O’zbekistonda “yashil iqtisodiyot”ga o’tishning zaruriyati, tamoyillari va dastaklari

MAVZU.  OZBEKISTONDA “YASHIL IQTISODIYOT”GA
O‘TISHNING ZARURIYATI, TAMOYILLARI 
VA DASTAKLARI.
 
Mundarija:
Kirish…………………………………………………………….…….2
1. Resurslarning cheklanganligi va “yashil iqtisodiyot”ga o‘tish zaruriyati…..….5
2. “Yashil iqtisodiyot”ga o‘tish tamoyillari. … …………………………………...8
3. “Yashil iqtisodiyot”ga o‘tish siyosatining dastaklari…………………………13
4. “Yashil iqtisodiyot”ning axborot resurslari va “yashil iqtisodiyot” uchun inson
kapitalini rivojlantirish. ……………………………………………………….18
5. Yashil iqtisodiyot dastaklarini aralash qo‘llash zarurligi……………………..20
Xulosa……………………………………………………………...26
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………..28
1 KIRISH
  O‘zbekistonning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasini   ta’minlashda
barqaror   rivojlanishga   erishish   vositalari   hisoblangan   iqtisodiy,   ijtimoiy   va
ekologik   komponentlarni   o‘zaro   muvofiqlashtirish   murakkab   vazifa   hisoblanadi.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   komponentlar   jamiyat   oldiga   bir   avlod   mobaynida   adolatga
erishish va aholining kambag‘al guruhlariga maqsadli yordam ko‘rsatish kabi yangi
vazifalarni qo‘ymoqda. Bu esa “yashil iqtisodiyot” yanada jadal rivojlanishiga olib
keldi.
  Mamlakatimizda   “yashil”   iqtisodiyot   asosida   barqaror   rivojlanishni
ta’minlashda 2030-yilgacha bo‘lgan davrda strategiyani amalga oshirish jarayonida
yalpi   ichki   mahsulot   birligiga   issiqxona   gazlarining   solishtirma   chiqindilari   2010-
yil darajasidan o‘n foizga kamayadi, aholi va iqtisodiyot tarmoqlarining yuz foizga
qadar zamonaviy, arzon va ishonchli elektr ta’minotidan foydalanish ta’minlanadi. 
  Ekologik   jihatdan   yaxshilangan   motorli   yoqilg‘i   va   avtomobil   ishlab
chiqarish hamda ulardan foydalanish kengaytiriladi, elektr transporti rivojlanadi.
  Barqaror   rivojlanishni   ta’minlashda   “yashil”   iqtisodiyotning   o‘rniga
baholangan,   “yashil”   iqtisodiyot   konsepsiyasining   shakllanishi,   rivojlanish
bosqichlari, amal  qilish tamoyillari  hamda “yashil  iqtisodiyot”ni  rivojlantirishning
amaliy yo‘nalishlari tahlil etilgan.
  “Yashil   iqtisodiyot”   sohasidagi   normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish.
Strategiyaning   ustuvor   yo‘nalishlarini   qamrab   oluvchi   normativ-huquqiy   bazani
inventarizatsiya qilish, uni takomillashtirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqish zarur.
“Yashil iqtisodiyot”ni baholashning milliy ko‘rsatkichlar tizimini ishlab chiqish va
amaliyotga   tadbiq   etish   lozim.   Iqtisodiy   choralar   va   vositalar   ishlab   chiqish,
Jumladan,   issiqxona   gazlarining   ajratmalarini   qisqartirganlik   uchun   haq   to‘lash,
energiya   samaradorligiga   qo‘yiladigan   majburiy   talablarni   ishlab   chiqish   va   joriy
etish kerak.
  XX asrda  dunyoning  tashqi   qiyofasi  sezilarli  darajada  o‘zgarib  ketdi. 1900-
yilda dunyo aholisi 1,5 mlrd. 
  Kishidan   ortgan   bo‘lsa,   XX   asrning   oxirlariga   kelib   ushbu   ko‘rsatkich   6,2
mlrd. kishidan oshdi, 2018-yilga kelib esa yer yuzidagi aholi soni 7,9 mlrd. kishini
tashkil etdi. Aholining o‘rtacha umr ko‘rish davomiyligi jahon bo‘yicha deyarli ikki
marta   oshib,   kambag‘allik   darajasi   salkam   to‘rt   barobarga   kamaydi.   Fan-texnika
borasida   erishilayotgan   yutuqlar   ta’sirida   iqtisodiy   rivojlanish   va   aholi   turmush
darajasining keskin o‘sishi dunyo aholisi sonining jadal sur’atlarda ortishiga sabab
bo‘ldi.   Fan-texnika   yutuqlari   dunyo   aholisi   sonining   o‘sish   sur’atlariga   nisbatan
yuqori   iqtisodiy   rivojlanish   sur’atlarini   ta’minlab   berdi.   Jumladan,   XX   asr
davomida   dunyo   aholisi   3,8   martaga   o‘sgani   holda,   dunyo   yalpi   ichki   mahsuloti
miqdori salkam 19 barobarga yaqinlashgan. 
2   Tahlillar ko‘rsatishicha, dunyo aholisining ko‘payishi va iqtisodiy o‘sishning
muntazam   ravishda   atrof   muhitga   bo‘lgan   yukning   oshib   borishiga   olib   keldi.
So‘ngi   yuz   yillikdagi   aholining   soni   va   iqtisodiy   faolligining   oshishi   hisobiga
dunyo okeanining oksidlanish darajasi  deyarli  1,2 martaga (2000-yilda 1900-yilga
nisbatan) oshdi, tropic o‘rmonlarning yo‘qotilish darajasi 6,2 marta oshdi, uglerod
oksidi chiqarilishi 1,6 martaga ko‘paydi.
  Dunyo aholisi iqtisodiy faolligining oshishi natijasida yuz berayotgan bunday
iqlim o‘zgarishlari o‘rta muddatli istiqbolda jiddiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.
  BMT Taraqqiyot Dasturi (UNDP) bo‘yicha agentlik fikriga ko‘ra, rivojlanish
va   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   sezilarli   miqdordagi   uglevododlarni   talab   etuvchi
jahon   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy   sohaning   joriy   holati   o‘zgartirilmasa   2050-yilda
2030-yilga nisbatan insoniyat 4,9 mln. kishini yo‘qotishi mumkin.
    Iqlim   va   global   tabiiy   tizimning   o‘zgarishi   inson   hayotining   barcha
jihatlariga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi   va   mamlakatlar   aholisi   turmush   darajasini
yomonlashtiradi.
  Jahon   yalpi   iste’molining   o‘sishi   cheklangan   resurslardan   foydalanish
muammosini keltirib chiqaradi.
  Resurslarning   cheklanganligi,   yer   kurrasi   va   okeanda   qancha   miqdorda
mavjudligi   ularga   xos   xususiyat   hisoblanadi.   Nazariy   jihatdan   mineral   resurslar
uzoq muddatli davrda intensiv ishlatish oqibatida tugashi mumkin. Yer kurrasidagi
mavjud   aksariyat   resurslarning   umumiy   hajmi   iste’mol   qilinayotganidan   minglab,
millionlab   marta   ko‘pdir.   Misol   uchun   1990-yilda   sanoat   zaxiralarining   o‘rtacha
yillik   iste’molga   nisbati   temir   rudasi   bo‘ycha   250   yilni,   nikel   bo‘yicha   –   76,
alyuminiy   bo‘yicha   –   280,   kumush   bo‘yicha   –   60,   ko‘mir,   tabiiy   gaz   va   neft
bo‘yicha   –   mos   ravishda   400,   71   va   45   yilni   tashkil   etgan.   Qazib   chiqarish
hajmining   ortishi   natijasida   xom-ashyo   zaxiralari   miqdori   kamayib   bormoqda.
Sanoat   uchun   ishlatiladigan   xomashyodan   samarali,   tejamkorlik   bilan   foydalanish
va yangi konlarni qidirib topish resurslarni ko‘paytiradi.
  Tabiiy   resurslardan   oqilona   va   barqaror   foydalanilmaslik   natijasida   kelib
chiquvchi   salbiy   oqibatlarni   bartaraf   etish   maqsadida   rivojlanayotgan   mintaqalar
mamlakatlari o‘z ekologik tizimini, biologik xilma-xilligini  va iqlimini yaxshilash
uchun har yili 70-100 mlrd. AQSh dollaridan kam bo‘lmagan miqdorda investitsiya
kiritishlari   zarur.   Shu   bilan   birgalikda   rivojlanayotgan   mintaqalarning   investitsion
salohiyati   ancha   past   ekanligini   e’tiborga   olish   zarur.   Jalb   qilinayotgan   xorijiy
investitsiyalar   ushbu   mintaqalar   uchun   strategik   muhim   bo‘lgan   (yer   osti
boyliklarini ishlab chiqarish va qayta ishlash) sohalarga yo‘naltirilmoqda. 
  Tadqiqotlar   ko‘rsatishicha,   ayrim   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   milliy
qonunchiligi   xo‘jalik   subyektlarining   ekologik   yoki   ijtimoiy   javobgarligini
ta’minlamaydi. Tabiiy resurslarni ekspluatatsiya  qilish borasidagi  bunday agressiv
3 yondashuv   butun   zamonaviy   sivilizatsiya   uchun   jiddiy   yo‘qotishlarga   olib   kelishi
mumkin.
  UNEP   tadqiqotlariga   ko‘ra   jahon   tabiiy   resurslaridan   oqilona   va   samarali
foydalanish kelgusi avlod uchun 2050-yilga qadar har yili 2,1 trln. dollar iqtisodiy
foyda  olish  imkonini  yaratadi. Bu  davrda dunyo aholisi  soni  28,3 % ga, aholi  jon
boshiga   resurslardan   foydalanish   darajasi   esa   71,4   %   ga   ortishi   bashorat
qilinmoqda.
  Tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   bo‘yicha   qat’iy   choralar   ishlab
chiqilmas   ekan,   metallar,   biyoqilg‘i,   minerallar   va   boshqa   resurslarning   yillik
iste’moli 85,2 mlrd. tonnadan 186,3 mlrd. tonnagacha ko‘payishi mumkin.
  Iqlim   o‘zgarishining   oldini   olish   uchun   sarflanayotgan   investitsiyalar   aholi
jon boshiga to‘g‘ri keluvchi yalpi ichki mahsulot ulushining 3,9 % ga qisqarishiga
olib  kelgani   holda  resurslardan   samarali   foydalanish   amaliyotini   joriy   etish   ushbu
yo‘qotishni qoplab ketishi mumkin.
4 1.   Resurslarning cheklanganligi va “yashil iqtisodiyot”ga
o‘tish zaruriyati.
           XX asrda dunyoning tashqi qiyofasi sezilarli darajada o‘zgarib ketdi. 1900
yilda   dunyo   aholisi   1,6   mlrd.   kishini   tashkil   etgan   bo‘lsa,   2000   yilda   ushbu
ko‘rsatkich 6 mlrd. kishidan oshdi, 2017 yilga kelib esa yer yuzidagi aholi soni 7,6
mlrd.   kishini   tashkil   etmoqda.   Aholining   o‘rtacha   umr   ko‘rish   davomiyligi   jahon
bo‘yicha   deyarli   ikki   marta   oshib,   kambag‘allik   darajasi   3   martadan   ko‘proqqa
kamaydi.   Fan-texnika   borasida   erishilayotgan   yutuqlar   ta’sirida   iqtisodiy
rivojlanish   va   aholi   turmush   darajasining   keskin   o‘sishi   dunyo   aholisi   sonining
jadal   sur’atlarda   ortishiga   sabab   bo‘ldi.   Fantexnika   yutuqlari   dunyo   aholisi
sonining   o‘sish   sur’atlariga   nisbatan   yuqori   iqtisodiy   rivojlanish   sur’atlarini
ta’minlab   berdi.   Jumladan,   XX   asr   davomida   dunyo   aholisi   3,6   martaga   o‘sgani
holda, dunyo yalpi ichki mahsuloti miqdori 18 martadan ko‘proqqa ortgan. 
  Tahlillar ko‘rsatishicha, dunyo aholisining ko‘payishi va iqtisodiy o‘sishning
muntazam   ravishda   atrof   muhitga   bo‘lgan   yukning   oshib   borishiga   olib   keldi.
So‘ngi   yuz   yillikdagi   aholining   soni   va   iqtisodiy   faolligining   oshishi   hisobiga
dunyo okeanining oksidlanish darajasi deyarli 1,2 martaga (2000 yilda 1900 yilga
nisbatan)   oshdi,   tropik   o‘rmonlarning   yo‘qotilish   darajasi   6   marta   oshdi,   uglerod
oksidi   chiqarilishi   1,5   martaga   ko‘paydi 2
.   Dunyo   aholisi   iqtisodiy   faolligining
oshishi   natijasida   yuz   berayotgan   bunday   iqlim   o‘zgarishlari   o‘rta   muddatli
istiqbolda   jiddiy   oqibatlarga   olib   kelishi   mumkin.       BMT   Taraqqiyot   Dasturi
(UNDP) bo‘yicha agentlik fikriga ko‘ra, rivojlanish va ehtiyojlarni qondirish uchun
sezilarli   miqdordagi   uglevodordlarni   talab   etuvchi   jahon   iqtisodiyoti   va   ijtimoiy
sohaning   joriy   holati   o‘zgartirilmasa   2050   yilda   2030   yilga   nisbatan   insoniyat   5
mln. kishini yo‘qotishi mumkin  3 
. Iqlim va global tabiiy tizimning o‘zgarishi inson
hayotining   barcha   jihatlariga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi   va   mamlakatlar   aholisi
turmush darajasini yomonlashtiradi.   
  Jahon   yalpi   iste’molining   o‘sishi   cheklangan   resurslardan   foydalanish
muammosini   keltirib   chiqaradi.   Resurslarning   cheklanganligi,   yer   kurrasi   va
okeanda   qancha   miqdorda   mavjudligi   ularga   xos   xususiyat   hisoblanadi.   Nazariy
jihatdan   mineral   resurslar   uzoq   muddatli   davrda   intensiv   ishlatish   oqibatida
tugashi   mumkin.   Yer   kurrasidagi   mavjud   aksariyat   resurslarning   umumiy   hajmi
iste’mol   qilinayotganidan   minglab,   millionlab   marta   ko‘pdir.   Misol   uchun   1990
yilda sanoat zaxiralarining o‘rtacha yillik iste’molga nisbati temir rudasi bo‘yicha-
250  yilni,  nikel   bo‘yicha  –  76,  aluminiy  bo‘yicha  –  280,  kumush  bo‘yicha  –  60,
ko‘mir,   tabiiy   gaz   va   neft   bo‘yicha   –   mos   ravishda   400,   71   va   45   yilni   tashkil
etgan.   Qazib   chiqarish   hajmining   ortishi   natijasida   xom-ashyo   zaxiralari   miqdori
kamayib   bormoqda.   Sanoat   uchun   ishlatiladigan   xomashyodan   samarali,
tejamkorlik   bilan   foydalanish   va   yangi   konlarni   qidirib   topish   resurslarni
5 ko‘paytiradi. Jumladan, BP (“Bi-Pi”) transmilliy neft kompaniyasi ma’lumotlariga
ko‘ra 2009-2019 yillarda neft va tabiiy gazning aniqlangan zaxiralari o‘rtacha 1,2
martaga oshgan (1-jadval).   
1-jadval   
Jahon yoqilg‘i zaxiralarini aniqlash, qazib chiqarish va iste’mol qilish 4
   
  2009 y. 2019 y.
Aniqlangan zaxiralar
Neft, mlrd. barrel   1531.8 1733.9
Tabiiy gaz, trln. kub. metr   170,5 198,8
Ko‘mir, mln. tonna   928238 1069636
Qazib chiqarish
Neft, bir kunda ming barrel   81578 95192
Tabiiy gaz, mln. kub. metr   2934,9 3989,3
Ko‘mir, mln. tonna   142,89 167,58
Iste’mol
Neft, bir kunda ming barrel   84083 98272
Tabiiy gaz, mln. kub. metr   2941,1 3929,2
Ko‘mir, neft ekvivalentida mln. tonna   144,53 157,86
  
  Tabiiy   resurslardan   oqilona   va   barqaror   foydalanilmaslik   natijasida   kelib
chiquvchi salbiy oqibatlarni bartaraf etish maqsadida   rivojlanayotgan mintaqalar
mamlakatlari o‘z ekologik tizimini, biologik xilma-xilligini va iqlimini yaxshilash
uchun   har   yili   70-100   mlrd.   AQSh   dollaridan   kam   bo‘lmagan   miqdorda
investitsiya kiritishlari zarur. Shu bilan birgalikda rivojlanayotgan mintaqalarning
investitsion salohiyati ancha past ekanligini e’tiborga olish zarur. 
  Jalb   qilinayotgan   xorijiy   investitsiyalar   ushbu   mintaqalar   uchun   strategik
muhim bo‘lgan (yer osti boyliklarini ishlab chiqarish va qayta ishlash) sohalarga
yo‘naltirilmoqda.   Tadqiqotlar   ko‘rsatishicha,   ayrim   rivojlanayotgan
mamlakatlarning   milliy   qonunchiligi   xo‘jalik   sub’ektlarining   ekologik   yoki
ijtimoiy   javobgarligini   ta’minlamaydi.   Tabiiy   resurslarni   ekspluatatsiya   qilish
borasidagi bunday agressiv yondashuv butun zamonaviy sivilizatsiya uchun jiddiy
yo‘qotishlarga olib kelishi mumkin.   
6   UNEP   tadqiqotlariga   ko‘ra   jahon   tabiiy   resurslaridan   oqilona   va   samarali
foydalanish kelgusi avlod uchun 2050 yilga qadar har yili 2 trln. dollar iqtisodiy
foyda   olish   imkonini   yaratadi.   Bu   davrda   dunyo   aholisi   soni   28%ga,   aholi   jon
boshiga resurslardan foydalanish darajasi esa 71%ga ortishi bashorat qilinmoqda.
   Tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   bo‘yicha   qat’iy   choralar   ishlab
chiqilmas   ekan,   metallar,   biyoqilg‘i,   minerallar   va   boshqa   resurslarning   yillik
iste’moli   85   mlrd.   tonnadan   186   mlrd.   tonnagacha   ko‘payishi   mumkin.   Iqlim
o‘zgarishining oldini olish uchun sarflanayotgan investitsiyalar aholi jon boshiga
to‘g‘ri keluvchi yalpi ichki mahsulot ulushining 3,7%ga qisqarishiga olib kelgani
holda resurslardan samarali foydalanish amaliyotini joriy etish ushbu yo‘qotishni
qoplab ketishi mumkin.   
  Mavjud   vaziyatda   iqtisodiyot   va   ijtimoiy   sohani   tiklanadigan     energiya
resurslaridan   foydalanishga   o‘tkazishning   eng   optimal   yechimi,   deb   hisoblash
mumkin.   Dunyoning   deyarli   barcha   mintaqalarida   qayta   tiklanuvchi   energetika
(quyosh,   shamol,   gidroenargetika   va   bioenergetika)   sektoridan   foydalanish   bilan
bog‘liq   sezilarli   salohiyat     mavjud.   Jumladan,   Xalqaro   tiklanadigan   energiya
agentligi   ma’lumotlariga   ko‘ra,   Kanada   va   AQSh   tiklanadigan   energiya
resurslaridan   mos   ravishda   96   636   va   214   766   MVt   energiya   ishlab   chiqaruvchi
quvvatlarni   yaratdi.   Rossiya   o‘zining   sezilarli   darajadagi   salohiyati   va   xilma-xil
iqlimi bilan tiklanadigan energiya resurslaridan yiliga 51 747 MVt energiya ishlab
chiqarish   quvvatlarini   yarata   oldi.   Braziliya   va   Xitoy   qayta   tiklanuvchi   energiya
resurslaridan   mos   ravishda   yiliga   122   951   va   545   206   MVt   energiya   ishlab
chiqaruvchi   quvvatlarni   ishga   tushirdi.   Bu   borada   Afrika   mutlaqo   autsayder
hisoblanadi. Jumladan, butun Afrika mintaqasi tiklanadigan energiya resurslaridan
38 192 MVt energiya ishlab chiqarish quvvatlariga ega 5
.  
  Cheklangan   resurslardan   oqilona   foydalanish,   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlash, “sof texnologiyalar”ga nisbatan innovatsion yondashishni kuchaytirish,
“yashil   iqtisodiyot”ni   shakllantirish   muammolari   xalqaro   iqtisodiy,   ekologik,
investitsion forumlarda muntazam ravishda muhokama etib kelinmoqda. Jumladan ,
BMTning   2014   yilda   taqdim   etilgan   “An   Action   Agenda   for   Sustainable
Development”   nomli   hisobotida   mamlakatlarning   barqaror   rivojlanish   darajasini
belgilab   beruvchi   quyidagi   ko‘rsatkichlar   keltirilgan 37
:   iqtisodiy   rivojlanish,
ijtimoiy   barqarorlik,   atrof   muhitni   himoya   qilish   va   saqlash,   tinchlik   va
xavfsizlikni ta’minlash. Iqtisodiy o‘sish mamlakat barqaror rivojlanishining muhim
jihati   xisoblansa-da,   bunda   atrof   muhit   muvozanatining   ta’minlanishi,   ekologik
muammolar   keltirib   chiqaruvchi   omillarning   bartaraf   qilinishi,   aholi   daromadlari
darajasidagi tengsizlik, tinchlik kabi ko‘plab omillar inobatga olinadi.  
  UNEP va Iqlim o‘zgarishlari buyicha hukumatlararo komissiyasi tomonidan
2012   yilda   chop   etilgan   “Tiklanadigan   energiya   manbalari   va   iqlim   o‘zgarishlari
7 oqibatlarini   yumshatish”   (“Renewable   Energy   Sources   and   Climate   Change
Mitigation”) 38
  maxsus   hisobotida   esa   tiklanadigan   energiya   manbalari
energiyaning   boshqa   turlariga   nisbatan   atrof-muhitga   kamroq   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi, iqlim o‘zgarishlari oqibatlarini yumshatishning yuqori salohiyatiga ega
ekanligi ta’kidlangan.  
  Resurslardan   oqilona   foydalanish   orqali   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashning
jahon  tajribasi   ko‘rsatishicha,  ushbu   jarayon  uzoq  muddatli   davr,  katta   miqdorda
investitsiyalarni   talab   etishi,   ustuvor   e’tibor   tiklanadigan   energiya   manbalaridan
samarali   foydalanish,   energiyani   tejaydigan   texnologiyalarni   rivojlantirishga
qaratilganligi bilan ajralib turadi.  
    “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   jarayoni   har   bir   mamlakat   uchun   alohida
ahamiyat   kasb   etib,   tabiiy   kapital,   inson   kapitali   va   mamlakatning   iqtisodiy
rivojlanish   darajasiga   kabi   xususiyatlarga   bevosita   bog‘liq   holda   ro‘y   beradi.   Shu
sababli,   o‘tish   jarayoni   uchun   qulay   (huquqiy   infratuzilma,   rag‘batlantiruvchi
omillar   va   h.k.)   muhit   yaratish   zarur.   Agar   milliy   darajada   qo‘llanilayotgan
rag‘batlantirishuvchi   omillar,   jumladan,   investitsiyalar   va   davlat   xaridlari   “yashil
iqtisodiyot”ni   rivojlantirishga   yo‘naltirilsa,   iqtisodiy   tizimni   “yashillashtirish”
jarayoni yanada faollashadi.  
  
2. “Yashil iqtisodiyot”ga o‘tish tamoyillari.
        Aksariyat mamlakatlar yashil iqtisodiyotga o‘tish strategiyasida aniq maqsad
va vazifalarni belgilab olishadi. Bu o‘rinda yashil iqtisodiyotga o‘tishdan maqsad
nima   degan   savol   tug‘iladi?   BMT   Yevropa   iqtisodiyot   qo‘mitasi
mutaxassislarining   ta’kidlashicha,   “yashil   iqtisodiyotga   o‘tishdan   ko‘zlangan
maqsad   iqtisodiyot   tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohaga   “yashil   investitsiyalar”ni
yo‘naltirishni   rag‘batlantirish   hisoblanadi.   Ushbu   investitsiyalar   muhim   iqtisodiy
resurslar   hisoblangan   tabiiy   kapital   va   ekotizimlardan   nisbatan   samarali   usullar
yordamida   foydalanish   yoki   ularni   tugab   qolishi   yoki   degradatsiyalashuvi   riski
paydo bo‘lganda boshqa muqobil resurslar bilan almashtirishga yordam beradi.  
   Investitsiyalar bir vaqtning o‘zida ijtimoiy adolat uchun sharoit yaratishi va
fuqarolarga   munosib   ish   o‘rinlarini   barpo   etishi   zarur.   Atrof-muhit   muhofazasini
kuchaytirish,   resurslardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish,   ijtimoiy
integratsiyani   chuqurlashtirish,   iqtisodiy   rivojlanishni   yaxshilash   kabi   vazifalar
“yashil iqtisodiyot”ning vazifalariga kiradi 6
.  
  “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   maqsadi   va   strategik   vazifalari   muayyan
tamoyillarga   asoslanishni   taqozo   etadi.   “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   tamoyillari
mazkur iqtisodiyot qanday bo‘lishi zarurligini belgilab beradi. “Yashil iqtisodiyot”
tamoyillari   “jigarrang   iqtisodiyot”   tamoyillariga   nisbatan   keng   qamrovli   bo‘lib,
1972 yilda Stokgolmda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish va ekologiya muammolariga
8 bag‘ishlangan   xalqaro   konferensiyada   atrof-muhitni   saqlab   qolish   va
rivojlantirishga qaratilgan 26 ta tamoyil ishlab chiqildi 7
.   
  Iqtisodiy   adabiyotda   xalqaro   va   milliy   amaliyotda   2012   yilda   UNEP
boshqaruv   kengashi   “Yashil   iqtisodiyot”   kaolitsiyasi   tomonidan   ishlab   chiqilgan
“yashil iqtisodiyot”ga o‘tishning quyidagi tamoyillari keng tarqalgan (1-rasm).   
 1- rasm . “ Yashil   iqtisodiyot ”  tamoyillari  
 
  Barqarorlik   tamoyili .  “ Yashil   iqtisodiyot ”  barqarorlikni   ta ’ minlash   vositasi
hisoblanadi .   U   barqaror   rivojlanish   o‘rnini   bosa   olmagan   holda,   uni   ta’minlash
usullaridan   biri   sanaladi.   “Yashil   iqtisodiyot”   sog‘lom   atrof-muhitga   bog‘liq   va
barcha   uchun   farovonlik   manbai   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bunday   siyosat   barqaror
rivojlanishning barcha (ekologik, ijtimoiy va iqtisodiy) maqsadlarini qamrab oladi
va   ushbu   yo‘nalishlar   bo‘yicha   ijobiy   natijalarga   erishish   imkonini   beruvchi
aralash strategiyalarn ishlab chiqadi.  
  Adolatlilik tamoyili. “ Yashil iqtisodiyot” mamlakatlar va avlodlar o‘rtasida
tenglik,   adolatni   qo‘llab-quvvatlaydi.   U   inson   huquqlari,   madaniy   xilma-xillik,
gender  tengligini  ta’minlashga  ko‘maklashadi,  bilimlar, ko‘nikmalar, tajribalar  va
har   bir   insonning   ushbu   sohaga   qo‘shgan   hissasini   tan   oladi.   Tub   aholining   yer,
hudud va resurslarga bo‘lgan huquqlari hurmat qilinadi. 
  Barcha uchun foydalanish imkoniyati tamoyili.  Yashil iqtisodiyot barcha
uchun   farovonlik   olib   keladi   va   kambag‘allik   darajasini   pasaytiradi,   barcha
mamlakatlarda   inson   taraqqiyotining   yuqori   darajasiga   erishish,   oziqovqat
9     Barqarorlik  
Adolatlilik   Barcha uchun   
     foydalanish   
    imkoniyatining   
    mavjudligi  
Sog
‘ lom sayyora  
Ishtirok etish   Oqilona   
boshqarish va   
    shaffoflikni   
   ta
’ minlash  
Moslashuvchanlik  
   Samaradorlik va   
    yetarlilik     Avlodlar   
    birdamligi   xavfsizligini   ta’minlash   va   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,   sanitariya,   suv   bilan
ta’minlash, energiya va boshqa asosiy xizmat turlaridan foydalanish imkoniyatini
yaratishga   xizmat   qiladi.   Ushbu   tamoyil   ayollar   huquqlari   va   imkoniyatlarining
kengayishiga   ko‘maklashadi.   “Yashil   iqtisodiyot”   barqarorlik   asosida   amalga
oshirilsa rivojlanish huquqini qo‘llabquvvatlaydi.  
  Sog‘lom   sayyora   tamoyili.   “ Yashil   iqtisodiyot”   yo‘qotilgan   bio
xilmaxillikni tiklashga yordam beradi, tabiiy tizimlarga investitsiyalar yo‘naltiradi
va yo‘q bo‘lib borayotganlarini qayta tiklaydi. “Yashil iqtisodiyot” ekotizimlar va
bio   xilmaxillikka   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   ushbu   iqtisodiyot   ekologik   talablardan
chetga   chiqmaslik   va   barchani   mazkur   talablar   bo‘yicha   hamkorlik   qilishga
undaydi.   Ekologik   talablarga   atrof-muhitni   ifloslantirish,   ekotizimlarni   muhofaza
etish,   bio   xilma-xillik   va   boshqa   tabiiy   resurslarni   asrab   qolish,   tabiiy   resurslar
(suv,   tabiiy   gaz,   foydali   qazilma   boyliklar)dan   samarali   va   kelajak   avlod
ehtiyojlarini xavf ostiga qo‘ymasdan oqilona foydalanish kabilar kiradi.  
  “Yashil   iqtisodiyot”   yangi   texnologiyalar   va   innovatsiyalarni   ishlab
chiqarish va ulardan foydalanishga qadar  potensial  ta’sirini, iqtisodiy siyosatning
ekologik   oqibatlarini   baholash,   ekologik   va   ijtimoiy   munosabatlar   o‘rtasidagi
muvozanatni ta’minlashga yordam beradi.  
  Ishtirok etish tamoyili.  “Yashil iqtisodiyot” shaffoflik, ilmiy tadqiqotlar va
barcha   manfaatdor   tomonlar   ishtirokiga   asoslanganligi   bois   inklyuziv   xarakterga
ega. 
  “Yashil   iqtisodiyot”   fuqarolarning   barqaror   rivojlanishni   ta’minlashning
barcha bosqichlarida to‘liq va samarali ishtirokini taqozo etadi.  
  Oqilona   boshqarish   va   shaffoflik   tamoyili.   “ Yashil   iqtisodiyot”
ma’lumotlari   shaffofligi   bois   uning   miqyosini   o‘lchash   mumkin.   “Yashil
iqtisodiyot”   ishlab   chiqarish   va   bozorlar   ustidan   sog‘lom   nazorat   o‘rnatish
imkonini   beradi.   Taraqqiyot   natijalarini   esa   makro   va   mikro   darajada   miqdoriy
jihatdan o‘lchash mumkin bo‘ladi. “Yashil iqtisodiyot” xalqaro hamkorlik qilishga
ko‘maklashadi,   xalqaro   ma’suliyatni   ishtirokchilar   o‘rtasida   taqsimlaydi   va
barchani inson huquqlari, tabiatni muhofaza qilish sohasida  xalqaro standartlarga
rioya qilishga chaqiradi.  
  Moslashuvchanlik tamoyili. “ Yashil iqtisodiyot” ijtimoiy himoya va atrof-
muhit muhofazasi  tizimining rivojlanishiga ko‘maklashadi. Iqlim o‘zgarishlari va
tabiiy   ofatlarga   tayyor   turish,   moslashishga   yordam   beradi.   “Yashil   iqtisodiyot”
modeli   har   qanday   mamlakatning   madaniy,   ijtimoiy   va   ekologik   xususiyatlariga
moslashishi mumkin.  
  Samaradorlik     va     yetarlilik     tamoyili.     “Yashil     iqtisodiyot”
“ifloslantiruvchi   to‘laydi”   tamoyilini   amalga   oshiradi,   resurslardan   va   suvdan
10 samarali,   oqilona   foydalanishga   harakat   qiladi.   U   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   ekologik
innovatsiyalarning rivojlanishiga ko‘maklashadi.  
  Avlodlar   birdamligi   tamoyili.   “ Yashil   iqtisodiyot”   amalda   va   istiqbolda
investiyalarni   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   U   avlodlar   o‘rtasida   adolatni
ta’minlashga,   resurslarni   saqlab  qolishga  va  uzoq  muddatli   davrda aholi   turmush
sifatini   oshirishga   xizmat   qiladi.   “Yashil   iqtisodiyot”   moliya     sektorini   tartibga
solish   va   unga   ta’sir   etish   orqali   iqtisodiyot   sektorlari,   yashil   texnologiyalarga
investitsiyalar   sarflashni   rag‘batlantiradi,   global   pul   tizimining   barqarorligini
ta’minlydi.  
  Xalqaro   tashkilotlar   tomonidan   ishlab   chiqilgan   umumiy   tamoyillardan
tashqari alohida mamlakatlar uchun xos milliy xususiyatlarni hisobga olgan holda
yashil iqtisodiyotning milliy tamoyillari aksariyat mamlakatlar amaliyotiga tadbiq
etilgan. Jumladan, UNEPning Buyuk Britaniya Milliy qo‘mitasi  mamlakat uchun
alohida yashil iqtisodiyot tamoyillarini ishlab chiqqan bo‘lib, ushbu ro‘yhat 15 ta
tamoyillardan   iborat   bo‘lib,   mazmunan   Kaolitsiya   tamoyillari   bilan   to‘liq   yoki
qisman mos keladi. Shuningdek, ular bir-biridan farqli jihatlarga ega.  
  Boylikni   teng   taqsimlash.   Boylikni   mamlakat   ichida   va   mamlakatlar
o‘rtasida adolatli taqsimlashga ko‘maklashish, boylar va kambag‘allar o‘rtasidagi
daromadlar jihatdan tabaqalanishgt qisqartirish, jahon resurslaridan foydalanishda
iqtisodiy   va   ijtimoiy   adolatli   ta’minlashga   erishish,   yovvoyi   tabiat   uchun   yetarli
joy qoldirish.  
  Iqtisodiy   adolatlilik .   Umumiy,   tabaqalashtirilgan   ma’suliyat   tamoyillariga
amal   qilish.   Rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlar   o‘rtasidagi   rivojlanish
tafovutlarini   minimallashtirish,   ekologik   barqarorlikni   qo‘llab-quvvatlash,
iqtisodiy   qoloq   mamlakatlarga   moliyaviy   va   texnologik   jihatdan   yordam   berish
maqsadida iqtisodiy hamkorlikni kengaytirish.  
  Avlodlar o‘rtasida tenglik.  Ekologik resurslar va ekotizimlar jiddiy nazorat
qilinishi   va   muhofaza   etilishi   zarur.   Ekologik   aktivlarning   kelgusi   avlod   uchun
qiymatini   oshirish   va   shu   tariqa   ularning   istiqboldagi   ehtiyojlarini   adolatli
qondirishni ta’minlash.  
  Ehtiyotkorlik   tamoyili.   Ilmiy   noaniqlik   atrof-muhit
degradatsiyalashuvining   oldini   olish   bo‘yicha   qarorlar   qabul   qilishga   to‘sqinlik
qilishi mumkin emas.   
  Rivojlanish   huquqi.   Insonning   atrof-muhit   bilan   uyg‘unlikda   rivojlanishi
barqaror rivojlanishga erishishda muhim ahamiyat kasb etadi. Alohida insonlar va
jamiyat   ijobiy   ijtimoiy   va   ekologik   natijalarga   erishishlari   uchun   zarur   shart-
sharoitlar yaratish zarur.  
  Tashqi samaralar internalizatsiyasi.  Yashil iqtisodiy siyosat maqsadi real
ijtimoiy   va   ekologik   qadriyatlarni   yaratishdan   iborat   bo‘lishi   zarur.   Ushbu
11 maqsadga   erishishda   bozor   narxlari   real   ijtimoiy   va   ekologik   xarajatlar   va
daromadlarni   aks   ettirishi   lozim.   Shu   tariqa     “ifloslantiruvchi”   atrof-muhitga
yetkazilgan zararni qoplashi lozim. Soliq rejimlari va me’yoriy cheklovlar “o‘yin
qoidalarini” o‘zgartirish uchun xizmat qilishi zarur. 
    Xalqaro   hamkorlik.   Mamlakatlarda   ekologik   standartlarning   qo‘llanilishi
boshqa   mamlakatlarning   rivojlanishiga   ta’sir   etishi   mumkin   bo‘lgan   oqibatlarni
tushunish asosida xalqaro hamjamiyat bilan hamkorlikda amalga oshirilishi zarur.
  Xalqaro   ma’suliyat.   Milliy   chegaralar   doirasidagi   faoliyat   ushbu
chegaradan tashqarida ekologik salbiy oqibatlarni keltirib chiqarishi  mumkin. Bu
esa   bunday   vaziyatlarda   manfaatlarni   himoya   qilishning   mustaqil   sudlarga
asoslangan xalqaro huquqiy me’yorlarini ishlab chiqishda hamkorlikni talab etadi.
  Barqaror   ishlab   chiqarish   va   iste’mol.   Resurslardan   oqilona   va   adolatli
foydalanishda   barqaror   ishlab   chiqarish   va   iste’mol   darajasini   joriy   etish   zarur,
ishlab   chiqarish   va   iste’molning   barqaror   bo‘lmagan   modellarini   qisqartirish   va
bartaraf   etish   lozim.   Ya’ni   utillashtirilayotgan   materiallardan   qayta   foydalanish,
yer   resurslarining   taqchilligini   tan   olish   va   tegishli   chora-tadbirlarni   amalga
oshirish kerak.  
  Adolatli o‘tish.   Barqaror rivojlanishni ta’minlash maqsadida past uglerodli
yashil   iqtisodiyotga   o‘tish   uchun   muayyan   xarajatlarni   amalga   oshirish   zarur.
Ayrim   mamlakatlar   o‘tish   davrida   ushbu   xarajatlarni   boshqalarga   nisbatan
qiyinchiliksiz   amalga   oshirishi   mumkin.   O‘tish   davrida   aholining   nisbatan
himoyaga   muhtoj   qatlamlari   qo‘llab-quvvatlanishi,   rivojlanayotgan   mamlakatlar
esa tegishli moliyaviy va texnik yordam olish imkoniyatiga ega bo‘lishlari lozim.  
  Farovonlikning   yangi   ko‘rsatkichlari.   Farovonlik   ko‘rsatkichlarini   qayta
ko‘rib   chiqish   zarur.   Yalpi   ichki   mahsulot   ko‘rsatkichi   ijtimoiy   farovonlik   va
atrof-muhit   yaxlitligini   o‘lchash   dastagini   bajaruvchi   ko‘rsatkich   hisoblanmaydi.
Aksariyat   ijtimoiy-ekologik   faoliyat   turlari,   jumladan,   qazib   chiqariladigan
yoqilg‘i   turlaridan   intensiv   foydalanish   yalpi   ichki   mahsulotning   o‘sishiga   olib
kelishi   mumkin.   Insonlarning   umumiy   farovonligi   va   turmush   sifati,   atrof-muhit
holati iqtisodiy rivojlanishning bosh maqsadi bo‘lishi zarur.  
  Qolgan tamoyillar  kaolitsiya tamoyillarini mazmunan to‘liq takrorlaydi: 
-barqaror   rivojlanish,   “yashil   iqtisodiyot”   va   kambag‘allikka   qarshi   kurashni
ta’minlash uchun strategik, muvofiqlashtirilgan va kompleks rejalashtirish;  
-axborot, ishtirok va hisobot berish;  
-gender tengligi;  
-bio xilma-xillikni saqlab qolish va atrof-muhitni muhofaza qilish.  
  
12  
3. “Yashil iqtisodiyot”ga o‘tish siyosatining dastaklari.
    “ Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   mamlakatlardan   yuqorida   qayd   etilganidek
muayyan   tamoyillarga   asoslanishi,   strategiya   yoki   dasturlar   doirasida   maqsadli
siyosat   yuritishni   taqozo   etadi.   “Yashil   iqtisodiyot”   doirasida   amalga
oshirilayotgan siyosat o‘z ta’sir dastaklariga ega bo‘lishi zarur. Jahon amaliyotida
yashil iqtisodiy siyosat doirasida qo‘llanilayotgan dastaklarni quyidagi guruhlarga
ajratish mumkin: ma’muriy; iqtisodiy; axborot (2- rasm).  
   
2-   rasm. Yashil iqtisodiy siyosat dastaklari    
  
  Ma’muriy   dastaklar.   Korxonalarga   atrof-muhitga   zarar   yetkazmaslik
maqsadida   nimalarga   rioya   etish   zarurligi   qayd   etiladigan   me’yoriy-huquqiy
cheklovlar   ma’muriy   dastaklar   hisoblanadi.   Ushbu   dastaklar   ayrim   shaxslar
tomonidan   qoidalarga   zid   hatti-harakatlar   qilinganda   qo‘llaniladigan   sanksiyalar
sifatida  ishlatilishi   mumkin.  Sanoat  uchun   muayyan   zaharli   moddalarni  ta’qiqlash
ma’muriy dastak sifatida qo‘llanilishi mumkin. 
  Qonunchilik   orqali   yuqori   samaradorlikka   ega   standartlarni   joriy   qilish
yordamida   sanoat   tarmoqlariga   “yashil”   investitsiyalarni   yo‘naltirishni
rag‘batlantirish,   tabiiy   resurslardan   foydalanish   samaradorligini   oshirish,   atrof-
muhitga   zarar   keltirmaydigan   ishlab   chiqarishni   yo‘lga   qo‘yish   va   ekologik   toza
mahsulotlar   bozorini   shakllantirish   mumkin   bo‘ladi.   Ma’muriy   usullar   yordamida
iqtisodiyot   tarmoqlariga   muayyan   texnologiyalardan   foydalanish   talablarini   joriy
etish mumkin.  
  Ushbu   dastaklar   Yevropa   mamlakatlarida   keng   miqyosda   ommalashgan
bo‘lib,   fuqarolar   majburiy   davlat   dasturlarini   qo‘llab-quvvatlaydilar.   Jumladan,
2014   yilga   kelib   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarida   cho‘g‘lanma   lampalar   sotish
to‘liq   ta’qiqlandi.   2009–2017   yillarda   elektr   energiya   iste’moli   yuqori   bo‘lgan
uyro‘zg‘or   buyumlarini   sotishni   qisqartirish   dasturlari   amalga   oshirildi.   Ushbu
13 qoidalar   uy-joylarni   isitish   tizimida   qo‘llaniladigan   dvigatellar,   nasoslar,   uydagi
muzlatgichlar va televizorlarga ham taalluqlidir.  
  Tartibga solish va nazorat qilish mexanizmlari yopiq siklli ishlab chiqarishni
yaratishda   yetkazib   berishning   murakkab   zanjiriga   ega   yirik   ishlab
chiqaruvchilarni  rag‘batlantirish va mahsulotlarni  ikkilamchi qayta ishlash uchun
qaytarishning   samarali   tizimini   yaratish   imkonini   beradi.     Yashil   iqtisodiyotga
o‘tish siyosatining  ma’muriy dastaklariga oxirgi yillarda Yevropa Ittifoqida amal
qilayotgan elektr va elektronika asbobuskunalarini utillashtirish, xavfli moddalarni
cheklash   va  ro‘yhatdan  o‘tkazish,   kimyoviy  moddalarni   baholash   bo‘yicha   qabul
qilingan me’yorlarni misol tariqasida keltirish mumkin. Ushbu me’yorlar jahonda
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   ulardan   foydalanishda   qo‘llanilayotgan
standartlarga bevosita ta’sir o‘tkazmoqda.  
  Yashil iqtisodiyotni rag‘batlantirishga qaratilgan me’yoriy-huquqiy hujjatlar
ushbu   sohaga   “yashil”   investitsiyalarni   yo‘naltirishga   xizmat   qiladi.   Ular
tadbirkorlik riskining pasayishiga va investorlar ishonchining ortishiga olib keladi.
Me’yoriy dastaklarning qo‘llanilishi aksariyat hollarda xavfli, atrof-muhitga zarar
keltiruvchi   faoliyatni   minimal   standartlarni   joriy   etish   yoki   muayyan   faoliyat
turlarini   ta’qiqlash   orqali   bartaraf   etish   uchun   zarur   hisoblanadi.   Jumladan,
standartlar   tarmoqlar   raqobatbardoshligiga   ijobiy   ta’sir   ko‘rsatadigan
innovatsiyalar   va   samaradorlikni   yanada   rag‘batlantirishi   mumkin.   Shu   bilan   bir
vaqtda   standartlar   kichik   va   o‘rta   biznesning   bozorlarga   kirib   borishida
muammolar yaratishi mumkin. 
  Ushbu   holatlar   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   tez-tez   uchrab   turadi.
Shuning   uchun   mamlakatlar   standartlar   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   yordamida
atrof-muhit   muhofazasini   ta’minlashlari   va   bozorlarga   kirib   borishni
kafolatlashlari   zarur   bo‘ladi.   Tartibga   soluvchi   nazorat   etuvchi   mexanizmlar
bozorlarning   rivojlanish   tendensiyalari   va   texnologik   o‘zgarishlarini   e’tiborga
olgan holda muntazam nazorat qilinishi, baholanishi va yangilanib borishi zolim.  
  Iqtisodiy   dastaklar.   Iqtisodiy   dastaklar,   odatda,   bozor   dastaklari   deb,
yuritiladi va atrof-muhit bilan bog‘liq muammolarni hal etishda keng qo‘llaniladi.
Ushbu   dastaklar   narx   mexanizmi   va   iqtisodiy   sharoitlar,   ayrim   guruh   iqtisodiy
sub’ektlar   faoliyatini   o‘zgartirishga   xizmat   qiluvchi   bozor   munosabatlari   orqali
ishlaydi.   Ular   iste’molchilar   va   sanoat   korxonalarini   atrof-muhitga   zarar
keltiruvchi chiqindilarni chiqarish hajmini qisqartirishni iqtisodiy asoslash hamda
atrof-muhit   barqarorligini   ta’minlovchi   texnologik   innovatsiyalarni   ishlab
chiqarishga joriy etishni rag‘batlantirshga xizmat qiladi.    
  Bozor   va   erkin   narxlar   atrof-muhit   manfaatlarini   himoya   qilishda   muhim
dastaklar   sifatida   qo‘llanilishi   mumkinligi   iqtisodiy   dastaklarning   asosini   tashkil
etadi.   Narxlar   iqtisodiyot   va   resurslardan   samarali   foydalanish   uchun
14 rag‘batlantiruvchi   omil   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ular   ishlab   chiqarishning   ijtimoiy-
iqtisodiy   xarajatlarini   real   aks   ettirishlari   mumkin.   Agar   narxlar   ushbu   vazifani
bajarmasa,   bozorlar   atrofmuhit   sifatining   qo‘llab-quvvatlash   yoki   ne’matlarni
taklif   etishning   kerakli   darajasini   ta’minlay   olmaydi.   Iqtisodiyotda   ushbu   holat
bozorlar tushkunligi, deb nomlanadi. Atrof-muhit esa nima uchun bozor iqtisodiy
muammolarni  hal  etish vositalari bilan ta’minlay olmaganligining muhim  sababi
sifatida keltiriladi.  
    “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tishning   iqtisodiy   dastaklarini   quyidagicha
guruhlash mumkin:  
-ekologik soliqlar va yig‘imlar;  
-utillashtirish dasturlari;  
-ekologik jihatdan asoslangan  subsidiyalar  yoki  to‘lovlar;  -  mas’uliyat  qoidasi  va
kompensatsiya dasturlari;  -savdo ruxsatnomalari.  
  Ekologik   soliqlar   va   yig‘imlar.   Bu   vaziyatda   ishlab   chiqaruvchilar   yoki
iste’molchilar   tomonidan   atrof-muhitga   yetkazilgan   zarar,   chiqarib   tashlangan
chiqindilarning   atrof-muhitni   ifloslantirish   darajasiga   bog‘liq   holda   soliqlar   yoki
yig‘imlar undiriladi.  
  Utillashtirish   dasturlari.   Ushbu   dasturda   iste’molchilarga   atrofmuhitga
zarar   yetkazishi   mumkin   bo‘lgan   mahsulotni   sotib   olishda   muayyan   summani
to‘lash   va   mahsulotni   keyinchalik   tegishli   markazlarga   qayta   ishlash   yoki   yo‘q
qilish   uchun   topshirganda   to‘langan   summani   qaytarish   taklif   etiladi.   Mazkur
dasturlarning   maqsadi   atrof-muhitni   ifloslantiruvchi   chiqindilar   8  
ni   maqbul
bo‘lmagan usullar bilan yo‘q qilishning oldini olishni rag‘batlantirish hisoblanadi.
Jumladan,   Norvegiyada   avtomobillarning   korpuslarini   yo‘q   qilishning   majburiy
tizimi   amal   qiladi.   Mamlakatda   yangi   avtomobil   sotib   olinganda   300   yevro
miqdorida  qo‘shimcha   haq to‘lanadi     va  eski   avtomobil   yo‘q qilish  markazlariga
topshirilganda   350   yevro   miqdorida   mablag‘   qaytarib   olinadi.   Ushbu   dastur
utillashtirishi   zarur   bo‘lgan   transport   vositalarini   qayta   ishlash   va   materiallardan
qayta foydalanish imkonini yaratadi.  
  Ekologik  jihatdan  asoslangan   subsidiyalar  yoki  to‘lovlar   –  bu  hukumat
tomonidan iste’molchilar yoki ishlab chiqaruvchilarga ekologik sof texnologiyalar
(masalan, shamol turbinalari yoki quyosh panellari)ni ishlab chiqish, joriy etish va
undan   foydalanishni   rag‘batlantirish   maqsadida   to‘laydigan   to‘lovlardir.   Ushbu
to‘lovlar ekotizim bilan bog‘liq xizmatlar ko‘rsatish (jumladan, bio xilma-xillik   9
ni   saqlab   qolish)   bilan   bog‘liq   holda   to‘lanishi   mumkin.   Ushub   iqtisodiy
yondashuv   fermerlar   yoki   yer   egalari,   o‘z   yerlarini   boshqaruvchilar   va   o‘z
faoliyatlari   natijasida   iqlim   o‘zgarishlarining   oqibatlarini   yumshatishga   xizmat
qiluvchilar   ushbu   faoliyatlari   uchun   to‘lovlar   olishi,   kim   ushbu   xizmatlardan
manfaatdor   bo‘lsa   to‘lovlarni   amalga   oshirishlari   lozimligiga   asoslanadi.   Mazkur
15 kategoriya   ekologiyaga   zarar   keltiruvchi   subsidiyalarni   bekor   qilishni   nazarda
tutadi.   Bu   sohada   oxirgi   yillarda   qazib   chiqariladigan   yoqilg‘i   turlaridan
foydalanishni   qo‘llab-quvvatlovchi   subsidiyalarni   iqlim   o‘zgarishlarining   salbiy
oqibatlari   kuchayib   ketish   xavfi   tufayli   bekor   qilishga   ko‘proq   e’tibor
qaratilmoqda.   
  Koreya Respublikasida yuqori energiya tejamkorligi va samaradorligiga ega
uskunalarni   ishlab   chiqarish   va   foydalanishda   kreditlar   va   soliq   imtiyozlaridan
foydalaniladi. Jumladan, KEA Energiyadan oqilona foydalanish loyihasi doirasida
kichik   va   o‘rta   korxonalarni   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlaydi.   Agar   turli   iqtisodiy
loyihalarga   investitsiyalar   sarflashda   yuqori   samaradorlik   sertifikatiga   ega
uskunalardan   foydalanilgan   bo‘lsa,   daromad   solig‘i   yoki   foyda   solig‘idan   3/100
nisbatda mablag‘ korxona (o‘rta korxonalar uchun 5%, kichik va o‘rta korxonalar
uchun 10%) ixtiyorida qoldiriladi 10
.  
  Mas’uliyat   qoidasi   va   kompensatsiya   dasturlari   –   ishlab
chiqaruvchilarning   pirovard   faoliyat   natijalari   (neft   yoki   qazilma   boyliklar   qazib
chiqarish) tufayli yetkazilishi mumkin bo‘lgan ekologik zararni hisobga olish yoki
oldini   olishlarini   rag‘batlantiruvchi   dasturlar   hisoblanadi.   Ushbu   dasturlar   atrof-
muhitga   yetkazilayotgan   zararlarni   bartaraf   etish,   atrof-muhitni   tiklash   va
yetkazilgan   zararni   qoplashga   yo‘naltirilganligi   bilan   ajralib   turadi.   Ularning
qo‘llanish   sohalari   yerlarni   ifloslantirish,   atmosferaga   is   gazlarini   chiqarishdan
tortib neftning oqib ketishigacha o‘zgarib turadi.   
  Yaponiyada   energiyani   tejashga   yo‘naltirilgan   “Poygalar   g‘olibi”   dasturi
muvafaqqiyatli   amal   qilmoqda.   Ushbu   dastur   doirasida   energiya   tejamkorligi
sohasida   o‘z   majburiyatlarini   bajara   olmagan   kompaniyalar   jamoatchilik
muohakamasiga olib chiqiladi va tanqidiy fikrlarga duchor bo‘lishadi. O‘z-o‘zidan
ushbu   kompaniyalar   butun   mamlakat   bo‘ylab   energiya   tejamkorligi
majburiyatlarini bajara olmagan kompaniya sifatida taniladi.  
  Savdo   ruxsatnomalari.   Ular   davlat   tomonidan   belgilanadi,   ruxsatnoma,
sertifikatlar da’vogarlar o‘rtasida taqsimlanadi yoki auksion orqali sotiladi. Savdo
ruxsatnomalari   atrof-muhitni   ifloslantirishning   umumiy   darajasi   shaklida
belgilanishi   mumkin.   Jumladan,   issiqxona   gazlarini   atmosferaga   chiqarish.
Issiqxona   gazlarini   atmosferaga   chiqarishning   maqsadli   ko‘rsatkichlaridan   kam
natijaga   erishgan   firmalar,   o‘z   kvotalarining   bir   qismini   boshqalarga   sotishda
iqtisodiy   rag‘batga   ega   bo‘lishadi.   Ushbu   dastak   kompaniyalar   uchun   o‘z
maqsadlariga   erishishlarida   qimmat   turuvchi   texnologiyalarga   nisbatan   muqobil
variant   sifatida   muammodan   chiqishning   yaxshi   yo‘li   hisoblanadi.   Atrof-muhitni
ifloslantirmayotgan   firmalar   esa   ruxsatnomalarni   ushbu   maqsadga   arzon
erishayotgan   firmalardan   sotib   olishadi.   Masalan,   elektromobil   egalari   o‘z
16 ruxsatnomalarini   oddiy   avtomobil   egalariga   sotishlari   mumkin.   Oddiy
avtomobillardan   foydalanuvchilar   ushbu   ruxsatnomalarni   sotib   olishlari   va   o‘z
avtomobillaridan   foydalanishda   davom   etishlari   mumkin.   Bosh   g‘oya   ekologik
maqsadlarga   bozor   qatnashchilarini   samradorlik   nuqtai   nazardan   rag‘batlantirish
orqali erishish hisoblanadi.  
  Axborot   dastaklari .   Axborot   dastaklari   iqtisodiy   sub’ektlarni   yashil
iqtisodiyotni shakllantirish bilan bog‘liq axborotlar  bilan ta’minlashning  muqobil
uslublari   yoki   usullari   to‘g‘risida   xabardor   qilish   samaradorligini   oshirishga
xizmat   qiladi.   Jamoatchilikning   suv   va   elektr   energiyani   tejashning   muhimligi,
atrof-muhit   muhofazasini   ta’minlash   to‘g‘risida   treninglar,   ta’lim   xizmatlari   va
boshqa axborotlar bilan ta’minlash darajasini oshirishga qaratilgan chora-tadbirlar
shular   jumlasidandir.   Jumladan,   aholini   ma’lumotlar   bilan   ta’minlash
samaradorligini   oshirishga   yo‘naltirilgan   tadbirlar   muayyan   itimoiyiqtisodiy   va
ekologik   muammolar   to‘g‘risida   umumiy   tushuncha   darajasini   oshirish   va
murakkab siyosiy muammolarning oldini olish imkonini berishi mumkin.  
  Axborotlar bilan ta’minlash dasturlari aholini yashil iqtisodiyotning maqsadi
va   vazifalariga   erishishga   olib   keluvchi   muhim   tushunchalarga   o‘rgatishi   va
“yashil iqtisodiyot” bilan munosabatlarning rivojlanishiga olib keladi.   
  Amaliyotda   sanoat   uchun   me’yoriy   holat   hisoblanadigan   ixtiyoriy
sertifikatlash   va   markirovkalash   misollari   ko‘plab   uchraydi.   Ular   ayrim
mamlakatlarda   birinchi   navbatda   huquqiy   jihatdan   talab   etiladi.   Bundan   tashqari
korporativ   ijtimoiy   mas’uliyat   dasturlari   va   dastaklari   aksariyat   kompaniyalarda
oddiy   holga   aylangan   bo‘lib,   ular   ushbu   kompaniyalar   va   ularning   hamkorlari
qanday bizes yuritishiga ta’sir ko‘rsatadi.   
  Koreya   Respublikasida   energiya   iste’moli   darajasi   yuqori   bo‘lgan
mahsulotlarni   energiya   smaradorligi   va   tegishli   standartlar   bo‘yicha
markirovkalash amalga oshiriladi. Ushbu tadbir energiya tejovchi texnologiyalarni
rivojlantirishni   jadallashtiradi   va   iste’molchilarning   energiya   tejovchi
mahsulotlarni   xarid   qilishlarini   rag‘batlantiradi.   Koreya   Respublikasida   energiya
samaradorligini standartlash va markirovkalash 1992 yildan joriy etilgan. Mazkur
dastur   energiya   tejamkorlik   darajasi   1   dan   5   gacha   bo‘lgan,   katta   miqdorda
energiya iste’mol qiladigan mahsulotlarni markirovkalashni taqozo etadi.   
  Mamlakatda   energiya   tejamkorligi   minimal   energiya   standartlariga   javob
bermaydigan mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish ta’qiqlanadi. KEA minimal
energiya standartlariga javob beradigan mahsulotlar ro‘yxatini joriy etadi va ularni
majburiy markirovkalashni amalga oshiradi. Ro‘yhatga kirishda energiya iste’moli
darajasi   5   darajaga   bo‘linadi   va   reyting   1   dan   5   ga   qadar   o‘sib   borish   tartibida
amalga   oshiriladi.     Yuqorida   qayd   etilgan   standartlarga   javob   bermagan
mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotish ta’qiqlanadi 11
.  
17   Barqaror   davlat   xaridlari   yashil   iqtisodiyotni   rivojlantirishning   muhim
harakatga   keltiruvchi   kuchlaridan   hisoblanadi.   Birinchidan,   barqaror   davlat
xaridlari   davlat   organlarining   xarid   jarayonida   mahsulotlar   va   xizmatlarni
tanlashga   ekologik   va   ijtimoiy   muammolarni   integratsiyalashtirishga
ko‘maklashadi.   Davlat   tomonidan   amalga   oshirilayotgan   yashil   xaridlar   ixtiyoriy
axborot   dastagi   hisoblanadi   va   xalqaro,   milliy   tashkilotlar   tomonidan
rag‘batlantiriladi. 
  Davlat   xaridlarining   muhim   xususiyati   ularning   bozorga   ta’sir   etish
imkoniyatiga egaligi hisoblanadi. Tahlillar ko‘rsatishicha, davlat tomonidan xarid
qilinayotgan   barcha   mahsulotlar   qiymati   mamlakat   yalpi   ichki   mahsulotining
sezilarli qismini tashkil etadi.   
  Davlat   xaridlari   doirasida   o‘rnatiladigan   mezonlar   yetkazib   beruvchining
malakasiga qo‘yiladigan talablardan mahsulotning texnik talablari (ayrim hollarda
xarid   qilinganlan   keyingi   talablar)ga   qadar   o‘zgarib   turadi.   Ushbu   xaridlar
bozorlarning   yashillashish   darajasini   tezlatishi   va   korxonalar,   tarmoqlar   uchun
yangi me’yorlar yoki standartlarni joriy etishga yordam berishi mumkin. Shu bilan
birgalikda   davlat   xaridlari   amalda   doimo   ijobiy   natijalarga   olib   kelmasligi,
xaridlarni amalga oshirishda yashil mezonlardan foydalanish murakkab jarayonga
aylanib   ketishi   mumkin.   Ayrim   mamlakatlarda   mahsulotlarga   nisbatan
ekomarkirovkalashni joriy etish orqali davlat xaridlarini yashillashtirishga harakat
qilinmoqda.    
5.Yashil iqtisodiyot dastaklarini aralash qo‘llash zarurligi.
  Nazariy   jihatdan   iqtisodiy   dastaklarni   qo‘llash   yashil   iqtisodiyot   oldiga
qo‘yilgan maqsadga  erishish,  ushbu maqsadga  erishish  yo‘lida amalga  oshirilgan
umumiy   xarajatlarni   minimallashtirish   imkonini   beradi.   Bu   holat   iqtisodiy
dastaklar   qatnashchilar   uchun   qarorlar   qabul   qilishda   me’yoriy   dastaklarga
nisbatan   ko‘proq   imkoniyatlar   yaratib   berishini   anglatadi.   Jumladan,   texnologik
andozalar   (standartlar)   qo‘llanilganda   tartibga   solishdagi   ustunlik   faqat   tartibga
soluvchi muassasa tomonida bo‘ladi. 
  Bunda   tartibga   soluvchi   kompaniyalarga   atrof-muhitga   zarar   keltiruvchi
chiqindilarni   qancha   chiqarish   mumkinligi   va   ushbu   ko‘rsatkichga   erishishda
qanday   texnologiyalardan   foydalanish   zarurligi   to‘g‘risida   xabar   beradi.   Natijada
kompaniyalarning   ushbu   masala   bo‘yicha   qarorlar   qabul   qilishdagi   faoliyati
cheklab qo‘yiladi. 
  Amalda   tartibga   soluvchi   muassasa   kompaniyalarning   atrofmuhit
muhofazasi   uchun   mas’uliyati   darajasini   ushbu   tadbirlar   qiymatidan   qat’iy   nazar
birxillashtirib qo‘yadi.   
18   Aksincha,   iqtisodiy   dastaklar   atrof-muhitning   ifloslanish   darajasini
pasaytirish   uchun   rag‘batlar   tizimini   yaratib   beradi,   ammo   ular   ushbu   maqsadga
erishishning   aniq   texnologiyasini   belgilab   bermaydi.   Qaysi   texnologiyadan
foydalanish  kompaniyalar ixtiyorida qoladi. Shu bilan bir vaqtda atrof-muhitning
ifloslanish darajasini pasaytirishga sarflanayotgan xarajatlar miqdori barcha uchun
yagona   bo‘lgan   sharoitdagina   tartibga   soluvchi   dastaklar   samarali   bo‘lishi
mumkin.  
  “Yashil iqtisodiyot”ga o‘tish choralarini amalga oshirishda yashil iqtisodiy
siyosat   dastaklari   ro‘yhatidan   biron-bir   dastakni   oddiy   tanlab   olish   orqali   emas,
balki   maqsadga   erishishdagi   aniq   maqsad   va   vazifalardan   kelib   chiqqan   holda
ularni aralash qo‘llashdek murakkab vazifani hal etishga to‘g‘ri keladi.  
  Ushbu   jarayon   rivojlanayotgan   mamlakatlarda   huquqiy-institutsional
asoslarning   takomillashmaganligi,   yashil   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshirish
uchun   zarur   moliyaviy   va   boshqa   resurslar,   ma’lumotlar   va   axborotlarning
yetishmasligi tufayli yanada murakkablashishi mumkin.  
  Yashil iqtisodiy siyosat maqsadiga erishish nuqtai nazaridan turli dastak va
choralarni   kelishilgan   holda   aralash   qo‘llash   zarur.   Jumladan,   qazib
chiqariladigan   yoqilg‘i   uchun   ajratilayotgan   subsidiyalar   o‘z   navbatida   budjet
uchun   soliq   yuki   hisoblanib,   qazib   chiqariladigan   yoqilg‘ining   samarasiz
taqsimlanishi va ortiqcha ishlatilishiga olib keladi.  
   Qazib   chiqariladigan   yoqilg‘i   uchun   ajratilayotgan   subsidiyalardan   voz
kechish   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalarini   qo‘llabquvvatlash   uchun
investitsiyalar sarflash imkonini yaratadi.   Bunday siyosat atmosferaga issiqxona
gazlarini me’yorlashtirish orqali qo‘llab quvvatlanishi mumkin.  
  Iqtisodiyotni   yashil   iqtisodiyot   tamoyillari   asosida   transformatsiyalash
to‘liq   biron   bir   mamlakat   tomonidan   amalga   oshirilmagan.   Tahlillar
ko‘rsatishicha,   ayrim   mamlakatlar   bu   borada   muayyan   natijalarga   erishgan   va
yuqorida   qayd   etib   o‘tilgan   dastaklarni   amaliyotda   qo‘llash   orqali   yashil
iqtisodiyot sari siljishmoqda.  
  Aksariyat   hollarda   ishlab   chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   hulqini
o‘zgartirish   uchun   turli   dastaklar,   jumladan   tartibga   soluvchi   va   axborot   bilan
ta’minlovchi   dasturlarni   aralash   qo‘llash   talab   etiladi.   Amaliyot   ko‘rsatishicha,
ayrim   sohalarda   erishilgan   muvafaqqiyatlarga   qaramasdan     iqtisodiy   dastaklar
ekologiya bilan bog‘liq barcha muammolarni hal etishga yordam bera olmaydi.
 
      Amaliyotda   ko‘plab   bozor   va   siyosiy   to‘siqlar   mavjud   bo‘lib,   ularning
barchasini   bartaraf   etish   lozim.   Agar   insoniyat   “yashil   iqtisodiyot”   sari   harakat
qilmoqchi   bo‘lsa,   ma’muriy,  iqtisodiy  va  axborot   dastaklarini  kompleks,   aralash
qo‘llashi zarur bo‘ladi.  
19    
6. “Yashil iqtisodiyot”ning axborot resurslari va “yashil iqtisodiyot” uchun
inson kapitalini rivojlantirish. 
      Yuqorida   qayd   etilganidek   “yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   muayyan
shartsharoitlarni   talab   etadi.   Jumladan,   ushbu   sohaning   axborot   bazasini
shakllantirish, malakali mutaxassislar bilan ta’minlash masalasi dolzarb muammo
hisoblanadi.   Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   (AKT)   tarmog‘ini
yashillashtirish “yashil iqtisodiyot”ning axborot resurslaridan biri hisoblanadi. 
  “Yashil AKT” deyilganda kompyuter texnologiyalari va aloqa vositalaridan
foydalanishda   ekologiyaga   minimal   ta’sir   etish   va   atrofmuhitni   muhofaza   qilish
borasida   maksimal   darajada   ijobiy   samaraga   erishish   uchun   texnologik   qarorlar
qabul   qilish   tushuniladi.   Ushbu   texnologik   qarorlarga   energiya   iste’molini
qisqartirish, AKTning xizmat muddatini uzaytirish, kompyuter texnologiyalari va
aloqa   vositalarini   xavfsiz   utillashtirish,   ulardan   ikkilamchi   foydalanish,   omborlar
va   ma’lumotlarni   qayta   ishlash   markazlari   faoliyatini   ta’minlash   uchun   qayta
tiklanadigan energiya manbalaridan foydalanish va boshqalarni kiritish mumkin.
  AKTning   “yashil   iqtisodiyot”ni   rivojlantirishga   qo‘shayotgan   hissasi   bu
bilan   cheklanib   qolmaydi.   Raqamli   texnologiyalardan   samarali   foydalanish
iqtisodiyotni   “yashillashtirish”da   juda   katta   imkoniyatlar   yaratadi.   AKT
yordamida   elektron   hujjat   aylanishini   joriy   etish,   elektron   ommaviy   axborot
vositalari, elektron kitoblar va musiqani rivojlantirish, elektron tijorat va internet-
bankingni   kengaytirish,   turli   uchrashuvlarni   tashkil   etishda   elektron   pochta   va
videokonferensiyalardan  foydalanish,  masofadan  turib  ishlash  rejimini  joriy etish
orqali   iste’molni   demateriallashtirish   12  
,   inson   faoliyatining   ko‘plab   sohalarini
virtuallashtirish amalga oshirilmoqda.  
  AKTning   rag‘batlantiruvchi   samaralaridan   yana   biri   iqtisodiyot
tarmoqlarida energiya va resurslar iste’moli samaradorligini energiya va transport
infratuzilmasini   intellektual   transformatsiyalash   uchun   qulay   shart-sharoitlar
yaratish,   ishlab   chiqarish   sikllarini   optimallashtirish   va   avtomatlashtirish,   “aqlli”
uylar va ofislar qurish hisoblanadi.  
  Iqlim   guruhi   (The   Climate   Group)   mutaxassislari   hisob-kitoblariga   ko‘ra
AKT   2030 yilga qadar SO
2   ni atmosferaga chiqarib yuborish hajmini 12,1 mlrd.
tonna SO
2  ekvivalentida qisqartirish va 11 trln. dollar foyda olish imkonini beradi
(3- rasm).   
20   
3-rasm. Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining 2030 yilga qadar 
issiqxona gazlarini chiqarish hajmini qisqartirishga   
qo‘shadigan potensial hissasi, mlrd. tonna SO2 ekvivalentida 13
  
                                       
 
  AKT   yordamida   2030   yilga   qadar   qo‘shimcha   quyidagi   ekologik   foydani
olish mumkin:  
-qishloq   xo‘jaligida   hosildorlikni   30%ga   yoki   yiliga   har   gektaridan   900
kilogrammgacha oshirish;  
-300 trln. litr suvni qishloq xo‘jaligida oqilona usullarni qo‘llash yordamida tejash;
-yiliga 25 mlrd. barrel neftni iqtisod qilish.  
    “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tishda   inson   kapitalini   rivojlantirish   muhim
ahamiyat kasb etadi. “Yashil” iqtisodiyotni shakllantirish aholini ekologik jihatdan
to‘g‘ri   yo‘naltirish,   resurslarni   tejash,   tabiatni   asrashga   xizmat   qiluvchi
innovatsion   texnologiyalarni   yaratish   va   qo‘llash   imkoniyatiga   ega   kadrlarni
tayyorlashni talab etadi. Jumladan, 2010 yilda UNEPning “Green Jobs” (“Yashil”
ish   o‘rinlari)   hisobotida   yaratilayotgan   har   bir   ish   o‘rni   iqtisodiy   barqarorlikni
oshirishga   xizmat   qilishi   zarurligi   to‘g‘risida   xulosa   qilingan.   Unda   amaldagi
kasbiy   tayyorgarlik   sohasidagi   ko‘nikmalarni   takomillashtirish   bilan   bir   vaqtda
barqaror rivojlanish muammolarini o‘rganishni joriy etish lozimligi uqtirilgan 14
.   
 
  XMT ma’lumotlariga ko‘ra, 2030 yilga qadar “yashil iqtisodiyot”da 24 mln.
yangi   ish   o‘rinlari   yaratilishi   mumkin 48
.   Ushbu   ish   o‘rinlari   energetika   sohasida
yangi   texnologiyalarni   qo‘llash,   elektromobillardan   foydalanish   va   binolarning
energiya   samaradorligini   oshirish   hisobiga   yaratiladi.   XMT   ta’rifiga   muvofiq,
21 “yashil” ish o‘rinlari – bu iqtisodiyotning an’anaviy (ishlab chiqarish va qurilish)
yoki yangi 
  “Yashil”   tarmoqlari   (qayta   tiklanadigan   energiya   va   energiya
samaradorligi)da   atrof-muhitni   saqlab   qolish   yoki   tiklashga   ko‘maklashuvchi
munosib ish o‘rinlaridir 49
.  
  “Yashil”   ish   o‘rinlari   amalda   quyidagi   muammolarni   hal   etishga
ko‘maklashadi:  
-energiya va xom-ashyodan foydalanish samaradorligini oshirish;  
-issiqxona gazlarini chiqarishni cheklash;  
-chiqindilar     chiqarish     va     atrof-muhitni     ifloslantirishni   minimallashtirish;     -
ekotizimlarni   himoya   qilish   va   tiklash;   -iqlim   o‘zgarishlari   oqibatlariga
moslashish.  
  UNEP tomonidan ishlab chiqilgan “yashil” ish o‘rinlari konsepsiyasi “yashil
iqtisodiyot”da iqtisodiy faoliyat bilan mashg‘ul bandlik bilan bog‘liq holda talqin
etiladi:   
-issiqxona gazlarini chiqarishning past darajasiga erishish;  
-resurslardan samarali foydalanish;  
-bio xilma-xillik va ekotizimlarni asrab qolish;  -
ijtimoiy integratsiyani kuchaytirish.
  Pirovardida   ushbu   faoliyat   aholi   turmush   farovonligini   oshirishi,   ijtimoiy
adolatni ta’minlashi va bir vaqtning o‘zida atrof-muhit va ekologiya uchun salbiy
ta’sirni pasaytirishi zarur.  
  Issiqxona   gazlarini   intensiv   ravishda   emissiya   qilayotgan   mamlakatlar
mehnat   bozorida   kutilayotgan   o‘zgarishlar   malakali   kadrlarga   bo‘lgan   ehtiyojga
jiddiy ta’sir ko‘rsatishi  mumkin. 2011 yilda Xalqaro mehnat tashkiloti (XMT) va
Yevropa   kasbiy   ta’limni   rivojlantirish   markazi   (CEDEFOP)   tomonidan
tayyorlangan,   21   ta   mamlakatni   qamrab   olgan   hisobot   iqtisodiyotning   “yashil”
sektorlarida   ishlash   uchun   zarur   ko‘nikmalar   va   ta’lim   muassasalari   tomonidan
taklif   etilayotgan   ta’lim   standartlari   hamda   kasbiy   ko‘nikmalar   o‘rtasida   jiddiy
farq mavjudligini ko‘rsatdi 15
. 
  Ushbu   nomuvofiqlik   “yashil”   investitsiyalar   va   tadbirkorlikning
rivojlanishiga to‘sqinlik qilmoqda. Jumladan, Keniyada Afrika mintaqasidagi eng
yirik   shamol   elektrostansiyasini   qurish   va   foydalanish   uchun   zarur   texnik
muatxassislarning   80   foizini   mamlakatda   kadrlar   yetishmasligi   sabab   xalqaro
mehnat bozoridan yollashga majbur qilgan  16
.  
22   Yil  sayin  “yashil  iqtisodiyot”  sohasida   zarur   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga
qaratilgan,   tabiatni   muhofazalashga   oid   qonunchilikni   qabul   qilayotgan
mamlakatlar soni ortib bormoqda. XMT tomonidan 2016 yilda amalga oshirilgan
so‘rovnomalar 27 ta mamlakatdan 19 tasida ushbu soha uchun zarur ko‘nikmalar
bo‘yicha   ehtiyoj   va   ularni   tegishli   ta’lim   bilan   ta’minlash   borasida   manfaatdor
tomonlar   o‘rtasida   muzokaralar   boshlanganligini   ko‘rsatmoqda.   XMT
mutaxassislari   fikricha,   “yashil”   ish   o‘rinlari   uchun   zarur   ko‘nikmalarni   aniqlash
va ushbu ko‘nikmalarga bo‘lgan ehtiyojning o‘zagrib borayotganligini baholashda
kelishuv (konsensus)ning mavjud emasligi muammoligicha qolmoqda 17
.  
  Mehnat   bozorida   barqaror   siyosatga   ega   va   xususiy   sektorda   samarali
faoliyat olib borayotgan texnik va kasbiy ta’lim muassasalariga ega mamlakatlarda
“yashil”   ish   o‘rinlari   uchun   zarur   ko‘nikmalar   o‘zgarib   borayotgan   ehtiyojlarga
tezroq moslasha   olmoqda. Jumladan,  Germaniya  va  Fransiyada  qurilish  sektorini
“yashillashtirish”   ta’lim   tizimining   o‘quv   dasturlariga   tuzatishlar   kiritish   va
“yashil”   sertifikatlash   bo‘yicha   yangi   kurslarni   joriy   etish   orqali   mehnat
bozoridagi yangi talablarga moslashishida muhim rol o‘ynadi.   
  IRENA   ma’lumotlariga   ko‘ra   2018   yilda   jahon   bo‘yicha   tiklanadigan
energiya   manbalari   sektorida   11   millionga   yaqin   doimiy   va   xizmat   ko‘rsatuvchi
ish o‘rinlari yaratilgan. Ushbu sohada Yevropa Ittifoqi, Xitoy, AQSh va Hindiston
yetakchilik   qilishmoqda.   Eng   ko‘p   “yashil”   ish   o‘rinlari   quyosh   energiyasini
o‘zlashtirish sohasiga tegshli bo‘lib, jami yaratilgan “yashil” ish o‘rinlarining 33,0
foizini   tashkil   etadi.   Keyingi   o‘rinni   bioyoqilg‘i   va   gidroelektrenergiya   sohalari
egallagan (1jadval).
      1-jadval    
Ayrim   mamlakatlarda   qayta   tiklanadigan   energiya   va   yoqilg‘i   manbalarini
o‘zlashtirish sohasida yaratilgan ish o‘rinlari, 2018 y 18
.   
    Ayrim   mamlakatlarda   qayta   tiklanadigan   energiya   va   yoqlig‘i   manbalarini
o‘zlashtirish sohasida yaratilgan ish o‘rinlari, 2018 y 19
.   
     Jahon   Xitoy  Braziliya   AQSh  Hindiston   YeI 28   
23 ming kishi   
  Quyosh energiyasi   3605,0  2194,0   15,6   225,0   115,0   96,0   
  Bioyoqilg‘i   2063,0   51,0   832,0   311,0   35,0   208,0   
Gidroelektroenergiya   2054,0   308,0   203,0   66,5   347,0   74,0   
  Shamol energiyasi   1160,0   510,0   34,0   114,0   58,0   314,0   
  Quyosh yordamida   801,0   
  670,0   41,0   12,0   20,7   24,0    isitish va sovutish   
  Qattiq biomassa   787,0   186,0   ...   79,0   58,0   387,0   
  Biogaz  334,0   145,0   ...   7,0   85,0   67,0   
  Geotermal energiya   94,0   2,5   ---   35,0   ---   23,0   
  Quyosh energiyasini   34,0   
  konsentratsiyalash               11,0   ---   5,0   ---   5,0   
        Jami                         4078,0 1125,0   855,0   719,0   1235,0   
  
Jahon mamlakatlari Xitoy Braziliya AQSh Hindiston
YeI 28
Quyosh energiyasi
3605.0 2194.0
Bioyoqilg‘i
2063.0 51.0
Gidroelektroenergiya
2054.0 308.0
Shamol energiyasi
1160.0 510.0
Quyosh yordamida
801.0 41.0
Isitish va sovutish
787.0
Qattiq biomassa
145.0
Biogaz
334.0
Geotermal energiya
94.0
Quyosh energiyasini
konsentratsiyalash 34.0 
11.0
       JAMI 4078.0
                                          
 
 Mamlakatimizda “yashil iqtisodiyot”ga o‘tish konsepsiyasi doirasida  
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “2019   —   2030   yillar   davrida
O‘zbekiston   Respublikasining   “yashil”   iqtisodiyotga   o‘tish   strategiyasini
tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   Qarori   qabul   qilindi.   Qarorda   belgilangan   ustuvor
yo‘nalishlardan   biri   “Yashil   iqtisodiyot”ni   qo‘llab-quvvatlashning   moliyaviy   va
nomoliyaviy   mexanizmlarini   ishlab   chiqish   hisoblanadi.   Ushbu   yo‘nalishning
ustuvor   sohalaridan   biri   “yashil”   iqtisodiyot   tamoyillarini   ta’lim   va   fanga
integratsiya qilishga bag‘ishlangan 20
:  
24 -“yashil”   iqtisodiyot  asoslari,   qayta tiklanuvchi   energiya manbalarini   joriy etish,
“sof”   transportni   rivojlantirish,   energiya   tejash   va   boshqa   masalalarni   e’tiborga
olgan   holda   oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’limning   tegishli   yo‘nalishlari   o‘quv
dasturlarini   takomillashtirish,   shuningdek,   umumiy   o‘rta   ta’limning   tegishli
dasturlariga “yashil” iqtisodiyot asoslari bo‘yicha mavzular kiritish;  
-oliy,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar,   umumiy   o‘rta   ta’lim   uchun   tegishli   o‘quv
adabiyotlarini (yo‘nalishlar bo‘yicha) tayyorlash yoki qayta nashr etish jarayonida
ularga “yashil” iqtisodiyot asoslari bo‘yicha mavzular kiritish;  
-pedagog va ilmiy xodimlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirish dasturlariga 
“yashil”   iqtisodiyot   asoslari,   jumladan,   “Yashil   texnologiyalar”,   “Yashil
mezonlarni   hisobga   olgan   holda   ekologik   me’yorlashtirish   asoslari”,   “Qayta
tiklanuvchi   energiya   manbalari   texnologiyalari”,   “Energiya   tejamkorligi   va
energiya samaradorligi muammolari” mavzularini joriy etish;  
-“yashil” texnologiyalar sohasidagi ilmiy tadqiqotlar va innovatsion ishlanmalarni
qo‘llab-quvvatlash.  
   
                                            
 
Xulosa
Cheklangan   resurslardan   oqilona   foydalanish,   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni
ta’minlash, “sof texnologiyalar”ga
nisbatan   innovatsion   yondashishni   kuchaytirish,   “yashil   iqtisodiyot”ni
shakllantirish   muammolari   xalqaro   iqtisodiy,   ekologik,   investitsion   forumlarda
muntazam ravishda muhokama etib kelinmoqda. Jumladan, BMTning
25   2014-yilda taqdim etilgan “An Action Agenda for Sustainable Development”
nomli hisobotida mamlakatlarning barqaror rivojlanish darajasini belgilab beruvchi
quyidagi   ko‘rsatkichlar   keltirilgan37:   iqtisodiy   rivojlanish,   ijtimoiy   barqarorlik,
atrof muhitni himoya qilish va saqlash, tinchlik va xavfsizlikni ta’minlash. Iqtisodiy
o‘sish mamlakat barqaror rivojlanishining muhim jihati hisoblansa-da, bunda atrof
muhit   muvozanatining   ta’minlanishi,   ekologik   muammolar   keltirib   chiqaruvchi
omillarning   bartaraf   qilinishi,   aholi   daromadlari   darajasidagi   tengsizlik,   tinchlik
kabi ko‘plab omillar inobatga olinadi.
  UNEP va Iqlim o‘zgarishlari buyicha hukumatlararo komissiyasi  tomonidan
2012-yilda   chop   etilgan   “Tiklanadigan   energiya   manbalari   va   iqlim   o‘zgarishlari
oqibatlarini   yumshatish”   (“Renewable   Energy   Sources   and   Climate   Change
Mitigation”)38   maxsus   hisobotida   esa   tiklanadigan   energiya   manbalari
energiyaning   boshqa   turlariga   nisbatan   atrof-muhitga   kamroq   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi, iqlim o‘zgarishlari oqibatlarini yumshatishning yuqori salohiyatiga ega
ekanligi ta’kidlangan.
  Resurslardan   oqilona   foydalanish   orqali   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlashning
jahon   tajribasi   ko‘rsatishicha,   ushbu   jarayon   uzoq   muddatli   davr,   katta   miqdorda
investitsiyalarni   talab   etishi,   ustuvor   e’tibor   tiklanadigan   energiya   manbalaridan
samarali   foydalanish,   energiyani   tejaydigan   texnologiyalarni   rivojlantirishga
qaratilganligi bilan ajralib turadi.
“Yashil”   iqtisodiyotga   o‘tish   jarayoni   har   bir   mamlakat   uchun   alohida   ahamiyat
kasb   etib,   tabiiy   kapital,   inson   kapitali   va   mamlakatning   iqtisodiy   rivojlanish
darajasiga   kabi   xususiyatlarga   bevosita   bog‘liq   holda   ro‘y   beradi.   Shu   sababli,
o‘tish   jarayoni   uchun   qulay   (huquqiy   infratuzilma,   rag‘batlantiruvchi   omillar   va
h.k.)   muhit   yaratish   zarur.   Agar   milliy   darajada   qo‘llanilayotgan
rag‘batlantirishuvchi   omillar,     jumladan,   investitsiyalar   va   davlat   xaridlari   “yashil
iqtisodiyot”ni   rivojlantirishga   yo‘naltirilsa,   iqtisodiy   tizimni   “yashillashtirish”
jarayoni yanada faollashadi.
  Aksariyat mamlakatlar yashil iqtisodiyotga o‘tish strategiyasida aniq maqsad
va   vazifalarni   belgilab   olishadi.   Bu   o‘rinda   yashil   iqtisodiyotga   o‘tishdan   maqsad
nima degan savol tug‘iladi? BMT Yevropa iqtisodiyot qo‘mitasi mutaxassislarining
ta’kidlashicha,   “yashil”   iqtisodiyotga   o‘tishdan   ko‘zlangan   maqsad   iqtisodiyot
tarmoqlari   va   ijtimoiy   sohaga   “yashil   investitsiyalar”ni   yo‘naltirishni
rag‘batlantirish hisoblanadi. 
  Ushbu investitsiyalar muhim iqtisodiy resurslar hisoblangan tabiiy kapital va
ekotizimlardan   nisbatan   samarali   usullar   yordamida   foydalanish   yoki   ularni   tugab
qolishi   yoki   degradatsiyalashuvi   riski   paydo   bo‘lganda   boshqa   muqobil   resurslar
bilan   almashtirishga   yordam   beradi.   Investitsiyalar   bir   vaqtning   o‘zida   ijtimoiy
adolat   uchun   sharoit   yaratishi   va   fuqarolarga   munosib   ish   o‘rinlarini   barpo   etishi
zarur. 
26   Atrof-muhit   muhofazasini   kuchaytirish,   resurslardan   foydalanish
samaradorligini   oshirish,   ijtimoiy   integratsiyani   chuqurlashtirish,   iqtisodiy
rivojlanishni yaxshilash kabi vazifalar “yashil iqtisodiyot”ning vazifalariga kiradi..
  “Yashil   iqtisodiyot”ga   o‘tish   maqsadi   va   strategik   vazifalari   muayyan
tamoyillarga asoslanishni taqozo etadi.
  “Yashil  iqtisodiyot”ga  o‘tish  tamoyillari  mazkur   iqtisodiyot  qanday  bo‘lishi
zarurligini   belgilab   beradi.   “Yashil   iqtisodiyot”   tamoyillari   “jigarrang   iqtisodiyot”
tamoyillariga   nisbatan   keng   qamrovli   bo‘lib,   1972-yilda   Stokgolmda   ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlanish   va   ekologiya   muammolariga   bag‘ishlangan   xalqaro
konferensiyada   atrof-muhitni   saqlab   qolish   va   rivojlantirishga   qaratilgan   26   ta
tamoyil ishlab chiqildi.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1.   Historical   and   Statistic   World   Economy.   Maddison   Project.   (2015).
http://www.ggdc.net/maddison/Historical_Statistics/horizontal-file_03-2007.xls.
27 2.   UNEP.   (2015),   Publication   UNEP.   United   Nations   Environment   Program.
http://www.unep.org/climatechange/
3. Yashil iqtisodiyot: Darslik. / A.V.Vaxabov, Sh.X.Xajibakiev va boshqalar. –
Toshkent.: “Universitet”, 2020. -262 b.
4.   Historical   and   Statistic   World   Economy.   Maddison   Project.   (2015).
http://www.ggdc.net/maddison/Historical_Statistics/  horizontal-file_03-2007.xls.
5.   UNEP.   (2015),   Publication   UNEP.   United   Nations   Environment   Program.
http://www.unep.org/climatechange/.
6.  IRENA (2017), Renewable capacity statistics 2017, International Renewable
Energy Agency (IRENA),  www.irena.org/  Publications
7.   UN. Report for the UN secretary-general “An action agenda for sustainable
development”. 2014. -P. 1-2.
8.   United   Nations   Environment   Programme   and   Intergovernmental   Panel   on
Climate   Change.   Special   Report   on   Renewable   Energy   Sources   and   Climate
Change Mitigation. - P. 7.
9.   https://www.unece.org/sustainable-development/green-economy/what-are-
the-main-purpose-andthe-related-objectives-of-green-economy.html
10.   Декларация   Конференции   ООН   по   проблемам   окружающей
человека среды от 16.06.1972 // Консултант плюс 4012.00.32 2002-2013.
11.   Порфирьв   Б.П.,“Зеленая”   экономика:   реалии,   перспективы   и
пределы роста. - M. Карнеги, 2013.
28