Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 354.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

0 Sotish

O'zbekistonda marketingni vujudga kelish va rivojlanishi tadbirkorlik faoliyatini alohida turi sifati

Sotib olish
O'zbekistonda marketingni vujudga kelish va
rivojlanishi tadbirkorlik faoliyatini alohida turi sifati
Mundarija:
Kirish…………………………………………………… 3
I.Bob  Mark et ing t ushunchasi v a uning 
mohiy at i… … … … … … … .....5
1.1  Marketing tushunchasi va uning mohiyati……………………………..5
  1.2. Marketingni vujudga kelishi va rivojlanishining asosiy bosqichlari…..9
  II.Bob Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyutsiyasi…....20
   2.1  Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyutsiyasi…….........20
     2.2  Marketing elementlari tarkibi va jarayoni……………….............…..25
      Xulosa va takliflar ………...………………………………………….....29
       Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………..……30
                        
1 KIRISH 
      Mustaqillik yillarida O‘zbekistonda bozor munosabatlariga asoslangan milliy 
iqtisodiyot qaror topdi. Jamiyat hayotida bozor munosabatlari va bozor 
iqtisodiyotining amal qilishi haqidagi bilimlarga talab va qiziqish sezilarli oshdi.    
Hayotning o‘zi bozor haqida bilimlarni o‘zida jamlagan va shuningdek, rivojlangan 
mamlakatlar tajribasi bilan uyg‘unlashgan darslik va o‘quv qo‘llanmalarni yaratishni
kun tartibiga qo‘ydi. O‘quvchilar hukmiga taqdim etilayotgan “Marketing” fanidan 
mazkur o‘quv qo‘llanma Toshkent moliya instituti talabalariga uzoq yillardan buyon 
o‘qitib kelinayotgan “Marketing” o‘quv kursi doirasida shakllangan ma’ruzalar va 
o‘quv-uslubiy ishlanmalarga tayangan holda va soha mutaxassislari, fanni 
o‘rganuvchilarning bildirgan fikrlarini hisobga olgan holda tayyorlangan.  
O‘quv qo‘llanmaning tarkibi marketing fani va undagi bilim va ko‘nikmalarni 
talabalar tomonidan puxta o‘zlashtirishlari uchun qulay qilib shakllantirilgan. 
Shuningdek, jahondagi yetakchi mutaxassislar va darsliklarda qabul qilingan 
mantiqiy ketma-ketlikka amal qilingan. Har bir mavzuda uning o‘quvchilar 
tomonidan puxta o‘zlashtirilishiga qaratilgan takrorlash savollari, amaliy 
topshiriqlar, tayanch iboralar elementlari keltirilgan. Bozorni o‘rganish, undagi 
qonuniyatlar, tendensiyalar va yuzaga kelgan vaziyatlarni yoritish uchun o‘quv 
qo‘llanmada jadval, diagramma, grafik, rasm va amaliy elementlardan keng 
foydalanilgan. “Marketing” o‘quv kursini chuqurroq o‘zlashtirish uchun o‘quv 
qo‘llanmada o‘rganuvchilar e’tiboriga asosiy va qo‘shimcha adabiyotlar tavsiya 
qilingan. 
O‘quv qo‘llanma kitobxonlar keng ommasini, birinchi navbatda talabalar, 
mutaxassislar, umuman bozor haqidagi bilimlar bilan qiziquvchilarni marketing 
sohasidagi muhim nazariy tushunchalar va amaliy xatti-harakatlar bilan yaqindan, 
batafsilroq tanishtirishni ko‘zlagan. 
Har bir mavzuni yoritishda marketing sohasida shakllangan nazariy bilimlar va jahon
tajribasini milliy iqtisodiyot bilan bog‘lashga harakat qilindi. Shu maqsadda 
2 mustaqillik yillarida qabul qilingan marketing sohasiga oid me’yoriy-huquqiy 
hujjatlar, Davlat statistika qo‘mitasining davriy statistik to‘plamlaridan foydalanildi. 
O‘quv qo‘llanmani yozish jarayonida uning mazmuni Toshkent moliya institutida 
o‘qitilib kelayotgan ta’lim yo‘nalishlarida amalda bo‘lgan davlat ta’lim 
standartlariga muvofiqlashtirildi. Jumladan, mazkur o‘quv qo‘llanma institutning 
bakalavriat bosqichidagi 5230200“Menejment”, 5230300-“Kichik biznes va xususiy 
tadbirkorlikni tashkil etish” ta’lim yo‘nalishlarida tahsil olayotgan talabalarga 
mo‘ljallangan. Muhtaram o‘quvchi, qo‘lingizdagi kitob marketing o‘quv kursi 
bo‘yicha tayyorlanganlik o‘quv qo‘llanmalaridan biri bo‘lganligi sababli ayrim 
kamchiliklardan xoli bo‘lmasligi tabiiy. Shuning uchun muallif kitobning tuzilishi va
mazmuni bo‘yicha bildiriladigan xolisona mulohaza va takliflarni bajonu dil qabul 
qiladi va ularni kitobning kelgusi nashrlarini tayyorlashda albatta e’tiborga oladi. 
3                I.Bob  Mark et ing t ushunchasi v a uning mohiy at i
1.1. Marketing tushunchasi va uning mohiyati
Marketing inglizchadan “market” – bozor, bozordagi harakat, faoliyat,  ya’ni bozor 
faoliyatini o‘rganish ma’nosini anglatadi. Marketing tushunchasi bozor bilan bog‘liq 
bo‘lgan istalgan faoliyatni o‘z ichiga oladi. Marketing murakkab, ko‘p qirrali 
tushunchadir. Marketing- korxonaning tovarlar ishlab chiqarish va sotishni tashkil 
etish hamda boshqarish shaklidir. 
«Marketing» ga «sotish» va «reklama qilish»dan ham ko‘proq aloqador boshqa 
muhim jihatlarini o‘rganish uchun velosipedni misol qilib olamiz. 
- Hech kim velosiped minib tug‘ilmagan. 
- Hech kim o‘zi uchun velosiped yasamagan.  Balki biz uchun  
mashhur  Schwinn,  Performance,  
Huffy yoki Murray firmalari velosipedlarni yasaydi. Barcha velosipedlar bir xil 
vazifani bajaradi, ya’ni haydovchini manzilini yaqin qilish maqsadida bir joydan 
ikkinchi joyga eltib qo‘yish. Lekin haydovchi turli xil model va dizayndagi 
velosipedlardan xohlaganini tanlashi mumkin.Velosipedlar odatda turli xil 
o‘lchamda, ayollar, erkaklar, bolalar, qariyalar uchun yoki ikki kishilik, savatchalik, 
4 oyoqlik, arzon, qimmat va hokazo bo‘lishi mumkin. Yuqoridagi xilma – xilliklar 
velosiped ishlab chiqarish va sotishni chigallashtiradi. Shuning uchun velosiped 
ishlab chiqaruvchi kompaniya velosiped ishlab chiqarishdan oldin va keyin quyidagi 
ishlarni amalga oshirishi zarur. 
1. Iste’molchilar ehtiyojini tahlil qilish. 
2. Velosiped turini bashorat qilish. 
3. Yaqin orada qancha odam velosiped haydashini baholash. 
4. Odamlar qachon velosiped sotib olishini bashorat qilish. 
5. Velosiped haydovchilari qayerda ko‘p bo‘lishi va ularni topish. 
4 6. Velosiped   sotib   olish   uchun   odamlar   qancha   pul   sarflashini   taxmin
qilish. 
7. Ushbu   kompaniya   velosipedlarini   mijozlarga   tanishtrish   uchun   qanaqa
aksiyalar o‘tkazish. 
8. Yana   nechta   raqobatchi   korxona   bor,   ular   qancha   velosiped   ishlab
chiqaradi, turi va narxi qanday? 
9. Agar   mijozlar   velosipedni   sotib   olgach   muammolarga   duch   kelsa,
ularga qanday qilib xizmat ko‘rsatish?  
Yuqoridagi harakatlar ishlab chiqarishning emas, balki kengroq jarayon, ya’ni – 
«marketing»ning – ajralmas bosqichlaridir.Yuqoridagi haraktlarni to‘g‘ri bajarish 
ishlab chiqarishni to‘g‘ri yo‘nalishga boshlab, faqat kerakli mahsulot va xizmatlarni 
ishlab chiqarish hamda o‘z mijozini aniq topishga yordam beradi. 
«Velosiped misoli»dan ko‘rinib turibdiki, «marketing» - «sotish» va «reklama 
qilish»dan ham ko‘proq muhim jihatlarni qamrab oladi. Marketing — mijozni 
kerakli tovar va xizmatlar bilan ta’minlashda «mijozni qanoatlantirish («Customer 
satisfaction)», ya’ni mijozning ehtiyoji, xohish va istaklarini qoniqtirish katta 
ahamiyatga ega. 
Marketingning ishlab chiqarishga qanday aloqasi bor? 
Marketing bugunda bozorga yo‘naltirilgan tadbirkorlik faoliyati va fikrlash uslubi 
bo‘lib, o‘zining ijodiy yo‘nalganligi va agressiv xarakteri bilan farqlanadi.  
Ishlab chiqarish – muhim iqtisodiy jarayon hisoblanadi. Ko‘pchilik o‘zi istagan 
tovarini ishlab chiqara olmaydi, chunki unda «tajriba», «resurs» va «vaqt» 
muammolari mavjud. Marketingning ishlab chiqarishga ta’sirini juda ko‘pchilik 
haddan ziyod oshirib yuboradi. Masalan: «Zo‘r qopqon yarating va butun dunyo 
sizning eshiklaringiz tomon yo‘l topib keladi». Boshqacha qilib aytganda, siz ishlab 
chiqargan mahsulotlar zo‘r bo‘lsa, biznesingiz albatta muvaffaqiyatli bo‘ladi. 
Vaholanki, «ishlab chiqarish» va «marketing» biznesning muhim bo‘lagi hisoblanib, 
mijozlarning tovar va xizmatlarga bo‘lgan ehtiyojini qondirishni maqsad qiladi. 
5 Masalan, mijozlar xohishini o‘rganish natijasida Toyota kompaniyasi butun dunyoga
muvaffaqiyatli biznesini davom ettirmoqda. Bundan tashqari «ishlab chiqarish» va 
«marketing» mijozlarga 5 ta iqtisodiy foydalilikni beradi: 
– shakl – vazifa – vaqt – makon – egalik huquqi. 
1.1-rasm.  Mijozni qanoatlantiradigan iqtisodiy foydaliliklar 
Zamonaviy marketing bozor sharoitida murakkab ijtimoiy — iqtisodiy jarayon 
bo‘lib, unda 4 muhim omil muntazam o‘zgarib turadi. Ular quyidagilardir: 
• Marketing-tadbirkorlik   faoliyatining   o‘zaro   ta’sir   va   muvofiqlashtirish
falsafasi sifatida. 
• Marketing-boshqarish konsepsiyasi sifatida. 
• Marketing-raqobat sharoitida afzallikni ta’minlovchi vosita sifatida. 
• Marketing-qaror qabul qilish usuli sifatida. 
Marketing faoliyati falsafasining tub mohiyati tadbirkorlik faoliyati va biznesda 
asosiy e’tibor iste’molchiga qaratilishi kerak, degan fikrdan iborat. Haqiqatdan ham 
6Marketing ko’rsatmasi bilan 
ishlab chiqarish tomonidan 
ta’minlanadi  Marketing xizmati tomonidan 
ta’minlanadi 
Shakl 
Vazifa  Vaqt Makon 
Egalik 
huquqi Mijozni 
qanoatlantiradigan 
iqtisodiy foydaliliklar  “Iste’molchi - shoh” degan shior bu falsafaning negizidir. Firma tovarlarining 
bozorda qabul qilinishi, iste’molchining uni tan olishi firma yutug‘ining garovidir. 
Marketingda eng asosiy narsa bu ikki va bir-birini to‘ldiruvchi yondashuvdir. Bir 
tomondan bozorni har tomonlama o‘rganish, iste’molchilar ehtiyoji, talabi, 
xohishlarini o‘rganish, so‘ngra ishlab chiqarishni yo‘naltirish bo‘lsa, ikkinchi 
tomondan marketingni qo‘llab bozor talabiga ta’sir ko‘rsatishdir. 
Marketing har bir mijoz uchun muhimdir. Chunki marketing kundalik hayotimizning
har bir jabhasiga ta’sir qiladi. Siz boradigan do‘kon, sotib olayotgan har bir 
mahsulot, tinglaydigan radio yoki TV – bularning hammasi marketing tufayli! 
Marketingni o‘rganishning yana bir muhim jihati – siz xaridor sifatida marketing 
xizmatlari uchun pul to‘laysiz. 
Rivojlangan mamlakatlarda marketing sarflari har 1$ da 0.5$ni tashkil qiladi. 
Marketingni o‘qitishning yana bir boshqa jihati shundaki, hozirgi kunda marketing 
sohasida juda ham qiziqarli va daromadli mavqega ega bo‘lish mumkin. 
Marketing — tadbirkorlikning falsafasi va unsuri sifatida yuzaga kelishi turli nazariy
va amaliy maktablarning xulosasidir. Marketing  tadbirkorlar, menejerlar, turli 
mamlakatlar olimlarining har xil siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlardagi faoliyati 
natijasida rivojlanib boradi.  
7 1.2. Marketingni vujudga kelishi va rivojlanishining asosiy bosqichlari 
Marketing atamasi iste’molga XIX asrning 60-yillarida Makkovern tomonidan 
kiritilgan. Marketing nazariy konsepsiya va tijorat faoliyatining o‘ziga xos hodisasi 
tarzida XX asr boshlarida AQShda ilk bor qo‘llanildi 1
. 
1902-yildan boshlab AQShning Michigan, Kaliforniya, Illinoys universitetlarida 
“Tovarlar marketingi”, “Marketing usullari”fanlaridan ma’ruzalar o‘qitila boshlandi. 
1910-1925-yillar mobaynida marketing usullari orqali bozorlar o‘rganila boshlandi. 
Firmalarda biznes faoliyatini o‘rganish uchun bozorni o‘rganish bo‘yicha bo‘limlar 
tashkil qilina boshlandi. 1926-yilda AQShda Marketing va Reklama Milliy 
Assotsiatsiyasi tashkil qilinib, keyinchalik Amerika Marketing jamiyatiga 
aylantirildi. 1973-yilda bu jamiyat Amerika Marketing Assotsiatsiyasi mavqeyiga 
ega bo‘ldi. Ikkinchi jahon urushi og‘ir sanoat rivojlanishiga va sanoat tarmoqlarini 
boshqarishga bo‘lgan yangicha yondashuvni talab etdi. Ommaviy ishlab 
chiqarishning o‘sishi, sotib olish qobiliyatining pastligi bozorlarda sotuv siyosatining
ishlab chiqilishini va marketing sohasida tajribaning ortishiga olib keldi. 1948-yildan
esa marketing turli xo‘jalik faoliyatida qo‘llanilib, ishlab chiqarishdan to 
iste’molchiga yetib borgungacha bo‘lgan jarayonda tovarlar oqimi va xizmat 
ko‘rsatishni tashkil qilishda ishlatildi.  
1960-yilda Djer Makkarti tomonidan marketingning tub mohiyatini ochib 
beruvchi“ 4P”  modeli ishlab chiqildi. Bu modelda marketingning asosiy 4 
elementlari tovar (product), narx (price), sotuv (place), reklamarag‘batlantirish 
(promotion) o‘z aksini topgan. Bu model marketing sohasidagi nazariy izlanishlarga 
asos soldi.Turli mamlakatlarda marketing assotsiatsiyalari va institutlari tashkil 
qilinib, bozor va marketing izlanishlari olib borila boshlandi. 1965-yilda ingliz 
Marketing instituti tomonidan marketingga quyidagi tarif berildi. Marketing – 
amaliy faoliyat bo‘lib, boshqaruv funksiyalari tizimi hisoblanadi, uning yordamida 
iste’molchilarning xarid (sotib olish) qobiliyati o‘rganilishi natijasida tovar va 
1  “O’zbekiston milliy ensiklopediyasi.  Davlat ilmiy nashriyoti. Toshkent 2003-y. 479- bet
8 xizmatlarga bo‘lgan real talabni shakllantirish orqali foyda olish jarayonidir. Bu tarif
ko‘pgina nazariyotchilar tomonidan tan olindi va amaliy jarayonda unga asoslanib 
biznes va ishlab chiqarishni boshqarish olib borildi. 1966-yildan to hozirga qadar 
marketingning juda ko‘p tariflari yaratildi. Amerika Marketing Assotsiatsiyasi 
ma’lumotlariga ko‘ra 2000 dan ortiq tariflar marketingning ko‘p qirrali faoliyatini 
to‘la – to‘kis ochib bergan.  
“Marketing – tovarlar yaratish, taklif qilish va ayirboshlash vositasida shaxslarning 
ham, guruhlarning ham ehtiyoj va talablarini qondirishga yo‘naltirilgan ijtimoiy va 
boshqaruv jarayonidir”. Marketing bo‘yicha taniqli mutaxassis F. Kotler marketing 
faoliyatini ayirboshlash orqali insonlar talabini qondirishga yo‘naltirilgan faoliyat, 
deb tushuntiradi. Ingliz mutaxassisi Dj. Steyner fikricha, marketing strategik 
rejalashtirish va boshqaruv jarayonidagi asosiy vazifa bo‘lib, uning maqsadi - 
iste’molchilarning ehtiyojlarini qondirish va korxonalar daromadini ta’minlash 
hisoblanadi. Korxona faoliyatining barcha yo‘nalishlari, ya’ni ishlab chiqarish, 
moliyaviy va sotuv sohasida integratsiyani yo‘lga qo‘yish. 2
1960-yilda Amerika Marketing Assotsiatsiyasi tomonidan quyidagi tarif 
ma’qullandi. Marketing-ishlab chiqaruvchidan to iste’molchigacha yetib borgunga 
qadar tovar va xizmatlar oqimini yo‘lga qo‘yish, tashkil qilish bilan bog‘liq bo‘lgan 
tadbirkorlik faoliyatidir. 1985-yilga kelib esa bu tarif yanada to‘liqroq qilib 
tavsiflandi, ya’ni “Marketing-narx shakllantirish, g‘oyalarni siljitish va amalga 
oshirish, tovar va xizmatlarni ayirboshlash orqali sotish natijasida alohida shaxslar 
va tashkilotlar talabini qondirishga yo‘naltirilgan jarayon”. 
AQShda 1966-yilga kelib marketing masalalari bo‘yicha shug‘ullanuvchi 350 ga 
yaqin firmalar faoliyat ko‘rsata boshladi. Bu firmalar yirik kompaniyalar uchun 
pullik shartnoma asosida tadqiqotlar o‘tkazib 300 mln. dollarga yaqin daromad ko‘ra
boshladilar. Keyinchalik marketing faoliyati bilan yirik universitetlarning tadqiqot 
guruhlari, markazlari, savdo – sanoat assotsiatsiyalari, davlat tashkilotlari 
shug‘ullana boshladilar. 1967-yildan boshlab Angliyaning 500 dan ortiq firmalari 
2   Г . Л . Багиев ,  В .M.Ta расевич . Маркетинг . 4-e изд . - СПб .,” Питер ” 2012  г .
9 bozorda raqobatbardosh bo‘lish uchun bozor tadqiqotlari olib borishni yo‘lga 
qo‘yishdi. Bu tadqiqotlarga 5000 dan ortiq talabalarni jalb qilishdi.  
Marketing rivojlanishining jarayoni unga bo‘lgan yondashuv va fikrlarning tobora 
ko‘payib borishiga sabab bo‘ldi. 1972-yilda F.Kotler mikro va makromarketing 
tushunchalarini asoslab berdi.  
Mikro marketing - ma’lum bir kompaniya tomonidan bajariladigan ishlarni nazarda 
tutadi. Makro marketing — butun jamiyatning yashash tarzini nazarda tutadi. 1976-
yilga kelib, Shelbi Xant “marketing- ayirboshlash jarayoni haqidagi ilmlar 
majmuasidir”, deb xulosa qildi. Ko‘rib turibmizki, marketing faoliyatining naqadar 
keng qamrovli ekanligi sababli turli olimlar tomonidan bir-birini inkor etmagan 
holda turli tariflar berilishiga olib keldi.  
AQSh va G‘arbiy Yevropaning ko‘pgina mamlakatlarida marketing masalalari 
bo‘yicha milliy institutlar, turli assotsiatsiya, maktab va tadqiqot markazlarining 
tashkil etilishi bu sohaning rivojlanishiga olib keldi. Marketing g‘oyalarining 
rivojlanishini Yevropa Marketing Qo‘mitasi va Angliya Xalqaro Marketing 
Assotsiatsiyalari targ‘ibot qildilar.  
Mustaqil davlatlar hamdo‘stligi davlatlari va Rossiya bozor munosabatlariga 
o‘tilgandan so‘ng marketing faoliyati firmalar va korxonalar faoliyatiga jadal 
sur’atlar bilan joriy etila boshlandi.  
1990-yilda Rossiya Marketing Assotsiatsiyasi tashkil etildi va uning Prezidenti etib 
professor G.G.Abramshvili tayinlandi. 
80-90-yillarda marketingning globallashuv jarayoni kuzatildi. Avstraliyaning 
Kanberre shahrida 1992-yilda Global Marketing bo‘yicha Xalqaro Konferensiya 
bo‘lib o‘tdi. Uning shiori bo‘lib «Marketing – bu hamma narsa», «Marketing – bu 
BIZNES», deb jarangladi. 
Marketingning fan va o‘ziga xos san’at sifatida shakllanishi va takomillashuviga 
ko‘plab xorijiy mutaxassislar B.Berman, G.Bolt, M.Bruk, A.Vayman, X.Vays, X. 
Verli, D. Gardner, D.Garst, X.Grenross, E.Dixtl, P.Druker, R.Kamp, F.Kotler, 
J.Lamblen, T. Levitt, S. Madjaro, Meffert 
10 X., R. Nishlag, Dj.Evans va boshqalar o‘z  hissalarini qo‘shdilar. 
1.1-jadval 
Marketing tariflari 
Muallif Tariflar
Kotler Filipp  Marketing – ayirboshlash orqali iste’molchilarning talab va 
ehtiyojlarini qondirishga yo‘naltirilgan inson faoliyatidir. 
Abramishvili 
G.G.  Marketing – bugungi kunda ishbilarmon operatsiyalarni olib 
borishning o‘ziga xos falsafasidir. 
Braverman          
A.A.  Makro darajada marketing bozor muhitini shakllantirish 
instrumenti sifatida ishtirok etadi. Mikro darajada esa 
korxonalarning bozor muhitini tashkil qilish tizimi hamda 
investitsiyalarni jalb qilishni ta’minlovchi instrument sifatida 
talqin etgan. 
Amerika 
Marketing 
Assotsiatsiyasi  Marketing – narx shakllantirish, g‘oyalarni siljitish va amalga
oshirish, tovar va xizmatlarni ayirboshlash orqali sotish 
natijasida alohida shaxslar va tashkilotlar talabini qondirishga
yo‘naltirilgan jarayon. 
Evans Dj.R.  Marketing –bu iste’molchilar va tashkilotlarning tovar va 
xizmatlarga bo‘lgan talabini ko‘ra bilish, boshqarish va 
ayirboshlash orqali qondirishdir. 
Pashkus Yu.V.  Marketing – kompleks tushuncha. U insonlar va mamlakatlar 
o‘rtasida bo‘ladigan barcha ayirboshlash bilan bog‘liq bo‘lgan
faoliyatni o‘z ichiga olib, iste’molchilarning xohish va 
talablarini qondirishga yo‘naltirilgandir. 
Svalbe X.  Marketing tovar aylanishi siyosati doirasida barcha faoliyatni 
o‘z ichiga oluvchi jarayondir. 
Nishlag R.,  Marketing iste’molchilar talabiga bog‘liq bo‘lgan qarorlarni 
11 Dixtl.E., 
Xershten X.  qabul qilish bilan bog‘liq bo‘lgan bozor faoliyatini 
yo‘naltirishdir. 
Lamben J.J.  Marketing bir paytni o‘zida biznes falsafasi va faol jarayondir. 
Marketing – bu ijtimoiy jarayon bo‘lib, odamlar va 
tashkilotlarning tovar va xizmatlarga bo‘lgan xohish va 
talablarini erkin raqobatli sharoitda qondirish jarayonidir. 
Golubkov E.P  Marketing – bu kompaniya imkoniyatlari va iste’molchilar 
zarurati, talabining mosligini ta’minlash jarayonidir. 
Marketing keng ma’noda ijtimoiy boshqaruv jarayoni bo‘lib, 
u orqali alohida shaxslar va odamlar guruhi mahsulotlarni 
ishlab chiqish va ayirboshlash orqali o‘zlariga kerak bo‘lgan 
tovar va xizmatlarni oladilar. 
Sankt Peterburg 
Davlat Moliya 
Iqtisod 
Universiteti 
marketing 
kafedrasi  Marketing – xo‘jalik yurituvchi subyektlarning o‘zaro ta’sir 
falsafasi va vositasi bo‘lib, ijtimoiy iqtisodiy tizimlarni 
o‘rganish, oxirgi iste’molchilar talabini qondirishga 
yo‘naltirilgan ishlab chiqarish va foyda olish bo‘yicha 
faoliyatdir. 
Rodjer L.V.  Marketing – ishlab chiqarish tugallangan joyda boshlanmasdan
balki, ishlab chiqarish xarakteri va masshtabini belgilash, 
ishlab 
chiqarish rentabelligini ta’minlash, muhandislik - texnik 
imkoniyatlarni inobatga olgan holda sotuv imkoniyatlarini 
belgilashdan boshlanadi. Boshqacha qilib aytganda, marketing
sohasidagi qarorlar ishlab chiqarish va kapital qo‘yilmalar 
bilan bog‘liqdir. 
12 Meffert X.  Marketingning zamonaviy, umumlashtirilgan va keng 
ma’nodagi talqini marketingni ayirboshlash jarayonidagi ikki 
shaxs o‘rtasidagi kelishuvga o‘xshatilishidir. 
Marketing  –  bukorxonalarni  bozorga 
yo‘naltirilgan  holda boshqarish,  rejalashtirish, 
muvofiqlashtirish  hamda  nazorat qilishdir. 
Rayon U.  Marketing iste’molchini o‘rganish orqali tovar va xizmatlarni 
yaratish, ular xohishini qondirish va talabni keng aytirishdir. 
Levit T.  Marketingni tovar sotish bilan o‘xshatish mumkin emas. 
Savdo funksiyasi ishlab chiqarilgan mahsulotni sotishdan 
iborat bo‘lsa, marketingning vazifasi - bozorga iste’molchi 
ehtiyoj sezgan tovar va xizmatni olib chiqishdan iborat. 
Kulakov S.N.  Zamonaviy marketingning mohiyati xaridorning talabini 
korxona daromadiga aylantirishdan iborat bo‘lgan tadbirkorlik 
faoliyatidir. 
Rossiyada marketingning evolyutsion rivojlanishi bir necha bosqichda amalga 
oshirildi. 3
1-bosqich. 1970-yildan boshlab marketing haqida ilk ilmiy maqolalar paydo bo‘la 
boshladi. G. Abramishvili, V. Voyna, N. Gerchikova, A. Goryachev, V. Demidova, 
P. Zavyalov, K. Kostyuxin, I. Kretov, B. Solovyov, Yu.Trusov va boshqalar 
Rossiyada marketing nazariyasi va amaliyotini shakllantira boshladilar. 
2-bosqich. 1980-yillarning o‘rtalari va 1990-yillarga to‘g‘ri kelib, bu davrda 
marketolog olimlar qatori kengaydi. A.Braverman, I.Gerchikova, E.Golubkov, 
N.Kapustin, I.Kretov, N.Moiseyeva, R.Nozdrev, A.Porshnev va boshqalar bozor 
sharoitida marketingning ahamiyatini uni firmalar faoliyatiga qo‘llash samarasini o‘z
ilmiy ishlarida o‘rgandilar.  
3  Г.Л.Багиев,В.M.Taрасевич. Маркетинг.4-eизд.-СПб., “Питер” 2012 г.
13 3-bosqich. 1990-yillar o‘rtalari va hozirga qadar hisoblanib, bu davr marketingning 
barcha sohalarga tatbiq etilishi bilan xarakterlanadi. Oliy ta’lim muassasalarida 
marketing kafedralari tashkil qilinib, marketing bo‘yicha mutaxassislar tayyorlana 
boshlandi. Yirik kompaniya va firmalar faoliyati marketingsiz amalga oshirilmaydi, 
chunki bozor sharoitida iste’molchi talab va ehtiyojlarini qondirish, so‘ngra daromad
yoki foydani o‘ylash bozor talablaridan biriga aylandi. Raqobatning vujudga kelishi 
tufayli tovar va xizmat turlarini ishlab chiqaruvchilar tomonidan iste’molchini o‘ziga
jalb qilishda faollik korxona samarasining muhim omiliga aylandi. Bu davrda 
nazariya va amaliyotga yangicha qarash va yondashuvlarning paydo bo‘lishida bir 
qator  rus olimlari ma’lum hissa qo‘shdilar. G. Azoyev, G. Bagiyev, D. Barkan,         
I. Berezin, A. Goltsev, O. Dmitriyev, V. Domnin, A.Yegorov, B. Zamyatin, A. 
Pankruxin,E. Popov, M.Sokolova va boshqalar shular jumlasidandir.  
1.2- jadval 
Marketingning fan sifatida rivojlanish evolyutsiyasi 
Yillar  Nazariy asoslari  Usullar  Qo‘llash 
sohalari 
1900-
1950yillar Tovar haqida ta’limotning 
paydo bo‘lishi, tovar 
tarqatishga xos yondashuv,
eksport va sotuv 
nazariyalarining yaratilishi  kuzatuv, xarid va 
sotuv jarayonining 
tahlili, 
iste’molchilarni sotib 
olish qobiliyati tahlili  ommaviy 
tovarlar ishlab 
chiqarish, 
qishloq xo‘jalik
tarmoqlari 
1960 
yillar  Sotuv  haqida 
ta’limot,  sotuv 
hajmiga yo‘naltirilganlik 
tovar va uning 
funksiyalariga urg‘u berish,
distribyuterlik  rag‘batlar tahlili, 
operatsiyalar tahlili, 
modellashtirish  iste’mol 
tovarlari 
iste’molchilari 
14 nazariyasining 
shakllanishi 
1970 
yillar  Qaror qabul qilishning 
ilmiy asoslari. Marketing 
tavsiya qiladi, sotuvga 
yo‘naltirilganlik, 
iste’molchiga qisman 
e’tibor  Faktoring, 
diskrimenant tahlil, 
matematik usullar, 
marketing modellari  Ishlab chiqarish
vositalari  va 
iste’mol 
vositalari 
iste’molchilari 
Shuni ta’kidlash lozimki, 90 - yillar o‘rtalarida bozor tarmoqlarida marketing 
kommunikatsiyalari to‘g‘risida nazariya va uslubiyotlar yaratildi. 
Rossiya Fanlar Akademiyasi, Sankt Peterburg moliya-iqtisod universiteti va boshqa 
oliy ta’lim muassasalari olim va tadqiqotchilari bozorni o‘rganish iste’molchilarni 
taqiq etish bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarni kengaytirdilar. Marketing rivojlanishi 
evolyutsiyasi uning iqtisodiyotning barcha sohalariga joriy etilishi bilan 
xarakterlanadi. 
1-bosqichda Marketing amaliy iqtisodiyot sohasi sifatida ko‘rilib, sotuvni samarali 
tashkil qilish, sotuv jarayoni bilan bog‘liq bo‘lgan vaziyatlarni tahlil qilish, firma 
faoliyati rentabelligini oshirishga qaratilgan. 
2-bosqichda Marketingning turli konsepsiyalari shakllandi. Bu davrda marketingning
asosiy funksiyalari bozorni o‘rganish, reklama, sotuvni rag‘batlantirish, sotuvni 
rejalashtirish kabilarga katta e’tibor qaratiladi. 
3-bosqichda Marketing bozor konsepsiyasini boshqarish sifatida ko‘rilib, 
marketingning nazariy va uslubiy asoslarini rivojlantirishga zarurat tug‘ildi. 
4-bosqichda Marketing rivojining evolyutsiyasi marketingni boshqarish nazariyasini 
ishlab chiqish, bozorni o‘rganish usullarini mukammallashtirsh, narx, 
kommunikatsiya, sotuv siyosatini amalga oshirish orqali qarorlar qabul qilishni 
to‘g‘ri amalga oshirish bo‘yicha nazariy va amaliy ko‘rsatmalar ishlab chiqildi. 
15 5-bosqichda Marketing – menejment nazariyasi rivojlana boshladi. Bu nazariya 
zamonaviy axborot texnologiyalariga asoslangan holda bozor tarmoqlarining 
xususiyatlari, o‘zaro bir biriga ta’siri kabi masalalarga katta e’tibor berildi. Raqobatli
bozor sharoitida tovar sifati uning xarakteristikasi, xizmat sifatiga asosiy e’tibor 
qaratildi. Ekologik marketing konsepsiyasi shakllandi.  
O‘zbekistonda 1980-yillardan boshlab iqtisodiyot o‘quv yurtlarida marketing kurslari
o‘qitila boshlandi. Shu yillari marketing masalalari bilan S. Salimov, S. G‘ulomov, 
A. Bekmurodov, J. Jalolov,               M. Qosimova, D.Muhitdinov, X.Raimov, A. 
Soliyev kabi olimlar ilmiy tadqiqot ishlari olib bordilar. 1986-yilda «Sovplastital» 
qo‘shma korxonasida birinchi bo‘lib marketing bo‘limi tuzildi. Shuningdek,  
«Toshkent to‘qimachilik mashinasozlik zavodi» aksiyadorlik jamiyati, «V. P. 
Chkalov nomidagi Toshkent aviatsiya ishlab chiqarish birlashmasi» davlat-
aksiyadorlik birlashmasi, «Toshkent qishloq xo‘jaligi mashinasozligi» aksiyadorlik 
jamiyati kabi korxonalarda ham marketing bo‘limlari ochildi. 4
Mamlakatimizda hozirda faoliyat ko‘rsatayotgan tijorat banklari, yirik ishlab 
chiqarish korxonalarining aksariyatida marketing bo‘limlari ish olib boradi.  
Yillar davomida marketingning roli juda o‘zgaradi. Marketingning   rivojlanishini 
tushunish zamonaviy marketingni tushunishga yordam beradi. Bozordagi holat, 
raqobat darajasi, atrof-muhitga qarab firmalar o‘zlari uchun turli marketing 
dasturlarini ishlab chiqishlari mumkin. 
Marketing rivojlanishining 5 ta bosqichi: 
1) oddiy savdo –sotiq davri; 
2) ishlab   chiqarish   davri.   Sanoat   revolyutsiyasidan   keyin   to
1920yillargacha   ko‘p   kompaniyalar   ishlab   chiqarish   davrida   edilar   («Ishlab
chiqarish   davri»   da     kompaniyalar   ma’lum   turdagi   mahsulotlarni   ishlab
chiqarishga ixtisoslashgan); 3) realizatsiya davri. 
4  “O’zbekiston milliy ensiklopediyasi Davlat ilmiy nashriyoti. Toshkent 2003-y. 479- bet 
16 1930-yillarga kelib G‘arb kompaniyalari ishlab chiqarish quvvatini keskin pasaytirdi,
endi ishlab chiqarish muammo emas, balki raqobatda yengib chiqib o‘z mahsulotini 
sotish muhim edi, («Realizatsiya davrida» kompaniya raqobat kuchayganligi uchun 
sotuvga e’tibor qaratishi tushuniladi); 
4) marketing bo‘limi davri; 
5) marketing kompaniyasi davri; 
1.2-rasm.  Marketing rivojlanishining 5 ta bosqichi 
Rivojlangan mamlakatlarda «Realizatsiya davri» 1950-yillargacha davom etdi. 
Sotish hajmi yetarli darajada edi. Lekin muammo kompaniya nimaga ko‘proq 
ahamiyat berish kerakligini aniqlash edi. Kompaniyalar uchun ilmiy izlanish olib 
borish, sotib olish, ishlab chiqarish, jo‘natish va sotishni bog‘lab turadigan odam 
kerak edi. Shunday qilib, «Realizatsiya davri»ni «marketing bo‘limi davri» egalladi. 
«Marketing bo‘limi davri» - kompaniyaning barcha marketing ishlari faqat bir 
bo‘lim tomonidan olib boriladi va qisqa muddatli rejalari tuziladi. 
1960-yillarga kelib esa ba’zi bir kompaniyalar faqat marketologlardan iborat holda 
ishni boshladi. Hatto, marketing kompaniyalari ishchilarining ba’zilari «Marketing 
bo‘limi davridan» chiqishgan edi. 
17Oddiy savdo-sotiq 
davri 
Ishlab chiqarish davri 
Realizatsiya davri 
Marketing bo’limi davri 
Marketing kompaniyasi 
davri  Ortiqcha sotish 
Taklifni ko’paytirishortiqcha 
sotish 
Raqobatda yengish 
Umumlashtirish va nazorat 
Mijozni uzoq muddatli 
qanoatlantirish  1.3-rasm.  Marketing kompaniyasi 
«Marketing kompaniyasi davri» - qisqa muddatli marketing rejalashtirishga 
qo‘shimcha uzoq muddatli marketing rejalarini ishlab chiqadi va butun korxona 
marketing kompanyasi asosida ish olib boradi.  Marketing kompaniyasi juda oddiy, 
lekin juda muhim. Marketing kompaniyasi yangilik emas. Lekin ko‘pchilik 
boshqaruvchilar bu so‘zni eshitib vahimaga tushadi. Shuning uchun ular o‘zlari 
uchun oson bo‘lgan mahsulotni ishlab chiqarish, uni sotishga harakat qiladi. «Ishlab 
chiqargan mahsulotni sotishdan ko‘ra sotiladigan mahsulotni ishlab chiqarish 
maqsadga muvofiqdir», ya’ni aqlli boshqaruvchi esa ishlab chiqarishdan ko‘ra 
ko‘proq marketingga e’tibor qaratadi. Marketingga moyil korxona o‘zi ishlab ishlab 
chiqargan mahsulotni sotishdan ko‘ra mijozlarga kerakli narsani ishlab chiqarishni 
ma’qul ko‘radi. Masalan, Ford Motors «Mijozlar tajribasi» dasturiga muvofiq Ford 
kompaniyasining turli bo‘limlaridagi ishchilari Fordning minglab mijozlari bilan 
uchrashib, ularning xohish va istaklarini o‘rganishdi va ishlab chiqarishga tatbiq 
qilishdi.  
18Mijozni 
qanoatlantirish
Foyda olish (yoki 
muvaffaqqiyatga 
erishish) maqsadi  Marketing 
kompaniyasi  Kompaniya 
say-
harakatlari           II.Bob Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyutsiyasi
2.1 Marketing nazariyasi konsepsiyasi va uning evolyutsiyasi 
Konsepsiya-lotincha “conception”-so‘zidan olingan bo‘lib, tizim yoki biror sohaga 
oid qarashlar, tamoyillar tizimi, dalil (fakt) va hodisalarni tushunish, anglash va 
izohlashning muayyan usuli, asosiy nuqtayi nazar ma’nosini anglatadi 5
. Keng 
ma’noda konsepsiya so‘zi u yoki bu faoliyatning samarali amalga oshirilishi uchun 
zarur bo‘lgan qarashlar tizimi, deb tushuniladi. Firma konsepsiyasi - firmaning 
asosiy faoliyat yo‘nalishi, g‘oyalari, tadbirkorlik falsafasi, iste’molchi talabi asosida 
mahsulot ishlab chiqarish istiqboli yo‘nalishidir. Konsepsiya komponentlari g‘oya, 
strategiya, instrumentariy va maqsaddan iborat. Shu nuqtayi nazardan marketing 
konsepsiyasi tashkilotning ilmiy asoslangan g‘oyasi, loyihasi hisoblanib 
tadbirkorlikni amalga oshirishda korxonaning samarali strategiyasini ham anglatadi.
Marketing konsepsiyasini o‘zlashtirish oson bo‘lmadi. Marketing konsepsiyasini 
birinchilardan bo‘lib Procter & Gamble qabul qildi. Procter & Gamble kompaniyasi 
1837 - yilda ikki tadbirkorning birgalikda ish olib borish to‘g‘risidagi kelishuv 
asosida tashkil etilgan edi. Kompaniya asoschilari Uilyam Procter kompaniyaga asos
solinganga qadar shamlar ishlab chiqargan bo‘lsa, Djeyms Gambl esa sovun ishlab 
chiqargan. Kompaniya o‘zining 1- million dollarlarini 1859-yilda ishlab topdi. 
AQShdagi fuqarolar urushi davrida kompaniya shimolliklar armiyasiga sovun va 
sham yetkazib berish uchun katta davlat buyurtmasini qo‘lga kiritdi. Procter & 
Gamble kompaniyasi taniqli savdo markalari va brendlarini sotib olish evaziga 
muttasil kengayib bordi. 2003-yilda Germaniyaninig soch bo‘yoqlari ishlab 
chiqaruvchi mashhur WELLA kompaniyasi sotib olindi. 2005-yilda Gilette 
kompaniyasini sotib oldi. Raqobatda Unileverni yutib, o‘zining sohasi bo‘yicha yirik
kompaniyaga aylandi. Raqobat juda katta edi, yutib chiqishning yagona bir yo‘li 
mijozni qanoatlantirish edi. Marketing konsepsiyasini tatbiq qilgan menejer uchun 
5  “O’zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti. Toshkent 2003-y.23-bet.
19 mijozni qanoatlantirish - bu foyda olish yo‘lidir, yani shior «Mijoz nuqtayi nazari 
bilan ishla». 
Keyinchalik, turli sanoat sohalari – metall, ko‘mir, qog‘oz, shisha – kompaniyalari 
ham marketing konsepsiyasini qabul qila boshladi. 
Xizmat ko‘rsatish sohalari juda sekinlik bilan marketing konsepsiyasini qabul qildi. 
Marketing konsepsiyasini o‘zlashtirish oson bo‘lmadi. «Banklar bank xodimlari 
uchun qulay bo‘lgan bir necha soat ochiq, mijozlar uchun qulay paytda yopiq 
bo‘ladi. Tushlik paytida va soat 16 dan keyin yopiq bo‘ladi. Mijozni 
qanoatlantirishga ketadigan xarajatlar va xarajat talab qilmaydigan harakatlar talab 
qilinadi.  
 Marketing konsepsiyasi korxonaning amaldagi yoki rejalashtirilayotgan 
faoliyatining strategik tahlili asosida ishlab chiqilishi kerak.  Uni ishlab chiqish 
quyidagi bosqichlardan iborat: 
• Ichki va tashqi muhitning strategik tahlili. 
• Korxona va marketing faoliyatining maqsadlarini aniqlash. 
• Marketing strategiyasiniasoslash. 
• Kutilgan natijaga erishish uchun tegishli marketing usullarini tanlash. 
Marketing va tadbirkorlik borasida jahon amaliyoti marketing evolyutsiyasida 
quyidagi konsepsiyalarni asoslab ko‘rsatdi: 
Ishlab chiqarishni mukammallashtirish konsepsiyasi mavjud assortimentdagi ishlab 
chiqarish hajmini oshirishga yo‘naltirilgan.  Bu dastlabki konsepsiya hozirgi kunda 
ham qo‘llaniladi. Firmaning asosiy e’tibori mahsulot hajmini ko‘paytirishga 
qaratilgan bo‘lib, bozor tor assortimentdagi tovarlarga to‘yinadi. Bunday sharoitda 
iste’molchi o‘z talabini bozor taklifiga qarab shakllantiradi.  Bu konsepsiya asosan 
quyidagi hollarda qo‘llaniladi: 
• Real   va   potensial   iste’molchilarning   ko‘pchiligi   cheklangan   sotib   olish
qobiliyatiga ega bo‘lsa. 
20 • Ma’lum  tovarga  talab taklifdan  yuqori   bo‘lsa,  bunday  holda o‘rinbosar  tovar
bo‘lmagani uchun xaridor bor tovarni sotib olishga majbur. 
• Agarda   mahsulot   tannarxi   yuqori   bo‘lsa,   ko‘p   hajmda   ishlab   chiqarish
tannarxni   birmuncha   kamayishiga   olib   keladi,   korxona   ma’lum   bir   tovari   bilan
bozorda o‘z ulushini egallaydi.  
Bu konsepsiyaning asosiy maqsadi ishlab chiqarish bo‘lib, aynan shu tovarga talab 
yuqori, taklif esa kam bo‘lgan vaqtda uni sotish muammo emas. 
Rejali iqtisodiyot davrida ko‘proq shu konsepsiya ishlatilgan, lekin juda katta 
seriyalarda tor assortimentda mahsulotlar iste’molchilarning bunday tovarlarga 
nisbatan talabini pasayishiga va tovarlarning peshtaxtalarda turib qolishiga sabab 
bo‘ldi. Shunday bo‘lishiga qaramasdan, bu konsepsiya o‘z vaqtida Genri Fordning 
avtomobil zavodida juda katta daromad keltirdi. U katta hajmda ommaviy 
avtomobillar seriyasini ishlab chiqarib avtomobil sanoatini rivojlantirdi. Uning qora 
rangdagi o‘rta hol amerikalikning hamyoniga to‘g‘ri keladigan avtomobillarini 1908 
– 1927-yillarda T-modeli nomi ostida chiqarib shu yillarda 15 mln.dan ortiq 
avtomobil sotilishiga erishdi. Katta partiyalarda shu modeldagi avtomobillarni 
chiqarib ommaviy iste’molchilarni shakllantirdi. Qora rang o‘sha vaqtda eng arzon 
va tez quruvchi bo‘yoq bo‘lgani uchun G.Ford shu rangdan foydalanib, mahsulot 
tannarxini pasayishiga erishgan va katta daromad ko‘rgan. O‘z mahsulotlarini har xil
qilish haqidagi takliflarga G.Ford hazil qilib, mijozlarga xohlagan rangdagi 
avtomobilni berish mumkin, faqat bitta shart bilan: u qora bo‘ladi, degan gapi uchun 
sal bo‘lmasa “tuzoqqa” tushay dedi, chunki raqobatchilari yangi boshqaruv 
konsepsiyasini o‘zlashtirib, avtomobillarning turli modelini taklif qila boshladilar. 
Keyinchalik ishlab chiqarishni takomillashtirish konsepsiyasi qo‘llanilib, unda 
tovarlarning yangi modellari, texnologiyalari, assortimentlari yaratilishiga katta 
e’tibor qaratildi.  
2. Tovarni   mukammalashtirish   konsepsiyasi.   Iste’molchilarni
o‘rganish,   ular   xohish,   ehtiyojlarini,   zaruratini,   sotib   olish   imkoniyatlarini   tahlil
21 qilish   asosida   yangi   tovarlar,   o‘rinbosar   tovarlar,   innovatsion   tovarlar   ishlab
chiqarish   bu   konsepsiyaning   asosiy   maqsadidir.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
raqobatning   kuchayishi   firma   va   kompaniyalarni   shu   konsepsiyaga   asoslanishlarini
taqozo   etadi.   Bu   konsepsiya   juda   ko‘p   hollarda   yaxshi   natijalar   keltirsada,   ba’zi
hollarda   kutilgan   natijaga   erishmaslik   hollari   ham   uchrashi   mumkin.   Yangi
tovarning   afzalligi,   narxi,   uning   naflilik   darajasi,   ilgarigi   tovardan   farq   qiluvchi
xususiyatlari iste’molchini qoniqtirishi zarur. 
Iste’molchilar yuqori ekspluatatsiya xossalariga ega bo‘lgan yuqori sifatli tovarlarga 
moyilligini ta’kidlaydi, demak, tashkilot o‘z energiyasini tovarni doimiy mukammal 
quvvatlashtirishga qaratishi zarur bo‘ladi. Shu bilan “marketing shabko‘rligi”dan 
qochish uchun ushbu mahsulot iste’molchilarga shu holicha kerak emas, o‘z 
muammolarini qandaydir mahsulot yordamida hal qilish uchun kerakligini hamisha 
yodda tutish shart. Mukammallashtirilgan mahsulot iste’molchilar uchun 
avvalgilariga nisbatan katta iste’mol qiymatini (iste’molchining tovar sotib olish 
xarajatiga nisabatan foydasi) berishi kerak. 
3. Bozorning   rivojlanishining   navbatdagi   bosqichida   (50-60-yillar),   ya’ni
talab   va   taklif   nisbatan   teng   bo‘lganda,   xaridorlar   talab   qiladigan   tovarlar   bozorda
doimo   sotila   boshlaydi,   korxonani   boshqarishda   savdoga   doir   yondashuv   amalga
oshadi.  Bu davrda marketing savdo ustidan g‘olib keladi.  
Sotuvchining vazifasiga raqobatchilarni emas, aynan xaridorlarni tovarlarni sotib 
olish uchun qator rag‘batlantirish chora-tadbirlarini amalga oshirish kiradi. Buning 
uchun sotuvchi o‘z mahsulotlarini reklama qilish, uning savdosini rag‘batlantirish 
uchun qo‘shimcha xarajatlar qilishi kerak bo‘ladi. Bunday vaziyatda agar savdo va 
rag‘batlantirish sohasida sezilarli harakatlar amalga oshirilmasa, xaridorlar 
korxonaning mahsulotlarini yetarli miqdorda sotib olmaydilar, degan tasdiqqa 
asoslanadigan  tijorat kuchlarini intensifikatsiyalash (jadallashtirish ) boshqaruv 
konsepsiyasi (savdo konsepsiyasi) yo‘nalishi o‘z o‘rniga ega bo‘ladi. Ko‘plab 
firmalar mahsulotlarini o‘tkazishda qiyinchilikka uchragach, ushbu konsepsiyaga 
moslasha boshlaydilar, ularda qayta ishlab chiqarish belgilari paydo bo‘ladi. Shuning
22 uchun bunday marketing agressiv (tajavvuzkor) marketing nomini olgan. Savdoda 
muammolarga uchragan kompaniyalarning maqsadi – jamiyat ehtiyojmand bo‘lgan 
tovarlarni ishlab chiqarish emas, avval ishlab chiqarilgan tovarlarni sotish bo‘lib 
qoladi.  
Tijorat ishlarini intensivlashtirish yoki sotuv konsepsiyasining asosiy maqsadi - 
firma ishlab chiqargan mahsulotlarni samarali sotishga yo‘naltirilgan xatti-
harakatlardan iborat. 
 Marketingning sotuvni rag‘batlantirish, reklama, targ‘ibot, turli aksiyalar e’lon 
qilish orqali iste’molchilarni o‘ziga jalb etish va ishlab chiqarilgan mahsulotlarni 
samarali sotish - konsepsiyaning falsafasidir. Har bir xaridor firmaning mijoziga 
aylanishi uchun marketologlar ulardan so‘rovnomalar o‘tkazish orqali tovar haqidagi
fikrlarini, tovar bahosini, ularni qoniqtirishi yoki narxning yuqoriligi haqida 
fikrlarini inobatga olgan holda firma keyingi faoliyatini rejalashtiradilar. Ko‘p 
hollarda bozorni o‘rganmay mahsulot ishlab chiqargan firma bozorda to‘yinish hosil 
bo‘lgan tovarni ishlab chiqargani uchun sotishda qiynalib, mazkur konsepsiyani 
qo‘llashi kerak. 
23 2.2  Marketing elementlari tarkibi va jarayoni.                            
Marketing – “MIKS” tushunchasi 
Marketing nazariyasi va amaliyotining rivojlanishida marketing – bu kompleks tizim
bo‘lib, boshqarilishi ishlab chiqarish – tijorat metodlari birlashmasi (birikmasi)dan 
foydalanishni ko‘zda tutadi, degan tushunchaga olib keldi. Masalan, 1980-1990-
yillarda xaridorlarga quyidagi yo‘nalishlar bo‘yicha ta’sir etishni ko‘zda tutuvchi 
marketing – miks konsepsiyasi paydo bo‘ldi: 
- tovar (tovar siyosati, tovar marketingi); 
- savdo, tarqatish (savdo siyosati, savdo marketingi); 
- oldinga   harakatlanish   (kommunikatsiya   siyosati,   kommunikatsiya
marketingi); 
- odamlar (kadrlar siyosati, munosabatlar marketingi). 
Bugun rivojlangan mamlakatlarda ustuvor ravishda bir martalik bitim tuzishga 
mo‘ljallangan bitim marketingidan o‘zaro munosabatlar marketinggiga o‘tilmoqda. 
Ko‘pchilik kompaniyalar bozorning to‘yinishi, yangi iste’molchilarni egallash uchun
qattiq raqobat sharoitlari, eski mijozlar bilan munosabatlarni saqlash, xaridorga 
yo‘naltirilgan personalni tanlash va o‘qitish ancha arzonga tushishini tushuna 
boshladilar. 
Munosabatlar marketingi – yuqori iste’mol qimmatliklari bilan xizmat ko‘rsatish 
yo‘li orqali iste’molchilar va boshqa manfaatdor shaxslar bilan mustahkam o‘zaro 
foydali munosabatlarni yaratish, saqlash va kengaytirish jarayonidir. Agar butun 
dunyoda bugun marketingning ijtimoiy-etika konsepsiyasi umum tan olingan 
hisoblansa, O‘zbekistonda marketing sezilarli darajada hayotga kirib kelmoqda. 
Tashkilotlarda marketing xizmatlari yaratilmoqda, marketing tadqiqotlari 
o‘tkazilmoqda, O‘zbekiston bozorlari o‘rganilmoqda. Turli xil tovarlar bozorlarida 
yuzaga keladigan vaziyatlarga bog‘liq holda tadbirkorlik faoliyatini boshqarish 
24 ko‘rib chiqilgan konsepsiyalardan biri asosida amalga oshirilmoqda. F. Kotler bu 
konsepsiya samarasini quyidagicha asoslaydi: 
• Xaridorlar o‘z manfaatlarini himoyalanishini biladilar. 
• Xariddan qoniqmagan xaridorlar tezda bu hissiyotni unutadilar. 
• Bunday xaridorlar o‘z fikrlarini boshqa xaridorlar bilan bo‘lishmaydi. 
• Xariddan   qoniqmagan   xaridor   jamoat   tashkilotlariga,   masalan,   iste’molchilar
huquqini   himoya   qiluvchi   qo‘mitaga   shikoyat   bilan   murojaat   qilmaydi,   chunki
chegirma bilan tovarni sotib oladi va h.k. 
• Chegirmalar   va   aksiyalar   davrida   juda   ko‘p   potensial   xaridorlar   firma
mahsuloti xaridoriga aylanadilar. 
Shunday bo‘lishiga qaramasdan, bu konsepsiya firma tomonidan iste’molchilar 
xohishi – talabi inobatga olinmasdan ishlab chiqarilgan mahsulotlarni sotishga 
yo‘naltirilganligi uchun uning hayotiylik davri uzoq emas. 
3. An’anaviy marketing konsepsiyasi.  Bozor rivojlanishining navbatdagi 
bosqichida (60-70-yillar) tovarga bo‘lgan taklif talabdan ortib ketishi vaziyati yuz 
beradi (xaridorlar bozori): xaridorlar taklif qilinayotgan juda ko‘p turdagi va rang-
barang (har xil) tovarlarga duch kelishadi, ular tovarlarni bemalol tanlab, erkin xarid 
qila oladilar. Shu tariqa ishlab chiqaruvchi nisbatan tobelik holatiga tushib qoladi, 
chunki u ko‘plab boshqa korxonalar bilan raqobatlasha borib, xaridorlarning didini 
anglab olishi, kelgusi talablarini shakllantirish maqsadida ularga ta’sir o‘tkaza olishi 
zarur bo‘ladi. Savdo “tor joy”ga aylanib qolgan vaziyatda ko‘plab korxonalar 
faoliyatini boshqarish iste’molchiga, bozor shartlariga moslashishga va ularga faol 
ta’sir etishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Marketingning iste’mol konsepsiyasi mohiyati 
ana shundan iborat. 
Marketingning iste’molchilarga oid konsepsiyasi tashkilot maqsadlariga yetishning 
garovi iste’molchilar talabini o‘rganish va ularning qondirilishini raqobatchilarga 
nisbatan samaraliroq usulini ta’minlashdir, deb ta’kidlaydi. Marketingning 
iste’molchilarga oid konsepsiyasi - savdo konsepsyasiga o‘xshash, biroq u 
25 iste’molchilar muammolarining anchagina qismini hal qilishiga to‘g‘ri keladi. Savdo
konsepsiyasi mahsulot savdosini (sotishni) rag‘batlantirish bo‘yicha tadbirlar 
vositasida sotish hajmini ko‘paytirish hisobiga foyda (daromad) olishni ko‘zda 
tutadi. Marketingning iste’molchiga oid konsepsiyasi xaridorlar talablarini qondirish 
yo‘li bilan foyda (daromad) olishdan kelib chiqadi. Savdoning asosiy maqsadi – 
ishlab chiqarilgan tovarni realizatsiya qilish, marketingning maqsadi esa talabni 
o‘rganish, yaratish va ularga mos holda tovar chiqarishdir.  
An’anaviy marketing konsepsiyasi tub ma’noda sotuvni intensivlashtirish 
konsepsiyasi mohiyatini o‘zgartirishga qaratilgan. Marketing konsepsiyasi 
avvalambor, iste’molchi talab va ehtiyojlariga yo‘naltirilganlikdan, konsepsiyaning 
maqsadi – real va potensial iste’molchilarni aniqlash, talabini o‘rganishdan iborat.  
Marketing konsepsiyasi firmalarni quyidagilarga rioya qilishga undaydi: 
• Sotiladigan narsani ishlab chiqarishga. 
• O‘z tovarini emas, balki xaridorni sevishga. 
• Tovar sotish bilan emas, balki ehtiyoj va talabni qondirishga. 
• Bozor talablarini o‘rganib, so‘ngra ishlab chiqarish hajmlarini oshirishga. 
• Iste’molchilarning   tez   o‘sib   borayotgan   talablariga   moslashish   va
egiluvchan ishlab chiqarishni tashkil etishga. 
• Firmaga   raqobatning   ta’sirini   o‘rganishga,   tashqi   omillarning   ta’sirini
baholashga. 
Potensial iste’molchilarga ko‘ra uzoq muddatga mo‘ljallangan sotuv jarayoni, bu - 
iste’molchi bilan muloqot, uning fikrini bilish, tovardan qoniqqanlik darajasini 
aniqlashdan iborat. Chunki firma xaridor talabini qoniqtirib foyda oladi, uning 
rentabelligi, raqobatbardoshligi tovar orqali xaridorni o‘z iste’molchisiga aylantiradi.
 An’anaviy marketing konsepsiyasi muntazam ravishda iste’molchilarni yangi talab 
va ehtiyojlarining o‘sishiga sabab bo‘lsa, firma katta foyda ketidan quvishga intilib, 
boshqa narsalarga e’tiborni susaytirishi, o‘z manfaatlarini jamiyat manfaatlaridan 
ustun qo‘yishi mumkin. 
26 Amerika marketologi T.Levitt savdo va marketing konsepsiyasini quyidagicha 
ajratadi: “ Savdo bo‘yicha tijorat kuchlari  – bu sotuvchi ehtiyoji bo‘yicha 
jamlanganlik,  marketing  esa xaridorlar ehtiyojlariga jamlanganlik. Savdo bo‘yicha 
tijorat kuchlari – bu sotuvchining o‘z tovarlarini naqd pulga aylantirish bo‘yicha 
ehtiyojlari haqida qayg‘urish (harakat qilish), marketing esa – bu mijozlar ehtiyojlari
haqida tovarlar va ushbu tovarlarni yaratish, yetkazib berish va iste’moli bilan 
bog‘liq qator omillar vositasida qayg‘urish (harakat qilish)”. Menejmentning 
yetakchi nazariyachilaridan biri P.Druker ta’kidlaydiki: “Marketingning maqsadi 
27 Xulosa
Marketing rivojlanishining jarayoni unga bo‘lgan yondashuv va fikrlarning tobora 
ko‘payib borishiga sabab bo‘ldi. 1972-yilda F.Kotler mikro va makromarketing 
tushunchalarini asoslab berdi.  
Mikro marketing - ma’lum bir kompaniya tomonidan bajariladigan ishlarni nazarda 
tutadi. Makro marketing — butun jamiyatning yashash tarzini nazarda tutadi. 1976-
yilga kelib, Shelbi Xant “marketing- ayirboshlash jarayoni haqidagi ilmlar 
majmuasidir”, deb xulosa qildi. Ko‘rib turibmizki, marketing faoliyatining naqadar 
keng qamrovli ekanligi sababli turli olimlar tomonidan bir-birini inkor etmagan 
holda turli tariflar berilishiga olib keldi.  
AQSh va G‘arbiy Yevropaning ko‘pgina mamlakatlarida marketing masalalari 
bo‘yicha milliy institutlar, turli assotsiatsiya, maktab va tadqiqot markazlarining 
tashkil etilishi bu sohaning rivojlanishiga olib keldi. Marketing g‘oyalarining 
rivojlanishini Yevropa Marketing Qo‘mitasi va Angliya Xalqaro Marketing 
Assotsiatsiyalari targ‘ibot qildilar.  
Mustaqil davlatlar hamdo‘stligi davlatlari va Rossiya bozor munosabatlariga 
o‘tilgandan so‘ng marketing faoliyati firmalar va korxonalar faoliyatiga jadal 
sur’atlar bilan joriy etila boshlandi.   
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: Adolat, 2013. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   mamlakatimizni
2013-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2014-yilga   mo‘ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi:   2014-yil   yuqori   o‘sish   sur’atlari   bilan
rivojlanish,   barcha   mavjud   imkoniyatlarni   safarbar   etish,   o‘zini   oqlagan   islohotlar
strategiyasini izchil davom ettirish yili bo‘ladi. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Bozorni   iste’mol
tovarlari   bilan   to‘ldirishni   rag‘batlantirish   hamda   ishlab   chiqaruvchilar   va   savdo
tashkilotlarining   o‘zaro   munosabatlarini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida»gi 2002-yil 13-noyabrdagi 390-sonli qarori. 
4. O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi. T.: Davlat ilmiy nashriyoti,              2003.
5. Jalolov J. Marketingni boshqarish strategiyalari: O‘quv qo‘llanma.   T.: Fan va
texnologiyalar,  2012. 
6. Багиев Г.Л.и др. Маркетинг: Учебник.  M.: Экономика, 2010. 2-е изд. 
7. Багиев Г.Л., Taрасевич В.M. Маркетинг.  СПб.: Питер, 2012. 4-изд. 
8. Soliyev A.. Buzrukxonov S. Marketing: O‘quv qo‘llanma.  2010. 
9. Бокчаева З.Н.Управление экономическим ростом.М.: Экономика, 2007. 
10. Прошкина Т.П. Маркетинг. М.: ООО Феникс, 2008. 
29 Ilovalar
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 15-iyundagi PQ-279-son   qaroriga
1-ILOVA
Davlat oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish jara yonlarini muvofiqlashtirish
bo‘yicha davlat komissiyasining tarkibi
1. A.N. Aripov — O‘zbekiston Respublikasining Bosh vaziri,   Davlat 
komissiyasi raisi
2. A.A. 
Abduvaxitov — O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 
maslahatchisi,   Davlat komissiyasi raisi o‘rinbosari
3. Lavozimi 
bo‘yicha — O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining ijtimoiy 
rivojlantirish masalalari bo‘yicha o‘rinbosari,   Davlat 
komissiyasi raisi o‘rinbosari
4. A.X. 
Toshkulov — oliy va o‘rta maxsus ta’lim vaziri
5. B.O. Saidov — xalq ta’limi vaziri
6. N.B. Xusanov — bandlik va mehnat munosabatlari vaziri
7. B.A. Musayev — sog‘liqni saqlash vaziri
8. O.A. 
Nazarbekov — madaniyat vaziri
9. R.K. Davletov — adliya vaziri
10
. V.I. Norov — tashqi ishlar vaziri v.b.
11
. Sh.X. 
Shermatov — axborot texnologiyalari va kommunikatsiyalarini 
rivojlantirish vaziri
12
. J.A. Xodjayev — qishloq xo‘jaligi vaziri
13
. I.R. 
Maxkamov — transport vaziri
14 A.I. Ikramov — sportni rivojlantirish vaziri
30 .
15
. Sh.D.Kudbiye
v — Davlat soliq qo‘mitasi raisi
16
. S.M. 
Xolxo‘jayev — iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish 
vazirining birinchi o‘rinbosari
17
. J.I. Abruyev — moliya vaziri o‘rinbosari
18
. M.M. Karimov — Davlat test markazi direktori
19
. A.V. 
Nuridinov — O‘zbekiston Badiiy akademiyasi raisi
20
. O.M. 
Maxkamov — O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi 
mas’ul xodimi
21
. Sh.X. Daliyev — Vazirlar Mahkamasining Ta’lim, sog‘liqni saqlash va sport 
masalalari kotibiyati bosh mutaxassisi,   Davlat komissiyasi 
mas’ul kotibi
Izoh:   Davlat   komissiyasi   a’zolari   boshqa   ishga   o‘tgan   taqdirda,   uning
tarkibiga   ushbu   lavozimlarga   yangi   tayinlangan   shaxslar   yoki   zimmasiga   tegishli
funksiyalarni bajarish yuklangan shaxslar kiritiladi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 15-iyundagi PQ-279-son   qaroriga
2-ILOVA
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining va O‘zbekiston Respublikasi
Hukumatining ayrim qarorlariga kiritilayotgan o‘zgartirish va qo‘shimchalar
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2006-yil   24-fevraldagi   “M.V.
Lomonosov   nomidagi   Moskva   davlat   universitetining   Toshkent   shahridagi   filiali
faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   PQ-290-son   qarori   3-bandining     oltinchi   
xatboshisi        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“Filialning   qabul   parametrlari   M.V.   Lomonosov   nomidagi   Moskva   davlat
universiteti,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   hamda
31 Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda   Filial   Vasiylik   kengashi   qarori   bilan
tasdiqlanadi”.
2. O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2009-yil 27-apreldagi  “Toshkent
shahrida   Turin   politexnika   universiteti   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   PQ-
1106-son qarori 3-bandining     oltinchi xatboshisi        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“Universitetning   qabul   parametrlari   Turin   politexnika   universiteti   (Italiya
Respublikasi),   Iqtisodiy   taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   hamda
Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda   Universitet   Vasiylik   kengashi   qarori   bilan
tasdiqlanadi”.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   11-maydagi   “Federal
davlat   avtonom   oliy   ta’lim   muassasasi   “Milliy   texnologik   tadqiqotlar   universiteti
“MISiS”ning   Olmaliq   shahridagi   filiali   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   PQ-
3714-son qarorining 7 -bandi        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“7.   Filialning   qabul   parametrlari   “MISiS”   MTTU,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   hamda   Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda
Filial Vasiylik kengashi qarori bilan tasdiqlanadi”.
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   20-iyuldagi   “Toshkent
shahrida   “MMFI”   milliy   tadqiqot   yadro   universiteti”   federal   davlat   avtonom   oliy
ta’lim   muassasasining   filialini   tashkil   etish   va   uning   faoliyatini   tashkillashtirish
to‘g‘risida”gi   PQ-3875-son   qarori   9-bandining   “a”   kichik   bandi        quyidagi   tahrirda
bayon etilsin:
“a) “MMFI” MTYAU filialining qabul parametrlari bosh muassasa, Iqtisodiy
taraqqiyot   va   kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   hamda   Moliya   vazirligi   bilan
kelishgan holda filial Vasiylik kengashi qarori bilan tasdiqlanadi”.
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   26-sentabrdagi
“Latviyaning   Axborot   tizimlari   menejmenti   Oliy   maktabining   Farg‘ona   shahridagi
filialini   tashkil   etish   to‘g‘risida”gi   PQ-3952-son   qarori   9-bandining   “a”   kichik
bandi        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
32 “a)   Filialning   qabul   parametrlari   Oliy   maktab,   Iqtisodiy   taraqqiyot   va
kambag‘allikni   qisqartirish   vazirligi   hamda   Moliya   vazirligi   bilan   kelishgan   holda
Filial Vasiylik kengashi qarori bilan tasdiqlanadi”.
6.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   11-iyuldagi   “Oliy   va
o‘rta   maxsus   ta’lim   tizimiga   boshqaruvning   yangi   tamoyillarini   joriy   etish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ-4391-son   qarori        quyidagi   mazmundagi   9 1
-band   bilan
to‘ldirilsin:
“9 1
.   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   vazirligiga   Oliy   ta’lim   muassasalarini
rivojlantirish   jamg‘armasi   mablag‘lari   hisobidan,   shuningdek,   davlat   oliy   ta’lim
muassasalariga   ularning   budjetdan   tashqari   mablag‘lari   hisobidan   xalqaro   e’tirof
etilgan   reyting   tashkilotlari   (Quacquarelli   Symonds   World   University   Rankings,
Times Nigher Education, Academic Ranking of World Universities) bilan oliy ta’lim
muassasasini   xalqaro   reytingga   kiritish   bo‘yicha   xizmatlar   ko‘rsatish   uchun
shartnomalar tuzish huquqi berilsin”.
7.   Vazirlar   Mahkamasining   2008-yil   13-oktabrdagi   226-son   qarori   bilan
tasdiqlangan   Xalqaro   va   respublika   tanlovlari,   musobaqalari   g‘oliblari   bo‘lgan
akademik   litseylar,   professional   ta’lim   muassasalari   va   umumta’lim   maktablari
o‘quvchilarini taqdirlash tartibi to‘g‘risidagi   nizomda :
a)   2-band        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“2.   Oliy   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   kirish   uchun   hujjatlar   qabul   qilish
boshlanguniga qadar kattalar va yoshlar o‘rtasida Olimpiya va Paralimpiya o‘yinlari
dasturlariga   kiritilgan   sportning   olimpiya   va   paralimpiya   turlari   bo‘yicha   Olimpiya
va   Paralimpiya,   Osiyo   va   Paraosiyo   o‘yinlarida   oxirgi   to‘rt   yilda,   jahon   va   Osiyo
chempionatlarida oxirgi bir yilda g‘olib va sovrindor (1 — 3 o‘rin) bo‘lgan umumiy
o‘rta   ta’lim   maktablari,   o‘rta   maxsus   professional   ta’lim   muassasalarining
bitiruvchilari oliy ta’lim muassasalarining jismoniy tarbiya va sport sohasidagi ta’lim
yo‘nalishlariga   qo‘shimcha   davlat   granti   asosida   kunduzgi,   sirtqi,   kechki   ta’lim
shakllariga imtihon sinovlarisiz qabul qilinadi”;
b)     2   1
       va   3-bandlar        chiqarib tashlansin.
33 8. Vazirlar Mahkamasining 2018-yil 20-fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar   Mahkamasi   huzuridagi   Davlat   test   markazi   faoliyatini   yanada
takomillashtirish to‘g‘risida”gi 130-son   qarorida :
a) 4-bandning   to‘rtinchi xatboshisi        quyidagi mazmunda bayon etilsin:
“Davlat   test   markazi   direktoriga,   zarur   hollarda,   tuzilmaga   xodimlarning
belgilangan   umumiy   cheklangan   soni   doirasida   o‘zgartirishlar   kiritish,   shuningdek,
markaz faoliyatini rivojlantirish jamg‘armasi mablag‘lari hisobidan qo‘shimcha shtat
birliklarini joriy etish huquqi berilsin”;
b)     7-band        quyidagi mazmundagi ikkinchi xatboshi bilan to‘ldirilsin:
“Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi,   viloyatlar   va   Toshkent
shahar   hokimliklari   2023-yil   1-yanvarga   qadar   respublikaning   barcha   hududlarida
Davlat   test   markaziga   tegishli   namunaviy   tipdagi   pavilonlarning   qurilishi   uchun
belgilangan   tartibda   yer   uchastkalari   ajratilishi   hamda   2023-yil   1-iyunga   qadar
mazkur pavilonlar qurib bitkazilishi va foydalanishga topshirilishini ta’minlasin”.
9.   Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil   2-iyundagi   417-son   qarori   bilan
tasdiqlangan   Oliy   ta’lim   muassasalariga   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarni   qo‘shimcha
davlat granti kvotalari asosida o‘qishga qabul qilish tartibi to‘g‘risidagi nizomning   2-
bandi        quyidagi tahrirda bayon etilsin:
“2.   Oliy   ta’lim   muassasalariga   abituriyentlarni   qabul   qilishning   umumiy
soniga   nisbatan   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   qo‘shimcha   ikki   foizli   davlat
granti   kvotalarining   (keyingi   o‘rinlarda   qo‘shimcha   kvota   deb   ataladi)   oliy   ta’lim
muassasalari  kesimidagi taqsimoti tizimida oliy ta’lim muassasalari bo‘lgan vazirlik
va   idoralar   tomonidan   shakllantirilib,   har   yili   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish to‘g‘risidagi tegishli
qarori   qabul   qilinganidan   so‘ng   ikki   hafta   muddatda   Davlat   oliy   ta’lim
muassasalariga o‘qishga qabul qilish jarayonlarini muvofiqlashtirish bo‘yicha davlat
komissiyasiga (keyingi o‘rinlarda Davlat komissiyasi deb ataladi) taqdim etiladi.
Oliy   ta’lim   muassasalariga   abituriyentlarni   qabul   qilishning   umumiy   soniga
nisbatan   nogironligi   bo‘lgan   shaxslar   uchun   qo‘shimcha   kvotalarning   oliy   ta’lim
34 muassasalari   kesimidagi   taqsimoti   ikki   hafta   muddatda   Davlat   komissiyasi
tomonidan tasdiqlanadi”.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 15-iyundagi PQ-279-son   qaroriga
3-ILOVA
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining o‘z kuchini yo‘qotgan deb e’tirof
etilayotgan ayrim qarorlari ro‘yxati
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2005-yil   2-iyundagi   “2005/2006
o‘quv   yilida   O‘zbekiston   Respublikasining   oliy   ta’lim   muassasalariga   qabul
to‘g‘risida”gi PQ-92-son   qarori .
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2015-yil 23-iyundagi “Respublika
oliy   o‘quv   yurtlariga   qabul   qilish   parametrlarini   shakllantirish   mexanizmini   yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-2360-son   qarori .
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   5-maydagi   “2017/2018
o‘quv yilida O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilish to‘g‘risida”gi PQ-2955-son   qarori .
4.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   4-iyundagi   “2018/2019
o‘quv yilida O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilish to‘g‘risida”gi PQ-3769-son   qarori .
5. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 17-iyundagi “2019/2020
o‘quv yilida O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilishning davlat buyurtmasi parametrlari to‘g‘risida”gi PQ-4359-son   qarori .
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 12-iyundagi “2020/2021
o‘quv yilida O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilishning davlat buyurtmasi parametrlari to‘g‘risida”gi PQ-4749-son   qarori .
7. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 22-iyundagi “2021/2022
o‘quv yilida O‘zbekiston Respublikasining oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilishning davlat buyurtmasi parametrlari to‘g‘risida”gi PQ-5157-son   qarori .
35

O'zbekistonda marketingni vujudga kelish va rivojlanishi tadbirkorlik faoliyatini alohida turi sifati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)
  • Paxta tolasini tozalash kurs ishi
  • Ommaviy axborot vositalari orqali amalga oshirilayotgan ma’naviy tahdidlarinig yoshlar ongiga salbiy tasiri

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский