   oilalarning   iqtisodiy   barqarorligini
mustahkamlashga   xizmat   qildi.   Shuningdek,   ko’p   bolali   oilalar   uchun   qo’shimcha
moddiy   yordam   ajratildi,   ularning   farzandlari   uchun   bepul   kiyim-kechak   va   oziq-
ovqat mahsulotlari bilan ta’minlash tizimi yo’lga qo’yildi.
Yetim   bolalar   va   qarovsiz   qolgan   yoshlarni   himoya   qilish   maqsadida   Sovet
hukumatining   dastlabki   yillaridan   boshlab   mehribonlik   uylari   va   bolalar   uylari
tizimi   tashkil etildi. Bu muassasalarda bolalar davlat tomonidan to’liq ta’minlanib,
ularga   bepul   ta’lim,   tibbiy   xizmat   va   turar   joy   berildi.   Yetim   bolalarni   oilaviy
tarbiyaga   berish   kam   uchraydigan   holat   bo’lib,   asosan   bolalar   maxsus   internat-
maktablarda tarbiyalandi.
Davlat   tomonidan   oila   institutini   qo’llab-quvvatlash   choralari   ham   ko’rildi.
Mehnatkash oilalar uchun arzon uy-joy dasturlari amalga oshirildi. Sovet hukumati
tomonidan qurilgan ko’p qavatli turar  joylar ishchilar, o’qituvchilar, shifokorlar  va
boshqa kasb vakillari uchun arzon narxlarda taqdim etildi yoki bepul berildi.
Sovet davrida  qishloq aholisining ijtimoiy ta’minoti  ham muhim masala sifatida
qaraldi.   Ayniqsa,   qishloq   ayollarining   mehnat   sharoitlarini   yengillashtirish   va
ularning   huquqlarini   himoya   qilish   maqsadida   davlat   tomonidan   turli   tadbirlar
amalga oshirildi. Masalan, ayollar mehnatini mexanizatsiyalash, ularga imtiyozli ish
15 vaqti   belgilash,   homilador   ayollar   uchun   ish   sharoitlarini   yengillashtirish   choralari
ko’rildi.
Nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   qo’llab-quvvatlash   tizimi   ham   davlat
siyosatining tarkibiy qismi edi. Nogironlar uchun maxsus sanatoriylar, reabilitatsiya
markazlari,   nogironlik   pensiyalari   va   imtiyozlar   joriy   qilindi.   Ularning   jamiyatga
integratsiya   qilinishi   uchun   maxsus   ish   o’rinlari   yaratilib,   hunar   o’rganish
imkoniyatlari kengaytirildi.
Sovet   davrida   oila   va   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimi   davlat
tomonidan   to’liq   nazorat   qilingan   va   markazlashgan   boshqaruv   asosida   tashkil
etilgan  bo’lib,  aholining   barcha   qatlamlariga   mo’ljallangan   edi.  Ushbu   tizim   o’sha
davr sharoitida samarali ishlagan bo’lsa-da, uning ayrim kamchiliklari ham mavjud
edi.   Masalan,   aholining   ijtimoiy   himoya   tizimiga   qaramlik   darajasi   ortdi,   shaxsiy
tashabbuslar va xususiy sektorga asoslangan ijtimoiy yordam shakllari rivojlanmadi.
Shu bilan birga, davlatning haddan tashqari qat’iy nazorati tufayli fuqarolik jamiyati
institutlari shakllanishi sust kechdi.
Biroq   Sovet   Ittifoqi   parchalangach,   ushbu   tizimda   jiddiy   inqiroz   yuzaga   keldi.
Davlat tomonidan moliyalashtiriladigan ijtimoiy dasturlar qisqardi, bolalar uylari va
internat-maktablarning   ahvoli   yomonlashdi,   iqtisodiy   qiyinchiliklar   tufayli   ko’plab
oilalar   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimidan   yetarli   darajada   foydalana   olmadi.
Mustaqillik   yillarida   esa   yangi,   zamonaviy   talablar   asosida   shakllangan   ijtimoiy
himoya tizimi rivojlantirildi.
Xulosa qilib aytganda, Sovet davrida oila va bolalarni ijtimoiy qo’llab-quvvatlash
tizimi   markazlashgan   davlat   nazorati   ostida   rivojlangan   bo’lib,   aholi   farovonligini
oshirishga   qaratilgan   keng   qamrovli   dasturlar   amalga   oshirilgan.   Ushbu   tizim
ko’plab   aholiga   yordam   bergan   bo’lsa-da,   u   erkin   fuqarolik   jamiyatining
rivojlanishiga   to’sqinlik   qilgan   va   insonlarning   davlatdan   to’liq   qaram   bo’lib
qolishiga   sabab   bo’lgan.   Shu   sababli,   mustaqillikdan   keyin   yangi   va   yanada
samarali ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimi shakllantirildi.
2.3 Mustaqillik yillarida amalga oshirilgan islohotlar
16 O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   ijtimoiy   himoya   va   ijtimoiy   qo’llab-
quvvatlash tizimida tub o’zgarishlar amalga oshirildi. Sovet Ittifoqi parchalangach,
markazlashgan   ijtimoiy   ta’minot   tizimi   inqirozga   uchradi   va   aholining   zaif
qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash   uchun   yangi   yondashuvlar   ishlab   chiqish   zarurati
tug’ildi.   Mustaqillikning   dastlabki   yillarida   davlat   asosiy   e’tiborni   ijtimoiy   sohani
isloh qilishga, oila va bolalarni har tomonlama qo’llab-quvvatlashga qaratdi.
O’zbekistonning   ijtimoiy   siyosati   mustaqillik   yillarida   jamiyatning   har   bir
qatlamiga moslashtirilgan bo’lib, asosan   uch asosiy yo’nalishda rivojlandi : davlat
tomonidan ko’rsatiladigan  ijtimoiy yordam, nodavlat tashkilotlar  va xususiy sektor
ishtirokidagi   tashabbuslar,   hamda   mahalla   instituti   orqali   mahalliy   darajadagi
qo’llab-quvvatlash tizimlari.
Konstitutsiyada mustahkamlangan ijtimoiy himoya tamoyillari
O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   39-moddasida   har   bir   fuqaroning
ijtimoiy   ta’minotga   bo’lgan   huquqi   kafolatlangan.   Davlat   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash,   mehnatga   layoqatsiz   shaxslarni
himoya   qilish,   nogironligi   bo’lgan   fuqarolar,   yolg’iz   keksalar   va   yetim   bolalarga
g’amxo’rlik ko’rsatish majburiyatini o’z zimmasiga oldi. Shu asosda davlat ijtimoiy
himoya tizimini bosqichma-bosqich isloh qilishga kirishdi.
Mahalla institutining ijtimoiy yordamdagi o’rni
Mahalla   instituti   mustaqillikdan   keyingi   yillarda   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash
tizimining   asosiy   tayanch   tuzilmasiga   aylandi.   Davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlanayotgan ushbu institut orqali kam ta’minlangan oilalar, nogironligi bo’lgan
shaxslar   va   ehtiyojmand   bolalar   aniqlanib,   ularga   yordam   ko’rsatilmoqda.
Xususan,   homilador   ayollar   va   yosh   bolalarga   moddiy   yordam,   tibbiy   xizmatlar,
bepul   oziq-ovqat   mahsulotlari   va   boshqa   imtiyozlar   taqdim   etish   tizimi   yo’lga
qo’yildi.
Ayollar va bolalarni himoya qilish dasturlari
Mustaqillikdan keyin gender tengligini ta’minlash va ayollar huquqlarini himoya
qilish   bo’yicha   ham   muhim   qadamlar   tashlandi.   1991-yildan   boshlab   ayollar   va
bolalarni ijtimoiy jihatdan qo’llab-quvvatlash bo’yicha qator davlat dasturlari ishlab
17 chiqildi.   Masalan,   "Oila"   ilmiy-amaliy   markazi ,   "Xotin-qizlar   qo’mitasi"   va
boshqa   tashkilotlar   oilalar   va   bolalar   uchun   turli   dasturlarni   amalga   oshirib
kelmoqda.
2000-yillardan boshlab bolalarni himoya qilish bo’yicha xalqaro tashkilotlar bilan
hamkorlik   kuchaytirildi.   UNICEF,   UNDP   va   boshqa   xalqaro   tuzilmalar   bilan
birgalikda   bolalar   huquqlarini   himoya   qilishga   oid   qonunlar   ishlab   chiqildi   va
ularning bajarilishi nazoratga olindi.
Moddiy va ijtimoiy yordam dasturlari
Ijtimoiy himoya tizimini  rivojlantirish  maqsadida  davlat  tomonidan turli   nafaqa
va imtiyozlar tizimi  joriy qilindi. Xususan, quyidagi yo’nalishlarda aholiga ko’mak
berish yo’lga qo’yildi:
Kam ta’minlangan oilalar uchun  ijtimoiy nafaqalar  va moddiy yordam ajratish;
Yosh bolali onalarga davlat tomonidan  maxsus yordam dasturlarini taqdim etish ;
Nogironligi   bo’lgan   bolalar   va   ularning   oilalarini   qo’llab-quvvatlash   uchun
maxsus ta’lim va reabilitatsiya markazlari tashkil etish;
Ko’p bolali oilalar uchun imtiyozlar   berish, xususan,  uy-joy ta’minotida yordam
ko’rsatish.
Nogironligi bo’lgan bolalar va ehtiyojmand oilalarni qo’llab-quvvatlash
Mustaqillikdan   keyin   nogironligi   bo’lgan   bolalar   uchun   maxsus   maktab-
internatlar,  reabilitatsiya  markazlari   va  davolash   muassasalari  tashkil   etildi.  Davlat
tomonidan ushbu bolalarga yordam ko’rsatish uchun subsidiya va imtiyozlar berish
tizimi   yo’lga   qo’yildi.   2017-yildan   keyin   ushbu   yo’nalishda   yanada   katta
o’zgarishlar bo’lib, nogironligi bo’lgan bolalar uchun  inklyuziv ta’lim tizimi  yo’lga
qo’yildi.   Bu   orqali   ularning   odatiy   maktablarda   tahsil   olishi   va   jamiyatga   to’liq
integratsiya bo’lishiga sharoit yaratildi.
Bolalar mehnatini taqiqlash va huquqlarini himoya qilish
O’zbekiston   mustaqillikdan   keyin   bolalar   mehnatini   kamaytirish   va   ularning
huquqlarini   himoya   qilish   borasida   xalqaro   talablarga   javob   beradigan   islohotlarni
amalga oshirdi. 2008-yilda bolalar huquqlari bo’yicha xalqaro konvensiyalar  qabul
18 qilindi va majburiy bolalar mehnatini bartaraf etish bo’yicha maxsus dasturlar ishlab
chiqildi.
Xususiy sektor va nodavlat tashkilotlarning o’rni
Mustaqillikdan   so’ng   xususiy   va   nodavlat   tashkilotlarning   ijtimoiy   himoya
tizimidagi   roli   ortdi.   Xususan,   "Mehribonlik   uylari" ,   "Saxovat   uylari" ,
"Nogironlar   jamiyati"   kabi   turli   xayriya   va   nodavlat   tashkilotlari   ehtiyojmand
oilalar va bolalar uchun moddiy yordam ko’rsatmoqda.
Davlat dasturlari va kelajak rejalar
Keyingi   yillarda   O’zbekiston   hukumati   tomonidan   ijtimoiy   himoyani
takomillashtirish bo’yicha keng qamrovli islohotlar amalga oshirilmoqda. Xususan,
“Yangi O’zbekiston” strategiyasi doirasida:
Kam ta’minlangan oilalarga subsidiya va kredit ajratish tizimi takomillashtirildi;
Oilaviy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   orqali   ijtimoiy   yordamga   qaramlikni
kamaytirish choralari ko’rildi;
Ta’lim va tibbiyot sohasida ijtimoiy himoya choralari kuchaytirildi.
Mustaqillik   yillarida  amalga  oshirilgan  ijtimoiy  islohotlar   O’zbekistonda  oila  va
bolalarni   qo’llab-quvvatlash   tizimini   tubdan   o’zgartirdi.   Davlat   tomonidan   ta’lim,
tibbiyot,   moddiy   yordam   va   reabilitatsiya   xizmatlari   yo’lga   qo’yildi,   mahalla
instituti esa mahalliy darajada ijtimoiy yordamning asosiy ustuniga aylandi. Xususiy
sektor   va   nodavlat   tashkilotlarning   ishtiroki   ham   kuchayib,   jamiyatning   barcha
qatlamlari   uchun   barqaror   ijtimoiy   himoya   tizimi   shakllantirildi.   Bu   islohotlar
kelgusida ham takomillashtirilishi kutilmoqda.
Hozirgi kundagi ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimi
3.1 Davlat dasturlari va loyihalar
O’zbekiston   mustaqillik   yillarida   ijtimoiy   himoya   tizimini   takomillashtirish   va
aholining   zaif   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   keng   ko’lamli   davlat
dasturlari   va   loyihalarni   amalga   oshirdi.   Ijtimoiy   himoya   tizimi   asosan   davlat
19 tomonidan   moliyalashtirilgan   dasturlar,   mahalliy   hokimiyat   organlarining
tashabbuslari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikda   amalga   oshiriladigan
loyihalar orqali rivojlantirildi.
Ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri
hisoblanib,   ayniqsa,   kam   ta’minlangan   oilalar,   nogironligi   bo’lgan   shaxslar,   yetim
bolalar va yolg’iz keksalar uchun maxsus dasturlar ishlab chiqildi. Bu borada qabul
qilingan   davlat   dasturlari   va   strategiyalar   har   bir   ehtiyojmand   fuqaroning
huquqlarini himoya qilishga qaratilgan bo’lib, ularning moddiy, tibbiy va psixologik
jihatdan qo’llab-quvvatlanishini ta’minlashga asoslangan.
Kam ta’minlangan oilalar va aholining ijtimoiy himoyasi
Kam   ta’minlangan   oilalarni   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   davlat   tomonidan
maxsus yordam dasturlari ishlab chiqildi. Bu dasturlar asosida:
Kam daromadli oilalarga nafaqa va moddiy yordam ajratish;
Uy-joy ijarasi yoki kommunal xizmatlar uchun subsidiyalar berish;
Ijtimoiy-iqtisodiy qiyinchiliklarga duch kelgan oilalarni kasb-hunar o’rganish orqali
iqtisodiy mustaqillikka erishishiga ko’maklashish;
Oilaviy   tadbirkorlik   va   hunarmandchilikni   rivojlantirish   uchun   imtiyozli   kreditlar
ajratish kabi chora-tadbirlar amalga oshirildi.
Ayniqsa, ijtimoiy yordam tizimida mahalla instituti muhim rol o’ynaydi. Mahalla
faollari tomonidan kam ta’minlangan oilalar aniqlanib, ularga moddiy va ma’naviy
yordam   ko’rsatish,   bolalarini   bepul   ta’lim   dasturlariga   jalb   qilish,   tibbiy   xizmatlar
bilan ta’minlash bo’yicha ishlar olib boriladi.
Nogironligi bo’lgan shaxslar va bolalar uchun ijtimoiy dasturlar
Nogironligi   bo’lgan   shaxslar,   ayniqsa   bolalar   uchun   davlat   tomonidan   qator
muhim dasturlar amalga oshirildi. Bular orasida:
Nogiron bolalar uchun maxsus maktablar va reabilitatsiya markazlarini tashkil etish ;
Inklyuziv   ta’lim   tizimini   rivojlantirish   orqali   nogironligi   bo’lgan   bolalarning
umumta’lim maktablarida tahsil olishini ta’minlash;
Tibbiy-ijtimoiy   reabilitatsiya   markazlarini   kengaytirish   va   ularga   zamonaviy
tibbiy texnologiyalar bilan jihozlangan yordam ko’rsatish;
20 Nogiron shaxslarni ish bilan ta’minlash  va kasb-hunar o’rgatish bo’yicha maxsus
dasturlarni amalga oshirish kabi chora-tadbirlar mavjud.
Shuningdek,   davlat   tomonidan   nogiron   bolalarni   parvarishlayotgan   oilalarga
moddiy   yordam   ajratish,   ularga   imtiyozli   sharoitlarda   tibbiy   xizmatlardan
foydalanish imkoniyatini yaratish, ijtimoiy transport xizmatlarini rivojlantirish kabi
qo’shimcha imtiyozlar ham joriy etilgan.
Yetim bolalarni himoya qilish va "Mehribonlik uylari" tizimi
Yetim   bolalarni   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   tizimi   ham
takomillashtirilib, "Mehribonlik uylari" va bolalar uylari faoliyatini rivojlantirishga
katta   e’tibor   qaratildi.   Davlat   tomonidan   bu   borada   qabul   qilingan   dasturlar
quyidagilarni o’z ichiga oladi:
Yetim   va  qarovsiz  qolgan  bolalar  uchun  zamonaviy   sharoitlarga   ega  "Mehribonlik
uylari"ni qurish va ularning moddiy-texnik bazasini mustahkamlash;
Ota-onasiz qolgan bolalarni oilaviy tarbiya tizimiga jalb qilish va ularning ijtimoiy
muhitga moslashuvini ta’minlash;
Bolalarni   boqib   oluvchi   oilalar   uchun   moddiy   yordam   va   rag’batlantirish   tizimini
takomillashtirish;
Yetim bolalar uchun ta’lim va kasb-hunar o’rgatish imkoniyatlarini kengaytirish.
Shuningdek,   bolalarni   asrab   olish   tartiblarini   yengillashtirish   va   oilaviy   tarbiya
tizimini   kuchaytirish   orqali   yetim   bolalar   sonini   kamaytirish   bo’yicha   chora-
tadbirlar ko’rildi.
Ayollar va onalar uchun ijtimoiy dasturlar
Davlat   ayollar,   ayniqsa   yosh   onalar   va   ko’p   bolali   ayollarni   qo’llab-quvvatlash
borasida ham qator dasturlarni amalga oshirdi. Bular orasida:
Homilador   ayollar   uchun   tibbiy   xizmatlarni   kengaytirish   va   bepul   tibbiy
tekshiruvlarni yo’lga qo’yish;
Onalik ta’tili davrida moddiy yordam va imtiyozlar berish;
Ko’p   bolali   onalar   va   yolg’iz   ayollar   uchun   ijtimoiy   himoya   choralarini
kuchaytirish;
21 Ayollarning   bandligini   oshirish   va   ularning   tadbirkorlik   faoliyatini   qo’llab-
quvvatlash.
Bu   dasturlar   natijasida   ayollarning   mehnat   bozorida   ishtiroki   oshib,   ularning
iqtisodiy mustaqillikka erishishiga sharoit yaratildi.
O’zbekiston   mustaqillikdan   keyingi   yillarda   aholining   ijtimoiy   muhofazasini
ta’minlash   bo’yicha   keng   ko’lamli   davlat   dasturlarini   ishlab   chiqdi   va   amalga
oshirdi.   Bu   dasturlar   kam   ta’minlangan   oilalarni   moddiy   va   tibbiy   qo’llab-
quvvatlash,   yetim   bolalarni   himoya   qilish,   nogironligi   bo’lgan   shaxslarni   qo’llab-
quvvatlash   hamda   ayollar   va   yosh   onalar   uchun   maxsus   imtiyozlar   yaratishga
qaratilgan. Shu bilan birga, ijtimoiy himoya tizimining samaradorligini oshirish va
uning   jamiyatdagi   rolini   kuchaytirish   maqsadida   nodavlat   tashkilotlar   va   xususiy
sektor bilan hamkorlik ham rivojlantirilmoqda.
Kelajakda   ushbu   dasturlar   yanada   takomillashtirilib,   aholining   barcha
qatlamlariga   mos   ijtimoiy   himoya   mexanizmlarini   yaratishga   qaratilgan   yangi
tashabbuslar amalga oshirilishi rejalashtirilgan.
3.2 Nogironligi bo’lgan bolalar va kam ta’minlangan oilalarni qo’llab-
quvvatlash
O’zbekistonda nogironligi bo’lgan bolalar va kam ta’minlangan oilalarni ijtimoiy
qo’llab-quvvatlash   davlat   siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biri   hisoblanadi.
Ushbu   guruhdagi   aholining   huquqlarini   himoya   qilish,   ularning   moddiy,   tibbiy   va
ta’lim   ehtiyojlarini   ta’minlash   hamda   jamiyatga   integratsiyasini   yengillashtirish
maqsadida turli dasturlar, loyihalar va huquqiy islohotlar amalga oshirilmoqda.
Nogironligi   bo’lgan   bolalarni   ijtimoiy   muhofaza   qilish   va   ularning   jamiyatda
to’laqonli   hayot   kechirishlari   uchun   maxsus   ta’lim   va   reabilitatsiya   markazlari
tashkil   etilgan   bo’lib,   ularda   bolalarning   ta’lim   olishi   va   jamiyatga   moslashuvi
uchun   barcha   sharoitlar   yaratilgan.   Nogiron   bolalarning   oddiy   maktablarda   tahsil
olishi uchun inklyuziv ta’lim tizimi rivojlantirilmoqda. Bu orqali ularga zamonaviy
o’quv dasturlari asosida bilim olish, ijtimoiy hayotga moslashish va mustaqil hayot
kechirish imkoniyati yaratilmoqda. Nogiron bolalar uchun bepul tibbiy reabilitatsiya
markazlari   faoliyat   yuritib,   ularning   sog’lig’ini   tiklash,   jismoniy   imkoniyatlarini
22 kengaytirish   hamda   psixologik   moslashuvini   yaxshilash   bo’yicha   kompleks
xizmatlar ko’rsatilmoqda. Davlat tomonidan nogironligi bo’lgan bolalar va ularning
oilalariga   nafaqa,   bepul   dori-darmonlar,   tibbiy   jihozlar   va   maxsus   transport
xizmatlari taqdim etiladi.
Kam ta’minlangan oilalar moddiy jihatdan himoya qilinishi, bandligini ta’minlash
va   farzandlariga   sifatli   ta’lim   hamda   tibbiy   xizmatlardan   foydalanish   imkoniyati
yaratish   maqsadida   davlat   tomonidan   turli   chora-tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.
Kam ta’minlangan oilalar uchun davlat tomonidan turli to’lovlar va moddiy yordam
ajratiladi.   Ushbu   yordamlar   oilaning   daromad   darajasi   va   farzandlar   soniga   qarab
belgilanadi.   Kam   ta’minlangan   oilalar   vakillari,   ayniqsa   ayollar   va   bolalar   uchun
bepul  tibbiy  xizmatlar   taqdim  etiladi.  Bolalar  uchun  emlash,  tibbiy  tekshiruvlar   va
zarur dorilar bepul yoki imtiyozli shartlar asosida beriladi. Kam ta’minlangan oilalar
davlat tomonidan arzon uy-joy bilan ta’minlanishi yoki kommunal xizmatlar uchun
subsidiya   olishi   mumkin.   Kam   ta’minlangan   oilalar   farzandlariga   bepul   yoki
imtiyozli   ta’lim   olish   imkoniyatlari   yaratilgan.   Bundan   tashqari,   mehnat   bozoriga
mos   kasb-hunar   o’rganish   dasturlari   orqali   oilalarning   iqtisodiy   mustaqilligiga
erishishiga yordam beriladi.
Nogironligi   bo’lgan   bolalar   va   kam   ta’minlangan   oilalar   uchun   nafaqat   moddiy
yordam,   balki   jamiyatga   to’laqonli   integratsiya   bo’yicha   ham   keng   ko’lamli   ishlar
olib   boriladi.   Ayniqsa,   nogiron   bolalar   uchun   maxsus   ishlab   chiqilgan   kasb-hunar
o’rgatish   dasturlari   orqali   ularning   kelajakda   mustaqil   mehnat   qilishlari   uchun
sharoit yaratish maqsad qilingan. Kam ta’minlangan oilalar uchun esa tadbirkorlikni
rivojlantirish,   davlat   subsidiyalari   va   imtiyozli   kreditlar   orqali   iqtisodiy
barqarorlikka erishish imkoniyati kengaytirilmoqda.
Nogironligi   bo’lgan   bolalar   va   kam   ta’minlangan   oilalarni   ijtimoiy   qo’llab-
quvvatlash   tizimi   O’zbekistonda   doimiy   rivojlanib   borayotgan   sohalardan   biri
hisoblanadi.   Davlat   tomonidan   yaratilayotgan   sharoitlar   ushbu   toifadagi   aholining
huquqlarini  ta’minlash, ularning ijtimoiy faolligini oshirish va kelajakda jamiyatda
munosib   o’rin   egallashlari   uchun   imkoniyatlar   yaratishga   qaratilgan.   Ijtimoiy
yordam   tizimining   samaradorligini   oshirish   va   bu   boradagi   muammolarni   bartaraf
23 etish   maqsadida   nodavlat   tashkilotlar,   xalqaro   hamkorlik   va   xususiy   sektor
ishtirokida turli loyihalar ham amalga oshirilmoqda.
3.3 Nodavlat tashkilotlarning o’rni
O’zbekistonda   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimida   nodavlat   tashkilotlarning   o’rni
tobora   ortib   bormoqda.   Davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   himoya
choralari   bilan   bir   qatorda,   nodavlat   notijorat   tashkilotlari,   xususiy   fondlar   va
xalqaro   tashkilotlar   ham   aholining   zaif   qatlamlariga   ko’mak   berishda   muhim   rol
o’ynamoqda.   Ushbu   tashkilotlar   nogironligi   bo’lgan   bolalar,   kam   ta’minlangan
oilalar, yetim bolalar hamda ijtimoiy muammolarga duch kelgan shaxslarni qo’llab-
quvvatlash maqsadida turli loyihalar va dasturlarni amalga oshiradi.
Nodavlat   tashkilotlar   ko’pincha   aholining   ehtiyojmand   qatlamlariga   manzilli
yordam   ko’rsatish   bilan   shug’ullanadi.   Ular   jamiyatda   ijtimoiy   birdamlikni
shakllantirish,   inson   huquqlarini   himoya   qilish   va   ijtimoiy   xizmatlarni
takomillashtirishga   qaratilgan   faoliyat   olib   boradi.   Xususan,   nogironligi   bo’lgan
bolalar uchun maxsus reabilitatsiya markazlari, psixologik yordam berish markazlari
va kasb-hunar o’rgatish kurslari tashkil etiladi. Kam ta’minlangan oilalar va yolg’iz
onalar uchun esa oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechak va zaruriy buyumlar bilan
ta’minlash kabi amaliy yordamlar ko’rsatiladi.
Nodavlat   tashkilotlar   faqatgina   moddiy   yordam   bilan   cheklanmay,   balki   ijtimoiy
muammolarni   hal   qilish   bo’yicha   tavsiyalar   ishlab   chiqish   va   qonunchilikni
takomillashtirishda ham faol ishtirok etadi. Ular davlat organlari bilan hamkorlikda
qonun   loyihalarini   ishlab   chiqish,   jamiyatda   muhim   masalalar   bo’yicha
xabardorlikni   oshirish   va   aholining   huquqiy   madaniyatini   yuksaltirish   yo’nalishida
ham samarali ishlar olib boradi.
Bundan   tashqari,   xayriya   jamg’armalari   va   nodavlat   tashkilotlar   turli   xalqaro
institutlar   va   donor   tashkilotlar   bilan   hamkorlik   qilib,   mahalliy   darajada   ijtimoiy
loyihalarni   moliyalashtirishga   hissa   qo’shadi.   Ushbu   hamkorlik   natijasida   ko’plab
bolalar bog’chalari, maktablar, tibbiy muassasalar hamda ijtimoiy xizmat ko’rsatish
markazlari qurilib, aholiga xizmat qilishni boshlaydi.
24 Nodavlat   sektorning   rivojlanishi   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   tizimining   yanada
samarali   ishlashiga   xizmat   qiladi.   Chunki   bu   yo’nalish   faqat   davlat   organlariga
bog’liq   bo’lmay,   jamoatchilik   va   fuqarolik   jamiyati   institutlari   ishtirokida   amalga
oshiriladi.   Jamiyatning   turli   qatlamlaridan   chiqqan   tashabbuskor   insonlar,
tadbirkorlar   va   ko’ngillilar   nodavlat   tashkilotlar   orqali   o’z   hissalarini   qo’shish
imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Xulosa   qilib   aytganda,   nodavlat   tashkilotlarning   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash
jarayonidagi   o’rni   beqiyosdir.   Ular   davlat   dasturlarini   to’ldirib,   aholining   turli
ehtiyojlariga mos keladigan innovatsion yechimlar taklif qiladi, bevosita yordamga
muhtoj   insonlarga   yetib   boradi   va   jamiyatda   ijtimoiy   adolat   tamoyillarini
mustahkamlashga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   kelgusida   nodavlat   tashkilotlarning
faoliyatini   kengaytirish,   ularni   qo’llab-quvvatlash   va   davlat   bilan   hamkorligini
mustahkamlash ijtimoiy himoya tizimini yanada rivojlantirishga yordam beradi.
25 XULOSA
O’zbekistonda   ijtimoiy   ish   sohasi,   xususan,   oila   va   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-
quvvatlash   tizimi   uzoq   yillar   davomida   shakllanib   kelgan   va   hozirgi   kunda   davlat
siyosatining   ustuvor   yo’nalishlaridan   biriga   aylangan.   Tarixiy   jarayonlarga   nazar
tashlaganda,   an’anaviy   jamiyatda   oila   va   bolalarni   qo’llab-quvvatlashning   o’ziga
xos   shakllari   mavjud   bo’lgan   bo’lsa,   keyinchalik   sovet   davrida   bu   jarayon   davlat
tomonidan   markazlashgan   tartibda   amalga   oshirilgan.   Mustaqillik   yillarida   esa   bu
sohada   tub   islohotlar   olib   borilib,   huquqiy   asoslar   mustahkamlanib,   zamonaviy
ijtimoiy qo’llab-quvvatlash tizimi shakllantirildi.
Bugungi kunda davlat tomonidan ijtimoiy himoya tizimini takomillashtirish, kam
ta’minlangan   oilalar   va   nogironligi   bo’lgan   bolalarni   qo’llab-quvvatlash   borasida
keng   ko’lamli   dasturlar   amalga   oshirilmoqda.   Turli   davlat   dasturlari,   qonunchilik
bazasi   va   xalqaro   hamkorlik   natijasida   aholining   ehtiyojmand   qatlamlari   uchun
moddiy yordam, bepul tibbiy xizmatlar, ta’lim va kasb-hunar o’rgatish imkoniyatlari
kengaytirildi.   Barcha   qatlamlar   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish,   jamiyatdagi
ijtimoiy   tengsizlikni   kamaytirish   va   aholining   turmush   darajasini   oshirish   borasida
izchil ishlar olib borilmoqda.
Shuningdek,   nodavlat   tashkilotlarning   o’rni   ham   tobora   ortib   bormoqda.   Ular
davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   dasturlarni   to’ldirib,   ijtimoiy
muammolarni   hal   qilishda   bevosita   ishtirok   etmoqda.   Nodavlat   sektorning
rivojlanishi   ijtimoiy   xizmatlarning   sifati   va   ko’lamini   oshirishga   xizmat   qilib,
jamiyatda insonparvarlik va ijtimoiy hamkorlik tamoyillarini mustahkamlamoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   oila   va   bolalarni   ijtimoiy   qo’llab-
quvvatlash   tizimi   davlat   siyosatining   muhim   yo’nalishlaridan   biri   bo’lib,   uning
rivojlanishi   uchun   doimiy   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Davlat   va   nodavlat
tashkilotlarning   hamkorligi,   qonunchilik   bazasining   takomillashtirilishi   va
zamonaviy   ijtimoiy   dasturlar   orqali   aholining   ijtimoiy   muhofazasini   kuchaytirish
borasida   sezilarli   yutuqlarga   erishilmoqda.   Kelgusida   bu   yo’nalishda   islohotlarni
yanada   chuqurlashtirish   va   xalqaro   tajribadan   foydalanish   orqali   ijtimoiy   qo’llab-
quvvatlash tizimini yanada rivojlantirish maqsadga muvofiqdir.
26 FOYDALANILAGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent: O’zbekiston, 2023.
2. O’zbekiston Respublikasining “Ijtimoiy himoya to’g’risida”gi Qonuni. – 
Toshkent, 2022.
3. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Ijtimoiy himoya tizimini yanada 
takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi farmoni. – 2023.
4. O’zbekiston Respublikasi Mehnat va aholini ijtimoiy muhofaza qilish 
vazirligi materiallari. – Toshkent, 2023.
5. Xolmo’minov I., Ijtimoiy ish nazariyasi va amaliyoti. – Toshkent: Fan, 2021.
6. Abdurahmonov Q., O’zbekiston ijtimoiy himoya tizimi tarixi. – Toshkent: 
Sharq, 2020.
7. Karimov I.A., O’zbekistonning ijtimoiy taraqqiyot yo’li. – Toshkent: 
O’zbekiston, 2015.
8. Jahon Banki va BMT Taraqqiyot Dasturi hisoboti: O’zbekistonda ijtimoiy 
himoya tizimi. – Toshkent, 2022.
9. O’zbekiston Respublikasi Statistika agentligi ma’lumotlari. – Toshkent, 2023.
10. Turli xalqaro tashkilotlar, jumladan, UNICEF va UNDP hisobotlari va tahliliy
ma’lumotlari.
27