Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 1.7MB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Ноябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

O’zbekistonning turistik salohiyati va rivojlantirish strategiyalari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT KAFEDRASI
 “TURIZM NAZARIYA VA AMALIYOT” FANIDAN
 
KURS ISHI
MAVZU:  O’zbekistonning turistik salohiyati va
rivojlantirish strategiyalari
1 Mundarija
KIRISH……………………………………………………………...………………..3
Asosiy qism:
1. O’zbekistonda turizm sohasining rivojlanishi va uning bosqichlari…………….5
2 Iqtisodiyotda turizmning tutgan o’rni……………………………..………………10
3 Mamlakatimizda turizm salohiyati holati va tahlili………………...……………13
4 Turizm bo’yicha rivojlangan davlatlarning xorij tajribasi……………………….18
5.O’zbekistonda turizm salohiyatini rivojlantirish strategiyalari………………….21
XULOSA…………………………………………………………………………….27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………………….30
2 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Jahondagi   globallashuv   sharoitida   turizm   muhim
ijtimoiy,   iqtisodiy   va   madaniy   omillardan   biriga   aylandi.   Iqtisodiyotning   ushbu
sektorida umumiy daromad hajmi trillionlab dollarni tashkil etmoqda, har yili butun
dunyoda   bir   milliarddan   ziyod   kishi   sayohat   qilmoqda.   Turizm   nafaqat   savdo
xizmatlarining bir turi sifatida, balki bugun turizm bozorlarining barqaror rivojlanishi
yangi ishchi o’rinIami yaratishga va unga turdosh bo’lgan tarmoqlami rivojlantirishga
imkoniyat yaratmoqda.
Kurs   ishining   maqsadi.   O’zbekiston   va   jahon   turizm   biznesining   nazariy   va
amaliy yondoshuvlar genezisini hamda bugungi kundagi rivojlanish tendensiyalarini,
turizm   sohasining   mohiyatini   ochib   berish,   turizmning   taraqqiyot   yo’li,   tajribasi,
hozirgi kundagi muammolarini aniqlab olish, turizm sohasining iqtisodiy va ijtimoiy
ahamiyatini   yoritib   berish,   O’zbekiston   va   jahon   turizm   biznesining   taraqqiyotini
xorijiy tajribalar asosida o’rgatishdan iborat.
Kurs   ishining   vazifasi.   Yurtimizga   sayohat   qiladigan   mahalliy   va   xorijiy
turistlarga   sifatli   xizmat   ko’rsatish   uchun   turizmni   nazariy   hamda amaliy jihatdan
o’rganish   va   bilish   talab   etilmoqda.   Turizm   nafaqat   o’tmishni   o’rganish,   o’zga
xalqlar   va   elatlar,   ularning   urf-odatlari,  an’analari,   milliy  meroslari   bilan   tanishish,
ularning  madaniy  yodgorliklaridan  bahramand   bo’lish,   shu   bilan   birgalikda,   katta
biznes   manbasi   bo’lib   hisoblanadi.   Mazkur   faoliyatni   yo’lga   qo’yish   esa
mutaxassislarga   bog’liq   bo’lganligi   tufayli,   yuqori   malakali  kadrlarni   tayyorlash
hozirgi   kunning   muhim   vazifalaridan   biriga  aylanmoqda.
Kurs   ishining   ob’ekti.   Mustaqillikning   dastlabki   davrlaridan   boshlab,
O’zbekistonda ham turizmni shakllantirish va qaror toptirishga katta ahamiyat berilib,
bu   jarayonda   turistik   resurslardan,   ayniqsa   mintaqa   hududlarida   mavjud   bo’lgan
salohiyatdan   samarali   foydalanish   yo’l   –   yo’riqlari   qidirilmoqda   va   uning
imkoniyatlari o’rganilmoqda.
Kurs   ishining   predmeti.   Turistik   resurslarni,   turlari   va   mohiyatini,   ijtimoiy-
iqtisodiy   mazmuni,   hudud   bo’yicha   joylanish   xususiyatlarini,   milliy   iqtisodiyotda
samarali   foydalanishni,   ekologik-iqtisodiy   xususiyatlarini,   turizm   faoliyatida
foydalanish va muhofaza qilishni o’rganishdan kelib chiqadi.
3 Kurs   ishining   tuzilishi   va   tarkibi.   Kurs   ishi   tarkibida,   jami   kirish,   asosiy
qism, 5 reja xulosa va foydalanilgan adabiyotlar mavjud. Kurs ishini yoritishda 2 ta
rasm,   1   ta   diagramma,   statistik   ma’lumotlar,   maqolalardan   foydalanildi.   Umumiy
hajmi 31 betni tashkil qiladi.
4 Asosiy qism
1. O’zbekistonda turizm sohasining rivojlanishi va uning bosqichlari.
O’zbekistonda   iqtisodiyotning   boshqa   tarmoqlari   qatorida   turizm   sohasining
markazlashgan ma’muriy boshqaruv tizimi 1971– 1991-yillar davriga to’g’ri keldi. Bu
davrda   salbiy   oqibatlar   ham   ko’zga   tashlana   boshladi.   Qurilmay   qolgan   turistik-
rekreatsion   maq- sadidagi   obyektlar   sonining   ko’payishi,   mavjudlarida   esa   mijozlarga
ko’rsatilgan   xizmatlarning   sifati   bo’yicha   ko’plab   e’tirozlar   paydo   bo’la   boshladi.
Ijtimoiy   tadqiqotlarga   ko’ra,   mehmonxonalar,   turba-   zalar,   dam   olish   uylari   hamda
pansionatlar   tomonidan   taklif   qilina-   digan   50   foizgacha   bo’lgan   barcha   xizmatlar
fuqarolarning norozi- ligini keltirib chiqargan. Joylashtirish va ovqatlanish xizmatlari
bilan   birga,   hordiq   chiqarish   va   tibbiy   xizmat   ko’rsatish   talab   darajasida   bo’lmagan.
Turistik   xizmat   turlari   va   hajmi   sezilarsiz   va   sifatsiz   bo’lgan.   Bugungi   kunda
O’zbekistonning   turizm   sohasidagi   rivojlanishini   shartli   ravishda   beshta   bosqichga
ajratish mumkin.
Birinchi   bosqich.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgach,   1991-   yildan   keyin
milliy   turistik   xizmatlar   bozori   shakllana   boshladi.   Aynan   shu   davrda   respublika
o’zining   iqtisodiy   mustaqilligini   hamda   mustaqil   ravishda   tashqi   dunyo   bozorlariga
chiqishini   e’lon  qildi.   Bu   davrda   qabul   qilingan   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   to’g’risidagi
qonun   turistik   xizmatlarni   sotuvchi   korxonalarga   yangi yaratdi. Natijada, tarmoqda
yangi boshqaruv tizimini shakllantirish, turistik biznesni yuritishga yordamlashadigan
qo’shimcha   biznes   turlarini   yaratish,   sohaga   xizmat   qiladigan   bank,   audit,   maslahat
xizmatlarini tashkil etish, viloyatlarda turizm tarmog’ining minta- qaviy bo’linmalarini
tuzish,   xalqaro   miqyosda   turizm   mahsulotini   reklama   qilish,   xususiylashtirilgan
turistik   korxonalarni   litsenziyalashtirish   kabi   masalalarga   alohida   e’tibor   berildi.
Mustaqillikdan keyin turizm sohasida bir vaqtning o’zida uchta muhim jarayon amalga
oshirildi:
1992-yilda   respublikada   «O’zbekturizm»   Milliy   kompaniyasi   tashkil   etildi   va
turizm   sohasida   bu   kompaniya   barcha   tashkiliy,   boshqaruv   hamda   muvofiqlashtirish
funksiyalarini amalga oshira boshladi. 1993-yilda «O’zbekturizm» Milliy kompaniyasi
Butunja-   hon   turizm   tashkilotiga   (BTT)   haqiqiy   a’zo   bo’lib   kirdi.   Bu   jarayon,   o’z
5 navbatida,   xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   muhim   omil   bo’lib   xizmat   qildi.   1994-
yilda   BMT   ning   YUNESKO   tashkiloti   hamda   O’zbekiston   hukumatining   tashabbusi
bilan   Samarqand   shahrida   Buyuk   Ipak   yo’lidagi   shaharlarda   xalqaro   turizmni
rivojlantirish bo’yicha Samarqand Deklaratsiyasi qabul qilindi.
Bu   bosqich   mobaynida,   ya’ni   1994-yilda   ishlab   chiqilgan
«Turistik   korxonalarni   xususiylashtirish   va   davlat   tasarrufidan   chi-   qarish
dasturi»   chuqur   tizimli   institutsional   o’zgarishlarni   amalga   oshirishda   juda   katta
ahamiyat   kasb   etdi.   1994–1995-yillar   mobay-   nida   «O’zbekturizm»   Milliy
kompaniyasining 87,8 foiz turistik obyektlari xususiylashtirildi va davlat tasarrufidan
chiqarildi.
Amalga   oshirilgan   o’zgarishlar   turistlarni   qabul   qilish   shaklini   jadallik   bilan
rivojlantirdi.   1995-yilda   qabul   qilingan   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
«Buyuk   Ipak   yo’lini   qayta   tiklashda   O’zbekiston  Respublikasining	  ishtirokini	  avj
oldirish	
  va	  respub likada   xalqaro   turizmni   rivojlantirish   borasidagi   chora-tadbirlar
to’g’risida» 1
gi   Farmoni   Buyuk   Ipak   yo’lida   turistik   mahsulotni   tiklash   borasida
strategik ahamiyatga ega bo’ldi.
Bu,   o’z   navbatida,   O’zbekistonda   turizm   sohasidagi   islohotlarning   ikkinchi
bosqichini   boshlab   berdi.   Natijada   Buyuk   Ipak   yo’lidagi   shaharlar   va   turistik
manzillar   ro’yxatga   olindi,   Imom   al-   Buxoriy,   Bahouddin   Naqshband,   Abduholiq
G’ijduvoniy,   Ahmad   al-Farg’oniy,   Imom   al-Motrudiy,   Mahmudi   A’zam,   Hakim   at-
Termiziy,   Hazrati   Imom,   Shayx   Shamsiddin   Kulol,   Burxoniddin   Marg’iloniy,
Buxorodagi   Chor   Bakr   kabi   allomalarimizning   maqbaralari ta’mirlandi va ziyoratgoh
majmualarga aylantirildi. 1998-yildan   boshlab,   Toshkent   shahrida   muntazam   ravishda
Buyuk   Ipak   yo’lida   turizm   nomli   Xalqaro   turizm   yarmarkasi   tashkil   etila   boshlandi,	
‖
mehmonxonalardagi   xalqaro   talablarga   javob   beruvchi   o’rinlar   soni   4,8   barobarga
ko’paytirildi.   Bu   bosqichda   O’zbekistonning   turizm   sohasida   quyidagi   muhim
masalalari amalga oshirildi:
-davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayoni;
-yangi   xorijiy   investorlarni   jalb   qilish;
1
  «Buyuk Ipak yo‘lini qayta tiklashda O‘zbekiston	
  Respublikasining	  ishtirokini	  avj	  oldirish	  va	  respub likada xalqaro turizmni
rivojlantirish borasidagi chora-tadbirlar to‘g‘risida»
6 -tashqi   bozorlarga   chiqishning   yangi   yo’llarini   izlash,   xalqaro   ko’rgazmalarga
chiqish (Berlin, London, Madrid, Moskva);
-turistik   korxonalar   va   sayohatchilarning   manfaatlarini   himo-   yalovchi
nodavlat tashkilotlarning vujudga kelishi;
-turistik   yo’nalishlarning   jozibadorligini   ta’minlash,   mahsulotning   ekologik
talablarini   kuchaytirish,   yangi   hududlarni   turistik   diqqatga   sazovor   joylar   sifatida
ochish.
1-rasm. O’zbekistonda amalga oshirilgan islohatlar.
O’zbekiston   mehmonxonalarini   boshqarishda   xorijiy   menejmentni
qo’llash;kichik   xususiy   mehmonxonalar   tarmog’ini   kengaytirish; turizm   sohasida
mutaxassislarni   tayyorlash   (o’rta   maxsus   hamda   oliy   ta’lim   bosqichida);xorijiy
tajribalarni   o’rganish; ilmiy   loyihalar   tayyorlash;   BTT   tadqiqot   guruhining
O’zbekistonga kelishi va «Turizm to’g’risida»gi Qonunni tayyorlash borasidagi ishlar
turfirmalarning   nodavlat   va   korporativ   tashkilotlar   «Ustoz», «Meros»,   «Ekosan»   va
h.k.   bilan   aloqalari   yo’lga   qo’yildi. Turizm   sohasidagi   islohotlarning   uchinchi
bosqichida ,   1999- yil   15-aprelda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining «2005-yil-
gacha   bo’lgan   davrda   O’zbekistonda   turizmni   rivojlantirish   davlat   dasturi
to’g’risida»gi   Farmoni   e’lon   qilindi,   shu   yilning   20-avgustida   esa   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   tomonidan   «Turizm   to’g’risida»   gi   Qonun   qabul   qilindi.
7 Buning   asosida   turizm   sohasidagi   bozor   munosabatlari   uzil-kesil   yo’lga   qo’yildi
hamda   xalqaro   bozorda  raqobatbardosh   turistik   mahsulot   yaratila  bosh-   landi,  turizm
tizimini   boshqarishning   markazlashtirilishiga   chek   qo’yildi.   Ko’pchilik   turistik
obyektlar   o’zlarini   mustaqil   ravishda   boshqara   boshladi,   xizmatlar   bozorida
raqobatlasha   olmaydigan   korxonalar   yopilib,   ular   o’rniga   samarali   ishlovchi   yangi
xususiy korxonalar tashkil etildi.
Turizm  sohasidagi  islohotlarning   to’rtinchi   bosqichi   2000– yildan  boshlangan
bo’lib,   2017-yilgacha   davom   etdi.   Bu   davrda   xususiy   turistik   tashkilotlar
assotsiatsiyasiga   va   tashkil   etiladigan   boshqa   turistik   assotsiatsiyalarga   asos   qo’yildi
(Gid-tarjimonlar   assotsiatsiyasi,   Mehmonxona   egalari   assotsiatsiyasi,   Transportchilar
assotsiatsiyasi)   va   «O’zbekturizm»   Milliy   kompaniyasining   bir   qator   vakolatlarini
o’tkazish ustida izlanishlar olib borildi. Bu o’lkamiz turizm xizmatlar bozorida faoliyat
yurituvchi korxonalarning yanada tezroq sur’atlarda rivojlantirishga yordam berdi.
Turizm   sohasi   bo’yicha   2014-yilda   xalqaro   anjuman   Birlashgan   millatlar
tashkiloti (BMT) Butunjahon turizm  tashkiloti Ijroiya kengashining  99-sessiyasining
aynan	
  Samarqand	  shahrida	  bo’lib   o’tishi   ham   bejiz   emas.   Bunga   barcha   asoslar
mavjud   bo’lib,   hozirgi   paytda   butun   dunyoda   «Samarqand   Deklaratsiyasi»   deb   tan
olingan   hujjatni   qabul   qilgan   Butunjahon   turizm   tashkilotining   Samarqandda   bo’lib
o’tgan   kengashida   (1994-yil   5-oktabr)   shahar   bir   ovozdan
«Ipak   yo’lining   yuragi»   deb   e’tibor   etilgan   edi.
Samarqand   shahri   2014-yilda   AQSHning   mashhur   ―The   Huf-   fington   Post	
‖
internet nashri tomonidan e’lon qilingan reytingga mu-   vofiq,   sayyoramizning   turistlar
borib   ko’rishi   lozim   bo’lgan   50   ta   eng  go’zal shaharlari qatoridan o’rin oldi. E’tiborlisi,
MDH davlatlari  shaharlaridan   ushbu   ro’yxatga   faqat   Samarqand   shahri   kiritilgan .
O’zbekistondagi   turizm   sohasining   2008–2017-yillar   davomidagi   rivojlanish
dinamikasi O’zbekiston Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlarida aks etgan 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   2016-yil   2-
dekabrdagi   O’zbekiston   Respublikasining   turizm   soha-   sini   jadal   rivojlantirishni
ta’minlash chora-tadbirlari to’g’risida gi qabul qilgan Farmoni tarixiy ahamiyatgaega	
‖
bo’lib,   iqtisodiyotda   birinchi   marotaba   turizm   sohasiga   strategik   sektormaqomi
berildi,   natijada   O’zbekistonda   turizmning   xorijiy   hamda   ichki   turistlargaxizmat
8 ko’rsatuvchi   turdosh   sohalari   va   tarmoqlarining   rivojlanishini   ta’minlashda   milliy
turizm sohasining yangi  beshinchi bosqichi  boshlandi.
Farmonda   quyidagilar   o’rta   muddatli   istiqbolda   turizm   sohasidagi   davlat
siyosatining maqsadli vazifalari va ustuvor yo’nalishlari etib belgilandi
Turizmni rivojlantirishning yaxlit konsepsiyasini  shakllantirish   va  izchil   amalga
oshirish,   turizmga   iqtisodiyotning   strategik   sektori   maqomini   berish,   ushbu   sohani
barcha   hududlarni   va   o’zaro   bog’liq   tarmoqlarni   kompleks   ravishda   jadal
rivojlantirishning   yetakchi   kuchiga   aylanishi   lozim   bo’lgan   iqtisodiyotni
diversifikatsiyalash,   tarkibiy   o’zgartirish   va   barqaror   rivojlanishning   qudratli
vositasiga   aylantirish,   yaratiladigan   yalpi   ichki   mahsulotda,   mahalliy   budjet
daromadlarida   turizmning   ulushini   ko’paytirish,   ish   bilan   bandlikni   ta’minlash,
aholining   turmush   darajasi   va   sifatini   oshirish   bo’yicha   tizimli   chora-tadbirlarni
amalga oshirish;
Turizm   industriyasi   subyektlari   faoliyati   uchun   qulay   shart-sharoitlarni
shakllantirishga   yo’naltirilgan   turizm   faoliyati   sohasi-   dagi   qonun   hujjatlarini   va
normativ-huquqiy   bazani   yanada   takomil-   lashtirish,   turizmning   rivojlanishidagi
barcha   to’siq   va   g’ovlarga   barham   berish,   viza   va   ro’yxatdan   o’tkazish   tartib-
tamoyillarini,   pasport   va   bojxona   nazoratini   soddalashtirish,   turizm   sohasini   davlat
tomonidan   boshqarish   va   bozorga   xos   tarzda   tartibga   solish   mexa-   nizmini
maqbullashtirish,   turizm   sohasida   tadbirkorlik   faolligini   rag’batlantirish   va   turizm
xizmatlari   bozorida   raqobatni   rivojlan-   tirish   bo’yicha   chora-tadbirlarni   amalga
oshirish, turizm sohasida statistik hisobga olish tizimini takomillashtirish;
Mamlakatda   turizmni   jadal   rivojlantirish,   mavjud   ulkan   turizm   salohiyatidan
yanada   to’liq   va   samarali   foydalanish,   an’anaviy   madaniy-tarixiy   turizm   bilan
birgalikda   turizmning   boshqa   salohiyatli   turlarini   ziyorat   qilish,   ekologik,   ma’rifiy,
etnografik,   gastronomik,   sport,   davolash-sog’lomlashtirish,   qishloq,   sanoat,
ishbilarmonlik   turizmi   va   boshqa   turlarini   jadal   rivojlantirish,   bolalar,   o’smirlar   va
yoshlar   turizmini,   oilaviy   turizmni,   keksalar   uchun   ijtimoiy   turizmni   rivojlantirish
hisobiga   turizmning   ijtimoiy   ahamiyatini   kuchaytirish,   Milliy   turizm   sohasining
yangi   beshinchi   bosqichi   2017–2021-   yillarda   O’zbekiston   Respublikasini
9 rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo’nalishlari   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasining
iqtisodiyotni rivojlantirish va liberallashtirishda turizm sohasini rivojlantirish ustuvor
yo’nalishlaridan   biriga   kiritilishi   bilan   boshlandi.   Harakatlar   strategiyasi   turizm
sohasini   isloh   qilishda   farmonda   belgilangan   o’rta   muddatli   istiqbolda   amalga
oshiriladigan masalalarga alohida e’tibor berishni talab qiladi.
Bosqichlarga   e’tibor   berilsa,   mamlakatimizda   turizmni   rivojlan-   tirishga
mustaqillikning dastlabki kunlaridanoq asosiy davlat siyo- satining ustuvor yo’nalishi
sifatida qaralmoqda. Turizm sohasining rivoji uchun barcha zaruriy tashkiliy-huquqiy
mexanizm   vujudga   keltirilgan   bo’lib,   muhim   me’yoriy   hujjatlar   qabul   qilindi,
jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   qonuni,   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidentining   turizmga   oid   qator   Farmonlari,   respublika   Vazirlar
Mahkamasining   qarorlari,   Adliya   vazirligining   va   boshqa   mutasaddi   davlat
idoralarining   yo’riqnoma,   ko’rsatma   va   tartiblari   ishlab   chiqilib,   amaliyotga   tatbiq
etilmoqda.
2. Iqtisodiyotda turizmning tutgan o’rni
Turizm   s о h а sid а gi   mut аха ssisl а rning   fikrich а ,   u   XXI   а srd а   dunyo   miqiyosid а
eng   ustuv о r   f о yd а   k е ltiruvchi   s о h а g а   а yl а n а di.   H о zir   u   dunyo   bo’yich а
а vt о m о bils о zlik   v а   n е ftni   q а yt а   ishl а sh   s о h а sid а n   k е yin   uchinchi   o’rinni   eg а ll а b
turibdi. Bu s о h а   dunyo s а n оа ti v а   qishl о q   х o’j а ligid а n o’zib k е tdil а r. Turizmning t е z
riv о jl а nishig а   yan а   bir   s а b а b,   u   yuq о ri   d а r а j а d а gi   k а tt а   ilmiy   t а dqiq о t   ха r а j а tini
(n а uk о yomkiy)   v а   quvv а tni   ko’p   s а rf   qil а dig а n   (en е rg о yomkiy)   t ех n о l о giyani   t а l а b
qilm а ydi.   Bir о q,   turizm   b о shq а   s о h а l а rni   riv о jl а ntirishni   t а q о z о   qil а di.   Shu   tuf а yli
ushbu   s о h а   bil а n   ko’pgin а   х izm а t   ko’rs а tuvchi   s о h а l а r   bir-biri   bil а n   uzviy   b о g’liq
r а vishd а   riv о j   t о pm о g’i   l о zim.   Turizmning   yuq о ri   d а r о m а d   k е ltiruvchi   s о h а
bo’lg а nligi   tuf а yli   ko’pgin а   d а vl а tl а r   v а   t а dbirk о rl а r   uning   riv о jl а nishi   uchun   k а tt а
e’tib о r   b е rm о qd а l а r.   Ul а r   yangi-yangi   m е hm о n хо n а l а rni   qurm о qd а ,   eskil а rini
r е k о nstruksiya   qilib   t а ’mirl а m о qd а ,   q а ysiki   ul а rni   h а m   j а h о n   st а nd а rtl а ri   t а l а bl а rig а
m о sl а shtirm о qd а .   Bung а   birgin а   S а m а rq а nd   sh а hrid а   qurilg а n   o’nl а b   sh ах siy
m е hm о n хо n а l а rni   mis о l   k е ltirish   mumkin.   Ul а r   h е ch   kimning   t а ’ziqi   yoki
ko’rs а tm а sisiz o’z t а sh а bbusl а ri bil а n qurilg а n  о b’ е ktl а rdir.
10 Bugungi   globallashuv   jarayonida   qariyb   barcha   mamlakatlariqtisodfaoliyatida
turizm   sektori   yuqori   daromad   manbai   sifatida   alohida   ahamiyatga   ega.   Mazkur
sohaning   mamlakat   iqtisodiy-ijtimoiy   hayotiga   ta’siri   nafaqat   valyuta   tushumi,   ish
o’rni yaratish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish, balki ajdodlardan
meros qolgan madaniyat va qadryatlarning saqlashning bosh omilidir. 
Shu   sababdan,   turizmning   iqtisodiyotga   ta’sirini   to’liq   tushunish   va   samarali
faoliyat   yuritishni   ta’minlash   maqsadida   ko’plab   xalqaro   turistik   tashkilotlar   faoliyat
olib   boradi.   Bular   ichida   Dunyo   sayohat   va   turizm   kengashini   (WTTC)   alohida
ta’kidlab o’tish maqsadga muvofiqdir. WTTC jahon miqyosida turizm va sayohatning
iqtisodiy-ijtimoiy   ulushini   belgilaydigan   global   hokimyatdir.   Ushbu   hokimyat   turizm
sektorining   barqaror   o’sishini   qo’llab-quvvatlaydigan   hamda   yangi   ish   o’rinlari
yaratishda,   sayyohlik   eksportini   boshqarishda   va   samaradorlikka   erishishda
hukumatlar va xalqaro tashkilotlar bilan hamkorlikda ishlaydi. 25 yildan buyon WTTC
turizm   va   sayohatning   iqtisodiy   ta’sirini   o’rganib   kelmoqda.   2015-yilgi   ma’lumotlar
yillik   iqtisodiy   hisobotlar   184   mamlakat   va   25   ta   hududni   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu
ma’lumotlarga   muvofiq,   dunyo   bo’yicha   2014-yilda   sayohat   va   turizm   7,6   trillion
AQSH dollari, ya’ni umumiy YaIMning 10 %i va 277 million ish o’rni (har 11dan 1
kishi turizm sohasida ishlaydi) ga teng bo’ldi. Yaqin yillarda turizm dunyo miqyosida
avtomobil sanoati, moliyaviy xizmatlar va sog’liqni saqlashga qaraganda tez sur’atlar
bilan   rivojlanmoqda.   O’tgan   yil   ham   bundan   mustasno   bo’lmadi.   Xalqaro   turistlar
tashrifi   1,14   mlrdga   teng   bo’ldi   va   bu   ko’rsatkichning   46   %i   rivojlanayotgan
mamlakatlar hissasiga to’g’ri keladi. 
Aytish   joizki,   ayni   davrda   davom   etayotgan   Rossiyadagi   retsessiya,   ya’ni
iqtisodiy   tanglik   jahon   turizmiga   o’z   salbiy   ta’sirini   ko’rsatdi.   Shunga   qaramasdan,
jahonning   ko’plab   mamlakatlari   shular   qatorida   O’zbekiston   ham   iqtisodiy   o’sishda
davom etdi. 
Ma’lumki,   O’zbekiston   turizm   sanoatida   katta   imkoniyatga   ega   davlatdir.
Bugungi kunda mamlakatimizda 4000 dan ortiq tarixiy obidalar va muzeylarimizda 2
mlndan   ziyod   qadimiy   eksponatlar   saqlanayotgani   fikrimizning   yorqin   dalilidir.
Shuningdek,   Respublika   bo’yicha   jami   550   ta   sayyohlik   kompaniyasi   turoperatorlari
faoliyat   yuritmoqda.   Mintaqamizdagi   tarixiy   ob`yektlar,   arxitektura   va   shaharsozlik
11 obidalarining aksariyatini qamrab olgan 110 ta xalqaro sayyohlik yo’nalishi bo’yicha
sayyohlarga xizmat ko’rsatilmoqda. Bu yo’nalishlarning 65 tasi tarixiy madaniy meros
ob`yektlari,   30   tasi   tabiiy   rekreatsion,   15   tasi   sog’lomlashtirish   turizm   elementlarini
o’z  ichiga olgan ekologik yo’nalishdir. Hozirda yurtimizda 50.000 dan ziyod o’ringa
ega bo’lgan 500 dan ortiq mehmonxona, motel va kempinglarda sayyohlarga xalqaro
standartlar bo’yicha xizmat ko’rsatilmoqda.
Turizm   bo’yicha   raqobatbardosh   mamlakatlar   reytingida   dunyodagi   (madaniy
zaxiralar, arzon infratuzilma, sayyohlik mahsulotlari narxi, xavfsizlik darajasi, xalqaro
shaffoflik jihatidan) eng jozibador 140 ta sayyohlik maskani qayd etilgan bo’lib, ushbu
ro’yxatda   Qozog’iston   85-o’rin,   Qirg’iziston   116-o’rin,   Tojikiston   119-o’rinni
egallagan,   O’zbekiston   esa   Markaziy   Osiyo   davlatlari   o’rtasida   eng   oxirgi   o’rinda
turibdi va bu reytingga kiritilmagan 2
. Bu esa bizning Buning uchun bizda arzigulik va
maqtagulik   boy   tarixiy   merosimiz   yetarli.   Birgina   Fransiyaning   Parij   shahriga   yiliga
15   million   sayyoh   tashrif   buyurar   ekan.   Biz   esa   har   yili   sayyohlar   sonini   sanashdan,
o’tgan   yildagidan   biroz   ko’paygan   bo’lsa,   uni   baralla   ovoza   qilishdan   nariga
o’tmayapmiz.   Nahotki   yirik   bir   sayyohlik   salohiyatiga   ega   davlat   bo’la   turib,   bitta
shaharchalik   natijaga   erisha   olmasak?   Raqamlarda   mamlakatimizga   1   million   800
ming   nafar   sayyoh   tashrif   buyurgani   qayd   etilgan.   Agar   mamlakatimizda   asosiy
sayyohlik   mavsumi   mart   oyining   o’rtalarida   boshlansa   va   dastlabki   mavsum   yakuni
iyun   oyi   so’ngiga   qadar   bo’lsa,   shu   davr   mobaynida   shuncha   sayyoh   kelib   ketishini
tasavvur   qilish   qiyin.   Qolaversa,   bizda   mehmonxonalar   yetarli   emas,   bori   ham
Yevropa   mamlakatlarining   mehmonxonalari   narxi   bilan   deyarli   teng   va   har   yili   narx
sezilarli   darajada   o’sib   bormoqda.   Bu   borada   yana   Parijga   «murojaat»   qiladigan
bo’lsak,  u  yerda shahar  va  uning atrofidagi  hududlardagi  mehmonxonalar   soni   4,260
tani   tashkil   etar   ekan.   Bizda   esa   bu   ko’rsatkich   respublika   miqyosida   4   yarim
barobarga past, ya’ni, yurtimiz bo’yicha atigi 750 ta mehmonxona mavjud 3
.
Mamlakatimizda turizmni rivojlantirish imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo
davlatlari   ichida   yetakchi   hisoblanadi.   Chunki   mamlakatimiz   jahon   sivilizatsiya
o’choqlaridan   biri   sifatida,   o’zining   asori-atiqalari   bilan   mashhurdir.   Bizning
2
  Abduhakimov A. “O'zbekistonda turizm qay ahvolda va uni rivojlantirish uchun nimalar qilish kerak” 2018- yil.
3
  Abduhakimov A. “O'zbekistonda turizm qay ahvolda va uni rivojlantirish uchun nimalar qilish kerak”, 2018- yil.
12 madaniyatimiz dunyo  xalqlari  san’at,  arxitektura,  shaharsozlik  va  ko’pgina  sohalarga
o’lkan   hissani   qo’shgan.   Tarixda   ma’lumki,   mintaqaning   rivojlanishida   ma’lum
darajada  turizmning  ham  hissasi   bo’lgan.   Chunki,  mamlakatimiz  «Buyuk  ipak   yo’li»
markazida joylashgan, Shuning uchun savdo-sotiq va boshqa ijtimoiyiqtisodiy aloqalar
rivojlangan   bo’lib,   ulardan   tushgan   daromadlar   mamlakat   xazinasiga   katta   ulush
qo’shgan. 
O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   dastlabki   yillardan   boshlab
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   tub   islohotlar   va   yangilanishlar   boshlandi.   Shu
o’tgan   davr   mobaynida,   mamlakatimiz   o’z   iqtisodiyotini   rivojlantirishda   jahon
tajribasidan keng foydalanmoqda. Shu o’rinda turizm sohasida ham tub islohotlar olib
borilib, davlat tomonidan katta imkoniyatlar yaratilmoqda.
O’zbekistonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sohalarida   yuqori   natijalarga   erishishi,
jahon iqtisodiy tizimida to’laqonli sheriklik o’rnini egallay borishi, inson faoliyatining
barcha   jabhalarida   zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan   yuqori   daraja
foydalanishning   ko’lamlari   qanday   bo’lishiga   hamda   bu   texnologiyalar   ijtimoiy
mehnat samaradorligining ochishida qanday rol o’ynashiga bog’liq. Bozor iqtisodiyoti
munosabatlari   sharoiti   jamiyat   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotining   barcha   sohalariga
axborotlashtirish   sohasida   erishilgan   eng   so’nggi   yutuqlarni   tatbiq   etish   sur’atlarini
g’oyatda   tezlashtirib   yuboradi.   O’zbekiston   o’zining   ko’plab   tarixiy-me’moriy
yodgorliklari, turfa xil iqlimi va tez sur’atlarda rivojlanishi bilan butun dunyo diqqatini
o’ziga   tortmoqda.   Asrlar   mobaynida   O’zbekiston   Buyuk   ipak   yo’lining   savdo,
savdogarlar va sayohatchilar, jo’g’rofiyashunoslar va missionerlar, isti’lochilar va zabt
etuvchilarning   yo’lida   joylashgan   edi.   Ayni   paytda   esa,   O’zbekiston   tashabbuskor,
madaniyat,   tarix,   an’ana   va   ekzotik   mamlakatlarga   qiziquvchilar   uchun   maftunkor
sayyohlik   yo’nalishlaridan   biriga   aylanmoqda.   O’zbekiston   ajdodlardan   bugungi
kungacha saqlanib qolgan me’moriy yodgorliklari bilan faxrlanadi.
3 Mamlakatimizda turizm salohiyati holati va tahlili
Mamlakatimizda   turizmni   rivojlantirish   imkoniyatlari   bo’yicha   Markaziy
Osiyo   davlatlari   ichida   yetakchi   hisoblanadi.   Chunki   mamlakatimiz   jahon
sivilizatsiya   o’choqlaridan   biri   sifatida,   o’zining   asori-atiqalari   bilan   mashhurdir.
13 Bizning   madaniyatimiz   dunyo   xalqlari   san’at,   arxitektura,   shaharsozlik   va   ko’pgina
sohalarga   o’lkan   hissani   qo’shgan.   Tarixda   ma’lumki,   mintaqaning   rivojlanishida
ma’lum   darajada   turizmning   ham   hissasi   bo’lgan.   Chunki,   mamlakatimiz   «Buyuk
ipak   yo’li»   markazida   joylashgan,   Shuning   uchun   savdo-sotiq   va   boshqa
ijtimoiyiqtisodiy   aloqalar   rivojlangan   bo’lib,   ulardan   tushgan   daromadlar   mamlakat
xazinasiga   katta   ulush   qo’shgan.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   keyingi
dastlabki   yillardan   boshlab   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   tub   islohotlar   va
yangilanishlar   boshlandi.   Shu   o’tgan   davr   mobaynida,   mamlakatimiz   o’z
iqtisodiyotini   rivojlantirishda   jahon   tajribasidan   keng   foydalanmoqda.   Shu   o’rinda
turizm sohasida ham tub islohotlar olib borilib, davlat tomonidan katta imkoniyatlar
yaratilmoqda.
Sayyohlik   (turizm)   sohasi   dunyo   iqtisodining   eng   jadal   rivojlanayotgan
sohalaridan biridir. Uning keng qamrovli taraqqiyoti esa, ko’plab mamlakatlar uchun
katta daromad manbaiga aylanib bormoqda.
BMTning Jahon sayyohlik tashkiloti ma'lumotida 2015 yilda dunyo bo’yicha 1
milliard   184   million   sayyoh   qayd   etilgan   bo’lsa,   2016   yil   yakuni   bo’yicha   bu
ko’rsatkich   1   milliard   235   millionga   ya'ni,   3.9   foizga   oshgan.   Sayohatchilarga
ko’rsatilgan eksport xizmatlari qiymati 2015 yilda qariyb 1,5 trillion AQSh dollarini
tashkil   qilgan.   2016–2017   yillarda   ham   bu   raqamlarda   katta   tafovutni   ko’rish
mumkin.
Bundan   ko’rinib   turibdiki,   sayyohlik   sohasi   bugungi   kunning   eng   muhim
iqtisodiy   sohalaridan   biriga   aylandi.   Shu   bois   dunyoning   ko’plab   davlatlari   ushbu
sohani   yanada   rivojlantirish,   bu   borada   tegishli   infrastrukturani   jahon   standartlari
darajasida   yaratish   va   sayyohlar   oqimini   oshirish   bo’yicha   barcha   chora-tadbirlarni
amalga oshirmoqda.
Turizmning samaradorlik darajasi quyidagi raqamlarda o’z aksini topgan:
2015   yilda   eng   ko’p   xorijlik   mehmonlarni   qabul   qilishda   Fransiya   (83,7   million),
AQSh   (74,8   million),   Ispaniya   (65,0   million),   Xitoy   (55,6   million)   va   Italiya   (48,6
million)   kuchli   beshlikda   turishibdi.   Germaniya,   Buyuk   Britaniya,   Rossiya   va
Meksika   kuchli   o’ntalikdan   joy   olgan.   Biroq   bu   ko’rsatkich   bo’yicha   Yevropa   va
Osiyoning  bir   nechta  shaharlari  yetakchilik  qilmoqda.  Bunga   misol  qilib  Hongkong
14 (27,7   million),   London   (17,4   million),   Singapur   (17,1   million),   Bangkok   (16,2
million) va Parij (15,0 million) singari shaharlarni keltirish mumkin.
Afsuski, O’zbekiston bu sohada hali ancha orqada ekanligini ko’rish mumkin.
Xususan,   Butunjahon   turizm   va   sayohatlar   bo’yicha   kengashi   (BTSK)   tomonidan
berilgan   bahoga   ko’ra,   O’zbekiston   sayyohlar   tashrifi   bo’yicha   dunyo   mamlakatlari
orasida 150-o’rinni egallaydi.
Yurtimiz   jahon   sayyohlik   bozorida   o’z   o’rniga   ega   bo’lishiga   qaramasdan,
turistlarga qulay sharoit yaratish, servis xizmatini yaxshilash, sayyohlik obidalarining
jozibadorligini oshirish va reklamani kuchaytirish darajasi juda past. Shuning uchun
bu borada sezilarli o’sish haqida fikr yuritish ana shu omillarga bog’liq.
Turizm   bo’yicha   raqobatbardosh   mamlakatlar   reytingida   dunyodagi   (madaniy
zaxiralar,   arzon   infratuzilma,   sayyohlik   mahsulotlari   narxi,   xavfsizlik   darajasi,
xalqaro   shaffoflik   jihatidan)   eng   jozibador   140   ta   sayyohlik   maskani   qayd   etilgan
bo’lib, ushbu ro’yxatda Qozog’iston 85-o’rin, Qirg’iziston 116-o’rin, Tojikiston 119-
o’rinni   egallagan,   O’zbekiston   esa   Markaziy   Osiyo   davlatlari   o’rtasida   eng   oxirgi
o’rinda turibdi va bu reytingga kiritilmagan.
Yaqinda   rasmiy   saytlardan   birida   2017   yilning   birinchi   yarmida   yurtimizga   1
million   800   ming   nafar   sayyoh   tashrif   buyurgani,   bu   ko’rsatkich   2016   yilga
qaraganda   17   foizga   oshgani   haqidagi   maqolaga   ko’zim   tushdi.   Nazarimda,   ushbu
raqamlarda   biroz   mubolag’a   bordek.   Chunki   o’zim   aynan   sayyohlik   sohasida
ishlayotganim   bois,   shunday   fikrdaman.   Buning   sabablarini   maqolam   davomida
ko’rsatib o’tishga harakat qilaman.
Mamlakatimizda   turizmni   rivojlantirish   borasida   keng   ko’lamli   ishlar   amalga
oshirilyapti. Sayyohlar oqimini yanada oshirish, ularni ohanrabodek jalb qilish uchun
nima qilishimiz kerak?
15 2-rasm. O’zbekistonga tashrif buyurgan sayyohlar soni.
O’zbekiston   katta   tarixiy-madaniy   merosga   7300   dan   ortiq   qadimiy-me'moriy
va   arxeologik   obidalarga   ega.   Ularning   ko’pchiligi   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,
Shahrisabz, Termiz, Qo’qon va Toshkent shaharlarida joylashgan. Yurtimizdagi 200
dan ziyod  tarixiy yodgorlik  va  obidalar   YUNESKOning  madaniy  merosi  ro’yxatiga
kiritilgan.
Nahotki   shuncha   tarixiy   va   boy   madaniy   meroslarimiz   bo’la   turib,   ularni
dunyoga   tanita   olmasak?   Buning   uchun   bizda   arzigulik   va   maqtagulik   boy   tarixiy
merosimiz   yetarli.   Birgina   Fransiyaning   Parij   shahriga   yiliga   15   million   sayyoh
tashrif  buyurar  ekan. Biz  esa har  yili  sayyohlar  sonini  sanashdan,  o’tgan yildagidan
biroz   ko’paygan   bo’lsa,   uni   baralla   ovoza   qilishdan   nariga   o’tmayapmiz.   Nahotki
yirik   bir   sayyohlik   salohiyatiga   ega   davlat   bo’la   turib,   bitta   shaharchalik   natijaga
erisha olmasak?
Raqamlarda   mamlakatimizga   1   million   800   ming   nafar   sayyoh   tashrif
buyurgani   qayd   etilgan.   Agar   mamlakatimizda   asosiy   sayyohlik   mavsumi   mart
oyining   o’rtalarida   boshlansa   va   dastlabki   mavsum   yakuni   iyun   oyi   so’ngiga   qadar
bo’lsa, shu davr mobaynida shuncha sayyoh kelib ketishini tasavvur qilish qiyin.
16 Qolaversa, bizda mehmonxonalar  yetarli  emas, bori  ham  Yevropa mamlakatlarining
mehmonxonalari   narxi   bilan   deyarli   teng   va   har   yili   narx   sezilarli   darajada   o’sib
bormoqda. Bu borada yana Parijga «murojaat» qiladigan bo’lsak, u yerda shahar va
uning   atrofidagi   hududlardagi   mehmonxonalar   soni   4.260   tani   tashkil   etar   ekan.
Bizda   esa   bu   ko’rsatkich   respublika   miqyosida   4   yarim   barobarga   past,   ya'ni,
yurtimiz bo’yicha atigi 750 ta mehmonxona mavjud.
«Hozirgi   kunda   milliy   iqtisodiyotga   yuqori   daromad   keltiradigan   istiqbolli
tarmoqlardan biri – bu turizmdir 4
. O’zbekiston turizm sohasida dunyo bo’yicha ulkan
salohiyatga   ega   bo’lgan   davlat   hisoblanadi.   Yurtimizda   7300   dan   ortiq   madaniy
meros obektlari mavjud va ularning qariyb 200 tasi YUNESKO ro’yxatiga kiritilgan.
Shu   bilan   birga,   mamlakatimizning   betakror   tabiati,   go’zal   dam   olish   maskanlari
imkoniyatlaridan   foydalanib,   yangi   turistik   yo’nalishlar   ochish   mumkin.   Bu   sohaga
jahon   brendlarini   faol   jalb   etgan   holda,   biz   ziyorat   turizmi,   ekologik,   ma'rifiy,
etnografik,   gastronomik   turizm   va   bu   sohaning   boshqa   tarmoqlarini   rivojlantirishga
alohida e'tibor qaratishimiz zarur. Bu borada davlat-xususiy sheriklik munosabatlarini
qo’llash   sohani   taraqqiy   ettirishda   keng   imkoniyatlar   ochishini   hisobga   olishimiz
lozim.
Samarqand,   Buxoro,   Toshkent   shaharlaridagi   muqaddas   qadamjolar   va
yodgorliklarni   ziyorat   qilish   dasturini   rivojlantirish   va   jadallashtirish   zarur.   Ichki
turizm sohasidagi katta imkoniyatlarni ham to’liq ishga solish lozim».
Shuningdek,   davlatimiz   rahbarining   2016   yil   2   dekabrdagi   «O’zbekiston
Respublikasining   turizm   sohasini   jadal   rivojlantirishni   ta'minlash   chora-tadbirlari
to’g’risida» 5
gi Farmoni sohada uchrayotgan xato va kamchiliklarni bartaraf etib, uni
izchil rivojlantirishga qaratilgani bilan ahamiyatlidir.
O’zbekiston   turizmni   rivojlantirish   yo’lida   hal   qiluvchi   pallada   turibdi.
Infratuzilmaga sarmoya kiritish, samarali marketing strategiyalarini amalga oshirish,
madaniy   merosini   saqlash   va   barqaror   amaliyotni   qo’llash   orqali   O’zbekiston
o’zining   ulkan   sayyohlik   salohiyatini   ochishi   mumkin.   Mamlakat   innovatsiyalar   va
hamkorlikni o’zlashtirar ekan, o’zini butun dunyo bo’ylab sayohatchilarga boyituvchi
4
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev parlamentga Murojaati
5
  «O‘zbekiston Respublikasining turizm sohasini jadal rivojlantirishni ta'minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida»
17 tajribalar   taklif   etuvchi   Markaziy   Osiyodagi   yetakchi   yo’nalish   sifatida   ko’rsatishi
mumkin.
4 Turizm bo’yicha rivojlangan davlatlarning xorij tajribasi
Bugungi   kunda   jahon   miqyosida   turizm   sanoatining   roli   keskin   oshib
bormoqda,   bu   mamlakat   aholisining   ijtimoiy-iqtisodiy   holatiga   sezilarli   ta’sir
ko’rsatadi. Turizm sohasining rivojlanishi mamlakat iqtisodiyotining taraqqiyotiga va
YAIMning   o’sish   sur’atiga   bevosita   ta’sir   ko’rsatadi.   Turistik   jozibadorlikni
shakllantirish   hamda   turizm   infratuzilmasini   rivojlantirish   davlatlarning   bugungi
kunda   ijtimoiy-iqtisodiy   faoliyatining   strategik   yo’nalashlaridan   biriga   aylanib
ulgurdi.
Turizm   sohasining   YAIMdagi   ulushi   so’nggi   yillarda   o’sib   bormoqda.   2022-
yilda   2021-   yilga   nisbatan   0,7   barobarga   oshgan.   2020-2021-yillarda   YAIM   dagi
ulushining pasayishi butun dunyo iqtisodiy-ijtimoiy sohalarga o’z ta’sirini ko’rsatgan
pandemiya oqibati bilan ifodalanadi. 2022-yilda sayyohlar tashrifi bo’yicha davlatlar
o’rtasida birinchi o’rinni 80 million turist bilan Fransiya, ikkinchi o'rinni 71 660 000
kishi   bilan   Ispaniya,   AQSh   esa   50   870   000   kishi   bilan   uchinchi   o'rinni   egalladi.
Turkiya   davlati   esa   50   450   000   sayyoh   bilan   AQShdan   keyin   to’rtinchi   o’rinni
egalladi.
1-diagramma
М intaqalar bo’yicha turizm YAIM (2024).
18 Rasmda   ko’rsatilgan   ma’umotlarga   ko’ra,   Yevropa   davlatlarida   YAIMdagi
turizmning   ulushi   doimiy   ravishda   o’sib   borayotganlini   ko’rsatib   turibdi,   bu   esa
Yevropa davlatlarini turizmning rivojlantirish tajribani o’rganish maqsadga muvofiq
ekanligini   ko’rsatib   turibdi.   Fransiyada   turizm   sohasini   tartibga   soluvchi   asosiy
qonun   hujjatlari   “Turizm   kodeksi”   hisoblanadi   (2017   yilda   yangi   nashrda
chiqarilgan), ikki qismdan iborat: Qonunchilik qismi (4 ta kitob, jami 253 ta modda)
va normativ qism (4 ta kitob, jami 527 ta modda). Fransiyada turizm sohasini tartibga
solish uchun asos Yevropa Ittifoqi standartlari bilan uyg’unlashtirilgan mamlakatning
milliy qonunchiligi hisoblanadi.
Buyuk   Britaniya   tajribasi.   Mamlakat   iqtisodiyotida   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lgan turizm sanoati, ijtimoiy-iqtisodiy muammolarni, birinchi navbatda, aholining
ishga joylashishi bilan bog’liq muammolarni hal qilish yordam beradi. Avvalo, ushbu
mamlakatda kadrlarni tayyorlashda birinchi navbatda professional ta’lim va malakali
xodimlariga   alohida   e’tibor   beriladi.   Jumladan,   2008   yilda   Kornell   universitetida
o’tkazilgan   bir   tadqiqot   dunyoning   turli   mamlakatlarida   mehmonxona   sanoatining
243 ta katta va o’rta korxonalar o’rtasida mehmonxona sanoati uchun beshta quyidagi
asosiy omillarni aniqlash imkonini berdi: 
- kadrlar; 
- umumiy iqtisodiy vaziyat; 
- xarajatlarni oshishi; 
- xizmat darajasi; 
- raqobat.
  Eng   muhimi,   kadrlar   muammolari   ushbu   omillar   orasida   birinchi   o’rinni
egalladi.   Hamda   ushbu   mamlakatda   insoniy   munosabatlar   asosidagi   boshqaruvning
quyidagi unsurlari mavjud bo’ladi: - xodim shaxsiyatining hurmat qilinishi; - har bir
xodimning muammolari va qiyinchiliklariga nisbatan e’tibor; 
- to’liq va chin dildan ikki tomonlama fikrlar almashinuvi; 
-   xodimlami   motivatsiyalash,   ulaming   intilishlarini   e’zozlash   va   yutuqlarini
rag’batlantirish; 
- tizimli o’qitish va malakasini oshirish. 
19 Yaponiya tajribasi.  Yapon tizimining o’ziga xos xususiyati mashhur “umrbod
yollanish”dir.   Bunda   xodim   o’quv   yurtini   tamomlagandan   keyin   tashkilotga   ishga
kirgach,   uni   butun   mehnat   hayoti   mobaynida   tark   etmaydi.   Inson   resurslarini
boshqarishning   butun   tizimi   mazkur   tamoyilga   bo’ysundirilgan.   Masalan,   mehnatga
haq to’lash tizimi shunday tuziladiki, xodim oladigan daromadning anchagina qismi
kompaniyadagi ish stajiga bog’liq va har yili muayyan miqdorda ortib boradi. Yapon
korxonasi faqat xodimlar birgalikda mehnat qilish uchun birlashadigan iqtisodiy tizim
bo’lib   qolmasdan,   shu   bilan   birga,   o’zaro   majburiyatlar   bilan   yagona   “ishlab
chiqarish   oilasi”ga   bog’langan   hamfikrlarning   ijtimoiy   hamjamiyatidir.   Ish   bilan
bandlar,   ya’ni   "bolalar"   o’z   sadoqatlarini   doimiy   ravishda   namoyish   qilishlari   va
“o’zlarini   butunlay   jonajon   oilaga   bag’ishlashlari”   kerak,   astoydil   mehnat   qilishlari
va   firmalari   farovonligini   birinchi   o’ringa   qo’yishlari   lozim.   Buning   uchun   “otalar”
ma’murlarning   g’amxo’rliklari   24   tufayli   ular   ish   bilan,   yaxshi   turmush   sharoiti   va
doimiy   ortib   boruvchi   daromad   bilan   ta’min   etiladilar.   Jamoaviylik,   yetakchiga
bo’ysunish va kattaga hurmat.
Respublikamiz   xalqaro   turizm   biznesidagi   imkoniyatlarining   kattaligi   bilan
qo’shni   mamlakatlardan   tubdan   farq   qiladi.   O’zbekistonning   geografik   o’rni
nihoyatda   qulay,   ajoyib   tabiiy   iqlim   sharoitiga   egaligi   insoniyat   madaniy
taraqqiyotida   ham   katta   o’rin   tutadi.   O’zbekiston   nodir   tarixiy   arxitektura
yodgorliklariga,   shirin-shakar   mevalar,   xilma-xil   taomlar,   ajoyib   milliy   an’ana,   urf-
odatga   ega   bo’lgan   mehmondo’st   xalqqa   ega.   Bularning   barchasi   xorijiy   turistlar
e’tiborini o’ziga jalb etadi va kishilarni lol qoldiradi. 
Xalqaro   turizmni   rivojlantirishda   O’zbekistonda   mavjud   bo’lgan   siyosiy
barqarorlik   ham   muhim   o’rin   tutadi.   Ammo   xalqaro   turizm   taraqqiyoti   darajasini
yuqori   bosqichga   olib   chiqishda   hali   ko’p   islohotlarni   amalga   oshirish,   kechiktirib
bo’lmas choralarni belgilash va ularni jadallik bilan hayotga tatbiq etish lozim. 
Xorijiy mamlakatlarda turizm sohasini rivojlantirish tajribasini tahlili natijasida
quyidagi xulosalar shakllantirildi:
-   Mamlakatimizda   xorijiy   turistlarni   jalb   qilish   uchun   bevosita   javobgar
tashkilotlarning   bo’lishi   va   ushbu   tashkilot   davlatning   turizm   siyosatini   amalga
oshirishni ta’minlashi va boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi kerak; 
20 − Mamlakatning turistik salohiyatini baholash va undan oqilona foydalanish;
−   Mamlaktimizning   turistik   imkoniyatlarini   targ’ib   qilish;   −   Aholi   o’rtasida
turistik madaniyatni shakllantirish; 
−   O’zbekistoning   turistik   imkoniyatlari   bilan   chet   ellik   investorlarni
tanishtirish va ulardan unumli foydalanish; 
− Respublikamiz vakillarining Yevropa mamlakatlarida o’tkaziladigan turistik
yarmarkalarda doimiy ravishda ishtirok etishini ta’minlash. 
Yuqoridagi   xulosadagi   tadbirlarni   amalga   oshirish   turizm   infratuzilmasini
rivojlantirish   O’zbekiston   iqtisodiyoti   uchun   g’oyatda   zarur   bo’lib,   uning
imkoniyatlaridan   kelib   chiqib,   turizm   sohasi   orqali   aholining   moddiy   farovonligini
yaxshilash,   ularni   ish   bilan   ta’minlash   uchun   yangi   ish   o’rinlarini   tashkil   qilish
mumkin bo’ladi.
5. O’zbekistonda turizm salohiyatini rivojlantirish strategiyalari
Turizm   ham   iqtisodiy,   ham   ijtimoiy-madaniy   ahamiyatga   ega   keng   qamrovli
soha.   U   daromadliligi   bo’yicha   dunyoda   uchinchi   o’rinda   turadi.   Yana   bir   muhim
tomoni, kam xarajat bilan ko’p ish o’rinlari yaratish imkonini beradi. O zbekistondaʻ
bu soha izchil  rivojlanmoqda. Jumladan, 2022-yilda O zbekistonga tashrif buyurgan	
ʻ
xorijiy turistlar  soni  2021-yilga nisbatan 3 baravar oshgan.  Soha eksporti  1 milliard
600   million   dollarni   tashkil   etgan.   Ichki   turizm   dasturlari   doirasida   11   milliondan
ziyod   aholi   sayohat   qilgan.   Samarqandda   yangi   turizm   markazi   barpo   etilgani
natijasida   u   yerga   qo’shimcha   2   million   sayyoh   kelgan.   Aslida   O zbekistonda   bu	
ʻ
sohadagi salohiyat bundan ancha yuqori. O zbekistonga kelmoqchi bo’lgan sayyohlar	
ʻ
juda ko’p.
Lekin, ularni qiziqtiradigan joylar haqida kontent kam, turistlarni 4-5 kun olib
qoladigan dasturlar yetishmaydi. Samolyot va poyezdga biletni bir necha oy oldindan
sotib olishda noaniqliklar ko’p. 
Infratuzilmani   rivojlantirish   har   qanday   davlatning   turizm   industriyasini
shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.   Kuchli   infratuzilma   tarmog'i   nafaqat
foydalanish   imkoniyatini   oshiradi,   balki   tashrif   buyuruvchilarning   umumiy
tajribasiga ham hissa qo'shadi va shu bilan turizmning o'sishiga yordam beradi. 
21 Turizmga ta’sir etuvchi asosiy omillardan biri bu infratuzilmadir. O’zbekiston
sayyohlar   uchun   qulaylik   yaratish   maqsadida   transport   tarmoqlarini,   jumladan,
avtomobil   yo’llari,   temir   yo’llar   va   aeroportlarni   modernizatsiya   qilishga   sarmoya
kiritishi   kerak.   Mamlakat   ichidagi   aloqani   yaxshilash   va   qo’shni   davlatlar   bilan
transport   aloqalarini   yaxshilash   nafaqat   ko’proq   sayyohlarni   jalb   qilish,   balki   ularni
O’zbekistonning turli hududlarini kashf etishga undaydi. Bundan tashqari, hashamatli
mehmonxonalardan   tortib,   byudjetga   qulay   variantlar   va   ekolojalargacha   bo’lgan
turar   joylarni   rivojlantirish   sayohatchilarning   turli   xil   afzalliklarini   qondirish   uchun
juda   muhimdir.   Yaxshi   rivojlangan   transport   tarmoqlari,   jumladan   avtomobillar,
temir   yo'llar,   aeroportlar   va   dengiz   portlari   sayyohlarning   belgilangan   manzilda
harakatlanishini osonlashtirish uchun zarurdir. 
O’zbekistonda   turizmni   rivojlantirish   strategiyasi   turizm   infratuzilmasini
rivojlantirishga   asoslangan.   Mamlakatimizda   mehmonxonalar,   restoranlar   va
sayyohlik   obyektlarini   modernizatsiya   qilish   va   yangilarini   qurishga   katta   e’tibor
qaratilmoqda.   Bu   o’z   navbatida   turistlarga   xizmat   ko’rsatish   sifatini   oshiradi.
Aviatsiya,   temir   yo’l   va   avtomobil   infratuzilmasini   rivojlantirishni   o’z   ichiga   olgan
transport   tizimini   rivojlantirish   sayyohlarning   mamlakatimiz   bo’ylab   sayohat   qilish
qulayligini oshirishda muhim o’rin tutadi. O’zbekiston hukumati xorijiy va mahalliy
sayyohlarni   jalb   etish   maqsadida   xizmat   ko’rsatish   sifatini   oshirish,   ob’ektlarni
modernizatsiya qilish, yangilarini barpo etishga katta e’tibor qaratmoqda. 
Mehmonxona infratuzilmasi  turizm sektorining muhim elementi hisoblanadi.
O’zbekistonda   turli   turdagi   mehmonxonalarni   qurish   va   modernizatsiya   qilish
bo’yicha faol ishlar olib borilmoqda. Ularning aksariyati xalqaro standartlarga javob
beradi   va   sayyohlar   uchun   yuqori   darajada   qulaylik   yaratadi.   Uning   tarkibiga
Toshkent va boshqa yirik shaharlardagi yirik mehmonxona majmualari, shuningdek,
O’zbekiston   viloyatlaridagi   kichik   mehmon   uylari   va   minimehmonxonalar   kiradi.
Sayyohlarni   jalb   etishda   transport   infratuzilmasini   rivojlantirish   ham   muhim   o’rin
tutadi. 
O’zbekistonda   aviatsiya,   temir   yo’l   va   avtomobil   yo’llari   tizimlari   faol
modernizatsiya   qilinmoqda.   Toshkent,   Samarqand   va   Buxorodagi   xalqaro
aeroportlarning   rekonstruksiya   qilinishi   yo’lovchilar   oqimini   ko’paytirish   va   xizmat
22 ko’rsatish   sifatini   yaxshilashga   xizmat   qilmoqda.   Temir   yo’l   yo’nalishlari   ham
modernizatsiya   qilinmoqda,   bu   sayyohlarning   mamlakat   ichida   harakatlanishini
osonlashtiradi   va   mavzuli   turistik   marshrutlarni   rivojlantirishga   yordam   beradi.
Bundan tashqari, muntazam ravishda ta mirlash ishlari olib borilayotgan, shuningdek,ʼ
sayyohlik ob yektlari va diqqatga sazovor joylarga qulay bo lgan yo llarni ta mirlash	
ʼ ʻ ʻ ʼ
va qurish bilan yo l infratuzilmasi doimiy asosda takomillashtirilmoqda.	
ʻ
O’zbekistonda   turizm   kontekstida   transport   infratuzilmasini   kengaytirish   va
modernizatsiya   qilishga   sarmoya   kiritish   zarur.   Bunga   asosiy   turistik   obyektlarni
bog’lovchi   yo’l   tarmoqlarini   yangilash,   jamoat   transporti   tizimini   takomillashtirish,
shahar   markazlari   va   qishloqlar   o’rtasidagi   aloqani   yaxshilash   kiradi.   Bundan
tashqari,   aeroportlarni   modernizatsiya   qilish   va   havo   aloqalarini   yaxshilash   xalqaro
sayyohlar   uchun   sayohat   vaqtini   sezilarli   darajada   qisqartirishi   va   O’zbekistonni
borish   uchun   qulayroq   va   jozibador   qiladi.   Turistlarning   turli   xil   imtiyozlari   va
byudjetlarini qondirish uchun turli xil turar joy variantlari juda muhimdir. 
O’zbekiston   turar   joy   infratuzilmasini,   jumladan,   mehmonxonalar,   kurortlar,
eko-lojalarni   rivojlantirishga   sarmoya   kiritishi   kerak.   Bu   nafaqat   turar   joy   sonini
ko’paytirish,   balki   sifat   va   xizmat   ko’rsatishning   yuqori   standartlarini   ta’minlashni
ham o’z ichiga oladi. Barqaror va madaniy jihatdan o ziga xos turar joy variantlarini	
ʻ
ta kidlash   O zbekistonning   madaniy   merosi   va   tabiiy   muhitini   saqlashga   hissa	
ʼ ʻ
qo shgan   holda   tashrif   buyuruvchilar   tajribasini   yanada   oshirishi   mumkin.   Madaniy
ʻ
meros ob'ektlarini saqlash va namoyish etish turizm tajribasining ajralmas qismidir.
O’zbekiston   merosni   saqlash   va   talqin   qilish   uchun   infratuzilmaga   sarmoya
kiritib,   mamlakatning   boy   tarixi   va   merosini   o’rganishga   qiziquvchi   madaniy
turistlarni   jalb   qilishi   mumkin.   Bugungi   raqamli   asrda   turizm   infratuzilmasini
yaxshilash   uchun   texnologiyadan   foydalanish   muhim   ahamiyatga   ega.   O’zbekiston
tashrif buyuruvchilar tajribasini soddalashtirish va sayyohlarga real vaqtda ma’lumot
taqdim etish uchun Wi-Fi ulanishi, mobil ilovalar va onlayn bron qilish platformalari
kabi   raqamli   infratuzilmaga   sarmoya   kiritishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   raqamli
belgilar,   yo lni   aniqlash   tizimlari   va   virtual   reallik   tajribasi   kabi   aqlli	
ʻ
texnologiyalarning   integratsiyasi   umumiy   turizm   infratuzilmasini   yaxshilashi   va
tashrif   buyuruvchilar   uchun   immersiv   va   interaktiv   tajribalarni   yaratishi   mumkin.
23 Infratuzilmani   rivojlantirishda   barqarorlik   va   barqarorlikka   ustuvor   ahamiyat   berish
juda muhimdir.
Barqaror   turizm   infratuzilmasi   atrof-muhitga   ta'sirni   minimallashtirish,
tabiiy   resurslarni   saqlash   va   mahalliy   hamjamiyatlarni   qo'llab-quvvatlashga
qaratilgan. 
O’zbekiston   turizm   faoliyatidagi   uglerod   izlarini   kamaytirish   uchun   yashil
qurilish   amaliyotlarini,   qayta   tiklanadigan   energiya   yechimlarini   va   ekologik   toza
transport   imkoniyatlarini   qo’llashi   mumkin.   Bundan   tashqari,   turizm
infratuzilmasining   barqarorligini   oshirish   tabiiy   ofatlar,   iqlim   o’zgarishi   ta’siri   va
ijtimoiy-iqtisodiy   buzilishlar   kabi   xavflarni   oldindan   ko’rish   va   yumshatishni   o’z
ichiga   oladi,   bu   esa   turizm   sektorining   uzoq   muddatli   hayotiyligi   va   barqarorligini
ta’minlaydi. 
Marketing   strategiyalari :   O’zbekistonning   noyob   diqqatga   sazovor   joylarini
jahon   auditoriyasiga   ko’rsatish   uchun   samarali   marketing   muhim   ahamiyatga   ega.
Mamlakat   o'zining   madaniy   merosi,   tarixiy   joylari   va   tabiat   mo''jizalarini   targ'ib
qilish uchun raqamli platformalar va ijtimoiy media kanallaridan foydalanishi kerak.
Sayohatchilar bilan hamkorlik qilish, qiziqarli kontent yaratish va xalqaro sayyohlik
yarmarkalarida   ishtirok   etish   O’zbekistonning   istalgan   manzil   sifatidagi   obro’sini
sezilarli  darajada oshirishi  mumkin. Sarguzasht  izlovchilar, tarix ixlosmandlari  yoki
eko-ongli   sayohatchilar   kabi   ma'lum   demografiyaga   mo'ljallangan   marketing
kampaniyalarini moslashtirish mamlakat jozibadorligini yanada oshirishi mumkin. 
Madaniy   saqlanish :   O’zbekistonning   madaniy   merosini   asrab-avaylash
sayyohlarni   jalb   qilish   va   ularni   saqlab   qolishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Hukumat
tarixiy   obidalar,   yodgorliklar   va   an'anaviy   hunarmandchilikni   muhofaza   qilish
choralarini ko'rishi kerak. Madaniy tadbirlar, festivallar va spektakllarni targ ib qilishʻ
nafaqat   tashrif   buyuruvchilar   tajribasini   boyitibgina   qolmay,   balki   O zbekistonning	
ʻ
jonli an analarini qadrlashga ham yordam beradi. 	
ʼ
Bundan   tashqari,   mahalliy   tillar,   oshxona   va   hunarmandchilikni   tiklash   va
asrab-avaylash   bo’yicha   tashabbuslar   O’zbekistonni   boshqa   yo’nalishlardan   ajratib
turadigan sayyohlik tajribasining haqiqiyligiga hissa qo’shadi. Barqaror amaliyotlar: 
24 Atrof-muhit   muammolari   haqida   global   xabardorlik   oshgani   sayin,   barqaror
turizm amaliyoti tobora muhim ahamiyat kasb etmoqda.
O’zbekiston   chiqindilarni   mas’uliyat   bilan   boshqarish,   suv   resurslarini   tejash
va   jamoatga   asoslangan   turizm   loyihalarini   qo’llab-quvvatlash   kabi   ekologik
tashabbuslarni qabul qilishi mumkin. 
Turoperatorlar   va   turar   joylarni   qayta   tiklanadigan   energiya   manbalaridan
foydalanish va uglerod chiqindilarini kamaytirish kabi barqaror amaliyotlarni amalga
oshirishga   rag'batlantirish   xalqaro   standartlarga   mos   keladi   va   eko-ongli
sayohatchilarni jalb qiladi. Barqarorlikni qabul qilish nafaqat O’zbekistonning tabiiy
go’zalligini saqlab qoladi, balki turizm sanoatining uzoq muddatli barqarorligini ham
ta’minlaydi.
O’zbekiston   turizmni   rivojlantirish   yo’lida   hal   qiluvchi   pallada   turibdi.
Infratuzilmaga sarmoya kiritish, samarali marketing strategiyalarini amalga oshirish,
madaniy   merosini   saqlash   va   barqaror   amaliyotni   qo’llash   orqali   O’zbekiston
o’zining   ulkan   sayyohlik   salohiyatini   ochishi   mumkin.   Mamlakat   innovatsiyalar   va
hamkorlikni o’zlashtirar ekan, o’zini butun dunyo bo’ylab sayohatchilarga boyituvchi
tajribalar   taklif   etuvchi   Markaziy   Osiyodagi   yetakchi   yo’nalish   sifatida   ko’rsatishi
mumkin.   Birgalikda   say-harakatlar   va   strategik   rejalashtirish   bilan   O'zbekiston
o'zining   noyob   o'ziga   xosligi   va   tabiiy   boyliklarini   kelajak   avlodlar   uchun   saqlab
qolgan   holda   gullab-yashnayotgan   turizm   markaziga   aylanish   haqidagi   tasavvurini
amalga oshirishi mumkin.
O’zbekiston turizm sohasiga xorijiy sarmoyalarni faol jalb qilmoqda. Turizmni
rivojlantirish strategiyasida xorijiy investorlar uchun soliq imtiyozlari, ruxsatnomalar
va   litsenziyalar   berish   tartib-taomillarini   soddalashtirish,   shuningdek,   kafolatlar   va
mulkni   himoya   qilish   bilan   birga   qulay   investitsiya   muhitini   ta’minlashga   alohida
e’tibor   qaratilgan.   Bu   choratadbirlar   yangi   infratuzilma   loyihalarini   rivojlantirish,
zamonaviy   sayyohlik   majmualarini   barpo   etish   va   mehmonxona   sohasiga   yetakchi
xalqaro   brendlarni   jalb   etishga   xizmat   qilmoqda.   O’zbekistonning   turizm   brendini
ilgari   surish   davlat,   turizm   tashkilotlari,   xususiy   korxonalar   va   barcha   manfaatdor
tomonlarning   birgalikdagi   sa’y-harakatlarini   talab   qiluvchi   murakkab   jarayondir.
O’zbekistonning turistik yo’nalish sifatida jozibador va taniqli imidjini yaratish vaqt
25 talab   etadi,   biroq   to’g’ri   yondashuv   bilan   mamlakatda   turizmni   rivojlantirishda
sezilarli   natijalarga   erishish   mumkin.   O’zbekistonda   turizmni   rivojlantirish
strategiyasida   yangi   turizm   yo’nalishlarini   rivojlantirish   va   ommalashtirish   ham
ko’zda   tutilgan.   Ular   orasida   tarix,   madaniyat,   tabiat   va   ko'ngilochar   bilan   bog'liq
mavzuli   marshrutlarni   yaratish   kiradi.   Masalan,   “Ipak   yo’li”   marshruti   sayyohlarga
Samarqand,   Buxoro   va   Xivaning   tarixiy   shaharlari   bilan   tanishish   imkonini   bersa,
“O’zbekiston   tabiat   mo’jizalari”   yo’nalishi   go’zal   tog’li   hududlar,   ko’llar   va   milliy
bog’larga ekskursiyalarni taklif etadi.
26 XULOSA
Ko’pgina   mamlakatlar   turizm   sanoati   COVID-19   inqirozidan   qayta-qayta
zarbalarni   boshdan   kechirmasdan   chiqolmaydi,   degan   fikrga   keldi.   Bu   sanoat
iqtisodiy tanazzul va inqirozlarga qarshi turish qobiliyati bilan mashhur. Buni dunyo
mamlakatlari   o'tishi   kerak   bo'lgan   ko'plab   epidemiyalar   ko'rsatdi.   Turizm   butun
davlatlar iqtisodiyotini tiklashda asosiy rollardan birini o'ynashi mumkin. 
O’zbekiston   ulkan   turizm   salohiyatiga   ega.   Boy   tabiiy   salohiyat,   madaniy-
tarixiy   meros   ob'ektlarining   mavjudligi,   mehmonxona   va   kurort   biznesining
rivojlanishi,   turistik   xavfsizlikning   yuqori   darajasi,   barqaror   siyosiy   vaziyat   va
boshqalar uni yanada rivojlantirish uchun qulay omillardir. 
Shu   bilan   birga,   jozibador   tabiiy   va   madaniy   boyliklarning   ko’pligiga
qaramasdan,   turizm   salohiyatini   tashkil   etuvchi   boshqa   muhim   parametrlarda
kamchiliklar,   jumladan,   transport   va   turizm   infratuzilmasidagi   ayrim   muammolar
mavjud bo’lib, ularning yechimi tashriflar soniga bog’liq. turistlarning xarajatlari. 
Mamlakatimizda tashkil etilgan turistik hududlar va klasterlarda infratuzilmani
takomillashtirish,   tartibga   solish   tartib-taomillarini   ta’minlash   ham   bugungi   kunda
turizm salohiyatini yanada rivojlantirishning asosiy vazifalaridan biri hisoblanadi. 
Xalqaro   turistlarni   turizm   klasterlariga   jalb   qilishni   oshirish   tashabbuslari
quyidagilarni  o’z  ichiga  olishi   mumkin:  aviatsiya   sektori  va  arzon  narxlardagi   havo
xizmatlarini   takomillashtirish;   klasterlarda   tranzit   to'xtash   funksiyasi   bilan
markazlarni   ishlab   chiqish;   viza   rejimlarini   uyg'unlashtirish;   davlat-xususiy
sheriklikni rivojlantirish va boshqalar. 
O’zbekistonda   turizm   salohiyatini   pandemiyagacha   bo’lganidan   ham
samaraliroq   rivojlantirish   vazifasi   mamlakat   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   bilan
uzviy   bog’liqlik   sharti   bilan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Bu   yanada   yashil,   yanada
inklyuziv va barqaror sayyohlik salohiyatiga ega turizm sanoatini yaratadi. 
Hozirgi   sharoitda   O’zbekistonning   turizm   salohiyatini   tashkil   etuvchi
obyektlarning ekologik barqarorligini ta’minlash dolzarb yo’nalish hisoblanadi. Turli
xil   turizm   dasturlari   va   loyihalarini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish   jarayonida
27 tabiiy   turistik   ob'ektlarni   muhofaza   qilish   uchun   barqaror   rivojlanishning   tegishli
choratadbirlari va amaliyoti joriy etilsa, buni ta'minlash mumkin. 
Pandemiya   sharoitida   ichki   turizmni   rivojlantirishni   faollashtirish   respublika
iqtisodiyotida hal qiluvchi ahamiyatga ega. O’zbekistonda dam olish kunlari mahalliy
sayyohlar ko’p uchraydi. Bunday rezidentlar dam olish va ta’til kunlariga mamlakat
ichida   jo’nab   ketishlari   turizm   industriyasidagi   mavsumiy   egri   chiziqni   tekislashda
yordam   beradi   va   shu   bilan   turizm   ob’yektlari   va   ular   bilan   bog’liq   kichik   biznes
sub’ektlari   uchun   yil   bo’yi   biznesni   yaratadi.   Shu   munosabat   bilan   xorijiy
mamlakatlarning   ichki   turizmni   rivojlantirish   amaliyotini   va   bunday   sayohatlarni
rag’batlantirish   mexanizmlarini   o’rganish   va   imkon   bo’lsa,   mahalliy   aholini   jalb
qilish uchun ushbu tajribani milliy manfaatlarga moslashtirish zarur. 
Raqamli   va   kommunikatsiya   texnologiyalari   turistik   qiymat   zanjiridagi   eng
foydali   faoliyatning   markazida.Shu   bois   turizm   xizmatlarini   ko’rsatish   bo’yicha
innovatsion   yechimlarni   ishlab   chiqish   va   joriy   etish,   destinatsiyalar   marketingi   va
targ’ibotini   takomillashtirish,   shuningdek,   ta’lim   vositalari   va   raqamli   turizm
kontentini rivojlantirishni qo’llab-quvvatlash zarur.
Turizmni   raqamlashtirish   tendentsiyasi,   ayniqsa   pandemiya   sharoitida,
bozorning   barcha   ishtirokchilarini   asta-sekin   onlayn   sohaga   yo'naltirishni   o'z   ichiga
oladi.   Shu   munosabat   bilan   turizm   sohasi   rentabelligini   oshirish   uchun   zarur
shartsharoitlarni yaratish zarur. An'anaviy va yangi turistik yo'nalishlar uchun raqamli
mahsulotlarni ishlab chiqish va ilgari surish istiqbolli yo'nalish hisoblanadi.
So’ngi   yillarda   turizm   sohasi   tomonidan   O’zbekistonning   urizm   salohiyatini
jahon   miqyosida   targ’ib   qilish   bo’yicha   keng   ko’lamli   ishlarni   amalga   oshirmoqda.
Turizm sohasi vakillari ichki va xorijiy sayyohlarga xizmat ko’rsatish sifatini oshirish
bo’yicha   choralarni   ko’rishmoqda,   birincchi   navbatda,   mamlakatimiz   hududlaridagi
turizm   infratuzilmasini   yaxshilashga   doir   faol   ishlar   olib   borilmoqda.   Turizm
sanoatida   yuz   bergan   butunjahon   inqirozdan   oldin   bizning   yurtimizga   tashrif
buyurishni   istagan   sayyohlar   oqimi   kattaligi   tufayli   O’zbekiston   mehmondo’stlik
sanoati   joylar   yetishmasligi   va   transport   xizmatlarini   ko’rsatishda   qiyinchiliklarga
duch keldi. 2020 yilda 8 millionga yaqin chet ellik mehmonlar kelishi kutilgan edi. 
28 Afsuski,   bu   butun   dunyoda   va   mamlakatimizda   turizmning   to’xtab   qolishi   va
vaqtinchalik   ishsizlikka   olib   keldi.   Umid   qilamizki,   tez   orada   koronavirus
pandemiyasi keltirib chiqargan inqiroz chekinadi va mamlakatimizda ziyorat turizmi
va   turizmni   rivojlantirish   yo’lida   rejalashtirilgan   marralar,   jumladan,   2025   yilgacha
10   milliondan   ortiq   chet   ellik   mehmonlarni   qabul   qilish   bo’yicha   ko’rsatkichga
erishishga   oid   ishlar   boshlanadi.   O’zbekistondagi   turizm   sohasi   vakillaridan   sabr-
matonat   va   birgalikda   sa’y-harakatlar   bilan   global   raqobatga   tayyorgarlik
ko’rishlarini   so’rayman!   Birdamlikda   biz   barchasiga   erishishimiz   mumkin!   Bizning
oldimizda yangi ish o’rinlari, turizmnin g  yangi turlarini yaratish, turistik xizmatlarni
diversifikatsiya qilish, monetizatsiyalash bilan bog’liq katta vazifalar turibdi. Bu esa,
shubhasiz,   mamlakatimizdagi   aholi   farovonligi   darajasining   oshishiga   turtki   beradi.
Ayni   paytda   biz   bor   kuchimizni   ic hki   va   mahalliy   turizm   va   ziyorat   turizmni
rivojlantirishga yo’naltirishimiz kerak. 
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.   Yunusova   S.   A.   Turizm   sohasini   innovatsion   rivojlantirish   imkoniyatlari
Results of National Scientific Research International Journal. – 2023
2.   Yakubjonova   H,   Boyto’rayev   O,   Shodadaliyev   B.   M алайзийский   опыт
развития   экотуризма //  Экономика   и   соцtм . – 2018.
3.   Erkayeva   Barno   Abdurahimovna.   O'zbekistonda   tarixiy-madaniy   turizmni
rivojlantirishning   ijtimoiy   -   iqtisodiy   jihatlari.   “Iqtisodiyot   va   innovatsion
texnologiyalar” ilmiy elektron jurnali. 2021 yil. 
4.   Muxammedova   Z.M.   Turizmni   innovatsion   rivojlantirishda   investitsion
resurslar   iqtisodiy   samaradorligini   oshirish.   PhD   ilmiy   darajasini   olish   uchun
dissertatsiyasi. Samarqand 2020.
5.   Алиева ,   Г .   И .   Turizmning   mamlakat   iqtisodiyotida   tutgan   o’rni   /   Г .   И .
Алиева . —  Текст  :  непосредственный  //  Молодой   ученый . — 2017. 
6.   Ablakulov   А . А .   “Turizm   xizmatlari   raqobatbardoshligini   oshirishda
marketing qarorlaridan samarali foydalanish mexanizmi” iqtisodiyot fanlari bo'yicha
falsafa doktori (doctor of philosophy) dissertatsiyasi. 2018 y.
7.Yvette Reisinger. International tourism cultures and behavior. Elsevier 2012
8.   Tuxliyev   I.S.,   Xayitboyev   R,   Safarov   B.Sh.,   Tursunova   G.R.   Turizm
asoslari. Darslik. -  Т .: 'T an va texnologiya” nashriyoti, 2014.
9.   Boltaboyev   M.R.,   Tuxliyev   I.S.,   Muhamadiyev   A.N.,   Abduxamidov   S.A.
“Turizm:   nazariya   va   amaliyot”   fanidan   elektron   darslik   yaratish   texnologiyasi.
Uslubiy   qo ’ llanma . 2016.
10. А лександров А.Ю. Международный туризм. 2018
11.   Организация   международного   туризма.   -   М.:   Финансы   и   статистика,
2014.
12.   Норчаев   А.   Ўзбекистонда   covid -19   пандемиясининг   туризмга
таъсирини   юмшатиш   йўллари.   “ Iqtisodiyot   va   innovatsion   texnologiyalar ”   ilmiy
elektron   jurnali . 2020
30 13.Очилова   Ф.М.,   Жалолoдинова   Х.,   Нурматова   С.   Туризм   в
Узбекистане   после   COVID -19   Научно-электронный   журнал   «Экономkеские
инновационные технологи». – 2021
14.   Пономарева   Т.В.   Образовательный   туризм:   сущность,   цели   и
основные   сегменты   потребителей.   Материалы   IV   Mеждународной   научной
конференци   "Проблемы   современной   экономики".   Челябинск:   Два
комсомольца, 2015
15. Бельская Н.Л. Современные подходы к управлению образовательным
туризмом. Научный результат. Технологи бизнеса и сервиса, 2015
16. Bryman ,   A .  (2016).  Social   Research   Methods .  Oxford 
University Press.
17.Leask, A., & Fyall, A. (2016). Managing visitor attractions.
31

O’zbekistonning turistik salohiyati va rivojlantirish strategiyalari

Купить
  • Похожие документы

  • O’zbekistonda ziyorat turizmi va uning rivojlanish istiqbollari
  • Aholining tabiiy harakati va undagi o’zgarishlar
  • O’zbekistonda sport turizmi va uning imkoniyatlari
  • Turıstık xızmat turları va ularnıng xususıyatları
  • Edge computing va o'rnatilgan tizimlar integratsiyasi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha