Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 2.6MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 Yanvar 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Abbosjon Yulchiev

Ro'yxatga olish sanasi 13 Dekabr 2024

35 Sotish

Oltin O'rda davlati

Sotib olish
                                                      Mundarija
KIRISH ……………………………………………………………………..3
ASOSIY QISM
I BOB.Oltin O'rda davlati tashkil topish tarixi.
1.1.Oltin O‘rda davlatining tashkil topishi.………………………………….8
1.2.Oltin O‘rda madaniy muhiti……………………………………………12
II BOB.Oltin O'rdaning yuksalgan davri.
2.1.Oltin O'rdaning yuksalishi. ……………………………………………24
2.2.Oltin O'rda aholisi. …………………………………………………….27
XULOSA ……………………………………………………………..……38
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI ……………...……40
                                                
         
1 KIRISH
Mustaqillik   yillarida   ma’naviyat   va   tarixiy   xotira   masalalari   davlat   siyosatida
ustuvor   ahamiyat   kasb   etib   kelmoqda.   Chunki   “millatning   o‘zligini   anglashi   tarixni
bilishdan   boshlanadi”.   Ushbu   haqiqatni   anglash   masalasi   davlat   siyosati   darajasiga
ko‘tarilishi   zarurligi   ta’kidlangan   edi.   Saboq   beradigan,   ogohlikka   undaydigan   va
donolik bag‘ishlaydigan tarix bizlarni o‘sha dahshatli yillardan qanchalik uzoqlashtirgan
sayin,   urush   haqidagi   muqaddas   tarixiy   xotira   shunchalik   buyuk   ma’naviy   kuchga
aylana boradi. Zero, o‘tmish xotirasiga ega bo‘lmagan, o‘z xalqining tarixiy tajribasidan
mahrum kishi butunlay tarixiy istiqbolni his qilishdan ayrilib qoladi. Teran va dono bir
hikmat bor, o‘z qahramonlarining xotirasini muqaddas bilib e’zozlovchi xalqgina buyuk
bo‘lishga, buyukman deb da’vo qilishga munosibdir.
             Xalqimizni o‘z tarixi bilan qurollantirish ma’naviyat va milliy mafkurani
shakllantirish   sohasidagi   kechiktirib   bo‘lmas   vazifa   ekanligi   Birinchi   Prezident   Islom
Karimov   tomonidan   mamlakatning   tarixchi   olimlari   va   jurnalistlari   bilan   o‘tkazilgan
suhbat  (1998  yil   26  iyun)  hamda   “Tarixiy  xotirasiz   kelajak  yo‘q”  nomli   asarda  (1998)
o‘z ifodasini topgan. Zero, “tarix xalq ma’naviyatining asosidir”. Binobarin, mustaqillik
sharofati   bilan   falsafa.   tarix,  ayniqsa,   Vatan   tarixini   o‘rganish,   uning  uslubiyatiga,     “oq
dog‘lari”ga  doir   masalalar  faol   muhokama  etila  boshlandi.   Ijtimoiy-gumanitar  fanlarda
jamiyat   va   shaxs   masalalari,   madaniy   meros,   til   muammolari   kabi
masalalarni   hal   etishga   intilish   yuzaga   keldi.   Bu   masalalarga   bag‘ishlangan   ilmiy,
ayniqsa,   publitsistik   maqolalar   gazeta   va   jurnallar   sahifalarida   muntazam   bosilib
turdi.Dunyodagi   har   qanday   millatning   o‘zigagina   xos   milliy   qiyofasini   namoyish
etadigan,   belgilab   turadigan   xususiyatlari   bo‘ladi:   davlati,   tili,   dini,   urf-odatlari,
qadriyatlari, madaniyati, musiqasi, san’ati,   mashhur shaxslari, ruhiyati, iftixor tuyg‘usi...
Nazarimizda   milliy   g‘oya   tushunchasi   millatga   xos   bo‘lgan,   hozir   sanab   o‘tilgan
xususiyatlar   zaminida   shakllanadi,   muayyan   bir   qolipga   tushadi,   uning   tarixini
shakllantiradi.
2 Xalq   o‘z   tarixini   asosan   o‘z   davlatini   qurishdan   boshlab   yaratishga   kirishadi.
Ma’lumki,   turkiy   tilli   xalq   o‘z   tarixida   ko‘plab   buyuk   va   shavkatli   saltanat   qurgan
xalqdir.   Olis   o‘tmishimizga   nazar   tashlab,   uning   butun   borlig‘ini   jamlab   baholar
ekanmiz xalqimizning voqealarga boy ko‘p ming yillik tarixi davomida ko‘p sinovlarni
boshidan   kechirganligi,   madaniyat,   ilm-fan,   o‘z   davlatchiligi   yutuqlaridan   bahra
olganligiga amn bo‘lamiz. SHu bilan birga, tarixning o‘yini ham, omonsiz jangu jadallar
ham,   tabiiy   ofatlar   va   ochlik   ham   xalqimizning   insoniylik   tabiatiga   dog‘   tushira
olmaganligini teran anglaymiz.
Mavzuning   dolzarbligi .   Biz   quyida   ko'rib   o'tadigan   mamlakat   bu   Oltin   O'rda
davlatidir.Jahon   tarixidagi   eng   buyuk,qudratli   davlatlardan   biri   bo'lgan   Oltin   O'rda
xonligi haqida bilish ko'pchilik uchun qiziq bo'lsa kerak.
Mo‘g‘ullarning   1235-yilda   bo‘lib   o‘tgan   qurultoyi   Rus   va   Shimoliy   Kavkaz
yerlarini   bosib   olish   haqida   qaror   chiqaradi.   To‘planadigan   qo‘shinga   Botuxon
yetakchilik qilishi e’lon qilinadi. Uluslardan o‘nta askar dan bittasining ajratilishi, Bo
tuxonga yordamga Chingizxonning sar karda laridan  Subutoy Bahodir ning berilishiga
kelishiladi.   Botu   va   Subutoylar   1237-   108-rasm.   Oltin   O‘rda   yilning   kuzida   rus
yerlariga   hujum   xoni   huzurida   boshlab,   dastlab   Ryazan ni   bosib   olishadi.   Rusdagi
siyosiy   tarqoqlik   mo‘g‘ullarga   qarshilik   ko‘rsatish   imkonini   ham   bermasdan   1238–
1240-yillarda   Vladimir ,   Suzdal ,   Kiyev ,   Galich ,   Volin   va   boshqa   shaharlar   bosib
olinadi.1243-yilda   O‘qtoyning   vafot   etishi   munosabati   bilan   Botuxon   Volgabo‘yi
dashtlariga   qaytadi.   Shu   tariqa   Botuxon   istilo   qilgan   Volgabo‘yi,   Shimoliy   Qora
dengiz   sohillari,   Shimoliy   Kavkaz,   Moldaviya   hududlarida,   rus   yozma   manbalarida
bayon qilinishicha,  Oltin O‘rda  nomini olgan  Jo‘ji ulusi  shakllanadi.
                                Oltin   O‘rdani   Botuxon   va   uning   avlodlari   boshqargan.   Muhim
masalalarni  hal  etish uchun qurultoy chaqirilgan. Ijro hokimiyati  boshlig‘i   beklarbegi
bo‘lib,   devon   ishlarini   vazir   boshqargan.   U   yetakchiligidagi   devon   soliqlar,   moliya,
savdo   ishlariga   mas’ul   bo‘lgan.   Rusda   barcha   knyazlar   Oltin   O‘rdadan   boshqaruv
yorlig‘i   olgan.   Vladimir   knyazi   Yaroslav   ular   ning   «ulug‘i»   deb   tan   oli   ngan.   Istilo
3 qilingan hududlar tumanlarga bo‘lingan.Bo‘ysundirilgan hududlarda mo‘g‘ullar dastlab
o‘zlarining   an’anaviy   boshqaruv   tizimini   joriy   etgan.   Egallan   gan   dashtlar   Botuning
ukalariga   berilib,   ularning   suyur   g‘ol   mulkiga   aylangan.   Suyurg‘ol   egalari   xon
qo‘shiniga   ma’lum   belgilangan   sondagi   jangchilarni   jo‘natishdan   tashqari,   unga
aholidan to‘plangan soliqlarning bir qismini ham yuborgan.XIV asrga kelib Oltin O‘rda
ulus   nomini   olgan   to‘rtta   yirik   viloyatga   bo‘linib   ketadi.   Bu   viloyatlar   ulusbegi si   –
qo‘shin   boshlig‘i   bo‘lishidan   tashqari,   o‘ziga   tegishli   hududdagi   boshqaruvga   oid
barcha   masalalarni   ham   hal   etgan.   Oltin   O‘rda   qo‘shinini   beklarbegi   boshqargan.   U
ko‘ch   manchilar   zodagonlari   yetakchisi   hisoblanib,   ba’zida   xondan   ham   ko‘proq
mavqega erishgan. 
                Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Oltin   O‘rda   xonligida   davlat
boshqaruvining   taraqqiyoti   amaldorlarning   kuchayishiga   olib   kelgan.Mo‘g‘ullar
odamlarni o‘nlik tizimiga bo‘lish maqsadida aholini ro‘yxatga olish tadbirini o‘tkazadi.
Bu   tadbir   XIII   asrning   o‘rtalarida   bo‘lib,   ro‘yxatga   olishning   yaku   nida   mamlakat
aholisi   « chiqim »   deb   nomlangan   katta   to‘lovga   tortiladi.   Undan   tashqari   aholidan
shoshilinch   soliq –   talab   ham yig‘ilgan. Xonga urush boshlash   uchun mablag‘ zarur
bo‘l sa, rus knyaz lariga talab yuborib, 1
 ayovsiz yig‘ib olingan. Soliq va bojlarning to‘la
nishini   maxsus   ta   yin   langan   mo‘g‘ul   noiblari   –   bosqoqlar   nazorat   etish   gan.Rus
knyazlari   Oltin   O‘rda   qudratini   to‘g‘ri   anglab,   bosqinchilar   bilan   tinch   yashashga
harakat qilishgan. Bu tadbir mavjud sharoitda knyazlar o‘z xalqini saqlab qolishi, ularni
qullikka   olib   ketmasligining   yagona   yo‘li   edi.   Tinchlik   siyosatini   Vladimir   knyazi
Yaroslav   boshlab,   uning  o‘g‘li   Aleksandr   Nevskiy   davom   ettirgan.     Knyaz   Aleksandr
Oltin O‘rdaga  bir necha bor tashrif buyurgan.
                            Tashqi   siyosat   masalalari   bilan   xon,   uning   yaqin   maslahatchilari,
shuningdek,   beklarbegi   shug‘ullangan.   Oltin   O‘rda   Sharqiy   Yevropaning   kuchli   bir
davlati   bo‘l   ganidan   Yevropa   qirollari,   Rim   papalari,   Vizantiya   imperatorlari   va   Turk
sultonlari xon saroyi bilan do‘stona munosabatda bo‘lishga intilganlar.
1
 Vanina E.” Mo’g’ul imperiyasining paydo bo’lishi va qulashi”
4 Eronda  mustaqil  davlat  tuzgan   Xuloku   va  uning vorislari  esa   Oltin O‘rda  bilan
Kavkazortiga egalik qi lish masalasida raqobat qila boshlagan. Bu ikki Mo‘g‘ul davlati
qo‘shinlari   qator   janglarda   to‘qnashib,   goh   u   tomon,   goh     bu   tomonning   qo‘li   baland
kelgan.   Bu   janglardan   birida   1266-yilda   Botuxonning   ukasi   Berka   xon   ham   halok
bo‘lgan.   Xuloku   ulu   siga   qarshi   kurashda   Oltin   O‘rda   hatto   XIV   asrning   birinchi
yarmida   Oltin   O‘rda   davlati   o‘z   qudratining   cho‘qqisiga   erishadi.   Bu   jarayon
O‘zbekxon   (1312–1342)   va   uning   og‘li   Jonibek   (1342–1357)   nomi   bilan   bog‘liqdir.
Oltin   O‘rda   qudratini   mustahkamlagan   omillardan   biri   islom   dinining   qabul   qilinishi
bo‘ldi.   O‘zbekxon   1314-yilda   islomni   davlat   dini   deb   e’lon   qiladi.   Unga   qarshilik
ko‘rsatmoqchi bo‘lgan zodagonlar va hatto qarindoshlari qatl etiladi.Mo‘g‘ullar davlati
asoschisi   Chingizxon   barcha   diniy   e’tiqodlarga   birday   munosabatda   bo‘lishni   vasiyat
qilgan   edi.   Uning   avlodlari   bu   vasiyatni   bajarishga   harakat   qilganlar.   Oltin   O‘rda
poytaxti   Saroy   shahrida   turli   diniy   ibodatx   onalar   qurilgan.   Botuxon   davrida   shahar
Saroy Botu deyilgan.
             O‘zbekxon va Jonibek davrida Oltin O‘rda shaharlari gullab-yashnagan.
Ular iqtisodiy va madaniy hayot markaz lariga aylangan.   Saroy Botu   va   Saroy Berka
dunyoning   eng   katta   shaharlari   qatorida   bo‘lgan.   Jonibekning   vafotidan   so‘ng   Oltin
O‘rda   taxti   uchun   ku   rash   boshlangan.   To‘xtamishxon   XIV   asrning   oxirida   uni   o‘n
besh   yilga   yana   birlashtirgan.   Lekin   davlat   tarixining   fojiali   sahifalari   aynan   uning
hukmdorligi   bilan   bog‘liqdir.   Bunga   To‘xtamishning   Movarounnahr   hukmdori   Amir
Temur bi lan raqobati sabab bo‘lgan. Amir Temur Jo‘ji ulusiga qarshi uch marta yu rish
qilgan. Shimoliy Kavkaz da 1395-yilda To‘xtamishning Amir Temurdan mag‘ lubiyati
Saroy, Saroy Berka, Astraxan   shaharlarining vayron etilishiga sabab bo‘ lgan. Shundan
keyin savdo yo‘llari janub tomonga siljigan. Amir Temurning yurishlari Oltin O‘rdani
uzil-kesil   zaiflashtirgan.   Oltin   O‘rda   XV   asrning   birinchi   yarmidan   qator   xonliklarga
bo‘linib   ketgan.   Ulardan   eng   yiriklari   Qrim ,   Qozon ,   Sibir ,   Qozoq   xonliklari   va
No‘g‘ay   O‘rdasi  bo‘lgan.
5 Kurs   ishining   ob’yekti .OLTIN   O’RDA   davlati   tarixi   va   mo’g’ullar   imperiyasi
tarixi.
Kurs   ishining   maqsadi .OLTIN   O’RDA   tarixi   va   undagi   siyosiy   jarayonlar
haqida ma’lumotlar berish.
Kurs   ishining   predmeti .OLTIN   O’RDA   siyosiy   tarixini   o’rganishda   grafik
organayzerlardan foydalangan holda kengroq ma’lumotlar berish.
Kurs   ishining   hajmi .Mazkur   kurs   ishi   kirish,2   bob,4   reja,xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
ASOSIY QISM
I BOB.Oltin O'rda davlati tashkil topish tarixi.
1.1.Oltin O‘rda davlatining tashkil topishi.
 O‘zbek adabiyoti turli davrlarda ko‘p buhronlarni boshidan kechirdi. Ma’lum bir
zamonda   adabiyot   tanazzulga   yuz   tutgan   bo‘lsa,   boshqa   bir   davrda   taraqqiy   etdi,
yuksaldi. Markaziy Osiyodagi ijtimoiy- siyosiy hayot adabiyotga o‘z ta’sirini o‘tkazmay
qolmadi. CHingizxon va uning avlodlari hukmronligi davri bunga yaqqol namuna bo‘la
oladi.   Binobarin,   chingiziylar   zamonida   o‘zbek   adabiyotining   taqdirida   kutilmaganda
keskin o‘zgarishlar paydo bo‘ldi.
              CHingizxon   istilosidan   keyin   uning   avlodlari   Osiyo   va   Evropaning   turli
hududlarida   o‘z   hukmronliklarini   o‘rnatdilar.   CHingizxonning   to‘ng‘ich   o‘g‘li   Jo‘ji   –
Sirdaryoning   shimoliga   cho‘zilib   ketgan   qora   xitoylar   davlatini   mulk   qilib   olgan   edi.
Ikkinchi o‘g‘li CHig‘atoy esa O‘rta Osiyoda, O‘ktoy xon (Ugaday degan nom bilan ham
yuritiladi)  -   Jung‘oriyada, Tuluy   -   Mo‘g‘ulistonda hukmronlik qildilar.             Mazkur
davlatlarning tarixdagi o‘rni to‘g‘risida o‘sha davr muarrixlarining asarlaridan ma’lumot
olish mumkin.
            Oltin   O‘rda   davlati   o‘z   mavqei   va   tarixda   tutgan   o‘rniga   ko‘ra,
CHingizxonning   boshqa   o‘g‘illari   hukmronlik   o‘rnatgan   davlatlardan   tamomila   farq
qiladi. Oltin O‘rda CHingizxonning to‘ng‘ich o‘g‘li Jo‘jining nomi bilan bog‘liq bo‘lsa
ham,   bu   davlatning   hududi   kengayishida   va   rivojida   uning   o‘g‘illari   xizmatlari   katta
6 bo‘ldi. Jo‘ji otasidan oldin vafot etdi. Jo‘jining ikkinchi o‘g‘li Botu Evropani zabt etib,
g‘arbga tomon o‘z davlati hududini kengaytirdi. Jo‘jining uchinchi o‘g‘li Tovka Temur
Itil   daryosining   yuqori   oqimini   -     Bulg‘oristonni   mulk   qilib   oldi.   Jo‘jining   to‘rtinchi
o‘g‘li   SHaybon   keyinchalik   qirg‘iz   deb   nom   olgan   cho‘l   hududiga   hukmronlik   qildi.
Beshinchi o‘g‘li Tuvol bajnoqlar (no‘g‘aylar nomi ostida mashhur bo‘lgan xalq) ustidan
hukmronlik qildi.  
           Oltin O‘rda bu davlatlar  orasida  alohida iz qoldirdi. Oltin O‘rdaning davlat
tuzumidan ham ko‘ra, mamlakatdagi madaniy muhit g‘oyat muhimdir.   Avvalo, “Oltin
O‘rda” degan nom va hududi to‘g‘risida.
              “Oltin   O‘rda”   nomi   arab   va   Eron   manbalarida   deyarli   uchramaydi.
Rashididdinning “Jome’-ut-tavorix” kitobida shunlay voqea keltiriladi: “To‘rtinchi yili –
ot yilida CHmingizxon o‘zining o‘rdasida bo‘ldi, kuzda esa o‘sha erdan jangga otlanib,
tangutlarning muhim shaharlaridan birini qo‘lga oldi. Bu shaharni Irigay deb ataydilar”.
CHamasi, Oltin O‘rdaga asos bo‘lgan bo‘lishi mumkin. Zotan, Oltin O‘rda tashkil topa
boshlaganda, CHingizxon hayot edi. 
7             “Oltin   O‘rda”   degan   nom   rus   tarixiy   manbalarida   uchraydi,   xolos.   SHarq
manbalarida bu davlat Jo‘ji ulusi yoki Ko‘k O‘rda deb yuritilgan. Rashididdinning uch
jildlik bu asarida Oltin O‘rda to‘g‘risida umuman ma’lumot yo‘q. CHamasi, Rashididdin
CHig‘atoy ulusida va Eronda hukm surgan mo‘g‘ul elxonlari tarixinigina yoritishni o‘z
oldiga maqsad qilib qo‘ygan.
“Oltin   O‘rda”   degan   nom   dastlab   CHingizxon   o‘rdasiga   nisbatan   qo‘llangan.
CHingizxon   vafotidan   keyin   esa   Jo‘ji   ulusining   nomi   deb   tushunilgan.   Jo‘ji   otasi
CHingizxondan oldinroq vafot etdi (Bu haqda “Mirzo Ulug‘bekning “To‘rt ulus tarixi”
asari”da   ham   qiziqarli   rivoyat   berilgan).   Jo‘ji   vafotidan   keyin   uning   to‘ng‘ich   o‘g‘li
O‘rda   taxtga   o‘tirdi.   Jo‘jining   ikkinchi   o‘g‘li   Botu   otasi   ulushini   g‘arbga   tomon
kengaytirdi.   Jo‘jining   uchinchi   o‘g‘li     Tovka   Temur   Bulg‘oristonni   –   Itil   daryosining
yuqori   oqimini   meros   qilib   oldi.   To‘rtinchi   o‘g‘il   SHaybon   cho‘lga   egalik   qildi.
Jo‘jining   beshinchi   o‘g‘li   Tuvol   bajnoqlar   (no‘g‘aylar)   ustidan   hukmronlikni   qo‘lgi
kiritdi.   Bu   hududlarni   garchi   o‘g‘illari   mustaqil   boshqarsalar   ham,   hammalar   Botu
xonadoniga   itoat   etar   Jo‘jining   edilar.     Botu   aka-ukalariga   qaraganda   kuchli   edi.    SHu
boisdan ham otasidan qolgan hokimiyatni mustahkamlashga kirishdi va o‘z davlatining
poytaxtini   Itil   daryosi   bo‘yida   barpo   qildi.
“Olti
n O‘rda” nomi Sir O‘rda, ya’ni “oltin qarorgoh” ma’nosidadir.
Xullas,   Oltin   O‘rda   juda   katta   hududni   –   shimoli-   sharqda   Bulg‘or   viloyatini,
shimolda   rus   knyazliklari   erlarini   o‘z   ichiga   olgan;   janubda   Qrim   va   uning   dengiz
bo‘yidagi   shaharlarini,   Darbandgacha   cho‘zilib   ketgan   Kavkaz,   hatto   Bokugacha
8 bo‘lgan   joylarni,   shuningdek,   SHimoliy   Xorazmni   qamrab   olgan.   G‘arbiy   hududi
Dnestrdan boshlangan dasht o‘lkalar,   sharqda – G‘arbiy Sibir va Sirdaryo etaklarigacha
shu   davlatga   qaragan.   CHingizxon   saltanati   yiqilgandan   keyin   Kaspiydan   tortib
Oltoygacha CHig‘atoy ulusi  tashkil  topdi. Agar Oltin O‘rda davlatining etnik tarkibiga
nazar tashlasak, bu davlat hududidagi asosiy aholi turkiy qavmlardan tashkil topganiga
amin bo‘lamiz. SHu sababdan “Oltin O‘rda qandaydir bir xalqning normal  rivojlanishi
asosida tashkil topgan davlat emas, balki birovlarning erini zo‘ravonlik bilan bosib olish
orqasida vujudga kelgan sun’iy bir davlat bo‘lgan edi”
1.2.Oltin O‘rda madaniy muhiti
Oltin   O‘rda   madaniy   muhiti   o‘ziga   xos   tarzda   rivojlanib   bordi.   Bu   davlat
hududidagi   madaniy   hayotda,   xususan,   yashash   tarzida,   diniy   e’tiqodda,   arxitekturada
o‘troqlashgan   turkiy   qavmlarning   ta’siri   katta   bo‘ldi.   O‘zbekxon   davrida   Oltin   O‘rda
jamiyatining yuqori tabaqasi islom dinini rasmiy qabul qildi. YUqori tabaqaning ko‘zga
ko‘ringan vakillarini islom diniga jalb qilish ishlariga Oltin O‘rda xonlaridan Berkaxon
birinchi   bo‘lib   asos   soldi.   Berkaxon   tomonidan   islom   dinining   qabul   qilinishini   XIV
asrda yashagan mashhur arab tarixchisi ibn Xaldun quyidagicha tasvirlaydi: “U (Berka)
islom   dinini   SHamsiddin   Elbaxarziydan   qabul   qildi.   Elbaxarziy   esa   Najmiddin
Kubroning   muxlislaridan   bo‘lgan   shogird   edi...Buxoroda   istiqomat   qilib   turgan
Elbaxarziy islom dinini qabul qilish to‘g‘risida Berkaga taklifnoma yubordi. U (Berka)
islom dinini qabul qildi va: “Mening qo‘l ostimdagi boshqa erlarda ham diniy targ‘ibot
ishlarini   bemalol   olib   borishingizga   to‘la   huquq   beraman”,   deb   Elbaxarziy   nomiga
yorliq jo‘natdi. Ammo u (Elbaxarziy) bundan bosh tortdi. 
Berka   Elbaxarziy   bilan   uchrashish   uchun   yo‘lga   chiqadi.   Lekin   Elbaxarziy
o‘zining   yaqin   odamlari   iltimos   qilmagunlaricha   Berka   uning   huzuriga   kirishiga   ruxat
9 etmadi.   Elbaxarziyning   yaqin   odamlari   Berka   kirishiga   ruxsat   olib   berdilar.   U
Elbaxarziy huzuriga kirgach, islom diniga kertirgan iymonini yana takrorladi va shundan
keyin   shayx   islom   dinini   oshkora   targ‘ib   qilishni   unga   yukladi.   Berka   o‘ziga   qarashli
xalqlar   orasida   islom   dinini   yoydi,   o‘z   qo‘l   ostidagi   erlarda   masjid   va   madrasalar
qurdirdi,   olimlar   va   fiqhshunoslar   (qonunshunoslar)ni   o‘z   atrofiga   to‘plab,   ular   bilan
inoqlashdi. 2
Aynan   shu   davlatda   turkiy   adabiyotga   va   turkiy   adabiy   tilga   e’tibor   kuchaydi.
Garchi bu davrdagi  adabiyot – turkiy adabiyot, til – turkiy til deb yuritilsa xam, turkiy
tilli xalqlar orasida alohida mavqe tutgan har bir o‘zbek kitobxoniga Oltin O‘rda adabiy
muhitida yaratilgan asarlar juda yaqin.
SHu   o‘rinda   o‘zbek   mumtoz   adabiyotini   va   o‘zbek   adabiy   tilini   davrlashtirish
masalasiga e’tibor qaratish zaruratini aytib o‘tmoqchimiz.  Oltin O‘rda o‘zbek adabiyoti
rivojida   alohida   bosqichni   paydo   qildi.   Bu   davr   adabiyoti   o‘zidan   oldingi   va   keyingi
davr   adabiyotini   aslo   takrorlamagan,   aksincha,   o‘z   qiyofasiga,   mavqeiga   ega   bo‘lgan
adabiyotdir.   Oltin   O‘rda   davlatidagi   ijtimoiy,   siyosiy   hayot   madaniy   hayotning   tubdan
yangilanishiga,   o‘ziga   xoslik   kasb   etishiga   xizmat   qildi.   O‘rta   Osiyodagi   madaniy   va
adabiy   hayot   Oltin   O‘rdaga   ko‘chdi.   Bu   ko‘chish   tarix   oqimining   tabiiy   samarasi
bo‘lgan edi. SHu bois “Oltin O‘rda adabiyoti” degan terminni ishlatish, Oltin O‘rdada va
Misr   mamluklar   davlatida   yaratilgan   adabiy   jarayonga   nisbatan   shu   termidan   istifoda
etish maqsadga muvofiqdir.   
Oltin   O‘rda   adabiy   muhiti   shunisi   bilan   diqqatga   sazovorki,   birinchidan,   o‘zbek
adabiyotiga yangi janr – noma janri kirib keldi; ikkinchidan, musulmon madaniyatini va
islom dinini yoyish uchun o‘zbek tilida birinchi marta payg‘ambarlar tarixiga oid asarlar
yaratildi.   Nosiruddin   Burxoniddin   Rabg‘uziyning   “Qisasi   Rabg‘uziy”   (710\1310   yil),
Mahmud  ibn Ali   as-Saroyining  “Nahjul   -  farodis”  (“Jannatlarga  ochiq  yo‘l”,  761/1361
yil)   asarlari   buning   yorqin   namunasidir.   “Qisasi   Rabg‘uziy”   singari   “Qisas   ul-
2
  Muhammad Haydar mirzo. Tarixi Rashidiy. Sharq .  T .: 2010. 719 b .
10 anbiyo”larning   o‘zbek   tilidagi   ko‘plab   nusxalari   bugungi   kunda   Turkiya   muzeylarida,
kutubxonalarida   saqlanmoqda.   Bu   asarlarning   ko‘p   qismi   Oltin   O‘rda   davlati   hukm
surgan   davrda   yaratilgan.           Mazkur   “Qisas   ul-anbiyo”larning   aksariyati   forschadan
qilingan tarjimalardir. Turk olimi Ismat Jamilo‘g‘li “XIV asrga oid bir “Qisas ul-anbiyo”
nusxasi   ustida   sintaktik   tadqiqot”   (Anqara,   1994)   nomli   asarida   ana   shu   kitoblarning
qo‘lyozma nusxalari to‘g‘risida qimmatli ma’lumotlarni bergan.
Ikkinchidan,   Oltin   O‘rda   davlatidagi   madaniy-adabiy   hayotning   takomili
natijasida o‘zbek adabiyotiga yangi janr — noma janri kirib keldi. 
Xorazmiyning   birinchi   marta   o‘zbek   tilida   yaratilgan   “Muhabbatnoma”   (1353)
asari   buning   dalilidir.Uchinchidan,   Oltin   O‘rdadagi   adabiy   muhitning   e’tiborga   molik
jihatlaridan yana  biri  tarjimachilikka alohida e’tibor  berilganidir. Turli  tillardan o‘zbek
tiliga nodir asarlarning tarjima qilinishi bevosita va bilvosita CHingizxon hamda uning
farzandlari   olib   borgan   siyosat,   erli   aholiga   bo‘lgan   ehtirom   samarasidir.CHingiziy
hukmdorlar   farmonlarini   turkiy   tilda   e’lon   qilganlari,   eski   uyg‘ur-turkyozuvi   asosida
11 mo‘g‘ul   yozuvini   yaratib,   mo‘g‘ul   davlatida   yangicha   madaniy   taraqqiyotga   asos
solganlari buning yana bir dalilidir.
12               Chingizxon   avlodlarining   muruvvatpeshaligi   va   erli   aholiga   xayrixoh
munosabatlarini   Oltin   O‘rda   xonlari   davom   ettirdilar.   Oltin   O‘rdada   o‘zbek   tilida
yaratilgan   har   bir   asarning   yuzaga   kelishida   biron   hukmdorning   ta’siri   bor.   Qutbning
“Husrav   va   SHirin”i   tarjimasi   shahzoda   Tinibekka   bag‘ishlangan.   “Muhabbatnoma”
aynan   o‘zbek   tilida   Muhammad   Xo‘jabekning   homiyligi   va   taklifi   bilan,   “Qisasi
Rabg‘uziy” Xorazm beklaridan To‘qbug‘abekning iltimosi bilan yozilgan va h. Bulardan
tashqari,   til   jihatdan   “Qisasi   Rabg‘uziy”ga   yaqin   bo‘lgan   “Tafsir”   va   “Siroj   ul-qulub”
asarlari   ham   Oltin   O‘rdada   yaratildi.Albatta,   Oltin   O‘rda   abadiy   davlat   bo‘lib   qola
olmadi.   SHahzodalar   o‘rtasidagi   mulkparastlik   hukmronlikka   intilish   Oltin   O‘rdani
ichdan   emira   boshladi.   Oltin   O‘rda,   Tovka   Temur   va   SHaybon   sulolalari   o‘rtasidagi
ixtiloflar   XIV   asrning   60-yillarida   kuchaydi.   Aslida   tanazzul   alomatlari   Oltin   O‘rda
ikkiga   –   Ko‘k   O‘rda   va   Oq   O‘rdaga   bo‘linib   ketgan   paytda   boshlangan   edi.   Ayniqsa
Jonibek davrida (1340-1357) tanazzul tezlashdi.Oltin O‘rda davlatining tanazzuliga yana
bir sabab – Oltin O‘rdadagi iqtisodiy buhronlar, ishlab chiqaruvchi kuchlar izdan chiqib
borayotgani,   hunmarmandlarning   va   boshqa   tabaqa   aholining   katta   qismi
qashshoqlashuvi,   faqat   mahalliy   bozorlar   bilan   chegaralanib   qolingani   edi.   SHubhasiz,
13 iqtisodiy   va   siyosiy   zaiflashuv   Oltin   O‘rdaning   adabiy   hayotiga   ham   ta’sir   ko‘rsatdi.
Oltin   O‘rda   adabiy   hayoti   iqtisodiy   va   siyosiy   buhronlarga   aralashib, 3
  tanazzulga   yuz
tutmasligi uchun vaziyatni ham, makonni ham o‘zgartirishiga to‘g‘ri keldi. Adabiy hayot
tamomila   o‘zga   yurtga   –   Misrga   ko‘chdi.   Bu   adabiyot   ravnaqi   uchun   Misrda   barpo
etilgan turkiy qavmlar davlati asos bo‘ldi.
                            Mamluklar   davlatining   qisqacha   tarixi.Bu   davlatdagi   ijtimoiy-siyosiy   va
madaniy hayot. Tarixda Mamluklar  davlati deb nom olgan bu davlat  hukmdori  Iziddin
Oybeg nomi bilan bog‘liq bo‘lib, 1250 yili tashkil  topgan.Mamluk – qul deganidir. Bu
davlatning   tashkil   topishida   Misrga   sotilgan   sobiq   qullardan   qipchoqlar,   cherkaslar,
gruzinlar   muhim   rol   o‘ynadi.   Misr   podshohi   as-Solih   Ayub   vafot   etgandan   keyin,   to
uning o‘g‘li Turon shoh taxtga kelgunga qadar podshoh Ayubning askarlari Misrga salib
yurishlari qilgan Lyudovik 1Xning askarlarini tor-mor qilib, uni asirga oldilar. Ayubning
lashkarlari   mamluklardan   iborat   edi.   SHu   tariqa   mamluklar   Misrda   mavqeini
mustahkamlar   oldilar.   Oradan   to‘rt   hafta   o‘tgach,   Ayubning   o‘rniga   taxtga   o‘tirgan
Turon   shoh   mamluklar   tomonidan   o‘lririldi.     Mamluklar   davlatiga   Ayubning   bevasi
SHojar   ad-dur   o‘tirdi.   Oradan   bir   necha   oy   o‘tgach,   Mamluklar   davlati   taxtiga   Iziddin
Oybeg o‘tirdi.Mamluklar davlati 1250 yildan XVI asrning boshlarigacha --- 1516-1517
yillargacha   Misr   va   Suriyada   hukmronlik   qildi.   Mamluklarning   birinchi   hukmdori
Iziddin   Oybeg   ham   asli   qipchoq   qavmidan   edi.   Qipchoqlarning   mavqei   Misrda   baland
bo‘lgani   uchun   hokimiyatni   ular   boshqardi.       Taxminan   1260-yillargacha   Mamluklar
davlatida   parokandalik   bo‘lib   turdi.   1260   yili   Rukniddin   Boybars   taxtga   o‘tirib,   o‘zini
Misr sultoni deb e’lon qildi. U kelib chiqishi bo‘yicha Xorazmdan. Bu hukmdor taxtga
o‘tirgach, Misrning Oltin O‘rda bilan aloqalari jonlandi,   tarixiy asarlar yaratish yo‘lga
qo‘yildi. Turkiy sulolalar  va xalqlari  haqida tarixiy-geografik ma’lumotlarni  o‘z  ichiga
olgan   qomuslar   yaratildi.   Misrda   sulton   Boybarsning   tarjimai   holiga   bag‘ishlangan
tarixiy asar yozildi. Bu asarni Boybarsning kotibi Abdu Zohir yozdi. Asarda Oltin O‘rda
3
 Бартолд В.В. Туркестан в эпоху монгольского нашествия М. Сочинения том 1.  1963. 755с.
14 bilan munosabatlar to‘g‘risida ma’lumotlar keltiriladi, Qrimdan Volgaga qadar qisqacha
yo‘l   ko‘rsatkich   beriladi,  Qrim   aholisi   haqida   etnografik,   diniy  ma’lumotlar   keltiriladi.
Bu paytda Dashti Qipchoqdan kelgan ko‘p aholi yashardi.     
            Boybars mamluklar davlatini mustahkamladi,har bir shaharda doimiy armiyasini
tashkil   qildi.   Davlat   ichida   tartib-qoidani   mustahkam   qildi.   Saroydagi   o‘zaro   nizolarga
tamomila barham berdi. Mamluklar davlati shu qadar gullab-yashnadiki, Boybarsgacha
ham. undan keyin ham bu darajada rivojlanmagan edi. Mamluklar davlatiga dunyoning
hamma   tomonidan   savdogarlar   keladigan   bo‘ldiyu   Daryolarga   ko‘priklar,   har   bir
shaharda masjidlar  barpo qilindi. Boybars  SHarqdagi  hamma arab erlarining, Saljuqlar
va O‘rta Osiyo, Armanistonning o‘lkalarining hukmdori bo‘lib qoldi. Atrofdagi hamma
davlatlar   mamluklar   bilan   hisoblashadigan 4
  bo‘ldi.Boybars   sulton   bo‘lganda,   qipchoq
erlari   Oltin  O‘rda  davlatiga  qarar,  bu davlatni   mo‘g‘ul  xonlaridan Berkay  (1256-1266)
boshqarardi.   Boybars   unga   maktub   yuborib,   do‘stona   aloqalar   o‘rnatishni   taklif   qildi.
1262 yili har ikkala davlat o‘rtasida do‘stona aloqalar o‘rnatish maqsadida Boybars o‘z
elchisini   jo‘natdi.   SHundan   so‘ng   Oltin   O‘rda   va   Mamluklar   davlati   o‘rtasida   harbiy,
savdo,   diniy,   madaniy   aloqalar   mustahkamlandi.1277   yili   Boybarsni   o‘zining   vaziri,
qipchoqlardan   bo‘lgan   Qolovun   zaharlab   o‘ldirdi.   U   Damashqda   dafn   etildi.   SHunday
qilib, Boybars sulton mamluklar davlatini qudratli saltanatga aylantirdi, Misr va Suriyani
salib yurishlaridan, mo‘g‘ullar  hujumidan himoya qildi.  
Mamluklar davlati bilan Oltin O‘rda o‘rtasida Rukniddin Boybars o‘rnatgan aloqa
keyinchalik har ikkala davlat taqdirida muhim rol o‘ynadi. Ayniqsa Oltin O‘rda madaniy
va adabiy muhitining yashab qolishi uchun zamin yaratildi. Boybars ilk bor Oltin O‘rda
xoni Berkayga maktub yuborgan paytda, Oltin O‘rda tanazzulga yuz tutgan edi. Adabiy
muhit   asta-sekin   Misrga   ko‘cha   boshladi.     Misr   maluklar   davlatidagi   adabiyot   bilan
Oltin  O‘rdadagi   adabiy   jarayonni   til   birlashtirdi.  Misr-turk  davlatidagi   adabiyotning   til
xususiyatlari   chig‘atoy   tili   yodgorliklari   bilan   qiyoslanganda,   qipchoq   tili   elementlari
4
 M.Ivanin. Ikki buyuk sarkarda : Chingizxon va Amir Temur. Fan. T.: 1994. 238b.
15 bilan bir qatorda, o‘g‘uz tili elementlari ham ko‘p ekani kuzatiladi. Bu to‘g‘rida mashhur
turkiyshunos   Amir   Najip   alohida   tadqiqot   yaratgan.Misr   turk   davlatidagi   adabiyotning
yirik   namunasi   sifatida   Sayfi   Saroyi   va   uning   zamondoshlari   adabiy   merosini   keltirish
mumkin. Sayfi Saroyining “Gulistoni bit-turkiy” asari ilm ahliga birinchi marta 1915 yili
ma’lum   bo‘lgan.   Asar   Oltin   O‘rdadagi   tarjima   adabiyotlarining   Misrdagi   an’anaviy
davomidir. 
                       Sayfi  Saroyi va uning ijodkor  zamondoshlari  ona Vatandan uzoqda bo‘lsalar
ham, X1V asrning ikkinchi yarmidagi turkiy adabiyotni yuqori darajaga ko‘tarib, jamiki
turkiy   xalqlar   o‘lkalaridagi   aholiga   tushunarli   tilda   ijod   qildilar.   X1V   asrning   ikkinchi
yarmi - XV asrda Misr madaniy muhitini mamluklar tamomila o‘zgartirib yubordilar. X
V   asrda   yashagan   arab   muarrixlari   qipchoq   adabiy   tilida   va   arab   tilida   ijod   qilgan
ko‘plab   olimlar,   yozuvchilar   va   shoirlarning   nomlarini   keltiradilar.   Ular   Misrdagi
madrasalarda   turli   fanlardan   dars   berdilar.   Oltin   O‘rdadagi   o‘zaro   jangu   jadallar
oqibatida  X1V  asrning  ikkinchi  yarmidan  ko‘plab   madaniyat   arboblari  Misrga   ko‘chib
borib,   yangi-yangi   turkiy   madaniy   markazlarni   paydo   qildilar.   Bu   davrda   qipchoq-
o‘g‘uz   tilida   turli   mazmundagi   va  janrdagi   adabiyot   shakllandi.   Arab   va  fors   tillaridan
bu   tilga   tarjima   qilingan   bar   qator   asarlar   turkiy   adabiyotni   miqdor   va   sifat   jihatdan
boyitdi. Umuman turkiy madaniy muhit, turkiycha an’ana va ruh adabiyotning rivojiga
imkoniyat   yaratib   berdi.   “SHohnoma”ning   tarjimasi   ham   ana   shu   madaniy   muhitning
mahsulidir.  Mashhur   venger   turkiyshunosi   Von  Lekok  shunday   yozgan  edi:   “Misrning
madaniyati   va   san’atining   rivoji   muttasil   ravishda   hokimiyat   arablardan   turkiy
hukmdorlar qo‘liga o‘tgan davr bilan bog‘liq”. Misrda nafaqat adabiyot turkiy tilda edi,
balki turkiy qavmlarning azaliy udum va qadriyatlari ham saqlanib qolgan edi. 
Oltin  O‘rdada   shakllangan   turkiy  adabiy   va   ilmiy  muhitning  Misrda   mustahkam
qaror   topib   borganini   o‘sha   davrda   yaratilgan   ilmiy   asarlar   ham   ko‘rsatadi.   Turkcha-
arabcha   lug‘atlar   (muallifi   noma’lum   “Tarjumoni   turkiy   va   ajamiy   va   mo‘g‘uliy   va
forsiy”   lug‘ati,   Abu   Xayyonning   “Kitob   al-idrok   li-Lison   al-Atrok”   nomli   leksika   va
16 grammatikaga oid asari,   muallifi noma’lum “At-Tuhfat az-Zakiya fil-lug‘atit-turkiya”   5
nomli   leksika   va   grammatikaga   oid   asar,   Jamoliddin   Turkiyning   “Bulg‘ot”   nomli
qipchoq tili lug‘ati va h.) buning bir dalilidir.  6
                                    Umuman,   Oltin   O‘rda   va   Misr   mamluklar   davlati   turkiy   xalqlar
madaniy va adabiy hayotida katta iz qoldirdi.Oltin O'rda uzoq va ishonchli tarzda tatar-
mo'g'ul   bo'yinturug'i,   ko'chmanchilar   bosqini   va   mamlakat   tarixidagi   qora   chiziq   bilan
bog'liq. Va bu davlat tuzilishi aslida nima edi?
Bat
uni   meros   qilib   olgan   uning   ukasi   Berke,   ular   aytganidek,   o'sha   paytdagi   voqeliklar
5
  Ahmedov B. Tarixdan saboqlar. O’qituvchi. T.: 1994. 427b.
6
 Yakubovskiy A.Yu. Oltin O’rda va uning qulashi. O’quvpeddavnashr. T.: 1956. 371b.
17 imkon   qadar   ma'rifatli   hukmdor   edi.   Berke,   yoshligida   islomni   qabul   qilib,   uni   oddiy
aholi orasida o'stirmadi, lekin uning ostida bir qator sharqiy shtatlar bilan diplomatik va
madaniy aloqalar sezilarli darajada yaxshilandi. Suv va quruqlik orqali o'tadigan savdo
yo'llari   faol   ishlatilgan,   bu   iqtisodiyot,   hunarmandchilik   va   san'atning   rivojlanishiga
ijobiy   ta'sir   ko'rsatmagan.   Bu   erga   ilohiyotshunoslar, 7
  shoirlar,   olimlar,   hunarmandlar
xonning   roziligi   bilan   kelishgan,   bundan   tashqari,   Berke   oliy   davlat   lavozimlariga
zodagon qabilalarni emas, ziyoratchi ziyolilarni tayinlay boshlagan.Batu va Berk xonlari
hukmronligi davri Oltin O'rda tarixida juda muhim tashkiliy davrga aylandi - aynan shu
yillarda   ko'p   yillar   davomida   o'z   ahamiyatini   yo'qotmagan   davlat   boshqaruv   apparati
faol   shakllandi.   Batu   davrida   ma'muriy-hududiy   bo'linish   o'rnatilishi   bilan   bir   vaqtda
yirik feodallarning mulklari shakllandi, byurokratik tizim yaratildi va juda aniq soliqqa
tortish rivojlandi.
               Shuni ta'kidlash kerakki, bugungi kunda bizga tanish bo'lgan nom, davlat
mavjud   bo'lganidan   ancha   keyin   paydo   bo'lgan.   Biz   Oltin   O'rda   deb   atagan   narsamiz,
gullab -yashnagan davrida Ulu Ulus (Buyuk Millat, Buyuk Davlat) yoki (Jochi davlati,
Jochi  xalqi)   Xon  Temuchinning  to'ng'ich  o'g'li  Xon   Jochi  nomi   bilan  atalgan.  ,  tarixda
Chingizxon   nomi   bilan   mashhur.Ikkala   ism   ham   Oltin   O'rdaning   miqyosi   va   kelib
chiqishini   aniq   ko'rsatib   beradi.   Bu   juda   katta   erlar,   Jochi   avlodlariga   tegishli   edi,   shu
jumladan   Rossiyada   Batu   Xon   nomi   bilan   mashhur   bo'lgan   Batu.   1227   yilda   Jochi   va
Chingizxon   vafot   etishdi   (ehtimol   bir   yil   oldin   Jochi),   o'sha   paytga   kelib   Mo'g'ullar
imperiyasi Kavkaz, O'rta Osiyo, Janubiy Sibir, Rossiya va Volga Bolgariyasining katta
qismini   o'z   ichiga   olgan.Chingizxon   qo'shinlari,   uning   o'g'illari   va   qo'mondonlari
tomonidan   bosib   olingan   erlar,   buyuk   bosqinchi   vafotidan   so'ng,   to'rtta   ulusga
(shtatlarga) bo'lingan va zamonaviy Bashkiriya erlaridan tortib eng katta va eng kuchli
bo'lgan.   Kaspiy   darvozalariga   -   Derbent.   Batu   Xon   boshchiligidagi   g'arbiy   kampaniya
1242   yilga   qadar   uning   nazorati   ostidagi   erlarni   g'arbga   kengaytirdi   va   go'zal
7
  Qudratullayev H. Bobur armoni. Sharq. T.: 2009. 383b.
18 yaylovlarga,   ovchilik   va   baliqchilik   joylariga   boy   Quyi   Volga   o'lkasi   Batuni   turar   joy
sifatida   o'ziga   tortdi.   Ulus   Jochi   poytaxti   Saray-Batu   (aks   holda-Saray-Berke)
zamonaviy   Astraxandan   taxminan   80   km   uzoqlikda   o'sgan.Bundan   tashqari,   xonning
shtab-kvartirasi,   ota-bobolarining   odatiga   ko'ra,   yarim   yildan   ko'proq   vaqt   davomida
xon,   uning   xotinlari   va   bolalari   bilan   dashtlarni   kezib   yurganiga   qaramay,
hukmdorlarning   kuchi   hech   qachon   o'zgarmas   edi.   oldin   Ular,   aytganda,   siyosatning
asosiy   yo'nalishini   belgilab,   eng   muhim,   asosiy   savollarni   hal   qilishdi.   Muntazam   va
tafsilotlar amaldorlarga va byurokratik apparatga ishonib topshirilgan.
                     Berke vorisi - Mengu -Temur - Chingizxon imperiyasining boshqa
ikkita merosxo'ri  bilan ittifoq tuzdi va uchalasi  ham bir  -birini  mutlaqo mustaqil, lekin
do'stona   suverenlar   sifatida   tan   oldilar.   U   1282   yilda   vafotidan   so'ng,   voris   juda   yosh
bo'lgani uchun Ulus Jochi shahrida siyosiy inqiroz avj oldi va Mengu-Temurning asosiy
maslahatchilaridan biri bo'lgan Nog'ay faol bo'lishga intildi, agar rasmiy bo'lmasa, hech
bo'lmaganda   haqiqiy   hokimiyatni   qo'lga   kiritdi.   .   Bir   muncha   vaqt   u   muvaffaqiyatga
erishdi,   voyaga   etgan   Xon   To'xta   o'z   ta'siridan   qutulmaguncha,   bu   harbiy   kuchga
murojaat qilishni talab qildi.
II BOB.Oltin O'rdaning yuksalgan davri.
19 2.1.Oltin O'rdaning yuksalishi.
Ulus   Jochi   XIII   asrning   birinchi   yarmida,   O'zbek   Xoni   va   uning   o'g'li   Jonibek
davrida   gullab   -yashnagan.   O'zbek   qayta   tiklandi   yangi   poytaxt-   Saray   al   -Jidid,
savdoning rivojlanishiga ko'maklashdi va islomni faol ravishda tarqatdi, o'jar amirlarga -
viloyat   gubernatorlari   va   lashkarboshilarga   qarshi   qasos   olishni   rad   etmadi.   Shuni
ta'kidlash joizki, aholining aksariyati islomni qabul qilishga majbur emas edi, bu asosan
yuqori   martabali   amaldorlarga   tegishli   edi.U   o'sha   paytda   Oltin   O'rda   bo'ysungan   rus
knyazliklarini   juda   qattiq   nazorat   qilgan   -   Shaxsiy   yilnomalar   kodeksiga   ko'ra,   O'rda
hukmronligi   davrida   to'qqizta   rus   knyazlari   o'ldirilgan.   Shunday   qilib,   knyazlarning
odati,   qaror   qabul   qilish   uchun   xon   qarorgohiga   chaqirilib,   uning   ostida   yanada
mustahkamroq   joy   topildi.Xon   O'zbek   o'sha   paytdagi   eng   qudratli   davlatlar   bilan
diplomatik   aloqalarni   rivojlantirishni   davom   ettirdi,   shu   jumladan,   monarxlarning
an'anaviy usuli - oilaviy rishtalarni o'rnatish. U Vizantiya imperatorining qiziga uylandi,
o'z   qizini   Moskva   knyazi   Yuriy   Danilovichga,   jiyanini   esa   Misr   sultoniga
uylantirdi.O'sha paytda Oltin O'rda hududida nafaqat Mo'g'ul imperiyasi jangchilarining
avlodlari,   balki   zabt   etilgan   xalqlarning   vakillari   -   bolgarlar,   polovtsiyaliklar,   ruslar,
shuningdek   Kavkaz,   yunonlar   va   boshqalar   yashagan.Agar   Mo'g'ullar   imperiyasi   va
Oltin O'rda shakllanishining boshlanishi asosan agressiv yo'l bilan boshlangan bo'lsa, bu
davrga   kelib   Ulus   Jochi   deyarli   butunlay   o'tirgan   davlatga   aylanib,   o'z   ta'sirini
Evropaning katta qismiga tarqatdi. Materikning Osiyo qismlari. Tinch hunarmandchilik
va   san'at,   savdo-sotiq,   ilm-fan   va   ilohiyotning   rivojlanishi,   yaxshi   ishlaydigan
byurokratik   apparat   davlatchilikning   bir   tomoni   edi,   xonlar   va   ularga   bo'ysungan
amirlarning   qo'shinlari   esa   boshqa   muhim   edi.   Bundan   tashqari,   jangovar   Chingizidlar
va   zodagonlar   elitasi   vaqti   -vaqti   bilan   bir   -biri   bilan   to'qnashib,   ittifoq   va   fitna
uyushtirdilar. Qolaversa, bosib olingan erlarni saqlab qolish va qo'shnilarning hurmatini
saqlab qolish uchun doimiy ravishda harbiy kuch ko'rsatib turish kerak edi.
20 Oltin O'rda xoqonlari
21                Oltin O'rda hukmron elitasi asosan mo'g'ullar va qisman qipchoqlardan
iborat  edi, garchi  ba'zi  davrlarda odamlarni   Arab davlatlari   va Eron. Oliy hukmdorlar  -
xonlarga   kelsak,   bu   unvon   egalari   yoki   unga   da'vogarlarning   deyarli   hammasi   ham
Chingizidlar   oilasiga   mansub   edilar   (Chingizxon   avlodlari),   yoki   nikoh   orqali   bu   juda
keng urug 'bilan bog'lanishgan. Odatlarga ko'ra, faqat Chingizxon avlodlari xon bo'lishi
mumkin   edi,   lekin   shuhratparast   va   qudratli   amirlar   va   temniklar   (generalga   yaqin
bo'lgan harbiy rahbarlar) va keyin o'z taxtiga o'tirish uchun taxtga o'tirishga intilishardi.
va uning nomidan hukmronlik qiling. Biroq, 1359 yilda Batu Xonning to'g'ridan -to'g'ri
avlodlaridan   biri   Berdibek   o'ldirilgandan   so'ng,   olti   oy   davomida   raqib   kuchlarning
bahslari va janjallaridan foydalanib, o'zini Kulpa ismli firibgar, marhum Xonning ukasi
deb   ko'rsatib,   hokimiyatni   qo'lga   olishga   muvaffaq   bo'ldi.   .   U   fosh   qilindi   (ammo,
buzg'unchilar   hokimiyatga   ham   qiziqish   bildirishdi,   masalan,   kuyov   va   marhum
Berdibekning birinchi maslahatchisi Temnik Mamay) va o'g'illari bilan birga o'ldirishdi-
shekilli, potentsial abituriyentlarni chetlab o'tish uchun.
Janibek davrida Ulus Jochidan ajralib chiqqan Ulus Shiban (G'arbiy Qozog'iston
va Sibir) Saray al-Jididda o'z mavqeini o'rnatishga harakat qildi. Oltin O'rda xonlarining
sharqiy   johidlari   (Jochi   avlodlari)   orasidan   uzoqroq   qarindoshlari   bu   bilan   faol
shug'ullanishgan.   Buning   natijasi   rus   yilnomalarida   Buyuk   Zamyatney   deb   nomlangan
tartibsizliklar   davri   edi.   Xonlar   va   da'vogarlar   bir   -birining   o'rnini   1380   yilgacha,   Xon
To'xtamish hokimiyatga kelguncha almashtirdilar.
2.2.Oltin O'rda aholisi.
Oltin   O'rda(Ulus   Jochi)-markazi   Volga   bo'yida   joylashgan   davlat,   1243   yilda
Chingizxonning   nabirasi   Jochi   o'g'li,   mo'g'ul   xoni   Baty   (1237-1255)   tomonidan   asos
solingan.   1266   yilgacha   Oltin   O'rda   xonlari   Buyuk   Xonning   kuchini   Qoraqorumda,
keyin   Xanbaliqda   (Pekin)   tan   oldilar.   Oltin   O'rda   ko'chmanchilarining   asosiy   qismini
kumanlar (qipchoqlar) tashkil qilgan. O'tirgan aholi - Volga bolgarlari, mordoviyaliklar,
mari,   xorazmliklar.   1312   yildan   -   Islomiy   davlat.   16   -asrda   yo'qolgan.Oltin   O'rda
22 xonlarining   kuchi   katta   qismini   qamrab   oldi   zamonaviy   Rossiya(bundan
mustasno   Sharqiy   Sibir,   Uzoq   Sharqdan   va   Uzoq   Shimoliy   viloyatlari),   shimoliy   va
g'arbiy Qozog'iston, Ukraina, O'zbekistonning bir qismi (Xorazm) va Turkmaniston. Rus
knyazliklarini Oltin O'rda bevosita boshqarmagan. O'rda amaldorlari, baskaklar, Rossiya
hududlarida o'lpon yig'ishgan, lekin keyinchalik bu vazifa bo'ysunuvchi rus knyazlariga
topshirilgan.   Rus   erlarini   itoatkorlikda   va   talon   -taroj   qilish   uchun   tatar   otryadlari
Rossiyaga qarshi tez -tez jazo kampaniyalarini o'tkazdilar. Birgina XIII asrning ikkinchi
yarmi   davomida   bunday   kampaniyalar   o'n   to'rt   marta   o'tkazilgan.   Osiyoning   janubida
Oltin O'rda Chagatay (Jagatay) uluslari bilan chegaradosh edi.
            Batu   davrida   Oltin   O'rda   poytaxti-Sarai-Batu   shahri   (hozirgi   Astraxan
yaqinida); XIV asrning birinchi yarmida poytaxt Saray-Berkga (asos solgan Xan Berke
(1255-1266), hozirgi Volgograd yaqinida) ko'chirilgan.Oltin O'rda ko'p millatli va ko'p
tuzilmali   davlat   edi.   Asosan   karvon   savdosining   yirik   markazlari   Saray-Batu,   Saray-
Berke,   Urganch,   Qrimning   Azak   dengizidagi   Sudak,   Kaffa,   Azak   (Azov)   shaharlarida
edi   va   hokazo.   Genuya   savdo   koloniyalari   joylashgan   edi.Davlat   boshida
Chingizxonning avlodlari bor edi. Ayniqsa, siyosiy hayotning muhim holatlarida milliy
yig'inlar   (qurultoy)   chaqirildi.   Davlat   ishlariga   vazirlar,   vezirlar   bo'ysungan   birinchi
vazir  (beklyare -bek -  knyazlar  ustidan shahzoda)  rahbarlik qilgan. Vakolatli  vakillar  -
daruglar,   asosiy   vazifasi   soliq   va   yig'im   yig'ish   bo'lgan,   shaharlarga   va   ularga
bo'ysunuvchi   viloyatlarga   yuborilgan.   Ko'pincha   daruglar   bilan   bir   qatorda   harbiy
rahbarlar   -   baskaklar   tayinlanadi.   Davlat   tuzilishi   harbiylashtirilgan   xarakterga   ega   edi,
chunki   harbiy   va   ma'muriy   lavozimlar,   qoida   tariqasida,   ajratilmagan.   Eng   muhim
lavozimlarni   hukmron   sulola   a'zolari,   Oltin   O'rda   merosiga   ega   bo'lgan   va   qo'shin
boshida   turgan   knyazlar   (oglanlar)   egallagan.   Qo'shinlarning   asosiy   qo'mondonlik
kadrlari saflardan (noin) va tarxanlar - temniklar, mingboshilar, yuzboshilar, shuningdek
bakaulylar   (harbiy   tarkib,   o'lja   va   boshqalarni   tarqatgan   amaldorlar)   dan
chiqqan.Genoezlarning   Qrimdagi   savdo   koloniyalari   (Gothiya   sardorligi)   va   Donning
og'zida   O'rda   mato,   mato   va   zig'ir   tuval,   qurol,   ayollar   taqinchoqlari,   zargarlik
23 buyumlari,   qimmatbaho   toshlar,   ziravorlar,   tutatqi   savdosi   uchun   ishlatilgan.   ,   mo'yna,
teri, asal, mum, tuz, don, o'rmon, baliq, ikra, zaytun moyi.
        Oltin   O'rda   Genuya   savdogarlariga   harbiy   yurishlar   paytida   O'rda   qo'shinlari
tomonidan   qo'lga   olingan   qullar   va   o'ljalarni   sotdi.Savdo   yo'llari   Qrim   savdo
shaharlaridan boshlanib, ikkalasiga ham olib borardi   janubiy Evropa   va Markaziy Osiyo,
Hindiston va Xitoyga. O'rta Osiyo va Eronga olib boradigan savdo yo'llari Volga bo'ylab
o'tdi.Oltin O'rda tashkil  topgan paytda, 14 ta o'g'li  Jochiga tegishli  uluslarga bo'lingan:
13 aka-uka Batu oliy hokimiyatiga bo'ysungan yarim mustaqil suverenlar edi.1357 yilda
Xon Jonibek o'ldirilgandan so'ng, tartibsizliklar boshlanib, bu yagona davlatning qulashi
boshlanganidan   dalolat   beradi.   1357   yildan   1380   yilgacha   Oltin   O'rda   taxtida   25   dan
ortiq   xonlar   qolgan.1360-1370   yillarda   Temnik   Mamay   amalda   hukmdorga   aylandi.
1360 -yillarning boshlarida Xorazm  Oltin O'rdani  tark etdi  va  1362 yilda  Litva knyazi
Olgerd   Dnepr   daryosi   havzasidagi   erlarni   egallab   oldi   va   Astraxan   ajralib   chiqdi.
Bundan   tashqari,   Mamay   Moskva   boshchiligidagi   rus   knyazliklarining   kuchayib
borayotgan   ittifoqiga   duch   kelishi   kerak   edi.   Mamayning   katta   yirtqich   kampaniyasini
uyushtirish   orqali   Rossiyani   zaiflashtirishga   urinishi   1380   yilda   Kulikovo   jangida
birlashgan   rus   qo'shinlari   tomonidan   tatarlar   mag'lubiyatiga   olib   keldi.Xon   To'xtamish
davrida   (1380-95)   muammolar   to'xtadi   va   markaziy   hukumat   Oltin   O'rdaning   asosiy
hududini   nazorat   qila   boshladi.   To'xtamish   1380   yilda   Kalka   daryosida   Mamay
qo'shinini  mag'lubiyatga   uchratdi,  1382  yilda  u  Moskvaga   jo'nab  ketdi,  uni  hiyla  bilan
qo'lga   olib   yoqib   yubordi.   O'z   kuchini   kuchaytirgandan   so'ng,   u   Tamerlanga   qarshi
chiqdi.   Bir   qator   vayronagarchilikli   kampaniyalar   natijasida   Tamerlan   To'xtamish
qo'shinlarini mag'lub etdi, Volga shaharlarini, shu jumladan Saray-Berkeni qo'lga oldi va
vayron qildi, Qrim shaharlarini talon-taroj qildi va hokazo. .
      20 -yillarning boshlarida. Sibir xonligi 15 -asrda, 40 -yillarda tashkil topgan. -
Nogay   O'rda,   keyin   Qozon   xonligi   (1438)   va   Qrim   xonligi   (1443)   va   60   -yillarda.   -
Qozoq, O'zbek xonliklari, shuningdek Astraxan xonliklari. XV asrda Rossiyaning Oltin
O'rda   qaramligi   sezilarli   darajada   zaiflashdi.   1480   yilda   bir   muddat   Oltin   O'rda   vorisi
24 bo'lgan   Buyuk   O'rda   xoni   Axmat   Ivan   III   dan   itoat   olishga   harakat   qildi,   ammo   bu
urinish   muvaffaqiyatsiz   yakunlandi.   1480   yilda   rus   xalqi   nihoyat   ozod   bo'ldi   Tatar-
mo'g'ul   bo'yinturug'i...   Buyuk   O'rda   o'z   faoliyatini   to'xtatdi   XVI   asr   boshlari   asr.Oltin
O'rdaning Rossiya ustidan kuchiOltin O'rda (Ulus Jochi)-Evrosiyoda XIII-XVI asrlarda
mavjud bo'lgan mo'g'ul-tatar davlati. Tong paytida, mo'g'ullar  imperiyasining bir  qismi
bo'lgan   Oltin   O'rda   rus   knyazlarini   boshqargan   va   bir   necha   asrlar   davomida   ulardan
(mo'g'ul-tatar   bo'yinturug'i)   o'lpon   yig'gan.Rus   yilnomalarida   Oltin   O'rda   turli   nomlar
bilan atalgan, lekin ko'pincha Ulus Juchi ("Xan Juchi egalik qilish") va faqat 1556 yildan
boshlab bu davlat Oltin O'rda deb nomlana boshlagan.Oltin O'rda davrining boshlanishi
1224   yilda   mo'g'ul   xoni   Chingizxon   Mo'g'uliston   imperiyasini   o'g'illari   o'rtasida
taqsimladi,   uning   qismlaridan   birini   o'g'li   Jochi   oldi,   keyin   mustaqil   davlatning
shakllanishi   boshlandi.   Undan   keyin   o'g'li   Xon   Batu   Jochi   ulusining   boshlig'i   bo'ldi.
Oltin O'rda 1266 yilgacha xonliklardan biri sifatida Mo'g'ul imperiyasining bir qismi edi,
so'ngra mustaqil davlatga aylandi, faqat imperiyaga nominal qaram edi.
      O‘zbekiston xalq yozuvchisi Pirimqul Qodirovning “Til va el” deb nomlangan
ilmiy   badiasini   o‘qish   jarayonida   muhtaram   adibimiz   o‘zbek   mumtoz   adabiy   tilining
ko‘p   asrlik   tarixiy   yo‘lini   tadqiq   etib,   ko‘p   xayrli   ishni   amalga   oshirganiga   amin
bo‘ldim.   Muallif   mumtoz   adabiy   tilimizning   shakllanish   davrini   “Bilge   hoqon   va
Kultegin”   dostonidan   “Alp   Er   To‘ng‘a   jangnomasi”gacha,   “Qutadg‘u   bilig”,   “Devonu
lug‘atit   turk”dan   Yassaviy   hikmatlarigacha,   Xorazmiyning   “Muhabbatnoma”,   Qutb
Xorazmiyning   “Xusrav   va   Shirin”   dostoni,   Sayfi   Saroyining   “Guliston   bit   turki”sidan
sohibqiron   Amir   Temur   davriga   qadar   va   undan   so‘ng   ham   yaratilgan   nodir   asarlar
misolida   tadqiq   etadi.   Adib   mumtoz   adabiy   tilimizning   ko‘p   asrlik   qaror   topish
jarayonlarini tahlil etar ekan, shu tildagi ilk manba-bitiklar bilan birga o‘tmishda bu til
amalda   bo‘lgan   hududlar   jo‘g‘rofiyasiga   ham   katta   ahamiyat   beradi.   O‘z   ilmiy
qarashlarini   bundan   bir   ming   uch   yuz   yil   ilgari   ham   amalda   bo‘lgan   qadimgi   turkiy
yozuvning   ilk   manbalaridan   hisoblangan   O‘rxun   yodgorliklari,   Movarounnahr   va
25 Xuroson,   ayni   chog‘da,   Oltin   O‘rda   hududida   yaratilgan   va   til   jihatidan   mushtaraklik
kasb etgan adabiy asarlar orqali dalillaydi.
          Ushbu   ishimizda   qadimda   mumtoz   adabiy   tilimiz   shakllangan   mushtarak
hududning   bir   qismi   bo‘lgan   Oltin   O‘rda   tarixi   va   undagi   adabiy   jarayonlarga   nazar
solmoqchimiz.Orol dengizining shimoli va Tiyonshon tog‘ining g‘arbiy yon bag‘ridan to
Dnepr   daryosining   quyi   oqimiga   qadar   yoyilgan   dashtlar   XI   —   XV   acrlarda   “Dashti
Qipchoq”,   deb   atalgan.   Yirik   turkiy   qabilalardan   bo‘lgan   qipchoqlar   XI   asr   boshlarida
Irtish   daryosi   sohillaridan   g‘arbga   tomon   ko‘chib,   Xorazmning   shimoli   va   hozirgi
Qozog‘iston   hududida,   shuningdek,   Itil   (Volga)   daryosi   sohillarida   joylashgan.Dashti
qipchoq   aholisi   Sharq   manbalarida   —   polovetslar,Vizantiya-solnomalarida
—   kumanlar,   venger manbalarida   kunlar   deb atalgan. Qipchoq dashti sharqiy va g‘arbiy
qismdan   iborat   bo‘lib,   Yoyiq   daryosi   ularni   ajratib   turgan.   G‘arbiy   qism   Yoyiq   va   Itil
(Volga)   daryosidan   to   Dneprgacha   bo‘lgan   hududdan   iborat   edi.   XIII   asrda   Qipchoq
dashtini   mo‘g‘ullar   bosib   olib,   tarixda   Jo‘chi   ulusi   nomi   bilan   mashhur   bo‘lgan   Oltin
O‘rda davlatini barpo etganlar. Bu davlat Qoraqurumdagi mo‘g‘ul xoniga qaram bo‘lib,
Botuning   inisi   Berka   davrida   mustaqillikka   erishadi.XIV   asr   boshlarida   o‘zaro   taxt
talashishlar tufayli Jo‘chi ulusi ikki qismga bo‘linib ketgan. Dashti Qipchoqning sharqiy
qismida   Oq   O‘rda   tashkil   topdi.   XIV   asrning   60-yillarida   sharqiy   Dashti   Qipchoq
“o‘zbeklar   mamlakati”,   uning  aholisi  esa   “o‘zbeklar”  deb  atala  boshlagan.  XV  asrning
20-yillaridan   boshlab   sharqiy   Dashti   Qipchoqda   Abulxayrxon   va   uning   avlodlari
hukmronlik   qilgan.   Dashti   Qipchoqning   asosiy   aholisi   ko‘chmanchi   va   yarim   o‘troq
bo‘lib,   chorvachilik   va   ovchilik   bilan,   daryo   va   ko‘l   bo‘ylarida   yashagan   aholi
dehqonchilik   bilan,   shaharlardagi   aholi   esa   hunarmandlik   va   savdo-sotiq   bilan
shug‘ullangan. Bu davrda xalq og‘zaki ijodi, musiqa, san’at va me’morlik rivojlangan.
      Oltin O‘rda poytaxti Botuxon davrida Itil (Volga) daryosining quyi qismidagi
Saroy Botu shahri edi. Berkaxon (1255 — 1266) davrida poytaxt sohil bo‘ylab yuqoriga
—   Saroy   Berkaga   ko‘chiriladi.   Saroy   Botu,   Saroy   Berka,   Urganch,   Sudak,   Qofa
(Feodosiya), Azaq (Azov) savdo markazlari edi.
26 Oltin   O‘rda   Jo‘chi   o‘g‘illariga   qarashli   o‘n   uch   ulusdan   iborat   edi.   Ular   o‘z
uluslarini mustaqil  boshqarishga intilganlar. Bu harakat  Mangu Temur  (1266 — 1282)
vafotidan  keyin  yanada  kuchayadi.  To‘da Mangu  (1282  — 1287), Talabug‘a  (1287 —
1291)   xonliklari   davrida   tumanbegi   No‘g‘ayning   nufuzi   ko‘tariladi.   Oradan   besh   yil
o‘tgach,   yana   isyon   ko‘tariladi.   Unga   O‘zbekxon   (1290   —   1312)   barham   beradi.
O‘zbekxon   va   uning   vorislari   hukmronlik   davri   Oltin   O‘rda   harbiy   salohiyatining   eng
kuchaygan   payti   edi.   O‘zbekxon   davrida   Oltin   O‘rda   qurolli   kuchlari   300   mingdan
oshgan.   Uluslar   viloyatlarga   aylantirilib,   ular   amirlar   tomonidan   boshqarilgan,
qurultoylar chaqirilmay qo‘ygan.
1357   yili   Jonibekning   o‘ldirilishi   bilan   yana   ichki   ziddiyatlar   yuzaga   chiqadi.
1380   yilgacha   yigirma   besh   marta   xon   almashadi.   XIV   asrning   60-yillarida   Xorazmda
27 Oltin   O‘rdaga   bo‘ysunmaslik   mayllari   kuchayadi.   Polsha   va   Litva   Dnepr   daryosi
havzasini   bosib   oladi.   Hojitarxon   (Astraxan)   xonligi   tashkil   topadi.   Faqat   To‘xtamish
davriga (1380 — 1395) kelib isyonlar to‘xtaydi. 1382 yili u Moskvani egallab, unga o‘t
qo‘ygan.   To‘xtamish   sohibqiron   Amir   Temurga   xiyonat   qilib,   hukmdorning   olis
yurtlardaligidan foydalanib, bir  necha  bor  Movarounnahr  hududiga ham  bostirib kiradi
va   qochib   qoladi.   Bunga   javoban   sohibqiron   Amir   Temur   1389,   1391,   1395-1396
yillarda To‘xtamishga qarshi yurish qilib, Oltin O‘rdaga jiddiy zarbalar beradi.
28        To‘xtamish vafotidan keyin Oltin O‘rdada hokimiyat amalda g‘ayratli “saroy
boshqaruvchisi” Edigey qo‘liga o‘tadi. Ammo 1419 yili Edigey vafot etgach, o‘zaro taxt
talashishlar   tufayli   bu   davlat   asta-sekin   parchalanib   ketgan.   XV   asrning   20-yillarida
Sibir xonligi, 40-yilda No‘g‘ay O‘rda, 1438 yili Qozon xonligi tashkil topadi. 1480 yili
Oltin   O‘rda   xoni   Ahmad   Rusni   bo‘ysundirishga   urinib,   bunga   erisholmaydi.   1502   yili
Qrim   xoni   Mengli   Garoy   Oltin   O‘rdani   batamom   tor-mor   qiladi.Ko‘pgina   tarixiy
manbalarda   Oltin   O‘rda   mo‘g‘ul   davlati   deyilgan.   Aslida   esa   bu   davlat   boshqaruvi   va
29 lashkarining   o‘zagini   qarluq,   qipchoq   va   o‘g‘uz   lahjalarida   so‘zlashuvchi   turkiy
qabilalar   tashkil   etgan.   Xorazmliklar   saroydagi   turli   vazifalarda   va   viloyatlar
boshqaruvida   faol   ishtirok   etganlar.   Bu   davrda   Oltin   O‘rdada   adabiy   til   turkiy   tilning
Chig‘atoy lahjasi edi.   Rasmiy yozishmalarning katta qismi ana shu tilda uyg‘ur imlosida
bitilgan. Oltin O‘rda xonlari ham asosan shu tilda so‘zlashganlar. Mashhur arab sayyohi
Ibn   Battuta   o‘z   xotiralarida   O‘zbekxon   (1290   —   1312)   va   Movarounnahr   hukmdori
Tarmashirin (1326 — 1334) turkiy tilda so‘zlaganlarini yozib qoldirgan. U Azaq (Azov)
shahri   hokimi,   amir   Muhammad   hoji   Al-Xorazmiy   bilan   ham   uchrashgan.Oltin   O‘rda
aholisining islom dinini qabul qilishida O‘rta  Osiyolik tasavvuf shayxlarining roli katta
bo‘lgan. Mashhur tasavvuf shayxi Zangi Ota o‘zining shogirdi Said Otani shu maqsadda
Oltin O‘rdaga jo‘natgan. O‘zbekxon uning tashviqi bilan islom dinini qabul qilgan va bu
din asoslarini qattiqqo‘llik bilan joriy etgan. Bu harakatga qarshilik qilgan shahzoda va
beklar qatl qilingan.
              Mirzo   Ulug‘bekning   “Tarixi   arba’   ulus”   (“To‘rt   ulus   tarixi”)   kitobida
quyidagilarni   o‘qiymiz:   “Sulton   Muhammad   O‘zbekxon   o‘zining   el-ulusi   bilan   ilohiy
saodat va fazilatga yetishgach, hazrati Sayid Otaning g‘ayb ishorati va Ollohning inoyati
bilan   ularning   barchasini   Movarounnahr   diyori   sari   olib   keldi.   Hazrati   Sayid   Otaga
(unga   Ollohning   rahmati   va   rizoligi   bo‘lsin)   quloq   solishdan   bo‘yin   tovlaganlar   bu
saodatdan bebahra holda u yerda (Dashti Qipchoqda) qoldilar va “qalmoq” degan nomga
mansub   bo‘ldilarki,   buning   ma’nosi   “qolgan”   demakdir.   Hazrati   Sayid   Ota   (unga
Ollohning   rahmati   va   rizoligi   bo‘lsin)   hamda   Sulton   Muhammad   O‘zbekxon   bilan
hamrohlikda   Movarounnahrga   kelgan   kishilardan:   “Bu   kelgan   kim?”   deb   so‘rardilar.
Ularning   sardori   va   podshohi   O‘zbekxon   bo‘lgani   uchun   ularni   “o‘zbek”   deb   atadilar.
Shu   sababdan   o‘sha   zamondan   boshlab   Movarounnahrga   kelgan   kishilar   “o‘zbek”   deb
atala   boshlandi.   Dashti   Qipchoqda   qolib   ketgan   kishilar   esa   “qalmoq”   bo‘ldilar”   Bu
davrda   Markaziy   Osiyoda   yashagan   aholi   qabilalar   nomi   bilan   ham,   umuman   “turk”
degan   nom   bilan   ham   atalgan.   XVI   asr   boshlarida   Shayboniyxon   boshchiligidagi
qavmlarning   Movarounnahrga   kirib   kelishi   bilan   mahalliy   aholi   tarkibida
30 “o‘zbek”larning   nufuzi   yanada   ortgan   va   asta-sekin   bu   nom   turkiy   aholining   umumiy
nomiga aylangan.
Taniqli   rus   olimi,   turkiy   xalqlar   tarixi   bo‘yicha   yirik   mutaxassis   Lev   Gumilyov
shunday yozadi: “Oltin O‘rdada ham etnogenez jarayonlari borardi. Jo‘chi ulusining 20
ming   mo‘g‘ul   aholisi   uch   o‘rdaga   yoyilib   ketdi:   Botuxon   avlodlari   tomonidan
boshqarilayotgan   Volga   bo‘yidagi   Katta   yoki   Oltin   O‘rdaga;   Botuxonning   akasi   O‘rda
Ichenga berilgan Irtish daryosi bo‘yidagi Oq O‘rdaga; Orol dengizidan Tyumenga qadar
hududda   ko‘chib   yurgan   Shaybanxonning   Ko‘k   O‘rdasiga.   Bunday   tarqoqlikdan   keyin
tez   orada   dezintegratsiya   holati   ro‘y   berdi.   XIV   asr   boshlariga   kelib   mo‘g‘ullar
qipchoqlar   bilan   shu   darajada   aralashib   ketdilarki,  ulardan   farqlanmay   qoldilar”.Aslida
bu jarayon ancha ilgari  boshlangan edi. X — XII asrlarda Mo‘g‘uliston pasttekisligida
yashagan aholining to‘rtdan uch qismini turkiy qabilalar tashkil etgan. Qiyot, qo‘ng‘irot,
nayman, barlos, mang‘it singari urug‘lar katta nufuzga ega bo‘lgan. Qozoq olimlarining
fikricha,   Chingizxon   ham   turkiylashgan   mo‘g‘ul   edi.   U   ham,   o‘g‘illari   ham   asosan
turkiy tilda so‘zlaganlar. Chingizxonning onasi va katta xotini esa qo‘ng‘irot urug‘idan
bo‘lgan.   An’anaga   ko‘ra,   o‘g‘illarining   ham   katta   bekalari   shu   urug‘dan
tanlangan.Botuxon   yurishidan   keyin   u   bilan   birga   borgan   turkiy   qabilalar   Dashti
Qipchoqdagi yaylovlardan makon topdilar va mahalliy qipchoq qabilalari bilan qo‘shilib
ketdilar.   Saroydagi   ish   yurituvchilar,   mirzalar,   lashkarboshilarning   asosiy   qismi
turkiylardan bo‘lgan. Bu esa turkiy tilni keng muomala tiliga aylantirgan.
           Taniqli rus tarixchisi A.P.Grigorev bu haqda shunday yozadi: “O‘sha paytda
( XIII — XIV a.) Oltin O‘rdada so‘zlashuv va yozuv tili bo‘lgan qipchoq, ya’ni turkiy
tilni katolik missioner monaxlar yaxshi bilishardi... Ma’lumki, 1221 yildayoq dominikan
monaxlari Dashti Qipchoqda faol ish olib borardilar, 1228 yilda esa bu yerda o‘zlarining
yepiskopliklarini   qurgan   edilar.   Mahalliy   turkiy   tilli   aholi   bilan   bevosita   muomala
monax-missionerlardan   turkiy   tilni   bilishni   taqozo   etardi.   Oltin   O‘rdada   katolik
missioner   monaxlar   tomonidan   mashhur   “Kodeks   kumanikus”   —   lotin-fors-qipchoq
tillari lug‘ati tuzilgan edi. 1303 yilda bitilgan bu asar keyinroq Venetsiyada topildi”.
31 Bu fikrga biroz aniqlik kiritish lozim bo‘ladi. Garchi, o‘sha paytda so‘zlashuvda
qipchoq lahjasi qo‘llangan bo‘lsa-da, rasmiy yozishmalar va adabiy matnlarda Chig‘atoy
lahjasi,   ya’ni   eski   o‘zbek   tili   qo‘llangan.   Bunga   talaygina   misollar   bor.   Oltin   O‘rdada
yashab,   ijod   etgan   Qutb   Xorazmiy   Nizomiyning   “Xusrav   va   Shirin”   dostonini   fors
tilidan   tarjima   qilib,   O‘zbekxonning   o‘g‘li   Tinibekka   bag‘ishlaydi.   Boshqa   bir
Xorazmiyning   “Muhabbatnoma”   dostoni   esa   Oltin   O‘rda   xoni   Jonibekning   yaqin
odamlaridan   Muhammad   Xo‘jabekning   taklifi   bilan   1353   yili   yozilgan.   Dostonda
aytilishicha,   u   “turkiy   tilda   bir   kitob   yozib   berishni”   iltimos   qilgan.   Sayfi   Saroyining
“Guliston bit-turkiy” (1391) asari ham shu davrda yaratilgan. U mahalliy hukmdorlar va
zodagonlar   iltimosiga   ko‘ra   Sa’diyning   “Guliston”   asarini   shu   nom   bilan   turkiy   tilga
tarjima qilgan. Saroy shahrida, bir muddat Misrda ham yashagan Sayfi Saroyi 1394 yili
“Suxayl   va   Guldursun”   nomli   doston   ham   yozgan.   1966   yilda   chop   etilgan   “O‘zbek
adabiyoti”   xrestomatiyasining   5-jildida   Sayfi   Saroyi,   Xorazmiy   va   Ahmadxo‘ja   As-
Saroyi  ijodidan namunalar  berilgan. Bu asarlar  xuddi  bugungi  o‘zbek tilida yozilganga
o‘xshaydi. Mana ba’zi misollar:
Ul yuzi oykim, jahonning jonidur,Bu zamona xo‘blarining xonidur.   Yosamin tan,
qomati   sarvi   ravon,Zulfi   jannat   bog‘ining   rayhonidur.G‘amzasining   oltina   olam
asir,Ko‘zlari   davri   qamar   fattonidur...   *   *   *   Dilbarimning   ul   sadaftek   og‘zida   dur   bor
erur,La’lining   shavqinda   tun-kun   diydalar   durbor   erur.   Zulfi   sunbultek,   bo‘yi   sarv,
englari gulzor erur,Yuzini ko‘rmakka bir dam bulbulugul zor erur.
       O‘sha davrda Oltin O‘rda va Misr davlati o‘rtasida yaqin hamkorlik aloqalari
o‘rnatilgan.   Qora   dengiz   va   quruqlik   orqali   savdo-sotiq   va   bordi-keldilar   yo‘lga
qo‘yilgan.Chunki Misr hukmdorlari bo‘lgan Bahriylar sulolasi (1250 — 1390) vakillari
Dashti   Qipchoqdan   chiqqan   turkiylardan   edi.   1398   yili   Abdul   ibn   Qodir   ismli   shaxs
Oltin O‘rdalik bir guruh turkiyzabon shoirlar she’rlarini Misrda kitobat qilgan. Bu voqea
Misrdagi   saroy   doiralarida   ham   turkiy   tilli   adabiyot   muxlislari   bo‘lganidan   dalolat
beradi.
32 XULOSA
Oltin   O‘rdada   vujudga   kelgan   adabiy   an’analar   to   XX   asrning   boshlariga   qadar
davom   etgan.   Taniqli   rus   tilshunos   olimi   Oleg   Mudrak   bu   haqda   shunday   deb   yozadi:
“Volgabo‘yi   hududida   XX   asrning   20-yillariga   qadar   Chig‘atoy   lahjasi   asosida
shakllangan adabiy til — “Volgabo‘yi turkiysi” amalda edi. Chig‘atoy tili — Chig‘atoy
ulusi,   ya’ni   hozirgi   O‘rta   Osiyoning   tilidir.   Bu   turkiy   xalqning,   uning   avlodi   bo‘lgan
o‘zbek   xalqining   tilidir”.Chindan   ham   asrimiz   boshlarida   ijod   qilgan   tatar   va   boshqird
shoirlarining she’rlarini o‘qisangiz, lug‘atsiz tushunasiz. Bir tatar do‘stimiz “Bu she’rlar
tatar   tilidan   ko‘ra   o‘zbek   tiliga   yaqinroq”,   deydi.   Bu   bejiz   emas.   Chunki   Volgabo‘yi
aholisining   adabiy   tili   ham,   hozirgi   o‘zbek   tili   ham   turkiy   tilning   qarluq   guruhiga   oid
Chig‘atoy lahjasi zaminida shakllangan.
            Tilshunos   olimlarning   fikriga   ko‘ra,   turkiy   tillar   eramizning   IV   asrida   uch
guruhga   bo‘lingan   hamda   qarluq,   qipchoq,   o‘g‘uz   guruhlari   vujudga   kelgan.   Bular
orasida   eng   qadimgi   yozuv   tili   qarluq   guruhi   zaminida   shakllangan   eski   o‘zbek   tilidir.
Qadimdan shu tarzda shakllanib kelgan bu til Chingizxonning farzandi Chig‘atoyga ulus
qilib   berilgan   hududda   avvaldan   keng   muomalada   bo‘lib   kelgan   bo‘lsa-da,   Chig‘atoy
hukmronligi   davrida   Chig‘atoy   tili   deb   nomlangan,   xolos.   Tarixda   eng   ko‘p   adabiy   va
ilmiy asarlar ham shu tilda ijod qilingan. Lutfiy, Sakkokiy, Navoiy, Bobur singari so‘z
ustalari ijodi bilan bu til yanada sayqallangan.Taniqli turk adabiyotshunos olimi Ahmad
Bijan   Erjilasun   turkiy   tillar   tarixi   haqida   shunday   deb   yozadi:   “Turk   tili   XIII   asrdan
keyin   ikki   yozuv   tili   sifatida   davom   etdi.   Biri   Shimoli-sharqda,   bugungi   Turkiston   va
Edil-Ural   hududida   Chig‘atoy   turkchasi   sifatida   hamda   Anatoliya   va   Ozarbayjonda
G‘arb  turkchasi  sifatida   XIX  asrgacha  keldi.  Ammo  bizdagi  turklar  Navoiyni  o‘qidilar
va   tushundilar.   Navoiyni   to‘laroq   tushunish   uchun   “Abushqa”   degan   lug‘at   tuzdilar.
33 Hatto   Navoiyga   Chig‘atoy   turkchasida   naziralar   yozdilar.   Anadolu   shoirlarining
asarlarini   esa   ular   o‘qidilar.   Bizning   katta   shaharlarimizda,   xususan   Istanbulda
Navoiyning bir olam qo‘lyozmalari bor”.Xulosa qilib aytganda, Oltin O‘rdaning rasmiy
va   adabiy   tili   turk   tilining   Chig‘atoy   lahjasi,   ya’ni   o‘zbek   mumtoz   adabiy   tili   bo‘lgan.
Qolaversa,   Markaziy   Osiyo   bilan   Dashti   Qipchoq   turkiy   xalqlar   yashaydigan   hudud
sifatida   asrlar   davomida   uzviy   aloqada   bo‘lib   kelgan,   o‘zaro   siyosiy,   iqtisodiy   va
madaniy munosabatlar uzluksiz davom etgan. Va bunda, so‘zsiz, mushtarak tagzaminda
shakllanib borgan o‘zbek mumtoz adabiy tilimiz alohida ahamiyat kasb etgan.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
1.Vanina   E.”   Mo’g’ul   imperiyasining   paydo   bo’lishi   va   qulashi”-1997-yil   Muhammad
Haydar mirzo. Tarixi Rashidiy. Sharq .  T .: 2010. 719 b .
2.Рашид-ад-дин. Сборник летописей. Издательство академии Наук. Том  I .М. 1952
3.Бартолд   В.В.   Туркестан   в   эпоху   монгольскAо   нашествия   М.   Сjинения   том   1.
1963.   755с.
34 4.Бартольд   В.В.   Работы   по   истории   и   филолAи   тюрских   и   монголских  
народов.   Востjная   литература.   М.2002.   757 c
5.Бартолд   В.В.   Очеркь   истории   Семиречья.   М.   1963.   190с.
6.Владимирцов Б.Я.Общественный строй монголов. Лелинград.1934. 233с.
7.M.Ivanin.   Ikki   buyuk   sarkarda   :   Chingizxon   va   Amir   Temur.   Fan.   T.:   1994.   238b.
8.Yakubovskiy A.Yu. Oltin O’rda va uning qulashi. O’quvpeddavnashr. T.: 1956. 371b.
9.Ahmedov B. Tarixdan saboqlar. O’qituvchi. T.: 1994. 427b.Sharq mash’ali. T.: 1997
1-2-sonlar.   102b.
10.Qudratullayev H. Bobur armoni. Sharq. T.: 2009. 383b.
11.   Тарихи   Кашгар
12   www.ursu.uzpak.uz  
13.uz.efactory.pl
14.uz.dofollow.be
35

Oltin O'rda davlati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский