Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 11000UZS
Размер 2.3MB
Покупки 0
Дата загрузки 30 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Образовательные программы
Предмет Физика

Продавец

Umidjon Omonov

Дата регистрации 30 Апрель 2025

0 Продаж

P-n oʻtishda koʻrgazmali vositalardan foydalanish

Купить
P-N O‘TISHNING XOSSALARI MAVZUSINI O‘QITISHDA
KO‘RGAZMALI VOSITALARDAN FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH …...………………………………………………………………………..3
I-BOB.   FIZIKA   FANINI   O‘QITISH   METODIKASI,   PREDMETI   VA
METODLARI……………………………………………………………….…….5
1.1 §     Fizikani o‘qitishda ko‘ rgazmali   vositalardan   foydalanish usullari...................
1.2§ . Fizika fanini o‘qitishning vositalari . Fizik eksperiment …….... ..................... 10
II-BOB .   P-N   O‘TISHNING   XOSSALARI   MAVZUSINI   O‘QITISHDA
KO‘RGAZMALI VOSITALARDAN FOYDALANISH ...................................21
2.1  §   p-n o‘tishning xossalari haqida umumiy ma’lumot …… …....……………… 2 1
2.2  §   p-n o‘tishning xossalari mavzusini o‘qitishda ko‘rgazmali vositalardan 
foydalanib o‘qitish  ..................................................................................................26
XULOSA ................................................................................................................29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO‘YXATI.........................................31
                            
1 KIRISH
             O zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2017 yil 6 apreldagi 187ʻ
son   “Umumiy   o rta,   o rta   maxsus   va   kasb-hunar   ta’limining   Davlat   ta’lim	
ʻ ʻ
standartlarini   tasdiqlash   to g risida”gi   qarori,   O zbekiston   Respublikasi	
ʻ ʻ ʻ
Prezidentining 2018 yil 25 yanvardagi PF-5313-son “Umumiy o rta, o rta maxsus	
ʻ ʻ
va   kasb-hunar   ta’limi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to g risida”gi   farmoni,   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019   yil   29	
ʻ ʻ ʻ
apreldagi   “O zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030   yilgacha	
ʻ
rivojlantirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash   to g risida”gi   PF-5712-sonli   farmoni,	
ʻ ʻ
O zbekiston Respublikasining 2020 yil 23 sentyabrda tasdiqlangan yangi tahrirdagi	
ʻ
“Ta’lim   to g risida”gi   qonuni,   2021   yil   19   martdagi   PQ-5032-son   “Fizika	
ʻ ʻ
sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish
choratadbirlari   to g risida”gi   qarori,   va   shuningdek,   mazkur   faoliyatga   tegishli	
ʻ ʻ
boshqa   me’yoriy-huquqiy   hujjatlarda   belgilangan   vazifalar   ijrosini   ta’minlash   va
amalga oshirishda mazkur ko rsatma muayyan darajada xizmat qiladi.	
ʻ
                O zbekiston   Respublikasida   qabul   qilingan   “Kadrlar   tayyorlash   milliy	
ʻ
dasturi” va “Ta’lim to g risida”gi qonunning maqsadi, oliy o quv yurtlarida fizika	
ʻ ʻ ʻ
fanini   o qitish   metodikasi,   uning   predmeti   va   metodlari,   ta’limning   barcha	
ʻ
bosqichlarida   fizika   fanini   o qitishning   mazmuni   va   vazifalari,   o quv   fizika	
ʻ ʻ
exsperimentining   vazifalari,   fizikadan   masalalar   yechish   metodikasi,   fizika   o quv	
ʻ
mavzulariga pedagogik va axborot  texnologiyalarini  qo llash  metodlari, fizikadan	
ʻ
bilimlarni   chuqurlashtirish,   o quvchilarning   har   tomonlama   qiziqishini   va	
ʻ
qobiliyatlarini   rivojlantirish   va   ularning   mutaxassislik   bo yicha   yo naltirishni	
ʻ ʻ
ko zda tutadi.	
ʻ
Fanni   o qitishdan   maqsad-yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash   uchun	
ʻ
fizika   fanini   o qitish   metodikasi,   fanni   o qitishda   innovatsion   texnologiyalarni	
ʻ ʻ
2 qo llash   ya’ni   pedagogik  va  axborot   texnologiyalaridan,  ko rgazmali   vositalardanʻ ʻ
foydalana olish malaka, ko nikmalarini shakllantirish maqsadini o z ichiga oladi. 	
ʻ ʻ
Fanning   asosiy   vazifasi   ta’lim   tizimiga   oid   qarorlar,   farmoyishlar,   v azifalari
va   uni   ro yob   chiqarish   bosqichlarining   mazmun   va   mohiyatini   ochib   berish,	
ʻ
hozirgi   davrda   fizika   o qituvchisining   kasbi   va   uning   jamiyatda   tutgan   o rnini	
ʻ ʻ
asoslab berish; fizikaviy masalalarni turli usullarda yechish metodikasini o rgatish;	
ʻ
namoyish tajribalarini tayyorlash va ko rsatish metodikasi va texnikasini o rgatish;	
ʻ ʻ
ta’limda   innovatsaion   va   axborot   texnologiyalarini   qo llash   hamda   fizika   o qitish	
ʻ ʻ
metoodikasi   bo yicha   nazariyamaliy   bilimlarni   uzviylik   va   uzluksizlikda	
ʻ
o rgatishdan iborat.	
ʻ
Fizika   fani   amaliyotda   tajribalarga   tayangan   eksperimental   fan   bo‘lganligi
sababli,   o‘tiladigan   har   bir   mavzuni   tajribalar   asosida   ko‘rgazmali   o‘tish   fanning
samaradorligi oshishiga zamin yaratadi. Shunday ekan, dars jarayonida zamonaviy
o‘quv   laboratoriya   jihozlaridan   samarali   foydalanib,   namoyish   tajribalarni,
laboratoriya ishlarini bajarish maqsadga muvofiq.
Ko rgazmali vositalar tayyorlash talabaga muayyan mavzuni  bayon qilish va	
ʻ
yaxshiroq o zlashtirish uchun yordam beradigan ko rgazmali materiallar (jadvallar,	
ʻ ʻ
chizmalar,   rasmlar,   xaritalar,   maketlar,   modellar,   grafiklar,   namunalar,musiqiy
asar, kichik badiiy asar va h.q.) hisoblanadi. 
      Kurs   ishining   dolzarbligi:   bugungi   kunda   ta’lim   muassasalarida   fizika
fanini   o‘qitish   sifatini   oshirish,   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   o‘qitish   uslublarini
joriy   qilish,   iqtidorli   o‘quvchilarni   saralash,   mehnat   bozoriga   raqobatbardosh
mutaxassislarni tayyorlash, ilmiy tadqiqot va innovatsiyalarni rivojlantirish hamda
amaliy natijadorlikka yo‘naltirishga katta e‘tibor qaratilmoqda. 
Ko‘rgazmali   vositalar   asosida   o‘tkazilgan   mashg'ulotlar   yosh   avlodni
mustaqil   fikrlaydigan,   ma'nan   yetuk,   barkamol   shaxslarga   aylantiradi.   Shuning
3 uchun   ham   ta'lim   muassasalaridagi   ta'lim-tarbiya   jarayonida   zamonaviy   o‘qitish
uslublari – ko‘rgazmali vositalar,  interfaol uslublar, innovatsion texnologiyalarning
ahamiyati va o‘rni beqiyosdir.
  Kurs   ishining maqsadi:   Bu kurs ishining asosiy maqsadi akademik litsey va
ta’lim muassasalarida fizikani o‘qitishda nazariy hamda amaliy mashg’ulotlar bilan
bog’liq innovatsion texnologiyalarni hamda ko‘rgazmali vositalar orqali dars o‘tish
samaradorligini,   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   usul   va
metodlarini ko‘rib chiqishdir. 
p-n   o‘tishning   xossalari   mavzusi   bo yicha   o‘quvchilar   dunyoqarashiniʻ
shakllantirish   hamda   boyitish,   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quv   dasturlari   va
darsliklarni   takomillashtirish,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   va
ko‘rgazmali vositalarni joriy qilish, bo‘yicha ishlarni mazmunli va maqsadli tashkil
etishdan iborat. 
O qitish vositalari, ko‘rgazmali vositalar o‘qituvchining ish faoliyatining ham	
ʻ
samaradorligini   oshirishga   imkon   beradi.   O qitish   vositalaridan   o‘z   vaqtida   o z	
ʻ ʻ
o rnda foydalanish, o‘qituvchining ishini anchagina yengillashtiradi. 	
ʻ
Kurs   ishining     vazifalari : - fizika   fanini   o‘qitish   metodikasi,   predmeti   va
metodlari   haqida   batafsil   to‘xtalib   o‘tish,   fizikani   o‘qitishda   ko‘ rgazmali
vositalardan   foydala nish usullari  haqida ma’lumotlar berish;
- pedagogik   dasturiy   vositalar   yordamida   fizika   o‘qitish   samaradorligini
oshirish to‘g’risida fikrlar uyg’otish;
- Fizika   fanini   o‘qitishning   vositalari   haqida   va   fizik   eksperimentlar   haqida
ma’lumotlar berish;
- P-n   o‘tishning   xossalari   mavzusini   o‘qitishda   ko‘rgazmali   vositalardan
foydalanish ning   ahamiyati   haqida   tushunchalar   berish,   p-n   o‘tishning
xossalari haqida umumiy ma’lumotlar berish va tushunchalar uyg’otish;
4 - p-n   o‘tishning   xossalari   mavzusini   o‘qitishda   ko‘rgazmali   vositalardan
foydalanib o‘qitishning ahamiyatini va samarasini tushuntirish.
Kurs ishining hajmi va tuzilishi:  kurs ishi mundarija, kirish, 2 ta bob,  4  ta bo‘lim,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
I-BOB FIZIKA FANINI O‘QITISH METODIKASI, PREDMETI VA
METODLARI
1.1 §     Fizikani o‘qitishda ko‘ rgazmali   vositalardan   foydalanish usullari
Ko rgazmali   vositalar   tayyorlash   o‘ʻ quvchilarga   muayyan   mavzuni   bayon
qilish va yaxshiroq o zlashtirish uchun yordam  beradigan ko rgazmali materiallar	
ʻ ʻ
dasturiy   vositalar   jadvallar,   chizmalar,   rasmlar,   xaritalar,   maketlar,   modellar,
grafiklar, namunalar,musiqiy asar, kichik badiiy asar va h.q. hisoblanadi. 
Ta'lim   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   hamkorlikdagi   faoliyati   bo‘lib,   shu
jarayonda shaxsning taraqqiyoti, uning ma'lumoti va tarbiyasi ham amalga oshadi.
Darslarda o‘qituvchi o‘z bilimi, ko‘nikma va malakalarini mashg'ulotlar vositasida
o‘quvchilarga   yetkazadi,   o‘quvchilar   esa   uni   o‘zlashtirib   borishi   natijasida   undan
foydalanish   qobiliyatiga   ega   bo‘ladi.   O‘rganish   jarayonida   o‘quvchilar
o‘zlashtirishning   turli   ko‘rinishlaridan   foydalanishadi,   ya'ni   o‘zlashtirilayotgan
ma'lumotlarni   qabul   qilish,   qayta   ishlash   hamda   amaliyotga   tatbiq   etishda   o‘ziga
xos tafovutlarga tayanadi. Ta'lim jarayonida o‘qituvchi va o‘quvchilarlarning dars
paytidagi   hamkorligi,   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlashi,   sinfdan   tashqari   ishlar
shaklida ta'lim va tarbiya masalalari hal etiladi.
Ta'limning   maqsadi   jamiyat   ehtiyojiga   mos   ravishda   shakllanadi.   Shunday
ekan,   ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib bo‘lishi kerak. Ilmiy adabiyotlarda
ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to‘g'ri, aniq, o‘rinli foydalanish ko‘nikma va
malakalarini   hosil   qilish,   mantiqiy-ijodiy   tafakkurni   rivojlantirish,   kommunikativ
savodxonlikni oshirish, milliy g'oyani singdirish, sharqona tarbiyani shakllantirish,
5 shaxsni   ma'naviy   boyitishdan   iboratligi   ta'kidlangan.   Ta'limiy   maqsad   asosida
o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, og'zaki va yozma savodxonlikni oshirish, mantiqiy
tafakkurni   rivojlantirish   orqali   ularning   muloqot   madaniyati   takomillashtiriladi.
Tarbiyaviy maqsad asosida esa ma'naviy, g'oyaviy, nafosat tarbiyasi beriladi.
Ulug'   donishmandlardan   biri   «...   kelajak   tashvishi   bilan   yashasang,
farzandlaringga   yaxshi   bilim   ber,   o‘qit»,   degan   ekan.   Yurtimizda   ta'lim-tarbiya
tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar haqiqiy ma'noda bir-ikki yillik yoki qisqa
davrda samaraga erishishga qaratilgan ish emas, balki chin ma'noda bir necha yuz
yillarga tatiydigan o‘zgarish bo‘ldi, desak xato bo‘lmaydi.
Ma'lumki,   ta'limda   ilg'or   pedagogik   va   yangi   axborotlar   texnologiyalarini
tatbiq etish  o‘quv mashg'ulotlarining  samaradorligini  oshiribgina  qolmay, ilm-fan
yutuqlarini   amaliyotda   qo‘llash   orqali   mustaqil   va   mantiqiy   fikrlaydigan,   har
tomonlama   barkamol   yuksak   ma'naviyatli   shaxsni   tarbiyalashda   muhim   ahamiyat
kasb   etadi.   Hozirgi   kunda   ta'lim   jarayonida   interfaol   metodlar   va   axborot
texnologiyalarini o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan qiziqish kundan-kunga ortib
bormoqda. Bunday bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an'anaviy ta'limda
o‘quvchilar   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga   o‘rgatilgan   bo‘lsa,   zamonaviy
texnologiyalardan   foydalanish   esa   ularni   egallayotgan   bilimlarini   o‘zlari   qidirib
topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham
o‘zlari   keltirib   chiqarishga   o‘rgatadi.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   shaxs   rivojlanishi,
shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir
qatorda boshqaruvchilik, yo‘naltiruvchilik funksiyasini bajaradi.
Pedagogik   texnologiya   asosida   o‘tkazilgan   mashg'ulotlar   yosh   avlodni
mustaqil   fikrlaydigan,   ma'nan   yetuk,   barkamol   shaxslarga   aylantiradi.   Shuning
uchun   ham   ta'lim   muassasalaridagi   ta'lim-tarbiya   jarayonida   zamonaviy   o‘qitish
uslublari   -interfaol   uslublar,   innovatsion   texnologiyalarning   ahamiyati   va   o‘rni
beqiyosdir.
6 Talim-tarbiya   jarayonida   innovatsion   texnologiyalardan   foydalanishning
ahamiyatli   tomoni,   shaxsni   rivojlantiruvchi   ta'lim-   tarbiyani   amalga   oshirish
imkoniyatining   kengligidir.   Innovatsion   texnologiya   ta'limga   tizimli   yondashuv
asosida tadbiq etiladi hamda o‘quvchilarning yoshi, ruhiyati, dunyoqarashi, bilimi,
faollik darajasi, ta'lim-tarbiyaning maqsadi, yo‘nalishi, mazmuni, shakllari, usullari
e'tiborga olinadi. Pedagogning bu jarayon tashkilotchisi, ijodkor sifatidagi faoliyati
asosini   uning   bilimi   va   mahoratini,   texnik   vositalardan   foydalanib,   bolaning
qiziqish   va   intiluvchanligiga   ta'sir   ko‘rsatish,   bolani   faollashtirishga   xizmat
qiluvchi   usullarni   qo‘llab,   kafolatlangan   samaralarga   erishish   qobiliyatini   tashkil
etadi.   Shu   bilan   bir   qatorda   dars   jarayonida   turli   xil   ta'lim   vositalaridan
foydalaniladi.
Bu   vositalarning   zaminida   ko‘rgazmalilik   o‘z   o‘rnini   topgan.   Ko‘rgazmali
metodlardan   foydalanishda   samaradorlikka   erishish   uchun   quyidagi   shartlarga
amal qilish maqsadga muvofiqdir:
- ko‘rgazmalilikning ta'lim oluvchilar yoshi va rivojlanish darajasiga mos kelishi;
- namoyish etilayotgan ob'ektlar barcha ta'lim oluvchilarga yaxshi ko‘rinib turishi;
- namoyishda uning boshlang'ich bosqichi va asosiy jarayon (holat)larning ajralib
turishi;
-   tajribalar   namoyishi   maket,   jihoz,   qurollar   yoki   tajriba   sxemasini   chizib
ko‘rsatish asosida tashkil etilishi;
- namoyish va illyustratsiya o‘quv materialining mazmuni bilan uyg'un bo‘la olishi
lozim.
Avvalo,   hamma   vaqt   shuni   esda   tutish   zarurki,   ko‘rsatma   qo‘llanmani   namoyish
qilish   —   maqsad   bo‘lmay,   balki   vositadir.   Qo‘llanmani   ko‘rsatish   emas,   balki   u
bilan   ishlash   kerak.   O‘rganilayotgan   materialning   mazmuni   va   darsga   ajratilgan
vaqt   taqozo   etgan   hollardagina   ko‘rsatma   qo‘llanmani   namoyish   qilish   tavsiya
etiladi.   Ko‘rgazmali   vositalardan   eng   ko‘p   qo‘llaniladigani   esa,   o‘qitishning
7 axborot-texnika   vositalaridir.   AKT   o‘quvchilarning   bilim,   ko‘nikma   hamda
malakalarni o‘zlashtirishini osonlashtirish va uning samaradorligini oshirish hamda
o‘qituvchining   o‘quvchilarga   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   berish,   ularni
mustahkamlash hamda tekshirib ko‘rish borasidagi mehnatini engillashtirish uchun
foydalaniladigan   axborot-texnik   vositalar   majmuasi   tushuniladi.   O‘qitishning
axborot-texnika   vositalari   jumlasiga   informatsiya   berishda   foydalaniladigan
texnika (videoproektorlar, televizion, hamda kompyuter qurilmalari va shu kabilar)
gina   emas,   balki   tegishli   texnika   bilan   birga   foydalaniladigan   o‘ziga   xos
informasiya   uzatuvchilarning   o‘zi   (o‘quv   kinofilmlar,   dasturlashtirilgan
topshiriqlar va shu kabilar) ham kiradi.
O‘quvchilar   tasavvurlarini   kengaytirishda   va   ularning   bilimlarini   yanada
oshirishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   eng   qulay   vosita   va   unumli   usul
bo‘lib   hisoblanadi.   Pedagogik   dasturiy   vositalar   xozirgi   kunda   ko‘rgazmali
vositalarning   eng   samarali   va   tushunarli   turi   hisoblanadi.   Chunki   pedagogik
dasturiy   vositalar dan   ma’ruza   jarayonida   qo‘llash   natijasida   qisqa   vaqt   ichida
kerakli   axborotni   tinglovchi   va   o‘quvchilarga   ko‘rgazmali   qilib   o‘tkazish
imkoniyati   bor.   Bu   esa   o‘quv   samaradorligini   oshirishning   muhim   omili   bo‘lib
xizmat etadi. 
Dars davomida o‘qituvchi tomonidan bajariladigan ko‘pgina tashkiliy ishlar
kompyuter   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Interfaol   metodlar   ta’lim   jarayoni
ishtirokchilarining   birgalikda,   ya’ni   o‘zaro   hamkorlikda   faoliyat   yuritishiga
asoslanadi. Bunda o‘quvchilar va talabalar an’anaviy ta’limdagi kabi faqat tayyor
bilimlarni   eshitib   qabul   qiluvchi   passiv   obyektdan   ta’lim   jarayonida   bevosita
ishtirok   etuvchi,   mustaqil   fikrlovchi   faol   obyektga   aylanadilar.   "Interfaol
metodlardan to‘g‘ri foydalanilganda, bilim  olish o‘quvchi  uchun qiziqarli  hayotiy
faoliyatiga aylanadi. Bunday usullar qo‘llanilganda, o‘quvchilar o‘qitilmaydi, balki
ularning   mustaqil   o‘qituvchi   bilan   birgalikda   muayyan   yo‘nalish   va   miqdordagi
bilimlarni   mustaqil   o‘zlashtirishadi".   Biroq   bunda   o‘qituvchining   o‘rni   nihoyatda
8 katta,   chunki,   u   muayyan   fan   o‘quv   dasturi   asosida   rejalashtirilgan,   darslik,
qo‘llanmalarda   belgilab   berilgan   muayyan   mavzuga   xos   xususiyatlar,   mavjud
pedagogik   shart-sharoitlar,   o‘quvchilarning   yosh   psixologik   va   fiziologik
xususiyatlari,   ularning   hayotiy   ehtiyoji   va   qiziqishidan   kelib   chiqib,   ta’lim
metodlari   va   dars   shakllarini   tanlaydi.   Ushbu   jarayonda,   albatta,   o‘qituvchining
bilim va malaka darajasi, dunyoqarashi, ijodkorligi, vaziyatni baholay olishi hamda
unga muvofiq tezkor harakat qila olish layoqati muhim o‘rin tutadi. O‘z navbatida,
o‘quvchilarning   yosh,   psixologik,   fiziologik   xususiyatlari,   bilim   darajasi,
dunyoqarashining ko‘lami hamda sinf, guruhning faolligi ham noan’anaviy ta’lim
shakli,   metodi   va   vositalarini   tanlash,   ulardan   maqsadga   muvofiq   foydalanish
uchun turtki bo‘ladi. 
Fizik   jarayonlar   me х anizmlarini,   ularning   yuz   berish   bosqichlarini
kompyuterda   kuzatish,   ularni   yangi   dars   bayonida,   tajriba   mashg‘ulotlarida
namoyish etish va bu holatlarni kompyuter te х nologiyalariga tayangan holda olib
borish   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchiga   bilim   berish   va   fan   asoslariga   doir
ko‘nikmalar hosil qilish samaradorligini oshiruvchi omil ekanligi oydinlashdi. 
Fizika   fani   amaliyotda   tajribalarga   tayangan   eksperimental   fan   bo‘lganligi
sababli,   o‘tiladigan   har   bir   mavzuni   tajribalar   asosida   ko‘rgazmali   o‘tish   fanning
samaradorligi oshishiga zamin yaratadi. Shunday ekan, dars jarayonida zamonaviy
o‘quv   laboratoriya   jihozlaridan   samarali   foydalanib,   namoyish   tajribalarni,
laboratoriya ishlarini bajarish maqsadga muvofiq.
Fizika fanini o qitishda o quvchilar ongida nazariy modelning tasavvurlariniʻ ʻ
shakllantirish,   hodisalar   va   jarayonlar   bilan   tanishtirishning   samarali   metodlarini
ishlab   chiqish   muhimdir.   Fizik   jarayonlarni   kompyuterda   modellashtirish   uchun
informatsion texnologiyada fizik bilimlardan keng foydalaniladi. Ta lim jarayonida	
ʼ
zamonaviy axborot texnologiyalardan foydalangan holda darslarni tashkillashtirish
uchun maxsus dasturiy ta minotlar bo lishi kerak. 	
ʼ ʻ
Ta lim tizimida multimediyali elektron o quv adabiyotlar, ma ruzalar, virtual	
ʼ ʻ ʼ
labaratoriya ishlari, har xil animatsion dasturlar va yana boshqa ishlarni yaratishda
9 kerak   bo ladigan   maxsus   dasturlar   mavjud.   Fizik   jarayonlarni   modellashtirishʻ
imkoniyatini   beradigan   dasturlarga:   Origin,   MathCad,   MatLab,   Maple,   Crocodile
Physics, Electronics, Interactive Physics, Workbench va boshqa dastur paketlarini
misol   keltirish   mumkin.   Fizik   jarayonlarni   kompyuterda   modellashtirish   uchun
informatsion texnologiyada fizik bilimlardan keng foydalaniladi.
Kompyuterda virtual laboratoriya ishlarini bajarishning afzalliklari juda ko p: 	
ʻ
o quvchilarda   ma lum   malakalarni   shakllantirish   vaqti   qisqaradi;   mashq	
ʻ ʼ
qilinadigan topshiriqlar soni oshadi; 
talabalarning   ishlash   surati   jadallashadi;   kompyuter   tomonidan   faol
boshqarishni talab qilinishi natijasida talaba ta lim subektiga aylanadi;	
ʼ
talabalar   kuzatishi,   mushohada   qilishi   qiyin   bo lgan   jarayonlarni	
ʻ
modellashtirish va bevosita namoyish qilish imkoniyati hosil bo ladi. 
ʻ
Har   bir   darsni   qiziqarli   va   esda   qolarli   o tishida   har   bir   pedagog   o qituvchi	
ʻ ʻ
o quv   laboratoriya   mashg ulotlarini   internet   muhitida   vebga   yo naltirilgan   ta lim	
ʻ ʼ ʻ ʼ
tizimida   mavjud   bo lgan   turli   hil   vedio   roliklar   va   virtual   laboratoriya   ishlarini	
ʻ
talabalar   bilan   birgalikda   bajarib,   tushuntirib   berilganda   talabalar   har   tomonlama
bilimga   ega   bo ladi.   Bugungi   kunda   o qitishning   ananaviy   ko rinishidan   farq	
ʻ ʻ ʻ
qiladigan   zamonaviy   axborot   texnologiyalarini   qo llash   orqali   o qitishni   tashkil	
ʻ ʻ
etish   yuqori   samaradorlikka   erishishga   imkoniyat   yaratadi.   Fizika   fanini   o qitish	
ʻ
borasida   o quvchilar   ongida   nazariy   modelning   tasavvurlarini   shakllantirish,	
ʻ
hodisalar   va   jarayonlar   bilan   tanishtirishning   samarali   metodlarini   ishlab   chiqish
muhimdir.
10 1-rasm. Phet pedagogik dasturoy mahsulotdan namuna 
Bu   pedagogik   dasturiy   vositalar   yordamida   o rganuvchi   o quvchilar   istalganʻ ʻ
vaqtda   fizik   jarayonlarni   to xtatib   qo yishi,   orqaga   qaytarishi   hamda   dastlabki	
ʻ ʻ
parametrlarni o zgartirib jarayonning ishtirokchisidek his qilishi mumkin. 	
ʻ
Fizik jarayonni o rganish albatta ma lum bir model, ya ni mazkur jarayonning	
ʻ ʼ ʼ
mavhumlashtirilgan,   soddalashtirilgan   obrazi   asosida   olib   boriladi.   Real   fizik
jarayonning   immitatsion   kompyuter   modelini   yaratishda   ma lum   bir   model   asos	
ʼ
qilib   olinadi.   Shuningdek   modellashtirishning   o ziga   xos   muhim   tomonlari	
ʻ
shundaki, turli xil fizik qurilma va asboblar tayyorlash shart emas, hodisalarni jonli
va   tabiiy   ko rinishda   tasvirlanishi,   tajribani   oz   fursat   ichida   istalgan   marta	
ʻ
takrorlash   mumkinligi,   kuzatish   qiyin   bo lgan   yoki   umuman   kuzatilishi   mumkin	
ʻ
bo lmagan jarayonlarni ham namoyish eta olish imkoniyatiga egaligi. O qituvchiga	
ʻ ʻ
bu   pedagogik   dasturiy   vositalar   kompyuter   monitorida   shuningdek,   multimedia
proyektori   yordamida   ko pgina   fizik   effektlarni   namoyish   etishning   hamda   yangi	
ʻ
noan anaviy  o qitish   turini   takomillashtirishning  imkonini   beradi.  Bugungi   kunga	
ʼ ʻ
kelib informatsion texnologiyalardan foydalanish ko zga ko rinmas, tez yoki sekin	
ʻ ʻ
o tuvchi   jarayonlarning,   murakkab   hodisalarning   fizik   mexanizmlarni   animatsiya	
ʻ
qilish imkonini yaratadi. 
Shunday   ekan   ta lim   jarayoniga   zamonoviy   texnologiyalarni   qo llash   orqali	
ʼ ʻ
ta limning   sifat   va   samaradorligini   oshirishimiz   mumkin.   Ta lim   muassasalarida	
ʼ ʼ
fizika fani ilmiy dunyoqarashni shakllantirish uchun juda boy imkoniyatlarga ega.
Fundamental fizika nazariyalariga asosan fizika kursi materiallari to g ri va yagona	
ʻ ʻ
sistemaga keltirilgan. Bu esa fan olamidagi barcha ilmiy yo nalishlarning g oyalari	
ʻ ʻ
11   asosidagi   ilmiy   bilimlar   talabalarning   ilmiy   fikrlashini   shakllantirish   uchun   asos
bo ladi,   degan   xulosaga   olib   keladi.   Tabiiy   fanlarning   rivojlanishi   oqibatidaʻ
texnologik taraqqiyot ham rivojlanib boradi.  
 
 
1.2 §. Fizika fanini o‘qitishning vositalari. Fizik eksperiment
Vosita   deganda   qandaydir   bir   harakatni   yuzaga   keltirish   uchun   kerak
bo‘ladigan   jism   yoki   ularning   to‘plami   tushuniladi.   O qitishning   maqsadiga	
ʻ
yetishga,   o‘qituvchi   bilan   o quvchilarning   birgalikdagi   harakatini   amalga	
ʻ
oshirishda   qo‘llaniluvchi   asboblar   va   tuzilmalar,   ayrim   ma’lumot   beruvchi
materiallarni   o‘qitish   vositalari   deyiladi.   Umuman,   o‘qitish   vositalariga   o‘quv
yurtining binosi  hamda undagi jihozlari;  xonalar  o‘quv hujjatlari, o‘quv qurollari,
turli uskuna-apparaturalar, kompyuterlar, Internet va boshqa vositalar kiradi. 
Fizika fanini  о 'qilishning vositalariga quyidagilar kiradi: 
1. O qituvchining so‘zi va turli ish harakatlari. 	
ʻ
2. Fizika bo‘yicha o‘quv adabiyotlari va boshqa qo‘llanmalar. 
3.   Tabiatning   mavjud   obyektlari   (Quyosh,   Yer,   Oy,   yulduzlar,   minerallar,
mashinaning   turli   qismlari,   havo,   suv,   qattiq   jismlar,   narsalar   hodisalar   va
boshqalar). 
12 4.   Harakat   qiluvchi   modellar   (mashinalar,   mexanizmlar,   apparatlarning
modellari). 
5. Texnik qurilmalarning maketlari. 
6. O quv eksperimentni bajarishga kerakli fizik qurollar. ʻ
7. Grafik vositalar (rasm, sxema, chizma va boshq.). 
8. Texnik vositalar (diapozitiv. diafilm, kinofilm, kompyuter, proyektor). 
O qitish vositalari quyidagi didaktik funksiyalarni bajaradi: 	
ʻ
O qib o‘rganiladigan predmetlarni va hodisalarni o quvchilarga tushuntirish. 
ʻ ʻ
Fizik hodisalarni o‘qib-o‘rganish imkoniyatlarini oshirish. 
Fizik   asboblar   va   qurilmalarning   ishlash   prinsipi   asosida,   hodisalarni   yuz
berish mexanizmini yaqqol ko‘rsatish. 
Turli   fizik   hodisalarni,   qonuniyatlami,   bog'lanishlarni   sabab-oqibat
bog'liqlikda ekanligini tajribada isbotlash. 
Ko‘rgazmali   namunalarni   yaratish   bilan,   o quvchilarning   fikrlashini   yanada	
ʻ
o‘stirish 
O qitishning   turli   bosqichlarida   olingan   nazariy   bilimlarni,   amaliy   va   bilish	
ʻ
maqsadidagi masalalarni hal qilishda qo‘llash. 
O qitish   vositalari,   o quvchilarning   o‘quv   faoliyatini   oshirishda   o‘ziga   xos
ʻ ʻ
ahamiyatga ega. 
Jumladan:
-       o quvchilarning   bilishga   qiziqishlarini   maksimal   rivojlantirish   va   bilim	
ʻ
olishga bo‘lgan ishtiyoqini qondirishga yordam beradi; 
13 -   o‘quv   jarayonining   ko‘rgazmaliligini   oshirib,   natijada   o‘quv   materiali
o qivchilarga tushunarli darajada yetkaziladi; ʻ
-   o quvchilarning   mehnat   unumdorligini   oshirib,   natijada   o‘quv   materialini	
ʻ
o‘zlashtirish darajasi ham oshadi; 
-       dars   paytida   o quvchilarning   mustaqil   ishlash   mazmuni   chuqurlashib,	
ʻ
hajmi ortadi. 
O qitish   vositalari,   o‘qituvchining   ish   faoliyatining   ham   samaradorligini	
ʻ
oshirishga imkon beradi. O qitish vositalaridan o‘z vaqtida o z o rnda foydalanish,	
ʻ ʻ ʻ
o‘qituvchining   ishini   anchagina   yengiilashtiradi.   O z   vaqtida   va   ozgina   harakat	
ʻ
bilan o‘qitishning yuqori natijasiga erishish mumkin. 
О ‘quv adabiyotlari bilan ishlash. 
O‘qitish jarayonida o‘qitish vositasi qatori, o‘quv adabiyoti katta ahamiyatga
egadir.   Shuning   uchun,   fizika   o‘qituvchisining   asosiy   vazifalaridan   biri,
o quvchilarning   o‘quv   adabiyotlar   bilan   ishlashga   o‘rgatishdir.   Ma’lumki,	
ʻ
o quvchilar   maktabda   o‘qish   davrida   darsliklar   bilan   ishlash   bo‘yicha   quyidagi
ʻ
malakalarga ega bo‘lishgan: 
1.   Kitobdagi   o‘quv   materiali   matnining   asoslarini,   boshqacha   aytgan
hodisalarning   muhim   belgilarini,   qonunlarning   mohiyatini   va   boshqalarni   topa
bilish. 
2. Formulalarning matematik keltirib chiqarishni mustaqil bajara olish.
3. Rasmlar, grafikiar va jadvallar bilan ishlashga o‘rganish. 
4. O qiganlarning rejasini va qisqacha mazmunini yoza bilish. 	
ʻ
5. O qiganlarining mazmunini o‘z so‘zi bilan aytib berish. 
ʻ
6. Darslikdagi materiallarni boshqa adabiyotlardan olingan ma’lumotlar bilan
to‘ldirish. 
14 7. O‘quv kitobining mazmuni. fani va nomli ko‘rsatkichlar bilan ishlay olish. 
8.   Kutubxonadagi   kataloglar   bilan   ishlash   va   kerakli   masalalar   bo‘yicha
bibliografiya tuzishni bilish. 
Talabalarni   o‘quv   kitoblari   bilan   ishlashga   o‘rgatishda,   bilish   maqsadidagi
umumiy rejadan foydalanish katta ahamiyatga ega. 
Ko‘rgazma vositalari.  Fizikadan ko‘rgazma vositalarga quyidagilar kiradi: 
1. Hajmiy modellar. Agar qurolni yoki tuzilmaning o‘zini ko‘rsatish mumkin
bo‘lmasa, unga, aynan, mos keladigan modellardan foydalaniladi. Masalan, issiqlik
va   elektr   dvigatellari,   gidravlik   press,   suv   omborlari,   nasos,   ko‘tarma   kran   va
boshqalar.   Ularni   o‘quvchilar   uchun   chiqarilgan   turli   konstruktorlik   detallaridan
yasasa   bo‘ladi.   Bunday   modellarni   fizika-texnika   to‘garaklarining   qatnashchilari
yasashadi. 
2.   Kinematik   sxemalar   —   faner   yoki   kartondan   yasalgan   modellar   yoki
sxemalar. Bunday sxemalarning ayrim qismlari harakatlanuvchi bo‘lib, hodisaning
yuz   berish   mexanizmini   yoki   qurolining   ishlash   prinsipini   yaqqol   ko‘rsatadi.
Bularga elektrlashtirilgan sxemalar ham kiradi. 
3.   Illustratsion   model-maketlar,   masalan,   kristall   panjaraning   modeli.   Fizika
fanini o‘qitishda maketlar unchalik ko‘p qo‘llanilmaydi. Biroq ular ayrim hollarda
o‘ziga xos ahamiyatga ega. Masalan, suv-elektrstansiyalarining, suv omborlarining
plotinasini,   shlyuzlarning   maketlari   va   boshqa   omillar.   Ular   ko‘rgazmali   obrazni
hosil qilib, aniq tasavvur hosil qilishga imkon yaratadi. 
4. Kolleksiyalar. Fizika kursini  o‘qitishda  turli  predmetlarning materiallariga
tegishli  kolleksiyalar  qo‘llaniladi. Masalan,  kristall, o‘tkazgichlar va dialektriklar,
va   yarimo‘tkazgichlar,   elektr   lampalari,   bir   xil   shakldagi   turli   moddalar   va
boshqalar. 
15 5. Jadvallar va plakatlar - turli murakkab o‘quv qurollarning tuzilishlari bilan
o‘quvchilarni   tanishtirish   vaqtida   qo‘llaniladi.   Bunday   plakatlarda   qurollarning,
qurilmalarning tashqi ko‘rinishini, optik tizimlarda nurning yurishini, qurollarning
ayrim   detallarini   va   ularning   ishlash   prinsiplari   aks   ettiriladi.   Bunday   plakatlar
turkumiga   quyidagilarni   qo‘shsa   bo‘ladi:   Mendeleyev   elementlar   davriy   tizimi,
asosiy  fizik birliklar,  asosiy   fizik  kattaliklar,  fundamental  doimiyliklar,  elementar
zarralar   va   boshqalar.   Shunga   o‘xshash   ko‘rgazma   qurollarning   bu   turiga   buyuk
fizik olimlarning portretlari ham kiradi. Jadvallar va plakatlarni saqlashga alohida
e’tibor berish kerak. 
6.   Diagrammalar.   Fizika   fanini   o‘qitish   jarayonida,   o‘qituvchilar   ko‘pincha
taqqoslovchi   diagrammalardan   foydalanishadi.   Masalan,   turli   yoqilg   'ilarning
issiqlik   berish   imkoniyati,   moddalarning   solishtirma   issiqligi,   mashinalarning
foydali ish koeffitsienti, kosmik tezliklar va boshqalar. 
7. Grafiklar - fizik kattaliklar orasidagi funksional bog'lanishlarni o‘rgatishda
muhim   ahamiyatga   ega.   Bunda   asosiy   e’tibor,   tayyor   grafikni   emas,   uning
dinamikasini ko‘rsatishga qaratilishi kerak. 
8.   Epiproyeksiya-   shaffof   bo‘Imagan   jismlarning   sirtidagi   rasmlarni
proyeksiyalab   ko‘rsatishda   qo‘llaniladi.   Masalan,   kitoblardagi   rasmlar,   sxemalar,
o‘quvchilarning   daftarlaridagi   yozuvlar,   mayda   detallar   proeksiyalanadi.   Katta
o‘lchamli rasmlarni va chizmalarni o‘ziday qilib tayyorlash mumkin. 
9.   Diaproyeksiya   -   shaffof   jismlarning   sirtidagi   rasmlarni   proyeksiyalashda
qo llaniladi.   Bunda   o‘qituvchi   diapozitiv,   diafilm   kinofilmlarning   slaydlarniʼ
tayyorlash,   yig'ish,   saqlash  va  darsda  foydalanish  bo‘yicha  ko‘p ishlarni   bajarishi
kerak. 
10. Radio eshittirish va teleko‘rsatuvlar, kinofilm va magnitofonlar. 
11. Kompyuter texnologiyasi, multimedia xizmatlari.
16 Fizik eksperimen t 
Fizikani   o‘qib-o‘rganishda   bilim   bulog’i   va   tadqiqot   metodi   sifatida
eksperiment   xizmat   qiladi.   О ‘quv   eksperimenti   —   dars   paytida   fizik   hodisalarni
yuz berish mexanizmini, qonuniyatlarini va turli bog lanishlarini maxsus asboblarʻ
yordamida   ko‘rsatishdan   iborat.   Shuning   uchun,   o‘quv   eksperimenti   har   doim
bilim   bulog'i,   o‘qitish   vositalari   va   tadqiqot   metodining   vazifasini   bajaradi.   Oliy
o‘quv   yurtining   sharoitiga   mos   ravishda,   fizik   eksperimentlar   quyidagi   turlarga
bo linadi: 	
ʼ
I.  Namoyishli tajribalar. 
II. Frontal laboratoriya ishlari.
III. Fizik praktikum. 
IV. Auditoriyadan tashqari kuzatishlar va tajribalar. 
Bularning har biri bilan batafsil tanishib o‘taylik. 
I.   Namoyishli   tajriba   -   fizik   hodisalar   va   ular   orasidagi   bog'lanishlar
o‘qituvchi tomonidan tajribada ko‘rsatilishidir. U bir vaqtda auditoriyadagi barcha
talabalarning   ko‘rishiga   mo‘ljallangan,   ya’ni   hodisani   barcha   talabalar   bir   vaqtda
uzatishadi. 
Namoyishli   tajribalar   fizik   hisoblashlarni   amalga   oshirishga   va   fizik
tushunchalarni   shakllantirishga   sharoit   yaratadi.   O qituvchining   tushuntirishini	
ʻ
oydinlashtirib   va   asoslab,   hodisaning   turli   belgilarini   ko‘rgazmali   va   ishonchli
bayon qilishga yordam beradi. 
Fizika   fanini   o‘qitishda   namoyishli   tajribalar   va   ko‘rgazmalilik   nima   uchun
kerak?   -   degan   savolni   tug'ilishi   tabiiy.   Ma’lumki,   bilish   jarayoni   har   doim   jonli
mushohadadan,   ya’ni   ko‘rishdan,   eshitishdan,   sezishdan,   hidini   yoki   ta mini	
ʼ
bilishdan iboratdir. Demak fizika fanini o‘qitishdagi ko‘rgazmalilik va namoyishli
17 tajribalar   talabalarda   jonli   mushohadani   hosil   qilish   vositasidir.   So‘z   bilan   aytib
bera   olmaganini,   qog'ozga   chizib   ko‘rsatsa   bo ladi,   ammo   hodisaning   borishʻ
mexanizmining   barchasining   rasmini   chizish   mumkin   emas.   Shuning   uchun,
namoyishli   tajribalar   ko‘rsatiladi.   Tajribada   ko‘rsatish   mumkin   bolmaganlari
kinofilm  va multfilm  orqali  yetkaziladi. Ayrim  hodisalarning borish mexanizmini
ko‘rsatish   uchun   hozirgi   vaqtda   kompyuter   texnologiyasi   keng   qollanilmoqda.
Natijada.   sezib   va   ko‘rib   qabul   qilinganlar   tafakkur   orqali   tahlil   qilinadi   hamda
fikrlash   orqaii   amalga   oshiriladi.   Fikrlash   asosida   hodisaning   mazmuni
o‘zlashtiriladi va natijada o quvchi ma'lum bilimga ega bo‘iadi. Bilimlarni amalda	
ʻ
qo‘llashga o‘rgangandagina, u, inson uchun haqiqiy bilim bo‘lib hisoblanadi.
Namoyishli   tajribaning   metodikasi   -   tajriba   o‘tkazishga   oz   vaqt   sarflab,
o quvchilarga maksimal  ta’sir qilishni  aniqlaydi hamda quyidagi savollarga javob	
ʻ
beradi: berilgan tajribani qanday ketma-ketlikda o‘tkazish kerak? Tajriba o‘tkazish
jarayonida   o quvchilarning   diqqatini   nimaga   qaratish   kerak?   Tajribaning   har   bir	
ʻ
qismini   qanday   tempda   bajarish   kerak?   Tajribani   necha   marta   takrorlash   talab
qilinadi (va boshqalar)? 
Namoyishli   tajribaning   texnologiyasi   deb   —   tajribaning   samaradorligini
ta’minlovchi vositalar va usullarning to‘plamiga aytiladi. Tajriba samarali bo‘lishi
uchun, quyidagi shartlar bajarilishi zarur: 
1.   Tajribaning   mazmunliligi.   U   qurollarni   to‘g'ri   tanlash   va   hodisaning
mazmunini to la o‘rganishga yaratilgan shartlar bilan aniqlanadi. 
ʻ
2.   Namoyish   xulosasining   haqqoniyligi.   U   namoyishning   xulosasini   hech
qanday shubhaga olib kelmaslik sharti bilan belgilanadi. 
3.   Namoyishning   у aqqolligi.   Bu   talab   sinfdagi   barcha   o quvchilar,	
ʻ
asboblarnigina   emas,   balki   ularning   barcha   detallarini   ham   ochiq   ko‘rishga
yaratilgan shart orqali aniqlanadi. 
18                   4.   Namoyishning   ko rgazmaliligi.   Bu   talab   esa,   ko‘rsatilayotgan   hodisaʻ
yaqqol, aniq, qulay va tushunarli. bo‘lishi bilan aniqlanadi. 
5.   Namoyish   xulosasining   ishonchliligi.   Tajriba   hech   qachon   noto‘g'ri
fikrlashga olib kelmasligi, boshqacha aytganda, uning borishidagi har bir fragment
va xulosa har doim ishonchli bo‘lishi kerak. 
6.   Namoyishli   tajriba   qisqa   vaqtda   o‘tkazilishi   kerak.   Buning   uchun,
o‘qituvchi   tomonidan   tajribani   bajarishning   muqobil   varianti   o‘ylab   topiladi   va   u
bir necha marta takroriy o‘tkazish orqali amalga oshiriladi. 
7.   Namoyishli   bajarishning   ishonchliligi.   Asboblarning   ko‘rsatish   aniqligi,
qurilmaning har bir elementini mustahkamligi orqali aniqlanadi. 
8.   Namoyishning   estetik   bo‘lishi.   Tajribani   bajarishning   ko‘rkamligi,
asboblarning   va   materiallarning   tashqi   ko‘rinishi   qiziqarli   ekanligi   bilan
belgilanadi. 
9. Namoyishni o tkazish vaqtida texnika xavfsizligiga rioya qilish. 	
ʻ
II.   Frontal   laboratoriya   ishlari.   Laboratoriya   ishlarini   bajarish   quyidagi
masalalarni   yechishga   yordam   beradi:   bilimlarni   amalda   qo‘llashga   o‘rgatadi;
politexnik bilim berish vositasi  sifatida xizmat qiladi; hayotda va mehnatda kerak
bo‘luvchi   usullarni   va   ko‘nikmalarni   shakllantiradi;   talabalarning   kasbiy
qobilyatini o‘stirishga yordam beradi; talabalarning mustaqilligini rivojlantiradi va
boshqalar. 
Laboratoriya   ishlarining   belgilari   bo‘yicha,   quyidagi   turlarga   ajratish
mumkin:  
1. Mazmuni bo‘yicha. 
2.   Bajarish   va   xulosasidan   toydalanish   metodlari   bo‘yicha   (kuzatish,   tajriba
sifati, o‘lchov ishlari, kattaliklarning miqdoriy bog'lanishlarini tadqiq qilish). 
19 3.   Talabaning   mustaqilligi   bo‘yicha   (tekshirishni,   tadqiqotni   va   ijodkorlikni
talab qiluvchi). 
4.   Didaktik   maqsad   bo‘yicha   (yangi   materialni   o‘rganish,   takrorlash,
mustahkamlash, amaliy usullarni shakllantirish, ijodkorlikni rivojlantirish). 
5. O qitish jarayonidagi o‘rni bo‘yicha (ko‘rgazmali, yakunlovchi va oldindanʻ
bajariladigan ishlar). 
6.   Bajarilish   o‘rni   bo‘yicha   (auditoriyada,   laboratoriyada,   uyda   va   ishlab
chiqarish laboratoriyasida). 
7. Tashkil qilish yo li bo‘yicha (frontal, fizpraktikum). 	
ʻ
8.   O tkazish   vaqti   bo‘yicha   (qisqa   muddatli   frontal   ishlar,   1   soatli   frontal	
ʻ
ishlar,   2   soatli   praktikum).   Ayrim   hollarda   laboratoriya   ishlari   quyidagicha
sinflarga ajratiladi: 
 Fizik hodisalarni kuzatish va o‘rganish. 
 O lchov asboblari bilan tanishish va fizik kattaliklarni o‘lchash. 
ʻ
 Fizik asboblar va texnik qurilmalarni ishlash prinsipi bilan tanishish.
 Miqdoriy qonuniyatlarni kuzatish va tekshirish. 
 Moddalarning fizik xossalarini va fizikaviy doimiylarni  aniqlash.
Frontal   laboratoriya  ishlarining soni,  mavzulari  o‘quv dasturida  ko‘rsatilgan.
Oliy   o‘quv   yurtining   laboratoriyasidagi   sharoitdan   kelib   chiqib,   ularning   sonini
o‘qituvchi o zi tanlab oladi. 	
ʻ
Frontal laboratoriya ishlarini bajarish paytida o quvchilar 2-3 tadan bir necha	
ʻ
guruhga bo‘linib, ularning barchasi bir xil ishni bajarishadi. Har bir guruhga bir xil
asboblar  va materiallar  beriladi. Ishning maqsadi,  kerakli  anjomlar, ishni  bajarish
tartibi va xulosa chiqarish yo‘li ishning bayonnomasida to‘liq berilgan, qo‘shimcha
ma lumotlarni   o‘qituvchi   qo‘shimcha   tarzda   taklif   qiladi.   Fizik   asboblardan	
ʼ
20 foydalanish   bilan   bir   qatorda,   laboratoriya   ishlarini   kompyuterda   bajarish   ham
taklif qilinadi.
Laboratoriya   ishiga   bag'ishlangan   darsning   tarkibi   quyidagicha:   kirish
qismidagi   suhbat,   o quvchilar   eksperimentni   bajarishi,   olingan   natijalarni   qaytaʻ
ishlash va ishni yakunlash.
III.   Fizik   praktikumlar.   Fizik   praktikum   -   laboratoriya-amaliyot   ishini
bajarishning   eng   yuqori   shakli   bo‘lib   hisoblanadi.   U   talabalarning   yuqori
darajadagi   mustaqilligi   va   kerakli   asboblarning   murakkabligi   bilan   ifodalanadi.
Odatda praktikum, kursning ma’lum bo‘limini yoki kursni o‘qib bo‘lgandan keyin,
o‘tilganlarni   takrorlash,   bilimlarni   mustahkamlash   va   chuqurlashtirish   maqsadida
bajariladi.   Har   bir   kursga   tegishli   praktikumlar   shu   maqsadda   tanlab   olinadi.
Praktikumning hajmi ham o‘quv dasturida ko‘rsatilgan. 
Fizik   praktikumga   bir   yoki   ikki   soatli   ishlar   qo‘yiladi.   U   laboratoriyaning
moddiy bazasiga bog'liq. Praktikumga tegishli ko‘rsatmada quyidagilar beriladi: 
1)   Masalaning   qisqacha   nazariyasi   va   tadqiq   qilinayotgan   kattalikni
aniqlashning birorta yo‘li; 
2)   Asboblar   tizmasi   va   ularning   ichidan   o quvchilarga   noma’lumligining	
ʻ
ko‘rsatmasi; 3) Ishni bajarish tartibi; 
4) O lchashning xulosasini chiqarish tartibi va xatolikni hisoblash yo li;	
ʻ ʻ
5) Qo‘shimcha savollar va vazifalar. 
Ishni   bajarish   bo‘yicha   o quvchining   hisobotida   quyidagilar   bo‘lishi   shart:	
ʻ
tuzilma sxemasining rasmi; ishni bajarish yo li; kuzatish va o lchashning xulosasi;	
ʻ ʼ
eksperimentdan   olingan   natijalardan   foydalanish   va   uni   yakunlash;   xatoliklarni
hisoblash; qo‘shimcha savollarning javobi bo lishi kerak. 
ʻ
21 IV.   Auditoriyadan   tashqari   kuzatishlar   va   tajribalar.   Bu   ishlar   tabiatda,
uyda,   ishlab   chiqarishda   yoki   ilmiy   laboratoriyalarda,   ishxonalarda   o‘tkazilishi
mumkin.   Ular   o‘qituvchining   topshirig i   bo‘yicha,   uning   ishtirokisiz   bajariladi.ʻ
Bunday   ishlarning   turlarini   o‘qituvchi   o‘ziga   xos   tarzda   o quvchilarning	
ʻ
qobilyatiga,   eksperiment   o‘tkazishga   bo lgan   qiziqishiga   yarasha   tanlab   oladi   va	
ʻ
ayrim o quvchilarga shaxsiy topshiriqlar berishi mumkin. Bunday ishlarni bajarish	
ʻ
o quvchilarning   kuzata   olish   qobilyatini,   mustaqilligini   va   texnik   madaniyatini	
ʻ
o‘stirishga yordam beradi. 
Oliy   maktab   amaliyotida   fizikadan   auditoriyadan   tashqari   ishlarning   turli
shakllari   mavjud:   fizik   va   fizika-texnik   to‘garaklar,   ilmiy   tadqiqot   institutlari
laboratoriyalariga   say   ohat   va   ularda   ishlash,   turli   kechalar   va   konferensiyaiar.
o quvchilarning   ma’ruzalari   va   referatlari,   pedagogik   amaliyot   davrida   fizika   va
ʻ
texnika bo‘yicha ko‘rgazmalar tashkillashtirish hamda devoriy gazetalar, byulleten
va   jurnallar   chiqarish,   ilmiy-ommabob   va   fizikaning   yutuqlariga   bag'ishlangan
kinofilmlar ko‘rsatish, fizika haftaliklari hamda dekadalar o‘tkazish va boshqalar. 
Fizikadan   o‘tkaziluvchi   auditoriyadan   tashqari   ishlarning   mazmuniga   ko‘ra,
ikki guruhga bo lish mumkin: 	
ʻ
1.   O quv   materialiga   bevosita   bog liq   bo lgan   auditoriyadan   tashqari   ishlar.	
ʻ ʻ ʻ
Ular darsning mazmuni bilan mustahkam bog langan bo lib, o quvchilarni muhim	
ʼ ʻ ʻ
bo lgan   dastur   materiallarini   o‘zlashtirib   olishiga   hamda   mustahkam   bilim-	
ʻ
ko nikmalarni egallashiga xizmat qiladi. 
ʼ
2.   Dars   bilan   bog liq   ,   ammo   o quvchilarning   fizika   va   texnika   to‘g'risidagi	
ʻ ʻ
bilimlarini,   malaka   va   ko‘nikmalarini   chuqurlashtirish   maqsadida   dasturdan
tashqari   bajariluvchi   ishlar.   Bunday   ishlarning   asosiy   maqsadi   -   o quvchilarning	
ʻ
fikrlashini yanada kengaytirish, fizik-texnik bilimlarga bo lgan qiziqishini oshirish	
ʻ
va ularning ijodkorlik qobilyatlarini rivojlantirishdan iborat.
22 II-BOB .  YARIMO‘TKAZGICHLI FOTODIOD VA
FOTOTRANZISTORLAR MAVZUSINI O‘QITISH METODIKASI
2.1   §  p-n o‘tishning xossalari haqida umumiy ma’lumot
p-n   o tishʻ   yoki   elektron-teshik   o tish	ʻ   —   har   xil   turdagi   o tkazuvchanlikka	ʻ
ega   bo lgan   ikkita   yarim   o tkazgichning   aloqa   maydoni	
ʻ ʻ   —   teshik   (p,
inglizchadan   positive -ijobiy)   va   elektron   (n,   inglizchadan   negative -manfiy).   P-n
o tish joylarida elektr jarayonlari chiziqli bo lmagan oqim kuchlanish xususiyatiga	
ʻ ʻ
23 ega  yarimo tkazgichli  qurilmalarning  (diodlar,  tranzistorlar  va  boshqalar)  ishlashiʻ
uchun asosdir.
Kosmik zaryad hududlari  
P   -tipli   yarimo tkazgichda	
ʻ ,   qabul   qiluvchi   dopantni   kiritish   orqali   olinadi,
teshiklarning   kontsentratsiyasi   elektronlar   kontsentratsiyasidan   ancha
yuqori.   Donor   nopoklik   orqali   olingan   n   -tipli   yarimo tkazgichda	
ʻ   elektronlar
kontsentratsiyasi   teshiklarning   kontsentratsiyasidan   ancha   yuqori.   Agar   ikkita
yarim   o tkazgich   o rtasida   kontakt   o rnatilsa,   u   holda   diffuziya	
ʻ ʻ ʻ   oqimi   paydo
bo ladi	
ʻ   —   asosiy   zaryad   tashuvchilar   (elektronlar   va   teshiklar)   tasodifiy   ravishda
ular ko p bo lgan joydan ular kamroq bo lgan joyga oqib o tadi va ular bilan qayta	
ʻ ʻ ʻ ʻ
birlashadi   .   bir-biriga,   bir-birini,   o zaro.   Natijada,   hududlar   orasidagi   chegara	
ʻ
yaqinida   deyarli   bo sh   (mobil)   asosiy   zaryad   tashuvchilar   bo lmaydi,   lekin	
ʻ ʻ
kompensatsiyalanmagan zaryadga ega bo lgan nopoklik ionlari qoladi. Chegaraga	
ʻ
tutashgan   p   -tipli   yarimo‘tkazgichdagi   hudud   elektronlar   keltirgan   manfiy
zaryadni,   n   -tipli   yarimo‘tkazgichdagi   chegara   hududi   esa   teshiklar   olib   kelgan
musbat   zaryadni   oladi   (aniqrog‘i,   manfiy   zaryadni   yo‘qotadi).   elektronlar
tomonidan olib ketiladi).
Shunday   qilib,   yarimo tkazgichlar   chegarasida   qarama-qarshi   belgining	
ʻ
fazoviy   zaryadlari   bo lgan   ikkita   qatlam   hosil   bo lib,   birlashmada	
ʻ ʻ   elektr
maydonini   hosil   qiladi.   Bu   maydon   diffuziya   oqimiga   qarama-qarshi   yo nalishda	
ʻ
drift   oqimini   keltirib   chiqaradi.   Oxir-oqibat,   diffuziya   va   drift   oqimlari   o rtasida
ʻ
dinamik   muvozanat   o rnatiladi   va   fazoviy   zaryadlarning   o zgarishi   to xtaydi.	
ʻ ʻ ʻ
Harakatsiz   fazoviy   zaryadlarga   ega   bo lgan   tükenmiş   joylar	
ʻ   pn   —   o tish   deb	ʻ
ataladi.
24 Rektifikator xususiyati  
Pn   birikmasiga   asoslangan   eng   oddiy   qurilmaning   qurilmasi   —
yarimo tkazgichli   diodʻ   —   va   uning   sxemalar   bo yicha   ramziy   ko rinishi	ʻ ʻ
(uchburchak   p   -mintaqasini bildiradi va oqim yo nalishini ko rsatadi).	
ʻ ʻ
Agar yarimo tkazgich qatlamlariga shunday tashqi kuchlanish qo llanilsa, u	
ʻ ʻ
tomonidan yaratilgan elektr maydoni ulanishda mavjud bo lgan maydonga qarama-	
ʻ
qarshi   yo naltirilgan   bo lsa,   u   holda   dinamik   muvozanat   buziladi   va   diffuziya	
ʻ ʻ
oqimi   drift   oqimidan   tez   ustunlik   qiladi.   kuchlanish   kuchayishi   bilan   ortib
boradi.   Pn   birikmasiga bunday kuchlanish ulanishi   to g ridan-to g ri yo nalish	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ   deb
ataladi   (ijobiy   potentsial   p   -tipli   hududga   nisbatan   n   -tipli   hududga   nisbatan
qo llaniladi).	
ʻ
Agar   tashqi   kuchlanish   qo llanilsa,   u   tomonidan   yaratilgan   maydon	
ʻ
birlashmadagi   maydon   bilan   bir   xil   yo nalishda   bo lsa,   bu   faqat   kosmik   zaryad	
ʻ ʻ
qatlamlari   qalinligining   oshishiga   olib   keladi.   Diffuziya   oqimi   shunchalik
kamayadiki, kichik drift oqimi ustunlik qiladi.   Pn   o tish joyiga bunday kuchlanish	
ʻ
ulanishi   teskari   yo nalish	
ʻ   (yoki   qulflash   yo nalishi)   deb   ataladi   va   asosan	ʻ
elektron-teshik   juftlarining   termal   yoki   foton   hosil   bo lishi   bilan   belgilanadigan	
ʻ
ulanishdan o tadigan umumiy oqim teskari oqim deb ataladi.	
ʻ
Sig imi	
ʻ  
P-n   o tishning   sig imi   yarimo tkazgichlarda	
ʻ ʻ ʻ   p-n   o tish   joyida   va   undan	ʻ
tashqarida   to plangan   hajm   zaryadlarining   sig imi.	
ʻ ʻ   P-n   o tishning   sig imi   chiziqli	ʻ ʻ
25 emas   — bu ulanishga qo llaniladigan tashqi kuchlanishning polaritesi va qiymatigaʻ
bog liq. Ikki xil	
ʻ   p-n   -tushish sig imlari mavjud: to siq va diffuziya.	ʻ ʻ
To siq sig imi	
ʻ ʻ  
To siq   (yoki   zaryad)   sig imi   birlashmadagi   potentsial   to siqning   o zgarishi   bilan
ʻ ʻ ʻ ʻ
bog liq   va   teskari   moyillik   bilan   sodir   bo ladi.   Bu   tekis   kondansatkichning
ʻ ʻ
sig imiga   teng   bo lib,   unda   blokirovka   qatlami   dielektrik   qatlam   bo lib   xizmat
ʻ ʻ ʻ
qiladi va   p   va   n   birikma hududlari plitalar sifatida xizmat qiladi. To siqning sig imi	
ʻ ʻ
birlashma maydoniga va yarimo tkazgichning nisbiy o tkazuvchanligiga bog liq.	
ʻ ʻ ʻ
Diffuziya sig imi	
ʻ  
Diffuziya   sig imi   ozchilik   tashuvchilari   (	
ʻ p   -mintaqadagi   elektronlar   va   n   -
mintaqadagi   teshiklar)   mintaqasida   to planish   bilan   bog liq.   Diffuziya   sig imi	
ʻ ʻ ʻ
oldinga kuchlanish ortishi bilan ortadi.
Radiatsiyaga   ta ʼ sir   qilish  
Nurlanishning   materiya   bilan   o ʻ zaro   ta ʼ siri   murakkab   hodisadir .   Ushbu
jarayonning   ikki   bosqichini   ko ʻ rib   chiqish   shartli   ravishda   qabul   qilinadi :  birlamchi
va   ikkilamchi .
Birlamchi   yoki   to ʻ g ʻ ridan - to ʻ g ʻ ri   ta ʼ sirlar   elektronlarning   siljishi  ( ionlanish ),
atomlarning   panjara   joylaridan   siljishi ,   atomlar   yoki   elektronlarning   siljishsiz
qo ʻ zg ʻ alishi   va   moddaning  ( maqsad )  atomlarining   bevosita   o ʻ zaro   ta ʼ siri   natijasida
yadroviy   o ʻ zgarishlardan   iborat .  zarrachalar   oqimi   bilan .
Ikkilamchi   ta sirlar   ishdan   chiqqan   elektronlar   va   atomlar   tomonidan	
ʼ
strukturaning keyingi qo zg alishi va yo q qilinishidan iborat.	
ʻ ʻ ʻ
Elektron-teshik   juftlarining   hosil   bo lishi   bilan   elektronlarning   qo zg alishi	
ʻ ʻ ʻ
va   kristall   atomlarini   panjara   joylaridan   siljish   jarayonlari   eng   katta   e tiborga	
ʼ
loyiqdir,   chunki   bu   kristal   tuzilishida   nuqsonlarning   paydo   bo lishiga   olib   keladi.	
ʻ
26 Agar   kosmik   zaryad   hududida   elektron-teshik   juftlari   hosil   bo lsa,   buʻ
yarimo tkazgich   strukturasining   qarama-qarshi   kontaktlarida   oqim   paydo	
ʻ
bo lishiga   olib   keladi.   Ushbu   effekt   ultra   uzoq   xizmat   muddati   (o nlab   yillar)	
ʻ ʻ
bo lgan betavoltaik quvvat manbalarini yaratish uchun ishlatiladi.
ʻ
Yuqori  energiyali zaryadlangan zarralar  bilan nurlanish har doim  birlamchi
ionlanishga va sharoitga qarab atomlarning birlamchi siljishiga olib keladi. Yuqori
energiyalar   panjara   elektronlariga   o tkazilganda,   delta   nurlanishi,   ion   yo lidan	
ʻ ʻ
tarqaladigan   yuqori   energiyali   elektronlar,   shuningdek,   fotonlar   va   rentgen
kvantlari   hosil   bo ladi.   Pastroq   energiyalar   kristall   panjaraning   atomlariga	
ʻ
o tkazilganda,   elektronlar   qo zg atiladi   va   yuqori   energiya   zonasiga   o tkaziladi,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bunda elektronlar turli energiyadagi fotonlar va fononlarni (isitish) chiqarish orqali
energiyani   termoliz   qiladi.   Elektron   va   fotonlarning   eng   keng   tarqalgan   sochilish
effekti   Kompton effektidir .
Shakllanish usullari  
Aralashmalarning sintezi  
Eritish   jarayonida   bitta   kristall   nopoklik   erish   nuqtasiga   qadar   isitiladi,
shundan   so ng   kristallning   bir   qismi   nopoklik   eritmasida   eriydi.   Sovutgandan	
ʻ
so ng,   monokristal   nopoklik   moddasi   bilan   qayta   kristallanadi.   Bunday   o tish	
ʻ ʻ
suyuqlanish deyiladi.
Aralashmalarning tarqalishi  
Diffuziya   o tishini   olish   texnologiyasi	
ʻ   fotolitografiya   usuliga   asoslangan.
Diffuz   o tishni   yaratish   uchun   kristall   yuzasiga   fotorezist,   yorug lik   bilan	
ʻ ʻ
polimerizatsiya   qilingan   fotosensitiv   modda   qo llaniladi.   Polimerizatsiya	
ʻ
qilinmagan   joylar   yuviladi,   kremniy   dioksid   plyonkasi   o yib   tashlanadi   va	
ʻ
nopoklik   hosil   bo lgan   oynalar   orqali   kremniy   gofretga	
ʻ   tarqaladi   .   Bunday   o tish	ʻ
deyiladi   planar .
27 Epitaksial kengaytma  
Epitaksial   o sishning   mohiyati   ma lum   kimyoviy   birikmalarning   kristallʻ ʼ
ustidagi   dopantlar   aralashmasi   bilan   parchalanishidir.   Bunday   holda,   sirt   qatlami
hosil   bo ladi,   uning   tuzilishi   asl   o tkazgichning   tuzilishining   davomi   bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
Bunday o tish
ʻ   epitaksial   deb ataladi.
Yarim   o‘tkazgichli   asboblarning   ko‘pchiligi   bir   jinsli   bo‘lmagan   yarim
o‘tkazgichlardan   tayyorlanadi.   Xususiy   xolatda   bir   jinsli   bo‘lmagan   yarim
o‘tkazgich   bir   sohasi   p –turdagi,   ikkinchisi   esa   n -turdagi   monokristaldan   tashkil
topadi.
Bunday   bir   jinsli   bo‘lmagan   yarim   o‘tkazgichning   p   va   n   –   sohalarining
ajralish   chegarasida   hajmiy   zaryad   qatlami   hosil   bo‘ladi,   bu   sohalar   chegarasida
ichki elektr maydoni yuzaga keladi va bu qatlam   elektron – kovak o‘tish   yoki   p-
n   o‘tish   deb   ataladi.   Ko‘p   sonli   yarim   o‘tkazgichli   asboblar   va   integral
mikrosxemalarning   ishlash printsipi   p-n   o‘tish xossalariga asoslangan.
P-n-birikmasi   va uning xossalari
P-n   o‘tish   joyida   p-   va   n-hududlardagi   asosiy   zaryad   tashuvchilarning
kontsentratsiyasi teng bo‘lishi yoki sezilarli darajada farq qilishi mumkin. Birinchi
holda,   p-n   birikmasi   nosimmetrik,   ikkinchisida   -   assimetrik   deb   ataladi.
Asimmetrik   o‘tishlar   ko‘proq   qo‘llaniladi.   P-mintaqadagi   akseptor   nopokligi
konsentratsiyasi   n-mintaqadagi   donor   nopokligi   konsentratsiyasidan   katta   bo‘lsin.
Shunga   ko‘ra,   p-mintaqasidagi   teshiklar   (yorug'lik   doiralari)   kontsentratsiyasi   n-
mintaqasidagi  elektronlar   (qora  doiralar)  kontsentratsiyasidan  kattaroq  bo‘ladi.  P-
mintaqasidan   teshiklarning   va   n-mintaqasidan   elektronlarning   tarqalishi   tufayli
ular   butun   hajm   bo‘ylab   bir   tekis   taqsimlanadi.   Agar   elektronlar   va   teshiklar
neytral   bo‘lsa,   diffuziya   oxir-oqibat   kristalning   butun   hajmida   ularning
konsentratsiyasini to‘liq tenglashtirishga olib keladi. Biroq, bu sodir bo‘lmaydi. P-
mintaqasidan   n-mintaqasiga   o‘tadigan   teshiklar,   donor   nopokligining   atomlariga
28 tegishli   elektronlarning   bir   qismi   bilan   qayta   birlashadi.   Natijada,   elektronsiz
qolgan   donor   nopoklikning   musbat   zaryadlangan   ionlari   musbat   zaryadli   chegara
qatlamini   hosil   qiladi.   Shu   bilan   birga,   bu   teshiklarning   p   mintaqasidan   chiqib
ketishi   qo‘shni   elektronni   tutib   olgan   qabul   qiluvchi   nopoklik   atomlarining
chegaraga   yaqin   mintaqada   kompensatsiyalanmagan   manfiy   ion   zaryadini   hosil
qilishiga   olib   keladi.   Xuddi   shunday,   elektronlarning   n-mintaqasidan   p-
mintaqasiga diffuziya harakati mavjud bo‘lib, xuddi shunday ta'sirga olib keladi.
2.2 §   p-n o‘tishning xossalari mavzusini o‘qitishda ko‘rgazmali vositalardan
foydalanib o‘qitish 
29 O‘quvchilar   tasavvurlarini   kengaytirishda   va   ularning   bilimlarini   yanada
oshirishda   zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   eng   qulay   vosita   va   unumli   usul
bo‘lib   hisoblanadi.   Pedagogik   dasturiy   vositalar   xozirgi   kunda   ko’rgazmali
vositalarning   eng   samarali   va   tushunarli   turi   hisoblanadi.   Chunki   pedagogik
dasturiy   vositalardan   ma’ruza   jarayonida   qo‘llash   natijasida   qisqa   vaqt   ichida
kerakli   axborotni   tinglovchi   va   o‘quvchilarga   ko‘rgazmali   qilib   o‘tkazish
imkoniyati   bor.   Bu   esa   o‘quv   samaradorligini   oshirishning   muhim   omili   bo‘lib
xizmat etadi. 
p-n o tishning xossalari mavzusini o qitishda ko rgazmali vositalardan foydalanishʻ ʻ ʻ
davomida o‘qituvchi tomonidan bajariladigan ko‘pgina tashkiliy ishlar kompyuter
tomonidan amalga oshiriladi. Interfaol metodlar ta’lim jarayoni ishtirokchilarining
birgalikda,   ya’ni   o‘zaro   hamkorlikda   faoliyat   yuritishiga   asoslanadi.   Bunda
o‘quvchilar an’anaviy ta’limdagi kabi faqat tayyor bilimlarni eshitib qabul qiluvchi
passiv   obyektdan   ta’lim   jarayonida   bevosita   ishtirok   etuvchi,   mustaqil   fikrlovchi
faol   obyektga   aylanadilar.   Ko rgazmali   vositalarni   qo llashda   "Interfaol	
ʻ ʻ
metodlardan to‘g‘ri foydalanilganda, bilim  olish o‘quvchi  uchun qiziqarli  hayotiy
faoliyatiga aylanadi. Bunday usullar qo‘llanilganda, o‘quvchilar o‘qitilmaydi, balki
ularning   mustaqil   o‘qituvchi   bilan   birgalikda   muayyan   yo‘nalish   va   miqdordagi
bilimlarni   mustaqil   o‘zlashtirishadi".   Biroq   bunda   o‘qituvchining   o‘rni   nihoyatda
katta,   chunki,   u   muayyan   fan   o‘quv   dasturi   asosida   rejalashtirilgan,   darslik,
qo‘llanmalarda   belgilab   berilgan   muayyan   mavzuga   xos   xususiyatlar,   mavjud
pedagogik   shart-sharoitlar,   o‘quvchilarning   yosh   psixologik   va   fiziologik
xususiyatlari,   ularning   hayotiy   ehtiyoji   va   qiziqishidan   kelib   chiqib,   mavzuning
turiga   qarab   ko rgazmali   vositalar   ta’lim   metodlari   va   dars   shakllarini   tanlaydi.	
ʻ
Ushbu  jarayonda,  albatta,   o‘qituvchining  bilim   va  malaka  darajasi,   dunyoqarashi,
ijodkorligi, vaziyatni baholay olishi hamda unga muvofiq tezkor harakat qila olish
layoqati   muhim   o‘rin   tutadi.   O‘z   navbatida,   o‘quvchilarning   yosh,   psixologik,
fiziologik   xususiyatlari,   bilim   darajasi,   dunyoqarashining   ko‘lami   hamda   sinf,
30 guruhning   faolligi   ham   noan’anaviy   ta’lim   shakli,   metodi   va   vositalarini   tanlash,
ulardan maqsadga muvofiq foydalanish uchun turtki bo‘ladi. 
                10-sinflarga   Yarimo‘tkazgichlarda   p-n   o‘tish   mavzusini   ko rgazmaliʻ
rasm vositalari bilan o tish.	
ʻ
Biror yaxlit yarimo‘tkazgich kristalining bir qismida n turdagi, ikkinchi qismida p
turdagi   o‘tkazuvchanlik   sohalarini   hosil   qilaylik   (1-rasm).   p   va   n   sohalarning
o‘zaro   tutashgan   chegara   qismida   erkin   elektronlar   kovaklarni   to‘ldiradi,   ya’ni
elektron-kovak   rekombinatsiyasi   yuz   beradi.   Natijada   yarimo‘tkazgichning   ushbu
qismida   zaryad   tashuvchilari   deyarli   bo‘lmagan,   xususiyati   dielektriknikiga
o‘xshash   soha   hosil   bo‘ladi.   Bu   soha   erkin   elektronlarni   p   sohaga   tomon,
kovaklarni esa n sohaga tomon o‘tishiga to‘sqinlik qiladi. Shu sababli ushbu soha
berkituvchi   qatlam   deyiladi.   Berkituvchi   qatlamda   p   turdagi   yarimo‘tkazgichga
tegishli qismida erkin ko‘cha olmaydigan, manfiy zaryadlangan akseptor atomlari
n-   turdagi   yarimo‘tkazgichga   tegishli   qismida   esa   musbat   zaryadlangan
donoratomlari   ichki   elektr   maydonni   (Eichki)   hosil   qiladi.   Ichki   elektr   maydon
kuch   chiziqlari   n   turdagi   yarimo‘tkazgichdan   p   turdagi   yarimo‘tkazgichga   tomon
yo‘nalgan bo‘ladi (1-rasm).
 1- rasm
                  Mazkur   yarimo‘tkazgichni   tok   manbaiga   ulaylik.   Dastlab
yarimo‘tkazgichning p sohasini manbaning manfiy qutbiga, n sohasini manbaning
musbat  qutbiga ulaylik (2 a-rasm). Bunda elektronlar  manbaning musbat  qutbiga,
kovaklar   manbaning   manfiy   qutbiga   tortiladi.   Natijada   berkituvchi   qatlam
31 kengayadi va uning qarshiligi ortadi. Yarimo‘tkazgich orqali tok deyarli o‘tmaydi.
Bunday holat teskari p-n o‘tish deb ataladi. 
2-rasm Endi   yarimo‘tkazgichning   p   sohasiga
manbaining   musbat   qutbini,   n
sohasiga   manfiy   qutbini   ulaylik.
Bunda   elektronlar   tok   manbaining
manfiy   qutbidan   itarilib,   musbat
qutbga   ulangan   p-sohaga   tortiladi.
Kovaklar  esa   musbat   qutbdan  itarilib,
n   sohaga   tortiladi.   Natijada
berkituvchi   qatlam   torayadi,   uning
qarshiligi kamayadi va undan tok o‘ta
boshlaydi   (2   b-rasm).   Bunday   holat
to‘g‘ri p-n o‘tish deyiladi. To‘g‘ri p-n
o‘tishda   yarimo‘tkazgichning   elektr
qarshiligi, teskari p-n o‘tishga 
nisbatan bir necha o‘n, ba’zan bir necha yuz marta kichik bo‘ladi. p-n o‘tishga ega
bo‘lgan   yarimo‘tkazgichda   elektr   toki   faqat   bir   tomonlama   o‘tishini   3-rasmda
ko‘rsatilgan   elektr   zanjiri   yordamida   kuzatish   mumkin.   3   a-rasmda   p-n   o‘tish
to‘g‘ri   yo‘nalishda   ulangan   bo‘lib,   zanjirda   tok   mavjudligini   lampochkaning
yonishidan   aniqlaymiz.   3   b-rasmda   esa   p-n   o‘tish   teskari   yo‘nalishda   ulangan
bo‘lib,   bunda   yarimo‘tkazgich   orqali   tok   o‘tmayotganligini   lampochkaning
yonmaganligidan bilib olamiz. p-n o‘tishli yarimo‘tkazgichlarning elektr tokini bir
tomonlama o‘tkazish xususiyatidan yarimo‘tkazgichli asboblarda foydalaniladi. p-
n   o‘tishga   ega   bo‘lgan   struktura   tokni   bir   tomonlama   o‘tkazish   xususiyatiga   ega
bo‘ladi.   Yarimo‘tkazgichli   diod   bu   tokni   bir   tomonlama   o‘tkazuvchi   p-n   o‘tishga
ega bo‘lgan elektron qurilmadir.
32 3-rasm
         2. Yarimo‘tkazgichli diod
                    Yarimo‘tkazgichlarda   p-n   o‘tishni   hosil   qilish   uchun   p   va   n   turdagi
o‘tkazuvchanlikka   ega   bo‘lgan   ikkita   yarimo‘tkazgichni   mexanik   ravishda   ulash
yetarli   bo‘lmaydi.   Chunki   bu   holda   ulardagi   oraliq   masofa   katta   bo‘ladi.   p   va   n
sohalar   orasidagi   qalinlik   atomlararo   masofaga   teng   bo‘ladigan   darajada   kichik
bo‘lishi   kerak.   Buning   uchun   donor   aralashmaga   ega   bo‘lgan   n   turdagi   yaxlit
yarimo‘tkazgich,   masalan,   germaniy   (n-Ge)   monokristallini   olaylik.   Germaniy
ustiga   p   tur   o‘tkazuvchanlikni   hosil   qiluvchi,   kimyoviy   elementlar   davriy
jadvalining   III   guruh   elemenlaridan,   masalan,   indiy   (In)ning   kichik   bo‘lakchasini
joylashtiramiz   (4   a-rasm).   So‘ng   uni   vakuum   sharoitida   400–500   °C   temperatura
oralig‘ida (In ning erish temperaturasi 157 °C, Ge ning erish temperaturasi esa 938
°C   ga   teng)   qizdiramiz.   Namuna   sovitilganda   germaniyni   In   bilan   kontaktda
bo‘lgan   sohasi   atrofida   germaniy   monokristallining   ichiga   In   atomlarining   kirib
qolishi   sababli   p   turdagi   germaniy   (p-Ge)   qatlami   hosil   bo‘ladi.   Germaniy
monokristallining   indiy   atomlari   kirmagan   sohasi   avvalgidek   n   turdagi
o‘tkazuvchanlikka ega bo‘ladi. Natijada p-Ge va n-Ge qatlamlari orasida p-n o‘tish
sohasi hosil bo‘ladi 
Bitta   p-n   o‘tishga   ega   bo‘lgan   yarimo‘tkazgichli   asbobga   yarimo‘tkazgichli   diod
deyiladi.
33 4-rasm
Yarimo‘tkazgichli diodga yorug‘lik, havo va tashqi elektr, magnit maydonlarining
ta’sirlarini   kamaytirish   uchun   germaniy   kristalli   germetik   berk   metall   qobiqqa
joylashtiriladi. 
  Yarimo‘tkazgichli diodning shartli belgisi 4-rasmda ko‘rsatilgan.
Yarimo‘tkazgichli   diod   bu   tokni   bir   tomonlama   o‘tkazuvchi   p-n   o‘tishga   ega
bo‘lgan elektron qurilmadir.
               Mavzuni yoritishda o‘quvchilarning tasavvurini mustahkamlash va ularning
mavzuga   bo‘lgan   qiziqishini   oshirish   maqsadida   kraxmali   tajriba   vositasidan
foydalanamiz.   Bu   o‘quvchilarning   bilim   olish   samaradorligini   ham   oshirishga
yordam beradi. 
O‘quvchilarga   yuqorida   keltirilgan   rasmlar   orqali   mavzuga   oid   tushunchalarni
kraxmali tarzda tushuntirish va o quvchilar ongida, tassavurida p-n o tishni qandayʻ ʻ
bo lishini   yaqqol   hosil   qildirish   mumkin.   Yarimo tkazgichli   asboblarning	
ʻ ʻ
sxemalarini   va   uzini   ko rsatgan   holda   bu   asboblar   nima   ekanini   tushuntirish	
ʻ
mumkin.   Darsni   ko rgazmali   vositalar   orqali   tashkil   qilish   maktab   o‘quvchilari	
ʻ
uchun   ko‘rgazmali,   qiziqarli   va   yaхshi   eslab   qolishga   yordam   beradigan
mashg‘ulot bo‘lishi aniqlandi. 
Fizik   jarayonlar   meхanizmlarini,   ularning   yuz   berish   bosqichlarini   kompyuterda
kuzatish, ularni yangi dars bayonida, tajriba mashg‘ulotlarida namoyish etish va bu
holatlarni   kompyuter   teхnologiyalariga   tayangan   holda   olib   borish   o‘qitish
34 jarayonida o‘quvchiga bilim berish va fan asoslariga doir ko‘nikmalar hosil qilish
samaradorligini oshiruvchi omil ekanligi oydinlashdi. 
              Fizika   fani   amaliyotda   tajribalarga   tayangan   eksperimental   fan   bo‘lganligi
sababli,   o‘tiladigan   har   bir   mavzuni   tajribalar   asosida   ko‘rgazmali   o‘tish   fanning
samaradorligi oshishiga zamin yaratadi. Shunday ekan, dars jarayonida zamonaviy
o‘quv   laboratoriya   jihozlaridan   samarali   foydalanib,   namoyish   tajribalarni,
laboratoriya ishlarini bajarish maqsadga muvofiq.
               Yarimo’tkazgichlarda p-n o tish xossalari mavzusini o‘qitishda ko rgazmaliʻ ʻ
vositalardan   foydalanish   va   ular   asosidagi   multimediya   vositalardan   foydalanish
pedagogik   va   psixologik   nuqtai   nazardan   katta   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   quyidagi
muhim natijalarga olib kelishi ma’lum: 
 o‘quv-tarbiya jarayoni faollashib, dars samaradorligi oshadi; 
 o quv   materiallarining   turli   shaklda   uzatilishi   tinglovchilarning   diqqatini	
ʻ
o‘ziga tortadi;
 yuqori   darajadagi   ko‘rgazmalilik,   tinglovchida   o‘rganilayotgan   fanga
nisbatan katta qiziqish uyg‘otadi; 
 o‘rganilgan   o‘quv   materialining   uzoq   muddatga   xotirada   saqlanishini
ta’minlaydi; 
 o quvchilarning   mustaqil   ta’lim   olish   imkoniyatlari   ko‘payadi   va   vaqt
ʻ
tanqisligi muammosi kamayadi; 
        
35                                                        XULOSA
Xulosa   sifatida   takidlash   lozimki,  kelajagimiz   egalari   bo‘lmish   yosh   avlodni
zamon   talablari   darajasida   o‘qitish   kelajakda   barkamol   inson,   mustaqil   fikrlovchi
shaxs   sifatida   tarbiyalashdek   murakkab   masalalarni   muvaffaqiyatli   hal   etish   ko‘p
jihatdan   o‘qituvchining   kasbiy   mahorati,   bilimdonligi,   ijodkorligi,   pedagogik   va
axborot   kommunikatsiya   texnologiyalaridan   foydalanib   o‘quv-tarbiya   jarayonini
tashkil etishi va boshqarishiga bog'liqdir.
Bugungi   kunda   ta'lim   muassasalaridagi   pedagoglarning   asosiy   vazifalari
bolalarda   iqtidor   va   qobiliyatni   yanada   o‘stirish,   ularning   bilim   olish   istiqbolini
rivojlantirishdan iborat. Shunday ekan, ta'limdagi zamonaviy o‘qituvchining asosiy
maqsadi   bola   shaxsini   sog'lom   va   yetuk,   kreativ   fikrlaydigan,   mustaqil
izlanuvchan,   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalana   oladigan   barkamol   shaxs
qilib   rivojlantirishdir.   Ushbu   maqsadni   amalga   oshrishda   hozirgi   asr-axborot   asri
ekanligidan   kelib   chiqqan   holda   ta'lim   muassasalarida   ta'lim-tarbiya   jarayoniga
axborot   kommunikatsiya   texnologiyalarini   joriy   etish   davr   taqozasidir.   Shunga
ko‘ra,   ta'lim   jarayonida   ko‘rgazmali   vositalarni   zamon   talabiga   mos   ravishda
36 tashkillashtirish   hamda   pedagogik   va   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish
kunning dolzarb muammolaridan biri bo‘lib hisoblanadi.
Bu   kurs   ishining   mavzusi   "p-n   o tishning   xossalari   mavzusini   o qitishdaʻ ʻ
ko‘rgazmali vositalar dan foydalanish" mavzusi bo lib ko rgazmali vositalar  	
ʻ ʻ orqali
dars   o‘tish da   dars   samaradorligini,   o‘quvchilarning   fanga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirish usul va metodlarini ko‘rib chiqi ldi.
p-n   o‘tishning   xossalari   mavzusi   bo yicha   o‘quvchilar   dunyoqarashini	
ʻ
shakllantirish   hamda   boyitish,   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quv   dasturlari   va
darsliklarni   takomillashtirish,   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   va
ko‘rgazmali vositalarni joriy qilish, bo‘yicha ishlarni mazmunli va maqsadli tashkil
etishdan  bo yicha fikr mulohazalar berib o tildi.	
ʻ ʻ
O qitish vositalari, ko‘rgazmali vositalar o‘qituvchining ish faoliyatining ham	
ʻ
samaradorligini oshirishga  imkon berishi  va o qitish vositalaridan o‘z vaqtida o z	
ʻ ʻ
o rinda   foydalanish,   o‘qituvchining   ishini   anchagina   yengillashtirishi   tushuntirib	
ʻ
berildi.
Kurs ishim kirish 2 bob 4 ta paragrflardan  va xulosadan iborat bo lib 	
ʻ ,  fizikani
o‘qitishda   ko‘ rgazmali     vositalardan   foydala nish   usullari   haqida   ma’lumotlar
beri lgan.   P edagogik   dasturiy   vositalar   yordamida   fizika   o‘qitish   samaradorligini
oshirish to‘g’risida fikrlar  aytilgan.   Fizika fanini  o‘qitishning vositalari   haqida va
fizik eksperimentlar haqida tushunchalar yoritib berilgan.   P-n o‘tishning xossalari
mavzusini   o‘qitishda   ko‘rgazmali   vositalardan   foydalanish ning   ahamiyati   haqida
tushunchalar beri lgan va   p-n o‘tishning xossalari haqida umumiy ma’lumotlar   va
tushunchalar  uyg’otish   uchun ma lumotlar  berib o tilgan. p	
ʼ ʻ -n o‘tishning xossalari
mavzusini o‘qitishda ko‘rgazmali vositalardan foydalanib o‘qitishning ahamiyatini
va samarasini tushuntiri lgan.
   Yarimo’tkazgichlarda p-n o tish xossalari mavzusini o‘qitishda ko rgazmali
ʻ ʻ
vositalardan   foydalanish   va   ular   asosidagi   multimediya   vositalardan   foydalanish
pedagogik va psixologik nuqtai nazardan katta ahamiyatga ega.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “ Fizika   sohasidagi   ta’lim   sifatini
oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g’risida”
qarori, 19.03.2021 yildagi PQ-5032-son
2. Fizika o‘qitish metodikasi: o‘quv qo‘ilanma / M. Djo‘rayev. - Toshkent:   Abu
matbuot-konsalt, 2015. 
3. X.H. Tajiboyeva. Sh.P. Usmanova. Fizika va astronomiya o‘qitish nazariyasi
va metodikasi. -Т.: «Fan va texnologiya», 2015, 
4. A.   Karimov.,   Sh   Toshpulatova.   ―Fizika   o‘qitishda   innovatsion   usullardan
foydalanish . Navoiy.,2015.	
‖
5.   N.Saidahmedov. “Yangi  pedagogik  texnologiyalar  (nazariya va amaliyot)”.-
Toshkent Moliya nashriyoti 2003.
6. Babanskiy Yu.K. Hozirgi zamon umumiy ta’lim maktabida o‘qitish metodlari.
-T.: O‘qituvchi, 2003.
7. X.N.   Karimov."Fizika   fanini   o‘qitishda   virtual   laboratoriya   ishidan
foydalanish. 2009 
8. Abduraxmonov Q. P.   Hamidov V.S., Xolmedov H.M. Fizika fanidan virtual
laboratoriya ishlarini bajarish uchun uslubiy qollanma.TATU. 2007.  
9.   Sheraliev   S.,   Tursunmetov   K.A.   “Mexanik   tebranishlar   va   to‘lqinlardan
virtual laboratoriya ishlari” elektron o‘quv majmuasi” O‘zR Patenti, 2016.
38 10.   D.A.   Begmatova,   M.   Qurbonov   va   b.   “Fizika   o`qitish   metodikasi”   o`quv
qo`llanma. T.-2022, 244-b. 
11. Azizxo‘jaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiya   va   pedagogik   mahorat.-
Toshkent: TDPU, 2003.
12. Internet ma'lumotlari: www. ziyonet.uz
13. www.pedagog.ru
14.    http://www.fizika.uz 
15.    http://phet.colorado.edu/
39
Купить
  • Похожие документы

  • Qutb va polyara. Proektiv tekislikdagi ikkinchi tartibli chiziqlar klassifikatsiyasi kurs ishi
  • Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik tenglamalari va xossalari kurs ishi
  • Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli tenglamalariga doir metrik masalalar
  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha