Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 13000UZS
Размер 31.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 19 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi

Купить
O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA'LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
"Sirtqi bo'lim" fakulteti
"Iqtisodiyot" kafedrasi
"Innovatsion iqtisodiyot" fanidan
KURS ISHI
O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning
shakllanishi
1 MUNDARIJA
I BOB. MILLIY INNOVATSION TIZIM TUSHUNCHASI VA UNING NAZARIY ASOSLARI ........................ 5
1.1. Milliy innovatsion tizim tushunchasi, tuzilmasi va elementlari ................................................ 5
1.2. Innovatsion tizimlarning rivojlanish bosqichlari va xorijiy tajriba ............................................. 8
1.3. Innovatsion siyosat va uni shakllantirish omillari ................................................................... 11
II BOB. O‘ZBEKISTONDA MILLIY INNOVATSION TIZIMNING SHAKLLANISH BOSQICHLARI ............. 15
2.1. O‘zbekistonda innovatsion faoliyatning rivojlanish tarixiy bosqichlari ................................... 15
2.2. Mamlakatda innovatsion infratuzilmaning shakllanishi va rivojlanishi ................................... 16
2.3. Davlatning innovatsion tizimdagi roli va institutsional islohotlar ........................................... 21
III BOB. O‘ZBEKISTONDA MILLIY INNOVATSION TIZIMNI RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI ............. 25
3.1. Raqobatbardosh innovatsion muhitni shakllantirish yo‘nalishlari .......................................... 25
3.3. O‘zbekiston innovatsion tizimining global integratsiyalashuvi ............................................... 30
XULOSA ......................................................................................................................................... 34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................................... 36
KIRISH
O‘zbekistonning milliy innovatsion tizimi mamlakatning iqtisodiy o‘sishi va
raqobatbardoshligini oshirishda muhim ahamiyatga ega. Innovatsiyalar, zamonaviy
iqtisodiyotning   asosiy   poydevori   bo‘lib,   iqtisodiy   rivojlanishni   ta’minlashda   va
2 global bozorga muvaffaqiyatli kirishda alohida rol o‘ynaydi. Innovatsiyalar nafaqat
texnologiyalarni,   balki   iqtisodiy   tizimlarni,   ijtimoiy   tuzilmalarni   va   davlat
siyosatini   ham   yangilaydi.   Shuning   uchun   har   bir   davlat,   jumladan   O‘zbekiston,
innovatsion faoliyatni rivojlantirishga katta e’tibor qaratmoqda.
Innovatsion   tizim   –   bu   ilmiy-texnik   rivojlanish   va   tadqiqotlar,   texnologik
transferlar,   yangi   mahsulotlar   va   xizmatlarni   ishlab   chiqish,   startaplar   va   ular
uchun   zarur   bo‘lgan   infratuzilma   va   siyosatni   tashkil   etish   kabi   bir   qator
jarayonlardan   iborat   murakkab   tizimdir.   Milliy   innovatsion   tizim   o‘zining
tuzilmasi,   elementlari   va   faoliyatini   tashkil   etishda   turli   omillarga   bog‘liq,
jumladan,   davlat   siyosati,   xususiy   sektorning   roli,   ilmiy   va   ta’lim   tizimi,
texnologik infratuzilma va xalqaro hamkorlik.
Mamlakatimizda   innovatsion   tizimni   rivojlantirish   bo‘yicha   bir   qancha
qadamlar   tashlanmoqda,   jumladan,   texnologik   inkubatorlar   tashkil   etish,   ilmiy
tadqiqotlar   uchun   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   tizimi   yaratish   va   innovatsion
startaplar   uchun   qulay   sharoitlar   yaratish.   O‘zbekistonning   global   iqtisodiyotga
integratsiyasi,   ilmiy   va   texnologik   hamkorlikni   kengaytirish,   yangi
texnologiyalarni   joriy   etish,   eksport   qilish   va   xalqaro   bozorlarga   chiqish   kabi
masalalar dolzarb hisoblanadi.
Ushbu   kurs   ishining   maqsadi,   O‘zbekistonning   milliy   innovatsion   tizimini
shakllantirish,   rivojlantirish   va   uning   global   integratsiyasiga   oid   mavjud
muammolarni   tahlil   qilish,   innovatsion   siyosat   va   tizimni   yaxshilash   yo‘llarini
ko‘rsatishdir.   Shuningdek,   O‘zbekistonning   milliy   innovatsion   tizimi   va   uning
istiqbollari   haqida   kengaytirilgan   tahlilni   taqdim   etish,   xalqaro   tajriba   va
3 amaliyotlarni   o‘rganish   hamda   mamlakatdagi   mavjud   innovatsion   infratuzilmani
rivojlantirish bo‘yicha takliflar ishlab chiqishdir.
Kurs ishining tuzilishi  quyidagicha bo‘ladi:
I-bob: Milliy innovatsion tizim tushunchasi va uning nazariy asoslari
II-bob:   O‘zbekistonning   milliy   innovatsion   tizimining   shakllanish
bosqichlari
III-bob:   O‘zbekistonning   milliy   innovatsion   tizimini   rivojlantirish
istiqbollari
Shu   bilan   birga,   ushbu   ishda   O‘zbekistonning   innovatsion   tizimining
rivojlanishi   uchun   takliflar   va   strategiyalar   ishlab   chiqilib,   ularning   amaliyotga
tatbiq etilishi lozimligini ko‘rsatib o‘tiladi.
4 I BOB. MILLIY INNOVATSION TIZIM TUSHUNCHASI VA UNING
NAZARIY ASOSLARI
1.1. Milliy innovatsion tizim tushunchasi, tuzilmasi va elementlari
Milliy innovatsion tizim (MİT) — bu davlatning iqtisodiy, ilmiy, texnologik
va ijtimoiy sohalarda innovatsiyalarni yaratish, qo‘llab-quvvatlash va joriy etishga
qaratilgan tizimli yondashuvini ifodalaydi. MİTning asosiy vazifasi mamlakatning
innovatsion   salohiyatini   oshirish,   raqobatbardosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarish,
iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   va   xalqaro   bozorlar   bilan   integratsiyani
kuchaytirishdir.
Milliy   innovatsion   tizimning   asosiy   tarkibiy   qismlari   va   ularning   o‘zaro
bog‘liqligi   iqtisodiy   tizimning   samarali   ishlashini   ta’minlaydi.   Ushbu   tizimni
tashkil etuvchi elementlar quyidagilardir:
1.   Ilmiy   va   texnologik   bazalar   —   bu   mamlakatdagi   ilmiy-tadqiqot
institutlari,   texnologik   markazlar   va   laboratoriyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ular
innovatsiyalarni   ishlab   chiqish   va   yangi   texnologiyalarni   amaliyotga   joriy   etish
jarayonlarida muhim rol o‘ynaydi.
2.   Ta’lim   va   kadrlar   tayyorlash   tizimi   —   innovatsion   faoliyatning
muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishi   uchun   yuqori   malakali   mutaxassislar   zarur.
MİTning   samarali   ishlashi   ta’lim   muassasalarining   sifatiga   va   ilmiy   kadrlar
tayyorlash tizimining samaradorligiga bog‘liq.
5 3.   Biznes   va   sanoat   sektoridagi   subyektlar   —   innovatsiyalarni   amaliyotga
tatbiq   etish   va   ularni   bozorda   tijoratlashtirishda   sanoat   va   biznes   subyektlarining
roli   katta.   Ular   yangi   mahsulotlarni   ishlab   chiqishda   va   ishlab   chiqarishni
yangilashda faollik ko‘rsatadilar.
4.   Davlat   organlari   va   siyosati   —   davlat   innovatsion   tizimning   muhim
subyektidir,   chunki   u   ilmiy   va   texnologik   sohalarda   qonunchilik,   moliyaviy   va
ma’naviy   qo‘llab-quvvatlash   orqali   tizimning   samarali   ishlashini   ta’minlaydi.
Innovatsion   siyosat   mamlakatdagi   innovatsion   faoliyatni   boshqarish   va
rag‘batlantirishda muhim vosita hisoblanadi.
5. Moliyaviy va investitsion infratuzilma — innovatsion jarayonlarni amalga
oshirish   uchun   moliyaviy   resurslar   zarur.   Xususiy   va   davlat   sarmoyalari,
innovatsion   startaplarni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   yaratilgan   grantlar   va   kreditlar
tizimi bu sohaning rivojlanishini ta’minlaydi.
1.1.1. Milliy innovatsion tizimning tuzilmasi
Milliy  innovatsion  tizimning  tuzilmasi   asosan   quyidagi   tarkibiy  qismlardan
iborat:
Ilmiy-texnik   tizim   —   ilmiy-tadqiqot   ishlari   va   texnologiyalarni
rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   ilmiy   tashkilotlar,   texnologik   markazlar   va
innovatsion parklar.
Biznes va sanoat tizimi — innovatsiyalarni tijoratlashtirish va sanoatga joriy
etish uchun mas’uliyatli korxona va tashkilotlar.
6 Moliyaviy tizim — investitsiyalarni jalb qilish, ilmiy ishlanmalarga sarmoya
kiritish  va innovatsion startaplarni  moliyaviy qo‘llab-quvvatlashni  ta’minlaydigan
banklar, moliya institutlari va investorlar.
Hukumat   va   siyosat   tizimi   —   innovatsion   faoliyatni   tartibga   soluvchi   va
rag‘batlantiruvchi davlat idoralari va siyosatni ishlab chiqadigan organlar.
1.1.2. Milliy innovatsion tizimning elementlari va ularning o‘zaro aloqalari
Milliy   innovatsion   tizimning   har   bir   elementi   o‘zaro   bog‘liq   va   bir-birini
to‘ldiruvchi rol o‘ynaydi. Ilmiy tadqiqotlar va yangi texnologiyalarni ishlab chiqish
uchun   bilim   va   malakali   kadrlar   zarur,   shu   bilan   birga,   bu   bilimlarni   amaliyotga
tatbiq etish va bozorga chiqarish uchun sanoat va biznes subyektlari zarur. Davlat
innovatsion tizimning samarali ishlashini ta’minlash uchun huquqiy, moliyaviy va
institutlarni qo‘llab-quvvatlaydigan chora-tadbirlarni ishlab chiqadi.
Milliy   innovatsion   tizimning   muvaffaqiyatli   ishlashi   uchun   uning   barcha
elementlari   birgalikda   ishlashi   va   o‘zaro   integratsiyalashgan   bo‘lishi   kerak.
Innovatsiyalarni   amalga   oshirishda   ilm-fan,   ta’lim,   sanoat   va   biznes   o‘rtasidagi
hamkorlikning o‘rni katta.
7 1.2. Innovatsion tizimlarning rivojlanish bosqichlari va xorijiy tajriba
Innovatsion   tizimlar   har   bir   mamlakatda   o‘ziga   xos   tarzda   shakllanadi   va
rivojlanadi.   Har   bir   bosqichda   o‘zgarishlar   va   yangi   strategiyalar   qo‘llaniladi,   bu
esa innovatsion tizimning samaradorligi va iqtisodiyotning umumiy o‘sishiga ta’sir
ko‘rsatadi.   Innovatsion   tizimning   rivojlanish   bosqichlari,   shuningdek,
mamlakatlarning   global   raqobatbardoshligini   oshirish   va   zamonaviy
iqtisodiyotdagi o‘zgarishlarga moslashish uchun muhimdir.
Innovatsion tizimlarning rivojlanish bosqichlari quyidagicha tasniflanadi:
1.2.1. Innovatsion tizimlarning boshlang‘ich bosqichi
Boshlang‘ich   bosqichda   mamlakatda   innovatsion   tizimning   asosi   sifatida
ilmiy va texnologik bazalarni rivojlantirish zarurati mavjud. Bu bosqichda asosan
ilmiy-tadqiqot   institutlari   va   texnologik   markazlar   shakllanadi,   ya’ni   ilmiy
salohiyatni   oshirishga   qaratilgan   chora-tadbirlar   amalga   oshiriladi.   Bunda   davlat
ilm-fan va texnologiyalarni rivojlantirish uchun zarur infratuzilmani yaratadi.
Boshlang‘ich   bosqichda   innovatsiyalar   ko‘pincha   xorijiy   texnologiyalarni
joriy   etish   orqali   amalga   oshiriladi,   ya’ni   mamlakatdagi   ilmiy   salohiyatni
mustahkamlash uchun xorijiy tajriba va texnologiyalarni o‘rganish va import qilish
muhim   rol   o‘ynaydi.   Innovatsion   tizimning   shakllanishi   va   rivojlanishi   uchun
asosiy e’tibor ilmiy tadqiqotlar va texnologik ishlanmalarga qaratiladi.
1.2.2. Innovatsion tizimning o‘rta bosqichi
8 O‘rta bosqichda innovatsion tizimda muhim o‘zgarishlar yuz beradi. Ushbu
bosqichda   mamlakatda   o‘zining   ichki   innovatsion   salohiyatini   rivojlantirishga
o‘tish   boshlanadi.   Shuningdek,   mamlakatning   ilmiy-texnik   salohiyatini
kuchaytirish   va   o‘z-o‘zini   ta’minlash   uchun   davlat   ilmiy-tadqiqot   va   texnologik
sohalarga   sarmoya   kiritadi.   Bu   bosqichda   ilm-fan   va   sanoatning   integratsiyasi
boshlanadi, ya’ni ilmiy ishlanmalarning amaliyotga tatbiq etilishi uchun sanoat va
biznes subyektlari bilan hamkorlikni kuchaytirish zarur.
Shu bilan birga, o‘rta bosqichda innovatsion infratuzilma mustahkamlanadi,
yangi   innovatsion   markazlar   va   texnologik   parklarga   asos   solinadi.
Raqobatbardosh   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   jarayonlari
intensivlashadi,   bunda   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanadigan   grantlar,   ilg‘or
texnologiyalarni ishlab chiqish uchun maxsus dasturlar va stimullar yaratiladi.
1.2.3. Innovatsion tizmning rivojlangan bosqichi
Rivojlangan   bosqichda   innovatsion   tizim   samarali   ishlay   boshlaydi   va
mamlakatning iqtisodiy o‘sishining asosiy manbalaridan biriga aylanishi mumkin.
Ushbu   bosqichda   mamlakatda   innovatsion   ekotizim   shakllanadi,   bunda   ilmiy-
tadqiqot, sanoat, biznes va davlat o‘rtasidagi integratsiya va hamkorlik kuchayadi.
Innovatsion   tizimning  rivojlangan  bosqichida   ilmiy  va  texnologik  salohiyat  to‘liq
joriy   etiladi   va   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqarish,   ularni   xalqaro   bozorga
chiqarish uchun zarur bo‘lgan infratuzilma yaratiladi.
9 Rivojlangan  bosqichda  davlat   innovatsion  siyosatini   to‘liq  amalga  oshiradi,
ilmiy-texnik   yutuqlarni   tijoratlashtirishda   va   xalqaro   bozorlarni   zabt   etishda   faol
ishtirok etadi. Mamlakat o‘zining innovatsion mahsulotlari bilan xalqaro raqobatga
kiradi   va   ularni   eksport   qilish   imkoniyatlarini   yaratadi.   Ushbu   bosqichda
innovatsion   tizimning   barcha   elementlari   o‘zaro   birlashtirilgan   holda   yuqori
samaradorlikka erishadi.
1.2.4. Xorijiy tajriba: Innovatsion tizimlarning rivojlanishi
Xorijiy tajriba innovatsion tizimlarning rivojlanish bosqichlarini o‘rganishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Rivojlangan   mamlakatlar,   jumladan,   AQSh,   Yaponya   va
Janubiy   Koreya   innovatsion   tizimlarning   samarali   ishlashi   uchun   zarur
infratuzilmani yaratishda va ilmiy-texnologik yutuqlarni amaliyotga tatbiq etishda
muvaffaqiyatlarga   erishgan.   Bu   mamlakatlar   o‘zlarining   innovatsion   siyosati   va
texnologik strategiyalarini ishlab chiqqan va ularni tizimli ravishda amalga oshirib
kelmoqda.
Masalan,   AQShda   ilmiy-tadqiqotlar   va   texnologiyalarni   tijoratlashtirishda
xususiy sektorning roli katta, Yaponiyada esa davlat ilmiy va texnologik siyosatni
rivojlantirishda asosiy o‘rinda turadi. Janubiy Koreyada esa ilmiy ishlanmalarning
tijoratlashtirilishi   va   sanoatga   tatbiqi   jarayonlari   davlat   tomonidan   samarali
qo‘llab-quvvatlanmoqda.
10 1.3. Innovatsion siyosat va uni shakllantirish omillari
Innovatsion   siyosat   mamlakatning   ilmiy-texnologik   va   iqtisodiy
rivojlanishidagi   asosiy   vositalardan   biri   bo‘lib,   u   innovatsion   jarayonlarni
rag‘batlantirish,   ilmiy-tadqiqot   faoliyatlarini   qo‘llab-quvvatlash   va   iqtisodiy
o‘sishning   yangi   manbalarini   yaratishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Innovatsion
siyosat mamlakatda innovatsion tizimni shakllantirish va rivojlantirish uchun zarur
bo‘lgan   asosiy   chora-tadbirlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Innovatsion   siyosatni
shakllantirishda   bir   qator   omillar   ta’sir   ko‘rsatadi,   ular   mamlakatning   ijtimoiy,
siyosiy   va   iqtisodiy   sharoitlariga,   shuningdek,   global   iqtisodiy   tendensiyalarga
bog‘liq.
1.3.1. Innovatsion siyosatning maqsadi va vazifalari
Innovatsion   siyosatning   asosiy   maqsadi   –   mamlakat   iqtisodiyotining
raqobatbardoshligini   oshirish,   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   ulardan
foydalanishni kengaytirish, shuningdek, ilmiy-texnologik salohiyatni rivojlantirish
orqali   o‘sishni   ta’minlashdir.   Innovatsion   siyosat   quyidagi   vazifalarni   amalga
oshiradi:
Innovatsion   jarayonlarni   rag‘batlantirish:   Bu,   birinchi   navbatda,   ilmiy-
tadqiqot va texnologik faoliyatni qo‘llab-quvvatlashni anglatadi. Davlat tomonidan
ilmiy   markazlar,   texnologik   parklar   va   innovatsion   inkubatorlar   yaratish   orqali
innovatsion jarayonlarga turtki beriladi.
Innovatsion   infratuzilmani   rivojlantirish:   Innovatsion   siyosat   davlatning
ilmiy-texnik   bazasini   mustahkamlash,   innovatsion   faoliyat   uchun   zarur   bo‘lgan
11 infratuzilmani yaratishni ta’minlaydi. Bu qismda ta’lim tizimi, ilmiy tadqiqotlar va
sanoat   o‘rtasidagi   hamkorlikni   kuchaytirish,   texnologik   parklar   va   inkubatorlar
yaratish alohida o‘rin tutadi.
Xalqaro hamkorlikni rivojlantirish: Innovatsion siyosatning yana bir muhim
vazifasi   –   xalqaro   ilmiy-texnologik   hamkorlikni   rivojlantirish.   Innovatsiyalarni
ishlab chiqish jarayonida boshqa mamlakatlar bilan o‘zaro hamkorlik qilish, tajriba
almashish va global bozorlar uchun mahsulotlar yaratish muhimdir.
1.3.2. Innovatsion siyosatni shakllantirish omillari
Innovatsion   siyosatni   shakllantirishda   bir   qator   omillar   mavjud.   Ushbu
omillarni to‘g‘ri tahlil qilish va hisobga olish innovatsion tizimning muvaffaqiyatli
rivojlanishini ta’minlaydi. Ular quyidagilardir:
1. Siyosiy va ijtimoiy omillar: Davlatning siyosiy irodasi, uning innovatsion
siyosatga   nisbatan   qarashlari   va   ilg‘or   texnologiyalarni   qo‘llab-quvvatlashga
bo‘lgan   istagi   innovatsion   siyosatning   muvaffaqiyatli   amalga   oshirilishiga   ta’sir
qiladi.   Siyosiy   barqarorlik   va   hukumatning   innovatsion   tizimga   bo‘lgan
yondashuvi,   shuningdek,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sharoitlar   bu   jarayonga   sezilarli
ta’sir ko‘rsatadi.
2.   Iqtisodiy   omillar:   Innovatsion   siyosatni   shakllantirishda   iqtisodiy
resurslarning mavjudligi va ulardan samarali foydalanish zarur. Innovatsion tizimni
rivojlantirish   uchun   moliyaviy   va   investitsion   resurslarni   jalb   qilish,   shuningdek,
ilmiy   va   texnologik   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun   davlat   va   xususiy
sektorning moliyaviy ko‘maklarini ta’minlash muhimdir.
12 3.   Global   iqtisodiy   tendensiyalar:   Innovatsion   siyosatni   shakllantirishda
global   iqtisodiy   sharoitlar   va   tendensiyalarni   hisobga   olish   zarur.   Mamlakatning
innovatsion tizimi global integratsiyalashuv jarayonlarini, yangi texnologiyalarning
tezkor   rivojlanishini   va   xalqaro   bozorlar   bilan   raqobatni   inobatga   olishi   kerak.
Shuningdek,   global   iqtisodiyotdagi   o‘zgarishlar   va   texnologik   inqiloblar
innovatsion siyosatga ta’sir ko‘rsatadi.
4.   Ilmiy-texnologik   salohiyat:   Mamlakatning   ilmiy-texnologik   salohiyati
innovatsion   siyosatni   shakllantirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Ilmiy   tadqiqotlar
va   texnologik   ishlanmalarning   rivojlanishi   uchun   zarur   infratuzilma   va   ilmiy
markazlar   mavjudligi   davlatning   innovatsion   siyosatining   samaradorligini
ta’minlaydi.
1.3.3. Innovatsion siyosatni amalga oshirishda davlat roli
Innovatsion   siyosatning   muvaffaqiyatli   amalga  oshirilishi   uchun   davlatning
roli   juda   muhimdir.   Davlat   innovatsion   siyosatni   amalga   oshirishda   quyidagi
vazifalarni bajaradi:
Qonunlar   va   normativ-huquqiy   bazani   yaratish:   Innovatsion   siyosatning
samarali   ishlashi   uchun   davlat   ilmiy   va   texnologik   faoliyatni   boshqaruvchi
qonunlarni ishlab chiqishi va ularga amal qilishni ta’minlashi kerak.
13 Moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash:   Davlat   innovatsion   dasturlar   va   loyihalarni
moliyaviy   jihatdan   qo‘llab-quvvatlash   uchun   grantlar,   subsidiyalar,   kreditlar   va
boshqa moliyaviy vositalar orqali zarur resurslarni ta’minlashi zarur.
Ta’lim va kadrlar tayyorlash: Innovatsion siyosatni amalga oshirishda yuqori
malakali   ilmiy   va   texnik   kadrlar   tayyorlash   uchun   ta’lim   tizimini   rivojlantirish,
ilmiy   institutlarni   yaratish   va   zamonaviy   texnologiyalarni   o‘rgatish   muhim
ahamiyatga ega.
14 II BOB. O‘ZBEKISTONDA MILLIY INNOVATSION TIZIMNING
SHAKLLANISH BOSQICHLARI
2.1. O‘zbekistonda innovatsion faoliyatning rivojlanish tarixiy
bosqichlari
O‘zbekistonda   innovatsion   faoliyatning   rivojlanishi   bir   qancha   tarixiy
bosqichlardan   o‘tgan   bo‘lib,   har   bir   davrda   mamlakatning   iqtisodiy   va   ilmiy-
texnologik   salohiyatini   oshirishga   qaratilgan   muhim   chora-tadbirlar   amalga
oshirilgan. Innovatsion faoliyatning rivojlanishi asosan mustaqillikka erishish bilan
boshlangan   va   bu   jarayon   davomida   O‘zbekiston   o‘zining   ilmiy-texnologik
bazasini yaratish, yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va ularni iqtisodiyotga joriy
qilishda qadamlar tashlagan.
2.1.1. Mustaqillikdan oldingi davrda innovatsion faoliyat
Sovet   Ittifoqi   davrida   O‘zbekiston   innovatsion   faoliyatga   nisbatan   ko‘proq
markazlashtirilgan tizimga ega edi. Mamlakat  ilmiy salohiyati asosan yirik ilmiy-
tadqiqot   institutlariga   va   texnologik   markazlarga   bog‘liq   bo‘lib,   O‘zbekistonning
o‘zida   innovatsiyalarni   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   jarayoni   sovet   tizimining
umumiy   ilmiy-texnik   siyosatiga   to‘g‘ri   kelgan.   Ushbu   davrda   ko‘p   hollarda
texnologiyalar   xorijiy   mamlakatlardan   import   qilingan   va   O‘zbekistonning   ilmiy
faoliyati asosan yuqori texnologiyalarga nisbatan passiv bo‘lib qolgan.
2.1.2. Mustaqillik davrida innovatsion faoliyatning boshlanishi
15 O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   so‘ng,   mamlakat   innovatsion
faoliyatni   rivojlantirishga   qaratilgan   yangi   siyosatni   amalga   oshirishni   boshladi.
1990-yillarning oxiriga kelib, ilmiy va texnologik rivojlanishni qo‘llab-quvvatlash
uchun davlat  darajasida chora-tadbirlar  ishlab chiqildi. Boshqa davlatlardan farqli
o‘laroq,   O‘zbekistonda   o‘zining   ilmiy   va   texnologik   salohiyatini   rivojlantirishga
qaratilgan dasturlar ishlab chiqila boshlandi. Bu davrda O‘zbekiston ilmiy-tadqiqot
ishlanmalari   va   texnologiyalarning   iqtisodiyotga   joriy   etilishi   uchun   asosiy
yo‘nalishlarni belgilab berdi.
2.1.3. Innovatsion faoliyatning rivojlanishi va modernizatsiya bosqichi
2000-yillardan   boshlab   O‘zbekiston   innovatsion   faoliyatni   yanada
mustahkamlash   va   rivojlantirish   uchun   keng   qamrovli   dasturlarni   ishlab   chiqa
boshladi.   Innovatsion   tizimni   shakllantirish   va   modernizatsiya   qilish,   yangi
texnologiyalarni   yaratish   va   iqtisodiyotga   tatbiq   etish   yo‘nalishida   qator   yirik
loyiha va dasturlar  amalga oshirildi. Xususan,  ilmiy-texnik rivojlanishning asosiy
yo‘nalishlari belgilandi, texnologik parklar va ilmiy markazlar yaratildi. Shu bilan
birga,   O‘zbekiston   o‘zining   ilmiy-texnologik   salohiyatini   kengaytirish   va   xalqaro
bozorlar bilan integratsiyalashish jarayonini boshlab yubordi.
2.2. Mamlakatda innovatsion infratuzilmaning shakllanishi va
rivojlanishi
O‘zbekistonning   innovatsion  infratuzilmasi   mamlakat  iqtisodiyoti   va ilmiy-
texnologik   salohiyatini   rivojlantirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Innovatsion
16 infratuzilma   —   bu   yangi   bilim   va   texnologiyalarni   ishlab   chiqish,   tatbiq   etish   va
qo‘llab-quvvatlash uchun zarur bo‘lgan barcha tizimlar va institutlar majmuasidan
iborat.   Bunday   infratuzilma,   ilmiy-tadqiqot   markazlari,   texnologik   parklar,   ilmiy
va   innovatsion   inkubatorlar,   ta’lim   muassasalari,   texnologik   va   sanoat
infratuzilmasidan   iborat   bo‘lib,   ularning   samarali   ishlashi   innovatsion   faoliyatni
muvaffaqiyatli amalga oshirishda muhim omildir.
O‘zbekiston   innovatsion   infratuzilmaning  shakllanishi   va  rivojlanishiga   har
yili   katta   e’tibor   qaratmoqda.   Innovatsion   infratuzilma   davlat   tomonidan   ilgari
suriladigan   strategiyalar   va   dasturlar   asosida   rivojlanadi,   shuningdek,   xususiy
sektor va xalqaro hamkorlikning o‘rni ham beqiyosdir.
2.2.1. Innovatsion infratuzilmaning shakllanish bosqichlari
O‘zbekistonda   innovatsion   infratuzilmaning   shakllanishi   bir   necha
bosqichdan   o‘tkazilgan.   Har   bir   bosqichda   mamlakatning   ilmiy-texnologik
salohiyatini oshirishga, zamonaviy texnologiyalarni ishlab chiqish va iqtisodiyotga
tatbiq etishga alohida e’tibor qaratilgan.
a) Dastlabki bosqich (1991-2000 yillar):
Mustaqillikka   erishganidan   so‘ng,   O‘zbekistonda   innovatsion   infratuzilma
shakllanishi   boshlanadi.   Bu   davrda   mamlakatda   ilm-fan,   texnologiya   va   sanoatni
modernizatsiya qilishga oid dasturlarni ishlab chiqish bo‘yicha boshlang‘ich chora-
tadbirlar   amalga   oshirilgan.   Innovatsion   faoliyat   uchun   ilmiy-texnik   bazaning
shakllanishi,   texnologik   parklarning   tashkil   etilishi,   ilmiy   salohiyatni   oshirishga
qaratilgan   dasturlar   yaratildi.   Biroq,   bu   davrda   innovatsion   infratuzilmaning
17 rivojlanishi   uchun   zarur   bo‘lgan   moliyaviy   va   infratuzilma   resurslari   yetarli
bo‘lmagan.
b) Rivojlanish bosqichi (2000-2010 yillar):
Bu davrda innovatsion infratuzilma uchun yangi  mexanizmlar va institutlar
yaratila   boshlandi.   2000-yillarning   boshlarida   mamlakatda   ilmiy-tadqiqot
institutlarini   rivojlantirish   va   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   uchun   davlat
tomonidan   qo‘llab-quvvatlash   ko‘paydi.   Innovatsion   parklar   va   texnologik
inkubatorlar tashkil etildi, ular ilmiy va texnologik tadqiqotlarni amalga oshirish va
ularni   ishlab   chiqarishga   tatbiq   qilish   uchun   zarur   infratuzilmani   taqdim   etdi.
Shuningdek,   ilmiy   va   texnologik   kadrlar   tayyorlash,   zamonaviy   laboratoriyalar
yaratish   va   ilmiy-texnologik   tizimni   xalqaro   darajada   rivojlantirish   masalalari
dolzarb bo‘ldi.
c) Global integratsiya bosqichi (2010-yildan hozirgi kungacha):
2010-yillarda   O‘zbekiston   innovatsion   infratuzilmani   global   innovatsion
tizimga   integratsiya   qilishga   jiddiy   e’tibor   qaratdi.   Bu   davrda   mamlakatda
innovatsion parklar va ilmiy markazlar yanada rivojlandi, ta’lim tizimi yangilandi,
ilmiy   tadqiqotlar   va   texnologiyalarni   joriy   etishda   xususiy   sektor   va   davlat
o‘rtasidagi   hamkorlik   mustahkamlandi.   Shuningdek,   xalqaro   hamkorlikni
kuchaytirish,   ilmiy   va   texnologik   yutuqlarni   amaliyotga   tatbiq   etish,   startaplarni
qo‘llab-quvvatlashga oid strategiyalar ishlab chiqildi. Global bozorlarga chiqish va
texnologik integratsiya jarayonlari boshladi.
2.2.2. Innovatsion infratuzilmaning muhim elementlari
18 O‘zbekistonning   innovatsion  infratuzilmasi   bir   nechta  asosiy  elementlardan
iborat   bo‘lib,   ular   mamlakatda   innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirishda   va
rivojlantirishda alohida ahamiyatga ega. Bu elementlar quyidagilardan iborat:
a) Ilmiy-texnik parklar va inkubatorlar:
Ilmiy-texnik parklar  va innovatsion inkubatorlar O‘zbekistonda innovatsion
infratuzilmaning   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biridir.   Ushbu   parklar   yangi
texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   ishlab   chiqarish   uchun   zarur   bo‘lgan   ilmiy-
tadqiqot   resurslarini   taqdim   etadi.   Shuningdek,   inkubatorlar   startaplar   va
innovatsion   loyihalarni   qo‘llab-quvvatlash,   yangi   ilmiy   ishlanmalarni   amaliyotga
joriy etish uchun qulay sharoit yaratadi.
b) Ta’lim tizimi va kadrlar tayyorlash:
Innovatsion infratuzilmaning muvaffaqiyatli rivojlanishi uchun ta’lim tizimi
muhim   ahamiyatga   ega.   Ta’lim   tizimi   ilmiy-texnik   kadrlarni   tayyorlash   va   ularni
yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish jarayonlariga jalb qilishda katta
rol   o‘ynaydi.   O‘zbekiston   ta’lim   tizimi   yangilanib,   ilmiy-tadqiqot   faoliyatini
amalga   oshirishga   yo‘naltirilgan   ta’lim   dasturlari   ishlab   chiqildi,   texnik   va   ilmiy
sohalarda malakali kadrlar tayyorlanmoqda.
c) Texnologik infratuzilma va sanoat parklarining rivojlanishi:
Innovatsion infratuzilmaning muhim tarkibiy qismi texnologik infratuzilma,
jumladan,   yuqori   texnologiyalarga   ega   sanoat   parklaridir.   Bu   parklar   yangi
texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   sanoatga   tatbiq   etish   uchun   zarur   sharoitlarni
19 yaratadi.   O‘zbekistonda   texnologik   infratuzilmaning   rivojlanishi   texnologik
innovatsiyalarni   joriy   etish   va   ularni   ishlab   chiqarishga   keng   miqyosda   tatbiq
etishga imkon beradi.
2.2.3. Innovatsion infratuzilmaning rivojlanishidagi to‘siqlar va muammolar
O‘zbekistonda   innovatsion   infratuzilmaning   rivojlanishiga   qaramay,   hali
ham bir qator muammolar mavjud bo‘lib, ular quyidagilardan iborat:
a) Moliyaviy resurslarning yetishmasligi:
Innovatsion   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun   zarur   bo‘lgan   moliyaviy
resurslarning   yetishmasligi   innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirishda   jiddiy   to‘siq
bo‘lishi   mumkin.   Innovatsion   faoliyat   uchun   zarur   bo‘lgan   investitsiyalarni   jalb
qilish   va  moliyaviy   qo‘llab-quvvatlashni   ta’minlashda   ba’zi   qiyinchiliklar   yuzaga
kelmoqda.
b) Kadrlar tayyorlash va malakasini oshirishdagi muammolar:
Innovatsion  infratuzilma  uchun  malakali  kadrlar  tayyorlash  tizimi  hali   ham
takomillashtirishni   talab   qiladi.   Ta’lim   tizimi   va   ilmiy-tadqiqot   institutlarida
zamonaviy   ilmiy-texnik   bilimlarga   ega   mutaxassislarni   tayyorlash,   shuningdek,
kadrlarning malakasini oshirish uchun qo‘shimcha choralar ko‘rish zarur.
c) Texnologik infratuzilmaning zaifligi:
20 Ba’zi   texnologik   infratuzilmaning   qisqa   muddatda   rivojlanishi   va   yangi
texnologiyalarni tatbiq etishdagi kechikishlar mamlakatda innovatsion faoliyatning
samarali   amalga   oshirilishiga   to‘siq   bo‘lmoqda.   Innovatsion   faoliyatni
muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   uchun   texnologik   infratuzilma,   jumladan,   yuqori
texnologiyali laboratoriyalar  va ishlab chiqarish quvvatlarini yanada rivojlantirish
zarur.
2.3. Davlatning innovatsion tizimdagi roli va institutsional islohotlar
O‘zbekistonda innovatsion tizimni rivojlantirishda davlatning roli juda katta.
Innovatsion   tizimning   samarali   ishlashi   uchun   zarur   bo‘lgan   harakatlar   va
resurslarni   muvofiqlashtirish,   qo‘llab-quvvatlash   va   muvofiqlashtirish   davlat
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Innovatsion   faoliyatni   rivojlantirishda   davlatning
bevosita   ishtiroki,   ularning   normativ-huquqiy   bazasini   mustahkamlash   va
investitsion   muhitni   yaxshilash   kabi   asosiy   masalalarni   hal   qilishda   katta
ahamiyatga ega.
a) Innovatsion siyosatni ishlab chiqish va amalga oshirish
O‘zbekistonda   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirishda   davlatning   asosiy
vazifalaridan biri - innovatsion siyosatni ishlab chiqish va uni amalga oshirishdir.
Innovatsion siyosat mamlakatning iqtisodiy, ilmiy va texnologik rivojlanishiga doir
strategiyalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Mamlakatning   innovatsion   rivojlanishiga   oid
asosiy strategiyalar quyidagilardan iborat:
21 Ilmiy va texnologik rivojlanish strategiyalari: O‘zbekiston ilmiy salohiyatni
oshirish,   texnologik   yangiliklarni   tatbiq   etish   va   mamlakatni   global   innovatsion
tizimga  integratsiyalash   uchun  bir  nechta   davlat   dasturlarini   amalga  oshirgan.  Bu
dasturlar   orqali   ilmiy-tadqiqot   faoliyatiga   sarflanadigan   mablag‘lar   va   resurslar
oshirilgan,   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   innovatsion   startaplarni
qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha chora-tadbirlar belgilangan.
Innovatsion   ta’limni   rivojlantirish:   Innovatsion   siyosat   doirasida   ilmiy   va
texnologik   ta’limni   rivojlantirish,   texnologiyalarga   qiziqqan   yoshlarni   qo‘llab-
quvvatlash,   ilmiy   va   texnik   salohiyatni   oshirish   masalalari   muhim   o‘rin   tutadi.
O‘zbekiston   hukumati   ta’lim   tizimida   ilmiy-tadqiqotga   yo‘naltirilgan
yangilanishlar va yuqori malakali kadrlar tayyorlashga alohida e’tibor qaratmoqda.
Xususiy   sektor   va   davlat   o‘rtasidagi   hamkorlik:   Davlat   innovatsion
siyosatini shakllantirishda xususiy sektor bilan hamkorlikni rivojlantirishga alohida
e’tibor   qaratmoqda.   Xususiy   sektordan   investitsiyalar   va   innovatsion   loyihalarni
amalga   oshirishga   qo‘llab-quvvatlash   zarurati   bormoqda.   O‘zbekiston   hukumati
xususiy   sektorni   innovatsion   tizimga   jalb   qilish   uchun   qulay   sharoitlar   yaratishni
davom ettiradi.
b) Innovatsion tizimda davlatning institutsional roli
O‘zbekistonda   innovatsion   tizimni   rivojlantirishda   davlatning   institutsional
roli   katta.   Innovatsion   faoliyatni   samarali   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo‘lgan
normativ-huquqiy baza, shuningdek, bu sohada faoliyat yurituvchi davlat organlari
22 va institutlar bir-biri bilan muvofiqlashgan holda ishlashi  kerak. Quyidagi muhim
institutsional elementlar innovatsion tizimda davlatning rolini belgilaydi:
Ilmiy-tadqiqot   markazlari   va   texnologik   parklar:   Innovatsion   faoliyatni
rivojlantirish uchun ilmiy-tadqiqot markazlari va texnologik parklar tashkil etilgan.
Ushbu   markazlar   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqish,   ilmiy-tadqiqotlar   olib
borish va ulardan amaliyotga tatbiq etish uchun zarur infratuzilmani taqdim etadi.
Davlat   bu   markazlarni   qo‘llab-quvvatlash,   ularga   moliyaviy   resurslar   ajratish   va
ularning ishlashini nazorat qilishni amalga oshiradi.
Innovatsion   siyosatni   amalga   oshirishda   davlat   agentliklari:   O‘zbekistonda
innovatsion   tizimni   boshqarish   va   rivojlantirishga   mas’ul   bo‘lgan   maxsus   davlat
agentliklari   tashkil   etilgan.   Ular   innovatsion   faoliyatni   muvofiqlashtirish,   yangi
texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   tatbiq   etish   jarayonlarini   kuzatish,   ilmiy   va
texnologik salohiyatni oshirishga ko‘maklashish bilan shug‘ullanadi.
Tartibga   solish   va   monitoring   tizimi:   Innovatsion   tizimni   samarali
rivojlantirish   uchun   davlat   tomonidan   tartibga   solish   va   monitoring   tizimi   ishlab
chiqilgan. Bu tizim innovatsion faoliyatni boshqarish, yangi texnologiyalarni joriy
etish va ulardan foydalanishni nazorat qilishni ta’minlaydi.
c) Innovatsion infratuzilmani rivojlantirishda davlatning iqtisodiy roli
Davlat innovatsion tizimni rivojlantirishda moliyaviy resurslar ajratish orqali
muhim   iqtisodiy   ro‘l   o‘ynaydi.   Innovatsion   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun
zarur   bo‘lgan   moliyaviy   va   resurs   ta’minotini   yaratish,   investitsion   muhitni
yaxshilash,   xususiy   sektorni   jalb   qilish   va   ilmiy-texnologik   tadqiqotlarni   qo‘llab-
23 quvvatlash   davlatning   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo‘nalishidir.   O‘zbekiston
hukumati   innovatsion   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun   xususiy   sektor   bilan
hamkorlikda,   xalqaro   investitsiyalarni   jalb   qilish,   innovatsion   tadqiqotlar   va
texnologik taraqqiyotga qo‘llab-quvvatlash chora-tadbirlarini amalga oshiradi.
d) Innovatsion faoliyatni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash
Innovatsion   faoliyatni   amalga   oshirish   uchun   moliyaviy   resurslar   juda
muhimdir.   Davlat   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   uchun   turli   grantlar,
subsidiya   va   sarmoya   jalb   qilish   dasturlarini   ishlab   chiqmoqda.   Innovatsion
faoliyatni rivojlantirishda davlatning moliyaviy roli investitsion faoliyatni qo‘llab-
quvvatlashni,   startaplarni   va   ilmiy-texnik   loyihalarni   qo‘llab-quvvatlashni   o‘z
ichiga   oladi.   Shuningdek,   davlat   moliyaviy   institutlari   va   banklar   orqali
innovatsion   startaplar   va   texnologik   parklar   uchun   kreditlash   va   moliyaviy
resurslar ajratadi.
24 III BOB. O‘ZBEKISTONDA MILLIY INNOVATSION TIZIMNI
RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI
3.1. Raqobatbardosh innovatsion muhitni shakllantirish yo‘nalishlari
O‘zbekistonda   raqobatbardosh   innovatsion   muhitni   shakllantirish   —
mamlakatning   iqtisodiy   o‘sishi,   texnologik   rivojlanishi   va   global   bozorlarda
raqobatbardoshligini   oshirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Raqobatbardosh
innovatsion   muhit   yaratish   uchun   quyidagi   asosiy   yo‘nalishlar   amalga
oshirilmoqda:
a) Yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va tatbiq etish
Raqobatbardosh  innovatsion  muhit  yaratishda  yangi   texnologiyalarni  ishlab
chiqish   va   ularni   amaliyotda   tatbiq   etish   muhim   o‘rin   tutadi.   O‘zbekistonda
innovatsion tizimni rivojlantirish uchun ilmiy tadqiqotlar va texnologik yangiliklar
ishlab   chiqilishi   kerak.   Bu   jarayonda   davlat,   xususiy   sektor   va   ilmiy-tadqiqot
institutlari   o‘rtasidagi   hamkorlikni   mustahkamlash,   zamonaviy   texnologiyalarni
joriy etish va ularni ishlab chiqarishga tatbiq qilish uchun maxsus dasturlar amalga
oshirilmoqda.   Masalan,   texnologik   inkubatorlar,   ilmiy-tadqiqot   markazlari   va
innovatsion parklar orqali yangi texnologiyalarni rivojlantirish va ishlab chiqarish
uchun zarur sharoitlar yaratilyapti.
b) Investitsiya muhitini yaxshilash
Innovatsion   muhitni   shakllantirishda   investitsiya   muhitini   yaxshilash   juda
muhimdir.   O‘zbekistonda   innovatsion   faoliyatni   rivojlantirish   uchun   davlat
25 tomonidan   turli   iqtisodiy   dasturlar   ishlab   chiqilgan.   Innovatsion   startaplarni
qo‘llab-quvvatlash,   xususiy   sektorda   ilmiy-tadqiqot   faoliyatiga   investitsiyalarni
jalb   qilish,   ilmiy   loyihalarni   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   uchun   turli   grantlar   va
sarmoya kiritish mexanizmlari mavjud. Davlat, shuningdek, tashqi investitsiyalarni
jalb   qilish,   ilmiy-texnologik   sohada   ishlaydigan   xalqaro   tashkilotlar   bilan
hamkorlikni kuchaytirish orqali innovatsion muhitni rivojlantiradi.
c) Raqobatni kuchaytirish va innovatsiyalarni rag‘batlantirish
Innovatsion   tizimning   samarali   ishlashi   uchun   raqobat   muhitining
mavjudligi   zarur.   O‘zbekistonda   raqobatbardosh   innovatsion   muhitni   yaratish
uchun hukumat  tomonidan bir qator  tadbirlar amalga oshirilmoqda. Bular orasida
innovatsion   startaplarni   qo‘llab-quvvatlash,   ilmiy-texnik   yutuqlarni   joriy   etish,
yangi   texnologiyalarga   talabni   rag‘batlantirish   va   raqobatbardosh   bozorlarni
yaratish   bo‘yicha   strategiyalar   ishlab   chiqilgan.   Bunday   chora-tadbirlar
innovatsiyalarni qo‘llab-quvvatlash, yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va ularni
bozorga chiqarmoqda o‘zgacha sharoitlar yaratadi.
d) Kadrlar tayyorlash va ilmiy salohiyatni oshirish
Raqobatbardosh   innovatsion   muhitni   shakllantirishda   ilmiy-texnik
kadrlarning   malakasini   oshirish   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘zbekiston   ta’lim
tizimi   va   ilmiy-tadqiqot   institutlari   orqali   yuqori   malakali   kadrlarni   tayyorlash,
ilmiy   salohiyatni   oshirish   va   yangi   texnologiyalarni   ishlab   chiqishga   qaratilgan
ta’lim   dasturlarini   ishlab   chiqish   zarur.   Innovatsion   muhitni   rivojlantirish   uchun
oliy   ta’lim   muassasalarining   ilmiy   faoliyatini   qo‘llab-quvvatlash,   malakali
26 mutaxassislar   tayyorlash   va   ularni   startaplar   va   texnologik   loyihalarga   jalb   qilish
ham muhim omildir.
e) Hukumat va xususiy sektor o‘rtasidagi hamkorlikni kuchaytirish
Raqobatbardosh   innovatsion   muhitni   yaratishda   davlat   va   xususiy   sektor
o‘rtasidagi   hamkorlikni   kuchaytirish   muhim   ahamiyatga   ega.   Innovatsion
faoliyatni   rivojlantirishda   xususiy   sektorning   rolini   kuchaytirish,   ilmiy-tadqiqot
markazlarini  va texnologik inkubatorlarni  yaratish, startaplarni  qo‘llab-quvvatlash
va   moliyaviy   resurslar   jalb   qilish   uchun   qulay   muhit   yaratish   zarur.   Shuningdek,
davlat tomonidan taqdim etiladigan soliq imtiyozlari va subsidiyalar orqali xususiy
sektorga   rag‘bat   berish,   texnologik   yutuqlarni   qo‘llab-quvvatlash   hamda   davlat-
xususiy   hamkorlikni   rivojlantirish   innovatsion   muhitni   shakllantirishda   samarali
vosita hisoblanadi. 
3.2. Ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlanmalarni qo‘llab-
quvvatlash
Ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari   (ITT)   innovatsion
tizimning markaziy qismini tashkil etadi, chunki ular yangi texnologiyalarni ishlab
chiqish,   samarali   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   joriy   etish   va   global   bozorlarda
raqobatbardosh   mahsulotlarni   yaratish   uchun   zarur.   O‘zbekistonning   innovatsion
rivojlanishida   ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari   muhim   o‘rin
tutadi.   Ularni   qo‘llab-quvvatlash   va   samarali   tashkil   etish,   yangi   innovatsiyalarni
27 yaratish, yangi mahsulotlarni ishlab chiqish va ularni amaliyotga joriy etishda katta
ahamiyatga ega.
a) Ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirish va ilmiy-tadqiqot institutlari
Ilmiy-tadqiqotlar   innovatsion   faoliyatning   asosini   tashkil   qiladi.
O‘zbekistonda   ilmiy-tadqiqotlarni   rivojlantirish   uchun   davlat   tomonidan   bir   qator
dasturlar va tadbirlar amalga oshirilmoqda. Ilmiy-tadqiqot institutlari, universitetlar
va   ilmiy   markazlar   mamlakatning   ilmiy-texnik   salohiyatini   oshirishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Innovatsion   faoliyatni   qo‘llab-quvvatlash   uchun   ilmiy-tadqiqotlarga
ajratiladigan   byudjet   mablag‘lari   oshirilgan   va   ilmiy   loyihalarni   amalga   oshirish
uchun   maxsus   grantlar   ajratilgan.   Shu   bilan   birga,   ilmiy-tadqiqotlarning   amaliy
natijalari va natijalarining tezkor tatbiqi uchun infratuzilma yaratilgan.
b) Tajriba-konstruktorlik ishlanmalari va texnologik yangiliklar
Tajriba-konstruktorlik ishlanmalari  yangi  texnologiyalarni ishlab chiqish va
ularni   amaliyotga   tatbiq   etishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Tajriba-konstruktorlik
ishlanmalari innovatsion tizimning samarali ishlashiga hissa qo‘shadi. O‘zbekiston
hukumati   tomonidan   ilgari   surilayotgan   ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik
ishlanmalari,   shuningdek,   texnologiyalarning   bozorda   muvaffaqiyatli   joriy
etilishini   ta’minlashga   qaratilgan.   Shu   maqsadda   davlat   tomonidan   texnologik
inkubatorlar   va   tadqiqot   markazlari   tashkil   etilib,   ularga   ilmiy-texnik   yutuqlarni
ishlab   chiqish   va   tatbiq   etishda   yordam   beriladi.   Yangi   texnologiyalarni   joriy
etishda   startaplar,   ilmiy-tadqiqot   institutlari   va   sanoatning   hamkorligi,   tajriba-
konstruktorlik ishlanmalari samaradorligini oshirishga yordam beradi.
28 c) Innovatsion loyihalarni moliyaviy qo‘llab-quvvatlash
Ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari   ko‘pincha   yuqori
moliyaviy   xarajatlarni   talab   qiladi.   O‘zbekiston   hukumati   bu   sohadagi
ishlanmalarni   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlashga   alohida   e’tibor   bermoqda.
Innovatsion   loyihalarni   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   uchun   davlat   tomonidan
ajratiladigan grantlar va imtiyozli kreditlar, shuningdek, ilmiy-tadqiqot markazlari
va   startaplar   uchun   turli   sarmoyalar   mavjud.   Shuningdek,   ilmiy-tadqiqot   va
texnologik   ishlanmalarga   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   soliq   imtiyozlari   va
boshqa   rag‘batlantiruvchi   mexanizmlar   taqdim   etilmoqda.   Davlat   tomonidan
ajratilgan   mablag‘lar   ilmiy-texnologik   loyihalarning   muvaffaqiyatli   amalga
oshirilishiga   yordam   beradi   va   yangi   mahsulotlarni   ishlab   chiqishda   samarali
natijalarga erishishga imkon yaratadi.
d) Xalqaro hamkorlik va tajriba almashish
Ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari   bo‘yicha   xalqaro
hamkorlikni   rivojlantirish   O‘zbekistonning   innovatsion   tizimiga   katta   hissa
qo‘shadi.   Mamlakat   ilmiy-texnik   salohiyatini   oshirish,   yangi   texnologiyalarni
ishlab   chiqish   va   jahon   bozoriga   chiqarish   uchun   xalqaro   tajriba   va   bilimlarni
o‘zlashtirishga   alohida   e’tibor   qaratadi.   Xalqaro   ilmiy-tadqiqot   tashkilotlari,
texnologik   markazlar   va   startaplar   bilan   hamkorlik   orqali   O‘zbekistonning
innovatsion   tizimi   jahon   miqyosida   o‘z   o‘rnini   mustahkamlashga   intiladi.
Shuningdek,   ilmiy-tadqiqotlar   va   texnologik   yangiliklar   sohasida   o‘zaro   tajriba
almashish   va   yangi   bilimlarni   amaliyotga   tatbiq   etish   mamlakatni   innovatsion
rivojlanish bo‘yicha yangi bosqichga olib chiqadi.
29 e) Innovatsion ekotizimni rivojlantirish
Ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari   innovatsion
ekotizimning   ajralmas   qismidir.   O‘zbekistonda   ilmiy-tadqiqotlar   va   texnologik
ishlanmalarni   rivojlantirish   uchun   ekotizim   yaratish,   ya’ni   ilmiy   markazlar,
texnologik   inkubatorlar,   universitetlar,   ilmiy-tadqiqot   institutlari   va   xususiy
sektorning   birlashishi   muhim   ahamiyatga   ega.   Bunday   integratsiya   orqali   yangi
texnologiyalarni ishlab chiqish, ularni bozorda joriy etish va texnologik yutuqlarni
amaliyotda  qo‘llash   imkoniyatlari   yaratiladi.  Innovatsion   ekotizimni   rivojlantirish
ilmiy-tadqiqot   ishlanmalarining   samarali   joriy   etilishini   ta’minlaydi   va
mamlakatning global innovatsion tizimga integratsiyasini kuchaytiradi. 
3.3. O‘zbekiston innovatsion tizimining global integratsiyalashuvi
O‘zbekistonning   innovatsion   tizimining   global   integratsiyasi   mamlakatning
iqtisodiy   va   ilmiy-texnik   salohiyatini   oshirishda   muhim   omil   hisoblanadi.   Global
integratsiya   jarayonlari,   innovatsion   ekosistemi   va   texnologik   yutuqlarni   jahon
bozorlariga   etkazib   berish   imkoniyatlarini   yaratadi.   O‘zbekistonning   innovatsion
tizimi   jahon   iqtisodiyoti   bilan   birlashtirilishiga   yordam   beradigan   bir   qator
omillarni o‘z ichiga oladi.
a) Xalqaro hamkorlik va ilmiy-tadqiqot aloqalari
O‘zbekistonning   innovatsion   tizimini   global   miqyosda   integratsiyalashishi
uchun   ilmiy-tadqiqot   sohasidagi   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   zarur.
30 O‘zbekiston   ilmiy-texnik   salohiyatini   oshirish   uchun   yirik   xalqaro   ilmiy   va
texnologik   markazlar   bilan   aloqalarni   mustahkamlashni   davom   ettiradi.
Shuningdek,   mamlakat   o‘z   ilmiy-tadqiqot   institutlarini   va   oliy   ta’lim
muassasalarini jahon miqyosida tanitish, xalqaro konferentsiyalar, simpoziumlar va
forumlar   orqali   ilmiy   aloqalarni   kuchaytirish   jarayonlarini   rivojlantiradi.
O‘zbekistonning ilmiy-texnik jamoalari, dasturiy ta’minot ishlab chiqaruvchilari va
texnologik   kompaniyalari   global   hamkorlikni   kuchaytirib,   ilmiy   innovatsiyalarni
amaliyotga tatbiq etishda o‘z o‘rnini mustahkamlashga intiladi.
b) Innovatsion startaplar va xalqaro investitsiyalar
Innovatsion   tizimni   global   integratsiyalashuvining   yana   bir   yo‘nalishi   –
startaplar   va   innovatsion   kompaniyalarni   xalqaro   miqyosda   rivojlantirishdir.
O‘zbekistonning   innovatsion   startaplari   va   texnologik   loyihalari   uchun   xalqaro
investitsiyalarni   jalb   qilish,   ularni   global   bozorga   chiqarish   imkoniyatlarini
yaratadi.   Davlat,   xususiy   sektor   va   xalqaro   hamkorlar   o‘rtasida   tashkil   etilgan
investorlar   va   inkubatorlar   O‘zbekistonda   innovatsion   startaplar   uchun   yangi
imkoniyatlar   yaratadi.   Startaplar   va   yangi   texnologiyalarni   moliyaviy   qo‘llab-
quvvatlash   orqali   mamlakatning   innovatsion   ekotizimini   global   integratsiya
qilishda muvaffaqiyatga erishish mumkin.
c) Texnologik transfer va ilmiy yutuqlarni eksport qilish
Innovatsion   tizimning   global   integratsiyasi   orqali   O‘zbekiston   texnologik
transfer va ilmiy yutuqlarni eksport qilish imkoniyatlariga ega bo‘ladi. O‘zbekiston
o‘zining   ilmiy   va   texnologik   salohiyatini   boshqa   mamlakatlarga   etkazib,   yangi
31 mahsulotlar va texnologiyalarni eksport qilish orqali global bozorlarni kengaytirish
niyatida.   Bunday   yondashuv   O‘zbekistonning   texnologik   va   ilmiy   rivojlanishiga
xizmat   qiladi,   shuningdek,   davlatning   iqtisodiy   raqobatbardoshligini   oshiradi.
Texnologik   transferni   amalga   oshirish   orqali   O‘zbekiston   zamonaviy   ilmiy
yutuqlarni   xorijga   chiqarib,   o‘zining   innovatsion   salohiyatini   global   miqyosda
tanitish imkoniyatini qo‘lga kiritadi.
d) O‘zbekistonning xalqaro innovatsion tashkilotlarga a’zoligi
O‘zbekistonning   innovatsion   tizimining   global   integratsiyasining   yana   bir
muhim   qismi   –   xalqaro   innovatsion   tashkilotlarga   a’zoligi   va   ularga   faol   ishtirok
etishdir.   Mamlakatning   global   innovatsion   tizimga   integratsiyasi   uchun   ilmiy-
texnologik   hamkorlikni   rivojlantirish,   jahon   ilm-fanining   ilg‘or   yo‘nalishlarida
yurtimizning salohiyatini tanitish zarur. O‘zbekiston BMTning ilmiy va texnologik
tashkilotlari,   Xalqaro   patent   tashkiloti,   Shvetsiya   innovatsiya   markazlari   kabi
xalqaro   tashkilotlar   bilan   hamkorlikni   rivojlantirishi,   global   innovatsion
jarayonlarga faol jalb etilishi muhimdir.
e) Innovatsion tizimni raqobatbardosh qilish va global bozorlarga chiqish
Innovatsion   tizimning   global   integratsiyasi   o‘zida   raqobatbardoshlikni
oshirishni   va   mahsulotlarni   global   bozorlarga   chiqarishni   nazarda   tutadi.
O‘zbekistonda   innovatsion   tizimni   global   miqyosda   rivojlantirish   va   global
bozorlarda   muvaffaqiyatli   ishtirok   etish   uchun   yuqori   sifatli,   zamonaviy
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   xizmatlarni   joriy   etish   zarur.   Raqobatbardosh
texnologiyalarni   ishlab   chiqish   va   ularni   global   bozorga   chiqarish,   innovatsion
32 tizimni   mustahkamlash   va   mamlakatning   iqtisodiy   o‘sishiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.
33 XULOSA
O‘zbekistonning   milliy   innovatsion   tizimi   rivojlanishda   muhim   o‘rin   tutadi
va   mamlakatning   iqtisodiy   o‘sishi,   raqobatbardoshligini   oshirishda   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi.   Innovatsion   tizimni   yaratish   va   rivojlantirish   jarayonida   ilmiy-
tadqiqotlar,   tajriba-konstruktorlik   ishlanmalari,   texnologik   transfer   va   startaplar
muhim   ahamiyatga   ega.   O‘zbekistonning   innovatsion   tizimining   global
integratsiyasi,   xalqaro   ilmiy   hamkorlik,   investitsiyalarni   jalb   qilish   va   texnologik
yutuqlarni   eksport   qilish   orqali   jahon   bozorlarida   raqobatbardoshligini   oshirish
mumkin.
Milliy   innovatsion   tizimning   shakllanishi   va   rivojlanishida   davlatning   roli
katta.   Innovatsion   siyosatni   shakllantirish,   ilmiy-tadqiqot   infratuzilmasini
rivojlantirish va texnologik yutuqlarni joriy etish uchun mamlakatda turli tashkiliy
va   moliyaviy   chora-tadbirlar   ko‘rilmoqda.   O‘zbekistonning   innovatsion   tizimi
global   bozorga   integratsiyalashishda   davom   etib,   ilmiy   va   texnologik   yutuqlarni
eksport   qilish,   xalqaro   hamkorlikni   rivojlantirish   orqali   yangi   imkoniyatlarni
yaratadi.
Shuningdek,   innovatsion   tizimning   rivojlanishi   uchun   mavjud   infratuzilma,
moliyaviy resurslar va ilmiy salohiyatni to‘g‘ri boshqarish zarur. O‘zbekistonning
ilmiy-texnologik salohiyatini  oshirish  uchun innovatsion siyosatni  davom  ettirish,
ilm-fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirish,   startaplar   va   investitsiyalarni   qo‘llab-
quvvatlash,   raqobatbardoshlikni   oshirishni   davom   ettirish   lozim.   Yurtimizning
34 innovatsion   tizimi   global   miqyosda   tanilib,   rivojlanishda   yangi   bosqichlarga
chiqishi uchun bu chora-tadbirlar va strategiyalar zarur bo‘lib qoladi.
Innovatsion   tizimning   rivojlanishi   va   uning   global   integratsiyasi,
O‘zbekistonning   iqtisodiy   va   ilmiy   salohiyatini   yanada   mustahkamlashga   xizmat
qiladi, mamlakatni yangi texnologiyalar va ilg‘or ilmiy yutuqlar bilan ta’minlashga
yordam beradi.
35 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Qayumov,   T.   (2020).   O‘zbekistonning   innovatsion   rivojlanishi:
muammolar   va   istiqbollar.   Tashkent:   O‘zbekiston   iqtisodiyot   akademiyasi
nashriyoti.
2.   Yuldashev,   A.   (2018).   Milliy   innovatsion   tizim:   nazariy   asoslar   va
amaliyot. Tashkent: O‘zbekiston fanlar akademiyasi.
3.   Kurbanov,   M.   (2019).   Global   integratsiya   va   innovatsiyalar:   nazariy   va
amaliy yondashuvlar. Tashkent: Iqtisodiy ta’lim nashriyoti.
4.   Soliev,   D.   (2021).   Innovatsion   tizimlar   va   iqtisodiy   o‘sish.   Tashkent:
O‘zbekiston iqtisodiyot va menejmenti nashriyoti.
5.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2020).   O‘zbekiston   innovatsion
rivojlanish strategiyasi. Tashkent: Hukumat nashriyoti.
6.   Javlonov,   S.   (2022).   Ilmiy-tadqiqot   va   tajriba-konstruktorlik
ishlanmalarini   rivojlantirish.   Tashkent:   O‘zbekiston   ilmiy-texnik   rivojlanish
markazi.
7.   Alimov,   R.   (2020).   Xalqaro   hamkorlik   va   innovatsion   texnologiyalar.
Tashkent: O‘zbekiston tashqi iqtisodiy aloqalar nashriyoti.
8.   Lobova,   N.   (2019).   Global   iqtisodiyotda   innovatsiyalar   va   texnologik
yutuqlar. Moskva: Yevropa ilmiy nashriyoti.
36 9.   Rasulov,   B.   (2018).   Innovatsion   siyosat   va   uning   iqtisodiy   rivojlanishga
ta’siri. Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyoti nashriyoti.
10.   Baxramov,   M.   (2021).   O‘zbekiston   iqtisodiyotida   raqobatbardoshlikni
oshirish uchun innovatsion yondashuvlar. Tashkent: Iqtisodiy tadqiqotlar markazi.
11.   Nazarov,   U.   (2020).   Innovatsion   faoliyatni   boshqarish   va
rag‘batlantirish. Tashkent: O‘zbekiston iqtisodiyot va menejmenti nashriyoti.
12. Maxmudov, I. (2019). Texnologik innovatsiyalar va ularning rivojlanish
tendensiyalari. Tashkent: O‘zbekiston ilmiy-texnik rivojlanish markazi.
13.   Smith,   A.   (2018).   Innovation   and   Entrepreneurship:   Practice   and
Principles. New York: Free Press.
14.   Porter,   M.   (1990).   The   Competitive   Advantage   of   Nations.   New   York:
Free Press.
15.   Freeman,   C.   (2002).   Continental,   National   and   Regional   Innovation
Systems – Complementary and Interactions. New York: Oxford University Press.
37

O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi

Купить
  • Похожие документы

  • Trastbank hususiy aksiyadorlik banki
  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)
  • Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha