Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 1.1MB
Xaridlar 8
Yuklab olingan sana 22 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

ibrohim muxtorov

Ro'yxatga olish sanasi 10 May 2024

70 Sotish

Pul taklifi

Sotib olish
O‘ ZBEKISTON  RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
 
TOSHKENT AMALIY
FANLAR UNIVERSITETI
                                                       
“TARMOQLAR IQTISODIYOTI” KAFEDRASI
“MIKROIQTISODIYOT. MAKROIQTISODIYOT”
FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:   Pul taklifi
Bajardi: _______________________________________________________
    Komissiya a’zolari:____________________________
  ____________________________
Himoya natijasi: «______» baho «___» ________________ 20___y.  
Toshkent – 2024
1 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………...………………………..3
I BOB. PUL TUSHUNCHASI VA UNING FINKSIYALARI.
1.1   Pul tushunchasi va uning funktsiyalari.  Pul agregatlari .  Pulga talabning klassik
nazariyasi  ……………………………………………………..…………..……..…5
1.2 Pulga talabning keynscha nazariyasi.   Pul taklifi. Bank multiplikatori …... . ........8
1.3   Pul   taklifining   kengaytirilgan   modeli.   Pul   mul’tiplikatori.   ……………….
…...13
II   BOB.   PUL   BOZORIDA   MUVOZANAT.   PULNI   TARTIBGA   SOLISH
MAQSADLARI, OBYEKTLARI VA USULLARI
2.1   Pul   bozorida
muvozanat……………………………………………………….15
2.2 Pulni tartibga solish maqsadlari, obyektlari va usullari ………………………20
2.3   O'zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   pul-kredit   siyosatini   samarali
tashkil   etish   va   ularni   takomillashtirish
masalalari………………………………..27
XULOSA……………………………………………………..........………..…….31
FOYDALANILGAN ADABIYOT……………………………..………...…......34
2 KIRISH
Mavzusining   dolzarbligi.   Iqtisodiy   sohada   davlat   siyosatining   asosiy
vositasi   davlat   byudjetidir.   Muvozanatli   byudjet   deganda   soliqlar,   yig'imlar   va
boshqa   daromadlardan   iborat   bo'lgan   davlat   daromadlari   davlat   xarajatlariga  teng
ekanligini   anglatadi.   Afsuski,   dunyoning   aksariyat   mamlakatlarida   xarajatlar   va
daromadlar   muvozanatiga   kamdan-kam   hollarda   erishiladi.   "Oddiy"   va   eng   ko'p
uchraydigan   holat   bu   xarajatlar   bir   yil   uchun   tushumdan   oshadigan   byudjetdir.
Kamroq bo'lgan - profitsit bilan byudjet, ya'ni. daromadning xarajatlardan oshishi.
Davlat byudjetini boshqarish fiskal siyosatdir.
Davlat   byudjeti   soliq-byudjet   siyosatining   asosiy   vositasidir.   Uning
iqtisodiyotga   ta'siri   juda   katta,   chunki   davlat   byudjeti   siyosiy   o'zgaruvchidir.   Bu
shuni   anglatadiki,   siyosatchilar   o'zlariga   juda   katta   makroiqtisodiy   vazifalarni
qo'yib,   ushbu   o'zgaruvchini   o'zboshimchalik   bilan   o'zgartirishlari   mumkin.   Soliq-
byudjet   siyosatidan   foydalangan   holda   umumiy   xarajatlar   va   yalpi   talab
rag'batlantirilishi yoki cheklanishi mumkin. Byudjet taqchilligi ikkita asosiy sabab
tufayli yuzaga kelishi mumkin. Birinchidan, bunga hukumatning ongli harakatlari
sabab   bo'lishi   mumkin,   ular   zarurat   tufayli   daromadga   qaraganda   ko'proq   pul
sarflashga   qaror   qildilar.   Shu   sababli   paydo   bo'lgan   kamomad   faol   byudjet
taqchilligi   deb   ataladi.   Ikkinchidan,   byudjet   taqchilligi   retsessiya,   real   milliy
daromadning   pasayishi   natijasida   paydo   bo'lishi   mumkin,   bu   esa   byudjet
daromadlarini   kamaytiradi.   Bunday   kamomad   passiv   byudjet   taqchilligi   deb
ataladi.   Uzoq   vaqt   davomida   iqtisodchilar   orasida   davlat   byudjeti   doimo
muvozanatli   bo'lishi   kerak   degan   fikr   mavjud   edi.   Ammo   30-yillarda   Keynslar
boshqacha fikrda edilar. Yalpi talabni bir necha baravar oshirish uchun qandaydir
manbadan  qo'shilishi  mumkin bo'lgan  nisbatan  oz  miqdordagi  avtonom   xarajatlar
ham   kifoya   qiladi.   Va   hukumat   ta'lim,   tibbiyot,   pensiya,   yo'l   qurilishi   va
3 hokazolarga   ko'p   mablag   'sarflashi   kerak.   Bundan   tashqari,   hukumat   soliqlarni
manipulyatsiya   qilishi   mumkin,   bu   oxir-oqibat   mavjud   daromadlarning
o'zgarishiga   olib   keladi.Keyns   iqtisodiy   beqarorlikning   asosiy   aybdori   yalpi
talabning o'zgarishi ekanligini aniqladi. Shuning uchun u talabni barqarorlashtirish
va uni to'liq bandlikni ta'minlaydigan darajada ushlab turish eng muhim vazifa deb
hisobladi.   Buyuk   depressiyadan   keyin   J.   Keynsning   tavsiyalariga   binoan,   barcha
G'arb   mamlakatlari   stabillashadigan   soliq-byudjet   siyosatini   amalga   oshira
boshladilar, keyinchalik u bir necha turlarga bo'lindi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   iqtisodiyotni   barqaror
rivojlantirishda davlat fiskal siyosatining ahamiyatini o’rgani sh va xulo salar beri
shdan iborat.
Kurs ishining vazifalari:   Pul  bozori.   Pul bozorida muvozanatning  mazmun
mohiyati va ahamiyatini o'rganish;
-Pul   bozori.   Pul   bozorida   muvozanat ning   tashkiliy-huquqiy   as   o   s   larini
o’rgani sh 
soliq siyosatini amalga oshirish holatini tahlil qilish;
Kurs   ishining   predmeti   sifatida   Pul   bozori.   Pul   bozorida   muvozanat
oshirish   jarayonida,   ya'ni   davlat   byudjet   daromadlarini   shakllantirish   jarayonida
hamda   xarajatlardan   samarali   foydalanishda   jarayonida   yuzaga   keladigan
moliyaviy munosabatlar maydonga chiqadi.
Kurs   ishining   obyekti   sifatida   O’zbekiston   Re   spublikasi   soliq   tizimi
hamda davat byudjetining faoliyati belgilab olindi.
Kurs   ishining   tarkibi.   Kurs   ishi   kirish,   uchta   bob,   5   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat
Kurs   ishining   nazariy-amaliy   ahamiyati.   Iqtisodiyotni   barqaror   rivojlantirishda
davlat   fiscal   siyosatini   ahamiyatini   oshirish   masalalarini   o’rganish   natijasida
tadqiqot   yuzasidan   erishilgan   yutuqlardan   talabalar   kelgusi   ishlarida
foydalanishlari mumkin.
4 I BOB PUL TUSHUNCHASI VA UNING FINKSIYALARI
1.1.  Pul tushunchasi,funktsiyalari,  agregatlari va pulga talabning klassik
nazariyasi.
  Pul   –   iqtisodiyot   sub`ektlari   mulkining   bir   turi   bo`lib,   mulkning   boshqa
turlaridan ikki xususiyatiga ko`ra farq qilad:  birinchidan,  pul yuqori likvidliliklar,
ya`ni     qisqa   muddatda,   sezilarsiz   sarf   -   xarajatlar   bilan   boshqa   buyumga
ayirboshlanish   qobiliyatiga  ega;   ikkinchidan   baholar   o`zgarmas   bo`lgan   sharoitda
pul   yoki   xech   qanday   daromad   keltirmaydi,   yoki   uning   daromadliligi   darajasi
boshqa  mulk turlarinikidan  ancha  kam.    Shunga qaramasdan   kishilar  nima  uchun
mulk  sifatida  pulga  egalik  qilishga  xarakat  qiladilar?  Bu   savolga  javobni  pulning
funktsiyalaridan topamiz. 
Odatda pulning uch asosiy funktsiyasi mavjud deb qaraladi.
Bular   :   1)   to`lov   vositasi   (almashinuv   vositasi);     qiymat   o`lchovi   vositasi,.
jamgarish  ( boylik to`plash) vositasi . 
Umumiy   ekvivalentlilik,   yuqori   likvidlilik   xususiyatlari   pulni   ideal   to`lov
vositasiga   aylantiradi.     Xozirgi   zamon   iqtisodiyotida   to`lovlar   uch   yo`l   bilan
amalgam oshiriladi: 1)  naqd pul to`lovi; 2) bankdagi xisobvaraqlarda yozuv orqali,
ya`ni   naqd   bo`lmagan   pul   ko`chirish   orqali;   3)   bir   shaxsning   ikkinchi   shaxsga
qarzdorliligini tasdiklovchi xujjatlar( veksellar, qarz majburiyatlari) yordamida.
Qiymat o`lchovi sifatida pullar tovarlar  bahosini ifodalaydi va turli tovarlar
qiymatini taqqoslash  imkonini beradi.  
O`z tovari uchun olgan  pulini sotuvchi doim ham birdaniga ishlatvermaydi.
Shu   sababga   ko`ra   pullar   ularga   o`tkazilgan   qiymatni   saqlab   turishlari     juda
muxim.   Agar   pul     aytilgan   xususiyatga   ega   bo`lsa,   unda   u   boylik   to`plash
5 maqsadida jamgariladi. Pulning bu funktsiyasini muqobil tarzda mulkning  boshqa
turlari - obligatsiyalar, aktsiyalar, ko`chmas mulk ham bajarishi mumkin.  
Rivojlangan iqtisodiyot sharoitida pulning to`lov vositasi  sifatidagi vazifasi
jamgarish vositasi vazifasiga nisbatan muximroq ahamiyat kasb etadi.
Pulning   yuqori   likvidliligi   va   qiymatni   saqlab   turishi   xususiyatlar   barcha
turdagi   to`lov   vositalarida   bir   xil   emas.   Naqd   pullar   va   muddatsiz   depozitlarning
likvidliligi djarajasi   muddatli depozitlarga yoki veksellarga qaraganda yuqoriroq.
S h u   sababli     pul   massasi     likvidlilik   darajasining   pasayib   borishi   tamoyiliga
asoslangan   agregatlarga   bo`linadi.   Rivojlangan   mamlakatlarda   pul   massasini
aniqlashda - M1; M2; M3; M4 deb belgilanadigan pul agregatlaridan foydalaniladi.
 Pul agregatlarining tarkibi va miqdori turli mamlakatlarda o`zaro farq qilish
mumkin. Quyida umumlashtirib olingan pul agregatlari tarkibini keltiramiz:
“M0-   bank   tizimidan   tashqaridagi   naqd   pullar   va   tijorat   banklarining   Markaziy
bankdagi rezervlari;
M1 = M0 +    muddatsiz depozitlar, yo`l cheklari va  boshqalar;
M2 =M1  +      ( miqdor i     va  muddati cheklangan)   muddatli depozitlar  va boshqalar ;
M3 = M2+( miqdori va muddati cheklanmagan ) muddatli depozitlar va boshqalar”
Makroiqtisodiy   taxlilda   M
1   va   M
2   pul   agregatlari   eng   ko`p   foydalaniladi.
Pul   agregatlarining   dinamikasi   turli   sabablarga   bog’liq.   Masalan,   daromadlarning
oshishi natijasida M
1 ga talab tezroq o`ssa, foiz stavkasining o`sishi natijasida M
2
va   M
3 ga   talab   M
1 ga   nisbatan   tezroq   o`sadi.   Pulning   miqdoriy   nazariyasi   pulga
bo`lgan talabni almashinuv tenglamasi yordamida aniqlaydi:
                                  M · V = P · Y
Bu erda: M – muomaladagi pul miqdori; V – pulning aylanish tezligi;
P – baholar darajasi (baho indeksi); Y – real YAIM.
Pulning   aylanish   tezligi,   iqtisodiyotda   bitimlar   tarkibi   nisbatan   barqaror
bo`lganligi   uchun   ham   doimiy   kattalik   deb   qabul   kilinadi.   Ammo   bank   tizimiga
xisob-kitoblarni   tezlashtiruvchi   texnik   vositalar   joriy   qilinishi   natijasida   u
6 o`zgarishi   mumkin.   V   doimiy   bo`lgan   sharoitda   almashtirish   tenglamasi
quyidagicha bo`ladi:
M · V* = P · Y  (Fisher tenglamasi),  bundan:
P · Y
M=   -----------
V*
P   ·   Y   –   nominal   YAIM   miqdorini   bildirishini   va     doimiy   miqdorligini
xisobga   olsak,   muomala   uchun   zarur   bo`lgan   pul   miqdori   ishlab   chiqarilayotgan
tovarlar   va   xizmatlar   miqdori   va   ularning   bahosi   o`zgarishlariga,   boshqacha
aytganda,   nominal   YAIM   o`zgarishiga   bogliq.   Muomaladagi   pul   massasining
o`zgarishi,   klassik   nazariyaga   ko`ra,   Y   sekin   o`zgarishi   tufayli   asosan   baholar
darajasiga ta`sir ko`rsatadi. Bu xolat “pulning neytralligi” nomini olgan.
Monetaristlar qoidasiga ko`ra hukumat pul massasining o`sish sur`atini, real
YAMMning   o`rtacha   o`sish   sur`ati   darajasida   ta`minlab   tursalar   iqtisodiyotda
baholar darajasi barqaror bo`ladi.
Fisher   tenglamasidan   tashqari   bu   tenglamaning   boshqa   bir   shakli   Kembrij
tenglamasidan ham keng foydalaniladi:
M=k*PY
Bu  y erda: k= 1/V    – pulning aylanish tezligiga teskari miqdor.                     
k   -   koeffitsientni   nominal   pul   miqdori   (M)ning   daromadlar   (P·Y)dagi   ulushini
ko`rsatadi.
Kembrij   tenglamasi   turli   darajada   daromadli   bo`lgan   turlicha   moliyaviy
aktivlar   mavjudligini   va   daromadni   ularning   kaysi   biri   ko`rinishida   saklashni
tanlash imkoniyati mavjudligini ko`zda tutadi.
Pulga real talab quyidagi ko`rinishda xisoblanadi: 
(M/P) D  = k Y
Bu   yerda:   M/R   –   “real   pul   koldigi”,   “pul   mablaglarining   real   zahirasi”   deb
nomlanadi.
1.2. Pulga talabning keynscha nazariyasi,  taklifi va bank multiplikatori.
7 Pulga   talabning   Keyns   nazariyasi,   likvidlilikning   afzalligi   nazariyasi,   pulni
naqd ko`rinishda saqlashga kishilarni undovchi uch sababni ajratib ko`rsatadi:
1. transaktsion sabab (joriy bitimlar uchun naqd pulga talab);
2. extiyotkorlik   sababli   (ko`zda   tutilmagan   xolatlar   uchun   ma`lum   miqdorda   naqd
pullarni saklash);
3. Spekulyativ  sabab   (foyda  olish   maqsadida   qimmatli   kqog’ozlar   sotib  olish   uchun
pulga talab).
Spekulyativ sabab foiz stavkasi bilan obligatsiyalar kursi o`rtasidagi teskari
bog’liqlikka   asoslanadi.   Agar   foiz   stavkasi   ko`tarilsa,   obligatsiyalar   bahosi
pasayadi,   ularga   talab   esa   oshadi.   Bu   esa   o`z   navbatida,   naqd   pul   zahiralarining
qisqarishiga hamda naqd pullarga talabning pasayishiga olib keladi.
Pul   likvidlilik   xususiyatiga   ega   bo`lganligi   uchun   ham   axoli   uni   saqlashni
afzal   biladi.   Likvidlilikning   afzalligi   nazariyasi   ko`rsatadiki   pulga   bo`lgan   talab
miqdori  foiz stavkasiga  bog’liq. Foiz stavkasi  naqd pul  vositalarini  qo`lda ushlab
turishning   muqobil   xarajatlari   miqdorini,   ya`ni,   siz   foiz   olib   kelmaydigan   naqd
pullarni   qo`lda   ushlab   turgan   sharoitda   yo`qotadigan   pul   miqdorini   bildiradi.
Nonning narxi non talabi miqdoriga ta`sir qilganidek, naqd pullarni qo`lda ushlab
turish   miqdori   ham   pul   zahiralariga   talab   miqdoriga   ta`sir   ko`rsatadi.   Shuning
uchun   foiz   stavkasi   oshganda,   insonlar   boyliklarini   naqd   pul   shaklida   kamroq
ushlab turishga harakat qiladi. 
Real pul zahiralariga talab funktsiyasini quyidagi ko`rinishda yozamiz:
M/R = f(R)
Bu   tenglama   ko`rsatayaptiki,   pulga   bo`lgan   talab   miqdori   foiz   stavkasi
funktsiyasi   ekan.   Grafikda   foiz   stavkasi   va   real   pul   zahiralari   miqdoriga   talab
teskari bog’liqlikka ega ekanligi ko`rinadi. Chunki, yuqori foiz stavkasi pulga talab
miqdorining kamayishini ko`rsatadi.
Klassik va keynschilarga xos yondashuvlarni umumlashtirib, pulga talabning
quyidagi omillarini ajratib ko`rsatish mumkin:
1) daromadlar darajasi;
2) pulning aylanish tezligi;
8 3) foiz stavkasi.
Agar   klassik   nazariya   pulga   talabni   asosan,   real   daromad   hajmi   bilan
bog’lasa,   keynschilarda   esa   pulga   talab   asosan,   foiz   stavkasiga   bog’liq   deb
xisoblanadi.
R
Md=f(R)
                                                                                                              
                                                                 M/R                                 
17 -chizma. Pulga talab grafigi
Pulning   aylanish   tezligini   xisobga   olmaganda,   real   pul   qoldig’iga   talab
formulasi quyidagicha bo`ladi:
(M/P) D =f (R, Y);
Bu yerda: R – foiz stavkasi; Y – real daromad.
Chiziqli bog’liqlikni e`tiborga olsak, quyidagicha formula xosil bo`ladi:
(M/P)D = kY - hR
Bu   erda:   k   va   h   –   pulga   talabning   daromadlar   va   foiz   stavkasiga
ta`sirchanligini ifodalovchi koeffitsientlar; k – foiz stavkasi (real foiz stavkasi).
Real   foiz   stavkasi   nominal   foiz   stavkasidan   inflyatsiya   sur`atini   ayirib
topiladi.
Daromad darajasi ning  o`zgarishi  foiz stavkasi   o` zgarmas   bo`lgan sharoitda
ham   pulga   talabning   ko`payishiga   olib   keladi.   Bu   grafikda   pulga   talab   egri
9 chizigining siljishi ko`rinishida namoyon bo`ladi. Pul taklifi (M
s ) o`z ichiga bank
tizimidan   tashqaridagi   naqd   pullar   (S)   va   zarur   bo`lganda   (D)   iqtisodiy   agentlar
bitimlar uchun ishlatishi mumkin bo`lgan depozitlarni oladi:
                                                M
s   = S+D.
Aksariyat mamlakatlarda davlat pul chiqarishda monopol huquqqa ega. Uni
amalga   oshirish   huquqi   nisbatan   mustakil   muassasa   Markaziy   bank   ixtiyorida.   “
Markaziy bank O`zbekiston Respublikasi xududida konuniy to`lov vositasi sifatida
banknotlar   va  tangalar   ko`rinishidagi  pul  belgilarini   muomalaga   chiqarish  mutlaq
huquqiga   ega”     Ammo   pul   taklifini   ko`paytirish   imkoniga   yoki   pul   yaratish
qobiliyatiga   tijorat   banklari   ham   ega.   Ular   kreditlar   bera   borib,   to`lov   vositalari
emissiyasini yoki kredit multiplikatsiyasini amalga oshiradi. Masalan, A bankning
depoziti   2000   so`mga   o`sgan   bo`lsa,   zahira   normasi   20   %   ga   teng   bo`lganda
(zahira normasi –  tijorat banklar depozitlarining ma`lum qismini Markaziy bankda
saqlab   turish   normasi) ,   u   400   so`mni   Markaziy   bankda   zahiralab ,   qolgan   1600
so`mni   qarzga   beradi.   Shunday   qilib,   A   bank   pul   taklifini   1600   so`mga
ko`paytiradi   va   u   endi   2000+1600=3600   so`mni   tashkil   etadi.   YA`ni,
omonatchilarning   depozitlardagi   2000   so`mdan   tashkari   yana   1600   so`m   qarz
oluvchilar   qo`lida   qoladi.   Agar,   1600   so`m   yana   banka   tushsa,   (masalan,   B
bankka)   unda   20   %   ga   teng   bo`lgan   zahira   normasida   u   320   so`mni   zahirada
qoldirib,   1280  so`mni   kreditga   beradi   hamda   shu   miqdorda   pul   taklifini   oshiradi.
Kredit   berishning   bu   jarayoni   so`nggi   pul   birligidan   foydalanishga   qadar   davom
etadi.    Yakuniy xisob kitob bank depozitlari  jami    10000 so’mga ko`payganligini
ko`rsatadi. Bu jarayonni formula ko`rinishida quyidagicha yozishimiz mumkin:
                                           M = (1/ rr ) x D
Bunda:   M- pul taklifi hajmi;  rr – majburiy zahiralash normasi ;
D - dastlabki depozit.
Keltirilgan   formuladan   ko`rinib   turibdiki,   pul   taklifi   1/rr   koeffitsentiga
bog’liq bo`lib, uni  bank multiplikatori    yoki  pul  ekspansiyasi  multiplikatori  , deb
ataladi.     U   ushbu   bank   zahiralar   normasida   ortiqcha   zahiralarning   bir   pul   birligi
10 bilan   yaratilishi   mumkin   bo`lgan   yangi   kredit   pullarining   eng   ko`p   miqdorini
bildiradi.
Pul   taklifining  umumlashma  modeli  Markaziy   bankning  pul   taklifidagi  roli
hamda pulning bir qismini depozitlardan naqd pullarga oqib o`tishni xisobga olgan
xolda yoziladi. Bu model bir qator  yangi o`zgaruvchilarni o`z ichiga oladi.Bular: 
-   pul   bazasi   (rezerv     pullar,   yuqori   quvvatli   pullar)   –   bank   tizimidan
tashqaridagi   naqd   pullar   va   tijorat   banklari   Markaziy   bankda   saqlaydigan
depozitlar summasi;
- deponentlash koeffitsienti - Cr = S/ D 
Pul bazasini MV va bank rezervlarini R deb belgilasak,
MB=C+R.
Pul taklifining kengaytirilgan modelini  iuyidagicha yozish mumkin:
                     Cr +1
           Ms =------------- · MB                 yoki     Ms = m · MB
                      Cr +  rr
             
(Cr   +1)/   (Cr   +   rr )   nisbat   pul   multiplikatori     deb   yuritilib   bir   s o` mlik   pul
bazasi   xisobiga   necha   so`mlik   pul   taklifi   yuzaga   kelishini   ko`rsatadi.   Pul
multiplikatori   ni   –   pul   taklifining   pul   bazasiga   nisbati   ko`rinishida   yozish
mumkin:
                     Ms            S+D            S/ D + D/ D         Cr + 1
      m = ------------ = -----------  =   ------------------- = --------------                  
         MB            C+R             S/ D + R / D         Cr + rr
Cr miqdori – axolining o`z mablaglarini naqd pullar va depozitlar o`rtasida
qanday proportsiyada saqlashni tanlashga bog’liq.  
rr   = R / D miqdori esa – axolining nafakat Markaziy Bank belgilab bergan
majburiy rezerv normasiga, balki tijorat banklari saqlab turishni mo`ljallanayotgan
ortiqcha rezerv miqdoriga ham bog’liq.
11 Demak,   pul   taklifi   pul   bazasi   va   pul   multiplikatori     miqdoriga   bog’liq
ekan.Pul   multiplikatori     pul   bazasining   bir   miqdorga  oshishi   natijasida   pul   taklifi
qanday o`zgarishini ko`rsatadi.
Markaziy bank pul taklifini avvalambor, pul bazasiga ta`sir etish yo`li bilan
tartibga soladi.
Mamlakatda pul miqdori k o` payadi, agar:
-pul bazasi  o` ssa;
- majburiy zahiralash normasi pasytirilsa;
- tijorat banklarining ortiqcha rezervlari kamaysa;
-naqd pullarningn depozitlar umumiy summasiga nisbati pasaysa.
1.3 Pul taklifining kengaytirilgan modeli, multiplikatori va pul bozori d agi
muvozanat .
Pul   bozori   modeli   pulga   talab   va   taklifni   birlashtiradi.   Dastlab,   soddalik
uchun pul taklifi Markaziy Bank tomonidan nazorat kilinadi va 
(M/P) s
 darajasida qayd qilingan deb olamiz.
Agarda M -pul taklifini, P-narxlar darajasini bildirsa, M*/P* pul vositalarining real
zahirasi miqdorini ko`rsatadi.
(M/P) s = M*/P*
Bu yrda: M - pul taklifi darajasini bildiradi;
P – baholar darajasi (ushbu modelda e kzogen  o`zgaruvchi )ni ko`rsatadi.
18 -chizma   real   pul   taklifi   miqdoridagi   foiz   stavkasiga   bog’liq   bo`lmagan
vaziyatni   ko`rsatadi.   Shuning   uchun   real   pul   vositalari   taklifi   grafikda
ko`rsatayotganimizdek   vertikal     chizik   ko`rinishiga   ega   bo`ladi.   Bu   xolat   foiz
stavkasi qanchalik o`zgarishiga qaramasdan real pul taklifi miqdori o`zgarmasdan
qolgan vaziyatni aks  ettiradi.
12 Baholar   darajasini   ham   barqaror   deb   qabul   qilamiz.   Bu   xolatda   real   pul
taklifi M*/P* ga teng va grafikda Ms to`gri chizik ko`rinishiga ega bo`ladi.
Pul talabi  berilgan daromad darajasida foiz stavkasiga  teskari  proportsional
egri chizik ko`rinishiga ega.   Muvozanat nuktasida pul talabi va taklifi o`zaro teng,
(19-chizma).
O`zgarib turuvchi foiz stavkasi pul bozorini muvozanatda ushlab turadi. Foiz
stavkasining   o`zgarishi   natijasida   iqtisodiy   agentlar   o`z   aktivlari   tarkibini
o`zgartirgani tufayli pul bozorida muvozanatga erishish uchun vaziyatga ta`sir etib
uni o`zgartirish zarur va mumkindir.
                                                                                                              
                          
                                                                          Re
                                                                                                                     MD
              M*/P*               M/P                                                     M*/P*
M/P                  
                                                                                                     
18 -chizma.  Real  pul   vositalari   zaxi-                                                   19 - chizma.  Pul
bozorida               muvozanatrasi                                                            taklifi
grafigi modeli
Agar R juda yuqori bo`lsa, pul taklifi unga bo`lgan talabdan yuqori bo`ladi.
Iqtisodiy   agentlar   o`zlarida   to`planib   qolgan   ortiqcha   naqd   pullarni   aktsiya   va
obligatsiyalarga aylantirib, ulardan qutilishga intilishadi.
13 Yuqori   foiz   stavkasi,   ta`kidlanganidek,   obligatsiyalar   kursining     pastroq
darajasiga mos keladi. Shu sababli, arzon obligatsiyalarni (kelajakda foiz stavkasi
pasayishi okibatida ular kursi o`sishini ko`zda tutib) sotib olish foydali bo`ladi.
Banklar ,   M
s > Md bo`lgani uchun foiz stavkasini pasa ytira   boshla y di. Asta-
sekin   iqtisodiy   agentlar   o`z   avtivlari   tarkibini   o`zgartirishi   va   banklar   tomonidan
foiz   stavkasining   o`zgartirilishi   oqibatida   pul   bozorida   muvozanat   tiklanadi.   Foiz
stavkasi pasayib ketgan xolatda teskari jarayon ro`y beradi.
                                                                                    R                       Ms2
Ms1  
  R                             Ms
                                                                                    R2
  R2
 
2 0 -chizma.   Daromadlar   darajasining                                     2 1 -chiz   Pul   taklifining
kamayishi                  
oshishi natijasida pulga                                 natijasida pul muvozanatning
talabning o`zgarishi.                                                      o`zgarishi.
14 Foiz   stavkasi   va   pul   massasi   muvozanatli   darajasining   o`zgarib   turishi   pul
bozorining   ekzogen   o`zgaruvchilari   –   daromadlar   darajasi   va   pul   taklifining
o`zgarishi natijasida ham ro`y beradi. 
Grafik   ko`rinishda,   bu,   pul   talabi   va   pul   taklifi   egri   chiziklarining   siljishi
sifatida namoyon bo`ladi (20, 21 chizmalar).
II . BOB.  PUL BOZORIDA MUVOZANAT.  PULNI TARTIBGA
SOLISH MAQSADLARI, OBYEKTLARI VA USULLARI
2.1. Pul bozorida muvozanat.
Pul   bozorining  asosiy   vazifasi   pul   taklifi   va   taklifini   muvozanatlash   va   pul
narxi sifatida foizlarning bozor darajasini shakllantirishdan iborat.
Shuningdek,   pul   bozori   sotuvchilar   va   xaridorlar   o'rtasida   pul   resurslarini
qayta taqsimlashdan iborat qayta taqsimlash funktsiyasini bajaradi. Bunday holda,
xaridorning   vazifasi,   bunday   resurslar   uchun   to'lovdan   ortiqcha   qo'shimcha
daromad   olish   uchun   qarzga   olingan   resurslarni   samaraliroq   investitsiya   qilish
(ishlatish).   O'z   navbatida,   xaridor   pul   bozorining   turli   vositalaridan   foydalangan
holda   investitsiyalarning   rentabelligi   va   likvidligini   maqbul   darajasini   tanlashi
mumkin.
15 Materialni   o'rganish   qulayligi   uchun   biz   maqolalar   pul   bozorini   quyidagi
mavzularga ajratamiz:
Pul   bozoridagi   muvozanat   pulga   bo'lgan   talab   ularning   taklifiga   teng
bo'lganda   o'rnatiladi,   bunga   bankning   ma'lum   foiz   stavkasida   erishish   mumkin.
Foiz   stavkasi   daromad   bilan   bir   xil   yo'nalishda   o'zgarganda   pul   bozorida
muvozanat saqlanib qoladi. Masalan, agar iqtisodiyotda daromadlar ko'payib ketsa,
bu   pulga   bo'lgan   talabning   oshishiga,   natijada   foiz   stavkasining   oshishiga   olib
keladi,   bu   holda   pulni   saqlashning   imkoniyat   narxi   oshadi   va   qimmatli   qog'ozlar
narxi pasayadi, bu pulga spekulyativ talabni kamaytiradi, sotib olishni ko'paytiradi
firmalar   va   uy   xo'jaliklari   va   pul   bozorini   muvozanatda   saqlashga   imkon   beradi.
Daromadning pasayishi bilan qarama-qarshi vaziyat yuzaga keladi.
Iqtisodiyotda   pul   massasining   ko'payishi   bank   foiz   stavkasining   pasayishiga   olib
keladi.
G'aznachilik veksellari hukumat tomonidan barcha veksellarda bo'lgani kabi
ma'lum   miqdorda   pul   to'lash   majburiyati   sifatida   chiqariladi.   Ular   nominal
(nominal)   qiymatga   chegirma   bilan   beriladi.   Hisob-kitob   qarz   berish   vositasidir,
lekin   u   foizlar   va   kupon   stavkalarini   to'lamaydi.   Bu   shunchaki   to'lov   muddati
tugagandan   so'ng   to'lanadigan   nominal   qiymatga   ega,   bu   ko'pincha   veksel
chiqarilgan kundan boshlab uch oy ichida bo'ladi.
Chiqarish   paytida   hosilning   haqiqiy   darajasi   chegirmaga   asoslangan   foiz
stavkasi   asosida   aniqlanadi.   Masalan,   agar   davlat   qimmatli   qog'ozlari   bo'yicha
amaldagi   bazaviy   stavka   10   ga   teng   bo'lsa,   unda   nominal   qiymati   100   dollar
bo'lgan uch oylik veksel 97,56 dollar narxida chiqariladi. Bu 2,44 AQSh dollarini
tashkil   etadi,   bu   97,56   dollar   bo'lgan   2,5   (3   oydan   ortiq)   ga   teng,   bu   esa   o'z
navbatida yillik hisobda 10 ta jami daromadni tashkil etadi.
Qoida   tariqasida   hukumat   doimiy   ravishda   G'aznachilik   veksellarini
chiqaradi   va   ilgari   aytib   o'tganimizdek,   bu   unga   pulni   muomaladan   chiqarish
imkoniyatini   beradi   (chunki   bunday   veksellarni   sotib   olgandan   keyin   banklarda
kredit   berish   uchun   mablag   'kam)   yoki   ularni   muomalaga   kiritish   (hukumatlar
veksellarni qaytarib sotib olganda) banklar).
16 Natijada,   faol   ikkilamchi   bozor   shakllanadi,   chunki   banklar   ushbu
vositalardan   o'z   resurslari   doimiy   ravishda   hech   bo'lmaganda   daromad   olib
kelishini   ta'minlash   uchun   foydalanadilar.   Veksellar,   shuningdek,   yirik
institutsional investorlar tomonidan lotin talablarini qondirish uchun garov sifatida
sotib   olish   uchun   sotib   olinadi   (ushbu   fyuchers   mahsulotlari   bo'yicha
yo'qotishlarga bardosh berish qobiliyatini tasdiqlovchi va).
Ushbu   veksellar   kompaniyalar   tomonidan   yana   tovar   va   xizmatlar   uchun
to'lov   qarzdorlik   vositasi   sifatida   beriladi.   Ushbu   veksellar   bank   kafolati   yoki
aksepti   ko'rinishida   qo'shimcha   ravishda   kreditga   layoqatliligini   tasdiqlovchi
hujjatlarni   oladi.   Vekselni   qabul   qiladigan   kompaniya   vekselning   o'zida   juda   oz
miqdorda   foydalanishi   mumkin,   ammo   kerakli   mablag'ni   olish   uchun   vekselni
boshqa   bankka   sotishi   mumkin.   Sotib   oluvchi   bank   vekselni   o'z   vaqtida
to'lamaslikning moliyaviy xavfi tufayli vekselni nominal qiymatiga mos chegirma
bilan   sotib   oladi.   Diskontlarni   hisoblash   jarayoni   g'aznachilik   veksellariga
o'xshashdir,  ammo diskontlash  stavkasi  bitim  bilan bog'liq  bo'lgan risk  miqdorini
aks   ettiradi. Tijorat   qog'ozi .Tijorat   qog'ozi   vekselga   o'xshaydi,   garchi   veksel
mustaqil vosita bo'lib, tijorat qog'ozi moliyalashtirish dasturining bir qismi sifatida
chiqarilgan   bo'lsa   (ya'ni   bitta   nashr   muddati   tugashi   bilan,   ikkinchisi   darhol
beriladi).   Aslida,   tijorat   qog'ozi   qisqa   muddatli   bank   kreditlariga   alternativadir.
Shunga   ko'ra,   emitent   asl   qarzdor   hisoblanadi   va   qarz   majburiyatlarini   uchinchi
shaxsga   yuklamaydi. Sertifikatlari   Depozit   sertifikati   -   bu   depozitni   emitentga
joylashtirganligini   tasdiqlovchi   va   savdoga   qo'yiladigan   sertifikat   bo'lib,   bank
tomonidan individual bank hisobvarag'iga omonat qo'yilganda beriladigan omonat
daftariga   o'xshaydi.   Ushbu   shaklda   depozit   sertifikatini   berish   uni   o'tkazib
yuborishga   imkon   beradi.   U   belgilangan   foiz   stavkasi   bilan   chiqariladi,   demak,
emitent   kelajakda   ma'lum   bir   vaqtda   ushbu   vositani   nominal   qiymati   va   foizlari
bo'yicha to'lash majburiyatini oladi. Masalan, depozit sertifikati nominal qiymati 1
million   dollar,   foiz   stavkasi   10   va   bir   yillik   muddati   bilan   berilishi   mumkin.
Shuning uchun, muddat tugagandan so'ng, 1 million plyus 100000 AQSh dollariga
17 teng   miqdor,   ya'ni   1,1   million   dollar   to'lanadi.Bunday   to'lovlar   "asosiy   plyus
foizlari" deb ham nomlanadi.
Bunday   egalik   huquqi   to'g'risidagi   guvohnomalar   ko'pincha   egasi   shaklida
beriladi (ya'ni ular ma'lum bir egasining nomiga ro'yxatdan o'tkazilmaydi) va shu
tariqa ikkilamchi bozorda ularning yakuniy qiymatiga qadar chegirma bilan, ya'ni
1,1 million dollarga sotilishi mumkin. Veksellarda bo'lgani kabi, chegirma miqdori
ham   muddat   tugashiga   qadar   qolgan   vaqtni   va   bank   bozorida   amaldagi   foiz
stavkalarini   aks   ettiradi. Pul   bozorining   asosiy   vazifasi   ijtimoiy   ishlab   chiqarish
tarmoqlari   va   tarmoqlarini   shakllantirish   va   yo'nalishidir.   Iqtisodiy   hayot
sub'ektlarining   uchta   guruhi   o'rtasidagi   pul   oqimlari   va   vositalarining   o'zaro
ta'sirini   pul   bozorining   institutsional   modeli   sifatida   tasvirlash   mumkin .Pul
bozorining institutsional modeli
Ushbu modelda iqtisodiy agentlarning uchta guruhi o'zaro ta'sir qiladi:
A)  kreditorlar  -   saqlangan   vaqtincha  bo'sh   mablag'larga  egalik  qiladiganlar.  Ular,
avvalambor, oilaviy fermer xo'jaliklari, firmalar, davlat idoralari, organlari, xorijiy
jismoniy  va  yuridik  shaxslar;
b)   qarz   oluvchilar   -   qo'shimcha   pul   resurslariga   vaqtincha   muhtoj   bo'lganlar;
v) moliyaviy vositachilar.
Qarz   beruvchilardan   qarz   oluvchilarga   yo'naltirilgan   pullarning   harakatini
ko'rsatuvchi   o'qlar   va   ular   tomon   yo'naltirilgan   o'qlar,   bu   mablag'larni   qarz
oluvchilarning vositalarining harakatini aks ettiradi.
Model   asosida   va   ishtirokchilarning   ishtiroki   asosida   pul   bozorini   ikkita
sektorga   bo'lish   mumkin:   to'g'ridan-to'g'ri   moliyalashtirish   sektori   va   bilvosita
moliyalashtirish   sektori.   To'g'ridan-to'g'ri   moliya   sektori   pulni   sotuvchilar   va
xaridorlar   o'rtasidagi   to'g'ridan-to'g'ri   aloqalarni   aks   ettiradi.   Bu   erda   barcha
bitimlar sotuvchilar va xaridorlarning o'zlari o'rtasida kelishilgan. Ular brokerlar va
dilerlarning   xizmatlariga   murojaat   qilishganda   ham.   Ikkinchi   holda,   professional
vositachilar   operatsiyalarni   amalga   oshirishni   jadallashtirish   va   ularning
samaradorligini   oshirish   maqsadida   bozorning   yuqori   malakali   ishtirokchilari
yordamida sof texnik funktsiyalarni bajaradilar, tomonlar nomidan ish yuritadilar.
18 To'g'ridan-to'g'ri   moliya   sektori   ikkita   pul   oqimi   bo'yicha   ishlaydi:   kapital
moliyalashtirish va naqd pul bilan qarz olish. Qimmatli qog'ozlar yordamida pulni
xaridorlar investorlarning mablag'larini ularning aylanmasiga abadiy jalb qilishadi.
Va qarz olish kanali ma'lum vaqt davomida mablag 'jalb qiladi. Buning uchun pul
xaridorlari   obligatsiyalar   va   shunga   o'xshash   boshqa   qarz   qog'ozlaridan
foydalanadilar.Umuman   olganda,   to'g'ridan-to'g'ri   moliya   sektori   muhim   rol
o'ynaydi.   Iqtisodiy   hayot   sub'ektlari   uchun   ular   qarz   oluvchilarga   aylanishadi,
ushbu   sektorning   mablag'lari   eng   foydali   qarzlarni   tanlash   imkoniyatlarini
kengaytiradi   va   kreditlardan   foydalanish   narxlari   pasayadi.   Pul   sotuvchilarga
ishonchli qarz oluvchini tanlash imkoniyati beriladi, bu ularga xavf-xatarni oldini
olishga   imkon   beradi   va   qarz   olish   bozorining,   shu   jumladan   moliyaviy
vositachilar   o'rtasidagi   vaziyatning   og'irlashishi   ularni   narxlarni   pasaytirishga   va
xizmatlar turini kengaytirishga majbur qiladi.
Bilvosita   moliyalashtirish   sohasi   bevosita   moliyalashtirishni   sezilarli
darajada   to'ldiradi,   qarz   beruvchilar   va   qarz   oluvchilar   o'rtasida   to'g'ridan-to'g'ri
moliyalashtirish   kanallari   orqali   amalga   oshirib   bo'lmaydigan   aloqalarni   amalga
oshirish   uchun   maxsus   mexanizm   yaratadi.   Xususan,   bilvosita   moliyalashtirish
sohasining   afzalliklari   bu   katta   miqdordagi   mablag   'sarflashni   talab   qiluvchi
aloqalarni amalga oshirish, kontragentlarni o'rganish uchun mos vaqt, professional
tavakkalchilikni baholash va hk.
Shu asosda ikkala sektor o'rtasida ikkita tendentsiya mavjud: bir tomondan,
pul   resurslari   va   ularni   taqsimlash   bo'yicha   raqobat   kuchaymoqda,   boshqa
tomondan,   integratsiya   jarayonlari   va   interpenetratsiya   kuchga   kiradi.   Banklar,
sug'urta  kompaniyalari,  pensiya   jamg'armalari,  kredit   kompaniyalari   va  boshqalar
etakchi   moliyaviy   vositachilarga   aylanishdi,   ularni   ikki   guruhga   bo'lish   mumkin:
banklar   va   bank   banklari.   Banklar   hal   qiluvchi   rol   o'ynaydi,   chunki   ularning
vositachilik   faoliyati   bilan   ular   nafaqat   vaqtincha   bo'sh   mablag'larni   to'plashadi,
balki   o'zlari   depozit   mablag'larini   yaratadilar   va   qarz   berish   jarayonida   sotadilar.
Bundan   tashqari,   boshqa   barcha   moliya-kredit   tashkilotlariga   hisob-kitob-kassa
19 xizmatlarini   ko'rsatishda   banklar   ham   bo'sh   mablag'laridan   vaqtincha
foydalanadilar.
1. Pulni sotuvchilardan xaridorga o'tkazadigan vositalar turlari bo'yicha. Shu
asosda   qarz   majburiyatlari   bozori   va   valyuta   bozori   ajralib   turadi.   Garchi   ushbu
bozorlar   o'zlariga   nisbatan   ish   yuritsa-da,   ammo   mablag   'oqimiga   xizmat   qiladi,
ular   o'zaro   chambarchas   bog'liqdir.   Masalan,   tijorat   banklari   mablag'larni   bir
bozordan   ikkinchisiga   osongina   ko'chirishga,   barcha   turlarini   sotib   olish   va
sotishga,   ularni   qimmatli   qog'ozlar   va   valyuta   bozorlariga   yanada   joylashtirish
uchun   mablag'larni   jalb   qilish   uchun   depozit   sertifikatlarini   berish   imkoniyatiga
ega;
2.   Pul   oqimlarining   institutsional   xususiyatlari   ortida.   Har   bir   pul   oqimini,
agar   daromad   haqida   gapiradigan   bo'lsak,   ijobiy   pul   oqimi   sifatida   baholash
mumkin,   va   agar   u   orqali   mablag   'sarflansa,   salbiy   pul   oqimi.   Ikkalasining
orasidagi   farq   naqd   pul   oqimidir.   Naqd   pul   oqimlarining   institutsional
xususiyatlariga   ko'ra   pul   bozori   uchta   sektorga   bo'linadi:   fond   bozori,   bank
kreditlari bozori va moliya-kredit tashkilotlari xizmatlari bozori.
Qimmatli   qog'ozlar   bozori   bankdan   tashqari   kapitalning   harakatini
ta'minlaydi.   U   fond   birjasida   sotib   olinadigan   va   sotiladigan   aktsiyalar,
obligatsiyalar, obligatsiyalar va boshqa o'rta va uzoq muddatli moliyaviy vositalar
bilan   quvvatlanadi.   Rivojlangan   mamlakatlarning   fond   bozori   asosiy   va   aylanma
mablag'larni   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishga   moliyaviy   sarmoyalarning
asosiy manbaiga aylandi.
Pul   bozorida   sotib   olingan   mablag'larni   tayinlash   mezoniga   ko'ra   ikkita   sektor
ajratiladi:   va.   Biz   ularning   pul   bozori   mexanizmi   ishlashi   tizimidagi   rolini   ko'rib
chiqdik.   Pul   bozorining   klassik   tashkilotlari   tijorat   veksellari,   banklararo
kreditlash,   ikkilamchi   bozorda   davlatning   qisqa   muddatli   majburiyatlari   bo'yicha
operatsiyalarga aylandi. 
2.2. Pulni tartibga solish maqsadlari, obyektlari va usullari.
Iqtisodiyotga   to'liq   bandlik   va   narx   barqarorligi   bilan   ajralib   turadigan   ishlab
chiqarishning   umumiy   darajasiga   erishishdir.   Pul-kredit   siyosati   ishlab
20 chiqarishning   umumiy   hajmini   (barqaror   o'sish),   bandlik   va   narxlar   darajasini
barqarorlashtirish   maqsadida   pul   taklifini   o'zgartirishdan   iborat   va   endi   u   EI
byudjeti   va   EI   soliqlarini   birlashtirish   yo'lini   tugatishga   intilmoqda.   Bitim
mumkinmi?   Bu   ECB   tomonidan   qabul   qilingan   noan'anaviy   choralar   bo'yicha
Federal   Rezerv   tomonidan   kuzatilgan   miqdoriy   yumshatishga   zid   edi.
Samaradorlik   va   ahamiyatlilik   nuqtai   nazaridan   ham,   shubhasiz   va   shubhali
choralar, shuningdek, Evropa banklar ittifoqiga qaratilgan qadamlar asosida.
2.2.1-rasm
Pul multiplkatori va pul aylanish tezligi dinamikasi
Ushbu   yo'nalishda   ko'plab   partiyalar   nafaqat   uchta   ustunni   kiritish   bilan
sayohatni   yakunlashni,   balki   EIni   yagona   byudjet   bilan   ta'minlashni   ham
so'rashmoqda.   Evropa   Markaziy   Bankidan   boshlaylik:   u   qanday   o'zgarmoqda?
Yunon   ECB   evolyutsiyasini   kengroq   doirada   ko'rib   chiqish   kerak.   Ushbu
strategiyalar   kutilayotgan   natijalarga   ijobiy   ta'sir   ko'rsatib,   bozorni
barqarorlashtirishga   hal   qiluvchi   hissa   qo'shdi.   Biroq,   real   iqtisodiyot   uchun
oqibatlar   ancha   ziddiyatli.   Qo'rquv   shundaki,   ular   hozirgi   inqirozdan   chiqishga
harakat qilib, kelajakda yangi inqirozlarga asos solmoqdalar.
Dastlab,   markaziy   banklarning   asosiy   vazifasi   naqd   pul   berish   edi.   Hozirgi
vaqtda   ushbu   funktsiya   asta-sekin   fonga   aylandi,   lekin   shuni   unutmasligimiz
kerakki, naqd pul qolgan barcha pul  massasiga  asos  bo'lib xizmat  qiladi, shuning
21 uchun   markaziy   bankning   naqd   pul   berishdagi   faoliyati   kam   muvozanatli   va
o'ylangan bo'lishi kerak. boshqa har qanday.
Pulni kengaytirish dasturlari uchun aniq chiqish strategiyasi yo'qdek tuyuladi: Ben
Bernanke   miqdoriy   yumshatish   dasturidan   bosqichma-bosqich   voz   kechish
to'g'risida   e'lon   qilganida,   bozorlar   katta   asabiylik   belgilari   bilan   munosabatda
bo'lishlari muhimdir. Fed-ni shoshilishga majbur qilish.
Ushbu   vaziyatdan   qanday   chiqib   ketdingiz,   chunki   pulni   rag'batlantirishni
xususiy   emissiya   bilan   almashtirish   uchun   vaqt   kerak   bo'ladi?   Ikkita   narsani
bajarish   kerak:   global   makroiqtisodiy   muvofiqlashtirishni   kuchaytirish   va   milliy
iqtisodiy tizimlarda bir qator tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirish. Beanie Smagi.
Barcha   rivojlangan   mamlakatlarda   markaziy   banklar   so'nggi   moliyaviy   inqirozda
muhim   rol   o'ynadi.   Xususan,   ilgari   ham   davlat,   ham   xususiy   sektorda   qarzlarni
qisqartirishning ortiqcha jarayoni to'plangan sharoitlarni aniqlashda.
  pul-kredit   siyosati ,   tijorat   banklarining   kredit   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   va
iqtisodiyotni   kreditlashni   kengaytirish   yoki   qisqartirishni   tartibga   soluvchi
markaziy   bank   ichki   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishiga,   pul   muomalasini
mustahkamlashga   va   ichki   iqtisodiy   jarayonlarning   muvozanatiga   erishmoqda.
Shunday   qilib,   kreditga   ta'sir   ko'rsatish   butun   iqtisodiyotni   rivojlantirish   bo'yicha
chuqur strategik maqsadlarga erishishimizga imkon beradi. Masalan, korxonalarda
bo'sh pul mablag'larining etishmasligi tijorat operatsiyalari, ichki investitsiyalar va
boshqalarni   amalga   oshirishni   qiyinlashtiradi.   Boshqa   tomondan,   ortiqcha   pul
taklifining   kamchiliklari   bor:   pulning   qadrsizlanishi   va   natijada,   aholi   turmush
darajasining pasayishi va mamlakatning valyuta holatining yomonlashishi. Shunga
ko'ra,   birinchi   holda,   pul-kredit   siyosati   banklarning   kredit   faoliyatini
kengaytirishga   yo'naltirilishi   kerak,   ikkinchidan,   kamaygan   taqdirda   "qimmat
pullar" (cheklovchi) siyosatiga o'tish kerak.
Aslida,   agar   kreditlashning   pasayishi   juda   tez   sodir   bo'lsa,   u   iqtisodiyotga
retsessiv ta'sir ko'rsatishi va buzilgan sxemani keltirib chiqarishi mumkin, bu hatto
defoltga   ham   olib   kelishi   mumkin.   Agar   pasayish   juda   sekin   bo'lsa,   tuzatish
kechiktiriladi va moliyaviy tizim tiklanishni qo'llab-quvvatlashga qodir bo'lmagan
22 holda zaif  bo'lib qoladi. Oxir  oqibat, ham  davlat,  ham  xususiy  operatorlar  uchun,
ortiqcha   qarzni   tuzatishni   belgilovchi   choralar   va   harakatlar   qo'llaniladi.   Agar
markaziy   bank   tomonidan   o'rnatilgan   foiz   stavkasi   juda   yuqori   bo'lsa,   tuzatish
og'irligi   qarzdorlarga,   ayniqsa   soliq   to'lovchilarga   tushishi   mumkin   va   bu   vaqtni
uzaytirishi mumkin bo'lgan pasayishni keltirib chiqarishi mumkin.
Pul-kredit tartibga solish yordamida davlat iqtisodiy inqirozlarni yumshatishga,
inflyatsiyani cheklashga intiladi va bozor kon'yunkturasini ta'minlash uchun davlat
kreditdan   mamlakat   iqtisodiyotining   turli   sohalariga   investitsiyalarni
rag'batlantirish uchun foydalanadi.
Shuni   ta'kidlash   kerakki,   pul-kredit   siyosati   bilvosita   (iqtisodiy)   va   to'g'ridan-
to'g'ri   (ma'muriy)   ta'sir   usullari   bilan   amalga   oshiriladi.   Ularning   farqi   shundaki,
markaziy   bank   kredit   tashkilotlarining   likvidligi   orqali   bilvosita   ta'sir   ko'rsatadi
yoki banklarning miqdoriy va sifat ko'rsatkichlariga cheklov qo'yadi. Pul bozorida
pul   taklifi   iqtisodiyotda   katta   rol   o'ynaydi.   Bu,   xususan,   taniqli   almashinuv
tenglamasidan   kelib   chiqadi.   Shunga   ko'ra,   pul   massasi   hajmi,   pul   tezligi,   ishlab
chiqarish   va   narx   darajasi   o'rtasida   bog'liqlik   mavjud.   G'arb   statistikasi   shuni
ko'rsatmoqda:
Ushbu   choralar   siyosiy   jihatdan   qimmat   bo'lganligi   sababli,   hokimiyat   tepasida
turganlarning   iloji   boricha   uzoq   vaqt   davomida   juda   past   foiz   stavkalarini   olish
imkoniyati   mavjud.   Shuning   uchun,   sozlamani   suyultirish   va   eng   yaxshi   vaqtga
qaytarish uchun. Shunday qilib, markaziy bank dilemma bilan duch keladi. Agar u
bozorlarga   aralashmasa,   u   tizimga   kuchli   salbiy   ta'sir   ko'rsatib,   moliyaviy   va
iqtisodiy inqirozni rivojlanishiga yo'l qo'yishi mumkin. Agar u juda ko'p aralashsa,
u   inflyatsiya   va   ortiqcha   qarz   tufayli   kelib   chiqqan   yo'qotishlarni   ijtimoiylashishi
bilan   bog'liq   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   tuzatish   uchun   rag'batlantiruvchi   vositani
olib tashlaydi.
"Pul   massasining   o'sish   sur'ati   va   narxlarning   o'rtacha   darajasi   deyarli   barcha
yo'nalishlarga   bog'liq   (iqtisodiyot   bo'yicha   barcha   mamlakatlardagi   barcha
agregatlar   uchun   0,9   dan   yuqori   koeffitsient).Pul   massasi   va   real   ishlab
chiqarishning   o'sish   sur'ati   mutlaqo   bog'liq   emas,   bunda   pul   massasining   o'sishi
23 yiliga   18   foizni   tashkil   etadi.   Pul   massasining   o'sish   sur'atlari   past   bo'lgan
mamlakatlarda   taxminan   0,1   koeffitsient   bilan   deyarli   chiziqli   munosabatlar
mavjud.
So'nggi   yillarda   ECB   ning   roli   qanday?   Biroq,   reja   ushbu   mamlakatlar
tomonidan   tuzatish   dasturini   belgilash   bilan   aniqlandi.   Milton   Fridman,   Iqtisod
bo'yicha   Nobel   mukofoti,   markaziy   bankirga   xalq   tomonidan   saylangan
odamlardan   kuchli   qaram   bo'lishiga   umid   qildi.   Va   tashqi   ko'rinishga   qaramay,
ECBda   ham   shunday:   markaziy   bank   nemis   aholisi   bilan   shunchalik   ko'p
kelishuvga   erishmoqda   va   bu   nafaqat.   Va   boshqacha   bo'lishi   mumkin   emas:
mustaqil   markaziy   bankir,   Fridmanning   so'zlariga   ko'ra,   har   doim   o'rnini   bosadi.
Biz   ichki   talab   inqirozini   boshdan   kechirayapmiz:   biz   investitsiyalar   uchun
optimizmni   topamiz,   yoki   katta   likvidlilik   kreditga   talabning   o'sishiga   olib
kelmaydi. Inflyatsiya darajasi va real mahsulotning o'sish sur'atlari mutlaqo o'zaro
bog'liq   emas.Aytaylik,   iqtisodiyot   ishsizlikka   va   narxlarning   pasayishiga   duch
kelmoqda.   Shuning   uchun   pul   taklifini   ko'paytirish   kerak.   Ushbu   maqsadga
erishish   uchun   quyidagi   chora-tadbirlardan   iborat   bo'lgan   arzon   pul   siyosatini
qo'llang.Pul-kredit   siyosati   pulning   umuman   iqtisodiyotning   holatiga   ta'sirini
o'rganadigan pul nazariyasiga asoslanadi. Spredning kamayishi banklarga albatta
yordam beradi. Aslida, o'zini yagona nazorat mexanizmi markaziga qo'ygan holda,
Eurostay   nafaqat   milliy   markaziy   banklar   bilan   hamkorlik   shakllarini   o'rnatishi
kerak.   Ammo   u   milliy   bank   sektorlarini   siyosiy   jihatdan   himoya   qilishga
intiladigan   alohida   a'zo   davlatlar   bilan   ziddiyatlardan   qochishi   kerak.   Shunday
qilib,   pul   barqarorligi   bo'yicha   mandatda   belgilangan   maqsadga   erishildi.   Asosan
ijobiy   natijalarga   erishildi,   asosan   inqirozdan   keyingi   likvidlik   inqirozini
boshqarish tufayli. Iqtisodchilar   o'rtasida   ikki   xil   yondashuv   bo'yicha
munozara bor: Keynsian nazariyasi va monetarizm. Ushbu kelishmovchiliklarning
mohiyati nimada? Pulning   Keynsian   nazariyasi.   Jon   Meynard   Keyns   va   uning
izdoshlari   iqtisodiyotning   bozor   tuzilishida   ichki   "nuqsonlar"   mavjud,   ular   o'zini
o'zi   tartibga   solishga   qodir   emas,   deb   hisoblashgan.   Bu,   xususan,   ishsizlik,
inflyatsiya   va   tez-tez   yuz   beradigan   iqtisodiy   inqirozlarda   namoyon   bo'ladi.
24 Keynsyanlar   davlat   inqirozlarning   oldini   olish   va   barqarorlikni   ta'minlash   uchun
iqtisodiyotning   ishlariga   faol   aralashishi   va   qat'iy   soliq-byudjet   va   pul-kredit
siyosatini olib borishi kerak degan xulosaga keldi. Ular pul massasining o'zgarishi
nominal yalpi ichki mahsulotga ta'sir qilishini tan olishdi va pul-kredit siyosati foiz
stavkasi   darajasiga   asoslanishi   kerak   (foiz   stavkasini   o'zgartirgandan   so'ng   biz
investitsion   faoliyatni   o'zgartiramiz   va   jonlantirilgan   effekt   orqali   -   nominal
YaMM).
Asosiy Keyns tenglamasi quyidagicha:
YaMM   \u003d   S   +   I   +   G   +   NX   (S   -   iste'mol   xarajatlari,   I   -   investitsiyalar,   G   -
tovarlar   va   xizmatlarni   sotib   olishga   davlat   xarajatlari,   NX   -   aniq   eksport).
Keynsyanlar,   iqtisodiy   inqiroz   davrida   pul-kredit   siyosatidan   ko'ra,   moliya
yoki byudjet siyosati samaraliroq bo'lishiga ishonishdi.
Keynsyanlarning   fikriga   ko'ra,   pulning   tezligi   o'zgaruvchan   va   oldindan
aytib   bo'lmaydi.   Keynsning   pozitsiyasi   shundan   iboratki,   pul   nafaqat   bitimlar
uchun,  balki   ularni   aktiv  sifatida  egalik  qilish  uchun  ham  kerak.  "Bitimlar  uchun
faqat   pul"   "harakat   qiladi,   pul   -   aktivlar   aylanmada   qatnashmaydi.   Shu   sababli,
operatsiyalar   uchun   ishlatiladigan   pulning   nisbiy   qiymati   qancha   ko'p   bo'lsa,   pul
muomalasi   tezligi   shuncha   yuqori   bo'ladi.Pul   massasining   kengayishi   foiz
stavkasini   pasaytiradi.   Endi   aktiv   sifatida   pulga   ega   bo'lish   foydasiz   bo'lib
qolganligi   sababli,   aholi   nol   tezlikda   ko'proq   pul   mablag'lariga   ega   bo'lishadi.
Shuning   uchun   pul   muomalasining   umumiy   darajasi   pasayadi.Shunday   qilib,   pul
tezligi   foiz   stavkasiga   va   pul   taklifiga   teskari   proportsional   ravishda   o'zgaradi.
Agar   shunday   bo'lsa,   unda   pul   massasi   va   sof   milliy   mahsulot   o'rtasida   barqaror
aloqa   yo'q,   chunki   pul   aylanish   tezligi   pulning   o'zgarishi   bilan   o'zgaradi.
Yuqorida   aytib   o'tilganidek,   inflyatsiyaga   qarshi   kurashish   uchun   pul
massasini   cheklash   kerak.Keynslar   bu   erda   boshqacha   fikrda.   Ularning   fikriga
ko'ra,   pul   massasining   pasayishi   talabning   pasayishiga,   ishlab   chiqarishning
pasayishiga  olib keladi  va bu o'z navbatida inflyatsiyani  oshiradi.Aslida, barchasi
bozorning   ahvoliga   bog'liq.   Agar   tovarlarni   noaniq   ravishda   etkazib   berish   bilan
pul   massasi   ko'payadigan   bo'lsa,   bu   faqat   narxlarning   oshishiga   olib   keladi   -
25 inflyatsiya.Agar bozorda taklif elastik bo'lsa (tovarlar ko'p - pul etarli emas), unda
pul massasining o'sishi bilan ishlab chiqarish ko'payadi, shuning uchun inflyatsiya
pasayishni   boshlaydi.   Keynsyanlarning   fikriga   ko'ra,   davlat   tomonidan   tartibga
solishning   asosiy   muammosi   samarali   talabni   ta'minlash   va   inflyatsiyaga   qarshi
kurashish emas, balki tabiatda tartibga solinishi kerak.
Monetaristik yondashuv.
Keyns   krizisi   70-yillarga   to'g'ri   keldi.   Monetarizm   g'oyalari   ushbu   maktab
g'oyalaridan   ustundir,   uning   asosiy   nazariyotchisi   -   taniqli   amerikalik   iqtisodchi
Milton   Fridman.Monetaristlar   bozor   iqtisodiyoti   ichki   barqaror   tizim   deb
hisoblashadi.   Barcha   noqulay   daqiqalar   davlatning   asossiz   aralashuvi   natijasidir,
uni kamaytirish kerak.Monetarizm pulga qaratilgan. Ushbu maktab vakillari GNP
va   pul   ta'minoti   o'rtasidagi   munosabatlar   sarmoyalar   va   GMP   o'rtasidagi
munosabatlarga   qaraganda   kuchliroq   deb   hisoblashadi.   Ushbu   xulosa   I.   Fisher
tenglamasidan   olingan:MxY   \u003d   PxG   (M   -   pul   massasi,   Y   -   pul   muomalasi
darajasi, P-narx indeksi, G - tovarlar soni). Oxir oqibat, agar GNP \u003d PxG va
Y   turg'un   deb   hisoblasak   (yoki   uning   o'zgarishi   oldindan   aytib   bo'lmaydi),   unda
YaMM muomaladagi pul massasiga bevosita bog'liqdir.
Xulosa   qilib   shuni   ta'kidlashni   istardimki,   pul-kredit   siyosatining   zamonaviy
modellari   Keyns   va   monetaristik   g'oyalarga   asoslangan.Mamlakatimizda   bozor
munosabatlarining   shakllanishi   iqtisodiy   tartibga   solish   mexanizmlarining   butun
spektrini   mohirona   belgilaydi.   Umuman   iqtisodiyotning   samaradorligi   va
hayotiyligini   belgilovchi   deyarli   barcha   asosiy   munosabatlar   tartibga   solinadi   va
juda qat'iydir. Ular orasida pul vositalari muhimligi bilan ajralib turadi.
2. Yuqorida men pul-kredit tartibga solish maqsadlarini belgilab berdim. Endi
keling,   markaziy   bank   siyosatini   olib   boradigan   asosiy   vositalarni   ko'rib
chiqaylik   tijorat   banklari .   Bularga,   birinchi   navbatda,   qayta   moliyalashtirish
stavkasining   o'zgarishi,   normalarning   o'zgarishi   kiradi   zarur   zaxiralar ,   ochiq
bozorda   qimmatli   qog'ozlar   va   chet   el   valyutasi   bilan   operatsiyalar,   shuningdek
qattiq ma'muriy xarakterga ega bo'lgan ba'zi choralar.
26 Hozirgi vaqtda minimal zaxiralar barcha kredit tashkilotlari talab qiladigan eng
likvid   aktivlar   bo'lib,   ular   qoida   tariqasida   banklarning   kassalarida   naqd   pul
ko'rinishida   yoki   markaziy   bankdagi   depozitlar   ko'rinishida   yoki   markaziy   bank
tomonidan belgilanadigan boshqa  yuqori  likvidli  shakllarda bo'lishi  kerak.  Zaxira
talablari   koeffitsienti   minimal   zaxiralarning   passiv   (depozitlar)   yoki   faol   (kredit
qo'yilmalari) operatsiyalarining mutlaq (hajm) yoki nisbiy (o'sish) ko'rsatkichlariga
nisbati   foiz   nisbati.   Standartlardan   foydalanish   ta'sirning   umumiy   (majburiyatlar
yoki   zayomlarning   butun   miqdorini   belgilash)   va   tanlangan   (ularning   alohida
qismlariga) xususiyatiga ega bo'lishi mumkin.
Minimal zaxiralar ikkita asosiy funktsiyani bajaradi:
Birinchidan, ular   likvidli   zaxiralar   sifatida tijorat  banklarining  o'z mijozlari
depozitlari   bo'yicha   majburiyatlarini   ta'minlash   uchun   xizmat   qiladi.   Vaqti-vaqti
bilan   zarur   zahira   koeffitsientini   o'zgartirgan   holda,   Markaziy   bank   iqtisodiy
vaziyatga   qarab   tijorat   banklarining   likvidlik   darajasini   minimal   maqbul   darajada
ushlab turadi.
Ikkinchidan,   minimal   zaxira   bu   markaziy   bank   tomonidan   mamlakatda   pul
massasini   tartibga   solishda   qo'llaniladigan   vositadir.   Zaxira   jamg'armalari
me'yorlarini   o'zgartirib,   markaziy   bank   tijorat   banklarining   faol   operatsiyalarini
(asosan   ular   tomonidan   berilgan   kreditlar   hajmini)   va   shunga   mos   ravishda
ularning   depozitlarini   berish   imkoniyatlarini   tartibga   soladi.   Kredit   tashkilotlari,
agar   markaziy   bankdagi   zarur   zaxiralar   belgilangan   me'yordan   oshsa,   kredit
operatsiyalarini   kengaytirishlari   mumkin.   Muomaladagi   pul   mablag'lari   (naqd   va
naqdsiz)   zaruriy   ehtiyojdan   oshib   ketganda,   markaziy   bank   ajratmalar   miqdorini,
ya'ni markaziy bankdagi zaxira fondlari foizini ko'paytirish orqali kreditni cheklash
siyosatini   olib   boradi.   Shunday   qilib,   u   banklarni   faol   operatsiyalar   hajmini
kamaytirishga   majbur   qilmoqda.Majburiy   zaxira   miqdorining   o'zgarishi   kredit
tashkilotlarining   daromadliligiga   ta'sir   qiladi.   Shunday   qilib,   zarur   zaxiralar
ko'paygan   taqdirda,   foyda   etishmasligi   ko'rinadi.   Shuning   uchun,   ko'plab   G'arb
iqtisodchilarining   fikriga   ko'ra,   bu   usul   inflyatsiyaga   qarshi   eng   samarali   chora
bo'lib  xizmat   qiladi.Ushbu  usulning   noqulayligi   shundaki,  ba'zi   institutlar,  asosan
27 kam miqdordagi omonatlarga ega bo'lgan ixtisoslashgan  banklar  katta resurslarga
ega tijorat banklariga nisbatan imtiyozli mavqega ega.Ushbu usulni AQShda 1933
yilda   birinchi   bo'lib   qo'llagan.   Pulni   tartibga   solishning   ushbu   mexanizmi   bank
tizimining asoslariga ta'sir qiladi va umuman moliya-iqtisodiy tizimga kuchli ta'sir
ko'rsatishi   mumkin.   1999   yil   19   martdan   boshlab   Rossiyada   kredit   tashkilotlarini
Rossiya Bankining majburiy zaxiralariga ajratmalar standartlari quyidagicha bo'ldi:
yuridik   shaxslarning   jalb   qilingan   mablag'lari   rublda   -   7%;   yuridik   shaxslarning
xorijiy valyutadagi jalb qilingan mablag'lari - 7%; rubldagi jismoniy shaxslarning
jalb   qilingan   mablag'lari   -   5%;   jismoniy   shaxslarning   xorijiy   valyutadagi   jalb
qilingan   mablag'lari   -   7%;   Rossiya   Federatsiyasining   Sberbankidagi   jismoniy
shaxslarning rubldagi omonatlari - 5%.So'nggi bir yarim-yigirma yigirma yil ichida
pul-kredit   tartibga   solishning   ushbu   usulining   ahamiyati   kamaydi.   Bunga   hamma
joyda (G'arbiy mamlakatlarda) talab qilinadigan zaxiralar koeffitsienti pasayishi va
hattoki   depozitlarning   ayrim   turlari   uchun   uning   bekor   qilinishi   ham   guvohlik
beradi.
2.3. O'zbekiston Respublikasi Markaziy bankining pul-kredit   siyosatini
samarali tashkil etish va ularni takomillashtirish   masalalari
  O’zbekistonda   monetar   siyosatni   asosiy   yo’nalishlarini   Markaziy   bankning
Monetar   siyosat   departamenti   tomonidan   departament   va   mustaqil   boshqarmalar
hamkorligida   ishlab   chiqiladi.Xususan,   har   moliya   yili   boshlanishidan   oldin
Markaziy bank tomonidan
mamlakat iqtisodiyoti rivojlanishining 9 oyi yakunlari tahlil qilinib, IV choragi
bashorat ko’rsatkichlari ishlab chiqiladi.
Hukumat   tomonidan   iqtisodiy   o’sish   sur’atlari   va   inflyatsiya   darajasi   kabi
belgilangan   maqsadli   ko’rsatkichlar   asosida   Markaziy   bank   kelgusi   yil   uchun
pulkredit ko’rsatkichlari bo’yicha maqsadli ko’rsatkichlarni belgilaydi va moneatar
siyosatning  asosiy  yo’nalishlarini  ishlab  chiqadi.
Moliya   yili   boshlanishidan   1   oy   oldin   Markaziy   bank   monetar   siyosat   asosiy
yo’nalishlarini Oliy Majlisga taqdim etadi.
28 Tegishli   taklif   va   tavsiyalardan   so’ng   monetar   siyosat   asosiy   yo’nalishlari
Markaziy  bank boshqaruvi  tomonidan  tasdiqlanadi   va ijrosi   yil  davomida  amalga
oshirib   boriladi.   Buning   uchun   Markaziy   bank   ixtiyoridagi   monetar   vositalardan
foydalangan   holda,   bank   tizimi   va   pul   bozori   likvidligi   va   butun   iqtisodiyotni
tartibga soladi.
    Pul   -   kredit   ta’limotlarining   asosiy   masalaridan   biri   monetar   siyosatning
maqsadli   ko’rsatkichlarini   to’g’ri   tanlash   masalasi   hisoblanadi.
Jahon   iqtisodiy   amaliyotidan   ma’lumki,   monetar   siyosatning   asosiy
yo’nalishlari muhokama qilinayotganda Markaziy bankning ma’sul mutaxassislari
asosiy   e’tiborni   mamlakatda   iqtisodiy   o’sish,   narxlar,   foiz   stavkalari,   moliya   va
valyuta   bozorlarining   barqarorligini   ta’minlash   hamda   mustahkamlash   kabi   bir
qator   masalalarga   qaratadilar.Yuqorida   qayd   etilgan   maqsadlarga   erishishda
mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   makroiqtisodiy,   monetar   va   fiskal   siyosatning
muvofiqligini   ta’minlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Aks   holda   qo’yilgan
maqsadlarga   muvaffaqiyatli  darajada  erishib  bo’lmaydi.
                                                                                                 2.3.1-rasm  
Inflatsiya va pul agregatlari o’zgarishi dinamikasi
          Markaziy   bank   monetar   siyosatni   amalga   oshirish   va   uning   maqsadlariga
erishishda   yetarli   darajada   samara   berishi   mumkin   bo’lgan   bir   yoki   bir   necha
maqsadli   ko’rsatkichlarni   tanlab   olishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Odatda
Markaziy   bank   monetar   siyosatining   oraliq   maqsadi   sifatida   pul   agregatlari,
29 jumladan,   pul   massasi   yoki   pul   bazasidan   foydalanadi.   Markaziy   bank   monetar
siyosatni   amalga   oshirayotganda   yakkayu   –   yagona   monetar   ko’rsatkichga
asoslanmasligi   kerak.   Chunki   har   bir   ko’rsatkich   ma’lum   kamchiliklarga   ega
bo’lishi   bilan   birga,   ular   iqtisodiyotdagi   ma’lumotlarni   to’liq   o’zida   aks   ettira
olmaydi. Masalan, Markaziy bank monetar ko’rsatkichlardan biripul massasi orqali
iqtisodiyotda   pulga   bo’lgan   real   talab   va   taklifni   aniqlash,
monetizatsiya darajasi, pulning aylanish tezligi yoki pul massasining inflyatsiyaga,
almashuv   kursiga,   foiz   stavkalariga   va   umuman   iqtisodiyotga   qay   darajada   ta’sir
etishi   kabi   ayrim   masalalarni   aniqlashi   mumkin,   xolos.
Shuningdek,   iqtisodiy   konyunkturaning   o’zgarishi,   makroiqtisodiy   va
moliyaviy   ma’lumotlar   hamda   bank   tizimining   monetar   siyosat   pirovard
maqsadlariga ta’sir etish ko’lami kabi ma’lumotlarga ega bo’lish markaziy banklar
uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
O’z   navbatida,   monetar   siyosatning   asosiy   yo’nalishlarida   makroiqtisodiy
siyosatning   maqsadlari,   iqtisodiy   konyunkturaning   tahlili,   jumladan,   real   sektor,
davlat   byudjeti,   investitsiya,   tashqi   savdo   aylanmasi,   to’lov   balansi,   asosiy
makroiqtisodiy va monetar ko’rsatkichlar  holati, bank tizimining rivojlanishi kabi
bir qator ma’lumotlar mujassamlashgan bo’ladi. Ushbu ma’lumotlarni tahlil qilish
asosida   markaziy   bank   inflyatsiyaning   yoki   pul   massasining   maqsadli
ko’rsatkichlarini   belgilab   oladi   va   unga   erishish   uchun   o’z   ixtiyoridagi   barcha
vosita hamda usullardan samarali foydalanadi.  
-   bank   nazorat   tizimini   yanada   takomillashtirish   va   Bazel   talablari   bo’yicha
yangi   tavsiyalarni   tadbiq   etish   bilan   bog’liq   tadbirlarni   davom   ettirish;
-   Mamlakat   bank   tizimi   va   tijorat   banklari   faoliyatini   yetakchi   xalqaro
reyting   tashkilotlari   tomonidan   qo’llaniladigan   me’yor,   andoza   va   ko’rsatkichlar
asosida baholash amaliyotini kengaytirish;
-   tijorat   banklari   resurs   bazasini   ularning   kapitallashuv   darajasi   hamda   aholi
va   xo’jalik   yurituvchi   sub’yektlarning   bo’sh   pul   mablag’larini   depozitlarga   jalb
qilish orqali yanada oshirish;
30 -   tijorat   banklari   aktivlarini,   shu   jumladan,   ularning   investitsion   faolligini
hamda ishlab chiqarishni texnik va texnologik qayta jihozlash bo’yicha loyihalarni
kreditlash hajmlarini oshirish;
-   tijorat   banklari   balansiga   olingan   168   ta   iqtisodiy   nochor   korxonalar   bank
balansiga   qabul   qilinib,   ushbu   korxonalarda   ishlab   chiqarishni   tiklash   va
modernizatsiya   qilish   maqsadida   banklar   tomonidan   388   mlrd.   So’mlik
investitsiyalar   kiritildi   hamda   faoliyati   tiklangan   korxonalarning   120   tasi   yangi
mulkdorlarga   919,3   mlrd   .so’mga   sotildi   va   bu   boradagi   strategik   investorlarga
sotish ishlarini yanada faollashtirish;
-   kichik   biznesni   moliyaviy   jihatdan   qo’llab   quvvatlash,   investitsiya
maqsadlari,   boshlang’ich   kapitalni   shakllantirish   uchun   uzoq   muddatli   kredit
ajratish hajmini kengaytirish;
-   xalqaro   andozalar   tamoyillar   hamda   mamlakatimizda   bozor   munosabatlari
rivojlanishining   hozirgi   real   holatidan   kelib   chiqqan   holda   moliya   –   bank
sohasining   qonunchilik   bazasini   yanada   takomillashtirish   ishlari   amalga   oshirildi.
Monetar   siyosat   makroiqtisodiy   siyosatning   tarkibiy   va   ajralmas   qismi
sifatida iqtisodiyotni samarali tartibga solishning eng muhim vositasi  hisoblanadi.
2013   yilda   monetar   siyosat   va   bank   tizimining   faoliyati   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   tomonidan   2012   yilda   mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirish   yakunlari   hamda   2013   yilga   mo’ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng
muhim   ustuvor   yo’nalishlariga   bag’ishlangan   Vazirlar   Mahkamasining   majlisida
belgilab berilgan vazifalarni bajarishga qaratildi
-yo’l-transport   va   kommunikatsiya   infratuzilmasini   jadal   rivojlantirish;
-mamlakatni   modernizatsiya   qilish   va   yangilash   chora-   tadbirlarini   amalga
oshirishning   muhim   sharti   va   manbai   sifatida   faol   investitsiya   siyosatini   amalga
oshirish   va   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   etish,   zarur   ishbilarmonlik   muhitini
yaratish;
-ish   o’rinlarini   tashkil   etish   va   mamlakat   aholisi   bandligini   ta’minlash
hamda   aholining   hayot   darajasi   va   sifati   izchil   oshirilishini   ta’minlash   borasida
bank   tizimida   dasturiy   kompleks   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   2013   yilgi
31 pulkredit siyosatining va bank tizimi faoliyatining eng muhim ustuvor yo’nalishlari
etib belgilab olindi.
2013   yilga   tasdiqlangan   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetiga
muvofiq,   uning   defitsitini   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   1   foizdan   oshirmaslik
hamda   uni   to’liq   noinflyatsion   manbalar   hisobidan   moliyalashtirish   belgilangan.
Ichki   bozorda   iste’mol   tovarlari   narxlarining   shakllanishiga   ta’sir   qiluvchi
omillarni,   jahon   bozoridagi   narxlar   dinamikasini,   shuningdek   ichki   talabni
rag’batlantirish   bo’yicha   amalga   oshiriladigan   chora-tadbirlarni   inobatga   olgan
holda, 2013 yil uchun inflyatsiya darajasi 7-9 foiz miqdorida prognoz qilinmoqda.
Pul-kredit   ko’rsatkichlarining   prognozi   hukumat   tomonidan   belgilab   berilgan
yuqoridagi   asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   prognoz   parametrlariga   muvofiq
belgilandi.
Ushbu   asosiy   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlar   prognozi   doirasida   2013   yilda
yalpi   ichki   mahsulotning   8,0   foizga   o’sishining   pulga   bo’lgan   real   talablarini   va
aholi daromadlari o’sib borayotganligidan kelib chiqib, pulning jamg’arish omilini
inobatga   olgan   holda,   o’rtacha   yillik   pul   massasi   yalpi   ichki   mahsulotga
nisbatining 1,0 foiz bandga oshishi prognoz qilinmoqda44..
XULOSA
Pul   to`lov, jamgarish va kiymat o`lchovi funktsiyalarini bajaruvchi, yukori
likvidli   tovardir.   Pul   tushunchasi   vakatgina   nakd   pullar   bilan   cheklanib
32 kolmasdan   ,   uning   tarkibiy   elimentlari   likvidlilik   darajasi   tushib   borishiga   karab
agregatlarga   ajratilgan.   Makroiktisodiy   taxlilda   e`tibor   ko`prok   M1   va   M2
agregatlariga karatiladdi.
Pulga   bo`lgan   umumiy   talab   bitimlar   uchun   pulga   talab,   extiyotkorlik
vajidan pulga talab va moliyaviy aktivlar uchun pulga talab yigindisidn iborat.
Pulga bo`lgan talab xajmi YAIM (daromad) xajmi, baxolar darajasi, pulning
aylanish tezligi va foiz stavkasiga boglik.
Pul emissiyasi fakat Markaziy bank vakolatiga kirsada, tijorat banklari xam
kredit berib pul taklifini ko`paytirish kobiliyatiga ega.
Tijorat   banklarining   pul   taklifini   keltirib   chikarish   imkoniyati   majburiy
zaxira normasini be l gilash orkali tartibga solib turiladi.
Umumiy   pul   taklifi   nafakat   joriy   xisoblardagi   mablaglardan,   balki   axoli
ko`lidagi   nakd   pullardan   xam   tashkil   topadi.   Pul   taklifi   mikdori   majburiy   zaxira
normasi, deponentlash koefitsenti va pul bazasi mikdoriga boglik.
Maxsulotlar bozoridagi kabi pul bozorida xam pulga bo`lgan umumiy talab
va   taklif   muvozanat   nuktada   kesishadi.   Maxsulotlar   bozorida   muvozanat   nuktani
narxlar   tengligi   asoslasa,   pul   bozorida   esa   bunday   tenglikni   foiz   stavkasi
bil gilaydi. i. 
Menimcha, ushbu kurs mavzusi  bugungi kunda juda dolzarb.   Fiskal  siyosat
iqtisodiyotni   davlat   tomonidan   tartibga   solishning   asosiy   vositalaridan   biri   bo'lib,
Rossiyada   davom   etayotgan   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   milliy   iqtisodiyotni
tiklashda muhim rol o'ynaydi.
Iqtisodiyotning qiyin ahvoli, bir tomondan, ishlab chiqarishning pasayishini
to'xtatish   va   ishlab   chiqarishni   rag'batlantirishga   qaratilgan   (masalan,   ishlab
chiqaruvchilar uchun alohida soliq imtiyozlari ko'rinishida), ularni iqtisodiyotning
ayrim   tarmoqlariga   samarali   investitsiya   qilish   uchun   moliyaviy   resurslarni
safarbar   qilishga   yo'naltirilgan  soliq-byudjet   siyosatini   belgilaydi.  barcha   ijtimoiy
dasturlarni   ushlab  turish,  mudofaa  xarajatlarini  kamaytirish  va   boshqalar.  Shunga
ko'ra,   iqtisodiyotning   boshqa   davlatga   o'tishi   bilan   soliq-byudjet   siyosatining
yo'nalishlari o'zgaradi.
33 So'nggi   paytlarda   moliya   tizimi   orqali   milliy   iqtisodiyotni   tartibga   solishda
hukumatning   rolini   kuchaytirish   tendentsiyasi   kuzatilmoqda,   xususan,   davlatning
ijtimoiy ta'minot dasturlariga sarflashi, o'rtacha daromad darajasi, sog'liqni saqlash,
ta'lim va boshqalar.
Shu bilan birga, Rossiyada iqtisodiy islohotlar boshlanganidan beri, hukumat
korporativ   daromadlarga   juda   yuqori   soliq   solishni   joriy   etish   bo'yicha   muhim
qadam qo'ydi, bu milliy iqtisodiyotning holatiga va uning tiklanishiga salbiy ta'sir
ko'rsatdi.   Soya   iqtisodiyotining   faol   rivojlanishi   bunga   javoban   bejiz   emas.
Natijada,   Rossiya   Federatsiyasi   hukumati   byudjetning   daromad   qismida   va
belgilangan daromadning yarmida to'plash imkoniyatiga ega emas.
Shu   munosabat   bilan   Rossiya   Federatsiyasi   Hukumatining   soliq-byudjet
siyosati   soliqqa   tortish   sohasida   ham,   davlat   xarajatlari   sohasida   ham   islohotlarni
talab qiladi.
Shunday   qilib,   ushbu   ishning   maqsadi   iqtisodiyotning   davlat   tomonidan
tartibga   solish   usuli   sifatida   davlatning   soliq-byudjet   siyosatini   har   tomonlama
ko'rib   chiqishdir.   Birinchidan,   men   soliq-byudjet   siyosatining   kontseptsiyasini
ochib   beraman,   uning   asosiy   tarkibiy   qismlarini   ajratib   ko'rsataman,   jamiyatning
iqtisodiy   tizimiga   ta'sir   qilish   tamoyillari,   mexanizmlari   va   vositalarini
ta'riflayman.   Ikkinchidan,   men   Rossiya   Federatsiyasida   joriy   soliq-byudjet
siyosatini tahlil qilaman: mavjud soliq siyosatini isloh qilish zarurligining ob'ektiv
sabablari,   hozirgi   vaqtda   Rossiya   Federatsiyasi   hukumati   tomonidan   amalga
oshirilayotgan   o'zgarishlar,   shuningdek,   soliq-byudjet   siyosati   sohasidagi   yanada
takomillashtirish yo'llari ko'rsatib o'tilgan.
Ushbu   asarni   yozishga   tayyorgarlik   ko'rish   jarayonida   men   ko'plab   adabiy
manbalarni   o'rganib   chiqdim,   ularning   to'liq   ro'yxatini   kurs   loyihasining   yakuniy
qismida   topish   mumkin.   Ammo,   menimcha,   Rossiyada   moliya   siyosatining
xususiyatlari   haqida   eng   batafsil   va   malakali   ma'lumotlarni   o'z   ichiga   olgan
adabiyotlarni   ta'kidlashni   istardim.   Bular:   "Soliq   siyosatini   amalga   oshirish"
maqolasi   /   Prognozlash   muammolari,   №   2,   2003,   45-57-betlar,   unda   Rossiya
Federatsiyasida   zamonaviy   soliq-byudjet   siyosatining   asosiy   yo'nalishlari,
34 shuningdek   uni   isloh   qilish   jarayonlari   ko'rsatilgan;   Mavjud   soliq-byudjet
siyosatini   optimallashtirishning   mumkin   bo'lgan   usullarini   tavsiflovchi   "Soliq-
byudjet siyosatining asosiy yo'nalishlari" / Moliya, № 8, 2002, 50-56-sonli maqola,
Rossiya   hukumati   islohotlar   jarayonida   olib   borishi   kerak   bo'lgan   maqsadlar   va
ularning mumkin bo'lgan oqibatlari;  "Amaldagi  soliq  siyosati  samarali" /  Moliya,
2002   y.,   10-son,   24-32-betlar,   unda   Rossiyada   zamonaviy   soliq   siyosatining
xususiyatlari   soliq-byudjet   siyosatining   asosiy   tarkibiy   qismlaridan   biri   sifatida
ko'rib   chiqiladi:   soliq   tizimini   isloh   qilish   jarayonlari   va   ular   ta'sir   ko'rsatadigan
iqtisodiyotdagi o'zgarishlar. jarayonlar, shuningdek, Rossiya  Federatsiyasida soliq
tizimining samaradorligini oshirish, yanada takomillashtirish usullari.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
I. O’zbekiston Respublikasi qonunlari.
35 1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T.: O’zbekiston, 2017 y.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   O’zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   boyicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risidagi   PF-4947-sonli
Farmoni. 2017 yil 7 fevral.
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy
Majlisga Murojaatnomasi.  2020 yil, 24 yanvar.
4. O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi.   O’zbekiston   milliy   ensiklopediyasi
Davlat ilmiy nashriyoti.  04.02.201 7 . Toshkent.
5. Senat   tomonidan   2019-yil   14-dekabrda   ma’qullangan   “Investitsiyalar   va
investitiya faoliyati to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasining Qonuni.
II. Darsliklar.
6. Xodiyev   B . Y .,   Shodmonov   Sh . Sh .   Iqtisodiyot   nazariyasi .   Darslik.   –   T.:
Barkamol fayz-media, 2017-783 bet.
7. Mamatov Baxadir Safaraliyevich, Xujamqulov Dilmurod Yusupaliyevich,
Nurbekov Oybek Sheraliyevich. Darslik. – T.: I dqtisod-Moliy a, 2014-610 bet
III. O’quv qo’llanmalar.
8. Shodmonov Sh.Sh., Mamaraximov B.E Iqtisodiyot nazariyasi . Ma’ruzalar
matni. – T.: Iqtisod-moliya, 2016. – 728 bet.
9. T.Jo’rayev, D. Tojiboyeva. Iqtisodiyot nazariyasi (ko’rgazmali va tarqatma
materiallar). (Qayta nashr). 1-qism. – T.: “Fan va texnologiya”, 2014. 332bet. 
10. Nosova .   S . S .“Экономическая   теория”.   Элементарныйкурс:
учеб.пособ. М.: КНОРУС, 2010. – 510с. 
IV. Statistika to’plamlari ma’lumotlari.
11. O’zbekiston  Respublikasi  Iqtisodiyot  Vazirligi Samarali iqtisodiy siyosat
markazi. O’zbekiston iqtisodiyoti. Tahliliy sharh, T.:2016.
12. O’zbekiston   RespublikasiDavlat   Statistika   Qo’mitasi.   O’zbekiston
Respublikasining 2016 yil statistic axborotnomasi, T:, 2017. 
36 V. Internet saytlari.
13.    https://lex.uz/docs/-4664142  – qonun hujjatlari sayti
14.   www.stat.uz   –  O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo’mitasining
rasmiy sayti.  
15. Study.com  – Amerikaning online kurslar sayti
16. www.ziyouz.com      -   O’zbekiston Respublikasi  ta’lim to’g’risidagi  rasmiy
sayti.    
37

pul taklifi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский