Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 45000UZS
Hajmi 49.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 31 Iyul 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Arabov Amirbek

Ro'yxatga olish sanasi 31 Iyul 2024

7 Sotish

O'zbekoston institutsional isloxotlari va iqtisodiyotni boshqarish

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI O ZBEKISTON MILLIYʻ ʻ
UNIVERSITETINING JIZZ А X FILI А LI
 “SIRTQI” F А KULTETI
 “IQTISODIYOT” YO N	
ʻ А LISHI 
2-BOSQICH 551-22-GURUH TALABASI 
MIRZAMURODOV SHOIRNING
“Iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish” F А NID А N
KURS ISHI
Mavzu:  O`zbekiston istitutsional isloxotlari va iqtisodiyotni
boshqarish davlat tuzulmalarining shakillantirilishi.
Bajardi:          Mirzamurodov Sh
Ilmiy rahbar: Nizamitdinov A
Jizzax-2024
Mundarija. 
1  
  Kirish………………………………………………………………………..….…….3-5 
I BOB.   O’ZBEKISTONDA IQTISODIY ISLOHOTLARNI AMALGA 
OSHIRISHDA TASHQI IQTISODIY FAOLIYATNI ERKINLASHTRISHNING 
AHAMIYATI ………………………………………………………………….....…6-14
1.1.   Jahon   bozori   va   unda   O’zbekistonning   ishtiroki   …………………………...……6-
11 
1.2.   Respublikamizda   tashqi   iqtisodiy   aloqalarni   rivojlantirishdagi   olib   borilayotgan
islohotlar   va   davlatning   roli   ……………………………..…………………….…….11-
14 
II   BOB.   O`ZBEKISTON   ISTITUTSIONAL   ISLOXOTLARI   VA
IQTISODIYOTNI   BOSHQARISH   DAVLAT   TUZULMALARINING
SHAKILLANTIRILISHI………………………………………………………....15-33
2.1.   O’zbekiston   Respublikasining   Osiyo   va   Jahonning   yuqori   darajada   rivojlangan
davlatlari bilan amalga oshirayotgan iqtisodiy aloqalari ………………….…….….15-21
2.2.   O’zbekiston   iqtisodiyotining   jahon   bozoridagi   o‘rni   va   iqtisodiy   islohotlarning
chuqurlashuvi   va   faoliyatni   tartibga   solish   …….……………………………………21-
27 
Xulosa…………...………………………...……..…………...…………………….34-36
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati…………………………………….........……….37
2  
  Kirish. 
  Kurs   ishining   dolzarbligi:   Hozirgi   kunda   davlatlararo   har   tomonlama
hamkorlikning   bir   ko’rinishi   sifatida   xalqaro   tashkilotlar   va   fondlarning
ahamiyati   ortib   bormoqda.   Ular   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy,   ilmiy-texnikaviy   va
madaniy   sohalarda   umumiy   tusdagi   maqsadlarga   erishish   uchun   davlatlar,   milliy
institutlar, nodavlat assotsiatsiyalarini birlashtiradi.
Mamlakatimiz   ham   qator   xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   a’zo   hisoblanib,   har
yili   yurtimizda   xalqaro   nufuzli   tadbirlar   uyushtiriladi.   Respublikamiz   birinchi
Prezidentimiz Islom Karimov O’zbekistonning jahon xo’jaligidagi o’rni haqida shunday
deganlar:   “   Uzoq   muddatli   istiqbolga   mo’ljallangan,   mamlakatimizning   salohiyati,
qudrati  va iqtisodiyotimizning raqobatdoshligini  oshirishda  hal  qiluvchi  ahamiyat  kasb
etadigan   navbatdagi   muhim   ustuvor   yo’nalish-bu   asosiy   yetakchi   sohalarni
modernizatsiya   qilish,   texnik   va   texnologik   yangilash,   transport   va   infratuzilma
kommunikatsiyalarini rivojlantirishga qaratilgan strategik ahamiyatga molik loyihalarni
amalga oshirish uchun faol investitsiya siyosatini olib borishdan iborat. 
Dunyodagi   mashhur   va   nufuzli   kompaniyalar,   Janubiy   Koreya,   Yaponiya
taraqqiyot   banklari   singari   moliya   institutlari,   qator   arab   davlatlarining   investitsiya
fondlari va boshqa xorijiy tashkilotlar yuqori qo’shimcha qiymatga ega bo’lgan, yuksak
texnologiyalarga   asoslangan   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   bo’yicha   investitsiya
loyihalarini   amalga   oshirishda   bizning   yirik   hamkorlarimiz   bo’lmoqda”deydi
Respublikamiz birinchi Prezidentimiz Islom Karimov
Shavkat   Mirziyoyev   Iqtisodiy   hamkorlik   tashkilotining   15-sammitida   nutq
so’zladi 1
«Bugungi   kunda   barchamiz   global   va   mintaqaviy   vaziyatning   tobora
murakkablashib   borayotganiga   guvoh   bo’lib   turibmiz.   Davom   etayotgan   pandemiya
ta’sirida jahon iqtisodiyoti rivojida qanday tendensiyalar kuzatiladi, xalqaro hamjamiyat
yana qanday yangi xavf-xatarga duch keladi, degan savollarga hamon aniq javob yo’q.
1
 https://uzreport.news/politics/shavkat-mirziyoyev-iqtisodiy-hamkorlik-tashkilotining-15-sammitida-nutq-so-zladi
3  
  Bunday   o’zgaruvchan   sharoitda   quyidagi   ustuvor   yo’nalishlar   bo’yicha   umumiy   sa’y-
harakatlarimizni birlashtirish zarur deb hisoblaymiz. deydi yurtimiz Prezidenti Shavkat
Mirziyoyev
Kurs   ishining   maqsadi:   Xalqaro   moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlar
faoliyatini   o’rganish,   ularning   jahon   xo’jaligida   tutgan   o’rnini   aniqlash   va   kelgusida
rivojlanish istiqbollarini ko’rib chiqish.
Kurs ishining vazifalari:
-   Milliy   iqtisodiyot   rivojlanishida   moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlarning
rolini aniqlash;
-   Moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlarning   jahon   xo’jaligida   tutgan   o’rnini
aniqlash;
- Jahon taraqqiyot banki faoliyati bilan tanishish;
-   Moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlar,   xususan,   Islom   taraqqiyot   bankining
kelgusida rivojlanish istiqbollarini tahlil qilish.
Kurs   ishining   obyekti:   xalqaro   iqtisodiy           tashkilotlar   va   O’zbekistonning
rivojlangan   davlatlar   bilan   tuzgan   muhim   hujjatlar   .Islom   taraqqiyot   banki   kurs
ishining obekti bo’lib hisoblanadi.
Kurs ishining predmeti:  xalqaro iqtisodiy     tashkilotlar, ular tarkibiga kiruvchi
moliyaviy   –   iqtisodiy   tashkilotlar,   alohida   O’zbekistonning   rivojlangan   davlatlar   bilan
tuzgan   muhim   hujjatlar,   ularning   faoliyat   yo’nalishlari   va   jahon   xo’jaligidagi   tutgan
o’rni mazkur kurs ishining predmetidir.
Kurs   ishining   tuzilish   tarkibi:   Mazkur   kurs   ishi   kirish,ikkita   bob   va   uning
tarkibiga   kiruvchi   beshta   bo’lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan tarkib topgan.
 
 
 
 
 
 
4  
  I BOB.   O’ZBEKISTONDA IQTISODIY ISLOHOTLARNI AMALGA
OSHIRISHDA TASHQI IQTISODIY FAOLIYATNI ERKINLASHTRISHNING
AHAMIYATI.
1.1.   . Jahon bozori va unda O’zbekistonning ishtiroki. 
  Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   statistikasining   asoschisi   deb   haqli   ravishda   belgiyalik
olim   Adolf   Ketleni   (1796-1874)   hisoblash   mumkin.   CHunki   u   birinchilardan   bo’lib
to’plangan statistik ma’lumotlarga statistik usullar yordamida ishlov berishni qo’lladi. U
shuningdek   ilk   bor   Belgiyada   Markaziy   statistik   komissiyani   tashkil   qilishda   taniqli
matematik   olimlar   bilan   jonbozlik   qildi.   A.   Ketleni   matematik   bo’lgani   uchun   u   o’z
tahlillarida matematik tamoyillariga suyanadi. Ushbu holat statistikani vujudga kelishida
boshqa  mamlakatlarda statistik   tashkilotlarning shakllanishida   ham  o’z  ifodasini  topdi.
CHet   el   mamlakatlarida   xozirgi   kunda   TIF   statistikasi   matematikaning   alohida   qismi
sifatida tashkil topdi.
Har qanday fan o’z o’rganish ob’ektini ma’lum usullar yordamida o’rganadi.
TIF   statistikasi   ham   o’z   ob’ektini   xususiy   metodlari   yordamida   o’rganadi.   Ular
quyidagilardan iborat:
1.                      Ommaviy statistik kuzatish metodi;
2.                      Kuzatish ma’lumotlarini jamlash va guruxlash;
3.                                           Turli umumlashtiruvchi ko’rsatkichlarni (masalan, mutloq va
nisbiy miqdor, o’rtacha miqdor, indeks va hakozo)hisoblash;
4.                                             Tanlanma   kuzatish   usuli,   statistik   ma’lumotlarni   jadval   va
grafiklar ko’rinishida ifodalash.
                TIF   statistikasi   faqat   fan   bo’libgina   qolmasdan,   shu   bilan   birga   amaliy
faoliyatning muxim sohasi xamdir.
TIF   statistikasi   doim   ommaviy   mashg’ulotlarga   asolanadi.   Kerakli   paytda   u
o’zining   boshlang’ich   kuzatishini   ham   tashkil   etadi.   Ommaviy   boshlang’ich
ma’lumotlarni   umumlashtirayotganda   statistika   maxsus   usullardan   foydalanadi   va
pirovard   natijada   umumlashtiruvchi   ko’rsatkichlarni   aniqlab,   hodisa   va   voqealar
to’plamiga   umumiy   baho   beradi.   Statistika   har   xil   o’lchov   birliklaridan   foydalanadi.
5  
  Jumladan,   ko’rsatkichlarni   pulda,   naturada,   shartli   natura   va   mehnat   birliklarida
ifodalaydi.
O’tgan   yillar   mobaynida   tashqi   iqtisodiy   kompleks   bo’yicha   olib   borilayotgan
ishlar,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   qatnashuvchi   tomonlar   faoliyatini   bozor   iqtisodiyoti
printsiplari   hamda   ularni   liberalizatsiyalashtirish   asosida   olib   borildi.   CHet   el
mamlakatlari bilan iqtisodiy savdo munosabatlari, hamda xalqaro iqtisodiy va moliyaviy
tashkilotlar   bilan   hamkorlikni   yanada   chuqurlashtirish,   mustahkamlash   borasida   olib
borilayotgan ishlar yanada jadallashtirildi.
Mamlakatning 2009 yildagi jami tashqi savdo oboroti 6689,2 mln. dollarni, ya’ni
2008   yilga   nisbatan   17,3%ga   oshdi.   Uzoq   chet   el   mamlakatlari   bilan   tashqi   savdo
oboroti 54,3%ga oshib 3392,8 mln. dollar, MXD va Baltika davlatlari bilan esa 15,4%ga
oshib 2105,4 mln. dollarni tashkil qildi. 
2009 yil natijalariga ko’ra tashqi savdo bozori balansi manfiy saldosi 167,0 mln.
dollar   yoki   2008   yilga   nisbatan   135,8   mln.   dollarga   oshdi.   Bu   esa   eksport-import
jarayonlarining O’zbekiistonda samarali ekanligidan dalolat beradi. 
Tashqi   siyosat   bu   davlatning   xalqaro   munosabatlaridagi   umumiy   yo’nalishini
qamrab oladi.
Tashqi   siyosat   davlatning   boshqa   davlatlar   xalqlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan
o’zaro   munosabatlar   soxasidagi   faoliyatining   maqsadlari   va   vositalari   majmunini
qamrab oladi.
O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosatini   asosiy   tamoyillari   Konstitutsiyasining
17- moddasida qonuniy jixatdan mustaxkamlab qo’yilgan.
“O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosati   va   xalqaro   faoliyati   O’zbekiston
respublikasi konstitutsiyasi  “Ozbekiston respublikasi  shartnomalar to’g’risidagi qonun”
O’zbekiston   respublikasi   “mudofa   to’g’risidagi”   O’zbekiston   respublikasi   xarbiy
doktirininatasi   to’g’risidagi”   qonunlari   va   boshqa   qonunchilik  xujjatlaridagi   tamoyillar
va   meyorlarga   Birlashgan   millatlar   tashkiloti   va   yevropa   xavfsizlik   va   xamkorlik
tashkilotining   tamoyil   va   maqsadlariga   shuningdek,   O’zbekiston   respublikasi   oliy
majlisi   ratifikatsiya   qilgan   O’zbekiston   respublikasi   xalqaro   shartnomalari   va
6  
  bitimlaridan   kelib   chiqadigan   majburiyatlariga   asoslanadi”   deyilgan,   1996-yildagi
O’zbekiston   respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   asosiy   tamoyillari   to’g’risidagi
qonun   1-modda.   Yuqorida   qayd   etilganlardan   kelib   chiqqan   holda,   O’zbekiston
respublikasi   tashqi   siyosiy   kursining   asosiy   vazifalarini   quyidagicha   qisqa   ifodalash
mumkin:
Birinchidan:   yaqin   va   uzoq   davlatlar   bilan   o’zaro   manfatli   va   teng   xuquqli
xamkorlik   munosabatlarini   xar   tomonlama   rivojlantirish   va   mustaxkamlash.
O’zbekistonning   jaxon   xamjamiyatiga   asta   sekin   va   xar   tomonlama   integrallashishida
siyosiy   iqtisodiy   madaniy   marifiy   ilmiy   texnikaviy   va   boshqa   soxalarda   ochiq   va
konstruktiv xalqaro xamkorlikni amalga oshirishda ikki tomonlama va ko’p tomonlama
diplomatiya mexanizmlaridan samarali foydalanish.
Ikkinchidan:   O’zbekiston   raxbariyatining   mintaqaviy   va   xalqaro   siyosatning
dolzarbyo’nalishlari   xususidagi,   jumladan,   Afg’onistondagi   vaziyatni   tinch   yo’l   bilan
xal   etish  bo’yicha  “6+3”  muloqot  guruxini   tuzish,  O’rto  Osiyo   Fors   qo’ltig’i   transport
transzit   yo’lini   tuzish   mintaqadagi   trans   chegaraviy   daryolarning   suv   resurslaridan
oqilona foydalanish va boshqa xalqaro tashabbuslarni olg’a surish.
Uchinchidan: O’rta Osiyoda tinchlik va barqarorlikni saqlash mintaqani barqaror
xavfsizlik   xududiga   aylantirish   bilan   bog’liq   siyosiy   diplomatic   va   xalqaro   xuquqiy
masalalarni   xal   etins.   Uzoq   va   yaqin   davlat   bilan   munosabatlarda   siyosiy   ijtimoiy
iqtisodiy millatlararo va boshqa salbiy xolatlarning avj olishiga yo’l qo’ymaslik uchun
diplomatic choralarni ko’rish.
To’rtinchidan:   Respublikada   amalga   oshirilayotgan   chuqur   demokratik
isloxotlarni   jamiyatni   va   iqtisodni   modernizatsiyalashning   dinamik   jarayonlarni
samarali   amalga   oshirish   uchun   qulay   tashqi   siyosiy   sharoitlarni   yaratish.   Jaxondagi
mamlakatlar   bilan   savdo   iqtisodiy   munosabatlarni   muntazam   rivojlantirish   milliy
iqtisodiyotning ustivor yo’nalishlariga to’g’ridan to’g’ri chet  el  sarmoyalarini  va ilg’or
texnologiyalarni   jalb   qilish   bilan   bog’liq   siyosiy   diplomatik   va   xalqaro   xuquqiy
masalalarni amalga oshirish.
7  
  Beshinchidan:   jaxon   ham   jamiyatiga   O’zbekiston   tashqi   va   ichki   siyosatining
asosiy   jixatlarini   aks   ettiradigan,   uning   xalqaro   tashabbuslarining   mazmun   va
moxiyatini ifodalovchi obektiv va ishonchli malumotlarni yetkazish.
1.2.   Respublikamizda tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirishdagi olib
borilayotgan islohotlar va davlatning roli
O’zbekiston Respublikasi o’z milliy manfaatlariga asoslangan holda ochiq, o’zaro
manfaatli   va   konstruktiv   tashqi   siyosat   olib   boradi.   Respublikaning   zamonaviy   tashiq
siyosiy   kursi   dunyoda   va   mintaqada   shiddat   bilan   o’zgarayotgan   vaziyat,   hamda
mamlakatning ichidagi keng ko’lamli o’zgarishlarga asoslanib shakllanadi. O’zbekiston
Respublikasi   tashqi   siyosiy   faoliyatining   bosh   maqsadi   –   davlat   mustaqilligi   va
suverenitetini,   xalqaro   maydondagi   o’rni   va   rolini   mustahkamlash,   yon-atrofida
xavfsizlik,   barqarorlik   va   ahil   qo’shnichilik   muhitini   shakllantirish,   respublikaning
tashqi iqtisodiy manfaatlarini faol tarzda ilgari surish. 
Respublika   harbiy-siyosiy   bloklarga   qo'shilmaslik   kursiga   sodiq   bo'lib,   o'z
hududida   xorijiy   harbiy   bazalar   va   ob'ektlarni   joylashtirishga,   shuningdek,   mamlakat
harbiy   xizmatchilarining   chet   eldagi   tinchlikparvarlik   amaliyotlarida   yoki   harbiy
mojarolarda ishtirok etishiga yo'l qo'ymaydi. O'zbekiston barcha qarama-qarshiliklar va
nizolarni   faqat   tinch   siyosiy   yo'llar   bilan   hal   qilish   tarafdori.O'zbekiston   davlatlarning
suveren   tengligi,   kuch   ishlatmaslik   yoki   kuch   bilan   tahdid   qilmaslik,   chegaralarning
daxlsizligi,   boshqa   davlatlarning   ichki   ishlariga   aralashmaslik;   xalqaro   majburiyatlarni
vijdonan   bajarish,   inson   huquqlarini   hurmat   qilish   va   himoya   qilish   va   xalqaro
huquqning   boshqa   umume'tirof   etilgan   tamoyilllari   va   normalari;   xavfsizlikning
bo'linmasligi, ochiqlik va pragmatizm, qo'shni mamlakatlar bilan har tomonlama yaxshi
qo'shnichilik   munosabatlarini   rivojlantirish,   mintaqaviy   va   xalqaro   hamkorlikni
mustahkamlash   kabi   asosiy   tamoyillarga   tayangan   holda   tinchlik,   taraqqiyot   va
farovonlik   yo'lida   barcha   sheriklar   bilan   hamkorlikni   kengaytirishdan
manfaatdor.Tashqi  siyosiy  faoliyatning asosiy  va birinchi  darajali  vazifalaridan biri  bu
2017-2021-yillarda   O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
8  
  yo’nalishi   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasini   samarali   amalga   oshirishdir.Ushbu
maqsadga erishish uchun tashqi siyosat idorasi oldiga quyidagi vazifalar qo’yilgan:
-   mamlakatimizda   olib   borilayotgan   demokratik   islohotlarni   hamda   jamiyat   va
iqtisodiyotni   modernizatsiya   qilishning   jadal   jarayonlarini   samarali   amalga   oshirish
uchun mumkin qadar qulay tashqi siyosiy shart-sharoitlarni shakllantirish;
-   Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   saqlash   hamda   mustahkamlash,
mintaqani xavfsizlik va barqaror taraqqiyot hududiga aylantirish;
-   jahonning   yetakchi   davlatlari   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan   strategik   hamkorlik
qilishning mutanosib, ko’p qirrali tizimini shakllantirish;
-   O’zbekistonning   mintaqa   va   jahon   siyosatidagi   muhim   yo’nalishlar   bo’yicha
xalqaro tashabbuslarini ilgari surish;
-   mahalliy   mahsulotlarning   eksport   hajmini   oshirish   va   geografiyasini
kengaytirish borasida ko’maklashish;
-   milliy   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga   to’g’ridan-to’g’ri   xorijiy
investitsiyalar va ilg’or texnologiyalarni jalb etishda faol ko’mak berish;
- mamlakatimizga turistlarni jalb qilish hamda turistik infratuzilmani rivojlantirish
borasida amaliy yordam ko’rsatish;
-   transport   va   tranzit   sohasidagi   hamkorlikni   kengaytirish   va   chuqurlashtirishda
hamda xalqaro transport kommunikatsiyalari va logistik infratuzilmalarni rivojlanishiga
ko’maklashish;
-   xorijdagi   O’zbekiston   Respublikasi   fuqarolari   va   yuridik   shaxslari   huquq   va
manfaatlarining har tomonlama himoya qilinishini ta’minlash;
- xorijda istiqomat qilayotgan vatandoshlar bilan aloqalarni mustahkamlash.
Tashqi   siyosatimizning   bosh   ustuvor   yo’nalishi   Markaziy   Osiyo   mintaqasidir.
O’zbekistonning   Markaziy   Osiyodagi   siyosati   mintaqada   tinchlik   va   barqarorlikni
ta’minlashga,   mintaqaviy   xavfsizlikning   muhim   muammolarini   hal   etishga,   shu
jumladan,   Afg’onistondagi   vaziyatni   hal   qilishga   ko’maklashishga   qaratilgan.
O’zbekiston   mintaqaviy   savdo-iqtisodiy   hamkorlikni   mustahkamlash,   mintaqaning
transport   va   tranzit   infratuzilmasini   rivojlantirish,   Markaziy   Osiyo   transchegaraviy
9  
  daryolarining   suv-energetika   resurslaridan   oqilona   va   kompleks   foydalanish   hamda
mintaqaning   ekologik   barqarorligini   ta’minlash,   chegaralarni   delimitatsiya   va
demarkatsiya   qilish   jarayonini   yakuniga   yetkazish   uchun   barcha   sa’y-harakatlarni
amalga   oshiradi.O’zbekiston   mintaqa   davlatlari   bilan   do’stona   va   ahil   qo’shnichilik
munosabatlarini   mustahkamlashdan,   ilmiy-texnikaviy   va   madaniy-gumanitar
hamkorlikni   rivojlantirishdan,   parlamentlar,   chegara   hududlari,   jamoat   tashkilotlari   va
oddiy   fuqarolar   o’rtasidagi   aloqalarni   kuchaytirishdan   manfaatdor.O’zbekiston
Afg’oniston bilan aloqalarni  kengaytirishni, mazkur  mamlakatdagi vaziyatni  tinch yo’l
bilan   hal   etishga   qaratilgan   xalqaro   sa’y-harakatlarda   faol   ishtirok   etishni   davom
ettiradi.   O’zbekiston   tomoni   Afg’oniston   iqtisodiyotini   qayta   tiklanishiga,   uning
transport,   ishlab   chiqarish,   energetik   va   ijtimoiy   infratuzilmalarini   rivojlantirishga
ko’mak   berishda   davom   etadi.   Barqaror   va   ravnaq   topayotgan   Afg’oniston   Markaziy
Osiyodagi mintaqaviy xavfsizlikning kafolatidir.MDH malakatlari bilan hamkorlik ham
O’zbekiston   tashqi   siyosatining   ustuvor   yo’nalishi   hisoblanadi.   Mazkur   davlatlar   bilan
respublikamiz   tarixan   shakllangan   siyosiy,   iqtisodiy,   transport-kommunikatsion   va
boshqa   aloqalarga   ega.   O’zbekiston   Hamdo’stlik   mamlakatlari   bilan   tenglik,   o’zaro
foydalilik, bir-birining manfaatlarini hurmat qilish va e’tiborga olish tamoyillari asosida
ikki   tomonlama   hamkorlik   munosabatlarini   qurishni   davom   etadi.O’zbekiston   Rossiya
bilan   2004-yil   16-iyunda   imzolangan   Strategik   hamkorlik,   2005-yil   14-noyabrdagi
Ittifoqchilik   munosabatlari   to’g’risidagi   shartnomalar   hamda   2012-yil   4-iyunda
imzolangan   O’zbekiston   Respublikasi   va   Rossiya   Federatsiyasi   o’rtasida   Strategik
hamkorlikni chuqurlashtirish to’g’risidagi deklaratsiya asosida do’stona munosabatlarni
har   tomonlama   mustahkamlash   va   tadrijiy   rivojlantirish   ikki   mamlakat   manfaatlariga
to’liq mos keladi hamda mintaqadagi tinchlik va xavfsizlikni mustahkamlashga  xizmat
qiladi.   Ikki   tomonlama   munosabatlarning   eng   muhim   vazifalari   O’zbekiston
Respublikasi  Prezidenti   Sh.M.    Mirziyoyevning  2017-yil   4-5-aprelda  Rossiyaga   davlat
tashrifi hamda Rossiya Federatsiyasi Prezidenti V.V.Putinning 2018 yil 18-19 oktyabrda
O’zbekistonga   davlat   tashrifi   chog’ida   erishilgan   kelishuvlarni   to’liq   amalga
oshirilishini ta’minlashdan iboratdir. O’zbekiston Respublikasi global muammolarni hal
10  
  etishda   muhim   rol   o’ynaydigan,   yaqin   mintaqaviy   qo’shni   Xitoy   bilan   strategik
hamkorlikni kuchaytirish tarafdori. Xitoy bilan munosabatlarni rivojlantirish 2012-yil 6-
iyundagi Strategik hamkorlikni o’rnatish to’g’risidagi qo’shma deklaratsiya, 2013-yil 9-
sentyabrdagi   ikki   tomonlama   strategik   hamkorlikni   yanada   rivojlantirish   va
chuqurlashtirish to’g’risidagi deklaratsiyasi hamda 2017 yil 12 maydagi Har tomonlama
strategik   sheriklik   munosabatlarini   yanada   chuqurlashtirish   to'g'risida   qo'shma
bayonotga asoslangan.  O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Sh.M.Mirziyoyev  2019-yil
24-27   aprelda   «Bir   makon,   bir   yo’l»   Ikkinchi   xalqaro   forum   doirasida   ilgari   surgan
tashabbus   va   takliflarni   to'liq   va   o'z   vaqtida   amalga   oshirish   ikki   mamlakat
manfaatlariga mos keladi.O’zbekiston tashqi  siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan biri,
Amerika   Qo’shma   Shtatlari   bilan   2002-yil   12-mart   oyida   imzolangan   O’zbekiston   va
AQSh   o’rtasida   Strategik   sherikchilik   va   hamkorlikning   asoslari   to’g’risidagi
deklaratsiyasi   asnosida   o’zaro   manfaatli   va   konstruktiv   hamkorlikni   har   tomonlama
rivojlantirishdan iboratdir. O’zbekiston AQSh bilan mamlakatda amalga oshirilayotgan
fuqarolik   jamiyati   asoslarini   mustahkamlash   va   xalq   turmush   darajasini   yaxshilashga
qaratilgan modernizatsiya jarayoni va islohotlarni qo’llab-quvvatlash maqsadida siyosiy,
savdo-iqtisodiy,   investitiaviy-texnologik   va   madaniy-gumanitar   sohalarda   hamkorlikni
yanada   kengaytirishdan   manfaatdor.   Ikki   tomonlama   hamkorlikning   muhim
yo’nalishlari Afg’onistonda tinchlik va barqarorlikni mustahkamlash, transmilliy tahdid
va xatarlarga qarshi kurashga ko’maklashishdan iboratdir. O’zbekiston Yevropa Ittifoqi
va   Yevropa   davlatlari   bilan   har   taraflama   manfaatli   hamkorlikka   muhim   ahamiyat
beradi.   Yevropa   mamlakatlari   bilan   hamkorlikni   asosiy   sohalari   savdo-sotiqni
rivojlantirish,   investitiya   va   moliya,   zamonaviy   texnologiyalar   transferi,   ilm-fan,
texnika, ta’lim, ekologiya, sog’liqni saqlash, madaniyat va mintaqaviy xavfsizlik kabilar
hisoblanadi.   O’zbekiston   asosiy   e’tiborini   Yevropaning   ilg’or   davlatlari,   xususan
Germaniya,   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,   Belgiya,   Italiya,   Ispaniya,   Latviya   va   boshqa
davlatlar bilan ikki tomonlama hamkorlikni yanada yuqori darajaga chiqarishga alohida
e’tibor beradi.
11  
  Respublikamiz   ko’p   asrlik   umumiy   tarix,   yagona   til   va   din,   umumiy   qadriyatlar
va   o’xshash   urf-odatlarga   ega   bo’lgan   Turkiya   davlati   bilan   do’stlik   va   hamkorlikni
mustahkamlashga   qaratilgan   siyosatni   izchil   davom   ettiradi.   Mamlakatimiz   Turkiya
bilan har taraflama manfaatli hamkorlikni, jumladan savdo-sotiq, investitsiya va turizm
kabi sohalarda rivojlantiradi. Osiyo-Tinch okeani hududi mamlakatlari, xususan Koreya
Respublikasi   va   Yaponiya   bilan   hamkorlik   O’zbekiston   tashqi   siyosatining   muhim
yo’nalishlaridan biri bo’lib qoladi. O’zbekiston ushbu davlatlar bilan investitsiya, savdo-
sotiq,   yuqori   texnologiyalar,   madaniy-gumanitar   sohalaridagi   keng   qamrovli
hamkorlikni   davom   ettiradi.O’zbekiston   Janubiy-Sharqiy   Osiyodagi   mamlakatlar   –
Malayziya,   Indoneziya,   Singapur,   Vetnam   kabi   davlatlar   bilan   hamkorligini
rivojlantiradi.O’zbekiston   Janubiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Hindiston  va   Pokiston
bilan   savdo-sotiq,   transport-kommunikatsiya,   turizm   kabi   sohalarda   har   taraflama   va
o’zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirishni   qo’llab   quvvatlaydi.O’zbekiston
musulmon   dunyosi   davlatlari   bilan   o’zaro   manfaatli   aloqalarni   iqtisodiyot,   transport
kommunikatsiyasi,   moliya,   investitsiya   va   sayyohlik   sohalarida,   shu   jumladan   Islom
hamkorlik   tashkiloti   va   Islom   taraqqiyot   banki   doirasida   faol   rivojlantirish   va
mustahkamlashdan   manfaatdor.O’zbekiston   BMT   ishida   faol   ishtirok   etishni   davom
ettiradi,   hamda   uni   xalqaro   tinchlik   va   xavfsizlikni   ta’minlashga,   tezkor   globallashuv
jarayonida   davlatlarning   barqaror   rivojlanishida   ko’maklashishga   mas’ul   bo’lgan
yagona   universal   tashkilot   sifatida   ko’radi.Mamlakatimiz   Yevropada   xavfsizlik   va
hamkorlik tashkiloti, Shanxay hamkorlik tashkiloti va Mustaqil Davlatlar Hamdo’stligi
tashkilotlati   bilan   ushbu   tuzilmalarning   mexanizmlaridan   zamonaviy   muammolar   va
tahdidlarga   qarshi   kurashishda,   ko’p   tomonlama   hamkorlikni   rivojlantirishda   samarali
foydalanish   maqsadida   o’zaro   sherikchilikni   yanada   rivojlantiradi.O’zbekiston   xalqaro
moliya   institutlari   bilan,   shu   jumladan,   Osiyo   taraqqiyot   banki,   Jahon   banki,   Xalqaro
valyuta   jamg’armasi,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   infratuzilma
investitsiyalari   banki   va   Yevropa   investitsiya   banklari   bilan   energetika,   transport,
qishloq xo’jaligi, uy-joy qurilishi, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish
bo’yicha   yangi   loyihalarni   amalga   oshirishda   hamkorlikni   faollashtirish   uchun   barcha
12  
  sa’y-harakatlarni   olib   boradi.Bugungi   kunda   O’zbekiston   Respublikasi   dunyoning   130
dan   ortiq   davlatlari   bilan   diplomatik   aloqalar   o’rnatgan.   Toshkentda   44   ta   chet   el
elchixonalari,   1   ta   bosh   konsullik,   8   ta   faxriy   konsullar,   17   ta   xalqaro   tashkilotlar
vakolatxonalari,   13   ta   xorijiy   xalqaro   hukumatlararo   va   hukumat   tashkilotlari
vakolatxonalari,   1   ta   diplomatik   maqomga   ega   savdo   vakolatxonasi   faoliyat
ko’rsatmoqda.   Xorijiy   mamlakatlarda   va   xalqaro   tashkilotlarda   O’zbekiston
Respublikasining   55   ta   diplomatik   va   konsullik   vakolatxonalari   mavjud.   O’zbekiston
100   dan   ortiq   xalqaro   tashkilotlarning   a’zosi   bo’lib,   mamlakatimiz   turli   xil   ko’p
tomonlama hamkorlik tuzilmalari bilan o’zaro sherikchilik aloqalarini rivojlantiradi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13  
   
 
 
II BOB.   O`ZBEKISTON ISTITUTSIONAL ISLOXOTLARI VA
IQTISODIYOTNI BOSHQARISH DAVLAT TUZULMALARINING
SHAKILLANTIRILISHI
2.1. O’zbekiston Respublikasining Osiyo va Jahonning yuqori darajada
rivojlangan davlatlari bilan amalga oshirayotgan iqtisodiy aloqalari
TASHQI   IQTISODIY   FAOLIYAT   TOVAR   NOMENKLATURASI–TIF   TN
(Товарная   номенклатура   внешно-экономическое   деятел’ности   ТНВЭД)   yoki
uyg’unlashgan tizim nomenklaturasi-UTN 
(Номенклатура   гармонизированной   системы–НГС)   faoliyatni   davlat
boshqaruvi sistemasi bo’lib, tovarlarning bo’limlari, guruhlari va subpozitsiyalari uchun
sinflashning   asosiy   qoidalari,   qo’shimcha   izoxlar   va   klassifikatsiya   qismlaridan   iborat.
UTN–tashqi   iqtisodiy   faoliyat   ko’p   maqsadli   tovar   nomenklaturasi   hisoblanib,   u
tovarlarni Har taraflama ixchamlashtirilgan holda batafsil ta’riflovchi klassifikatordir. U
xalqaro   savdo-sotiq   statistik   ma’lumotlarini   taqqoslash   va   analiz   qilishda,   bojxona
tijorat faoliyati, statistik xizmat talablarini qondiruvchi tovarlarni uyg’unlashgan tizimda
tariflash   va   kodlash   bo’yicha   xalqaro   konventsiyaning   ajralmas   qismidir.   Mamlakat
tashqi   iqtisodiy   faoliyatini   rivojlantirish.   bojxona   yo’li   bilan   tartibga   solishda
nomenklaturadan foydalanish yo’lga qo’yilgan. Tashqi iqtisodiy aloqalarni rivojlantirish
va soddalashtirishda tovar nomenklaturaning ahamiyati juda cheksizdir savdo-sotiqning
eksport-import   operatsiyalarining   rivojlanishi   va   murakkablashishi   ularga   oid
hujjatlarning   takomillashtirilishiga   sabab   bo’ladi.   SHuning   uchun   ham   tovar   nomini
raqamli   kodlar   bilan   ifodalashdan   xalqaro   miqyosda   eng   qulay   usul   hisoblanadi.
Eksport-import   operatsiyalarining   rivojlanishi   va   murakkablashuvi   ularga   oid   bo’lgan
hujjatlarni   takomillashtirilishiga   yoki   ularga   kerakli   zamonaviy   qo’shimchalar
kiritilishiga sabab bo’lmokda. Dastlabki yaratilgan klassifikatsion sistemalar o’ta sodda
14  
  to’zilgan   bu–lib,   ma’lum   miqdordagi   boj   va   to’lovlar   undirilishi   lozim   bo’lgan
tovarlarning   ruyxatidan   iborat   edi.   Biroq   tovarlar   turlarining   o’zgarishi   bilan   ulardan
undiriladigan   boj   miqdorlarini   belgilovchi   aniq   va   printsipial   klassifiqatorni   yaratish
zarur   bo’ldi.   Yagona   xalqaro   ahamiyatga   ega   bo’lgan   tovar   nomenklaturasini   yaratish,
uchun   bir   asr   davomida   o’rinishlar   olib   borilgan.   1853–1908   yillar   davomida   shu
maqsadda   bir   qancha   xalqaro   kongresslar   o’tkazilgan.   Dastlabki   nomenklatura   1853
yilda Bryusselda imzolangan. U xalqaro statistik nomenklaturaning yaratilishiga imkon
yaratdi.1869,   1872,   va   1876   yillarda   xalqaro   statistik   kongresslar   bo’lib   o’tdi   va   1885
yilda   xalqaro   statistika   instito’ti   tashkil   etildi.   Dastlabki   yagona   statistiq   nomenklatura
1913   yilda   Bryussel   shaxrida   2-xalqaro   savdo   statistikasiga   bag’ishlab   o’tkazilgan
Konfvrentsiyada   qabul   qilindi.   Unga   29   davlat   rahbarlarigina   imzo   chekkan   bo’lib,
fakatgina   5   ta   guruh   (tirik   hayvonlar,   oziq-ovqat   mahsulotlari,   qayta   ishlanadigan
materiallar,  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlar.  oltin  va  kumush)  va  186 tagina  tovar  o’rni
belgilangan   edi.   Keyinrok   19   27-37   yillarda   yagona   bojxona   nomenklaturasi   (Jeneva
nomenklaturasi) ga asos solindi. U 21 ta bo’lim, 86 ta guruxlarga joylashtirilgan 991 ta
poziyatsiyadan iborat edi. Ikkinchi jahon urushidan keyin davlatlar iqtisodiyotini tiklash
va savdo-sotiqni rivojlantirish maqsadida yangi nomenklaturaga ehtiyoj sezildi. Yevropa
bojxona.   ittifoqining   ishchi   guruhi   tomonidan   Jeneva   nomenklaturasi   asosida   1950
yilning   15   dekabrida   Bryussel’   shahrida   tovarlarni   bojxona   ta’rifi   bo’yicha
klassifikatsiyalash   maqsadida   nomenklatura   qabul   qilindi.   O’z   navbatida   oltmishinchi
yillar oxirida bu nomenklaturaga ham o’zgartirishlar kiritish talab etildi. Bu ishga. 1970
yillardai   boshlab   kirishildi   va   tayyorlov   ishlari   1981   yilda   tugallandi.   1983   yilning   14
iyunida   Bryussel’   shahrida   tovarlarni   uyg’unlashgan   tizimda   ta’riflash   va   kodlash
bo’yicha   xalqaro   Konventsiya   qabul   qilindi.   U   20   moddadan   va   asosiy   qoidalardan
iborat   bo’lib,   ingliz   va   frantsuz   tilidagi   asl   nusxalari   Bryussel’   shahrida   saqlanadi.
Nomenklaturadan   xalqaro   miqyosda   foydalanish   esa   1988   yilning   1   yanvaridan   joriy
etildi.   Eksport-import   operatsiyalarining   rivojlanishi   va   murakkablashuvi   ularga   oid
bo’lgan   hujjatlarni   takomillashtirilishiga   yoki   ularga   kerakli   zamonaviy   qo’shimchalar
kiritilishiga sabab bo’lmokda. Dastlabki yaratilgan klassifikatsion sistemalar o’ta sodda
15  
  to’zilgan   bu–lib,   ma’lum   miqdordagi   boj   va   to’lovlar   undirilishi   lozim   bo’lgan
tovarlarning   ruyxatidan   iborat   edi.   Biroq   tovarlar   turlarining   o’zgarishi   bilan   ulardan
undiriladigan   boj   miqdorlarini   belgilovchi   aniq   va   printsipial   klassifiqatorni   yaratish
zarur   bo’ldi.   Yagona   xalqaro   ahamiyatga   ega   bo’lgan   tovar   nomenklaturasini   yaratish,
uchun   bir   asr   davomida   o’rinishlar   olib   borilgan.   1853–1908   yillar   davomida   shu
maqsadda   bir   qancha   xalqaro   kongresslar   o’tkazilgan.   Dastlabki   nomenklatura   1853
yilda Bryusselda imzolangan. U xalqaro statistik nomenklaturaning yaratilishiga imkon
yaratdi.1869,   1872,   va   1876   yillarda   xalqaro   statistik   kongresslar   bo’lib   o’tdi   va   1885
yilda   xalqaro   statistika   instito’ti   tashkil   etildi.   Dastlabki   yagona   statistiq   nomenklatura
1913   yilda   Bryussel   shaxrida   2-xalqaro   savdo   statistikasiga   bag’ishlab   o’tkazilgan
Konfvrentsiyada   qabul   qilindi.   Unga   29   davlat   rahbarlarigina   imzo   chekkan   bo’lib,
fakatgina   5   ta   guruh   (tirik   hayvonlar,   oziq-ovqat   mahsulotlari,   qayta   ishlanadigan
materiallar,  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlar.  oltin  va  kumush)  va  186 tagina  tovar  o’rni
belgilangan   edi.   Keyinrok   19   27-37   yillarda   yagona   bojxona   nomenklaturasi   (Jeneva
nomenklaturasi) ga asos solindi. U 21 ta bo’lim, 86 ta guruxlarga joylashtirilgan 991 ta
poziyatsiyadan iborat edi. Ikkinchi jahon urushidan keyin davlatlar iqtisodiyotini tiklash
va savdo-sotiqni rivojlantirish maqsadida yangi nomenklaturaga ehtiyoj sezildi. Yevropa
bojxona.   ittifoqining   ishchi   guruhi   tomonidan   Jeneva   nomenklaturasi   asosida   1950
yilning   15   dekabrida   Bryussel’   shahrida   tovarlarni   bojxona   ta’rifi   bo’yicha
klassifikatsiyalash   maqsadida   nomenklatura   qabul   qilindi.   O’z   navbatida   oltmishinchi
yillar oxirida bu nomenklaturaga ham o’zgartirishlar kiritish talab etildi. Bu ishga. 1970
yillardai   boshlab   kirishildi   va   tayyorlov   ishlari   1981   yilda   tugallandi.   1983   yilning   14
iyunida   Bryussel’   shahrida   tovarlarni   uyg’unlashgan   tizimda   ta’riflash   va   kodlash
bo’yicha xalqaro Konventsiya qabul qilindi.
 U 20 moddadan va asosiy qoidalardan iborat bo’lib, ingliz va frantsuz tilidagi asl
nusxalari Bryussel’ shahrida saqlanadi. Nomenklaturadan xalqaro miqyosda foydalanish
esa 1988 yilning 1 yanvaridan joriy etildi. Eksport-import operatsiyalarining rivojlanishi
va   murakkablashuvi   ularga   oid   bo’lgan   hujjatlarni   takomillashtirilishiga   yoki   ularga
kerakli   zamonaviy   qo’shimchalar   kiritilishiga   sabab   bo’lmokda.   Dastlabki   yaratilgan
16  
  klassifikatsion   sistemalar   o’ta   sodda   to’zilgan   bu–lib,   ma’lum   miqdordagi   boj   va
to’lovlar   undirilishi   lozim   bo’lgan   tovarlarning   ruyxatidan   iborat   edi.   Biroq   tovarlar
turlarining   o’zgarishi   bilan   ulardan   undiriladigan   boj   miqdorlarini   belgilovchi   aniq   va
printsipial klassifiqatorni yaratish zarur bo’ldi. Yagona xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan
tovar nomenklaturasini yaratish, uchun bir asr davomida o’rinishlar olib borilgan. 1853–
1908   yillar   davomida   shu   maqsadda   bir   qancha   xalqaro   kongresslar   o’tkazilgan.
Dastlabki   nomenklatura   1853   yilda   Bryusselda   imzolangan.   U   xalqaro   statistik
nomenklaturaning   yaratilishiga   imkon   yaratdi.1869,   1872,   va   1876   yillarda   xalqaro
statistik kongresslar bo’lib o’tdi va 1885 yilda xalqaro statistika instito’ti tashkil etildi.
Dastlabki  yagona statistiq nomenklatura 1913 yilda Bryussel  shaxrida 2-xalqaro savdo
statistikasiga   bag’ishlab   o’tkazilgan   Konfvrentsiyada   qabul   qilindi.   Unga   29   davlat
rahbarlarigina   imzo   chekkan   bo’lib,   fakatgina   5   ta   guruh   (tirik   hayvonlar,   oziq-ovqat
mahsulotlari,   qayta   ishlanadigan   materiallar,   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlar.   oltin   va
kumush) va 186 tagina tovar o’rni belgilangan edi. Keyinrok 19 27-37 yillarda yagona
bojxona nomenklaturasi (Jeneva nomenklaturasi) ga asos solindi. U 21 ta bo’lim, 86 ta
guruxlarga   joylashtirilgan   991   ta   poziyatsiyadan   iborat   edi.   Ikkinchi   jahon   urushidan
keyin   davlatlar   iqtisodiyotini   tiklash   va   savdo-sotiqni   rivojlantirish   maqsadida   yangi
nomenklaturaga ehtiyoj sezildi. Yevropa bojxona. ittifoqining ishchi  guruhi  tomonidan
Jeneva nomenklaturasi asosida 1950 yilning 15 dekabrida Bryussel’ shahrida tovarlarni
bojxona ta’rifi   bo’yicha  klassifikatsiyalash  maqsadida  nomenklatura  qabul  qilindi.  O’z
navbatida   oltmishinchi   yillar   oxirida   bu   nomenklaturaga   ham   o’zgartirishlar   kiritish
talab   etildi.   Bu   ishga.   1970   yillardai   boshlab   kirishildi   va   tayyorlov   ishlari   1981   yilda
tugallandi. 1983 yilning 14 iyunida Bryussel’ shahrida tovarlarni uyg’unlashgan tizimda
ta’riflash   va   kodlash   bo’yicha   xalqaro   Konventsiya   qabul   qilindi.   U   20   moddadan   va
asosiy   qoidalardan   iborat   bo’lib,   ingliz   va   frantsuz   tilidagi   asl   nusxalari   Bryussel’
shahrida saqlanadi. Nomenklaturadan xalqaro miqyosda foydalanish esa 1988 yilning 1
yanvaridan joriy etildi.
TIF   TN   ni   to’zishda   59   ta   davlatdan   ekspertlar   va   ko’plab   davlatlararo   hamda
nodavlat   iqtisodiy   tashkilotlari,   shu   jumladan   xalqaro   savdo   palatasi,   "Ta’rif   va   savdo
17  
  bo’yicha   oliy   kengash",   standartlash   bo’yicha   xalqaro   tashkilot,   BMT   ning   statistik
byurosi   katnashgan.Yangi   texnologiyalarning   vujudga   kelishi,   ularning   tez   fursatlarda
ishlab   chikarishga   joriy   etilishi.   hamda   savdo-sotiqning   rivojlanishi   nomenklaturaning
uzliksiz   boyitib   boritilishini   taqazo   etadi.   Uning   takomillashtirilgan   va   tuldirilgan
ikkinchi nashri qayta chop etilib, 19 92 yilning 1 yanvaridan kuchga kirdi. 1993 yidda
uchinchi nashri chop etildi.
Nomenklaturaning asosini quyidagilar tashqil etadi:
Xalqaro Bojxona kengashi nomenklaturasining oxirgi redaktsiyasi;
Vryussel’ bojxona nomenklaturasi:
BMT xalqaro savdo klassifiqatori:
12 ta xalqaro va milliy klassifikatsion sistemalar.
  TIF TN dan davlatlarining 80% dan ortigi, ya’ni GATT (Qeneral aqrement on tarifs
and  trade–Генеральное   соглашеные   о   тарифах  и   торговле)   ta’rif   va  savdo   bo’yicha
Bosh bitim, tarkibidagi 150 davlat (bu davlatlar hissasiga dunyo savdo-sotig’ining 90%
to’g’ri keladi), shu jumladan MDX davlatlari foydalanadilar.
4.Bo’lim va guruhlarda tovarlarning joylashtirilish printsipi
Tovar   nomenklaturasida   barcha   tovarlar   oddiydan   murakkabga   qarab,   nihoyatda
aniqlik   bilan   joylashtirilgan.   M:   birinchi   bo’limda   tirik   hayvonlar   va   ularning
mahsulotlari, ikkinchi bo’limda o’simliklar va ularning mahsulotlari, uchinchi bo’limda
o’simlik  va  hayvon yoglari, qisqasi   qishloq  xo’jalik  mahsulotlaridan boshlanib,  yuqori
texnik   tovarlar   va   san’at   asarlari   bilan   yakunlanadi.   Har   bir   guruh   ma’lum   sanoat
tarmog’iga   tegishli   mahsulotlarni   o’z   ichiga   oladi.   Ba’zan   bu   holatlardan   chetlanishlar
kuzatilishi mumkin.
Misollar:
-     tabiiy va sun’iy jun, hamda undan olinadigan mahsulotlar,
-     to’qimachilik sanoati mahsulotlari aralash holda beriladi;
-     bolalar poyavzali tovar nomenklaturasida izoxlanmagan bo’lib, unga tayyorlangan
mahsuloti bo’yicha pozitsiya beriladi;
-     tsirk ayig’i tirik hayvonlar guruhida sinflanmaydi.
18  
  1. O’lchov birliklari
Tovarlar   uchun   o’lchov   birliklari   ikki   guruhga   bo’linadi:   asosiy   va   qo’shimcha.
Og’irlik   o’lchov   birligi,   ya’ni   kg   barcha   tovarlar   uchun   asosiy   o’lchov   birligi,   kolgan
barcha   turdagi   o’lchov   birliklari   qo’shimcha   o’lchov   birliklari   hisoblanib,   ulardan
ta’rifli,   nota’rif   boshqaruv   (litsenziyalash.   kvotalash   va,   boshqalar)   da   kenng
foydalaniladi. Tovar nomenklaturasining birinchi va ikkinchi tirik hayvonlar, o’simliklar
va   ularning   mahsulotlari   joylashtirilgan   bo’limlarida   kg   bilan   birgalikda   ko’prok   dona
(sht) o’lchov birligi, suyukliklar uchun–l, tamaki mahsulotlari sigaretlar uchun 100 sht,
yoki   1000   sht   o’lchov   birliklari,   gazlamalar   uchun   kub.m   o’lchov   birligi,   matolar   jun,
teri   uchun   m.   kv   o’lchov   birligi,   oyoq   kiyimlari   uchun   juft   (par)   o’lchov   birligi   va
boshqa o’lchov birliklari ishlatiladi.
2. Raqamlar va chiziqlarning izoxlari
Tovarlarni kodlar bilan ifodalashda tukkiz raqamdan foydalaniladi:
1-6-raqamlar–UT bo’yicha (ularni o’zgartirilmaydi
7-8-raqam   (razryad)lar   Yevropa   Iqtisodiy   Hamkorligi   Kombinirlangan
nomenklaturasi (KNEES) sistemasi bo’yicha 9-raqam muayyan davlat tovarlari uchun.
Davlatlar uz milliy xususiyatlarini hisobga olgan uyg’unlashgan tizimning asosiga zid
bo’lmagan   holda   guruhlarga   guruhchalar   kiritishi   mumkin.   Fakat   milliy   tovar   kodi
ishlatilganda dastlabki oltita raqam o’zgarmasligi kerak.
Uyg’unlashgan   tizim  qonuniy hujjat,  chunki  qoidalar,  bo’lim   va guruhlarga  berilgan
izoxlar huquqiy hujjatlar hisoblanadi.
Uyg’unlashgan tizimda tovarning pozitsiyasi uchun turtta va subpozitsiyasi uchun esa
oltita   raqam   ajratilgan.   Dastlabki   ikki   raqam   shu   tovarni   kelib   chiqishini   belgilovchi
bo’limga   mos   bo’ladi,   3-4–raqamlar   mahsulotning   shu   bo’limdagi   pozitsiyasini,   5-6-
raqamlar subpozitsiyasini va 7--9--raqamlar podsubpozitsiyasini belgilaydi.. 
2.2   O’zbekiston iqtisodiyotining jahon bozoridagi o‘rni va iqtisodiy islohotlarning
chuqurlashuvi va faoliyatni tartibga solish
Koronavirus   Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   firmalarning   ishlab   chiqarish-xo‘jalik,
tashkiliy-iqtisodiy va tashkiliy funksiyalari yig‘indisini ifodalaydi.
19  
  O‘zbekiston   Respublikasining   «Tashqi   iqtisodiy   faoliyati   to‘g‘risida»   gi
Qonuniga   ko‘ra   tashqi   iqtisodiy   faoliyat   deganda   O‘zbekiston   Respublikasi   davlat
idoralarining,   yuridik   va   jismoniy   shaxslarining   xorijiy   davlatlar,   ularning   yuridik   va
jismoniy   shaxslari,   xalqaro   tashkilotlar   bilan   o‘zaro   foydali   hamkorlik   o‘rnatishga,
bunday hamkorlikni rivojlantirishga qaratilgan jami amaliy harakatlari tushuniladi.
Tashqi   savdo   operatsiyalari   kompleksi   beshta   tasniflash   mezoni   bo‘yicha
guruhlarga ajratilishi mumkin:
♦savdo yo‘nalishlari;
♦tovarlar va xizmatlar turlari;
♦tovarlarning tayyorlik darajasi;
♦qo‘llanadigan savdo usullari;
♦savdoning tashkiliy shakllari.
Milliy   (ichki)   marketing   xalqaro   marketingdan   ilgari   paydo   bo‘lgani   va
rivojlagani   sababli   unda   foydalaniladigan   strategiya,   tamoyil   va   uslubiyatlar   xalqaro
marketing   uchun   ham   xosdir.   Shu   bilan   birga,   xalqaro   bozorga   chiqishda   firma   faqat
ilgari   o‘zlashtirilgan   marketing   vositalarini   qo‘llash   bilan   cheklanishi   mumkin.
Tamomila   yangi   vaziyat,   xilma-xil   tashqi   muhit,   asosiy   omillar   sonining   o‘sishi   firma
xalqaro faoliyatida o‘ziga xos muhit shakllanishiga olib keladi (tashqi iqtisodiy faoliyat
risklarini boshqarish, xalqaro moliyaviy menejment, xalqaro savdo ishi va h.k.). Xalqaro
bozorga   chiqishda   firma   ushbu   mamlakat   xususiyatlariga   bog‘liq   holda   o‘zgarib
turadigan, notanish faoliyat sharoitlariga duch keladi. Bu esa quyidagi oqibatlarga olib
kelishi mumkin:
♦firma faoliyatini axborot bilan ta’minlashga ehtiyoj ortadi;
♦firma faoliyatining turli sohalarini muvofiqlashtirish va uning turli bo‘linmalari
harakatlari muvofiqlashtirilgan bo‘lishiga talablar kuchaytiriladi;
♦risk   umumiy   darajasi   ortadi,   firma   faoliyatida   qo‘shimcha   risk   turlari   paydo
bo‘ladi.
Shunday   qilib,   xalqaro   marketing   tashqi   bozorlarga   chiqishda   mustaqil   faoliyat
sohasini ifodalaydi. uni quyidagi tarzda ta’riflash mumkin.
20  
  Xalqaro   marketing   bu   -   bozor   muhitiga   ta’sir   ko‘rsatish   va   uning   sharoitlariga
bittada nortiq mamlakatda faoliyat ko‘rsatadigan firmani moslashtirish bo‘yicha chora-
tadbirlarni rejalashtirish, amalga oshirish, nazorat va tahlil qilish tizimi.
Xalqaro marketing qisqaroq va umumlashtirilgan tarzda o‘z mamlakati hududidan
tashqarida   firmaning   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   bo‘yicha   chora-
tadbirlari kompleksi sifatida tavsiflash mumkin.
Xalqaro   marketing,   uning   nazariyasi,   uslubiyat   va   infratuzilmasi   rivojlanishida
nafaqat marketing faoliyati bilan shug‘ulanadigan firmalar, balki ixtisoslashgan xalqaro
tashkilotlar   ham   faol   rol   o‘ynaydi.   Ularning   orasida   eng   mashhur   va   ahamiyatga   ega
bo‘lganlar - Yevropa jamoatchilik fikrini o‘rganish va marketing jamiyati (ESOMAR),
Xalqaro marketing federatsiyasi (IMF). 1932 yil tashkil etilgan va hozirgi paytda TMK
ma’muriyati   vakillari,   o‘qituvchilar   va   ilmiy   xodimlar   qatoridan   25   mingdan   ortiq
a’zoga   ega   bo‘lgan   Amerika   marketing   assotsiatsiyasi   (AMA)   mohiyatan   xalqaro
maqomga ega.
Jahon   iqtisodiyotining   globallashuvi   va   baynalmilallashuv   jarayoni   jahon
bozorida   chuqur   o‘zgarishlarga   olib   keldi.   Bundan   o‘n   yil   oldin   milliy   chegaralar
doirasida o‘zini bemalol his qilib yurgan ko‘plab korxonalar o‘sib borayotgan raqobatga
duch keldi va tashqi bozorlarda yangi o‘sish katalizatorlar izlashga majbur bo‘ldi.
Xalqaro   marketingdan   foydalanish   faqat   savdo   operatsiyalariga   aloqador   emas,
balki tashqi iqtisodiy aloqalarning boshqa sohalarida ham amal qiladi: qo‘shma korxona
va   sho‘ba   korxonalar   tashkil   etish,   ilmiy-texnik   ayirboshlash,   litsenziya   va   nou-xaular
berish,   transport,   sug‘urta,   turistik   va   boshqa   xizmatlar   ko‘rsatish;   xalqaro   ijara
operatsiyalari va h.k.
Савдо йўналишлари Товарнинг тайёрлик
Экспорт, импорт, реэкспорт, реимпорт даражаси:
Тайёр маҳсулот, тарқоқ асбоб-ускуналар, комплексли асбоб-ускуналар
21  
  Ташқи савдо операцияларини
бўйича таснифлаш
Савдо шакллари: Савдо усуллари: Товар ва хизмат
бартер операциялари, тўғридан-тўғри савдо турлари:
жавоб тариқасида қилиш, билвосита савдо, Машина-техника
харидлар, компенсация савдо уйлари ва маҳсулоти, хомашё
фирмалари, агентлик товарлари, илмий-техник
маҳсулотни сотиб битимлари, брокерлик операциялари, халқаро
маҳсулот, товар белгилари, озиқ-овқат
олиш, саноат савдо биржалари, халқаро товарлари,
истеъмол
ҳамкорлиги, аукционлар, халқаро товарлари, консалтинг,
«продакшен шеринг» савдолар, молиявий лизинг
инжиниринг, туристик хизматлар
rasm. Tashqi savdo operatsiyalarining tasniflanishi
Xalqaro   marketingning   zamonaviy   modelini   shartli   ravishda   ishlab   chiqarish-
investitsion   model   deb   atash   mumkin   (avvalgi   savdo-vositachilik   modelidan   farqli
ravishda).   U   sifat   o‘zgarishlariga   uchradi,   xalqaro   marketingda   ko‘pincha   nafaqat
millatlararo, balki global marketing sifatida ko‘rib chiqiladigan yuqori darajaga erishdi.
22  
  "Coca-Cola",   "IBM",   "Procter   &   Gamble"   kabi   jahonga   mashhur   amerika
firmalari   hozirgi   darajasiga   erishganing   asosiy   sababi   avvalo   shundaki,   ular   jahon
bozoriga,   xususan,   xalqaro   marketingdan   foydalanish   hisobiga   chiqdilar   va   uni
muvaffaqiyat   bilan   o‘zlashtirib   oldilar.   Har   bir   milliy   bozor   doimo   chegaralangan
bo‘ladi:   aholi   soni   bilan,   talabdaromad-dlar   bilan.   Shu   sababli   barcha   rivojlangan
mamlakatlar va ularning eng yirik kompaniyalari doimo yangi bozorlar izlaydilar.
Tashqi  bozorga chiqish va unda  ishlashda  korxona  tamomila yangi  vaziyatga va
qaror qabul qilishga ta’sir etuvchi omillar sonining ortishiga duch keladi.
Bozorda   faoliyat   ko‘rsatayotgan   firmalar   atrofida   yuzaga   keladigan   turli   yopiq
aloqa tizimlarida marketing nazariyasi ichki va tashqi muhitni farqlaydi.
Ichki   muhitga   firmaning   funksional   strukturalari;   tovarlar   ishlab   chiqish,   ishlab
chiqarish   va   sotish   tizimi;   kadrlar   malakasi   va   ulardan   foydalanish;   turli   boshqaruv
darajalari o‘rtasida axborot uzatish tizimlari va h.k. kiradi.
Tashqi   (atrofdagi)   muhit   -   juda   murakkab   tizim   bo‘lib,   unga   raqobatchilar,
xaridorlar,   vositachilar,   moliyaviy   muassasalar,   bojxona   va   boshqa   hukumat   organlari
kiritiladi. Tashqi muhit sharoitlarini baholashda mamlakatdagi iqtisodiy vaziyat, siyosiy
muhit,   tabiiy   sharoitlar,   madaniy   va   boshqa   an’analar,   fan-texnika   yutuqlari   va
boshqalar   muhim   rol   o‘ynaydi.   Tashqi   muhit   ko‘rsatkichlarini   to‘g‘ri   baholash,   undan
marketing strategiyasi  va taktikasida  foydalanish xalqaro marketing uchun o‘ta muhim
ahamiyat   kasb   etadi,  firmaning   tashqi   iqtisodiy   faoliyati   natijalariga   hal   qiluvchi   ta’sir
ko‘rsatishi mumkin bo‘ladi.
Ichki   va   tashqi   muhit   omillarini   ikki   guruhga   ajratish   mumkin:   1)   firma
tomonidan   boshqariladigan   omillar;   2)   firma   tomonidan   boshqarilmaydigan   (demak,
firmaning o‘ziga moslashishini talab qiladigan) omillar.
Xalqaro   marketingga   nisbatan   tashqi   muhit   ko‘pincha   ikki   qismga   bo‘linadi:
iqtisodiy   va   madaniy   muhit.   Biroq   batafsilroq   o‘rganish   uchun   uni   to‘rt   qismga:
iqtisodiy,   ijtimoiy-madaniy,   siyosiy-huquqiy   va   tabiiy   sohaga   ajratish   maqsadga
muvofiq.
23  
  Mamlakat   iqtisodiy   muhiti   tovar   va   xizmatlar   iste’molining   hozirgi   va   potensial
imkoniyatlarini   ko‘rsatadi.   Iqtisodiy   muhitni   tavsiflaydigan   asosiy   ko‘rsatkichlar:
turmush   darajasi,   yalpi   milliy   mahsulot,   iqtisodiyotning   rivojlanish   darajasi   va   milliy
valyuta barqarorligi.
Yalpi milliy mahsulot (YAMM) bu - mamlakatda yil davomida yaratilgan tovarlar
va xizmatlar umumiy qiymati. YAMM umumiy hajmi va uning aholi jon boshiga to‘g‘ri
keladigan   ko‘rsatkichlari   mamlakat   farovonligining   eng   tez-tez   foydalaniladigan
indikatorlari sanaladi, chunki ular muntazam chop etiladi va ularni boshqa mamlakatlar
ko‘rsatkichlari   bilan   taqqoslash   mumkin   bo‘ladi.   Biroq   jon   boshiga   to‘g‘ri   keladigan
YAMM   o‘rtacha   hajmi   haqidagi   ma’lumotlar   yolg‘on   bo‘lishi   ham   mumkin.
Birinchidan,   ular   daromad   taqsimlanishini   emas,   balki   faqat   o‘rtacha   qiymatlarni
ko‘rsatadi. Ikkinchidan, bir xil daromad odamlarga turli mamlakatlarda turlicha turmush
darajasini ta’minlashi mumkin.
Turmush darajasi mamlakatda iste’mol qilinadigan tovarlar va xizmatlar o‘rtacha
miqdorini   tavsiflaydi.   Uni   o‘lchashda   foydalaniladigan   yo‘llardan   biri   -   o‘rtacha
ishlayotgan   odamga   u   yoki   bu   miqdorda   oziq-ovqat,   kiyim-bosh   va   boshqa   tovarlar
xarid qiliga pul ishlab topish uchun zarur bo‘lgan vaqt uzunligini aniqlashdir.
Mamlakatning   iqtisodiy   o‘sish   darajasi   ko‘p   jihatdan   xalqaro   marketingdan
foydalanish imkoniyatlarini belgilab beradi. Eng kichik imkoniyatlar odatda rivojlangan
mamlakatlarda bo‘ladi, biroq ularda aholi soni qoidaga ko‘ra, barqaror bo‘ladi, ko‘plab
mahsulot   turlarini   sotish   esa   to‘yinish   bosqichiga   yetadi.   Rivojlanayotgan
mamlakatlarda esa aholi soni tez o‘sadi va garchi, hozirgi paytda ularda import nisbatan
kichik bo‘lsada, xalqaro marketing nuqtai-nazaridan eng uzoq muddatli istiqbolga aynan
shu mamlakatlar ega.
Valyuta   barqarorligi   xalqaro   marketingda   albatta   hisobga   olinadi,   chunki
firmaning milliy valyutasiga nisbatan xorijiy valyuta kursining tebranishi tovarlar sotuvi
va foyda hajmiga sezilarli ta’sir ko‘rsatishi mumkin.
Tashqi iqtisodiy faoliyat marketingi tadqiqotlari
24  
  Nazariy   va   amaliy   faoliyatda   ko‘pincha   «marketing»   va   «marketing   tadqiqoti»
(marketing   research,   MR,   MT)   atamalari   o‘rtasiga   tenglik   belgisi   qo‘yiladi.   Bunday
soddalashtirish   doim   ham   o‘rni   emas,   chunki   u  butun   marketing   faoliyatida   marketing
tadqiqotlari ahamiyatining o‘ta muhim ekanligini ko‘rsatadi.
Marketing   tadqiqoti   bu   -   tijorat   risklari   va   axborot   noaniqligini   pasaytirish
maqsadida   tovarlar   va   xizmatlar   marketingi   bilan   bog‘liq   ma’lumotlari   sistematik
ravishda to‘plash, qayd qilish va tahlil qilishdir.
Marketing   tadqiqotlarini   qo‘llash   sohasi   chegaralanmagan,   shu   sababli   jahon
amaliyotida eng ko‘p uchraydigan asosiy tadqiqot turlarini ajratib o‘tamiz:
♦bozorni tadqiq etish (Market Research);
♦sotuvni tadqiq etish (Sales Research);
♦iqtisodiy tahlil (Business Economics Research);
♦reklamani tadqiq etish (Advertising Research);
♦xaridorlar   xulq-atvorini   o‘rganish   yoki   motivatsion   tahlil   (Motivations
Research).
Yirik   xorijiy   firmalarning   aksariyati   (80%ga   yaqin)   o‘zining   marketing
tadqiqotlari   bo‘limiga   ega   sanaladi.   Bu   bo‘limlarning   xodimlari   orasida   statistiklar,
iqtisodchilar,   sotsiologlar,   psixologlar   va   h.k.   ni   uchratish   mumkin.   Ular   tomonidan
o‘tkaziladigan tadqiqot turlari judayam xilma-xildir. Marketing tadqiqotlarini batafsilroq
ko‘rib   chiqishga   kirishishdan   oldin   eslatib   o‘tish   joizki,   odatda   xalqaro   marketing
tadqiqotidan   oldin   qiziqtirayotgan   mamlakat   haqida   umumiy   ma’lumotlar,   jumladan:
hududining hajmi, aholi soni, milliy resurslari, davlat tuzumi, iqtisodiyot strukturasi, pul
tizimi, ijtimoiy-madaniy xususiyatlari tahlil qilinadi.
MT   tematikasi   va   ko‘lamidan   qat’i   nazar,   istalgan   marketing   tadqiqoti
o‘tkazishning quyidagi asosiy bosqichlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
MT muammolarini aniqlash va maqsadlarini belgilash MI.
axborot manbalari tanlash.
ikkilamchi axborot to‘plash va tahlil qilish.
25  
  ♦zarur birlamchi axborot to‘plash uslubiyati va mazmunini belgilash.
♦ ma’lumotlarni tahlil qilish, xulosa va tavsiyalar ishlab chiqish.
♦ olingan natijalarni taqdim etish va amaliy foydalanish.
Marketingda barcha tadbirlar bozorlarni bilishga asoslanadi.
Bu   jihatdan   xalqaro   marketing   ham   istisno   emas.   Ichki   va   tashqi   bozorlarda
marketing  tadqiqotlari   o‘rtasida  jiddiy  farq yo‘q;  ikkala  holatda  ham  bir  xil   tamoyillar
va   usullar   foydalaniladi.   Biroq   xorijiy   bozorlar   faoliyat   xususiyatlari   va   ularda   ishlash
sharoitlari   izohlanadigan   o‘ziga   xosliklar   mavjud   bo‘lib,   tashqi   savdo   marketingiga
ularni hisobga olish zarur bo‘lgan jihatlarni baxsh etadi.
Birinchi   navbatda,   bu   MT   mazmuni   va   strukturasiga   ta’sir   etadi.   Tashqi
bozorlarda   o‘tkaziladigan   MT   odatda   ikki   «blok»   dan   iborat   bo‘ladi   -   bozorni   tadqiq
etish   hamda   «blok»   larning   har   birida   tor   amaliy   vazifalarni   ajratgan   holda   firmaning
potensial imkoniyatlarini tadqiq etish.
Bozorni tadqiq etish quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
talabni, tovar taklifini va ularning nisbatini o‘rganish;
bozorning rivojlanish istiqbollarini tahlil qilish;
savdo shakllari va usullarini o‘rganish;
qiziqtirayotgan tovar xaridori bo‘lgan firmalarni o‘rganish;
raqobatchilar faoliyatini baholash;
♦ tijorat amaliyoti, transport, huquqiy, ijtimoiy-siyosiy va boshqa sharoitlarni
o‘rganish.
Firma imkoniyatlarini tadqiq etish quyidagilarni taqozo etadi:
firmaning xo‘jalik faoliyatini tahlil qilish;
real va potensial raqobatchilar harakatlarini tahlil qilish;
mahsulot raqobatbardoshligini tahlil qilish;
firma raqobatbardoshligini tahlil qilish;
firmaning   potensial   raqobat   imkoniyatlarini   baholash.   Tadqiqot   o‘tkazish
texnikasi, axborot tarkibi, axborot olish va foydalanish usullariga qarab, tashqi iqtisodiy
faoliyatda marketing tadqiqotlarini quyidagi turlarga ajratish mumkin.
26  
  Kabinet   tadqiqotlari   (desk   research)   odatda   ikkilamchi   axborot   asosida   amalga
oshiriladi   va   ko‘rib   chiqilayotgan   sohaga   nisbatan   qo‘llaganda   quyidagi   ma’lumotlar
haqida umumiy tasavvurlar beradi:
bojxona qonunchiligining holati;
jahon tovar bozorining holati va rivojlanish istiqbollari; 
alohida hududlar konyunkturasining holati va rivojlanish
tendensiyalari;
♦alohida mamlakatlar iqtisodiyotining holati;
alohida mamlakatlarning savdo-siyosiy rejimlari;
bozorning ochiqligi, uning hududiy uzoqligi;
turli   transport   vositalarida   tashish   qiymati   va   h.k.   Kabinet   tadqiqotlari   nisbatan
arzon   bo‘lib,   firmani   qiziqtiradigan   savollarga   tezda   javob   topish   imkonini   beradi.
Ularda   hukumat   hisobotlari,   tashqi   savdo   tashkilotlarining   dosyesi,   kompyuter
ma’lumotlar   to‘plami   va   h.k.   ni   o‘rganish   natijasida   olish   mumkin   bo‘lgan   ikkilamchi
axborot   foydalaniladi.   Odatda   dala   tadqiqotlari   yo‘li   bilan   qimmat   va   sermashaqqat
birlamchi  axborot  olishga   kirishishdan  oldin  xalqaro  bozorlarda  marketing  tadqiqotlari
o‘tkazish shunday ishlardan boshlanadi.
Dala   tadqiqotlari   (field   research)   ushbu   holatda   firmani   qiziqtirayotgan   bozorni
bevosita   joyida   tadqiq   etishni   ifodalaydi.   U   bozorni   o‘rganishning   eng   samarali   usuli
hisoblanadi, chunki  noyob birlamchi  axborot  olishga imkon beradi, lekin shu bilan bir
paytda   eng   qimmat   va   murakkab   tadqiqot   ham   sanaladi,   shu   sababli   unga   faqat   yirik
kompaniyalargina murojaat qiladi.
Ushbu usulning afzalligi shundaki, u potensiala xaridorlar bilan shaxsiy muloqot
o‘rnatish,   xaridorlar   o‘rtasida   anketa   so‘rovlari   o‘tkazish   va   h.k.   imkonini   beradi.
Bozorni joyida o‘rganish qimmatga tushsada, real xaridorlar talabini baholash imkonini
beradigan,   uning   omillarini   shakllantiradigan   birlamchi   axborot   olish   va   uni   qayta
ishlash,   firma  rahbariyati  tomonidan  xorijiy  bozorda   harakat   strategiyasi  va  taktikasini
ishlab chiqishda natijalarni hisobga olish imkonini beradi.
27  
  Lekin   shunga   qaramay,   bir   qator   obyektiv   sabablar   tufayli   xorijiy   bozorlarda
marketing   tadqiqotlari   asosan   ikkilamchi   axborotga   asoslanadi.   Ichki   bozorlarda   keng
foydalaniladigan   anketa   so‘rovlari   mamlakat   hududidan   tashqarida   kamdan-kam
ishlatiladi, birlamchi marketing axboroti to‘plash uchun esa boshqa usul - kuzatuv usuli
qo‘llanadi (masalan, ko‘rgazma, yarmarka, ishbilarmonlik safarlarida va h.k.).
O‘zining moliyaviy, ishlab chiqarish va texnologik imkoniyatlari tahliliga tayanib,
firma   o‘z   faoliyati   bilan   u   yoki   bu   sonli   bozor   segmentlarini   qamrab   olish   darajasi
haqida muhim strategik qaror qabul qiladi.
Firma   harakatlari   amaliyotda   vaziyat   qarab   qo‘llanadigan   bozorni   qamrab
olishning beshta usullaridan istlagan birini qo‘llashda samarali bo‘lishi mumkin:
bitta segmentda markazlashuv;
mahsulotning ixtisoslashuvi;
bozor segmentining ixtisoslashuvi;
tanlanma ixtisoslashuv;
bozorni to‘liq qamrab olish.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
28  
   
Xulosa
   Oxirgi yillarda jahon bozori va ichki bozorlarda narxga oid raqobatning ahamiyati
pasayishi kuzatildi.
Tashqi   bozorlarda   aniq   narx   siyosati   ishlab   chiqish   ayniqsa   zarurdir.   Buni   shu
bilan   izohlash   mumkinki,   xalqaro   savdoda   tovarga   to‘g‘ri   narx   belgilash   -   juda
murakkab   jarayon,   chunki   xalqaro   narx   shakllantirishni   o‘rganishda   e’tiborga   olish
lozim   bo‘lgan   omillar   ichki   (milliy)   bozorda   marketingni   amalga   oshirishda   narx
shakllanishiga ta’sir etuvchi omillardan ko‘ra ancha ko‘proq va muhimroq.
Marketingda   narx   siyosatinin   mohiyati   shundan   iboratki,   tovarga   unday   narx
belgilash va u bilan bozordagi vaziyatga qarab shunday o‘ynash kerakki, ma’lum bozor
ulushiga   ega   bo‘lish,   tovar   raqobatbardoshligini   saqlash,   belgilangan   foyda   hajmini
ta’minlash va boshqa vazifalarni hal qilish mumkin bo‘lsin.
Aytib   o‘tilganidek,   xalqaro   savdoda   tovarga   narx   belgilash   qiyin,   chunki   u
barqaror   bo‘lmagan   ko‘rsatkich   sanaladi.   Unga   ko‘p   narsa   ta’sir   ko‘rsatadi:   jahon
iqtisodiyot bo‘lib turgan sikl; ishlab chiqarishning ijtimoiy narxi; bozor konyunkturasi;
raqobat; tovar sifati; xaridorlar va ta’minotchilar bilan munosabatlar; ta’minot hajmi va
bazis shartlari; to‘lov shartalri; pul sohasining holati; valyuta ayirboshlash o‘zgaruvchan
kurslari.
Aynan shu sababdan tashqi bozorda muvaffaqiyatga erishish uchun narx siyosati
ishlab   chiqish   va   zarurat   yuzaga   kelishi   bilan   uning   samaradorligini   doimiy   tekshirib
borish zarur.
Yangi   bozorga   chiqish.   Xaridorlar   e’tiborini   jalb   qilish   va   yangi   bozorda
mustahkam o‘rin egallash uchun raqobatchilar narxlari bilan yoki o‘zlashtirib bo‘lingan
bozorlarda   o‘z   tovarlari   sotilayotgan   narxlar   bilan   taqqoslaganda   arzonlashtirilgan
29  
  nnarxlar belgilash maqsadga muvofiq. Shundan keyin, ma’lum bir bozor ulushi egallab
olinishi va barqaror mijozlar shakllantirilishi bilan firma asta-sekinlik bilan (bosqichma-
bosqich)   narxlarni   boshqa   ta’minotchilar   narxlari   darajasigacha   ko‘taradi.   Narxlarning
bunday   oshirilishi   abatta   biron   narsa   bilan   oqlanishi   -   masalan,   ishlab   chiqarish
xarajatlarining   ortishi,   mahsulot   sifatining   yaxshilanishi,   inflyatsiya   tendensiyalari   va
h.k. bilan izohlanishi muhim.
Pozitsiyani   himoya   qilish.   Egallab   turilgan   bozor   ulushini   saqlashga   intiladigan
firma narx, to‘lov shartlari, kafolatlar, servis, reklama, tabalni shakllantirish va sotuvni
rag‘batlantirish tizimining boshqa tadbirlaridan faol foydalanadi.
Bozor   segmentalri   bo‘ylab   ketma-ketilkda   o‘tish   «razvedka»   xarakteriga   ega
bo‘lib, to‘lov layoqati eng yuqori bo‘lgan segmentlar izlab topish va o‘zlashtirish uchun
narxlardan   foydalanishdan   iboart.   Sotuvning   birinchi   bosqichida   oshirilgan   narxlar
olingandan   so‘ng   firma   tovarni   talab   moslashuvchanligi   yuqoriroq   bo‘lgan   bozor
segmentlariga   yetkazishga   o‘tadi   (narx   pasayishida   sotuv   hajmi   ortadi).   Bunday
vaziyatda   samarali   patent   himoyasi,   raqobatchilar   uchun   tovar   imtiatsiyasi   yaratish   va
«nou-xau» ni tez ochish imkoniyati yo‘qligi muhim shart hisoblanadi.
Shunday   qilib,   eksport   marketingida   maqsadli   yo‘naltirilgan   narx   siyosati
shundan iboratki, o‘z tovarlariga belgilangan bozor ulushini egalalsh, belgilangan foyda
hajmini olish va h.k. ga xizmat qiladigan narxlar belgilanishi lozim.
   
30  
   
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yhati.
1. Каримов   И . А .   Бош   мақсадимиз   - кенг   кўламли   ислоҳотлар   ва   модернизация
йўлини   қатъият   билан   давом   эттириш .   Ўзбекистон   Республикаси
Президенти   Ислом   Каримовнинг   2012   йилда   мамлакатимизни   ижтимоий -
иқтисодий   ривожлантириш   якунлари   ҳамда   2013   йилга   мўлжалланган
иқтисодий   дастурнинг   энг   муҳим   устувор   йўналишларга   бағишланган
Вазирлар   Маҳкамасининг   мажлисидаги   маърузаси .   //   Халқ   сўзи ,   2013   йил   19
январь , №13(5687).
2. Маркетинг   в   отраслях   и   сферах   деятельности.   Учебник.   /   Под   ред.проф.
В.А.Алексунина. - М: «Дашков и К», 2006. -716 с.
3. Маркетинг в отраслях и сферах деятельности. Учеб. пособие /  Под ред. д-ра
экон.наук,проф. Н.А. Нагапетьянца.- М: Вузовский учубник, 2006.-272 с.
4. Маркетинг: Учебник для вузов/ Н.Д.Эриашвили, К.Ховард, Ю.А. Ципкин идр.;
под.ред. Н.Д. Эриашвили. -М: ЮНИТИ-ДАНА, 2009,631 с.
5. Беляев В.И. Маркетинг: основы теории и практики. Учебник. - М: КНОРУС,
2010. - 680 с.
6. Ergashxodjaeva   Sh.J.,   Qosimova   M.S.,   Yusupov   M.A.   Marketing.   Darslik.   -T.:
TDIU,  2011. -202  b.
7. Soliyev   A.,   Buzrukxonov   S.   Marketing,   Bozorshunoslik.   Darslik.   –   T.:   Iqtisod-
Moliya, 2010.- 424 b.
31

O'zbekoston institutsional isloxotlari va iqtisodiyotni boshqarish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский