Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 121.2KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Nurali Axmedov

Дата регистрации 24 Октябрь 2024

0 Продаж

Oziq-ovqat mahsulotlarining sifat ko‘rsatkichlarini aniqlash (sut va sut mahsulotlari misolida)

Купить
Oziq-ovqat mahsulotlarining sifat ko‘rsatkichlarini aniqlash
(sut va sut mahsulotlari misolida)
MUNDARIJA
 Kirish ................................................................................................................................................... 2
Mavzuning dolzarbligi: “Qanchalik qiyin va murakkab bo‘lmasin, haqiqiy bozor iqtisodiyotiga o‘tishimiz 
shart”, — dedi Shavkat Mirziyoyev. Prezident Shavkat Mirziyoyev 2018-yil 7-dekabr kuni O‘zbekiston 
Konstitutsiyasi qabul qilingan kunning 26 yilligiga bag‘ishlangan tantanali tadbirdagi nutqida mamlakat 
boshlagan islohotlarni qat‘iy davom ettirishini ma’lum qildi. ...................................................................... 2
“Agar biz yurtimizda barqaror iqtisodiyot qurmoqchi bo‘lsak, dunyodagi rivojlangan mamlakatlar kabi 
boy va farovon yashamoqchi bo‘lsak, yuzaki emas, balki qanchalik qiyin va murakkab bo‘lmasin, haqiqiy 
bozor iqtisodiyotiga o‘tishimiz shart. Yagona yo‘limiz shu. Bu - Asosiy qonunimiz talabi. Boshqa yo‘l yo‘q. 
Biz boshlagan islohotlarimizni qat’iy davom ettiramiz va ular albatta o‘zining ijobiy natijasini beradi”, - 
dedi Shavkat Mirziyoyev. ............................................................................................................................. 2
2. Bozor iqtisodiyotining milliy modellari ............................................................................................. 9
3. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyoti o‘tishning hozirgi zamon modellari, bozor munosabatlariga 
o‘tish modellarining shakllanishi ........................................................................................................ 12
4. Bozor iqtisodiyotiga o‘tishning o‘zbek modeli va uning xususiyatlari ............................................ 18
 Sh.M.Mirziyoyev. ma’naviyatni yuksaltirish bo‘yicha yig‘ilishda. 19 Yanvar 2021 .................................... 22
5. Iqtisodiy islohotlar, uning bochqichlari va taraqqiyot dasturlari .................................................... 24
Xulosa ................................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati ..................................................................................................... 32 Kirish
Mav zuning   dolzarbligi:   “Qanchalik   qiyin   va   murakkab   bo‘lmasin,
haqiqiy   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishimiz   shart” 1
,   —   dedi   Shavkat   Mirziyoyev.
Prezident Shavkat Mirziyoyev 2018-yil 7-dekabr kuni O‘zbekiston Konstitutsiyasi
qabul   qilingan   kunning   26   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   tadbirdagi   nutqida
mamlakat boshlagan islohotlarni qat‘iy davom ettirishini  ma’lum qildi .
“Agar   biz   yurtimizda   barqaror   iqtisodiyot   qurmoqchi   bo‘lsak,   dunyodagi
rivojlangan mamlakatlar kabi  boy va farovon yashamoqchi  bo‘lsak, yuzaki  emas,
balki   qanchalik   qiyin   va   murakkab   bo‘lmasin,   haqiqiy   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishimiz shart. Yagona yo‘limiz shu. Bu - Asosiy qonunimiz talabi. Boshqa yo‘l
yo‘q.   Biz   boshlagan   islohotlarimizni   qat’iy   davom   ettiramiz   va   ular   albatta
o‘zining ijobiy natijasini beradi”, - dedi Shavkat Mirziyoyev 2
.
Bozor   iqtisodiyoti   bu   erkin   raqobatga   asoslangan   iqtisodiyot   bo‘lib
resurslarga   xususiy   mulkchilik,   iqtisodiy   faoliyatda   va   tadbirkorlikda   erkinlik,
iqtisodiy   jarayonlarni   tartiblashda   va   uyg‘unlashtirishda   bozor   mexanizmidan
foydalanish bilan tavsiflanadi. 
Bozor   iqtisodiyoti   -   tovar-pul   munosabatlariga   asoslangan,   turli
mulkchilikka   hamda   iqtisodiy   erkinlikka   tayangan   va   raqobat   vositasida
boshqarilib   turuvchi   demokratik   iqtisodiyot.   Bozor   iqtisodiyoti   insoniyat
taraqqiyotida   mavjud   bo‘lgan   eng   progressiv   va   istiqbolli   tizimdir.   Bozor
iqtisodiyotining   asosini   tovar   ishlab   chiqarish   tashkil   etadi,   chunki,   bu   yerda
natural   xo‘jalik   emas,   balki   tovar   xo‘jaligi   hukmron   bo‘ladi.   Yaratilgan
mahsulotlar va xizmatlar tovar  shakliga  ega bo‘ladi, ya‘ni ular  bozorda oldi-sotdi
qilish uchun yaratiladi. Bozor iqtisodiyotiga barter emas, balki tovar ayirboshlash,
ya’ni   oldi   sotdi   yuritish   xos.   Shu   bois   natural   iste’mol   o‘rniga   tovar   iste’moli
ustuvorlik qiladi. 
1
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.Mirziyoyev     bozor   iqtisodiga   o‘tish   haqidagi   ma’ruzasi   2018-yil   7-
dekabr
2
  Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   26   yilligiga
bag'ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasi. 2018-yil  7-dekabr . 
2 Bozor   iqtisodiyoti   iqtisodiy   liberalizm,   ya‘ni   erkinlik,   mulkiy   erkinlik   va
xo‘jalik yuritish  erkinligiga  asoslanadi. 
Bozor   iqtisodiyotida   yakka   tartibda,   o‘z   mulki   va   mablag‘iga   tayangan
holda,   korporativ,   sherikchilik   asosida   yer,   bino,   inshootlar,   mashinalarni   ijaraga
olish,   pulni   qarzga   ko‘tarib   ish   yuritish   usullari   mavjud   bo‘ladi.   Bozordagi   narx
talabdan   kelib   chiqqan   holda   talab-taklif   nisbati   asosida   shakllanadi.   Bozor
iqtisodiyoti iqtisodiy sub’yektlar alohida lashganidan ular manfaati to‘qnashadi va
shunday sharoitda raqobat  paydo bo ‘ladi. Raqobat  bozor iqtisodiyotini  harakatga
soluvchi   kuch,   uning   rivojlanishini   ta’minlovchi   mexanizm   hisoblanadi.   Bozor
iqtisodiyoti   boshqarishning   iqtisodiy   usullariga   tayanadi.   Bozor   mexanizmi
iqtisodiy   rag‘batlantirish   mexanizmi   bo‘lib,   uning   asosiy   vositasi   puldir.   Pul
topishga intilish tovar va xizmatlarni ko‘plab hamda sifatli qilib ishlab chiqarishni
ta’minlaydi.
Bozor iqtisodiyotida pul  boylikning umumiy va eng qulay shakliga hamma
bop   iqtisodiy   aloqalar   vositasiga   aylanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   tovar   taqchilligi
bo‘lmagan, tovarlar mo‘l ko‘lligi ta‘minlanadigan  iqtisodiyotdir.  
Hozirgi bozor iqtisodiyoti madaniylashgan iqtisodiyot bo‘lib, unga quyidagi
belgilar   xos:   mulkiy,   xilma-xillik,   tartiblanadigan   iqtisodiyot,   davlatning
iqtisodiyotga   aralashuvi,   madaniy   va   halol   raqobat,   kuchli   hamkorlik   aloqalari,
iqtisodiy   tangliklarning   qisqa   davrda   va   yengil   kechishi,   ommaviy   farovonlik,
ijtimoiy   tabaqalanishning   chuqur   bo‘lmasligi,   o‘ziga   to‘q   va   farovon   yashovchi
o‘rta   hol   tabaqa   mavqeining   oshib   borishi,   ijtimoiy   muvozanatning   saqlanishi   va
fuqaroviy   to‘qnashuvlarga   o‘rin   qolmasligi   va   boshqa.   Bu   belgilar   hozirgi   Bozor
iqtisodiyotini xarakterlaydi, lekin uning taraqqiyoti shu bilan cheklanmaydi. Bozor
iqtisodiyoti   modellari   —   bozor   iqtisodiyotining   turlari.   Bozor   iqtisodiyoti
modellari,   modelning   iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlarga   xos   bo‘lgan   aralash
iqtisodiyot, ijtimoiy bozor xo‘jaligi va korporativ iqtisodiyot ko ‘rinishlari mavjud.
Iqtisodiyot   tizimi   -   iqtisodiy   mahsulotni   ishlab   chiqarish,   taqsimot,
ayirboshlash   va   iste’mol   jarayonida   paydo   bo‘ladigan   asosiy   iqtisodiy
munosabatlarning   shakl   va   mazmunini   belgilab   beradigan,   mamlakatda   tarixan
3 paydo bo‘lgan yoki joriy etilgan, amal qiladigan tamoyillar, qoidalar, qonun yo‘li
bilan mustahkamlangan normalar majmui.
“Milliy   tarixni   milliy   ruh   bilan   yaratish   kerak.   Aks   holda   uning   tarbiyaviy
ta’siri   bo‘lmaydi.   Biz   yoshlarimizni   tarixdan   saboq   olish,   xulosa   chiqarishga
o‘rgatishimiz,   ularni   tarix   ilmi,   tarixiy   tafakkur   bilan   qurollantirishimiz   zarur”,
deydi Shavkat Mirziyoyev.
Iqtisodiy   tizim   doirasida   iqtisodiyot   sub’yektlari,   ishlab   chiqarish   omillari
o‘zaro   munosabatga   kirishadilar   va   bu   munosabatlar   ma‘lum   qonun-qoidalarga
binoan   boshqariladi.   Iqtisodiy   tizim   faoliyati   mulk,   pul   va   pul   tizimi,   davlat   va
nodavlat tashkilotlari, korxona, soliq, daromad, reja, foyda kabi bir qator vositalar
yordamida tashkil qilinadi.
1.  Bozor iqtisodiyotiga o‘tishda rivojlangan mamlakatlar tajribasi
Hozirda uzoq davr mobaynida ijtimoiy xo‘jalikni sotsializm qurish g‘oyalari
asosida   yuritib   kelgan,   keyinchalik   ushbu   g‘oyalarning   muhim   jihatlarini   saqlab
qolgan   holda   bozor   mexanizmlarini   uyg‘unlashtirish   orqali   o‘ziga   xos   o‘tish
yo‘lini yaratgan mamlakatlar tajribasini ham alohida ko‘rsatish mumkin. 
Jumladan,   Xitoy,   Vyetnam   kabi   ilgari   faqat   ma’muriy-buyruqbozlik
iqtisodiyotiga asoslangan mamlakatlar bugungi kunda tub islohotlar orqali samarali
bozor   iqtisodiyotini   vujudga   keltirish   borasida   sezilarli   muvaffaqiyatlarga
erishmoqdalar.   Bularning   barchasi   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   yo‘llarining   o‘ziga
xos   xususiyatlaridir.   Jahon   tajribasi   ko‘rsatishicha,   bozor   iqtisodiyotiga
revolyutsion   yo‘l   bilan,   ya’ni   jadal   usulda   yoki   evolyutsion   yo‘l   bilan,   ya’ni
bosqichma-bosqich o‘tish mumkin.
  Birinchi   holda,  tub  islohotlarni   o‘tkazish,   avvalgi   tizimni   va  tarkib  topgan
iqtisodiy munosabatlarni birdagina va batamom sindirish talab etilib, “karaxt qilib
davolash” usuli (“shokovaya terapiya”) deb ataladi. Eski iqtisodiy munosabatlarni
bosqichma-bosqich   yangi   bozor   munosabatlariga   aylantira   borib,   samarali   bozor
iqtisodiyotini   shikastsiz   vujudga   keltirish   mumkin.   Islohotlar   tajribasi   shuni
4 ko‘rsatadiki, evolyutsion yo‘l  kamroq ijtimoiy larzalarga olib keladi, ancha izchil
va muqarrardir.  
Ma’muriy-buyruqbozlik   iqtisodiyotidan   hozirgi   zamon   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishning   zarurligi   iqtisodiy   o‘sish   ekstensiv   omillaridan   foydalanish
imkoniyatlarining   tugab   borishi   bilan   notovar   iqtisodiyotning   amal   qilish
layoqatining   pasayishi   orqali   ifodalanadi.   Ma’muriy-buyruqbozlik   tizimi   ikkita
ahamiyatli kamchilikka ega: 
1)   uning   moslashuvchan   emasligi,   ro‘y   berayotgan   o‘zgarishlarga   juda
sekinlik bilan moslashib borishi; 
2)   xo‘jalik   yuritish   tashabbuskorligini   “yo‘qotib   yuborish”   oqibatida
samaradorlikning   o‘ta   darajada   pasayib   ketganligi.   Ma’muriy-buyruqbozlik
iqtisodiyotidan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   ko‘plab   mamlakatlarda   umumiy
tendensiyaga ega.
  Bu   jarayon   iqtisodiyotni   erkinlashtirish,   chuqur   institutsional   (eng   avvalo,
mulkchilik   munosabatlarida)   o‘zgarishlarni   o‘z   ichiga   oladi,   biroq,   bir   vaqtning
o‘zida   moliyaviy   barqarorlashtirish   chora-tadbirlarini   amalga   oshirilishini   taqozo
etadi.
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishni   uch   tomoni   mavjud   bo‘lib,   bu   umumiylik,
xususiylik   va   jahon   tajribasidir.   Umumiylik   bozor   iqtisodiga   o‘tishda   barcha
mamlakat, hudud va xalqlar uchun bir xildir.
  Aytaylik,   uning   umumiy   darajalari   (kategoriya),   mexanizmlari,
munosabatlari   mavjudki,   ular   milliy   davlat   chegaralarini   tan   olmaydi,   barchaga
taalluqli va zarurdir, bularsiz bozor umuman o‘z mazmuniga ega bo‘lmaydi.  Lekin
hech   vaqt   bozor   munosabatlarining   shakllanishi   mamlakatlarda   bir   xilda   yuz
bermaydi. 
Chunki,   bozor   iqtisodiga   o‘tishda   mamlakatlarda   o‘ziga   xos   xususiyatlar
mavjud   bo‘lib,   bunga   ta‘sir   ko‘rsatuvchi   tomonlar,   omillar   ko‘pdir.   Har   bir
mamlakatda   bozor   iqtisodiyotining   barpo   etilishi   umumiy   qonuniyatlarning   aniq
sharoitda   amalga   oshishi   va   barcha   mavjud   xususiyatlarni,   aniq   shart-sharoitlarni
e‘tiborga   olgan   xolda   reallashuvi   mumkin.   Bu   jarayonda   har   bir   mamlakatning
5 iqtisodiy   taraqqiyot   darajasi,   intellektual   xolati,   moddiy   boyliklar,   ayniqsa   tabiiy
boyliklar, mehnat resurslari kabi imkoniyatlar xal qiluvchi ahamiyat kasb etsa.
Agar   bularga   geografik   joylashuv,   milliylik,   urf-odat,   xalq   birligi   kabilarni
qo‘shsak, umumiy sharoit yana ham oydinlashadi. Bozor iqtisodiga o‘tishdagi eng
muhim   tomonlardan   yana   biri   jahon   tajribasi,   mamlakatlar   hamkorligidir   va   bu
bozor iqtisodiyotining zarur doimiy qismidir.
  Chunki,  bozor   iqtisodiga  o‘tish  jarayonining  faqat   mamlakatning  o‘z  yo‘li
bilan   chegaralanish   doimo   muvaffaqiyatli   yakunlanmaydi.   Jarayonni   tez
rejalashtirish  rivojlangan mamlakatlar tajribasini  o‘rganish, ularni  o‘zlashtirish  va
tadbiq qilishni talab etadi. Bu bozor iqtisodiga o‘tish muammolarini tez hal qilish,
ortiqcha   urunishlarni   oldini   olish,   sinovdan   o‘tgan   usul   va   yo‘llarni   qo‘llash
imkonini   beradi.   Bundan   tashqari   rivojlangan   mamlakatlar   bozor   tajribasi   jahon
iqtisodiyotiga   qo‘shilish,   jahon   standartlarini   o‘zlashtirish   imkoniyatlaridan
foydalanish uchun ham yo‘l ochadi. 
Chunki, jahonga yuz tutish, xalqaro iqtisodiy munosabatlarda ishtirok etish,
har bir  mamlakat  iqtisodiyotida faoliyat  ko‘rsatish  avvalo uni  o‘rganish, bilish va
o‘z   joyini   topa   bilishni   talab   etadi.   Buning   uchun   mavjud   yig‘ilgan   iqtisodiy
faoliyat   tajribalari,   iqtisodiy   sharoitlar,   xususiyatlarni   anglashgina   bunga   yo‘l
ochishi   mumkin.   Jahon   standartlarini   olsak,   bu   yuqori   darajali   talab   asosi   bo‘lib,
avvalo   bunday   standartlar,   buni   yaratuvchi   texnologiya   va   erishilgan   tajribaning
o‘zlashtirilishi talab etiladi. Shunday qilib bozor iqtisodiyotiga o‘tishning tarkibiy
qismi bo‘lgan jahon tajribasi uch tomonlama ahamiyat kasb etadi:
  - bozor iqtisodiyoti shakllanishi va taraqqiy etishi bilan bog‘liq rivojlangan
mamlakatlar tajribasidan foydalanish;
  -   jahon   iqtisodiyotiga   qo‘shilish   maqsadida   mamlakatlar   bozor   rivoji
tajribasini o‘rganish; 
-   jahon   standartlari   darajasida   bo‘lishlik   uchun   ilg‘or   mamlakatlar   bozor
tajribasini qo‘llash. 
Bozor   iqtisodiga   o‘tishda   jahon   tajribasi   ichida   rivojlangan   mamlakatlar
alohida   o‘rin   egallaydi.   Rivojlangan   mamlakatlar   bozor   munosabatlari   asosida
6 katta-katta   iqtisodiy   muvaffaqiyatlarni   qo‘lga   kiritganda,   hatto   asrlar   ichida
chiniqib,   juda   ko‘p   marta   sinovlardan   o‘tgan.   Bu   munosabatlar   chiniqqan,
murakkablashgan,   samaradorligini   amalda   isbotlagan   va   iqtisodiyotni   yuqori
cho‘qqilarga   olib   chiqib,   rivojlanishning   tezlashuvini   ta‘minlagan.   Rivojlangan
bozor   usuli   mamlakatlar   jamiyati   taraqqiyotning   moddiy   asosiga   aylanib,   uning
barcha muammolarini hal qilishda negiz hisoblanadi. 
Chunki,   bu   mamlakatlar   o‘z   taraqqiy   etgan   iqtisodiyotlariga   asoslangan
holda ichki va tashqi vazifalarini muvaffaqiyatli amalga oshirish sharoitlariga ega
bo‘lgan davlatlardir. Bundagi  eng muhim  tomon yuqori texnikali ishlab chiqarish
mexanizmlariga ega bo‘lish, barcha xalq xo‘jaligi soha va tarmoqlarini sanoat usuli
bilan   ta’minlanganligi   bo‘lib,   bu   yoppasiga   yuqori   unumli   mehnatni   joriy   etish
imkonini tug‘diradi. 
Bozor usuli ta’siri ostida iqtisodiyotning tuzumli tuzilishi tub o‘zgarishlarga
olib   kelib,   birinchi   sektor   hisoblangan   tabiatga   asoslangan   qishloq   xo‘jaligi,
o‘rmonchilik,   baliqchilik   yalpi   ichki   mahsulotda   orqaga   surilib,   birinchi   o‘ringa
xizmat ko‘rsatish, so‘ngra sanoat va qurilish chiqadi. Sanoatda esa ishlov beruvchi
tarmoqlar  yetakchi o‘rinni  egallab, sanoat  asosini  tashkil  etgan. Sanoat  usuli  xalq
xo‘jaligini   barcha   sohalariga   tarqalib,   uning   texnologik   asosini   tashkil   etgan.   Bu
esa   umumiy   rivojlanishni   ta’minlab,   jamiyat   talabini   qondirish   jarayonini
tezlashtirgan. 
Dunyo mamlakatlarini toifalashtirish:
1.   Rivojlanayotgan   sotsializm   tuzimi   barbod   bo‘lib,   bozor   iqtisodiyoti
yo‘nalishida rivojlanayotgan mamlakatlarga ajratiladi. Ular ikki guruhga ajratiladi:
Sobiq   sovet   ittifoqi   tarkibidan   ajralib   chiqqan   mamlakatlarga   Rossiya,
Latviya,   Litva,   Estoniya,   Belorusiya,   Ukraina,   Moldova,   Gruziya,   Armanistan,
Ozarbayjon,   Qozog‘iston,   O‘zbekiston,   Turkmaniston,   Qirg‘ziston,   Tojikiston
kiradi.
Sharqiy   Yevropa   mamlakatlariga   Polsha,   Vengriya,   Chexiya,   Slovakiya,
Ruminiya,   Bolgariya,   Sloveniya,   Xorvatiya,   Bosniya   va   Gersogoviniya,   Serbiya,
Chernogoriya.
7 2 .  Rivojlangan davlatlar:
a)   birinchi   toifani   yuksak   rivojlangan   AQSH,   Yaponiya,   GFR,   Fransiya,
Buyuk   Britaniya,   Italiya   va   Kanada   dan   iborat   “katta   yettilik”   deb   nomlanuvchi
mamlakatlar tashkil etadi.
b)   rivojlangan   mamlakatlarni   ikkinchi   kichik   toifasiga   kamroq   rivojlangan,
birinchi   navbatda   Yevropa   mamlakatlari   kiradi.   Bu   mamlakatlar   har   birining
siyosiy va iqtisodiy qudrati uncha katta bo‘lmasa ham, lekin umuman olganda ular
jahon ishlarida katta shu bilan birga tobora ortib borayotgan ahamiyat  kasb etadi.
Misol:   Ispaniya,   Shvetsariya,   Avstriya,   Belgiya,   Niderlandiya,   Lyuksemburg,
Daniya, Irlandiya, Islandiya, Norvegiya, Shvetsiya, Finlandiya. 
Rivojlangan mamlakatlar belgilari:
Jahon   iqtisodiyoti   ko‘p   turli   iqtisodiyotlardan   iborat   bo‘lib,   u   bir   necha
guruhlarga bo‘linadi. Buning ichida 3 xil yirik guruhlarga bo‘linishi e’tiborlidir. 
Bular:   rivojlangan,   rivojlanayotgan   va   o‘tish   iqtisodiyotli   mamlakatlardir.
Mamlakatlarni   bu   asosiy   guruhlarga   qo‘shishlik   turli   usul   (kriteriya)lar   bilan
belgilanadi. Eng avvalo iqtisodiyot tafsiloti, ya‘ni bozor yoki o‘tkinchi iqtisodiyot
bilan mamlakatlar farqlanadi va baholanadi. So‘ngra ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish
darajasi   bilan   belgilanadi.   Bunda   yalpi   ichki   mahsulot   (YAIM)   ishlab   chiqarish
hajmi   uning   aholi   jon   boshiga   to‘g‘ri   kelishi   hamda   YAIM   ning   tarmoqlar
bo‘yicha   tuzumi,   turmush   darajasi   va   sifati   bilan   o‘lchanadi.   Rivojlangan
mamlakatlar qatoriga G‘arbiy yevropa mamlakatlarining barchasi, AQSH, Kanada,
Yaponiya, Avstraliya, Yangi Zenlandiya kabi mamlakatlar kiradi. Shu bilan birga
1997-yildan boshlab janubiy Koreya, Singapur, Gonkong, Tayvan va Isroilni kirita
boshlandi. Shunday qilib bunday mamlakatlar soni 30 taga yetdi. Albatta bularning
soni ko‘payib boradi. Bu avvalo yevropa Ittifoqiga qo‘shiladigan Polsha, Vengriya,
Chexiya,   Sloveniya,   Kipr,   Estoniyalar   hisobiga   bo‘ladi.   Rivojlangan   mamlakatlar
ichida YAIM bo‘yicha eng salmoqliklari bo‘lgan “Yettiliklarni” ajratadilar. Bular:
AQSH,   Yaponiya,   Germaniya,   Fransiya,   Buyuk   Britaniya,   Kanada,   Italiyalardan
iborat.   Bu   mamlakatlar   haqiqatdan   ham   jahonda   eng   iqtisodiy   rivojlangan
8 mamlakatlar va har tomonlama kuchli, inson taqdirini belgilovchi iqtisodiy yuqori
ko‘rsatkichlarga ega.
2. Bozor iqtisodiyotining milliy modellari
Bozor   iqtisodiyoti   modellari   —   bozor   iqtisodiyotining   turlari.   Bozor
iqtisodiyoti modellarining iqtisodiy rivojlangan mamlakatlarga xos bo lgan aralashʻ
iqtisodiyot, ijtimoiy bozor xo jaligi va korporativ iqtisodiyot ko rinishlari mavjud.	
ʻ ʻ
Aralash iqtisodiyot modeli — bozor iqtisodiyotining yuksak mehnat unumi,
ne matlar   to kinchiligini   ta minlaydigan,   eng   mukammal   texnologiya   va   yuqori	
ʼ ʻ ʼ
malakali   ish   kuchiga   ega   bo lgan   turi.   Bu   modelda   mulkiy   xilma-xillik   mavjud	
ʻ
bo ladi. Xususiy mulkning individual va hissabay shakllari ustuvorlik qiladi, davlat	
ʻ
va   nodavlat   mulki,   iqtisodiyotning   davlat   va   nodavlat   sektorlari   taraqqiy   etadi.
Yirik, o rta va kichik biznes muvozanatli holatda rivojlanadi. Bozor munosabatlari	
ʻ
bilan   birgalikda   nobozor   munosabatlari   ham   mavjud   bo ladi.   Bu   esa   sahovat   va	
ʻ
xayr-ehson ishlarining keng rivojlanishiga zamin yaratadi, raqobat bilan birgalikda
hamkorlik   aloqalari   yuzaga   keladi.   Iqtisodiyotni   boshqarishda   bozor   mexanizmi
bilan   bir   qatorda   davlat   mexanizmi   ham   qo llanadi.   Mazkur   modelga   ommaviy	
ʻ
farovonlik   xos   bo lsada,   ijtimoiy   tafovutlar   cheklanmaydi,   davlat   daromadlarni	
ʻ
qayta taqsimlashda faol ishtirok etmaydi, bu vazifalarni bozor mexanizmi bajaradi.
Aralash iqtisodiyot modeli AQSH, Angliya, Fransiyada mavjud.
Ijtimoiy bozor xo jaligi modeli — yuksak texnologiyaga va inson omilining	
ʻ
kuchiga   tayanib   yuqori   mehnat   unumdorligini,   umuman,   bozorning   to kin	
ʻ
bo lishini   ta minlaydi.   Iqtisodiyoti   bu   modelga   tayangan   mamlakatda   bozor	
ʻ ʼ
xo jaligi   tabiiy  tarixiy  rivoj   topadi,   ishlab   chiqarish   bozor   talablariga   javoban   ish
ʻ
olib boradi, davlatning iqtisodiyotga aralashuvi  minimal darajada saqlanib qoladi,
iqtisodiyot bozor kuchlari ta sirida tartiblanadi va to la erkinlashgan bo ladi. 	
ʼ ʻ ʻ
Mazkur   model   “iqtisodiy   tartib”   modeli   hisoblanadi.   Bozordagi   faoliyat
tartib qoidalarini qonunlar belgilaydi, iqtisodiyot  bozor  mexanizmiga amal qiladi,
davlat   iqtisodiyotning   oliy   hakami   sifatida   faoliyat   ko rsatadi,   lekin   o zi   bu	
ʻ ʻ
jarayonda   qatnashmaydi.   Bu   modelda   iqtisodiyotning   davlat   sektoridan   ko ra	
ʻ
9 xususiy   sektoriga   ko proq   e tibor   beriladi.   Iqtisodiyotning   ijtimoiy   yo nalishiniʻ ʼ ʻ
bozorning   o zi   belgilaydi.   Har   bir   iqtisodiyot   sub yekti   bozor   qoidasiga   ko ra	
ʻ ʼ ʻ
ishlab   topgan   daromadini   oladi,   davlat   daromadlarning   taqsimlanishiga   kamdan
kam   aralashadi,   lekin   daromadlarni   shakllantirishda   bozor   tamoyillariga   rioya
etilishini,   bozor   mexanizmining   belgilangan   tartibda   faoliyat   ko rsatishini	
ʻ
ta minlaydi.   Ijtimoiy   bozor   xo jaligi   modeli   Germaniya,   Shvetsiya   va   boshqa	
ʼ ʻ
mamlakatlarda mavjud.
Korporativ   iqtisodiyot   modeli   —   korporativ   manfaatlar   va   korporativ
hamjihatlikka   asoslangan   bozor   iqtisodiyoti   bo lib,   ilg or   texnologiya,   yetuk   ish	
ʻ ʻ
kuchidan   foydalanib   mehnat   unumdorligi   va   aholi   jon   boshiga   mahsulot   ishlab
chiqarishni ko paytiradi. Asosiy e tibor korporativ guruhiy manfaatlarga qaratiladi,	
ʻ ʼ
iqtisodiyot   korporatsiyalar   orqali   boshqariladi.   Korporatsiyalar   aksiyador
jamiyatlar   tarzidagi   turli   sanoat,   savdo,   transport,   qurilish   sohasidagi
birlashmalarga   aylanadi,   ularning   ba zilari   hatto   transmilliy   korporatsiyalar	
ʼ
darajasigacha   o sib,   xalqaro   ahamiyat   kasb   etadi.   Korporatsiyalar   ishlab	
ʻ
chiqarishning   asosiy   sohalarini   qamrab   oladi,   ularning   xorijiy   shaxobchalari   ham
ko payib boradi. Xususiy mulkning korporativ shakli ustuvorlik qiladi. Korporativ	
ʻ
iqtisodiyot modelida korporatsiya manfaatlari birinchi o ringa qo yiladi, individual	
ʻ ʻ
manfaatlarga faqat korporatsiya doirasida erishiladi va shu doirada ilmiy tadqiqot,
texnik loyiha ishlari ham olib boriladi. Muammolarning korporatsiya doirasida hal
etilishi   korporatsiyaga   sadoqat,   korporativ   vatanparvarlik   hissiyotini   tarbiyalaydi.
Korporatsiya xodimlar uchun yuksak turmush darajasini kafolatlaydi, xodimlar esa
bunga javoban ishlab chiqarish samaradorligining yuqori bo lishini ta minlaydilar.	
ʻ ʼ
Korporatsiya   xodimlarning   oila   a zolarini   ham   ish   bilan   ta minlashni,   qarilikda	
ʼ ʼ
yaxshi   pensiya   va   bir   yo la   katta   summada   mukofotlar   berishni   zimmasiga   oladi.	
ʻ
Xodimlar   bilan   menejerlar   o rtasida   inoqlik   bo ladi.   Bunday   chora   tadbirlar	
ʻ ʻ
ijtimoiy   hamjihatlikni   ta minlab,   ish   tashlash   va   boshqa   noroziliklarga   o rin	
ʼ ʻ
qoldirmaydi.   Bozor   iqtisodiyotining   korporativ   modelida   iqtisodiyotning
korporativ   sektori   xalq   xo jaligining   tayanchi   hisoblanadi,   ammo   iqtisodiyotning
ʻ
ikkilamchi   va   yetakchi   bo lmagan   sohalarida   nokorporativ   sektor   ham   saqlanib
ʻ
10 qoladi.  Korporativ  modelda  ham  kichik  biznes  mavjud,  ammo  uning  mustaqilligi
juda   chegaralanadi,   u   deyarli   korporatsiya   izmida   bo ladi,   uning   buyurtmalariniʻ
bajaradi.   Bozor   iqtisodiyoti   modellari   korporatsiya   doirasiga   tortilmaydi.
Korporativ iqtisodiyot ustuvor bo lgan mamlakatlarga Yaponiya misol bo la oladi.	
ʻ ʻ
Bozor   munosabatlariga   o‘tish   va   bozor   iqtisodiyotining   shakllanishida
mamlakatlar   uchun   umumiylik   mavjud,   ya’ni   bu   jarayonning   barcha   davlatlar
uchun   umumiy   hisoblangan   qonun,   qonuniylik,   iqtisodiy   voqeliklari   bo‘lib,   ular
zaruriy kuchga egadir.  Mulk shakllari turliligi, xo‘jalik yuritishning erkinligi, talab
va   taklifning   shakllanishi,   raqobat   sharoiti,   baho   erkinligi   va   bozor   baho
muvozanati,   davlat   iqtisodiyoti   mavjudligi   bilan   aralash   iqtisodiyot   barqarorligi
kabilar   mamlakatlar   sharoitlari,   ulardagi   mavjud   xususiyatlardan   qat’iy   nazar
bozor   iqtisodiyoti   uchun   zarur   shartdirki,   bularsiz   bozorni   umuman   tasavvur   etib
bo‘lmaydi.  Bozor iqtisodiyotiga o‘tishning yo‘li har bir mamlakat uchun o‘zining
milliy modelini yuzaga keltiradi va shu model umumiylik va xususiylik, shu bilan
birga   foydalanish   kerak   deb   ma’qul   topilgan   mamlakatlar   tajribalaridan   tarkib
topib, u harakat dasturi bo‘lib hisoblanadi. 
Har   bir   mamlakatning   bozor   munosabatlari   tizimini   yaratish   dasturi   bo‘lar
ekan, u milliy bozor modelida o‘z aksini topadi. Uch asosiy qismdan iborat milliy
model barcha mamlakatlar uchun xos bo‘lib, o‘z ichiga bozor iqtisodiga o‘tishning
zarur tomonlarini oladi. Masalan, O‘zbekistonning bozor iqtisodiyotiga o‘tishdagi
islohot va dasturlarning asosiy mazmunini olsak, albatta ular shu qismlardan tarkib
topadi, unda umumiy qonuniyatlar  va jahon tajribasi  O‘zbekiston  sharoiti  asosida
amalda   qo‘llanilishi   mumkin.   Jahon   tajribasi   o‘zaro   yordam   va   hamkorlikni   ham
o‘z   ichiga   oladi.   Bunda   yana   bir   narsaga   e’tibor   berish   kerak   bo‘ladi.   U   ham
bo‘lsa, shuki, balki eng so‘nggi bozor samaralari asosida yuzaga kelishi kerak. 
Chunki,   bir   vaqtlari   mavjud   bo‘lgan   bozor   bilan   hozirgi   bozorlarning   farqi
juda   katta.   Hozirgi   davr   rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   ancha   tartibli,   yuqori
samarali,   uyushgan   darajada   bo‘lib,   qadimgi   bozordagi   ko‘p   salbiy   tomonlarning
oldi   olingan   va   katta   tajribalar   natijasida   bozor   sivilizatsiyalashgandir.   Shuning
uchun   milliy   model   inson   qo‘lga   kiritgan   bozor   iqtisodiyoti   rivojiing   eng   ma’qul
11 usullarini   qo‘llash   va   bunday   iqtisodiy   tizim   o‘zgarishida   kam   talofot   ko‘rish,
imkoni   boricha   qisqa   vaqt   ichida   amalga   oshirish   yo‘llari   asosida   shakllanishi
kerak.   Bozorga   o‘tishda   bu   sohadagi   salbiy   tomonlarni,   og‘ir   oqibatlarni   chetlab
o‘tish,   uni   qaytarmaslik   yo‘llarini   qo‘llashda   bor   tajribalardan   unumli
foydalaniladi.
2.1-jadval
XVIII-XIX asrlar va hozirgi davr bozorini taqqoslash 3
XVIII-XIX asrlardagi bozor
iqtisodiyoti belgilari Hozirgi davr bozor iqtisodiyoti
belgilari
1.Stixiyali yovvoyi raqobat Sivilizatsiyalashgan raqobat
2.Xususiy, asosan mayda xo ‘jaliklar Yirik xo‘jaliklar, korporatsiyalar
3.Sof bozor iqtisodiyoti Aralash iqtisodiyot
4.Stixiyali bozor iqtisodiyoti Tartibga solinayotgan bozor iqtisodiyoti
Jadvaldagi   taqqoslashlar   eski   va   hozirgi   bozor   iqtisodiyotining   farqlarini
ko‘rsatishi   mumkin.   Agar   bozor   iqtisodiyoti   boshlang‘ich  davrlariga  uning   salbiy
tomonlari ko‘proq ta’sir etsa, hozirgi davrda uning har tomonlama yuqori darajada
sivilizatsiyalashgani   va   jamiyat   bozor   taraqqiyoti   jarayonida   o‘tgan   davr   ichida
uning   bir   qancha   salbiy   tomonlarining   oldi   olinganligi   va   ijobiy   tomonlari
boyitilganligini farqlay olish mumkin.
3. O‘zbekistonda bozor iqtisodiyoti o‘tishning hozirgi zamon modellari,
bozor munosabatlariga o‘tish modellarining shakllanishi
Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari uchun
xos bo‘lib, u turli mamlakatlarda har xil darajada va o‘ziga xos xususiyatlar bilan
amal qilmoqda va rivojlanmoqda. Xususan, O‘zbekiston ham  mustaqilligining ilk
yillaridanoq bozor iqtisodiyotiga o‘tishni o‘z oldidagi muhim vazifalardan biri deb
hisobladi.   Bunda   O‘zbekiston   o‘zining   o‘ziga   xos   madaniy,   tarixiy,   iqtisodiy   va
tabiiy   xususiyatlarini   hamda   bu   yo‘ldagi   jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda
3
.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezdenti   huzuridagi   Davlat   statistika   agentligi   rasmiy   sayti.   XVIII-XIX   asrlar   va
hozirgi davr bozori farqlari.
12 revolyutsion   to‘ntarishlarsiz,   ijtimoiy   to‘qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani
kuchaytirgan   holda   asta-sekinlik,   lekin   qat’iyatlilik   bilan   bosqichma-bosqich
rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdan   iborat   yo‘lni   tanladi.   Bu   yo‘ldagi
ishlarni   amalga   oshirish   uchun   o‘z   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy   ahvolimizni
inobatga olgan holda tuzilgan modelimiz bo‘lishi lozim edi .Birinchi Prezidentimiz
Islom Karimov rahbarligida yurtimiz iqtisodiy ahvolini hisobga olgan holda, jahon
standartlariga to‘liq javob beradigan “o‘zbek modeli” yaratildi.
Bu   yo‘l   haqida   birinchi   prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining   “Ona
yurtimiz   baxt-u   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida   xizmat   qilish   –   eng   oliy
saodatdir” 4
  nomli kitobida shunday fikr bildirgan: “O‘zbekistonda qabul qilingan,
“o‘zbek   modeli”   ijtimoiy   yo‘naltirilgan   erkin   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning
iqtisodiyotni   mafkuradan   xoli   etish,   uning   siyosatdan   ustunligini   ta`minlash,
davlatning bosh islohotchi vazifasini bajarishi, qonun ustivorligiga erishish, kuchli
ijtimoiy siyosat yuritish, islohotlarni bosqichma-bosqich va izchil amalga oshirish
kabi mashhur besh tamoyilga asoslangan o‘ziga xos yo‘li”
Yurtimizda   mazkur   tartib   asosida   o‘tkazilayotgan   islohotlar   o‘z   natijasini
bermoqda.   Xususan,   2016-yilda   yalpi   ichki   mahsulot   7,8   foizga,   sanoat   ishlab
chiqarish   hajmi   6,6   foizga,   qurilish-pudrat   ishlari   12,5   foizga,   chakana   savdo
aylanmasi 14,4 foizga, xizmatlar 12,5 foizga, qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab
chiqarish   6,6   foizga,   jumladan,   meva-sabzavot   yetishtirish   11,2   foizga,   kartoshka
yetishtirish 9,7 foizga, sabzavot mahsulotlari yetishtirish 10,4 foizga oshdi.
O‘zbekistonda   erkin   bozor   iqtisodoyotining   tashkil   etilishi   yurtimizning
iqtisodiy   darajasini   oshirishga   va   aholining   turmush   tarzini   yaxshilashga   xizmat
qilmoqda.   Bozor   iqtisodiyotining   eng   muhim   sifatlaridan   biri   xususiy
mulkchilikning   ustuvorligini   ta’minlab,   yurtimizda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikka   katta   e’tibor   berilmoqda,   bu   esa   o‘z   navbatida   aholini   ish   bilan
ta’minlash, ularning tadbirkorlik qobiliyatini oshirishga xizmat qilmoqda. Bundan
4
  Karimov I.A .       Ona        yurtimiz        baxtu        iqboli        va        buyuk        kelajagi        yo    ‘   lida        xizmat        qilish     –     eng        oliy        saodatdir     /     I   .   A    .   Karimov    .  
–     Toshkent    :    O    ‘   zbekiston    , 2015. – 302     b   .  
13 keyin   ham   yurtimizda   bozor   iqtisodiyotini   yanada   rivojlantirishimiz,   dunyoning
rivojlangan   mamlakatlari   qatorida   biz   ham   o‘z   mahsulotlarimizni   jahon   bozoriga
chiqarishimiz lozim.
O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   modeli   uch   narsaga
asoslangandir: 
1) umumiylik – bozor iqtisodiyotining umumiy qonun, jarayon, voqeliklari;
  2)   xususiylik   –   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdagi   O‘zbekistonda   mavjud
sharoitlar, ya’ni tabiiy, milliy, iqtisodiy, geografik va madaniy xususiyatlar kabilar;
3) mavjud jahon mamlakatlari bozor tajribasi, undagi hamkorlik.
3.1-jadval
O‘zbekistonning milliy bozor modeli 5
Umumiylik Xususiylik Xalqaro tajriba,
hamkorlik
1)   Bozor   iqtisodiyoti
qonunlari
2)   Ijtimoiy   muhofaza
3) Bozorga   xos   umumiy
boshqa   voqeliklar
4)   Bozor   shakllanishining
umumiy amaliy qoidalari 1)   Iqtisodiyot   darajasi   va
xalq xo‘jalik tuzilmasi
2) Geografik holat
 3) Tabiiy boyliklar
4) Madaniy, ilmiy daraja
 5) Milliy xususiyatlar 1)   Jahon   bozor   huquqiy
asoslari
  2)   Bozor   taraqqiyoti
usullari
3) Umumiy hamkorlik
 4) Iqtisodiy yordam
O‘zbekiston   milliy   bozor   modeli   asoslari,   jadvalda   ko‘rsatilganidek,   milliy
model   bozor   iqtisodiyoti   shakllanishi   uchun   zarur   asos   va   tomonlarni   o‘z   ichiga
oladi.   Ma’lumki,   ularning   birgalikdagi   amaliyoti   o‘zining   katta   samarasini
bermoqda. O‘zbekiston bozor iqtisodiyoti yo‘lini uzil-kesil tanlaganligini ta’kidlar
ekanmiz, milliy mustaqillik avvalo mustaqil, rivojlangan iqtisodiyotga asoslangan
bo‘lishi, bu esa sovet imperiyasi davridagi iqtisodiyotni tubdan o‘zgartirish, uning
o‘rniga   har   tomonlama   rivojlangan   va   xalq   farovonligini   ta’minlay   oladigan
iqtisodiyotni paydo qilishni, hozirgi sivilizatsiyali jamiyatga xos bozor iqtisodiyoti
5
  Iqtisodiyot  nazariyasi 2-kitobi. 37-betdan.   O‘zbekistonning milliy bozor modeli
14 barpo   etishda   boshqacha   yo‘li   yo‘q   ekanligini   tan   olmog‘imiz   zarur.
Respublikamiz   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   konsepsiyasi   ishlab   chiqilgan
bo‘lib,   uning   asosini   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishning   milliy   modeli   tashkil
etadi.   Bu   milliy   model   bir   qancha   amaliy   dasturlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bularning
eng   asosiylari:   xususiy   korxonalarni   kengaytirish,   mulkni   keng   hajmda
xususiylashtirish,   tadbirkorlikni   avj   oldirish,   mayda   ishlab   chiqarishni
rivojlantirish,   qo‘shma   korxonalarni   ko‘paytirish,   jahon   iqtisodiyotiga   qo‘shilib
borish,   erkin   baholarni   joriy   etish,   yangi   moliya-kredit   tizimini   yaratish,   bozorga
xos   pul   muomalasini   paydo   qilish   va   umuman,   iqtisodiy   raqobat   ta‘sirini
kengaytirish   sharoitlarini   yaratib   borishdan   iborat.   O‘zbekistonning   kelajagi
iqtisodiyoti   rivojlangan,   aholisi   farovon,   haqiqiy   demokratiyaga   asoslangan
jamiyatni   barpo   etish   ekan,   demak,   buning   asosiy   sharti   bozor   munosabatlari
asosidagi iqtisodiyotni qurishdir. 
Bu   O‘zbekistonda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   konsepsiyasining   tub
mazmunini anglatadi. Bu konsepsiya  iqtisodiy qoloqlikdan qutilish, uning o‘rniga
rivojlangan va respublika xalqi manfaatiga bo‘ysungan iqtisodiyotni qurish uchun
bozor iqtisodiyotiga o‘tish zaruriyatiga asoslanadi. O‘zbekistonning o‘z taraqqiyot
yo‘li mavjud ekan, uning asosida bozor iqtisodiyoti konsepsiyasi va milliy modeli
yotadi.   Birinchi   Prezident   I.A.   Karimov   “Respublikaning   bozor   munosabatlariga
o‘tishida   o‘z   yo‘lida   izchillik   bilan   borishi   demokratik   o‘zgarishlar,   respublikani
rivojlangan   mamlakatlar   qatoriga   olib   chiqish,   uni   xalqaro   obro‘-e’tiborini
mustahkamlash   uchun   puxta   moddiy   negiz   yaratadi” 6
,   deb   ta’kidlaydi.
O‘zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishdagi   o‘z   yo‘li,   o‘z   milliy   modeli
mavjud,   degan   so‘z   respublikaning   o‘z   maxsus   bozor   iqtisodiy   qonunlari,   ya’ni
milliy iqtisodiy qonunlar bor, degan xulosa emas. 
Bu,   biz   yuqorida   ko‘rib   o‘tgan   umumiylik,   xususiylik   va   mamlakatlar
tajribalari   birligidir   va   shu   bilan   birga   hamkorlikda,   birgalikda   amalga
oshiriladigan vazifalar, degan ma’noni  bildiradi. O‘zbekiston milliy modeli bozor
iqtisodiyotini   izchillik   bilan   tiklab   borish,   unga   bosqichma-bosqich   va   sharoitlar
6
 I.A.Karimov. O‘zbekiston iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtitrish yo‘lida. – T.: O‘zbekiston, 1995.
15 yaratilishi   bilan   asta-sekin   o‘tish,   aholini   ijtimoiy   himoyalashni   keng   qo‘llagan
holda   ijtimoiy   barqarorlikni   ta’minlab   borish   yo‘li   bilan   o‘tishni   taqozo   etadi.
Milliy   modelda   o‘z   aksini   topgan   O‘zbekistonning   bozorga   o‘tishdagi   o‘z   yo‘li
bozor   iqtisodiyoti   shakllanishi   uchun   uch   tomonni,   ya‘ni   ichki   va   tashqi
sharoitlarni   yaratish,   bozor   iqtisodiyoti   maqsadlariga   erishish   va   umuman,   bu
jarayonlar   shakllarini   yaratish   kabilarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishdagi   milliy   modelning   amaldagi   harakati   real   sharoitga   asoslangan   holda,
mavjud   va   ro‘y   berishi   mumkin   bo‘lgan   barcha   iqtisodiy   hodisalarni   e’tiborga
olgan   tarzda   bo‘lishi,   juda   ehtiyotkorlik,   hamkorlik   va   tadbirkorlik   asosida
bo‘lishini   talab   qiladi.   Bozor   iqtisodiyoti   shakllanishining   ichki   sharoitlari
deganimizda,   avvalo   mulkni   xususiylashtirish,   davlat   monopoliyasining   oldini
olish,   xususiy   mulkning   turli   shakllarini   yaratish,   shuningdek,   ishbilarmonlikni
rivojlantirish, barcha mulk shakllari tengligini ta‘minlash, xalq xo‘jaligi va ishlab
chiqarishning   zamonaviy   samarali   tuzulishini   yaratish   va   bular   asosida   xalq
farovonligi   hamda   istiqbol   ishonchini   yaratish,   aholining   ijtimoiy   himoyalanishi
kabilarni tushunamiz. 
Bu jarayonning tashqi  sharoitlari deganimizda jahon iqtisodiyotiga qo‘shila
borish   usullarini   qo‘llash,   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarda   faol   qatnasha   borish,
jahon   mehnat   taqsimotida   o‘z   o‘rnini   yarata   borish,   jahon   bozorida   kengroq
ishtirok   etish   yo‘l   va   usullarini   qo‘llab   borish   kabilarni   tushunamiz.   Bozor
iqtisodiyotiga o‘tish shakllarini yaratib borish deganimizda iqtisodiy erkin faoliyat,
bozor   ishtirokchilarining   erkin   raqobatlashuvi,   xo‘jaliklarning   turliligi,   ijtimoiy
hamkorlik   munosabatlarini   o‘rnatish   kabi   iqtisodiy   voqeliklarga   o‘tish   o‘zining
shakllarini talab etib, bular mavjud sharoitlariga qarab paydo bo‘lishi, o‘zgarishi va
takomillashuvini tushunish kerak. 
Masalan,   xo‘jalik   yuritish   shakllarining   turliligi,   mulk   shakllari   tengligi   va
raqobat   rivoji   bizning   sharoitimizda,   birinchi   navbatda,   davlat   mulk
monopoliyasiga   barham   berish   va   uning   xususiylashtirish   shakllariga   bog‘liq.   Bu
hech qachon bir xil bo‘lmaydi va oldindan ma’lum andoza bo‘yicha ro‘y bermaydi.
16 Bu jarayon davlat mulkini tekinga berish, imtiyozli bahoda berish, kim oshdi
savdosi   asosida   xususiylashtirish   kabilar   bilan   bir   qatorda   ijara,   oilaviy   pudrat,
hissadorlik   kabi   shakllarni   yuzaga   keltirmoqda   va   buni   belgilaydigan   ko‘p
miqdordagi   omillar   e’tiborga   olinmoqda.   O‘zbekiston   milliy   modelidagi   muhim
tomonlardan yana biri shuki, bozor iqtisodiga o‘tish silliq, osonlik bilan ro‘y beradi
deb   hisoblamay,   bu   og‘ir,   mashaqqatli   va   ma‘lum   iqtisodiy   buzilish,   beqarorlik
kabi salbiy hodisalar bo‘lib turishi, e’tibor susayganda bunday salbiy oqibatlarning
chuqurlashuvi ro‘y berishi mumkin.
  Chunki,   bu   bir   iqtisodiy   tizimdan   ikkinchisiga   o‘tishdan   iborat   bo‘lib,
ko‘pchilik   iqtisodiy   voqelik   bir-biriga   qarshidir.   Bunday   o‘zgarish   milliy
modelning   har   tomonlama   mukammal   bo‘lishi   va   umumiylik,   xususiylik   hamda
jahon   tajribasini   o‘z   sharoitlarini   to‘la   hisobga   olib   qo‘llash   kabilarni   o‘z   ichiga
olishni talab qiladi. 
3.2-jadval
Respublikada mustaqil yillarida erishilgan natijalar 7
Yalpi ichki mahsulotning o‘sishi * 3,5 barobarga oshgan
Aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki
mahsulotning o‘sishi * 2,5 barobarga oshgan
Aholining real daromadlari * 3,8 barobarga oshgan
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish
uchun yo‘naltirilgan davlat xarajatlari * 5 barobarga oshgan
Onalar o‘limi kamayishi * 2 barobardan ko‘proq
Bolalar o‘limi kamayishi * 3 barobarga ko‘proq
Odamlar   o‘rtacha   umrining
uzayishi * 67 yoshdan 7 5  yoshg a
7
.  O‘zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti ma’lumotiga ko‘ra. 2018 yil
17 O‘zbekiston   Mustaqilligining   dastlabki   yillarida   ko‘plab   siyosiy   islohatlar
o‘tkazadi.   Natijada,   yurtimizda   bir   qancha   natijalarga   erishiladi.   Xususan,   YAIM
ning 3.5 baravarga o‘sishi seziladi. Aholi jon boshiga yalpi ichki mahsulot o‘sishi
2.25   barobarga   va   real   daromadlar   3.8   barobarga   o‘sgani   kuzatiladi.Onalar   va
bolalar o‘limining kamayishi 2-3 barobarga   ko‘proq ligi ko‘rsatiladi. Odamlarning
o‘rtacha umrining uzayishi esa 67-75  8
 yoshgacha kuzatiladi.
Endigi   dastlabki   vazifa,   inqiroz   tarzida   yuzaga   kelgan   shaxsiy   iste’mol
bozori   muammosidir.   Bunda,   avvalo   oziq-ovqatlar   ishlab   chiqarishni   izga   solib,
bevosita   og‘ir   ahvolning   oldini   olish   shu   bilan   birga   eng   zarur   nooziq-ovqat
mollari   yetishtirishni   hal   qilishdir.   Bu   sohada   mamlaktaimizda   avj   olayotgan
mayda   korxonalar   juda   qo‘l   keladi.   Bularning   afzalliklari   shuki,   katta   kapital
xarajatlarni   talab   qilmaydi.   Bu   sohada   birinchi   navbatda   mayda   korxonalar,
ayniqsa   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlariga   birlamchi   ishlov   beruvchi   tarmoqlarning
yuzaga   kelishi   ayni   muddaodir.   Bular   fermer   xo‘jaliklari,   ijara   asosidagi   oilaviy
pudrat,   kasanachiliklar   kabilardir.   Shu   bilan   birga   katta-katta   inshootlar   ham
yuzaga   kelmoqdaki,   bular   respublikamiz   manfaatiga   bo‘ysundirilayotgan   yangi
ishlab chiqarish tuzilishini yaratishda katta ishlar boshlanganidan dalolat beradi.
  Chunonchi,   avtomobil   sanoati,   metallurgiya   tarmog‘i,   farmokologiya,
energetika   va   boshqalarni   bunga   misol   qilsak   bo‘ladi.   Milliy   iqtisodiyotning
shakllanishida   jahon   mehnat   taqsimotida   respublikaning   o‘z   o‘rnini   topishi   va
xalqaro xo‘jaligi integratsiyasiga tezroq qo‘shila borishi katta ahamiyat kasb etadi.
Bu albatta yangi ishlab chiqarish tuzilishiga bog‘liqdir.
4. Bozor iqtisodiyotiga o‘tishning o‘zbek modeli va uning xususiyatlari
Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrining mazmuni:
•   Iqtisodiy   munosabatlarning   alohida   unsurlarini   isloh   qilish   yoki   iqtisodiy
siyosatga   tuzatishlar   kiritish   emas,   balki   butun   iqtisodiy   munosabatlar   tizimini
o‘zgartirishdan iboratdir.
8
 .  O‘zbekiston Respublikasi Prezdenti huzuridagi Davlat statistika agentligi rasmiy sayti. 
18 •Bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri – ma‘muriy-buyruqbozlik tizimini bartaraf
etish   yoki   tubdan   o‘zgartirish   hamda   bozor   tizimining   asoslarini   shakllantirish
jarayonlari amalga oshiriluvchi tarixiy davrdir.
Markazlashgan   ma‘muriy-buyruqbozlikka   asoslangan   iqtisodiyotdan   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tishda   maqsad   bir   xil   bo‘lsa-da,   turli   mamlakatlar   turli   yo‘llarni
tanlashlari   mumkin.   Yuqorida   ta’kidlanganidek,   bir   tizimdan   ikkinchi   tizimga
o‘tishning   revolyutsion   va   evolyutsion   yo‘llari   mavjud.   Polsha,   Chexoslovakiya,
Rossiya va boshqa ayrim mamlakatlar bozor iqtisodiyotiga o‘tishning revolyutsion
yo‘lini,   birdaniga   katta   to‘ntarishlar   qilish   yo‘lini   tanladilar.   O‘zbekistonda   esa
o‘ziga xos madaniy, tarixiy, iqtisodiy va tabiiy xususiyatlarini  hamda bu yo‘ldagi
jahon   tajribasini   hisobga   olgan   holda   revolyutsion   to‘ntarishlarsiz,   ijtimoiy
to‘qnashuvlarsiz,   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirgan   holda   asta-sekinlik,   lekin
qat’iyatlilik bilan bosqichma-bosqich  rivojlangan  bozor  iqtisodiyotiga  o‘tish yo‘li
tanlandi. “Respublikaning  o‘ziga xos sharoitlari va xususiyatlarini, an’analar, urf-
odatlar va turmush tarzini har tomonlama hisobga olishga, o‘tishdagi iqtisodiyotni
bir   yoqlama,   beso‘naqay   rivojlantirishning   mudhish   merosiga   barham   berishga
asoslanadi”.   “O‘zbekistonda   qabul   qilingan   o‘ziga   xos   islohot   va   modernizatsiya
modeli orqali biz   o‘z oldimizga uzoq va davomli milliy manfaatlarimizni amalga
oshirish   vazifasini   qo‘yar   ekanmiz,   eng   avvalo,   “shok   terapiyasi”   deb   atalgan
usullarni   bizga   chetdan   turib   joriy   etishga   qaratilgan   urinishlardan,   bozor
iqtisodiyoti o‘zini-o‘zi tartibga soladi, degan o‘ta jo‘n va aldamchi tasavvurlardan
voz kechdik”, deb yozadi Birinchi Prezident I.A.Karimov
O‘zbekistonda   bozor   munosabatlariga   o‘tish   yo‘li   ijtimoiy-yo‘naltirilgan
bozor   iqtisodiyotini   shakllantirishga   qaratilgan.Bu   yo‘lni   amalga   oshirishga,
iqtisodiyotni   tubdan   isloh   qilishga   Birinchi   Prezident   I.A.Karimov   tomonidan
ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyil asos qilib olingan: - iqtisodiyotni
mafkuradan xoli qilish, uning ustunligini ta’minlash;
 - o‘tish davrida davlatning bosh islohotchi bo‘lishi;
 - butun yangilanish va taraqqiyot jarayoni qonunlarga asoslanishi, qonunlar
ustuvorligining ta’minlanishi;
19  - bozor munosabatlariga o‘tish bilan bir qatorda aholini ijtimoiy himoyalash
sohasida kuchli chora-tadbirlarni amalga oshirish.
-   bozor   munosabatlarini   bosqichma-bosqich   qaror   toptirish.   O‘zbekistonda
bozor   munosabatlariga   o‘tish   yo‘li   ijtimoiy-yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini
shakllantirishga qaratilgan. 
•   totalitar   tizimning   og‘ir   oqibatlarini   yengish,   tanglikka   barham   berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish; 
•   Respublikaning   o‘ziga   xos   sharoitlari   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish. 
•   Shu   vazifalarni   hal   qilish   uchun   birinchi   bosqichda   isloh   qilishning
quyidagi muhim yo‘nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi:
•   o‘tish   jarayonining   huquqiy   asoslarini   shakllantirish,   islohotlarning
qonuniy huquqiy negizini mustahkamlash; 
•   mahalliy   sanoat,   savdo,   maishiy   xizmat   korxonalarini,   uy-joy   fondini
xususiylashtirish,   qishloq   xo‘jaligida   va   xalq   xo‘jaligining   boshqa   sohalarida
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish;
  •   ishlab   chiqarishning   pasayib   borishiga   barham   berish,   moliyaviy
ahvolning barqarorlashuvini ta’minlash.
Birinchi   Prezident   I.A.Karimovning   asarlarida   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishning birinchi bosqichida quyidagi ikkita vazifani birdaniga hal qilish maqsad
qilib qo‘yilganligi ta’kidlanadi:
•   totalitar   tizimning   og‘ir   oqibatlarini   yengish,   tanglikka   barham   berish,
iqtisodiyotni barqarorlashtirish; 
•   Respublikaning   o‘ziga   xos   sharoitlari   va   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda bozor munosabatlarining negizlarini shakllantirish.
  •   Shu   vazifalarni   hal   qilish   uchun   birinchi   bosqichda   isloh   qilishning
quyidagi muhim yo‘nalishlari aniqlab olindi va amalga oshirildi: 
•   O‘tish   jarayonining   huquqiy   asoslarini   shakllantirish,   islohotlarning
qonuniy huquqiy negizini mustahkamlash;
20   •   Mahalliy   sanoat,   savdo,   maishiy   xizmat   korxonalarini,   uy-joy   fondini
xususiylashtirish,   qishloq   xo‘jaligida   va   xalq   xo‘jaligining   boshqa   sohalarida
mulkchilikning yangi shakllarini vujudga keltirish; 
• Ishlab chiqarishning pasayib borishiga barham berish, moliyaviy ahvolning
barqarorlashuvini ta’minlash.
Yuqorida bozor iqtisodiyotiga o‘tishning yagona va universal, ya’ni hamma
mamlakatlar uchun yaroqli bo‘lgan yo‘li yo‘q ekanini ta’kidlab o‘tdik.Endi ana shu
fikrni O‘zbekiston misolida tasdiqlashga harakat qilamiz.Avvalo, shuni aytib o‘tish
kerakki,   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   barcha   mamlakatlar   uchun   umumiy
bo‘lgan jihatlari mavjud. 
Bular   mazkur   tizimning   mohiyati   va   asosiy   tamoyillaridan   kelib
chiqadi.Xususiy   mulk   shakllarining   rivojlanishi   uchun   davlat   tomonidan   keng
shart-sharoitlar   yaratish,   xo‘jalik   sub’ektlarining   teng   huquqliligini   ta’minlash   va
ularning   o‘zaro   raqobatlashuv   muhitini   yaratish,   yakka   hukmronlik
(monopolizm)ga   qarshi   siyosat   o‘tkazilishi   va   hokazolar   -   bular   hammasi   har
qanday mamlakatning bozor iqtisodiyotiga o‘tishidagi umumiylik hisoblanadi.Shu
bilan  birga,  rivojlanishning   bozor   iqtisodiyoti   yo‘lini   tanlagan   mamlakat   o‘zining
tarixiy tajribasi, ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot darajasi, xalqining milliy qadriyatlari
va   mentalitetidan   kelib   chiqib,   o‘ziga   xos   va   mos   bo‘lgan   yo‘lini
tanlaydi.O‘zbekiston   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   chor   Rossiyasi   tomonidan
bosib   olingan   va   uning   mustamlakasiga   aylangan   edi.   1917-yilda   Rossiyada
amalga   oshgan   davlat   to‘ntarishi   natijasida   Sovet   Ittifoqi   deb   ataluvchi   katta   bir
imperiya paydo bo ‘ladi va to 1991-yilga qadar mamlakatimiz shu davlat tarkibida
edi.   Markazlashgan   rejali   iqtisodiyotga   asoslangan   Sovet   Ittifoqi   parchalanib,
O‘zbekiston   o‘zining   davlat   mustaqilligini   qo‘lga   kiritgach,   u   hech   ikkilanmay,
bozor iqtisodiyotiga asoslangan taraqqiyot yo‘lini tanladi.
Biroq,   bozor   iqtisodiyotiga   "hamma   dardning   davosi"   sifatida   qarash
yaramaydi. U keng, tekis va ravon yo‘l emas. Unga o‘tish hech qachon muayyan
talofotlarsiz   ro‘y   bermaydi.   Shuning   uchun   mamlakatimizni   bozor   iqtisodiyotiga
o‘tishining asosiy g‘oya va tamoyillarini ishlab chiqdi.
21 Nazariy va amaliy jihatdan puxta ishlab chiqilgan ushbu g‘oya va tamoyillar
mamlakatimizni  ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor  iqtisodiyotiga   o‘tishining yaxlit  bir
dasturini   tashkil   etadi.   Bu   dasturning   ibratli   tomoni   shundaki,   u   faqatgina   butun
mamlakatimizda yashab turgan fuqarolarning taqdirini o‘ylab tuzilgan emas, balki
kelajak avlodlar taqdiriga ham bevosita aloqador bo‘lib, ularga ozod va obod vatan
qoldirishni   nazarda   tutadi.   Rejali   iqtisodiyot   tizimi   hukmronligi   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   illatlarni   tezroq   bartaraf   qilish,   mamlakat   iqtisodiyotini   barqaror   va
yuqori sur’atlar bilan rivojlanishini ta’minlash, natijada, O‘zbekistonni rivojlangan
mamlakatlar darajasiga olib chiqish dasturning bosh maqsadini tashkil etadi.
Mamlakatimizda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   o‘ziga   xos   va   mos   yo‘li
bugungi   kunda   jahonga   Birinchi   Prezident   I.A.Karimov   nomi   bilan   tanildi   va   bu
yo‘l adolatli tarzda taraqqiyotning o‘zbek modeli deb atalmoqda.
Ushbu   yo‘lni   amalga   oshirish   mamlakat   iqtisodiyotida   tub   islohotlar
o‘tkazishni   taqozo etadi. Yurtboshimiz ta’biri bilan aytganda, islohotlar islohotlar
uchun   emas,   balki   odamlar   uchun,   ularning   farovonligini   oshirish   uchun
o‘tkaziladi.   “Yer,   yer   osti   boyliklari,   boshqa   tabiiy   boyliklar,   avlod-ajdodlarning
mehnati   bilan   yaratilgan   iqtisodiy,   ilmiy-texnikaviy   va   ma’naviy   kuch-qudrat   va
imkoniyatlar   milliy   boylik   bo‘lib,   odamlar   farovonligining   kafolati,   ijtimoiy
taraqqiyot va ravnaqining asosi bo ‘lib xizmat qiladi” 9
.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   19
yanvar kuni  ma’naviy-ma’rifiy ishlar  tizimini  tubdan takomillashtirish, bu borada
davlat   va   jamoat   tashkilotlarining   hamkorligini   kuchaytirish   masalalari   bo‘yicha
videoselektor   yig‘ilishi   o‘tkazildi.   Agar   jamiyat   hayotining   tanasi   iqtisodiyot
bo‘lsa,   uning   joni   va   ruhi   ma’naviyatdir.   Biz   yangi   O‘zbekistonni   barpo   etishga
qaror   qilgan   ekanmiz,   ikkita   mustahkam   ustunga   tayanamiz.   Birinchisi   –   bozor
tamoyillariga   asoslangan   kuchli   iqtisodiyot.   Ikkinchisi   –   ajdodlarimizning   boy
merosi   va   milliy   qadriyatlarga   asoslangan   kuchli   ma’naviyat”,   deydi   Shavkat
Mirziyoyev yig‘ilishda 10
.
9
I.A.Karimov. Milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. 1-jild. T., “O‘zbekiston”, 1996, 37-bet.
10
 Sh.M.Mirziyoyev. ma’naviyatni yuksaltirish bo‘yicha yig‘ilishda.   19 Yanvar 2021
22   O‘zbekistonni   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishi   Birinchi   Prezident   I.A.Karimov
tomonidan ishlab chiqilgan quyidagi beshta muhim tamoyilga tayanadi:
Birinchidan,   iqtisodiyotni   mafkuradan   to‘la   xoli   qilish   va   uni   siyosatdan
ustun   turmog‘i.   Bu   tamoyilga   ko‘ra,   iqtisodiyot   va   uni   barqaror   hamda   yuqori
sur’atlar bilan rivojlantirish davlat siyosatining mazmunini tashkil etadi.
Ikkinchidan,   bozor   munosabatlariga   o‘tish   davrida   davlatning   o‘zi   bosh
islohotchi vazifasini  bajaradi. Buning ma’nosi  shundan iboratki, davlat  bu davrda
butun   xalq   manfaatlaridan   kelib   chiqib,   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy
taraqqiyotining   yetakchi   va   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilab   beradi.   Islohotlar
jarayonining tashabbuskori bo‘lib qoladi.
Uchinchidan,   barcha   ijtimoiy-iqtisodiy   jabhalarda   qonun   ustivorligini
ta’minlash   taqozo   etiladi.   Mazkur   tamoyilning   mohiyati   shundaki,   iqtisodiy
o‘zgarishlar   va   jamiyatning   yangilanish   jarayoni   mamlakatda   amal   qiluvchi
qonunlarga tayangandagina ijobiy natijalar berishi mumkin.
To‘rtinchidan,   bozor   munosabatlariga   o‘tish   aholining   kam   ta’minlangan
qismini   moddiy   qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan   tadbirlarni   amalga   oshirish   bilan
qo‘shib olib boriladi. Buning uchun davlat kishilarni islohotlarga ruhan tayyorlash
va ularni ijtimoiy himoyalashga qaratilgan kuchli va ta’sirchan siyosat olib boradi.
Beshinchidan,   yangi   iqtisodiy   munosabatlarga   o‘tish   puxta   o‘ylab,
bosqichma-bosqich,   ya’ni   inqilobiy   sakrashlarsiz   amalga   oshiriladi.   Bundan   shu
ma’no chiqadiki, bir  bosqich tamomlangandan keyingina va zarur  shart-sharoitlar
yaratib,   keyingi   bosqichga   o‘tiladi.   Iqtisodiy   islohotlar   bozor   munosabatlarining
mexanizmlarini qadam-baqadam shakllantirib boradi.
    Islohotlarning   o‘zbek   modeli   hozirga   qadar   mavjud   bo‘lgan   bironta
modelni takrorlamaydi. O‘z mazmuni va mohiyatiga ko‘ra u quyidagi   qoidalarga
tayanadi:
-ijtimoiy  yo‘naltirilgan   bozor   iqtisodiyoti   va  huquqiy   demokratik   jamiyatni
barpo etish;
-xalqning boy tarixiy tajribasi, mentaliteti va an’analari hamda islohotlarning
u   yoki   bu   bosqichdagi   o‘zgarishlarga   tayyorgarlik   darajasini   hisobga   olish-bozor
23 iqtisodiyoti   tizimiga   asoslangan   rivojlangan   davlatlarning   boy   tajribasidan
mamlakatning o‘ziga xos xususiyatlarini nazarda tutgan holda foydalanish.
Mamlakatimizda   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning   o‘zbek   modeliga   binoan
mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish,iqtisodiyotni   barpo   qilish   islohotlarning
ustuvor yo‘nalishi deb belgilandi.
Iqtisodiy  islohotlarni  amalga  oshirishning dastlabki  10 yillik tajribasi  shuni
ko‘rsatadiki,   yangilanish   va   taraqqiyot   dasturida   belgilangan   ko‘pgina   ishlarni
amalga   oshirishga   muvaffaq   bo‘lindi.   Qisqa   vaqt   ichida   yaratilgan   mustahkam
huquqiy   me’yorlar   negizida   bozor   iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   kirib,
barqaror iqtisodiy taraqqiyotga erishildi.
Fikrimizning   dalili   sifatida   bir   necha   misollar   va   raqamlarni   keltiramiz.
2018-yilda   korxona   va   xo‘jaliklarning   88   foizini   xususiy   mulk,   aksiyadorlik
jamiyatlari,   qo‘shma   korxonalar,   kooperativlar   va   shirkat   xo‘jaliklari   tashkil   etdi.
Iqtisodiyotda   band   bo‘lganlarning   76   foizi,   yalpi   ichki   mahsulot   ishlab
chiqaruvchilarning   70   foizi,   sanoat   bo‘yicha   65,4   foizi   va   qishloq   xo‘jalik
mahsulotlari yetishtiruvchilarning 99 foizi nodavlat sektoriga to‘g‘ri keldi va yalpi
ichki   mahsulotning   4-5   foizlik   yillik   o‘sishiga   erishiladi.Eng   muhimi
mamlakatimizning don va yoqilg‘i mustaqilligiga erishildi.
Bozor   iqtisodiyotining   samarali   amal   qilishini   ta’minlovchi   yangi   bank,
moliya, soliq tizimlari, xomashyo birjalari, sug‘urta, auditor, lizing kompaniyalari
va bozor infratuzilmasini tashkil etuvchi boshqa tizimlar vujudga keltirildi.
Tarixan   qisqa   vaqt   ichida   o‘tkazilgan   agrar   islohotlar,   kichik   va   o‘rta
biznesni   rivojlantirishda   erishilgan   yutuqlar,   sanoatning   avtomobilsozlik,
mikrobiologiya,   tsellyuloza-qog‘oz,   qand,   farmatsevtika   kabi   tarmoqlarini
yangidan yaratilgani - bular hammasi taraqqiyotning o‘zbek modeli mevalaridir.
5. Iqtisodiy islohotlar, uning bochqichlari va taraqqiyot dasturlari
2022–2026   yillarga   mo‘ljallangan   Yangi   O‘zbekistonning   taraqqiyot
strategiyasida   belgilangan   vazifalarni   amalga   oshirish,   O‘zbekiston
Respublikasining   “yashil”   iqtisodiyotga   o‘tish   strategiyasi   doirasida   “yashil”   va
inklyuziv   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash   borasida   amalga   oshirilayotgan   chora-
24 tadbirlar   samaradorligini   oshirish,   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalaridan
foydalanish hamda iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida resurslarni tejashni yanada
kengaytirish   maqsadida   quyidagi   strategik   maqsadlarga   erishishga   mo‘ljallangan
2030-yilgacha   O‘zbekiston   Respublikasida   “yashil”   iqtisodiyotga   o‘tish   va
“yashil” o‘sishni ta‘minlash dasturi :  
Issiqxona   gazlarining   yalpi   ichki   mahsulot   birligiga   nisbatan   solishtirma
ajratmalarini  2020-yildagi darajadan 35 foizga qisqartirish ;  
qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalarining   ishlab   chiqarish   quvvatini   15
GVtga   oshirish   va   ularning   ulushini   elektr   energiyasini   ishlab   chiqarish   umumiy
hajmining 30 foizidan ko‘prog‘iga yetkazish ;
  sanoat sohasida energiya samaradorligini  kamida   20 foizga oshirish ;
  yalpi ichki mahsulot  birligiga to‘g‘ri  keladigan   energiya   sarfi   hajmini , shu
jumladan,   qayta   tiklanuvchi   energiya   manbalaridan   foydalanishni   kengaytirish
hisobiga  30 foizga kamaytirish ;  
iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarida   suvdan   foydalanish   samaradorligini
sezilarli darajada oshirish ,  1 million gektargacha maydonda suv tejovchi sug‘orish
texnologiyasini joriy etish ;  
yiliga   200   million   ko‘chat   ekish   va   ko‘chatlarning   umumiy   sonini   1
milliarddan oshirish  orqali shaharlardagi yashil maydonlarni  30 foizdan ortiqroqqa
kengaytirish ;  
respublika   o‘rmon   fondi   zaxiralari   ko‘rsatkichini   90   million   kub   metrdan
ortiqroqqa yetkazish ;
hosil   bo‘ladigan   qattiq   maishiy   chiqindilarni   qayta   ishlash   darajasini   65
foizdan oshirish ;
Ijtimoiy-iqtisodiy hayotning barcha jabhalarida liberallashtirish, ochiqlik va
oshkoralikni ta’minlash borasida tizimli choralar ko‘rildi. 
Sh.Mirziyoyev o‘z nutqida Yangi O‘zbekiston Taraqqiyot strategiyasinining
7   ta   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilab   berdi.   Mazkur   kontseptual   hujjatda
islohotlarning   uzviyligi   va   davomiyligini   ta’minlash   maqsadida   “Harakatlar
25 strategiyasidan – Taraqqiyot strategiyasi sari” degan tamoyil asosiy g‘oya va bosh
mezon qilib olindi
5.1-rasm. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining "2022-2026 yillarga
mo‘ljallangan yangi O ‘zbekiston Taraqqiyot Strategiyasi to‘g‘risida"
12 ta maqsad
8 ta maqsad
16 ta maqsad
34 ta maqsad8 ta maqsad 10 ta maqsad 12 ta maqsad1-yo'nalish 2-yo'nalish 3-yo'nalish 4-yo'nalish 5-yo'nalish 6-yo'nalish 7-yo'nalish
Katta islohotlar uchun 5-6 yil qisqa vaqt hisoblanadi, lekin, shu qisqa davrda
iqtisodiy sohada soliq siyosati, budjet tizimini tubdan qayta ko‘rib chiqish hamda
pul-kredit   tizimini   tartibga   solish   borasida   zamonaviy   mexanizmlar   joriy   etildi.
Iqtisodiyotda tizimli muammolarni va tarkibiy nomutanosibliklarni bartaraf etishda
eng muhim qadamlardan biri valyuta bozorini liberallashtirish bo‘ldi.
Iqtisodiy   islohotlarga   mos   soliq-budjet   siyosatini   yuritish   va   budjet
mablag‘larini   samarali   taqsimlash   maqsadida   yangi   tahrirdagi   Soliq   va   Budjet
kodekslari   qabul   qilindi.   Davlat   budjeti   qonun   ko‘rinishida   qabul   qilinmoqda.
26 Qonunchilik   darajasida   tavakkalchiliklar   va   tashqi   ta‘sirlarni   boshqarish   uchun
yetarlicha   moslashuvchan   shart-sharoitlarni   ta’minlovchi   yuridik   normalar   milliy
qonunchiligimizga singdirilmoqda, fiskal qoidalar takomillashtirilmoqda.
O‘tgan   6   yil(2017-2023)   davomida   soliq,   budjet,   pul-kredit   siyosati   va
boshqa   iqtisodiy   jarayonlarni   muvofiqlashtirishning   huquqiy   asoslariga   oid   14   ta
yangi qonunlar qabul qilindi. 9 ta qonun o‘z kuchini yo‘qotgan deb topildi. 
Shuningdek, amaldagi 50 ta qonunlarga 273 ta o‘zgartish va qo‘shimchalar
kiritildi. Bularning barchasi keng qarovli iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning
huquqiy asoslarini takomillashtirishga xizmat qiladi.
Soliq   siyosatini   takomillashtirish   va   soliq   ma‘muriyatchiligini
soddalashtirishga oid normalarnining qonunlarda aks ettirilishi hisobiga soliq yuki
sezilarli   darajada   kamaytirildi.   Soliq   stavkalarining   pasaytirilishi   bilan   bir   paytda
soliq   tizimini   soddalashtirish   tadbirkorlarning   raqobatbardoshligini   oshishiga
imkon yaratdi.
Kamroq   soliqlar   tadbirkorlarga   o‘z   xarajatlarini   kamaytirish,
investitsiyalarni   ko‘paytirish   va   biznesni   kengaytirish   imkonini   berayotganligini
statistik ma‘lumotlardan ham ko‘rishimiz mumkin. So‘nggi 6 yildagi (2017-2023)
asosiy   kapitalga   investitsitsiyalar   hajmi   deyarli   4   marotabaga   ko‘payib,   uning
tarkibida markazlashmagan investitsiyalar miqdori muttasil oshib bormoqda. Ayni
paytda ularning jami investitsiyalardagi ulushi 85 foizga yetib qoldi.
Soliq   yukini   kamaytirish   tadbirkorlarni   yangi   tadbirkorlik   tashabbuslarini
amalga   oshirishga   undamoqda.   Natijada,   2018-2023   yillar   mobaynida
mamlakatimizda   424   mingdan   ortiq   kichik   korxona   va   mikrofirmalar   yangidan
tashkil etildi. Bugungi kunda iqtisodiy faol aholining 67,2 foizi (10 million kishi)
kichik biznes va xususiy tadbirkorlik bilan shug‘ullanayotganligi ham tadbirkorlik
iqtisodiyotning yetaklovchi kuchiga aylanganligining isbotidir.
Soliq tizimini soddalashtirish jarayonlarni qisqartirish natijasida tadbirkorlik
faoliyati   osonlashtirildi   va   soliq   majburiyatlarini   bajarish   xarajatlari   sezilarli
kamaytirildi.   Qo‘shilgan   qiymat   solig‘i   stavkasi   12   foizga   tushirildi.   Xorijiy
investorlar   aksiyalaridan   oladigan   dividendlar   uch   yil   muddatga   foyda   solig‘idan
27 ozod   qilindi.   Bu   esa   xorijdan   kelib   faoliyat   olib   borayotgan   tadbirkorlar   uchun
qulay fiskal tizim yaratilganligini anglatadi.
Biznesni   davlat   tomonidan   muvofiqlashtirishda   ortiqcha
ma’muriyatchilikdan   erkin   bozor   tamoyillariga   asoslangan   bilvosita   boshqaruv
usullariga   o‘tish   jarayonlari   jadallik   bilan   olib   borilmoqda.   Qonunchilik
hujjatlarida davlatning biznesni tartibga solishga qaratilgan 500 ta funksiyasi bekor
qilindi, 70 tasi xususiy sektorga davlat-xususiy sheriklik asosida o‘tkazildi. Hozirgi
kunga qadar 132 ta litsenziya va ruxsat berishga oid hujjatlar bekor qilindi, 33 tasi
bo‘yicha xabardor qilish tartibi kiritildi.
Davlatning   iqtisodiyotdagi   ishtirokini   keskin   kamaytirish,   iqtisodiyotda
erkin raqobat muhitini yaratishga qaratilgan qonun hujjatlari takomillashtilmoqda. 
Xususan,   “Raqobat   to‘g‘risida”gi   qonun   loyihasi   parlament   palatalarining
muhokamasidan   o‘tkazilib,   ma’qullandi.   Ushbu   qonunning   qabul   qilinishi   va
kuchga   kirishi   bozor   ishtirokchilari   o‘rtasida   tenglikni   ta‘minlashga   hamda   tovar
va moliya bozorlarida sog‘lom raqobat muhitini shakllantirishga xizmat qiladi.
Xalqaro   amaliyotdan   kelib   chiqib,   ilg‘or   bank   tizimini   joriy   etish,   sohada
raqobat   muhitini   mustahkamlashga   qaratilgan   ishlar   olib   borildi.   Bu   borada   bank
tizimini   isloh   qilishning   milliy   strategiyasi   qabul   qilinib,   tijorat   banklarini
transformatsiya   qilish   ishlari   boshlangan.   Ushbu   jarayonda   banklarning
kapitallashuv   darajasi   va   depozit   bazasini   oshirish,   istiqbolli   investitsiya
loyihalarida   tijorat   banklari   ishtirokini   kengaytirish,   bank   tizimi   barqarorligini
ta‘minlash   va   xatarlarni   xalqaro   tashkilotlar   va   xalqaro   moliya   institutlari
talablariga   muvofiq   boshqarishga   asoslangan   bank   nazorati   tizimida   prudensial
chora-tadbirlarni qo‘llashning qonunchilik asoslari takomillashtirildi.
Ishbilarmonlik   va   investitsiya   muhitini   yanada   yaxshilash   borasida   qator
tizimli   islohotlar   amalga   oshirildi.   Tadbirkorlar   uchun   teng   sharoit   yaratish
maqsadida   biznesni   rivojlantirish,   ma‘muriy   to‘siqlarni   bartaraf   etish,
litsenziyalash   jarayonlarini   soddalashtirish,   tadbirkorlarning   moliyaviy
resurslardan foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish va xususiy mulk huquqining
daxlsizligini   ta’minlashga   oid   bir   qancha   qonunlarga   o‘zgartish   va   qo‘shimchalar
28 kiritildi.   Ishbilarmonlik   muhitini   yaxshilashga   qaratilgan   islohotlar   samarasi
o‘laroq keyingi besh yilda xo‘jalik yurituvchi subyektlar soni  479 mingtaga yetdi
yoki qariyb ikki baravar ko‘paydi.
O‘zbekiston  iqtisodiyotining  jozibadorligini  oshirish   borasida  tashqi   savdo-
iqtisodiy   hamkorlar   bilan   aloqalar   yanada   erkinlashtirilmoqda.   Xususan,
investorlar uchun zarur bo‘lgan 7 mingdan ziyod xomashyo va tovarlarga bojxona
bojlari   bekor   qilindi.   Yangi   tashqi   bozorlarga   kirish   maqsadida   O‘zbekistonning
xalqaro moliyaviy va savdo tashkilotiga qo‘shilish jarayoni jadallashtirilmoqda.
Qonun   xujjatlarida   chet   ellik   ishbilarmonlar   va   investorlar   huquqlarining
himoyasi   kuchaytirildi.   Ularga   O   ‘zbekistonda   ko‘chmas   mulk   sotib   olish,   kelib-
ketish   va   yashash   shartlarini   soddalashtirishning   huquqiy   asoslari
takomillashtirildi.   Investorlar   bilan   davlat   idorasi   o‘rtasida   yuzaga   kelgan   har
qanday   noaniqliklar   biznes   subyekti   foydasiga   hal   qilinishi   qonunchilikda   aks
ettirildi.
Chet   ellik   tadbirkor   va   investorlarga   berilayotgan   bunday   imkoniyat   va
kafolatlar o‘z natijasini ko‘rsatmoqda. Mamlakatimizda bir yilning ichida kiritilgan
xorijiy sarmoyalar hajmi esa 10 milliard dollarga yetdi yoki 2020-yilga nisbatan 3
barobarga   oshdi.   Bu   esa   iqtisodiyotimizga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   xorijiy
investitsiyalarni   jalb   qilish,   zamonaviy   texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   yuqori
qo‘shimcha   qiymatga   ega   bo‘lgan   hamda   eksportga   yo‘naltirilgan   mahsulotlar
hajmini oshirish imkonini beradi.
29 Xulosa
Bozor   iqtisodiyoti   tizimini   bosqichma-bosqich   shakllantirish   bu   murakkab
jarayon   bo‘lib   u   bir   vaqtning   o‘zida   bo‘ladigan   tadbir   sifatida   amalga   oshirilishi
mumkin emas, balki bir qancha bosqichlarni o‘z ichiga oluvchi uzoq davrni talab
etadi.   O‘zbekiston   tizimli   islohotlarini   boshqa   mamlakatlardan   ko‘ra   kechroq
boshlagan   bo‘lsada,   o‘tish   davri   iqtisodiyotiga   ega   boshqa   mamlakatlar
tajribasidan   muhim   saboqlarni   olishi   mumkin.   Bozor   munosabatlarining   butun
mexanizmni davlat tomonidan ko‘rsatiladigan va qonun bilan mustahkamlanadigan
bozor   shart-sharoitlari   doirasidagina   amalga   oshiriladi.   Islohotlar   birinchi
bosqchining   g‘oyat   muhim   vazifasini   amalga   oshirish,   ya’ni   davlat   mulki   yakka
hokimligini tugatish va bu mulkni xususiylashtirish hisobiga 
Respublikada   iqtisodiyotni   real   shakllantirish   lozim.   Erkin   bozor
tamoyillarini   o‘rnatishda   iqtisodiyotning   yetakchi   tarmoqlarini   isloh   qilish   va
rivojlantirish   zarur.   Buning   natijasida   esa   sog‘lom   raqobat   muhitini   yaratish
maqsadga   muvofiq.   Bunda   mulkiy,   agrar,   narx,   moliya-kredit,   tashqi   iqtisodiy
faoliyat   va   nihoyat   ijtimoiy   yo‘nalishlarda   islohotlarni   amalga   oshirish   bozor
munosabatlariga   o‘tishda   keng   qulaylik   yaratadi.   Bugungi   kunda
mamlakatimizning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishida   yuzaga   kelgan   yoki   kelishi
kutilayotgan   muammolarni   tizimli   bartaraf   etish   maqsadida   quyidagilarni   amalga
oshirish maqsadaga muvofiq deb hisoblaymiz: 
•investitsiya muhitini yaxshilash;
•soliq ma’muriyatchiligidagi islohotlarni to‘liq amalga oshirish;
 •davlat budjeti operatsiyalarining, ayniqsa, davlat korxonalariga beriladigan
samarasiz yashirin subsidiyalarga nisbatan shaffofligini ta‘minlash; 
•yerdan   foydalanish   bo‘yicha   huquq   hamda   sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   va
qishloq xo‘jaligida mulkka egalik qilish huquqini isloh qilish; 
•davlat   monopolistik   korxonalarini   tarkibiy   jihatdan   (tizimli)   qayta   qurish,
korporativ boshqaruv va moliyaviy hisobotga qo‘yiladigan talablarni kuchaytirish;
•davlatning   eksportga   yo‘naltirilganlikni   qo‘llab-quvvatlashi   (jumladan,   ISO
30 standarti   bo‘yicha   sertifikatlash,   ekspert   xatarlarini   kamaytirish,
diversifikatsiyalash, Jahon savdo tashkilotiga a’zo bo‘lish). 
•O‘rta   muddatli   istiqbolda   infratuzilmani   (xususan,   energetika,  transport   va
logistika)   modernizatsiya   qilish   hamda   oliy   ta‘lim   sifatini   yaxshilash
mamlakatning   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   jarayonlarini   mustahkamlashga   yordam
beradi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O‘zbekiston, 2017 y. 
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "O‘zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida"gi   PF-
4947-sonli Farmoni. 2017 yil 7 fevral. 
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   "O‘zbekiston   Respublikasida
raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi PQ-38382-
sonli Qarori. 2018 yil 3 iyul. 
4. Prezident Shavkat Mirziyoyevning O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
qabul   qilinganining   26   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali   marosimdagi
ma‘ruzasi. 2018 yil 7 dekabr. 
5. Islom   Karimov     ‘‘Ona   yurtimiz   baxtu   iqboli   va   buyuk   kelajagi   yo‘lida
xizmat qilish - eng oliy saodatdir  “ Toshkent ”  “ O‘zbekiston ” 2015. 126-
bet. 
6. O‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O‘zbekiston   milliy   ensiklopediyasi
Davlat ilmiy nashriyoti. 04.02.2014. Toshkent, 51 bet. 
7. wikipedia.org - global internet tarmog‘i ensiklopediyasi.
8. O‘zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti
9. ceep.uz    -   O‘zbekiston Respublikasi  Iqtisodiyot vazirligi huzuridagi Samarali
iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti. 
10. Paul   A.Samuelson,   Willioam   D.Nordhaus.Economics.   19 th
  Edition.
McGraw-Hill Companies. USA.2009.
11. stat.uz    -  O‘zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo'mitasining rasmiy
sayti. 
12. Iqtisodiyot   nazariyasi   .   B.Y.   Xodiyev,   Sh.Sh.   Shodmonov.   TDIU   Nashr
yili:   2017
13. Iqtisodiyot nazariyasi 2-kitob. D.Tojiboyev. Oliy va OMTM darsliklari.   37-
bet.2002-yil.
32 33

Oziq-ovqat mahsulotlarining sifat ko‘rsatkichlarini aniqlash (sut va sut mahsulotlari misolida)

Купить
  • Похожие документы

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha