Personallarga ta’sir ko’rsatish yo’llari va ulardan samarali foydalanish

Oʻ ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN
VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJ ON  MASHINASOZLIK INSTITUTI 
« IQTISODIY OT»  
k afedrasi  
« Sanoat  iqt isodiy ot i»  fanidan 
KURS ISHI
Mavzu:  Personallarga ta’sir ko’rsatish yo’llari va ulardan
samarali foydalanish.
Bajardi: 
Talabasi: ___________________________________
Tek shirdi: __________________________________
Rey t ing bali _________________________________ 
1 Andijon – 2024
Mavzu:  Personallarga ta’sir ko’rsatish yo’llari va ulardan samarali
foydalanish.
Reja:
   Kirish
1.  Sanoat korxonalarida personal uchun muhim maqsadlar.
2.   Personal vaqtini sifatli boshqarish uchun ish boshlanishi va tugashini belgilash .
3.  Erkin raqobat sharoitida  Personallarga tasir korsatish yo’llari  tarmoq lari.
4.   Inson resurslarini boshqarish strategiyasi. Kontinent MChJ korxonasi taxlili .
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar va internet saytlar ro’yxati
2 Kirish
                Kurs   ishining   dolzarbligi:   «Personalni   boshqarish»   tushunchasining   o‘zi
bizning   boshqaruvga   doir   tajribamizda   yo‘q   edi.   To‘g‘ri,   har   bir   korxona   va
tashkilotni boshqarish tizimi kadrlarni boshqarish va jamoani ijtimoiy rivojlantirishni
boshqarishdan iborat kichik funksional tizimga ega edi, lekin kadrlarni boshqarishga
doir   ishlarning   ko‘pchilik   qismini   bo‘linmalarning   rahbarlari   ado   etishardi.   Hozirgi
paytda   pog‘onali   (iyerarxik)   boshqarishdan,   ma’muriy   ta’sir   ko‘rsatishning
qat’iy   tizimidan,   amalda   cheklanmagan   ijrochilik   hokimiyatidan   bozor
munosabatlariga sekinlik bilan o‘tish sodir bo‘lmoqda. U iqtisodiy usullarga tayanadi.
Shu   munosabat   bilan,   butunlay   yangicha   yondashuvlarni   ishlab   chiqish   zarur
bo‘lmoqda.   Ma’lumki,   tashkilot   ichida   asosiy   kuch   —   xodimlar,   uning   tashqarisida
esa   mahsulot   iste’molchilaridir.   Shu   boisdan,   ishlovchining   ongini   iste’molchi
tomonga   (boshliq   tomonga   emas)   burish   zarur;   talon-taroj,   isrofgarchilikka   emas,
foydani o‘ylamasdan ijro qiluvchiga emas, balki tashabbuskorga tomon burish kerak.
Kurs ishining maqsadi.    Korxona va tashkilotlar uchun xodimlar boshqaruvi
sohasida   zamonaviy   texnologiyalarda   va   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   kodeksi
yuzasidan huquqiy bilimga ega kadrlarni tayyorlash.
Kurs   ishining   vazifalari   quyidagilardan   iborat   Ushbu   maqsadga   erishish
uchun quyidagi vazifalar belgilab olindi:
 mehnat qonunchiligini nazariy va amaliy asoslarini o’rganish;
 xodimlarni tanlash va ularni moslashtirish texnologiyalari tushunchasini hosil qilish;
 kadrlar xizmatini tashkil qilishda tajriba orttirish;
 Inson resularini rivojlanish imkoniyati potensialini aniqlash . 1
Kurs   ishining   predmeti   Inson   resurslarini   boshqarishning   asosiy   omillari;
tashkilotda   xodimlarni   boshqarishning   zamonaviy   moyilliklari,   asosiy   vazifalari,
1
 O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2019 yil 19 yanvarda 2020-yilning asosiy yakunlari va 2020-yilda O’zbekistonni ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlariga bag'ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi-  https://president.uz/uz
3 modeli   va   usullari;   mehnat   qonunchiligining   asoslari;   inson   resulari   boshqaruvining
asosiy ustuvor tuzilmasini aniqlay bilish; zamonaviy kadr menejmentini yo’nalishi va
moyilligini   tahlil   qilish;   mehnat   shartnomalari   va   fuqarolik   shartnomalarini   farqiga
borish; mehnat shartnomalarini tuzish va ularni bekor qilish;
Kurs ishining tuzilish va hajmi . Kurs ishi kirish, asosiy qism ya’ni 4 ta reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 1.Sanoat korxonalarida personal uchun muhim maqsadlar
                  Boshqaruv   vazifalari   atrof-muhit   omillari   bilan   bir   qatorda   personalni
boshqarishning   muayyan   chegaralarini   tashkil   etadi.   Personal   bilan   hamkorlik
xodimlarni  izlash   va  ularni   korxonadagi  ish   joylariga   taqsimlashdan   boshlanadi.  Bu
ko’pgina tashqi va ichki ijtimoiy, ma’naviy,   texnik-texnologik, iqtisodiy omillar bilan
bog’liqdir: - mehnat munosabatlarining huquqiy shartlari va me’yorlari; - korxona va
uning sheriklarining ijtimoiy tarkibi;
- ishlab chiqarishni tashkil etish va uning texnologiyasi;
-logistika;
-xo’jalik   faoliyati   tamoyillari,   ishchanlik   faolligi   konsepsiyasi,   tadbirkorlikka
munosabat;
- korxona bo’linmalarining tadbirkorlik faoliyati, ular mustaqilligining darajasi;
- korxonani boshqarishning tashkiliy tuzilmasi.
Mehnat   jarayoniningsamaradorligi   turli   sharoitlarga   bog’liq   holda   uning
qatnashchilari   faolligi   bilan   belgilanadi.   Bu   sharoitlarni   bilish   xodimlar   ishchanlik
faolligiga   ta’sir   o’tkazish   imkonini   beradi.   Hozirda   turli   darajadagi   monopolistik
tuzilmalar   rivojlanib   borishi   bilan   ular   o‘rtasidagi   raqobatning   shakllari   ham   turli
ko‘rinishlarda   namoyon   bo‘lib   bormoqda.   Jumladan,   turli   monopollashuv
darajasidagi   tuzilmalar   o‘rtasida   mavjud   bo‘lishiga   ko‘ra   quyidagi   raqobat   turlarini
ajratib ko‘rsatish mumkin:
Tashkiliy   tuzilma   deganda   korxona   boshqaruvi   funktsiyalarini   bajaruvchi   turli  
xil   bo’lim,   xizmat   va   bo’linmalar   tarkibi,   o’zaro   munosabatlari   va   bir-biriga  
bo’ysinishini   tushunish   lozim.   Tashkiliy   tuzilma   boshqaruvning   tizim   va   alohida  
faoliyat turi sifatidagi bir butunligini ifodalaydi.   U boshqaruv organlarining ma’lum  
bir   tartibini,   hokimiyat   va   bo’ysinish   aloqalarini,   vertikal   va   gorizontal   mehnat  
taqsimotining   integratsiyalashuvini   etadi.
5 Boshqaruv   tuzilmasi   dinamik   tarzda   bo’ladi.   U   ishlab   chiqarish   kuchlari   va  
munosabatlarining   rivojlanishi,   boshqaruv   ob’ektlarining   qarama-qarshiliklari   va  
qonuniyatlari   haqidagi   bilimlarimiz   darajasining   o’sishiga   bog’liq   holda
o’zgarib   boradi.   Boshqaruvning   tashkiliy   tuzilmasiga   korxonaning
hajmi,   uning   ixtisoslashuvi     va   kooperatsiya   aloqalari,   mulkchilik   shakli,   qaysi
tarmoqqa tegishliligi, joylashgan    hududi   kabi   omillar   katta   ta’sir   ko’rsatadi.  
Boshqaruvning   tashkiliy   tuzilmasi   korxonaning   ishlab   chiqarish   tuzilmasibilan  
aloqada   va   ko’p   jihatdan   unga   bog’liq   bo’ladi.   Korxona   qanchalik   katta,
ishlab   chiqarish va unda foydalanuvchi mehnat qurollari   va texnologiyalar qanchalik
murakkab bo’lsa, boshqaruvning ishlab chiqarish va tashkiliy tuzilmasi, shuningdek,
korxona boshqaruv apparatining funktsiyalari shunchalik murakkablashadi.
Boshqaruv   elementlari   va   bo’g’inlari   o’rtasidagi   aloqalarning
shakli,   tuzilmaviy   bo’linmalarning   moslashuvchanligi   va   bir-biriga
bo’ysinuvchanligiga ko’ra, boshqaruvning quyidagi tashkiliy tuzilmalari mavjud:  
− chiziqli;  
− funktsional;  
− aralash   (chiziqli-funktsional);  
− matritsali.  
Chiziqli tuzilma boshqaruv tuzilmasining eng ko’p tarqalgan turi bo’lib, unga
ko’ra boshqaruvning har bir bo’g’ini o’zidan yuqori turuvchi faqat bitta boshqarmaga
ega bo’ladi va barcha masalalar bitta aloqa kanali orqali hal etiladi. Bunday tuzilmada
boshqaruv bo’g’inlari tizimi to’laligicha ishlab chiqarish bo’g’inlari tizimi bilan mos
tushadi. Har bir ishlab chiqarish jamoasi tepasida rahbar   turadi   va   korxona xodimlari
unga   bevosita   bo’ysinadilar.   Barcha   boshqaruv   funktsiyalari   rahbar   qo’lida
mujassamlanadi.     Boshqaruvning   chiziqli   tuzilmasi   hal   qilinayotgan   masalalar
ko’lami   unchalik   katta   bo’lmaganida   samaraliroq   bo’ladi.   Shu   sababli   bunday
6 tuzilmadan   asosan   tsex,   ishlab   chiqarish   uchastkalari   va   kichik   korxonalarni
boshqarishda foydalaniladi.  
Tarmoqlararo   raqobat   turli   tarmoqlar   korxonalari   o‘rtasida   eng   yuqori   foyda
normasi   olish   uchun   olib   boriladigan   kurashdan   iborat.   Bunday   raqobat   foyda
normasi kam bo‘lgan tarmoqlardan foyda normasi yuqori tarmoqlarga kapitallarning
oqib   o‘tishiga   sabab   bo‘ladi.   Yangi   kapitallar   ko‘proq   foyda   keltiruvchi   sohalarga
intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko‘payishiga olib keladi. Shu asosda,
narxlar   pasaya   boshlaydi.   Shuningdek,   foyda   normasi   ham   pasayadi.   Kam   foyda
keltiruvchi   tarmoqlardan   kapitalning   chiqib   ketishi   teskari   natijaga   olib   keladi:   bu
yerda ishlab chiqarish hajmi o‘zgaradi, tovarlarga bo‘lgan talab ular taklif qilishidan
oshib   ketadi,   buning   oqibatida   narxlar   ko‘tariladi,   shu   bilan   birga   foyda   normasi
oshadi.   Natijada   tarmoqlararo   raqobat   ob’ektiv   ravishda   qandaydir   dinamik
muvozanatni keltirib chiqaradi. Bu muvozanat kapital qaerga sarflanganligidan qat’iy
nazar,   teng   kapital   uchun   teng   foyda   olinishiga   intilishni   ta’minlaydi.   Demak,
tarmoqlararo   raqobat   kapital   qaysi   tarmoqqa   kiritilmasin,   xuddi   shu   tarmoq   foyda
normalarini o‘rtacha foyda normasiga «baravarlashtiradi».
Shuningdek, iqtisodiy adabiyotlarda g‘irrom va halol raqobatlashuv usullari ham
ajratib ko‘rsatiladi.
7 2.   Personal vaqtini sifatli boshqarish uchun ish boshlanishi va tugashini
belgilash
Iqtisodiyotni   boshqarish   keng   m   a’noda   iqtisodiy   obyektlarni,   jarayonlam   i,
munosabatlarni boshqarishni ifoda etadi. Bunday talqinda boshqaruvning har bir qism
ida   inson   omilining,   odamlar   ishtirokidagi   boshqaruv   omilining   mavjudligi   chetdan
nazar   tashlaganda   ko‘rinmagandek   tuyuladi.   Chet   el   tajribasida   personal   m   uam   m
olarini hal qilishga doir ikkita asosiy yondashuv mavjud. Birinchi yondashuv diqqat-
e’tiborni   shunga   qaratadiki,   "Inson   resurslarini   boshqarish"   mazkur   m   uammoni   hal
qilishning   strategik   jihatlarini,   shu   jum   ladan,   ijtimoiy   rivojlantirish   rrtasalalarini
qamrab   oladi.   "Personalni   boshqarish"   esa   ko‘proq   kadrlar   bilan   tezkor   ish   olib
borishga   taalluqlidir.   Ikkinchi   yondashuv   shunga   asoslanadiki,   "inson   resurslarini
boshqarish" aw alo m ehnat va bandlik sohasidagi munosabatlarni davlat yo‘li bilan
tartibga   solish   m   asalalariga,   "personalni   boshqarish"   esa   korxona   darajasidagi   m
ehnat   munosabatlariga   qaratilgan.   Atamalardagi   farqlarga   faoliyat   xususiyati   va
yo‘nalishlari sabab bo‘lishi mumkin. Masalan, "personal" atamasi ko‘pincha unchalik
katta bo‘lmagan firmalar (bu yerda 100 kishidan kamroq xodim nazarda tutilmoqda)
tomonidan   ishlatiladi.   "Inson   resurslari"   atamasidan   foydalanuvchilar   orasida
xodimlarining soni 2,5 ming kishidan ortiq bolgan yirik tashkilotlar ustunlik qiladi. 0
‘zbekistonda personalni boshqarish 1990- yillarning boshlaridan e ’tiboran shakllana
boshladi.   Bunga   birinchi   navbatda   m   a’muriy-buyruqbozlik   tizimining   inqirozga
uchrashi,   korxonalarning   mustaqilligi,   bozor   munosabatlarining   rivojlanishi   va
tadbirkorlikning avj olishi ham da eng asosiysi, iqtisodiyotning rivojlanish markazida
INSON turishini anglab etish sabab boldi.
Personalni boshqarish (personal menejmenti) — korxona, firma darajasida ishchi
kuchi potensialining normal rivojlanishi, amal qilishi va undan samarali foydalanish
yuzasidan o ‘zaro bog‘langan tashkiliy-iqtisodiy va ijtimoiy chora-tadbirlar tizimidir.
Personalni   boshqarish   uzluksiz   jarayon   sifatida   namoyon   bo‘ladi,   u   xodimlarning
8 mehnat qilish sabablarini, u n   dan yuqori darajada foyda olishini, demak, korxonalar
faoliyatida   pirovard   yuksak   natijalar   qo‘lga   kiritilganligini   bildiradi.   Funksional
jihatdan   personalni   boshqarish   deyilganda   kadrlar   sohasidagi   ishlar   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   barcha   vazifalar   va   qarorlar   masalan,   kadrlar   tanlash,   ulardan   foydalanish,
ularning malakasini oshirish, mehnatiga haq to ‘lash, ishdan bo‘shatish va hokazolar
tushuniladi. Tashkiliy jihatdan bu tushuncha orqali kadrlar bilan ishlashga javobgar b
o ‘lgan barcha shaxslar va institutlar masalan, rahbar shaxslar, kadrlar bo‘limi, ishlab
chiqarish   kengashlari,   kasaba   uyushmalari   qamrab   olinadi.   Bizning   nazarimizda,
inson resurslarini boshqarish shundan iboratki, odam lar korxonaning raqobat boyligi
hisoblanadi,   ularni   joylashtirish,   rivojlantirish,   boshqa   resurslar   bilan   birga   asoslash
kerak,   bundan   maqsad   korxonaning   strategik   maqsadlariga   erishishdir.   "Korxona
personali" tushunchasi ancha umumiy tarzda mazkur korxona va tashkilotning barcha
yollangan xodimlarini qamrab oladi, ular mutlaqo aniq vazifalarni bajaradilar.
Amaliy nuqtayi nazardan personal korxonaning eng muhim resursi bo‘lib, uning
imkoniyatlarini   samarali   amalga   oshirish   yollanma   xodimlarining   muayyan   guruhi
yoki   ayrim   xodim   tomonidan   hal   etiladigan   aniq   ishlab   chiqarish   vazifalarining   o
‘ziga xos xususiyatlariga muvofiq ravishda ijtimoiy yechimlarni talab qiladi.
"Personalning kasbiy-malaka tuzilishi" degan tushunchaning o ‘zi bir xil m a’noni
anglatmaydi.   U   bir-biri   bilan   bog‘langan   uchta   mustaqil   jihatni   qamrab   oladi.   Ular:
ish   kuchining   kasbiy   tuzilishi;   uning   malaka   tuzilishi;   malakaning   mazmunidan
iboratdir.   Bunda   ish   kuchining   kasbiy   tuzilishi   deyilganda   kasbiy   Boshqaruv
vazifalari  atrof-muhit   omillari  bilan  bir   qatorda   personalni   boshqarishning  muayyan
chegaralarini   tashkil   etadi.   Personal   bilan   hamkorlik   xodimlarni   izlash   va   ularni
korxonadagi ish joylariga taqsimlashdan boshlanadi.
Bu   ko’pgina   tashqi   va   ichki   ijtimoiy,   ma’naviy,   texnik-texnologik,   iqtisodiy
omillar bilan bog’liqdir: - mehnat munosabatlarining huquqiy shartlari va me’yorlari;
- korxona va uning sheriklarining ijtimoiy tarkibi; - ishlab chiqarishni tashkil etish va
9 uning   texnologiyasi;   -   logistika;   -   xo’jalik   faoliyati   tamoyillari,   ishchanlik   faolligi
konsepsiyasi,   tadbirkorlikka   munosabat;   -   korxona   bo’linmalarining   tadbirkorlik
faoliyati,   ular   mustaqilligining   darajasi;   -   korxonani   boshqarishning   tashkiliy
tuzilmasi.   Mehnat   jarayoniningsamaradorligi   turli   sharoitlarga   bog’liq   holda   uning
qatnashchilari   faolligi   bilan   belgilanadi.   Bu   sharoitlarni   bilish   xodimlar   ishchanlik
faolligiga ta’sir o’tkazish imkonini beradi.
Uning   asosiy   va   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   ko‘rinishi   –   «narxlar   jangi»   deb
ataladiki,   bunda   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   raqiblarini   tarmoqdan   siqib   chiqarish
uchun narxni vaqti-vaqti bilan yoki uzoq muddat pasaytirib turadi. Bu usulni qo‘llash
uchun   ishlab   chiqaruvchi   boshqa   raqiblariga   qaraganda   unumliroq   texnologiyani
kiritishi,   malakaliroq   ishchilarni   yollashi   va   ishlab   chiqarishni   yaxshiroq   tashkil
qilishi   keraq   bo‘ladi.   Faqat   shundagina   uning   tovarining   individual   qiymati   bozor
qiymatidan past bo‘lib, mazkur tovar narxini tushurish imkoniyatini beradi.
Narx   vositasida   raqobatlashish   usullaridan   biri   -   demping   narxlarni   qo‘llashdir.
Bunda   milliy   ishlab   chiqaruvchilar   o‘zlarining   tovarlarini   boshqa   mamlakatlarga
ichki   bozordagi   narxlardan,   ayrim   hollarda   tannarxidan   ham   past   bo‘lgan   narxlarda
sotadi.
Shu   orqali   ular   ichki   bozorda   narxlarning   barqarorligiga   erishish   mamlakatdagi
ortiqcha   mahsulotni   yo‘qotish,   yangi   bozorlarga   kirib   olish   va   unda   o‘zlarining
iqtisodiy mavqeini mustahkamlashga xaraqat qiladi.
Ayrim   hollarda   narx   yordamida   raqobatlashishning   belgilangan   narxlardan
chegirma   qilish,   asosiy   xarid   qilingan   tovarlarga   boshqa   tovarlarini   qo‘shib   berish,
muayyan hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi.
Hozirgi   davrda   bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan   mamlakatlarda   narx   yordamida
raqobat   qilish   o‘z   o‘rniga   ega   emas,   chunki   ishlab   chiqaruvchilardan   birining   o‘z
mahsulotiga   narxni   pasaytirishi   uning   raqobatchilarining   ham   shunday   xaraqat
10 qilishini   taqozo   qiladi.   Bu   bozorda   firmalarning   mavqeini   o‘zgartirmaydi,   faqat
tarmoq bo‘yicha foydani kamaytiradi.
Narxsiz raqobat shu bilan tavsiflanadiki, bunda raqobat kurashining asosiy omili
tovarlarning   narxi   emas,   balki   uning   sifati,   servis   xizmat   ko‘rsatish,   ishlab
chiqaruvchi firmaning obro‘-e’tibori hisoblanadi.
Narxsiz raqobat bilan bir vaqtda   yashirin narx yordamidagi raqobat   ham bo‘lishi
mumkin. Buning uchun yangi tovarlarning sifati oshishi va iste’mol xususiyatlarining
yaxshilanishi   ular   narxlarining   oshishiga   qaraganda   tez   ro‘y   berishi   keraq.   Hozirgi
davrda   bir   turdagi   mahsulotlarning   ko‘payishi   ularning   sotishni   rag‘batlantiruvchi
reklama,   tovar   belgilari   va   fabrika   muhrlaridan   foydalanishni   keltirib   chiqarmoqda.
Iste’molchilik   bozorida   qo‘shimcha   xizmat   ko‘rsatish   orqali   xaridorlarni   o‘ziga   jalb
qilish keng tarqalmoqda.
Narxsiz   raqobatning   tovar   sifatini   tabaqalashtirish   kabi   usuli   ham   mavjudki,
bunda   tovarlar   bir   xildagi   ehtiyojni   qondirishi   va   bir   turga   mansub   bo‘lishi,   lekin
turli-tuman iste’mol xossalariga ega bo‘lishi mumkin.
Tovarlar   talabga   nisbatan   ortiqcha   bo‘lgan   sharoitda   ishlab   chiqaruvchilar
tovarlarini kreditga sotish usulidan foydalanib raqiblaridan ustun kelishlari mumkin.
Bunda   dastlab   tovar   narxining   faqat   bir   qismi   to‘lanadi,   uning   qolgan   qismi   esa
shartnomada kelishilgan aniq muddatlarda to‘lanadi.
Fan-texnika   taraqqiyoti   avj   olgan   hozirgi   sharoitda,   texnika   va   texnologiyaning
eng   yangi   yutuqlari   ustidan   nazorat   qilish   uchun   kurash   raqobatning   asosiy
usullaridan biriga aylanib bormoqda. Bundan tashqari, ishlab chiqaruvchi korxonalar
xaridorlarni   jalb   qilish   maqsadida   uzoq   muddat   foydalaniladigan   iste’molchilik
tovarlariga kafolatli va kafolatdan keyingi xizmat ko‘rsatishni amalga oshirmoqdalar.
Masalan,  kompyuter  ishlab chiqaruvchi firma, o‘z mahsulotini   sotibgina qolmasdan,
balki   uni   o‘rnatadi,   korxona   xodimlarini   ulardan   foydalanishga   o‘rgatadi,
kafolatlangan muddatda va undan keyingi davrda ta’mir ishlarini bajaradi, texnikaviy
11 xizmatni   amalga   oshiradi;   maxsulotlari   o‘lchamlarini   buyurtmachi   ehtiyojlariga
yaqinlashtiradi.
Narxsiz   raqobat   usullari   ichida   marketing   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   u
mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish   jarayonini   talabga   moslashtiruvchi   tadbirlar
tizimidan   iborat.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   talabni   yaxshi   o‘rgangan   va
iste’molchilar   ehtiyojlarini   to‘laroq   qondira   oladigan   korxonalar   har   doim   raqobat
kurashida yutib chiqadi.
Yirik   ishlab   chiqaruvchilar   bozordagi   vaziyatni   o‘zgartirish   uchun   o‘zlarining
ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanishni kamaytirib tovar taklifini qisqartiradilar.
Shu sababli iqtisodiy beqarorlik davrlarida ham narx barqorligicha qolaveradi.
Shunday qilib, monopoliyalar hukmron bo‘lgan sharoitda narxsiz raqobat muhim
o‘rin   tutadi.   Buning   sababi   shundaki,   birinchidan,   monopoliyalar   tovar   sifatini
oshirish, iste’molchilarga xizmat ko‘rsatishni yaxshilash yo‘li bilan sotiladigan tovar
hajmini   ko‘paytirishi   mumkin.   Ikkinchidan,   ular   moliyaviy   jihatdan   kuchli
bo‘lganligi   sababli   masulotini   yangilash,   ishlab   chiqarishni   qayta   jihozlash   va
reklamaga zarur bo‘lgan mablag‘ni sarflay oladilar.
2. Monopoliyalarning iqtisodiy asosi va ularning turlari
«Monopoliya»   atamasining   kelib   chiqishi   bozorga   oid   tushunchalardan   (ya’ni,
grekcha «monoc» - yagona, bitta va «poleo» - cotaman) tarkib topsada, biroq uning
iqtisodiy asoslari aslida ishlab chiqarishga borib taqaladi. Monopoliyani quyidagicha
ta’riflash   o‘rinli  deb  hisoblaymiz:   monopoliya –  monopol  yuqori  narxlarni   o‘rnatish
hamda   monopol   yuqori   foyda   olish   maqsadida   tarmoqlar,   bozorlar   va   yaxlit
makroiqtisodiyot   ustidan   hukmronlikni   amalga   oshiruvchi   yirik   korxonalar   (firma,
korporatsiyalar)ning birlashmalari.
12 3. Erkin raqobat sharoitida  Personallarga tasir korsatish yo’llari  tarmoq lari.
.
          0‘zbekistonda   bozor   munosab   atlarining   tarkib   topishi   xodimlarni   boshqarish
tizimida   bir   qator   vazifalar   amalga   oshirilishini   nazarda   tutadi.   Korxona   va
tashkilotlarning   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   o‘z   mavqeyini   saqlab   qolishi,   ularning
raqobatbardoshligini ta’minlash, ishlab chiqarish samaradorligini oshirish maqsadida
xodimlarni   boshqarish   borasida   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan   vazifalar   ilmiy   va
amaliy   usullarni   to‘g‘ri   tanlashni   talab   etadi.   Rejali   boshqaruv   amaliyotida
«xodimlarni boshqarish» tushunchasi yo‘q edi. Lekin har bir korxona va tashkilotning
boshqaruv   tizimi   kadrlar   va   jam   oani   ijtimoiy   rivojlantirishni   boshqarishning
funksional kichik tizimiga ega edi. Korxona va tashkilotdagi kadrlarni boshqarish b o
‘yicha   asosiy   tarkibiy   bo'linma   kadrlar   bo'limi   bo'lib,   unga   kadrlarni   ishga   qabul
qilish   va   bo'shatish,   shuningdek,   o'qitish,   malakasini   oshirish   va   qayta   tayyorlash
vazifalari yuklanar edi.
Ayni paytda kadrlar bo'limi tarkibiy jihatdan mehnatni tashkil etish va ish haqi
bo'limlari,   mehnatni   muhofaza   qilish   va   xavfsizlik   texnikasi   bo'limlari,   kadrlarni
boshqarish   vazifalarini   bajaradigan   xususiy   bo'limlar   va   boshqa   bo'linmalar   bilan
tarqoq holda ish olib borardi. Shu sababli ham kadrlar bo'limi xodimlarni boshqarish
va ularga  normal   ish  sharoitlari   yaratib berishni   ta’minlashdagi  bir  qator   vazifalarni
bajarishmasdi.
Bozor   iqtisodiyoti   chuqur   ildiz   otib   borayotgan   hozirgi   davrda   xodimlarni
boshqarish   borasida   «Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»ga   muvofiq   qator   yangi
talablar yuzaga keldi. Ma’muriy-buyruqbozlik tizimi sharoitida ikkinchi darajali deb
qaralgan   bu   vazifalar   bozor   munosabatlariga   o'tish   sharoitida   birinchi   o'ringa
chiqarildi   va   ularni   hal   qilishdan   har   bir   korxona   manfaatdordir.   «Xodimlarni
boshqarish»   fanining   predmeti   korxonalarning   sam   arali   faoliyat   k   o   ‘rsatishini   ta
’minlash   va   ishlovchilarning   ehtiyojlarini   qondirish   maqsadida   xodimlarga   m
13 aqsadga   muvofiq   ta’sir   ko‘rsatish   bilan   bog‘liq   bo’lgan   bilimlar   tizimidir.   Ushbu
kursni   o   ‘rgatishdan   maqsad   talabalarda   xodimlarni   boshqarish   ilmini   amaliyotga
qo‘llay biladigan darajadagi  ko‘nikmalar  hosil  qilishdan  iborat. U talabalarda ishlab
chiqarishdan ko‘zlangan maqsadga  erishishni  ta’m  inlovchi  xodimlarni  bosh     qarish
bo‘yicha nazariy va amaliy professional bilimlarni shakllantirishga yolnaltirilgan.
«Xodimlarni   boshqarish»   fanining   mazmuni   korxona   xodimlarini   boshqarish
usullari va tamoyillarini; bu boradagi nazariy va amaliy masalalar tizimini; tashkiliy
shakllarini ishlab chiqish va tatbiq etish jarayonlaridan iborat.
Mamlakatimizda   bozor   munosabatlari   tarkib   topishi   personalni   boshqarish
tizimida bir qator vazifalar amalga oshirilishini nazarda tutadi.   Jumladan, korxona va
tashkilotlarning bozor iqtisodiyoti sharoitida o‘z mavqelarini saqlab qolishi, ularning
raqobatbardoshliligini   ta’minlash,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish
maqsadida   personalni   boshqarish   sohasida   amalga   oshirilishi   lozim   bo‘lgan
vazifalarning ilmiy va amaliy usullari to‘g‘ri tanlanishini talab etadi.
Rejali   boshqaruv   amaliyotida   «personalni   boshqarish»   tushunchasi   yo‘q   edi.
Lekin,   har   bir   korxona   va   tashkilotda   kadrlar   boshqaruv   tizimi   va   jamoani   ijtimoiy
rivojlantirishning funksional kichik tizimi mavjud edi.
Korxona   va   tashkilotdagi   kadrlarni   boshqarish   bo‘yicha   asosiy   tarkibiy
bo‘linma   kadrlar   bo‘limi   bo‘lib,   unga   kadrlarni   ishga   qabul   qilish   va   bo‘shatish,
shuningdek,   o‘qitish,   malakasini   oshirish   va   qayta   tayyorlash   sohasidagi   vazifalar
yuklanar edi. Ayni paytda, kadrlar bo‘limi tarkibiy jihatdan mehnatni tashkil etish va
ish   haqi   bo‘limlari,   mehnatni   muhofaza   qilish   va   xavfsizlik   texnikasi   bo‘limlari,
kadrlarni boshqarish vazifalarini bajaradigan xususiy bo‘limlar va boshqa bo‘linmalar
bilan   tarqoq   holda   ish   olib   borardi.   Shu   sababli   ham,   kadrlar   bo‘limi   xodimlarni
boshqarish   va   ularga   me’yoriy   ish   sharoitlari   yaratib   berishni   ta’minlash   sohasidagi
bir  qator  vazifalarni bajarish imkoniyatiga ega emasdi.   «Kadrlar tayyorlash milliy
14 dasturi» ga  muvofiq  qator   yangi   talablar   yuzaga   keldi.   Ular   orasida   eng   muhimlari:
ya’ni,   ijtimoiy-psixologik diagnostika;
guruhlarda   o‘zaro   shaxsiy   munosabatlarni,   rahbarlik   munosabatlarini   tahlil   qilish   va   t
artibga   solish;   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   ixtiloflarni hamda stresslarni bartaraf etish;
kadrlar boshqarish tizimini axborot bilan ta’minlash;
ish   bilan   bandlikni   boshqarish;   bo‘sh   lavozimlarga   nomzodlar   tanlash   va   baholash;   ka
drlar   potensiali   va   xodimlarga bo‘lgan ehtiyojlarni tahlil qilish;
kadrlar marketingi;
xizmat   martabasini   rejalashtirish   va   nazorat   qilish;   xodimlarning   kasbiy   va   ijtimoiy-
psixologik   moslashuvi;  
mehnat jarayonidagi motivlar   va sabablarni boshqarish;
mehnatning huquqiy munosabatlari masalalari;
mehnat psixofiziologiyasi, ergonomikasi va mehnat etikasidan   iboratdir.
«Personalni   boshqarish»   fanining   predmeti   korxonalarning   samarali   faoliyat
ko‘rsatishini ta’minlash va ishlovchilar ehtiyojlarini qondirish maqsadida personalga
maqsadga muvofiq ta’sir ko‘rsatish bilan bog‘liq bo‘lgan bilimlar tizimidir.
Ushbu   kursni   o‘rgatishdan   maqsad-talabalarda   personalni   boshqarish   ilmini
amaliyotda   qo‘llay   biladigan   darajadagi   ko‘nikmalar   hosil   qilishdan   iborat.   U
talabalarda   ishlab   chiqarishdan   ko‘zlangan   maqsadga   erishishni   ta’minlovchi
personalni   boshqarish   bo‘yicha   nazariy   va   amaliy   professional   bilimlarni
shakllantirishga   yo‘naltirilgan.   Ya’ni,   «Personalni   boshqarish»   fanining   mazmuni
korxona   xodimlarini   boshqarish   usullari   va   tamoyillarini,   bu   boradagi   nazariy   va
amaliy   masalalar   tizimini;   tashkiliy   shakllarini   ishlab   chiqish   va   tatbiq   etish
jarayonlaridan iborat.
15 4.  Inson resurslarini boshqarish strategiyasi. Kontinent MChJ   korxonasi
taxlili .  
Korxonaning qisqacha tavsifi .
"Kontinent"   mas'uliyati   cheklangan   jamiyatining   Ro'yxatga   olish   palatasi
tomonidan   2000   yil   22   avgustda   ro'yxatga   olingan   bo'lib,   bu   haqda   Yagona   shahar
reestri   va   ro'yxatga   olish   jurnalida   1216778   raqami   kiritilgan   ("Kontinent"   MChJ
ustaviga   asosan   davlat   ro'yxatidan   o'tkazilganligi   to'g'risidagi   guvohnoma).
"Continent" MChJ korxonasining hujjatlari
"Kontinent" MChJ yuridik shaxs - tijorat tashkilotidir. Ustav kapitali ta'sis hujjatlari
bo'yicha foyda olish maqsadida yaratilgan miqdorda aktsiyalarga bo'linadi.    bankida
o'zining dumaloq muhri va joriy hisob raqamiga ega.
Ishlab chiqarish binolari manzilda joylashgan:  , nomidagi zavod hududi. M.I. Kalinin
(1-jadval). O'sha yerda.
1-jadval. Ishlab chiqarish maydonlarining standart va haqiqiy o'lchamlari
Ko'rsatkichlar nomi Haqiqiy
qiymatlar Standart
qiymatlar
Ishlab   chiqarish   va   saqlash   joylari
maydoni, m  2 189.5 156.5
Yordamchi binolarning maydoni,  m2
120,0 118.5
Avto turargoh maydoni,  m2
216,0 213,0
Korxonaning   shaxsiy   tarkibi   faoliyat   sohasini   hisobga   olgan   holda   individual
strategiya   va   taktika   bo'yicha   shakllantirildi.   Biroq,   umumiy   strategik   maqsadlar
quyidagilar kabi masalalarga tegishlidir:
korxonaga   ma’lum   istiqbollarni   hisobga   olgan   holda   boshqaruv   xodimlarini,
shuningdek, avtoulovlarni ta’mirlash nuqtai nazaridan noyob, noyob mutaxassisliklar
bo‘yicha mutaxassislarni tayyorlash;
almashtirish va almashtirish sxemalarini ishlab chiqish;
16 Ko'tarilish istiqboli.
Kadrlarni shakllantirish taktikasidagi eng muhim masalalar:
- yangi ishga qabul qilingan ishchilarning moslashuv jarayonini nazorat qilish ;
- ish haqi, shuningdek, ijtimoiy nafaqalar berish masalalarini hal qilish. 
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   bozor   munosabatlari   sharoitida   "Kontinent"   MChJ
ko'pincha   ma'muriy   emas,   balki   barcha   turdagi   resurslardan   samarali   foydalanishni
o'z   ichiga   olgan   xodimlar   sonini   tartibga   solishning   iqtisodiy   mexanizmidan
foydalanadi.
Xodimlar   nafaqat   ishlab   chiqarish   funktsiyalarini   bajaradilar,   balki   ishlab
chiqarish   jarayonining   faol   tarkibiy   qismidir,   ya'ni.   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirishga   faol   hissa   qo'shadi,   ishlab   chiqarishni   boshqarishda   ishtirok   etadi.
Xodimlarning ustuvor vazifasi korxonaning "imidjini" qo'llab-quvvatlashdir.
Biznes hamkorlar mahalliy va xorijiy korxonalar va kompaniyalardir.
Korxonaning asosiy ishlab chiqarish maqsadlari quyidagilardan iborat:
- jismoniy va yuridik shaxslarga transport xizmatlari ko'rsatish;
-   aholiga,   korxona,   tashkilot   va   muassasalarga   avtomobillarni   ta'mirlash   bo'yicha
xizmatlar ko'rsatish.
Amaldagi   tasnifga   ko'ra,   tahlil   qilinayotgan   korxonani   kichik   korxona   deb
tasniflash mumkin, chunki   2016 yilda xodimlarning o'rtacha soni 42 kishini  tashkil
etdi va ustav kapitali to'liq jismoniy shaxslarga tegishli.
Tahlil   qilinayotgan   korxonaning   Ustavi   va   ichki   hujjatlari   asosida   quyidagi
ma’lumotlarni keltirish mumkin.
Korxona   tarkibiga   uch   kishidan   iborat   kompaniya   a'zolari   -   ta'sischilar
kengashi kiradi. Ular, shuningdek, faoliyatning asosiy yo'nalishlari bo'yicha korxona
xodimlaridir.   “Kontinent”   MChJ   boshqaruv   tuzilmasi   1-ilovada   keltirilgan.
“Kontinent” MChJ hujjatlari.
17 Korxonada   korxonaning   barcha   xodimlari   ixtiyoriylik   asosida   butun   korxona
faoliyatini takomillashtirish strategiyasi bo‘yicha birgalikda qaror qabul qilish uchun
muassislar kengashiga taklif qilinadilar.
Kompaniyani ta'sischilardan biri bo'lgan direktor boshqaradi.
Korxona   rahbarlaridan   biri   va   korxonaning   bosh   hisobchisi   ham   korxonaning
hammuassislari   hisoblanadi.   Shunday   qilib,   barcha   3   ta   hammuassis   korxona
xodimlari va Continent MChJ muvaffaqiyatiga erishishdan manfaatdor tomonlardir.
Ta’sis   kengashining   qarorlari   ochiq   ovoz   berish   yo‘li   bilan   qabul   qilinadi.
Ta'sischilardan   birortasi   rozi   bo'lmagan   taqdirda,   u   ta'sis   shartnomasida,
kompaniyaning   ustavida   va   Rossiya   Federatsiyasi   Fuqarolik   Kodeksida   nazarda
tutilgan shartlar asosida ta'sischilar ro'yxatidan chiqishga haqli.
Ta'sischilar umumiy yig'ilishining vakolatiga quyidagi qarorlar kiradi:
- daromadlar va xarajatlar smetasini tasdiqlash to'g'risida;
- korxona tugatilganligi to'g'risida;
- korxonani qayta tashkil etish to'g'risida;
- filiallarni kengaytirish va yaratish bo'yicha;
- jamiyatga yangi a'zolarni qabul qilish va undan chiqish to'g'risida.
Xodimlar soni tahlil qilinadigan ob'ektning maydoni, asbob-uskunalar quvvati,
ish   o'rinlarining   mumkin   bo'lgan   soni,   muayyan   turdagi   xizmatlar,   ishlar   va
mahsulotlarga bo'lgan talab, shuningdek ularning sifati bo'yicha o'tkazish qobiliyatini
hisobga olgan holda belgilanadi.
2007   yil   1   yanvar   holatiga   korxona   tarkibiga   umumiy   yuk   ko'tarish   quvvati
238,6 tonna bo'lgan 15 ta turli modifikatsiyadagi harakat tarkibi, Volga va Mercedes-
Benz avtomobillari kiritilgan.
Ushbu   transport   vositalari   katta   yuk   ko'tarish   qobiliyatiga   ega   (20   tonnadan
ortiq),   shuningdek,   tashish   va   transport   xizmatlari   sifatini   ta'minlash   uchun   barcha
zarur talablarga javob beradi. Ushbu xizmatlardan tashqari, "Continent" MChJ   ning
18 avtoulovlarga   texnik   xizmat   ko'rsatish   bozorida   turli   xil   modifikatsiyadagi
avtomobillarni   ta'mirlash   xizmatlarini   ko'rsatadi.   Korxonaning   ishlab   chiqarish
faoliyati   haqida   umumiy   tasavvurga   ega   bo'lish   uchun   "Continent"   MChJ   aylanma
mablag'lari tarkibini ko'rib chiqaylik (2-jadval) Jadval "Kontinent" MChJ moliyaviy-
xo'jalik faoliyati  natijalari  to'g'risidagi  yillik hisobot  ko'rsatkichlari  asosida  tuzilgan.
2016 yil uchun..
2-jadval. Continent MChJ aylanma mablag'lari tarkibi
Aylanma kapital elementlarining nomi Uning   solishtirma
og'irligi , %  
1.   Ishlab   chiqarish   sohasidagi   aylanma   mablag'lar
(standartlash tirilgan fondlar)
a) inventar,
shu jumladan:
- materiallar
- yoqilg'i
- ehtiyot qismlar va birliklar
- zaxiradagi avtomobil shinalari
- past baholi va kiyiladigan buyumlar 25.2
2.3
1.9
20.1
0,5
0,3
b) ishlab chiqarish vositalari;
shu jumladan:
- Kelajakdagi xarajatlar 0.1
0.1
Ishlab chiqarish sohasida jami aylan mamablag'lar 25.3
2. Muomala sohasidagi  aylanma mablag'lar (nostandart
fondlar),
Shu jumladan
- pul mablag'lari
- avtomobil transporti xizmatlari 74.8
1.9
0.2
-
72.7
19 -   bankka   inkassa   uchun   topshirilgan   hisob-kitob
hujjatlari bo'yicha
- qarzdorlar
Jami: 100,0
Ishlab chiqarish faoliyatini amalga oshirish uchun avtotransport kompaniyasida
ishchilarning   quyidagi   toifalari   mavjud:   ishchilar   (haydovchilar,   ta'mirlash   va
yordamchi ishchilar), xodimlar va boshqaruv xodimlari.
Xodimlarning malakasini  tahlil qilish 30 nafar xodimning malakasini  oshirish
bo‘yicha ishlarni amalga oshirish zarurligini ko‘rsatadi.
Korxona   xodimlarining   malaka   tarkibi   3-jadvalda   keltirilgan.   "Continent"
MChJ hujjatlari.
3-jadval. Korxona xodimlarining malakaviy tarkibi
Yo'
q. Lavozim Miqdor Haqiqiy malaka Malaka
Talab
qilinadi Yosh
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7. Direktor
Menejer
Bosh hisobchi
Bo'lim boshliqlari
Jami AUP:
Xodimlar
Haydovchilar
Ishchilar
Jami: 1
2
1
3
7
5
20
10
42 Yuqori
Yuqori
N/yuqori
Yuqori
N/yuqori
Ikkilamchi maxsus
Yuqori - 2
O'rtacha maxsus - 2
O'rtacha - 1
O'rtacha
Yo q/o rtacha,ʻ ʻ yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
yuqoriroq
o'rta
maxsus
o'rtacha 35 l.
27 l.
29 l.
25 l.
28 l.
30 l.
23, 25 l.
25, 27 l.
40 l.
22   -   39
l.
20 o rtacha.ʻ o'rtacha 20   -   55
l.
Jadvaldan ko'rinib turibdiki, ishchilar toifalari tarkibida asosiy o'rinni ishchilar,
shu   jumladan   haydovchilar   egallaydi.   Ishchilarga   mahsulot   yaratishda   bevosita
ishtirok   etadigan   shaxslar,   shuningdek   ishlab   chiqarish   jarayonini   ta'minlaydigan
shaxslar kiradi.
Haydovchilar   korxona   ishchilarining   yetakchi   kasbi   hisoblanadi.   Shu   sababli,
eng muhim vazifalardan biri haydovchilarni to'g'ri tashkil etish va to'lashdir, chunki
transport rejasini bajarish ko'p jihatdan ularning ishiga bog'liq.
Ish   joyi   fotosuratini   (PWM)   tahlil   qilish   va   bo'limlarda   mavjud   bo'lgan   ish
vaqti   (FW)   fotosuratlarini   tahlil   qilish,   korxonadagi   yo'qotishlar   ulushi,   xodimdan
qat'i   nazar,   10,6   ni   tashkil   qiladi,   degan   xulosaga   kelishga   imkon   beradi   xodimlar
faqat.
  2016   yilda   korxona   xodimlarining   soni     2015   yilga   nisbatan   (33   dan   42
kishiga) ko'paydi, bu quyidagi sabablarga ko'ra yuzaga keldi:
-   avtomatlashtirish   vositalaridan   foydalanish   hali   ham   amalda   imkonsiz   bo'lgan
xizmat ko'rsatish ob'ektlarini kengaytirish;
-   buxgalteriya   hisobi   tizimidagi   murakkabliklar   bilan   bog'liq   bo'lgan   qo'shimcha
buxgalteriya xodimlarini joriy etish zarurati;
Ma'lumki, ish  va ish joyini  baholash  korxonadagi  turli  mehnat  funktsiyalarini
mazmunan   yoki   ularga   qo'yiladigan   talablar   nuqtai   nazaridan   ularning   bir-biri   bilan
aloqasini   aniqlash   uchun   o'rganishga   xizmat   qiladi.   Ish   va   ish   joyi   reytinglari   ish
haqini   aniqlash   uchun   ishlatiladi,   shuningdek,   xodimlarni   tanlash   uchun   muhim
bo'lgan ishning og'irligini raqamli ravishda ifodalaydi.
Mehnatni   analitik baholash   ham  mavjud.  Ishni  bunday  baholash  bilan  umumiy
ish   yuki   emas,   balki   har   bir   talab   turi   bo'yicha   ish   yukining   darajasi   baholanadi.
21 Umumiy   yuk   individual   qiymat   mulohazalari   asosida   hisoblanadi   (4-jadval.)
"Continent" MChJ hujjatlari.
4-jadval. Shaxsiy qiymat mulohazalari asosida yuk dinamikasi
Talablar turlari Malaka Yuklash
Ruhiy
Jismoniy
Mas'uliyat
Ish sharoitlari +
+ +
+
+
+
Korxonada xodimlarni baholash muntazam ravishda amalga oshiriladi, shunda
xodimlar komissiya tomonidan adolatli baholangan o'z ishining natijalarini ko'rishlari
va   menejerlar   baholash   natijalariga   ko'ra   o'z   qo'l   ostidagilarni   yaxshiroq
boshqarishlari mumkin.
Shaxsiy   baholash   ish   haqi   miqdorini   aniqlash,   kadrlar   malakasini   oshirish,
keyingi   ta'lim   maqsadlarini   aniqlashtirish,   xodimdan   oqilona   foydalanish,   boshqa
joyga ko'chirish, lavozimga ko'tarilish, mehnatni rag'batlantirish uchun xizmat qiladi,
chunki bu yutuqlarni oshirishga, kadrlar ishini tashkil qilishni takomillashtirishga va
hokazolarga qaratilgan turtkidir.
Shaxsiy   baholashning   asosiy   maqsadlarini   quyidagicha   umumlashtirish
mumkin:
xodimning ob'ektivligi;
xodimlarni boshqarish sifatini oshirish;
boshqaruvda harakat birligi;
xodimlarning salohiyatidan yanada samarali foydalanish .
"Continent" MChJ xodimlariga ish haqi va rag'batlantirishning umumiy tizimi
quyidagicha:
22 1. Tarif stavkalari va ish haqi bo'yicha to'lov.
2. Mehnat sharoitlari uchun qo'shimcha to'lovlar:
2.1.  Ishning o'zgarishi (rejimi).
2.2.  Smenada bandlik darajasi.
3. Nafaqalar:
3.1.   Me'yordan yuqori mahsuldorlik uchun (bo'lak ish haqi, me'yordan kam sonli ish
uchun to'lov).
3.2.  Samaradorlik va rentabellikni oshirishga shaxsiy hissasi uchun .
3.3.  Yuqori sifatli mahsulotlar, shoshilinch va mas'uliyatli vazifalarni bajarish uchun.
4. Mukofotlar:
4.1.  Shartnomalar va ish bosqichlarini sifatli va o'z vaqtida bajarish uchun.
4.2.  Yil davomidagi ish natijalari asosida.
4.3.  Continent MChJ rahbari fondidan .
4.4.  Ixtirolar va innovatsion takliflar uchun mualliflik huquqi mukofotlari .
4.5.  Yangi texnik va tashkiliy takliflarni ishlab chiqishda faol ishtirok etganlik uchun
mukofotlar .
Rahbarlar   va   xodimlarga   to'lovlar   ikkita   asosiy   tizim   bo'yicha   to'lanadi   -   oddiy
(shartnoma bo'yicha) va bonus.
Korxonada xodimlarni boshqarish tizimini tahlil qilish
Xodimlarni   boshqarish   sohasida   korxona   iqtisodiy   jihatlarni   ham,
xodimlarning ehtiyojlari va manfaatlarini ham hisobga olishga harakat qiladi.
Rahbariyat   quyidagilarni   inobatga   olgan   holda   haqiqiy   hamfikrlar   jamoasini
shakllantirishga harakat qilmoqda:
har bir jamoa a'zosi jamoa oldiga qo'yilgan maqsadni to'liq tushunishga majburdir;
jamoa   yagona   organizm   sifatida   ishlaydi   va   natijalar   uchun   javobgarlik   ham
individual emas, balki kollektivdir;
23 har qanday jamoa a'zosi o'z sohasi bo'yicha universal bilim va mehnat ko'nikmalariga
ega bo'lishi uchun doimiy ravishda o'z malakasini oshirishi kerak.
Bu   sizga   samarali   va   ijodiy   ishlash,   boshqa   vakillar   bilan   doimiy   muloqot
qilish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   jamoa   o'z   irodasini   sheriklariga   aytib   bera
olmaydi - hamma mustaqil bo'lib qoladi;
barcha   jamoa   a'zolari   o'z   ishida   teng   huquqlarga   ega,   o'z   mehnat   faoliyatini
rejalashtirish, butun jamoa va har bir jamoa a'zosi faoliyatini rejalashtirishda ishtirok
etish;
har qanday jamoada bo'lgani kabi, har bir jamoa a'zosining mas'uliyati aniqlangan va
rejalashtirilgan   vazifalarni   bajarish   jarayonida   funktsiyalar   taqsimoti,   qoida
tariqasida, doimiy ravishda o'zgarib turadi;
jamoa   a'zolarini   tanlash   birinchi   navbatda   psixologik   muvofiqlik   asosida   amalga
oshiriladi;
Jamoani korxona menejeri boshqaradi.
Xodimlarni  boshqarish faoliyatining ijtimoiy samaradorligi xodimlarning turli
xil bo'lgan umidlari, ehtiyojlari va manfaatlarini qondirish shaklida amalga oshiriladi.
Bunga,   masalan,   yaxshi   maosh,   yoqimli   ish   sharoitlari   va   shaxsiy   rivojlanish
imkoniyatlari kiradi.
Kompaniya xodimlarni moslashtirish muammosiga katta e'tibor beradi.
Korxonada   kadrlarni   moslashtirish   -   bu   xodimlarni   izlash,   tanlash   va   yollashning
muvaffaqiyati   yoki  muvaffaqiyatsizligining  o'ziga  xos  ko'rsatkichi  bo'lib,  jamoadagi
ijtimoiy munosabatlarning xususiyatini aks ettiradi.
Qoida tariqasida, xodimlarni moslashtirish jarayonida har bir xodim bir necha
bosqichlardan o'tadi:
vaziyat bilan umumiy tanishish;
moslashish (giyohvandlik, stereotiplarni assimilyatsiya qilish);
assimilyatsiya (to'liq moslashish);
24 identifikatsiya qilish (shaxsiy maqsadlarni jamoaning maqsadlari bilan aniqlash).
Korxona   o'z-o'zini   anglaydigan   shaxsga   tayanadi,   bu   "korxonaning   asosiy
boyligi   -   bu   uning   odamlari"   g'oyasini   amalga   oshirishni   anglatadi;   mustaqillik   va
tadbirkorlik rag'batlantiriladi, bu esa jamoa a'zolarining ko'pchiligiga o'z salohiyatini
to'liq   ro'yobga   chiqarish   imkonini   beradi.   Ushbu   g'oyani   amalga   oshirish   quyidagi
yo'llar bilan amalga oshiriladi:
ishga qabul qilish uchun yuqori talablar, shu jumladan testlar va suhbatlar tizimi;
uzluksiz,   butun   martaba   davomida   tushuniladigan   kadrlar   tayyorlash,   xodimlarni
o'qitish;
kafolatlangan bandlik siyosati (xodimlarning gorizontal harakati amaliyoti).
Korxona   rahbariyati   mehnatni   rag'batlantirishning   quyidagi   qoidalariga   amal
qiladi. Ular quyidagichadir:
rag'batlantirish   aniq   va   o'z   vaqtida   bo'lishi   kerak   (mehnat   natijasi   va   uni
rag'batlantirish o'rtasidagi tafovutni minimallashtirish);
xodim va uning oila a'zolariga doimiy e'tibor - eng muhim motivator;
odamlarga tez-tez g'olib sifatida his qilish imkoniyatini berish kerak;
nafaqat asosiy maqsadga, balki oraliq maqsadlarga ham erishish uchun mukofotlash
kerak;
xodimlar harakat erkinligini, vaziyatni nazorat qilish qobiliyatini his qilishlari kerak;
oqilona ichki raqobat taraqqiyotning dvigatelidir.
Ish   joyini   va   mehnat   sharoitlarini   tashkil   qilishda   bajariladigan
funktsiyalarning   mazmuni   bilan   bir   qatorda   insonning   beshta   asosiy   ehtiyojlari
hisobga olinadi: fiziologik, xavfsizlik, ijtimoiy faollik, hurmat va o'zini o'zi qadrlash,
o'zini o'zi anglash.
Yig‘ilish va maslahatlashuvlar ishchi va xizmatchilarga tashkilot uchun muhim
masalalarni   muhokama   qilishda   o‘z   fikrlarini   bildirish   va   takliflar   kiritish
imkoniyatini   beradi.   Bu   huquq   ishchilarga   korxona   faoliyati   to g risida   ma lumotʻ ʻ ʼ
25 olish,   rahbariyatning   harakatlarini   nazorat   qilish,   o z   fikrlarini   bildirish   imkoniniʻ
beradi.   Muhim   qarorlar   mehnat   jamoasi   yig‘ilishlarida   zarur   kvorum   mavjud
bo‘lganda (xodimlar sonining kamida 50 foizi) ko‘pchilik ovoz bilan qabul qilinadi.
Continent   MChJda   kadrlar   bo'limi   menejeri   korxonadagi   asosiy   shaxslardan
biri   hisoblanadi.   Jamoani   boshqarish   jarayonida   uning   roli   ko'p   qirrali.   Birinchi
shaxsiy   suhbat   menejer   va   xodim   o'rtasida   ishga   kirishda   sodir   bo'ladi.   Rahbar   uni
mehnat sharoitlari, ijtimoiy sharoitlari va rag'batlantirishlari bilan tanishtiradi, yong'in
xavfsizligi   va   shaxsiy   xavfsizlik   bo'yicha   ko'rsatmalar   beradi,   yangi   xodimning
korxonadagi o'rni va rolini belgilaydi va hokazo.
Menejer   ham   iqtisodiy   jihatlarni,   ham   xodimlarning   ehtiyojlari   va
manfaatlarini   hisobga   oladi   va   o'z   ishining   yakuniy   natijasi   va   korxonaning   asosiy
maqsadlariga   erishish   muvaffaqiyatidan   manfaatdor   bo'lgan   hamfikr   odamlarning
haqiqiy jamoasini shakllantirishga harakat qiladi. .
Sertifikatlash korxonada xodimlarni baholash tartibi sifatida har yili o'tkaziladi.
Sertifikatlash   variantlari   an'anaviy   bo'lib,   bir   qator   mezonlar   bo'yicha   ham
menejerlarni,   ham   ularning   bo'ysunuvchilarini   baholashga   qaratilgan.   Ularning
asosiylari: o'z funktsional majburiyatlarini bajarish, erishilgan samaradorlik natijalari,
shaxsiy fazilatlar (stressga chidamlilik, mustaqillik, hamkasblar bilan samarali o'zaro
munosabatlarni   o'rnatish   qobiliyati,   vijdonlilik,   aniqlik,   intizom,   sodiqlik   va
boshqalar).
Har   bir   parametr   5   balli   shkala   bo'yicha   baholanadi,   reytinglar   yig'indisi
xodimning   sifat   darajasini   tashkil   qiladi.   Baholash   menejer,   xodimning   bevosita
rahbari va sertifikatlashtirish komissiyasi tomonidan amalga oshirildi.
  2016   yilda   Continent   MChJ   tomonidan   o'tkazilgan   sertifikatlashtirish
jarayonlarining   tahlili   shuni   ko'rsatdiki,   Rossiyada   biznesni   rivojlantirish   uchun
mavjud iqtisodiy sharoitlarni hisobga olgan holda kompaniyada quyidagi o'zgarishlar
kiritilgan:
26 · yangi baholash shakllari;
·   Sertifikatlash   mezoni   xodimning   o'zini   baholashi   sifatida   kiritildi   (xodim   uchun
shunga o'xshash shakl, mezonlar shakli biroz o'zgartirilgan);
· keyingi sertifikatlash davri uchun xodimning maqsad va vazifalari kabi komponent
joriy   etildi.   Buning   yordamida   keyingi   sertifikatlash   davri   oxirida   rejalashtirilgan
natijalarni haqiqiy natijalar bilan solishtirish mumkin bo'ldi;
· mezonlar, masalan:
- korxonadagi mehnat sharoitlaridan xodimlarning umumiy qoniqishi;
- Xodimning ishlashga tayyorligi - agar kerak bo'lsa, vaqt va shaxsiy rejalardan qat'i
nazar.
Ushbu   mezonlar   asosan   xodimlarning   munosabatlari   va   u   bilan   o'zaro
munosabatlarining turlarini tavsiflaydi.
Sertifikatlash   asosida   xodimning   martaba   yoki   kasbiy   o'sishini   va   undan
keyingi   foydalanishning   mumkin   bo'lgan   yo'nalishlarini   rejalashtirish   mumkin   edi.
Sertifikatlash jarayoni  “ xodim -xodim” tizimida baholash bilan yakunlandi.
O'zaro   baholashni   o'tkazish   uchun   har   bir   xodim   to'ldirishi   kerak   bo'lgan   maxsus
shakl ishlab chiqilgan "Continent" MChJ hujjatlari.
27 Xulosa
Personalni   boshqarish   tizimi   xodimlari   oqilona   qaror   qabul   qilishlari,
o’zlarining   boshqa   xizmat   vazifalarini   muvaffaqiyatli   bajarish   uchun   batafsil   va
ishonarli ma’lumotlarga ega bo’libgina qolmasdan, shuningdek bu ma’lumotlar bilan
tezkor ishlash, tahlil qilish, umumlashtirish, shu asosda tegishli hujjatlarni tayyorlash
imkoniyatiga   ega   bo’lishlari   talab   qilinadi.   Olib   borilgan   tadqiqotlar   boshqaruv
xizmati mutaxassislari  ish vaqtining 30 foizdan 80 foizgachasi  ana shu ma’lumotlar
bilan ishlashga sarflanishini ko’rsatmoqda. Bu tabiiydir, chunki axborot bilan ishlash
samarali boshqaruvning hal qiluvchi omili hisoblanadi. oqilona qarorlar qabul qilish
uchun   manba   vazifasini   o’taydigan   mavjud   ma’lumotlar   bilan   ishlash,   ularni   tahlil
qilish va umumlashtirishdan iboratdir.
Axborot   oqimlari   hajmining   kattaligi,   turli   ma’lumotlarni   to’plash,   saqlash,
ular   bilan   ishlash   va   ulardan   foydalanish   bo’yicha   ko’p   hollarda   bir-birini
takrorlovchi, operatsiyalarni bajarish personalni boshqarish xizmatida eng zamonaviy
axborot texnologiyalarini qo’llashning ahamiyatini yaqqol ko’rsatadi.
O’zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining   2015 yil 22 noyabrdagi
256-son   “Axborotlashtirish   sohasida   normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish
to’g’risida”gi qarorida davlat axborot resurslarini shakllantirish, davlat organlarining
axborot   tizimi.   Shundan   kelib   chiqib,   boshqaruv   obyekti   brigada,   sex,   uchastka,
bo‘lim jamoasi bo‘la oladi.
Tizim   obyektlari   bir-birlari   bilan   doimiy   aloqada   bo‘ladi,   buning   natijasida
korxona ichida ham, undan tashqarida ham kadrlar harakatining turli jarayonlari sodir
bo‘ladi.   Bunday   jarayonlarga   lavozimdan   lavozimga,   jamoadan   jamoaga,
bo’linmadan   bo‘linmaga,   korxonadan   korxonaga   o‘tish,   malakaning   oshishi,
xodimlaming   mansabga   ko‘tarilishi   kiradi.   Shu   bilan   bir   qatorda,   xodimiar   kasb-
malakasining   o‘zgarishi,   tashkiliy   tuzilmaning   takomillashuvi,   jamoada   ruhiy
vaziyatning  yaxshilanishi  va  boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy  jarayonlarni   ham   aytib  o‘tish
28 kerak.   Personalni   boshqarish   subyekti   deyilganda   biz,   birinchidan,   harakatdagi
rahbarlik   davoni   kadrlam   i   tayyorlash,   qabul   qilish,   ularning   ishga   ko‘nikishi,   bir
joydan   boshqasiga   o‘tkazilish   jarayonining   boshqarilishi   va   shu   kabilarni,
ikkinchidan,   bo‘ysunuvchi   bo‘limlar,   jamoa   va   muntazam   boshqaruvchi   personalni,
uchinchidan,   boshqaruv   subyektlari   tarkibiga   turli   xil   ishchilar,   jam   oani
jisplashtirish, tarbiyalash, a’zolarning ijodiy faolligini oshirish sohasidagi vazifalarni
bajaruvchi   kasaba   uyushmalari   tashkiloti   va   boshqa   jam   oat   tashkilotlari   (masalan,
sifatni oshirish to ‘garaklari) ham kiradi .
29 Foydalanilgan adabiyotlar
1.  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T., 2013-y.
2. O’zbekiston  Respublikasi  “Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini
himoya qilish to’g’risida”gi Qonuni.-T.:2.09.1994
3. O‘zbekiston   Respublikasining   «Korxonalar   to‘g‘risida»gi   Qonuni.-T.,   Qonunlar
to‘plami, Adolat, 2002-y.
4. O’zbekiston   Respublikasining   “Raqobat   to’g’risida”gi   qonuni,   06.01.2012.   №319.-
T.: O’zbekiston, 2012-y.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007-yil   14-martdagi   “Ishlab   chiqarishni
modernizatsiyalash,   texnik   va   texnologik   qayta   jihozlashga   oid   qo’shimcha   chora-
tadbirlar to’g’risida” gi №3860-sonli Farmoni.
6. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   “Aksiyadorlik   jamiyatlarini
boshqarish tizimini takomillashtirish chora-tadbirlar to’g’risida”gi 361-sonli Qarori.-
T.:22.08.1998.
7. “O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2011-2015-yillarda   O’zbekiston
Respublikasi sanoatini rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlari to’g’risida”gi 2010-yil
15-dekabrdagi PQ-1442-sonli Qarori.
8. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   Iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini   qo’llab-quvvatlash,   ularni   barqaror   ishlashini   ta’minlash   va   eksport
salohiyatini oshirish chora tadbirlari to’g’risida. 2008-yil 28-noyabr, PF4058-son.
9. Karimov I.A. “Bosh maqsadimiz – keng ko’lamli islohotlar va modernizatsiya yo’lini
qat’iyat   bilan   davom   ettirish”   nomli   mavzusidagi   ma’ruzasini   o’rganish   bo’yicha
o’quv qo’llanma. T.: “O’zbekiston” -2013.
10. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Karimov   I.Aning   “2012-yil   Vatanimiz
taraqqiyotini   yangi   bosqichga   ko’taradigan   yil   bo’ldi”   nomli   mavzusidagi
ma’ruzasini o’rganish bo’yicha o’quv qo’llanma. T.: “O’zbekiston”-2012.
30 Internet saytlari
1. http://www.press-service.uz (O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti portali).
2. www.gov.uz (O‘zbeksiton Respublikasi hukumatining rasmiy sayti).
3. www.gki.uz (O‘zbekiston Respublikasi Davlat mulk qo‘mitasi).
4. www.rmm.uz (―Respublika mulk markazi YoAJning sayti).
5. www.sion.uz (Ko‘chmas mulk agentligi).
6. www.wikipedia.uz (Ma‘lumotlar qidiruv portali).
31