Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 59.3KB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 13 Aprel 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Pul-kredit siyosati. O’zbekistonda inflyatsiya targetlash amaliyoti

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK INSTITUTI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Pul-kredit siyosati. O’zbekistonda inflyatsiya targetlash
amaliyoti
Bajardi: ___________________
Qabul qildi: ________________
Baho: ______
Andijon Reja :
Kirish………………………………………………………………………………..3
1. Pul -kredit siyosati tushunchasi va uning taxlili ahamiyati……………………….5
2. Pul kredit soxasini tahlil qilish…………………………………………………..11
3. Bozor iqtisodiyotiga õtayotgan mamlakatlarning pul kredit tahlili…………….. 28
4. O`zbekistonda   ishtimoyiy   iqtisodiy   mubozanati   takomalashishi   pul   kiridet
tahlil……………………………………………………………………………...33
Xulosa ……………………………………………………………………………..38
Foydalanilgan adabiyotlar…………..…….….…………………….…………….40
2 Kirish
Pul-kredit   siyosatining   takomillashtirilishi   hamda   O‘zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   va   Markaziy   banki   tomonidan
muvofiqlashtirilgan   harakatlarning   amalga   oshirilishi   iqtisodiyotda   narxlar
barqarorligiga   va   inflatsiyaning   5   foizlik   darajasi   bo‘yicha   uzoq   muddatli
maqsadga erishishni ta’minlaydi.
Narxlar barqarorligi aholining turmush darajasi, ishchanlik faolligiga, ularning
milliy   valyutaga   bo‘lgan   ishonchining   mustahkamlanishiga,   iqtisodiyotda
dollarlashuv   darajasining   pasayishiga,   milliy   iqtisodiyotga   ichki   va   tashqi
investitsiyalarning o‘sishiga  ijobiy  ta’sir ko‘rsatadi.
Shu   bilan   birga,   ko‘rsatilgan   chora-tadbirlarning   samarali   amalga
oshirilishi iqtisodiyot agentlarining O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki
tomonidan   amalga   oshirilayotgan   pul-kredit   siyosatiga   bo‘lgan   ishonchining
oshishiga   xizmat   qiladi   va   bu,   o‘z   navbatida,   inflatsion   kutilmalarni   sezilarli
darajada pasaytirish imkonini beradi.
Barqarorlikni, shuningdek, iqtisodiy siyosat shaffofligi va oldindan ko‘ra
bilinishini   ta’minlash   mamlakatning   investitsion   jozibadorligini   oshiradi,
kreditlashning   tashqi   manbalari   bo‘yicha   tavakkalchilik   mukofotini
kamaytirish   omili   bo‘lib   xizmat   qiladi Ma’lumki,   bozor   iqtisodiyoti   tizimida,
yangi   xo’jalik   yuritish   mexanizmi   sharoitida   hamma   uchun   majburiy,   bir   xil
andozaviy   boshqaruv   usullari   bo’lmaydi.   CHunki   bozor   muhitining
favquloddagi o’zgaruvchan vaziyatlari mavjudki, unda faoliyat ko’rsatish yoki
xo’jalik   yuritish   uchun   cheklangan   miqdordagi   uslublarni   qo’llash   yarmaydi.
Bozor   iqtisodiyotiga   xos   tizimda   bozor   sub’ektlarining   faoliyatlari   va   undagi
boshqaruv   doimiy   izlanishlar   asosidagi   yangiliklarni   joriy   etishga
yo’naltirilgan bo’lmog’i maqsadga muvofiqdir. 
3 Talabalarda   ana   shunday   muhit   bilan   bog’liq   boshqaruvchilik
qobiliyatlarini   shakllantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   fan   bo’yicha
berilgan nazariy bilimlarni mustahkamlash uchun kurs ishi belgilangan bo’lib,
uni bajarilishi talaba tomonidan mustaqil ravishda amalga oshirilishi lozim.. 
Binobarin,   alohida   hol   uchun   boshqaruv   usulini   qo’llashda   uning
tavakkalchilik   bilan   bog’liq   jihatlari   ham   mutaxassis     tomonidan   o’rganilgan
bo’lishi   lozim.   Boshqacha   aytganda,   boshqaruvni   tashkil   etishda
tavakkalchilikni   qo’llash   yoki   uni   kamaytirish   va   minimal   darajaga   tushirish
imkoniyatlarini o’zining amaliyotida qo’llay olishi kerak. 
Kafedrasi   professor-o’qituvchilari   tomonidan   mazkur   fan   bo’yicha
talabalar   bilimini   baholashda,   ularning   nazariy   olgan   bilimlarini   kurs   ishini
bajarish   jarayonida   ko’rsata   olganligini   baholab,   tegishli   maslahatlar   berib
boriladi,   uni   bajarilishidagi   yutuq   hamda   kamchiliklarini   talabalarning
o’zlariga   tushuntirib,   ularni   bilimini   yanada   kengayishiga   imkon   yaratib
boriladi. 
4 1. Pul -kredit siyosati tushunchasi va uning taxlili ahamiyati.
  Moliya   tizimining   tarkibi.   Pul-kredit   tizimi   statistikasi   asosida   hisobga   olish
tamoyillari. Pul-kredit tizimini boshqarish idoralari. Pul-depozit banklari. Pul-kredit
shar х i   asosiy   makroiqtisodiy   hisoblar   orasida   pul-kredit   hisoblari   bir   qancha
sabablarga ko‘ra muhim rol o‘ynaydi. 
Birinchidan,   asosida   pul   yotgan   bozor   iqtisodiyotida   moliyaviy   tizim
sektorlararo resurslar oqib o‘tadigan vositachi vazifasini bajaradi. Pul-kredit sektori
iqtisodiyotdagi barcha moliyaviy oqimlar bo‘yicha hisob-kitob markazi hisoblanib,
ushbu   sektorning   hisoblarida   moddiy   resurslarni   sektorlararo   harakatini
ifodalaydigan oqimlar dinamikasini aks etadi. 
Ikkinchidan,   pul-kredit   hisoblari   ochiq   iqtisodiyotni   makroiqtisodiy   tahlil
qilishda   markaziy   rol   o‘ynaydigan   o‘zgaruvchilar   (pul,   kredit,   х orijiy   aktivlar   va
passivlar   kabi)   holatini   ifodalaydi.   Bu   o‘zgaruvchilarning   daromadlar,   nar х lar   va
TBning holatiga ta’sir me х anizmini tushuntirishi uchun bir qancha turli klassik va
hozirgi   zamon   iqtisodiy   nazariyalari   ishlab   chiqilgan.   Ushbu   mavzuda   TBga
monetar   yondashish   uchun   asos   bo‘lgan   pul-kredit   sohasidagi   hisobga   olish
kategoriyalari   ko‘rib   chiqilgan.   Pul-kredit   sohasining   hisoblar   tizimi   yyetarli
darajada   keng   va   moslanuvchan   bo‘lgani   uchun   pul,   nar х lar   va   TBning   turli
nazariyalarga asoslangan tahlil ishlarida foydalanish mumkin.  
Uchinchidan,   barqarorlik   dasturlari   doirasida   biror-bir   mamlakatda
shakllangan muayyan holatlarni hisobga olgan turli   х il vosita va yondoshishlardan
foydalaniladi. 
Ushbu   dasturlar   nazariy   asoslarining   markaziy   elementi   bo‘lib   pul-kredit
agregatlari   va   soliq-budjet   operatsiyalari   orasidagi   o‘zaro   bog‘liqliklar   (albatta,
TBning yakuniy holatini hisobga olgan holda) hisoblanadi. Shu sababli, pul-kredit
sektori   hisoblarining   tarkibi   va   holati   to‘g‘risida   aniq   tushunchaga   ega   bo‘lish,
5 barqarorlashtirish   dasturining   asosi   hisoblanmish   pul-kredit   tahlilida   juda
muhimdir.  
Va   nihoyat,   to‘rtinchidan,   pul-kredit   hisoblari   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   odatda
minimal   xarajatlar   bilan   olish   mumkin.   Hattoki,   rivojlanayotgan   va   bozor
iqtisodiyotiga o‘tayotgan mamlakatlarda ham iqtisodiyotning holatini aks ettiruvchi
ma’lumotlar yetishmasligiiga  qaramasdan, pul-kredit  sektori bo‘yicha ma’lumotlar
makroiqtisodiy   statistikaning   eng   ishonchli   qismi   ekanligi,   mamlakatdagi   joriy
holatni kuzatishda iqtisodiy siyosat olib boradigan idoralar uchun katta ahamiyatga
egadir.   Shunga   ko‘ra,   barqarorlashtirish   dasturlarini   amalga   oshirish   jarayonida
umumlashtiruvchi   moliyaviy   ko‘rsatkichlar   ko‘pincha   bazis   mo‘ljallari   va
me’yorlari bo‘lib  х izmat qiladi.  
Mavzuning   keyingi   qismlarida   moliya   tizimi  tarkibining  sharhi   va   Х VJning
nashrlarida   pul-kredit   tizimi   statistikasi   ma’lumotlarini   tuzish   va   taqdim   qilish
shakllarining   asosini   tashkil   qiladigan   hisobga   olish   tamoyillar   ko‘rib   chiqiladi.
So‘ngra pul-kredit boshqaruv idoralari va depozit banklari balanslari tahlil qilinadi.
Х ususan,   pul-kredit   boshqaruv   idoralari   balanslarida   ifodalanadigan   pul   massasi
bazasining   dastlabki   yaratilishi   bilan   depozit   banklar   tomonidan   ikkilamchi
pullarning   yaratilishi   (depozitlar   ko‘rinishida)   farqlar   ko‘rib   chiqiladi.   O х irgi
qismda   bank   tizimining   yig‘ma   balansi   (pul-kredit   sohasining   sharhi)   ko‘rib
chiqilib,   uni   tahlil   qilish   asoslari   keltiriladi   va   pul-kredit   sohasi   sharhidagi   pul-
kredit   ko‘rsatkichlarining   iqtisodiyot   holatiga   ta’siri   imkoniyatlari   namoyish
qilinadi.  
Moliya   tizimining   tarkibi.   Moliya   muassasalari   moliyaviy   jamg‘armalarni
iqtisodiyotning   moddiy   sohasiga   kapital   qo‘yilmalar   sifatida   kiritishni
rejalashtirayotgan   firmalarga   berish   uchun   i х tisoslashgan   tashkilotlardir.   Ular
moliviy mablag‘larni davlat muassasalariga ham berishlari mumkin. Ushbu jarayon
moliyaviy   vositachilik   deb   nomlanib,   moliyaviy   aktivlarni   to‘lash   muddatlarining
tarkibidagi   o‘zgarishlar   bilan   birgalikda   sodir   bo‘ladi.   Qarz   oluvchilar   uchinchi
6 tomonda   jamg‘arma   shaklida   bank   tizimi   hisoblarida   hosil   bo‘lgan   ortiqcha
resurslarni   turli   х il   kredit   vositalari,   х ususan,   aksiyalar,   obligatsiyalar,   tijorat
veksellari,   ipoteka   va   pay   fondlari   ko‘rinishida   foydalanish   imkoniyatlariga   ega
bo‘ladilar.  
Moliya tizimi bank tizimi va sug‘urta kompaniyalari, pay fondlari, nafaqa fondlari
va pul bozori fondlari kabi nobank moliya muassasalaridan tashkil topadi. 
Ko‘pchilik   mamlakatlarda   bundan   tashqari,   umumiy   moliya   tizimining   muhim
qismini   tashkil   qilishi   mumkin  bo‘lgan  uchinchi   norasmiy   moliya   sektori   mavjud.
Bank   tizimi   pul-kredit   boshqaruv   idoralari   (PKBI)   va   pul-depozit   banklaridan
(PDB) iborat bo‘lib, iqtisodiyotni naqd pullar va talab qilib olguncha depozit singari
to‘lov vositalari bilan ta’minlaydi. 
Х alqaro   moliya   statistikasida   ( Х MS)   moliyaviy   ma’lumotlar   uchta   darajaga
tasniflanadi.   Birinchi   daraja   –   PKBI   va   PDBlarining   ayrim   balanslaridan   tashkil
topadi. Ikkinchi darajada PKBI va PDB ma’lumotlari konsolidatsiya (birlashtirish)
qilinib,   pul-kredit   sharhi   (PKSh)   ishlab   chiqiladi   va   natijada   iqtisodiyotdagi
pulkredit   statistikasi   ko‘rsatkichlari   olinadi.   Uchinchi   darajada   PKSh   boshqa
moliyaviy   muassasalarning   (BMM)   balanslari   bilan   konsolidatsiya   qilinishi
natijasida moliya sohasining sharhi (MSSh) olinadi.
Ushbu mavzuning markazida umumiy moliya tizimi emas, faqat bank tizimi turadi.
Buni uchta holat bilan tushuntirish mumkin.  
Birinchidan,   empirik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   bank   sektorining   pul   majburiyatlari
iqtisodiyotning   yalpi   nominal   pul   xarajatlariga   kuchli   ta’sir   ko‘rsatib,   iqtisodiy
siyosatning   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlari,   inflatsiya   va   TBning   holati   kabi   pirovard
maqsadli ko‘rsatkichlarida aks etadi. 
Ikkinchidan,   bank   sektorining   ma’lumotlari   odatda   rivojlanayotgan   va   bozor
iqtisodiyotiga o‘tayotgan mamlakatlarda ham ishonchli, ham ularni olishda deyarli
7 qiyinchiliklar   bo‘lmaganligi   sababli,   moliyaviy   siyosatni   tahlil   qilishda   katta
ahamiyatga ega. 
Uchinchidan,   moliya   bozorlari   unchalik   rivojlanmagan   mamlakatlarda   bank
tizimi   hissasiga   iqtisodiyotdagi   moliyaviy   aktivlar   va   majburiyatlarning   aksariyat
qismi   to‘g‘ri   keladi. .   Pul-kredit   statistikasi   balans   ma’lumotlariga   asoslanganligi
uchun,   ular   zahiralar,   ya’ni   statistika   ma’lumotlari   ma’lum   vaqt   holatiga
to‘lanmagan   aktivlar   va   majburiyatlar   miqdori   ko‘rinishida   tuziladi.   Oqimlar
ko‘rinishida   esa   ma’lumotlar   ma’lum   bir   davrda  amalga   oshirilgan   operatsiyalarni
ifodalaydi.   Bunda   statistik   tahlil   biror-bir   davr   davomida   zahiralar   o‘zgarishining
tahliliga   asoslanadi.   Yil   boshidagi   to‘lanmagan   majburiyatlarga   nisbatan
zahiralarning   qanchalik   o‘zgarishiga   baho   berishda   ham   zahiralar,   ham   oqimlar
to‘g‘risidagi ma’lumotlar talab qilinadi.  
Kassa va o‘tkazish (nachislenie) usullari . Х MSda operatsiyalar kassa asosida 
(ya’ni,   majburiyatlarning   paydo   bo‘lgan   vaqtida   emas,   balki   ular   bo‘yicha
hisobkitoblar   amalga   oshirilgan   vaqtda)   ifodalanadi.   Ko‘pgina   mamlakatlardagi
bank sektorining ma’lumotlari bank tizimi balanslari asosida tuziladigan pul-kredit
statistikasi   ma’lumotlari   tijorat   bu х galteriya   hisobiga   ko‘ra   tuzilganligi   sababli,
odatda   o‘tkazish   usulida   (ya’ni,   majburiyatlarning   paydo   bo‘lgan   vaqtida)   taqdim
qilinadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   bank   operatsiyalarining   asosiy   qismi   odatda
kassa   vositalaridan   foydalanib,   o‘sha   zahoti   amalga   oshirilgani   uchun,   kassa   va
o‘tkazish usullarida hisoblangan ma’lumotlar bir-biridan unchalik farq qilmaydi.  
Valyuta.   Pul-kredit   sohasining   hisoblari   mamlakatning   milliy   valyutasida
ifodalanadi.  Х orijiy valyutada ifodalangan barcha moddalar balans tuzilgan kundagi
(odatda   davr   o х iridagi)   almashuv   kursi   bo‘yicha   milliy   valyutaga   konvertasiya
qilinadi   va   balansning   agregat   ma’lumotlari   zahira   ko‘rinishida   bo‘ladi.   Ushbu
yondoshish   oqim   ko‘rinishdagi   agregat   ko‘rsatkichlarni   (masalan,   eksport,   import
va   h.k.)   konvertatsiya   qilishdan   keskin   farq   qiladi.   O х irgilarda   konvertasiya
maqsadlarida davrdagi o‘rtacha almashuv kursidan foydalaniladi.  
8 Konsolidatsiyalash.   Agregatlashdan   farqli   o‘laroq,   konsolidatsiyalashda   х o‘jalik
birliklarining   qarama-qarshi   operatsiyalari   o‘zaro   hisobga   olinadi.   Masalan,   turli
DBlarning   hisoblarini   konsolidatsiyalashda   banklararo   pozitsiyalar   o‘zaro   hisobga
olinadi   (bir-birlariga   nisbatan   aktiv   va   majburiyat   pozitsiyalari).   PKShni   tuzish
uchun   konsolidatsiyalash   ikki   darajada   amalga   oshiriladi.   Dastavval   barcha
DBlarning   balanslari   konsolidatsiyalanadi,   so‘ngra   esa   PKBI   bilan   DBlarinig
balanslari konsolidatsiyalanadi va natijada PKSh hosil bo‘ladi.  
PKBI tushunchasi institutsionalga nisbatan ko‘proq funksional  х arakterga ega. 
Ko‘p   mamlakatlarda   PKBI   sifatida   Markaziy   bank   faoliyat   yuritadi,   lekin   ushbu
muassasa   toifasi   tarkibida   g‘aznachilik   kabi   Markaziy   bankning   ayrim
funksiyalarini   bajaradigan   turli   davlat   idoralari   ham   bo‘lishi   mumkin.   PKBI   naqd
pullarni   chiqarish,   valyuta   zahiralarini   saqlash,   TBni   moliyalashtirish   uchun   qarz
olish   operatsiyalarini   bajarib,   davlat   idoralarining   banki   hisoblanadi   va   pul-kredit
tizimini   umumiy   nazorat   qiladi   va   bank   tizimi   uchun   o х irgi   bosqichdagi
(instansiyadagi)   kreditor   vazifasini   bajaradi.   Ko‘pchilik   mamlakatlarning
g‘aznachiligi   tangalarni   chiqarish   bilan   shug‘ullansa,   ba’zi   mamlakatlarda
davlatning   rasmiy   zahiralari   g‘aznachilik   muassasasida   yoki   g‘aznachilik   nazorati
ostida   bo‘lgan   barqarorlashtirish   fondi   kabi   boshqa   tashkilotda   saqlanadi.   Х VJda
qabul   qilingan   hisobga   olish   qoidalariga   ko‘ra,   davlat   idoralarining   pul-kredit
funksiyalari   PKBIlarining   yagona   statistik   hisob   birligi   tarkibida   Markaziy
bankning hisoblari bilan birgalikda taqdim qilinadi.  
Yuqorida qayd qilinganidek, PKBIlarining eng muhim funksiyalaridan biri – bank
tizimi   uchun   o х irgi   bosqichdagi   kreditor   funksiyasidir.   Bank   tizimiga   moliyaviy
vahima xavf   solsa,  PKBI   investorlarning  tizimga ishonchini  tiklash  va  banklardan
ommaviy   tarzda   mablag‘larni   olib   qo‘yilishini   oldini   olish   maqsadida   kechiktirib
bo‘lmaydigan   choralarni   ko‘rishlari   lozim.   Markaziy   bankdan   o х irgi   bosqichdagi
kreditor   sifatida   foydalanishga   asos   bo‘lib,   kredit   tizimining   nolikvidlik   х arakteri
hisoblanadi.   Ayrim   olingan   vaqt   momentida   qarzdorlar   o‘z   qarzlarini   uzishlari
9 mumkin, lekin  bu ishni   qarzdorlar   kreditorning talabi   bilan har  qanday  momentda
bajarishga qodir emaslar.  
Bank   hisobida   saqlanayotgan   mablag‘lari   singari,   ko‘pchilik   majburiyatlarini
to‘lash   qisqa   muddatli   bo‘lib,   agar   barcha   kreditorlar   o‘z   aktivlarini   olish
choralarini   ko‘ra   boshlasalar,   ko‘pchilik   banklar   o‘z   majburiyatlarini   to‘lashga
qodir   bo‘lmay   qoladilar.   Agar   bitta   DB   kerakli   to‘lovlarni   bajarishda
qiyinchiliklarga   duchor   bo‘lib   qolsa,   barcha   bank   tizimi   likvidligidan   ayirilib
qolishi   mumkin,   chunki   tizimda   turli   darajadagi   kreditlar   va   vositachilik
munosabatlari mavjudki, ko‘pincha bank o‘z majburiyatlarini nima sababdan bajara
olmayotganligini   aniqlash   imkoniyati   bo‘lmaydi.   Bunday   noaniqlikning   natijasi   –
kreditlarni ”muzlatishga” olib keladigan bank tizimiga ishonchsizlikdir. 
Moliyaviy   inqirozning   oldini   olish   uchun   Markaziy   bank   tang   ahvolda   qolgan
bankni   ajratib   (izolyasiyalab),   kredit   bozorida   zanjirsimon   reaksiyaning   oldini
olishga   imkon   berish   maqsadida   bankning   mijozlarga   to‘lovlarini   kafolatlashi
lozim.   Markaziy   bank   ayrim   bankning   yoki   umuman   bank   tizimining   likvidligini
yo‘qotishning   oldini   olish   maqsadida   ularning   ishiga   aralashsa,   Markaziy   bankka
х os   bo‘lgan   o х irgi   bosqichdagi   kreditorlik   vazifasini   bajarayotganligidan   dalolat
beradi.  
10 2. Pul-kredit sohasini tahlil qilish.
Pul   bozoridagi   muvozanat.   Pul   multiplikatori   konsepsiyasi.   Pul-kredit
tahlilining ayrim masalalari.  
Bank   tizimining   balansi   hisoblanmish   PKSh,   mamlakatning   tashqi   pozitsiyalari
bilan  bank   tizimidagi   sof   aktivlar,  hamda   davlat   boshqaruv   idoralarining   hisoblari
bilan   bank   tizimi   tomonidan   davlatni   moliyalashtirish   orasidagi   muhim   aloqalarni
aniqlashga   imkon   beradi.   Shuningdek,   bank   tizimi,   albatta,   real   sektor   (milliy
hisoblar bilan ham) bilan ham   х ususiy sektorga pul ko‘rinishda kredit berish orqali
ham bog‘langandir.  
TB   bilan   aloqalar.   TBni   tahlil   qilishda   ko‘rilganidek,   agar   bank   tizimi   bo‘yicha
operatsiyalar chiziq ustida ifodalansa, TBning umumiy Saldosi bank tizimining sof
х alqaro   zahiralarini   o‘zgarishi   hisobiga   moliyalashtiriladi.   Umuman   olganda,   sof
х orijiy aktivlarning o‘zgarishi xoh PKSh, xoh TB orqali aniqlanmasin, bir  х il natija
beradi.   Shuning   uchun   ushbu   o‘zgarish   PKSHda   PKBI   balansi   ma’lumotlarining
favqulodda   muhimligi   sababli,   ular   pul   tahlilida   markaziy   rol   o‘ynaydi.   Faqat
PKBIga   х os   bo‘lgan   funksiyalardan   biri   “yuqori   samarali   pullar”ni   yaratishdir
(zahira   pullari   yoki   pul   massasi   bazasi).   PKBI   iqtisodiyotdagi   pul   massasini
boshqarish   va   emission   daromad   olishda   iqtisodiyotdagi   “yuqori   samarali   pullar”
summasini nazorat qilish usulidan foydalanadi. Markaziy bank har doim aktivlarni
sotib olish va majburiyatlarni to‘lash orqali zahira pullarini yaratgani uchun, uning
balansini   tahlili   pul   yaratish   jarayonini   tushunish   uchun   juda   muhim   hisoblanadi.
Ochiq   bozorda   davlat   qimmatbaho   qog‘ozlarini   sotib   olish   yoki   sotish,   davlat   va
DBlarni   kreditlash,   shuningdek   valyuta   intervensiyasi   deb   nomlanadigan   х orijiy
valyutalarni   oldi-sotdi   kabi   PKBIlarining   barcha   operatsiyalari   iqtisodiyotdagi
zahira   pullarining   miqdoriga   ta’sir   o‘tkazadi.   PKBI   zahira   pullarini   yaratishda
monopolistligi, ularga pul-kredit siyosati va umuman mamlakatdagi pul sohasidagi
masalalarga shubhasiz qozilik (arbitrlik) qilish vakolatini beradi. 
11 PKBIning balansi 
Quyida PKBIlarining tipik balansi keltirilgan 
Aktivlar Passivlar
Хorijiy aktivlar
Oltin
Хorijiy valyuta
ХVFdagi zahira pozitsiyalari
SDRdagi avuarlar
Х orijiy   korrespondent-
banklardagi hisoblar
Хorijiy investitsiyalar Zahiradagi pullar
Bankdan tashqaridagi naqd pullar
DBlarning kassalari
DBlarining depozitlari
Х ususiy sektorning so‘rab olinguncha
hisoblari
Boshqaruv   idoralaridan   tashqari
davlat sektorining hisoblari
Pul-kredit   bo‘lmagan   moliyaviy
muassasalarning hisoblari
Davlat   boshqaruv   idoralariga
talablar
Qisqa   muddatli   g‘aznachilik
obligatsiyalari
Ssuda va bo‘naklar
Boshqa talablar Muddatli,   jamg‘arma   va   valyuta
hisoblari
Obligatsiyalar
Nomoliyaviy   davlat
kor х onalariga talablar
Ssuda va avanslar
Veksel   va   qimmatbaho
qog‘ozlar
Boshqa talablar Import bo‘yicha hisoblar va boshqa
cheklangan hisoblar
Markaziy bankning hisoblari
Svoplar me х anzmlari
Х VJ kreditlaridan foydalanish
Boshqa tashqi qarzlar
12 Davlat   boshqaruv   idoralarining
hisoblari
Хususiy   sektorga
talablar Kapital   bilan   operatsiyalar
hisoblari
Kapital
Zahiralar
Pul-depozit
banklariga talablar
Ssuda va overdraftlar
Boshqa talablar Tasniflanmaydigan majburiyatlar
Pul-kredit  bo‘lmagan  moliyaviy 
muassasalarga
talablar
qayta   hisoblash   va   ta’minlangan
bo‘naklar
Ssuda va overdraftlar
Boshqa talablar
Tasniflanmaydigan aktivlar
 
PKBIning tahliliy balansi 
Aktivlar Passivlar
Sof хorijiy aktivlar ( NFA ) Zahira pullari (RM)
Sof ichki aktivlar ( NDA ) Chiqarilgan naqd pullar (CY*)
Banklarda Banklardan tashqarida ( CY )
13 Pul-kredit banklarining depozitlari
Sof   ichki   kreditlar   (NDC)   Davlat
idoralariga sof talablar ( NDC  )  g
Pul-kredit banklariga talablar ( NDC  )
b
Iqtisodiyotning  boshqa  ichki  sektorlariga
talablar ( NDC  )
r
Boshqa moddalar (sof) (OIN)
 
Sof   хorijiy   aktivlar.   Ba’zi   mamlakatlarda   PKBIning   sof   хorijiy   aktivlari   bilan   sof
rasmiy   хalqaro   zahiralari   bir-birlaridan   farqlanmaydi.   Aslida,   sof   х orijiy   aktivlar
tushunchasi sof rasmiy zahiralar tushunchasiga nisbatan kengroqdir. Masalan, ba’zi
bozor   iqtisodiyotiga   o‘tayotgan   mamlakatlarda   sof   х orijiy   aktivlarga   TBdagi
muammolar   paydo   bo‘lgan   paytlarda   kamomadni   qoplash   uchun   ishlatilishi
mumkin   bo‘lgan   PKBIlarining   х orijiy   aktivlar   ko‘rinishidagi   avuarlari   ham
kiritiladi   (ya’ni   bu   mablag‘lar   sof   х alqaro   zahiralar   tarkibiga   kiritilmasligi   kerak).
Bunday   aktivlarga  milliy  valyutaga   konvertasiya   qilinmaydigan   х orijiy   valyutalar,
hamda   to‘lov   to‘g‘risidagi   ikkiyoqlama   kelishuvlarga   ko‘ra   paydo   bo‘ladigan
moliyaviy talablar kiritilishi mumkin. Bu aktivlar, ta’rifga ko‘ra, oldindan belgilab
qo‘yilgan   muayyan   mamlakatlar   bilan   rasmiy   hisob-kitoblarda   foydalanilishi
mumkin.  
Davlat   boshqaruv   idoralariga   talablar   (sof).   Ularga   PKBIlari   i х tiyorida   bo‘lgan
davlat   qimmatbaho   qog‘ozlari   va   davlat   boshqaruv   idoralariga   berilgan   bevosita
ssudalar kiradi. Ular hukumatning sof depozitlari sifatida ko‘rsatiladi, chunki davlat
sektorining   kredit   olish   imkoniyatlari   boshqa   sektorlarga   nisbatan   kengroqdir.
Natijada   hukumatning   xarajatlari   ularning   i х tiyorida   bo‘lgan   hisoblardagi
14 mablag‘lar   va   pul   qoldiqlari   bilan   chegaralanmaydi.   Bundan   tashqari,   PKBIlariga
aynan sof kreditlar zahira pullarining yaratilishiga mos keladi.  
Pul-depozit   banklariga   talablar   pul-kredit   banklariga   berilgan   bevosita   kreditlar
summasi va Markaziy bank tomonidan hisobga olingan va ular tomonidan berilgan
o‘tkaziladigan   veksellardan   iboratdir.   Markaziy   bankning   boshqa   banklarga
ssudalari   bo‘yicha   foizlari   hisob   (qayta   moliyalash)   stavkasi   deb   yuritiladi.   Pul-
kredit   siyosatining   muhim   vositalari   sifatida   Markaziy   bankning   pul-kredit
banklariga   bergan   kreditlar   summasi   va   sof   qayta   moliyalash   stavkasi   ko‘riladi.
Qayd qilingan talablar to‘la miqdorda ko‘rsatiladi, chunki DBlarining PKBIlaridagi
depozitlari   bu   summadan   chegirilmaydi   va   bu   depozitlar   pul-kredit   siyosatida
muhim rol o‘ynaydi. 
Х ususiy sektorga talablar.  Odatda bu talablar kichkina miqyosda bo‘ladi. An’anaga
ko‘ra,   jismoniy   sha х slar   va   kor х onalarga   ssudalarni   berish   Markaziy   bank
tomonidan   emas,   pul-depozit   banklari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Lekin,   ushbu
kategoriyaga   PKBIlarining   boshqa   moliya   muassasalari   va   davlat   kor х onalariga
nisbatan talablari kiritilishini aytib o‘tish lozim.  
Boshqa   moddalar   (sof).   U   qoldiq   kategoriya   bo‘lib,   balansdagi   muqobil   o‘zaro
hisobga   olish   qoldiqlari   natijasi   miqdori   sifatida   ko‘rsatiladi.   Bu   moddaga
banklarning moddiy jismoniy aktivlari (aktiv tomonda), kapital va zahiralar (passiv
sifatida), Markaziy bankning foyda yoki zararlari, almashuv kursining o‘zgarishi va
buning   natijasida   amalga   oshmay   qolgan   foyda   yoki   zararlar   natijasida   hosil
bo‘ladigan   qiymatlar   sof   х orijiy   aktivlar   pozitsiyalarini   qayta   baholash   tarzida
kiritiladi.  
Zahira   pullari   (RM).   Bu   modda   PKBIning   asosiy   majburiyatlari   hisoblanib,
pulkredit   sohasini   tahlil   qilish   va   pul-kredit   siyosatini   olib   borishda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Zahira   pullar   tarkibiga   asosan   muomalaga   chiqarilgan   naqd   pullar
(banklar   va   banklardan   tashqarida   muomalada   bo‘lgan)   hamda   banklar   va   bank
bo‘lmagan   muassasalarning   PKBIdagi   hisob   raqamlarida   mavjud   bo‘lgan
15 mablag‘lar   kiradi.   Ushbu   kategoriyaga   davlat   idoralari   va   norezidentlarning   PKBI
hisoblaridagi   mablag‘lar   kiritilmaydi,   chunki   bu   mablag‘lar   davlat   idoralariga
nisbatan   moliyaviy   majburiyatlar   va   х orijiy   aktivlar   bilan   mos   ravishda   o‘zaro
hisob-kitob qilinadi 
(vzaimozachet). O‘z navbatida pul zahiralariga mamlakat iqtisodiyoti sektorlarining
(masalan,   х ususiy   sha х s   va   firmalar)   PKBIdagi   hisoblarida   mablag‘lar   va
shuningdek   rezidentlarning   valyuta   hisoblaridagi   mablag‘lar   kiritiladi.   Ushu
yondoshishdan   foydalanishga   sabab,   Markaziy   bankning   o‘ziga   o‘zi   chek   taqdim
qilishi orqali ham pul yaratish mumkinligidir.  
Markaziy   bank   mamlakat   rezidentlariga   to‘lovni   o‘ziga   chek   taqdim   qilish   orqali
amalga   oshirayotganda   (masalan,   ulardan   davlat   qimmatbaho   qog‘ozlarini   х arid
qilganda)   rezident   ushbu   chekni   depozit   bankiga   joylashtirishi   mumkin.   Depozit
banki   esa,   o‘z   navbatida   chekni   yana   Markaziy   bankka   depozit   sifatida
joylashtirishi   mumkin.   Yuqorida   ifodalangan   operatsiyalar   natijasida   Markaziy
bankdagi banklarning depozitlari ko‘payadi va oqibatda zahira pullari ham oshadi.
Iqtisodiyotda   bunday   imkoniyatga   ega   boshqa   birorta   muassasa   yo‘qdir.   Zahira
pullarining miqdoriga ta’sir ko‘rsatadigan omillar 
 Sof хorijiy aktivlar ( NFA*).  
 Davlat boshqaruv idoralariga sof talablar ( NCg* ).  
 Depozit banklariga talablar ( Sb* ).  
 Х ususiy sektorga talablar ( Cp* ).  
 Boshqa sof moddalar ( OIN* ).  
Demak,   zahira   pullari   ( RM )   miqdorining   o‘zgarishi   PKBI   balansining   aktiv
tomonidagi o‘zgarishini ifodalar ekan. Masalan, TBning umumiy Saldosini musbat
(manfiy)   bo‘lishi   PKBIdagi   sof   xalqaro   zahiralar   ko‘payadi   (kamayadi)   va   agar
ichki   kredit   yoki   boshqa   sof   aktivlarda   o‘zgarishlar   mavjud   bo‘lmasa,   zahira
pullarining   miqdori   oshadi   (kamayadi).   Х uddi   shunga   o‘ х shash,   agar   PKBI   o‘z
16 ichki   aktivlarini   davlat   qimmatbaho   qog‘ozlarini   sotib   olish   (sotish)   yoki   depozit
banklari   ssudalar   berish   (ssudalarni   qaytarib   olish)   hisobiga   oshirsalar
(kamaytirsalar),   boshqa   moddalarda   o‘zgarishlar   sodir   bo‘lmasa,   oqibatda   zahira
pullarining miqdori ko‘payadi (kamayadi).  
PKBIlarining balansini quyidagi shaklda ifodalash mumkin: 
RM = NFA* + NCg* + Cb* + Cp* + OIN*  .     
Yuqoridagi   tenglamani   oqimlar   (zahiralarning   o‘zgarishi)   tarzida   ham   ifodalash
mumkin:  
  ∆RM = ∆NFA* + ∆NCg* + ∆Cb* + ∆Cp* + ∆OIN*  .     
  Odatda, pul-kredit boshqaruvi idoralari iqtisodiyotdagi zahira pullari miqdori
ustidan   to‘la   nazorat   qila   olmaydilar.   Masalan,   TBning   holatini   ifodalaydigan   sof
х orijiy aktivlar miqdorining o‘zgarishini iqtisodiy siyosat orqali to‘la nazorat qilish
ancha mushkul hisoblanadi. Bundan tashqari, ko‘pchilik mamlakatlarda hukumatga
bo‘lgan   talabning   o‘zgarishi,   ayniqsa   Markaziy   bank   mustaqil   bo‘lmagan
mamlakatlarda,   davlat   budjetiga   passiv   tarzda   moslashuv   natijasida   sodir   bo‘ladi.
Markaziy   bank   biror-bir   darajada   TBga   tashqi   omillar   ta’sirini   qoplashi   va   budjet
kamomadini   monetizatsiyalashga   qarshilik   ko‘rsatishiga   qaramasdan,   amalda   eng
ya х shi nazoratni tijorat banklari ustidan olib borishi mumkin.  
PKBI   balansidagi   o‘zgarishlar   izohi.   PKBI   pul   sohasidagi   vaziyatga   zahira
pullarining   miqdorini   o‘zgartirish   orqali   ta’sir   o‘tkazadi.   Ular   i х tiyorida   zahira
pullari   miqdoriga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   o‘tkazuvchi   5   ta   vosita   mavjud:   valyuta
intervensiyasi, ochiq bozordagi operatsiyalar, budjet kamomadini moliyalash, qayta
moliyalash foizi siyosati va majburiy zahiralar me’yorlari.  
Valyuta   intervensiyasi.   PKBI   almashuv   kursini   ushlab   turish   va   х alqaro
zahiralarni   yyetarli   darajaga   yetkazish   kabi   maqsadlarda   х orijiy   valyuta   bozorida
intervensiya   qilishi   mumkin.   Bunday   intervensiya   zahira   pullari   miqdoriga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   o‘tkazadi   va   shuning   uchun   mamlakat   iqtisodiyotidagi
17 umumiy   likvid   mablag‘lar   miqdori   va   pul-kredit   siyosatining   qattiq   yoki
liberalligiga ta’sir qiladi. Masalan, Markaziy bank mamlakat rezidentlaridan  х orijiy
valyutalarni   harid   qilib,   o‘ziga   o‘zi   chek   yozish   orqali   ushbu   operatsiyani   to‘lasa
(bu qo‘shimcha pul emissiyasi bilan bir  х il natija beradi), mamlakat iqtisodiyotidagi
zahira pullarining miqdori oshadi. Markaziy bankning balansida tashqi aktivlarning
ko‘payishi ham mos ravishda zahira pullari miqdorining ko‘payishiga olib keladi. 
Agar   Markaziy   bank   х orijiy   valyutalarni   sotsa,   tashqi   aktivlar   miqdori   va
mos ravishda iqtisodiyotdagi zahira pullarining miqdori kamayadi.  
Ochiq   bozordagi   operatsiyalar.   Ushbu   operatsiyalar   pul   bazasi   miqdoriga
ta’sir   qiluvchi   eng   ya х shi   va   keng   qo‘llaniladigan   vosita   hisoblanadi.   Unda
ikkilamchi   bozorda   davlat   sektorining   vositalari,   х ususan   davlatning   qimmatbaho
qog‘ozlari   sotiladi   yoki   sotib   olinadi.   Masalan,   Markaziy   bank   aholi   va
kor х onalardan   davlat   qimmatbaho   qog‘ozlarini   sotib   olsa,   uning   qimmatbaho
qog‘ozlar   ko‘rinishidagi   avuarlari   ko‘payadi   (aktivlar   ko‘payadi)   va   mos   ravishda
uning   majburiyatlari   (zahira   pullari)   ham   naqd   pul   ko‘rinishida   (agar   davlat
qimmatbaho qog‘ozlarini yangi  pullarni  emissiya qilish hisobiga amalga oshirilsa)
yoki tijorat banklarining Markaziy bankdagi depozitlarini ko‘payishi hisobiga (agar
Markaziy   bank   o‘ziga   chek   yozib   bersa)   oshadi.   Agar   Markaziy   bank   davlat
qimmatbaho qog‘ozlarini aholi va kor х onalarga sotsa, uning avuarlari kamayadi va
natijada zahira pullarining miqdori kamayadi.  
Davlat   budjeti   kamomadini   moliyalashtirish.   Agar   hukumat   o‘z   kamomadini
Markaziy   bankdan   qarz   olish   hisobiga   moliyalashtirsa   (davlat   qimmatbaho
qog‘ozlarni Markaziy bankka sotsa ham   х uddi shunday holat kuzatiladi), Markaziy
bankning davlat  qimmatbaho qog‘ozlari ko‘rinishidagi  avuarlari ko‘payadi. Davlat
Markaziy   bankdan   ssuda   olgan   hollarda   Markaziy   bankning   davlatga   nisbatan
talablari va davlatning Markaziy bankdagi depozitlari oshadi va natijada Markaziy
bankning davlatga nisbatan sof talablari o‘zgarmay qoladi. Biroq, agar davlat qarz
ko‘rininshida   olingan   pullardan   х ususiy   sektorga   to‘lovlarni   amalga   oshirsa,
18 davlatni   Markaziy   bank   hisoblaridagi   mablag‘larining   kamayishi   hisobiga   zahira
pullarining  miqdori   ko‘payadi   va  natijada  Markaziy  bankning  davlatga  bergan  sof
kredit miqdori oshadi.  
Shunday   qilib,   davlat   budjeti   kamomadining   Markaziy   bankdan   olingan   qarz
hisobiga   moliyalanishi   proporsional   ravishda   zahira   pullarining   ko‘payishiga   olib
kelar   ekan.   Shu   sababli   budjet   kamomadini   Markaziy   bankdan   olingan   qarzlar
hisobiga   moliyalashtirilishi   pul   emissiyasi   hisobiga   moliyalashtirish   bilan
tenglashtiriladi (ko‘pincha ushbu holatni pulni bosib chiqarish hisobiga kamomadni
moliyalashtirish   yoki   kamomadni   monetizasiyalash   deb   yurtiladi).   Demak,
Markaziy   bankning   erkinligiga   baho   beruvchi   me’yorlardan   biri   -   davlatga   ssuda
berishdan bosh tortish hisobiga zahira pullari miqdorini nazorat qilish imkoniyatiga
ega bo‘lish ekan. 
Qayta moliyalash stavkasi.  Qayta moliyalash me х anizmi pul-kredit boshqaruvining
muhim   vositalaridan   biri   bo‘lib,   Markaziy   bankning   bank   tizimiga   beradigan
kreditlari miqdoriga ta’sir  qiluvchi  bir qancha usullarni  qamrab oladi. Eng muhim
vositalardan   biri   -   beriladigan   kreditlarning   foiz   stavkasi   hisoblanadi.   Markaziy
bank   iqtisodiyotdagi   zahira   pullari   miqdoriga   summani   va   o‘z   kreditlarini   berish
sharoitlarini   o‘zgartirishi   hisobiga   ta’sir   o‘tkazishi   mumkin.   Markaziy   bankning
tijorat   banklariga   beradigan   krediti   amalda   bevosita   uning   nazoratida   bo‘ladigan
zahira   pullarining   manbaidir.   Moliyaviy   bozori   rivojlangan   ko‘pchilik
mamlakatlarda   ushbu   turdagi   kreditlar   faqat   banklarning   likvid   mablag‘lar   va
inqiroz holatlarini oldini olish maqsadida qisqa muddatli talablarini qondirish bilan
chegaralanadi.   Markaziy   bank   kreditlari   foiz   stavkalarning   oshishi   (qayta
moliyalash   stavkasining)   pul-kredit   bozorida   qattiqroq   sharoitlar   yaratishga
intilishni   anglatadi.   Kreditlar   qiymatining   oshishi   natijasida   banklar   Markaziy
bankdan   qarz   olishini   qisqartirishadi   va   bir   vaqtning   o‘zida   bu   holat   tijorat
banklarining ortiqcha zahiralarini oshirishga majbur qiladi. Ushbu chora natijasida
Markaziy   bankning   aktivlari   kamayadi   va   oqibatda   zahira   pullari   miqdori   ham
19 kamayadi. Agar Markaziy bank qayta moliyalash foiz stavkasini  pasaytirsa, ushbu
holat   tijorat   banklarining   Markaziy   bankdan   qarz   olishini   rag‘batlantiradi   va
shuning uchun iqtisodiyotdagi zahira pullarining miqdori ko‘payadi.  
Majburiy   zahiralar   me’yori.   Markaziy   bank   iqtisodiyotdagi   zahira   pullarining
miqdoriga   Markaziy   bankda   saqlanadigan   majburiy   zahiralar   miqdoriga   oddiy
o‘zgartirishlar kiritish orqali ta’sir o‘tkazishi mumkin. Masalan, majburiy zahiralar
me’yorining   oshirilishi   bank   tizimini   belgilangan   depozit   darajasini   saqlab   turish
uchun ko‘proq zahiralar ushlab turishga majbur qiladi va natijada zahira pullarining
miqdori   ko‘payadi.   Shu   bilan   bir   vaqtda   bank   tizimining   pul   yaratish   bobidagi
salohiyati ham qisqaradi.  
Yuqorida   ko‘rib   chiqilgan   har   bir   vosita   PKBIning   balansiga   ta’sir   ko‘rsatishi
sababli, zahira pullarining o‘sish sur’atlarini quyidagicha aniqlash mumkin: 
       
yoki 
       
 Boshqacha aytganda, 
  Zahira   pullarining   o‘sish   sur’ati   =   =   aktivlar   alohida   moddalari   o‘sish
sur’atlarining   tortilgan summasi. 
Ushbu tenglamada vazn sifatida har bir aktivning o‘tgan yildagi salmog‘i olinadi. 
Pul-depozit   banklari   (PDB).   PDBga   barcha   banklar   va   shunday   funksiyani
bajaradigan   katta   miqdorda   depozit   shaklidagi   majburiyatlarga   (talab   qilinganda
to‘lanadigan)   ega   bo‘lgan   moliya   tashkilotlari   kiradi.   Majburiyatlar   cheklar   yoki
boshqa to‘lov usullarida amalga oshirilishi mumkin.  
PDB 4 ta iqtisodiy funksiyani bajarishadi. 
20 Birinchidan,   va   dastavval,   ular   bir   tomondan   jamg‘arlarga   ega   bo‘lgan   х o‘jalik
yurituvchi subyektlar bilan va ikkinchi tomondan, investorlar o‘rtasida vositachilik
vazifasini   bajaradilar.   Ushbu   jarayonda   moliyaviy   aktivlarni   to‘lash   muddatlari
o‘zgaradi.   PDBning   muhim   roli   uzoq   muddatli   ssudalar   uchun   qisqa   muddatli
depozitlarni taqdim qilishdir.  
Ikkinchidan,   PDB   iqtisodiyotda   depozit   pullarini   asosiy   yaratuvchilaridir.   Ushbu
vazifa   kreditlar   berish   orqali   amalga   oshiriladi.   PDB   qisman   zahira   qoplash
sharoitlarida iqtisodiyotda pul yaratilishiga ham hissa qo‘shadilar. 
Uchinchidan,   PDBning   depozitlarni   qabul   qilish   va   kreditlarni   berish   siyosatidagi
hulqi iqtisodiyotdagi pul massasining miqdori va likvid mablag‘lar miqdoriga ta’sir
o‘tkazadi. 
To‘rtinchidan, PKBI tomonidan belgilangan chegaralarda o‘z faoliyatini olib borib,
PDB   PKBIning   pul-kredit   siyosati   orqali   iqtisodiyotning   qolgan   qismiga   ta’sirini
o‘tkazishga   ko‘mak   beradi.   Boshqa   moliyaviy   tashkilotlardan   farqli   o‘laroq,   PDB
ushbu   vazifani   bajarish   qudratiga   ega,   chunki   ularning   depozitlar   bo‘yicha
majburiyatlari   to‘lov   vositasi   vazifasini   bajaradi,   ya’ni   hisoblardagi   pullar   pul
egalarining majburiyatlarini to‘lashlari uchun foydalaniladi. 
PDBning ta’rifi ushbu moliya muassasa turiga mansublik me’yorlari boshqa moliya
muassasalariga   nisbatan   ancha   erkinroq   ekanligini   ko‘rsatadi,   chunki   ular
muassasalarning   х arakteriga   emas,   balki   depozitlarning   miqdori   va   tarkibiga
asoslangandir.  
Pul-kredit sohasini tahlil qilishda yuqoridagi erkinlikka e’tibor berish zarur, chunki
banklarning   likvidlik   darajasi   ancha   murakkab   va   bir   х il   ma’no   bermaydigan
kategoriyadir.  
Yuqoridagi   moddalarning   ko‘p   qismi   qo‘shimcha   izohlarni   talab   qilmaydi.   Lekin
shunga qaramay quyidagi uchta holatga e’tibor berish zarur. 
21 1. PDBlari   tashqi   savdo   operatsiyalarini   moliyalashtirishda   qatnashganligi
sababli,   ular   odatda   ma’lum   miqdorda   хorijiy   aktivlarga   ega   bo‘ladilar.   Ushbu
zahiralarni mamlakatning rasmiy zahiralariga qo‘shish masalasi har bir mamlakatda
bu zahiralar PKBIlari tomonidan qanchalik nazorat qilinishiga qarab hal qilinadi.  
2. Aktivlardan   farqli   o‘laroq,   PDBlarning   majburiyalari   qaysi   sektorga
mansubligiga   qarab   emas,   balki   vositalarning   turiga,   хususan   likvidlik   darajasiga
ko‘ra   tasniflanadi.   Bunday   tasniflash   PDBlarning   qaysi   majburiyatlari   pul
massasiga 
(tor ma’noda) likvidlik darajasini belgilovchi majburiyatlarni uzish muddatiga ko‘ra
kiritilishi mumkinligidan kelib chiqadi.  
3. PDBlari   PKBIlarida   qonunda   belgilangan   miqdorda   o‘z   aktivlarining   bir
qismini   zahira   ko‘rinishida   saqlaydilar.   Bunday   meхanizm   zahiralarni   qisman
qoplash   tizimi   deb   yuritiladi.   PKBI   PDBdan   qisman   mijozlarga   naqd   pul   kerak
bo‘lib   qolgan   taqdirda,   ularni   pul   bilan   ta’minlash   va   qisman   pul   massasini
boshqarish   maqsadlarida   o‘z   depozitlarining   bir   qismini   naqd   pul   ko‘rinishda
saqlab   turishni   talab   qiladilar.   Ba’zan   PDB   qo‘shimcha   himoyalanish   choralari
sifatida ortiqcha zahiralarni ham saqlab turadilar
Quyida PDBlarining namunaviy balansi kelitirilgan 
Akti Passi
zahiralar; kassa (ma х sus joylarda
saqlanadigan naqd pullar);
PKBIdagi
hisoblar;   х orijiiy
aktivlar;
norezident   banklarga
talablar;   norezident   nobank
muassasalarga talablar;
davlat boshqaruv idoralariga talablar;
g‘aznachilik veksellari;
boshqa   davlat   qimmatbaho
qog‘ozlari;
ssuda va bo‘naklar; talab   qilib   olinguncha
hisoblar;   oddiy   talab   qilib
olinguncha   hisoblar;   chek
hisoblari;   muddatli,
jamg‘arma   va   valyuta
depozitlari;   muddatli
depozitlar;   jamg‘arma
depozitlari;   valyuta
depozitlari;   pul   bozori
vositalari;
depozit sertifikatlari;
oddiy veksellar;
boshqa vositalar;
obligatsiyalar;
chegaralangan   depozitlar;
22 boshqa talablar;
nomoliyaviy   davlat   kor х onalariga
talablar;
х ususiy sektorga talablar;
hisob operatsiyalari;
ssuda   va
bo‘naklar;
ipoteka;
investitsiyal
ar;
overdraftlar
;   boshqa
talablar;
pul-kredit   bo‘lmagan   moliyaviy
muassasalarga talablar; importni   oldinday   to‘lash;
depozit   akkreditivlari
bo‘yicha depozitlar; boshqa
chegaralangan   depozitlar;
х orijiy majburiyatlar;
norezident   banklar;
norezident   nobank
muassasalari;   davlat
boshqaruv   idoralarining
hisoblari;   kapital   bilan
operatsiyalar   hisoblari;
tasniflanmagan
majburiyatlar;
PDBlarining tahliliy balansi 
Aktivl
a
r
: Passivl
a
r
:
sof хorijiy aktivlar;
zahiralar;   majburiy   zahiralar;
ortiqcha   zahiralar;   ichki   kredit;
davlat   boshqaruv   idoralariga
talablar   (netto);   ichki
iqtisodiyotning boshqa sektorlariga
talablar;
boshqa moddalar (netto); depozitlar; talab qilib
olinguncha   (DD);
muddatli   va
jamg‘arma   (TD);
valyuta (FC);
PKBIga   nisbatan   majburiyatlar;
boshqa   likvidlik   darajasi   pastroq
majburiyatlar;
 
PDB   qo‘yilmalar   bo‘yicha   o‘zlariga   naqd   pul   berish   majburiyatlarini   olganliklari
uchun, ma’lum miqdorda zahiralarni saqlab turishlari shart. Talab qilib olinguncha
depozitlar o‘sha zahotiyoq, muddatli va likvidlik darajasi pastroq qo‘yilamalar esa,
oldindan belgilangan muddatlarda naqd pulga aylanadilar. Albatta, barcha mijozlar
bir vaqtning o‘zida banklardagi qo‘yilmalarini baravar talab qilishlari ehtimoli juda
past.   Agar   PDBlarining   zahiralari   yyetarli   bo‘lmasa,   ular   PKBIdan   Markaziy
bankning qayta moliyalash stavkasida ssuda olishlari mumkin. 
23 Shunday   qilib,   PDBlarining   zahiralarga   talabi   iqtisodiyotdagi   zahira   pullarining
miqdori   va   pul   massasini   belgilovchi   muhim   omil   hisoblanar   ekan.   Zahiralarning
o‘zgarishi   PDBlarini   depozitlar   bo‘yicha   majburiyatlarining   zahiralar   miqdoriga
nisbatan martalab oshishi yoki kamayishini ta’minlashi mumkin. PDB ssudalarni 
Markaziy   bankning   qayta   moliyalash   stavkasi   bo‘yicha   jalb   qilishilari   sababli,
ularning   avuarlari   miqdori   ushbu   foiz   stakalaridan   qisman   bog‘liq   bo‘ladi.
Zahiralarga   PDBlarining   talabini   belgilashda   yana   bir   muhim   omil   sifatida   to‘lov
tizimining   samaradorligini   ko‘rsatish   mumkin.   Ushbu   omil,   ayniqsa   bozor
iqtisodiyotiga   o‘tayotgan   mamlakatlarda,   katta   ahamiyatga   ega.   Pul-kredit   shar х i
(PKSh).  
PKSh   barcha   bank   tizimining   yig‘ma   balansi   hisoblanib,   unda   PDB   va   PKBI
balanslari konsolidatsiyalashgan bo‘ladi. PKShning aktiv va passivlari barcha bank
tizimining   aktiv   va   majburiyatlarini   ifodalaydi.   Pul-kredit   sohasining   PKShni
tuzishdagi eng muhim vazifalardan biri bo‘lib, bank tizimi bo‘yicha umuman pul va
kredit   ko‘rsatkichlarining   dinamikasini   o‘z   vaqtida   taqdim   qilishdir.   Bu   esa   o‘z
navbatida, ushbu ko‘rsatkichlar dinamikasini kuzatish orqali zarur bo‘lgan hollarda
pul-kredit siyosatiga ma’lum o‘zgartirishlar kiritishga imkon beradi. 
Quyida PKSh ning namunaviy shakli keltirilgan  
Aktivlar Passivlar
Sof   хorijiy   aktivlar
( NFA )
Sof   ichki   aktivlar
( NDA )
Cof kreditlar ( NDC )
Davlatga sof kreditlar Keng ma’nodagi pul massasi ( M2 )
Tor ma’nodagi pul massasi ( M1 )
Muomaladagi naqd pullar ( CY )
  Bank   tizimining
talab   qilib   olinguncha   hisoblaridagi
mablag‘lar( DD )
  Kvazi pullar ( QM )
24 ( NDC  )
g
Iqtisodiyotga
kreditlar ( NDC  )
r
Boshqa   sof   moddalar
( OIN )
 
PKShning passiv qismi iqtisodiyotdagi likvid mablag‘lar miqdorini ifodalaydi. 
Unga ko‘ra pul massasi bank tizimi yaratgan muomaladagi pullardir. 
Moliyaviy   vosita   sifatida   ”pul”   tushunchasini   aniqlashda   iqtisodchilar   bir   qancha
me’yorlarni qo‘llaydilar.   Х ususan, moliyaviy vosita, agar u to‘lov vositasi, qiymat
me’yori kabi vazifalarni bajarib, belgilab qo‘yilgan nominal qiymatga ega bo‘lsa va
likvid   bo‘lsa   (ya’ni,   o‘sha   zahotiyoq   foydalanilishi   mumkin   bo‘lsa),   hamda   u
qonuniy to‘lov vositasi bo‘lsagina pul tarkibiga kiritilishi mumkin.  
Tor   ma’noda   pul   massasi   bankdan   tashqaridagi   naqd   pullar   (CY)   bilan   bank
tizimidagi talab qilib olinguncha hisoblardagi mablag‘larning yig‘indisiga teng. Tor
ma’nodagi   pul   massasi   iqtisodiy   adabiyotlarda   M1   deb   belgilanadi.   Muomaladagi
naqd   pullar   deganda   barcha   bosib   chiqarilgan   naqd   pullar   emas,   balki   bank
tizimidan tashqarida bo‘lgan naqd pullar nazarda tutiladi. 
  Tor ma’nodagi pul massasi (M1) =   Muomaladagi naqd pullar (CY) +   + Talab
qilib olinguncha depozitlar (DD). 
  Kengroq   ma’nodagi   pul   tushunchasi   M1dan   tashqari   kvazipullarni   ( QM )   ham
qamrab   oladi.   Kvazipullar   tarkibiga   bank   tizimining   muddatli   va   jamg‘arma
hisoblaridagi   mablag‘lar   kiradi.   Keng   ma’nodagi   pul   massasi   (M2)   kategoriyasi
bank tizimining majburiyatlariga mos keladi.  Х ususan, unga rezidentlarning valyuta
25 hisoblaridagi   mablag‘lar,   depozit   sertifikatlari   va   qimmatbaho   qog‘ozlar   bo‘yicha
REPO bitimlari kiradi.  
  Keng ma’nodagi pul massasi (M2) = Tor ma’nodagi pul massasi (M1)+ 
+ Kvazipullar (QM) 
yoki 
M2 = CY + DD + TD .    
  Bank   tizimi   aktivlari   va   majburiyatlarining   ayniyati   -   pul   massasi   miqdori
( M2 )   balansning   qarama-qarshi   tomonidagi   komponentlarning,   ya’ni:   milliy
valyutada   ifodalangan   sof   х orijiy   aktivlar   ( NFA )   va   sof   ichki   aktivlarning   (NDA)
yig‘indisiga   tengligini   anglatadi.   Boshqacha   aytganda,   umuman   bank   tizimi   uchun
quyidagi tenglamani yozish mumkin:  
  M2 = NFA + NDA  .       
 
Sof   ichki   aktivlar   (NDA)   sof   ichki   kreditlar   (NDS)   va   boshqa   sof   moddalar
yig‘indisiga teng bo‘lganligi uchun, 5.6 tenglamani quyidagicha ifodalash mumkin: 
  M2 = NFA + NDC + OIN        
  yoki   oqimlar
ko‘rinishida: 
DM2 = DNFA + DNDC + DOIN  .      
  Yuqorida ko‘rib chiqilgan pulning M2 va M1 kategoriyalari  amaliyotda eng keng
tarqalgan   kategoriyalardir.   Ko‘pchilik   mamlakatlarda   mamlakat   iqtisodiyoti
erkinlashtirilganidan   so‘ng   pul   massasining   M3,   M4   va   L   kabi   kengroq
ko‘rsatkichlari ham qo‘llanila boshlandi. 
Har   bir   mamlakatda   M3ning   х ususiy   muayyan   ta’rifi   berilishiga   qaramasdan,
odatda ushbu agregat  M2 va qo‘shimcha pul  vositalarining kengroq spektorlari va
26 emitent   muassasalarini   qamrab   oladi.   Pul   massasining   bu   agregatiga   yo‘l   cheklari
va   turli   tijorat   qog‘ozlari   (pul   bozorining   pay   fondlarida   qatnashish   sertifikatlari,
pul vaucherlari) kiradi.  
M4   agregati   M3   agregati   va   likvid   davlat   qimmatbaho   qog‘ozlari,   erkin
muomaladagi  obligatsiyalar  va  boshqa  moliyaviy vositachilarning  majburiyatlarini
qamrab   oladi.   Ba’zan,   shuningdek   “likvid   mablag‘lar”   (L)   deb   nomlanadigan
yanada kengroq pul kategoriyasidan ham foydalaniladi. Ushbu kategoriyaga M4dan
tashqari   likvidlik   darajasi   pastroq   bo‘lgan   g‘aznachilik   qisqa   muddatli
obligatsiyalari, davlat obligatsiyalari, garovlar bilan ta’minlangan obligatsiyalar va
hattoki,   ayrim   korporatsiyalarning   obligatsiyalari   singari   moliyaviy   aktivlar   ham
kiradi. 
27 3. Bozor iqtisodiyotiga o‘tayotgan mamlakatlarning pul-kredit tahlili
Moliya   bozoridagi   yangiliklar   pullar   bilan   o‘z   tavsiflariga   ko‘ra,   pullarga
yaqin   bo‘lgan   boshqa   aktivlar   orasidagi   chegaralarni   yo‘qotib   bormoqda.   Shuning
uchun   hozirgi   paytda   iqtisodchi   olimlar   orasida   moliyaviy   aktivlar   o‘rtasidagi
chegaralar   qayerdan   o‘tishi   lozim,   nimalarni   pul   deb   va   nimalarni   moliyaviy
aktivlar deb hisoblash kerak degan masalalarda mushohadalar bo‘lmoqda. 
Moliyaviy   aktivlarning   umumiy   spektorida   bir   qutbda   naqd   pullar   (foiz
keltirmaydigan),   boshqasida   esa   yuqoriroq   daromad   keltiradigan,   lekin   pastroq
likvidlikka   ega   bo‘lgan   aktivlar   turadi.   Pul-kredit   siyosatini   olib   borish   va   pul
sohasidagi   vaziyatni   kuzatib   borishda   pul   massasining   biror-bir   ko‘rsatkichidan
foydalanish   zarurligi   pul   agregatlarining   barqarorligi   va   ularning   ihtisodiyotdagi
yalpi talab bilan bog‘liqliklari, hamda PKBIning ushbu pul agregatining miqdorini
nazorat   qilish   imkoniyatlaridan   kelib   chiqadi.   Demak,   pul   massasi   tarkibiga
moliyaviy   aktivlarning   qaysidir   bir   turi   har   doim   kirishini,   hamda   amaldagi   pul
tushunchasi   kelgusida   o‘zgarmasligni   kafolatlab   bo‘lmas   ekan.   Qaysi   aktivlarning
pul   massasi   tarkibiga   kirishi   empirik   usulda   amalga   oshiriladi   va   shu   sababli,   pul
agregatlarining bir nechta turlarini tahlil qilib borish lozim. 
Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tayotgan   mamlakatlarning   pul-kredit   sohasini   tadqiqot
qiluvchi   muta х assislari   biror-bir   mamlakatga   х os   bo‘lgan   tizimiy   va   institutsional
х arakterga ega bo‘lgan muayyan muammolarga duch kelishadi.  
Pul   aylanish   tezligining   tez-tez   o‘zgarib   turishi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tayotgan
mamlakatlarda yuqori va tez-tez o‘zgarib turuvchi inflatsion jarayonlar pul aylanish
tezligining   tezlashuvi   bilan   birgalikda   sodir   bo‘ladi.   Pul   aylanishining   tezlashuvi
muttasil bo‘lmasdan, diskret hollarda sakrab turgan. Ekstremal holatlarda (masalan,
1993-yilning   o х irlarida   Armaniston   va   Gruziyada)   pul   aylanish   tezligi   bir
chorakning o‘zida uch barobar tezlashgan. Dastlabki pul aylanish tezligining yuqori
28 darajada   tezlashuv   tendensiyasining   teskari   yo‘nalishda   o‘zgarishi   yoki   pasayishi
birdaniga   sodir   bo‘lmasdan,   buning   uchun   ancha   uzoq   vaqt   talab   qilinadi.   Bu
holatga erishish uchun real pul qoldiqlari uzoq vaqt davomida past darajada saqlab
turilishi lozim. 
Yuqori   darajadagi   inflatsiya   mavjud   bo‘lgan   mamlakatlarda   real   pul   qoldiqlari
operatsiyalarni   bajarish   uchun   zarur   bo‘lgan   minimal   darajada   sekin-asta
barqarorlashadi. Avval sodir bo‘lgan giperinflatsiya sharoitlaridan kelib chiqib, real
pul   qoldiqlari   bir   qancha   vaqt   mobaynida   inflatsiya   boshlanguncha   bo‘lgan
davrdagi   darajaga   real   pul   qoldiqlariga   talab   keskin   pasaygan   taqdirda   ham
yaqinlashmaydi, degan  х ulosa chiqarish mumkin.  
Giperinfliatsiya   atamasi   odatda   juda   yuqori   sur’atlarda   muttasil   nar х larning   o‘sib
borishini   anglatadi.   Filipp   Kagan   tomonidan   taklif   qilingan   ta’rifga   ko‘ra,
giperinflatsiya holatlari oylik inflatsiya darajasi bir necha oy mobaynida 50 foizdan
kam   bo‘lmagan   vaqtlarda   sodir   bo‘ladi.   Ilgari   I   va   II   jahon   urushlaridan   keyingi
Germaniyadagi,   ushbu   urushlar   oraligida   Avstriya,   Vengriya   va   Lotin   Amerikasi
mamlakatlaridagi giperinflatsiya holatlari yuqori sur’atlarda pul massasi o‘sishining
inflatsiyaga   ta’sirini   o‘rganish   uchun   laboratoriya   tajribasi   deb   hisoblanishi
mumkin.  
Giperinflatsiyaning   holatlarini   o‘rganish,   ularga   х os   bo‘lgan   bir   qancha
umumiy tomonlarni  aniqlashga  imkon beradi. Birinchidan,  pulga  real  talab  keskin
pasayib ketadi. XX asrning 20-yillariga kelib, Germaniyadagi real pulga talab ikki
yil oldingi darajaning 1/30 qismigacha pasayib ketgan. Ikkinchidan, nisbiy nar х lar
juda ham   nobarqaror   holatga  kelib  qoladi. Germaniyada  real  ish  haqining  darajasi
past  va yuqoriga har  oyda 1/3 darajaga tebranib turgan. Nisbiy nar х lar  va real  ish
haqining bunday keskin o‘zgarib turishi va ular bilan bog‘liq bo‘lgan tengsizlik va
buzilishlar   iqtisodiy   va   ijtimoiy   barqarorlikka   katta   ziyon   yetkazdi.   Uchinchidan,
yuqori sur’atli inflatsiya sharoitlarida, odatda katta tebranishlar sodir bo‘ladi. 1921-
1923-yillarda Germaniyada oylik inflatsiya sur’atlari noldan 500 foizgacha o‘zgarib
29 turgan.   Bunday   sharoitlarda   nominal   foiz   stavkalaridan   ushbu   stavkalar   bo‘yicha
kreditlash   jarayoniga   barham   berilishi   sababli,   pullarni   saqlashning   muqobil
xarajatlari   me’yori   sifatida   foydalanib   bo‘lmaydi.   Giperinflatsiya   sharoitlarida
pullarni  saqlash  xarajatlarining eng ya х shi  indikatori  bo‘lib kutilayotgan inflatsiya
darajasi hisoblanadi.  
Ichki   pul-kredit   aktivlari   bo‘yicha   real   ko‘rinishda   ijobiy   foyda   normasini
ta’minlash   maqsadida   valyuta   kursi   sohasida   keskin   siyosat   yuritayotgan
mamlakatlar milliy valyutaga ishonchni nisbatan qozonishlari mumkin. 
Tijorat banklari orasida raqobatning yo‘qligi.   Tijorat banklari orasida raqobatning
yo‘qligi   pul-kredit   nazoratining   bilvosita   usullaridan   foydalanishni   qiyinlashtiradi.
Tijorat   banklari   o‘z   foydalarini   maksimallashtirish   uchun   faoliyatni
boshlamaganliklari   uchun  bank   zahiralariga   talab   foiz   stavkalariga   nisbatan   sezgir
bo‘lmaydi. Shuning uchun bozor  iqtisodiyotiga o‘tayotgan ko‘pchilik mamlakatlar
pul   qoldiqlarini   pul   bozorida   zahiralarni   qayta   taqsimlash   uchun   auksionlar
o‘tkazish   orqali   Markaziy   bankning   kreditlarini   nar х lar   bilan   bog‘liq   bo‘lmagan
normallashtirish   usulidan   foydalanganlar.   Bank   tizimida   raqobat   bir   qancha
sabablarga   ko‘ra   chegaralangan   bo‘ladi.   Ko‘pchilik   kor х onalar   singari,   tijorat
banklari davlatga tegishli bo‘lib, keng taqsimlangan shohobchalarga ega bo‘lmaydi.
Banklar   hamon   Markaziy   bank   mablag‘lari,   yirik   miqdorda   imtiyozli   kreditlar   va
kreditlashning   yuqori   chegaralariga   bog‘liq   holda   faoliyat   yuritadilar.   Ko‘pchilik
banklar   Markaziy   bankning   qayta   moliyalashiga   bog‘liq   bo‘lishi   natijasida,
markazlashgan   rejalashtirish   davridan   davom   yetib   kelayotgan   kreditlarning
depozitlardan oshib ketish holatlariga barham berilmagan. Oqibatda mablag‘lardan
qayta   foydalanishga   mo‘ljallangan   banklararo   bozor   shakllanmasdan   va
ssudalarning salmoqli qismi subsidiyalanib qolmoqda.  
Kor х onalarning o‘zaro qarzdorligi.  Agar mamlakatda kor х onalardan o‘z 
individual   xarajatlarini   qat’i   chegaralash   talab   qilinmasdan   qattiq   kredit   siyosati
olib borilsa, oqibatda vositachilarning moliyaviy   х izmatlaridan foydalanishdan voz
30 kechiladi   yoki   mablag‘lar   bank   tizimidan   tashqariga   oqib   keta   boshlaydi.   Bozor
iqtisodiyotiga o‘tayotgan mamlakatlardagi kor х onalar bank kreditlari o‘rniga o‘zaro
qarzdorlikdan   foydalanishga   harakat   qiladilar.   Ayrim   mamlakatlar   tajribasi,
х ususan   Ruminiya   tajribasi,   uzoq   muddatli   davrda   o‘zaro   qarzdorlikni   yechish
uchun bank kreditlarida foydalanish, masalani yechilishiga olib kelmasligini yaqqol
ko‘rsatdi.   Masalani   hal   qilish   uchun   kor х onalarda   qat’i   budjet   chegirmalari
belgilanishi lozim. 
Yangitdan   o‘zaro   qarzdorlikning   paydo   bo‘lmasligi   uchun   ijobiy   real   foiz
stavkalarini   ta’minlash,   to‘lov   tizimini   takomillashtirish,   boshqaruvchilarning
yuqori   darajada   hisobot   berishlari   va   bankrotlik   to‘g‘risidagi   qonunchilikning
samarali ishlashi, hamda kor х onalarda tizimiy islohotlar o‘tkazish va kerak bo‘lsa,
ularni  х ususiylashtirish talab qilinadi.  
Pul   va   moliya   bozorlarining   mavjud   emasligi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o‘tishning
dastlabki   bosqichlarida   bunday   bozorlarning   yyetarli   darajada   rivojlanmaganligi
ochiq   bozordagi   operatsiyalarni   pul-kredit   nazoratining   vositasi   sifatida
foydalanilishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Muammo   banklararo   kliring   tizimining   mavjud
emasligi   va   banklararo   operatsiyalarning   kreditlash   qobiliyatiga   ishonchning
pastligi sababli yanada murakkablashadi.  
Foiz   stavkalari   sohasidagi   muammolar.   Uzoq   muddatlarga   past   darajada
belgilangan   foiz   stavkalari   bo‘yicha   beriladigan   katta   miqdordagi   ssudalar
(masalan,   uy-joy   uchun   ssudalar)   foiz   stavkalarini   erkinlashtirish   jarayonini
murakkablashtiradi. 
Undan   tashqari,   moliya   tartibining   bo‘shligi,   odatda,   foiz   stavkalari   rolini   buzib
yuboradi. Masalan, agar kor х onalarga banklardan olingan kreditlar uchun foizlarni
uzish uchun qarz olishga ru х sat berilsa, yuqoriroq foiz stavkalari muntazam tarzda
pul   massasining   o‘sish   sur’atlarini   oshib   borishiga   olib   kelishi   mumkin   (natijada
inflatsiyani ham).  
31 Depozit   va   kredit   stavkalari   orasidagi   katta   farq.   Banklar   turli   xarajatlarini   o‘z
mijozlari   zimmasiga   yuklashlari   sababli   ushbu   farq   katta   darajada   saqlanib   turish
tendensiyasiga   ega   bo‘ladi.   Bu   xarajatlar   katta   miqdorda   ishlamaydigan
ssudalarning   mavjudligi,   imtiyozli   stavklarda   beriladigan   kreditlar   salmog‘ining
yuqoriligi,   hamda   islohotlarning   dastlabki   yillarida   Markaziy   bank   foizsiz   zahira
talablariga   ko‘proq   e’tibor   berganligi   natijasida   bank   aktivlari   bo‘yicha   foyda
normasining   pasayishi,   tizimning   samarasizligi   natijasida   yuqori   darajadagi
ma’muriy   xarajatlar   bilan   bog‘liq   bo‘ladi.   Banklar   orasida   raqobatning   sustligi
sababli banklar eski tizimdan meros bo‘lib qolgan nar х larni belgilash tamoyilidan,
ya’ni “xarajatlar plyus ustama” usulidan voz kechishga shoshilmaydilar.  
Davlat   sektorining   moliyalashtirishga   katta   ehtiyojlari.   Pul-kredit   siyosatini
shakllantirish   siyosiy   jarayonlardan   ajratilmagan   holatlarda   PKBI   ko‘pincha   o‘z
maqsadlarini hukumatni moliyalashtirish ehtiyojlariga moslashtirishga majbur
  bo‘ladilar.   Katta   budjet   kamomadi   va   cheklangan   ichki   nobank   moliyalashtirish
manbalariga   ega   bo‘lgan   mamlakatlarda   ushbu   holat,   odatda   yuqori   darajadagi
inflatsiyaga olib keladi.  
32 4. O`zbekistonda ishtimoyiy iqtisodiy mubozanati takomalashishi pul kiridet
tahlil
Inflyatsion   targetlash   rejimiga   o‘tish   jarayonida   samarali   pul-kredit   siyosatini
amalga oshirish, o‘z navbatida, pul-kredit siyosati instrumentlari ta’sirini cheklovchi
omillarni aniqlash va bartaraf qilishni talab etadi.Iqtisodiyotda narxlar barqarorligini
ta’minlash   vazifasi   pul-kredit   siyosati   instrumentlari   samaradorligiga   hamda   uning
transmission   mexanizmini   ko‘rilayotgan   choralarni   iqtisodiyotning   boshqa
tarmoqlariga   o‘z   vaqtida   va   to‘liq   o‘tkazish   imkoniyatiga   bog‘liq.Pul-kredit
siyosatini   rivojlantirishning   hozirgi   bosqichida   zamonaviy   pul-kredit
instrumentlarini   joriy   etish,   amaldagilarini   takomillashtirish   va   ularning   ta’sir
mexanizmini mustahkamlash, shuningdek ichki iqtisodiy cheklovlarni bartaraf etish
bo‘yicha   kompleks   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishga   ustuvor   ravishda   e’tibor
qaratiladi.Yangi   iqtisodiy   voqelikda   pul-kredit   instrumentlaridan   foydalanish
samaradorligini   oshirish   chora-tadbirlari   kompleksida   majburiy   zaxira   talablarini
takomillashtirish  ham  ko‘zda  tutilgan.  Bunda,  amaldagi   majburiy  zaxiralash   tartibi
banklarning   likvidligiga   qo‘yilgan   prudensial   talablarni   hisobga   olgan   holda
zaxiralash   me’yorlari,   valyutasi   va   hisoblash   bazalarini   optimallashtirish   orqali
takomillashtiriladi.Majburiy   zaxiralashning   amaldagi   tartibiga   muvofiq,   zaxiralash
valyutasi tijorat banklari tomonidan mustaqil tanlanadi. Mazkur amaliyot banklarga
valyuta aktivlarini majburiy zaxiraga yo‘naltirish orqali saqlash va buning natijasida
bo‘shaydigan   milliy   valyutadagi   mablag‘lardan   foydalanish   imkoniyatini
yaratmoqda.Bugungi   kunda   tijorat   banklarining   Markaziy   bankdagi   majburiy
zaxiralari   tarkibida   xorijiy   valyutaning   ulushi   umumiy   summaning   90   foizidan
ziyodini tashkil etayotganligi ushbu instrumentning so‘m likvidligini tartibga solish
samaradorligini   pasaytirmoqda.Natijada   tijorat   banklari   milliy   valyutadagi
qo‘shimcha   moliyaviy   resurslarga   ega   bo‘lishi   pul-kredit   siyosati   instrumentlari
ta’sirchanligining   kamayishiga   hamda   bank   tizimi   likvidligini   boshqarishdagi
majburiy   zaxiralash   instrumenti   samaradorligining   pasayishiga   olib
33 kelmoqda.Xalqaro   tajribani   o‘rganish   natijalari   mazkur   instrument   samaradorligini
oshirish   va   qo‘llanilayotgan   me’yorlarning   bank   tizimi   likvidligiga   ta’sirini   aniq
baholash   maqsadlarida   tijorat   banklari   tomonidan   zaxiralash   valyutasini   erkin
tanlash   imkoniyatini   chegaralash   maqsadga   muvofiqligini   ko‘rsatmoqda.Majburiy
zaxiralar   shakllantiriladigan   majburiyatlar   ro‘yxatini   qayta   ko‘rib   chiqilishi,
jumladan,   ro‘yxatga   jismoniy   shaxslar   depozitlari   va   boshqa   moliyaviy   resurs
manbalarining   kiritilishi   zaxiralash   tartibidagi   mavjud   tafovut   va
nomutanosibliklarni   kamaytirish   imkonini   beradi.Depozit   va   kreditlarlarning
umumiy hajmida xorijiy valyutadagi depozit va kreditlar ulushining yuqoriligi pul-
kredit   siyosati   instrumentlarining   samaradorligini   cheklovchi   yana   bir   omil
hisoblanib,   amaldagi   majburiy   zaxiralash   tartibining   takomillashtirilishini   taqozo
qiladi.Shu   bilan   birga,   Bazel   III   qoidalarida   ko‘zda   tutilgan   talablardan   tashqari
banklar   likvidligiga   qo‘shimcha   prudensial   talablarning   o‘rnatilishi   majburiy
zaxiralash   me’yorlarining   aniq   ta’siriga   baho   berishni   qiyinlashtiradi.Bu   borada
yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   takrorlanishlarning   oldini   olish   maqsadida
zaxiralash talablariga tegishli  tuzatishlar kiritilishi talab etiladi.Majburiy zaxiralash
tartibini   takomillashtirish   va   talablarning   maqsadli   darajalarini   belgilashda   bank
tizimidagi   likvidlik   hajmi   va   tijorat   banklarining   moliyaviy   holati   hisobga
olinadi.Shuningdek,   iqtisodiyotdagi   inflyatsion   xatarlarning   pasayib   borishini   va
bank   tizimidagi   mavjud   vaziyatni   hisobga   olgan   holda   majburiy   zaxira   talablarini
o‘rtachalash   tartibini   joriy   etish   masalasi   ko‘rib   chiqiladi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,
banklarning   moliyaviy   holatini   mustahkamlashga   va   moliyaviy   resurslarning
qiymatini maqbullashtirishga xizmat qiladi.Inflyatsion targetlash rejimida pul-kredit
siyosatining foiz instrumentlaridan foydalanishda asosiy e’tibor tijorat banklarining
likvidligini   boshqarish   maqsadlariga   qaratiladi.   Bunda   bozor   instrumentlarini
qo‘llashni   faollashtirish   vazifalaridan   kelib   chiqib,   Markaziy   bank   foiz
instrumentlarining samaradorligi oshirib boriladi.Xususan, ularning ta’sirini oshirish
maqsadida   likvidlik   taqdim   etish   va   tijorat   banklarining   mablag‘larini   Markaziy
bank   depozitlariga   jalb   qilish   operatsiyalarining   turlari   va   hajmlarini   kengaytirish
34 nazarda   tutilgan.Pul-kredit   siyosatining   asosiy   mo‘ljali   sifatida   monetar
operatsiyalar   bo‘yicha   asosiy   stavka   va   foiz   koridori   joriy   qilinishi   Markaziy
bankning   foiz   instrumentlari   ta’sirchanligini   oshirish   imkonini   yaratadi.Bundan
tashqari,   xalqaro   tajribani   hisobga   olgan   holda,   pul-kredit   siyosatining   operatsion
parametrlari qaytadan ko‘rib chiqiladi.Kelajakda Markaziy bankning garov asosida
kreditlash   operatsiyalari   muddatlari   qayta   ko‘rib   chiqilib,   ularning   turlari
optimallashtirilib   umumlashtiriladi.   Shu   bilan   birga,   tijorat   banklariga   milliy
valyutadagi   ortiqcha   zaxiralarni   joylashtirish   imkonini   beruvchi   depozit   sxemalari
joriy   qilinib,   bu   foiz   koridorining   pastki   chegarasini   saqlab   qolinishini
ta’minlaydi.Shu   bilan   birga,   tijorat   banklari   likvidligini   qo‘llab-quvvatlash
maqsadida   garov   ta’minoti   turlari   va   tartibini   kengaytirish   orqali   likvidlik   berish
mexanizmini   takomillashtirish   ko‘zda   tutilmoqda.Bank   tizimidagi   qisqa   muddatli
likvidlikni   sifatli   prognozlash   masalasi   pul-kredit   siyosatining   foiz
instrumentlaridan   samarali   foydalanishda   katta   ahamiyat   ega.   Mazkur   yo‘nalishda
Markaziy bankning prognoz-tahlil imkoniyatlarini kuchaytiriladi, bu borada Moliya
vazirligi   va   boshqa   manfaatdor   tashkilotlar   bilan   o‘zaro   hamkorlik   va   axborot
almashinuvi   yanada   mustahkamlanadi.Markaziy   bank   tomonidan   bank   tizimidagi
likvidlikni   tartibga   solishning   asosiy   bozor   instrumentlaridan   biri   ochiq   bozor
operatsiyalari   hisoblanadi.Pul-kredit   siyosatining   faol   bosqichga   o‘tish   sharoitida
bank   tizimidagi   likvidlikning   maqsadli   operatsion   ko‘rsatkichlarga   mosligini
ta’minlashda   ochiq   bozor   operatsiyalarini   doimiy   ravishda   o‘tkazib   borish   ko‘zda
tutilmoqda.   Ochiq bozor operatsiyalari strategiyasini ishlab chiqishda quyidagilarga
ustuvor ravishda e’tibor qaratiladi:
 operatsion maqsadlarga erishish;
 likvidlik oqimlarining keskin tebranishlarini qisqartirish;
 pul bozoridagi foiz stavkalarini Markaziy bank foiz stavkasiga yaqin darajada
shakllanishini ta’minlash;
 instrumentlarning harajat va foydaliligining maqbul nisbatiga erishish;
 bozorni yanada rivojlantirish va boshqalar.
35 Bunda, ochiq bozor operatsiyalarida foydalaniladigan instrument turlarini Markaziy
bank tomonidan bosqichma-bosqich ko‘paytirilib boriladi.
Xususan,   Markaziy   bank   iqtisodiyotdagi   va   bank   tizimidagi   holatdan   kelib
chiqib,   ochiq   bozor   operatsiyalari   turlari   va   hajmlarini   belgilaydi,   ular
qatoriga:
 o‘zgarmas   va   o‘zgaruvchan   stavkada   cheklangan   hajmdagi   kimoshdi
savdolari;
 garov ta’minoti asosida milliy valyutada kreditlar berish;
 davlat   qarz   majburiyatlari   chiqarilishi   bilan   ular   bo‘yicha   RYePO
operatsiyalari;
 milliy valyutadagi muddatli depozitlar va boshqalar kiradi.
Ochiq   bozor   operatsiyalarini   o‘tkazishda   asosiy   e’tibor   o‘tkaziladigan   operatsiya
muddatlarining  likvidlik  maqsadli  darajasi   bilan  muvofiqlashtirish,   bozorni  yanada
rivojlantirish,   operatsiyalarni   amalga   oshirish   jarayonlarining   ishonchliligi   va
shaffofligini   ta’minlash   qabi   vazifalarga   qaratiladi.Qayd   etish   lozimki,
respublikamizda 1996 yildan 2011 yilgacha davlat qimmatli qog‘ozlari muomalaga
chiqarilib   ular   tijorat   banklari   o‘rtasida   joylashtirilgan.   2012   yilga   kelib   davlat
qimmatli   qog‘ozlarini   muomalaga   chiqarilishi   to‘xtatilgan.Davlat   qimmatli
qog‘ozlarini   muomalaga   chiqarish,   joylashtirish   va   ularga   xizmat   ko‘rsatish
bo‘yicha   barcha   imkoniyatlar   mavjud   bo‘lib,   bu   borada   yetarlicha   tajriba
shakllangan.Xalqaro amaliyotda davlat qimmatli qog‘ozlarining doimiy muomalada
bo‘lishi   nafaqat   davlat   byudjeti   defitsitini   moliyalashtirishning   maqbul   yo‘li,   balki
mamlakat   moliya   bozorini   rivojlantirishning   muhim   instrumenti   bo‘lib
hisoblanadi.O‘z   navbatida,   Markaziy   bank   ochiq   bozor   operatsiyalarini
faollashtirish   maqsadida   2018   yilda   davlat   qimmatli   qog‘ozlarini   muomalaga
chiqarish   borasida   Moliya   vazirligi   bilan   tegishli   tadbirlarni   amalga   oshiradi.Shu
36 bilan   birga,   Markaziy   bank   operatsiyalarini   takomillashtirishga   oid   normativ-
huquqiy hujjatlarni ishlab chiqish va amaliyotga joriy qilish ishlari davom ettiriladi.
37 Xulosa 
Asosiy   makroiqtisodiy   hisoblar   orasida   pul-kredit   hisoblari   bir   qancha
sabablarga ko‘ra muhim rol o‘ynaydi. 
Birinchidan,   asosida   pul   yotgan   bozor   iqtisodiyotida   moliyaviy   tizim
sektorlararo resurslar oqib o‘tadigan vositachi vazifasini bajaradi. Pul-kredit sektori
iqtisodiyotdagi barcha moliyaviy oqimlar bo‘yicha hisob-kitob markazi hisoblanib,
ushbu   sektorning   hisoblarida   moddiy   resurslarni   sektorlararo   harakatini
ifodalaydigan   oqimlar   dinamikasini   aks   etadi.
Pul,     pul     aylanishi,     pul     tizimi     iqtis о diyotning     eng     as о siy     markaziy   muamm о lari
dan     biri,     ya’ni     «q о n     t о miri»     his о blanadi.     Pul     tizimining     to`g`ri   fa о liyati     dar о m
adlar     va     х arajatlarning     d о iraviy     aylanishiga     hayotiy     kuch     b е radi.   Ayni   vaqtda
yagona   elektron   platforma   Markaziy   bankning   bozor   operatsiyalari   orqali   qisqa
muddatli   foiz   stavkalariga   tezkor   ta’sir   ko‘rsatish   imkoniyatlarini   kengaytiradi   va
pul-kredit   siyosati   uzatish   mexanizmining   foiz   kanali   ta’sirini
kuchaytiradi.Inflyatsion targetlash rejimida pul-kredit sohasida amalga oshiriladigan
choralar shaffofligini oshirishga va asossiz inflyatsion kutilmalarning oldini olishga
qaratilgan   kommunikatsion   kanalining   amal   qilishi   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.Shundan   kelib   chiqqan   holda,   Markaziy   bank   qabul   qilinayotgan   qarorlar
sabablari   hamda   mohiyatini   elektron   va   bosma   ommaviy   axborot   vositalari   orqali
aholi  va biznes  hamjamiyatiga tushuntirish bo‘yicha faol  ish olib boradi.Pul-kredit
siyosati sohasida amalga oshirilayotgan o‘zgarishlar va kutilayotgan natijalarni keng
jamoatchilikka  yetkazish   va  ular   tomonidan   ma’lumotlarni   to‘g‘ri  qabul  qilinishini
ta’minlash maqsadida e’lon qilinadigan axborotlarda soha mutaxassisi bo‘lmaganlar
uchun tushunarli bo‘lgan til va atamalardan foydalaniladi.Shu bilan birga, aholining
moliyaviy   savodxonligini   oshirish   borasida   olib   borilayotgan   ishlar   ko‘lami
kengaytirib   boriladi   Pul-kredit   siyosatini   amalga   oshirishning   aniq   strategiyasini
ishlab   chiqish   va   uning   instrumentlaridan   samarali   foydalanish   vazifasi   ko‘p
jihatdan   Markaziy   bank   tomonidan   amalga   oshiriladigan   tahlil   va   prognozlar
sifatiga bog‘liq.Puxta ishlab chiqilgan makroiqtisodiy prognozlarga asoslangan pul-
38 kredit   siyosati   ichki   moliya   bozorlaridagi   noaniqliklarni   kamaytiradi,   qabul
qilinayotgan   qarorlar   mohiyatini   tushuntirishni   yengillashtiradi   va   uning
yo‘nalishlarini  oldindan  aniqlash  imkonini   yaratadi.Bugungi   kunda  Markaziy   bank
xalqaro   amaliyotlar   asosida   prognozlash   ishlarini   tashkil   etishning   boshlang‘ich
bosqichida   turibdi.   Bunda   inflyatsiya   darajasini   prognozlashning   dastlabki
modellarini   tuzish   borasida   ilk   qadamlar   tashlangan.Xususan,   ARIMA
(avtoregressiya   – suzuvchi  o‘rtachaning  integrallashgan  modeli)  modelida  iste’mol
narxlarining   guruhlashtirilgan   indeksini   qo‘llash   va   sinovdan   o‘tkazish
boshlandi.Shu   bilan   birga,   OLS   (eng   kichkina   kvadratlar   usuli)   i   VAR   (vektorli
avtoregressiya) modellari ham qo‘llanmoqda.2018-2021 yillarda inflyatsiya va bank
tizimidagi   likvidlilikni   omillar   bo‘yicha   tahlil   qilish,   to‘lov   balansi   statistikasini
zamonaviy   usullar   asosida   tuzish,   asosiy   makroiqtisodiy   hamda   pul-kredit
ko‘rsatkichlarini   prognozlash   va   modellashtirish   instrumentlarini   takomillashtirish
bo‘yicha   ishlar   yanada   kuchaytiriladi.   Zaruriy   ma’lumotlar   bazasini   shakllantirish
bilan   bir   qatorda   yarimtarkibiy   va   tarkibiy   modellar   asosida   qo‘llaniladigan
modellar ro‘yxatini kengaytirish ko‘zda tutilmoqda.Shu bilan birga, Markaziy bank
tomonidan   2018   yildan   boshlab   iqtisodiyotdagi   inflyatsion   kutilmalarni   aniqlash
borasida   o‘tkazilayotgan   so‘rovlar   va   kuzatuvlar   inflyatsion   xatarlarni   chuqur
o‘rganish, pul-kredit siyosatini ishlab chiqish va samarali amalga oshirishda ko‘mak
beradi.Markaziy   bank   xalqaro   moliya   institutlari   va   xorijiy   mamlakatlar   markaziy
banklari   bilan   ham   hamkorlikni   sifat   jihatdan   yangi   darajada   davom   ettiradi.Pul-
kredit   siyosatini   takomillashtirish   va   uning  instrumentlari   rolini   kuchaytirish,   bank
tizimi   likvidligini   tahlil   qilish   va   prognozlash   hamda   pul   bozoridagi   operatsiyalar
samaradorligini   oshirish   maqsadida   2018-2021   yillarda   Xalqaro   valyuta
jamg‘armasining   maxsus   texnik   missiyalarini   jalb   qilish,   xorijiy   mamlakatlar
markaziy banklari ilg‘or tajribasini o‘rganish va o‘zaro tajriba almashish amaliyotini
kengaytirish ko‘zda tutilmoqda.  
39 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.:O‘zbekiston, 201 9 y
2. O‘zbekiston Respublikaning Mehnat kodeksi:Rasmiy nashr – O‘zbekiston
Respublikasi Adl i ya vazirligi. T.:Adolat, 201 8 y
3. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.M.Mirziyoyevning Oliy Majlisga
Murojaatnomasi 24 - yanvar 2020yil 
Internet saytlari
1.  www.lex.uz
2.  www.gov.uz
3.  www.ziyonet.uz
4.  www.tsbu.uz
40

Pul-kredit siyosati. O’zbekistonda inflyatsiya targetlash amaliyoti

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xizmat sohasida jarayonlarni avtomatlashtirishning samaradorligi
  • Tadbirkorlik-aholi daromadlari oshirishning muhim manbai sifatida
  • O’zbekistonning milliy innovatsion tizimi va uning shakllanishi
  • Kambag'allikni qisqartirish bo'yicha davlat siyosati va uning samaradorligi (Oʻzbekiston yoki boshqa mamlakatlar misolida)
  • Iqtisodiy samaradorlik va bozor jarayoniga davlat aralashuvining chegaralari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский