Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglash

Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglash 
Reja 
 
Kirish. 
Asosiy qism 
1. Odobnoma darslarida milliy qadriyatlardan foydalanishining pedagogik 
ahamiyati 
2. Odobnoma darslari jarayonida o’quvchilarni ijodiy fikrlashga o’rgatish. 
3. Darsdan tashqari vaqtlarda o’quvchilarni   milliy o’zlikni anglash ruxda 
tarbiyalash. 
Xulosa.  
 Adabiyotlar ro’yxati. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  Kirish 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimovning O’zbekiston Respublikasi
Oliy majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining 2010 yil 27 yanvar kuni bo’lib o’tgan
qo’shma majlisidagi “Mamlakatni modernizatsiya qilish va kuchli fuqarolik jamiyati
barpo   etish   –   ustivor   maqsadimiz”   hamda   Vazirlar   mahkamasining   2010-yil   29-
yanvar kuni bo’lib o’tgan majlisidagi “Asosiy vazifamiz – Vatanimiz taraqqiyotini va
xalqimiz   farovonligini   yanada   yuksaltirish”   mavzularidagi   ma’ruzalari   mazmun-
mohiyati va undagi xulosalarni o’rganish yuzasidan Vazirlar mahkamasining 2010 yil
23   fevfaldagi   101-F   –   sonli   farmoyishi   bilan   tasdiqlangan   tashkiliy   tadbirlarni
amaliyotga joriy etish jamiyatimizdagi kun tartibidagi bosh masalalardan biridir 1
. 
Prezidentimiz   o’z   ma’ruzasida   mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   kuchli
fuqarolik   jamiyati   barpo   etish   ustivor   maqsadimiz”   degan   fikr   mulohazalaridan
jamiyatimizda   barkamol   avlodni   tarbiyalash   boshlang’ich   ta’limning   asosiy
vazifalaridan   biri   ekanligi   gavdalanadi.   Ayniqsa,   bo’lajak   boshlang’ich   sinf
o’qituvchilari ta’lim va tarbiyaning tub maqsadi kuchli fuqarolik jamiyatining barpo
etilishiga xizmat qilishi asosiy maqsadimiz ekanligi Sharqona tarbiya mazmunida xis
etilishi zaruriyati mavjuddir. 
Shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Barkamol   avlod   yili”
davlat   dasturi   to’g’risidagi   Qarorida   mamlakatimizda   sog’lom   va   barkamol   avlodni
tarbiyalash   yoshlarning   o’z   ijodiy   va   intelektual   salohiyatini   ro’yobga   chiqarish
bo’yicha qo’yilgan vazifalarda “.... ta’lim jarayoniga yangi axborot kommunikatsiya
va   pedagogic   texnologiyalarni,   electron   darsliklar,   multimediya   vositalarini   keng
joriy etish orqali mamlakatimiz maktablarida, kasb-hunar kollejlari, litseylari va Oliy
o’quv   yurtlarida   o’qitish   sifatini   tubdan   yaxshilash   ….   samarali   tizimini   yanada
rivojlantirish” ko’zda tutilganligi dolzarb vazifalarimizdan biridir 2
. 
Jamiyatimizning   ijtimoiy-iqtisodiy   hayotida   ro’y   berayotgan   tub   o’zgarishlar
davlatimizning oldiga ta’lim tizimini rivijlantirish bilan bog’liq muhim masalani qo’ydi. 
1   I.A.Karimov “Mamlakatni modernizatsiya qilish va kuchli fuqorolik jamiyati barpo etish-ustivor maqsadimiz” 
O`zbekiston Respublikasi Oliy majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining 2010 yil 27 yanvar kuni bo`lib o`tgan 
qo`shma majlisidagi ma ruzasi. Adolat gazetasi Toshkent 2010 yil 29 yanvar. N 4 1-3-betlar   ‟
  2   Ijtimoiy   hayot   tubdan   o’zgargan   bir   sharoitda   ta’limning   yangi   texnologiyalari   va
usullarini qo’llash asosida bu tizimni jadal rivojlantirish talab etiladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi   qonuni   va   kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   ta’lim   tizimini   tubdan   isloh   qilish   uni   rivojlantirishning
strategik yo’nalishlarini belgilab bergan. Shundan kelib chiqib xujjatda shaxs-kadrlar
tayyorlash   tizimining   asosiy   sub’ektiv   va   ob’ektiv   sifatida   qaraladi,   demak,
Respublikada   amalga   oshiralayotgan   o’zgarishlarning   asosiy   maqsadi   va
harakatlantiruvchi   kuchi   –   inson,   uning   barkamol   rivojlanishi   hisoblanadi.   Savol
tug’iladi: Inson qachon barkamol, komil inson bo’ladi? 
Qachonki, u jismonan sog’lom, vijdonan pok, ma’naviyati yuksak bo’lsa. Bunda
o’sib   kelayotgan   yosh   avlodga   beriladigan   ta’lim-tarbiyaning   o’rni   beqiyosdir.   Shu
o’rinda  Prezidentimiz  I.  A.  Karimovning  ushbu  gaplarini  keltirib  otishni   o’rinli   deb
topdim: 
“Ma’naviyatni shakllantirishga bevosita ta’sir qiladigan yana bir muhim hayotiy omil
– bu ta’lim-tarbiya tizimi bilan chambarchas bog’liqdir… Shuni unutmasligimis kerakki,
kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida   yoritiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning
ertangi  kuni  qanday  bo’lishi  farzandlarimizning bugun qanday ta’lim  va tarbiya olishiga
bog’liq…”. 
Bizning   asosiy   maqsadimiz   ta’lim   jarayonini   shaxsning   hayotiy   qiziqishlarini
qondirishga,   umumiy   madaniyatini   shakllantirishga,   uning   jamiyat   hayotida
moslashuvi,   ta’lim   va   kasbiy   dasturlarni   ongli   ravishda   tanlay   olishi   hamda
o’zlashtira olishga qaratilgan. 
Ushbu maqsadga erishish uchun shaxsni  ma’naviy- ahloqiy tarbiyalashga shakl
va   metodlarini   ishlab   chiqish,   ma’rifiy   ishlarni   rivojlantirish,   uzluksiz   ta’limning
barcha   bosqichlari,   xususan   boshlang’ich   ta’lim   sifati,   ularning   madaniy   va
ma’naviy-axloqiy   darajalariga   talabni   oshirish   o’quv-tarbiya   jarayonini   eng   yangi
o’quv-metodik   to’plamlar,   ilg’or   pedagogik   va   axborot   texnologiyalari   bilan   to’la
ta’minlash   zarur.   Bizning   bitiruv   malakaviy   ishimiz   ham   aynan   shu   eng   ilg’or
pedagogik texnologiyalarini ta’lim tizimida, xususan, boshlang’ich ta’lim odobnoma
  3   darslarida   tadbiq   etishning   metod,   uslub   va   shakllarini   nazariy   tomondan   asoslab
berish hamda samarali natijalarga erishishdan iborat. 
Qachonki, biz ta’lim jarayonini to’g’ri tashkil etar ekanmiz, shundagina har bir
inson,   ayniqsa   voyaga   yetib   kelayotgan   yosh   avlod   yetuk   shaxsga   aylanib   ijtimoiy
vazifasini   o’zlashtirish,   ijtimoiy   roli,   mavqei,   imkoniyatlarini   to’liq   anglab   yetadi,
jamiyatning boshqa a’zolari bilan erkin, mustaqil munosabatda bo’ladi. 
  Yuqoridagi   fikr   mulohozalardan   kelib   chiqqan   holda   kurs   ishimizning   mavzusini
“Odobnoma 
darslarida milliy o’zlikni anglash” deb nomlanadi. 
      Kurs ishining maqsadi:   Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglash jarayonini
o’rganish. 
    Kurs ishining ob’yekti : Odobnoma darslarida milliy o’zlikni jarayoni. 
     Kurs ishining predmeti:   Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglashning shakl,
metod va vositalari. 
    Kurs ishining vazifalari: 
 Odobnoma darslarining tashkil etishni o’rganish, tashkil qilish. 
 Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglash oid tavsiyalar ishlab chiqish. 
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kirish,   asosiy   qism   uch   bo’lim,   xulosa   va   adabiyotlar
ro’yxatidan iborat. 
 
 
 
  4   Asosiy qism
1.Odobnoma darslarida milliy qadriyatlardan foydalanishining
pedagogik ahamiyati
Milliy   pedagogikamizda   barcha   manbalarida   komil   inson   tushunchasi   muhim
vazifa   sifatida   ahamiyatga   molik   bo’lib   kelgan.   O’quvchilarni   tarbiyalashda   rasmiy
ta’lim-tarbiya   jarayonida  xalq   pedagogikasi  a’nanlaridan  tashqari  boshlang’ich   ta’lim
jarayonida odobnoma darslari ko’proq xizmat qiladi. 
  Qadimdan   avlod-ajdodlarimizning   ko’pchiligi   maxsus   bilimga,   muayyan   pedagogik
tayyorgarlikka   ega   bo’lmasdan   turib,   halol,   shirin   va   baxtiyor   hayot   kechirganlar,
farzandlarini   tarbiyalaganlar,   ulardan   orzu-xavas   ko’rganlar.   CHunki   ularga   tarixan
tarkib topgan hayotiy tajribalari, otabobolaridan olgan saboqlari yordam bergan. Xalq
pedagogikasi   asosan   xalq   og’zaki   ijodiyotida,   uning   barcha   janrlarida   o’zining
ifodasini   topgan.   Biroq,   ular   ta’lim-tarbiyaviy   qarashlari   va   tasavvurlarining   oddiy
yig’indisidan iborat emas, balki davr sinovlaridan o’tib, sayqallangan, muayyan tarzda
tartibga   tushirilgan   pedagogik   ijoddan   iborat.   SHunga   ko’ra   xalq   pedagogikasi   keng
ma’noda xalq ijodiyotini o’zida aks ettiradi desak yangilishmagan bo’lamiz. 
1-4 sinf “Odobnoma” dasturidan joy olgan mavzular orasida Xalq og’zaki ijodiga katta
e’tibor   berilgan,   chunki   Xalq   og’zaki   ijodida   bolani   jismoniy   sog’lom   o’sishi
g’oyalariga   ham   keng   e’tibor   berilgan.   Xalq   azaldan   o’z   bolalarini   sog’lom,   epchil,
baquvvat   bo’lib   o’sishiga   doimo   g’amxo’rlik   qilib   kelgan.   Xalqda   jismoniy
barkamollik   Vatan   himoyasi   va   mardlik   tushunchalari   bilan   chambarchas   bog’lanib
kelgan.   O’zbek   qahramonlik   dostonlaridagi   obrazlar   xalq   pedagogikasida   bolaning
jismoniy baquvvat, botir, olov qalbli, qo’rqmas, shijoatli va eng muhimi o’z Vatani va
yurti   uchun   jon   fido   qiluvchi   farzandlarini   tarbiyalashda   muhim   omil   bo’lib
hisoblanadi.   Jumladan,   Alpomish,   Rustamxon   va   shunga   o’xshash   o’zbek   o’g’loni
obrazlarini   aytib   o’tish   o’rinli.   Xalq   qo’shiqlarining   «alla»,   «yor-yor»,   o’lan”,   aza-
yig’i”   kabi   bir   necha   turga   ega   bo’lgan   va   xalqimiz   orasida   eng   ko’p   yoyilgan
janrlardan   bo’lib,   mavzu   jihatdan   xalq   hayotining   barcha   tomonlarini   keng   qamrab
olgandir. 
  5   Maqollar-odob va ahloqiy tarbiya bo’yicha, qo’shiqlar-estetik tarbiya yuzasidan, ertak
va   dostonlar   esa   tarbiyaning   jami   tarkibiy   qismi   bo’yicha   yoshlarga   tarbiyaviy   ta’sir
ko’rsatish   vositasi   bo’lib   kelganligini   ko’rsatib   o’tishimiz   maqsadga   muvofiqdir.
Maqollar insonlarning mehnat jarayonida to’plangan turmush tajribalari, dunyoqarashi,
o’zi yashab turgan ijtimoiy hayotga bo’lgan munosabati, o’tmish hayot va uning ibratli
saboqlari,   shaxsning   ruhiy   holati,   orzu   va   umidlarini   ifodalaydi.   Xalq   og’zaki   ijodi
tarbiyaviy   nuqtai-nazardan   shuning   bilan   afzalki,   unda   butun   turmush   manzaralari,
turmush   tarzi,   qadimgi   urf-odat   va   marosimlar,   bolalar   tarbiyasidan   ko’zda   tutilgan
maqsad   va   vazifalar   yaqqol   aks   ettirilgan.   Ota-onalarning   bolalarga   ta’sir   ko’rsatish
yo’llari   va   bunda   qo’llaniladigan   tarbiya   vositalari   ko’rsatilgan.   O’zbek   xalq   ijodida
biron-bir   asar   yo’qki,   unda   bola   va   uning   tarbiyasi   haqida   fikr   bildirilmagan   bo’lsin.
Ayniqsa,   halqimiz   o’rtasida   keng   tarqalgan   va   oilada   farzandlarimizning   sevimli
kitoblariga aylangan «Tohir va Zuxra», «Bahrom va SHerzod», «Ozodachehra», 
«Quyosh   erining   pahlavoni»,   «Rustam»,   Baliqchi   bola»,   YOriltosh,   »Oygul   bilan
Baxtiyor»,   «Oltin   bola»,   «Ayoz»,   «Sirli   gilamcha»,   Oqila   qiz»,   Musofirbek,   Aqlli
bola», »SHum bola», »Xasis boy va uning o’g’illari»,» Boyning o’g’li» kabi ertaklar
va 
«Alpomish», Go’ro’g’li», Intizor», Orzigul», Erali va Sherali», «Farhod va SHirin»,
«SHirin   va   Shakar»,   «Oyparcha»,   «Yodgor»,   «Nurali»,   «Murodxon»,   «Hasanjon»,
«Gulshanbog’»,   «Balogardon»,   «Avazning   arazi»,   «Gulixiromon»   kabi   juda   ko’p
dostonlar   ham   bevosita   bolalar   ishtirokida   yaratilgan   pur   ma’noli   xalq   ijodidir.   Zero,
xalq   ijodida   farzandli   bo’lish,   bola   va   bola   tarbiyasi   yuksak   insoniy   ezgu   niyat
ekanligi,   u   kishiga   quvonch   va   chuqur   ichki   ma’naviy   kuch   bag’   ishlashini
ko’rsatuvchi  qudratli vositadir. Xalq pedagogikasi  materiallarida uchraydigan axloqiy
tarbiya   vositalari   ichida:   1)   bolalar   o’yinlari;   2)   choyxo’rlik-choyxona   gurungi;   3)
bolalar   gapi-gap-gashtak;   4)   bolalarni   kattalar   bilan   birgalikda:   a)   to’y
marosimlaribeshik to’yi, sunnat to’yi, nikoh to’yi, xovli to’yi b) sayillar-dala sayli, gul
barra (binafsha) sayli, qovun sayli, v) yig’in-tomosha, tug’ilgan kunni nishonlash, yigit
bazmi, qiz bazmi (majlisi), kelin salom-yuz ochish (ro’mol obqochish), uloq (ko’pkar),
poyga,   kurash,   turli   usuldagi   yarashuvlar   (musobaqalar);   g)aza   ma’rakasi;   d)safarga
  6   chiqish,   ovga   borish   kabilar   haqida   bolalarga   ma’lumot   berish   va   ana   shunday
vositalar   asosida   ma’naviy-axloqiy   tarbiyalash   katta   ahamiyatga   ega.   CHunki,
bolalarning   ijobiy   yoki   salbiy   hatti-xarakati   ko’pchilikning   ko’z   o’ngida   namoyon
bo’ladi va ular tomonidan baholanadi. 
Shuning   uchun   ham   “Odobnoma”   darslariga   har   bir   sinf   kesimida   Xalq   og’zaki
ijodiga keng o’rin berilgan. 
  Milliy   mustaqillik   sharoitida   oiladagi   bola   tarbiyasiga   bo’lgan   e’tibor
kuchaydi.   CHunki,   jamiyat   aqlan   etuk,   ahloqan   pok,   jismonan   baquvvat,   ruhan
boy   avlodni   tarbiyalashdan   manfaatdor.   Bunday   avlod,   eng   avvalo,   ma’naviy-
ahloqiy   jihatdan   sog’lom   va   mustahkam   oilada   shakllanadi.   CHunonchi,   oilani
rivojlantirish   va   mustahkamlash   uchun   qilinadigan   g’amho’rlik   kelajak   avlod
taqdiri   bilan   bog’liqdir.   Har   qanday   jamiyatda   ham   buyuk   davlatning   barpo
etilishi yoshlar qanday bo’lishlariga, ularning qanday tarbiya olishlariga bog’liq.
Taniqli   o’zbek   pedagogi   Abdulla   Avloniy   «Tarbiya   bizlar   uchun   yo   hayot   yo
mamot,  yo   najod-yo   xalokat,   yo  saodat-yo   falokat   masalasidir»   deb   yozgan   edi.
«Har   millatning   saodat   davlatlarning   tinch   va   rohati   yoshlarning   yaxshi
tarbiyasiga bog’liqdir»-deb fikrini davom ettiradi muallif. 
  Shunday ekan, oiladagi bola tarbiyasi umumdavlat ahamiyatiga molik masala
hisoblanib, har qanday jamiyatni oilaga va oilada bola tarbiyasiga bo’lgan talabi
ortib   boradi.   Ayni   vaqtda-   davlatning,   ota-onaning   bolalarni   tarbiyalashdagi,
farzandlarni ota-ona oldidagi mas’uliyatini oshirishdagi roli kuchaydi. 
  Milliy istiqlol  mafkurasining negizida yosh avlodni milliy mustaqillik ruhida
tarbiyalash g’oyasi yotadi. Mustaqillik ruhida tarbiyalash yoshlarni milliy g’urur,
milliy   iftixor,   milliy   ong   va   o’z-o’zini   anglash,   vatanparvarlik   tuyg’ularini
shakllantirishni taqazo etadi. 
istiqlol   o’zbek   oilasi   hayotiga,   uning   ma’naviy   qiyofasiga   ijobiy   ta’sir
etmoqda.   CHunonchi,   ko’p   yillar   davomida   atayin   e’tibor   berilmay   kelingan
oilaviy   an’analar   qaytadan   tiklanmoqda,   milliy   xususiyatlar   takomillasha   borib,
oilaning milliy qiyofasi ko’zga tashlanmoqda. Oilaviy turmush, sinfiy va siyosiy
yondoshishlardan   xoli   bo’lmoqda.   Bularning   hammasi   mustaqillik   sharoitda
  7   oilaviy   va   ijtimoiy   tarbiyaning   dialektik   birligini   ta’minlash   ijtimoiy-pedagogik
zaruriyat bo’lib qolayotganligini ko’rsatadi. 
  Ushbu   muammoni   chuqurroq   tushunish   uchun   oilaning   mohiyati,   uning
ijtimoiy   mazmuni   va   bajarishi   kerak   bo’lgan   vazifa   (funktsiya)larga   to’xtalib
o’tmoq   lozim.   Falsafa   lug’   atda   oilaga   shunday   ta’rif   beriladi:   Oila-jamiyatning
er-xotin   ittifoqiga   hamda   qarindosh-urug’chilik   aloqalariga   asoslangan   tashkilot,
kichik sotsial  guruhlar, ya’ni  u er bilan xotin o’rtasidagi, otaonalar  bilan bolalar
o’rtasidagi   hamda   birga   turadigan   va   birgalikda   umumiy   xo’jalik   yuritadigan
boshqa   qarindosh-urug’lar   o’rtasidagi   keng   ko’lamli   va   keng   qirrali
munosabatlarga   asoslanadi,   -   deyilgan.   Zero,   oila   faqat   iqtisodiy   munosabatlar
asosida   emas,   balki   ma’naviy   yaqinlik   asosida   shakllanadi   va   mustahkamlanib
boradi.   Bola   tarbiyasining   asosida   oiladagi   insoniy   munosabatlarning   qaror
topishi   yotadi.   Oilaviy   munosabatlar-bu   turli   yoshdagi,   turli   jinsdagi,   turli
xarakterdagi   kishilar   o’rtasidagi,   bilish   darajasi   turlicha   bo’lgan   va   turli
mutaxassislikka   ega   bo’lgan   kishilar   o’rtasida   insoniy   munosabatlarni   sinab
ko’rish va ularni mustakamlash uchun o’ziga xos bir maydondir. Shuni ta’kidlab
o’tish   kerakki,   oilada   eng   avvalo   axloqiy   tarbiyaga   e’tibor   berishadi.   «Nima
yomon, nima yaxshi», «Odobli bo’l, odobsizlik qilma» degan so’zlar oilada ko’p
ishlatiladi.   Keyinroq,   «Bola   sog’lom   bo’lsin»   degan   gaplar   qabilida   bolani
jismonan   sog’lom   bo’lishi   uchun   g’amxo’rlik   qilisha   boshlaydi.   Shaxs   eng
avvalo,   oilada   shakllana   boshlaydi.   Maktabda   bolani   shaxs   sifatida   shakllanishi
davom   etadi.   Hamma   narsani   boshlanishi   qiyin,   murakkab   va   ziddiyatli
bo’lganidek,   u   yoki   bu   shaxsning   Kim   ekanligini   yanglashdagi   xususiyatlardan
biri   unga   baho   berishdagi   asosiy   mezon   uning   o’qishidagi   va   jamoat   ishidagi
faolligi  bilan  bog’liq.  Bolaning  ma’naviy-axloqiy  fazalatlari  esa   gohida  ikkinchi
darajali masala sifatida qaraladi. Zero, bolaning o’qishi, jamoa ishida ishtiroki va
xulq-atvori,   yurish-turishi   va   hatti-harakati   birgalikda   olib   qaralgandagina   bola
shaxsga har tamonlama yondashashgan bo’ladi. 
Shuni   ta’kidlab   o’tish   kerakki,   oilada   eng   avvalo   axloqiy   tarbiyaga   e’tibor
berishadi.   «Nima   yomon,   nima   yaxshi»,   «Odobli   bo’l,   odobsizlik   qilma»   degan
  8   so’zlar   oilada   ko’p   ishlatiladi.   Keyinroq,   «Bola   sog’lom   bo’lsin»   degan   gaplar
qabilida bolani jismonan sog’lom bo’lishi uchun g’amxo’rlik qilisha boshlaydi. 
Darslarning   samaradorligini   oshirish,   bolalar   bilimlarini   aniqlash   maqsadida
odobnoma   fanining   dasturida   o’quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   shakllantiruvchi   bir
qator omillar tavsiya etiladi. 
 Jumladan, odobnoma fani bo’yicha tayyorlangan test savollari o’quv reja va standart
dasturi asosida tuzilgan bo’lib, boshlang’ch sinf o’quvchilariga mo’ljallangan. 
 1-sinf bo’yicha berilgan test savollari bolalar yoshiga mos ravishda oddiy, soda
tarzda   berilgan.   Dasturda   kundalik   salomlashish   odobi,   ona   Vatanning,   oilaning
muqaddasligi, tabiatni  asrash,  ilm va hunar haqida, milliy o’yinlar insondagi  yaxshi
fazilatlar va yomon illatlar to’g’risidagi o’quvchilarga singdirilgan mavzuga oid test
savollari berilgan. 
2-sinf   o’quvchilari   uchun   tuzilgan   test   savollari   1-sinfga   nisbatan   kengroq
olingan.  Unda   bolaning   o’z-o’zini   boshqarishi,   mehmonnavozlik,   milliy   urf-odatlar,
bayramlar, do’stlashish mavzulariga mos ravishda test savollari tuzilgan. 
3-sinf   o’quvchilari   uchun   tuzilgan   test   savollari   1-2   sinflarga   nisbatan
o’quvchilarni   chuqurroq   mulohaza   yuritishga   undaydi.   3-sinf   o’quvchilari
Prezidentimiz   haqida,   istiqlol,   bozor   munosabatlari,   ona   tabiat,   tejamkorlik   va
mehnatsevarlik,   orastalik   va   ehtiyotkorlik   rivoyatlar,   donolar   o’gitlari,   xalq
o’yinlariga doir test savollari yuzasidan fikr yuritiladi. 
4-sinf uchun berilgan test savollari bir qadar murakkabroq bo’lib, o’quvchilarni
mustaqil   fikr   yuritishga,   ko’proq   izlanishga   undaydi.   Vatan   tuyg’usi,   mahalla
tarbiyasi,   tabiatga   munosabat   odobi,   muomala-   munosabat   odobi,   turmush
munosabatlari   odobi,   oilaviy   munosabatlar   odobi,   ustoz-murabbiylar   odobi,
o’tganlarni yod etish, insoniylik yuzasidan berilgan test savollariga javob izlaydilar.
Dasturga   berilgan   test   savollari   boshlang’ich   sinf   o’qituvchilari   ucun   qo’llanma
bo’lib,   har   bir   o’qituvchi   o’z   o’quvchilarning   bilim   darajasini   hisobga   olgan   holda
qo’shimcha test savollari tuzib qo’llashlari mumkin. 
Dasturda   odobnoma   fanidan   o’quvchilar   bilimini   reyting   orqali   baholashning
aniq   yo’lyo’riqlari   belgilab   berilgan.   Har   bir   chorakda   o’quvchilar   bilimiga
  9   qo’yiladigan   talablar:   og’zaki   so’rovlar,   uy   vazifasidan,   donolar   bisotidan,   o’zligini
anglashdan,   suhbatdan   o’quvchilarning   bilim   darajasini,   tayyorgarligi,   qay   darajada
qabul qilish va qo’llashi, barchasi reyting orqali ballanib borishi ko’rsatib berilgan. 
Shuningdek,   har   chorakdagi   joriy   nazoratda,   oraliq   nazoratga,   yakuniy
nazoratga   qo’yiladigan   ballarni   umumlashtirib   baholashga   alohida   e’tibor   berilgan.
O’quvchilarni   o’zligini   anglashga   doir   sahnalar   ko’rsata   olishi,   hikoya   tuzib   yozib
kelishi,   mavzularga   oid   rasmlar   chizishi,   albomlar   tuzib   borishi   reyting   ballarining
samarasi ekanligidan dalolat beradi. 
    Yuqorida   aytganimizdek,   komil   inson   tushunchasi   ma’naviy   barkamol   inson
tushunchasi   bilan   hamohangdir.   Ma’naviy   barkamollikka   erishmay   komil   inson
darajasiga yetish mumkin emas. Demak, ma’naviy barkamollikka intilish - bu komil
inson   darajasiga   erishish   uchun   intilishdir.   Komillikka   inson   butun   umri   davomida
erishib boradi. Uchala tushuncha:  sog’lom avlod, ma’naviy barkamol, komil inson -
darajama-daraja  chuqur  ma’no  kasb   etadi.  Shundan  kelib  chiqadigan  bo’lsak,  komil
inson   bo’lishning   aniq   cheki   va   chegarasi   yo’q.   Bizning   ko’hna   tariximizda   yuzaga
kelgan,   xalq,   mamlakat   tarixida   katta   ma’naviy-axloqiy   tarbiya   rolini   o’ynagan
tasavvuf komil inson nazariyasi haqidagi, uni tarbiyalash, voyaga yetkazish haqidagi
ta’limot   va   amaliyot   sanaladi.   Mazkur   savolni   tasavvuf   ta’limotidan   kelib   chiqqan
holda bayon etishni maqsadga muvofiq deb topdik. 
Komil   inson   biz   uchun   idealdir.   U   barcha   dunyoviy   va   ilohiy   bilimlarni
egallagan,   ruhi   mutlaq   ruhga   tutash,   fayzu   karomati   serob,   qalbi   ezgu   tuyg’ularga
limmo-lim   to’la   pokiza   zot.   Komil   inson   odamzod   orzu   qilgan   jamiki   ezgu
xislatlarning ifodachisi. 
Komil   insonlar   jamiyatning   tirik   vijdonlaridir.   Kishilar   ularga   qarab   xushyor
tortadilar,   dunyo   behudaligidan   o’zlariga   kelib,   o’z   qalblariga,   o’z   qilayotgan
ishlariga   razm   soladilar,   tavba-tazarru   qiladilar.   Komil   insonlarning   af’olu   a’moli
insonlar diliga quvvat, ko’ziga nur bag’ishlagan. 
Komil   inson   haqida   tasavvuf   adabiyotida   ko’p   asarlar   bitilgan.   Ana   shunday
kishilardan biri XIII asrda yashagan Aziziddin Nasafiy bo’lib, «Insoni komil» nomli
risolasida   komil   insonga   ta’rif   berib   shunday   yozadi:   «Bilgilki,   komil   inson   deb
  10   shariat   va   tariqat   va   haqiqatda   yetuk   bo’lgan   odamga   aytadilar   va   agar   bu   iborani
tushunmasang, boshqa ibora bilan aytayin: bilgilki, komil inson shunday insondirkim,
unda quyidagi   to’rt  narsa  kamolatga  yetgan  bo’lsin:  yaxshi  so’z,  yaxshi  fe’l,  yaxshi
axloq   va   maorif».   Bu   sifatlar   bilan   ziynatlangan   odam   yolg’on,   riyo   va
badkirdorlikdan chekinadi, hamma vaqt ezgu niyat bilan yashab, ezgu ishlarga tayyor
turadi. 
  Yaxshi   sifatlarni   egallab   borgan   odam   komil   inson   martabasiga   ko’tarila   oladi.
Komil   inson   -   insonlarning   eng   mukammali,   eng   oqili   va   donosi.   Komil   inson
insonlar   jamiyati   ichidan   yetishib   chiqadigan   mo’tabar   zotdir.   Insonlar   komillikka
axloqiy-ma’naviy poklanish jarayonida erishadilar. 
Komillikning belgisi  haq yo’lidan  borib, xalqqa foyda keltirishdir. Kishi  o’z  so’zi,
amaliy   ishlari,   niyati   bilan   qanchalik   odamlarga   foyda   keltirsa,   yomonlarni   to’g’ri
yo’lga solsa, haq yo’lida fido bo’lsa, u shuncha komil bo’ladi. 
Komil, barkamol insonni tarbiyalash, voyaga yetkazish haqida musulmon Sharqi axloqi
tarixida inson hayoti uchun dasturulamal, qo’llanma vazifasini o’tagan ko’p pandnomalar,
xalq   kitoblari   mavjud   bo’lgan.   Shulardan   ba’zilarini   sanab   o’tamiz.   Chunonchi,
Kaykovusning   «qobusnoma»,   Sa’diyning   «Guliston»,   «Bo’ston»,   Amir   Temurning
«Temur   tuzuklari»,   Abdurahmon   Jomiyning   «Bahoriston»,   Alisher   Navoiyning
«Mahbubul-qulub»,   Xusayn   Voiz   Koshifiyning   «Axloqi   muhsiniy»   va   boshqalarni
ko’rsatishimiz mumkin. Bu asarlarning ko’pchiligida odil shoh va adolat, halollik, soflik,
poklik,   to’g’rilik,   rostgo’ylik,   insonparvarlik,   ma’rifatli   bo’lish   kabi   insonning   sharqona
fazilatlari berilgan. 
Alisher Navoiyning «Nasoyimul muhabbat» asarida komil insonga xos xususiyatlar,
uning   sharqona   fazilatlari   sanab   o’tilgan.   Bular   qatoriga   ulug’   mutafakkir
quyidagilarni kiritadi: tavba, halol luqma bilan qanoatlanish, o’z kasbidan topib kun
o’tkazish,   shariatga   rioya   etish,   barchadan   o’zini   kam   deb   bilish,   hatto   farzandlari,
xizmatkorlariga   qo’pollik   qilmaslik,   chuchuk   tilli   bo’lish   -   yaxshi,   muloyim   tilli
bo’lish, rahmdil bo’lish, saxiy bo’lish, mard bo’lish, halimlik, xushxulq bo’lish, rizo-
rozilik bilan kun o’tkazish, sabrli bo’lish, sadoqatli, vafoli bo’lish, riyozat chekishdan
qo’rqmaslik va boshqalar. 
  11   Shu   tariqa   o’tmishda,   komil   insonning   o’ziga   xos   axloq   kodeksi   ishlab   chiqilgan
bo’lib, bu sifatlarga ega bo’lish har  bir  odamning orzu-armoni  deb qaralgan.  Komil
inson   haqidagi   g’oyalar   katta   ijtimoiy-axloqiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan.   U   insonni
sharafli,   ezgulik   va   buyuk   xayr   ruhida   tarbiyalash,   mehru   muxabbat,   vafo   va
sadoqatni   kuchaytirishga   xizmat   qilib   keldi.   har   zamon,   har   lahzada   insonlarga
ularning  insonligini  eslatib,   yovuz, qabih  ishlar, nojo’ya  xatti-harakat   va qiliqlardan
saqlanishga   ko’maklashdi,   ularda   iymon   va   vijdon   binosining   paydo   bo’lishini
ta’minlaydi. 
Prezidentimizning   quyidagi   ta’rifida   komil   insonning   asosiy   xususiyatlari   har
taraflama   chuqur   va   teranlik   bilan   bayon   qilib   berilganligi   diqqatga   sazovordir:
«Komil   inson   deganda,   -   deb   yozadi   Islom   Karimov,   -   biz   avvalo,   ongi   yuksak,
mustaqil   fikrlay   oladigan,   xulq   atvori   bilan   o’zgalarga   ibrat   bo’ladigan   bilimli,
ma’rifatli kishilarni tushunamiz» 2
. 
Uning   shakllanganligi   darajasini   xarakterlovchi   eng   muhim   fazilatlar   esa
quyidagilardir:   aqliy   zukkolik,   huquqiy   komillik,   axloqiy   yetuklik,   siyosiy   teranlik,
mehnatga   halol   munosabat,   yuksak   madaniy,   ma’naviy   saviya,   professional   iftixor,
milliy va umuminsoniy g’urur va boshqalar. 
Yuqoridagilarni hozirgi mustaqil hayotimiz, turmush tarzimiz, kishilarning, ayniqsa,
yoshlarning   intilishlari   bilan   bog’lab   komil   inson   chizgilariga   quyidagi   xislat   va
fazilatlar kirishini umumiy tarzda bayon etishimiz mumkin: 
Komil   insonning   umumiy   xislatlari:   yoqimlilik,   ko’rkamlik,   jozibadorlik,
salobatlilik,   hurmatga   sazovorlik,   shoironalik,   ulug’sifatlik,   o’ziga   xoslik,   yetuklik,
jiddiylik, madaniyatlilik, tarbiyalanganlik va boshqalar; 
Komil   insonning   axloqiy   fazilatlari:   insonparvarlik,   do’stlik,   g’amxo’rlik,
jonkuyarlik,   samimiylik,   odamiylik,   bolajonlik,   iymonlilik,   fidokorlik,
xushmuomalalik,   boadablik,   iltifotlilik,   kechirimlilik,   mehmondo’stlik,   xalollik,
to’g’rilik,   diyonatlilik,   haromdan   hazar   etish,   mehnatsevarlik,   vatanparvarlik   va
hakozolar; 
2  Каримов И. Тарихий хотирасиз келажак й´³. 6-бет. 
  12   Ishbilarmonlik   xislatlari:   ishchanlik,   tirishqoqlik,   serharakatlilik,   mas’uliyatlilik,
insoflilik,   halollik,   malakalilik,   epchillik,   uddaburonlik,   saranjom-sarishtalik,
tadbirkorlik,   aniqlik,   tejamkorlik,   barkamollik,   ta’masizlik,   tavakkalchilik   va
boshqalar; 
Zukkolik,   idroklilik   fazilatlari:   zehnlilik,   bama’nilik,   xotirjamlik,   sog’lom
fikrlilik,   donishmandlik,   sezgirlik,   zakovatlilik,   topqirlik,   notiqlik,   tanqidiylik,
dadillik, omilkorlik, savodxonlik, qiziquvchanlik, ishqibozlik kabilar; 
Sobitlik xislatlari: faollik, qat’iyatlilik, tezkorlik, jo’shqinlik, sabotlilik, bir so’zda
turishlik,   barqarorlik,   botirlik,   dovyuraklik,   intizomlilik,   jiddiylik,   nafsni   tiyishlik,
o’zini yo’qotmaslik, sovuqqonlik, o’ziga talabchanlik, kamsuqumlik, o’zini o’zi idora
eta bilish va boshqalar. 
Ehtiroslilik   xislatlari:   ko’tarinkilik,   tantanavorlik,   kulib   turuvchanlik,   xazinlik,
kelajakka ishonch, ezgulik, kek saqlamaslik, olijanoblik, otashinlik, nozik tabiatlilik,
hayolilik, xijolatpazlik, iffatlilik va hakozolar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  13   Odobnoma darslari jarayonida o’quvchilarni ijodiy fikrlashga o’rgatish.
   Bugungi kunda ta’lim jarayonida interfaol metodlar, innavatsion texnologiyalar,
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   o’quv   jarayonida   qo’llashga   bo’lgan   e’tibor
kudan-kunga kuchayib bormoqda. Buning sabablaridan biri, shu vaqtgacha an’anaviy
ta’limda   o’quvchilarni   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga   o’rgatilgan   bo’lsa,
zamonaviy   texnologiyalar   ularni   egallayotgan   bilimlarini   chuqur   o’zlashtirishlariga,
mustaqil o’rganib tahlil qilishga, katta ijodiy xulosalar chiqarishlariga ham o’rgatadi.
O’qituvchi   bu   jarayonda   shaxsning   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va
tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi,   shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchanlik,
yo’naltiruvchanlik   vazifasini   bajaradi.   Bu   pedagogikaning   yetakchi   tendensiyalarida
o’z aksini topgan: 
1. Bola shaxsini birinchi o’ringa ko’tarish; 
2. O’quvchi shaxsi ma’naviyatini shakllantirish ustivorligi; 
3. Mustaqil fikrlashga o’rgatish; 
4. Bolaning   tarbiyalanishi   va   bilimlarni   o’zlashtirishi   jarayonida   o’zining   ishtirokini
ta’minlash; 
5. Bolaga kashf etish lazzatini tuydirish; 
6. Pedagogik hamkorlik hukmronlik qilishiga erishish. 
Zamonaviy   ta’limni   amalga   oshirishda   interfaol   metodlardan   foydalanish   katta
ahamiyatga ega, shaxs sifatida shakllantirishda, har qanday sharoitda ham o’z nutqni
nazariga ega bo’lgan, erkin fikrlovchi inson bo’lishida katta yordam beradi. 
O’qituvchi   -   darsning   ijodkori,   u   tayyor   texnologiyalarining   oddiy   ijrochisiga
aylanmasligi,   pedagogik   texnologiyalardan   foydalangan   holda   o’z   yo’lini   izlashi   va
ishtiyoqi   bilan   faoliyatiga   kirishishi   lozim.   Bolalarni   amaliy   faoliyatga   yo’naltirish,
obrazga   kirish.   teatrlashtirilgan   kichik   sahnalar   qo’yish,   bahs-munozaralar
uyishtirish,  savollar  qo’ya  olish,  o’z  fikrini  erkin ifodalash  va  shu  bilan  birga bahs-
munozaralar   yuritish   madaniyatini   egallashlariga   imkon   berish   kerak.   O’qituvchi
o’quvchini o’zi bilan teng ishtirokchi, hamkor sifatida ko’rishi, bola fikrlarini hurmat
qilishi, eshitishi, ular bilan hisoblashishi, o’z fikrini hukm sifatida emas, o’quvchilar
fikri bilan teng darajada o’rtaga tashlashi mumkin. 
  14   Odobnoma darslari ijodiy, noan’anaviy suhbat, o’yin, oilada, tabiatda, bahs-munozara,
uchrashuv shaklida bo’lishi maqsadga muvofiqdir. 
Odobnoma   darslarida   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanishda   nimalarga   e’tibor
beriladi: 
1. Darsdagi ta’lim-tarbiya maqsadining aniqligi; 
2. Pedagogik texnologiya mazmunining hozirgi davr talabiga mosligi; 
3. Pedagogik texnologiya jarayonida didaktik qoidalar; 
4. O’qituvchining mahorat texnikasi. 
  Pedagogik   texnologiyani   qo’llashda   o’qituvchi   quyidagi   qoidalarga   amal   qilishi
lozim: 
1. Zamonaviylik   ta’lim-   tarbiya   amaliyotiga   asoslangan   tajriba,   sinovdan   o’tgan
didaktika sohasidagi yangliklarni joriy etish. 
2. Ta’lim-tarbiya mazmunini uzluksiz yangilab borish. O’quv dasturlariga ham befarq
bo’lmasdan sinchkovlik bilan o’rganish. 
3. Umumiy va milliy qadriyatlar sohasidagi yangi ijodlarni o’rganib borish. 
4. O’quv   jarayonida   o’quvchi   bilan   o’qituvchi   faoliyatini   optimallashtirish,
faollashtirish. 
Ularning ichki ruhiyati va tarbiya darajasini kengaytirish. 
5. Ilmiylik   -   yangi   usul   vosita   muammosi   holatlaridan   foydalanib,   o’quvchilarni
mustaqil fikrlash va o’zini anglashga o’rgatish. 
6. Buning   uchun   bolalarni   dastur   mavzulari   asosida   amaliy   faoliyatga   jalb   etish
muhimdir. 
7. Ilg’or tajribalarga suyanish. 
8. Dars   maqsadining   aniqligi,   mazmunining   zamonaviyligi,   milliy   ma’naviy
qadriyatlar  bilan  boyitlishi,  o’quvchilarni   mustaqil   ijodiy  faoliyati,  darsda   "Xalq  og’zaki
ijodi"   rubrikasida:   maqol,   ertaklardan   o’rinli   foydalanishi,   o’yin,   test   savollari,
ko’rgazmali qurollar, savol va topshiriqlardan foydalanish. 
9. Yangi   pedagogik   texnologiyani   amalga   oshirish   uchun   har   bir   o’qituvchi
odobnomani o’rgatishda nazariy chuqur bilimga ega bo’lishi zarur. 
Demak, odobnoma darslarini turli shakllarda tashkil etish mumkin. 
  15   Interfaol   metodlar   –   shunday   metodlarki   u   o’quvchilarning   o’zaro   muloqot   va
o’zaro   ta’siridagi   dars   jarayonini   amalga   oshiruvchi   usul   –   “Interaktiv”   so’zi   ingliz
so’zidan   olingan   bo’lib,   “Interakt”,   ya’ni   Inter-bu   “o’zaro”,   “akt”-   “harakat,   ta’sir,
faollik” ma’nolarini beradi. Yani o’quvchilar hamkorligi asosida dars samaradorligini
oshirish, o’quvchilarda mustaqil fikrlash, fikr mulohaza yuritish, munosabat bildirish
ko’nikmasini. shakllantirish demakdir. 
O’qitish   jarayoni   bir   xil   davom   etaversa,   o’quvchining   eshitish   qobiliyati
susayadi   va   charchaydi.   Bu   holat   o’quvchini   loqayd   eshituvchiga   aylantiradi.
Natijada   samaradorlik   kamaya   boradi,   mashg’ulotlarning   sifati   ham   pasayadi.
Shuning uchun mashg’ulotlarni ilg’or pedagogik texnologiyalar asosida tashkil etish
o’quvchilar uchun qulaylik tug’diradi, ularni passiv tinglovchidan faol ishtirokchiga
aylantiradi, eng sust o’zlashtiruvchi o’quvchilarni ham harakatlantiradi. 
Pedgogik   texnologiyaning   interfaol   usulida   o’quvchi   o’zi   faol   ishtirok   etgan
holda,   yakka,   juftlikda,   guruhlarda   muammo   va   savollarga   javob   topishga   harakat
qiladi,   fikrlaydi,   baholaydi,   yozadi,   so’zga   chiqadi,   dalil   hamda   asoslar   orqali
qo’yilgan masalani yoritib berishga harakat qiladi. Bu esa o’quvchilarning xotirasida
uzoq saqlanadi. Yangi mavzu o’zlashtirishda tanqidiy, tahliliy yondasha oladi. 
Interfaol usulning bosh maqsadi o’quv jarayoni uchun eng qulay vaziyat yaratish
orqali   o’quvchining   faol,   erkin   fikr   yuritishiga   muhit   yaratishdir.   Ilg’or   pedagogik
texnologiyalarining   juda   ko’p   usullari   mavjud.   Bu   usullaridan   o’quvchining   yoshi,
psixologik   xususiyati,   bilim   darajasiga   qarab   foydalanish   mumkin.   Boshlang’ich
sinflarda   "Aqliy   hujum",   "Kichik   guruhlarda   ishlash",   "Test",   Rolli   o’yinlar",
"Klaster", "Sahna" darslari, "O’yin-tumir", "Aql charhi", "Sarlovhasi mendan, matni
sendan",   o’yini.   "Tadqimot   va   muzyorarlar","Gapni   oxiriga   yetkaz",   "Ijodiy
mehnat" usullaridan foydalanishda qandaydir bir maqsadni ko’zda tutib, muammoni
keltirib,   o’quvchilarni   shu   jarayonda   ishlashga   tayyorlab,   uni   ma’lum   malakalarga
ega bo’lgan holatlarda qo’llanilsa kutilgan natijalarni olish mumkin. 
1. O’yin, suhbat, bahs, uchrashuv, ertalik, oilada, jamoat joydan mahallalarda har bir
dars   maqsadining   aniqligi,   tarixiyligi   va   zamonaviyligi   bilan   odob-axloq   tushunchalarni
tarbiyalashga qaratilishi. 
  16   2. O’quv   mashg’ulotni   rang-barang   usullar:   audio,   video,   taqdimot,   ko’gazmalilik,
jonli so’z ta’sirida tashkil etish. 
3. O’qituvchilar yangi texnologik mahoratga ega bo’lishi va ijodkorligi. 
Odob   -   tarbiya   -   go’zal   ahloq   nazokatlilik   demakdir.   Odob   tushunchasi   va   uning
mazmuni haqida ko’p qoidalar, ta’riflar mutafakkir, ma’rifatparvarlik tomonidan berilgan.
Odob   -   xalqimizning   boy   milliy   me’rosimizda,   xalq   og’zaki   ijodiyoti   va   yozma
ijodkorliklarida o’ziga xos va mos odoblik g’oyalari, fazilat va qadriyatlariga ega. 
Odob - hayotdan o’qish, o’rganish, oila tarbiyasi zaminida paydo bo’ladigan muomala
- munosabatlar majmuasidir. 
Odob - insonlarni ruhiy xolatlarini aks ettiruvchi ma’daniy munosabatlar tizimidir. 
Odob   va   axloq   tushunchalari   chambarchas   bog’liq   bo’lib,   insonning   axloqi
mavjud   qonun   va   qoidalar   me’yoriy   talablarini   bajarishda   o’z   ifodasini   topadi.
Odobnoma fanining asosiy manbalari: 
- xalq og’zaki ijodi qirralari; 
- milliy va umuminsoniy qadriyatlar; 
- xalq pedagogikasi; 
- diniy-ma’naviy tarbiya; 
- mutafakkir va ma’rifatparvarlarning asoslari; 
- odob durdonalari (pandnoma va nasihatnomalar). 
 
Misol   tariqasida   bitiruv   malakaviy   ish   mavzusidan   kelib   chiqib,   odobnoma
fanidan   “Ota+ona   -   aziz   va   mo’tabar”   mavzusi   bo’yicha   o’tkaziladigan   darsning
oldidan loyihalashtirilgan texnologik xaritasini havola qilamiz: 
Mavzu  Ota ona aziz va mo’tabar 
Maqsad : 
O ’ quvchilarga   ota + ona   aziz   va   mo ’ tabar   ekanligini ,   ularni   har   doim
hurmat   qilish   lozimligini   tushuntirish . 
Vazifalar : 
O ’ quvchilarga   darsga   nisbatan   qiziqish   uyg ’ otish ,   ularga   mavzu
  17  Maqsad   	
va   	
vazifalari   asosida   bilim   va   ko ’ nikmalarni   shakllantirish   va   kengaytirish ; 
Mavzuga   oid   tarqatilgan   materiallarni   o ’ quvchilar   tomonidan   yakka   va
guruh   holatida   o ’ zlashtirib   olishlari   hamda   sihbat - munozara   orqali
tarqatma   materiallardagi   matnlar   ( maqollar ,   she ’ r ,   rivoyat …)   qay
darajada  
o’zlashtirilganligini nazorat qilish, ularning bilimlarini baholash 
Mavzu yuzasidan tarqatma materiallar (maqollar)ning mazmunini 
ochish. 
Eng aziz insonlar: ota-onaning oiladagi beqiyos o’rnini tushuntirish. 
Oilada ota+onaning burchi. 
Oilada farzandlarning burchi. 
Bobo va buvasi bilan yashaydigan o’quvchilar bilan suhbat. 
Oilada ota-onaga munosabat. 
Go’zal hulq egasi bo’lish tog’risida tushunchalar berish, o’zaro suhbat
uyushtirish, berilgan matn mazmunini o’zlashtirishga sharoit yaratish. 
Uslub:  Og’zaki bayon qilish, “Bumerang” texnologiyasi. 
Shakl:  Suhbat-munozara, amaliy mashg’ulot, yakka va kichik 
guruhlarda ishlash  Vosita:  Tarqatma   materiallar; maqollar, she’rlar.  
Usul:  Yozma materiallar va rasmlar asosida  
Nazorat : Og’zaki nazorat, savol-javoblar, kuzatish, o’z-o’zini nazorat 
qilish. 
Baholash:  Rag’batlantirish, 5 ball tizimida baholash.  
O’qituvchi:   Mavzuni   qisqa   vaqt   ichida   barcha   o’quvchilar
tomonidan o’zlashtirilishiga erishadi.   O ’ quvchilar   faolligini   oshiradi .
O ’ quvchilarda   darsga   nisbatan   qiziqish   uygo ’ tadi .   Biz   mashg ’ ulot
jarayonida   barcha   o ’ quvchilar   baholanadi .   O ’ z   oldiga   qo ’ ygan
maqsadlarni   amalga   oshiradi .   O ’ quvchilar   tomonidan   yozma
axborotni   mustaqil   o ’ rganish ,   uni   xotirada   saqlash ,   boshqalar   bilan
fikr   almashish ,  savol   berish   va   savolga   javob   berishga   o ’ rgatadi . 
  18  Kutilgan  	
natijalar  	
O`quv jarayonini amalga  	
oshirish texnologiyasi 
 	
Kutilgan  	
natijalar   O ’ quvchi :   Yangi   bilimlarni   egallaydi .   Yakka   holda   va   guruh   bo ’ lib
ishlashga   o ’ rganadi .   Nutqi   rivojlanadi   va   esda   saqlab   qolish
qobiliyati   kuchayadi .  O ’ zo ’ zini   nazorat   qilishni   o ’ rganadi .  Qisqa vaqt
ichida ko’p mashg’ulotga bajarishga imkoni bo’ladi. 
O’qituvchi:   Yangi   pedagogik   texnologiyalarni   o’zlashtiradi,   darsga
tadbiq   etadi,   takomillashtiradi   va   o’z   ustida   ishlaydi.   Mavzularni
qiziqarli  materiallar   bilan  boyitadi,  hayotiy  vaqealar   bilan  bog’laydi
va pedagogik mahoratini oshiradi. 
O’quvchi:  Matn bilan mustaqil ishlashni o’rganadi. O’z fikrini erkin,
ravon   bayon   qiladi.   Shu   mavzu   asosida   qo’shimcha   materiallar
topadi, ularni o’qib o’rganadi. O’z fikri va guruh fikrini eshtish, taxlil
qilish, ma’lum bir xulosaga kelishni o’rganadi. 
 
 
3- “V” sinfida o’tkazilgan odobnoma darsini keltiramiz. 
Dars mavzusi : “Men kim bo’lmoqchiman?” 
Darsning   maqsadi:   Dunyoda   turli   xil   kasb-hunar   borligi,   “kasb”   va   “hunar”
tushunchalari   birbirini   to’ldiruvchi   alohida   tushunchalar   ekanligi,   har   bir   inson   o’zi
sevgan   biror   kasb   yoki   hunar   bilan   shug’ullanishi   zarurligi   haqida   yangi   bilimlar
berish va bu orqali o’quvchilarda kasb-hunarga mehr-muhabbat uyg’otish, boshqalar
mehnatini   hurmat   qilishga   o’rgatish.   Dars   jihozi:   Kasb-hunarga   oid   maqollar
yozilgan plakatlar, turli kasb egalari ish-faoliyati tasvirlangan rasm, “Mening fikrim”
konvertchalari, “Orzular daraxti” ko’rgazmali quroli, xattaxta, darslik. 
Dars metodi : Suhbat-munozara. 
Dars turi:  yangi bilim beruvchi 
Darsning borishi : O’qituvchi darsni quyidagi maqollarni o’qish bilan boshlaydi: 
Ilm ol, hunar tanla. 
Hunar - hunardan unar. 
Hunar - tuganmas boylik. 
Hunarli kishi xor bo’lmas. 
  19    Hunarsiz kishining, 
Mazasi yo’q ishining. 
Bolajonlar!   Bugun   biz   kasb-hunar   haqida   gaplashmiz.   Biz   barchamiz   katta
bo’lganda   qaysidir   kasb   egasi   bo’lishni   xohlaymiz,   hozirdanoq   “Kim   bo’lsam
ekan?!”,   -   deb   o’ylaymiz.   Qani   bolalar   navbat   bilan   ayting-chi,   Siz   katta
bo’lganingizda kim bo’lmoqchisiz? 
- O’qituvchi 
- Tikuvchi 
- Haydovchi 
- Quruvchi 
- Shifokor . . . 
(O’quvchilar   navbat   bilan   birin-ketin   javob   berishadi,   ‘oqituvchi   javoblarni   tinglab,
kasb va hunar nomlarini “orzular daraxtiga yozadi”) 
  20   - Ha,   bolajonlar,   dunyoda   kasb-hunarlar   xilma-xildir.   Ularning   har   biri   o’ziga   xos
xususiyatlarga, qiyinchiliklarga ega. Endi biz shu kasb-hunarlar haqida yangi ma’lumotlar
olamiz. (O’qituvchi darslik asosida mavzuni tushuntiradi). 
- Bolajonlar,   endi   biz   kasb   va   hunar   bir-birini   to’ldiruvchi   ikki   tushuncha   ekanini,
kasb-hunar qanday egallasnishi haqida bilimlarga ega bo’ldik… 
(O’qituvchi o’quvchilar bilimni sinash maqsadida ularni ikki guruhga bo’ladi.   Ularni
“Quruvchilar” va “Hunarmandlar” deb nomlaydi). 
  21   - Bolajonlar,   endi   “quruvchilar”   jamoasi   faqat   kasb   nomlarini,   “Hunarmandlar”
jamoasi   esa   hunar   nomlarini   yozsin.   (O’quvchilar   Navbat   bilan   xattaxtada   topshiriqni
bajaradilar.   Shundan   so’ng   o’qituvchi   topshiriq   to’g’ri   yoki   noto’g’ri   bajarilganligini
tekshiradi va xatolar bo’lsa uni topishni o’quvchilarning o’ziga topishiradi. So’ngra jamoa
sardorlari o’zlari yozgan kasb yoki hunardan bittasini ta’riflab beradi). 
- Bolalar, biz ko’plab kasb-hunarlar  borligini bildik, ular  haqida tushunchalarga ega
bo’ldik va har birimiz biror kasb-hunar egasi bo’lishni xohladik. Ayting-chi, biz o’zimiz
orzu   qilgan   kasb   egasi   bo’lishimiz,   biror   hunar   egasi   bo’lishimiz   uchun   hozirdanoq
qanday ishlarni amalga oshirishimiz mumkin? (O’qituvchi o’quvchilarga “mening fikrim”
kartochkalarini   tarqatadi,   o’quvchilar   esa   unga   o’z   ism-familiyasini   va   javoblarini
yozishadi.   O’qituvchi   o’quvchilarning   javoblari   bilan   birma-bir   tanishadi   va   eng   to’g’ri,
muhim bo’lgan javoblarni xattaxtada yozadi, o’quvchilar fikrini unumlashtiradi) 
- a’lo o’qish; 
- ko’p kitoblar o’qish; 
- odobli bo’lish; 
- bo’sh vaqtdan unumli foydalanish; 
- mehnatga ko’ngil qo’yish; 
- hunar o’rganish… 
Barakalla ,   juda   to ’ g ’ ri ,   buning   uchun   biz ,   eng   avvalo ,   odobi   bo ’ lishimiz ,   a ’ lo
baholarga   o ’ qishimiz   darkor … 
( Shundan   so ’ ng   o ’ qituvchi   barcha   uyda   “ Men   kim   bo ’ lmoqchiman ”   mavzusini
o ’ qib   o ’ rganishi   va   har   bir   o ’ quvchi   o ’ z   ota - onasi   kasbi   ( hunari )   haqida   yangi
ma ’ lumotlar   o ’ rganib   kelishi   topshiriladi .   O ’ quvchilar   darsdagi   faolligi ,   “ mening
fikrim ”  kartochkalaridagi   javobiga   qarab   baholanadilar ). 
 
Biz   odobnoma   darslarini   pedagogik   texnologiyalar   asosida   tashkil   etib ,   quyidagi
natijalarga   erishdik : 
- o’quvchilar hamkorlikda ishlaydi; 
- fikrlar, go’yalar almashinuvi jarayoni sodir bo’ladi; 
- o’quvchilarda bilimlarini o’zlashtirishga bo’lgan xohish, qiziqish ortadi; 
  22   - o’qituvchi+   o’quvchi,   o’quvchi+o’quvchi,   o’quvchi+o’quvchilar,
o’quvchi+o’qituvchi, o’quvchilar+ o’quvchilar (jamoalar) muloqoti yuzaga keladi; 
- erkin ijodiy muhit yaratiladi; 
- o’quvchilar faolligi ortadi; 
- o’quvchilarning ham yozma, ham og’zaki nutqi rivojlanadi; 
  23   -  
jamoa bo’lib ishlashga o’rgatiladi; 
- bilimlarni o’zlashtirish kafolatlanadi. 
  Boshlang ’ ich   sinflarda   olib   borilgan   noan ’ anaviy   odobnoma   darslarida   interfaol
usullarining   qo ’ llanishi   tahmin   qilindi .   O ’ quvchilarning   dastlabki   bilim   darajasi
o ’ rganilib   tahlil   qilindi   ( anketa   savollari   ilova   qilingan )   va   quyidagi   natijalar
aniqlandi . 
  O’qituvchi   o’qitayotgan   fanining   har   bir   mavzusi,   har   bir   dars   mashg’uloti
bo’yicha   tuzgan   texnologik   xotirasi,   unga   fanni   yaxlit   holda   tasavvur   etib
yondashishga,   tushuninshga,   yaxlit   o’quv   jarayonining   boshlanishi,   maqsadidan
tortib,   erishiladigan   natijasini   ko’ra   olishga   yordam   beriladi.   Ayniqsa,   texnoligik
xaritaning   o’quvchilarning   imkoniyati   va   ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   tuzilishi,
uni   shaxs   sifatida   ta’limnng   markaziga   olib   chiqishga   va   bu   bilan   o’qitishning
samaradorligini oshirishga imkoniyat yaratadi. 
O’quv   jarayonida   o’quvchiga   shaxs   sifatida   qaralishi,   turli   pedagogik
texnologiyalar   hamda   zamonaviy   uslublarning   qo’llanilishi   o’quvchilarni   mustaqil
erkin   fikrlashga,   izlanishga,   har   bir   masalaga   ijodiy   yondashish,   mas’uliyatni   his
qilish, eng asosiysi o’qishga, fanga qiziqishlarini, shiningdek, o’qituvchisiga nisbatan
hurmatni kuchaytiradi. 
Boshlang’ich   sinf   odobnoma   darslarida   yangi   pedagogik   texnologiyalarni
qo’llashda   o’tmish   allomalaimizning   g’oya   va   qarashlaridan   foydalanish
o’quvchilarni o’qitish va tarbiyalashning yanada samarali bo’lishini ta’minlaydi 
 
  24   Darsdan tashqari vaqtlarda o’quvchilarni milliy o’zlikni anglash
ruxda tarbiyalash.
Mustaqil O’zbekistonda ta’lim mazmunida ro’y bergan tarixiy o’zgarish – islohot
uzoqni   ko’zlab   belgilanishning   belgisidir.   Bu   ayniqsa   ijtimoiy   fanlar   mazmunida
yaqqol   aks   etdi   va  sinfiylikdan   –  nosinfiylikka,   partiyaviylikdan-partiyasizlashuvga,
kommunistik   mafkuraviylikdan   –   milliy   istiqloliy   mafkuraviylikka   o’tishda
yuksalishda aks etdi. 
Mazkur   pedagogik   o’zgarish   ta’limning   insonparvarlashuvi,   milliy
madaniylashuviga   yo’l   ochdi.   Chunki   har   bir   milliy   madaniyat   faoliyat   jarayonida
yaratiladi, namoyon bo’ladi, o’rgatiladi, o’zlashtiriladi. Ana shu sabablarga ko’ra, bu
faoliyat   tarbiyalovchi   –   o’quvchilarning   milliy   madaniyatiga,   milliy   istiqlolga
munosabatlarini shakllantiruvchi mohiyatga ega. Vaholanki, madaniy bilimlar milliy
xususiyatga   ega   ekan,   O’zbekistonda   ta’lim   mazmuni   o’quvchilarni   milliy
madaniyatga, milliylikka munosabatini shakllantiruvchi ob’ektiv xususiyatga egadir.
Mazkur   nazariy   xulosaga   muvofiq,   milliy   tarbiyaviy   zaruratni   ta’lim   mazmuni,
maqsadi   bilan   muvofiqlashtirish,   pirovard   natija   esa,   ta’lim   mazmunini   milliy
tarbiyaning potensial omilidan real omiliga aylantirishga kuchli ehtiyoj paydo bo’ldi. 
Darsdan   tashqari   vaqtlarda   ya’ni   ertalik   bayramlarda   biz   quyidagi   mavzulardan
na’munalar keltiramiz: 
1. Dars mavzusi:  “O’zbekiston- vatanim manim” (ertalik) 
2. Darsning   maqsadi:   O’zbekiston   mustaqil   Vatan   ekanligi,   O’zbekiston
Respublikasining ramzlari va ularning mazmunini ochib berish orqali ona yurtimizga
mehr uyg’otish. 
3. Darsning   jihozi:   O’zbekiston   Gerbi   va   Bayrog’i   rasmlari,   madhiya   yozilgan
ko’rgazmali qurol, O’zbekiston xaritasi, allomalarning rasmlari. 
4. Darsning borishi:  
- Bolajonlar!   Bugun   biz   “O’zbekiston-   Vatanim   manim”   mavzusida   dars
o’tamiz.   Bu   darsda   biz   O’zbekiston   hududidagi   viloyatlar   biln   tanishamiz.
Vatanimizning gerbi, bayrog’i, madhiyasi haqida suhbatlashamiz. 
  25   -  
Yuzrtimizning   allomalari   haqida   qisqacha   to’xtalib   o’tamiz.   Madhiyani   yoddan
kuylaymiz. Gerb va bayrog’ haqida yod olgan she’rlarimizni qo’shiq qilib aytamiz. 
Dars   madhiyani   kuylash   bilan   boshlanadi.   Madhiyani   kuylab   bo’lingach,   uning
mazmuni tahlil qilinadi. 
So’ngra dars savol-javob bilan davom etadi. 
- Vatan nima? 
- Vatan   biz   tug’ilib   o’sgan   uyimiz,   mahallamiz,   tumanimiz,   shahrimiz,   ona
diyorimiz. 
- Siz qaysi Respublikada yashaysiz? 
- Oz’bekiston Respublikasida yashaymiz. 
- O’zbekistonning poytaxti qaysi shahar? 
- O’zbekistonning poyaxti- Toshkent shahri. 
- Toshkentda qancha millat yashaydi? 
- Toshkentda 100dan ortiq millat vakillari yashaydi. 
- Toshkent qanday shahar? 
- Toshkent go’zal shahar. 
- O’zbekistonning yana qanday shaharlarini bilasiz? 
- Buzoro,   Samarqand,   Shahrisabz.   Xiva,   Termiz,   Andijon,   Namangan,   Qarshi
kabi shaharlarini bilamiz.  (xaritadan ko’rsatiladi). 
- O’zbekistonning nechta viloyati bor? 
- 12ta. 
Hamma birgalikda nomlaydi: Toshkent, Namangan, Andijon, Buxoro, Samarqand,
Farg’ona, Xorazm, Sirdaryo, Navoiy, Jizzax, Qashqadaryo, Surxondaryo. 
- Oz’bekistonda kimlar yashaydi? 
- O ’ zbekistonda   ko ’ proq   o ’ zbeklar   yashaydi ,   shuning   uchun   O ’ zbekiston
deyiladi . 
“O’zbegim” she’ri yoddan aytiladi. 
- Oz’bek allomalaridan kimlarni bilasiz? 
Al- Xorazmiy, Abu Rayxon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Mirzo Ulug’bek, Alisher
Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabilarni bilamiz. 
  26   Gerbimizda tog’lar bor, 
Daryolar bor, bog’lar bor 
O’ng   tomoni   bug’doyzor,
So’l tomoni paxtazor. 
 Chambarakka o’raglan, 
Vodiy uzra quyosh bor. 
Hurligimizning razmi 
Humo degan qushi bor. 
 Bayrog’i bor, gerbi bor, 
Erkinsevar   O’zbekiston.
Madhiyangni   kuylayman,
Janajon O’zbekiston. 
  Gerb   rasmi   asosida   tashkil   qilinadi.   So’ngra   har   bir   o’quvchi   partasida   turgan
bayroqni   qo’llariga   oladilar,   uni   havo   uzra   sekin   hilpiratadilar   va   bayroq   tashkil
qilinadi. Bayroq haqida ham she’r yodlatiladi. 
Bayrog’imiz   maviy   rang,
Samodan berar darak. 
Oq rangiga doimo, 
Yaxshilikdir mushtarak. 
Yashil rangi hayotdir, 
Ham yashnagan tabiat, 
Qip-qizil chizig’ida, 
Yashnagay yaxshi niyat. 
 Osmon to’la yulduzlar, Bayrog’imizda belgi. 
Oy istiqlol nishoni, 
Mustaqillikka belgi. 
Gerb va bayroq yuzasidan savol-javob o’tkaziladi. 
- Gerbning o’ng tomonida nima tasvirlangan? 
  27   -  
O’ng tomonda bug’doy boshog’i tasvirlangan. 
- Chap tomonida-chi? 
- Paxta tolasi. 
- Yana nimalar tasvirlangan? 
- Gerbda tog’lar, vodiylar, nur sochib turgan quyosh tasvirlangan. 
- Gerbning o’rtasida-chi? 
- Gerbning   o’rtasida   qanotini   yozib   turgan   hurligimizning   ramzi   Huno
qushi tasvirlangan. 
- Bayrog’imizning zangori rangi nimani bildiradi? 
- Osmonimiz musaffoligini, zilol-zilol suvini bildiradi. 
- Yana-chi? 
- Bobomiz Amir Temur davri bayrog’i ham zangori rangda bo’lgan. 
- Bayroqdagi oq rang nimani bildiradi? 
- Oq rang rang bizga oq yo’l tilaydi, yana oq rang tinchlik, poklik ramzi. 
- Bayroqdagi yashil rang qanday ma’noni bildiradi? 
- Yashil rang tabiat, yashnab turgan hayot, hosildorlik, yerdagi yashillikni
bildiradi. 
- Qizil rang-chi? 
- Qizil  rang-hayot  tomirlarimizda  oqib turgan qonimiz…   Dars  mavzusi:
Yurt tinchligi. 
Darsning maqsadi: 
1. O ’ quvchilarga   tinchlik ,   urush ,   terrorizm ,   aqidaparastlik ,   vatanparvarlik
so ’ zlarining   mazmun - mohiyati   haqida   ma ’ lumot   berish . 
2. O’quvchining   tinchlikni   asrash,   vatanni   sevish   burchi   haqidagi
tushunchalarni rivojlantirish. 
3. O’quvchilarni tinchliksevarlik, vatanparvarlik ruhida tarbiyalash. 
Dars usuli: interfaol usullar.  
(Guruh   ishi,   klaster   usuli,   muloqot,   so’zlashuv,   yakka
tartibdagi ish)  Dars turi:  Yangi bilim beruvchi. 
  28   Dars   jihozi:   Vatman   qog’ozi,   A-4   qog’ozi,   markerlar,   kley,   rangli   qog’ozlar,
darsliklar, mavzu asosida ishlangan rasmlar, metoplan kartochkalari. 
Darsning borishi : 
1. Tashkiliy qism. 
O’quvchilarni darsga tayyorgarligini kuzatish. 
2. Uyga berilgan vazifani aniqlash. 3-chorak davomida o’tilgan mavzular 
yuzasidan bilimlarni mustahkamlash. 
Aziz   o’quvchilar,   bugungi   darsimiz   mazkur   chorakning   oxirgi   darsi   bo’lganligi
sababli,   chorak   davomida   o’tilgan   mavzuni   eslab   o’tamiz   vabilimlarimizni
mustahkamlaymiz. 
-   Bunda biz interfaol usullardan foydalanamiz. 
  Yozuv   taxtasidagi   vatman   qog’ozlarda   o’tilgan   barcha   mavzularimiz
ko’rsatilgan. Hozir shu mavzulardan har bir guruh bittasini tanlab oladi va mavzuni
yoritib   beradi.   Mavzuni   yoritishda   biz   metoplan   kartochkalaridan   foydalanamiz.
Metoplan   kartochkalariga   mavzularning   asosiy   mazmunini   yoritib   beruvchi
ma’lumotlarni yozasiz. 
3. Har bir guruhlardan bir vakl chiqib, mavzu tanlab guruhga qaytadilar. 
Topshiriqni bajarishga 10 daqiqa vaqt beriladi. 
Guruhlarda ish olib boriladi, guruh ishlari nazorat qilib boriladi. 
Vaqt tugagach guruhlar o’z ishlarini taqdimot qiladilar. Masalan: 
-Bizning guruhimiz “Temuriylar tarixi Davlat muzeyi” ustida ishladi va quyidagi
ma’lumotlarni bildirmoqchimiz. 
1. Temuriylar tarixi muzeyi 1996 yil 18-oktabrda ochildi. 
2. U Toshkent shahridagi Amir Temur xiyobonining shimoli-g’arbiy tomonida 
barpo etilgan. 
3. Muzey ochilishida prezidentimiz Islom Karimov nutq so’zlaganlar. 
4. Muzey uch qavatli, gumbazi moviy rangda. 
5. Birinchi qavatda kutubxona, majlislar zali, chiptaxona, ma’muriyat joylashgan.
6. Ikkinchi qavatda qadim zamonlarga borib taqaluvchi eksponatlar joylashgan. 
7. Uchinchi qavatda Amir Temur va Temuriylar tarixi bilan bog’liq eksponatlar 
  29   -  
joylashgan. 
8. Muzeydagi eksponatlar Amir Temur zamoni haqida atroflicha ma’lumot 
beradi. 
  Berilgan   ma’lumotlardan   tashqari   qo’shimcha   ma’lumotlar   ham   beriladi.   Shu
tariqa qolgan guruh a’zolari ham o’z ishlarini taqdimot etadilar. Taqdimot natijalari
tahlil etib boriladi. 
4. Yangi mavzu bayoni. 
- Bugun darsligimizdagi “Farovonlik – hayot ko’rki” IX bo’lim mavzulari bilan
tanishishni boshlaymiz.  Ushbu   bo ’ lim  “ Yurt   tinchligi ”, “ Millatlararo   totuvlik ”, “ Oila
to ’ kisligi ”   mavzularini   o ’ z   ichiga   oladi .   Bu   bo ’ limdan   yurt   –   millat   tinchligi ,   oila
totuvligi   va   to ’ kisligini   anglatuvchi   omillar   haqidagi   bilim   va   tushunchalarimizni
rivojlantirib ,  kengroq   ma ’ lumotlar   olamiz . 
- Bugun “Yurt tinchligi” mavzusi bilan bo’limimizni boshlaymiz. 
Mavzu yuzasidan ma’lumotlar berildi. Tinchlik, terrorizm, aqidaparastlik, urush va
vatanparvarlik tushunchalarining ma’nosi ochib berildi. 
- Oldingi   darsda   ushbu   mavzu   bilan   mustaqil   ravishda   tanishib   chiqishingizni
vazifa qilib berilgan edi. Ushbu mavzu bilan qay darajada mustaqil tanishganingizni
klaster usulidan foydalanib aniqlab olaman. 
  Har   bir   guruhga   o’rtasida   tinchlik,   terrorizm,   aqidaparastlik,   urush   va
vatanparvarlik so’zlari yozilgan vatman qog’ozlari beriladi. Bu zo’zlarning mazmun-
mohiyatini   klaster   usulidan  foydalanib  ochib  beradilar   va  taqdimot   qiladilar.  Guruh
ishi uchun 10 daqiqa vaqt beriladi. 
Taqdimotlar yuzasidan guruhlar fikri tinglanadi. 
  30     31   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
Tinchlik    
Terrorizm  
 
Urush  
Vatanparvarlik  
Aqidaparastlik   5. Aziz o’quvchilar, endi lirik chekinish qilamiz. Har bir guruh a’zolari ixtiyoriy
ravishda   tinchlik   haqida   she’r,   hadis,   maqollardan   na’munalar   keltiradilar   va
mazmunini   tahlil   qilib   beradilar.   Topshiriqni   bajarish   uchun   besh   daqiqa   vaqt
beriladi. 
O’quvchilar   ½   vatman   qog’oziga   tinchlik   haqidagi   maqol,   hadis,   she’rlarni
yozadilar va taqdimot etadilar. 
Masalan: 
Yomg’ir bilan yer ko’karar, 
 
Tinchlik bilan el. 
6. Darslikda berilgan Q.Muhammadiyning tinchlik haqidagi she’rini ifodali
o’qib, mazmuni tahlil etildi. 
7. Yangi   mavzu   o’quvchilar   tomonidan   qanday   o’zlashtirib   olinganligini
aniqlash uchun savollar beriladi. 
- Tinchlik haqida qanday tushunchaga ega bo’ldingiz? 
- Yurt tinchligini buzmoqchi bo’lgan kimsalar haqida nima deya olasiz? 
8.   Darsni yakunlash. 
- Aziz o’quvchilar, bugungi darsimiz sizga yoqdimi? 
- Bugungi darsdan qanday bilim va malakalar, tarbiya olganingizni mana
bu   gul   yaproqlariga   yozib   berasiz.   Siz   bilan   bilim   va   tarbiya   gulini   hosil
qilamiz. 
O ’ quvchilarga   gul   yaproqlari   tarqatiladi .   Unga   o ’ quvchilar   bugungi   darsda
qandaq   bilim ,   tarbiya   olganliklari   haqida   fikrlarini   izhor   qilib   yozadilar .   Bunda
har bir o’quvchi individual ishlaydi 
  Mavzu: Vatan tuyg’usi, milliy g’urur va iftixor     bilan yashagan bobolar. 
Maqsad:   Vatan  nima?  Tushuntirish.  Vatan  tuyg’usi,  milliy g’urur   va iftixor
haqida tushuncha berish. Vuyuk bobokalonlarimiz bilan tanishtirish. 
 Vatanni sevish va asrash ruhida tarbiyalash. 
Dars turi:   Interfaol. 
Usuli:     Suhbat, klaster. 
Ko’rgazma:  
  32       1) Vatanimiz manzarasi tasvirlangan rasmlar.
2) Bobokalonimiz A. Navoiy, Beruniy, Ibn Sino va 
boshqa rasmlar. 
3) Kostitusiya kitobi. Prezident I. A. Karimov rasmi. 
4) Qog’oz va flamaster. 
Darsning borishi. 
1) Tashkiliy qism. 
Salomlashish, davomatni aniqlash, dars maqsadini tushuntirish. 
2) Dars mavzusini bayon qilish. 
-   Bolalar   bugun   biz   3   guruhga   bo’linib   interfaol   usulda   dars   o’tamiz.
Darsimizning mavzusi “Vatan tuyg’usi, milliy g’urur va iftixor bilan yashyotgan
bobolarimiz” haqida suhbatlashamiz. 
1 guruh  – Vatan nima? 
2 guruh  – Vatan tuyg’usi, milliy g’urur nima? 
3 guruh   –  Bizning  iftixorimiz  bo’lgan  
bobokalonlarimiz  haqida  o’z  fikrlarini 
bildiradilar.   Guruhlarga   qog’oz,   qalam   beraman,   ular   klaster   usulida   o’z
fikrlarini chizib, so’ng tushuntirib beradilar. 
Bunda   o’quvchilar   guruhlar   ishida   o’zaro   fikr   almashadilar,   bilimlarini
jamlab, mustaqil fikrlarini bayon qila oladilar. 
-   O’quvchilar   ma’lum   vaqt   ichida   o’z   mavzulari   bo’yicha   fikrlar   to’plab,
taqdimotga chiqadilar. 
1 – guruh . Vatan – bu O’zbekistonim, kindik qonim to’kilgan joy, oilam,
o’bek   to’ylari,   nahorgi   oshlar,   beshikda   yotish,   atlas,   do’ppi   kiygan
vatandoshlar, gerbimizdagi paxta, bug’doy, tog’, bog’lar haqida gapirib berdilar.
2 – guruh . Vatan tuyg’usi, milliy g’urur haqida gapirdilar. Men tirikligim
bilan,   o’zbekligim   bilan   g’ururlanaman.   Vatanimni   sevaman,   ota-onamni,
oilamni,   maktabimni   sevaman,   armiyaga   borib   hizmat   qilish,   dushmanlardan
asrash,  dunyoga  tanitish,  go’zal  shaharlarimiz,  buyuk olimlarimiz  borligi   bilan
g’ururlanishlarini aytdilar.  
  33   3 – guruh. “ Bizning iftixorimiz bobokalonlarimiz” bilan tanishdilar. 
A. Navoiy – shoir, Ibn Sino – tabib, A. Temur – sohibqiron, xarbiy sarkarda.
Olimlar,   me’morlar,   rassomlar   o’z   asarlari   bilan   o’chmas   iz
qoldirganliklari,   o’zbek   tili,   o’zbek   millatini   dunyoga   tanitganlari   bilan
faxrlanishlari   va   ularga   o’xshab   yashashga   harakat   qilishlari   haqida
gapirdilar. 
Dars so’ngida bolalar fikrlarini umumlashtirib, darsni yakunladim. 
- Bolalar Prezidentimiz I. A. Karimov O’zbekiston Konstitusiyasining 13
yilligiga   bag’ishlangan   majlisida   “Vatan   tuyg’usi”   haqida   gapirib,   “Har   bir
o’zbek farzandi o’z uyini, o’z vatanini sevishi, ardoqlashi va asrashi haqida” yana
gapirib o’tdilar. O’zbek xalqi  A. Qodiriy, Cho’lpon, Fitrat, Elbek, Usmon Nosir
kabi vatan ozodligi, erki yo’lida kurashib, qurbon bo’lganlar vatandoshlarini hech
qachon unutmaydi. Prezidentimiz I. A. Karimov o’z hayotini  vatan, xalq, millat
taraqqiyotiga   bag’ishlagan   ko’plab   vatandoshlarimiz   xotirasini   yod   etib,   ularni
“Buyuk   xizmatlari   uchun   ordeni”   bilan   mukofotladi.   Inson   uchun   Vatandagi
hamma narsa: xalqi, yeri, tarixi, ertangi kuni ham aziz bo’lishi kerak. 
- Aziz bolajonlar siz ham Vatanimizni asl farzandlari bo’lib, aqlli, odobli,
bilimli bo’lishga, Vatanni sevishga, ardoqlashga o’rganing. 
  Dars so’ngida aktiv qatnashgan o’quvchilar baholanadi. 
 
 
 
 
 
 
 
  34     Xulosa 
    Har   bir   jamiyatning   kelajagi   uning   ajralmas   qismi   va   hayoti   zarurati   bo’lgan
ta’lim   tizimining   qay   darajada   rivojlanganligi   bilan   belgilanadi.   Bugungi   kunda
mustaqil   taraqqiyot   yo’lidan   borayotgan   mamlakatimizning   uzluksiz   ta’lim   tizimini
isloh   qilish   va   takomillashtirish,   yangi   sifat   bosqichiga   ko’tarish,   unga   ilg’or
texnologiyalarini   joriy   qilish,   ta’limning   samaradorligini   oshirish   davlat   siyosati
darajasiga ko’tariladi. 
    Ma’lumki,   uzluksizlik   va   uzviylik   ta’lim   tizimida   ortiqcha   takroriylikka   chek
qo’yib,   avvalo   jamiyatning   ma’naviy   va   intellektual   salohiyatini   kengaytiradi,
qolaversa   davlatning   ijtimoiy   va   ilmiy   texnik   taraqqiyotini   takomillashtirish   omili
sifatida ishlab chiqarishning barqaror rivojlanishini ta’minlaydi. 
O’tilgan   mavzularni   mustahkamlash   maqsadida   1-4-sinf   ‘oquvchilari   bilim,
ko’nikma,   malakasini   aniqlash   mezon-me’yorlaridan   unumli   foydalanish   kerak.
Shuningdek,   bayon   yozish,   kartochkalardan   unumli   foydalanish,   unumlashtiruvchi
ijodiy faoliyat tashkil etish maqsadga muvofiq ekanligiga guvoh bo’ldik. 
  Dastur  va darslikda bayon etilgan mavzularni mustahkamlash  maqsadida odob-
axloqqa   doir   o’quvchilar   tomonidan   to’plangan   donolar   bisotidan   mezon-me’yoriga
ham alohida e’tibor qaratilgan. 
1-sinfda: 9 ta maqol, 2 ta hikmatli so’z, 2 ta latifa, 2 ta ertak, 2 ta topishmoq, 2 ta
qo’shiq. 2-sinfda 6 ta maqol, 4 ta hikmatli so’z, 3 ta latifa, 6 ta ertak, 4 ta topishmoq,
2 ta qo’shiq, 1 ta doston. 
3-sinfda: 8-10 ta maqol, 6 ta donolar so’zi, 4 ta rivoyat, 2 ta doston. 8 ta ertak, 4
ta qo’shiq, 10 ta xalq o’yinlari. 
 4-sinfda: 12-14 ta maqol, 8 ta donolar so’zi, 6 ta rivoyat, 4 ta doston, 12 ta ertak,
6 ta qo’shiq, 12 ta xalq o’yinlari. 
  1-2-   sinflarda   bu   so’rovlar   orqali   aniqlanadi.   3-4-   sinflarda   kartochka   shaklida,
bayon   yoki   kichik   hikoya   kabi   yozma   ishlarda   o’z   aksini   topgan.   O’quvchilar
tomonidan bajarilgan bunday ijodiy faoliyat, ularni izlanuvchanlikka o’rgatadi.  
  35       Xulosa   qilib   aytish   mumkinki;   boshlang’ich   sinf   odobnoma   darslarida   milliy
qadriyatlar   asosida   o’quvchilarni   tarbiyalashda   no’ananaviy   dars   shakli   asosida
tashkil   etilsa,   o’quvchio’qituvchi   munosabati   o’rnatiladi,   qo’rquv,   hadiksirash,
ishonchsizlik   chekinadi,   o’quvchi   uchun   tenglik,   erkinlik   vaziyati   tug’iladi.
O’quvchining o’z kuchi, imkoniyatini  ochishga sharoit  yaratib, ochilmagan qirralari
ochiladi, o’qishga havas ortadi. 
  Kichik bo’lsada, o’quvchining olg’orlik sari qo’yilgan har bir qadami yutuq deb
qaralsa,   u   o’quvchini   yangilik   sari   yetaklaydi,   uning   mustaqil   fikr   yuritish
qobiliyatiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi,   faolligini   oshiradi.   Ana   shunda   bizning   asosiy
maqsadimiz-bilimlarning mustahkam va puxta o’zlashtirishga erishiladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati. 
 
  36   1. R.A.   Mavlonova   M.   Arabova,   G’.   Salohitdinova   “Pedagogik   texnologiya”
Toshkent. 
2. O’zbekiston Respublikasi fanlar akademiyasi. “Fan” nashriyoti.  2008 y. 
3. Y . G ’.  Yo ’ ldoshev  “ Ta ’ lim   menejmenti ”  Toshkent  2006 
4. N . N .   Aizixo ’ jayeva   “ Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat ”   Toshkent
O ’ zbekiston   yozuvchilar   uyushmasi   Adabiyot   jamg ’ armasi   nashriyoti . 2006 yil 
5. O.  Hasanboyeva  “Odobnoma”   1-sinf  “O’zbekiston   milliy  ensiklopediyasi”   davlat
ilmiy nashriyti.  Toshkent. 2007 
6. O. Hasanboyeva, A. Ne’matova, M. Turopova “Odobnoma” 3-sinf Toshkent 
7. “Oz’bekiston”. 2007 yil. 
8. O. Hasanboyeva, A. Ne’matova, G. Ibragimova “Odobnoma” 4-sinf 6-nashri “ 
9. O’zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti.  Toshkent 2007 yil. 
10. Q.   Abdullayeva,   M.   Yusupova,   S.   Rahmonbekova   “Odobnoma”   2-sinf.
Toshkent 
11. “O’zbekiston”. 2007 yil. 
12. Xalq ta’limi ilmiy- metodik jurnal.  2008 yil. 5-son  
  37

Odobnoma darslarida milliy o’zlikni anglash

  • Похожие документы