Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 73.0KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 02 Dekabr 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Islombek

Ro'yxatga olish sanasi 17 Fevral 2024

64 Sotish

Qashqadaryo vohasini arxeologik yodgorliklar

Sotib olish
Mundarija
Kirish……………………………………………………………………….2-3
I – BOB. Qashqadaryo vohasini arxeologik yodgorliklarini o’rganilishi.
1.1 Qashqadaryo vohasi davr arxeologik yodgorliklari……………………...4-11
1.2 O’rta asrlar davriga oid Qashqadaryo vohasi arxeologik yodgorliklari…12-18
II – BOB. O’rta asrlarga oid Qashqadaryo vohasi arxeologik maskanlar.
2.1   Kesh   vohasining   qadimgi   va   o’rta   asrlar   davri   tarixi   va   madaniyatiga   tutgan
o’rni…………………………………………………………………………..19-23
2.2 Yerqo’rg’on arxeologik yodgorligi………………………………………24-27
Xulosa………………………………………………………………………..28-29
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………….30
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi   O’zbekiston   o’z   mustaqilligini   qo’lga   kiritgandan
so’ng mamalakatimiz rivojlanishning turli  jabhalarida tub o’zgarishlar sodir bo’la
boshladi.   Jumladan   ijtimoiy   fanlarga   bo’lgan   qiziqish   tobora   kuchayib,
tariximizning   dolzarb   muoammolari   izchil   va   chuqurroq   o’rganish,   yuksak
tarixiymadaniy   an’analarini   targ’ib   qilish   bugungi   kunda   muhim   ahamiyatga   ega
bo’lib bormoqda. 
Vatanimizning   tarkibiy   qismi   bo’lgan   Qashqadaryo   vohasining   qadimgi   va
o’rta   asrlar   davri   arxeologik   yodgorliklari,   xususan,   ilk   temir   davridan   o’rta
asrlargacha   bo’lgan   davrlarga   oid   ilk   shahar   manzilgohlar,   diniy   inshoatlarni
o’rganish orqali qadimgi va o’rta asrlar tarixi va madniyatini yoritib berish tarixchi
mutaxassis olimlar oldida turgan dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. 
YUNESKO Bosh konferensiyasining 32- sessiyasida  Shahrisabz shahrining
2700-yilligini   nishonlash   haqida   qaror   qabul   qilindi.   Shu   munosabat   bilan   e’lon
qilingan   O’zbekiston   Respublikasining   Birinchi   prezidenti   I.A.Karimovning
“Shahrisabz   shahrining   2700-yilligi   nishonlashga   tayyorgarlik   to’g’risida”   (2002-
yil 29 mart) qarorlari jahon tarixi va madaniyatida alohida o’rin tutgan Shahrisabz
shaxrining yubiley tadbirlariga tayyorgarlik ishlarni jadallashtirib yubordi. Bu sana
munosabati   bilan   O’zbekiston   Respublika   Birinchi   prezidenti   Islom   Karimov
tashabbusi bilan Shahrisabz shahrining tarixiy yodgorliklarini ta’mirlash va tiklash
ishlari amalga oshirildi.
Qashqadaryo vohasi yurtimizning qadimiy odamlar yashagan maskanlardan
biridir.   Qashqadaryo   tarixini   o’rganishimizda   bizga   arxeologik   maskanlarni
o’rganilishi,   yurtimiz   tarixini   yanda   boyitishga   sababdir.   Bugungi   kungacha
Qashqadaryo vohasidan juda ko’plab tarixiy joylar topilgan. Ushbu kurs ishimida
Qashqadaryo   vohasining   o’rta   asrlar   davriga   oid   bo’lgan   arxeologik   maskanlarni
o’rganishga bizga ta’lim bergan ustozlarimning maslahatlari bilan kirishdim.
Mavzuning   maqsadi   va   vazifasi   Kurs   ishimizning   maqsadi   Qashqadaryo
vohasining   o’rta   asrlarga   oid   bo’lgan   arxeologik   manzilgohlarni   o’rganish,
2 Vazifalari esa 
- Qashqadaryo vohasini arxeologik yodgorliklarini o’rganilishi; 
-  Qashqadaryo vohasi davr arxeologik yodgorliklari; 
- O’rta asrlar davriga oid Qashqadaryo vohasi arxeologik yodgorliklari; 
-     Kesh   vohasining   qadimgi   va   o’rta   asrlar   davri   tarixi   va   madaniyatiga
tutgan o’rni; 
- Yerqo’rg’on arxeologik yodgorligining o’rganilishidir.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi  Qashqadaryo vohasining O’rta asrlar davriga
oid bo’lgan arxeologik manzilgohlarini o’rgangan tarixchi-arxeolog olimlardan V.
Bartold 1
,   A.   N.   Vyatkin 2
,   A.   Yu.   Yakubovskiy 3
,   M.   Masson 4
,   S.   K.   Kabanov 5
yurtimiz   arxeologlaridan   Y.   G’ulomov,   Mirg’iyosov,   R.   H.   Suleymonov,   E.
Rtvladze,   A.   Sagdullayevlarning 6
  keltirib   o’tishimiz   joyiz.   Aynan   mana   shu
olimlarning arxeologik tadqiqotlari, ilmiy izlanshlari Qashqadaryoning vohasining
O’rta   asrlar   davriga   oid   bo’lgan   shaharlarini   yoshini   aniqlashda   va   O’rta   Osiyo
shaharsozlik   madaniyatida   tutgan   o’rnini   belgilashda   muhim   poydevor   bo’lib
xizmat qildi.
Kurs   ishining   tuzilishi   Kirish,   ikkita   bob,   to’rtta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
1
 Бартольд.В.В. Кеш, Соч Т.III М.1965 460-с., Бартольд В.В. Задачи русского Востоковедения в Туркестане.
Соч. т.9.- М., 1977.
2
 Вяткин В..Афрасиаб-городище былого Самарканда.-Самарканд. 1927.
3
 Якубовский. А.Ю. ГАИМК-ИИМК и археологическое изучение Средней Азии за 20-лет. // М.1940
4
  Массон   М.Е   Работы   Кешской   археолого-топографической   экспедиция   ТАШГУ(КАТЭ)   по   изучение
восточной половины Кашкадарьинской области// Т.1977.
5
 Кабанов С.К Нахшеб на рубеже древности и Средневековая (III-VIII) Т.1977.
6
  Сулейманов   Р.Х.   Раскопки   на   городище   Еркурган.//АО   1979.   -   М.,   1980.   //   Сулаймонов.   Р.Х.   Қарши   Т.,
Ртвеладзе   Э.В.   Монеты   Кеша//   история   и   культура   южных   районов   средней   Азии   в   древности   и
средневековы Т 1989. // Сагдуллаев А.С Древние поселения Кашкадары СаУ.N 7. 1979.
3 I – BOB. Qashqadaryo vohasini arxeologik yodgorliklarini o’rganilishi.
1.1 Qashqadaryo vohasi davr arxeologik yodgorliklari
Qashqadaryoning   poytaxti   Sho’robsoy   vohasidan   Osuvdaryoning   o’rta
oqimiga,   Kitob   shahri   rayoniga   ko’chadi.   Kitob   shahrining   hozirgi   imoratlari
ostida   mil.avv   III   asr   milodiy   VII   asr   qatlamlari   yashirinib   yotibdi.   Antik   davrda
madaniy   aloqalar   va   o’zar   ta’sir   (grek   va   mahalliy   madaniyatlar   qo’shilishi)
shuningdek   savdo   va   pul   munosabatlarning   jadal   rivojlanishi   bilan   izohlanadi.
Bularning barchasi markaziy osiyo turli viloyatlari o’rtasida rasmiy aloqa va savdo
yo’llarning shakllanishiga olib keladi. 
Arexologik  manbalari  Qashqadaryo  vohasi   aholisining qadimgi   diniy
qarashlari   bilan   bog’liq   masalani   o’rtaga   qo’yish   imkonini   berdi.   Tadqiqotchi
olimlarning   fikriga   tayangan   holda   A.Omelchenko   Janubiy   So’g’dning   sharqiy
qismidagi   antik   davr   manzilgohlarni   topologik   va   ichki   tuzulishini   quydagicha
o’rganib   chiqadi:   Viloytning   markaziy   shahri   (Suse-Kitob,   maydoni   40gektar)
alohida   tumanlarning   sobiq   markazlari   bo’lgan   turli   joylarda   joylashgan   yirik
manzilgohlar(Sho’robsoydagi   Saroytepa-Olvontepa,   maydoni   8-9   gektar:
Ayoqchisoydagi-Kattajartepa   maydoni   6.5   gektar:   Toldisoy   va   Guldarasoydagi
Qayrag’ochtepa I va Qayrag’ochtepa II maydoni 10-20 gektar: Qorabog’daryodagi
Kattakontepa   maydoni   7-8   gektar).   Tadqiqotchining   fikriga   ko’ra   janubiy
So’g’dning   sharqiy   qismida   joylashgan   Antik   davr   manzilgohlarning   umumiy
maydoni   130   gektarga   teng 1
.   Qashqadaryo   vohasi   antik   davr   yodgorliklarida   olib
borilgan   qazishmalar   natijasida   olingan   ma’lumotlar   ushbu   davr   binokorlik
uslublari   to’g’risida   ma’lum   xulosalar   chiqarish   imkonini   beradi   Yakkabog’
tumanidagi   Parmonqultepa   yodgorligida   bir   qancha   xo’jalik   xonalari   ochib
o’rganilgan ularning devorlari paxsadan qurilgan. 
Bu   yerda   balandligi   2.2   metr   diametri   0.8   metrga   teng
g’ishtli   ustun   saqlanib   qolingan.   Markaz   ko’chirilishing   siyosiy   va   iqtisodiy
sabablari   bor   edi.   Yangi   poytaxt   shahar   (Xitoy   manabalardagi   Suse)   markaziy
Samarqand   So’g’didan   jom   va   Taxtaqoracha   dovoni   orqali   Xisorning   g’arbiy
1
 А.С.Сагдуллаев.  Қ адимги Кеш-Шаҳрисабз тарихидан лавҳалар. Т.   “Шарқ”. 1998.  B .23.
4 tarmoqlaridagi bronza va undan nariga- shimoliy Baqtryaga olib boruvchi qadimgi
yo’llar chorrahasida strategik nuqtai nazardan juda qulay joylashgan edi. 
Dastavval   u   ellin   hukmdorlarning   shimoliy
Qashqadaryodagi   asosiy   tayanch   punkiti   sifatida   mo’ljallangan   bo’lishi   ehtimol.
So’ng   So’g’da   mustaqil   dinastiyalarning   qaror   topishi   butun   KitobShahrisabz
vohasining   markazi   bo’lib   qolgan   yangi   shaharning   ravnaq   topishiga
ko’maklashdi.   Bir   tomondan   sug’orish   tizmining   rivojlanishi,   ikkinchi   tomondan
KitobShahrisabz   vohasining   markaziy   qismida   unumdor   yerlar   mavjudligi   antik
davrda   kanallar   tarmoqlari   kengayishiga   olib   keladi   Sho’robsoy   va   Qashqadaryo
oralig’ida   kamida   uchta   kanal   aniqlanga   soyning   qiyi   oqimidagi   Saroytepa,
Nomsiztepa   va   boshqa   manzilgohlarga   Qashqadaryodan   uzunligi   8   kmdan   ziyod
bo’lgan   Pistaxon   kanali   chiqarildi,   uning   sohili   bo’ylab   to’rt   guruh   mnazigohlar
bunyod   etildi.   Kanal   boshida   toshdan   qurilgan   to’g’on   tizmi   hozirgacha   saqlanib
qolgan.   Millod   bo’sag’asida   Oqchidaryoning   o’rta   oqimi   bo’ylab   yuqori   saroy
kanali   yaqinida   uchta   katta   bo’lmagan   kanal   va   ehtimol   suv   ombori   ham   barpo
etilgan.   Urushdan   keyin   Respublika   Fanlar   Akamediyasining   tarix   va   arxeologiy
institute   Qashqadaryoning   o’tmish   obidalarni   o’rganilishini   va   tadqiq   etishni
rejalashtiradi.  1946-yildan   boshlangan   ish   o’z   natijalarini
berdi. Arxeologik tadqiqotlar asosan quyi Qashqadaryoda olib boriladi. Arxeologik
qazuv   ishlaring   dastlabki   samaralari   haqida   S.K.Kabanov   maqola   va   axborotlari
e’lon qilinadi. Umuman so’ngi o’rta asrdagi shimoliy Qashqadaryodagi kanallar va
ariqlar tarmog’i O’rta Osiyoda eng rivojlangan tarmoqlaridan biri deb hisoblanadi.
Voha aholisini hamda sug’orish tizmi asosiy inshoatlarini himoyalash uchun uncha
katta   bo’lmagan   qal’alar   qurilgan.   Podayotoqtepa   shunday   qal’a   namunasidir.
Uning   yuqori   qatlami   antik   davr   boshiga   oid   uni   qurish   uchun   tanlagan   joy
qulayligi   tufayli   mavjud   sharoitda   mudofaa   masalasi   maksimal   darajada   hal
qilingan. Podayotoqtepasoyning burilishida qator joylarda qo’shimcha devor bilan
kuchaytirilgan mustahkam soz tuproq qatlami ustiga qad ko’targan. Janub va sharq
tomonlarda   uni   eni   8-11   metr   bo’lgan   xandaq   o’rab   turgan:   shimol   va   g’arb
tomondan   qalinligi   3.5   metr   bo’lgan   devor   yo’nilgan   soz   tuproqli   paxsa   hamda
5 xom   g’ishtdan   iborat   bo’lgan.   Sharqiy   Qashqadaryo   istehkomlari   qo’shni
mintaqalar   mudofaa   inshoatlari   bilan   qiyoslash   ularning   rivojlanganlik   darajasi
o’sha   davrda   O’rta   Osiyoda   mavjud   bo’lgan   ilg’or   namunalarga   mos   bo’lganini
ko’rsatdi.  O’rta   Osiyoning   ko’hna
shaharlarida   Markaziy   So’g’dagi   Afrosiyob   va   Shimoliy   So’g’dagi   Nurtepa,
Shimoliy   Baqtryadagi   Qiziltepa   hamda   Dalvarzintepada   olib   borilgan   arxeologik
qazishmalar natijasida shunga o’xshash istehkomlar aniqlandi. Qayrog’ochtepadan
olib   borilgan   tadqiqotlar   juda   qiziqarli   ma’lumotlarni   berdi 1
.   Bu   yodgorlik
Qashqadaryo   vohasi   o’rta   qismida   joylashgan   yirik   antik   davr   yodgorligi   bo’lib,
o’z hajmiga ko’ra faqat qadimgi Kitob shahar xarobasidan kichikdir. O’zining juda
katta   hajmiga   qarmasdan   manzilgoh   mudofaa   devori   bilan   o’ralgan,   ammo   uni
o’rab turgan keng va chuqur irmoqlari o’ziga xos xandaq va tabiiy to’siq bazifasini
bajargan.   Kitob   o’rnidagi   antik   davr   manzilgohi   hisoblangan-ilk   manzilgoh
Qalandartepa   yoki   Tepai   Afrosiyob   “Shohnoma”   ning   boshqa   bir   mashhur
qaharamon   nomi   bilan   bog’liq.   Islomgacha   yaratilgan   manbalarda   bu   hudud
to’g’risida ma’lumotlar I.Markvant asarida keltirib o’tilgan. Hozir bu ma’lumotlar
numizmatik   matreallar   bilan   muayyan   darajada   to’ldirilmoqda.   Vohaning
janubidagi   Qayrog’ochtepa   qal’asi   hamda   Kitob   o’rnidagi   poytaxt   arki   bo’lgan
Qalandartepadagi   imoratlar   Podayotoqtepa   yuqori   qatlamlari   bilan   bir   davrga
oiddir.  Mudofaa   devorlari
baquvvat poydevor ustiga qurilish usuli so’ngi jez, ilk temir davriga borib taqaladi.
Bu vaqtda Orta Osiyo janubidagi shakllanayotgan shaharlar bo’lgan va ilk shahar
markazlaridagi   qal’alar   baquvvat   asos   poydevor   ustida   barpo   etilgan 2
.   Mudofaa
devorni shuningdek burjlar ham kuchaytirilgan. Asosan tekis joyda bunyod etilgan,
Kitob   devori   paxsadan   ko’tarilgan   ustidan   to’g’ri   burchakli,   tamg’a   bosilgan   bir
necha qator xom g’isht terilgan paxsa qatlamlari orasida bordon bosilgan, u zahdan
va   sho’rlanishdan   asragan.   Arxeologik   tadqiqotlar   ko’rsatilishicha   mil.avv   IV-III
asrlarda   sharqiy   Qashqadaryoda   uy-joy   imoratlari   istehkomlar   va   jamoat
1
 Равшанов П. Қарши тарихи. Т., Янги авлод, 2006.  B .26.
2
 Асқаров А. Энг қадимги шаҳар. - Т. 2001.  B .58.
6 binolaridan   farqli   ravishda,   asosan   yarim   yerto’lalardan   va   yengil   bostirmasi
imoratlardan   iborat   bo’lgan.   Bu   majmualarda   paxsa   va   antik   davrga   xos   bo’lgan
kvadrat   shakladagi   xom   g’isht   uncha   baland   bo’lmagan   devorlar   va   sandallar
uchun   ishlatigan.   Masalan   Podayotoqtepa   devori   ichidan   o’zaro   bog’lanib   ketgan
bostirmalar   ostida   uy-   joy   majmualari   guruhi   joylashagan.   XX   asrning   70-80
yillarida   N.I   Krashenninikova   rahbarligidagi   arxeologiya   otryadi   eng   shimoly
Kitob   tumanini   tekshirdi.   Sho’rob   soy   daryosi   bo’ylab   mustahkamlanmagan
manzilgohlar aniqlandi. Bu manzigohlardan tashqarida kulolchilik ishlab chiqarish
izlari ham saqlanib qolgan edi. Ilk antik davr, ilk temir asri manzilgohlarni topilishi
katta voqea bo’ldi.  Qudratli mudofaa inshoatiga ega
bo’lgan   bu   manzilgohlarni   o’rganish   natijasida   tadqiqotchilar   vodiyning   butun
viloyatga   nom   bergan   qadimgi   markazi   Nautaka   aynan   shu   yerda   daryoni   o’rta
oqimida   joylashgan   degan   xulosaga   keladi.   Qazish   ishlari   bu   manzilgohlar   ellin
davrining boshidayoq obod qilingan bo’lishi mumkinligini ko’rsatadi. XX asrning
70-80   yillarida   Qashqadaryo   sharqiy   qismining   xaritasini   tuzish   bo’yicha   keng
miqiyosida   olib   borilgan   ish   jarayonida   antik   va   o’rta   sarlar   davri   yodgorliklari
rayonlashtirish va tiplarga ajartish va dastlabki dehqonlar guruhlari kelgan davrdan
boshlab   mintaqa   madaniyatining   rivojlantirish   masalalari   ko’rib   chiqilgan.   O’rta
Osiyoning   janubi   va   markazini   Janubiy   So’g’d   orqali   bog’lovchi   hamda   qadimgi
davrlardan buyon mavjud bo’lgan ko’hna yo’llar muammosi alohida qo’yildi. Ayni
mahalda   mil.avv   III-II   asrlarda   Kitob  hududida   ancha   mustahkam   uylar   qurilgan.
Ular   odatda   maxsus   asos   ustiga   joylashgan   O’rta   Osiyo   singari   Sharqiy
Qashqadaryoda ham qurilishda yoppasida xom g’isht ishlatishga o’tila boshlangan.
Antik   davrda   odatda   uylar   xar-xil   vazifani   bajaruvchi   bir   necha   xonadan   iborat
bo’lgan.  Maydoni   20-30   kv   metr   gacha   borgan
turar joy xonalaridan tashqari unga albatta xumxona kirgan. Xumxonada (8-12 kv
metr)   devor   yonida   yarimgacha   yoki   bo’g’zigacha   yerga   ko’milgan   don,   moy,
sharob saqlanadigan bir necha xum bo’lgan bazan xumlar turar joy xonalari ichida
joylashtirilgan.1   Xonalar   shuningdek   tashqaridan   ko’mir   cho’g’i   keltirib   solingan
manqal   yordamida   ham   isitilgan.   Xonalarning   derazasi   bo’lmagan   ko’rinadi.
7 Hovliga   olib   chiquvchi   eshiklar   odatda   ostonaga   mahkamlangan   yon   ustunga
o’rnartilgan.   IV-asrning   oxiri   V   asrning   boshiga   kelib   esa   to’g’ri   burchakli
g’ishtdan   foydalanishga   o’tilgan   Sharqiy   Qashqadaryoning   Antik   davrdagi
me’morchilik   va   qurilish   texnikasi   Baqtriya   va   yanada   ko’proq   markaziy   So’g’d
texnikasiga   monand   bo’lgan.   Buning   sababi   viloyat   geografik   jihatdan   O’rta
Osiyoning mazkur ikki madaniy markazi oralig’ida joylashganligidir. 
Makedoniyalik   Aleksandr
yurishlari   bilan   bog’liq   bo’lgan   siyosiy   o’zgarishlar,   muhimi   shu   hodisalardan
keyin   Old   Osiyo   va   Yunonistonnig   o’zidan   ko’plab   kishlar   ko’chirib   kelganligi
O’rta Osiyo mintaqasi moddiy madaniyatinng turli jihatlariga turli ta’sir ko’rsatdi.
Sharqiy   Qashqadaryoda   bu   ta’sirning   eng   dastlabki   izlaridan   biri   Podoyoqtepada
va Kitob o’rnidagi  qadimgi  shahar  spool  majmualarida  kuzatiladi. Yangi  shakllar
eng avvalo, uzunqadahlar, lagan va kosalar keng yoyilgan. Chekkasi past tomonga
yoki   ichiga   qaytarilgan,   tubida   xalqasimon   bo’rtmasi   bo’lgan,   baliqdan
tayyorlangan   taom   solishga   mo’ljallangan   likopchani   alohida   ajratib   ko’rsatish
mumkin.   Ko’zalarda   tutqich   tanasida   esa   metal   qolipni   eslatuvchi   xalqalar   paydo
bo’ldi   ayrim   idishlar   qo’sh   quloqsimon   shakl   kasb   etdi.   Sopol   sirtiga   ishlov
berishning yangi texnikasi  joriy qilindi. U qizg’ish jigarran angop bilan qoplanib,
jilov berildi, natijada idish laklangandek ko’rinadi. Avvalgi davrdan farqli ravishda
antik   davrda   ishlariladigan   idishlardan   faqat   qozon   va   manqal   qo’lda   yasalardi.
Antik   davrda   Sharqiy   Qashqadaryoda   kulolchilik   ravnaq   topishida   yuqori   sifatli
tuproq   qatlamlari   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   davrda   Janubiy   So’g’dning   sharqiy
qismida   ishlangan   sopol   buyumlar   butun   O’rta   Osiyoda   hatto   sopol   tayyorlashda
don   qozongan   Baqtriya   va   Samarqand   So’g’di   singari   markazlariga   qiyoslaganda
ham eng yaxshisi edi.  Topilmalardan   ma’lum
bo’lishicha   kundalik   ro’zg’orda   ishlatiladigan   sopol   idishlar   qishloq   kulolari
tomonidan   yasalgani   holda   yuqori   sifatli   sopol   asosan   shahar   markazlarida
tayyorlangan.   Sharqiy   Qashqadaryoda   biroz   qiya   qilib   ishlangan   idishlardan
mil.avv   II-I   asrlar   bo’sag’asigacha   foydalanib   kelingan   ayni   mahalada
ko’chmanchilar  istilosodan  so’ng  So’g’d  ellin  davlarlarining  siyosiy  ta’sir  doirasi
8 chiqqach, mil.avv II asr sopol majmualarida bir qator yangi shakllar yuzaga keldi.
Bikomus   va   Jom   shakldagi   qadahlar   yaxlit   yoki   g’ovak   poychadagi   xush   bichim
uzun   idishlar   balandligi   10-20   sm,   diametrik   12-16   sm   tarqala   boshladi.
Shuningdek   gardish   ichkari   tomon   biroz   qayrilgan   chuqur   kosalar   va   dardishi
tashqariga ancha  qayrilgan nisbatan  mayda kosalar  ham  keng tarqalagan edi. Har
ikkalasi   bronza   yoki   kumushga   o’xshahs   rang   beruvchi   yuqori   sifatli   qizqish-
jigarran yoxud angop bilan qoplangan. 
Yunonlarning idishlariga juda yaqin bo’lgan idishlar kam uchraydi. Milodiy
I   asrga   xumlar   nisbatan   takomillashtirilgan   kulolchilik   dastgohida   yasalgan.   Ular
hajmi   kichik   tuxumsimon   shakl   kasb   eta   boshl;agan,   gardishi   biroz   ichkariga
qayrilib,   qalinlashtiriligan.   Saroytepada   to’lqinsimon   chiziqlarni   orasiga   olgan
konsentrik   uyma   naqsh   solingan   chelaksimon   chuqur   idishlar   topilgan.   Katta
idishlarning   ko’pchiligi   angop   bilan   to’la   qoplanmagan,   faqat   yuqori   qimi   yaxlit
yo’l-yo’l   yoki   oqma   angop   berilgan.   Bu   usul   Sharqiy   Qashqadaryo   sopollarni
Kanguyning   boshqa   viloyatlari,   eng   avvalo   Xorazm(milodiy   I   asr)   bilan
yaqinlashtiradi.   Sharqiy   Qashqadaryoda   ko’chmanchilar   muhitida   rasm   bo’lgan
shakldagi   sopol   idishlardan   ulov   hayvonlarga   yuklash   uchun   bir   tomoni   tekis
bo’lgan   suv   donlar   uchraydi.   Sharqiy   Qashqadaryo   Antik   manzilgohlarning   eng
yuqori   qatlamlarida   ko’pincha   sopoldan   yasalgan   o’ziga   hos   shakladagi   o’choq
takliglari   ham   topildi.   Bu   mahalliy   jamiyatda   shimol   ko’chmanchilik   unsurlari
kirib   kelishi   kuchayganidan   dalolat   beradi.   Antik   davrda   Sharqiy   Qashqadaryoda
to’qimachilik   keng   rivoj   topgan.   Ip   yigirishda   markazida   urchuq   o’rnatiladigan
teshik bo’lgan kichikroq sopol gardishlaridan foydalanilgan. 
Janubiy   So’g’dning   Antik   davr   manzilgohlarida   teshiksiz   kichikroq   sopol
gardishlar   tez-tez   uchrab   turadi.   Ko’pincha   ularga   Urchuq   o’rnatiladigan   gardish
uchun tayyorlab qo’yilgan materal deb qaralgan. Biroq ularning o’ziga xos shakli
boshqa mintaqalardagi topilmalarga o’xshashligi Markaziy So’g’dagi va Shimoliy
Baqtriyadagi   singari   vohada   ham   gardish   soqqalaridan   foydalanib   o’ynaladigan
o’yin   uzoq   vaqt   mavjud   bo’lgan   deb   taxmin   qilishga   asos   beradi.   Pishirilgan
loydan sopqon soqqalari hamda loy va hamrga bo’rtma ta’svirlar(ko’pincha quyosh
9 ramzlari,   qushlar,   hayvonlar)   bosish   uchun   qolib   ham   tayyorlangan.   Sharqiy
Qashqadaryodagi   bunday   buymlar   so’nggi   antik   davrda   yuzaga   kelgan   hamda
O’rta   Osiyo   shimoli   aholisi   bungacha   Sirdaryo   o’rta   oqimida   yoyilgan   Qovunchi
madaniyati   vakili   bo’lmish   qabilalar   bilan   bog’liq   bo’lgan.   Bu   kanguy   mulki
qarorgohi   Suse-Keshga   ko’chirilgani   to’g’risida   tarixiy   manbalarda   keltirilgan
ma’lumotlarga   mos   keladi.   Uch   tomondan   turli   tosh   jinslarga   boy   tog’lar   bilan
o’ralgan Kesh vohasining joylashuvi hunarmandchilik vohalari yaxshi rivojlangan.
Mil.avv 539 yoki 529-yillarda O’rta Osiyo ikki daryo oralig’I tarkibiga kirgan va
Makedoniyalik   Aleksandrning   ushbu   hududga   mil.avv   329-yil   bahorida
boshlangan yurishigacha shunday bo’lib kelgan. O’z-o’zni podsho deb elon qilgan
Bessni,   E.V.Rtveladze   taxminicha  Nautaka   viloyati   tarkibiga   kirgan   shu   hududga
Uzunqir panagoh qal’asida asir ilgan degan fikrlar mavjud. 
Mil.avv   328-yil   kuzida   Aleksandr   Nautaka   viloyati   hukmdori   Sisimtrga
qarshi maxzsus harbiy yurish uyshtiradi. Bu yurish Nautakaning tor-mor etilishi va
Sisimtr   asir   olinishi   bilan   yakullanadi.   Sisimtrning   maqomi-u   mahalliy   suloladan
chiqqan   hukmdor   bo’lgani   yoki   Ahamoniylar   ma’muriyati   tomonidan   tainlangan
satrap bo’lgani nomalum. Biroq boshqa hukmdorlar Oksiart, Xorien, Spetamin va
hokozolar   eslatilishdan   kelib   chiqilsa,   u   Nautakada   hukmdorlik   qilgan   mahalliy
sulolasi   vakili   ekanligi   ehtimolga   yaqin.   Butun   O’rta   Osiyodagi   kabi   Sharqiy
Qashqadaryoda ham jez kumush va tilla taqinchoqlar bila bir qatorda antik davrda
ham   yarim   qimmatbaxo   toshlardan   ham   va   shishadan   yasalgan   zebu-ziynat
buymlari ham keng tarqalgan. Ko’pincha pistaqi rangdagi rangdan moviy rangacha
bo’lgan shishadan turli shakldagi munchoqlar yasalgan. Ularsiz dumaloq yoki yon
tomoni   taram-taram   0.8-1.1   sm   hajmda   bo’lgan.   Yuqori   saroy   manzilgohida
milodiy   I   asrlar   qatlamidan   qo’shaloq   shisha   munchoq(1.8   sm)   topilgan.   Shisha
qatlamlari orasida zar qog’oz qo’yilgan 1
. 
Shimoliy   Qora   dengiz   yunon   mustamlaka   shaharlari
ustaxonalari   shunaqa   munchoq   tayyorlashda   dong   taratgan   edi.   Bunday   zar
qog’ozli   taqinchoqlar   Volgabo’yi   va   Shimoliy   Qozog’izstoning   shunday   zebu-
1
 Қарши кичик альбом Т., Маьнавият, 2006.  B .63.
10 ziynat keng tarqalgan, Sarmat qabilalari vositachiligida Buyuk Ipak yo’li hududiy
tarmog’i orqali Xorazmda keltirilgan, so’ng O’rta Osiyoning markaziy hududlariga
yoyilgan.   Janubiy   So’g’dning   Sharqiy   qismidagi   antik   manzilgohlaridan   metall
buyumlar   juda   ham   kam   topilgan.1   Shunday   bo’lsada   O’rta   Osiyoda   yaxlit   temir
buyumlaridan biri dastavval Sharqiy Qashqadaryoda mil.avv. VIII-VII asrlarga oid
Daratepa manzilgohi tuproq qatlamlaridan topilgan. 
Podoyotoqtepa   shahrining   ilk   ellin   davri   qatlamlaridan   (mil.avv   III   asr)   bir
bo’lak mis hamda temirdan yasalgan yarim dumaloq shakldagi parcha topilgan. Bu
ehtimol   tugmacha   yoki   qo’ng’iroqcha   parchasi   bo’lishi   mumkin.   Sag’irtepa
(Qorabog’   qishlog’i   yaqinida)   manzilgohida   topilgan   temir   tosh   qonli   mil.avv   I
asrga   ta’luqlidir.   Sho’robsoyning   quyi   oqimida   joylashgan   Nomsiztepa   toshqol
bo’lagi   tosh   sondan   va   zang   izlari   qolgan   bilaklaring   topilishi   Qashqadaryo
vohasining   sharqiy   qismida   so’nggi   antik   davrda   ham   mahalliy   metalga   ishlov
berish   rivojlanayotganiligidan   guvohlik   beradi.   Mahalliy   metallurgiya   ravnaq
topishi asosan ilk o’rta asrlarga to’g’ri kelsa ham, aftidan antik davrdayoq ko’plab
temir   rudasi   konlaridan,   shuningdek   kumush   konlaridan   ham   ruda   qazib   olingan.
Arxeologik   topilmalar   moddiy   madaniyat   rivojlanishi   bilan   bog’liq   masalalarni
yaratilishigina   emas   balki   Sharqiy   Qashqadaryo   aholisi   diniy   qarashlarining   turli
jihatlarni qayta tiklash imkonini ham beradi.
1.2 O’rta asrlar davriga oid Qashqadaryo vohasi arxeologik yodgorliklari
11 O’zbekistonning   qadimiy   shaharlari   uzoq   vaqtlardan   beri   sharqshunoslar,
arxeologlar,   etnograflar   diqqatini   tortib   keladi.   Ularning   bir   qismi   hozirda
yemirilgan shahar xarobalari-arxeologik yodgorliklar(tepa) shklida saqlanib qolgan
bo’lib, ushbu xarobalar ostida ko’hna turar joylar, ibodatxonalar saroylar qoldiqlari
yashiringan.   Ikkinchi   bir   qismi   esa   o’z   taraqqiyotida   rivojlanish   va   tushkunlik
davrlarni  boshdan kechirib hozirgacha yetib kelgan hamda me’morlarning o’lmas
asarlari   saqlanib   qolgan   holda   uzoq   o’tmish   voqealari   borasida   hikoya   qiladi.
Nautaka-Kesh vohasi ham shunday hududlar sirasiga kiradi. 
Uning   o’rganilish   tarixi,   yozma   manbalar,   va   numuzmatik   ma’lumotlar
sharhi   V.V   Bartold,   M.E   Masson,   P.A   Pugachenkova,   O.I   Simirnova,   S.K.
Kabanov   va   Z.I.   Usmonovalar   asarlarida   yetarli   darajada   o’z   ifodasini   topgan.
Tadqiqotchilar fikricha ilk o’rta asrlarga oid Kesh Oqsuvning o’ng sohilida hozirgi
Kitob   o’rnida   shakllangan.1   Ilk   o’rta   asrlarda   markaziy   shahar   hayoti
Qalandartepadan   g’arbga   ko’chadi.   Bu   davrda   Kesh   hukmdorlarning   qarorgohi
“Qo’rg’on”   nomi   bilan   mashhur   qa’lada   joylashgan.   Ushbu   qa’laning   qoldiqlari
hozirda   mavjud 1
.   O’rta   asr   yozma   manbalarida   Kesh   deb   atalgan   viloyat   hududi
Zarafshon   tog’   tizmasining   janubiy   yon   bag’laridan   boshlab,   hozirgi   Kitob,
Shahrisabz,   Yakkabog’, G’uzor  va  O’radaryo vohasi  yerlarni  o’z  ichiga olganligi
qayd   etilgan.   Uning   markazi   Shahrisabz-Kitob   vohasida   rivoj   topgan.
I.Markvartning   fikriga   ko’ra   ilk   o’rta   asrlar   Keshi   VI   asrda   vujudga   kelgan,   yani
VI-VII   asarlasrdan   boshlab   bu   shahar   Kesh   deb   atala   boshlangan.   Kesh
viloyatining V-VIII asrlardagfi moddiy va ba’diiy merosi O’rta Osiyoning boshqa
tarixiy-madaniy   viloyatlari   hamda   qo’shni   mamlakatlar   bilan   o’zaro   madaniy
munodsabatlar   g’oyat   murakkab   jarayonlarni   aks   ettiruvchi   me’moriy
yodgorliklarda mujassamlashgan 2
.  Ular
orasida qadimgi shaharlar va manzilgohlar, alohida joylshgan qasrlar, ibodatxonalr,
sajdagohlar,   devoriy   rasmlar,   sopol   buyumlar,   zebu-ziynatv   buymlari,   terakota
plastinalar, ostodonlar bor. Bu yodgorliklar orasida turli tipdagi qadimgi shaharlar
1
 Ртвеладзе Э.В. Буряков. Ю.Ф, Сулаймонов. Р.Х. Қарши Т. Маьнавият, 2006.  B .51.
2
 Шаҳрисабз 2700 минг йиллик мерос. Альбом, Тошкент, Шарқ, 2002.
12 va manzilgohlar alohida o’rin tutadi. Balandtepa, Qalqontepa, Chechaktepa Kitob
va Shaxrsabzning ilk o’rta asrlar qatlamlarida olib borilgan axeologik qazishmalar
va   natijasida   ilk   o’rta   asrlarda   Kesh   hayotining   turli   jihatlari   haqida   hukm
yuritishni   imkonini   beruvchi   bebaho   material   qo’lga   kiritildi,   obidalar
topagrafiyasi   mavjudligi   esa   ularning   joylashuv   xususiyatlari   haqida   hamda
qonuniyatlarini belgilash imkoniyatni yaratdi. 
V-VII   asrlarda   Qashqadaryo   ko’chmanchi   qabilalar   tarqalgan   o’lka   bo’lib,
oldin   Eftalitlar   davlatining,   keyinroq   esa   Turk   xoqonligining   tarkibiga   kiradi.
VIVII asrlarda viloyat markazini qadimgi Kesh shahri bilan bog’lovchi fikrlar bor.
Arab   muallifi   Yoqubiyning   ma’lumot   berishicha   Kesh   ma’lum   bir   muddat   butun
So’g’dning poytaxtiga aylandi. Kesh  shahri VII asrda yuksak darajada rivojlanib,
Xitoy bilan siyosiy-iqtisodiy va madaniy aloqalarni kuchaytiradi. Buyuk Ipak yo’li
orqali   Kesh   savdogarlari   uzoq   Sharq   shaharlarigacha   yetib   borganlar.   Kesh   o’z
tanga   pulini   zarb   qilgan.   Kesh   ilk   o’rta   asrlarda   ham   So’g’d   konfedratsiyasining
mahalliy   hokimlari   orasida   yetakchi   mavqe   uchun   kurashgan.   VII   asr   o’rtalariga
qadar   hatto   So’g’dning   ma’muriy-siyosiy   markazi   rolini   o’tagan.   Shishpir
ixshidligi   davri   buning   yaqqol   misolidir   faqat   Varuxmanning   ixshidligi
davridagina   markaziy   hokimyat   Samarqandga   qaror   topdi.   Musulmon   yozma
manbalarida   Kesh   nomi   dastavval   VII   asr   oxiri   VIII   asr   boshlarida   qo’llanilgan.
Ularda shaharning uch xil: Kash, Kish va Kesh shaklida yozilishi uchraydi. Biroq
ulardan   qaysi   biri   nisbatan   to’g’riroq   ekanligi   masalasi   noaniqligicha   qolmoqda.
Tangalarda So’g’dcha matnlarda bu so’z doim unlisiz KS shaklida beriladi. 
Xususan   Keshning   ilk   o’rta   asrlar(V-VIII   asrlar)
oid obidalari topografiyasi ijtimoiy qaramlikning tizmi inkosidir. Kesh arxeologik-
topografik   ekispeditsiyasi(KATE)   ma’lumotlariga   ko’ra   xar   bir   mulk   maydoni
ming   gektardan   besh   ming   gektargacha   bo’lgan,   sug’oriladigan   maydonni   tashkil
qilgan. O’rta Osiyo sharotida sug’orish tarixi ham yerni uch bosqichli o’zlashtirish
sxemasi   bilan   belgilanadi.   Ilk   o’rta   asrlar   davrida   suvdan   foydalanishning   uchala
usuli bir vaqtda ishga solingan: 1) Adog’iga yetib borayotgan kichik tog’ jilg’alari
handa soylar etaklaridagi quduq va koriz usuli 2) Tog’ yon bag’rlarida suvni su’niy
13 usul   bilan   to’plab,   katta   bo’lmagan   ariqlar   va   soylardan   mavsumiy   sug’orishda
foydalanish   usuli.   3)   Tekislikning   keng   va   unumdor   qismini   doimiy   sug’orish
uchun suv to’lib oqadigan daryolarda katta anhorlar va alohida magistiral kanallar
chiqarish usuli. Mintaqa   arxeologik   obektlarning   80%   ni   ilk   o’ra   asrlar
yodgorliklari,  tashkil  qiladi,  ularning  deyarli  3/1  ko’p  qatlamli   bu  obektlar   tashqi
topografik   alomatlariga   ko’ra   quydagi   ko’rinishlari   mavjud.   1)   Ko’hna   shaharlar
bu   tipga   iste’hkom   alomatlariga   hamda   ikki   uch   qismga   ega   bo’lgan   bir   necha
yirik(1.5-4   gektarga   yaqin)   manzilgohlar   kiradi.   2)   Qo’rg’onlar:   ular   ikki   tipda
mustahkamlangan va mustahkamlanmagan bo’lgan, Mustahkanlangan qo’rg’onlar-
bunday   qo’rg’onlar   tarixi   odatda   to’gri   burchakli   va   relefiga   ko’ra   ikki   qavatli
bo’ldi.   Bunday   obektlarning   ko’pchiligi   uncha   katta   bo’lmagan   tepalik   va   unga
yondosh   hamda   undan   pastroq   do’ngliklardan   iborat   bo’ldi.   Eng   baland   qismi
“Diz”,   “Ko’shk”   ning   shinakli   devori,   xandaq   kirish   joyi   bo’lib,   u   ham
manzilgohga nisbatan markazga burchakda yoki uning tomonlaridan birida odatda,
mulkning   tashqi   chegarasida   tomon   yo’nalgan   holda   joylshgan   bo’ladi.
Mustahkamlanmagan   qo’rg’onlar   –   ularga   bir   qavatli,   ko’pincha   maydoni   0.02
dan-5   gekrargacha   iborat   do’ngliklar   kiradi.   Ular   dehqonlarning   alohida   turar
joylari   vayronasidir.   KATE   ning   ko’p   yillik   tadqiqotlari   turli   tipdagi
manziloglarining   geografik   vaziyat   xo’jalik   faoliyati   va   tabiiy   hamda   su’niiy   suv
manbalaridan   kelib   chiqib   joylashuvining   konseptual   sxemasini   tuzishda   va
tushinishda   hatto   feudal   qaramlikning   turli   tizmidagi   mulklar   chegarasini
aniqlashda ko’maklashdi. Chunonchi qal’alar, odatda, obi hayot manbaini nazorat
qilish   uchun   asosiy   kanallar   boshida   qurilgan.   Qa’la   atrofida   yoki   uning   qatorida
shahar vujudga kelgan.  Keshning memoriy bezagi
hamda   rasmlari   Chechaktepa   qal’asi   topilmalari   bo’yicha   yaxshi   o’rganilgan.   Bu
yerda   monumental   binolarning   ichini   me’moriy   bezash   usullari   majmui   tadqiq
qilindi.   Bular   ganch   naqsh   detallari   (akkantlar,   andoza,   g’isht)   suvoqga   bosib
tushirilgan   devorda   ketma-ket   joylashgan   doiralarning   o’yma   tasviri:   birinchi   va
ikkinchi   qurilish   davrlarida   devorlarni   bezagan   rasmlar,   ikkinchi   qurilish   davri
mehrob   taxmonlarining   ikki   yonini   bezab   turgan   naqshli   ustunlar:   tomonini
14 ko’tarib   turgan   olti   ustunning   poy   ustuni   qoldiqlardan   iborat.   Topilgan   rasm
qoldiqlari   shu   qadar   parchaki,   ular   bo’yicha   tasvir   syujeti   hususiyati   haqida   fikr
yuritib   bo’lmaydi.   Biroq   rasmlar   syujetli   bo’gani   shubhasiz,   chunki   kiyim
bezaklari   inson   tanasi   qismlari   va   boshqalar   tasviri   bo’lgan   parchalar   bu   haqda
dalolat beradi. Birinchi qurilish davrida aftidan butun devor buzulgandan so’ng bu
rasm   qoldiqlarin   ikkinchi   davrda   qurilgan   supa   orasiga   tushib   qolgan.   Supadan
ajratib olingan parchalardagi ranglar xilma-xil bo’lib chiqdi. Unda qizil rang bilan
sariq rang, qora bilan qizil rang, pushti bilan olcha rang, och moviy bo’g’iq moviy
ranglar uyg’unlashgan. 
Yashil   rang   umuman   yo’q,ranglar   asosan   ochiq   va   yorqin   berilgan.   Rasm
parchalari   qora   rangda   nafis   tasvirlangan,   Burma   bo’lib,   tushib   turgan   kiyim
qismlarini   aniqlash   mumkin.   Matoga   tushirilgan   bu   ranglar   haqida   fikr   yuritar
ekanmiz   ehtimol   doiralar,   yo’lyo’l   chiziqlar   tarzida   turli   geometrik   shakllar   bilan
uyg’unlashib ketgan naqshlar berilgan bo’lsa kerak. Sariq va qora chiziq bilan tilla
ziynatlar,   ehtimol   ot   egarjabduq   elementlari   berilgan.   Tillaning   bunday   ta’sviri
Afrasiyob,   Panjikent,   Bolalikrepadagi   devoriy   rasmlarda   uchratish   mumkin.
Topilgan   barcha   parchalarda   inson   afti   tasviri   bo’lgan.   Bu   jangchi   yoki   birorta
asfsonaviy  qahramon bo’lishi  mumkin. Uning yuzi  g’azabnok, ko’zlari  kosasidan
chiqay   deb   turibdi,   burni   besunaqay,   qoshlari   darg’azab   kerilgan,   ingichka   qora
mo’lovi   osilib   turgan.   Barcha   tasvirlar   butunlay   qizg’ish-sariq   rangda   atrofida
yorug’liksiz   berilgan.   Och   moviy   fondan   sariq   rang   bilan   uslublashtirib   berilgan
o’simlik ta’sviri parchalari rasmni quyi tomonidan chegaralanib turgan naqshinkor
belbog’ning   bir   qismi   bo’lishi   mumkun.   Shunday   uslubni   Varaxsha,   Panjikent
rasmlarida ham uchratish mumkin 1
. 
Hayvon   tirnog’ini   eslatuvchi   parcha   qiziqish   uyg’otadi,   lekin   panja   ta’sviri
saqlanmagan.   Supa   orasidan   topilgan   birinchi   davrga   oid   parchalarni   ranglar
uyg’unligiga   ko’ra   uch   guruhga   bo’lish   mumkin.   Birinchi   guruh   qizil,   sariq,   va
qora   rangli   naqshlar   chizilgan   suvoq   parchalari.   Ikkinchi   guruhga   ko’k   qizil   va
sariq   ranglar   uyg’unlashgan.   Uchinchi   guruh   qizil,   qora   va   oq   ranglardan   iborat.
1
 Эшов Б. Узунқир-Китоб-Кеш-Шаҳрисабз. Халқаро анжуман материаллари. Т., 2002.  B .64.
15 Pushti,   ko’k   va   to’q   qizil-binafsha   rangli   parchalarni   alohida   ajratib   ko’rsatish
zarur. Bunday parchalar ko’p emas. Pushti rang juda zaif bo’lib, oq ranga deyarli
o’tib   boradi.   Bu   rasmlarning   hammasi   yodgorlikning   birinchi   bor   vayron
qilinganda,   taxminan   654-yilda,   Arablarning   birinchi   abosqichi   davrida   barbod
bo’lgan.   Imorat   tamirlanib   yangi   mehrob   qilingach,   pog’onali   yo’lak   devori,
mehrob   tomoni,   janub   tomondagi   devorning   bir   qismi   rasm   bilan   bezatilgan.
Ikkinchi davr rasmlari parchasi devorga buzilmay saqlangan. 
Taxmonning   ikki   yonidan   bezak   ustunalar(poy   ustuni-moviy   rangda,
chambarakqizil   rangda,   tanasi   va   qoshi   oq   rangda)   bo’yalgan.   Ikkinchi   davr
naqshlari   o’simlik   simon   naqshlari   tarizda   chizilgan.   Chunonchi   daxlizning
shimoliy   g’arbiy   devori   sariq   rangga   bo’yalib,   qora   chiziq   bilan   o’ralgan   bundan
qora   rasmlar   saqlangan.   Rasm   qora   suvoqsiz   sof   tuproqli   suvoqqa   chizilgan.
Mehrob   taxmoning   bo’rtib   chiqqan   qismlariga   pushti   rang   xolda   bo’g’iq   moviy
rang   doiralar   chizilgan,   to’rt   doira   bir   birining   ichiga   joylashtirilgan,   markazida
nuqtasi   bor.   Ikkinchi   va   uchinchi   doiralar   oralig’ida   o’nta   nuqta   qo’yilgan.
Doiralardan   bir   maromda   xilpillab   turgan   tasmalar   tarqalgan.   Bu   qandaydir
shamsiy alomat bo’lishi ham mumkin. Janubiy devorda gul, novda, yaproqlar uzil
–yuluq ta’svirlangan. Rasm quruq suvoq ustidan boshdan oyoq madanli bo’yoqda
chizilgan, shuning uchun ham rangdor qatlam g’oyat yupqa va nozik chiqqan. Eng
qadimgi   rasm   oddiy   materiallardan   ishlangan.   Bo’yoq   sifatida   turli   madanli
bo’yovchi   vositalar,   o’simliklar   shirasidan   foydalanilgan.   O’simliklardan   va
hayvonlardan tayyorlangan yelim, oxak va mum bog’lovchi matreal bo’lib xizmat
qilgan.  Chechaktepadagi   rasmlar   aftidan   quydagi   tartibga
foydalanilganga o’xshaydi: loy, suvoq ustidan oq suvoq(albastr) berilgach, rassom
moy   qalam   biln   qora   rangda   ta’svir   qon   turini   chizib   olgan.   So’ng   rasm   zarur
rangda   bo’yalgan   va   ustidan   ta’svir   kon   turi   chizib   olgan   va   ustidan   chizilgan.
Panjikent, Varaxsha, Bolaliktepadagi rasmlar shu tarzda chizilgan. Ta’svir atrofiga
doimo qara yoki qizil chiziq tortilgan. Xomaki bo’yoq doim ham berilavermagan.
Yo’lakdagi   rasmlar   bevosita   soz   tuproqli   suvoq   ustiga   chizilgan   imoratning   bu
qismi ikkinchi darajali bo’lgani hamda rasm chizishda o’ta puxtalikni talab etgani
16 uchun shunday qilingan bo’lishi mumkin. Ranglar uyg’unligi yozuv tarsi, kon turi
aniq   va   nozikligiga   ko’ra   Chechaktepa   rasmlari   Panjikent   va   Varaxsha   devoriy
rasmlariga   yaqin.   Ularni   Bolaliktepa   rasmlari   bilan   qiyoslansa,   nisbatan   nafis
ishlangani   ma’lum   bo’ladi   Bolaliktepa   rasmlaridan   farqli   ravshda   Chechaktepa
rasmlari atrofi chiziq bilan qayta o’ralgan. L.I Albaum ta’kidlashicha, Bolaliktepa
rasmlari(bu yrfdsa faqat qo’l panjalri, yuz va kiymning ayrim detallari atrofi chiziq
bilan   ajratilgan)   “Kushon   rasmlari   bilan   Varaxsha,   Panjikent   va   Ajinatepa
yodgorliklari o’rtasida oraliq bo’g’in” bo’lgan. Shunday qilib imorat qurilgan vaqt
VI asr-VII asar boshlariga to’gri kelishini aniqlash imkonini beruvchi numizmatik
topilmalar   bo’lganida   ham,   rasmlar   qoldiqlarening   qiyosiy   tahlili   asosida   o’sha
sanani   ko’rsatish   mumkin.   Chunki   uslubiga   ko’ra   hukm   chiqarilsa
Chechaktepaning   birinchi   qurilish   davridagi   rasmlari   V-VII   asrlarda   oid   deb
xisoblanadigan   Bolaliktepa   rasmlaridan   keyin   yuzaga   kelgan.   Ilk   o’rta   asrlardagi
O’rta   Osiyo   monumental   ta’sviriy   sa’nati   bizga   So’g’d,   Xorazm   va   Buxoro
obidalari bo’yicha ma’lum.  V-VIII
asrlardagi   O’rta   Osiyo   san’ati   antik   davr   diniy   g’oyalarni   yangi,   yarim   dunyoviy
tarzda   moslashtiradi.   V-VII   asrlar   rasmlarida   “epik   maishiy   janr”   sahnalari   ustun
turgan.   Badiiylik   ta’sviriy   san’atning   bosh   mazmunini   tashkil   etgan   Varaxsha,
Panjikent   va   Samarqand   decoriy   rasmlarida   qahramonlik   eposi   va   rivoyatlar
deyarli asosiy o’rinda turgan. So’g’d rasmlari rassomligida sharqona ko’pranglilik,
bezakdorlik,   detallarning   nafis   chizilishi,   shakllarning   nozik   ta’svirlashga   intilish
hos   bo’lgan.   Biroq(Ilk   o’rta   asrlarda   O’rta   Osiyoda   g’oyat   keng   tarqalgan)
monumental rassomlik Chechaktepada bino ichini bezashda foydalanilgan yagona
usul emas. 
Chechaktepada   ikki   xil   akant   ta’svirlangan.   Birinchi   xili-quruq   va   to’g’ri
shakldagi novdalar, biroz cho’ziq barglardan iborat. Ikkinchi xili- bir tekis egilgan
chiziqlar   berilgan.   Lekin   ular   juda   soddalashtirilgan,   burglar   sxematik
madellashtirish   vositasida   uslublashtirilgan.   Akkantning   me’moriy   ta’sviri   butun
O’rta   Osiyoda   antik   davrdan   boshlab   ilk   o’rta   asrlargacha   keng   tarqalgan   edi.   U
Varaxshadagi   kabi   terrakotadan   ham,   tosh   yoki   o’ymakori   albastrdan   ham
17 tayyorlangan. Turli obidalarda uchraydigan akkant shakllari bir biridan keskin farq
qiladi.   V-VII   asrlarda   akkant   ta’svirida   hajmdorlik   yo’qola   borib,   u   yuzaga
o’ymakorlik elimentiga aylandi. Devorni bezash uslubi navbatdagisi nam suvoqqa
qandaydir   asbob   yordamida   hosil   qilngan   bo’rtmalardir.   Xonalardan   birining
g’arbiy devorida to’rt doira bir birining ichida ta’virlangan. Ular qator joylashgan,
ayrimlari uzuq aylana ko’rinishdadir. Bunday naqsh devorlari tepasimon ko’rinish
aks etadigan, bir- biridan katta ravoq ko’rinishdagi rasmlar qatori bilan bezatilgan.
Panjikent   zallarini   yodga   soladi.   Jumaloqtepada   esa   gorizantal   chiziqlar   bilan
ajratilgan   rovoqlar   bilan   qoplangan   devorlariga   misol   bo’la   oladi.   Varaxshada
o’sha texnika bo’yicha ichida archaga o’xshahs narsa ta’svirlangan to’g’riburchakli
to’rtburchak   ko’rinishdagi   soda   naqsh   uchraydi.   Me’moriy   detallardan   xonadagi
mehrob taxmonnig ikki yonidagi bezak ustunchalar katta qiziqish uyg’otadi.
18 II – BOB. O’rta asrlarga oid Qashqadaryo vohasi arxeologik maskanlar.
2.1 Kesh vohasining qadimgi va o’rta asrlar davri tarixi va madaniyatiga
tutgan o’rni
O’rta   Osiyoning   eng   qadimgi   shaharlaridan   bo’lgan   Shahrisabz   ancha
murakkab   davrlarni   boshdan   kechirgan   o’lka   hisoblanadi.   Shahrisabz   qadimiyligi
va   O’rta   Osiyo   tarixida   ma’lum   o’rin   egallagani   tufayli,   bu   voha   haqida
ma’lumotlarni   turli   davrlarda   yozilgan   manbalarda   uchratish   mumkin.   Keyingi
ming   yillikda   yozilgan   tarixi-geografik,   va   boshqa   asarlarga   nazar   tashlansa,
ulardan   bazilaridagina   bu   hudud   haqida   bir   muncha   tavsilotlar   berilgani,   ayrim
manbalarda esa qisqa eslatmalargina o’rin olganini ko’rish mumkin.1 Qashqadaryo
vohasining   sharqiy   qismida   I   minyillik   boshlari-   o’rtalariga   oid   yodgorliklarda
o’tkazilgan   tadqiqotlar   va   arxeologik   majmualar   taxlili   aholining   voha   bo’ylab
joylashishi, yagona xo’jalik-madaniy turi mustahkamlanmagan markazlar qurilishi,
qurilish   ishlarining   yuqori   darajasi,   turli   me’moriy-trk   usullarning   qo’llanilishi,
rivojlangan   kulolchilik   va   metallchilikning   mavjudligi,hunarmandchilikda   turli
kasblarning   vujudga   kelish   singari   o’ziga   xos   xususiyatlarni   ajratish   imkonini
beradi.   Manzilgohlarning   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishiga   ularning   Baqtriya,
Marg’iyona   va   o’rta   sharq   davlatlariga   olib   boruvchi   muhim   savdo   yo’llarida
joylashganligi  ham  sabab  bo’lgan. Aynan bu hududdan 30 dan ortiq qa’lalar, uy-
qo’rg’onlar, qishloq va shahar xarobalari topilgan 1
. 
O’rganilgan   ma’lumotlar   asosida   yodgorliklarning   ilk   bor
o’zlashtirilishi mil.avv IX-VIII asrlarga oid ekanligi aniqlandi. Bu yerdagi qadimgi
yodgorliklardan   topilgan   arxeologik   ma’lumotlar   asosida   shuni   aytish   mumkinki
bu   hudud   haqiqattan   ham   Markaziy   Osiyodagi   madaniyati   rivojlangan   o’lkalar
qatorida   muhim   o’rin   egallagan.   Kesh   toponimi   dastavval   Zardusht   kabasi   deb
atalmish joydagi Shopur I (242-273) bitiklarda uchraydi. Unda Shopur I o’z davlati
chegaralarni   shu   jumladan   O’rta   Osiyodagi   Kash,   So’g’d   va   Shosh   tog’larigacha
yetib   kelgan   chegaralarni   tasvirlaydi.   Ko’p   tadqiqotlar   Kash   (KS)   toponimi
1
 Эшов Б. Узунқир-Китоб-Кеш-Шаҳрисабз. Халқаро анжуман материаллари. Т., 2002.  B .87.
19 Qashqadaryo   vodiysidagi   Kesh   bilan   aynan   bir   joyda   hisoblashadi.   V.G.Lukonin
esa   bu   joy   Koshg’ar   bo’lishi   mumkin   deb   ham   taxmin   qiladi.   Tyanshuda   Kesh
toponimi   Kyusha   shaklida   656-   660   yillarga   oid   voqealarni   qayd   etilgan.   Xuddi
shu nom bu yerda VIII asr hukmronlik qilgan Kesh hukmdori Ixrid filslarida ham
uchraydi.   Shunday   qilib   mazkur   ma’lumotlar   Kesh   nomi   milodiy   III   asrdan   VIII
asrgacha   mavjud   bo’lganligidan   guvohlik   beradi,   biroq   mazkur   toponim   milodiy
III asrdan oldin qo’llanilmagan degan manoni bermaydi. 
Shunday   ekan   bu   hudud   haqidagi   ma’lumotlar   hozirgi   kunga   qadar
yangilanib, o’rganilib tadqiqotlar asosida o’z ifodasini topib bormoqda. Musulmon
yozma   manbalarda   Kesh   nomi   dastavval   VII   asr   oxiri-VIII   asr   boshlarida
qo’llanilgan.   Ularda   shaharning   uch   xil:   Kash,   Kish,   va   Kesh   shaklida   yozilishi
uchraydi.   Biroq   qay   biri   ulardan   to’griroq   ekanligi   masalasi   xozirgi   kungacha
noaniqligicha   qolmoqda.   Vodiy   hududidagi   manzilgohlarni   arxeologik
o’rganilishning   ilk   bosqichi   albatta   S.K.Kabanov   1946-1950   yillar   bilan   bog’liq.
Bir   qator   tumanlarni,   shu   jumladan,   Kitob   tumanini   ham   o’rganish   maqsadida
aylanib   chiqishdan   ko’zlangan   asosiy   maqsad   “sinflar   paydo   bo’lduncha   amal
qilgan   jamiyatlar   obidalarni”   aniqlashdan   iborat   bo’lgan.   Lekin   Tanxozdaryo
(Shahrisabz   tumani)   quyi   oqimidagi   Jartepa   va   Chiroqchi   yaqinidagi   Chochtepa
manzilgohlari   atrofidan   topilgan   turli   sopol   buyumlar   orasidan   antik   davrga   oid
matreallar ham bor edi. Makrit atrofidagi Zarafshon tizma tog’i janubiy tarmoqlari
bu   yerda   Qo’rg’ontepa   va   Xovustepa   manzilgohlari   bo’lgan   antik   davrga   xos
mikrovohani ajratish imkonini berdi. 
S.K.Kabanov   tomonidan   Qashqadaryoninig   so’l   sohili   bo’ylab   Jangaltepa
manzilgohida   III-V   asrlar   majmualarni   ochib   bergan   keng   ko’lamli   ishlar   olib
borildi.   O’ng   sohil   bo’ylab   g’arb   tomon   1.5   km   masofada   avvalgilarga   o’xshahs
kichik   Qiziltepa   arxeologik   nuqtai   nazardan   o’rganildi,   va   bu   yerdan   topilgan
tangalarda   Zevsning   taxtga   o’tirgan   holdagi   ta’sviri   diqqatga   sazovordir.   Bu   esa
antik   davr   madaniyatini   So’g’dga   tarqalganligini   bildiradi.   O’rta   Osiyo   ijtimoiy-
iqtisodiy   va   siyosiy   hayotida   muhim   o’rin   egallagan   So’g’diyona   o’lkasi   turli
qadimgi   manbalarda   turli   nomlar   ostida   eslatilib   o’tiladi.   Bu   nomlarning   kelib
20 chiqishi   va   ularnig   ma’nosi   haqida   hozircha   Aniq   fikr   yo’q.   Mil.avv   IV-   asrda
Qashqadaryo   hududida   uchta   viloyat   Nautaka,   Ksenippa,   Gabaza   bog’lanadi.   Bu
haqda yunon tarixshunosi Arrian va Rimlik Kursiy Ruf ma’lumot berishadi. Yunon
mualliflaring   asarlari   biz   ko’rib   chiqayotgan   o’lkaning   tarixiy-geografiyasini
dolzarb   muammolarni   hal   qilishda   muhim   asos   bo’ldi.   Tadqiqotlar   natijasida   bu
yerdan topilgan turli sopol buyumlar o’sha davr uchun juda muhim ma’lumotlarni
taqdim etadi. Shxrisabz tarixiga oid bir qancha asarlarda turli xil ma’lumotlar aks
etgan.   Bu   asarlarda   Kesh   viloyatining   tabiiy   geografik   o’rni,   tabiati   aholisi
shaharlari haqida bir qancha qimmatli ma’lumotlar keltiriladi. 
Umuman   olganda   bu   hududdan   yetishib   chiqqan   mashhur   insonlar   ham
hududni dovrug’ini dunyoga yoyishga katta xizmat qildi. Ayniqsa ilk o’rta asrlarda
vaziyat   ancha   chigal   davrlarni   boshdan   kechirdi.   Bunga   asosiy   sabab   qilib
arablarning   O’rta   Osiyoga   hujumini   keltirib   o’tishimiz   mumkin.   672-yilda   Turk
xoqonligi inqirozga yuz tutgandan so’ng Samarqand yuksalishi kuzatiladi va Kesh
Samarqand hukmdorlari Ixshidlarning o’z ustidan hokimyatini tan oladi. Kesh ilk
o’rta asrlarda ham So’g’d konfedratsiyasining mahalliy hokimlari orasida yetakchi
mavqe   uchun   kurashgan.   Ibn   Xavqal   va   al-Maqsidiylar   tomonidan   keltirilgan
Keshning   tarifi   Eski   Kesh   (Kitob)   va   yangi   Kesh(Shahrisabz)   ga   to’g’ri   keladi.
Umuman olganda bu qanchalik to’g’ri  ekanligi hozirgi kunda katta qiziqish bilan
o’rganilmoqda.   Lekin   shuni   unutmasklik   kerakki   Eski   Kesh   vayronaga
uchratilgandan   so’ng   o’z-o’zidan   yangi   shahar   qurish   yoki   ini   qayta   tamirlashga
o’sha davr aholisi katta jonbozlik ko’rsatgan. Arab mualliflari bu hududni yerlarini
ser-   hosil   va   unumdorligini   ko’p   tilga   olganlar.   Ayniqsa   uning   hududidan   oqib
o’tuvchi   daryolari   Asrud(Qashqadaryo)   daryosi   bu   Qashqurd   rustoqidan   oqib,
Keshdan   shimolroqda   o’tgan.   Keyingi   daryo   esa   “Mato   bo’yovchilar   daryosi”
(Oqsuv) esa shaharning janub tomondan oqib o’tgan 1
. 
Daryoning   nomidan   ham   ko’rinib   turibdiki   Kesh   aholisining   an’anaviy
mashg’ulotlaridan biri bo’lmish to’qimachilik to’g’rida ma’lumot beradi. Umuman
1
  Массон   М.Е   Работы   Кешской   археолого-топографической   экспедиция   ТАШГУ(КАТЭ)   по   изучение
восточной половины Кашкадарьинской области// Т.1977.  C. 47.
21 olganda   shaharda   kulolchilik   temirga   ishlov   berish   qurilish   ashyolari   va   bo’yoq
ishlab   chiqarish,   shishasozlik,   qandolatchilik,   nonvoylik   taraqqiy   etgan.   Arab
mualliflari   VIII   asr   oxiriga   kelib   Keshning   keskin   tushkunlikka   uchrashi
sabablariga   to’xtalishmaydi,   Buni   eng   avvalo   Muqanna   isyoni   bilan   izohlash
mumkin. Bu voqeadan so’ng ming yil o’tdi. 
Ko’proq   “Muqanna”,   “Niqobdor”   nomi   bilan   mashhur   bo’lgan,   776-
783   yillardagi   arablarga   qarshi   qudratli   harakat   yo’lboshchisi   Hoshim   ibn   Hakim
Kesh yaqinidagi Sinan tog’ qa’lasini so’ggi maskan qilib, shu yerda olamdan o’tdi.
Muqannaning   o’limi   va   uning   harakati   tormor   keltirilishi   tarixiy   ahamyatga   ega
bo’lgan   chunki   mahalliy   aholining   erki   va   g’ururi   uchun   kurshgan   shaxsdir.
Xalifalik   noiblarning   So’g’da   amalga   oshirilgan   va   ma’lum   maqsadalarga
yo’naltirilgan   siyosati   bir   vaqtlar   kuchli   bo’lgan   Keshning   ijtimoiy-iqtisodiy
ahamyatini   tubdan   yemirishga   shu   bialan   isyonchi   shahar   va   uning   mustahkam
mudofaasini   vayron   qilishga   qaratilgan   edi.   Shuning   uchun   bo’lsa   kerak   ibn
Xavqal tomonidan “tashqi shahar” sifatida tariflangan Shahrisabz o’rnidagi shahar
uzoq davr mudofaa devorlarsiz qolib ketgan. Ibn Xavqal Kesh qo’rg’oni va uning
ichki   qismi   vayronaga   aylanganligi   va   tashqi   madinada   aholi   yashashi   to’g’risida
gapirar   ekan   “Kesh   hukmdori   qarorgohi   madina   va   rabotdan   tashqarida”,
“alMusallo”   nomi   bilan   ma’lum   bo’lgan   joyda   joylashganligini   maxsus   takidlab
o’tadi.   Ibn   Xavqalning   “Yo’llar   va   yurtlar”   asarida   Kesh   haqida   quydagi
ma’lumotlarni   saqlagan:   “Kesh   shahristoni”da   to’rt   darvoza   bor:   Temir   darvoza
uning   yonida   Ubaydulloh   darvozasiva   to’rtinchi   tashqi   shahar   darvozasi.   Tashqi
shaharda ikkita darvoza bor: ichki shahar darvosai va Barknon dasrvozasi. 
Abu   Ja’far   Muhammad   ibn   Jarir   ar-Tabariyning   “Tarix
ar-rasul   val   mulk”   asaridir.   Bu   asrda   915-yilga   qadar   bo’lgan   tarixiy   voqealar
bayoni, jumladan O’rta Osiyoning VII-IX asrlar tarixini o’z ichiga oladi. Mazkur
manbada Kesh (Shahrisabz)ning arab qo’shinlarining ikki yillik (milodiy 669-702-
yillar) qamalga matonat bilan qarshilik ko’rsatgani va arablar to’lov olish bilangina
kifoyalanib   qaytib   ketganliklari   qayd   etilgan.   O’rta   asr   tarixshunoslari   va
geograflarining   asarlarida   Kesh   haqida   ma’lumorlar   kam   bo’lsada,   Ularda   voha
22 juda   ser   hosil,   tabiiy   boyliklarga   boy   ekanligi   unda   ko’plab   qishloqlar   va   rutoq
markazlari   shaharlar   borligi   ta’kidlanadi.   Yozma   manbalar   ma’lumotlari
arxeologik   tadqiqotlar   natijalari   bilan   birgalikda   ushbu   davr   tarixiy-   madaniy
jarayonlarni   baholash   imkonini   beradi.   O’rta   asrlarda   Kesh   shaharsozlik
madaniyati hozirgi Shahrisabzga davom etadi.  IX-X   asrlarda   arab-fors
tarixchilari aynan Kesh Shahrisabzga tavsiflashgan, bu davrda Kitob o’rnida, ayrim
tadqiqotchilar taxmin qilganidek shahriston joylshishi mumkin bo’lmagan. Chunki
Kitobda   na   IX-X   asrlada   va   undan   keyin   ham   shahar   izi   yo’q.   O’rganilgan
arxeologik   va   yozma   manbalar   Qashqadaryoning   sharqiy   qimidagi   viloyat   va
uning   shahar   markazi   uning   turli   davrlarda   turlicha   nomlangan   deb   xulosa
chiqarishga asos bo’ladi. Mila.avv IXVIII asrlarda viloyatning nomi Gava So’g’da
edi.Mil.avv   VII-IV   asrlarda   Nautaka,   VI-XV   asrlarda   esa   Kesh   bo’lgan.
Viloyatning   markazi   mil.avv   VIII   asrda   Uzunqir   o’rnida   shakllana   boshlab,   III
asrgacha   rivojlangan.   Shaharning   keying   davrlar   tarixi   Kitob-Shahrisabz   hududi
bilan   bog’liq   bo’lgan.Yana   bir   muhim   bir   ma’lumot   yani   O’rta   Osiyo   shaharlari
jumladan   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,   Termiz,   Marv   shaharlari   singari   Kesh
vohasining   ilk   shahar   markazi   qadimiy   hisoblanadi.   Bu   esa   o’z   navbatida   bu
hududga bo’lgan qiziqishni oshirishi tabiiy.
23 2.2 Yerqo’rg’on arxeologik yodgorligi
Yerqo`rg`onning   hududi   ichki   va   tashqi   devorlari   chegarasida   eski   shahar
xarobalaridan iborat  bo`lgan turli  xil kattalikdagi balandliklar bilan o`ralgan. Eng
katta balandlik hukmdor qasri ekanligi ma`lum bo`ldi. Shuningdek, tsitadel (qal`a
ichidagi   qo`rg`on),   shahar   ibodatxonasi,   maqbara,   zardo`shtiylik   ibodatxonasi,
hunarmandlar   mahallalari   qazib   olindi.   Yerqo`rg`on   atrofida,   butunlay   yo`qolib
ketgan, o`zaro zich joylashgan shahar oldi imoratlar bo`lgan va ilk ming yillikning
birinchi yarmida keng jihozlangan shahar oldi hududi g`arbga tomon Qashqadaryo
daryosi   sohillarigacha   cho`zilgan.   Yerqo`rg`ondagi   shahar   VI   asrda   eftalitlar
davlatini ishg`ol qilish davomida turk hoqonligi va eron sosoniylarining birlashgan
kuchlari tomonidan yoqib yuborilgan va vayron qilingan59 1
. 
Yerqo`rg`on   shahri   qazilmalaridan   olingan   ko`plab   buyumlar   to`plami
Qarshi   vohasi   hamda   poytaxt   shahri   tarixi   va   madaniyati   bir   necha   bosqida
rivojlanganligini   isbotlashga   etarli   asos   bo`la  oladi.   Vohaning  dastlabki   markaziy
shahri   er.av.   VIII-VII   asrlarga   kelib   ilk   marta   himoya   devorlari   bilan   o`raldi.   Bu
devor keyinchalik buzilib ketgan bo`lib, uning qoldiqlarini kulollar mahallasining
eng  quyi   qismidan   topishga   erishildi.   Er.   Av.  VI   asrda  shaharlar   kengayib,   yangi
devor qurildi. Eski devor shahar ichida qolib ketdi va keraksizligi tufayli kulollar
tomonidan   sopol   idishlar   tayyorlash   uchun   loy   sifatida   ishlatila   boshlandi.
Shuningdek,   bu   erda   Yerqo`rg`on   shahri   tarixining   intihosigacha   faoliyat
ko`rsatgan   kulollar   mahallasi   paydo   bo`ldi.   Qadimgi   devor,   aniqrog`i,   uning
qoldiqlari   eramizning   boshlariga   kelib,   kulollar   mahallasi   madaniy   qoldiqlari
ostida   ko`milib   ketdi.   Yerqo`rg`onda   qadimiy   devor,   aniqrog`i   uning   qoldiqlari
eramizning   boshlariga   yaqin   kulollar   hududi   madaniy   qatlami   ostida   to`liq
ko`milib qolgan edi 2
.  Qadimiy   Yerqo`rg`on   shahri
tarixi   haqida   biz   yana   quyidagilarni   aytishimiz   mumkin:   Qashqadaryo   daryosi
vodiydan   vohaga   kirib   kelishida   bir   qancha   irmoqlarga   bo`linar   va   quruq   deltani
hosil   qilar   edi;   deltadan   oqib   o`tuvchi   irmoq   chap   qirg`og`ining   quyi   qismida
1
 Isamiddinov.M va Sulaymonov R. Naxshab. Toshkent .“Manaviyat”. 2004. B.87.
2
 Сулейманов Р.Х. Раскопки на городище Еркурган.//АО 1979. - М., 1980.  C.59.
24 miloddan avvalgi VIII-VII asrlarda tarqoq holdagi dehqonlarning istiqomat joylari,
ya`ni qishloqlari paydo bo`la boshladi. Uning markaziy qismi himoya devori bilan
o`ralgan. Shu yo`l bilan Qashqadaryo vohasining eng dastlabki poytaxt markazlari
vujudga   kelgan.   Bu   qadimiy   shaharning   uy   va   binolari   bog`   va   ekinzorlar   bilan
o`ralgan edi. Shimoliy delta irmog`ida oqib keluvchi sug`orish kanallari sug`orish
maqsadida   janubiy-sharqiy   tomonga   Qashqadaryoning   asosiy   oqimiga   qaratilar
edi.  Eramizdan   oldingi   1   ming   yillikning
o`rtalarida shahar tobora kengayib borgan. Yangi himoya devorlarining ba`zi erlari
8 metrgacha balandlikni saqlab qolgan bo`lib, asosi 3 metr qalinlikka ega bo`lgan.
Qalin   va   baland   devorlar   shaharni   sak   otliqlaridan   himoya   qilar,   ammo   devor
buzuvchi qurollarga qarshilik qilolmas edi. U 40 gektar maydonga yaqin xududni
o`rab   olgan   edi.   Bu   davrda   Qarshi   vohasida   ham   So`g`d   va   Baqtriyadagi   kabi
konus shaklidagi tsilindrik kulolchilik idishlari keng tarqalgan edi. Ushbu idishlar
sekin   harakat   qiluvchi   kulolchilik   uskunalarida   yasalar   edi.   Miloddan   avvalgi   II
asrda   Qarshi   voxasida,   Yerqo`rg`ondan   janubroqda   Qarshi   shahrining   temir   yo`l
vokzali   yaqinida   katta   qal`a   -   qal`ai   zaxoki   maron   bunyod   etiladi.   Qal`aning
markaziy   qismida   to`rtburchak   shakldagi   ulkan   qasr   mavjud   bo`lib,   u   taxminan
100x100   m   hududga   va   15   metrgacha   balandlikka   ega   bo`lgan.   U   200x200   m   li
birinchi qator devori bilan o`ralgan bo`lib, ikkinchi qator esa 400x400m hududga
ega bo`lgan.  Uchinchi   (saqlanib   qolmagan)   qator,   akademik
M.E.Masson   fikricha,   1.5x1.5   km   hududga   ega   bo`lgan.   Ushbu   uchinchi   qator
devorlarini   M.E.Masson   revolyutsiyadan   oldingi   topografik   xaritalar   yordamida
tiklamoqda.   Minora   ham   devor   kabi   mil.   av.   VIV   asrlarda   bir   necha   marotaba
qayta   qurilgan.   Zahoki   maron   qal`asining   o`z   arxitektura   prototipi   skiflarning
babaishmulla   qal`asi   bo`lib,   u   sharqiy   orolbo`yida   joylashgan   chirikrabot
madaniyatiga   tegishli   xududdan   topilgan.   Zahoki   maron   qal`asi   hududi   va   uning
gipertroflangan   fortifikatsiyasi   bu   erda   So`g`dning   yangi   xonliklariga   oid
qurilishlar   mavjud   bo`lganligini   ko`rsatib   turadi.   Ularning   xukmronlik   doirasi
Naxshabdan ham o`tib ketib, butun So`g`d hududlarigacha yoyilgan. 
Yerqo`rg`ondagi shahar o`zining ellinlashgan madaniyati
25 bilan birga Qarshi vohasining hunarmandchilik, savdo va madaniyat markazi rolini
saqlab   qolgan   edi.   Yangi   hokimlarning   Yerqo`rg`onga   e`tibor   berayotganligi
haqida shu narsa dalolat beradiki, shahar kattalashib borar edi, u ikkinchi himoya
devori bilan o`rab olinadi va bu devor 150 gektarga yaqin xududni tashqi xavfdan
saqlab   turar   edi.  Yerqo`rg`on  tashqi   devori   asosi   8  metr  qalinlikda  bo`lib,  har  60
metrda   yarim   doirali   minoralar   qurilgan   edi.   Devorning   tepa   qismida   devor   ichi
koridori,   o`q-yoychilar   xonalari   mavjud   bo`lgan.   Yerqo`rg`onning   shimoliy-
g`arbiy   tomonida   qazish   ishlari   olib   borilganda   shu   davrga   tegishli   zardushtiylik
ibodatxonasi   ham  topildi.  Milodiy III   asrdan  boshlab  Yerqo`rg`onda  shaharsozlik
yangi sifat bosqichiga ko`tariladi 1
. Yerqo`rg`onda  katta xajmdagi  qurilish
ishlari   olib   borilgan   bo`lib,   bu   erda   shahar   ibodatxonasi,   hukmdor   qasri,   tsitadel
bunyod   etilgan   xamda   ichki   va   tashqi   devor   qayta   ta`mirlangan.   Kulollar   va
temirchilarning   xududlari   kengayib   borgan.   Xionitlar   va   eftalitlar   davrida
Yerqo`rg`on   markaziy   osiyoning   gullab-yashnagan   shaharlaridan   biri   bo`lgan.
Markaziy   shahar   atrofida   shahar   oldi   aglomeratsiyasi   tashkil   topa   boshlagan.
Qarshi   vohasining   III-IV   asrlardagi   poytaxt   markazida   bunyod   etilgan   jamoat
binolaring mohiyatiga to`xtalib o`tish maqsadga muvofiqdir. Shahar infratuzilmasi
murakkab   ko`rinishga   ega   bo`la   boshlaydi.   U   alohida   birliklarga   bo`linar   edi.
Ko`chalar ibodatxona, qasr va tsitadelga olib borar edi. III-IV asr shahar tuzilmasi
ikki qatlamli baland devor bilan chegaralangan bo`lib, jamoat binolari shakli bilan
belgilangan.   Ular   shahar   ijtimoiy   hayotining   yo`naltiruvchisi   bo`lib,   ma`muriy,
diniy   hamda   mudofaa   markazlari   hisoblangan.   Yerqo`rg`onning   kulollar   va
temirchilar   mahallalarida   bunyod   etilgan   inshootlarning   o`ziyoq   bu   erda
shaharsozlik   juda   rivojlanganligidan   dalolat   beradi.   Shaharning   vayron  etilishi   va
inqirozi V asrda shahar yong`in ostida qolgan, so`ngra esa yana qayta tiklangan. VI
asrda   esa   shahar   butunlay   vayron   bo`ldi.   bu   eftalitlarning   turk   hoqonlari   va   eron
sosoniylarining   birlashgan   qo`shinlari   bosqini   natijasida   xukmronlikni   qo`ldan
chiqarishi natijasida sodir bo`ldi.  Shundan   so`ng   esa   VI   asr   oxiri
VII   asr   boshlarida   tashlandiq   shahar   xarobalari   ustida   kulollar   maxallasi   bunyod
1
 Сулейманов Р.Х. Раскопки на городище Еркурган.//АО 1979. - М., 1980.  C.112.
26 etiladi. Shahar ibodatxonasi qayta tiklandi. Biroq avvalgi iloh xaykalchasi o`rniga
to`g`ri burchakli olov mehrobi o`rnatildi. Bu ibodatxonaning so`ngi davri VII asrda
keshda   zarb   etilgan   tangalarda   o`z   aksini   topgan.   Yerqo`rg`ondagi   qazishmalarda
muhim topilmalar bu davr to`g`risida muhim ilmiy xulosalar chiqarishga to`la asos
bo`la   oladi.   Olimlar   bularga   asoslanib,   qadimgi   nahshabliklarning   ma`naviy
dunyosiga   sayohat   qilishga   muvaffaq   bo`ldilar.   Samarali   nazariy   tadqiqotlar   olib
borgan   olimlar   Yerqo`rg`onliklarning   go`zallikka   naqadar   oshno   bo`lganliklarini
o`z ko`zlari bilan ko`rdilar.  Qadimgi   Qarshi   vohasining
aholisining qadimiy madaniyati, san`ati va mafkurasiga tegishli bo`lgan topilmalar
va kuzatishlar haqidagi hikoyani shundan boshlash kerakki, dastlabki temir davrida
So`g`dda ham baqtriyada ham mil. av VII-V asrlarga tegishli shaharlar axolisining
izlari   topilmagan.   Bu   fakt   olim   va   mutaxassislarni   shunday   fikrga   olib   keladiki,
ular   ilm-fanga   allaqachon   ma`lum   bo`lgan   murdani   tashlab   ketish   kabi
zardushtiylik odatini qo`llaganlar. yunon-rim va arab manbalariga ko`ra markaziy
osiyo   islom   dinigacha   zardushtiylikning   makoni   hisoblangan.   Zardushtiylar
o`liklarni   yoqishmagan   xam,   ko`mishmagan   xam.  Ular   murdani   balandliklar,   qir-
adirlarga   tashlab   ketishgan.   Tana   chirib   bitgach,   suyaklarni   yig`ib   olib   ossuriy
idishlariga solgan holda ko`mishgan. Ammo dastlab suyaklarga hatto tegishmagan
bo`lsa kerak. Keyinchalik suyaklarni ko`mishni boshlaganlarida ham faqat kalla va
yirik suyaklarni terib olishgan,  xolos. Biroz vaqt  o`tgach zardushtiylar suyaklarni
saqlash   uchun   maxsus   bino   -   nauslar   qurishgan.   Nauslarda   yiliga   ikki   marta
navro`z va mehrjon bayramida ajdodlar ruhiga bag`ishlab diniy marosimlar amalga
oshirilgan.   Bular   Yerqo`rg`onning   o`ziga   tegishlidir.   Bizga   shahar   aholisining
qabrlari noma`lumdir.  Yerqo`rg`onning   qadimiy   madaniy   qatlamida   olib
borilgan   qazishmalar   natijasida   ba`zi   joylaridan   ajralib   ketgan   inson   suyaklari
topilgan.   Iskandar   zulharnayn   tarixchilarining   xabar   berishicha,   So`g`d   bilan
qo`shni bo`lgan baqtriyada shahar devorlarining ichlari inson suyaklari bilan to`la
bo`lgan va faqat iskandar davriga kelib bu odatga barham berilgan.
Xulosa
27 Mustaqilikka   erishgach   tarixni   o’rganishga   bo’lgan   yondashuv   yangi
bosqichga   ko’tarildi.   Yurtimiz   hududidagi   qadimiy   vohalar,   shaharlarni   tarixini
o’rganish,   arxeologik   jihatdan   tadqiq   etish   muhim   masalalardan   biri   sifatida
qaraldi.   O’rta   Osiyodagi   muhim   vohalardan   biri   Qashqadaryo   vohasi   tarixi   uzoq
o’tmishga borib taqaladi. Ilk temir davriga kelib Qashqadaryo vohasining sharqiy
qismi   –   qadimgi   Kitob   –Shahrisabz,   Yakkabog’   hududlari   jadallik   bilan
o’zlashtirila   boshlanadi.   Qashqadaryo   vohasi   hududlarida   dastlabki   dehqonchilik
hududlari  paydo  bo’lgan bo’lib, uzoq yillar  olib borilgan tadqiqotlarni  tahlil  qilib
shunday   xulosaga   kelish   mumkinki,   Qashqadaryo   vohasi   hududlari   qadimgi
Sharqda   bo’lib   o’tgan   ijtimoiyiqtisodiy,   madaniy   va   siyosiy   jarayonlardan   chetda
qolmagan.  Qashqadayo vohasining qadimgi va o’rta asrlar tarixni mufassal
yoritishda   V.V.Bartold,   V.L.Viyatkin,   B.Denike,   A.Yu.Yakubovskiy,
B.N.Zasipkin,   Ya.G’.G’ulmov,   T.M.Mirg’iyosov,   S.K.Kabanov,   S.A.Sudakov,
V.L.Varonina,   G.N.Gachanov,   M.E.Masson,   G.A.Pugachenkova,   O.A.Suxareva
kabi tadqiqotchilarning izlanishlari muhim ahamiyat kasb etadi. Keyingi davrlarda
ham   bunday   ekspeditsiyalar   amalga   oshirildi.   Bular   qatorida   R.H.Suleymanov   va
A.S.Sagdullyevlarni   keltirib   o’tishimiz   joiz.   Aynan   mana   shu   olimlarning
arxeologik   tadqiqotlari,   ilmiy   izlanshlari   Qashqadaryoning   sharqiy   (Kesh)   va
g’arbiy   (Qarshi)   vohasi   shaharlarini   yoshini   aniqlashda   va   O’rta   Osiyo
shaharsozlik   madaniyatida   tutgan   o’rnini   belgilashda   muhim   poydevor   bo’lib
xizmat qildi. Xulosa qilib shuni aytishimiz mumkinki, Qashqadaryo vohasi sharqiy
So’g’dning   balki   O’rta   Osiyoning   eng   rivojlangan   vohalaridan   biri   ekanligi   va
uning   qo’shni   hududlar   bilan   yaqin   madaniy   aloqada   bo’lganligini   yuqoridagi
fikrlar   ham   isbotlaydi.   Shunday   ekan   bu   vohani   o’rganishga   bo’lgan   qiziqish
tobora   oshib   bormoqda,   bu   esa   tadqiqotchi   arxeologlar   oldida   turgan   eng   muhim
vazifalardan biri sanaladi.
Qashqadaryoda   uzoq   yillar   tadqiqot   olib   borgan
arxeologik   ekspeditsiya   ma’lumotlarida   hozirgi   Yerqo’rg’on   yodgorligi   o’rnida
eramizdan   avvalgi   VIII-VII   asrlarda   paydo   bo’lgan   qadim   shahar   taxminan   besh
yuz yil davomida vohaning bosh shahri – poytaxti bo’lib, yirik savdo va iqtisodiy
28 markaz   sifatida   faoliyat   ko’rsatgani   qayd   etilgan.   Bu   noyob   topilmalarda   nafaqat
xalq   amaliy   san’atining   rivojlanish   davrlari,   balki   Qarshi   shahrining   tarixi   ham
muhrlangan.   Muzey   haqiqiy   ma’rifat   maskani   bo’lishi   uchun   kelgan   sayyohlar
eksponatlar orqali uzoq tarixga xayolan sayohat qilish imkoniga ega bo’lishi lozim.
Shuning   uchun   eksponatlar   davrlar   bo’yicha   kompozitsion   uyg’unlashgan   holda
joylashtirilgan.   Muzeylar   ma’lum   davr   tarixi   haqida   aniq   ma’lumotni   o’zida
mujassam   etgan   tabarruk   dargoh.   Unda   bo’lgan   kishi   eksponatlar   orqali   bevosita
shu   davrga   sayohat   qiladi.   Tarix   esa,   Yurtboshimiz   ta’biri   bilan   aytganda,
o’zligimizni anglash yo’lidagi buyuk manba hisoblanadi. Tarixni bilishda, o’zlikni
anglashda o’tmishimiz ko’zgusi bo’lgan muzeylarning ahamiyati beqiyosdir. 
Yerqurg’on   vatanimiz   tarixi   qadim
davrlardan boshlab shakllanganini ko’rsatadi. Bu shahar o’z davrining mustahkam
qal’a   shahri   bo’lganligi   bilan   alohida   ajralib   turgan.   Bu   yodgorlikdan   topilgan
diniy   jihozlar   O’rta   Osiyoda   qadimdan   diniy   ananalarning   mavjud   bo’lganligini
ko’rsatadi.Topilgan   dahma   o’zining   aniq   rejali   ekanligi   bilan   davr   memorchiligi
haqida   ham   malumotlar   beradi.Vatanimiz   tarixini   o’rganishda   o’z   o’rniga   ega
ekanligi bu shahar haqida chuqurroq bilim olishimiz undaydi.
Foydalanilgan adabiyotlar
29 1. А . С . Сагдуллаев .   Қ адимги   Кеш - Шаҳрисабз   тарихидан   лавҳалар .   Т.
“Шарқ”. 1998.
2. Бартольд.В.В.   Кеш,   Соч   Т.III   М.1965   460-с.,   Бартольд   В.В.   Задачи
русского Востоковедения в Туркестане. Соч. т.9.- М., 1977.
3. Вяткин В..Афрасиаб-городище былого Самарканда.-Самарканд. 1927.
4. Якубовский.   А.Ю.   ГАИМК-ИИМК   и   археологическое   изучение
Средней Азии за 20-лет. // М.1940
5. Массон   М.Е   Работы   Кешской   археолого-топографической   экспедиция
ТАШГУ(КАТЭ)   по   изучение   восточной   половины   Кашкадарьинской
области// Т.1977.
6. Кабанов   С.К   Нахшеб   на   рубеже   древности   и   Средневековая   (III-VIII)
Т.1977.
7. Сулейманов   Р.Х.   Раскопки   на   городище   Еркурган.//АО   1979.   -   М.,
1980. 
8. Сулаймонов. Р.Х. Қарши Т., Ртвеладзе  Э.В.  Монеты  Кеша//  история и
культура южных районов средней Азии в древности и средневековы Т
1989. 
9. Сагдуллаев А.С Древние поселения Кашкадары СаУ.N 7. 1979.
10. Равшанов П. Қарши тарихи. Т., Янги авлод, 2006.  B .26.
11. Асқаров А. Энг қадимги шаҳар. - Т. 2001.
12. Эшов   Б.   Узунқир-Китоб-Кеш-Шаҳрисабз.   Халқаро   анжуман
материаллари. Т., 2002.
13. Шаҳрисабз 2700 минг йиллик мерос. Альбом, Тошкент, Шарқ, 2002.
14. Ртвеладзе Э.В. Буряков. Ю.Ф, Сулаймонов. Р.Х. Қарши Т. Маьнавият,
2006.
15. Қарши кичик альбом Т., Маьнавият, 2006.
30
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский