Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 64.4KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 13 Oktyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Pullarga bo’lgan talab va uni tartibga solish usullari

Sotib olish
Mavzu:  Pullarga bo’lgan talab va uni tartibga solish
usullari
REJA:
Kirish
1.Pullarga bo’lgan talabning nazariy asoslari .
2.Pul tizimini tartibga solish huquqiy asoslari
3.Pul muomilasi qonunlarining buzilishi hamda uning ijtimoiy-iqtisodiy
oqibatlari.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
2 Kirish
Pul-kredit siyosatining 2023 yil va 2024-2025 yillar davriga mo ljallanganʼ
asosiy   yo nalishlari   O zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   Boshqaruvining	
ʼ ʼ
2022 yil 19 noyabrdagi 27/5-sonli qarori bilan tasdiqlandi.
Pul-kredit siyosatining asosiy yo nalishlarida 2023 yil va 2024-2025 yillar	
ʼ
davrida   makroiqtisodiy   rivojlanish   stsenariylaridan   kelib   chiqib   pul-kredit
sohasida   amalga   oshiriladigan   tadbirlar,   tashqi   va   ichki   iqtisodiy   sharoitlar
o zgarishlariga   Markaziy   bankning   munosabati   va   javob   choralari,   pul-kredit	
ʼ
siyosatini yuritishdagi yondashuvlar va takomillashtirish istiqbollari aks ettirilgan.
Mavzuning   dolzarbligi.   Bugungi   globallashuv   davrida   integratsiyalashish
jarayonlarining   tobora   avj   olib   borayotgani,   mamlakatlarning   o zaro   iqtisodiy,	
‟
siyosiy   va   ijtimoiy   sohalardagi   munosabatlarining   kun   sayin   rivojlanib   borishi,
shunigdek,   iqtisodiyotni   rivojlanishining   bir   sababchisi   sifatida   bank   tizimini
e tiborsiz   qoldira   olmaymiz.   Bugungi   kunda   keng   qamrovli   iqtisodiyotni	
‟
modernizatsiyalash   sharoitida   bank   xizmatlarini   sifatli   amalga   oshirish,   shu
jumladan   asosiy   banklarning   an anaviy   xizmat   turi   bo lmish   kredit	
‟ ‟
operatsiyalarining   na munali   darajada   bo lishi   har   bir   mamlakat   iqtisodiyotida	
‟ ‟
katta va muhim ahamiyatga egadir.
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   2017-2021   yillarda   O zbekiston	
‟
Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo nalishi   bo yicha   Harakatlar	
‟ ‟
strategiyasida   bank   tizimini   yanada   mustahkamlash,   likvidligini   oshirish,
moliyaviy   barqarorligini   yaxshilash,   milliy   valyuta   va   narxlarning   barqarorligini
ta minlash,   bank   xizmatlarini   rivojlantirish,   bank   faoliyatini   tartibga   solishning	
‟
zamonaviy prinsiplari va mexanizmlarini joriy etish nazarda tutilgan. 1
Respublikamizda   faoliyat   yuritayotgan   tijorat   banklari   kredit
operatsiyalari   bitiruv   malakaviy   ishining   tadqiqot   obyekti   hisoblanadi.   Maqsadi
va vazifalari. Bitiruv malakaviy ishining maqsadiiqtisodiyotni modernizatsiyalash
sharoitida   bank   tizimidagi   kredit   riskini   boshqarishni   takomillashtirish,   kredit
operatsiyalarini   sifatligini   oshirish,   hamda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   sohani
1
 O zbekiston Respublikasi Prezidentining 4947-sonli “O zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo yicha 
‟ ‟ ‟
Harakatlar strategiyasi tog risida”gi Farmoni 2017 yil 8-fevral.	
‟
3 rivojlantirishda ularning tutgan o rnini tahlil qilishdan iborat.‟
Kurs   ishining   maqsadi   iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   sharoitida   bank
tizimidagi   kredit   riskini   boshqarishni   takomillashtirish,   kredit   operatsiyalarini
sifatligini   oshirish,   hamda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   sohani   rivojlantirishda   ularning
tutgan o rnini tahlil qilishdan iborat	
‟
4 1 .Pullarga bo’lgan talabning nazariy asoslari
Pul   muomlasini   tashkil   etishni   amalga   oshiruvchi,   tartibga   soluvchi   va
nazorat   qiluvchi   yagona   organ,   davlatning   zaxira   va   emission   muassasasi   -
O’zbekistan   Respublikasi   Markaziy   banki   tashkil   etildi,   xalqaro   standartlar
talablariga   to’liq   javob   beradigan   O’zbekistan   Respublikasining   1995   yil   21
dekabrda   «O’zbekistan   Respublikasining   Markaziy   banki   to’g’risida»gi   Qonuni
qabul qilindi.
Shundan   so’ng,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   1994
yil   18   martdagi   «Bank   tizimini   takomillashtirish,   pul-   kredit   munosabatlarini
barqarorlashtirish   chora-   tadbirlari   to’g’risida»gi   146-sonli   Qarorining   ijrosini
ta’minlash maqsadida, Markaziy bankning oltin-valyuta zaxiralarini shakllantirish
va   undan   foydalanish   bilan   bog’liq   bo’lgan   operatsiyalarni   amalga   oshirish
qoidalari tasdiqlandi.
O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidentining 1994 yilning 16 iyundagi
«O’zbekiston   Respublikasi   milliy   valyutasini   muomalaga   kiritish   to’g’risida»gi
Farmoni   asosida   1994   yil   1   iyulidan   boshlab   o’z   milliy   valyutamiz   «so’m»
muomalaga kiritilishi O’zbekiston iqtisodiy
rivojlanishida   sifat   jihatdan   yangi   davr   -   mustaqil   pul-kredit   siyosati
yuritilish,   xususan,   pul   maomlasini   tashkil   etish   va   muvofiqlashtirish   davrining
boshlanishi edi.
Shuningdek,   pul   muomlasini   samarali   tashkil   etish   va   muvofiqlashtirishda
hozirgi kun amaliyotida O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti va hukumat
rahbarlarini   diqqat   e’tiborida   bo’lgan.   Xususan,   O’zbekiston   Respublikasi
Vazirlar   maxkamasining   1992   yil   24   iyuldagi   №346   sonli   “Respublikada   kassa
muomalalarini   tartibga   solishning   kechiktirib   bo’lmaydigan   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi qarori, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar maxkamasining 2002 yil
5   avgustdagi   №280   sonli   “Pul   mablag’larining   bankdan   tashqari   muomalasini
yanada qisqartirish chora tadbirlari to’g’risida”gi qarori shular jumlasidandir.
Shuning   bilan   birga,   tovarlarni   nakd   pulsiz   tartibda   sotish   ustidan
monitoringni tashkil etishda savdo tarmoqlari orqali tovarlarni sotish, pul birligini
5 xarid   quvvatini   oshirish   maqsadida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Maxkamasining 2002 yil 26 noyabrdagi 407- son qarori bilan tasdiqlangan ulgurji
va   chakana   savdo   faoliyatini   amalga   oshirish   tartibi   to’g’risidagi   nizom   bilan
tartibga solina boshlandi. Chakana savdo tashkilotlari tomonidan tovarlarni naqd
pulsiz xisob-kitoblar bo’yicha sotish o’tgan oydagi oylik tovar aylanmasi umumiy
xajmining 10 foizi doirasida amalga oshirila boshlash mexanizmi joriy eildi.
O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I. A. Karimovning 2005 yil 15
apreldagi   №57   sonli   “Naqd   pul   muomalasini   takomillashtirish   va   bankdan
tashqari aylamani qisqartirish borasidagi qo’shimcha chora tadbirlar to’g’risida”gi
qarori talablaridan ko’rishimiz mumkin.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005 yil 15 apreldagi
«Bank   tizimini   yanada   isloh   qilish   va   erkinlashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida»gi 56-sonli qarori hamda mazkur qaror bilan tasdiqlangan
«2005-2007  yillarda  bank  tizimiin  isloh  qilish  va   rivojlantirish   Dasturi»da
asosan   pul   muomlasini   tashkil   etish   va   muvofiqlashtirishni   muhim   xuquqiy
asoslarini   yaratishda   o’z   aksini   topdi.   Shuning   bilan   birga,   O’zbekiston
Respublikasi  birinchi Prezidenti  I. A. Karimovning 2005 yil 5 avgustdagi  №147
sonli   “Banklardagi   depozit   hisob   varaqlardan   naqd   pul   to’lovlarini   uzluksiz
ta’minlash kafolatlari to’g’risida”gi qarorlar chiqarildi.
Yuqoridagi O’zbekiston Respublikasi birinchi Prezidenti I. A. Karimovning
№147 sonli qaroriga asosan O’zbeiston Respublikasi  Markaziy banki zimmasiga
kechiktirib bo’lmaydigan chora-tadbirlar ishlab chiqish vazifasi yuklatildi va 2005
yil   29   avgustda   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   bankining   №18/1   sonli   va
adliya Vazirligini
№1518   son   “O’zbekiston   Respublikasida   banklar   tomonidan   pul
muomlasiga doir ishlarni tashkil etish to’g’risida”gi Nizom ishlab chiqildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   boshqaruvining   2006   yil   14
iyuldagi 16/7 sonli “Bank kassalaridagi naqd pul qoldiqlariga limitlar belgilash va
ularga   rioya   etilishini   nazorat   qilish   tartibi   to’g’risida”gi   Nizomi   va   2008   yil   10
martdagi   №300-V   sonli   “Naqd   pul   tushumi   kelib   tushishini   xranometrajini
6 o’tkazish tartibi to’g’risida”gi Nizomlar ishlab chiqildi.
Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozni yuzaga kelishi, mustaqil mamlakatlarda
pul   birliklarini   moliyaviy   barqarorligini   mustahkamash   uchun   davlatlar
zimmasiga   qo’shimcha   chora-tadbirlar   ishlab   chiqishni   majbur   qildi.   Xususan,
O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   2008   yil   27   martda
№822   sonli   “Naqd   pul   mablag’larini   jalb   qilish   va   unga   bo’lgan   extiyojni
ta’minlash   borasidagi   qo’shimcha   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarorini   ishlab
chiqdi.
Shundan so’ng, O’zbekiston Respublikasi  Markaziy banki Boshqaruvining
2013 yil 26 apreldagi 9/1-sonli qaroriga asosan “O’zbekiston Respublikasida naqd
pulsiz   hisob-kitoblar   to’g’risidagi”   Nizomlar   ishlab   chiqilib,   mamlakatimizda
naqd pulsiz hisob kitob tizimini takomillashtirish mexanizmlari ishlab chiqildi.
1994   yil   1   yanvardan   boshlab   Hukumatimizning   1993   yil   30   dekabrdagi
«Naqd   pul   muomalasini   mustahkamlash   chora-tadbirlari   to’g’risida»   613-sonli
qarori,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   «Pul   muomalasini
mustahkamlash va so’m- kuponning xarid quvvatini oshirish bo’yicha kechiktirib
bo’lmaydigan   chora-tadbirlar   to’g’risida»gi   qaroriga   muvofiq   chora-tadbirlar
amalga oshirildi.
O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   maxkamasining   2001   yil   22   iyundagi
№264   sonli   “Naqd   pul   muomalasini   mustahkamlash   va   tijorat   banklarining
mas’uliyatini   oshirishga   doir   qo’shimcha   chora-   tadbirlar   to’g’risdi”gi   qaroriga
asosan Markaziy bank pul muomlasini
tashkil   etish   va   samarali   mexanizmlarini   keng   joriy   etish   orqali   bu
jarayonni   muvofiqlashtirib   borish   mustahkamlandi.   Chunki   tijorat   banklari
zimmasiga   nizom   talablarini   bajarmagan   tijorat   banklari   mas’ul   shaxslarga
nisbatan   ma’muriy   javobgarlik   xattoki   ishdan   ozod   etishgacha   javobgarlik
belgilandi.
Pul   muomalasi   barqarorligini   ta’minlash   va   ijtimoiy   ahamiyatga   ega
bo’lgan   to’lovlarni   o’z   vaqtida   amalga   oshirishni   samarali   tashkil   etish
maqsadida, Vazirlar Mahkamasining 1994 yil 11 iyuldagi
7 «Muomaladagi naqd pullarni kamaytirishga oid chora-tadbirlar to’g’risida»
356-sonli Qaroriga ko’ra Markaziy bank va tijorat banklari tomonidan korxonalar,
tashkilotlar   va   muassasalarga,   mulkchilik   shakllaridan   qat’i   nazar,   naqd   pullarni
ish haqi va unga tenglashtirilgan to’lovlar, pensiyalar, nafaqalar va stipendiyalarni
to’lashga,   shuningdek,   xizmat   safari   xarajatlari   uchungina   berilishi   belgilandi
hamda   1994   yilning   1   avgustidan   mehnatga   haq   to’lash   uchun   ajratiladigan
mablag’lar davlat yo’li bilan tartibga solinishi joriy etildi.
Milliy   valyuta   muomalaga   kiritilgan   dastlabki   oylardan   boshlab
respublikada   naqd   pul   emissiyasini   qisqartirish   va   uning   muomalada   bo’lishini
tezlashtirish asosida  pul muomalasini  mustahkamlashga  alohida e’tibor qaratildi.
Shu   maqsadda   qabul   qilingan   Vazirlar   Mahkamasining   «Naqd   pul   muomalasini
tezlashtirish   chora-tadbirlar   to’g’risida»   1994   yil   28   oktyabrdagi   526-sonli
Qarorida   ushbu   vazifalarga   oid   dasturiy   chora-tadbirlar   belgilanib   amalga
oshirildi.
Shuningdek,   Vazirlar   Mahkamasining   «Naqd   pul   mablag’lari   emissiyasini
qisqartirish   chora-tadbirlari   to’g’risida»   1996   yil   2   iyuldagi   230-sonli   Qarori
respublikada naqd pul emissiyasi  darajasini pasaytirish, respublika mintaqalarida
pul   muomalasini   yaxshilash   uchun   rahbarlar   va   mansabdor   shaxslarning
javobgarligini   oshirish   maqsadida   qabul   qilindi.   Ushbu   qaror   bilan   «Respublika
mintaqalarida   pul   mablag’lari   emissiyasi   darajasini   pasaytirish   prognozlari   va
kassa   rejalari   bajarilishi   uchun   rahbarlar   va   mansabdor   shaxslarning
javobgarligini   oshirish   va   ularni   rag’batlantirish   tartibi   to’g’risida   Nizom»
tasdiqlandi.
2004   yil   24   sentyabrda   445-son   bilan   qabul   qilingan   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   "Plastik   kartochkalar   asosida   hisob-kitob
qilish tizimini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi qarori doirasida
yagona umumrespublika prosessing
markazi   tashkil   etildi.   U   savdo   tashkiloti   yoki   xizmatlar   sohasiga   yoxud
plastik   kartochka   egasiga   qaysi   bank   orqali   xizmat   ko’rsatilayotganidan   qat’iy
nazar,   bank   operatsiyalarini   barcha   savdo   shoxobchalarida   yagona   rejimda   olib
8 borish   imkonini   beradi.   Ayni   paytda,   Yagona   umumrespublika   prosessing
markazi so’m plastik kartochkalarini muomalaga chiqaruvchi 25 ta tijorat bankni
birlashtiradi.   Markazda   “UZKART”   so’m   plastik   kartochkalari   bo’yicha   naqd
pulsiz hisob-kitoblar banklararo to’lov tizimi tashkil etilgan.
Pul muomalasi qonunlari va ulardan kelib chiqadigan talablar. Pul massasi
va uni tavsiflovchi ko’rsatkichlar.
Pul   muomlasini   tashkil   qilish   va   tartibga   solish   bir   nechta   omillarga
asoslanadi:
Ana   shunday   muhim   omillardan   biri   pul-tovar   munosabatlarining
mavjudligi hisoblanadi.
Yana bir omil pul mablag’larining tovarsiz harakatlanishi hisoblanadi.
Pul muomlasining meyoriy huquqiy asoslarining mavjudligi.
Pul   muomalasini   tashkil   qiluvchi   va   tartibga   soluvchi   institutlarning
mavjudligidir. Odatda pul muomlasini Markaziy bank tomonidan tashkil qilinadi
va  tartibga   solinadi.  Lekin  pul   muomnalasini   tashkil  qilishda   bank  tizimining  2-
chi pog’onasida turuvchi tijorat banklari rol o’ynaydi.
Pul   massasi-   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga   hamda   davlatga   tegishli
bo’lgan naqd va naqdsiz ko’rinishdagi pul mablag’larining yig’indisidir.
Pul   multiplikatori   –   muomaladagi   pul   massasini   qay   darajada   o’sib   yoki
kamayib borayotganini ko’rsatadi.
PM – pul multiplikatori
Pul bazasiga quyidagilar kiradi:
Markaziy   bank   tomonidan   muomalaga   chiqarilgan   naqd   pullarTijorat
banklari   tomonidan   Markaziy   bank   foydasiga   qilingan   majburiy   zaxira
ajratmalari. Markaziy banklar tijorat banklari jalb qilgan resurslarning bir qismini
majburiy tartibda olib qo’yadi. O’zbekistonda tijorat
banklarining   majburiy   zaxira   ajratmalari   summasini   Markaziy   bank
ularning   balansidan   olib   qo’yadi.   AQSHda   va   Evropada   majburiy   zaxira
9 ajratmalari summasi tijorat banklarining balansida qoladi.
Pul agregatlari, ularga tavsifnoma va pulni tartibga solish amaliyoti va unga
ta’sir qiluvchi omillar.
Qiymat qonuni va uning muomala doirasida yuzaga chiqish shakli
–   pul   muomalasi   qonuni   tovar-pul   munosabati   mavjud   bo’lgan   barcha
ijtimoiy tuzumlarga xosdir. Qiymat shakllari va pul muomalasi taraqqiyot yo’lini
tahlil qilayotib, K. Marks pul muomalasining qonunini ochdi. Bu qonunga asosan
muomala vositasi  funksiyasini  amalga oshirish uchun kerak bo’lgan pul miqdori
aniqlanadi.
Metallik   pul   muomalasida   muomaladagi   pul   miqdori   stixiyali   tarzda,
pullarning xazina funksiyasi yordamida tartibga solib turilgan. Agar pulga ehtiyoj
kamaysa,   ortiqcha   pullar   (oltin   tanga)   muomaladan   xazinaga   oqib   o’tishi
kuzatilgan   yoki   aksincha.   Shunday   qilib,   muomaladagi   pul   miqdori   kerakli
darajada   ushlab   turilgan.   Keyinchalik,   muomalaga   banknotalar   chiqarilishi   va
ularning   metallar   (oltin   yoki   kumush)   ga   erkin   almashinishi   ham   muomalada
pulning   ortiqcha   miqdori   bo’lishini   inkor   etadi.   Agar   muomalada   oltinga
almashinmaydigan banknotalar yoki qog’oz pullar (xazina biletlari) amal qilsa, u
holda naqd pul muomalasi pul muomalasi qonuniga asosan amalga oshadi.
Qog’oz   pullar   miqdori   muomala   uchun   kerak   bo’lgan   oltin   pullarning
nazariy miqdoriga teng bo’lganda pul muomalasida hech qanday salbiy jarayonlar
yuz   bermaydi.   Yuqorida   ko’rsatilgan   talab   pulning   barqarorligini   ta’minlaydi,
shuningdek,   pul   muomalasi   mavjud   bo’lgan   barcha   ijtimoiy   tuzumlarda   o’z
kuchiga ega.
Pul   muomalasi   qonuni   muomaladagi   tovarlar   massasi,   ularning   narx
darajasi va pul muomalasi tezligi orasidagi iqtisodiy aloqadorlikni aks ettiradi. Bu
qonunga   asosan   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdorini   quyidagi   formula
bilan   ifodalash   mumkin:
10  
 
Realizatsiya  
qilinadigan  
tovarlar   narxi  
summasi   Kreditga   sotilgan  
tovarlar   narxi  
—     summasi  
нархи   суммаси   Majburiyatlar  
bo’yicha   to’lovlar  
+   summasi   Bir - birini  
qoplaydigan  
—   to’lovlar   summasi.  
Pulning muomala va to’lov vositasi sifatida o’rtacha aylanish tezligi.
Pul muomala uchun zarur bo’lgan pul miqdoriga ishlab chiqarish rivoji va
shart-sharoitlariga   bog’liq   bo’lgan   turli   xil   omillar   ta’sir   ko’rsatadi.   Muomala
uchun zarur bo’lgan pul miqdoriga ta’sir ko’rsatuvchi asosiy omil – bu tovarlar va
xizmatlar   bahosi   hisoblanadi.   Pul   miqdori   tovarlar   va   xizmatlar   bahosiga   to’g’ri
proporsional, ya’ni tovarlar va xizmatlar bahosining oshishi muomalaga ko’p pul
chiqarishni talab qiladi. Pul miqdoriga ta’sir qiluvchi ikkinchi omil – bu pulning
aylanish   tezligi   hisoblanadi.   Bu   omil   pul   miqdoriga   teskari   ta’sir   ko’rsatadi.
Odatda,   pul   qanchalik   tez   aylansa,   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdori
shuncha kam talab qilinadi va aksincha.
Muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdorini   kamaytirish   uchun   quyidagi
choralarni   amalga   oshirish   muhimdir.   Bular:   iste’mol   kreditni   rivojlantirish;
kreditga   qanchalik   ko’p   tovar   sotilsa,   shuncha   kam   miqdorda   pul   muomalada
kerak bo’ladi;
naqd pulsiz hisob - kitoblarning rivojlanishi;
pullarning muomala tezligini oshirishga erishish va boshqalar.
Har   bir   jamiyat   pul   muomalasi   qonuni   talablarini   hisobga   olgan   holda   ish
yuritishi   zarur.   Chunki   pul   muomalasi   qonunining   buzilishi   pul   barqarorligiga
putur   yetkazadi.   Bu   holda   muomalaga   chiqarilgan   pul   miqdori   muomaladagi
tovarlar bahosidan oshib ketishi, ya’ni inflyatsiya bo’lishiga yoki pul tanqisligiga
(yetishmovchiligiga) olib kelishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   pul   muomalasini   ushlab   turish   shart-   sharoitlari   va
qonuniyatlari  ikki  omilning o’zaro ta’siri  bilan, ya’ni  xo’jalikning pulga bo’lgan
ehtiyoji   va   amalda   pullarning   muomalaga   borib   tushishi   bilan   belgilanadi.
11 Amaliyotda ko’proq uchraydigan hol bu aylanmada xo’jalikka kerak bo’lganidan
ko’proq   pulning   bo’lishidir.   Bu,   albatta,   pulning   qadrsizlanishiga   –   pul   birligi
xarid qobiliyatining tushishiga olib keladi.
Pul agregatlari – bu pul massasini muqobil o’lchash imkoniyatini beruvchi
ko’rsatkichlardir.   Xalqaro   amaliyotda   quyidagi   pul   agregatlaridan   keng
foydalaniladi:
M0 – bu agregatni hisoblash uchun Markaziy bank tomonidan muomalaga
chiqarilgan   ya’ni   emissiya   qilingan   barcha   naqd   pullar   summasidan   banklar   va
korxonalarning   kassasidagi   naqd   pullarning   qoldig’i   ayirib   tashlanadi.   Tarqqiy
etgan mamlakatlar bank amaliyotida M0 hisobga olinmaydi.
M1   =   M0   +   talab   qilib   olinadigan   depozitlar   +   yo’l   cheklari.   Ayrim
mamlakatlarda kredit kartalari ham M1 tarkibiga kiritiladi.
M2   =   M1   +   muddatli   depozitlar   +   jamg’arma   depozitlar.   M2   hisoblashda
summasi uncha katta bo’lmagan muddatli va jamg’arma depoztlar olinadi.
M3 = M2 + yirik summadagi muddatli depozitlar + deposit sertifikatlari +
jamg’arma sertifikati.
M4   (L-   AQSHda)   =   M3   +   davlatning   qisqa   muddatli   obligatsiyalari   +
korporativ obligatsiya + jamg’arma obligatsiyalar + bank aktseptlari + pul bozori
o’zaro fondlari paylari.
Taniqli   olim   F.   Mishkenning   fikriga   ko’ra   Markaziy   bank   pul
agregatlarining   qisqa   muddatli   davriy   orqalidagi   o’sishini   e’tiborga   olmasligi
lozim,   chunki   pul   agregatlarining   qisqa   davrda   o’sishi   mavsumiy   omillar
ta’sisirida   bo’ladi.   Shuning   uchun   pul   massasining   yillik   o’sish   sur’atlarini
nazorat   qilish   lozim.   Pul   muomalasining   muhim   ko’rsatkichi   pul   massasi
hisoblanadi.   Pul   massasi   xo’jalik   aylanmasidagi   naqd   pullik   hisob-kitoblarni
aholi,   korxonalar,   davlat   muassasalariga   tegishli   xarid   va   to’lov   vositalarining
yalpi hajmini o’zida ifodalaydi.
Pul   muomalasining   belgilangan   muddat   va   belgilangan   davri   uchun
miqdoriy   o’zgarishlarini   bilish   uchun,   shuningdek,   pul   massasi   hajmi   va   o’sish
sur’atlarini   tartibga   solish   bo’yicha   tadbirlarni   ishlab   chiqarish   uchun   turli   xil
12 ko’rsatkichlar   pul   agregatlari   dan   foydalaniladi.   Sanoati   rivojlangan
mamlakatlarning   moliya   statistikasida   pul   massasini   aniqlashda   quyidagi   asosiy
pul agregatlari to’plamidan (guruhidan) foydalaniladi:
agregati   –   muomaladagi   naqd   pullar   (banknotalar,   tangalar)   va   joriy   bank
schyotlaridagi mablag’larni o’z ichiga oladi;
agregati   –   M-1   agregati   va   tijorat   banklaridagi   muddatli   va   jamg’arma
qo’yilmalaridan (to’rt yilgacha) tarkib topgan;
agregati – o’z ichiga M-2 agregati va ixtisoslashgan kredit muassasalaridagi
jamg’arma qo’yilmalarini kiritgan;
agregati   –   M-3   agregati   hamda   yillik   tijoriy   banklarining   depozitli
sertifikatlaridan iborat.
AQSH   da   pul   massasini   aniqlash   uchun   4   ta   pul   agregati,   Yaponiya   va
Germaniyada – 3 ta, Angliya va Fransiyada – ikkita pul agregatidan foydalaniladi.
Pul massasi  tarkibi va dinamikasini tahlil qilish Markaziy bank tomonidan
to’g’ri pul-kredit siyosati olib borishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Rossiya  Federatsiyada   muomaladagi  jami   pul   massasi   hisob-   kitobi  uchun
quyidagi pul agregatlari qo’llaniladi.
M-O agregati – naqd pullar;
agregati – M-O agregati va hisob-kitob, joriy va boshqa schyotlar (maxsus
schyotlar,   kapital   qo’yilmalar   schyotlari,   akkreditiv   va   chek   schyotlari,   mahalliy
byudjet   schyotlari,   byudjet,   kasaba,   uyush-malari,   jamoat   va   boshqa
tashkilotlarning schyotlari, davlat sug’urta mablag’lari, uzoq muddatga kreditlash
fondi) dagi mablag’lar ti-jorat banklariga qo’yilmalar va jamg’arma banklaridagi
talab qilib olinadigan depozitlarning yig’indisiga teng;
agregati   –   M-1   agregati   va   jamg’arma   banklaridagi   muddatli
qo’yilmalardan iborat;
agregati   –   M-2   agregati   hamda   depozitli   sertifikatlar   va   davlat   zayom
obligatsiyalari yig’indisidan iborat.
Pul massasi  tarkibini uning harakatiga qarab ikkiga bo’lish mumkin, ya’ni
pul   massasining   aktiv   qismi   –  bu   pul   mablag’larining   xo’jalik   faoliyatidagi   turli
13 xil shakldagi hisob-kitoblarni olib borish bilan bog’liq qismi va ikkinchisi passiv
qism – jamg’ar-madagi pullar va hisob raqamlardagi qoldiqlar hisoblanadi.
Pul massasi  naqd pullardan tashqari muddatli hisob raqamdagi mablag’ va
jamg’armalarni,   depozit   sertifikatlari,   investitsion   fondlarning   aktsiyalarini   o’z
ichiga oladi. Pul massasining yuqoridagi elementlari
«kvazi» - “qariyb pullar” deb ham yuritiladi. Kvazi - pullar likvid aktivlar
bo’lib, ular tez orada pulga aylanishi mumkin.
2.Pul tizimini tartibga solish huquqiy asoslari
Davlatning   pul   aylanishiga   ko’plab   omillar   ta’sir   ko’rsatadi.   Pul   aylanishi
tuzilmasi turli belgilar bo’yicha belgilanadi:
unda pullarning faoliyat yuritishi shakliga qarab. Ushbu belgiga qarab naqd
pulsiz va naqd pullik pul aylanishini ajratish mumkin, chunki barcha pul belgilari
u yoki boshqa shaklga ega bo’ladi;
ushbu   pul   aylanishi   xizmat   ko’rsatadigan   munosabatlar   tusiga   qarab.   Bu
erda  pul-hisob-kitob  aylanishi,   pul-kredit   aylanishi,   pul-   moliya  aylanishi   ajratib
ko’rsatiladi;
pul   mablag’larining   harakati   yuz   beradigan   sub’ektlarga   qarab.   Ushbu
tasnif   bo’yicha   quyidagilar   ajratib   ko’rsatiladi:   pul   mablag’larining   yuridik
shaxslar   o’rtasida   banklararo,   banklarda   aylanishi,   yuridik   va   jismoniy   shaxslar
o’rtasidagi   aylanish   va,   nihoyat,   pul   mablag’larining   faqat   jismoniy   shaxslar
o’rtasidagi aylanishi.
SHunga   tegishlicha,   iqtisodiyotda   qo’llaniladigan   pul   aylanishi   hajmiga
ta’sir   qiladigan   omillarning   muayyan   guruhini   ham   ajratish   mumkin.   Barcha
omillarni   siyosiy,   iqtisodiy   va   texnik   omillarga   ajratish   mumkin.   Tabiiyki,   pul
aylanishi   tuzilmasini   shakllantirishning   iqtisodiy   omillari   asosiy   ahamiyatga   va
bevosita ta’sir kuchiga ega bo’ladi. Bunday omillarga iqtisodiyotda ishlatiladigan
pullar turlari, pul muomalasi tezligi, tovar aylanishi miqdori va shu kabilar kiradi.
Binobarin,   mavjud   pul   aylanishi   miqdorlarini   vujudga   keladigan   ehtiyojlarga
muvofiq   o’zgartirishga   yoki   pul   aylanishining   mavjud   hajmlarini   tovar
aylanishining   real   ehtiyojlariga   muvofiqlashtirishga   faqat   iqtisodiy   uslublar
14 vositasida   pul   aylanishi   hajmiga   ta’sir   ko’rsatadigan   ushbu   omillar   orqali   ta’sir
qilish mumkin.
Iqtisodiyotda   faoliyat   yuritadigan,   faqat   hukumatning   ehtiyojlari   bilan
bog’liq   bo’lgan   va   iqtisodiyotning   ehtiyojlaridan   mustaqil   pul   mablag’lari
miqdoridagi o’zgarishlar siyosiy omillar hisoblanadi.
Texnik   omillar   pul   aylanishi   tuzilishi   va   hajmiga   faqat   bilvosita   ta’sir
ko’rsatadi, lekin shunga qaramasdan, ularni hisobga olish zarur. Bunday omillarga
u   yoki   boshqa   hisob-kitobni   o’tkazish   uchun   talab   etiladigan   vaqtni   kamaytirish
yoki   hisob-kitobning   o’zini   amalga   oshirishga   imkon   beradigan   hisob-
kitoblarning   texnik   vositalari   kiradi.   Masalan,   bank   plastik   kartalariga   xizmat
ko’rsatuvchi   texnik   vositalarning   keng   ommalashganligi   aholi   o’rtasida   ushbu
to’lov vositasining ommalashuviga va, binobarin, naqd pulsiz pul mablag’larining
qo’llanilishining   oshishiga   olib   keladi.   Naqd   pulsiz   pul   mablag’lari   qo’llanilishi
chastotasining   ko’payishi   pul   muomalasining   umumiy   tarkibida   naqd   pullarning
kamayishiga   va   davlatning   pul   aylanishini   tartibga   solish   asosiy   uslublarining
o’zgarishiga olib keladi.
Pul   muomalasi   –   bu   pullarning   mamlakatning   ichki   iqtisodiy   aylanishi,
tashqi   iqtisodiy   aloqalar   tizimidagi,   tovarlar   va   xizmatlarning   sotilishiga,
shuningdek, uy xo’jaligidagi tovarsiz to’lovlarga xizmat ko’rsatadigan naqd pullik
va naqd pulsiz shakllardagi harakatidir. Tovar ishlab chiqarish pul muomalasining
ob’ektiv   negizi   bo’lib,   undagi   tovar   olami   tovarlarning   ikki   turiga:   tovarlarning
o’ziga va tovar-pullarga bo’linadi. Naqd pullik va naqd pulsiz shakllardagi pullar
yordamida   tovarlar,   shuningdek,   ssuda   va   fiktiv   kapitallarning   muomalasi
jarayoni amalga oshiriladi.
Shunday   qilib,   pul   muomalasi   jarayonlaridan   pul   aylanishi   tushunchasini
ajratib olish mumkin.
Pul   aylanishi   -   naqd   pullik   va   naqd   pulsiz   shakllardagi   pul   belgilarining
uzluksiz   harakat   jarayonidir.   Qiymatning   o’zidan   ajralganlik   hozirgi   pul
aylanishining o’ziga xos xususiyati hisoblanadi. Boshqacha aytganda, hozirgi pul
aylanishi   metall   pullar   muomalasi   sharoitidagi   kabi   qiymatli   emas,   chunki   pul
15 belgisining   qiymati   nominaldan   ancha   kam   va   uning   ahamiyati   bo’lmasligi
mumkin.
Pul   aylanishi   pul   mablag’lari   harakatining   muayyan   yo’llaridan   tarkib
topadi:
Mablag’larning   markaziy   bank   bilan   tijorat   banklari   o’rtasidagi   harakati.
Bunday   harakat   pul   mablag’lari   emissiyasi   jarayonlari   va   tijorat   banklari
mablag’larining ¤zbekiston Respublikasi Markaziy bankining majburiy zaxiralash
fondiga   ko’chirilishi   bilan   bog’liq.   Tijorat   banklarining   kreditlash   jarayonlari
munosabati bilan pul mablag’larining ko’chirilishini ham shunga kiritish mumkin;
Pul   mablag’larining   tijorat   banklari   o’rtasidagi   harakati.   Bu   holda   ushbu
banklarning   mijozlariga   xizmat   ko’rsatish   bilan   bog’liq   pul   ko’chirishlar   yoki
tijorat banklarining o’zaro kreditlashlari nazarda tutiladi;
Firmalar   va   tashkilotlar   o’rtasidagi   harakat.   Pul   mablag’larining   ushbu
iqtisodiy   sub’ektlar   o’rtasidagi   harakati   tovarlar   aylanishi   va   bunday   tovarlar
aylanishidagi,   shuningdek,   o’zaro   talablarni   hisobga   olishdagi   haq   to’lash
jarayonlari bilan bog’liq;
Banklar,   firmalar   va   tashkilotlar   o’rtasidagi   harakat.   Pul   mablag’larining
ushbu   sub’ektlar   o’rtasidagi   harakati   asosan   kreditlash   va   qarz   majburiyatlarini
hisobga   olish   operatsiyalari,   shuningdek,   pul   mablag’larini   saqlash   va
ko’chirishga doir operatsiyalar bilan bog’liq;
Banklar va aholi o’rtasidagi harakat. Pul mablag’lari iste’molchilik kreditini
berish   va   pul   mablag’larining   aholining   daromadlarini   saqlash   va   ko’paytirish
maqsadlaridagi harakatiga doir faol jarayon sababli ko’chiriladi;
Firmalar,   tashkilotlar   va   aholi   o’rtasidagi   harakat.   Pullar   harakatining   bu
yo’li   mablag’larning   tovar   aylanishi   operatsiyalariga   haq   to’lash   va   uy
xo’jaliklarining   xodimlar   mehnatiga   haq   to’lashi   munosabati   bilan   ko’chib
yurishidan iborat bo’ladi;
Banklar   va   moliya   institutlari   o’rtasidagi   harakat.   Pul   mablag’larining
ushbu   iqtisodiy   munosabatlar   sub’ektlari   o’rtasidagi   harakati   o’zaro   kreditlash
operatsiyalari   va   iqtisodiy   foyda   olishga   yoki   uchinchi   sub’ektlarning   muayyan
16 operatsiyalarini rasmiylashtirishga yordam beruvchi boshqa moliyaviy harakatlar
doirasida amalga oshiriladi;
Moliya   institutlari   va   aholi   o’rtasidagi   harakat.   Pul   mablag’larining   bu
holdagi   harakati   aholining,   odatda,   o’z   daromadlarini   ko’paytirish   maqsadida
muayyan moliya operatsiyalarini bajarishi bilan bog’liq;
Jismoniy shaxslar o’rtasidagi harakat. Pul mablag’lari harakatining bu yo’li
eng  sezilmaydigan,   lekin  pul   mablag’larining  qayta  taqsimlanishi  tizimidagi   eng
muhim   yo’llardan   biri   hisoblanadi,   chunki   u   mablag’larning   aholi   o’rtasida
ko’chib   yurishidan   iborat.   Odatda,   bunday   ko’chib   yurishning   maqsadi   maishiy
masalalarni   hal   etish   va   o’z   oilasi   a’zolari   farovonligining   muayyan   darajasini
tutib turishdir.
Siyosiy   iqtisod   matematik   maktabining   yirik   vakili,   Xalqaro   iqtisodiy
jamiyat asoschilaridan biri va uning birinchi prezidenti (1931-1933) Irving Fisher
(1867-1947)   pullarning   miqdoriy   nazariyasini   zamonaviylashtirishga   katta   hissa
qo’shdi. U «Pullarning xarid qilish kuchi. Uning belgilanishi va kredit, foizlar va
tanazzullarga   munosabati»   asarida   (1911)   pullar   massasi   bilan   tovarlar   narxlari
darajasi o’rtasidagi bog’liqlikni formallashtirishga harakat qilgan. Tovarlar uchun
to’langan   pullar   soni   va   sotilgan   tovarlar   narxlari   summasi   teng   bo’lgani   uchun
buni I.Fisher tarozi bilan o’xshatmoqchi bo’ladi.
Matematik   shaklda   ayirboshlash   tenglamasini   quyidagi   formula   shaklida
tasavvur etish mumkin:
M V = åPQ,
bunda:   å   –   (Expenditure)   –   pul   muomalasining   umumiy   hajmi,   ya’ni
mazkur   jamiyatda   shu   yil   davomida   tovarlarni   sotib   olish   uchun   sarflanadigan
pullar summasi; M (Money) – ushbu jamiyatda yil
davomida muomalada yurgan pullarning o’rtacha miqdori;
V = åPQ
M
(Velocity)   –   ne’matlarga   ayirboshlashdagi   pullar   aylanishlarining   o’rtacha
soni; P – (Price) – ushbu jamiyatda sotib olinadigan har qanday alohida tovarning
17 o’rtacha sotish narxi; Q – (Quantity) – tovarlarning jami xarid qilingan soni.
Fisher formulasi oltin tangali standart sharoitida to’g’ri bo’lmaydi, chunki u
pullarning   ichki   qiymatini   hisobga   olmaydi.   Biroq   oltinga   almashtirilmaydigan
qog’oz   pullar   muomala   qiladigan   sharoitda   u   muayyan   mazmun   kasb   etadi.
Bunday   sharoitda   pul   massasining   o’zgarishi,   garchi   I.   Fisher   tovarlar
narxlarining   mutloq   elastikligini   nazarda   tutib,   narx   mexanizmini   ma’lum
ma’noda   ideallashtirsa-da,   lekin   tovarlar   narxlari   darajasiga   ta’sir   ko’rsatadi.
Boshqa   neoklassiklar   kabi   Fisher   ham   mukammal   raqobatchilikka   asoslanadi   va
o’z   xulosalarini   monopoliyalar   hukmronlik   qiladigan   va   narxlar   oldingi
elastikligini jiddiy yo’qotgan jamiyatga tegishli deb biladi.
Ko’pgina   hozirgi   iqtisodchilar   ayirboshlash   tenglamasini   bir   xillik,   ya’ni
MV=PQ   sifatida   tavsiflashadi.   Gap   shundaki,   bu   tenglama   D   –   T   ayirboshlash
harakatini   tovarlarning   jami   massasiga   daxldor   deb   ifodalashga   urinadi,   ya’ni
tovarlar   sotib   olingan   pullar   summasi   sotib   olingan   tovarlar   narxlari   summasiga
teng   (bir   xil).   Bu   tavtologiyadir   va   shuning   uchun   ayirboshlash   formulasi
narxlarning umumiy (mutloq) darajasini izohlash uchun xizmat qila olmaydi.
Miqdoriy nazariya tarafdorlarining faraz qilishicha, ayirboshlash formulasi
mutloq   kattalikni   EQo   ni   izohlaydi   (ayni   bir   vaqtda   talab   va   taklif   mexanizmi
undan nisbiy tebranishlarni izohlaydi).
Fisher   va   uning   izdoshlari   shunday   nuqtai   nazarga   amal   qilishgan.   Ular
pullarning aylanish tezligi (V) va ishlab chiqarish darajasi (Q) muomalada yurgan
pullar   miqdoriga   (M)   va   narxlar   darajasiga   (P)   bog’liq   bo’lmasligini   asoslashga
urinishgan. Ular   pullarning aylanishi tezligi avvalo demografik (aholining zichligi
va   hokazo)   va   texnik   (transport   vositalarining   soni   va   sifati   va   hokazo)
parametrlarga   bog’liq   bo’ladi,   deb   faraz   qilishgan.   Ishlab   chiqarish   darajasi   esa
asosan   mehnat   bozorida   yuzaga   kelayotgan   shart-   sharoitlar   bilan   belgilanib,
narxlar   darajasi   va   muomalada   yurgan   pullar   soniga   bog’liq   bo’lmaydi.
Shubhasiz,   bozor   xo’jaligi   hukmronlik   qiladigan   sharoitda   bunday   qoidalar
yaqqol noreal tus kasb etadi.  
K.   Marksning   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdorini   aniqlash
18 formulasi.
Qiymat qonuni va uning muomala doirasida yuzaga chiqish shakli
-   pul   muomalasi   qonuni   tovar-pul   munosabati   mavjud   bulgan   barcha
ijtimoiy   formatsiyalarga   xosdir.   Qiymat   shakllari   va   pul   muomalasi   taraqqiyot
yo’lini tahlil qilayotib, K. Marks pul muomalasining qonunini ochdi. Bu qonunga
asosan   momala   vositasi   funksiyasini   amalga   oshirish   uchun   kerak   bo’lgan   pul
miqdori aniqlanadi. Metallik pul muomalasida muomaladagi pul miqdori stixiyali
tarzda, pullarning xazina funksiyasi yordamida tartibga solib turilgan: agar pulga
ehtiyoj  kamaysa,  ortiqcha pullar  (oltin tanga)  muomaladan xazinaga  oqib o’tishi
kuzatilgan va aksincha. Shunday qilib, muomaladagi pul miqdori kerakli darajada
ushlab   turilgan.   Keyinchalik   muomalaga   banknotalar   chiqarilishi   va   ularning
metallar   (oltin  yoki   kumush)   ga  erkin  almashinishi   muomalada   pulning  ortiqcha
miqdori bo’lishini inkor etadi.
Agar   muomalada   oltinga   almashinmaydigan   banknotalar   yoki   qog’oz   har
(xazina biletlari) amal qilsa, u xolda naqd pul muomalasi pul muomalasi qonuniga
asosan amalga oshadi.
Qog’oz   pullar   miqdori   muomala   uchun   kerak   bo’lgan   oltin   pullarning
miqdoriga   teng   bo’lganda   pul   muomalasida   hech   qanday   salbiy   jarayonlar   yuz
bermaydi.   Yuqorida   ko’rsatilgan   talab   pulning   barqarorligini   ta’minlaydi,
shuningdek   pul   muomalasi   mavjud   bo’lgan   barcha   ijtimoiy   formatsiyalarda   o’z
kuchiga ega.
Pul muomalasi qonuni muomaladagi tovarlar massasi, ularning narxi va pul
muomalasi tezligi orasidagi iqtisodiy aloqadorlikni aks ettiradi.
Shunday   qilib,   muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdoriga   ishlab
chiqarish   rivoji   va   shart-sharoitlariga   bog’liq   bo’lgan   turli   xil   omillar   ta’sir
ko’rsatadi. Muomala uchun zarur bo’lgan pul miqdoriga
ta’sir   ko’rsatuvchi   asosiy   omil   -   bu   tovarlar   va   xizmatlar   bahosi
hisoblanadi. Pul miqdori tovarlar va xizmatlar bahosiga to’g’ri proporsional, ya’ni
tovarlar   va   xizmatlar   bahosining   oshishi   muomalaga   ko’p   pul   chiqarishni   talab
qiladi.   Pul   miqdoriga   ta’sir   qiluvchi   ikkinchi   omil   -   bu   pulning   aylanish   tezligi
19 hisoblanadi. Bu omil pul miqdoriga teskari ta’sir ko’rsatadi. Odatda pul qanchalik
tez aylansa, muomala uchun zarur bo’lgan pul miqdori shuncha kam talab qilinadi
va aksincha.
Muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul   miqdorini   boshqarishda   shu   muhim
omillarga   alohida   e’tibor   berilishi   zarur.   Muomala   uchun   zarur   bo’lgan   pul
miqdorini kamaytirish uchun quyidagi choralarni amalga oshirish muhimdir.
Bular:
iste’mol   kreditni   rivojlantirish;   kreditga   qanchalik   ko’p   tovar   sotilsa,
shuncha kam miqdorda pul muomalada kerak bo’ladi;
naqd pulsiz xisob - kitoblarning rivojlanishi;
pullarning muomala tezligini oshirishga erishish va boshqalar.
Har   bir   jamiyat   pul   muomalasi   qonuni   talablarini   xisobga   olgan   xolda   ish
yuritishi   zarur.   Chunki   pul   muomalasi   qonunining   buzilishi   pul   barqarorligiga
putur   yetkazadi.   Bu   holda   muomalaga   chiqarilgan   pul   miqdori   muomaladagi
tovarlar   bahosidan   oshib   ketishi,   ya’ni   inflyatsiya   bo’lishiga,   yoki   pul
ocharchiligiga (yetishmovchiligiga) olib kelishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda,   pul   muomalasini   ushlab   turish   shart-   sharoitlari   va
qonuniyatlari ikki omilning o’zaro ta’siri bilan, ya’ni:
Xo’jalikning pulga bo’lgan ehtiyoji va amadda pullarning muomalaga borib
tushishi   bilan   belgilanadi.   Amaliyotda   ko’prok   uchraydigan   hol   bu   oborotda
xo’jalikka   kerak   bo’lganidan   ko’proq   pulning   bo’lishidir.   Bu   albatta,   pulning
qadrsizlanishiga - pul biriligining xarid qobiliyatining tushushiga olib keladi.
3.Pul muomilasi qonunlarining buzilishi hamda uning
ijtimoiy-iqtisodiy oqibatlari.
Iqtisodiyotda   faoliyat   yuritadigan,   faqat   hukumatning   ehtiyojlari   bilan
bog’liq   bo’lgan   va   iqtisodiyotning   ehtiyojlaridan   mustaqil   pul   mablag’lari
miqdoridagi o’zgarishlar siyosiy omillar hisoblanadi.
Texnik   omillar   pul   aylanishi   tuzilishi   va   hajmiga   faqat   bilvosita   ta’sir
ko’rsatadi, lekin shunga qaramasdan, ularni hisobga olish zarur. Bunday omillarga
20 u yoki boshqa hisob-kitobni o’tkazish uchun talab
etiladigan vaqtni kamaytirish yoki hisob-kitobning o’zini amalga oshirishga
imkon beradigan hisob-kitoblarning texnik vositalari kiradi. Masalan, bank plastik
kartalariga xizmat  ko’rsatuvchi  texnik vositalarning keng  ommalashganligi  aholi
o’rtasida ushbu to’lov vositasining ommalashuviga va, binobarin, naqd pulsiz pul
mablag’larining   qo’llanilishining   oshishiga   olib   keladi.   Naqd   pulsiz   pul
mablag’lari   qo’llanilishi   chastotasining   ko’payishi   pul   muomalasining   umumiy
tarkibida   naqd   pullarning   kamayishiga   va   davlatning   pul   aylanishini   tartibga
solish asosiy uslublarining o’zgarishiga olib keladi.
Pul   muomalasining   tezligi   pul   aylanishining   muhim   tavsifnomasi
hisoblanadi.   Bu   shu   bilan   bog’liqki,   muayyan   vaqt   davomida   (masalan,   yil
davomida)   har   bir   pul   birligi   aylanishining   soni   qanchalik   ko’p   bo’lsa,
iqtisodiyotning normal faoliyat yuritishi uchun zarur bo’lgan pul mablag’larining
miqdori   shunchalik   kam   bo’ladi.   Amalda   pul   massasi   muomalasining   tezligi
daromad muomalasining tezligini ko’rsatadi.
Oxirgi yillarda inflyatsiya tez-tez uchrab turadigan jarayon bo’lib sifati ham
o’zgarib bormoqda. Buning sababi shundaki, hozirgi   kunlardagi   inflyatsiya:
birinchidan, uzluksiz baholarning oshishiga; ikkinchidan  pul muomalasi
qonunining buzilishi natijasida   umumxo’jalik   mexanizmining   ishdan
chiqishiga olib keladi. XX asr inflyatsiyasining asosiy sababi   tovar
kamyobligigina   bo’lib   qolmasdan,   ishlab   chiqarish   va   qayta   ishlab   chiqarishda
krizislar mavjudligi bilan ifodalanadi. Hozirgi   davr   inflyatsiyasi   birinchidan,   pul
talabining tovar taklifidan oshishi natijasida pul
muomalasi   qonunining   buzilishi;   ikkinchidan,   -   ishlab   chiqarishga   ketadigan
xarajatlar salmog’ining o’sishi natijasida tovarlar   bahosining
oshishi   va   shu   sababli   pul   massasining   ortib   borishi   bilan   ifodalanadi.
Inflyatsiyaning   asosiy   sababi   -   bu   xalq   xo’jaligining   turli   sohalari   o’rtasida
vujudga   kelgan   nomutanosiblikdir.   Bu   avvalambor   jamg’arma   va   iste’mol
o’rtasidasidagi   talab   va   taklif,   davlatning   daromadlari   va   xarajatlari   o’rtasidagi
muomaladagi pul massasi va xo’jaliklarning naqd pulga bo’lgan talabi o’rtasidagi
21 nomutannosibliklardan   iboratdir.   Pul   muomalasining   muhim   ko’rsatkichlaridan
biri   bu   pul   massasi   -   naqd   va   naqd   pulsiz   pullarning   umumiy   hajmi.   Pul
muomalasini   nazorat   qilish   mamlakat   iqtisodiy   siyosatining   eng   muhim   tarkibiy
qismidir, chunki zamonaviy jamiyatda pul nafaqat to’lov vositasidan ko’ra ancha
muhim rol o’ynaydi, bu mamlakatdagi iqtisodiy faoliyat darajasiga bevosita ta’sir
qiladi.
Elektron   pul   mablag’lari(EPM)   deb   avval   majburiyatli   shaxsga   (elektron
pul   o’tkazmalari   operatoriga)   taqdim   etilgan   mablag’lar   tushunilishi   kerak,   bu
haqda ma’lumotlar bank hisob raqamini ochmasdan yoziladi.
EPMni elektron to’lov vositalari (ETV) orqali amalga oshirish mumkin, bu
pul   o’tkazmalari   operatori   mijoziga   maxsus   texnologiyalar   va   axborot
tashuvchilaridan   foydalangan   holda   pul   o’tkazish   uchun   buyurtmalar   tuzish,
tasdiqlash va uzatish imkoniyatini beradigan usul.
ETV tufayli EPM naqd va naqd pulsiz mablag’larga aylanadi va aksincha.
Elektron pulni o’tkazish uchun ular operatorga jismoniy shaxslar tomonidan naqd
va naqdsiz shaklda, yuridik shaxslar va yakka tartibdagi tadbirkorlar tomonidan -
faqat   bank   hisobvarag’idan   foydalangan   holda   taqdim   etiladi.   EPM   tarjimasi
yuridik   shaxslar   va   yakka   tartibdagi   tadbirkorlar   o’rtasida   taqiqlanadi.   U   bir
vaqtning   o’zida   bir   nechta   yoki   bir   nechta   operatorlar   orqali   to’lovchining
elektron   pul   balansidagi   mablag’larni   hisobdan   chiqarish   va   qabul   qiluvchining
balansini   ko’paytirish   orqali   amalga   oshirilishi   mumkin,   ammo   elektron   to’lov
vositalaridan foydalanishning oflayn rejimiga ham ruxsat beriladi. Bunday holda,
elektron   pulni   oluvchi   har   kuni   amalga   oshirilgan   operatsiyalar   to’g’risida
ma’lumotni hisobga olish uchun elektron pul operatoriga uzatishi shart.
Elektron   pul   operatori   mijozga   elektron   pul   qoldig’ini   ko’paytirish   uchun
qarz   berishga   haqli   emas.   U   mablag   ‘qoldig’iga   foizlarni   hisoblay   olmaydi   yoki
mijozga biron bir haq to’lay olmaydi.
Elektron   pul   mablag’larining   qoldig’ini   mijoz   -   jismoniy   shaxs,   agar
qonuniylashtirish   va   jinoyatlardan   olingan   daromadlarni   legallashtirishga   qarshi
kurashish   to’g’risidagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   aniqlanmagan   bo’lsa,   to’lay
22 olmaydi. Ushbu mablag’larni faqat uning bank hisob raqamiga o’tkazish mumkin.
Agar mijoz aniqlansa, u 100 ming so’mdan oshmaydigan elektron pul qoldig’ini
yoki naqd xorijiy valyutadagi unga teng keladigan miqdorni olish huquqiga ega.
Mijoz   -   yuridik   shaxs   yoki   yakka   tartibdagi   tadbirkorning   elektron   pul
mablag’lari (yoki uning bir qismi) qoldig’i faqat uning buyrug’i bilan uning bank
hisob raqamiga o’tkazilishi yoki o’tkazilishi mumkin.
Har   bir   mamlakat   amaliyotida   elektron   pul   uchun   majburiy   ravishda
garovga olish ko’zda tutilgan.
Pul   mablag’larini   bank   hisobvaraqlari   orqali   o’tkazmasdan,   ularni
ochmasdan   amalga   oshirish   mumkin.   Birinchi   holda,   pul   o’tkazmalari   amalga
oshiriladi.   To’lovchilarning   bank   hisobvarag’idagi   mablag’larni   hisobdan
chiqarish va mablag’ oluvchilarning EPM qoldig’ini oshirish orqali. Ikkinchisida -
to’lovlarni   amalga   oshiruvchi   -   jismoniy   shaxsning   buyrug’i   bilan   naqd   pulni
qabul   qilish   (berish)   orqali   bank   hisobvaraqlarini   ochmasdan,   natijada   pul
mablag’larini oluvchining EPM balansida o’sish (pasayish) va to’lovchining EPM
balansida teskari o’zgarish bo’ladi.
Bank kartalari yordamida to’lovlar
Elektron pul o’tkazmalari tizimida bank kartalari yordamida hisob-kitoblar
alohida o’rin tutadi. Banklar tomonidan chiqarilgan bank (plastik) kartalari hisob-
kitobning qulay shakli hisoblanadi.
Bank   kartasi   -   bu   bank   hisobvarag’i   egasining   shaxsini   tasdiqlovchi   va
tovar   va   xizmatlarni   naqd   pul   ishlatmasdan   sotib   olish   yoki   naqd   pul   olish
huquqini   beruvchi   shaxsiy   pul   hujjati.   Bank   kartalari   dunyosidagi   barcha  xilma-
xillik bilan ularni ma’lumotlarni yozish usuli bo’yicha tasniflash mumkin: magnit
chiziq   va   mikroprotsessor   bilan.   Magnit   chiziqli   kartada   maxsus   ma’lumotlar
kodlangan   shaklda   yoziladi:   karta   raqami,   amal   qilish   muddati,   egasining
familiyasi,   ismi   va   otasining   ismi,   maxsus   kod   (PIN-kod)   qo’llaniladi.   Bunday
kartalar ko’pgina to’lov tizimlarining asosini tashkil etadi.
Keyinchalik ishonchli va ko’p funksional bo’lgan smart-kartalar moliyaviy
hisob-kitoblarda tobora keng tarqalmoqda.
23 Mikroprotsessor   kartasini   yaratish   yo’lidagi   navbatdagi   qadam   "elektron
hamyon"   larning   paydo   bo’lishi   bo’lib,   ular   ma’lum   pul   qiymatini   o’z   ichiga
olgan o’rnatilgan mikroprotsessorga ega plastik kartalardir. Shuningdek, kredit va
debet bank kartalari mavjud.
Kredit bank kartasi uning egasiga emitent tomonidan taqdim etilgan kredit
liniyasi miqdorida va emitent tomonidan tovar va
xizmatlar   uchun   to’lovlarni   to’lash   va   (yoki)   naqd   pul   olish   uchun
belgilangan   xarajatlar   chegarasi   doirasida   operatsiyalarni   amalga   oshirish
huquqini beradi.
Debet   yoki   to’lov   kartasi   egasiga   tovar   va   xizmatlar   uchun   to’lovlarni
to’lash   yoki   naqd   pul   olish   uchun   emitent   tomonidan   belgilangan   kredit
(xarajatlar)   chegarasi   doirasida   hisobvarag’idagi   mablag’larni   tasarruf   etish
huquqini   beradi.   Kredit   tashkilotlari   (banklar)   plastik   kartalar   bilan   ishlashda
emissiya va ekvayring kabi faoliyatni amalga oshiradilar.
Emissiya   faoliyati   plastik   kartalarni   chiqarish   va   ular   to’g’risidagi
ma’lumotlar bazasini yuritishdan iborat.
Ekvaynerlik   faoliyati   bank   kartalaridan   foydalangan   holda   amalga
oshiriladigan operatsiyalar bo’yicha savdo va xizmat ko’rsatish korxonalari bilan
hisob-kitob   qilish   hamda   naqd   pul   olish   orqali   amalga   oshiriladi   ushbu   kredit
tashkilotining mijozi bo’lmagan karta egalari.
Bank   kartasidan   foydalangan   holda   to’lovlarni   amalga   oshirish   uchun   siz
maxsus   bank   hisob   raqamini   ochishingiz   kerak.   Hisob-   kitoblarni   amalga
oshirishda bank-emitent  elektron kartochkalar asosida hisobvaraq-fakturani  karta
egasiga   taqdim   etadi   va   debet   karta   bilan   avtomatik   ravishda   joriy
hisobvarag’idan   talab   qilinadigan   summani   hisobdan   chiqaradi   va   kredit   karta
bilan bank egasiga kredit beradi yoki to’lovni oladi.
Naqd   pulsiz   hisob-kitoblarning   foydali   shakli   bu   korporativ   bank   kartasi
bo’lib,   uning   egasiga   yuridik   shaxs   hisobvarag’ida   operatsiyalarni   amalga
oshirishga imkon beradi. Bunday  kartaning egasi,  qoida tariqasida,  tashkilotning
hisobvarag’ida operatsiyalarni amalga oshirishga vakolatli bo’lgan xodimidir.
24 Korporativ bank kartalari ikki xil: hisob-kitob korporativ va kredit.
Hisob-kitob   korporativ   kartasi   uning   egasiga,   yuridik   shaxs   tomonidan
vakolat   berilgan,   mijoz   bilan   tuzilgan   bitim   shartlariga   muvofiq,   yuridik
shaxsning   hisob   raqamidagi   mablag’larni   sarflash   chegarasi   doirasida   tasarruf
etishiga imkon beradi.
Korporativ   kredit   karta   yuridik   shaxs   tomonidan   vakolat   berilgan   egasiga,
ruxsat   berilgan   bitimlar   ro’yxatiga   binoan,   mijoz   bilan   tuzilgan   shartnoma
shartlariga muvofiq emitent tomonidan taqdim etilgan kredit liniyasi miqdorida va
emitent tomonidan belgilangan
xarajatlar   chegarasi   doirasida   operatsiyalarni   amalga   oshirishga   imkon
beradi.
Korporativ   bank   kartasini   olish   uchun   tashkilot   emitent   bankda   hisob
raqamini ochishi va bank kartasi yordamida hisobvaraq bo’yicha hisob-kitoblarni
nazarda tutadigan shartnoma tuzishi kerak.
Mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   to’lov   tizimini   isloh   qilish   mamlakat
uchun  yangi   bo’lgan  to’lov  shakllari   va  usullaridan   foydalanishni   kengaytirishni
o’z ichiga oladi.
25 XULOSA
Pulga bo’lgan talab mamlakat pul aylanmasi asosida aniqlanadi. Pul talabi
korxonalar,   tashkilotlar,   muassasalar,   aholi,   davlat   tashkilotlari   olib   boradigan
naqd pullik va naqd pulsiz aylanma uchun zarur pul miqdori asosida aniqlanadi.
Pulga bo’lgan ehtiyoj xo’jalik sub’ektlari - ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilar
o’rta-sida   bo’ladigan   pullik   jarayonlarning   ko’lamiga   va   tezligiga   bog’liq.   Pulni
qo’llash   yo’li   bilan   bajariladigan   jarayonlarning   ko’lami   qancha   keng   bo’lsa,
pulga bo’ladigan talab shuncha ko’p bo’ladi. Agar pul bilan bog’liq operatsiyalar
tez   bajarilsa,   pulga   bo’lgan   talab   shuncha   kam   bo’ladi   demak,   muomalaga   kam
pul chiqarish kerak bo’ladi.
Pulga bo’lgan taklif va talabning tengligi pul muvozanatini bildiradi. Pulga
bo’lgan   taklif,   unga   bo’lgan   talabdan   oshmasa   pul   barqaror   deb   xulosa   qilish
mumkin, aksincha bo’lsa, pulning qadri tushib ketadi va puldan qochish jarayoni
boshlanadi.   Amaliyotda   pulni   jamg’argandan   ko’ra   uni   tovarlarga   aylantirib
qo’yish yoki boshqa bir qadrliroq valyutani jamg’arish qulay bo’lib qoladi.
Pulning   barqarorligini   ta’minlashning   asosiy   yo’nalishlari-dan   yana   biri
byudjet   taqchilligining   bo’lmasligidir.   Davlat   byudje-ti   xarajatlarining
daromadlaridan   oshib   ketishi   natijasida   yuzaga   keladigan   byudjet   taqchilligi
muomalaga tovarlar bilan ta’min-langan pullar chiqarish hisobidan qoplanadi. Bu
tadbir   muomalada   ta’minlangan   pulning   ko’payishiga,   oqibatda   pul   qadrining
tushib   ketishiga   olib   keladi.   SHuning   uchun   har   bir   mamlakat   pul   taqchil-ligi
bo’lmasligiga   yoki   uning   salmog’i   sezilarsiz   bo’lishiga   erishishi   kerak.   Pulning
barqarorligini   ta’minlashning   yana   bir   yo’nalishi   bu   oltin   va   valyuta
zaxiralarining   mavjudligi   va   ularning   ko’payishidir.   Oltin   valyuta   zaxiralarining
salmog’i qancha ko’p bo’lsa, pul shuncha barqaror bo’lishi mumkin.
Milliy valyutani mustahkamlashning yana bir sharti – inflyatsiya-ga qarshi
puxta o’ylangan siyosat yuritishdir. Muomalaga chiqarilgan har bir so’m muayyan
miqdordagi   tovar   va   xizmatlar   bilan   ta’min-langan   bo’lishi   zarur.   Ichki
bozorimizni   tovarlar   bilan   to’ldirish,   aholiga   xizmat   ko’rsatishning   sifati   va
turlarini   oshirish   ham   mil-liy   valyutaning   barqarorligini   ta’minlashning   asosi
26 hisoblanadi.
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1.O zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi.T.: «O zbekiston», 202ʻ ʻ 1  y. 
2.O zbekiston Respublikasining Budjet kodeksi, 2013 yil 26 dekabr 
ʻ
3.O zbekiston   Respublikasi   Soliq   kodeksi.   O zbekiston   Respublikasi   Qonun
ʻ ʻ
hujjatlari to plami. 2019 yil	
ʻ
4.“O zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo yicha   harakatlar	
ʻ ʻ
strategiyasi   to g risida”gi   O zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7	
ʻ ʻ ʻ
fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni
5.Mirziyoyev Sh. “Erkin va farovon, demokratik O zbekiston davlatini birgalikda	
ʻ
barpo etamiz.” Toshkent: "O zbekiston" 2016 y.-56 b. 	
ʻ
 
28

Pullarga bo’lgan talab va uni tartibga solish usullari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский