Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 70000UZS
Hajmi 47.3KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 19 Sentyabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Zafar Nurullayev

Ro'yxatga olish sanasi 22 May 2023

66 Sotish

O’zbekistonda ma’muriy islohotlarning konsepsiyasining maqsadi va asosiy yo’nalishlari.

Sotib olish
Mavzu:   O’zbekistonda ma’muriy islohotlarning konsepsiyasining
maqsadi va asosiy yo’nalishlari.
Reja:
I.KIRISH
II.ASOSIY QISM
2.1.Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasiʼ   tushunchasi   va
mohiyati.
2.2.Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   jahon
ʼ
tajribasi va uni O’zbekistonda qo'llash.
2.3.O’zbekiston   Respublikasida   zamonaviy   ma'muriy   islohotning
maqsadlari va   yo'nalishlari.
2.4.Ma'muriy islohotlarning huquqiy asoslari va bosqichlari.
2.5.O’zbekistonda   ma'muriy   islohotni   amalga   oshirish   muammolari   va
istiqbollari.
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR   RO'YXATI
1 I.KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi . Kurs ishi mavzusining dolzarbligi, birinchi navbatda,
hozirgi   vaqtda   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasiʼ
O’zbekiston   davlatining   qisqa   va   o'rta   muddatli   istiqboldagi   asosiy   vazifalaridan
biri   ekanligi   bilan   belgilanadi,   chunki   davlat   institutlarini   yanada   rivojlantirish
ajralmasdir.   davlat   boshqaruvini   takomillashtirish   bilan   bog‘liq.   Jamiyat
hayotining   turli   sohalarida   o'zgarishlarni   amalga   oshirish   uchun   davlat
hokimiyatining   o'zi   mantiqiy   va   oqilona   tartibga   solinishi   kerak.   Ma muriy	
ʼ
islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasima muriy   va   boshqaruv	
ʼ
jarayonlarini   optimallashtirishga,   fuqarolarga   ko rsatilayotgan   davlat   xizmatlari	
ʻ
sifatini   oshirishga,   ijro   hokimiyati   organlari   bilan   o zaro   hamkorlik   xarajatlarini	
ʻ
kamaytirishga   olib   kelishi   kerak.   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasivositalari   orqali   amalga   oshirilayotgan   davlat
boshqaruvi samaradorligi va samaradorligini oshirish;
Keyingi -yil larda   mamlakatimizda   davlat   va   jamiyat   hayotining   ko ‘ plab
sohalarida   islohotlar   amalga   oshirildi . Ular   boshqaruv   sohasini   ham   chetlab
o ' tishmadi . Amalga   oshirilayotgan   Ma ʼ muriy   islohotlar   konsepsiyasilar
konsepsiyasi ,   birinchi   navbatda ,   davlat   boshqaruvining   maqbul   tizimini   yaratishga
qaratilgan .   Kerakli   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarni   hal   etish,   aholi   turmush
darajasi   va   sifatini   oshirish   uchun   samarali   davlat   hokimiyati   zarur.   Ma muriy	
ʼ
islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilar konsepsiyasi dunyo qonunchiligi
Zamonaviy   dunyoda   davlatning   roli,   uning   funktsiyalari,   jamiyat   va   davlat,
uning   organlari   o'rtasidagi   munosabatlarni   yangicha   tushunishda   sezilarli
tendentsiyalar   mavjud.Natijada   bir   qator   mamlakatlarda   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   zarur   bo‘lib   qoldi.Ularning
tajribasi  shuni  ko‘rsatadiki,   bu butun jamiyatning  sa’y-harakatlarini,  eng muhimi,
ular   bilan   muloqot   uchun   hokimiyatning   ochiqligini   talab   qiladigan   uzoq,
murakkab   ish.   Shu   bilan   birga,   shoshilinch   va   noto'g'ri   o'ylangan   qarorlar   katta
iqtisodiy va ijtimoiy yo'qotishlarga olib kelishi mumkin.
2 Boshqaruvni  isloh   qilish   nafaqat   tuzilma  va  shtat   tarkibini  o'zgartirish,  balki
ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   vakolatlarini   qayta   ko'rib   chiqish,   ushbu
vakolat   va   funksiyalarni   amalga   oshirish   mexanizmlarini
takomillashtirishdir.   Boshqa tomondan, vakolatlarni qayta taqsimlash, takroriylikni
bartaraf   etish,   ortiqcha   funksiyalarni   yo‘q   qilish   o‘z-o‘zidan   maqsad   emas,   balki
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   ob’ektivʼ
zarur   tarkibiy   qismidir.   Shu   bilan   birga,   ushbu   murakkab   va   mas'uliyatli   vazifani
jamiyat   uchun   muhim   va   zarur   funktsiyalarni   "yo'qotish"   ga   yo'l   qo'yilmasligini
hisobga olgan holda hal qilish kerak.
Ushbu   huquqiy   mavzuni   har   tomonlama   o'rganayotgan   olimlar   orasida
I.L.   Bachilo, N.A.   Ignatyuk, M.A.   Krasnova, A.F.   Nozdracheva, A.V.   Obolonskiy,
Yu.N.   Starilova,   E.V.   Talapin,   JI.K.   Tereshchenko,   Yu.A.Tixomirova,
T.Ya.   Xabriyev,   N.Yu.   Xamanev,   V.E.   Chirkina,   M.A.   Shtatin   va
boshqalar.Muammoning   tarixiy-huquqiy   jihati   Yu.A.   Vedeneeva,   V.G.   Grafskiy,
V.I.   Shchepetev.
Ma ʼ muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi
mavzusiga   bag ʻ ishlangan   asarlar   soni   kam .   Shu   sababli,   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   huquqiy   tartibga   solinishini
o'rganishning   nazariy   asosi   davlat   va   munitsipal   boshqaruv   faniga   oid   asarlar
(shuningdek,   aytmoqchi,   juda   kam)   va   huquqiy   ilmiy   asarlar   ham   Ma muriy	
ʼ
islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   mavzu   sohasini
tavsiflaydi. Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar  konsepsiyasilar  konsepsiyasi,  shu	
ʼ
jumladan   qiyosiy   huquqiy   nuqtai   nazardan,   davlat   boshqaruvini   modernizatsiya
qilishning ayrim huquqiy jihatlari muhokama qilinadi.  
Ushbu   muammoning   rivojlanishiga   katta   hissa   qo'shgan
A.S.   Avtonomov,G.A.   Atamanchuk,   D.N.   Bahrax,   A.A.   Grishkovets,
V.E.   Guliyev,
S.V.   Korolev,N.S.   Krilova,N.G.   Salishcheva,M.S.   Studenikina,G.A.Tosunyan,S.D.  
Xazanov, Yu.L.   Shulzhenko va boshqalar.
3 Ishning   maqsadi   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarʼ
konsepsiyasining   maqsadlari,   amalga   oshirish   bosqichlari   va   istiqbollarini
o'rganishdir.   Belgilangan maqsad quyidagi vazifalarni shakllantirish va hal qilishni
belgilaydi:
- islohot va Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilar konsepsiyasi	
ʼ
tushunchasi va mohiyatini aniqlash;
-   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning	
ʼ
jahon tajribasini tahlil qilish;
-   O’zbekistonda   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasining maqsad va yo'nalishlarini aniqlash;
-   O’zbekiston   Respublikasida   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   huquqiy   asoslarini   va   uning   bosqichlarini
o'rganish;
Tadqiqot   ob'ekti -O’zbekistondagi   davlat   hokimiyati   organlari
tizimi.   Tadqiqot   mavzusi   boshqaruv   faoliyatini   optimallashtirish   jarayoni   sifatida
Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilar konsepsiyasidir.	
ʼ
Ishning   uslubiy   asosi   mavzuni   har   tomonlama   tahlil   qilish   va   tegishli
xulosalar   chiqarish   imkonini   beruvchi   bilishning   ilmiy   usullarining   murakkab
tizimidir.   Tadqiqot   davomida   turli   xil   umumiy   ilmiy   tadqiqot   usullari,   jumladan:
umumiy   ilmiy   dialektik,   rasmiy-mantiqiy,   tarixiy,   tahliliy,   tarkibiy-funksional,
shuningdek, qiyosiy huquqiy va texnik-huquqiy usullardan foydalanildi.
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi   mavzusiga	
ʼ
bag'ishlangan   ishlar   soni   kam,   shuning   uchun   ishning   nazariy   asosi,   birinchi
navbatda,   normativ-huquqiy   hujjatlar-O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
farmonlari,   O’zbekiston   si   Hukumatining   farmonlari   va   farmoyishlari,   normativ
hujjatlar.   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   ma'muriy   faoliyatini   tartibga
soluvchi, davlat va munitsipal boshqaruv faniga oid ishlar va Ma muriy islohotlar	
ʼ
4 konsepsiyasilar konsepsiyasilar konsepsiyasining predmetini tavsiflovchi va davlat
boshqaruvini modernizatsiya qilishning ayrim huquqiy jihatlarini ko'rib chiqadigan
yuridik ilmiy ishlar.
Ishning   predmeti-   Islohotlarning   bosh   maqsadi,   vazifalari   va   huquqiy
asoslari   va   ularni   rivojlantirish   tarkibiy   qismilarini   o`rganish   mazmuni,shakl   va
usullarini to'liq o'rganish va mohiyatini ochib berish.
Mavzuni o rganish vazifalari:ʻ
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish;
-Mavzuga oid pedagogik va metodik adabiyotlarni tahlil qilish;
-   O’zbekistonda   ma’muriy   islohotlarning   konsepsiyasining   maqsadi, asosiy
yo’nalishlari   va   ularning   iqtisodiy   sohasini   rivojlantirish   istiqbollari   moliyaviy   –
iqtisodiy nazariyasini rolini aniqlash.
Kurs   ishining   tuzilish   tarkibi :Mazkur   kurs   ishi   kirish,asosiy   qism   va   ular
tarkibiga   kiruvchi   beshta   reja,xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan
tarkib topgan.
5 II.ASOSIY QISM
2.1.Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasiʼ   tushunchasi va
mohiyati.
Islohot deganda, odatda, siyosiy tizimning alohida elementlarini o'zgartirishga
yoki   ularning   faoliyat   ko'rsatish   usullarini   qisman   o'zgartirishga   qaratilgan,   lekin
mavjud   ijtimoiy-siyosiy   tuzilmaning   fundamental   asoslariga   ta'sir   qilmaydigan
jamiyatdagi   siyosiy   harakatlar   majmui   tushuniladi.Rasmiy   nuqtai   nazardan
islohotni   har   qanday   mazmundagi   ijtimoiy-siyosiy   yangilik   sifatida   talqin   qilish
mumkin.   Biroq, siyosiy nazariyada ham, amaliyotda ham islohotlar kontseptsiyasi
odatda  ijtimoiy  tengsizlikni  yumshatish,   ijtimoiy  barqarorlik darajasini  oshirishga
qaratilgan   chora-tadbirlar   majmuini   amalga   oshirish   orqali   ijtimoiy   barqarorlik
darajasini  oshirishga qaratilgan ko'proq yoki  kamroq progressiv  o'zgarishlar bilan
bog'liq.   aholining   ko'pchiligining   yashashi   yoki   barcha   fuqarolar   uchun   ikkala
siyosiy sohada teng potentsial imkoniyatlar chegaralarini kengaytirish,   shuningdek,
jamiyatning   iqtisodiy   sohasida.   Islohotlarni   o'tkazish   har   doim   ham   inqirozni   hal
qilish yoki inqirozdan oldingi holatni bartaraf etish zarurati bilan bog'liq emas - u
ko'pincha   faol   xarakterga   ega   va   ijtimoiy   rivojlanish   uchun   sifat   jihatidan   yangi
imkoniyatlarni taqdim etishga qaratilgan.
“Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi”   atamasi   ko p-yillardan	
ʼ ʻ
beri   mavjud.   Ammo   faqat   2020-yil   oxirida   va   ayniqsa   2021-2022-yillarda.   bu
so'zlarga   real,   radikal   va   keng   ko'lamli   davlat   ishining   xarakteri
berilgan.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-2027-yil   uchun
O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga   Murojaatnomasida   "islohot"   chora-
tadbirlarining   ma'nosi   quyidagicha   tavsiflanadi:   "...   so'nggi   besh-yil   ichida   biz
qiyin   muammolarni   hal   qilishga   majbur   bo'ldik.   davlat   institutlari
degradatsiyasining   oldini   olish   vazifalari.   Ammo,   shu   bilan   birga,   ular-yillar   va
o'nlab-yillar davomida rivojlanish uchun poydevor yaratishga majbur edilar ... ".  1
1
  Xabrieva   T.Ya.,   Nozdrachev   A.F.,   Tixomirov   Yu.A.   Maʼmuriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi:
muammolar va echimlar O’zbekistonda Maʼmuriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasi: ilmiy va amaliy qo'llanma
Ed. S.E. Narishkina, T.Ya. Xabrieva. Moskva: INFRA-M. 2005. S. 1 - 53.
6 “Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi”   tushunchasi   nimaniʼ
anglatadi?   Agar   “islohot”   va   “Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi”	
ʼ
atamalarining   etimologiyasiga   murojaat   qiladigan   bo‘lsak,   ularning   birinchisi
jamiyat   hayotining   istalgan   sohasida,   bilim   sohasida   biror   narsani   o‘zgartirish,
qayta   tashkil   etish,   o‘zgartirishni   anglatadi;   "ma'muriy"   -   "ma'muriyat   tomonidan
yoki  uning rahbarligi  ostida amalga  oshiriladigan".   Ushbu tushunchalarni  hisobga
olgan   holda   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasini   davlat	
ʼ
hokimiyatining   davlat   ijro   apparati–davlat   boshqaruvini,   uning   funksiyalari,
faoliyat shakllari va usullarini tashkil etishni takomillashtirishga qaratilgan chora-
tadbirlar majmui sifatida qisqacha ta’riflash mumkin.
Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar  konsepsiyasilar  konsepsiyasi  6 ta asosiy	
ʼ
yo nalishda amalga oshirilmoqda:	
ʻ
1.   "Natijalar   bo'yicha   boshqaruv".   Ushbu   yo'nalish   hokimiyat   organlarining
samaradorligini   oshirish   muammosini   hal   qiladi.   Bu   yerda   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasibyudjet   islohoti   bilan   bog liq   bo lib,	
ʻ ʻ
uning   maqsadi   byudjet   mablag larini   boshqarishni   optimallashtirish   va   byudjet	
ʻ
xarajatlari   samaradorligini   oshirishdan   iborat.   Bu   sohalar   (natijaga   asoslangan
boshqaruv   va   samaradorlikka   asoslangan   byudjetlashtirish)   asosan   bir   xil
muammolarni   hal   qiladi,   chunki   barcha   davlat   boshqaruvi   muqarrar   ravishda
byudjet mablag'larining sarflanishi bilan bog'liqdir.
2. “Standartlashtirish va tartibga solish” yo‘nalishi, birinchi navbatda, aholiga
ko‘rsatilayotgan   davlat   xizmatlari   sifatini   oshirishni   ta’minlasin.   Davlat
xizmatlarining 500 ga yaqin standart va reglamentlari respublika darajasida, 2000
mingga yaqini fanlar darajasida ishlab chiqilmoqda.   Bu yerda Ma muriy islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   konsepsiyasibyudjet   islohoti   hamda   ta lim   va	
ʼ
sog liqni   saqlash   sohasidagi   ustuvor   milliy   loyihalar,   budjet   xizmatlari	
ʻ
ko rsatishning   sifat   standartlari   va   me yorlarini   belgilab   beruvchi   ustuvor   milliy
ʻ ʼ
loyihalar bilan ham “qadam bo lmoqda”.	
ʻ
7 3.   “Ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   funksiyalarini   optimallashtirish   va
korrupsiyaga   qarshi   kurashish”.   Ushbu   yo'nalish   doirasida   barcha   funktsiyalarni
tahlil   qilish,   ortiqcha   va   takroriy   funktsiyalarni   istisno   qilish   kerak,   ya'ni.   yetarli
qonuniy   asoslarsiz   va   fuqarolarning   o‘z   konstitutsiyaviy   huquqlarini   amalga
oshirishiga   to‘sqinlik   qilayotgan   yoki   tadbirkorlarga   qo‘shimcha   majburiyatlar
yuklagan.   Bu   davlatning   iqtisodiyot   va   jamiyat   hayotiga   samarasiz   aralashuvini
kamaytiradi,   ma muriy   to siqlarni   bartaraf   etish   uchun   biznes   xarajatlariniʼ ʻ
kamaytiradi,   fuqarolarning   konstitutsiyaviy   huquqlarini   amalga   oshirishini
ta minlaydi, shuningdek, davlat organlari faoliyatini jamiyat va davlat uchun zarur	
ʼ
bo lgan vazifalarni hal etishga yo naltiradi.
ʻ ʻ
4.  “Ijro  etuvchi   hokimiyat   organlari   va   jamiyat   o‘rtasidagi   o‘zaro  hamkorlik
samaradorligini   oshirish”.   Bu   boradagi   tadbirlar   hokimiyat   organlarining   axborot
ochiqligini   oshirish,   aholi   bilan   fikr   almashish   mexanizmlarini   yo‘lga   qo‘yish,
qarorlar muhokamasiga jamoatchilikni jalb etish vazifalarini hal qilmoqda.
5.   “Ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   faoliyatini   axborot   bilan   ta’minlash
tizimini   modernizatsiya   qilish”.   Mazkur   yo‘nalish   doirasida   turli   bo‘limlar
o‘rtasida,   jumladan,   davlat   xizmatlari   ko‘rsatish   sohasida   axborot   almashinuvini
tashkil etish imkonini beruvchi axborot texnologiyalari ishlab chiqilmoqda, davlat
organlari faoliyatini monitoring qilish va baholash tizimlari yaratilmoqda.
6.   “Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarni   ta’minlash”.Bu	
ʼ
boradagi   faoliyatning   maqsadlari   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasilarni   zarur   tashkiliy,   axborot,   kadrlar   va   resurs   ta minotini	
ʼ
shakllantirish, davlat boshqaruvi  sohasida muvaffaqiyatli tajribani ommalashtirish
mexanizmlarini takomillashtirishdan iborat. 2
2
 Sharov A.V. Maʼmuriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasining asosiy elementlari to'g'risida  O’zbekiston
qonunlari jurnali .2009-yil. № 4.
8 2.2.Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilarning jahonʼ
tajribasi va uni O’zbekistonda qo'llash.
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasi   rus   ixtirosi   emas.XX   asr   oxiri   -XXI   asr   boshlarida.   shtatlarning
salmoqli   qismida   davlat   boshqaruvi   tizimini   o zgartirishga   qaratilgan   keng	
ʻ
ko lamli islohotlar amalga oshirildi va amalga oshirilmoqda.	
ʻ
O’zbekistonda Avstraliya, Braziliya, Buyuk Britaniya, Vengriya, Germaniya,
Kanada,   Xitoy,   Niderlandiya,   AQSH,   Finlyandiya,   Janubiy   Koreya,   Yaponiya   va
boshqalarning   tajribasi   alohida   e’tibor   bilan   o‘rganilmoqda.Quyidagi   murakkab
vazifalardan:   oshirish.   davlat   organlari   tizimining   samaradorligi;   davlatni   zarur
malakaga ega bo'lgan etarli miqdordagi xodimlarni jalb qila oladigan va shu bilan
birga ularni saqlash  xarajatlarini  nazorat qila oladigan mas'uliyatli  ish beruvchiga
aylantirish;   aholi va xususiy sektorning davlatga ishonchini oshirish.
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   kun   tartibi	
ʼ
hukumatlarning   turli   xil   muammolarni   hal   qilish   ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan
bo lsa-da,   zamonaviy   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning	
ʻ ʼ
pirovard   maqsadi   davlatning   qonun   hujjatlarida   belgilangan   siyosatni   amalga
oshirish   qobiliyatini   oshirishdan   iborat   ekanligini   umumlashtirish   maqsadga
muvofiq   ko rinadi.	
ʻ   Bunday   islohotlar   hukumatlar   ijtimoiy   va   tarmoq   siyosati
yo‘nalishini   o‘zgartirishga   urinayotganda   duch   keladigan   to‘siqlarni   bartaraf
etishga qaratilgan.
Ba'zi mamlakatlarda Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilar o'ta	
ʼ
radikal   (organlar   tizimini   to'liq   qayta   qurish,   "yangi   davlat   boshqaruvi"   -
Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,   Buyuk   Britaniya),   boshqalari   esa   yanada   aniqroq
pragmatizm   va   tadrijiylik   bilan   tavsiflanadi   -   Germaniya,   Finlyandiya,
Nederlandiya.   Shu   bilan   birga,   radikal   va   bosqichma-bosqich   islohot   davlatlari
xususiy   sektor   boshqaruv   modellari   va   usullaridan   (to'liq   yoki   ko'proq   maqsadli
qismlarda) qarz olish istagini ko'rsatmoqda.   Bu xususiy sektorning nisbatan oddiy
9 natijalari   va   davlat   apparati   natijalarining   o'ta   murakkab   majmui   o'rtasidagi
sezilarli farqlarga qaramasdan.
Ayrim   mamlakatlarda   (Buyuk   Britaniya,   Yangi   Zelandiya,   Avstraliya)
Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasilar konsepsiyasidasturlari siyosiyʼ
elita   va   davlat   xizmatlari   tomonidan   ishlab   chiqilgan,   qabul   qilingan   va   amalga
oshirilgan.   Boshqa   mamlakatlarda   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasilarning   fundamental   asosi   siyosiy   elita   va   markaziy   davlat   organlari
tomonidan   ishlab   chiqilgan   bo lsa-da,   ko plab   tadbirlar   pastdan   yuqoriga   qarab	
ʻ ʻ
tajribalar   va   turli   innovatsiyalar   orqali   amalga   oshirildi   (AQSh,   Germaniya,
Finlyandiyadagi   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarning   ba zi	
ʼ ʼ
jihatlari).   va   boshqalar.).Masalan,   Kanadada   ikkala   yondashuv   ham
qo'llanilgan.   Bu   yerda   asosiy   omillar   davlat   tuzilishi,   uning   siyosiy   tizimi   va
konstitutsiyaviy tuzumidir.
Davlatning   jamiyatdagi   rolini   tarixiy   va   siyosiy   nuqtai   nazardan   inkor   etib
bo‘lmaydi.   Shuning   uchun   ham   barcha   mamlakatlarda   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar  konsepsiyasilar  maqsadga muvofiqlik, pragmatizm va tejamkorlik
tamoyillariga   asoslanadi.   Ularning   maqsadi   davlat   boshqaruvi   tizimini   barbod
qilish   emas,   balki   so‘nggi   20-30-yil   davomida   dunyoda   sodir   bo‘lgan   barcha
“ilg‘or   voqealar”   tajribasini   davlat   faoliyatiga   tatbiq   etishdir.   Ma muriy   islohotlar
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   doirasidagi   barcha   tadbirlar   qonun   ustuvorligini
mustahkamlashga   ko maklashish,   davlat   organlari   faoliyati   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ
axborotning   ochiqligi   va   ochiqligini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Ularning   maqsadi
davlatni   ijtimoiy   jihatdan   yanada   yaxlit   va   kuchli   qilish,   uni   fuqaroga
yaqinlashtirish   va   mamlakatning   har   tomonlama   raqobatbardoshligini
ta’minlashdan iborat.
Boshqaruv   funktsiyalarini   soddalashtirish,   davlat   organlari   va   davlat
xizmatchilarining kadrlar boshqaruvi tizimini moslashtirish va davlat boshqaruvini
modernizatsiya qilish bo'yicha boshqa keng ko'lamli chora-tadbirlar buning uchun
10 maxsus tuzilgan davlat organlari tomonidan tizimli ravishda amalga oshirilmoqda. 3
O’zbekiston   davlati   o'z   boshqaruv   tizimining   zamonaviy   voqelikka   mos   kelishini
ta'minlashi   va   jahon   tajribasini   o'rganishi   shart.   Shuning   uchun   ham   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   davlat   boshqaruvini   isloh   qilishni   yaqin-yillar   uchun
mamlakatning asosiy ustuvor yo'nalishlari qatoriga qo'ydi.
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasilarni   samarali   amalgaʼ
oshirish   mamlakatimizda   eng   dolzarb   vazifalardan   biridir.Ma'lumki,   ushbu
islohotni   tayyorlashda   mahalliy   ekspert   va   mutaxassislar   ko'p   jihatdan   AQSh   va
Buyuk   Britaniya   tajribasiga   tayangan.   Ushbu   tajribani   joriy   "davra   suhbati"
formatida   batafsil   ko'rib   chiqishning   iloji   yo'q.   Shu   sababli,   ushbu   ikki   davlatda
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasini   amalga   oshirishning   faqat	
ʼ
asosiy bosqichlari tahliliga to'xtalib, biz ushbu amaliyot rus voqeliklariga nisbatan
qanchalik dolzarb bo'lganligini aniqlashga harakat qilamiz.
Buyuk Britaniyada so'nggi o'ttiz-yillikda Ma muriy islohotlar konsepsiyasilar	
ʼ
konsepsiyasilarning   borishi   ancha   tubdan   bo'lganiga   qaramay,   uni   amalga
oshirishda   bir   qancha   ketma-ket   va   mantiqiy   asosli   bosqichlarni   kuzatish
mumkin.   Ulardan   birinchisi   davlat   institutlari   faoliyatiga   bozor   iqtisodiyoti
tamoyillarini   joriy   etishdan   iborat   bo‘lib,   nafaqat   byurokratiyani   qisqartirishga,
balki   byurokratiyani   ijtimoiy   taraqqiyotni   boshqarishga   qodir   tashabbuskor
tashkilotga   aylantirishga   qaratilgan   edi.   Keyingi   bosqichda   davlat   sektorini
xususiylashtirish,   tanlov   savdolari   natijalari   bo‘yicha   shartnoma   asosida   aholiga
sifatli xizmat ko‘rsatish, shuningdek, soliq to‘lovchilar yukini kamaytirish maqsadi
ko‘zda tutildi.   Tenderni o'tkazish uchun tender tanlovlari qo'llanildi: ofis binolarini
tozalash, qo'riqlash,
Davlat   boshqaruvi   organlari   faoliyati   samaradorligini   oshirish   maqsadida
boshqarmalar   ishining   takrorlanishiga   barham   berish,   shuningdek,   xarajatlarni
kamaytirishga   qaratilgan   “Samaralilikni   tekshirish”   maxsus   dasturi   qabul
3
  Talapina   .V.   Ma'muriy   huquqning   yangi   institutlari     Maʼmuriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi:
rivojlanish   va   takomillashtirish   muammolari     O’zbekiston   Fanlar   akademiyasining   Davlat   va   huquq   instituti
materiallari. 2006. No 2. B. 71-80.
11 qilindi.   Menimcha,   bizning   mamlakatimizda   ham   shunday   dastur   taklif   qilinsa
foydali   bo‘lardi,   lekin   davlat   xizmatchilarining   javobgarligi   to‘g‘risida   tegishli
qonun   qabul   qilinmasa   yoki   hech   bo‘lmaganda   amaldagi   qonunlarga   bir   qator
o‘zgartishlar kiritilmasa, bu dastur samarasiz yoki samarasiz bo‘lar edi. umuman.
Islohotlarning   keyingi   bosqichi   moliyaviy   va   boshqaruv
tashabbusidir.   Dasturda   davlat   boshqaruvini   markazlashtirmaslik,   byudjet
mablag‘laridan maqsadli  foydalanish  uchun mas’uliyat  yuklash  va menejerlar  o‘z
xarajatlarini hisobga oladigan maxsus  markazlar tashkil  etish nazarda tutilgan, bu
esa   markazlashgan   byurokratiyaning   an’anaviy   shaklidan   uzoqlashish   imkonini
berdi.   Bundan   tashqari,   Moliya   vazirligining   “Keyingi   qadamlar”   deb   nomlangan
yana   bir   tashabbusi   ham   bor   edi.   Uning   natijasi   yangi   vazifa   -   davlat   xizmatini
boshqarishning   tubdan   boshqacha   usulini   yaratish   edi.   Ushbu   keng   miqyosdagi
tashabbus   natijasida   turli   xil   ijrochi   idoralar   tarmog'i   rivojlandi:   2021-yilda
ularning soni 100 ga yaqin bo'lib, deyarli 400 000 nafar xodim ishlaydi.
Tadqiqotchilarning   ta kidlashicha,   avtonom   agentliklarning   yaratilishiʼ
Britaniyaning ixtirosi emas, bugungi kunda u bozor iqtisodiyoti rivojlangan barcha
mamlakatlarda   qo llaniladi.	
ʻ   Zamonaviy   O’zbekiston   sharoitida,   iqtisodiyot   hali
ham   asosan   xomashyo   sektoriga   yo'naltirilgan   bo'lsa,   bunday   dasturni   boshlash,
menimcha, erta ko'rinadi.   4
  Islohotning so‘nggi bosqichlaridan biri “Fuqarolar nizomi” dasturini amalga
oshirish   bo‘ldi,   bu   davlat   organlari   va   aholi   o‘rtasidagi   munosabatlarni   firma   va
mijoz o‘rtasidagi munosabatlarga o‘xshash modelga aylantirishga yordam berdi.
O’zbekiston   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi   strategiyasi	
ʼ
islohotning   uch   bosqichini   nazarda   tutgan.   Ulardan   birinchisi   “Yaxshiroq   ishla,
arzonroq”   formulasi   bilan   belgilandi,   bu   bir   tomondan   unumdorroq   mehnatni,
mansabdor   shaxslarga   shaxsiy   javobgarlikni   yuklashni,   norentabel   korxonalarni
tugatishni,   ikkinchi   tomondan   esa   bo'shatilgan   mablag'lardan   ma'muriyatning
4
  Salishcheva   N.G.,   Abrosimova   E.B.   O’zbekistonda   Maʼmuriy   islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasi   va
ma'muriy jarayon 2021 Qiyosiy konstitutsiyaviy sharh. 2021. No 3.S.148.
12 yanada   oqlangan   ehtiyojlari   uchun   foydalanish.   Yangi   hukumatning   sa'y-
harakatlari   diqqat   markazida   mamlakat   fuqarolarini   mijozlarga   va   ularning
ehtiyojlarini   -   byurokratiya   ehtiyojlariga   emas,   balki   mijozga   aylantirish
edi.   Buning   uchun   “Sifat   menejmenti”   maxsus   dasturi   ishlab   chiqilgan   bo‘lib,   u
oddiy   g‘oyaga   asoslanadi:   fuqarolarga   nima   kerakligini   aniqlash   va   uni   ularga
taqdim etish yo‘lini topish.   Yuzaga kelgan muammolarni tez va samarali hal qilish
kerak.
Islohotlarning   ikkinchi   bosqichi   –   davlat   hokimiyatining   salmoqli   qismini
mahalliy   davlat   hokimiyati   organlariga   o‘tkazish,   xususiylashtirish   ko‘lamini
kengaytirishdir.   Bu   davrda   davlat   apparatining   eng   yuqori   qatlamlari   malakasini
oshirishga katta e’tibor berildi.
Uchinchi   bosqich   "O’zbekiston   hamma   narsada   eng   zo'r"   deb   nomlandi.   Bu
davrda islohotlarning bir qancha yangi yo'nalishlari shakllantirildi:
- fuqarolar tomonidan eng ko'p talab qilinadigan idoralarni aholi ehtiyojlariga
moslashuvchan   tarzda   javob   beradigan   samaraliroq   ma'muriy   tuzilmalarga
aylantirish;
- ma'muriy muammolarni oldini olishga qaratilgan "profilaktik" boshqaruvni
rivojlantirish;
-   xodimlarga   o'z   ishlarini   bajarishda   ko'proq   harakat   erkinligini   ta'minlash,
uning natijalari uchun javobgarlikni oshirish;
- axborot ta'minoti va xizmat ko'rsatishni rivojlantirish;
- geografik yondashuv.
Islohotlar   jarayonida   boshqa   maqsadli   dasturlar,   xususan,   Davlat   faoliyati
samaradorligini   baholash   dasturi   ham   amalga   oshirildi.   Byurokratik   darajalarni
qisqartirish   va   nazorat   tizimini   kuchaytirish   davlat   boshqaruvi   organlarining
diqqatini ishga qaratishga, mansabdor shaxslarning fuqarolar oldidagi mas'uliyatini
oshirishga yordam berdi.
13 Buyuk   Britaniya   va   AQShda   Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilarʼ
konsepsiyasilarning muhim siyosiy vazifasi fuqarolik jamiyati tomonidan davlatga
ishonchni   mustahkamlash   edi.   “Elektron   hukumat”ning   tarmoq   internet
texnologiyasini ishlab chiqish va kundalik amaliyotga joriy etish uni hal etishning
samarali   usullaridan   biridir.   Shuni   ta'kidlash   kerakki,   mamlakatimizda   xuddi
shunday   muammoni   hal   qilishga   qaratilgan   "Elektron   O’zbekiston   (2002-2022)"
ma muriy   maqsadli   dasturi   amalga   oshirilmoqda.	
ʼ   Biroq,   bugungi   kunda
federatsiyaning   faqat   uchta   sub'ekti   -   Moskva,   Sankt-Peterburg   va   Tatariston
Respublikasida   ushbu   dasturni   amalga   oshirish   talablariga   to'liq   javob   beradigan
tarmoq infratuzilmalari mavjud.
Buyuk   Britaniya   va   Qo'shma   Shtatlardagi   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar   konsepsiyasilar   byurokratik   apparatlar   hajmini   va   uni   saqlash
xarajatlarini   qisqartirishni   aniq   nazarda   tutgan.   Qo'shma   Shtatlardagi   islohot
natijasida ma muriy xodimlarning umumiy soni 16 dan ko'proqqa kamaydi, ammo	
ʼ
shu bilan birga, tanqidchilar Adliya vazirligining soni  22 foizga oshganiga e'tibor
qaratmoqdalar   -   asosan   yangi   auditorlar   va   inspektorlarni   ishga   olish
hisobiga.   O’zbekistonning   ma'muriy   va   boshqaruv   tuzilmalarini   isloh   qilish
jarayonida   ushbu   muammoga   alohida   e'tibor   qaratish   lozim   -   mutaxassislarning
eng   yumshoq   hisob-kitoblariga   ko'ra,   2017-yildan   2022-yilgacha   byurokratiya
sonining o'sishi 65% ni tashkil etdi. 5
 
Buyuk   Britaniya   va   AQShda   ma'muriy   tuzilmalarni   isloh   qilishning   o'tgan
bosqichlari   tajribasi   ishonchli   tarzda   ko'rsatdiki,   hech   qanday   qayta   tashkil   etish
rahbarning   boshqaruv   tizimidagi   rolini   o'zgartirmaydi.   Aynan   rahbarlar
innovatsiyaning   afzalliklarini   tashkilotning   qolgan   qismiga   ko'rsatadilar,   jamoaga
o'tish   davri   qiyinchiliklarini   engishga   yordam   beradi,   ikkilanayotganlarni   olib
ketishadi   va   ko'ngli   qolganlarni   ishontirishadi.   Bundan   tashqari,   ular   zamonaviy
hukumatlarning   noaniq   chegaralarida   barcha   davlat   boshqaruvi   tuzilmalarining
samarali   ishlashi   uchun   javobgardir.   Natijada,   boshqaruv   tuzilmalarida
5
 Maʼmuriy islohotlar konsepsiyasilar konsepsiyasi: rivojlanish va takomillashtirish muammolari  O’zbekiston
Fanlar akademiyasining Davlat va huquq instituti materiallari. 2021. No 2. P.148.
14 rahbarlarning   rolini   oshirishga   garov   tikildi.   Biroq,   O’zbekistonda   davlat
tuzilmalarida   etakchilikka   bo'lgan   munosabat   bir   ma'noli   emasligi   sir   emas:
rahbarlik   fazilatlariga   ega   o'qimishli   odam   malakasiz   boshliq   uchun   aniq   xavf
tug'diradi,   “etakchi   kafedra”ga   potentsial   nomzodga   aylanish.   Ushbu   muammoni
hal   qilish   yo'llaridan   biri,   ariza   beruvchilarni   qat'iy   tanlab   olish   va   ma'lum   bir
lavozimga   nomzod   uchun   sinov   muddati   bilan   ishga   joylashish   uchun   yollash
agentliklari   bo'lishi   mumkin.   Xulosa   qilib   shuni   ta'kidlash   kerakki,Ma muriyʼ
islohotlar   konsepsiyasilar   konsepsiyasini   amalga   oshirishga   da'vat   etilgan
kadrlarning   kasbiy   malakasi   muammosi   hukumatning   barcha   darajalarida   asosiy
masala hisoblanadi.
2.3.O’zbekiston Respublikasida   zamonaviy ma'muriy islohotning maqsadlari
va   yo'nalishlari.
Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   ma’muriy   islohot,   eng   avvalo,
jamiyat   oldida   turgan   dolzarb   ijtimoiy-iqtisodiy   vazifalarni   hal   etish   ehtiyojlarini
qondiradigan,nafaqat   saviyani,   balki   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari
faoliyatini yanada yuksaltirishga qaratilgan maqbul va samarali davlat boshqaruvi
tizimini   yaratishga   qaratilgan.   aholining   hayot   sifati.   Boshqaruvni   isloh   qilish
nafaqat   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   tuzilmasi   va   shtat   tarkibini
o‘zgartirish,   balki   ularning   vakolatlarini   qayta   ko‘rib   chiqish,   ushbu   vakolat   va
funksiyalarni   amalga   oshirish   mexanizmlarini   takomillashtirishdir.   Shubhasiz,   bu
borada   davlat   organlari   faoliyatining   shaffofligi   va   samaradorligini   oshirish,   uni
tadbirkorlik uchun ham, fuqarolar uchun ham qulaylik yaratish imkonini beradigan
barcha ma’muriy tartib-taomillarni aniq tartibga solish alohida o‘rin tutadi. 6
Ma'muriy   islohotning   ob'ekti   ma muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari,	
ʼ
O’zbekiston   Respublikasining   ta'sis   sub'ektlarining   ijro   etuvchi   organlari,   ijro
etuvchi hokimiyatga qarashli davlat tashkilotlari, shuningdek, davlat vakolatlariga
6
  Talapina   V.   Ma'muriy   huquqning   yangi   institutlari   Ma'muriy   islohot:   rivojlanish   va   takomillashtirish
muammolari O’zbekiston Fanlar akademiyasining Davlat va huquq instituti materiallari. 2021. No 2. B. 71-80.
15 ega   bo'lgan   boshqa   boshqaruv   tizimlari   edi.   Ushbu   islohotning   asosiy
yo‘nalishlarini ajratib ko‘rsatish va uni butun jamiyat manfaatlarini ko‘zlab amalga
oshirishning eng maqbul yo‘llarini izlashni davom ettirish taklif etiladi:
-boshqaruvning   turli   darajalarining   murakkabligi   va   o‘zaro   bog‘liqligini
hisobga olgan holda murakkab xarakterga ega bo‘lishi;
-   boshqaruv   funktsiyalarini   davlat   xizmatlarini   ko'rsatuvchi   agent   sifatida
faoliyat yurituvchi markazlashmagan muassasalarga o'tkazish;
-   boshqaruv   funktsiyalarini   hudud   yoki   boshqaruv   sohasini   strategik
boshqarish darajasini taqsimlash zarurligini hisobga olgan holda qayta taqsimlash.
Tajribani   umumlashtirib,   biz   ma'muriy   islohotlarni   amalga   oshirishning
quyidagi sxemasini qurishimiz mumkin:
1)   jamiyatda   davlat   faoliyatining   maqsadlari   va   "yakuniy"   natijalari,
shuningdek,   yuqori   hokimiyatlarning   vakolatlari   va   individual   ijro   etuvchi
hokimiyatning   "oraliq"   natijalari   to'g'risida   umumiy   qabul   qilingan   (ko'pincha
"yuqoridan" ishlab chiqarilgan) g'oyalar shakllanadi. filiallar ular bilan bog'liq;
2)   uning   oliy   organlari   o'z   vakolatlarining   bir   qismini   ("oraliq"   maqsadlar,
natijalar) avtonom idoralarga yuklaydi;
3)   idoralar   berilgan   vakolatlarni   amalga   oshirish   samaradorligiga   qarab
byudjet   mablag'larini   oladi,   ularni   fuqarolar   va   tadbirkorlik   sub'ektlariga   aniq
xizmatlarga aylantiradi;
4)   har   bir   ijroiya   organining   faoliyati,   agar   xizmatlar   sifati   va   davlatning
yakuniy   maqsadlari   aniq   bog‘langan   bo‘lsa,   har   bir   xizmat   bo‘yicha   belgilangan
standartlar asosida belgilanadi;
5)   ushbu   idoralardagi   barcha   davlat   xizmatchilari   mahsuloti
standartlashtirilgan   davlat   xizmatlari   bo'lgan   alohida   firmalar   xodimlarining
"analoglari"  ga   aylanadi   va   bu  xodimlarning  farovonligi   faqat   "firma-agentliklar"
faoliyati bilan bog'liq.
16 Ma'muriy   islohotning   asosiy   maqsadlari   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining Murojaatnomasida belgilangan:
- davlat boshqaruvi samaradorligini oshirish;
- davlat xizmatchilari tomonidan qonunlarga qat'iy rioya qilish;
- aholiga yuqori sifatli davlat xizmatlarini ko'rsatish;
-fuqarolarning xolis axborot olish huquqini ta'minlash.
Davlat boshqaruvini modernizatsiya qilish shartlari quyidagilardan iborat:
-   davlat   boshqaruvining   tarkibiy   va   institutsional   tashkil   etilishini
takomillashtirish;
- davlat organlari xodimlarining sifatini oshirish;
-   rivojlanishning   ob'ektiv   ehtiyojlari   bilan   optimal   mutanosib   ravishda
xarajatlarni minimallashtirish
- kadrlar resurslarini modernizatsiya qilish.
Normativ   hujjatlar   O’zbekiston   Respublikasida   ma'muriy   islohotlarning
quyidagi yo'nalishlarini belgilaydi: 7
1)   davlat   boshqaruvi   tizimining   tarkibiy   va   institutsional   tashkil   etilishini
takomillashtirish;
2)   siyosiy,   ma'muriy,   iqtisodiy,   huquqiy   xarakterdagi   ijtimoiy   tadbirlarni
o'tkazish bilan bog'liq moslashuvchan modulli boshqaruv, marketing va monitoring
tizimlarini joriy etish;
3)   davlat   organlarining   partiyalar   va   boshqa   jamoat   tashkilotlari,   ommaviy
axborot   vositalari,   fuqarolik   jamiyatining   boshqa   institutlari   bilan   o‘zaro
hamkorligi   mexanizmini   joriy   etish,   shu   jumladan   o‘z   tuzilmasida   jamoatchilik
bilan aloqalar xizmatlarini tashkil etish;
7
  Narishkin  S.E., Xabrieva T.Ya. O’zbekistonda ma'muriy  islohot:  yuridik fanning ba'zi natijalari va vazifalari
O’zbekiston huquqi jurnali. 2021. № 11.
17 4) boshqaruv funktsiyalarini bajarishni ta'minlovchi axborot-kommunikatsiya
tizimlarini takomillashtirish;
5)   davlat   apparatini   ratsionalizatsiya   qilishning   tashkiliy   va   tarkibiy
mexanizmlarini optimallashtirish;
6) inson resurslarini shakllantirish.  
2.4.Ma'muriy islohotlarning huquqiy asoslari va bosqichlari.
95-sonli (2018-yil 4-iyuldagi) va 131-sonli (2018-yil 6-oktabrdagi) ma’muriy
qonunlar   ma’muriy   va   mintaqaviy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari,   shuningdek,
mahalliy hokimiyat organlarining vakolatlarini chegaralash bo'yicha birlashtirilgan
yondashuvlar, 122-sonli Ma’muriy qonuni (s. 2019-yil 22 avgust d.) vakolatlarning
tarmoq   qonunchiligiga   bo'linishini   kiritdi.   Ko'pgina   vakolatlar,   shuningdek,
byudjet daromadlarining tegishli katta qismi, mulk, tabiiy resurslarni tasarruf etish
huquqi va boshqalar ma’muriy markazga o'tkazildi.
2020-yil   boshida   prezident   hokimiyati   O’zbekiston   Respublikasi
sub'ektlarining   rahbariyati   tomonidan   ayrim   vakolatlarga   egalik   huquqini
navbatdagi   o'zgartirish   to'g'risida   takliflar   tayyorlash   tashabbusi   bilan   chiqdi,
ammo bu safar ma’muriy vakolatlarning bir qismini mintaqaviy va subma’muriy -
mahalliy darajalarga.
Ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   ko'rib   chiqilayotgan   harakatlarini
tartibga   solish   va   standartlashtirish   hali   ham   xizmatlarning   o'ziga   emas,   balki
xizmatlar ko'rsatish jarayoniga qaratilgan, faqat yuqorida ko'rsatilgan tomonlarning
ma'lum   bir   davlat   xizmati   bo'yicha   o'zaro   munosabatlarini   tashkil   etish   tartibga
solinadi   va   standartlashtiriladi   (shu   jumladan   protseduralar).   fuqarolar   tomonidan
uni olish shakllariga murojaat  qilganlik uchun), uning sifatli mazmuni  esa chetda
qoldirilgan.   Ma muriy   islohotlarning   birinchi   bosqichidan   ko zlangan   asosiyʼ ʻ
maqsad qayd etilgan kamchiliklarni bartaraf etish,
18 Ijro   hokimiyati   organlarining   funksiyalarini   sezilarli   darajada   qisqartirish,
ularning   tizimi   va   tuzilmalarini   o‘zgartirish,   hokimiyat   va   jamiyat   o‘rtasidagi
nizolarni hal etishning ma’muriy tartib-taomillari va sud mexanizmlarini yangilash
davlat   boshqaruvini   rivojlantirishning   asosiy   ustuvor   yo‘nalishlari   sifatida   e’lon
qilindi.   Birinchi bosqichning asosiy vazifalari:
 tadbirkorlik   subyektlarining   xo‘jalik   faoliyatiga   davlat   aralashuvini
cheklash, shu jumladan, ortiqcha davlat tomonidan tartibga solishni to‘xtatish;
 ma’muriy   ijroiya   organlarining   funktsiyalari   va   vakolatlarining
takrorlanishini istisno qilish;
 iqtisodiyot   sohasida   o'zini   o'zi   tartibga   soluvchi   tashkilotlar   tizimini
rivojlantirish;
 xo'jalik faoliyatini tartibga solish, nazorat va nazorat qilish, davlat mulkini
boshqarish   hamda   fuqarolar   va   yuridik   shaxslarga   davlat   xizmatlari   ko'rsatish
funktsiyalarini tashkiliy jihatdan ajratish;
 ma’muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   va   O’zbekiston   Respublikasi
ning  ta'sis   sub'ektlarining  ijro  etuvchi   hokimiyat   organlari  o'rtasidagi  vakolatlarni
chegaralash   jarayonini   yakunlash,   ma’muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining
hududiy organlari faoliyatini optimallashtirish.
Bu vazifalar islohotning birinchi bosqichidayoq to‘liq hal etilmadi.
Ma’muriy   va   mintaqaviy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   tuzilishi   va
funktsiyalaridagi tub o'zgarishlar eng sezilarli bo'ldi:
-   ma’muriy   organlarining   5,5   ming   funktsiyalari,   1,5   mingga   yaqin
funktsiyalari "ortiqcha", 0,25 mingdan ortig'i - "takroriy" va 0,85 mingdan ortig'i -
"to'g'rilashni talab qiluvchi" deb tan olingan;
-   natijada   ma’muriy   ijroiya   hokimiyati   funktsiyalari   soni   to'rtdan   biriga
qisqartirildi   va   ularning   qolgan   qismida   taxminan   shunga   o'xshash   ulush   qayta
ko'rib chiqilishi yoki aniqlanishi kerak edi.
Xuddi shunday o'zgarishlar viloyat darajasida ham amalga oshirildi.
19 Birinchi bosqichda umummilliy ma’muriy islohot hududiy miqyosda, asosan,
ijro   hokimiyati   organlarining   tarkibiy   bo‘linmalari   o‘rtasida   funksiyalarni
taqsimlashni   ratsionalizatsiya   qilish   yo‘li   bilan   ham,   boshqaruvning   keraksiz
aloqalarini bartaraf etish yo‘li bilan ham boshqaruvni tashkil etishni tartibga solish
formatida sindirildi.
Hukumatning   2020-yil   25   oktyabrdagi   1789-son   qarori   bilan   tasdiqlangan
"O’zbekiston   Respublikasi   2018-2020-yillarda   ma'muriy   islohotlar   konsepsiyasi"
ning tahliliy qismida birinchi bosqich doirasida amalga oshirilgan tadbirlarga baho
berilgan. islohot:
1)   2018-2020-yillarda   islohot   chora-tadbirlarining   nisbatan   kichik   qismigina
amalga   oshirildi,   uning   qator   ustuvor   yo‘nalishlari   (ijro   etuvchi   hokimiyat
organlari   vakolatlarini   amalga   oshirish   mexanizmlari)   bo‘yicha   ishlar   hali
boshlanmagan.
2)  ma'muriy  islohotlar  asosan  ma’muriy  darajadagi   ijro  etuvchi  hokimiyatga
ta'sir   ko'rsatdi,   mintaqaviy   darajada   islohot   tarqoq,   eksperimental   rejimda   amalga
oshirildi.
Quyidagi   muammolar   hal   etilmay   qoldi:   ijro   hokimiyati   tizimi   fuqarolar   va
tadbirkorlar   uchun   juda   yopiqligicha   qoldi;   davlat   apparatidagi   korruptsiya   va
fuqarolarning   davlat   institutlari   va   davlat   xizmatchilariga   ishonchining
pasayishi;   davlat boshqaruvi  sohasi  mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini
cheklovchi va uning global raqobatbardoshligini oshiruvchi omilga aylandi.
Hukumatning   2020-yil   25   oktyabrdagi   1789-son   qarori   bilan   tasdiqlangan
"O’zbekiston   Respublikasi   2018-2020-yillarda   ma'muriy   islohotlar
kontseptsiyasi"da ikkinchi bosqichning asosiy maqsadlari e'lon qilingan:
1) davlat xizmatlarining sifati va qulayligini oshirish;
2) tadbirkorlik subyektlarining xo‘jalik faoliyatiga davlat aralashuvini yanada
cheklash, shu jumladan, ortiqcha davlat tomonidan tartibga solishni to‘xtatish;
20 3) ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyati samaradorligini oshirish.
Ushbu maqsadlarga erishish uchun quyidagi vazifalarni hal qilish kerak:
1)   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlariga   natijaga   yo'naltirilgan   boshqaruv
tamoyillari va tartiblarini joriy etish;
2)   davlat   boshqaruvi   organlari   tomonidan   ko‘rsatiladigan   davlat   xizmatlari
standartlarini,   shuningdek,   ular   uchun   ma’muriy   reglamentlarni   ishlab   chiqish   va
joriy etish;
3)   organlar   faoliyatini   optimallashtirish   va   ularning   faoliyat   sohalarida
korrupsiyaga qarshi kurash mexanizmlarini joriy etish;
4)   davlat   organlari   faoliyatining   oshkoralik   darajasini   oshirish   va   ularning
fuqarolik jamiyati bilan munosabatlari samaradorligini oshirish;
5)   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   faoliyatini   axborot   bilan   ta’minlash
tizimini modernizatsiya qilish;
6) ma’muriy islohotning zarur tashkiliy, axborot, resurs va kadrlar ta’minotini
shakllantirish,   davlat   boshqaruvida   muvaffaqiyatli   tajribani   tarqatish
mexanizmlarini takomillashtirish.
Ma'muriy   islohotning   ikkinchi   bosqichi   ijro   hokimiyatida   tarkibiy   va
funktsional   o'zgarishlarni   davom   ettirishdan   tashqari,   uning   faoliyati   uslubi   va
usullarini   modernizatsiya   qilish,   ijro   etuvchi   hokimiyat   va   jamiyat   (fuqarolar   va
biznes) o'rtasidagi munosabatlarni tubdan yangilashni o'z ichiga oladi. .
Islohotning ikkinchi bosqichining dastur bo'yicha rejalashtirilgan inshootlari:
a)   huquqiy   funktsiyalarni   tashkiliy   taqsimlash,   nazorat   va   nazorat
funktsiyalari   hamda   davlat   mulkini   boshqarish   va   davlat   xizmatlarini   ko‘rsatish
funksiyalarini,   shuningdek,   ijro   hokimiyati   organlari   tomonidan   amalga
oshiriladigan   ayrim   funksiyalarni   o‘tkazish   bo‘yicha   boshlangan   ishlarni   davom
21 ettirish;   mustaqil   ravishda   samarali   amalga   oshirishga   qodir   bo'lgan   tadbirkorlik
sub'ektlariga;
b )   ma ’ muriy   va   mintaqaviy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   zaruriy   va
ortiqcha   funktsiyalarini   bartaraf   etish   tartibini   yakunlash .   “Konsepsiya...”da
ta’kidlanganidek,   ustuvor   vazifa   sifatida   fuqarolarning   o‘z   konstitutsiyaviy
huquqlarini   amalga   oshirishiga   to‘sqinlik   qiluvchi   yetarli   huquqiy   asosga   ega
bo‘lmagan   funksiyalarni   bekor   qilishni   yoki   tadbirkorlar   zimmasiga   qo‘shimcha
majburiyatlar yuklashni qonun bilan ta’minlash zarur. O'z-o'zini tartibga solishning
kuchli va samarali institutlariga umid bog'langan, hozirgi vaqtda davlat tomonidan
bajariladigan funktsiyalarning bir qismi ularga o'tkazilishi mumkin.
v)   davlat   nazorati   va   nazorati   funktsiyalarini   amalga   oshirishning   yagona
huquqiy   asoslarini   yaratish,   litsenziyalash   tartib-qoidalarini   soddalashtirish,
litsenziyalanadigan faoliyatni qisqartirish, nazorat va nazorat funktsiyalarining bir
qismini   O’zbekiston   Respublikasi   ning   ta'sis   sub'ektlariga   va   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlariga   o'tkazish   bo'yicha   chora-tadbirlar;   o'z-o'zini   tartibga
soluvchi tashkilotlar sifatida.
Shuningdek,   quyidagilar   rejalashtirilgan:   korruptsiyaga   qarshi   kurash
xarakteridagi   ma'muriy   islohotlar;   standartlar   va   qoidalarni   ishlab   chiqish;   davlat
xizmatlarini   ko‘rsatish   jarayonini   ma’muriy   tartibga   solish   va   qonunchilik   bilan
ta’minlash;   natijalarga yo'naltirilgan boshqaruv usullarini amalga oshirish. 8
2.5.O’zbekistonda   ma'muriy islohotni   amalga oshirish muammolari va
istiqbollari.
O’zbekistonda   ma'muriy   islohotlarni   amalga   oshirishga   qaratilgan   sa'y-
harakatlarning   natijalari   qanday?   Ma'lumki,   islohot   osonlikcha   davom   etmayapti:
De-fakto,   ma’muriy   tuzilmalar   rahbarlari   sonini   qisqartirish   choralari   maqsadga
muvofiq   emas   deb   topildi;   vazir   o‘rinbosarlari   soni   tiklandi;   Bosh   vazir
8
  Ovsyanko   D.M.   Ma'muriy   huquq:   Darslik.   //   Ed.   3-chi,   qayta   ko'rib   chiqilgan.   va   qo'shimcha   -   M.:
Huquqshunos.   2007 yil.
22 o‘rinbosarlari   soni   ko‘paytirildi.   O’zbekiston   Respublikasi     Prezidenti   huzuridagi
davlat   boshqaruvini   isloh   qilish   bo'yicha   komissiya   faoliyati   faollashdi.   Biroq,
ma'muriy   islohotlar   sohasida   amalga   oshirilgan   sa'y-harakatlarning   qoniqarsiz
natijalari haqidagi bayonot norasmiy baho bo'lib qolmoqda.   Ma'muriy islohotning
faol   bosqichi   boshlanganidan   uch-yildan   ko'proq   vaqt   o'tib,   uni   muvaffaqiyatsiz
deb aytish deyarli odatiy holga aylandi.
Islohotning   muvaffaqiyatsizligi   sabablari   orasida   ma'muriy   islohotni
moliyalashtirishning   etarli   emasligi   va   uni   amalga   oshirish   bo'yicha   yagona
jamoaning yo'qligi;   siyosiy elitada konsensusning zaifligi va ma'muriy islohotlarni
amalga   oshirish   uchun   siyosiy   irodaning   yo'qligi.   Bu   omillarning   ahamiyati
aniq.   Biroq,   bu   ro'yxat   to'liq   bo'lmagan   ko'rinadi.   Muvaffaqiyatsizliklarning   eng
muhim   sabablaridan   biri   O’zbekiston   sharoitlariga   nisbatan   ma'muriy   islohot
modelining kontseptual ishlab chiqilmaganligi, xususan, zamonaviy davlatning roli
va   funktsiyalari   masalasi   edi.   O’zbekistonda   ma'muriy   islohotni   amalga   oshirish
jarayonida   yangi   davlat   boshqaruvi   kontseptsiyasining   ruhi   emas,   balki   harfi
o'zlashtirildi.   Aslida,   amalga   oshirishga   harakat   qilindi,   albatta,   ushbu   modelning
dolzarbligini   belgilaydigan   bir   qator   asosiy   shartlar   mavjud   bo'lmaganda   oqilona
va oqilona tamoyillar. 9
Afsuski, shuni ta'kidlash kerakki, zamonaviy rus boshqaruv apparati ratsional
byurokratiyaning   Weber   modelidan   juda   uzoqdir.   Bu   xulosa   keng   tarqalgan
mijozizm   amaliyoti,   yaqinlik   va   shaffoflikning   yo'qligi   bilan   tasdiqlanadi;   ijro
intizomining qoniqarsiz sifati;   korruptsiyaning juda yuqori darajasi.
Tarixiy va zamonaviy O’zbekistonda rus byurokratiyasining haddan tashqari
kattaligi haqidagi afsonaning saqlanib qolishiga qaramay, zamonaviy O’zbekiston
Respublikasi   ma'muriy   apparatning   aholiga   nisbatan   hajmi   bugungi   kunda
rivojlangan mamlakatlar standartlaridan orqada qolmoqda.
9
  Salishcheva   N.G.,   Abrosimova   E.B.   O’zbekistonda   ma'muriy   islohot   va   ma'muriy   jarayon   Qiyosiy
konstitutsiyaviy sharh. 2005 yil. № 3.
23 An'anaga   ko'ra,   rus   byurokratiyasi   son-sanoqsiz   armiya   ekanligiga
ishonishgan.   Shu   bilan   birga,   ushbu   darslik   g'oyasiga   qaramay,   XX   asrning
ikkinchi yarmigacha Evropaning rivojlangan mamlakatlari bilan taqqoslaganda, rus
byurokratiyasining umumiy aholi soniga nisbatan kattaligi ahamiyatsiz edi.  
Biroq,   mutaxassislar   tomonidan   olib   borilgan   tadqiqotlar   shuni   ko'rsatadiki,
O’zbekiston   ma'muriy   apparati   unchalik   shishgan   emas.   Raqamning   eng   katta
o'sishi   2018-yilda   -   6%   ga,   umuman   olganda   2017-yildan   2022-yilgacha   bo'lgan
davrda   erishildi.   hokimiyatning   barcha   tarmoqlarida   apparatchilar   soni   16%   ga
oshdi.   Mutaxassislar buni normal holat deb hisoblashadi, chunki o'sish yangi bozor
institutlarining shakllanishi bilan bog'liq.   2019-yil boshiga kelib, har ming kishiga
to'g'ri   keladigan   davlat   xizmatchilarining   zichligi   Ingushetiyada   4   kishidan
Evenkiyada   58   kishigacha,   mamlakatdagi   o'rtacha   zichlik   esa   7   nafar   amaldorni
tashkil etdi, bu Avstriya kabi mamlakatlarga qaraganda kamroq. Shvetsiya, Buyuk
Britaniya, AQSh, Frantsiya.
2021-yilda   barcha   darajadagi   davlat   organlari   xodimlarining   soni,Rosstat
ma'lumotlariga   ko'ra,   10,9   foizga   o'sib,   1462   million   kishini   tashkil   etdi.   2022-
yilda ularning soni 1 millionga yaqin bo'lsa, shu bilan birga, mamlakat aholisi shu
davrda   qariyb   148   million   kishidan   143   million   kishiga   qisqardi.   Natijada
amaldorlarning   mamlakat   aholisidagi   ulushi   0,7   foizdan   1   foizga
oshdi.   Rivojlangan   mamlakatlar   standartlari   bilan   solishtirganda,   bu   ko'rsatkich
past;   byurokratlarning   nisbiy   sonining   bunday   pastligi   rivojlanayotgan
mamlakatlarga   xosdir.   Jahon   banki   ma lumotlariga   ko ra,   Braziliya   aholisidaʼ ʻ
amaldorlarning   ulushi   1,5%,   Chili   —   1%,   Xitoy   —   1,6%,   Polsha   —
0,7%.   Rivojlangan   mamlakatlarda   davlat   apparatida   ancha   ko'p   odam   ishlaydi:
Germaniyada   -   6,1%,   AQShda   -   6,8%,   Shvetsiyada   -   11,7%.20   Shunday   qilib,
keng tarqalgan afsonadan farqli o'laroq, amaldorlar soni. O’zbekiston kichik.
Bunday   sharoitda   “davlat   xizmatchilari   sonini   qisqartirish   ularning   nisbatan
kichik   sonini   hisobga   olgan   holda   asossiz   va   samarasiz   chora   bo‘lib   chiqishi
mumkin”.
24 Va   nihoyat,   boshqaruv   apparatining   samarasizligi   boshqaruv   apparatining
yetarli   darajada   moliyalashtirilmaganligi   bilan   belgilanadi.   Bu   sohada   ekspertlar
tizimli bo lmagan xususiyatni  ta kidlamoqda: maoshlarning oshishi  asosan yuqoriʻ ʼ
bo g in   –   vazirlar,   vazirlik   va   idoralar   bo limlari   rahbarlariga   ta sir	
ʻ ʻ ʻ ʼ
ko rsatdi.
ʻ   Mansabdor   shaxslarning   asosiy   qismining   maoshlari   maksimal   uchdan
bir   qismga   o'sdi,   davlat   xizmatchilarining   ish   haqidagi   farq   esa   tijorat   sohasiga
qaraganda   o'rtacha   2,5-3   baravar   kam.   “Davlat   amaldorlarni   qashshoqlikdan
qutqardi, lekin hali ham bozordagidek maosh bermayapti”.   Tan olishimiz kerakki,
postsovet   davrida   korrupsiyani   yengibgina   qolmay,   balki   uning   hajmi   sezilarli
darajada oshdi.
O’zbekistonda   fuqarolik   jamiyati   institutlarining   samaradorligi   juda   past,   bu
havaskor   tashabbuslar   uchun   resurslarning   etarli   emasligi   bilan   bog'liq.   Natijada,
havaskor   tashkilotlarning   muhim   davlat   funktsiyalarini   bajarish   qobiliyati   juda
cheklangan.   Ko'pincha   fuqarolik   jamiyatining   funktsiyalari   simulyator   tuzilmalari
(masalan, uyushgan jinoyatchilik) tomonidan tortib olinadi. 10
Darhaqiqat,   rivojlangan   mamlakatlardan   farqli   o'laroq,   O’zbekistonda
fuqarolik   jamiyati   institutlari   zaif   va   samarasizdir.   Ma'lumki,   fuqarolik   jamiyati
samaradorligining   shartlari   institutsional   va   normativ   (fuqarolik   jamiyati
institutlari   va   tartiblarining   qonuniyligi)   va   fuqarolik   jamiyati   institutlarini
resurslar   bilan   ta'minlashdir.   Va   agar   umuman   mamlakatda   birinchi   shart
ta'minlangan   bo'lsa,   resurslar   bilan   ta'minlashda   vaziyat   tushkunlikka
tushadi.   Yuqorida aytilganlar havaskor tashkilotlarga tayanish g'oyasini rad etishni
anglatmaydi,   lekin   bundan   tashqari,   bu   bunday   faoliyatni   to'liq   rag'batlantirishni
anglatadi,   chunki   samaradorlikka   erishishning   boshqa   usuli   yo'q.   Shu  bilan   birga,
fuqarolik   jamiyati   institutlari   va   ularning   resurs   bazasining   zaifligini   e'tirof   etish,
bu   masalani   diqqat   bilan   ko'rib   chiqish   zarurligini   belgilaydi.   rus   davlati   qanday
vazifalarni   va   qay  darajada   havaskor   tashabbusni   topshirishi   mumkin.   Davlatning
ketishi   natijasida   yuzaga   kelgan   bo'shliqni   fuqarolik   tashabbusi   bilan   emas,   balki
10
  Bachilo   I.L.   O’zbekistondagi   ma'muriy   islohotning   mohiyati   haqida   yana   bir   bor.   O’zbekistonda   ijroiya
hokimiyatining shakllanish tarixi va hozirgi holati.   M., 2021.S.132.
25 korruptsiyalashgan   byurokratiya  va korruptsion  biznes  ittifoqi  to'ldirishi   mumkin,
deb qo'rqish asossiz emas.
Shunday   qilib,   bir   qator   asosiy   parametrlar   -   boshqaruv   apparatining   soni,
samaradorligi   va   oqilonaligi;   uning   moddiy   ta'minotining   pastligi   va
korruptsiyaning yuqori darajasi (bular o'zaro bog'liq);   fuqarolik jamiyatining sifati,
uning   bir   qator   davlat   funktsiyalarini   bajarish   qobiliyati   va   tayyorligi   -
O’zbekistonda   ma'muriy   islohotni   amalga   oshirishning   boshlang'ich   shartlari   va
yangi ma'muriy islohotlar ruhida o'xshash ma'muriy islohotlarni amalga oshirishni
rag'batlantirganlar   o'rtasidagi   sezilarli   farqni   aniqlang.   rivojlangan   mamlakatlarda
davlat boshqaruvi.
O’zbekistonning   so nggi   10-yillik   tajribasi   yaqqol   ko rsatib   turibdiki,   davlatʻ ʻ
siyosati   maqsadlariga   erishish   uchun   ularni   shakllantirish,   qonunchilik   bazasini
ta minlash   va   harakatlar   rejasini   ishlab   chiqish   yetarli   emas.	
ʼ   Ushbu   rejalarning
bajarilishini   tashkil   etish,   ularning   bajarilishini   doimiy   nazorat   qilish,   zarur
hollarda tuzatishlar kiritish zarur.
2019-2022-yillardagi   ma’muriy   ijroiya   organlarining   natijalari   va   asosiy
faoliyati   to'g'risida   hisobotlarni   tuzish   amaliyoti   natijalarga   yo'naltirilgan
boshqaruv   tizimini   shakllantirishga   to'sqinlik   qiladigan   bir   qator   jiddiy
muammolarni aniqladi.   Ma’muriy ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatining bir
qator muhim yo'nalishlari bo'yicha samaradorlik ko'rsatkichlarini hisoblash usullari
mavjud   emas.   Samaradorlik   ko'rsatkichlarining   maqsadli   qiymatlarining   etarli
to'plamini shakllantirish uchun zarur bo'lgan ma'lumotlarni yig'ish va qayta ishlash
tizimi   va   ularga   erishish   monitoringi   tizimi   yaratilmagan.   Davlat   xizmatchilari
bunday   ishlarni   bajarish   uchun   zarur   bilim   va   ko'nikmalarga,   shuningdek,   uni
amalga oshirish uchun motivatsiyaga ega emas.
Ushbu   yo'nalishni   amalga   oshirishning   maqsadi   O’zbekiston   Respublikasi
hukumati,   ma’muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari,   O’zbekiston   Respublikasi
ning ta'sis sub'ektlarining ijro etuvchi organlari va davlat organlariga bo'ysunuvchi
26 tashkilotlarda   natijalarga   yo'naltirilgan   boshqaruv   va   loyihalarni   boshqarish
usullari va tartiblarini joriy etishdan iborat.
Natijaga   yo'naltirilgan   boshqaruv   mexanizmlarini   joriy   etish   quyidagilarga
imkon   beradi:   rejalashtirilgan   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   natijalarga   O’zbekiston
Respublikasi    hukumati  darajasida  ham, alohida ma’muriy ijro etuvchi  hokimiyat
organlari   va   O’zbekiston   Respublikasi   ning   ta'sis   sub'ektlarining   ijro   etuvchi
hokimiyatlari darajasida ham: 11
 ma’muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   va   O’zbekiston   Respublikasi
ning ta'sis sub'ektlarining ijro etuvchi hokimiyat organlari qarorlarining bajarilishi
ustidan nazoratni yanada samaraliroq amalga oshirish;
 ma’muriy   ijroiya   organlari   va   O’zbekiston   Respublikasi   ning   ta'sis
sub'ektlarining ijro etuvchi organlarining resurslaridan foydalanish samaradorligini
oshirish.
Ushbu   sohada   quyidagilarni   ta'minlash   kerak:   faoliyatning   maqsadlari   va
natijalari   bo'yicha   idoraviy   va   idoralararo   rejalashtirish   va   loyihalarni
boshqarishning yaxlit tizimini yaratish va joriy etish, resurslarni bo'limlar o'rtasida
raqobatbardosh   taqsimlash   va   natijalarga   erishish   ustidan   nazoratni   amalga
oshirish. ularning faoliyati;
 davlatning strategik maqsadlariga muvofiq ijro etuvchi hokimiyat organlari
faoliyatining   asosiy   yo‘nalishlari   bo‘yicha   faoliyati   samaradorligi   va
samaradorligining asosiy o‘lchanadigan ko‘rsatkichlarini ishlab chiqish;
 maqsadlarning   aniq   ijrochilarga   bog‘lanishini   ta’minlaydigan
texnologiyalar   va   maqsadlarni   belgilash   tartib-qoidalarini   joriy   etish,   belgilangan
maqsadlarga   erishish   darajasini   va   ijrochilarning   ushbu   maqsadlarga   erishish
bo‘yicha   amalga   oshirgan   harakatlarini   adekvat   baholash   imkonini   beruvchi
ko‘rsatkichlarni ishlab chiqish;
11
  Xabrieva   T.Ya.,   Nozdrachev   A.F.,   Tixomirov   Yu.A.   Ma'muriy   islohot:   muammolar   va   echimlar
O’zbekistonda ma'muriy islohot: ilmiy va amaliy qo'llanma Ed.   S.E.   Narishkina, T.Ya.   Xabrieva.   Moskva: INFRA-
M.   2021. S. 1 - 53.
27  qo'yilgan   vazifalarni   bajarish   uchun   resurslarni   taqsimlash,   shuningdek
natijalarga   erishish   ustidan   nazoratni   ta'minlash   va   ushbu   vazifalarni   hal   qilish
uchun   rahbarlar   va   mansabdor   shaxslarning   shaxsiy   javobgarligini   belgilash
imkonini beradigan boshqaruv hisobini ishlab chiqish va joriy etish;
 qo‘yilgan   vazifalarni   hal   etish   uchun   mas’ul   bo‘lgan   tarkibiy   bo‘linmalar
va   mansabdor   shaxslar   faoliyati   samaradorligini   baholash,   shuningdek,   byudjet
xarajatlari   samaradorligini   baholash   imkonini   beruvchi   ichki   audit   tizimini   ishlab
chiqish va joriy etish;
 ko‘zlangan   maqsadlarga   erishishga   to‘sqinlik   qilayotgan   xatarlarni
muntazam ravishda baholash tizimini joriy etish;
 ijro   hokimiyati   organlariga   bo'ysunuvchi   tashkilotlarni   boshqarish
mexanizmlarini joriy etish.
Idoraviy   va   idoralararo   rejalashtirish   mexanizmlarini   yaratish   jarayonida
ularni uslubiy ta’minlash va tajriba-sinoviy amaliyotga tatbiq etish muammolarini
hal  etish, shuningdek,  ushbu mexanizmlarni  amalga  oshirishda ekspert  yordamini
ko‘rsatish zarur.
O’zbekiston   Respublikasi   ning   ta'sis   sub'ektlarida   natijalarga   yo'naltirilgan
boshqaruv   tartib-qoidalari   va   loyihalarni   boshqarishni   joriy   etish   uchun
O’zbekiston Respublikasi ning ta'sis sub'ektlari uchun tegishli standart huquqiy va
uslubiy bazani keyinchalik eksperimental sinovdan o'tkazish bilan yaratish kerak.
Rejalashtirish   va   loyihalarni   boshqarish   tizimini   joriy   etish   ma’muriy
islohotni   muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   hamda   ijro   hokimiyati   organlarining
vakolatlarini amalga oshirish bilan bog‘liq boshqa muammolarni hal etishda birdek
muhim   ahamiyatga   ega.   Bunday   tizimni   ishlab   chiqish   maqsadlarni   belgilash   va
samaradorlikka   yo'naltirilgan   byudjetlashtirishning   yangi   kompleks
mexanizmlarini joriy etish bilan bir vaqtda amalga oshirilishi kerak.
XULOSA
28 "Ma'muriy islohot" ostida jamiyat manfaatlarini ko'zlab, "avtomatik rejimda"
ishlaydigan,   haqiqatda   ishlaydigan   yagona   ijro   hokimiyati   tizimini   yaratish
maqsadida   ijro   hokimiyati   tizimidagi   o'zgarishlarni   tushunish   odatiy
holdir.   Islohotning   ob'ekti   ma muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari,O’zbekistonʼ
Respublikasining   ta'sis   sub'ektlarining   ijro   etuvchi   hokimiyatlari,ijro   etuvchi
hokimiyatga qarashli davlat tashkilotlari va davlat vakolatlariga ega bo'lgan boshqa
boshqaruv tizimlari edi.
Ma'muriy islohotlarning asosiy yo'nalishlari: 
 davlatning jamiyatdagi o'rni;  
 davlat organlarining tuzilishi va vazifalari;  
 davlat apparati faoliyati samaradorligi va samaradorligini oshirish;  
 davlat xizmatlarini boshqarish;  
 moliyaviy boshqaruv islohoti;  
 davlat apparatining hisobdorligi va shaffofligi.
Barcha   mamlakatlardagi   ma’muriy   islohotlar   maqsadga   muvofiqlik,
pragmatizm   va   tejamkorlik   tamoyillariga   asoslanadi.   Ma muriy   islohotlar	
ʼ
konsepsiyasilar doirasidagi barcha tadbirlar qonun ustuvorligini mustahkamlashga
ko maklashish,   davlat   organlari   faoliyati   to g risidagi   axborotning   ochiqligi   va	
ʻ ʻ ʻ
ochiqligini rivojlantirishga qaratilgan.   Ularning maqsadi davlatni ijtimoiy jixatdan
yanada   mustahkam   va   mustahkam   qilish,   uni   fuqaroga   “yaqinlashtirish”   va
mamlakatning har tomonlama raqobatbardoshligini ta’minlashdan iborat.
Barcha   darajadagi   hokimiyat   tizimining   mustahkamlanishi   vakolatlarni
chegaralash  jarayonlarining  rivojlanishiga  olib  keldi, shu  jumladan  ma muriy ijro	
ʼ
etuvchi hokimiyat organlari va O’zbekiston Respublikasining ta'sis sub'ektlarining
ijro   etuvchi   hokimiyatlari   o'rtasida   O’zbekiston   Respublikasining   qo'shma
yurisdiktsiyasi   sub'ektlari   va.   uning   tarkibiy   tuzilmalari.   Ma’muriy   islohotning
muhim   yo‘nalishi–ijro   hokimiyati   organlari   faoliyati   samaradorligini   real
oshirishdir.   Bu   muammoni   hal   etish   barcha   darajadagi   ijro   hokimiyati   va   davlat
29 xizmatchilarining yuqori tashkiliyligini, o‘z vakolatlarini amalga oshirishda aniqlik
va   tezkorlikni   ta’minlash,   eng   muhimi,   moddiy   va   ma’naviy   mahsulotlar   ishlab
chiqaruvchilar   faoliyatiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatish   zaruriyatidan   kelib   chiqadi.
imtiyozlar - tashkilot, korxona va muassasalar.
Ma'muriy   islohotlarning   asosiy   yo'nalishlarini   huquqiy   tartibga   solish
ma muriy darajadagi hujjatlarni qabul qilish bilan cheklanmasligi kerak:ʼ
ma muriy   qonunlar,   prezident   farmonlari,   hukumat   qarorlari,   idoraviy	
ʼ
aktlar.   O’zbekiston   Respublikasida   samarali   ijro   etuvchi   hokimiyatni   qurish
vositasi   sifatida   ma'muriy   islohotdan   foydalanish   O’zbekiston   Respublikasining
ta'sis   sub'ektlarining   qonun   hujjatlarida   va   munitsipal   huquqiy   hujjatlarda
ma muriy huquqiy normalarni ishlab chiqishni o'z ichiga oladi.	
ʼ
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasilarning   ustuvor   yo nalishlari   qatoriga   ijro	
ʼ ʻ
etuvchi  hokimiyat  organlarining yangi  sharoitlarda ishlashi  bo yicha  vakolatlarini	
ʻ
amalga   oshirish   mexanizmlarini,   davlat   xizmatlari   sifati   va   ulardan   foydalanish
qulayligi standartlarini hamda davlat funktsiyalarini bajarish va davlat xizmatlarini
ko rsatish   bo yicha   ma muriy   reglamentlarni   ishlab   chiqish   kiradi.	
ʻ ʻ ʼ
(vakolatlar).   Ma'muriy islohotlarning ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatining
axborot ochiqligini ta'minlash kabi yo'nalishi ham yaxshi rivojlanish istiqbollariga
ega.
Huquqiy tartibga solishda ma'muriy islohotlarning turli yo'nalishlarini amalga
oshirish   darajasi   bugungi   kunda   har   xil.   Ma'muriy   me'yoriy-huquqiy   hujjatlarni
ishlab chiqish sohasida ularning tizimi aniqlangan bo'lib, bu umuman tushunarli va
mantiqiy   bo'lib,   tegishli   me'yoriy-huquqiy   massivning   asosi   shakllantirildi,
deyishimiz mumkin.   Shuningdek, yaqin kelajakda barcha funktsiyalarni bajarish va
sub'ekt   darajasida   barcha   xizmatlarni   ko'rsatish   tegishli   ma'muriy   reglamentlar
orqali   vositachilik   qilishini   taxmin   qilish   mumkin.   Ijro   hokimiyati   organlari
rahbarlari   tomonidan   ma’muriy   tartibga   solish   vazifalarini   tushungan   holda
30 ma’muriy   islohotlarning   mazkur   yo‘nalishi   hududiy   miqyosda   izchil   amalga
oshiriladi, deyishga asos bor.
Ma muriy   islohotlar   konsepsiyasini   amalga   oshirishning   muvaffaqiyati   ko pʼ ʻ
jihatdan   fuqarolar   va   tadbirkorlik   sub yektlarining   Ma muriy   islohotlar	
ʼ ʼ
konsepsiyasining   maqsad   va   vazifalarini   tushunishi   va   qo llab-quvvatlashiga,   bir	
ʻ
tomondan,   fuqarolik   jamiyatining   islohot   natijalaridan   manfaatdorligiga,   bir
tomondan,   ularning   mavjudligiga   bog liq.   uni   amalga   oshirishning   borishi	
ʻ
to'g'risidagi   ob'ektiv   ma'lumotlar,   ikkinchidan.   Islohotni   muvaffaqiyatli   amalga
oshirishning zarur omili ham davlat xizmatchilarining undan manfaatdorligi bo‘lib,
uning amalga oshirilishini ta’minlashga da’vat etilgan.
Shunday qilib, tadqiqot asosida quyidagi xulosalar chiqarish mumkin:
1.   O’zbekistondagi   ma'muriy   islohotlar   uzoq   tarixga   ega.   Davlat
boshqaruvining   markaziy   apparatini   qayta   qurish   O’zbekiston   imperiyasida   ham,
Sovet hokimiyati-yillarida ham amalga oshirildi.
2.   90-yillarning   oxiriga   kelib.   O'tgan   asrda   O’zbekistonda   islohotlar   va
birinchi   navbatda   ma'muriy   islohotlar   zarurligi   g'oyasi   nihoyat
o'rnatildi.   Keyinchalik,   mamlakatdagi   siyosiy   va   iqtisodiy   jarayonlarning   global
qayta   tuzilishi   munosabati   bilan   davlat   organlarini   o'zgartirish   bo'yicha   muayyan
chora-tadbirlar   ko'rildi,   bu   birinchi   navbatda   davlat   tuzilmalarini   depolitizatsiya
qilishdan iborat edi.
3.   Ma'muriy   islohot   zamonaviy   O’zbekiston   tarixidagi   eng   qiyin
hisoblanadi.   Yana bir bor ta’kidlaymizki, ma’muriy islohot boshlangan davrda uni
amalga   oshirishning   ilmiy,   nazariy   asoslari   yo‘q   edi.   Faqat   yangi   turdagi
iqtisodiyotga   moslashgan,   yangi   iqtisodiy   tizim   sharoiti   va   ehtiyojlariga   mos
keladigan   ijro   apparatini   shakllantirish   zarurati   yaqqol   ko'rinib   turardi.   Bu   holat,
fikrimizcha,   ma’muriy   islohotlarning   ayrim   yo‘nalishlarining   bir   qator
nomuvofiqliklari va hatto to‘xtatilishiga ham sabab bo‘ldi.
31 4. Ma'muriy islohotning maqsadi - zamonaviy rus jamiyati ehtiyojlariga javob
beradigan yuqori samarali davlat apparatini yaratish.
Ma'muriy islohot quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1)   davlat   xizmatini   isloh   qilish   (shu  jumladan   davlat   xizmatiga   qabul   qilish,
mehnatga   haq   to'lash,   kadrlarni   tayyorlash   va   rag'batlantirish   tizimi   va   boshqalar
bilan bog'liq jihatlar majmuasi);
2)   byudjet   islohoti   (vazirliklar   va   idoralarni   moliyalashtirishning   taxminiy
printsipidan natijalarga ko'ra dasturiy maqsadli moliyalashtirishga o'tish);
3)   ijro   hokimiyati   organlari   tizimini   o'zgartirish   (bu   ko'pincha,   birinchi
navbatda,   ma'muriy   islohotning   mazmuni   haqida   gapirganda   nazarda   tutiladi.
Ushbu   ma'ruza   asosan   davlat   xizmatini   isloh   qilishning   konseptual   jihatlariga
to'xtalib o'tadi.
Quyidagilar ma’muriy islohotlarning ustuvor yo‘nalishlari etib belgilandi:
 tadbirkorlik   subyektlarining   xo‘jalik   faoliyatiga   davlat   aralashuvini
cheklash, shu jumladan, ortiqcha davlat tomonidan tartibga solishni to‘xtatish;
 ma muriy   ijroiya   organlarining   funktsiyalari   va   vakolatlariningʼ
takrorlanishini istisno qilish;
 iqtisodiyot   sohasida   o'zini   o'zi   tartibga   soluvchi   tashkilotlar   tizimini
rivojlantirish;
 xo'jalik   faoliyatini   tartibga   solish,   nazorat   va   nazorat   qilish,   davlat   mulkini
boshqarish   va   davlat   tashkilotlari   tomonidan   fuqarolar   va   yuridik   shaxslarga
xizmatlar ko'rsatish bilan bog'liq funktsiyalarni tashkiliy jihatdan ajratish;
 ma muriy ijro etuvchi hokimiyat organlari va O’zbekiston Respublikasining
ʼ
ta'sis   sub'ektlarining   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   o'rtasidagi   vakolatlarni
chegaralash   jarayonini   yakunlash,   ma muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining	
ʼ
hududiy organlari faoliyatini optimallashtirish.
32 Islohotning   muvaffaqiyatsizligi   sabablari   orasida   ma'muriy   islohotni
moliyalashtirishning   etarli   emasligi   va   uni   amalga   oshirish   bo'yicha   yagona
jamoaning yo'qligi;   siyosiy elitada konsensusning zaifligi va ma'muriy islohotlarni
amalga oshirish uchun siyosiy irodaning yo'qligi.
Shunday   qilib,bir   qator   asosiy   parametrlar-boshqaruv   apparatining   soni,
samaradorligi   va   oqilonaligi;   uning   moddiy   ta'minotining   pastligi   va
korruptsiyaning yuqori darajasi (bular o'zaro bog'liq);   fuqarolik jamiyatining sifati,
uning   bir   qator   davlat   funktsiyalarini   bajarish   qobiliyati   va   tayyorligi-
O’zbekistonda   ma'muriy   islohotni   amalga   oshirishning   boshlang'ich   shartlari   va
yangi ma'muriy islohotlar ruhida o'xshash ma'muriy islohotlarni amalga oshirishni
rag'batlantirganlar   o'rtasidagi   sezilarli   farqni   aniqlang.   rivojlangan   mamlakatlarda
davlat boshqaruvi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR   RO'YXATI
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi:   rasmiy   matn   [Elektron   resurs]
"Garant" huquqiy tizimi.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022-yil   23   iyundagi   824-sonli
"2022-2027-yillarda   ma'muriy   islohotlarni   amalga   oshirish   chora-tadbirlari
to'g'risida" gi Farmoni  Huquqiy tizim "Garant".
3.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   16   iyuldagi   "Davlat
boshqaruvini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to'g'risida"   gi   farmoni     Huquqiy
tizim "Garant".
4.   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   2018-yil   31   iyuldagi   451-sonli
"Ma'muriy islohotlar bo'yicha hukumat komissiyasi to'g'risida" gi qarori   Huquqiy
tizim "Garant".
5.   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   2019-yil   25   oktyabrdagi   1789-r-
son   qarori   (2021-yil   28   martdagi   tahrirda)   "O’zbekiston   Respublikasida   2020-
33 2022-yillarda   ma'muriy   islohotlar   kontseptsiyasi   to'g'risida"     Huquqiy   tizim   "
Garant".
6.   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumatining   2020-yil   17   iyuldagi   1024-r
"2022-yilgacha   mintaqaviy   axborotlashtirish   kontseptsiyasi   to'g'risida"   gi   qarori
Huquqiy tizim "Garant".
7.   O’zbekiston   Prezidenti   Vladimir   Putinning   O’zbekiston   Respublikasi
Ma muriy Majlisiga Murojaati”  “Rossiyskaya gazeta”, 86-son, 26.04.2019 y.ʼ
8.   O’zbekistonda   ma'muriy   islohot.   Ilmiy   va   amaliy   qo'llanma
ed.   S.E.   Narishkina, T.Ya.   Xabrieva.   M.: INFRA-M, 2021-yil.
9.   Bachilo   I.L.   O’zbekistondagi   ma'muriy   islohotning   mohiyati   haqida   yana
bir   bor.   O’zbekistonda   ijroiya   hokimiyatining   shakllanish   tarixi   va   hozirgi
holati.   M., 2009-yil.
10.   Vilson   V.   Davlat   boshqaruvi   fani.   Davlat   boshqaruvi   nazariyasi
klassikasi: Amerika maktabi  Ed.   D. Shafritz, A. Xayda.-M., 2018 y.
11.   Danilin   A.   Elektron   davlat   xizmatlari   va   ma'muriy   reglamentlar.   Siyosiy
vazifadan “elektron hukumat” arxitekturasigacha.   M., 2021-yil.
12.   Zaitseva   G.A.   Ma'muriy   islohot   vazifalari   nuqtai   nazaridan   O’zbekiston
Respublikasining   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlari   faoliyatining   shaffofligini
oshirish  Davlat hokimiyati va mahalliy o'zini o'zi boshqarish. 2021-yil. 5-son.
13.   Ignatyuk   N.A.   Ma muriy   ijro   etuvchi   hokimiyat   organlarining   ma'muriy	
ʼ
reglamentlari:   metodologiya   masalalari     O’zbekiston   qonunchiligi   jurnali.   2020-
yil. № 10.
14.   Kupryashin   G.L.,   Soloviev   A.I.   Davlat   boshqaruvi   nazariyasi.   Voronej,
2019-yil.
15. Lapina M.A.   Ma'muriy islohot: birinchi natijalar tahlili va ijro hokimiyati
subyektlari oldida turgan muammolar  Huquq va siyosat.   2019-yil. № 2.
34 16. Lobanov V.V.   Zamonaviy ma'muriy islohotlar.   M. 2022-yil.
35

35

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский