Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 24000UZS
Hajmi 61.1KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 11 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Ochiq iqtisodiyotda budjet soliq siyosati

Sotib olish
MAVZU: OCHIQ IQTISODIYOTDA BUDJET SOLIQ SIYOSATI
MUNDARIJA:
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .Iqtisodiy   sohada   davlat   siyosatining   asosiy   vositasi
davlat   byudjetidir.   Muvozanatli   byudjet   deganda   soliqlar,   yig'imlar   va   boshqa
daromadlardan   iborat   bo'lgan   davlat   daromadlari   davlat   xarajatlariga   teng   ekanligini
anglatadi.   Afsuski,   dunyoning   aksariyat   mamlakatlarida   xarajatlar   va   daromadlar
muvozanatiga   kamdan-kam   hollarda   erishiladi.   "Oddiy"   va   eng   ko'p   uchraydigan
holat   bu   xarajatlar   bir   yil   uchun   tushumdan   oshadigan   byudjetdir.   Kamroq   kam
bo'lgan   -   profitsit   bilan   byudjet,   ya'ni.   daromadning   xarajatlardan   oshishi.   Davlat
byudjetini boshqarish fiskal siyosatdir.
Davlat   byudjeti   soliq-byudjet   siyosatining   asosiy   vositasidir.   Uning
iqtisodiyotga ta'siri juda katta, chunki davlat byudjeti siyosiy o'zgaruvchidir. Bu shuni
anglatadiki, siyosatchilar o'zlariga juda katta makroiqtisodiy vazifalarni qo'yib, ushbu
o'zgaruvchini   o'zboshimchalik   bilan   o'zgartirishlari   mumkin.   Soliq-byudjet
siyosatidan foydalangan holda umumiy xarajatlar va yalpi talab rag'batlantirilishi yoki
cheklanishi   mumkin.   Byudjet   taqchilligi   ikkita   asosiy   sabab   tufayli   yuzaga   kelishi
mumkin.   Birinchidan,   bunga   hukumatning   ongli   harakatlari   sabab   bo'lishi   mumkin,
ular   zarurat   tufayli   daromadga   qaraganda   ko'proq   pul   sarflashga   qaror   qildilar.   Shu
sababli   paydo   bo'lgan   kamomad   faol   byudjet   taqchilligi   deb   ataladi.   Ikkinchidan,
byudjet   taqchilligi   retsessiya,   real   milliy   daromadning   pasayishi   natijasida   paydo
bo'lishi mumkin, bu esa byudjet daromadlarini kamaytiradi. Bunday kamomad passiv
byudjet   taqchilligi   deb   ataladi.   Uzoq   vaqt   davomida   iqtisodchilar   orasida   davlat
byudjeti doimo muvozanatli bo'lishi kerak degan fikr mavjud edi. Ammo 30-yillarda
Keynslar   boshqacha   fikrda   edilar.   Yalpi   talabni   bir   necha   baravar   oshirish   uchun
qandaydir   manbadan   qo'shilishi   mumkin   bo'lgan   nisbatan   oz   miqdordagi   avtonom
xarajatlar   ham   kifoya   qiladi.   Va   hukumat   ta'lim,   tibbiyot,   pensiya,   yo'l   qurilishi   va
hokazolarga   ko'p   mablag   'sarflashi   kerak.   Bundan   tashqari,   hukumat   soliqlarni
manipulyatsiya   qilishi   mumkin,   bu   oxir-oqibat   mavjud   daromadlarning   o'zgarishiga
olib keladi.
2 Keyns   iqtisodiy   beqarorlikning   asosiy   aybdori   yalpi   talabning   o'zgarishi
ekanligini aniqladi. Shuning uchun u talabni barqarorlashtirish va uni to'liq bandlikni
ta'minlaydigan   darajada   ushlab   turish   eng   muhim   vazifa   deb   hisobladi.   Buyuk
depressiyadan   keyin   J.   Keynsning   tavsiyalariga   binoan,   barcha   G'arb   mamlakatlari
stabillashadigan  soliq-byudjet siyosatini  amalga oshira boshladilar, keyinchalik u bir
necha turlarga bo'lindi.
Kurs   ishi   maqsadi:   ochiq   iqtisodiyotda   budjet   soliq   siyosati ni
o'rganishdagi ahamiyati.
Kurs ishi predmeti: :   ochiq iqtisodiyotda budjet soliq siyosati   va ularning
tahlili
Kurs ishi tuzilishi:   Kurs ishi   kirish,   2   ta bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxatidan iborat. 
3 I BOB. OCHIQ IQTISODIYOT VA BYUDJET – SOLIQ
SIYOSATINING MOHIYATI, KO'RINISHLARI, USULLARI
1.1. Ochiq iqtisodiyotning mohiyati va uning ko'rinishlari
Ochiq iqtisodiyot   — jaxon miqyosida tovarlar, xizmatlar, kapitallar va ishchi
kuchi   harakatida,   milliy   iqtisodiyotlar   o rtasida   o zaro   to sqinliklar   bo lmaydiganʻ ʻ ʻ ʻ
iqtisodiyot .   O.   i.   unga   teskari   bo lgan   yopiq   iqtisodiyotdan   ayrim   belgilariga  	
ʻ ko ra	ʻ
farqla-nadi:   O.   i.   da   jami   taklifning   qo shim-cha   elementi   —  	
ʻ eksport   bilan   import
o rtasidagi   farqni   belgilaydigan   sof   eksport   mavjud   bo ladi;   ochik   sharoitlarida	
ʻ ʻ
tovarlar,   xizmatlar,   pullar   va   moliyaviy   aktivlar   mehnat   resurslari   b-n   birgalikda
valyuta   bozorini   yuzaga   keltiradi;   bu   bozordagi   pul   qiymati   —   valyuta   kursi   asosiy
makroiqtisodiy   parametrga   aylanadi;   O.   i.   da   fiskal   va   pulkredit   siyosati   yopiq
xo jalikka nisbatan boshqa natijalarni yuzaga keltiradi.
ʻ
Ochiq   iqtisodiyotda   monetar   siyosat   jami   talabga   ta sir   ko rsatish   nuqtayi	
ʼ ʻ
nazaridan   mutlaq   samarasiz   bo lib   qoladi.   Shuning   uchun   pul   taklifini  	
ʻ ko paytirish	ʻ
orqali   barcha   takliflarni   rag batlantirishga   urinish   «ortiqcha»   pullarning   Markaziy	
ʻ
bankda   valyutaga   almashtirish   uchun   sotilishiga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   esa   davlat
valyuta   zaxiralarini   kamayishiga   olib   keladi,   lekin   umumiy   talabga   ta sir	
ʼ
ko rsatmaydi. Hoz. sharoitda turli bozorlarning ochiklik darajasi ham bir xil emas.	
ʻ
Ayrim   holatlarda   yuqori   darajada   to-varlar,   xizmat   bozorlari,   kam   miqdorda
kapitallar bozori, undan ham kam miqsorda esa  mehnat  bozorlari erkinlashtiriladi.
Milliy   iqtisodiyotlarning   birbirlariga   nisbatan   o sib   boruvchi   ochikligi	
ʻ
iqtisodiyotni   milliylashuvi   jarayo-nining   ajralmas,   boshlang ich   qismidir.   Bu	
ʻ
jarayonlar   xalqaro   mehnat   taq-simotini   chuqurlashtirib,   mahsulot   va   xizmatlar
sifatining   o sishiga   va   i.   ch.   xarajatlarini   pasayishga   olib   keladi.   Ko p   mamlakatlar	
ʻ ʻ
Ochiq   iqtisodiyotga   o tishda   ro y   beradigan   xavf-xatarlar   bo lishini   hisobga   olib,	
ʻ ʻ ʻ
tashqi  iqtisodiy  aloqalarni  boshqarishda   bojxona   bojlari  stavkalarini   qaytadan  ko rib	
ʻ
chiqish-ga,   import   va   eksportga   miqdoriy   kvotalar   va   litsenziyalar   belgilashni   ta-
komillashtirishga,  valyuta   nazorati  olib borishga ahamiyat beradilar. Bundan tashqari,
4 xalqaro   darajalarda   mamlakatlar   o rtasida   xolisona   taqsimot,   xarajatlarni   eng   kamʻ
darajaga olib kelish orqali  xo jalik	
ʻ  faoliyatini milliylashtirish bo yicha mexanizmlarni	ʻ
topish ishlari ham izlanadi.
Ochiq   iqtisodiyot   kichik   va   katta   ochiq   iqtisodiyot   kabi   ko’rinishlarda   bo’lib,
ularning   bir   qancha   farqli   jihatlari   mavjud.   Xususan,   ular   real   foiz   stavkasining
qo’llanilishi bilan farq qiladi. 
 Kichik ochiq iqtisodiyotda r real foiz stavkasi barcha davlatlarda iqtisodiyotga
bir xil darajada ta’sir ko’rsatadi yoki hamma davlatlarning bir biriga bo’lgan ta’siri bir
xil darajada, ya’ni sezilarli darajada farq qilmaydi, deb qaraladi.  
Katta   ochiq   iqtisodiy   modelida     bu   masala   boshqacharoq   hal   qilinadi,   ya’ni
tashqi   savdo   aylanmasi   bo’yicha   katta   ta’sirga   ega   bo’lgan   davlatlarning   ushbu   real
foiz   stavkasini   o’rnatilishida   va   boshqa   davlatlarga   nisbatan   bu   foiz   stavkaning
ta’sirini aniqlashda katta ta’sirga ega ekanliklari alohida hisobga olinadi.    
Y=C+I+G+Xn 
Asosiy   makroiqtisodiy   ayniyatga   ta’sir   etuvchi   omillar   eksport   va   importning
(hajmi hisobida) o’zaro farqi , ya’ni N
x   hisoblanadi .  
Sof eksport     Xn = X- M 
bu erda : 
X - eksport hajmi ; M - import hajmi.
Dunyoning ko’pgina davlatlarida sof eksport  hajmi  asosiy ayniyatning boshqa
ko’rsatkichlariga   nisbatan   YaIM     hajmiga   kam   ta’sir   ko’rsatadi   (o’rtacha   3-4   %
YaIMdagi ulushi).  
Asosiy  ayniyatni  o’zgartiramiz : 
Y –C- G = I + Xn 
Ifodaning chap tomoni   Y- C- G milliy jamg’armani beradi, ya’ni uy xo’jaligi
iste’moli   va   davlat   talabini   kondirilgandan   so’ng   qolgan   qismi   hisoblanadi   Shuning
uchun Y –C- G  ifodani S  bilan belgilab olamiz . 
S = Y –C- G  . 
5  Endi ifoda quyidagicha tus oladi : S = I + Xn yoki  (I - S) + Xn  = 0  
(I - S) + Xn = 0 bu ayniyat milliy hisoblarning asosiy ayniyati bo’lib, xalqaro
oqimlar   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlikni   ifodalaydi,   ya’ni   oldindan   belgilangan
jamg’arilgan kapital (I - S) va xalqaro oqimlar  Xn
(I   -   S)   +   Xn   =   0   tenglamadagi   har   bir   ishtirokchi   ko’rsatkich   o’ziga   xos
nomlanishga ega va o’ziga xos funktsiyaga ega . 
(I   -   S)   to’lov   balansida   kapital   harakati   schyoti   deb   ataladi   va   ichki
investitsiyaning ichki jamg’arishdan ortiqligini ifodalaydi. 
Investitsiya mamlakatdagi jamg’armalarni oshirishi mumkin, ya’ni tadbirkorlar
investitsion   loyihalarni   chet   el   kapitali   ishtiroki   orqali   moliyalashtiradilar.   Bundan
kelib chiqadiki  kapital  harakati schyoti tashqi qarzlar orqali moliyalashtiriladi, ya’ni
ichki kapital jamg’armasi hajmiga teng bo’ladi. 
Xn   ni   biz   sof   eksport   deb   atagan   edik.   (I   -   S)   +   Xn     =   0   tenglamada   esa   Xn
o’zida chetdan sof eksport evaziga olingan summani ifodalaydi va to’lov balansining
joriy schyot yoki joriy operatsiyalar schyoti deb yuritiladi.  
(I   -   S)   +   Xn  =   0  ayniyatiga   kaytadigan   bo’lsak   agar   ayniyatda   (I   -   S)   miqdor
musbat   (ijobiy)   qoldiqqa   ega   bo’lsa,   Xn   manfiy   (salbiy)   bo’ladi   degani.   Bu   o’z   -
o’zidan   kapital   harakati   schyotini   musbat   qoldiqqa   ega   ekanligini   va   to’lov   balansi
schyotida   defitsit   bo’lganligini   anglatadi,   bu   shuni   anglatadiki,   biz   jahon   bozoridan
eksportga qaraganda importni ko’proq qilishimiz kerak. 
Aksincha   agar   (I   -   S)   manfiy   qiymatga   ega   bo’lsa     Xn   musbat   bo’ladi.   Unda
kapital   harakati   schyotida   defitsit   va   joriy   operatsiyalar   schyotida   musbat     (ijobiy   )
saldoga   ega   bo’lamiz.   Bunda   mamlakat   jahon   bozorida   kreditor   rolini   bajaradi   va
importga qaraganda eksportni ko’payganini anglatadi. 
Agarda milliy jamg’arish   mamlakat ichidagi jamg’armadan ortib ketsa, ortgan
qismi chet elga investitsiya qilinishi mumkin. 
Agarda   aksincha   mamlakat   ichidagi   investitsiya   milliy   jamg’armadan     ortib
kets, unda biznining mamlakatga investitsiya qilinishi kerak bo’ladi.
6 Kichik   ochiq   iqtisodiyot   -   bu   milliy   iqtisodiyot   bo’lib,   unda   jahon   bozoriga
nisbatan juda kam ulushni ifodalovchi, xalqaro kreditlash, qarzdorlikni inkor etmaydi,
lekin     butunjaxon   real   foiz   stavkasi   r*   ni   inkor   etadi.   Chunki   kichik   ochiq
iqtisodiyotda foiz stavkasi  r  butunjahon real foiz stavkasi r * ga  teng deb olinadi 
(r = r ).
Kichik   ochiq   iqtisodiyot   modeli   uchta   asosiy   funktsiya   (faraz,   tahmin)dan
iborat :
1) Mahsulot chiqarish hajmi  
Y = ŷ = f (K , N )
Shunday   qilib   ishlab   chiqarish   yoki   daromad   miqdori   berilgan     faktorlarga
bog’liq bo’ladi , ya’ni kapital - K va ishchi kuchi - N . 
2) Iste’mol funksiyasi
 C   = C 
y  ( Y – T )
  Iste’mol hajmi ixtiyordagi daromadga bog’liq bo’ladi . 
3) Investitsiya  funktsiyasi   
I = ( I 
r  )  
Investitsiya  miqdori foiz stavkasi (r ) ga teskari bog’liqlikda bo’ladi. 
(I - S ) + Xn  = 0  ayniyatni   Xn = S – I ko’rinishida yozib olamiz , ya’ni
Xn = ( Y- C – G ) – I 
Xalqaro   foiz   stavkasi   r   *   va   yuqoridagi   formula   asosida   quyidagi   formulani
yozamiz.
Xn = ( ( Y- C 
y  ( Y- T ) – G ) ) – I ( r *
) = S – I ( r *
) 
Ushbu  tenglama  bizga jamg’arma  S, investitsiya I, kapital  harakati schyoti  (I
-   S),   to’lov   balansining   joriy   operatsiyalar   schyoti     Xn   ga   qanday   omillar   ta’sir
etishini ko’rsatadi . 
Biz   investitsiya   hajmi   (I)   ga   foiz   stavkasi   teskari   ta’sir   etishini   bilamiz.
Jamg’arma miqdori (S) ushbu holatda ikki omilga bog’liq bo’ladi: soliqlar T va davlat
7 harajatlari G. Aynan davlat harajatlari va soliqlardan davlat o’zining fiskal (byudjet -
fiskal) siyosatida foydalanadi.  
Yuqoridagilarni umumlashtirib, shuni aytish mumkinki, kapital harakati schyoti
(I - S) va joriy operatsiyalar schyoti (Xn) fiskal siyosatga va xalqaro foiz stavkasiga
bog’liq bo’ladi . 
Grafikdagi muvozanat yopiq iqtisodiyotda foiz stavkasi r orqali o’rnatiladi. I va
S chiziqlari r foiz stavkasi AB chiziqdagi kesishgan joyi muvozanat hisoblanadi.
Kichik yopiq iqtisodiyot modelida mamlakat foiz stavkasi r bilan   xalqaro foiz
stavkasi   r   *   teng   bo’ladi.   Bizning   misolimizda   esa   r   *   >   r   ifoda   o’rinli.   Muvozanat
buziladi   S>I.   Bunday   vaziyat   joriy   operatsiyalar   schyotida   Xn   ijobiy   saldo
xisoblanadi.
Kapital xarakati schyoti (S – I) va joriy operatsiyalar schyoti (Xn) dastlab nolli
saldoga   ega   bo’ladi:   bu   shuni   anglatadiki,   iqtisodiyotning   tashqi   savdosi
balanslashgan, ya’ni import va eksport teng bo’ladi. Mamlakatga kirib kelayotgan va
chiqib ketayotgan kapital  oqimlari ham teng bo’lib nolli saldoga ega bo’ladi. Ushbu
holatga   istisno   qilib   biz   bozor   farovonligi   holatini   ko’rishimiz   mumkin.   Chunki
iqtisodiy siyosat fiskal siyosat orqali amalga oshiriladi. Boshqa   tomondan esa fiskal
siyosat  mamlakat ichida o’tkaziladi va milliy  hisoblanadi. Shu bilan birga unga chet
mamlakatlar o’tkazayotgan  fiskal siyosat ham o’z ta’sirini o’tkazadi.
8 1.2. Byudjet – soliq siyosatining mohiyati va usullari
Davlat   byudjetining   daromadlari   va   xarajatlari   muvozanatda   bo'lishini   taqozo
qiladi.   Lekin   ko'pchilik   hollarda   davlat   byudjeti   xarajatlarining   daromadlardan
ortiqchaligi   kuzatiladi,   buning   oqibatida   byudjet   taqchilligi   ro'y   beradi.   Bu   holning
sabablari ko'p bo'lib, ularning ichida, davlatning jamiyat hayotini barcha sohalaridagi
ro’lining uzluksiz o'sib  borishi, uning iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarining kengayishi
alohida o'rin tutadi.
Byudjet taqchilligining o'zgarishi xo'jalik konyunkturasidagi joriy tebranishlar,
ishlab   chiqarishdagi   davriy   inqiroz   va   yuksalishlarni   ham   aks   ettiradi,   inqirozlar
davrida   davlat   byudjet   mablag'lari   hisobidan   iqtisodiyotning   ma’lum   sektorlarini
moliyaviy   ta’minlab   turishga,   umumdavlatahamiyatiga   ega   bo'lgan   tarmoqlarda
investilsiyalar hajmini saqlab turishga majbur bo'ladi.
Byudjet taqchilligini moliyalashtirish (qoplash)ning muhim ko'rinishlaridan biri
davlat krediti hisoblanadi.  Davlat krediti deganda  - davlat qarz oluvchi yoki kreditor
sifatida   maydonga   tushadigan   barcha   moliyaviy-iqtisodiy   munosabatlar   yig‘indisi
tushuniladi.
Moliyaviy   resurslarni   davlat   tomonidan   qarzga   olishning   asosiy   shakli   —   bu
davlat   qarz   majburiyatlari   (zayomlari)ni   chiqarish   hisoblanadi.   Ularni   joylashtirish
jarayonida   davlat   aholi,banklar,   savdo   va   sanoat   kompaniyalarining   vaqtincha   bo'sh
turgan pul mablag'larini jalb qiladi.
Davlat o'z majburiyatlarini nafaqat xususiy sektorda joylashtirishi, balki ularni
Markaziy bankda hisobga olishi ham mumkin.Bunda bank muomalaga pulning tovar
hajmining ko'payishi bilan bog'liq bo'lmagan qo'shimcha miqdorini chiqaradi. Mazkur
holda, davlat byudjetini moliyalashtirish pul muomalasiga to'g'ridan-to'g'ri inflyatsion
ta’sir ko'rsatadi. Pul massasining o'sishi  jamiyat haqiqiy boyligining ko'payishi  bilan
birga bormaydi.
Davlat qarzlarining to'xtovsiz ko'payib borishi, milliy daromadni foiz to'lovlari
shaklida, tobora ko'proq qayta taqsimlanishga olib keladi.
9 Katta byudjet  taqchilligi va davlat  majburiyatlari  bo'yicha foiz to'lovlari  o'sish
sharoitida, davlat  qarzlarini  to'lash  vaqtini   imkon darajada  cho'zishga  harakat   qiladi.
Buning   uchun   turli   xil   usullardan   foydalanish   mumkin.   Jumladan,   davlat   o'zining
qisqa   muddatli   majburiyatlarini,   o'rta   va   uzoq   muddatli   zayomlarga   almashtiradi.   U
o'zining   qisqa   muddatli   majburiyatlarini,   ancha   yuqori   foiz   bo'yicha   yangi,   uzoq
muddatli   zayomlar   chiqarish   hisobiga   ham   sotib   olishi   mumkin.   Bundayturdagi
tadbirlar   qisqa   davrli   samara   berishi   va   vaqtincha   davlatning   moliyaviy   ahvolini
yengillashtirishi   mumkin,   chunki   u   odatda   kelgusida   foiz   stavkasining   oshishi   va
qarzlar umumiy miqdorining o'sishi bilan bog'liq.
Xo'jalik   hayoti   baynalmilallashuv   jarayonlarining   tez   o'sishi,     xalqaro
kreditning   jadal   rivojlanishi   natijasida   davlat   o'ziga   zarur   bo'lgan   moliyaviy
resurslarni jalb qilish uchun bo'sh pul mablag'larining milliy chegaradan tashqaridagi
manbalaridan faol foydalanadi. Buning natijasida tashqi qarz vujudga keladi.
Shunday   qilib,   davlat   o'z   faoliyatini   moliyaviy   resurslar   bilan   ta’minlashda
ssuda   kapitallarining   ham   milliy   bozoridan,     ham   tashqi   bozoridan   qarz   olishi
mumkin. Xalqaro   kreditning   tez   o'sishi   kapitalning   mamlakatlararo   migratsiyasi,
mamlakat   va   mintaqalar   iqtisodiy   o'zaro   bog’liqligi   chuqurlashuvining   muqarrar
natijasi   hisoblanadi.   Xalqaro   kredit   moliyaviy   resurslarni   ham   xususiy   sektorning
ehtiyojlarini   qondirish,   ham   davlat   byudjeti   taqchilligini   qoplash   uchun   jalb   qilish
imkoniyatini sezilarli kengaytiradi.Shu bilan birga tashqi qarzlarning o'sishi bir qator
boshqa   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Bu   o'rinda   eng   asosiy   muammo   milliy
iqtisodiyotning   kreditor   va   debitor   mamlakatlar   iqtisodiyotiga   bog'liqligining
kuchayib   borishi   hisoblanib,   bu   jarayonni   mamlakatdagi   ichki   moliyaviy   dastaklar
bilan nazorat qilish imkoniyati bo'lmay qoladi.
Soliq iqtisodiy kategoriya sifatida, sof daromadning bir qismini byudjetga jalb
qilish   shakli   bo'lib,   moliyaviy   munosabatlarning   tarkibiy   qismini   tashkil   etadi.  
Soliq   -   bu   davlatning   o‘z   vazifalarini   amalga   oshirishi   uchun   zarur
10 bo‘lganmoliyaviy   mablag‘larni   shakllantirish   maqsadida   jismoniy   va   huquqiy
shaxslardan byudjetga majburiy to’lovlarni undirish shaklidir.
Soliq   yordamida   milliy   daromadning   tegishli   qismi   taqsimlanadi   va   qayta
taqsimlanadi.
Davlat   tomonidan   olinadigan   soliqlar   hamda   ularning   tarkib   topish   shakli   va
usullari birgalikda soliq tizimini tashkil qiladi.
Milliy iqtisodiyotda soliqlar quyidagi uch muhim vazifani bajaradi:
— davlat xarajatlarini moliyalashtirish (fiskal vazifasi);
— ijtimoiy tanglikni yumshatish (ijtimoiy vazifasi);
— iqtisodiyotni tartibga solish (tartibga solish vazifasi).
Davlat   sarflari   soliq   tushumlari   hisobiga   amalga   oshsada,   davlat   sarflari
miqyosining   o'sishi   o'z   navbatida   soliqlarning   o'sishini   taqozo   qiladi   va   uning
darajasini belgilab beradi.
Hozirgi   davrda   umumiy   tendensiya   bo'lgan   davlat   sarflarining   va   shunga   mos
ravishda soliq hajmining o'sib borishini quyidagi omillar taqozo qiladi:
1.  Aholi   sonining  o‘sishi. Aholi   jon  boshiga  davlat  sarflari   darajasi  o'zgarmay
qolgan  taqdirda   ham,  aholining   o'sgan   qismini   ijtimoiy   ne’matlar   va  xizmatlar   bilan
ta’minlash qo'shimcha mablag'larni zarur qilib qo'yadi.
2.   Ijtimoiy   soha   xizmatlari   sifatiga   talabning   ortishi   va   urbanizatsiya.
Kishilar   turmush   darajasining   o'sishi   ijtimoiy   soha   xizmatlari   hajmiga   va   sifatiga
talabni oshiradi.
3.   Atrof-muhitning   ifloslanishi.   Aholi   sonining   o'sishi   va   urbanizatsiyaning
kuchayishi atrof-muhitning sifati muammosini keskinlashtiradi. Juda ko'p miqdordagi
moddiy   ne’matlarni   ishlab   chiqarish   va   iste’mol   qilish   havo,   suv   va   yerning
ifloslanishi   shaklidagi   qo'shimcha   xarajatlarning   o'sishini   keltirib   chiqaradi.   Atrof-
muhit muammosini hal qilishda asosiy ro’l davlat zimmasiga tushadi.
4.   Daromadlar   tengsizligini   qisqartirish   dasturlarini   amalga   oshirish.
Bularga   xususan,   ijtimoiy   sug'urtani   rivojlantirish,   ishsizlik   bo'yicha   nafaqalar,
11 ijtimoiy   ta’minot,   bepul   tibbiy   yordam,   davlat   dasturi,   oziq-ovqat   mahsulotlariga
dotatsiyalar, davlat uy-joy qurilishi kiradi.
5.   Milliy   mudofaa,   davlat   xavfsizligini   ta’minlash   xarajatlari   hajmining
o'sishi. Hozirgi   davrda   mamlakatimizdagi   davlatning   soliq   siyosatini   O’zbekiston
Respublikasi   Davlat   soliq   qo'mitasi   va   uning   joylardagi   (viloyat.   shahar,   tuman)
muassasalari amalga oshiradi.
Respublika hududida amal qiluvchi soliqlar, uning to'lovlari soliq undirishning
obyektlari,   soliq   to'lash   tartibi,   soliq   to'lash   bo'yicha   imtiyozlar,   soliq   to'lash   bilan
bog'liq   ravishda   kelib   chiqadigan   munozaralarni   hal   qilishning   umumiy   tartibi
O'zbekiston Respublikasining soliq to'g'risidagi qonunlari bilan aniqlanadi.
Korxonalar   faoliyatini   soliq   yordamida   tartibga   solish   quyidagi   umumiy
tamoyillar asosida amalga oshiriladi:
— barcha daromadlardan, ularning manbalariga bog'liq bo'lmagan holda, soliq
undirishning majburiyligi;
— soliq undirishda barcha uchun yagona umumdavlat siyosati:
— samarali  ishlovchi  korxonalarda hamda xo'jalik yuritishning ilg'or  shakllari
uchun soliq me’yorlarining rag'batlantiruvchi ro’lini ta'minlash;
—   soliq   to'lovi   bo'yicha   barcha   subyektlar   majburiyati   ustidan   moliyaviy
nazorat.
Soliq stavkasini belgilash bir qator tamoyillarga asoslanadi.
1.Naflilik   tamoyili   —   turli   shaxslardan,   ularning   soliqlar   hisobiga
moliyalashtiriladigan   dasturlardan   foydalanishi   darajasiga   qarab   turlicha   soliq
undirilishi   kerakligini   bildiradi.   Soliq   summasining   (R)   soliq   olinadigan   summaga
(D)nisbatining foizdagi ifodasi soliq stavkasi (R') deyiladi:
R = R '
D × 100 %
12 2. To‘lovga layoqatlilik tamoyili  - soliq miqdori soliq to'lovchining boyligi va
daromadlari   darajasiga   mos   kelishi   zarur.   Boshqacha   aytganda,   soliq   solish
daromadlarning adolatli taqsimlanishini taqozo qilishi zarur.
3.   Adolatlilik   tamoyili   -   daromadlari   va   hukumat   dasturlaridan   foydalanish
darajasi bo'yicha teng bo'lgan kishilar teng miqdorda soliq to'lashi zarur.
Soliq   bo'yicha   imtiyozlar   qonunchilik   bitimlarida   belgilangan   tartib   va
sharoitlar   asosida   o'rnatiladi.  Amaliyotda   soliq   imtiyozlarining  quyidagi   turlari   keng
tarqalgan:
— obyektlarning soliq olinmaydigan eng kam darajasini belgilash; 
—   soliq   to'lashdan   alohida   shaxs   yoki   ma’lum   guruhlarni   (masalan,   urush
faxriylarini) ozod qilish; 
— soliq darajasi (stavkasi)ni pasaytirish; 
— soliq olinadigan summadan chegirish; 
—   soliqli   kredit   (soliq   olishni   kechiktirish   yoki   soliq   summasini   ma'lum
miqdorga kamaytirish).
Soliqlar   amal   qilish   doirasi   (markaziy   va   mahalliy   soliqlar)   mahsulot
tannarxiga qo'shilish usuli (to'g'ri va egri soliqlar) va iqtisodiy mazmuniga qarab ham
turkumlanadi.
Soliqlarni to`g`ri va egri soliqlarga guruhlanishi soliqqa tortish ob`ektiga,
to`lovchi   bilan   davlatning   o`zaro   munosabatlariga   bog`liq   bo`ladi.   To`g`ri   soliqlar
to`g`ridan-to`g`ri   daromadga   va   mol-mulkka   qaratiladi   (soliqqa   tortishning   bevosita
shakli).   Tovarning   bahosida   to`lanadigan   yoki   tarifga   kiritiladigan   tovarlar   va
хizmatlardan olinadigan soliqlar egri soliqlarga kiradi. Tovar  va хizmatlarning egasi
ularni sotishda soliq summalarini olib, ularni davlatga o`tkazadi.
To`g`ri   soliqlar:   Yuridik   shахslаrdаn   undirilаdigаn   dаrоmаd   (fоydа)
sоlig’i, jismоniy shахslаr dаrоmаdidаn оlinаdigаn sоliq, yer solig’i, mol-mulk solig’i,
yer   osti   boyliklaridan   foydalanganlik   uchun   soliq,   suv   resurslaridan   foydalanganlik
uchun soliq, infratuzilmani rivojlantirish va boshqalar.
13 Egri   soliqlar:   qo’shilgan   qiymat   silog’i,   aksiz   solig’i,   jismoniy
shaxslardan   transport   vositalariga   benzin,   dizel   yoqilg’isi   va   suyiltirilgan   gaz
ishlatganlik uchun soliq, bojxona to’lovlari va boshqalar.
Soliq  siyosatini  ishlab  chiqishda  nafaqat   alohida  olingan  muassasalar  bevosita
qatnashadi, shuningdek, uni ishlab chiqishda soliq xizmati bilan shug‘ullanmaydigan
sub’ektlar,   aniqrog‘i   soliq   to‘lovchilar   qatnashishi   mumkin,   ya’ni   bunda   soliq
to‘lovchilarni   o‘zlarida   soliqlarni   takomillashtirishga   qaratilgan   takliflar,   soliqlarni
hisoblashni   oson   va   samarali   ishlash   kabilar   taklif   sifatida   berilishi   mumkin.  
Soliq   solish   sohasidagi   davlat   boshqaruvining   samaradorligi   ko‘p   jihatdan
davlat   apparatining   turli   bo‘g‘inlari   faoliyatidagi   moslashuvchanlikka   bog‘liq.
Vakolat   har   bir   organning   ro’lini   belgilaydi   va   bir   vaqtning   o‘zida   uning   boshqa
organlar   faoliyati   bilan   moslashuvini   ta’minlaydi.   Davlatning   asosiy   vazifalaridan
birini   hal   etilishi     byudjetni   to‘ldirish,   soliq   to‘lovchilarning   iqtisodiy     va   yuridik
hatti-harakatlariga   ta’sir   etishning   u   yoki   bu   dastagiga   ega   bo‘lgan   barcha   davlat
hokimiyati   organlar   faoliyatining   muvofiqlashtiruvisiz   mumkin   emas.   Ko‘pgina
adabiyotlarda   ta’kidlanganidek,   kontseptual   soliq   tamoyillaridan   biri   davlat
organlarining   soliq   siyosatini   ishlab   chiqishda   va   amalga   oshirishda   birgalikdagi
ishtiroki hisoblanadi
14 2.1.Ochiq iqtisodiyotda byudjet-soliq siyosatining barqarorligi
O х irgi yillarda iqtisodchi-olimlar orasida Budjet-soliq siyosatining barqarorligi
masalasi   katta   qiziqish   uyg‘otmoqda.   Qanday   holatlarda   Budjet-soliq   siyosatini
nobarqaror deb hisoblash mumkin? Siyosiy qaror qabul qiladigan sha х slar ma’lumoti
uchun   qanday   operatsion   indikatorlar   ishlab   chiqish   lozim?   Hozirgi   paytgacha
soliqbudjet   siyosatining   barqarorligiga   yagona   ta’rif   ishlab   chiqilmagan   bo‘lsa-da,
ko‘pchilik   muta х assislar   tomonidan   joriy   va   kelgusi   budjetlar   kamomadi   YaIMga
nisbatan   tez   sur’atlarda   oshib   borsa,   olib   borilayotgan   Budjet-soliq   siyosati   barqaror
emas,   deb   qabul   qilingan.   Shunday   qilib,   barqarorlikning   eng   asosiy
ko‘rsatkichlaridan biri qarzning YaIMga nisbati va uning o‘sish sur’atlaridir.  
Ko‘pchilik   mamlakatlar   tajribasi   qarz   miqdorining   YaIMga   nisbati   baland
bo‘lishi   o х ir-oqibatda   olib   borilayotgan   siyosatning   kelajagi   yo‘qligi   va   uni
o‘zgartirish   lozimligini   ko‘rsatdi.   Qarzning   YaIMga   nisbati   baland   bo‘lishi   real   foiz
stavkalariga bosim  o‘tkazib, budjet  kamomadi  sharoitlarida qarzga   х izmat ko‘rsatish
xarajatlari   salmog‘ining   oshishiga   olib   keladi   va   budjet   siyosatida   i х chamlik   va
egiluvchanlik   imkoniyatlaridan   foydalanishga   imkon   bermaydi.   Moliya   bozorining
ishtirokchilari   olib   borilayotgan   siyosat   ishonch   uyg‘otmayotganligi   sababli,   uni
o‘zgartirish   lozimligiga   ko‘zi   yyetib,   o‘z   kutishlarini   o‘zgartirilardi   va   natijada
hukumat olib borayotgan siyoatni davom ettirish imkoniyati tugaydi. Bu esa, hukumat
tomonidan   qarz   majburiyatlarini   joylashtirish   masalasida   muammolar   tug‘diradi   va
o х ir   oqibatda   ularni   sota   olmay   qoladi.   Bozor   faoliyatining   qatnashchilari   qarz
miqdorining YaIMga nisbati qanchalik baland bo‘lsa, hukumat shunchalik xarajatlarni
qisqartirish hisobiga budjet chegaralarida qolishi qiyinlashishini tushunib yetadilar va
hukumatning emission moliyalashtirish yoki qarzni to‘lashdan bosh tortish va qarzni
qaytarish shartlarini o‘zgartirish xavfi oshadi.  
Yuqoridagilardan  ayon  bo‘ldiki,  Budjet-soliq  siyosatida  barqarorlikni  aniqlash
masalasiga   yondoshuvlardan   biri   bo‘lib,   foiz   stavkalari   va   inflatsiyaning   maqbul
o‘sish   sur’atlariga   mos   keladigan   YaIMga   nisbatan   davlat   qarzning   miqdorini
15 o‘sishiga   yo‘l   qo‘ymaydigan   kursni   belgilash   hisoblanar   ekan.   Yuqoridagi   me’yorni
olib   borilayotgan   Budjet-soliq   siyosatining   barqarorlik   darajasiga   baho   beradigan
indikator   sifatida   talqin   qilish   mumkinligiga   qaramasdan,   u   ayrim   kamchiliklardan
holi   emas.   Birinchidan,   iqtisodiy   adabiyotlarda   davlat   qarzining   YaIM   miqdori
qancha bo‘lishi optimal yoki maqbul bo‘lishi to‘g‘risida hech qanday ma’lumot yo‘q.
Ikkinchidan,   davlat   qarzinining   YaIMga   nisbatini   barqaror   darajada   ushlab   turish
budjet   siyosatida   juda   qattiq   cheklovlar   bilan   bog‘langan   bo‘ladi.   Shuning   uchun
Budjet-soliq   siyosatini   olib   borishda   to‘lovga   qobiliyatlilik   tushunchasidan   kelib
chiqadigan qattiq talablarni biroz yengillashtirish masalasini ko‘rib chiqish lozim. 
To‘lovga   qobiliyatlilik   tamoyili   barqaror   budjet   siyosatining   ajralmas   qismi
hisoblanadi.   Uning   asosiy   talabi   qarzning   YaIMga   nisbati   real   foiz   stavkasi   bilan
YaIMning real o‘sish sur’ati ayirmasi sur’atlarida bo‘lishidir. 
Buning ma’nosi – qarzning nominal o‘sishi nominal foiz stavkalaridan pastroq
bo‘lishi kerak.  
Barqarorlik   ko‘rsatkichlari.   Quyida   keltirilgan   Budjet-soliq   siyosatining
barqarorlik   indikatorlari   to‘lovga   qobiliyatlikni   ta’minlash   uchun   qarzning   YaIMga
nisbatini   qanday   darajada   o‘zgarishi   lozimligini   belgilashga   х izmat   qiladi.   Bunda
emission daromadning doimiy darajasi o‘zgarmas deb qabul qilinadi:  
 kapitalning   sof   ijobiy   qiymati.   Budjet-soliq   balansining   diskontlangan
joriy   qiymati   qarzning   YaIMga   nisbati   darajasiga   teng   yoki   undan   katta   bo‘lishini
ta’minlash   uchun   davlat   idoralari   kapitali   sof   qiymatining   manfiy   bo‘lmasligi   talab
qilinadi.   Ushbu   ssenariyga   ko‘ra   budjet   barqarorligini   ta’minlash   uchun
ko‘rsatkichlarga   tuzatish   kiritish   miqdori   -   qarzni   YaIMga   nisbatining   boshlang‘ich
darajasi bilan diskontlangan joriy asosiy balans orasidagi farqqa teng bo‘lishi lozim;  
 asosiy   uzilish.   U   diskontlangan   asosiy   balans   miqdoriga   teng   bo‘lib,
qarzning   YaIMga   dastlabki   nisbati   bilan   haqiqatdagi   asosiy   balans   orasidagi   farq
darajasida   barqarorlashadi.   Agar   uzilish   miqdori   musbat   bo‘lsa   qarzning   YaIMga
nisbatini   barqarorlashtirish   uchun   xarajatlarni   qisqartirish   talab   qilinadi.   Ushbu
16 ko‘rsatkichdan   a х borotlar   yyetarli   bo‘lmagan   vaqtlarda   muvaffaqiyatli   foydalanish
mumkin.   Bu   indikator   dastlabki   qarz   barqaror   bo‘lgan   sharoitlarda   kapitalning   sof
ijobiy qiymatini aniqlashdagidek hisoblanadi;  
 o‘rta   muddat   bashoratlaridagi   soliq   bo‘yicha   uzilish.   Ushbu
ko‘rsatkichdan   xarajatlar,   transfertlar,   real   foiz   stavkalari   va   YsIM   real   o‘sish
sur’atlarining   oshishi   bashorat   qilinayotgan   (foiz   to‘lovlaridan   tashqari)   sharoitlarda
to‘lanmagan davlat qarzlarini soliq tushumlari bilan mutanosibligini ta’minlash uchun
zarur bo‘lgan tuzatishlar kiritishni aniqlashda foydalaniladi.  
Daromadlar   tahlili.   Daromadlar   va   tushumlarning   dinamikasiga   baho   berishda
asosiy   e’tibor   daromadlarning   YaIMga   nisbati   va   bu   ko‘rsatkichni   iqtisodiyoti
o‘ х shash   bo‘lgan   boshqa   mamlakatlar   bilan   taqqoslashga   qaratiladi.   Soliqlarning
oshishi   hisobiga   budjet   kamomadini   qisqartirish   zarur   bo‘lgan   paytlarda   iqtisodiy
xarajatlar   davlat   xarajatlarini   qisqartirish   xarajatlari   bilan   taqqoslash   lozim.   Odatda,
bu   sharoitlarda   ikkalasini   ham   qisqartirish   zarur   bo‘ladi.   Ko‘pchilik   hukumatlar
ma’muriy va siyosiy nuqtai nazardan amalga oshirish osonroq bo‘lgan qisqa muddatli,
bir   marotabalik   daromadlarni   ko‘paytirish   choralarini   ko‘rishga   harakat   qiladilar.
Biroq, masalaga bunday yondoshish, ko‘pincha soliq tizimi faoliyatida qiyinchiliklar,
samarasiz foydalanish va qoida buzilishlariga olib kelishi natijasida nafaqat yyetarlik
darajada   daromadlarni   to‘play   ololmaslik,   balki   mehnat   va   jamg‘arishga   rag‘batni
susaytirish   natijasida   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarini   pasaytirishga   olib   keladi.   Soliq
tizimining   samaradorlik   darajasi   va   zarur   islohotlarni   aniqlashda   muta х assislar
ko‘pincha elastiklik va dinamiklik koeffitsiyentlaridan foydalanishadi.  
Soliqlarning elastiklik va dinamikligi. Soliqning elastikligi deganda ushbu soliq
tizimi sharoitida (u o‘zgarmay qolganda) tushumlarni o‘zgarishinining soliqqa tortish
bazasi   o‘zgarishiga   nisbati   tushuniladi.   Elastiklik   soliq   tizimida   ichki   i х chamlikni
ta’minlaydi va uni quyidagicha yozish mumkin:  
  Soliq   Agar   soliqqa   tortish   bazasining   o‘rniga   YaIM   ko‘rsatkichini   qo‘llasak,
YaIM bo‘yicha elastiklik quyidagicha hisoblanadi:  
17   ,   
 bu yerda: AT – o‘zgarmay qolgan soliq tizimi sharoitlaridagi soliq tushumlari;
D - ko‘rsatilgan davrdagi o‘zgarish.  
Agar   elastiklik   koeffitsiyenti   birdan   katta   bo‘lsa,   yangi   soliqlar   kiritmasdan
yoki   soliq   stavkalarini   o‘zgartirmasdan,   ya’ni   soliq   siyosatida   diskretsion
o‘zgarishlarsiz   YaIMga   nisbatan   soliq   tushumlari   oshganligini   anglatadi   va   soliq
tizimi elastiklik   х arakteriga ega deb hisoblanadi. Elastiklik – ijobiy holat hisoblanadi
va   davlat   xarajatlarining   o‘sishi   YaIM   o‘sishiga   nisbatan   yuqori   bo‘lgan
mamlakatlarda   uni   rag‘batlantirish   lozim.   Tez   rivojlanayotgan   х alq   х o‘jaligi
tarmoqlarini   soliqqa   tortish   jarayonida   odatda   soliq   tizimi   YaIMga   nisbatan   elastik
bo‘ladi,   unda   soliq   stavkalari   progressiv   х arakterda   bo‘ladi,   soliqlar   muayyan
obyektdan   emas,   balki   qiymatdan   olinadi   va   soliqlarni   yig‘ish   qisqa   muddatlarda
amalga   oshiriladi.   O х irgi   holat   inflatsiya   sharoitlarida   juda   muhim   hisoblanadi,
chunki   soliqlarni   hisoblash   va   undirish   vaqtlari   orasida   katta   uzilish   bo‘lsa,   soliq
tushumlarining real qiymati pasayib ketadi.  
18 2.2. Soliq tizimining iqtisodiy o‘sishi
Elastik   soliq   tizimi   iqtisodiy   o‘sishni   rag‘batlantiradi   va   natijada
ijtimoiyiqtisodiy   infratizimga   xarajatlar   muntazam   oshib   boraveradi.   Agar
xarajatlarning   oshib   borishi   soliq   tushumlarining   oshishi   bilan   birgalikda   sodir
bo‘lmasa,   bu   kamomadli   budjetga   va   uning   oqibatida   tashqi   va   ichki   qarzlarning
ko‘payishiga   olib   keladi.   Soliq   tizimi   elastik   bo‘lgan   hollarda   odatda   mehnat
unumdorligiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadigan   va   hukumatga   ishonchni   pasaytiradigan
rejalashtirilmagan tez-tez soliqlarni ko‘tarish masalalari kun taribida turmaydi. 
Elastiklik koeffitsiyenti nafaqat umumiy soliq tushumlari, balki alohida olingan
soliq turlari bo‘yicha ham hisoblanadi. Masalan, qiymatdan olinadigan soliq muayyan
obyektdan olinadigan soliqqa nisbatan elastikroqdir. Yana bir elastik soliq turlaridan
biri individual daromad solig‘idir. 
Soliqning dinamikligi  YaIMning nisbiy  ko‘payishiga  nisbatan  to‘rejagan soliq
summasi   sifatida   aniqlanadi.   Soliq   tushumlari   hajmining   o‘zgarishi   soliq   tizimidagi
har   qanday   o‘zgarishlar,   shu   jumladan   soliqqa   tortish   tarkibidagi   diskretsion
o‘zgarishlar   tufayli   sodir   bo‘lishi   mumkin.   Soliqning   dinamiklik   koeffitsiyenti
quyidagicha ifodalanadi: 
  .     
  DT   ushbu   davrda   haqiqatda   soliq   tushumlarining   o‘zgarishini   ifodalaydi.
Elastiklik   koeffisintini   hisoblash   formulasidagi   Д AT   ham   soliq   tushumlaridagi
o‘zgarishni ifodalaydi, lekin elastiklik koeffitsiyentida ma’lum davrda soliq tizimidagi
o‘zgarishlar   hisobiga   olinishi   mumkin   bo‘lgan   samara   inobatga   olingan   edi.   Agar
tizimdagi   o‘zgarishlar   daromadlarning   ko‘payishiga   olib   kelsa,   dinamiklik   darajasi
elastiklikdan   yuqori   bo‘ladi,   chunki   soliq   tizimidagi   o‘zgarishlar   sodir   bo‘lmagan
holdagi   soliq   tushumlari   summasiga   nisbatan   haqiqiy   soliq   tushumlari   summasi
kattaroq bo‘ladi.  
19 Soliq   tizimini   baholash.   Muta х assislar   har   bir   mamlakatning   soliq   tizimiga
baho berishda uning qo‘yilgan vazifalarga qanchalik javob berishi va tizimni islohot
qilish   imkoniyatlarini   hisobga   olishilari   kerak.   Soliqqa   tortish   tizimining   asosiy
vazifasi   daromadlarni   to‘plash   bo‘lishiga   qaramasdan,   u   ko‘pincha   boshqa
maqsadlarda,   masalan,   bozor   х o‘jaligining   kamchiliklarini   tuzatish   va   daromadlarni
qayta   taqsimlashga   ko‘maklashish   maqsadlarida   ham   foydalaniladi.   Yuqoridagi
maqsadlarni hisobga olgan holda soliq tizimining samaradorligiga baho berish uchun
bir   nechta   me’yorlar   ishlab   chiqilgan.   Mamlakatning   soliq   tizimini   tahlil   qilishda
Tanzi diagnostik testidan foydalanish mumkin.  
Daromadlar   tushumining   samaradorligiga   baho   berish   uchun   Vito   Tanzi   8   ta
miqdoriy diagnostik testdan foydalanishni taklif qilgan: 
1. Konsentratsiya   indeksi.   Yalpi   daromadlarning   katta   qismi   nisbatan   kam
soliqlar soni va soliq stavkalari hisobiga tushadimi?  
2. Dispersiya   indeksi.   Faqat   noqulaylik   tug‘diradigan   kam   miqdorda
tushumli soliqlar soni ozmi (yoki umuman yo‘qmi)?  
3. Eroziya   indeksi.   Haqiqiy   soliqqa   tortish   bazasi   potensial   baza   bilan
maksimal tarzda mos keladimi?  
4. Yig‘imlarni   kechikish   indeksi.   Soliq   to‘lovchilar   soliqlarni   aytarlik
kechikmasdan va qanchalik o‘z vaqtida to‘laydilar?  
5. Muayyanlik   indeksi.   Soliq   tizimi   muayyan   stavkali   kam   sonli   soliq
turlariga asoslanganmi?  
6. Obyektivlik   indeksi.   Ko‘pchilik   soliqlar   obyektiv   o‘lchash   mumkin
bo‘lgan soliqqa tortish bazasidan olinadimi?  
7. Soliqlar   yig‘ishni   ta’minlash   indeksi.   Soliqlar   samarali   yig‘imi
to‘laligicha ta’minlanadimi?  
8. Soliqlar   yig‘ishdagi   xarajatlar   indeksi.   Soliqlar   yig‘ishda   budjet
xarajatlari minimumga keltirilganmi?  
20 Yuqoridagi   savollarning   barchasiga   ”ha”   javobi   berilsa,   Tanzi   testiga   ko‘ra,
soliq tizimi tushumlarning samaradorligi nuqtai nazaridan eng yuqori bahoga sazovor
bo‘ladi. 
Soliq faoliyatining tahlili. Yetarli miqdorda daromadlar tushumini eng samarali
tarzda   ta’minlash   har   qanday   soliq   tizimining   eng   asosiy   vazifasi   hisoblanadi.   Agar
yanada   aniqroq   gapiriladigan   bo‘lsa,   tartibli   va   iqtisodiy   resurslarni   х ususiy
foydalanuvchilardan   davlatga   noinflatsion   tarzda   o‘tkazish   –   soliq   tizimining   bosh
vazifasi   hisoblanadi.   Soliq   faoliyatini   tahlil   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan
metodologiyadan   foydalanib,   daromadlarni   yig‘ish   unumdorligining   me’yoriga   baho
berish mumkin.  
Daromadlarni   yig‘ish   tizimining   mahsuldorligiga   baho   berish   asosida   soliq
tushumlarini oshirish zarurati tug‘ilganda davlat boshqaruv idoralari minimal noqulay
oqibatlarga   olib   keladigan   qarorlar   qabul   qilish   qobiliyatiga   ega   bo‘lishi   yotadi.
Ushbu   kontekstda   soliqlar   yig‘imi   samaradorligining   keng   qo‘llaniladigan   indikatori
bo‘lib soliq tushumlarining YaIMga nisbati yoki haqiqiy soliq koeffisinti hisoblanadi.
Hukumatning   soliq   yig‘imlari   bo‘yicha   faoliyatiga   umumiy   tarzda   baho   berishda
ushbu   ko‘rsatkich   boshqa   malakatlar   ko‘rsatkichlari   bilan   taqqoslanadi.   Biroq,
haqiqiy   soliq   koeffisinti   mamlakat   soliq   salohiyatini   (potensialini)   inobatga
olmaganligi  sababli,  soliq  faoliyatiga baho  berishda  noto‘g‘ri  natijalarga olib  kelishi
mumkin.  
Soliq   salohiyati   o‘rtacha   intensivlikdagi   soliqqa   tortish   bazasidan
foydalangandagi   soliq   tushumlari   darajasidir.   Demak,   soliq   faoliyatining
koeffitsiyenti   sifatida   haqiqatda   yig‘ilgan   soliqlarning   soliq   salohiyatiga   nisbati
sifatida aniqlash mumkin. Soliq salohiyati  aniq ko‘rsatkich emas,  lekin uni  umuman
olganda, soliqqa tortish faoliyatining samaradorligiga baho berishda qo‘llash mumkin.
Soliq   salohiyati   uchta   asosiy   omil   bilan   aniqlanadi:   iqtisodiyotning   ochiqlik
darajasi; uning rivojlanish va daromadlari darajasi; daromadlar tarkibi. 
21 Soliq   faoliyatining   tahlili   soliqlar   yig‘ish   samaradorligiga   baho   berishga
ko‘mak   bersada,   u   ayrim   kamchiliklardan   ham   holi   emas.   U   me’yoriy   ko‘rsatkich
emas,   past   soliq   faoliyati   rivojlangan   mamlakatlarda   ham   soliq   koeffitsiyenti   milliy
qadriyatlarni   hisobga   olgan   holda   yyetarli   hisoblanishi   mumkin.   Soliq   faoliyatining
tahlili,   shuningdek   juda   statik   х arakterga   ega.   U   soliq   koeffisintlari   va   soliq
faoliyatida   teztez   sodir   bo‘ladigan   o‘zgarishlarni   hisobga   olmaydi.   Dinamika   nuqtai
nazaridan   talablarga   javob   beradigan   indikator   bo‘lib   YaIMga   nisbatan   soliq
tushumlarining elastikligi tan olingan.  
Xarajatlar   tahlili.   Davlat   xarajatlari   davlat   idoralarining   faoliyatini
moliyalashtirishga   ketgan   xarajatlari   bo‘lib,   unga   davlat   idoralari   tomonidan   tovar
bilan ta’minlash va  х izmatlar ko‘rsatish, ishlab chiqarish va transfertlar kiradi. Davlat
tovar   va   х izmatlarni   ikki   ko‘rinishda   taqdim   qiladi:   bevosita   aholi   individual   yoki
kollektiv tarzda iste’mol qiladigan (masalan, jamoat transporti va milliy parklar) tovar
va   х izmatlar;   ishlab   chiqarish   omillaridan   yanada   samarali   foydalanishga   х izmat
qiladigan tovar va  х izmatlar (masalan, sanoat va port inshoatlari).  
Ko‘pchilik   xarajat   turlari,   masalan,   infratuzlmaga   xarajatlar   va   yo‘llar   ikkala
kategoriyani qamrab oladi. Pensiya va ishsizlik nafaqasi kabi ba’zi xarajatlar bevosita
uy  х o‘jaligi va tijorat kor х onalariga transfertlar ko‘rinishida taqdim qilinadi.  
Davlat   xarajatlarining   darajasi   va   tarkibiga   baho   berishda   tahliliy   yondashish
talab qilinadi.  Bunday tizimli yondashish beshta elementdan iboratdir:  
 makroiqtisodiy yondashishiga mos keladigan yalpi xarajatlar darajasi  va
budjet balansi; 
 ba’zi   tovar   va   х izmatlarni   taqdim   qilishda   х ususiy   sektordan   oqilona
foydalanish (davlat tomonidan moliyalashtirish zarur bo‘lgan hollarda ham u birinchi
navbatda   ijtimoiy   tovarlarni   taqdim   qilish,   tashqi   samarani   ta’minlash   va   aholini
ijtimoiy   muhofaza   qilish   tizimidan   foydalanuvchilarga   nafaqa   berish,   ya’ni   х ususiy
bozor   bajarmaydigan   yoki   yetarli   darajada   bajarmaydigan   vazifalarni   hal   qilishga
yo‘naltirishi kerak);  
22  xarajatlarni  taqsimlash  ham  bitta dastur  doirasida,  ham  boshqa dasturlar
bilan o‘zaro bog‘langan holda olinadigan qaytimga asoslanishi lozim; 
 ushbu  dasturga  yoki  sektorga  joriy  xarajatlar   va  kapital  qo‘yilmalarning
pu х ta   tahlili   boshqa   dasturlar   va   sektorlarga   xarajatlarni   oqilona   taqsimlanishi   bilan
bog‘langan bo‘lishi;  
 х uddi   shunday   pu х ta   tahlil   budjet   institutlariga   nisbatan   ham   talab
qilinish   lozim.   Bunda   yalpi   xarajatlarni   cheklash,   samaradorligini   oshirish   va
adolatlikni   ta’minlash   uchun   rag‘batlantirish   va   qo‘llanmalardan   foydalanish   talab
qilinadi.  
Xarajatlar   strategiyasiga   tuzatishlar   kiritish   ko‘pincha   budjetning
qisqartirilishini   talab   qiladi.   Amaldagi   soliq   stavkalarini   oshirilishining   salbiy
oqibatlari   va   daromadlarni   ko‘paytirishining   muqobil   manbalarini   mavjud   emasligi
budjet xarajatlarini qisqartirishga majbur qilishi mumkin. Qattiq budjet cheklovlarini
his   qilayotgan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tayotgan   mamlakatlarda   budjetga   tuzatishlar
kiritish   dasturlari   xarajatlar   sohasida   eng   muhim   yoki   ustuvorroq   turlarining
aniqlanishini talab qiladi. Xarajatlarni isloh qilish yo‘lidan borayotgan mamlakatlarda
hukumatlar   qaysi   sohalarda   х ususiy   sektor   davlat   sektorining   o‘rnini   muvaffaqiyatli
egallashi, qaysilarini esa cheklangan resurslar sharoitida davlat o‘z tasarrufida saqlab
qolishi eng samarali natijalariga olib kelishi mumkinligini aniq belgilab olishi zarur.  
Davlat xarajatlarining turlari. Davlat xarajatlarining asosiy kategoriyalari bo‘lib
ish   haqi,   tovar   va   х izmatlar,   subsidiyalar,   transfertlar,   foiz   to‘lovlari   va   kapital
qo‘yilmalarga xarajatlar hisoblanadi.  
Ish   haqi.   Davlatning   davlat   tashkilotlaridagi   mehnat   va   ish   haqi   masalalariga
yondoshuvi davlat xarajatlarining samaradorligiga sezilarli ta’sir qiladi. Maoshlarning
past   stavkalari   va   kasb-te х nik   tarkibdagi   shkalalarda   differensiasiyaning   yyetarli
darajada emasligi ish faoliyatida rag‘batning past bo‘lishi va davlat  х izmatchilarining
past mehnat unumdorligiga olib keladi. 
23 XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   aytish   mumkinki,   O’zbekiston   Respublikasi   byudjet   –
soliq   siyosati   bugungi   kungacha   bir-necha   bosqichlardan   o’tdi   va   takomillashib
bormoqda.  Budjet-soliq sohasi va Budjet-soliq siyosatidagi o‘zgarishlar хo‘jalik rivoji
va   iqtisodiy   siyosatida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Budjet-soliq   siyosati   yalpi   iqtisodiy
resurslardan foydalanish va yalpi taklif darajasiga bevosita ta’sir ko‘rsatadi.  Pulkredit
va valyuta siyosatlari  kabi, u to‘lov balansining holati, qarzdorlik darajasi, inflatsiya
sur’atlari   va   iqtisodiy   o‘sishni   belgilaydi.   Buning   asosiy   sabablari   eng   avvalo
tadbirkorlarni   qo’llab   quvvatlash   va   jahon   standartlariga   moslashish.   Shuningdek
byudjet   –   soliq   siyosati   bo’yicha   samarali   natijalarga   erishishdir.Albatta,   byudjet   –
soliq siyosati  har bir davlatning asosiy moliyaviy manbayi hisoblanadi.Shu bilan bir
qatorda   mamlakat   o’z   oldiga   qo’ygan   maqsadlariga   erishishi   uchun   kerakli   bo’lgan
mablag’ni   to’plash   uchun   soliq   stavkalarini   yil   boshida   oshirishi   yoki   kamaytirishi
mumkin.Soliq   stavkalarini   belgilashda   eng   avvalo   soliq   to’lovchilarning   to’lov
qobilyatidan   kelib   chiqqan   holda   belgilanishi   lozim.Har   tomonlama   qulay   qilib
belgilangan   soliq   stavkalari   davlatga   ham,   tadbirkorga   ham   birdek   foyda   keltiradi.
Soliq   stavkalarini   ishlab   chiqish   bo’yicha   hozirgi   davrda   mamlakatimizda,   jahon
standartlariga asoslanib va amaliy tajribadan o’tgan usullarni qayta tahlil qilish orqali
soliq stavkalari belgilanmoqda. 
Albatta,   soliq   to’lovlari   arzonroq   bo’lishi   ishlab   chiqaruvchilarni   va
tadbirkorlarni rag’batlantiradi. Lekin bu bazi bir tarmoqlarning juda tez rivojlanishiga
va   ko’p   miqdorda   tovar   ishlab   chiqarishga   olib   keladi.   Natijada   esa   ma’lum   bir
tarmoq   ishlab   chiqargan   tovarga   nisbatan   bozorda   inflatsiya   yuzaga   kelishi
mumkin.Bundan vaziyatlar ro’y berishini oldini olish uchun davlat soliqning tartibga
solish vazifasidan foydalanadi.Ya’ni o’sha tarmoqqa nisbatan soliq stavkasini ko’tarib
qo’yishi.Yoki   rivojlanishi   qiyin   bo’layotgan   tarmoqlar   uchun   esa   soliq   stavkasini
pasaytirib   qo’yishmumkin.   Bu   borada   davlat   kerakli   vaqtda   zarur   bo’lgan   qarorni
to’g’ri tanlay bilishi yuqori natijalarga olib keladi.
24 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasinin Konstitutsiyasi. – Toshkent: O’zbekiston,2014.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Soliq   Kodeksi:   Rasmiy   nashrO’zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi - T.: “Adolat”, 2008 y. 
3. O’zbekiston Respublikasining Budjet kodeksi. O’zbekiston Respublikasiqonun
hujjatlari to’plami, 2013-yil. 
4. Sh. Sh. Shodmonov, U. V. G’afurov, Iqtisodiyot nazariyasi (darslik). T., “Fan
va texnologiya” nashiryoti. 2005. 784 bet.
5. O’zbekiston   Respublikasi   soliq   kodeksi:   Rasmiy   nashr   O’zbekiston
Respublikasi Adliya vazirligi – T.; “Adolat” 2008. 692 bet.
6. Ishmuhamedov   A.E.,   Jumayev   Z.A.,   Jumayev   Q.   X.   Makroiqtisodiyot   (O'quv
qoMlanma).  -Т.:  0  ‘zbekiston  Yozuvchilar   uyushmasi  Adabiyot   jam  g'arm   asi
nashriyoti, 2005. 192 bet.
7. B   .T   .S   alimov   ,   U   .S   .Muxitdinova   ,   S   h   .I   .Mustafaqulov   ,   B   .B   .S   alimov
Mikroiqtisodiyot:   Darslik   T.:   O’zbekiston   yozuvchilar   uyishmasi   Adabiyot
jamg’armasi nashiryoti, 2005. 208 bet.
Internet saytlari
www.gov.uz   O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi rasmiy sayti
www.soliq.uz O’zbekiston Respublikasi Davlat soliq qo’mitasi rasmiy 
sayti
www.lex.uz O’zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari 
milliy bazasi
www.press-service.uz   O’zbekiston Respublikasi Prezidenti axborot markaziy
sayti
www.stat.uz   O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’ mitasi rasmiy
sayti
www.mf.uz   O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti
25

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский