Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 22000UZS
Hajmi 57.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

66 Sotish

Qishloq xo’jaligini rivojlantirishda investitsiyalar va ularning tahlili

Sotib olish
MAVZU: QISHLOQ XO’JALIGINI RIVOJLANTIRISHDA
INVESTITSIYALAR VA ULARNING TAHLILI
MUNDARIJA:
 
KIRISH……………………………………………………………………...……..2
I   BOB.   QISHLOQ   XO’JALIGIDA   INVESTITSIYANI   JALB   ETISH
YO’LLARI VA UNING MOHIYATI VA AHAMIYATI …….……………….4
1.1. Qishloq xo’jaligida investitsiyaning mohiyati va ahamiyati…………………..4
1.2. Qishloq xo’jaligiga investitsiyalarni jalb etish yo’llari………………………..8
II   BOB.   QISHLOQ   XO’JALIGIGA   INVESTITSIYALARNI   JALB   ETISH
KO’LAMI VA KO’RSATKICHLARNI ANIQLASH TARTIBI…………….14
2.1.   Investitsiyalardan   foydalanish   samaradorligini   tavsiflovchi   ko’rsatkichlar   va
ularni aniqlash tartibi……………………………………………………………...14
2.2.   Qishloq   xo’jaligiga   investitsiyalarni   jalb   etish   ko’lamini   va   samaradorligini
oshirish yo’llari………………………………………………………..…………..17
XULOSA………………………………………………………………………...24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………………….25
 
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimov   o‘zining
“Yuksak   ma’naviyat   –   engilmas   kuch”   asarida   yosh   avlod   qalbida   yuksak
ma’naviyatni shakllantirishda ta’lim-tarbiya tizimining o‘rni yuksakligiga alohida
e’tibor   qaratib   “...   farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega
bo‘lgan,   ongli   yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   etkazish   –   ta’lim-tarbiya
sohasining   asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo‘lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz
kerak” 1
, - deb ta’kidlab o‘tadi.
Barcha tarmoqlarda bo’lgani singari qishloq xo’jaligi tarmog’ida ham biror 
yo’nalishdagi tadbirkorlikni yo’lga qo’yishda investitsiyalar muhim ahamiyatga 
ega. Qishloq xo’jaligi mahsulotlarini ishlab chiqarish uchun avvalo turli 
xarajatlarni amalga oshirish, ya’ni investitsiya mablag’larini sarflash talab etiladi. 
“Investitsiya”   atamasi   lotincha   “invest”   so’zidan   olingan   bo’lib,   “pul   sarf
qilmoq”,   “pul   qo’ymoq”   kabi   ma’nolarni   anglatadi.   Investitsiya   faoliyati
subyektlari   investitsiya   loyihalarining   barcha   qatnashchilari:   investorlar,
investitsiya   faoliyati   obyektlaridan   foydalanuvchilar,   banklar,   sug’urta
kompaniyalari,   vositachi   tashkilotlar,   investitsiya   fondlari   va   boshqalar
hisoblanadi. 
Qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarish   vositalariga   sarflanadigan   barcha
mablag’lar   investitsiyalar   deb   ataladi.   Ular   qishloq   xo’jaligi   korxonalarining
moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlaydi   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
mexanizatsiyalashtirish,   kimyolashtirish,   elektrlashtirish,   avtomatlashtirish
natijasida   mehnat   unumdorligi   oshadi,   xarajatlar   esa   tejaladi.   Natijada
yetishtiriladigan   mahsulotlar   hajmi   ko’payadi   va   sifati   yaxshilanadi,   olinadigan
foyda summasi oshadi. Bu investitsiyalarni amalga oshirishning tub maqsadidir. 
Shularni   e’tiborga   olgan   holda   respublikada   barqaror   investitsion   siyosat
ishlab   chiqilgan.   U   O’zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati
to’g’risida”gi   va   “Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida”gi   Qonunlari   hamda   boshqa
me’yoriy hujjatlar asosida amalga oshirilmoqda. 
1
  O'zbekiston respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimov
2 Barcha   sohalar   singari   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishda   ham
investitsiyalarning   ahamiyati   juda   katta.   Chunki   tarmoqni   ustuvor   shaklda
rivojlantirish   uchun   uning   moddiy-texnika   bazasini   mustahkam   ravishda   barpo
etish   zarur.   Buning   uchun   uni   zamonaviy   binoinshootlar,   barcha   turdagi   zarur
texnikalar,   qishloq   xo’jalik   mexanizmlari,   ichki   irrigatsiya   va   melioratsiya
inshootlari,   serunum,   tezpishar   navlar,   mahsuldor   chorva   mollari   zotlari   hamda
aylanma vositalar va boshqa ishlab chiqarish vositalari bilan ta’minlash lozim. 
Kurs   ishi   maqsadi:   Qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishda   investitsiyalar   va
ularning tahlilini o'rganishdagi ahamiyati.
Kurs   ishi   predmeti:   :   Qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishda   investitsiyalar   va
ularning tahlili
Kurs   ishi   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
3 I BOB. QISHLOQ XO’JALIGIDA INVESTITSIYANI JALB ETISH
YO’LLARI VA UNING MOHIYATI VA AHAMIYATI
1.1. Qishloq xo’jaligida investitsiyaning mohiyati va ahamiyati.
 Barcha tarmoqlarda bo’lgani singari qishloq xo’jaligi tarmog’ida ham biror 
yo’nalishdagi tadbirkorlikni yo’lga qo’yishda investitsiyalar muhim ahamiyatga 
ega. Qishloq xo’jaligi mahsulotlarini ishlab chiqarish uchun avvalo turli 
xarajatlarni amalga oshirish, ya’ni investitsiya mablag’larini sarflash talab etiladi. 
“Investitsiya”   atamasi   lotincha   “invest”   so’zidan   olingan   bo’lib,   “pul   sarf
qilmoq”,   “pul   qo’ymoq”   kabi   ma’nolarni   anglatadi.   Investitsiya   faoliyati
subyektlari   investitsiya   loyihalarining   barcha   qatnashchilari:   investorlar,
investitsiya   faoliyati   obyektlaridan   foydalanuvchilar,   banklar,   sug’urta
kompaniyalari,   vositachi   tashkilotlar,   investitsiya   fondlari   va   boshqalar
hisoblanadi. 
Qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarish   vositalariga   sarflanadigan   barcha
mablag’lar   investitsiyalar   deb   ataladi.   Ular   qishloq   xo’jaligi   korxonalarining
moddiy-texnik   bazasini   mustahkamlaydi   va   ishlab   chiqarish   jarayonlarini
mexanizatsiyalashtirish,   kimyolashtirish,   elektrlashtirish,   avtomatlashtirish
natijasida   mehnat   unumdorligi   oshadi,   xarajatlar   esa   tejaladi.   Natijada
yetishtiriladigan   mahsulotlar   hajmi   ko’payadi   va   sifati   yaxshilanadi,   olinadigan
foyda summasi oshadi. Bu investitsiyalarni amalga oshirishning tub maqsadidir. 
Shularni   e’tiborga   olgan   holda   respublikada   barqaror   investitsion   siyosat
ishlab   chiqilgan.   U   O’zbekiston   Respublikasining   “Investitsiya   faoliyati
to’g’risida”gi   va   “Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida”gi   Qonunlari   hamda   boshqa
me’yoriy hujjatlar asosida amalga oshirilmoqda. 
Barcha   sohalar   singari   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishda   ham
investitsiyalarning   ahamiyati   juda   katta.   Chunki   tarmoqni   ustuvor   shaklda
rivojlantirish   uchun   uning   moddiy-texnika   bazasini   mustahkam   ravishda   barpo
etish   zarur.   Buning   uchun   uni   zamonaviy   binoinshootlar,   barcha   turdagi   zarur
texnikalar,   qishloq   xo’jalik   mexanizmlari,   ichki   irrigatsiya   va   melioratsiya
4 inshootlari,   serunum,   tezpishar   navlar,   mahsuldor   chorva   mollari   zotlari   hamda
aylanma vositalar va boshqa ishlab chiqarish vositalari bilan ta’minlash lozim. 
Hozirgi davrda investitsion mablag’lar yangi, samarali texnologiyaga hamda
intellektual mulkni barpo etishga sarflanishi maqsadga muvofiqdir. Bu masalaning
to’g’ri,   samarali   hal   etilishi   ma’lum   miqdordagi   investitsiyalar   sarflanishini
obyektiv ravishda talab etadi. Demak, investitsiya mablag’lari tarmoqda doimiy va
o’zgaruvchan kapitalni hamda intellektni barpo etish va ularni rivojlantirish hamda
yuksaltirish   uchun   sarflanadi.   U   uzoq   hamda   qisqa   muddatlarga   mo’ljallab
sarflanishi   mumkin.   Qishloq   xo’jaligining   asosiy   vositalarini   sotib   olishga,
qurishga   hamda   ularni   kapital   ta’mirlashga   sarflansa,   unda   bu   sarflar   uzoq
muddatga mo’ljallangan bo’ladi. U asosiy kapitalga sarflangan investitsiyalar  deb
ataladi.   Shu   bilan   birgalikda   investitsiyalar   qishloq   xo’jaligining   aylanma
vositalariga   ham   sarflanadi,   ular   odatda   qisqa   muddatga   sarflanadi.   Demak,
investitsiyalar   natijasida   qishloq   xo’jaligining   ishlab   chiqarish   vositalari   barpo
etilib, ularning ishga yaroqliligi tubdan yaxshilanadi. 
Investitsiyalar maqsad va vazifalariga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi: 
- kapital investitsiyalar; 
- innovatsion investitsiyalar; -   ijtimoiy investitsiyalar. 
Asosiy   va   aylanma   fondlarni   barpo   etishga   va   ularni   takror   ishlab
chiqarishga,   shuningdek,   moddiy   ishlab   chiqarishning   barcha   shakllarini
rivojlantirishga sarflangan investitsiyalar kapital investitsiyalar deb ataladi. 
Texnika   va   texnologiyalarning   yangi   avlodini   yaratish,   mavjudlarini
takomillashtirish   va   ularni   o’zlashtirishga   sarflangan   investitsiyalar   innovatsion
investitsiyalardir. 
Inson   salohiyatini,   malakasini   va   ishlab   chiqarish   tajribasini   oshirishga,
shuningdek,   nomoddiy   ne’matlarning   boshqa   shakllarini   rivojlantirishga
sarflanadigan mablag’lar ijtimoiy investitsiyalar deb ataladi. 
Investitsiyalarni   real   va   moliyaviy   investitsiyalarga   ham   bo’lish   mumkin.
Moddiylashgan   asosiy   va   aylanma   vositalarga   sarflangan   mablag’lar   real
5 investitsiyalarni   tashkil   etadi.   Real   investitsiyalar   kapital   qo’yilmalar   deb   ham
ataladi.   Kapital   qo’yilmalar   yalpi   va   sof   kapital   qo’yilmalarga   bo’linadi.   Real
investitsiyalarning umumiy summasi yalpi kapital qo’yilmalarni tashkil etadi. Real
investitsiyalarni   sarflash   natijasida   ishga   tushirilgan   qismi   sof   kapital
qo’yilmalardir.   Sof   kapital   qo’yilma   yalpi   kapital   qo’yilma   summasiga   teng   yoki
kam   bo’lishi   mumkin.   Qishloq   xo’jaligi,   jumladan,   korxonalar   miqyosida   yalpi
kapital   qo’yilmani   sof   kapital   qo’yilmaga   aylantirishga   alohida   e’tibor   berilishi
lozim.   Sarflanayotgan   real   investitsiyalar   moddiylashtirilishini,   ya’ni   ishga
tushirilishini ta’minlash zarur. 
Qimmatli   qog’ozlarni   (aksiya,   obligatsiya,   sertifikat   va   hokazo)
shakllantirishga sarflangan mablag’lar esa moliyaviy investitsiyalar hisoblanadi. 
Mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligida   moliyaviy   investitsiyalar   ko’lamini
kengaytirish   maqsadga   muvofiqdir.   Jumladan,   fermer   xo’jaliklari,   agrofirmalarda
qimmatli qog’ozlar chiqarib, sotilishini yo’lga qo’yish lozim. 
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   investitsion   siyosatni   shakllantirishda
quyidagilarga alohida e’tibor berish kerak: 
- tender   asosida   raqobatbardosh   loyihalarni   tanlash.   Bu   qishloq   xo’jaligida
investitsion loyihalar bozori barpo etilishini ta’minlaydi; - qishloq xo’jaligi uchun
mo’ljallangan   investitsiyalarning   iqtisodiy   jihatdan   asoslanganligi.   Qishloq
xo’jaligi   tabiiy-iqtisodiy   omillarining   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda
loyihalarning iqtisodiy-ijtimoiy natijalari aniqlangan bo’lishi zarur. Chunki, ayrim
hollarda loyihada belgilangan mablag’lar ko’zda tutilgan tadbirlarni bajarish uchun
yetmaydi   va   oqibatda   ko’zlangan   maqsadga   erishilmaydi.   Bu   hol   investitsion
loyihalar uzoq muddatga cho’zilishiga olib keladi; 
- chet   el   investorlarini   va   ularning   investitsiyalarini   qishloq   xo’jaligiga   jalb
etish.   Buning   uchun   xorijlik   tadbirkorlarni   mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligida
mavjud ishlab  chiqarish  imkoniyatlar  va  ular   uchun  yaratilgan  imkoniyatlar   bilan
tanishtirish,   reklamani   to’g’ri   yo’lga   qo’yish   hamda   investitsion   muhitni   yanada
yaxshilab borish lozim va boshqalar. 
6 Barcha omillarni e’tiborga olgan holda sarflanadigan investitsiyalar  qishloq
xo’jaligining   mustahkam   moddiy-texnika   bazasini   barpo   etadi,   qishloq   xo’jaligi
zamonaviy mashinalar, traktorlar, kombaynlar, bino-inshootlar bilan ta’minlanadi,
bog’lar,   uzumzorlar   barpo   etiladi,   chorva   hayvonlarining   mahsuldor   zotlari
yaratiladi   va   hokazo.   Ular   yangi   ish   o’rinlari   barpo   etilishini   ham   ta’minlaydi,
qishloq   xo’jaligida   band   bo’lgan   tadbirkorlarning   bilimlarini,   malakalarini
yuksaltiradi,   bozor   munosabatlarini   shakllantiradi.   Ularning   uyg’unlashishi
natijasida   tarmoqda   yetishtiriladigan   mahsulotlar   hajmi   ko’payib,
raqobatbardoshligi oshadi. Bu, o’z navbatida, aholi va qayta ishlash tarmoqlarining
talabi   qondirilishini   ta’minlaydi,   fuqarolarning   turmush   darajasini   yuksaltiradi.
Bularning   hammasi   investitsiyalarning   iqtisodiy-ijtimoiy   ahamiyati   katta
ekanligidan dalolat beradi. 
Investitsiyalarning mamlakat iqtisodiyoti va qishloq xo’jaligidagi ahamiyati
ulkan. 
Birinchidan ,   investitsiyalar   jami   xarajatlarning   asosiy   qismi   hisoblanadi.
Investitsiyalardagi   o’zgarishlar   jami   talabga   yetarlicha   ta’sir   ko’rsatadi,
shuningdek aholining bandligi va yalpi milliy daromad hajmining ham o’zgarishini
ta’minlaydi. 
Ikkinchidan ,   investitsiyalar   korxonaning   asosiy   fondlari   jamg’arilishiga,
ya’ni   ko’payishiga   olib   keladi.   Bunda   ishlab   chiqarish   kuchlarini   kengaytirishga
sarf qilingan pul mablag’lari boshlang’ich bosqichda korxona faoliyati natijalariga
ta’sir   etmasligi   mumkin,   lekin   kelajakda   iqtisodiy   o’sish   uchun   zarur   bazani
yaratadi. 
Uchinchidan ,   investitsiyalarning   noratsional   sarf   qilinishi   ishlab   chiqarish
resurslari, xarajatlar o’sishiga olib keladi, natijada yalpi milliy daromad qisqaradi.
Misol   uchun,   tugallanmagan   qurilishning   ko’payishi,   moddiy   resurslar   sarfi
oshishi, to’lanadigan ish haqining ko’payishi hamda ishlab chiqarishning qisqarishi
shular   jumlasidandir.   Ular   sarflanayotgan   investitsiyalarning   qiymati   o’sishiga
hamda samaradorligi pasayishiga ta’sir etadi. 
7 1.2. Qishloq xo’jaligiga investitsiyalarni jalb etish yo’llari.
    
Qishloq xo’jaligining barqaror rivojlanishi  tarmoqda mavjud bo’lgan ishlab
chiqarish   vositalari   oqilona   tarzda   takror   ishlab   chiqarilishini   talab   etadi.   Bu
jarayon   ishlab   chiqarish   vositalarini   sotib   olish,   ta’mirlash,   qurish,   innovatsion
hamda ijtimoiy munosabatlar yig’indisidan tashkil topadi. 
Barcha investitsiyalar quyidagi yirik ikkita manbadan shakllantirilib, amalga
oshiriladi: 
• korxonaning o’z mablag’lari hisobidan; 
• chetdan jalb qilingan mablag’lar orqali. 
Korxonaning   investitsiyalarni   shakllantirishda   qo’llaniladigan   o’z
mablag’lariga quyidagilar kiradi: 
- korxonaning sof foydasidan ajratilayotgan mablag’lar; 
- amortizatsiya fondidagi mablag’lar; 
- asosiy vositalarni tugatishdan, sotishdan kelib tushgan mablag’lar; 
- asosiy vositalarni ijaraga berishdan tushgan mablag’lar; 
- qishloq   xo’jalik   korxonalarining   boshqa   korxonalar   qimmatli   qog’ozlarini
sotib olishi natijasida oladigan dividendlardan ajratilayotgan mablag’lar va boshqa
shu kabilar. 
Qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   ishlab   chiqarish   jarayonining   mavsumiyligi
mazkur   tarmoqda   faoliyat   yurituvchi   tadbirkorlarning   investitsion   imkoniyatlarini
cheklab   qo’yadi.   Tarmoqda   ishlab   chiqarish   vositalari   sifatida   tirik
organizmlarning   ishtirok   etishi,   mahsulot   ishlab   chiqarish   jarayonida   ularning
ma’lum   vegetatsiya   davrini   o’tishi   lozomligi   ishlab   chiqarish   jarayonining   uzoq
davom etishiga olib keladi. Masalan, kuzgi bug’doy oktabr oyida ekiladi va kelgusi
yilning   may   oyida   tayyor   mahsulot   olinadi,   ya’ni   7-8   oy   o’tgachgina   tayyor
mahsulot   olinadi.   Bunday   holatda   tarmoqda   faoliyat   yurituvchi   tadbirkorlarning
8 uzoq   muddat   davomida   investitsiyani   amalga   oshirish   uchun   mablag’lari
yetishmaydi.  
Investitsiyalarni   shakllantirishda   chetdan   jalb   qilinadigan   mablag’larga
quyidagilar kiradi: 
- qishloq xo’jaligi uchun davlat budjetidan ajratiladigan mablag’lar; 
- tijorat banklaridan olinadigan kreditlar; 
- hamkorlardan olinadigan mablag’lar; 
- qimmatli qog’ozlar chiqarib sotish orqali jalb etiladigan mahalliy va xorijiy
korxonalar hamda fuqarolarning bo’sh turgan mablag’lari; 
- xayriya   fondlaridan,   homiylar   tomonidan   ajratilayotgan   mablag’lar   va
boshqalar. 
Chetdan jalb qilingan mablag’lar orasida bank kreditlari alohida o’rin tutadi.
Ular   ishlab   chiqarish   faoliyati   natijalaridan   qat’i   nazar,   alohida   korxonalar
ehtiyojlarini hisobga olgan holda investitsiyalarni amalga oshirishga imkon beradi.
Bank   kreditlari   korxona   o’z   mablag’larining   investitsiya   uchun   kerakli   miqdorini
yig’masdan turib investitsiya jarayonini tezlashtiradi. Kreditlar investitsiya manbai
sifatida   nafaqat   kapital   qurilishda,   balki   yangi   texnikani   joriy   qilishda   ham
ishlatiladi. Investitsiyalarning asosiy vazifasi – tarmoq mahsulotini ko’paytirish va
ishlab chiqarish samaradorligining o’sish sur’atlari tezlashtirilishini ta’minlashdir. 
Moliyalashtirish   manbalari   bo’yicha   qishloq,   o’rmon   va   baliq   xo’jaligiga
kiritilgan investitsiyalar to’g’risidagi ma’lumotlar 1jadvalda keltirilgan. 
1-jadval  Moliyalashtirish manbalari bo’yicha qishloq, o’rmon va baliq 
xo’jaligiga kiritilgan investitsiyalar (mlrd. so’m) 
2016 20
17 20
18 201
9
Jami 4795,3 61
10,6 79
91,9 121
99,1
Shu jumladan:
9   respublika budjeti mablag’lari 565,7 55
3,4 91
1,1 193
5,6
  korxona va tashkilotlar 
mablag’lari 510,0 90
5,5 17
68,8 113
2,9
    tijorat   banklari   kreditlari   va
boshqa qarz mablag’lari 371,2 71
5,6 23
28,1 203
4,1
  xorijiy investitsiya va kreditlar 171,8 18
9,8 10
64,4 505
0,6
  boshqa moliyalashtirish 
manbalari 3176,6 37
46,3 19
19,5 204
5,9
Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari 
 
Qishloq,   o’rmon   va   baliq   xo’jaligiga   kiritilgan   investitsiyalarning   tarkibida
moliyalashtirish   manbalarining   salmog’i   to’g’risidagi   ma’lumotlar   2-jadvalda
keltirilgan. 
2-jadval   Qishloq,   o’rmon   va   baliq   xo’jaligiga   kiritilgan
investitsiyalarning tarkibida moliyalashtirish manbalarining salmog’i (foizda)
2016 2017 2018 2019
Jami 100,0 100,0 100,0 100,0
Shu jumladan:
  respublika budjeti mablag’lari 11,8 9,1 11,4 15,9
  korxona va tashkilotlar mablag’lari 10,6 14,8 22,2 9,3
  tijorat banklari kreditlari va boshqa   
qarz mablag’lari
7,7 11,7 29,1 16,7
  xorijiy investitsiya va kreditlar 3,6 3,1 13,3 41,4
  boshqa moliyalashtirish manbalari 66,3 61,3 24,0 16,7
Manba: O’zbekiston Respublikasi Davlat statistika qo’mitasi ma’lumotlari 
10  
Ushbu   jadval   ma’lumotlaridan   ko’rinib   turibdiki,   qishloq,   o’rmon   va   baliq
xo’jaligiga   kiritilgan   investitsiyalarning   tarkibida   korxona   va   tashkilotlarning
mablag’lari   2018-yildagi   22,2   foizdan   2019-yilda   9,3   foizga   tushgan,   tarmoqqa
jalb etilgan xorijiy investitsiyalar va kreditlar hajmi esa keskin oshgan, ya’ni 2018-
yildagi 13,3 foizdan 2019-yilda 41,4 foizga yetgan. 
Yuqori   rentabellik   darajasiga   ega   korxonalar   ishlab   chiqarish   vositalarini
yangilash maqsadida kapital qo’yilmalarni amalga oshirishda ko’proq imkoniyatga
ega bo’ladi. 
Shuni ham aytib o’tish kerakki, investitsiya qilishda korxona imkoni boricha
o’z   mablag’laridan   foydalanishi   ikkita   ustunlikka   olib   keladi:   korxonada   tashqi
qarzlar  mavjud  bo’lmaydi   (olingan  kreditlar   bo’yicha   foiz,  ijara  haqi  va  hokazo),
shuningdek, korxonani boshqarishda mustahkam pozitsiyani shakllantiradi. 
Ayni   paytda   xo’jaliklarga   chetdan   jalb   qilinadigan   mablag’larning
manbalaridan   biri   xo’jalik   a’zolarining   vaqtincha   bo’sh   turgan   mablag’larini   jalb
etish hisoblanadi. Bunday investitsiyani amalga oshirish uchun korxona o’z ichida
qisqa   muddatli   obligatsiyalarni   chiqarib,   ularni   a’zolariga   ishonchli   tarzda
tarqatishi   (sotishi)   yoki   huquqiy   kuchga   ega   bo’lgan   ishonchli   dalolatnomalarni
ham   berishi   mumkin.   Xo’jalik   a’zolari   esa   muomalaga   berilgan   mablag’larini
ma’lum   muddat   o’tgandan   so’ng   belgilangan   foizi   bilan   qaytarib   olish
imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   turdagi   investitsiya   imkoniyatlaridan   qishloq
xo’jaligi korxonalarida unumli foydalanish kerak. 
Xorijiy   investitsiyalar   chet   mamlakatlardagi   yuridik   va   jismoniy
shaxslarning mablag’laridan tashkil topadi. Chet ellik investorlar tomonidan foyda
olish maqsadida tadbirkorlik faoliyati va qonun hujjatlarida ta’qiqlanmagan boshqa
turdagi   faoliyat   obyektlariga   qo’shadigan   barcha   turdagi   moddiy   va   nomoddiy
boyliklar va ularga doir huquqlar, shu jumladan, intellektual mulkka doir huquqlar
respublika   hududida   chet   el   investitsiyalari   hisoblanadi.   Ular   O’zbekiston
Respublikasi hududida quyidagi yo’llar bilan amalga oshiriladi: 
11 • respublika qishloq xo’jaligidagi yuridik hamda jismoniy shaxslarning Nizom
jamg’armalarida va boshqa mol-mulkida ulush qo’shib qatnashish; 
• tarmoqda chet ellik investorgarga to’liq qarashli bo’lgan xo’jalik jamiyatlari
va shirkatlari, bank, sug’urta va boshqa korxonalarni barpo etish va rivojlantirish; 
• mol-mulk,   aksiyalar   va   boshqa   qimmatli   qog’ozlarni,   shu   jumladan,
O’zbekiston   Respublikasi   rezidentlari   tomonidan   emissiya   qilingan   qarz
mablag’larini sotib olish; 
• intellektual   mullka,   shu   jumladan,   mualliflik   huquqlari,   patentlar,   firma
nomlari   va   nou-xaularga,   shuningdek,   ishchanlik   nufuziga   (gudvillga)   huquqlar
kiritish va boshqalar. 
Ularni   chet   davlatlar   yoki   bu   davlatlarning   quyidagi   hududiy   organlari
amalga oshiradilar: 
• davlatlararo   bitimlar   yoki   boshqa   shartnomalarga   muvofiq   tashkil   topgan
yoki xalqaro ommaviy huquq subyektlari bo’lgan xalqaro tashkilotlar; 
• chet   davlatlarning   qonun   hujjatlariga   muvofiq   tashkil   topgan   va   faoliyat
ko’rsatib kelayotgan yuridik shaxslar, shirkatlar, uyushma va tashkilotlar; 
• chet el fuqarolari bo’lmish jismoniy shaxslar va boshqalar. 
Hozirgi   davrda   mamlakat   qishloq   xo’jaligini   boshqarishni
takomillashtirishga   va   ishlab   chiqarishini   rivojlantirishga   Jahon   banki,   Yevropa
tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Osiyo   taraqqiyot   bankining   respublikamizdagi
bo’limlari   hamda   AQSh,   Germaniya,   Isroil,   Gollandiya,   Fransiya   va   boshqa
davlatlarning   vakolatxonalari   investitsiyalarni   joylashtirish,   sarflash   orqali
muayyan   darajada   hissa   qo’shish   ishlari   bilan   shug’ullanmoqda.   Lekin   ularning
investitsiyalari  mavjud imkoniyatlar darajasidan ancha pastdir. Shuning uchun bu
masalaga, ya’ni chet el investitsiyalarini jalb etish muammosiga kelajakda alohida
e’tibor berish maqsadga muvofiqdir. 
Qishloq   xo’jaligi   tarmog’iga   jalb   etilgan   xorijiy   investitsiyaga   misol
tariqasida 2020-yil 11-avgustda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Xalqaro
tiklanish   va   taraqqiyot   banki   hamda   Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasi   ishtirokida
12 “O’zbekiston   Respublikasi   qishloq   xo’jaligini   modernizatsiya   qilish”   loyihasini
amalga   oshirish   choratadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-4803-sonli   qarori   asosida   jalb
etilgan   invstitsiyani   keltirishimiz   mumkin.   Umumiy   qiymati   659,3   mln.   AQSh
dollariga   teng   bo’lgan   ushbu   loyiha   6   yilga   (2020-2026-yillar)   mo’ljallangan.
Loyiha doirasida Jahon banki tomonidan 30 yil muddatga quyidagi shartlar asosida
500   mln.   AQSh   dollar   ajratilmoqda:     -   10   yillik   imtiyozli   davr   bilan   Xalqaro
tiklanish va taraqqiyot banki tomonidan 181 mln.  AQSh dollari miqdoridagi qarz; 
- 10   yillik   imtiyozli   davr   bilan   Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasining   100   mln.
AQSh dollari miqdoridagi kredit; 
- 5   yillik   imtiyozli   davr   bilan   Xalqaro   taraqqiyot   uyushmasining   219   mln.
AQSh dollari miqdoridagi imtiyozli kredit. 
Loyihada   O’zbekistonning   ulushi   159,3   mln.   AQSh   dollarini   tashkil   etadi,
shu jumladan: 
- soliq   va   bojxona   to’lovlari   bo’yicha   imtiyozlar   berish,   investitsiya   davrida
moliyaviy xarajatlarni to’lash shaklidagi ulush – 124,3 mln.  AQSh dollarini; 
- loyiha   ishtirokchilarining   ulushi   esa   35   mln.   AQSh   dollari   ekvivalentini
tashkil etadi. 
Qarorda   Jahon   banki   tomonidan   moliyalashtirilayotgan   loyihaning   ustuvor
yo’nalishlari, etib quyidagilar belgilangan: 
-qishloq   o’jaligida   ilmiy-tadqiqot,   ta’lim   va   maslahat   xizmatlarining   ishlab
chiqarish bilan integratsiyalashgan samarali tizimini yaratish; - qishloq xo’jaligini
raqamlashtirish,   statistik   ma’lumotlarni   to’plash,   tahlil   qilish   va   tarqatishning
ishonchli va shaffof usullarini joriy etish; - oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash va
qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   yetishtirishda   “daladan   iste’molgacha”   tamoyili
asosida   sifat   nazoratini   kuchaytirish,   agrologistika,   yo’l   va   boshqa   zarur
infratuzilmani   yaratish;   -   eksportni   rag’batlantirish,   xalqaro   bozorlarda
raqobatbardosh,   eksportbop   yuqori   qo’shilgan   qiymatli   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   ishlab   chiqarish   borasida   qulay   agrobiznes   muhitini   va   qo’shilgan
qiymat zanjirini yaratish; 
13  
 
II BOB. QISHLOQ XO’JALIGIGA INVESTITSIYALARNI JALB
ETISH KO’LAMI VA KO’RSATKICHLARNI ANIQLASH TARTIBI
2.1. Investitsiyalardan foydalanish samaradorligini tavsiflovchi
ko’rsatkichlar va ularni aniqlash tartibi
 
Qishloq   xo’jaligiga   investitsiyalarni   sarflashdan   maqsad   –   tarmoqda   ishlab
chiqarishni   rivojlantirish,   qo’shimcha   foyda   olish   va   fuqarolarning   yashash
sharoitini   yaxshilashdir.   Ularning   darajasini   loyihalar   tuzishda   hamda   bu
loyihalarni amalga oshirishda aniqlash mumkin. Buning uchun investitsiyalarning
iqtisodiy   samaradorligi   aniqlanadi.   Iqtisodiy   samaradorlik   xarajatlar   bilan   foyda
summalari taqqoslanishi natijasida aniqlanadi. 
Investitsiyalardan   foydalanish   samaradorligiga   baho   berishda   quyidagi
ko’rsatkichlardan foydalaniladi: 
a)   investitsiyalarning   mutlaq   iqtisodiy   samaradorligi   koeffitsiyenti.   Uning
darajasi   sarflangan   investitsiyalar   natijasida   yalpi   ichki   mahsulotning   o’sgan
summasini   shu   o’sishni   ta’minlagan   investitsiya   summasiga   nisbati   bilan
aniqlanadi. Bunda quyidagi formuladan foydalanish mumkin: 
Bunda:  Si  – investitsiyalarning mutlaq iqtisodiy samaradorlik koeffitsiyenti; 
YaMo’   –   ma’lum   bir   davr   ichida   yalpi   mahsulotning   o’sgan   summasi,
so’mda. Bunda qishloq xo’jaligida yalpi daromadning 
o’sgan summasi ham olinishi mumkin; 
     Is  – sarflangan investitsiya summasi. 
Bu   ko’rsatkich   sarflangan   1   so’mlik   investitsiya   mablag’i   evaziga   necha
so’mlik   yalpi   ichki   mahsulot   yoki   yalpi   daromad   olinganligini   ifodalaydi.   Uning
14 mutlaq   miqdori   imkoni   boricha   yuqori   bo’lishi   maqsadga   muvofiq.   Shunda
investitsiyalarning   mutlaq   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   yuqori   bo’ladi.   Kam
bo’lsa, u iqtisodiy samaradorlik darajasi past bo’lganligidan dalolat beradi, bunday
holda investitsiyalarni sarflash maqsadga muvofiq hisoblanmaydi. 
Investitsiyalar aksariyat hollarda uzoq muddatga mo’ljallangan xarajatlardir.
Shuning   uchun   ularning   bir   necha   yillar   davomidagi   iqtisodiy   samaradorligini
aniqashda   qiyosiy   baholardan   foydalanish   lozim.   Bunda   inflyatsiya   darajasi
hisobga olinadi. 
b) sarflangan investitsiyaning samaradorligi. Uni aniqlash uchun investitsiya
sarflanishi   natijasida   sof   foydaning   o’sgan   summasini   shu   o’sishni   ta’minlagan
investitsiya   summasiga   taqsimlanadi.   Bunda   quyidagi   formuladan   foydalanish
mumkin: 
Bunda:  SFo’  – investitsiyani amalga oshirish natijasida sof foydaning o’sgan
summasi; 
      O’TIS  - foydaning o’sishini ta’minlagan investitsiya summasi. 
Bu ko’rsatkich yordamida sarflangan bir so’mlik investitsiya necha so’mlik
yoki   tiyinlik   foyda   keltirilganligi   aniqlanadi.   Shuning   uchun   bu   ko’rsatkichning
mutlaq miqdori yuqori bo’lgani maqsadga muvofiqdir. 
d) investitsiya   sarflanishi   natijasida   xarajatlarning   tejalishi.   Qishloq
xo’jaligida   sarflangan   investitsiyalar   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   kamaytirish
orqali mahsulot yetishtirish uchun qilingan o’rtacha xarajatlar (mahsulot tannarxi)
ni   kamaytirishda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   holatga   baho   berishda
ularning   iqtisodiy   samaradorlik   darajasi   tejalgan   mablag’   qiymatini   sarflangan
investitsiya   summasiga   taqsimlab   ham   aniqlanadi.   U   quyidagi   tenglik   yordamida
aniqlanishi mumkin:     
15         Bunda:   T
1   –   investitsiya   sarflanishidan   oldingi   tannarx   summasi,   ming
so’mda; 
     T
2  – investitsiya sarflanganidan keyingi tannarx summasi, ming so’mda. 
Bu   ko’rsatkichning   ham   mutlaq   darajasi   yuqori   bo’lishi   maqsadga
muvofiqdir. 
e) investitsiyaning   qoplanish   muddati.   Bu   ko’rsatkich   sarflangan   investitsiya
summasini olingan sof foydaning o’sgan summasiga taqsimlash orqali aniqlanadi.
Bunda quyidagi formulalardan foydalanish mumkin: 
Investitsiyalarning qoplanish muddati imkon qadar qisqa bo’lishi maqsadga
muvofiqdir. 
f) sarflangan investitsiyaning kelajakda keltiradigan foydasi.  Bu 
ko’rsatkich quyidagi formula orqali aniqlanadi: 
         F
k =S
o (1+i/100) t
 
Bu yerda: F
k  – investitsiyaning kelajakdagi foydasi;  S
o  – boshlang’ich 
summa;          i – inflyatsiya darajasi;          t – investitsiya muddati.  
g) agrar   sohaga   sarflangan   investitsiyalarning   samaradorligini   tavsiflovchi
ko’rsatkichlardan   yana   biri   –   agrar   sohaga   jalb   qilingan   1   so’mlik   investitsiyaga
to’g’ri   keladigan   qishloq   xo’jalik   yalpi   mahsuloti   ko’rsatkichidir.   Ushbu
ko’rsatkichni   aniqlash   uchun   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   yaratilgan   yalpi
mahsulot   hajmi   ushbu   tarmoqda   sarflangan   jami   investitsiya   summasiga
taqsimlanadi: 
          
16 Bunda:  Iym  – 1 so’mlik investitsiyaga to’g’ri keluvchi qishloq xo’jalik yalpi
mahsuloti; 
    YMqx  – qishloq xo’jalik yalpi mahsuloti; 
       Is  – tarmoqqa sarflangan investitsiya summasi. 
2.2. Qishloq xo’jaligiga investitsiyalarni jalb etish ko’lamini va
samaradorligini oshirish yo’llari.
 
Agrar   sohaga   jalb   qilingan   investitsiyalar   samaradorligini   oshirish   qishloq
infratuzilmasini rivojlantirish, qishloq xo’jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi
va   aholi   turmush   farovonligini   oshirish   imkonini   beradi.   Buning   uchun   agrar
sohaga   jalb   qilinadigan   investitsiyalarni   moliyalashtirish   mexanizmlarini
takomillashtirish   talab   etiladi.   Mamlakatimizdagi   va   chet   ellik   iqtisodchi   olimlar
tomonidan agrar sohani investitsiyalash samaradorligini oshirish masalalari tadqiq
qilingan.   Agrar   sohadagi   investitsiyalarni   moliyalashtirish   mexanizmining   ayrim
nazariy va amaliy jihatlari iqtisodchi olimlarimizdan A. Vahabov, D. G’ozibekov,
S. Umarov, 
E. Shodmonovlarning ilmiy izlanishlarida tadqiq qilingan. A. Vahobov ilmiy
tadqiqotlariga   asoslangan   holda,   agrar   sohani   investitsiyalash   jarayoni   davlat
tomonidan   moliyaviy   qo’llab-quvvatlanishi   shart   degan   xulosaga   kelgan.   E.
Shodmonov   esa,   qishloq   xo’jaligi   korxonalari   moliyaviy   holatining   beqarorligi,
investitsion xarajatlarni moliyalashtirish manbalaridan foydalanish imkoniyatining 
cheklanganligi   sharoitida   lizing   asosida   investitsiyalarni   moliyalashtirish
amaliyotini   kuchaytirish   maqsadga   muvofiqligini   asoslab   bergan.   Xorijlik
iqtisodchi   olimlardan   A.   Yemelyanov   agrar   sohaga   sarflangan   investitsiyalar
samaradorligiga   salbiy   ta’sir   etuvchi   asosiy   omil   sifatida   baholar   o’rtasidagi
nomutanosiblikni   ko’rsatadi.   Uning   fikriga   ko’ra,   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari
baholarining   o’sish   sur’ati   agrar   soha   ehtiyojlari   uchun   zarur   bo’lgan   resurslar
baholarining   o’sish   sur’atidan   sezilarli   orqada   qolayotganligi   investitsiyalash
uchun zarur bo’lgan mablag’larni jamg’arish imkonini bermayapti. 
17 Respublikamizdagi   siyosiy-iqtisodiy   barqarorlik   qishloq   xo’jaligiga
investitsiyalar jalb etilishiga imkoniyat bermoqda. Uning rivojlanishini ta’minlash
maqsadida   investitsion   siyosatning   huquqiy   asoslari   ham   barpo   etilgan.   Ularning
mavjudligi   so’nggi   yillarda   tarmoqqa   ma’lum   miqdorda   investitsiyalar
sarflanishini ta’minlamoqda.  
So’nggi   yillarda   respublika   iqtisodiyotiga   yo’naltirilgan   investitsiyalarning
3-4 foizi qishloq xo’jaligiga sarflangan. Bu mavjud imkoniyatlarga nisbatan kam.
Shuning   uchun   kelajakda   bu   investitsion   holatni   qishloq   xo’jaligi   foydasiga
o’zgartirish maqsadga muvofiqdir. Xuddi shunday holatni xorijiy investitsiyalarni
jalb   etish   jarayonida   ham   kuzatish   mumkin.   Chet   el   investitsiyalarini   qishloq
xo’jaligiga   jalb   etish   bo’yicha   ham   holat   talab   darajasida   emas.   Bu   boradagi
ishlarni jonlantirish va shu orqali qishloq joylarda zamonaviy texnologiyalar bilan
jihozlangan   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchi   korxonalar   sonini
ko’paytirish   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   orqali   nafaqat   mahsulot   ishlab   chiqarish
hajmi ortadi, balki qishloq aholisini ish bilan ta’minlashga ham erishiladi. 
Investitsiyalarni   amalga   oshirishda   xo’jaliklarning   o’zlari   tomonidan
sarflangan mablag’lar ham muhim ahamiyatga ega. 2019yilda ularning mablag’lari
hisobidan   qishloq   xo’jaligiga   sarflanayotgan   investitsiyalarning   9,3   foizi   amalga
oshirilgan,   vaholanki   2018-yilda   ushbu   ko’rsatkich   22,2   foizni   tashkil   etgan   edi.
Qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   faoliyat   yuritayotgan   tadbirkorlik   subyektlarining
investitsiyalarni amalga oshirish imkoniyatlarini oshirish lozim. 
  Qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida   faoliyat   yurituvchi   tadbirkorlarning
investitsion   faolligiga  salbiy   ta’sir  etayotgan   omillarni   aniqlash   va  ularni  bartaraf
etish muhim  ahamiyatga ega.  Jumladan, O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining
2008-yil   6-oktabrdagi   “Fermer   xo’jaliklari   faoliyatini   yuritishda   yer   uchastkalari
miqdorini   maqbullashtirish   choralarini   ko’rish   yuzasidan   takliflar   ishlab   chiqish
bo’yicha   maxsus   komissiya   tashkil   etish   to’g’risida”gi   3077-sonli   farmoyishiga
muvofiq   fermer   xo’jaliklarining   ekin   maydonlari   qayta   ko’rib   chiqildi.   Ushbu
farmoyish   asosida   tashkil   etilgan   maxsus   komissiyalar   har   bir   fermer   xo’jaligini
individual o’rganib chiqib, yer uchastkalari miqdorini maqbullashtirish choralarini
18 ko’rish   yuzasidan   takliflar   ishlab   chiqishi   nazarda   tutilgan   edi.   Ya’ni,   fermer
xo’jaligining mavjud imkoniyatlaridan kelib chiqqan holda uning yer uchastkasini
kengaytirish,   o’zgarishsiz   qoldirish   yoki   kamaytirish   bo’yicha   takliflar   berishi
lozim edi. Lekin, jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi davom etayotgan o’sha paytda
fermer   xo’jaliklarining   yer   uchastkalari   miqdorini   ko’paytirish   ularning   iqtisodiy
salohiyatini   oshiradi   degan   fikrlar   ilgari   surildi.   Shu   sababli   ushbu   farmoyish
bo’yicha   mamlakatimizdagi   fermer   xo’jaliklari   asosan   yiriklashtirildi.   Buning
natijasida   ko’plab   fermer   xo’jaliklaridan  yer   uchastkalari   qaytarib   olindi.  Bundan
tashqari, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 
2015-yil   15-dekabrda   “Fermer   xo’jaliklarini   yuritish   uchun   berilgan   yer
uchastkalari   maydonlarini   maqbullashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   362-
sonli   hamda   2019-yil   9-yanvardagi   “Fermer   xo’jaliklari   va   boshqa   qishloq
xo’jaligi   korxonalari   yer   maydonlarini   maqbullashtirish   hamda   qishloq   xo’jaligi
ekin   yer   maydonlaridan   samarali   foydalanishga   doir   qo’shimcha   chora-tadbirlar
to’g’risida”gi   14-sonli   qarorlari   ham   qabul   qilindi.   Ushbu   hukumat   qarorlarining
ijrosini   ta’minlash   jarayonida   ham   joylardagi   ayrim   mutasaddi   rahbarlarning   yo’l
qo’ygan   xatolari   tufayli   fermer   xo’jaliklaridan   yer   maydonlarining   asossiz   olib
qo’yilishi   holatlari   kuzatildi.   Buning   natijasida   fermer   xo’jaliklari   rahbarlarida
o’zlariga   uzoq   muddatga   ijaraga   berilgan   yer   uchastkalarining   shartnomada
ko’rsatilgan muddat davomida daxlsiz bo’lishiga ishonch susaydi. Bu esa fermerlar
tomonidan   o’z   faoliyatiga   uzoq   muddatli   investitsiyalarni   amalga   oshirishga
bo’lgan   ishtiyoqning   pasayishiga   olib   keldi.   Bundan   ko’rinadiki,   bozor
munosabatlarini   yanada   takomillashtirish   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida
investitisiyalar ko’lamining kengayishiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. 
Davlat   budjetidan   ham   qishloq   xo’jaligini   investitsiyalashga   mablag’lar
sarflanmoqda.   Bunda   “Qishloq   taraqqiyoti   va   farovonligi   yili”   davlat   Dasturi,
2008-2012-yillarga mo’ljallangan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash dasturi
va   boshqa   shu   kabi   dasturlar   shaklida   budjetdan   mablag’lar   ajratilmoqda.   Bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   davlat   ahamiyatiga   molik   bo’lgan   yo’nalishlarni
rivojlantirishda   davlat   budjetidan   ajratiladigan   mablag’larning   ahamiyati   katta.
19 Masalan,   hozirgi   vaqtda   respublikamiz   bo’yicha   sug’oriladigan   yerlarning   45,3
foizi turli darajada turli darajada sho’rlangan bo’lib, yerlarning meliorativ holatini
yaxshilash   uchun   davlat   budjetidan   investitsiyalar   ko’lamini   kengaytirish
maqsadga   muvofiqdir.   Chunki,   yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash   ko’p
miqdorda   mablag’lar   sarflanishi   talab   etiladi   va   qishloq   xo’jaligi   tarmog’ida
faoliyat   yuritayotgan   fermer   xo’jaliklarida   ushbu   jarayonga   investitsiyalarni
amalga oshirish imkoniyatlari cheklangan. 
Kelajakda   qishloq   xo’jaligining   moddiy-texnika   bazasini   talab   darajasida
barpo   etish,   mehnat   resurslarining   bilimlarini,   malakalarini,   tajribalarini   oshirish
uchun   investitsiyalar   sarflashni   izchil   davom   ettirish   lozim.   Qishloq   xo’jaligini
rivojlantirish   uchun,   avvalo,   davlat   hamda   mahalliy   budjetlardan   ajratilayotgan
investitsion mablag’larni o’z vaqtida o’zlashtirishga erishish kerak. Shu bilan birga
tarmoq, korxonalar iqtisodiyotini yuksaltirish orqali ularning faoliyatini kelajakda
investitsiyalash   uchun   ko’proq   mablag’   ajratilishini   ta’minlashga   alohida   e’tibor
berish   maqsadga   muvofiqdir.   Bunda   korxonalar   ixtiyoridagi   fondlarning
mablag’laridan   ham   oqilona   foydalanishga   harakat   qilish   kerak.   Chunki   ular
investitsiyalar ko’lamini kengaytirishning real manbalari hisobanadi. 
Qishloq   xo’jaligiga   talabni   qondiradigan   darajada   investitsiyalar
sarflanishini   kelajakda   ishonchli   ta’minlash   uchun   investitsiyalarni   amalga
oshiruvchi   yuridik   hamda   jismoniy   shaxslar   ko’lamini   kengaytirish   talab   etiladi.
Ular   respublikamiz   yoki   chet   davlatlardan   bo’lishi   mumkin,   ularni   qishloq
xo’jaligidagi   investitsion   jarayonga   faolroq   jalb   etishga   alohida   e’tibor   berish
lozim. 
Ma’lumki,   jahon   andozalariga   javob   beradigan   va   dunyo   bozorlarida
xaridorgir   mahsulot   ishlab   chiqarish   uchun   xorijiy   investitsiyalarni,   birinchi
navbatda,   to’g’ridan-to’g’ri   investitsiyalarni   jalb   etish   bo’yicha   qulay   shart-
sharoitlar   yaratish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Mazkur   vazifalarni   amalga
oshirishda   esa   erkin   iqtisodiy   zonalar   yetakchi   o’ringa   ega.   Zero,   bunday   erkin
iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etish   innovatsion   faoliyatni   qo’llab-quvvatlash,   ilg’or
texnologiyalarni   joriy   qilish,   eksport   faoliyatini   kengaytirish   uchun   qulay
20 infratuzilma   yaratish,   transport   va   telekommunikatsiya   infratuzilmasini   jadal
rivojlantirishda   ham   ayni   muddaodir.   Shu   boisdan   bugungi   kunda   dunyoning
aksariyat   davlatlari,   xususan   Xitoy,   AQSh,   Fransiya,   Janubiy   Koreya   kabi
mamlakatlarda   hududiy-geografik   va   boshqa   qulayliklardan   kelib   chiqqan   holda,
erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etishga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Bugungi
kunda jahonda 4000 dan ortiq erkin iqtisodiy zonalar faoliyat yuritmoqda. Bunday
erkin iqtisodiy zonalarni tashkil etishdan asosiy maqsad – mintaqani jadal ijtimoiy-
iqtisodiy   rivojlantirish   uchun   mamlakat   va   chet   el   investitsiyasini,   istiqbolli
texnologiya hamda boshqaruv tajribasini jalb etish orqali uning sanoat salohiyatini,
ishlab   chiqarish,   transport-tranzit   va   ijtimoiy   sohani   rivojlantirish   barobarida,
zamonaviy bozor infratuzilmalarini tashkil etishdan iboratdir. 
Mamlakatimizda erkin iqtisodiy zonalar tashkil etish va ular faoliyatiga doir
munosabatlar   esa   1996-yil   25-aprelda   qabul   qilingan   “Erkin   iqtisodiy   zonalar
to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Qonuni   bilan   tartibga   solinadi.   Ushbu
qonunga   2009-yil   23-sentabrda   ayrim   o’zgartirish   va   qo’shimchalar   kiritilgan.
Mazkur   qonunning   “Erkin   iqtisodiy   zonani   tuzish”   deb   nomlangan   3-moddasida
erkin   iqtisodiy   zona   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   qarori   bilan   tashkil
etilishi,   erkin   iqtisodiy   zonaning   maqomi,   shuningdek,   uning   qancha   muddatga
tashkil   etilishi   mazkur   hujjat   bilan   belgilanishi,   erkin   iqtisodiy   zonaning
chegaralari O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanishi,
erkin   iqtisodiy   zonaning   faoliyat   ko’rsatish   muddatini   uzaytirish   belgilangan
muddat   tugashidan   kamida   3   yil   oldin   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
qarori   bilan   amalga   oshirilishi   ko’rsatib   o’tilgan.   4-moddaga   binoan   esa,   erkin
iqtisodiy   zonaning   maqomi   uni   tashkil   etish   to’g’risidagi   qarorda   belgilangan
muddat   tugaganda   hamda   unda   nazarda   tutilgan   maqsad   va   vazifalar
bajarilmaganda   tugatilishi   belgilangan.   Ushbu   qonunning   6-moddasiga   muvofiq,
erkin iqtisodiy zonalar mamlakatimizda erkin savdo zonalari, erkin ishlab chiqarish
zonalari, erkin ilmiy-texnikaviy va  boshqa  zonalar   tarzida  tuziladi. Qonunning  7-
moddasiga   ko’ra,   erkin   ishlab   chiqarish   zonalari   –   tadbirkorlikni   rag’batlantirish,
iqtisodiyotning   ustun   tarmoqlariga   chet   el   investitsiyalarini   jalb   etish,   istiqbolli
21 texnologiyalarni   jalb   etish   maqsadida   xo’jalik-moliyaviy   faoliyatning   alohida
tartiboti   joriy   etiladigan   hududlar   bo’lib,   u   o’z   ichiga   eksportga   mo’ljallangan
ishlab chiqarish zonalarini, agropolislarni, tadbirkorlik zonalarini va boshqa erkin
zonalarni   qamrab   oladi.   Albatta,   erkin   ishlab   chiqarish   zonalarida  iqtisodiyotning
ustun   tarmoqlariga   chet   el   investitsiyalarini   jalb   qilish   orqali   istiqbolli
texnologiyalar joriy etiladi, pirovardida mahalliy xomashyolar asosida eksportbop
mahsulotlar ishlab chiqariladi. 
Mamlakatimizda   ham   erkin   iqtisodiy   zonalarni   tashkil   etishga   alohida
e’tibor   berilmoqda.   2019-yil   holatiga   mamlakatimizda   14   ta   erkin   iqtisodiy   zona
mavjud   bo’lib,   ulardan   ayrimlarining   faoliyati   ancha   jadallashgan.   Xususan,
“Navoiy”,   “Angren”,   “Jizzax”,   “Urgut”,   “G’ijduvon”,   “Qo’qon”   va   “Xazorasp”
erkin iqtisodiy zonalarida umumiy qiymati 486 million AQSh dollariga teng 62 ta
loyiha amaliyotga joriy etilib, 4600 dan ortiq ish o’rinlari yaratilgan. Shuningdek,
farmatsevtika   sohasiga   ixtisoslashgan   7   ta   erkin   iqtisodiy   zonalarni   rivojlantirish
bo’yicha ham chora-tadbirlar ko’rilmoqda. 
Investitsiyalarni   amalga   oshirishda   banklarning   ko’lamini   kengaytirishga
erishish   muhim   ahamiyatga   ega.   Buning   uchun   zarur   barcha   huquqiy,   iqtisodiy
shart-sharoitlar   yaratib   berilgan.   Shu   bilan   birga   qishloq   xo’jaligi   korxonalari
tomonidan   tuziladigan   turli   birlashmalar,   jumladan   agrofirmalar,   kredit
uyushmalari   va   boshqa   shu   kabilarning   ham   imkoniyatlaridan   keng   foydalanish
maqsadga muvofiq. Chunki, bir nechta fermer xo’jaliklari birikib agrofirma tashkil
etishi ularning investitsion imkoniyatlarini kengaytiradi.  
Bundan tashqari, qishloq xo’jaligini  investitsiyalash  jarayoniga turli  xildagi
banklarning,   investitsiya,   lizing   va   sug’urta   kompaniyalarining,   ishlab   chiqarish
konsernlarining,   savdo   va   boshqa   korxona   hamda   tashkilotlarning   mablag’larini
jalb   etish   lozim.   Buning   uchun   ularga   davlat   hamda   qishloq   xo’jaligi   tomonidan
ma’lum   darajada   iqtisodiy   imtiyozlar   yaratilishi   zarur.   Shundagina   ular   o’z
mablag’larini qishloq xo’jaligiga yo’naltirishi mumkin. 
Mamlakatimiz hukumati tomonidan qishloq xo’jaligiga investitsiyalarni jalb
etishga alohida e’tibor berilmoqda. Jumladan, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
22 Shavkat Mirziyoyevning 2020-yil 29-dekabrdagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida
q ishloq   xo’jaligini   modernizatsiya   qilish,   raqamlashtirish,   yerning   unumdorligini
oshirish, zamonaviy agrotexnologiyalarni joriy etish uchun 2021-yilda 600 million
dollardan ziyod kredit va grant mablag’lari jalb qilinishi ta’kidlandi.  
  Qishloq   xo’jaligiga   xorijiy   investitsiyalarni   jalb   qilishda   quyidagilarga
e’tibor berish lozim: 
- qishloq   hududlarida   investitsiya   infratuzilmasini   rivojlantirish   –   avtomobil
va   temir   yo’llari,   uzluksiz   elektr,   gaz   va   suv   ta’minoti,   sifatli   aloqa   xizmati,
banklar, sug’urta kompaniyalari va boshqa shu kabilar faoliyatini rivojlantirish va
investitsiya   loyihalarini   amalga   oshirishda   ularning   ishtirokini   samarali   yo’lga
qo’yish; 
- qishloq xo’jaligida faoliyat yurituvchi tadbirkorlarning biznes ko’nikmalari,
shu   jumladan,   investitsiya   loyihalari   bilan   ishlash   tajribasini   shakllantirish   va
huquqiy bilimlarini oshirish – hududlarda konsalting, marketing va yuridik xizmat
ko’rsatuvchi markazlar tashkil etish va faoliyatini rivojlantirish; 
- qishloq   xo’jaligida   investitsiya   takliflari   va   loyihalarining   texnikiqtisodiy
asoslarini   sifatli   ishlab   chiqishga   e’tibor   berish   –   tadbirkorlarga   investitsiya
loyihalarini ishlab chiqishda tijorat banklari, hududlardagi savdo-sanoat palatasi va
boshqalar   tomonidan   amaliy   yordam   ko’rsatilishini   mahalliy   hokimliklar
tomonidan tashkil etish va doimiy nazoratga olish; 
- xorijiy   investorlarni   mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligi   to’g’risida   batafsil
ma’lumotlar   bilan   ta’minlashni   tashkil   etish   –   xorijiy   investorlarni   to’laqonli
ravishda   axborot   (investitsiya   loyihalari   va   biznes   takliflar   bazasi,   turli   bukletlar,
hududiy   matbuot   nashrlari,   xomashyo   va   mehnat   salohiyati   to’g’risidagi   hamda
yaratilgan imkoniyatlar haqidagi ma’lumotlar) bilan ta’minlash, maxsus veb-portal
tashkil   etish,   shuningdek,   investitsiya   faoliyatiga   oid   konferensiyalar,   seminarlar
va respublika hududida hamda xorijiy mamlakatlarda taqdimotlar o’tkazish. 
 
23 24 XULOSA
Qishloq   xo’jaligida   ishlab   chiqarish   fondlari   uchun   sarflangan   mablag’lar
investitsiya deyiladi. Ma’lum belgilariga qarab investitsiyalar turlarga ajratiladi. 
Qishloq   xo’jaligini   ishlab   chiqarish   resurslari   bilan   talab   darajasida
ta’minlash, ularni takror ishlab chiqarish uchun investitsiyalar jalb etilmoqda. 
Investitsiyalar   tufayli   tarmoqda   fan-texnika   taraqqiyoti   jadallashmoqda,
uning   yutuqlaridan   foydalanish   jarayoni   rivojlantirilib,   ilg’or   texnologiyalar   joriy
etilmoqda.   Investitsiyalar   korxonalarning   o’z   mablag’lari   hamda   chetdan   jalb
etilayotgan mablag’lar evaziga amalga oshirilmoqda. Mustaqillik yillarida qishloq
xo’jaligiga jalb etilayotgan mablag’lar summasi ortib bormoqda. 
Investitsiyalardan   foydalanishning   mutlaq   hamda   qiyosiy   samaradorligini
tarmoq,   korxona   va   yo’nalishlar   bo’yicha   aniqlash   maqsadida   muayyan
ko’rsatkichlar tizimidan foydalanish lozim. 
Qishloq   xo’jaligiga   jalb   etilayotgan   investitsiyalar   miqdori,   iqtisodiy
samaradorligi   mavjud   imkoniyatlar   darajasida   emas.   Kelajakda   investitsiyalarni
talab   darajasida   jalb   etish   va   ulardan   foydalanishning   iqtisodiy   samaradorligini
oshirish   uchun   investitsiyalar   manbalarini   kengaytirishga   erishish,   investitsiyalar
jalb   etishda   zarur   infratuzilmani   rivojlantirish,   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb
etish, investitsiyalardan maqsadga muvofiq, samarali foydalanishga erishish kerak.
 
 
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 
1. Mirziyoev Sh.M.  Buyuk kelejagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz O’zbekiston NMIU 2017 yil.
2. Mirziyoev Sh.M.   Qonun ustuvorligi va inson manffatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligi garovi .Tosh kent”O’zbekiston  2017 yil.
3. Mirziyoev   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manffatlarini   ta’minlash   –   yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligi garovi . Toshkent”O’zbekiston 2017y.
4. Abdug’aniyev A.A., Abdug’aniyev A.A. Qishloq xojaligi iqdisodiyoti.  Darslik. -
T: “Adib Nashriyoti”, 2011. – 400 b. 
5. David L. Debertin. Agricultural Production Economics Textbook. 2nd ed. 
Published by McMillan.  University of Kentucky, USA. 2012. 
6. Rustamova I.B., Sheripbayeva U.A., Dehqonova N.S., Ahmedova V. Qishloq 
xo’jaligi iqtisodiyoti. O’quv qo’llanma. –T.: TDAU, 2015. 174 b. 
7. Samatov G’.A, Rustamova I.B., Sheripbayeva U.A. Qishloq xo’jaligi 
iqtisodiyoti va menejmenti. Darslik. –T.: “Cho’lpon” nomidagi nashriyot-matbaa 
ijodiy uyi, 2012. -320 b. 
8. Umurzoqov O’.P, Toshboyev A.J., Rashidov J., Toshboyev A.A.. Qishloq 
xo’jaligi iqtisodiyoti va menejmenti. Oquv qo’llanma. –T.: “Iqtisod-Moliya”, 
2008. -264 b. 
9. Murtazayev O, Ahrorov F.B. Qishloq xo’jaligi iqtisodiyoti. Darslik. 
–T.:  “ILM ZIYO”, 2017. -415 b. 
26

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский