O’zbekistonda milliy valyutaning muomalaga kiritilishi va uning mamlakat iqtisodiyotiga ta'siri

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” 
FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   O’zbekistonda milliy valyutaning
muomalaga kiritilishi va uning mamlakat
iqtisodiyotiga ta’siri
Bajardi:________________________________
                 _____________________________
Ilmiy rahbar: ___________________________ 2 Mavzu:   O’zbekistonda milliy valyutaning
muomalaga kiritilishi va uning mamlakat
iqtisodiyotiga ta’siri
Reja:
Kirish ........................................................................................................................ 3
1.  Pul va uning   kelib chiqishi ............................................................................. 5
2.  Pulning vazifalari va mohiyati ...................................................................... 10
3. O’zbekistonda milliy valyuta so’mning kiritilishi ......................................... 15
4. Milliy valyuta muomalaga kiritilishida banklarning roli ............................. 18
5. O’zbekistonda milliy valyutani mustahkamlash vazifalari ........................... 26
Xulosa ..................................................................................................................... 30
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati ..................................................................... 33
3 Kirish
O’zbekiston   mustaqillikni   qo’lga   kiritganidan   buyon   29   yil   mobaynida
mamlakatimiz   o’z   taraqqiyotida   ulkan   yutuqlarga   erishdi.   Ro’y   berayotgan
o’zgarishlar,   amalga   oshirilayotgan   islohotlar,   erishilayotgan   yutuqlar   yurtimiz
iqtisodiy   qudratining   muttasil   oshayotgani,   xalqimiz   turmush   farovonligining
yanada   yuksalib   borayotganida   ham   o’z   ifodasini   topmoqda.   Iqtisodiy
islohotlarning   o’zbek   modeli   berayotgan   yuksak   samaralar   jahonda   keng   e’tirof
etilmoqda.
Respublikamiz hukumati o’sha davrdayoq mamlakat iqtisodiyotini jahon iqtisodiy
hamjamiyatiga   integratsiyalashuvini   ta’minlashni   o’z   oldiga   muhim   vazifalardan
biri sifatida qo’ydi. Bunda asosiy e’tibor murakkab iqtisodiy vaziyat yuzaga kelgan
bir sharoitda aholini ijtimoiy muhofaza qilishni  ko’zda tutgan holda iqtisodiyotda
tarkibiy o’zgarishlarni amalga oshirishga qaratildi. Bu xarakatlar birinchi navbatda
iqtisodiyotning ichki imkoniyatlari va dunyo bozori kon’yunkturasini hisobga olib,
mamlakatimizning   jahon   mehnat   taqsimotida   o’ziga   xos   mavqeni   egallashiga
yo’naltirildi.
Respublikamizda   islohotlarning   keyingi   bosqichidagi   vazifalarga   mos   ravishda
valyuta siyosati ham takomillashtirib borilmoqda. Xozirgi bosqichda ichki valyuta
bozorini   yanada   erkinlashtirish   hamda   milliy   valyutamizning   joriy   xalqaro
operatsiyalar bo’yicha erkin konvertatsiyasini joriy etishga tayyorgarlik ishlari olib
borilmoqda.
Shuni   ham   ta’kidlab   o’tish   lozimki,   hozirgi   kunda   milliy   valyuta   tizimini
rivojalantirish dolzarb ahamiyatga ega bo’lib kelmoqda. Chunki milliy valyutaning
rivojini   ta’minlash,   uning   barqarorligini   oshirish   mamlakat   iqtisodiyotida,
shuningdek,   uning   rivoji   va   davlatlararo   o’z   o’rniga   ega   bo’lishida   juda   muhim
hisoblanadi.
Shundan   kelib   chiqib   yurtimizda   ham   milliy   valyutani   rivojlantirishda   bir   qator
islohotlar amalga oshirildi. Birinchi Prezidentimiz Islom Karimov tashabbusi bilan
milliy   valutani   mustahkamlash   maqsadida   ishlab   chiqilgan   qator   dasturlar   izchil
4 amalga   oshirildi.   Hususan,   1994-yilning   1-iyulida   milliy   valyutamiz   so’mni
muomilaga kiritilishi buning yaqqol dalili bo’la oladi. Davlatimiz birinchi rahbari
Islom   Karimov   ta’kidlaganidek,   milliy   valuta   kuchli   bo’lgan   taqdirdagina
iqtisodiyot izchil rivojlanadi. Yurtimizda amalga oshirilayotgan islohotlar, oqilona
pul-kredit   siyosati   samarasida   iqtisodiyotimiz   jadal   rivojlanmoqda,   milliy
valyutamizning   barqarorligi   mustahkamlanmoqda.   Bu   esa   o’zbek   so’mining
mamlakatimiz   iqtisodiy   mustaqilligining   ishonchli   kafolatiga   aylanganining
amaldagi yaqqol tasdig’idir.
Milliy valyuta to’g’rida so’z borar ekan avvalo pul va uning kelib chiqishi haqida
qisqacha o’rganib chiqish o’rinli boladi. 1
1
 O‘zbekiston Respublikasi qonuni. Qimmatli qog‘ozlar bozorining amal qilishi to‘g‘risida.  1996 yil 25 aprel.- T.: 
“Adolat”,   2003
5 1. Pul va uning kelib chiqishi
Pul – bozor tizimining universal va eng likvidli iqtisodiy vositasi sifatida iqtisodiy
o’lchov,   muomala   va   jamg’arish   funksiyalarini   bajaradi.   Pul   uzoq   zamonlardan
beri   odamlarga   ma’lum.   Pulning   kelib   chiqishi   turli   nazariyotchilar   tomonidan
Tovar ayirboshlash jarayonining rivojlanishi bilan bog’liq holda tushuntiriladi.
Pulning vujudga kelishi va mohiyatining turli ilmiy konsepsiyalari mavjud bo’lib,
ular orasida ratsionalistik va evolutsion konsepsiyalar muhim o’rin tutadi.
Ratsionalistik   konsepsiya   pulning   kelib   chiqishini   kishilar   o’rtasidagi   bitim,
kelishuv   natijasi   sifatida   izohlaydi.   Bu   holat   ularning   tovarlarni   ayirboshlash
chog’ida   qiymatlarning   harakatlanishi   uchun   maxsus   vositalar   zarurligiga   amin
bo’lishiga   asoslanadi.   Pulning   o’zaro   kelishuv   sifatida   amal   qilishi   to’g’risidagi
mazkur   g’oya   XVΙΙΙ   asrning   oxirigacha   hukm   surdi.   Pulning   kelib   chiqishiga
subyekyiv   psixologik   yondashuv   ko’plab   hozirgi   zamon   xorijiy   iqtisodchilarning
qarashlarida ham uchrab turadi.
Masalan,   P.Samuelson   pulni   sun’iy   ijtimoiy   shartlilik   sifatida   belgilaydi.
Amerikalik   iqtisodchi   J.K.Gelbreyt   pulning   vazifasini   qimmatbaho   metallar   va
boshqa   predmetlarga   biriktirib   qo’yilishi   –   kishilar   o’rtasidagi   kelishuv   mahsuli,
deb   hisoblaydi.   Bu   qoida   ingliz   iqtisodchisi   J.Xiks   tomonidan   quyidagi   shaklda
ta’riflangan: “Pul – bu pul sifatida foydalanuvchi barcha narsalardir”  
shunday qilib,
ularning fikricha, pul – kishilar o’rtasidagi kelishuv mahsulidir.
Pul   kelib   chiqishining   evolutsion   konsepsiyasiga   ko’ra,   ular   ijtimoiy   mehnat
taqsimoti,   ayirboshlash,   tovar   ishlab   chiqarishning   rivojlanishi   natijasida   vujudga
kelgan. Qiymat shakllari va ayirboshlash rivojlanishining tarixiy jarayonini tadqiq
qilish orqali tovarlar umumiy olami ichidan pul rolini bajaruvchi alohida tovarning
ajralib chiqishini tushunish mumkin. 2
2
  O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida   O‘zbekiston
Respublikasi  PF-4947
6 Pul   inson   kashfiyoti   bo’lib,   u   juda   qadimdan   ma`lum.   Pulning   taqdiri
ayirboshlashga   borib   taqaladi.   Insonning   yana   bir   muhim   kashfiyoti   bo’lgan
ayirboshlash va uning rivoji pulni yuzaga keltirgan. Pul birdaniga hozirgi shakliga
aylangani yo’q. Bu uzoq davom etgan taraqqiyot natijasidir. Ayirboshlash boshida
bevosita   tarzda   amalga   oshgan,   ya`ni   tovar   bevosita   tovarga   almashilgan.   Bu
jarayon   kengayishi   bilan   vositachilik   zaruriyati   tug’iladi,   uning   oddiy   shakllari
murakkablashib, pulning va uning hozirgi holatining paydo bo’lishiga olib keladi.
Pulning paydo bo’lishidagi keyingi davr metall pullar bulib, bunda kumush va oltin
yetakchilik qilgan. Aytaylik, Buyuk Britaniya pul birligi funt sterlingning ma`nosi
bir   funt   kumushni   anglatadi.   Rossiya   pul   birligi   rubl   kumushning   bo’lagi,
bo’lingan   qismi   ma`nosini   bildiradi.   Dollar   va   taller   ham   "tahler",   ya`ni   katta
kumush   tangalar   degan   ma`noni   beradi.   Pulning   eng   keyingi   ko’rinishi   qog’oz
pullar   bo’lib, buning ham  tarixi katta. Bundan oldin monetalar  yuzaga keladi. Bu
metall   pullar   bo’lagi   bo’lib,   mis,   bronza,   kumush,   oltin   monetalar   bosilib
chiqarilgan.   Moneta   so’zi   yunonlarning   monastir   nomidan   kelib   chiqib,   bunda
tangalar   yasalgan.   Moneta   tangalar   barcha   mamlakatlarga   tarqalib   ketgan.   Tanga
—   monetaning   paydo   bo’lishi   savdoda   mayda   pul   zarurligidan   kelib   chikadi.
Moneta — ogirligi belgilangan, kadri muhrlangan metall bo’lagidir.
Har bir mamlakat o’zining puliga egadir. Chunonchi, dollar, funt sterling bir necha
mamlakatlarning   puli   bo’lib   xizmat   qiladi.   Lekin   ularning   qadri-qiymati   bir   xil
emas.   AQSh,   Kanada,   Avstraliya   dollarining   qiymat   miqdori   farqlanadi.
Shuningdek, O’zbekiston va Qirg’iziston so’mlari ham bir xil emas. Pul birliklari
paydo   bo’lganda   ma`lum   miqdorga   qadr-qiymat   asos   qilib   belgilangan.   Milliy
pullarning   qadrliligi,   boshqa   pullarga   nisbatan   qiyosiy   miqdori   doimo   o’zgarib
turadi.   Chunki,   bu   iqtisodiyotdagi   ko’p   tomonlar,   hatto   siyosiy   o’zgarishlar,
mamlakatlar o’rtasidagi munosabatlar kabi ta`sirlar natijasidir.
Milliy   pul   yagona   to’lov   vositasi   hisoblanadi,   uning   qadri,   ya’ni   xarid   qurbi
mavjud.   Pul   birligining   xarid   qurbini   kerakli   tovarlarni   ko’paytirish   yo’li   bilan
ta’minlanadi.   Milliy   pul   muayyan   mamlakatga   tegishli   bo’lib,   shu   yerda
7 muomalada bo’ladi, uni himoyalovchi belgilari bor, bir pul boshqasidan ko’rinishi
bilan   farqlanadi,   o’ziga   xos   kupura,   tanga   va   chaqa   pullardan   iborat   bo’ladi,   pul
birligining xarid qobiliyati bir xil bo’ladi. Milliy pul naqd va naqd bo’lmagan pul
shakliga   ega,   bu   faol   va   sust   pullardan   iborat,   uning   ma’lum   massasi   (miqdori)
muomalada   yuradi.   Iqtisodiyotning   pul   bilan   ta’minlanishini   uning   monetizatsiya
darajasini   bildiradi.   Bu   darajaning   qandayligini   pul   muomalasi   qonuni   belgilab
beradiki,   unga   binoan   muayyan   vaqtda   muomalada   bo’ladigan   pul   miqdori   jami
sotiladigan   tovarlar   narxining   summasi   va   pul   aylanmasining   (harakatining)
tezligiga   bog’liq   bo’ladi.   Qancha   pul   zarurligi,   bu   pulga   talab   bo’lib,   buni   oldi-
sotdi  ko’lami, olibsotarlik ishlari miqyosi, har ehtimolga qarshi  pulga ega bo’lish
ishtiyoqi   va   pulning   naqadar   tez   qo’ldan-qo’lga   o’tib   aylanib   turishini   yuzaga
keltiradi. Pulga talabni hamma subyektlar bildirsa-da, biroq ularning taklifi davlat
nomidan ishlovchi Markaziy bank qo’lida bo’ladi.
Pul   muomalasi   –   bu   tovarlar   aylanishiga   hamda   notovar   tusidagi   to’lovlar   va
hisoblarga   xizmat   qiluvchi   naqd   pullar   va   unga   tenglashtirilgan   aktivlarning
harakatidir. Naqd pul muomalasiga bank biletlari va metall tangalar (pul belgilari)
xizmat   qiladi.   Naqd   pulsiz   hisoblar   cheklar,   kredit   kartochkalari,   veksellar,
akkreditivlar,   to’lov   talabnomalari   kabilar   yordamida   amalga   oshiriladi.   Ularning
hammasi   pul   agregati,   deb   yuritiladi.   Muomalada   mavjud   bo’lgan   pul   massasi
ularni qo’shish yo’li bilan aniqlanadi.
Pul   muomalasi   o’ziga  xos   qonunlarga   asoslangan   holda  amalga   oshiriladi.  Uning
qonunlaridan eng muhimi muomala uchun zarur bo’lgan pul miqdorini aniqlash va
shunga muvofiq muomalaga pul chiqarishdir.
Muomalani ta’minlash uchun zarur bo’lgan pul miqdori quyidagilarga bog’liq:
 Muayyan  davrda,  aytaylik, bir  yil  davomida sotilishi  lozim  bo’lgan tovarlar
summasiga.   Tovarlar   qancha   ko’p   bo’lsa   va   narxi   baland   bo’lsa,   ularni   sotish   va
sotib olish uchun shuncha ko’p pul birligi talab   qilinadi.
 Pul birligining aylanish tezligiga. Pul bir xil bo’lmagan tezlik bilan aylanadi.
Bu ko’p omillarga, jumladan ular xizmat qilayotgan tovarlar turiga   bog’liq.
8  Muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdori   puldan   to’lov   vositasi   sifatida
foydalanishga ham bog’liq.
Ko’pincha   tovarlar   qarzga   sotiladi   va   ularning   haqi   kelishuvga   muvofiq
keyingi davrlarda to’lanadi. Demak, zarur pul  miqdori  shunga muvofiq miqdorda
kamayadi.   Ikkinchi   tomondan,   bu   davrda   ilgari   kreditga   sotilgan   tovarlar   haqini
to’lash vaqti boshlanadi. Bu pulga ehtiyojni ko’paytiradi. Muomalada bo’lgan pul
birligi   miqdorining   tovarlar   narxi   summasidan   oshib   ketishi   va   buning   natijasida
tovarlar bilan ta’minlanmagan pulning paydo bo’lishi pulning qadrsizlanishi, ya’ni
inflatsiyani   bildiradi.   Milliy   iqtisodiyotda   davlatning,   tijorat   banklari   va   boshqa
moliyaviy   muassasalarning   majburiyatlari   pul   sifatida   foydalanadi.   Pul
operatsiyalarining   asosiy   ko’pchilik   qismi   naqd   pulsiz,   cheklar,   plastik
kartochkalar   va   unga   tenglashtirilgan   moliyaviy   aktivlar   yordamida   amalga
oshiriladi. Shu sababli muomalada bo’lgan pul miqdorini hisoblash uchun M1...Mn
pul   agregatlari   yoki   tarkibiy   qismi   tushunchasidan   foydalaniladi.   Bizning
respublikamizda umumiy pul miqdori quyidagi (tarkib)lar asosida   hisoblanadi:
 Mo – naqd pullar;
 M1   =  Mo   +   tegishli   hisob   varaqalaridagi   pul   qoldiqlari,   mahalliy  budjetlar
mablag’lari, budjet, jamoa va boshqa tashkilot mablag’lari;
 M2 = M1 + xalq (jamg’arma) banklaridagi muddat omonatlar;
 M3   =   M2   +   chiqarilayotgan   sertifikatlar   +   aniq   maqsadli   zayom
obligatsiyalari + davlat zayom obligatsiyalari + xazina majburiyatlari.
Barcha  pul  agregatlari  yig’indisi   yalpi  pul  massasi   yoki  yalpi   pul   taklifini   tashkil
qiladi. Pulning tarkibiy qismlarida naqd pullar – metall va qog’oz pullardan iborat
bo’ladi.  Naqd  pullar   bozor   iqtisodiyotida  rivojlanayotgan  mamlakatlarda umumiy
pul massasining 5–7 foizni, bozor iqtisodiyotiga o’tayotgan Mustaqil Hamdo’stlik
Davlatlarida 30–35 foizni tashkil qiladi.
Pulga talab – bu bitimlar uchun (Pt) va aktivlar tomonidan pulga talab (Pa) ni o’z
ichiga oladi.
Aholi   o’zlarining   hisoblariga   navbatdagi   pul   oqimi   kelib   tushguncha,   kundalik
9 ehtiyojlari uchun qo’llarida yetarli pulga ega bo’lishi zarur. Korxonalarga ish haqi
to’lash, material, yoqilg’i sotib olish va shu kabilar uchun pul kerak bo’ladi.   Shu
barcha maqsadlar uchun zarur bo’lgan pul bitim uchun pulga talab deyiladi. Bitim
uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdori   nominal   yalpi   milliy   mahsulot   (YAMM)   hajmi
bilan aniqlanadi, ya’ni u nominal YAMMga  mutanosib ravishda o’zgaradi. Aholi
va   korxonalarga   ikki   holda   bitim   uchun   ko’proq   pul   talab   qilinadi:   narxlar
o’sganda va ishlab chiqarish hajmi   ko’payganda. 3
  
3
 Shodmonov Sh.Sh., G’afurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). – T., «Fan va texnologiya» nashriyoti, 2009. – 
245   b
10 2. Pulning vazifalari va   mohiyati
Kishilar o’zlarining moliyaviy aktivlarini har xil shakllarda, masalan, korporatsiya
aksiyalari,   xususiy   yoki   davlat   obligatsiyalari   shaklida   ushlab   turishi   mumkin.
Demak,   aktivlar   tomonidan   pulga   talab   ham   mavjud   bo’ladi.   Aktivlar   tomonidan
pulga   talab   foiz   stavkasiga   teskari   mutanosiblikda   o’zgaradi.   Foiz   stavkasi   past
bo’lsa,   kishilar   ko’proq   miqdordagi   naqd   pulga   egalik   qilishni   afzal   ko’radi.
Aksincha, foiz yuqori bo’lganda, pulni ushlab turish foydasiz va aktivlar shaklidagi
pul   miqdori   ko’payadi.   Shunday   qilib,   pulga   bo’lgan   umumiy   talab,   aktivlar
tomonidan   pulga   bo’lgan   talab   va   bitim   uchun   pulga   bo’lgan   talabning   miqdori
bilan aniqlanadi.
Pul quyidagi vazifalarni bajaradi:
1) qiymat o’lchovi.   Bunda pul umumiy ekvivalent bo’lgan tovar  bo’lib, o’zida
mehnatni mujassamlashtiradi va shu sabab tovar qiymatini o’lchay   oladi;
2) muomala   vositasi.   Bunda pul oldi-sotdida ishlatiladi. Pul yordamida tovarni
xarid etish, pulga tovar ayirboshlash yuz   beradi;
3) jamg’arma vositasi   – bu pulning jamlangan boylik shakliga kirib, o’z egasi
uchun kerak bo’lganda xarid etish vositasi bo’lib xizmat qila   olishidir.
Hozirgi   kunda   elektron   pullar   o’tkazmalari   keng   rivojlanmoqda.   Sanoqli
soniyalarda   jo’natmalar   dunyoning   ko’rsatilgan   manzillariga   yetkazilmoqda.   Bu
aholi uchun qulayliklar tug’diradi.
Pul islohoti o’tkazish yo’llari:
deflyatsiya   –   muomaladagi   pul   miqdorini   ortiqcha   pul   belgilarini   iste’moldan
chiqarish yo’li orqali kamaytirish;
denominatsiya   –   pul   belgilari   qiymatining   o’zgarishi   va   ma’lum   nisbatda   yangi
yirik pul birligiga almashtirilishi;
nullifikatsiya   –   eski   pul   belgilarini   muomaladan   olish   va   ozroq   miqdorda
yangilarini chiqarish;
revalvatsiya   –   milliy   pul   birligi   qiymatining   rasmiy   tartibda   chet   el   valutasi   yoki
qimmatbaho metallga nisbatan ko’tarilishi;
11 devalvatsiya –  mamlakat savdo va to’lov balansining keskin yomonlashuvi, valuta
rezervining   holdan   toyishi,   xalqaro   valuta   bozorlarida   milliy   valuta   kursining
pasayishi   bilan   bog’liq   holda   pul   birligi   qiymatining   rasmiy   tartibda   chet   el
valutasi   yoki   qimmatbaho   metallga   nisbatan   pasaytirilishi.   Pul   bozorida
makroiqtisodiy   muvozanatni   saqlashda   Markaziy   bank   muhim   o’rin   tutadi.   Shu
bois   o’quvchilarga   bu  borada   to’laqonli   axborotga   ega   bo’lishlari   uchun  1995-yil
21-dekabrdagi   «O’zbekiston   Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida»gi
qonunidan misollar keltirishni lozim topdik.
Markaziy   bankning   pul   belgilarini   chiqarishdagi   vakolatlari.   Markaziy   bank
O’zbekiston  Respublikasi  hududida qonuniy to’lov vositasi  sifatida banknotlar va
tangalar ko’rinishidagi pul   belgilarini
muomalaga   chiqarishda   mutlaq   huquqqa   ega.   Ularni   qalbakilashtirish   va
noqonuniy   tarzda   tayyorlash   qonun   hujjatlariga   muvofiq   javobgarlikka   sabab
bo’ladi.   Muomalada bo’lgan banknotlar va tangalar Markaziy
bankning qat’iy   majburiyatlari   hisoblanadi   va   uning   jamiki   aktivlari   bilan
ta’minlanadi.
Markaziy   bank   yo’q   qilib   yuborilgan,   yo’qotilgan,   qalbaki,   yasama   va   qonuniy
kuchini yo’qotgan banknotlar va tangalarning o’rnini qoplamaydi. Markaziy bank
banknotlar   va   tangalarning   namunalarini,   shuningdek   ularning   dizaynini   Oliy
Majlis   Senatining   Kengashi   bilan   kelishgan   holda   tasdiqlaydi.   Banknot   va
tangalarning dizayni Markaziy bankning mulki hisoblanadi. Markaziy bank yangi
namunalardagi banknot va tangalar muomalaga chiqarilishi to’g’risidagi axborotni,
shuningdek ularning tavsifini ommaviy axborot vositalarida e’lon qiladi. Markaziy
bank va u vakolat bergan banklar talabga ko’ra bir nominal qiymatdagi banknot va
tangalarni boshqasiga hech qanday to’lovsiz yoki  vositachilik haqisiz ayirboshlab
beradi.
     Pul belgilarini tayyorlash va   saqlash.
Markaziy   bank   banknotlar   bosilishi   va   tangalar   zarb   qilinishi,   muomalaga
chiqarilmagan   pul   belgilari   saqlanishini,   shuningdek   bosma   qoliplar   va   bo’yoqlar
12 saqlanishi   hamda   yo’q   qilinishini   ta’minlaydi,   naqd   pullarni   saqlash,   tashish   va
inkasso qilish, shuningdek ularni yo’q qilib yuborish qoidalarini belgilaydi.
    Muomaladagi pul belgilaridan foydalanishga qo’yiladigan talablar.
Markaziy   bank   muomalaga   chiqargan   banknot   va   tangalar   O’zbekiston
Respublikasining   butun   hududida   to’lovlarning   barcha   turlarida   yozilgan   qiymati
bo’yicha   qabul   qilinishi,   shuningdek   hisobvaraqqa,   omonatga   o’tkazish   va
jo’natma sifatida o’tkazish uchun qabul qilinishi   majburiydir.
      To’lovlarni amalga oshirish.
To’lovlar   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   naqd   pul   bilan   yoki   naqd   pulsiz
hisob-kitoblar   ko’rinishida   amalga   oshiriladi.   Naqd   pulsiz   hisob-kitoblar
O’zbekiston   Respublikasi   hududida   banklar   orqali   amalga   oshiriladi.   Markaziy
bank naqd pulsiz hisob-kitoblar shakllari va qoidalarini belgilaydi. Markaziy bank
yuridik shaxslarning kassa operatsiyalarini amalga oshirish tartibini belgilaydi.
      Naqd pul mablag’larini muomalaga   chiqarish.
Naqd   pul   mablag’larini   muomalaga   chiqarish   va   qaytarib   olishni   faqat   Markaziy
bank amalga oshiradi.
     Pul belgilarini muomaladan qaytarib   olish.
Markaziy   bank   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   har   qanday   banknot   va
tangalarni   muomaladan   qaytarib   olishga   haqli.   Bunga   Markaziy   bankning
ayirboshlash   tartibi   va   muddati   ko’rsatilgan   normativ   hujjat   asos   bo’lib   xizmat
qilishi   kerak,   ayirboshlash   muddati   bir   yildan   kam   bo’lishi   mumkin   emas.
Markaziy bank ayirboshlash  uchun belgilagan  muddat  tugaganida ayirboshlanishi
kerak   bo’lgan   banknot   va   tangalar   qonuniy   to’lov   vositasi   sifatidagi   o’z   kuchini
yo’qotadi.
O’zbekiston   Respublikasida   1994-yilning   1-iyunidan   boshlab   respublika   milliy
valutasi   «so’m»   muomalaga   kiritildi.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki
muomalaga 1, 3, 5, 10, 25, 50, 100 so’ngra 200, 500 va 1000 so’mlik kupuralar
hamda   1,   3,   5,   10,   20   va   50   «tiyin»lar   va   5,   10,   25,   50,   100   so’mlik   tangalar
chiqardi.   O’zbekiston   Respublikasining   barcha   hududlarida   hisob-kitoblar,
13 to’lovlar,   respublika   rezidentlari   va   norezidentlari,   yuridik   va   xususiy   shaxslar
o’rtasidagi muomalalar, albatta, milliy valuta – «so’m"da amalga oshirilishi qat’iy
belgilab qo’yilgan.  
Iqtisodiyotda   pulning   likvidligi   muhim   o’rin   tutadi.   Pulning   likvidligi   uning
muomala   sifatida   hamma   narsaga   tez   va   hech   bir   to’siqsiz   ayirboshlanishidir.
Puldan   boshqa   likvidli   aktivlar   ham   bor,   lekin   ular   likvidlik   jihatdan   pulga
tenglasha   olmaydi.   Sababi   pul   hech   bir   xarajatsiz   xohlagan   paytda   xohlagan
narsaga   ayirboshlanishi   mumkin.   Bino,   javohir   yoki   transport   vositasi   boshqa
narsaga   ayirboshlanishi   uchun   u   sotilishi   kerak,   bu   ko’p   vaqt   va   xarajatni   talab
qiladi.
Milliy pul  – bu muayyan mamlakatda muomalada yuruvchi va tanho to’lov vositasi
deb qabul qilingan puldir.
Hozirgi iqtisodiyotda tovar shaklidagi pul qo’llanilmaydi deyish mumkin. Ularning
o’rniga   qog’oz   va   elektron   pullar   qo’llaniladi.   Qog’oz   pullar   dekretlangan.
Yuqoridagi 39-moddaga muvofiq, davlat tomonidan pul deb e’lon qilingan maxsus
belgilari   bor   qog’ozlardir.   Qog’oz   pullar   kupura   shaklida   hamda   tangalar   sifatida
chiqarilishini   yuqoridagi   ma’lumotlardan   bilib   oldik.   Milliy   pul   yagona   to’lov
vositasi   hisoblanadi.   U   12   ta   himoya   belgilariga   ega.   Himoya   belgilari   uni
qalbakilashtirishning   oldini   oladi.   Pullar   muomala   qilish   jihatidan   naqd   va   naqd
bo’lmagan pullarga ajraladi.
Naqd   pullar   –   bu   aholi   qo’lida   aniq   moddiy   shakldagi   qog’oz   va   tanga   pullar
bo’lib, ular qo’ldan qo’lga o’tib yuradi. Bu eng ko’p tarqalgan to’lov   vositasidir.
Naqd bo’lmagan pullar   bu bankdagi ayrim fuqarolar (jismoniy shaxslar), firmalar
yoki   davlat   tashkilotlari   (yuridik   shaxslar)   nomiga   yozilgan   puldir.   Naqd
bo’lmagan pul bankda turgani uchun u egasiga foiz keltirgan holda o’sib   boradi.
Naqd   bo’lmagan   pullar   bankning   joriy   va   muhlatli   depozitlarida   turadi,   u   ham
to’lovlarda qo’llaniladi.  Pullar  bankda saqlanganda  xavfsiz  bo’ladi. Bugun  dunyo
mamlakatlarida plastik kartochkalardan ham keng foydalanilmoqda. Biroq ularning
o’zini   pul   deb   bo’lmaydi.   Ular   pul   borligini   tasdiqlovchi   vositadir.   Pul   aktiv   va
14 passiv   pulga   bo’linadi.   Aktiv   pul   amalda   harakatda   bo’ladi,   ya’ni   iqtisodiyotdagi
oldi-berdi   munosabatlarida   to’lov   vositasi   sifatida   harakat   qiladi.   Passiv   pul   bu
iqtisodiy aylanmada ishtirok etmay turgan puldir. U jamg’arma, pul  rezervlari  va
kassa   qoldiqlaridan   iborat   bo’ladi.   Milliy   pullardan   tashqari   jahon   pullari   ham
bo’ladi.   Bu   xalqaro   miqyosda,   ya’ni   mamlakatlararo   iqtisodiy   aloqalarga   xizmat
qiluvchi   puldir.   Ilgarilari   jahon   puli   vazifasini   oltin   quyilmalari,   ya’ni   yombilari
tashkil   etgan.   Hozir   maxsus   chiqarilgan   jahon   puli   yo’q.   Bu   pul   vazifasini   qadri
barqaror, ya’ni qattiq valutalar tashkil etadi (AQSh dollari, Angliya funt sterlingi,
Yaponiya   iyenasi,   Yevropa   Ittifoqining   yevrosi,   qisman   Xitoy   yuani).   Pul
muomalasi deganda, bu pulning qo’ldan qo’lga o’tib, doimo harakatda bo’lishidir.
Pul banklardan chiqib firmalar, davlat idoralari va nodavlat tashkilotlari kassasiga
kelib   tushadi.   Iqtisodiyotda   pul   yetarli   bo’lib,   uning   yetishmay   qolishi   yoki
ortiqcha bo’lib ketishi  kabi holler  yuz bermasligi  kerak. Iqtisodiyotning pul  bilan
naqadar   ta’minlanishi   uning   monetizatsiyalanish   darajasi   deb   yuritiladi.   Pul
muomalasini   boshqarib   turuvchi   iqtisodiy   qonun   borki,   bu   bozor   iqtisodiyotining
muhim   qonunlaridan   biridir.   Bu   qonun   muomalada   qancha   pul   zarur   bo’lishini
belgilab   beradi. 4
4
  O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidentimiz Karimоv I.A. Vatan ravnaqi uchun har birimiz mas’ulmiz. «Хalq
so‘zi».2000 yil 17 fеvral. №   37
15 3. O’zbekistonda milliy valyuta so’mning   kiritilishi
     Faxr-iftixorimiz, ozod yurtimizning ramzlaridan biri bo’lgan milliy   valutamiz –
so’mning muomalaga kiritilgani mustaqilligimizni mustahkamlash yo’lidagi g’oyat
muhim   qadam   bo’ldi.   So’m   hayotimizdan   o’rin   egallagan   kundan  boshlab   o’tgan
14   yillik   muddat   mustaqil   pul   tizimini   yaratish   haqidagi   qaror   strategik   jihatdan
to’g’ri   tanlanganligini   va   mustaqilligimizning   iqtisodiy   poydevorini
mustahkamlashga yo’naltirilganligini hayotning o’zi isbotladi.
Davlatimizning   birinchi   rahbari   Islom   Karimovning   1994   yil   16   iyunda   qabul
qilingan   “O’zbekiston   Respublikasining   milliy   valutasini   muomalaga   kiritish
to’g’risida”gi   farmoniga muvofiq, 1994  yil  1  iyuldan  so’m   muomalaga  kiritildi   –
mamlakatimiz mustaqil valuta siyosatini yuritish imkoniga ega bo’ldi. Bu mustaqil
taraqqiyot   yo’lidan   borayotgan   davlatimizning   oyoqqa   turib   olishida,   siyosatu
iqtisodda erkinligini ta’minlashda muhim omil bo’ldi.
O’zbekistonning   bank   sektori   rubl   hududining   tarkibiy   qismiga   kirgan,   uning
iqtisodiyoti   esa   markazlashtirilgan   rejalashtirish   tartibiga   tobe   bo’lgan   vaqtlarda
biz bugungidek tub o’zgarishlarni, iqtisodiy yuksalishlarni xayolimizga ham keltira
olmas edik. Sobiq markazning respublikalar bilan kelishmay pulni emissiya qilishi
natijasida   pul   muomalasi   izdan   chiqqan   o’sha   paytda   mamlakatimizda   narx-navo
keskin   oshib   ketgani,   iste’mol   mollarining   surunkali   taqchilligi   avj   olganini
eslasak,   milliy   valutamizning   joriy   etilgani   hayotimizda   qanchalik   muhim
ahamiyat kasb etganini yanada chuqurroq   anglaymiz.
So’mning muomalaga kiritilishi  iqtisodiy mustaqillik yo’lidagi dadil qadamlardan
biri bo’ldi. Mamlakatimiz o’z milliy valutasining barqarorligi va mustahkamligiga
kimlardandir qarz olish evaziga emas, raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish,
shuningdek, mavjud zahiralardan oqilona foydalanish bilan erishdi.
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   tashabbusi   bilan   milliy   valutani
mustahkamlash maqsadida ishlab chiqilgan qator dasturlar izchil amalga oshirildi.
Bu   dasturlar   so’mning   xarid   narxini   oshirish   uchun   bozorlarimizni   o’zimizda
ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar   bilan   to’ldirish,   mamlakatimizning   eksport
16 salohiyatini   yuksaltirish,   pul-kredit   siyosatining   izchilligini,   ichki   bozordagi
iste’mol mollari bilan naqd pul mutanosibligini ta’minlashga qaratildi.
Faol investitsiya siyosatini yuritish, tarkibiy islohotlarni amalga oshirish va valuta
resurslaridan butun iqtisodiyot taraqqiyoti uchun poydevor bo’lib xizmat
qiluvchi   hamda   import   o’rnini   bosadigan   mahsulotlar   hajmini   oshiruvchi   yuqori
texnologiyalarga   asoslangan   ishlab   chiqarish   salohiyatini   shakllantirish   yo’lida
foydalanilishi   qisqa   muddatlarda   mashinasozlik,   gaz   va   neftni   qayta   ishlash
sohalarida,   kimyo   sanoatida   yangi,   yirik   ishlab   chiqarish   quvvatlarini   ishga
tushirish   imkonini   berdi.   Transport   infratuzilmasini   rivojlantirish   borasida   qator
yirik loyihalar amalga oshirildi.
Ko’rilgan   bunday   chora-tadbirlar   natijasida   yurtimiz   g’alla   va   neft   mustaqilligiga
erishdi.   Ilgarilari   mamlakatimizda   yetishtirilgan   paxta   hosilini   sotishdan   tushgan
mablag’ning yarmidan ko’piga don va neft mahsulotlari sotib olingan bo’lsa (so’m
muomalaga   kiritilishidan   oldin   O’zbekiston   chetdan   yiliga   680   million   AQSH
dollarigacha neft mahsulotlari, 430 million dollargacha g’alla sotib olar edi), hozir
bunday   mahsulotlarni   eksport   qilmoqda.   Natijada   har   yili   bir   necha   milliardlab
valuta   resurslari   tejalmoqda.   Mamlakatning   eksport   salohiyati   oshgani   sayin
so’mning qadri ham   mustahkamlanmoqda.
2003 yilning 15 oktabridan O’zbekistonda Xalqaro valuta jamg’armasi Nizomining
VIII   moddasi   talablari   kuchga   kirdi.   Mana,   qariyb   besh   yildirki,   so’mning   joriy
xalqaro   operatsiyalar   bo’yicha   erkin   almashinuvi   amalda.   Milliy   valutamizning
joriy   xalqaro   operatsiyalar   bo’yicha   almashtirilishi   mamlakatimizda   erishilgan
makroiqtisodiy   barqarorlik,   iqtisodiyotni   yanada   erkinlashtirish,   tadbirkorlikni
rivojlantirish, xorijiy investorlarni jalb qilish borasida yangi imkoniyatlarni yaratdi.
O’tgan   vaqt   so’mimizning   barqaror   valutalardan   biriga   aylanib   borayotganini
tasdiqladi. Xususan, inflatsiyani jilovlashga muvaffaq bo’lingani tufayli 2001 yilda
uning   yillik   darajasi   26,6   foizni   tashkil   etgan   bo’lsa,   2007   yilda   6,8   foizdan
oshmadi.
Keyingi   yillarda   mamlakatimiz   oltin-valuta   zahirasi   sezilarli   darajada   oshdi.
17 Jumladan,   2007   yilda   eksport   hajmi   40,7   foizga   ortib,   importga   nisbatan   ancha
yuqori bo’lgani sababli oltin-valuta zahiramiz 1,5 barobar ko’paydi. Ayni chog’da
tijorat   banklariga   qo’yilgan   depozitlar   miqdori   kundan-kunga   ortmoqda.   Joriy   yil
boshidagi ma’lumotlarga qaraganda, 2000 yildan beri aholining tijorat banklaridagi
mablag’lari   55   baravar   o’sgan.   Birinchi     prezidentimiz   Islom   Karimovning   2008
yil   20   fevralda   qabul   qilingan   “Tijorat   banklarida   aholi   omonatlari   shartlarini
liberallashtirish   hamda   kafolatlarini   ta’minlashga   doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”gi farmoni bu borada yangi imkoniyat va qulayliklar yaratdi. E’tiborga
molik   yana   bir   jihati   shundaki,   hozir   qattiq   valuta   hisob   raqamlardagi
mablag’larning so’mdagi hisob-raqamlarga faol o’tishi kuzatilmoqda. Bu qadamlar
yurtdoshlarimizning milliy valutaga bo’lgan ishonchi  tobora ortib borayotganidan
dalolatdir.
So’m   davlatimizning   Bayroq,   Gerb,   Madhiya   kabi   ramzlari   qatori   milliy
iftixorimiz   timsollaridandir.   So’m   biz   uchun   nafaqat   to’lov   vositasi,   balki
xalqimizning   boy   tarixi,   qadriyatlari,   buyuk   bunyodkorlik   salohiyatini   o’zida   aks
ettirgan ma’naviy vosita sifatida ham qadrlidir. Samarqanddagi Registon maydoni,
Tillakori,   Sherdor   madrasalari,   Go’ri   Amir   maqbarasi,   Buxorodagi   Chashmai
Ayyub   ansambli   kabi   tarixiy   obidalar,   poytaxtimizdagi   Temuriylar   tarixi   davlat
muzeyi,   Alisher   Navoiy   nomidagi   O’zbekiston   Davlat   akademik   katta   teatri,
“Istiqlol” san’at saroyi, shuningdek, shavkatli sohibqiron bobomiz Amir Temurga
o’rnatilgan   muazzam   haykal   tasviri   tushirilgan   kupuralar   nafaqat
mamlakatimizning   iqtisodiy   qudrati,   balki   xalqimiz   ma’naviy   salohiyatining
yanada   yuksalishiga   ham   xizmat   qilmoqda.   Qo’liga   o’zbek   so’mini   olgan   har   bir
yurtdoshimizning   qalbida   unda   aks   etgan   tasvirlar   ta’sirida   Vatani,   bunyodkor
xalqi, ajdodlar merosi bilan faxr-iftixor tuyg’ulari jo’sh urishi   shubhasiz. 5
5
  D. Tojiboyeva, Iqtisodiyot nazariyasi(darslik) – T.: “Iqtisod moliya”   2005.
18 4. Milliy valyuta muomalaga kiritilishida banklarning roli
Milliy   valyuta   tizimi   bir   qator   bosqichlarni   bosib   o tgan.   Markaziy   bankʻ
tomonidan 1991-1993-yillar davomida milliy valyutani muomalaga kiritish uchun
juda   ko p   izlanishlar   olib   borildi,   xorijiy   mamlakatlar   tajribasi   o rganildi.	
ʻ ʻ   1993-
yilning   15-noyabridan   boshlab   to lov   vositasi   sifatida   “So m-kupon”   muomalaga	
ʻ ʻ
kiritildi.   Pul   islohotini   amalga   oshirish   borasida   ma lum   tajribaga   ega   bo lish	
ʼ ʻ
uchun   “So m-kupon”   o tish   valyutasi   sifatida   xizmat   qildi.	
ʻ ʻ   Ushbu   yo nalishda	ʻ
yetarli   tajriba   to plangach,   1994-yil   1-iyuldan   boshlab   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
milliy valyutasi “so m” muomalaga kiritildi.	
ʻ
Dastlabki   muomalaga   chiqarilgan   banknot   va   tangalar   xorijiy   davlatlarda
tayyorlangan.   1995-1996-yillarda   banknot   va   tangalarni   tayyorlashning   to liq	
ʻ
siklini joriy etish maqsadida Markaziy bank qoshida “Davlat belgisi” korxonasi va
uning   tarkibida   Qog oz   fabrikasi,   Bosma   fabrika   va   Zarbxona   tashkil   etildi   va	
ʻ
o zimizda   “pul   ishlab   chiqarish”   yo lga   qo yildi.   Bu   korxona   hozirda   “Davlat	
ʻ ʻ ʻ
belgisi” DUK deb yuritiladi.
Milliy   valyutamiz   –   so m   mamlakatda   mustaqil   pul-kredit   siyosatini   yuritish,	
ʻ
iqtisodiyotda   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   imkoniyatini   yaratdi.   Ish   haqi   va
ijtimoiy   to lovlar   so mda   to lana   boshladi.   Shu   tariqa   davlatning   iqtisodiy	
ʻ ʻ ʻ
mustaqilligini ta minlovchi mustaqil pul-kredit siyosati shakllantirildi.	
ʼ
2017 yilda boshlangan iqtisodiyotni  liberallashtirish va bozor mexanizmlari rolini
oshirishga   qaratilgan   iqtisodiy   islohotlarning   yangi   bosqichi   o’rta   muddatli
istiqbolda   bank   tizimi   va   pul-kredit   siyosatini   rivojlantirishning   ustuvor
yo’nalishlarini  belgilab berdi.   Ushbu yo’nalishdagi  muhim  qarorlardan biri milliy
valyuta almashuv  kursining  bozor  mexanizmlari  asosida  shakllanish  tamoyillarini
joriy etish orqali ichki valyuta bozorini bosqichma-bosqich liberallashtirilishi bilan
bog’liq amaliy qadamlar bo’ldi.
Valyuta   kursi   shakllanishida   tamomila   yangi   yondashuvdan   foydalanilishi,   o’z
navbatida,   Markaziy   bankning   asosiy   e’tiborini   ichki   bozordagi   narxlar
barqarorligiga qaratish asnosida pul-kredit siyosatini takomillashtirish imkoniyatini
19 beradi.
Ayni   vaqtda   valyuta   bozorini   liberallashtirish   borasidagi   islohotlarning
muvafaqqiyatli   amalga   oshirilishi   ko’p   jihatdan   pul-kredit   siyosatini
takomillashtirish,   tijorat   banklari   faoliyatini   mustahkamlash   hamda   bank   tizimini
rivojlantirish choralari samaradorligi bilan chambarchas bog’liq.
Shundan kelib chiqib, O’zbekiston Respublikasi  Prezidentining “Valyuta bozorini
liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi
Farmoni   e’lon   qilinishidan   ko’p   o’tmay   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
“Pul-kredit   siyosatini   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarori
qabul   qilindi   va   Pul-kredit   siyosatini   2017-2021   yillarda   rivojlantirish   va
inflyatsion   targetlash   rejimiga   bosqichma-bosqich   o’tish   bo’yicha   chora-tadbirlar
Kompleksi tasdiqlandi.   Bu boradagi keyingi muhim qadamlardan biri O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   9   yanvardagi   “O’zbekiston   Respublikasi
Markaziy   banki   faoliyatini   tubdan   takomillashtirish   to’g’risida”gi   Farmonining
qabul qilinishi bo’ldi.   Mazkur farmonda narxlar barqarorligini ta’minlash vazifasi
Markaziy bankning bosh maqsadi etib belgilanib, Markaziy bankning mustaqilligi
va   institutsional   rivojlanishini   ta’minlash   bo’yicha   tegishli   choralar   nazarda
tutilgan.
Qayd   etish   lozimki,   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshirish   yondashuvlarining   qayta
ko’rib chiqilishi davrida shakllanayotgan yangi voqeliklarda pul-kredit sohasidagi
o’zgarishlarning aholi va tadbirkorlik sub’ektlari tomonidan to’g’ri qabul qilinishi
va qo’llab-quvvatlanishi muhim ahamiyat kasb etadi.
O’zbekiston Respublikasi Markaziy bankining o’rta muddatli istiqbolda pul-kredit
siyosatini   rivojlantirish   va   amalga   oshirish   Konsepsiyasi   kommunikatsiyalar
kanalining jamoatchilik fikrini shakllantirish hamda inflyatsion targetlash rejimini
amaliyotga   joriy   etishdagi   yetakchi   roli   inobatga   olingan   holda   ishlab   chiqilgan.
Ushbu   Konsepsiyaning   maqsadi   inflyatsion   targetlashga   o’tishning   konseptual
asoslarini hamda ushbu pul-kredit siyosati rejimini amaliyotga muvaffaqiyatli joriy
etish   uchun   zaruriy   sharoitlar   yaratish   bo’yicha   o’rta   muddatli   rejalarni   keng
20 jamoatchilikka yetkazish va batafsil tushuntirishga qaratilgan.
Mamlakatda   ichki   narxlar   barqarorligi   ta’minlanishi   makroiqtisodiy   va   ijtimoiy
barqarorlikning   kafolati   bo’lib,   iqtisodiy   islohotlarni   jadallashtirish   va
rivojlantirish   dasturlarini   muvaffaqiyatli   amalga   oshirishda   zaruriy   sharoit
hisoblanadi.   Bunda   inflyatsiyaning   past   va   barqaror   ko’rsatkichlari   muvozanatli
iqtisodiy   o’sishni   ta’minlash,   ishlab   chiqarish   raqobatbardoshligi   va   aholini
yashash   darajasini   oshirishning   muhim   omili   sanaladi.   Shu   nuqtai   nazardan,
narxlar   o’sish   sur’atlarining   pasayishi   va   barqarorlashishi   davlat   iqtisodiy
siyosatining asosiy maqsadlaridan biri bo’lishi kerak.
Inflyatsiyaning past va barqaror darajasi aholi hamda yuridik shaxslar omonatlarini
uzoq   muddatli   investitsiyalarga   aylanishi   uchun   kerakli   sharoit   yaratadi   hamda
ichki   bozordagi   narxlar   nomutanosibligini   kamaytirib   mavjud   iqtisodiy
resurslarning   samarali   taqsimlanishiga   xizmat   qiladi.   Rivojlangan   va
rivojlanayotgan   davlatlarning  markaziy   banklari   tajribalari   hamda  xalqaro   moliya
institutlari   izlanishlari   natijalari   pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishda   narxlar
barqarorligini ta’minlash maqsadining shak-shubhasiz ustuvorligini ko’rsatmoqda.
Shu bilan birga, pul-kredit siyosatini  amalga oshirish tartibi va ketma-ketligi turli
mamlakatlarda   iqtisodiyotning   xususiyatlari   hamda   tarkibiy   tuzilishiga   qarab
farqlanadi.
Amaldagi O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasining Markaziy
banki   to’g’risida”gi   Qonuniga   ko’ra,   Markaziy   bankning   bosh   maqsadi   milliy
valyuta barqarorligini ta’minlash hisoblanadi. Bunda “milliy valyuta barqarorligi”
tushunchasini   ikki   xil,   ya’ni   almashuv   kursining   xorijiy   valyutalarga   nisbatan
barqarorligi   yoki   uning   ichki   xarid   qobiliyati   barqarorligi   deb   talqin   qilish
mumkin.   Almashuv   kursining   erkin   shakllanishi   sharoitida   milliy   valyutaning
barqarorligi   uning   ichki   harid   qobiliyatini   saqlash   orqali   erishiladi.   Bunda,   erkin
suzib yuruvchi almashuv kursi iqtisodiyotni ichki barqarorlashtiruvchi funksiyasini
bajaradi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   to’lov   balansi   bilan   bog’liq   tashqi   shok   va
21 qiyinchiliklar   kuzatilganda   almashuv   kursining   mos   ravishda   o’zgarishi
ekportyorlar   va   import   o’rnini   bosuvchi   mahsulotlar   ishlab   chiqaruvchi
korxonalarni rag’batlantirishga xizmat qiladi.
Ayni   paytda   Markaziy   bank   pul-kredit   siyosatining   asosiy   maqsadini   ikki   xil
tushunilishini oldini olish va uning faoliyati asosiy yo’nalishini aniq belgilab olish
maqsadida   qonunchilikka   tegishli   o’zgartirishlar   kiritilishi   ko’zda   tutilgan.
Ta’kidlash   lozimki,   narxlar   barqarorligi   deyilganda   nol   darajadagi   yoki   salbiy
inflyatsiya   ko’rsatkichlari   nazarda   tutilmaydi.   Narxlar   barqarorligi   deyilganda
narxlarning   turg’un   holatda   turishi   emas,   balki   ularning   past   darajada   o’sishi
tushuniladi.   Bir   qarashda   narxlarning   turg’un   turishi   maqbul   ko’rinsa-da,
narxlarning   past   va   barqaror   o’zgarishi   iqtisodiyotning   samarali   faoliyati   uchun
eng qulay sharoit hisoblanadi.
Ichki   bozorda   narxlar   barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   pul-kredit   siyosatini
amalga oshirishning aniq strategiyasi  va batafsil  rejasi  bo’lishini  hamda maqsadli
ko’rsatkichlarga   erishish   uchun   samarali   instrumentlar   va   mexanizmlarni   talab
etadi.
Valyuta   kursini   targetlash   rejimi   milliy   valyuta   ayirboshlash   kursini   past   va
barqaror   inflyatsiya   darajasiga   ega   rivojlangan   davlatlar   valyutasiga   bog’lashni
nazarda   tutadi.   Shuningdek,   valyuta   kursini   targetlashning   milliy   valyuta
ayirboshlash   kursi   tebranishi   mumkin   bo’lgan   gorizontal   va   shartli   koridorlarni
o’rnatish   hamda   real   ayirboshlash   kursini   asosiy   savdo   hamkor   davlatlar
valyutalari   savatchasiga   nisbatan   targetlash   kabi   turlari   ham   mavjud.   Valyuta
kursini   targetlash   rejimi   iqtisodiyoti   eksport,   ayniqsa,   xom-ashyo   tovarlari
eksportiga   bog’liq   bo’lgan,   shuningdek,   iste’mol   savatida   import   tovarlari   yuqori
ulushni tashkil qilgan mamlakatlarda faol qo’llaniladi.
Mazkur   rejim   iqtisodiy   inqiroz   kuzatilgan   davrlarda   inflyatsiya   darajasini   tez   va
samarali   pasaytirish   imkonini   beradi.   Bunda   pul-kredit   siyosati   faqatgina
ayirboshlash   kursining   maqsadli   darajasini   ta’minlashga   yo’naltiriladi.   Jumladan,
22 valyuta   kursi   qadrsizlanganda   qat’iy   pul-kredit   siyosati,   valyutaning   qadri
maqsadli darajadan ko’proq oshganda yumshoq pul-kredit siyosati yuritiladi.
Valyuta   kursini   targetlash   rejimi   aniqligi   va   oddiyligi   sababli   aholi,   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektlari   va   bozorning   boshqa   ishtirokchilari   tomonidan   oson
tushuniladi.   Mazkur rejimning yana bir ijobiy tomoni moliyaviy institutlar yaxshi
rivojlanmagan sharoitlarda ham u o’zining samaradorligini saqlab qoladi. Bunday
vaziyatda   valyuta   kursiga   pul-kredit   siyosati   choralari   va   valyuta   intervensiyalari
orqali ta’sir ko’rsatiladi.   Shu bilan birga, kapital oqimlari kuchli bo’lgan davrlarda
ushbu rejimni samarali qo’llash imkoniyati cheklanadi va iqtisodiy inqiroz davrida
markaziy   bankning   valyuta   kursini   barqarorlashtirish   borasidagi   vazifasini
qiyinlashtiradi.
Valyuta   kursini   targetlash   rejimini   qo’llanishi   quyidagi   shart   sharoitlar   bilan
chambarchas bog’liq:
 valyuta   kursining   maqsadli   ko’rsatkich   doirasida   bo’lishini   ta’minlashda
markaziy   banklarning   imkoniyati   oltin-valyuta   zaxiralarining   hajmiga   bog’liq
bo’ladi.   Zaxiralarning   yetarlicha   bo’lmasligi   valyuta   kursining   kadrsizlanishiga
olib keladi, bu esa keyingi davrlarda ham devalvatsion va inflyatsion kutilmalarni
oshiradi.   Bu,   o’z   navbatida,   import   narxlarining   oshishiga   hamda   ichki   valyuta
bozorida   cheklovlarning   o’rnatilishi   natijasida   iqtisodiyotda   xufyona   valyuta
bozori va turli ayirboshlash kurslarining yuzaga kelishiga sabab bo’ladi;
 milliy   valyuta   ayirboshlash   kursining   bir   necha   marta   rejali   devalvatsiyasi
amalga   oshirilganda,   devalvatsion   va   inflyatsion   kutilmalarning   kuchayishi
oqibatida inflyatsiya darajasi oshishi xatari yuzaga keladi;
 nominal ayirboshlash kursi qat’iy belgilanadigan sharoitda real ayirboshlash
kursining oshishi to’lov balansining yomonlashishiga va iqtisodiyotda devalvatsion
xatarlarning ortishiga olib keladi;
 narxlar   darajasi   va   ayirboshlash   kursiga   bo’lgan   bosimning   kuchayishi
markaziy   banklarning   moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlashdagi   imkoniyatiga
nisbatan   ishonchsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Mazkur   sharoitda   barqarorlikni
23 ta’minlashga foiz stavkalarining oshirilishi orqali erishiladi. Bu esa o’z navbatida,
iqtisodiyotning real sektori rivojlanishiga o’zining salbiy ta’sirini ko’rsatadi.
Xorijiy   mamlakatlar,   shu   jumladan,   mustaqil   davlatlar   hamdo’stligi   davlatlari
tajribasi   ayirboshlash   kursini   targetlash   oltin-valyuta   zaxiralarining   sezilarli
darajada   kamayishi,   kursning   sun’iy   ravishda   ushlab   turish   oqibatida   mahalliy
ishlab   chiqaruvchilar   raqobatbardoshligining   pasayishi,   eksport   sektori
rivojlanishining sekinlashishi va iqtisodiyotning tashqi omillarga ta’sirchanligining
oshishi kabi qator salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi mumkinligini ko’rsatmoqda.
Ichki  valyuta  bozorini  yanada  liberallashtirish  va kurs siyosatini  takomillashtirish
bo’yicha chora-tadbirlar
Inflyatsion   targetlash   rejimiga   o’tish   bozor   mexanizmlari   asosida   erkin
shakllanadigan suzib yuruvchi valyuta kursining amal qilishini talab etadi.   Bunda,
Markaziy bankning valyuta siyosati  va intervensiya strategiyasining aniq belgilab
olinishi, shaffoflikning ta’minlanishi  hamda qabul  qilinayotgan qarorlarni  valyuta
bozori ishtirokchilari tomonidan to’liq tushunilishi muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu   munosabat   bilan,   ichki   valyuta   bozorini   erkinlashtirishda   milliy   valyuta
ayirboshlash   kursining   shakllanishida   bozor   sharoitlarini   ta’minlashga   qaratilgan
chora-tadbirlarning   davom   ettirilishi   Markaziy   bankning   mazkur   yo’nalishdagi
ustuvor   vazifasi   bo’lib   qoladi.   Ushbu   maqsadda   Markaziy   bankning   valyuta
kurslari   shakllanish   jarayoniga   aralashuvini   kamaytirib   borish,   valyuta
intervensiyasi strategiyasini erkin suzib yuruvchi valyuta kursi tamoyillari asosida
takomillashtirish   hamda   iqtisodiyot   sub’ektlari   va   valyuta   bozori   ishtirokchilarini
yangi   sharoitlarda   ishlashga   tayyorlab   borish   ko’zda   tutilmoqda.   O’rta   muddatli
davrda   Markaziy   bank   intervensiyalarining   valyuta   kursi   shakllanishiga   yuqori
darajada   ta’sir   ko’rsatishining   oldini   olish   maqsadida   keyingi   davrlarda   amalga
oshiriladigan   intervensiyalar   neytral   xususiyatga   ega   bo’ladi.   Xalqaro   amaliyotda
valyuta   bozorida   almashuv   kursining   erkin   o’rnatilishida   markaziy   bankning
minimal   ishtiroki   talab   etiladi.   Bunda   faqatgina   inqirozli   vaziyatlar   yuzaga
kelgandagina   valyuta   kursining   keskin   tebranishlarini   oldini   olish   va   valyuta
24 bozorini   barqarorlashtirish   maqsadida   Markaziy   bank   intervensiyani   amalga
oshiradi.
Biroq   O’zbekiston   sharoitida   Markaziy   bankning   valyuta   bozorida   muntazam
ishtirok   etish   zaruriyati   Markaziy   bank   tomonidan   mahalliy   ishlab   chiqaruvchi
korxonalardan   monetar   oltin   va   boshqa   qimmatbaho   metallarni   bevosita   sotib
olinishi   bilan   izohlanadi.   Qimmatbaho   metallarning   bevosita   Markaziy   bank
tomonidan   sotib   olinishi   milliy   valyutadagi   mablag’larning   to’g’ridan-to’g’ri
iqtisodiyotga tushishiga  va inflyatsion xatarlar  oshishiga  olib keladi.  Ayni  vaqtda
qimmatbaho metallarni sotishdan tushadigan valyuta mablag’lari esa ichki valyuta
bozoriga tushmaydi.
Markaziy   bank   tomonidan   qimmatbaho   metallarning   to’g’ridan-to’g’ri   xarid
qilishining   salbiy   ta’sirini   oldini   olish   va   valyuta   bozori   muvozanatliligini
ta’minlash maqsadida Markaziy bank valyuta bozorida tegishli miqdorlarda xorijiy
valyutaning muntazam  sotuvini  amalga oshirib boradi.   Xalqaro amaliyotda ishlab
chiqaruvchilardan   qimmatbaho   metallarni   xarid   qilish   va   valyuta   tushumlarini
ichki   valyuta   bozorida   sotish   borasidagi   to’laqonli   va   samarali   vositachilik
funksiyasini   Markaziy   bank   tomonidan   bajarilishi   to’g’ridan-to’g’ri   intervensiya
hisoblanmaydi.
Bunda   Markaziy   bank   tomonidan   xorijiy   valyutaning   sotilishi   faqatgina
vositachilik   xususiyatiga   ega   bo’lib,   Markaziy   bankning   valyuta   bozoridagi   faol
ishtiroki   almashuv   kursini   boshqarish   maqsadini   ko’zlamaydi   hamda   klassik
ma’nodagi intervensiya deb hisoblanmaydi.
Bugungi  kunda aholining inflyatsion kutilmalari  ko’p jihatdan valyuta bozoridagi
almashuv   kursining   dinamikasi   bilan   bog’liqligini   inobatga   olgan   holda,   qisqa
muddatli   davrda   milliy   valyuta   kursining   barqarorligini   ta’minlash   pul-kredit
siyosatining   muhim   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bunda,   almashuv   kursi
barqarorligini   ta’minlash   vazifasi   bevosita   markaziy   bankning   to’g’ridan-to’g’ri
intervensiyalari   hisobiga   emas,   balki   quyidagi   choralarni   bosqichma-bosqich
ravishda amalga oshirish orqali ta’minlanadi:
25 o qisqa   muddatli   davrda   valyuta   kursi   o’zgarishi   tebranishlari   kengligini
bosqichma-bosqich   oshirish   yo’li   bilan   valyuta   bozoridagi   talab   va   taklif
muvozanatiga erishish hamda valyuta bozorini ta’minlanganlik darajasini oshirish;
o pul-kredit   siyosatining   foiz   va   boshqa   instrumentlarini   ustuvor   ravishda
qo’llash   hamda   bank   tizimida   tegishli   hajmdagi   likvidlikni   saqlab   turish   orqali
valyutaga bo’lgan talabga ta’sir ko’rsatish.
Ushbu maqsadlarga erishish uchun Markaziy bank “xalqaro valyuta zaxiralarining
neytralligi”   tamoyiliga   amal   qiladi,   ya’ni   ishlab   chiqaruvchilardan   qimmatbaho
metallarni   xarid   qilish   natijasida   bank   tizimiga   tushgan   milliy   valyutadagi
mablag’larning   sterilizatsiyasini   amalga   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   iqtisodiyotda
mavjud   yuqori   inflyatsion   bosimning   milliy   valyuta   kursi   barqarorligiga   salbiy
ta’sirini   inobatga   olib,   kelajakda   valyuta   kursining   barqarorligini   ta’minlash   ko’p
jihatdan   inflyatsiya   darajasini   pasaytirishga   bog’liq   bo’ladi.   Real   almashuv
kursining   muvozanatli   darajasini   ta’minlash   uchun   valyuta   kursining   dinamikasi
ichki bozordagi hamda asosiy savdo hamkor mamlakatlardagi narxlar darajasining
o’zgarishini o’zida aks ettirishi kerak.
Ushbu   jihatlar   hamda   valyuta   bozorining   joriy   rivojlanganlik   darajasini   inobatga
olgan holda,  Markaziy  bank  intervensiya  siyosatida  dastlabki  bosqichlarda  asosiy
e’tibor   fundamental   omillar   emas,   balki   qisqa   muddatli   davrda   valyuta   bozorida
talab   va   taklifning   nomuvofiqligi   natijasida   yuzaga   keladigan   valyuta   kursidagi
keskin   tebranishlarning   oldini   olishga   qaratiladi.   O’rta   muddatli   istiqbolda   ichki
valyuta bozorini rivojlantirish vazifasiga valyutani tartibga solish va valyuta kursi
shakllanishini   liberallashtirish,   jumladan,   almashuv   kursi   tebranishi   chegaralarini
oshirish vositasida erishiladi.
Bu,   o’z   navbatida,   valyuta   bozorining   rivojlanish   va   ta’minlanganlik   darajasini
oshirishga   hamda   valyutaga   bo’lgan   talab   va   taklifning   muvozanatiga   erishish
uchun   bozor   mexanizmlarini   takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Valyuta   svopi,
valyuta   opsionlari,   fyucherslar   va   shu   kabi   instrumentlarni   amaliyotga   joriy
26 qilinishi   valyuta   bozorini   rivojlantirish   va   valyuta   almashuv   kursi   barqarorligini
ta’minlash uchun qo’shimcha imkoniyatlarni yaratadi. 6
6
 Shodmonov SH., G‘afurov U. Iqtisodiyot nazariyasi. Ma’ruzalar matni. – T.: TDIU,   2009
27 5. O’zbekistonda milliy valyutani mustahkamlash   vazifalari
Respublikada   milliy   valyutani   mustahkamlash   ishida   so’mning   harid   quvvatini
oshirib borish va uning barqarorligini ta’minlash asosiy vazifa hisoblanadi. Bunga
bozorni   raqobatdosh   mahsulotlar   bilan   to’ldirish   va   zarur   ehtiyojlar   hosil   qilish
orqali   erishiladi.   Bozorni   iste’mol   mollari   bilan   to’ldirishda   milliy   ishlab
chiqarishni   imkoni   boricha   kengaytirib   boorish   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.
Chunki shu orqali iste’mol mollari sotishning umumiy hajmida milliy mahsulotlar
hissasi   oshib   boradi.   Bu   yerda   shuni   ta’kidlab   o’tish   zarurki,   milliy   ishlab
chiqarishni   kengaytirish   orqali   so’mning   barqarorligini   ta’minlash   chetdan
mahsulot keltirishni inkor qilmaydi. Aholini sifatli chet el mollari bilan ta’minlash
maqsadida import ham rag’batlantirib boriladi.
So’mning   barqaror   amal   qilishi,   uning   har   qanday   valyutaga   erkin   almashilishi
yetarli   valyuta   zaxirasi   bo’lishiga   bog’liq.   Unga   erishishda   korxonalar   va   barcha
sub’yekylarning,   jahon   bozoriga   raqobatga   bardosh   beradigan   mahsulot   ishlab
chiqarishi   uchun   zarur   bo’lgan   rag’batlantiruvchi   omillarni   vujudga   keltirish
alohida ahamiyatga ega.
So’mning   barqarorligini   ta’minlashda   undan   oqilona   va   tejab   tergab   foydalanish,
ishlab   chiqarishga   sarflangan   mablag’larning   eng   ko’p   samara   berishiga,   olingan
kreditlarning o’z vaqtida qaytarilishiga erishish muhim o’rin tutadi.
Inflyatsiyaga   qarshi   aniq   o’ylangan   siyosat   o’tkazish   milliy   valyutani
mustahkamlashning  muhim   shartlaridan  biridir. Bu  siyosat   eng  avvalo inflyatsiya
darajasini   keskin   kamaytirishga   qaratilishi   lozim.   Bunda   pulning   qadrsizlanish
darajasi   ustidan   qat’iy   nazorat   o’rnatish   hamda   unga   qarshi   samarali   tadbirlar
qo’llash  hal  qiluvchi  ahamiyatga ega  bo’ladi. Shu orqali  pulning qadrsizlanishida
maqbul sur’atni tanlashga erishiladi.
Respublikamizda   milliy   valyutani   rivojlantirish   va   barqarorlashtirish   borasida
amalga   oshirilayotgan   islohotlarni   quyidagi   jadval   orqali   ham     ko’rishimiz
mumkin.
O’zbеkistоnda so’m mablaq’larini erkin muоmaladagi   valyutaga
28 kоnvеrtatsiya   qilish   tizimi   birinchi   navbatda   xalq   istеъmоli   mahsulоtlari   va
ekspоrtbоp tоvarlarni ishlab chiqarish bilan shuq’ullanuvchi, iqtisоdiqtning asоsiy
va   еtakchi   оbъеktlarin   rеalizatsiya   qilish   bilan   bоq’liq,   xоrijiy   invеstоrlarning
fоydasining   bir   qismi   va   dividеndlarini   rеpatriatsiyasi   bilan   shuq’ullanuvchi
kоrxоnalarning   (xоrijiy   kapital   ishtirоkidagi   kоrxоnalar   ham   shular   jumlasidan)
ehtiqjini qоndirishga yo’naltirilgan.
Inflaytsiyaga   qarshi   siyosat   negizini   pul   miqdorining   o’sishini   tovarlar   va
xizmatlar   miqdorining   tegishli   darajada   o’sishi   bilan   bog’lab   olib   borishga
qaratilgan   tadbirlar   tashkil   qilish   zarur.   Chunki   xarid   qilish   uchun   molar   yetarli
bo’lmagan   holda   aholi   qo’lida   pulning   ortiqcha   ko’payib   ketishi   inflyatsiyaning
yanada   avj   olib   ketishiga   sabab   bo’ladi.   Shu   orqali   pulning   qadrsizlanishida
maqbul sur’atni tanlashga   erishiladi.
 Inflatsiyaga qarshi siyosat negizini pul miqdorining o’sishini tovarlar va xizmatlar
miqdorining   tegishli   darajada   o’sishi   bilan   bog’lab   olib   borishga   qaratilgan
tadbirlar   tashkil   qilish   zarur.   Chunki   xarid   qilish   uchun   molar   yetarli   bo’lmagan
holda aholi qo’lida pulning ortiqcha ko’payib ketishi inflatsiyaning yanada avj olib
ketishiga   sabab   bo’ladi.   Pul   miqdori   bilan   birga   narxlarning   ham   tobora   o’sib
borishi   muqarrar   ravishda,   uzoq   davom   etadigan   giperinflatsiyani   keltirib
chiqaradi. Bu, o’z navbatida, milliy ishlab chiqarishning izdan chiqishi, aholi keng
tabaqalarining qashshoqlashishi va butun ijtimoiy tizimning barbod bo’lishi xavfini
tug’diradi.   Tovarlar   taqchilligi   mavjud   bo’lib   turgan   hozirgi   bosqichda
giperinflatsiyaning   oldini   olish   uchun   aholi   iste’mol   fondining   o’sishini   ishlab
chiqariladigan   mahsulot,   ko’rsatiladigan   xizmatning   moddiy   hajmi   ko’payishiga
bevosita bog’liq qilib qo’yish zarur bo’ladi. Ichki bozorni mollar va xizmatlar bilan
to’ldirish,   muomalaga   o’rinsiz   ortiqcha   pul   chiqarilishiga   yo’l   qo’ymaslik,   milliy
valuta   barqarorligini   ta’minlash   va   xalq   turmush   darajasini   o’stirishning   muhim
shartidir. So’mning barqarorligini ta’minlashda naqd pul emissiyasining o’sishiga,
aholi qo’lida pulning harakatsiz turib qolishiga yo’l qo’ymaslik birinchi   darajali
ahamiyatga   ega.   Bunda   muomalaga   chiqarilgan   pul   miqdorining   o’z   vaqtida
29 qaytarilishiga erishish, mahsulot ishlab chiqarishning o’sishi
ta’minlamagan   korxonalarga   kreditlar   berilishiga   yo’l   qo’ymaslik   choralari
ko’rilishi kerak. Inflatsiyani pasaytiruvchi qudratli omil milliy valuta
almashuv  kursining barqarorlashuviga erishishdir. Bu,   o’z   navbatida,
import   narxlarning   barqarorlashuviga   olib   keladiki,   natijada   ichki   bozordagi
narxlar o’zgaradi. Valuta birjalarida valuta operatsiyalarining barcha turlari uchun
talab va taklif natijasida shakllanadigan yagona almashuv kursini belgilash, valuta
kursi   barqarorligiga   erishishning   dastlabki   shartidir.   Milliy   valuta   kursi
barqarorligini  ta’minlashning  navbatdagi  sharti  dastlabki  bosqichda valutani  naqd
pulsiz   almashtirish   hajmini   ko’paytirishga   ustunlik   berishdir.   Istiqbolda   esa   bu
sohadagi   siyosat   banklararo   valuta   birjasidagi   oborot   miqdorini   korxona   va
fuqarolar   o’z   pulini   xohlagan   miqdorda   xohlagan   valutaga   erkin   almashtirish
imkoniyatini beradigan darajaga yetkazishga qaratiladi. 
So’mning   barqarorligini   ta’minlashda   naqd   pul   emissiyasining   o’sishiga,   aholi
qo’lida   pulning   harakatsiz   turib   qolishiga   yo’l   qo’ymaslik   birinchi   darajali
ahamiyatga   ega.   Bunda   muomilaga   chiqarilgan   pul   miqdorining   o’zvaqtida
qaytarilishiga   erishishi,   mahsulot   ishlab   chiqarishning   o’sishini   ta’minlamagan
korxonalarga kreditlar berilishig yo’l qo’ymaslik choralari ko’rilishi kerak.
30Pulning  baquvvatligiga  erishishga 
qaratilgan davlat dasturlari:ichki bozorni 
iste’mol mollari 
bilan to‘ldirish davlat xarajatlarini 
keskin qisqartirish, 
qat’iy moliya, bank-
kredit siyosatini 
o‘tkazish eksport 
imkoniyatlarini 
keskin kuchaytirish ortiqcha pul 
emissiyasiga, ya’ni 
pul bilan 
ta’minlanmagan 
ortiqcha pul 
muomalada 
bo‘lishiga yo‘l 
qo‘ymaslik Milliy valyuta kursining barqarorligini  ta’minlashning  navbatdagi  sharti  dastlabki
bosqichda   valyutani   naqd   pulsiz   almashtirish   hajmini   ko’paytirishga   ustunlik
berishdir. Bunga erishishda milliy ishlab chiqarishda eksport ulushini kengaytirish
bilan   birga   birinchi   Prezidentimiz   I.Karimov   ta’kidlaganidek   “…milliy
valyutamizning   joriy   operatsiyalar   bo’yicha   erkin   almashinuvini,   ya’ni
konvertatsiyalarni   ta’minlash   uchun   barcha   zaruriy   shart   sharoitlarni   yaratish”
alohida   ahamiyatga   ega.   Bu   sharoit   yaratilishi   natijasida   erkin   almashuv   amalga
oshmoqda.
Shunday   qilib,   yuqorida   qarab   chiqilgan   chora   va   tadbirlarning   muvaffaqiyatli
amalga oshirilishi milliy valyutamiz almashuv kursining barqarorlashuviga, uning
xarid qilish quvvatinig oshishiga ijobiy ta’sir ko’rsatdi.
Valyuta   siyosatini   liberallashtirish   bo’yicha   birinchi   navbatdagi   chora-tadbirlar
to’g’risida farmonidan. 7
Keyingi   yillarda   valyuta   siyosati   va   tashqi   savdo   faoliyati   sohasini
takomillashtirish   bo’yicha   ko’rilgan   chora-tadbirlar   mamlakatimiz   iqtisodiyotiga
xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilish,   eksport   salohiyatini   oshirish,   zamonaviy,
eksportga   yo’naltirilgan   ishlab   chiqarishlarni   hamda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik subyektlarini barqaror rivojlantirishga xizmat qilgani qayd etilsin. 
7
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 02.09.2017 yildagi PF-5177-son
31mamlakatning butun boyligi bilan
tovar massasining hajmi va tarkibi orqali
talab va taklif o‘rtasidagi nisbatni tartibga solish orqali
mamlakatning oltin zaxirasi bilan
narx-navoni tartiblash orqali
pul muomalasi qonunidan foydalanish orqaliPulning qadrini 
mustahkamlashni 
ta’minlashning 
vositalari: Maqbul miqdorda tashqi qarzlarni jalb qilish bo’yicha izchil amalga oshirilayotgan
siyosat   O’zbekistonning   majburiyatlarini   o’z   vaqtida   bajaradigan   ishonchli,
to’lovga layoqatli xalqaro sherik sifatidagi imidjini ta’minladi, keyinchalik valyuta
kursini liberallashtirish uchun zarur oltin-valyuta zaxirasini shakllantirish, valyuta
resurslarini real iqtisodiyotning yetakchi tarmoqlarini modernizatsiya qilish, texnik
qayta jihozlash va diversifikatsiya qilishning ustuvor sohalariga yo’naltirish, jahon
moliyaviy inqirozining salbiy oqibatlarini yumshatish imkonini berdi. 
Shu   bilan   birga,   valyuta   muomalasi   sohasining   haddan   ziyod   ma’muriy   tartibga
solinishi   alohida   tarmoqlar   va   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   uchun   imtiyoz   va
preferensiyalarning   asossiz   ravishda   kam   samarali   bo’lgan   tizimini   shakllantirdi,
biznes   yuritishda   teng   bo’lmagan   shart-sharoitlarning   vujudga   kelishi   va
raqobatning   bozor   tamoyillari   buzilishiga   olib   keldi,   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
qilishda,   tovarlar   va   xizmatlar   eksportini   oshirishda,   umuman,   mamlakatimiz
iqtisodiy rivojlanishida to’sqinlik qiluvchi omilga aylandi. 
2017   —   2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta
ustuvor   yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasiga   muvofiq   hamda   valyuta
sohasini   tartibga   solishning   bozor   mexanizmlarini   joriy   qilish,   respublika   eksport
salohiyatini   oshirishni   rag’batlantirish,   to’g’ridan   to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni
faol   jalb   qilish,   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarning   tashqi   va   ichki   bozordagi
raqobatdoshligini oshirish, mamlakatimizda investitsiya va ishbilarmonlik muhitini
yaxshilash maqsadida: 
1.  Valyuta  bozorini   yanada  liberallashtirish  sohasida  davlat   iqtisodiy   siyosatining
ustuvor yo’nalishlari etib quyidagilar belgilansin: 
birinchidan, yuridik va jismoniy shaxslarning chet  el  valyutasini  erkin sotib olish
va   sotish   hamda   o’z   mablag’larini   o’zining   xohishiga   ko’ra   erkin   tasarruf   etish
huquqlarini ro’yobga chiqarishni to’liq ta’minlash; 
ikkinchidan,   milliy   valyutaning   chet   el   valyutasiga   nisbatan   kursini   belgilashda
faqatgina bozor mexanizmlarini qo’llash; 
uchinchidan,   valyuta   resurslaridan   foydalanishda   bozor   instrumentlarining   rolini
32 oshirish, valyuta bozorida barcha xo’jalik yurituvchi subyektlar uchun teng raqobat
sharoitlarini   yaratish,   valyuta   siyosatining   noan’anaviy   tarmoqlarda   eksportni
rivojlantirishda,   mintaqaviy   va   xalqaro   iqtisodiy   hamkorlikni   mustahkamlashda
rag’batlantiruvchi rolini oshirish; 
to’rtinchidan, sifatli ish o’rinlari va yuqori qo’shilgan qiymatli mahsulotlar  ishlab
chiqarishni   bevosita   rag’batlantirish   uchun   iqtisodiyotning   barcha   sektorlariga
to’g’ridan to’g’ri xorijiy investitsiyalar, bilim va texnologiyalar jalb etishga xizmat
qiladigan ishbilarmonlik va investitsiya muhitini yaxshilash; 
beshinchidan,   milliy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlashga   qaratilgan   qat’iy
monetar   siyosatni   amalga   oshirish,   bu   borada   monetar   instrumentlardan   faol   va
moslashtirilgan   holda   foydalanish,   davlat   qimmatli   qog’ozlari   bozorini
rivojlantirish,   shuningdek,   ochiq   bozorda   operatsiyalar   hamda   davlat   qimmatli
qog’ozlarini   banklar   likvidligiga   garovga   berish   bo’yicha   operatsiyalarni   amalga
oshirishni amaliyotga joriy qilish; 
oltinchidan,   monetar   va   fiskal   siyosatni   muvofiqlashtirish   hamda   Davlat
budjetining mutanosibligini ta’minlash orqali pul massasi haddan ziyod o’sishining
oldini olish; 
yettinchidan,   bank   tizimining   barqarorligini   ta’minlash   va   uning
tavakkalchiliklarga   bardoshliligini,   shu   jumladan,   valyuta   siyosatini
liberallashtirishning vujudga kelishi mumkin bo’lgan salbiy ta’sirini yumshatishga
qaratilgan samarali choralarni qo’llash hisobiga oshirish; 
sakkizinchidan,   valyuta   siyosatining   yangi   sharoitlarida   tayanch   tarmoqlar
korxonalari   samarali   faoliyat   yuritishi   uchun   ularni   davlat   tomonidan   qo’llab-
quvvatlash bo’yicha zarur chora-tadbirlar ko’rish; 
to’qqizinchidan, aholining ijtimoiy himoyaga muhtoj qatlamlari turmush darajasiga
valyuta   siyosatini   liberallashtirishning   salbiy   oqibatlarini   kamaytirish   imkonini
beradigan   har   tomonlama   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   bo’yicha   manzilli   chora-
tadbirlarni amalga oshirish. 
33 Xulosa
Davlatimiz   mustaqilligining   dastlabki   yillarida   milliy   valyutamizning   joriy
operatsiyalar   bo’yicha   ayirboshlanishini   amalga   oshirish   uchun   respublikamizda
zarur shart-sharoit mavjud emas edi. O’tgan yigirma ikki yil davomida esa aynan
shu shart-sharoitni yaratishga alohida e’tibor qaratildi.
Xususan,   O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   Islom   Karimovning
mamlakatimizni   2013-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2014-
yilga   mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo’nalishlariga
bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasida   ham   bunga
to’xtalib   o’tilgan:   “Biz   oddiy   bir   haqiqatni   doimo   esda   tutishimiz   darkor.   Ya’ni,
sarmoyasiz   taraqqiyot   yo’q,   ishlab   chiqarishni   va   umuman,   mamlakatimizni
modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilashni  investitsiyalarsiz tasavvur
etib   bo’lmaydi.   2013-yilda   moliya   sohasini   rivojlantirish   va   investitsiya   dasturini
amalga   oshirish   doirasida   mamlakatimizda   13   milliard   dollar   qiymatidagi   kapital
qo’yilmalar   o’zlashtirildi,   bu   2012-yilga   nisbatan   11,3   foizga   ko’pdir.
O’zlashtirilgan   kapital   qo’yilmalar   umumiy   hajmining   deyarli   yarmini,   ya’ni   47
foizini xususiy investitsiyalar – korxonalar va aholining shaxsiy mablag’lari tashkil
etgani alohida e’tiborga loyiqdir.
Jalb   etilayotgan   investitsiyalarning   asosiy   qismi   –   70   foizdan   ortig’i,   birinchi
navbatda, ishlab chiqarish ob’ektlarini qurishga yo’naltirildi, eng yangi zamonaviy
uskunalar   xarid   qilishga   sarflangan   investitsiyalar   ulushi   esa   qariyb   40   foizni
tashkil etdi. Umuman olganda, mamlakatimiz iqtisodiyotiga investitsiya kiritish va
moliyalashtirish hajmi yalpi ichki mahsulotga nisbatan 23 foizdan iborat bo’ldi”
Jahon   tajribasidan   malumki,   ko’pgina   mamlakatlar   bozor   munosabatlari   ma’lum
darajada   shakllanib,   iqtisodiyotning   rivojlanishi   muayyan   bosqichga   etganidagini
milliy valyuta konvertatsiyasiga erishishgan. Ushbu davlatlarda amalga oshirilgan
barcha   islohotlar   asosida,   shu   jumladan,   tashqi   iqtisodiy   aloqalarda   ham   o’z
mamlakati manfaatlari ko’zda tutilgan. Agarda ulardagi islohotlar jarayoni hamda
XVF Nizomining 8-moddasini qabul qilish vaqtiga e’tibor qaratsak, ushbu fikrimiz
34 yana bir bor o’z tasdig’ini topadi.
Bundan   tashqari,   so’mning   almashuv   kursini   barqaror   ravishda   saqlab   turilishi
respublikamizning valyuta, pul va moliya bozorlarini mustaxkamlaydi, inflyatsion
jarayonlarni   hamda   valyuta   kursi   bilan   boq’liq   xavf-xatarni   kamaytiradi,   xo’jalik
yurituvchi sub’ektlarning buxgalteriya va moliyaviy hisobotlarini yuritish, soliqlar,
bojxona hamda boshqa to’lovlarni amalga oshirish jarayonini engillashtiradi. Shuni
ham   alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki,   valyuta   rejimining   erkinlashtirilishi   nafaqat
xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarga,   balki   aholi   uchun   ham   xorijiy   valyutalarga
bo’lgan ehtiyojlarini yanada to’laroq qondirishga keng imkoniyatlar ochib   beradi.
Shu   bilan   birga,   valyuta   siyosatini   erkinlashtirish   iqtisodiyotning   eksportga
yo’naltirilgan   tarmoqlarini   raq’batlantirishda   muxim   turtki   bo’ladi.   Bu   esa   o’z
navbatida,   iqtisodiyotning   an’anaviy   va   yangi   tarmoqlarida   markazlashmagan
eksport   hajmining   oshishiga,   kichik   va   o’rta   byuiznes   korxonalarining   tashqi
bozordagi   faoliyati   jadallashuviga   hamda   xalqaro   bozor   konúyunkturasiga
moslashib   borishiga   va   oxir-oqibat   ularning   mamlakat   YAIMdagi   salmoq’ining
ortishiga olib keladi.
Nihoyat milliy ishlab chiqaruvchilar, xususan, xalq istemoli mollari, oziq- ovqat va
engil   sanoat   korxonalarining   yanada   samarali   faoliyat   ko’rsatishi   uchun   yangi
imkoniyatlar yaratiladi. Bunday korxonalarda ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan
va xorijdan keltiriladigan xomashyo hamda ehtiyot qismlarni import qilish
uchun valyuta mablaq’larini erkin sotib olish imkoniyati yanada kengayadi. Bu esa
ichki   bozorni   o’zimizda   ishlab   chiqariladigan   sifatli   iste’mol   mahsulotlari   bilan
to’ldirishga olib keladi.
Bir   so’z   bilan   aytganda,   valyuta   rejimining   erkinlashtirilishi     O’zbekistonning
xalqaro   iqtisodiy   hamjamiyatdagi   nufuzini   yanada   oshirish,   mamlakatimizdagi
investitsion   muhitni   yaxshilash,   mahalliy   va   xorijiy   investitsiyalarni
raq’batlantirish,   iqtisodiyotimizning   eksport   salohiyatini   oshirish   hamda   maxalliy
ishlab   chiqaruvchilarni   raq’batlantirish   orqali   iqtisodiyotimizga   salmoqli   ijobiy
ta’sir   ko’rsatadi.
35 So’m   davlatimizning   Bayroq,   Gerb,   Madhiya   kabi   ramzlari   qatori   milliy
iftixorimiz   timsollaridandir.   So’m   biz   uchun   nafaqat   to’lov   vositasi,   balki
xalqimizning   boy   tarixi,   qadriyatlari,   buyuk   bunyodkorlik   salohiyatini   o’zida   aks
ettirgan ma’naviy vosita sifatida ham qadrlidir. Samarqanddagi Registon maydoni,
Tillakori,   Sherdor   madrasalari,   Go’ri   Amir   maqbarasi,   Buxorodagi   Chashmai
Ayyub   ansambli   kabi   tarixiy   obidalar,   poytaxtimizdagi   Temuriylar   tarixi   davlat
muzeyi,   Alisher   Navoiy   nomidagi   O’zbekiston   Davlat   akademik   katta   teatri,
“Istiqlol” san’at saroyi, shuningdek, shavkatli sohibqiron bobomiz Amir Temurga
o’rnatilgan   muazzam   haykal   tasviri   tushirilgan   kupuralar   nafaqat
mamlakatimizning   iqtisodiy   qudrati,   balki   xalqimiz   ma’naviy   salohiyatining
yanada   yuksalishiga   ham   xizmat   qilmoqda.   Qo’liga   o’zbek   so’mini   olgan   har   bir
yurtdoshimizning   qalbida   unda   aks   etgan   tasvirlar   ta’sirida   Vatani,   bunyodkor
xalqi, ajdodlar merosi bilan faxr-iftixor tuyg’ulari jo’sh urishi   shubhasiz.
36 Foydalanilgan adabiyoylar ro’yhati:
 O’zbekiston   Respublikasi   qonuni.   Qimmatli   qog’ozlar   bozorining   amal   qilishi
to’g’risida. 1996 yil 25 aprel.- T.: “Adolat”,   2003.  
 O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo’yicha harakatlar strategiyasi
to’g’risida  O’zbekiston Respublikasi  PF-4947
 Shodmonov Sh.Sh., G’afurov U.V. Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). – T., «Fan va
texnologiya» nashriyoti, 2015. – 245   b.
 D. Tojiboyeva, Iqtisodiyot nazariyasi(darslik) – T.: “Iqtisod moliya”   2015.
 Shodmonov   SH.,   G’afurov   U.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Ma’ruzalar   matni.   –   T.:
TDIU,   2015.
 O’zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, 02.09.2017 yildagi PF-5177-
son
 www.stat.uz      – O’zbekiston Respublikasi  Davlat  statistika qo’mitasining rasmiy
sayti.
 www.uza.uz      – O’zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
 www.ceep.uz      –   O’zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy   sayti.
 www.ziyonet.uz   
37