Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 240.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Nurali Axmedov

Ro'yxatga olish sanasi 24 Oktyabr 2024

4 Sotish

Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, xususiyatlari

Sotib olish
Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining
muammolari, xususiyatlari
Mundarij a:
Kirish… ……………………………………………………….3
1 .   Qadimgi Sharq tarixi va iqtisodiy g’oyalari… ………………………5
2.   Qadimgi Sharq davlatlari tarixi, iqtisodiy taraqqiyoti, iqtisodiy 
qarashlari, rivojlanishi… ………………………………………………9
3.  Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining vujudga kelishi va 
muammolari …………………………………………………..……….14
4.  Qadimgi Sharq davlatlari xususiyatlari va ta’limotlar ………………20
5. Qadimgi Xitoy tarixini jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti, 
muammolar va ularni bartaraf etishning o’ziga xos yo’llari ………..…23
Xulosa… ……………………………………………………..………..29
Foydalanilgan adabiyotlari… ………………….……………..……..32
 
1 Kirish. 
Qadimgi   Yaqin   Sharq   tarixi   miloddan   avvalgi   4-ming   yillikda   Shumerning
paydo   bo’lishi   bilan   boshlanadi,   ammo   bu   tarixning   tugash   sanasi   har   xil
hisoblanadi.   Qadimgi   Yaqin   Sharq   tarixi   atamasi   eramizdan   avvalgi   VI   asrda
Ahamoniylar   imperiyasi   tomonidan,   miloddan   avvalgi   IV   asrda   Makedoniya
imperiyasi tomonidan bosib olingunga qadar yoki milodiy VII asrda musulmonlar
tomonidan bosib olingangacha mintaqadagi bronza va temir davrini qamrab oladi.
Qadimgi   Yaqin   Sharq   jahon   sivilizatsiya   beshiklaridan   biri   hisoblanadi.
Aynan   shu   yerda   yil   davomida   intensiv   qishloq   xo’jaligi   birinchi   marta   amalga
oshirildi.   Bu   esa   birinchi   zich   shahar   aholi   punktlarining   paydo   bo’lishiga   va
ijtimoiy   tabaqalanish,   markazlashgan   hukumat   va   imperiyalar,   uyushgan   din   va
uyushgan urush kabi ko’plab tanish sivilizatsiya institutlarining rivojlanishiga olib
keldi.   Shuningdek,   u   birinchi   yozuv   tizimi,   birinchi   alifbo   (abjad),   tarixdagi
birinchi pul birligi va qonun kodekslarining yaratilishi, astronomiya va matematika
asoslari qo’ygan dastlabki yutuqlar va g’ildirak ixtirosini ko’rdi.
Bu   davr   mobaynida   davlatlar   tobora   ko’payib   bordi,   toki   mintaqa   turli
madaniyatlarni   bosib   olgan   militaristik   imperiyalar   tomonidan   nazorat
qilinmaguncha.
Qadimgi Sharqning umumiy xaritasi
“Qadimgi   Yaqin   Sharq”   iborasi   XIX   asrda   Yaqin   Sharq   va   Uzoq   Sharq
o’rtasidagi   Britaniya   imperiyasini   qiziqtiradigan   global   hududlar   sifatidagi   farqni
bildiradi.   Bu   farq   Qrim   urushi   davrida   boshlangan.   Sharqning   bu   ikki   muddat
o’rtasidagi   so’nggi   yirik   eksklyuziv   bo’linishi   XIX   asr   oxiridagi   diplomatiyada,
1894-1896-yillarda Usmonli imperiyasi  tomonidan armanlar va ossuriyaliklarning
Hamidiy   qirg’inlari   va   1894-1895-yillardagi   Birinchi   Xitoy-Yapon   urushi   bilan
sodir   bo’ldi.   Bu   hududlar   Britaniya   imperiyasining   davlat   arboblari   va
maslahatchilari tomonidan „Yaqin Sharq“ va „Uzoq Sharq“ deb ta riflangan.ʼ
Yaqin   Sharq   deganda   Usmonli   imperiyasi   yerlarini   nazarda   tutilganligi
sababli, bu imperiya qulagandan so’ng, diplomatiyada Yaqin Sharqdan foydalanish
Yaqin   Sharq   foydasiga   sezilarli   darajada   kamaydi.   Ayni   paytda,   qadimgi   Yaqin
2 Sharq   ajralib   turardi.   Usmonlilarning   Yaqin   Sharqdagi   hukmronligi   Venadan
(shimolda) Arabiston yarim orolining uchigacha (janubda), Misrdan (g’arbda) Iroq
chegaralarigacha (sharqda) bo’lgan. XIX asr arxeologlari hech qachon Usmonlilar
hukmronligi   ostida   bo’lmagan   Eronni   o’z   ta rifiga   qo’shdilar,   lekin   ular   butunʼ
Yevropani va umuman, imperiya tarkibida bo’lgan Misrni istisno qildilar .
3 1.  Qadimgi Sharq tarixi
Qadimgi   Sharq   deb,   ataladigan   bepoyon   geografik   hudud   g’arbdan   sharqda
qadimgi   Karfagen   joylashgan   hozirgi   Tunisdan,   Xitoy,   Yaponiya   va
Indoneziyagacha, janubdan shimolga hozirgi Efiopiyadan Kavkaz tog’lari va Orol
dengizining   janubiy   qirg’oqlarigacha   cho’zilib   ketgan.   Bu   yer     qadimda   mavjud
bo’lgan   ko’p   sonli   sharq   davlatlari   tarixda   muhim   rol   o’ynaydi:   Qadimgi   Misr
podsholigi, Bobil davlati, Xett davlati,ulkan Osuriyaimperiyasi, Finikiya, Suriya va
Falastindagi   kichik   davlatlar,   Frigiya,   Lidiya   davlatlari,   Eron   tog’   tizmasidagi
davlatlar,   jumladan,   Yaqin   Sharq   hududlarini   o’z   tarkibiga   kiritgan   qudratli   fors
Ahmoniylar   davlati,   Hindiston,   Xitoy,   Koreya   va   Janubiy-Sharqiy   Osiyo
hududlaridir.
  Insoniyat   tarixida   ibtidoiy   jamoadan   sivilizatsiyaga   o’tish   shaharlarning
paydo   bo’lishi,   ularning   hokimiyat   va   diniy   markaz   sifatida   shakllanishi
ibodatxona,   saroylar   qurilishi,   yozuvni   paydo   bo’lishi   bilan   va   shuningdek,
jamiyatda  turli  sinflar   va  davlatchilikni  paydo  bo’lishi  bilan  boshlanadi.   Qadimgi
sivilizatsiyalar   davri,   qadimgi   dunyo   tarixi   fani   tomonidan   o’rganiladi.   Tabiiki
sivilizatsiyalar   tarixi   qadimgi   sharqda   eramizdan   avalgi   IV   ming   yilliklardan
jamiyatning   taraqqiyoti   natijasida   turli   ijtimoiy   qatlamlarni   paydo   bo’lishi   bilan
boshlanadi.   Qadimgi   Sharq   sivilizatsiyasi   turli   geografik   hududlarda,   turli
davrlarda tugallandi. Jumladan, Old Osiyoda Qadimgi Sharq tarixi makedoniyalik
Iskandarning yurishlari (er. av. IV asr.) bilan tugallandi, Janubiy va Sharqiy Osiyo
mamlakatlari   uchun   eramizning   I   ming   yilligini   II   yarmigacha   davom   etdi.
Qadimgi   Sharq   geografik   tushunchasi   shimoliy   g’arbiy   Afrikadan   Tinch
okeanigacha   va   buyuk   cho’ldan   Hind   okeani   va   Saxaragacha   bo’lgan   ulkan
hududni   qamrab   oladi.   Asosan   bu   hudud   subtropik   iqlimli,   juda   issiq   va   quruq
yozi,   yumshoq   qishi   bilan   ko’zga   tashlanadi.   Qadimgi   Sharq   xalqlarining
sivi daryolar   Nil,   Daj’la   va   Frot,   Hind,   Gang,   Xuanxe,   Yanszi,   Amudaryo   kabi
daryo   havzalarining   unumdor   vodiylarida   sun’iy   sug’orishga   asoslangan   xo’jalik
hayotini samarali   rivojlanishi bilan ajralib turadi. 
4 Qadimgi   Sharq   sivilizatsiyasi   jahon   xalqlari   taraqqiyotining   keyingi
rivojlanishiga  samarali  ta’sir   ko’rsatadi  va  uning poydevori  hisoblanadi.  Qadimgi
Sharqni marnlakatlar bo’yicha o’rganib borish qulayroq   boladi. Bunday o’rganish
umumiy   taraqqiyot   yo’lini   ham   mahalliy   xususiyatlarni   ham   aniqlashga   yordam
beradi:   bu   ayirmalar   o’zining   juda   xilma-xillligiga   qaramasdan   taraqqiyot
qonuniyatini   o’zgartirmaydi.   Asosiy   e’tibor   yirik   daryolar   vodiylarida   vujudga
kelgan, Sharq (Misr, Ikki Daryo oralig’i, Hindiston, Xitoy keyinroq Xorazm) kabi
davlatlarga   qaratiladi.   Tog’li   mamlakatlar   (Kichik   Osiyo,   Suriya,   Falastin,   Eron)
uchun   boshqa   sharoitlar   xarakterlidir,   bu   joylarda   jamiyat   va   davlat   ancha   keyin
vujudga   kelgan.   Dasht   yerlarida   cho’l   sharoitida   o’ziga   xos   xo’jaliklar   tarkib
topgan, ularda ko’chmanchi chorvachiiik ustunlik qilgan. 
Qadimgi   Sharq   xalqlarining   tarixini   er.   av.   IV   ming   yillikning   ikkinchi
yarmida   Nil   va   Frot   vodiylarida   ilk   davlatlar   va   jamiyatlar   paydo   bo’lishidan
boshlab   o’rganish   qabul   qilingan.   Qadimgi   Sharq   tarixining   so’ngi   davri
makedonniyalik Iskandarning Yaqin Sharq, Eron tog’ligi, O’rta Osiyoning janubiy
qismi   va   Hindistonning   shimoliyg’arbiy   qismini   er.   av.   IV   asrning   30—20-
yillaridagi istilolari bilan tugaydi. Iskandar yurishlari bilan Ellin davlatlari vujudga
keldi.   O’rta   Osiyo,   Hindiston   va   Uzoq   Sharq   mamlakatlari   tarixida   antik   davr
eramizning   III—V   asrlarigacha,   qaysiki   bu   hududlarda   antik   ishlab   chiqarish
munosabatlari yemirilgan vaqtgacha o’rnatiladi.
Qadimgi   Sharq   aholisi   turli   Irq   va   Irqiy   guruhlarga:   yevroosiyo,   yevropoid,
ekvatorial   yoki   negroavstroid   xalqlar,   osiyo-amerika   yoki   mongoloid   Irqi,   (Uzoq
Sharqda),   negroid   Irqi   (Napate   va   Meroye   hozirgi   Sudan)   janubiy   Hindiston
kabiiarga bo’lingan. Irq   etnologiyasi ko’p sonli xalqlar, цаЬПа va etnik guruhlarga
bo’linadi.   U   ba’zi   hududlarga   turli   irqiy   guruh   va   guruhchalarga   bo’lingan.
Qadimgi   Sharqda   qadimda   sekin-asta   barqaror   yirik   til   oilalari   paydo   bo’ldi.   Old
Osiyoda   ko’p   sonli   somiy-homiy   yoki   afro-osiyo   til   oilasiga   kirgan   somiy
shoxchasi, Misr yoki homiy, berber-liviya, kushit va boshqalar kirgan turli xalq va
qabilalar yashar edi. 
5 Somiy   tillarida   so’zlashuvchi   xalqlarga   akkadlar,   amoriylar,   oromiylar,
osuriylar,   xanaanlar,   yahudiy,   arab   va   boshqalar   kirgan   edi.   Somiy   tilli   xalqlar
asosan, Mesopotamiya cho’llari va Arabiston yarim orolida yashar edilar 1
. 
Misr   yoki   homiy   shoxobchasiga   qadimgi   Misr   aholisi,   berberliviya   tillarida
so’zlashuvchi   Nil   vodiysidan   g’arbdagi   qabilalar,   kushit   tillarida   Nil   yuqori
oqimidagi xalqlar so’zlashar edilar. Xett-luviya va hind-eronlar hindyevropa tillari
oilasining shoxobchalaridan edi. Xett-luviya tillarida xettlar, liviyaliklar, koreyslar
va   Kichik   Osiyoning   boshqa   kichik   qabilalari   so’zlashar   edi.   Hind-eron
shohobchasida midiyaliklar, forslar, parfiyaliklar, baqtriyaliklar, saklar va qadimgi
Hindiston   oriylari   so’zlashar   edi.   Kichik   Osiyoning   ba’zi   xalqlari   hind-yevropa
tillar   oilasining   frakofrigiya   guruhi   tillarida   so’zlashar   edi.   Xurrit   tillar   oilasi
alohida turar edi. Bu oilani xurriylar, urart va protoxettlar tashkil qilgan. Qadimgi
Hindiston aholisi dravid oilasiga mansub bo’lib, ular dravid, gujarat, assam, singal
va tamillar kabi qadimiy xalqlardan iborat edi. Qadimgi Xitoy qabilalari Sino-Tib-t
yoki   Tibet   –   Xitoy   tillar   oilasiga   kirgan.   Shu   bilan   birga   ba’zi   tillar   misol   uchun
shumerlar,   Zagros   tog’larida   yashagan   lulubeylar   biror-bir   til   oilasiga   kirmay
alohida   turadilar.   Qadimgi   Sharqning   ko’p   sonli   etnik   guruhlarining   muntazam
ravishda   harbiy-siyosiy,   savdo   va   madaniy   aloqalari   tufayli   turli   etnik   guruhlarni
aralashib ketishiga va yana murakkab etnik birliklarni paydo bo’lishiga olib keldi.
Qadimgi   Sharq   sivilizatsiyasini   yaratishda   turli   xalqlar,   etnik   guruhlar   turli
davrlarda faol ishtirok etdilar. 
2
Eng qadimgi zamonlarda Kichik Osiyo yassi tog’ligida yashagan qabilalarni
protexettlar deb atash rasm bo’lgan. Protexettlar va ularga til jihatidan yaqin turgan
palaylar   Old   Osiyoning   boshqa   eng   qadimgi   qabilalariga   qarindosh   bo’lgan
bo’lishi   ham   mumkin;   bu   qabilalarni   hozirgi   zamon   tadqiqotchilari   azianik
qabilalari   deb   ataydilar.   Kichik   Osiyodan   topilgan   qadimgi   yozuvlarni   o’rganish
shuni   ko’rsatdiki,   yagona   xett   xalqi   maydonga   kelishidan   oldin   kichik-kichik
dialekt   (sheva)   lar   hamda   qabilaviy   tillarda   so’zlashgan   qabilalardan   iborat
1
1.Xalqaro munosabatlar tarixi va diplomatiyasi. Hammualliflikda, T., 2019.
2
 Qadimgi dunyo tarixi. Y.S. Krushkol taxriri ostida.  2-j. T., 2018
6 bo’lgan.   Eramizdan   avalgi   II   ming   yillikda,   Xett   davlatining   paydo   bo’lish
arafasida   Kichik   Osiyoda   yashagan   eng   qadimgi   aholi   orasida   keng   tarqalgan   til
protexett   tili   bo’lgan.   Kichik   Osiyo   va   Shimoliy   Suriya   hududlaridagi   qadimgi
qabilalar degan   nom,   Galis   daryosining   janubida   joylashgan   Nesiy   yoki   Nesha
degan mamlakat va shaharning nomidan olingan). Nesiylar protoxett   qabilalaridan
til   jihatdan   farq   qilganlar.   Keyingi   tekshirishlarning,   jumladan,   B.Grozniy
tadqiqotlarida  ko’rsatishicha,   nesiylar  till   hindyevropa   guruhidagi  xalqlar  tillariga
juda   yaqin   bo’lgan.   So’nggi   xett   (nesiy)   tilidagi   bir   qator   so’zlarni   yunon,   lotin,
qadimgi   hind  va   qadimgi   slavyan  tillaridagi   ayni   ma’noli  so’zlar  bilan  solishtirsa
bo’Iadi.   Masalan,   xett   olmoshlari   quis,   quit   va   lotin   olmoshlari   quis,quid   (kim,
nima),   xett   olmoshi   ug   va   yunon   olmoshi   men   kabilar   shunday   bir-biriga
o’xshashdir.   Bundan   tshqari,   ot   va   fe’l   shakllarida,   xususan   sifatdoshlarning
turlanishida ham o’xshashlik   borligi aniqlangan.
  Til   jihatidan   bo’lgan   shu   yaqinlikka   asoslanib,   tarixchilar,   Xett   davlati
Yevropadan  Kichik   Osiyoga   ko’chib  kelgan   istilochiqabilalar   tomonidan  tuzilgan
deb   isbotlashga   intilganlar.   Ayrim   tarixchilar   bu   migratsiya   (ko’chib   borib
joylashish)   nazariyasini   nihoyasiga   yetkazib,   irqiy   «nazariyalarni»   asoslashda
undan foydalandilar.   Jumladan, Xett davlatini tashkil qilgan xettlarni «sof   irq» deb
isbotlamoqchi   bo’ldilar.   Haqiqatda   esa   Xett   davlati   «sof   irqli   guruh»   tomonidan
emas, balki turli tillarda: protoxett, palay,   luviya, nesiy tillarida so’zlashgan va bir-
biri bilan aralashib ketgan   qabilalar guruhlari tomonidan bir necha asrlar davomida
shakllangani   tarixiy tadqiqotlar natijasida ilmiy asoslab berilgan 3
.
Qadimgi   Sharq   jamiyatlari   uzoq   davom   etgan   notekis   tarixiy   taraqqiyot
yo’lini bosib o’tdilar. Ba’zi Qadimgi Sharq mamlakatlari yuksak ijtimoiy-siyosiy,
iqtisodiy   va   madaniy   taraqqiyot   darajasiga   erishdilar.   (Qadimgi   Misr,
Mesopotamiya, Finikiya, Kichik Osiyo, Qadimgi Hindiston va Xitoy, Eron hamda
O’rta   Osiyo)   Bu   hududlarda   yuksak   rivojlangan   madaniy,   iqtisodiy   va   siyosiy
markazlar shakllandi hamda qo’shni mamlakatJarga o’z ta’sirini o’tkazdi.
3
3. Хрестоматия по истории Древнего Рима. Под. Ред. С.Л.Утченко. М., 2019.
7 Er.   av.   IV—III   ming   yilliklarda   Qadimgi   Sharqning   turli   sivilizatsiya
markazlari   (Misr,   Mesopotamiya,   Hindiston)   nisbatan   yopiq   rivojlandi.   Er.   av.   II
ming   yillikning   o’rtalaridan   Yaqin   Sharqning   turli   hududlari   o’rtasida   iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   aloqalar   o’rnatildi.   Er.   av.   I   ming   yillikda   esa   bu   aloqalar
yanada kuchaydi va madaniyatlarning o’zaro ta’siri natijasida sharq madaniyatlari
boyidi.   Shu   tarzda   Qadimgi   Sharq   dunyosining   yaxlitligi   amalga   oshdi.   Qadimgi
Sharq   tarixini   o’rganishda   yozma   manbalarning   ayrim,   uzuq-yuluq   parchalar
shaklida yetib kelishi va ularni tarixiy sharhlashning murakkabligi katta qiyinchilik
tug’dirdi.   Yirik   sharqshunos   olimlar   G.Maspero,   Ed.Meyer,   B.A.To’rayev   va
Kembrij   qadimgi   tarixi   mualliflari,   qadimgi   Sharq   mamlakatlarinmg   siyosiy,
madaniy   va   diniy   tarixi   bo’yicha   noyob   asarlar   yaratdilar.   G’arbning   ba’zi
sharqshunoslari   Qadimgi   Sharq   jamiyatini   feodal   tuzumga   ega   ekanligi
tushunchasini   ilgari   surdilar.   Qadimgi   Sharq   jamiyatining   o’ziga   xos   xususiyati
to’g’risidagi munozaralarda ko’pincha u yoki bu mamlakatda qullar sonining ozligi
ko’rsatib   o’ttlgan   edi.   Ularning   sonini   taxminan   belgilashga   to’g’ri   kelar   edi.   Bir
qancha   hollarda   tegishli   statistika   ma’lumotlari   topilmagan,   boshqa   manbalardan
keltirilgan   qo’shimcha   dalillar   esa   qullar   mehnatining   salmog’ini   kutilgandan
kamroq ko’rsatar edi. 
2. Qadimgi Sharq davlatlari tarixi, iqtisodiy taraqqiyoti.
Qadimgi Misr  
    Qadimgi Misr tarixini o’rganish uchun qadimgi Misrning   zamonamizgacha
saqlanib   kelgan   ko’pgina   yozma   yodgorliklari   katta   ahamiyatga   egadir.   Yozma
manbalardagi   ma’lumotlar   moddiy   madaniyat   yodgorliklarini   ko’p   jihatdan
to’ldiradi, bu ma’lumotlar   qadim zamondagi misrliklar hayotini, texnika, san’at va
diniy   e’tiqodning rivojlanishini oydinlashtirib beradi. Antik dunyo mualliflarining
qadimgi  Misr  haqida yozgan  yoki  eslab o’tgan asarlaridan   Misr  tarixiga oid ko’p
ma’lumot olish mumkin. Garchi yunon   va rim yozuvchilari qadimgi Misr tarixi va
madaniyati haqida   ba’zan bir qator qimmatli ma’lumotlar qoldirgan bo’lsalar ham,
lekin   ularning ma’lumotlari tanqidiy ravishda jiddiy qarashni talab   qiladi.  
8 Qadimgi Misr tarixi ko’p xil manbalar orqali o’rganiladi. Bu   manbalarni
yetti turga bo’lish mumkin:
1 )  Yozma manbalar, tarixiy asarlar, badiiy adabiy, ilmiy, diniy matnlar, hujjat
va yo’riqnomalar.
2)  Moddiy madaniyat yodgorliklari: shahar, qal’a, ibodatxona, sog’ona, uylar,
sopol idishlar, haykallar va h. k.
3)   Xalq   og’zaki   ijodiyoti:   qo’shiq,   ertak,   maqollar,   afsona,   axloqiy-   etik
asarlar.
4)  Tilshunoslik ma’lumotlari.
5)  Etnografiya ma’lumotlari
6)  Antropologiya ma’lumotlari: mumiyo, skelet, freska, relyeflarda odamlarni
jismoniy tuzilishini o’rganish mumkin bo’lgan tasvirlar.
7)  Geografik muhit va landshaft, kanallar, yo’llar.
Yozma manbalar: Mashhur fransuz olimi Shampolonning Misr iyerogliflarini
o’qishi   qadimgi   Misr   yozuvini   o’rganishda   muhim   ahamiyat   kasb   etdi.   Palermo
toshi yozuvlarida V sulolagacha bo’lgan fir’avnlarining ro’yxati sanab o’tilgan va
yirik   harbiy   yurishlar   va   Nil   toshqinlari   to’g’risida   ma’lumot   beradi.   Aton   va   Ra
ibodatxonalari   (Fivadagi   Karnak   ibodatxonasi)   devorlarida   yozilgan   «Tutmos   III
annallari»   (XVII   sulola)   qimmatli   yozma   manbalardan   biri   hisoblanadi.   Kohin
Manefonning   (taxminan   er.   av.   VI—III   asrda)   yozilgan   asarida   Misr   tarixi   eng
qadimgi   davrdan   boshlab   bayon   qilingan.   Manefon   30   sulola   ro’yxatini   tuzib,
ularni   uch   dekada   10   sulolaga   bo’ldi.   Bu   yangi   davrda   tadqiqotchilarning   Misr
tarixini eng muhim davrlarini aniqlashlari uchun, jumladan, qadimgi Misr tarixini,
qadimgi, o’rta, yangi va so’nggi podsholik davrlariga bo’lish imkoniyatini berdi. 
Misr arxivlari huquqiy, ish yuritish hujjatlaridan tashkil topgan, Eng qadimgi
arxiv   podsho   Neferikara   ibodatxonasida   (V   sulolasi   er.   av.   XXV   XXIV   asr)
topilgan.   Eng   boy   arxivlardan   biri   Axetaton   shahri   (El-Amarna)ni   qazishda
topilgan bo’lib, bu arxivda 350 hujjat mavjud. Qadimgi Misrdan boy abadiy meros
yetib   kelgan.   Misr   adabiyoti   namunalaridan   nasihatnoma   va   bashoratlar:   «Axtoy
nasihatnomasi», «Amenemope nasihatnomasi», «Ipuser so’zlari». 
9 Badiiy adabiyot namunalari: «Suzamol dehqon to’g’risidagi qissa», «Sinuxet
hikoyalari»   va   hokazolarni   aytish   mumkin.   Ertaklar:   «Ikki   aka-uka   to’g’risida»,
«To’g’ri va egri» haqida «Kemada halokatga uchraganlar» ertagi, «Unu Amonning
Biblga   sayohati»   (Er.   av.   XI   asr   kabilar).   Diniy   ruhdagi   asarlar:   V—VIII   sulola
fir’avnlari   piramidalari   ichki   devorlarida   iyerogliflar   bilan   tasvirlangan
yodgorliklar   bo’lib   (er.   av.   XXIV—XXII   asrlar),   ular   «Piramida   matnlari»   deb
ataladi.
Ikki daryo oralig’i (Mesopatamiya)  manbashunosligi va tarixshunosligi.
Antik   mualliflar   Mesopotamiya   tabiati,   iqlimi   va   aholisining   urf-odatlari,
diniy   e’tiqodlari,   yutuqlari   va   tarixiy   afsonalari   to’g’risida   qimmatli   ma’luraotlar
yozuvlar   qoldirdilar.   Eng   batafsil   ma’lumotlami   Mesopotamiyaga   sayohat   qilgan
yunon tarixchisi Gerodot qoldirgan (er. av V asr). Gerodotning kichik zamondoshi
ko’p yillar Eronda bo’lgan knidlik Ktesiy 23 kitobdan iborat «Eron tarixi» asarida
Mesopotamiyaga   ancha   katta   o’rin   ajratgan.   Ammo   Ktesiy   tarixini   bayon   qilish
afsonaviy   an’analarga   asoslangan   bo’lib   voqealarni   soxtalashtirish,   xatolarni
ko’pligi uchraydi.
  Er.av.   V   asrda   fors   shahzodasi   Kirning   yollanma   qo’shinida   askar   bo’lib
Mesopotamiyaga   kelgan   yunon   Ksenofontning   «Kiropediya»   va   «Anabasis»
10 asarlarida  Dajla   va   Frot   daryo   vodiylari   tasviri,  mamlakat   xalqlari   va   urf-odatlari
to’g’risida ma’lumotlar beriJgan. 
4
Strabonning   «Geografiya»sida(er.   av.   I   asr-eramizning   I   asri)   16   kitob
Mesopotamiyaga   maxsus   bag’ishlanib   boy   ma’lumotlar   beradi.   Mesopotamiya
tarixi   bo’yicha   bir   qancha   ma’lumotlar   losif   Flaviy   va   Rim   tarixichisi   Pompey
Trog asarlarida uchraydi.
Mixxatni deshifrovkasi (o’qilishi). Mesopotamiya, Eronga birinchi ilmiy safar
qilgan   kishi   XVII   asrda   daniyalik   olim   K.Nibur   edi.   U   Yevropaga   qadimgi   Eron
poytaxti Persepol saroyidan mixxat yozuvlarini olib keldi 5
.
1802-yilda   klassik   fanlar   o’qituvchisi   nemis   olimi   Grotofend   39   ta   belgidan
10   ta   mixxatni   o’qidi.   XIX   asrning   30—40-yillarida   Yaqin   Sharqda   uzoq   yillar
ishlagan   ingliz   harbiysi   va   diplomat!   G.Roulingson   mixxatlarni   o’qilishlJa   katta
4
 Rajabov  R. Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent  2019
5
5 Античная Греция. Под.Ред. Е.С.Голубцовой. М., 2018. Т.,  I -2.
11 hissa qo’shdi. U Eronda Xamadon (Midiyaning qadimgi poytaxti Ekbatana) shahri
yaqinida   Behistun   qoyasida   Doro   I   ning   uch   tildagi   ulkan   yozuvini   topdi.   1947-
yilda   Roulingson   yozuvning   Bobil   qismidagi   600   belgidan   250   tasini   aniqladi.
Olimlar   J.Oppenxeym,   E.Xinks   va   boshqalar   Mesopotamiyaning   Akkad
mixxatlarini   o’qishga   o’z   hissalarini   qo’shdilar.   1855-yilda   Behistun   yozuvining
uchinchi qismi elam tilidagi mixxatlar ham olimlar tomonidan o’qildi. XIX asrning
90-yillarida nemis olimi F.Delich akkad tilining grammatikasi va lug’atini yaratdi.
Shumer   mixxat   yozuvini   o’qish   keyinroq   XIX   asrning   I   yarmida   F.   Tyurgo-
Danjan, O. Pepel, A. Daymel va A. Falkenshteynlar tomonidan amalga oshirildi.
Arxeologik   ma’lumotlar   Qadimgi   Mesopotamiyadagi   birinchi   arxeologik
qazishmalar   XIX   asr   o’rtalarida   uning   shimoliy   qismi   Osuriya   joylashgan   joyda
amalga   oshirildi.   1842-yil   fransuz   diplomati   P.Botta   Kunjik   tepaligini   qazishni
boshladi.   Chunki   bu   joy   mahalliy   afsonalarga   ko’ra   Osuriya   davlatining   poytaxti
Ninevrya   bo’lgan.   Ammo   tepalikni   qazish   aytarli   natija   bermagach,   u   bu   yerda
ishni  tugatib Xorsabod qishlog’ida qazish  ishlarini boshladi. U bu joyda 1843-yil
Osuriya   podshosi   Sargon   I   ning   Dur-Sharrukin   saroyi   qoldiqlarini   topdi.   Botta
topgan yodgorliklar Luvr muzeyining Osuriya kolleksiyasining asosi bo’ldi. 
12 3.   Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining vujudga kelishi va
muammolari
1845—1847-yillar   ingliz   diplomati   G.   Leyyard   sharq   tillarini   yaxshi   bilgan
holda   Nimrud   tepaligini   qazishni   boshladi.   Ulkan   odam,   ho’kiz,   odam-sher
haykallari   bo’lgan   podsho   saroylari   bilan   Osuriya   poytaxti   Nineviya   hisoblangan
Kunjik   tepalagidan,   Osuriya   podshosi   Sinaxxerib   (er.   av.   VII   asr)   saroyini   uning
nevarasi   Ashshurbanipalning   «Loy   kitob»lar   bilan   to’la   kutubxonasi   bilan   birga
topildi.   Leyayrd   topilmalari   Londondagi   Britaniya   muzeyi   qadimgi   sharq
kolleksiyasining   asosi   bo’ldi.   Leyyardning   xodimi   U.   Rassam   Kunjik   tepaligida
qazish ishlarini davom ettirdi va harbiy manzaralar tasvirlangan ajoyib relyefli boy
podsho kutubxonasi bilan Ashshurbanipalning saroyini topdi. 
Rassom   tomonidan Nimrud yaqinidagi   Balavat  degan  joyda er.  av. IX  asrga
oid Osuriya yodgorliklari, jumladan, harbiy yurish va xiroj keltirish tasvirlangan 4
jez   plita   Balavat   darvozasi   qoplamasi   topildi.   Ingliz   olimlari   tomonidan   XIX
asrning   ikkinchi   yarmida   qadimgi   shumer   shaharlari   Uruk,   Larsa   va   Eredu   qazib
ochildi.   XIX   asrning   oxirida   fransuz   arxeologlari   Shumer   shahri   Lagash   va   img
hukmdorlarini   ko’p   sonli   haykallarini   asosan,   Gudeaning   kumush   va   alebastr
vazalarini,   «Kalxatlar   stelasi»ni,   ibodatxona   xo’jaligi   va   3000   yillik   tarixga   ega
Nippur   shahrini   ochdilar.   Nippur   xarobalaridan   umumshumer   xudosi   Enlil
ibodatxonasi,   6000   loy   taxtachadan   iborat   ibodatxona-kutubxona,   saroy,   maktab,
bozor,   do’konlar   uy-joylar   va   xo’jalik   binolari   topildi.   XIX   asrda
Mesopotamiyadagi   arxeologik   kashfiyotlar   hammani   lol   qoldirdi.   Ammo
arxeologik izlanishlar ishqiboz qiziquvchan kishilar tomonidan hech qanday ilmiy
rejasiz, ilmiy usullarsiz olib borildi.
Ilmiy   usuldan   xabarsizlik   butun-butun   madaniy   qatlamlarni   yo’qotishga   olib
keldi.   XX   asrning   boshlaridan   arxeologik   izlanislilar   qat’iy   ilmiy   usullarga
suyangan   holda   olib   borila   boshlandi.   Nemis   arxeologi   Koldevey   Bag’dod
yaqinida   qadimgi   Bobil   xarobalarini   ochdi.   1899-1917-yillar   shahar   devorlari,
Navoxudonosor   II   (er.   av.   VII   asr)   saroyi,   diniy   marosimlar   ko’chasi,   bosh   xudo
Marduk ibodatxonasi, ulkan zikkurat qoldiqlari topildi. Nemis arxeologi V. Andre
13 1903—1914-yillar Osuriyaning eng qadimgi poytaxti Ashshurni qazib ochdi. 1933
—1939-yillar   fransuz   Parro   Mari   shahri   qoldiqlarini   qazib   bu   yerda   podsho
Zimrilim   saroyi   (er.av.H   ming   yillik   boshlari),   20   ming   loy   taxtachadan   iborat
xo’jalikdiplomatik hujjatlar arxivini topdi. 1922—1924-yillar ingliz olimi D.Vulli
qadimgi   Ur   shahri   xarobalaridan   oy   xudosi   Nannar,   ma’buda   Ningal
ibodatxonalarini,   podsho   Ur-Nammu   er.   av.   Ill   ming   yillik   oxirida   qurgan
zikkuratni,   ilk   sulola   davrida   qurilgan   maktab,   ustaxona,   bozor,   uy-joylar,
ibodatxona, davlat va xususiy arxivlarini qazib ochdi. 
Ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng   Yevropa   va   Amerika   tadqiqotchilari   bilan
birgalikda   Iraq   olimlari   arxeologik   izlanishlarda   ishtirok   eta   boshladilar.   Iroq
olimlari   Eredu   shahrini,   Nineviya   xarobalaridan   podsho   Asarxaddon   saroyini
ochdilar.   XIX   asrning   50—80-yillaridan   XX   asr   boshlarigacha   topilgan
yodgorliklar yangi ilmiy usullar asosida qayta o’rganila boshlandi. Shu bilan birga
Mesopotamiyaning   sinfiy   jamiyat   tarixigacha   bo’lgan   paleolit   davri   (Shanidar
manzilgohi),   neolit   (Jarmo,   Xassun   manzilgohlari)   yodgorliklari   o’rganila
boshlandi. XIX asr oxiridan boshlab Mesopotamiya tarixiga oid qator tadqiqotlarni
nemis   olimlari   K.   Bekold,   B.   Maysner,   amerikalik   olimlar   A.   Almeted,   A.   L.
Oppenxeym   e’lon   qildilar.   Mesopotamiya   tarixining   quyidagi   yo’nalishlari
bo’yicha   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib   borilayapti:   siyosiy   tarix   va   davlat   qurilishi;
sharq   davlatchiligining   o’ziga   xos   xususiyatlari;   qadimgi   Mesopotamiya   huquqi;
madaniyat   va   diniy   e’tiqod   etnogenezi,   shumerlarning   kelib   chiqishi   va   ularning
semit tilli xalqlar bilan aloqasi kabilar.
Iqtisodiy   va   ijtimoiy   munosabatlar   muammolari   yetarlicha   o’rganilmagan.
XIX   asr   oxiri   XX   asr   boshlarida   E.Meyer   fikricha   har   qanday   sivilizatsiya
feodalizmdan   boshlanadi,   kapitalizm   davriga   yetib   ichki   qarama-qarshiliklari
tufayli halok bo’ladi, shundan so’ng bu sikl yana qaytariladi. Sharqda bu nazariya
bo’yicha jamiyat abadiy feodalizm holatida turadi. Shu sababli XX asr boshlarida
nemis olimlari B.Maysner, P.Koshaker asarlarida qadimgi Mesopotamiya jamiyati
feodal   jamiyat   deb   baholanadi.   G’arbdagi   nazariyalardan   yana   biri   tarixiy
voqealarni   bilish   mumkin   emasligi   va   uning   tartibsizligi   konsepsiyasining   ilgari
14 surilishi   natijasida   Mesopotamiya   jamiyati   taraqqiyotini   tub   muammolarini
yechishga yordam berdi. Tadqiqotlardagi yana bir kamchilik dalillarni yozish kabi
yo’nalishning   ustuvor   bo’lib   qolishi   bo’ldi.   Ammo   keyingi   paytlarda   ijtimoiy
tuzilish, xo’jalikni tashkil etish, shaharlarni shakllanishi va ular-ning o’rai va roli,
hunarmandchiJik,   savdo,   ibodatxona   xo’jaligi   kabi   qator   muammolarga
bag’ishlangan   kapital   tadqiqotlar   paydo   bo’ldi.   (A.   Falkenshteyn,   Oppenxeym,   I.
Gelba, V. Lemans va boshqalarning asarlari). 
Mesopotamiya   tarixini   o’rganish   markazlari   dastlab   Angliya   va   Fransiyada
o’rnashdi.   XIX   asrda   u   Germaniyaga   ko’chdi.   Yevropada   fashizmning   paydo
bo’lishi   ko’pgina   olimlarni   AQSHga   ko’chishiga   sabab   bo’ldi.   Bu   yerda   hozir
jahonga   mashhur   osurshunoslik   markazlari   ishlaydi.   Shu   bilan   birga   hozir
Fransiya,   Italiya,   Belgiya,   Gollandiya,   Turkiya   va   Iroqdagi   osurshunosjik
markazlari samarali tadqiqotlar olib bormoqdalar.
Qadimgi   Mesopotamiya   tarixi   bo’yicha   asosiy   manbalar   bu   moddiy
madaniyat yodgorliklari, yozma hujjatlar va adabiy asarlar, antik mualliflar asarlari
hisoblanadi.
Er,   av.   Ш —I   ming   yilliklarga   oid   moddiy   madaniyat   yodgorliklari
Mesopotamiyaning   qadimgi   shaharlari   Eredu,   Uruk,   Lagash,   Larsa,   Nippur,
Eshnunna,   Mari,   Ashshur,   Nineviya   va   Bobil   xarobalarini   qazish   natijasida
ma’lum.   Shaharlarda   zinapoyasimon   minora,   saroylar,   ulkan   ibodatxonalar,   turar
joylar,   xo’jalik   inshootlari,   san’at   asarlari   va   uy   anjomlari   topilgan.
Mesoptamiyadan,   Misr,   Baxrayn   va   Hindistondan   er.   av.   III—II   ming   yilliklarga
oid silindrsimon stealit, lazurit, serdolikdan yasalgan muhrlar ko’plab topilgan.
Eng   qadimgi   hujjatlar   (er.av.   III   ming   yillik   boshlari)   Uruk   va   Jamdat-
Nasrdan   topilgan   mingga   yaqin   loy   taxtachalardir.   Ular   piktografik   belgilar   bilan
yozilib hali oxirigacha o’qilmagan. Lagashdan er.av. III ming yillikka oid xo’jalik
hujjatlari topilgan. Ayniqsa, er.av. II ming yillikka oid ko’pgina xo’jalik hujjatlari
saqlanib   qolgan,   ular   davlat   arxivlari,   ibodatxona   va   xususiy   arxivlarda   saqlanib
qolgan. 
15 Hozirgi Turkiya hududidagi Qultepadan er.av. II ming yillikka oid Osuriya va
amoriy   savdogarlariga   tegishli   qarz,   tilxat   va   sud   qarorlari   aks   etgan   10.000   loy
taxtachalardan   iborat   arxiv;   er.   av.   II   ming   yillikka   oid   qadimgi   Arrapxadan
topilgan 4000 loy taxtacha; er. av. XII—XI asrlarga oid Ashshur shahri arxivi, er.
av.   I   ming   yillika   oid   Nippur,   Bobil,   Borsippa,   Ur   va   Uruk   shaharlari
kesishmalarida   topilgan   arxivlar,   ayniqsa,   Nippurda   «Murashu   uyi»dan   topilgan
er.av. V asrga oid 700 hujjat diqqatga sazovordir.
  Huquqiy   hujjatlar   Huquqiy   hujjatlardan   bizgacha   yetib   kelgan
yodgorliklarning   ko’pchiligi   Mesopotamiyadan   topilgan.   Ulardan   eng   qadimgisi
podsho   Shul’ga   qonunlari,   (er.   av.   Ill   ming   yillikning   oxiri),   er.av.   XX   asrga   oid
Eshnunna   qonunlari,   undan   kirish   va   59   modda   saqlanib   qolgan;   er.av.   II   ming
yillik   boshlariga   tegishli   Larsa   va   Issin   qonunlari   parchalari,   Lipit-Ishtar   nomli
hukmdorning   kirish,   xulosaning   bir   qismi   va   40   ga   yaqin   qonun   moddalari
bizgacha   yetib   kelgan.   Eng   katta   qonunlar   to’plami   247-moddadan   iborat   asosiy
qism,   xulosadan   iborat   Hammurapi   qonunlaridir.   Er.av.   II   ming   yillik   o’rtalariga
oid Osuriyaning yoki o’rta Osuriya qonunlari, yangi Bobil podsholigiga oid 20 ga
yaqin   qonun   moddalari   bizgacha   yetib   kelgan.   Diplomatik   hujjatlar   Eng   qadimgi
diplomatik hujjatlardan ikki   loy silindrda  bitilgan  er. av.  XXIV asrga  oid Lagash
va Umma o’rtasidagi chegara janjali to’g’risidagi yozuv bizgacha yetib kelgan. 
Er. av. XXIII asrga oid Akkad va Elam davlatlari o’rtasidagi shartnoma, er.av.
II   ming   yillik   boshlariga   oid   Mari   podshosining   Bobil,   Suriya   va   Finikiya   bilan
diplomatik yozishmalari matnlari topilgan. Er.av. II ming yillikda Old Osiyo, Misr
tarixi   va   xalqaro   munosabatlar   to’g’risida   boy   ma’lumot   beradigan   bosh   manba
Misrda   topilgan   Tell-Amarna   arxividir.   Tarixiy   mazmundagi   yozuvlar   Shumer
shaharlari Akkad, Bobil va Osuriya davlatlari podsholarining yozuvlari juda katta
qimmatga   egadir.   Shunday   yozuvlardan   biri   er.av.   XXIV   asrga   oid   Lagash
davlatining   yuksalishi,   uning   qo’shni   Umma   bilan   kurashi   to’g’risida   hikoya
qiladigan Lagash hokimi Eanatumning «Kalxatlar stelasi» deb atalmish yozuvidir.
Er. av. XXIV asrga oid Lagash hokimi Urukagina, er. av. XXII asrga oid Lagash
hokimi  Gudeaning  qurilish  va  bag’ishlov yozuvlari,  Akkad podshosi   Rimushning
16 (er. av. XXIII asr) Elamga yurishlari to’g’risidagi yozuvbri va «Manishtun obeliski
«da   podsho   yer   zaxirasi,   uning   jamoa   yeri   hisobidan   ko’payishi   to’g’risida
ma’lumot berilgan.
Bizgacha Osuriya podsholarining juda ko’p yozuvlari yetib kelgan. «Sargon II
ning   Ashshurga   xati»,   er.av.   714-yilda   Urartuga   qarshi   yurishi   bayon   qilingan
xatlar yetib kelgan. Podsho Ashshurbanipalning batafsil tarixiy ma’lumot ber avchi
yilnomasi   shular   jumlasidandir.   Yangi   Bobil   podsholarining   140   ga   yaqin
yozuvlari   bizga   ma’lum.   Tarixiy   asarlar   keyinroq   er.av.   IV—III   asarlarda   paydo
bo’ldi.   Kohin   Beroyesning   (Bobildagi   Marduk   ibodatxoansi   kohini),   3   qismli
«Bobil   va   Xaldey   tarixi»i   to’fon   davridan   Makedoniyalik   Iskandar   davrigacha
davom etgan asari diqqatga sazovordir. 
6
Bizgacha   bu   asarning   parchalari   o’rta   asr   tarixchilari   asarlarida   keltirilgan
ma’lumotlar   orqali   yetib   kelgan.   Shumer-Akkad   adabiy   yodgorliklari   Uruk
podshosi   Jmerkar   to’g’risidagi   epik   poemalarda   Shumerning   ilk   sulola   davrida
(er.av. Ill ming yillik boshlari) uzoq mamlakat Aratta (Eron hududi) bilan aloqasi
to’g’risida qiziqarli ma’lumotlar beriladi. Shumer poemasi «Gilgamesh va Aga» da
Urukning   Kish   shahri   qaramligidan   mustaqil   bo’lishi   uchun   kurashi   to’g’risidagi
aniq   ma’lumotlar   mavjud.   Akkad   podsholigining   asoschisi   Buyuk   Sargon
to’g’risidagi   Akkad   afsonalari   saqlanib   qolgan.   Shumer,   Bobil   va   Osuriya
yodgorliklaridan qimmatli tarixiy ma’lumotlar olish mumkin. «Gilgamesh» dostoni
haqiqiy   tarixiy   xazina   hisoblanib,   uning   matni   Nineviya   shahridagi   mashhur
Osuriya   podshosi   kutubxonasidan   topilgan.   Bu   doston   er.   av.   II   ming   yillik
boshlarida yaratilgan deb taxmin qilinadi.
6
 Гафуров Б.Г. Цибукидис Д.И. Александр Македонский и Восток. М., 2018
17 Kichik Osiyo 
Er.   av.   II   ming   yillikda   halokatga   uchragan   Xett   davlati   to’g’risida   tarixiy
ma’lumotlar XX asr boshlarigacha deyarli yo’q darajada edi. Bu vaqtgacha Kichik
Osiyo va shimoliy Suriyada sirli iyeroglif yozuvlar va tasvirlar topilgan edi. 1887-
yil   tadqiqotchilar   Tell-Amarna   arxividagi   diplomatik   yozishmalarda   Xett
podshosining Misr fir’avniga tengligi (uning birodari) eslatib o’tiladi Bu kashfiyot
Old Osiyoda qadimda yana bir buyuk davlat mayjud bo’lganini ko’rsatdi. 1906-yil
nemis   olimi   Y.   G.   Vinkler   Bugozgoyada   (Turkiya)   xettlar   poytaxti   Xattusi
xarobalarida arxeologik qazishmalarga kirishdi. 
Qazishmalar   natijasida   Yaqin   Sharq   tillarida   bitilgan   o’n   minglab
taxtachalardan   iborat   arxiv,   jumladan,   Xett   —   Misr   tinchlik   shartnomasining
mixxat   varianti   topildi.   Chex   tadqiqotchisi   B.   Grozniy   1915-yilda   chuqur
tadqiqotlar   natijasida   xett   tili   hind-yevropa   tillar   oilasiga   mansub   degan   xulosani
aytdi, natijada Xett davlati tarixini o’rganish kuchayib ketdi. Olim A.Getse 1933-
yil Xett davlati tarixini umumiy ocherkini yaratdi. Bundan tashqari, A. Getse 1933-
yilda Kichik Osiyo tarixi umumiy ocherkini chop etdi. 
18 Muallif Xett davlati harbiy va sulola tarixiga asosiy e’tiborini qaratdi. U Xett
jamiyatining   bir   qancha   ijtimoiy-siyosiy   muassasalari   o’xshashligiga   (yer-mulk,
majburiyatli  yer  egaligi)  asoslanib,  xettlarning ijtimoiy tizimini  feodal  tuzum  deb
ta’rifladi.   Lingvist   va   arxeologlar   xett   madaniyati   asoslarini   yaratishda
protoxettlarni, xurrit qabilalarini o’rnini ko’rsatadigan dalillarni topdilar.
4. Qadimgi Sharq davlatlari xususiyatlari
Eron tarixining alohida davrlari turli xil yozma manbalarga boy. Yozuvlardan
eng   qadimgilari   er.av.   III—I   ming   yilliklardagi   janubiy-g’arbiy   Eron   hududi
bo’lgan Elam tarixini yoritadi: ular podsho yozuvlari, huquqiy hujjatlar, bag’ishlov
matnlari, davlatlararo shartnomalardir.
Qadimgi fors davlati tarixi bo’yicha manbalar xilma-xil: bu xo’jalik hujjatlari,
tarixiy yozuvlar, amaldorlarning rasmiy yozishmalari. Hozirgi vaqtda qadimgi fors
tilida   elam   va   akkad   tillariga   tarjima   qilingan   200   ga   yaqin   (podsholar)   mixxat
yozuvlari chop etilgan. 1972-yilda fransuz arxeologlari Suzada Doro I ning ulkan
haykalini   topdilar.   Haykal   qadimgi   fors,   elam,   akkad   va   misr   iyeroglif   matnlari
bilan   qoplangan.   Qadimgi   Eron   poytaxtlari   Persepol   yoki   Pasargadda,   podsho
Kserksyozuvlari   nusxalari   topilgan.   Persepolda   er.av.   Ill   ming   yillikka   oid   elam
tilida   mixxat   bilan   yozilgan   800   ta   hujjat   topilgan.   Fors   qabilalarini   Old   Osiyo
chegaralaridagi   harakati   to’g’risida   er.av.   IX-VII   asrlarga   oid   Osuriya   yozuvlari
ma’lumot beradi. Bobil tarixiy xronikasi Mesopotamiyani forslar tomonidan bosib
olinishi haqida hikoya qiladi. Forslar davriga old loy taxtachalarda yozilgan 10000
ming bobil xususiy huquqiy va ma’muriy xo’jalik hujjatlari mavjud.
Shuningdek, Misrdan forslar davriga oid turli xil ma’muriy xo’jalik hujjatlari,
podsho   Kumbizning   Misr   ibodatxona   mulklarini   cheklash   to’g’risidagi   dekreti,
Doro   I   ning   Misr   qonunlarini   kodifikatsiya   qilish   to’g’risidagi   farmoni   katta
qiziqish   uyg’otadi.   Midiya   va   Eron   tarixi   bo’yicha   ma’lumot   beradigan
manbalardan biri bu yunon mualliflarining asarlari hisoblanadi. Gerodot (er.av. V
asr)ning  tarixi,  Fukidid  (er.av.  V   asr)   tarixi,  Ksenofontning   «Yunon  tarixi»  asari,
uning   «Anabasis»   memuari,   sitsiliyalik   Diodorning   «Tarixiy   kutubxona»si   kabi
asarlar   qadimgi   fors   tarixiga   oid   boy   siyosiy,   ijtimoiy,   harbiy-diplomatik
19 ma’lumotlar beradi. Eronda mezolit va neolit davriga oid manzilgohlar, arxeologik
topilmalar,   kulolchilik   buyumlari   Suza   shahrining   ilk   qatlamlari   yodgorliklari,
Eron poytaxt shaharlari Suza, Ekbatana, Pasargad xarobalaridan topilgan ulug’vor
haykallar,   qoya   tosh   relyeflari   qimmatbaho   metallardan   qilingan   buyumlar-riton-
qadahlar,   harbiy   qurollar   va   taqinchoq-bezaklar   topib   o’rganilgan.   Yevropa
olimlari   J.   De   Margo   va   Grishman   bu   qadimgi   shaharlar   xarobalarini   o’rganib,
eronshunoslik faniga muhim hissa qo’shdilar.
Qadimgi Hindiston  va Qadimgi Xitoy 
Janubiy   Osiyoga   xos   jihat   taraqqiyotning   merosiyligi   va   davomiyligidir.
Qadimgi va o’rta asrlarda bu yerda keskin etnik o’zgarishlar yuz bermadi. Ijtimoiy
munosabatlarda   kasta   tuzumi   va   madaniy   an’analarning   barqarorligi   ko’rinib
turadi.   Qadimgi   Hindistonning   ko’pgina   asarlari   hozirgacha   hinduizm   va
buddizmning   muqaddas   kitoblari   hisoblanadi.   Yozma   manbalar   bizgacha   juda
ko’plab   yetib   kelgan.   Sanskrit   tilini   o’rganish   qadimgi   til   grammatik   asarlariga,
asosan Panini grammatikasiga (er. av. IV asr) asoslanadi.
Ijtimoiy   munosabatlarni   o’rganish   uchun   asosiy   manba   bo’lib,   diniy-axloqiy
majburiyat-draxmalar   («Manu   qonunlari»)   siyosat   san’ati   to’g’risidagi
(Artxashastra),   muhabbat   to’g’risidagi   (Kamasutra)   maxsus   traktatlardan
foydalaniladi.   Bu   manbalarda   fikrlar   sxolastik,   an’anaviy   rahda   bayon   qilingan,
shu bilan birga bu asarlar qachon va qayerda tuzilganligini aniqlash mumkin emas.
Tarixiy   voqealar   adabiyotda   kam   tilga   olinadi.   U   ko’p   hollarda   yarim   afsonaviy
kissalarda aks etadi. 
Yilnomalar   eramizning   I   asrlarida   Seylondagi   budda   monastirlarida   tuzilgan
va boshqa asosan budda ta’limotiga oid siyosiy-xo’jalik hujjatlari bo’lgan. Davlat
va xususiy arxivlar yetib kelmagan. Hujjatlar palma daraxti barglari, po’stloq yoki
mato   parchasi   kabi   mo’rt   asosda   yozilgani   uchun   saqlanmagan.   Bizgacha   faqat
eramizdan   avalgi   III—II   ming   yilliklarga   oid   o’qish   qiyin   bo’lgan   Hind
sivilizatsiyasiga   oid   muhrlardagi   qisqa   yozuvlar   va   Ashoki   davri   (er.   av.   III   asr)
yozuvlarigina yetib kelgan. 
20 Qadimgi   Hindistonda   qurilish   materiali   sifatida   asosan   yog’och   ishlatilgan.
Tosh   va   bronza   haykaltaroshligi   keyingi   asrlardagina   paydo   bo’lgan.   Yana
shuningdek, Hind qadimiy obidalarini o’rganish asoan XX asrda boshlandi. Faqat
ozgina   shaharlar,   Moxenjo   Daro,   Xarappa   katta   maydonlarda   qazib   ochilgan.
Tarixnavislik   Janubiy   Osiyo   tarixini   o’rganish   XVII   oxiridan   aniqrog’i,   1784-yil
Kalkuttada   sharqshunoslarning   birlashmasi   Osiyo   jamiyatiga   asos   solinishidan
boshlandi.   XVIII   asr   oxirida   Sanskrit   adabiyotining   yodgorliklari:   «Manu
qonunlari»,   Kalidasining   «Shakuntali   «   dramasi,   falsafiy   poema   «Bxagavagita»
tarjima   qilindi.   Nemis   tadqiqotchilari   Hindistonda   jahon   madaniyatining   ildizini
qidirdilar.   XIX   asrning   birinchi   yarmida   Sanskrit   tilining   qadimgi   fors,   lotin   va
yunon tillari bilan qarindoshligi nazariyasi ilmiy asoslandi. XIX asrning o’rtalarida
va   ikkinchi   yarmida   hind   adabiyotning   yodgorliklari   asosan   vedalarni   tarjima
qilish   va   chop   qilish   yuzasidan   muhim   ishlar   qilindi.   Jumladan,   Sharqning
muqaddas   kitoblari   50   tomli   (Oksford   universitetida   Maks   Myuller   asos   solgan)
seriya,   ko’p   tomli   Sanskrit   lug’atlari   paydo   bo’ldi.   XIX   asrning   oxirida   T.Ris,
Devids pali tilidagi matnlarini o’rganish va chop etish jamiyatini tashkil etdilar.
XIX   asrning   70-yillari   XX   asrning   boshlarida   Hindistonda   arxeologik
qazishlar boshlandi. Asrimizning 20—30-yillarida janubiy Osiyoning eng qadimgi
hind   sivilizatsiyasi   ochildi.   XX   asr   boshlarida   hindshunoslikning   umumiy
konsepsiyasida yevrosentrizm an’anasi kuchli edi. Qadimgi hind jamiyati turg’un,
mustaqil   taraqqiyotga   qobiliyatsiz,   hind   davlati   teokratik   va   despotik,   tafakkur
chalg’itilgan va faqat diniy deb talqin qilindi. 
Hindistonga   makedoniyalik   Iskandarning   yurishini   siyosiy   ahamiyati
bo’rttirib ko’rsatildi. Hind madaniyatining muhim yutuqlari (epik asarlar, poeziya,
teatr)   yunonlardan   o’zlashtirilgan   deb   ko’rsatildi.   Faqat   XX   asrning   birinchi
yarmida hind milliy tarixnavisligining juda katta tadqiqotlari bunday qarashlarning
asossizligini   ko’rsatdi.   Hind   milliy   tarixnavisligi   manbalarda   ko’p   hollarda
yetarlicha tanqidiy tahlil etilmaydi. Qadimgi tarix ma’lum darajada modernizatsiya
qilindi 7
.
7
7 Шофман А.С. Распад империи Александра Македонского. М., 2020
21 An’anaviy   Xitoy   tarixnavisligi   fanida   Xitoy   tarixini   sulolalar   bo’yicha
davrlashtirish xarakterlidir. Shunga ko’ra, afsonaviy «besh imperatorlar» davridan
so’ng,   «uch   sulola»   Sya,   Shan-In   va   Chjou   davrlari   boshlandi.   An’ana   bo’yicha
Chjou   davri   Chunsyu   va   Chjango   davrlarini   o’z   ichiga   olgan   ikki   qism   G’arbiy
Chjou (er.av XI-VIII asrlar) va Sharqiy Chjou (er.av VIII—III asrlar) ga bo’linadi.
Sin  sulolasi   (er.av.  Ill   asr)   o’rniga  hukmronlik  vaqti   g’arbiy   va  sharqiy   davrlarga
bo’linadigan   Xan   sulolasi   keladi.   Sulolaviy   davrlashtirish   hozirgi   tadqiqot
talablariga   javob   bermaydi.   Shu   sababli   jamiyat   taraqqiyotini   ishlab   chiqarish
kuchlari   va   mehnat   qurollari,   tayyorlangan   asosiy   buyumlar   bo’yicha   jamiyat
taraqqiyotini   bosqichlarga   bo’ladigan   arxeologik   davrlashtirishdan   foydalanamiz.
Demak, Xitoyda «uch sulola»dan oldingi davr neolit   davriga to’g’ri keladi. Shan-
In davrida qadimgi Xitoy jamiyati jez   davriga kiradi. Chun Syu davri (er.av. VI—
V asrlar) oxirida   qadimgi Xitoyda temir davri boshlanadi.  
5.Qadimgi Xitoy tarixini jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti
Qadimgi Xitoy tarixini jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti   mezoni
asosida quyidagi davrlashtirishni ko’rish mumkin:
1.  Ibtidoiy jamoa tuzumining yemirilishi va ilk davlatlarning vujudga kelishi.
(er. av. II ming yillik).
2.  Er. av. VIII—HI asrlarda qadimgi Xitoy.
3.   Xitoyda   birmchi   markazlashgan   davlat-Sin   imperiyasi   (er.   av.   221-207-
yillar).
4.  Qadimgi Xitoy I—III asrlarda.
22 Qadimgi   Xitoy   tarixiga   oid   juda   ko’p   aniq   davrlashtirilgan   yozma
yodgorliklar   mayjud.   Bu   bizgacha   kitob   holida   yetib   kelgan   tarixiy   asarlardir.
Yozma   manbalar   ichida   qadimgi   Xitoy   yilnomalari,   eng   avvalo,   Lu   podsholigi
davrida   tuzilgan   er.   av.   VIII—V   asrlar   voqealari   yoritilgan   Chun   Syu   yilnomasi
muhim  ahamiyatga  ega.  Chun  Syu matni  bilan  an’anaviy ravishda  uning  muallifi
qadimgi   Xitoy   faylasufl   Konfusiya   nomi   bog’lanadi.   Yilnomalar   bilan   yaqin
bog’langan, eng avalo, Shan-shu (Shiszin-qo’shiqlar kitobi) nomli kitob va boshqa
qadimgi Xitoy tarixiy asarlari janridir. 
Bu asarlarda hukmdorlar va ularning yaqinlarining so’zlari mavjud. Bizgacha
yetib kelgan Shan-shu matni qismlarigina haqiqiy deb hisoblash mumkin. Chunki
bu   manbaning   ba’zi   boblari   keyingi   davrlarga   oid.   Eramizdan   avalgi   I   asrda
qadimgi   Xitoyda   yangi   tarixiy   asarlar   paydo   bo’ldi.   Bu   asarlar   Xitoy
tarixnavisligida katta o’rin tutadi. Ana shunday asarlardan bin Sima Syanning (er.
av. 105-90-yillar) Tarixiy yozishmalari edi. Bu asar qadimgi Xitoy ijtimoiy-siyosiy
va   madaniy   hayoti   to’g’risida   boy   ma’lumotlar   beradi.   Sima   Syan   tarixiy
voqealarni bayon qilishda kishilar faoliyatini bayon qilish usulini tanlaydi.
23 Sima   Syanning   tarixnavislik   usulidan   Xan   tarixi   muallifi   Gu   Garbiy   Xan
(er.av.   206-yil)   sulolasining   tarixini   yozishda   foydalanadi.   Ban   Gu   Xitoy
tarixnavisligining yangi sulolalar tarixi nomini olgan janr asoschisi bo’lgan. 
Xitoy   tarixini   arxeologik   o’rganishda   amalga   oshirilgan   ishlar   muhim
ahamiyatga   ega.   Arxeologik   qazishmalar   natijasida   ilk   Shan   davriga   oid   Ermitou
shahri, Chansha yaqinida boy qabrlar (er. av. Ill asr) topilgan.
An’anaviy   Xitoy   tarixnavisligida   ikki   o’ziga   xos   xususiyat:   -   Xitoy
madaniyatining   boshqa   qo’shni   madaniyatlardan   Xitoy   davlatchiligini   kelib
chiqishini   afsonalarga   bog’lab   o’ta   qadimiylashtirish   ajralib   turadi.   Xitoy   tarixini
o’rganishni   o’rta   asrlarda   Yapon   olimlan   boshlab   berdilar   Yaponiyada   Xitoy
tarixini   barcha   davrlari   o’rganildi.   Mashhur   xitoyshunos   olim   Kaydzuka   Sigeki
Qadimgi   Xitoy   davlatlarim   shakllanishiga   oid   kapital   tadqiqotlar   muallifi
hisoblanadi.   Yevropada   Xitoy   tarixini   o’rganishda   fransuz   tadqiqotchilari   katta
yutuqqa   erishdilar.   XX   asr   boshlarida   E.   Shavann   Sima   Syanning   Tarixiy
yozishmalarini   tarjima   qila   boshladi.   Mashhur   sharqshunos   olim   fransuz   A.
Maspero   Qadimgi   Xitoy   nomli   kapital   asarini   yaratdi.   AQSHda   XX   asrning   60-
yillari   oxirida   Qadimgi   Xitoy   tarixini   o’rganish   xalqaro   jamiyati   tashkil   topdi.
AQSHda Xitoy tarixini kelib chiqishi Xitoydan bo’lgan olimlar o’rganadi.
Qadimgi Sharq taraqqiyotida xususiylik va umumiylik
Qadimgi   Sharqning   turli   hududlaridagi   turli   tabiiy   sharoit   o’zining   alohida
xususiyatlari   va   umumiy   tomonlariga   ega:   asosan   subtropik   iqlim   va   yozda   juda
issiq, qishda yumshoq iqlimli hudud. Qadimgi Sharq xalqlarining tarixiy taqdirida
buyuk daryolar Nil (6700 km uzunligida), Frot (2700 km), Dajla (1900 km), Xind
(3180 km), Gang (2700 km), Xuanxe (4850 km) muhim o’rin tutadi. Bu daryolar
dunyoda eng yirik daryolar bo’lib, yaxshi sug’oriladigan, hosildor keng vodiylarni
tashkil   qiladi.   Bu   hududlarda   xo’jalik   faoliyatini   sun’iy   sug’orish   inshootlarini
barpo   qilib,   ko’pdan-ko’p   kanallar   tizimini   Nil,   Frot   vodiylarida,   Amudaryo,
Zarafshon,   Sirdaryo   havzalarida,   Gang,   Xuanxe   va   Mekong   daryolarida   suv
toshqinlarini,   tug’onlarini   ko’rish   orqali   jilovlash   mumkin   edi.   Bu   hududlarda
yashaydigan   kishilar   mahsuldor   dehqonchilik   qilish   uchun   juda   katta   kuch   sarf
24 qilishga   majbur   edilar.   Daryolarda   baliqlar   juda   ko’p   bo’lib,   odamlarga   asosiy
ovqat   bo’lar   edi.   Frot,   Dajla,   Nil   va   Mekong   daryolari   vodiylarida   ko’p   sonli
ekinlar   yovvoyi   holda   o’sar   edi.   Ular:   arpa,   sholi   bug’doy,   tariq   va   boshqa   donli
ekinlarni   madaniylashtirish   imkonini   berdi.   Boy   hayvonot   dunyosi   ko’pchilik
hayvonlarni   madaniylashtirish   uchun   shart-sharoit   yaratdi.   Shu   bilan   birga
allyuvial   tuproqli   vodiylarda   tosh,   qurilish   uchun   daraxt,   metallar   (mis,   oltin,
qalay, kumush) kabi uyg’un xo’jalik hayoti uchun zarur bo’lgan xom ashyo taqchil
edi.   Bu   xom   ashyolar   tog’li   hududlar,   sahro-cho’llarda   mavjud   edi.   Shu   sababli
eramizdan avvalgi IV ming yillikda allyuvial vodiylar (Nil, Dajla va Frot) aholisi
tog’li va sahro rayonidagi (Sinay, Nubiya, Arman tog’i, Tavr tog’lari) aholi bilan
xom   ashyo   almashinuvi   jarayoni   boshlandi.   Ishlab-chiqarish   munosabatlarining,
savdoning past darajasi bilan bu almashinuv ko’p hollarda talonchilik urushlariga
aylanib   ketdi   va   xom   ashyo   manbalari   mavjud   hududlarni   o’z   tarkibiga   kiritgan
katta-katta harbiy davlatlar paydo bo’lishiga olib keldi.
Buyuk   daryolar   vodiylarida   inson   yashashi   uchun   qulay   shart-sharoitlarni
vujudga   kelishi   ishlab   chiqarish   kuchlarining   paydo   bo’lishiga   imkon   yaratib,   ilk
mudofaa inshootlari va shaharlar shakllanishiga olib keldi.
O’sha   davr   uchun   shahar   yangi   voqelik   edi,   u   boshqaruv   va   diniy   e’tiqod
markazi   bo’lib   qoldi,   bu   yerda   hunarmandchilik   ishlab   -   chiqarishi   shakllandi.
Shahar   savdo   markazi   vazifasini   bajardi.   Ishlab  chiqaruvchi   xo’jalikning   vujudga
kelishi,   sug’orma   dehqonchilik,   chorvachilikning   rivojlanishi,   metallarning
o’zlashtirilishi   va   shaharlarning   paydo   bo’lishi   qadimgi   Sharqda   insoniyat
jamiyatining   progressiga   sabab   bo’ldi.   Bu   jarayon   ijtimoiy   qatlamlarning   paydo
bo’lishi  va  ular   o’rtasidagi  munosabatlarni   murakkablashuviga   olib keldi.  Mulkiy
tabaqalanish kuchayib ketdi, yangi ijtimoiy muassasa qulchilik vujudga keldi.
Qadimgi   Sharqda   hukmron   sinfning   o’ziga   xos   xususiyati   uning   davlat
apparati bilan yaqin aloqasi edi. Bunday ijtimoiy tabaqalanish ziddiyatli xarakterda
bo’lib, doimiy ravishda jamiyatda norozolikni, turli g’alayonlarni vujudga keltirar
edi. Qadimgi Sharq mamlakatlari taraqqiyotini qadimgi yunon shahar-davlatlari va
qadimgi   Rim   bilan   qiyoslaganda   qadimgi   Sharq   jamiyati   taraqqiyotidagi
25 turg’unlik,   sekin   an’anaviy   rivojlanish   darajasini   ko’rish   mumkin.   Bu   qadimgi
Sharq   iqtisodiyotining   turg’unlik   jihatini,   tovar   xo’jaligini   zaifligini,   texnika   va
texnologiyaning   sekin   takomillashganini,   mehnat   taqsimotining
chuqurlashmaganidan dalolat beradi. Qadimgi Sharq jamiyatining tuzilishini o’ziga
xos   xususiyatidan   yana   biri   bu   asosiy   ijtimoiy   va   hududiy   birlik   jamoaning
mavjudligidir.   Har   qanday   qadimgi   Sharq   davlati   bir   necha   shaharni   hisobga
olmaganda o’z tashkilotiga ega bo’lgan ko’pgina qishloq jamoalaridan iborat urug’
jamoasi   bo’lib,   bu   ma’lum   bir   hududda   yashab   bir-biriga,   boshqa   jamoa   va
davlatga nisbatan huquq va majburiyat bilan bog’langan yopiq tashkilot edi.
Jamoa   ichida   mulkiy   tabaqalanish   kuchli   bo’lib,   jamoada   boy   va   kambag’al
jamoachilar   ijarachi   qullar,   yersizlar   ko’p   edi.   Shunga   qaramasdan,   jamoada
yashash   va   ishlab   chiqarishning   jamoachilik   shakli   saqlanib   qoldi.   Jamoa
mulkchiligi,   jamoa   birdamligi   xususiy   mulkchilikning   rivojlanishiga   to’siq   edi.
Jamoa   tashkilotining   turg’unligi   ishlab   chiqarish   va   hayot   kechirishning
jamoachilik shaklini saqlanib qolishi, qadimgi Sharq iqtisodiyoti, ijtimoiy tuzilishi,
davlat   hokimiyati   shakllarini   belgilab   berdi.   Iqtisodiyot   sun’iy   sug’orishga
asoslangan dehqonchilik bilan bog’liq edi. Xo’jalik hayotini yo’lga qo’yish uchun
ko’p sonli jamoalarni birlashtirish va yo’naltirish zarurati Qadimgi Sharqda davlat
hokimiyati   rolini   o’sishga   yordam   berdi   va   cheklanmagan   monarxiya   shaklida
o’ziga   xos   hokimiyatni   yaratilishiga   olib   keldi.   Davlat   hokimiyatini   xo’jalik
hayotiga   faol   aralashuvi   ko’p   sonli   ma’muriy   boshqaruv   apparatini   vujudga
keltirdi.
Qadimgi   Sharq   hukmdori   va   uning   boshqaruv   apparati   sun’iy   sug’orish
tizimini   tashkilotchilari   rolida   chiqqanlari   uchun   va   oxir   oqibat   davlat   yer
jamg’armasining davlat yeri, hukmdorni o’zini yeri degan tushunchaga olib keldi.
Bu   asosan   yerning   asosiy   egasi   sifatida   yerga   egalik   va   nazorat   qilish,   ma’lum
miqdorda  soliq   olishdan  iborat   edi.  Amalda  esa   yerlarning  katta  qismi   ko’p  sonli
qishloq jamoalarining merosiy yeri edi. Bir qism  yer saroy a’yonlari, zodagonlar,
amaldor   va   harbiylarga   berilgan   edi.   Yerdan   foydalanadigan   barcha   toifalar
davlatga   yer   solig’i   to’lab,   turli   majburiyatlarni   o’taganlar.   Barcha   to’lov-
26 majburiyatlar  o’tagandan  so’ng  yer   egalari   yerni  to’la  tasarruf   qilishlari  va   sotish
huquqiga ega bo’lganlar.
Shu   bilan   birga   bir   qism   yer   podsho   va   unga   qaram   kohinlar   ixtiyorida
bo’lgan.   Bu   yerlarda   podsho   va   ibodatxona   xo’jaliklari   tashkil   qilinib,   qullar   va
qaram   kishilar   ishlaganlar,   bunday   bir   qism   yerlar   ijaraga   berilgan.   Shu   tarzda
Qadimgi   Sharq   hukmdori   mamlakatda   ishlab   chiqariladigan   qishloq   xo’jaligi
hunarmandchilik   mahsulotlari   va   soliq   majburiyatlarini   o’z   qo’lida   to’plagan,
uning qo’lida moddiy boyliklar yig’ilib qolgan.
27 Xulosa.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, Qadimgi Yaqin Sharq jahon sivilizatsiya
beshiklaridan   biri   hisoblanadi.   Aynan   shu   yerda   yil   davomida   intensiv   qishloq
xo’jaligi   birinchi   marta   amalga   oshirildi.   Bu   esa   birinchi   zich   shahar   aholi
punktlarining   paydo   bo’lishiga   va   ijtimoiy   tabaqalanish,   markazlashgan   hukumat
va imperiyalar, uyushgan  din  va  uyushgan  urush  kabi   ko’plab  tanish  sivilizatsiya
institutlarining   rivojlanishiga   olib   keldi.   Shuningdek,   u   birinchi   yozuv   tizimi,
birinchi   alifbo   (abjad),   tarixdagi   birinchi   pul   birligi   va   qonun   kodekslarining
yaratilishi,   astronomiya   va   matematika   asoslari   qo’ygan   dastlabki   yutuqlar   va
g’ildirak ixtirosini ko’rdi.
Bu   davr   mobaynida   davlatlar   tobora   ko’payib   bordi,   toki   mintaqa   turli
madaniyatlarni   bosib   olgan   militaristik   imperiyalar   tomonidan   nazorat
qilinmaguncha.
“Qadimgi   Yaqin   Sharq”   iborasi   XIX   asrda   Yaqin   Sharq   va   Uzoq   Sharq
o’rtasidagi   Britaniya   imperiyasini   qiziqtiradigan   global   hududlar   sifatidagi   farqni
bildiradi.   Bu   farq   Qrim   urushi   davrida   boshlangan.   Sharqning   bu   ikki   muddat
o’rtasidagi   so’nggi   yirik   eksklyuziv   bo’linishi   XIX   asr   oxiridagi   diplomatiyada,
1894-1896-yillarda Usmonli imperiyasi  tomonidan armanlar va ossuriyaliklarning
Hamidiy   qirg’inlari   va   1894-1895-yillardagi   Birinchi   Xitoy-Yapon   urushi   bilan
sodir   bo’ldi.   Bu   hududlar   Britaniya   imperiyasining   davlat   arboblari   va
maslahatchilari tomonidan “Yaqin Sharq” va “Uzoq Sharq” deb ta riflangan.ʼ
Qadimgi   Sharq   xalqlarining   ijtimoiy   tuzumi   ibtidoiy   jamoa   tuzumiga
qaraganda   ancha   taraqqiy   qilgan   tuzum   bo’lgan.   Qadimgi   Sharq   jamiyatida
birinchi   marta   d е spotik   (mustabid)   davlat   vujudga   k е lgan,   ibtidoiy   jamoa   tuzumi
davrida esa bunday davlat bo’lmagan.
Qadimgi   Sharqdagi   katta-katta   quldorlik   xo’jaliklarida   qullar   m е hnatidan
foydalanishning   dastlabki   uyushgan  shakllari  paydo   bo’lishi  bilan  bir   qatorda,  bu
xo’jaliklarda uy qulchiligi shakllari uzoq vaqt saqlanib qolgan. Murakkab va k е ng
quloch otgan amaldorlik apparatidan iborat  markaziy hokimiyat organlari  mavjud
28 bo’lishiga   qaramasdan,   Sharqda   jamoa   turmushining   qadimgi   shakllari   ham   ko’p
vaqtgacha   o’z   ahamiyatini   yo’qotmagan.   Yerning   anchagina   qismi   amalda
jamoalarga   qaragan,   bu   yerlarga   ko’pincha   erkin   jamoatchilar   ishlov   b е rgan.
Qadimgi   Sharq   xalqlarining   xo’jaligi,   ijtimoiy   tizimi   va   madaniyati   s е kin
rivojlanib   borishi   va   nisbatan   turg’un   holatda   qolib   k е tishi,   qabila   yoki   jamoat
mulkchiligining   mavjudligi   bilan   bog’liq.   Shu   bilan   birgalikda   dinning   Qadimgi
Sharq   dunyosidagi   kishilar   ongi   dunyosi   ustidan   hukmronligi,   barqarorligida   o’z
ifodasini topgan.
Qadimgi   Sharqning   ko’p   sonli   etnik   guruhlarining   muntazam   ravishda
harbiy-siyosiy,  savdo  va madaniy aloqalari  tufayli  turli  etnik guruhlarni  aralashib
ketishiga va yana murakkab etnik birliklarni paydo bo’lishiga olib keldi. Qadimgi
Sharq   sivilizatsiyasini   yaratishda   turli   xalqlar,   etnik   guruhlar   turli   davrlarda   faol
ishtirok   etdilar.   Eng   qadimgi   zamonlarda   Kichik   Osiyo   yassi   tog’ligida   yashagan
qabilalarni protexettlar deb atash rasm bo’lgan. Protexettlar va ularga til jihatidan
yaqin   turgan   palaylar   Old   Osiyoning   boshqa   eng   qadimgi   qabilalariga   qarindosh
bo’lgan   bo’lishi   ham   mumkin;   bu   qabilalarni   hozirgi   zamon   tadqiqotchilari
«azianik»   qabilalari   deb   ataydilar.   Kichik   Osiyodan   topilgan   qadimgi   yozuvlarni
o’rganish   shuni   ko’rsatdiki,   yagona   xett   xalqi   maydonga   kelishidan   oldin   kichik-
kichik   dial е kt   (sheva)lar   hamda   qabilaviy   tillarda   so’zlashgan   qabilalardan   iborat
bo’lgan.   Eramizdan   avvalgi   II   ming   yillikda,   Xett   davlatining   paydo   bo’lish
arafasida Kichik Osiyoda yashagan eng qadimgi aholi orasida eng k е ng tarqalgan
til   protexett   tili   bo’lgan.   Qadimgi   Sharqdagi   turli   xil   tillarni   qadim   zamonlarda
Shimoli-Sharqiy   Afrikada   va   Osiyoning   ko’p   yerlarida   yashagan   ko’pdan-ko’p
qabila va xalqlar tillarini va yozuvlarini o’rganish asosida ko’proq ana shu asosda
Qadimgi Sharq tarixi o’rganiladi.
29 Adabiyotlar :
1. Xalqaro munosabatlar tarixi va diplomatiyasi. Hammualliflikda, T., 2019.
2. Qadimgi dunyo tarixi. Y.S. Krushkol taxriri ostida. 2-j. T., 2018.
Хрестоматия по истории Древней Греции. Под. Ред. Д.П.Каллистова. М., 
2019.
3. Хрестоматия по истории Древнего Рима. Под. Ред. С.Л.Утченко. М., 2019.
4. Rajabov  R. Qadimgi dunyo tarixi. Toshkent 2019.
5. Античная Греция. Под.Ред. Е.С.Голубцовой. М., 2018. Т., I-2.
6. Гафуров Б.Г. Цибукидис Д.И. Александр Македонский и Восток. М., 2018.
7. Шофман А.С. Распад империи Александра Македонского. М., 2020.
8. Фролов Э.Д. Рождение греческого полиса. Л., ЛГУ, 2019.  
30

Qadimgi Sharq davlatlari iqtisodiy taraqqiyotining muammolari, xususiyatlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy barqarorlikni ta’minlash kurs ishi
  • Ispaniyaning turistik salohiyati. Ispaniya iqtisodiyoti
  • INDIVIDUAL COMFORT MChJ da AMALIYOT HISOBOTI
  • Qurilish tashkilotlarida ishlab chiqarish xarajatlari hisobi va qurilish ishlari tannarxini kalkulyatsiya qilish
  • Polipropilen chiqindilаri аsosidа texnik idishlаr olish texnologiyasini tаkomillаshtirish (Q=11500 ty)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский