Oliy majlis palatalarning, yurtimiz Qonunchilik tizimidagi va palatalarning vakolatlari

OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI
KONSTITUTSIYAVIY HUQUQ fanidan
Oliy majlis palatalarning, yurtimiz Qonunchilik
tizimidagi va palatalarning vakolatlari
  mavzusidagi
KURS ISHI
Ilmiy rahbar:  
Bajardi:  
TO SHKENT 6Muntarija:  
Kirish 
1.1.  O zbekiston Respublikasi Oliy Majlis Qonunchilik palatasi ʻ
qo mita va komissiyalari shakllantirish tartiboti va ularning 	
ʻ
vakolatlari 
1.2.  Oliy Majlis Senatining qo mita va komissiyalarini 	
ʻ
shakllantirish tartibi va vakolatlar
2.1.  O zbekiston Respublikasi qonunlari, senat qo mitalari 	
ʻ ʻ
qarorlarining davlat hokimiyati va boshqaruv organlari 
tomonidan ijro etilishini nazorat qilish
2.2.  O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining qo mitalari
ʻ ʻ
tomonidan O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik 	
ʻ
palatasi   qabul qilgan qonunlarni dastlabki tarzda ko rib chiqish 	
ʻ
tartibi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar 6Kirish
        Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   1991-yil,   O zbekiston   mustaqilligi   e lonʻ ʼ
qilinishi  bilan, qisqa muddat ichida, demokratik tamoyillarni shakllantirish, bozor
munosabatlariga   o tish,   hayotning   barcha   sohalarida   qonun   ustuvorligini	
ʻ
ta minlash,   hokimiyatning   bo linishi   (ijroiya,   qonunchilik   va   sud)   kabi   asosiy	
ʼ ʻ
prinsiplardan   iborat   bo lgan   yangi   davlatchilikning   qonunchilik   bazasi   vujudga	
ʻ
kelishiga ehtiyoj tug’ildi.
1994-yilning   25-dekabrida   O zbekiston   tarixida   birinchi   marta	
ʻ
ko’ppartiyaviylik asosida shakllangan parlament — Oliy Majlisning tarkib topishi
ana shu yo’ldagi asosiy qadamlardan biri bo ldi.	
ʻ
O zbekiston   Parlamenti   jamiyatimizda   qonun   ustuvorligi   prinsiplarini   joriy	
ʻ
qilish, iqtisodiy va siyosiy sohalardagi islohotlarni chuqurlashtirishga doir huquqiy
asoslarni   yanada   rivojlantirish,   fuqarolarning   huquk   va   manfaatlarini   himoya
qilish, mustaqil O zbekistonning jahon miqyosidagi nufuzini oshirish kabi muhim	
ʻ
masalalarni   hal   qilishga   erishdi.   Biroq   davr   va   jahon   amaliyoti   qonunchilik
hokimiyatini   demokratik   andozalarga   muvofiq   holda   islohot   qilish   zarurligini
ko’rsatdi.
Davlat   va   jamiyat   hayotini   erkinlashtirish   hamda   demokratiyalashtirishni
chuqurlashtirish   natijasi   o’laroq,   mamlakatimizda   davlat   hokimiyatining   barcha
tarmoqlarini, shu jumladan, qonunchilik sohasini takomillashtirishga doimo e tibor	
ʼ
qaratilmoqda.   Jumladan,   yangilangan   Bosh   Qomusimizda   ham   bu   boradagi
moddalar, qonunlar belgilab qo’yildi. 
Shunday   ekan,   Parlament   faoliyatini   takomillashtirish   zamonaviy
demokratik   davlatni   barpo   etish   va   rivojlantirishning   ajralmas   xususiyatidir.
Shuning   uchun   ham   dunyodagi   turli   demokratik   tizimlarda   parlament   faoliyatini
takomillashtirish   yo’llari   va   usullarini   shakllantirish,   samaradorligini   oshirish,
hokimiyatning   ijroiya   va   sud   hokimiyatlari   tarmoqlari   faoliyati   bilan   bo ladigan	
ʻ
ishlarini uyg’unlashtirish borasida faol izlanish olib borilyapti. 6Yuqoridagilar   bilan   bir   qatorda   parlament   faoliyatida   qo mita   vaʻ
komissiyalar faoliyati bilan bog liq masalalarni tadqiq etish ham muhim ahamiyat	
ʻ
kasb etadi. 
        Kurs   ishi   mavzusini   o’rganilganlik   darajasi:   Mustaqillik   yillarida
Qonunchilik   sohasini   takomillashtirish   borasida   bir   qator   ishlar   amalga   oshirildi.
Zero,   Qonunlarni   yaratish   boyicha,   bosh   organ   bo’lgan   Oliy   Majlis   Qonunchilik
palatasining   eng   sara   kadrlar   zaxirasini   shakllantirish   har   qachon   ham   muhim
ahamiyat kasb etgan. Qonunchilik o’rganilishi ham yurtimizda o’tgan yillardagiga
nisbatan   ancha   oldinga   siljidi.   Bu   borada   olimlarimizdan   Akmal   Saidov,   A.A.
Azizxo’jayev,   S.M.   Adilxodjayeva,   I.   B.   Zokirov,   B.   I.   Ibratov,   O.Oqyulov,
H.R.Rahmonqulov, SH.N.Ro’zinazarov va shu kabi olimlar  tomonidan atroflicha,
umumiy   asoslarda   o’rganilgan.   Yurtimizda   Qonunchilik   faoliyati   muayyan
mavzularida tahlil etilgan. 
O’zbekiston   qonunchiligi   garchi   dunyoda   yetakchi,   mukammal   va   xalq
manfaatlarini o’ylab chiqilgan qonunlar bo’lishiga qaramay, hali bu borada amalga
oshirilishi   kerak   bo’lgan   ishlar   ko’p   edi.   Yangilangan   Konstitutsiyada   esa   bu
bo’shliq   anchayin   to’ldirildi,   qonunchilikdagi   dunyo   tajribasi   mentalitetimizga
moslashtirilgan holda o’zimizga moslashtirildi. 
Kurs ishi maqsadi.   O’zbekiston Respublikasi  Oliy Majlisi va yurtimizdagi
Qonunchilik   sohasini   imkon   qadar   yaxshilab   o’rganish,   bu   jarayon   bilan   bog’liq
turli holatlardagi muammolarni o’rganish, tahlil etish, ularni imkon qadar huquqiy
tartibga   solish   va   hayotimizda   tutgan   o’rni,   qo’llanish   sohalari,   huquqiy
munosabatlar,   talablarning   o’ziga   xos   jihatlari   va   hayotga   mos   kelishi   borasida
tegishli takliflar, tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat. 
       Kurs ishi vazifalari quyidagilar etib belgilandi: 
 Oliy   Majlis,   Qonunchilik   palatalari   vazifasi,   faoliyati   va   turlarini
o’rganish
 Qonunchilik,   Qonun   ishlab   chiqilishi   tushunchalaring   mazmun-
mohiyatini tahlil qilish, anglab yetish 6 Qonunchilik   haqida   ma’lumotlar,   qilingan   ilmiy   ishlar,
dissertatsiyalar, chop etilgan adabiyotlarni o’rganish
 Yangilangan   Konstitutsiyamizdagi   XVIII   bobni,   qonunchilik   sohasi
va O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi faoliyatini tahlil qilish
 Qonun ishlab chiqilishidagi huquqiy asoslarni o’rganish.
Kurs   ishining   predmeti:   O’zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining
XVIII   bobi   va   Qonunchilikka   oid   normativ-huquqiy   hujjatlar   kurs   ishi
mavzusining predtmetini tashkil etadi. 
Kurs  ishining  obyekti :   Qonunchilik  va  Qonun  ishlab  chiqilishi   jarayoniga
oid   oid   normativ-huquqiy   hujjatlar   bilan   bog’liq   qonun   hujjatlarini
takomillashtirish, shartnomalarning ahamiyati, mohiyati va ularni takomillashtirish
borasidagi moddiy-huquqiy muammolar tashkil etadi. 
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati.     Kurs   ishida   bayon   etilgan
mulohazalar,   nazariy   xulosalar   va   amaliy   takliflar   xalqaro   munosabatlarda
O’zbekistonning  o’rnini  aniqlash, uning ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy hayotda tutgan
mavqeyini   o’rganish   uchun   asos   qilib   olish   mumkin.   O’rganish   natijalari   o’quv
yurtlarida   mavzuga   oid   ma’ruzalarni   o’qitishda   ma'lumot   sifatida   foydalanish
mumkin. 
Kurs ishining tuzilishi:   Kirish, 2 bob, 4 paragraf, xulosa  va foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
I. O zbekiston respublikasi oliy majlisi qonunchilik palatasi vaʻ
senati qo mita va komissiyalarini shakllantirish, qo mita va	
ʻ ʻ
komissiyalar faoliyatining asosiy yo nalishlari	
ʻ
1.1. O zbekiston Respublikasi Oliy Majlis Qonunchilik palatasi 	
ʻ
qo mita va komissiyalari shakllantirish 	
ʻ
tartiboti va ularning vakolatlari
Qonun   loyihalarini   tay yo rlash   ishini   olib   borish,   Qonunchilik   palatasi
muhokamasiga   kiritiladigan   masalalarni   dastlabki   tarzda   ko rib   chiqish   va	
ʻ 6tay yo rlash,   O zbekiston   Respublikasi   qonunlari   hamda   palata   tomonidan   qabulʻ
qilinadigan   qarorlarning   ijrosini   nazorat   qilish   uchun   Qonunchilik   palatasining
vakolatlari   muddatiga   Qonunchilik   palatasi   deputatlari   orasidan   rais,   uning
o rinbosari va a zolardan iborat tarkibda qo mitalar	
ʻ ʼ ʻ   saylanadi.
Qo mita   raisi,   uning   o rinbosari   va   qo mita   a zolari   lavozimlari	
ʻ ʻ ʻ ʼ
deputatlarning   qaysi   partiya   yoki   guruhga   mansubligini   hamda   saylovda
saylovchilarning   qancha   ovoz   olganligini   inobatga   olgan   holda   yaxlit   (umumiy)
qaror bilan belgilanadi. 1
Qonunchilik   palatasi   qo mitalarining   barcha   a zolari   teng   huquqlardan	
ʻ ʼ
foydalanadilar.   Qo mita   tarkibiga   saylanmagan   deputat   uning   ishida   maslahat	
ʻ
ovozi   huquqi   bilan   ishtirok   etishga   haqli.   Qonunchilik   palatasi   qo mitalari	
ʻ
Qonunchilik palatasi oldida mas ul va	
ʼ   unga hisobdordir. 
Qonunchilik palatasi qo mitalari:	
ʻ
 o z   tashabbusi   bilan   yoki   Qonunchilik   palatasining   topshirig iga   binoan	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   qonunlarining   hamda   o zining   vakolatlariga
ʻ ʻ
kiradigan   masalalar   yuzasidan   Qonunchilik   palatasi   boshqa   qarorlarining
loyihalarini ishlab chiqadi;
 qonun   loyihalarining   dastlabki   tarzda   ko rib   chiqilishini   va   ularni	
ʻ
Qonunchilik palatasida ko rib chiqishga tayyorlashni amalga oshiradi;	
ʻ
 qonunlarning   loyihalari   yuzasidan   xulosalar   beradi,   qonun   loyihasini
Qonunchilik palatasining majlisi kun tartibiga kiritish, uning ustida ishlashni
davom ettirish yoki asoslantirilgan holda uni rad etish to g risida Kengashga	
ʻ ʻ
takliflar kiritadi;
 O zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   loyihasi   yuzasidan	
ʻ   xulosalar
va takliflar beradi;
1
 Parlamentarizm: xorijiy mamlakatlar tajribasi// Mualliflar jamoasi. Toshkent: ―Sharq , 2004.- 296 b.	
‖ 6 Qonunchilik palatasining topshirig iga yoki palata Kengashining tavsiyasigaʻ
binoan muayyan qonun loyihasi  yoki  palata vakolatlariga kiradigan boshqa
masala yuzasidan mas ul bo ladi;	
ʼ ʻ
 kiritilgan qonun loyihalarini ko rib chiqish bo yicha ishchi guruhlari tuzadi,	
ʻ ʻ
ularning   tarkibiga   davlat   organlari   va   nodavlat   notijorat   tashkilotlarining,
ilmiy   muassasalarning   vakillarini,   mutaxassislar   va   olimlarni,   xo jalik	
ʻ
yurituvchi subyektlarning rahbarlarini jalb etadi;
 qonunchilik   tashabbusi   huquqi   subyektlari   vakillarining   ular   tomonidan
kiritilgan qonun loyihasiga taalluqli masalalar yuzasidan fikrlarini eshitadi;
 kiritilgan   O zbekiston   Respublikasi   qonunlari,   shuningdek   Qonunchilik	
ʻ
palatasi   tomonidan   qabul   qilinayotgan   qarorlar   matniga   o zgartish   yoki	
ʻ
qo shimchalar kiritish yuzasidan takliflar tayyorlaydi;	
ʻ
 davlat   organlari   va   boshqa   tashkilotlardan,   mansabdor   shaxslardan
hujjatlarni,   ekspert   xulosalari,   statistika   ma lumotlari   va   boshqa	
ʼ
ma lumotlarni talab qilib oladi;	
ʼ
 davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   rahbarlarining   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   qonunlari,   boshqa   qonun   hujjatlari   hamda   qo mitalarning	
ʻ
qarorlari   ular   tomonidan   qanday   bajarilayotgani   haqidagi   axborotlarini
eshitadi. 
Qonunchilik   palatasi   qo mitalari   ishni   o z   rejalariga,   shuningdek	
ʻ ʻ
Qonunchilik palatasi, uning Spikeri va Kengashi topshiriqlari hamda tavsiyalariga
muvofiq tashkil etadi.
Qonunchilik   palatasi   qo mitalarining   faoliyati   tartibi   Qonunchilik	
ʻ   palatasi
Reglamentida   belgilanadi.   Qonunchilik   palatasi   qo mitalarining   majlislari   palata	
ʻ
majlislari   oralig ida   zaruratga   qarab   o tkaziladi.	
ʻ ʻ   Qonunchilik   palatasi
qo mitalarining   majlislari,   agar   ularda   qo mita	
ʻ ʻ   a zolarining   kamida   yarmi   hozir	ʼ
bo lsa, vakolatli  hisoblanadi.Qonunchilik palatasi  qo mitalarining majlislari ochiq	
ʻ ʻ
o tkaziladi.
ʻ   Zarurat   bo lganida   Qonunchilik   palatasi   qo mitalari  	ʻ ʻ yo piq   majlis
o tkazish	
ʻ   to g risida   qaror   qabul   qilishi   mumkin.	ʻ ʻ   Qo mitalarning   majlislariga	ʻ 6davlat   organlari   va   nodavlat   notijorat   tashkilotlarining,   ilmiy   muassasalarning
vakillari,   mutaxassislar   va   olimlar,   matbuot   organlarining,   televideniye,   radio
hamda   boshqa   ommaviy   axborot   vositalarining   vakillari   taklif   qilinishi
mumkin. 2
Qonunchilik   palatasi   qo mitalari   ko rib   chiqilayotgan   masalalarʻ ʻ
yuzasidan   qo mita   jami   a zolarining   ko pchilik   ovozi   bilan   qarorlar   qabul   qiladi.	
ʻ ʼ ʻ
Qonunchilik   palatasi   qo mitalarining   davlat   organlariga   yuborilayotgan   qarorlari	
ʻ
ular tomonidan ko rib chiqilishi shart, natijalari yoki ko rilgan choralar to g risida,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
agar   qarorda   boshqacha   qoida   belgilangan   bo lmasa,   uzog i   bilan   bir   oydan	
ʻ ʻ
kechiktirmay   xabar   qilinishi   kerak.   Qonunchilik   palatasi   muayyan   vazifalarni
bajarish   uchun   komissiyalar   tuzishi   mumkin.   Komissiyalar   Qonunchilik   palatasi
majlisida   Qonunchilik   palatasi   deputatlari   orasidan   tuziladi.   Ayni   paytda
komissiyani   tuzishdan   ko zlangan   maqsad   va   uning   vakolatlari   belgilanadi.	
ʻ
Komissiyalar  o z faoliyatini zimmasiga yuklatilgan vazifalar  bajarilganidan keyin	
ʻ
yoki   Qonunchilik   palatasining   qaroriga   binoan   muddatidan   ilgari   tugatadi.
Komissiyalarni   tashkil   etish   va   ularning   faoliyati   tartibi   Qonunchili k   palatasi
Reglamentida belgilanadi.
1.2. Oliy Majlis Senatining qo mita va komissiyalarini	
ʻ
shakllantirish tartibi va vakolatlari
Senat   muhokamasiga   kiritiladigan   masalalarni   dastlabki   tarzda   ko rib	
ʻ
chiqish va tay yo rlash, O zbekiston Respublikasi qonunlari hamda Senat	
ʻ   tomonidan
qabul qilinadigan qarorlarning ijrosini nazorat qilish uchun   Senat shakllanganidan
keyin   uning   vakolatlari   muddatiga   senatorlar   orasidan   rais,   uning   o rinbosari   va	
ʻ
a zolardan iborat tarkibda qo mitalar saylanadi.	
ʼ ʻ
Senat   qo mitalarining   barcha   a zolari   teng   huquqlardan   foydalanadilar.	
ʻ ʼ
Qo mita  tarkibiga  saylanmagan   senator  uning  ishida  maslahat  ovozi   huquqi	
ʻ   bilan
ishtirok etishga haqli.   Senat qo mitalari Senat oldida mas ul va unga hisobdordir.	
ʻ ʼ
Senat qo mitalarining vakolatlari	
ʻ
Senat qo mitalari:	
ʻ
2
 Azizxo jayev A.A. Demokratiya – xalq hokimiyati demakdir.-Toshkent: Sharq, 1996.-226 b.	
ʻ 6Qonunchilik palatasi tomonidan Senatga ma qullash uchun topshirilganʼ
qonunlar yuzasidan xulosalar beradi;
o zining vakolatlariga kiradigan masalalar yuzasidan o z tashabbusi bilan	
ʻ ʻ
va Senatning topshirig iga binoan Senat hujjatlari loyihalarini ishlab	
ʻ   chiqadi;
qonunni   majlis   kun   tartibiga   kiritish   yoki   uning   ustida   ishlashni   davom
ettirish   yoxud   asoslantirilgan   holda   uni   rad   etish   to g risida   Kengashga   takliflar	
ʻ ʻ
kiritadi;
O zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   loyihasi   yuzasidan	
ʻ   xulosalar
va takliflar beradi;
davlat   organlari   va   boshqa   tashkilotlardan,   mansabdor   shaxslardan
hujjatlarni,   ekspert   xulosalari   va   boshqa   xulosalarni,   statistika   ma lumotlari   va	
ʼ
boshqa ma lumotlarni talab qilib oladi;	
ʼ
Qonunchilik   palatasi   tomonidan   kiritilgan   qonunlarni   ko rib   chiqish	
ʻ
bo yicha   ishchi   guruhlari   tuzadi,   ularning   tarkibiga   davlat   organlari   va   nodavlat	
ʻ
notijorat   tashkilotlarining,   ilmiy   muassasalarning   vakillarini,   mutaxassislar   va
olimlarni, xo jalik yurituvchi subyektlarning rahbarlarini jalb etadi;	
ʻ
kiritilgan O zbekiston Respublikasi qonunlari, shuningdek Senat tomonidan	
ʻ
qabul   qilinayotgan   qarorlar   matniga   o zgartish   yoki   qo shimchalar   kiritish	
ʻ ʻ
yuzasidan takliflar tayyorlaydi;
davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   organlari   rahbarlarining   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi   qonunlari,   Senat   hujjatlari   hamda   qo mitalarning   qarorlari   ular	
ʻ
tomonidan qanday bajarilayotgani haqidagi axborotlarini eshitadi.
Senat qo mitalarining ishini tashkil etish	
ʻ
Senat   qo mitalari   ishni   o z   rejalariga,   shuningdek   Senat,   uning   Raisi   va	
ʻ ʻ
Kengashi   topshiriqlari   hamda   tavsiyalariga   muvofiq   tashkil   etadi.   Senat
qo mitalarining   faoliyati   tartibi   Senat   Reglamentida   belgilanadi.	
ʻ   Senat
qo mitalarining majlislari Senat majlislari oralig ida zaruratga
ʻ ʻ   qarab o tkaziladi.	ʻ
Senat   qo mitalarining   majlislari,   agar   ularda   qo mita   a zolarining   kamida	
ʻ ʻ ʼ
yarmi   hozir   bo lsa,   vakolatli   hisoblanadi.   Senat   qo mitalarining   majlislari   ochiq
ʻ ʻ
o tkaziladi. Zarurat bo lganida Senat qo mitalari yopiq majlis o tkazish to g risida	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ 6qaror   qabul   qilishi   mumkin.   Qo mitalarning   majlislariga   davlat   organlari   vaʻ
nodavlat notijorat tashkilotlarining, ilmiy muassasalarning vakillari, mutaxassislar
va   olimlar,   matbuot   organlarining,   televideniye,   radio   hamda   boshqa   ommaviy
axborot vositalarining vakillari taklif qilinishi mumkin. 3
Senat   qo mitalari   ko rib   chiqilayotgan   masalalar   yuzasidan   qo mita   jami	
ʻ ʻ ʻ
a zolarining   ko pchilik   ovozi   bilan   qarorlar   qabul   qiladi.   Senat   qo mitalarining	
ʼ ʻ ʻ
davlat organlariga yuborilayotgan qarorlari ular tomonidan ko rib chiqilishi shart,	
ʻ
natijalari   yoki   ko rilgan   choralar   to g risida,   agar   qarorda   boshqacha   qoida	
ʻ ʻ ʻ
belgilangan bo lmasa, uzog i bilan bir oydan kechiktirmay xabar qilinishi kerak.	
ʻ ʻ
Senat   muayyan   vazifalarni   bajarish   uchun   komissiyalar   tuzishi   mumkin.
Komissiyalar Senat majlisida senatorlar orasidan tuziladi. Ayni paytda   komissiyani
tuzishdan   ko zlangan   maqsad   va   uning   vakolatlari   belgilanadi.
ʻ   Komissiyalar   o z	ʻ
faoliyatini   zimmasiga   yuklatilgan   vazifalar   bajarilganidan   keyin   yo ki   Senatning
qaroriga   binoan   muddatidan   ilgari   tugatadi.   Komissiyalarni   tashkil   etish   va
ularning faoliyati tartibi Senat   Reglamentida belgilanadi.
II. BOB .  Oliy Majlis Palatalari Qo mitalari    Faoliyatining Asosiy	
ʻ
Yo nalishlari	
ʻ
2.1. O zbekiston Respublikasi qonunlari, senat qo mitalari	
ʻ ʻ
qarorlarining davlat hokimiyati va boshqaruv organlari
tomonidan ijro etilishini nazorat qilish
O zbekiston   Respublikasi   qonunlari,   Senat   (Senat   Kengashi)   va   Senat	
ʻ
qo mitalari qarorlarining davlat hokimiyati va boshqaruv organlari tomonidan ijro	
ʻ
etilishini   nazorat   qilish   tartibi   to g risidagi   Nizom   ―   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
Oliy   Majlisining   Senati   to g risidagi   O zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyaviy	
ʻ ʻ ʻ
Qonuniga hamda ― O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining Reglamenti	
ʻ
to g risida gi O zbekiston Respublikasi Qonuniga muvofiq ishlab chiqilgan.	
ʻ ʻ ‖ ʻ
3
 Xorijiy mamlakat konstitutsiyaviy (davlat) huquqi: O quv qo llanma //Ma sul muharrir: dotsent D.Q.Ahmedov.- 	
ʻ ʻ ʼ
Toshkent: TDYUI, 2006.-550 b. 6Ushbu   Nizom   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senati   qo mitalariʻ ʻ
(bundan   buyon   matnda   Senat   qo mitalari   deb   yuritiladi)   tomonidan   Senat	
ʻ
qo mitasining   ish   rejasini,   qonunni   ijro   etish   amaliyotini   o rganish   rejasini	
ʻ ʻ
tayyorlash,   qonunni   ijro   etish   amaliyotini   o rganish   natijalarini   Senat   qo mitalari	
ʻ ʻ
tomonidan   ko rib   chiqish,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   tomonidan	
ʻ
Senat   qo mitalarining   qarorlarini   o z   vaqtida   ko rib   chiqilishini   nazorat   qilish,	
ʻ ʻ ʻ
shuningdek   Senat   (Senat   Kengashi)ning   qarorlari   ijro   etilishini   nazorat   qilish
tartibini belgilab beradi.
O zbekiston  Respublikasi   qonunlarini  (bundan  buyon  matnda  qonunlar   deb
ʻ
yuritiladi)   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   tomonidan   ijro   etish
amaliyotini   o rganish   chog ida   Senat   qo mitalari   oldida   turgan   asosiy   vazifalar	
ʻ ʻ ʻ
quyidagilardan iborat:
1) qonunlarning ijro etilishiga to sqinlik qilayotgan sabablarni aniqlash;	
ʻ
2) qabul qilingan qonunosti hujjatlarning O zbekiston Respublikasi	
ʻ
qonunlari normalariga muvofiqligini aniqlash;
3) normalari amalda qo llanilmayotgan qonunlarni aniqlash;	
ʻ
4) qonunlarni ijro etish chog ida yo l qo yilayotgan xato va kamchiliklarni	
ʻ ʻ ʻ
bartaraf etish haqida takliflar ishlab chiqish;
5) Senat qo mitalari tomonidan o tkazilgan konferensiyalar, davra suhbatlari	
ʻ ʻ
va seminarlar natijasida olingan axborotni amalda qo llash;	
ʻ
6) joylarda ishlayotgan senatorlar hamda xalq deputatlari mahalliy
Kengashlari   doimiy   komissiyalari   vakillarining   nazariy   bilimlarini   va   amaliy
ko nikmalari saviyasini oshirish;	
ʻ
7) eng dolzarb mintaqaviy muammolarni aniqlash va ularni hal qilish
yuzasidan tavsiyalar ishlab chiqish;
8)   jamiyatda   huquqiy   madaniyatni   oshirish   va   qonunlar   ustuvorligini
ta minlash.
ʼ
Qonunlar,   Senat   (Senat   Kengashi)   va   Senat   qo mitalarining   qarorlari   ijro	
ʻ
etilishi   Senat   qo mitalari   tomonidan   joylarda   ishlayotgan   senatorlarni,   xalq	
ʻ
deputatlari   mahalliy   Kengashlari   doimiy   komissiyalarining   vakillari,   jamoatchilik 6vakillari   va   mutaxassislarni   jalb   etgan   holda   nazorat   qilinadi.   Dunyoviy   davlatda
davlat   va   din   bir-biridan   ajratilgan   bo ladi.   Davlat   diniy   e tiqodidan   qat i   nazarʻ ʼ ʼ
barchaga   bir   xil   munosabatda   bo ladi,   dinga   oid   masalalarda   neytral   pozitsiyani	
ʻ
egallaydi. 4
Yangilangan   Bosh   Qomusimizning   beshinchi   bo’lim   XVIII   bobida
hokimiyat   qurilishi,   Qonunchilik   sohasi   bo’yicha   barcha   muhim   qonun-qoidalar
alohida   moddalar   bilan   belgilab   berilgan.   Jumladan,   Konstitutsiyamizning   92-
moddasida: 
“O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   qonunga	
ʻ
muvofiq saylanadigan bir yuz ellik deputatdan iborat.
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   hududiy   vakillik   palatasi
ʻ
bo lib,   Senat   a zolaridan   (senatorlardan)   iborat.   O zbekiston   Respublikasi   Oliy	
ʻ ʼ ʻ
Majlisining   Senati   a zolari   Qoraqalpog iston   Respublikasi   Jo qorg i   Kengesi,	
ʼ ʻ ʻ ʻ
viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlar   davlat   hokimiyati   vakillik   organlari
deputatlarining   tegishli   qo shma   majlislarida   mazkur   deputatlar   orasidan   yashirin	
ʻ
ovoz   berish   yo li   bilan   Qoraqalpog iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent	
ʻ ʻ
shahridan teng miqdorda – to rt kishidan saylanadi. O zbekiston Respublikasi Oliy	
ʻ ʻ
Majlisi   Senatining   to qqiz   nafar   a zosi   fan,   san at,   adabiyot,   ishlab   chiqarish	
ʻ ʼ ʼ
sohasida   hamda davlat   va  jamiyat  faoliyatining boshqa  tarmoqlarida  katta  amaliy
tajribaga   ega   bo lgan   hamda   alohida   xizmat   ko rsatgan   eng   obro li   fuqarolar	
ʻ ʻ ʻ
orasidan O zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tayinlanadi.	
ʻ
Saylov   kuni   yigirma   besh   yoshga   to lgan   hamda   kamida   besh   yil	
ʻ
O zbekiston Respublikasi hududida muqim yashayotgan O zbekiston Respublikasi	
ʻ ʻ
fuqarosi O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputati,	
ʻ
shuningdek   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   a zosi   bo lishi	
ʻ ʼ ʻ
mumkin. Deputatlikka nomzodlarga qo yiladigan talablar qonun bilan belgilanadi.	
ʻ
Ayni   bir   shaxs   bir   paytning   o zida   O zbekiston   Respublikasi   Oliy	
ʻ ʻ
Majlisining Qonunchilik palatasi deputati va Senati a zosi bo lishi mumkin emas.	
ʼ ʻ
4
 Parlamentarizm: xorijiy mamlakatlar tajribasi/ Tuzuvchilar: I.Komilov, F. Bakayeva, A.Abdullayev, 
R.M.Alimovning umumiy tahriri ostida.- Toshkent: Sharq , 2004.- 130 b. 6O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasining deputati birʻ
vaqtning   o zida   Qoraqalpog iston   Respublikasi   Jo qorg i   Kengesining,   viloyatlar,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tumanlar,   shaharlar   davlat   hokimiyati   vakillik   organlarining   deputati   bo lishi	
ʻ
mumkin emas”, 5
 – deyiladi. 
Senat qo mitalarining ish rejalarini tayyorlash	
ʻ
Senat   qo mitalari   ishni   o z   rejalariga,   shuningdek   Senat,   Senat   Raisi   va	
ʻ ʻ
Senat   Kengashi   topshiriqlari   hamda   tavsiyalariga   muvofiq   tashkil   etadilar.   Senat
qo mitalarining   ish   rejalarini   ishlab   chiqish   sohasidagi   faoliyatini	
ʻ
muvofiqlashtirish   Senat   Raisi   yoki   uning   topshirig iga   muvofiq   Senat   Raisining	
ʻ
o rinbosari tomonidan amalga oshiriladi.	
ʻ
Senat   qo mitalarining   ish   rejalari   Senat   Kengashining   majlislarida	
ʻ   ko rib	ʻ
chiqiladi.   Har   qaysi   yil   boshida   Senat   qo mitalarining   ish   rejalari   15	
ʻ - yanvardan
kechiktirmasdan Senat Kengashiga ko rib chiqish uchun taqdim etiladi.	
ʻ
Ish   rejalarini   ko rib   chiqish   natijalari   bo yicha   Senat   Kengashi   qaror   qabul	
ʻ ʻ
qiladi.   S enat   qo mitalarining   ish   rejalari   davlat   dasturlarini,   Senat	
ʻ   faoliyatining
dasturlarini,   Senat   qo mitalari   o tkazgan   konferensiyalar,   davra	
ʻ ʻ   suhbatlari   va
seminarlarning   natijalarini   amalga   oshirish   zarurligini   hisobga   olgan   holda,
shuningdek Senat Raisi va Senat Kengashining   topshiriqlari asosida tay yo rlanadi.
Qonunni   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari   tomonidan   ijro   etish
amaliyotini   o rganish   Qonunni   davlat   hokimiyati   va   boshqaruv   organlari	
ʻ
tomonidan   ijro   etish   amaliyotini   o rganish   bo yicha   tadbirlar   o tkazishga	
ʻ ʻ ʻ
tayyorgarlik ko rish tartibi Senat qo mitasining Raisi tomonidan belgilanadi.	
ʻ ʻ
Qonunni ijro etish amaliyotini o rganishga tayyorgarlik Senat qo mitasining	
ʻ ʻ
faoliyat   Rejasini   ishlab   chiqishdan   boshlanadi.   Senat   qo mitasi   faoliyat   Rejasini	
ʻ
tayyorlash jarayonida:
1)   ijro   etilishini   o rganish   nazarda   tutilayotgan   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ
qonuni normalarini tahlil qiladi;
5
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — Yangi tahrir, 2023-yil 1-may kuni e’lon qilingan elektron
manba. 62)   qonunning  amal   qilish   doirasini   hamda   qonun  bilan   tartibga   solinadigan
munosabatlarni aniqlaydi;
3)   davlat   organlari   va   boshqa   tashkilotlardan,   mansabdor   shaxslardan
hujjatlar,   ekspert   xulosalari   va   boshqa   xulosalarni,   statistika   ma lumotlari   vaʼ
boshqa ma lumotlarni talab qilib oladi;	
ʼ
4)   tegishli   qonunosti   hujjatlari   va   idoraviy   normativ   hujjatlarni   dastlabki
tarzda tahlil qilib chiqadi;
5)   qonunni   ijro   etish   amaliyotini   o rganish   uchun   zarur   bo lgan   boshqa	
ʻ ʻ
harakatlarni amalga oshiradi.
13. Senat qo mitasining faoliyat Rejasida quyidagilar belgilanadi:	
ʻ
1) savolnoma tuzish va uni yuborish muddatlari;
2) ishchi guruh tarkibi;
3) joylarga jo nab ketishning taxminiy sanasi;
ʻ
4)   qonunni   ijro   etish   amaliyoti   o rganiladigan   davlat   hokimiyati   va	
ʻ
boshqaruv organlari;
5) qonunning ijro etilishini o rganish tartibi;	
ʻ
6) qonunni ijro etish amali yo tini o rganish tamomlanadigan taxminiy	
ʻ   sana;
7) Senat qo mitasi qarorining loyihasini tay	
ʻ yo rlash muddatlari;
8) Senat qo mitasi majlisini o tkazish tartibi va joyi
ʻ ʻ .
“O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi	
ʻ
deputatlariga va Senati a zolariga ularning deputatlik yoki senatorlik faoliyati bilan	
ʼ
bog liq  xarajatlar   belgilangan  tartibda  qoplanadi.  Qonunchilik  palatasi   deputatlari	
ʻ
hamda   Senatda   doimiy   asosda   ishlovchi   Senat   a zolari   o z   vakolatlari   davrida	
ʼ ʻ
ilmiy,   ijodiy   va   pedagogik   faoliyatdan   tashqari   haq   to lanadigan   boshqa   turdagi	
ʻ
faoliyat bilan shug ullanishlari mumkin emas.	
ʻ
O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputati va	
ʻ
Senati   a zosi   daxlsizlik   huquqidan   foydalanadilar.   Ular   tegishincha   Qonunchilik
ʼ
palatasi   yoki   Senatning   roziligisiz   jinoiy   javobgarlikka   tortilishi,   ushlab   turilishi, 6qamoqqa   olinishi   yoki   sud   tartibida   beriladigan   ma muriy   jazo   choralarigaʼ
tortilishi mumkin emas”, O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, 104-modda. 6
2.2. O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining qo mitalari	
ʻ ʻ
tomonidan O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik	
ʻ
palatasi qabul qilgan qonunlarni dastlabki tarzda ko rib chiqish	
ʻ
tartibi
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senatining   qo mitalari   tomonidan	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   qabul   qilgan	
ʻ
qonunlarni   dastlabki   tarzda   ko rib   chiqish   tartibi   to g risidagi   Nizom   ―	
ʻ ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   to g risida gi   O zbekiston	
ʻ ʻ ʻ ‖ ʻ
Respublikasi Konstitutsiyaviy Qonuniga, ― O zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi	
ʻ
Senatining   Reglamenti   to g risidagi   O zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   hamda	
ʻ ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senatining   Reglamentiga   muvofiq   ishlab	
ʻ
chiqilgan.
Qonun Senat Devonida ro yxatga olingan kundan boshlab Senatga	
ʻ   kiritilgan
hisoblanadi.   Qonunni   Senatga   kiritish   chog ida   unga   quyidagi	
ʻ   materiallar   ilova
qilinadi:
 Qonunchilik palatasining qonunni qabul qilish to g risidagi qarori;	
ʻ ʻ
 Qonunchilik palatasi qabul qilgan qonun;
 qonunga uning konsepsiyasi bayon qilingan tushuntirish xati;
 qonunga   qo shimcha   va   o zgartishlar   kiritish   to g risidagi,   shuningdek	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qonun   qabul   qilinishi   munosabati   bilan   qonun   hujjatlarini   o z   kuchini	
ʻ
yo qotgan deb topish haqidagi qonun;	
ʻ
 o zgartirilishi,   qo shimcha   kiritilishi,   o z   kuchini   yo qotgan   deb   topilishi
ʻ ʻ ʻ ʻ
yoki qabul qilinishi kerak bo lgan qonunosti hujjatlarining ro yxati;	
ʻ ʻ
 moddiy   xarajatlarni   talab   qiluvchi   qonunlar   uchun   moliyaviyiqtisodiy
asoslash;
6
1
  O‘zbekiston   Respublikasi     Konstitutsiyasi.     —   Yangi   tahrir,   2023-yil   1-may   kuni   e’lon   qilingan
elektron manba. 6 davlat   daromadlarini   qisqartirishni   yoki   davlat   xarajatlarini   ko paytirishniʻ
nazarda   tutadigan   qonunlar,   shuningdek   O zbekiston   Respublikasi   Davlat	
ʻ
byudjetining moddalarini o zgartirishni nazarda tutadigan qonunlar bo yicha	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining xulosasi;	
ʻ
 qonunchilik  tashabbusi   huquqiga  ega   bo lgan  subyekt   qonun  loyihasi   bilan	
ʻ
birga Qonunchilik palatasiga taqdim etgan materiallar.
Senat   Raisi   Senat   muhokamasiga   kiritiladigan   masalalarni   tayyorlashga
umumiy   rahbarlikni   amalga   oshiradi,   Senat   qo mitalarining   qonunlarni   dastlabki
ʻ
tarzda   ko rib   chiqish   yuzasidan   faoliyatini   muvofiqlashtiradi,   Senat   va   uning	
ʻ
Kengashi   qarorlarini   imzolaydi,   Senat   ma qullagan   qonunlarni   imzolash   uchun	
ʼ
O zbekiston   Respublikasi   Prezidentiga   yuboradi,   qonun   hujjatlariga   muvofiq	
ʻ
boshqa vakolatlarini amalga oshiradi.
Senat   Raisining   o rinbosari   Senat   Raisining   topshirig iga   muvofiq   Senat	
ʻ ʻ
qo mitalari   qonunlarni   dastlabki   tarzda   ko rib   chiqish   muddatlariga   rioya	
ʻ ʻ
etishlarini nazorat qiladi, qonunlarni Senat qo mitalari tomonidan dastlabki tarzda	
ʻ
ko rib   chiqish   natijalari   haqidagi   axborotni   umumlashtiradi,   qonunlar   yuzasidan	
ʻ
Senat   qarorlarining   loyihalariga   viza   qo yadi,   Senat   qo mitalari   va   Senat	
ʻ ʻ
Devonining   faoliyatini   muvofiqlashtiradi   hamda   qonun   hujjatlariga   muvofiq
boshqa vakolatlarini amalga oshiradi.
Senat Kengashi Senat qo mitalarining ishini, Senat majlislarining kun tartibi	
ʻ
yuzasidan   takliflar   tayyorlashni   muvofiqlashtiradi,   qonunlar   Senat   qo mitalari	
ʻ
tomonidan   dastlabki   tarzda   ko rib   chiqilishini   tashkil   etadi   va   qonun   hujjatlariga	
ʻ
muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
Mas ul qo mita raisi:	
ʼ ʻ
1) Qonunchilik palatasi tomonidan kiritilgan qonunlarni ko rib chiqish	
ʻ
bilan   bog liq   zarur   materiallarni   tayyorlashni   tashkil   etadi,   qo mita   majlislarini	
ʻ ʻ
chaqiradi va ularda raislik qiladi;
2)   qo mita   a zolariga   topshiriqlar   beradi,   ularga   Qonunchilik   palatasi	
ʻ ʼ
tomonidan   kiritilgan   qonunlarni   ko rib   chiqish   bilan   bog liq   materiallar   va	
ʻ ʻ
hujjatlarni yuboradi; 63)   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   kiritilgan   qonunlarni   ko rib   chiqishʻ
bo yicha ishchi guruh ishida qatnashish uchun qo mita a zolarini belgilaydi;	
ʻ ʻ ʼ
4)   qo mita   ishida   qatnashish   uchun   davlat   organlari,   nodavlat   notijorat	
ʻ
tashkilotlar, ilmiy muassasalarning vakillari, mutaxassislar va olimlar, jamoatchilik
va   xo jalik   yurituvchi   subyektlar   vakillari,   shuningdek   matbuot   organlari,	
ʻ
televideniye va radio vakillarini taklif etadi;
5) Senat, uning Kengashi majlislarida, davlat organlari va nodavlat   notijorat
tashkilotlar bilan munosabatlarda qo mitaning vakili bo ladi;	
ʻ ʻ
6)   Senat,   Kengash   hamda   Senat   Raisiga   Qonunchilik   palatasi   tomonidan
kiritilgan qonunlarni ko rib chiqish bilan bog liq topshiriqlarning bajarilishi haqida	
ʻ ʻ
axborot beradi;
7) qo mita a zolariga qo mita tavsiyalarini ko rib chiqish haqida axborot	
ʻ ʼ ʻ ʻ
beradi;
8) qonun hujjatlariga muvofiq boshqa vakolatlarni amalga oshiradi.
Kelishuv   komissiyasi   tuzish   haqidagi   taklif   qonunning   ayrim   normalari
yuzasidan kelishmovchiliklar paydo bo lgan taqdirda, shu jumladan:	
ʻ
a)   qonun   matnida   atamashunoslik   va   stilistik   yo nalishdagi   noaniqliklar	
ʻ
bo lganida;	
ʻ
b)   qonunni   texnik   jihatdan   rasmiylashtirish   bilan   bog liq   masalalar   mavjud	
ʻ
bo lganda;	
ʻ
v) qonun taqdim etilgan asosga nomuvofiq bo lsa;	
ʻ
g) qonunchilik texnikasi qoidalari buzilgan bo lsa;
ʻ
d) qonun normalari o rtasida qarama-qarshiliklar kelib chiqqan taqdirda;	
ʻ
e )   qonun   normalari   bilan   amaldagi   qonun   hujjatlari   o rtasida	
ʻ
qaramaqarshiliklar bo lganida;	
ʻ
j) qonunning bitta yoki bir nechta normasi rad etilganida;
z) boshqa asoslar mavjud bo lganida kiritiladi.	
ʻ 6Agar   qo mitaning   fikricha,   vujudga   kelgan   kelishmovchiliklar   bo yicha   birʻ ʻ
fikrga   kelish   mumkin   bo lmasa   yoki   qonunni   konseptual   darajada   to la   qayta	
ʻ ʻ
ishlab   chiqish   talab   qilinsa,   kelishuv   komissiyasini   tuzmasdan   qonunni   rad   etish
haqida   taklif   kiritiladi.   Kelishuv   komissiyasining   ish   tartibi   O zbekiston	
ʻ
Respublikasi  Oliy Majlisi  Qonunchilik palatasining 2005-yil  8-noyabrdagi  152–I-
sonli   Qarori   va   O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisi   Senatining   2005-yil   3-	
ʻ
dekabrdagi   112–I-sonli   Qarori   bilan   tasdiqlangan   O zbekiston   Respublikasi   Oliy	
ʻ
Majlisi   palatalarining   kelishuv   komissiyasini   tuzish   va   uning   faoliyatini   tashkil
etish tartibiga muvofiq belgilanadi.
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   qonun	
ʻ
loyihalarini   tayyorlash   ishini   olib   borish,   Qonunchilik   palatasi   muhokamasiga
kiritiladigan masalalarni dastlabki tarzda ko rib chiqish va tayyorlash, O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   qonunlari   hamda   Qonunchilik   palatasi   tomonidan   qabul   qilinadigan
qarorlarning   ijrosini   nazorat   qilish   uchun   o z   vakolatlari   muddatiga   Qonunchilik
ʻ
palatasi deputatlari orasidan qo mitalarni saylaydi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Senati   Senat   muhokamasiga	
ʻ
kiritiladigan masalalarni dastlabki tarzda ko rib chiqish va tayyorlash, O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi   qonunlari   hamda   Senat   tomonidan   qabul   qilinadigan   qarorlarning
ijrosini   nazorat   qilish   uchun   o z   vakolatlari   muddatiga   senatorlar   orasidan	
ʻ
qo mitalarni saylaydi.	
ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   Qonunchilik   palatasi   va   Senati,	
ʻ
zarurat bo lgan taqdirda, muayyan vazifalarni bajarish uchun deputatlar, senatorlar	
ʻ
orasidan komissiyalar tuzadi. 6Xulosa
Jamiyat   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida   bosib   o’tilgan   yo’limiz   va
mamlakatimiz   hayotida   yuz   bergan   chuqur   o’zgarishlar   isbotlashga   olinadigan
bo’lsa,   barcha   islohot   va   yangilanishlar   zamirida   mukammal   o’ylab   chiqilgan
qonun-qoidalar, Qonunchilik palatasi tomonidan ishlab chiqilgan qoidalar yotadi. 
Zero,  Yangilangan QOmusimizning  103-moddasida  belgilab  qo’yilganidek,
“Mamlakatning xavfsizligi, barqaror rivojlanishi asoslariga salbiy ta sir ko rsatishiʼ ʻ
mumkin bo lgan, inson huquqlari va erkinliklariga, jamiyat va davlat manfaatlariga	
ʻ
tahdid   soladigan   faktlar   va   voqealarni   o rganish   maqsadida   O zbekiston	
ʻ ʻ
Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining qo shma qarori bilan	
ʻ
parlament tekshiruvi o tkazilishi mumkin.	
ʻ
Parlament   tekshiruvini   o tkazish   uchun   O zbekiston   Respublikasi   Oliy	
ʻ ʻ
Majlisi Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a zolari orasidan tenglik asosida	
ʼ
maxsus komissiya tuzilib, u o z faoliyatini qonunga muvofiq amalga oshiradi.”	
ʻ 7
Qonun   yuzasidan   tayyorlangan   va   mas ul   qo mita   raisi,   Senat   Devonining	
ʼ ʻ
Rahbari,   Yuridik   bo lim   mudiri,   Matbuot   va   tarjima   bo limi   mudirining   vizasi	
ʻ ʻ
qo yilgan   Senat   qarorining   loyihasi   Senat   Raisining   o rinbosariga   topshiriladi.	
ʻ ʻ
Agar   qonun   O zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomalarini   ratifikatsiya	
ʻ
yoki   denonsatsiya   qilish   haqida   bo lsa,   qonun   yuzasidan   Senat   qarorining	
ʻ
loyihasiga   Xalqaro   aloqalar   bo limi   mudiri   viza   qo yadi.   Senat   Raisining	
ʻ ʻ
o rinbosari   tomonidan   viza   qo yilgan   Senat   qarorining	
ʻ ʻ   loyihasi   mas ul   qo mitaga	ʼ ʻ
qaytariladi.
Qonun   yuzasidan   belgilangan   tartibda   viza   qo yilgan   Senat   qarorining	
ʻ
loyihasi   va   mas ul   qo mita   xulosasining   loyihasi   qo mita   raisi   tomonidan   Senat	
ʼ ʻ ʻ
Devonining Rahbariga topshiriladi.
7
 O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasi.  — Yangi tahrir, 2023-yil 1-may kuni e’lon qilingan elektron
manba. 6Senatning   har   bir   a zosiga   taqdim   etiladigan   hujjatlar   to plamiga   qonunʼ ʻ
bo yicha   Senat   qarorining   loyihasi,   mas ul   qo mita   xulosasi,   qonun   matni   va	
ʻ ʼ ʻ
Qonunchilik palatasidan qonun bilan birga kelib tushgan boshqa hujjatlar kiradi.
Qonun   yuzasidan   Senat   qarori   loyihasining,   mas ul   qo mita   xulosasining,	
ʼ ʻ
qonun   matnining   nusxalari   va   Qonunchilik   palatasidan   qonun   bilan   birga   kelib
tushgan   boshqa   hujjatlar   Umumiy   bo lim   xodimlari   tomonidan   ko paytiriladi	
ʻ ʻ
hamda Nazorat-axborot bo limiga beriladi.	
ʻ
Mas ul qo mita tomonidan qonun yuzasidan Senat qarorining loyihasi bilan	
ʼ ʻ
bir  vaqtda ushbu qarorni  tarqatish varag i tayyorlanib, u mas ul qo mitaning raisi	
ʻ ʼ ʻ
tomonidan imzolanadi hamda Senat Devonining Rahbari bilan kelishiladi. 6Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
I. Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.   M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   o’zbekiston   davlatini
birgalikda   barpo   etamiz.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
kirishish   tantanali   marosimiga   bag’ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining
qo’shma majlisidagi nutqi. – Toshkent: O’zbekiston, 2016. - 56 b.
2. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz... – Toshkent: “O’zbekiston”, 2017. – 488 b.
3. Mirziyoyev, Sh. M. Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz. – Toshkent: O’zbekiston, 2017. -592 b.
4. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.
2017 yil 14 yanvar G’. – Toshkent: O’zbekiston, 2017. – 104 b.
5. Mirziyoyev,   Sh.   M.   Qonun  ustuvorligi   va  inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi
V. Internet saytlari.
1. www.ziyonet.uz. O’zbekiston Respublikasi elektron kutubxonasi
2. www. uza. uz. O’zbekiston milliy matbuot agentligi.
3. www.gov.uz. O’zbekiston Respublikasi hukumat portali
4. www.norma.uz. “NORMA” Axborot huquqiy tizimi. 
5. www.lex.uz 
6. www.kun.uz