Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 135.0KB
Покупки 4
Дата загрузки 19 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Jahongir

Дата регистрации 17 Ноябрь 2024

14 Продаж

O`zbekistonda investitsiya siyosati

Купить
MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….....3
I   BOB.   XORIJIY   INVESTITSIYALAR
MOHIYATI…………………………..5
1.1 Xorijiy investitsiyalar haqida tushuncha va uning mohiyati…………….…5
1.2 Jahon iqtisodiyotining globallashuvida xorijiy investitsiyalarning  o‘rni..13
II   BOB.   MAMLAKATIMIZ   IQTISODIYOTIDA   XORIJIY
INVESTITSIYALARNING TUTGAN O’RNI………………………………..20
2.1 O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiyotini   rivojlantirishda
investitsiyaning o’rni……………………………………………………..…25
2.2 Mamlakatimizga horijiy investitsiyalarni jalb qilish……………………..30
XULOSA………………………………………………………………………..33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………35 
1 KIRISH
Mavzuning     dolzarbligi. So nggi   bir   necha   yil   ichida   O zbekiston   jadalʻ ʻ
iqtisodiy   o zgarishlarni   boshdan   kechirdi   va   xalqaro   hamjamiyatda   biznes   va	
ʻ
investitsiyalar  uchun   turli   xil   to siqlarini  bartaraf  etishda   ochiqlik,  yangilanish  va	
ʻ
qat iyatlilik ramzlaridan biri sifatida tobora ko proq namoyon bo lmoqda.	
ʼ ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasining   "Investitsiyalar   va   investitsiya   faoliyati	
ʻ
to g risida”gi Qonunini samarali ijro etilishi uchun investorlar bilan Investitsiyalar	
ʻ ʻ
va   tashqi   savdo   vazirligi,   hokimliklar,   xorijdagi   diplomatik   vakolatxonalar   va
tijorat   banklari   rahbarlari   o rinbosarlaridan   iborat   bo lgan   davlat   hokimiyat	
ʻ ʻ
organlari  hamkorligining  4  bosqichli   mexanizmi  muvaffaqiyatli  yo lga  qo yilgan.	
ʻ ʻ
Ushbu   mexanizm   investorlarning   barcha   so rovlariga   tezkor   javob   qaytarish   va	
ʻ
qonunda   nazarda   tutilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshirilishining   samaradorligini
kerakli tarzda nazorat qilish imkonini beradi.
Shu nuqtai nazardan, Yevropa tiklanish va taraqqiyot bankining ko magi bilan	
ʻ
tuzilgan,   Respublikada   faoliyat   yuritayotgan   investorlar   bilan   bevosita   muloqotni
ta minlaydigan O zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Xorijiy investorlar	
ʼ ʻ
kengashining rolini ta kidlash muhim ahamiyatga ega.	
ʼ
Xalqaro   hakamlik   sudlari   institutining   rivojlanishi   ham   faol   qo llab-	
ʻ
quvvatlanmoqda.   O z   navbatida,   bu   mamlakat   investitsiya   muhitining   muhim   va	
ʻ
tizim   tashkil   etuvchi   tarkibiy   qismi   bo lgan   qonun   ustuvorligini   hamda   davlat   va	
ʻ
mahalliy   investorlar   zimmasidagi   majburiyatlarning   to g ri   bajarilishini	
ʻ ʻ
ta minlaydi.	
ʼ
Shu   bilan   birga,   jahon   amaliyoti   va   tajribasi   shuni   ko rsatadiki,   biznesning	
ʻ
investitsiya   va   innovatsion   faoliyatiga   to sqinlik   qilayotgan   muammolarni   endi	
ʻ
oddiy   vositalar   bilan,   ya ni   imtiyozlar   berish   yoki   yangi   deklarativ   me yorlarni	
ʼ ʼ
nashr etish bilan hal qilishning imkoni yo q.	
ʻ
Xususiy   investitsiyalarni   faollashtirish   uchun   tadbirkorlik   faoliyatini
erkinlashtirish   talab   etiladi.   Biznes   bilan   doimiy   muloqot,   muayyan   sektorlarning
rivojlanishiga   to sqinlik   qiladigan   to siqlarni   aniqlash   va   yengib   o tish   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ ʻ
astoydil ish olib borish kerak. 
2 Kurs   ishining   asosiy   maqsadi :O’zbekistonda   investitsiya   siyosatini
o’rganish va uning mohiyatini ochib berishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:
- Xorijiy investitsiyalar haqida tushuncha va uning mohiyatini ochib berish;
-   Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvida   xorijiy   investitsiyalarning     o‘rni
tahlil qilish;
- O‘zbekiston   Respublikasining   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   investitsiyaning
o’rnini muhimligini aniqlash;
-Mamlakatimizga horijiy investitsiyalarni jalb qilish yollarini topish.
Kurs   ishining   obyekti :O’zbekistonda   investitsiya   muhiti   kurs   ishining
obyekti hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti: O’zbekistonda   investitsiya   muhitini   rivojlantirish
masalalari kurs ishini predmeti hisoblanadi. 
Kurs   ishining   tarkibi :Kurs   ishimiz   ikkita   bob,to’rtta
reja ,xulosa,foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat.
3 I BOB. XORIJIY INVESTITSIYALAR MOHIYATI.
1.1 Xorijiy investitsiyalar haqida tushuncha va uning mohiyati.
O‘zbekiston   Respublikasida   investitsiya   xususida   qonuniy   hujjatlar   1991
yildan   boshlab   qabul   qilingan   bo‘lib,   ular   o‘tgan   vaqt   ichida   ancha
takomillashtirildi.   O‘zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   to‘g‘risida”gi
qonunida   ko‘rsatilishicha,   “investitsiya   bu   -   iqtisodiy   samara   (foyda,   daromad)
olish   yoki   ijobiy   ijtimoiy   natijaga   erishish   uchun   sarflanadigan   pul   mablag‘lari,
banklarga qo‘yilgan omonatlar, paylar, qimmatli qog‘ozlar (aksiya, obligatsiyalar),
texnologiyalar,   mashinalar   asmavzu-uskunalar,   litsenziyalar   va   samara   beradigan
boshqa   har   qanday   boyliklardir” 1
.Bu   iqtisodiy   ta’rif   investitsiyaning   bozor
iqtisodiyoti   sharoitiga   mos   kelishini   to‘laligicha   tasdiqlaydi.   Jumladan,   unda,
birinchidan,   investitsiyaning   o‘ziga   va   investitsiya   faoliyatining ob’ektlariga
keng   ta’rif   berilgan.   Ikkinchidan,   investitsiyaning   bevosita     iqtisodiy   va   ijtimoiy
samara olishga muqarrar bog‘liqligi ta’kidlab o‘tilgan. 
«Investitsiya»   atamasi   lotin   tilidagi   «invest»   so‘zidan   kelib   chiqqan   bo‘lib
«qo‘yish»,   «mablag‘ni   safarbar   etish»,   «kapital   qo‘yilmasi»   ma’nosini   beradi.
Keng   ma’noda   investitsiya   mablag‘ni   ko‘paytirib   va   qaytarib   olish   maqsadida
kapitalni   safarbar   etishni   bildiradi.   Ko‘pgina   hollarda   «investitsiya»   tushunchasi
iqtisodiy   va   boshqa   faoliyat   ob’ektlariga   kiritiladigan   moddiy   va   nomoddiy
ne’matlar   hamda ularga  doir   huquqlar   tarzida ta’riflanadi.  Investitsiya   deyilganda
barcha turdagi milliy va intelektual boyliklar tushunilib, ular tadbirkorlik faoliyati
ob’ektlariga yo‘naltirilib daromad keltirishi yoki biror-bir ijobiy samaraga erishishi
zarur.   Investitsiya   kiritishdan   asosiy   maqsad   daromad   olish   va   ijobiy   ijtimoiy
samaraga erishishdir.
Investitsiyalashda   aylanma   kapitalga   ustuvorlik   berilishini   faqat   kapitalning
tarkibiy   tuzilishi   bilan   tushuntirish   yetarli   emas.   Gap   shundaki,   dastlabki   kapital
jamg‘arish   davrida   pulni   tez   to‘plash   uchun   uni   kapital   aylanishi   tez   sohalarga
joylashtirilishi   yuz   beradi,   chunki   bunda   yuqori   foyda   me’yori   yuzaga   keladi.
Foyda me’yori yuqori joyda esa, uni kapitallashtirish imkoni katta bo‘ladi. Bu omil
1
  O’zbekiston Respublikasining “Chet el investitsiyalari to’g’risida”gi Qonuni, 30.04.1998
4 ham xususiy sektorda pulni aylanma kapitaliga aylantirish uchun rag‘bat yaratadi.
Bozor   talablariga   binoan   tejamli   xo‘jalik   yurita   bilmaslik   tannarxning   ortishiga
olib   keladi,   bu   narx   o‘zgarmagan   sharoitda   ham   zararga   olib   keladi.   Bu   albatta,
investitsiyalarni o‘z mablag‘i hisobidan ta’minlash imkonini cheklab ko‘yadi.
Investitsiya   munosabatlarining   davlat   tomonidan   tartibga   solinishi   huquqiy
sharoitlar   yaratish,   ushbu   faoliyatni   yuritish   uchun   kafolatlar   berish,   bu   faoliyat
sub’ektlarini   sug‘urtalash   va   boshqa   vositalar   orqali   ijtimoiy   yoki   davlat
manfaatlarini   amalga   oshirish   yo‘lida   tashkil   etiladi.   Investitsiya
munosabatlarining mohiyati  bu faoliyat  ishtirokchilari  doirasida  va darajasida  o‘z
ifodasini   topadi.   O‘zbekistonda   investitsiya   faoliyatini   davlat   tomonidan   tartibga
solinishining asosiy yo‘nalishlari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi: 
Investitsiya faoliyatining qonunchilik negizini takomillashtirish.
Soliq  to‘lovchilar   va  soliq  solish   ob’ektlarini,  soliq  stavkalari   va  ularga  doir
imtiyozlarni tabaqalashtiruvchi soliq tizimini qo‘llash.
Normalar, qoidalar, standartlarni belgilash.
Monopoliyaga qarshi choralarni qo‘llash.
Kredit   siyosati   va   narx   siyosatini   o‘tkazishga   va   boshqa   tabiiy   resurslarga
egalik qilish va ulardan foydalanish shartlarini belgilash.
Investitsiya loyihalarini ekspertiza qilish mexanizmlarini belgilash. 
Investitsiya   faoliyatini   tartibga   solish,   huquqiy   nuqtai   nazaridan,   turli
mulkdorlar   o‘rtasida   moddiy   va   nomoddiy   aktivlarni   takror   ishlab   chiqarish
xususidagi   o‘ziga   xos,   murakkab,   ijtimoiy   zarur   iqtisodiy   (investitsiya)
munosabatlarini   shakllantirish   me’yorlarini   nazarda   tutadi.   Investitsiya
jarayonining barcha sub’ektlari – chet ellik investorlardan boshlab, davlat, yuridik
va   jismoniy,   shu   jumladan   chet   ellik   shaxslar   (rezidentlar   va   norezidentlar)gacha
bu munosabatlarning ishirokchilariga aylanadilar. Huquq nuqtai  nazaridan chet el
investitsiyalari   boshqa  davlat   hududida kapitalga  egalik  qilish,  undan  foydalanish
va   tasarruf   etish   bilan   bog‘liq.   Iqtisodiy   nuqtai   nazardan   esa   ularning   hududiy,
zamon  va  makondagi  harakati  ko‘pdan-ko‘p  qo‘shimcha  risklar  bilan  to‘qnashish
5 ehtimoliga   ega   bo‘ladi.Respublikada   investitsiya   faoliyatini   davlat   tomonidan
tartibga solish birinchi navbatda davlatning iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy va ijtimoiy
siyosatini amalga oshirish maqsadlarini ko‘zlaydi. 
Davlat   xorijiy   investitsiyalarni   tartibga   solishning   quyidagi   usullaridan
foydalanadi:
1)   moliyaviy:   jadallashtirilgan   amortizatsiya;   soliq   imtiyozlari;   subsidiyalar,
qarzlar berish; kreditlarni sug‘urtalash va kafolatlash;
2) nomoliyaviy: yer uchastkalari ajratish; zaruriy infratuzilma ob’ektlari bilan
ta’minlash; texnik yordam ko‘rsatish. 
Bir davlatdan boshqa davlatga daromad olish uchun yo‘naltirilgan har qanday
shakldagi   mulkni   to‘la   qonli   ravishda   xorijiy   investitsiya   deyishimiz   mumkin.
Ammo shunday mulk shakllari borki, biz ularni xorijiy investitsiya deya olmaymiz.
Masalan,  elchixona  chet  davlat  mulki  hisoblanadi, yoki  xorijiy fuqaro shaxsiy  uy
sotib   olsa   bu   xorijiy   shaxs   mulki   hisoblanadi,   lekin   xorijiy   investitsiya   bo‘la
olmaydi. 
Xorijiy   investitsiyalar   -   bu   chet   el   investorlari   tomonidan   yuqori   darajada
daromad   olish,   samaraga   erishish   maqsadida   mutloq   boshqa   davlat
iqtisodiyotining,   tadbirkorlik   va   boshqa   faoliyatlariga   safarbar   etadigan   barcha
mulkiy, moliyaviy, intellektual boyliklardir.
1998   yil   30   aprelda   qabul   qilingan   «Chet   el   investitsiyalari   to‘g‘risida»gi
O‘zbekiston Respublikasi qonunining 3-moddasida   «Chet ellik investorlar asosan
daromad   (foyda)   olish   maqsadida   tadbirkorlik   faoliyati   va   qonun   hujjatlarida
taqiqlanmagan   boshqa   turdagi   faoliyat   ob’ektlariga   qo‘shadigan   barcha   turdagi
moddiy va nomoddiy boyliklar va ularga doir huquqlar, shu jumladan, intellektual
mulkka doir  huquqlar,   shuningdek  chet  el  investitsiyalaridan  olingan  har  qanday
daromad   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida   chet   el   investitsiyalari   deb   e’tirof
etiladi».   Xorijiy   investitsiyalarining   umumiy   ta’rifi   F.   Xeniusning   1947   yil
AQShda   chop   etilgan   tashqi   savdo   lug‘atining   2-nashrida   quyidagicha   berilgan:
«Xorijiy investitsiyalar – bu bir mamlakat hududidan ikkinchi mamlakat hududiga
kiritilgan, eksport kilingan investitsiyalar».
6 Investitsiyalar
Moliyaviy 
investitsiyalar Moddiy 
investitsiyalar Aqliy 
investitsiyalarChet  el investitsiyalari  deyilganda chet  mamlakatlarning milliy iqtisodiyotga
moddiy,   moliyaviy   va   nomoddiy   ko‘rinishidagi   muddatli   qo‘yilmalarning   barcha
shakllari   tushuniladi.   Bu   quyidagilardan   iborat   bo‘lishi   mumkin:   qo‘shma
korxonalarni   tashkil   qilishda   o‘z   ulushi   bilan   qatnashish,   xorijiy   sarmoyadorlarga
to‘la   tegishli   bo‘lgan   korxonalarni   barpo   etish,   xorijiy   shaxslar   tomonidan
qimmatli qog‘ozlarni, shuningdek, zayom va kreditlar olish. 
O‘zbekistonda   ham   investitsiya   loyihalarni   tuzish   va   moliyalashtirish   uchun
qulay   investitsiya   muhitini   yaratish   bo‘yicha   izchil   chora-tadbirlar   ishlab
chiqilmokda. 
Hozirgi   paytda   O‘zbekiston   Respublikasida   qulay   investitsiya   loyihalarini
tuzish va ularni moliyalashtirish bo‘yicha  quyidagi omillar mavjud:
-investitsiya loyihalari bilan shug‘ullanuvchi  shaxslarni rag‘batlantirish;
-sanoatning   ustuvor   sohalari,   yoqilg‘i,   energetika   majmualari   bo‘yicha
investitsiya loyihalarini tuzishni  jadallashtirish;
-iqtisodiyotda   ilm  fanga  talab  kuchli    tarmoqlarida  ishlab  turgan  quvvatlarni
yangilash   va   yangilarini   barpo   etish   bo‘yicha   intellektual   investitsion   loyihalarni
amalga kiritilishi.
            Investitsiya turlari.                                                          1.1.1-rasm.
 
Manba:www.fayllar.org
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   har   bir   investitsiya   turining   o‘ziga   xos   o‘rni
bo‘ladi.   Moliyaviy   investitsiyalar   tarkibiga   mahalliy   va   xorijiy   mamlakatlarning
7 pul birliklari, banklardagi omonatlar, depozit sertifikatlar, aksiyalar, obligatsiyalar,
veksellar va boshqa qimmatli qog‘ozlar hamda tenglashtirilgan boyliklar kiradi.
Moddiy   investitsiyalar   tarkibiga   asosiy   fondlar,   ya’ni   binolar,   asmavzu-
uskunalar, inshootlar, kommunikatsiyalar va boshqa turdagi asosiy ishlab chiqarish
fondlarining aktiv va passiv qismlari kiradi.
Aqliy   (intellektual)     investitsiyalar   miqdori   juda   rang-barangdir,   ya’ni   ular
mulkiy   huquqlar   shaklidagi   investitsiyalar,   aqliy   mehnatga   oid   shakldagi
investitsiyalar   va   tabiiy     resurslardan   foydalanish   shaklidagi   investitsiyalardan
iborat.   Mulkiy   huquqlar   guruhiga   kiradigan   investitsiyalarning   turlari   bozor
munosabatlarining   nechog‘lik   rivojlanganligiga,   milliy   bozorlarning   o‘ziga   xos
tomonlariga   qarab   har   xil   bo‘ladi.   Aqliy     mehnatga   oid   haq-huquqlar   shaklidagi
investitsiyalar   tarkibiga   mualliflik   huquqlari,   “nou-xau”,   kashfiyotlar,   tovar
belgilariga beriladigan litsenziyalar va boshqa xil egalik huquqlari kiradi.
Kapital   investitsiya   jumlasiga   asosiy   fondlarni   vujudga   keltiruvchi   va   takror
ishlab   chiqarishga,   shuningdek,   ishlab   chiqarishning   boshqa   shakllarini   ishlab
chiqarishga qo‘shiladigan investitsiyalar kiradi.
Innovatsiya   investitsiyalar   jumlasiga   texnika   va   texnologiyalarning   yangi
avlodini ishlab chiqish va o‘zlashtirishga qo‘shiladigan investitsiyalar kiradi.
Ijtimoiy   investitsiyalar   jumlasiga   inson   salohiyatini,   malakasi   va   ishlab
chiqarish   tajribasini   oshirishga,   shuningdek,   nomoddiy   ne’matlarning   boshqa
shakllarini   rivojlantirishga   qo‘shiladigan   investitsiyalar   kiradi.   Xorijiy
investitsiyalar   ko‘lamiga   qarab   xalqaro   doiradagi,   ya’ni   xalqaro   investitsiyalar
ko‘rinishiga   ham   ega   bo‘ladi.   Quyilish   ob’ektiga,   yo‘naltirilayotgan   sohalar   va
ularni   ishlatishdan   olinadigan   natijalarga   qarab   investitsiyalar   real   va   moliyaviy
shakllarga ajratiladi. Real  investitsiyalar  – pul mablag‘larini  korxonaning moddiy
va   nomoddiy   aktivlariga   sarflanishidan   iborat.   Moddiy   investitsiyalar   asosiy
kapitalning   elementlarini   sotib   olish   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ko‘pchilik   hollarda
investitsiya loyihalari doirasida amalga oshiriladi. Shuningdek, real investitsiyalar
real kapitalning o‘sishini, ya’ni ishlab chiqarish mablag‘lari, moddiy boyliklarning
o‘sishini ta’minlashi zarur.
8 Moliyaviy   investitsiyalar   deb   aksiyalar,   obligatsiyalar,   veksellar   va   boshqa
qimmatli   qog‘ozlar   uchun   sarflangan   qo‘yilmalarga   aytiladi.   Bu   qo‘yilmalar
buyum ko‘rinishdagi kapitalning o‘sishini o‘zida mujassam etmasada, lekin foyda,
shu   jumladan,   spekulyativ   foyda,   ya’ni   qimmatli   qog‘ozlar   kursi   o‘zgarishi
natijasida vujudga keladigan foyda keltiradi. 
Investitsiyalash davriga qarab investitsiyalar qisqa muddatli (bir yilgacha) va
uzoq muddatli (bir yildan ortiq) bo‘ladi. Masalan, oddiy aksiyalarning muomalada
bo‘lishi umuman biror bir muddat bilan cheklanmaydi. 
Mulk   shakllaridan   kelib   chiqib   investitsiyalar   xususiy,   davlat,   qo‘shma   va
xorijiy shakllarga ajratiladi. Xususiy investitsiyalar nodavlat yuridik shaxslarining
va   fuqarolarning   mablag‘larini   tadbirkorlik   faoliyati   ob’ektlariga   qo‘yilishini
anglatadi. Davlat  investitsiyalari - bu davlat tomonidan  milliy daromadning davlat
budjeti   mablag‘lari   ko‘rinishida   mamlakat   iqtisodiyotining   rivojlanishi   uchun
sarflayotgan mabalag‘laridir. 
Investitsiyalar   iqtisodiy   va   boshqa   faoliyat   ob’ektlariga   kiritiladigan   moddiy
va   nomoddiy   ne’matlar   hamda   ularga   doir   huquqlar   hisoblansa,   investitsiya
faoliyati  sub’ektlarining investitsiyalarni  amalga oshirish bilan bog‘liq harakatlari
majmui   investitsiya   faoliyati   deb   yuritiladi.   Investitsiya   faoliyati   tadbirkorlik
faoliyatini amalga oshirishning bir ko‘rinishidir, shuning uchun ham tadbirkorlikka
xos   bo‘lgan   belgilar,   ya’ni   mulkiy   mustaqillik,   tashabbuskorlik   va   tavakkalchilik
unga ham xos bo‘lgan xususiyatdir.
Investitsiya   faoliyatining   ob’ekti   moddiy   va   nomoddiy   ne’matlar   ishlab
chiqarish ob’ektlari hisoblanadi.
Investitsiya   faoliyatining   sub’ektlaridan   biri   investor   bo‘lib,   u   o‘z
mablag‘larini,   qarzga   olingan   va   jalb   etilgan   mablag‘larni,   mulkiy   boyliklarni   va
ularga doir huquqlarni, shuningdek intellektual mulkka doir huquqlarni investitsiya
faoliyati   ob’ektlariga   jalb   etishni   amalga   oshiradi.   Bunday   o‘ziga   xos   faoliyat
sub’ektlarining   yana   bir   katta   guruhi   mavjud   bo‘lib,   ular   investitsiya   faoliyati
ishtirokchilari   deb   yuritiladi   va   ularning   asosiy   vazifasi   investorning
9 buyurtmalarini   bajaruvchi   sifatida   investitsiya   faoliyatini   ta’minlash   bo‘lib
hisoblanadi. 
Investitsiya   faoliyatini   amalga   oshiruvchilar   (investorlar)   quyidagi   belgilari
bo‘yicha tasniflanadi.
Joriy   faoliyatning   yo‘nalishlari   bo‘yicha   institutsional   va   individual
investorlar.   Institutsional   investorlar   rolida   sanoat,   savdo,   transport,   aloqa   va
boshqa   sohalardagi   aksiyadorlik   jamiyatlari   namoyon   bo‘lsalar,   individual
investorlar rolida fuqarolar namoyon bo‘ladi.
Investitsiyalash   maqsadlari   bo‘yicha   strategik   va   bevosita   investorlar.   Ular
o‘z   oldiga   kompaniyalarni   boshqarish   huquqini   olishni   maqsad   qilib   qo‘yadilar.
Buni   ular   boshqa   kompaniyalar   aksiyalarining   nazorat   paketini   sotib   olish   yoki
ularning ustav  kapitalining katta qismini egallash orqali amalga oshiradilar. 
Rezidentlikka   tegishliligi   bo‘yicha   investorlar   milliy   va   xorijiy   investorlarga
ajratiladi.  
Maqsadiga   ko‘ra   xorijiy   investitsiyalar   bevosita   va   portfel   investitsiyalarga
bo‘linadi.   Bevosita   investitsiyalar   –   bu   kapitalning   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   eksporti
bo‘lib, investitsiya kirituvchiga shu korxona ustidan nazorat qilish huquqini beradi.
Bunda korxona asosiy kompaniyaning xorijdagi shahobchasiga aylanadi. Bevosita
xorijiy investitsiyalar (BXI) asosan xususiy tadbirkorlik kapitali shaklida bo‘ladi.
Transkontinental kapital qo‘yilmalar - investitsiya kiritish uchun qulay bozor
sharoiti   bo‘lgan   boshqa   bir   davlat   yoki   qit’aga   investitsiya   eksportini   amalga
oshirishdir.   Asosiy   maqsad   –   bozorni   egallash   va   shu   kontinentda   yangi   ishlab
chiqarishni   tashkil   etish.   Transmilliy   kapital   qo‘yilmalari   esa   asosan   qo‘shni
davlatlarga amalga oshiriladi. 
Bevosita investitsiyalar ikki maqsadda yo‘naltiriladi:
yangi kompaniya tashkil etish;
bankrot bo‘lgan kompaniyalarni xarid qilish.
Portfel   investitsiyalar   -   shunday   investitsiyalarki,   bunda   kapitalni   daromad
olish   maqsadida   korxonalarning   aksiyalari,   obligatsiyalari   va   boshqa   qimmatli
qog‘ozlarini   sotib   olish   uchun   sarflanadi.   Bunday   investitsiyalar   korxonalarning
10 moliyaviy   xo‘jalik   faoliyati   ustidan   nazorat   o‘rnatish   huquqini   bermaydi.   Xorijiy
portfel   investitsiyalar   barcha   xalqaro   operatsiyalarni   amalga   oshirishda   firmalar
uchun   muhim   ahamiyatga   ega.   By   turdagi   investitsiyalarga   asosan   moliyaviy
muammolarni   yechish   uchun   murojaat   qilinadi.   Korporatsiyalarning   moliyaviy
bo‘limlari   mablag‘larning   bir   mamlakatdan   boshqa   mamlakatga   qisqa   muddatli
investitsiyalardan yuqori foyda olish uchun o‘tkazadilar. 
Moliyaviy   derivativlar–   bozor   narxiga   ega   bo‘lib,   uning   sohibiga   birlamchi
qimmatli   qog‘ozlarni   sotish   yoki   sotib   olish   huquqini   beradi.   Bularga   opsionlar,
fyucherslar, varrantlar, svoplar kiradi.
Nota   (qarz   majburiyati)   -   qisqa   muddatli   (3-6   oy)   pulli   dastak   bo‘lib,   bank
bilan   kelishuv   asosida   qarz   oluvchining   o‘z   nomiga   chiqariladi,   bozorda
joylashtirilishi   kafolatlanadi   va   sotilmagan   notalar   sotib   olinadi,   rezerv   kreditlar
bilan ta’minlanadi. Keng tarqalgan notalar – Yevronotalardir.
1.1. Jahon iqtisodiyotining globallashuvida xorijiy investitsiyalarning
o‘rni
Globallashuv   jarayoniga   qo‘shilish   -   bu   dunyoning   yetakchi   davlatlari   bilan
hamkorlikda   bo‘lish,   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   sohadagi   davlat   siyosatining
o‘zaro   manfaatli   asosda   bu   davlatlar   siyosatiga   mos   kelishidir.   Globallashuv
jarayoniga   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   ilmiy-texnik   taraqqiyotning   tezlashishi,
raqobatning kuchayishi va boshqa bir qator belgilar ham xosdir. Zamonaviy jahon
iqtisodiyoti   uchun   investitsion   faollik   va   jahon   iqtisodiyoti   globallashuvining
kuchayishi   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlar   va   bozor
iqtisodiyotiga o‘tish davrini boshidan kechirayotgan davlatlarning xalqaro mexnat
taksimotidagi roli ortib borayotganligi ham unga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 
O‘zbekiston     bugungi   kunda   yirik   xorijiy   investitsiyalarni   qabul   qiluvchi
mamlakatlar   qatoriga  kirish  uchun  barcha   iqtisodiy,   siyosiy   va  huquqiy  asoslarga
ega. Lekin bu degani O‘zbekistonda xorijiy investorlarni jalb qilish uchun barcha
ishlar   qilib   bo‘lindi,   degani   emas.   Endigi   navbatda   bu   asoslarga   tayangan   holda
investitsiyalar jalb etishning mexanizmlarini takomillashtirish masalalari turadi.
11 Jahon   tajribasi   shuni   ko‘rsatadiki,   mamlakat   iqtisodiyotida   xorijiy
investitsiyalarning tutgan o‘rni, salmog‘i mazkur davlatdagi investitsion muhitning
qanchalik   qulayligini   belgilaydi.   Bu   muhit   ko‘p   jihatdan   xorijiy   investitsiyalarga
nisbatan   davlat   olib   borayotgan   siyosatini   va   tashqi   iqtisodiy   faoliyatining   davlat
tomonidan tartibga solishning xususiyatlari bilan baholanadi. Strategik investorlar
ko‘p   miqdordagi   mablag‘larni   birinchi   navbatda   iqtisodiyoti   o‘z   ichki
imkoniyatlari   asosida   barqaror   va   izchil   ravishda   rivojlanayotgan   mamlakatga
yo‘naltiradi. Aynan shunday mamlakatlardagina qo‘yilgan mablag‘lar saqlanishiga
va   barqaror   foyda   olishga   mo‘ljal   qilsa   bo‘ladi.   Ichki   va   chet   el   investorlarini
birinchi   navbatda   minimal   darajadagi   soliq   imtiyozlari   emas,   balki   biznesdagi
keyingi qulay va maqbul istiqbollar qiziqtiradi. 
Kioto   Protokolining   Musaffo   rivojlanish   mexanizmi   O‘zbekiston
Respublikasi   hududida,   mulkchilik   shakllaridan   qat’i   nazar,   yuridik   shaxslar
tomonidan   xorijiy   investorlarni   jalb   etgan   holda   jahon   bozorida   chiqindilar
chiqarishning   sertifikatlangan   qisqartirishlarini   sotib   olishni   nazarda   tutuvchi
investitsiya loyihalarini tayyorlash va amalga oshirish uchun asos yaratadi.
Kioto   Protokoli   -   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   iqlim   o‘zgarishi
to‘g‘risidagi Hadli Konvensiyasiga (IO‘HK) 1997 yil 11 dekabrda qabul qilingan,
O‘zbekiston Respublikasi tomonidan 1999 yil 20 avgustda ratifikatsiya qilingan va
2005   yil   16   fevraldan   boshlab   kuchga   kirgan   bo‘lib,   “parnik   effekti”ni   hosil
qiluvchi   gazlarni   atmosferaga   chiqarishni   qisqartirish   mexanizmlarini   belgilovchi
hujjat hisoblanadi.
Barqaror rivojlanishning milliy mezonlari.                                1.1.2-rasm.
12 Ekologik 
mezonlar Ijtimoiy 
mezonlarIqtisodiy 
mezonlar Barqaror rivojlanishning milliy mezonlari
Manba:www.stat.uz
Iqtisodiy mezonlar:
-tayyor mahsulot birligi hisobiga energiya va xom ashyo sarfini kamaytirish;
-zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   yo‘li   bilan   ishlab   chiqarish
samaradorligini yoki tabiiy resurslardan foydalanish samaradorligini oshirish;
-O‘zbekiston   Respublikasida   bozorning   xususiy   sektorini   rivojlantirishga
ko‘maklashish.
Ekologik mezonlar:
-atrof-muhitning   saqlanishiga   va   yomonlashishining   oldini   olishga
ko‘maklashish;
-tabiiy xom ashyo sarfini va ishlab chiqarish chiqitlarini kamaytirish;
-xom   ashyodan   takroriy   foydalanishga   va   tiklanayotgan   tabiiy   resurslardan
foydalanishga yo‘naltirilgan texnologiyalarni joriy etish;
-atrof-muhitga salbiy ta’sirni kamaytirish.
Ijtimoiy mezonlar:
-aholining   ish   bilan   bandligining   o‘sishiga   va   haqiqiy   daromadlarining
oshishiga ko‘maklashish;
-loyihani   amalga   oshirishga   jalb   etilgan   xodimlarning   va   loyiha   amalga
oshirilayotgan hududda yashaydigan aholining sog‘lig‘ini yaxshilash;
-aholining   tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   masalalaridan
xabardorligini oshirish.
13 Tavsiya   etilayotgan   investitsiya   loyihasi   barcha   Barqaror   rivojlanish   milliy
mezonlarini   qondirishi   shart   emas,   lekin   ko‘rsatib   o‘tilgan   mezonlarga   muvofiq
mamlakatning barqaror rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatmasligi kerak.
Tobora kengayib borayotgan kapitallar bozorining baynalmilallashuv jarayoni
bozor   iqtisodiyotiga   ega   mamlakatlar   o rtasidagi   kapital   oqimi   hajmining   ortibʻ
borishi   bilan   ajralib   turadi.   Xalqaro   kapitallar   oqimi   -   bu   ishlab   chiqarish
omillaridan   birining   harakatidir.   Bunda   alohida   tovar   va   xizmatlar   boshqa
mamlakatlardagi ishlab chiqarishning iqtisodiy afzalligi tufayli o sha tomonga oqib	
ʻ
o tadi.   Bu   haqda   bevosita   va   portfel   investitsiyalar   hajmining   umumiy   o sishi,	
ʻ ʻ
qisqa   va   uzoq   muddatli   kreditlar   hajmining   ortishi,   yevrovalyuta   bozorlaridagi
operatsiyalar miqyosining oshib borishi va boshqalar darak beradi.
Xalqaro   kapitallar   migratsiyasi   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   yetakchi
o rinlardan   birini   egallar   ekan,   u   o z   navbatida   jahon   xo jaligi   rivojiga   sezilarli
ʻ ʻ ʻ
ta sir   o tkazadi.   Bu   ta sir,   avvalombor,   kapitallar   migratsiyasining   jahon
ʼ ʻ ʼ
iqtisodiyotini   o sish   sur atlarida   o z   aksini   topadi.   Kapital   ishlab   chiqarishning	
ʻ ʼ ʻ
kulay investitsiya muhiti mavjud sohalarni izlab, chegaralarni kesib o tadi. Xalqaro	
ʻ
investitsiyalar   ko pchilik   mamlakatlar   uchun   ishlab   chiqarishdagi   kapital	
ʻ
yetishmasligi muammosini hal etish, investitsiya salohiyatini oshirish va iqtisodiy
o sish   sur atlarini   tezlatish   imkonini   beradi.   Kapitalning   chetga   chiqishi   xalqaro	
ʻ ʼ
mehnat   taqsimotining   chuqurlashuvi   va   rivojlanishining   eng   muhim   shartlaridan
biri   hisoblanadi.   Mamlakatlararo   kapitallar   harakati   ular   o rtasidagi   iqtisodiy	
ʻ
aloqalar   va   hamkorlikni   mustahkamlaydi,   ishlab   chiqarishning   xalqaro
ixtisoslashuvi va kooperatsiyalashuvini chuqurlashtiradi. 
Kapitalni   eksport   kiluvchi   mamlakatlar   uchun   kapitallar   migratsiyasi
quyidagicha salbiy ta sir ko rsatishi mumkin:	
ʼ ʻ
-chetga chiqarilayotgan kapital o rnini qoplovchi xorijiy investitsiyalarni jalb	
ʻ
qilmaslik   chetga   kapital   chiqaruvchi   mamlakatning   iqtisodiy   o sish   sur atlarini	
ʻ ʼ
sekinlashtirishi mumkin;
-kapitalni   eksport   qiluvchi   mamlakatlar   uchun   kapitalni   chetga   chiqarish
ularda bandlik darajasining pasayishiga olib keladi;
14 -chetga kapital chiqarish mamlakat to lov balansiga salbiy ta sir kiladi.ʻ ʼ
Kapitalni qabul qiluvchi mamlakatlar uchun esa quyidagi ijobiy tomonlar xos:
-boshqariladigan kapital importi mamlakat iqtisodiy o sishiga yordam beradi;	
ʻ
-jalb qilingan kapital qo shimcha ish o rinlarini yaratadi;	
ʻ ʻ
-xorijiy   kapital   yangi   texnologiyalarni   olib   keladi,   samarali   menejment   esa
mamlakatda ilmiy-texnika taraqqiyoti (ITT)ni tezlashtiradi;
-kapitalning   kirib   kelishi   retsipiyent   mamlakat   to lov   balansining	
ʻ
yaxshilanishiga olib keladi.
O z navbatida kapitalni jalb qilishning salbiy oqibatlari ham mavjud:	
ʻ
-xorijiy   kapital   milliy   kapitalning   o rnini   egallab,   uni   foyda   normasi   yuqori	
ʻ
tarmoqlardan   siqib   chiqaradi,   natijada   ma lum   sharoitlar   ta sirida   mamlakat	
ʼ ʼ
iqtisodiyotining   bir   tomonlama   rivojlanishi   va   uning   iqtisodiy   holati   xavf   ostida
qolishi mumkin;
-kapital   importi   ko pincha   retsipiyent   mamlakat   bozorlarida   o z   hayotiy	
ʻ ʻ
siklini   o tab   bo lgan   tovarlarni   o tkazish   bilan   bog liq,   shuningdek,   ishlab	
ʻ ʻ ʻ ʻ
chiqarishdan   sifatsizligi   aniqlanganligi   bois   olib   tashlangan   tovarlar   bilan   bog liq	
ʻ
bo ladi;	
ʻ
-ssuda kapitali importi mamlakat tashqi qarzining ko payishiga olib keladi;	
ʻ
-moliyaviy inqirozlar natijasida va fond bozorlaridan kapitalning oqib ketishi
mamlakat   valyutasining   barqarorligiga   va   umumiy   moliyaviy-iqtisodiy   holatga
jiddiy zarar yetkazadi.       
             
15 II BOB. MAMLAKATIMIZ IQTISODIYOTIDA XORIJIY
INVESTITSIYALARNING TUTGAN O’RNI
2.1.   O‘zbekiston   Respublikasining   tashqi   savdosini   rivojlantirishda
transport xizmatlari
O‘tgan   besh   yil   mobaynida   O‘zbekiston   iqtisodiyoti   24%,   sanoat   -   34%,
eksport hajmi 1,5 barobarga, xorijiy investitsiyalar -   3 barobarga o‘sdi.
Keyingi   besh   yilda   iqtisodiy   o‘sishning   yuqori   sur atlarini   ta minlash   uchunʼ ʼ
120 mlrd dollar jalb qilinadi, shundan kamida 70 mlrd dollar xorijiy investitsiyalar
bo‘ladi.   Transport   sohasi,   yo‘l   qurilishi   va   boshqa   sohalarga   davlat-xususiy
hamkorligiga   asoslangan   loyihalar   doirasida   14   mlrd   dollar   investitsiyalar   jalb
etiladi.
O‘zbekiston   Respublikasi   keyingi   besh   yilda   iqtisodiy   o‘sishni   1,5   barobar
oshirish   va   YAIMni   100   mlrd   dollarga   yetkazishni   shuningdek,   sanoat
mahsulotlari   ishlab   chiqarish   hajmini   1,4   barobar   oshirishni   rejalashtirmoqda.
Mamlakat eksport salohiyati   1,7 barobar oshib, 2026 yilda 30 mlrd dollarga yetadi.
Eksport  tarkibida xom  ashyo  ulushi  23%  kamayadi  va tayyor  mahsulot  hajmi   2,5
barobarga oshadi.
Dastlabki hisob-kitoblarga ko‘ra, mamlakatda yuk tashishning umumiy hajmi
1,4 barobar, xalqaro yuk tashish (eksport, import va tranzitni hisobga olgan holda,
quvur transportidan tashqari) hajmi esa 1,6 barobar oshadi.
16 Shuni   alohida   ta kidlash   kerakki,   iqtisodiyot   va   tashqi   savdoning   barqarorʼ
rivojlantirishga,   aholi   farovonligini   oshirishga   transport,   infratuzilma   va
logistikaning   tizimli   va   jadal   rivojlanishisiz   erishib   bo‘lmaydi.   Shu   munosabat
bilan, so‘nggi yillarda, O‘zbekistonda xalqaro transport koridorlarini shakllantirish,
logistika zanjirlarini shu jumladan, yuk va transport vositalarini chegara punktlari
orqali   o‘tkazish   jarayonlarini   raqamlashtirish,   xalqaro   tovarlar   yetkazib   berishda
to‘siqlarni   kamaytirish,   eksport   mahsulotlari   shartnoma   qiymatida   transport   va
boshqa xarajatlarni optimallashtirish, yuk yetkazib berish tezligini oshirish, Jahon
bankining   LPI   (Logistics   Performance   Index)   reytingida   mamlakat
ko‘rsatkichlarini yaxshilashga ustuvor ahamiyat berilmoqda.
Bir   qator   qarorlarning   COVID   19   pandemiyasi   boshlanishidan   ancha   oldin
qabul   qilinganligi,   jahonda   ro‘y   bergan   inqirozdan   O‘zbekiston   Respublikasini
minimal darajadagi yo‘qotishlar bilan chiqib ketishiga imkon yaratdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020   yil   7   maydagi   “Eksport
faoliyatini   yana-da   qo‘llab-quvvatlash   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”   №PQ-4707
Qarori   asosida   iqtisodiy   tiklanishni   jadallashtirish   maqsadida   transport   turidan
qat iy   nazar   eksport   mahsulotlarini   tashish   bilan   bog‘liq   transport   xarajatlarini	
ʼ
qisman qoplab berish tizimi joriy etildi.
Temir yo‘l transporti
Asosiy   transport   yo‘llarining   o‘tkazuvchanligini   oshirish,   tashqi   savdo
yuklarini   tashishning   eng   katta   ulushi   to‘g‘ri   keladigan   temir   yo‘l   transportining
harakatlanuvchi va tashuvchi qismlarini modernizatsiya qilish bo‘yicha aniq chora-
tadbirlar  amalga  oshirilmoqda.  Pandemiya  davrida  xalqaro  yuk  tashishda   5600   ga
yaqin yopiq vagonlar, 1 280   sovutgichli va maxsus vagonlar jalb etildi.
Shu bilan birga, dastlabki hisob-kitoblarga ko‘ra, temir yo‘l sohasiga keyingi
5 yil ichida qo‘shimcha 7 ming yuk vagonlari kerak bo‘ladi. Shu munosabat bilan
vagon   va   konteynerlarga   ega   bo‘lgan   xususiy   logistika   operatorlari   faoliyatini
yo‘lga   qo‘yish   rejalashtirilgan.   Bundan   buyon,   davlat   faqat   temir   yo‘l
infratuzilmasi   va   lokomotiv   xizmatlari   bilan   bog‘liq   masalalarni   tartibga   soladi,
yuk   vagonlari   bilan   ta minlash   bozor   tamoyillari   asosida   amalga   oshiriladi.   Shu	
ʼ
17 munosabat bilan, temir yo‘l vagonlarini import qilishda xususiy tadbirkorlar uchun
beriladigan imtiyozlar 2025 yilning 1 yanvarigacha uzaytirildi.
O‘zbekiston – qit a ichida joylashgan, eksport shartnoma qiymatida transportʼ
xarajatlarining   ulushi   yuqori   bo‘lgan   mamlakat   hisoblanadi.   Jahon   bozorlarida
muvaffaqiyatli   raqobat   qilish   uchun   eksport   yuk   og‘irligini   kamaytirish,   yuqori
texnologik   mahsulotlar   ulushini   oshirish,   tayyor   va   chuqur   qayta   ishlangan
mahsulotlar   turlarini   sezilarli   darajada   kengaytirish   zarur.   Shu   bilan   birga,   2-3
ming   km   dan   uzoq   bo‘lmagan   radiusda   joylashgan   an anaviy   bozorlarda   o‘z	
ʼ
pozitsiyalarimizni mustahkamlashimiz kerak.
Avtomobil transportida xalqaro yuk tashishlar
Xalqaro yuk tashuvchilar  uyushmasi  ma lumotiga ko‘ra, 2021 yil 1 sentyabr	
ʼ
holatiga  xalqaro   yuk  tashishda   ishtirok  etuvchi   transport   vositalarining   soni   2017
yilga nisbatan 3,5 barobar oshdi.  
2017 yilda berilgan bojxona, soliq va boshqa imtiyozlar tufayli yuk tashuvchi
avtomobillar   parki   Yevro   4-6   yuk   avtomobillari   bilan   yangilandi.   Xalqaro   yuk
tashish   hajmi   1,5   barobar   oshdi.   Jumladan,   xalqaro   yuk   tashishda   888   transport
kompaniyalari   ishtirok   etadi,   ularning   62%   Yevro-4   standartidan   past   bo‘lmagan
avtomobillar bilan jihozlangan. Avtotransport parkining mustahkamlanishi nafaqat
temir   yo‘l   transporti   bilan   raqobat   vositasi,   balki   aholi   bandligini   kengaytirish
uchun poydevor hamdir. Masalan, o‘tgan besh yil mobaynida xalqaro tashuvlarga
jalb   etilgan   xususiy   sektor   tomonidan   yuk   avtomobillari   sotib   olinishi   tufayli   50
mingdan ortiq yangi ish o‘rni yaratildi.
O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2021 yil 19 avgustdagi “Avtomobil
transportida   yuk   tashuvchilarni   qo‘llab-quvvatlashga   doir   qo‘shimcha   chora-
tadbirlar to‘g‘risida”gi №PQ-5225-sonli Qaroriga muvofiq, ishlab chiqarilganiga 7
yildan   oshmagan   quyidagi   transport   vositalarini   2025   yil   1   yanvarga   qadar
O‘zbekiston   Respublikasiga   import   qilishda   ularga   bojxona   bojining,   utilizatsiya
yig‘imining   va   avtotransport   vositalarini   sotib   olganlik   uchun   avtotransport
yig‘imlarining nol stavkalari belgilandi:
18 -   “Yevro-5”   va   undan   yuqori   ekologik   toifa   talablariga   mos   keladigan
avtotransport   vositalari   (TIF   TN   kodlari   8701   20,   8704   22   (samosvallardan
tashqari);
- tirkamalar va yarim tirkamalar (TIF TN kodlari 8716 31, 8716 39).
Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarida   ishlab   chiqarilganiga   7   yildan   oshmagan
quyidagi   transport   vositalari   2025   yil   1   yanvarga   qadar   O‘zbekiston
Respublikasiga import qilishda majburiy sertifikatlashdan ozod etiladi:
- “Yevro-5” va undan yuqori ekologik toifa talablariga mos keladigan yuk va
maxsus avtotransport vositalari;
-   avtomobil   transportida   yuk   tashish   uchun   foydalaniladigan   tirkamalar   va
yarim tirkamalar
Ushbu  chora-tadbirlar  mamlakat   eksport  va  import   tovarlarini   tashishda  yo‘l
transportining   ulushini   oshirish,   xizmatlar   sifatini   3   va   4   PL   darajasigacha
yaxshilash imkonini beradi.
Havo transporti
Xalqaro   fuqaro   aviatsiyasi   tashkiloti   (XFAT)   ma lumotlariga   ko‘ra,ʼ
pandemiya   fuqaro   aviatsiyasiga   qaqshatqich   zarba   berdi.   Misol   uchun,   YEI
ko‘rgan   zarar   57–98   mlrd   dollarni   tashkil   qilishi   mumkin.   Ichki   reyslarga
ko‘rsatilgan zarar esa pandemiyaning qanday kechishiga qarab, 10 mlrd dollardan
18 mlrd dollargacha bo‘lgani taxmin qilinmoqda.
O‘zbekiston   havo   transporti   ham   pandemiyadan   sezilarli   zarar   ko‘rdi.   Shu
bilan   birga,   davlatning   qo‘llab-quvvatlashi   tufayli   samolyotlari   parki
modernizatsiya   qilinmoqda,   qatnovlar   geografiyasi   kengaymoqda,
O‘zbekistonning yirik shaharlariga muntazam va charter reyslarni amalga oshirish
huquqini olgan xorijiy kompaniyalar soni sezilarli darajada ko‘paymoqda.
2019   yil   1   oktyabrdan     Buxoro,   Nukus,   Qarshi   va   Termiz   xalqaro
aeroportlarida   erkinlikning   beshinchi   darajasiga   ega   “Ochiq   osmon”   rejimi   joriy
etildi.   Bu   chet   el   kompaniyalariga   O‘zbekistondan   ro‘yxatdan   o‘tmagan   boshqa
mamlakatlarga ham parvoz qilish imkonini beradi. Qarshi, Nukus, Termiz, Buxoro,
19 Navoiy   va   Urganch   ayeroportlarida   “Ochiq   osmon”   rejimi   hech   qanday
cheklovlarsiz joriy etildi.
Andijon,   Farg‘ona,   Namangan   va   Samarqand   aeroportlarida,   texnik
imkoniyatlarini   hisobga   olgan   holda   XFATga   a zo   davlatlarning   barcha   xorijiyʼ
aviakompaniyalariga   yo‘lovchi   reyslarini   O‘zbekiston   tashuvchilari   faoliyat
ko‘rsatmayotgan  marshrutlarda chastota   cheklovisiz  amalga  oshirish  va beshinchi
havo   erkinligi   huquqi   berildi.   “Navoiy”   va   “Termiz”   aeroportlarida   xorijiy
aviakompaniyalarga yettinchi havo erkinligigacha yuk tashuvlarini amalga oshirish
huquqi berildi. Yettinchi darajali erkinlikka ega “Ochiq osmon” rejimi har qanday
xorijiy   aviakompaniyalarga   ro‘yxatdan   o‘tish   mamlakatidan   qat i   nazar,   har	
ʼ
qanday   chastota   bilan   parvozlarni   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Yangi
yo‘nalishlar   ochish   yoki   parvozlar   sonini   oshirishni   rejalashtirgan   xorijiy
aviakompaniyalar   Transport   vazirligi   huzuridagi   Aviatsiya   agentligiga   zarur
hujjatlarni taqdim etishlari zarur bo‘ladi.
Xorijlik   ekspertlarning   fikricha,   Toshkent   Sharqni   G‘arb   bilan,   Janubni
Shimol   bilan   bog‘lovchi   yirik   xalqaro   markazga   aylanish   uchun   katta
imkoniyatlarga ega shahar hisoblanadi.
2017-2021   yillarda   mamlakat   transport   va   tranzit   salohiyatini   rivojlantirish,
temir   yo‘l   transportini   modernizatsiya   qilish,   shuningdek,   yo‘llar,   aeroportlar,
logistika   markazlari,   chegara,   bojxona,   sanitariya,   fitosanitariya,   veterinariya   va
transport   nazorati   shoxobchalari   o‘tkazuvchanlik   imkoniyatlarini   oshirishga
qaratilgan islohotlar amalga oshirildi.
2017-2021   yillarda   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   va   O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   transport,   logistika   va   transport
infratuzilmasini   yana-da   rivojlantirish   bo‘yicha   bir   qator   Farmon   va   Qarorlari
qabul qilindi.
Jumladan,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   28   yanvardagi
№PF-5643   “Investitsiya   va   tashqi   savdo   sohasida   boshqaruv   tizimini
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi  Farmoniga muvofiq Investitsiyalar
va tashqi savdo vazirligining qo‘yidagi ustuvor vazifalari belgilandi:
20 -   mahalliy   tovarlar   va   xizmatlarning   tashqi   bozorlarga   chiqishi   uchun   qulay
shart-sharoitlar yaratish;
- samarali transport koridorlarini shakllantirish;
-eksport   mahsulotlarini   tashqi   bozorlarga   yetkazib   berish   geografiyasini
diversifikatsiyalash;
- zamonaviy logistika tarmoqlarini rivojlantirish.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2019   yil   10   maydagi
“O‘zbekiston   Respublikasi   Investitsiyalar   va   tashqi   savdo   vazirligi   to‘g‘risidagi
nizomni   tasdiqlash   haqida”gi   №390-son   VMQ   Qarori   bilan   Vazirlikka   quyidagi
vazifalar yuklatildi:
- tashqi savdo infratuzilmasini rivojlantirish;
- tranzit salohiyatini oshirish;
- logistika va transport yo‘laklarini takomillashtirish;
- eksport marshrutlarini diversifikatsiyalash;
-   manfaatdor   vazirliklar   va   idoralar   bilan   hamkorlikda   O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasiga   transport,   transport   kommunikatsiyalari   va
xalqaro logistika sohasida tashqi  savdo siyosati  bo‘yicha takliflarni ishlab chiqish
va taqdim etish;
-  transport  va  logistika   sohalarida  xorijiy  davlatlar  bilan  amaliy  hamkorlikni
kengaytirish bo‘yicha takliflar tayyorlash;
-   transport-kommunikatsiya   tizimini   xalqaro   transport   kommunikatsiyalariga
integratsiyalash;
- yangi transport yo‘nalishlari (yo‘laklari)ni yaratish chora-tadbirlarini ishlab
chiqish va amalga oshirish;
-   O‘zbekiston   Respublikasi   hududi   orqali   tranzit   qilinadigan   xavfli   tovarlar,
qurol-yarog‘,   harbiy   texnika,   harbiy   mulk,   portlovchi   moddalar   va   mahsulotlar
tranziti to‘g‘risida xulosalar taqdim etish va boshqalar.
Tasdiqlangan   dasturlarga   muvofiq,   o‘tgan   davr   mobaynida   O‘zbekiston
Respublikasini   Tinch   okeani   mintaqasi   mamlakatlari   bilan   bog‘lovchi   “Xitoy   –
Markaziy   Osiyo   –   Janubiy   Kavkaz   –   Turkiya”   multimodal   transport   koridori
21 tashkil   etildi.   Qo‘yida   keltirilgan   yangi   muqobil   transport   yo‘laklari   bo‘ylab
muntazam yuk tashish yo‘lga qo‘yildi:
- “O‘zbekiston – Qozog‘iston – Rossiya – Gruziya – Turkiya”;
- “O‘zbekiston – Qozog‘iston – Ozarbayjon – Gruziya – Turkiya”;
- “O‘zbekiston – Turkmaniston – Ozarbayjon – Gruziya – Turkiya”;
- “O‘zbekiston – Afg‘oniston – Pokiston” va boshqalar.
Tahlillar   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   ushbu   transport   koridorlari   xalqaro   savdoni
sezilarli   darajada   rivojlantirish,   xorijiy   investitsiyalarni   oshirish   va   odamlarning
turmush sharoitlarini yaxshilashda katta ahamiyatga ega.
Aytish   mumkinki,   xalqaro   savdoni   kengaytirish,   qarz   barqarorligi
ko‘rsatkichlarini   yaxshilash,   ekologik,   ijtimoiy   va   korrupsion   xavflarni
yumshatishga   qaratilgan   islohotlarni   davom   ettirish   -   muvaffaqiyatimizning
garovidir.
Ayni paytda, yuqorida keltirib o‘tilgan koridorlar bo‘ylab joylashgan mintaqa
mamlakatlarida hanuzgacha ma lum darajada infratuzilma sohasidagi kamchiliklar,ʼ
tranzit  siyosatini  uyg‘unlashtirish va unifikatsiyalash  darajasining yetarli  emasligi
kuzatilmoqda.   Savdo   va   investitsiyaviy   siyosat   ko‘p   hollarda   cheklovchi
xarakterga ega hamda koridorlar o‘tadigan mamlakatlar o‘rtasidagi savdo bitimlari
to‘laqonli ishlamaydi.
Shu   sababli,   ushbu   mamlakatlarning   savdo   hajmi   mavjud   salohiyatdan   50
foiz,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy   investitsiyalar   hajmi   esa   70   foiz   past   bo‘lib
qolmoqda.   Samaradorlik   ko‘rsatkichlari   past   bo‘lgan   mamlakatlarda   yuklarning
chegaralarda   turib   qolish   muddati   yuqori   iqtisodiy   ko‘rsatkichlarga   ega   bo‘lgan
mamlakatlarga   nisbatan
bir   necha   marotabagacha   ko‘p   bo‘lishi   mumkin.   Osiyo   taraqqiyot   bankining
ma lumotlariga ko‘ra, mintaqada, misol uchun “Bir makon, bir yo‘l” doirasida yuk	
ʼ
tashish vaqtini bir kunga qisqartirish mamlakatlar o‘rtasidagi  savdo hajmini 5,7%
gacha oshirishi mumkin.
22 Xalqaro transport koridorlari transport xarajatlarini optimallashtirish, yetkazib
berish   va   nazorat   o‘tkazish   nuqtalaridan   o‘tish   vaqtlarini   qisqartirish   kabi   asosiy
muammolarni hal qilishga yordam beradi.
Boshqa   tomondan,   transport   koridorlarini   muvaffaqiyatli   rivojlantirish   va
diversifikatsiya qilish koridor bo‘ylab joylashgan mamlakatlarni bog‘lovchi ishlab
chiqarish   –   yetkazib   berish   zanjirida   o‘zbek   tadbirkorlarinig   ulushini   oshirishi
mumkin.   Bu   mintaqaviy   importda   qo‘shilgan   qiymat   mahsulotlari   hajmini,
shuningdek, o‘zbek ishlab chiqaruvchilarining boshqa mamlakatlar eksportida aks
etadigan ichki qo‘shilgan qiymatdagi ulushini oshirish imkonini berar edi. Bunday
holatda,   O‘zbekiston   ushbu   koridorlar   bo‘ylab   joylashgan   mamlakatlarni   o‘ziga
jalb etuvchi markaz maqomiga ega bo‘lishi mumkin.
Koridorlarning   rivojlanishi   O‘zbekiston   yuklarini   Latviya,   Litva,   Rossiya
Federatsiyasi,   Ukraina,   Qozog‘iston,   Ozarbayjon,   Gruziya,   Pokiston,   Turkiya,
Eron   va   Xitoy   dengiz   portlaridan   foydalangan   holda   tashish   bilan   bevosita
bog‘liqdir.   Ushbu   tadbirlar   tashqi   savdo   tovarlarini,   ayniqsa   qishloq   xo‘jaligi
mahsulotlarini   tashqi   bozorlarga   olib   chiqish   jarayonida   “Yagona   oyna”,   “Yashil
Yo‘lak”,   “Yagona   bekat”,   “E-TIR”,   “E-Freight”,   “GLONASS”,   “GSM”,   “RFID”
mexanizmlarini joriy etish bilan bir butunlikni tashkil etadi.
Tashqi   savdoning   barqaror   o‘sishi   qisman,   O‘zbekiston   tashqi   siyosatining
muvaffaqiyatidan   dalolat   beradi.   Shu   munosabat   bilan   ishonchli,   24   soat
mobaynida   va   yil   davomida   uzluksiz   transport   –   kommunikatsiya   aloqalarini
shakllantirish   O‘zbekiston   va   butun   mintaqa   iqtisodiyotini   uzoq   muddatda
rivojlantirishning asosiy drayverlaridan biriga aylanishi lozim.
O zbekiston Respublikasi  Prezidenti Islom Karimovning 2009-yilning asosiyʻ
yakunlari   va   2010-yilda   O zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   eng	
ʻ
muhim ustuvor yo nalishlariga bag ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi	
ʻ ʻ
“Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligini   yanada
yuksaltirishdir”   nomli   ma ruzasida   quyidagi   fikrlarni   ta kidladi:   “2010-yilda	
ʼ ʼ
mamlakatimizda   muhim   strategik   loyihalarni   amalga   oshirish   uchun   3   milliard
AQSH   dollaridan   ziyod   yoki   o tgan   yilga   nisbatan   30   foiz   ko p   xorijiy	
ʻ ʻ
23 investitsiyalar   jalb   qilinishini   e tiborga   oladigan   bo lsak,   o ylaymanki,   amalgaʼ ʻ ʻ
oshiriladigan   loyihalarning   ko lami   va   salmog i   o z-o zidan   ayon   bo ladi.   Shuni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
alohida ta kidlash lozimki, to g ridan-to g ri xorijiy investitsiyalar hajmi 46 foizga	
ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ
oshadi”
            2.2.Mamlakatimizga horijiy investitsiyalarni jalb qilish
Ushbu   fikrlar   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish,   uni   iqtisodiyotni
rivojlantirishdagi o rni va ahamiyatini o ta muhimligini anglatadi.	
ʻ ʻ
Umuman aytganda, jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida O zbekiston	
ʻ
iqtisodiyotining   muvaffaqiyatli   va   barqaror   rivojlanishining   asosida   chuqur
o ylangan,   O zbekistonga   xos   hususiyatlar   to la   hisobga   olingan   iqtisodiy	
ʻ ʻ ʻ
islohotlarning   o ziga   xos   va   o zimizga   mos   modeli   mujassam.   Ushbu   dasturning	
ʻ ʻ
izchil amalga oshirib kelinishi mamlakatimiz iqtisodiyotini diversifikatsiyalashgan,
jahon bozoriga raqobatbardosh, keng dara¬jada xilma-xil tayyor mahsulotlar bilan
chiqayotgan,   uzluksiz   yuqori   sur atlardagi   iqtisodiy   yuksalishga   moyil,   jiddiy	
ʼ
rasmiy   omillar   va   benuqson   kredit   tarixiga   ega   bo lgan   zamonaviy   iqtisodiyotga	
ʻ
aylanishini ta minlaydi.	
ʼ
Chet   ellik   investorlar   asosan   daromad   (foyda)   olish   maqsadida   tadbirkorlik
faoliyati va qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa turdagi faoliyat obyektlariga
qo shadigan barcha turdagi moddiy va nomoddiy boyliklar va ularga doir huquqlar,	
ʻ
shu   jumladan,   intellektual   mulkka   doir   huquqlar,     chet   el   investitsiyalaridan
olingan   har   qanday   daromad   O zbekiston   Respublikasi   hududida   chet   el	
ʻ
investitsiyalari deb e tirof etiladi.	
ʼ
Milliy   iqtisodiyotni       rivojlantirishda   xorijiy   investitsiyalarning   ahamiyati
benihoyat katta bo lib, u quyidagilar bilan izohlanadi:	
ʻ
-  birinchidan, xorijiy investitsiyalar ishlab chiqarishga zamonaviy texnika va
texnologiyalarni   joriy   etib,   eksportga   mo ljallangan   mahsulotlarni   ishlab	
ʻ
chiqarishni rivojlantiradi;
-  ikkinchidan, import o rnini bosuvchi tovar ishlab chiqarishni yo lga qo yish	
ʻ ʻ ʻ
va   buning   uchun   xorijiy   investitsiyalarni   iqtisodiyotning   ustuvor   sohalariga
24 yo naltirish   va   pirovardida   aholining   me yordagi   turmush   darajasini   ta minlashʻ ʼ ʼ
imkonini yaratadi;
-     uchinchidan,   kichik   biznesni   rivojlantirish   va   qishloq   xo jaligi   ishlab	
ʻ
chiqarishini   jadallashtirish   orqali   o sib   borayotgan   aholini   ish   joylari   bilan	
ʻ
ta minlaydi; 	
ʼ
-  to rtinchidan, korxonalarning eskirgan ishlab chiqarish	
ʻ
quvvatlarini,   moddiy-texnik   bazasini   yangilaydi   va   texnik   qayta
qurollantiradi.
Asosiy kapitalga o‘zlashtirilgan investitsiyalar (mlrd.so’m)    2.2.1-jadval.
Hududlar 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
O'zbekiston 
Respublikasi 51232,0 72155,2 124231,3 195927,3 210195,1 239552,6 266240,0
Qoraqalpog'isto
n Respublikasi 3778,3 2822,0 6757,8 8750,6 7089,8 8110,7 10254,0
Andijon 2188,5 2986,0 4711,9 7452,1 9622,6 11176,6 14339,8
Buxoro 5922,9 11613,4 9610,9 10366,6 12183,9 20528,3 21638,3
Jizzax 1449,7 1788,2 3606,3 7900,9 12545,4 9233,6 10373,9
Qashqadaryo 7304,4 11175,3 16518,5 24462,5 20557,6 17359,1 16012,8
Navoiy  2963,2 3977,9 10579,5 17646,3 15688,4 15020,1 17958,1
Namangan 2824,5 3586,7 8158,1 12084,9 12007,2 12982,0 14775,1
Samarqand 3623,5 4384,2 7061,4 10266,7 14656,4 15641,6 18917,1
Surxondaryo 2142,4 3551,0 7240,6 11835,1 10068,2 12037,8 11569,4
Sirdaryo 1322,9 1628,0 2699,3 5869,1 7191,9 8051,8 12354,6
Toshkent 4238,7 5938,4 11226,9 20353,9 21148,6 28113,6 35767,7
Farg'ona 2643,6 2954,5 5539,1 8685,4 11040,0 12625,2 15419,3
Xorazm 1560,5 2175,9 3013,8 5032,0 5391,8 8292,0 8769,7
Toshkent sh. 9268,9 13573,7 26435,7 42458,1 50371,3 58172,7 56847,9
2.1.1-jadvalda berilgan ma’lumotlarga nazar tashlaydigan bo’lsak 2016 yildan
2022   yilga   qadar   asosiy   kapitalga   o’zlashtirilgan   investitsiyalar   miqdori   oshib
borayotganligini  ko’rishimiz  mumkin. Viloyatlar  kesimida  solishtiradigan bo’lsak
eng ko’p investitsiyalarni o’zlashtirgan viloyat 2016 yilda Toshkent shaxri 9268,9
mlrd.   so’m,   2017   yilda   13573,7   mlrd.   so’m,   2018   yilda   26435,7   mlrd.   so’m,   va
2022   yilda   ham   Toshkent   shaxri   eng   yuqori   ko’rsatkich   56847,9   mlrd.so’mni
tashkil qilayotganligini ko’rishimiz mumkin.
25 Rivojlangan   mamlakatlar   tajribasi   ularning   iqtisodiy   yuksalishida   faol
investitsiya   siyosati   markaziy   o rinni   egallashini   tasdiqlaydi.   Shu   boisʻ
O zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   maqsadlari   uning   investitsiya	
ʻ
siyosatida   to liq   aks   ettirilishini   taqozo   etmoqda.   O zbekiston   Respublikasida	
ʻ ʻ
iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlarini   rivojlantirish   uchun   xorijiy   investitsiyalarni
jalb   qilish   siyosati   mavjud   mablag lardan,   vaqtdan   va   imkoniyatlardan   samarali	
ʻ
foydalanishga,   mavjud   shart-sharoitlardan   kelib   chiqib   boyliklarni   samarali
joylashtirishga va shu yo l bilan respublika iqtisodiyotini ko tarishga, uning jahon	
ʻ ʻ
iqtisodiy   tizimiga   qo shilishiga,   rag batlantirish   yo li   bilan   investitsiyalarni	
ʻ ʻ ʻ
iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   jalb   qilishga   hamda   ulardan   samarali
foydalanishga qaratilgan.
Asosiy kapitalga o‘zlashtirilgan investitsiyalar (mlrd.so’m)      2.2.2-rasm.	
O'zbekiston Respublikasi	
Qoraqalpog'iston Respublikasi
Andijon
Buxoro	
Jizzax
Qashqadaryo
Navoiy 
Namangan
Samarqand
Surxondaryo
Sirdaryo
Toshkent
Farg'ona
Xorazm
Toshkent sh.
0100000200000300000
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Qo shma   korxonalar   tashkil   etish   orqali   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish	
ʻ
keng   tarqalgan   shakllaridan   biri   hamkorlikda   qo shma   korxonalarni   tashkil	
ʻ
etishdir.   O zbekiston   Respublikasida   qo shma   korxona   deganda,   nizom	
ʻ ʻ
kapitalining kamida 30 % xorijiy investorlarga tegishli bo lgan va xorijiy investor	
ʻ
faqat yuridik shaxs bo lgan, nizom kapitalining eng kam mikdori 150 ming AQSH	
ʻ
dollariga   teng   bo lgan   ekvivalent   summani   tashkil   etgan   korxonalarga   aytiladi.	
ʻ
Xorijiy investitsiya ishtirokidagi korxona nizom jamg armasining 150 ming AQSH	
ʻ
dollaridan   kam   bo lmasligi   sifatsiz   mahsulotlarining   oldi-sotdisi   va   ularni	
ʻ
respublikaga   import   qilish   ishlari   bilan   shug ullanishga   ixtisoslashgan   kichik	
ʻ
26 qo shma   korxonalarning   keragidan   ortiqcha   kirib   kelishining   oldini   olishʻ
maqsadida belgilangan.
Moliyalashtirish manbalari bo'yicha asosiy kapitalga o‘zlashtirilgan
investitsiyalar tarkibi (chet el investitsiyalari va kreditlari%)
2.2.3-jadval
Hududlar 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
O'zbekiston Respublikasi 20,7 23,8 24,3 43,6 42,7 42,3 42,8
Qoraqalpog'iston 
Respublikasi 44,6 10,0 23,7 36,9 38,9 37,4 38,7
Andijon 4,9 7,2 14,8 39,6 36,3 45,6 48,4
Buxoro 52,4 71,0 44,0 53,9 48,2 58,5 58,4
Jizzax 7,3 10,8 8,7 48,8 61,9 44,5 47,3
Qashqadaryo 27,5 18,0 51,1 70,3 69,3 53,6 47,0
Navoiy  5,1 24,2 34,0 39,9 67,8 61,3 54,4
Namangan 22,6 31,6 33,5 45,8 37,2 29,8 34,7
Samarqand 2,2 2,8 4,7 27,8 27,0 34,9 52,7
Surxondaryo 9,8 11,5 21,4 66,3 60,1 45,2 42,3
Sirdaryo 7,7 4,6 9,6 44,8 48,7 59,8 79,1
Toshkent 13,7 12,0 9,6 26,0 26,7 34,3 32,4
Farg'ona 8,9 5,8 19,4 42,7 41,3 39,1 44,8
Xorazm 5,8 6,8 8,5 42,5 32,0 33,5 32,3
Toshkent sh. 16,4 18,1 15,1 36,7 29,9 37,3 30,0
Manba:www.stat.uz
Moliyalashtirish   manabalari   bo’yicha   asosiy   kapitalga   o’zlashtirilgan
investitsiyalarning   eng   yuqori   ko’rsatkichi   2016   yil   Qoraqalpog’iston
Respublikasiga   to’g’ri   kelmoqda.   2022   yilda   esa   Eng   yuqori   ya’ni   79,1%   bilan
Sirdaryo   viloyati     band   qilmoqda.   Moliyalashtirish   manbalari   bo'yicha   asosiy
kapitalga   o‘zlashtirilgan   investitsiyalar   tarkibining   yillar   kesimida   o’rtacha
miqdorining   eng   yuqorisini   Navoiy   viloyati   egallab   o’rtacha   40,9   %   ni
egallamoqda.
Xorijiy   korxonalarni   tashkil   etish   orqali   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilish
bugungi   kunda   kengayib   bormoqda.   O zbekistonda   xorijiy   investitsiya	
ʻ
ishtirokidagi   korxonalar   iqtisodiyotning   turli   sohalarida   tashkil   etilishi   mumkin.
Yirik xorijiy kompaniya va korxonalar o z mol-mulklari bir qismini ajratib, shu ba	
ʻ ʼ
korxonalar   ochishi   mumkin.   Bunday   shu ba   korxonalarga   ham   qo shma	
ʼ ʻ
korxonalarga qo yilgan talablar belgilangan.	
ʻ
27 Ikki yoki uchdan ortiq davlat yoki korxonalar o z kapitallarini jamlagan holdaʻ
xalqaro tashkilotlar tashkil etishi mumkin.
Konsessiya   shartnomalari   -   bu   tabiiy   boyliklarni,   ayrim   foydali   qazilmalarni
qazib olish va o zlashtirish uchun tuzilgan shartnomalardir.	
ʻ
Lizing shartnomasi chet el investitsiyalari ishtirokida asmavzu - uskunalarni,
texnika - texnologiyalarni uzoq muddatga ijaraga olishdir.
Tenderlar   –   bu   tanlov   asosida   investorlarning   investitsiya   loyihalarini
moliyalashtirishga jalb etilishidir. 
Erkin iqtisodiy hudud - bu ma lum hududda chet el investitsiyalari erkin kirib	
ʼ
kelishi   va   ularga   nisbatan   qator   imtiyozlar   belgilangan   hududdir.   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   “Erkin   iqtisodiyot   hududlar   to g risida”gi   Qonunida   erkin	
ʻ ʻ
iqtisodiy   hududga   quyidagicha   ta rif   berilgan:   “Erkin   iqtisodiy   hududlar   -	
ʼ
mintaqani   jadal   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   uchun   mamlakat   va   chet   el
kapitalini,   istiqbolli   texnologiya   va   boshqaruv   tajribasini   jalb   etish   maqsadida
tuziladigan,   aniq   belgilangan   ma muriy   chegaralari   va   alohida   huquqiy   tartiboti	
ʼ
bo lgan   maxsus   ajratilgan   hududdir”.   Erkin   iqtisodiy   hududlarni   tashkil   etish	
ʻ
jarayonida davlat qo llab-quvvatlovchi, rag batlantiruvchi  hamda nazorat  qiluvchi	
ʻ ʻ
sifatida bosh islohotchi bo lishi lozim. 	
ʻ
Moliyalashtirish manbalari bo'yicha asosiy kapitalga o‘zlashtirilgan
investitsiyalar tarkibi (chet el investitsiyalari va kreditlari%)
2.2.2-diagramma.
28 O'zbekiston Respublikasi Qoraqalpog'iston Respublikasi Andijon
Buxoro Jizzax Qashqadaryo
Navoiy  Namangan Samarqand
Surxondaryo Sirdaryo Toshkent
Farg'ona Xorazm Toshkent sh.
Manba:wwww.stat.uz
XULOSA
Mamlakatimizda   tarkibiy   o zgarishlarni   izchil   amalga   oshirishda   qulayʻ
investitsiya   muhitining   yaratilgani   asosiy   omil   bo lib   kelmoqda.   2021-yili	
ʻ
iqtisodiyotga investitsiyalar kiritish hajmi 8,2 milliard dollarni tashkil etdi, bu esa
2020-yilga nisbatan 24,8 foizdan ko p demakdir. Jalb etilgan xorijiy investitsiyalar	
ʻ
hajmi   68   foizga   o sdi,   eng   muhimi,   ularning   asosiy   qismi   to g ridan-to g ri	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
29 kiritilgan   investitsiyalar   bo lib,   ularning   hajmi   1,8   barobar   oshdi.     Iqtisodiyotdaʻ
tarkibiy   o zgarishlarni   yanada   chuqurlashtirish,   korxonalarning   investitsiya	
ʻ
faoliyatini   jadallashtirish,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish,   texnik   va
texnologik   jihatdan   qayta   qurollantirish   dasturlarini   amalga   oshirishda   xorijiy
investitsiyalar,   avvalo,   to g ridan-to g ri   investitsiyalarning   o rni   beqiyosdir.	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Bunda ilg or texnologiyalarni tatbiq etish, yangi ish o rinlari yaratish va shu asosda	
ʻ ʻ
mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   va   bir   maromda   rivojlanishini   ta minlash	
ʼ
imkoniyati   yaratiladi.   Rivojlangan   davlatlar   tajribasi   shuni   ko rsatadiki,   chet   el	
ʻ
investitsiyasi jalb qilinishi mazkur davlatlarning yuksak darajada taraqqiy etishida
hal qiluvchi omillardan biri bo lgan. 	
ʻ
Bugungi   kunda   yurtimizda   faoliyat   ko rsatayotgan   korxonalarni   jadal	
ʻ
modernizatsiya   qilish   va   texnik   qayta   jihozlashni   ta minlash,   yuksak	
ʼ
texnologiyalar asosida ishlaydigan avtomobilsozlik va gaz-kimyo, elektr texnikasi
va   to qimachilik,   oziq-ovqat   va   farmatsevtika,   axborot   va   telekommunikatsiyalar	
ʻ
tarmog i   hamda   boshqa   yo nalishlardagi   yangi   va   zamonaviy   ishlab   chiqarish	
ʻ ʻ
quvvatlarini tashkil etishga qaratilgan faol investitsiya siyosatini yuritishga ustuvor
e tibor  berilmoqda.  Eng muhimi, xorijiy va mahalliy sarmoyadorlar  uchun qulay,	
ʼ
har   tomonlama   imtiyozli   investitsiya   muhiti   yaratilgan.   Ushbu   yaratilgan
investitsiya   muhiti   iqtisodiyotimizga   jalb   qilinayotgan   xorijiy   investitsiyalar
hajmini   yildan-yilga   ortishiga   olib   kelmoqda.   Navoiy   erkin   industrial-iqtisodiy
zonasi   –   jahon   standartlariga   javob   beradigan   va   jahon   bozorlarida   talab
qilinadigan   mahsulot   ishlab   chiqarishni   ta minlaydigan,   zamonaviy   yuqori	
ʼ
texnologiyaga   asoslangan   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   uchun   xorijiy
investitsiyalarni,   birinchi   galda   to g ridan-to g ri   investitsiyalarni   jalb   etish	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo yicha   qulay   shart-sharoitlar   yaratish,   shuningdek   Navoiy   viloyatining   sanoat	
ʻ
salohiyatini,   ishlab   chiqarish,   transport-tranzit   va   ijtimoiy   infratuzilmasini
rivojlantirish   maqsadida   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2008-yil   3-	
ʻ
dekabrdagi   “Navoiy   viloyatida   erkin   industrial-iqtisodiy   zona   tashkil   etish
to g risida”gi qarori asosida tashkil etilgan. Navoiy erkin industrial-iqtisodiy zona	
ʻ ʻ
hududida   xo jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatining   asosiy   yo nalishi   –	
ʻ ʻ
30 zamonaviy   xorijiy   yuqori   unumli   asmavzu-uskunalar   va   texnika,   texnologik
liniyalar   va   modullar,   innovatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   hisobiga   yuqori
texnologiyali,   jahon   bozorlarida   raqobatbardosh   mahsulotlarni   keng   ko lamdaʻ
ishlab chiqarishdan iborat.
O tgan   yil   mobaynida   “Korean   Eyr”   kompaniyasidan   milliy	
ʻ
aviakompaniyamiz   ijaraga   olgan   zamonaviy   transport   samolyotlari   bilan   ushbu
aeroportdan   xalqaro   yo nalishlar   bo yicha   330   dan   ortiq   reys   amalga   oshirildi   va	
ʻ ʻ
qariyb 8,5 ming tonna yuk tashildi. Bu Navoiy shahri aeroportini global logistika
tarmog iga integratsiyalash imkonini berdi. 	
ʻ
Moliyaviy   aktivlar   -   bu   qimmatli   kog ozlar   bo lib,   u   chet   el   kapitalini   jalb	
ʻ ʻ
etish,   chet   el   kreditlarini   olish   va   chet   el   kapitalini   bank   depozitlariga   jalb   etish
uchun emissiya qilinadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Michael Wickens. Macroeconomic Theory: A Dynamic General 
Equilibrium Approach. Princeton and Oxford Copyright 2008 by Princeton 
University Press.
31 2. Andrew B. Abel, Ben S.Bernanke, Dean Croushore, Macroeconomics Sixth
edition. Copyright 2008 Pearson Education, Inc.
3. Abdullaev A.M., Abduraxmanov O.K., Zokirova N.K. Prognozirovanie i 
modelirovanie natsionalnoy ekonomiki. Uchebnik. T.: Fan va texnologiya, 2010. –
575 str.
4. Abdullaev A.M., Irmatov M.M., Haydarov M.T., Ashurova D.S. Iqtisodiy 
va ijtimoiy rivojlanishni prognozlashtirish. O‘quv qo‘llanma. – T.: TDIU, 2006. – 
249 b.
5. Maxmudov N.M., Asqarova M.T., Umarov I.Yu. Makroiqtisodiy tahlil va 
prognozlash.  Darslik. T.: “Fan va texnologiyalar”, 2014 – 338 b.
6. Sh.M. Mirziyoev. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz. –Toshkent: O‘zbekiston, 2016. -56 b.
7. Sh.M. Mirziyoev. Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
javobgarlik- har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. –
Toshkent: O‘zbekiston, 2017. -104 b.
8. Sh.M. Mirziyoev. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. –Toshkent: O‘zbekiston, 2017. -48 b.
9. Sh.M. Mirziyoev. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan 
birga quramiz. –Toshkent: O‘zbekiston, 2017. -488 b.
10. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O‘zbekiston, 2014.–  46 b.
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947-
sonli “2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta 
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni.
12. Xaydarov M.T., Ashurova D.S. Iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishni 
prognozlashtirish. O’quv qo’llanma-T.:TDIU, 2007 yil – 180 b.
13. Statisticheskiy yejegodnik regionov Uzbekistana. 2014. – T.: Goskomstat 
Uzbekistana.  2015. - 130 str.
14. http:// www.gov.uz
15. http:// www.lex.uz
16. http://www.mineconomy.uz.
32 17. http://www.mf.uz
18. http://www.stat.uz
19. http://www. soliq.uz
20. http://www.cbu.uz
21. http://www.wordbank.org.
22. http://www.ebrd.org.
23. http://www.imf.org
33
Купить
  • Похожие документы

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha